Monday, 2 October 2017

TOLONG JANGAN KETAWA...

Meskipun sah tiada pengumuman rasmi dibuat dan tuan punya badan - bekas Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Zakaria Jaafar dan bekas Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan,  Abdul Rahim Che Daud - turut menafikan mereka menyertai Pas, portal rasmi parti tersebut tetap melaporkan sebaliknya.

Menurut laporan portal itu, himpunan Fastaqim 2.0 kali ini mencatat sejarah apabila dua bekas pegawai tinggi kerajaan berkenaan  mengambil keputusan menyertai Pas.

Sebelum ini, Ketua Penerangan Pas, Nasruddin Hassan ada mengumumkan akan berlaku kejutan iaitu penyertaan dua atau tiga tokoh nasional ke dalam Pas di malam kemuncak Fastaqim 2.0di Terengganu.

Bagaimanapun apabila akhirnya tiada sebarang kejutan, kecuali ramai yang hadir jadi terkejut dengan bunyi petir yang kuat, malah kedua-dua bekas pegawai kerajaan terbabit tidak menyertai Pas, sebaliknya hanya hadir di himpunan Fastaqim 2.0 sebagai tanda sedia bekerjasama dengan semua pihak dalam membanteras rasuah, nada kata Nasruddin lain pula bunyinya.

Kata beliau, ada pelbagai cara untuk seseorang itu bersama-sama dengan perjuangan Pas.

Bersama Pas tidak semestinya menjadi ahli.  Boleh saja bersama dengan maksud mendukung cita-cita perjuangan parti dan ada yang memilih untuk menjadi ahli Pas, sebagai rakan kongsi atau penyokong, ujar beliau lagi.

Pulak dah...nak ketawa pun ada dengan dalihnya kali ini.

Habis yang sebelum ini diumumkan bahawa bakal ada kejutan dengan dua tiga tokoh nasional akan menyertai Pas apa dia?
Apa kejutannya dan siapa yang terkejut? 

Adakah Pas sendirinya akhirnya terkejut sama?

Jika begitu hujah Nasruddin, bermakna tidaklah semestinya Pas perlu menjalin kerjasama secara rasmi dengan UMNO atau menjadi komponen BN baru boleh dikatakan ia mahu mempertahankan dan mengekalkan Najib Razak.

Ada pelbagai cara juga boleh dilakukan untuk menolong Najib agar terus berkuasa, dengan salah satunya ialah melalui pembentukan Gagasan Sejahtera dan menyalahkan kaum Cina dan banyak perkara, satu tindakan yang dilihat senada dengan UMNO.

Bagi Pas tak menang tak apa, kalah di dunia akan ada nantinya menang di syurga.

Yang penting asal Najib terus berkuasa, dengannya pun boleh mendapat syurga dunia juga. (ShahbudinHusin 02/10/2017)

313 comments:

  1. Pas dah pa dai cakap besar dan putar belit...bahaya kpd ummah bila ulamak putarbelit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata kita minta ayahnda TM mengadakan satu perhimpunan PPBM secara besar besaran utk menunjukan parti kita ni,lebih hebat dari PAS.Dengar citer keahlian PPBM dah elebihi 1.5 juta,tt hantar memorandom dulu pun dah sejuta tak kalhan sekarang masih sejuta lagi,tentu lebih kan?.Mari kita pula cakap besar.

      Delete
    2. NAK KETAWA NIH!!!...KAH...KAH...KAH...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    3. 9:23,

      Baik ko cakap gini.."Gumpalan kertas ni kepale bapak engko..gumpalan kertas tu kepale bapak aku..kalo berani..pijak ler!". Kalo setakat berkumpul nak tayang berape ramei penyokong ko ade..tak yah ler..itu care Umngok..beza dgn himpunan Bersih atau tandatangan memorandum..itu adalah isyarat rakyat menyampah dengan tindakan kerajaan yang tak betul. Cadangan yg ko bagi tu adalah CADANGAN BUSUK!

      Delete
    4. Donald trump dan Putin pun dah masuk pas

      Delete
    5. Ko biar betul Zack..dalam wawancara CNN semalam diorang kate belom buat keputusan nak masok PAS lagi..diorang hanye kate sokong jer..tak tau ler kalo lapornye gitu dalam Harakahdaily.

      Delete
    6. Betul bro diaorang nak hantar 500 buah helikopter Apachee untuk bantu kempen pas dlm pru 14 nanti

      Delete
    7. Jangan kalah di akhirat kalah di dunia hasil perbuatan menjual agama nie lebai

      Delete
    8. kalau PAS tak kuat tak perlu nak MEROYAN....

      Delete
    9. Anon 9.23..1.5 juta ekor semut laa..nak himpun macamana..dewan pun tak penuh..malu woi..

      Delete
    10. Saya lihat sesetengah pihak berlebihan mengkritik seakan orang Melayu langsung tiada toleransi dengan agama dan kaum lain.

      Padahal, saya rasa sukar dalam dunia untuk mencari bangsa yang begitu bertoleransi dengan kaum lain seperti bangsa Melayu. Sejak dahulu, di tengah-tengah kampung Melayu di serata negeri-negeri boleh wujud kedai cina berniaga dengan majunya.

      Orang melayu tidak memusuhi kaum cina yang berkedai dalam kampung mereka, bahkan mereka memanggil 'taukeh' kepada empunya kedai, satu konotasi yang baik.

      Apabila Jepun memasuki Tanah Melayu dan memburu orang Cina, ramai keluarga Melayu melindungi orang Cina dari Jepun.

      Apabila orang Melayu memerintah sendiri Tanah Melayu, mereka berpakat dengan kaum lain secara aman. Pelbagai peluang dibuka dan berikan kepada kaum lain sehingga kalangan Melayu sendiri puas hati.

      Isu-isu perkauman akhir-akhir ini memang berlaku disebabkan kerana suasana politik Melayu itu sendiri. Maka ada pihak yang cuba menjadikan isu perkauman sebagai senjata dalam permainan politik mereka. Pun begitu masih terkawal walaupun keadaan tidak sebaik dahulu.

      Delete
    11. Sejak pakaian dah sedondon dan pandai bertanjak, berkeris 2 depa ni...

      macam2 ada...alahai Pas...

      Innalillah..
      Dari CHAI kamu datang..
      Kepada CHAI kamu dikembalikan..

      Delete
    12. Lihatlah nasib umat Islam minoriti di China, India dan terdekat di Myanmar.

      Mereka diperlakukan dengan segala perlanggaran bukan sahaja hak beragama, tapi hak asasi manusia itu sendiri. Dibunuh, diseksa dan dinafikan segala hak kemanusiaan.

      Di sini, majoriti ramai yang lebih kaya daripada minoriti. Tiada pertumpahan darah dan kekejaman dan penafian hak secara jelas seperti yang berlaku di negara lain.

      Hargailah

      Di sini, di Malaysia, di tanah asal Melayu memang ada kelemahan, ada kekurangan.

      Ya benar, namun jauh bahkan ribuan kali lebih baik dibandingkan minoriti muslim yang ada di negara-negara seperti China, India, Myanmar dan selainnya.

      Muslim di Malaysia tidak menjadikan isu di sana untuk melunaskan dendam dan permusuhan di sini.
      Marilah kita hidup dengan aman dan berusaha menunaikan hak masing-masing. Toleransi yang wujud selama ini perlu dihargai. Kekurangan kita baiki, namun jangan sampai lupa untuk menghargai.


      Delete
    13. pi la mabok! Budin2 apo nak jadi ko ni jang.

      Delete
    14. Kau lah pergi mabok. Bodoh nak mampos!!!

      Delete
  2. Hasil siasatan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang mendapati kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Kuala Lumpur disebabkan unsur khianat boleh membersihkan nama baik pusat tahfiz berkenaan, kata Pengetuanya Mohd Zahid Mahmood.

    "Sebelum ini kami dikecam, dilemparkan pelbagai tuduhan. Malah pusat tahfiz lain juga menjadi sasaran kononnya tidak mengutamakan aspek keselamatan. Saya tidak marah dan menerima segala kecaman kerana tahu Allah SWT akan memberikan pertolongan kepada kami.

    "Mustahil kami mengabaikan keselamatan anak-anak ini kerana kami bertanggungjawab menjaga mereka dengan baik kerana ia adalah amanah ibu bapa mereka kepada kami," katanya kepada pemberita hari ini.

    Beliau diminta mengulas kenyataan Ketua Pengarah JBPM, Datuk Wan Mohd Nor Ibrahim semalam bahawa kebakaran pusat itu disebabkan sengaja dibakar.

    Seramai 21 pelajar dan dua guru yang juga warden pusat itu terkorban akibat terperangkap di asrama pusat itu pada 5.15 pagi Khamis lepas.

    ReplyDelete
  3. Pas nampak gagah dan akan terus megah dalam menghadapi PRU14.
    .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Menipu nampak gagah hahaaha!!!

      Sudah-sudah la kau memperbodohkan diri sendiri!!!

      Delete
    3. Kegagahan dan perasaan megah tidak semestinya formula untuk menang,kecuali pada mereka yang cetek akal dan menilai manusia pada luaran dan pada apa yang mereka nampak.
      Perasaan gagah dan megah telah beberapa kali tertulis dalam sejarah,menjadi antara penyebab kejatuhan pemimpin-pemimpin agung dan kerajaan-kerajaan hebat dalam sejarah dunia.
      Gagah dan megah adalah pakaian Dia AWJ.Tidak layak bagi kita yang lemah imi.

      Delete
    4. NAK KETAWA NIH!!!...KAH...KAH...KAH...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    5. Camane ostad dan ularmak boleh bermegah2 dan berbangga2..bukan ke sepatutnye bertawadhuk..merendah diri..tu ke sifat mahmuddah dalam Islam?

      Delete
    6. Dapat lima kupang wak kojola kengkang seronok sungguh

      Delete
    7. Yang kau sibuk pasal apahal. Dah hbs pesta arak ke

      Delete
    8. Lebai dah sell their soul to devil
      Mahzab cash os the king lahanat

      Delete
    9. aku tak nak KETAWA...tapi ter TERGELAK plak....

      kikikikikikikikikikikiki.......................

      Delete
    10. Umno sejak awal membentuk kerjasama dengan kaum lain. Banyak faedah yang kaum lain dapat melalui Umno. PAS walaupun dilihat sempit namun jangan lupa PAS pernah menyatakan 'melayu bukan syarat menjadi pemimpin negara'.

      PAS pernah membuat slogan muktamar mereka 'Menggempur Pemikiran Asabiyah (kebangsaan)'. Bahkan PAS pernah bekerjasama dengan DAP. Lebih ganjil lagi, semasa memerintah Kedah, PAS langsung tidak mempertikaikan arak di Langkawi.

      Delete
    11. Sekarang semua kaum menderita pasal UMNO hahaha!!!

      Gaji di Singapura 5x lagi banyak daripada di Malaysia, apa cerita???

      Itu kira faedah ke???

      Delete
    12. anon 1109...kecinnyer hidup ko...kais pagi makan pagi kais tengahari makan Malam...ko pi berambus lah kat singapok....ada jugak faedahnyer pada Meroyan kat sini...

      Delete
    13. Kau meroyan apahal???

      Kau pergilah berambos ke Afghanistan jadi taliban hahahahah!!!

      Muka tak ada pelajaran habis-habis pun SPM je!!!

      Kau dulu belajar kat mana sampai bodoh sangat macam ni???

      Jangan beritahu aku kau belajar universiti. Graduan tak adanya bodoh macam kau!!!

      Delete
    14. Nobody, gaji Singapura besar tapi kos hidup Singapura lagi besar. Ramai org di Singapura pun kesempitan. Ramai juga yg migrate....

      Delete
    15. Anon 1103, PAS tersesat jln masa 'tahaluf sesat' bersama pembangkang. Banyak perkara dikompromi termasuk kafir salah guna nama Allah. Syukur ada yg istiqamah mcm Ust Harun Din. Dengan pulangnya TGNA ke rahmahtullah golongan Ulama' membawa balik PAS dari jurang api ke jln yg lurus. Namun PAS tidak dapat berdiri sendiri ketika ini. Diharap kerjasama dgn UMNO dapat perkuat kedua dua parti Melayu Islam ini. InsyaAllah.

      Delete
  4. Tribunal Awam Tetap (PPT) mengenai Myanmar hari ini mendapati negara Myanmar bersalah atas jenayah genosid (penghapusan etnik) terhadap minoriti Kachin dan kumpulan Islam yang lain termasuk Rohingya.

    Dalam keputusan sebulat suara, bekas Presiden International Association of Genocide Scholars, Daniel Feierstein yang mengetuai panel tujuh anggota itu, memutuskan bahawa pihak pendakwaan telah berjaya membuktikan kes tanpa keraguan yang munasabah.

    “Tribunal mencapai kesepakatan dengan memutuskan bahawa negara Myanmar mempunyai niat untuk melakukan pembunuhan secara beramai-ramai terhadap etnik Kachin dan masyarakat minoriti Islam yang lain. Selanjutnya, negara Myanmar bersalah atas jenayah genosid ke atas kumpulan Rohingya,” kata Feierstein.

    Ketika membacakan penghakiman, Feierstein berkata semua jenayah yang tidak dihukum ini telah dilakukan dan sedang diperlakukan oleh tentera Burma dan oleh rejim yang berkuasa di negara Myanmar yang seolah-olah menjadi sebahagian daripada rancangan.

    “(Dengan niat) …untuk menafikan sebarang pengungkapan autonomi dan kerajaan sendiri masyarakat wilayah Kachin dan secara lebih umum, untuk mengaibkan dan untuk menghapuskan identiti etnik dan budaya golongan minoriti yang tinggal di Burma,” kata beliau.

    Tribunal itu mencapai keputusan selepas mendengar dan menganalisis hujah-hujah pihak pendakwaan, pandangan saksi-saksi pakar dan keterangan mangsa sepanjang perbicaraan selama lima hari yang berakhir hari ini.

    Keputusan Tribunalakan dimaklumkan kepada pelbagai badan Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) termasuk Majlis Hak Asasi Manusia di Geneva dan Pejabat Penasihat mengenai Pencegahan Genosid di New York.

    Enam hakim lain terdiri daripada Zulaiha Ismail (Malaysia), Helen Jarvis (Kemboja-Australia), Gill H. Boehringer (Australia), Nursyahbani Katjasungkana (Indonesia), Shadi Sadr (Iran) dan Nello Rossi (Itali).

    Tribubal Awam Tetap Rakyat merupakan tribunal pendapat antarabangsa yang ditubuhkan di Bologna (Itali) pada 1979. Sejak penubuhannya, tribunal telah mengadakan 43 sesi mengenai pelbagai kes pencabulan hak asasi manusia dan rakyat.

    Tribunal juga mengemukakan 17 syor berikutan penghakiman hari ini.

    ReplyDelete
  5. 4 entry pasal fastakim 200k hadir... semacam jer blogger budin.pakoton putuih harap ni cemasnya... gelabah gaban... tak keruan lagi.... 200k broo.. relex la selagi pru blom mola sakau dedak tokong puas puas
    Next pru ni pakoton dah x de harapan menang... relek dlu brooo... don't cemas2


    kikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU DAH KATA ....FUKATAN HAPRAK NI AKAN MELINGKOP.....
      KAT JOHO ARI TU SI WAK SUMAN TEMPE KATA 10K HADIR...MACAM NAK MEROYAN...NI...200K...RILEX JER HJ. HADI...

      NAK KETAWA NIH!!!...KAH...KAH...KAH...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    2. Ehhh...Ehhh wak kojola kengkang lima kupang lah pulak

      Delete
    3. laaaa....sipeminta sedekah rupernyer...nah SEHINGGIT..pi buat keje ..main jauh-jauh...pi jaga kandang BABI tu...nanti terlepas lak BABI tu nanti...

      Delete
    4. Awal wak kojola kengkang masuk hari ni...

      Delete
    5. awal mintak sedekah hari ni...banyak dapat kutipan nanti jangan lupa beli cawat baru yer...

      Delete
    6. Bab kayu balak di kelantan ni mmg pas dah lama sapu.
      Wak kojola kengkang lima kupang ni mmg taukeh balak.

      Delete
    7. Panas punggung macai najib dan hadi awang. Dah siap artikel copy paste nak bagi spin isu utama selepas Najib lebur duit KWSP pada Trump.

      Isu Panas! Isu Hot! Isu Terbakor!
      FAST TALQIN : TIADA SIAPA LAGI SUDI MASUK PAS???

      Delete
    8. PAs+Ikatan=Gagasan Sejahtera@PIGS!!!

      En. Anonymous suruh kita jaga PIGS ke hahaha???

      Doa PAN Jahanam, PAS pulak yang kena jahanam ribut!!!

      Kata Mat Sabu Syiah, Hadi yang berpeluk dengan Syiah pembunuh dan perogolumat Islam Syria!!!

      Kata DApigs sendiri jadi PIGS hahahaha!!!

      Ada yang halal, PIGS yang haram juga yang walaon lebai cari hahahaha!!!

      Berapa banyak lagi tanda Allah nak beri???

      Delete
    9. MAT SABUN Parti tak berapa Amanah tu ker....kih...kih...kih...

      Delete
    10. Tapi PIGS tu Babi, HARAM hahahahah!!!

      Najis Mugholazah tu!!!

      Walaon lebai mana yang bodoh sangat tu pergi join hahahaha!!!

      Delete
  6. Dalam satu tulisan yang terbit di portal Malaysian Insight kelmarin, saya sebutkan sudah sampai waktunya Pulau Pinang perlu mempunyai seorang ketua menteri Melayu.

    Sangat tidak munasabah jawatan itu digilirkan hanya kepada seseorang daripada etnik Cina. Lebih-lebih tidak masuk akal kalau calon itu datang dari satu keluarga pula. Warisan lapuk ini aneh kalau diteruskan oleh Pakatan Harapan yang menjadikan merit sebagai pertimbangan utama untuk melantik seseorang ke jawatan sepenting ketua menteri.

    Dalam undang-undang tubuh Pulau Pinang juga tiada halangan kalau seorang ketua menteri Melayu dipilih. Maka, apa yang diamalkan di Pulau Pinang hari ini bukanlah sesuatu yang diwarisi sangat daripada BN, tetapi lebih tepat ia adalah daripada pemikiran penjajah. Inilah yang saya namanya sebagai “perjanjian setan”.

    Sepanjang 60 tahun kemerdekaan negara, Pulau Pinang pernah mempunyai hanya empat orang ketua menteri. Sebagai perbandingan, Malaysia ini pun dalam tempoh sama sudah mempunyai enam orang PM dan nak masuk yang ketujuh tak berapa lagi lagi.

    Tidak ada sebuah negeri pun di Semenanjung yang mempunyai jumlah ketua menteri atau menteri besar sesikit Pulau Pinang. Negeri sekecil Perlis sekalipun sudah mempunyai lapan orang menteri besar sejak merdeka.

    Ketua menteri pertama Pulau Pinang adalah daripada MCA sebelum beralih kepada Gerakan pada 1969. Kemudian Gerakan menyertai BN dengan seorang ketua menteri paling lama yang memegang jawatan sehingga empat penggal iaitu Dr Koh Tsu Koon. Pada 2008, BN kalah dan kini sudah dua penggal Lim Guan Eng dari DAP menjadi ketua menteri.

    2 parti perkauman Cina

    Daripada susur waktu itu sahaja cukup untuk menunjukkan bahawa percaturan politik di Pulau Pinang tak pernah lebih daripada hanya antara dua parti yang perkauman Cina iaitu Gerakan dan DAP. Maka berdentam-dentum pun guruh di langit, politik Pulau Pinang sama sekali bukan untuk orang Melayu. Saya tak pasti berapa lama lagikah rakyat boleh dikhayalkan dengan isu-isu semasa tetapi menutup pula perihal dasar.

    Pakatan Harapan sebagai gabungan yang selalu menyebutkan dirinya membawa “politik baru” perlu memecahkan pemikiran penjajah dan perjanjian setan di Pulau Pinang. Mereka tidak boleh bersenang-senang menuding menyalahkan BN atas kelemahan sendiri termasuklah tidak tahu apa yang perlu dibuat apabila berkuasa.

    Tidak keterlaluan untuk ditanya, apakah benar politik baru termasuk yang berasaskan merit itu menjadi gaya politik Pakatan Harapan, atau sesungguhnya penyedap bicara sahaja?

    Kebetulan Guan Eng sudah dua penggal menjadi ketua menteri. Waktunya beliau berundur kini tiba. Pengunduran beliau bukan kerana beliau tak layak, tetapi atas perkara prinsip dan moral di mana Pakatan Harapan sendiri mahukan jawatan tertinggi seperti PM dan ketua menteri, dihadkan kepada dua penggal sahaja. Seseorang ketua negara atau negeri yang terlalu lama dikesan menjadi punca wujudnya perlakuan seperti korupsi dan cenderung menjadi kuku besi.

    Azam dan janji politik sebegini tidak perlu sampai ke Putrajaya baru hendak dilaksanakan. Di peringkat negeri pun sudah boleh dibuat. Bahkan perbincangan mengenai perkara ini bukanlah baharu dan berkali-kali diulangi oleh Presiden BERSATU, Muhyiddin Yassin dalam ucapannya.

    Apa yang penting diwujudkan ialah satu sistem pentadbiran yang baik di mana siapa pun yang menjadi ketua menteri dapat dijamin sistem pentadbiran tetap bergerak dengan baik dan bermanfaat kepada rakyat. Politik yang terlalu bergantung kepada tokoh dan individu adalah politik lapuk dan tidak berjiwa reformasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi kita juga kena bersedia menerima MB yang bukan Islam dalam kesungguhan membuktikan bahawa kualitilah bukan kulit atau kaitan dalam kriteria kita memilih seseorang pemimpin.
      Kita mestilah bersedia memberi dalam usaha kita untuk meminta dan seandainya kita kelihatan sentiasa mahu apa yang kita rasakan sebagai hak kita tetapi melenting andainya sesuatu milik kita diminta,itulah politik lapuk yang mementingkan diri.

      Delete
    2. Dpt cm melayu pun buat aper kalau memupus
      Intergriti syarat asas nk pikul tanggungjawab

      Delete
    3. kalau Pas tak kuat tak perlu nak MEROYAN...

      Delete
    4. Kita dah ada kedai barang reject.
      Kita juga dah ada pasar karat jual barang reject.
      Kedai bundle dah jual pakaian reject.

      Dan kini ada parti PAS parti reject.

      Delete
    5. En. Anonymous,

      Ini adalah senarai ketua-ketua menteri Pulau Pinang:-

      1. Wong Pow Nee 1957-1969
      2. Lim Chong Eu 1969-1990
      3. Koh Tsu Koon 1990-2008
      4. Lim Guan Eng 2008-

      Sejak bila mereka ni satu keluarga??? Calon mana satu keluarga kau cakap dengan aku???

      Kau ni betul ke tak betul???

      Delete
    6. Bila pula orang meroyan pasal PAS???

      Orang kutuk adala. Termasuk dalam kisah-kisah lucu!!!

      Lucu tak kalau ada yang halal tetap nak pilih PIGS hahaha!!!!

      Delete
    7. ...tak tahu ler aku...

      Aku rasa ada sorang lagi tertinggal tu...

      YONG TAU FOO!!!!!kih...kih...kih...

      Delete
  7. rujukan sibudin bongok ni malaysia kini rupanya...
    kenapa tak tanya sendiri tuan badan ??
    cari ler no telefon/ facebook /watup dia orang
    baru lah berita/cerita boleh pakai ??

    macam ni le level kebodohan sibudin..
    patutle pakatan harapan sampai kiamat
    pun tak boleh menang pru kat malaysia ini
    bodoh macam sibudin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah chai 0936 ni orang suci budin oiii...pas tu agama dia

      Delete
    2. KECIAN SIBUDIN DAN MACAI...MEROYAN KAT PAS...TAK KUAT PUN PAS NI BUAT APA NAK MEROYAN...

      NAK KETAWA NIH!!!...KAH...KAH...KAH...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    3. Dapat lima kupang tak meroyan dah.

      Delete
    4. Mungkin rujukan anda yang pandai adalah Utusan,Berita Harian dan media arus perdana yang sedang nazak akibat timbulnya kesedaran tentang kebodohan membaca berita dari wadah-wadah tersebut.
      Kalau saya menggunakan bahasa dan fakta didalam apa yang anda dan saudara Budin tulis untuk mengukur tahap kecerdikan anda berdua..saya sedang membuat perbandingan antara Einstein dan Pak Kadok. Dan percayalah...Einstein itu bukanlah anda.
      Mungkin Pak Kadok pun tidak layak bagi anda,kerana swbagai orang Melayu,Pak Kadok berbudi-bahasa,tambah lagi apabila masuk ke rumah orang.
      Mungkin anda layak menjadi ayam sabung raja yang ditukarkan dngan Pak Kadok..

      Delete
    5. Sbnrnya mana2 parti yg ada skrg sama aja takde yg boleh diharap. Usah mendabik dada mygata pihak lain buruk padahal kburukan setiap pihak mmg jelas ketara baik bn, ph, mahupun pas. Duk mnipu diri sendiri takde faedah juga.

      Delete
    6. NAK KETAWA NIH!!!...KAH...KAH...KAH...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    7. 9:55 betul tu tp kita nk yg terbaek. Mana ada benda yg sempurna.yg terbaik antara ketiga tu ialah PH...

      Delete
    8. Baik apanya ph. Tkde baik lgsung tgk pmimpin dh tahu dr golongan mana

      Delete
    9. Wak kojola kengkang lima kupang ni asyik nak saja..

      Delete
    10. Mungkin rujukan kashinkoji adalah Harakah hahahah!!!

      Orang dah nafikan join PAS harakah tulis lagi mereka tu menyertai PAS!!!

      Apa punya bodohlah harakah ni!!!

      Patutlah gaji pekerja pun dah tak larat bayar, tak laku!!!

      Siapa yang rujuk akhbar bodoh penipu macam tu memang bodoh hahahahah!!!

      Delete
  8. Kpd pnyokong hamprak tak usah sibuk2 pas. Jaga aja parti hmprak yang akan berkecai slps pru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.pas kan sibuk rompak balak kelantan. Kahkah

      Delete
    2. Suka hati pas nk rompak apa. Kau sibuk apa hal. Ke nak sangat pas rogol jubo kau

      Delete
    3. bak kata lagu J. Sham...

      Ahai...Ahai...KETAWA ler lagi

      Ahai...Ahai...KETAWA ler lagi

      Delete


    4. Nasruddin berceramah di hadapan 100 saja... Berbanding Topdog berceramah dihafapan 1000.
      Semistinya topdog lebih popular.



      Delete
    5. Bro 0956

      Bab balak ni kena tanya wak kojola kengkang lima kupang sebab dia mempunyai berpegalaman yg cukup luas

      Delete
    6. Org suka berpesta mcmni. Skrg pesta arak lpsni pesta sex, pesta bogel

      Delete
    7. Wak kojola kengkang lima kupang nak buat pesta balak

      Delete
    8. Terutamanya balak negara singhgustan...he2 he2 he2

      Delete
    9. Puak ph aja murahan. Demi jwatan sggup jd barua dap wlaupun tahu dap mmg jahat

      Delete
    10. PAS barua Najib, Najib barua Jho Low!!!

      PAS barua Jho Low hahahahah!!!

      Patutlah anak Najib buat filem lucah the wolf of the wall street PAS diam!!! Rupa-rupanya dah terkenan sindrom PIGS hahahaha!!!

      Patutlah asyik kena bala Allah!!!

      Aku tengah terfikir kenapa Allah bukakan hati pemimpin PAS pilih nama PIGS (PAS+Ikatan=Gagasan Sejahtera)???

      Rupa-rupanya kebanyakan mereka perangai macam babi hahahaha!!!!

      Macam mana orang nak percaya walaon kata DAP jahat bila sendiri pun PIGS hahahahah!!!

      Delete
  9. Kahkahkah

    Anjing belaan DAP dah keluar bertugas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkang bertanding atas tiket umno ker kat kawasan chow kit tu?

      Delete
    2. Aku harap puak hamprak takkn menang. Berlagak mcm bagus padahal sama aja buruknya. Asyik nk mgata orang aja kburukan sndiri tak pernh nk di baiki

      Delete
    3. Dia bertanding jadi ratu bapokla bro zack, tapi x lepas saringan...layak jadi ratu babi jer! He2 he2 he2

      Delete
    4. aaah...tahu pun ko MAMAK MADEY tu dan SEASONED..

      Delete
    5. Hadi dah seasoned. Asyik-asyik masuk hospital sakit jantung. Banyak buat kerja-kerja syirik menyekutukan Allah dengan makhluk!!! Dah kantoi!!!Tu yang tertekan sampai sakit jantung tu!!!

      Delete
  10. aku tak nak KETAWA...tapi ter TERGELAK plak....

    kikikikikikikikikikikiki.......................

    ReplyDelete
  11. Sejak PAS himpun 200k fastakim... puak mamak buah kundur kuttty ni meroyan kepanasan... cemas.. gelabah.. lek luuuu..!!... tokong bagi dedak pulun cukup2 dedak tu.... pas PRU 14 suma dah mampos kalah..

    kikikikiki....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangla bagi balak pulun cukup2 balak tu

      Delete
  12. Tergelaklah kau smp mmpus. Hrni kau gelak lps pru kau sasau. Kau ingat org yakin dgn ph yg jelas mmpunyai agenda masing2

    ReplyDelete
  13. Pru dh makin dkt. Siapa calon pm ph dah ada ke. Kata nk daftar ph mana perlembagaan dh dipersetujui ke ke belom. Setakat sembang aja nk kecing rakyat bolehlah bersama tp tak bersatu lps pru masti berkecai ph

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah ada dah calon pm, tpi buat apa bagitau kau! Sedar la diri sikit, kau tu budak bodoh!

      Delete
    2. Lawak ke apa. Hbis kau nk umam pd monyet. Dah ada calon konon tipu monyet bolehlah

      Delete
    3. Saidina Umar sebelum wafat tak pernah umum siapa pengganti dia.

      Habis tu kau kata saidina Umar tu nak umum pada monyet ke???

      Kata lebai walaon,sirah sahabat pun tak tahu!!!

      Delete
  14. Lebai nie style dier akan guna istilah bahasa arab untuk bgi aper yg dier umumkan nmpak muluk muluk cam fastaqim lar tahaluf siyasi dan pelbagai istilah bahasa arab lorr xperlu guna istilah sperti itu kalau bnar istiqomah dlm perjuangan menentang kebatilan lngsung xsemenggah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau guna istilah arab kau tak suka guna istilah inggeris ok lah oktoberfirst

      Delete
    2. Ada satu lagi istilah Inggersi, PIGS hahahahah!!!

      Delete
  15. Anon 1034 perlu ker nk umum awal calon pm bagai untuk dpt kepercayaan orang jumud cam ko
    Yg pihak ko calon pm jiban lgi ker?mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk umumcmna mmg dh tk sepakat. Mmg kencing aja. Pihak lain mmg tak pyh umum mmg dah tahu

      Delete
    2. RATK-Rogol Anak Tiri Ker...

      Mana ler tahukan kalau PIEM ko tu si Nuar AlJuburi...bukan setakat anak tiri ko ...ko sekali pin akan kena juboq...

      Nak tergelak nih....kih...kih...kih...

      Delete
    3. Nuar nak jubiq kajolla manis...berebut dengan abang sadar...

      Delete
    4. Dalam UMNO apa maksiat yang tak ada???

      Najib, skandal port dickson, altantunya,
      Hishamuddin, gambar minum arak
      KJ, gambar minum arak
      Azalina, gambar di Las Vegas
      Huzni Hanadzlah ada tuduhan ramas dada staff

      Bila nak bertaubat taknak buat maksiat lagi semua dosa keluar!!!

      Oleh itu UMNO parti maksiat!!!

      Oleh itu, Pas+Umno+Khalid Ibrahim = PUKI hahahahah!!!

      Najib al-Puki hahahahahahah!!!!

      Habislah muslimat PAS dibarai macam ni hahahahah!!!



      Delete
  16. KECIAN SIBUDIN DAN MACAI...MEROYAN KAT PAS...TAK KUAT PUN PAS NI BUAT APA NAK MEROYAN...

    NAK KETAWA NIH!!!...KAH...KAH...KAH...KIH...KIH...KIH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami mahu arak

      Delete
    2. Octoberfest tiap2 tahun ada di Johor. Kenapa tak demo???

      Delete
  17. Anon 1026 mmg ph ader agenda untuk membela rakyat tertekan dan terpinggir atas polisi cukai dan dasar fiskal yg di gunapakai jiban mmbuat negara kita kmbali ke mentaliti dunia ketiga terjajah oleh fahaman cash is the king lahanat nie org yg mcm anon nie lah yg menghalang kita dari mnjadi negara bermaruah anon ko dah sell out

    ReplyDelete
  18. Replies
    1. RATK-Rogol Anak Tiri Ker....ade ke patut!!!

      Tak patut...tak patut...tak patut...

      Delete
    2. Kalau macam tu PAS_UMNO+Khalid Ibrahim jadi PUKI ker... ade ke patut!!!

      Tak patut... tak patut... tak patut...

      Delete
  19. Tak perlu jadi ahli untuk bersama pas?weird lor
    Yg betul xperlu pakai spender masa pakai jubah kot
    Meraban jer lebai kepundek nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. RATK-Rogol Anak Tiri Ker....ade ke patut!!!

      Tak patut...tak patut...tak patut...

      Delete
    2. Kajolla nanis...ini abang sadar...belakang pusing satu kali...

      Delete
    3. Kejola ke ultraman

      Delete
    4. anon 1059...ini Abang Non...Nuar Al Juburi datang...belakang pusing dua kali...

      Delete
    5. Kalau macam tu PAS_UMNO+Khalid Ibrahim jadi PUKI ker... ade ke patut!!!

      Tak patut... tak patut... tak patut...

      Najoib AL PUKI datang... depan belakang... habis barai muslimat PAS...

      Delete
  20. Oktoberfest sudah dianjur setiap tahun di Johor kata Khaled Nordin

    MENTERI Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin dilaporkan memberitahu bahawa, acara membabitkan minuman keras "Oktoberfest" telah dianjurkan pada setiap tahun di negeri itu.

    Justeru Kerajaan Johor menyarankan agar isu penganjuran pesta makanan dan minuman Jerman (Oktoberfest) itu khususnya di negeri tersebut tidak diperbesar-besarkan.

    "Benda ini sudah lama dibuat dan tidak diwar-warkan atau dihebahkan. Program itu buat di lokasi tertutup sahaja dan bukan seperti di sesetengah negeri yang buat dengan menjemput orang ramai secara terbuka."

    "Jadi kita tidak perlu membesar-besarkan perkara itu," kata Khaled seperti yang dipetik oleh Sinar Harian.

    Umno dan Pas ade berani bantah?.....kalo di selangor bising jer lebih...bermuka2...

    ReplyDelete
  21. Tontowi merasa malu kenyataan awalnye tak menjadi...menutup kemaluan tontowi terpaksa cakap sokong pon serupa jugak..

    ReplyDelete
  22. Mana ruu?mana negara berkebajikan? Ladang rakyat?wahai pak lebai jnji umpama di angin lalu wait psst kalo bertanding xnak menang u tell me cmner nk akses pangkat king maker yg lebai war warkan tue sah hnya menjual jnji manis sahaja dasar meraban dan tunjuk pandai sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah Lembah sireh pon dah tergsdai kpd pemaju...pandai pas perintah..

      Delete
    2. Mana ruu. Tanya sama mat sabu dgn kit siang siapa yg melalak terpekik tu baru bentang

      Delete
    3. Nk tergadai pd siapa. Mstlh pd pemaju.

      Delete
    4. Asal nak bentang RUU je Hadi sakit.

      Maklumlah, bersekongkol dengan syiah laknatullah pembunuh dan perogol umat Islam!!!

      Tak berkat, itu yang tak boleh bentang tu!!! Asal bentang je sakit jantung hahahah!!!

      banyak buat maksiat kepada Allah!!!

      Delete
  23. Kehkeh lebai naper xdemo oktober fest kt jhor tue?mohon pencerahan
    Seronok berkokok ekor bergelumamg tahi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk demo bt apa kat johor dh jelas mb johor dh bgthu secara tertutup dkt sel mmg jelas secara terbuka

      Delete
    2. Poorah ...temberang...syarat polis nesti tertutup...

      Delete
    3. Tak pernah Octoberfest ada di Selangor secara terbuka pulak!!!

      Habis tu tak ada langsung Octoberfest di Selangor, kenapa demo di Selangor???

      Pelik la lebai walaon ni. Sejak Allah perdaya jadi PIGS, lagi banyak keganjilan terdedah!!!

      Masih lagi nak jadi PIGS!!!

      Delete
  24. 200k jer tak banyak .... lek brooooo.. don't cemas2... mintak kutty cifut babi boboi kidin jidin nek comango cucu comango bawak istifar banyak2...

    lek luuuuuu.....!!!!


    Kikikikikiki... berambuss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa bangla minat sangat kat kajolla walo bontot berkudis...hehehhe

      Delete
  25. Pimpinan dan ahli Pas terkejut beruk...tak ade tokoh besar masuk Pas...

    Kajolla pon tak sudi masuk pas..
    Bangla je yg mahu masuk kajolla...hehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nk sibuk pas mmg tak kuat. Puak hamprk dh mggelupar mcm ayam nak mati. Kata taknk peduli pasal pas nk tumpukan pd perjuangan ph. Tp ph perjuangan apa dah mmg tjde jd jaga tepi kain orang aja kerjanya

      Delete
    2. Sebab pas cakap besar...

      Delete
    3. Tuduh amanah murtad..

      Delete
    4. Cakap besar apa.siapa yg mnyerang siapa dulu. Siapa yg kuburkan pr. Semua yg salah pas

      Delete
  26. Rogol anak tiri? Tgk komen aku sebelum nie maksud nick aku rasa tekaan ko tersasar akibat buruk sangka yg di doktrin lebai n jiban lahanat tue

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajolla kan buat kerja kotor dengan bangla...otak dia pon mestilah kotor.....hahahaha..

      Delete
    2. Puak bersih aja rasa diorang bersih. Siti kasim bersih sgt

      Delete
    3. Sitibjassim bersih dari ko yg buat kerja kotir dengan bangla...hehehe

      Delete
    4. Patutlah kau bersih sgt. Ulama kau hina org mcm siti kasim kau jilat

      Delete
    5. Ulama syirik macam Hadi memanglah kena hina!!!

      Menyekutukan Allah dengan makhluk!!!

      Delete
  27. Sbb johor negeri bn/umno! Dia jadi salah klu negeri bawah ph. Umno buat k jer....ish buat tanya plak, tgk najib dah ler...criter byk pun x guna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan sbbtu kauni tak faham cerita.

      Delete
  28. Bodoh anon1109 anjur gak kan? Tertutup atau terbuka bukan isu tpi anjur yg mnjadi isu dan anjuran pesta itu akan mndatangkan hasil pada kerajaan negeri tanya lebai ko hasil tue halal or haram kahkahkah wasatiyah lar sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kau tanya sultan johor. Pas nak anjur demo mcamna bt sekadar termampu. Puak kau ada bantah oh lupa kau mmg sokong pesta mcmtu

      Delete
  29. So anjur terbuka atau tertutup penguatkuasaan dan undang khusus utk muslim tak turut serta dlm pesta dan lebih bahaya kalau dianjur kan secara trtutup silap silap anon1109 pun nk join aper ader hal bkan owg nmpak so berpesta pora lar kan

    ReplyDelete
  30. Ko jer yg dakwahkan siti kasim tue anon cakap pong pang pong pang aper ko dpt mana ko tau diakhir hayat dier brtaubat nsib kita pun kita xdpt jangka dogol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan siti kassim ramai seangkatan dgn siti kasisim. Kau mmg suka puak mcmtu. Puak kunyit pun takpe asalkan sokong ph

      Delete
    2. Meroyan ke siti kassim. Nak buat bini no 4 ke?

      Delete
    3. RATK-Rogol Anak tiri ker...Rogol Siti Kasim...

      Delete
  31. DAP Bidas Hindu Sangam Tak Sokong Pesta Arak
    Terang dan jelas apabila DAP diberikan kuasa untuk memerintah, kesyumulan dan juga imej Islam di negara ini pastinya akan tergugat. Ramai yang sedia maklum bahawa DAP bukan sahaja berpotensi untuk menjahanamkan bangsa melayu, malah Islam juga akan diperlekehkan oleh mereka.

    Salah seorang pemimpin kanan DAP mengherdik kenyataan yang dikeluarkan Hindu Sangam Malaysia apabila menyokong tindakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk tidak meluluskan permohonan yang dikemukakan oleh penganjur Better Beer Festival 2017 seperti yang dilaporkan oleh portal Menara.my.

    Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II, P. Ramasamy yang juga merupakan bekas pensyarah sebuah universiti tempatan, dilaporkan malaysiakini.com, bertegas bahawa kilang-kilang arak telah lama beroperasi di
    Malaysia, bagaimanakah nasib pekerja mereka jika kilang-kilang ini ‘bungkus tikar’ kelak? “If everything is banned because it is sensitive, then one day, temple activities may also meet the same fate.”

    Sebelum ini Presiden Hindu Sangam Malaysia, Datuk RS Mohan Shan memberitahu wartawan Menara.my bahawa beliau bersetuju dengan tindakan DBKL kerana pesta arak bertentangan dengan larangan agama mengharamkan pengambilan alkohol oleh penganutnya.

    Di samping itu, beliau bersetuju dengan pandangan supaya pesta arak tersebut tidak diadakan di tempat-tempat terbuka.

    Kata Datuk RS Mohan Shan lagi, “Kalau you sudah ambil arak berlebihan, so you out of control yourself. Bila seseorang itu out of control, boleh berlaku macam-macam kejadian yang tidak diingini seperti perbuatan tidak bermoral.”

    Pada tahun 2012, Free Malaysia Today melaporkan Persatuan Hindu Sangam Malaysia Pulau Pinang mahu kerajaan negeri menguat kuasakan larangan penjualan arak di sekitar kawasan sambutan perayaan Thaipusam bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku.

    “Kebanyakan anak muda yang minum cecair alkohol itu gagal mengawal emosi akibat mabuk dan ini akan mengganggu perjalanan perayaan Thaipusam,” kata pengerusinya ketika itu, G Shanmuganathan.

    Justeru,alkohol bukan sahaja boleh memabukkan, tetapi juga mampu memudaratkan kesihatan diri sekiranya diamalkan berterusan.

    Ia umpama kombinasi dadah dan racun kepada badan kita. Malahan hampir setiap agama di dunia ini turut melarang tabiat tersebut di kalangan para penganutnya. Kesan ketagihan akibat meminum alkohol bukannya bergantung kepada jenis alkohol tetapi jumlah yang diminum pada satu-satu masa.

    Selain itu,ia bukan sahaja memabukkan malah alkohol juga merupakan perosak masyarakat sejak zaman berzaman. Pengambilan alkohol secara berterusan boleh mengakibatkan kehilangan nyawa yang tidak terkira serta menyebabkan kesengsaraan kepada jutaan manusia di seluruh dunia. Alkohol merupakan punca pelbagai masalah yang dihadapi masyarakat masa kini dan salah satu punca peningkatan jenayah serta masalah sosial di kalangan masyarakat.

    ReplyDelete
  32. Aku sokong dalam kerangka negara pelbagai budaya tpi kalau muslim turut serta kerajaan ader hak kuatkuasa undang undang menghukum nak minum arak tak yah tunggu oktober fest kalo dah kaki botol kaki botol gak lu mabuk pnya olang
    Patut ker kita paksa owg non muslim jgn minum arak?
    Kerajaan negeri dh kaji sbelum anjur ko jer anon xsampai kesian

    ReplyDelete
  33. Dah mula nak gigit tangan yang memberinya makan?

    Siasatan SPRM resahkan Umno, Dzulkifli tidak selamat
    Jahabar Sadiq
    Diterbitkan pada 2 Oct 2017 7:00AM

    Ketua Pesuruhjaya SPRM Dzulkifli Ahmad mula menerajui suruhanjaya itu pada Ogos 2016 dan setakat ini, aset bernilai RM334 juta berjaya dirampas, dengan 952 kertas siasatan dibuka dan 405 kes dibawa ke mahkamah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 2 Oktober, 2017.

    KETUA agensi anti rasuah Dzulkifli Ahmad boleh berbangga dengan pencapaiannya sepanjang setahun pertama menerajui Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) – rampasan tunai lebih besar, lebih banyak tangkapan dan pendakwaan – tetapi kejayaan itu boleh membuatkannya hilang kerja.

    Kesungguhan dan keghairahan Dzulkifli menangkap mereka yang didakwa menerima rasuah atau terlibat dalam penyelewengan terutamanya ahli politik kerajaan semakin kurang disenangi oleh Umno dan Barisan Nasional (BN).

    Sejak Dzulkifli memegang jawatan pada Ogos 2016, SPRM merampas aset bernilai RM334 juta berbanding RM55 juta pada tahun sebelumnya. SPRM juga membuka 952 kertas siasatan, meningkat 2.94% berbanding tempoh yang sama; membawa 405 kes ke mahkamah (pertambahan 32.83%) dan membuat 910 tangkapan (naik 6%).

    Majlis Tertinggi Umno yang bermesyuarat Jumaat lepas membincangkan beberapa kes dan tangkapan SPRM yang berprofil tinggi sejak beberapa minggu lepas sehinggakan anggotanya yang paling "lembut" pun mendesak tindakan diambil untuk menghentikan penguatkuasaan "agresif" itu.

    "Sesetengah anggota Majlis Tertinggi Umno bimbang Dzulkifli memburu ikan bilis dan kes yang tidak berbaloi terutamanya yang melibatkan pegawai mereka," kata seorang sumber kepada The Malaysian Insight.

    "Mereka mahu tindakan diambil bagi memastikan ia tidak memberi kesan kepada Umno atau BN terutamanya ketika pilihan raya kini tidak sampai setahun lagi," kata sumber itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tujuan tangkapan ikan bilis supaya kes penggubahan wang haram 1MDB dilenyapkan.

      Isa Samad suspek songlap wang Felda pun hanya jadi model baju lokap sahaja.

      Masalahnya Amerika Syarikat dan China sedang sabotaj Najib. PH masih sabotaj Najib. Zahid dah sabotaj Najib. Mat Taib memang sabotaj Najib gila2. Rosmah juga dah sabotaj Najib secara sengaja. Pegawai-pegawai sulit Najib juga dah sabotaj Najib. Ini masalah Najib.

      Hanya SPRM & Hadi Awang belum sabotaj Najib.

      Delete
  34. Mat kopipes meraban akibat doktrin tok lebai dogma nk jdi king maker konon diversify kaum pun xhadam nk jdi king maker nie bkan king maker tpi bingai maker

    ReplyDelete
  35. Mahathir Disaran Bubarkan PPBM, Sertai DAP
    KENYATAAN bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang kini menyedari bahawa persepsinya terhadap DAP salah, hanya menimbulkan pelbagai persoalan dan pandangan berkenaan sukar diterima, kata Bendahari UMNO Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

    Katanya, jika Dr Mahathir menyedari persepsinya terhadap DAP selama ini salah mengapa beliau tidak meminta maaf kepada Lim Kit Siang dan parti itu semasa pelancaran gabungan pembangkang, Pakatan Harapan di Tampoi pada Jumaat yang turut dihadiri pemimpin veteran DAP tersebut.

    “Yang jelasnya, (Dr) Mahathir sama sekali tidak menunjukkan kekesalannya tentang kesilapan persepsinya terhadap DAP sebelum ini. Melihat kepada hal ini, bolehkah kita terima pandangan politik (Dr) Mahathir hari ini? Bagi saya, tentunya tidak,” katanya dalam catatan terbaru blognya hari ini.

    Menteri Komunikasi dan Multimedia itu berkata, ucapan Dr Mahathir dalam majlis berkenaan menimbulkan beberapa pertanyaan.

    “Jika sudah menyedari persepsinya tentang DAP adalah salah, kenapa tidak bubarkan sahaja PPBM dan sertai DAP bagi membentuk parti pelbagai kaum yang tidak cauvinis?

    “Jika Dr Mahathir mengakui tanggapannya terhadap DAP sebelum ini silap, maka apakah jaminannya yang tanggapannya tidak silap lagi pada kali ini.

    “Apakah baru sekarang (Dr) Mahathir sedar DAP juga mempunyai anggota Melayu dan India?

    “Jika dahulu (Dr) Mahathir tidak boleh menerima politik ‘Malaysian Malaysia’ DAP, adakah sekarang beliau menerima perjuangan DAP?” soal Salleh. – Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tsk bubarkan umno masuk pas...pas nak buat hudud...umno nak rompak..

      Delete
  36. MAHATHIR TAK MAHU MASUK DEWAN SEBAB TAK ADA ORANG HADIR CERAMAH?
    Ceramah Hapus Kleptokrasi yang dibuat di Dewan Serbaguna Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang gagal walaupun nama-nama besar ada dijemput sebagai penceramah untuk menarik minat orang ramai.

    Paling best berita yang sampai ke telinga Keris adalah Madey tak mahu turun kereta selepas dapat tahu orang yang hadir cuma macam gambar di bawah
    Sudah jelas orang Sepang dan sekelilingnya pun tak mahu datang biarpun dibuat pada malam minggu yang sepatutnya akan ramai hadir. Ini merupakan satu mesej penting rakyat Selangor yang menolak Pakatan.
    : Berani Madey komen isu Pesta Arak?..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani umno isu arak di johor?..

      Delete
    2. arak di johor, kasino di pahang,
      haram halal dah kira biasa,
      demi islam dan penyamun berjuang,
      lebai kawtim sure masuk syurga!

      Delete
  37. Cmner amanat di banggol peradong ssuka hati kapirkan owg yg bersyahadah?akibat sumpah laknat pd owg lain tok lebai ko dah telan balik aper yg dier cakap tanda allah dah rendahkan darjat dier krana menggunakan agama untuk mndapat sdikit political mileage dan keuntungan mohon pencerahan

    ReplyDelete
  38. DAP TIDAK CHAUVINIS: BOLEHKAH KITA TERIMA PANDANGAN INI?

    Salleh Said Keruak

    1. Dalam ucapannya di majlis pelancaran PH Johor di Tampoi, Tun Mahathir mengaku beliau adalah orangnya yang mencipta label DAP sebagai parti chauvinis, namun kini menyedari persepsinya terhadap DAP adalah salah.

    2. Kata Mahathir, DAP adalah parti untuk semua kaum, malah ada orang Melayu dan India yang menjadi calon DAP dalam pilihan raya. Selain itu, DAP juga menggunakan Bahasa Melayu dalam mesyuaratnya kerana jika bercakap dalam Bahasa Mandarin, ahli Melayu dan Indianya tidak faham.

    3. Kata Mahathir lagi, lagu DAP juga adalah dalam Bahasa Melayu dan ini membuktikan DAP bukanlah parti chauvinis. Ucapan Mahathir menimbulkan beberapa pertanyaan.

    i. Jika sudah menyedari persepsinya tentang DAP adalah salah, kenapa tidak bubarkan sahaja PPBM dan sertai DAP bagi membentuk parti pelbagai kaum yang tidak chauvinis?

    ii. Jika Mahathir mengakui tanggapannya terhadap DAP sebelum ini silap, maka apakah jaminannya yang tanggapannya tidak silap lagi kali ini?

    iii. Apakah baru sekarang Mahathir sedar DAP juga mempunyai ahli Melayu dan India?

    iv. Jika dahulu Mahathir tidak boleh menerima politik ‘Malaysian Malaysia’ DAP, adakah sekarang beliau telah menerima perjuangan DAP ?

    v. Setelah menyedari persepsinya terhadap DAP selama ini salah, kenapa sahaja tidak minta maaf kepada Kit Siang dan DAP? Lagi pun Kit Siang ada bersama dalam majlisnya di Tampoi tersebut.

    4. Yang jelasnya, Mahathir sama sekali tidak menunjukkan kekesalannya tentang kesilapan persepsinya terhadap DAP sebelum ini. Melihat kepada hal ini, bolehkah kita terima pandangan politik Mahathir hari ini? Bagi saya, tentunya tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tak bubarkan umno masuk pas kerana pas nak buat hufud...umno nak rompak..

      Delete
  39. Apa beza himpunan fastakim 200k dengan himpunan
    Bina Negara Rafizi yg guna lori jamban tu... ceciter..

    Lek luuuuuuu..... lelex luuuuuuu...

    kikikiki.... berambusss..barua Spork@DAP

    ini kali.....

    Ubah.....!!!!

    Kikikiki...



    lek luuuuuuu.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bodos...rafizi bagi penjeladan isu semasa..pas kutip derma...tak de isu pon melainkan islam...islam..

      Delete
  40. LIM KIT SIANG MINTA BAYARAN RM1 BILLION DARI TU M ?
    Raja Petra Kamaruddin mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad telah merasuah Lim Kit Siang sebanyak RM1 billion sebagai ganjaran untuk mendapatkan jawatan Pengerusi Pakatan Harapan (PH).
    “Mahathir telah membeli Kit Siang dengan harga RM1 bilion dan itulah sebabnya orang Cina tua itu telah berubah menjadi ‘anjing tua Mamak yang jinak’.
    “Jadi benar apa yang mereka katakan pada tahun 1976 selepas itu, yang mana Kit Siang boleh dibeli tetapi ia perlu pakai banyak wang. Mereka yang mengingati skandal Exxon pada pertengahan 1970-an yang melibatkan carigali minyak di Laut China Selatan akan tahu apa yang dimaksudkan.
    “Malah, Kit Siang hampir dipenjara kerana isu tersebut dan ketika dia melakukan U-turn ramai orang tidak memahami sebabnya,” dedah RPK dalam rencana terbaharu bertajuk “Mahathir Bribed Kit Siang RM1 Billion To Become Pakatan’s Chairman”
    RPK mendakwa maklumat itu diberitahu kepadanya dalam suatu perjumpaan di London oleh satu sumber dalaman DAP sendiri.
    “Kami berjumpa dan penyampai maklumat ini memberitahu saya bahawa Mahathir telah menyogok Kit Siang dan jumlahnya adalah RM1 bilion yang akan dibayar dalam empat peringkat.
    “RM750 juta telah pun dibayar dan peringkat akhir sebanyak RM250 juta akan dibayar apabila perjanjian itu selesai sepenuhnya. Wang itu, menurut sumber rapat, telah dibayar di Hong Kong dan Singapura.
    “Untuk memperoleh yang RM1 bilion pertama, Kit Siang perlu bersetuju dengan PPBM menyertai Pakatan Harapan sebagai ahli gabungan keempat dan Mahathir menjadi Pengerusi gabungan.
    “Kemudian Kit Siang harus ‘undur’ dan tidak mendedahkan apa yang dia ketahui semasa pendengaran RCI mengenai RM31.5 bilion skandal forex.
    “Mukhriz seterusnya mesti diberi kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, kalau boleh kerusi yang DAP boleh ‘kawal’ dan boleh mengarahkan pengundi siapa yang perlu diundi,”dakwanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Temberang tanpa bukti RPK...Raja putaq Kebangsaan..hehehe

      Delete
  41. Haha anon trtekan nmpak marah bbeno ko ngan siti kasim hikhikhik kalo dier tersasar ape salahnyer ko bimbing tue baru kunci jlan ke syurga bkan tok lebai ko pegang kunci syurga berupa amal soleh kankankan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai berkenan nak buat bini. Itu dia meroyan sebut nama Siti Kassim walaupun isu sekarang ialah Tiada Siapa Tokoh Nasional Berminat Masuk Pas Semasa Pas Talqin 2.0.

      Delete
  42. Mahathir Rasuah Kit Siang RM1 Bilion Untuk Jadi Pengerusi Pakatan
    Mahathir menyogok Kit Siang RM1 bilion supaya dia boleh menjadi Pengerusi Pakatan. Sebahagian daripada perjanjian itu adalah Kit Siang tidak akan ‘mendedahkan apa-apa’ berhubung skandal forex Bank Negara dan Mukhriz akan diberikan kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang. RM750 juta telah dibayar setakat ini dan apabila kerusi Mukhriz disahkan maka bakinya akan dibayar.

    (bicara News) – Tindakan Lim Kit Siang semenjak awal tahun ini telah membingungkan ramai orang, terutamanya kepimpinan DAP. Kit Siang nampaknya telah menghangatkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Kit Siang tidak lagi menganggap Mahathir sebagai bapa perkauman, ‘Bapak’ segala rasuah, orang yang membunuh demokrasi, orang yang memusnahkan badan kehakiman, penjenayah yang mesti dimasukkan ke dalam penjara sepanjang hayatnya apabila Pakatan Harapan berkuasa, dan sebagainya.

    Malah, hari ini Kit Siang menganggap Mahathir sebagai individu yang akan menyelamatkan Malaysia dan dia mengatakan bahawa dia tidak pernah mempunyai dendam peribadi terhadap Mahathir tetapi hanya tidak bersetuju dengannya mengenai hal-hal dasar dan pengurusan negara. Sejauh mana maruah Kit Siang dari menggelarkan Mahathir ‘Syaitan’ kepada sekarang menggelarkannya ‘Anak Tuhan’.
    Ada yang hanya berpandangan ini sebagai membiarkan Kit Siang untuk memberi jawapan di akhirnya. Ada yang mengatakan Kit Siang mengamalkan doktrin “musuh kepada musuh saya adalah kawan saya” – dan sejak Mahathir menjadi musuh Perdana Menteri Najib Tun Razak maka dia menjadi kawan kepada DAP. Kemudian orang seperti Superman Hew Kuan Yew berkata ini hanyalah strategi Kit Siang menggunakan orang Melayu untuk ‘skrew’ orang Melayu.

    Sebenarnya ia lebih daripada itu. Mahathir telah membeli Kit Siang dengan harga RM1 bilion dan itulah sebabnya orang cina tua itu telah berubah menjadi ‘anjing tua Mamak yang jinak’. Jadi benar apa yang mereka katakan pada tahun 1976 selepas itu, yang mana Kit Siang boleh dibeli tetapi ia perlu pakai banyak wang. Mereka yang mengingati skandal Exxon pada pertengahan 1970-an yang melibatkan carigali minyak di Laut China Selatan akan tahu apa yang dimaksudkan. Malah, Kit Siang hampir dipenjara kerana isu tersebut dan ketika dia melakukan U-turn ramai orang tidak memahami sebabnya.

    Bagaimanapun, beberapa hari yang lalu seorang kawan menghubungi saya untuk pergi ke London bagi mengaturkan seseorang untuk berjumpa dengan saya. Rakan saya tidak akan memberikan butiran lebih lanjut tetapi hanya mengatakan bahawa ‘seseorang’ dari ‘dalaman’ DAP dan dia mempunyai maklumat yang sangat penting untuk didedahkan.

    Kami berjumpa dan penyampai maklumat ini memberitahu saya bahawa Mahathir telah menyogok Kit Siang dan jumlahnya adalah RM1 bilion yang akan dibayar dalam empat peringkat. RM750 juta telah pun dibayar dan peringkat akhir sebanyak RM250 juta akan dibayar apabila perjanjian itu selesai sepenuhnya. Wang itu, menurut sumber rapat, telah dibayar di Hong Kong dan Singapura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Temberang tanpa bukti RPK raja putaq kebangsaan..

      Delete
  43. Tindakan Kit Siang di RCI sangat mengecewakan memandangkan ini adalah ‘perang salibnya’ selama lebih daripada 20 tahun – dan kini jelas bahawa Mahathir ‘membeli’ untuk menutup mulutnya.

    Untuk memperoleh yang RM1 bilion pertama, Kit Siang perlu bersetuju dengan PPBM menyertai Pakatan Harapan sebagai ahli gabungan keempat dan Mahathir menjadi Pengerusi gabungan. Kemudian Kit Siang harus ‘undur’ dan tidak mendedahkan apa yang dia ketahui semasa pendengaran RCI mengenai RM31.5 bilion skandal forex. Mukhriz seterusnya mesti diberi kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, kalau boleh kerusi yang DAP boleh ‘kawal’ dan boleh mengarahkan pengundi siapa yang perlu di undi.

    Apa yang menarik ialah Muhyiddin Yassin tidak termasuk dalam perjanjian tersebut jadi kelihatan seperti dia sudah dicampak keluar.

    Selepas mendengar pendedahan ini saya memberitahu sumber rapat yang saya tidak boleh menulis cerita ini kecuali saya dapat melihat buktinya. Ini sama dengan sumber rapat yang mendedahkan bahawa Muhyiddin mempunyai hubungan dengan Nika Gee. Kecuali saya dapat melihat bukti tersebut maka ia hanya sekadar cerita dan bukan sesuatu yang saya boleh tulis. Orang yang membawa skandal Muhyiddin-Nika Gee ke perhatian saya kemudian menunjukkan kepada saya afidavit yang ditandatangani untuk membuktikannya.

    Sumber rapat yang saya temui kemudian menunjukkan bukti kepada saya. Saya dapat melihat buktinya tetapi dia tidak boleh memberikan apa-apa salinan, katanya. Dia menunjukkan bukti untuk membuktikan bahawa dia menyatakan perkara benar. Beliau juga berkata jika SPRM merasakan mereka mahu mengambil tindakan dan inginkan bukti maka dia bersedia untuk bekerjasama. Walau bagaimanapun, akan ada terma dan syarat tertentu, yang mana SPRM perlu bersetuju terlebih dahulu.
    Sumber hanya akan berurusan dengan SPRM kerana dia mendengar Kit Siang dan Mahathir merungut bahawa Dzulkifli Ahmad seorang yang lurus bagai anak panah dan tidak korup

    Sumber mengatakan dia lebih selesa berurusan dengan SPRM kerana dia mendengar Kit Siang memberitahu Mahathir bahawa ketua pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad, adalah seorang yang jujur dan bersih dan tidak boleh dibeli, yang mana Kit Siang dan Mahathir didapati paling kecewa. Itulah sebabnya sumber bersedia untuk berkongsi bukti dengan SPRM daripada membuang masa bercakap dengan orang lain.

    Bukti yang telah ditunjukkan kepada saya pasti meyakinkan dan jika SPRM melihatnya juga, mereka pastinya akan mengesahkan bahawa wujudnya kes. Isu Kit Siang yang menerima rasuah RM1 bilion adalah satu perkara tetapi bagaimana Mahathir menjelaskan dari mana datangnya RM1 bilion? Dan mengapa urus niaga ini dilakukan di luar pesisir dan bukan di Malaysia jika tiada unsur jenayah dilakukan? Anda hanya berurusan di luar pesisir jika anda melakukan jenayah dan anda tidak mahu bank tempatan mengetahui tentangnya.

    Persoalan yang mengelilingi tingkah laku dan perubahan sikap Kit Siang sejak awal tahun ini kini telah dijawab. Ramai orang tidak faham mengapa PPBM dimasukkan ke dalam Pakatan Harapan apabila tiada apa yang ditawarkan. Mereka hanya mempunyai satu kerusi parlimen, Pagoh, dan walaupun Muhyiddin akan menghadapi kesukaran mengekalkan kerusinya pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa lim kit siang tak dipanggil bagi keterangan?...RCI dah lingkop....

      Delete
  44. Pilihanraya umum Malaysia bukan hanya mengenai undi tetapi juga mengenai kerusi. Barisan Nasional boleh memenangi hanya 45% undi popular tetapi ia masih dapat membentuk kerajaan persekutuan kerana ia masih boleh mempunyai majoriti mudah di parlimen. Pakatan Harapan perlu memenangi sekurang-kurangnya 60% undi popular untuk membentuk kerajaan persekutuan seterusnya kerana anda memerlukan sekurang-kurangnya 112 kerusi untuk ianya menjadi kenyataan.
    Apa nilai PPBM kepada Pakatan Harapan dan apa yang boleh mereka sumbang dengan hanya satu kerusi, yang mungkin tidak dapat dikekalkan pada pilihan raya umum akan datang?

    Jadi apa nilai PPBM kepada Pakatan Harapan? Pakatan Harapan memerlukan 112 kerusi jadi masih kekurangan 50 hingga 55 kerusi. Apa yang baik ialah satu kerusi Pagoh walaupun adakah Muhyiddin masih boleh mengekalkannya pada pilihan raya umum akan datang? Dan tidak membenarkan PPBM menjadi Pakatan Harapan dan melantik Mahathir sebagai Pengerusi sebenarnya menyebabkan lebih banyak kerusi hilang?

    Pakatan Harapan sudah kehilangan lebih daripada 25 kerusi atas apa yang DAP lakukan kepada PAS. Dengan membenarkan PPBM menjadi Pakatan Harapan dan melantik Mahathir sebagai Pengerusi mereka boleh menyebabkan kehilangan 15 lagi kerusi, menjadikannya 40 kerusi. Ini bermakna Pakatan Harapan akan berjuang dengan kira-kira 50 kerusi atau separuh daripadanya atau sekitar 25 kerusi DAP.

    Sebenarnya Kit Siang tahu bahawa peluang Pakatan Harapan memenangi 115 kerusi dengan 55 daripadanya dimenangi oleh DAP dan 60 oleh ahli gabungan lain kini mustahil. Perdana Menteri Najib Tun Razak begitu bijak meneutralkan Pakatan Harapan sejak serangan ke atasnya bermula pada Disember 2014.
    Kerjasama Kit Siang dengan Mahathir telah memualkan ramai orang Cina, termasuk di Pulau Pinang, dan kini telah terdedah bahawa perjanjian itu melibatkan rasuah RM1 bilion juga

    Paling banyak Pakatan Harapan boleh menang di Sabah dan Sarawak adalah sepuluh kerusi. DAP mungkin membawa 45 lagi kerusi, maksima. Ia mungkin hanya 35 kerusi kerana ramai orang Cina kini mual dengan Kit Siang dan DAP, termasuk di Pulau Pinang sendiri. Jadi di mana baki 65 kerusi akan datang?

    Itulah realiti. Jadi sama ada PPBM dibenarkan untuk menyertai Pakatan Harapan dan sama ada Mahathir dilantik sebagai Pengerusi itu bukannya isu. Apa juga keadaan pun Pakatan Harapan akan mati. Dengan cara ini pun Pakatan Harapan masih akan mati tetapi Kit Siang membuat RM1 bilion dalam proses itu. Dan mendapat RM1 bilion dan mati lebih baik daripada tidak mendapat apa-apa dan juga mati.

    Kami akan menunggu untuk melihat bagaimana respon SPRM. Sekiranya mereka mahu bertemu dengan ‘sumber rapat’ ianya boleh diatur. Tetapi SPRM perlu bersetuju dengan terma dan syarat ‘sumber rapat’ sebelum mereka boleh mendapatkan bukti tersebut. Dan sama seperti dalam afidavit untuk membuktikan bahawa Muhyiddin mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang bernama Nika Gee, bukti ini juga akan membuktikan bahawa Kit Siang menerima rasuah sebanyak RM1 bilion daripada Mahathir.
    Adalah tidak masuk akal mengapa Kit Siang mahu Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan memandangkan ‘dosa’ Mahathir yang akan menyebabkan kehilangan banyak kerusi – tetapi sekarang kita tahu terdapat satu bilion alasan mengapa Kit Siang melantik Mahathir sebagai ‘Top Dog’ Pakatan

    Saya fikir ini adalah kes taubat Mahathir dan hukuman kepada Kit Siang. Mahathir menebus dirinya dengan memberikan Kit Siang RM1 bilion daripada RM100 bilion yang dicurinya manakala Kit Siang mendapat hukumannya dengan mengembalikan RM1 bilion daripada RM100 bilion yang Mahathir curi. Inilah yang mereka sebut situasi ‘menang-menang’ – kemenangan untuk Mahathir dan Kit Siang tetapi dengan mengorbankan pembayar cukai, pengundi, DAP dan Pakatan Harapan.

    Justeru, ada yang mengatakan bahawa tidak ada istilah ‘perkara percuma’ dan pada hakikatnya seseorang akan membayarnya. Dalam kes ini, DAP dan Pakatan Harapan akan ‘dihukum’ pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah dah ubah baa...johor dan kedah dah goyang2...felda benci umno masalah hutang tanam semula...kerusi yg umno menang dgn majoriti 2000 undi 50 kerusi...kerusi dah berhoyang...

      Delete
    2. Ubah apa. Ubah dalm mmpi selagi ph tak berubah jgn harap org nk ubah kpd ph

      Delete
  45. GST dan inflasi punca barang mahal, bukan pembangkang
    Oct 2 2017 / Suara Keadilan
    Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kenaikan harga barangan di dalam negara ini berpunca daripada inflasi dan pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang diperkenalkan Putrajaya.

    Beliau berkata demikian sewaktu menjawab tuduhan liar pemimpin Umno Selangor, Datuk Seri Jamal Yunos yang menyalahkan pembangkang di atas kenaikan harga barang.

    "Kesan kenaikan harga barang kerana inflasi dan GST. Ini semua orang maklum kos bertambah mahal, kenapa salahkan parti," katanya selepas merasmikan majlis Menyemarak Inisiatif Peduli Rakyat Dan Ramah Mesra bersama menteri besar Selangor di Masjid al-Khairiyah, Gombak, semalam, lapor Malaysiakini.

    Jamal yang merupakan ketua Umno Sungai Besar mendakwa harga ikan di pasaran akhir-akhir ini mahal kerana manipulasi orang tengah yang propembangkang.

    Tuduhan tersebut bagaimana pun tidak disokong Jamal dengan sebarang bukti yang meyakinkan

    ReplyDelete
  46. Kahkahkah anon1109 kalo terbuka lebai wat demo kalo tertutup lebai xdemo apernie double standard owh ic kalau pesta trbuka kowg demo ader liputan dri media yg boleh promosi parti ko utk dpt political mileage bkan ko nk demo mnntang kefasikan err one emm dee bee cmner lebai oktober fest nie priority still bleh kiv lgi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut ler pejuang Islam-Melayu tak buat demo di Kasino Genting walaupun pusat judi terbesar di Asia Tenggara dah masuk Guinness Book Of Record bertahun-tahun...

      Pesta judi dan Pesta minum arak tertutup jadi halal rupanya???

      Delete
    2. Nk harap puak pan buat demo bila.

      Delete
  47. Perjuangan berteraskan Islam Pas nak bawa
    Berlandaskan agama, keimanan serta taqwa
    Tak usah le Budin, nak jadikan bahan ketawa
    Takut tidak sempat bertobat, di ujung nyawa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok umno bubar masuk pas...perjuangan islam...

      Delete
  48. Bro 1154 owg cam jamal bab ekonomi rasanyer analisis data statistik pun fail aper yg nk dharapkan

    ReplyDelete
  49. Hadi: PAS Tidak Tergugat, Tidak Akan Tunduk
    PAS akan terus beristiqamah menegakkan syiar Islam di negara ini meskipun ada sebilangan pimpinannya meninggalkan parti itu dan memilih haluan berbeza bersama parti pembangkang yang lain, kata Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    (FMT) – PAS akan terus beristiqamah menegakkan syiar Islam di negara ini meskipun ada sebilangan pimpinannya meninggalkan parti itu dan memilih haluan berbeza bersama parti pembangkang yang lain, kata Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Sambil menyindir bekas pemimpin berkenaan berkata PAS sesekali tidak akan tunduk dengan tekanan atau tanggungjawab yang ditinggalkan pemimpin tersebut kerana yakin sokongan yang diberikan rakyat cukup untuk membantu PAS dalam perjuangannya.

    “Meskipun ada yang melompat, menyeleweng, melarikan diri (masuk parti lain) PAS tidak berganjak kerana rakyat bersama PAS, biarlah mereka yang meninggalkan PAS, terjun dengan labu-labunya.

    PAS makin lama makin berkembang, makin hari makin ramai pengikutnya seperti yang kita saksikan hari ini. Kalah menang pilihan raya tidak menjadi ukuran, apa yang penting PAS terus segar dalam perjuangannya,” katanya semasa berucap menutup FASTAQIM 2.0 di Pantai Tok Jembal di sini yang dihadiri lebih 200,000 penyokong parti itu, malam tadi.
    Abdul Hadi pada majlis tersebut turut melancarkan Sukarelawan Amal yang terdiri daripada kalangan belia bukan Islam.

    Dalam ucapannya, Abdul Hadi juga berkata PAS bukan sebuah parti yang mencipta kejayaan dalam politik bersandarkan kepada pilihan raya semata-mata kerana perjuangan PAS adalah berdasarkan prinsip yang telah ditetapkan parti.

    “PAS tidak akan berganjak dan akan terus istiqamah dalam perjuangan mempertahankan Islam walau dihujani cabaran-cabaran yang banyak. Ada desakan yang meminta PAS tidak lagi menggunakan perkataan Islam pada nama parti.

    “Namun kita tidak menurut cadangan itu dan Majlis Fatwa Kebangsaan serta Majlis Raja-Raja juga membenarkan PAS mengekalkan nama Islam di parti. Tetapi dengan syarat jangan disalahgunakan,” katanya.

    “PAS juga tidak sesekali mendapatkan kemenangan dalam pilihan raya dengan cara kekerasan kerana percaya kemenangan dalam pilihan raya mestilah melalui proses demokrasi, katanya..

    “Kita percaya sebuah kemenangan mesti dicapai dengan damai, ikut saluran demokratik walaupun kita berdepan dengan masyarakat majmuk dan mempunyai pelbagai pandangan, kerana jika tidak memilih demokrasi, akan menjadi pertembungan rakyat sesama sendiri dan boleh merosakkan negara,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila hadi tegakkan dyiar islam...hudud pon dah senyap..

      Delete
  50. DAP Perlu Diharamkan – Parti Cinta Malaysia
    KUALA NERUS – DAP perlu diharamkan di negara ini kerana dilihat sering memecahbelahkan keharmonian kaum di negara ini dan disifatkan sebagai ‘kaki buat kacau’, kata Naib Presiden Parti Cinta Malaysia (PCM) Datuk Huan Cheng Guan.

    Sehubungan itu, beliau mahu Pendaftar Pertubuhan (ROS) mengambil tindakan terhadap DAP sebelum ia merosakkan suasana harmoni masyarakat berbilang kaum di negara ini.

    “DAP ini kerja dia hanya tanam kebencian pada masyarakat, hasut rakyat,” katanya yang dijemput PAS untuk berucap di pentas program Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal di sini malam tadi.

    Beliau berkata, sepanjang sembilan tahun DAP memerintah Pulau Pinang, parti itu hanya membawa kesengsaraan kepada rakyat.

    “Sepanjang sembilan tahun mereka perintah Pulau Pinang, tarif air sudah empat kali naik, sewa kedai pun naik 100 peratus, rumah dibina pun bukan mampu milik, tetapi mampu tengok sahaja, tanah pula habis dijual.

    Kalau dua tahun lagi DAP perintah Pulau Pinang, pasir dan pokok pun mereka boleh jual,” katanya disambut sokongan daripada lebih 200,000 ahli dan penyokong PAS.

    Beliau berkata, apa yang diingini oleh DAP bukan kuasa untuk memerintah dan berkhidmat kepada rakyat, tetapi hanya untuk kepentingan parti dan individu yang tamakkan jawatan.

    “DAP ini kerjasama dengan kaki ‘u-turn’ (pusingan U) sahaja. Pemimpin mereka pun (DAP) didakwa di mahkamah kerana rasuah, macam mana nak jadi pemimpin negara,” katanya. – Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP tak kuat...kenape perlu fi haramkan...negara ni bapak sape punyer?...

      Delete
    2. Dap tak kuat. Kerusi pmbangkang siapa yg pling byk. Pan ke

      Delete
  51. MENGAPA CINA BEGITU BENCI NAJIB
    ELOK SANGAT KALAU DIVIRALKAN ARTIKEL INI.

    Analisa dari sudut yang berbeza*

    Cina marah Najib
    buat kedai 1 Malaysia seluruh negara sebab ganggu peruncitan yang dimonopoli oleh cina

    Cina paling marah
    bila najib buat gst sbb tak boleh tipu2 lagi
    Memang semua pringkat rasa penangan gst tapi yang paling terkesan adalah tauke2 besar, pemborong dan pengedar yg ramainya bangsa cina. Walau boleh claim GST dengan kerajaan tp semua kena declare.
    Tak boleh tipu pendapatan lagi.
    Kalau tak ramai Cina2 yg kaya mengaku miskin dan mohon semua bantuan disediakan kerajaan.

    Najib juga perbaiki gred penjawat awam
    Gaji minimum penjawat awam sekarang seribu ke atas. Elaun sara hidup pun dapat.
    Siapa yg ramai jadi penjawat awam?
    Dah tentu la Melayu
    Sebab tu DAP kata kalau menang nak kurangkan bilangan penjawat2 awam.

    Lepas tu Najib naikkan gaji guru
    Siapa guru? Majoritinya melayu .
    Walau guru dikatakan ramai pro pembangkang tp kebajikan guru tetap terbela.
    Senang nak buat pinjaman, beli rumah dan kereta.
    Kalau dulu guru pakai motor buruk sekarang kereta rumah mahal bergaya.
    Pakaian ke sekolah macam dato2, mak2 datin atau artis.

    Kalau askar tak payah cakap lah
    Dulu prebet berapa ratus jer gaji.
    Sekarang prebet je dah ribu riban.
    Siapa yang sudi jadi mat perang pertahankan negara?
    Ramai Melayu juga.
    Bila pencen dapat imbuhan bukan sikit2 duit.
    Walau dh pencen tiap2 bulan duit masuk.

    Orang2 masjid pulak termasuk penggali kubur dapat buat haji free bila ada peluang.
    Pergi kursus imam pun di hotel2 hebat.
    Siapa orang2 masjid ni?
    Melayulah kann??

    Rumah mesra rakyat
    Melayu juga banyak dapat.
    Cina2 yg kaya terpaksa putih mata.
    Sebab melayu yang ada tanah walau x kaya raya terutama di kampung2 dan felda2.
    Dapat bantuan baiki rumah.
    Dapat bantuan rumah PPRT.

    *Sekolah pondok*
    yang dipandang sepi kini terbela dgn bantuan dari kerajaan melaui yayasan sekolah pondok.
    Anak2 siapa belajar sekolah pondok sekolah tahfiiz ni?
    *Anak2 melayu juga* .

    *BRIM (orang cakap gula2 pilihanraya)*
    penerima pun banyak orang melayu.
    Orang cina banyak yang kaya beb.
    Dulu boleh tipu pendapatan mengaku miskin tp sejak ada GST dah tak boleh tipu pendapatan.

    *Pencen pesara naik*
    Siapa pesara ni?? Banyak melayu lah kan?
    *Dulu2 orang tak mahu kerja gomen sebab gaji kecik*
    Nak kerja swasta gaji besar.
    Tapi disebabkan swasta banyak cina Melayu susah nak naik.
    Cina yg pegang ekonomi, dorang bantu orang2 dia jer..
    Kalau melayu ni gaji ciput jer.
    Kalau orang2 dia..cakap Inggeris berterabur ke
    Cakap melayu ke laut ke.. tapi gaji tetap besar.
    *Lagi kurang ajar*
    bila letak iklan kerja diutamakan bahasa Cina atau diwajibkan fasih cakap Cina.

    *Ingat cina suka ke pembaharuan*
    yang Najib buat secara terang2 menyebelahi melayu?
    Itu pun macam2 orang2 Melayu tuduh Najib.
    Sedangkan Najib tu dah buat macam2 untuk bantu Melayu.

    *Tapi Najib ni terpaksalah tempuh zaman teknologi dunia* tanpa sempadan.
    Informasi dan maklumat di hujung jari.

    *Tapi yg peliknya ramai melayu masih nak tunjuk lagak ikut telunjuk bangsa lain*
    Dah senang kot atau dah kaya raya dan dh malu nak mengaku bangsa Melayu.
    Maklumlah dh urban konon.
    Sebab tu bila didedahkan perangai dan agenda DAP yg nak hapus hak2 Melayu
    Melayu2 ini jugalah yg maki hamun bela DAP dan kata kita rasis.
    *Yg kelakarnya bila DAP perlekeh Islam dan Melayu dorang tak berani berkutik pulak*

    Jadi fikir2lah sendiri siapa kita?
    Melayu yg mudah lupa atau..
    Lupa diri tu Melayu?
    *Ingatlah bangsa Melayu. Dah byk kerajaan Melayu Lama dah LENYAP
    Tunggu giliran kita pulak kalau asyik dok FITNAH dan buka pekung didada

    MELAYU JGN MUDAH LUPA.‼️

    FIKIR FIKIR KAN LAH...‼️

    BERSATULAH

    KITA HANYA TINGGAL KUASA JE

    KALAU KUASA MELAYU DAH TAK DA

    MELAYU TINGGAL NAMA SAHAJA.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina tak ruhi ade gst...melayu yg tercekik..

      Delete
  52. ‘Kenapa Tak Boleh Minum? Orang Jepun Tetap Maju’
    SEBUT sahaja nama Siti Kasim, pasti anda kenal dengan pe’el peguam kontroversi itu yang sering mencetuskan kemarahan orang ramai ekoran mengeluarkan kenyataan ‘kurang cerdik’ mengenai ajaran Islam.

    Wanita ini yang sering dikaitkan dengan Pakatan Harapan memang lantang menyuarakan isu-isu yang bertentangan dengan agama seperti hak LGBT dan isu-isu berkaitan ketuhanan.

    Terbaharu menerusi laman Facebooknya, aktivis liberal itu sekali lagi menerima kecaman selepas memuat naik kenyataan kurang bijaknya mengenai hukum meminum arak.

    Siti sewaktu lawatannya ke sebuah kawasan yang menempatkan ratusan tong arak di Shibuya, Tokyo, beranggapan rakyat tempatan di sana begitu produktif biarpun alkohol tidak diharamkan.

    “Saya tak nampak orang Jepun mabuk dan memberi masalah kepada masyarakat, sebaliknya merekalah bangsa paling produktif di dunia.

    “Ini semua hanyalah kawalan diri dan bukannya mengenai moral seseorang kepada individu lain.

    “Ajarlah orang ramai mengenai hormat dan pemahaman sejagat mengenai hak dan salah, maka anda akan mempunyai negara produktif,” katanya.



    Kenyataan wanita ‘cerdik’ ini seakan perlian gara-gara pembatalan pesta arak “Better Beer Festival 2017” oleh pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) baru-baru ini.

    Pendirian wanita ini seterusnya menerima kecaman hebat daripada netizen yang kebanyakkanya beranggapan dia sudah hilang pedoman dan tidak kurang juga melabelkannya sebagai ‘wanita neraka’.

    “Kurang didikan agama yang betul ini lah jadinya. Tak pun terlebih pandai nak melawan hukum Allah SWT.

    “Bukan sahaja arak malah babi pun mereka makan dan mereka pun maju. Allah lebih mengetahui apa yang diperintahkan,” tulis Nursyakila Rahman.

    Manakala pengguna akaun Facebook bernama Don Haikal pula menulis;

    “Bila orang yang kononnya berpendidikan bersuara, walaupun nampak bijak tapistatement bodoh.

    “Kalau kau bukan non-muslim, kau nak melantak arak berapa ribu juta tin pun kau melantaklah, tiada siapa nak marah tetapi tahu tak kenapa dalam Quran Allah melarang umat Islam meminumnya? Sebab kesannya amat buruk.”

    Bagaimanapun, masih terdapat segelintir netizen dilihat menyokong pendirian wanita ini dan apa yang lebih menyedihkan, rata-rata mereka beragama Islam.

    “Alaa waktu ibu saya nak lahirkan adik bongsu, arwah papa belikan arak untuk ibu saya, kecohlah diorang-diorang yang otak sempit ni,” tulis Ains Abismail.

    “Menurut hadis, di dalam syurga ada mengalir sebatang sungai yang dipenuhi dengan arak di mana seluruh penghuni dibenarkan untuk minum.

    “Persoalan saya mengapa di dunia ketika ini tidak dibenarkan untuk minum arak?Yam Seng all the time!“ kata Wan Zaharian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DBKL batalkan pedta arak...johor tiap tahun buat pesta arak...no problem....umno dan pas tak kisah pon...rterbaru serawak nak anjur pesta arak...umno dan pas senyap jeer..

      Delete
    2. Mana kau tahu senyap. Pan mmglah senyap tak pernah bersuara takut dap marah

      Delete
  53. Rakyat bkn taknk ubah kpd ph. Tp ph sndiri yg tknk berubah. Masih lg pmbangkang yg lama cuba berubah topeng aja yg lain tetap sama. Pmimpin pula dklangan org yg dh ptut bersara.jgn nk salahkan org lain kalau diri sndiri yg tknk berubah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah dah ubah baa..johor dan kedah dah goyang2.. Peneroka felda benci umno...hehehe

      Delete
    2. Ubah dalam mimpi. Terus berangan bolehlah

      Delete
  54. Fastaqim 2.0: Tiba-tiba keluar senarai nama tersebut
    SAMA ada di peringkat PAS Pusat atau Mesyuarat Panitia Fastaqim 2.0, tak pernah disebut pun nama-nama seperti nama bekas hakim, bekas Ketua Wanita Umno dan beberapa nama lain kononnya akan diisytiharkan masuk PAS atas pentas Fastaqim 2.0.

    Tiba-tiba keluar senarai nama-nama tersebut yang tersebar merata-rata. Ini dinamakan perang saraf. Musuh buat kemudian mereka tuduh kita sebar. Tujuannya mudah saja. Nak tuduh PAS berbohong bagi menenggelamkan kejayaan Fastaqim 2.0 dan menutup kegagalan pelbagai program lain yang dianjurkan oleh pihak lain di sekitar Kuala Terengganu pada masa dan tarikh yang sama.

    Nak tangkap tukang onar atau pelakunya adalah sangat mudah. Kita perhatikan siapa yang bersungguh mainkan isu ini, merekalah tukang baling batu yang tak mampu menyembunyikan tangan. Kesian mereka kerana mengaji ilmu perang saraf tapi tak sempat khatam.

    Fastaqim 2.0 membawa agenda perjuangan yang sangat besar. Dijayakan dengan pengorbanan besar dari semua pihak. Kita pula sebuah gerakan besar. Presiden Parti Ikatan, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir kata, kalau campur semua ahli PKR, DAP, Bersatu dan PAN ianya belum menyamai separuh dari bilangan ahli PAS. Ini kenyataan dari seorang yang berada di luar parti. Ia bukan kenyataan syok sendiri.
    Seekor singa yang perkasa tak akan melayan usikan nakal seekor tikus. Nakal tikus ini macam-macam ragamnya. Ada tikus nakal dengan mempamerkan gelagat orang tak lulus pengajian ilmu hisab. Ada yang kononnya berlagak dialah pejuang ahli sunnah dengan mempertikaikan kenapa PAS buat himpunan Fastaqim 2.0 pada tarikh 10 Muharram yang menyerupai syiah. Mereka tak sedar bahawa untuk menyaingi PAS mereka juga buat himpunan pada tarikh yang sama. Mungkin mereka guna kalendar lain dari kalendar PAS.

    Kita buat program tak usik mereka dan tak minta duit lawan kita. Kita adalah kita dengan cara kita. Malah Fastaqim 2.0 tak menyusahkan kerja polis dan majlis perbandaran. Tempat program kita bersih sendiri, lalu-lintas Jabatan Amal kita jaga sendiri, sampah sarap kita kutip sendiri, nak hantar orang sakit ke hospital kita ada ambulans sendiri. Doktor dan paramedik pun kita ada sendiri. Bukan kita angkuh, tapi kita mulia dengan Islam yang kita perjuangkan.

    Dr Azman Ibrahim
    AJK PAS Pusat
    1 Oktober 2017

    ReplyDelete
  55. Keistimewaan PAS berbanding parti politik lain
    KEISTIMEWAAN PAS berbanding parti politik lain di Malaysia ialah PAS mempunyai ahli yang sanggup mengorbankan harta benda, tenaga dan masa mereka demi perjuangan.

    Mereka hadir ke Himpunan Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal dengan duit poket mereka dari seluruh pelosok negara.

    “Mereka sanggup berjemur di tengah panas dan basah kuyup dengan hujan,” tulis Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menerusi laman facebook, hari ini.

    Menurutnya, mereka bersusah payah dengan pelbagai kemudahan berhimpun yang tentu ada kekurangan.

    Tambahnya, mereka membawa anak kecil dan isteri dari tempat yang jauh dengan segala kepayahan dan kesukaran.

    Katanya lagi, mereka bersedia untuk berjalan kaki berkilometer jaraknya demi sampai ke tempat Himpunan Fastaqim.

    Di samping itu, ujarnya para petugas pula sanggup bersengkang mata berminggu-minggu tanpa sebarang upah dan bayaran demi menjayakan Fastaqim 2.0.

    “Mereka bertugas dengan penuh etika dan disiplin serta penuh kesabaran menjaga lalu lintas, melayani keperluan peserta himpunan.

    “Di saat para peserta di seluruh dalam perjalanan pulang mereka pula berpenat lelah membersihkan kawasan,” tambahnya.

    Semuanya, kata beliau kerana mereka yakin bahawa mereka beramal demi mendapat syurga Allah dan bukannya habuan dunia.

    “Ya Allah kurniakanlah yang terbaik buat mereka berupa kemenangan di dunia dan akhirat,” ujarnya.

    ReplyDelete
  56. Tahniah para pendukung, penyokong tertegaknya kebenaran
    BERKATA As-syahid Al-Imam Hassan Al-Banna: Sesungguhnya ramai yang mampu berkata-kata dan sedikit dari mereka yang bertahan dalam beramal dan bekerja. Ramai pula dari yang sedikit itu yang mampu bertahan di waktu beramal dan sedikit dari mereka yang mampu memikul bebanan jihad yang sukar dan berat. Para Mujahidin itu adalah angkatan terpilih yang sedikit bilangannya tetapi menjadi penolong dan menjadi Ansarullah. Adakalanya mereka tersilap tetapi akhirnya menepati tujuan sekiranya mereka diberi inayah dan hidayah oleh Allah.

    Firman Allah bemaksud: “Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk.” (Al-Qashash: 56)

    Alhamdulillah puji dan syukur atas segala kurniaan Allah yang telah memudahkan segala urusan dan perjalanan Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal, Terengganu. Sesungguhnya kita hanya mampu merancang untuk yang terbaik; namun Allah yang Maha Mengetahu lebih mencatur segala aturan alam.

    Kami daripada Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) mengucapkan jutaaan tahniah buat seluruh Ahli Jawatankuasa Induk dan Pelaksana Fastaqim 2.0 yang telah bertungkus lumus dalam melaksanakan program mega ini.

    Juga khusus kepada Dewan Muslimat PAS Negeri Terengganu serta seluruh Dewan Muslimat Kawasan-Kawasan yang terlibat, kepada Ameerah Malaysia, Briged Muslimat Malaysia, Nusaibah Malaysia dan semua yang terlibat sama ada secara langsung dan secara tidak langsung, kami (DMPM) dengan penuh takzim mengucapkan berbanyak terima kasih untuk segala sumbangan tenaga, masa, wang dan kudrat kalian.

    Ambil segala ilmu dan mutiara kata dari pimpinan, semat dan pasakkan dalam hati kita semua. Simpan kenangan manis bersilaturrahim dan berukhuwah sepanjang di Fastaqim sebagai memori indah dalam lipatan sejarah kita.

    Ayuh! Terus bangkit dan bersemangat dalam meneruskan perjuangan dan dakwah dalam medan Islam. Terus kuat gigih dan ikhlas bekerja untuk Islam dan memenangkan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) untuk PRU ke-14 nanti insyaallah.

    Sebarkan dakwah dengan berhikmah dan mantapkan diri dengan ilmu tarbiyyah dakwah dan siasah. Semoga segala amal dan kerja dakwah kita diberkati dan diredhai Allah.
    Selamat berjuang buat seluruh Mujahidah! Takbir!

    “Sejahtera Bersama Islam”
    “Muslimat Memacu Kemenangan”

    ReplyDelete
  57. nak bagi dengan Pakatan harapan belum tentu rakyat selamat seperti apa yang ustaz DAP iaitu Wan Ji harapkan sebelum ini untuk menghapuskan sistem kesultanan dalam negara dan mengangkat Malaysia sebagai sebuah negara republik..sebab itu beliau menerima tawaran DAP kerana perjuangan mereka sama..kerajaan yang ada pada masa kini perlu dikekalkan dan hanya perlu menambahbaik kelemahan yang wujud.

    ReplyDelete
  58. MENGAPA PAUL LOW MAHU MENGAWAL SPRM, LIM KIT SIANG DAP MENYERANG SPRM? KEBETULAN? AGENDA ULTRA KIASU?
    1. Sejak 26 September lalu perang mulut Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Menteri JPM Senator Datuk Paul Low Seng Kuan mengenai penubuhan Jabatan Integriti dan Tadbir Urus Negara (JITN) secara terbuka mengundang reaksi pelbagai pihak. Apa sebenarnya berlaku?Apa perlunya JITN?

    2. Bagi pihak SPRM, Tan Sri Dzulkifli Ahmad berkata, pihaknya melihat tiada keperluan untuk jabatan baharu itu ditubuhkan yang mana mempunyai peranan seperti SPRM, Institut Integriti Malaysia (IIM), Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EIAC) dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

    3. Mengapa agaknya KP SRPM menegur secara terbuka? Menurut sumber dalaman kertas penubuhan JITN diusahakan sepenuhnya oleh Datuk Paul Low. Malah agensi relevan seperti SPRM, IIM, Suhakam dll telah memberikan maklum balas secara dalaman tiada keperluan untuk meluluskan jabatan baru itu. Bagaimanapun Paul Low berkeras menggunakan kuasanya dibawah Akta Fungsi Menteri 1969 untuk terus menubuhkan JITN. Lebih malang JITN diluluskan ketika YAB PM berada di luar negara.

    4. Jadi mengapa Paul Low beria-ia sangat untuk menubuh JITN? Benarkah JITN tidak bertindih fungsi sebagaimana kenyataan Paul Low?. Alasan Paul Low Seng Kuan ialah JITN memastikan penyalahgunaan kuasa dan rasuah disiasat secara mendalam di samping memastikan pertuduhan yang berkesan dilaksanakan supaya kejayaan pendakwaan dicapai. Bukankah ini kerja SPRM? Apa lagi Paul Low hendak?

    5. Apa benar jika JITN ditubuh maka kes-kes berprofil tinggi selesai? sedangkan dalam masa sama semua kes perlu dirujuk ke pejabat Peguam Negara, diserah kepada mahkamah yang bukan kuasa jabatan atau agensi sebelum ini? SPRM, EIAC, IIM dan Suhakam turut melalui proses yang sama. Jadi dimana logiknya justifikasi penubuhan JITN kes semua selesai lebih cepat?

    6. Kita lihat kertas perjawatan yang dicadang dalam JITN. Iaitu 20 orang Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) yang dicadangkan sebagai pegawai JITN. Selebihnya Paul Low memasukkan semua Ketua Unit Integriti dari setiap Kementerian/agensi di bawah JITN sedangkan semua pegawai itu melapor kepada SPRM malah di jabatan/agensi/ GLC "high risk" pegawai SPRM diletakkan disitu. Jadi dari mana JITN dikatakan tidak mencampuri dan menganggu urusan SPRM? Ini bukan kordinasi tetapi menyibuk dan mengambil pegawai sedia ada. Fikirkan apa 20 orang PTD boleh buat seluruh negara dengan jumlah itu?

    7. Paling tak manis ialah apabila JITN menjadi sebuah jabatan, Paul Low akan melantik konsultan luar dari pasukan untuk menasihati JITN. Ini sangat buruk sekali kerana Menteri meletakkan kepentingannya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...