Thursday 19 January 2017

ANTARA NAJIB DAN DAP, SIAPA PATUT KITA TAKUTI?


Najib Razak adalah seorang Perdana Menteri. Lebih dari itu, berdasarkan pengakuannya sendiri mengenai kemasukan RM2,600 juta ke dalam akaun peribadinya, Najib juga adalah bilionaire.

Tetapi isi ucapannya mengenai DAP dua hari lalu hanya memperlihatkan beliau seperti seorang cybertrooper saja levelnya. 

"Selepas dicongak parti-parti di 'sebelah sana', macam mana pun DAP yang akan menguasai mereka.

“Tak mungkin PKR, AMANAH atau parti ‘bunga’ kerana kerusi mereka lebih sedikit berbanding DAP.

“Cuba bayangkan jika bumi Malaysia ini dikuasai DAP, apa implikasinya?

“Ingat boleh mengadu atau berteduh di bawah mereka? Di mana kita hendak meminta dan pada siapa hendak merayu?” kata Najib ketika berucap dalam satu majlis di Kuala Ketil, Kedah.

Sebagai Perdana Menteri, Najib seharusnya bercakap dengan hujah yang lebih tinggi daripada itu untuk menyanggah DAP. Sebagai bilionaire pula, beliau sepatutnya mampu mengupah penasihat-penasihat yang baik untuk memberinya nasihat mengenai sesuatu isu yang hendak diperkatakannya, jika pun pemikirannya sendiri tidak mampu berbuat yang lebih baik.

Berucap dengan nada menakut-nakutkan rakyat mengenai DAP sudah tidak laku lagi di era telefon pintar ini. Jika cybertrooper upahan yang berhujah demikian, ia mungkin boleh diterima kerana memang level mereka membangkitkan sentimen-sentimen sempit seperti itu tanpa mengambil kira perubahan sekeliling.

Namun, bagi seorang Perdana Menteri yang merupakan pemimpin kepada seluruh rakyat dan semua kaum, bermain dengan sentimen kaum dan menakut-nakutkan seperti itu, jelas tidak boleh diterima dan masih terperangkap dalam dunia analog.

Apa yang membuatkan rakyat perlu takut dengan DAP?

Di Pulau Pinang, DAP menguasai kerajaan negeri dan di Selangor pula, Adun DAP juga paling ramai, pernahkah terdengar sesiapa yang tertindas, tidak boleh mengadu dan tiada tempat untuk berteduh?

Ada sesiapa yang mati atau merempat sejak dua negeri tersebut tidak ditadbir BN bermula 2008 yang lalu?

Dalam waktu yang sama, bayangan Najib bahawa DAP akan menang lebih banyak kerusi dan menguasai Pakatan Harapan tidak lebih hanyalah ketakutannya semata-mata. Ia tidak mungkin akan menjadi kenyataan.

Jika tsunami Cina yang sedia ada sekarang bercampur dengan tsunami Melayu yang bakal berlaku dalam PRU 14 akan datang, PKR, Bersatu dan Amanah sebenarnya mampu menampilkan lebih banyak wakil Melayu di Parlimen berbanding DAP.

DAP hanya akan bertanding 51 daripada 222 kerusi keseluruhannya. Untuk membentuk kerajaan, Pakatan Harapan memerlukan minima kemenangan 112 kerusi. 

Jika diandaikan DAP menang semua 51 kerusi yang ditandinginya sekali pun daripada 112 kerusi minima yang diperlukan untuk membentuk kerajaan, pihak yang lebih banyak kerusi tetap PKR, Bersatu dan Amanah. Ketiga-tiga parti ini adalah parti Melayu dan dikuasai Melayu.

Bagaimana pihak yang mungkin menang 51 daripada 112 kerusi boleh dianggap menguasai majoriti dan menjadi ketua?

Lagi pun, lawan DAP dalam piliharaya ialah MCA, MIC atau Gerakan. DAP tidak bertanding di kerusi Melayu atau berlawan dengan UMNO. Kalah atau menang DAP, kerusi-kerusi itu tetap diwakili oleh bukan Melayu dan ia adalah pembahagian komposisi berdasarkan kedudukan kaum di negara ini.

Di mana logiknya sesiapa harus bimbang atau takut dengan DAP?

Oleh itu, hanya seorang cybertrooper yang berlevel upahan saja sanggup bermain-main dengan sentimen menakut-nakutkan sebegitu tanpa mengambil kira dunia sebenarnya sudah banyak berubah. Seorang Perdana Menteri patut mampu menampilkan idea yang lebih baik daripada itu.

Menakut-nakutkan tentang DAP hanya umpana menakut-nakutkan orangramai tentang hantu. Hantu boleh diberi gambaran  yang bermacam-macam, tetapi wajahnya yang sebenar tetap misteri dan pelbagai.  Wajah hantu hanya muncul dalam filem atau khayalan semata-mata.

Hari ini, dengan peredaran masa, tidak ramai lagi yang takut dengan hantu, bahkan ramai yang mencari hantu dan berebut-rebut menonton filem hantu.

Begitu juga dengan DAP, ia tidak lagi ditakuti. Dengan peredaran masa di mana semakin ramai Melayu menyertai parti itu, DAP bahkan lebih disenangi berbanding dahulu.

Kalau mahu dibuat perbandingan, khususnya dari segi kepentingan dan masa depan negara, Najib sendirilah yang seharusnya rakyat lebih takuti. Sejak menjadi Perdana Menteri, melalui hubungan baiknya dengan Cina Jho Low@Eric Tan, mewujudkan 1MDB sehingga nama Malaysia masyhur di seluruh dunia dan kebelakangan ini menyerahkan pula banyak harta kepada negara China, tiada ketakutan yang lebih kita takut selain kekalnya Najib berkuasa lagi selepas PRU 14 nanti.

Tidak ada mana-mana pemimpin di dunia, hanya melalui hubungan dengan seorang individu bernama Jho Low@Eric Tan saja, seluruh dunia gempar dibuatnya.

Bukan DAP yang perlu kita takuti, tapi Najib yang sekian banyak onar, mungkin berganda lagi onarnya jika kekal berkuasa itulah yang perlu lebih menakutkan kita. (SH 19/01/2017).

115 comments:

  1. Tak payah banyak cakap lah. Kita cabar Najib Razak tunjukkan gambar Tok Arab dermawan yang hulurkan RM2.6 billion tu kat dia dah memadai.Atau tunjukkan penyata akaun bank peribadi dia di Ambank tu serta transaksi perpindahan RM2.6 billion tu, kita mau tengok apakah yang transfer duit itu bernama Tok Arab dan dari syarikat apa?. Tunjukkan 2 bukti ini sudah memadai untuk rakyat kembali menyokong UMNO BN. Kalau ini pun tak dapat dilakukan...SAH LAH...NAJIB RAZAK adalah ketua penyamun Malaysia dan UMNO BN adalah pertubuhan penyamun Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku simpati kat arwah Dato Harun Din tu. Dia meninggal dalam keadaan terpedaya dan tertipu oleh lakonan Najib Razak. Dia antara orang yang yakin sangat sangat Najib Razak tak mungkin ambil duit negara dan masukkan ke akaun bank peribadi sendiri. Kesian dia. Kerana yakin Najib tak bersalah, kenyataannya itu ikut menyebabkan ramai rakyat terpedaya dan Najib mendapat faedah dari situ, kerana golongan tertentu ramai yang mempercayai arwah. Dan tidak mustahil ulamak Marang pun akan ikut nasib sama, terpedaya dengan lakonan mantap aksi temberang Najib Razak. Ulamak Marang ini tanpa sedar telah menyebabkan ramai puak tertentu ikut tertipu gara gara menjadi jenis pak angguk dan pak turut atas nama wala' yang membabi buta. Najib Razak hakikatnya diambang tumbang, tetapi ulama Marang, tiba tiba menghulur "tongkat" selepas pertemuan dua orang ini di sebuah hospital ketika ulama Marang itu terlantar. Peranan Dr Zohdi melalui Din Ayam akhirnya menjayakan strategi saraf Najib dalam mengimbangi kedudukannya serta UMNO BN. Andai UMNO BN terus memenangi GE 14 nanti, rakyat perlu persalahkan ulama Marang ini yang "cerdik tapi bodoh berpolitik".

      Delete
    2. Bukan bodoh...
      Tapi ada hal peribadi...
      Orang tak cadang dia jadi pm...
      Hatinya sakit...
      Perunya busuk...
      Dia ka olamak donia...

      Delete
    3. Jangan kan Ulama,,ada beberapa orang sholeh(Wali Allah) pun telah endorsed bahawa se nya MO1 memang benar telah mentekedarah wang Negara dan Rakyat,, tidak dapat kita nafikan...........!!

      Delete
    4. Melayu takut Najib sebab Ketua Penyamun Billion.
      Melayu takut Menteri sebab 40 penyamun Million.
      Melayu takut MO1 sebab Pencuri Malaysia @ PM.
      Melayu takut Hadi sebab Pro Syiah.
      Melayu takut dan dimomok sejak PRU1 sampai PRU13
      TETAPI DEMI Alif Ba Ta...
      PRU14 Melayu berani ubah gabungan parti Kerajaan Malaysia dari Be end kepada PH..Insya Allah!

      Delete
    5. Lobai2 kata tak ada 4 saksi dan tak SD maka tak kes, sama lah jugak tak ada anak haram maka tak ada zina.. Barang diketahui jua bahawa lobai2 suka skodeng kt hotel budget nk tangkap org khalwat... Tp klu hotel berbintang haram lobai2 berani serbu.. Tu yg kata nk haram depa nu..

      Delete
    6. Masih ada lagi yg bodoh & bangang nak sokong umno?

      Masih tak cukup lagi berpuluh tahun diperbodohkan umno untuk kesenangan pak2 menteri?

      Kepada rakyat yg bangang, simple calculation:-
      Gaji menteri rm15ribu setiap bulan. Mereka takkan mampu hidup mewah seperti yg ada pada menteri2 umno sejak dulu sampai sekarang. Sampai kiamat pun menteri2 takkan mampu hidup mewah kalau mereka kerja jujur. Hidup SENANG YA...bukan HIDUP MEWAH!

      Menteri2 yg hidup mewah, tak banyak, mesti ada sikit makan duit haram. Guna akal untuk menilai bukan guna telinga & mata.

      Delete
    7. DAP dijadikan alat untuk menakut-nakutkan orang Melayu supaya jangan undi pembangkang......dengan demikian semua orang Melayu akan undi BN.

      Ini SATU UMPAN supaya orang Melayu undi BN.....sedang realitinya kerusi yg DAP bertanding tak sampai setengah dari keseluruhan kerusi pon. Kena jugak ingat bukan 100% kerusi yg DAP bertanding tu semuanya menang.

      Kita tak payah tunggu DAP atau kaum Cina jahanamkan harta orang Melayu.......sekarang pon dah memang rosak jahanam.

      1. Apa jadi pada Felda?
      2. 42 juta duit SRC..??
      3. Bermilion2 duit lesap bayar Aabar Ciplak.
      4. Derma kesian 2.6b masuk akaun sape??
      5. Duit KWAP...??
      6. Banyak subsidi rakyat ditarik.
      7. GST dikenakan atas rakyat (yg miskin pon bayar GST).
      8. Dividen ASB menurun petanda ekonomi tak bagus.
      9. Kos sara hidup naik tinggi.
      10. Berbilion2 duit hilang lesap.......dan berbillion2 negara dan rakyat tanggung hutang.
      Dan......banyak lagi kalo bubuh dalam list.

      Tuan2 yg bijak......points di atas tu semua kerja DAP dan pembangkang ker....?? Itu semua berlaku dalam zaman Tun Mahathir ker..??

      Sebenarnya Melayulah yg khianat pada Melayu....Melayu yg makan harta Melayu....Melayu yg rompak Melayu.....dan Melayu yg rosakkan nama Melayu.

      Apa lagi pilihan yg ada pada Penyamun & Co selain berpegang pada TALIAN HAYATnya iaitu KUASA. Dengan kuasa itulah dia boleh selamatkan diri dari didakwa...dibicarakan dan ditangkap.

      Cuba tanya berapa negara jalankan siasatan duit haram yg berkait dengan 1MDB.....dan cuba tanya diri kita apa pulak tindakan pihak Malaysia?? Ada apa2 tindakan....??? Nak bertindak apa.....baru bukak mulut tanya sikit jer dah kena bawak balai.

      Pihak Swiss mintak kerjasama Malaysia dalam siasatan duit haram tu pon ditolak. Kalo jujur, suci lagi bersih aoa salahnya kita bagi kerjasama. Nak sorok apa kalo dah semua halal toiyyiban.

      Cuba tanya....yg negara2 luar heboh duk siasat, bicara mahkamah, jatuhkan hukuman berkaitan hal duit haram tu kerja main2 ker..?? Atau saja2 isi masa lapang...??

      Lagi satu hal.....laporan audit tu kenapa diOSAkan....apa salah share dengan rakyat butir2 laporan tu??

      Kalo tak reti nak jaga duit rakyat.......macam mana nak jaga sebuah negara???

      Down with the racial issues.....n Down with The Klepets.

      Delete
  2. kita wajib takut hanya pd Allah swt saja.

    najib tak perlu bimbang dgn kedudukan nya d pekan kerana ia nya masih lagi 'kukuh' n 'mantap'. DAP langsung tak berfungsi d sana.

    parti bersatu baru umur setahun jagung - baling gelas pun tak pecah.

    olih demikian beliau bolih terus bebas 'mencuri', 'merompak' n 'menyamun' wang rakyat.

    hidup pasangan klepet !!!.

    ReplyDelete
  3. Betul.913 dan Tn Budin. Kerja momok ni,kalau targetnya
    - budak2 tak cukup umor boleh la.
    - atau golongan tak iqra boleh la.
    - pemjumud lemah akal akibat radiasi tv3 lebih suku boleh la.
    - Pendedak upahan JingJilatJubboJibby boleh la.
    - Pengeluar jus jampi kincin Lobai Sadonia boleh la.
    Ataupun, apakah JibbyJebon ni dia rasakan kesemua Rakyat bercirikan spt diatas? Alahai..tak jangka kesan akibat makan hidangan Tahi Low kicap berperisa nanah Eric Tan,dihirup bersama Jus kegemaran. Welcome to Nanyang Jing.

    ReplyDelete
  4. Rasanya najib bercakap tentang dirinya... Kan dia dah dipegang tengkok dgn cina kominis!!!

    ReplyDelete

  5. Kita mistilah berhati2 Dan berwaspada kpd Yahudi dan Nasoro serta agent2 mereka kerana tujuan mereka adalah hendak menghancurkan Islam. Dan telah terbukti nahawa DAP ada agent mereka.

    Ada pun Negara China pada umumnya adalah rakan kpd Negara Islam, ini telah dibuktikan 1400 tahun dulu dg kata "menuntutlah ilmu walau pun sampai ke Negeri China"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yahudi tak peduli ngan kita la weihh. Apa kita ada? Dia orang dah pegang telur pak arab, makan 7 keturunan pun tak habis. Saudi pun terpaksa gadai telaga minyak, duit tak cukup hutang bertimbun, yahudi jugak yg mereka pi minta tolong. Ada baca? Dan menuntut ilmu sampai ke negara china tu memang betul....menuntut ilmu, bukan hutang, ada paham?

      Delete
    2. 1020, dgn sepotong ayat, tanpa ulasan sabda ko nak pulas. Lemoh dangkal ko jing, bila ko cuba kaburkan waktu nabi SAW berkata demikan Negara China dipenuhi penduduk Islam,termasuk Bapa Saudara baginda. Sekarang ni, keturunan Islam sezaman Nabi bersama Selutuh Xinjiang Uighur dibasuh bukan saja negara, agama,bahksn jatidiri pun. Pernah bayang, Kerana Nila 4 kolam, Rosak susu sebelanga.
      Jing , kalu tak faham-
      Welcome to Nanyang

      Delete
    3. Anon 1020..suruh menuntut dengan china bukan jual negara kepada china..sama gak.ngan umno..umno dulu ngan umno skarg x sama..otak jumud..padanla najib suka sgt.ngan species mcm ko.ni..klu DAP.memerintahpun ko ada masalahke..apa beza ngan DAP ngan umno perompak harta melayu..BODOH BEBAL BANGANG!!! Org mcm.kaula najib perompak hidup sampai skarg..10x bangang

      Delete
    4. silap. Sy 1039 , merujuk pada Jing 10 31

      Delete
    5. 1020 ni tentu contoh specimen kayu yg terbaik dibuat kandang babi

      Delete
    6. helo itu bukan hadis...

      kalau hadis pun dia suruh menuntut ilmu ke negeri chian BUKAN SURUH GADAI Negara kepada china... dungu lu

      aku akan tentang dap kalau Tanah trx, bandar Malaysia di kem sg besi, tnb dll asset Negara telah dibeli dap.

      apa kata kita kaitkan jho low sebagai agen yahudi dan dap yg memboodohkan najib hingga tergadai Negara?

      jho low pun asal penang..

      so sebagai tindakan menentang dap... cepatlah tangkap jho low dan siasat cukup2.

      Delete
    7. JGN ADA LAGI ORG2 UMNO YG MENGUTUK CINA.. TAKUT CINA..TAKUT SINGAPORE DLL.

      SEKARANG CHINA ADALAH RAKAN KONGSI KITA SEHIDUP SEMATI TANAH AIR KU TANAH AIR LU

      sesiapa yg mengutuk cina bermakna dia mengutuk dasar najib dan derhaka kpd sultan johor.

      china yg dtg ke Melaka dulu dibawah laksamana cheng ho yg islam. china hari ini adalah komunis....

      Delete
    8. 1020...itu hadis palsu...
      Bodoh tak boleh diajar...

      Delete
    9. China komunis sokong partai komunis Malaya bunuh anak Malaysia dr ATM Dan PDRM.. Skrg bijan Dan smah peluk cium krn nk selamatkan tengkuk.. Mereka khianat pada perwira Dan anggota polis Kita yg terkorban Dan cacat,isteri jd balu Dan anak jd yatim piatu.. Mmg pasangan sial.

      Delete
    10. Hanya orang-orang yang bebal dan benak sahaja yang bakal mengundi UMNO.........!!

      Delete
  6. Melayu diluar UMNO tidak takutkan sesiapa melainkan Allah. Hanya Melayu UMNO sahaja yang sentiasa ditakut-takukan dengan DAP. Tanpa kuasa hanya Melayu UMNO yang bangsat. Ingatlah UMNO be end.

    ReplyDelete
  7. Tuan, patut rakyat takut adanya orang yang berdepan sebagai pemimpin tapi sebenarnya sangat berdusta dan khianat pada negara dan manusia.

    ReplyDelete
  8. Cina China tak pa..semua bagus-bagus.. Cina DAP bahaya.. nanti Melayu merempat... hahaha... tu pun orang dok percaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1027 ni contoh kayu terbaik buat tissue lap taek low

      Delete
    2. Bro 10.50
      10,27 sarcastic je tak kan tak faham.

      Delete
    3. 1027...pertahankan lah mo1 tu nanti tak dpt dedak pulak...

      Delete
    4. jgn silap faham 10.27 tu perli puak yg takut dap tu

      cina china semua keturunan bugis.. so tk bahaya

      cina dap keturunan yahudi.. tu yg umno takut sgt. melayu dap pun keturunan yahudi juga kot..makin takutlah umno.

      dulu momok jgn jadi singapura tergadai tp ribuan org Malaysia masuk singapura bekerja. takde pun dgr mayat org melayu bergelimpangan kt singapura dan penang sebb dibunuh cina.

      ternyata umno sendiri menafikan retorik takutkan cina dap setelah umno sendiri sgt intim dgn china komunis hingga mengadai apa yg ada dalam kain sendiri.


      Delete
    5. Ya bro. 1027 tu geng kita. Cuba baca baik baik. Jangan salah faham.

      Delete
  9. Alah najib alih isu sebenarnya..cuba teka siapa ketua sebenar dalam bn.. bukan najib tapi semah..sbb tu le huru hara negara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara Najib dan DAP. yang paling di geruni ia lah Rosmah.

      Dengan Rosmah ini bukan takut lagi tapi mengerunkan .

      Delete
    2. Semah "my money too?" tu kah pasang Eric Tan ?

      Delete
    3. Makan dedak Jebonsmahketot digaul dengan kencing lobai hadi albusukhati....
      Laazaaat.

      Delete
    4. Teringat pulak cakap sisemah ni ari tu,..' hey korang ingat aku takut!! Mesti ramai yg kecut perut...hahaha

      Delete
  10. Mungkin ya agaknya najip yg suruh macai2nya menakut2kan org dgn 'cerita seram' DAPnya

    Sbb tu mcm nk gila penjilat2 najip jual nama DAP dalam blog ni

    Lepas ni DAP boleh claim royalti pd najip sbb suka2 hati gunakan nama DAP utk kepentingan politik dan tengkoknya

    ReplyDelete
  11. Depan kaum cina, Najib kata kalau pembangkang menang Mahathir akan lebihkan orang melayu yang anti cina.

    Rakyat Malaysia yang percayakan Najib memang tak ada otak !

    ReplyDelete
  12. Depan cina najib kata akan bela nasib cina bla bla bla depan melayu tanamkan rasa benci dengan cina pula..pemimpin.munafik.tp masih ada yg percaya..cakap x serupa bikin ini najib melayu.kasi tukarlah

    ReplyDelete
  13. Khas Buat Rakyat Kedah, selepas Kuala ketil dilanggar garuda ketot.
    Bijan dimomok DAP, dimasa sama dipuji dirinya sahabat baik Negara China. Walhal abis dijual.
    Sampai sanggup petik Nabi saran belajar ke Negeri China.
    Hello Bijan, waktu Nabi, Canton dipenuhi penduduk Islam hebat2, termasuk Bapa Saudara baginda.
    Sekarang ni, keturunan Islam sezaman Nabi bersama Seluruh Xinjiang Uighur dibasuh bukan saja negara, agama,bahkan jatidiri pun. Bulan Ramadhan , sorok utk berpuasa.
    Pernah bayang, Kerana Nila 4 kolam, Rosak susu sebelanga.
    JingJikatJuboqJibbyJahiliah , kalu tak faham juga-
    Welcome to Darul Nanyang

    ReplyDelete
  14. Paling saya takut selain daripada Allah di dunia ini ialah bila keadaan hidup kita akan menjadi lebih buruk dan teruk pada masa akan datang

    ReplyDelete
  15. Even if it is true that DAP is the party that the Malays are to be fearful of for what could take place once umno-bn is no longer in power, the truth is that for some years since dear Tun is no longer the prime minister of the country, the people of Malaysia and the Malays in particular have been slaughtered day and night by the Malays who replace him. They have taken away one subsidy after another leading to price increases for just about everything and in recent time with the GST has brought untold misery to many. Tempat berteduh? Tempat bergantung? More like the other way around. That is the one who mentioned that is the very person depending on the support of the poor Malays everywhere to the point that one can pretty much conclude that that is the whole reason for these Malays to continue to be kept poor forever and one day.

    All in all, it is not the DAP but instead the Malays who are in control of the federal government for six decades now that the poor and miserable Malaysians everywhere need to be concerned with for these latter people would only do worse for Malaysians in the coming years if they were to continue to be in power on the basis of what has happened since dear Tun stepped down from the prime minister. Yes, people, you have been warned!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey bros. these days it's clear as daylight and darknight.... the fight is between good and evil.... And wayang kulit dah tak pakai.

      Delete
  16. Salam semua

    Formula Metamatik Tulen ciptaan Najib:

    51/222 = 60%
    26-9=15
    2.6b + 42m = 0
    29b + TabungMO1 = 55b
    1MDB + (-55b) = -(55MoF) = -(1Malaysia)

    Sama sama lah kita harungi badai dan ombak
    Sauh dilabuh layar dikibar
    Laksamana Cheng Ho catatan sejarah
    Tanah Malaya cagaran hadiah
    Kleptokrasi amalan mudah

    Majulah Malaysia

    ReplyDelete
  17. SEBAB UTAMA KENAPA FOREST CITY DISERANG

    Sebab utama adalah kerana ia merupakan pesaing utama bagi Singapura.

    Persaingan ini telah dianggap ancaman ekonomi terbesar kepada Singapura dan mereka menggunakan pengaruh media yang ada untuk memburuk-burukkan projek Iskandar Malaysia melalui ulasan ekonomi, artikel dan sebagainya.

    Penulis artikel tersebut adalah Pooja Thakur Mahrotri, En Han Choong dan dibantu oleh Emma Dong yang mana Pooja dan Han Choong merupakan jurnalis ekonomi yang berpangkalan di Singapura, manakala Emma Dong jurnalis Hartanah Bloomberg berpangkalan di China.

    Projek Forest City dan Iskandar Malaysia sebenarnya telah mendapat ancaman daripada Singapura sendiri yang memperlihatkan banyak media mengulas tentang pengalihan pelaburan daripada Singapura kepada Malaysia.


    SINGAPURA TERANCAM DENGAN PEMBANGUNAN DI JOHOR

    Malah, beberapa komentator rancangan televisyen di Taiwan mengulas bahawa pelaburan China akan membahayakan pegangan ekonomi Singapura.

    Ada juga penganalisis ekonomi rantau Asia berpendapat bahawa pelaburan China ini merupakan satu ‘hukuman’ terhadap Singapura kerana memihak kepada Amerika Syarikat dalam banyak perkara terutamanya tentang pertikaian Laut China Selatan.

    Bukan setakat itu sahaja, China juga telah mengurangkan hampir separuh kapal kargo mereka daripada memasuki Pelabuhan Singapura.

    Maka tidak mustahil bagi Singapura yang melindungi banyak pelaburan daripada Amerika Syarikat menggunakan media seperti Bloomberg untuk menyerang Malaysia dan pelaburan yang bakal membawa keuntungan besar.

    Ini juga termasuk media terbesar Singapura, The Straits Times yang menyerang projek Forest City ini dengan pelbagai andaian dan tuduhan terutamanya tentang alam sekitar.

    Projek Forest City juga yang dibangunkan dengan tambakan laut, turut menambahkan keluasan tanah di negeri Johor yang semakin hampir dengan sempadan Singapura.

    Penambakan laut ini juga memaksa Singapura mengalihkan laluan kapal kargo, mengkaji semula kedudukan strategik ketenteraan dan pelbagai lagi yang melibatkan kepentingan negara tersebut.
    Secara jelas dengan rujukan kepada artikel daripada media antarabangsa menunjukkan ketakutan Singapura terhadap pelaburan China di Malaysia.

    Kebiasaanya juga, dalam perperangan ekonomi seperti ini, wakil tempatan dari dalam negara akan digunakan untuk turut menyerang pelaburan tersebut seperti mana yang berlaku terhadap 1MDB iaitu YTL menggunakan media The Edge (Tong Kooi Ong) dan Tony Pua untuk terus-menerus menyerang 1MDB agar 1MDB gagal untuk menerbitkan IPO dan juga seperti serangan terhadap kapal selam Scorpene yang diterajui oleh Nurul Izzah di parlimen yang mendesak supaya kekuatan dan keupayaan Scorpene ini didedahkan kepada umum untuk tujuan risikan tentera Singapura.

    Adakah kali ini pelabur Singapura dan Amerika Syarikat yang mempunyai kepentingan pelaburan di Singapura menggunakan Tun Dr. Mahathir sebagai jurucakap untuk menggagalkan projek Forest City dengan menyebabkan kepercayaan pelabur asing terhadap projek ini menurun?

    Adakah Tun Dr. Mahathir kini menjadi agen kepada Amerika Syarikat yang dahulunya AMAT beliau benci dan sering mengatakan bahawa media barat tidak boleh dipercayai sama sekali?

    Ini kerana tuduhan beliau terhadap Forest City adalah berdasarkan artikel yang diterbitkan oleh Bloomberg Asia yang ditulis oleh individu yang mempunyai kecenderungan untuk mengkritik Kerajaan Malaysia.

    Adakah di dalam perjuangan songsang untuk menjatuhkan YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak, beliau sanggup menggadaikan maruah beliau kepada Amerika Syarikat dan menjadi keldai tunggangan Yahudi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. 1223 tipu panjang2.
      Singapura bersyukur dgn Forest City sebab, " mainland chinese" yg kasar akan merambus keluar dari Singapura.
      Forest city ujudkan benih sama zionist settlers diPalestine sejak 1840 tu.
      1223, belajar tak habis, nak tunjuk pandai...meKAYU la katakan, mesti dah telan...hmmm , kesiaan

      Delete
    3. 1223, sambil nak kaji palestine tu, boleh.la tgk2 sejarah Mancuria,.Mongolia..Tibet..Xinjiang, Beting Patinggi..Samudera yg dulunya dikuasai Champa, Sulu, Melayu termasuk Bugis dulu tu. Byk tu, slow2 takut otak 1223 terus keluar asap. jaga2 yer.

      Delete
    4. Singaporeans happy la ngan forest city. Org spore mana suka org mainland china, kau tak baca mana tau. Org mainland china duduk johor, belanja kat singapore, ok apa. Nak tipu pun logik la sikit.

      Delete
    5. 12.38 ok, boleh tunjuk sikit mana hang dapat info ni semua? kalau setakat hang korek dari dalam buntut mak kau, tak pa lah, simpan je lah kat umah.

      Delete
  18. haahaa...bagus formula najib..😆😆saya lebih takut kan melaki bini..si najis nazak..dan si badak ketot.. @ umnok beend..makin menyusahkan pentadbiran penyamun penyamun ne...suku sakat dia org senang..rakyat tanggung hutang...beban hidup ..keadaan yg menekan rakyat..itulah ciptaan dia dan pemerintah...itulah idea yg ada dari salleh biawak..haaa....klu pembangkang sekarang ambil alih kerajaan...bukannya DAP saja yg memerintah.....Melayu pun..klu jd ketua @PM..macam sekarang..ada tak dia dengar keluhan dan rayuan rakyat..??????..pakatan harapan /ppbm..bukannya Cina saja...itu pelbagai kaum..DAP pun bukannya cina saja..najib ini..beridea rasis..perkauman yang ternyata terlalu sempit....bagi saya...saya lebih takut dengan pentadbiran najis nazak @ umnok beend....bukan apa..kita tak tahu...apa lagi harta rakyat yang sudah yang menjadi sasaran untuk hari mendatang...klu cerita penyamun lakonan allyham P.RAmlee......apa apa yang sudah bertanda " X"...itulah sasaran rompakan seterusnya..😆😆😆😆

    ReplyDelete
  19. Kalau pasal duit masuk ke dlm acvountnya sendiri dan ada hitam putih pun anajib blh tipu rakyat inikan pula pasal parti DAP. Menakut2kan rakyat. Kalau takut sangat kenapa benarkan DAP buat parti dan benarkannya bertanding dlm PRU? Haramkan lah saja senang. Kenapa mainkan sentimen bodoh. Maka itu maknanya dia menipu rakyat kerana mahu terus berkuasa. Sanggup mainkan sentimen murahan.
    So, situ saja rakyat blh nilai.

    ReplyDelete
  20. Bila Pencuri dan Tok Guru Pro Syiah takut DAP
    Menakutkan orang dengan DAP
    Menjadikan DAP hantu baru Melayu

    Itu tanda Jho Low Taek sedang jual orang Melayu dan Malaysia secara timbang kati kepada Kuasa Asing.

    Untung jual orang Melayu ini
    Digunakan Rosmah dan anak tiri Najib
    Shopping, holiday, bayar hutang judi di Las Vegas, beli arak, beli lukisan antik,
    Najib hanya ambil 10%
    bayar hutang 1MDB
    dan tutup mulut Sirul.

    Jadi Rosmah patut ditakuti orang Melayu sebab orang Melayu dijual harga murah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita bole sesuka hati kata apa sj pd Tok Guru, tapi DAP mmg sukar diterima org melayu yg pegang kuasa undi parti2 melayu.
      Jadi DAP yg dah ada penyokong kuatnya cina dan tak kembali kpd MCA tu tak pyh kita perduli. Kita sekrg nak menanhi hati pengundi melayu yg majoriti tetap tolak DAP.

      Jadi kita korbankan DAP. Dap tak pyh masuk pakatan satu logo.
      Jadikan pakatan melayu bertmbh kuat dibwh payung PAS, BERSATU,PKR.

      Delete
    2. Komen lu paling rare dan win sekali. Najib dah potong punai tinggal kontol kenit. Lu bila lagi mau potong? Kasi buang makan hanjing bro!!! Itu saja untok Pas dan Umno yang kecut telor dengan DAP. Kasi pancung saja punai penakut. Muahaha!

      Delete
    3. mak bapak koarang dulu2 merempat tak berduit ke? dok bagi makan bontot ayam siang malam sampai dapat anak bodoh melantun-lantun?

      Delete
    4. Jolok dan jib punyo angkaro dap juo dapek namo. kem sg besi dan bandar malaysia kono jual ko Chino komunis sobab najib bugis bangso penyamun tarbus!

      Delete
    5. 1742 go fuck yourself racist. Bodoh,bangang, babi,binatang,bangkai,neraka,bila nak mampus,lembu, dan segala pangilan yang buruk buruk memamg padan untuk kau. Pukimak punya manusia. Sifat Perkauman. Pergilah cium dan jilat jubok bijan. Awal sikit berambus dari dunia ini. Isu agama dan bangsa tidak lagi laku. BINATANG.

      Delete
    6. kote BINATANG ni lah mak kau paling gemar! delicious dia bisik manja kat gua semalam. sial punya anak keling!

      Delete
  21. Diantaea najib dan dap lebih baik dap dap adah parti yg adil sejak peribtah pp ok saja pkr peribtah selangor ok je sebenarnya bn umno ini adalah parti sytan mereka penuh dengan raduah curi duit rakyat kata parti org melayu apa yg unmo buat pd org melayu bahkan menghiba org melayu yg kayaraya ank bini org umno hantar org pergi haji pun duit haram jadi kesimpulanya dap adalah lebih vaik haga malaysia bujan org melayu

    ReplyDelete
  22. 12.23, terimakasih diatas pencerahan diatas. Bunyi macam betul tapi macam kurang saja maklumat tu. Kalu setakat singapura yg terancam saya tak kisah. Tetapi pandangan kita mesti lebih luas dan jauh. Sudah cukup kah fakta yg ada dekat kita sehingga boleh membuat andaian sebegini.

    Jika ini membabitkan kepentingan kuasa2 besar, ambil lah iktibar dari apa telah terjadi kepada negara negara yg telah dan sedang hancur disebabkan permainan ini. Untung hanya kepada beberapa kerat saja tetapi yg akan rugi kepada kebanyakan. Hanya sanya nak lingkup ekonomi singpore, tak berbaloi.

    Don't bring the war to your front door. Friend to all and enemy to none.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini perang ekonomi saja .... kedai di sebelah menyebelah pun boleh melancarkan perang ekonomi sesama mereka.

      Delete
  23. 1300 betul. Dedak basi jenama UmnoBeEnd, belauk tahi low ,berkuah nanah eric tan punyai kesan melenyapkan daya akal,.dan mereputkan sel otak MeLayu jadi meKayu.
    Proses kerosakan akan meningkat hasil tindak balas jus jampi kincin jenama Lobai Sadonia Wala'unta keluaran Pas.

    ReplyDelete
  24. Orang Melayu dan Islam lebih selamat serta cemerlang bila Umno dan Pas kita jadikan sbg pembangkang slps pru14. Melayu kena berani.

    SELAMATKAN MALAYSIA dari penyamun2 jual bangsa dan lebai2 penunggang agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selagi orang melayu menganut agama arab pang pasir selagi tu lah hidup malang dan bangsat!

      Delete
  25. Najib sgt perlukan DAP lebih dari org Melayu perlukan Umno.

    ReplyDelete
  26. Mujur ada DAP. Ia memberikan satu talian hayat walaupun beberapa detik untuk Jibon bernafas. Cuma ia hanya laku di kampung2 tradisonal Melayu dan kawasan2 FELDA sahaja (itupun beransur-ansur nipis fungsinya sbg talian hayat).

    Nampak sangat Jibon ni buta sejarah dan tak faham kontrak sosial. Setuju sangat Jibon ini pandangannya setaraf dengan pendedak2nya. Cuma dia dan Taek Low makan padi dan pendedak2 makan hampas.

    Semasa Dr Ibrahim Saad, wakil UMNO yang pertama dilantik menjadi TKM Pulau Pinang, UMNO memiliki kerusi yang paling banyak, tetapi kerusi KM kekal milik TS Koh tsu Koon daripada GERAKAN.

    Kalau ikut logik Najib maka sudah tentu UMNO yang pegang KM PP pada masa itu.

    Pemilihan PM seperti juga KM PP adalah berdasarkan kaum majoriti dalam negeri dan dalam dewan dan bukan parti terbesar di dalam komponen. Ada sesetnegan kontrak sosial yang akan kekal untuk masa yang sangat lama.

    Singapura misalnya masih belum bersedia menerima seorang Melayu menjadi PM.

    Lagi pula apa lagi nak ditakutkan dengan DAP ketika yang menjemput Zionis dan Komunis masuk ke negara ini dan di dalam proses menyerahkan kedaulatan negara secara beransur-ansur menjadi 'vessel state' kpd China bukanlah DAP tapi UMNO-Najib.

    Kalau DAP itu Jibon kata jahat, maka Jibon jauh lebuh dahsyat kejahatannya.

    Hantu besar menakut2kan orang kampung dengan momokan hantu kecil. Ular Tedung menakutkan manusia dengan cerita lipan dan buaya menakutkan manusia dengan cerita anjing garang. Dalam ketiga-tiga situasi manusia yang termakan momokan itu akan ditimpa musibah yang jauh lebih dahsyat.

    Jibon memang PM celaka (maaf guna perkataan kasar disebabkan tiada kalimah lain yang sesuai untuk definiskan pengkhianatan Jibon kpd agama bangsa dan negaranya).

    Sudah masanya nyahkan si celaka ini dari persada kekuasaan negara.

    Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. john DOL boleh bagi tahu hang duduk area mana? gua umah kat saujana resort.

      Delete
    2. Den setuju bonar apo ekau kato jang oi. Apo nak buek najib desperate bonar nak takutkan Melayu supayo tunduk pado dio. dah serupo meneran taek jholow di jubo den nengok najib. Terdesak bak kato mat salleh.

      Delete
  27. Rakyat renew kontrak 5 tahun sekali jadi pekerja ,pegang amanah utk tadbir. Dh pandai kerap gelar diri pemerintah. Ini dh rejim.
    Maka sebab terlalu lama hormatkan diri, UMNo BeEnd naik tocang rasa milik dan bijak. Jarum halus dimasok:
    -Rakyat yg baik, rakyat yg tak soal.
    -Umat yg baik, umat yg taat tak soal.
    Akal mau digadai, moral mau dibeli...
    Kontraktor yg gagal, WAJIB didenda dan diberhentikan. Siapa Tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib Pekerja Paling Jahanam Award. Menakutkan Boss sambil curi barang! Boss bijak akan pecat Najib. Jangan jadi Najib.

      Delete
    2. arwah tun madey memang tak bijak, kerna dialah nejib jadi pm. hangpa semua rasa nejib baru dia tiga tahun ni ke cuba2 jadi pencuri? masa arwah jadi pm dulu dia tak buat? mungkin sebab arwah tun madey tak pernah dapat kumpul 4 saksi dulu kot, sebab tu dia buat tak tau saja dulu-dulu noh?

      Delete
    3. arwah najib ni memang celaka. dah mati pon arwah si najib tinggal hutang negara billion untuk cucu cicit. padan mati dipenyek arwah mak badak siluman dalam jet kerajaan curi.

      Delete
    4. saya sangat berharap kedua-dua arwah diatas dengan cepat kembali kerahmatullah. :)

      Delete
    5. Mungkin utk peringatan , boleh dibina tandas diatas kubur arwah Najib. Maka hari2 cucu cicit dpt ingat dia

      Delete
    6. jangan lupa bina bar dan rumah pelacuran kat atas makam arwah tun madey dan isteri juga k

      Delete
  28. Sabah and Sarawak....what are we waiting for? Najib takut cina malaysia, especially parti dap teramat sangat! Kita kat sana tak takut pun......

    takut kerana salah kut.....

    kita berani sebab kita benar

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang sabah dan sarawak saya tak pasti, tapi orang2 melayu kat semenanjung mana ada berani! hahahahaha

      Delete
    2. kencang bunyi orang sabah sarawak, mcm ribut greg dulu. Tapi yg kuat jilat lendir tahi low, dan nanah eric tannpun ramai orang sabah. Org sarawak pulak BN hanya perlu tong air biru byk2.
      Dlm masa begini , usah jadikan ego keutamaan. Jibby dah jahanamkan negara, tiada masa nk menunjuk2

      Delete
    3. baik kau pi minum kencing orang sabah srawak, baru hilang lemah semangat keterunan melayu kau tu....

      Delete
  29. Budin, kita boleh kata dan seru apa kita suka dlm hal politik negara ni. Tapi bila dtg PRU kita akan lihat patern undi akan tetap mengikut emosi dan sentimen simple sbb otak org Malaysia ialah simple minded.

    Sekrg baik kita analisa apa penyebab besar melayu akan tetap tolak PAKATAN.
    Faktor besar ttp DAP. melayu tak akan percaya dAP.

    Jadi formula mesti fokus ke arah DAP bukan BERSATU, PAS dan PAN.
    Apa yg mesti DAP lakukan itu adalah kunci kpd persepsi dan kepercayaan terhdp usaha dan niat PAKATAN.

    DAP mesti sanggup berubah dan bekorban.
    1.Idealogi chauvinism mesti berubah.
    2. Perlembagaan mesti berubah
    3.Sikap terhadap hak dan kepentingan melayu dan Islam mesti berubah
    4.rela mengorbankan sebahgian kerusi supaya parti melayu akan mendominasi PAKATAN. Bukan kerusi melayu milik PAS,PAN dan PKR yg patut diagih kpd BERSATU sebaliknya kerusi DAP.

    Kalau formula ini ditolak oleh DAP dan PAKATAN, Akan berakhirlah kerjasama dan siNajib akan terus tersengih dan berauka ria.

    Fikir2kan lah...aku tak nak usaha jatuhkan BN jd tahi ayam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau ni bodoh macam tahi ayam. lol

      Delete
    2. Potong punai kasi putus dan trim baik punya. Lepas tu jual kat jantan macam Najib. Nasihat pada macai Pas dan Umno. Presiden ko dah hilang kontol pada DAP. Jangan berlengah lagi kasi pancung punai!

      Delete
    3. lepas ni aku akan masukkan punai besar aku kat dalam pepet busuk bini kau..... hahahahha

      Delete
  30. Hadi besar kepala...
    Nik aziz steady.....

    ReplyDelete
  31. Insyallah allah makbulkan..doa rakyat malaysia
    Pribumi warisan harapan menang pru14
    Hapus lenyap najib umno bn

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdoa dan berserah lah kepada Yehuda yang benar untuk kesajahteraan kita semua.

      Delete
    2. 1845..pala otohko

      Delete
    3. 22.37, ok nanti aku umbat pala otohku alam ubang ontotko. hahahahahaha

      Delete
  32. Doktor, Pengusaha Taska Antara Penyebar Ajaran Sesat - Tengku Adnan
    PUTRAJAYA, 19 Jan (Bernama) -- Golongan profesional seperti doktor dan pengusaha taska persendirian antara yang dikesan terlibat menyebarkan ajaran sesat seperti ajaran Millah Abraham di kawasan Putrajaya, kata Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

    Anggota Parlimen Putrajaya itu berkata beliau "turun" sendiri ke kawasan yang disyaki menjadi tumpuan penyebaran ajaran sesat itu dan surau-surau selain dimaklumkan penduduk mengenai kegiatan tersebut.

    Menurutnya, golongan doktor yang membuka klinik di kawasan itu dikesan mengambil kesempatan menyebarkan ajaran yang bertentangan ajaran Islam sebenar itu kepada pesakit yang dibantu kerana masalah kewangan.....Ku Nan pun patut di geruni

    ReplyDelete
  33. Aku pergi penang ok je dap perintah. Banyak benda yg dap betulkan dan penang pun bersih. Orang melayu buat aduan pd wakil dap banyak yg dapat. Dap bagi tanah besar buat masjid dgn kawasan parking. Yg dulu masjid kecik tepi jln nak parking susah dan jalan jam.

    Conclusion...aku tak kisah kalau wakil dap jadi tpm. Aku dari kecik ada kawan cina, jiran cina dan boss cina.

    Kalau ada wakil BN nak takutkan kita dengan isu komunis (mereka pun dah berdamping dgn china komunis), sama2 kita kahak dan ludah muka mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP ok je tapi tipu lah kalau kata Penang bersih. :)

      Delete
    2. 1850. ko pergi tgk dalam jamban, mmg tak jumpa bersih.
      Ops aku silap, ko memang pun pergi jamban utk dptkan tahi low berkuah nanah eric tan. Kalu bernasib ko juga boleh dptkan jus jampi kincin lobai sadonia kat situ.

      Delete
    3. orang cakap baik-baik, bercakap benar itu penting. benci betul hang kat lobai, dulu masa skolah agama lobai ada buek apo2 kek kau?

      Delete
  34. arwah tun madey memang tak bijak, kerna dialah nejib jadi pm. hangpa semua rasa nejib baru diu tiga tahun ni ke cuba2 jadi pencuri? masa arwah jadi pm dulu dia tak buat kah? mungkin sebab arwah tun madey tak pernah dapat kumpul 4 saksi pada masa dulu, sebab tu dia buat tak tau saja dulu-dulu noh?

    ReplyDelete
  35. Tuan admin dan saudara2 pengomen semua.
    Didalam sinar harian keluaran hari ini ada kenyataan Syed Ali Alhabshi yang menyatakan semasa ucapan pembukaan Parti Bersatu baru2 ini Tun ada menyatakan yang parti DAP hanya meminta nak jadi TPM sahaja bukan PM !!.....saya berkali2 mendengar video ucapan Tun tersebut tetapi tidak terdapat ucapan yang sedemikian......tetapi jika benar sebaigamana yang didakwa oleh Sysd Ali , ini sangat2lah mendukacitakan.Diharap tuan admin atau saudara2 pengomen dapat memberikan sedikit pencerahan.

    ReplyDelete
  36. Tuan admin dan saudara2 pengomen semua.
    Hari ini didalam sinar harian ada menyiarkan kenyataan Syed Ali Alhabshi mengenai kenyataan YAB Tun Mahathir mengenai parti DAP yang hanya minta jawatanTPM sahaja bukan PM. jika parti pembangkang menang pada PRU14 nanti.Kenyataan ini mengikut Syed Ali terdapat dalam ucapan YAB Tun semasa perasmian parti Bersatu baru2 ini.Saya telah pun mendengar video ucapan YAB Tun tersebut tetapi tidak terdapat ucapan yang sedemikian ,jadi disini saya berharap ada sesiapa yang memberi sedikit pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KONPEM BETUL, arwah tun madey memang ada buat kenyataan itu.

      Delete
  37. Syed Al Hubshi ji nak minta stock dedak basi tambaha. kot...

    ReplyDelete
  38. DAP Ada Minta Jadi Timbalan, Bukan Perdana Menteri, Kata Tun Mahathir
    PUTRAJAYA: DAP ‘sedar diri’ dan tidak pernah meminta jawatan Perdana Menteri sekiranya pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kelak, dakwa Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Ujarnya, kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak bahawa DAP akan memerintah negara ini sekiranya pengundi memilih Pakatan Harapan (PH), adalah tindakan yang mahu menakut-nakutkan rakyat khususnya kaum Melayu.

    “Kononnya kata Datuk Seri Najib, kalau Umno kalah, DAP menang, ia (DAP) akan jadi Perdana Menteri. Tak mungkin kerana kalau DAP nak menang, ia kena dapat sokongan parti Melayu yang lain.

    “Mereka terang-terang kata kepada saya, bangsa Cina ini minoriti dalam negara ini…dan DAP tak pernah minta menjadi Perdana Menteri.

    “Tapi kalau timbalan itu, adalah.. Yang kata mereka nak jadi Perdana Menteri adalah Datuk Seri Najib untuk menakut-nakutkan orang Melayu,” katanya dalam program Warga Putrajaya bersama Tun Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini, malam tadi.

    Mantan Perdana Menteri itu berkata, gambaran yang diberikan terhadap parti pimpinan Lim Guan Eng itu begitu buruk dan ia seolah seperti ‘ditanam’ dalam diri orang Melayu.

    Namun katanya, DAP tidak cauvinis sebagaimana yang ditanggapi pelbagai pihak.

    “DAP ini bukanlah kuat sangat. Masa dalam Umno kita beri gambaran mereka ini sangat jahat, terlalu kecinaan dan sebagainya. Ia bukan parti Cina, ia parti pelbagai kaum.

    “(Ketika hadiri satu majlis DAP), depan saya mereka berikrar menyokong Perlembagaan. Maknanya dia memperakui kedudukan raja Melayu, sokong bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, agama Islam sebagai agama rasmi negara dan keistimewaan Melayu,” ujar beliau.

    Semalam, Najib menyatakan bahawa DAP merupakan ketua sebenar yang menguasai pembangkang.

    Kata beliau, menjadi lumrah politik apabila parti yang mendapat kerusi lebih di Parlimen berperanan menentukan hala tuju pakatan disertainya.

    Ketika Perhimpunan Agung Umno 2016, Disember lalu, Najib berkata PRU akan datang bakal memberi pilihan kepada rakyat sama ada mengekalkan keindukan kerajaan pimpinan Umno atau keindukan kerajaan pimpinan DAP yang mempunyai perjuangan sempit dan mengancam survival Bumiputera.

    Beliau berkata, hak dan keistimewaan orang Melayu serta peningkatan syiar Islam yang dipupuk dan dipertahankan Umno selama ini akan terhakis sekiranya pengundi memilih PH pimpinan DAP pada PRU14 – AP

    ReplyDelete
  39. dah umoq 91 tahun baru arwah tun madey tahu yang DAP tu tak rasis? sian nasib baik belum nyanok lagi. hahahahahahahahaha

    ReplyDelete
  40. jangan kita bincang soal takut siapa...semuanya akan terjawab bila segala duduk perkara kita halusi dan kaji...
    yang paling hidup dalam ketakutan hari ini na...b kerana serangan yang datang dari semua arah...pembangkang...rakyat..dunia..dan dalaman parti sendiri...
    isu sekarang yg paling utama adalah duit...dimana..bagaimana dia hendak mendapatkan duit dengan jumlah yang besar...nak bayar itu ini diatas kelemahan pentadbiran...
    musuh utama najib adalah perkataan percaya/trust...kepercayaan yang diberikan kepada keluarga sendiri..pemimpin bawahan..dan rakan parti...inilah sebenarnya yang bakal membunuh na..b kepercayaan ini telah bertukar menjadi barah...yg secara perlahan menular merosakkan seluruh sistem kehidupanya.
    kesilapan dia adalah apabila dia nengeluarkan seluruh kepercayaan dia kepada semua yang diatas.....
    keluarga sendiri telah menterbalikkan kepercayaan itu...pemimpin bawahan yg tangkas menghidu peluang diatas kepercayaan yang diberi...sehingga sanggup menikam dia dari belakang...dengan segala macam salahlaku...diatas kepentingan diri...rakan komponen parti yang tidak henti henti memberi tekanan...rakyat yang meronta melihat semua kepincangan meminta perubahan...semua ini nenjadi tekanan...tertekan dan akan terus tertekan...
    7 juta rakyat dijanjikan brim setiap tahun dengan nilai purata 700 seorang...sedangkan hasil negara semakin berkurangan...tiada lagi bijih timah..tiada lagi getah...tiada lagi minyak...tiada lagi kilang pengeluar...yang ada hanya sawit..itupun bermasalah dengan pentadbiran yang lemah...
    penyelewemgan ahli keluarga...yang mencakupi berbilion ringgit...
    dan begitu jugalah dengan rakan parti komponen....ini juga satu isu besar...yang terselindung...kekuatan bn bukan hanya terletak pada umno...tetapi parti komponen yang berbagai yang membentuk bn....semua parti komponen ini juga perlu diberi imbuhan dan peruntukkan...jika tidak...pembentukkan bn akan mengecil dan berkemungkinan akan terkuburlah bn bila adanya pru...
    hari ini kalau kita lihat setiap kali pertentangan dengan pembangkang...hanya suara dan muka umno yang keluar...tidak ada suara dan muka ahli parti komponen lain...sedangkan hasil dan keberuntungan..diagih bersama...
    tiga parti komponen terbesar dlm bn mca, gerakan dan mic...yang jelas dan nyata hanya menangguk diair keruh.
    tanpa sedar umno hanya dijadikan keldai tunggangan parti komponen bn...tanpa kita ketahui dalam diam mca dan gerakan adalah khinzir tunggangan dap.
    mca dan gerakan sebenarnya yang melempar batu sembunyi tangan...gunting dalam lipatan...telunjuk lurus kelingking berkait...duri dalam daging dan pepat diluar rencong didalam...
    ini bukan pembentangan perkauman...tetapi ini lah yang harus kita lihat dan halusi...betapa mca, gerakan dan mic...bermanis dibibir berludah hempedu..peruntukkan berjuta juta disalurkan...tetapi apa yang nampak?...kalau nak kata majukan kawasan ...semua kawasan kalah...umno buka mulut nak pertimbangkan RUU355..terus ugut letak jawatan ....inikah rakan kongsi umno dalam bn...asal umno buka mulut nak melakukan sesuatu yang melibatkan islam...tanpa lengah tiga parti komponen besar ni membantah...
    sebab itu tak perlu kita tanya antara na..b dan dap siapa yang patut kita takut....dua dua kita tak perlu takut....yang perlu kita bagi perhatian...tiga parti komponen ni....kita perlu takut andainya tiga parti komponen ini sebenarnya adalah khinzir tunggangan dap...
    dan kepada ph juga harus berawas dengan dap...kerana apa akan jadi andai mca, gerakan dan mic...hanya menunggu masa untuk sama sama bersenduk dengan dap didalam satu periuk...
    habitat ular sawa...walaupun menyusur perlahan...seakan tak bermaya mangsanya berkali ganda besar...dan ular sawa tidak memerlukan patukkan bisa untuk membunuh mangsa....phyton has no venum...

    ReplyDelete
  41. Rubbish! BN will win handsomely this PRU14

    ReplyDelete
  42. 23.59, DAP memang lick tapi tun m lagi licik.

    MELAYU MUDAH LUPA!

    ReplyDelete
  43. arwah tun madey memang tak bijak, kerna dialah nejib jadi pm. hangpa semua rasa nejib baru diu tiga tahun ni ke cuba2 jadi pencuri? masa arwah jadi pm dulu dia tak buat kah? mungkin sebab arwah tun madey tak pernah dapat kumpul 4 saksi pada masa dulu, sebab tu dia buat tak tau saja dulu-dulu noh?

    ReplyDelete
  44. Anonymous19 January 2017 at 22:03
    Tuan admin dan saudara2 pengomen semua.
    Hari ini didalam sinar harian ada menyiarkan kenyataan Syed Ali Alhabshi mengenai kenyataan YAB Tun Mahathir mengenai parti DAP yang hanya minta jawatanTPM sahaja bukan PM. jika parti pembangkang menang pada PRU14 nanti.Kenyataan ini mengikut Syed Ali terdapat dalam ucapan YAB Tun semasa perasmian parti Bersatu baru2 ini.Saya telah pun mendengar video ucapan YAB Tun tersebut tetapi tidak terdapat ucapan yang sedemikian ,jadi disini saya berharap ada sesiapa yang memberi sedikit pencerahan.

    Reply
    Replies

    Anonymous20 January 2017 at 01:34
    KONPEM BETUL, arwah tun madey memang ada buat kenyataan itu.

    Reply

    ReplyDelete
  45. saya rasa inilah salah satu sebab utama PAS bermati-matian tak nak bekerjasama dengan DAP lagi, sudah tentu TG Hadi dan [emimpin tertinggi PAS tahu akan "demand" DAP ini dari dulu lagi.

    ReplyDelete
  46. SIAPA MAHU LIM KIT SAING SEBAGAI TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA?

    Sila angkat tangan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Overtime macai Najib dan Hadi Awang. Bangun Subuh solat.
      Jangan takot DAP sampai kecot telo jalan terkepit macam Najib. Takot Allah.

      Delete
    2. 05.53
      Macai tu sekor dua je tapi hantar komen berbalas-balas konon nampak ramai.

      Tak payah suruh solat subuh le yop sebab dia bukan Islam tapi kafir. Tengok dalam posting dia yang lepas ada sebut yehuda, jesus. Ada masa dia persendakan Islam.

      Kejap lagi tengok le komen dia nanti. Jangan layan le yop buat tak tau, buang masa je.

      Delete
  47. saya sokong komen john doe...setahu saya...sebelum dap pegang penang...bn yang pegang..dibawah parti gerakan..dari awal lagi setelah malaysia merdeka..ketua menteri penang..wong pey nee..lepas tu..lim chong eu..lps tu koh soo kun..melayu bawah umno hanya jadi timbalan...ibrahim saad..shariff omar..jadi awat yang najib dok kalut sangat dok takut dap...kalau pru 14 ni pun ..itu pun kalau menanglah.....tetap juga km penang akn dipegang oleh cina...antara mca atau gerakan...

    takkan boleh melayu jadi km...sebab begitulah tradisinya...sampai kiamat pun penang takkan dapat diketuai melayu...kecuali berlaku 13 may lagi...itupun kalau melayu menang...bergaduh dengan pisau dapur lawan pistol dan senapang...mungkin yang bn marah sangat pasai dap pegang penang...sebab depa tak dapat habuan...tak masyuk...penang kan kaya lubuk duit...hampir semua ada...kilang..pelabuhan ...pelancungan...dulu masa koh soo kun...jadi km...sama juga...tak ada pun kebaikan pada melayu...lagi kuat hak melayu dirampas...melayu kampong semua kena halau mai ke seberang perai...mcm2 alasan pembangunan yg bn bagi...untuk ambik hak melayu...dalam diam bn kena main..last last koh soo kun...serahkan pada dap...

    sekarang ni kalut bn nak cuci otak melayu supaya takutkan dap...sebenaqnya musuh org melayu adalah bn sendiri yg diketuai umno...bukan dap...

    najib anti sangat dengan dap sebab majoriti dalam dap cina....apa beza cina dap..cina mca dan cina gerakan...cina dap makan babi...berak tak basuh...awat cina mca dan gerakan tak makan babi ka? berak basuh ka...dan sekarang tanpa sedaq semua cina malaysia tepuk tangan bila...senjata makan tuan...dalam diam dap tersenyum kambing pada bn...terutamanya umno...sbb pum pam pum pam bertungkus lumus dok tentang cina dap...pada masa sama berusan pulak dengan cina china...apa bezanya...cina china dengan cina mca, gerakan, pkr dan dap....semua cina....
    jelas nampak sangat kurang arifnya...nak buang ranting cina akhirnya berpaut diperdu cina..

    nak hindar dari cina kecil..tetapi berpeluk cina besar...kerana nak selamat konon duit rakyat yang beberapa juta...tetapi rugi beribu juta..

    sampai sanggup bagi pengecualian visa pada pelancung china...dengan harapan nak galakkan pelancung china nasuk berbelanja...pelancung nasuk 1 juta...yang pulang hanya 100 ribu...yang baki...tinggal sebab depa tahu ada peluang buat duit...disebabkan kelemahan pimpinan negara...

    bn hanya cuba mencipta cerita yang kalau tak dibendung dap..melayu akan melutut pada cina...sedangkan bn sendiri yang jadi teladan...pemimpin cina datang melawat kita sekali...pemimpin bn melawat china berkali kali bertukar orang...lepas najib anak beranak..menyusul pulak zahid...siapa yang melutut sebenarnya...siapa yang menyembah siapa?..kepimpinan melalui teladan...

    jangan hanya nampak salah dan bodoh orang saja...satu telunjuk menuding kesalahan dan kebodohan orang...tiga jari menuding kita balik...salah dan bodoh orang sekali salah kita berkali2...

    mustahil bangkai gajah nak ditutup dengan sehelai lalang..yang pasti dengan bakal kemasukkan pendatang dari china atas dasar hubungan perniagaan dua hala...cina di malaysia tak kira parti apa akan bertambah selesa...kerana nisbah perbezaan antara melayu dan cina makin hampir sama...atau mungkin dengan kemasukkan ini kaum cina lebeh banyak dari melayu....masa tu barulah kita sedar...ada runah tidak berbumbung...ada tanah habis dilelong..negara merdeka hak dan kebebasan dipasung...bumi mana lagi melayu nak pijak ..langit mana lagi melayu nak junjung...kalau dah masjid diganti tokong...?

    ReplyDelete
  48. Satu soala kepada penulis. Memandang diPulau Pinang dan Selangor tiada orang Melayu yang kebuluran dan tiada yg tdk ada tmpt berteduh.
    Setujukah jika Dap jadi Pm seperti di Singapura di mana Melayu tetap aman dan berekonomi maju?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...