Saturday, 21 October 2017

BUKAN TUN MAHATHIR, TAPI NAJIBLAH YANG SEBENARNYA MEMALUKAN BUGIS


"Saya tak hina orang Bugis, orang Bugis ada yang baik, tapi penyangak pun ada juga...

"Salah ke cakap begitu? Takkan orang Bugis nak kata di kalangan orang Bugis tak ada penyangak?

"Ada...?"

Demikian jawapan mudah dan ringkas oleh Tun Mahathir Mohamad berhubung pelbagai luahan tidak puas hati beberapa kelompok orang Bugis yang menuduh beliau telah menghina mereka dalam ucapannya.

Jika difahami dan diteliti ucapan beliau dalam Himpunan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptoktasi baru-baru ini, itulah sebenarnya maksud yang mahu disampaikan oleh Tun Mahathir.
Hanya orang Bugis tertentu saja yang jadi terlebih sensitif kerana mereka jelas ingin membodek dan mengampu Najib Razak.

Jika mereka rasional, ucapan Tun Mahathir itu sebenarnya tidak ada apa-apa yang salah. 

Dalam kelompok mana pun, ada yang jahat dan ada yang baik. Ada yang rajin beribadat dan ada juga yang penyangak.

Orang Arab yang merupakan keturunan Nabi Muhammad SAW  pun begitu juga - ada yang baik dan ada yang jahat. 

Yang kita ikuti dan jadikan teladan ialah peribadi baik seperti Nabi, bukannya seperti Abu Jahal atau Abu Lahab.

Kalau orang Bugis tidak boleh dikritik, bermakna orang Arab jauh lebih tidak boleh disentuh.

Adakah begitu yang yang kita mahu?

Dalam hal ini, oleh kerana Najib telah dikaitkan dengan pelbagai skandal kewangan terbesar di dunia sehingga digelar pencuri, perompak dan penyamun wang rakyat, malah Tun Mahathir sendiri berkali-kali menyebut ungkapan tersebut, yang sebetul-betulnya telah memalukan keturunan Bugis ialah Perdana Menteri sendiri.

Beliau mengaku berketurunan Bugis setelah tembelang skandal 1MDB dan kemasukan berbilion wang ke dalam akaun peribadinya terdedah kepada umum.

Jika Najib tidak melakukan semua perkara itu, nama Bugis tidak akan tercemar. Mereka sebelum ini dikenali sebagai pahlawan yang kuat. Hanya kerana adanya Najiblah, baru Bugis mula dikaitkan dengan perkara-perkara tidak baik itu.

Maka, bukan Tun Mahathir yang memalukan Bugis, sebaliknya Najib yang menjadikan nama kaum Bugis menjadi buruk. 

Orang Bugis patut mula berasa malu dengan Najib dan berterima kasih kepada Tun Mahathir kerana beliau kini sanggup berjuang mahu membuang "orang itu" yang telah memalu dan memberi nama buruk kepada seluruh Bugis.

Hanya setelah "orang itu"  dapat disingkirkan dan seterusnya diadili, barulah nama Bugis akan kembali harum dan wangi seperti sebelumnya. (ShahbudinHusin 21/10/2017)

267 comments:

  1. Cai2 otai semua dah tersembam tersungkor
    Ramai lagi, masih lena mampos berdengkor
    Yg masih jawab pun hanya cai bingai seekor
    Tapi berpantun bodoh, ibarat burong tekukor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila CAHAYA dtg bertandang..
      CAHAYA menyuloh terang benderang..
      Sgl yg Khianat Sgl yg Curang
      Akan terbongkar Tak dpt dihalang

      Ddlm GELAP Tanpa CAHAYA
      Cover-up Konspirasi, Sandiwara diJaja
      Semuanya ditutup mnjd "RAHSIA"
      Seolah2 Rkyat semua, Dungu n hina


      Izinkan CAHAYA menyuloh Diri mu..
      CAHAYA yg Lurus TIADA 'Bias" nya..
      Adakah kau JUJUR atau Penipu?
      Disitu lah kau temui, CAHAYA-Cinta..


      Adakah kau JUJUR atau Penipu?
      Disitu kau temui, CAHAYA-Cinta NYA..
      Yg JUJUR berKaseh Tak akan Merapu
      Yg ber CAHAYAkan-Cinta, Luhur Sntiasa


      "Where there is LIGHT, there is LUV...n when there r LUV n LIGHT there is expension of BEAUTIFULL understanding n co-operation.."

      ..n of course in d LIGHT n LUV, there r NO corrupt n NO barbaric-MIND s wel n ONLY elegance-MIND exist hi hi..

      ..b d collector of dLIGHT-LUV WISDOM n COMPASSION s ur life purpose, n peace NO war my dearONE..

      Delete
    2. Selepas kantoi mengaku dalam Ambank sendiri ada 2.6b, Najib sengaja mengaku diri Pahlawan (LANUN) Bugis.

      Katanya pantang dicabar tapi saman hari Selasa belum jalan. Sauh dilabuh kapal dilayar! Ini macam kapten kapal boleh karam. Pakat2 mampus tak bergerak melawan ribut.

      Adakah masyarakat Bugis yang terkenal dengan jiwa berani dan adventurous, pelayar dunia nak sokong Bugis murtad tak tahu belayar ini... Malu keturunan oi..

      Dapatkah Bugis totok asal faham apa Bugis murtad ini sedang buat? Hanya Bugis murtad sahaja yang tahu apa Najib buat sampai sekarang.. hahahaha...

      Bugis totok asal wajib halau Bugis murtad mencuri harta kerajaan Malaysia.

      Delete
    3. Tiada perbezaan antara bangsa bugis dan bangsa lain kecuali yang lebih bertaqwa kepada Allah Ta'ala dan Rasul Saw.......!!!

      Delete
    4. Saya pun keturunan bugis. Arwah abah Dari kelanang Banting. Duduk Tepi laut. Berhampiran pantai Morib. Takde skit pun terlintas Yg Arwah bapa dihina. Lagi pun semasa hidup Dia Dah buat Yg terbaik sebagai seorang bapa. Cuma Yg makan cili je terasa. Masa Tun dikata Kuti pun, takde plak org India Yg kecoh. Pasu bunga dlm parlimen pun senyap. Padahal Dia Kata Ada penyokong Dari kalangan bangsa India. Patut nya Dia back up penyokong Dia. Tu la Yg dikata marah, marah Ada makna tu.

      Delete
    5. Selalunya yg makan cili tulah yg terasa pedaasss berasap.....

      Apa kelebihan keturunan Bugis berbanding keturunan lain....??

      Bukan ke kita dibezakan mengikut amal masing2....??

      Dalam kubor Allah tak tanya dari keturunan mana.........tp yg ditanya ialah amal ma'aruf kita.

      Jadi jelaslah keturunan Bugis tak ada kelebihan berbanding keturunan2 lain di dunia ni.

      Malah mereka yg dari darah keturunan mulia Rasulullah saw pon tak mendabik dada tentang keturunannya............dan mereka dari keturunan Rasulullah saw pon tak terlepas dari disoal akan amal ma'arufnya.

      Jadi hal ni ialah hal kecik jerrr.....

      Baik keturunan Pahlawan Bugis.....atau Mamak Kerala ke.....atau keturunan lain2....kita ni tetap sama saja (equal) di sisi Allah swt dan Islam.

      Yg membezakan kita ialah amalan.

      Tiap keturunan ada orang2 yg baik dan yg tak baik.

      Tak derrr dalam dunia ni sumer orang dalam satu2 keturunan tu 100% baik dan soleh.

      Tapi bagi mereka yg bangga dan megah dengan soal jalur "keturunan"............dia akan dihanyutkan oleh iblis dengan perasaan riyak dan takbur kepada darah keturunannya.

      Riyak, takbur dan ujub ialah umpama api yg membakar puntong kayu...........habis pahala amalan kerananya.

      Apa ada pada nama dan keturunan...???

      Kalo nama Mohammad tapi merompak menyamun pon apa gunanya...???

      Amalan juga yg diambik kira......tak gituuu yeooppp..??

      Delete
    6. Attention:

      Though I've kept silent these couple of days, I still closely monitored this blog and happy to note support from rakan2 seperjuangan is as strong as ever.

      Agak sibuk dgn kenduri kahwin anak saudara di kawasan Felda sambil terus berkempen di warung yg tampak mengalakkan.

      Salam perjuangan.

      Delete
    7. Rasulullah saw dalam hadithnya berkata:

      'Wahai manusia, ingatlah, sesunguhnya Tuhanmu adalah satu, dan ayahmupun satu (Adam). Orang Arab tidak lebih utama dari orang Ajam (non-Arab), dan orang Ajam tidak lebih utama dari orang Arab. Tidaklah lebih mulia orang berkulit hitam atas orang yang berkulit merah, dan tidak lebih mulia orang yang berkulit merah atas orang yang berkulit hitam, kecuali karena taqwa'.

      Jadinya memang berasas apa yg Tun M nyatakan... kita hanya sanjung Bugis sepeti Raja Haji & Tun Razak, tentunya sama sekali bukan Najibul Penyamun Dayus & Pengecut.....!!

      Delete
    8. Bravo Pak Othaman...!!
      Terrrrbaikkk !!
      Salam perjuangan.

      Delete
    9. Pak Othaman, lebih baik tinggalkan maki hamun kat blog ini. Tiada apa apa faedah. Malangnya kemaruk politik dah tutup akal pertimbangan kita. Bila DSZH sebut Kutty ramai yg terlompat lompat marah. Padahal DSZH tiada hina TDM atau bangsa India Muslim. Bila TDM hina DSN dan bangsa Bugis kita raikan dan sokong. Lain dari taksub buta apa lagi penjelasan untuk perbuatan ini?

      Delete
    10. Hujah Yg ringkas Tapi padat Dan Hebat. Terbaik saudara Othman Dan The Phantom.

      Delete
    11. Yong Jebon......Tun M dikatakan keturunan mamak Kerala yg ambik kesempatan guna platform orang Melayu.......

      Itu bukan penghinaan ke Yong.....???

      Daaahhh.........aku katakan berpuloh kali.......kuman diseberang ko nampak tapi baadaakkk buntal depan bijik mata ko buta......

      Tak gituuu Yong...??

      Delete
    12. Terima kasih Bro Smart Pomen.

      Salam perjuangan ikhlas dari teman....yeop.

      Delete
    13. Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Pak Jokowi tidak kekok untuk tampil mengenakan pakaian Bugis di dalam sidang Dewan Rakyat di Indonesia. Ini mengambarkan bahawa bangsa Bugis adalah satu bangsa yang amat dihormati di Indonesia.

      Pastinya Rakyat Indonesia marah dan kecewa apabila beberapa hari lepas bangsa Bugis dihina dengan panggilan lanun oleh Mantan Perdana Menteri 22 tahun, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Delete
    14. Terkini

      Sekurang-kurangnya 15 orang dikuatiri terperangkap selepas tanah runtuh melanda sebuah tapak pembinaan di Lengkok Lembah Permai, Tanjung Bungah, Pulau Pinang, pagi tadi. Pihak Bomba sedang giat menjalankan kerja menggali dan mencari mereka yang hilang.

      Kejadian tanah runtuh berlaku di tapak pembinaan projek pembangunan 50 tingkat apartmen oleh Boon Siew Group di Taman Sri Setia di Tanjung Bungah jam 9.30 pagi ini. Di khuatiri 15 orang pekerja tertimbus dan sedang diselamatkan oleh pasukan Bomba.

      Rejim DAP Pulau Pinang tidak pernah belajar dari kesilapan membina dan membangunkan kawasan lereng bukit untuk pembangunan yang tidak dirancang dan secara berleluasa. Ketua Rejim DAP Pulau Pinang wajib digantikan disebabkan beliau gagal menjaga alam sekitar dan hutan menghijau. Hari ini beberapa nyawa terkorban akibat kerakusannya. Yamseeng!

      Delete
    15. Keterbukaan Pak Jokowi tanpa rasa malu bahkan berbangga dengan bangsa Bugis mungkin dapat memberi mesej kepada Tun Dr Mahathir bahawa bangsa Bugis itu bagus. Malah di dalam sidang yang sama Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla turut mengenakan pakaian tradisional Jawa.

      Sebagai Rakyat Malaysia, kita merasa malu dengan sikap dan kelakuan kebudak-budakan mantan Perdana Menteri yang menghina bangsa suku Melayu yang antara terbesar. Malah kelakuan Tun Dr Mahathir tersebut turut mendapat tempat di dada-dada akhbar Indonesia sejak sehari dua ini.

      Delete
    16. Yang mengukit keturunan tun apa Carita? Sebab Dia jawa bugis bolih buat spa sahaja?

      Delete
    17. Kebudakan 1748 tanpa rasa malu bahkan berbangga walaupun seeorang itu menyamun,mengklepet,mencuri asalkan dia Bugis,Melayu dan beragama islam.
      Manusia jenis apa kau ni,pendapat yang bertentangan dengan semua ajaran agama dan kemanusiaan.

      Delete
    18. Anon 1720 mengidam untuk mengantikan LGE sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang. Sudahlah bodoh bangang pula. Mimpi di siang hari Mat Jenin.
      Kah kah kahhh

      Delete
    19. Macaaiii 17.20.....yg insiden MH370 tu apakebenda samdoll???
      Apa ko tak sentuh hal ni badigol..???

      Mana pegi pesawat tu sampai hari ni pon tak derrr penyelesaian......??
      Di mana jatuhnya pesawat tu.......apa sebabnya....??
      Ada jawapan...??

      Tragedi MH17 yg ditembak jatuh tu pon.......dah dakwa dalang yg menembak tu belom...??

      Apa tindakan yg dibuat untuk kesan dalang yg menembak jatuh pesawat Msia tu....??

      Kes Altantuya.......macam mana Sirul boleh terlepas dari imigresen pegi ke Australia....??

      Bukan ke negara kita ni amat rapi dan teliti dengan laluan keluar masok darat, udara dan laut......????
      Macam mana pulaakkk boleh kelaut jadinya...??

      Mana bukti transaksi hitam putih duit derma dah dipulangkan pada Tok Arab...??
      Takkan main cakap air lior basi jerrr bebbbb.....

      Mana bukti nama Mahathir bin Iskandar Kutty.....???
      Bukan Mhathir bin Mohamad ke..?? Nama bapak Mahathir.......Mohamad atau Iskandar Kutty..??

      Kejadian banjir yg berulang kali jadi di Terengganu, Pahang, Johor, Kedah, Perlis tuuuu bila nak diselesaikan..........supaya lain kali, akan datang banjir tidak akan terjadi sama-sekali di negeri2 tersebut.

      Dulu tahun 2014 ada kejadian keruntuhan blok landasan projek MRT di Kota Damansara......itu projek sape yeoppp......projek Pakatan ke??

      Daaannnn banyak lagiii kalo nak sebut......

      Macaiiii.......baik ko check benda dalam seluar ko dulu sebelom cakap hokkkayy.......

      Delete
    20. 17.16.....peduli apa Jokowi nak pakai baju apa bebbb.....sari ke, cheongsam, kimono ke....

      Ini Msia bebbb.....bukan Indon.
      2 negara yg berlainan dengan 2 perlembagaan negara yg berlainan.

      Ko dan aku warganegara Msia yg duduk di Msia........apa ada kena mengena dengan Indon bebbbb....?? Lainlah kalo ko tu pendatang PATI.

      Sori.......aku tak nak terikot-ikotkan emosi macam orang Indon.........macam yg kes Sukan Sea orang Msia terrrrsilap bubuh bendera Indon terbalik..........dia orang sampai bakar bendera Msia sebab emotional marah..........tu yg ko banggakan kaaaannnnn...???

      Aku orang Melayu Malaysia bebbb........ikot cara akal pemikiran orang Malaysia.

      Delete
    21. Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sud ah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di šŸ£PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBALšŸ£

      Delete
    22. Macy, RATK, The Phantom...kalau kau ikut nasihat PAK RUSDI DI SEMARANG kat atas ni lagi bagus..ada jugak paedahnya !

      Delete
  2. Bosan melayan kejora dunggu
    Bingaaiiii mengalahkan budak tadika
    Kejora bongkak lagilah dunggu
    Apa Sudah panas hati ka??


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pantun pantat

      Delete
    3. Pertama, Tun Dr Mahathir menyalahkan BR1M yang diberikan kepada Rakyat menyebabkan Kerajaan kehilangan RM7 billion ringgit atau lebih setiap tahun. Pemberian bantuan kepada nelayan sebnayak RM300, menaja JKKK untuk mengerjakan Haji juga tidak dipersetujui oleh beliau.

      Kedua, Tun Dr Mahathir menyalahkan emolumen kakitangan kerajaan terlalu tinggi sehingga 25% dan sekiranya pembangkang menang tidak mustahil emolumen berkenaan akan dikurangkan menjadi lebih rendah.

      Tun Dr Mahathir juga turut meletakkan kesalahan kepada jumlah kakitangan Kerajaan sekarang yang terlalu banyak iaitu peningkatan hampir 100% daripada zaman pemerintahan beliau pada tahun 1980an. Oleh itu, kemungkinan kakitangan awam akan dikurangkan sehingga 50% kalau pembangkang menang, mungkin akan menjadi kenyataan.

      Ketiga, Tun Dr Mahathir juga tidak bersetuju dengan keniakan gaji minima daripada RM700 kepada RM1,200, yang bagi beliau akan meningkatkan gaji kakitagan di peringkat yang lebih tinggi.

      Delete
  3. Hamba merayu si puad jasa
    Kasi lah sekor yg betul hebat
    Kejora bukan tak ada jasa
    Takda otak tapi nak tunjuk hebat


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantun pantat

      Delete
    2. Ianya berikutan siasatan kes seleweng dana Kementerian Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah (KKLW). Sebelum ini 65 saksi termasuk dua adik beradik DS Shafie dipanggil SPRM dan 70 syarikat disiasat. Antara indivdu-individu yang telah ditahan reman untuk membantu siasatan termasuklah:
      Naib Presiden Warisan yang juga kontraktor bertaraf jutawan, Peter Anthony.
      ADUN UMNO Lahad Datu yang juga adik DS Shafie, Yusof Afdal.
      Seorang lagi adik DS Shafie, Hamid Afdal.
      Menantu Hamid Afdal.
      Ketua UMNO Tenom, Jamawi Jaafar dan Ketua Pemuda UMNO Tawau Ariffin Kassim, yang pernah bekerja dengan TS Shafie di KKLW.
      Anak saudara DS Shafie yang juga Ketua Pemuda Warisan Sabah, Azis Jamman.
      SPRM menganggarkan sebanyak RM1.5 billion dana telah diseleweng daripada RM7.5 billion peruntukan untuk projek pembangunan di Sabah termasuk projek air, elektrik, infratruktur pembangunan jalanraya.

      Banyak pihak bertanyakan mengapa tindakan hanya diambil sekarang dan adakah ini pendakwaan berpilih? Jawapannya tidak. Projek-projek itu sepatutnya dijalankan di antara tahun 2009 dan 2015, sewaktu DS Shafie masih menerajui KKLW. Hanya selepas tempoh tertentu projek-projek berkenaan diberikan, barulah dapat ditentukan keberkesanan perjalanan kemajuan projek berkenaan.

      Delete
    3. Kes Mara dan KSN siapa jaga. Kan duit kena klepet. Kenapa MACC tak panggil dan minta reman?
      Inilah MACC,pilih kasih dan pilih kekasih lalu bawa ke Bali.

      Delete
  4. Dah tak de dedak. Cuba upkan sikit nilai dedak. Ramai le yang berkerumun kat sini.
    Cai pun orang juge. Petrol naik harga, depa pun kena bayar lebih macam kita juga.Sampai bila Cai sanggup membodohkan diri demi sedikit dedakyang tak seberapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pahlawan bugis yg jdi nakhoda melayar bahtera dgn sauh masih dilabuh manakala layar dikembangkan?
      Ajaran apekah ini?
      MOHON PENCERAHAN?
      TAK YAH ALIH TOPIK DUBUK
      NIE KITA BLAJAR TOPIK ILMU MARITIM JER EKK

      Delete

    2. Ajaran sesat Bugis murtad.
      Mohd Najib Abdul Razak.

      Delete
    3. Mcm puisi songsang Latiff Mohideen!
      Sebenarnya apa-apa yg bapa telah terokai, kalu anak nak ikut; anak tidak akan dpt menandingi track record bapanya. Najib mustahil dpt menyamai kehebatan Tun Razak. Hisham jauh panggang dr api nak samai sifat amanah Tun Hussein. Mukhlis tidak terkecuali sukar menyamai kehebatan TDM. Anak Park Chung Hee pun gagal di Korea. Byk lg lah cth yg tipikal yg blh kita bandingkan anak dhn bapa atau ibunya.

      Delete
  5. Matdey bontot hitam mcm tampok manggis
    Masa dia PM dulu, mmg le mamak ni bengis
    Tapi kini melopong sedih, tersedu menangis
    Kena sekeh dek satu nusantara punya Bugis

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola dah lama kena rocket oleh bangla..sampai kengkang

      Delete
  6. Orang banjar pun bukan semuanya jahat.

    Tetapi pasal Jamal seorang memalukan semua kaum banjar.


    ReplyDelete

  7. Bila CAHAYA dtg bertandang..
    CAHAYA menyuloh terang benderang..
    Sgl yg Khianat Sgl yg Curang
    Akan terbongkar Tak dpt dihalang

    Ddlm GELAP Tanpa CAHAYA
    Cover-up Konspirasi, Sandiwara diJaja
    Semuanya ditutup mnjd "RAHSIA"
    Seolah2 Rkyat semua, Dungu n hina


    Izinkan CAHAYA menyuloh Diri mu..
    CAHAYA yg Lurus TIADA 'Bias" nya..
    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu lah kau temui, CAHAYA-Cinta..


    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu kau temui, CAHAYA-Cinta NYA..
    Yg JUJUR berKaseh Tak akan Merapu
    Yg ber CAHAYAkan-Cinta, Luhur Sntiasa


    "Where there is LIGHT, there is LUV...n when there r LUV n LIGHT there is expension of BEAUTIFULL understanding n co-operation.."

    ..n of course in d LIGHT n LUV, there r NO corrupt n NO barbaric-MIND s wel n ONLY elegance-MIND exist hi hi..

    ..b d collector of dLIGHT-LUV WISDOM n COMPASSION s ur life purpose, n peace NO war my dearONE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. CAHAYA-Cinta mu, kan semerbak mewangi..
      CAHAYA-Cinta mu, CAHAYA dari NYA..
      d "elegance-MIND"..MERIT-Idea tertinggi
      Rezeki-NYA kan melimpah..Berlipat2 Ganda

      Delete
    2. Langsung wa tak caya, lebih2 lagi datang dari anonyMOUSE.....!!

      Delete
  8. Sang anjing najib namanya kejora
    Nak berlawak berpantun kat sini
    Kau bawak je pantun kau tu kejora
    Pegi berlawak dgn najib laki bini


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  9. CASH IS THE KING?
    APEKAH ITU
    AJARAN ATAU KATA MOTIVASI PUAK SEKULAR KAPITALIS?
    YANG MNYERAP IDEOLOGI ASOBIYAH DAN SISTEM BREAK AND RULED WARISAN PENJAJAH YG AKAN MENJARAH?
    DI SAMPING PROPAGANDA I LUV PM YANG KITA TENGOK PUN MENYAMPAH?
    DAKYAH TIPU DI MEDIA MASA KOVENSIONAL YG DIKAWAL PEMERINTAH?
    HARI HARI KITA TENGOK DOWG MENYANYAH?
    ADER TAK YANG MUNTAH?
    BUAIAN TAIK DARI BARISAN SAMPAHH
    PAS PRU NMPAK DAH DEKAT SAKARAT
    INNALILLAH

    ReplyDelete
  10. Matdey kini kalut mengelupor & mengelepar
    Dia terima akibat, hasil mulut nya yg celupar
    Senusantara kaum Bugis nak kasi penampar
    Dari negarawan, dia turun taraf tapak selipar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lima kupang jer...
      Kesian cai...
      Najib dapat berbilion2.. Cai dapat lina kupang je. Tak berbaloi.

      Delete
  11. 1MDB APA
    TUE?
    SYKT ATAU NIAGA BULUH KASAP?
    HUJUNG HILANG PANGKAL LESAP
    AKIBAT PENGERUSI KORUP
    SATU DUNIA KECOH APUNDI KITA TAK YAH HARAP
    UTK KITA TAU KAT MANA YG LESAP
    API DALAM SEKAM AT STILL MASIH BERASAP
    TUKANG KLEPET KALO DISOAL TNTU TRGAGAP
    MONEY TRAIL AKAN TERSINGKAP
    ULAH 1MDB AKAN TERUNGKAP
    KASI BONGKAR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro RATK sahabat teman.........
      Yeop......apa mike tak takot kena hempap dgn baadaaakkk yeop...??

      1MDB syarikat paling berprestij dunia. Satu dunia kenal dengan 1MDB ni....

      1MDB satu nama yg harom disebut2 saentero dunia....

      Yg duduk dalam laut dan tanah pon tau 1MDB ni.

      1MDB berjaya bawa keuntongan yg maha besar berrrrbillion-bilion kepada Msia.

      Kerana 1MDB.....Msia berjaya jadi negara yg berrrpendapatan tiinggiiii.....!!

      Rakyat hidop maju dan mewah hasil dari 1MDB yg bagi banyak keuntongan peleburan.........ehhhh sori......pelaboran....dan jugaakkk peluang pekerjaan.

      Yeop RATK........kalo mike kena hempap dengan baadaakkk jangan komplen dgn teman......

      Ingat tu yeoooppp.......

      Delete
    2. Kahkah mak badak nmpak kawan trus nak amik kawan jdi anak ikan bro phantom tpi kawan rasa rega dia mahal sket dari pink diamond kakros murah sket dari said sadiq kot hehe sorry bagi panas telinga para dubuk lagi hehehe

      Delete
  12. Memang sah orang perangai jenis lanun saja yang sanggup kesapkan berbillion duit 1MDB dan sbhgn masuk ke akaun sendiri. Bukan saja lanun malah itu juga perangai perompak, pencuri, kawaq, perampok dan sebagainya. Tak mungkin kerja kotir macam tu kerja ulama dan orang baik2. Dah kalau Najib tu yang menyamun, melanun dan merompak,memang lanun lah dia. Dan memang sah dia keturunan Bugis, maka betullah lanun bugis yang buat kerja haram tu. Ada ka patut cakap tu kerja lanun Minang atau lanun Sunda?. Sah Najib mengaku orang Bugis, maka Najib speesis Bugis lah yang melanun. Kat mana yang tak betulnya?. Yang bugis bugis lain terasa mskan cili apa ke hal? Memang Najib bugis yang punya angkara senua tu. Patutnya bugis2 lain pi lempang pipi Najib kerana menjatuhkan maruah keturunan Bugis. Awat nak bodohkan diri tak tentu pasal dan menyokong keturunan membabi buta walhal Najib dah malukan keturunan Bugis. Biar cerdik sikitlah kaum Bugis oii. Jangan tunjuk hangpa tu gelojoh dan haloba macam Najib. Sudah sudah lah tegakkan benang basah. Dua sia saja kerja hangpa kerana 1 dunia pun tau Najib bugis yang netompak duit 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong. Nak marah patut marah pada pencuri pasal bila kena tangkap mengaku dia Bugis.

      Buat malu Bugis je. Lain kali mengaku je pencuri. Habis satu dunia cop dia pencuri, masih lagi nak mengaku Bugis.

      Buat malu keturunan Bugis je Mohd Najib Abdul Razak calacai ni.

      Delete
    2. anon13:07..lembu cucuk hidung saja yg ikut tuannya kemana dia bawa..kau ni macam lembulah ikut apa puak kau kata tanpa guna otak..bodohnya..bahasa kau macam bangkai..

      Delete
    3. Anonymous21 October 2017 at 13:52,

      Kalau Anon tu kau cakap macam lembu kena cucuk hidung, Kira ok lah lagi. Yang ko tu lebih mirip khinzir yg suka menyondol babi buta lagi lah sedih dan parah. Yang lesapkan duit 1MDB berbillion adalah Najib bugis, yang membabi buta menyondol Tun M dan Anon kat atas tu APA ke hal. Najib guna OSA dan AG Apandi utk tutup hasil siasatan JAN terhadap IMDB, ko tak faham faham kenapa? Hasil siasatan Polis terhadap Najib dan 1MDB Tak timbul2 sampsi skrg ko buoan Tau APA sebabnya! Yang ko Tau menyondol saja tuan yang Bela bagi ko makan. Bukan ke khinzir di kandang diberi dedak???

      Delete
  13. kerana nila setitik rosak susu sebelanga

    ReplyDelete
  14. Masa jadi PM, mmg Matdey terkenal garang
    Dgn k'jaan, kiita tak boleh cakap sembarang
    Tapi kinii, dia buat perangai hina dan curang
    Berkempen pun secara menghina keji orang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kangkang pon udah expired.

      Delete
  15. Salam perjuangan pd semua pendokong dan penyokong pakatan
    Kita mndokong keadilan utk rakyat xkira bangsa agama juga aspirasi pakatan ialah intergriti keseimbangan ekonomi juga iltizam kita utk mmbangun kan negara agar rakyat dapat berkongsi kek ekonomi secara saksama dan kefisenan mengurus kewangan dgn dasar fiskal yg tidak membebankan rakyat pada umumnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong !!

      Delete
    2. Elo elo geng najib, 13:16 bawah ni...
      Awang Adek si pengkerusi mara yg baru tu pesan kat ko n kita sume, yg dah lama dah lepas tak payah cerita, lupakan saja, tak payah nak sebok2 siasat macam kes annuar musang lesapkan /salahguna duit mara tuh...dah... kita hanya bahas hal2 semasa...goverment of the day...ehhh...kes musang bejanggot mara tu belum pun 2 tahun kan? napa takyah sebut ek awang adik? Eh geng PUKIMAK..ko pegi tanya si awang konek tu napa ?

      Delete
  16. 1 Malaya tak berasa heran kalau Madey spinkan balik cakap2 yg telah dikeluarkannya masa himpunan krepekbasi tempoh hari.Ini hanya taktik damage controlnya utk meredakan kemarahan bangsa Bugis yg dikutuknya. Bukan kali ni aje, dah beratus2 kali dilakukannya..jenis mcm ni mana ada nak mengaku dia salah, dia aje yg betul belaka. Tengok ajelah masa kes Baling dulu, dia yg arahkan Tun Musa dan PDRM bertindak atas penduduk kampung sehingga terkorbannya bbp org termasuk ustz Ibrahim Libya, bila ditanya dia tak mengaku, kononnya berada di luar negara, sedangkan Madey berada di pejabatnya utk memantau isu dgn teliti..yg kena dajalnya, TUN MUSA.Tak caya, gi tengok video wawancara TMH berkaitan kejadian tu. Begitu juga masa sykt anaknya hampir bangkrap di HK dulu, dia arahkan DSAI , waktu tu menteri kewangan utk membantu bailout sykt tersebut, bila DSAI enggan , dia naik angin dan inilah diantara sbb utama DSAI dipecat dari TPM kerana keengannya tu lalu difitnahkannya dgn isu liwat. Ini dah jadi rahsia terbuka kpd rakyat Msia. Kalau ditanya kembali segala kemungkaran yg telah dilakukannya kpd rakyat dan negara selama 22 thn regimnya tu, senang aje jawapannya...saya dah tua, tak berapa ingat, dah lupa dah, saya dah hampir nyanyok...tapi bila tuduh DSZH ada duit berjuta2 masa jadi KP Umno dulu tu, boleh pulak dia ingat..inilah yg dinamakan ingatan yg berpilih2. Madey ni asalnya dari kerala, jadi dia rasa menghina dan mengaibkan bangsa bugis ni tak jadi masaalah...malah kalau boleh semua etnik2 lain spt jawa, banjar,mendeling pun nak dilekehkannya. Madey, malangnya sehingga kini kau masih tak mau meminta maaaf kpd masykt Bugis, bukan saja di Msia tapi seluruh nusantara yg terkesan dgn kenyataan hinaan kau tu, malah kau masih nak spin, pusing , belit ..namun mengaku salah takkan sekali2. Betul juga ada cakap2 yg mengatakan, kalau jumpa ular dgn kau, katok kepala kau dulu. Kini, rasakan lah kemarahan warga Bugis yg sememangnya terkenal sebagai pahlawan terbilang, yg takkan sekali2 membiarkan nama baik bangsanya dihina sesuka hati... ingat,hari2 terakhir kau kini tersangat hampir!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Yang patut minta ampun dan minta maaf kepada seluruh warga Bugis sedunia ialah Bugis murtad bernama Mohd Najib Abdul Razak.

      Pencuri macam Najib tak patut mengaku Bugis bila dah kantoi curi harta kerajaan Malaysia.

      Memalukan keturunan Bugis satu Sulawesi. Najib ini MO1 pencuri yang terkenal satu dunia daripada US sampai ke China.

      Ingatan ikhlas kepada penyamun lain... Janganlah sesekali mengaku Bugis bila ditangkap mencuri macam Mohd Najib Abdul Razak.

      Rasanya belum ada lagi pencuri buat macam ni. Malu Bugis.

      Delete
    2. Nasib baik Dzulkipli belum mengaku lagi keturunan apa... Tolonglah Dzulkipli jangan buat macam Najib...

      Habis keturunan dicop kaki kongkek bini orang nanti...haru biru... huhuhu...

      Delete
    3. anon13.32..kau ni bapak lanun mana pulak..tulis merepek2..

      Delete
    4. geng najib ko bugis ye? ko tablighkan la najib tu. buat malu bugis aje.

      Delete
  17. Pada geng najib mr j dan dubuk enam persen sila tunjukkan intelek anda andai tajam pas pru kita pakatan akan membiayai kowg ker MENSA k paling cikai kat oxford kahkahkah

    ReplyDelete
  18. Hehe geng najib pantang budin kuar topik baru trus meraban mcam nk kiamat haha hardcore kipas susah mati betul ekk mmg belasahan

    ReplyDelete
  19. DENGAN BEBANAN GST
    KOS SARA HIDUP YG MENGHIMPIT
    NILAI MATAWANG KITA YG MENYUSUT
    URUSTADBIR YG KACAUBILAU
    RAKYAT MEMBAYAR TINGGI
    UNTUK DAPAT SIKIT KESELESAAN
    APAKAH INI KAYU UKUR EKONOMI NEGARA SIHAT?
    MARI KITA LIHAT APA YG DUBUK GEROMALKAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macaaiii kata atas jalan Msia ni penoh dengan kereta........tulah kayu pengukur Msia ni negara maju dan kaya.

      Apa punya binggaaiiiilah macaiii kepala bana.

      Delete
  20. BAGAI MANA PULA DENGAN SEKTOR AWAM?
    PELBAGAI AGENSI DI TUBUHKAN MENYEBABKAN PERTINDIHAN TUGAS DAN KRISIS KREDIBILITI MERUDUM DI MATA RAKYAT?
    KORUSI?
    INTERGRITI?
    APER CITER PENGARAH INTERGRITI PUN ADA KRISIS BARU BARU NIE?
    SAMPAI RAKYAT PUN TERSEDAK TGH MAKAN NASI
    DENGAR BERITA NIE
    APA LAGI
    BANYAK BUKTI NNTI SIAP KOWG MEMBER PAKATAN SOAL JAP LAGI
    JANGAN LARII KAHKAHKAH BRO SEMUA SILA SERANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. RATK..Tak ambik pot pun auta kau tu..aku kerja kampung aje, bukan kerja Gomen!

      Delete
    2. Keje kampung menyenyeh jadi ahli mesyuarat tingkap kan geng najib kna piat telinga ngan ketua kg ko pasal ko kipas lipas nak cite politik kena citer gomen akak geng najib oii bukan join party orgy nak mengatal ghairah

      Delete
    3. Geng Najib.......auta apa.......sana sini masok TV......skandal gelap 1Msia tau bebbb.

      1MDB pon sape yg tak tau........Asia....Barat sumer tau.

      Aktiviti nyoppinggg sakan dapat liputan media Australia dan Korea...........keluar dalam berita Korea...........dan disebut2 dalam media cyber yg lain.....sila google kalo tak caya yeoppp.....

      Kesaaahh wayang lucah.......satu Hollywood dan dunia tau........tapi diharamkan masok Msia sebab Msia ni negara Islam............pemimpin No. 1 Msia dan seluroh keluarganya orang Islam, umat Muhammad saw yg hanya takotkan Allah saja.

      Semoga pemimpin No.1 Msia dan keluarganya dirahmati Allah swt..........kerana telah mencegah kita dari dosa yg ditegah oleh Allah dan Nabi Allah menonton wayang adegan lucah yg terdapat dalam filem tersebut..........Alhamdulillah......

      Hidop Msia......Taakbeeerrr....!!

      Delete
    4. The Phantom..Apa yg kau jaki sangat kat DS Rosmah, dia ada jentik tolor kau ke..ada tarik telinga kau ke? biar lah dia nak nyopping, bukan pakai sesen pun duit kau. Dulu dah sebut, DSR ni sorang yg berjimat cermat, dia menabung sejak kecik, tak suka berbelanja tak tentu pasal, bukan mcm kau ..boros nak mampus, pantang ada duit kat tangan...habis bulan, habis gaji. DSR ni dulu kan keje dengan bank, pangkat tinggi pulak tu, dah tentu bila berenti keje, banyak dapat duit EPF...memang patutlah dia belanja utk beli apa yg perlu. bukannya membazir pun. Sebagai isteri PM, kenalah jaga penampilan baru lah ada klass..takkan nak orang tengok mcm embok jual sayur kampung kat pasar pulak, takkan benda simple mcm ni pun kau tak boleh fikir beb! Macam mana lah melayu nak maju, takde keje lain..berdengki aje taunya...

      Delete
    5. Geng Najib.......aaaiiiikkk......aku tak sebut nama sape2 pon........nama Rosmah ke....Rosyatimah, Rosalinda, Roselle ke.....

      Woiii Badigolll.....ada aku sebut nama sesape...??

      Aku cakap secara general saja tapi ko sendiri yg tiba2 tembak teruuss sebut satu nama.

      OOoooo........jadi aktiviti nyopping yg dapat liputan media negara asing tu Rosmah ke....????
      Betol ke dia yeop.....??
      Pasti...?? Konpom...??

      Gitu rope ceritanya ye........aterrr betoi ke media asing kata nyopping tu sampei 6 million yeopppp...???? Betoiii ke...??

      Woiii braaderrrr..........sekarang aku tak makan gaji...........aku ada bisnes sendiri. Lepas graduate U dulu aku kerja makan gaji dan simpan duit untuk bukak bisness sendiri. Kalo aku boros macam yg ko tuduh kat atas tuuuuu memang tak boleh buat bisness bebbbb.....

      Orang boros tak reti kawal duit bro........silap haribulan hutang naik macam gunong dekat2 trilion......

      Kalo dah gituuu macam mana nak pusing modal untuk bisnes kalo hutang lebih dari untong.......tak gituuu??

      Aku masih waras lagi......masih tau nak beza freehold dan leasehold bebbbb.....

      Petikan FMT News 4 Ogos 2016...

      Isteri perdana menteri Singapura yang dilihat hanya membawa sebuah dompet berharga S$14.80 (RM44.60) ketika lawatan rasmi bersama suaminya ke White House kelmarin menerima pujian ramai.

      Dompet yang dikepit isteri kepada Lee Hsien Loong, ketika pasangan itu disambut secara rasmi oleh President Barack Obama dan isterinya Michelle Obama, merupakan antara yang dijual The Art Faculty, sebuah kedai online yang menjual hasil seni pelajar kurang upaya dan autistik di Sekolah Pathlight.

      http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/08/04/isteri-pm-singapura-bawa-dompet-rm45-ke-white-house/
      _____________________________________

      Satu dunia tabik hormat pada isteri PM Singapura.

      Walau bukan beragama Islam dan tak pernah belajar hadis dan firman Allah swt bahawa pembaziran ialah sifat syaitan...........tapi isteri PM Singapura lebih suka mengambik sikap berendah diri.


      Ada kalanya kita orang Islam ni harus ambik contoh dari orang bukan Islam jugaaakkk.......

      Firman Allah swt (Surah Al-Israa' ayat 26-27).

      "Dan janganlah kamu belanjakan harta kamu dengan boros yang melampau-lampau.
      Sesungguhnya orang yang membazir (boros) itu adalah saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur (engkar) kepada Tuhannya".

      Nauzubillahiminzalik.....

      Delete








  21. Carilah CAHAYA ddlm diri mu..
    CAHAYA-Cinta, CAHAYA-ILAHI..
    CAHAYA menyuloh kdlm Kalbu mu
    Barulah kau tau, ygHITAM yg Keji

    CAHAYA menyuloh kdlm Kalbu mu..
    Baru kau tau, YgGELAP yg Keji..
    Jgn kau tuding jari mu melulu
    INSAFI lah 'kbobrokan' diri mu sendiri


    Bila CAHAYA mu telah kau sedari..
    Kongsikan CAHAYA mu dgn yg lain..
    Izinkan mrk Menyuloh Sendiri
    Smoga dianugrahi "elegance-MIND"

    "elegance-MIND"..CAHAYA-Cinta NYA
    "elegance-MIND"..Kasehkan Umat
    Indah tutur Budi pekerti nya
    Tiada maki hamun, Dendam kesumat

    ReplyDelete
  22. Tuhan spt mahu tunjuk arah jalan kebenaran
    Si tua renta itu tidak lekang dari keceluparan
    Senusantara punya Bugis, udah kasi amaran
    Pastinya di Johor, Bersatu akan hilang geran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bugis murtad Najib dah jual kuantan port pada pelabur China. Langsung tak dapat orang Melayu macam kau ni masuk kerja. Bahasa Melayu terus dihapuskan!


      Mahathir visits Kuantan's Great Wall Of China

      https://www.youtube.com/watch?v=WbDxuYEdtes

      Merdeka ke kalau orang asing dah tak bagi kau masuk @ kerja dalam negara sendiri?

      Jangan takut Tun M masih lagi cakap Melayu walaupun tajuk video orang putih. Hahaha...

      Delete
  23. Madey nak hina orang, tak mau fikir panjang
    Dia bukan rimau lagi, hanya tua punya kijang
    Kini, dia gelisah, urat jantong dah nak kejang
    Senusantara org Bugis, mau kasi penerajang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekitar Majlis PECAH TANAH ECRL. Dah Macam Kat CHINA !! Bahasa Melayu dah pupus.

      https://www.youtube.com/watch?v=ecejdofkdLY

      Delete
  24. admin ni penyokong tegar lanun kerala..tak hairanlah tak nak belit2 kata2 jijik situa nyanyok yg tak sedar diri..

    ReplyDelete
  25. Kebetulan lepaszohor tadi, terjumpa sorang kawan lama yg sememangnya berdarah bugis totok. Ambik kesempatan utk tanya dia tentang ucapan Madey menghina Bugis tu. Dia dan seluruh keluarganya meluahkan rasa kesal yg amat sangat, tak sangka sorang negarawan sanggup bertindak sedemikian. Katanya lagi, mungkin ada cara utk meredakan kemarahan warga Bugis, iaitu dengan Madey kena keliling 1 Msia, memohon ampun dan maaf kpd seluruh warga Bugis dari peringkat bayi hingga yg paling tua , kalau boleh cium tangan..dimulakan dengan Sultan Selangor dan Johor, serta seluruh kerabat mereka, dikutu oleh DSNR dan setiap ewarga Bugis. Lebih baik jika Madey dapat bersumpah dan dgn menjunjung Quran di mana2 masjid serta berjanji dgn tulus ikhlas utk tidak menghina mana2 kaum dan etnik lagi di negara ini. Kini, terpulang lah pada Madey utk bertindak..itu pun jika dia benar2 ikhlas nak minta maaf!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencuri MO1 yang mengaku keturunan Bugis harus memohon ampun dan maaf kepada seluruh 300,000 warga Bugis.

      Belum pernah lagi seorang pencuri yang didakwa dalam saman sivil membuat pengakuan seperti Najib. Kononnya pantang dicabar kerana darah Pahlawan (LANUN) Bugis?

      Ini memang memalukan seluruh warga Bugis terutamanya apabila pencuri mengaku sebagai Bugis.

      Bayangkan jika pencuri dan penyamun harta mengaku sebagai Jawa, Banjar, Minangkabau...bukankah ini amat memalukan dan menjijikkan sekali???

      Tiada satu keturunan pun yang rela digelar sebagai pencuri.. tetapi Najib selepas mendapat gelaran antarabangsa MO1 terus mengaku Bugis.. Malunya bangsa Bugis.

      Delete
    2. he he geng najib bugis totok ye? elok la. jawa totok pun ada. kita tengok jap lagi bugis totok lawan jawa totok. geng jawa totok dah tengah siap2 dah tu.

      tik tok tik tok tik tok......totok mana nanti champion.

      Delete
    3. Hehe geng najib bugis totok yg jumpa kitaowg kau jgn luper lak ko ingat ko aje yg ada tpi bangla kita takderr kahkahkah geng najib ko nie macam akak akak kene cerai laki jer menyenyeh gatal

      Delete
    4. najib ni bukan contoh bugis yg baik. suka main belakang. wak jawa ni tengah siap2 dengan geng jawa. dia pun tak percaya dgn bugis satu ni.

      elok la sama2 tak percaya. dua2 nya main serabai je.

      geng najib, macamana klu geng kerala tibai geng jawa pulak? geng jawa tibai geng bugis. geng bugis naik layar, labuh sauh.

      meriah semua kan?

      Delete
    5. Tun Mahathir hanya tembak Bugis yg pecah amanah kedarah duit haram jerrr.....

      Tapi maksud Mahathir dah disalah sangka dan dispiiinnn ligat macam gaassingg oleh pihak yg akalnya senteng dan dangkal.

      Tujuan spiiinnn tu ialah supaya keturunan Bugis marah pada Tun M.

      Perkara itu telah dieksploitasikan jadi satu isu besar.

      Dari ekspolitasi yg dibuat diharapkan boleh meraih sokongan dan simpati masyarakat......itu jerrrr tujuannya.......isu ini ialah satu kesempatan.......

      Tun Mahathir maksudkan orang Bugis yg terlibat dengan penyelewengan dan pecah amanah saja....

      Orang Bugis yg baik tak perlu terasa apa2.............yg jahat menyamun tu jerrrr yg patut terasa.

      Tak gituuuu yeoppp......???

      Delete



  26. http://www.bongkartv.com/kedutaan-malaysia-di-jakarta-dan-makassar-diancam-bom-akibat-kenyataan-tun-m-hina-bangsa-bugis/







    Elok saja Mahathir di extradisi ke Indonesia untuk di bicarakan


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekstradiksi kepala yang ngentot bini orang duluan deh.. baru gampang looo...

      KP SPRM dan Kekasih Di Bali

      https://www.youtube.com/watch?v=rTd-KmH3siE

      Indonesia bukan bumi petualangan.

      Delete
    2. pembohong copy dari blog pembohong.

      he he he. ntah siapa ntah penulis tu. ayat melayu, takde gaya indo tulis.

      Delete
    3. 14.06...Kami seluruh rakyat Msia yg waras tersangat2 setuju dengan cadangan yg bernas tu. Kami sanggup membiayai tiket penerbangannya dan menanggung penginapan dan makan minumnya selama di sana. Mohon kerajaan Msia memberi kerjasama sepenuhnya dengan kedutaan Indonesia dalam hal ni !

      Delete
    4. Satu isu yg dispiiinkan oleh pihak yg hanya pandai memainkan isu perkauman dan masyarakat dalam meraih sokongan............

      Oleh kerana isu pembangunan dan ekonomi tak sebaik yg diharapkan dan tidak memberangsangkan............maka isu2 perkauman dan masyarakat perlu dimainkan untuk mendapat laba sokongan.

      Maka dengan itu...........keturunan mamak 1Msia pon mesti membela keturunan mereka ekoran penghinaan ke atas Tun M..............yg dikatakan keturunan mamak ambik kesempatan guna platform orang Melayu.

      Stupid is as stupid does....
      You are what you do.

      Delete
  27. Tiada lagi suara kesat pencacai tokong DAP
    Udah tidak terkata apa lagi, caii2 lembu sapi
    Sekor demii sekor, udah rasa malu & menepi
    Akibat celupar Matdey, dgn Bugis dimain api

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete



  28. Apb kita BERANI menyuloh kdlm diri kit, kita juga BERANI meminta agar semua 'pemimpin2' wajib menyulohkan CAHAYA yg terang seterang2nya kdlm diri mrk masing2..

    So, tiada lg cover-up konspirasi2 sandiwara yg lahir dari "NIAT" yg sgt2 bobrok-bejat-jahat semata2 utk menipu mmbodoh serta mengelirukan umat/rkyat!

    CAHAYA itu LURUS
    CAHAYA-Cinta itu Tembus
    CAHAYA-Cinta NYA itu Halus n Kudus

    Bila CAHAYA dtg bertandang..
    CAHAYA menyuloh terang benderang..
    Sgl yg Khianat Sgl yg Curang
    Akan terbongkar Tak dpt dihalang

    Ddlm GELAP Tanpa CAHAYA
    Cover-up Konspirasi, Sandiwara Gila
    Semuanya diGELAP mnjd "RAHSIA"
    Seolah2 Rkyat semua, Dungu n hina


    Izinkan CAHAYA menyuloh Diri mu..
    CAHAYA yg Lurus TIADA 'Bias" nya..
    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu lah kau temui, CAHAYA-Cinta..


    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu kau temui, CAHAYA-Cinta NYA..
    Yg JUJUR berKaseh Tak akan Merapu
    Yg ber CAHAYAkan-Cinta, Luhur Sntiasa


    "Where there is LIGHT, there is LUV...n when there r LUV n LIGHT there is expension of BEAUTIFULL understanding n co-operation.."

    ..n of course in d LIGHT n LUV, there r NO corrupt n NO barbaric-MIND s wel n ONLY elegance-MIND exist hi hi..

    ..b d collector of dLIGHT-LUV WISDOM n COMPASSION s ur life purpose, n peace NO war my dearONE..

    ReplyDelete
  29. Kedutaan Malaysia Di Jakarta Dan Makassar Diancam Bom Akibat Kenyataan Tun M Hina Bangsa Bugis
    By Alan Khan - October 20, 2017 0

    JAKARTA – Laporan dari Jakarta menyatakan beberapa kumpulan Front Islam dan Kerukunan Bugis Jakarta sedang mengumpul ribuan warga untuk bergerak ke Kedutaan Malaysia di Jakarta. Mereka menyatakan penentangan karena pernyataan kurang ajar Mahathir Malaysia menghina bangsa Bugis sebagai lanun.

    Bicara di perumahan elit di Jalan Prapanca JakSel semalam melaporkan Pak Jusuf Kalla, Naib Persiden Indonesia sangat tersinggung bilamana Bugis dihina lanun oleh ortu diktarorist Mahathir Malaysia.

    Kondisi yang serupa sedang berlaku di Makassar Sulawesi Selatan Indonesia di mana penduduk Bugis kira-kira 20 juta jiwa. Situasi di bangunan Konsul Malaysia di Makassar dalam keadaan tegang dan panas. Pasukan keselamatan Indonesia direncana sedang berjaga-jaga di bangunan Dubes Malaysia.

    Berikut adalah salah satu rencana dari seorang penulis di Indonesia:-

    MAHATHIR MALAYSIA HINA BANGSA KITA, SANGAT KURANG AJAR MAHATHIR WARISI KETURUNAN BANGSA PEMBELOT, SERUAN BANGUN BANGSA BUGIS INDONESIA, MALAYSIA, SINGAPURA & BRUNEI..

    Salam persaudaraan kepada anda di Malaysia, ibuku asal Malaysia, bapa ku dari Sulawesi, Indonesia. Aku warganegara Malaysia dan ada banyak lagi keturunan Bugis di Nusantara bukan sahaja di Malaysia tapi di Brunei, Singapur mahu pun di Philipina.

    Kelmarin aku diberikan video ucapan Mahathir, bilangnya bapak Najib pulanglah ke Sulawesi. Ini sangat kurang ajar karena dalam zaman moden begini masih ada orang yang dulunya MahaFiraun Maha Diktatorist tiba2 apabila sudah tidak ada kuasa, melabelkan suku bangsa dengan nama-nama yang jelek. Sudah terlalu desparado.

    Jadi kamu Mahathir pulang aja ke tanah nenek moyang kamu di negeri bangsa Kutty. Kamu memang tidak sadar diri, dulu kamu datang ke Jakarta kamu biaya PDPI untuk menang pemilihan Persiden Indonesia, kemudian apabila Pak Jokowi menang kamu paksa Jokowi beli Proton kamu. Apa kamu pikir bangsa Indonesia boleh mengikuti cara diktator kamu!

    Kamu lupa dulu di kala Sultan Mahmud Melaka meminta bantuan tantara Bugis 5 bersaudara, nenek moyang kami bertempur tidak berundur, kami juga bantu Sultan Kedah melawan Siam sehingga Daeng Parani mati di Kedah, kami bantu Sultan Sulu menghalau penjajah. Kamu bangsa Kutty hanya tahu belot ! Apa jasa kamu kalau tidak hanya mengkayakan anak beranak keturunan kamu !

    Kamu Mahathir bangsa yang hina, karena selepas kamu menghinakan Anwar Ibrahim kamu menjilat semua tuduhan kamu, sekarang kamu mahu membunuh Najib karena kamu punya nafsu sangat rakus. Kami bangsa Bugis di Indonesia sangat terhina dengan gelaran-gelaran yang kamu lakukan kepada bangsa kami di Malaysia.

    Kami menyeru seluruh bangsa Bugis di Nusantara bangun menentang penghinaan Mahathir kepada bangsa Bugis. Ayok Bangsa Bugis Indonesia mari turun di jalanraya bantah penghinaan Mahathir kepada bangsa kita.

    Ayok Bangsa Bugis Indonesia bangun… bangsa kita sedang dihina oleh kaum-kaum Mahathir di Malaysia! Apabila saudara kita dihina bererti kita juga dihina ! Ayok hancurkan Mahathir Malaysia.

    Andi Makmur Andi Rahman H. Md.
    Sulawesi Selatan, Indonesia..


    http://www.bongkartv.com/kedutaan-malaysia-di-jakarta-dan-makassar-diancam-bom-akibat-kenyataan-tun-m-hina-bangsa-bugis/

    ReplyDelete
    Replies

    1. Elok saja Mahathir di extradisi ke Indonesia untuk di bicarakan


      Delete
    2. INDONESIA PUN TAHU NAJIB MO1 BUGIS LANUN YANG TUN M MAKSUDKAN. INI BERITA PENJELASAN TUN M DI AKHBAR REPUBLIKA.

      http://internasional.republika.co.id/berita/internasional/global/17/10/21/oy5o9e384-mahathir-mohammad-bantah-hina-suku-bugis



      REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Mantan perdana menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad membantah menghina keseluruhan keturunan Suku Bugis dalam ucapannya ketika perhimpunan anti-Kleptokrasi Sabtu lalu. Sebagaimana dilansir MalaysiaKini, Sabtu (21/10) berbicara di hadapan 2.000 pendukungnya di Alor Setar Jumat (20/10) malam, Mahathir berkata pernyataan yang dibuatnya hanya merujuk kepada 'perampok yang mencuri uang rakyat'.

      "Saya tak hina orang Bugis, orang Bugis ada yang baik, tapi perampok pun ada juga. Salahkah bilang begitu. Apakah orang Bugis tidak berkata kalangan orang Bugis tak ada perampok, ada," kata Mahathir dalam ucapan di majelis rapat umum di Dataran Stargate di Alor Setar itu pula.

      Mahathir yang juga Pengurus Pakatan Harapan saat Himpunan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi di Padang Timur, Sabtu lalu, dilaporkan menyebut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, mungkin berasal dari 'lanun Bugis' yang sesat ke Malaysia dan memintanya balik ke Bugis. Pernyataan Mahathir itu, membuat Persatuan Perpaduan Rumpun Bugis Melayu Malaysia (PPRBMM) protes di hadapan Yayasan Kepemimpinan Perdana 18 oktober lalu.

      Mereka mendesak Mahathir meminta maaf dan menarik kembali pernyataannya yang mengatakan Bugis sebagai 'lanun'. "Tetapi, orang itu demo pada hari Deepavali. Hari itu kantor saya tutup," katanya pula.

      Sumber : Antara

      Delete
    3. Bodoh anon1411 ko ingat indonesia nk layan kes kanak kanak brebut gula ekstradisi kakak ko
      Matdey bukan takat bugis yahudi pun kna sembur dulu mana israel ada brani ekstradisi
      Jiban pru lpas tanya ape lagi cina mahu
      At last kna ekstradisi dalam separa sedar kena majukan CCCP SABIT NGAN TUKUL
      Ape cite? Hahaha ekstradisi bagai macam

      Delete
    4. Indon.....masa sukan SEA baru ni Msia tersalah letak bendera dia pon dia orang meletopppp sampai bakar bendera Msia depan kedutaan Msia di sana.

      Dalam You Tube dan cyber hari2 maki hamun Msia bermacam2..........hanya sebab tersilap letak gambar benderanya terbalik.

      Rasanya di Barat benda2 remeh macam ni tak kuasa deme nak ambik pot.

      Barat tak fokus "petty things" ni........tu pasal deme lebih maju dan kaya.............yg dipikir hanya benda yg bagi manfaat pada negaranya saja.......tak ada maknanya deme nak fokus benda2 kecik ni......no time.

      Delete
    5. Sampai nak minta tolong bugis kat lndonesia?
      Dah dapat dedak ker?
      Berapa?

      Delete
    6. Banyaaakkk lerrr.......kan billionaire segera tuuu.......dengor kata nyopping pon udah 6 million......belom masok yg lainnya......

      Delete
  30. Indonesia group demands Dr Mahathir apologise over ‘Bugis pirates’ remark

    THE Bugis Youth Assembly of Macassar Indonesia (PPBMI) in Jakarta today urged former prime minister Dr Mahathir Mohamad to issue an open apology, following his statement that insulted those of Bugis descent, at an opposition gathering in Selangor recently.

    PPBMI made the call through a protest memorandum that was handed to the Malaysian ambassador in Indonesia this evening.

    PPBMI head Arwin Welhalmina said Dr Mahathir had stooped low by making such insults.

    He said the Bugis had succeeded in venturing throughout the world, and Dr Mahathir should realise that the ethnic group had played an important role in the formation of the Malay government and sultanate.

    https://www.themalaysianinsight.com/s/19379/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan jangan pas nie jiban n lebabai buat demo yg ckap tuan guru lebabai arab mix bugis supaya boleh join meracau
      Puak nie mmang kreatif bab mmbadut sarkis
      Tapi sayang jamal xleh join kuar kategori

      Delete
    2. Ehhhhh.......apahal kita ni dah jadi negara Indon ke...??

      Apahal nak layan orang Indon ni???

      Dah bukak jalan untuk orang Indon masok campor pulaakkk.....

      Orang Msia....orang Msia punya hal lah...

      Apahal orang Indon masok campor ni??

      Masa pilhanraya bukan ke warganegara Msia saja yg mengundi.......jadi apa kena mengena dengan Indon???

      Ini betol dah caca marba......haru-biru....macam planet of the apes.

      Ini PRU14 moh kita tukorrr kerajaan baru...!!!

      Delete
  31. PPIM baru saja mendedahkan terdapat peningkatan yg mendadak bilangan pusat perjudin di Selangor, iaitu dari 600 kpd 3000 buah dalam masa tak sampai 2 tahun. Pusat2 judi ni dimiliki oleh 9 orang Dragon yg amat berkuasa. Hasil kutipan pusat2 ni dianggarkan 5 billion sebulan. Dikhabarkan , lebih 50 buah lesen pusat2 ni dikeluarkan setiap bulan oleh kerajaan Selangor, tu tak termasuk pusat2 judi tanpa lesen yg sah. Kadang2 .rakyat pun terfikir, ada tak kemungkinan hasil utama Selangor datangnya dari sumber spt ini, sbb tu lah Azmin boleh mendabik dada mengatakan simpanan negeri tu berjumlah berpuluh2 billion. Mcm mana Kerajaan PH ni boleh senang2 aje meluluskan lesen2 tersebut, sedangkan peniaga2 kecil goreng pisang , nasi lemak dll cukup2 sukar utk memperolehi lesen. Adakah kerana mereka ni tak menyediakan pelicir yg sewajarnya, tak spt yg dilakukan oleh pengusaha2 judi tersebut? Atau lebih parah lagi, ada tak kemungkinan terdapat pemimpin2 PH di Selangor sendiri yg menjadi Dragon2 tersebut? Setakat ni, PPIM hanya mendedahkan apa yg berlaku di Selangor aje, kat Penang tak tau lagi apa ceritanya. Persoalan2 spt ini lah yg bermain2 dibenak fikiran rakyat Selangor yg sehingga kini masih tiada jawapan yg memuaskan hati dari kerajaan negeri. Tak mustahil, jika PH memerintah Msia nanti, semua bentuk perjudian dan maksiat akan dihalalkan ..jadilah negara ini hab maksiat terbesar di Asia !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata ko mintak kerajaan haramkan judi di Msia ni.

      Sumer tempat perjudian ditutop termasoklah Kasino Genting Highlands di Pahang tu.......

      Amacam ....boleh..??
      Sokong...??

      Delete
    2. Hoiiii!!!!BADIGOL GENG NAJIB LAUNUN BUGISSSSS!!!!

      MALAYSIA DARUL CASINO. LU ADA TAU KE ITU BAPAK SEGALA JUDI AND MAKSIAT LAGI TINGGI DARI SEGALA MENARA APATAH LAGI KUBAH MASJID DALAM NEGARA INI NUN DI PUNCAK BANJARAN TITWANGSA. ITU CASINO GENTING HIGHLAND HA...SAPA PENGERUSI NO. 1 DULU LU ADA TAU KAAA?. LU TALAK BACA PUNYA OLANG MAA BOLO..PANG SAI PUNYA OLANG. ITU NAJIB PUNYA DATOK , NAJIB PUNYA BAPAK PUNYA BAPAK PUN ALA SHARE ITU GENTING CASINO LU TAU KAAAAAA?????
      APA PASAI TALAK BISING? APA PASAI? APA PASAI?? APA PASAIIIIIII LUUUUUU TALAKKKK BISING???????

      Delete
  32. Dia dah kronik si nyanyuk punya 'ta wau nun'
    Sejak dulu lagi org2 Melayu dia dah pekunun
    Kini tekantoi, bila tuduh org Bugis asal lanun
    Indon mau cekup, bwh hasutan punya kanun

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Pasnie ko boleh jmpa etnik lain geng najib tapi ko cari yang totok umno tau jgan jmpa totok pakatan
    RAIKAN DEMOKRASI
    PAKATAN CERAH RAMPAS KERUSI JIBAN TOTALLY
    TAK LAMA LAGI NEGERI KE SATU NEGERI HARAP MAKCIK FELDA PUN SOKONG KAMI TAK LUPA JUGA ORANG ASLI
    AGAR DAPAT KAMI BERI KESAKSAMAAN PADA PERTIWI
    UNDI PAKATAN
    MAJU KEHADAPAN
    SELANGOR DAN PENANG MODEL NEGERI MAMPAN

    ReplyDelete
  34. Ringkasan ucapan Najib dalam Pemukiman Jentera PRU BN (majlis secara tertutup).

    1. Kita akan pertahankan 134 kerusi Parlimen yg dimenangi pd PRU 13 dan akan memenangi 33 lagi kawasan yg menang tipis menjadikan 167 kerusi.

    2. Bekerja dalam satu pasukan, keserasian mesti di bina, ada lagi bahagian yg tak sampai keperingkat 100 peratus, masih ada curiga diantara satu sama lain.

    3. Pemimpin masih mementingkan kpd pemilihan dalam parti.

    4. Masih menghantar rombongan keluar negara kpd penyokong2 individu.

    5. Tumpukan dulu kpd kemenangan dlm PRU, selepas ni bawalah ke mana nak pergi.

    6. Mesti ada budaya kerja bersungguh2.

    7. Ada keyakinan kpd pucuk pimpinan membuat penilaian di kawasan kita.

    8. Saya nak beritahu, saya dan Dato Zahid sedang melihat semua kawasan parlimen, tanpa disedari semua calon bahagian telah di ekses dua kali dan akan buat 3 kali, dan akan gunakan badan2 politik dan kumpulan2 tertentu yg tidak boleh di lobi oleh sesiapa.

    9. Cara ini tidak ada org yg boleh membayar utk melobi jadi calon.

    10. Saya pernah jadi mangsa, penilai org yg suka main golf, maka calon memberikan set golf yg paling mahal, tapi akhirnya calon ini kalah.

    11. Saya kena pakai banyak sudut pandangan Pengerusi Perhuhungan, tapi kita ada perspektif tertentu, mungkin ada yg berjawatan diperingkat nasional, tapi tiada grassroot.

    12. Calon mestilah nak menang pilihanraya.

    13. Saya terpaksa merundingkan dgn parti komponen utk pembahagian kerusi.

    14. Kena open minded dlm hal ini.

    15. We look for the best.

    16. Kalau calon yg di akses pun tak boleh menang kita kena ubah calon, mengikut semangat parti komponen.

    17. Dalam keluarga yg besar (13 parti komponen) memang ada kekuatan kelebihan dan kelemahan.

    18. Kita ada kedudukan yg selesa dan ada pilihan utk mentadbir dgn baik negara kita, banyak pilihan pemimpin.

    19. Saya nak semangat BN, kalau kawan kita lemah kita bantu, kalau kuat kita pertahankan.

    20. Kalau kita kira majoriti, kita tak boleh kasi pada MIC, tapi inilah semangat BN.

    21. Kalau semua kerusi UMNO nak tuntut, MIC tak ada kerusi langsung.

    22. Kita tak boleh nafikan sokongan masyarakat India atau Cina.

    23. Bila kita menang kita kena jaga semua, jaga org Melayu, jaga kaum2 lain yg memenangkan kita.

    24. Kita kena jaga 40% pengundi base/asas kita, kumpulan ini penting, baki 60% lagi kena cari yg menyokong kita.

    25. Pastikan Pengundi Putih dijaga, jgn sampai merajuk, walaupun mintak kerusi roda.

    26. Kita dah buat pemukiman dgn semua pimpinan tertinggi penjawat awam, termasuk BSN, KWSP dan lain lain.

    27. Penjawat awam ada 1.6 juta org. 500 ribu guru, dan kumpulan sokongan. 250 ribu di Kementerian Kesihatan.

    28. Orang pencen juga perlu di dekati.

    29. Penerima BRIM perlu didekati di kawasan kita.

    30. OKU dan warga emas yg terima bantuan dari kita.

    31. Orang Muda menjadi faktor, kali ini 22% perlu di tengok.

    32. Semua di Universiti di kuasai oleh pro kerajaan.

    33. Buat program utk orang muda.

    34. Pengundi hitam tinggalkan, yg kelabu masih boleh diusahakan.

    35. Kalau kita nak majoriti 2/3 kita kena sokongan semua kaum, Sabah dan Sarawak.

    36. Pemimpin kena pandai buat statement, jangan ianya mengguris perasaan parti lain.

    37. Jangan keluar statement, contoh kita nak satu sistem pendidikan sahaja, sebab ini telah ditentukan oleh polisi masa menuntut kemerdekaan. Jangan buat apa2 komen lagi.

    38. Perkara ini telah diperjuangkan semasa menuntut kemerdekaan, jangan kebelakang dalam isu ini.

    39. Pembentangan bajet kita akan mempertahankan semua kaum kerana bukan semua org Melayu sokong BN.

    40. Kena bantu semua kaum, tak boleh buat utk program orang Islam sahaja.

    41. Contoh terbaik di Sabah dan Sarawak.

    42. Tahniah kpd Wanita dgn Jentera Wanita BN dan Umno.

    43. Terima kasih kpd Dato Hisham, SU Agong dan semua jentera yg hadir.

    44. Work Hard and Work Smart.

    45. Hidup BN! Hidup BN!

    46. Hidup Rakyat! Hidup Rakyat! Hidup Rakyat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidop BVI....hidop BVI....maju BVI....!!

      Delete
  35. Teroknya Madey, puak2 Bugis tibai dan palu
    Akibat tindakan dia keji Bugis secara melulu
    Cai2 bingai habis terdiam bisu, tersipu malu
    Blog ini udah jadi sepi, spt ada malaikat lalu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lebih 5 website Indo ambe belek,
      Mencari berita Bugis amuk kedutaan konon,
      Rupanya fitnah manusia berhati jijik,
      Patutlah menjadi bangsa dedak malaon..

      Ingatkan ada juga berita duta Malaya lari,
      Bila Bugis datang nak bakar bendera,
      Rupanya cuma macai yang menari-nari,
      Membohong Rakyat Malaysia yang tak berdosa.

      Wahai macai 20sen carilah sumber berita,
      Terus kepada negara empunya,
      Laman web yang diberi entah apa-apa,
      Macam mana Rakyat hendak percaya?

      Delete
    2. Hari tu ada macaaiii badigol yg fitnah kata Kerajaan Pakatan sekat kegiatan agama di Selangor.

      Padahal 1Msia tau.........YAM Sultan Selangor sendiri yg keluarkan perintah sumer masjid dan surau di Selangor perlahankan suara ceramah hanya dalam bangunan saja...........tapi azan guna speaker tetap dibenarkan macam biasa.

      Tapi ada satu macaaaiii kurap haramjadah dalam blog ni kata..............Kerajaan Pakatan sekat azan guna speaker dan sekat kegiatan keagamaan di Selangor.

      Tak ke nampak cilakanya tuuuu.....

      Delete
    3. Siapa yg sampai terkengkang kengkang ntah!!!

      Delete
  36. Nampaknya cai2 bingai dah tak lagi melatah
    Baru nak sedar cai2 hanya hingusan mentah
    Hujah dari hamba, cai tak mampu nak patah
    Cai2 bebal, spt kacang rebus je hamba ratah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  37. Aku pun bugis juga,bugis benut johor,tapi aku jenis rasional punya orang,bugis penyamun aku pun benci,lebih2 lagi menjadi pengkhianat bangsa,namun bugis aku tak mcm dia ,layar dikembang,sauh dilabuh,kan bodoh namanyanya tu,yg pelik,berkali2 menipu muka saje aje....betul2 bangsat punya bugis,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lah anon1448 kawan bugis gak join pakatan kawan smpai benut nnti

      Delete
    2. Ya betul. Berfikir secara rasional. Wlpun aku dari utara dan berdarah keturunan bugis. Malu aku pada TDM kerana bugis menyamun.

      Delete
    3. Bini teman pon keturunan Bugis dari Johor..........bapak mertua teman boleh bercakap loghat Bugis............maknanya anak2 teman sumer ada darah Bugis jugaaaakkk.......

      Tapi kami sumer tak terasa apa2 pon sebab tau Tun Mahathir cuma tembaaakkk orang Bugis yg pecah amanah kedarah duit haram..... itu jerrr......

      Jadi kami yang tak kedarah duit haram........cuma kedarah duit titik peloh kederat sendiri jerrrr.......dan tak terlibat dengan mana2 kegiatan pecah amanah ni maka kami tak perlu terasa apa2..........

      Tak payah spiiinkan maksud orang lerrr yeoppppp......

      Delete
  38. 14.30
    Jgn mimpi di siang hari....sape nak sokong?,kecuali yg rendah iq aje,insyallah ph ambil alih pemerintahan selps pru 14,confirm.

    ReplyDelete
  39. Ayuh warga Bugis di Msia dan seluruh nusantara, bangkitlah dan bersatu hati menjadikan Madey sebagai Public enemy no 1 dan pastikan hidupnya akan sengsara ke mana saja dia pergi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang nak kena ganyang hari tu kan si najib pasal bendera terbalik. geng, ko ni membohong je keje. senang2, ko datang la jakarta. aku bawak ko makan kat warteg, nak?

      Delete
    2. Public enemy No 1 adalah MO1. Perlu dilupuskan kekuasaannya demi utk masa depan negara.

      Delete
    3. Kepada semua Bugis yang marahkan Mahathir,...anda hanya membuktikan yang bangsa Bugis memang bodoh.Sekiranya Najib adalah lambang kebanggaan bangsa Bugis,ternyata bangsa ini belum Islam.Setelah dia dituduh mencuri,lantas dia dengan bangganya memperkenalkan diri sebagai Pahlawan Bugis.Maka,seluruh rakyat Malaysia dimaklumkan secara rasmi yang PM mereka adalah keturunan Bugis.Adakah dalam budaya masyarakat Bugis menjadi pemimpin atau pahlawan yang mencuri,merompak dan melanun itu satu bentuk kemuliaan yang sangat tinggi darjatnya?Jika jawapannya adalah 'ya',maka tidak salah masyarakat Bugis mempertahankan Najib.Apakah tujuan hidup bangsa Bugis?Adakah kamu mahu menjadi Ketua Lanun,dan pada masa yang sama juga mahu seluruh dunia menghormati 'kemuliaan' kamu itu?Tidak ada kah orang Bugis yang mampu faham Al-Quran?Tidak kah kamu menggunakan akal?

      Delete
    4. Haha bro dad rite cetak bendera pun salah ni nk bgi dowg pegang negara?
      Harap pembaca nilaikan kalo bab senang pun buat salah boleh ker harap bagi tugas sukar jiban xbuat salah?
      Rakyat harap timbang
      Kebolehan pemimpin yang menjaga harta kalian
      Pastikan transaksi money trail
      Kalian berjalan dengan akauntibiliti yg sihat
      Dan tidak ada ketirisan dana akibat belanja boros

      Delete
    5. Bendera terbalik satu Indonesia bengang.

      https://www.tempo.co/search?q=bendera+terbalik#gsc.tab=0&gsc.q=bendera%20terbalik&gsc.page=1

      http://www.republika.co.id/search/bendera%20terbalik

      http://search.kompas.com/search/?q=bendera+terbalik&submit=Submit+Query

      Berbanding carian HINA BUGIS
      Tiada langsung liputan berita di Indonesia... WHY MACAI NAJIB? WHY? NAJIB TAK DIBACKUP LANGSUNG BEB... Kahkahkah!!!

      Delete
    6. Orang yg tak berakal atau akal seciput jerrr yg akan ambik kesempatan atas isu ni.

      Apa bezanya dengan isu Mamak Kerala...?? Kat Msia ni tak derrr keturunan mamak ke...??

      Dengan memperbesarkan isu ini diharap dapat meraih sokongan.

      No choice but to stoop very low.......taking this issue as a chance......isn't it....??

      Delete
    7. tu la pasal ratk, phantom. aku ingat dulu, takde la macam sekrg ni, dah tak tentu arah. pasal hal keturunan pun boleh jadi isu politik.

      dulu waktu tun mula jd pm, takde pulak org komplen mamak jd pm. aku banyak kawan anak mami dulu waktu sekolah. tak terpikir pulak benda macam ni.

      sejak2 si najib ni dgn bangganya istihar dia pahlawan bugis, macam2 jadi.

      bila dah memalukan kaum, sibuk la spin sana sini.

      Delete
    8. Bro dad........dah sampai masanya kita buat perubahan besar ni bro.....

      Cukoplah kita saja yg hadapi caca-marba macam planet of the apes ni.

      Jangan sampai kita wariskan pada anak generasi kita akan datang pulaaakkk....

      Cukop le sampei sini jerrr yeooppp.......

      Biar benda ni habis pada zaman kita jerrr.........zaman anak keturunan kita biarlah lebih baik dari zaman kita.

      Gitulah harapan teman ni yeoppp....

      PRU14 ni kita tukaaaarrrr.......
      Let's make a change..!!

      Delete
  40. Di Pdg Pj Timor, Madey cuba nak tunjuk aksi
    Menghiina kaum Bugis, satu agenda yg diisi
    Nasib baik hari tu, dia tak kena baling kerusi
    Tapi kini, Indon mahu tangkap & ekstradiksi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUGIS. HINAAN ATAU SEJARAH?

      http://www.channelnewsasia.com/news/lifestyle/bugis-malay-heritage-centre-exhibition-9308398

      3. THE BUGIS WERE INDEED PIRATES

      It’s a stereotype that apparently has some ring of truth to it. There were indeed stories of English merchants being taken hostage by roving Bugis on their phinisi – or traditional sailing boats – and tall tales by the Dutch about bogey-men coming to take away children.

      But it had mainly to do with the fact that they, at the start, were a pain in the backside of European colonisers, who tended to label people. The Bugis were originally farmers who took to the seas after the Dutch took hold of the port of Makassar, strangling their livelihood.

      Delete


    2. Were indeed pirates means zaman dahulu je bukan sekarang...

      Tapi ada sekor Bugis murtad. Terkenal dengan panggilan sebagai...

      PLAYBOY di PD,
      SI BIBIR MERAH JAMBU di Mongolia,
      MO1 di US,
      PENCURI di Singapura,
      MAO HU TANG di China,
      BIG BOSS di Jho Taek Low aka Eric Tan.


      Delete
    3. Ada sekor lagi kat lorong lorong di chow kit.
      Jalan pun terkengkang kengkang

      Delete
  41. Hari ini, cai2 lahanat betul2 dah jatuh saham
    Disbb mulut celupar Madey, cai hilang ilham
    Tua renta itu, senusantara Bugiis nak baham
    Cai2 dah tak berani nak muncul, kita faham2

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seorang je rupanya yang komplen Tun,
      Tapi lebih melalut kepada isu keturunan,
      Isu Tun M bukan rasis tapi PM melanun,
      Idwar Anwar pula cerita yang bukan2.

      http://makassar.tribunnews.com/2017/10/18/mahathir-hina-bugis-budayawan-luwu-ingatkan-sejarah-hubungan-sulsel-dan-malaysia

      Bagus juga Web Indo tayang video,
      Tun M hentam Najib curi, rompak, penyamun,
      Habis satu Indo Najib kena bamboo,
      Sebagai kleptokrat MO1 Najib kena balun!

      http://makassar.tribunnews.com/2017/10/17/video-mantan-perdana-menteri-malaysia-ini-sebut-orang-bugis-pencuri-netizen-murka

      Delete
  42. Cai2 kini pelir makin kecut, telor pula kendor
    Tak daya nak pertahan, Mamakutty Iskundor
    Sekor demi sekor cai, dah menyepi berundor
    Kalu dah begini, lbh baik le hamba pegi tidor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tengok kat Stargate Kedah lak camner??

      Delete
    2. Orang bodoh dan bangsat macam kau sahaja yang sokong Najib.

      Delete
    3. Puhhhh...cakap besar tu wak kojola bapok
      Malam terkengkang kengkang
      Siang jadi gelangangan..

      Delete
    4. Maakkkk.....takotttlah saangaaatttt....!!

      Delete
  43. Budin..kunun pengampu bugis lanun MO1 nak heret sekali baginda2 Sultan..kunun Sultan ramai yang Bugis..menghina Sultan..tapi sampai la ni..xder lak dengar dari mulut SUltan2 tu sendiri pasal menda ni....

    ReplyDelete
  44. Menyuloh mencari..
    Menyuloh dan mencari CAHAYA-Diri..
    CAHAYA-Cinta NYA, sbnr2 CAHAYA-Kebenaran..

    Suburkan n raikan CAHAYA ddlm diri, CAHAYA-Cinta NYA itu keseluruh generasi kita ini..CAHAYA Integrity MERIT Transparency yg LURUS luhur amanah telus n tembus..



    Apb kita BERANI menyuloh kdlm diri sendiri, kita juga BERANI meminta agar semua 'pemimpin2' wajib menyulohkan CAHAYA yg terang seterang2nya kdlm diri mrk masing2..

    So, tiada lg cover-up konspirasi2 sandiwara yg lahir dari "NIAT" yg sgt2 bobrok-bejat-jahat semata2 utk menipu mmbodoh serta mengelirukan umat/rkyat!

    Wang harta rakyat/Negara akan sentisa disuluh CAHAYA @ dipantau/AUDIT telus tembus halus teliti setiap detik dan masa, n tiada lg konspirasi2 barbaric-RAKUS yg mmbazir meMUFLIS serta mnghacur-deritakan rkyt/negara..

    CAHAYA itu LURUS
    CAHAYA-Cinta itu Tembus
    CAHAYA-Cinta NYA itu Halus n Kudus

    Bila CAHAYA dtg bertandang..
    CAHAYA menyuloh terang benderang..
    Sgl yg Khianat Sgl yg Curang
    Akan terbongkar Tak dpt dihalang

    Ddlm GELAP Tanpa CAHAYA
    Cover-up Konspirasi, Sandiwara Gila
    Semuanya diGELAP mnjd "RAHSIA"
    Seolah2 Rkyat semua, Dungu n hina


    Izinkan CAHAYA menyuloh Diri mu..
    CAHAYA yg Lurus TIADA 'Bias" nya..
    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu lah kau temui, CAHAYA-Cinta..


    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu kau temui, CAHAYA-Cinta NYA..
    Yg JUJUR berKaseh Tak akan Merapu
    Yg ber CAHAYAkan-Cinta, Luhur Sntiasa


    "Where there is LIGHT, there is LUV...n when there r LUV n LIGHT there is expension of BEAUTIFULL understanding n co-operation.."

    ..n of course in d LIGHT n LUV, there r NO corrupt n NO barbaric-MIND s wel, n ONLY elegance-MIND exist hi hi..

    ..b d collector of dLIGHT-LUV WISDOM n COMPASSION s ur life purpose, n peace NO war my dearONE..

    ReplyDelete
  45. Jubbo mmg Bugis ternama panjang.
    Apa tah..
    Dato Silly Mahaguling Gilinggulong Pembohong Berak Tong Taek...
    apa lagi tah?
    Siapa yg tau tu tolong betulkan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk Seri Mapplayboydullung Daengboeing 20 bijik MatTrumpung Sarenboeing MH370 Karenboeing KWSP WallaChinaPortKuantan Mohd Najib Tun Abdul Razak.

      Delete
    2. Apa yg kau merapu ni bahlol

      Delete
    3. 1553, ko tak tahu ,baik diam.
      Bukan apaa, Malu ko juga..sbb nampk batu kecil ko tu gigil gigil tuu.

      Delete
  46. Tanpa CAHAYA..GELAP Gelita
    Rakyat diGELAP, GELAP lah Minda..
    Ddlm GELAP, yg Tanpa CAHAYA
    Gedabrakkan kbobrokan bermahrajaLela



    Ddlm GELAP ramai tertipu..
    Ddlm GELAP ramai terBODOH..
    Minda yg GELAP "diupah" Laju
    Minda yg GELAP "diumpan" Gelojoh


    Minda yg GELAP, Tak usul periksa..
    Minda yg GELAP, Menghentam kromo..
    Jd Barbaric-Mind, belasah apa shj
    Kesumat Maki-hamun,pun buleh Sokmo

    Halal dan haram 'mainan' cuma
    Bertopeng WARAK, Agama diperkuda..

    ReplyDelete
  47. Haampir pasti kedah akan jatuh ketangan PH! Najib kini berada dalam keadaan yg betul betul terdesak dan kehilangan punca bagaimana ingin melemahkan PH. Skrip yg diberi oleh PMO kepada hadi telah tidak diambil endah oleh rakyat, hatta ahli PAS sendiri., malah semakin ramai kelihatan ahli PAS yg telah mula sedar sandiwara cinta tghh dan najib. Rakan rakan dlm PAS sudah tersedar mereka telah di permainkan oleh presiden mereka sendiri. Beberapa siri tangkapan utk melemahkan komponen parti dlm PH juga tidak dpt melentur dan melemahkan PH. Najib mungkin lupa bahawa kali ini bukannya PH yg menentang beliau tetapi sebwnarnya beliau berhadapan dgn kemarahan rakyat! Biar semua pemimpin PH ditangkap sekalipun, rakyat tetap dgn pilihan mereka! Rakyat mahukan Najib berundur! Manifesto satu baris yg sudah cukup utk menjelaskan segalanya. Itu yg paling utama dlm "what to do" list setiap rakyat malaysia sekarang ini.

    ReplyDelete
  48. Cara cai2 mau defend Matdey tidak lak pelik
    Isu hina Bugis, cai berpura2 buta tetapi celik
    Mmg ler cai2 cekap alih tiang, berdolak dalik
    Cai2 biol bak kuar pula citer bendera terbalik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu Mamak Kerala dah luuupaaa kaaa...??

      Nasib tak 1Msia punya keturunan mamak luku kepala atas bawah ko.

      Sendiri punya salah tak nampaakkk.

      Bangang haprak punya puak.

      Delete
  49. Rakyat Sabah keluar bramai2 dipej sprm K.Kinabalu.
    Rakyat tak buta,
    Lagi ditekan, lagi minda buka,
    Jubbo sj nak sudi dan cuba,
    Marhaen dihinjak nk tunjuk kuasa.
    Tapi jubbo lupa,

    Yg dipegang tu, kuaaa siapa?

    CaiPelahap mama peduli apa?
    Janji bg Taek upah pda mereka..
    Fixed deposit dh mula bertanya..
    Apahal tak charge skandal utama?
    Undang2 berpilih bulu,jilat ketua.
    Lagi timbus lagi Allah buka..

    ReplyDelete
  50. Mayang mati, timpa di kawat
    Lesung berlada, berlapis sekata
    Ayang cuti, apa le dibuat
    Langsung tiada, secebis berita

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Abang merindu/KL/Okt 21/04:12 ptg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla anjing cuba mengalih tiang
      Tak sedar diri tu mmg bodoh piang
      Shari dua ni hidupnya dah tak riang
      Dgn bro pakatan asyik dok kena pailang


      Kah kahhhh kahhhhhhhhhhh

      Delete
    2. Semalam Garuda,menyengat terbang
      Cemas terlihat,nakhoda terkedu
      Salam dari dinda,cian kat abang
      Mas rehat-rehat,nak redakan rindu



      mas merah/KL/21OKT/O445

      Delete
    3. Rusa berbunyi,di pagi Selasa
      Jawa Salimun,meratah nona
      Terasa sunyi ,rugi gak rasa
      Jiwa ngelamun, entah ke mana


      Salam buat cikgu tersayang
      mas merah


      Delete
    4. Salam kembali buat dinda Mas:

      Resah gigil dagu, dada berdarah
      Bedilan rambang, semasa senja
      Usah panggil cikgu, dinda pensyarah
      Panggilan abang, terasa manja

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      AbangKL/Okt21/07:50 mlm

      Delete
  51. Bidak mula bergerak
    Kuda telah digerak
    Bishop mula menapak
    Ratu mula dah nampak
    Beberapa gerakan lagi akan
    CHECKMATE
    KUBU JIBAN DAH REBAH
    UNDI PAKATAN
    IS ALL ABOUT RAKYAT
    NEGARA DAN RAKYAT YANG SIHAT
    MENTAL FIZIKAL JUGA KUDRAT
    MEMBANGUN KAN NEGARA UNTUK MASLAHAT SELURUH UMAT
    TAK KIRA BANGSA DAN AGAMA
    KEARAH NEGARA YG BERDAULAT
    DISEGANI DAN DIHORMATI TANPA NIAT
    MOGA MOGA PAKATAN DAPAT LIPAT
    SEJARAH PEMIMPIN YG KHIANAT NIE

    ReplyDelete
  52. Bang Shahbudin,orang tua tu dah bg pencerahan dah...betullh tu.
    Sinajib ni bkn saja memalukan bugis ttp memalukan rakyat malaysia.
    Mara ttp mara...PH ambil alih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bugis yg memalukan keturunannya tulah yg kena mintak maaf atas kemaluan yg dibuatnya tuuuu.....hingga terpalit pada sumer orang Bugis.

      Bukan sumer orang Bugis tak baik.........ada ramai orang Bugis yg baik2.

      Tapi pasal nila setitik ni habisss rosak susu sebelanga.

      Delete
  53. Tidak jalan pelbagai cara, Najib mau disasar
    Matdey nak cuba pulak cara celupar & kasar
    Tapi, terok dia dibalon oleh Bugis & Makasar
    Ops..udah lewat nih, nak ke surau, solat asar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla kengkang sekupang pun tak laku..kih kih kih

      Delete
    2. Dah beranak ke si kengkang ni, kuar kepala taik! Ha ha ha ha ha

      Delete
    3. Pantun pantat kejora mmg lah tak laku
      Tapi seronok tgok anak anjing kena luku
      Makan nasi pun dgn penuh taik celah kuku
      Kesian tgok anak anjing kpala tiga suku


      Kah kahhhh kahhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhh

      Delete
    4. Kejora lari terkangkang kangkang
      Lari berdesup takut melawan
      Kuat mengadu sakit di kangkang
      Kepala pun belekuk diluku dek lawan



      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

      Delete



  54. Barbaric-mind...mindanya GELAP
    Ddlm GELAP...senang diBODOH
    Fitnah menCURI..suka menyonglap
    Bila di"umpan"..Laju Gelojoh


    elegance-MIND...minda berCAHAYA
    elegance-MIND...jiwa Merdeka
    elegance-MIND...Kerjaya Terbuka
    MERIT-Integrity..REZEKI Berganda


    elegance-MIND...mengelilingi Dunia
    Dunia Kerjaya...dimerata Benua
    Jerat n "Umpan"...Jijik dan hina
    elegance-MIND...Makmur REZEKInya


    Sulohkan CAHAYA, kdlm Diri mu..
    CAHAYA-Cinta..CAHAYA ygESA
    elegance-MIND...Sentiasa Menunggu
    elegance-MIND...Milik kita Semua

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tanpa CAHAYA..GELAP Gelita
      Rakyat diGELAP, GELAP lah Minda..
      Ddlm GELAP, yg Tanpa CAHAYA
      Gedabrakkan kbobrokan bermahrajaLela
      FITNAH Perompak pncuri, dianggap Mulia



      Ddlm GELAP ramai tertipu..
      Ddlm GELAP ramai terBODOH..
      Minda yg GELAP "diupah" Laju
      Minda yg GELAP "diumpan" Gelojoh


      Minda yg GELAP, Tak usul periksa..
      Minda yg GELAP, Menghentam kromo..
      Jd Barbaric-Mind, belasah apa shj
      FITNAH Maki-hamun,pun buleh Sokmo

      Halal dan haram 'mainan' cuma
      Bertopeng WARAK, Agama diperkuda..

      Delete
  55. Adoiii..
    dah makin berat.
    Brahmin Shahul dh fatwa Chess haram. Snake n ladder pun tak boleh. Mandi kolam pun takut skrg.
    Ipad jgn. Habis mcm mana A9?!!

    Sblm ni asal Melayu Islam, tak boleh tegur.
    Skrg Tegur Bugis yg nyata songlap PUN jd salah?
    Dam papan tolak salah tak?
    Kubur dh kna asing. Lepas ni kapal terbang pun Lelaki Shj.
    Tanya lebih2 dicop pelbagai jenama stigma.
    Melayu,

    Islam, Bugis semua jadi Taliban kurma.
    Marahkan yahudi kuat sekali dia.
    Menghukum, menuding SOP utama.
    Kaji tgk,sikap zionist dah nk jd sama...

    Keling bawa masuk Islam, boleh maki.
    Bugis samun songlap, jgn disentuh peribadi.
    Moral sudah basi,
    Deficit Akal budi..

    Janji puas hati..
    Laungan Melayu diangkat tinggi,
    Pungkok penuh Taek tahi,
    Tapi masih tataap wangi..

    Habis China PRC dh beli..
    Hutang sana sini..
    Masih lena dibuai mimpi..

    ReplyDelete
  56. David teo kuat melawak
    Sekali silap melawak dah kne tampar
    Yang menampar si kaki lawak
    Kalu aku yg melawak si najib aku tampar


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  57. Hutang sana hutang sini
    Biar berhutang bergadai maruah
    Mana nak malu bijan laki bini
    Sb sekluarga depa dah tak bermaruah


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  58. Anjing kejora menyalak subuh
    Lepas diberi makan tuan empunya
    Biar bercerai jasad dari tubuh
    Kejora rela menjilat kaki tuannya


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  59. Melayu umno hatinya bebal
    Ditipu dikencing masih setia
    Harap yg lain jgnlah bebal
    Hannya pada pencipta kita bersetia




    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  60. Bodoh pekak telinga tersumbat
    Wabak Penyakit dibawa kejora
    Bontot kejora malam disumbat
    Bangun pagi cerianya si bapok kejora


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg sumer tak yah la bising
      Adik kejora sekarang pening
      Main belakang boleh bunting
      Harap abg sardar dtg sunting


      Tolong lah bang sardar, kejora malu bang..bunting taik sembelit!


      Kah kahhhh kahhhhhhh kahhhhhhhhhhh

      Delete
  61. Kejora lari terkangkang kangkang
    Lari berdesup takut melawan
    Kuat mengadu sakit di kangkang
    Kepala pun belekuk diluku dek lawan



    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg sumer tolonglah carikan
      Mat bangla yg lari ke pekan
      Adik kejora dah malu sakan
      Ngidam jeruk adik nak makan

      Sampai ati bang sardar buncitkan adik dgn taik sembelit...



      Kah kahhhhh kahhhhhhhhh kahhhhhhhhhhh

      Delete
    2. NAK SERANGAN YANG BERKESAN
      MENGHENTAM KEJORA SENANG BRO :

      Gini -
      1. Jangan berdiskusi tentang fahaman
      pegangannya.

      2. Serang secara maki hamun dan nista
      seperti mana dia menistakan negarawan
      negara.Ini yang tidak di sukainya

      3. Dia ni bukannya teguh sangat. Hentam
      dan terus hentam.lama-lama dia cabut.


      WAK TEMPE JAWA

      Delete
    3. Hahaha aku serang mak dia lagi senang bro...aku kasi geli2 mak dia

      Delete
    4. WAK TEMPE JAWA...dah nampak sangat kocut tolor lah tu !

      Delete
  62. MAMAQ KERALA NGATA BOGIS LANUN
    TERKINJA KINJA BOGIS DALAM PAKATAN
    ASALKAN DEDAK KERELA DAPAT DI SAMUN
    MACAI BOGIS K BOLE KETAWA MENCIPAN


    BUDAK SUMAN BOGIS ASLI DARI SINGAPURA
    DIHALAU LEE KWAN U PINDAH KE MALAYSIA
    MAJUK DLM UMNO JILAT PLURALISMA SEMULA
    ASAL DAPAT DEDAK AL ANUS DAN MAMAK KERA'LA


    KIKIKIKIKI.... BUDAK SUMAN TU KETURUNAN BOGIS SINGAPORK ..BOGIS DILAYAN LEE KWAN U CELAKA LARI KE MESIA ... MAJUK KALAH PEMILOHAN UMNO LARI JILAT AL ANUS@PLURALISMA ... INI LAH BANGSAT LANUN BOGIS DURJANA... ZACK..JON DOE..RAMAN JPC... KADIR JASIN.. JIDIN.. POMEN BAWAH TANAH KELUANG MAN... DLL SUMA BOGIS YG RELA DI CACI MAKI LANUN OLEH MAMAK KERA'LA.... KIKIKIKIKI..

    . BODOHHH PUNYA BUGIS PAKATAN...

    BOGIS PAKATAN JADI TAIK PALAT MAMAK KERA'LA
    ASAL DAPAT DEDAK MACAI BOGIS PUN RELA DIHINA
    KESATUAN BOGIS NUSANTARA DICAC SI DURJANA
    MACAI BOGIS PAKATAN MASIH TERKINJA KINJA RIA


    KIKIKIKIKIKI...

    BERAMBUSSSSS BARUA . SINGAPORK@DAP


    KIKIKIKI.. INI KALI HAAAHH....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aloo ini abg sardar cakap mau
      Itu bunting jugak tarak tau
      Belakang taruk itu macam kalu
      Buncit jugak ini bapok kasi tipu


      Ho ho ho ho ho ho ho merry krismas

      Delete
  63. Wak Johid Bin Raden Komedi21 October 2017 at 18:22

    Beli 4x4 berjenama Jeep
    untuk ke dusun mengambil langsat
    Apa la kau jadi PM kami Najib
    Kau memang asal usul BANGSAT

    Beli langsat 1 kati
    Dijual oleh si awek Manja
    Si jawa Zahid gelar Tun Kutti
    Tapi Tun RELAX saja


    Dulu Bugis sibuk gila nak Saman
    Dok bising dia Panglima dalam Internet
    Jawa Diponogoro bodek Si Bugis sampai SAWAN
    Takut nanti kena sepak dari kabinet

    Tengok awek mongolia pakai skirt terbelah
    Naik stim pula si PM Bugis
    Bila la kau Najib nak belah
    Tak sabar trngok Rosmah bagi flying kiss

    ReplyDelete
  64. Mujur Indonesia tak ramai India muslim & mamak involve politik ... Kalu tak gawat. Hanya Melayu M'sia layu di injak2 kaum ini.

    ReplyDelete
  65. Matdey kini udah tak boleh lagi lagak handal
    Kat Indon, terok tua renta ni, org Bugis bedal
    Di Sabah pula, timbul masalah si Pi'e sundal
    RM 1.5 bil wang kerajaan, disakau Pi'e Pedal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taik ketuban dah nak pecah tu!

      Kih kih kih kih kih kih

      Delete
    2. Ada juga segelintir orang, status terkini di facebook dan di blog-blog gemar diisi dengan menceritakan diri sendiri telah melakukan kebaikan itu, kebaikan ini,berpuasa,qiamullail, bersedekah, hebat itu dan ini dan sebagainya. Tidak salah untuk menunjukkannya agar orang lain turut mengikuti, namun Islam menganjurkan agar merahsiakan segala amalan baik kerana takut perasaan riyak akan timbul.Rasulullah s.a.w bersabda mafhumnya, “Serendah-rendah riyak adalah syirik.“


      Nabi Muhammad Saw berkata : Aku tidak bertanggung jawab kepada orang-orang yang bersifat Riya’
      Nabi Muhammad Saw berkata dalam hadistnya yang mulia :
      Siapa orang yang berpuasa hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya’,
      Siapa orang yang sholat hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya’,
      Siapa orang yang bersedekah hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya’.( Al Imam Ahmad )



      Sepertimana firman Allah Ta'ala;
      Maka weil (satu lembah di dalam neraka jahannam disediakan) bagi orang-orang yang sembahyang tetapi lalai iaitu mereka yang riyak (menunjuk-nunjuk).-Surah Al-Mauun Ayat 4-






      Hadis khas untuk insan riak dan takbur

      Delete
  66. TERKINJA BUDAK SUMAN DIPANGGIL BOGIS LANUN
    ZACK POMEN BAWAH TANAH DLL TUMPANG SEKAKI
    DIMAKI HAMUN NYE KAUM BOGIS OLEH KUTTY BABI
    BOGIS DLM PAKATAN TERKINJA MENARI NARI LAGI

    KIKIKIKIKIKI....

    LANUN BOGIS MAMAK KERA'LA MAKI
    JIDIN KADIR JASIN KETAWA TAK HENTI
    RELA KAUM BOGIS DI CACI MAMAK KUTY
    BARUA BOGIS PAKATAN SENANG HATI



    KIKIKIKIKIKI..... BODOSSSSS...


    BERAMBUSSSS BARUA BOGIS LANUN PAKATAN... KESATUAN BOGIS NUSANTARA FILIPINA.. BRUNEI.. INDONESIA.. SONGAPORK..MALAYSIA SUDAH SERAH SURAT BANTAHAN PADA MAMAK KERA'LA SUPER RASIS....


    KIKIKIKI... BERAMBOSSSSS BARUA SINGAPORK@DAP



    KIKIKIKI....

    ReplyDelete
  67. kepala macc patut disula
    Parti lawan cepat dicari
    Parti si bijan di sucikan pula
    Ph berkuasa semua kuncu kami cari



    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    ReplyDelete
  68. Kawan aku ada hadir ke rapat umum PH di alor Setar hari tu. Dia pun pelik, PH ni mcm takde pendirian ..sekejap perhimpunan..sekejap rapat umum , lepas ni tak tau apa pulak..mogok umum kot. Ingatkan kehadiran lebih baik dari kat PJ, rupanya makin teruk..dia rasa tak sampai 500 orang aje. Nasib baik diumpan dengan kenduri perdana, kalau tidak langsung takde orang nak datang. Dah lah tu, adake patut 1 polisterin nasi dan 1 botol air mineral bersaiz kecik dikongsikan 3 orang. Kedekut nak mapus PH ni, nak bagi makan kat orang tapi tak ikhlas. Ceramah2 yg disampaikan pun balik2 isu yg diulang2 dan dikitar2 semula...rakyat datang nak dengar pengakuan Madey beri sogokan 1 billion pada LKS, tapi hampa, tak kesampaian. Ada juga segelintir warga Bugis yg nak dengar Madey memohon maaf kpd mereka kerana hinaan tempoh hari, tu pun tak disentuhnya. Kata kawan aku tu, nampak gaya sokongan rakyat kpd PH semakin menipis..rakyat dah nampak betapa terdesaknya mereka ini hingga sanggup memainkan isu menghina etnik Bugis sebagai modal politik mereka. Ramai yg datang tu ada yg suka2 nak dengar fitnah dan kelentong Pizi, tapi tak kesampaian..mengikut bisik2 dari j/k penganjur, Pizi ni merajuk panjang sejak tak dijemput utk menyampaikan ucapan masa di PJ tu..ada pulak cakap2 yg lebih ekstrem, dia dah memutuskan utk memboikot mana2 program yg dianjurkan oleh PH...hanya akan menumpukan perhatian kpd jelajah fitnah INVOKEnya aje. Sbb tu lah ramai penganalisa politik tempatan merumuskan memang ada asasnya berita yg mengatakan PH menghadapi krisis kepimpinan yg kronik sejak Madey merampas kuasa sebagai pengerusi PH...umpama retak menunggu belah aje gamaknya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA TEMAN KESAH...
      BIORKANLAH DEMEEEEEEEE

      Delete
    2. Penglipur lara jasa yg dah tak laku. Tak ada credibiliti dan merapu. Kesiannn!

      Delete
  69. CAM NA SI KOJOL???????
    JAWABLAH BEROK?????

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...