Friday 20 January 2017

"KING MAKER" PULAK DAH!!


Mula-mula tak ingin berebut kuasa, kemudian mahu jadi penasihat saja, terbaru ini mahu jadi "king maker" pula.

Lepas ini tak entah apa-apa lagi agaknya.
Hakikatnya berubah-ubahnya bukanlah luar biasa bagi Pas. Dari hudud bertukar menjadi negara kebajikan, akhirnya seperti cukup dengan Akta 355 saja.

Dari usul Parlimen yang sering ditunda dan belum tahu tarikh pembentangannya, Akta 355 mahu dibentangkan pula ke Dataran Merdeka.

"King maker" atau penentu untuk siapa sebenarnya?

Jika ditakdirkan Pakatan Harapan dengan BN sama-sama tak cukup kerusi, siapa agak-agaknya yang jadi pilihan Pas?

Rasanya tak sukar untuk diteka, bak kata pepatah - sekilas ikan di air, dah tahu nak dimasak apa.
Namun jangan lupa, menjadi "king maker" hanyalah rancangan Pas, apa yang dirancang Tuhan boleh jadi berbeza dan tidak mustahil, bersama arus perubahan yang kian ketara, Pas akhirnya hanya melopong saja.

Apakah ketika itu Pas akan berkata, yang kami cari adalah keredaanNya, bukan semata-mata kuasa! (SH 20/01/2017).

206 comments:

  1. malas nak komen..

    Parti
    Akal
    Sempit

    cuma kesian kepada pemimpin hebat terdahulu....yang ikhlas dan amanah berjuang diatas landasan agama islam.

    pimpinan hari ini jelas menyimpang dan terpesong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oi doh dah komen pun!

      Delete
    2. TUAN ADMIN SHAHBUDIN,
      Saya dapati akhir-akhir ni blog tuan banyak terdapat posting mencarut-marut.

      Saya berpendapat sebaiknya tuan delete posting-posting yang mencarut-marut di blog ni.  Posting carut-marut dengan kata2 lucah dan kotor ni hanya merosak dan mencemarkan imej blog tuan ni  saja.  

      Saya tengok bukan ada apa-apa fakta atau isi pun dalam posting yang mencarut tu.   Pencacai mencarut tu masuk sini bertujuan untuk sabotaj blog tuan supaya blog ni nampak seperti blog murahan.

      Saya pasti dan percaya blog tuan ni dibaca oleh orang-orang politik., oleh itu ada baiknya blog ni dimaintain dari tercemar dengan kata-kata lucah dan kotor yang melampau.

      Harap juga tuan padam posting yang sengaja diulang-ulang.

      Terima kasih.

      Delete
    3. kita tengok je lah nanti.... PAS jadi apa lepas nih??? malu nak mengaku ahli PAS dah skrg nih

      Delete
    4. Setuju dgn pandangan sdr cass.
      Rasanya Allah pun x redha lagi dgn perjuangan pas. Bolak balik.
      Apa pun salam jumaat, jgn lupa ke surau atau masjid.

      Delete
    5. selamat tinggal pas, aku dah turun dari bas yang tak tenu hala kemana nak perginya...

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. King Maker....lepas ni....KING KONG pulak....

      Delete
    8. PUSAT Penyelidikan PAS (PPP) melihat hubungan kerjasama antara PAS dan PPBM semakin sukar dicapai berikutan desas-desus terbaru, ada persetujuan antara PPBM dan DAP untuk menyerahkan jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan kepada parti chauvinist tersebut. Sekiranya desas-desus ini benar, PAS diyakini akan bertindak tegas untuk tidak lagi mewujudkan apa-apa hubungan kerjasama dengan PPBM.


      Khabar angin mengenai adanya pakatan sulit antara PPBM dan DAP untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan jawatan Timbalan Perdana Menteri kepada Lim Kit Siang ditiupkan oleh Tunku Aziz Tunku Ibrahim, bekas Naib Pengerusi DAP, dalam portal berita Malaysia Outlook, 31 Disember 2016 yang lalu. Selain daripada itu, Lim Kit Siang juga dikatakan akan menjadi Menteri Kewangan mengikut pakatan tersebut.

      Tunku Aziz di dalam portal berita yang sama, konsisten dengan dakwaannya malah mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang untuk membuat perakuan bersumpah menafikan tuduhannya. Dakwaan Tunku Aziz ini mulai memperlihatkan kebenarannya apabila Tun Dr Mahathir sendiri mengaku bahawa DAP memang meminta jawatan Timbalan Perdana dalam satu kenyataannya yang disiarkan oleh portal berita Antarapos semalam.

      Perkembangan terbaru ini sememangnya mengejutkan, dan PPP yakin ia akan merencatkan sama sekali siri pertemuan antara PAS dan PPBM untuk menjalin hubungan kerjasama. Buat masa ini, PAS sama ada melalui Majlis Syura Ulama (MSU) dan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, belum membuat apa-apa keputusan untuk bekerjasama dengan PPBM. Yang ada ketika ini hanyalah siri-siri pertemuan dan program bersama untuk menerokai dan menjalin hubungan tersebut.

      Dengan perkembangan terbaru ini, iaitu adanya pakatan sulit memberi DAP jawatan jawatan Timbalan Perdana Menteri atau Menteri Kewangan, PPP yakin akan menutup terus ruang kerjasama antara PAS dan PPBM. PPP juga yakin seluruh pimpinan dan ahli PAS akan menentang keras sebarang tawaran yang ingin diberikan kepada DAP untuk menjawat jawatan-jawatan utama dalam kerajaan seperti Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

      Delete
    9. DAP ‘sedar diri’ dan tidak pernah meminta jawatan Perdana Menteri sekiranya pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kelak, dakwa Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad.


      Ujarnya, kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak bahawa DAP akan memerintah negara ini sekiranya pengundi memilih Pakatan Harapan (PH), adalah tindakan yang mahu menakut-nakutkan rakyat khususnya kaum Melayu.

      “Kononnya kata Datuk Seri Najib, kalau Umno kalah, DAP menang, ia (DAP) akan jadi Perdana Menteri. Tak mungkin kerana kalau DAP nak menang, ia kena dapat sokongan parti Melayu yang lain.

      “Mereka terang-terang kata kepada saya, bangsa Cina ini minoriti dalam negara ini…dan DAP tak pernah minta menjadi Perdana Menteri.

      “Tapi kalau timbalan itu, adalah.. Yang kata mereka nak jadi Perdana Menteri adalah Datuk Seri Najib untuk menakut-nakutkan orang Melayu,” katanya dalam program Warga Putrajaya bersama Tun Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini, malam tadi.

      Mantan Perdana Menteri itu berkata, gambaran yang diberikan terhadap parti pimpinan Lim Guan Eng itu begitu buruk dan ia seolah seperti ‘ditanam’ dalam diri orang Melayu.

      Namun katanya, DAP tidak cauvinis sebagaimana yang ditanggapi pelbagai pihak.

      “DAP ini bukanlah kuat sangat. Masa dalam Umno kita beri gambaran mereka ini sangat jahat, terlalu kecinaan dan sebagainya. Ia bukan parti Cina, ia parti pelbagai kaum.

      “(Ketika hadiri satu majlis DAP), depan saya mereka berikrar menyokong Perlembagaan. Maknanya dia memperakui kedudukan raja Melayu, sokong bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, agama Islam sebagai agama rasmi negara dan keistimewaan Melayu,” ujar beliau.

      Semalam, Najib menyatakan bahawa DAP merupakan ketua sebenar yang menguasai pembangkang.

      Kata beliau, menjadi lumrah politik apabila parti yang mendapat kerusi lebih di Parlimen berperanan menentukan hala tuju pakatan disertainya.

      Ketika Perhimpunan Agung Umno 2016, Disember lalu, Najib berkata PRU akan datang bakal memberi pilihan kepada rakyat sama ada mengekalkan keindukan kerajaan pimpinan Umno atau keindukan kerajaan pimpinan DAP yang mempunyai perjuangan sempit dan mengancam survival Bumiputera.

      Beliau berkata, hak dan keistimewaan orang Melayu serta peningkatan syiar Islam yang dipupuk dan dipertahankan Umno selama ini akan terhakis sekiranya pengundi memilih PH pimpinan DAP pada PRU14

      Delete
    10. Hari ini melalui lidah rasmi Malaysiakini Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, menafikan parti itu mahukan jawatan timbalan perdana menteri sekiranya pakatan pembangkang memenangi pilihan raya umum (PRU) ke-14 akan datang.

      Malah, Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang itu menegaskan pihaknya tidak pernah berbincang mengenai perkara berkenaan.

      "Kami tidak pernah bercakap tentang jawatan dalam kerajaan," kata Lim dalam sidang medianya di George Town hari ini.

      Sebelum ini Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad berkata DAP ‘sedar diri’ dan tidak pernah meminta jawatan Perdana Menteri sekiranya pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kelak.

      Ujarnya, kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak bahawa DAP akan memerintah negara ini sekiranya pengundi memilih Pakatan Harapan (PH), adalah tindakan yang mahu menakut-nakutkan rakyat khususnya kaum Melayu.

      “Kononnya kata Datuk Seri Najib, kalau Umno kalah, DAP menang, ia (DAP) akan jadi Perdana Menteri. Tak mungkin kerana kalau DAP nak menang, ia kena dapat sokongan parti Melayu yang lain.

      “Mereka terang-terang kata kepada saya, bangsa Cina ini minoriti dalam negara ini…dan DAP tak pernah minta menjadi Perdana Menteri.

      “Tapi kalau timbalan itu, adalah.. Yang kata mereka nak jadi Perdana Menteri adalah Datuk Seri Najib untuk menakut-nakutkan orang Melayu,” katanya dalam program Warga Putrajaya bersama Tun Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana.

      Saya tak ulas panjang.
      Salah seorang mesti bohong.

      Tapi saya lebih suka dua-dua tak boleh percaya kaki bohong. Dulu Lim Guan Eng sebelum DAP menguasai Pulau Pinang cakap hudud itu adalah untuk perjuangan PAS, tapi kita bila DAP dah ada kuasa kemudia ada pula barua PAN dan sekutunya menyokong akhirnya mereka serang PAS sehingga PAS terpaksa keluar daripada Pakatan Rakyat.

      Delete
    11. Itu sebab PAS mahu menjadi King Maker bukan 'Anak Tangga' kepada komponen Pakatan seperti DAP lakukan dalam Pakatan Rakyat terhadap PAS.

      Delete
    12. yang memeberi gambaran buruk pasai DAP selama 30 tahun lebih bukan arwah tun madey???

      u-TURN KING!!!!

      Delete
    13. Tun mamak dengan Lim Kit Sial dua2 tak boleh pakai...auta punya kaki.

      Delete
    14. Hadi@P**iMak@F**kYou
      Boleh lak mencarut dan maki hamun orang.
      Kepala kotelah you Anon 10:33...

      Delete
    15. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    16. 17.21, TEPAT SEKALI!

      Delete
    17. Kalau dah dasar DumbNgok.. Carut aja yang dia pandai...

      Delete
    18. Kelebihan pencacai penyamun mencarut saja. Fakta tak ada sama macam boss dia kepala penyamun tu cakap meletup tapi semua auta saja.

      Delete
    19. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    20. 17.24 trooper parti cap bunga atau parti mat sabun dia belajar dari trooper umno.

      Delete
  2. Menteri jpm penjaga usul RUU 355 telah berkhalwat ke kasino vegas utk mencari petunjuk.

    Alhamdulillah mungkin inilah petunjukknya selepas PAS sedia maklum akan solat istikharah menteri berkenaan di vegas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila kemukan 4 saksi, kalau tidak diam ...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. MP porno pun nampak bg t-shirt kat kaki perabih duit zakat tu tanda King maker la.

    ReplyDelete
  4. En Budin tolong.bincangkan kerajaan.negeri.johor aka BN.jual tanah.mereka kepada China Besar..tolong sebarkan.isu.ini supaya rakyat tau.kedurjanaan pemerintah sekarang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan budin jangan lupa bincang sekali pasai yab datuk seri lim kit siang yang akan jadi timbalan perdana menteri malaysia dengan restu dan pertolongan arwah tun madey.

      Delete
    2. Nak bincang Wak Lu,,fakta pun tak ada, yang ada UMno banyak autah....!

      Delete
    3. apa fakta anda? :)

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  5. PAS adalah khawarij.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei, kata arwah Nik Aziz bahwa Allah duduk bersila atas Arash!!! Pasti bukannya fahaman dari akidah Maturidiyah ahl-sunnah wal jamaah yang di pegang jumhur ulamak turun kemurun.

      Delete
    2. Jesus pula suka baring telentang ....

      Delete
  6. Kebanyakan orang melayu masih keliru dengan parti mengalatkan agama Islam ini...PAS sekarang bukan lagi PAS zaman Dr Burhanudin el helmy. PAS sejak 1990 telah mula berubah malah sejak Hadi Awang mula terlibat aktif berceramah dengan PAS ,parti ini mula dilihat ekstream mengkafir orang melayu yang tak sehaluan dengan mereka.Sekarang parti ini haluan mereka bertambah lah jauh hala perjuangan mereka sejak ketiadaan TGNA. Malang sekali adalah pengikut pengikut mereka yang menjadi tonggol untuk memberi sedikit nyawa pada parti ini untuk hidup dalam suasana yang sudah tak relevan bagi pemimpin dan parti PAS itu sendiri.

    Sama lah dengan UMNO ,parti ini bukan lagi parti melayu yang sama semangat perjuangannya sejak ditubuhkan .Sekarang UMNO adalah parti mempertahankan kuasa untuk puak puak bengsawan dan elitis atasan untuk kekal status Quo dan terus menguasai kekayaan negara demi golongan elitis ini dan keluarga mereka ,malang nya pengikut dan penyokong bawahan cuma tonggol kayu buruk memberi sedikit hayat nyawa bagi golongan elitis mungkar ini terus memanipulasi kuasa dan hasil negara.

    Keadaan ini berterusan sekiranya kedua dua parti diatas di biar ujud dinegara ini apatah lagi diberi kuasa...Jadi yang SALAH bukan pemimpin pemimpin yang korup etika dan minda ini ,Sebenarnya orang yang memilih mereka untuk terus berkuasa adalah punca segala musibah dinegara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS cenderong kepada aliran "Wahabbiyah" pengasas Muhammad Bin Abdul Wahab....

      Delete
    2. kau pulak pengikut ajaran pak arab padang pasir mana plak?

      Delete
  7. Wahai bangsa.johor.tolong.komen.pasal.isu forest city...hangpa semua tak.kisah.ke pendatang china beli tanah korang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak kisah ke YAB DATUK SERI LIM KIT SIANG JADI TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA???

      Delete
    2. TAK KISAH KE PM DAN BINI PEREMBAT DUIT RAKYAT UNTUK TERUS BERKUASA DAN BERJOLI !

      APA LAH TPM BOLEH BUAT ? TPM ZAHID PUN TAK BOLEH BUAT APA-APA SELAIN MENGIYAKAN PM PENYAMUN.

      Delete
    3. anon 10.59...tak payah nak timbulkan isu...benda tak tahu mana lagi...isu forest city tu dah konfem...

      yang anon 11.16 cakap pun dah tentu sah...

      tak payah menegakkan benang basah laaa wahai pencacai dacing senget dan walaunta tuang presideng...

      Delete
    4. tak ada issue pun forest city .....

      Delete
    5. kutty kata ada isu.

      Delete
    6. kutty ada mental issue kata bugis.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Alzheimer's_disease

      Delete
    7. Mental issue tak apa jangan mental penyamun habis semua harta duit orang dia samun termasuk bini orang.

      Delete
  8. Setuju dengan Tuan Budin terutama pada bahagian PAS merancang tapi rancangan Allah mungkin berbeza.

    Kalau Allah putuskan 'enough is enough' dan menunjukkan kuasanya secara langsung atau tidak langsung, tidak mustahil PAS hanya akan menjadi warta berita dalam lipatan sejarah.

    UMNO pula? Kasihan parti ini, akibat dipimpin oleh gerombolan penyamun, ia juga berisiko ditetapkan Allah nasib yang sama.

    UMNO atau PAS hanyalah alat. Kalau alat dah rosak gantilah alat baru. Yang penting matlamat keadilan dan kebenaran ditegakkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jesus yang menentukan segalanya.

      Delete
    2. Setuju dengan John Doe!!

      Delete
    3. Saya pula bersetuju dengan 10.46.

      Amen.

      Delete
    4. Memanglah UMNO , PAS tu alat saja, tapi alat yg lain semua dah bekarat, duk tunggu kereta Surat khabar lama nak let go buang.

      Delete
    5. Parti nyamok dah berkecamok...nampak gaya aku dan keluarga akan memilih parti established...of cause PAS.

      Delete
    6. Ada aku kesah??

      Delete
  9. JAUH LAGI PERJUANGAN UMNO & PAS UNTUK RUU355,
    INI MARUAH PARTI UMNO & PAS..NYAWA PARTI UMNO & PAS...INI SEJARAH UMNO & PAS & TAEK JHO LOW.

    RUU355 DIBACA DAN DITANGGUH DUA KALI DI PARLIMEN,
    DIBENTANG SAMBIL MINUM TEH DI LONDON,
    DIBAHAS DAN DILEBONG DI DATARAN,
    DIUNDI DI IRAN UNTUK AHLI PARLIMEN PRO SYIAH SAHAJA MACAM UMNO & PAS.
    KAPIR HARBI DAN DAP TAK TERLIBAT.
    PENYAMUN ZAKAT & DUIT YAPIEM, LEBAI PRO SYIAH, RIAK DAN SUKA SEXTING @ PAY PER VIEW SEBAGAI PEMBUAT USUL YANG TAK SIAP-SIAP SEJAK 1985 LAGI.
    PENYOKONG UMNO & PAS TAEK WAJIB HADIR BAWA BENDERA IRAN SEBAGAI SYIAR TANDA SOKONGAN KEPADA AYATOLLAH HADI MARANG DAN AYATOLLAH ARWAH NAJIB RAZAK.
    SALAM SEJAHTERA KE ATAS JUNJUNGAN UMNO & PAS TAEK JHO LOW & ERIC TAN.
    TAKBIR??

    ReplyDelete
    Replies
    1. AJARAN SYIAH ITU LEBIH AFDAL 100 KALI DARI AJARAN SUNNI!

      TAKBIR x 3 !!!

      Delete
  10. kasihan PAS punyai pemimpin yang lemah. Umpama orang yang bodoh sombong. Jual lah yang mana kau boleh jual tu......

    ReplyDelete
  11. Haha..tak malu jadikan agama untuk modal politik..berpolitik mengunakan agama tak terlepas dari menjual..memperalatkan..agama itu sendiri...kalau tersalah dalam sesuatu perkara dan isu...sudah jadi macam mempersendakan agama itu sendiri....PAS...sudah menerima pelbagai gelaran..Parti Ajaran Sesat..Parti Anak Sundal..Parti Akal Sempit..etc...apa macam...????..Agama untuk dianuti.dihormati..bukan untuk dipolitik.....macam mana nak jadi King Maker....PAS ne pun belum tentu dia menang...selagi PAS dlm blok ketiga...atau bersendiri..mustahil....besar kemungkinan lingkup..bungkus..tinggal batu nisan ..masuk dalam sejarah saja..😂😂😂😂😂😂 menghairankan..klu cakap pasal PAS ini...haha.bagaimana tak dpt terima ...saudara sendiri PAN..PKR..PPBM..even DAP...dekat Malaysia ..pelbagai kaum/agama anutan masing masing..even Umnok Beend besatu dalam satu parti terpaksa terima parti berlainan..MIC..MCA..Gerakan..PBB..dan pelbagai kompenan lagi...so..klu PAS tak bersedia menerima kepelbagaian...sampai berkubur pun...tak akan dapat apa apa..dengan UMNO kena main..sekarang nk rujuk balik..kena main lagi..hahaa...PAS jadi King Maker pemecah undi saja.....bertapa khianatnya niat dan tujuan parti ini....ingat Dedak UmNok BeEnd sentiasa ada....Gred dedak pun pelbagai......klu nafsu dah kalah dengan dedak...hummmm....klu kerusi pembangkang (PH / PPBM ) dengan BN UMnok kira 50/50.....tak susah dijangka...tengok Lebai Keldai.....biasa kemana di mana ada dedak..di situ ada PAS..😂😂😂😂 PAS dah kena Nasi Kangkang Badak Ketot..@ bini Najis NAzak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. PAS ni kalau kalah PRU 14 nanti
      Sebelah mata pyn UMNO tak pandang..Hadi tak pe la..deposit 90j dah ada..bye bye lah macai PAS.
      Hadi kata pada macai "ada aku kisah"....

      Delete
    3. yang penting BN menang! :)

      Delete
    4. Mahathir dah jadi liabiliti pada pakatan pembangkang...banyak sangat cita cita pribadi.

      Delete
    5. Liabiliti negara pula ialah orang-orang macam kau.

      Delete
  12. APA_APA PUN SAYA DAN KELUARGA SEKALI LAGI INGIN MERAKAM KAN SETINGGI-TINGGI TANIAH KEATAS,

    YAB DATUK SERI LIM KIT SIANG & YAB DATO' PANGLIMA LIM GUAN ENG DAN KELUARGA

    DIATAS PERLANTIKAN YAB DATUK SERI LIM KIT SIANG SEBAGAI,

    TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG BARU

    ReplyDelete
    Replies
    1. pencacai dedak murahan.....kalau tak isu perkauman...seks atau agama tu jer yang pencacai tahap pemakan dedak mainkan....rakyat tak bodoh macam kamu....tahu benda tu jer...

      Delete
    2. Kit Siang TPM hanya putar alam penyamun.........cakap jelah terang2 suruh orang melayu undi penyamun kan senang.......tak payah nak beretorik berdrama. Cakap jer terus terang apa maksud di sebalik drama tu sebab kalo tak cakap pon orang tau maksud sebenar.

      Delete
    3. orang melayu patut jangan undi mamak putar alam atau pun lanun bugis penyamun.

      Delete
    4. yang suka menghina YAB Datuk Seri Lim Kit Siang dengan teruk dulu selama lebih 30 tahun adalah arwah tun madey!

      Delete
    5. Apa sekalipun aku sekeluarga tak akan undi BN.

      Delete
  13. YAB DATUK SERI LIM KIT SIANG
    BAKAL TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA


    TAKBIR X 1000

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALHAMDULILLAH.

      SYUKUR BUKAN ERIC SETAN YANG JADI TPM !

      TAK JADI TPM PUN DAH TERLEBIH KAYA DARI ZAHID KOMEDI !

      Delete
  14. The real kingmakers are everyone of us....kita semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada betul tu, majoriti rakyat waima orang2 MELAYU akan memenangkan BN dengan majoriti yang sungguh hebat kali ini.

      Delete
    2. Actual Pas used by Rossmak they made themselves as Queen slave. King maker? can't even make any firm decision.

      Delete
    3. YAB Datuk Seri LIm Kit Siang hanya mampu tersenyum manis. lol

      Delete
  15. hanya PAS sahaja boleh menghalang hasrat arwah tun madey untuk memberikan jawatan timbalan perdana menteri malaysia kepada DAP.

    PAS a "KING MAKER" after all.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud KingMaker ialah MAKAN KELILING ..

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. untuk yang BODOH dan MALAS membaca (MELAYU!) :)

      https://en.wikipedia.org/wiki/Kingmaker

      Delete
  16. MO pemakan dedak nak murahkan blog ni, nak sabotaj platform perbahasan....jelas blog ni famous...tahniah tuan shah...kita yg berpendidikan tak perlu layan dan terpengaruh posting bodoh berbentuk provokasi....yg terpengaruh tu, tak boleh buat apa2 sbb memang akal sempit. Saya harap tuan shah TIDAK delete posting bodoh2 tu, supaya kita dapat tunjuk kat sedara mara di kampong kita tahap kebodohan pemakan dedak. Posting nakhoda @ unkonow @ sahabat pun saya ada save screen, nak tunjuk kat orang kampong betapa dia kona kiri kona kanan tulis benda yg sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paranoia melampau nampak!!!! tuan budin tolong highlightkan komen bodoh melayu bangsat kelas 3 ni.

      Delete
    2. Saudara 10.33...saya kurang setuju utk delete posting mencarut. Rationale saya dah post kat 10.44

      Delete
    3. 75% posting kat sini penuh dengan kata-kata hinaan dan mencarut, tak kisah lah yang syiok ngan nejib atau ngan tun madey. sama je.

      Delete
    4. Tahap bebudak begitulah bila kalah berhujah mula memaki dan mencarut...teringat aku zaman primary school dulu bila kalah main bola lawan ajak bergocoh..geng pakatun dalam blog ini ramai budak beringus.

      Delete
  17. Kita nak pilih kerajaan, bukan pilih kingmaker

    ReplyDelete
  18. oi BODOH 10.48 tolong faham sikit maksud kingmaker jahanam. BODOH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sentap ker...cantik sungguh bahasa pencacai pemakan dedak...kesian mak bapak tak ajar ye...

      Delete
    2. kesian mak bapak BODOH, sebab tu anak pinak jadi BANGANG dan MALAS macam kau!

      Delete
  19. Orang yang suka mencarut dan maki hamun di blog ni sama lah dengan mentaliti boss nombor 1 mereka, imam besar wassatiyah a.k.a mapadulung ketimung sangrembat billionan!

    ReplyDelete
  20. BETUL JUGA KATA HARAKAH. UMNO PERLUKAN PAS. PBM JUGA INGIN BERUNDING DGN PAS. JADI RASA MCM KING MAKERLAH. BIARLAH CAKAP SELALU BERUBAH PUN ASALKAN KINGMAKER. PRINSIP BOLEH KASI FLUSH DLM JAMBAN. KINGMAKER LBH PENTING

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan kali pertama PAS jadi KingMaker. Kat Selangor failed. Kat Perak hancusss. Kat Kelantan bye-bye.

      PAS kena uji kuasa KingMaker dengan mendesak UMNO tangkap Jho Low ... kita tenguk samada UMNO tubuh Suruhanjaya untuk semak pelaburan FELDA..

      Ini bukan KingMakwr...

      Tapi KingFU*K*R !

      Delete
  21. saya percaya ahli2 pas tahu apa makna 'king maker'.

    dlm permainan catur (chess) terdapat 6 jenis watak - raja,menteri,tir,gajah, satria n bidak (king, queen, rooks, knight, bishops n pawns).

    utk menang 'raja' wajib d pertahankan.

    saya binggung bagaimana PAS hendak menjadi 'king maker' sedangkan 'raja '(hj hadi) mereka sudah d 'compromised'kan olih UMNO.

    d sini lah caturan najib/UMNO tlh hampir menjadi kenyataan.

    drpd pemerhatian saya juga, beberapa individu yg memegang jawatan penting n strategic dlm PAS sudah juga d 'neutralised' kan.

    kalau mereka masih lagi berangan angan utk menjadi 'king maker' maka cadangan saya ada lah utk mereka melupakan nya saja.

    bak kata orang putih "the spirit n soul of PAS has been sold 2 d 'devil" - hj hadi tlh berjaya d permainkan n tlh menjual maruah serta semangat parti kpd 'syaitan'/musuh semata mata kerana 'fulus'.

    jika ahli12 pas masih lagi mempunyai pendirian saperti d atas, maka mereka hanya bermimpi d siang hari saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. King Hadi senang-senang masuk perangkap dan korban bala tentera dan dengan Queen sekali.. Najib buat perangkap dalam perangkap .. dia bagi umpan ..sedangkan umpan King Hadi memang Najib nak di letakkan di situ.. King Hadi guna Queen (TITM) dan Bishop (Iskandar) sebagai umpan ..konon dapat makan knight.. Najib rembat Queen dengan kuda je...

      Betapa ramai orang PAS reti main Chess ?

      Delete
    2. King maker dan king of penyamun....mana lagi besar?? Apa pon dua2 tu serumpon......satu matlamat.....membelit rakyat!!

      Delete
    3. king mamak lah paling besar! hahahahaahahaha

      Delete
  22. Aku dah kata lama dulu.
    Selepas Pru14 Pas,
    satu kerusi pun tarak.
    Baik Parlimen mahupun Dun.
    Ini telah disahkan oleh Invoke.
    Pas akan dilaknati Allah kaw kaw.
    Hadi@FlipFlop@UTurn@PutarAlam
    patut bertanggungjawab sepenuhnya.
    Sebagai parti Islam sepatutnya
    Pas jadi pendamai, ini penhuruhara.
    Pundeeek punya Hadi & konco-konconya.
    Ini nak jadi 'King Maker', konon!!!
    Poohhrraahhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Parti f**k you.

      Delete
    3. SR bila Pas nak saman daaa...

      Delete
    4. 12.27.....errrrrr...kalo ikot contoh teladan.....tunggu hari Selasa.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  23. Kita semua dah kenal dengan
    King Sped
    King Daiman
    King Lekuk
    King Kelawar dan
    paling popular King Kong
    Kini, timbul pula
    King Cash (Cash Is King)
    King Maker (takada Bahasa Arab ke?)
    Kah... Kah... Kah...

    ReplyDelete
  24. Pas nak menjadi king maker..wow!! Ibarat ular lidi nak jadi naga...mmg dunia dah nak akhir zaman le ni ..

    ReplyDelete
  25. Malaih nk komen pjg2,pendekata dh gila talak mcm tu jdnya, semua jd x kena..

    ReplyDelete
  26. KESIMPULANNYA:
    Ikut saja saranan president Filipina, Rodrigo Duterte yg hangat jadi tajuk berita sedunia...

    THROW THEM THE DAMN GOVT OFFICIALS OUT OF A FLYING HELICOPTER. The fiery tempered Duterte said he will fetch them using a heli and he will throw them out in mid air, things he has done before as mayor of Davao City in combating criminals.

    Mentelah jika ikut hukum syariah/hudud, pencuri kan kena hukum potong tangan.

    MO1 kita & Kejora amacam...patut tak dihumban macam tuu....????

    Selamat bertemu kembali & Salam Perjuangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome back pak Othman.

      Kejora kecewa lagi nampaknya. Hehe.

      Salam perjuangan.

      Delete
    2. nasib baik bini pak othman dah tak boleh dipakai, kalau tak habis kejora dan kawan2 kasi gang bang.

      Delete
  27. King maker? Sejak dapat duit 90 juta macam2 pas belajar dari parti 1mdb.
    Kalau dulu punggut derma dengan tin milo, sekarang dah mengaku king maker...bahana telan duit haram.

    ReplyDelete
  28. Antara gelaran.....

    1. U-turn
    Atau
    2. Kleptrokasi

    Yang mana satu hina di mata manusia dan ugama?

    Yang mana satu membawa bencana besar?

    Yang mana satu penjenayah?

    Yang mana satu meruntuhkan bangsa, ugama dan negara.

    Anda fikir dan buat pilihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua dua patut dibuang, mamak u-turn kaki kelentong dan lanun bugis kleptrokasi patut dilenyapkan. lanun bugis menuntut ilmu menyamun dari mana lagi kalau bukan mamak u-turn!

      Delete
    2. Almarhum Fadhil Noor berharap Tun Mahathir dipanjangkan umur untuk kita semua melihat kerosakan hasil perbuatan Mahathir.

      Delete
    3. 18.44 tapat sekali..... maha firaun umur dipanjang tuhan

      Delete
  29. Itu lah style Parti haprak cap bulan ni dari dulu sampai sekarang ,hanya menipu pengikut dan ahli mereka dgn slogan Islam , padahal hanya kosmetik belaka.Matlamat sebenar hanya kuasa dan laba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra Halim..

      Mana-mana wadah/parti politik yg mnggunakan Islam untuk meraih kuasa & memerintah dalam sistem demokrasi ciptaan manusia berpaksi perlembagaan sekular dianggap syirik kerana hukum Allah dicampur baur dgn undang2 duniawi. Itu adalah pendapat seorang Ilmuwan tersohor, Sheikh Imran Hoosein.

      Undang2 duniawi tidak kekal & sering dipinda mengikut selera penggubal undang2
      duniawi itu. PAS termasuk dalam golongan ini.

      Saya berkeyakinan hanya Imam Mahadi ra & Nabi Isa saja saja yg mampu & diberi kuasa menakluki dunia sejagat dgn membasmi hukum sekular & menggantikannya dgn syariat Islam yg sebenarnya. Bukankah kita kini di ambang zaman kedatangan kiamat...????

      Salam perjuangan.

      Delete
    2. Che Othman jangan cuba divert doktrin yang salah kepada pembaca..Che Othman boleh dapat ilmu dalam pautan ini.
      https://maghfirah.wordpress.com/tag/siasah-isu-semasa/

      Delete
    3. Tak semua perkara yg Nabi sa.w. tak buat, maka kita pun tak boleh buat. Nabi s.a.w. tak buat jalan raya berturap, bangunan tinggi2, pejabat agama, masjid surau yg banyak, tabung haji, dsb.nya. Tapi apakah kita pun diharamkan membuat perkara2 baik itu atas alasan baginda tak buat? Jadi kalau baginda tak buat parti politik yg sama sebijik macam hari ini pun, apa salahnya kita kreatif sikit dlm perjuangan Islam ini, demi melawan kekuatan sistem musuh?

      Delete
    4. Kalau Nabi saw buat jalan raya berturap, bangunan tinggi2, pejabat agama, masjid surau yg banyak, tabung haji, dsb.nya, Nabi saw. ak buat macam PAS. Hudud pun tak bertukar jadi RUU.

      Kita tak payah lah buat comparison macam itu.. Masa TGNA bukan RM90 juta nak 2 Billion pun boleh...Dia pilih UMNO, Kelantan dah kadi macam Selangor..


      Lagi satu contoh Turkey..

      Delete
  30. King maker kepala otak hang. Lebih tetap juru jual. Dulu jual Agama(Hudud) lani jual Kerusi pulak. Jangan Lupa kerusi kerusi tu dah ada orang tempah. Deposit 90J dah dibayar.

    ReplyDelete
  31. Kalau PAS King Maker

    Pemimpin AMANAH CARETAKER ! (WWF)

    Kuburkan PAS !

    ReplyDelete
  32. kahh..kahhh..kihhh..kihkihh..hoo..hooo

    PAS Nak jadi "king maker"TERGOLAK BOSAR DEN ni haaa..

    Mak aaiiii,king maker apo bondo, Jadi "BURGER KING"Makanan elit2 umno bole lee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "BURGER KING" makanan elit? apa punya bangsat dan bodoh kau ni?

      Delete
    2. 16 50

      Standard macai macam kau makan burger kat pasar malam atau kat stadiun. Beli pun bila pasar malam.nak tutup atau bila game dah habis ...

      Delete
    3. "BURGER KING" ada standard? sian orang2 melayu, bangsat giler hidup koarang siot! hahahahahaha

      Delete
    4. 17.13 biasa beli burger kat pasar malam masa nak tutup? begitu rupanya nak dapat murah, sian anak bini hang! :)

      Delete
    5. Dah ku jangka jawapan 17 24 yang juga 16 50 ...

      Delete
  33. Tuan,Budin, ada berita sensasi.Flight MH370 TERBARU.

    mENURUT BERITA DARI KERAJAAN AUSTRALIA,Pakar-pakar Aviation dunia,merumuskan kerajaan Malaysia ,"MENYEMBUNYIKAN DATA RADAR kedudukkan MH370 TERAKHIR"
    Kemungkinan ada unsur-unsur sabotage dari kerajaan Malaysia untuk menyembunyikan sesuatu dari pengetahuan public.Malah perbualan antara captain dan co-pilot dgn crew radar disembunyikan.Kerajaan malaysia menamatkan pencarian MH370,tanpa menyerahkan data2 radar dan rakaman suara anak2 kapal.

    ReplyDelete
  34. 16.21 tu berita dari tabloid bodoh!

    ReplyDelete
  35. http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/01/20/najib-dr-mahathir-comment-forest-city-slander/

    Najib: Dr Mahathir's comments on Forest City are slanderous

    ReplyDelete
    Replies
    1. If slanderous dont forget to sue him next Tuesday

      Delete
    2. Bro john...

      I observed of late that sickening scoundrel, Kejora has been provoking us in the feud between Tun Mahathir & Johor Sultan. 2 days ago Tun Mahathir in his press statement declared he's ever ready to be nabbed & put to trial for his response to Johor Sultan's challenge over the controversial Iskandar Development in south Johor.

      Don't the Sultan & UMNO learn from past history when the Johor Temenggong signed the leasing treaty in 1819 handing over Spore to the British. Thereafter the indigenous Malays of Spura were marginalised with the swarming of people from mainland China.

      Let's now see whether the skunk Kejora dare to make police report against Tun Mahathir for sedition. Or perhaps, even the Sultan or any UMN0 elite/s for that matter.

      Do you think they have the gut....??.?

      Delete
    3. keep observing asshole .... LOL

      Delete
  36. "When the Johor government approved the Forest City project, the reclaimed land for the project was to be sold to outsiders on a 99-year lease only. "

    ReplyDelete
  37. Najib said Chinese nationals, whose country was a global economic power and who earned a high income, would not desire to become Malaysian citizens.

    ReplyDelete
    Replies
    1. surely the chinese from china are not interested to become malaysian citizen...they are only interested to own the property such as land as much as they can...

      once they owned the property...they are free to do what they wish ....as an owner they may lease the property to anyone they want regardless....
      as simple as this can anyone just simply tresspassing your house or land? .. ofcourse not....so... ?

      Delete
    2. kalau ni negara bapak bodoh kau boleh lah they are free to do what they wish! bangsat punya melayu sial. BODOH!!!!!!!

      Delete
  38. He also said that Chinese nationals who participated in the "Malaysia, My Second Home" programme were not entitled to Malaysian citizenship although they lived in this country.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu Lim Goh Tong .. semua tu datang semata-mata nak melombong je ..

      Sekrang bukan nak jadi warga negara lagi tapi nak jadi TPM
      .... jangan buat perkara salah berulang-ulang..

      Delete
    2. hahahahaha, tu semua kawan tun mamak .... hahahaha

      Delete
  39. "Is the purchase of houses in Kuala Lumpur by Americans and Japanese good, and the purchase of houses in Johor by the Chinese not good?" he asked.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Main copy je.. lepas tu sendiri tak baca ..

      Yang masalahnya di Johor tu cuma orang warga China aje yang beli ..

      Delete
    2. tunjuk aku S&P 700 ribu rakyat cina beli condo kat situ, ic kat sabah tu dulu diberi kat pati indon bodoh oleh arwah tun madey kutty sial, malas dan bangsat punya melayu

      Delete
  40. Najib said that during Dr Mahathir's 22 years as prime minister, he had denounced DAP veteran Lim Kit Siang as a racist, anti-Muslim and anti-Malay leader and now he wanted to offer the country's No. 2 post to the party.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbukti Mahathir salah malah LKS tidak pernah di dakwa atau di tangkap atas sebab anti Islam atau sebab perkauman..

      Yang terbukti di mahkamah iaitu mahkamah Singapura ialah Kawan baik dan saudara angkat Najib iaitu Jho Low..

      Delete
    2. hahahahah, belit sampai terbelit ...... haahhahahha

      Delete
    3. oi 17.29 MUNAFIK KAKI SPIN penjilat tegar bontot mamak kutty tua, si cibai LKS tu bukankah disumbatnya dalam penjara bawah ISA oleh arwah tun madey kutty kau dulu! SIAL punya bangsat kaki spin.

      Delete
  41. tuan budin,

    nak tanya sikit, kalau tuan budin tahu boleh share dengan kami. saya ngan family selalu gak bercuti kat pangkor laut resort. siapa yang jual seluruh pulau tu pada francis yeoh (YTL). salah satu pulau dengai air laut yang tercantik di sebelah pantai barat. sampai satu pulau dilepaskan kat taukeh cina ni. pelik, siapa punya kerja ni dulu? bukan masa tun m? ada pangkor laut resort, pangkor laut estates (>$5000 USD semalam banglo kat situ kalau nak sewa), dan kediaman keluarga francis yeoh. kuat agama kristian taukeh ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu cina dengan 700,000 warga China ...

      Dia beli pulau, ada dia buat pusat gereja ?

      Kalau tak jual pada.dia, kau dengan famili tak lah bercuti di pulau yang cantik tu ..

      Sekarang bila PRU YTL bagi berapa juta pada BN ?

      Delete
    2. YTL kawan baik TUN M, dulu dia sponsor UMNO dan keluarga tun lah. satu soalan dia pun kau tak jawab, jangan alihkan tiang gol seperti kata john doe. tak tahu tak apa, biar tuan budin saja yang komen kalau dia tahu.

      Delete
    3. oklah tu, nanti kat forrest city pun diaorang akan bina world class resort, boleh lah saya bawak keluarga bercuti kesana juga.

      Delete
    4. Soalan yang di jawap dengan soalan perlu kan daya pemikiran yang baik yang tidak ada pada ahli UMNO dan pemakan dedak ..

      Dia nak bagitahu yang pulau itu di jual pada Francis seorang kristian dan buat-buat tanya .. bukan masa Tun M ?

      Macam itu lebih baik tanya pasal Genting, pasal Sungai Besi, pasal Forest City, pasal Temasek, pasal Pulau Seputeh dan Jati Minyak yang di jual pada Brunei...

      Tuan Budin mana ada balas komen kat sini. Kalau ada pun yang buat tuduhan atau yang melibatkan dia secara langsung ..

      Delete
    5. apa salah dia tanya, pada hang merapu baik diam kalau tak ada apa-apa yang intelektual untuk ditambah. bukan gitu?

      Delete
    6. 17.55 apa kata hang jawap saja soalan anon itu kalau ada pemikiran yang baik sebab tak makan dedak. lain ditanya lain dijawab. :)

      Delete
    7. harap jangan alihkan tiang gol!

      Delete
    8. Dah jawap ...

      Patut lah senang UMNO bodoh kan kau orang dengan keluarga kau sekali ..

      Tak pulak kata yang dia tanya tu merapu .. dan dia bertanya pun tak salah ..

      Saudara.. Saudara perlu bersihkan hati ..

      Ada saya nafikan Tun dengan Francis kawan baik.. ada saya kata bukan Tun yang jual pada masa itu..

      Saya terus ke jawapan saya dan.Saudara tidak berpuas hati sebab saya tak kata apa atau jawap seperti yang saudara harapkan ..

      Masyaallah

      Delete
    9. ada sesiapa kata anda nafikan? ada saya kata anda kata bukan tun? saudara yang tak puas hati bukan saya.

      contoh

      "Dia nak bagitahu yang pulau itu di jual pada Francis seorang kristian dan buat-buat tanya" <- saya tak kata ni, ni tuduhan liar saudara

      :)

      Nauzubillah

      Delete
  42. soalan diatas untuk tuan budin, kalau nak juga tambah komen tolong lah jangan mencarut dan mencaci.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 17:21.
      Kalau tak nak carut dan maki.
      Berambus kau pergi ke blog lain.
      Jangan datang ke sini lagi.
      You know Anon 17:21
      Kalau baik orang
      tak carut dan tak maki.
      Hadi@Pas tu baik sangat
      itu sebab kena carut dan maki...

      Delete
    2. 17.39, apa masalah anda?

      :)

      Delete
    3. 17.39 contoh budak beringus pakatun hopeless..rosak dah!!!

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. maaf 18.36, terkilaf. saya maksudkan 17.39

      Delete
    6. Hoi 17.39 ini blog pak hang ker?

      Delete
    7. tak bro ni blog mak dia, jalang tua kampung medan.

      Delete
  43. Oh dear..do u still believe in najib the thief?? What are u? Mainland chinese??? There are no words to describe your shallowness in what is happening in this country.I pity you

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak percaya kedua-dua tun madey dan ds najib, orang akal cetek sahaja yang boleh menerima hujah-hujah mantan lanun UMNO dan anak didik nya. i too pity you sir.

      p/s: i'm not 17.12

      Delete
    2. maaf tersilap, maksud saya "mantan KETUA lanun UMNO" bukan "mantan lanun UMNO". salam

      Delete
    3. Ini lah tujuan jawapan merapu Menteri-Menteri UMNO yang kalau diikut kan tak sepatutnya di ucapkan oleh se orang Menteri supaya rakyat tak buat apa-apa dan samakan Mahathir dengan Najib..

      Mahathir telah berubah. Dia boleh pilih jadi macam Pak Lah.

      Delete
    4. najib pun boeh berubah! tuahn saja yang tahu apa dalam hati! bukan gitu?

      Delete
    5. berubah dari mantan ketua penyamun UMNO jadi arwah ketua penyamun? lol

      Delete
  44. I was replying to 17.12 and d likes

    ReplyDelete
  45. 17.24 you must be malaysian cina, LKS hardcore supporter, it shows.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No dear i am. a malay..a frequent reader of this blog..I am anon 10.06 aka 10.09 n I am.not even a.johorean..salam semua :)

      Delete
    2. http://www.rockybru.com.my/2017/01/the-forest-for-trees.html

      The Forest for the trees

      1. Mahahtir responds to royal jab, he was merely aping a Bloomberg report of last Nov 22 - Malaysiakini, 17 Jan
      2. Sultan of Johor to Mahathir: "I have said what needs to be said ... based on facts and figures, not a Western news report." - The Star, 18 Jan




      3. Seeing the future from the Forest by Salahuddin Hisham, The Mole Jan 19
      Puchong, Jan 20: So while the former Prime Minister is hoping to trade barbs with the Sultan of Johor, who in response says he is not interested ("I shall not lower myself"), The Mole columnist Salahuddin Hisham dives into the Malaysian FDI dilemma and resurfaces with the words of wisdom that "FDI cannot be on our terms only".
      Now that the concerns (including Dr M's) have been highlighted, Salahuddin says the necessary measures need to be put in place. But this, he stresses, should be kept professional and not politicised.
      Instead of politicising the generous FDIs from China, Malaysia should be preparing itself and readying the nation to piggy back on this new wave of investments.
      To claim that Chinese nationals, equivalent to the estimated number of people who benefitted from the Project IC in Sabah, will be flown in to live in Forest City and acquire citizenship is shocking – propaganda as old as Goebbels.

      Salahuddin says the scaremongering that China's Chinese will invade and dominate southern Johor reflects ignorance of what the world is today. This alarmist misrepresentation of the past and present makes us lose sight of the future.

      Peninsular Malaysia has a long history of labour shortage and dependence on foreign labour. Since the days of the Malacca Empire it has been attracting economic migrants. Colonial Malaya brought Indians and Chinese to attend to work in the plantation and tin mines.
      It is openness to migrants that allowed a Kerala descendent to be the longest serving prime minister till now.

      The columnist is known to have disagreed with certain positions the Sultan of Johor took in the past. But where the verbal war between the Tuanku Ibrahim and Dr Mahathir is concerned, he says we should look at the bigger picture ...

      Delete
    3. Rockybru....hmmm..as expected. Surprise that rpk still hasnt jumped into the conversation yet.

      Delete
    4. 18.41, hmmmm .... i'm too not surprised with your "zero" comment.

      Delete
  46. https://en.wikipedia.org/wiki/Pangkor_Laut_Island

    ReplyDelete
  47. http://privateresidences.slh.com/residence/pangkor-laut-estates-malaysia

    ReplyDelete
  48. keluasan pulau semulajadi ni sama besar kot dengan pulau buatan forrest city kat johor nun.

    ReplyDelete
  49. Welcome back sdra Othaman,

    Looks like najib and his macais are getting more desperate.

    PAS is looking for additional dedak

    ReplyDelete
    Replies


    1. Korang tolong tanya tuan Budin sat

      Kalau pru14 ini, BN dapat 100 kerusi, PH dapat 100, PAS dapat 22

      Siapa nak tubuh kerajaan.

      Delete
    2. PRU14 jumlah kerusi parlimen bertambah, angka ganjil. tak perlu jawap soalan hang, buang masa.

      Delete
  50. http://www.rockybru.com.my/2017/01/the-forest-for-trees.html

    Peninsular Malaysia has a long history of labour shortage and dependence on foreign labour. Since the days of the Malacca Empire it has been attracting economic migrants. Colonial Malaya brought Indians and Chinese to attend to work in the plantation and tin mines.

    It is openness to migrants that allowed a Kerala descendent to be the longest serving prime minister till now.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The issue is about sovereignty. Of course dedak eaters will pretend not to see.

      Delete
    2. there is NO issue on sovereignty here, kalau project IC kat Sabah dulu tu memang sah sangkut isu kedaulatan dan penipuan pilihanraya.

      Delete
    3. 18.45, no point telling this people brader, mereka ni semua penjilat tegar juboq mamak tua. dah naik ketagih.

      Delete
  51. http://www.rockybru.com.my/2017/01/the-forest-for-trees.html

    Instead of politicising the generous FDIs from China, Malaysia should be preparing itself and readying the nation to piggy back on this new wave of investments.
    To claim that Chinese nationals, equivalent to the estimated number of people who benefitted from the Project IC in Sabah, will be flown in to live in Forest City and acquire citizenship is shocking – propaganda as old as Goebbels.

    ReplyDelete
    Replies
    1. If anyone cant differentiate between fdi and hutang....then shut the hell up.

      Delete
    2. please explain the difference here between fdi and hutang in the context of forrest city, if you cant ..... just go to hell.

      Delete
    3. I am replying to 18.35 and the likes too

      Delete
    4. 18.39...nice try mate...the short article by 18.21 is about "generous fdis from china". Not specifically about forest city. And your point about "in the context of forest city" is totally irrelevant. Everybody knows that forest city doesnt involve public money. Those in the know will right away link "generous fdis" and ecrl. Try better nxt time.

      Delete
    5. nice try too dude. i lost you already. for the like of youm there wont be next time though .... :)

      Delete
    6. hahahaha, Those in the know? what a joke ..... LOL

      Delete
    7. 18.39 i dont think anybody can answer your question. As pointed out by 18.50, no public money is involved in Forest Ciity. So public hutang is not an issue. So everyone go to hell, except you.

      Delete
  52. Ingat PROJECT IC, Ingat ARWAH TUN MADEY.

    Rakyat MALAYSIA jangan mudah lupa!!!

    ReplyDelete
  53. KING MAKER konon,,,,HamPAS MAKER boleh la.....perasan konon,,,,buat malu jer,,,bila kena tolak lagi dgn ameno,,,,jadi kera sumbang,,,tersingai singai...mula lah buat muka kesian lagi....

    ReplyDelete
  54. Pengundi kampung tak berapa hadam isu 1mdb..mereka mudah hadam kalau diberitahu DAP anti melayu dan Islam..apa ker bodo Mahathir sebok pasal LKS mau dilantik jadi TPM..isu isu bom hampir pru begini yg. menyebabkan pembangkang tewas.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...