Thursday 12 October 2017

DATUK, KALI INI BIAR SAYA TOLONG JAWAB....


Bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang kini merupakan Presiden Parti Warisan Sabah, Shafie Apdal mempersoalkan kenapa hanya kementeriannya saja yang menjadi sasaran SPRM untuk disiasat?


Ada sesiapa tahu jawapannya?


Mungkin ada banyak jawapan kepada persoalan yang ditanyakan Shafie itu, tetapi saya barangkali boleh tolong beliau dengan memberikan beberapa sebab yang mungkin menjadi antara puncanya.

Pertama, sebab Datuk sekarang sudah keluar UMNO dan kemudian kuat menentang Najib Razak.


Cuba Datuk tidak keluar UMNO dan kalau pun daripada UMNO,  cuma duduk diam-diam atau umum mahu bersara saja, pasti tiada apa-apa fail yang akan terbuka sekarang ini.


Kedua, sebab UMNO Sabah sekarang makin tergugat dan mungkin tidak lagi menjadi deposit tetap bagi BN dalam pilihanraya akan datang. 


Jika UMNO Sabah kekal kuat dan tidak tergugat, barangkali dengan serangan melalui TV1 atau TV3 saja sudah memadai untuk menangkis segala ancaman yang datang.


Ketiga, sebab Parti Warisan Sabah dapat sambutan yang memberangsangkan daripada rakyat Sabah. 


Kalau setiap program anjuran Parti Warisan Sabah, hanya 10 atau 20 orang saja yang hadir, bukan ribu-ribu atau sehingga sesak khemah dengan hadirin yang memberi gambaran mereka mahu kepada perubahan, tidak mungkin penyelongkaran oleh SPRM tiba-tiba terjadi.

Secara sedar atau tidak, tanpa salah satu atau ketiga-tiga sebab di atas, pasti tiada apa-apa yang akan berlaku bahh...


Lagi pun, kalau mahu siasat dan selongkar, siasat dan selongkarlah semua kementerian dan menteri-menteri yang ada.


Apakah kementerian dan menteri-menteri lain benar-benar tidak bermasalah? 


Apakah Perdana Menteri sendiri tiada masalah?


Bila agaknya SPRM mahu menyiap dan seterusnya menghantar laporan kepada Jabatan Peguam Negara berhubung kemasukan dana RM42 juta daripada SRC International ke akaun peribadi Najib? (ShahbudinHusin 12/10/2017)

268 comments:

  1. Replies
    1. Tahniah Yahuu..

      Delete
    2. MENGGUNAKAN rasional akal dalam menafsir agama dengan alasan membuka ruang dimensi berfikir semakin berleluasa di tanahair kita. Dengan terjahan dunia langit terbuka kelompok ini dengan aktif menebarkan sikap serta pandangan mereka, bahkan secara terbuka mengadakan bantahan awam untuk berekspresi akan tuntutan-tuntutan mereka. Mereka secara terbuka menyerang institusi agama negara ini serta berkolabarasi dengan sesiapa sahaja yang menyokong perjuangan mereka.

      Terjahan kepada Islam berlangsung sepanjang zaman dan menuntut ummat Islam berdada dengan penyelewengan ini. Antara kebobrokan yang kian mendapat tempat dalam kalangan umat Islam yang jahil ialah fahaman Islam liberal, menyusup secara diam dan pantas dalam akar ummah di pelbagai posisi. Isu ini semakin menjadi hangat dengan pihak berkuasa agama melarang wacana Mustapha Akyol, seorang sarjana Turki yang ingin menebarkan fahaman agamanya kepada rakyat negara ini, kita melihat bagaimana kelompok Islam Liberal negara ini bersungguh-sungguh mempertahankan kewajaran wacana Mustapha Akyol.

      Bentuk-Bentuk Pemikiran Golongan Islam Liberal

      1. Mereka menganut fahaman pluralisme

      Iaitulah fahaman yang menyatakan bahawa semua agama adalah sama yakni benar belaka. Orang Islam tidak boleh meyakini bahawa hanya agama Islam sahaja yang benar. Sebaliknya mereka hendaklah mengiktiraf agama lain juga benar dan betul. Urusetia Jaringan Islam Liberal, Ulil Abshar Abdalla dalam majalah Gatra (Indonesia) keluaran 21 Disember 2002 menyatakan: "Semua agama sama. Semuanya menuju jalan kebenaran".

      Dengan fahaman inilah, maka lahirnya ideologi Pancasila di Indonesia. Darinya juga, penganut fahaman Islam Liberal menyeru agar dibenar perkahwinan campur antara agama kerana semua agama adalah benar dan betul dan perkahwinan sebegini sememangnya telah diamalkan di Indonesia menunjukkan kejayaan besar golongan Islam Liberal di sana. Di Malaysia, penularan fahaman Pluralisme dapat dilihat dalam kes-kes berikut;

      a. Sambutan Kongsi-Raya iaitu menyambut perayaan agama secara bersama-sama di antara agama-agama di Malaysia (Islam, Hindu, Cina dan Kristian). Sekalipun telah ditegur oleh Mufti dan para ulama dalam Muzakarah Ulamak 2006 (13 Jun) di Perak sebagai bertentangan dengan Islam, namun golongan Islam Liberal menolak pandangan Mufti dan ulama-ulama tersebut dan menuduh mereka jumud, kolot atau berpemikiran tertutup.

      b. Kerana terpengaruh dengan fahaman Pluralisme inilah maka beberapa Menteri Muslim dan sebuah NGO muslim (iaitu Sisters In Islam) telah turut menyokong penubuhan InterFaith Council (IFC) atau Majlis/Suruhanjaya Antara Agama-Agama. Suruhanjaya Antara Agama ini dicadangkan oleh MCCBCHS atau Majlis Kristian Budha Hindu dan Sikh Malaysia melalui memorandum yang telah dihantar ke Majlis Peguam pada 21 Ogos 2001.

      2. Mendesak agar diberikan hak kebebasan murtad untuk penganut Islam di Malaysia

      Dalam isu murtad - seperti kes Lina Joy (yang nama asalnya Azlina Jailani), golongan Islam Liberal di Malaysia antara yang mendesak agar penganut Islam diberi hak untuk murtad dari agama (Islam) tanpa sebarang tindakan undang-undang dan tanpa tertakluk dengan keputusan Mahkamah Syariah. Seorang peguam yang juga merupakan ahli parlimen daripada parti kerajaan iaitu Zaid Ibrahim pernah mengungkapkan isu murtad ini dalam satu forum yang dianjurkan oleh SUHAKAM pada 9 September.

      Delete
    3. Lepas ni mungkin yabedabedu pula..

      Delete
    4. DEMOKRASI jenis apa ni? Ketika hendak menganjur pesta arak mereka berhujah ini hak orang bukan Islam. Menghalang bererti menyempit demokrasi dan menolak kebebasan orang lain. Menghalang pesta arak tidak hormat hak orang lain.

      Kenyataan yang mengguris perasaan umat Islam yang bersifat provokasi. Ketika RUU 355 hendak dibentang, ditentang habis-habisan walaupun tidak meganggu orang bukan Islam. Proses pula dibuat menurut demokrasi. Apakah demokrasi hanya hendak ikut selera nafsu dan agenda politik mereka.

      Mungkin golongan ini biar rakyat jadi pemabuk tidak mengapa asalkan cita-cita politik tercapai. Selamatkah negara ini jikalau manusia ini diberi mandat untuk memerintah negara.

      Tidak ada pesta arak pun sudah parah akhlak rakyat hari ini. Tidak cukup lagikah pusat hiburan yang bercambah dengan arak di negara ini. Kemudian hendak anjur pula pesta mabuk arak.

      Sepatutnya kita berusaha untuk mendidik masyarakat supaya lebih bermoral, bukan sebaliknya. Singapura pun kawal penggunaan arak, tiba-tiba Malaysia yang penduduknya majoriti Islam hendak mengadakan pesta arak.

      Golongan seperti inilah cakap berdegar-degar mengenai demokrasi. Apabila dapat kuasa sesama sendiri dicantas dan dipinggir. Golongan inilah cakap berkenaan anti rasuah apabila ada kuasa, cakap tidak serupa bikin.

      Memang orang suka mabuk arak, lupa apa yang dicakap dan dibuat. Kalau golongan ini memerintah negara, maka hancur negara. Kepimpinan sekarang sudah teruk, nampaknya kalau jenis ini diberi kuasa seperti keluar mulut harimau masuk mulut buaya. Pi mai, pi mai tang tu ja. Jom bersama PAS dan Gagasan Sejahtera

      Delete
    5. Mungguris hati rakyat ke mengguris hati walaon PAS hahahaha!!!

      Pesta arak di Johor dah bertahun2 tapi demo di Selangor hahahahahha!!!!

      Aku tengah terfikir pasal walaon ni, arak haram kat Selangor je ke??? Kat Johor tak haram???

      Semua berkaitan arak kena ada permit daripada pihak kerajaan tempatan la!!! Mengguris rakyat konon!!!

      Rakyat lagi terguris nak cari makan cara halal pun susah!!!!

      RUU 355 bila nak bentang??? Speaker tanya nak bentang ke tak Hadi yang minta tangguh!!! Hadi tu Islam ke kafir???

      Kalau ikut cakap Hadi, kau ajar anak kau mengaji pun boleh kena RM 100 ribu, kau baca kitab macam tabligh kat masjid pun boleh kena sebat 100 kali!!!

      Itu Islamik ke bangang???

      Memetik kata-kata DATO’ HAJI ISMAIL YAHYA - bekas Ketua Hakim MAHKAMAH SYARIAH

      “...Ikut orang (PAS) tak ada akhlak menfitnah rosak binasa kita. Pembuat fitnah mereka tak takut dosa.

      Berbohong dah jadi asam garam kehidupan mereka. Tanpa asam garam mereka tidak boleh hidup. Buruk sangka juga tetap di dada mereka.

      Mereka perlukan itu semua semata-mata nak kan kekuasaan" jelasnya dalam satu kenyataan.

      PAS dan Gagasan Sejahtera tak layak jadi pilihan sebab kaki temberang dan fitnah hahahaha!!!

      Delete
    6. Hei kafir babi 1224. Cukup lah kamu dengan agama agama. Ini politik lah bahalol. Jangan campur aduk. Ptuui

      Delete
    7. Anonymous 12:24,

      Mungkin ada kau cakap betul tapi apa masalahnya dengan IFC???

      Baguslah tu. Kalau kau bagus sangat kau pergi join mereka terangkan ajaran Islam beri mereka faham macam Nik Aziz kepada bukan islam!!!!

      Bukan kau pergi melabel khawarij, muktazilah, kafir harbi, anwarinas, erdogan dan macam-macam lagi!!!

      Kau pergi terang kepada mereka al-Quran, hadis, pandangan 4 mazhab dan sebagainya!!!

      Delete
    8. HIJRAH dalam sejarah Nabi kita Muhammad saw dan para Sahabat Rhm secara asasnya terbahagi kepada 3 peringkat dan ia berlaku dengan misinya yang tersendiri.
      Hijrah Pertama: Pertahankan Aqidah

      Hijrah para Sahabat Rhm ke Habsyah. Diketuai oleh Saidina Othman ibn Affan Rha dan Saidina Jaafar ibn Abi Talib Rha. Misi hijrah ini adalah untuk mempertahankan aqidah setelah menerima tekanan dan penyiksaan yang dahsyat daripada kuffar Quraisy pada masa itu.

      Hijrah Kedua: Menyebarkan Dakwah

      Hijrah Nabi saw ke Taif. Ianya percubaan pertama kali membawa Islam ke luar kota Makkah. Setelah dakwah Nabi saw disekat dan dihalang ketat oleh penduduk Makkah malah mereka melipatganda tekanan ke atas Nabi saw selepas kewafatan Abu Talib dan isteri Baginda saw Saidatina Khadijah Rha. Misinya adalah untuk melebarkan dakwah ke luar kota Makkah.

      Hijrah Ketiga: Mendaulatkan Syariat Islam

      Hijrah Nabi saw ke Yathrib (Madinah Al Munawwarah) bersama para sahabatnya Rhm adalah untuk memastikan Islam dapat ditegakkan. Setelah pembesar Makkah dan kuffar Quraisy tidak membenarkan Islam bertapak di Makkah pada waktu itu, Nabi saw menerima baiah dari Aus dan Khazraj untuk berhijrah ke Yathrib. Misi Hijratul Kubra ini ialah untuk Mendaulatkan Syariat Islam.
      Hijrah adalah sebahagian dari perjuangan Islam yang akan berlangsung sepanjang zaman. Asasnya adalah Hijrah dari Kufur kepada Iman. Jahiliyah kepada Islam. Dosa kepada Pahala. Derhaka kepada Taat. Maksiat kepada ibadah. Bida'ah kepada Sunnah.

      Hijrah tidak hanya bermaksud berpindah dari satu destinasi ke satu destinasi yang lain, tetapi secara istilahinya, hijrah juga merupakan sebuah perjuangan untuk melakukan perubahan.

      Berubah ke arah yang diredhai oleh Allah swt. Antaranya ialah membebaskan diri dari belenggu kemungkaran ekonomi dan kefasadan politik dengan gigih berjuang untuk mengembalikan kekuatan ummat Islam dan mewujudkan persekitaran masyarakat dan negara yang patuh syariah.

      Penghijrahan ini WAJIB dilakukan malah siapa yang berjuang ke arahnya mendapat tempat yang sangat istemewa di sisi Allah swt:
      وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا
      إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ
      فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
      Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah An Nisa': 100)

      Pilihan raya Umum ke 14 akan datang, yang bakal berlaku dalam tahun ini (1439 hijriah) adalah menjadi turning point untuk rakyat Malaysia amnya dan ummat Islam khasnya melakukan perubahan (penghijrahan).

      Apa yang kita mahu ialah mengembalikan semula kuasa politik ummat Islam. Kita mahu jumlah kerusi atau suara ummat Islam bertambah besar dalam Parlimen. Kerusi yang mewakili ummat Islam selayaknya mencapai 2/3 majoritI.

      Ianya boleh dilakukan melalui proses pilihan raya dengan pilihan rakyat yang bijak dan mahukan perubahan.

      Delete
    9. Ini blog politik. Kalu masuk bab agama pun orang akan bincang bersetuju atau tidak. Tak perlu terasa jika tidak semua setuju dengan hujah kerana memang itulah keadaannya. Shafie afdhal kena siasat, itu lebih baik. Semua tak sokong salah guna kuasa dan rasuah. Dari kerajaan hinggalah pembangkang. Siasat dan dakwalah semua yg terlibat termasuk 42 juta masuk akaun sendiri, anak tak kerja ada kereta mahal, harta menimbun hingga ke luar negara terima dana awam dr pm pun kena bersih dari dakwaan penerimaan rasuah secara terbuka. Kita sedang berusaha untuk telus bermula dari kepala sepatutnya.

      Delete
    10. Betul. Kerusi melayu Islam paling banyak di Parlimen bila pembangkang menang!!!

      Kerusi Melayu Islam sikit kalau BN menang!!!

      Nak capai redha Allah jangan undi parti jual agama diketuai Hadi.

      AJK PAS pusat Norazli Musa kata ada no keahlian PAS Allah kata lulus masuk syurga, kalau tak ada masuk neraka!!!

      Jangan undi parti jual agama PAS!!!

      Delete
    11. Penggunaan minuman beralkohol ialah sebahagian masalah utama dalam kesihatan awam di Malaysia dan juga seluruh dunia. Alkohol telah terbukti berperanan besar dalam menyumbang kepada kematian akibat kemalangan maut, jenayah dan pelbagai kecelakaan lain.

      Peraturan tentang arak (yang berkait dengan masa jualan, pengiklanan dan sebagainya) ialah satu isu penting yang berkait dengan masalah-masalah tadi.

      Sepatutnya, seperti di banyak negara maju, pihak wakil rakyat dan kerajaan (atau sebahagian kerajaan sebuah negeri) tidak mendorong dan menjadi pihak yang mempromosi alkohol dan pesta minum arak.

      Tugas yang lebih wajar dan tepat dimainkan ialah berusaha menggubal dasar dan strategi untuk berdepan dengan masalah yang berkait dengan arak.

      Sikap dan tindakan ahli politik DAP dan PKR dalam isu pesta arak di Kuala Lumpur memanjangkan lagi pergeseran "perang budaya" dan politik identiti di negara ini, menunjukkan kecenderungan mereka berkait kaum dan agama.

      Delete
    12. Pada topik kali nie brebut rebut dubuk jiban mngeluarkan kopipes mnyentuh sensiviti kaum dan agama ini menampakkan mereka mula mengeluarkan kad isu perkauman dan agama untuk menarik penyokong pada hakikatnya adalah untuk mensucikan rejim mereka yg jelas melencong dlm membela rakyat dan ini permainan yg merbahaya dalam keharmonian kaum

      Delete
    13. Maka soalan yg relevan bagi puak lahanat nie apakah cash is the king itu akidah sebenar dalam agama islam?adakah harta benda wang ringgit layak dianggap raja?atau hanya alat sahaja dalam kehidupan?tidakkah syirik jika mengatakan cash itu raja?
      Nyata puak ini mnyembah wang adalah segala bgi mereka dan tunggu keputusan dari raja sekelian alam yg akan menghinakan mereka bila smpai masanya nnti

      Delete
    14. Anonymous 14:07

      Sikap MCA dan MIC kau tak nak sebut pulak???

      Kenapa kau buat tuduhan terpilih???

      Kau nak beri fakta ke kau nak bawak dakyah politik???

      Delete
    15. SUDAH sampai masanya Pulau Pinang perlu mempunyai seorang ketua menteri Melayu. Kalau bukan daripada Umno-BN, dia boleh datang daripada mana-mana parti dalam Pakatan Harapan.

      Mungkin ramai yang merasakan BN takkan mampu melaksanakan idea itu. Lebih-lebih lagi, BN sendiri yang memulakan tradisi sedemikian. Sejak merdeka lagi.

      Kalau Pulau Pinang kekal di bawah BN, maka sampai kiamat pun Pulau Pinang takkan mengubah formula yang ditinggalkan Umno-BN. Entah dari mana perjanjian setan itu datang, tak siapa tahu dan kekal misteri.

      Sekiranya dari satu PRU ke PRU yang baru jawatan ketua menteri Pulau Pinang hanyalah wajib untuk etnik Cina sama ada dari DAP dan Gerakan, maka apa pun yang terjadi, orang Melayu Pulau Pinang hanyalah percaturan dua parti itu saja.

      Maka benarlah tuduhan bahawa mujur saja jawatan Yang di-Pertua Negeri satu jawatan lantikan. Kalau tidak, jawatan itu pun tak pasti selamat kepada orang Melayu. Macam di Singapura.

      Baru-baru ini riuh di media sosial apabila presiden Singapura terkini kembali kepada tangan seorang berketurunan Melayu. Lebih digembar-gemburkan dia seorang perempuan. Bertudung pula. Tinggal pun hanya di rumah pangsa.

      Terakhir Singapura memiliki presiden Melayu ialah Yusof Ishak dari 1965 sampai 1970. Yusuf seorang wartawan – dengan lantikan itu mudah difahami tak lain adalah untuk membeli jiwa wartawan dan surat khabar Melayu supaya meredakan perjuangan atas nama bangsa. Terimalah seadanya.

      Singapura pun pada tahun itu baru berpisah dari Malaysia. Dengan lantikan Yusuf, warga Melayu Singapura paling tidak masih dibenarkan untuk berangan-angan bahawa masa depan politik tetap milik mereka. Nama jawatan itu pun belum dipanggil sebagai “presiden”. Dipanggil sebagai “Yang di-Pertuan Negara”: satu nama yang mirip kepada “Yang di-Pertuan Agung” bagi Malaysia.

      Hari ini jumlah Melayu Singapura sekitar 500,000, lebih kecil daripada populasi penduduk Petaling Jaya sekalipun. Jumlah keseluruhan rakyat Singapura sekitar 6 juta dan hampir 1.5 juta daripadanya pendatang luar. Dalam kata lain, Melayu yang dulunya menguasai dan menjadi penduduk terbesar Singapura lebih rendah waima berbanding para pendatang.

      Kuasa presiden sebenarnya pun tidaklah sebesar mana. Jawatan itu tak ubah sebagai “lambang negara” dan segala urusan harian masih tetap ditadbir oleh perdana menteri. Demikian sorakan “kemenangan” segelintir kaum liberal termasuk Malaysia bahawa konon Melayu Singapura mencipta pencapaian hebat hanyalah peluru kapur. Kampung tetap tergadai jua.

      Di Pulau Pinang, kesnya sama tapi tak serupa. Sama ada BN atau Pakatan Harapan, keduanya masih gagal melihat peri penting seorang ketua menteri Melayu diangkat ke tampuk kuasa. Sudah tentu Melayu yang perlu diangkat itu seorang Melayu yang layak dan tanpa menafikan unsur merit. Kalau tak lebih hebat daripada Lim Guan Eng, sama hebat pun cukuplah.

      Mustahil bagi sebuah negeri dengan penduduk lebih 1.7 juta tak ada seorang pun tokoh pemimpin Melayu yang layak. Perdana menteri ke-5 adalah dari Pulau Pinang. Mantan TPM yang kini ketua umum PKR, bahkan ketua pembangkang Parlimen juga dari sana. Senarai tokoh besar anak jati Pulau Pinang bukti yang pulau mutiara itu sebenarnya tidak kurang tokoh politik dan kepimpinan Melayu.

      Delete
    16. Kalau Melayu macam Hadi Awang nak buat apa??? Rakyat sendiri tolak dia jadi menteri besar hahahaha!!! Low class!!! Cakap Arab pun bahsa pasar!!!

      Delete
    17. PEMBENTUKAN Malaysia dan Peralihan Fokus British

      British menyarankan agar 'dikahwinkan' Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak memandangkan wilayah-wilayah ini mempunyai beberapa persamaan: sebagai anak jajahan British (colonies), Protektorat (wilayah lindungan British), mempunyai sistem kerajaan dan perkhidmatan awam yang sama.

      Pembentukan Gagasan Malaysia didorong oleh beberapa faktor;

      1. Hasrat British mengurangkan komitmen mereka di luar negara
      2. Kemelesetan ekonomi dunia

      3. Penumpuan British terhadap Palestin dan Hong Kong
      4. Kejatuhan Uthmaniyah

      5. Kemunculan Amerika Syarikat sebagai pesaing kuasa besar
      6. Tuntutan anak jajahan

      Termasuk juga faktor dalaman, antaranya

      7. Ancaman komunis/Clandestine Communist Organisation (CCO) di Sarawak

      8. Ancaman Indonesia Soekarno terhadap Sarawak

      Dalam era 1950-an, bukan sahaja berlaku kebangkitan di Tanah Melayu, bahkan Sarawak juga diam-diam telah mengintai ruang untuk mencapai taraf sebuah wilayah yang merdeka.

      Tiada Persefahaman Bersama

      Pada asalnya Sarawak menimbangkan kebarangkalian untuk membentuk sebuah Persekutuan yang hanya terdiri dari kalangan negara-negara di Kepulauan Borneo; Sarawak, Borneo Utara(Sabah) dan Brunei.

      Dalam masa yang sama Parti Rakyat Brunei yang ditubuhkan 1956, dipimpin oleh AM Azahari mempunyai aspirasi tersendiri untuk menubuhkan NKKU(Negara Kesatuan Kalimantan Utara) yang menggabungkan Sarawak, Brunei dan Borneo Utara dengan mendaulatkan kekuasaan Sultan Brunei.
      Walaubagaimanapun hasrat Sarawak dan Parti dari Brunei ini menemui kegagalan.
      Antara Laporan Cobbold dan Pandangan PAS terhadap pembentukan Persekutuan baru

      27 Mei 1961:

      Tunku Abdul Rahman dalam satu sidang akhbar di Singapura telah mengemukakan sebuah tawaran yang agak mengejutkan; penubuhan sebuah persekutuan yang menggabungkan Malaya, Sabah, Sarawak, dan Singapura.

      24 Ogos 1961:

      Mesyuarat 'Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia' atau 'Malaysia Solidarity Consultative Committee" (MSCC) dijalankan buat kali pertama di Jesselton (kini Kota Kinabalu).
      MSCC telah mengadakan 4 kali mesyuarat bagi membincangkan pembentukan sebuah Persekutuan baru.
      Laporan Cobbold

      Suruhanjaya Cobbold telah melakukan tinjauan dan kunjungan ke wilayah berkaitan bagi mempromosikan gagasan Melayu Raya sekaligus menjernihkan sebarang pertikaian yang ditimbulkan penduduk tempatan. Akan tetapi dikatakan sebahagian Laporan Cobbold tidak benar-benar telus khususnya berkaitan culaan ke atas penduduk Brunei Darussalam. Demikian dakwaan AM Azahari yang membawa suara pembelaan akar umbi. Dikatakan culaan yang dijalankan tidak menyeluruh dan hanya cenderung kepada prospek yang pro kepada idea gagasan Melayu Raya.

      Pandangan PAS

      15 Oktober 1961: Mesyuarat Agung Khas PAS kali ke-2 telah diadakan bertujuan membahaskan isu Melayu Raya (Persekutuan Malaysia) yang diumumkan Tunku Abdul Rahman di Singapura (27/5/1961).

      Gabungan karakter Dr. Burhanuddin Al-Helmy yang nostalgis dan Dr. Zulkifli Muhammad yang strategis telah mencetuskan kehangatan perbahasan para perwakilan PAS.

      i.Nostalgis Dr Burhanuddin Al-Helmy Ucapan beliau dalam mesyuarat tersebut menyentuh betapa isu Melayu Raya telah lama diperjuangkan 'tokoh kebangsaan kita'. Antara anekdot yang disebutkan beliau;

      1945: Bermula perjuangan gagasan Melayu Raya oleh Dr. Burhanuddin (sebelum kemerdekaan Tanah Melayu).

      1946: Buku nukilan Dr. Burhanuddin bertajuk "Perjuangan Kita" dan "Falsafah Kebangsaan Melayu" mengulas tentang Melayu Raya dengan panjang lebar.

      1950: Akhbar bertajuk "Melayu Raya" diterbitkan di Singapura dengan Dr. Burhanuddin sebagai ketua pengarang.

      Delete
    18. Nobody, kenapa hina TGHH? Dulu masa dlm PR tak nampak pun apa apa salah dia. Bahkan puji. TDM pun dulu dihina dan segala kes 'lesap' duit rakyat disebut sebut. Dituduh korup dan amalkan kronisma yg kayakan kroni miskinkan rakyat. Bila masuk PH tiba tiba jadi suci putih melepak bak dibasuh dgn breeze. Apakah iman kita hanya berdasar pada sokongan seseorang terhadap pembangkang kafir evengelis? Apa dah jadi dgn akal dan pertimbangan kita?

      Delete
    19. Kenapa hanya kementeriannya saja yang menjadi sasaran SPRM untuk disiasat?

      Sebab pihak lawan dah rasa terrrrgugaaattt....
      Kalo tak der rasa apa2........apa jadah susah2 nak tumpukan perhatian ke pada Shafie Apdal..??

      Orang kalo dah terasa bisanya baru bangkit lawan.

      Delete
    20. Benarlah kata-kata Almarhum Ustaz Fadzil Nor berikut:

      "Jangan masuk PAS kalau anda cari dunia. Jangan panggil diri anda pejuang Islam kalau anda nak manusia puji anda. Anda jangan perasan macam anda 'ulamak kalau perjuangan anda setakat serban, jubah dan kopiah. PAS bukan untuk orang yang buru dunia. PAS adalah untuk orang yang buru Akhirat. Hidup mulia atau mati syahid. Mati beriman. Hidup bermaruah. Minta ampun dengan Allah Ta'ala kalau ada buat dosa tapi jangan putus asa dengan Allah Ta'ala."

      Saya optimis dan yakin bahawa PAS mempunyai potensi besar untuk memainkan peranan penting di Malaysia bagi memastikan syar’iat Islam terus terbela melalui usaha-usaha proaktif yang perlu digembelengkan dan dipacu bersama.

      Marilah kita sentiasa melakukan muhasabah agar terus cemerlang di dalam Sekolah Kehidupan. Ayuh kita teruskan usaha memperbaiki diri dan mengajak orang lain untuk sama-sama memberi sumbangan untuk agama. Sesungguhnya, ‘title is not the measurement of a man but by his contribution’.
      Rasulullah SAW teladan seluruh umat telah bersabda: “Yang paling disukai Allah ialah mereka yang paling bermanfaat untuk manusia yang lain.”

      Bahkan, kita telah diberi berita gembira melalui firman Allah SWT di dalam Kitab Suci Al-Qur’an Al-Kariim yang bermaksud:

      “Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang beriman dan mengerjakan amal yang soleh ke dalam syurga-syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. Di syurga itu mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas dan mutiara, dan pakaian mereka adalah sutera..” (Surah Al-Hajj, ayat 23).

      Delete
    21. Dubuk jiban lahanat berleluasa menjual ayat suci untuk mnyucikan pemimpin mereka yg klepet juga tak tinggal pula puak lebabai yg mmbacking puak klepet nie dlm brhujah klau shafiee apdal nk siasat why not siasat lh jgn backfire lak nnti yg jelas puak lahanat nie dah tandus isu sebaliknya trpaksa mnjawab smua isu yg dipersoalkan maka tekanan yg pihak pakatan berikan utk mereka mnjawab isu brbangkit nyata tidak djwab dgn tepat malah puak lahanat mmjawab dgn isu yg kluar dri soalan yg ditanyakan dan lngsung mengatakan isu sensitif utk mengesampingkan soalan asal benar benar pengecut

      Delete
    22. RATK dll, hari hari fitnah dan hamun ulama dan org Islam lain yg dibaca oleh beratus kalau tak ribu orang hanya bawa padah akhirat. Nafsu kita kini memang nampakkan indah dan berpahala perbuatan ini. Namun rujuklah Al-Quran Surah Hujurat untuk fahami hukum mengenainya. Bagaimana kita terpesong? Apakah yg menutup mata hati kita pada Al-Quran dan hukum Islam?

      Delete
    23. Mr j lebabai tie ulama puak ko
      Jdi ko yg angkat dier
      Yg halal jelas yg haram jelas
      Maka yg syubhah atau samar kita digalakkan mnjauhi apa lgi nikmat tuhan yg nak kita dustakan mr j kalo mncuri klepet tue lebabai ko sapu bawah karpet apa yg nk dharapkan?jgn berslindung dgn agama utk smbunyi prkara batil islam itu benar bukan cemar sperti yg puak jiban dan lebabai jajakan

      Delete
    24. PARA PEJUANG PAKATAN DISEBAB KAN ISU YG DI KOMENTARKAN OLEH BUDIN BERKAITAN SHAFIEE APDAL DAN BERKENAAN SABAH MAKA XHAIRAN DIBANJIRI OLEH DUBUK JIBAN YG DI TONJOL OLEH GENG LEBABAI UNTUK MENSABOTAJ PERBINCANGAN TOPIK MENGENAI SABAH SO MEMANG PUAK LAHANAT NIE GENTAR DISEBABKAN NEGERI SABAH ADALAH SAFE DEPOSIT UTK KEMENANGAN MEREKA JADI KITA BRSABAR DLM UJIAN MEREKA DAN HARAP ORANG SABAH DAPAT MENIMBANG DGN LOGIK DGN AKAL YG BENAR APA YG DI HUJAHKAN AGAR SELURUH NEGERI SABAH TIDAK DIJARAH OLEH PEMIMPIN YG TIDAK AMANAH
      SAYANGI ANAK CUCU KAMU BAH

      Delete
    25. SOKONG PAKATAN BAH
      PRU KALI INI BOLEH LAH KO TGK JIBAN MELINGKUP

      Delete
  2. Shah,

    Tun Daim is flying in and out of sabah.

    It is true that Umno sabah now terdesak

    Musa aman is calling for SPA.

    Going after shafiee will not increase BN votes but reduce them

    If what is happening now in the ground is true, if pru14 is to be called tomorrow....PH well win.

    Lets wait for najib to call for dissolution of Parliament.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Correction

      Musa Aman calling for SOS

      Delete
    2. Adapun hukuman di dunia ia akan dibunuh sebagaimana yang sabit dengam dalil as-Sunnah yang soheh iaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Sesiapa menukar agamanya (yakni murtad), maka hendaklah kamu membunuhnya". (Riwayat Imam Bukhari, Ahmad, Abu Daud dan lain-lain dari Ibnu Abbas)

      3. Ayat-ayat al-Quran perlu ditafsir semula agar selari dengan peredaran zaman

      Menurut golongan Islam Liberal, al-Quran perlu ditafsir semula tanpa terikat dengan tafsiran ulama terdahulu. Tafsiran ulama terdahulu telah jauh ketinggalan dan tidak sesuai lagi untuk zaman sekarang. Dalam mentafsir al-Quran tidak perlu terikat dengan ilmu Asbabun-Nuzul, Nasikh wal Mansukh, tafsiran Rasulullah, para sahabat dan ahli-ahli tafsir terdahulu. Memadai menurut mereka tafsiran itu menepati logik akal dan rasional.

      "Semua umat Islam perlu kembali kepada asas-asas Islam dengan menolak tafsiran klasik (lama) yang telah ketinggalan zaman. Kepada umat Islam, kita menyeru supaya digerakkan usaha-usaha membuat tafsiran al-Quran berdasarkan kaedah saintifik". (Kassim Ahmad, 12 Oktober 2000, News Straits Times)

      Jelasnya, golongan Islam Liberal mengajak umat Islam kepada penafsiran ayat-ayat al-Quran berdasarkan ilmu akal semata-mata. Kerana itu mereka awal-awal lagi telah menolak hadis Nabi yang bermaksud, "Sesiapa yang mentafsir al-Quran dengan akal fikirannya semata-mata, maka sediakanlah tempat duduknya dari api neraka" dengan mendakwa hadis tersebut bercanggah dengan al-Quran yang menyeru manusia supaya berfikir, merenung dan menggunakan akal.

      4. Mempertikai syari'at Allah dan hukum-hakam fiqh dengan hujah rasional

      Pada pandangan mereka hukum syari'at Islam adalah ciptaan ulama dan fuqahak. Oleh itu, mereka menganggap Syariat Islam tidaklah suci secara sepenuhnya dan ia terdedah kepada penilaian semula dan kritikan termasuklah hukum-hakam Syari'at yang Qat'ie. Antara hukum-hakam Syari'at yang menurut pandangan mereka perlu dinilai semula ialah:

      a. Hukum faraid yang tidak sama rata antara lelaki dan wanita

      b. Keharusan poligami bagi lelaki.

      c. Kewajipan bertudung kepala ke atas wanita

      d. Hukuman bunuh ke atas orang murtad

      e. Hukum jenayah Hudud yang menurut mereka adalah pengaruh budaya Arab Jahiliyah

      f. Larangan wanita daripada menjadi pemimpin termasuklah dalam solat.

      g. Hak mutlak suami untuk mencerai isteri

      h. Larangan perkahwinan antara orang Islam dan bukan Islam

      i. Undang-undang moral agama yang dikatakan melanggar hak asasi dan kebebasan manusia

      Demi menjayakan hasrat mereka itu maka mereka menyeru kepada pembaharuan Fiqh secara bebas tanpa perlu merujuk kepada ulama dan disiplin ilmu Usul Fiqh. Golongan Islam Liberal menolak autoriti ulama dalam bidang agama. Mereka amat menekankan kebebasan berpendapat bahawa sesiapa sahaja berhak bercakap tentamg agama.

      5. Menolak penguatkuasaan undang-undang moral agama

      Golongan Islam Liberal menentang penguatkuasaan undang-undang moral berteraskan agama kerana menurut mereka undang-undang tersebut melanggar kebebasan dan hak asasi manusia.

      Sebagai contohnya, tindakan pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) suatu ketika dulu menahan para pengunjung Islam di pusat-pusat hiburan telah mendapat bantahan keras dari Sisters In Islam dan 50 NGO yang lain. Mereka telah mengemukakan memorandum kepada pihak kerajaan supaya tidak menggunakan pendekatan undang-undang untuk mengawasi akhlak rakyat kerana tindakan itu dianggap bercanggah dengan hak asasi manusia.

      Malah dalam satu kenyataannya SIS meminta pihak kerajaan agar membubarkan semua undang-undang agama yang menghalang rakyat daripada mengecapi hak asasi peribadi dan bersuara. Malahan pertubuhan itu juga tidak bersetuju dengan apa cara dan usaha menggunakan undang-undang untuk memelihara iman seorang muslim. Hal ini kerana persoalan yang berkaitan dengan moral dan agama dianggap sebagai hak peribadi dan kebebasan tersebut tidak seharusnya dikawal dengan menggunakan kuasa perundangan.

      Delete
    3. True bro. Going after Shafie and put him orange shirt will only makes him a a martyr in the eyes of Sabahans.

      His supporters will turn up in huge numbers and fill up the streets. It will give rise to fastaqim (upraisings) of people in the cities of Sabah.

      This will only make Warisan, the party he leads even more popular and prominence at national level. It will get him and Warisan a lot of sympathy votes.

      Delete
    4. Sdra pengomen

      Bleh tak buka blog sendiri. Ini pasal shafiee dan sabah. bukan nak tahu pasal apa 12th awak ngomel

      Thank you.

      Delete
    5. SOALAN benarkah PAS ada bincang untuk bersama Umno dalam PRU akan datang bagaikan soalan tetap dalam program dialog santai bersama masyarakat.

      Oleh sebab program santai seperti 'Teh Tarik Session' berjalan dalam suasana santai, maka hadirin tak segan untuk tanya soalan santai.

      Saya pun yakin, yang bertanya itu dia sendiri pun tak percaya bahawa PAS nak bersama Umno. Tapi mereka suka dengar ulasan dan jawapan santai. Kita pun tanpa rasa jemu akan terus layan untuk menjawab. He he... tak ada istilah cemuh dalam memimpin.

      Ahli PAS tak mempunyai masalah untuk memberi kepercayaan kepada kebijaksanaan kepimpinan yang diterajui Tuan Guru Presiden untuk mengemudi bahtera perjuangan ini.

      Yang bercakap hal PAS nak bersama Umno bukannya orang PAS. Tapi orang Umno dan PH. Kita orang PAS relaks saja.

      Orang PAS cukup faham. Umno apabila tersepit, mereka akan cari PAS 'minta nyawa'. Bila kuat mereka akan tendang dan terajang PAS.

      Pendekatan BPMS bukan bermakna kita serah hidung untuk dicucuk oleh Umno lalu ditarik mereka sesuka hati. Kita buat baik dengan saudara kita orang Umno kerana Islam mengajar kita untuk berbuat baik sesama insan.

      Kebaikan kita ikhlas kerana Allah. Tak ada pimpinan PAS yang dapat projek sejak pendekatan BPMS dilaksanakan. Kita terus kerja macam biasa. Akhirnya nanti lihatlah bagaimana Umno/BN akan menentang PAS dalam PRU akan datang.

      Sabar sekejap saja lagi. Tak sampai setahun dah masanya. Tuduhan yang kata PAS nak bergabung dengan Umno akan terjawab sendiri.

      Delete
    6. Anonymous 12:26,

      Surah al-Baqarah ayat 256, ringkasnya "tiada paksaan dalam agama"!!!

      Kenapa hadis yang kau sebut berbeza dengan ayat Al-Quran???

      Kenapa bapa kepada Anas bin Malik yang telah memeluk Islam bertukar kepada agama Kristian Rasulullah tak hukum bunuh dia??? Kalau ikut hadis yang kau bawa murtad kena bunuh kan???

      Zaman tu zaman perang. Orang murtad balik ke tempat dia mendedahkan strategi-strategi Rasulullah misalnya!!!

      HAdis perlu diambil daripada konteknya bukan main semborono macam kau walaon!!!

      Patutlah RUU 355 je riuh sekampung apa pun tak ada, RUU 164 yang lebih lewat pula dan bentang dan luluspun. Mana Hadi???

      Kadir Jasin tanya pemimpin PAS yang dapat dedak buat perniagaan kosmetik tapi rugi tu apa cerita???

      Tak dapat projek konon!!! Apa cerita walaon!!!

      Delete
    7. Aku tak pedulipun PAS nak join UMNO ke tak. Join lagi bagus.

      Demo di Selangor pesta arak di Johor!!!

      Anak tiri Najib buat filem lucah the wolf of the wall street di Amerika kenapa taknak demo pulak??? Siap bersekongkol lagi hahahahahha!!!

      Pakai baji kaler pink hahahahaha!!!

      Delete
    8. Kenapa sokong korupsi? Tun Daim sendiri dituduh korup dan terlibat dlm skandal melesapkan 32 billion duit forex. Tuduhan ini datang dari AI. Bila ada skandal korupsi 1.5 billion di Sabah kita tetap sokong pihak yg korup kerana dari kalangan pembangkang. Seperti juga LGE tetap disokong. Masa yg sama melaungkan kita benci korupsi. DSN dibenci habisan atas tuduhan korupsi walau tiada bukti siasatan PAC dan 7 negara. Kemudian rasa 'perjuangan' jahil kita diredhai Allah. Jahil pasal rela dan redha diri ditipu pembangkang. Tak payahlah berselindung disebalik prinsip benci korupsi. Mengaku sajalah pembangkang ini tak kisah korupsi asal dibuat oleh puak sendiri.

      Delete
    9. Kita yakin bahawa Islam membawa kebenaran, keadilan, kesejahteraan dan keselamatan kepada semua rakyat tanpa mengira latar belakang agama dan bangsa. Islam sewajarnya diberi peluang untuk mengurus tadbir negara ini dengan manhaj petunjuk Allah swt. agar bebas dari rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan dana awam dan sebagainya.

      Rakyat perlu sedar betapa pihak Evangelist, Islam Liberal dan golongan yang bertuhankan aqal dan nafsu sedang galak berkempen untuk menguasai massa dengan idea-idea songsang mereka. Tanpa suara Islam yang kuat dan cukup bilang untuk membuat keputusan di Parlimen, maka masa depan ummat Islam di negara ini tergugat.

      Tidak selayaknya di bumi Islam sebagai agama Persekutuan atau agama Negara ini, tiba-tiba ummat Islam menjadi lemah. Lemah dalam jumlah mereka yang ramai, bangsat di atah tanah air sendiri dan hina di hadapan kaum bangsa sendiri.

      Sempena kehadiran Tahun Baru Hijrah 1439, marilah kita melakukan penghijrahan dengan membuat perubahan yang berani dan benar dalam pilihan raya umum ke 14 kelak, membina Negara yang Sejahtera Bersama Islam.

      Delete
    10. Lim Guan Eng baru dituduh. Dalam undang2 "innocent until proven guilty"!!!

      JAdi apa masalahnya kita sokong Lim Guan Eng!!

      Najib pengerusi 1MDB. 2 bank ditutup dan 8 bank didenda di Singapura kerana 1MDB.

      Di Luxembourg, Bank Rothchild kena denda berjuta kerana 1MDB.

      Di US dah bermacam-macam aset disita kerana 1MDB.

      Di Switzerland Peguan Negaranya minta kerjasama Peguam Negara kita tapi gagal, dalam siasatan.

      banyak lagilah. Penat nak tulis.

      Sekarang ni dah confirm salah, tinggal nak kaitkan MO1 je.

      Jadi, kenapa nak sokong Najib???

      kau sebut WEvangelist, Islam Liberal dan golongan yang bertuhankan akal dan nafsu, kau taknak sebut kes HIV akibat gay meningkat di Kelantan ke??? Kau taknak sebut Syiah yang disokong hadi ke???
      Membina Negara yang Sejahtera Bersama Islam bukan Bersama PAS kaki jual agama!!!

      Delete
    11. 1224,1226,mr jebon kamu semua sama orang atau berlainan asu species berlainan dengar baik baik. Kamu semua garenti hidung yang panjang dan rata di depan atau bertanduk. Tajuk Tuan Budin adalah Sabah dan Warisan,Dato Shafie untuk manusia bukan untuk species kamu. Cakap pasal agama pong pang pong pang tapi di mulut penuh dedak. S3lalu spi auta. Selalu keluar tajuk.
      Woi mr jebon al jaban kenapa belum jawap?
      1. Kenapa bayar Aabar 2 kali
      2. Yang mana satu ciplak (ini soalan senang kalau satu benar satu lagi ciplak tidak payah putar otak nak jawap)
      3. Sudah minta balik kah bayaran kepada Aabar ciplak tu. Ini pun soalan senang samaada dah bayar atau dah klepet)
      4. SRC pun sudah minta balik kah (kerana salah masuk 42 juta di akaun boss kau,tak kan duit orang salah masuk pun kebas kan, mana kah kejujuran kalau gitu kan.)
      5.kes scandal penyelewengan ini dah agak lama jadi harus diteruskan siasatan atau harus di lupakan.(talian hayat dari Awang Adek untuk kau yang dah mau mampos)
      6. Dah lama kami tanya tapi tidak pernah kamu jawap kenapa.( soalan ini biar saya tolong. a.takut nak jawap kerana 'guilty as charged'. b. Ni kes lama kita lupakan saja sebab banyak kes baru klepet dan masih fresh(hangat hangat)
      7. Dan banyak lagi tapi cukup lah sebab otak dedak kau tak mungkin boleh hadam kalau banyak sangat soalan. Jawap jangan spin ok hidung penyet belaan kafir jho low cap J di punggung.

      Delete
    12. MUTAKHIR ini serangan Mahathir terhadap PAS makin menjadi-jadi. Isu amanat, kafir mengkafir, dedak Umno dan lain-lain lagi.

      Kalau dahulu DAP juga menjadi sasaran serangan Mahathir tapi sekarang tidak lagi. Mahathir menjadi pelindung kepada DAP. Dalam kenyataan saya sebelum ini; Undi PH adalah Undi DAP; tidak adapun kenyataan pimpinan DAP yang menyanggah; yang ada hanyalah kenyataan PAN, PKR dan ditutup dengan kenyataan Mahathir yang menyangkal dakwaan itu dengan menyebut; Undi PAS adalah Undi BN. mungkin Mahathir terlupa; PAS bukannya kompenan BN berbeza dengan PKR, PAN dan Bersatu yang menjadi kompenan bersama dalam Pakatan Harapan yang didominasi dan hanya mengharapkan kekuatan DAP.

      Ketika rakyat Malaysia sudah berubah kerana kesedaran yang berlaku hasil daripada kelantangan PAS dan seangkatannya dalam mempertahankan kesucian Islam. Hanya Mahathir yang tak nak berubah, masih lagi tidak menarik kenyataan-kenyataannya yang menghina ajaran Islam. Orang tak lupa kenyataan Mahathir yang menghina sunnah Nabi Muhammad SAW menyimpan janggut. Kata Mahathir; Nabi Muhammad SAW tak cukur janggut kerana pada zaman itu tidak ada pisau Gillette. Rakyat juga tidak lupa Mahathir secara rasminya melalui surat kepada almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz menolak kanun jenayah syariah Kelantan.

      Rakyat Malaysia termasuk juga orang-orang Umno sendiri ramai yang sudah berubah ke arah penghayatan Islam yang sebenar khususnya dalam isu hukum jenayah Islam; hudud dan qisas.

      Berpuluh tahun PAS bersabar menghadapi pelbagai tohmahan-tohmahan dengan menjawab dan memberikan penerangan dan penjelasan kepada masyarakat samaada Islam atau bukan Islam akan kedudukan hukum jenayah Islam. Akan tetapi Mahathir tak nak berubah, masih lagi mempertahankan kenyataannya hudud di Kelantan adalah hudud PAS. Dalam himpunan RUU 355 beberapa bulan lepas rakyat Malaysia termasuk ramai di kalangan orang Umno yang menyokongnya kerana mereka menyedari apa yang diperjuangkan oleh PAS adalah benar. Mahathir masih lagi dengan dogma kafir mengkafir walaupun rakyat Malaysia sudah lama menolaknya.

      Ketika rakyat Malaysia sudah berubah kepada Islam, Mahathir masih lagi mempertahankan Kasim Ahmad yang hina Islam kerana sikap anti hadisnya. Hari ini ditambah lagi bersama-sama dengan puak Siti Kasim yang memperjuangkan agenda Islam liberal yang mana mereka juga telah bersama PH.

      Barangkali Mahathir sudah gelabah kerana pekungnya sudah terdedah satu persatu, daripada isu Memali sehinggalah isu penyelewengan Forex, BMF dan lain-lain lagi. Apa yang boleh dibuat ialah mengalihkan pandangan orang ramai kepada isu-isu yang sudah lapuk.

      Delete
    13. Anon, kau orang ni hidup pusing pusing dlm dongeng ciptaan sendiri. Asalkan burukkan PAS dan UMNO. Alhamdulillah 1MDB sihat dan PAC dan 7 negara siasat tiada jumpa DSN seleweng. Terimalah hakikat. Putar putar fitnah tak bawa undipun. Rakyat dah bosan dgn fitnah 1MDB dan lain lain. Mereka hendak lihat kepimpinan dan polisi yg jelas - namun PH tiada apa nak tunjuk. Kajian pengguna FB oleh Politweet menunjukkan org muda diatas 21 thn 51.6 % sokong BN dan hanya 9.4% sokong PH. Cukup cukuplah dgn fitnah. Link Politweet dibawah:
      http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/politweet-bns-popularity-on-facebook-almost-double-that-of-opposition

      Delete
    14. Dalam DAP sendiri, umum tahu ramai sudah tokoh hebat berbondong-bondong menyertai DAP.

      Daripada seorang peguam sehinggalah pensyarah dan pakar perlembagaan sudah menganggotai parti itu. Malah satu-satunya Sasterawan Negara yang kini bersama parti politik adalah seorang ahli DAP.

      Senarai itu belum lagi disebut saf tokoh agama dan aktivis masyhur yang bersedia mempertahan parti itu daripada apa juga serangan luar.

      Sama ada mereka memang orang Pulau Pinang atau tidak, pertimbangan itu bukan segala-galanya. Guan Eng sendiri bukanlah anak jati Pulau Pinang. Dia orang luar yang dibawa masuk untuk menjadi ketua menteri. Lantikan itu lebih mudah kerana Guan Eng anak Lim Kit Siang.

      Sedangkan keturunan Jenatun yang membuka Pulau Pinang pun tidak dipandang besar, maka persoalan anak jati atau tidak bukanlah pra-syarat memilih ketua menteri.

      Apabila tamat saja penggal kali ini yang diramal dalam beberapa bulan lagi – dan kebetulan ketua menteri Guan Eng sudah menjawat jawatan berkenaan selama dua penggal, maka nama ketua menteri Melayu pertama Pulau Pinang sudah wajar diwar-warkan. Perkara ini juga janji Pakatan Harapan untuk mengehadkan jawatan tertinggi hanya untuk dua penggal.

      Janji itu bukan baru. Sudah dibeberkan sejak 2008 dan menjadi antara kempen penarik sehingga berjaya menumbangkan BN.

      Inilah waktunya kata dikotakan. Paling tidak, keadaan di Pulau Pinang akan menjadi seberkas bukti sejunjung azimat bagaimana komitednya Pakatan Harapan mahu membuka tirai Malaysia baru. Namun andainya tidak, sekali lagi semua kata-kata tak lebih hanyalah ungkapan pemanis bibir, dalam ceramah, pada malam bicara.

      Delete
    15. Kalau PAS ada keluarkan kenyataan syirik siap ada video lagi dongeng apa????

      1MDB sihat??? Otak kau letak kat mana??? Dah beberapa banyak bank ditutp dan didenda, harta2 disita kau kata sihat???

      Cuba kau tunjukkan pada aku akaun yang mengatakan 1MDB tak rugi!!!

      Otak kau tu sihat ke tak???

      Aku ingat baik kau ambil kajian uitm, tv3 dan bernama sekali, bertambah angka tu jadi 99%. Walhal menipu. Kalau betul BN popular takkanlah makin lama makin merosot???

      Makin hilang undi popular hahahahaha!!!

      Aku pun tengah meragui kesihatan otak kau sama macam rakyat meragui kesihatan 1mdb hahahahah!!!

      Sedapkan hati je tu!!!

      Delete
    16. i. Strategis Dr. Zulkifli Muhammad

      "Kedudukan Kerakyatan (persekutuan baru) berkait rapat dengan Asas Politik kita." Lebih kurang begitu mafhum pembentangan kertas kerja Timbalan Yang Dipertua Agung PAS.

      Beliau mendatangkan perincian data secara khusus menyentuh persoalan status kerakyatan Persekutuan Malaysia yang bakal dibentuk menurut aspirasi Tunku Abdul Rahman. Unjuran tersebut menyebutkan pertambahan kaum bukan melayu yang majoriti berbanding kaum melayu seperti berikut:

      i.Pertambahan Bukan Melayu
      Singapura: 1 384100
      Sarawak, Borneo Utara & Brunei: 500 000

      ii.Pertambahan Melayu
      Singapura: 227 300
      Sarawak, Borneo Utara & Brunei: 750 000

      *kertas kerja tersebut dibentangkan dalam Mesyuarat khas 15 Oktober berdasarkan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Kerja Agung PAS yang diadakan sehari sebelumnya, 14 Oktober 1961.
      Unjuran tersebut menggambarkan kesan ketidak-imbangan populasi Malaysia yang akan mempengaruhi corak politik PAS dan nasib keturunan Melayu berbanding sebelum penubuhan Malaysia.

      Bagi mengukuhkan kuasa politik Melayu, di kalangan perwakilan mencadangkan agar pembentukan Persekutuan Melayu Raya (Malaysia) bukan sahaja dianggotai oleh Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sarawak, Brunei dan Borneo Utara, bahkan disertai juga Republik Indonesia dan gugusan Pulau-Pulau Melayu lain termasuk Filipina.

      Debat Parlimen, Dewan Rakyat

      16 Oktober 1961:

      Sehari selepas berlangsung Mesyuarat Khas kali ke-2 PAS, Dr. Burhanuddin mengusulkan pindaan ke atas usul kerajaan yang bertujuan untuk mendapatkan mandat Dewan Rakyat bagi membentuk Malaysia. Beliau mengusulkan agar dimasukkan "Republik Indonesia dan Filipina serta gugusan Pulau Melayu yang lain" sebagai anggota Malaysia. Usaha awal PAS ini menemui kegagalan.
      1 Mei 1962:

      Beliau kemudiannya membawa usul persendirian bagi mendesak sidang Dewan Rakyat menetapkan bahawa "hendaklah dimasukkan di dalam rancangan Melayu Raya ini daerah-daerah Indonesia dan Filipina. Usul ini bagaimanapun telah dikalahkan.

      Pertembungan Sengit 1962

      PAS bukan parti tunggal yang menolak pembentukan Malaysia.

      Di Brunei, Parti Rakyat Brunei melancarkan "Pemberontakan Disember" pada tanggal 8 Disember 1962. British Komanwel memenangi pertempuran tersebut.

      'Pemberontakan Disember' mendorong Indonesia melancarkan Konfrontasi Indonesia-Malaysia pada penghujung 1962 yang berakhir dengan perdamaian 1966.

      Dalam tempoh Konfrontasi tersebut, Sukarno melancarkan kempen 'Ganyang Malaysia' pada awal 1963.

      Pemulauan Sukarno terhadap Suruhanjaya Cobbold, tuntutan Filipina ke atas Sabah atas dakwaan warisan Kesultanan Sulu, menyebabkan suasana politik ketika itu bertambah tegang.

      Konfrontasi yang asalnya bersifat perang dingin akhirnya berubah menjadi konfrontasi ketenteraan. Para gerila Indonesia mula menyelinap masuk Malaysia dan melancarkan serangan.
      Filipina turut memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia.

      Delete
    17. Mr Jahanam........apa ko tak nak tau ke dari mana datangnya duit berkepok anak jati Melayu Islam yg buat cerita wayang lucah di Hollywood..??

      Dulu dia buat bisnes apa.....kerja apa sampai dapat kumpol duit bermillion2 invest dalam wayang haramjadah yg pasti 100% diharamkan oleh hukum Islam menontonnya..??

      Apa ko tak pelik ke........dengan umor yg masih muda.......bisnes dan kerja pon tak seberapa tapi ada modal bermilion2 dan mampu beli kediaman mewah yg berbilion2 di US.

      Jangan cakap "hadiah hakmilik" dan dermalah.
      Sikit2 derma....sikit2 hadiah........apa punya kejadah cilakanya zaman ni banyak sangat derma dan hadiah...??

      Siasatlah dengan terperinci sumer sudut......kemudian baru orang boleh terima sama ada derma, hadiah atau duit kebaasss.

      Jebon ko sebok dgn LGBT tapi yg ni ko saja buta tak nak pandang. Ko terimalah hakikat orang yg ko puja bersubahat dalam wayang lucah. Betol tidak wayang sebegitu diharamkan oleh Islam......???

      Cilakalah orang yg kata......."saya hanya takotkan Allah saja"............tapi pada masa yg sama dia menjarah licin wang ringgit dan harta rakyat hanya kerana melayan nafsu duniawi untuk bermewah-mewahan.

      Kuman di seberang ko nampak........badaaakkk buntal tong dram depan bijik mata ko buta.....

      Delete
    18. 12.29.....I agree with u bro.....

      Delete
    19. 13.50.....tak payah tanya lagi sebab sumer tu dah dispiiinnn ligaattt oleh Jebon.

      Sumer soalan tu menjerat batang leher dia........jadi jawapan yg diberi bukan jawapan.......tapi spiiinn gaasssiing jerr....

      Delete
    20. KUALA Lumpur yang telah sedia dibejati oleh pelbagai kemungkaran dan maksiat, sewajibnya dicegah dan dibendung dari curahan kebanjiran arak seperti penganjuran Better Beer Festival 2017 (BBF17). Ia bakal mengundang keparahan lebih besar dengan mensasarkan kehadiran 6,000 penyertaan.

      Seringkali festival sedemikian menampilkan perlakuan tidak senonoh dan pernah menyebabkan tindakan luar kawalan akibat mabuk. Kerana itulah perkara ini menjadi larangan oleh agama Islam di mana arak adalah punca kejahatan dan berpotensi menyebabkan tindakan melampau serta jenayah.

      Menteri Wilayah Persekutuan seharusnya mengenengahkan satu penyelesaian jitu dalam menangani hal ini dari membudaya dan kekal menjadi sebahagian lanskap memualkan di ibu negara. Pelbagai kesan negatif dari penjualan dan peminuman arak seharusnya dikawal dan dimurnikan dengan kesedaran.

      Kecuali sekiranya pihak kerajaan terus mengharap ia menjadi sebahagian perolehan lumayan ke kantung pendapatan negara. Tetapi sekiranya perkara ini tidak dihadapi dari sekarang, ianya pasti menjadi sebahagian rutin warga kota. Negara harus bersedia menanggung akibat pelbagai yang menular darinya.

      Kesejahteraan hidup tidak mungkin dicapai dari masyarakat yang membudaya arak dalam kehidupan mereka, bahkan timbul pelbagai penyakit sosial dan jenayah sukar untuk ditangani. Ketika itu, pendapatan besar lebih mudah dihabiskan semata-mata hanya untuk menangani segala kesannya.

      Kami yakin dan percaya, penganjuran sedemikian bukan sahaja tidak selari dengan budaya masyarakat Malaysia, bahkan tiada keperluan langsung untuknya. Kami menggesa ia semua pihak berkaitan supaya tidak memberi permit dan kebenaran penganjuran kerana boleh dianggap bersubahat dengan kemungkaran.

      Delete
    21. 1mdb sihat kakak ko mr j yg nyata 1mdb nie adalah sykt lahanat yg dgunaka utk mncuci duit hasil titik peluh rakyat yg dtubuhkan oleh jiban lahanat dan mlantik proksi utk uruskan derma arab hanya dusta

      Delete
    22. 1mdb sihat kakak ko mr j yg nyata 1mdb nie adalah sykt lahanat yg dgunaka utk mncuci duit hasil titik peluh rakyat yg dtubuhkan oleh jiban lahanat dan mlantik proksi utk uruskan derma arab hanya dusta

      Delete
    23. Phantom, lepas lebih setahun DOJ tarik balik saman pada Red Granite. Kalau benar banyak bukti ini duit 1MDB kenapa tarik saman? Adakah Phantom punyai bukti lain yg DOJ tak tahu? Kalau ada sila kemukakan di sini dan pada DOJ.
      RATK, ada apa apa bukti tak 1MDB seleweng duit? Jangan guna isu bank Singapura kerana bank itu dihukum berdasar kesalahan dalaman mereka pada berbagai akaun. Istilah yg diguna adalah 'akaun yg ada kaitan dgn 1MDB' dan bukan akaun 1MDB.1MDB dan DSN tidak disabitkan menyeleweng. Contoh sepupu RATK dipenjara merompak. Tiba tiba dilapur sebagai individu yg ada kaitan dgn RATK dipenjara kerana merompak. Apakah ini membuktikan RATK melakukan kesalahan merompak? 1MDB mampu langsai bayarannya dan TSKI telah puji pelan restruktur 1MDB. Kenapa spin? Terimalah 1MDB sihat....

      Delete


    24. Aku sendiri menjadi pelek apakah sebenarnya dalam jiwa LKS, jika hanya di beri dua pilihan saja, antara Najib dan Mahathir, yg mana satu LKS memilih untuk menjadi PM. Kerana aku melihat tiada kesungguhan LKS dan DAP pusat berkempen untuk PH.

      Dlm perhimpunan sabtu ini kita akan lihat berapa peratus penyertaan kamu Cina....jika penyertaan kurang dp bersih5 ini bermakna DAP kurang minat untuk memenangkan PH dan mengangkat Mahathir menjadi peneraju utama Negara ini.


      Delete
    25. Kahkah mr j xyah ko nk wat perumpamaan yg dangkal money trail dh jelas jiban dpt duit konon derma arab bank kt singapore smpai tutup audit 1mdb audit di osa kan ape lgi? Dh ko tduh spupu aku mncuri lak kalo spupu aku mncuri cukup bukti aku potong tgn dier xyhvko nk cite intergriti ngan aku

      Delete
    26. Jebon......ini zaman paling banyak skandal duit duit duit. Apa saja mesti berkait dgn duit.

      Kalo dah orang mengaku ada 2.6b masok personal accountnya.........tak payahlah cerita apa2 lagi......

      Memang dah sah dan sahih pengakuan betol ada 2.6b dalam akaun.......daaaahhh habis citer....

      Dalam banyak2 akaun orang.........akaun yg satu tu pulak duit tu bertenggek.

      Apa tak masok akaun parti.........kata sumer dana mesti masok akaun parti......tak boleh akaun personal.

      Blaaaahhhlah luuu punya spiiinn....

      Delete
    27. NYATA DUBUK JIBAN DAH GENTAR BUDIN SENTUH TOPIK SABAHAN
      MR J BELA TERUS TERUSAN
      CASH IS THE KING LEBABAI SUCIKAN
      SEBAB SABAH KUBU BARISAN
      SEKARANG KUBU NANTI KUBURAN
      LEPAS PRU LU CUCI PINGGAN
      SABAHAN PEOPLE DONT LET YOUR RIGHT STEAL BY KLEPET PEOPLE
      YOUR DIGNITY ABOVE ALL STAKE
      VOTE PAKATAN

      Delete


    28. Dua hari lepas P Ramasami Tim2 KM PP ada mengeluarkan statement yg berbunyi lebihkurang "LKS adalah org yg paling kayak menjadi PM....

      Apa makna semua ini.... Kalo ia keluar dp mulut UMNO, ko kata nak menakutkan org Melayu, tetapi kalo dp DAP sendiri bagaimana??

      Mungkin Prof tersebut sudah mendapat signal dp bossnya, LKS, untuk mempastikan org Melayu perlu berhati2 dlm memilih PM, nanti akan menyesal sepanjang hayat.

      Delete
    29. Anon 1914, terima kasihlah kerana tulis pasal isu ini. Dah berbulan saya dah cuba terangkan tapi ditolak oleh puak taksub ini. Mudah betul Cina dan Evengelis keldaikan Melayu untuk menguasai politik negara. TDM dipaparkan sebagai boneka di depan manakala dibelakang mereka usaha untuk naik sendiri. Kalau tak dapat naik kalu ini mereka masih kuasai politik melalaui proxy. Malang Melayu yg dihasut benci dah benar benar buta hati. Mereka dah sampai peringkat tak peduli Cina, kafir atau evengelis naik asal UMNO dan DSN jatuh. Otak dah dibasuh mengulang-ulang perkara yg tiada bukti. Mudah benar bodohkan Melayu ini.

      Delete
  3. tu yg jumpo duwit koteh byk tu kan komontrian bawah diyo Budin2 ... ek ang totingga bas, diyo skrg dah mongolabah dah, lengok muko diyo mcm domam 25 jam yo, ekau nak solamatkan o'ang yg tak amanah tu ko... apo kono ko ni Budin2 ... poyi la mabuk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA sahaja komen Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng terhadap masalah yang melanda kerajaan negerinya, semuanya akan disalahkan pada Kerajaan Persekutuan.

      Ini termasuklah banjir teruk yang membadai negeri itu beberapa hari lalu. Tak ada kerja lain. Perlakuan ‘pelik’ Guan Eng ini dijawab oleh Ketua Menteri Melaka, DATUK SERI IDRIS HARON kepada wartawan Utusan Malaysia, ZULKIFLI JALIL di ibu negara Ahad lalu.

      UTUSAN: Guan Eng mendakwa punca banjir di Pulau Pinang beberapa hari lalu akibat dari hujan lebat yang melampau, dikatakan purata taburannya sebanyak 270 milimeter?

      IDRIS: Apabila Pulau Pinang dilanda banjir, beliau kata Kerajaan Pusat terlupa sedia peruntukan untuk menyelenggara dan selesaikan masalah banjir di Pulau Pinang. Kalau ada tahap pemikiran sedemikian, beliau hanya sesuai jadi ketua pembangkang. Seorang ketua menteri tidak boleh berfikir seperti ketua pembangkang.

      Bukankah Melaka juga dilanda banjir tempoh hari, bagaimana kerajaan negeri kendalikan masalah ini?

      Kerajaan negeri Melaka mempunyai pelbagai bentuk perancangan jangka pendek dan jangka panjang mengatasinya.

      Ini termasuklah Rancangan Tebatan Banjir (RTB) untuk penyelenggaraan longkang dan saliran oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) dan jabatan parit dan saliran.

      Kita tak kata kita terlupa nak bajet. Kerajaan negeri bertanggungjawab walaupun pada sesetengah masa kita tidak boleh kawal kekangan cuaca itu sendiri.

      Ramalan cuaca pun tidak begitu tepat dan kita tak jangka hujan lebat berlarutan hingga ke satu atau dua jam.

      Di Melaka, kalau hujan berlarutan hingga tiga jam, pasti berlaku banjir. Kita tak pernah kata Kerajaan Persekutuan terlupa bajet kerana kita tak berfikir seperti ketua pembangkang tetapi kerajaan negeri.
      Jadi, mengapa Guan Eng salahkan Kerajaan Persekutuan dalam isu banjir di negerinya?

      Guan Eng suka tuding jari pada Kerajaan Persekutuan.

      Delete
    2. ALOR SETAR - Jumlah mangsa banjir kilat di Kedah setakat pukul 9 malam ini meningkat kepada 116 orang berbanding 73 orang petang tadi.
      Menurut kenyataan Sekretariat Jabatan Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) tiga pusat pemindahan yang menempatkan 22 keluarga dibuka di daerah Kota Setar dan Kubang Pasu.

      Di Kota Setar, dua pusat pemindahan dibuka pada pukul 8 malam iaitu di Sekolah Kebangsaan Haji Abu Bakar yang menempatkan 26 mangsa daripada tujuh keluarga manakala 17 mangsa daripada dua keluarga ditempatkan di Maahad Darul Hasimie.

      Di Kubang Pasu, 73 mangsa daripada 13 keluarga ditempatkan di Dewan Kampung Lahar, Jitra yang dibuka pada pukul 2 petang.
      Hujan lebat sejak awal pagi menyebabkan beberapa kawasan lain dinaiki air namun tidak melibatkan proses pemindahan.-Bernama

      Delete
    3. Melaka, Perlis dan Kedah pun banjir.

      Pulau Pinang je ke yang kena!!!

      Kerajaan Persekutuan kata beri beberapa billion untuk projek penyelenggaraan banjir kenapa yang sampai 200 juta???

      Mana baki berbillion-billion tu??? Dah kena songlap ke hahahahahah???

      Pemuda PAS walaon taknak report Polis ke???

      Delete
    4. Nobody, beza negeri lain dgn PP adalah tanggungjawab dan janji. LGE rasa bukan tanggungjawabnya untuk atasi masaalah banjir dan ia salah kerajaan pusat. Masa yg sama DAP janji dulu masaalah banjir PP akan selesai dlm masa 8 bulan mereka perintah. Dah lebih 8 tahun keadaan banjir tak baik bahkan makin teruk. Belum puas kena kelentong janji janji manis pembangkang? Apakah yg menyebabkan kita jadi begitu naif? Taksub buta pada Evengelis?

      Delete
    5. Mr J, apa beza negeri lain dengan PP???

      Menteri besar Kedah dan Perlis tak ada tanggungjawab ke pasal banjir???

      kelantan tak ada tanggungjawab pasal banjir ke sampai sekarang ada rakyat tak ada rumah, banjir dah beberap tahun lepas???

      Banjir di Kedah, kenapa sampai sekarang ni banjir lagi??? Banjir di PP dah selesai beberapa hari je!!!

      Kau cakap pasal evangelist kau tunjuk pada aku bukti Lim Guan Eng tu beragama Kristian???

      Dah tu yang taksub buta tu aku ke kau???

      Pembangkang bukan tuhan ada yang berjaya ada yang masih belum berjaya. Pas tu semua gagal!!! Kalau PAS berjaya dalam daawahnya kenapa kes HIV akibat gay meningkat di Kelantan??? Patutlah diperdaya Allah sebagai PIGS, jual agama rupanya!!! Cerita pungpang-pungpang!!!

      Delete
    6. Semua naif sebab ikut perangai munafik kau mr jebon al jamban iaitu kau Taksub jilat taek jho low Kafir?

      Delete
    7. MAT Taib atau nama penuhnya Tan Sri Muhammad Bin Muhd Taib telah sah menyertai Umno semula.

      Penyertaan semula dalam keadaan Umno begitu terdesak mendapatkan tokoh-tokoh, dan kembali menggunakan propaganda kemasukan ke dalam Umno sebagai strategi berdepan penurunan undi rakyat.

      Maka gegak gempita sekali alam siber dan seluruh media online melaporkan kononnya Datuk Seri Najib Razak akan mengumumkan pembubaran Parlimen, hingga lawatan kerja Timbalannya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pun disingkatkan.

      Umpama "bullet" besar yang mahu dibidik Umno tatkala mengumumkan kemasukan semula Mat Taib atau Mike Tyson ini ke khemah lapuk Umno.

      Rata rata netizen dan penggemar cerita hangat berteka teki, ada juga yang buat fitnah melulu kononnya Najib mahu umum kerjasama dengan PAS untuk merampas Selangor. Nakal dan jahat sekali fitnah di alam siber.

      Tuduhan ini dinafi sekeras kerasnya oleh Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Selangor, Roslan Shahir Datuk Mohd Shahir di laman Facebooknya dan kemudian mengecam tindakan mereka yang memfitnah itu.

      Sementara beberapa lagi sanggahan juga dibuat atas tuduhan jahat itu.
      Muhammad Taib dikenali suatu masa lalu dalam kes membawa jumlah wang yang besar ke luar negara dan kemudiannya "kantoi" .

      Penyertaannya dalam PAS tidak pun menberi impak besar apatah lagi selepas itu beliau menyertai PKR bersama orang kuat Anwar Ibrahim iaitu Datuk Kamaruddin Jaffar yang pernah menjadi Pengarah Urusan Harakah dan Setiausaha Agung PAS.

      Muhammad Taib juga diketahui agak rapat dengan Anwar Ibrahim, namun tidak serapat hubungan Anwar dengan Najib ketika dalam team Pemuda Umno suatu masa lalu.

      Ini menjadi sejarah, dan pastinya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tahu hubungan baik Najib Anwar sementelahan Zahid juga berada dalam pasukan yang sama.

      Begitu juga beberapa penghubung Anwar dengan Najib iaitu antaranya Datuk Johari Abdul orang kuat BTN suatu masa lalu dan tidak dinafikan Datuk Saifudin Nasution Ismail juga berperanan melalui abangnya yang menjadi orang kanan Najib iaitu Datuk Shahlan Ismail.

      Ingat sahaja pelan rekonsilasi nasional yang disebutkan dibincang antara Najib dan Anwar sebelum Pilihan Raya Umum 13 lalu di dedahkan sendiri oleh bekas bekas saksi kejadian.

      Usah lah menuduh PAS mahu ber "UG" dengan Umno tatkala PAS berulang kali menyatakan tidak akan bersama dengan Umno.

      Delete
    8. Hadi Awang sendiri kata nak ber"UG" dengan UMNO hahahahaha!!!

      Kalau kau nak aku boleh beri link youtube!!!

      Parti jual agama memang macam tu, kat sini cakap lain, kat sana cakap lain macam Yahudi hahahaha!!!

      Patutlah orang panggil YAHADI hahahahah!!!

      Terpengaruh syiah kot!!! Itu yang berpeluk dengan syiah tu!!!

      Delete
    9. Kesan kepada PAS

      Akibat dari kerosakan yang dialami Malaysia lanjutan penolakan Indonesia dan Filipina terhadap pembentukan Malaysia, PAS yang berpendirian menolak semata-mata penggabungan Tanah Melayu bersama Kalimantan Utara tanpa menyertakan gugusan Pulau Melayu yang lain turut terkena tempiasnya.

      a.PAS telah dituduh bekerjasama dengan Indonesia dalam dasar konfrontasi terhadap Malaysia.

      b.Pemimpin PAS dicap sebagai pengkhianat negara.

      c.Prestasi PAS dalam PRU-3 1964 merudum teruk

      d.Dr. Burhanuddin Al-Helmy hilang kelayakan bertanding PRU 1964

      e.Kerusi asal Dr. Burhanuddin (Besut) berjaya dipertahankan PAS hanya dengan majoriti tipis sebanyak 136 undi

      f.PAS hanya menang 9/53 kerusi parlimen dan 25/158 kerusi DUN yang ditandingi.
      Lebih mendukacitakan lagi, PAS kehilangan Dr. Zulkifli Muhammad yang terkorban dalam satu nahas jalan raya pada 6 Mei 1964.

      g.26 & 28 Januari 1965: Raja Mohd Hanifah Abdul Ghani dan Dr. Burhanuddin Al-Helmy ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri atas dakwaan mahu menubuhkan kerajaan buangan di luar negara bagi menggulingkan Kerajaan Malaysia.

      Iktibar Sejarah : Ruknun Syadid & Muwajahah Silmiyah

      ⚪ Dokongan Kaum Kerabat Melindungi Perjuangan

      Allah SWT berfirman tentang kisah Nabi Luth a.s ketika baginda tidak kuasa berdepan kesesatan dan ancaman kaumnya, قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ (Hud: 80)

      "Lut berkata: 'Seandainya aku mempunyai kekuatan (untuk menolak kalian) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang kuat (tentu aku lakukan)."

      Ucapan itu lahir kerana Nabi Luth berdakwah kepada kaum yang tiada pertalian kerabat dengannya. Baginda bukan lahir di kalangan kaumnya, dan tidak pula mendapatkan dokongan kerabat yang berkuasa melindunginya. Berbeza dengan Nabi Muhammad SAW contohnya, baginda pernah menerima tawaran perlindungan dari kabilah bani tertentu atas dasar kekeluargaan sekalipun mereka tidak beriman.

      Dalam hal ini Rasulullah turut bersabda, maksudnya:

      "Rahmat Allah terlimpahkan kepada Luth, sesungguhnya dia telah berlindung di bawah naungan pilar yang kuat, yakni Allah SWT. Ketika Luth berkata kepada kaumnya, 'Seandainya aku mempunyai kekuatan (untuk menolak kalian) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang kuat (tentu aku lakukan).' Maka Allah tidak sesekali mengutus seorang nabi sesudah Luth, melainkan berasal dari keluarga terhormat di kalangan kaumnya."

      Dalam pendirian PAS yang menentang idea awal penubuhan Malaysia, boleh disimpulkan bahawa penolakan tersebut berlaku kerana ia bakal menggugat kedudukan kaum melayu. PAS mencadangkan agar wilayah umat Islam serantau seperti Indonesia dan Filipina turut digabungkan bersama.

      BPMS: Politik Damai & Bersih

      14 Februari 1965: Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Agung PAS bersepakat menolak tindakan peribadi Raja Mohd Hanifah yang mengaku ;

      i.Menerima suntikan dana berjumlah RM 105 000 oleh 'pihak' Indonesia bagi menghadapi PRU 1964
      ii.Menghantar 6 orang pemuda untuk 'dilatih' di Indonesia.

      iii.Terlibat dalam perundingan menubuhkan kerajaan buangan di Tokyo (Jepun)

      iv.Mengatur pemergian beberapa pemimpin tertinggi mereka ke Karachi (Pakistan), untuk menubuhkan kerajaan buangan di sana.

      Delete
    10. Zaman dulu boleh lah, zaman sekarang hadi ikut syiah hahahaha!!!

      Delete
    11. PENGANJURAN Better Beer Festival 2017 (BBF17) Oktober depan dilihat secara sengaja cuba mencabar sensitiviti agama di negara ini apabila acara tahunan sejak 2012 itu diuar-uarkan sebagai “The Biggest Celebration of the Craft Beer Revolution in Malaysia”. Ternyata ia ‘lupa diri’ hingga dimegahkan sebegitu termasuk ‘pencapaian’ tahun ini yang cuba dijayakan. Selain turut membayangkan bakal dianjur lebih hebat di tahun-tahun akan datang.

      Pesta arak itu bukan sahaja telah dipromosi iklan secara terbuka, malah dihebah menyedia hidangan 250 jenis arak keluaran 43 syarikat daripada 12 negara dengan sasaran penyertaan 6,000 pengunjung.

      Dianjurkan pula di premis awam iaitu di White Box & The Square in Publika; pusat membeli belah popular di Dutamas, Kuala Lumpur. Menjadikan seolah-olah Malaysia penganjur utama apabila Ibu Negara bakal menjadi tumpuan program sedemikian.

      Selaku negara yang meletakkan Islam sebagai agama dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Malaysia tidak seharusnya menoda kesucian tersebut dengan kebebasan begitu.

      Walaupun meminum arak menjadi hak golongan bukan Islam yang menjadi sebahagian rakyat negara ini, namun menjadikan satu penganjuran pesta ke tahap festival tidak seharusnya berlaku di negara ini. Ia tidak mencerminkan realiti budaya Malaysia, bahkan juga rantau ini.

      Dalam fakta yang jelas di seluruh dunia, kebanyakan negara dan masyarakat abad ini semakin sedar dari pelbagai akibat buruk yang timbul dan tercetus dari meminum arak atau aktiviti berkaitannya. Ia menyumbang kepada banyak tragedi mutakhir ini hingga mewujudkan pelbagai kempen kesedaran untuk menghadkan dan menghindarinya dari menjadi rutin dalam ketamadunan. Mengapa kita pula harus berundur ke belakang menjauhi nilai semakin positif ini?

      Suara lantang khususnya dizahirkan DAP yang mempertahankan penganjuran berkaitan dilihat bukan sahaja satu kebiadaban, bahkan modal kepada provokasi tipikal parti tersebut di mana acapkali membayangi aktiviti seperti itu. Malah, dalam perkara ini, DAP bukan sahaja merai dan menyertai penganjuran berkaitan, bahkan juga telah terbukti begitu ‘sehati sejiwa’ dengan Kerajaan BN yang tidak pernah menyatakan ketegasan sebenar kepada isu ini sejak sekian lama.

      Kami menggesa kerajaan membatal atau menetapkan kawalan tegas terhadap penganjurannya agar tidak sedemikian dan membesar di masa depan. Kami juga mencabar dan menuntut parti-parti komponen Pakatan Harapan (PH) menyatakan pendirian dan sikap mereka berhubung isu ini. Berdiam diri bererti bersetuju dan bersekongkol, sekali gus mengesahkan DAP adalah ‘ketua’ sebenar PH yang tidak berani disanggah sama sekali.

      Delete
    12. Puak lebabai nie mmg mnjual ayat suci utk sucikan jiban jdi isu gst klepet pun dowg tolong sucikan mngikut fahaman kultus mereka dan ia bukan mmbuat darjat lebabai makin dihormati malah akan dihina nnti

      Delete
    13. Mr j xyah cite penang kluar topik skang cite sabah emm safe deposit barisan lahanat kan nape gelabah cipan alih tiang gol?

      Delete
    14. RATK, kenapa takut Shafie disiasat? Berani kerana benar. Ikut macam DSN - berani disiasat oleh SPRM, Polis, PAC, Singapura, DOJ, Swiss, Hong Kong, Luxemberg dll. Hingga kini tiada bukti beliau bersalah. Shafie baru kena siasat SPRM dah gelabah. Apa yg ditakutnya??

      Delete
  4. are we going to see another group of ketua kampung visiting sri perdana? perhaps, this time by our navy submarine, nobody will notice or able to take any photo!

    yep, najib has to credit those ketua kampung for fighting the abu sayaf, says salleh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini salah satu cara berfikir yang hanya sesuai untuk jawatan ketua pembangkang, bukannya ketua menteri.

      Sebab itu Pulau Pinang berdepan pelbagai bentuk masalah. Janji-janji tidak ditepati. Pembangkang gemar tabur janji tapi apabila sampai masa untuk laksanakan janji itu, dia akan kata, ini bukan kuasa kita. Ini kuasa Kerajaan Pusat.

      Ada contohnya?

      Isu pencerobohan Kampung Buah Pala di Bukit Gelugor, Pulau Pinang. Sebelum pilihan raya umum ke-12 (PRU-12), ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji tidak akan usik walaupun seincipun Kampung Buah Pala kalau menang PRU ke-12. Tetapi selepas dua tahun menang, mereka halau penduduk di kampung itu.

      Akhirnya Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) yang selamatkan kampung ini. Semasa saya jadi Pengerusi SPNB, saya datang bersama Perdana Menteri (Jun 2012) serahkan kunci kepada 20 keluarga India yang merupakan bekas penduduk Kampung Buah Pala. Kesemua 20 keluarga itu mendapat sebuah rumah teres dua tingkat berharga RM250,000 yang dibina SPNB dengan dilengkapi tiga bilik tidur serta dua bilik air dan terletak di Taman Sejahtera Indah, Teluk Air Tawar.

      Mana juga janji Guan Eng nak mansuhkan Tol Sungai Nyior, kini berjanji pula nak mansuhkan kutipan tol di Lebuh Raya Utara-Selatan dan tol Jambatan Pertama Pulau Pinang jika Pakatan Harapan menang pada PRU-14. Kemudian lari salahkan kerajaan pusat.

      Sebab apa berlaku macam ini? Kerana Guan Eng dipagari kon­flik kekeliruan, pada masa sama dia berfikir dan bercakap sebagai ketua menteri dan ahli parlimen DAP. Akhirnya rakyat tersepit di tengah-tengah...menderita.

      Baru-baru ini anak bekas Setiausaha Agung DAP, Kerk Kim Hock dilantik sebagai setiausaha politik Lim Kit Siang, bukankah sebelum ini ada isu Guan Eng tidak diterima di Melaka?

      Tindakan Kit Siang melantik Kerk Chee Yee, 25, sebagai setiausaha politik baharunya menggantikan Dyana Sofya Mohd. Daud, saya mahu bertanya apakah ini untuk ‘mencuci dosa’? Ini termasuklah sebagai ‘pembelaan’ kepada Guan Eng untuk kononnya bertapak kembali di Melaka. Ini berikutan Guan Eng pernah ditolak mentah-mentah oleh DAP Melaka yang diketuai bekas ketua pembangkang yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Duyong dari DAP, Goh Leong San.

      Guan Eng telah terpelanting keluar dari Melaka, lari ke Pulau Pinang dan menjadi ketua menteri. Kita maklum dari satu sudut Guan Eng terpelanting ke Pulau Pinang sebagai tactical withdra­wal. Bila dia keluar, dia berazam datang balik dan menakluki Me­laka. Gerakannya yang dikatakan diketuai Khoo Poay Tiong (DAP-Ayer Keroh) nampaknya berjaya sehingga mengakibatkan empat Yang Berhormat tinggalkan DAP tempoh hari

      Delete
    2. Shah....drive away all those who commented on other topic.

      Shoooo shhhioooo

      Delete
    3. anon 12.46, cara berfikir ko macam budak tadika.

      we are talking about shafie, sabah.

      either u r stupid, a moron or just another najib dumb analicker!

      Delete
    4. PAS mutakhir ini menjadi sasaran serangan bertali arus oleh Pengerusi Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad yang melantunkan ratapan, simpati dan rajuk politiknya bagi meraih sokongan murahan. Beliau jelas ketandusan modal dengan terus mengulang dan memuntahkan toksik fitnah dan jelek untuk mendatangkan imej buruk kepada PAS. Lalu PAS dikait dan dihadapkan dengan pelbagai tuduhan dari perbuatannya sendiri.

      Saat berkuasa hingga kini, PAS terus dihentamnya sebagai pemecah belah dan mengkafirkan beliau. Sedangkan beliau sendiri berpecah dari parti diperjuangkannya dahulu yakni Umno dan kini berserabut pula dalam PH. Sedangkan, kesatuan warga terbesar negara ini iaitu Islam-Melayu tidak pernah pun berlaku sepanjang beliau memegang tampuk pemerintahan negara selaku Perdana Menteri paling lama.

      Malah, terlalu banyak kontroversi ditimbulkan beliau yang memecah belah dan menimbulkan kekeliruan besar kepada umat ini. Pada 14 Julai 1991 beliau menyatakan bahawa hukum rejam kepada penzina adalah primitive. Begitu juga dalam perjumpaan bersama Ketua-ketua Bahagian Umno di Johor pada 30 April 1992, beliau sekali lagi mempertikaikan hukum hudud.

      Dalam majlis itu beliau menyebut bahawa hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, akan menyebabkan ramai rakyat beragama Islam yang mati dan kudung tangan di mana ia sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja. Begitu juga dalam tahun 1994, Mahathir telah ‘berfatwa’ bahawa al-Quran perlu ditafsirkan semula.

      Kuatnya permusuhan dan dendam beliau kepada PAS, hinggakan beliau juga cuba untuk menghapuskan penggunaan perkataan Islam kepada parti politik dan pertubuhan NGO. Namun ideanya itu tersanggah oleh Mesyuarat Majlis Raja-raja membuat pendirian sebaliknya. Malah, banyak rekod lain di mana beliau turut menyindir Rasulullah S.A.W, keluarga Baginda serta para Sahabat R.A.

      Mahathir juga pernah mempergunakan Astora Jabat, seorang rakyat Thailand untuk berlakon sebagai ulama dan menyerang PAS dengan membawa hujah-hujah songsang yang mengelirukan umat Islam. Astora Jabat secara tidak langsung menjadi penasihat agama Mahathir yang beliau lebih percayai berbanding mufti dan ulama berkaliber dalam pentadbiran JAKIM ketika itu di mana mereka sering disindirnya.

      Pada tahun 2001, juga semasa pemerintahan Mahathir, telah diadakan debat olok-olok di mana beberapa orang diupah untuk menjadi kumpulan Ulama PAS melawan kumpulan Ulama Umno. Mahathir mahu mereka membuat simulasi debat dengan harapan dapat bersedia menghadapi hujah ulama dari PAS. Malangnya, simulasi tersebut ternyata memihak kepada kumpulan lakonan Ulama PAS.

      Delete
    5. Kampung buah pala tu zaman BN!!!

      Siapa suruh sokong BN sebelum ni??? Habis digadainya tanah orang!!!

      Kerajaan Pulau Pinang dah cuba yang terbaik dan pastikan orang kampung dapat pampasan sewajarnya. Dalam UMNO, ketua cawangan UMNo kebas dulu hhahahaha!!!

      Memang Lim Guan Eng ada berjanji tapi tak berjaya. Dia buat jalan lain tak ada tol!!!

      Siapa suruh rakyat undi BN sebagai pemerintah negara???

      najib janji tak naik tol naik juga!!! najib janji harga minyak tak naik, naik juga!!!

      Najib janji beri Rm5-10 ribu kepada peneroka Felda apa jadi???

      Kurang2 Lim Guan Eng kalau tak berjaya dia cari alternatif.

      Najib apa ada!!!

      Kalau kau cerita dalam kelambu DAP aku tak minat dengarlah!!! Dahlah cerita merapu, entah khayalan ke dongeng pun aku tak tahu!!!

      Aku yakin, Lim Guan Eng bertanding di Melaka pun menang lagi!!!

      Habis tu, macam mana datang cerita tendang-menendang kau???

      Delete
    6. Anonymous 13:21,

      memanglah Mahathir cakap macam tu atpi dia dah balik kepada rakyat!!!

      Najib tu menegnakan rakyat dengan segala macam cukai kau tak bising pulak???

      Lepas ni cukai pelancongan, sampai airport nak kena cukai RM1!!! Punyalah kerajaan tak ada duit!!!

      PAS pulak ikut Najib!!! Bagus lah tu.

      Kalau setakat nak keluarkan kenyataan-kenyataan Mahathir berpuluh-puluh tahun dulu, aku boleh senaraikan ucapan-ucapan syirik PAS kebelakangan ni la!!!

      Kalau dah syirik Parti ISlam apa???

      Parti Islam ikut syiah ke hahahahhahahah???

      Delete
    7. copy paste a**hole!

      if u have nothing to comment, don't plagiarize! at least give credit to those blogs though!

      Delete
    8. Malah apa yang diperhatikan Umno sebenarnya lebih dekat parti Bersatu, PKR dasarnya tidak jauh berbanding Umno.

      Tidak mustahil dalam keadaan terdesak mendepani politik Tun Mahathir dalam menjelang PRU 14 ini, Anwar akan dikembalikan ke dalam Umno semula oleh rangkaian yang disebutkan tadi.

      Apatah lagi ia strategi yang paling ampuh untuk melumpuhkan PKR yang kini berpecah belah angkara beberapa pemimpin tidak sehaluan.

      Dan tidak mustahil bagi Najib yang terdesak mempertahankan survival politiknya dengan membebaskan Anwar dari penjara, kemudiannya menjadikan Anwar sekutu rapatnya dalam mendepani PRU 14.

      Apatah lagi dalam keadaan Pakatan Harapan sudah punah Harapan bagi Anwar untuk memujuk PAS bersama.

      Sedang Anwar tahu hakikat bahawa undi Melayu juga boleh datang dengan jumlah besar dari PAS.

      Ataupun Mahathir sendiri akan kembali kepada Umno selepas melihat PH yang dipimpinnya berantakan tidak keruan hala tuju, dengan sikap DAP yang semakin dominan ditambah Bersatu yang kian hilang punca apabila ramai pengasasnya keluar parti seperti Datuk Hamidah Othman.

      Ini sifir yang tidak boleh dinafikan kerana dalam politik apa juga boleh terjadi, apatah lagi Najib naik jadi PM ketika kempen Mahathir menjatuhkan Pak Lah berjaya dilaksana.

      Hakikatnya PAS tidak berasa kehilangan Anwar ketika ini, apatah lagi kalau Mahathir ‘u turn’ kepada Umno.

      Tetapi lebih terasa adalah penyokong Anwar dan Mahathir merasai kehilangan dan kekecewaan jika dua bekas orang kuat Umno kembali melutut ke dalam parti yang telah menjadikan mereka seteru politik. –

      Delete
    9. Anwar keluar masuk jel pun tetap lawan, tak logik langsung!!!

      Mana ada PAS tak terasa. Hilang Terengganu dan Kedah tak terasa ke???

      Kalau tak terasa lepas ni hilang Kelantan pulak hahahahaha!!!

      Orang bertambah kuat bertambah negeri, lagi banyak hilang negeri kuat apa PAS tu hahahaahah!!!

      Pulau Pinang dan Kelantan masih steady lah!!!

      Tak goyang macam Kelantan!!!

      Delete
    10. PAS bukan sahaja patut mempertahankan kerusinya, malah menambah lagi kerusi sedia ada dalam PRU 14. Menang kalah, belakang cerita. Semua maklum bahawa, sebelum wujudnya pakatan pembangkang, PAS sudah bertapak di kesemua kerusi majoriti Melayu, berhadapan dengan komponen BN (Umno). PAS tidak perlu melayan parti nyamuk, seperti PAN.

      Sejak tertubuhnya PKR, banyak kerusi PAS terpaksa dikorbankan, termasuk kawasan kubu kuat PAS, terutama Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Logiknya, tidak satu pun kawasan yang patut diberikan, tetapi atas dasar setiakawan, PAS berkorban.

      Kini, PAS diminta berkorban lagi walaupun tidak berada dalam Pakatan, untuk memberi laluan kepada PAN, bagi mengelakkan pertandingan tiga penjuru.

      Sepatutnya PKR dan ultra kiasu memberi laluan kepada PAN kerana sekapal. Persoalan, di manakah PAN akan bertanding, jika bukan di kawasan PAS? Jika ini berlaku, ultra kiasu tidak akan mengundi PAS dan memberikannya kepada PAN. Sebab itu, PAN amat yakin bahawa mereka boleh menang.

      Ultra kiasu dari awal lagi sudah mengumumkan akan meletakkan calon di lapan Dun Selangor yang dimenangi oleh PAS. PAS membidas dan mengisytiharkan ‘perang’ akan mempertahankan kesemua kerusinya. Perisytiharan ‘perang’ dijawab dengan bongkaknya oleh ultra kiasu.

      Mereka amat yakin akan menang lapan kawasan PAS dengan meletakkan calon Melayu celup, dalam rangka strategi untuk menjadi Menteri Besar Selangor. Sebab itu ultra kiasu sudah bersedia awal dengan melantik calon Melayu celup sebagai calon Ahli Majlis Ampang Jaya walaupun tidak tinggal di Ampang.

      Psywar dan psyop ini amat licik. Saya amat mengharapkan, jika berlaku pertandingan sebegini, Umno akan mengundurkan diri dan pakat-pakat membenamkan ultra kiasu, bagi PAS mempertahankan kerusi lamanya.

      Itu sahaja cara untuk menunjukkan keikhlasan Umno yang menghulur tangan ke arah kerajaan perpaduan. Umno dan PAS perlu sedar bahawa ultra kiasu adalah musuh yang paling bahaya hari ini.

      Ingatan ini turut ditujukan kepada Melayu PKR. PKR boleh dikatakan ‘kuat’ hari ini disebabkan PAS memberikan laluan dan mengundi PKR. Jika tidak, PKR putih mata. Justeru, jangan berlagak.
      Mungkin PKR akan berkata, PAS menang banyak kerusi disebabkan oleh PKR mengundi PAS.

      Jawapannya, PKR tidak ada pilihan melainkan mengundi PAS kerana Umno sudah menjadi seteru mereka selepas Anwar Ibrahim ditendang keluar. Lagipun, PAS sudah terlibat dalam politik, sejak sistem pilihan raya diperkenalkan. Bukan seperti PAN. Baru setahun jagung, begitu berani meminta itu dan ini.

      Saya tidak nampak Majlis Perjanjian Pakatan Harapan 2015 dan Deklarasi Rakyat menguntungkan Islam, melainkan ultra kiasu. Sampai bila kita harus diperbodohkan oleh ultra kiasu demi kuasa? Ultra kiasu akan terus memperalatkan orang Islam untuk menguburkan PAS.

      Maka alasan kebobrokan Umno BN dan PAS digunakan bagi tujuan mendapat kuasa. Apabila kuasa diperoleh nanti, lihatlah apa yang akan berlaku, seperti realiti di Pulau Pinang. Melayu ke mana, Islam di mana? Wakil rakyat PKR sudah ditendang keluar daripada memegang jawatan dalam syarikat kerajaan di sana.

      Delete
    11. Tak patut sebab PAS tak layak hahahaha!!!

      Bodoh-boh belaka dalam PAS tu.

      Ketua dewan ulama negeri pun tunjuk kote dalam FB kau kata layak???

      Hahahahaha!!!

      Delete
    12. WALAUPUN pada 28 Ogos lalu, Pakatan Harapan yang diketuai DAP menolak sebarang kerjasama dengan Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), tetapi hakikatnya dalam kalangan mereka memahami betapa pen­tingnya Pas dalam melaksanakan agenda politik mereka. Ia bukan kerana Pas akan diberi penghormatan menerajui pakatan itu atau akan dibenarkan meneruskan agenda Islamnya, tetapi Pakatan Harapan mahu memperalatkan kelebihan jentera dan penyokong Pas.

      PKR ternyata masih meragui Pengerusi PPBM, Tun Dr. Mahathir Mohamad – insan yang bertanggungjawab me­mung­kinkan PKR ditubuhkan apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada UMNO dan kerajaan. Dalam kalangan pemimpin dan ahli PKR masih ada di antara mereka mempunyai dendam kesumat terhadap bekas Perdana Menteri tersebut.

      Tambahan pula, mereka melihat walaupun sedikit sebanyak pengaruh Dr. Mahathir boleh digunakan bagi menarik sokongan orang Melayu khususnya daripada bekas ahli UMNO tetapi ia belum mencukupi. Ini memandangkan PPBM sendiri sebuah parti yang lemah dan sedang berhadapan dengan pelbagai konflik dalaman. Parti itu hanya bergantung kepada Dr. Mahathir untuk terus hidup.

      Pemimpin-pemimpin lain dalam PPBM termasuklah Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak ber­upaya menarik undi orang Melayu.

      Selain itu, mereka tidak melihat Dr. Mahathir benar-benar jujur mahu berada dalam Pakatan Harapan khususnya berkaitan soal masa depan Anwar yang turut menjadi pemimpin idola kepada DAP. Ia kerana biarpun Dr. Mahathir menandatangani petisyen untuk membebaskan Anwar namun beliau sentiasa berdolak-dalik setiap kali bercakap soal apa yang berlaku kepada Anwar sebelum ini.

      Dalam berhadapan pilihan raya pula, PKR melihat walaupun Dr. Mahathir sudah menjadi alat kepada Pakatan Harapan bagi menarik sokongan orang Melayu, tetapi PPBM tidak mem­punyai jentera pilihan raya yang teratur. Jumlah ahli PPBM juga tidak diketahui secara pasti manakala di peringkat akar umbi parti itu lebih bergantung kepada undi simpati dan sentimen kebencian kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Keadaan ini meresahkan PKR yang selama ini mencapai kejayaan besar dalam pilihan raya bukan disebabkan kekuatan sendiri tetapi sebahagian besarnya atas sokongan jentera dan penyokong Pas.

      Sehubungan itu, PKR melihat ada keperluan untuk mereka berusaha menarik semula Pas ke dalam Pakatan Harapan. Justeru apabila Anwar bercakap soal kerjasama de­ngan Pas, ia sebenarnya mempunyai agenda tersirat.

      Ternyata surat Anwar berkaitan kerjasama dengan Pas me­re­sah­kan Dr. Mahathir yang meng­anggap ia telah men­da­tangkan masalah kepada Pakatan Harapan. Hakikatnya sejarah po­litik negara sudah membuktikan sepanjang menjadi Perdana Men­teri dan Pre­siden UMNO, Dr. Ma­hathir me­rupakan pemimpin pa­ling ke­ras menentang Pas.

      Delete
  5. Court orders Najib and Zahid to file defence over RM2.6b suit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada tahun 2003 pula, Mahathir dengan angkuhnya menarik bantuan perkapita bagi Sekolah Agama Rakyat di seluruh negara. Malah, institusi itu sering diremeh dan pernah dituduhnya sebagai tempat melahirkan kegiatan radikal. Semua itu hanyalah kerana permusuhan dan bencinya beliau kepada PAS yang menjadi saingan politik beliau dan tidak berjaya ditundukkan di bawah kekuasaannya.

      Hakikatnya, beliau hanya cemerlang menyatukan umat dalam materialisma dan liberalisma di mana di zaman beliaulah kumpulan-kumpulan penentang agenda Islam dan sesat berkembang biak. Mereka bukan sahaja menentang setiap tonggak, institusi dan para peranan agama, malah meluaskan kekeliruan dan kefahaman songsang terhadap al-Quran dan al-Hadis.

      Bahkan, kumpulan ini jugalah mempromosikan gaya hidup bebas seperti golongan LGBT, selain bersekutu dengan pihak bukan Islam yang sedia memperakui mereka. Sebab itulah Mahathir begitu mudah diterima oleh DAP kerana mereka mempunyai akidah perjuangan yang sama iaitu menolak hukum Islam dan mencabar segala berkaitan dengan kepentingan umat Islam.

      Mahathir juga tidak pernah mengaku dan meminta maaf akan fitnah liwat beliau lontarkan semasa mengusir Anwar dari Umno. Sedangkan rakyat mahu tahu kebenaran terhadap perkara itu yang hanya boleh dijelaskan beliau di mana insiden tersebut juga antara penyebab ramai umat Islam berpecah dan bergaduh sesama sendiri kerana menyokong mereka.

      Dalam permainan politik sedang diadu dombakannya kini, rakyat digesa menilai secara bijak dan matang perbezaan antara sumbangan dan jasa beliau dalam membangunkan negara dengan kezaliman serta penyelewengan kleptokrasinya terhadap Negara. Ketika beliau mahu dijulang kerana vokal menentang Zionis-Israel, jangan lupa lumuran darah mangsa Kampung Memali ditangannya.

      Ketika sama, nilailah sikap pimpinan PH yang begitu kuat menentangnya dahulu dan menjadikan seluruh kejahatan Mahathir sebagai sebab pakatan diwujudkan mereka, namun kini begitu apologetik dan mesra. Paling dikesali, ‘diampuni’ Mahathir dalam semua perkara yang tidak menjadi hak kepada mereka. Sedangkan semua dilakukan dahulu menuntut pengadilan ke atas negara dan rakyat, bukannya milik PH.

      Delete
    2. Itu Mahathir yang dulu.

      Sekarang yang ternak LGBT rupa-rupanya PAS, patutlah kes HIV akibat gay meningkat di Kelantan hahahahaha!!!!

      DAP tambah peruntukan kepada Islam kau tak cerita ke???

      PAS tak bayar KWSP kakitangan YIK termasuk Ustaz-ustazah kau tak cerita ke???

      PAS kebas tanah adat Orang Asli kau tak cerita ke???

      PAS kebas tanah orang-orang kampung di Kelantan kau tak cerita ke???

      Walaon-walaon PAS mengania orang Islam di Masjid Airport kau taknak ceriat ke???

      Kalau kau nak senarai tanah-tanah orang kampung yang cuba dikebas oleh PAS Kelantan aku boleh berilah!!!

      Kalau kau nak cerita pasal Anwar, Fadzil Noor dan Nik Aziz yang terima dia bukan Hadi Awang lah!!!

      Parti jual agama cerita banyak!!!

      Delete
    3. 13.23... Dulu madey jahat ko kuat sokongmm sekarang madey nak jadi baik ko lawan plak...ko ni gila?...

      Delete
    4. Semasa Mahathir berkuasa, mana-mana pemimpin yang cuba menegur kesilapannya, samada dari partinya sendiri apatah lagi pembangkang, dia menjadikanya musuh. Mahathir memecat Anwar setelah Anwar cuba menyekat Mahathir dari memonopoli kekayaan Negara untuk keluarga dan kroninya lalu mencari alasan pemecatan dengan menuduh Anwar sebagai peliwat. Anwar pula menjadi bertambah agresif menuduh Mahathir telah merompak harta rakyat untuk mengkayakan kroninya, telah menuduh Mahathir memperjudikan wang Negara dalam Forex melalui proksinya pada masa itu iaitu Tan Sri Mohd Nor Yaacob. Tetapi apabila kedua-duanya duduk dalam kandang yang sama, anwar telah membersihkan Mahathir dalam isu forex semasa dipanggil sebagai saksi RCI baru-baru ini. Mahathir pun begitu, kesalahan moral Anwar (yang tidak melayakkan menjadi pemimpin) yang telah dijaja bertahun-tahun telah bersih dengan sendiri. Sedangkan Anwar masih lagi terpenjara kerana kesalahan meliwat. Itu lah contoh perangai dua orang bekas perangai pemimpin UMNO.

      Kita tengok pula perangai pemimpin UMNO yang masih berkuasa pada hari ini. Mana-mana menteri yang letak jawatan atau dipecat kemudian cuba memburuk-burukan BN atau pemimpin yang masih berkuasa akan disiasat dengan pelbagai tuduhan, contohnya DS Husni Hanzalah bekas menteri kewangan kedua, dan terbaru DS Shafie Afdal, kaum kerabatnya telah ditahan SPRM, mungkin sejam dua lagi gilirannya pula. Tetapi kalau pemimpinnya rasuah atau kesalahan moral lain yang membela UNMO semuanya selamat, tengok saja Anuar Musa, berapa banyak duit yang hilang masa dia jadi menteri pembangunan luar bandar dulu, masih ada jawatan dalam parti dan GLC.

      Kesimpulan PH kalau dia dapat kuasa dia akan ulang apa yang BN lakukan pada hari ini dan sebelum ini. Kaedah Rafizi bayar Rafizi telah lama diamalkan dikalangan wakil rakyat BN semenjak zaman Mahathir lagi. Najib cuba buat pembaharuan dengan kaedah 1MDB bayar Najib.


      Tapi tak apa.. sekiranya Najib disingkirkan dari partinya dan tempatnya digantikan oleh DS Zahid Hamidi, DS Najib boleh masuk PH untuk melawan partinya semula seperti yang Mahathir lakukan, Najib pun akan bersih dari isu 1MDB, sebagaimana Mahathir telah bersih dan suci murni dari sebarang kesalahan semasa berkuasa dulu.

      Delete
    5. Aminsihat,

      Anwar tak pernah didapati bersalah di atas kesalahan liwat di zaman Mahathir!!!

      Anwar didapati bersalah kesalahan liwat di zaman Najib. kalau kau nak tulis kau check balik fakta kau!!!

      Kau nak samakan mahathir dengan najib kau silap!!!! Mahathir tak pernah ada kes yang terbukti ke atas dia. Najib dah bertimbun!!!

      Macam mana nak bersihkan Najib daripada isu 1MDB bila dah confirm salah???

      Kau tahu ke isu rafizi bayar rafizi???

      rafizi pernah bekerja di Petronas. Petronas Malaysia bayar Petronas Sudan (2 entiti yang berbeza) gaji pekerja. Kenapa??? Apa2 yang terjadi di Sudan petronas Malaysia masih dapat bayar gaji.

      Kalau kau rasa rafizi salah maksudnya kau kata petronas salahlah selama ni!!!! kau ni pernah kerja korporat tak???

      Akhir sekali, kalau kau nak suruh sokong PAS, berpa banyak salah PAS buat sampai keluarkan kenyataan syirik kepada Allah!!!

      PH pilihan terbaik, mungkin bukan sempurna sebab sempurna tu milik Allah daripada pilih penyamun atau kaki jual agama memerintah!!!

      Delete
    6. Falsafah politik Ketua Menteri Lim Guan Eng, ‘tiada hujan, tiada banjir’ kali ini nampak gayanya gagal meyakinkan rakyat Pulau Pinang apabila rata-rata pengguna sosial media mengkritik kerajaan negeri DAP ini. Banjir kali ini adalah bukti kepada kegagalan kerajaan negeri dalam membangunkan negeri Pulau Pinang secara mapan.

      Benarkah banjir di Pulau Pinang ini salah kerajaan persekutuan Barisan Nasional kerana tidak memberikan peruntukkan mencukupi bagi menjalankan projek mitigasi banjir? Lihat fakta berikut dan anda rumuskan sendiri!
      Kerajaan Negeri Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng ini memiliki keupayaan untuk membayar RM6.34 bilion untuk projek terowong dasar laut yang tidak mendapat sokongan daripada rakyat Pulau Pinang itu sendiri.
      Membayar RM305 juta hanya untuk penyediaan laporan kajian projek terowong dasar laut.
      Memperuntukkan RM7.5 bilion untuk membina 19.5 kilometer lebuh raya dengan kos anggaran RM385 juta per kilometer.
      RM400 juta untuk pembinaan jalan 8 lorong di Gurney Drive
      Lebih kurang RM300 juta untuk projek Gurney Wharf Park
      RM46 bilion untuk projek pengangkutan Pulau Pinang yang dilaksanakan melalui pinjaman dengan negara China. NGO Penang Forum yang mewakili hampir 40 NGO di Pulau Pinang berpendapat bahawa projek ini terlalu tinggi kosnya dan berkemungkinan untuk negeri Pulau Pinang muflis juga tidak boleh dinafikan
      Dianggarkan kerajaan negeri pimpinan DAP ini telah menjual RM12 bilion tanah dan asset negeri yang dikatakan untuk menampung kos perbelanjaan operasi negeri yang meningkat hampir 500% daripada RM283 juta pada tahun 2008 kepada RM1.45 bilion pada tahun 2017
      Tahukah anda berapa juta yang telah dibelanjakan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk projek mitigasi banjir? Hanya RM100 juta dalam tempoh 9 tahun atau dalam erti kata lain, RM10 juta sahaja untuk setiap tahun. Lalu, menuding jari menyalahkan kerajaan persekutuan Barisan Nasional kononnya tidak memberikan peruntukkan yang mencukupi untuk projek mitigasi banjir.

      Pelik bukan? Apapun. DAP menang, rakyat Pulau Pinang berenang!

      Delete
    7. "Macam mana nak bersihkan Najib daripada isu 1MDB bila dah confirm salah???"

      Maaflah saya tak tahu yang Najib dah Confirm salah. Setahu saya samada mengikut perundangan islam atau perundangan kafir, seseorang itu tidak dikira bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah oleh mahkamah. Mungkin peraturan ni dah tak terpakai kot. sorry2.

      Delete
    8. Najib pengerusi 1MDB. 1MDB didapati salah dibanyak negara dan masih di dalam siasatan beberapa negara lain.

      Najib pengerusi 1MDB. Secara kolektif dia bersalah sebab dia pengerusi!!!

      Sekarang ni siasatan jenayah merujuk kepada dia secara individu je!!!

      Peraturan mana yang tak terpakai tu???

      kau agak Najib tu kerja receptionist di 1MDB ke boleh lari tanggungjawab hahahaha???

      Delete
    9. Tq saya dah tahu..no body no think

      Delete
    10. Amin sihat pastikan otak sihat juga thanks

      Delete
    11. Pas pru kami akan heret jiban ke muka pengadilan andai pakatan mnang dan najib akan di dakwa dlam act of treason biar jdi teladan buat ssiapa yg jdi pemimpin ayuh rakyat sekelian gunakan hak anda undi pakatan

      Delete
  6. Lagi orang Sabah berbulu dengan umnu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WILLIAM Ewart Gladstone yang pernah menjadi Perdana Menteri British berulang kali di abad ke-19, di zaman Queen Victoria, menyampaikan ucapan yang keras permusuhannya terhadap Islam dan umatnya, kerana kedegilan mereka menentang penjajah, walaupun kerajaan Islam sudah jatuh dan tanah airnya dipecah dan dijajah, rakyat diperhambakan dan hasil buminya dirompak, namun perjuangan mereka menentang penjajah terus marak.

      Mereka tidak mampu dihapuskan oleh kekuatan tentera yang bersenjata lebih canggih, walaupun kelengkapan umat Islam itu masih terkuno.
      Dia berucap dalam Sidang Parlimen sambil memegang Kitab Suci Al-Quran menegaskan:
      “Kita tidak mampu menghapuskan Islam dan penganutnya melainkan sekiranya kita boleh menghapuskan tiga perkara yang penting; Sembahyang Jumaat, Ibadat Haji dan buku ini (Kitab Suci Al-Quran)”

      Demikianlah sikap permusuhan terhadap Islam dan penganutnya. Salah satu sasarannya ialah Kitab Suci Al-Quran yang wajib diimani oleh setiap penganut Islam dan tetap memuliakannya walaupun mereka tidak tahu maknanya, termasuk kalangan yang buta huruf. Mereka tetap kasihkan Al-Quran, memuliakan dan mempertahankannya.

      Apa yang terpenting ialah bukan sahaja Al-Quran bersifat mukjizat sebagai tanda kerasulan Nabi Akhir Zaman SAW, tulisan dan hafazannya yang dipelihara, tetapi sebenarnya yang paling ditakuti ialah petunjuk Al-Quran kepada seluruh manusia, panduannya untuk menggunakan semua ilmu dengan betul dan memberi manfaat serta menolak mudarat apabila mengikut sempadan Allah Yang Maha mengetahui Lagi Maha Adil kepada semua dan Rahmat terhadap seluruh alam.

      Petunjuk Al-Quran merangkumi ilmu wahyu daripada Al-Quran secara langsung dan kebijaksanaan Sunnah Rasulullah SAW yang menunjukkan bagaimana beramal dengan Al-Quran itu secara amali, memandu ilmu, akal, kajian dan pengalaman ke jalan yang betul untuk menjadi hamba Allah dan memakmurkan bumi dengan selamat mengikut kebijaksanaan Pencipta Alam.

      Delete
    2. Rasulullah pernah berkata bahawa baginda lebih bimbangkan ulama Su' daripada dajjal al-masih!!!

      Kau nak lebihkan WILLIAM Ewart Gladstone berbanding Rasulullah ke???

      Baik kau lebih bimbangkan hadi yang selalu keluarkan kenyataan syirik tu!!!

      Delete
    3. Minggu lepas adalah minggu yang amat menyayatkan bagi Malaysia. Tiga hari lalu, 21 pelajar dan 2 orang guru terbunuh dalam kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Qu’ran Ittifaqiyah di Jalan Datuk Keramat Kuala Lumpur.

      Bukan sahaja nyawa terkorban, akhlak rakyat Malaysia turut terkorban di dalam insiden ini.

      Di media sosial, ramai yang tetiba bertukar menjadi pakar penyiasat. Pemilik dan penyelia tahfiz terus dituduh sebagai mereka yang bertanggungjawab. Tahfiz DQI dituduh sebagai tahfiz haram dan bangunannya belum diberi Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) untuk didiami.

      Semua tuduhan ini dibuat berdasarkan andaian bahawa kebakaran itu berpunca daripada kecuaian pengurusan. Bagaikan api yang marak, tuduhan ini membuka laluan kepada mereka yang mempunyai prasangka buruk untuk menuntut agar semua tahfiz yang tiada kelulusan diharamkan.

      Semalam, polis telah menutup siasatan kes kebakaran di Tahfiz DTI. Puncanya bukan kecuaian, akan tetapi khianat dengan niat membunuh. Tahniah polis kerana berjaya membongkar cerita di sebalik kebakaran yang meragut 23 nyawa itu. Diharap ini dapat memberikan 1 tamparan kepada golongan yang terlalu cepat menghukum daripada membantu.

      Akhlak yang paling teruk ada pada mereka di media sosial yang tidak segan silu menyebarkan gambar-gambar mangsa yang dibakar tanpa mempedulikan perasaan keluarga-keluarga mangsa dan menghormati mangsa itu sendiri.

      Sepatutnya pada waktu ini, sekadar salam takziah dan kata-kata menenteramkan hati sudah mencukupi buat keluarga mangsa.

      Ini tidak. Ucapan takziah diberikan dalam bunyi yang kejam.

      “Takziah. Kamu tidak sepatutnya menghantar anak kamu ke tahfiz itu.”

      Bayangkan kalau ada orang ucap takziah, “Takziah. Kamu sepatutnya bagi anak kamu pergi dengan kapal terbang” kepada kita yang baru kehilangan anak kerana menaiki bas yang terbabas. Apa perasaan kita? Takziah sebegini sangat tidak berperikemanusiaan walaupun ia tidak diucapkan secara ‘direct’ kepada keluarga-keluarga mangsa.

      Delete
    4. Takziah-takziah juga, keselamatan budak-budak apa cerita???

      kau tahu tak berapa ratus kali sekolah tahfiz terbakar sepanjang beberapa tahun ni???

      Mereka tu bukan manusia ke???

      Kau rasa Islam tak mementingkan aspek keselamatan ke???

      Delete
    5. BEIJING: Sebuah akhbar China yang menjadi lidah Parti Communist yang memerintah negara itu memberi amaran kepada ahlinya tidak “berdoa kepada Tuhan dan menyembah Buddha” kerana komunisme adalah tentang ateisme, dan kepercayaan karut menjadi punca pemimpin korup mengalami kejatuhan.
      China secara rasmi menjamin kebebasan agama untuk agama utama seperti Kristian, Buddha dan Islam, tetapi ahli Parti Komunis sepatutnya diseru berfahaman ateisme dan dilarang daripada menyertai apa yang digelar sebagai amalan karut di negara itu seperti meminta bantuan tukang tilik.
      Akhbar People’s Daily dalam komentarnya berkata sudah menjadi kebiasaan dalam beberapa tahun ini, pemimpin yang diturunkan kerana rasuah adalah mereka yang menyertai “aktiviti karut feudal”.
      “Malahan, sesetengah pemimpin biasanya akan ke biara, berdoa kepada Tuhan dan menyembah Buddha,” kata akhbar itu.
      “Sesetengah pemimpin terlalu memikirkan untuk berbaik dengan mahaguru, mahu bersaudara dengan mereka dan menjadi penurut dan sumber duit mereka.”
      Penduduk China, terutama pemimpin negara, mempunyai tradisi lama untuk meletakkan kepercayaan mereka dalam tilikan dan ramalan untuk mencari jawapan dalam masa keraguan, terdesak dan celaru.

      Amalan itu berdepan ancaman apabila Presiden Xi Jinping yang memerintah pada akhir 2012 mengenakan tindakan keras ke atas rasuah yang sudah lama berakar umbi, di mana ramai pemimpin kanan dipenjara waktu itu.
      People’s Daily menyebut contoh Li Chuncheng, bekas timbalan ketua parti di Sichuan yang dipenjara 13 tahun pada 2015 kerana rasuah dan salah guna kuasa, dan menurut akhbar itu, beliau adalah seorang penggemar amalan Fengshui dan tilikan Cina tradisional.
      Seorang pemimpin lebih muda di wilayah selatan negara iaitu Jiangxi, memakai tangkal untuk menghalau nasib malang, menurut akhbar itu.
      “Sebagai seorang pemimpin, jika kamu habiskan masa memikirkan perkara yang tidak jujur, kamu pasti akan jatuh akhirnya,” kata akhbar itu.
      Pengasas China moden, Mao Zedong, melarang ramalan nasib dan kepercayaan karut di China yang mengamalkan komunisme, tetapi kepercayaan demikian mula kembali sejak negara itu menerima perubahan ekonomi dan mula lebih terbuka pada akhir 1970an.
      Dalam salah satu kes terbaru yang terkenal, bekas ketua keselamatan China Zhou Yongkang dipenjara seumur hidup disebabkan tuduhan mengatakan beliau membocorkan rahsia negara yang tidak diketahui kepada seorang tukang tilik dan bomoh bernama Cao Yongzheng, yang terkenal sebagai “pendeta Xinjiang” sempena nama tempat beliau dibesarkan.
      Akhbar People’s Daily berkata pemimpin mestilah ingat kata-kata Marx, “Komunisme bermula daripada permulaan ateisme”.
      “Kepercayaan karut adalah pencemaran pemikiran dan mengebaskan kerohanian yang tidak boleh dipandang lekeh dan mestilah diusir sehabisnya,” tambah akhbar itu.

      Delete
    6. Najib sedang jual hartanah negara pada China Komunis kau sokong apahal???

      Delete
    7. Justeru, saya harap Melayu PKR bertindak rasional dalam hal ini. PAS berhak mempertahankan kerusi yang mereka menangi memandangkan itu hak mereka. Sekadar peringatan untuk Umno, tidak mustahil PAS menambah kerusi dalam PRU 14 jika Umno masih tidak berubah.

      Perkasa sudah mengingatkan orang Melayu agar berwaspada dengan percubaan ultra kiasu bagi mengambil hati orang Melayu menjelang PRU14. Walaupun ultra kiasu sering berkata partinya berbilang kaum, berasaskan perlembagaan, tetapi berapa kerat muka Melayu.

      Kepimpinan tertinggi mereka adalah muka-muka yang mahu menjahanamkan Melayu. Lihatlah bapa mereka di Singapura, adakah Melayu diberi peluang dalam jawatan membuat keputusan, polis, imigresen dan tentera, misalnya. Jawapannya, putih mata.

      Baru-baru ini, saya bersama rakan, pergi ke Singapura menggunakan jalan darat atas urusan peribadi. Sampai di Imigresen Woodland, saya diminta turun. Pemeriksaan dilakukan. Saya dilayan seperti pengganas. Gambar dan cap jari saya diambil. Setelah lebih dua jam bersoal jawab, datang surat mengatakan, saya tidak dibenarkan masuk ke sana.

      Alasan tidak diberikan. Tetapi saya yakin ia amat berkaitan dengan komen saya terhadap ultra kiasu selama ini. Lihatlah pakatan mereka. Saya pun di escort sampai melepasi Tambak. Saya tidak rugi satu sen pun tidak ke Singapura. Cuma, saya hanya mahu mengingatkan betapa bahayanya ultra kiasu.

      Wahai umatku, inilah perjuangan. Sedikit sangat, jika dibanding dengan apa yang dilalui oleh Baginda Rasulullah SAW. Kenalilah ultra kiasu sebenarnya. Mereka tidak akan puas selagi negara ini tidak berada dalam genggaman. Jangan disokong, termasuk majlis peguamnya, kerana mereka musuh Islam yang nyata.

      Delete
    8. PAS tu kaki maksiat. Doa OPAn jahanam parti sendiri jahanam!!!

      Jangan undang bala Allah dengan sokong PAS hahahaha!!!

      Delete
    9. Boleh dikatakan hampir semua ucapan beliau di Perhimpunan Agung UMNO mengandungi ke­ca­man terhadap Pas. Justeru su­dah tentulah apabila Anwar dili­hat masih berminat dengan Pas, Dr. Mahathir bagaikan 'ca­cing kepanasan’. Tambahan pu­la sebelum ini, beliau begitu ya­kin dengan membawa PPBM berga­bung dalam Pakatan Harapan, isu penyertaan Pas tidak akan timbul.

      Apa yang lebih meresahkan Dr. Mahathir, jika Pas berada da­lam pakatan tersebut, kerusi ma­na PPBM mahu bertanding? Sebab itulah ketika mengulas kenyataan Anwar, bekas Perdana Menteri itu menegaskan, jika Pas menyertai pakatan berkenaan maknanya terdapat lima parti di dalamnya. "Mereka (Pas) akan mendesak untuk bertanding semua kerusi milik mereka, bukan sahaja kerusi mereka menang. Oleh itu, tiada lagi kerusi untuk yang lain.’’

      Kenyataan itu membuktikan Dr. Mahathir memahami PPBM akan ditinggalkan jika Pas bergabung dalam Pakatan Harapan, sekali gus menyebabkan usaha beliau yang sanggup 'menyembah’ DAP dan berbaik-baik dengan Anwar hanyalah sia-sia. Bagaimanapun dalam menentang hasrat Anwar itu, Dr. Mahathir terlupa bahawa beliau hanyalah bertaraf pengerusi dalam Pakatan Harapan dan tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk menentukan hala tuju pakatan tersebut.

      Atas sebab itulah Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali cuba memberi isyarat kepada pemimpin politik berusia 93 tahun itu supaya 'sedar diri’ dengan menegaskan, "Saya nak ingatkan Tun M, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah Ketua Umum kepada Pakatan Harapan. Beliau juga Ketua Umum PKR. Maka beliau berhak memberikan pandangan serta cadangan dalam apa juga perkara membabitkan hala tuju PKR dan Pakatan Harapan.’’

      Penegasan Mohamed Azmin itu dilihat oleh ramai pemerhati politik bahawa PKR tidak mahu Dr. Mahathir yang bak kata orang 'cap jari pun belum kering’ apabila menyertai Pakatan Harapan cuba menentukan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan oleh parti-parti dalam pakatan tersebut.

      Persoalannya apakah langkah Dr. Mahathir seterusnya? Adakah beliau akan meminta sokongan DAP dan PAN bagi menentang hasrat PKR itu? Manakala bagi PKR pula sanggupkah mereka 'mengorbankan’ DAP semata-mata untuk bekerjasama dengan Pas? Timbul juga persoalan apa pula pendirian Pas?

      Sebenarnya terlalu banyak andaian yang boleh dibuat, tetapi apa yang pasti Dr. Mahathir semakin berasa tidak tenteram dengan usaha PKR untuk terus mahu bekerjasama dengan Pas. DAP pula seperti biasa hanya mendiamkan diri. Ini kerana mereka tahu dalam apapun situasi mereka tetap untung. Bagi Pas pula, mereka sudah membuat keputusan tidak akan bekerjasama dengan PKR mahupun Pakatan Harapan kecualilah mereka bersedia untuk kembali menjadi 'pak turut’ yang hanya akan menguntungkan DAP.

      Kini Dr. Mahathir dan Anwar 'bertembung lagi’. Sandiwara politik yang cuba dimainkan oleh Dr. Mahathir dengan sanggup 'melutut’ kepada DAP dan PKR mula memakan diri. Beliau terlupa bahawa Pakatan Harapan bukanlah seperti UMNO dan BN. Jika di dalam UMNO dan BN segala keputusan akan dibuat bersandarkan kepada kepentingan parti, rakyat dan negara tetapi dalam pakatan itu masing-masing mempunyai agenda tersendiri dan bersedia 'memperalatkan’ antara satu sama lain bagi memenuhi agenda berkenaan.

      PKR dan DAP mahu menumbangkan kerajaan BN, PAN mahu membalas dendam kepada pemimpin Pas manakala atas agenda peribadi Dr. Mahathir menubuhkan PPBM semata-mata mahu menjatuhkan Najib. Dalam keadaan agenda berbeza ini, Dr. Mahathir perlu faham kenapa Anwar melakukan 'pusingan U’ untuk berbaik-baik dengan Pas. Lagipun bukankah politik 'pusingan U’ itu dipelopori oleh Dr. Mahathir sendiri?

      Oleh itu Dr. Mahathir tidak sepatutnya merasa resah dengan agenda tersirat PKR. Sebaliknya terimalah hakikat itulah pakatan pembangkang yang sentiasa mengamalkan pendekatan politik 'matlamat menghalalkan cara’ seperti mana langkah beliau mengkhianati perjuangan UMNO semata-mata mahu melunaskan dendam politik kepada Perdana Menteri.

      Delete
    10. Tak yah cite anon 1326 umno nie pun dtubuhkan oleh british kesinambungan dri malayan union dan org mcm ko nie lah msih dalam cengkaman penjajah dasar pariah

      Delete
    11. Ada 6 jenis golongan anjing di sini...

      Anjing peliharaan najib
      Anjing pemburu najib
      Anjing pembela najib
      Anjing pengesan najib
      Anjing pengawal najib
      Anjing cuci taik najib.....


      Kahhh kahhh kahhh kahhhhhh kahhhh

      Delete
  7. Tuan Budin,
    Minta ramalan tok dukun Gunung Ledang sebab apa..
    Konsert Fast Talkin 2.0 feat Jomhebohebo , boleh?
    Tapi,
    "SAVE MALAYSIA , NO TO KLEPTOKRASI"
    tak boleh?
    Maka apakah...
    " DONT SAVE MALAYSIA , YES TO KLEPTOKRASI" Boleh?

    Memang Boleh, Work in constant progress n never end kan?

    *till UMNOBNPAS is diminished !!!
    sooooon !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb yg buat tu pun sama klepet gak

      Delete
    2. Tak Faham.

      Delete
    3. Kebanyakan tahfiz dibina menggunakan derma. Memang tidak dinafikan, ada pemilik-pemilik tahfiz yang bersifat seperti nila. Tapi usahlah kita kerana nila setitik, susu sebelanga dibuang.

      Banyak lagi premis-premis haram di negara kita ini. Contohnya, pusat urut haram, pusat judi haram, pusat rokok haram dan pusat arak haram. Ada juga premis-premis halal tapi aktivitinya memudaratkan masyarakat seperti pusat urut berlesen, pusat judi berlesen dan pusat arak berlesen.

      Kalau diikut urutan keutamaan, premis-premis perlu ditutup dahulu sebelum tindakan kepada premis-premis yang tidak berlesen tapi menjalankan kebaikan kepada masyarakat, samada ada kebakaran berlaku ataupun tidak.

      Tahfiz yang tidak berlesen ini sewajarnya dibantu dan bukannya disuruh ditutup. Jika mereka tiada kelulusan, bantulah mereka mendapat kelulusan. Jika bangunan mereka tidak mematuhi piawai, bantulah mereka memenuhi piawaian. Kerajaan boleh melakukan sesuatu agar semua tahfiz berdaftar dan dipantau.

      Saya akui mereka ada kekurangan, tapi sekurang-kurangnya mereka adalah pusat mendidik yang mendekatkan manusia kepada ilmu dan agama dan bukannya mendekatkan manusia kepada keburukan.

      Selepas ini, saya akan lebih bermurah hati apabila terjumpa mereka yang meminta derma untuk tahfiz dan mana-mana pusat pendidikan agar mereka dapat meneruskan niat untuk melakukan kebaikan walaupun dalam keadaan serba kekurangan, yang tidak dapat dilakukan oleh saya.

      Delete
    4. Sebelum buka sekolah, pastikan dana cukup, keselamatan seperti pengesahan bomba dan sebagainya.

      kalau sekolah tahfiz ambil pekerja gaji pun murah, cikgu pun kurang kualiti buat apa nak ada sekolah???

      Nanti dapatlah budak2 tahfiz tak ada kualiti!!!

      Bolehlah PAS angkut pergi Fastaqim 3.0 pulak hahahahaaha!!!

      Tak ada kerja!!!

      Delete
    5. 1424,
      terdapat 10000 titik nila lebih tahfiz, hanya 3-400 yg ada CCC, CF atau kawalan piawaian.
      Maka 10000 titik nila sudah TENTU susu 4 titik.
      Akal ada laa sikit.

      Delete
    6. ALKOHOL adalah istilah yang digunakan untuk etanol, bahan yang sesuai untuk manusia minum, berbanding metanol, yang beracun. Gandum, jus buah dan madu yang ditapai telah digunakan untuk membuat alkohol (etil alkohol atau etanol) selama kira-kira 10,000 tahun.

      Penggunaan alkohol yang berlebihan ia dikelaskan sebagai depresan, yang bermaksud bahawa ia melambatkan fungsi-fungsi penting yang menyebabkan pertuturan tidak jelas, pergerakan yang tidak mantap, persepsi terganggu dan ketidakupayaan untuk bertindak balas dengan cepat. Adapun bagaimana ia mempengaruhi minda, ia lebih difahami sebagai bahan yang mengurangkan keupayaan seseorang untuk berfikir secara rasional dan merosakkan pertimbangannya.

      Overdosis alkohol menyebabkan kesan depresan yang lebih teruk (ketidakupayaan untuk merasakan kesakitan, ketoksikan di mana badannya muntah racun, dan akhirnya tidak sedarkan diri atau lebih teruk, koma atau kematian akibat terlebih dos toksik teruk). Reaksi ini bergantung kepada berapa banyak yang digunakan dan berapa cepatnya seseorang minum alkohol dan fikirannya jadi tidak menentu dan meracau seperti orang tidak siuman.

      Kronik penggunaan alkohol yang berat merosakkan perkembangan otak, menyebabkan demensia alkohol,
      pengecutan otak, pergantungan fizikal, polyneuropathy alkohol (juga dikenali sebagai 'kaki alkohol'), meningkatkan neuropsychiatric dan gangguan kognitif dan menyebabkan gangguan kimia otak.

      Apabila alkohol memasuki aliran darah, ia berziarah ke otak, di mana ia mula membuat pelarasan kepada reseptor dan proses dalam hampir setiap kawasan. Pelarasan ini menghasilkan pelbagai simptom, mulai dari perasaan euphorik yang mabuk, hingga mabuk keesokan harinya. Kebanyakan kesan alkohol mengubah cara kita membuat keputusan, memproses maklumat, dan melihat realiti.

      Bagaimanakah alkohol menjejaskan badan manusia? Ia juga melemahkan otot jantung, yang boleh menjejaskan paru-paru, hati, otak dan sistem badan yang lain, dan juga menyebabkan kegagalan jantung. Pengambilan minum dan minum terlalu lama dalam tempoh yang lebih lama boleh menyebabkan jantung mengatasi tidak teratur (arrhythmia) dan telah dikaitkan dengan kes-kes kematian secara tiba-tiba.

      Kesan penyalahgunaan alkohol tidak terhad kepada orang yang minum atau kepada mereka yang paling dekat dengannya. Penyalahgunaan alkohol dikaitkan dengan banyak masalah sosial termasuk serangan seksual terhadap kenalan dan kemalangan mengakibatkan orang yang tidak dikenali kehilangan nyawa mereka.

      Seperti mana yang dilaporkan dalam akhbar, beberapa bulan yang lalu di Sibu, apa yang sepatutnya menjadi sesi minum minuman keras di kalangan rakan-rakan berakhir dengan tragedi apabila salah seorang daripada mereka mati ditikam semasa pertengkaran.

      Delete
    7. Dadah lagi teruk. Kes budak kerat kaki nenek di Kelantan tu apa cerita???

      Delete
    8. PENGUMUMAN kemasukan semula Tan Sri Muhammad Muhd Taib, mantan Menteri Besar Selangor ke dalam Umno oleh Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Razak hari ini tidak memeranjatkan bahkan ada sebahagian besar rakyat Malaysia sekadar tersenyum simpul dan ramai yang sinis.

      Sidang Media yang diwar-warkan sejak semalam memang ada unsur suspen kerana diingatkan akan ada berita menggemparkan seperti pembubaran Parlimen, rombakan Kabinet hatta ada yang nakal menduga pengumuman perletakan jawatan Perdana Menteri. Akan tetapi rupa-rupanya hanya pengumuman biasa yang tiada ummph! Senyum.

      Tan Sri Muhammad asalnya dari Umno dan pernah menjadi Menteri Besar Selangor. Beliau kemudiannya terpaksa meletak jawatan kerana kes di Australia yang semua sedia maklum. Beliau selepas itu menyertai PAS pada 22 April 2013 dan semasa di dalam PAS banyak bekerja bersama Datuk Mahfuz Omar di bawah Lajnah Penerangan PAS. Selepas Muktamar PAS 2015, beliau kemudiannya meninggalkan PAS dan menyertai PKR pada 10 September 2015 bersama Datuk Kamaruddin Jaafar.

      Saya pernah beberapa kali berprogram bersama Tan Sri Muhammad ketika beliau bersama PAS dan saya saat itu menjawat jawatan Setiausaha PAS Kawasan Miri. Antaranya Sambutan Hari Malaysia di Miri pada tahun 2014 selain bermesyuarat bersama sebagai Ahli Lembaga Penasihat Pusat Dakwah Serantau.
      Begitulah secara ringkas kenangan saya bersama beliau. Dari Umno bila dia rasa diketepikan kemudian menyertai PAS, selepas kecewa kekawannya kalah Pemilihan dalam Muktamar PAS kemudian menyertai PKR dan hari ini 17 September 2017 dia kembali ke pangkuan Umno.

      Saya juga masih ingat kata-kata bila Tamrin Ghafar keluar PAS, ada kedengaran yang menyebut, "Tamrin ini belum sempat ditamrinkan sudah keluar PAS!" Begitulah jugalah ramai mantan pimpinan PAS yang dulu ucapannya berapi-api dan menyentuh hati, hari ini bila keluar parti diuji dengan ucapannya sendiri yang diungkapkan dulu. Semoga Allah kekalkan kita semua dalam kebaikan dan istiqamah sehingga akhir hayat. Allahumma Aamiin.

      Tujuan posting ini ialah untuk memuhasabah mengapa kita bersama sesebuah parti atau jamaah. Apa ertinya saya menyertai sebuah Parti Islam yang diberi nama PAS dan menggabungkan diri bersama Gerakan Islam ini?

      Ini persoalan penting untuk dijawab oleh semua Ahli PAS! Saya memilih untuk bersama PAS kerana Dasar PAS ialah ISLAM, Seruan PAS ialah ALLAHU AKBAR dan tujuannya ialah untuk memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah serta mempertahan kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara sepertimana yang termaktub di dalam Perlembagaannya.

      Perlu diingat PAS ini bukan tempat transit untuk mendapat keuntungan politik, bukan juga sarana bagi yang cuba mencari peluang. Lebih dari itu, ia bukan parti bagi mereka yang mempunyai cita-cita dan agenda peribadi.

      Delete
    9. Puak jiban n puak lebabai nie serbu tmpat budin dgn kopipes isu yg tak konsisten ckup huru hara dan ia adalah utk mengalihkan kita dri diskusi yg mnghentam mereka dan mereka tahu mereka akan mati kutu utk mnjawab isu yg sebenar

      Delete
  8. Spinning the gasing.
    Musa Aman is now not aman anymore.
    Sabah will turn to WARISAN by hook or by crook.
    BOLEH BAH KALAU KAU.
    INI KALILAH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pihak Berkuasa Tempatan sendiri boleh menguatkuasakan peruntukan-peruntukan yang terkandung dalam Akta 133 tersebut termasuklah memantau dari semasa ke semasa, mengenakan kompaun kepada pemilik bangunan yang gagal mematuhi undang-undang, mengarahkan premis tersebut ditutup atau jika perlu mendakwa mereka di mahkamah atas keselahan-kesalahan yang termaktub dalam Akta tersebut.

      Begitu juga dari segi menangani langkah-langkah mengelakkan kebakaran sesuatu bangunan, pihak boma dan penyelamat misalnya boleh menguatkuasakan Seksyen 12 Akta Perkhidmatan Bomba 1988 (Akta 341) untuk membuat pemeriksaan di bangunan-bangunan tertentu dan mengambil langkah-langkah untuk meminta pemilik sesuatu bangunan menghapuskan segala bahaya yang boleh menyebabkan kebakaran dalam sesuatu premis tersebut atau mengarahkan sesuatu bangunan itu ditutup sekiranya pemilik bangunan tersebut gagal mengambil langkah-langkah sebagaimana yang di arahkan untuk menghapuskan risiko kebakaran dalam sesuatu premis tersebut.

      Pendek kata undang-undang di negara kita telah memperuntukkan langkah-langkah yang sewajarnya untuk mempastikan aspek keselamatan sesuatu bangunan itu diambil berat. Cuma tinggal lagi sejauh manakah peranan kita sebagai rakyat Malaysia untuk mempastikan undang-undang tersebut dipatuhi dengan sewajarnya.

      Seolah-olah menjadi trend di negara kita, apabila berlaku sesuatu musibah, barulah kesemua pihak mula sibuk menuding jari satu sama lain mencari kesalahan masing-masing. Dan barulah masing masing kalut untuk melihat kepada peruntukan undang-undang yang sedia ada, sama ada dari segi penguatkuasaan mahupun penambahbaikan.

      HartaGuam juga ingin menyeru kepada semua pihak agar mematuhi segala peruntukan undang-undang khususnya yang berkaitan dengan kesalamatan dan keselesaan bangunan-bangunan kediaman mahupun pusat pusat pendidikan, termasuklah maahad tahfiz dan sebagainya.

      Kita tidak mahu masa depan anak-anak bangsa seagama kita dikorbankan dek kerana kecuaian kita mematuhi peruntukan undang-undang yang sewajarnya.

      Memanglah ajal maut itu di tangan Tuhan. Tetapi sebagai Hamba Tuhan, kita diajar oleh agama untuk menjaga nyawa-nyawa kita khususnya anak-anak bangsa seagama kita, yang mana Hifzu Nafsi (menjaga nyawa) adalah salah satu asas penting dalam Maqasid Syariah yang amat dititikberatkan oleh agama Islam.

      Akhirnya, marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah Taala agar anak-anak tahfiz yang terkorban dalam tragedi tersebut ditempatkan oleh Allah di kalangan para syuhada’ dan keluarga-keluarga mangsa diberi kekuatan dan tabah untuk menghadapi segala ujian Allah tersebut.
      Dari Dia kita datang, kepada Dia kita akan kembali.

      Delete
  9. Kita mmg setuju dgn apa yg macc buat, cuma x setuju dgn niat disebalik tangkapan tersebut. Kita semua tahu sabah hampir pasti jatuh ketgn parti warisan. Sesuatu perlu dilakukan untuk melemahkan parti tersebut. Kemungkinan besar, tuduhan akan direka reka berserta dgn ugutan supaya shafie atau org org penting parti warisan utk berpaling tadah dan menyertai umno atau sekutunya. Kita telah tengok apa yg cuba dilakukan kepada syed sadiq. Tawaran wang ringgit tidak sesuai utk org org seperti shafie, ugutan mungkin membuahkan hasil!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol bro Macy.........ini era politik yg paling kotor dalam sejarah. Politik yg bertuhankan wang ringgit dan kuasa.

      Hanya satu saja jalan untuk kita keluar dari kemelut skandal pecah amanah, rasuah dan kleptokrasi ni.........PRU14.

      PRU 14 jangan kita tersilap lagi. Jangan ragu2...........tetapkanlah iman dan pendirian.......keluar dari sumer kemelut haramjadah ni..........kita undi Pakatan........kita tukaarrr pentadbiran negara.

      Delete
    2. So tangkap shafiee apdal n tubuhkan rci kita tgk backfire ke dakk ader brani?

      Delete
  10. percaya lah !

    senjata yg d gunakan sekarang akan memakan tuan kemudian hari - insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesss Pak Rahman........senjata akan makan tuan.

      Insha-Allah kita tuuunggguu dan lihaattt......

      Delete
  11. Musa dan Anifah tak aman lagi disabah....tunggu najib umum bubar perlimen...sabah dah ubah baa....

    Siasatan wang kklw tidak libatkan Shafei....hanye orang disekeliling....
    Orang umno turut disiasat...

    ReplyDelete
  12. BAIMANA DGN mara????Anuar musa relex jerr.Andaikata anuar musa buat 3 perkara macam shafiee buat,sudah tentu dia ke dalam.INILAH YG DIKATAKAN "PENDAKWAAN BERPILIH"

    Bila lak nak buat RCI Memali??/Takkan "berpilih" lagi.

    ReplyDelete
  13. Semasa Mahathir berkuasa, mana-mana pemimpin yang cuba menegur kesilapannya, samada dari partinya sendiri apatah lagi pembangkang, dia menjadikanya musuh. Mahathir memecat Anwar setelah Anwar cuba menyekat Mahathir dari memonopoli kekayaan Negara untuk keluarga dan kroninya lalu mencari alasan pemecatan dengan menuduh Anwar sebagai peliwat. Anwar pula menjadi bertambah agresif menuduh Mahathir telah merompak harta rakyat untuk mengkayakan kroninya, telah menuduh Mahathir memperjudikan wang Negara dalam Forex melalui proksinya pada masa itu iaitu Tan Sri Mohd Nor Yaacob. Tetapi apabila kedua-duanya duduk dalam kandang yang sama, anwar telah membersihkan Mahathir dalam isu forex semasa dipanggil sebagai saksi RCI baru-baru ini. Mahathir pun begitu, kesalahan moral Anwar (yang tidak melayakkan menjadi pemimpin) yang telah dijaja bertahun-tahun telah bersih dengan sendiri. Sedangkan Anwar masih lagi terpenjara kerana kesalahan meliwat. Itu lah contoh perangai dua orang bekas perangai pemimpin UMNO.

    Kita tengok pula perangai pemimpin UMNO yang masih berkuasa pada hari ini. Mana-mana menteri yang letak jawatan atau dipecat kemudian cuba memburuk-burukan BN atau pemimpin yang masih berkuasa akan disiasat dengan pelbagai tuduhan, contohnya DS Husni Hanzalah bekas menteri kewangan kedua, dan terbaru DS Shafie Afdal, kaum kerabatnya telah ditahan SPRM, mungkin sejam dua lagi gilirannya pula. Tetapi kalau pemimpinnya rasuah atau kesalahan moral lain yang membela UNMO semuanya selamat, tengok saja Anuar Musa, berapa banyak duit yang hilang masa dia jadi menteri pembangunan luar bandar dulu, masih ada jawatan dalam parti dan GLC.

    Kesimpulan PH kalau dia dapat kuasa dia akan ulang apa yang BN lakukan pada hari ini dan sebelum ini. Kaedah Rafizi bayar Rafizi telah lama diamalkan dikalangan wakil rakyat BN semenjak zaman Mahathir lagi. Najib cuba buat pembaharuan dengan kaedah 1MDB bayar Najib.


    Tapi tak apa.. sekiranya Najib disingkirkan dari partinya dan tempatnya digantikan oleh DS Zahid Hamidi, DS Najib boleh masuk PH untuk melawan partinya semula seperti yang Mahathir lakukan, Najib pun akan bersih dari isu 1MDB, sebagaimana Mahathir telah bersih dan suci murni dari sebarang kesalahan semasa berkuasa dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminsihat,

      Anwar tak pernah didapati bersalah di atas kesalahan liwat di zaman Mahathir!!!

      Anwar didapati bersalah kesalahan liwat di zaman Najib. kalau kau nak tulis kau check balik fakta kau!!!

      Kau nak samakan mahathir dengan najib kau silap!!!! Mahathir tak pernah ada kes yang terbukti ke atas dia. Najib dah bertimbun!!!

      Macam mana nak bersihkan Najib daripada isu 1MDB bila dah confirm salah???

      Kau tahu ke isu rafizi bayar rafizi???

      rafizi pernah bekerja di Petronas. Petronas Malaysia bayar Petronas Sudan (2 entiti yang berbeza) gaji pekerja. Kenapa??? Apa2 yang terjadi di Sudan petronas Malaysia masih dapat bayar gaji.

      Kalau kau rasa rafizi salah maksudnya kau kata petronas salahlah selama ni!!!! kau ni pernah kerja korporat tak???

      Akhir sekali, kalau kau nak suruh sokong PAS, berpa banyak salah PAS buat sampai keluarkan kenyataan syirik kepada Allah!!!

      PH pilihan terbaik, mungkin bukan sempurna sebab sempurna tu milik Allah daripada pilih penyamun atau kaki jual agama memerintah!!!

      Delete
    2. Banyak kes pembunuhan berkaitan alkohol berlaku seperti yang dilaporkan di akhbar tempatan, dua pelajar perubatan British ditikam oleh sekumpulan penduduk tempatan semasa konfrontasi berasaskan alkohol di sebuah bistro di Jalan Abell beberapa tahun yang lalu di Sarawak.

      Persoalannya sekarang, adakah alcohol memberi manfaat atau mudarat kepada rakyat Malaysia?
      Perlukah pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ dibuat secara terbuka di negara ini sedangkan ia banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan? Sebaiknya kalau golongan yang ketagih arak ini hendak mengadakan pesta arak, mereka perlu mencari tempat tertutup dan hanya untuk ahli mereka sahaja bukan terbuka untuk orang ramai.

      Ada sesetengah orang berfikiran, apabila pesta alkohol dihalang di negara ini, pelancong takut untuk melawat negara ini. Alasannya sangat mengarut kerana kedatangan pelancong asing ke negara ini bukanlah tujuan mencari minuman keras tetapi mereka datang ke sini lebih untuk mencari ketenangan dengan melawat tempat rekreasi dan melihat alam semulajadi yang menarik di negara ini.

      Kalau tujuan mereka untuk minuman keras mereka boleh minum dengan berbagai jenis jenama dengan bebas di tempat mereka dengan harga yang rendah. Kalau mereka fikir dengan mengadakan pesta arak secara terbuka boleh menarik pelancongan maka golongan pelacur, penagih dadah dengan lain-lain golongan juga akan menuntut hak yang sama untuk menarik pelancong datang ke sini untuk menikmati kebebasan seperti yang mereka kehendaki.

      Walaupun mereka mendakwa, masyarakat bukan Islam di Malaysia selalu menyambut hari kebesaran, sama ada harijadi atau hari raya, upacara perkahwinan atau kesyukuran dengan pelbagai jenis minuman yang mempunyai kandungan arak.

      Bila disebut pesta arak, sudah tentu mereka yang hadir akan menikmati berbagai jenis minuman arak dan bila sudah terlalu banyak minum akhirnya mereka akan mabuk dan tidak sedar diri kecuali mereka datang ke situ sekadar melihat pesta saja.

      Pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ tidak sama dengan sambutan hari kebesaran adat mereka dimana dalam pesta ini hidangan arak diminum secara besar-besaran dan terbuka yang boleh menyebabkan orang ramai mabuk dan mengancam keselamatan orang awam lain kalau tidak dikawal dengan baik apabila mereka pulang dalam keadaan mabuk dari pesta itu nanti.

      Walaupun alasan mereka hanya untuk orang bukan Islam, impak mereka tetap dilihat oleh orang awam apabila dibuat dalam ruang terbuka yang tidak terkawal. Kelakuan orang mabuk dan tidak sedarkan diri boleh menjejaskan imej negara ini yang terkenal dengan sopan santun dan mesra terhadap pelancong luar negara. Orang yang mabuk sudah tentu fikiran mereka kusut dan tidak dapat mengawal diri.

      Tidak semua orang bukan Islam meminum alkohol kerana sesetengahnya tidak minum alkohol kerana mereka menjaga kesihatan, budaya, dan agama mereka yang melarang perbuatan itu.

      1. Larangan alkohol dalam Quran

      Al-Quran melarang konsumsi alkohol dalam ayat berikut: “Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya minuman keras, berjudi, (berkurban untuk) berhala, mengundi nasib dengan anak panah, adalah termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah (perbuatan-perbuatan) itu agar kamu beruntung.” (Qs. Al-Ma’idah[5]:90)

      2. Larangan alkohol dalam Bibel

      Bibel melarang minum alkohol dalam ayat berikut:
      a. “Anggur adalah pencemooh, minuman keras adalah peribut, tidaklah bijak orang yang terhuyung-huyung karenanya.” (Proverbs 20:1)

      b. “Dan janganlah kamu mabuk oleh anggur.” (Efesus 5:18)

      Delete
    3. So, kesimpulannya, umno telah bertukar daripada parti keramat kepada parti lahanat. Itulah sbbnya umno perlu ditunjuk jalan keluar!

      Delete
    4. Haha macy parti keramat nie dah nk kiamat tak lama dah dowg mnunggu kita menanti utk pemimpin mereka di dakwa act of treason hukuman yg layak utk penghaprak negara

      Delete
  14. MAS nak beli tambah 25 belon besar. Apabila 6-8 belon besar pun tak terpakai, sebab apa nak beli lagi 25?
    Sebab Holy Sacred Non Rasuah-able SOP UMNOBN yg mewajibkan demi COMMISION.Dan wang diperlukan utk beli pelahap termasuk dari PAS.

    Pengunaan asset atau adalah perkara yg tidak pun perlu diambilkira.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERIMA kasih kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur yang telah membatalkan permit pesta arak Better Beer Festival 2017. Terima kasih rakyat Malaysia yang bermoral bersama membantah program tersebut. Tugas PAS mencegah mungkar dan tidak redha dengan program ini.

      PAS tidak ada kuasa, cuma ada keinginan untuk imembentuk masyarakat yang bermoral. Apabila teguran PAS didengar alhamdulillah, kalau tidak dengar pun alhamdulillah.

      PAS berpolitik di dunia untuk dibawa amal ke akhirat. Bukan semata-mata untuk hidup di dunia. Untung rugi akhirat yang dikira. Kalau hendak untung undi, PAS tidak perlu bantah.

      Apabila ada lima Ahli Parlimen DAP dan PKR membantah keputusan DBKL ia bukan satu berita.

      Kalau mereka menyokong membatalkan program ini barulah satu berita. Lima ahli Parlimen yang membantah ialah Tan Kok Wai - Cheras, Fong Kui Lun - Bukit Bintang, Teresa Kok - Seputih, Lim Lip Eng - Segambut dan Datuk Dr Tan Kee Kong - Wangsa Maju daripada PKR.

      Delete
    2. DBKL sepatutnya berterima kasih kepada PAS kerana permohonan di KL demo kat Selangor bangang punya walaon!!! Agaknya Selangor dekat dengan KL.

      Kenapa tak demo di Melaka nanti di Johor batal juga permit pesta arak hahahahahaha!!!

      Kenapa kau tak tulis sekali nama MCA yang membantah keputusan DBKL tu???

      Kau ni nak tegakkan kebenaran ke dakyah politik hahahahaha!!!!

      Aku ingat kau patut demo kat Kelantan pasal gay pulak!!!! Mana tahu gay-gay tu bertaubat!!! Kuranglah kes HIV di Kelantan hahahhaa!!!

      Bolehlah lepas ni kau ucap tahniah kepada majlisperbandaran Kota baru kerana berjaya menghapuskan gay hahahahah!!!!

      Delete
    3. Haha bro nobody puak lebabai xtgk kalender masa demo pesta dah batal besok bru demo pastue kat johor bkin pesta lebabai tak tau ape pnya bangang keje asik trtinggal bas pastu tduh owg kafir murtad bagai mmg jumud

      Delete
  15. Rakyat tidak mudah percaya PH punya aota
    Perjuangan mereka mau cetuskan sengketa
    Lagii pula, skrg ini kemakmuran merata-rata
    Hiingga tukang kebun dan jaga pakai kereta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Rakyat sekarang cerdik otak bukan dangkal
    Mereka tahu berfikir dan menggunakan akal
    Tukang kebun atau jaga pun mau BN kekal
    Di zaman Matdey guard hanya naik basiikal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Mahathir guard pakai kereta jugak!!!

      Zaman najib gelandangan bersepah kat KL hahahaha!!!

      Kau tanya pusat zakat berapa ramai asnaf???

      Beratus ribu hahahahaha!!!

      Delete
    2. Zaman jiban psal bnyak brhutang
      Biar papa asal bergaya
      Tapi hdup x semenggah mana

      Delete
  16. Rakyat bawahan dapat bermacam2 bantuan
    BR1M, subsidii dan berbagai bentuk habuan
    BN juga berasas setiakawan dan perpaduan
    Sdgkan PH teraba-raba, tak ada arah tujuan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bonus kakitangan kerajaan RM500 setahun.

      Selangor dua bulan!!!

      Pulau Pinang dua bulan!!!

      Kelantan terus tak dengarlah!!!

      RM 500 nak buat apa, celah gigi je hahahahaha!!!

      Delete
    2. PM tahu, pekerja bukanlah gelangangan
      Gaji udah banyak, beban dah jadi ringan
      RM500 diberi itu hanya sbg buah tangan
      Bukan mcm PH, duit yg jadii pangangan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. typo:
      jadi pandangan

      Delete
    4. Pkerja dah jadi gelandangan tak boleh bayar hutang sebab duit rakyat najib kebas hahahaha!!!

      Buah tangan 2-3 bulan lagi baik daripada RM 500, otak kau siuman ke tak???

      Delete
  17. PH hanya bermodal dakyah, dipukul canang
    Tiada tumpuan mereka nak tala atau tenang
    Sdg kan rakyat makin selesa, hiidup senang
    Mmg tak nampak jalan, PH mampu menang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si kejora hanya bermodal dakyah, dipukul canang
      Tiada tumpuan mereka hati dah tak tenang
      Sdg kan rakyat makin susah,menteri hidup senang
      Mmg tak nampak jalan,umenok mampu menang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Kalau rakyat makin selasa, kenapa gelandangan bertambah beribu-ribu hahahaha!!!

      Kenapa Hutang isi rumah 70% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) kau kata senang???

      Kau ni pariah politik la hahahaaa!!!

      Sanggup bodohkan diri sendiri!!!

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Tapi spesies yg paling ditakuti ialah yg jd anjing suruhan DAP.

      Delete
    5. Anjing suruhan China komunis lagi ganas, dahlah jadi khadam Jho Low, diC4 kan Altantunya, disimennya Morais!!! Dibabikan PAS hahaha!!!

      Delete
  18. Syukurlah, negara ini makmur aman damai
    Rakyat asiing dtg tumpang kerja pun ramai
    Matdey buat dajal, kebencian mau disemai
    Nak bikin kerosakan negara kita yg permai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukurlah, negara ini makmur aman damai
      Rakyat yg sedar pun dah ramai
      Umenok nak lingkop, kebencian kaum lalu disemai
      Nak bikin kerosakan negara kita yg permai

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahh

      Delete
    2. Aman damai apa, altantunya kena bom C4, pengasas Ambank kena tembak mati, Morais pegawai Jabatan Peguam Negara kena simen, kaki nenek kena kerat dengan cucu, itu aman pada kau???

      Otak kat lutut, pariah politik kau ni hahahaha!!!

      Delete
    3. Kalau tak aman kau pergi berambus. Otak berulat.

      Delete
    4. Pariah politik macam kau lah pergi berambuss!!!

      Tulis pantun ikut logiklah!!!

      Kau beritahu aku sejak bila RM500 lebih besar daripada 2 bulan gaji???

      Otak kau dah kena kanser tahap 4 ke sampai tak boleh fikir???

      Delete
    5. Mana hutan dia dtg, ini cacai Nobody
      Entah2, si baghal unta ni ejen yahudi
      Nampak bodoh biiol nya menjadi-jadi
      Di mana2 dunia pun mmg ada trajedi

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahhh

      Delete
    6. Tak payah pantun-panmtun, kau tu sial, pariah, otak udang, apa pun tak tahu!!

      Anjing China Komunis khadam Jho Low kah kahkkahkah!!!

      Delete
    7. 1540,
      Sop..kuat puji diri.
      habis hujah maki.
      asal melayu, taek pun suci.
      tuhan sangat kleptokrasi...
      Elok dh UMNOBNPAS flush kasi cuci

      Delete
  19. Kalau ikut pendapat mangkuk jamban PH, tak ada manusia yg boleh hidup kat Malaysia ni, bertapa susahnya rakyat. Yg boleh hidup kat Malaysia ni cuma biawak pasir shj. Itupun kurus kering tak cukup zat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Anjing pemburu DAP

      Delete
    3. Anjing China komunis khadam Jho Low kaki makan duit rakyat!!!

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. typo:
      kita jawab

      Delete
    6. Tak payah pantun-pantun, kau tu sial, pariah politik, hutang isi rumah 70% pun kata rakayat sejahtera, manusia bodoh tak tahu mengira, tak tahu fakta anjing China Komunis Khadam jho Low!!!

      Delete
    7. Brilliant 1529, faking brilliant! Finally somebody from dumbno is using the brain! Unfortunately that is not his brain he is using! Mungkin otak keldai yg dia pakai. Walaubagaimana pun ada improvement!

      Delete
    8. Betul la 1552.
      Kat Gebeng, byk nama jalan sudah ditukar nama komunis mandarin.
      Kt kuantan komunis industri park dah ada guard (askar) PRC berpakaian hitam. No Entry utk warga tempatan termasuk ADUN.
      HMMM, WELCOME TO NANYANG DARUL KUMNIS

      Delete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing pemburu DAP

      Delete
    2. Anjing China komunis khadam Jho Low kaki makan duit rakyat!!!

      Delete
  21. Apa lah sgt yg si cai Nobody itu harap
    Sekadar nak megah jadi anjiing kurap
    Nantii tak pasal2, tersungkor tertiarap
    Sudahnya jadi Seman, terus terperap

    Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhh

    ReplyDelete
  22. Pariah macam kau, mana ada fakta hahahaha

    Anjing China komunis khadam Jho Low kaki makan duit rakyat!!!

    ReplyDelete
  23. Bosan weh komen penuh copy paste. Lari topik. Orang soap balas depe lari. Celaka betul cacai umno.

    ReplyDelete
  24. Kemain cacai Nobody, ingin lagak hero
    Dirasa dirinya spt Robinhood atau Zoro
    Atau hero kartun Jepun, Ultraman Taro
    Wal hal bodoh biol biingai, IQ pun zero

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tak ada otak, fakta pun tak tahu, bukan kau nak tahu kesusahan rakyat, pelajaran tak ada, yang pasti ANJING CHINA KOMUNIS DAN KHADAM JHO LOW PENJUAL HARTA NEGARA HAHAHAHAHAAHAH!!!!

      ANJING RUPANYA KAU NI!!!

      Apa punya sial kau ni??? Belajar dahlah tak pandai???

      Sekolah mana dulu???

      Delete
    2. 16.07
      Anjing yg jaga gate belakang rumah Guan eng

      Delete
    3. apa yg bodoh tu. ulas sikit.
      Salah ker bongkar klepetan2 yg kian lama sudah merosakan negara? Adakah lebih mulia berdiam atau alih isu apabila bongkaran bertubi Allah telah kemukakan?
      Kalau nak cerita indah2 UMNOBNPAS dah byk kat Tv3suku.
      Kalau kat sini, pelahap perku defend dgn fakta wajar sikit. Kat sini org cerdik2 sikit.
      Tahulah yg tinggal dlm Umnopas melauu bidoh2 saja.

      Dalam MCA tinggal komunis.
      Dlm Mic tunggal lallang tunggu limpahan taek.
      Yg kiat bertegang urat lawan londehan Allah, adalah melayu Islam bodoh2...tak ramai dah. Ulang2 pelahap taek low yg terpaksa nasok sini, sebab media mereka sudah mampos tak berpenghuni.
      Sekali2 tgj kesian, sekali2 geram...tapi kerapnya lawak.
      UMnopas bodoh kuno tak bersempadan, malah melimpah ruah. Ini Fakta

      Delete
    4. Anjing jaga gate Guan Eng lagi cerdik daripada kaulah anon 16:13!!!

      RM 500 dengan 2 bulan pun tak tahu mana lagi besar!!!

      Bodoh ke apa kau tu???

      Delete
  25. Tuan Budin,

    Mohon izin utk beri pendapat.

    Saya melihat terlalu banyak sampah kopipes di blog tuan. Sesetengah itu diulang berkali-kali pada setiap entry.

    Sama seperti tempohari terlalu banyak pantun lucah si Kejora.

    Saya hanya skrol saja dan tak membaca pun kecuali komen original dari peserta yang dikenali dan tak guna anon. Itupun banyak yang hanya membalas kpd sampah kopipes yang diulang-ulang.

    Saya tiada cadangan khusus melainkan hanya melontarkan pandangan blog tuan terlalu banyak sampah.

    P/s - walaupun saya mengatakan Mr J itu pendusta tapi saya mengatakan komen-komennya tidak termasuk kategori 'sampah' yg sedang saya maksudkan.

    Saya percaya tuan Budin faham maksud saya tentang sampah2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong pendapat Bro John Doe.........teman
      jugak dapati ada antara teks2 kopipessss ni diulang2 dari posting yg lepas2..........teks yg sama diguna-pakai berkali2.

      Lebih baik space untuk komen diutamakan bagi komentar yg tulen, tak kiralah dari pihak kawan atau lawan.........tapi bukan kopipess yg diulang tayang berkali2.

      Terima kasih, wassalam.

      Delete
  26. Pekerja PH Penang & Slgor usah juah
    Nak kena diulor RM dua bulan rasuah
    Pekerja kerajaan mmg sangat bertuah
    RM500 pun cukup, sebab dah mewah

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1607,
      Yang kt P.Pinang dgn Selangir tu bukan kerjaan ker?
      Ooohh, kalu bawah BN baru kita kerjaan lah?
      Hmmm, bijak ler tu?
      hmmm...makin komen makin serlah batu kecil ko tu.

      Delete
    2. Hotak kau rasuah, dah jadi anjing ke meroyan sana sini???

      RM500 dengan dua bulan mana lebih baik???

      kalau kau nak tulis pun jangan tunjukkan kau tu bodoh nak mampos!!!

      Kahkahkahkahkh!!! Aku tak pernah jumpa orang yang nak tunjukkan diri sendiri bodoh tak tahu kira!!!

      Delete
    3. Si kejora orangnya tidak lah berakal
      Senang ditipu si bijan yang nakal
      Harapkan ihsan tuan bidin yang terkenal
      Tiap hari dihempuk dh nak ilang akal



      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhhh

      Delete
    4. Blog en shahbudin memang yang terhandal
      Di sinilah Kojolla bergayut siang dan malam
      Elok lah jawapan en budin dijadikan modal
      Moga Kojolla sadar dari dunianya yg kelam

      Delete
    5. Di selangor dan penang umno jadi pembangkang tak bertaring...

      Delete
    6. Kakitangan awam najib jeles dengan kakatangan awam selangor dan penang yg dapat bonos lumayan setiap tahun...boleh berbelanja sakan....kakitangan awam persekutuan dan negeri bn gigit jari...ciannye..

      Delete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  30. Syukurlah, negara ini makmur aman damai
    Rakyat yg sedar pun dah ramai
    Umenok nak lingkop, kebencian kaum lalu disemai
    Nak bikin kerosakan negara kita yg permai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahh

    ReplyDelete
  31. Si kejora hanya bermodal dakyah gampang
    Tiada tumpuan mereka hati dan jiwa tak tenang
    Setiap pru memangkah menteri yg hidup senang
    Mmg tak sudah menyalak bagai anjing kecil yang menumpang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. Si kejora orangnya tidak lah berakal
    Senang ditipu si bijan yang nakal
    Harapkan ihsan tuan bidin yang terkenal
    Tiap hari dihempuk dh nak ilang akal



    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla pening kepala kerana mabuk...hehehe...

      Delete
  33. Hadiah buatan UMNOBNPAS utk cucu cicit kita. Suku sakat kejora dan pelahap seangkatan mungkin ok sebab depa songlap komision siap2 utk 7 keturunan. Hidup Melayu Isle!!!

    http://www.sinarharian.com.my/mobile/karya/pendapat/kita-teruk-dijajah-china-selepas-60-tahun-merdeka-1.718225

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara dah 3 tahun bangkrap. Kau mengigau ke?

      Delete
    2. Patut najib potong bajet...minyak dunia turun minyak malaysia naik tiap minggu...subsidi dihapuskan hingga harga barang melambung lambung..elaun guru pelatih di mansuhksan...cukai hotel untuk pelancong di kenakan....bodooh bebal betul macai upahan najib...tradisi membela rakyat...

      Delete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. Tajuk kali asalnya dari Blog Tak Laku "Another Brick In The Wall"....sampai laa nie tak ada seorang pun nak respons, terus melopong kosong aja kerana rakyat tahu itu suruhan Najib untuk memburuk-burukkan YB Shafie Afdal yg semakil AFDAL di bumi Sabah. UMNO juga akan terkubur sama di Sabah pd PRU14 nanti, Insya Allah.

    ReplyDelete
  36. Kojolla pi kenduri di Kedah makan ayam hati dan pedal
    Kojolla mabok heikenen carlsberg tiger beer dia bedal
    Tun Mahathir dah sudah kini tiba giliran Shafie Apdal
    Muhyiddin mengaruk di Johor tu bila pula nak dibedal

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...