Tuesday 10 October 2017

NEGARA INI BUKAN UMNO YANG PUNYA


Satu keburukan paling nyata kepada rakyat jelata yang disebabkan UMNO tidak pernah kalah sejak pilihanraya pertama pada 1955 ialah parti itu dan pemimpinnya merasakan negara ini adalah kepunyaan mereka.

Ketika sedang memegang kuasa, tidak saja segala-galanya seperti masjid, sekolah, harta kerajaan, wang rakyat dan sebagainya umpama hak mereka, semasa pilihanraya pula akan selalu terdengar gambaran seolah-olah mengalahkan UMNO adalah sama dengan menumbangkan kerajaan.

Keadaan itu sebenarnya tidak baik kepada rakyat. UMNO hanyalah parti yang diberi kuasa mentadbir kerajaan secara sementara, tetapi yang berkuasa selama-lamanya adalah rakyat dan pengundi.

Setiap lima tahun apabila pilihanraya diadakan,  rakyat mesti memilih semula kerajaan baru untuk lima tahun berikutnya dan begitulah seterusnya. Ini bermakna tuan sebenar adalah rakyat dan parti-parti yang bertanding, termasuk UMNO, perlu mendapat mandat baru dalam pilihanraya yang diadakan itu.

Jika parti yang menguasai kerajaan itu memuaskan hati dan menjaga kebajikan rakyat, kemungkinan ia dipilih semula adalah tinggi. Sebaliknya, kalau khianat dan tidak amanah kepada kuasa yang dipegang itu, rakyat biasanya akan memilih parti lain sebagai pengganti.

Tidak dinafikan UMNO ketika dipimpin oleh Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn atau Tun Mahathir, ada jasa-jasa tertentu yang mereka lakukan yang menyebabkan mereka sentiasa dikenang, selain keutamaannya ialah menjaga kepentingan rakyat. Hak rakyat sentiasa dipelihara sambil negara dibangunkan berdasarkan era serta kemampuan masing-masing.

Itulah antara sebab dan penyumbang kekalnya UMNO tanpa henti-henti berkuasa sejak sebelum merdeka lagi.

Tetapi, UMNO ketika era Najib Razak ini sudah terlalu jauh berbeza. Selain hak rakyat tidak dijaga, berlakunya begitu banyak skandal sehingga menjadi sebutan dan siasatan di pelbagai negara telah menjadikan UMNO tidak layak lagi untuk terus diberikan kuasa dalam negara ini. Negara yang dulu harum sudah jadi busuk disebabkan oleh Najib.

Di pelbagai negara lain, pemimpin seperti Najib ini sudah lama "ditendang"  daripada puncak kuasa. Beberapa negara jiran kita dan negara-negara Arab misalnya, mereka lebih dulu tidak rela mempunyai pemimpin yang penuh skandal, banyak membazir dan ghairah kepada kemewahan atas nama kuasa yang rakyat berikan.

Tetapi, oleh kerana UMNO mempunyai sejarah kuasa yang agak panjang dan dengannya merasakan negara ini mereka yang punya, bukan saja pemimpin yang penuh skandal itu tidak sedar diri, para penyokong dan pengikutnya juga sama begitu. 

Mereka kini mempertahankan UMNO untuk terus berkuasa bukan lagi untuk menjaga kebajikan atau kepentingan rakyat, sebaliknya lebih untuk mengelakkan pemimpinnya daripada diadili dan didakwa atas kecurangan besar yang dilakukannya itu.

Selepas kekal berkuasa, tidak mustahil kecurangan yang lebih besar akan terus berlaku dan berlaku lagi tanpa titik noktahnya.

Setelah beberapa kali pilihanraya umum diadakan, PRU 14 akan datang adalah satu-satunya peluang terbaik untuk rakyat menukar kerajaan dan seterusnya menyedarkan UMNO bahawa negara ini bukan mereka yang punya. 

Selain kerana alternatifnya iaitu Pakatan Harapan sedang berada di landasan yang betul dan dipimpin oleh Tun Mahathir yang pernah memberi kebahagian dan dan kesejahteraan selama 22 tahun kepada kita sebelum ini, kelebihan kepada perubahan juga disebabkan Perdana Menteri dan Presiden UMNO sekarang mempunyai reputasi dan imej paling buruk dalam sejarahnya.

Gagal menukar parti yang menguasai kerajaan dalam pilihanraya akan datang samalah seperti mengekalkan bala bencana yang sudah sedia ada.

Negara akan menjadi lebih baik dan rakyat turut menerima lebih manfaat jika perubahan kerajaan dan parti yang memegang kuasa mudah bertukar ganti. Parti yang terlalu lama memerintah dan sukar bertukar ganti biasanya hanya menggalakkan gejala rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan dan samunan terhadap harta rakyat semata-mata.

Parti yang mudah bertukar ganti untuk menguasai kerajaan akan menyebabkan masing-masing berlumba untuk memberi kebaikan dan kesejahteraan kepada rakyat. Pemimpinnya pula lebih takut untuk melakukan kesalahan kerana bimbang ia akan dibongkar dan diadili oleh pihak yang berkuasa selepasnya.

Malaysia, didorong oleh gejala buruk dan kecurangan besar yang dilakukan oleh UMNO ketika ini, sudah sampai waktunya kita harus berani melangkah ke arah perubahan. Bukan UMNO tidak ada jasanya, tetapi kesalahan dan pelbagai gejala buruk di era Najib ini jauh lebih besar dan tidak boleh dibiarkan lagi, berbanding jasa masa lalunya.

Dengan parti boleh bertukar ganti, tidak saja UMNO akan sedar bahawa  negara ini bukan mereka yang punya, malah akan menyebabkan bermulanya era berlumba-lumba di kalangan parti-parti yang bertanding untuk menawarkan yang terbaik kepada rakyat.

Jika selepas berkuasa, Pakatan Harapan tidak menjadi sebaik yang dijanjikan, ia boleh dan lebih mudah dikalahkan dalam pilihanraya berikutnya. Kalau UMNO ketika itu sudah insaf dan dibarisi pemimpin-pemimpin yang boleh diharapkan, kuasa boleh dikembalikan semula kepadanya.

Yang penting, keadaan itu dapat mengukuhkan lagi keyakinan rakyat betapa Malaysia ini milik mereka dan siapa yang mahu diberi kuasa untuk menguruskannya juga adalah kebebasan mereka menentukannya.

Langkah Malaysia ke arah masa depan yang lebih baik akan bermula sebaik UMNO dan Najib dikalahkan terlebih dahulu. (ShahbudinHusin 10/10/2017)

225 comments:

  1. Replies
    1. ROSMAH MANSOR BUEK PMO MACAM OPIS DIO PUNYO.

      ADO ENAM EKOR CIVIL SERVANT KOJO DONGAN SURIRUMAH NAJIB TUN RAZAK.

      APO BADAK NI BUEK BULEH ADO OPIS KEK PUTRAJAYO JANG OII???

      KEK GHUMAH CUKUP LAH QUEEN CONTROL. MASUK PEJABAT PUN KONO QUEEN CONTROL APO PUNYO PM TAKUT KEK BINI...

      EKAU JAGO YO BAJET PUN ROSMAH PUNYO. DIO BULEH MINTAK NAIK BAJET TANPO POGANG PORTFOLIO APO-APO KEMONTORIAAN DALAM MALAYSIA...

      MALAYSIA BULEH...ROSMAH BULEHHHH!
      SAPO NAK BOLI BADAK LOPAIH PRU14?

      Delete
    2. Tahniah bro

      Delete
    3. Kementerian Kerja Raya belum menerima laporan kajian projek terowong dasar laut Pulau Pinang seperti dijanjikan oleh kerajaan Pulau Pinang 18 bulan yang lepas, kata menterinya Datuk Seri Fadillah Yusof.
      Beliau berkata Ketua Menteri Lim Guan Eng berjanji untuk menyerahkan laporan itu akhir tahun lalu tetapi atas permintaan Lim, ia kemudian ditunda kepada 6 bulan lagi selepas kementerian sekali lagi bertanya mengenai laporan tersebut pada Mac tahun ini.
      Beliau berkata Lim memberi alasan kajian mengenai projek itu masih hanya 87% dan akan mengemukakan laporan tersebut apabila kajian selesai.
      “Sekali lagi tarikh akhir itu telah berlalu dan sehingga hari ini, kita belum menerima 1 halaman pun laporan berkenaan,” kata beliau dalam kenyataan yang dihantar kepada Bernama.

      Fadillah berkata penangguhan itu sangat luar biasa kerana projek tersebut ditawarkan pada April 2013.
      “Laporan kajian kebolehlaksaan projek terowong yang melibatkan kos RM305 juta belum siap walaupun sekurang-kurangnya RM220 juta telahpun dibayar oleh kerajaan Pulau Pinang,” kata beliau.
      Beliau berkata kementerian meminta laporan itu sejak April tahun lalu selepas Lim dalam surat kepada beliau meminta untuk menukar pembinaan terowong kepada jambatan.
      “Saya memberitahu Lim bahawa kementerian tidak boleh memberi kelulusan berdasarkan surat 2 muka surat dan meminta mereka menghantar kajian kebolehlaksanaan dan reka bentuk mengenai ketiga-tiga jalan dan terowong yang melibatkan RM305 juta untuk kos perundingan sahaja,” kata beliau.
      Fadillah berkata kementerian amat berminat dan ingin melihat laporan tersebut yang kos bagi kajiannya adalah terlalu mahal berdasarkan pengalaman kementerian.
      Beliau berkata, awal tahun ini, Lembaga Jurutera membuat pengiraan bahawa harganya adalah 400% lebih tinggi daripada harga yang diwartakan.
      Fadillah membidas kerajaan negeri bahawa jika situasi yang sama berlaku pada projek-projek kerajaan Persekutuan, kerajaan sudah tentu dikritik hebat oleh pembangkang dengan dakwaan berlaku amalan rasuah atau kronisme.

      Delete
    4. apo kono yo un ni 0858 ... ek ang kono komut deh rosmah ko asik2 coghito hal diyo plak, pagi2 dah buek ona, poyi deh tambek kobau tu. poyi deh, ado ko o'ang pompuan plak kacau pantat beran M'sia terkini. mano logik ea, kot nak buek poncorahan bia la yg boto2 punyo, ni mengambihkan jamba yo samo la dgn geng sekapal ko tu Budin2

      Delete
    5. Dah belum selesai, habis tu???

      1mdb dan selesaikan duit rakyat kenapa tak bising???

      Delete
    6. “Sebenarnya sayalah orangnya yang mempersetankan DAP. Dalam politik jika kita nak kalahkan musuh, kita terpaksa memburukan imej musuh. DAP adalah musuh parti saya dan saya sendiri.” – Tun Dr Mahathir Mohamad, 5 Oktober 2017.
      Rakyat perlu mengucapkan terima kasih terhadap kenyataan Dr Mahathir ini.
      Mulai sekarang, mereka yang kini berkawan dengan Dr Mahathir, tak perlulah bising-bising apabila dipersetankan pihak lawan sebagai pihak anti-Islam, pendokong budaya songsang dan juga penghakis kuasa orang Melayu. Ini adalah lumrah politik.
      Mereka yang mempercayai Dr Mahathir juga tidak perlu mengambil serius apa yang diperkatakan beliau hari ini kerana ia sekadar taktik membunuh musuh, dan bukannya kebenaran sebenar.
      Jadi apabila Dr Mahathir berkata DAP bukan parti Cina dan bukan parti cauvinis, faham-faham sahajalah apa maksud yang tersirat.
      Apabila Dr Mahathir berkata Umno dulu tak ada penyangak, ingat-ingatlah sebelum percaya.
      Apabila Dr Mahathir menuduh PAS sebagai perosak di Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), terbalikkanlah sahaja kenyataan itu sebelum percaya.
      Apabila Dr Mahathir tampil mempertahankan Syed Saddiq atas tuduhan bahawa beliau cuba dibeli, tangguh dulu percaya itu sehinggalah ada bukti sahih.
      Apabila Dr Mahathir berkata Pakatan Harapan boleh menang dalam pertandingan 3 penjuru, jagalah kesihatan supaya kalian dapat melihat sejauh manakah kenyataan ini benar di PRU14 nanti.

      Sebenarnya banyak perkara yang berlaku hari ini, seperti kata Dr Mahathir, adalah lumrah politik.
      Parti-parti politik saling mempersetankan lawan masing-masing dengan segala lumpur yang ada.
      Pada masa yang sama, rakyat turut dipersetankan untuk mempercayai segala bohong yang dilemparkan ke atas pihak lawan.
      Sama ada 3 penjuru atau tidak di PRU14, sebenarnya PRU14 adalah kubur rakyat. Permainan politik ini, bagaimanapun kesudahannya, yang terkena hanyalah rakyat.
      Rakyat tidak perlu melihat jauh. Lihatlah insiden meroboh tiga rumah dan dua rumah kedia di Subang pada Rabu lepas.
      Selepas insiden roboh itu menjadi kontroversi, Datuk Seri Menteri Besar Selangor mempersalahkan Tan Sri Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Tan Sri pula menyalahkan Datuk Seri tidak tahu undang-undang.
      Ada sesiapa yang mahu berbincang bagaimana insiden ini dapat dielakkan pada masa depan? Tiada. Kalau ini bukan persetankan rakyat, apa dia?
      Sudah tentu ramai yang masih teringat kontroversi Kampung Buah Pala di Bukit Gelugor, Pulau Pinang, bagaimana rumah-rumah di kampung itu tetap dirobohkan di 2009 walaupun Pulau Pinang jatuh ke tangan pembangkang di 2008 selepas isu itu dijadikan bahan kempen PRU12.
      Kepada rakyat, daripada kita dipersetankan para ahli politik, apa kata kita persetankan mereka di PRU14?
      Kita nyahkan mereka bermain kotor. Kita nyahkan mereka yang hanya tahu persetankan orang lain. Kita nyahkan mereka yang mencuri. Kita nyahkan mereka yang tidak bekerja. Kita nyahkan mereka yang merosakkan fabrik masyarakat. Kita mengundi ikut suka kita, dan bukannya ikut kata-kata setan mereka.
      Biar ini menjadi lumrah politik yang baharu. We are their boss.

      Delete
    7. DAH LER KO BUDIN... SAPA PLAK YANG KATA M'SIA NI UMNO YANG PUNYER....KO SAKIT JIWO KO....

      Delete
    8. Skrg ni nampaknya dap jauh lebih baik drpd umno, pas, mca dan mic. Apa salahnya menyokong org yg dah berubah menjd baik?

      Delete
    9. anon 1103....baik ada makne tu....

      Delete
    10. Apb seseorg itu bertafakkur @ merenung @ bermeditaasi kdlm diri sprt yg nabi SAw pernah lakukan ddlm gua Hira', dia akan mndt CAHAYA kesedaran diri..

      CAHAYA kesedaran ini mmbawanya jauh luas dan terbang tggi seluas setinggi universal-UNIVERSE yg dimiliki oleh yg maha2SATU yg juga mnjd pemilik CAHAYA kesedarannya itu..

      CAHAYA kesedaran itu mmberinya seindah2 ERTI bhw semua dan sgl2 yg dpt dirasa dan diSAKSI kannya itu adalah milik milik milik dan milik yg maha2SATU itu hatta jasad dirinya sendiri..

      CAHAYA kesedaran itu mmbawa pengertian yg besar lg mendalam kpdnya bhw LANGIT, BUMI, BULAN, BINTANG2 dan MATAHARI juga adalah milik yg SATU itu..

      Tiba2 kita mnjd seolah2 lupa seolah2 mabuk dan gila bila kita mendakwa bhw negara ini aku/kita yg punya!?

      Lebih mabuk dan lagi gila, bila kita terus mndakwa bhw tanah ini aku/kita yg punya.. hatta kaum dan bangsa ini juga aku/kita yg punya..

      Semua itu gara2 GELAP GELAP GELAP dan GELAP yg langsung tiada CAHAYA kesedaran diri..

      CAHAYA..

      CAHAYA kesdaran diri yg tggi, akan mmbawa bersamanya nilai2 UNIVERSAL Azali yg sgt2 luhur LURUS telus tembus KUDUS dan suci..

      CAHAYA kesedaran yg tggi akan dtg bersamanya nilai2 TUHAN yg penuh Integrity transparency jujur adil lg amanah kpd seluruh ummah tanpa bias dan prejudis hatta kpd haiwan serta tumbuh2an sekalipun, dan inilah sbnr2 CAHAYA CAHAYA CAHAYA dan CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 serta wali2NYA..

      Inilah CAHAYA pengikat Kaseh Sayang, CAHAYA CINTA abadi sejak dari azali.. yg samaskali tiada n tiada wujud "ego" pentingkan diri sebaliknya sgt2 kaseh utk kaseh memBERI lg saling kaseh utk BERI dan memBERI..

      Suburkan CAHAYA kesedaran yg miracle ini.. krn ddlm CAHAYA yg indah ini tiada kesumat dendam iri hati maki hamun serta kata2 yg kesat..

      Subur dan war2kan CAHAYA kesedaran yg indah ini krn ddlm CAHAYA ini tiada lg KEGELAPAN yg pasti tak akan wujud lg pencuri, kleptokrasi, fitnah, rasuah, pembunuhan dan sgl ONAR cover-up konspirasi2 yg jijik dan keji..

      Ddlm CAHAYA kesedaran ini pasti bercambah berganda2 bakat MERIT "elegance-MIND" yg dpt mmbantu menyelesaikan2 masaalah2 ekonomi dan sosial dll diluar jangkaan..

      Suburkan war2kan CAHAYA dan tenaga baru ddlm jiwa kita dan generasi ini, krn kita semua sedang menuju kearah CAHAYA yg lebih gemilang..

      Delete
    11. Tun Mahathir Mohamad dalam artikel terbarunya bertarikh 5 Oktober membuat beberapa penjelasan kenapa dia dan DAP kini menjadi kekasih yang intim.

      Dulu dia mempersetankan DAP. Kini dia mendakwa berkawan dengan DAP kerana DAP sebenarnya bukan syaitan.

      Tunku Abdul Rahman dilihat berbaik dengan DAP kerana dia menyokong Semangat 46 yang kebetulan berpakat dengan DAP. Dia menyokong S46 kerana usaha menubuhkan Umno Malaysia gagal.

      Tetapi dia tidak memegang jawatan rasmi dalam Semangat 46 atau Barisan Alternatif. Dia tidak pun hadir dalam persidangan DAP atau muncul di pejabat DAP.

      Sokongannya kepada Semangat 46 semata-mata untuk memulihkan Umno ke landasan asal menggantikan Umno yang diharamkan.

      Mengenai Ustaz Hadi, kini dia sudah pun meninggalkan Pakatan Rakyat kerana pengalaman buruk ketika sama-sama berkongsi kuasa di Perak, Pulau Pinang dan Selangor.

      Bahkan dalam ucapannya di Muktamar PAS 2017, Ustaz Hadi mendakwa DAP tidak menghormati perlembagaan persekutuan termasuk dalam perkara Islam sebagai agama persekutuan, hak Istimewa orang Melayu dan kedudukan raja-raja Melayu.

      Tengku Razaleigh pula akhirnya membubarkan parti Semangat 46 dan kembali menyertai Umno setelah melihat perjuangannya bersama DAP adalah sia-sia.

      Malaysian Malaysia

      Sepatutnya Tun M melihat dari sudut pengalaman pahit kedua-dua pemimpin berkenaan bila berkawan dengan DAP.

      Delete
    12. Mmang jiban xkata malaysia dier punya
      Tapi buat mcm tok nenek dier pnya
      Klepet sana sini ikut dier pnya
      Yang sudah rakyat tak mahu pangkah dier
      Undi pakatan utk masa depan yg mampan

      Delete
  2. Replies
    1. ( . )( . )

      Nah hadiah tempat kedua dari Polis Johor.

      Delete




    2. Nak tanya Budin sikit, Negara ini, kalo bukan parti UMNO yang punya parti mana yang DAP ke???



      Delete
    3. TOBAIK SOKLAN TU BRO 0930 ... COR JAWAB BUDIN2 JAWAB DEH JGN TAK JWB.

      Delete
    4. Malaysia adalah milik rakyat Malaysia!!!

      Delete
    5. Bukan umno punya atau dap yg punya ia milik rakyat yg memilih pemimpinnya itu asa demokrasi

      Delete
    6. ALLAH berfirman dalam Surah Ali Imran ayat 100- 101, yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taat akan sesuatu puak dari orangorang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu, nescaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang-orang kafir sesudah kamu beriman.”

      Apabila terdapat apa sahaja usaha dan hal ehwal berkaitan dengan soal dan urusan Islam dan juga umat Islam, nescaya kita akan saksikan betapa DAP dan tonto-tontonya keras menentang dan mencipta 1001 hujah dan alasan bagi menggagalkannya.

      Tonto-tonto ini pula cuba membela DAP dengan menampakkan bahawa DAP tidak menentang Islam akan tetapi kononnya DAP hanya persoal hak menurut perlembagaan.

      Tonto ini cuba menimbulkan persepsi umum bahawa DAP ini mesra Islam dengan membawa pimpinan DAP berjumpa den gan tokoh agama di Timur Tengah, mengemukakan hujah Islam yang dangkal seperti maqasid syariah tapi menolak syariat, memberi peruntukan kewangan kepada institusi Islam dan hadir program yang dianjurkan oleh umat Islam.

      Semua ini hanyalah sekadar lakonan dan samaran yang menutup rupa sebenar DAP daripada mata umum.

      Isu Akta 355 ketika sebelum dibentang, DAP mengatakan bahawa mereka hanya persoal kedudukan dalam Perlembagaan Persekutuan serta meminta agar menghormati perlembagaan.

      Lalu tonto mereka pun bertebaran serata dunia menjaja bahawa DAP tidak menentang Islam, hanya persoal kedudukan Akta 355 dari sudut perlembagaan.

      Tetapi apabila sampai masa nak dibentang, DAP dan tontonya jugalah berusaha dengan keras agar terhalang daripada dibentang.

      Akta 164, DAP juga bersama tontonya yang paling bersuara membantah Seksyen 88A dikeluarkan.


      Walaupun pindaan seksyen ini jelas bercanggah dengan prinsip Perlembagaan Persekutuan yang menjadi asbab kontrak sosial terpelihara iaitu kedudukan Islam dan hak umat Islam.

      Terbaru apabila seorang pimpinan DAP, secara jelas dan terang mengkritik usaha pihak berkuasa tempatan kerajaan negeri Kelantan menguatkuasakan urusan agama Islam berkait soal pemakaian menutup aurat yang mengikut undang-undang dan saluran demokrasi dan hak pentadbiran negeri secara sah. Inipun mereka pertikai.

      Umat Islam bukanlah golongan yang jumud dan tidak suka menerima kritikan, tetapi kritikan biarlah membina, bukannya kutukan, menghina amalan agama Islam serta tidak menafikan hak hak umat Islam untuk mengamalkan fundamental ajaran mereka sendiri.

      Sebaliknya DAP juga ingin menjadi hero mempertahankan hak menyokong permohonan berpesta arak yang secara jelas satu perkara yang keji dan bercanggah dengan tatasusila budaya kehidupan rakyat Malaysia.

      Kalau sekiranya budaya berpesta arak yang diimport dari negara Jerman ini pun boleh diterima dan cuba diterapkan oleh DAP, kenapa umat Islam di negara ini ingin mengamalkan cara hidup beragama, ditentang sekuat dan sekerasnya oleh mereka?

      Sudah terang lagi bersuluh, kita ingin menyoalkan di sini, apakah DAP yang sebelum ini bersikap anti-Islam, sudah berubah kepada kumpulan yang sangat memusuhi Islam?

      PAS Insya-Allah akan menjadi benteng dan seumpama salah satu Seven Wonders of the World seperti Tembok Besar China bagi menghalang dan menghadapi makar dan konspirasi terbuka DAP ini dalam mempertahankan Islam dan umatnya sesuai dengan kedudukan istimewanya dalam Perlembagaan Persekutuan mengikut lunas demokrasi bersama sokongan rakan NGO Islam yang beraspirasi yang sama.

      Delete
    7. OGHANG UMNO KUT TAK PAHAM MALAYSIO MILIK RAKYAT APO KE JADAH.. BUKAN HAK MILIK PARTI... ELOK KONO BASUH BALIK DALAM KURSUS KENEGAROAN. JADILAH WARGONEGARO YANG PAHAM BEZO PARTI DAN KERAJAAN.

      TOKSAH BUEK TOLOL MACAM GENG NAJIB DAN BN... ABIH SEMUO BONDO DIO NAK BUEK JADI PARTI BELAKO. ELOK BONAR SPENDER ROSMAH MANSOR PUN ADO KERIS TOGEL GAMAK EEHHH....

      TAPI POGAWAI BTN YANG ADO KONO TUKAR KASI YANG BELAJAR PENGAJIAN AM. INI TAKAT SPM AJO BELAJAR SEJARAH NEGARO TAK ABIH NAK AJAR KENEGARAAN APO JADAH?

      BEZO PARTI DONGAN KERAJAAN PUN BISO BONAR NAK PAHAM.

      Delete
    8. Nak tanya Budin sikit, Negara ini, kalo bukan parti UMNO yang punya parti mana yang DAP ke??
      --------------------------------------
      Parti Komunis Republik China sebab UMNO Najib dah hantar ufti ersama-sama meraikan perhimpunan agung parti komunis China tanda taat setia kpd parti itu.

      Justru, UMNO yg sesat ini wajib ditumbangkan sebelum terlambat.

      Delete
    9. Tun M menafikan dia mengkhianati orang Melayu semata-mata dia menjadikan DAP sebagai rakan untuk menjatuhkan Umno. Soalnya ialah, apakah DAP secara terbuka sudah menggugurkan perjuangan Malaysian Malaysia?

      Bukankah matlamat dasar itu ialah menjadikan Malaysia sebagai negara republik yang menolak sistem raja berpelembagaan. Apa akan jadi kepada hak istimewa orang Melayu yang termaktub dalam perlembagaan kerana DAP memperjuangkan kesamarataan bukannya kesaksamaan seperti yang dipersetujui dalam sosial kontrak.

      Tun M sewajarnya mendesak DAP supaya secara terbuka mengugurkan perjuangan Malaysian Malaysia.

      Mahu jatuhkan Najib

      Tun M mendakwa perjuangan politiknya menjadi sama dengan Lim Kit Siang kerana mereka sepakat mahu menjatuhkan Najib.

      Itu alasan yang tidak relevan.

      DAP memperjuangkan Malaysian Malaysia sedangkan Tun M mempunyai agenda peribadi kerana mahu anaknya Mukriz menjadi Perdana Menteri.

      Menjatuhkan Najib dan BN hanyalah keuntungan jangka pendek. Jika menang kelak agenda masing masing akan timbul. Ketika itulah mereka akan bergaduh sesama sendiri.

      Menurut Tun M, kepimpinan DAP adalah berbilang kaum dan oleh itu ia bukan parti rasis.

      Apakah Tun M baru menyedarinya? Bukankah itu sudah berlaku ketika dia menjadi Perdana Menteri lagi dan ketika itu dia tetap mengatakan DAP adalah rasis.

      Tunku Aziz Tunku Ibrahim dilantik sebagai Naib Pengerusi DAP Kebangsaan. Tetapi dalam tempoh yang singkat dia
      meninggalkan parti tersebut. Kenapa? Memang benar dalam DAP ada wakil rakyat Melayu seperti ahli Parlimen Raub. Tetapi mereka hanyalah boneka yang tidak berani bersuara dan tidak ada kuasa.
      Itu bukan isunya. Tetapi dengan jumlah kerusi yang banyak maka DAP akan lebih dominan seperti mana mereka amat berkuasa di Pulau Pinang dan Selangor. Siapa pun yang menjadi Perdana Menteri atau Menteri Besar, mereka tetap menjadi boneka DAP.

      Bahasa Melayu

      Menurut Tun M, DAP amat menghormati Bahasa Melayu. Justeru ia bukan parti rasis.
      Persidangan parti DAP menggunakan Bahasa Melayu berbanding persidangan MCA. Apakah itu kayu ukur yang tepat.

      Bagaimana dengan Singapura? Lagu kebangsaan mereka dalam Bahasa Melayu. Tetapi Tun M pernah menuduh Melayu Singapura dipinggirkan.

      Apabila Tun M memperkenalkan dasar PPSMI, DAP lah penentang kuat perlaksanaannya di SJKC.
      Justeru penjelasan Tun M mengenai DAP hanyalah kerana dia memiliki "lidah bercabang".

      Delete
    10. SAYA hairan bila sebut sahaja beberapa universiti yang berada dalam senarai ‘ivy league’ seperti Cambridge, Harvard, Oxford dan lain-lain, semua orang akan terkesima. Seolah-olah bila dapat masuk sahaja ke tempat tersebut, maka menjadi orang bergunalah mereka atau hebatlah sangatlah mereka.

      Ramai juga rakyat mereka yang belajar di sana, ke mana mereka hari ini? Adakah semua berjaya? Atau sekadar berlagak dengan bahasa Inggeris ‘accent ‘orang putih.

      Apa guna keluar daripada Oxford jika jahil tentang sejarah bangsa dan agama sendiri.

      Sangat menyakitkan apabila mendengar apabila ditanya wartawan kepada seorang pemimpin mengenai kedudukan sekolah vernakular, maka pemimpin ini pun menjawab, “jika nak tutup sekolah vernakular, maka sekolah agama pun mesti ditutup”. Adakah ini jawapan orang keluaran Oxford? Faham atau tidak, erti dan makna perlembagaan?

      Jika tidak faham, sila bertanya kepada yang faham. Menyamakan sekolah venakular dengan sekolah agama, adalah perbandingan yang amat dangkal.

      Sangat meloyakan lagi apabila seorang anak muda daripada sebuah parti politik sanggup membuat memanggil wartawan dalam sidang akhbar semata-mata untuk memberitahu bahawa beliau sanggup menolak tawaran biasiswa melanjutkan pelajaran ke Oxford demi untuk negara. Wahhhh! Hebatnya!!!.

      Terkedu saya, perlukah kepada sidang akhbar perkara yang sangat bersifat peribadi. Lebih hebat lagi ketua ultra kiasu memuji, beliau adalah bakal pemimpin atau menteri Malaysia pada masa hadapan. Sesiapa yang dapat menghidu kelicikan ultra kiasu, pasti ada beberapa sebab ultra kiasu melakukan sedemikian. Ultra kiasu tidak akan mengangkat anak Melayu sewenang-wenangnya.

      Pertama, ultra kiasu tidak akan memuji atau mengangkat seseorang jika tidak ada terselit sesuatu yang menjadi kegemarannya. Antaranya adalah sifat liberal.

      Sebab itu, orang Melayu yang menyertai parti mereka dalam kalangan yang liberal. Mahu menghalalkan apa yang diharamkan. Contoh, pesta arak, seks bebas dan sebagainya. Jika ada pemimpin yang bercakap inilah hak asasi manusia, itulah yang paling disukai ultra kiasu.

      Kedua, ultra kiasu tidak akan mengangkat Melayu yang suka kepada Islam. Kepada mereka, Melayu yang suka kepada Islam akan menjadi ancaman kepada mereka. Islam akan menjadi barah kepada parti ultra kiasu.

      Sebab itu, jika ada dalam mereka yang menyertai parti ultra kiasu bertudung atau berpurdah, itu bukan sesuatu yang menghairan. Cuba selami hati budi mereka, pasti dalam kategori antara faham dengan tidak agama Islam yang menjadi agamanya. Ini kerana orang yang faham Islam tidak akan menyertai ultra kiasu.

      Ketiga, ultra kiasu sangat obses dengan orang Melayu yang bersifat Malaysian Malaysia, Malaysia untuk orang Malaysia.

      Tidak ada lagi hak istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan. Semuanya sama rata dan sama rasa. Mereka yang kuat memperjuangkan perkara 3-12 (Islam), perkara 152 dan 153 (bahasa dan hak istimewa Melayu) dalam perlembagaan, tidak ada tempat dalam parti ultra kiasu. Ultra kiasu sangat suka jika pendidikan Melayu diinggeriskan, tanpa mengusik sekolah vernakular.

      Keempat, kebanyakan mereka yang duduk dalam parti ultra kiasu dalam kalangan Melayu yang jahil. Masih mengekalkan tabiat buruk seperti minum arak dan suka kepada pergaulan terlalu bebas. Lelaki dan perempuan sudah tidak boleh beza. Sebab itulah mereka amat menyokong pesta arak dibuat secara terbuka walaupun ditentang oleh majoriti umat Islam. Sepatutnya, mereka bersama menyokong cadangan iaitu jika mahu minum arak, lakukanlah di tempat yang tertutup, mandilah sepuas-puasnya.

      Kelima, tidak ketinggalan ultra kiasu juga suka dan sedang memancing orang agama untuk mempertahankan partinya menggunakan hujah al-Quran dan Hadis.

      Delete
    11. Jauhkan rasis raikan demokrasi

      Delete
  3. Rakyat Melayu khususnya sudah sepatutnya melepasi fasa memahamkan hak dan tanggung jawap ini.
    Masalahnya Agama sengaja diinstusikan, Jati bangsa juga sama.Nasib melayu seperti juga yg terjadi pada Zionism.
    Semuahal kehidupan di rejimkan oleh pihak UmnoBnPas sehingga kapasiti minda akal melayu layu. Mulut dizip stigma. Umno totok jd Kttua Darjah aeas had2 boleh fikir.
    Lobai jahanam Pas pulak sekat percambahan iman individu.
    Semua knaikut acuan.
    Bangang oenyangak diatas diam atau dicop mcm2 label.
    Akeristokarat dan Brahmim suci murni jgn tegur.
    Segala bangsa didunia telah keluar bawah tempurong.kumo.
    Allah todak jadikan hamba dan UmatNYA senasib katak.
    UmnoBNpas yg praktis sistem ini demi kekalkan kuasa, dan utk mudah kambos Taek.
    Sudah2la , matahari dah nk terbenam pun..bangun la baki melayu.
    OFF UMNOBNPAS, ON PH Pulak.
    Tayar 60 tahun bawa sudah mesti perlu reallignment

    ReplyDelete
    Replies
    1. ON PH Pulak........

      KAH...KAH...KAH...KAH...KAH...CAI...CAI...
      ANON 0900 KO KENA JULAP SAMA KETUA TO'KONG DAN MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KUTY....

      Delete
    2. Saya teruja untuk melihat, sejauh manakah beliau mampu untuk mempertahankan kerajaan yang diterajui parti ultra kiasu ini? Saya ketawa beruk, apabila seorang pemimpin PAN berkata, ultra kiasu tidak akan dapat menjadi Perdana Menteri negara ini. Begitu juga menjadikan hasrat negara ini negara Kristian adalah sesuatu yang mustahil kerana mereka tidak akan mendapat dua pertiga dan tidak mendapat perkenan raja-raja Melayu.

      Jahil sungguh pemimpin Melayu ultra kiasu ini. Memanglah mereka tidak akan menjadi Perdana Menteri. Mereka tidak akan mengisytiharkan negara ini negara Kristian. Jika mereka berbuat demikian, makin singkatlah hayat politiknya. Apa yang mereka akan lakukan apabila mendapat lebih kuasa ialah dengan menghalalkan segala perancangan Kristian, untuk memurtadkan lebih ramai orang Melayu dan mengkristiankan bukan Melayu Islam.

      Berapa ramai orang Cina dan India yang sudah dikristiankan mereka. Sekarang mungkin kesannya tidak nampak. Jangka panjang, pasti akan dapat dirasaikan, ditambah dengan dalam kalangan Melayu yang tidak ada jati diri. Apakah kita masih buta bagaimana mereka mempolitikkan isu kedai dobi mesra Muslim seperti yang saya ulas minggu lalu.

      Sebab itu, hari ini ultra kiasu amat memberahikan Perdana Menteri Melayu dalam kalangan ultra kiasu yang boleh menjadi boneka mereka, yang jahil dan yang liberal. Termasuk anak muda yang mendakwa menolak tawaran melanjutkan pelajaran di Oxford atas semangat sayang dan cinta negara.

      Jika sayalah, dengan tawaran tersebut, sudah lama saya pergi. Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negara China. Menuntut ilmu itu amat mulia berbanding dengan berpolitik yang belum tentu terjamin dan penuh dengan kekotoran. Ramai orang lain yang tinggal yang sanggup berkorban untuk negara.

      Apakah beliau menganggap beliau seorang sahaja sanggup berkorban apa sahaja? Tidak mungkin seorang anak muda sanggup berjuang dengan tangan kosong tanpa mendapat apa-apa habuan.

      Satu lagi, apa jaminan selepas balik daripada Oxford, kita akan menjadi lebih hebat? Mark Zuberkerg, gagal di Harvard, hari ini beliau seorang yang begitu hebat. Justeru, ada apa dengan Harvard?

      Mendiang Lim Goh Tong tidak pernah ke tempat tersebut, hatta sijil sekolah rendah pun tiada, tetapi dia mampu menerokai bukit Genting sehingga Genting Highland menjadi pusat pelancongan dunia. Mendiang dan perniagaan keluarga tersenarai dalam 10 terkaya Malaysia.

      Begitu juga dengan Syed Mokhtar Bukhari, sampai SPM sahaja, berjaya menjadi menerajui syarikat konglomerat dan disenaraikan dalam 10 terkaya di Malaysia.

      Dalam kehidupan ini, bukan soal di mana tempat kita belajar. Tetapi lebih penting adalah ‘attitude dan aptitude’. ‘Attitude’ berkaitan dengan sikap manakala ‘aptitude’ pula berkaitan bagaimana kita dapat menggunakan segala kelebihan yang Allah berikan untuk kebaikan diri dan sejagat.

      Inilah sikap orang Cina yang saya puji. Kenapa hari ini ramai Cina yang berjaya di Malaysia walaupun bilangannya tidak seramai Melayu?

      Orang Cina tidak mahu gagal di bumi orang. Sebab itu mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya. Mereka tidak ada masa untuk membuang masa, melepak, sembang kosong, merempit dan banyak lagi tabiat membuang masa.

      Peliknya, kenapa orang Melayu yang dianugerahkan oleh Allah dengan agama Islam, tidak menjadi lebih baik daripada itu? Tidakkah dengan Islam menjadi anutan menjadikan ia lebih baik? Elok juga kita muhasabah.

      Delete
    3. Ok. Aku dah muhasabah. Aku x nak buang masa. Dari buang masa memikirkan mcm mn nak sedarkn org yg buta mata hati, degil, tak mahu terima kenyataan yg pemimpin dia perompak, baik aku tetapkn tekad utk pangkah siapa. Pastinya x kaki kelepet duit rakyat.

      Delete
  4. Cai2 termakan Madey punya tipu muslihat
    Masa dia berkuasa Umno itu parti yg sihat
    Bila tak lagi di takhta, Umno parti yg jahat
    Sbb itulah tua nyanyok ini kita paku pahat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. SASARAN EKAU SENGAJO PH SURUH TUJU PADO TUN M.
      SOBAB EKAU KUTUK TUN M SAMO EKAU KUTUK UMNO.
      ITU PUN EKAU TAK SODAR LAIE KO?
      WAKE UP LA BANGANG..

      Delete
    2. Tun madey tipu kajolla...

      Delete
    3. Umno dulu sihat...umno sekarang pimpinan najib kuat merompak..

      Delete
    4. Umno terlampau nasionalis dan kini menjadi parti kaum dan parti gabungannya juga berasaskan kaum so xrelevan untuk zaman dimana rakyat sudah pelbagai kaum

      Delete
    5. 0927 coghito merompak, poyi semak duit tabung ko ..ado hilang ko .. ni coghito dongeng ko pocayo buek po, jadi bangang ko jang kono temberang tak habih2 asik dek recycle jo coghito tak habih2 .. ko lengok pm tu sonyum memanjang diyo, ekau yo sakit hati napo. poyi tolan ubek deh kalu boto2 kot domam ko jang, samo la sekapal dgn Budin2 ko tu. poyi la mabuk!

      Delete
    6. BILA Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat Berjaya membentuk kerajaan bersama Islam di Kelantan tahun 1990, MCA Kelantan dengan penuh provokatif menganjurkan pesta minum arak di negeri itu.

      Banyak pihak mengira cadangan itu kurang ajar. Kita tidak ingat reaksi Umno. Ia sukakah atau menentang? Sikap Umno penting kerana MCA saudara pentingnya.

      Adakah ia memerlukan permit?

      Jika perlu siapakah yang memberi permit? Poliskah atau perbandaran Kota Bharukah?

      Kerajaan PAS dengan menteri besar Tok Guru yang belum ada pengalaman berkeras tidak mengizinkannya, tetapi MCA berkeras hendak mengadakannya juga. Tiada cara Tok Guru hendak melarangnya melainkan berkata: “Lantaklah ia berpesta sampai pecah perut!”

      Sekonyong-konyong MCA tidak meneruskan.

      Festival yang sama dianjurkan pula di Kuala Lumpur atau di mana-mana di Malaysia yang berperingkat global yang diiklankan terbuka kepada orang seluruh dunia. Berbondong- bondong orang asing hendak datang kerana bersukasukaan ia seperti satu galakan pelancongan buat negara.
      Mungkin MCA teruja kerana ia suatu yang pernah cuba menganjurkannya 27 tahun dulu di Kelantan.
      Dan ia juga satu pe luang baginya berseronok bersama DAP, MIC, Gerakan dan lain-lain. Tiada lain kesempatan MCA dan DAP boleh bermesra. Pesta ini boleh menyatukan semua menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 ini.

      Yang lantang menentang bia sanya PAS. Jika kedatangan rombongan muzik gila yang tidak mengiklankan arak pun ia tentang mati-matian, apa lagi segala macam arak hendak dipromosikan.
      Secara umum umat Islam termasuk Umno rasa tercabar dan mengira anjuran itu suatu yang baik bukan saja kerana cinta Islamnya tetapi ia merosakkan kemanusiaan.

      Hanya orang yang suka kepada lambakan pasaran candu di China semasa penjajah Inggeris masuk ke tanah besar itu dulu suka dengan projek memusnahkan kemanusiaan itu. Memperdagang candu besar- besaran bagi umat China adalah satu tragedi buruk bangsa itu sepanjang zaman.

      Pencabulan Inggeris terhadap bangsa China itu tentunya memalukan kebanyakan bangsa Inggeris di dunia. Mereka wajar mengutuk perbuatan segelintir biadap Inggeris yang datang ke China masa itu.

      Delete
    7. Dato Dr Yunus ADUN Pas Exco Agama tak cakap apa pun. OK je bagi Jamal beli arak borong lagi. Kau je propa lebih. Pas sokong je. Jangan buat cerita palsu.

      Delete
    8. Kebanyakan gerakan memperjuangkan feminisme di negara ini bukan atas dasar golongan teraniaya, sebaliknya menjadi ‘boneka’ yang ditakluk oleh badan-badan asing untuk membawa agenda tersembunyi.

      Ahli Jawatankuasa Biro Luar Negara Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Nurhidayah Ismail berkata, gerakan feminisme juga mempunyai pelbagai jenis tahap keikhlasan yang boleh dinilai dari beberapa aspek.
      "Jika di Malaysia, agaknya tahap keikhlasan yang bagaimana? Tinggi atau rendah? Pertama kita lihat bagaimana gerakan ini hidup.

      "Jika ia hidup atas dasar menerima dana daripada badan-badan luar yang mempunyai agenda tertentu, maknanya tahap keikhlasannya mungkin rendah," katanya dalam forum ‘Sama Rasa, Sama Rata' pada Seminar Fiqh Wanita, Feminisme dan LGBTQ: Nafsu atau Wahyu? di sini, hari ini.

      Daripada itu, katanya, kita boleh menilai sama ada gerakan tersebut benar-benar memperjuangkan hak wanita atau sebaliknya menjadi medium melaksanakan agenda tersembunyi pihak lain.

      "Ia bukan lagi memperjuang tetapi mensabotaj wanita dan Islam itu sendiri. Lihat bagaimana mereka hidup, agenda mereka dan dana yang diperoleh.

      "Mereka sangat pandai menggunakan emosi wanita untuk menarik ramai orang menyokong agenda mereka sehingga kita bersimpati. Tetapi bersimpati itu juga perlu bersifat objektif.

      "Bukan sehingga menghasilkan reaksi yang melawan hukum syariah itu sendiri," katanya.

      Beliau turut merujuk seorang tokoh feminisme menerima anugerah dan pengiktirafan daripada sebuah negara asing, yang secara dasarnya tidak pernah bersikap baik terhadap wanita.

      "Kenapa nak iktiraf dia, sedangkan negara mereka sendiri tidak betul, sebagai contoh Perancis. Mereka sangat menindas wanita muslim.

      "Jika benar mahu perjuangkan wanita, mereka perlu perjuangkan semua. Justeru, kita mesti berhati-hati kerana ada agenda tersirat di sebalik perjuangan itu," katanya.

      Delete
    9. Kami rakyat anti klepet

      Delete
  5. Lalu saya bertanya kepada diri saya adakah Malaysia bumi ini bertuah sudah benar-benar merdeka? Adakah benar anak-anak bumi Malaysia kini sudah betul-betul bebas dari belenggu penjajahan?

    1. Perdana Menterimu dahulu begitu percaya akan keupayaan bangsanya sendiri sehingga sanggup memperjudikan nyawa beliau dengan membenarkan seorang doktor dari kalangan anak tempatan membuat pemindahan pintasan jantung ke atas beliau.

    2. Perdana Menterimu dahulu begitu bangga dengan keupayaan anak tempatan dengan memberi sepenuh kepercayaan kepada anak bangsanya sendiri menerajui projek-projek infrastruktur mega di negara ini tanpa penglibatan orang asing. Plus,KLIA,Putrajaya,ERL, LRT,Monorel,KL Sentral to name a few.

    3. Perdana Menterimu dahulu begitu memberi kepercayaan kepada anak bangsanya sendiri dengan melantik anak-anak tempatan untuk menerajui syarikat-syarikat milik kerajaan dan memberikan sepenuh kepercayaan kepada mereka.

    Itu duhulu tapi kini bagaimana?

    1.Anak tempatan tak tahu apa-apa pasal penerbangan sehingga tiada satu pun yang layak untuk menerajui MAB sehingga dilantik dari kalangan bangsa asing.

    2.Anak tempatan tak tahu apa-apa pasal kereta dan industri Automotif sehingga Ketua eksekutif Proton dilantik dari kalangan bangsa asing.

    3.Syarikat milik tempatan tiada satu yang berkeupayaan untuk melaksanakan projek-projek infrastruktur yang berstatus mega sehingga pelaksana projek ECRL dah ERL master developernya dilantik dari kalangan bangsa asing. Dibangunkan dengan dana asing dan penggerak utamanya dari kalangan bangsa asing.

    4.Anak-anak tempatan tidak pandai mengurus dan menyelenggara aset-aset milik negara sehingga satu persatu aset-aset berharga dan strategik milik negara jatuh ke tangan asing.

    Berdasarkan perihal semua ini adakah kita sudah benar-benar merdeka??

    ReplyDelete
    Replies
    1. BANGGO WALAUPUN MERDEKA KITO NAIK KERETO IMPORT SEMUO. KAYO LA KITO JANG.

      Delete
    2. Kajolla mr Jebon dan Geng Najib habihkan boraih joo..

      Delete
    3. PAS tetap mengutuk tindakan Inggeris di China dulu. Jika ia benci pada pesta minum arak tonggang langgang diadakan di Darul Wasatiah Malaysia, dengan roh Islam yang sama ia benci dengan limpahan candu bagi memusnahkaan kemanusiaan bangsa Cina dulu.

      MCA dan DAP mesti bersama PAS mengutuk anjuran pesta arak itu. Jika MCA dan DAP bersikap terbuka dengan pesta arak itu adakah ia suka dengan pe rang candu terhadap China dulu? Jika ia suka dengan pesta arak itu maka ia seolaholah suka dengan perang candu dulu.

      Bagaimana kalau MCA dan DAP dengan kerjasama pihak di negeri China menganjurkan pesta candu dan samsu di Beijing dan MIC jika minat juga dengan pesta arak itu cari rakan kongsi anjurkan pesta minum todi di Delhi.

      Mungkin candu dan samsu tidak boleh disamakan dengan bermacam jenama arak dari segi kesan kebinasaan segeranya kepada manusia. Memang kesan candu dan dadah itu jauh lebih teruk dari arak, tetapi arak yang dipesta secara halal di pasaran terbuka adalah permulaan kepada madat candu dan dadah.

      Pujangga Inggeris Bernard Shaw pernah ditanya sosialisme dan komunisme. Jawabnya, sosialisme adalah “abc” kepada komunisme. Jika kita setuju komunis itu paksi keganasan dan ancaman, maka so sialis adalah ancaman pe ringkat awal yang perlu diwaspadai.

      Pencarum arak mungkin tidak seteruk penagih candu.

      Tetapi arak adalah memabukkan.

      Pada masa kaki botol tidak sedar diri disumbatkan dadah dan candu ke mulut dan hidungnya atau ditusuk madat itu kepada badannya, maka dia adalah bakal penagih dadah yang berpotensi.

      Arak itu memang ada kebaikan nya. Ketika Islam bermula di Makkah, Quraisy ratarata pengguna arak. Masingmasing ada stok bertempayan.

      Ia tidak diharamkan kerana sekalipun ada kebaikannya, buruknya le bih banyak. Kemudian ada yang solat bercelaru bacaan solatnya. Turun perintah jauhi solat ketika mabuk.

      Sesudah itu barulah arak itu diharamkan sekalipun baiknya ada, tetapi buruk lebih banyak samalah seperti dadah itu ada baik nya tetapi bahayanya ialah di salahgunakan.

      Semua hospital di dunia bukan saja di Las Vegas tetapi di Makkah dan Madinah menggunakan ubat yang ada zat dadah.

      Ia memberi sumbangan penting dalam rawatan. Tetapi dunia seluruhnya berhadapan dengan wabak dadah sebagai ancaman kemusnahan kemanusiaan.

      Sekalipun senjata nuklear memusnahkan seramai-ramai manusia sekali gus – terbunuh dan menderita yang tiada taranya, tetapi senjata itu amat jarang digunakan. Cuma terjadi apabila ada peperangan.

      Akan tetapi dadah sebagai candu yang baru, mengambil masa membunuh mangsanya, baik dalam masa aman atau peperangan.

      Mangsanya merebak ke semua alam bila-bila masa.

      Terbaru gara-gara dadah yang tidak mengenal mangsa, kanak-kanak awal belasan tahun terpengaruh, berpakat membakar sekolah tahfiz di Datuk Keramat, Kuala Lumpur membunuh 21 pelajar al-Quran dan dua gurunya. Yang terbunuh kanak-kanak dan yang membunuh kanak-kanak.

      Kanak-kanak itu belum minum arak, tetapi dadah yang melanda masyarakat kanakkanak pun terlibat.
      Keburukan arak terhadap masyarakat yang tidak mengharamkan arak tidak perlu diceritakan lagi. Tetapi bangsa itu sudah hilang kemanusiannya. Yang cacatnya kemanusiaannya samalah dengan haiwan.

      Haiwan tidak menggunakan otak dan sedia buat apa saja. Macam itu jualah kaki botol.

      Bangsa itu jadi begitu bukan kerana bangsanya dijadikan begitu. Sistem kenegaraan tidak mengira arak itu lebih banyak buruk dari baik, menjadi warga negara itu demikian kemanusiaan. Sekalipun bangsa itu jadi begitu ada juga yang terpuji dalam kalangannya.

      Dag Hammarskjold, setiausaha agung Bangsa-Banga Bersatu pada zaman perang Congo, Perdana Menteri India Pandit Nehru dan Lee Kuan Yew, perdana menteri Singapura di ketahui sebagai puritan, tidak minum arak dan tidak kaki perempuan.

      Yang minum arak tak tahu apa mereka buat.

      Kaki botol berhempas pulas berhenti minum. Amat payah se perti payahnya perokok berhenti merokok. Yang berhenti minum tak boleh lihat orang minum dan ada botol arak.

      Delete
    4. Takpe, orang Islam dah boleh beli arak secara borong dan isytihar di mana-mana tempat dalam Selangor.

      Exco Agama Dato Yunus tak kata apa pun pasal Jamal. Parti Pas lagi. Dah bagi sokongan moral untuk industri arak maju dan cukai arak bertambah.

      Bravo Pas. Exco Agama yang Islamik!

      Delete
    5. Justeru, masuk Oxford atau tidak, bukanlah jaminan berjaya atau tidak. Oxford bukan segala-gala. Namun demikian, jika ada yang terlalu berbangga dengan Oxford, saya harap mereka menghadam beberapa berikut:

      Pertama, belajarlah sejarah Malaysia yang berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu. Jati diri ini tidak boleh dipadamkan dan mesti didendangkan sentiasa. Tujuannya supaya jati diri tidak mati. Jika mati jati diri ini, maka akan keluarlah kenyataan atau pendapat yang pelik-pelik. Inilah yang paling disukai ultra kiasu. Orang inilah yang akan dicanangkan bakal Perdana Menteri Malaysia.

      Kedua, lanjutan daripada itu, kenapa sejarah ini telah melakarkan sebuah Perlembagaan yang meletakkan status Islam, Melayu (bahasa dan hak istimewa) dan Raja di tempat yang tinggi, unsur tradisi yang sangat terpelihara dan mesti dipelihara. Ultra kiasu tidak suka kepada Melayu yang berpegang kuat kepada unsur tradisi ini.

      Ketiga, perbaiki diri meningkatkan jati diri dengan mempelajari ilmu agama agar tidak menjadi jahil. Sekadar boleh sembahyang lima sehari dan menghafal beberapa ayat al-Quran, masih belum cukup. Dalamilah al-Quran dan hadis agar tidak hanyut dengan arus liberal yang semakin mempengaruh dan menghimpit. Jika kita mampu bertahan dan tidak mudah diperalatkan, maka tatkala itu saya tabik dengan keluaran Oxford.

      Keempat, keluaran Oxford mesti pandai berhujah dan mampu untuk berhadapan serta menundukkan sifat ultra kiasu yang wujud pada rakyat Malaysia. Antaranya, dalam kalangan anggota akhbar berbahasa Inggeris yang menggunakan lambang bintang dan akhbar Cina yang rasis. Akhbar ini dan ketua pengarang sangat bahaya. Mereka membawa agenda ultra kiasu dan liberal, yang mahu menjadikan negara ini Malaysian Malaysia, sekular, liberal, berpesta arak dan judi, serta tidak ada lagi jati diri dan identiti Melayu dan Islam.

      Akhirnya, saya merayu kepada rakyat Malaysia, supaya menilai seseorang bukan berasaskan kepada kelulusan atau Oxfordnya. Tetapi nilaikan melalui neraca iman dan takwa. Dalam kata lain, mempunyai attitude dan aptitude positif yang boleh membawa negara ini ke arah lebih baik serta berjati diri. Dapat menjaga rakyat dan negara ini berpaksikan kepada perlembagaan yang menjadi tunggak kehidupan bernegara.

      Delete
    6. Dalam islam yang halal jelas yg haram jelas
      Akan tetapi kita tak boleh memaksa non muslim mngikut kita penerangan khusus pd mereka utk mreka fham dan kita tunjuk akhlak yg baik agar mereka tertarik.tapi andai pemimpin klepet apekah hukumnya?adakah dibolehkan?

      Delete
  6. Bila Boboi kena cantas, hati Matdey hancor
    Terasa diri dan keluarga spt panas melecor
    Dia dah tak peduli, maruah negara dia lacor
    Diperguna cacai rahsia negara pun dibocor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cash is King melangkah setapak lagi - Cash itu tuhan...!

      Na'uzubillah

      Delete
    2. ELEH TAKAT ROSMAH BUEK OPIS KEK PMO NAK RAHSIO KUNON..APO EKAU INGAT RAKYAT MESIA BUDOH? TAK TAU NAJIB TUN RAZAK PRESIDEN UMNO TAKUBIN?

      Delete
    3. Bangang kah kah ni berpantun pula.

      Delete
    4. Yup anon cash is the king adalah satu mahzab dinamakan materialistik

      Delete
    5. Mereka minum juga. Sedang arak ada di mana-mana. Kerajaan kata, pesta itu diharamkan.
      Ada tanda-tanda ia dilarang bukan kerana buruknya lebih banyak dari baik, tetapi ia boleh dijadikan tempat mengedar dadah. Betapa arak itu haram dari segi Islam dan Islam agama persekutuan tidak dijadikan keutamaan melarangnya.

      Yang amat ditakuti kerana ia peluang dadah bebas diedar.

      Memang dadah lebih te ruk dari arak, tetapi arak adalah punca semua maksiat. Pembunuh tak semestinya berzina dan kaki botol. Penzina tak semesti minm arak dan membunuh.

      Tetapi pemabuk arak, boleh membunh dan berzina.Apa lagilah rompak dan rasuah.

      MCA boleh anjur bersama pesta arak di Malaysia jika ia jamin semua pengundi menyokong BN, tetapi Beijing tak akan benar lagi candu dipasarkan.

      Delete
    6. HIMPUNAN aman Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal, Terengganu ternyata satu-satu nya himpunan paling ber sejarah dan terbesar buat PAS yang telah meng himpunkan ratusan ribu ahli dan penyokongnya seluruh Malaysia.

      Banyak yang diperkatakan tentang kejayaan majlis berkenaan tetapi yang pa ling penting adalah ia memberi penegasan dan isyarat bahawa PAS sudah men capai kedewasaan dan kematangan sebagai sebuah parti Islam.

      Perjuangan nya diiktiraf dunia dan ia konsisten dalam memperjuangkan Islam demi menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar.

      Kini rakyat Malaysia sudah terlalu sedar dan faham bahawa dalam isu-isu berkenaan Islam, PAS lah yang akan sentiasa ke ha dapan dan boleh diharapkan terutama di zaman yang serba mencabar ini.

      Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang malah menegaskan dalam pidatonya di majlis berkenaan bahawa: “Per kara yang baik (makruf) kita boleh bagi kerjasama, (te tapi) perkara yang tidak baik (mungkar) kita perlu beri amaran. Ini adalah contoh istiqamah kita.”

      Di sinilah asas yang memisahkan antara PAS dan DAP.

      PAS dan parti se kular ultra liberal se umpama DAP, pasti akan ber tembung dan berlawanan dari segi dasar dan prinsip perjuang an. Dan terbukti hari ini setelah PAS tidak terikat dengan sebarang jenis kerjasama dengan DAP, parti yang tidak dapat menerima sebarang bentuk tuntutan dan perjuangan Islam itu menjadi semakin liar dan bersungguh mahu mengasak doktrinnya ke pada rakyat kebanyakan.

      Bagi DAP, Malaysia dan rakyatnya perlu berfaham an liberal dan agama perlu diletak sebagai satu aspek ritual semata-mata dalam kehidupan.

      Ia tidak wajar diseret dan dibabitkan dalam sistem hidup ber kerajaan dan bernegara.

      Perundangan Islam, sistem pendidikan Islam, sistem kewangan Islam dan lain-lain dikira sebagai satu penghalang dalam pembentukan sebuah ne gara Malaysia yang sekular. Bagi mereka sesuatu agama itu tidak boleh menjadi be gitu berpengaruh sehingga menentukan keputusan ke rajaan. Bagi mereka ke semua agama-agama ini ada had dan tempatnya.

      Menghadkan agama sebagai amalan peribadi dan tidak mempengaruhi dasardasar kerajaan bagi mereka akan memberi jaminan hak dan kebebasan buat semua.

      Bagi mereka tiada satu agama atau kepercayaan boleh mempengaruhi dasar dan sistem kerajaan. Islam letaknya di masjid, begitu juga Buddha dan Hindu di kuil serta Kristian di Gereja.
      Itulah sebenarnya impian dan perjuangan mereka.

      Delete
    7. PAS jika dilihat dari satu sudut telah mengabaikan dakwah dalam berpolitik dan hanya bertegas dalan perkara yg membawa keuntungan politik dunia. PAS bukan lagi mendokong islam secara total, tetapi dlm situasi tertentu dilihat lebih kepada perjuangan duniawi.

      Dlm satu kisah diriwayatkan bahawa nabi saw menangis bila melihat jenazah seorg yahudi diusung melintasinya. Sahabat bertanya kenapa beliau menangis. Nabi saw menjawab beliau telah terlepas peluang untuk berdakwah kepada yahudi yg diusung tadi.

      PAS perlu bertanya kepada mereka sendiri apakah sebenar tujuan mereka dlm memburuk burukkan DAP. semestinya DAP yg rata ratanya kafir termasuklah juga MCA dan MIC, atau mana mana yg tidak berugama islam akan menentang sebarang penekanan unsur islam terhadap mereka, tetapi adakah penentangan itu sampai ketahap dimana dakwah tidak perlu disampaikan dan senjata perlu diangkat utk menyelesaikan masalah tersebut? Secara peribadi saya berpendapat disinilah kegagalan sebenar PAS yg perlu diambil berat oleh mereka didlm PAS tentang tujuan sebenarnya mereka berpolitik. Sekiranya mereka mencontohi jujungan besar kita, nabi Muhamad saw, kemungkinan apa yg berlaku sekarang tidak akan mengambil tempat.

      Org kapir perlu didakwah, tetapi org islam yg melakukan kesalahan perlu dihukum. Itu yg sepatutnya pas lakukan.

      Delete
    8. Orang yang bongkak dan sombong tidak mahu sekal-kali mengalah. Lantaran sikap sedemikan apa sahaja yang tidak dapat diterima akalnya akan ditentang dan dimusuhi.

      Tapi tak mengapalah. Mungkin bongkak dan sombong telah naik ke kepala sehingga menganggap ia sahaja yang hebat dan besar. Setinggi-tinggi tupai melompat ke dada bumi jua ia akhirnya rebah dan tersembam.

      Takkanlah Ng Suee Lim ADUN Sekinchan mahu menerima dapatan Merdeka Centre atau mana-mana dapatan dan penemuan kiranya ia tidak menyebelahi beliau dan partinya.

      Tsunami Melayu yang dikatakan oleh badan bebas itu dijangka memihak PAS PRU 14 ini dinafi Ng mentah-mentah tanpa hujah dan sebaliknya beliau mendakwa pula bahawa tsunami itu kononnya akan membawa orang Melayu mengundi PH dan partinya.

      Soalnya dalam situasi politik hari ini dengan Islam tertekan, dicabar dan ditentang terang-terangan jika diberi peluang antara PAS dan DAP serta sekutunya mahukah orang Melayu menolak PAS dan mengangkat Suee Lim dan PH?

      Suee Lim saya yakin tahu tetapi ego bongkak dan sombongnya memaksa beliau ketawa besar walaupun hatinya menangis di dalam.

      Kalau DAP punya beberapa set gendang maka yang paling kuat buyinya sudah tentulah Suee Lim dan menarilah sekutu-sekutunya ikut paluan gendang beliau.

      Tsunami Melayu kelak bukanlah tsunami emosi tetapi tsunami kesedaran dan keinsafan. Ia mampu mencetuskan perubahan dan dalam situasi hari ini orang Melayu tidak akan membiarkan agama dan masa depannya tergadai.

      Tsunami Melayu itu nanti Tsunami Hijau dan ia akan membasuh tanahair kita dengan kesejahteraan Islam bersih dari mereka yang mahu mengancam, mengkhianati dan menghapuskannya.

      Sekinchan PRU14 milik PAS dengan bantuan Tsunami Hijau!

      Delete
  7. Depa dah goyang dengan penangan Shafie Apdal di Sabah. Pukat besar dah mula ngap jerung-jerung. Dulu bukan main lagi kutuk Warisan parti lampin pakai buang. Sekarang dah gerun tahap dewa. Menggeletar ketakutan...kah kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana itu rang undangundang( RUU) 355 di tentang habis-habisan walaupun ia sebenarnya sekadar memperkasakan Mah kamah Sya - riah dan perlaksanaan nya pula sekadar ter pakai ke atas rakyat Malaysia yang beragama Islam sahaja. DAP tahu, sekira nya RUU itu diluluskan ia seakan memberi muka dan kedudukan pada Islam. Ini mengancam sebuah ne gara Malaysia sekular yang mahu mereka impikan. Isu “pesta arak” yang asalnya ditolak oleh pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) merupa kan satu lagi contoh nyata dalam hal ini.

      DAPlah yang ber sungguh menawarkan agar program berbentuk me lampau ini dibawa ke Se langor setelah ditolak DBKL. Bagi me reka berpesta arak seumpama itu adalah hak masyarakat bukan Islam yang perlu dipatuhi semua pihak ter utama masyarakat Islam dan pihak kerajaan. Tetapi sebenarnya DAP mahu menguji sejauh mana kekuatan politik PAS.

      PAS dan beberapa NGO serta badan-badan Islam menentang penganjuran program ini bukan ke rana mahu menarik hak masyarakat bukan Islam te tapi mahu memberi amaran bahawa amalan atau budaya melampau sebegini perlu dibendung dari mempengaruhi masyarakat dan juga bagi menghalang penglibatan orang Islam dalam peringkat-peringkat tertentu.

      Pesta sebegini ha nya akan mencemar status Islam sebagai agama Persekutuan.

      Tetapi DAP pastinya akan terus mengasak dan mencabar PAS kerana bagi me reka perjuangan PAS itu meng ancam survival politik mereka.

      Para pengundi khususnya rakyat Melayu yang ber agama Islam perlu sedar betapa besarnya ancam an DAP terhadap status quo negara kita pada hari ini. DAP menjuarai sistem meri tokrasi, di mana hak mutlak diberikan ke pada me reka yang layak tanpa ada pertimbangan khas dari segi hak keistimewa an dan seumpamanya.

      Maka pengundi perlu bersedia menanggung risiko masa depan yang tidak me nentu apabila mereka berkuasa se hingga ke peringkat Putra jaya.

      PAS sangat faham dan akur akan tuntutan dan keperluan masyarakat berbagai- bagai kaum dan agama di Malaysia, kerana PAS telah berpolitik sejak sebelum merdeka lagi, ketika parti- parti lain di barisan pembangkang belum pun wujud.

      Dan PAS juga sedar asal-usul negara ini dan kedudukan Islam, Raja-raja Melayu serta keistimewaan masyarakat Bumiputera yang perlu dilindungi selain membela nasib dan kebajikan semua.

      Kerana itu menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 nanti, rakyat Malaysia perlu sedar bahawa me reka perlu berhati-hati dan ber waspada dalam membuat pilihan. Jangan ter pengaruh dengan individu dan kum pulan populis yang pe murah dengan janjijanji palsu yang ditaburkan semata-mata untuk menaikkan anasir-anasir seumpama DAP dan sekutu nya ke tampuk kuasa.

      Pemilihan perlu dibuat dengan penuh kesedaran dan pemikiran jauh. Jangan dibiarkan keputusan dipengaruhi emosi apalagi logik akal yang terpisah dari ikatan akidah dan keimanan.

      Yang tempang dan yang pincang itu perlu diubah. Itu fakta yang diakui semua, namun bukan dengan cara menaikkan pihak yang le bih mungkar yang cenderung mengetepikan pertimbangan agama.
      PAS berterusan istiqamah membawa mesej bahawa rak yat perlu kembali kepada ajar an Islam untuk memperbaiki kehidupan yang ada pada hari ini dan menamatkan apa sahaja penentangan dan cabaran yang ada terhadap ajaran-ajaran Islam.

      Kesejahteraan yang berkekalan hanya dapat dibawa oleh Islam. Fastaqim 2.0 memberikan isyarat bahawa seluruh jentera PAS sudah bersedia untuk memikul amanah membawa Malaysia keluar dari penderitaan dan kesengsaraan hari ini dan melenyapkan apa sahaja api yang mahu memadamkan cahaya

      Delete
    2. Dah bertahun modal politik Hudud dan kini RUU355.

      Yang mengandung dah beranak, yang muda dah tua, yang rambut hitam dah jadi uban, yang bini satu dah tambah empat, yang bercucu dah ke liang lahad, yang bekerja kerajaan dah nak dekat pencen, yang kerja sendiri dah lebih 10 kali tukar kerja, yang dulu kuli dah naik jadi manager, yang dulu sihat tiba-tiba sakit jantung, yang dulu setia wala dah ramai masuk AMANAH.

      Tapi Hudud dan RUU355?

      Masih lagi tersorok di bawah celah kangkang bawah jubah labuh Tuan Guru Hadi Awang.

      Delete
    3. Pengarah Islamic Renaissance Front (RF) Dr Ahmad Farouk Musa mendakwa pihak berkuasa meneruskan usaha mereka dalam menyekat cara umat Islam di negara ini berfikir, susulan pengharaman tiga buku terbitan NGO Islam itu.


      Tiga buku tersebut adalah "Islam Tanpa Keekstreman: Berhujah Untuk Kebebasan" oleh sarjana Turki Mustafa Akyol, dan dua buku yang memuatkan koleksi artikel suntingan Ahmad Farouk, "Wacana Pemikiran Reformis 1" dan "Wacana Pemikiran Reformis 2".

      "Mereka (pihak berkuasa) secara asasnya cuba menyekat bagaimana orang Melayu patut berfikir. Jika kami tidak menterjemah buku (Akyol) kepada bahasa Melayu (daripada bahasa Inggeris), mungkin buku itu masih (tidak diharamkan).

      "Ia diharamkan kerana diterjemah ke bahasa Melayu. Mereka mahu mengawal minda orang Melayu di negara ini," katanya kepada Malaysiakini di sekretariat IRF di Kuala Lumpur, hari ini.

      Buku Mustafa yang diterjemahkan daripada “Islam without Extremes: A Muslim Case for Liberty” yang diterbitkan pada 2011 diharamkan sebaik selepas beliau sendiri dipanggil Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan ditahan di lapangan terbang, ekoran program syarahannya yang dianjurkan IRF akhir bulan lalu.

      Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid hamidi berkata, buku itu bertentangan dari segi fakta dan berisiko menjejaskan keselamatan negara jika disebarkan.

      "Mereka langsung tidak menulis surat kepada kami berhubung pengharaman itu, kami hanya dapat tahu dari akhbar," katanya.

      Selain pengharaman buku, IRF juga bertembung dengan JAWI di mahkamah.

      Ahmad Farouk didakwa "bersubahat" di bawah Seksyen 43 Akta Jenayah Syariah 1997, dipercayai berkaitan dengan peranannya sebagai penganjur program pelancaran buku dan syarahan Mustafa.

      Mustafa didakwa "mengajar agama tanpa tauliah", seperti yang termaktub dalam Seksyen 11 akta sama.

      Perlu dana RM75,000

      Dengan bantuan peguam Rosli Dahlan dan Khoo Gan Huat yang menawarkan khidmat secara percuma, IRF memfailkan semakan kehakiman bagi dakwaan syariah dan juga pengharaman buku itu.

      Bagi menanggung kedua-dua tindakan itu, Farouk melantik Freedom Fund bagi memulakan usaha pengumpulan dana orang ramai.

      "Matlamatnya untuk meraih RM75,000. RM5,000 untuk kemungkinan denda terhadap Farouk, jika beliau tewas di mahkamah syariah. Bakinya untuk proses pembelaan dan semakan kehakiman," kata ahli jawatankuasa kerja Freedom Fund Wong Chin Huat.

      Wong berkata, mereka bersetuju untuk menyokong "pejuang hak asasi manusia" seperti Farouk kerana kebebasan sivil yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan kini dalam ancaman.

      "Kita tidak boleh membiarkannya berlawan seorang diri," katanya kepada Malaysiakini.

      Sumbangan boleh dibuat kepada FF Resources PLT melalui pemindahan bank ke akaun CIMB (no akaun:8007518164). Kod SWIFT adalah CIBBMYKL dan penyumbang diminta menyatakan "Farouk Musa" pada ruangan keterangan atau rujukan.

      Delete
  8. Najib patut dihantar berkursus senula...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xyah nk kursus bagai pas pru jiban nie hntar g ke laut jer

      Delete

    2. KEBERADAAN lebih kerap di masjid pada 'usia tua' sekarang ini, memberi peluang kepada saya berkenalan seterusnya merapati golongan 'agamawan' seperti ustaz, imam, bilal malah tenaga pengajar dan pelajar tahfiz.
      Daripada perhubungan seperti inilah seorang mudir sebuah pusat tahfiz mempelawa saya menjadi guru bahasa Inggeris dan Matematik. Sehubungan itu sejak 2006 sehingga kini saya mengajar di pusat tahfiz berkenaan setiap Ahad dari jam 11.00 pagi hingga ke azan waktu zuhur.
      Ertinya sudah lebih 10 tahun saya yang bukan ustaz ini, mengajar di sebuah pusat tahfiz. Apabila timbul isu panas mengenai pusat dan pelajar tahfiz sekarang ini, terpanggil untuk saya mencoretkan sesuatu yang diharapkan dapat sedikit sebanyak menarik perhatian dan menjentik hati anggota masyarakat daripada serendah-rendah kedudukan sehingga kepada pemimpin nombor satu negara.
      Saya membuka celoteh dengan mengungkapkan kembali ingatan sang ustaz yang membuka hati saya mengajar di pusat tahfiz. Katanya, kalau kamu tak mampu menghafal al-Quran (kerana pelbagai faktor termasuk sudah tua), jadilah orang yang membantu untuk melahirkan hafiz dan hafizah. Kalau kamu ada duit dan harta yang banyak berilah sumbangan, kalau kamu tak ada duit 'sedekahkanlah' kudratmu hatta menjadi tukang masak pun tak apa...janji kamu ada 'saham' dalam melahirkan penghafaz al-Quran; kalau tak mampu pun doakanlah anak-anak ini tetapi janganlah kamu menjadi penghalang, pengacau dan perosak...
      Katanya lagi, jika kamu tak boleh jadi hafiz, usahakan agar anak kamu boleh, kalau tak cucu kamu...berdasarkan hujah inilah, saya pada tahun 2006 itu juga memasukkan seorang anak lelaki saya yang ketika itu dalam tahun 5 ke pusat tahfiz...itu pun pada peringkat percubaan, pada cuti sekolah. Alahai selepas beberapa hari, anak saya 'cabut'...heboh saudara-mara bercerita mereka 'berjumpa' anak saya berjalan kaki pulang ke rumah dengan 'mengendong' bantal putih dan barangan lainnya.
      Saya gagal 'menyekolahkan' anak saya di pusat tahfiz, jadi tahniahlah kepada ibu bapa yang berjaya 'memujuk' anak-anak ke institusi ini! Sebagai guru, ketika mengajar, sekali sekala saya merenung wajah anak-anak tahfiz saya. Terasa sejuk di hati...ada sinar di wajah mereka...insya-Allah mereka menjadi harapan penyelamat agama, bangsa dan negara pada masa hadapan ketika zaman 'gerhana' yang 'penuh pancaroba' sekarang ini.
      Tetapi sedarlah semua, kanak-kanak adalah kanak-kanak. Tidak kiralah pelajar tahfiz atau apa...dada-dada mereka daripada pelbagai latar belakang ini masih kosong...mereka perlu dididik dan dibentuk ke arah menjadi insan mulia...ya mereka bukan malaikat...benar ketika berada di majlis-majlis keraian seperti kenduri kahwin dan pertandingan nasyid, mereka 'bagaikan malaikat' dalam jubah putih bersih; itulah yang sering dilihat masyarakat.
      Tetapi dalam persekitaran tempat belajar dan tinggal (seperti yang saya lihat dan alami), pelajar-pelajar tahfiz saya macam kanak-kanak lain. Ramai baik-baik belaka, namun ada yang nakal dan sebagainya, jadi perlakukan mereka pelbagai...ramai yang penuh 'konsentrasi' (baik-baik saja kelakukan mereka) namun ada juga yang tidur, ada membaling pemadam ke arah rakan, ada yang 'memekak', ada yang menendang rakan malah ada yang meludah ke luar tingkap ketika cikgu (sayalah tu) sedang mengajar!
      Jadi kesimpulannya 'apa' wahai pembaca? Ya, kita semualah, terutama ibu bapa, ustaz, guru (termasuk saya) yang perlu mendidik kanak-kanak ini. Tegur, bimbing, ajar dan terus ajar dengan ikhlas sehingga mereka menjadi anggota masyarakat berguna (ya mereka bukan malaikat) manakala kita terus menabur bakti sehinggalah detik kita masuk kubur!

      Delete
  9. Kelemahan rakyat majmuk di M'sia adalah sentimen ketuanan Melayu, sentimen Islam...
    Konon berjuang utk tinggikan syiar Islam.
    Guna Islam utk kepentingan peribadi.
    Bilangan jemaah solat fadhu di masjid2, banyak itu juga.
    Tak bertambah pun bilangan safnya.

    Ketahuilah...
    Manusia2 yg sebati kehidupannya dgn menindas, menzalimi, bersalahlaku, tidak punya etika, tanpa akhlak & keperibadian yg baik... mereka itulah juga manusia yg tidak yakin dgn kewujudan Allah, tidak yakin dgn kekuasaan Allah, tidak yakin dgn hari kebangkitan semula, tidak yakin dgn hari pembalasan.

    Perlu kpd pengekalan kuasa.
    Demi itu, sanggup bermati2an.
    Gasak jer tanpa peduli pahala dosa.
    Matlamat menghalalkan cara.
    Pada mereka, segala2nya adalah di bawah kawalan mereka, berlaku di bawah kuasa mereka & merekalah "penentu" utk segala2nya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnye buncitkan perut pemimpin umno...

      Delete
    2. Bukan kelemahan rakyat semata mata akan tetapi manipulasi politik jiban dan lebai yg memainkan sentimen perkauman dan agama utk raih sokongan dlm islam tidak ada konsep ini yg ada tnjuk dahulu akhlak yg baik dan berdakwah itu asas utama dlm islam

      Delete
    3. SEMUA sedia maklum, kita tak boleh larang bukan muslim minum arak. Malah ada yang anggap ia sebagai salah satu budaya mereka. Dalam majlis perkahwinan, keraian dan pelbagai acara, arak bagaikan menu wajib.

      Tapi harus diingatkan, arak bukanlah minuman yang bagus. Tanyalah sesiapa pun. Tiada siapa yang tampil kata arak bagus untuk kesihatan dan sebagainya.

      Kalau mahu cepat jahanamkan jantung dan buah pinggang, minum arak adalah cara terbaik.

      Kalau nak rosakkan otak dan sel-selnya, arak jugalah ‘penawarnya’. Kalau nak cepat mati pucuk, arak jugalah yang patut didahulukan.

      Agama Islam melarang keras pengambilan ‘kencing syaitan’ ini. Sehingga Nabi s.a.w. pernah memberi pedoman bahawa sesungguhnya arak itu adalah ibu kejahatan.

      Minuman ketagih itu boleh menyebabkan berlaku pergaduhan, kerosakan akh lak dan membangkit sifat naik angin.

      Kemalangan juga sering berlaku akibat mabuk. Kalau sendiri yang maut tidak mengapalah. Tetapi selalunya yang tak berdosa pun menjadi mangsa korban.

      Namun seperti yang saya sebutkan di atas, larangan minum arak hanya terpakai kepada orang Islam.
      Yang bukan beragama Islam bebas meminumnya. Asalkan tidak menyusahkan orang lain, tidak mengundang bahaya dan tidak dilakukan secara terbuka di khalayak umum.

      Masalahnya, pesta-pesta arak yang dibuat juga melibatkan pengunjungpe ngunjung Muslim.
      Walaupun ada peruntukan undang-undang untuk menyekatnya, tetapi berkuatkuasakah?

      Tanda akhir zaman Antara tanda-tanda akhir zaman ialah apabila arak berleluasa dan mudah didapati. Kalau tak dicegah, jangan menyesal jika bala Allah menimpa.

      Kalaulah nak tarik pelancong sebagai alasan untuk menghalalkan pesta arak, ini bermakna kita reda untuk jadikan arak sebahagian dari memori ‘indah mempersona’ mereka semasa mereka di sini, Malaysia...

      Maka akan keluarlah dia log seumpama ini, “hey, ingat tak semasa kita di Malaysia, kita minum arak sepuas-puasnya sampai tak ingat dunia. Wah, sesungguhnya saya rindu suasana girang semasa minum arak di Malaysia!” (sila baca mengikut nada terjemah).

      Kita mahu pelancong pulang bawa kenangan indah seperti keindahan flora dan fauna, budaya timur yang kontemporari, kemesraan rakyat dan keharmonian negara. Bukan arak!

      Kita nak promosikan cendera hati kreatif buatan tempatan, makanan lazat yang menyelerakan, dan semua yang baik-baik.

      Bukan kenangan bersama arak!

      Kepada yang beragama Islam, ingatlah, minum arak adalah antara dosa- dosa besar. Termasuk dalam kesalahan Hudud.

      Menghidangnya juga berdosa besar, walaupun tak minum. Sila jauhi arak. Jika degil, sila meninggal.
      Kepada yang bukan ber agama Islam, silakan memilih untuk teruskan atau tinggalkan. Itu hak anda. Galakan pun bukan, lara ngan pun tidak. Terpulang.

      Tapi kalau nak minum pun, janganlah sampai berpesta.
      Bukankah Islam agama rasmi di negara ini.

      Delete
    4. Ini tazkirah ringkas kepada Exco Agama di Selangor.

      Tahniah ADUN PAS yang belum ada respon dengan pembelian arak secara borong oleh orang Islam dan boleh dibuat secara terbuka di Selangor.

      Ini sikap toleransi kepada industri arak dan meningkatkan cukai arak kepada negara. Mungkin lebih ramai umat Islam boleh beli arak secara borong selepas ini??

      Delete
    5. Aktivis sosial, Siti Kassim mempertikaikan kenapa ada wakil Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) mempersoalkan tindakannya termasuk dalam isu pesta arak yang menjadi kontroversi baru-baru ini.

      “Kenapa tiba-tiba PPBM mahu jadi hero? Everybody must respect each others,” katanya seperti dilaporkan sebuah portal hari ini.

      Peguam itu berkata demikian sebagai reaksi terhadap teguran Exco Armada PPBM, Mohd. Ashraf Mustaqim yang mahu Siti Kassim bersikap rasional dan menghormati sistem demokrasi di negara ini.

      Sebelum itu, Siti Kassim mempertikaikan tindakan sekumpulan ahli-ahli Armada yang membantah penganjuran pesta arak kepada kerajaan Selangor dan kemudiannya Ashraf mempertahankan tindakan mereka atas dasar demokrasi.

      Walaupun kerajaan Selangor dibawah kepimpinan PKR yang sekutu dengan PPBM namun amalan membantah sesuatu perkara bukan satu kesalahan dalam negara mengamalkan demokrasi.-

      Delete
  10. That is so very true! I could not have said it any better. That is what malaysia really need! We need to have check and balance so that whoever is taking over the administration, would not simply do whatever they damn well pleased. Had malaysia was alternately administered by more than one party, all that mega scandals, corruptions and abusing of power would not have taken place. Malaysia would have progressed further than what we are now. We are probably not that far away from Japan or South Korean. With all the natural resources that we are churning out, we probably would have been steps ahead of Singapore in many areas.

    With all that hanky panky nonsense that umno is throwing at us now, the time is just about right for Pakatan to steps in and show umno how this country should be run. Let us all make this happen, and show dumno the door!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH LER KO BAPOK MACY....HARI-HARI DOK MEROYAN....

      Delete
    2. Apa?? Bapak kau bapok? Abis tu kau anak siapa????

      Delete
    3. Aku tengok Mesyuarat Amno Sungai Besar Selangor pun sewa Dewan SJKC! Ini baru betul punya haru. Asyik nak free je...

      cuba anak kau orang nak ambik free boleh?

      Delete
    4. Peguam dan aktivis Siti Kasim sehingga hari ini konsisten dengan pendiriannya yang orang Melayu dan Islam tidak seharusnya membantah sebarang acara yang membabitkan minuman keras, memandangkan mereka tidak pernah dipaksa untuk menyertainya.


      Baginya, isu tersebut bukan sangat tentang penganjuran acara itu sendiri, sebaliknya hak orang bukan Islam sebagai warganegara.

      "Ini tentang hak rakyat Malaysia yang bukan Melayu dan Islam. Bukannya ada paksaan kepada orang Melayu untuk pergi minum

      "Mengapa kita nak tindas hak mereka yang dibenarkan di sisi undang-undang? Jika ia pesta dadah tentulah kita bantah, sebab ia haram dan salah di sisi undang-undang," katanya ketika ditemui di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hari ini.

      Penganjuran dua acara melibatkan minuman keras - Better Beer Festival 2017 dan pesta makanan dan minuman Jerman - terus menjadi polemik.

      Pihak yang membantahnya berkata ia tidak menghormati sensitiviti orang Melayu dan status Islam sebagai agama persekutuan, manakala pihak yang menyokongnya menggunakan hujah ia adalah hak warga.

      Namun, Ketua Wanita Parti AMANAH Negara (AMANAH) Dr Siti Mariah Mahmud sebelum ini berkata, pesta tersebut dibantah kerana ia merupakan satu bentuk promosi kepada minuman keras, bukannya bertujuan menyekat hak warga bukan Islam.

      Siti Kasim berkata lagi, isu tersebut telah dipolitikkan sesetengah pihak bagi mengalihkan perhatian rakyat daripada isu negara yang lebih penting.

      Katanya, ia terbukti apabila acara seumpama itu sudah diadakan sejak dulu, namun tidak menerima bantahan seperti hari ini.

      "Kenapa sekarang tiba-tiba (ada pihak) ingin menjadi juara agama?

      "Saya harap rakyat Malaysia sedar, ini bukan sebab kita orang Melayu (lalu) terlalu sensitif. Orang Melayu bukan bodoh dan senang dipermainkan," katanya lagi.

      Delete
  11. UMNO masih belum sedar, mereka semuanya masih bermimpi.
    Negara ini telah di perintah oleh Pakatan Rakyat bermula 16 sept 2008.
    Najib cuma tanggung tugas PM yg sepatutnya disandang oleh Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud ko tu puppet ko? ... dah tu one m db tu ko kato mcm2 ... dah tu mcm mano puppet boleh gerak kan one m db tu ... Anwar pulak ko sobut ... kan mantan yg sumbekkan diyo dlm jel sampai keduwo kali pulak tu. ko ni agak2 la nak komen. samo la dgn Budin2 apo nak jadi ko ni jang.

      Delete
    2. Najib puppet rosmah..

      Delete
    3. Selama dua jam pada tengah hari tadi, lima anggota Pemuda AMANAH Nasional berkumpul di luar pusat membeli-belah Sogo di Kuala Lumpur, bagi mengagihkan lebih 100 risalah berhubung demonstrasi antikleptokrat pada 14 Oktober ini.


      Ketua Pemuda AMANAH Wilayah Persekutuan, Nik Abdul Razak Nik Mohamad yang mengetuai usaha itu kemudiannya mengakui pada Malaysiakini yang sambutan terhadap kempen mobilisasi mereka adalah hambar.

      Ia di saat mereka hanya mempunyai masa seminggu lagi sebelum himpunan yang mensasarkan 100,000 hadirin itu berlangsung.

      "Sejujurnya, respon tidak terlalu hebat jika dibandingkan dengan himpunan Bersih 5 yang lalu.

      "Usaha mobilisasi kali ini tidak di tahap optimum," katanya ketika mereka bersiap untuk pulang, kira-kira jam 4 petang.

      "Kami tidak pasti sebabnya...ramai ahli politik veteran yang menyokong himpunan ini. Barangkali isunya mudah sahaja, iaitu jenama," katanya merujuk kepada nama himpunan itu - "Sayangi Malaysia, Hapus Kleptokrasi".

      Namun nadanya tidak berputus asa, dan menambah pihak penganjur akan terus berkumpul dan mengedarkan risalah di beberapa lokasi lagi di sekitar Kuala Lumpur pada setiap hari sehingga 13 Oktober ini.

      Turut menyertai program itu tadi adalah Yub Mahmud dari Padang Terap, Kedah.

      Delete
    4. 12:14...

      That was quite blunt the way you put it.

      How about Najib is Rosmah's proxy where she controls everything right from the PMO & Finance Ministry. That's why Najib is the only PM in the world who never ever relinquish Finance Minister's post...and the person behind the curtain is Rosmelda MaRAKUS herself....!!

      Delete
  12. YAAAAAAAAAAH UMNO mESTI DIKALAHKAN,By hook or by crook,sepecis yg menyangkakan malaysia ni mak bapaq diorng punya...

    Tiada umno GST/RASUAH/Gerombolan jamal jamban/queen control..guna harta rakyat macam makbapaq punya..

    AKAAAAAAAAAAAN PUPUS..LONG LIVE RAKYAT..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gantikan dgn Mat Sabu.
      Sbb dia pandai bersuara spt bapak ungka.
      Nanti dpt tambahan pengikut dari spesis ni

      Delete
    2. HE...HE...HE....MAT SABUN...ELOK JUGAK TU...NANTI MANDI BOLEH DAPAT SABUN FREE...KIH...KIH...KIH...

      @@@@AMANAH SANGAT KE MAT SABUN NI...BADUT SARKIS...

      Delete
    3. Gantikan najib dengam Jamal jamban ato Mat Maslan....setuju?...

      Delete
    4. Usaha edaran risalah di tempat lain juga turut berhadapan cabaran yang sama.

      Pemuda AMANAH yang ingin mengedarkan risalah di pasar raya Tesco di Melaka ini gagal mendapat kebenaran pemilik premis.

      Ketika berpindah ke lokasi berdekatan, hujan turun dan mengganggu program mereka.

      Ketua Pemuda AMANAH Melaka Adly Zahari memberitahu Malaysiakini, yang secara keseluruhan pendekatan terhadap himpunan tersebut menjadi salah satu punca sambutan yang hambar.

      Adly berkata, tidak seperti Bersih 5 yang lebih agresif dan bersifat "menyerang", himpunan anti-kleptokrasi lebih kepada "pesta".

      Berhubung kritikan yang risalah yang diedar tidak menarik dan gagal membangkitkan tujuan penganjuran himpunan, beliau berkata ia direkabentuk bagi memberikan maklumat dan mendidik rakyat tentang isu 1MDB.

      Terdahulu, timbalan pemuda AMANAH Nasional merangkap pengarah teknikal himpunan Faiz Fadzil menyuarakan kerisauan sama berhubung kurangnya respon terhadap himpunan itu yang akan berlangsung Sabtu ini.

      Delete
  13. Budin pun tahu dah ...cor semak dibawah ni,

    Best Seller Pertama (2011) - Najib Perdana Menteri Terakhir ...

    sobab dari ngajo M'sai togobet pada ngajo yo dikembalikan mako akan togobet la nanti sistem
    kekhalifan lopeh Najib ni nanti

    kedatangan junujungan bosa DYMM berdarah terus
    kepado Junjungan bosa baginda rasulullah.

    mudah2an dopan kito saksikan live diyo datang
    sorang diri terus tertabal dan bermula la sistem ini
    mondominan duniyo sejagat.

    tungguuuu jo ja la sampai takdirnyo nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat kau, dah tahu apa yg akan jd esok. Org kanan ayah pin ke? Atau pengikut Tuhan Harun?

      Delete
    2. dah tu ko pikey Allah saja2 bontangkan duniyo ni kmdn dah di kirim sekalian wakil tak kan takdo pulak penutup ea. mahu porang dibuek ea kmdn manusia pun tak tahu apo sobona Islam tu tanpo poncorahan sobona bona ea. ko tak cayo poyi sonaman layi sampai berpoluh poluh bangkali baru tahu pandangan Oden ni. poyi deh bosonam pueh2

      Delete
    3. bahasa apa yg kau tulis ni? bahasa ssuku kaum aborigin australia ke?

      Delete
    4. Bahasa asli mabuk...

      Delete
    5. Top Dog Pakatan, Tu M berkata hanya orang gila percaya dia bayar RM1 bilion kepada Lim Kit Siang supaya dilantik menjadi Pengerusi Pakatan. Kit Siang pula mahu menyaman Raja Petra yang membuat dakwaan menerusi blognya Malaysia Today. Bagi yang buta sejarah politik mungkin tidak percaya bekas PM mampu memiliki kekayaan sebanyak itu.


      Namun, tidak mustahil Tun M memiliki RM1 bilion seperti didakwa Raja Petra. Lihat saja Skandal Forex yang melibatkan kehilangan RM32 bilion wang negara tetapi yang dilaporkan hanya RM5 bilion. Jadi kemanakah hilang selebihnya? Itu belum lagi skandal besar lain seperti Perwaja, BBMB, MAS, Renong.

      Kalau mustahil Tun M miliki RM1 bilion, bagaimana pula anak-anaknya mampu memiliki kekayaan luar biasa dalam tempoh 10 tahun selepas dia meletak jawatan PM. Mokhzani disenaraikan antara Melayu terkaya di negara ini. Tidakkah itu mencurigakan walaupun Tun M berulang kali menyebut dia tidak memiliki kekayaan luar biasa.

      Kata-kata Tun M tidak lagi boleh dipercayai apatah lagi dia sekarang ini 'tidur satu bantal' dengan DAP yang anti Islam dan anti Melayu.

      Delete
  14. 9.33...Mimpi atau mabuk ketum campur todi ke kau ni? Apa ke haruknya PR memerintah...kalau setakat berfantasi dengan undi popular tu, tak payah lah. Bukan boleh tawan Putrajaya pun...ramai penganalisa politik yg aku jumpa mengatakan PR ni tak boleh terima kekalahan cara gentleman..canangkan seluruh alam maya kononnya, meraih umdi popular tu bukan apa2 ..nak mengubat hati yg duka lara lah tu. Mana taknya, gegak gempita berceramah keliling Malaya..hasilnya..ciput, tak berbaloi..perabih boraih ajo ! Sekarang ni. rebranding jenama PH pulak...isi dalam sama jugak..tambah Bersatu dan PAN aje. Makin haru biru dibuatnya bila si Kutty dah masuk campur...parti yg ada 1 kerusi parlimen, kini mengemudi PH, takke pelik tu..ini membuktikan kuasa wang memang power,sapa yg tak terkesima bila ditayangkan 1 billion depan muka, mau terjojol biji mata. Apa lagi ngap aje lah...mati hidup semula 10 kali pun belum tentu jumpa duit sebanyak tu. Apa lah hebatnya jadi pengerusi PH kalau dilantik bukan secara konsensus majlis pimipinan tertinggi tapi secara pintu belakang. Ini menguatkan dakwaan ramai yg mengatakan Madey ni dah krisi hujung nyawa yg kronik, masih terasa dirinya hebat spt dulu...tak boleh langsung diarah , bangun tidur, taunya nak mengarah orang aje.Sampai sekarang, setakat nafi air liur basi aje lah tuduhan RPK tu...nak saman dia memang takde lah, takut2 tembelang terburai, takke kes nyanya nanti.Betul cakap orang tua2, tin kosong ni kalau diketuk memang kuat bunyinya, tapi setakat tu aje lah..buat sakit telinga orang mendengarnya. Buat Nakut2 kan gagak yg hinggap kat pokok aje. Gitu lah analogi oleh rakan penganalisa politik saya tu...kalau difikr2 secara rasional, ada kebenarannya..menjelang PRU aje, dihebohkan seluruh pelusuk kampung akan berlaku Tsunami lah...Taufan lah...kebangkitan rakyat lah..utk menggantika kerajaan yg sedia ada, tapi hakikatnya, macam tin kosong tadi...yg ditakut2kannya bukan UMNO/BN tapi diri sendiri rupa2nya...memang legend lah lawak PH ni, terbaik se alam semesta...Kih 1000x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah! Sapa tak terkesima ada 2.6b dlm akaun! He2 he2 he2

      Delete
    2. Yelah! Sapa tak terkesima senang-senang jer Ketua To'Kong Dapigs tu dapat 1b dlm akaun! He2 he2 he2

      Delete
    3. Yelah! Sapa x terkejut, badak pakai birkin! He2 he3 he4

      Delete
    4. 11.19...senang2 jeles

      Delete
    5. tu bawah sdg menadah tu ...
      Friska Clarissa sdg menunggu
      sesuai buat bro2 yg gersang
      dari cerita tak tentu dek punca.

      Delete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm ni lah diperjuang puak PH puaka
      Kebebasan seks, jadi tuntutan mereka
      Semuanya utk kepuasan nafsu belaka
      Mesti terbeliaak mereka tengok Friska

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahh

      Delete
  16. Mesia ni umno yg punya.... fakta....full.stop


    berambusssss.... barua barua dap@singapork


    ubah dan simen


    kikikiki... ini kali haaahh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. INIKALILAH hehehe

      Delete
    2. dah banyak kali dah...

      InnaLillah...

      Delete
    3. ekau 1113 kato la umno jago mesia dgn melayu2 ea sekali, kan sodap bunyi ea ... siapo pulak yg ko nak simenkan tu .. Budin ko ... sian diyo pun insan yg sdg menghadapi banyakkkk cabaran. tahu tak.

      Delete
    4. Ese bukan nak simen mamak aljub tokong.. nak di simen skli singapork tu buat kandang babis..



      kikikii.... berambuss

      Delete
  17. Umno merupakan tunggak kekuatan Melayu
    Tapi cuba dirosakkan oleh Matdey bapak yu
    Cai2 bingai pulak, udah termakan pujuk rayu
    Dgn puak kafir harbi, rela cai2 jadi kuda kayu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. GENGAN MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KUTY NI BERI PENYAPU JER.....

      Delete
    2. Mungkin petanda akhir kalam si bapak KLEPTO NEGARA bila dia menjejak kaki ke HQ DAPiG .. Complete circle seorang ahli politik BANGSAT yang hidupnya penuh dengan skandal dan tiada prinsip tulen!!

      Delete
    3. Petanda akhir zaman untuk najib dan umno...hehehe

      Delete
  18. NEGARA INI BUKAN BAPA KLEPTO KUTTY PUNYA!! 32 tahun dia nak control negara ikut seleranya! Haprak dan BANGSAT sang BAPAK KLEPTO TUA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HABIH TU FUKATAN HAPRAK PUNYER KE?....

      Delete
    2. Negara ni milik rakyat malaysia lah bodooo...

      Delete
  19. Matdey mmg licik bagai ular sawa membelit
    Tapi dgn dosa noda peliiwat, dia rela terpalit
    Dgn Umno pula, pelbagai tohmahan dia selit
    Tak tau beterima kasih, kacang lupakan kulit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 1121...SEMALAM SI WAK SUMAN TEMPE TU ...MEMCARUT CAKAP KELING PLAK...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    2. Si tua Kadok lihat Kejora jer, terus berpaliing
      Dia curi2 tengok jer, sampai mata jadi juling
      Smlm si bapok itu kena terlentang terguling
      Terus racau, bak kuar karangan paria keling

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    3. Masuk lif tekan sendiri...siang hari pon mabuk jugak kaa dey thambi...

      Delete
  20. sdr budin terus tulis dan buka tembelang haramjadah umnodan balaci. aku akan terus baca dan sokong, sebab balaci2 tu da serat dedak x ingat bosa pahala apalagi nak tolong melayu nak mertabatkan islam dek segumpal tahi dpd haramjadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK...TAK DE HAL...

      Delete
    2. macam kaulah, tak ingat dosa pahala, siang malam hina, kutuk dan fitnah fizikal orang lain.

      Delete
    3. OK LAH ANON 1132. AKU DAH INSAF.

      AKU BETULKAN SEMULA UCAPAN DESKRIPTIF PASAL ROSMAH MANSOR.

      AKU TULIS YANG "BUKAN FITNAH LAGI"

      BODY ROSMAH MANSOR MACAM POTONGAN BADAN ZIANA ZAIN

      DAN MUKA ROSMAH MANSOR LEBIH AYU DARIPADA ALTANTUYA SHARIBUU.

      DAH PUEH HATI KO BOLUM?

      Delete
    4. Bro bagi penjelasan si pemilik rantai berlian pink dari duit haram rompakan 1mdb?...

      Delete
  21. Biila Boboi kena cantas, Matdey terus gawat
    Nak balas dendam Umno, semua rela dibuat
    Rela melutut minta nyawa dari ketua peliwat
    Juga, rela disembah DAP tokong babi ketuat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE..HE..HE...MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KUTTY NI..SI KETUA TO' KONG DAPIGS DIA SEMBAH...SI NUAR AL JUBURI DIA MELUTUT...KLAU MAMAK NI MELUTUT BELAH BELAKANG SIAP LE KENA LIWAT SAMA NUAR...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    2. ANON 1129...AKU NAK PI SORU LER DULU...DOK TUNGGU SI WAK SUMAN TEMPE LAMBAT SANGAT....

      Delete
    3. Najib yg gawat...buat RCI forex lintang pukang....hahahaha

      Delete
  22. Budin ni apo ko tulis,

    patut ea cam ni ha,

    Tun Mahathir yang pernah memberi kebahagian dan dan kesejahteraan selama 22 tahun kepada kopanakan diyo jo sebelum ini.

    ReplyDelete
  23. Matdey berdendam Umno bila siBoboi kalah
    Dia nak buat, sampai Umno hadapi masalah
    Dia tubuh parti kasi Melayu jadi pecah pelah
    Namun Umno kan terus berkuasa InsyaAllah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Matdey rancang nak kasii Umno punah ranah
    Diguna cacaii utk buat tohmahan tabur fitnah
    Namun kini dah jadi terbalik arah anak panah
    Dulu negarawan kini asyik disumpah seranah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang patut kumpulan prompak dihancurkan..

      Delete
  25. poorah buidn.............. masa hang dok dalam UMNO hang dok jilat ,dah x dak jawatan ,tak dak kepentingan masyuk baru hang nak menghentam ... apadaaaaaaaa mangkok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin hanye yakin kpd tun madey....Budin tak yakin perompak mskhluk perosak negara...

      Delete
    2. Dia punya pasal la! Yg kau sebuk sgt ni nape?

      Delete
  26. Negara ini bukan UmNo yang punya. UmNo hanya diberi amanah untuk memerintah negara ini. Selepas 60 tahun, UmNo telah mengkhianati amanah itu. Kini Allah telah mendatangkan satu kumpulan yang bermufaraqah daripada UmNo dan menentang UmNo disebabkan UmNo telah berpaling dari jalan yang lurus. Kumpulan ini namanya PPBM.

    Kekuatan UMNO selama ini adalah berpunca daripada kehebatan pemimpin utamanya selain keikhlasan penyokong dan pendokongnya. Hari ini di bawah Najib kedua-dua ini tidak ada pada UmNo lagi. Yang ada hanyalah CASH IS KING. Kedua-kedua kekuatan UMNO tersebut telah hilang dan berpindah ke PPBM.

    UMNO bagi saya bukan sekadar parti politik. Ia adalah payung di mana bangsa Melayu Islam berteduh selepas tamatnya zaman khilafah dan tamat pula zaman penjajahan. Tumbang UmNo bukan lagi sepeti tumbangnya parti politik di dalam pilihanraya yang boleh bangkit semula, sebaliknya tumbangnya UmNo bermaksud tumbang dan lenyap sama sekali wadah tang telah berubah menjadi pengkhianat ini.

    UmNo hanyalah ulangan kepada 3 dinasti pemerintahan yang pernah diamanahkan memegang tampuk khilafah memimpin umat ini.

    Pemerintahan Bani Umayyah telah diasaskan oleh Muawiyah bin Abi Sufyan r.a, gemilang di bawah Umar Bin Abd Aziz dan akhirnya tumbang dan lenyap di bawah Marwan.

    Pemerintahan Bani Abbasiyah telah diasaskan oleh As-safaah, gemilang di bawah Harun Ar-rasyid dan akhirnya tumbang di Baghdad dan kekuasaannya lenyap di bawah Al-Mu'tasim.

    Pemerintahan Bani Uthmaniyah telah diasaskan oleh Osman Gazi, gemilang di bawah Suleiman the Magnificent dan akhirnya tumbang dan lenyap di bawah Sultan Abdul Hamid.

    Demikianlah UMNO yang telah diasakan oleh Dato On Jaafar, telah gemilang di bawah Tun Mahathir, dan kini sedang menuju ke klimaks untuk tumbang dan lenyap terus di bawah Najib.

    Saya amat yakin dan sedikitpun tidak ragu-ragu bahawa UmNO di bawah Najib akan tumbang dan lenyap disebabkan pengkhianatan mereka.

    Beza UMNO dengan 3 dinasti besar itu ialah orang yang bertanggungjawab membawa UMNO ke puncak kegemilangan kini telah dan sedang menjadi tonggak utama di dalam usaha menjatuhkan UmNo selepas UmNo berubah menjadi parti pengkhianat yang telah berpaling dari jalan yang lurus.

    Sekalipun hari ini saya berada di saf belakang golongan PPBM yang bermufaraqah dari UmNo yang telah khianat, saya tetap bersyukur dan berbangga bahawa pada satu ketika dulu saya juga pernah berada di saf belakang UMNO yang gemilang lagi berjasa. Persamaannya ialah di dalam kedua-dua keadaan Imam saya adalah orang yang sama.

    In shaa Allah sebagaimana Tun M telah gemilangkan Malaysia melalui UMNO selama 22 tahun, sebegitulah ia akan menjadi tunggak utama di dalam usaha membawa Malaysia kembali gemilang selepas menjatuhkan UmNo yang telah khianat ini.

    Ia pasti berlaku tanpa syak lagi, in shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg dtg ni junjungan bosa la wey, mesia bumi botuah bergelar DYMM baginda Amerulmuqmineen. samo2 lah kito saksian kekhalifahan Melayu Nusantara selopeh jatuhnya kekhalifahan Othomaniyah. apo pulak PH yg dah byk ona di buek ea.

      Delete
    2. 'Ostat' boDoe, pengiikut setia si evangelis
      Dia ingat dirinya tu maksum ini ostat bilis
      Mmg ramai ostat skrg ni dipengaruhi iblis
      Elok le, imam & makmum kedua2 pluralis

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    3. Kalo umno yg punye tak payah lah buat pru....najib terketar2 nak bubarkan parlimen...

      Delete
    4. Ekau ni mano punyo suku jang ooiii! Bahaso suku mano dipakai waghih sekor ni payah sey nak faham!

      Delete
    5. Geng 3 suku

      Delete
    6. boleh lak ko bahso nogori kat oden ni.. ingek kan ko tak faham ... macy2 ... ko ngan Budin2 sekapal nak karam dah .... apooo nak buek'an.

      Delete
    7. Ko tolupo, sey nak koba skali laiy,
      Kito naik kapal solam, mano buleh karam!

      Delete
    8. Setuju dgn sdr waghih, cuma saudara masih kabur di dalam melihat gambaran keseluruhannya.

      Mari kita lihat teori saudara daripada penilaian keseluruhan.

      Seorang khalifah hanya boleh muncul dan mengambil alih kekhalifahan dengan dua kaedah sahaja;-

      1. Merampas kekusasaan dari yang memilikinya;

      2. Diserahkan kekuasaan dari yang sedang memilikinya.

      Sama ada penyerahan ini berlaku melalui tangan manusia ataupun tangan (kekuasaan) Allah kita letak di tepi dulu.

      Sekiranya khalifah yang bakal tiba adalah membawa panji kebenaran seperti yg saudara cuba gambarkan, maka sudah tentu panji itu tidak akan boleh dikibarkan selagi kebathilan itu wujud dan menjadi pemerintah. Maka sungguh kebathilan itu perlu lenyap dulu.

      Adakah UmNo bukan di pihak yang bathil itu? Well, saya dah bersumpah laknat bahawa UmNo adalah di pihak yang bathil, maka sudah tentu saya tidak ragu-ragu UmNo yang akan lenyap demi memberi laluan kepada kebenaran untuk memerintah.

      Berlainan dengan Turki, saya percaya sekiranya khalifah akan muncul, maka Turki akan menyerahkannya dengan terhormat. Ada pula Malaysia, ia sudah tentu akan dirampas daripada pemimpin yang bathil. Tiada keraguan di situ.

      In shaa Allah itulah yang akan berlaku.

      Delete
    9. SUMUWO EA BATHIL ... TU PASAL DIGANTI YG BONA SOBONA BONA EA ... DARI ALLAH KITO DIKOMBANG BIAKAN KEPADA DIYO LA KITO DIHIMPUNKAN PADO YG BONA2 PASRAH MELAINKAN YG DAH DITUTUP MERAPAT PINTU HATI EA ... MAKO DIYO LA DIKALANGAN ORG2 YG RUGI. APO PASAL ODEN KATO MESIA TOMPEK EA TOGOBIT PEMINPIN YG DITUNGGU TUNGGU TU SOBAB MESIA RAKYAT EA PANDAI CAKAP PERBAGAI BAHSO DAN SEBIJI VOKAL LANTUNAN EA BERBUNYI PADA BAHSO ASING YG DIUNGKAPKAN ... KALU TURKI TU CAKAP ARAB JO LA YG PANDAI ITU PUN BOTO BUNYI EA... CAKAP LAIN BAHSO MAHU REBAH PENTAS YG DIDIRIKAN TU. MESIA BUMI BOTUAH. BUKAN MILIK UMNO BUKAN PH ATAU LAIN2 HANYA ALLAH TAALA EMPUNYO SEGALO EA ... KITO NI NUMPANG JO. DIYO BERGELAR DYMM DARI RAJO BERMULA KEPADO RAJO DISUDAHKAN ...

      Delete
    10. Sdr Waghih

      Di dalam jawapan saudara, saudara tidak menafikan mahupun menyangkal kata-kata saya bahawa sebelum panji kebenaran dapat ditegakkan, kebathilan itu perlu terlebih dahulu lenyap.

      Sdr juga telah mengakui bahawa negara ini bukan UmNo yang punya.

      2 perkara ini saja sudah memadai di peringkat untuk melenyapkan kebathilan.

      Peringkat menegakkan kebenaran akan sampai apabila kebathilan itu lenyap.

      Pengakuan dan jawapan balas sdr itu sudah memadai pada peringkat ini.

      Delete
    11. APO PULAK EKAU SOBUT TURKI ... PANJI DI TIMUR DISINI LA ... TURKI TU TIMUR TGH BRO, MELAYU MESIA PALING HEBAT BERBAHASA ASING DAN SEBIJI LOGHAT KEKADANG KALAH PULAK BANGSA TU ... CUBA SEMAK ARAB ADO CERTAIN HURUP TU TAK BOLEH DISEBUT DGN TEPAT HANYA MELAYU JA LA JUARA ... SOBAB LIDAH MELAYU BOLEH COINCIDE DGN SOMUWO BAHASO
      ... BANGSO2 LAIN MANO BOLEH TANDINGI MELAYU DLM BAB SEBUTAN BAHASO ...APO TAK MENYAKINI LAGI KO ... MESIA OK LA MALAYSIA BUMI BERTUAH.

      Delete
  27. Matdey bengang, bila kalah nya Boboi botak
    Terlalu marah, Umno dia nak hempok hentak
    Mmg dia nak buat hingga Umno pecah retak
    Dari negarawan, dah jadi ketua pemberontak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko yg bengang bila madey tubuh bersatu...najib terketar2 ketakutan nak bubar parlimen....huhuhu huhuhuuuu

      Delete
  28. Anon 11.45, 11.46 etc. Sangat berinfo aku menghayati pantun kau. Nak cadangkan lah, apa kata dibukukan pantun2 tu kesemuanya...dan kemudian dipasarkan . Konfom jadi best seller ngalahkan hasil2 karya Budin...mau2 diulang cetak lebih 10 kali. Aku org pertama yg akan membelinya ! Jangan lupa naskah percuma utk Wak tempe, MACY, RATK dan John Doe...ada jugak bahan bacaan kalau boring2 tak dapat tidur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq le sdr puji hamba punya seloka
      Hamba benci org talam dua muka
      Yg pasti nya dgn tua renta bangka
      Seekor lagi, si bapok kadok puaka

      Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
    2. Pantun seloka kaki botol memang sedap....hehehe

      Delete
  29. Dulu, dgn Umnolah Madey Kerala ini berpaut
    Dlm parti keramat inii, dah berbilion dia kaut
    Skrng, dia mahu jadikan Umno lingkop maut
    Mmg dia munafiq dari wajah nya punya raut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ade bukti madey kaut berbilon....kalo ade tulur pegi laah balai polis....jangan asik nak tenberang jer...tengah hari pon ko togok arak....huhuhuuuuu

      Delete
  30. Mmglah tak tau berterima kasih, si tua renta
    Dgn Umno le dulu, dia kumpul bebilion harta
    Tergamak tmpt dia hidup dulu ditala senjata
    Anjing kita bagi kat org pun tak kan gigit kita

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo ko merompak memang patut di hancurkan

      Delete
  31. Bayangkan apa jadi kalau DAP berucap di kongres Parti Komunis China


    SELASA, 10 OKT: Baru-baru ini media melaporkan Parti Komunis China (CPC) memilih UMNO untuk menghantar wakil bagi berucap dalam kongresnya 18 Oktober depan.

    Menurut Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, ia merupakan kelangsungan hubungan kedua-dua parti pemerintah untuk saling bertukar-tukar pandangan.

    Namun, cuba bayangkan apa yang bakal berlaku sekiranya DAP atau wakil kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang atau Selangor diberi penghormatan berbuat demikian soal Ahli Jawatankuasa DAP Pahang, Tengku Zulpuri Shah bin Raja Puji.

    Beliau berkata, sudah pastinya DAP akan diserang habis-habisan kononnya menjadi tali-barut komunis China sebagaimana yang sering dimomokkan selama ini oleh jentera propaganda parti lawan itu.

    “Cuba bayangkan jika parti komunis itu menjemput Lim Kit Siang berucap dalam kongres nasional mereka, sudah tentu media pro-BN akan memainkan propaganda jahat menyerang DAP pagi, petang, siang malam,” katanya ketika dihubungi Roketkini.

    Adun Mentakab itu berkata, UMNO-Barisan Nasional (BN) akan menggunakan apa sahaja muslihat jika memberi faedah kepada parti itu.

    “Tapi jika perkara sama dilakukan oleh pihak pembangkang, sudah tentu pembangkang akan dicemuh dengan kata-kata nista, tidak bermaruah dan sebagainya,” katanya.

    Dalam perkara berkaitan, Tengku Zul memandang sinis propaganda UMNO selama ini yang tidak habis-habis menyebar fitnah mengaitkan DAP sebagai parti komunis, cauvinis, anti-Melayu dan Islam.

    Ini termasuk kempen fitnah jahat melalui pengedaran carta ‘Keluarga Komunis Malaya’ yang mengaitkan beberapa pemimpin DAP dengan pengasas Parti Komunis Malaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat fitnah ini memang kerja geng kajolla kaki botol dan geng najib..

      Delete
  32. Admin tak usah lah terok nak pukul gendang
    PH cuma gabungan pati bangsat gelandang
    Org2 Melayu tak sabar, tunggu mau tendang
    PRU14, puak sial haprak ini pasti kecundang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bubarkanlah Parlimen cepat.
      Sembang kencang.

      Delete
  33. Mmg le negara kita ni bukan Umno yg punya
    Tapi, siapa kah yg berusaha makmurkan nya
    DAP kah atau PKR kah, hamba ini mau tanya
    Cai2 dgn mudah, nak kasi kat apek & nyonya

    Kah kaahh kaaahhh kaaashhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah bagi pun.
      Kasi pada apek & nyonya dari tanah besar China.

      Delete
  34. Umno kan tetap tegoh ibarat peluru tak kalis
    Tak rela, negara jatuh ke dlm tangan pluralis
    Kebebasan agama & seks, perjuangan ibliis
    Melayu tak nak kaya di dunia, akhirat muflis

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tahu ke amende plural?...ko pandai ikut orang sebut jeer...hehehe...burung kakak tua...

      Delete
  35. Apb seseorg itu bertafakkur @ merenung @ bermeditaasi kdlm diri sprt yg nabi SAw pernah lakukan ddlm gua Hira', dia akan mndt CAHAYA kesedaran diri..

    CAHAYA kesedaran ini mmbawanya jauh luas dan terbang tggi seluas setinggi universal-UNIVERSE yg dimiliki oleh yg maha2SATU yg juga mnjd pemilik CAHAYA kesedarannya itu..

    CAHAYA kesedaran itu mmberinya seindah2 ERTI bhw semua dan sgl2 yg dpt dirasa dan diSAKSI kannya itu adalah milik milik milik dan milik yg maha2SATU itu hatta jasad dirinya sendiri..

    CAHAYA kesedaran itu mmbawa pengertian yg besar lg mendalam kpdnya bhw LANGIT, BUMI, BULAN, BINTANG2 dan MATAHARI juga adalah milik yg SATU itu..

    Tiba2 kita mnjd seolah2 lupa seolah2 mabuk dan gila bila kita mendakwa bhw negara ini aku/kita yg punya!?

    Lebih mabuk dan lagi gila, bila kita terus mndakwa bhw tanah ini aku/kita yg punya.. hatta kaum dan bangsa ini juga aku/kita yg punya..

    Semua itu gara2 GELAP GELAP GELAP dan GELAP yg langsung tiada CAHAYA kesedaran diri..

    CAHAYA..

    CAHAYA kesdaran diri yg tggi, akan mmbawa bersamanya nilai2 UNIVERSAL Azali yg sgt2 luhur LURUS telus tembus KUDUS dan suci..

    CAHAYA kesedaran yg tggi akan dtg bersamanya nilai2 TUHAN yg penuh Integrity transparency jujur adil lg amanah kpd seluruh ummah tanpa bias dan prejudis hatta kpd haiwan serta tumbuh2an sekalipun, dan inilah sbnr2 CAHAYA CAHAYA CAHAYA dan CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 serta wali2NYA..

    Inilah CAHAYA pengikat Kaseh Sayang, CAHAYA CINTA abadi sejak dari azali.. yg samaskali tiada n tiada wujud "ego" pentingkan diri sebaliknya sgt2 kaseh utk kaseh memBERI lg saling kaseh utk BERI dan memBERI..

    Suburkan CAHAYA kesedaran yg miracle ini.. krn ddlm CAHAYA yg indah ini tiada kesumat dendam iri hati maki hamun serta kata2 yg kesat..

    Subur dan war2kan CAHAYA kesedaran yg indah ini krn ddlm CAHAYA ini tiada lg KEGELAPAN yg pasti tak akan wujud lg pencuri, kleptokrasi, fitnah, rasuah, pembunuhan dan sgl ONAR cover-up konspirasi2 yg jijik dan keji..

    Ddlm CAHAYA kesedaran ini pasti bercambah berganda2 bakat MERIT "elegance-MIND" yg dpt mmbantu menyelesaikan2 masaalah2 ekonomi dan sosial dll diluar jangkaan..

    Suburkan war2kan CAHAYA dan tenaga baru ddlm jiwa kita dan generasi ini, krn kita semua sedang menuju kearah CAHAYA yg lebih gemilang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinggi bahasa kau mat cahaya! Susah gak nak faham! Ada sapa sapa boleh summerise tak apa yg dia cakap ni!

      Delete
    2. Sukar mahu tangkap, 13:39 punya gaya
      Dia sebut Nabi/Tuhan, bolehlah percaya
      Namun, jgn pulak kiita mudah terpedaya
      Tiada yg dpt atasi Allah punya CAHAYA

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh


      Surah An-Nur (CAHAYA), ayat 35:

      ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۚ مَثَلُ نُورِهِۦ كَمِشۡكَوٰةٍ۬ فِيہَا مِصۡبَاحٌ‌ۖ ٱلۡمِصۡبَاحُ فِى زُجَاجَةٍ‌ۖ ٱلزُّجَاجَةُ كَأَنَّہَا كَوۡكَبٌ۬ دُرِّىٌّ۬ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ۬ مُّبَـٰرَڪَةٍ۬ زَيۡتُونَةٍ۬ لَّا شَرۡقِيَّةٍ۬ وَلَا غَرۡبِيَّةٍ۬ يَكَادُ زَيۡتُہَا يُضِىٓءُ وَلَوۡ لَمۡ تَمۡسَسۡهُ نَارٌ۬‌ۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ۬‌ۗ يَہۡدِى ٱللَّهُ لِنُورِهِۦ مَن يَشَآءُ‌ۚ وَيَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَـٰلَ لِلنَّاسِ‌ۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَىۡءٍ عَلِيمٌ۬ (٣٥)

      Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan CAHAYA hidayat petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu dengan sendirinya memancarkan CAHAYA bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran CAHAYA hidayat yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): CAHAYA berlapis CAHAYA. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada CAHAYA hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. / (35)

      Delete
  36. http://www.ismaweb.net/2017/10/aktivis-liberal-kassim-ahmad-meninggal-dunia/

    pelopor anti hadis baru saja golll.... ada dua tiga ekor lagi pelopor pluralist lgbt gay liberalisme COMANGO.... yg tunggu nak masuk gol....

    taubat la... tanda2 dah banyak tu...



    berambusssss....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jalan rupanya si janggut liberal tu...

      Delete
  37. Kalu Umno tiada, Melayu tak lagi berkuasa
    Nak harapkan Pas, parti ini dah tak berbisa
    PKR? Lagi ler lintang pukang, buang masa
    Nak ker diserah kuasa kepada lain bangsa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade umno melayu ramai makin miskin..

      Delete
    2. Melayu hebat amat pemaaf ... bangsa lain tak boleh tandingi ... sbb apa nak kumpul byk harta berbyk bukan boleh bawa mati ... takdirnya nanti Melayu ni la bakal corakkan masa depan dunia dan meminpin manusia sejagat menuju akhirat kekal abadi ... hanya Melayu la yg ada segala ilmu kearah akhirat ... bangsa lain tidak kesampaian ... tahu tak. Kot ko malu ko jadi Melayu ke .. Saya berbangga sbb dilahirkan tahu2 saya ini MELAYU. Isi bakul la angkat ... tekan lift la naik. dah tu ko nak tuka jadi bangsa lain keeeee?

      Delete
    3. 1622, Falsafah sebiji dgn zionis. Kembar seiris. Cari isi maksud Asobiyah..dth blk.
      Jgn kona2, ulas jgn pulas.
      Datang blk tau..

      Delete
  38. Kemain riak megah cai bingai pukul canang
    Parlimen lambat bubar cai jadi tidak senang
    Beriya sgt, mcm lah mereka tu nak menang
    Lepas bilang undi, hu hu air mata berlinang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kali najib dan umno gementar...hihihi...harapkan jamal jamban dan mat madlan jadi hero...

      Delete
  39. Cai2 Melayu bingai, megah tak bertempat
    Disbb Umnolah kesenangan korang dapat
    Kalu tak kerana Umno, Melayu merempat
    Bertaubat lah balik ke pangkal jalan cepat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disebankan cukai yg dibayar rakyat boleh bernafas...umno tahu merompak jeer...ksjolla bingai mcm taik....mabok jervyg ko tahu...

      Delete
  40. Hari ini Kadok wel wel tak nampak aksi gaya
    Kemarin kena terok kini lemah tidak berdaya
    Mungkin pegi beli pelita nak tambah cahaya
    Maklum le, Rabu depan dia nak sambut raya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  41. Orang Jerman suka arak tapi terima sejuta pelarian Islam, kata Dr M

    PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengingatkan pihak yang membantah penganjuran pesta arak Jerman “Oktoberfest” bahawa negara itu juga membantu kira-kira sejuta pelarian Islam dari seluruh dunia.

    ………………………………………………………………………..
    ……………………………………………………………………….
    ……………………………………………………………….

    http://www.msn.com/en-my/news/national/orang-jerman-suka-arak-tapi-terima-sejuta-pelarian-islam-kata-dr-m/ar-AAteDJL?li=AAaD62f&ocid=spartandhp

    Itulah pandangan seorang evangelis/pluralis…

    Nak cakap mcm mana lagi, dah anak ada saham terbesar dlm syarykat arak St Minguel kat Filipina…

    Masa dlm Umno tak mcm ini sangat. Bila dah nak lwn Umno, kemain lagi menunjuk-nunjuk sikap pluralis dia, nak tarik perhatian keluar si peliwat dan juga puak DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tahu ke anak madey beli saham miguel dlm bidang pembinaan dan telekomukasi..bodooh hearsay...

      Delete
  42. Boleh baca, Matdey pemikiran punya corak
    Fahaman liiberal/plural, dia cuba nak gerak
    Patut le cai2 mati-mati pertahan pesta arak
    Rupanya kepala cai2 itu mmg fasiq haprak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut lak ko lulus lesen buat arak...ko kaki botol..

      Delete
  43. Satu lagi kesan apabila sesebuah parti memegang pemerintahan terlalu lama yg En Budin terlepas pandang.

    Kesannya ialah telah melahirkan spesis KETAGIH DEDAK.

    Masalah ketagihan dadah pun masih gagal di atasi, muncul pula penagih dedak. Mungkin kena tubuh satu lagi agensi spt AADK, utk khusus masalah penagih DEDAK. $$$

    ReplyDelete
  44. Kpd org Melayu, Umno lah tmpt sandaran
    Di bawah Umno lah kiita dpt kemakmoran
    Umno bantu Melayu dlm bidang pelajaran
    Moga kaum Melayu mendapat kesedaran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  45. Hanyutkan BN kelaut kalo tenggelam..biarkan..biarkan

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. Kerajaan diterajui Umno kita rasa bertuah
    Umno tolong Melayu, atas & jugak bawah
    Kerana Umno, ramai Melayu jadii mewah
    Termasuk kepala cai2 yg kini sangat juah

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
  48. Kpd Melayu mcm2 bantuan yg Umno bawa
    Sumbanga, derma, pinjaman & jugak sewa
    Yg ingin hancorkan Umno, puak yg kecewa
    Salah seorangnya, Madey, cai punya dewa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  49. Prinsip Umno dgn Islam, tiidak bercanggah
    Misalnya pesta arak Umno mmg nak tegah
    Ramai Melayu yg Berjaya, kita rasa megah
    Kita doakan moga Umno akan terus gagah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  50. INI HARTA BUKAN KAU YG PUNYA
    INI HARTA AHMAD ALBAB YG PUNYA

    begitu amanah nya jin menjaga harta
    org dlm filem p.ramlee

    walaupun tk berbaju masih amanah dgn
    harta org lain

    alangkah baiknya kalau jin yg mcm tu saja
    yg mentadbir Negara...sebb manusia yg ada
    mentadbir lebih setan dpd syaitan merompak

    ReplyDelete
  51. Umno akan terus pertahan, hak Bumiputra
    Kekayaan negara biar dikongsi dgn setara
    Umno taja ramai pelajar2 di bawah MARA
    Tergamak kah mahu biar Umno ke pusara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai A9 dok merapu di merata rata
      Dokrtin dok tanam tapi pasti tak jalan
      Umno mana satu yang kamu dok cerita?
      Umno sejak 1946 ke umno mulai 2009?

      Delete
  52. Umno kpd Melayu umpama ayah atau ibu
    Melayu yg dibantu berjuta2 bukan ler ribu
    Fikirlah sedalam2nya sblm Umno diserbu
    Jgn kerana nyamuk nak dibakar kelambu

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai A9 kamu dulu sekolah ke idok
      Kalau sekolah pun sub sejarah tentu fail
      Umno 2009 tu kepunyaan jibo ngan badok
      Tak yah lah ko nak ikut nanti masok jail

      Delete
  53. Begitu le,apabila sudah terlalu lama memerintah,dah tak tau bezakan hak sendiri dgn hak rakyat,
    Bukan saje menteri2nya bongkak,ckp besar,ada berlagak samseng,di kg2,ketua cawangan rasa lebih besor dp menteri,hingga ada pengetua di sesebuah sek takut betul dgn cleaner sek,kerana beliau ketua cwg...

    ReplyDelete
  54. 16.18
    Nyamuk dan kelambu tu dah tiada beza,busuk dan rabak kesemuanya satu kelambu tu,bakar aje,baik utk kesihatan ,baik juga dr segi rupa persekitaran

    ReplyDelete
  55. dari sudut 'de jure', memang benar apa yg d bentangkan olih sdr budin.

    namun dari segi 'de facto' nya sudah d akui yg UMNO/BN sinonim (synonymous) dgn kerajaan sejak beberapa generasi lama nya.(terutama d kalangan kaum melayu/bumiputra).

    namun sejak pentadbiran pak lah n najib, rakyat sudah mula mempertikaikan nya. ini lah akibat nya jika kita kurang 'bersih, kurang pintar n kurang cekap'.

    keadaan menjadi lebih berkecamuk jika pemimpin lebih cenderung utk mengisi temolok sendiri serta kroni2 mereka.

    saya pernah terbaca pendpt pengiat/pemerhati politik Indonesia yg memberi gambaran bahawa 'politikus (pemimpin) adalah wakil tuhan (Allah swt)d muka bumi ini.

    olih dedikian mereka wajib mempunyai sifat2 murni yg d tuntut utk terus menjadi 'wakil tuhan'.

    jika mereka meyimpang, maka kemungkinan besar mereka akan d label sebagai 'wakil iblis' pula.

    sebelum ia nya menjadi kenyataan, lebih afdal jika kita mencari 'wakil tuhan' yg baru.

    wallahu 'alam.

    ReplyDelete
  56. sdr rahman pc ... wakil wahid 100% pure tulin kebangkitan menyagati dunia bermula la kepimpinan Islam ..dtg dgn sendiri terus tertabal disaksikan terus menerus maka kita ikuti masa ke semasa keajaiban berlaku didepan mata mirip semasa Rasulullah ketika dulu. Buat masa ding dong ding dong je la semua sangsi sesama sendiri. Logiknya dtg sendiri terus membawa obor tiada boleh sangsi lagi dan bukan lakunan masakan dia nanti memimpin terus kearah alam akhirat. Buat masa ini buat ja la yg mana patut sementara dtgnya keputusan ilahi ini nanti. dia wakil wahid yg ditunggu tanpa syak lagi.

    ReplyDelete
  57. Macai A9 dok merapu di merata rata
    Dokrtin dok tanam tapi pasti tak jalan
    Umno mana satu yang kamu dok cerita?
    Umno sejak 1946 ke umno mulai 2009?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai A9 kamu dulu sekolah ke idok
      Kalau sekolah pun sub sejarah tentu fail
      Umno 2009 tu kepunyaan jibo ngan badok
      Tak yah lah ko nak ikut nanti masok jail

      Delete
  58. Mulai 2009 umno berubah sangat drastik
    PAU yang lalu adalah contoh realistik
    Ahli kena diam mulut tak boleh berbisik
    Siapa bangkang walaupun patoh pasti dijentik

    tingggg....out u go....phewwwww....

    ReplyDelete
  59. Umno lama, umno baru memang tidak boleh sama
    Tapi macai A9 berserta grombolannya main pukul rata
    Sebab mereka buta sejarah tapi kenyataan tak mau terima
    Umno sekarang ni kena bubuh UMNO (Baru) ikut warta

    ReplyDelete
  60. Lama sgt duk takhta ,
    kuasa naik pi mata..
    amanah pun dijoli raya
    Negara, semua dan segala2nya..
    Ahmad Albab yg punyaa!!
    ha ha ha ha ha ha...

    Rakyat mangsa tunggu sedia,
    Penuh HARAPAN dan doa,
    PRU14 nnt kita buat kira...

    ReplyDelete
  61. Umno sekarang ambil peluang sebab rakyat tak tahu
    Tidak salahkan rakyat sebab itulah yang umno mahu
    Segalanya berkeadaan dengan baik rakyat diberitahu
    Tetapi mengapa tiap tiap hari rakyat semakin buntu

    ReplyDelete
  62. Menteri ahmad mazlan kata ada GST harga barang turun
    Setelah dilaksana harga barang naik melambonong lambong
    Ini menteri menteri PRU14 nanti rakyat kena kasi turun
    Sebab cakap cakap mereka tiada yg betul semua membohong

    ReplyDelete
  63. Budin , Budin kenapa kamu masih lupa semasa kamu juga seperti Najib dan kroni2 nya semasa menjadi penerangan UMNO wilayah suatu ketika dulu, pada waktu itu semua kebebasan pembangkang dinafikan.terimalah hakikat zaman Tun Mahathir dahulu adalah paling diktaktor.Apa yang Najib lakukan hari ini adalah sedikit cerminan daripada apa yang Mahathir lakukan dahulu.Mungkin Budin akan persoal kamu tahu kenapa tidak lawan? dan ini jawapan saya "kerana Budin pada waktu itu pun termakan dedak!!"Apa yang berlaku sekarang kerana kawan2 Budin kununnya simpati pada isu rakyat pada masa itu turut sama merompak hasil negara.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...