Sunday, 8 October 2017

KAKITANGAN AWAM TAK USAH TAKUT UNTUK MENUKAR KERAJAAN


Selain peneroka Felda dan orang-orang kampung yang rata-ratanya masih bergantung kepada media konservatif, satu lagi kelompok yang menjadi penentu kemenangan UMNO dan BN dalam pilihanraya ialah kakitangan awam kerajaan.

Dengan saiz seramai 1.6 juta orang, jumlah itu boleh dikata simpanan tetap yang selesa bagi UMNO dan BN untuk mengekalkan kuasanya.

Sebab itu, selain pelbagai tawaran dan janji kepada kakitangan awam merupakan lumrah pada setiap kali menjelang pilihanraya, ugutan dan gertakan, sama ada secara halus atau terang-terangan, tertutup atau terbuka, adalah perkara yang selalu kita dengar ditujukan kepada mereka.

Semua itu memperlihatkan betapa pentingnya undi kakitangan awam sentiasa berada dalam kepungan UMNO dan BN.

Dalam keadaan terdesak dan takut kalah, selalunya ugutan dan gertakan adalah senjata paling ampuh untuk memastikan undi kakitangan awam tidak beralih. Mereka kerapkali berdepan ugutan ditukar tempat kerja, diambil tindakan disiplin atau diancam hilang pekerjaan.

Kadangkala ugutan hilang pekerjaan kepada kakitangan awam itu turut dilakukan secara terbuka dan terang-terangan. Najib Razak baru-baru ini mengingatkan jumlah kakitangan awam akan dikurangkan jika Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara.

Ucapan itu adalah suatu bentuk ugutan yang nyata, walaupun dilakukan secara halus. 

Sebagai rakyat yang mempunyai hak mengundi dan membuat pilihan setiap lima tahun sekali, sebenarnya adalah malang sekali kakitangan awam masih diperlakukan sedemikian rupa.

Ketika berkhidmat dan menjalankan tugas, memang kakitangan awam terikat dengan pelbagai peraturan sebagai anggota pentadbiran kerajaan, tetapi hak itu tidak membawa sehingga kepada siapa yang harus mereka pangkah di kertas-kertas undi.

Memangkah kertas undi adalah hak yang sah dan bebas kepada setiap rakyat yang berusia 21 tahun dan ke atas. Sama seperti pengundi biasa yang mana undi mereka adalah rahsia dan mengundi pula di tempat yang sama seperti orang awam lain, undi kakitangan awam juga sama sifatnya.

Undi kakitangan awam tetap rahsia dan tidak boleh dikesan. Bagi anggota keselamatan dan kelompok lain yang mengundi awal, undi mereka juga sebenarnya adalah rahsia. Pihak lain yang mungkin memangkah undi mereka tidak berlaku lagi kerana wakil-wakil parti yang bertanding akan hadir menyaksikan pembuangan undi awal tersebut.

Baik kakitangan awam yang daftarnya sama seperti pengundi biasa atau menjadi pengundi awal, hakikatnya tidak ada sesiapa boleh tahu atau mengesan siapa yang mereka undi. 

Jika kakitangan awam mendapati kerajaan di mana mereka berkhidmat selama ini dipenuhi dengan pembaziran, penyelewengan, rasuah dan sebagainya, mereka harus berani menolak dan membuat perubahan.

Kalau tidak, parti yang sama akan terus menguasai kerajaan dan kakitangan awam akan selamanya terpaksa menerima berlakunya amalan membazir, menyeleweng dan rasuah dalam negara ini, malah mungkin dalam skala yang makin berleluasa.

Dalam hal ini, pelbagai cukai yang dibayar oleh rakyat, termasuk oleh kakitangan kerajaan sendiri, tidak lebih hanyalah untuk memberi kekayaan secara tidak sah kepada orang-orang parti yang menguasai kerajaan.

Dakwaan Pakatan Harapan akan mengurangkan jumlah kakitangan sebagaimana ugutan halus Najib adalah temberang semata-mata. Di Selangor dan Pulau Pinang, sudah 10 tahun Pakatan Harapan menguasai kerajaan negeri apabila mengambilalihnya daripada UMNO dan BN sejak 2008 lalu, namun tidak pernah wujud sama-sekali tindakan membuang atau mengecilkan saiz anggota perkhidmatan awam.

Bukan itu saja, malah oleh kerana tiada pembaziran, tiada penyelewengan, tiada rasuah dan tiada isteri pemimpinnya mahu memakai cincin atau rantai berjuta-juta harganya, kakitangan awam di Selangor dan Pulau Pinang telah mendapat duit raya dan bonus tahunan yang lebih tinggi berbanding yang mampu diberikan oleh kerajaan Pusat.

Faktor yang tidak kurang pentingnya, terutama jika wujud ugutan dipindah tempat kerja atau sebagainya, tetapi kakitangan awam amat menyedari kerajaan yang ada sekarang amat buruk dan harus ditukar, mereka boleh menyelamatkan kedudukan mereka dan dalam masa yang sama menjadi pengundi yang lebih bertanggungjawab untuk menyelamatkan negara, ialah dengan secara beramai-ramai mengundi calon Pakatan Harapan.

Ia bukan saja memungkinkan kerajaan mampu ditukar, malah dapat mengelakkan sebarang tindakan dapat diambil terhadap mereka. Tentulah mustahil tindakan dapat diambil kepada jumlah yang ramai berbanding jika hanya seorang dua yang didapati condong kepada perubahan.

Kakitangan awam bukan saja tidak harus takut untuk bersama-sama dengan gelombang perubahan, malah perubahan kerajaan lebih mungkin memberi kebaikan kepada masa depan mereka dan anak-anak dalam meneruskan kehidupan di negara yang kaya ini, tetapi dimiskinkan oleh UMNO dan BN sejak lebih 60 tahun lalu. (ShahbudinHusin 08/10/2017)

239 comments:

  1. Para penjawat awam kamu dibayar upah mnggunakan wang rakyat bukan parti politik pemerintah khalas

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....SUKA HATI AKU LER....KO APA HAL....

      Delete
    2. Anon 1206 kalo ko pnjawat awam ko mmg lahanat berlagak pada mereka yg mnyuap makan ke mulut ko moga apa yg ko dapat akan jdi lahanat pada anak cucu ko cepat ngan lambat anak cucu ko mrempat dasar pemjilat

      Delete
    3. ...ADA AKU KESAH.....

      Delete
    4. Mmg ko tak kesah pasal yg mrempat anak cucu ko yg sudah kubor ko kna kncing dgn dowg jgn riak sangat anon1226

      Delete
    5. EKELEH...KATA ORANG RIAK...KO TU MERABAN SIANG MALAM PASAL BINI ORANG APA HAL...KALAU KO ADA BINI ..KO JAGA LER BINI KO NAK JAGA BINI ORANG BUAT APA...YANG KO KESAHKAN ANAK CUCU ORANG TU APA HAL...KO JAGA ANAK CUCU KO TU LAGI BAIK...JANGAN NAK MENGATA ORANG JER....

      Delete
    6. Penjawat Awam ni rata2 orang biasa saja. Kelulusan pun meleleh. Ada la berapa kerat sgt yg cemerlang dlm pelajaran tapi tak berdaya maju nak pergi lebih jauh lagi.

      Jika diri sendiri pun x berdaya maju, mmg sifat ginilah ciri2 sesuai jadi gomen servant. Makan gaji, goyang kaki dan gebang mmg kuat, merembat projek dalaman jabatan sendiri adalah biasa la. Projek mudah, bokpa nak berdaya saing?

      UMNO ugut ke idak ker, bukan soal sgt pd derang. Yg penting, jadi gila pun, gaji tetap jalan mcm biasa. Anak bini hidup terjamin. Bonus xdak pun xpa.

      Ramainya spesis persetankan sumer itu. Aku sudah dpt jaminan gaji, buat apa kerja lebih?? Undi BN boleh terus merembat. Undi PH cari pasal susahkan diri dan keluarga???

      Delete
    7. RASULULLAH DULU JAGA ANAK CUCU ORANG. KALAU IKUT CAKAP KAU RASULULLAH DAN PARA PEJUANG ISLAM TAK PAYAHLAH KESAHKAN ANAK CUCU ORANG!!!

      KAU NI BODOH KE???

      Delete
  2. jibby gertak je lebih..dia cuak la tu hotel sg buloh menanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hapuskan gandingan Najiborosmah.

      Delete
  3. Penjawat Awam..lu fikir sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..ada aku kesah...

      Delete
    2. sila meninggal ngan engkau punya kesah

      Delete
    3. ko pun pi mampos ler...

      Delete




    4. PENJILAAT AWAM


      lu pikir bonus dedak 2bulan

      Delete
    5. ko jilat ler juboq si Ketua To' Kong Dapigs tu...

      Delete
    6. sudah 2 penggal saya undi pembangkang walaupun masih jadi guru...sebabnya saya kecewa dengan dasar pendidikan yang sering diubah ubah mengikut selera ahli politik KERAjaan , belum selesai satu dasar baru, buat pulak yg lain. Tukar buku2 teks, hantar guru2 berkursus, bina modul2 baru , dah habis berjuta juta belanja tu semua, baru nak menampakkan kejayaan, keluar pula dasar baru yg lain lagi . Rombak lagi, cetak semula buku teks, kursus semula guru, poembaziran sentiasa berlaku, ketirisan dalam infastruktur / perbekalan / penyelenggaraan jangan cakap lah... bangunan sekolah retak , senget, struktur runtuh pun ada...mana tak, kontrakto nak kena jolok sana sini,rasuah la tu , budget lari,buat tak ikut speck kerja, cuma tak masuk paper, pegawai2 cepat2 cover cerita masuk bawah karpet. pas tu kata tak cukup duit nak naikkan gaji guru. Alasan kata ada 450,000 org guru , terlalu ramai , tiada budget. Kalau dah pembaziran ketirisan sesaja mana nak ada duit. Sayangnya , walaupun aku undi pembangkang negeri aku ni masih bawah umno bn, tapi tak pe , PRU14 ni aku undi pemvbangkang lagi, harap2 menang.

      Delete
    7. Sabar saudara anon1407 hasrat saudara dikongsi oleh rakyat yg sygkan negara dan generasi mndatang harap istiqomah dalam perjuangan

      Delete



    8. kaki tangan awam TIDAK akan undi PH, nanti separuh kena buang kerja, nak mampus.... Syuru mana may cari ??

      Fikir ke sendiri



      Delete
    9. anon 1407...Lantak Bak pi ler ko tu....kalau ko berenti jadi guru....ada beribu lagi yang menunggu jawatan tu...tak dak hal lah....

      Delete
    10. beribu yang lain yang menunggu jawatan tu pun sokong PH....maklum la....lama sgt menganggur di bawah kerajaan BN ni...kikikiki

      Delete
  4. Kwan xdapat pingat pun xper budin
    So dgn ketirisan agensi kerajaan pertindihan tugas defisit perbelanjaan jelas mnunjukkan perbelanjaan tdak berhemah dan kelemahan pemerintah yg menjadikan kakitangan awam alat untuk jiban kekalkan kuasa takat beliau memerintah imej kakitangan awam down dgan klepet apa lagi nk diharapkan?rakyat tiada pilihan kecuali menukar kerajaan yang sedia ada maka opsyen hanya pada pakatan ia nyata dan persis untuk malaysia dapat bangun kembali setelah dijarah oleh rejim klepet

    ReplyDelete
  5. SAH BUDIN NI SAKIT JIWA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg sakit jiwa kamu. Entah berapa banyk bahan sampah kamu selerakkan di blog ini semalam. Bahan sampah busuk dari blog pro Najib yg rata2 semuanya tak dapat respons 1 komen pun, terutama dari Mykemut & Another Brick In The Wall.

      Delete
    2. Bukan sakit jiwa jer Budin ni...tapi BATU API.....

      Delete
    3. Othaman, bukalah hati. Entah berapa banyak najis dan sampah saudara telan bila bersama dgn Evengelis dan TDM. LKS dan TDM belum saman RPK lagi. PAS dah saman CRB sampai gelabah tukar lawyer nak perlambatkan kes. Sibuk dgn kleptokrasi curi 2.6 billion walau sah tak ada bukti. Tapi buat tak tahu lesapnya seratus billion nilai kini duit rakyat yg disahkan RCI. Belum kira skandal yg lain. Belum campur isu rumah murah dan taman manggis dan terowong halimunan. Apa sebenarnya yg Othaman perjuangkan? Hanya benci yg dipupuk dihati adalah perjuangan yg sia sia. Perjuangan lawan kelompok Islam dgn menyokong kelompok kafir dan liberal adalah perjuangan batil yg bawa ke jurang berapi. Kawallah nafsu dan pelihara diri dari hasutan Setan.

      Delete
    4. I trust Najib, Rosmah & their band of coyotes are having nightmares looking at the odds and growing people's strong support towards the PAKATAN HARAPAN.

      j...SORRY, you and that scumbag Kejora is not worth a single cent cause both of you have only cow sense, got it....???

      Delete
    5. J jilat. Kamu ingat org kafir tu nak lahir ke jadi kafir? Kalau tak mampu berdakwah kamu diam. Jangan semaikan kebencian. Nabi tak ajar pun.

      Delete
    6. Othaman, whether PAS and UMNO win or lose is takdir Allah. However you need to worry about your fate in akhirah - supporting the kuffar and liberals as leaders. Having said that the latest fastaqim by PAS was huge compared to the low key pelancaran PH kat Johor. Also with the latest destruction of the Bilal's home in Subang and approving the Pesta Arak will not help PH in Selangor as well. For your own sake please move out of the kuffar/liberal side to the Islamic side.

      Delete
    7. Tak jalan lah J, si tua ini nak dilobi
      Bagi dia, Madey tuhan & juga nabi
      Dia kini penyokong kuat DAP babi
      Elok ikut ke neraka dgn kafir harbi

      Kah kaahh kaaahh kaahhh kaahh

      Delete
    8. Ramai ahli pas dah fed up dgn hadi

      Setelah dapat tau hadi sign agreement dgn najip


      Org bawahan bemci umno tapi hadi kata


      Mana lebih baik pembunoh penzina yg berugama Islam melayu

      Atau

      Cina kapir yg tetap kapir?

      Ahli pas pun jawab bail cina kapir

      Hadi kata salah.. Lebih baik melayu Islam jahat dari kapir baik..

      Kurang kuran lg sejahat kahat umno membunoh rogol merompak mereka ini tetap Islam

      Manakala

      Cina dap macamana baik.mereka ini tetap.kapir..

      Jadi ahlinpas perlu pilih umno jahat Islam melayu dari dap baik kapir!!!!


      Ahli pas dungu tadi pun ikut cakap hadi nak undi melayu Islam umnopork jahat pru14 ni

      Delete
    9. Mr j jgn kuar topik skang cite penjawat awam cite evengelis dah lpas kerana ko lari dari soalan pengkomen datang balik g soalan sama g nie tektik lahanat jasa guna realtime nk ulang dakyah dier owg jgn kawan kawan tak tahu dasar pengecut lari ktika bertarung ko nie mr j mmg lahanat smpai anak cucu ko

      Delete
  6. So agensi lahanat yg pertama skali dibubarkan ialah JASA DAN PERMATA tempat menternak pendedak tegar

    ReplyDelete
    Replies
    1. RATK, jahillah laknat agensi seperti PERMATA yg banyak bantu kanak kanak autistik. Ini akibat telan najis pembangkang sampai dah tak boleh nak bezakan baik dan buruk. Usaha kafir sebar maksiat melalui pesta arak disokong dan usaha org Islam bantu kanak kanak autistik di laknat. Inilah kerosakan yg berlaku pada minda dan iman akibat sekongkol dgn musuh Islam. Sedarlah dan palinglah sebelum terlambat.

      Delete
    2. J jilat. Kalau kamu betul serius ttg arak, sila beritahu kerajaan pusat supaya haramkn lesen yang berkaitan arak, dari pengilangan, pengedaran sampailah peruncitan. Tak ada arak, tak ada pesta. Berani? Atau kamu manusia hipokrit yg menadah dedak?

      Delete
    3. Kalo dowg autistik mmg patut kna tolong tpi priority pd owg cam ko nie mr j yg melacurkan agama dn sentimen bangsa patut ditolong dan di banteras kalo dibiar akan menglahanat dan merosakkan negara dari dalam xyah cite cmpur tgan asing owg cm ko lh ulahnyer sejarah dh mnunjukkan kerajaan melaka runtuh oleh owg sperti ko mr j dasar penjilat

      Delete
    4. PERMATA MEMBAZIR NEGARA. PERUNTUKAN PADA KEMENTERIAN TERTENTU DIPOTONG.

      PERUNTUKAN PERMATA DITAMBAH. BAJET PERMATA MENTERI MANA YANG BENTANG??

      MENTERI MANA UMUM PERBELANJAAN PERMATA?

      DAPAT BAJET DUIT CUKAI RAKYAT TAPI TAK ADA SEKOR MENTERI BERTANGGUNGJAWAB PADA PERBELANJAAN PERMATA!

      MASUK POKET BADAK BUAT SHOPPING OVERSEA BALI, AUSTRALIA DAN CHINA.

      BUDAK2 AUSTISTIK TETAP DIHIDANG MIHUN DAN MI GORENG JUGA. LAGI BAIK DIBAWAH KEMENTERIAN BERWAJIB!

      PERMATA PROJEK MEMBAZIR NEGARA CURI BAJET CUKAI RAKYAT MALAYSIA BERBILLION!

      Delete
  7. Memang patut dibubarkan, menghabiskan beras & tak berfaedah langsung. BAKTI dah ada, apa kejadahnya Biji Permata Rosmah tuu....??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman Tempe...biji kelentit bini ko ok ke hari ni...kih...kih...kih...

      Delete
    2. Memang patut "Biji Permata Rosmah dikelentitkan sebab apa perlunya "Biji Permata Rosmah" itu diwujudkan sedangkan kita dah ada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti)....??

      Lagipun, apa rasionalnya budget/peruntukan untuk 'Biji Permata Rosmah" dinaikkan setiap tahun sementara peruntukan untuk kesihatan, pelajaran dsb dicantas? Tambah lagi kenapa pulak perbelanjaan 'Biji Permata Rosmah" NOT ACCOUNTED FOR & tak perlu diauditkan...pelik kan..kan..kan....??

      Delete
    3. ...ko ni FAAAHHHAAAMMM ker tak FFAAAHHHAAAMMMM ha Wak...

      ...FAAAAHHHHAAAAMMMMM!!!!!

      Delete
    4. Pendedak 12:20 jelas manusia yang tidak beragama dan akhlak lebih kepada binatang. Komen kamu tidak akan mengubah pendirian penyokong dan penghuni blog Tuan Budin. Terima kasih dengan mulut celupar kamu itu ia telah menyedarkan pengikut baru blog begitulah perangai pencacai BN.

      Delete
    5. 12:45, pak tua itu pun hebat celupar
      Kalu tak carut dia suka buat gempar
      Tapi dgn hamba, dia tu mengelepar
      Udah kerap lari, hamba nak tampar

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaahhhh

      Delete
    6. Murid2. Kita ada byk jenis pamtun. Yg popular ialah pantun dua kerat atau 4 kerat. Bg kategori kat atas, ianya jenis pantun babi 4 kerat di mana sekepas berpantun biasanya orang itu akan berbunyi mcm babi kenyang dedak. Sila camkan.

      Delete
    7. 1315...ko lah BAPAK SEGALA BABI NYOK....

      Delete
    8. ANON 1408 ANTARA BABI YANG AKAN DIHANTAR KE KONGRES PARTI KOMUNIS NANTI...JAGA2....HIHIHIHI

      Delete
    9. BADAK ROSMAH MANSOR CURI CUKAI DUIT RAKYAT GUNA PERMATA.

      SIAPA CHECK AND BALANCE DUIT PERUNTUKAN PERMATA?

      DUIT ROSMAH SHOPPING DI BALI, AUSTRALIA DAN CHINA CURI DARI MANA???!

      Delete
  8. apa najib takut..org yg takut saja akan gertak gertak..dia dpt maklumat p.awam nak kalih dia..seronok aku..padan muka najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Justru dekati orang kampung & orang2 lama yg buta IT dgn hemah & cermat. Beri penerangan dgn bahasa yg mereka fahami dgn contoh dan kesan kemungkaran apa Najib, Rosmah, Reza Aziz & Jho Low dah buat serta juga balaci2 Najib/Rosmah yg lain di UMNO, 1mdb & SRC.

      Delete
    2. ORANG KAMPUNG PUN DAH TAHU DAH TEMBERANG MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KUTTY TU....SEMBAH LER SI KETUA TO'KONG TU SAMPAI MAMPOS...

      Delete
    3. BERIBU ORANG KAMPUNG HIDUP SUSAH AKIBAT GST DAN PEMANSUHAN SUBSIDI DAN LEBIH MEMERITKAN LAGI PERANAN UMNO SEBAGAI SAHABAT PARTI KOMUNIS.....

      Delete
    4. SEBAB ITU PENJAWAT AWAM WAJIB UGUT NAJIB DENGAN BONUS 2 BULAN GAJI 2X SETAHUN.

      DENGAN HARGA BOEING, HARTA 1MDB DISITA DAN ECRL DUIT KITA SERAH PADA KUASA ASING...

      LEBIH BAIK PENJAWAT AWAM TUNTUT SEBELUM NAJIB GADAI SEMUA KEPADA EVENGELIS DAN KOMUNIS SEDUNIA.

      NAJIB TAK UMUM BONUS 2 BULAN GAJI 2X SETAHUN

      PENJAWAT AWAM BOIKOT UNDI UMNO-BN!

      KUASA UNDI AKAN GERTAK NAJIB SAMPAI TERCIRIT DALAM PAMPERS!

      Delete
  9. Para kakitangan awam jgn bersikap pentingkan periuk nasi mereka sahaja fikirkan rakyat yg mmbayar upah kamu andai kamu mnyokong rejim lahanat kemungkinan majikan kamu iaini rakyat terbeban tmpat kamu di jabatan akan terkesan sama ada secara langsung atau tidak kerana beginilah neraca ekonomi berfungsi kamu penjawat awam hanya alat untuk mendokong aspirasi pemerintah maka kamu sepatutnya neutral

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...ADA AKU KESAH...SUKA HATI AKU LER...KO APA HAL...YANG KO MEMEKAK SIANG MALAM APA HAL...BUKAN KO YANG BAYAR GAJI AKU...

      Delete
    2. Memang lah babi 12:36 mana ambil gaji. Nah dedak. Kikiki

      Delete
    3. 1250...ko apa hal...dah banyak makan tahi BABI ker....

      Delete
    4. So dubuk jiban makin kuat meraban makin nampak ulah mereka allah tunjukan supaya nyata dan mnjadi ibroh pda yg mahu memikirkan khalas

      Delete
    5. PENJAWAT AWAM DAH TAU.

      NAJIB BONUS RM 500. HARGA SADIQ 5J.

      BONUS DAP PENANG 3 BULAN GAJI.

      BONUS PKR SELANGOR 2 BULAN GAJI.

      RUGI UNDI NAJIB KEDEKUT PAHIT, TAMAK HALOBA DAN BOROSSSSSSS!!!

      Delete
  10. Udah semakin terkedu, cai2 barua DAPig
    Entry lepas, hamba menang mcm olimpik
    Cai-cai kena terok dgn RM1B punya epig
    Admin pun cepat2 tukar baru punya topik

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangang ko anon1216 mnang meraban owg kat hospital mental pun blh jdi pelapis ko hanya sampah yg ko hidang

      Delete
    2. anon 1238...ko lagi BAPAK segala Bangang...ko tu meraban macam orang sakit mental....

      Delete
    3. 1238 bukan anon, dia...
      R.aja
      A.ota
      T.aik
      K.uda

      Delete
    4. Blaja lgi anon1320 bru menganjing

      Delete
    5. ANON 1320 ANTARA BABI YANG AKAN HANTAR KE KONGRES PARTI KOMUNIS NANTI...HEHEHEH..

      Delete
  11. Kesian umno 1203 makin sakit jiwa dan raga,
    dia yg sakit dituduh pula si budin,
    Camtu la perangai umno dari muda sampai ke tua renta xdak harga,
    Mcm budak masuk jawi bila sakit salahkan tok mudin,

    Heheheheheeeeeeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setelah gagal taktik sogok RM5 juta, puak Najib dah mula taktik ugut terhadap Syed Saddiq, abangnya & orang tuanya.

      Syed Saddiq telah buat laporan polis & diikuti dgn press conference ke 2.

      Syabbas Sdra Syed, dedahkan semua tindakan jahat mereka yg kini jadi perbualan & perhatian seantero dunia.

      Delete
    2. Lawak gilerr Sadiq ditawar RM5 jota
      Cai-cai teruja dgn Sadiq punya aota
      Madey ulor RM1B, apa cai nak kata
      Melopong terkedu ler, cai2 biol unta

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    3. Sadiq ditawar 5 jota siapa nak caya
      Lain ler Kit Siang, dia itu tokey kaya
      RM1B dia sakau dari Matdey buaya
      Dgn cerita RPK ni, cai2 tak berdaya

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    4. anon 1303...ko jangan malukan si Mamak Madey buah Kundur Kutty tu...nanti Meroyan plak si Wak Suman Tempe tu ...Al Maklum ler Si Mamak Madey tu IDOLA dia tu...pantang betul dia kalau usik pasal Madey tu...nak jadi Besan Suman kot Madey ni....kih...kih...kih...

      Delete
    5. Othaman, SS sebenarnya malukan diri dgn cerita berbelit belit. Kredibility dah low. Bukti tiada dan hanya main air liur. Saudara tak perlu bukti ke nak percaya sesuatu? Kalau begitu patut percaya cerita TDM rasuah LKS 1 billion. Lagipun TDM dan LKS belum pun saman RPK....

      Delete
    6. j is shitting again. u should worry about ur own credibility, not syed. u spin all facts around and pretend innocent.

      i caught u, when comes to details, u ran away.

      as i said, u will spin anything under the sun!

      Delete
    7. Thanks & I do appreciate it very much dad as you've saved my precious breath & times.

      Salam Perjuangan bro....!!

      Delete
  12. Terbakar kwan kalo topik ni djwab oleh penjawat awam dgn kata aku xkesah tanda dah mlanggar angkat sumpah penjawat awam rakyat mnyuap makan pda mereka di lekehkan meteka hidup selesa atas kesusahan rakyat ape kita harapkan dgn mengajikan org sperti ini maka penyalahgunaan kuasa berleluasa umpama little napoleon dasar xmalu dan xsayangkan negara

    ReplyDelete
  13. So penjawat awam jgan nk lagak melulu si jiban lahanat tue pun kita semua still bayar dier pnya gaji

    ReplyDelete
    Replies
    1. "kita semua still bayar dier pnya gaji"

      kih...kih...kih...APO YANG KO MEROYAN NI NGOK....

      Delete
    2. Nyata dan terang rakyat bayar gaji penjawat awam dari cukai xkan teram byar gaji lak kwan yg ngok ker?anon 1326 ko nie dri outer space ker?

      Delete
  14. Kita semua tuan korang wahai hamba rakyat kalo kasta kowg dibawah

    ReplyDelete
  15. Kerajaan yg ada, udah elok dlman & luaran
    Tak ada pun penjawat yg tidak dpt bayaran
    Puak PH perintah, lagi banyak kehancuran
    Yg dikejar tak dpt, yg dikendong berciciran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah semua peristiwa mengerikan ini berkebetulan.....??

      - Altantuya dibom bersepai.

      - Najadi ditembak mati sejurus melaporkan berbilyon masuk ke akaun Najib & Rosmah.

      - Kevin Morales disimen hidup2 setelah menyiapkan kertas tuduhan (chargesheet AG office) penyelewengan 1mdb oleh Najib.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Kenapa alih tiang gol? Orang tanya apa nama kamu, apa pulak kamu merepek meraban cakap lain dan mendabik dada kamu ahli pantun sampah lah, kenapa..kenapa..kenapa...???

      Delete
    4. Nah saya ulangi, jawab dgn tepat...

      Adakah semua peristiwa mengerikan ini berkebetulan.....??

      - Altantuya dibom bersepai.

      - Najadi ditembak mati sejurus melaporkan berbilyon masuk ke akaun Najib & Rosmah.

      - Kevin Morales disimen hidup2 setelah menyiapkan kertas tuduhan (chargesheet AG office) penyelewengan 1mdb oleh Najib.

      Delete
    5. Othaman, jauhilah dari sebarkan fitnah. Akibat sekongkol kafir liberal ini kita bebankan akhirat sendiri. Percayalah kat akhirat LKS dan TDM tak dapat bagi syafaat. Mereka sendiri menjawab beban masing masing. Apa yg saudara percaya sebagai perjuangan 'suci' hanyalah fatamorgana. Diakhirat penglihatan akan jelas akibat tabir dibuka. 'Perjuangan' berdasar nafsu ini hanya bawa pada sengsara....

      Delete
    6. J you fool...get ou of my sight, you're not fit to come near me with your hypocrisy & god damn education. Put that into your brainless head...!!

      Delete
    7. Itu kita mklum mr j matdey ngan kit siang xmmpu bgi syafaat so jiban yg lebai kepundek lahanat ker yg bgi syafaat maksud ko kan?yg kawan tahu mnentang pkara batil dan mungkar akan jdi asbab rasullullah mmberi kita syafaat kerana kita umatnya yg mnunaikan wasiat baginda walau sdikit mngikut kmampuan yg kita ader so sila hadam kan

      Delete
    8. RATK, saya tak puja DSN sebagaimana TDM dipuja oleh sebahagian kat sini. Cuma kini PAS dan UMNO lah jadi pembela sebahagian benteng Islam. Kafir DAP dan sekutu sekutunya tiada apa apa agenda kukuhkan Islam. Hanya usaha nak runtuhkan. Mereka aktif dlm gereja murtadkan org Islam - rujuklah kes DUMC. Rujuklah buku Becoming Hannah tenteng niat mereka. Rujuklah buku Sang Nila Utama and the Lion of Judah. Mereka menuntut nama Allah untuk disalah guna sebagai satu dari Trinity. Juga untuk kelirukan sebahagian Islam untuk murtad. Mereka juga tuntut Melayu diberi hak murtad. Mereka menuntut sebagai hak penganjuran maksiat seperti Pesta Arak. Dan banyak lagi....Apakah yg butakan matahati kita terhadap kemungkaran ini. Bagaimana kita ditipu untuk terima perjuangan naikkan kelompok ini sebagai diredha Allah? Mereka tuntut ditutup institusi yg pertahan Islam seperti JAKIM. Kita dgn rela angguk setuju. Bukankah Allah larang kita angkat kafir sebagai pemimpin dan teman setia kerana mereka akan pesungkan kita. Tidakkah kita lihat apa dah jadi pada diri kita?

      Delete
    9. MR JEBON PUJA PARTI KOMUNIS...HEHEHE...RUPANYA MR NI AGEN KOMUNIS.....

      Delete
    10. Aah ko tak puja jiban tpi ko jilat dier kan
      Becoming hannah? Buku tue ajar ko akhlak moral sesama insan so takder kempen kristianisasi yg ko dan pensyarah penjilat katakan hanya rasis yg bergelumang dlm kpala otak ko mr j kalo aku bca bible ke veda ker tripitaka ker still aku muslim but aku tak tau kta ko bleh jadi murtad ngan baca becoming hannah jgn slahkan owg ko yg lmah iman

      Delete
  16. Sedar diri kamu pariah walau kamu hidup selesa brbanding tuan kamu yg mmpunyai kuasa memilh termasuk kamu inilah demokrasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu BAPAK PARIAH....tu ler banyak sangat minum air kencing si Ketua To' Kong Dapigs tu....BINGAI jadi nyer...

      Delete
    2. Hahaha kalo xnak jadi pariah wahai anon1329 keje baik baik ckup time bonus 3bulan gaji tanda menghargai kerja yg diberi khalas

      Delete
  17. So dubuk jiban better bgi komen yg logik jgan meraban sbb rakyat tngok kowang setan

    ReplyDelete
  18. Bersyukurlah kita dgn kjaan yang sedia ada
    Ekonomi negara udah meningkat berganda
    Puak2 haprak lebih banyak mendabik dada
    Ntah2 kalu menang semua hanya taik kuda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. EKONOMI MENINGKAT...TAPI YANG PELIKNYA SUBSIDI MANSUH...BONUS CIPUT JER......KEJORA...LU PIKIQ LA SENDIRI....

      Delete
  19. Jasa bakti kerajaan BN dah cukup terbukti
    Sebut le apa je pembangunan punya entiti
    Sekolah, hospital, jln,sungai, jambatan, titi
    Ini yg membuat pencacai Madey sakit hati

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kamu Kojolla budak semalam umbun2 masih lembik apa tahu? Toksah ler nak temberang auta. Nah..biar semua tahu perkara sebenar....

      Kesemua infrastruktur modern, universiti2, sekolah2, hospital & klinik, landskap, lebuhraya tahap dunia , pusat sains & teknologi, Litar Perlumbaan Sepang, Super Multi Media Corridor Cyberjaya, Pusat Pentadbiran Kerajaan Putrajaya DAN.... rumah kediaman rasmi PM yg kini Rosmah Najib tumpang berteduh dibina oleh The World's Renowned Grand Old Statesman, Tun Dr Mahathir Mohamed.

      Najib...APA ADA.....??

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Najib setakat ni hanya boleh berbangga dgn mrt dan hutang 1mdb 55 billion. Tapi rakyat dihadiahkan dgn gst yg terbukti mencekik darah tua muda. Fakir miskin dan yg kecil. Syabas najib! Anda berjaya membangsatkan bangsa melayu!

      Delete
    5. Pamtataun apa ninkojola


      Buat
      Wad


      Bodooo punya umbun umbun lembik

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. Bila Kojolla dah kebuntuan, mulalah dia merepek-raban tak tentu haluan.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Ketua Menteri Sarawak Datuk Abang Johari Openg berkata negeri itu susah mendapat peruntukan sepanjang pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad dan berkata adalah pelik bekas perdana menteri itu kini cuba mendapatkan sokongan rakyat Sarawak.




      “Dalam pemerintahannya 22 tahun, pernah kita minta bantuan daripada kerajaan pusat untuk kita bangunkan negeri kita kerana kita kekurangan peruntukan.




      “Yang pertama kita nak minta jalan raya pesisir dibangunkan. Kita dah ada jalan bukit yang ada sekarang, kita rasa kita juga perlukan jalan pesisir.




      “Kita minta kalau boleh bangunkan jalan raya. Tunggu.. tunggu sampai tak ada jawapan untuk bangunkan jalan pesisir. Tak ada peruntukan. Kenapa? kita tak tahu,” katanya kepada kira-kira 5,000 anak Sarawak pada Majlis Lan Berambeh Anak Sarawak yang diadakan di ibu negara hari ini.




      Beliau berkata demikian menjawab soalan seorang peserta yang bertanya mengenai kehadiran Dr Mahathir ke Sarawak baru-baru ini dan apakah pendiriannya mengenai kehadiran bekas perdana menteri itu.




      Abang Johari berkata, berbanding Dr Mahathir, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak amat prihatin dengan Sarawak.




      Katanya, ini dibuktikan dengan pembinaan Lebuhraya Pan Borneo dari Limbang ke Lawas.




      “Dalam masa begitu singkat Datuk Najib beri maklumbalas kepada kita buat Lebuhraya Pan Borneo.




      “Kita juga mahu terlibat dalam sektor minyak dan gas. Datuk Najib jawab kita boleh runding dan akhirnya dilantiknya anak Sarawak sebagai pengarah dalam Petronas,” katanya.




      Bulan lalu dalam rangka lawatannya ke Sabah dan Sarawak, Dr Mahathir berkata Pakatan Harapan akan menyediakan manifesto khas untuk Sabah dan Sarawak dan mengkaji ketidakpuasan hati rakyat di kedua-dua negeri itu dan mencari penyelesaiannya.

      Delete
    10. Hahaha dubuk jiban dah kna reversed psychology sampai menghidap bipolar disorder so better snyap dri meroyan
      Kowg meroyan akan tmbah kredit pd pakatan

      Delete
    11. Pan Borneo Highways dah wujud & siap terbinakah, bila tuu dan apa buktinya..??

      Delete
    12. Setahu kami rakyat pd umumnya, Najib tuu cakap besar tapi langsung tak ada isi & kebenarannya.

      Contoh....

      1. Dulu dia keluar kenyataan rasmi siap keluar di tv3 suku & semua media utama kerajaan konon tiap derma mesti ada resit rasmi bagi mengelakkan sebarang penyelewengan atau korup. Ehhh..ehh..ehh.. tau2nya dia senyap & menafikan RM2.6 bilyon ada terklepet ke dalam akaun ambank dia & bininya. Lepas tuu bila dah terkantol ada bukti money trail duit RM2,6 bilyon + RM42juta duit SRC masuk ke akaunnya, alih2 mengaku pulak & buat cerita dongeng Arab Dogol menderma tapi tak ada Resit Penerimaan sah. Tak ker itu menipu namanya....??

      2. Dia menepuk dada dgn bangga konon dia ada darah pajlawan tapi bila Tun Mahathir datang nak berjumpa Najib menikus lari di N2H1 & n2h2 dan juga di Dewan Parlimen, termasuk Pendekar Taik Kucing si Amin.

      3. Sampai kini semua ternanti-nanti bila agaknya pahlawan bugis ini nak pergi ke Myamar menyelematkan kanak2 Rohingya dari penyembelihan tentera Myanmar seperti keperwiraan Tun Mahathir menyelamat & membawa pulang ratusan kanak2 Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Adakah Najib benar2 pahlawan atau sebenarnya dayus & pengecut.....??

      Delete
    13. Negara memerlukan pemimpin yang tegas tidak tunduk kemahuan bini dan berani, seperti Tun Mahathir. Kita perlukan pemimpin bukan yang 'flip-flop' dan menjadi pak turut kepada kuasa-kuasa besar serta menjadikan negara lubuk hutang yang begitu dalam. Negara juga tidak memerlukan pemimpin dan keluarganya berpesta wang ringgit dari kantung negara.

      Catitan sejarah.....
      Hanya 2 bulan selepas jadi PM 1981, Tun Mahathir telah arah PASKAL (Pasukan Khas Laut - TLDM) untuk duduki & bina pondok, di Terumbu Layang-Layang, 300km dari Labuan dan diluar EEZ Malaysia. Sebelum ini ketika jadi TPM, dia sudah syorkan kepada PM Hussein Onn untuk menduduki Pulau Amboyna Cay yang jauh lebih besar, tetapi dipandang dengan muka-marah oleh bossnya, mungkin kerana tidak mahu 'cari-pasal' dengan Vietnam atau Filipina yang turut menuntut beberapa Pulau lain disekitarnya. Malangnya Amboyna Cay sudah diduduki Vietnam, bila Tun Mahathir ambil alih pentadbiran negara dari Tun Hussein Onn.

      Jika tidak kerana 'keberanian' Tun Mahathir, sudah tentu hari ini Malaysia tidak mempunyai sekelumit pun hak keatas apa-apa hasil bumi di Kepulauan Spratly. Hari ini Pulau Layang-Layang sudah 'membesar' sehingga pesawat kecil boleh mendarat dan menjadi tarikan pelancong exclusive.

      Selain dari itu, untuk tidak memastikan Pulau Perak tidak 'terlepas' kepada Indonesia, Tun Mahathir mengarahkan dibina pusat struktur komunikasi pelayaran.

      Pak Lah & Najib.... Pulau Batu Putih pun terlepas kpd Spura. Spura baru berdehem, Jambatan Bengkok pun dihentikan pembinaannya. Malah tanah KTM dari Tg Pagar sampai ke Woodland dilepaskan kpd Spura.

      Pak Lah & Najib memang pemimpin tak ada jati diri untuk digelar pemimpin berwibawa & pahlawan negara.

      Delete
    14. Saya pernah bertugas pd 93/95 mendirikan kilang usaha sama Msia/Vietnam dan diakui oleh orang2 Vietnam bahwa mereka turut kagum dgn kehebatan & keberanian Tun Mahathir menentang penjajahan barat & USA. Mereka tidak lupa akan kecekalan Tun Mahathir pd tahun 1982 mengarahkan tentera udara kita mengebom pulau layang2 di persekitaran Spratly Islands, tanpa tindak balas negara Vietnam.

      Pak Lah, Najib & Kejora ada keberanian sedemikian ker....??

      Delete
    15. Bayangkan mendiang PM Lee Kuan Yew yg angkuh pun tunduk terpaksa datang sendiri menemui Tun Mahathir untuk perbincangan 2 hala antara Spura/Malaysia pd tahun 90an.

      Bila Tun Mahathir mengubah masa GMT negara lebih cepat 1/2 jam pada awal 80an, Spura & seluruh dunia maritime terpaksa akur & mengiktirafkannya. Itulah kehebatan The World Class Grand Old Statesman, Tun Mahathir Mohamed.

      Pak Lah & Najib, apa ada....??

      Delete
    16. WAK SUMAN TEMPE DAH MEROYAN....MATI DEPAN LAP TOP LER ORANG TUA NI SOK...KIH...KIH...KIH...

      The World Class Grand Old Statesman, Tun Mahathir Mohamed.

      KAH...KAH...KAH...MADEY DAH JADI PENYEMBAH KETUA TO'KONG DAPIGS DAH....

      APA TUNGGU LAGI PI SAMAN LE CEPAT SI RPK TU...ADA BERANI KE....KOCOT.....

      WAK AHLI CAP MUNGE DAH BERAPA RIBU EKOR DAH....KALAU SETAKAT CIPU JANGAN DOK MEROYN DAN LEPASKAN PERAS LER...

      Delete
    17. Othaman, saudara terlebih pegun dgn TDM sampai percaya dongeng. Masa krisis forex 1998 yg tercetus akibat skandal forex, TDM merangkak ke Singapura minta bantuan USD. LKY tak layan. Begitu hinanya negara dan TDM ketika itu. Kemudian nak balas dendam maka keluarlah projek jambatan bengkok dan jambatan Sumatra yg bawa krisis diplomasi. Nasib TAAB dan DSN tak layan dendam manusia ini dan berusaha membina projek yg membawa manafaat sebenar pada rakyat. Projek menurut nafsu TDM seperti Perwaja, PKFZ, MEC hatta Proton pun banyak bawa kerugian dan sengsara pada rakyat.

      Delete
    18. Betul ke temberang kamu jebon?...tun madey bagi pinjam kpd indonesia 1 billoin usd daa...

      Delete
    19. Will somebody here pls tell off that J idiot I wish no dealing with him due to his poor 'mba' scholarship when the world even higher learning economic institutes are making subject on how Tun Mahathir successfully dealt the 1998 Asian Econnomic crisis.

      Delete
  20. Sebagai pekerja dua perkara yang sangat ditakuti.Pertama majikan atau syarikat tempat kita kerja mengalami kerugian atau muflis.Kedua nya pula bila berlaku take over keatas majikan atau syarikat tempat kita kerja.

    Kerana apa takut kerana kedua-dua nya melibatkan pembuangan pekerja secara besar-besaran.Paling-paling koman alasan pembuangan ini ialah untuk penstrukturan.Untung nya penjawat awam persekutuan di malaysia masih belum merasai kedua-dua keadaan ini.

    Tapi kenyataan yang begitu nyaring sudah kedengaran andai nya kerajaan pakatan ditubuhkan beratus ribu pekerja awam akan ditamatkan perkhimatan.Nampak nya bodoh sangat lah kalau penjawat awam memilih pakatan untuk membentuk kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang nampak penjawat awam negeri selangorbdan p pinang yg cerdik dan beruntung! Bonus berbulan gaji! Kalau cakap pakai auta x kemana, sbb fakta senang nak dapat skang ni!

      Delete
    2. Satu lagi bahan dakyah sampah rekaan untuk memecah belah perpaduan & menakut-nakutkan rakyat yg kutip oleh Kojolla. Bahan sampah yg tidak ada bukti kebenarannya.

      Itulah kerja si puaka ini, saban hari menyelerakkan halaman blog orang dgn sampah kotor yg dikopipes.

      Harap semua ambil perhatian & mari kita terus tibai & hempuk dia habis-habisan dgn akal & budi serta logik kurniaan Illahi.

      Assalmualaykum & Salam Perjuangan.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Kamu Kojolla budak semalam umbun2 masih lembik apa tahu? Toksah ler nak temberang auta. Nah..biar semua tahu perkara sebenar....

      Kesemua infrastruktur modern, universiti2, sekolah2, hospital & klinik, landskap, lebuhraya tahap dunia , pusat sains & teknologi, Litar Perlumbaan Sepang, Super Multi Media Corridor Cyberjaya, Pusat Pentadbiran Kerajaan Putrajaya DAN.... rumah kediaman rasmi PM yg kini Rosmah Najib tumpang berteduh dibina oleh The World's Renowned Grand Old Statesman, Tun Dr Mahathir Mohamed.

      Najib...APA ADA.....??

      Delete
    6. Wak Suman Tempe...tak payah lah ko nak Kepoh pasal kelentit bini orang...lebih baik ko jaga kelentit bini ko lagi baik....

      Delete
    7. Prkara penjawat awam dibuang dlm skala besar dah berlaku di greece anon1307 tak mustahil brlaku kat sni kalo urustadbir lemah krisis intergriti dan pelbagai faktor kerana sektor spt ini amat rapuh hakikatnya

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    11. anon 1405...aku dah kata...si Mamak Madey Buah Kundur Kutty tu bakal Besan Wak Suman Tempe....jangan dok usik dia...

      EKELEH...HANDAL TOL MADEY NI...M'SIA NI DIA BUAT SOKMO...KIH...KIH...KIH...PUIHHHH!!!!!!

      Delete
    12. Arak yg jamal jamban bagi blm abis lagi?....nampak masih mabok...

      Delete


  21. Penjawat awam kena ingat bukan semua penjawat awam yang undi UMNO. Mustahil UMNO boleh dapat undi penjawat awam 100%.

    Mungkin 60% atau mungkin 40% yang undi UMNO.

    Jadi mana UMNO nak tahu.. dalam banyak itu siapa undi siapa .. kalau UMNO memang buang masa nak siasat siapa undi siapa .. dan apa lagi kalau UMNO kalah .. langsung tak boleh nak siasat..

    Jangan takut atau teragak-agak melakukan perubahan demi kebaikan kita...

    Kalau kata lah UMNO tahu.. jawab kah saya sekadar nak tahu betul ke UMNO boleh tahu saya undi pembangkang .. oleh kerana betul saya minta maaf dan berjanji saya tidak akan undi pembangkang lagi...

    Seperkara lagi mana anak-anak yang dah berkerja dan isteri lambat lagi pencen ... tak rugi tolak UMNO.. Lain lah jika dapat kenaikan pangkat..


    - TC. -

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...Pedulikan Batu Api ni.....

      Delete
    2. Pedulikan...
      Ya.para penjawat awam semua!!!...ambil peduli apa yg bro TC katakan di atas. Memang benar, tiada siapa yg akan tahu siapa undi siapa. Bukankah UNDI ADALAH RAHSIA. Jika ada pegawai undi yg mencatat sesuatu, mungkin no kp kita di mana2 saja ketika hari mengundi, itu bermakna pegawai undi itu melanggar etika menyimpan rahsia sebagai petugas Suruhanjaya Pilihanraya dan boleh didakwa. So penjawat awam semua usah bimbang, hak kerahsiaan undi anda tetap terpelihara. Berani berubah untuk Malaysia kembali BERMARUAH di bawah PEMERINTAHAN PAKATAN HARAPAN . UNDI PAKATAN HARAPAN untuk membebaskan tanah tumpah darah kita, anak2 kita, cucu cicit kita dari belenggu KEHINAAN SBG NEGARA KLEPTOKRASI {negara yg diketuai oleh pencuri perompak penyamun harta negara} demi KEMULIAAN BANGSA MALAYSIA TERCINTA /

      BERANI BERUBAH , MALAYSIA BERMARUAH

      Delete
    3. anon 1558...ko tu yang TAK BERMARUAH kot....

      "untuk membebaskan tanah tumpah darah kita, anak2 kita, cucu cicit"

      kah...kah...kah...selama ni ko tak bebas ler yer...kah...kah...kah.....

      Delete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. deyyy muthalll!!! adiqpett. poodikkk!!

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  23. TSUNAMI MELAYU


    MELANDA MEGARA...MELAYU MAHU NAJIP TURUN...

    Najip gelabah terus bagi dedak 5000 setiap keluarga peneroka

    Bagi bonus penjilat awam


    TSUNAMI MELAYU

    Mahu najip turun

    Ceramah Harapan ramai sampai najip gelabah


    Tangguh pru... Tungu duit petronenas nak bagi dedak

    Petronas nak bagi dividen

    Najip kata tgu bajet.. Lepastu


    PEMBERIAN DEDAK SKALA BESAR BESARAN KPD SEMUA MELAYU TOLOL

    Harap undi najip lepas dapat dedak yg halaman toyiban inu

    ReplyDelete
  24. Wahai penjawat awam,dalam urusan rasmi,'letter head'ada siap cetak'Berkhidmat Untuk Negara'..so,untuk Negara bukan untuk umno/bn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oii Jidin Paguh...tu semua Penjawat Awam Tahu ler.....tak ada isu pun....

      Delete
  25. Kakitangan Kerajaan tetap Kakitangan Kerajaan tak kira siapa pemegang tampuk Kerajaan.

    Sumpah kerja kamu ialah "Berkhidmat Untuk Negara"....bukan umtuk UMNO...bukan untuk PAS...bukan untuk PH dsb.

    Kakitangan Kerajaan juga merupakan rakyat Malaysia yang berhak untuk mengundi dan memilih parti yang akan membentuk Kerajaan.

    Kalau Kerajaan buruk...kamu adalah kakitangan sebuah organisasi yang buruk...bererti kamu juga sebahagian dari yang buruk. Kalau kerajaan menindas rakyat...kamu juga terlibat kerana kamu mengikut perintah penindas.
    Malahan kamu menindas diri sendiri kerana kamu juga rakyat.

    ADA PAHAM?

    Jangan jadi Doktor Ilmiah yang bertindak macam orang tidak berilmu. Doktor falsafah...tapi macam sampah.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Oii PutraKraken(nama Samaran pun macam NGOK)...tu semua Penjawat Awam Tahu ler.....tak ada isu pun....

      Delete
    2. Hsi anon 1425 ko semua mmg tahu tpi tahu blm mncukupi andai kesedaran syangkan negara tiada umpama rakyat sedang memikul biawak hidup untuk menyara kamu dan apa pula yg kamu sumbangkan pada kami?lagak pangkat kamu?bersedia untuk dimakan sumpah jawatan kamu cepat dan lambat shj tidak kena pd kamu anak cucu kamu pasti ketemu

      Delete
    3. ADOIII, HARI NI GI PASAR, BARANG NAIK LAGI HARGA..SAYUR BENDI DAH RM6 SEKILO

      MAKCIK KAT KAUTER SEBELAH MENGELUH PANJANG, "APA YANG NAJIB BUAT PUN TAK TAHULAH," KATANYA

      SEMLM SINGGAH KAT KEDAI MAKAN KAWAN..BISNES TERUK KATANYA..ORG DAH JRG KELUAR MAKAN..MASAK KAT RUMAH

      KAWAN YG BARU SAMPAI JOIN MINUM..ADIK DIA YG TAMAT BELAJAR SETAHUN LEPAS BELUM DAPAT KERJA LAGI

      TIBA TIBA KECOH SEBELAH KEDAI SANA..ADA KERETA KENA TARIK..RUPANYA MEMBER LAMA TAK JUMPA..BORAK PSAL KERJA..SIBUK KATANYA..RAMAI YG TERTUNGGAK ANSURAN KERETA X MAMPU NAK BAYAR


      KAMI SEMUA MENGGELENG KEPALA.

      APA YANG KAU BUAT NAJIB?????

      Delete
    4. Harap saudara anon 14:46 bersabar. Inilah yg menjadi makanan harian telinga saya kebelakangan ini, rintihan dari setiap lapisan masyarakat. Saya pernah menemani kawan membeli peralatan utk bayinya yg bakal lahir. Kami tersentak, bila mendapati bayi yg belum lagi lahir sudah pun dikenakan gst! Sistem cukai apakah yg begitu zalim dan tak berperikemanusiaan!

      Ada kawan memberitahu beliau pergi membeli kelengkapan jenazah utk ahli keluarga yg meninggal. Terkejut dan hampir hilang kawalan diri. Org yg dah meninggal pun dikenakan gst! Sistem cukai apa yg diguna pakai?

      Kita perlu bersimpati sesama kita dan harus berganding bahu bersama utk menghapuskan kezaliman ini. Kita perlu tukar kepada yg boleh memberi harapan, utk kita dan masa depan anak cucu!

      Delete
    5. Itu dah lumrah sejak Najib & Rosmah buat kerenah menghuru-harakan kehidupan rakyat.

      Sepasang suami isteri di daerah kejiranan saya yg keliahatan bahagia & makmur akhirnya bercerai kerana suami banyak menghabiskan masa kerana bekerja di Spura setelah dibuang kerja di kilang Panasonic Jepun, Senai, Johor Baru. Isteri yg kesepian telah ditangkap basah berkhalwat dgn lelaki lain.

      Jika pentadbiran negara tidak compang camping seperti sekarang, tentu ekonomi negara pesat membangun & kukuh. Kilang2 tidak akan lari gulung tikar ke negara lain menyebabkan pengangguran & gejala2 masalah rumahtangga & sosial.

      Delete
    6. WAK SUMAN TEMPE...TAK OSAH LER KO TU DOK MEROYAN PASAL BINI ORANG...JAGA BINI SENDIRI TU LAGI BAIK....ORANG TU DAPAT PAHALA KO TU DAPAT DOSA DAN BALA....

      Delete
    7. Anon 1425

      Sekurang kurangnya aku ada nama....tak lah anonymous...tahu tak apa dia anonymous tu?
      ...nameless, unknown, faceless. incognito...pendeknya penakut...tak mahu dikenali atas sebab hanya dia yang tahu.

      Kamu tu penjawat awam yang selalu lepak kat kedai mamak waktu pejabat ke? atau pun kamu seorang Doktor Falsampah?

      Delete
    8. najib goyang telor!

      way to go putrakraken! u live up to the legend, fearless.

      Delete
    9. Putra Kreko...ko ni macam pernah buat jer....selalu lepak kat kedai Mamak...mesti kedai Mamak Kutty tu...kih...kih...kih...

      dad...Mamak Madey Buah Kundur Kepala Kutty tu...telor dia lagi goyang sebab dah kundur dan GANYUT...ishhh dengar plak nanti Wak Suman Tempe ni...

      Delete
    10. Tapi aneh...kenapa tak sekor pun Menteri2 UMNO termasuk Najib masih dayus & pengecut berhadapan fac-to-face dgn Tun Mahathir.

      Tun Mahathir dgn beraninya telah datang ke Padang Rengas dan heran Gangster Botak Nazri Aiz pun hanya tersengeh bisu bila berdepan dgn oorang tua 92 tahun. Last2 debat antara mereka tak jadi konon Polis tak benarkan, pelik..pelik..pelik..!!

      Delete
  26. Sama mcm Mahathir buat dulu.Kenapa dulu boleh sekarang tak boleh? Allah nak tunjuk kemusnahan yg dibuat oleh Mahathir.Mungkin 22 tahun mahathir berkuasa Saudara sebagai ahli UMNO yg mendapat manfaat dan saudara tak fikir pihak yg di aniaya, mungkin perasaanya seperti Mahathir dan saudara rasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab itu Allah SWT melimpah kurnia kpd Tun Mahathir umur sampai 92 tahun tapi masih cergas, cerdas, bernas menjelajah seluruh pelusuk tanah air siang malam dan juga luar negara untuk menerangkan kenapa KERA-jaan Borosmah wajib ditumbangkan.

      Adakah insan atau pemimpin2 yg berumur lanjut di mana jua pun yg masih aggresif & aktif seperti Tun Mahathir...Najib, Hadi atau Preiden Bush & Clinton.....??

      Kejora keciput apa lagi....langsung tak ada kelas....!!

      Delete

    2. Firaun lagi tua, di riwayakan sehingga mencecah umur 300 tahun ....babak terakhir adalah .... Mengejar N Musa A S, sambil melihat kemusnahan diri dan tenteranya di tengah lautan....



      Delete
    3. Firaun mana cecah 300 tahun, mana bukti dan dalil riwayat kokak ciptaan mu itu.

      Jika gagal, kamu memang besar punya penipu, kojolla.....!!

      Delete


    4. Sebab ko tak pernah dengar ceramah ugama.... Ko percaya dak N Nuh A S umurnya seribu tahun kurang Lima puluh....

      Tak caya, tanya member ko John Doe



      Delete
    5. WAK SUMAN TEMPE...KALAU UMUR PANJANG TAPI TAK GUNA DAN TAK SEDAU-SEDAU DIRI PUN...BUAT APA...

      Delete
    6. Sudah 90 minit berlalu, mana bukti atau dalil firaun yg cecah 300 tahun itu, kojolla....???

      Delete
    7. Toksah spin berbelit-belit. Kamu yg pandai2 auta konon ada firaun cecah 300 tahun, topik yg tak ada kena mengena langsung dgn umur nabi Nuh AS.

      Ustart mana yg ajar kamu ada firaun cecah umur 300 tahun tuu...??

      Nahh...saya tuntut bukti dan dalil riwayat kokak ciptaan mu itu.

      Jika gagal, kamu memang besar punya penipu, kojolla, betul tak, kan.kan,,kan.....!!

      Delete

    8. Ko pergi mana2 masjid yg ada kuliah Sirah , dan tanya ustaz di situ.

      2. Dlm reply ko 1508, ko kata Allah memberi nikmat kpd Mahathir, mana nas dan dalilnya yg menyebabkan ko berpendapat begitu???




      Delete

    9. Sedar Lah ko tu seorang penipu Othaman, ingat dulu ko kata bilik di Plaza Trump kosnya Dari USD 6000 hingga USD 9000, setelah disemak kosnya cuma USD 700 hingga 1500 saja... Ini sudah membuktikan ko adalah seorang penipu.


      Delete
    10. Bukti depan mata Tun Mahathir masih hidup, berumur 92 tahun masih sihat cergas tidak perlu kerusi roda, tongkat atau dipimpin orang untuk berjalan menjelajah siang malam di semua pelusuk tanah air memberi ucapan sampai 3 x sehari. Ada pemimpin lain yg dah berusia lanjut mampu berbuat sedemikian...?? Najib & Hadi Awang yg jauh lebih muda pun tak terbuat, tau tak...!!

      1. Ada tak pemimpin Islam di nusantara termasuk PAS & umno diberi anugerah masuk ke dalam Kaabah, selain Tun Mahathir....??

      2. Ada tak pemimpin PAS & UMNO sentiasa disebut2 & dihormati oleh warga di bumi Mekah & Medinah, selain Mahathir Bin Mohammed...??

      3. Ada tak pemimpin PAS & UMNO diberi penghormatan memberi pandangan & ucapan di OXFORD, England....dan juga negara luar seperti Jepun, Sudan & Oman.....??

      Delete
    11. Firaun mana cecah 300 tahun, mana bukti dan dalil riwayat kokak ciptaan mu itu.

      Jika gagal, kamu memang besar punya penipu, kojolla.....!!

      Delete




    12. Mr Othman , aku sudah pun buktikan ko sorang penipu seperti dlm 1632

      Sekarang aku mau ko buktikan aku penipu.

      Jika gagal ko kena terima apa yg aku cakap itu.




      Delete
    13. Toksah merepek lari tajuk....

      Firaun mana cecah 300 tahun, mana bukti dan dalil riwayat kokak ciptaan mu itu.

      Jika gagal, kamu memang besar punya penipu, kojolla.....!!

      Delete
  27. Maklumat terbaru


    Apabila pru14 d umumkan

    Penamaan calon d umumkan

    Pas tidak bertanding d kerusi UMNO

    Dan juga sebaliknya

    90% ahli akar umbi pas akan memberontak !!!


    Pas berpecah lagiiii!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maklumat terbaru


      Apabila pru14 d umumkan

      Penamaan calon d umumkan

      Cap Munge, Amanah dan Pkr akan berebut kerusi antara satu sama lain

      Dap juga sebaliknya sebab pemilihan CEC belum dibuat...

      90% ahli akar umbi cap Munge akan memberontak !!!


      Cap Munge berpecah lagiiii!!!

      Maka banyak ler sampah sarap BERTABURAN di Halaman Rumah Mamak Madey Buah Kundur Kutty...

      Delete
    2. Sebutkan bahan sampah mana kamu kutip, Mykemut...RKP..Another Brick In The Wall..Parpukari.. atau entah2 rekaan tahyul kamu tak....???

      Delete
  28. Shah yg keba cucuk hidung ni yg pakai uniforn je mereka kena undi pos yg lain kakitabgan awam pundeklah bn dan umno ni ini parti rasuah macam anjing dan babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 1538...ko ni mesti dah kenyang makan sup tulang BABI Dapigs....

      Delete
    2. Ko lantak licin sup babi cina ko.inis...babi cina kominis gemok dan sihat....hahahaha

      Delete
    3. ANON 1559 ANTARA BABI YANG AKAN DIHANTAR KE KONGRES PARTI KOMUNIS NANTI.....HIHIHIHI

      Delete
  29. Slm,rakan2 seperjuangan,jgn sesekali terpancing dan mengikut rentak penyokong beeend,mereka tak mampu berhujah berdasarkan fakta,cuma penuh dgn maki hamun saje dan mencarut,jgn dilayan...buang masa aje....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1559..ko sembah ler Ketua To' Kong Dapigs tu...Macam Mamak Madey Buah Kundur Kutty tu dok sembah sekarang ni.........

      Delete
    2. Ko sembah ler jho lo dan cina kominis....hihihi

      Delete
  30. Kakitangan awam tetap sama meskipun parti berubah, tenguk pinang, Kelantan , selangur masih di situ kakitangan meskipun bn gagal rampas...tapi kali ni kakitangan kira berani lagi sebab mereka dah serik dgn GST, kenaikan harga minyak di bawah najib yg gagal dlm membawa kemajuan rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamat ni tak Abih2 dengan GST...macam ler ngan GST ni dia tak boleh nak hidup...kih...kih...minyak naik pun anak Mamak Madey Buah Kundur Kutty pun untung jugak...PETRON tu sapa punyer...pi tanyer Piji Sotong yang muka dia dah kena KOYAK tu....

      Delete
    2. Kenape ko meraban bila sebut gst?...gst buat rakyat hidup tak selesa nhok...poket cepat kosong...nak berbelanja kena pikir 4 lima kali...macai bongok...

      Delete
    3. 1628...ko ler Bongok...masa kecik tak mahu belajar...dah besar menyusah bapak ko...padan ler muka...

      Delete
    4. Abis tu 16:13 16:43, kamu sekolah di mana & sampai level apa, kojolla...??

      Delete
    5. KOJOL LA BELAJAR KAT LORONG JER.....HIHIHIHI....

      Delete
  31. in short this excerpt below from chris hedges summarise what is happening to umno.

    "Empires in decay embrace an almost willful suicide. Blinded by their hubris and unable to face the reality of their diminishing power, they retreat into a fantasy world where hard and unpleasant facts no longer intrude. They replace diplomacy, multilateralism and politics with unilateral threats and the blunt instrument of war."

    the fact that umno refuses to accept reality will destroy them. it will not be dap, bersatu, pkr or pas that cause their rots, it is a self destruction led by a kleptoctrate.

    a sad day indeed for the malays.

    ReplyDelete
    Replies
    1. * chris hedges is a pullitzer prized journalist.

      Delete
    2. he...he...he...sendiri komen sendiri jawab...kih...kih...kih...

      Delete
    3. What chris certainly got a point except for the last sentence. It is a sad day for the malays indeed, but we just do not sit still and feel sorry for ourselves, instead,the majority of us has already switched side and we are now on the verge of overthrowing those who brought shame to us. The D day is coming!

      Delete
    4. Yes dad...show him how to write English in the appropriate manner instead of that half past six English pantun.

      Delete
  32. Topik yg jelas mengajak pada makruf utk sama2 berinsaf bahawa.
    Kerajaan adalah terdiri hasil undian semua.
    Undian semua adalah hak yg bebas, termasuk pada petugas2 awam.
    Petugas awam adalah petugas bukan lah semata KAKITANGAN (*yg tak berotak), yg HANYA tahu menurut perintah. Patutla makin mereput.
    Kibar bebdera , nyanyi..iyu dh dikira hebat? Nipis sgt tu.
    Setiap pengajian dan upah dari hasil Rakyat dan Negara, dan BUKAN dari mana2 parti politik pun.
    Fakta keciciran amanah selama 60 tahun ini, sudah tidak boleh dibiarkan.
    Kita semua perlu ambil kepimpinan yg baru (PH) utk buktikan keupayaan mereka.
    Perjuangan membaiki negara, TIADA kaitan dgn akan berlaku kecairan akidah maupun bangsa. Malah ia akan perkukuhkan keupayaan Rakyat utk menterjemahkan hak dan tanggungjawap warga.
    Perbincangan danbkesedaran ini semua perkara yg suci nurni.

    SEBAB APA PULAK PIHAK SPT J DAN KOJOLA PERLU MELATA MASUK BLOG ANTIKLEPET SEBEGINI.
    APAKAH HAK DAN KERUNGSINGAN SEKIRA RAKYAT HENDAK BAIKI NEGARA.

    KITA SUDAH LEPAS DARI FASA MEMOMOK AGAMA DAN BANGSA.
    MASING2 YAKIN.

    KAMU J DAN KOJOLA, TIDAK BOLEH TERIMA BAHAWA RAKYAT LAH TUAN DLM NEGARA INI.
    JUGA JELAS , PIHAK UMNONNPAS TIDAK YAKIN DGN KEKUATAN ALLAH TAALA.

    PIHAK YG MEMBAWA KEBURUKAN AKAN DILAKNAT.SAKSIKAN LAH.
    TAK MUNGKIN KAU DAPAT PINDA KUASANYA.
    SIMPLE, KAN?

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kami majoriti rakyat yg menerima keputusan rakyat seperti adanya...

      Kamu yg minority nampaknya cuba memaksa majoriti menerima ke hendak kamu... Mana boleh!!


      Delete
    2. Anon 1625...susah sangat ke kehidupan ko selama ni....keciannyer....

      Delete
    3. 638,1639. Hakikatnya ko terpaksa datang sini.
      Kalau pihak kau yg kau andai riak ingat majoriti itu, apa ada hal? Masakan kau kena susah2 melata tak berjemput masok meraban sini?
      Apa guna kau sindir tentang kesusahan kehidupan dsb. Ia tidak pun ada unsur penambahan pada topik.

      Cuba lah teliti penyataan ASAL aku diatas tu dulu.
      Mana la tau kot2 kau dpt belajae sonething?

      Ehh, datang lagi tau,
      tapi cuba la up sikit kematangan tu.

      Delete
    4. Btul bro anon1625 itulah yg kawan terangkan pada mula topik andai pandangan kawan dilekehkan no problem kita demokrasi

      Delete
    5. ANON 1639..AMBOI SERONOK NYER TGK ORG LAIN SUSAH....ASTAFIRULLAH......BURUK BENOR SIKAP TU.....KESIAN LAGI SAYA DENGAN KEMISKINAN AKHLAK ANON.....

      Delete
  33. Umno and najib sebenarnya dah x ada apa apa pun untuk ditawarkan kepada rakyat terutamanya kaum melayu. Sekiranya mereka menawarkan sesuatu pun, tidak ada lagi yang percaya(kecuali yg mulutnya pehuh dgn dedak). Hanya yg boleh dilakukan adalah dgn menyemai perasaan takut, dan benci dalam perasaan kaum melayu terhadap kaum cina dan yg terbaru mengambil tauladan dari HH dgn mempersoalkan akidah dan keimanan seseorg! Lihatlah betapa terdesaknya makhluk yg bergelar umno ini. Kepada yg meragui, percayalah, malaysia akan lebih baik tanpa umno, dan islam itu tetap agama kita!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak takut kalau BN kalah.
      Tapi masalahnya ialah aku benci PH.

      Delete
    2. It is your choice doggy!

      Delete
    3. ANON 1658..KALAU KAU BENCI SGT KAT PH...TIME ELECTION NANTI KO BUAT TANDA PANGKAH KAT CALON PH TAU.....

      Delete
  34. Selalunya yg bakar stadium adalah penyokong yg kalah.

    Kalah....

    ReplyDelete
  35. Hebat! Jamal Yunos buat sidang media dengan tangan bergari

    DATUK Jamal Yunos, ketua Umno Bahagian Sungai Besar ditahan polis kerana membuat "aksi" pecahkan botol arak di depan bangunan SUK Selangor. Dia dan pengikutnya dilaporkan ditahan pada pukul 1:45 pagi dua hari lalu di Sekinchan, Selangor.

    Pada pagi hari yang sama, dia dibawa ke mahkamah oleh pihak polis bagi mendapatkan perintah tahanan reman daripada mahkamah.

    Namun nampaknya dia bukan orang biasa-biasa, mana tidaknya, Jamal Yunos boleh buat sidang media dalam keadaan tangannya sedang digari di dalam kawasan mahkamah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sah2 Wayang @ Salahgunakuasa berterusan.
      Skrip utk kalangan audience Melayu yg masih buta.
      Ternyatalah Allah menyuntik kebodohan pada pihak yg dikehendakiNYA utk dikantoikan.
      Pada masa sama DIA juga memberi HARAPAN pada yg menyerh keyakinan pada nYA.
      Itu JANJINYA.

      Delete
  36. Kerjasama UMNO-PAS: Nampaknya Ku Li ragu, namun Annuar Musa penuh ghairah!
    'Kaji dahulu kerjasama dengan Pas' - Tengku Razaleigh
    Vivi Sumanti, Astro Awani | Oktober 08, 2017 13:53 MYT
    'Kaji dahulu kerjasama dengan Pas' - Tengku Razaleigh
    Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah mahu pucuk kepimpinan UMNO mengkaji dahulu kerjasama dengan PAS pada Pilihan Raya Umum (PRU-14). - Gambar fail
    GUA MUSANG: Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah mahu pucuk kepimpinan UMNO mengkaji dahulu kerjasama dengan Pas pada Pilihan Raya Umum (PRU-14) akan datang.

    Beliau bimbang keadaan seperti 'pisang berbuah dua kali' berlaku dalam hubungan kedua-dua parti terbesar orang melayu itu.

    Ini kerana, beliau mengambil iktibar sebelum ini kerana sejarah di Kelantan sudah membuktikan perjuangan kedua-dua parti itu tidak sekata.
    Bagaimanapun, beliau tetap menyokong sekiranya kerjasama itu dapat memberi faedah kepada rakyat.
    "Tidak ada cadangan kita nak bergabung, saya tidak fikir orang bawahan akan menyokong untuk bergabung dan pihak Pas pun tidak ada cadangan hendak bergabung dengan kita (UMNO).

    "Asalkan kita memperjuangkan hak rakyat dan memenuhi kepentingan bersama, saya rasa tidak ada sebab untuk kita boleh bekerjasama," katanya ketika ditemui di Bukit Cekati, di sini hari ini.

    Sementara itu, ketika ditanya mengenai kemungkinan pertandingan tiga penjuru di Kelantan pada PRU-14, Tengku Razaleigh berkata, perkara itu adalah baik.

    Katanya, perkara itu dapat menjadi ujian kepada pengundi di Kelantan bagi memilih parti mana yang mereka suka dan dapat berjasa kepada rakyat.

    "Orang UMNO tak boleh tunggu lagi dah sebab kita hendak cuba diterima atau tidak di Kelantan ini dan saya percaya orang UMNO yakin rakyat di Kelantan ini memihak kepada kita sekarang.

    "Kerana selama Pas berkuasa di sini rakyat tidak mendapat peluang mencari kehidupan yang terjamin, sebab itu rakyat di Kelantan hampir 50 peratus cari makan di luar negeri terutama di Lembah Klang," katanya lagi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...