Monday, 9 January 2017

NAJIB AKHIRNYA BERSUARA JUGA TAPI......


Najib Razak akhirnya tidak mampu lagi terus berdiam diri berhubung tangkapan demi tangkapan oleh SPRM sejak kebelakangan ini dengan mengingatkan penjawat awam agar tidak mengambil hak rakyat serta menjauhi gejala rasuah.

"Langkah yang diambil sehari dua ini oleh SPRM mengingatkan pada kita bahawa jangan ambil hak rakyat. Itu rakyat yang punya.

"Jangan ambil hak rakyat sebab kita buat peruntukan, program disediakan segala-galanya, bajet untuk rakyat. Kalau berlaku ketirisan, rakyat akan hampa dan hilang keyakinan," kata Perdana Menteri dalam perhimpunan bulanan JPM pagi tadi.

Hehehehe...macam-macam tafsiran kedengaran bila Najib berkata demikian. 

Daripada orang besar-besar hingga penyepak kertas di kaki lima, semuanya hanya mampu senyum-senyum sambil mencebikkan bibir saja mendengarnya.

Ada yang memberi dua kerat pantun, "Mengata dulang paku serpih, diri sendiri lagi lebih" sebagai respon kepada kata-kata Najib itu.

Ada pula yang mengatakan Najib "telah menepuk dulang air sehingga basah memercik ke mukanya sendiri" bila mengingatkan penjawat awam menjauhi rasuah dan jangan mengambil hak rakyat.

Siapa penjawat awam?
Bukankah anggota pentadbiran kerajaan yang terdiri daripada ahli kabinet juga merupakan mereka yang bertanggungjawab dan berperanan kepada orang awam?

Bahkan oleh kerana kuasa yang lebih besar yang ada pada anggota pentadbitan kerajaan seperti Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan menteri-menteri dalam  perkara-perkara tertentu yang melibatkan dasar, program dan tender-tender besar, keutamaan menjauhi rasuah dan tidak mengambil hak rakyat itu sebenarnya jauh lebih mustahak lagi bagi mereka.

Penjawat awam pula hanyalah menjadi penyampai atau pelaksana kepada dasar-dasar  yang dilaksanakan itu.

Bermakna, dari segi tanggungjawab kepada orang awam atau rakyat dalam menjauhi rasuah serta tidak mengambil hak rakyat, kedua-duanya iaitu anggota pentadbiran dan kakitangan kerajaan biasa yang di bawah JPA, mempunyai tanggungjawab dan keutamaan yang sama untuk sama-sama mengelakkan diri daripada rasuah dan mengambil hak rakyat.

Kenapa hanya penjawat awam saja yang diberi ingatan, tetapi tidak kepada orang-orang politik yang menjadi anggota pentadbiran kerajaan?

Apakah orang politik begitu suci dan bersih?

Dalam kes SRC International yang melibatkan mengalirnya wang RM42 juga ke akaun peribadi Najib misalnya, di mana beliau sendiri mengaku menerimanya tetapi mengatakan tidak tahu ia datang daripada syarikat tersebut, di mana hak rakyat telah diambil dalam perkara tersebut?

Tidakkah wang RM42 juta itu dikaitkan dengan pinjaman dana RM4 bilion daripada KWAP atau Kumpulan Wang Amanah Pencen yang diperolehi oleh SRC International melalui peranan yang dimainkan oleh Najib selaku Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Penasihat 1MDB?

Kalau penerima tidak diambil tindakan, bagaimana dengan pemberinya sedangkan ia melibatkan wang terkumpul orang-orang pencen yang boleh dimanfaatkan untuk perkara-perkara lebih besar dan berfaedah?

Sesuai dengan peringatan Najib agar "menjauhi rasuah dan jangan ambil hak rakyat" itu, tetapi kenapa sehingga ini dua Pengarah SRC International, Nik Faisal Arif Kamil dan Suboh Md Yassin masih menghilangkan diri dan seolah-olah dilindungi?

Lagi pula, jika Najib mengatakan beliau tidak tahu wang yang diterimanya itu berpunca daripada SRC International dan menyangka ia adalah sebahagian daripada derma RM2,600 juta yang diterimanya daripada kerabat Diraja Arab, hujah itu seharusnya diadili oleh mahkamah, bukan di meja Peguam Negara?

Tidak hairanlah jika Bahri Mohd Zin, bekas Pengarah Bahagian Operasi Khas SPRM lebih sanggup bersara awal daripada terus menanggung dosa kepada 30 juta rakyat Malaysia.

"Saya tidak mahu berbohong dengan diri sendiri,saya rasa amat berdosa kalau saya masih berkhidmat kerana agama kita secara jelas melarang untuk cenderung kepada kezaliman dan ketidakadilan...cenderung pun tak boleh, apatah lagi terus berkhidmat." 

Maka, kata-kata Najib pagi tadi sebenarnya langsung tidak bererti apa-apa. (SH 09/011/2017).

120 comments:

  1. Dah dia boleh.. rembat sajalah selagi boleh. Duit berbillion tapi dpt bini kemetot, mmg suwey la.

    Yg peliknya.. dalam berjuta lagi pompuan model cun.. alih2 si badak kemetot juga yg dia cari. Kesian.. hidup tersiksa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat camna bro,dah jodoh dia..dia yang pilih.Nasib dia la kalau hidup tersiksa cuma kalau boleh jgn lah menghina fizikal bini dia.Jgn marah eh bro dgn pandangan aku in.

      Delete
    2. Bro Anoy....
      Komen u klas lah. Geli hati says.
      X silap saya, pepatah Inggeris pernah berkata# shorties r dangerous kind of people#

      Delete
    3. Dah la,kemetot....second hand pulak tu...barang terpakai atau lbh tepat barang lusuh

      Delete
    4. MO1 tetap bersalah dan wajib di hukum dengan segera,,rakyat boleh satu hati jatuhkan beliau......!!

      Delete
    5. Kalo betul tak nak ambik hak rakyat......sila tarik balik OSA atas Laporan Audit......sila keluarkan Laporan Audit yg diOSAkan tu dengan nyata dan jelas kepada seluruh rakyat Malaysia.

      Jangan cakap jer macam petir......sila buat apa yg dicakap.


      Delete
    6. AKU RASA SI PENYAMUN NI BAGI LESEN KAT sprm tangkap yg mana kaki rasuah supaya dia nampak clean di mata org kampung..

      Delete
  2. Kata2 BijaN ini ,membuktikan beliau ada penyakit insen 2 personaliti atau urat malu dia dah putus terus. Walau yg mana pun,beliau dh jd barah pada Negara. KeWalaUntaan PIS Marenggue pada Kemungjaran sah dan berterusan ini akan mempercepatkan kemusnahan negara.
    Tapi mcm biasa, JingJilatJuboJibby akan masok sebentar lagi utk provoke dan rosakkan diskusi.

    ReplyDelete
  3. Rakyat akan hampa dan hilang keyakinan itu nombor dua....yang utamanya beringatlah sikit siksaan Allah si hari pembalasan nanti kepada yang suka bebenor makan duit haram tu...janji Allah itu pasti...tak kenal maka tak cinta, tak gitu????

    ReplyDelete
    Replies
    1. beringat sikit lah kalau nak fitnah..ingat siksaan dihari pembalasan nanti..jangan bongkak..

      Delete
    2. Ko Ada 4 saksi Dan SD yang mamat ni bongkak Dan akan terima balasan di hari pembalasan..klu x Ada lobai kata ko thaghut Dan assobiyyah Dan klu dh kena label tu jd kapir ya kapir harbi oleh lobai2 terutama lobai pala utoh.. Lobai yg kenal diri Dan wujud Allah tak sewenangnya kapir kan org tp aku nk fuck lobai dan pala utoh mereka krn lobai dh sokong mungkar tp ckp putar belit nk 4 saksi Dan SD lg..khinzir btul kaum ni.

      Delete
    3. Saudara labu labi...tabik spring saya pada saudara bila menyentuh bab kenal diri dan wujud Allah..mendalam tuu...

      Delete
    4. Thanks bro .puak2 lobai tu ingat Kita x Ngaji dan bodoh piang.

      Delete
    5. Lobai tu suka kencing merata....

      Delete
    6. Labu labi,

      Rasanya trend kafir mengkafirkan org ni dibawa oleh nik ajis & budaya itu menjadi ikutan sampai sekarang.

      Apa pendapat anda?

      Delete
  4. Kakitangan yg rasuah tu semua follow bos besar mereka bak kata pepatah kepimpinan melalui teladan..cer tengok zaman umar abd aziz, sehinggakan guna pelita kerajaan untuk discuss hal keluarga pun dia tak nak..sebab tu dizamannya negara islam maju, pentadbirannya tiada rasuah...cemana malaysia tak rasuah kalo pi bercuti pun naik jet kerajaan siap bawa keluarga dan kenalan lagi...manala org bawah tak ikut..boleh juga diibarat kata2 najib ni spt ketam tv3 mengajar anaknya berjalan betul..

    ReplyDelete
  5. masih bolih buat muka hemoi. kesian ! manusia ni memnag tak tahu malu.

    saya pasti peg2 yg fasih bahasa inggeris akan berkata 'go n tell it 2 d marines'.

    yg lain tentu akan nyatakan bahawa sah najib ini sudah sampai tahap meracau.

    peg2 keturunan india selain drpd KSN n KSP akan berkata dlm hati - adaii tamby!!! - poodah atau poorah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kata apa lagi.....kenalah buat konon bersih lagi suci. Kalo tak kang nampak sangat pulak belang sendiri. Jadi tutuplah sikit jangan bagi nampak sangat.

      Baguslah kalo tak ambik hak rakyat.......jadi kita tunggulah bila duit SRC 42 juta yg lesap dan duit rakyat yg bayar kat Aabar ciplak tu dikembalikan semula kepada rakyat......tapi pelik senyap sunyi jer hal Aabar ciplak tu. Tak ada pon cari sape dalang yg lesapkan duit tu.

      Lagi satu hal yg berkait dgn bicara bank Singapura tu.....bekali2 headline berita Singapura sebut hal bicara tu berkait degan duit 1MDB tapi kenapa kita di sini tak sensitif dengan perkara ni?? Tak sebut langsung pon. Kenapa senyap??

      Delete
  6. Kata Allahyarham P.Ramlee
    Aku heran kenapa engkau diciptakan sebagai manusia. Bukankah elok engkau diciptakan sebagai BeeeeNaaaa Tang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good...En.Sufian...memang patut berkata begitu.

      Delete
  7. Sadis and Bastard..

    ReplyDelete
    Replies
    1. No other words to describe him.

      Delete
    2. Ada...bro,
      Spt anon 18:54 cakap.

      Delete
  8. puak2 haram kalau tak pm mereka tak kan ada modal untuk pru nanti..maka diciptalah segala pembohongan fitnah2 dan sebagainya..semuanya atas nama PM..1mdb..jamal..takut nak telingkup ke..ini ke nak tolong rakyat..bingai punya pakatan..tunggu lah bala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ada 4 saksi Dan SD. Klu tak ada go and fuck ur ass off... Kah2 khinzir.. Kesian kan...

      Delete
    2. Oi anon lahanat kau tak abis2 ckp org fitnah pm kesayangan kau. Itu je hujah kau --> Fitnah ? KahKahkah
      Drebar teksi pun kalau kena fitnah dia akan saman. Ini Perdana Menteri kena fitnah buat bodoh je ?? KahKahKah.
      Aku tau hati kau pedih tapi terima je la hakikat binatang bernama najib ni memang kaki Songlap ! KahKahKah.

      Delete
    3. Jangan ambil hati sangat cakap anon 18:57 bro, dia tu baru keluar wad hospital.....

      Delete
    4. Species lobai hadi tu...

      Delete
    5. Anon 18:57 Bala kepala bapak kau

      Delete
  9. LA..apa susah2,,buat je kenyataan semua duit tu adalah derma..dan akan dikembalikan semula kpd penderma..nescaya tiada kes...jgn maree..ek..

    ReplyDelete
  10. Pesan tokey ....
    Ikut apa yang saya cakap, jangan ikut apa yang saya buat.

    ReplyDelete
  11. yg sebenarnya mr 1mdb tu nak kata aku blh buat tapi hampa tak blh.

    ReplyDelete
  12. Sekurang2nya Najib telah menyuarakan pandangannya. Yg baik kita harus sokong.

    Sokong bukan kerana dedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bijan has to earn our respect and not to command it.last time I check this mother fucker is a real bastard

      Delete
    2. Nak sokong pencuri cam na.
      Satu dunia dah tau...

      Delete
  13. DAN LAGI...KALAU NAJIB RAZAK IKHLAS NAK HAPUS RASUAH, GUBAL UNDANG2 BARU BERKAITAN RASUAH, MISALNYA KALAU MERASUAH LEBIH 1RM 1 JUTA, HUKUMAN GANTUNG ATAU TEMBAK SAMPAI MATI DAN BERKUA KUASA KE ATAS SEMUA RAKYAT MALAYSIA TAK TERKECUALI SIAPA PUN. BUKTIKAN INI. Nak dedah laporan audit pun tak berani, tak payah nak temberang dan kelentong lagi lah Najib oii!!!

    ReplyDelete
  14. janagn ambek hak rakyat jangan pusing otak rakyat
    pi mampuih lah lagi baik
    nasehat konon
    berselindung di sebalek kuasa yang sementara saja

    ReplyDelete
  15. Siapa Mahathir Mahu Tentukan Halal Haram Ibadah Dan Pemberian Kerajaan?
    Dikalangan umat Islam di Malaysia hari ini, antara perkara yang kerap kali mahu dielak daripada dilakukan samada sengaja atau tidak adalah menafsir mengikut pemahaman sendiri unsur halal haram ibadah dan sumbangan seseorang. Ianya boleh dianggap sebagai mendahului Allah S.W.T dalam segenap aspek kerana memandai-mandai menjatuhkan hukum tanpa merujuk kepada mereka yang lebih arif.

    Bukan suatu perkara yang memeranjatkan apabila terdapat segelintir individu yang begitu berani mencabar kekuasaan Allah. Mereka sewenang-wenangnya mengamalkan ajaran sesat dan sekaligus mempengaruhi orang lain untuk sesat bersamanya. Sebagai contoh, lihat sahaja apa yang dilakukan oleh Ayah Pin, Tuhan Haron dan Al Maunah. Terkini, Tun Dr Mahathir pula dilihat mahu mendahului tuhannya dalam menjatuhkan sesuatu hukum hakam tanpa merujuk mereka yang labih arif
    Sejak beberapa minggu yang lalu, Mahathir sewenang-wenangnya mendakwa mereka yang menerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) itu sama ertinya dengan menerima rasuah. Tidak cukup dengan itu, para jemaah yang mengerjakan haji hasil tajaan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) pula dikatakan hajinya tidak mabrur dan tidak diterima tuhan. Persoalannya, siapa Mahathir untuk berbicara tentang hukum hakam sebegini?

    Agak melucukan apabila terdapat segelintir pengikut dan pentaksubnya melabelkan Mahathir sebagai seorang yang boleh diangkat sebagai Mufti Negara. Apa kelayakan Mahathir untuk diangkat setinggi itu? Bayangkan, diwaktu pentadbirannya, sekurang-kurangnya, dua kali beliau menghina Nabi Muhammad S.A.W. Malah beliau pernah menempelak hukum hudud sebagai hukum kuno yang tidak sesuai diamalkan pada zaman moden ini.

    Sebaik meninggalkan UMNO, beliau sekali lagi mengaitkan Nabi Muhammad S.A.W dengan isu 1MDb yang boleh dianggap sebagai 1 lagi penghinaan terhadap Nabi junjungan umat Islam. Itu belum lagi berbicara tentang kehidupannya dan seluruh ahli keluarganya. Adakah layak Mahathir diangkat sebagai Mufti Negara jika beliau sendiri mengumpul kekayaan dari sumber yang diragui kesahihannya?

    Lebih hebat lagi, Mahathir dengan sewenang-wenangnya menempelak mufti Perak dan Wilayah Persekutuan yang menyanggah pendapatnya tentang isu haji yang ditaja oleh 1MDB. Malah, Mufti Perlis yang diketahui seringkali mengeluarkan kenyataan berunsur politik menyebelahi pembangkang juga dilihat menyanggah pendapat Mahathir.

    Selain itu, dikalangan umat Islam yang masih waras akal dan fikirannya turut menempelak Mahathir. Ramai yang beranggapan, Mahathir sengaja memutar belitkan kenyataan agama asalkan beliau memperolehi kepentingan politik. Justeru, amat menghairankan, bagaimana Mahathir boleh mengeluarkan kenyataan sedemikian dan disokong pula oleh pengikut dan pentaksubnya?

    Jika dilihat secara rambang, setiap kenyataan Mahathir yang ada hubung kait dengan agama kini sudah boleh dianggap sebagai ajaran sesat yang hanya dengan tujuan untuk kepentingan politik. Mahathir akan melakukan apa sahaja asalkan nafsu serakah politiknya dipenuhi walaupun hampir setiap hari, beliau menjadi bahan kecaman orang ramai yang berang dengan kenyataan bodoh dan gilanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Macam perangai lobai hadi ja 2155

      Delete
    3. Bukan macam perangai tok serban hadi jer,,,jangan2 dapat sikit sebanyak bahagian dari hadi 90j,,,tu yang jadi gelap mata ,,,di kasi wang curi pun kira halal ,,asalkan bukan diri sendiri yg curi

      Delete
    4. lori sampah 2155 dh masok, siap nak alih tiang. MO rosakkan diskusi. Perosak makan tahi low. Bingai, kesian mak dia kan?

      Delete
    5. 1. Duit tu asal dari mana?
      2. Duit tu labur kat mana?
      3. Boleh ke guna duit yang dikumpul dari hasil cukai untuk bayar untuk tunaikan haji untuk segelintir orang? Orang lain bagaimana?

      Bertanya jer.

      Delete
  16. TDM di tanya oleh wartawan baru baru ni yg Tuan Badri berhenti kerana disuruh menyiasat anak anak TDM. Sah cerita ni datang dari pemakan dedak tegar. Ada pulak yg berkata yg Tuan Badri bersaudara dengan TDM. Kesian sungguh dengan puak puak ni depa dah terlalu lama hidup dalam maksiat sehingga depa ingat sudah tidak ada lagi manusia yg beriman.

    Berbalik kepada najib dia tertinggal satu rangkap lagi dalam ucapan dia iaitu, IKUT APA YG AKU SURUH,JANGAN IKUT APA YG AKU BUAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  17. PPBM Bakal Terus Berpecah Sampai Bila-Bila
    Belum pun bertanding pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 dan belum pun pemilihan pertama, parti PPBM pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sudah berpecah-belah kepada team Pengerusi dan team Presiden.

    Untuk pengetahuan , Dr Mahathir adalah Pengerusi manakala Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah Presiden PPBM sudah kecoh di seluruh negara bahawa wujud dua kem di dalam parti itu ekoran kedua-dua mereka tidak sependapat dalam memimpin parti.

    Dari segi kerjasama dengan pembangkang juga sudah jelas apabila, Muhyiddin lebih cenderung untuk bekerjasama dengan PAS tetapi Dr Mahathir lebih cenderung untuk bersekongkol dengan parti majoriti Cina iaitu DAP.

    Muhyiddin memasang cita-cita untuk menjadi Perdana Menteri dengan mewakili PPBM tetapi sudah ramai mengetahui bahawa Dr Mahathir mahu memastikan anaknya yang juga bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir menjadi Perdana Menteri.

    Ada cerita sebelum ini bahawa nama Mukhriz akan diumumkan sebagai Presiden menggantikann Muhyiddin untuk memastikan perancangan melantik anak bekas Perdana Menteri itu menjadi Perdana Menteri berjaya.

    Para penyokong Muhyiddin yang setia dan obses dengan beliau pastinya tidak akan memberikan laluan mudah kepada Dr Mahathir dan rancangannya itu malahan akan meminta Muhyiddin terus bertahan serangan dari Dr Mahathir.

    Sebelum ini, orang kuat Dr Mahathir sudah mula menghentam Muhyiddin berkenaan percutian RM2 jutanya ke Eropah baru-baru ini yang dikatakan terlalu mewah dan dibuat ketika parti mereka sedang terumbang-ambing.

    Ini bukan lagi saat sebenar PPBM akan mula menghentam Muhyiddin kerana ia difahamkan bakal berlaku dalam tidak beberapa lama lagi untuk memastikan Muhyiddin digulingkan.

    Kalau begini, para pemerhati politik sudah boleh melihat PPBM bakal berdepan isu perpecahan dalam kalangan pemimpin dan ahlinya untuk tempoh yang lama mungkin sampai bila-bila tidak seperti UMNO yang kekal kukuh bersatu biarpun berdepan banyak masalah dalaman.

    Sampai ke sudahlah, PPBM akan gagal dalam mencapai apa yang diinginkan mereka jika ini perangai para pemimpin mereka khususnya dua yang teratas iaitu Dr Mahathir dan Muhyiddin

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Sembang le ko banyak2, kalo ada telor cadangler kat pm kesayangan ko bikin pilihanraya..kita tengok sapa yg berpecah nnt..ada beran

      Delete
    3. Dia ni ada masaalah mental.
      Akai tak cukup...

      Delete
    4. Awas, lori najis 2205 masok..jaga2, langgar ting tu..haha, kesian.

      Delete
    5. 22.05.....Mentang2 tak nak ngaku bosnya bapak penyamun.......hentamlah orang lain untuk cover kes samun yg saentero dunia dapat hidu hamcingnya.

      Sila silalah alih tiang gol ye......moga ko bahagia.....

      Delete
  18. Mahathir Sengaja Cari Pasal
    DULU ramai yang beranggapan bahawa apabila bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bersuara maka ianya semata-mata untuk kebaikan rakyat dan negara namun kini hampir 99.99% rakyat mula menyedari bahawa perkara tersebut tidak benar sama sekali.

    Kini apabila Mahathir bersuara, rakyat tahu bahawa ianya demi kepentingan agenda politik peribadi yang bersifat angkuh dan tamak melampau. Beliau dilihat sebagai “orang tua” yang tidak sedar diri ketika berada dalam usia “kubur kata mari, rumah kata pergi” beliau masih melakukan propaganda jahat untuk menyusahkan rakyat dan negara.

    Baru-baru ini Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menyifatkan Mahathir sebagai “gila” apabila mendakwa tanah yang dijual kepada orang asing akhirnya akan menjadikan Malaysia negara asing.

    Tambahan pula, kita semua maklum bahawa Mahathir turut juga menjual banyak tanah zaman beliau menjadi Perdana Menteri. Kenapa baru sekarang beliau mempersoalkan perkara tersebut? Jawapannya sudah tentu orang tua ini memang cuba mencipta masalah dengan tujuan mewujudkan propaganda kebencian dikalangan rakyat agar beliau dapat mencapai kehendak peribadi.

    Mahathir memuatnaik di blognya sebelum ini mendakwa Datuk Seri Najib Razak memberi takrif baru kepada pelaburan langsung asing (FDI). Katanya, strategi perdana menteri menarik FDI melalui penjualan tanah sama seperti menjual Singapura kepada Bristish pada zaman negara dijajah. Beliau memberikan contoh projek Forest City di Johor yang dibangunkan syarikat berpangkalan di China yang didakwanya akan didiami 700,000 orang dari China. Hakikatnya semua rakyat tahu bahawa tidak mungkin tanah di negara ini akan terjual kepada negara asing.

    Malah menurut Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak, kenyataan Mahathir tersebut turut dilihat sebagai pemikiran ‘old school’ dimana beliau tidak menyedari bahawa dunia telah berubah sejak beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia 14 tahun yang lalu. China kini merupakan gergasi yang sedang tidur selama beratus-ratus tahun, tiba-tiba bangun dan sebaik sahaja ia terjaga, tiada apa yang boleh menghalang mereka.

    China melabur, menjadi rakan kongsi, dan membeli aset di seluruh dunia, yang mana tidak pernah berlaku seperti ini dalam sejarah sebelum ini. Ini adalah fenomena yang mana negara seperti Malaysia perlu terima, kerana jika tidak, ia akan ketinggalan dan jatuh.

    Kami telah diberi amaran bahawa walaupun globalisasi memang mendatangkan kebaikan, ia juga bermakna terciptanya dunia tanpa sempadan dan pengakhiran kepada dasar perlindungan (‘protectionism’). Anda tidak boleh mengharapkan FDI atau wang untuk mengalir masuk ke negara anda tetapi tidak bersedia untuk melepaskan kawalan ke atas aset-aset tertentu namun itu tidak bermakna kita menjual negara kita kepada China. Fakta yang kita perlu faham bahawa negara China mempunyai tanah yang jauh lebih besar dari negara kita.

    Ini adalah realiti ‘dunia baru’ dan Mahathir perlu sedar tentang perkara ini. Alternatif lain adalah dengan mengamalkan dasar tutup pintu dan bergerak ke belakang dan kekal miskin.

    Sebenarnya kita tahu bahawa Mahathir tahu berkenaan semua fakta ini namun beliau memilih untuk mencipta masalah bagi menyusahkan rakyat dan negara. Oleh itu, demi mengatasi masalah tersebut maka kita perlu “mengabaikan” segala “suara jahat” Mahathir. Sekarang masa untuk negara kita melangkah kehadapan bagi menepis segala kemelut dan masalah yang sedang dihadapi oleh perubahan dalam dunia global.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Terleboh dedak
      Terminum kencing lobai hadi

      Delete
    3. Lori twhi low 2210 dtg lagi.. meleleh melimpah najis, awas.

      Delete
    4. 22.10 Alihlah tiang gol.......moga Penyamun & Co bahagia

      Delete
  19. 3 KELUARGA ELIT PERBODOHKAN RAKYAT DAN PARTI MEREKA
    Apabila ada rakyat yang suka melaung slogan “rakyat tak bodoh” tetapi menyokong perjuangan parti yang di kuasai oleh keluarga , maka rakyat yang melaungkan slogan itu harus periksa otak mereka seperti saranan Tun Dr Mahathir sendiri apa bila beliau elak menjawap persoalan Tunku Aziz.



    Apabila Tun Mahathir menjawap “Pi periksa otak’ tentu lah hadhirin akan ketawa atas sindiran Mahathir itu, tetapi tanya lah hadhirin itu, Mahathir menjawap kah soalan itu? Jawpan nya tidak.



    Ia sama jika wartawan bertanya berkenaan hal hal yang Tun Mahathir tersepit, seperti hal kroni dan bailout , pasti sekali Tun Mahathir akan menjawap secara berseloroh , sinis dan lucu, ia sebenar nya untuk alih kan dari soalan. Tetapi berapa ramai kah yang sedar apa pun cara dia menjawap Tun Mahathir tetap tidak menjawap berkenaan soalan yang diajukan.



    Kini Tun Mahathir tersepit lagi, dia tersepit kerana didapati dia telah membuat perjanjian secara sulit dengan DAP melalui Lim Kit Siang, perjanjian mulut bahawa calon mereka ada lah Mukhriz.



    Anda kena kenal Tun Mahathir, baru lah anda akan tahu cara dia berpolitik.



    Najib amat kenal cara Tun kerana Najib sudah 40 tahun lebih ada bersama dalam UMNO dan ketika Tun Berkuasa.



    Itu sebab nya Tun tidak dapat lakukan “stunt” yang sama dia permainkan ahli UMNO ketika menjatuhkan Abdullah Ahmad Badawi.



    Najib tahu networking Tun Mahathir , orang orang sulit yang Tun perguna kan untuk jalan kan kerja operasi nya dan “black ops’ nya.



    Di hadapan rakyat berlagak mufti di belakang rakyat semua Yahudi dan malaun dia buat jalinan , termasuk lah Soros terawal tahun 90han lagi. Ketika rakyat belum tahu eja perkataan Soros Tun sudah menyebut nya.



    Mukhirz Mahathir ada lah nama yang Tun Mahathir tidak pernah sekali pun sebut untuk menjadi calon Perdana Menteri.

    Mahathir juga kenal anak nya sendiri sangat lemah dan “vulnerable” tidak dapat pertahan kan diri sendiri, itu sebab ia harus di lindungi.



    Maka atas sebab itu lah maka mereka yang sudah tahu dan kenal Mahathir akan tahu dia lah calon Perdana Menteri.



    Mahathir tidak akan sebut kerana amat takut Mukhirz akan diserang habis habisan bukan sahaja oleh UMNO tetapi sekutu nya dalam pakatan Harapan. Maka nama ini di lindungi dari di sebut sebagai calon.



    Selain dari itu, Mahathir juga amat takut sekutu dan ahli dalam PH+1 akan “abandon” perjuangan Mahathir untuk menaikan kan anak nya, kerana menganggap ia perjuangan peribadi sahaja.



    Tambah lagi, Mahathir tahu dalam PKR ramai yang masih mahukan Anwar, dan bukan Mukhirz.



    Maka Mahathir hanya akan potong di “corner” sahaja dan “checkmate” di saat akhir , dan bukan nya sekarang.



    Mahathir dan Kit Siang takut ahli ahli Pakatan akan merasai mereka di pergunakan dan di perbodohkan.



    Atas sebab itu juga Mukhirz yang selalu nya lena dan santai tiba tiba jadi garang kepada Tunku Aziz dan mahu menyaman Tunku Aziz, ia kerana Mukhirz takut bangkai gajah akan terdedah.



    Maka kini nyata sekali perjuangan PH+1 ada lah mempertahan kan kuasa politik keluarga elit.



    Kit Siang pergunakan ahli untuk selamat kan anak nya, Mahathir guna kan ahli untuk naik kan Mukhriz dan Anwar seperti biasa parti nya adalah parti keluarga, isteri nya Presiden, anak nya nombor 3.



    Maka lengkap lah parti 3 beranak ini secara total perguna kan rakyat untuk legasi keluarga mereka.



    Umpan mereka adalah isu isu nasional dan subjek popular ia itu “1MDB” dan ‘Najib”, walaupun Najib sudah buat banyak kerja dan kebajikan tetapi ia mesti ditutup dengan isu isu tidak berbukti.



    Selagi rakyat terpedaya, maka 3 keluarga ini akan selamat.



    Jika ada rakyat yang mengaku “rakyat tidak bodoh” tetapi menyokong perjuangan keluarga elit ini maka kata kan kepada mereka “periksa otak” mereka dulu seperti saranan Tun Mahathir sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Marang perapu marang sekeper

      Delete
    3. 2214 lori tahi low dtg lagi. Sengajq panjwngkan komen dgn space bar utk cemarkan ruang komen. Mana tiang tadi?

      Delete
  20. WAHAI MUKHRIZ, JANGAN SOMBONG DENGAN AYAT ALLAH…
    JANGAN terlalu bersifat takbur, riak dan sombong wahai Datuk Seri Mukhriz Mahathir. Kembalilah ke pangkuan jalan kebenaran yang berpaksikan kuasa Allah.

    Timbalan Presiden PPBM itu nampak semakin melampau dan hilang pertimbangan agama apabila tak henti-henti mahu melawan dan melampaui kuasa Allah pemilik segala kuasa.



    “Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi dan apa yang ada di dalamnya; dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.” – Surah Al Maidah (5): 120.


    Ini bermakna kekuasaan yang ada pada Datuk Seri Najib Razak selaku ketua kerajaan di Malaysia adalah dengan izin dan kehendak Allah, dengan asbab pertimbangan usaha serta amalan sistem demokrasi.

    Sebab itu terlalu keterlaluan apabila Mukhriz yang menjadi subjek utama perjuangan Tun Dr Mahathir Mohamad sekarang ini menyerang Perdana Menteri tanpa henti.

    Terbaru, Mukhriz sekali lagi bagai menafikan kehendak Allah apabila menulis di Instagram, iaitu “rakyat lebih ingin tahu jika nauzubillah minzalik (minta dijauhkan oleh Allah) BN (Barisan Nasional) menang lagi, adakah Najib Razak kekal sebagai PM?”.

    Mukhriz mengeluarkan kenyataan berkenaan ketika diminta mengulas pendedahan Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim wujud pakatan sulit di antara ayahnya dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

    Menerusi pakatan sulit itu, Tunku Abdul Aziz mendakwa Mukhriz akan dilantik sebagai Perdana Menteri jika pakatan harapan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 manakala Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Kit Siang bertindak memfailkan saman kepada penyiar berita pendedahan itu, manakala Mahathir hanya berkata ‘periksa otak’ Tunku Abdul Aziz.

    Apa maknanya itu? Kenapa tidak terus memfailkan saman atau menafikan pendedahan Tunku Abdul Aziz? Ia bermakna pasti ada pakatan sulit tersebut yang tidak diketahui oleh ahli-ahli kedua buah parti itu.

    Walaupun pernah menang dalam PRU13 lalu sehingga diangkat oleh Umno ke jawatan Menteri Besar Kedah, Mukhriz tidak patut terlalu takbur, riak dan sombong hingga sanggup meluahkan kata-kata sedemikian.

    Untung nasib kalah dan menang seseorang ahli politik dalam PRU tiada siapa dapat ketahui. Tak jamin sekiranya kita pernah bergelar pengerusi badan perhubungan parti di peringkat negeri, maka kita akan tetap berjaya menang pada PRU akan datang.

    Jadi tindakan mendoakan keburukan buat ulul amri dan Kerajaan Islam negara ini lazimnya akan membawa padah kembali kepada si pembaca doa tersebut.

    Cukuplah sekadar contoh PAS yang pernah mendoakan ‘Umno K.O!’ suatu ketika dahulu, akhirnya keseluruhan parti tersebut menjadi kucar kacil sehingga keluar dari pakatan.

    Juga dilihat tatkala sehari-hari bekas Ketua Srikandi PPBM, Anina Saadudin melontarkan kata-kata jijik terhadap Najib Razak, di akhirnya aib dirinya sendiri telah ‘membunuh dan mengkafankan’ perjuangan politiknya.

    Bagaimana juga dapat dilihat ketika Ahli Parlimen PAN Kuala Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad yang menyelar Najib Razak keluar bercuti bersama keluarga ke negara luar.

    Akhirnya, melalui akan media sosial isteri sendiri telah membuatkan aibnya diviralkan, hingga tak mampu menjawab lagi bagaimana dia sanggup bercuti mewah di London ketika rakyatnya dihimpit bencana banjir.

    Maka pesanan buat Mukhriz agar tidak terlalu bernafsu menyerang Najib Razak kerana ditakuti tidak berapa lama lagi dirinya akan dibalas dengan suatu keadaan yang tidak diingini berlaku.

    Bukan kita anggap Najib Razak itu maksum atau memiliki ‘kuasa ajaib’, tetapi semuanya itu berlaku dengan kehendak dan kuasa Allah. Seseorang ulul amri yang dilindungi Allah, pastinya sukar untuk dijatuhkan dengan cara kotor, melainkan Allah jua yang menghendaki dirinya untuk turun kuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Penyamun & Co tu yg sombong....lepas samun guna power tutup dosa.

      Delete
  21. NAK NAIKKAN ATAU TURUNKAN PM ADALAH “KETUANAN ALLAH”
    “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seseorang khalifah (pemimpin) di bumi” (Al-Baqarah, 30).

    Ayat ini menerangkan bahawa Tuhan akan melantik mana mana hambaNya untuk menjadi pemimpin.

    Ketika Perhimpunan Agung UMNO 2016 (PAU 2016) bulan lalu, Dato Seri Dr Zahid Hamidi (DSZH) telah mengeluarkan kenyataan bahawa kedudukan Datuk Sri Najib Tun Razak sebagai Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri, kerana ia pilihan Tuhan. Kenyataan yang dibuat oleh beliau bagi menunjukkan setiap sesuatu yang berlaku adalah dengan izin Tuhan termasuk dalam urusan perlantikan pemimpin.

    Walau bagaimanapun, ada di kalangan rakyat Malaysia terutama dari parti pembangkang yang beragama Islam menolak atau menyanggah kenyataan ini. Lebih malang apabila seorang mantan PM yang sekarang ini merupakan seteru utama kepada DS Najib bukan sekadar memperkecilkan kebenaran ini, malah beliau secara sinis mengeluarkan kenyataan dengan tujuan menghina kebenaran ini dan paling penting menghina DS Najib.

    Sudah Lebih 1400 Tahun, Tuhan Telah Menjawab Kenyataan Songsang Mantan PM tersebut.

    Amat mendukacitakan apabila seseorang yang mendapat nikmat kepimpinan selama 22 tahun, telah engkar, menentang, memperlekeh serta menghina “Ketuanan Tuhan Dalam Melantik Pemimpin”.

    Pada ayat 26, surah al-Imran, Allah berfirman maksudnya: “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan, Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki, …, Engkaulah yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, …, Sesungguhnya Engkaulah Maha Kuasa atas tiap tiap sesuatu”.

    Ayat ini jelas menunjukkan bahawa urusan pelantikan pemimpin dikalangan manusia seperti jawatan DS Najib sebagai Presiden UMNO merangkap PM Malaysia adalah hak “Ketuanan Allah”. Oleh itu kenyataan yang dibuat oleh DSZH di PAU 2016 baru baru ini adalah berketepatan dengan kehendak Tuhan.

    Sesungguhnya pelantikan Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak Hussein, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir Mohamed, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan terkini DS Najib Tun Razak kejawatan PM Malaysia adalah pilihan Tuhan.

    Malangnya apabila Tun Mahathir yang pernah menikmati nikmat memimpin negara selama 22 tahun dengan pilihan Tuhan telah merasakan diri beliau amat mulia kerana banyak jasa yang di tinggalkan oleh beliau. Beliau merasakan setiap kata katanya wajib di dengar, dijadikan panduan dan hujah serta beliau terlalu ego menolak kebenaran “Ketuanan Tuhan” dalam memilih dan melantik Pemimpin.

    Bukan setakat itu, dalam usaha meraih sokongan dan keredhaan orang kafir dalam parti DAP agar menjadi sekutu rapat beliau dalam usaha menjatuhkan DS Najib sebagai pemimpin Islam. Beliau sama sekali begitu tergamak menentang firman Tuhan. Penentangan ini sudah tentu akan merosakkan akidah kerana salah satu ciri penting dalam Rukun Iman ialah percaya kepada kitab. Jika menolak satu ayat dalam kitab, bukankah ia boleh menjejaskan keimanan kepada Tuhan.

    Bayangkan berapa ramai rakyat Malaysia yang dikhuatiri telah rosak akidahnya kerana berpegang kepada kenyataan Tun Mahathir yang menolak ayat 26, surah al-Imran berkenaan “Ketuanan Tuhan Dalam Melantik Pemimpin”.

    Setiap sokongan kepada Tun Mahathir dan parti pembangkang bermakna menyokong penolakan dalam mengimani setiap ayat al-Quran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  22. TAK MENGAKU PUN RAMAI DAH TAHU PPBM BERPECAH BELAH…
    APA agaknya jawapan yang diharap bila orang tanya kepada Muhyiddin mahupun Mahathir akan dakwaan parti serpihan UMNO, Pribumi cap bunga ini, belum sampai usia 3 bulan tapi sudah berpecah kepada 2 kem? Kucing tumbuh tanduk pun mimpi sajalah nak dengar “Ya, 2 kem itu memang wujud” keluar dari mulut salah seorang mereka.

    Gila ka nak mengaku?

    Nak-nak manusia nama Mahathir ini. Dia diketahui dunia hanya mengaku kalau ada untung politik saja, takda untung politik kalu, mati hidup balik pun dia tak akan mengaku, tak kisah sebesar mana kebenarannya sekalipun.

    Penafian ini samalah seperti bila Mukhriz pada bulan Oktober yang lepas bercakap perkara yang sama – tak mengaku jugak. Lepas tu kita semua nampaklah, sorang-sorang keluar parti dan berlaku kemelut yang diakibatkan oleh konflik dalaman.

    Hakikatnya, cerita berpecah ini bukan keluar dari mulut mana-mana pemimpin UMNO pun tapi dari mulut orang-orang parti itu sendiri – yang keluar mahupun yang terlibat dalam kemelut dalaman. Seperti dalam isu berkaitan jawatan Ketua Srikandi tak berapa hari itupun, dah dengar dah punca kepada kemelut tersebut ialah kerana perbezaan kepimpinan – yang boleh juga ditafsir sebagai bukti perpecahan.

    Ayat (lebih kurang maksud) “perkara ini tak akan berlaku kalau Mahathir jadi Presiden”, bukan mana-mana orang UMNO yang sebut pun, orang bunga raya tu jugak. Begitu juga dengan alasan mereka yang “ada nama” keluar dari parti tersebut, pun menunjukkan berlakunya perpecahan yang begitu ketara.

    Justeru, cara 2 orang ini memperlekehkan dakwaan wujud 2 kem itu sebenarnya, mengesahkan lagi bahawa kem-kem yang dikatakan itu memang wujud – bukti pun dah ada, dilihat dari pelbagai kemelut yang berlaku dalam parti tersebut kebelakangan ini.

    Cuma, tak mengaku kerana bimbang akan menambah kepada masalah sedia ada dan menghilangkan keyakinan rakyat terhadap parti yang ditubuh atas dasar dendam dan kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat mentel berbicara
      Ada 4 saksi ka

      Delete
  23. RISAU BETUL ORG UMNO NAJIB KPD PARTI PPBM....INI DAPAT DILIHAT DRP KOMEN2 DIATAS....

    ReplyDelete
  24. Kenapa dibawah pemimpin hari ini rasuah berleluasa dimalaysia jawabnya bapa borek anak rintik minta menteri2 yg ada tu bersumpah tak rasuah kalau berani jadi pada pegawai kerajaan teruskan buat rasuah tapi pandai simpan kalau pegawai kerajaan tak ambik rasuah org polotik lagi teruk rasuahnya jadikan malaysia negara islam yg penuh dgn rasuah

    ReplyDelete
  25. Jika ppbm tak kuat apalah nk ditakutkan sgt....

    ReplyDelete
  26. NAJIB GENTLEMAN PUKUL CARA BERDEPAN, CARA MAHATHIR PUKUL CURI
    Mahathir nampak nya mahu lawan Najib dari segi skill dan cara bertindak.

    Najib sekali buka langkah 3 orang atasan UMNO tergolek “dog”.

    Dalam musuh Najib mengelarkan Najib sebagai lembik, penakut , dash!!!! Dengan satu pukulan “backhand” 3 petualang parti jatuh tergolek.

    Hari hari mereka provoke Najib dan andai kan Najib tidak akan berani bertindak terhadap 3 orang individu berjawatan dalam UMNO.

    Mana mungkin hendak lawan 2 Naib Presiden dan MB sekaligus , kata mereka.

    Tetapi Najib bukan sebarang Najib, sekali smash terus Muhyiddin , Shafie dan Mukhriz dapat gelaran “bekas” ahli UMNO.

    Itu pun mereka bernasib baik, Najib bukan macam Tun M , jika Najib macam Tun M sudah tentu mereka ini semua lagi teruk akan di kerjakan, turun naik mahkamah.

    Tetapi kisah kita bukan berkenaan 3 orang yang tergolek “dog” dengan Najib, dengan Najib sudah pasti lah kena sebegitu sebab dianggap musuh dan pesaing.

    Kita hendak kisah kan berkenaan cara Tun Mahathir hapuskan pesaing nya.

    Dalam senyap Mahathir bertindak dan cara dia bertindak itu amat unik dan penuh muslihat.

    Jika dengan Najib Tun Mahathir serang dalam gelap seperti permainan sabotaj 1MDB dengan cara menghalang IPO 1MDB supaya apabila IPO nya gagal maka boleh lah Tun M dan kuncu meenyatakan 1MDB memang “failed company” sedang kan Tun M dan kuncu yang sentiasa ganggu 1MDB.

    Tetapi PROTON yang tidak di gangu oleh sesiapa dibawah batang hidung Tun M 30 tahun pun gagal asyik menempek wang rakyat, sehingga hendak bayar vendor pun mengemis dengan kerajaan lagi.

    Nasib baik kerajaan Najib membantu bagi lagi 1.5 billion, sah lah Tun M yang gagal.

    Cara Najib tewas kan musuh amat terang , tiada kerja gelap atau cara sembunyi, tahu tahu Muhyiddin, Shafie dan Mukhriz sudah “out” dari UMNO.

    Namun , sebalik nya cara Mahathir buang pesaing nya pula cara licik, macam ular dan penuh tipu helah.

    Celik mata sahaja, Muhyiddin, Anwar , Wan Azizah dan Mat Sabu sudah terkeluar dari senarai.

    Dalam perjanjian sulit yang di buat oleh Tun M dan Lim Kit Siang, kesemua nama diatas sudah masuk dalam tong sampah.

    Nama yang bakal di istihar menjadi Perdana Menteri oleh Kit Siang dan Mahathir ada lah Mukhriz Mahathir.

    Pelik kerja Allah, parti PKR yang di tubuhkan oleh Anwar untuk menjatuhkan Tun Mahathir kini menjadi alat Tun Mahathir menjatuhkan Anwar dan Wan Azizah pula melalui Azmin Ali.

    Yang paling mengelikan hati, Muhyiddin Yassin sekali gus menjadi badut kerana keluar sana masuk sini pun nama nya tersinggkir juga. 2 pihak tidak mahu. Malang nasib mu Muhyiddin.

    Apa yang dilihat sebagai kerja subahat oleh kedua dinosor politik Malaysia menyaksikan kesemua calon nama bakal Perdana Menteri dari Pakatan kini terhapus oleh kerja Tun Mahathir.

    Sebaik sahaja perjanjian sulit di buat pada 3 Disember, terus Tun Mahathir umum Pakatan tidak harus bincang nama calon Perdana Menteri untuk elak perpecahan.

    Cantik sangat kenyataan Tun Mahathir kerana dengan itu nama Mukhriz sudah di “seal dan secure” untuk jadi PM andai kata Pakatan Harapan menanb PRU14.

    Siapa yang malang ? Siapa lagi jika bukan Anwar, Wan Azizah dan Muhyiddin.

    Begitu lah beza nya Najib dan Mahathir, Najib pukul cara terangan, Tun M pukul curi.

    Semacam serangan Tun kepada 1MDB , kuncu nya mengupah media seluruh dunia untuk nampak kan ada isu besar berkenaan 1MDB , sedang kan hanya permainan persepsi dari puak ANC Tun Mahathir.

    Kini amat benar lan pesanan Anwar kepada ahli PKR “be careful of the serpent that wears the crown” tahu tahu parti mereka sudah di tawan, tahu tahu nama mereka sudan tersinggkir di ganti dengan nama anak nya.

    Itu lah dia beza Najib dan Tun M, Najib pukul berhadapan, Tun M pukul curi dari belakang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  27. TAHUN BARU BAGI KITA, TAHUN TERAKHIR BAGI PPBM
    Takwim telah berubah dari 2016 ke 2017 dan sambutan dibuat dengan bunga api dan pelbagai pesta.

    Walau bagaimanapun dalam masa orang ramai sedang meraikan permulaan baru 2017 mungkin pengakhiran bagi PPBM parti yang lahir dari kebencian dan kepahitan. Ya, kebencian dan kepahitan dari pengasasnya Mahathir; orang tua yang tidak boleh mempunyai sesuatu dengan cara sendiri jadi dia cuba untuk menenggelamkan kapal yang sedang selesa belayar selama ini.
    Mereka mengatakan bahawa terdapat satu garis halus antara cinta dan benci. Kemarahan berbisa Mahathir terhadap Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak membuktikan bahawa garis adalah lebih halus daripada apa yang cuba dibayangkan oleh orang ramai. Mahathir cuba sedaya upaya untuk melemahkan dan menghalang apa sahaja kebaikan yang dilakukan oleh Najib. Setakat yang Tun Mahathir tahu, sehinggakan sikap pemurah Najib dilihat sebagai rasuah.

    Semua kebencian dan kepahitan ini adalah kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mahu mengikut telunjuk Mahathir, enggan untuk meneruskan pembinaan jambatan bengkok dan tidak membantu meletakkan anaknya Mukhriz untuk mendapat laluan mudah untuk menjadi Perdana Menteri sekitar tahun 2021.

    Dalam menghadapi sesuatu yang tidak menyebelahi beliau, Mahathir seperti seorang lelaki yang mengharapkan cinta selepas dibuang isteri sendiri. Tetapi selain melihat pada kesalahan yang dia lakukan, dia melajukan sesuatu; mencari cinta pada semua tempat yang salah.

    Mahathir begitu tertekan seperti orang mabuk yang merangkak atas katil dengan seseorang (Lim Kit Siang) yang sekiranya Mahathir masih siuman, dia tidak akan terfikir untuk melakukan perkara ini.

    Selepas beberapa kali mengalami kegagalan (Sarawak, Sungai Besar, Kuala Kangsar) bersama DAP yang menguasai Pakatan, Mahathir fikir adalah lebih baik cuba untuk mewujudkan parti politiknya sendiri. Tetapi ramai tertanya-tanya apakah pada mulanya Mahathir benar-benar mahu menubuhkan parti. Ada yang menikirkan bahawa Mahathir berharap kerajaan akan menyebabkan masalah dengan pendaftarannya parti (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) dan beliau boleh menuduh menjadi mangsa kezaliman.

    Malang bagi Mahathir, pendaftaran (PPBM) Parti Pribumi Bersatu Malaysia telah diluluskan tanpa sebarang halangan. Meninggalkan Mahathir tanpa permainan kononnya sebagai mangsa malah lebih teruk lagi, dia kini mempunyai sebuah parti yang seperti Pakatan Harapan, tidak mempunyai matlamat yang jelas.

    Itulah sebabnya jika seseorang itu untuk mencerminkan tempoh selepas pembentukan PPBM ini, tidak terdapat apa-apa bahang yang berlaku selain daripada kejutan yang tidak begitu besar menamakan bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai presiden dan bekas Menteri Besar Kedah / anak kepada Mahathir, Mukhriz sebagai timbalan presiden; yang merupakan line up yang ada dalam fikiran Mahathir, tetapi apabila beliau tanya siapa pilihan beliau untuk jawatan Timbalan dan Perdana Menteri. Seperti yang kita ingat, Mahathir membisu dan tidak memberikan jawapan.

    Tetapi semua tidak pernah secara jelas untuk bersama (Pribumi) parti politik Mahathir. Dalam merebung kembali sejarah ringkas, kita boleh melihat beberapa peristiwa penting yang masih goyang diantara kepimpinan atasan PPBM. Yang pertama ialah Presiden Primbumi telah dituduh ada skandal lebih dengan isteri orang. Kedua pendedahan ‘sexting’ bekas ketua Srikandi; terlalu banyak isu untuk tahun 2016.

    Oleh itu, sambil orang ramai di seluruh Ma laysia berpesta dan membuat azam Tahun Baru; 2017 mungkin membawa kehancuran kepada parti yang lahir dari kebencian dan kepahitan Mahathi

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. 22.53....khakkkkktuiiiii !!!

      Delete
  28. CAKAP SOAL RASUAH : “BAPA WAYANG, ANAK MENYAMUN” SEBAR NETIZEN
    CUKUP MARAH netizen di media sosial apabila membaca sebuah kenyataan dari Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang yang bercakap soal korupsi dan Kerajaan Malaysia.



    Kit Siang dilaporkan dipetik dari suatu sumber berita berkata “The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the government should be prepared to support Transparency International (TI) in its global fight against ‘grand corruption’.”



    Kenyataan tersebut seolah-olah cuba memperkecilkan Kerajaan Malaysia dan SPRM mengenai perang bersifat global terhadap ‘rasuah besar’ oleh pihak TI. Dengan kata lain, mungkin ia bermaksud Kit Siang mahu menyampaikan mesej bahawa Kerajaan Malaysia dan SPRM masih di tahap yang lemah dalam statistik memerangi rasuah ini.
    Sejuruh dengan itu, netizen bukan sahaja yang pro kepada kerajaan telah bertindak menyebar poster yang membandingkan laporan berita mengenai perbicaraan kes rasuah melibatkan anaknya sendiri iaitu Lim Guan Eng bermula 27 Mac depan.



    Ia seolah-olah bapa sedang cuba bermain ‘wayang’, manakala anaknya pula sedang giat ‘menyamun’ seperti yang tertulis dalam poster tersebut.



    Poster berkenaan mula dikesan oleh portal Tv14 melalui sebaran laman sosial Twitter pada pagi Khamis, 5 Januari 2017 daripada beberapa akaun yang tidak dikenali.



    Namun demikian, mesej yang lebih penting untuk kita nilaikan adalah mengenai kebencian para netizen terhadap isu-isu lapuk yang cuba dibangkitkan semula oleh ‘dinasour’ politik itu.



    Lebih teruk lagi, ketika mana dia seringkali menuduh Barisan Nasional mengamalkan rasuah sejak 1970an lagi, rupa-rupanya anaknya sendiri yang dipercayai ‘berbuat demikian’

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weiii mu ni macam perangai tok serban hadi jer,,,jangan2 dapat sikit sebanyak bahagian dari hadi 90j,,,tu yang jadi gelap mata ,,,di kasi wang curi pun kira halal ,,asalkan bukan diri sendiri yg curi,,,betul tak,,,cuba jawab dengan iklas

      Delete
    2. Anjing bijan al pondani Dan smah ketoti wal badaki. Menyalak la ko anjing...ko dpt tulang..tuan ko dpt daging. Bodoh piang Dan cerodik buah pelior..

      Delete
    3. Smah pendek..

      Delete
  29. Najib ni bukan saja kuat menipu, suka mungkir janji dan mengkhianati amanah, bahkan cakapnya pun tak serupa bikin.

    Muka stay selamba ja seolah-olah ia bersih suci dari perkara yang ia sebut.

    Hadith Nabi s.a.w ada sebut malu itu sebahagian daripada iman. Orang beriman memang sepatutnya ada rasa malu dalam diri mereka.

    Saya sangat bersetuju dengan semua komen2 yang mengatakan Najib sudah putus urat malunya.

    Ia boleh bercakap seperti dirinya suci bersih padahal ia adalah orang yang menjadi pemain dan pengarah utaman skandal kewangan curi duit secara pecah amanah yang terbesar dalam sejarah peradaban manusia selepas tamatnya zaman khilafah / perang dunia pertama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro. We can reason with intellectual but for half past six cyber trooper.. We can only fuck them off.we only interested that bijan to face the rule of law of this country.

      Delete
    2. Bro......what rule of law do we have nowadays??? Kalo rule of penyamun adalah bro.......

      Delete
  30. sudah agak lama aku tiada kesempatan untuk menjenguk ke tempat berkumpulnya golongan yg jahil lagi menyombong diri.

    Kisah SPRM menangkap seekor jerung (berpangkat KSU) tidak sedikitpun menjadi pedoman dan pengajaran untuk si jahil itu berfikir.

    bukankah tuan2 politik yg berkhianat itu sering menaburkan fitnah terhadap SPRM adalah "pelindung" pada amalan rasuah oleh para menteri dan jerung2 yg menduduki hearaki teratas penjawat awam.

    lalu golongan yg jahil itu terus melupakan SPRM juga sentiasa "melindungi" perlakuan rasuah dari kalangan tuan2 politik bersama kroninya yg mereka sangat taasubkan itu.

    Hey, golongan yg jahil bukankah SPRM itu telah membuktikan mereka telah berlaku adil ?.

    Tun Mahathir tidak pernah tertangkap diatas segala salahlakunya sepanjang memegang kuasa.

    Azmin Ali juga masih "dilindungi".

    Zuraidah aka Mak Lampir bersama lover boy nya masih mampu tersenyum manis diulit segala kemewahan.

    Adik beradik Nga Koo Ham n Nga koo Ngeh kekal menghitung balak yg dianugerahkan bekas sekutunya.

    Hatta si kucing kurap berpangkat bapa kandung seorang Adun P.pinang bertukar wajah laksana si kucing parsi apabila menjadi "pengaturcara" urusan pemilikan PPRT.

    Aku tumpang simpati pada buruknya nasib Tokong LGE yg kini bergelut untuk melepaskan tengkuknya (bad fengsui atau terlajak bodoh).

    Berkait perihal si polan yg amat popular dengan gelar si raja liwat@ al juburi. tiada yg harus dikesalkan kerana ia tewas pada kehebatan dan pengalaman king maker nya sendiri iaitu Tun Mahathir.

    Sampaikan salamku pada sahabat yg bernama John Doe. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Apa apa ja lah labuuu

      Delete
    3. Lobai copy paste

      Delete
    4. sampai sesuatu yg tidak digemari maka darinya kamu akan mengetahui sama ada ia ilmu yg menjadi pedoman atau ia akan memperlihatkan kebodohan dan kesombongannya.

      kalian tidak pernah lelah dari berteriak Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB - malangnya kalian hanya bertempik ditepian jalan. Dimana kekuatan dan kesungguhan tuan2 politik kamu ?

      Hey, sekutunya bukan bertaraf picisan bahkan mereka menguasai dunia ini bukan - alangkah lemahnya mereka tatkala berhadapan gerak langkah seorang Perdana Menteri dari sebuah negara kecil yg akidahnya dengan lafaz syahadah.

      Delete
    5. Hey hey hey Nakhoda jadi Unknown dah tukar jadi Sahabat.....nama baru tapi otak lama...dari dulu sampai sekarang merapu panjang isi tahap longkang. Dulu tak berani berbahas guna fakta sebab memang tak ada fakta...skrg berbahas guna fuckta....hey hey hey hey

      Delete
    6. Sahabat dapat dedak baru ker? Dedak Unknown sikit sangat kot...skrg dah boleh buat makeover nama baru ...otak baru bila? Kaaa dedak tak cukup nak beli otak baru?....anyway dah 5 org kena dakwa di spore, 4 dah pi jel, sorang lagi akan ngaku 11 jan ni. Yg sorang ni paling best sebab ada 16 pertuduhan....direct link ngan jho lho. Makin dekat dah Sahabat Unknown, tunggu laaa...dulu kau dok tanya apasal kes spore tak ada direct link ngan 1mdb...tunggu 11 jan ni...kes ni akan hapuskan terus teori derma raja arab...atau pun kau sebenarnya tak tau langsung apa jadi di spore?

      Delete
    7. 00.20...pakai common sense la wehhhh...otak mana?

      Delete
    8. Unknown,sudah tukar nama ye?
      Jika nak bersahabat dgn kami, bersihkan diri kamu dulu.
      Kami tak nak bersahabat dg orang yg menjadi 'ahli penyamun'. Berkokok berderai derai, ekor penuh dg tahi.

      Delete
    9. Nakhoda, unknown, sahabat; masuk tahun baru, guna nama baru, IQ masih tahap bingai.

      Delete
    10. Bukan masih tahap bingai

      Tapi making bercambah subur bingainya tu

      Delete
    11. Nakhoda kapal korek....unknown....sahabat....nama baru pulak dah.

      Berapa banyak punya tukarrrrr daaaaa.......

      Tukar punya tukar pon......kami tetap dapat hidu bau bingai ko. Bak kata Bro Tajul subur bingai.

      Sahabat nak jual cerita apa pulak......kalo cerita sama dibawak nakhoda kapal korek dan unknown tu......sori naik lori.....kat sini memang dah tak laku.....lagi baik cerita jer kat nenek ko.

      Delete
  31. Najib cakap ape ? Jangan ambil hak rakyat? Kah kah kah..kah kah lawak ,lawak hi..hi..hi.oh lawak nya najib cakap ha ha ha....

    ReplyDelete
  32. Adoyaiiii kelakar kelakar la lu jib..

    ReplyDelete
  33. JingJilatJubboJibby amok disini lagi malam ni.Bilw topic panas, ruang perlu dirosakkwn. Oerangai tak ubah Berok kena belacan. Lahanat2 ni mmg jenis provoke, janji mereka boleh celah jahqnamkwn ruang diskusi. Kalau masok ramalan nmbr ekor dan spacebar Tuan Budin akan delete. Mwka konon pandai, binatang2 ini akan sekit komen berjela. Awas MO ini akan berleluasa bila topic sentuh jibby. Puak JingJilatJuboJibby mmg lahanat ahli neraka jahanam. Aamin.

    ReplyDelete
  34. SELANGKAH KEHADAPAN: STRATEGI DAP KE ATAS PKR
    Bila bercerita tentang DAP, ia adalah mahkluk pelbagai alam, yang mampu menjelma pelbagai rupa, serta mengasimilasikan dirinya untuk berubah-berubah mengikut situasi semasa. Setiap jelmaannya, bersebab, bukan tidak sengaja, apatah lagi ikhlas.

    Oleh yang demikian, mahkluk ini sering mencari jalan untuk mengungguli, dan menguasai yang lain. Resmi kiasu, begitulah.

    Tindakan melantik Saifuddin Nasution sebagai Penasihat Strategik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang juga dilihat bermotif politik. Abaikanlah jika ada yang berhujah kononnya ia untuk membantu kerajaan negeri Pulau Pinang. Apa tidaknya, sedang penggal sudah hendak tamat, tiba-tiba muncul pula jawatan baru.

    Kenapa PKR? Kerana PAN sudah tentu berada di dalam genggaman mereka seratus peratus. Tinggallah PKR untuk dijinakkan, agar nanti hal ehwal dan keputusan politik akan kalau pun tidak menguntungkan DAP, jangan sampai merugikan.

    Sudah tentu soal kerusi untuk bertanding PRU14 nanti menjadi matlamat. Jangan salah faham, kerana DAP tidak memerlukan kerusi untuk “dicuri” dari PKR. Tetapi, DAP perlu memastikan “ayam laganya” mendapat peluang. Sedang Pribumi juga mengintai peluang, DAP perlu “mengikat” PKR agar “ayam laganya” tidak lemas dan mati di dalam sangkar.

    Andai kata ayam laganya kelemasan dan mati, DAP masih ada lagi satu peluang; cari si musang berbulu ayam untuk bertanding di atas tiket PKR. Dan sudah tentu kerja-kerja politik seperti ini lebih mudah dan lancar sekiranya dijalankan oleh orang yang berjawatan kanan seperti Setiausaha Agung PKR.

    Dari zaman “tahaluf siyasi” hinggalah kini, DAP dilihat sangat dominan, dan bijak untuk menguasai. Tergelak besar Lim Guan Eng, seperti di dalam gambar di atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0018 Zionist MeKayu Totok...punggong penuh tahi low. Provokasi basi. Perasan pandai sgt la tu..hehe. Kesiaan

      Delete
  35. MENGHARAMKAN YANG HALAL
    Berusia lebih dari 90 tahun tidak menandakan seseorang itu betul semua. Walau usia 1,000 tahun sekali pun, ia tidak membawa maksud seseorang itu tahu segalanya. Dan penulis pasti, ramai yang ingat tentang nasyid lama, ‘sepohon kayu daunnya rimbun’, bukan?

    Namun mungkin sudah terbiasa selama 22 merasakan dirinya semua betul, faham dan ‘maha’ dalam segala-galanya, maka dia pun bercakap dan menulis semahunya, seolah-olah dialah yang paling tahu dan betul semua.

    Terbaru, dia menulis lagi. Katanya, kalau baca bismillah sekali pun, daging yang haram masih haram dimakan. Dia fikir fatwanya tepat? Tapi tahukah dia bahawa sekiranya di dalam keadaan darurat bahawa Islam itu menghalalkan daging babi untuk dimakan untuk menjaga nyawa?

    Seperti biasa, dia sekali lagi cuba menegakkan benang yang basah. Kononnya, hanya mereka yang mahu ‘membodek’ saja yang akan menghalalkan wang yang dicuri. Dia cuba juga menetapkan ‘fatwa’ konon duit Yayasan 1MDB yang menghantar jemaah menunaikan haji itu ‘haram’…

    Pada pandangan penulis, apa yang cuba dilakukan dia hari ini adalah mengharamkan sesuatu yang halal. Ia seolah-olah cuba seluruh masyarakat menganggap ayam itu babi. Dia bagaikan cuba mengatakan teh tarik itu brandi.

    Apakah yang bukti kukuh untuk dia mengharamkan duit itu sebagai haram? Dari sudut perundangan, tidak ada satu pun mahkamah yang menjatuhkan hukum duit itu sebagai duit yang tidak sah dan haram. Jika ada, pastinya sudah lama akaun tersebut dibekukan, bukan?

    Dari sudut agama lebih payah untuk dibuktikan. Apa bukti yang dia ada untuk membuktikan tindakan mencuri duit? Dia nampak dengan mata kepalanya? Sahihkah pandangannya itu? Apakah sahih dan benar faktanya? Bagaimana dan dari mana kesahihan yang dia peroleh?

    Jika hanya bersandarkan mata yang ‘tua’ yang sudah ‘kabur’, apatah lagi kalau ‘rabun’, ia masih diragui. Apatah lagi faktanya datang bukan saja dari seorang fasik, malah kafir ‘made in Britain’. Malah jika bukti-bukti yang diketengah itu direka-reka kuffar, bolehkah ulama menjatuhkan hukum?

    Suka penulis mengingatkan dia bahawa hukum membaca bismillah itu adalah sunat, dapat pahala jika dibaca, tidak berdosa jika tidak diungkap. Maka jika seorang Islam itu tidak membaca bismillah, ayam yang disembelih mengikut syarat dan dimasak dengan sempurna itu tetap halal dimakan.

    Pada hemat penulis, adalah tidak wajar mengharamkan yang halal. Islam mengecam mereka yang mengharamkan sesuatu yang halal. Malah Rasulullah SAW di dalam sebuah hadis qudsi yang diriwayatkan Imam Muslim pernah bersabda di dalam khutbah baginda;

    “Ketahuilah, sesungguhnya Tuhanku memerintahkan padaku untuk mengajarkan kepadamu apa-apa yang kamu belum mengerti dari apa-apa yang Tuhanku telah mengajarkan kepadaku pada hariku ini. (Allah berfirman) : “Setiap harta yang Aku berikan kepada hamba adalah halal, dan Aku ciptakan hamba-hamba-Ku ini dengan sikap yang lurus, tetapi kemudian datanglah syetan kepada mereka. Syaitan ini kemudian membelokkan mereka dari agamanya, dan mengharamkan atas mereka sesuatu yang Aku halalkan kepada mereka, serta menyuruh (mempengaruhi) supaya mereka menyekutukan Aku dengan sesuatu yang Aku tidak menurunkan keterangan kepadanya”

    Namun dia tetap dia. Penulis bukan seorang fuqaha’ dan bukan seorang ulama. Jika fatwa sahibussamahah Mufti-Mufti pun dia tolak dan mahu menangkan ‘fatwa’nya, apatah lagi hujah penulis yang hanya berpandukan secebis ilmu yang dikutip dari institusi pengajian tinggi, bukan?

    Penulis harap dia bertaubat sebelum terlambat. Kita tidak minta, namun ketahuilah bahawa mati itu pasti. Sewajarnya dia kembali ke jalan yang benar dan terus hanyut tersasar dengan fahaman akal sendiri mencipta suatu hukum yang dia fikir kononnya ‘benar’…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 0020 balik rumah pi liwat mak kau lah

      Delete
    2. Fatwa mufti bodoh memang sesuai dgn najib tetapi tidak dgn umat islam yg lain di negara ini.
      Ini mufti sekerat ular sekerat belut.
      Mufti pun sanggup menghalalkan yg haram.
      Kau jadi mufti kerana Allah ker atau kerana gaji?

      Delete
    3. 00:20 adalah seorang kafir.

      Delete
  36. matjib n sepunya mahade n anaknya
    dari 1 kapal jugak namanya amno
    1 hilang kuasa 1 maseh berkuasa
    gagal menjadikan sistem hukum berjalan telus
    tanpa kira sapa n pangkat
    yang penting matlamat halalkan cara
    moga 1 hari amno telingkup

    ReplyDelete
  37. DAP : Terima Dana Israel, Dah Tujuh Bulan Lebih, Bila DAP Nak Saman ?
    Poster mendesak DAP menyaman bekas aktivis parti itu, Mohamed Razali Abdul Rahman berkaitan isu penerimaan dana Israel sebanyak RM1.2 billion menjadi viral di media sosial sejak malam Sabtu.

    Kandungan poster itu memetik kenyataan penasihat DAP, Lim Kit Siang pada 2 Februari 2016 yang berikrar akan mengambil tindakan undang-undang kepada pihak yang mendakwa DAP telah ditawarkan RM1.2 billion daripada pihak Israel sebagai tukaran kepada pengkalan tentera di Port Dickson.

    “Dah tujuh bulan lebih, bila DAP nak saman ???,” kenyataan kandungan poster itu dipetik.

    Pada tahun 2012, ketika berceramah di Putrajaya, Mohamed Razali mendedahkan bahawa DAP melalui Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng telah mengadakan rundingan dengan pihak kedutaan Israel di Singapura berkaitan dengan perancangan parti itu bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) :

    Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

    Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

    Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. Benda ni antara projek Isreal-Singapura dan DAP.

    Bila saja bubar Parlimen, masa tulah duit akan masuk dan juga pakar-pakar Israel. Mereka merupakan beberapa warganegara asing. Mereka juga akan menyusup masuk ke bumi Malaysia ni. Semasa itulah Tuan-tuan boleh melihat kempen pilihanraya yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni.

    Kalau Tuan-tuan tak percaya sekarang tak apa, bila berlaku, masa itulah Tuan-tuan akan mengingat saya, apa yang saya kata ni. Yang paling teruk, yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni, PRU 13 ni. 300 juta USD ni, dapat Singapura.

    Tuan-tuan jangan tanya saya bagaimana duit ini masuk. Bank Negara ke, Kastam ke, mereka tidak akan dapat mengesan apa-apa pun. Tak dapat dikesan duit tu masuk macam mana. Sampai tahap mereka buat.

    Kita pun nak tanya juga pasal apa pihak Israel ni sanggup bagi duit sebanyak tu. Takkan saja-saja dia nak bagi duit. Mesti ada sebab. Sebabnya, Lim Guan Eng telah berjanji, sekiranya Putrajaya telah ditawan, kita akan serahkan Port Dickson sebagai base tentera Israel yang baru. Janji Guan Eng dekat Israel.

    Selanjutnya, sila baca kenyataan lengkap bekas aktivis DAP itu, “Pendedahan Mohamad Razali, Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP“.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Analisa tahap jamban

      Delete
    2. Woiiii 00.20 & 00.33....pigi cerita kat nenek ko jerlah.

      Delete
    3. Dia meroyan sakan malam ni atas arahan semah pendek

      Delete
    4. Mcm baca buku komek gila-gila.
      He5

      Delete
  38. 0020, cp, provoke, trick basi.

    ReplyDelete
  39. Fuiyooh pemakan dedak kerja overtime malam2 hantar post lagi hantam tun....dulu kata tun baling gelas pun tak pecah....skrg apa jadi , sudah panas kot...??? Tun dah boleh bincang pasal agama, ulamak PAS pula bila nak bincang pasal ekonomi???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahun baru maknanya peruntukan dedak baru beb

      Maka henjutla buat OT nak pulun sakan dedak yg ditawarkan

      Lebih rajin dari bangla yg hari2 OT & xcuti masa weekend & public holiday

      Pas dah start bincang pasal ekonomi
      Dan najip dah mula bcakap pasal jgn kapor duit rakyat

      Maknanya:

      Pas dah hilang kesipuannya dalam menjadikan Islam sebagai komoditi pasaran bebas

      Dan najip nak ingatkan kakitangan awam "kalau nak songlap & share aku xada nanti sprm pegang kau aku xpayung"

      Delete
  40. JingJikatJuboJibby rehat minum.l, penat menyalak tadi. Satgi sampai la tu. Org baca pun dia terap c&p. Baysran dedak tahi low sebsgai upah ganggu diskusi. JingJilatJuboJibby tak pernah menang hujah. Tanda UmnoPis kelupor nk mampos. Kesian tuuu

    ReplyDelete
  41. Aku teringat dulu ada sekok menteri kata "Najib bukan ambik duit rakyat tapi duit kerajaan"

    Kah...kah...kah..
    Falsafah...falsafah.
    Impossible...impossible..
    Itulah ucapan A.R.Tompel

    "Duit kerajaan...bukan duit rakyat"
    Kah...kah...kah..

    Patutpun Najib cakap mcm tu...


    Lanun2 ni tak pergi setiap rumah utk rompak duit..tapi..lanun2 ni rompak di perbendaharaan dimana duit rakyat disimpan.
    2x5 laaaaaa Najib oiiii...!!
    Sama saja...

    Lanun2 nini cakap mmg pandai..tapi..kelentong memanjang.

    ReplyDelete
  42. Org2 dulu pandai cipta pepatah: "Seperti ketam mengajar anak-anaknya berjalan betul."
    Fikir-fikirkanlah....!

    ReplyDelete
    Replies
    1. JAMAN sekarang ketam ajor anak naik JET TURBO bang oiii

      Anak anak ketam minum teh tarik jer pon hahhh
      Ha Tapi kat LONNN DONNN

      Delete
  43. Malam rabu nak buat Kenduri
    Sayur KANGKUNG pulak terlupa Beli
    CASH IS KING prinsip PENCURI
    M O 1 CHAKAP Mak MAH yang tersipu GELI

    Bercabang lidah nya tu



    ReplyDelete
  44. Rakyat tak sedar makan dedak najib..insyallah laknat bencana najib umno bn

    ReplyDelete
  45. PATUTNYA CAKAP MCM NI" KALO NK REMBAT,REMBAT JUTA-JUTA @ BILION2..KALO DA SENG X YAH BELI MINYAK PAKET,BELI YG MAHAL2,NK JLN2 PKAI JE JET "...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...