Wednesday, 11 October 2017

AHLI PERNIAGAAN DAKWA DITIPU BERJUTA-JUTA OLEH BESAN PEMIMPIN ATASAN UMNO?


Seorang ahli perniagaan mendakwa dirinya ditipu berpuluh-puluh juta sejak hampir dua tahun lalu oleh rakan niaganya dari sebuah negara jiran yang juga merupakan besan kepada salah seorang pemimpin atasan UMNO dan kerajaan.


Dalam satu pertemuan, ahli perniagaan terbabit mendakwa, beliau merancang untuk melaksanakan satu projek perniagaan yang memerlukannya berurusan dengan pihak kerajaan di negara jiran tersebut bersama rakan niaganya itu.


"Meskipun perkongsian adalah atas pembahagian 50:50, tetapi semua modal dikeluarkan oleh saya, manakala rakan niaga itu lebih berperanan untuk menjalankan kerja-kerja mendapatkan kelulusan daripada pihak berkuasa negara jiran terbabit, katanya.


Bagaimanapun, katanya, setelah hampir dua tahun berlalu dan beliau telah mengeluarkan wang berpuluh-juta untuk memastikan ia berjaya, projek yang dijalankan itu tidak juga mendapat kelulusan.

Tambah ahli perniagaan yang belum mahu disebut namanya itu, kali terakhir beliau memberikan wang ialah pada pertengahan tahun ini sebanyak RM2.5 juta di mana rakan niaganya itu memberitahu, jika kali  ini wang diberi kepadanya dan projeknya berjaya, semua wang yang digunakannya sebelum ini akan dapat dilunaskannya.


"Malangnya, semua cek bayaran balik yang diberinya adalah cek tendang, sama seperti yang dilakukannya sebelum ini," ujar ahli perniagaan tersebut sambil menunjukkan salinan beberapa keping cek tendang yang ada dalam simpanannya.


Mengimbas perkenalannya dengan rakan niaga dari negara jiran tersebut, ahli perniagaan terbabit memberitahu, beliau mengenalinya kerana diperkenalkan oleh pemimpin atasan UMNO itu.


"Antara sebab saya percaya dan sedia menjalankan perniagaan dengan rakan niaga itu ialah kerana hubungan kami bermula dengan diperkenalkan oleh pemimpin atasan UMNO terbabit," kata ahli perniagaan itu lagi.


Ahli perniagaan itu juga menegaskan, beliau akan terus berusaha dan tidak akan berhenti untuk mendapatkan kembali wangnya yang telah ditipu itu.


"Saya boleh terima kalau perniagaan itu rugi berjuta-juta, tetapi apa yang berlaku ialah saya telah ditipu kerana sementara banyak wang telah saya keluarkan, kerja untuk mendapatkan kelulusan daripada pihak berkuasa tidak dilaksanakan dengan betul," ujarnya kesal.


Tegas ahli perniagaan itu, apa yang dimahukannya kini, setelah diperdaya beberapa kali dengan bayaran cek tendang ialah agar wangnya dipulangkan semula dengan penuh kejujuran.


Katanya, beliau ada beberapa pilihan atau perancangan untuk tujuan mendapatkan kembali wangnya dan ia akan dilakukan secara berperingkat-peringkat selepas ini. (ShahbudinHusin 11/10/2017)

224 comments:

  1. Replies
    1. PILIHAN Raya Umum ke-14 (PRU 14) kini kian hampir. Apa yang menjadi persoalan adalah tentang pertandingan tiga penjuru antara PAS, Umno/Barisan Nasional dan Pakatan Harapan.

      Yang mejadikan ia sedemikian pada kali ini adalah justeru terlerainya persefahaman Pakatan Rakyat parti- parti pembangkang sebelum ini dan keputusan PAS untuk tidak menyertai pakatan pembangkang baharu yang diberi nama Pakatan Harapan. Pakatan parti-parti pembangkang sebelum ini dimulai dengan Barisan Alternatif antara PAS, DAP, Parti Keadilan Nasional dan PRM pada hujung tahun 1990-an.

      Maka sekalian para nujum politik mengandaikan bahawa pilihan pengundi adalah tertumpu kepada BN dan Harapan. Adapun PAS adalah pilihan ketiga dan antara sebabnya adalah ia dipercayai tidak akan menurunkan lebih dari 100 calon Parlimen dan mensasarkan perhatian yang sangat minima di Sabah dan Sarawak.

      Sekalipun sokongan pengundi bukan Melayu BN belum dapat dipastikan akan pulih dan sokongan pengundi Melayu juga belum dapat ditentukan sama ada boleh dipertahankan seperti sebelum ini tetapi ia mengharapkan ia akan beroleh kedudukan yang lebih baik setelah PAS meninggalkan Pakatan atau pun dengan kata lainnya ia telah ditendang DAP keluar dari Pakatan.

      Undi popularnya mungkin merosot berbanding PRU 13, tetapi ia dikira bertuah dan boleh berpuas hati sekiranya beroleh majoriti mudah di parlimen dan negeri-negeri.

      Politik Umno mengambil pendekatan untuk mengelirukan orang ramai dengan sangkaan kononnya ia sedia bekerjasama dengan PAS. Ia mungkin tidak dapat meraih sokongan penyokong PAS, tetapi jika ada penyokong PAS yang mengalihkan sokongan mereka tentunya ini menguntungkannya.

      Politik Pakatan Harapan pula banyak bergantung dengan andaian BN akan bertahaluf dengan PAS. Sekalipun ia menjadikan PAS tidak popular tetapi majoriti penyokong tegar PAS tetap bersama PAS di mana jua ia berada.

      Jika PAS bertahaluf dengan BN, maka pertandingan tiga pejuru tidak berlaku. Pertandingan dua penjuru itu adalah di antara BN-PAS dan Harapan.

      Jika muafakat itu berlaku penyokong tegar Umno mungkin tidak banyak beralih arah kerana menentang muafakat itu tetapi sebahagian yang tidak dapat bertanding kerana kerusi diberi kepada PAS mungkin berkecuali dan tidak mnyokong calon PAS.

      Bagaimana pun majoriti penyokong tegar Umno beserta majoriti penyokong tegar PAS mungkin mampu mempengaruhi keputusan pilihan raya. Mungkin kerjasama itu tidak sebaik yang dicapai BN pada kali pertama bekerjasama dengan PAS dalam pilihan raya umum 1974, tetapi ia boleh memberi keputusan yang lebih baik berbanding apa yang dicapai BN dalam PRU 12 dan PRU 13.

      Dengan kelahiran Bersatu dan kembalinya Tun Dr Mahathir Mohamad dalam politik bagaimanapun belum tentu dapat memberikan harapan besar kepada Pakatan Harapan jika pertempuran dua penjuru itu berlaku. Pertempuran dua penjuru itu akan hanya mendatangkan harapan besar kepada Pakatan Harapan sekiranya PAS bersama mereka tetapi sekiranya tidak besar kemungkinan harapan itu akan menguncup!

      Apapun tahaluf PAS-Umno itu sebenarnya adalah amat payah. PAS tidak akan bersedia menerimanya jika kekuatannya tidak akan terjamin dengan adanya kerjasama tersebut.

      Sekali pun ia tidak mengharapkan kekuatan Umno akan berkurangan daripada kekuatannya, tetapi tentunya ia mahu menjadi sama-sama kuat. Tidak ia mahu menjadi lebih lemah dari pihak yang satu lagi, iaitu Umno.

      Juga tiada kemungkinan untuk PAS menjadi ketua kepada Umno kerana tentunya Umno merasakan bahawa ia adalah ketua. Oleh itu amat payah bagi PAS untuk bersama sekiranya Umno merasakan bahawa ia adalah ketua. Sudah tentu jugalah calon PAS tidak akan melebihi jumlah calon Umno dan sudah semestinya jumlah bakal menteri yang akan dilantik tidak akan sama banyak jumlahnya.

      Delete
    2. Dah terrrbukti......apa saja yg berkait dgn puak2 penyamun.......akhirnya mesti kena samun.

      Delete
    3. Fuh, hebat, johan. Tahniah, tuan. Hehehe...

      Delete
    4. Hapuskan rejim NajiBoRosmah

      Delete
    5. Pas hanye ade lenyokong fi terengganu kelantan kedah...di negeri lain pasvbukan popular sangat...di kelantan penyokong pas mula berkurang bila husam musa ditendang dari pas...pas tidak boleh mendabik dada sudah kuat kerana undi yg mereka perolehi dlm pru13 bergantung kpd tiket PR...

      Delete
    6. Ingat tuan-tuan, undi Pas sama macam undi Umno. Undi Pas sama macam undi Umno. Undi Pas sama macam undi Umno. Undi Pas sama macam undi Umno. Ulang ayat ni sampai lebam. Sampai lekat tabiat. Biar bersebati dalam diri, roh dan jasad.

      Delete
    7. Ingat tuan-tuan, undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Ulang ayat ni sampai lebam. Sampai lekat tabiat. Biar bersebati dalam diri, roh dan jasad.

      Delete
    8. Ingat tuan-tuan, undi PAS sama macam undi BN. Undi BN sama macam undi PAS. Undi PAS sama macam undi BN. Undi BN sama macam undi PAS. Ulang ayat ni sampai PRU14. Sampai lekat tabiat. Biar bersebati dalam diri, roh dan jasad.

      Delete
    9. Besan Wak Jahit ka tu??? Chairul Anhar.. kalo pembangkang, dah lama kene gari dan muka dpn suatkaba dah lama dah.

      Delete
    10. Budin2 sojak bilo plak ek ang jadi tukang karut mengonongahkan ketidakadilan hal2 ini, ini biasa la o'ang kaki kanciong merata golongan ... ee lah montang2 o'ang Bn ...ko apo layi peluang 'keemasan' ekau nompang nyola .... poyi la mabuk! Isu sampah jo. Bn tak goyang tompiyeh pun tidak.

      Delete
  2. Umno dan tipu brpisah tiada budin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pun begitu jumlah MP BN dan menteri BN yang lebih dari PAS tidak menjadikan Umno merasakan bahawa ia adalah ketua dan mempunyai kuasa veto.

      Ia adalah satu keadaan yang sukar diterima Umno. Maka sekiranya ia tidak dapat diterima Umno maka tahaluf itu tidak akan menjadi kenyataan.

      Oleh itu perlawanan tiga penjuru adalah tidak dapat dielakkan sama sekali. Bagaimanapun sekiranya tiada kerjasama dengan mana-mana pihak sebelum pilihan raya, maka ini tidak bermakna kerjasama tidak boleh berlaku selepas pilihan raya. Kerja sama selepas pilihan raya boleh berlaku antara PAS dengan pihak-pihak lain yang menghormati parti tersebut.

      Adapun mungkin Umno/BN mempunyai kelebihan dan kekuatan untuk meraih sokongan dengan kedudukannya sebagai kerajaan sementara semasa pilihan raya. Kerajaan sementara Umno itu tidaklah sama seperti kerajaan sementara di negara-negara dengan penduduk yang tinggi kesedaran madaninya. Kerajaan sementara BN adalah kerajaan sementara yang bukan kerajaan sementara.

      Kelebihan itulah yang mengekalkan kuasanya dalam setiap pilihan raya sebelum ini. Peluang itu diperolehinya kerana kefahaman tentang masyarakat madani itu adalah amat rendah. Jika rakyat terus rendah fahaman madaninya, maka mengekalkan Umno/BN dengan Dato’ Seri Mohd Najib Razak sebagai perdana menterinya hanya akan menjadikan negara ber-tambah rosak. Rakyat akan bertambah terbeban dan kehidupan akan terarah kepada apa yang diderita oleh rakyat Indonesia selama ini.

      Rakyatnya terpaksa mencari rezeki di negeri orang secara kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

      Keruntuhan akhlak akan bertambah. Sebut apa saja; ekonomi, kewangan, pendidikan, bahasa kebangsaan, kedudukan Islam sebagai agama rasmi maka semuanya sudah menjadi caca merba dan menuju kegagalan.Pengangguran, jenayah, ketagihan dadah, murtad, keruntuhan akhlak, rasuah dan lain-lain juga turut bertambah.BN kini juga sudah tidak berharga.Yang ada hanyalah Umno.

      Bagaimanapun Umno juga sudah tdak mampu membawa dirinya. Jika kerajaan tiada maka ia pun tidak wujud. Sebagai contoh Umno Kelantan hanya hidup kerana adanya kerajaan pusat. Umno Selangor dan Umno Pulau Pinang hidup kerana dijaga oleh kerajaan pusat.

      Kerana itu Umno amat lemah dari berbagai-bagai sudut. Ia tidak mampu untuk mewujudkan kerajaan yang kuat dan tidak berdaya untuk menegakkan bangsa yang kuat dan berdaulat.

      Jika menjelang PRU 14 ini rakyat gagal menjadi masyarakat madani dengan segera maka Umno-BN akan terus kekal berkuasa. Segala-gala tidak menjamin masa depan yang selamat untuk semua.
      Pada masa sama Pakatan Harapan juga tidak menjamin harapan untuk semua. Pertama ia tidak dikuasai sepenuhnya oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Kedatangan Tun Mahathir menjadikan pengaruh dan pimpinan tertumpu kepada Mahathir.

      Sama ada Mahathir kembali menjadi Perdana Menteri ataupun tidak adalah tidak penting kerana selama Anwar belum menjadi Perdana Menteri, maka yang berpengaruh adalah Mahathir.
      Mahathir mengukuhkan semula sistem yang hampir runtuh dibawah pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

      Sekalipun Mahathir tidak seburuk dan selemah Najib, tetapi Mahathir bukanlah yang terbaik untuk membela Islam dan Melayu. Jika Melayu yang diwakilinya tidak daapt didaulatkannya, maka dia tidak ada keupayaan untuk membela kaum lain.

      Rasuah pada zaman Mahathir adalah tinggi sekalipun ia tidak setinggi zaman Najib. Jenayah sudah tinggi walau tidak setinggi sekarang.

      Delete
    2. Syabas bro..anon:16;18pm

      Kita sentiasa berkongsi info yg berfakta beretika berintegrity..

      Kita tak perlu maki hamun dendam kesumat yg sarat lg gelap..

      Raikan cahaya cahaya n CAHAYA maklumat yg tepat demi kaseh sayang sesama ummat..

      CAHAYA yg terang ddlm diri kita n genarasi ini pasti dgn mudah dpt melenyapkan KEGELAPAN itu dgn sendiri nya..

      Syabass bro, peace NO war..

      Delete
    3. Anon 1618, akibat banyak dengar dongeng pembangkang kita hilang pertimbangan. Tak dapat beza fakta dan auta. Masa TDM naik forex ringgit 2.45. Masa dia 'pencen' 3.8. Ringgit merudum dgn teruknya masa TDM. Masa DSN naik ringgit pada 3.73 dan kini pada 4.21. Menurun sedikit akibat kejatuhan harga minyak yg teruk. Manakala zaman TDM pula ringgit jatuh teruk akibat skandal judi forex 32 billion. Apakah kita nak bawa balik bala ini? Mana pergi pertimbangan kita?

      Delete
    4. #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      (!$%%^(&**@#$%^......???

      Entah...buang karen jer puak2 klepet Borosmah Najib.

      Delete
    5. 20:25

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    6. Mr J,

      Pada zaman Mahathir ada yang baik ada kelemahan, dia manusia. Kalau kau tak ada kelemahan, kau bukan manusia, kau tu tuhan.

      Zaman Mahathir Felda untung besar, syarikat kedua terbesar dalam negara!!! Zaman Najib Felda rugi berbillion2 setahun!!!

      Zaman Mahathir, Petronas untung besar boleh beri subsidi!!! Zaman Najib Petronas buang pekerja!!! Subsidi pun tarik balik!!!

      Zaman MAhathir, hutang baru 100 billion!!! Zaman Najib, hutang hampir 1 trillion!!!

      Zaman Mahathir forex untung 30 billion kau taknak sebut, yang rugi kau sebut!!! Zaman Najib 1mdb tak pernah untung semua rugi hutang je 50 billion!!!

      Zaman Mahathir, jarang dengar kes jenayah, zaman Najib kes altantunya kena bom c4, pengasas Ambank kena bunuh, pegawai jabatan peguam negara kena simen, apa lagi cara kematian yang ada kau cakap???

      Zaman mahathir hartanah kepada orang luar biasanya dalam bentuk leasehold,!!! Zaman Najib hartanah negara nak jual kepada komunis China!!!

      Bala tu sekaranglah bodoh!!! Aku rela pergi zaman ada untung ada rugi daripada zaman semuanya bala sampai duit tabung haji pun kena sapu!!! Mana pertimbangan kau???

      Cakap pasal pertimbangan konon, zaman mahathir mungkin rugi sebab berniaga, zaman najib tak berniaga pun hilang duit!!!

      Itupun dah tahu kau tu tak ada pertimbangan!!! Jangan jadi bodohlah!!!

      Delete
    7. Padu tuan Nobody. Syabas...

      Delete
    8. J dapat mba sekolah pondok....kah kah kah

      Delete
    9. Terrrbaikkk Bro Nobody
      Salam perjuangan yeoppp......

      Delete
    10. Nak tambah siiikittt....

      Zaman Mahathir orang tak kata freehold tu leasehold.

      Zaman Mahathir tak ada pencerobohan perairan Sabah macam pencerobohan dari Sulu.

      Zaman Mahathir tak ada duit2 magik yg tetiba masok dalam akaun peribody........dan tak ada derma ihsan berbilion2.

      Isteri Mahathir pon tak pernah dapat pengiktirafan media dunia dengan nyopping giler saakaannnya. Baru sekarang ada ini macam punya liputan dari foreign media.

      Zaman Mahathir dulu kita tak pernah dengar perkataan MO1 atau kleptokrasi. Zaman laaa ni baru kita dengar 2 perkataan ni. WWwowww.....terrrbaikk tu bertambah vocab kita.

      Zaman Mahathir tak ada GST tapi boleh buat development........sekarang ada GST dan harga barang sumer giler2 dah turuunnn menjunam yeoopppp....!!

      Haram jadah luuu Jebon.....!!

      Delete
    11. Saya tambah sikit lah,

      Zaman Mahathir tak ada kapalterbang MAS hilang dengan penumpang2nya sekali.

      Zaman Mahathir tak ada kapalterbang MAS kena tembak , habis meninggal semua penumpang bekecai dng kapalterbangnya terbang...

      Delete
    12. Ingat tuan-tuan, undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Undi Fukatan Haprak sama macam undi DAP. Ulang ayat ni sampai lebam. Sampai lekat tabiat. Biar bersebati dalam diri, roh dan jasad.

      Delete
    13. Ingat tuan-tuan, undi PAS sama macam undi BN. Undi BN sama macam undi PAS. Undi PAS sama macam undi BN. Undi BN sama macam undi PAS. Ulang ayat ni sampai PRU14. Sampai lekat tabiat. Biar bersebati dalam diri, roh dan jasad.

      Delete
    14. Mr. J,

      I don't give a damn whether you have MBA, PHD or whatever useless papers there are in your pocket.

      Jikalau kamu seorang yang buta tuli tentang naik turun kadar tukaran wang , tolong duduk diam2. Janganlah kamu cuba2 nak memperbodohkan orang lain dengan teori kamu yang songsang itu .

      Telah berkali kali saya nyatakan penurunan kadar ringgit tiada kaitan langsung dengan "forex loss" yang di alami olih BNM . Kadar ringgit jatuh teruk ketika zaman Mahathir tatkala krisis ekonomi pada tahun 97~98 .

      Perche' sei cosi stupido ?
      Oooppp ! mi dispiace, il mio italiano non va via .

      Delete
    15. Okok.. saya ngaku saya tercirit dgn Nobody.. proooot..

      Delete
    16. Anonymous 22:27,

      Ingat tuan-tuan, undi UMNO al-PUKI sama macam jual tanah pada KOMUNIS CHINA. undi UMNO al-PUKI sama macam jual tanah pada KOMUNIS CHINA. undi UMNO al-PUKI sama macam jual tanah pada KOMUNIS CHINA. undi UMNO al-PUKI sama macam jual tanah pada KOMUNIS CHINA. Ulang ayat ni sampai PRU14. Sampai lekat tabiat. Biar bersebati dalam diri, roh dan jasad.

      Bodoh punya budak. kau tak ada ke bahasa yang lebih baik daripada mencarut???

      Patutlah kau tak ada hujah, budak bodoh tak bersekolah rupanya kau tu!!!

      Kau dulu belajar di mana yang bodoh sangat macam ni???

      Delete
  3. Haha fea claim la kat jiban pingat ko tue

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar bahasa Melayu menjadi caca marba bermula pada zaman Mahathir dan bertambah buruk pada zaman Najib.Kejayaan graduan Melayu dalam bidang sains, pendidikan, akademik sebelum Mahathir adalah amat membanggakan.

      Tetapi dengan dasar pengajian sains dan matematik yang ditukar ke bahasa Inggeris, maka pencapaian keilmuan orang Melayu jatuh berselerak dan runtuh.

      Keruntuhan itu semuanya bermula di zaman Mahathir dan jika dia diberikan semula kuasa, maka ia tidak menjanjikan masa depan yang baik juga.

      Ketika umat Islam mahu memperkasakan Mahkamah Syariah, maka sekutu-sekutu Pakatan Harapan menolak RUU 355. Harapan mengekalkan dasar DAP iaitu tidak mahu menjadikan isu Islam sebagai dari sebahagian isu yang dipersetujui. Ketika Dewan Bandaraya Kuala Lumpur menolak festival arak, Harapan pula membenarkan ia diadakan di Selangor. Jika Harapan diberi kuasa, maka fahaman yang bercanggah dengan ajaran Islam tidak akan dapat dibendung.

      Maka pilihan semua dalam PRU 14 ini bukan lagi BN-Umno dan tidak juga Harapan tetapi kepada PAS di mana saja ia bertanding. Jika ia tidak dapat membentuk kerajaan, sekurang-kurangnya kerajaan yang akan ditubuhkan selepas PRU akan ditentukan oleh PAS.

      Delete
    2. PAS perintah kelantan mcm hidup segan mati tak mau, tengok la selangor dgn penang sentiasa dikedudukan teratas negeri terkaya, ya kau boleh apa saja putar belit hal pemerintahan Tun M yg pasti kau pun tumpang rasa juga kemajuan yg dicapai masa pemerintahan Tun M yg aku faham PAS ini parti sundal agama dan tak berguna utk orang melayu malah negara dia hanya tahu janji syurga pd pengikut yg bahalol walhal nak ke syurga tu hanya Allah swt.

      Delete
    3. Kahkahkah anon1621 ko kata pas menentukan?king maker lah katakan tue yg kopipes bagai mcam mabuk setempayan abis tue rakyat yg mengundi aper cite or ko dah daftarkan malaikat undi ko? Macam bangang dan xpijak di bumi nyata

      Delete
    4. Tak ada yg lebih malu dan aib dari zaman sekarang ni.

      Di zaman Tun M dulu Msia tak pernah dimalukan..........dulu orang luar hormat dengan kita dan Msia tak pernah dapat title negara ke2 tertinggi rasuah.

      Dulu Menteri Kewangan Msia tak pernah dinobatkan sebagai Asia's Worst Finance Minister.......bangga woiiii.....

      Dulu Msia tak pernah disiasat oleh negara2 luar baik DOJ atau pon FBI...........dan tak derrr mahkamah negara luar yg babitkan nama Msia dalam kes money laundering macam yg dibicarakan dalam Singapore court case yg menyebut...."money laundering related to 1MDB."

      Dulu tak ada negara luar yg arahkan bank ditutup kerana terbabit dengan money laundering yg berkait dengan syarikat lokal dari Msia..........macam yg jadi pada 2 bank di Singapore iaitu BSI Bank dan Falcon Bank yg diarah tutup kerana gara2 money laundering ni.

      Rujuk link....
      http://www.straitstimes.com/search?searchkey=1mdb

      Delete
    5. Phantom, Malaysia diburukkan seteruk-teruknya. Tiada pemimpin dunia yg mahu melawat negara. Bill Clinton langsung tak hadir APEC KL dan Al-Gore yg gantinya memalukan TDM dengan keluar majlis makan mlm dengan menghina TDM dan menyokong Reformasi. Zaman DSN berbagai ketua negara mahu melawat. Obama lawat Malaysia 2 kali. Raja Salman juga turut melawat. Isu 1MDB yg cuba diguna untuk memalukan DSN kini hampir terlerai. Ternyata Presiden baru US Donald Trumph pun tak percayainya bila menjemput DSN ke US. Sikap penganut pembangkang yg cuba gambarkan negara buruk hanya mengikut kehendak dan tunduk pada DAP. Fakta menunjukkan Malaysia dikagumi di dunia. Zaman TDM hanya Mugabe kagumi negara dan menjemput TDM ke sana. Presiden Clinton langsung tak mahu jumpa TDM. Begitulah fakta.

      Delete
    6. Jebon.....kenapa US was not in good term dengan Msia ketika itu ialah sebab Tun M tak tunduk pada mereka.........malah Tun M paling lantang mengkritik Bush di pentas PBB yg terang2 menyokong kuat Yahudi Zionist. Perlu diingat pengaruh Yahudi dalam kerajaan US.......mereka menaja kempen2 ahli2 politik US. Ini bukan cerita baru malah satu dunia dah tau........dan inilah yg ko bangga2-banggakan.

      Dulu apa saja yg datang dari Tun M akan dipandang sinis oleh US. Tapi Tun tetap teguh mengkritik Bush dan Tatcher yg menyokong pencerobohan penempatan Yahudi ke atas tanah2 Palestin dan membunoh rakyat Palestin.

      Obama lawat Asia sebab nakkan sokongan TPPA yg sekarang dah ditendang oleh Trump. Msia salah satu negara yg tandatangani TPPA.

      Raja Salman lawat Msia tapi tiada confirmation rasmi dan official dibuat untuk sahkan yg 2.6b ialah derma dari mereka..........dan Raja Salaman bukan setakat lawat Msia saja tapi jugak Indonesia malah baginda duduk di Indonesia lebih lama dari Malaysia.

      Business is business bebbb.....
      Kalo pemimpin saentero dunia datang melawat Msia.......itu bukan bermakna mereka tu datang untuk confirmkan atau mengesahkan yg Msia ni bersih lagi suci dan halal toiyyibban....

      Mereka datang untuk tujuan hubungan 2 hala yg meraih keuntungan bagi pihak masing2. That's what people say......business is business......

      Dalam satu2 benda yang pemimpin2 dunia buat.........dah tentulah perkara priority yg diutamakan ialah keuntungan bagi rakyat dan negaranya dulu.........tak ada makna mereka nak pikir untong rakyat dan negara orang dulu..........sedangkan pulangan untuk rakyat dan negaranya kosong. Hanya Pak Pandir jerrrr yg buat macam tu. Orang bijak akan pikir keuntongan bagi pihak dia dulu.

      Jebon.........ko nak kata yg pemimpin2 dunia datang ke Msia ni untuk sahkan bahawasanya Msia ni bebas dari sebarang skandal dan bersih lagi suci....gitu...???

      Kedatangan pemimpin2 dunia tu tak bawak apa2 endorsement mengatakan bahawasanya Msia ni amanah dan suci....tak derrr apa2 skandal.

      Blaaahlah luuu Jebon.......terussskan misi spiinnn ligat macam gasssiiing luuu......
      Keep it up...!!

      Delete
    7. Mr J, bila Malaysia diburuk seteruk-teruknya. Kau ni katak bawah tempurung ke tak pernah keluar negeri???

      Bosnia mencalonkan Mahathir anugerah nobel!!!

      Najib apa ada??? The worst Finance Minister in the world??? Tak hina tu???

      MO1??? Kleptocracy??? Tak hina???

      Melawat Queen Elizabeth, Quen Elizabeth tukar semua alas jadi warna kuning. Tak hina???

      Melawat Donald Trump, tak sampai 10 minit, Donald Trump tengok macam sampah je, tak hina??? Pejabat Donald Trump sendiri rakam video mesyuarat tu dan sebarkan, tak hina???

      Najib tak berani pergi PBB, tak hina???

      Yang kau cakap bukan fakta, menipu hahahahahaha!!!!

      kalau kau nak link Najib dihina Donald Trump aku boleh berilah!!!

      Kalau kau nak link Najib disindir Queen Elizabeth pun aku boleh beri ahhahahahaha!!!!

      Delete
    8. Anonymous 16:21,

      Sejak bila pulak pendidikan di bawah Najib meningkat??? Aku tengok budak2 muda sekarang ni langsung tak pandai cakap inggeris!!!

      Zaman Tun, Tun titik beratkan bahasa inggeris supaya kita ada tenaga kerja profesional!!! Tak adalah pergi negara orang kutip buah epal!!!

      Bangla pun boleh!!!

      Mana otak kau???

      RUU 355 bila nak bentang???

      RUU 164 yang lebih lewat dah bentang dan lulus pun!!!

      Kalau ikut RUU355 tu, kau ajar anak kau mengaji pun boleh kena denda RM 100 ribu!!!

      Kalau kau baca kitab macam tabligh buat di masjid-masjid boleh kena sebat 100 kali apahal???

      Itu hukum Islam ke???

      Otak kau letak kat mana??? Kepala lutut???

      Delete
    9. J dapat mba sekolah pondok...kah kah kah

      Delete
    10. Nobody yg beangan2 nak jadi somebody..Era madey dulu bukan dia jujur sangat nak tingkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa inggeris. Polisi PPSMI yg dipaksakan ke atas pelajar2 dan para pendidik tu rupa2nya ada udang di sebalik batu..ada cagu dalam sepatu. Dia dan TSMY, yg ketika itu dah nampak , jika diperkenalkan PPSMI ni, akan memberi laba yg amat besar pada TDM dan TSMY...apa taknya, kroni2 dilantik tanpa tender terbuka. utk membekalkan peralatan spt desk top, lap top serta LCD ke semua sekolah2 di seluruh negara. Begitu juga projek menaik taraf wifi dilaksanakan oleh sykt telekomunikasi terpilih yg merupakan kroni utama mereka.Begitu juga pembinaan makmal komputer di setiap sekolah, yg kini tak berfungsi spt yg sepatutnya Anggaran belanja yg terpaksa dikeluarkan oleh kerajaan mencecah ratusan juta ringgit...mengikut info dari rakan aku di MOF, hampir 1 billion. Tu tak termasuk kursus pembugaran utk m/pelajaran yg terlibat yg terpaksa diberikan kpd guru2 seluruh Msia..tempat kursus di hotel 4 bintang, j/masa 1-3 minggu..semuanya dibolot oleh sebuah konsortium terpilih yg mempunyai hubungan amat rapat dgn TDM dan TSMY. Logiknya takkan takde habuan yg bersesuaian utk kedua2 tua kutuk ni, yg disediakan oleh kroni2 yg berkaitan. Kesimpulannya, sistem pendidikan di zaman Madey dan TSMY ni adalah yg paling buruk dan caca merba...polisi PPSMI yg diperkenalkan tu bukan utk meningkatkan penguasaan BI pelajar, tapi semata2 sebagai lubuk utk menggembungkan poket mereka dan mengayakan kroni sebagai imbuhan agar kesetiaan dan taat mereka tidak berbelah bagi. Nasib baik di zaman DSNR, pemberian tender2 yg berleluasa ini telah dihentikan, lantas telah menyelamatkan perbelanjaan tidak perlu oleh kerajaan. Tengok aje lah , apa dah jadi kepada PPSMI di sekolah2...telah dimansuhkan sama sekali...TDM dan TSMY peduli apa, janji akaun mereka semakin tebal. Bukan begitu caranya nak memastikan tahap BI tinggi di kalangan pelajar..mereka bukan tikus makmal yg senang2 dijadikan bahan eksperimen...tapi Madey dan TSMY pedulik apa...janji masyuuuk ! Kalau tak percaya, tanya lah mana2 pakar pendidikan di negara ini...semuanya mencemuh dan mengutuk polisi PPSMI ni, yg merreka sifatkan dibuat tergesa2 tanpa perancanga rapi...nak minta pandangan dari pakar2 pendidikan , jauh sekali !

      Delete
    11. Geng Najib, selama hidup kaulah, pernahkah UMNO buat tender terbuka hahahahahahaha!!!!!

      Zaman dalam UMNo, tak payahlah kau cerita macam-macam, semuanya penyamun hahahahahaha!!!!

      Baguslah Mahathir dan TSMY dah keluar, nampak sangat dah bertaubat, tak adalah ikut menyamun lagi!!!

      Yang kau tu dah tau parti penyamun diketuai oleh seorang penyamun, tak reti2 nak bertaubat???

      Kau ingat apa yang kau buat tak dipertanggungkjawabkan depan Allah???

      Dalam UMNO, mana ada perancanganlah. Kau cerita pada aku, 1MDB tu ada perancangan ke???

      Delete
    12. 22:15

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    13. Mr. J ,

      Kamu seorang 'political analyst' otak kosong .

      Delete
    14. Anonymous 22:15,

      Kau ni sekolah mana dulu, kat estate ke sampai benda mudah pun tak faham???

      terlalu bodoh!!!

      Delete
  4. Ape nk jdi beniaga tipu
    Berpolitik tipu
    Beragama pun nk tipu
    Bgi perintah negara manjang tipu
    Lencun rakyat kna kncing ulah si lahanat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah memang dasar penipu pembelit....otak pon otak penipuuu.......

      Delete
    2. kalau ikut firasat macai ini bukan salah pemimpin umnono...
      hehehe...ini semua salah TUN.

      Delete
    3. Setuju Bro Mat Noor......ini sumer salah Tun M......kalo lampu rumah tak menyala salah Tun.......kalo beg birkin hilang pon salah Tun.....kalo berak sembelit pon salah Tun jugaaakkk......

      Salam perjuangan yeoppp.....

      Delete
    4. Umnonok..suka pakai duit kerajaan macam mak bapak diaorang punya ..muka tk tahu maluuu..perosak islam..

      Delete
    5. Kajian oleh politweet menunjukkan 51.6 % pengguna muda FB yg berumur lebih 21 tahun memilih hanya BN sebagai rujukan. Manakala hanya 9.4% memilih Pakatan sahaja sebagai rujukan. 39.1% merujuk kedua duanya. Statistik ini menunjukkan masa depan yg suram bagi pembangkang. Pembangkang yg dihantui berbagai skandal dan tiada dapat menonjolkan pimpinan dan polisi yg jelas dijangka akan terima nasib malang pada PRU14. Sila rujuk link;
      http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/politweet-bns-popularity-on-facebook-almost-double-that-of-opposition

      Delete
    6. Yesss Jebon.......apa ko tak guna pakai sekali survey TV3, Utusan Melayu, The Star dan sumer2 yg sewaktu dengannya..??

      Umpama duduk bawah satu bumbung tentulah sumernya serupa belaka.

      Kahkahkah......this is not something new.
      No surprise..!!

      Delete
    7. Kajian mba sekolah pondok kah kah kah

      Delete
    8. 21:46

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    9. Bro Phantom ,

      Nasib baik malaymail yang buat survey . Kalau MyK(eMak)U yang buat , dah pasti dia kata 91.6% yang sokong BN .

      Delete
    10. Mr Jebon ni datang sini utk psycho kowang ja supaya tergedik2 loncat.

      Bukan dia x tau yg UMNO ni bapak segala klepet, sekali ngan Allah Taala derang libas klepetnya..

      Konon jaga agama, mempermain agama, mendajalkan agama mmg Mr J tahu sumer ni korjo UMNO belaker. Tapi dia syok tgk kowang loncat mcm kera, dia selamber la backup Najib ngan BN poyo2 ja tu.

      Delete
  5. Si lebai karang kitab ruu355
    Si jiban karang kitab cash is the king yg dsertakan buku utang 555
    Wei lu sdah utang xdpt byar pokok bunga mau kna byar lor so cetak bon sukuk 50billion kasi sama ipic hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. RATK, menghina ulama PAS dan agungkan kafir evengelis tiada nilai baik di akhirat. Saudara antara mereka yg tertipu untuk menentang perkukuhan syariah, hina ulama dan pemimpin Islam dan menyokong agenda merosakkan akidah evengelis sebagai tertera dlm buku Hannah dan meraikan maksiat pesta arak. Malang saudara juga tertipu untuk rasa 'perjuangan' ini diredhai Allah. Jangan jadi antara mereka yg baru sedar dosa ini pada hari kiamat. Penyesalan tiada ada faedahnya ketika itu.

      Delete
    2. Ulama kalau ualama tu ulama su' tak patut dihina ke???

      Rasulullah lebih bimbangkan ulama2 sebegini daripada Dajjal al-Masih!!!

      Hadi menyamakan Allah dengan makhluk, tak syirik ke??? Tak patut kena hina ke???

      Ketua dewan ulama PAS Pahang tunjuk kote dalam FB, tak patut kena hina ke???

      Hadi, ketika syiah merogol dan membunuh umat Islam Syria, dia sokong syiah, tak patut kena hina ke???

      Anak tiri Najib dengan Jho Low kebas duit rakyat buat filem lucah the wolf of the wall street, Hadi diam tak bersuara, tak patut kena hina ke???

      Bila RATK mengagungkan kafir avengelis??? Siap kafir avengelis tu??? Hannah???

      Kau ni terlalu bodoh. Kau reti bahasa inggeris ke tak??? Bila buku tu tulis yang merosakkan akidah, kau tulis petikan tu tunjuk pada kami semua!!!!

      Kaki penipu macam kau, cakap mana pernah bagi bukti, buku tu pun tak pernah baca hahahahaha!!!

      Woi penipu, kau nak ikut ayatollah hadi ke menipu sana-sini hahahaha!!!

      PAs lainlah, doa jahanam PAS PAS sendiri yang jahanam!!!

      Buat fastaqim baru berucap nak memfitnah terus kena sambar kilat rosak peralatan IT PAS berjumlah RM 90 ribu!!!!

      Dah banyak tanda Allah beri masih nak sokong parti PIGS???

      Kau ni orang ISlam apa, dah tak kenal halal haram???

      Kan ke PIGS tu haram hahahahahaa!!!!

      Berapa banyak tanda Allah beri masih nak sokong yang batil hahahaha!!!!

      Al-Arqam dulu macam tu juga, satu-satu Allah tunjuk orang Arqam masih degil dengan kebenaran. Apa jadi, rupa-rupanya ajaran sesat hahahahahaa!!!

      Abu Lahab macam kaulah dulu. Dah terang2pun nak berdegil!!!

      kau ni tak ada contoh lain kau nak ikut ke selain Abu Lahab???

      Delete
    3. Tu dia ostad j mba sekolah pondok kah kah kah

      Delete
    4. 21:45 & 21:49

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    5. Kau ni sekolah mana dulu, kat estate ke sampai benda mudah pun tak faham???

      terlalu bodoh!!!

      Delete
    6. 22;45...

      Ada daa daa...dey thamby, tak ada malu kah tiru orang punya idea, chiiiitr poorahhhh...!!

      Delete
    7. 23:54

      PUNDEK lah luu...

      Delete
  6. Besan yg Melayu Indon atau yg kazahthan??, rasanya tak ada yg besan dari siam, Filipina, India. Padan muka percaya sgt pada DNA umno Pas konon baik atau alim sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya citer ni ada keluar satu masa dulu.......pasal besan penipu ni.....bukan orang kita jer yg pernah terkena dengan dia.....tapi orang dari luar pon ada kes dengan besan sipolan ni.

      Dah kena dah penyangak jumpa penyamun.

      Menantu dan besan yg baik.....hanya untuk orang yg baik2.

      Menantu dan besan yg burok.....hanya untuk orang yg burok jugak.

      Delete
    2. Betapa tiada modalnya PH. Bila fitnah 1MDB tak menjadi maka dikoreknya cerita besan pemimpin UMNO. Apakah kita hairan kalau majority anak muda yg layak undi memilih BN? PH tiada apa untuk dihidang pada rakyat melainkan cerita cerita karut. Hairankah kalau rakyat bosan? Sila rujuk link:
      http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/politweet-bns-popularity-on-facebook-almost-double-that-of-opposition

      Delete
    3. Yeesss Jebon........baik kita fokus pada kleptokrasi dan nyopping borosss sakaannn yg terang2 telah mendapat liputan media asing.......orang yg borossss ialah rakan karib iblisss musuh Islam.

      Mari kita haramkan wayang beradegan lucah telanjang bulat yg mengaibkan hasil kerja anak jati Melayu Islam........

      Kakahkakakaka Islamlah saaangaattt....!!!

      Kuman diseberang ko nampaakkkk....tapi badaakkk buntal depan bijik mata ko buta....!!

      Delete
    4. Kajian mba sekolah pondok kah kah kah

      Delete
    5. 21:25 & 21:51

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    6. Snang cite mr j pakatan bukan takde modal
      Yang takde modal ialah jiban yamg nak tangkis isu kita sanggah
      Tgk budget kali ni jiban geromal
      Tkut gula gula yg mengkhayalkan pngikut jiban dan kita sekelian waspada lah kngkawan

      Delete
  7. Langsung tiada kelibat lagi Kadok ulat bulu
    Tak tertahan dia kena ganyang bertalu-talu
    Hambah pelakong dia sampai tersipu malu
    Meroyan le, tiidor tak lena makan tidak lalu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh gile takat menang carut tak kemana ko pnya menang tue lahanat

      Delete
    2. Walau dah bersara, kita ada tanggungjawab pd keluarga, jiran & masyarakt setempat.

      Tak ler macam si kojol yg 24 jam nongkrong depan pc memungut artikel sampah buat bahan dia mengotorkan halaman blog orang.

      Masih tak serik2 dgn pantun longkang, nah rasakan.....

      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      (!$%%^(&**@#$%^......???

      Padan muka....!!

      Delete
    3. 20:30

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    4. 20:30

      PUNDEK lah luu...

      Delete
    5. Ayoyo thamby, apa pasal itu 'barang' lu punya amma punya kasi tunjuk sama orang.

      Citttt....takada baca punya orang....!!

      Delete
    6. 23:49

      POODAAHH...Citt!!!!!....

      Delete
  8. saya hanya bolih meneka.

    besan yg d maksudkan itu mungkin ada kaitan dgn ds zahid.

    pd tahun lepas anak lelaki nya tlh menikahi gadis indon n majlis nya hampir sama meriah atau lebih meriah jika d banding dgn pernikahan anak presiden joko wododo.

    saya tlh memberi ulasan n menegur sedikit pd ds zahid. namun beliau membalas nya dgn mengatakan yg keluarga nya hanya menumpang hadir saja.
    majlis balas anak nya d buat dgn sederhana saja d KL.

    jadi besan ds zahidi memang orang yg 'berada' n hanya zahid saja yg berpotensi membantu utk mendptkan projek mega yg berkaitan dgn kerajaan.

    adakah pendedahan ini salah satu strategi utk mengusir nya drpd kerusi DPM?

    hanya masa akan menentukan telahan saya ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What ever besan ssiapa pak rahman asal klepet kita bangkang sbab rasullullah bersabda andai fatimah puteri ku mencuri pasti ku potong tangannya khalas kebenaran tidak mengira darjat itu sunatullah

      Delete
    2. Pak Rahman.......teman kurang pasti sape yg dimaksudkan oleh Tuan Admin..........tapi yg teman tau........sebenarnya ada sorang lagi sipolan yg ada besan yg burok menipu orang.......dan citer menipunya pernah keluar dalam media.......

      Tak payahle teman sebut nama sipolan ni........rasanya kalo recall balik tentu ada yg ingat.

      Memang menipu membelit ada dalam DNA kedua2 belah pihak tuuuu.....sipolan dan besannya.
      Hehehehe.....

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. bro phantom,

      sdr mungkin betul.

      satlah membaca tulisan admin sekali lagi ,jelas yg besan orang kanan UMNO yg d tuduh 'menipu'.

      namun, saya masih berpendpt yg orang itu adalah besan ds zahid.

      Delete
    5. Kenapa lanjutkan cerita karut ini tanpa apa apa bukti? Tak ke takut kalau fitnah? Kalau betulpun besan pemimpin UMNO apa kaitannya? Kenapa tak rujuk anak Pemimpin PH yg menjadi aktivis LGBT dan hak murtad? Bukankah ini jauh lebih besar dan merosak seluruh masyarakat Islam? Bukankah ini juga membawa kepada gugurnya akidah?

      Delete
    6. Yeesss Jebon........baik kita fokus pada kleptokrasi dan nyopping borosss sakaannn yg terang2 telah mendapat liputan media asing.......orang yg borossss ialah rakan karib iblisss musuh Islam.

      Mari kita haramkan wayang beradegan lucah telanjang bulat yg mengaibkan hasil kerja anak jati Melayu Islam........

      Kakahkakakaka Islamlah saaangaattt....!!!

      Kuman diseberang ko nampaakkkk....tapi badaakkk buntal depan bijik mata ko buta....!!

      Delete
    7. J pun buat cerita karut ada mba kah kah kah

      Delete
    8. Mr J,

      Hadi keluarkan kenyataan syirik, bukankah ini jauh lebih besar dan merosakkan seluruh umat Islam?

      Bukankah ini membawa kepada gugurnya akidah???

      Di Kelantan HIV meningkat akibat perbuatan gay, bukankah ini jauh lebih besar dan merosakkan seluruh umat Islam?

      Anak-anak pemimpin UMNO macamlah aku tak kenal, nak tuduh PH pulak!!!

      Apa cerita kau mr j???



      Delete
    9. 22:48

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    10. Anonymous 22:59,

      Kau ni sekolah mana dulu, kat estate ke sampai benda mudah pun tak faham???

      terlalu bodoh!!!

      Delete
    11. 23:55

      POODAAHHHH....Cittt!!!!

      Delete
    12. Kau pariah estate mana tak reti bahasa ni???

      Dulu kau tak sekolah kebangsaan ke???

      Delete
  9. Mr j mana tesis ko tntang cash is the king tue kawan tunggu so bring it jgn smbunyi bwah kain kak ros ko

    ReplyDelete
    Replies
    1. RATK, saudara hanya mengulang fitnah pembangkang tanpa bukti. Beratkan akhirat saudara. PAC dan 7 buah negara dah siasat bertahun dan hingga kini tiada bukti yg ditemui untuk salahkan DSN. Kenapa tak terima hakikat? Kenapa fitnah juga jadi amalan kita?

      Delete
    2. Mr J, Kau ni buta ke??? Ke buta hati, hati dah gelap banyak buat maksiat???

      1. Dua bank ditutup, lapan lagi didenda dalam siasatan 1MDB di Singapura

      Singapura menyempurnakan siasatan selama dua tahun berkaitan dengan skandal kewangan rentas negara 1MDB hujung bulan lepas.

      SIASATAN dua tahun yang dilakukan Singapura atas salah laku kewangan dalam 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menyebabkan penutupan dua bank dan denda kepada lapan yang lain.

      Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) mengumumkan perkara itu pada 31 Mei lepas menerusi laman sesawangnya berkata mereka sudah menyiapkan siasatan yang mengambil masa dua tahun itu, lapor Business Times.

      Dua buah bank- BSI Bank dan Falcon Private Bank- dikenakan denda sehingga S$13.3 juta (RM41 juta) dan S$4.3 juta untuk lebih daripada 50 kesalahan yang dilakukan.

      Bank tersebut juga diarahkan untuk menutup operasi mereka di negara yang menjadi pusat kewangan serantau itu.

      Enam bank yang lain pula - DBS Bank, UBS Bank, Standard Chartered Bank, Coutts & Co, Credit Suisse dan UOB Bank- juga didenda S$11.5 juta.

      MAS juga mengharamkan empat individu daripada bekerja dalam industri keselamatan kewangan Singapura.

      Tim Leissner dari Goldman Sachs dikenakan arahan larangan (PO) menghalangnya daripada bekerja dalam industri kewangan Singapura selama 10 tahun.

      Pengurus Cawangan Falcon Singapura Jens Fred Sturzenegger dan Yak Yew Chee dari BSI Bank dikenakan halangan seumur hidup manakala Yvonne Seah jurubank dari BSI dikenakan halangan selama 15 tahun.

      Sturzenegger didapati bersalah atas pelbagai jenayah kewangan, termasuk memberi maklumat palsu kepada pihak berkuasa dalam cubaan untuk menyembunyikan pengetahuannya tentang hubungan Falcon Bank dan Low Take Jho.

      Yak dan Seah pula didapati bersalah dalam pelbagai dakwaan gagal melaporkan transaksi meragukan dan memalsukan surat rujukan di BSI Bank untuk Low.

      Ketiga-tiga mereka tidak dibenarkan menawarkan perkhidmatan rundingan kapital pasaran dan kewangan atau menguruskan syarikat yang terlibat dalam pasaran kapital di Singapura.

      MAS juga memberikan notis pemberitahuan untuk mengeluarkan PO kepada bekas kakitangan Maybank Kim Eng Securities Kelvin Ang Keng Wee, CEO NRA Capital Kevin Scully dan bekas ketua penyelidikannya Lee Chee Wai.

      MAS mendakwa melalui pengenalan Ang, NRA dilantik untuk melakukan penilaian ke atas PetroSaudi Oil Services Limited. Ang didapati bersalah pada 24 Mei kerana merasuah Lee sebanyak S$3,000 untuk mempercepatkan laporan penilaian itu.

      Lee ialah orang utama di NRA bekerja dalam penilaian tersebut. Selain menerima rasuah, Lee juga didapati menggunakan cara yang tidak sesuai dalam melakukan penilaian itu.

      Selaku CEO NRA pula, Scully didapati gagal memastikan penganalisisnya, Lee melakukan tindakan, taakulan dan objektiviti terperinci dalam penilaian itu. – 12 Jun, 2017.

      Delete
    3. Swiss making progress in 1MDB case despite Malaysia's silence: top prosecutor

      BERN (Reuters) - Swiss Attorney General Michael Lauber said on Wednesday that his money laundering investigation into Malaysian fund 1MDB was making progress despite Malaysian authorities’ refusal to cooperate.

      Swiss Attorney General Michael Lauber arrives before a news conference in Bern, Switzerland April 5, 2017.

      Combing through money laundering reports and bank documents with help from Singapore, Luxembourg and the United States was bearing fruit for his office, the OAG, he said.

      “It’s not hopeless, in fact it’s the opposite,” Lauber said.

      “We’re still confident we can successfully conclude the process ... in particular the open cases against the two banks,” he said at a news conference, referring to Swiss private banks BSI and Falcon which have already had to pay out in the case.

      1MDB, once a pet project of Malaysian Prime Minister Najib Razak, is under investigation in at least six countries over billions of dollars of suspected misappropriations.

      Swiss Deputy Attorney Generals Ruedi Montanari (R) and Jacques Rayroud (L) sit beside Attorney General Michael Lauber, to address a news conference in Bern, Switzerland April 5, 2017.
      Presenting his 2016 annual report, Lauber outlined OAG activities including its investigation of bribery linked to Brazil’s oil firm Petrobras, investigations into world soccer body FIFA personnel, and tracking terrorist financing.

      “This place (Switzerland) is not a safe harbor, not for terrorists, not for money launderers, not for international corruption,” he said. “We don’t tolerate things like 1MDB, we don’t tolerate things like Petrobras, we don’t tolerate things like the whole FIFA soccer complex.”

      In the Petrobras case, the OAG said it has confiscated $1.1 billion in assets linked to the Brazilian oil group, up from $800 million in 2015. More than 1,000 Swiss accounts have been examined, including from Brazil’s former speaker of the lower house, Eduardo Cunha, who was jailed last month.

      Investigations into Sepp Blatter, ex-president of FIFA, on corruption charges and into Franz Beckenbauer for his role in Germany’s bid for the 2006 World Cup were continuing, it said.

      Lauber said he was also in touch with Dutch authorities over an international investigation made public on Thursday into suspected tax evasion and money laundering via Credit Suisse (CSGN.S) accounts.

      Delete
    4. Published on Friday, 1 April, 2016 at 12:19
      (AFP) Luxembourg on Thursday launched a money laundering probe linked to a corruption scandal embroiling Malaysian Premier Najib Razak who is accused of using money in a state-run fund for his own purposes.

      Najib, 62, has been under fire over allegations that billions of dollars were stolen from 1MDB, the now struggling state firm he founded, and his acceptance of a $681 million overseas payment.

      Reports have also emerged of the luxurious lifestyles, lavish spending and jet-set travel arrangements of his family, stoking calls for his resignation.

      The Luxembourg prosecutor's office said in a statement that it had launched the probe "following revelations about the alleged diversion of funds from 1MDB".

      "The suit concerns money laundering of funds likely to have come from the embezzlement of public monies," it said.

      It said the decision to task an examining magistrate with the probe was taken "after concrete indications" that public money had been diverted via offshore companies with accounts in Singapore, Switzerland and Luxembourg.

      The probe will focus on tracking down payments made after bond issues in May and October 2012, it said.

      US authorities are reportedly looking into 1MDB-related fund flows, while Swiss, British, Singaporean and Hong Kong authorities also are scrutinising them.

      Najib denies any wrongdoing, saying the corruption accusations are part of an unspecified political conspiracy against him.

      He has curbed investigations into the scandal and purged his ruling United Malays National Organisation (UMNO) of critics, essentially shutting off internal party challenges.

      His no-nonsense predecessor Mahatir Mohamad demanded last week that Najib return hundreds of millions of dollars that ended up in his personal bank accounts to the government.

      Delete
    5. Mr J,

      banyak lagi kes 1mdb yang dah kantoi!!! Tunggu MO1 je lagi dan beberapa konco-konconya yang lain hahahahahahaha!!!!

      Aku ada satu soalan untuk kau, otak kau ni sihat ke tak hahahaha????

      Orang yang otak tak sihat adalah orang yang macam kau, fitnah kau kata fakta, fakta kau kata fitnah hahahahaa!!!

      Kau ni sakit agaknya!!! Sakit otak, terlalu bodoh hahaha!!!!

      Mana bukti kafir avengelis kau???? Dasar penipu!!! Macamlah kat padang mahsyar kau bersubahat macam ni boleh lepas!!!!

      Delete
    6. Nobody...Urat Kentut ko dah Putus ker....MEROYAN tak tentu pasal...ATAU ko DATANG BULAN...kih...kih...kih...

      Delete
    7. Anggota PAC dari BN , Aziz Sheik Fadzir telah bertanyakan tentang status siasatan yang di jalankan keatas 1MDB ketika sesi parlimen yang baru lepas .

      Apa kah halnya anggota PAC bertanyakan soalan tersebut ? Pada hal Mr. J kata PAC dah siasat ??

      Kamu lihat itu si anon 23:05 .. urat kentut siapa yang putus ?? Mr. J yang datang bulan ke atau pun Mr. Jamilah ?

      Delete
    8. Anonymous 23:05,

      kau tak reti baca ke sampai bodoh sangat macam ni???

      Sekolah mana dulu???

      jangan beritahu aku kau pelajar universiti, budak u tak ada yang bodoh macam kau!!!

      Delete
    9. 23:56

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    10. Woi pariah estate,

      Kau dulu tak pernah sekolah kebangsaan ke???

      Delete
  10. Lebai jgn kopipes smbarang nnti kna bidas
    Jgn kata ktaowg lancang

    ReplyDelete
  11. Sebenarnya ahli perniagaan itu lebih fokas pada memberi rasuah sebagai cara mudah untuk mendapatkan sesuatu hajat. Kononnya berkenalan dengan saudara pemimpin maka hajat mudah terlaksana.

    Bila kena main..... Baru nak bongkar sipolan tu penipu, sipolan ni tak buat kerja dengan betul.

    Sebenarnya itu lah cara kerja ahli perniagaan ahli UMNO BN mencari untung atas angin.

    ReplyDelete
  12. Belit n tipu adalah GELAP..

    Fitnah klepet mncuri juga GELAP..

    Cover-up konspirasi itu lg lgGELAP..

    Tapi apb CAHAYA perubahan itu tlh datang..

    CAHAYA itu mmbawa kita kpd erti nikmat KEDEWASAAN..

    Akhirnya CAHAYA itu datang juga dr dlm dada isi HATI manusia, krn CAHAYA itu setia ada ddlm diri kita..

    Akhirnya CAHAYA itu tepat n terang menyuloh kdlm sgl cover-up konspirasi KEGELAPAN kesumat kezaliman..

    Hatta CAHAYA itu menerangi sgl 'rahsia' yg terserok samar KELIRU kini terang mnjd paparan n masing tak dpt mengelak keajaiban CAHAYA Tuhan..

    CAHAYA menerusi angka2 AUDIT @ HISAB n kejatuhan nilai ringgit adalah fakta2 nyata lg TERANG yg tak akan mampu utk dibendung n disembunyikan..

    Idea yg baik adalah sumber CAHAYA serta tenaga ddlm minda ddlm dada kita semua..idea CAHAYA yg murni tiada prejudis bias trhdp kaum bangsa dan agama, serta TIADA kata2 kesat kesumat maki hamun yg sarat dan GELAP..

    Krn idea CAHAYA murni bak CAHAYA mentari yg FREE FREE lg FREE, yg terang indah menyenangkan MATA kpd sesiapa jua yg memandangnya..


    Berblog dan mnjd bloger sprt saudara adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

    CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

    CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

    CAHAYA dpt menyuloh sekecil2 samar GELAP n keliru apatah lg yg besar n nyata..

    CAHAYA itu tetap CAHAYA yg tak perlu kpd status-Quo glamor yg tak prnah minta bayaran apa2-FREE-percuma!

    FREE FREE FREE n FREE percuma bak CAHAYA mentari, itulah Miracle lg ajaib indahnya CAHAYA ddlm minda ddlm dada kita semua!!

    Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

    Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbaric-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah meNGELIRU dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan/manusia..

    Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk CINTA Kaseh sayang jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

    Yess!
    YESSS n yess!!

    CAHAYA Integrity amanah MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..n itulah TAQWA

    (dan TAQWA itu=CAHAYA Integrity MERIT amanah Transparency ddlm jiwa)

    Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

    "What we SAY(tru our HEART intently), we shall be.."
    "What we BELIEVE, we'll get n 'll c IT"

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro, zaman skarang org tak cakap tergantung2. cakaplah point dan fakta. simple k.

      Delete
  13. Sayang Serawak ,muaranya sempit
    Bergalah-galah, mudik ke hulu
    Terbayang awak,asmara menjerit
    Seolah-olah ,adik tak tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      (!$%%^(&**@#$%^gay kah......???

      Delete
    2. Si buah pauh, di hujung desa
      Kepayang muda, mati tercancang
      Berpisah jauh, menjunjung siksa
      Terbayang dinda, hati bergoncang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaaahhhhh

      Delete
    3. 20:32

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Terima kasih kerana mendedahkan jenis manusia apakah sebenarnya kamu dgn 3 perkataan lucah mu itu.....!!

      Delete
    6. 23:43

      Yeh Nadey thamby....

      Stop being a குருதி தோய்ந்த (bloody fool) will ya.....!!

      Delete
    7. Woi pariah estate,

      Kau dulu tak pernah sekolah kebangsaan ke???

      Delete
    8. 00:18...Apa?

      Tanda-tanda Mamak Madey Buah Kundur nak MAMPOS...elokler tu...Aman sikit M'sia ni...

      Delete
  14. Cilaka umno perlis order periuk nasi 10000 biji

    Dah order tak bayar..

    Apa cerita shahidan ala ala kazam woi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Periok apa tu bro.....

      Apa nak dibuat dengan peroyok tu yeoppp......untuk PRU 14 ke..??

      Delete
    2. UMNO & balaci2nya memang dasar Penyamun & perasuah terkenal seantero dunia.

      Delete
    3. 20:34

      Yeh Nadey thamby....

      அவ்வளவு தானா
      (Is that all/itu saja kah?)

      இனி
      (Anymore/ada lagi tak....???)

      Delete
    4. Amma...banyak sekali, tunggu & lihat nanti.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. Kan dah agak dah, bila dia kena corner tak tahan diasak, pasti akan tersembur maki carut dari kojol puaka.

      Delete
    7. 23:37

      Yeh Nadey thamby....

      Stop being a குருதி தோய்ந்த (bloody fool) will ya.....!!

      Delete
    8. Woi pariah estate,

      Kau tak pernah sekolah kebangsaan ke???

      Delete
  15. Cilaka umno perlis order periuk nasi 10000 biji

    Dah order tak bayar..

    Apa cerita shahidan ala ala kazam woi?

    ReplyDelete
  16. Amaran Bank Dunia: Ekonomi Malaysia semakin lemah
    A Kadir Jasin

    Dalam apa pun tindakan ketua-ketua Umno/Barisan Nasional dan jentera dakyah mereka, yang termasuk laskar siber K9, unsur putar-belit sentiasa ada dan amat jelas.

    Najib seronok umpama budak-budak dapat aiskrim apabila ekonomi negara pada suku kedua tahun ini tumbuh 5.8 peratus dan agensi-agensi penarafan memberi markah yang baik kepada ekonomi Malaysia. Tetapi seperti Sang Kelembai yang celopar mulutnya, puja dan puji Najib segera bertukar menjadi mimpi ngeri. Bank Dunia yang baru-baru ini memuji Malaysia kini memberi amaran bahawa ekonomi Malaysia sebenarnya semakin lemah.

    Selanjutnya rujuk:-
    Kerengga.blogspot
    The Scribe of A Kadir Jasin

    ReplyDelete
    Replies
    1. 19.14...........Macaiiii kata ekonomi bagus dan terrrrbaikkkk sejak merdeka.........esok lusa hutang 1MDB dah nak langsai.

      Hutang negara yg hampir2 trillion tu pon dah hampir2 haaabiissss.........tinggal siiikiiittt jerrr laagiii.......

      Rakyat happy ceria no problem bayar GST.........dengan GST harga barang akan turun.

      Kereta berlambak atas jalan macam ulat taik...........tu tanda rakyat Msia ni kaya dan mewah.

      Mana ada orang susah dalam Msia ni.........nak-nak pulak masa era sekarang ni Msia dah mula nak capai jadi negara berpendapatan tiiingggiii macam Singapore........tu sebab kita mampu tolong kukohkan ekonomi negara kaya macam US.
      Bangga woiii.......Msia bolehhhh..!!

      Nilai RM jatuh........tak ada masalah bebbb........ini boleh jadi umpan terbaik ramai pelancong datang shopping sakan kat Msia ni.

      Rakyat tak ada masalah dengan pengangguran.......graduate U boleh kerja cuci tandas, bawak teksi Uber atau jual nasi lemak anak dara. Kerja berlambak bersepah ada di mana2.......

      Kos sara hidop OK punya.....no problem. Tak larat beli daging.....jangan makan daging. Tak mampu beli lauk.......makan nasi goreng tanpa GST........tak mampu beli ayam......makan telor jerrr.......kalo petrol mahal....jalan kaki......raya pon tak payah balik kampong.

      Sape kata ekonomi Msia makin lemah..?? Sah2 Bank Dunia ni tipu.......bodoh tak reti mengira.

      Msia penoh dengan barisan pemimpin2 bijak-pandai, genius, amanah, jujur dan zuhud..........negara yg terkenal penerima derma simpati, duit2 magik dan hadiah.

      Malaysia Bolehhh...!!

      Delete
    2. Phantom, bacalah sendiri World Bank report key findings pada link di bawah. WB memberi 'favourable' outlook. Langsung tak sama dgn ulasan MI dan AKJ. Malangnya pembangkang bila dah tak ada modal maka diputarnya fakta. Dah tentu MI adalah media PH dan AKJ penyokong tegar TDM. Bacalah sendiri dan keluarlah dari kepompong fitnah PH. Kenapa relakan diri ditipu? Kenapa kita selalu ikut nafsu?http://www.worldbank.org/en/country/malaysia/publication/malaysia-economic-monitor-june-2017-data-for-development

      Delete
    3. jebon, aku dah try masuk link ko bagi. tak bole masuk laa ... ko bagi semula link tu. cepat sikit eh.

      Delete
    4. Weeiii Jebon.....apa ko tak baca ke komen aku kat atas tuuuu......kan aku kata...
      "Sape kata ekonomi Msia makin lemah..?? Sah2 Bank Dunia ni tipu.......bodoh tak reti mengira."

      Apa lagi yg tak kena makcik woiii.....

      Delete
    5. J ada mba tak boleh jawab kenapa klinik dan hospital kerajaan bagi ubat setakat 2 minggu; kenapa kerajaan suruh rakyat buat 2 kerja bawa uber dan jual nasi lemak kalu ekonomi bagus kah kah kah

      Delete
    6. Woi Mr J,

      World Bank dah revisedlah laporan tu. Kau baca laporan zaman Jurassic bila hahahahahaa???

      World Bank kata ekonomi Malaysia lemah!!!

      Masa world bank kata bagus kau seronok, bila dapat data-data lebih jelas, world bank menyemak semula laporan kau tak dapat terima pulak!!!

      Otak kau letak kat mana???

      Delete
    7. 22:08

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    8. Anonymous 23:15,

      Kau ni sekolah mana dulu, kat estate ke sampai benda mudah pun tak faham???

      terlalu bodoh!!!

      Delete
  17. yg tukang kenai tu ada komisyen kott..
    ce check tgk..umno mmg mcm tu

    ReplyDelete
  18. Stail bisnes umno jual maruah pun xper jnji masyuk
    Makan komisyen dah rasa cam bkin empire
    Rentikan bisnes mcam nie
    Bukan bina tamadun unggul
    Tapi bina sifat selfish dan brpuak puak

    ReplyDelete
  19. Umno dah menuju fasa kemerosotan juga krisis dalam mndapat kpercayaan rkyat pd umumnya dgn masalah pemimpin yg mmegang akidah cash is the king acuan sekular dan kapitalis dog eat dog stail mmg pemupus

    ReplyDelete
  20. Kwan rasa makin kurang dubuk berkeliaran tanda jiban sudah hilang idea nk menjawab apa yg pakatan utarakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa lagi Najib terhegeh-hegeh melengahkan PRU 14,tak sabar kami di Johor nak menghumbankan UMNO jadi arwah.

      Delete
    2. 20:36

      Yeh Nadey thamby....

      அவ்வளவு தானா
      (Is that all/itu saja kah?)

      இனி
      (Anymore/ada lagi tak....???)

      Delete
    3. Nan uney virum vuguren. Enam enum porekke mudiya vellay. Wokey...??

      Delete
    4. 20:47

      Yeh Nadey thamby....

      Stop being a குருதி தோய்ந்த (bloody fool) will ya.....!!

      Delete
    5. Selain memaki hamun, mencarut, meniru & kopipes, apalagi yg kamu kamu mampu, haaaa!!

      Delete
    6. 21:50

      Adey-dey thamby.....
      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    7. Wak Seman...aku pun hadir masa ceramah Madey di JB tu. kalau kata puluhan ribu nyg datang, memang membongak lah. Ratus2 memang adalah. Kebetulan aku duduk di sebelah sorang akak tu..dengar jugak keluhan tak puas hatinya...balik2 TDM ni pusing2 cerita yg sama jugak....duit penuh lori kecik lah...isu 1MDB yg dah basi tu...kisah 3 TS yg kena berhenti lah..tuduh DSNR makn duit rakyat, tapi tak tunjuk bukti..dia menambah, kalau nak dengar cerita2 mcm ni, tak perlu lah dia datang jauh2, tengok kat youtube dah cukup. Sorang rakan kau yg jadi org kuat Bersatu kat JB pun membisikkan, kalau tak kerana keluar arahan dari DAP johor memaksa ahli2nya di JB utk wajibbhadir, dah tentu sambutan tak semeriah malam tersebut. Nak harapkan ahli2 Bersatu, PKR dan PAN,,berapa kerat aje, boleh dibilang dengan jari. Penduduk setempat pun dikhabarkan memboikot ceramah tu, 1 tindakan yg amat2 bijak. Kesimpulannya, warga Johor ni matang berpolitik, rasa hormat kpd institusi Umno yg dilahirkan di istana Johor begitu dekat dan sangat2 bermakna kpd mereka. Mereka berpegang teguhdan menjunjung prinsip Umno dan Istana berpisah tiada, ibarat aur dengan tebing...saling bergantungan antara 1 dengan yg lain. Nampak gaya, cakap2 PH yg katanya akan menawan Johor, ternyata fantasi dan hanya syok sendiri...memetik kata2 sorang warga johor yg aku temui ketika mengetih selepas ceramah tersebut...PH ni ibarat hidung tak mancung , pipi tersorong2 !

      Delete
    8. Geng Najib, sudah-sudahlah kau nak berbohong. Bila pula orang kata puluhan ribu yang datang??? Kami bukan macam PAS, mengaku yang datang 200 ribu!!!

      Yang datang beribu-ribu jugaklah, jangan kau nak membongak!!!

      Memanglah cerita yang sama!!! nak beri orang setempat faham!!! Yang penting kisah benar!!!

      Bukan macam najib, nak beri warga felda RM5-10 ribu sampai sekarang tak boleh beri!!!

      Kenapa??? Duit tak ada hahahhahahaha!!!!

      Jatuh miskin MAlaysia di bawah mangkuk macam Najib!!!

      Tak payah kau nak berlagak di Johor UMNO kuatlah!!! Ingat orang johor bodoh macam kau???

      Perompak duit rakyat pun kau sanggup bersekongkol!!! Bila kau nak bertaubat??? Dah tak kenal dosa pahala ke???

      Ke dah sembah komunis China??? Komunis mana ada tuhan, tu yang dah tak kenal dosa pahala tu hahahhhaaa!!!

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. Kami Melayu Johor sangat kesal tanah pusaka dah digadai & jual kpd China komunis.

      Kamu juga bukan bengap tak tahu membezakan apa itu lease hold and freehold.

      Kami juga sedar & ketahui Kit Siang di Gelang Patah tidak bunuh orang yg melaporkan kpd Bank Negara & Polis ttg duit berblyon masuk akaun Najibul Penyamun & Borosmah.

      Kami juga sedar & ketahui Kit Siang tidak mengarahkan orang membunuh & menyimen Pegawai Kanan Pendakwa Raya setaelah dia menyiapkan Kertas Pertuduhan penyelewengan berbilyon duit 1mdb oleh Najibul Penyamun.

      Kami juga sedar China Komunis lebih zalim & bahaya dari DAP atas sebab China komunis membunuh jutaan kaum Muslimin di sana & melarang umat Islam melakukan ibadat puasa.

      Delete
    11. Aii anon nk jdi macha g blog MIC kita owg tak paham jdi salah faham so jgn meraban

      Delete
    12. 23:29

      Yeh Nadey thamby....

      Stop being a குருதி தோய்ந்த (bloody fool) will ya.....!!

      Delete
    13. Hei pariah estate,

      kalau kau tu bodoh tak sekolah jangan campur hal orang dewansa!!!

      Kau tahu bahasa melayu ke bahlol???

      Delete
  21. Besan najib di khazakstan juga dilaporkan ade masalah penipuan di amerikana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol ke bro....??
      Kalo sah betol ni bro......malu ni....malu....

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Bro Phantom ;

      Kes besan Najib tu memang betul . Pernah di siarkan melalui :

      www.financetwitter.com/2015/11/one-big-family-of-crooks

      di bawah tajuk ; One Big Family Of Crooks? Najib's in-law took Hermes Bags...

      sayangnya , berita terinci telah dipadamkan .

      Walau bagaimana pun , malaysiakini juga telah membawa berita serupa .

      Cuba layari : www.malaysiakini.com/news/320465

      di bawah tajuk : " Unpaid Hermes bags gifts at Daniyar-Nooryana wedding ".

      Delete
    5. 00:16...Apa?

      Tanda-tanda Mamak Madey Buah Kundur nak MAMPOS...elokler tu...Aman sikit M'sia ni...

      Delete
  22. TOPICS Star Golden Hearts Award | Stop the Bullying | True or Not | Moderate Malaysia
    High Court orders Najib, wife and seven others to enter defence
    NATION
    Wednesday, 11 Oct 2017 7:03 PM MYT
    By Maizatul Nazlina


    KUALA LUMPUR: Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, his wife and seven others have been ordered to file their defence in a suit filed by P. Balasubramaniam's widow A Santamil Selvi after the High Court here dismissed their stay application.

    Santamil Selvi's counsel Datuk Seri Gopal Sri Ram said Justice Hue Siew Kheng dismissed the application, ruling that there were no special circumstances shown to warrant the stay.

    He said the court directed for the defence to be filed 14 days from Wednesday and added that the case management has been fixed on Nov 1.

    Sri Ram added that the date of the hearing of the striking out application would be fixed on the same day.

    The defendants filed the application for stay last month on the grounds that there was no legal standing and no reasonable cause of action for the case, while the application to strike out the suit was filed in August.

    Sri Ram told reporters this after parties met Justice Hue in chambers on Wednesday.

    P. Balasubramaniam's wife Santamil Selvi and her three children - B. Kishen, B. Menaga and B. Reeshi - filed the suit on July 13, this year.

    In the statement of claim, the plaintiffs have named Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, Najib's siblings - Datuk Ahmad Johari and Datuk Mohd Nazim, counsel Tan Sri Cecil Wilbert Mohanaraj Abraham and his son Sunil Abraham, commissioner of oaths Zainal Abidin Muhayat, carpet seller Deepak Jaikishan and counsel M. Arulampalam as the defendants.

    Santamil Selvi filed the action in her personal capacity and on behalf of the estate of Balasubramaniam.

    The plaintiffs claimed that they had to move to India due to the second statutory declaration made by Balasubramaniam in relation to the murder of the Mongolian model Altantuya Shaariibuu.

    Santamil Selvi and her children said they moved to India for 56 months from July 4, 2008, until Balasubramaniam died on March 15, 2013.

    Santamil is seeking RM840,000 in damages, including the rental of an apartment in Chennai, India, her children’s school fees and the loss of income as a kindergarten teacher, housing loan, transportation cost, general and special damages and costs.

    On Dec 11, 2014, High Court judge Justice Hasnah Mohammed Hashim struck out the plaintiffs' suit, saying that the plaintiffs did not have the legal standing to file the suit as there was no letter of administration of the estate issued by any court.

    Justice Hasnah said the plaintiffs should have filed the suit between 2008 and 2013 when the conspiracy allegedly took place or before Balasubramaniam passed away and added that Santamil Selvi lacked the capacity to file an action on behalf of her late husband's estate.


    Read more at http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/10/11/high-court-orders-najib-wife-seven-others-to-enter-defence/#3AsVJzilytRjCbAM.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib & Rosmah harus berani tampil & bukannya lari dari mahkamah jika tidak bersalah.

      AG Pak pandir Ali tolong jgn kepoh mentang2 dah kenyang dedak sumbatan Najib.

      Delete
    2. 20:51

      Adey-dey thamby.....
      குப்பைக்கூளம்
      (You're talking rubbish)

      Delete
    3. Boleh tak jgn tiru & kopipes hasil kerja saya. Tak malu ker Kojol......???

      Delete
    4. Ade brani najib masuk court?..

      Delete
    5. 20:58

      Yeh Nadey thamby....

      Stop being a குருதி தோய்ந்த (bloody fool) will ya.....!!

      Delete
    6. Masih tiru lagi kah.....??

      Memang dasar muka tebal tak tahu malu...!!

      Delete
    7. 23:15

      PUNDEK lah luu...

      Delete
    8. Hanya itulah saja si Kojol mampu menjawab.

      Tanda2 BN memang nak mapossss...!!

      Delete
    9. 00:08...Apa?

      Tanda-tanda Mamak Madey Buah Kundur nak MAMPOS...elokler tu...Aman sikit M'sia ni...

      Delete
  23. Malaysia remains more exposed to exchange rate risk than other developing economies in East Asia and the Pacific as global financial conditions tighten, the World Bank said.

    Companies and banks have sizable external debt, although foreign exchange reserves currently appear adequate.

    Baca tuu puak2 Borosmah Najib. Status ekonomi negara semakin lemah dgn ringgit terus menggelusur susut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20:44

      Adey-dey thamby.....
      குப்பைக்கூளம்
      (You're talking rubbish)

      Delete
    2. Those are the authentic World Bank Report with such magnificient English, unlike your sucked primary Malay school English, why you bloody nut....??

      Delete
    3. 21:01

      அவ்வளவு தானா
      (Is that all/itu saja kah?)

      Delete
    4. Pak Othaman.......baru kejap kat atas tuuuu siJebon komen ekonomi kita mantaapppp......bombastic n fantastic....

      Tadi teman udah katakan World Bank menipu.......tak reti ngira........matematik deme tak pass.......1+1=3.

      Delete
  24. Apa mesej sebenarnya yg admin nak cerita
    Tipu menipu ni memang le ada merata-rata
    Tak usah le dekat Umno saja nak mengata
    Dlm PKR & DAP pun serupa je, beribu juta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      (!$%%^(&**@#$%^......???

      Padan muka....!!

      Delete
    2. 20:56

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    3. Kojalla dah mabuk keling...

      Delete
    4. Jinak betul anjing ini, baru 2 hari dia dah pandai tiru gaya saya.

      Ok boy...come on stand up straight. Lift up your right leg and kick hard your left leg.

      Bedebubbb si kojol jatuh...padan muka...!!

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  25. Seman behaves as if, he is the almighty
    But this skunk is nothing, null and empty
    He's just a slave to the poor sicked kutty
    People like him is garbage to the society

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      (!$%%^(&**@#$%^......???

      Padan muka....!!

      Delete
    2. 21:09

      Adey-dey thamby.....
      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    3. inak betul anjing ini, baru 2 hari dia dah pandai tiru gaya saya.

      Ok boy...come on stand up straight. Lift up your right leg and kick hard your left leg.

      Bedebubbb si kojol jatuh...padan muka...!!

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  26. Bro Budin. Sy x gemar hal individu yg tak tahu hak. Nasihatkan kawan tuan tu guna saluran undang². Jgn sensasikan hal peribadi. Kalau dah rasa tertipu, lantik peguam utk dptkan hak.

    ReplyDelete
  27. nihh kojola ... hang la penipu yg dihantaq ketua penipu utk komen tipu merata-rata tempat. tapi orang takkan tertipu dengan hang pnya tipu... yakpurr pnya kaki. pi mlingkop.

    ReplyDelete
  28. Senjata yang Kejora guna bukan lah keris
    Hanya madah yg indah, tersusun berbaris
    Ia lebiih berbisa, bila dlm bahasa Inggeris
    Pak tua pastii tekucil hingga pampers tiris

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah ler Keris yg tak berayon, semuanya dah terbongkar kamu nie juga adalah si Kojol.

      Untuk pantun longkang kamu, nah ......

      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      (!$%%^(&**@#$%^......???

      Padan muka....!!

      Delete
    2. 21:53

      Adey-dey thamby.....
      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  29. KKalau nak cerita bab2 berkaitan berniaga ni, sewajarnya kita menjadikan Adam adli. ketua AMK PKR Ampang sebagi contohyg sangat baik. Dalam usia yg begitu muda, 27 tahun dah mampu memiliki sebuah bangloe berharga 7 juta dan kereta2 mewah berderat2. Ikut info dari sorang rakannya , perniagaan perabotnya tak lah maju sangat, setakat cukup2 makan dan suam2 kuku aje. Dari sumber2 yg boleh dipercayai, dia ni bertindak sebagai gatekeeper atau pemungut tol utk projek2 yg hendak diluluskan oleh kerajaan selangor...banyak jugak tu. Ini menimbulkan kehairanan kpd orang kampungnya sendiri..dia yg dulu tinggal di rumah PPRT, kini sudah mewah sekelip mata...bukan kerana cemburu atau dengki, cuma ingin kepastian dan penjelasan b/mana perkara ni boleh berlaku...mana tau boleh dijadikan contoh oleh mereka. Sewajarnya, Adam ni dianugerahkan gelaran Ikon Belia yg berprestasi tinggi Selangor..bukannya disiasat oleh SPRM kerana dakwaan berbagai s/laku penyelewengan dan salah guna kuasa. Warga Selangor sepatutnya berterima kasih kpd DS Jamal atas komitmennya yang berterusan utk mendedahkan segala kebobrokan dan ketirisan yg berlaku dalam kerajaan selangor. Sewajarnya NGO2 Melayu di selangor bangkit dan berganding bahu dgn DS Jamal demi membela nasib warga marhaein selangor yg tertindas. Sorang aktivis membela hak rakyat yg aku temui menyifatkan keberadaan DSJ dan Baju merahnya amat2 releven dan diperlukan sebagai check and balance di selangor...malah dia menyifatkan, mereka boleh lah diibaratkan seperti " A FEW GOOD MEN , DOING SOME BAD THINGS FOR THE GREATER GOOD ! "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tak bagi sumber dari mana atau linknya tulisan kamu itu sebab di pihak kami juga ramai degree 1st class honours, masters & Phd holders untuk mengesahkannya. Boleh....??

      Delete
    2. 00:27

      Yeh Nadey thamby....

      Stop being a குருதி தோய்ந்த (bloody fool) will ya.....!!

      Delete
    3. Kojolla kelu tak dapat menjawab hanya kopipes hasil isdea orang....!!

      Delete
    4. 00:39...Apa?

      Tanda-tanda Mamak Madey Buah Kundur nak MAMPOS...elokler tu...Aman sikit M'sia ni...

      Delete
  30. Pelakon remaja, Eina Azman atau nama sebenarnya, Ainur Syakina Azman mendakwa dirinya ditipu ahli perniagaan bergelar Datuk yang kononnya ingin berbincang tentang hal pembelian kereta di sebuah hotel. Namun, Eina rasa tak puas hati dan rasa ditipu setelah perjumpaan dibuat, ahli perniagaan itu langsung tak bercakap mengenai kereta. Tapi benda yang lain pulak berlaku apabila Datuk itu telah menawarkan untuk membela Eina Azman dan cuba buat gangguan seksual. Eina Azman telah pun membuat laporan polis tentang perkara yang melibatkan maruah pelakon ini.

    “Sebaliknya, dia berkata mahu membela saya selama tiga tahun dan memberikan apa sahaja, selain melakukan gangguan seksual ke atas diri saya.”

    Kejadian di hotel itu berlaku kira-kira jam 11 malam pada 8 Februari lalu, dua hari selepas itu, dia buat laporan polis ke atas ahli perniagaan terbabit atas dakwaan menipu.

    Sebelum ini, Eina Azman hanya berurusan dengan isteri ahli perniagaan untuk membeli sebuah kereta Mercedes berharga lebih RM220,000.

    “Apabila dia kata mahu membela saya selama tiga tahun dan memberikan apa saja, saya sangat sedih kerana saya ada maruah dan masih ada ibu bapa. Apa yang dilakukannya saya tidak dapat terima.”

    Menurut Eina, untuk membeli kereta idamannya itu dia sudah membayar RM175,500 menerusi empat transaksi dan menjelaskan duti cukai tapi kereta yang dijanjikan masih belum diterima.

    “Pada 3 Januari lalu, saya sempat mengampil kereta itu tapi selepas empat hari tapi saya hantar semula kerana ada masalah pada lampu depan. Sepatutnya, saya mahu menggunakan kereta baru itu untuk pengambaran muzik video lagu baru saya, Ku Bahagia Bersamanya. Tapi apabila menyemak nombor pendaftaran kereta itu, saya turut terkejut sebab kereta itu belum didaftarkan.”
    Susualan kejadian di hotel itu, Eina mendakwa dia menceritakan segalanya kepada isteri ahli perniagaan itu tapi malangnya tidak diendahkan, malah dia masih gagal menghubungi Datuk terbabit sehingga sekarang.
    “Saya percaya kereta saya masih berada dalam ruang pameran di kedai keretanya. Dia ada memberikan kereta lain untuk sementara waktu tapi kereta itu kerap rosak.”

    Apabila rasa dirinya ditipu, Eina ditemani ibunya, Amy Roshaida Abdul Rafar telah membuat laporan polis di Balai Polis Jalan Bandar pada 6 Februari lalu dan Ketua Polis Daerah Sentul Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi Harian Metro mengesahkan menerima laporan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib,

      Ini yang kau nak suruh contohi Jamal jamban???

      Berapa banyak kerja bodoh dia buat dah???

      Sekinchan ikan bakar apa cerita???

      Otak kau letak kat mana???

      Delete
    2. He...He...He...sendiri komen sendiri jawab.....makan ais krim dalam jamban ker....ermmmm!!!!!

      Delete
    3. My goodness....Kojolla cited Jamal Jamban as good examplary, what a joke...!!!

      Delete
    4. 00:33...Apa?

      Tanda-tanda Mamak Madey Buah Kundur nak MAMPOS...elokler tu...Aman sikit M'sia ni...

      Delete
  31. akhirnya kisah seekor ketua ARMADA yang memilih untuk terus kekal dan menolak "tawaran" bernilai 5 juta serta 400k dalam bentuk biasiswa daripada OXFORD University menemui titik noktah.

    sogokan 5 juta serta 400k biasiswa tak wujud sama sekali ia sebaliknya membuat Ketua ARMADA ini menjadi cacat lidah' lalu memohon "penyelesaian" sebelum ia diheret memberikan "bukti" kepada SPRM.

    Sungguh lucu apabila melihat Shahbudin selaku lidah' propaganda memalu gendang dan seperti biasa manusia-manusia jahil menari dengan riang - bagaikan bencana, gendang dan tarian manusia jahil diam serta merta dengan pengakuan seekor Ketua ARMADA.

    bahkan Lelaki Tua Renta turut terpalit sama apabila mengakui "kenal" dengan pengaturcara yg mewakili UMNO untuk merasuah "orang kuat" PPBM - lidah' lelaki tua sekali lagi membelit batang lehernya yang semakin mereput dimamah usia.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...