Monday, 23 October 2017

SEHARI DALAM PERISTIWA....


Pagi....

Tengahari....

Malam (1)....

Malam (2)...

Hmmmmm....(ShahbudinHusin 23/10/2017)

300 comments:

  1. aku first..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhaiiii..masa sama pulak..prOooTtt..

      Delete
    2. Tahniah, tuan - Johan. Hehehe...

      Delete
    3. Ini teman nak citerrr satu cerita lawak badut sarkis.

      Al-kesah derma Tok Sheikh....

      First2...
      Mana ada duit 2.6b dalam akaun saya.

      Pastu....
      Kalo saya nak songlap duit pon takkan saya nak simpan dalam akaun peribody....

      Kemudian.....
      Saya akan saman WSJ hari Selasa.

      Last-last....
      Errrrrr........sebenarnya kaaannn ada duit 2.6 b dalam akaun peribody saya tapi itu duit derrrrrma dari Tok Sheikh.

      Persoalannya.......
      Kenapa in the first place tak cakap terus dengan jujur kepada rakyat memang ada terima derrrma 2.6b.....???

      Tak lama tu.....
      Saya daaahhh jumpa dengan penderma tu.....

      Soalan.....
      Bodoh ssangaaattt ke rakyat Msia ni..??

      Soalan Cepumas......
      Sape yg sebenarnya bodoh....???

      Delete
    4. Anak komedi ni pedulik hapa.. janji lawak dia makin laris.. hidup pun mewah.. ada dia kesah???

      Delete
    5. Macam tahi.

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulut suka mencarut mcm ni biar mampuih cepat-cepat

      Delete
    2. Pagi kw malam budin hmm sarkis maraton biasa lah

      Delete
  3. aku second..mana ostad odi q7

    ReplyDelete
  4. okay..mana pencacai najib sila komen

    ReplyDelete
  5. jho lo kesayangan badak

    ReplyDelete
  6. Letak jawatan jelah, wak komedi

    ReplyDelete
  7. Hmmmmmmmm.....Malaysia Kini....Budin...Budin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. abish tu nk tgk tv3 suku tu..hihi..ekonomi sentiasa baik kann..

      Delete
    2. abis tu nak baca utusan meloya yang asyik kalah saman tu ke.....

      Delete
    3. Fuiyo! Jho Low ada kapal layar. Macai yg bela dia ada apa? Dedak kot?

      Delete
    4. oitttt..macai ameno boleh beli kereta dan melancong ok..x caya tanya orang selangor..sbb tu ameno dh pupus kat sini

      Delete
    5. Macaaiii dapat beras sekampit.....duit RM50......kira dah cukop le tuuuu....

      Delete
    6. Nape berlabuh kat acheh berlabuh lah kat sini kitaowg bleh sambut
      Ni mesti kes sauh dilabuh layar di kembang tu yg tak sampai sampai

      Delete
  8. Belit sana, belit sini. Inilah taraf menteri yang ada kat Malaysia.

    PRU 14,kalau ada lagi rakyat yang pilih menteri jenis ni,jenis ahmad maslan, dah tak tahu apa nak cakap lagi dah.sampai bila la nak berubah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sensitip tu..kang depa kata anti jawa plak..kalo benci badak..anti badak..long live badak

      Delete
    2. Petikan CNN July 23, 2014

      "Suspected Nazi war criminal dies hours before court approves extradition".

      A suspected Nazi war criminal died in Philadelphia overnight Tuesday, just hours before a U.S. court ruling cleared the way for him to be extradited to Germany to face trial.
      Johann Breyer, 89, died at Thomas Jefferson University Hospital of unknown causes, according to James Burke of the U.S. Marshals Service.

      On Wednesday, U.S. Magistrate Judge Timothy Rice granted the U.S. government's request for an extradition certification "based on Breyer's role as a Nazi 'Death's Head Guard,' in the murder of 216,000 European Jews at the Auschwitz II-Birkenau death camp" and one other location from 1943 to 1945.

      "As outlined by Germany, a death camp guard such as Breyer could not have served at Auschwitz during the peak of the Nazi reign of terror in 1944 without knowing that hundreds of thousands of human beings were being brutally slaughtered in gas chambers and then burned on site," Judge Rice said in court documents released Wednesday.

      He was facing 158 counts of contributing to murder, one charge for each trainload of European Jews who were forcibly deported to Auschwitz, in southern Poland, between May and October 1944, according to court documents.

      http://edition.cnn.com/2014/07/23/justice/nazi-charge-philadelphia-man/index.html

      Suspek Nazi yg terlibat dalam Perang Dunia ke 2 berjaya dijejak interpol.........tinggal lagi suspek meninggal sebelom diekstradisi ke Jerman.

      Suspek jenayah perang zaman Tok Kadok 1939-1945 pon interpol boleh jumpa..........takkan Jho Lo tak boleh.........ye idak...??

      Tapi pelik.......belom apa2 siasatan ke atas Jho Lo udaaahh ditutop.....??

      Aaaiiiikk ape ganjei benor bunyinye yeoooppp.....???

      Gitule cerita ceriti taikkkk mata buat inti....

      Inilah Msia tanahairku......

      Delete
    3. Nie nyanyuk punya kes
      Pagi mintak bantuan interpol?
      Tengah ari kapal suspek berlabuh?
      Malam 1 polis nafi minta bantuan interpol?
      Malam sket polis dah tutup kes suspek?

      Eeh snang btol keje ko wak jahid cam tempe ko buat
      So bila kapal lahanat tue berlabuh g?
      Mmang pelik
      Tapi yg menipu lagi pelik
      Takpe nanti tak pelik bila kena karan kote dia nanti
      Undi pakatan
      Untuk bongkar pembohongan nie

      Delete
  9. Kuat betul pengaruh jo low nii..sampai jahid komedi punya telor dipegang..Tak patut.. 😈😈😈

    ReplyDelete
    Replies
    1. gila ko..jho lo nye pasal..okay..ko sape?I bkal pm okay

      Delete
    2. Pengaruh Jho Lo tuuuu idok le besor yeoooppp.......tapi udaaahh banyok bebenor taunye........luor dalam sumer tau......

      Sekali dibukaknye mulot idok ke maammpuiihhh sumernya....???

      Delete
  10. khairulryezal osman23 October 2017 at 22:15

    DEWAN RAKYAT BERMULA] Azmin soal Zahid di mana Jho Low




    Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata polis telah mengemukakan permintaan kepada Interpol untuk mencari ahli perniagaan kontroversi, Jho Low.

    Namun, kata Ahmad Zahid, polis masih belum memperolehi sebarang maklumat terperinci daripada pihak Interpol berhubung individu terbabit.

    "Kita amat yakin pihak Interpol bertindak secara profesional dan PDRM masih belum memperolehi sebarang maklumat terperinci daripada pihak Interpol.

    "Namun kita yakin apa yang telah dilakukan beberapa pihak di peringkat antarabangsa terutamanya agensi perisikan telah dimuktamatkan.

    "Kita yakin kes itu tidak lagi relevan kecuali dibangkitkan ahli-ahli politik yang tidak berpuas hati mengenainya," katanya pada sidang Dewan Rakyat di Parlimen hari ini.

    Ahmad Zahid berkata demikian menjawab soalan Ahli Parlimen Gombak, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang meminta penjelasan sama ada PDRM akan mendapatkan kerjasama daripada pihak Interpol untuk menahan dan membawa balik Jho Low bagi tujuan penyiasatan di atas dakwaan skandal kewangan terbesar yang melanda negara.

    "Kerjasama yang diwujudkan melibatkan aktiviti ataupun jenayah perdagangan dan juga kewangan di mana pihak PDRM boleh mendapatkan bantuan interpol untuk menahan seseorang dan menyiasat bagi sesuatu kes yang telah banyak dinyatakan.

    "Saya telah membangkitkan perkara ini beberapa bulan yang lalu di mana PDRM perlu mendapatkan khidmat Interpol untuk mengenal pasti kedudukan Jho Low yang disebut dalam banyak laporan di peringkat antarabangsa di mana beliau terlibat secara langsung dalam jenayah kewangan dan perdagangan.

    "Persoalan saya, di manakah kedudukan PDRM dalam perkara ini? Apakah PDRM akan mendapat bantuan Interpol untuk mengenal pasti kedudukan Jho Low dan mendapat kerjasama daripada pihak Interpol untuk menahan dan membawa balik Jho Low bagi tujuan penyiasatan di atas skandal kewangan yang terbesar dalam negara pada hari ini," soal Azmin. - MK
    celahgelegar at 6:05 PM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmmmmmmm....CelahKelengkang.....!!!!!

      Delete
    2. Aterrr ape payoh bebenor mencarinye.........Jho Lo ada dalam beg birrkiiinnn....

      Delete
  11. Hmmmmmm......Tak dak Isu pun....Budin....Budin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PrOoTtπŸ’¨πŸ’¨πŸ’¨..arghh leganya..

      Delete
    2. xde isu untuk pencacai najib ..oh lupa Rm1= 1usd

      Delete
    3. Hahaha dah kena main dengan azmin , tak payah enterpol pun, tanya emak jhlo sendiri dia pun boleh beritahu,,,,takkan jhlo tak telipon emak dia?

      Delete
    4. Apa payah sangat......kalo nak......kerajaan boleh batalkan jerrr pasport Jho Low.......

      Teringat peribahasa cikgu ajar kat sekolah.....
      Nak seribu daya.......tak nak seribu dalih.

      Delete
  12. 22.19,isunya dlm 1 hari,buat 3 penipuan,awat le bodohnya hang,suruh sekolah malas....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la..kang x masyukkk..depa buat bodoh..badak kasi tahik pun depa kata wangi

      Delete

    2. Orang yang solat tetapi menipu adakah solat nya di terima ?

      Solat 5 kali. Menipu 3 kali.

      Dalam 1 kali menipu entah berapa banyak rukun dia menipu ..

      Delete
    3. xpe dlam ameno kalo salah boleh dilupak dan dimaafkan..rembat duit mara, tabung aji xde hal..janji ko ameno..ok..lupa dlm ameno xde rasuah..cuma ada politik wang

      Delete
  13. 1mbdb , ringgit jatuh, subsidi xde geng najib ckp bkn isu..kikikiki..otak terlebih tahik lho ngan air badak

    ReplyDelete
  14. Mana Gn, mr j, kejora,,xde script lagi ke? lmbat komen..ke duit x masuk lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau xleh nak spin....mula la macai najib copypaste artikel2 tak laku....pastu tu mula maki hamun.....

      Delete
    2. depa mana boleh pikir, yg penting masyuk..copypaste pun jdlah..asal komen..tahap badak je otak depa

      Delete
    3. Kejap lagi ada pantun haramjadah masok.........pastu duk kata sumer orang dalam blog ni takot dengan dia......

      Takotlah saangaatttt....!!

      Dahlah haramjadah.....gaammpaaanggg pulak tuuu...

      Delete
    4. Percaya Mkini dan Minsight - dua dua portal fitnah pembangkang. Padan konfius. Cubalah baca media perdana sikit.
      Dlm pada itu tak ada ke cerita bagaimana projek yg tidak dapat kelulusan DOE terus berjalan di PP hingga korbankan 11 nyawa? Di mana letaknya korupsi dlm kes ini? Apakah Kerajaan Negeri tak bertanggungjawab? Cuba huraikan sikit. Kes ini panas. 11 orang tak bersalah jadi arwah.

      Delete
    5. Ada lagi j nih! Ingat dah naik pangkat! Apa salahnya kau huraikan j! Lama x dgr kau punya kelentong!

      Delete
    6. Jebon......kalo dah ada bukti Malaysiakini dan Masian Insight protal fitnah.......esok bangun pagi gosok gigi......lepeh tuuu silale kamu pegi buat laporan polis.......supaya dua2 permit deme ditarik balik.

      Macam mana pulaakkk dengan Utusan Meloya......ehhh sori......utusan Melayu yg dah berkali2 kalah saman....??

      Petikan The Star 23 Okt 2017.

      GEORGE TOWN: The Penang government admits that the application to build a residential project at the site of a massive landslide in Tanjung Bungah here had previously been rejected by the Department of Environment (DoE).

      However, Penang Local Government Committee chairman Chow Kon Yeow said approval for the project was given by the One Stop Centre Committee (OSC), which consists of more than 20 technical agencies.

      He said the OSC, which is in charge of approving property development plans on the island, takes in views from more than 20 external and internal agencies before approving it.

      "The DoE may have objected to the plan, but after considering the views from all the agencies in OSC, the decision was made to approve the project," Chow told a press conference at Komtar on Monday.

      "Commencement of work was given on Jan 18, 2016.

      "The development complied with the 'Safety Guidelines for Hill Site Development 2012' and it was located at the approved 'blasting point' and 'crushing point'," she added.

      She said from the MBPP's preliminary observation, the council suspected that there was negligence, mishandling and mismanagement at the construction site.

      Chow stressed it was a construction site accident.

      He also advised MBPP to lodge a police report over the possibility of professional negligence.

      Read more at:
      www.thestar.com.my/news/nation/2017/10/23/tanjung-bungah-landslide-one-stop-centre-approved-project/

      Jebon.......kurangkan membelel........dan luaskan pengetahuan dengan membaca.....

      Info di hujung jari.....

      Adios Grasias Beraaammbusss....

      Delete
    7. Bukalah minda Macy. Nafsu benci kita buat kita terus percaya portal berita fasiq tanpa soal siasat. Dispin lagi oleh blog Budin. Ingat akhirat tiada alasan 'saya tertipu'. Akal yg Allah kurnia kita adalah sebagai alat bezakan yg benar dan salah.

      Delete
    8. Mr. J ,

      Kamu nak kelentong apa ? DOE tidak bolih menghentikan sesuatu projek sewenang wenangnya . DOE akan mengeluarkan "Environmental Assessment Impact Report" keatas sesuatu projek yang kan dijalankan . Jika projek itu bolih mendatangkan "negative impact to the surrounding community" dan alam sekitar , barulah projek itu bolih di berhentikan . Tetapi setakat bina bangunan di kawasan cerun , kuasa DOE payah utk di laksanakan .

      Kamu ruangkan masa melawat kawasan2 di Wangsa Maju , Melawati , Setia Wangsa . Lihat bagaimana bangunan2 tinggi dibina di lereng2 bukit . Mengapa DOE tidak menghentikan ??

      Dalam segi pembinaan terutama dikawasan kritikal , pengelaman memainkan peranan paling penting .

      Delete
    9. Celaka punya manusia pandai sebut nama Allah....datang sini cuba nak menipu fakta.

      Delete
    10. Bodoh punya mr j takkan nak buka minda utk menyokong pengklepet macam ko kitaowg mmg tak hadap ngan pemimpin cash is the king ko tue
      Pegi jahanam dengan minda buaian taik ko tue

      Delete
  15. Nk tunggu gak komen komen membina dari cai najib yg bijak umpama badak berendam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cai geng kassim baba....tatar burok pon dia sapooo

      Delete
  16. https://youtu.be/z4cRXo8LMcs

    Zahid mintak bantuan interpol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Interpol ke kacang pol....??

      Delete
    2. Adik beradik lerrr tu yeoppp......mak lain bapak lain.....

      Delete
    3. Interpol tue pada jahid cam rela jer kot

      Delete
  17. si jho lo ni telah memawa kemakmuran kepada negara ..dia kn pembantu pahlawan bugis panglima islam al jibby wal badaki

    ReplyDelete
  18. Wak Jahid dah rutusanjutawang dah pening...belit sana belit sini kerana nak jaga geng kassim baba dan cina prompak jho lo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jho lo haiwan kesayangan panglima bugis ok..ko sape? nk kena c4

      Delete

    2. Kapal tu dah nak masuk kawasan selamat.... dekat jugak nak kawasan bugis

      Delete

  19. Bingai-bingai saja yang masih puja pemimpin macam Zahid.

    Asalkan tak lawan Najib selamat lah macam Jho Low. Tapi kalau Menteri boleh di dakwa salah guna peruntukkan tak kan lah peruntukan PERMATA tak ada salah nya ?

    Jho Low dalam kapal mewah, bingai-bingai haprak di sini makan pun belum tentu.

    Zahid dah kantoi terang-terang dalam sehari pun masih tak malu dengan pemimpin macam Zahid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..janji ujung tahun boleh gi melancong, amik duit peruntukan buat makan makan..itulah ameno..dulu kini dan selamanye..sape sokong ameno memang otak senget

      Delete
    2. Orang orang umno ni macam dah takde kemaluan , opsssss lupa lak....mereka ada dildo kan kan kan...

      Delete
  20. Selagi UMNO BN berkuasa, selagi itulah duit negara yang berbilion2 lesap dan ghaib non stop, bila disiasat, tak pernah dapat ditangkap dan dibawa ke penjara, perancang dan.pelakunya. inilah antara sebab rakyat Malaysia kian hari kian susah kehidupan walau pun negara ini kaya hasil mahsul dan sumber alamnya. Puncanya kerana bahagian besar kek ekonomi dan kekayaan itu dibolot oleh segelintir politikus di koridor kuasa dengan cara memanipulasi segala jentera dan institusi penting bagi menutup kerja haram jadah mereka. Sebab itu walau pun jelas dan terang kehilangan duit 1MDB berbillion adalah tanggunjawab PM Najib Razak secara hitam putih dan berdokumen, namun dia tetap lepas bebas memegang kuasa tanpa sebarang dakwaan sama sekali. Institusi strategik negara seperti SPRM, PDRM, BNM, IMIGRATION, KASTAM, AG dan banyak lagi telah lama dimandulkan oleh UMNO BNM Selagi UMNO BN berkuasa, usah rskyat jelata bermimpi tentang Malaysia dan rakyat menikmati pendapatan tinggi sepsrti negara maju kerana dari dulu hingga kini, UMNO BN uruskan negara ini secara hukum rimba dimana rakyat setaraf hamba, boleh diperlakukan apa saja oleh elitis penguasa dikoridor kuasa. Bagi getombolan perompak negara ini, rakyat tak lebih umpama peminta sedekah yang sanggup cium tangan dan sujud tunduk bila dibulur sedikit sumbangan. Huluran BR1M dan beberapa sumbangsn tak ubah huluran penderma kepada peminta sedekah. Sedihnya..wang yang disamun dan diambil dari rakyat berbilion2, yang dikembalikan hanya sebahagian kecil. Bakinya hilang ke mana?. Jho Lho adalah antara yang amat tahu dan kerana itu kelompok penguasa begitu keberatan untuk berusaha menangkap Jho Lho untuk siasatan kerana jika ini berlaku, tembelang Najib Razak dan para team penyamunnya akan terlondeh tanpa seurat benang. Itu pun jika jentera penting yang sudah dimandulkan itu subur dan berfungsi normal kembali. Ini antara sebab WAJIB KITA SELAKU RAKYAT, BULATKAN HATI & AZAM MEMASTIKAN REGIM UMBO BN DITUMBANGKAN DAN SIASATAN TERPERINCI DIJALANKAN NANTI UNTUK MENGHERET PARA LANUN LANUN ITU KE MUKA PENGADILAN. Atau teruslah keksl sebagai hamba rakyat yang bangang sampai mampos!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buh perenggan wei..pening baca..

      Delete
    2. Gelora jiwaku membara nak undi PAKATAN HARAPAN
      Kejora jiwa lara pantun mas merah tak tiba jua
      100 hari bekerja P H memastikan GST dikapankan Diikuti RCI 1MDB PAKATAN HARAPAN laksanakan jua

      Delete
    3. Anon 2243, manusia yg lesapkan beratus billion duit rakyat itu kini pemimpin PH. Bagaimana nak selamatkan negara dari hilang berbillion lagi dgn undi orang yg sama? Cubalah fikir sikit....

      Delete
    4. Jebonnnn........kita orang punya pasal nak undi sape Jebooonnnn....

      Luu...lu punya pasallah.....nak undi Kasssim Baba ke......Arab minyak unta ke.....Jack Sparrow, Captain Hook kaaaa.....

      Kita orang punya undi apa luuu nak kesaahh...??

      Luu jaga luuu punya undi sudaahhh lah...

      PRU14....kami akan undi Pakatan period...!!

      Adios Grasias Beraambuusss......

      Delete
    5. Mr. J , kamu asyik menyatakan duit hilang beratus ratus billion .Tolong nyatakan dari mana kamu mendapat fakta itu . Tolong juga nyatakan bagaimana duit itu bolih lesap . Adakah sama kisahnya dengan duit USD940 juta yang dikatakan tersimpan di BSI (sudah tutup) di Singapura yang tidak semena mena bertukar menjadi tisu jamban ?

      Jikalau tidak kenyataan kamu itu tidak ubah satu petikan dari buku2 kisah Mat Jenin .

      Delete
  21. Rujuk laman web interpol tiada nama jho lo yg diminta oleh kerajaan malaysia...wak jahid komedi kaki temberang...

    Dulu janji nak dedahkan dalang serangan lahad datu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perangai macam Zahid yang berlagak alim dan perangai Hadi yang berlagak bukan macam ulamak, satu demi satu sekolah agama terbakar. Negara lain yang terbakar hutan, di sini maahad yang terbakar.

      Ambil lah ikhtibar.

      Delete
    2. Teringat kata P.Ramlee dalam 3 Abdul.....

      "Kamu kan tau dia tuuu penipu........muka dia pon muka penipu.......yg kamu bijak pandai yg boleh kena tipu dengan dia tu pasal apa...??"

      PRU14....jangan buat silap lagi yeoopppp.....

      Delete
    3. Anon 2244, tak pelik ke bila Interpol langsung tak mencari Jho Low. Padahal cerita kat blog ini macam Jho Low tengah dicari oleh berbagai negara. Tak kan tiada negara yg register nama Jho Low dgn Interpol. Bukankah kata Singapura dan Swiss tengah cari ke? Pelik benar - cuba explain sikit.

      Delete
    4. Mr. J .

      Apa nak di pelikkan jika Interpol tidak mencari Low Taik Jho . Sudah terang lagi jelas , pemimpin serta pihak penguatkuasa yang ada di Negara ini sudah terbukti semua terdiri dari penjilat Taik Low .

      Delete
    5. Jebon.....dah tak derrr request suruh interpol cari.......memanglah interpol tak cari.

      Singapore tak bukak siasatan rentas benua......mereka siasat kes domestic saja.....yg jadi di Singapore jerrrr...

      Macam mana Swiss nak siasat mintak kerjasama Msia pon ditolak.

      Petikan Bloomberg 23 Okt 2017.

      Malaysia said there is no current request for Interpol’s assistance in locating financier Low Taek Jho, a central figure in global investigations linked to a troubled state investment fund.

      Police have closed a case related to Low and there hasn’t been any follow-up from Interpol, according to a statement from the office of Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi. It refuted media reports of a renewed search for Low, saying comments by Zahid in parliament on Monday had been manipulated. The statement didn’t elaborate on the case.

      Adios Grasias Beraambusss....

      Delete
  22. ni baru komen anon anon dah takut cai najip..belum lagi yg otai cam pak rahman ,pak othman, RATK, macy, malaysia baru, the phantom n john doe..kah kah kah..kecut sudah depa

    ReplyDelete
    Replies
    1. sonyap je ..depa.. takut ke? jeles ke

      Delete
    2. Dorang ada parti dildo mlm ni, so lambat skit kot punch in! Kikikiki

      Delete
    3. ooooo..patutla.

      Delete
  23. mumumumu nananana fiqfiqfiqfiq.
    4 kali tipu dlm sati hari menempah tiket 1st class Neraka Jahanam.

    Makhlok jenis tak sadar diri, DiPinjamkan kuasa utk pegang amanah jawatan.
    Tapi Malukan Jowo,Hina Islam.

    Masih ada berbaki Melayu Islam totok umnopas yg bodioh benyai bawah tempurong,
    Buta hati,mati iman, hati hitam, sebab melahap Taek.
    Allah telah melaknatkan mereka2 ini yg pilih utk menungkat Mungkar.

    Taubat laah ! Selamatkan Malaysia demi anak cucu.

    UMNOBNPAS sudahpun lupus busuk basi beracun....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak ni sekolah ugama tapi tak ikut ajaran ugama islam....lebih sayangkan dunia....

      Delete
  24. Berapakah upah yg dibar oleh cina prompak jho lo kpd kojolla kengkang geng najib dan mr Jebon untuk melindungi jho lo dan kassim baba?...

    Wak jahid sayangkan kerusi tpm walo pon dan ratusanjutawang...

    ReplyDelete


  25. KERANA SE ORANG KAFIR CINA JHO LOW TERGADAI PRINSIP ISLAM ZAHID.

    ZAHID SANGGUP BERDUSTA DAN JIKA DI BIARKAN AKAN MENJADI IKUTAN KEPADA MEREKA YANG KURANG PENGETAHUAN.

    CAI-CAI PILIH LAH ANTARA PRINSIP ISLAM DENGAN PRINSIP UMNO MANA YANG MESTI DI PERTAHANKAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hj hadi dan pas jugak gadaikan ajaran islam kerana wang 90 jota...

      Delete
    2. lobai ayatollah herdy bawang..ularmak boleh pakai mercz , odi , porche,,yg lain kena bersederhana ok..naik motor je..tanya lebih xleh .tg penting kena wala'.. malaunta

      Delete
    3. Cai2 geng kassim baba kojolla kengkang mr Jebon dan geng najib dan ahli umno sanggup biarkan cina prompk jho lo hidup mewah bebas kayer free...melayu ape depa ni?...

      Memang penyokong umno bodooo bebal..

      Delete
    4. Hampir semua Akeristokarat Umno dan Lobye Brahmin Pas menjelmakan sifat2 penakut dan penipu tegar.
      Lihat sendiri saja
      Mata - terkelip2 tak boleh pandang target dgn direct.
      Mulut- terkebil2,berdehem2, kadamg betbuih.
      Kepala- Mengoyang mengeleng lembek tengkok.
      Tanda2 ini bukannya cacat, tapi akibat keresahan dan panas dalaman yg diletakkan oleh Allah pada mereka2 yg engkar utk bersekutu dgn Syaitan.
      Sisihlah UMNOBNPAS. Tidak cukup kah alamat2 dan bongkahan bersiri2 yg di sajikan kpd yg mengaku Melayu hebat dan Islam suci?
      Taubat laah.

      Delete
    5. Anon 2304, hari hari kau kena auta dgn Mkini, Minsight dan blog Budin. Hari hari kau orang maki hamun akibat percaya segsla auta. Fitnah 90 juta belum lekang dari lidah walau tiada bukti. Kenapa bebankan akhirat saudara? Kalau benar Jho Low bersalah kenapa tiada negara yg samannya? Atau mencarinya melalui Interpol. DOJ pun dah tarik balik kes. Bukan aku peduli sangat kafir ini. Cuma hairan lepas berbagai tuduhan oleh media fitnah pembangkang tiada pula Jho Low dicari oleh negara asing.

      Delete
    6. Tak apa Mr. J , Biarkan Taik Low terbang sesuka hati . Bak kata orang2 tua " terbang bangau terbang , akhirnya bertenggek di belakang kerbau juga " .

      Apa yang di khuatiri adalah bangsa melayu khasnya , bangsa lain amnya menjadi hamba keparat hidup merempat di Tanah air sendiri .

      Tak usahlah kamu kata ekonomi berkembang sihat . Sihat kepala hotak adalah . Majoriti rakyat Negara ini mempunyai tabungan cukup untuk 3~5 tahun selepas berhenti kerja . Itu ekonomi sihat mangkok hayun namanya .

      Delete
    7. Jebon samdol......luuu punya soalan2 pada Anon 23.04 di atas tuuu udaaahhh berrrrpuloh-puloh kali aku jawab dulu.

      Apa ko tak reti bahasa...atau ko buta hurop??

      Kalo nak jawapannya sila rujuk balik ke posting2 komen lama aku yg lepas2.........jangan buang masa orang lain bagi jawapan.

      Jangan nak suruh orang jadi sama biol macam ko duk ulang benda yg sama berkali2 macam rakaman album karaoke.

      Tapiii.....biasalah.......bukan kita orang kat sini tak tau pon.........macam mana diterangkan pon........esok lusa ko akan tanya dan tanya dan tanya laaagiiii benda yg sama jugaaakkkk...

      Aterrr apa tengin bebenor kamu ni Jebon...??? Sekolah ke idak...??

      Kata ada MBA........MBA beli ke fotostat....???

      Delete
  26. Now Everyone Can Laugh

    ReplyDelete
    Replies
    1. now everybody can become like perompak bugis..pas pis pus

      Delete
  27. Wan Azizah Mahu Mahathir Minta Maaf Tuduhan Liwat Ke Atas Anwar Ibrahim

    Lama tidak nampak airmata Wan Azizah jatuh. Semalam, ketika menyampaikan ucapan di Kuala Lumpur, Wan Azizah menangis. Air mata mencurah mencurah kerana terkenang apa yang "Mahafiraun" lakukan pada suaminya dulu.

    “Saya masih ingat pada 1999, itulah kali pertama saya menyertai pilihanraya sebagai calon"
    "Saya isteri kepada orang politik. Saya bukan orang politik. Namun tragedi yang berlaku ke atas keluarga saya membuat saya bersama sama dalam perjuangan ini" kata Wan Azizah.

    Selepas mengungkapkan ayat tersebut, terus "hujan" turun. Kotak tisu pun datang memanyungi. Wan Azizah menangis kerana teringat kes suaminya dipenjarakan kerana kesalahan liwat.

    Siapa yang Wan Azizah marah sangat pada masa itu? Siapa yang mahu dilawan Wan Azizah dan mereka yang berdemo di Dataran Merdeka pada masa itu? Mahathir lah orangnya.

    Mahathir sudah membasuh semua dosa dosa yang dilakukan oleh Kit Siang dan DAP. Parti yang dulu Mahathir anggap sebagai "syaitan" dan paling rasis itu kini suci murni di sisi Mahathir.

    Dalam ceramah dan dalam tulisannya, Mahathir mencuci bersih semua dosa dosa DAP. Namun Mahathir belum lagi memaafkan Anwar Ibrahim dan Wan Azizah secara terbuka mengenai kes liwat.

    Biarpun Mahathir sudah pakai badge "free Anwar", sign petition bebaskan Anwar dan solat hajat mahu Anwar dibebaskan, namun secara terbuka Mahathir belum menjelaskan pendiriannya berkaitan kes liwat Anwar.

    Bila ditanya mengenai kes liwat Anwar Ibrahim pada forum Nothing To Hide 2.0, Mahathir tidak menjawab dengan jelas. Mahathir cuba berdolak dalih mengenai persoalan liwat Anwar Ibrahim ini.

    Sikap dolak dalih Mahathir ini sudah dihidu oleh geng geng reformis dan orang orang Anwar. Oleh kerana itu, dalam setiap program Mahathir mereka tiada.

    Nurul Izzah pun sudah memuji ucapan Datuk Seri Najib lebih fokus kepada rakyat berbanding ucapan pemimpin pembangkang. Sebenarnya, Nurul Izzah menyindir Mahathir.

    Mahathir buat ucapan mengata orang lain, cakap hendak buang penjawat awam dan hina bangsa orang lain. Inilah punca tiga program Mahathir di Petaling Jaya, Alor Setar dan Kangar menjadi hambar.

    Wan Azizah sendiri sudah "tarik muka" semasa demo di Petaling Jaya. Dalam kepalanya mungkin terkenang apa yang "Mahafiraun" lakukan dulu pada suami dan keluarganya.

    "Mahafiraun" itu duduk sekarang duduk pula atas satu pentas dengannya. Sebab itulah Wan Azizah kata dia bukan seorang "politician", dia hanya isteri kepada "politician".

    Maksudnya dalam hati Wan Azizah, masih ada lagi perasaan marah dan dendam pada Mahathir. Secara tidak disedari perasaan itu diluahkan secara spontan dengan titisan air mata.

    Mahathir belum memaafkan kesalahan liwat Anwar dan apa yang dia lakukan dahulu pada tahun 1999. Wan Azizah juga tidak boleh berbohong mengenai perasaan marahnya pada Mahathir. Ianya masih ada.

    Pakatan Harapan yang tidak ada keikhlasan dan saling menyimpan dendam kesumat ini umpama parut lama yang masih berdarah. Sesama sendiri mereka boleh bergaduh pada bila bila masa sahaja.

    Rakyat kena cerdik, jangan terpedaya dengan mereka ini. Pembangkang tidak berpakat pun sebenarnya. Airmata Wan Azizah ini menjadi saksi, sesama mereka masih lagi menyimpan dendam dan marah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kopipes geng cai najib..tu yg termampu..nak taip pun xleh..mata dah kabur, terlebih duit haram

      Delete
    2. al lobai herdy wal badaki

      Delete
    3. ini bukan negara badak

      Delete
    4. bila tak leh nak spin...ni la kerja nya....copypaste....kesian.....

      Delete
    5. Jangan alih tiang gol la sual

      Delete
    6. Hati ini tersentuh dan kagum melihat gambar Tun Hasmah sambil tersenyum memeluk Kak Wan dalam lif.

      Sekiranya Najib juga insaf dan menyesal dengan dosa nya, siapakah yang reka memeluk Kak Mah ? Atau siapa kah yang rela di peluk oleh Kak Mah ?

      Delete
  28. Dana RM7.5bilion KKLW: Hak Rakyat Luar Bandar Dinafikan

    1. Siasatan SPRM terhadap dana RM7.5bilion KKLW hampir “full circle”. Mereka yang pernah menjadi “inner circle” rata-rata sudah ditahan reman. Kalau melihat modus operandi penahanan, memang terlihat bahawa target utama adalah Datuk Shafie Apdal.

    2. Dalam skandal sebesar ini, memang sah dilakukan oleh seseorang yang mempunyai kuasa. Memang daripada segi argumentasi, Shafie tidak melakukannya seorang, akan tetapi, beliau mendapat nasihat modus operandi dari seseorang atau kumpulan orang, bagai mana mempergunakan SOP yang berkuat kuasa.

    3. Satu kejayaan Shafie adalah, beliau berjaya mengumpul para individu yang mempunyai “kepala” yang sama, sebab itulah, LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA, tidak dapat mengesan apa yang berlaku.

    4. Kalau bukan kerana keluhan rakyat luar bandar Sabah, tidak mungkin skandal RM7.5bilion dana KKLW yang dikatakan tidak kurang RM1.5bilion telah diselewengkan menjadi perhatian SPRM.

    5. Cuba bayangkan berdekad lamanya rakyat luar bandar menunggu bekalan air bersih, bekalan elektrik, jalan raya kampung.

    6. Apabila mereka mengetahui bahawa kerajaan telah memperuntukan berbilion ringgit untuk penyediaannya, namun malang sungguh selepas semua wang itu habis dibelanjakan, meraka tidak merasakan kemudahan asas tersebut.

    7. Ramai pemimpin pembangkang termasuk Tun Dr Mahathir mempersoalkan, apa kah siasatan terhadap dana itu bakal dilakukan, jika Datuk Shafie Apdal masih bersama Umno? Soalan tersebut membawa makna bahawa siasatan SPRM terhadap mantan menteri KKLW itu bermotifkan politik.

    8. Pengerusi parti PPBM itu cuba mengelirukan rakyat, kononnya jika Shafie masih bersama Umno, maka SPRM tidak akan bertindak. Namun, pada masa yang sama, beliau lupa, bahawa ramai juga pemimpin yang disiasat malah telah dihadapkan ke mahkamah, walaupun mereka masih bersama Umno.

    9. Dakwaan pembangkang, jika seseorang pemimpin menyertai pembangkang, maka bersedialah berdepan dengan SPRM atau siasatan daripada pihak berkuasa. Namun, mereka tidak memberi tahu rakyat, bahawa ramai juga pemimpin Bn dan Umno telah keluar daripada parti, seperti Datuk Wilferd Bumburung, Datuk Lajim Ukin, tidak juga berdepan dengan SPRM atau sebarang siasatan.

    10. Bumburing dan Lajim merupakan mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah, mantan menteri, malah Lajim semasa keluar daripada Umno tahun 2012, masih berjawatan Timbalan Menteri Persekutuan dan AMT Umno.

    11. Siasatan terhadap projek-projek KKLW daripada Tahun 2009-2015, sebenarnya didorong oleh keluhan rakyat luar bandar yang diperkuat oleh wakil-wakil rakyat di kawasan-kawasan di mana projek-projek itu sepatutnya telah dirasai rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kopipes geng cai najib..tu yg termampu..nak taip pun xleh..mata dah kabur, terlebih duit haram

      Delete
    2. Jangan alihkan tiang gol la SUAL!!!

      Delete
    3. Tengok kroni geng kassim baba si Isa Samad mana kena dakwa...kalo bukan kroni geng kassim baba gerenti jena...tak ysah tunjuk bodooo ler..

      Delete
    4. 23.20..SPRM dah panggil TS Isa utk siasatan berkaitan FGV tu, siap kena reman lagi. Terbukti takde salahlaku jenayah, mcm mana nak dakwa. Takkan lah SPRM sekejam tu nak dakwa orang yg ternyata tak bersalah, ini mcm dah melanggar prinsip keintegritiannya. Kes DSSA kat Sabah tu lain, dah terang2 ada bukti kukuh penglibatannya dan kroni2 menyalahguna kuasa dan menyeleweng 1.5 billion tu, wajiblah disambung reman dan pasti akan didakwa...dah tak boleh nak sorok lagi, pusing dan belit mcm mana pun dah tak guna lagi..konfom sangkut punyalah..duit tu kan untuk rakyat sabah, banyak pulak tu beb. Meminjam kata2 Madey, berapa lori kecik agaknya duit sebanyak tu boleh dimuatnya!

      Delete

    5. Geng Najib. Orang sana tak peduli isu-isu di semenanjung. Jadi kita jangan peduli lah isu-isu di sana pulak.

      Isu bukan Isa tapi nasib orang Felda. Semua Felda baik di Johor atau Pahang. Mereka sepatutnya hidup senang dari apa yang mereka dapat sekarang.

      Mentang-mentang Isa tak melawan keluar UMNO sebab itu Isa tidak di dakwa.

      Yang buat laporan SPRM ialah orang yang dilantik semula jadi CEO syarikat Felda. Jadi macamana Isa tidak di kena kan dakwaan.

      Kes Shafie serupa kes lain yang tidak ada kes yang hanya semata-mata untuk mengganggu kempen dan aktivi WARISAN.

      Delete
  29. Ramai beralih ke hospital kerajaan kerana GST, kos sara hidup
    Michael Murty
    ShareTweetPinMail
    naidu

    PETALING JAYA: Cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan kenaikan kos sara hidup menyaksikan lebih ramai mendapatkan rawatan di hospital kerajaan dan klinik kesihatan daripada hospiital swasta.

    Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) Dr Ravindran Naidu berkata keadaan ekonomi yang perlahan sejak 2 tahun kebelakangan ini dan GST mendorong ramai pesakit untuk beralih daripada penjagaan kesihatan swasta kepada kerajaan.

    “Kementerian (kesihatan) juga ada menyebut tentang ini, sambil menyediakan data yang menunjukkan peningkatan 30% dalam jumlah rakyat yang mengunjungi hospital kerajaan,” katanya kepada FMT.

    Dr Ravindran berkata, peningkatan jumlah pesakit di hospital kerajaan dan ditambah pula dengan pengurangan peruntukan bajet untuk Kementerian Kesihatan menyebablan berlakunya kekurangan bekalan ubat.

    “Jika jumlah pesakit meningkat 30%, bekalan ubatan juga patut ditingkatkan kepada 30%. Bagaimanapun, akibat potongan bajet, hospital terpaksa lebh berhati-hati mengagihkan ubat.

    “Hospital bukannya tiada ubat, tetapi mereka hanya lebih berhati-hati dan bermunasabah dalam mengagihkannya,” katanya.

    Beliau menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meningkatkan belanjawan untuk rawatan kesihatan dan memansuhkan GST untuk rawatan kesihatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kopipes geng cai najib..tu yg termampu..nak taip pun xleh..mata dah kabur, terlebih duit haram

      Delete
    2. Melayu krsempitan hidup tapi melayu jugak yg biarkan prompak bebas...

      Delete
    3. Wooi babi, bukan blog sendirilah!!!

      Orang bincang pasal wak jahit penipu, kau asyik nak alihkan tiang gol

      Delete
  30. SELAMAT MELANCONG JHO LOW,
    Anda telah berjaya membina syurga duniawi
    di masa dan zaman yang paling sesuai

    TAHNIAH UNTUK KAMU
    DAN RAKYAT MALAYSIA!!!!

    WAK TEMPE KERING

    ReplyDelete

  31. Siap dalam gambar Jho Low hantar mesej macam bagi warning jer.

    Selalu nya orang yang di culik oleh pengganas yang hantar mesej .. pada kerajaan masing-masing.

    Tapi kenapa Jho Low buat begitu, dia bukan diculik dan dia boleh hantar mesej cara lain.

    Polis pun belum siasat sebab tak ada sesiapa pun yang di kena kan soal-siasat. dah tutup.

    Tertangguh lah lagi kerjasama PAS UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jho lo baik la..kome mana tau..nk kena c4

      Delete
  32. Kenapa Najib tolak soalan berkaitan 1MDB di Dewan Rakyat?’

    Oct 23 2017 / Suara Keadilan

    Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menjelaskan sebab di sebalik keengganannya menjawab soalan berkaitan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Dewan Rakyat.

    Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, Najib menolak empat soalan yang menyentuh isu pengesahan kompaun Bank Negara Malaysia (BNM) ke atas 1MDB, isu pematuhan 1MDB terhadap penarikan balik pelaburan oleh Bank Negara dan isu membawa pulang kembali aset-aset yang dirampas oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DoJ).

    "Pertanyaan saya itu ditolak. Kenapa ia ditolak? Pada hari ini saya telah menerima surat jawapan dari Pejabat Setiausaha Dewan Rakyat bagi memaklumkan alasan penolakannya.

    "Isu-isu yang kita bangkitkan bukan hanya berkaitan kompaun yang dikenakan oleh Bank Negara terhadap 1MDB dan pendirian balik pelaburan tetapi juga tindakan perundangan terhadap kesalahan jenayah 1MDB yang berada di bawah jurisdiksi Najib," katanya pada sidang media di Parlimen, hari ini, lapor The Malaysian Insight.

    ReplyDelete
  33. tunggu pagi esok.....nanti dia cakap mana ada siasatan jo lo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad- seronok ke dildo?ehehemhem..nk yg ori? pm

      Delete
    2. ada yang saiz xxxxxl tak...nak hadiahkan kat badak...

      Delete
  34. Dah start masok lahanat oekahap taek.
    Isunya Wak Jade tipu 4 kali dlm sehari.
    Jawap hujah diatas topik.imi sj. Budin sbgai tn rumah boleh sj delete komen2 taek.
    Woi babi UMNOBNPAS! Ingat ko masok sini tak betjemput. Bibatang buas mmg tak beradab...tp binatang buas halal diusir atau tembak kasi mampos. BODOH!!

    ReplyDelete
  35. Hamba masih rindu komen pak tua kadok
    Masih hidup lagii kah itu kumbang tandok
    Hambah sergah sikiit je, dia dah terdudok
    Belum lagi hamba ayun penumbok cedok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. badak mana badak

      Delete
    2. 2320..ko x gi cho kit ke

      Delete
    3. Tahap kerosakan mental kau ni dah sampai 95 peratus. Pergi jumpa pakar otak kat hospital tanjung rambutan tu sebelum otak kau tak berfungsi lagi
      Orang tua bodoh!!!!

      Delete
    4. 2320 ni terlebih air cap badak

      Delete
    5. Ada terbau babi pondan tak? Tengit btul bau dia nih!

      Delete
    6. Kojolla kengkang barua jho lo talibarut cina kominis...

      Delete
    7. Sudahlah kojola ini olang kaki mabok
      Datang sini dengan bontot tak cebok
      Kau cuma tau kau punya pukulan cedok
      Tak sedau semalam dah tepesok tedudok

      Delete
  36. ok..cai najip sila mengomen dengan bernas ..bukan meromen ye..kome ni..otak kuning mcm tuan kome

    ReplyDelete
  37. Inilah akibatnya apabila peneraju2 terdiri dari para petualang serta pengkhianat bangsa dan Negara .

    Yang pemimpin nombor satu tu yang mengaku pahlawan tulin ,penyelamat bangsa dan Negara terbukti seorang pengecut , dayus serta hanya berusaha untuk menyelamatkan diri sendiri dan percacai2 dia sahaja . Terpekik terlolong mengatakan 'wasatiyah' ....'wasatiyah' haram apakah ke jadahnya ??? Dengan orang luar ?? Dengan menjual Negara ini "piece by piece , bundle by bundle". Pemimpin ini tiada merit langsung bercakap pasal tuhan , pasal 'wasatiyah' , pasal penderhakaan kepada bangsa serta ugama . Secara umumnya , beliau tidak di besarkan menerusi sifat2 semangat kebangsaan kerana kecik2 sudah diasingkan dari system ini . Bab2 pengetahuan ugama tu , wallahuallam . Saya yakin ,pengetahuan nya dalam bab2 hokum hakam ugama lagi terok dari saya !

    Kemudian , dilantik sebagai orang nombor duanya makhlok yang pada pandangan umum seorang yang punyai pegangan dan pengetahuan mendalam didalam bab2 hokum hakam ugama . Sayangnya , demi mengejar kedudukkan serta membalas budi , tergamak memperjudikan dosa dan pahala . Bermula dari perlantikkan lagi , dia telah mula menipu serta bercakap bohong . Bermula dari khabar telah berjumpa dengan 'pak arab' , dia terus terusan menipu serta berbohong . Pembohongan dan penipuan individu ini sudah tiada titik akhirnya kerana dia terpaksa berbohong untuk menutup pembohongan lepas .

    ReplyDelete
  38. Pandai betul si Budin ni spin sini, putar sana hingga apa yang sebenarnya nak disampaikan oleh DSZH pun dah jadi caca marba. Memang betullah apa yg DSZH cakapkan tu kat dalam parlimen, penyiasatan berkaitan 1 MDB dan Jho LOW ni dah dimuktamamadkan..agensi2 siasatan l/negara pun dah tak kaitkan apa2 lagi jenayah berkaitan isu ni, jadi terimalah aje penjelasan dari TPM tu, diakan menteri KDN, dia lagi arif berkaitan hal ni. PDRM pun dah jalankan siasatan terperinci dan takde bukti kukuh mengaitkan JHO LOW dengan 1 MDB...case close, let's move on, jgn dok pikiaq hal2 mcm ni lagi k !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ko tahu pihak berkuasa luar negara dah hentikan siasatan keatas jho lo?...DOJ tak pernah umumkan batalkan saman malah sedang teruskan siasatan jenayah keatas jho lo dan konco2 nye...

      Ko penjilat tegar cina prompak jho lo...hehehe...gengbnajib geng kassim baba..

      Delete
    2. Kalo polis malaysia tutup kes kerana tak de bukti jho lo boleh saman doj dan fbi...

      Mana yg lebih hebat polis malysia ato FBI?...geng najib kaki temberang soesis geng kassim baba dan wak jahid komidi...hehehehe..

      Delete
    3. Kau tonton la sendiri video jawapan zahid kat utube. Apa yg kau tak paham 2330?

      Delete
    4. Hello Geng , pandangan saya , samaada kamu baru belajar hidup atau pun kamu telah merelakan jiwa raga kamu di lacurkan olih pemimpin2 yang khianat untuk sesuap nasi .

      Keariffan KDN yang kamu maksudkan itu hanya terpaksi selagi dia masih berkuasa . DSZH ini berkata apa pun payah untuk menyakinkan orang kecuali manusia2 saperti kamu . Menteri KDN yang disandang beliau hanyalah seekor Kuda Datuk Najib je ...tak lebih , tak kurang !

      Oohhh ya , Geng Najib , betulkah Mat Indera tu pahlawan bugis ????

      Delete


    5. Kenapa Cina gemuk tu tak balik Malaysia dan kenapa apabila di kesan dia meninggal kan perairan Acer?

      Dia hantar mesej #WE ARE HERE FOR THE BEGINING.

      Maknanya bukan dia seorang dalam kapal tau.. Entah-entah Jho Low sendiri yang dedahkan lokasi dia?

      Mengaku lah UMNO kena kelentong dengan Cina Gemuk tu.


      Delete
    6. Geng najib geng kassim baba kaki temberang...

      Delete
    7. Sdra Diny..aku dah semak dengan kawan aku kat YWJ , dan juga dari sumber2 sejarah yg ada kat pejabatnya. Memang betul Mat Indera tu bukan 100% keturunan Bugis, tapi belah ibunya ada darah Bugis sebelah moyang, jadi ada jugalah darah bugis dalam tubuh badannya. Tak salahlah dikatakan dia orang Bugis jugakkan !

      Delete
    8. 23.41..Jangan lah kau merendahdan memperlekehkan PDRM. Kau tau tak Pegawai2 FBI pun ada datang ke Msia utk berguru dgn unit counter terrorism PDRM. Msia dah diiktiraf sebagai negara yg mempunyai unit CT yg terbaik oleh Interpol, dan Maktab PDRM menjadi pusatlatihan kpd pegawai2 polis dari serata dunia. Janganlah meremehkan sangat kemampuan PDRM. Sorang pegawai polis rakan aku kat Bukit Aman mendedahkan PDRM kini sudah hampir setanding dengan FBI dalam beberapa aspek , khususnya CT. Mana semangat patriotisme kau sebagai rakyat Msia, jika asyik2 memuja pihak luar aje haah ?

      Delete
    9. Cmon GN, looks like you know shit bout our police force. Among the highest death rate of detainees in the world! Cekap tu mmg cekap, tapi accountibility ngan integrity hancus. Sampaikan kalau big time ganster boleh tukar duk dlm lock up ngan org lain for rm300 a night. Ini bukan dengar2 kabar cam kau, ni firsthand info!

      Delete
    10. Macy..kalau kau rasa info yg kau dapat tu dari sumber yang sah dan boleh dipercayai, apa lagi tunggu, bawak bukti, pergilah lapor pada SPRM...ada bran ka?

      Delete
    11. Ada bran kakak ko lah geng najib ko nie tak paham whistle blower pnya stail kot haha nie list wanted dah terhegehbdpan kita nape tak tangkap bicara kan kita rakyat nak tau apevyg jadi bodohh

      Delete
  39. Wak Jahid tak payah susah2 siasat jho lo...rakyat hanye perlu tumbangkan kan umno dlm pru untuk tangkap dan siasat jho lo dan geng kassim baba...

    ReplyDelete
  40. Mcm biasa le, kita faham cai2 tiada modal
    Bagii cai2, semua yg berkait k’jaan sundal
    Tapi apa citer nun kat Sabah, Shafie Afdal
    RM1.5 bil pengerusi Warisan sudah bedal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sprm kena lawan shafei di mahkamah...hehehe

      Delete
  41. Pelik betullah, melalak dalam parlimen minta jawapan, bila diberi taknak terima pulak..kata bohonglah, tipu lah, nak nyorokkan maklumat lah..betul2 dah mcm Madey aku tengok perangai masing2..sibuk tanya dari mana ada 2.6 billion dalam akauan DSNR, bila diberi penerangan lengkap, dituduhnya tipu lah, bohong lah..tak boleh terima jugak. Habis yg duit 160 billion kepunyaanya dan Tun Daim kat Eropah dan Africa yg dilaburkan dalam bank2 tu taknak cerita pulak. Teringat aku lagu P.Ramlee..ditanya salah, tak tanya salah, kini semua serba salah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oeberangan auta...kalo betul derma kenapa takut cabar doj sto saman wsj dan SR?...bodooo betul geng najib ni..

      Delete
    2. 160 billion duit tun Daim hanye rekaan geng kassim baba.......kenapa ko tak repot polism....takut?...temberang jer lebih

      Delete
    3. GN, amacam parti dildo. Best ke?

      Delete
    4. Hello Geng , kamu pun termasuk penulis pojok yang terus2an menipu ...

      Adakah bukti duit 160 billion yang kamu katakan itu ?? Atau kamu akan percaya jika ada yang berkata unta telah mengandungkan anak kuda ??

      Duit 2.6 billion tu memang telah di akui olih Najib sendiri masuk ke akaun dia . Begitu juga dengan :

      100 juta lebih yang 'lesap' dari tabung KBS .

      42 juta yang masuk ke akaun Najib .

      Berjuta ringgit yang terjumpa termasuk di dalam peti sejuk di dalam skandal Syarikat Air Sabah .

      Berjuta yang di jumpai di dalam skandal pejabat Tanah di Johor .

      Ooohhh ya , saya juga ingin bertanyakan soalan yang sama kepada si anon 23:37 di atas .

      Delete
    5. 23.57...aku tak dapat maklumat . Yg pegi tu kan bini kau, balik nanti kau tanyalah dia sendiri..itu pun kalau tak kena picit tolor kau kerana menyibuk hal peribadi dia...kwang1000x..

      Delete
    6. Sdra Diny yusof..kau ingat Madey dan Tun Daim nak mengaku ke duit tu dalam simpanan mereka, jangan mimpi lah, sampai kiamat pun takde punya. Dia sibukkan hal orang, tapi diri sendiri beratus kali ganda lebih teruk tak sedar. Cuba kau fikir, adatak dia mengaku segala kedurjanaan yg telah dilakukannya sepanjang 22 tahun regimnya tu..sampai sekarang masih tak ngaku dia fitnahkan DSAI, kambing hitamkan Tun Musa kes Baling, isu kekebalan Raja2..semuanya dia tuding jari pada orang lain, namun nak kata dia sendiri bersalah, memang takdelah. Orang mcm ni yg kini dijulang dan disanjung sebagai penyelamat Msia, gila ke apa mereka yg mempercayainya?

      Delete
    7. Sudah la GN, tak payah divert, memang dia kata ada minta tolong sama itu Interpol daaa, itu video sangat clear la. Apa lagi lu mau spin?

      Delete
    8. GN, faham perasaan kau, lama tak dapat brg ori, asyik dildo jer! Need help? Pm k....kikikikki

      Delete
    9. 00.26..Kalau kau ada masa sebelum tidur ni, cuba kau chech henset bini kau. Aku ada suruh dia PM aku jugak pasal benda ni. Hari tu dia ngadu tak puas dgn kau. Aku tengah tunggu PM dia lah ni !

      Delete
    10. GN, boleh tak kau lepaskan dulu dildo dri mulut kau tu bila bercakap! Dah keluar tak tahu apa yg kau cakap! Kikikikiki

      Delete
    11. orang yang mengaku ambik duit kata tak salah.

      orang yang tak mengaku di tuduh seolah-olah dah bersalah.

      Delete
    12. Ko pelik geng najib pasal bodoh akak air macam ko nie lah yg selalu kena tipu ngan nigeria kot mnyenyeh jer keje ko

      Delete
  42. kESIHAAAAAAAAAAAAAAAAAAN mELAYU...

    kena tipu oleh PENGUASA BANGSAWAN Melayu...
    disokong oleh BRAHMIN Melayu......

    Mengunakan cina sebagai boggeyman..untuk kebas duit melayu...

    Eric sia ..cina dgunakan unutk pembahagian duit ddedak melayu..kerana tipu melayu...





    Melayu..oh melayu penagih dedak..Kamu kata cina dap JAHAT..
    tetapi KAMU GUNAKAN CINA JAHAT UNTUK TIPU MELAYU..
    Kamu gunakan china ditanah besar china,untuk jual tanah-air dan maruah bangsa..
    Kamu suruh cina mCA,berbuat baik dgn cina kominis di tanah besar cina.

    Melayu..oh melay..hanya dgn sedikit dedak yg tak seberapa.

    ReplyDelete
  43. Beginii lah cara kempen, puak2 cai syaitan
    Perkara kecil mereka pebesar jadi hasutan
    Isu DSZH itu ibarat sebutir buih dlm lautan
    Atau pun hanya sehelai daun di dlm hutan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla kengkang penjilat jubor cina prompak jho lo dan talibarut cina kominis....hehehehe...

      Delete
  44. Sebagai stategi tk mampu hujah
    Talibarut Cai Palahap Taek mmg akn sengaja jam topik dgn c&p panjang. Didulam maki hamun lucah.
    Tujuan nya utk naikkan jumlah komen cepat2, dan pastikan Budin move on.
    UMNOBNPAS sgt takut jika topik londeh terlalu lama diexpose pd umum.
    Disini mereka silap. Kuasa melondeh UMNOBNPAS selama ini, secara terang adalah kerja Allah.
    Mampu kah Pelahap2 taek yg bingai nk terus counter kuasaNYA?
    Lama mana?

    ReplyDelete
  45. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.........

    Budin...oh....Budin......pandai ler ko spin....

    lagi teruk dari si Piji Sotong ko ni....

    mati kering ler ko esok....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badak boleh hidup berapa lame ek

      Delete
    2. Kojolla kenkang kaki spin...

      Delete
    3. Jibby kata kAngkong mughah,.bg badak mkn setiap hari boleh..jimat sikit

      Delete
  46. Jho taek low atau jho lo adalah pewaris kepada 1.75billion usd net worth, tapi beliau bukanlah sole beneficiaries! Beliau juga tidak mempunyai perniagaan lain kecuali sbgai financial advisor, and his biggest client was 1MDB. Walaupun dia pewaris, tetapi nilai kekayaan yg akan diwarisi masih lagi bukan miliknya.

    Kita tengok apa yg telah dibelanjakan oleh jho lo secara kasar. Kapal layar yg bharga usd250 juta, hartanah di us dan uk, lukisan,dan lain lain yg bernilai lebih dr usd1 billion. Tidak mungkin 1mdb memberi komisen yg begitu byk dlm urusniaga yg diusahakannya secara legit. Ini shj cukup utk memberi alasan kpd malaysian authority utk menyiasat lebih mendalam kerana jho lo is living beyond his means dan dia juga di kaitkan dgn money laundering oleh MAS, dan yg terlibat sudah di jatuhkan hukuman di Singapura. Dia juga disahkab sebagai owner kepada tanore finance dimana duit derma yg dipulangkan balik pergi. Jika sesiapa mengatakan jho lo tidak terlibat dlm skandal 1mdb adalah kerana ianya melibatkan najib dan org tersebut bersubahat melindungi seorg penjenayah yg menyebabkan rakyat malaysia keseluruhannya dihukum dgn gst!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cai kassim baba bodoo...tak tahu ape yg jho lo buat dengan wang rompakan 1MDB...bahkan nak lindongi cina prompak jho lo...

      Delete
    2. Macy, kalau benar bersalah kenapa Singapura tak sabitkan Jho Low? Kenapa tak pakai Interpol nak cari? Saman jelah. Kenapa DOJ tarik balik saman. So siapa sebenarnya yg saman kesalahan Jho Low yg sentiasa disebut dlm blog ini?

      Delete
  47. Rentikan umpat keji, hai tali barut yahudi
    Jgn dipermain TPM, DSDr Zahid Hamidi
    Dia itu all rounder, jenis slow and steady
    Bila solat bejemaah, imam dia selalu jadi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah TPM,semoga anda seperti yang dihajatkan KEJORA

      Delete
  48. Tu la Wak Jahid. Sarang tebuan jangan di jho-lowk. Kang dah kena jho-lowk kaw-kaw. kah kah kah...

    ReplyDelete
  49. Dah lewat tidor dulu lah, nanti bangun lagi
    Ibadat tengah mlm kalu tak buat mmg rugi
    Esok pulak nak jemaah di surau awal pagi
    Kita kena lah cita2kan syorga paling tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunting kenala tido awal! Kikikiki

      Delete
    2. INILAH SIKAP AHLI PAS PIS PUS

      kakakakakakakakakakak

      Delete
  50. Baca transkrip, tengok video dan dengar betul betul apa dia cakap. Ada 2 part sebenarnya.

    Pertama....pdrm dah minta bantuan interpol, dan masih tunggu maklum balas....ini sangat jelas. Straight forward, tak payah clarify pun.

    Kedua...dia kata dia yakin agensi antarabangsa terutamanya risikan telah muktamadkan kes ini, dan ianya tak relevan lagi....bab ni yang sangat sangat kurang jelas. Mana boleh dia cakap on behalf of agensi antarabangsa? Lagi satu dia guna perkataan "perisikan", bukan "siasatan". Ada PhD dalam komunikasi, so mesti laaa communicate dengan jelas. Atau pun....dia sebenarnya berniat nak jawab secara kurang jelas, atau vague answer, for whatever reason.

    Tapi bila last last kena buat clarification, lagi la banyak persoalan timbul. Malam ni berita ni dah pun masuk reuters, bloomberg, scmp dll. Adoiiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 00.17...lantak lah kalau berita tu nak masuk reuters ke,bloomberg ke..ada rakyat kesah? Mereka lebih mengenali perwatakan DSZH , berbanding akhbar2 zionis tu. Ni lah orang melayu, lebih menyanjung berita luar dari apa yang dilaporkan oleh media arus perdana..sampai bila2 pun minda akan terus terjajah !

      Delete
  51. Hubungan intim PAS UMNO merupakan balasan tuhan terhadap parti PAS.

    BETAPA HALUSNYA PERENCANAAN TUHAN
    DALAM MERANAPKAN KEMUNGKARAN.

    Ada yang menganggapnya beruntung pada kedua-dua pihak atas hubungan intim ini,sebaliknya tunggulah reaksi undi rakyat masa PRU kelak.

    "SEMASA WANGINYA,engkau busukkan,
    SEMASA IA MEMBUSUK,engkau jilatinya"

    Renung-renungkan.

    ReplyDelete
  52. Ketika suaminya dimalukan seantero dunia dan dilucutkan dari semua jawatan sama ada di dalam kerajaan mahupun parti, nasib hidupnya dan anak-anak berubah sekelip mata. Dari menjadi idola, hidup mereka tertekan malu tidak terkata.

    Boleh dikatakan hampir setiap masa dia mengalirkan air mata. Tidak dapat menahan rasa, dihamburkan kesedihan di hadapan khalayak ramai di dalam mahupun di luar negara. Dengan air mata itulah mengajarnya untuk bangkit berjuang demi suaminya…

    Mungkin benar bagai dikata, suaminya mempunyai tabiat songsang yang memalukan. Mungkin benar suaminya pernah melakukan jenayah luar tabi’i dan menyalahguna kuasa. Mungkin benar skandal-skandal yang terpalit pada suaminya. Namun sebagai isteri, dia tetap setia menanti ke hujung nyawa.

    Sekiranya suaminya bersalah sekalipun, walau suaminya mungkin tersesat jalan sekalipun, apakah wajar dia, anak-anak yang masih kecil dan seluruh keluarga mereka diaibkan sebegitu rupa? Macamlah yang menjadi ‘diktator’ itu sesuci manusia?

    Selain suaminya, mungkin ada pemimpin lain yang disingkir ‘diktator’ itu. Jika dilihat pada sejarah, suaminya bukan yang pertama menjadi mangsa. Namun mengapa begitu hina sekali diperlakukan? Apakah ini gambaran betapa busuknya jiwa seorang ‘Maha Firaun’ yang tiada belas?

    Baru-baru ini Wan Azizah menangis lagi. Air matanya tumpah lagi. Entah mengapa, setiap kali mengenang penderitaan yang mengorbankan diri dan keluarganya, hatinya begitu mudah tersentuh, mengusik naluri wanita sepertinya. Getir sungguh perjalanannya.

    Kini, ‘si tua’ itu cuba berbaik-baik? Sanggup mengadap suaminya dan berjabat tangan. Sanggup pula terima Wan Azizah sebagai Presiden Pakatan Harapan, seolah cuba membeli sebuah jiwa yang hampir hancur berkecai dikerjakan selama ini?

    Setelah sekian lama mendera suami, dirinya dan anak-anak, ‘diktator’ itu hadir menagih simpati? Macamlah Wan Azizah tidak tahu muslihat yang tersembunyi di sebalik ‘jabat tangan’ yang dihulur itu tersimpan agenda kerakusan nafsu ‘gila kuasa’.

    Penulis tidak tahu orang lain, namun jika penulis berada ditempat Wan Azizah, mungkin penulis masih mampu memaafkan pemimpin ‘kuku besi’ itu. Namun begitu, jangan haraplah penulis dapat menerima dia. Mukanya pun penulis tidak mahu tengok!

    Mana mungkin dapat dilupakan segala apa yang ‘diktator’ itu lakukan. Apa yang dilakukan terhadapnya bukanlah sekadar ditahan ISA di penjara Kamunting, bukanlah hanya ‘disejuk bekukan’ dari dunia politik atau dipaksa bersara awal. Seisi keluarga hilang segalanya, maruah mereka dipijak-pijak ke lembah yang paling hina!

    Biarpun ada yang membela suami, dirinya dan anak-anaknya ketika itu, namun semua itu tidak mampu menewaskan ‘diktator’ yang kini ‘mengemis’ simpati darinya. Hingga ke serata dunia dia menagih simpati, namun semua itu tidak mampu mengalahkan ‘Maha Zalim’.

    Walau bagaimanapun, penulis yakin bahawa Wan Azizah bukanlah sebodoh yang disangka. Rasanya dia sudah banyak belajar dari pengalaman lalu yang menyeksa jiwa. Pastinya dia mempunyai agenda untuk ‘si tua’ yang terkenal dengan autokrasinya itu.

    Lagipun dalam usia sesenja itu, berapa lama ‘diktator’ itu mampu bertahan? Sebelum menutup mata, dia mahu lihat anaknya ke puncak persada politik negara? Itu yang dia cita-citakan? Bagaimana pula dengan cita-cita suami Wan Azizah yang dulu sudah sebelah kaki ke jawatan Perdana Menteri, namun tersadung tersungkur angkara ‘Maha Zalim’?

    Amat sukar untuk menyelami hati wanita. Dasarnya terlalu unik untuk dibaca. Senyumnya mungkin terukir, namun ia belum tentu menjanjikan apa-apa. Malah mungkin terkandung racun yang paling berbisa dan mampu membunuh pada bila-bila masa.

    Jangan terkejut jika ‘warga emas’ itu akhirnya akan diinjak terbenam ke dasar yang paling hina. Jangan hairan jika ‘diktator’ itu menjadi ‘perkakas’ seorang isteri untuk mengangkat suaminya. Jangan pula terkejut jika yang diimpikan tidak tercapai, malah diganti dengan mimpi ngeri yang tidak terjangka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERSIHKAN HATI MU ANON 0027

      Delete
    2. Penulis ada mba sekolah pondok

      Delete
    3. Teringat kisah nabi saw dimana seseorg membuang air besar dihadapan rumahnya setiap hari. Satu hari bila dilihat tiada lagi najis dihadapan rumahnya. Nabi saw bertanya apa yg terjadi kpd org tersebut dan beliau dapati org itu sakit. Baginda saw pergi melawat org itu bertanya kabar. Bukanlah nak menyamakan nabi saw dgn dsaa tetapi ingin menunjukkan peribadi seseorg yg sggup memaafkan dlm apa jua situasi sekalipun. Ini yg kita harapkan dari seorg pemimpin, yg berjiwa besar dan tidak berdendam!

      Delete
    4. Sesiapa yang tak berasa simpati yang amat sangat pada kak wan dan keluarga akibat perbuatan si tua kutuk tak sedar diri tu, tak tau nak cakap mcm mana lagilah. Agaknya dah jadi mcm robot, takde perasaan !

      Delete
    5. Ini yg kita harapkan dari seorg pemimpin, yg berjiwa besar dan tidak berDENDAM!

      KAH...KAH...KAH....

      Sudah ler ko BAPOK Macy.....

      Delete
    6. Cuba counter balik dgn bernas sikit! Sia sia bagi a9!

      Delete
    7. Beginilah Pakatan yg tiada prinsip. Reformasi ditubuh untuk hapuskan korupsi dan kekejaman TDM. Kini Reformasi dah basi. Manusia yg dikatakan korup dan kejam disanjung sebagai pemimpin pilihan untuk 'bersihkan' negara. Bukan semua Melayu mudah lupa...

      Delete
  53. Roda kehidupan di dunia ini berputar, kadang kala kita di bawah, kadang kala dia pula terbenam jauh lebih bawah dari kita. Apatah lagi jika dizalimi, mungkin doa yang dipanjatkan dulu bakal dimakbulkan Allah. Mampukah ‘warga emas’ itu menahannya?

    Tidak lama lagi, suaminya akan bebas dari hukuman. Tidak lama lagi, ‘warga emas’ itu akan bertemu ‘buku dengan ruas’. Jangan fikir ‘air yang tenang disangka tiada buaya’, apatah lagi apabila ‘buaya’ itu membalas dendam, buruk padahnya! Tunggulah…

    ReplyDelete
  54. SELAMAT MELANCONG WAHAI JHO LOW!!!
    engkau berjaya membina syurga dunia
    yang hebat di masa dan waktu paling
    sesuai.

    Tidak semua rakyat Malaysia yang marahkan awak,
    ada sebahagian yang menutup mata atas kebijaksanaan
    awak, malah ada yang langsung tidak percaya
    atas peranan awak!!!

    Syabas Jho Low!!, dan tahniah kepada rakyat
    Malaysia yang sebahagian itu,

    WAK TEMPE KERING

    ReplyDelete
  55. Seorang blogger warga emas dalam satu tulisannya mendakwa CEO MAS, Peter Bellew kononnya meletak jawatan dari syarikat penerbangan negara itu disebabkan oleh campur tangan dari Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak.

    Dengan tuduhan tersebut, mungkin warga emas itu menyangka dia akan berjaya sekali lagi memburukkan Najib di mata rakyat. Dia mungkin juga sedar bahawa masih ada orang ‘bangang’ dan ‘bahlul’ untuk terus percaya pada apa saja yang dia katakan.

    Tiba-tiba, Peter Bellew tampil membuat sidang akhbar dan menafikan tuduhan warga emas itu. Beliau menegaskan perletakan jawatannya adalah atas kehendak dirinya sendiri dan tidak ada sebarang campur tangan seperti yang warga emas itu tulis di blognya.

    Merujuk kepada insiden ini, penulis dapati bahawa warga emas itu sudah ‘kantoi’ berbohong. Pembohongan itu sangat jelas apabila tuduhannya itu tersasar jauh dari apa yang sebenarnya berlaku.

    Yang melucukan, dia begitu yakin menulis di blog, “Tak usahlah nak bohong. Bellew berhenti kerana Najib campur tangan dalam urusan MAS tanpa rujuk kepada Pengarah dan Pengurus Syarikat.” Sedangkan, terbukti kini dialah yang berbohong, bukan?

    Penulis tidak pasti setebal mana muka warga emas itu. Apakah dalam dirinya masih ada rasa malu? Jika tidak malu pada diri sendiri dan rakyat di negara ini, apakah dia masih punya rasa malu kepada Allah SWT? Bila Allah hilangkan rasa malu pada diri seseorang, apakah orang itu masih boleh dianggap bermaruah?

    Kredibiliti blogger warga emas itu sudah hancur punah. Nampaknya, benarlah bagai yang dikatakan ramai pihak bahawa dia telah ‘kencing’ kita semua lebih daripada 22 tahun sebelum ini. Namun malang, masih ada lagi ‘macai’ yang percaya padanya?

    Sekiranya dirujuk pada sejarah MAS, penulis dapati warga emas itu langsung tidak layak untuk bercakap soal syarikat penerbangan negara itu. Masih kita ingat lagi bagaimana dia campur tangan dalam urusan MAS sebelum ini.

    Sahabatnya, Lim Kit Siang, Salahuddin Ayub, Mat Sabu dan ramai lagi pernah menyerang tentang skandal MAS di mana Tan Sri Tajuddin Ramli mendakwa dirinya ‘dipaksa’ oleh warga emas tersebut untuk membuat ‘khidmat negara’ bagi menyelamatkan negara ekoran dari skandal forex BNM?

    Pentadbirannya kononnya banyak duit ketika itu, jadi mengapa pula dia minta Tajuddin beli MAS untuk bantu BNM yang kerugian lebih RM32 bilion? Kenapa dia tidak gunakan dana kerajaannya sendiri untuk selamatkan BNM? Takut defisit teruk ketika bentang bajet?

    Bagaimana pula dengan dana kerajaan yang digunakan untul ‘bailout’ segala kerugian MAS yang dianggarkan sebanyak RM8 bilion ketika itu? Tak ingat? Lupa? Tidak tahu? Sebagai Perdana Menteri ketika itu, apa yang dia tahu agaknya?

    Menariknya pada 2006, ketika ditanya wartawan sama ada benar dia memaksa Tajuddin membeli MAS, warga emas itu menjawab dia ‘tidak ingat’? Apakah dia sudah lama ‘hilang ingatan’ sejak kira-kira 11 tahun lalu? Dia lupa atau pura-pura lupa sebenarnya?

    Warga emas itu harus tahu bahawa Najib bukanlah seperti dirinya yang suka campur tangan dalam semua hal di dalam negara ini. Najib tidak sepertinya yang campur tangan dalam keputusan badan kehakiman negara, MAS dan banyak lagi syarikat, agensi, suruhanjaya yang sepatutnya bertindak bebas.

    Penulis tidak nafi tentang jasanya sebelum ini. Namun begitu, janganlah sampai terdesak menipu rakyat dengan memburuk-burukkan pentadbiran Perdana Menteri lain kerana dia sendiri jauh lebih teruk ‘buku rekod’nya. Dia yang buruk, dia tuduh pula orang lain buruk? Apa jenis manusiakah ini?

    Justeru itu, ekoran sudah ‘kantoi’ berbohong begini sekali, apalah salahnya jika timbul sedikit kesedaran dalam diri untuk memohon maaf kepada Perdana Menteri. Kenapa tidak mahu minta maaf? Ego? Rasa dirinya bagus sangat? Maksum? Berani minta maaf? Kembalilah ke jalan yang benar sebelum terlambat…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penulis ada mba sekolah pondok.

      Delete
    2. Panjangnya awak menulis,
      Ini jawapannya bro:
      Tindakan dalam hidup ada yang tersurat dan ada yang tersirat. Perkara tersirat adalah penyebab utama yang merekarasa perkara tersurat.

      Tersurat adalah berbentuk bertulis,berkata-kata dan lakonan(gerak badan)

      Hanya yang bijaksana mampu mentafsir perkara tersirat!

      Awak kategori mana????
      Tak baik saya nak mengecap awak!!!
      Tapi si bijak jauhari mampu menjawab.

      Selamat bermuhasabah

      Delete
  56. Seorang warga emas baru-baru ini kembali ke negeri kelahirannya dan berceramah di atas pentas politik. Seperti biasa, dia hanya akan bercakap tentang yang baik-baik saja mengenai dirinya dan memburuk-burukkan seteru politiknya.

    Jika dulu ketika dia memenjara dan menyerang pemimpin parti pembangkang semasa mengkleptokrasikan dirinya sebagai ‘diktator’ paling lama berkuasa di negara kita, kini dia khianat pula kepada Dato’ Seri Najib Tun Razak, individu yang berjasa menyebabkan dia menjadi Perdana Menteri.

    Walaupun hanya berhujah dengan ‘bukti’ yang bersandarkan rekaan dan ‘hearsay’ sesedap mulutnya, dia yang begitu sinonim dengan gaya retorik sindiran, dia membayangkan Najib sebagai yang buruk-buruk belaka. Dan dia pula ‘mulia’nya bagai malaikat yang maksum?

    Penulis malas untuk mengungkit tentang skandal-skandal dan ‘klepet-klepet’ yang berlaku ketika dia menjadi Perdana Menteri. Bukan rakyat Malaysia saja yang tahu, bahkan satu dunia tahu betapa kleptokratnya warga emas itu ketika berkuasa.

    Malah hingga kini, dia tidak pernah menafikan segala dakwaan Barry Wain yang menulis tentang ‘klepet-klepet’nya ketika berkuasa dulu. Jika dirujuk pada dakwaan buku ‘Malaysian Maverick’ itu, tidak kurang dari RM50 bilion dikatakan ‘ghaib’. Orang Malaysia tahu berapa jumlah RM1 bilion ketika zaman 80’an dan 90’an berbanding sekarang?

    Ekoran dia balik ke Kedah, penulis merasakan rakyat di negeri itu lebih baik untuk bertanyakan soal tragedi Memali kepada bekas ‘Maha-Zalim’ itu. Tun Musa Hitam sebelum ini berkali-kali menjelaskan di mana bekas ‘Maha-Firaun’ itu berada ketika tragedi itu berlaku, bukan?

    Namun warga emas itu dikatakan selalu berdolak-dalik enggan memberikan jawapan yang jelas mengenainya. Penulis tidak pasti sama ada dia ingat atau tidak tentang apa yang berlaku ketika itu. Maklumlah, dia sejak kebelakangan ini dikatakan selalu ‘sengaja buat-buat lupa’…

    Benarkah apa yang berlaku di Memali dulu itu mengikut SOP? ‘Standard of Procedure’ pihak polis untuk menembak sehingga mati individu yang menyerang dengan parang? Penulis tidak pasti apakah perlu semua orang Kedah yang dikepung ketika itu perlu ditembak sampai mati?

    Penulis yakin, orang Kedah tidak akan lupa pada tragedi Memali. Dan ada yang mendakwa sejak insiden itu berlaku, warga emas itu dikatakan semakin jarang pulang ke Kedah. Benarkah sebagaimana yang didakwa orang-orang Kedah?

    Ini bukan soal wang ringgit. Wang ringgit jika ‘lesap’ seperti skandal Forex BNM, masih boleh dicari ganti. Namun bagaimana dengan nyawa orang kampung di Kedah yang hidup daif sebagai petani. Apakah nyawa orang Kedah begitu murah?

    Anak mangsa Memali sebelum ini pernah menyuarakan rasa kesalnya terhadap warga emas itu yang hingga kini masih belum lagi meminta maaf atas apa yang berlaku ketika dia menjadi ‘diktator’ dulu? Susah sangatkah dia mahu minta maaf kepada orang kampung?

    Namun itulah sikap sebenar warga emas itu, tetap kekal sebagai seorang ‘diktator’ dari dulu, kini dan selamanya. Selagi dia bernyawa, cuba digambarkan dia saja yang baik-baik, manakala orang lain yang tidak memihaknya semua buruk-buruk belaka.

    Entah bila dia akan insaf dan bertaubat. Bukan sekali dua dia disarankan kembali ke pangkal jalan. Tidak perlu kembali kepada UMNO, tapi kembalilah ke jalan Islam yang sebenar. Bila nasihat itu diberikan, dia herdik pula kita? Apalah nak jadi pada warga emas ini? Hmmm.. alahai!

    ReplyDelete
  57. Kan aku dah cakap warga emas yang tak sedar diri ni kaki pembohong dan kelentong yang terhebat dalam abad ni. Kerjanya takde lain, bangun aje tidur otak terus berpusing..hari ni apa yang dia nak spin dan bohong pada rakayat Msia..sapa yang dia nak fitnahkan dengan berbagai tuduhan palsu..inilah sosok tubuh yang bernama Madey Al Kerala Al Kutty !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa..bini kau ke? cuba kau tanya dia baik2, pasti dia kan mengaku!

      Delete
  58. Seperti yang dijangka, seorang bapa yang sudah terlalu lanjut usia dari kepimpinan Pakatan Harapan berjaya juga akhirnya memastikan masa depan anaknya tidak terumbang ambing menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

    Dia mungkin menyedari anaknya tidak memiliki pengaruh politik yang kuat dan hanya bergantung pada saki baki pengaruh yang ada pada ‘bin Mahathir’, awal-awal lagi dia ‘membeli insurans nyawa politik’ untuk anak kesayangannya itu.

    Tanpa ada rasa malu kepada rakyat, dia kononnya pura-pura terkejut mengumumkan nama anaknya sebagai Pengerusi Pakatan Harapan bagi sebuah negeri di utara semenanjung sana. Untuk ‘cover’ rasa malunya, awal-awal lagi dia kata ‘nanti orang kata saya umum nama anak sendiri’. Memang betul pun itu yang dia buat, bukan?

    Itu tidak menghairankan penulis sebenarnya. Malah itulah yang menjadi amalan bagi pemimpin pembangkang. Cuba lihat bagaimana Dato’ Seri Anwar Ibrahim memposisikan isteri dan anak-anaknya dalam PKR, serta cuba lihat bagaimana Lim Kit Siang menempatkan anaknya dalam DAP. Jelas, bukan?

    Kononnya dia boleh menaikkan nama anaknya ketika di dalam kepimpinan utama UMNO dulu, namun memilih untuk tidak berbuat demikian? Kononnya dia ‘telus’ dan tidak mengamalkan nepotisme dan kronisme ketika dia menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO?

    Jangan fikir kami semua ‘nyanyuk’ dan ‘mudah lupa’ tentang apa yang berlaku sebelum ini. Anaknya memang tiada pengaruh pun di dalam UMNO sebelum ini. Orang hanya beri muka padanya sahaja dengan melantik anak-anaknya sebagai Exco sayap parti.

    Bagaimana hendak ada pengaruh jika terlalu jarang sekali turun padang? Berapa kali anaknya balik dan ambil tahu tentang cawangan sendiri? Apa jasa anaknya di cawangan dan bahagian UMNO yang dianggotai? Bagaimana rapatnya hubungan anaknya itu dengan rakyat di situ?

    Atau anaknya lebih sibuk bersosial di ibu negara? Atau anak-anaknya lebih gemar bercuti ke luar negara berbanding balik ke kampung menjengok kesusahan ahli cawangan? Atau lebih senang hati beralamatkan Sri Perdana untuk urusan projek-projek mega?

    Dia lantik anaknya sebagai Pengerusi Pakatan Harapan di negeri Jelapang Padi? Jika gagal tawan Putrajaya dan berjaya tawan Kedah, maka sekurang-kurangnya anaknya boleh jadi Menteri Besar, setaraf dengan anak Kit Siang sebagai Ketua Menteri?

    Pada hemat penulis, dia hanya pentingkan survival politik anaknya, bukan rakyat. Apakah dia tahu prestasi anaknya selaku Ahli Dewan Undangan (Adun) Ayer Hitam dan Menteri Besar selama hampir tiga tahun sebelum ini?

    Cubalah ke kawasan yang dikuasai anaknya itu. Lihat sendiri keadaan jalan raya yang berlubang di sana sini. Sampai ada rakyat yang menyindir kata boleh bela ikan di dalamnya? Sampai ada yang kemalangan? Hingga ada yang mengadu pada media?

    Itu bukan cerita baru. Ketika dia berkuasa menjadi Menteri Besar pun, dia lebih leka berswafoto mempopularkan diri bagai artis dari memberi perhatian kepada rakyat di kawasannya sendiri. Berapa ramai rakyat Jerlun dan Ayer Hitam yang merungut, ada dia peduli?

    Dia fikir memadai dengan meletakkan wakilnya sahaja di kawasan, sedangkan dia ‘ghaib’ berulang alik naik jet peribadi dari negeri itu ke ibu negara? Dia fikir selama dia berulang-alik 3 tahun itu tidak dicatat rekod penerbangannya? Khabarnya sampai dapat hadiah ‘frequent flyers’?!

    Masa mahu bertanding pada PRU ke-13 dulu, bapanya ketika berkempen untuk anaknya di Ayer Hitam pernah berkata kononnya sanggup ‘tibai’ anaknya itu jika gagal memberi khidmat terbaik kepada rakyat. Jadi, kenapa tidak ‘tibai’ anaknya?

    Jadi, penulis harap agar anak beranak itu jangan fikir dapat perbodohkan orang di negeri Jelapang Padi dengan retorik politik dangkal sebegitu. Hanya mereka yang lemah akal dan mudah diperbodohkan saja akan terpedaya dengan permainan politik sebegitu rupa.

    Jangan fikir dengan kehadiran sekitar 2,000 orang di Dataran Stargate itu maka mudahlah anaknya kembali menjadi Menteri Besar. Orang sebanyak itu mampu menyebabkan Pakatan Harapan dapat menguasai negeri itu? Harap jangan buat lawak bodoh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. butir taek low timbul kt aceh tadi. 120 tak pi kutip lahap kah? itu kan kanan ruji melayu bodoh,islam wayang? rugi la ko

      Delete
  59. Aku pernah ke kedah beberapa tahun lepas , buat survey tahap kepuasan hati rakyat kedah terhadap kepimpinan Mukriz selaku MB. Rata2 respons yang aku perolehi menyatakan kekecewaan mereka kerana banyak janji2nya sebelum piilihanraya tak ditunaikan. Dia lebih banyak menghabiskan masa berpolitik di KL berbanding mentadbir di kedah. Sampaikan ada responden yang sanggup mengatakan dia adalah MB yang paling teruk dalam sejarah negeri tersebut. Apalah nak diharap pada BOBOI ni, naiknya pun menumpang populariti ayahnya, si Madey Al Kutty !

    ReplyDelete
  60. Kesilapan yang amat besarlah yang telah PH lakukan dengan melantik si BOBOI, budak blank ni sebagai pengerusi PH di kedah. Nampak gaya, lagi mudahlah UMNO/BN mengekalkan kuasa...TK daun keladilah Madey atas perlantikan tu!

    ReplyDelete
  61. ROS kata pendaftaran PH tiada halangan untuk beri kebenaran lulus pendaftaran PH.Sebaliknya perlu kebenaran Menteri KDN.Tetapi Zahid Hamidi jawab ROS yang bertanggungjawab.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...