Monday 23 October 2017

MESKI JIKA DZULKIFLI DIDAPATI TIDAK BERSALAH, KEDUDUKANNYA UNTUK TERUS MENGETUAI SPRM TETAP TIDAK LAGI SESUAI


Sejak Peguam Negara, Apandi Ali mengumumkan penubuhan pasukan petugas khas untuk memantau siasatan pihak polis terhadap Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad, apa yang nyata penyiasatan kes tersebut seolah-olah telah terhenti dengan tiba-tiba.

Tiada lagi apa-apa berita atau perkembangan siasatan mengenai kes berkenaan yang boleh kita baca di media-media. 

Kita juga tidak tahu sama ada Dzulkifli sudah dipanggil untuk disiasat atau sebaliknya?

Begitu juga dengan wanita yang dikaitkan ada hubungan dan dipercayai pergi bercuti bersamanya ke Bali, kita juga tidak tahu sama ada keterangannya sudah diambil atau belum oleh pihak polis?

Kita juga tidak tahu sama ada Dzulkifli masih datang kerja seperti biasa atau sedang bercuti ketika ini?

Segala-galanya tidak lagi kita ketahui, sedangkan berdasarkan siasatan yang dijalankan di bawah Seksyen 489 Kanun Keseksaan iaitu memikat wanita yang sudah bersuami untuk tujuan mengadakan persetubuhan haram, yang paling mustahak dan paling awal perlu disiasat atau diambil keterangan ialah Dzulkifli sendiri dan wanita yang yang dikaitkan dengannya itu.

Siasatan terhadap mereka berdualah merupakan kunci segala-galanya.

Sejak Dzulkifli mengetuai SPRM, beliau didapati giat melakukan tangkapan demi tangkapan, sambil menunjukkan iltizam tingginya untuk memerangi rasuah melalui deklamasi sajak dan penampilan membaca khutbah di mimbar Jumaat.

Di mata umum, beliau telah menyerlahkan dirinya sebagai sosok yang benci serta gigih mahu memerangi rasuah, meskipun SPRM yang diketuainya masih lagi bertangguh-tangguh untuk menyerahkan laporan kepada Pejabat Peguam Negara berhubung dana SRC International berjumlah RM42 juta yang mengalir masih ke akuan peribadi Najib Razak.

Namun, skandal hubungan terlarangnya dengan wanita yang dipercayai isteri orang sehingga beberapa videonya  telah tersebar secara meluas, di sebalik imej bersihnya selama ini, telah membunuh kepercayaan orangramai terhadap kepimpinannya.

Beliau kini tidak lagi diyakini dan dianggap langsung tidak sesuai untuk  terus mengetuai SPRM. Imejnya telah musnah sama-sekali.

Apatah lagi wanita yang dikaitkan dengannya itu dikatakan adalah rakan setugasnya semasa di Pejabat Peguam Negara dahulu dan persoalan yang menjadi pertanyaan ramai ialah adakah mungkin beliau tidak tahu status wanita itu yang sudah pun mempunyai suami ketika menjalin hubungan dengannya?

Sehingga ini, Dzulkifli tidak pernah menafi atau mengiakan hubungannya dengan wanita berkenaan, cuma beliau menepisnya dengan mengatakan ia suatu serangan kotor dan jijik terhadapnya.

Sebagaimana yang disebut sebelum ini, mendedahkan keaiban orang lain memang perbuatan kotor dan jijik, tetapi jika terbukti melakukannya, adalah jauh lebih kotor dan jijik lagi.

Siasatan pihak polis terhadap Dzulkifli sepatutnya mampu membuktikan sama ada beliau bersalah atau sebaliknya. Jika tidak bersalah, maka bersihlah namanya.

Tetapi, apabila dengan tiba-tiba ditubuhkan pula pasukan petugas khas untuk memantau siasatan pihak polis, ia dengan sendirinya menambahkan lagi keraguan yang sedia ada itu.

Selepas ini, sama ada Dzulkifli bersalah atau tidak, bukan lagi isu penting di mata umum. Yang nyata, Dzulkifli dilihat semakin tidak sesuai untuk terus mengetuai SPRM.

SPRM dilihat sudah jadi cacat dan tercela kerananya. Apa pun hasil siasatan nanti, Dzulkifli sebaiknya mengundurkan diri secara terhormat demi nama baik SPRM itu sendiri. (ShahbudinHusin 23/10/2017).

255 comments:

  1. selagi org mereka jgn harap kebenaran akan di tegakkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konkek bini najip laaa



      Try la badak air

      Sodap... air banyak

      Bini najip tak selera ker

      Delete
    2. Apa lah ..
      bini dia bagi izin gi Bali ngan pompuan lain...
      Agak ustard PAS kata boleh nikah mutaah...
      sbab tu ajak pompuan lain gi kongkek kt bali...
      nikah..ustard PAS yg uruskan...noh..

      Delete
    3. Tuduhan pemimpin DAP Lim Kit Siang berhubung kegagalan Malaysia dalam membida untuk menduduki kerusi Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu disebabkan kegagalan kepimpinan adalah berniat jahat dan tidak berasas, kata Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman.

      Dalam menyangkal kenyataan media Lim itu, beliau berkata tuduhan itu juga merupakan penghinaan kepada negara ini dan ramai pegawai berdedikasi yang berusaha keras untuk melihat bendera negara berkibar megah di pertubuhan antarabangsa.




      Beliau menjelaskan jika seseorang itu benar-benar memahami cara kerja sesebuah pertubuhan antarabangsa, dia akan menghargai hakikat bahawa kegagalan dalam membida bukan menggambarkan apa yang sebenarnya berlaku dalam pemerintahan sesebuah negara.

      Sebaliknya, beliau berkata ia mungkin disebabkan beberapa perkara yang, antara lain, termasuk mendapatkan ‘undi simpati’ oleh calon yang mencuba kali pertama dan oleh calon yang kalah dalam bidaan sebelum ini.

      “Tuduhan bahawa reputasi antarabangsa Malaysia dan kedudukan hak asasi manusianya jatuh merudum di bawah kepimpinan semasa tidak lebih daripada tindakan seorang lelaki (Lim) yang melepaskan kemarahannya terhadap kepimpinan semasa.

      “Kenyataan ini tidak disokong fakta dan tidak masuk akal oleh kerana beliau (Lim) sendiri yang berhujah bahawa sesetengah negara yang mempunyai rekod hak asasi manusia yang begitu buruk tetapi turut terpilih. Oleh itu, bukan setakat pendapatnya sendiri bercanggah, tetapi turut membuktikan bahawa teorinya yang mengaitkan kegagalan bidaan dengan kepimpinan semasa adalah cacat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Anifah berkata kejayaan Malaysia menduduki kerusi Majlis Hak Asasi Manusia PBB selama dua penggal sebelum ini merupakan pencapaian yang hebat dan pengiktirafan kepada status hak asasi manusia Malaysia.

      “Malaysia telah memenangi beberapa pemilihan dalam pertubuhan antarabangsa sebelum ini dan baru-baru ini. Ke arah itu, kementerian saya berusaha keras untuk memastikan keputusan terbaik diperoleh tanpa mengira iklim politik di peringkat antarabangsa. Kita sebelum ini pun banyak meraih kejayaan, dan saya yakin, banyak lagi kejayaan yang akan dicapai,” katanya.

      Sebagai contoh, Anifah berkata di bawah kepimpinan Najib, Malaysia dilantik sebagai penyelaras Kumpulan Asia-Pasifik (APG) dalam Majlis Hak Asasi Manusia bagi 2016; dicalonkan untuk mewakili APG dalam Kumpulan Perundingan bagi tempoh April 2017-Mac 2018; anggota bukan tetap Majlis Keselamatan PBB (2015-2016) dan menjadi anggota Lembaga Eksekutif Unesco (2015-2019).

      Selain itu, beliau berkata Malaysia juga adalah anggota Majlis Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (2016-2019); anggota Suruhanjaya mengenai Had Pelantar Benua (2017-2022) atau dalam beberapa lagi Jawatankuasa dan Suruhanjaya.

      “Lim membuat keputusan untuk mengabaikan kesemua pencapaian ini dan mengambil pendekatan yang agak peribadi dengan membuat andaian salah, pemikiran yang terikat dan tuduhan tidak berasas yang mengaitkan (dengan agak cetek) kegagalan bidaan Malaysia itu dengan kepimpinan perdana menteri, malah memanjangkan sehingga mengaitkannya dengan isu 1MDB,” katanya.

      Anifah berkata mereka yang terlibat dalam bidang hubungan antarabangsa amat menyedari bahawa mana-mana calon (sama ada Negara atau wakil) tidak akan menang setiap kali namanya dikemukakan.

      "Ini disebabkan oleh keadaan geopolitik yang sentiasa berubah dan seringkali berlainan dalam landskap organisasi antarabangsa. Fakta ini mudah, malangnya ada pihak mendapati ia sukar untuk difahami," katanya.-

      Delete
    4. 1445...Apa ko Merepek ni Bro....baru minum air Todi ke Minum atau Air Ketum....

      Delete
    5. 1.Saya merujuk kepada satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif JKP Sdn Bhd dimana syarikat JKPSB telah membuat keputusan untuk merobohkan projek Mutiara Ria dan Mutiara Rini demi mengutamakan keselamatan pembeli dan risiko di masa hadapan.

      2. Keputusan ini diambil setelah sample konkrit yang dibekalkan oleh pembekal melalui satu ujian konkrit. Ujian tersebut mendapati sample konkrit yang diuji melalui 7 makmal yang berbeza termasuk makmal antarabangsa tidak memenuhi spesifikasi yang ditetapkan dan tidak boleh digunakan.

      3. Apa yang mengejutkan dan merisaukan adalah pembekal konkrit yang membekal kepada JKPSB juga membekal konkrit yang bermutu rendah dan tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan kepada banyak lagi projek – projek lain di negeri Pulau Pinang.

      4. Ini dengan jelas menjadikan sebahagian atau hampir semua projek – projek ini, termasuk flat kos rendah, pangsapuri kos sederhana dan sebagainya tidak selamat untuk diduduki dan mungkin boleh roboh pada bila – bila masa sahaja.

      5. Perlu diingatkan juga apa yang dilakukan oleh JKPSB adalah satu tindakan yang amat tepat dan wajar iaitu mereka merobohkan projek Mutiara Ria dan Mutiara Rini supaya keselamatan pembeli dan penduduk terjamin. Itu merupakan keutamaan JKPSB buat waktu ini berbanding keuntungan jutaan ringgit.

      6. Namun nampaknya kerajaan negeri Pulau Pinang masih tidur, lembab dan berpeluk tubuh akan hal yang sangat serius ini. Sehingga hari ini tiada satu pun task force atau pasukan siasatan diubuhkan/dilakukan oleh kerajaan DAP susulan kenyataan yang dibuat oleh JKPSB. Kerajaan DAP seperti tidak peduli akan keselamatan rakyat Pulau Pinang.

      7. Saya menyeru kepada Lim Guan Eng jangan bermain dengan nyawa rakyat Pulau Pinang dan jalankan siasatan terperinci terhadap pembekal konkrit bermutu rendah ini dan ambil tindakan segera untuk memastikan bangunan – bangunan yang menggunakan konkrit bawah spesifikasi ini selamat untuk di duduki.

      8. Daripada Lim Guan Eng sibuk mahu Selamatkan Malaysia, lebih elok beliau buka mata dan Selamatkan Pulau Pinang terlebih dahulu kerana kita tidak mahu kes yang berlaku diluar negara berulang sekali lagi dan lebih teruk ini di Pulau Pinang. Pagi ini sahaja kami telah pun juga menyaksikan bagaimana Tanah Runtuh di Pulau Pinang yang mengakibatkan kehilangan lebih 10 nyawa.

      Terima Kasih

      Delete
    6. Keputusan siasatan dah ada dalam poket kita sumer.....

      Delete
  2. Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin menyeru rakyat negeri ini supaya lebih berhati-hati dengan pelbagai aliran pemikiran dan gerakan yang menongkah arus fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah yang cuba menyelinap masuk dan menjadi barah dalam masyarakat Islam di Terengganu.

    Baginda bertitah segelintir masyarakat Islam seolah-olah cuba untuk memperbesarkan jurang perbezaan dan menyalahkan pengamalan ibadat seharian yang tidak sealiran dengan mereka.

    "Penularan ini merupakan satu cabaran baharu dan jika dibiarkan, nescaya ia boleh merungkai pegangan akidah, amalan syariah dan akhlak umat Islam di rantau ini.

    "Sebagai umat Islam yang menjunjung perintah ALLAH dan Rasulnya, kita hendaklah menjernihkan kembali kekeliruan dan kekusutan yang ditimbulkan oleh mereka yang cuba memporak-perandakan agama Islam yang mulia ini.

    "Penjernihan kekusutan dan kecelaruan ini tidak akan dapat diselesaikan dengan mudah kecuali kita kembali kepada sumber yang utama iaitu al-Quran dan sunnah yang diamanahkan oleh Rasullullah SAW untuk dipegang selamanya," titah baginda.

    Baginda bertitah demikian ketika merasmikan Kolokium Ahli Sunnah Wal Jamaah peringkat Terengganu di sini hari ini.

    Sehubungan itu, baginda mahu ulama dan pendidik intelektual Islam, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu, jabatan agama dan semua pihak agar dapat menangani isu tersebut dengan lebih bijaksana serta dengan semangat permuafakatan secara ilmiah, halus dan berhikmah.

    "Beta juga mengharapkan agar masyarakat bukan Islam sewajarnya diberikan kefahaman yang jelas tentang Islam bahawa Islam adalah agama berkasih sayang dan mencintai keamanan dan keharmonian.

    "Beta mengharapkan agar kolokium yang diadakan pada hari ini dapat memberi impak yang besar dan kefahaman yang jelas demi memperkukuh lagi pegangan rakyat negeri ini kepada manhaj Ahli Sunnah Wal Jamaah," titah baginda.- Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sendiri gubal undang undang
      Sendiri pula yang mencabulinya
      Apakah ini sarkis yg amat keji
      Membuai taik sudah
      Di mainkan pula akhirnya

      Delete
    2. Kejadian tanah runtuh di tapak pembinaan projek perumahan mampu milik di Lengkok Lembah Permai, Tanjung Bungah di sini, adalah bukti kedegilan kerajaan DAP Pulau Pinang yang enggan mendengar keluh kesah rakyat berhubung pembangunan tanah tidak terkawal terutamanya di lereng bukit.

      Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata, musibah itu dapat dielakkan sekiranya kerajaan negeri mendengar bantahan rakyat yang berulang kali menyuarakan agar projek di kawasan berkenaan dihentikan.




      "Adun DAP Tanjung Bungah Teh Yee Cheu sendiri membantah, namun kerajaan negeri pimpinan Lim Guan Eng tidak mempedulikannya.

      "Sikap sebegini tidak menghairankan kerana Lim sendiri lebih suka memburukkan kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri terdahulu dalam segala hal berbanding menyelesaikan masalah dihadapinya.

      "Akhirnya yang menjadi mangsa adalah rakyat. Malang bagi kita di Pulau Pinang dapat kerajaan negeri sebegini," katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

      Sementara itu, Naib Presiden Parti Cinta Malaysia, Datuk Huan Cheng Guan menyifatkan kejadian tanah runtuh itu sebagai yang terburuk dalam sejarah tanah runtuh di Pulau Pinang.

      Beliau turut mempersoal tindakan kerajaan negeri meluluskan projek berkenaan yang disifatkan merbahaya.

      "Masalah ini telah dibangkitkan dalam Forum Pulau Pinang. Yang Berhormat Tanjung Bungah dan Persatuan Penduduk Tanjung Bungah juga bantah projek ini, jadi kenapa mereka berpura-pura tidak mendengar apa-apa," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, hari ini.

      Beliau turut mendakwa kerajaan negeri tidak mengikut garis panduan pembinaan bangunan 50 tingkat di lereng bukit itu yang mensyaratkan jarak selamat pembangunan di lereng bukit ialah 200 meter.

      Cheng Guan turut meminta Suruhanjaya Siasatan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang akan diwujudkan, dianggotai bukan hanya wakil kerajaan negeri malah pelbagai pihak termasuk wakil kerajaan persekutuan, pertubuhan bukan kerajaan, keselamatan, alam sekitar dan sebagainya.

      Sementara itu, Naib Presiden Parti Alternatif Rakyat (PAP) Rahmad Isahak menggesa kerajaan Pulau Pinang untuk memanggil satu sidang Dun tergempar bagi membahaskan kejadian tanah runtuh itu supaya satu usul memberhentikan segera semua pembangunan di kawasan tinggi dan lereng bukit dapat dibentangkan.

      Beliau berkata, gesaan itu dibuat atas dasar keselamatan penduduk dan sebagai sebuah kerajaan negeri yang bertanggungjawab terhadap keselamatan serta nyawa rakyat di negeri ini, sidang Dun tergempar itu perlu menjadi kenyataan dan wajib disokong secara majoriti tanpa mengira ideologi politik.

      "Satu keputusan rasmi melalui sidang Dun perlu dibuat agar menjadi suatu dasar mahu pun polisi kekal terhadap pemajuan di tanah tinggi serta lereng bukit agar kejadian ngeri tanah runtuh yang merupakan 'malapetaka pembangunan' dalam sejarah pembangunan di negeri ini dapat dikawal serta tidak berulang," katanya dalam kenyataan.

      Rahmad berkata, tidak perlu untuk menunggu sehingga sesi Dun akan datang yang dijangka November ini, kerana dikhuatiri insiden sama berlaku di kawasan bukit dan lereng bukit yang dihimpit kepesatan dan kepadatan pembangunan ditambah dengan keadaan cuaca tidak menentu ketika ini.- Bernama

      Delete

    3. Ooiiii 15.33.
      Pi buat blog sendiri la.
      Jangan menyemak kat sini.

      Delete
    4. Macam2 jalan puak Kassim Baba orang kaya penyamun ni buat untuk lepaskan diri....

      Tak boleh jalan A......guna jalan B.....jalan B tak boleh.....bukak pulaakkk satu jalan baru....

      Buat apa saja janji diri boleh terrrlepaass.....

      Dirty ways dirty tricks......idop dengan menipu jerrrr...

      Delete
  3. Apalah yg nak di harap lagi dgn kerajaan jibbo ni! Undang2 kat malaysia ni dia buat mcm bancuh kopi. Yg sesuai dgn selera anak tekak dia jer. Kurang gula, tambah gula, kurang krimer tambah krimer. Janji dia boleh minum! Dah teruk dgt si jebon ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stopa ali

      Udah telan pil kuda


      Nak.runding kerusi dgn umno



      Terdesak benor pas


      Tau akan kalah

      Delete
    2. Ini bukan kali pertama. Sebelum ini terdapat beberapa runtuhan kecil yang berlaku di sekitar kawasan itu.

      "Waktu kejadian terakhir (Khamis lepas), secara tiba-tiba beberapa batu jatuh dari lereng bukit itu, mujur ketika kejadian tiada pekerja di bawahnya, " kata Sukarno, 50, pekerja di tapak projek rumah di Lengkok Lembah Permai, Tanjung Bungah yang runtuh semalam kepada Bernama.





      Kejadian tanah runtuh di kawasan pembinaan itu mengorbanakan 11 pekerja.

      Dia berkata, walaupun waktu kejadian sebelum ini hanya melibatkan batu kecil yang tidak mendatangkan kecederaan kepada sesiapa, namun ia bagaikan petanda sebelum berlaku runtuhan lebih besar.

      "Selepas runtuhan batu kecil itu, kami (pekerja) tidak mengendahkannya dan terus membuat kerja seperti biasa dan menganggap ia perkara biasa. Tetapi semalam, ia membuktikan sangkaan kami adalah salah," katanya.

      Sukarno yang berasal dari Sulawesi, Indonesia berkata dia bersama beberapa rakannya yang lain tidak mahu lagi berkerja di tapak berkenaan kerana bimbang akan keselamatan mereka sekiranya insiden seperti itu berulang lagi.

      "Rezeki boleh dicari di mana-mana pak, tapi nyawa kami tiada gantinya," katanya.

      Delete
    3. PRU14 moh kita undi Pakatan....!!

      Kita tubuh kerajaan baru.....singkirkan korupsi, pecah amanah dan penipuan.

      Pertandingan 2 penjuru...
      PAKATAN lawan BN/PAS

      PRU14 jalan terrrrakhir untuk kita ubah nasib kita.....!!

      Delete
    4. Jika Dzulkipli letak jawatan atau dipecat yang mana Apandi takkan benarkan, sebagai mengenang jasa beliau di SPRM wajib kerajaan PH meletakkan namanya di tempat awam!

      AWAS DZULKIPLI DI HADAPAN
      - Memandu sambil sorok bini untuk elak dikongkek pemandu lain.

      JALAN DZULKIPLI
      - Laluan khas untuk kaki kongkek bini orang sahaja.

      AIRLINDO DZULKIPLI
      - Nama pesawat yang menerbangkan bini orang dan laki orang untuk kongkek di Villa Kubu, Bali.

      Semoga dapat dilaksanakan dengan jaya.

      Delete
  4. Jalan cerita zulkipli ni dah boleh dibaca endingnye...kalo najib Apundek boleh bebaskan seblm masuk mahkamah zulkipli lagi mudah untuk Apundek bebaskan....vedeo dan gambar edit tanpa perlu dibuktikan....abis citer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Saya pernah membantah permohonan projek ini namun ejekan pula yang diterima.

      Itu yang diluahkan Adun Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu apabila diminta mengulas mengenai kejadian tanah runtuh yang berlaku di Lengkok Lembah Permai, Tanjung Bungah di sini pagi semalam.





      Yee Cheu berkata, ketika dia menerima cadangan permohonan projek berkenaan, dia telah menyuarakan alasan mengapa projek berkenaan tidak boleh diluluskan namun pandangannya langsung tidak dipeduli oleh pihak terbabit.

      Menurutnya, beliau juga tidak mengetahui bila projek berkenaan diluluskan dan hanya mengetahui mengenai perkara itu selepas kerja-kerja awal di tapak pembinaan mula dilakukan.

      "Apabila saya menyuarakan bantahan mengenai projek ini ada pula yang mengejek saya dengan mengatakan saya terlalu sensetif.

      "Bukan projek ini sahaja yang saya bantah sekeras-kerasnya malah apa sahaja permohonan projek yang melibatkan pembangunan di lereng bukit saya tidak akan setuju namun suara saya tidak dipedulikan," katanya ketika ditemui dilokasi kejadian di sini pagi tadi.

      Mengakui beliau terlalu kesal dengan kejadian yang berlaku, Yee Cheu berkata, kerajaan negeri harus bertanggungjawab atas tragedi yang telah meragut nyawa seorang penyelia tapak projek warga tempatan dan 10 pekerja warga asing.

      Sementara itu Yee Cheu berkata, pihaknya mengesan tiga lagi projek perumahan bertingkat sedang dijalankan di kawasan lereng bukit di Tanjung Bungah, di sini.

      Malah beliau difahamkan, sekurang-kurangnya 10 lagi projek pembangunan berisiko tinggi sedang dalam proses untuk diluluskan oleh pihak bertanggungjawab.

      "Kawasan Tanjung Bungah mempunyai nilai hartanah yang tinggi dan ia memberi keuntungan kepada kapitalis yang tidak mengendahkan kepentingan alam sekitar," katanya.

      Delete
  5. Replies
    1. Kemungkinan berlaku insiden tidak diingini di tapak kejadian tanah runtuh di Tanjung Bungah di sini dikemukakan sebanyak dua kali kepada kerajaan negeri Pulau Pinang sejak awal tahun ini, kata gabungan pertubuhan masyarakat Penang Forum.

      Wakil mereka Dr Lim Mah Hui berkata, kali pertama perkara itu dibangkitkan oleh Penang Hill Watch (PHW) ialah pada Januari dan kali kedua pada Mei, memohon agar projek tersebut dihentikan kerana khuatir boleh berlaku runtuhan tanah.





      “Gambar-gambar kawasan pembinaan dan pemotongan bukit di tapak ini dikemukakan kepada kerajaan negeri yang menjawab ‘kerja-kerja tanah di situ sedang dipantau’.

      “Laporan kali kedua kami kemukakan berserta hasil siasatan susulan dan kali ini kami tidak menerima sebarang maklum balas daripada kerajaan negeri,” katanya pada sidang media, di sini hari ini.

      Kedua-dua laporan tersebut dikemukakan kepada Exco kerajaan negeri Chow Kon Yeow.

      Penang Forum memulakan PHW, satu inisiatif komuniti untuk menyalurkan maklumat mengenai pemotongan bukit yang diperoleh daripada masyarakat kepada kerajaan negeri.

      Dalam kejadian jam 8.57 pagi semalam itu, tujuh pekerja binaan terbunuh manakala empat lagi dikhuatiri masih tertimbus dalam runtuhan tanah di tapak projek perumahan mampu milik 50 tingkat di Lengkok Lembah Permai, Tanjung Bungah di sini.

      Usaha mencari dan menyelamat masih dijalankan dan polis percaya mangsa tertimbus sehingga sedalam 10 meter.

      Mah Hui berkata dua tahun lepas, Penang Forum menggesa kerajaan negeri pimpinan DAP itu menyemak semula serta menghentikan projek pembangunan di lereng bukit namun tidak dipedulikan.

      “Natijahnya yang begitu memeritkan dapat dilihat hari ini dengan kemungkinan 11 nyawa terkorban dalam runtuhan tanah di projek lereng bukit di Tanjung Bungah,” katanya.

      Katanya, dalam Garis Panduan bagi Pembangunan di Lereng Bukit, Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata pihak berkuasa tempatan (PBT) Pulau Pinang akan memperkuat unit geoteknikal mereka yang bertanggungjawab memproses dan meluluskan permohonan bagi pembangunan di kawasan bukit, diikuti penguatkuasaan yang ketat.

      “Soalannya apa yang berlaku selepas itu? Adakah kerajaan negeri dan PBT melaksanakan garis panduan tersebut atau telah berlaku satu kecuaian melampau,” katanya

      Delete
    2. SEKOLAH TINGGI DZULKIPLI
      - Sekolah yang mendidik budak Melayu anti rasuah, anti seleweng, tetapi boleh kongkek bini orang.

      FOOD COURT DZULKIPLI
      - Menyediakan makanan mewah kepada laki dan bini orang yang dating sebelum mengongkek satu sama lain di Villa Kubu, Bali.

      Delete
  6. Apundi ag memantau agensi polis bermakna apundi ag mengawal semual agensi undang undang
    Satu pelacuran undang undang yang amat jijik ditampilkan
    Kehakiman adalah satu badan yg mengadili bukan badan yg turun padang menyiasat perkara yg berlaku
    Ia hanya berfungsi untuk mengadili dan menghukum bukan menyibuk mengawal kebebasan badan siasatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cakap, kerana ada sebahagian umat Islam yang marah marah mengatakan kafir itu musuh Islam.Hujah mereka, kalau mereka musuh Islam macam mana mereka suka kepada Islam dan masuk Islam.

      Ada juga yang kata Yahudi dan Kristian ahli kitab. sembelihan mereka boleh makan. lelaki Islam boleh berkahwin dengan anak anak perempuan mereka.

      Ahli kitab Talmud (Yahudi) dan ahli kitab Bable (kristian).Pada hal ahlu kitab yang dinyatakan Allah, ialah mereka yang memakai kitab Taurat yang diturun kepada Nabi Musa AS dan kitab Injil yang diturunkan kepadan Nabi Isa AS.
      Ahli Kitab sebenarnya tidak mendurhakai Allah dan Rasul Rasul dan haram membunuh sesama manusia Mereka tidak memusuhi Allah dan nabi Muhammad SAW, malah mereka menjadi penyelamat kepada nabi nabi, termasuk Nabi Muhammad SAW di Syam ketika ikut bapa saudaranya.

      Tidak dinafikan memang ada sebahagian kafir yang suka kepada islam akan tetapi perstusnya terlalu kecil berbanding yang tak suka kepada Islam.Hujahnya, tujuh ratus keluarga yang dihalau keluar oleh Nabi SAW dari Madinah, hanya satu kelurga sahaja yang masuk Islam.

      Kafir yang suka kepada Islam ialah kafir zimmi di Madinah dan bukan kafir musyrik di Mekah yang kita kenal pasti sebagai kafir harbi yang mana telah dinyatakan dalam Al Quran.

      Bukan isu itu yang hendak penulis bicarakan dalam tulisan kali ini. Akan tetapi satu isu yang tidak pernah difikirkan oleh umat islam bahawa ia adalah suatu agenda besar Yahudi.

      Salah seorang ustaz yang apabila ditanya berapa orang anak sekarang ini, lantas dijawab hanya empat orang sahaja.

      Timbul tandatanya penulis mengapa hanya empat orang sahaja sedangkan Islam mahu umatnya ramai anak dalam satu satu keluarga.

      Sesungguhya Nabi Mohammad SAW amat suka dan gembira dengan keluarga yang punya ramai bilangan anak anak.

      Apabila ditanya mengapa hanya empat anak sahaja, lantas dijawab yang berbunyi: Nak buat macam mana itu sahaja yang boleh.

      Apakah ia sudah ditakdir hanya mempunyai empat orang sahaja. Kalau sudah ditakdir, mana mungkin ada manusia yang melawan takdir Allah.

      Tandatanya masih bermain di fikir penulis bahawa ini pasti kelahiran kelahiran meerusi penbedahan yang menjadi kegemaran para doktor bedah di Hospital milik kerajaan di Malaysia.

      Sebab itu isteri ustaz tadi tidak boleh melahirkan anak lagi kerana telah dihadkan hanya empat orang sahaja dapat dilahirkan secara penbedahan, kerana kebanyakan isteri dinasihat ikat peranakan agar tidak boleh hamil lagi.

      Mengapa isteri melahirkan anak menerusi penbedahan secara tak normal, sedangkan mereka mempunyai faraj sebagai jalan untuk melahirkan anak secara normal.

      Inilah isu yang hendak penulis kemukakan dan difikirkan mengapa boleh berlaku demikian. Pasti ada suatu agenda untuk menghadkan kelahiran umat Islam diaras muka bumi Allah ini.

      Hujahnya, Yahudi semamangnya tidak suka dengan kanak kanak lelaki dan perempuan.

      Sesungguhnya hari hari mereka membunuh kanak kanak Islam di Palestin. Malah disamping orang dewasa, kanak kanak lelaki dan perempuan dijadikan masngsa paling kejam dan zalim.

      Oleh itu, hujah ramai ibu umat Islam melahirkan anak menerusi penbedahan adalah suatu agenda yahudi yang tidak pernah difikirkan oleh para pemimpin Umat Islam sedunia, termasuk di Malaysia dahulu dan kini.

      Tidak pernah terfikir oleh kita bahawa rancangan keluarga yang diterima pakai oleh Negara kita juga suatu agfenda yahudi supaya menghadkan kelahiran kanak kanak umat islam.

      Yahudi Berjaya menghadkan kelahiran umat islam di atas muka Allah menerusi perancang keluarga dan penbedahan yang cukup popular sekarang ini.

      Pendek kata kebanyakan ibu muda yang hamil memilih melahirkan anak menerusi penbedahan atas nasihat doktor, sedangkan itu bermakna melawan takdir Allah yang telah ditetapkan masa dan ketika seorang bayi keluar dari perut ibunya.

      Macam juga mati, tidak boleh dilambatkan dan tidak boleh dicepatkan, kerana Allah telah tetap nyawa mereka di cabut. Akan tetapi mereka boleh cabut nyawa mereka sendiri dicepatkan kematiannya...

      Delete
    2. Anon 1545 tak payah cite nk banyakkan umat islam nie kita cite bab undang undang dan pelaksanaan nya bukan bab nikah kawin tajuk topik pun ko tak hadam nk cite ramai kan umat tapi bab ekonomi politik pelajaran bab tauhid ko lantarkan pentaksub yg klise di malaysia cam ko nie ramai moga dapat hidayah

      Delete
    3. Sultan Perak Sultan Nazrin Shah bertitah sekolah vernakular wajib mengambil tanggungjawab memastikan setiap pelajar berupaya menguasai bahasa Malaysia dengan tahap kefasihan setanding atau lebih tinggi daripada pelajar di sekolah kebangsaan.
      Baginda bertitah usaha untuk memfasihkan setiap pelajar menguasai bahasa kebangsaan hendaklah diterima sebagai satu cabaran dan pencapaian pelajar menguasainya dijadikan satu daripada indeks utama pengukuran pencapaian sekolah vernakular.
      “Kejayaan sekolah vernakular memfasihkan anak didik mereka menguasai bahasa kebangsaan akan membantu usaha membina negara bangsa yang bersatu padu dan meminimumkan perasaan tidak selesa sebahagian masyarakat terhadap sekolah vernakular,” titah baginda.
      Sultan Perak turut menarik perhatian adalah janggal dan ironis jika seseorang yang bertaraf warganegara Malaysia tidak boleh memahami, bertutur, menulis dan membaca dalam bahasa Kebangsaan yang merupakan identiti sesebuah negara bangsa.
      Baginda bertitah demikian pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Sam Tet 2017, hari ini. Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim turut berangkat ke majlis itu. Hadir sama Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dan isteri Datin Seri Saripah Zulkifli.
      Sultan Nazrin Shah bertitah sekolah vernakular wajib menghargai pendirian terbuka kerajaan yang membenarkan sekolah aliran tersebut terus beroperasi dan penghargaan itu wajib diterjemahkan dengan menjadikan sekolah tapak memupuk perpaduan dalam kalangan pelajar pelbagai kaum di negara ini.

      Delete
    4. PDRM takkanlah tak ada kredibiliti.....takkan tak boleh handle siasatan dan buat keputusan sendiri sampai nak kena pantau pulaakkk.....

      Pelik....peliiikkk....

      Delete
  7. Tuan Shahbudin,

    Bukan kah ada boss Zulkifli yang lebih besar, dulunya juga berhubungan dengan bini orang walau pun sudah punya bini ketika itu? Tidak kah wanita itu yang juga bininya sekarang adalah bini lelaki lain ketika dia mula main kayu tiga?. Bezanya mereka waktu itu ofis berlainan tapi bangunan yang sama. Lif bangunan itu dulu boleh menjadi saksi barangkali yer?. Mungkin ini yang dikatakan Kepimpinan Melalui Teladan??? Tu belum citer hal korap mengkorap, samun menyamun. Tuntutan Islam Wasatiyah agaknya ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mafia, kalau nak join group kena buat kerja kotor dulu! Ni samalah, se bulan dua lagi kamceng la jibbo ngan dzul ni!

      Delete
    2. Assalamualaikum,, Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,, Mat Sabu buat lawak gila ke apa? Tapi dia terlupa nak bagi tahu satu benda iaitu dia percaya gila dengan janji LGE, sebab tu dia bersusah payah membangunkan PAN untuk jadi khadam LGE dan DAP.Itu yang Mat Sabu tak beritahu.....

      Ilusi halus dan tidak sehala dengan apa yang berlaku, Mata Sabu mendakwa dia dipujuk oleh pemimpin PAS untuk kembali kepada PAS tetapi tidak pula dinyatakan siapa pemimpin yang memujuknya.Agak agak siapa pemimpin itu ya? setakat saya menulis ni, saya masih tidak dapat mengagak mana mana pemimpin yang dimaksudkan oleh Mat Sabu.Nak kata Mahfuz Omar, dia dah tak jadi pemimpin PAS lagi malah statusnya sama dengan Mat Sabu, pemimpin yang direject dari PAS.Jadi apa kejadahnya pemimpin yang direject pujuk Mat Sabu supaya kembali? Tak munasabah!

      Mat Sabu juga mendakwa dia dah tak percaya dengan janji manis PAS, apa janji manis PAS tu? Apakah selama Mat Sabu dalam PAS ada janji manis yang diberi kepadanya? Patutlah selama ini Mat Sabu berlagak sebagai budak nakal dalam PAS, rupa rupanya ada janji manis yang diberi kepadanya.

      Mat Sabu kelihatan mahu memberitahu semua betapa besar dan hebatnya dia sekarang sejak jadi presiden PAN, tidak sepertimana dirinya semasa jadi timbalan presiden PAS.Barangkali pada setiap ceramah dan perhimpunan yang dianjur dan disertai Mat Sabu sejak jadi presiden PAN ini lebih dasyat dari ketika dia jadi timbalan presiden PAS, Agaknya lah sehingga ada ‘Padang Mat Sabu’ di Seksyen 27,” Shah Alam.Itu dakwa Mat Sabu, betul atau salah, orang Shah Alam boleh mengesahkannya serta menyatakan siapa yang menamakan padang itu dengan namanya.

      Apa yang tersirat ialah kecintaan Mat Sabu kepada PAS masih lagi kuat.Dulu dia kata PAS rindu padanya, kini dia dakwa ada pemimpin PAS cuba pujuknya kembali kepada PAS, tetapi kalau kita cuba fahamkan maksudnya secara terbalik, mungkin maknanya juga terbalik, bukan PAS rindu pada Mat Sabu tapi Mat Sabu yang rindu pada PAS, bukan pemimpin PAS yang pujuk Mat Sabu tapi dia memujuk dirinya sendiri untuk kembali pada PAS dan janji manis yang dia tak percaya merupakan janji manisnya sendiri bukan janji manis PAS, sebab selama ini tiada seorang pemimpinpun yang dikenalpasti menyertai PAS kerana sesuatu janji manis yang dibuat oleh mana mana pemimpin PAS.

      Yang tersirat juga suatu yang ditunjukkkan dengan perbuatan Mat Sabu dan lain lain pemimpin PAN sebagai respon kepada perilaku pemimpin DAP terutamanya LGE.Apa saja LGE kata dan buat, Mat Sabu dan pemimpin PAN akan sokong malah dalam setengah kes tampil menjadi benteng mempertahankan LGE dan DAP.Apa maknanya semuanya ini? Apakah Mat Sabu dan PAN dijanjikan sesuatu oleh LGE dan DAP dan janji ini pula menjadi terlalu manis sehingga dipercayai sampai ke usus PAN.

      Janji manis LGE dan DAP yang dipercayai Mat Sabu dan janji manis PAS dari ilusi Mat Sabu tidak lagi dipercayainya.Satu lagi hal yang menarik untuk direnung bersama ialah situasi hubungan antara Mat Sabu dan Mahfuz Omar.Saya teringat ketika Mat Sabu jadi calon PAS untuk Kuala Terengganu, antara sebab yang diberitahu kepada saya kenapa Mat Sabu dihantar bertanding ke Kuala Terengganu bukan di Kedah ialah kerana Tok Guru mahu meredakan perbalahnya dengan Mahfuz Omar.Diberitahu kepada saya bahawa di Kedah, kedua duanya macam kucing dengan anjing dan untuk meredakan keadaanlah Tok Guru menariknya ke Kuala Terengganu.Bermakna hubungan antara kedua duanya bukanlah baik sangat dan barangkali juga menjadi sebab kenapa Mahfuz seperti berat kaki untuk melangkah kepada PAN.Tapi tu cuma ilusi saya, boleh jadi betul, boleh jadi salah!

      Delete
    3. 14.47.......hal main kayu 3 ni dah sinonim sangaaattt dengan deme tuuu....

      Bukan kita tak tau sejarah tebus talak ambik bini orang..........yg betina udah berlaki pon gatei ngelenyor sebab nakkan laki VIP yg poket penoh $$$$$$$$......

      Delete
  8. Apalah yang disibukkan dengan isu ni, tau lah PDRM dan petugas khas yang dibentuk oleh AG menjalankan tugas mereka, berilah ruang dan peluang yg seluas2nya kepada mereka..tak payah nak ajar apa yg patut mereka lakukan, mereka kan profesional, berwibawa dan penuh integriti, sampai masanya akan didedahkan lah keputusan siasatan tu. Orang awam jangan lah memandai2 keluarkan komen2 syok sendiri,nak c/tangan dalam hal ini..let them do their job ! Belum apa2 lagi dah nak suruh orang mengundur dirilah,,lepaskan jawatan lah..inilah perangai melayu, cepat sangat jatuhkan hukuman tanpa soal selidik dari sunber2 yang sah dan berotoriti..patutlah sampai sekarang masih kat takuk lama lagi, apa taknya, hasad dan dengki bertenggek kukuh kat jiwa dan raga ! Kaum lain bertepuk tangan melihat gelagat kita yang dah macam badut pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dngar kabar ada org kena sumbat dildo kat mulut dia smlm! Kikikikikiki, sepupu sepapat ngan kejora ker? Lain kali klau nak cakap tau! He2 he2 he2

      Delete
    2. 14.54..oh dildo yang bini kau selalu pakai tu ke pasal kau dah mati pucuk, tak boleh perform lagi kan ?

      Delete
    3. Kikikikikiki

      Delete
    4. Cam teruja jer geng najib

      Delete
    5. ratk, biarkan aja dia dgn labunya.

      sekrg ada drama baru pulak. si sarkas kat manchester tu tengah tibai apundi. rasa2 nya ni ada kes lama ni si sarkas ni dgn apundi dulu...he he.

      si j dulu suka kopi paste dr blog sarkas ni. kita nonton aja la sinetron baru ni.

      Delete
    6. Dalam satu sidang akhbar khas, bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Malaysia Airlines, Peter Bellew menjelaskan perletakan jawatannya daripada syarikat penerbangan itu adalah atas kehendaknya sendiri.

      Dengan kenyataan itu, Bellew sekaligus membidas dakwaan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa perletakkan jawatan beliau adalah susulan campur tangan kerajaan dalam urusan syarikat.

      “Apa yang dikatakan Dr. Mahathir salah. Itu tak betul. (Sebaliknya) Saya hanya mahu balik kampung. Saya mahu pulang Ireland untuk bersama dengan orang yang saya sayang,” katanya, di sini hari ini.

      Jumaat lalu, Mahathir mendakwa punca sebenar perletakan jawatan Bellew adalah campur tangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, antaranya dalam isu pembelian sejumlah pesawat Boeing mencecah nilai AS$10 bilion.

      Mengulas lanjut mengenai dakwaan tersebut, Bellew menekankan perkataan bahasa Melayu ‘balik kampung’ beberapa kali, menunjukkan ketegasan terhadap kenyataannya.

      Katanya, bukan hanya kerajaan, malah beliau boleh mengesahkan bahawa tiada campur tangan daripada mana-mana pihak ketika mengemudi Malaysia Airlines.

      Delete
    7. Rite bro dad kita tunggu sarkis apundi tue jgn backfire nnti dowg tue

      Delete
    8. “Para pengasas negara ini, ketika menggubal Dasar Pelajaran Kebangsaan dan Penyata Razak memperkenalkan konsep satu aliran persekolahan dikenali sebagai sekolah kebangsaan untuk menyatupadukan rakyat daripada pelbagai latar belakang.
      “Namun dinamik yang berlaku pada kemudian hari menampilkan pelbagai cabaran baharu yang memerlukan beberapa pengubahsuaian dilakukan. Sekolah vernakular lalu diberikan kebenaran untuk terus beroperasi,” titah baginda.
      Dalam pada itu, baginda bertitah warga sekolah bukan berketurunan Cina di sekolah vernakular perlu bersifat proaktif menerokai ruang dalam kalangan pelajar pelbagai agama, kaum, budaya dan bahasa supaya dapat memahami serta bekerjasama antara satu sama lain.
      Titah Sultan Nazrin, persefahaman hubungan dan jalinan harmoni antara kaum yang berjaya dipupuk, berpengaruh besar untuk membina masa hadapan Malaysia yang lebih bersatu serta gemilang.
      “Adalah menjadi tanggungjawab setiap rakyat dan institusi di bawah payung naungan negara untuk mengamalkan sikap terbuka, mengelak sebarang prasangka, menolak suara ekstremisme sama ada atas nama kaum atau agama.
      “Malaysia subur kerana kepelbagaian agama, kaum, budaya serta bahasa yang berjaya dianyam secara harmoni dan itulah identiti negara bangsa yang menjangkau usia 60 tahun sebagai negara berdaulat dan merdeka.
      “Identiti negara bangsa ini perlu dipertahankan bersama,” titah baginda.

      Delete
  9. HE..HE..HE...BUDIN DAH JADI CID PENCEN....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PILIHAN RAYA Umum ke-14 (PRU14) bakal menyaksikan kebangkitan baru blok ketiga yang turut disertai NGO-NGO mendukungi Gagasan Sejahtera.

      Malah NGO terbabit kemungkinan berpeluang bertanding pada pilihan raya tersebut dengan peluang diberi PAS.

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, tidak dapat ditolak kemungkinan ada NGO yang bakal bertanding menggunakan lambang PAS pada PRU14.

      “Mungkin juga kita memberi laluan kepada parti-parti yang berada dalam Gagasan Sejahtera,” katanya pada ceramah umum di Markas Tarbiah PAS Rantau Panjang malam tadi.

      Ceramah tersebut diadakan sempena sambutan ulangtahun ke-27 dasar Membangun Bersama Islam. Ceramah diadakan serentak di 14 kawasan di seluruh Kelantan.

      Hadir sama Yang Dipertua PAS Rantau Panjang, Abdul Fatah Harun, Adun Gual Periuk, Ustaz Mohamad Awang, Adun Bukit Tuku, Mohd Rasul Muhamad dan ketua penerangan, Zamri Yusof.

      Takiyuddin juga berkata, Gagasan Sejahtera mempunyai tokoh-tokoh masyarakat yang boleh diketengahkan pada PRU 14 tidak lama lagi.

      Menurutnya juga PAS mempunyai kekuatan akar umbi apabila mempunyai jentera parti di 195 kawasan daripada 222 kawasan parlimen di seluruh negara.

      Katanya, di kawasan terbabit terdapat lebih 7,000 cawangan dengan keahlian sekarang menghampiri 1 juta orang.

      “Purata setiap bulan kita menerima permohonan sebanyak 3,500 yang mahu menjadi ahli PAS,” katanya.

      Beliau juga berkata, orang Melayu sekarang hanya mempunyai dua pilihan bagi menentukan parti yang akan mentadbir negara iaitu PAS dan Umno.

      Katanya, PAS diyakini menjadi pilihan orang Melayu selepas menjarakkan diri daripada DAP yang tegar melawan Islam.

      Delete
  10. Bila dikata melayu ni poyo...suka jatuh menjatuhkan kaum sendiri, tak boleh terima, melenting, tapi hakikatnya itu lah sifat kita yang dah sebati dalam darah dan daging...kalau tak puas hati, dikatakan ada konspirasilah..kerajaan nak sembunyikan kebenaranlah..nak tutup kes lah..eee, tak paham betullah , manusia mcm ni ada lagi kat negara ni, bukan sorang dua..melambak pulak tu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poyo kakak ko
      Yg ko meraban nie tak poyo ker?
      Dah macam lahanat aku tgok

      Delete
    2. Anuar Musa mungkin ada niat tertentu apabila mencadangkan UMNO bekerjasama dengan PAS. Hatinya murni sekiranya cadangan itu ikhlas bertujuan menjaga kepentingan Melayu dan Islam yang kelihatan terancam semenjak DAP berdurjana. Namun, banyak orang berpandangan cadangan itu bertujuan menimbulkan prejudis berterusan rakyat terhadap PAS.

      Namun, penulis yakin pandangan Cikgu Pa datang daripada hati yang ikhlas. Kita belum mendengar secara terperinci penjelasan daripada beliau. Justeru, tidak patut kita menolaknya sebelum menghadam isi daripada kerangka ideanya; apalagi untuk melabelnya dengan gelaran yang terkeluar dari adab Islam.
      Tiada pemimpin yang terus istiqamah dengan PAS sanggup melontar idea yang mencari nahas itu. Apa tidaknya, sejak PAS didakwa berUG dengan UMNO, pemimpin dan ahli PAS bagai termakan ‘reverse psychology’ yang dimainkan oleh PAN/PH. Jangan ada bibit-bibit kerjasama PAS-UMNO nanti PH kata, “kan aku dah kata”. Memang PAN dan PH tidak sanggup melihat PAS-UMNO berkerjasama dalam menghadapi PRU14. Pulau Pinang boleh jatuh dibuatnya. Manakala PAN berkubur tak bernisan.
      Kita tak perlu pro atau kontra, apatah lagi memperlekeh pandangan veteran PAS ini. Macam mana boleh pro atau kontra dalam keadaan idea,prosedur dan hujah Cikgu Pa belum dijelaskan. Siapa pula kita untuk pro atau kontra. Hal besar ini perlu dibincangkan secara dalaman di peringkat kepimpinan.
      Silap Cikgu Pa ialah menyatakannya secara terbuka. Apabila jadi begini, jadi masalah pula kepada parti untuk menjelaskannya. Sekali lagi jamaah ini diuji dengan akhlak perbezaan pendapat. Yang rasional akan menyelamatkan. Yang emosinal merosakkan.
      Akhirnya, ingin aku dengar sesuatu yang terbuka dan berani: “PAS sedia mendengar penjelasan Cikgu Pa.”

      Delete
  11. Pak pandir nak kena zip

    ReplyDelete
    Replies
    1. 8 buah negara dari Kesatuan Eropah telah menghantar surat bantahan kepada Israel menuntut ganti rugi sebanyak €30,000 (RM149,700.52). Tuntutan tersebut dibuat atas sebab rampasan dan perobohan infrastruktur yang dibina oleh negara-negara tersebut di Kawasan C, Tebing Barat yang tertakluk di bawah kawalan penuh Israel.

      8 buah negara yang terbabit adalah Belgium, Perancis, Sepanyol, Sweden, Luxemborg, Itali, Ireland dan Denmark. Negara-negara tersebut merupakan negara ahli Konsortium Perlindungan Tebing Barat, badan bantuan Kawasan C.

      Menurut Haaretz, surat pertama seumpama itu akan diserahkan kepada Menteri Kanan Kementerian Luar Negara Israel dalam masa beberapa hari lagi. Dalam surat tersebut, 8 buah negara tersebut menegaskan bahawa jika Israel tidak mengembalikan semula kelengkapan yang dirampas, mereka akan menuntut ganti rugi.

      Perbuatan meroboh dan merampas kelengkapan asasi kemanusiaan, termasuk infrastruktur sekolah dan campur tangan dalam pemberian bantuan hak asasi bertentangan dengan tanggungjawab Israel di bawah undang-undang antarabangsa yang menyebabkan rakyat Palestin menderita.

      Selain itu, negara-negara tersebut juga membantah tindakan Israel yang merampas panel solar yang dipasang untuk komuniti Bedouin. Mereka juga menyelar tindakan rejim itu merobohkan bangunan mudah alih yang dijadikan sebagai bilik-bilik darjah oleh komuniti tersebut.

      Surat bantahan ini merupakan langkah pencegahan kedua yang diambil oleh negara-negara tersebut. Sebelum ini, para diplomat dari 8 buah negara tersebut telah datang berjumpa Ketua Kementerian Luar Negara, Rodica Radian-Gordon untuk membantah tindakan Israel terhadap komuniti Bedouin di Kawasan C.

      Rejim Zionis itu dikatakan merobohkan dan merampas peralatan untuk komuniti Bedouin dengan tujuan untuk menghalau komuniti tersebut dan membina penempatan baharu Yahudi.

      Delete
  12. Aku cadangkan lebih baik korang minta ampun pada wanita yg kau fitnahkan tu..pergi jumpa dia cepat, sementara nyawa belum sampai ke halkum, takut2 nanti kena merangkak mencari dia kat Mahsyar pulak , nyanya beb!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh minta ampun ekk geng najib
      So dzulkifli yg spatut mintak ampun pada rakyat bukan kami yg prlu mintak ampun
      Kami tuduh pihak mereka yg kna jawab
      So jangan terbalik kan proses geng najib
      Kita semua perlu jawapan bukan penafian

      Delete
    2. Di satu ceramah di DUN Panchor semalam, Naib Presiden PAS merangkap Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menimbulkan beberapa persoalan menarik mengenai Umno untuk difikirkan oleh para pengundi kampung.

      Dulu, kata beliau, orang Melayu mengharapkan Umno untuk membela orang Melayu dan Islam. Akan tetapi sejarah yang ada di depan mata, harapan orang Melayu kini tinggal harapan semata-mata.

      “Dah terbukti kepada kita bahawa Umno ini tak boleh bela orang Melayu… orang Umno ini bila masuk kampung suka royat (mewar-warkan) bahawa mereka nak membela orang Melayu, dan tanpa mereka, orang Melayu tak tahu nak jadi apa.”

      “Tapi sampai hari ini, kita boleh tengok nasib orang Melayu ini tidak lebih baik daripada orang lain di Malaysia,” kata beliau.

      Sebagai contoh, Nik Amar memberitahu para hadirin bahawa pada tahun 1960-an kerajaan Malaysia boleh membayar anak-anak mengaji ke universiti secara percuma.

      “Hari ini, negara makin kaya, Umno makin kuat, tapi anak-anak kita masuk universiti kena bayar. Kena berhutang anak kita, RM8,000 setahun. Kali dengan 4 tahun. Tubek-tubek (lepas habis belajar), kerja takde. Atas belakang itu pikul sudah hutang berpuluh-puluh ribu. Kerja tak ada, tapi hutang duduk atas belakang,” keluh Nik Amar.

      Beliau berkata dasar Umno mentadbir negara menyebabkan orang Melayu terpaksa bergantung kepada kerajaan dalam semua perkara. Nik Amar juga membidas cara pemimpin Umno yang suka memuji diri di depan orang kampung bahawa Malaysia ini negara kaya dan maju, dan kononnya, mereka ini pandai memerintah.

      “Kalau kita betul-betul kaya, mengapa orang masuk universiti susah? Mengapa rakyat susah? Rumah tak ada. Kerja tak ada. Rakyat terpaksa merempat. Di mana kekayaan negara? Mana pergi pitis negara? Dan ini soalan yang besar,” soal beliau.

      Kata beliau lagi, dasar pentadbiran Umno-BN adalah punca mengapa rakyat terpaksa bergantung pada BR1M, dan pelbagai bantuan yang lain.

      “(Rakyat perlukan BR1M) ini royatnya, rakyat tiada pitis! Kalau rakyat ada pitis, boleh hidup dengan molek, orang tak akan hidup bergantung pada BR1M. Orang takkan hidup bergantung pada bantuan. Tapi apabila orang berebut nak mengambil wang, nak mengambil BR1M, nak royatnya rakyat kini susah. Kalau rakyat tak susah, dia tak ambil, dia takkan minta,” jelas Nik Amar.

      “Jadi selama 60 tahun Umno perintah Malaysia ini, apa yang dia buat? Apa yang dia buat untuk membantu rakyat untuk menyelesaikan masalah rakyat?”

      Di mana silapnya pentadbiran Umno-BN?

      Menurut Nik Amar, punca terbesar mengapa rakyat susah walaupun Malaysia kaya dengan pelbagai hasil adalah kerana pentadbiran negara, pengurusan negara, pemimpin yang salah guna kuasa, pemimpin yang pecah amanah, pemimpin yang khianat dan pemimpin yang tidak bertanggungjawab.

      “Kalau pemimpin-pemimpin ini betul-betul buat kerja dengan molek, selesai banyak masalah di Malaysia ini. Tapi hari ini negara kita kaya, tiba-tiba kerajaan memperkenalkan GST. GST ini pula 6%. Semua orang menjadi kalut dan jadi susah.

      “Orang PAS (ini biasalah susah). Orang Umno pun susah juga. Kita ingat bila sokong Umno itu, senanglah hidupnya. Tapi kadangkala lebih teruk daripada kita orang PAS. Orang PAS ini dia biasa dah susah,” sindir beliau.

      Sambil menegaskan bahawa PAS akan menghapuskan GST jika diberi peluang mentadbir negara, Nik Amar turut menolak dakwaan Umno-BN bahawa negara tidak boleh hidup tanpa GST.

      “Sebenarnya banyak cara (nak cari sumber kewangan untuk negara.) Nombor 1 sekali kena jaganya ialah jangan tiris. Pitis banyak macam kita ceduk air dari telaga. Tapi apabila sampai rumah, tinggal baldi. Waktu ceduk penuh, tapi sampai rumah tiada. Sebab tiris.”

      Ini sama seperti Malaysia. Hasil banyak. Minyak banyak. Gas banyak. Tapi mengapa rakyat susah. Sebab tiris. Tiris itu pula banyak tempat – peringkat pusat, peringkat negeri, peringkat bahagian, peringkat cawangan – tiris belaka.

      Delete
    3. Pas ceramah minta derma
      Pas dapat derma ada hati nak rotan owg pulak
      Mmg lahanat

      Delete
    4. Dah bunting mengidam dildo pulak dah..

      Delete
    5. 1624...Mak ko Bunting mengidam dildo?
      Hebat mak ko...tiap2 tahun Bunting dengan Jantan Golok...Bapak ko tengok jer ker...mati pucuk ler tu...kih...kih...kih...Mak ko Bunting ketawa ke Gumbiraan....Bapak ko jer meleleh air liok...

      Delete
    6. Lelaki dan wanita perlu diasingkan “dengan jarak sesuai” sebelum sebarang aktiviti senaman dibenarkan, kata kerajaan negeri Kelantan selepas dakwaan sebuah acara senamrobik anjuran MCA di Kota Bharu semalam menerima halangan pihak berkuasa.
      “Polisi kerajaan Kelantan sudah lama di mana setiap aktiviti awam perlu ada pengasingkan antara lelaki dan perempuan sekiranya ingin mengadakan aktiviti dalam satu majlis,” kata Exco mengenai Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan, Datuk Abdul Fattah Mahmood.
      “Bukannya kita tidak benarkan langsung.”
      Fattah berkata dalam acara senaman anjuran kerajaan negeri, lelaki dan perempuan diasingkan.
      Tambahnya, peraturan itu tidak terpakai sekiranya tiada peserta Islam.
      “Kalau program tersebut semua disertai bukan Islam, kita tidak halang dan menghormati hak masyarakat bukan Islam untuk mengadakan aktiviti secara bercampur,” katanya kepada FMT.
      Jumaat lalu, Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) bertindak menghentikan sebuah program senamrobik anjuran Wanita MCA Kota Bharu, dengan alasan peserta lelaki tidak boleh bercampur wanita di samping tiada permit.
      Akhbar berbahasa Cina, Guang Ming Daily melaporkan program “Aerobathon” anjuran bersama Komuniti 1Malaysia Kelochor itu diadakan di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Chung Cheng di Kota Bharu, dan turut merangkumi kempen derma darah dan pertandingan mewarna bagi kanak-kanak.
      Selepas berhubung dengan pihak berkuasa, senamrobik itu diteruskan tanpa peserta lelaki.
      Pengerusi MCA Kota Bharu, Datuk Tan Ken Ten berkata keputusan itu kerana peserta lelaki tidak ramai.
      Fattah bagaimanapun menafikan MPKB menghalang aktiviti tersebut.
      “Menurut polisi kerajaan negeri, dalam program awam perlu ada pengasingan lelaki dan perempuan. Itu sahaja, malah kita tidak halang pun,” katanya.
      Beliau turut menududh MCA memperbesarkan isu tersebut untuk tujuan politik.
      “Saya lihat isu ini sengaja dibangkitkan bagi tujuan modal politik. MCA ini sudah tiada idea untuk serang kerajaan negeri, benda kecil macam itu nak dijadikan isu.”.

      Delete
  13. Cara admin ni, hati hamba betul2 rasa geli
    Culang caling, kejap Pas, sekejap Dzulkifli
    Dah biol melelong mcm lelayang putus tali
    Hoii, dgn fitnah, hati rakyat tak dapat dibeli

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,,, Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,, Cuba teliti apa Mahfuz kata " Saya nak beri mesej kepada ahli PAS yang mereka tak perlu keluar PAS menyertai parti-parti HARAPAN, tapi yang penting mereka sokong HARAPAN," katanya kepada Malaysiakini".Gambaran kecelaruan pemikiran Mahfuz Omar seolah olah orang kehilangan prinsip atau pegangan,Ada ker patut tak perlu keluar PAS untuk sokong HARAPAN(PH)! Kalau macam tu ada pula ahli yang akan kata tak perlu keluar PAS untuk sokong Umno.Mahfuz ingat PAS tu apa?.Orang yang ada prinsip sekalipun prinsip liberal atau sekular tak akan selesa selamanya dalam PAS sebab PAS adalah jemaah Islam yang sentiasa dipandu arah oleh petunjuk Islam.Mahfuz pula ingat PAS tu cuma parti politik yang tidak berprinsip selain mencari kuasa, pirahhhhhhhhhh.........

      Cuba jelas sikit prinsip kamu Mahfuz, biar orang tahu ke arah mana kamu, bukan berselindung di sebalik kenyataan PAKATAN cenderung kepada perubahan politik sebab kamu sudah lama dalam PAS, mana mungkin kamu lupa batapa PAS sudah lama mahu mengubah politik sekular dalam negara sehingga dihina begitu teruk oleh parti Umno pimpinan Mahathir satu ketika dulu.Mahfuz tahu benar bahawa kecenderungan mengubah politik oleh PH berasaskan politik liberal, mustahil Mahfuz tidak tahu, tinggal lagi Mahfuz enggan mengaku sebab itu dia masih berpaut kepada dahan jemaah Islam sambil mencari peluang untuk mempromosikan idea liberal ke dalam jemaah.Cubaan yang awal awal kantoi, sebab Mahfuz salah plantform.

      Sebaliknya tindakan Mahfuz ini hanya menjadikan dia seorang yang tidak berprinsip,TIdak munasabah langsung dia berkata sedemikian rupa untuk menunjukkan hala tuju perjuangannya.Mahfuz berkata bukan soal jadi calon tujuannya tetapi menyokong Harapan untuk perubahan politik tetapi kata kata ini amat janggal sebab kalau nak sokong perubahan adalah lebih baik baginya istiqamah dengan PAS.PAS sudah lama berjuang untuk perubahan dalam erti kata islah kepada carahidup Islam bukannya perubahan liberal yang diperjuangkan oleh PH.Nampak dangkal bagi seorang yang bersama jemaah dalam satu jangka masa yang lama tetapi masih gagal menghadam matlamat jemaah yang disertainya.

      Mahfuz oh Mahfuz, ke mana kamu nak bawa diri?

      Delete
  14. Sibuk dgn DDzul. Cubalah suruh LGE letak jawatan pasal dah didakwa atasi isu korusi. Belum kira tanah runtuh projek yg tidak dapat kelulusan DOE. Cubalah suruh mereka yg terlibat dlm kes aiskrim letak jawatan. Atau kes Chinadoll? Manusia kes Chinadoll ini tetap dianggap suci dan baik dan bakal PM masa depan. Hatta mereka yg ditangkap kes 7.5 billion Sabah pun tidak disuruh letak jawatan. Masih dianggap suci. Kenapa tahap hipokrasi yg tinggi? Kes yg jelas dan ada bukti diabaikan kerana kena batang hidung puak sendiri. Kes yg masih dlm siasatan dan kabur pula diguna untuk desak letak jawatan. Bukankah patut sokong benteras rasuah? Pendokong pembangkang begini memang tiada prinsip. Kemaruk nak jatuhkan Kerajaan pasal kononnya rasuah tapi sokong rasuah puak sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poyo lah kau jebon
      Asyik salahkan dap aje
      WEI KIMAK! DAH TAK LAKU LAH TEMBERANG KAU

      Delete
    2. Jbon, kau pun nak kena sumbat dildo gak ker? Kikikikikikiki

      Delete


    3. Kenapa semua itu tak di tubuh pasukan petugas khas untuk memantau siasatan pihak polis ?

      Pegawai Polis simpan air mani dalam botol yang suhu bilik nya tidak sesuai untuk mengekalkan keadaan asal air tersebut.

      Kerana itu lah di tubuh

      Kenapa semua itu tak di tubuh pasukan petugas khas untuk memantau siasatan pihak polis sebab barangkali Polis ada niat jahat.

      Delete
    4. Maaf.



      Kerana itu lah di tubuh pasukan petugas khas untuk memantau siasatan pihak polis dalam kes Dzulkifli kerana barangkali Polis ada berniat jahat.

      Delete
    5. Assalamualaikum,,, Mahathir pernah kata melayu mudah lupa tapi hari ini dia sendiri yang terlalu mudah lupa dan jadi celupar mulut tanpa pertimbangan bila berkata kata.Dia lupa keturunannya yang diungkit oleh Zahid Hamidi lalu celupar menuduh Najib keturunan lanun Bugis, dia lupa yang dia berugama Islam lalu dengan celupar tanpa ilmu bertanya apakah status seseorang itu kafir kalau berada di luar PAS? Keceluparan berterusan apabila mendakwa kafir mengkafir ini kerja PAS dan sesuatu yang serious.Kenapa Mahathir kisah pasal kafir mengkafir? tapi tak mahu ambil tahu petunjuk yang ada dalam agama mengenai hukum kafir mengkafir ini dan urusan menentukan status kafir itu siapa yang pegang.Mana authoriti yang diberi oleh ugama untuk memutuskan sesseorang itu kafir berdasar perbuatannya bukan partinya.Samaada Mahathir sudah nyanyuk atau terlalu mudah lupa apa yang pernah dipelajarinya dulu.

      Mahathir menulis soalan panjang kepada Timbalan presiden PAS TITM mengenai kedudukan seorang di luar PAS samada kafir atau tidak seolah olah mahu mempersendakan PAS yang secara rambang dituduh Mahathir sebagai suka mengkafirkan orang orang yang tidak berada dalam PAS.Inilah bengongnya Mahathir yang dilondehkan sendiri olehnya.Seorang yang berilmu ugama sudah pasti tak akan buat kerja Mahathir ini dan seorang yang berpendidikan dan berfikiran waras juga tak akan cepat membuat tuduhan itu tanpa bukti dan keterangan yang jelas, tapi Mahathir tanpa apa apa bukti dan keterangan mengenai perlakuan pemimpin PAS yang dikatakan suka mengkafirkan orang boleh bertanya soalan soalan bengong macam tu? Lupakan Mahathir bahawa PAS hanyalah sebuah jemaah Islam yang begerak atas petunjuk ugama bukan seperti Mahathir yang lebih gemar mengikut hati dan otak dangkalnya semata mata.

      kalau Mahathir lupa, suka saya sebut di sini bahawa tugas mengkafirkan orang itu bukan tugas PAS, tetapi tugas kerajaan dan mesti bersesuaian dengan perbuatannya bukan kerana dia berada di luar PAS.Jangan jadi ngoklah Mahathir walaupun dalam usaha mencari pengaruh dan usah mudah lupa seperti itu.

      Mahathir juga secara tak malu terus menjangkakan PAS akan bersama Umno tanpa pertimbangan yang rasional.Apakah kerana PAS tidak mahu bersama PH, PAS didakwa akan bersama Umno.Bodoh benar sesiapa yang beranggapan begitu kerana secara tegas dan jelas PAS sudah menyatakan mereka tak akan bersama sekular seperti mana mereka menolak liberal.Menolak PH ialah menolak liberal dan menolak sekular ialah menolak Umno.Tak faham faham lagi? Atau sebab terlalu mudah lupa?

      Begitu juga menjatuhkan Najib bukan matlamat PAS seperti matlamat Mahathir dan PH.PAS sudah tegaskan sejak dari zaman dulu lagi, yang perlu dijatuhkan ialah Umno bukannya Najib sama seperti ketika Mahathir jadi PM dulu, perjuangan PAS ialah untuk menjatuhkan Umno bukan Mahathir.Seorang yang berfikiran waras tidak akan cepat menuduh TGHH mempertahankan Najib semata mata bekerjasama menerusi prinsip budaya politik matang dan sejahtera untuk kebaikan rakyat.Tapi Mahathir terus memperbodohkan dirinya bersama sekelompok pencinta liberal PH untuk terus menuduh TGHH memihak kepada Najib.Bodoh tak boleh diajar nampaknya puak ni!



      Mahathir dah semakin terserlah amat mudah lupa.....

      Delete
    6. Betul Anon 1545. DDzul rembat korupsi baik dikalangan BN atau PH. Patut mereka yg benar benci korupsi sokong. Tapi terbukti mereka yg melaung 'benci rasuah' diblog ini hanya hipokrit. Mereka cuma nak tumbangkan Kerajaan tak kira bersih atau rasuah. Mereka nak naikan gabungan kafir liberal tak kira kotor atau merugikan agama dan bangsa. Fahaman mirip khawarij. Namun ada yg mempunyai agenda liberal dan personal. Rasuah hanyalah slogan untuk tipu pengikut kerana rasuah dibukti jadi amalan PH juga.

      Delete
    7. SAYA membaca transkripsi ucapan Datuk Husam Musa Adun Salor tengah malam semalam selepas Pemuda PAS memacakkan bendera di sekitar bangunan yang baru kembali ke tangan PAS. Satu persatu tohmahan melalui perkataan-perkataan yang bertamadun yang dilontarkan oleh Datuk kepada Pemuda PAS, ‘tindakan keanak-anakan’, ‘tindakan kebudak-budakan’, ‘rendah akhlak, mutu dan juga pemahaman undang-undang’, ‘tak reti undang-undang, tak sabar kerana nafsu, ataupun tak ada kerja lain’, ‘begitu angkuh, begitu tebolah, begitu gopoh’, ‘nya hungga kor setan’, ‘bodoh’, ‘cow dan ‘membelakangkan undang-undang’… Barangkali itulah laras bahasa Islam Progresif Rahmatan Lil Alamin.

      Delete
    8. Dzul ada degree UIA...j ada mba sekolah pondok kah kah kah

      Delete
    9. PAS menafikan membuat provokasi semalam di hadapan pejabat Naib Presiden Amanah, Datuk Husam Musa, sebaliknya berkata penyokongnya ke situ untuk memasang bendera PAS “secara aman” di Wisma Tok Guru, bangunan yang menjadi rebutan kedua-dua parti itu.
      Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Ahmad Fadhli Shaari berkata pemasangan bendera boleh berlangsung dengan aman jika tidak diganggu oleh Amanah.
      “PAS tidak samseng, PAS cuma hadir untuk pasang bendera sahaja tanpa sebarang provokasi. Ia boleh berlangsung dengan aman tanpa sebarang masalah jika tiada gangguan,” katanya kepada FMT.
      Beliau mendakwa Wisma Tok Guru sah milik PAS berdasarkan geran diperolehi parti itu, dan Husam yang juga Adun Salor sepatutnya mengosongkan bangunan itu.
      “Ia telah sah menjadi milik PAS melalui geran yang sudah dikeluarkan. Proses jual beli telah berlangsung dengan sempurna. Tiada sebarang keraguan.
      “Pihak kami ialah pemilik sah kepada bangunan tersebut dan berhak untuk mengakses selagi tidak mengganggu hak penghuni sebagaimana termaktub di dalam notis,” katanya.
      Semalam, Ketua Pemuda Amanah Kelantan, Hazmin Hassan mendakwa PAS membuat provokasi dengan memasang bendera PAS di bangunan Wisma Tok Guru itu.

      Delete
    10. Khawarij pulak mr j ko petik pas evengelis bagai mavam tandus topik ko nie nmpaknyer

      Delete
  15. GUERILLA RADIO
    RATM

    TRANSMISSION THIRD WORLD WAR THIRD ROUND
    A DECADE OF THE WEAPON OF SOUND ABOVE A GROUND
    NO SHELTER IS YOURE LOOKING FOR THE SHADE
    I LICKS SHOT ATCTHE BRUTAL CHARADE
    AS THE POLLS CLOSE LIKE A CASKET ON TRUTH DEVOURED
    A SILENT PAY ON THE SHADOW OF POWER
    A SPECTACLE MONOPOLIZED
    THE CAMERA EYES ON CHOICE DISGUISED
    WAS AT CAST FOR THE MASS WHO BURN AND TOIL
    OR FOR THE VULTURES WHO THIRST FOR BLOOD AND OIL
    ALL THE -FIST-A-GONS- THE BULLETS AND BOMBS
    WHO STAFF THE BANKS,WHO STAFF THE PARTY RANKS?
    MORE FOR GORE OR THE SON OF DRUG LORD
    NONE OF THE ABOVE FUCK IT CUT THE CORD

    C/O
    LIGHT OUT GUERRILLA RADIO
    TURN THAT SHIT UP!3X

    CONTACT I HIJACKED THE FREQUENCIES
    BLOCKIN THE BELTWAY MOVE ON DC
    WAY PAST THE DAYS OF BOMBIN MC'S
    SOUND OFF MUMIA GO AN BE FREE
    WHO GOT EM?
    YO CHECK THE FEDERAL FILE
    ALL THE PENDEJOS KNOW THE TRIAL WAS VILE
    AN ARMY OF PIGS TRY TO SILENCE MY STYLE
    OF EM ALL OUT THAT BOX
    ITS MY RADIO DIAL!

    IT HAS TO START SOMEWHERE
    IT HAS TO START SOMETIMES
    WHAT BETTER PLACE IN HERE?
    WHAT BETTER PLACE THAN NOW?

    ALL HELL CANT STOP US NOW!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak silap aku, ini lah lagu kegemaran anarkis2 yang nak menghancurkan negara dan memporak perandakan keamanan dan perpaduan rakyat ! Puak2 yang menjunjung prinsip laws are meant to be broken dan kuda2 tunggangan kepada perjuangan yang sia2...

      Delete
    2. Semalam ko kata puja setan arini ko ckap anarkis hehe maher zain ckap insyaallah kawan sambung jiban lingkup pru nie hehe

      Delete
    3. \m/....we shall never surrender!

      Delete
    4. Mentaliti puak Khawarij. Hanya nak musnahkan bukan nak membina. Pasal tu TDM dulu dimaki hamun tapi kini disanjung kerana sama sama nak runtuhkan kerajaan. Isu korupsi, 1MDB dll hanyalah slogan untuk semarakan 'perjuangan' sia sia mereka. RATK dan Dad, janganlah sia siakan amalan dunia. Sebagaimana rasa seronok kini perbuatan sia sia ini akan bawa siksa yg perit diakhirat.

      Delete
    5. Cukup cukup la main dildo tu jbon!

      Delete
    6. MALAYSIA rugi jika banyak parti Islam. Semua pakat nak bertanding, yang menang sekular. Sebab itu Tok Guru bersifat terbuka, bersedia terima orang lain masuk PAS, supaya dapat fokus lawan parti sekular. Namun, yang berlaku ialah ada yang masuk punya agenda tertentu hingga akhirnya mereka keluar dari PAS.

      PAS bawa perjuangan bersifat sangat asas dan fundamental. Prinsip-prinsip Islam tidak boleh dikompromi. Golongan lain yang ada prinsip tersendiri tidak mahu terima. Mereka cuma mahukan golongan yang bawa Islam tanpa syariat. Sebab itu mereka yang bawa Islam tanpa mahu tegakkan syariat boleh diterima oleh golongan lain yang seperti mereka.

      PAS dilihat oleh pihak lain supaya tidak menang pilihan raya. Mereka tidak mahu rakyat memilih PAS sebagai ganti Umno/BN dengan sebab PAS yang berpegang kepada prinsip Islam yang tidak boleh dikompromi tadi.

      Umno ibarat mengidap 'kanser tahap 4'. Mereka tidak mahu apabila rakyat tolak Umno, rakyat akan pergi kepada PAS, lalu mereka buat supaya rakyat sokong yang lain, yang lebih mesra dengan mereka.

      Delete
    7. Gelinye ketiak aku mr j geletek mmg hamlau sekor nie

      Delete
    8. j, ko jgn la ikut pas. tau satu perkataan arab terus bangga panggil org dgn nama tu.

      ko selalu bila dah kalah berhujah, langsung masuk ceramah ko. apakah ko merasa diri ko lebih islam dari org lain? kita kat blog ni tak kenal sesiapa pun selain dr perkataan dan komen yang ditulis. dari komen, apakah ko anggap ko lebih islam dari org lain?

      politik ini nyata. ko belajar balik apa perbezaan "politik untuk islam dan islam untuk politik".

      please learn! since u have mba, this should be easy for u, though.

      Delete
    9. Wak kojola kengkang pun dah lama jadi kuda tunggangan kpd bangla kat lorong2 gelap di chow kit tu.
      Tak sia2 pun dia bunting.

      Delete
    10. Mr j mentaliti budak sekolah pondok kah kah kah kah

      Delete
    11. 1628...Mak ko Bunting lagi ker....setahu aku Bapak ko mati pucuk...ni mesti mak ko menonggeng ngan Jantan Golok tu...Siot habih mak ko kene kerjakan....bapak ko jugak yang terliok....

      Delete
    12. Ia menimbulkan kekecohan apabila Pemuda Amanah dengan bantuan Pemuda Pakatan Harapan Kelantan bertindak menghalangnya.
      Mengulas lanjut, Fadhli yang juga ketua Pemuda PAS Kelantan mendakwa pihaknya sudah memberikan notis kepada Husam untuk mengosongkan bangunan itu pada 14 Oktober lalu dan tempoh selama 30 hari.
      Bagaimanapun, beliau berkata bangunan itu masih belum dikosongkan lagi.
      “PAS telah memberikan notis kepada penghuni. Penghuni wajib mengosongkan kawasan terbabit sebelum atau pada tarikh tamat tempoh seperti yang dimaklumkan dalam notis tersebut.
      “Adapun pemasangan bendera di tepi jalan itu tidak menggangu bangunan walaupun ia telah menjadi milik PAS,” katanya.

      Delete
    13. Dad, ramai yg masih ingat hidup ini main main dan tidak akan dihisab. "Apakah kamu mengira bahwa Kami menciptakan kamu main-main dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?" Surah Mu'minun Ayat 115.
      Ada pula belum faham setiap perbuatan mereka akan dihisab "Maka sesiapa yg buat kebaikan sebiji zarah akan melihatnya. Dan sesiapa yg buat kejahatan sebiji zarah akan melihatnya" Az-Zalzalah 7-8.
      Ambillah peringatan selagi ada peluang. Rujuklah pada Quran dan Sunnah. Jangan jadikan nafsu sebagai pedoman.

      Delete
    14. Perjuangan sia sia?geng najib ko nie delusi aper?
      Selangor ngan penang aper cite?
      Sia sia ker yg pakatan perjuangkan
      Kini jadi negeri yg urustadbir telus hutang seimbang ngan pendapatan perkapita rakyat
      Yang betul sia sia ialah beri kuasa pada puak penjarah yg ko sokong tuu sejarah dah membuktikan juga keadaan semasa sekarang sungguh keji perbuatan ini mmg lahanat

      Delete
    15. so j, r u judging that all this while that what ever najib doing accordingly islamic? and tun unislamic?

      ain't that is what u r writing all this time j! u better be carefull!



      Delete
    16. Dad, TDM is only fighting for his own interests and vendetta. Clearly putting the kafir evengelists and liberals in power is an aqidah issue. If you were not so blinded by the destrutive hate you might see the light. Please open your mind and relook at what is happening.

      Delete
  16. Apa pun drama yg akan dipentaskan lagi,tidak penting,tekad kita semua,jika kita sayangkan negara dan bangsa,jatuhkan kepala perompak,itulah ibu segala kecelakaan yg melanda negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imej PAS mesti dirosakkan. Di antaranya dibuat tuduhan Sarawak Report bahawa PAS terima RM90 juta dari Umno. PAS lantik peguam di London usaha jayakan kes ini yang boleh dianggap sebagai berprofil tinggi. Tidak pelik konspirasi peringkat antarabangsa dibuat untuk merosakkan imej PAS.
      PAS sertai pilihan raya kerana ia selamat. Nabi SAW pernah diberi pilihan di antara dua perkara, lalu Nabi pilih yang lebih mudah.

      Tok Guru Nik Aziz pernah sebut orang yang undi PAS banyak pahala kerana banyak aktiviti dan program Islam dapat dibuat apabila PAS berkuasa di Kelantan. Di antaranya akaun kerajaan negeri dipindahkan ke Bank Islam, sehingga kesannya ialah bank bukan Islam pun tergerak hati membuat kaunter Islam. Ia kesan positif kepada sistem perbankan Islam. Dengan adanya kerajaan Islam, apabila umat Islam desak supaya program Islam dibuat, tentu kerajaan akan ikut.

      PAS selalu difitnah ber'UG' dengan Umno. Sebenarnya PH yang ber'UG' dengan Umno apabila ada ahli Parlimen PH sedia bekerjasama untuk dapatkan 2/3 sokongan dalam Parlimen untuk ubah Perkara 88A yang berkait dengan Akta 164. Tetapi apabila kita berusaha untuk luaskan bidang kuasa mahkamah syariah melalui Akta 355, kita dianggap ber'UG' dengan Umno.

      PAS perlukan kuasa untuk tegakkan Islam. PAS mesti kuat. Dengan kuatnya PAS, PH juga mahu pujuk PAS, begitu juga Umno. PAS punya jentera pilihan raya yang tidak dipunyai oleh parti lain.

      Penyelesaian mesti dengan Islam. Kita kemukakan WINS (Wawasan Induk Negara Sejahtera) yang ada agenda masa panjang untuk negara. Kita bawa budaya politik matang dan sejahtera, BPMS yang di antaranya meletakkan Islam sebagai penyelesaian.

      DAP hanya bercakap tentang akauntabiliti tetapi kerajaan DAP Pulau Pinang sendiri ada masalah akauntabiliti. Itu baru perintah negeri, belum perintah Malaysia lagi. Justeru, akauntabiliti bagi DAP hanya retorik. Kita sudah laksanakan Islam dan program yang dituntut Islam di Kelantan dan Terengganu (tanah untuk rakyat, tiada tol, tiada exco dikaitkan dengan rasuah dan lain-lain).

      Delete
  17. Mr j ko faham ke maksud hipokrasi nie atau buta kayu dgn maksud ayat yg ko sebutkan tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ratk...j ni bengap dan sombong. nanti dia jawap hipokrasi tu curry hippo kak mah!

      Delete
    2. Haha bro dad jiban suka hippo masak asam pedas kot

      Delete
    3. Kita perlu pasak keimanan. Antaranya patuh kepada pimpinan ketika mereka taatkan Allah. Kalau pimpinan tidak taat, kita tidak ikut. Sebab itu apabila kumpulan yang disebut G18 lari dari PAS, ahli tidak kisah. Dalam sejarah, Presiden PAS pernah lari, tapi pengikut tidak lari. Ketika PAS masuk kerajaan campuran, ada pimpinan PAS yang tidak setuju. Mereka hanya beruzlah. Apabila PAS tidak lagi dalam kerajaan campuran, mereka kembali aktif. Dato' Asri hebat tapi bila lari, orang tidak ikut. Kita tarbiah ahli dengan iman, bukan taksub dengan orang.

      Pengorbanan orang dahulu lebih hebat dari sekarang. Dalam sejarah PAS, perhimpunan di Gunung Semanggol boleh kumpul 10 ribu orang. Ketika itu kenderaan tidak banyak. Kereta pun yang ada seperti Austin dan Morris Minor. Pimpinan pernah ditahan oleh Pemuda Tahan Lasak. Kini PAS jadi hebat dengan jasa orang dahulu. Jangan ada rasa ragu terhadap apa yang kita bawa ini.
      Isu kos sara hidup sangat penting dan menyentuh hati rakyat. Justeru, kita perlu garap isu ini untuk tambat hati rakyat.

      Dari segi persiapan, jentera cukup penting. Juga perlu jaga ukhuwwah, wala', kewangan mesti cukup, faktor calon dan doa munajat.

      Delete
    4. Ahli pas pis pus ko hanya pandai kopipes jer ke?
      Mana pemikiran tabayun wasatiyah politik matang tahaluf siyasi dan apa kebenda lagi utk puak kowg hidang pada kami takat kopipes cilabi boleh lah ko pi mati nnti

      Delete
  18. Merafak setinggi2 tahniah diucapkan kepada DYMM Sultan Johor kerana berkenan memaafkan Ustaz Zamihan atas salahfaham tempih hari. Ini baru betul gentelman..tak macam Madey yg sukar sangat memaafkan DSNR, w/pun takde apa2 salah padanya..hanya tuduhan2 palsu sebab dengki yang amat sangat dan langsung tak dapat menerima kenyataan bahawa prestasi DSNR mentadbir negara jauh lebih hebat darinya..sorang rakyat pun tak percaya kononnya dia dah minta maaf pada DSAI dan melupakan sejarah silam tu sbb dalam kamus hidup Madey ni tak ujud langsung istilah memohon maaf, dia rasa dia aje yang betul, pandai .orang lain semua salah dan bodoh. Tengok ajelah kedegilannya yg tahap dewa tu, dah terang2 menghina bangsa Bugis, tetap spin, putar, menegakkan benang yang basah..namun nak mengeluarkan perkataan maaf jauh sekali...takke ni mcm sifat iblis yang enggan sujud pada Adam a.s masa kat dalam syurga tu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syok sendiri la kau geng najib petualang negara

      Delete
    2. Tuanku berlapang dada tue yg xnak memanjang kan isu demi rakyat
      Teladan utk zamihan
      So hadam kan dulu ilmu agama ko tue rasa belum cukup masak untuk menyampai dakwah dgn jelas khalas

      Delete
    3. GN, patut TDM yg minta ampun pada DSN dan isteri atas segala fitnah yg direkanya. TDM dah desperate dan dah tak boleh kawal emosi. Biar rakyat saksikan betapa buruk kelakuan manusia ini bila egonya diperkecil.

      Delete
    4. Gn, dildo tu sama tak ngan yg realnyer? Kikikikikikiki

      Delete
    5. Pehal tun nk mintak maaf lak j ko dah makan ubat ker?

      Delete

    6. Sedih dan keciwa kerana pesalah yang lebih muda dan kurang pengetahuan di hukum denda dan di penjara.

      Harap selepas ini mereka yang terlepas kata terutama anak-anak muda yang menulis komen menghina pun dapat pengampunan.

      Beri lah keadilan pada semua rakyat.

      Delete
    7. Mamak Madey Buah Kundur Kepala Bana Kutty tu....nak mintak maaf...tak yah harap ler...hatidah khaldu jadi hitam macam barah...menuggu rebah jer tu...tak lama lagi tersungkur sendiri ler tu...belum lagi kena sondol dek BABI Ketua To'Kong ...Cakap pun Merepek macam lepas minum Todi....dari Negarawan dah jadi NegaraSAWAN....

      Delete
    8. Penulis merancang untuk mengulas apa yang berlaku dalam bulan oktober bila berakhirnya oktober, tapi tak boleh kerana aktiviti masyarakat kelas atasan menguruskan bulan oktober semakin menjadi teruk. Terbaru Presiden MCA membuat kenyataan terbuka memparahkan lagi tragedi dalam oktober.

      Jika tidak diurus dengan sepatutnya bulan oktober ini boleh menjahanamkan negara. Terdesaknya untuk mendapatkan undi kaum cina Presiden MCA memberitahu masyarakat yang RUU 355 terhalang disebabkan mereka.

      Liow Tong Lai:

      “Kita menunjukkan kesungguhan dan perpaduan. Kita katakan kepada Najib dan UMNO, ini had kita dan jangan cuba mengujinya. Kita akan berjuang sehingga ke akhir,’katanya.-Sumber Malaysiakini.

      Perkataan “akhir” yang disebut oleh Presiden MCA sangat berbahaya kerana ia berkonotasi cabaran.Apa yang sebenarnya mahu dicuba oleh LIow Tong Lai?Mahu menghalang proses islamisasi Malaysia?Apa maksud kamu?

      Ayat Liow Tong Lai akan menambahkan lagi racial tension di Malaysia. Beberapa hari lalu sudah dilihat kendur sedikit tiba-tiba keluar kenyataan bodoh dari Presiden MCA. Kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden MCA itu tidak lain tidak bukan kerana terdesak untuk mendapatkan undi kaum cina.

      Menghalang proses islamisasi Malaysia? Apa yang kamu faham pasal Islam Liow Tong Lai? Adakah kefahaman islam kamu sama seperti kami sehinggakan mengeluarkan kenyataan yang prejudis terhadap islam. Malaysia adalah Negara yang bermajoriti Muslim dan agama rasmi Malaysia adalah Islam.

      Liow Tong Lsi, selama separuh abad hidup di Malaysia kamu hidup harmoni dengan muslim tapi masih terpengaruh dengan Islam Phobia. Gambaran umat islam pada kaca mata kamu dan DAP ialah kami umat islam ini adalah bakal-bakal pengebom berani mati. Bagi kamu setiap umat islam dalam Malaysia berpotensi besar jadi ekstrimis. Baik berterus-terang je lah, tak payah nak berlapik-lapik lagi dah.

      Delete
    9. 15.25...mana lah aku tau, tanya wat apa. Apa kata kau pinjam dildo bini kau dan test sendiri, lepas tu habaq mai kat kita orang...ada bran ka? Cepat lah, kita tengah tunggu ni !

      Delete
    10. GN, tak sangka prangai korang cam ni! Kalau nak yg real cakap jer! Ishhh x snonoh kau ni!

      Delete
    11. Panas benar Datuk dengan tindakan Pemuda PAS. Takut benar sehingga terkeluar habis segala maki hamun daripada mulut seorang calon Menteri Besar tajaan Lim Kit Siang ini.

      Kita ingin jelaskan, kenapa Pemuda PAS mengambil tindakan untuk memacakkan bendera di luar bangunan tersebut? Dari sudut apa Datuk ingin pertikaikan hak kami, undang-undang atau akhlak?

      Jika undang-undang, undang-undang manakah yang menghalang kami untuk memacakkan bendera di luar bangunan yang telah sah menjadi hak milik Badan Perhubungan PAS Kelantan melalui setiausaha kerjanya sebagai pemegang amanah itu? Geran tanah PT1039 yang cukup jelas sudah keluar dengan nama yang tidak boleh dipertikaikan lagi dari sudut kesahihan jual beli. Menurut transkripsi ucapan, “Jadi AMANAH ataupun saya akan masukkan failkan ke mahkamah, ya, kita dalam proses, kita ada satu team undang-undang, saya sengaja tidak menghebohkan perkara ini..”

      Ertinya, pihak Datuk AKAN memfailkan ke mahkamah dan belum difailkan permohonan untuk mencabar kesahihan pemilikan dan jual beli. Justeru, SEHINGGA KE HARI INI, jual beli adalah sah dan pemilikan adalah sah sehingga mahkamah menentukan sebaliknya.

      Ya benar, notis 30 hari telah diberikan. Dan menghormati notis itulah kami tidak menyentuh fizikal bangunan sekalipun kami selaku salah satu pihak di dalam Badan Perhubungan PAS Negeri Kelantan berhak untuk memasuki kawasan bangunan berkenaan. Saya mencabar Datuk, bawa sahaja kes pemasangan bendera ini ke mahkamah. Bukankah Datuk sendiri yang menyatakan bahawa PAS mempunyai wang RM90 juta dan jika tidak benar, bawa kes ini ke mahkamah. Kononnya selagi PAS tidak bergerak untuk saman, selagi itulah fitnah itu adalah benar (sedangkan Datuk tidak membantu sedikitpun Sarawak Report yang sedang terkial-kial mencari bukti RM90 juta itu).

      Bagaimana jika sifir sama digunakan, bawa kes pelakuan Pemuda PAS ini ke mahkamah, selagi tidak dibawa bererti benarlah tindakan Pemuda PAS dari sudut undang-undang. Kami tidak datang dengan sumpah seranah, tidak datang dengan provokasi. Hanya sekadar memasang bendera di luar bangunan yang sudah sah menjadi milik kami. Ia jelas tidak salah sebagaimana jelasnya salah berucap melebihi jam 12.00 malam hanya untuk memaki hamun kami itu.

      Delete
    12. Mr j ada mba sekolah pondok; patut la bahas tahap budak sekolah pondok kah kah kah kah

      Delete
    13. Zamihan nie tak bawa dakwah denhan hikmah dia ingat islam ni macam dia beberkan
      Bukan diavtak ada ilmu tapi ilmu yg dia tuntut nelum masak dalam erti kematangan ilmu
      Lebabai yg lama berilmu pun still not matured enough kalo tak masak gak sure ia benda tak elok reject jer
      Moga moga kita dikurniakan allah kefahaman beragama serta dikurniakan ilmu mentakwil nya insyaallah itu yg patut kita minta pada allah kerana hanya yg tertentu diberikan kelebihan ini

      Delete
  19. Zulkifli sendiri dah terkedu dan buntu nak jawab bukti bukti yang didedahkan, macai macai bengong pula yang tak tau ujung pangkal kelam kelibut nak defence dia. Kah kah kah. Hangpa suruh saja Apandi tu pegang jawatan KPN dan semua jawatan di jabatan2 penting di Malaysia negara kleptokrasi ni. So lebih senang dia nak buat kerja ikut selera boss kleptokrasi dia. Esok timbul kes di jabatan2 Imegresen, JPJ dan lain lain melibatkan geng geng sendiri, entah berapa banyak lagi jabatankuasa haram jadah apa nak dibentuk lagi konon nak selia siasatan. Hampeh punya kerajaan UMNO BN pimpinan kepala kleptokrasi spesis Bugis satu orang ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikap prejudis terhadap Islam tak pernah selesai kat Malaysia ni. Umat islam nak menjalankan tanggujawab agama dituduhnya Taliban dan pelampau. Nampaknya umat islam ini kena ikut segala kata kamu barulah tidak Taliban dan Pelampau.

      Kamu tahu tak majoriti umat islam kat Malaysia termasuk PAS menolak fahaman pelampau dan ekstrimis? Walaupun berulang kali kami beritahu yang kami menolak fahaman ekstimis dan pelampau kamu tetap tak akan percaya.Sikap kamu sentiasa prejudis terhadap umat islam.

      Apa yang kamu nak kami buat supaya kamu percaya yang kami menolak fahaman pelampau? Kami kena tukar color rambut jadi putih macam Siti Kasim baru kamu nak percaya yang kami ni menolak fahaman pelampau. Ataupun kami kena jadi macam Zaid Ibrahim baru kamu percaya kami?. Sudah la apek. Kami umat islam dah penat dah nak layan islam phobia kamu tu.

      Tak kan kami kena minum arak sekali dengan kamu baru kami ni bukan Taliban dan Pelampau?Lim Guang Eng tak kan disebabkan kamu tak boleh berpesta Arak kami digelar Taliban dan Pelampau? Be rational la Apek. Kami umat Islam faham sangat kamu risau satu hari nanti kami akan halang pula kamu dari minum arak.

      Pengharaman Oktoberfest bukan langkah untuk pengharaman arak secara keseluruhan di Malaysia ni apek, ah soi, superman. Tak perlu kamu risau, dalam Islam ini dijelaskan secara nyata Bagi kamu agama kamu, Bagi kami agama kami. Tolong la berhenti la sikap prejudis terhadap Islam.

      Bagi Kamu dan kawan kamu menentang dan mengharamkan Oktoberfest adalah satu proses Islamisasi Malaysia. Muhyidin apa kata kamu pasal hal ni?, setuju ke dengan apek dengan ah soi ni?. Sembab la Muhyidin. Kutuk pas bukan main kencang depan Apek Ah soi disebabkan nak undi. Bagi apek dan ah soi kamu tu pun yiddin berpotensi jadi pengebom berani mati la.Biar sedar diri sikit.

      Kamu kata kenapa dulu boleh Oktoberfest, sekarang tak boleh. Dah hampir 5thn Oktoberfest diadakan di Malaysia ini, Negara Malaysia ni bukan hak PAS. Kami menghalang Oktoberfest bukan nak halang kamu minum arak apek, ah soi,. Kami hanya nak menghalang umat islam dari minum arak. Tolong la faham Apek, Ah soi.

      Kami perhatikan ada umat islam terlibat sama minum arak sewaktu Oktoberfest la apek, sebab tu kami berusaha menghalang Oktoberfest ni apek. Kami nak jaga kaum kami umat islam dari minum arak tak boleh ke apek?Lepas tu kamu kata pula, bukan salah non-muslim bila orang islam pergi minum arak, mereka yang nak minum.

      “Orang islam ni lemah mudah terpengaruh, bukan salah Oktoberfest maa”kata non-muslim. Apek-apek dan Ah Soi-Ah soi sekelian, kenapa masih ada lagi segelintir dikalangan non-muslim tidak minum alcohol?, berdasarkan bacaan penulis di laman Facebook memang wujud golongan non-muslim yang tidak minum arak. Ada yang dalam proses berhenti minum arak disebabkan ketagihan arak.

      Kenapa hanya segelintir non-muslim yang memang tidak minum arak?sebabnya arak ni memang mudah mempengaruhi orang la apek. Majoriti umat islam tidak minum arak sebab umat islam ni kuat. Sekarang melayu yang minum arak hanya boleh dilihat di annual dinner company-company cina, pub dan night club, dan dalam hutan(penagih-penagih dadah).

      Delete
  20. Hoi geng najib dan mr J
    Cuba cite kat aku,bagaimana boss engkau tak sedar rm42 juta masuk akaun?dan cite sikit bagaimana pak Arab blh pilih dia dpt derma rm2.6 b?
    Share le sikit2,atas konsep win2...kan kita sama agama dan kaum...boleh le....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1522, Saudi bagi derma pada banyak negara. Tidak perlu dihairankan kalau DSN diberi derma. Isu SRC 42 juta adalah dongeng pembangkang yg tiada bukti. Isu kehilangan 32 billion forex itu baru real dan belum campur projek projek 'gagal' yg banyak kayakan kroni TDM. Kenapa tak fokus pada manusia yg menghilangkan beratus billion duit rakyat? Masih dipuja???

      Delete
    2. bengap punya j. najib sendiri cakap memang ada duit masuk akaun, tapi dia cakap dia taka duit siapa.

      ko ni dah la bengap, sombong pulak.

      Delete
    3. sprm tak bodoh macam ko. dia masih siasat, maksud nya tuduhan itu ada crdibility.

      yg takde credibiliti tu ko!

      Delete
    4. Dad, kalau ada bukti sila kepit....

      Delete
    5. Kalau bleh tnjuk money trail boleh mr j ?

      Delete
    6. takde la aku nak main kepit2 ni. ko kan hebat. ko baca balik jawapan najib pada ling liong sik dulu.

      Delete
    7. RATK, orang yg menuduh kena tunjuk bukti dan bukan sebaliknya.

      Delete
    8. j selalu ko tuduh duit beratus billion hilang oleh tun. mana bukti ko?

      yahudi ko ni! cakap org, sendiri apa?

      Delete
    9. j, ko juga suka tudoh org ni fasik la, org tu kapir la. ni semua mana bukti ko?

      Delete
    10. Kami kena tunjuk bukti kakak ko mr j
      Kami rakyat ape lak kami yg kena
      Yg apundi ag dok pantau tu pehal
      Selama nie polis tue tak lh cari bukti ke kalo tak kna pantau?
      Yg kami tahu keadilan dan ketelusan bukan pelacuran undang undang yg mereka sendiri gariskan
      Mmg lahanat

      Delete
    11. di kk, laungan tangkap najib berkumandang.

      long live najib!!.....biar dia kena tangkap hidup2!

      Delete
    12. Umat Islam akan bertindak secara berkesan untk menghalang umat islam lain supaya tidak minum arak. Menghalang Oktoberfest adalah salah satu caranya apek. Sebab itu majority muslim masih tidak minum arak. Kami akan berjuang sehingga akhir supaya umat Islam tidak menjadi seperti bangsa kamu.

      Lagipun kami risau jika ada kawan-kawan kami yang mabuk melanggar kenderaan kamu sehingga menyebabkan kematian ahli keluarga kamu apek. Kamu nak minum arak kami tak kisahlah apek, walaupun ada kemalangan melibatkn umat islam disebabkan pemandu mabuk kami tetap tak kisah la apek,Cuma kami tak mahu orang islam terpengaruh dengan arak.

      Mat sabu, cuba kau tanya apek tua kawan rapat kau tu?supremo leader DAP Lim Kit Siang, pernah tak dia minum arak dengan orang Melayu??,,Tolong post dekat FB jawapan apek tua tu?sebab aku memang nak tahu pasal hal ni. Semua pembaca tolong pakat tanya mat sabu pasal hal ni.

      Penulis menuruti perkembangan Fanpage Politicalgag. Dipage tersebut menjadi tempat non-muslim menunjukkan sifat racist mereka. Ada dikalangan non-muslim meletakkan satu list yang panjang menunjukkan yang Malaysia sedang dalam proses Islamisasi. Mereka mengambarkan seolah-olah no more future for them In Malaysia.

      Dear my non-muslim brothers & Sisters ,You think why your great-great grandparents come to Malaysia long time ago?...because they think there is no more future for them in China. That is why the left China and came to Malaysia.Now, your turn to feel your birthplace is no more future for you.So Sad.

      We malay muslim never hate you, Pas never hate you. We are glad that you are part of our family. But please understand us. Some of you try to influence other muslim to be like you, to drink alcohol like you, that is something we muslim can not compromise at all.

      Sekarang masih wujud banyak syarikat-syarikat dari kaum cina masih meletakkan syarat perlu fasih mandarin. Disinilah sebenarnya tempat berkumpul fahaman racist . Mereka berkeras kaum lain mesti mengikut mereka. Bila ditanya kenapa perlu mandarin sebab culture and environment. Sangat sedih.

      Jika syarikat dari Korean, Japan, Thailand kita faham keperluan untuk fasih bahasa Negara mereka. Tapi syarikat Malaysia kepunyaan orang Malaysia perlu berbahasa mandarin untuk berkerja dengan mereka. Sebab itu suasana Malaysia sentiasa dalam keadaan tension sebab kita tidak memahami diantara satu sama lain. Apalah aku bincang pasal syarikat swasta,, Liow Tong Lai yang dah berpuluh-puluh tahun dalam kerajaan pun masih anggap Datuk Seri Najib ni berpotensi jadi Taliban dan Pelampau. Penat apek.

      Geng PAN ko jangan perasan apek percaya kamu 100%,ye. Bagi apek,,korang PAN berada carta no 2 berpotensi jadi pengebom berani mati, level dah nak hampir-hampir sama dengan PAS dah sebab DR. Mariah tak sokong pesta arak. Insaflah PAN.

      p/s:Jika ada pembaca yang fasih berbahasa inggeris tolong translate tulisan ini sebab ramai lagi kaum Tiong Hua tidak boleh berbahasa melayu.

      Delete
    13. Wak kojala kengkang mmg ada bukti dia kepit..kalau tidak tak buntinglah

      Delete
    14. Mr j ada mba sekolah pondok; patut la bahas tahap budak sekolah pondok kah kah kah kah

      Delete
    15. Dad, 32 billion telahpun diakui oleh Zety pada RCI. Nilai duit ini kini lebih 100 billion. Belum campur duit skandal BMF, duit Perwaja bungkus, duit PKFZ bungkus, duit MEC bungkus, Proton subsidi 8 billion dll. Jumlah memang masuk ratus billion. Article bawah anggarkan kos Perwaja sampai RM 10 billion. PKFZ pula 12.5 billion. Angka angka ini dulu main hebat dlm blog pembangkang cuma kini dah 'lupa' pasal TDM dah join pembangkang. Begitu rapuh prinsip hidup pembangkang.
      https://www.google.co.za/amp/s/wtfreport.wordpress.com/2011/12/15/the-perwaja-steel-scandal/amp/?espv=1

      Delete
    16. j, again u r being a judge and prosecutor!

      as far as i know, forex rci is not out yet, but u have your own conclusion. as always, in this instance your hand is faster than your brain!

      use your brain j!

      Delete
    17. tadi, u sendiri cakap j, harus ada bukti klu buat tuduhan. jadi tolong sendiri cakap, sendiri harus buat ye.

      Delete
  21. Hamba jadi cikgu ni pagi sekolah ptg rehat
    Ini part time kat Budin punya sekolah jahat
    Bila caii murid2 tidak betul, hamba nasihat
    Kalu makin terok, hamba akan paku pahat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Selawat dan Salam ke atas junjungan,,, Hadirnya dua parti melayu atau dikuasai melayu ia itu PKR dan PAN menyerlahkan satu kelompok melayu yang masih lagi sanggup diperbodohkan.Diperbodohkan oleh golongan liberal yang sedang merancang menguasai negara.Golongan liberal yang semakin nyata bergerak atas platform politik gabungan PH yang jelasnya sedang diketuai oleh DAP.Ada parti melayu yang mendakwa mengikuti Islam secara syumul tetapi dengan gelagat menyokong liberal tanpa segan silu lagi.Inilah kebodohan yang ditunjukkan oleh ahli ahli parti melayu yang mendakwa Islam syumul itu.

      Secara terang terang ada orang melayu yang menyokong ideologi Kasim Ahmad yang menolak Hadis sehingga ada yang sanggup menulis menyatakan akan lahir lebih ramai lagi Kasim Ahmad dan yang menulis itu pula bernaung di bawah parti melayu yang mendakwa Islam syumul ini.

      Sementara ada yang lain pula sedang rancak mempertahankan liberal menerusi hujah memberi hak kepada bukan Islam yang minoriti.Dengan hujah ini ada yang sanggup jadi bodoh menyokong pesta terbuka arak, menyokong cadangan untuk mengadakan pesta gay.Disebalik menentang semua kemungkaran sesuai dengan pegangan Islam yang syumul, mereka tampil ke depan mempertahankan hak bukan Islam menganjurkan pesta arak secara terbuka.Tanpa segan dan silu mereka bertempik untuk memberi hak kepada bukan Islam.Kenapa begitu bodoh gelagat mereka?

      Masih ada yang celupar mulut menuduh ulamak sebagai punca kehancuran PR dan terus mempertahankan DAP sebagai suci dan bersih.Tok Guru didakwa menjadi punca runtuhnya PR yang pada mereka boleh dipertahankan kalau tidak kerana Tok Guru tidak mengikut kesemua kehendak DAP yang suci bersih itu.Bodoh pian puak ni, sanggup menghina ulamak dan mempertahankan kafir harbi.Apa mereka lupa makna ulamak? atau tidak pernah belajar bagaimana seorang ulamak itu terbentuk? Bohong betul kalau mereka tidak sedar kelayakan yang ada pada Tok Guru kerana kebanyakan mereka pernah berada bersama Tok Guru.Sedangkan bersama DAP dan pemimpin DAP,mereka cuma berpeluang bersama sesudah terbentuknya PR tapi kenapa begitu cepat mereka membuat keputusan DAP itu suci dan Tok Guru yang salah.

      Yang boleh dilihat ialah kebodohan mereka saja.Orang yang cerdik tak akan buat apa yang mereka buat .Orang orang yang cerdik tak akan sesekali mempertahankan kafir harbi kerana orang yang cerdik akan sentiasa ingatkan mati dan sayangkan ugama mereka.Masakan kafir harbi yang tak basuh berak boleh dipertahankan sehingga ke peringkat itu? orang bodoh jer yang buat kerja macam tu.

      Di pihak lain ada pula satu pihak melayu lain yang gemar mereka cerita dan kemudian disebarkan sebagai fitnah demi fitnah yang tak kunjung padam walaupun ada antara fitnah fitnah itu sudahpun kantoi dan maaf sudah dipohon.Kemudian kumpulan ini membentuk satu pasukan untuk menyelamatkan negara.Menyelamatkan negara dengan fitnah? Membohongi fakta dengan hujah menyelamatkan negara juga kerja orang bodoh dan sombong.Mana mungkin negara boleh diselamatkan oleh orang bodoh begini.Dan sudah tentu yang boleh percaya dengan mereka juga bodoh.

      Delete
    2. lama dah wak kojola kengkang kena pahat..

      Delete
  22. So layak ker kita lantik owg utk mngetuai badan yg memperkasakan hal intergriti mempunyai krebiliti yg tidak bersesuaian dgn tugas berkenaan intergriti?
    Takut nanti harap kan pagar pagar jadi babi lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika berbincang dari sudut akhlak yang ada pihak mempersoalkannya, maka soalannya, berakhlakkah pihak yang jelas sekali mengambil alih bangunan yang dibina di atas titik peluh para penderma yang menyumbangkan infaq atas nama PAS? Mengecatnya dengan warna oren dan memasang bendera parti yang berlawanan telah menghiris hati begitu ramai pihak di dalam PAS khususnya di Salor yang berusaha membangunkan markaz ini. Pada waktu itu, berbicaralah burung-burung kakak tua ini dengan bahasa undang-undang. “Tiada apa boleh PAS lakukan, kerana tanah atas nama individu…”
      Nah, ke atas kami anda berbicara dengan bahasa undang-undang. Ke atas anda, bahasa akhlak yang anda gunakan?

      Saya juga membaca pelawaan Datuk untuk saya hadir mendengar ucapan Datuk di Parlimen Kuala Krai. Saya berterima kasih atas jemputan itu. Saya percaya ia ikhlas. Barangkali Datuk menjangka tidak ramai yang akan hadir dan memerlukan saya dan rakan-rakan untuk meramaikannya. Saya faham namun maaf, masa sangat-sangat berharga buat kami dan ia tidak berbaloi untuk mendengar celoteh Datuk.

      Apatah lagi, jika pendedahan itu setaraf dengan pendedahan ‘wang milik PAS dalam Affin Bank’ atau ‘surat Mustafa Ali yang menentang UG (yang hari ini tiba-tiba sahaja Mustafa Ali menyokong rundingan)’ atau ‘Pas dan Umno tidak akan berlawan dalam pilihan raya akan datang’, lebih lagi lah untuk saya tidak mendengarnya.

      Apapun, terima kasih kepada semua sahabat-sahabat yang datang dari jauh dan dekat menjayakan misi malam tadi. Sahabat-sahabat di Salor, sahabat-sahabat di luar, anda semualah ‘cool’. Adapun siapa sebenarnya yang tak cool, boleh cari sendiri melalui rakaman-rakaman video yang tersebar.

      Delete
    2. RATK...PM dan KSN pun tak sibuk, kau ni aje yg lebih sudu dari kuah. Belum apa2 lagi dah nak suruh orang letak jawatan..mcm tak sabar2 pulak. Aku rasalah, kalau bab2 yang kononnya melibatkan sex ni kau bukan main teruja..apasal eh..kau ada masaalah sex life ke kat rumah?

      Delete
    3. Pm ngan ksn ko lahanat
      Ko lak penjilat
      Aku nk contohi pemi

      Delete
  23. Ini sekolah jahat, mmg Madey punya tajaan
    Kerja cgu2 sini, cari fitnah hantam kerajaan
    Pengetua Budin le kerja cari bahan cercaan
    Bila result PRU cai2 pilu sedih kekecewaan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP), Sahabat Alam Malaysia (SAM) dan Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) amat terkejut apabila mendapati bahawa Kerajaan Negeri dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) memilih untuk tidak mempedulikan bantahan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) bagi tapak pembangunan projek kediaman di Lembah Permai, Tanjung Bungah.

      JAS telah menolak permohonan bagi kebenaran merancang selepas mengambil kira bahawa tapak pembangunan itu terletak berdekatan kawasan kuari dan tidak terdapat zon penampan antara projek apartmen dan aktiviti kuari berdekatan seperti yang dinyatakan dalam ‘Garis Panduan Tapak dan Zon Kawasan Kediaman dan Industri’.

      Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar pada 22 Oktober 2017, dinyatakan bahawa kawasan persekitaran itu tidak selamat dan aman untuk penduduk mendiaminya.

      Kerajaan negeri dan MBPP mesti menjelaskan kenapa mereka tidak mematuhi saranan JAS.
      Jawatankuasa Pusat Sehenti MBPP terdiri daripada Datuk Bandar dan agensi teknikal seperti JAS, JKR, JPS, Pejabat Tanah dan Daerah, dan sebagainya. Pihak Majlis berunding dengan agensi teknikal yang merupakan badan pakar sama ada terdapat sebarang bantahan terhadap pembangunan.

      Kerajaan negeri dan Majlis khususnya mesti menjelaskan alasan tidak mempedulikan saranan JAS.
      Bantahan oleh JAS tidak boleh dipandang ringan memandangkan pihak Jabatan itu bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan alam sekitar.

      Berdasarkan kepada bantahan oleh JAS, seluruh proses kelulusan untuk projek itu seharusnya dianggap tidak sah kerana tidak mengikuti proses perundangan.
      Seterusnya, Rancangan Struktur Negeri Pulau Pinang (RSNPP) juga telah dilanggar oleh pihak berkuasa negeri dan MBPP.

      Delete
    2. Kami pun tahu siapa yg menaja perniagaan wak kojola kengkang di bawah tangga di lorong lorong gelap kat chow kit tu.

      Delete
  24. Nak siasat apa lagi perempuan tu dah mengaku. Dah siap mintak maaf lagi dengan wife ngan family Dzul. Dari segi undang-undang pun 489 penal code yang polis sedang siasat tidak terpakai di sini kerana kesalahan dilakukan di Bali.

    Sama juga dengan enakmen syariah juga tidak terpakai disini kerana kesalahan dilakukan di luar negara. The alleged offence is out of reach of both laws. Tak payah siasat lagi. Buang masa.

    Cuma dari segi integriti for someone holding a high office dah taintedlah. Dia perlu lepas jawatan untuk mengembalikan semula keyakinan rakyat kepada SPRM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini ikatan perkahwinan. Kes pegawai mengadap dan bogel depan perempuan di New Zealand pun kena serah pesalah pada kerajaan negara tersebut. Kes beli permata dan buat filem guna duit rompakan pun di siasat dan dibawa ke mahkamah.

      Suami pada perempuan tersebut masih lagi ada ikatan nikah yang sah. Anak anak dan emak ayah kedua-dua nya menanggung malu.

      Kawin kat Siam pun boleh sah atau tak sah sebab ikut rukun Islam. Apakah semuanya terbeku apabila berada di luar negara kerana Islam nya lain ?

      Fikirkan lah nasib si suami. Tentu ada pihak yang sedang memujuk atau berunding (dalam paksaan). Dah lah bini buat hal kena pulak torture lagi.

      Delete
    2. Menurut RSNPP yang diwartakan dan mempunyai kuatkuasa undang-undang, kawasan Tanjung Bungah dikhususkan sebagai ‘koridor kedua’. Seterusnya RSNPP menyatakan projek perumahan di kawasan ‘koridor kedua’ tidak boleh melebihi 15 unit seekar.

      Bagaimana projek perumahan seperti itu yang jelas melanggar Rancangan Struktur dibenarkan mestilah disiasat.

      Jelas sekali, satu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mestilah ditubuhkan bagi menangani isu perundangan dan kenapa pihak berkuasa Negeri dan MBPP tidak mematuhi undang-undang, RSNPP serta Garis Panduan dan Bantahan JAS.

      Ini bukan sekadar satu tragedi di tapak pembinaan. Ia jelas berkaitan dengan pembangunan tanah bukit dan proses yang meliputi kelulusan perancangan dan pencabulan undang-undang.

      RCI ini mestilah menyeluruh untuk memastikan semua pihak berkuasa bertanggungjawab dipertanggungjawabkan termasuk pihak berkuasa kerajaan berkenaan daripada Ketua Menteri hinggalah MBPP, pemaju dan kontraktor bertanggungjawab.

      JAS juga seharusnya lebih proaktif dalam mengambil tindakan apabila kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan tidak mempedulikan saranan mereka. Ini bukan satu perkara yang kecil.

      Seterusnya, kami mengesa pihak kerajaan negeri dan majlis serta pemaju menyediakan pampasan yang sewajarnya kepada keluarga mangsa yang kehilangan nyawa dalam tragedi itu.

      Keluarga mangsa boleh datang ke Pejabat CAP untuk mendapatkan bantuan jika memerlukannya.
      Tambahan lagi, pembeli unit dalam projek itu seharusnya layak untuk mendapatkan semula pembayaran balik sepenuhnya dan projek itu perlu dihentikan dan tidak dibenarkan untuk dijalankan atas faktor keselamatan.

      Delete
  25. 15.22..Bodohnya kau ni. Kan dah dijelaskan derma ikhlas dari Arab tu kerana mengikiraf sumbangan besar dan komitmen berterusan DSNR dan kerajaan kerana menentang Terrorisme, khususnya ISIS di rantau Asia. Sepatutnya kita sebagai rakyat Msia yang taat , setia serta wala kepada negara merasa bangga dengan pengiktirafan ni...ini tak, lebih percaya dengan fitnah dan spin yang dijajakan oleh Pizi dan Madey tu..aparaah, nak jadi pengkhianat negara ke apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Temberang la kau geng najib! Masa tu isis x wujud lagi! Tu la banyak sgt kena dildo! Tgh syiok la tew!

      Delete
    2. Kami mmang bodoh geng najib kalo takder money trail thanks piji

      Delete
    3. ni la temberang paling kuat. najib lawan isis. dulu si najib ni la yg puja kemain lagi isil ni. dia minta semua ikut contoh isil.

      sekarang ko pulak cakap najib lawan isis

      confused aku, geng!

      Delete
    4. 1554...ko tu memang selalu confused...NGOK....

      Delete
    5. he he he...ada juga hantu yg sakit hati. tak baik tu.....j selalu nasihatkan lapangkan dada.....bukan tayang dada ye!

      Delete
    6. PAS satu-satunya parti politik yang memiliki organisasi khusus pengurusan kecemasan dan bencana.
      PAS tidak hanya berslogan dengan agenda kebajikan dan kemasyarakatan. Kita tampil ke medan masyarakat bagi melaksanakan agenda politik penyelesaian dengan organisasi tersusun dan petugas yang berkemahiran serta terlatih.

      Jabatan Pengurusan Kecemasan dan Bencana (Khidmat Malaysia) dipertanggungjawabkan secara khusus dalam parti untuk memainkan peranan secara profesional dalam menangani apa saja bentuk bencana yang berlaku dalam negara.

      Di bawah panji Khidmat Malaysia, pelbagai sayap dalam parti seperti Jabatan Amal Malaysia, Briged Muslimat, Ameerah, Kelab Kembara 4x4, Nusaibah serta beberapa NGO lain akan bergerak di bawah satu penyelarasan secara pengarahan berpusat dan bersistematik.

      Dalam apa jua bentuk pengurusan bencana, aset dan petugas perlu digabung jalin dengan command (pengarahan) dan communication (komunikasi) supaya jentera boleh bergerak secara efektif, pantas dan berkesan. Aset yang baik serta petugas yang ramai akan gagal tanpa command dan communication.

      Inilah yang menjadi fokus Khidmat Malaysia dalam menyusun jentera pengurusan bencana.
      Inilah juga objektif utama petugas pengurusan bencana PAS dari seluruh negara dihimpunkan selama 2 hari 1 malam di Pantai Sri Tujuh Tumpat Kelantan dalam Himpunan Petugas Bencana Khidmat Malaysia Siri Kedua (HEBAT 2.0) yang berlangsung pada 20 dan 21 Oktober 2017.

      Peserta telah didedahkan dengan SOP Pengurusan Bencana Khidmat Malaysia, Perubatan Kecemasan, Komunikasi, Kaedah Menyelamat Dalam Air, Pengurusan Psikologi Mangsa Bencana dan Khidmat Rakyat.

      Bencana dan musibah adalah ketentuan Allah. Datangnya tanpa dijangka. Kita sebagai manusia perlu bersedia untuk menghadapinya.

      Delete
  26. Hamba mmg puas dgn entry admin yg jepas
    Mmg cai-cai kecundang kalu entry pasal pas
    Sekor demi sekor cai hamba lanyak hempas
    Cai2 bahalol bingai habiis terlentang tumpas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BELUM sampai sebulan referendum kemerdekaan Kurdistan Iraq dilaksanakan dan memperolehi sokongan lebih 92 peratus warga Kurdi wilayah itu, satu wilayah yang dipertikai telah mencetuskan pertempuran antara tentera Peshmerga Kurdistan dengan tentera Iraq dan militan Syiah, Hasd al-Shaabi atau Pasukan Mobilisasi Rakyat yang disokong Iran.

      Tentera Iraq dan militan Syiah menawan semula Kirkuk dalam pertempuran kurang sehari, memasuki Kirkuk pada Ahad dan menjelang pagi Isnin telah berjaya menguasai lokasi-lokasi strategik di wilayah itu.

      Perkembangan ini menjadi satu halangan terkini kepada usaha kemerdekaan Kurdistan Iraq, dan mungkin menjejaskan semangat warga Kurdi di wilayah itu serta menguji kepimpinan Masoud Barzani dan kerajaan wilayah autonomi itu sekarang.

      Sejurus Baghdad mengumumkan kejayaan menguasai Kirkuk, meliputi kawasan minyak dan pangkalan tentera, pelbagai komentar muncul berhubung perkembangan ini, tetapi apa yang paling jelas ialah kesan kekalahan Kurdi di Kirkuk ini berpotensi mencetus masalah lebih besar lagi kepada Kurdistan dan paling utama, pemimpin Kurdistan Iraq, Masoud Barzani.

      Dalam tempoh kurang seminggu, amaran dari Baghdad, pergerakan tentera, dan pertempuran berlaku dengan pantas, menyaksikan pasukan Peshmerga yang selama ini bertindak cemerlang dalam menewaskan Daesh tewas dengan mudah, berundur dan menyerahkan Kirkuk yang merupakan kawasan kaya minyak yang didiami pelbagai etnik kepada penguasaan Baghdad.

      Ada laporan menyebut pasukan Peshmerga di Kirkuk sebahagiannya tidak berpendirian politik yang selari dengan Barzani, dan ini mendorong mereka berundur dan menyerahkan Kirkuk kepada tentera Iraq.

      Ini bermakna kesatuan Kurdi di wilayah itu tidak kukuh seperti yang mungkin dilihat melalui hasil referendum, dan memberi gambaran tahap sokongan terhadap Barzani yang hingga kini menguasai wacana kemerdekaan Kurdistan di Iraq, dan membuat semua keputusan berdasarkan agendanya.

      Delete
  27. Cai2 begitu beriya2 mahu bela Madey tamak
    Tapi cai2 punya hujah hanya sampah semak
    Matdey pulak, jilat kahak ludah dia tergamak
    Tapi cai2 masih jadii hamba Madey pukimak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak babi lintas jalan
      Lintas jalan cari makan
      Bunting kejora 5 bulan
      Bangla sardar gembira sakan

      Kah kahhh kahhhhhh kahhhhhhhhh

      Delete
    2. ko cakap mak ko ke?

      Delete
    3. Mak babi dia marah ker? Kikikiki

      Delete
    4. Kirkuk bukan sebahagian daripada sempadan wilayah autonomi yang ditetapkan dalam perlembagaan 2005 Iraq, tetapi telah dikuasai oleh Kurdi pada Jun 2014 hasil kemaraan dalam kempen memerangi Daesh. Penguasaan Kurdi di Kirkuk, hingga bertindak mengibarkan bendera Kurdistan di bangunan kerajaan, ditentang keras oleh Baghdad.

      Kejayaan tentera Iraq - dan juga bantuan Iran - menguasai semula Kirkuk ialah satu kegagalan besar pihak Kurdi, pada masa kegembiraan ekoran referendum yang melonjakkan semangat kemerdekaan Kurdistan Iraq sedang memuncak.

      Perkembangan ini menunjukkan kesediaan penentang Kurdi bertindak, termasuk memulakan tindakan ketenteraan yang mungkin lebih sukar dihadapi berbanding militan Daesh.

      Sekiranya penentang-penentang Kurdistan, terdiri daripada Iraq, Iran, dan Turki sedia bertindak hingga melibatkan konflik bersenjata, Kirkuk hanyalah gambaran kecil daripada apa yang berpotensi berlaku.

      Kurdistan Iraq mendapat sokongan kuat daripada AS sejak perang menentang Iraq di bawah Saddam Hussein bermula 1991. Bermula tempoh itu, Kurdistan Iraq semakin mendapat bantuan AS dan sekutu, menyaksikan pertambahan autonomi dan kebebasan, serta dilindungi daripada tindakan kerajaan di Baghdad.

      Delete
    5. Wak kojola kengkang mmg ada DNA babi sebab tu bila berjalan dia tunduk saja kepala.

      Delete
    6. Tahik lho tu mkn babi gak..tp badak tetap sayang

      Delete
  28. Mmg hidup cai2 tidak blh lekang dari fitnah
    Najib yg tiada kena mengena, caii seranah
    Mmg hati budi cai2 dah rosak punah ranah
    Tunngu je malekat sebat bila cai dlm tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tiga macai geng dildo
      Menyalak sakan smpai x tido
      Bila tension cari dildo
      Berangan buat ngan bang sado


      Kah kahhh kahhhhh kahhhhhhhhhhh

      Delete
    2. Bemula 2003 ekoran pemerintahan Baath dijatuhkan, Kurdistan Iraq terus masa dan akhirnya perlembagaan baharu Iraq mengiktiraf autonomi dan sempadan baharu Kurdistan Iraq di utara. Kemudian apabila tercetus kebangkitan di seluruh rantau Arab, Kurdistan terus mendapat manfaat dan meningkatkan usaha untuk merdeka.

      Kempen ketenteraan antarabangsa terhadap Daesh di Syria dan Iraq membantu kempen kemerdekaan mereka apabila pasukan bersenjata Kurdi mendapat bantuan persenjataan daripada AS. Walaupun kelihatan tidak sebulat suara, Kurdistan Iraq mendapat sokongan untuk merdeka dari banyak pihak di Washington.

      Sokongan ini dilihat menyumbang kepada rasa yakin di pihak Kurdi. Kurdistan Iraq atau lebih tepat lagi Barzani dan kerajaannya mula bertindak agresif termasuk dengan menguasai Kirkuk dan menuntut juga Mosul, sebuah lagi bandar strategik.

      Apa yang terjadi di Kirkuk ialah susulan dan tindak balas kepada dasar kerajaan Barzani selama ini, yang mungkin terlalu yakin dengan sokongan AS. Kegagalan Kurdi mempertahankan Kirkuk turut dikaitkan dengan kegagalan Washington memberi bantuan kepada Peshmerga, dan disebut sebagai satu kegagalan AS dalam menghadapi kemaraan Iran di Iraq. AS dalam satu kenyataan menyusuli pertempuran di Kirkuk mendakwa kedua-dua Peshmerga dan Iraq sekutunya dan enggan berpihak.

      Delete
    3. Alahhhh...sebab melekat tu lah yg wak kojola kengkang ni bunting.

      Delete
  29. Ikut CEO MAS lah.. I just want to balik kampung..

    Bila ada lapuran ke atas Tun, Polis sanggup ke tempat kerja Tun dan ke kediaman Tun untuk siasat. Lepas tu, Polis keluar kan kenyataan berapa jam dan bagaimana keadaan Tun. Tapi yang kes Bali tak ada langsung kenyataan dari KPN..

    Kita tunggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak pihak di AS memainkan naratif perang proksi, memperbesarkan peranan Iran, sebahagiannya untuk mendesak pentadbiran Trump bertindak dan membantu Kurdi.

      Kelompok ini mengambil kesempatan atau menuruti pendirian keras terhadap Iran yang disuarakan Trump sebelum tercetus pertempuran Kirkuk.

      Sudut pandang perang proksi semata-mata mengabaikan faktor kerajaan Iraq dan Perdana Menteri Haider al-Abadi, yang boleh difahami tidak mahu tempoh pemerintahannya mencatat sejarah buruk perpecahan Iraq.

      Kepentingan pada masa kini melibatkan sumber minyak Kirkuk juga sesuatu yang sebenarnya jelas dan memberi motivasi untuk Baghdad bertindak, walaupun dengan peranan dan bantuan pihak luar yang minima.

      Kekalahan Kurdi di Kirkuk menunjukkan had sejauh mana kuasa-kuasa asing dapat atau sedia membantu, dan menunjukkan bukan semua kepentingan atau strategi Kurdi selari dengan kepentingan kuasa yang menyokong mereka.

      Episod ini menimbulkan semula ingatan pengkhianatan terhadap Kurdi yang berulang beberapa kali sepanjang usaha perjuangan kemerdekaan Kurdistan. Kehilangan Kirkuk memberi satu tamparan hebat kepada kebangkitan Kurdistan Iraq.

      Delete
  30. suruh la si Bellew yg report, macai takyah le nyebok..untung la masa jadi CEO, gaji besar..hasil? Amik CEO melayu, kecik sikit gaji kot...jimat kos..maju tak maju MAS..yg penting gaji bulan2 masuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob memberitahu mahkamah beliau menganggap tindakan Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar bertemu anak perempuan “Sultan Sulu”, Jacel Kiram sebagai menderhaka kepada negara selepas membaca laporan media arus perdana mengenai pertemuan itu, selepas pencerobohan militan Jamalul Kiram III di Sabah pada 2013.
      Menteri kemajuan luar bandar dan wilayah hari ini turut mengesahkan beliau tidak memohon penjelasan daripada Izzah sebelum mengeluarkan kenyataan kepada pemberita pada 22 November 2015.
      “Saya membuat kenyataan berdasarkan berita yang dibawa melalui laporan media arus perdana,” kata Ismail, dan menambah beliau juga tidak merujuk penjelasan Izzah di media sosial yang dibuat antara 19-21 November tahun sama sebelum membuat tuduhan.
      “Sepatutnya plaintif panggil media dan membuat penjelasan, bukannnya buat kenyataan di media sosial,” katanya ketika disoal peguam Izzah, Sivarasa Rasiah.
      Ismail dipanggil ke kandang saksi dalam kes saman fitnah terhadapnya dan bekas ketua polis negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datin Faizah Jamaludin.
      Pertemuan itu menjadi perbualan selepas Jacel memuatnaik 4 keping gambar pertemuannya dengan Izzah pada 9 November 2015 di Facebook.
      Bapa Jacel, Jamalul Kiram III, yang mengangkatnya dirinya sebagai pewaris kesultanan Sulu mengarahkan 200 militan bersenjata memasuki Lahad Dahu bagi membuat tuntutan ke atas negeri itu. Pencerobohan itu menyaksikan 56 militan terbunuh dan yang lain tercedera atau melarikan diri.
      Melalui writ saman dan penyataan tuntuan yang difailkan pada 26 November 2015, Izzah berkata Ismail dan Khalid mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya pada sidang media di Bukit Aman dan Bera, Pahang pada 22 November tahun sama.

      Delete
  31. Geng dildo tiga serangkai buat onar
    Jalan yg dah lurus pun dorang konar
    Agaknya kena dildo mata dah berpinar
    Nak bhujah pun masing2 dah nanar



    Kah kahhhh kahhhhhh kahhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beberapa pemimpin utama PAS hari ini menyatakan sokongan kuat mereka terhadap penceramah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik, selepas usaha New Delhi semakin hampir memohon supaya kerajaan Malaysia mengekstradisi beliau untuk dibicarakan atas tuduhan terbabit dalam aktiviti keganasan.
      Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz berkata Putrajaya perlu “teguh” membela Zakir yang juga diberikan taraf pemastautin tetap oleh kerajaan Malaysia.
      Nik Abduh berkata keputusan kerajaan Malaysia itu sudah pasti selepas melalui proses memastikan Zakir bersih daripada ancaman keganasan.
      “Oleh itu, PAS menggesa kerajaan Malaysia agar tetap teguh membela Zakir yang merupakan pendakwah dan penceramah yang diiktiraf kepakarannya dalam ilmu perbandingan agama dan sangat dihormati para ulama Islam dan umat Islam di seluruh dunia ini dengan tidak melayan permohonan India untuk mengektradisinya,” kata Nik Abduh.
      Sabtu lalu, kerajaan India dilaporkan maju selangkah lagi dalam usaha memaksa Naik pulang untuk berdepan tuduhan penggubahan wang haram berkait aktiviti keganasan.

      Delete
  32. Kan dah cakap, beri ruang dan peluang utk PDRM dan Task Force AG menjlankan tugas tanpa diganggu guggat oleh mana2 pihak..tak payah lah nak paksa2 mereka untuk percepatkan siasatan...nanti tak sempurna pulak. Ataupun kau orang takut hasil siasatan tu tak menyebelahi pihak kau org ke, nanti takde pulak isu yang nak dijadikan modal bersembang kat kedai kopi atau kat blog ni kan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikikkki, tukar jer nama tu ke geng dildo! Kah kah kah

      Delete
    2. Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasrudin Hassan berkata Zakir tidak wajar diekstradisikan meskipun kerajaan India membuat permohonan.
      “Zakir adalah tokoh yang diiktiraf dan disanjung keilmuannya di seluruh dunia. Beliau menerima Tokoh Maal Hijrah pada 2013.
      “Kepetahannya berhujah dalam masalah perbandingan agama menyebabkan ramai di kalangan mereka (penganut agama lain) akhirnya memeluk Islam. Inilah sebenarnya yang ditakuti oleh pihak lain,” katanya dalam kenyataan.
      Nasrudin berkata dakwaan keganasan hanyalah alasan yang biasa digunakan pihak tertentu untuk menyekat pendakwah Islam.
      “Ramai tokoh pendakwah Islam yang akhirnya dihukum gantung dengan menggunakan alasan yang direka-reka kononnya terlibat dengan keganasan,” katanya sambil meminta Malaysia tidak melayan permintaan India.

      Delete
    3. Kini sudah semuanya tersingkap
      Aktiviti cai2 dibalik tingkap
      Gn,j dan kejora rupanya tperangkap
      Mainan dildo dijadikan pelengkap

      Kah kahhh kahhhhhh kahhhhhhhhhhhh

      Delete
    4. Geng badak pun boleh

      Delete
  33. Mr j & GN jika tanya rm 42j dr src dan 2.6b masuk akaun boss, confirm tak blh jwp...,jwp sama mcm boss berbeli2,mcm le semua org bodoh....kalau berani dan benar apa perlu diosakan....ish...ish.....berana lama nak menipu daaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg wak kojola kengkang kuat menipu. Dah bunting pun tak mengaku.

      Delete
    2. Zack, dah tau dah gn dan j ni dua wanita gersang! Yg herannya si kejora pondan tu pulak yg bunting. Apa pun tahniah kejora bakal jadi ibu..ehhh bapak..ehhh apa apa la

      Delete
    3. Congratulation wak kojola kengkang..
      Kihkihkih

      Delete
  34. Aku rasalah lepas edah nanti dua kekasih pun kawin. Pastu ada pengumuman...'kita tutup buku lama dan buka buku baru'. Settle.
    Jibo pun tepuk2 bahu...jangan buat lagi tau, kali ni saya maafkan.

    ReplyDelete
  35. Najib tak salah pilih orang..........

    Orang yang boleh di main buah nye........
    (Buah Catur.....)


    ReplyDelete
  36. Caipelahap Taek tak tau malu, langgar blog ANTI UMJOBNPAS utk melempiaskan Taek yg tak releven dgn topik. Tindakan memekakkan reality. Ini tanda gihil yg terlalu jelas. Tersepit dlm perbuatan MUNGKAR sendiri sehinga sudah hilang kemampuan mlbermusyawarah. Maki Hamun,Lucah,Alih tiang, Buat pekak, fitnah, Riak bongkak Agama...dll.

    Maka dgn itu, SAH BERSULOH lah bahawa UMNOBNPAS SUDAH TIDAK RELEVEN LAGI UTK NEGARA MALAYSIA.
    RAHMA dah smpai N.

    Lepas PRU kasi kutip petualang2 taek bangsa, penjual tanah air dan pelahap Taek masuk dalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana geng dildo ni pegi? Petang lagi pun dah mendildo ke? Dadat dorang ni!

      Delete
    2. Tgh dildo badak

      Delete
  37. Badak bunting berapa lama.GN dan MRj ni tgh membadak ke?

    ReplyDelete
  38. Apa hal yg korang bising2 tu cai2 desperado
    Pokok ke atau binatang ke atau apa itu dildo
    Ada kah spt Nuat punya jam, rolex atau rado
    Atau pun mcm Nuat bengkok punya torpedo

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. badak la yg tgh desperate..membadak je

      Delete
    2. ko tgh dildo si badak tu ke

      Delete
    3. Badak berlian

      Delete
  39. SIAKAP SENOHONG, GELAMA IKAN DURI, RATK, DAD,ZACK SUKA BERCAKAP BOHONG...BOLEH SEKAPAL DENGAN MADEY DAN PIZI !

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan duit 2.6 billion, lama lama boleh jd badak

      Delete
    2. berbibir merah jln terkepit, main golf terkepit menyanyi shalala..sape kah gerangan?

      Delete
    3. Orang tamak selalu rugi, macam badak dengan bayang bayang

      Delete
  40. Tahniah dan TK kepada DS Ismail Sabri kerana telah memberi penjelasan penuh berkaitan siasatan terhadap DSSA berkaitan kes di Sabah. Mengikutnya, langsung takde agenda politik samaada utk menganiayai DSAA ataupun utk melemahkan warisan,yg kononnya diarahkan oleh DSNR spt yg didakwa oleh Madey Al Kerala Kutty. Kalau kita tengok pun tak logik DSSA nak dilakukan sebegitu, memandangkan pengaruhnya dan Warisan bukan lah kuat sangat , hanya suam2 kuku aje. Warga Sabah pun bukannya melayan sangat perangainya yg terkenal dengan menjaja fitnah dan hasutan, setaraf dengan pizi dan madey kat semenanjung. DSNR takkan membuang masa dan tenaganya yg berharga tu utk membuat kerja2 bodoh tu, kalau Madey kita memang boleh percaya, kerana dia mampu melakukannya..dah banyak contoh yg dilakukannya kpd orang2 yang dirasakan mengguggat kuasanya..antaranya Tun Musa, Tun Ghaffar dan DSAI. SPRM ni kan badan yg bebas, bertindak bukan suka2 tapi berdasarkan bukti yg amat kukuh. Jadi, kita kenalah belajar utk memberi sepenuh kepercayaan kpd SPRM utk handle kes ini sebaik mungkin !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kpd wak kojola kengkang sebab dah bunting anak pertama tu..

      Delete
    2. Gn, dildo saiz berapa?

      Delete
    3. 19.48...cuba kau tanya bini kau tu, dia biasa pakai dildo saiz berapa...xxxxl kot?

      Delete
  41. najib ! najib ! apalah dah jadi dgn kepimpinan awak ni ? bercelaru !!

    itu lah ,pd mula2 bila saya sudah terasa ketidakrasian d antara nya dgn tun m, saya tlh berusaha utk mendamaiakn mereka tetapi tlh d sekat oilh Rosmah.(saya tlh catitkan usaha saya ini melalui satu artikel - 'usaha ikhlas yg tidak kesampaian').

    sebab nya semua sudah tahu bahawa rosmah sdg membantu jho low melesapkan berbilion2 wang rakyat.

    najib tiada pilihan selagi tiada bantahan drpd kuasa yg mempunyai lebih kudrat utk menyekat nya - tentera ? istana ?.

    dia dgn penasihat terulung nya (rosmah) akan berbuat apa saja utk kekal berkuasa.

    lantak lah apa orang nak kata.

    AMAT SEDIH SEKALI MELIHAT KEADAAN NEGARA SEKARANG !!!

    ReplyDelete
  42. Meskipun Dzulkifli didapati tidak bersalah, kedudukanya mengetuai SPRM tidak sesuai...

    Meskipun Anwar didapati bersalah, kedudukannya mengetuai kerajaan Malaysia masih seduai...

    Apa cirita ni Budin?

    Lidah bercabang, hipokrit & munafia sebijik mcm Madey...

    Sama naik saja macai dengan tuannya!!!

    ReplyDelete
  43. Penahanan Exco perumahan johor, Dato Latiff Bandi membuktikan betapa SPRM ni adalah telus dan berintegriti, dan tidak mengamalkan pendakwaan berpilih2 spt yg kerap dituduh oleh pihak tertentu, khususnya PH. Umno dan BN takde pun melalak bagai nak rak menuduh SPRM mcm2 pulak. Sbbnya ialah BN ni berpegang teguh dan menjunjung prinsip, yang bersalah takkan dapat melarikan diri dari the long hands of the law. Walau apa pun keputusannya, tetap akan diterima dengan berlapang dada dan hati yg terbuka. Mereka takkan sekali2 c/tangan dalam kes ni, biarlah mahkamah yg menentukannya. Ini lah baru kerajaan yg gentleman dan berpegang teguh kpd rule of law spt yg termaktub dalam perlembangaan negara..

    ReplyDelete
  44. Admin Budin pertikaikan Dzul punya integriti
    Nuat dajal dicadang jadi PM dia buat tak reti
    Mmg dia lidah bercabang ini cai Madey kuty
    Beginilah sifat manusia yg tak ingatkan mati

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora ngan GN dildo nyer kaki
      Tak puas ngan dorangnyer laki
      Dildo yg sekaki abis x berbaki
      Dtg sini berbuih la kita maki

      Kah kahhhhh kahhhhhh kahhhhhhhh

      Delete
  45. Dapat maklumat dari rakan di Sabah, rupa2nya yg ramai2 yang berkumpul dan menjerit mcm orang gila kat luar mahkamah di KK tu bukannya penyokong warisan , tapi rakyat pilipin yang diupah dan dijanjikan IC kalau DSSA dan Warisan memerintah nanti. Laporan polis telah di buat dan khabarnya beberapa tangkapan telah dilakukan...tak sangka ye , dia orang sanggup buat mcm ni kat warga pilipin tu, ialah nak harapkan warga sabah tempatan memang takde lah kan !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...