Tuesday, 10 October 2017

LEMBAGA PENGARAH FGV HARUS SEGERA LETAK JAWATAN


Kembalinya Zakaria Arshad sebagai Presiden Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures atau FGV setelah digantung jawatan selama empat bulan, dengan sendirinya memberi erti kedudukan Lembaga Pengarah syarikat itu langsung tidak dihormati.

Berdasarkan kenyataan FGV semalam, Zakaria dikembalikan ke jawatan asalnya bermula 16 Oktober ini, jika difahami adalah semata-mata atas keputusan Kementerian Kewangan yang merupakan pemegang saham khas FGV. Menteri Kewangan ialah Najib Razak.

Zakaria sebelum ini digantung jawatannya oleh Lembaga Pengarah FGV yang ketika itu dipengerusikan oleh Isa Samad untuk menyiasat  dakwaan penyelewengan dan  perlanggaran prosedur tertentu melibatkannya dalam urusniaga antara Delima Oil, anak syarikat FGV dengan Safitex, sebuah syarikat berpangkalan di Afghanistan.

Berikutan penggantungan itu, Zakaria kemudian dihadapkan kepada Jawatankuasa Audit Dalaman di mana difahamkan terdapat lima pertuduhan dikenakan kepadanya.
Sebaik digantung, sebagai tindak balasnya, Zakaria segera membuat laporan kepada SPRM berkaitan dakwaan rasuah dan penyelewengan melibatkan Isa. Beliau juga mengumumkan tidak mungkin dapat bekerjasama lagi dengan Isa dalam FGV.

Dalam langkah segera untuk meredakan keadaan, sementara Zakaria digantung jawatan,  Najib kemudian memindahkan Isa daripada FGV ke SPAD atau Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat dengan sementara ini diberikan jawatan Pemangku Pengerusi.

Tempat Isa di FGV selepas itu dipangku sementara oleh Sulaiman Mahbob dan 8 September lalu diisi oleh Azhar Abdul Hamid.

Isa juga kemudian disiasat dan direman selama lima hari oleh SPRM berhubung pembelian hotel di London dan Sarawak.

Bagaimanapun, tidak dipastikan sama ada Isa akan didakwa dalam waktu terdekat ini atau dilepaskan begitu saja.

Dalam siasatan audit dalaman terhadap Zakaria, difahamkan beliau didapati bersalah lebih tiga daripada lima pertuduhan yang dikenakan kepadanya.

Dalam kenyataan oleh FGV semalam, ia memaklumkan hasil dapatan siasatan dalaman itu sudah pun dihantar kepada Kementerian Kewangan (Diperbadankan). 

"Selepas mengambil kira transformasi FGV dan komitmen serta jaminan Zakaria untuk menyelesaikan hutang lama Safitex, Menteri Kewangan mahu beliau kembali bertugas sebagai Presiden Kumpulan dan CEO FGV," demikian antara petikan kenyataan tersebut.

Bermakna, keputusan mengembalikan semula Zakaria ke jawatan asalnya adalah semata-mata kerana kehendak dan keputusan Menteri Kewangan dan bersandarkan jaminan Zakaria untuk mendapatkan semula hutang-hutang tertunggaknya selama ini.

Dengan sendirinya juga bererti hasil dan dapatan siasatan audit dalaman telah diketepikan begitu saja.

Soalnya, kenapa hasil siasatan audit dalaman yang dibentuk atas keputusan Lembaga Pengarah FGV tidak diumumkan, walau sudah diserahkan kepada Kementerian Kewangan?

Adakah Lembaga Pengarah FGV masih dihormati oleh Kementerian Kewangan?

Apakah jaminan daripada Zakaria untuk menyelesaikan hutang-hutang FGV itu boleh dipercayai dan beliau benar-benar mampu melaksanakannya?

Bagaimana jika ia gagal dilaksanakan?

Tidakkah yang rugi para peneroka Felda juga akhirnya?

Namun, dengan keputusan mengekalkan Zakaria semata-mata atas kehendak Kementerian Kewangan dan mengenepikan hasil siasatan dalaman,  kedudukan Lembaga Pengarah FGV yang antaranya terdiri daripada kalangan profesional, wakil Kementerian Kewangan dan Bank Negara, jelas tidak lagi dihormati  fungsi dan peranannya oleh Kementerian Kewangan dan Menteri Kewangan sendiri.

Apa lagi...lebih baik letak jawatanlah bro!! (ShahbudinHusin 10/10/2017)

269 comments:

  1. Replies
    1. Ok²...prOoTt💨💨💨🙊🙊🙊🙊🙊🙈🙈🙈🙈

      Delete
    2. Apa guna jdi pemgarah kalau berstatus pengarah boneka

      Delete
    3. letak jawatan? sapa nak kasi duit untuk berjoli sakan? lembaga kasi banyak wang maaa. itu peneroka apa tahu, bodoh nak mampus, senang jer tipu degan 5k. tak dihormati pun tak apa, wang lebih king dari maruah diri.

      Delete
    4. Syabas, sekali lagi Saudara 20:35. Hebat. Hehehe...

      Delete
    5. 20:35 ko asik refresh laman Budin, dapek jo coghito baru terus "Aku first kut?" Tahniah la. Oden no sopuloh pun wookay jugak la.

      Delete
  2. Segala2nya dah jd caca merba di msia ni,drama sana drama sini,babak2 penuh suspen,akhirnya,tuttup cite lama,jgn toleh belakang,fikirkan masa depan...kata Awang Adek,utk ratusan kalinya rakyat diperdaya,atas slogan demi agama,bangsa dan negara...ewah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Felda jdi tmpt menahan lukah

      Delete
    2. RATK....

      Dah jelas...semua puak2 Najib bukan hanya makan dedak, tapi yg berpekung makan rasuahpun dilantik dalam syarikat2 kerajaan & kabinet kasut KERA2-jaan Borosmah Najib.

      Habis apa nak dikata, kalau Big Bad Mama & Papa dah terkenal & dicap seantero dunia sebagai Maharaja & Maharani Klepet.

      Delete
  3. Gara2 spt yg kamu katakan tu budin,dah lama sgt memerintah,yg betul dikatakan tak betul,yg tak betul dikatakan betul....ya Allah selamatkanlah tanah airku yg tercinta ini

    ReplyDelete
  4. MAHATHIR BAPA HIPOKRASI : DULU REFORMASI, KINI KLEPTOKRASI
    Tidak ada gelaran yang sesuai untuk Mahathir sekarang ini melainkan menggelarkanya sebagai “Bapa Hipokrasi”. Kerosakan yang dibawa oleh Mahathir bila bersama sama dengan pembangkang menyerlahkan sikap hipokrasi sebenar Mahathir.

    Kalau orang tanya mana macam mana RM32 billion boleh hilang? Mahathir kata “tidak tahu”. Bila ditanya pasa derma RM1 billion pada DAP, Mahathir kata “hanya orang gila yang percaya”.

    Ini jawapan orang yang penuh hipokrasi. Jawapan yang berbentuk “everything to hide”.

    Ketika ucapan terakhirnya di Masjid Negara, sebelum ditahan dan disumbat ke penjara. Anwar Ibrahim berkata “Rupa rupanya kuasa yang diambil daripada raja diserahkan kepada mamak bendahara (Mahathir).

    Sekarang kita mahu kuasa balik kepada rakyat. Baik satu syarat. Saya akan setuju beramai ramai ke Dataran Merdeka dengan satu syarat. Terima syarat, baru boleh pergi. Kita mahu reformasi. Kita mahu Dr Mahathir berhenti. Boleh? Berjalan sekarang” kata Anwar di Masjid Negara pada 20 September 1998. Malam tersebut, Anwar terus ditahan dirumahnya.

    Ramai puak reformis yang kena kayu cota dan air pemedih mata kerana lawan Mahafiruan pada ketika itu. Sepanduk sepanduk yang dibuat banyak bertulis minta “Mahathir Resign” atau letak jawatan. Kini selepas 19 tahun, segala galanya sudah jadi terbalik dan terpusing habis.

    7 Oktober 2017, ketika berucap atas “forklift” dalam kempen bersolidariti bersama Tian Chua, Mahathir berkata “Selagi kita tidak boleh jatuhkan kerajaan ini, kita tidak boleh adakan reformasi, kita tidak boleh buat apa apa”.

    Mahathir kini sudah bercakap hal “reformasi” dan mahu menjatuhkan kerajaan bila duduk bersama dalam pembangkang.

    “Di negara lain, rakyat berperang bermati matian untuk menukar kerajaan. Mereka berdemonstrasi di jalanan hari hari. Berjuta orang keluar. Mereka dikenakan gas pemedih mata. Ditembak sehingga mati tetapi mereka terus berusaha untuk menjatuhkan kerajaan yang zalim” kata Mahathir.

    Mahathir sedar atau tidak semasa dia berceramah ini? Dia sebenarnya kata kepada dirinya sendiri. Telinga dia yang pertama kali mendengar apa yang dia cakap ini. Dulu semasa reformasi, siapa yang kena gas pemedih mata, siapa yang berdemo untuk menjatuhkan pemimpin yang mereka panggil dengan gelaran Mahafiruan?

    Inilah Mahathir sekarang, penuh hipokrit dan umpama paku dulang paku serpih. Mengata orang, dia yang lebih.

    Hipokrasi Mahathir ini juga terserlah apabila dia menegur dan menasihati para mahasiswa universiti bahawa amalan demokrasi tidak diajar dalam Al Quran.Pada tahun 2014, Mahathir mengaku dia membaca Al Quran dalam bahasa yang difahaminya. Tujuannya untuk dia mengetahui ilmu Al Quran.

    Dia juga menempelak mahasiswa yang tidak mahu ikut ajaran dalam Al Quran, sebaliknya hanya suka dengar hasutan pensyarah. Justeru dia berpesan kepada mahasiswa bahawa dalam Al Quran tidak pernah diajar kita untuk berdemo.

    Tetapi sekarang apa sudah jadi? Mahathir tanpa segan silu di usia 92 tahun menghasut rakyat untuk membelakangi Al Quran dengan meminta rakyat turun berdemontrasi.

    Apa yang dia tidak pernah gelar kepada para demonstran dahulu, apa pula yang dia tidak pernah lakukan kepada para demonstran? Semuanya dia sudah lakukan.

    Menggunakan nama hapus kleptokrasi, Mahathir memujuk rakyat untuk turun berdemo bersama-samanya pada 14 Oktober ini. Sebelum itu lagi semasa demo BERSIH 5.0, Mahathir telah menunjukkan hipokrasinya dengan mengajak rakyat untuk turun ke jalan raya menjatuhkan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah wayang yg dipersembah kan nie
      Felda dijarah smpai ke akar

      Delete
    2. RATK....

      Lain kali kalau ada ernampak si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk dia dgn @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Jimat masa & tenaga kita.

      Delete
  5. Demo pada Sabtu ini buat pula di padang yang dekat dengan pejabat PPBM di Petaling Jaya. Risau takut orang tidak ramai, Mahathir sudah tukar demonstrasi itu jadi macam karnival dan ada makanan percuma kepada siapa yang hadir berdemo.

    Bila Mahathir menjadi pengerusi pembangkang, nampak sangat demonstrasi yang cuba dianjurkan oleh pembangkang ini gagal. Dulu kalau pembangkang buat demonstrasi, mereka target sejuta orang. Sekarang ini, zaman Mahathir jadi pengerusi pembangkang, hanya 100,000 orang sahaja targetnya.

    Itu pun buat pada malam hari. Takut orang ambil gambar demonstrasi tidak ramai orang. Jadi bila gelap, tidak nampak sangatlah padang itu kosong dan tiada orang.

    Sekarang bila sudah berkawan baik dengan DAP dan PKR, Mahathir sudah lupa ajaran Al Quran? Apakah ayat Al Quran yang Mahathir guna sekarang untuk halalkan demonstrasi jalanan bagi menjatuhkan kerajaan yang sah?

    Inilah “Bapa Hipokrasi” di Malaysia, Mahathir sanggup buat apa sahaja untuk membolehkan anaknya menjadi Perdana Menteri. Gila sungguh hendak jadikan anaknya sebagai Perdana Menteri. Apa boleh buat, semuanya ini hanya untuk kepentingan kroni sahaja bukannya untuk rakyat pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah la nak berleter panjang anal 2057: kita kat sini x berminat nak tahu. Apa yg kita tahu skang ni najib perlu diturunkan dan sesiapa menjadi pm selepas itu bukan masalah yg perlu difikirkan skang ni. Sesiapa pun yg naik jadi pm selepas ini tak mungkin menjadi lebih teruk drp najib yg tentunya semua setuju yg paling teruk malaysia pernah ada!

      Delete
    2. Wayang doraemon lahanat dipersembahkan oleh aparat

      Delete
    3. Gila sungguh ko MACAY Kleptokrat Ulung.. Turunkan Najib ikut arahan syaitan?? Lepastu ganti dengan siapa pun tak kisah?? Nampah dh ko berjuang tak betul, ikut SYAITAN!! semudah tu ko nk menghancurkan negara, demokrasi dan mengainaya Najib.. Huru hara, kerugian, hao dan jiwa rakyat yang memberi mandat itu bagaimana?? Di Mahsyar nnt mcm mna kau nk kmblikn hak tersebut atas Najib?? Itulah niat sebenar puak kO bunga SYAITAN.. Semoga Allah melaknat kau dunia dan akhirat dan hancurkan pakatan kamu semua!!!

      Delete
    4. Macy & RATK....

      Toksah buang masa. Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk saja dia dgn.... @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^.....?? Habis perkara!

      Jimat masa & tenaga kita.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  6. Apalagi yg kita harapkan dari kerajaan kacang putih najib. Segala tindak tanduk beliau sebelum ini pun banyak yg tidak boleh diterima akal. Kalau adapun salahlaku, pastinya akan disapu dibawah karpet sementelah lagi felda, yg mana kita ketahui merupakan tempat dimana harapan umno utk mengekalkan kerusi. Warga felda semestinya tidak mahu mendengar terdapat salah urus yg membabitkan kepentingan mereka. Zakaria juga adalah anak peneroka jati felda. Kesimpulannya, apa yg boleh memberi keuntungan politik kepada umno, itulah undang undang yg akan diguna pakai sekarang ini. Yg lain tidak akan dipedulikan oleh kerajaan walaupun nampak tersangat janggal dimata rakyat.

    ReplyDelete
  7. PANDAI MAIN GAME BOLA, LANTIK JADI PRESIDEN FAP – LOGIK BODOH DAP
    DAP nampak tidak serius langsung dalam memerintah sebuah kerajaan. Tengok dalam hal bolasepak di Pulau Pinang ini cukup – macam mana DAP lantik orang jadi Pengurus pasukan dan kemudan Presiden Persatuan bola. Bukan ada pengetahuan dan pengalaman sama sekali, cukup pandai main video game bola, dah dirasa layak untuk dilantik ke jawatan itu. Ya, orang yang DAP letak sebagai Presiden FAP ini pernah mengaku kepada sebuah majalah bola Four Four Two bahawa pengalamannya dalam bolasepak hanyalah sekadar bermain video game permainan itu.

    Mana tak ruyup!!

    Sukan memang bukan segala-galanya tentang berkerajaan tapi seriuslah. Takkanlah sebab pandai main video game kau angkat jadi Presiden persatuan bola? Ini membodohkan peminat yang juga rakyat Pulau Pinang. Bolasepak adalah sukan nombor satu di negara ini, Pulau Pinang tak terkecuali dan DAP meletak orang yang hanya setakat pandai main video game untuk menerajui persatuan bolasepak negeri tersebut.

    Padahal, bolasepak di Pulau Pinang bukan hal kecik. Negeri itu banyak melahirkan lagenda bolasepak negara seperti Namat dan Shaharudin Abdullah, Isa Bakar dan sebagainya. Malah dalam era moden ini juga, pemain pasukan itu, Mohd Faiz Subri melakar sejarah menjadi pemenang pertama Anugerah PUSKAS Fifa, tapi cara mana DAP melayan semua kegemilangan ini? Dengan meletak budak yang setakat pandai main video game untuk menerajui persatuan bolasepak negeri tersebut?

    Ini baru satu hal, satu persatuan sukan dan satu negeri. Bayangkan besok kalau DAP jadi sebahagian daripada kerajaan persekutuan, apa kriteria agaknya untuk melantik orang menjaga organisasi dan jabatan yang lebih besar kapasitinya dari persatuan bola?

    Apakah nanti Mat Sabu akan menjadi Menteri Hal Ehwal Wanita sebab dia berpengalaman ditangkap khalwat atau Guan Eng sendiri jadi Menteri Perumahan sebab bijak macam mana nak dapatkan rumah dibawah harga pasaran, atau macam mana?

    Tolonglah ooii.

    ReplyDelete
  8. WARGA EMAS TUAI HASIL ‘PELABURAN’ BERBILION SELEPAS PENCEN?
    Kecoh juga dibuatnya bila Raja Petra mendakwa seorang warga emas yang pencen dari jawatan Perdana Menteri memberikan ‘rasuah’ bernilai RM1 bilion kepada seorang lagi warga emas yang menjadi sekutu politiknya.

    Seperti biasa, warga emas itu menafikan dakwaan tersebut, dan begitu juga warga emas yang seorang lagi. Kedua-duanya tidak mengaku, mungkin bimbang diserbu LHDN barangkali. Bersangka baik, kita terima sajalah ‘penafian’ tersebut…

    Namun begitu, penulis agak peliklah juga dengan warga emas pencen tersebut. Dia seolah-olah mendakwa dirinya seperti orang marhain biasa yang lain di negara ini. Dia membayangkan dirinya hidup ‘sederhana’ di mata rakyat?
    Mungkin benar akaun banknya ‘kosong’. Namun dia pernah berkata bahawa untuk menilai sama ada pemimpin itu ‘rasuah’ atau tidak, ianya boleh dilihat dari gaya hidup mereka. Bagaimana pula dengan gaya hidup ‘marhain’ warga emas itu?

    Pada gambaran penulis, seorang yang marhain pencen, maka hidupnya sudah tentu kurang selesa sedikit berbanding ketika dia dibayar gaji penuh dahulu. Maklumlah, mereka yang sudah bersara ‘hilang’ sebahagian besar dari jumlah pendapatan mereka.

    Namun lain pula dengan gaya hidup warga emas itu. Dia tidak memandu Proton Wira atau Perdana. Malah Toyota Camry pun bagai tidak sepadan dengan hidup pencennya. Membuktikan tidak berduit, maka dia memandu Porshe?
    Itu belum lagi disebut kenderaan-kenderaan mewah yang membawanya ke hulu ke hilir. Selain Porshe, dia sering menaiki model-model terbaru BMW, Mercedes Benz dan Lexus. Apakah itu gaya hidup ‘sederhana’? Atau itu layak dilabel sebagai terlalu ‘mewah’?

    Lebih hebat lagi, dikatakan warga emas itu ke hulu ke hilir dengan jet peribadi. Penulis tidak pasti sama ada jet peribadi itu dimiliki warga emas itu atau tidak. Namun melihat gaya hidupnya yang begitu mewah, apakah dia layak dikatakan ‘marhain tidak berduit’?

    Bagaimana pula dengan pakaiannya? Penulis harap dia tidak akan mendakwa hanya membeli kain murah semeter RM2 di pasar malam dan dijahit isteri. Jangan pula mendakwa beli ‘bush jacket’ di kedai-kedai bundle di Titi Gajah. Jangan malukan anak-anak dan kroni..!
    Penulis juga yakin bahawa warga emas itu tidak tinggal di rumah teres dua tingkat, apatah lagi rumah kos rendah. Khabarnya dia memiliki banyak banglo-banglo mewah. Tidak pernah pula kita dengar dia tinggal di rumah perumahan awam seperti orang pencen lain…

    Mungkin benar akaunnya ‘kosong’. Namun penulis juga yakin akaun anak-anak, saudara mara dan kroni-kroni terpilihnya penuh ‘berkepuk’ sama ada di dalam mahupun di luar negara. Mungkinkah itu ‘kebijaksanaan’ warga emas itu yang ‘melabur’ ketika dia berjawatan Perdana Menteri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yang kamu herankan .

      Riza Aziz baru lima tahun berniaga pun dah mampu beli harta ribuan juta ringgit . Bak kata orang berniaga , batang pelir pun belum bolih naik tegak , tapi dah bolih 'hayun' segala macam 'lubang' .

      Ngapa kamu tak tanyakan pada Najib atau Rosmah , macam mana dan bagaimana anak betul/anak tiri tu dapat kumpul harta secepat kilat ?

      Delete
    2. Tak habis lagi citer sampah raja temberang

      Delete
    3. Tak dinafikan. Ramai juga orang yang suka baca cerita-cerita dongeng.

      Delete
    4. Bak kata orang berniaga , batang pelir pun belum bolih naik tegak , tapi dah bolih 'hayun' segala macam 'lubang' .

      he..he..he..Diny...ko ni peril Nuar Al Juburi ker....

      Delete
    5. Anon 23:11

      Sei nella stessa lega con lui ?

      Delete
    6. Bro diny...

      Marvellous..make him groggy without wasting our time as lesson.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  9. Dia larang anak-anak dan saudara maranya menceburi politik, tapi siapa yang berani tolak urusniaga dari mereka yang beralamatkan kediaman rasmi Perdana Menteri? Bukan saja laku di dalam negara, di luar negara pun ‘gerenti terlajak-lajak laris’nya.

    Bagaimana pula kontrak-kontrak mega dan ultra-mega yang diagih secara terancang? Bagaimana dengan urusniaga yang melibatkan ‘direct-negotiation’ di zamannya? Adakah tidak wujud sebarang ‘conflict of interest’ melibatkan warga emas itu?
    Selama 22 tahun warga emas itu ‘melabur’ sakan, maka mungkin dia ‘menuai hasil’ selepas dia pencen. Gara-gara termakan budi dikayakan dengan harta berkoyan-koyan, maka tidak hairan jika ramai yang masih ‘menaja’ warga emas itu seumur hidup.

    Malah jika diukur kepada ‘pelaburan’ yang dijayakan menerusi anak-anak dan sanak saudaranya, penulis yakin bahawa jika mereka membiayai gaya hidupnya dengan kemewahan melimpah ruah walau umurnya mencecah hingga 200 tahun.

    Namun dia masih lagi mahu tunjuk ‘marhain’ sebagaimana orang pencen yang lain? Sudah-sudahlah, berhentilah dari terus menyerlahkan sikap poyo di usia senja. Buat malu saja pada anak cucu dengan sikap begitu. Carilah tikar sejadah, pulanglah ke pangkal jalan sementara masih belum terlambat…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tak stick kepada topik yg dibincangkan? Kalau nak menasihati tun pergilah kat blog dia dan cakaplah apa nak cakap!

      Delete
    2. Dowg nk nasihat tun macy
      Dowg pun nak nasihat diri sendiri pun xsemenggah

      Delete
    3. Lantak dia lah bro Macy .

      Dia perasan dirinya hebat ! Tapi dia terlupa , walau pun dengan "direct~nego" ,projek mega tu tetap dijalankan olih syarikat2 tempatan . Bagaimana pula dengan kerajaan jahanam yang ada sekarang ? ECRL bagi terus kat Chinazz , Kuantan Port bagi terus kat Chinazz, Melaka Waterfront bagi terus kat Chinazz .

      Lepas tu nak nasihat orang lain cari tikar sejadah .... entah2 dia tu yang diberi tiket ekspres ke neraka ....

      Delete
    4. Nak ATAU sempat ker Mamak Madey Buah Kundur Kutty ni Bertaubat....

      Diny ko ni BENGAP ler...anon tu beri nasihat yang baik...salahker...jangan kata-kata ko tu terbalik kat ko udah ler....

      Delete
    5. Anon 23:22

      Chiamami stupido ! non vale neanche dieci centesimi per me .

      Delete
    6. Senior diny...

      Excelente pedarte....!!

      Delete
  10. UNNOBNPAS memeang dihujung nyawa.
    Kisah pincang tetap dikekang.
    bawa bincang dipandang petualang.

    Allah singkap satu2 siapa dalang.
    Wajib terima akur dada lapang.
    Tempoh sudah menjelang.
    Cuma media masih jadi penghalang.
    Konon Melayu Islam sedang diserang.
    Helah lusoh usah dipandang.
    Masakan Taek nak dibuat bengkang.

    Masih Kuno sangat kah Melayu?
    Tidak teraaa hina kah Islam kamu?
    ASS OH BE YAAH,Totok,lagi BUNTU !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...tak sedap langsung pantun ko...

      tak apa cuba lain kali..mungkin lebih sedap....

      Delete
    2. 23:34.....

      Toksah buang masa. Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn pantun longkang, hempuk saja dia dgn.... @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^.....?? Habis perkara!

      Jimat masa & tenaga kita.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    3. Mmg dah sasau terok, si Kadok cai Malabari
      Si tua kutok ini tidak ketahuan lagi kanan kiri
      Dia tala dekat komen yg sdr anon 22:34 beri
      Disuruh nya hempuk 21:03, geng dia sendiri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      Delete
  11. PESTA ARAK: SEJAK SEKONGKOL DAP, LIBERAL SUNGGUH ‘WARGA EMAS’ ITU…
    Meniti usia yang terlalu senja, penulis agak kecewa apabila melihat daya intelek warga emas itu semakin teruk merosot, merudum jatuh. Bukan saja dia seolah-olah diserang penyakit ‘alzhiemer’ dan sindrom ‘tak tahu’, daya dia berfikir terlalu daif sekali…

    Dia menulis tentang arak dan Octoberfest. Kononnya orang bukan Islam tidak sepatutnya dilarang dari meminum arak selagi mereka tidak timbulkan masalah atau memandu dalam keadaan mabuk.

    Lalu dikaitkan pula dengan penyalahgunaan dadah yang membunuh 23 pelajar tahfiz tempohari. Dia mendakwa umat Islam melihat perkara itu sebagai ‘perkara biasa’. Dia bertanya pula kenapa anak Melayu yang ramai terlibat dengan dadah dan bukan kaum lain.

    Kononnya dia malu apabila membaca laporan berita perlakuan yang tidak baik oleh orang Islam terutama orang muda. Kata warga emas itu, umat Islam perlu tangani masalah ini terlebih dahulu sebelum melarang orang bukan Islam minum arak.

    Dan tiba-tiba, dia kata pesta arak Octoberfest itu dirayakan orang Jerman. Oleh kerana Jerman menerima 1 juta pelarian Islam dari Syria, dia bagaikan tidak puas hati apabila pesta arak itu ‘diharamkan’ di Malaysia.

    Pertamanya, warga emas itu perlu tahu bahawa undang-undang di negara ini tidak pernah melarang orang bukan Islam minum arak. Hendak minum sampai mati sekali pun, itu hak mereka.

    Pernahkah warga emas itu lihat pihak berkuasa tangkap orang bukan Islam di kelab malam, hotel dan premis yang dibenarkan? Mereka hanya ditahan jika mencetus masalah saja, bukan? Pernahkah pihak berkuasa tangkap orang bukan Islam minum segelas arak sahaja?

    Namun begitu, sudah tentulah kebenaran meminum arak itu mempunyai had dan batasan. Apatah lagi negara ini merupakan negara Islam yang majmuk berbilang agama dan kaum, maka perlulah diambil kisah tentang sensitiviti unik itu.

    Yang dibantah adalah ‘pesta arak yang terbuka’. Fahamkah warga emas itu dengan istilah ungkapan itu? Itu saja. Tidak cukupkah mereka berpesta dalam kelab malam dan premis-premis tertutup? Kenapa perlu dibuat secara terbuka tentang suatu yang negatif di mata masyarakat? Sengaja membakar sensitiviti?

    Keduanya, benarlah masalah dadah menghantui umat Islam di negara ini khususnya golongan muda. Tapi, bukankah kerajaan sudah mempunyai undang-undang berhubung kesalahan penyalahgunaan dadah. Bukankah hanya undang-undang, malah hukum Islam pun larang.

    Berbeza dengan pesta arak yang dibuat secara terbuka, belum ada undang-undang khusus yang menetapkan ia sebagai satu kesalahan seperti penyalahgunaan dadah. Jadi, apabila ada yang cuba ‘bermain api’, maka sudah tentulah ada yang menentang. Itu normal.

    Belum pernah lagi penulis dengan penagih dadah mahu anjurkan pesta dadah secara terbuka di khalayak ramai. Berbeza dengan Octoberfest yang ditentang, penganjurkan siap buat iklan promosi untuk berpesta arak secara terbuka. Nampak?

    Lagipun, sepanjang 22 tahun jadi ‘diktator’ dulu, apakah warga emas itu berjaya mendidik umat Islam di negara ini untuk melihat dadah seperti melihat babi? Yang dia sibukkan hanyalah projek-projek kroni dan bagaimana hendak terus berkuasa, ber’kuku besi’?

    ReplyDelete
  12. Siapa kata umat Islam anggap pembunuhan anak-anak tahfiz itu sebagai satu ‘perkara biasa’? Tidakkah warga emas itu melihat bagaimana kemarahan umat Islam terhadap remaja yang ditangkap dan didakwa? Atau warga emas itu mahu umat Islam tembak saja remaja-remaja itu dengan ‘senapang gajah’?

    Apabila terjebak dadah dan kemudian mereka membunuh pula, apakah rakyat boleh bertindak sesuka hati kepada mereka? Jika benar pun mereka membunuh, apakah umat Islam diberi kuasa undang-undang untuk membunuh balik? Biarlah mahkamah tentukan, bukan?

    Tiba-tiba pula warga emas itu ‘tersangat prihatin’ kepada warga Jerman di negara ini. Oleh kerana Jerman menerima 1 juta pelarian Islam Syria, maka kita semua perlu benarkan warga Jerman sesuka hati mereka berpesta arak di Malaysia? Tahukah dia ungkapan ‘di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung’?

    Lagi pun, berapa juta warga Jerman ada di Malaysia? Jika hanya 500 orang di Selangor, mereka boleh sewa dewan di hotel dan berpesta arak 4 hari 4 malam secara tertutup. Jika mabuk, terus campak ke bilik di hotel berkenaan. Susah sangatkah?

    Namun apabila pihak berkuasa menjelaskan tentang wujudnya ancaman keselamatan termasuk kemungkinan serangan pengganas, apakah warga emas itu sanggup menjamin setiap nyawa yang terkorban jika pesta arak tersebut diserang?

    Penulis agak kesal dengan pendirian warga emas itu berhubung isu ini. Sejak dia bersama DAP, nampak seolah-olah dia lebih liberal daripada DAP. Mungkinkah dia terpengaruh dengan fahaman anak perempuannya itu? Entahlah…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg kerja lebih masa geng jasataik hari ni! Hari ahad pulak tu! Konpem claim ot patah meter nyer!

      Delete
    2. Biar kan geng jasa merepek doktrin cash is the king lahanat tue mkin dowg meleter makin trserlah ulah si jiban hamlau tue haha gomen smlm dah cop g bon sukuk nk i owe u lg lah tue brapa tahun tmpoh matang?

      Delete
    3. Yang walaunta tu berceramah kat sini tu apa ke jadahnya ??

      Sepatutnya dia harus suroh Najib tutup je kilang arak yang ada kat Malaysia ni . Dia bolih suroh Najib mulakan dengan kilang Idris Jala , sahabat baik Najib . Ada berani Najib ?? Cukai haramzadah ( sin~tax) yang di perolihi dari arak berjumlah sekitar dua billion setahun . Entah fulus yang masuk kocek anon 21:05 tu dari cukai arak ?

      Delete
    4. Bro diny lebai lh kuarkan sijil halal lgi

      Delete
    5. 3 ekor berok haprak ni...dok Meroyan dari subuh , masuk ke tengahari,bawak ke ptg ...sampai ke malam.....ni baru dikira kerja lebih masa....kalau tak menang jugak PRU kali ji tak tahu ler aku...ada yang gantung diri kat pokok Taugeh ni...kih...kih...kih...

      Delete
    6. Anon 23:46

      Sei tu l'idiota di Najib ?

      Delete
    7. Diny...ko tu BEROK MAK YEH....

      Delete
    8. Anon 01:23

      Mi importa ? sei solo un pezzo di spazzatura .

      Delete
    9. Bro diny...

      I used to kill him off like your style but in Japanese & Tamil, including Spanish too.

      The idiot deserves that kind of bashing.

      Good day & Salam Perjuangan.

      Delete
  13. Menjawab Soalan Tun Mahathir Kepada Ustaz Dato' Tuan Ibrahim

    Saya tolong jawabkan soalan-soalan Tun Mahathir kepada Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man. Ini kerana soalan-soalan tersebut adalah cukup mudah untuk dijawab oleh mana-mana ahli PAS.

    i) Apakah Tuan Ibrahim percaya bahawa sesiapa yang tidak menyertai PAS tidak Islam?

    Jawapan: Tidak

    ii) Apakah orang Melayu kafir sebelum adanya PAS?

    Jawapan: Orang Melayu telah Islam sejak zaman Parameswara masuk Islam. Itu berlaku pada kurun ke 14 Masihi. Ada ahli sejarah berpandangan, orang Melayu telah Islam sejak kurun ke 13 Masihi lagi. Itu berdasarkan bukti Batu Bersurat di Terengganu.

    iii) Apakah ibubapa orang PAS kafir kerana dilahir sebelum adanya PAS?

    Jawapan: Soalan ini agak pelik sedikit kerana mengaitkan masuk PAS dengan masuk Islam. Tapi jawapannya, tidak. Orang Melayu telah sedia Islam sejak kurun ke 15 Masihi.

    iv) Apakah PAS tidak kafir apabila bekerjasama politik dengan DAP?

    Jawapan: Kerjasama politik dengan parti-parti yang dikuasai oleh non-Muslim yang masih merupakan warga negara Malaysia adalah dibuat berdasarkan pertimbangan maslahah mengikut kaedah perbicaraan hukum-hukum feqah.

    Ada masanya, kerjasama itu dibolehkan. Ada masanya kerjasama itu diharamkan. Ia secara umimnya adalah berdasarkan kepada syarat-syarat kerjasama. Jangan sampai bekerjasama menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal atau membahayakan nyawa dan kepentingan Ummat Islam.

    Menjadi kafir kerana bekerjasama dengan orang kafir hanya jika kerjasama itu berbentuk walak iaitu berbentuk kesetiaan tidak berbelah bagi terhadap mereka, sampai sanggup menggadaikan syariat. Kerjasama dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh syara', tidak menjadikan seseorang itu kafir.

    v) Mengikut PAS, Umno kafir. Jika PAS bekerjasama dengan Umno apakah PAS menjadi kafir?

    Jawapan: Soalan ini dibina di atas premis yang salah. PAS tidak mengkafirkan ahli-ahli Umno. Hanya agenda politik PAS dan Umno ada perbezaan. Tapi, perbezaan itu bukanlah perbezaan agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan 5 jawapan meraban...amanat hadi umno kafir...semua lah ahli umno kapir....kajolla kaki botol mr jebon dan geng najib semua kapir ikut amanat hj hadi....hehehe

      Delete
    2. 22:21...

      Toksah buang masa. Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk saja dia dgn.... @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^.....?? Habis perkara!

      Jimat masa & tenaga kita.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  14. vi) Amanat Hadi dakwa pemerintahan Malaysia kafir dan melawan dengannya adalah jihad dan kematian dalam perlawanan ini menjadikan si mati syahid. Apakah Tuan Ibrahim terima dakwaan dalam amanat Hadi?

    Jawapan: Tiada dalam yang dikatakan sebagai 'Amanat Hadi' itu menyebut pemerintahan Malaysia adalah kafir dan perlu diperangi dengan bersenjata sehingga syahid. Itu adalah kesimpulan melulu oleh Tun sendiri.

    Yang ada ialah PAS menentang Umno kerana mengekalkan perlembagaan penjajah, bukan kerana namanya Umno semata-mata. Tuan Guru Haji Abdul Hadi juga memberikan hujah-hujah kenapa undang-undang Islam mesti ditegakkan. Golongan yang melampau di dalam menentang dan menghina undang-undang Islam diperingatkan dengan batas-batas iman dan kufur.

    Yang tidak disebut tetapi sedia difahami ialah PAS menentang Umno di medan demokrasi, bukan di medan perang! Walaupun PAS berjuang di medan demokrasi, pemuda-pemuda tahan lasak Umno pada ketika itu sering menggunakan gaya samseng dalam menghalang kemaraan PAS.

    Ucapan mengenai syahid adalah sebagai motivasi kepada petugas yang menghadapi kesukaran dalam perjuangan menegakkan syariat. Jangan takut dan bersabarlah. Hatta jika kita sampai terbunuh sekali pun kerana perjuangan mendaulatkan syariat, mati seperti itu adalah syahid.

    Ya, Ustaz Tuan Ibrahim dan PAS menerima apa yang dikatakan 'Amanat' itu dengan kefahaman seperti ini. Bukan seperti kefahaman Tun!

    vii) Jika pemerintahan yang didirikan oleh Umno dahulu kafir, apakah pegawai-pegawainya, termasuk mufti dan orang-orang yang dipimpin dan dinasihat oleh mereka kafir?

    Jawapan: Soalan ini sengaja ditimbulkan oleh Tun lanjutan daripada dakwaan beliau 'Amanat Hadi' mengkafirkan semua orang Melayu. Dakwaan Tun itu tidak benar. Jadi soalan ini, jelas tidak berbangkit sama sekali.

    viii) Apakah Tuan Ibrahim percaya 14 pengikut Ibrahim Libya mati syahid dan 4 orang polis mati sebagai orang kafir yang bekerja dengan Kerajaan kafir?

    Ya, Ustaz Ibrahim Libya adalah syahid. Dikebumikan tanpa dimandikan dan tanpa disolatkan. Majlis Agama Islam Negeri Kedah bertanggung jawab membongkar semula kubur tersebut, jika dirasakan cara pengkebumian itu salah.

    Tetapi sebagaimana yang kita maklum, al-Marhum Sultan Kedah Ke Bawah Duli Tuanku Sultan Abdul Halim yang merupakan Penasihat kepada Majlis Agama Islam Kedah telah mencemar duli menziarahi pusara para syuhada di Parit Panjang. Bahkan Baginda berkenan menitahkan agar pusara-pusara mangsa diberikan batu-batu nisan khas.

    Persoalannya, kenapakah Tun Mahathir sampai menghantar gerombolan tentera dan polis untuk menyerang dan membunuh Ustaz Ibrahim Libya dan murid-murid beliau yang berjuang dan berkempen agar syariat didaulatkan melalui medium demokrasi, iaitu dengan menyertai parti PAS dan bukannya menubuhkan pasukan tentera?

    Lebih teruk lagi, Tun selaku Perdana Menteri pada waktu itu tidak mahu memikul tanggungjawab di atas tragedi Memali itu. Bahkan Tun membiarkan berita yang menjaja bahawa beliau tiada dalam negara pada waktu itu. Berita sebenar hanya diketahui setelah Tun Musa Hitam membongkarnya.

    PAS benar-benar berharap RCI kes Memali akan membongkar keseluruhan penglibatan Tun Mahathir dan lain-lain terhadap mangsa-mangsa tragedi Memali yang dinafikan hak mereka untuk didengari.

    Penutup

    Tun Mahathir sudah mula menulis membela DAP sejak meninggalkan Umno. Tetapi tetap menghentam PAS walaupun beliau telah meninggalkan Umno. Ini kerana PAS terus beristiqamah dengan perjuangan mahu perlaksanaan syariat yang adil dan menyeluruh di dalam negara kita.

    Jika ini bermakna sesuatu, ia bermakna dendam kesumat Tun Mahathir terhadap PAS tetap mekar dan tidak padam-padam, sama ada beliau bersama Umno-BN atau bersama PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lah lebai nikah je lah jgn asik menyundal ajer kna STD kang

      Delete
    2. Bila agaknye RCI memali akan di tubuhkan oleh najib?....kucing tumbuh tandok pon najib takut nak tubuh RCI kerana musa hitam didakwa selalu berbohong sebagaimana buku yg ditulis oleh musa...

      Delete
    3. Jiban dngar rci pun dah phobia anon2224 sbb backfire tue yg dubuk jiban meroyan citer backstroke boy lahanat

      Delete
  15. Adakah Orang Yang Tidak Menyertai PAS Dikira Kafir?

    Sekali lagi, PAS adalah pendakwah bukan penghukum. PAS menggalakkan rakyat Malaysia menyertai PAS untuk menjadi sebahagian daripada jentera dakwah yang menggiatkan gerak kerja menarik sokongan masyarakat terhadap usaha-usaha memartabatkan undang-undang syariah di Malaysia. Menjadi ahli PAS bererti saling bantu membantu dan bekerjasama dalam menegakkan perkara yang makruf dan mencegah kemungkaran. Ini selaras dengan anjuran al-Quran sendiri.

    Bagi yang tidak menyertai PAS pula, PAS sangat mengharapkan sokongan mereka terhadap perjuangan PAS, terutamanya melalui kertas undi. Tiada sebab untuk PAS menuduh mereka sebagai kafir. Yang tetap tidak menyokong PAS dan menentang PAS dengan lantang pula, PAS tidak akan berhenti menerangkan kepada mereka mengenai Islam dan perundangan Islam yang syumul, menjawab kemusykilan mereka dan bersabar dengan persoalan serta ketidak-puasan hati mereka.

    Itulah adat dalam sistem demokrasi. Mungkin suatu hari nanti mereka lebih bersedia untuk berubah. Adapun menghukum mereka sebagai kafir, bukanlah kerja PAS.

    Sultan-sultan Sebagai Ulil Amri Yang Menjadi Ketua Islam

    Telah termaktub dalam Perlembagaan bahawa Sultan-Sultan adalah ketua agama Islam bagi negeri-negeri. Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agung (YDPA) pula adalah diwakilkan oleh Sultan-Sultan untuk mengetuai pentadbiran agama Islam di peringkat Persekutuan. Oleh itu, YDPA dan Sultan-Sultan adalah ulil amri dalam urusan pentadbiran agama Islam di negara kita. YDPA dan Sultan-Sultan pula dinasihatkan oleh Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Besar dalam urusan berkaitan agama Islam.

    Perbincangan berkenaan urusan agama Islam juga berlaku dalam Majlis Raja-Raja. Ada beberapa jabatan, majlis-majlis agama Islam dan mufti-mufti yang diberi tugas untuk membantu Sultan-Sultan dalam melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai ketua agama Islam dalam memperkasakan agenda Islam di dalam negara kita.

    Bagaimana pula Tun Mahathir sampai menuduh PAS 'mengkafirkan' Sultan-Sultan Melayu, walhal PAS mahu mendaulatkan undang-undang syariah? Sultan-Sultan pula adalah ketua agama Islam. Undang-undang yang baru diluluskan oleh Dewan-Dewan Undangan Negeri perlukan perkenan Sultan-Sultan sebelum diwartakan sebagai undang-undang. Bagaimana PAS hendak meluluskan undang-undang Islam di Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri tanpa perkenan Sultan-Sultan?

    Ini sangat tidak logik! Dan tuduhan itu pula adalah sangatlah melampau!

    Tujuan Tun Mahathir adalah untuk menjauhkan institusi Istana daripada PAS. Namun institusi Istana mempunyai mekanisme tersendiri dalam menilai dakwaan-dakwaan. Dakwaan Tun Mahathir pada kali ini, langsung tidak diendahkan oleh Institusi Istana. Dakwaan itu tiada nilai dan fakta, hanya dipengaruhi emosi dan dendam kesumat politik semata-mata. Ini kerana institusi Istana telah lama kenal dan berurusan dengan PAS sebagai sebuah parti politik Islam sejak sebelum merdeka lagi.

    Beberapa sumbangan PAS dalam memperkasakan undang-undang syariah di negara ini adalah merupakan satu fakta yang tidak diragui lagi. Tambahan lagi, Ke Bawah Duli-Duli Tuanku juga tentulah lebih kenal siapakah Tun Mahathir yang sebenarnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kafir pas buat pecah belah amanat lebai lahanat tlah tersurat
      Kata lebai yg dulu dah lebai jilat
      Jubo jiban lebai menjilat
      Tanda tanda dah kena kualat
      Karang lak ruu tak cukup sifat
      Suka suka lak hendak menyebat
      Mintak denda tinggi mencanak
      Xpeduli berdakwah kepada umat

      Delete
    2. Bila pas berdakwah?....hehehe...amanat tu dakwah?....dakwah kepala hotak ko?...hahahahaha

      Delete
    3. RUU Pas yg masih beraada diangkasa raya setelah lebih 3 tahun jugak dakwah?..

      Delete
    4. Amanat tue dakwah lebai smpai pngikut taksub mati katak lwan pihak yg diamanahkan memgurus keamanan anon2226 kalau tak dakwah takkan ader golongan taksub utk pngetahuan ko dakwah tue maksud nyer mnyampai aii takkan ko xtau anon atau ko spesis kakaktua?

      Delete
    5. Hai anon2226 amanat lebai tue adalah dakwah pd golongan taksub ikut logik prjuangan sia sia lwan polis complete snjata trus serang ngan parang
      Akibat dakwah plus dakyah lebai
      Untuk pngetahuan ko anon2226 dakwah tue maksudnya menyampai
      Kalo xmemyampai macam mana amanat gila tue nk diketahui
      Pkara pokok pun ko dh blur
      Maka jadilah burung kakaktua tahu sebut tak tau makkna dasar pentaksub buta

      Delete
  16. Amanat Haji Hadi dan 'Kafir-mengkafir'

    Yang dikatakan Amanat Haji Hadi itu telah dibincangkan oleh pelbagai pihak berkuasa agama dan ia diputuskan sebagai bukan ucapan mengkafirkan sesiapa secara tertentu (ta'yin). Ia hanyalah ucapan menerangkan tentang batas-batas iman dan kufur.

    Tetapi Tun Mahathir tidak mahu mendengar pandangan pihak-pihak yang berautoriti dalam menilai ucapan tersebut. Beliau terus menerus menuduh PAS mengkafirkan ahli-ahli Umno kerana ucapan tersebut. Biro Agama Umno pun asyik menggunakan modal Tun Mahathir.

    Walhal ramai sekali ahli PAS dan ahli Umno yang saling berbesan dan beripar duai sesama mereka. Jika benar PAS mengkafirkan Umno dan golongan yang tidak menyokong PAS, tentulah orang PAS hanya berkahwin sesama mereka!

    Kalau begitu macam manalah PAS boleh menambah pengaruh untuk terus menang di Kelantan dan pernah menang di Terengganu dan Kedah?
    Bukalah mata, wahai Tun! Lihatlah realiti.

    Mentang-mentanglah ada beberapa orang PAS yang tidak pergi kenduri orang Umno, dituduhnya semua orang PAS mengkafirkan Umno! Walhal yang tak pergi kenduri itu, ada masalah-masalah peribadi tertentu dan keuzuran-keuzuran yang lain.

    Mentaliti ini samalah seperti kes satu sekolah Tahfiz terbakar, semua tahfiz hendak disuruh tutup! Ini kerana menanam mentaliti seperti itu dapat menjauhkan orang Melayu daripada mendekati PAS. Itulah yang dikehendaki oleh Tun Mahathir.

    Tetapi Alhamdulillah, pada hari bukan Utusan Malaysia sahaja 'pembentuk fikiran rakyat'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk penjelasan suka suka...tak de maksud ape?...pas dan hj hadi memang suka buat suka suka...jadi biarkan aku ketawakan orang bodooh nak temberang......hahahahaaaaaah

      Delete
    2. Dia ni buat olahan ikut tafsiran serta persepsi sendiri .

      Apa lagi yang bolih di buatnya selain menjadi ustaz segera maggi mee .

      Delete
    3. Bro diny yusof...

      May I suggest if that bloody idiot pollutes this blog with copy-pasted garbage trash, just kill him off with @#$%^&*&^%$#@#$%^&@#%^&*(@#^&*@#$%

      Save our time & energy.

      Good Day & Salam Perjuangan...!!

      Delete
  17. Menukilkan Ucapan dan 'Amanat Tun Mahathir'

    Di sini saya nukilkan pula petikan beberapa ucapan Tun Mahathir yang pernah menimbulkan kekeliruan terhadap agama Islam.

    1. Pada 2 Mei 1992 di Papar Sabah Tun berucap, "Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cukup? Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama."

    2. Pada 5 September 1997 di Perhimpunan Agung Umno PWTC, Tun berucap, "Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat”.

    3. Kenyataan Mahathir kepada wartawan pada 3 Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan, "Hukum rejam kepada penzina adalah primitif".

    4. Dalam satu rakaman suara, Tun Mahathir berucap dalam Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan1997, "Sapa tau janggut Nabi macam mana? Sapa biasa tengok janggut nabi, ada gambar? Kita tak tau. Ada pulak yang kata janggut mesti sampai ke pusat. Ada yang special sikit macam tu! (ketawa). Apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia (Nabi) (menahan ketawa). Di zaman itu nak cukur pun mudah ke? Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta".

    5. Petikan ucapan Tun Mahathir daripada Berita Harian/Utusan Malaysia 11 Mei 2000, "Hanya yang diperlukan ialah bersyukur kepada Tuhan. Nikmat dan rezeki yang kita dapati bukan daripada orang yang menyampaikannya. Jika tidak orang itu, orang lain yang akan menyampaikannya. Jadi kita juga tidak perlu berterima kasih kepada Nabi Muhammad SAW. Jika tidak Nabi Muhammad, orang lain yang akan diutuskan untuk menyampaikan agama Islam. Oleh itu tidak perlulah kita mengagung-agungkan Nabi Muhammad. Memadailah dengan bersyukur kepada Allah s.w.t sahaja.”

    Saya fikir 'amanat-amanat Tun Mahathir' ini yang perlu dibincang dan dikaji oleh pihak berkuasa agama. Kebanyakannya hampir sama dengan huraian Mustika Hadith terbitan Jabatan Perdana Menteri yang saya petik di atas.

    PAS sayangkan Tun sebagai saudara se Islam. Ucapan-ucapan tersebut menyebabkan bulu roma seseorang Muslim yang belajar ilmu akidah meremang, kerana bimbangkan kemurkaan Allah SWT kepada penuturnya. PAS cuma menasihatkan Tun agar merendah diri sedikit kepada mana-mana alim ulama yang ikhlas dan berwibawa untuk memberikan komentar seputar ucapan-ucapan Tun tersebut. Jangan bimbang Tun, tidak hilang bisa si ular yang menyusur akar.

    Kenapa kita tidak minta PAS sahaja yang menghukum? Kerana PAS hanyalah pendakwah, bukan penghukum. PAS juga dianggap musuh oleh Tun. Kerja-kerja mengesahkan intipati ucapan, maksud dan kefahaman orang yang berucap serta menjatuhkan hukum adalah bidang kuasa Mahkamah Syariah. Di Malaysia, jabatan mufti pun, ada kalanya mengeluarkan fatwa bahawa ajaran tertentu sebagai sesat dan terkeluar daripada agama Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hukum dahulu baru mendidik
      Tanda mnyeleweng kuat merapik
      Dlm SOP OR STANDARD OF PROCEDURE terbalik
      Hukum mana lebai dah kutip?
      Kitab mana lebai dah sabit?

      Delete
    2. Perjanjian kemerdekaan negara adalah untuk 3 bangsa....bukan untuk melayu dan islam secara mutlak.....jadi melayu berjonsi kuasa dengan bangsa lain...melayu tidak boleh memandai2 mengubah perundangan tanpa persetujuan semua bangsa...itu pasal tun kata hudud tak boleh dilaksanakan.....ade pahammmmm ...

      Delete
  18. “TUN MAHATHIR KINI JADI MANGSA BULI DAP”
    Tun Dr Mahathir Mohammad adalah seorang negarawan yang disegani satu masa dulu di era 80an hinggalah tahun 2002 yang melihatkan beliau melepaskan jawatan daripada menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia.

    Selama 22 tahun menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri, beliau dilihat telah membuli parti pembangkang dengan pelbagai helah.

    Namun kini apa yang dilihat adalah sebaliknya apabila dengan usia meningkat lebih 90 tahun, beliau pula menjadi mangsa buli pakatan harapan yang dianggotai oleh pakatan pembangkang yang pernah dibuli oleh beliau satu masa dulu.

    Pakatan Harapan kini dilihat membuli warga emas ini dengan membiarkan Tun Mahathir kesana kesini untuk berkempen demi satu tujuan iaitu melihat kejatuhan Barisan Nasional.
    Bayangkan dengan umur yang begitu lanjut, Tun Mahathir diheret kesana kesini melaksanakan misi yang dirancang oleh Pakatan yang kita ketahui di monopoli oleh DAP.
    Sejak dari mula kewujudan Pakatan, DAP hanya mendiamkan diri dan membiarkan PAS (ketika itu dalam pakatan) melakukan kerja kerja politik mereka sehinggalah Pakatan mencapai kemenangan di Pulau Pinang dan Selangor pada PRU13.

    Kini apabila negara dalam suasana bersiap sedia untuk pilihanraya umum yang ke 14, Tun Mahathir dibiarkan dibuli oleh Pakatan oleh penyokong beliau sendiri sedangkan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang pernah di kritik hingga melepaskan jawatan oleh Tun Mahathir duduk dalam keadaan selesa disamping keluarga.

    Kadang kadang Sangkakala berasa agak sedikit pelik bagaimana pengikut Tun Mahathir boleh membiarkan malah turut sama mengusung lelaki berumur ini ke hulu dan ke hilir untuk politik.

    Adakah ini yang dinyatakan maksudnya bahawa mereka sayang kepada Tun Mahathir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha felda nak labur ternak ikan sturgeon?konon nk hasilkan kaviar kaviar kakak dier ikan tue boleh mati beragan bela kat sini
      Lebur lgi duit mkcik pkcik felda yg mudah ghairah

      Delete
    2. Sprm pon dah sepi ...

      Delete
    3. Sbelum bela ikan depa dah try bela lmbu dlm kondo bgi minum beer satu tempayan sehari
      Konon nak contohi
      Penternak di jepun masa kini
      Urut lembu sehari sekali
      Daging wagyu dan kobe lagi harga sekilo mmg xtrbeli
      Tapi cilabi
      Itu rapiji aper citer dubuk kahkahkah

      Delete
    4. he..he..he...baik nikahkan saje..si Mamak Madey Buah Kundur Kutty dengan Ketua To' Kong Dapigs si Lim Kit Sial tu....

      Delete
    5. Dah diusahakan...tapi celaka & sialan si Najibul Penyamun & Jahid Komidi dengki memperam borang pendaftaran.

      Kenapa..kenapa..takut ker macam kamu...??

      Delete
  19. HIMPUNAN ANTI KLEPTOKRASI ‘NYAWA’ TERAKHIR MAHATHIR….
    Hanya berbaki kira-kira 5 hari sahaja lagi untuk Pakatan Harapan memastikan sasaran kehadiran 30 hingga 50 ribu orang dalam Himpunan Anti Kleptokrasi Selamatkan Malaysia yang bakal diadakan di Petaling Jaya, 14 Oktober ini. Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad nampaknya begitu optimis sasaran berkenaan akan dicapai menjelang himpunan dari jam 4 hingga 12 tengah malam ini.

    Namun begitu, satu perkara yang harus diakui oleh Mahathir dan pemimpin Pakatan Harapan yang lain, tidak seperti BERSIH, promosi tentang himpunan ini nampak hambar dan tidak mendapat sambutan. Malah, ramai yang menganggap, himpunan ini hanya membuang masa tanpa ada sebarang hasil yang memberi faedah kepada Paktan Harapan dan juga negara.

    Tidak sukar untuk menafsirkan, apa tujuan sebenar penganjuran himpunan seumpama ini. Dalam perkembangan politik negara hari ini, Mahathir nampaknya terkial-kial mencari sokongan untuk meneruskan agenda jahatnya untuk menumbangkan kerajaan yang diterajui oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Malah, Pakatan Harapan sendiri sedang tercari-cari isu yang boleh menggoyangkan kerajaan.
    Tambahan pula, Pilihan Raya Umum ke 14 semakin hampir dan sudah semestinya, Mahathir dan para pemimpin Pakatan Harapan memerlukan satu momentum terbaik untuk meraih sokongan daripada rakyat. Oleh yang demikian, terhasillah idea untuk mengadakan satu perhimpunan dengan istilah kleptokrasi itu sendiri langsung tidak difahami oleh sebahagian besar rakyat Malaysia.

    Namun, Mahathir dan para pemimpin Pakatan Harapan langsung tidak memperdulikan semua itu. Apa yang mereka mahukan hanyalah mengheret seberapa ramai rakyat Malaysia ke Petaling Jaya demi mahu mencapai keinginan politik mereka.

    Di satu segi pula, Mahathir pastinya ingin menjadikan himpunan ini sebagai satu cara untuk dia terus menyebarkan fitnah terhadap kerajaan. Seperti yang dia lakukan di padang MPAJ tahun lalu semasa himpunan Selamatkan Malaysia, dia pastinya akan menyampaikan ucapan-ucapan memfitnah kerajaan tanpa mampu mengemukakan walau satu pun bukti bagi menyokong fitnahnya.

    Dia pastinya mengharapkan, kehangatan perhimpunan ini mampu memberikan satu momentum buat diri dan PPBM dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke 14 kelak. Istilah Selamatkan Malaysia itu hanyalah satu momokan untuk dirinya meraih seberapa ramai penyokong sedangkan dia tahu, usahanya selama beberapa tahun kebelakangan ini bakal menemui kegagalan secara total.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buatlah teori selagi boleh...

      Delete
    2. 22:37...

      Lain kali kalau nampak si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk saja dia dgn @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Jimat masa & tenaga kita.

      Delete
  20. Untuk pastikan benda ini tak berulang,Umno/bn kena digantikan..tiada jalan lain...........umno/bn/pas kena dikalahkan dalam PR14 NI..PERIOD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul anon2131mahu xmahu tnggungjawab rkyt melupus kan rejim klepet utk masa depan generasi yg akan datang undi pakatan

      Delete
    2. Umno/bn perlu dikekalkan...Fukatan Haprak kita TALKINkan dalam PR14 NI..PERIOD.

      Delete
    3. Sdra2 sekelian...

      Elakkan MATI yg Amat Dahsyat Mengaibkan...

      Mati yg tak perlu dimandikan, dikafankan, ditalqinkan & dikuburkan....

      MATI PUCUK macam si Kojol dgn Najib yg pengecut. Ingat tuuu....!!

      Delete
  21. Komen panjang panjang pas pis pus,
    Semata mata nak tegak batang yg basah,
    X lama dah, skit hari nk pupus,
    Dulu kapir sekarang aku tak kesah,

    Astaghfirullah astaghfirullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kopipes kojolla pemabuk punye kerja...

      Delete
    2. APA?...Madey ramas BERAK dalam seluar....

      Astaghfirullah astaghfirullah

      Delete
  22. DAP AKAN TERUS PERKUDAKAN SESIAPA SAHAJA – ANNUAR
    Dap akan terus berkuasa dan memperkudakan sesiapa sahaja termasuk bekas pemimpin UMNO mahupun rakan dalam kem pembangkang demi survival politik dan kuasa, kata Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa.

    Beliau berkata keupayaan Lim Kit Siang menjinakkan tokoh politik negara seperti bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang dilihat selama ini kebal dan sukar ditewaskan dalam dunia politik, akhirnya tumbang dengan kata-kata manis Lim, sekali gus melayakkan pemimpin veteran Dap itu dinobatkan sebagai diktator politik.

    “Ada beberapa orang hebat dalam politik negara. Tetapi, tidak ramai boleh pikat hati, boleh lawan Tun Mahathir termasuklah Tengku Razaleigh Hamzah dan (Datuk Seri) Anwar Ibrahim sendiri.

    “(Lim) Kit Siang belum pernah pergi pejabat UMNO sepanjang Tun Mahathir dalam UMNO. Tetapi, akhirnya Tun Mahathir pergi pejabat Dap. Kini (Lim) Kit Siang mampu tawan dan jinakkan Tun Mahathir,” katanya pada program ‘Bicara Minda dan Sesi Dialog : Perjuangan For All’ di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini malam tadi.

    Program anjuran Pergerakan Puteri UMNO itu turut dihadiri Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Azalina Othman Said dan Ketua Puteri UMNO Datuk Mas Ermieyati Samsudin.

    Annuar berkata kem pembangkang kini dilihat bertarung nyawa dan mengharapkan talian hayat daripada Dap yang jelas menguasai lebih banyak kerusi politik berbanding sekutunya yang masih terkial-kial mencari sokongan dan perhatian selain bergaduh sesama sendiri demi jawatan.

    Jelasnya, politik yang diamalkan Dap khasnya di bawah naungan Lim itu hanya mementingkan diri sendiri dan memerangkap pihak lain termasuk menggunakan wanita Melayu muda sebagai modal meraih perhatian masyarakat.

    “Mereka gunakan wanita Melayu muda seperti Dyana Sofia Mohd Daud (bekas calon Parlimen Teluk Intan) hanya untuk publisiti. Bukan mencari mereka yang betul-betul ada kelayakan seperti dibuat UMNO,” katanya.

    Sementara itu, Azalina yang juga Anggota Parlimen Pengerang berkata Dap meniru modus operandi UMNO dengan mengetengahkan wanita muda, namun mengeksploitasinya untuk memancing perhatian dan bukannya benar-benar menghargai peranan yang dimainkan golongan tersebut.

    UMNO melalui sayap Puteri dan Wanita telah dan bakal melahirkan lapisan pemimpin yang mempunyai pelbagai latar belakang menarik dan memegang jawatan penting di dalam dan luar sektor kerajaan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayuh rakyat malaysia, 14hb october,bersama hapuskan kleopotrasi..sayangi malaysia.

      Delete
    2. Anuar muso dah tak boleh perkudakan Mara lagi...trw tak kemana...

      Delete
    3. Hehe anon2136 ssuai bbeno lh tue oktober fest lar jawabnyer backfire pd isu yg kecoh cipan skarang nie tpi sayang saudara jamal badut tersalah haribulan blum mabuk pecah botol meroyan macam macam hal kita geleng pala ketawa bagai kahkahkah

      Delete
    4. Ayuh rakyat malaysia, 14hb october,kita Yam Seng Todi sampai Mampos....sayangi malaysia.

      Delete
    5. RATK & 22:40...

      Lain kali kalau ternampak si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk dia dgn @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Jimat masa & tenaga kita.

      Delete
  23. STRATEGI POLITIK DAP: WUJUDKAN ‘BARUA’ DAN ‘KUDA TUNGGANGAN’
    Membaca tulisan pemikir DAP, Dr Wong Chin Huat, mengenai strategi politik bagi menyelesaikan satu isu politik luar negara (isu Rohingya) membuatkan kita segera terfikir mengenai penggunaannya dalam politik dalam negara oleh DAP.

    Kata Dr Wong Chin Huat: “The greatest blow can only come from ‘own people’, never outsiders let alone antagonists” (“Pukulan terkuat hanya boleh datang dari ‘orang sendiri’, bukan orang luar apatah lagi penentang”).

    Yang dimaksudkan oleh Dr Wong Chin Huat ialah, disebabkan Aung San Suu Kyi adalah seorang Buddha, tekanan dari penganut Buddha seluruh dunia akan lebih berkesan dari sumpahan (istilah ‘sumpahan’ ini sebenarnya tidak betul dan mungkin lebih berbentuk cubaan untuk memburuk-burukkan penganut Islam) oleh penganut Islam seluruh dunia.

    Memanjangkan strategi politik ini dalam politik dalam negara, bolehlah dinyatakan bahawa, untuk menangani musuh politiknya dalam negara, cara terbaik yang boleh dilakukan ialah dengan menggunakan ‘orang sendiri’.

    Cara terbaik untuk melemahkan PAS adalah dengan menggunakan orang PAS sendiri, begitu juga dengan mana-mana parti politik lain yang mahu dilemahkan, sama ada UMNO-kah, PKR-kah dan sebagainya.

    Begitu juga jika yang mahu dilemahkan ialah orang Melayu atau penganut Islam, cara terbaik untuk melemahkan mereka adalah dengan menggunakan orang Melayu atau penganut Islam sendiri.

    Penggunaan strategi politik ini malah pernah diakui secara terbuka oleh Dr Hew Kuan Yau yang kedengaran menyebut dalam beberapa rakaman video mengenai keperluan menggunakan orang Melayu untuk ‘screw’ orang Melayu.

    Tidak salah jika dikatakan bahawa, berdasarkan kepada pengamatan terhadap strategi politik inilah maka istilah seperti ‘barua’ dan ‘kuda tunggangan’ mula muncul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno perkudakan melayu bodooh...pemimpin kayer rayer..majoriti melayu miskin..

      Delete
    2. 22:41....

      Lain kali kalau ternampak si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk dia dgn (*&^%%@#$@#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Jimat masa & tenaga kita.

      Delete
  24. Cahaya pihak pembangkang kian gerhana
    Kaedah perjuangan adalah mengutuk hina
    Apa pun Najib buat semua dikata tak kena
    Tapi rakyat tahu, yg benar punya suasana

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu jer yg kena...merompak 1 mdb...

      Delete
  25. Pro PH mesti tgh link ni ada kaitan dengan pas pis pus

    https://youtu.be/hPgbI9WiF_c

    Minit 20.54 kalu rasanya

    ReplyDelete
  26. TIDAK MUSTAHIL TUN M MILIKI RM1 BILION, SIAPA YANG GILA SEBENARNYA?
    Top Dog Pakatan, Tu M berkata hanya orang gila percaya dia bayar RM1 bilion kepada Lim Kit Siang supaya dilantik menjadi Pengerusi Pakatan. Kit Siang pula mahu menyaman Raja Petra yang membuat dakwaan menerusi blognya Malaysia Today. Bagi yang buta sejarah politik mungkin tidak percaya bekas PM mampu memiliki kekayaan sebanyak itu.

    Namun, tidak mustahil Tun M memiliki RM1 bilion seperti didakwa Raja Petra. Lihat saja Skandal Forex yang melibatkan kehilangan RM32 bilion wang negara tetapi yang dilaporkan hanya RM5 bilion. Jadi kemanakah hilang selebihnya? Itu belum lagi skandal besar lain seperti Perwaja, BBMB, MAS, Renong.

    Kalau mustahil Tun M miliki RM1 bilion, bagaimana pula anak-anaknya mampu memiliki kekayaan luar biasa dalam tempoh 10 tahun selepas dia meletak jawatan PM. Mokhzani disenaraikan antara Melayu terkaya di negara ini. Tidakkah itu mencurigakan walaupun Tun M berulang kali menyebut dia tidak memiliki kekayaan luar biasa.

    Kata-kata Tun M tidak lagi boleh dipercayai apatah lagi dia sekarang ini ‘tidur satu bantal’ dengan DAP yang anti Islam dan anti Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mustahil ade sesiapa yg berani repot polis tun madey menyamun..

      Delete
    2. Tergelak saya membaca komentar si anon 21:39 ni.... biol tahap kronik !

      Rugi 32 billion , lapor 5 billion saja ... Dari sudut perniagaan , kira okey la tu . Orang lain , masuk 100 billion , tapi lapor hanya 10 billion . Kalau rugi 1 billion , lapor pula 10 billion . Nak tau ngapa ? Pergi belajar business lagi .

      Memanglah Mahathir tak punya 1 billion . Yang punya billion tu Mokhzani .

      Yang peliknya , Riza Aziz bolih beli harta berbillion . Dimasa sama bapak tiri dia ,Najib pun ada berbillion di dalam akaun dia .

      Delete
    3. ...Aku tak tergelak pun....

      Delete
  27. Jasa2 umno bersama najib..

    Duit negara dicuri...55bilion..
    Felda berhutang >40billion..
    Pembaziran..guna duit negara oleh anak-beranak najib..termasuk anak tiri..
    Pendakwaan berpilih...
    GST ..DIGUNAKAN UNTUK BAYAR HUTANG PEMBAZIRANNNNNNNNNNN..

    BERSAMA HIMPUNANAN 14HB OCTOBER di pj timur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jasa2 cap Munge bersama Mamak Madek Buah Kundur Kutty..

      Duit negara dijudi 32bilion..
      Pembaziran..guna duit negara oleh anak-beranak Mamak Madey yang Kaya raya..termasuk anak tiri..si Marina kaki LGBT....

      BERSAMA HIMPUNKAN GAY 14HB OCTOBER di pj timur

      Delete
    2. 00:38....

      Kamu cakap bahasa apa daa.... @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Buang masa & tenaga kitorang jer....!!

      Delete
  28. Madey dulu terkenal sbg Firaun kuku besi
    Masa nak tntg Nuat, modal nya reformasi
    Kini kuku dia, tinggal sikit jer kat ujong isi
    Nak bedal Najib, dia bak kuar kleptokrasi

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kejadah nie) *&^%$ @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Delete
  29. KLEPTOKRASI ITU GELARAN MILIK MAHATHIR YANG CUBA DI CAMPAK KEPADA NAJIB
    Kleptokrasi – Satu gelaran yang Dr Mahathir Mohamad cipta untuk tumpuan rakyat membenci Datuk Seri Mohd Najib Razak.

    (term for systematic corruption and thievery by the state or state-sanctioned corruption)

    Konon konon apabila ada gelaran “kleptokrasi” maka yang membenci Najib dan kerajaan akan berpaut kepada slogan yang di sumbat kepada mereka seperti juga pada acara “Blackout” dan “40,000 Bangla“.

    Walaupun “Blackout” dan “40,000 Bangla” tidak wujud dan tidak benar, tetapi ia berjaya memperbodohkan ribuan rakyat yang bersungguh sungguh mempercayai propaganda pembangkang itu.

    Kebenaran dan pengisian kepada gelaran walau pun tidak releven dan tidak kena tidak mengapa, asalkan boleh di guna untuk mengumpul penyokong.

    Mahathir perlu sembunyi kepada perkara perkara seperti ini kerana imejnya semakin teruk.
    Jika pada mula menyerang Najib Razak kerana kepentingan peribadi tidak di layan, Mahathir bermati matian bermain dengan isu 1MDB.

    Kerana banyak dana di taburkan untuk kempen membunuh 1MDB serta berjaya mempergunakan kakitangan kerajaan dan agensinya, maka terlihat semacam berjaya.

    Namun Najib berjaya mencantas hal ini dan mereka yang bersubahat dan menjadi tali barut akhirnya undur diri dalam ketakutan.

    Kini setalah isu 1MDB hampir mati, maka Mahathir perlukan nafas baru untuk teruskan agenda peribadi yang bernilai sekitar RM70 billion.

    Biar rugi RM5 billion membeli jiwa dan kerja anarki tetapi habuan lebih besar menunggu jika dia berjaya.

    Yang penting Mahathir perlu nampakkan bahawa perjuangannya adalah berkenaan kepentingan rakyat.

    Sedangkan ia berkisar kepada hal perlindungan perniagaan, kepentingan anak dan kroni.

    Maka decoy yang Mahathir buat pula laku kepada yang sememamgnya benci kerajaan dan Najib, bukan kerana fakta dan kebenaran.

    Jika di lihat pada maksud “cleptocracy” ia lebih sesuai untuk kerajaan pimpinan Mahathir.

    Di zaman rakyat kena pelekung dengan Polis Persekutuan dan di simbah air berwarna serta gas pemedih mata dan peguam takut membela mereka yang anti kerajaan.

    Di zaman Mahathir juga ada pembunuhan pada yang menyiasat kes skandal BMF dan juga pembunuhan rakyat Kampung Memali.

    Maka itulah kerajaan Kleptokrasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Please get your fact in place before dumping all that garbage here. Cleptocracy adalah dimulakan oleh amerika ( tuan besar najib) utk menyita hasil duit haram yg diselewengkan dari rakyat negara yg berkenaan utk kepentingan peribadi pemimpin berkenaan.!

      Delete
    2. ...BAPOK Macy siang malam dok MEROYAN....
      muka kelabu asap....

      Delete
    3. Macy....

      Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk dia dgn @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Jimat masa & tenaga kita.

      Delete
  30. Zaman pemerintahan Mahathir, kroni kapitalisme diamalkan secara meluas.

    Projek dan job kerajaan hanya dapat pada golongan tertentu yang “inner circle” Mahathir sahaja.

    Malah di zaman Mahathir sesuatu di buat dengan bertujuan sembunyi dibelakangnya.

    Zaman Mahathir lah sebenarnya zaman ‘Kleptokrasi”.

    Apa yang Mahathir cuba lakukan di waktu ini adalah menyucikan najis sendiri.

    Mahathir enggan pejam mata dengan gelaran bapa segala keburukan dan ingin serah gelaran itu kepada Najib.

    Pada mula serangan Mahathir terhadap Najib boleh dikatakan imej Najib Razak jatuh teruk, namun sedikit demi sedikit keadaan mula berubah, dan kini nama Mahathir pula semakin jijik.

    Dari rakyat tidak tahu hal ehwal perniagaan anak Mahathir berasal dari sumber jijik, kini rakyat sudah tahu.

    Dari rakyat sangka Mahathir bersih suci, kini rakyat boleh meneka kekayaan Mahathir di tumpang pada pihak lain.

    Terbaru, Mahathir hanya berseloroh gajinya tidak cukup untuk rasuah Lim Kit Siang RM1 billion tetapi rakyat tidak yakin kerana Mahathir takut untuk saman Raja Petra Kamaruddin yang ulang kali sebut pada tulisannya bahawa Mahathir sorok duit di luar negara atas nama pihak lain.

    Malah Raja Petra turut mendakwa wang ber billion milik anak Mahathir yang membeli syarikat mega Filipina adalah hasil wang rakyat Malaysia yang di curi dengan pelbagai kaedah.

    Antaranya melalui kepalsuan jumlah kerugian FOREX BNM, wang bailout yang tidak pernah di siasat dan macam macam lagi.

    Maka Mahathir lah sebenarnya kepalai kerajaan “kelptokrasi” dialah pemilik gelaran ini, dan kini cuba menyerah gelaran ini kepada Najib Razak pula.

    Mungkin Mahathir sangka rakyat sebodoh zaman dia memerintah.

    Yang membuat Mahathir terlihat “kuat” bukan kerana kebenaran tetapi kerana kebencian yang berjaya di tanam.

    Kini cubaan Mahathir mahu buat himpunan “kleptokrasi” hanya untuk mengukur kekuatan dan perhambakan penyokong sahaja.

    Mahathir tahu dia akan di dapati bersalah dalam kes FOREX dan kes Memali membunuh 14 orang Islam yang akan di bicarakan selepas PRU14 ini, dengar kata.

    Itulah sebabnya Mahathir amat perlu himpunan Kleptoktrasi.

    Ia untuk tipu rakyat dan mahu ‘menyerah’ gelaran miliknya kepada Najib Razak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repot lah polis...najib dah dapat dulu gelaran klepektokasi...madey tak de siapa yg berani siasat...RCI pon lingkop lintang pukang...hehehe

      Delete
    2. 22:47....

      Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk dia dgn @#$%^&*&*(!$%%^&*(&**@#$%^&*........????

      Delete
  31. MAHATHIR MANUSIA PALING TAK LAYAK CAKAP PASAL KEADILAN DALAM ISLAM
    HARI INI negara telah menerima berita kematian seorang kawan baik kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, iaitu Kassim Ahmad.

    Sepanjang hayatnya, Kassim Ahmad memang terkenal sebagai seorang pemikir ‘anti Hadis’ yang sering mencetuskan pelbagai kontroversi dalam negara kita.

    Walaupun Kassim Ahmad sering menerbitkan pelbagai buku yang bersifat ‘anti Hadis’, namun Allahyarham sentiasa ‘terlepas’ kerana dipercayai segala gerak gerinya ‘dipayung’ oleh Perdana Menteri ketika itu, iaitu Dr Mahathir.
    Sekarang Pengerusi Pakatan Harapan itu menzahirkan rasa sedih atas kematian ini dan menganggap Kassim Ahmad telah dianaia di dunia ini oleh masyarakat Malaysia.
    “Saya berpendapat bahawa dianya tidak berjaya mendapat keadilan seperti yang dikehendaki oleh agama Islam. Kerana dianya dituduh kononnya membelakangkan hadith,” kata Dr Mahathir dalam laman blog peribadinya.
    Tidak tunggu liang lahad digali, Dr Mahathir sudah mencemuh orang Islam di Malaysia kerana kununnya tidak berlaku adil terhadap sahabat ‘anti Hadis’ nya itu.

    Ini terang-terangan menunjukkan betapa Dr Mahathir amat akrab dan nilai ukhuwah ‘anti Hadis’ nya itu masih tebal sehingga sanggup membedil 60.4 peratus umat Islam daripada keseluruhan 32 juta rakyat Malaysia.

    Sedangkan yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kena tuduh tanpa seurat bukti pun mengenai kleptokrasi itu dari mana asasnya? Pegangan agama mana yang Dr Mahathir ambil untuk menuduh Perdana Menteri sebegitu?

    Apakah agama Majusi atau dari Yunani?

    Walaupun didesak berulang kali supaya dia menyatakan bukti kukuh, namun Perdana Menteri terus menerus tidak diberi sebarang ruang keadilan pun walau sebesar zarah dalam hujah-hujah pembangkang di Malaysia.

    Apakah ini yang Dr Mahathir perjuangkan selama ini? Adakah kerana Najib teguh memegang fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah, maka Dr Mahathir tidak mahu memberi ruang keadilan buat beliau?

    Atas sebab inilah sebenarnya Dr Mahathir merupakan manusia yang paling tidak layak untuk bercakap soal keadilan dalam agama Islam. Berhentilah dari terus berbicara tentang keadilan jika Dr Mahathir sendiri pun tidak mampu berlaku adil kepada dirinya sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade tun madey kate dia sokong anti hadis?...

      Delete
    2. Semoga dengan kematian Kassim Ahmad...Madey insaf dan cepat bertaubat.....

      Delete
    3. @#$%^&*&*(!$%%^&*(&**@#$%^&*........????

      Delete
  32. MAHATHIR… MAKIN TUA MAKIN KUAT MENJILAT LUDAHNYA SEMULA!!!
    Mahathir tahu, ini adalah penggal-penggal terakhir untuk dia berada dalam politik negara. Usianya sudah terlalu lanjut dan keadaan juga sudah berada di luar kawalannya. Suaranya tidak lagi sekeras dan ditakuti seperti ketika dia berkuasa selama 22 tahun dari tahun 1981 sehingga 2003 dan beberapa tahun selepas itu. Bahkan, generasi muda pula semakin galak mengeluarkan dan membuat pelbagai pendedahan tentang kepincangan pentadbirannya, terutama sekali yang membabitkan pengagihan kekayaan negara kepada sekelompok kawan-kawan, kroni dan anak-anaknya.

    Kesilapan terbesar Mahathir adalah memandang rendah keupayaan Najib Abdul Razak yang disangkanya sebagai pemimpin yang akan tunduk kepada telunjuknya. Dia menyangkakan Najib Abdul Razak akan mengulangi kejayaannya menumbangkan Abdullah Badawi yang tidak mampu menahan badai serangannya menerusi putar belit fakta.

    Lebih besar kesilapan yang dilakukan oleh Mahathir dan para penasihatnya ialah, beranggapan sebahagian besar rakyat terutama generasi muda tidak tahu apa yang dilakukan oleh Mahathir sepanjang tempoh kekuasaannya, selain beranggapan orang ramai akan menelan semua kata-katanya kerana dia adalah TUN DR. MAHATHIR.
    Namun kegagalannya menggulingkan Najib, akhirnya membuatkan Dr. Mahathir memilih untuk bersama-sama DAP kerana menyangka DAP akan memberikan semua kerjasama yang diperlukan dalam usaha menggulingkan Najib, lebih-lebih lagi, DAP memang telah terbukti menyebelahi taikun-taikun besar yang memegang dan menguasai ekonomi negara ini.

    Dan tidak lama kemudian, Mahathir membuat perisytiharan bahawa DAP adalah suci. Bahkan untuk mengurangkan kemarahan ahli-ahli DAP kepadanya yang selama ini telah memberikan pelbagai gelaran jelek kepadanya, Dr. Mahathir menghinakan diri dengan menyatakan, selama ini dialah yang menghasut dan memburuk-burukkan DAP.

    Tak kisahlah kerana orang yang terdesak, akan sanggup mengaku apa-apa sahaja untuk menaikkan rating dan ranking dirinya!!!
    Namun sesuatu yang menarik ialah Dasar Machiavelli yang digunakan oleh Dr. Mahathir. Dasar Machiavelli merujuk kepada Matlamat Menghalalkan Cara.

    Di dalam Islam, uslub amat dipentingkan. Islam melarang sebarang cara yang haram untuk mencapai matlamat sekalipun ianya adalah matlamat yang mulia. Sebagai contoh, untuk membantu golongan miskin, seseorang itu tidak boleh merompak dan membunuh dan hasil rompakan atau pembunuhan itu diberikan kepada golongan miskin. Islam amat melarang perbuatan seperti itu.

    Mahathir nampaknya menggunakan kaedah yang sama dalam usahanya untuk menentang dan menggulingkan Najib Abdul Razak. Dia bukan sahaja memburuk-burukkan, menfitnah, menghasut kebencian, bahkan mempertikaikan segala kebaikan yang dibuat untuk rakyat oleh Najib, semata-mata untuk memastikan matlamatnya tercapai. Dengan kata lain, Mahathir akan menggunakan apa-apa sahaja cara asalkan matlamatnya dicapai.

    Justeru tidak hairanlah bagaimana dia mempertikaikan hadis, bahkan mempertikaikan Imam Bukhari yang merupakan antara Imam besar kitab-kitab besar hadis, memperlekehkan Nabi s.a.w bahkan mempertikaikan ayat-ayat al Quran yang dirasakan tidak sesuai dengan keperluan dan kehendak akalnya.

    Sebagai ahli politik, permainan bersekongkol dengan musuh lama, bukanlah sesuatu yang asing. Politik demokrasi menghalalkannya. Namun dari segi kemanusiaan dan agama, perkara itu amat dititik beratkan. Biarpun Malaysia tidak mengamalkan politik Islam, namun majoriti pengundi adalah orang yang beragama Islam. Sedikit sebanyak adab-adab siyasah syariah Islam perlu dipatuhi, termasuklah keperibadian seseorang pemimpin yang dipilih.

    Sesuatu yang disebutnya beribu-ribu kali selama beberapa dekad, boleh dilupuskan dengan sekali dakwaan ‘lumrah politik’?
    Bagaimana rakyat atau orang ramai yang mendengar kata-kata Mahathir sekarang, boleh diyakini pendirian Mahathir tentang Najib dan BN hanyalah ‘sekadar politik’ dan dia akan membuat pusingan U pada masa hadapan sebagai ‘lumrah politik’?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik tak de kawan dan musuh selamanye....makhlok perosak negara mesti ditangkap dulu..

      Delete
    2. Jiban tikus membaiki labu
      Dasar pemupus

      Delete
    3. Kopipes berjela @#$%^&*&*(!$%%^&*(&**@#$%^&*........????

      Delete
  33. RAKYAT DAPAT BR1M DIA HINA DEDAK, TAPI YANG MAKAN DEDAK DI SURUH DEMO KLEPTOKRASI
    Inilah dia muka orang tidak tahu malu.

    Dalam hujung usianya Allah buat dia jilat semua najis najisnya kembali.

    Jika dulu dia hina demo atau himpunan anti kerajaan sebagai bukan budaya kita dan tiada dalam ajaran agama, hari ini Allah buat dia jilat semua kata kata dia.

    Jika dulu dia hina DAP dan Anwar Ibrahim, kini dia perlu jilat kaki DAP dan Anwar di hujung usia.

    Peliwat tidak layak jadi Perdana Menteri katanya ketika menipu rakyat satu waktu dulu, kini dia top up penipuannya dengan kata bahawa dia akan bantu peliwat menjadi Perdana Menteri pula.

    Jika melawan kata pihak lain itu satu hal, ini melawan kata kata sendiri yang pernah dilontarkan ketika menipu rakyat untuk mempercayainya adalah satu hal lain yang lebih serius.

    Kini nyata sekali sebab musabab mahu jatuhkan Datuk Seri Najib Razak bukan atas sebab isu 1MDB, tetapi jelas sangat ada benda yang di kejarnya secara rahsia.

    Rahsia yang sudah berlegar di kalangan “corridors of power“.

    Ianya perkara tiada sedikit pun berkenaan rakyat tetapi berkenaan harta curi dan wang di luar yang masih tersekat.

    Rakyat yang hanya menerima air liur sahaja ketika dia memerintah cuba dihasutnya untuk tumbangkan kerajaan yang memberi mereka banyak faedah.

    Ketika dia berkuasa dia hanya kenal kroni kroni dan proksi sahaja.
    Rakyat hanya berguna untuk memberi undi dan sokongan
    Akibat terbiasa harta negara hanya untuk kroni sekian lama, apabila Datuk Seri Najib Razak memberi wang negara kembali kepada rakyat sebagai BR1M, dia sakit hati.

    Jika ikut tradisi wang yang di beri oleh Najib kepada rakyat sebagai BR1M sepatutnya dapat kepada kroninya, itu amalan lazim di era dia (Mahathir) memerintah.

    Rakyat hanya dapat melihat bangunan KLCC untuk ‘ditelan’, Litar F1 Sepang untuk anaknya main kereta mewah sahaja.

    Apabila kerajaan Najib lebih baik dari kerajaannya dulu, dia iri hati. Najib tiada amalan kronisme, ‘kroni Najib’ adalah 7 juta penerima BR1M berbanding kroni dia (Mahathir) pula adalah 7 orang billionaire.

    Setelah menghina rakyat, kini dia tagih sokongan rakyat suruh turun berdemo kleptokrasi pula.

    Mana pergi billionaire billionaire yang dia kayakan dulu? Suruhlah billionaire dan kroni kaya raya turun demo “kleptokrasi”.

    Demo Kleptokrasi ini kerja bodoh sokong Tun Mahathir, bila hendak sokongan dia cari pemakan dedak, bila dia berkuasa dia cari billionaire kroni.

    Rakyat pilihlah hendak jadi barua orang kaya atau berlaku bijak dengan tidak melayan orang tua yang menjilat semua ‘kahaknya’ semula.

    Jika bukan kerja Allah kerja siapa lagi yang buat dia cuci semua najisnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat malaysia adalah lebih cerdik utk memikirkan apa yg baik utk kesejahteraan hidup mereka. Mereka hidup dlm dunia yg serba serbi memerlukan duit utk kelangsungan hidup. Walau berkoyan koyan tulisan kamu utk memburukkan tun, diakhir hari poket sendiri yg perlu diseluk utk membayar itu ini. Yang rakyat akan nampak ialah kesempitan hidup angkara kos barangan yg melambung dan siapa yg mereka persalahkan dalam hal ini. Tulisan kamu tidak akan memberi apa apa subsidi kepada perbelanjaan mereka!

      Delete
    2. deyy kojolla thambii, yenna sedeiyya? yillekk. sagala-gala walaven tiṉamum. chit .. podikk. najiba moṟṟum rosama ..aa tinamum nakek poduk. chit.. muthall..

      Delete
    3. Kerana najib bagi sikit dedak kpd rakyat...najib baham babyak..

      Delete
    4. Menyenyeh dgn kopipes bahan sampah @#$%^&*&*(!$%%^&*(&**@#$%^&*...faham ker.....????

      Delete
  34. Sudah jelas apabila baki cacing2 panas UMNOBNPAS yg terpaksa langgar blog budin bawa taek bertimba.
    Penipuan naratif mereka sudah lusoh tak boleh dipercaya.
    Media bermacam reka cerita.
    Tutup komen takut nak bicara
    Rakyat dh muak,Jahiliah depan mata.
    Pemangkin Dajjal sudah reda.
    Yg ada cuna alih dan ulang dusta.
    UMNOBNPAS lupa, SIAPA yg berKUASA.
    RAKYAT menanti dgn Doa.
    Mungkar Klepet karam, itu janjiNYA.
    Sebelah sini,sana sama2 percaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla kutip dari tong samlah dewan bandaraya..

      Delete
    2. Dah makin risau macai2 Najib situkang kipas
      Ini kerana macai2 tahu UMNO(BARU) akan tumpas
      Ape je dari pehak PH macai akan hempok hempas
      Tapi kalu burok dipehak PMnajib macai lepas

      Delete
  35. Dah makin risau cai2 Madey, tukang kipas
    Ini kerana cai2 tahu yang PH akan tumpas
    Apa je dari pihak PM, cai hempok hempas
    Tapi, kalu burok di pihak Madey, cai lepas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayuh erakyat semua be3rsama sayangi malaysia hapuskan kleopotrasi...........

      Delete
    2. dey kojolla ... yenna deyy ... yennaa!! jebon irukkara? cella nakek poduk najibaa..aa. aiyoo approkk!!

      Delete
    3. Nsjib gementar nak bubar parlimen..

      Delete
  36. Sungguh ajaib tulisanmu bang
    Sungguh aiban d telanjangkan
    X bersedarakah dgn dipolan tua tu.
    Kita bungkus umno campakan kelaut kita beri laluan PH....boleh ?

    ReplyDelete
  37. hari-hari PROPOGANDA NAJIB/UMNO...

    Kata madey jahat,najib curi duit baik..
    Najib prihatin rakyat..padahal dia memeras keringat rakyat dgn gst..
    Najib suruh rakyat ikat perut..tapi dia dan anak-beranak belasah duit rakyat..
    bila rakyat menentang dia..ramai pimpinan rakyat dirasuahhhhhhhhhhhh..huingga 5 juta..

    Habibur adalah orang simpaanan duit najib untuk beri rasuahhhhhhhhhh..

    Eric saorang bangsa cina dibayar duit dgn banyaknya untuk memberi 10sen dua pada balaci najib..di blog budin..
    NJIB percaya PROPOGANDA DIA DI media perdana tak makan......

    ReplyDelete
  38. Doa Arwah Ustaz Fadzil Noor Kepada Mahathir Semakin Makbul
    Paling diingati adalah bagaimana Allahyarham mendoakan supaya umur Mahathir dipanjangkan oleh Allah supaya Mahathir sendiri dapat melihat kerosakan yang telah dilakukannya sepanjang beliau menjadi Perdana Menteri.

    Pada ketika itu, mungkin ada yang memandang sinis doa berkenaan. Mungkin juga ada yang mentertawakan Allahyarham dengan doa ini. Malah, ada yang mendakwa, doa Allahyarham hanyalah sekadar doa ahli politik yang teruk dihentam Mahathir pada ketika itu.

    Namun, setelah beberapa dekad berlalu, doa yang dilafazkan Allahyarham kelihatan seperti di makbulkan. Manakan tidak, pada usia 92 tahun, disaat ramai rakan seperjuangan Mahathir dalam politik sudah meninggal dunia, Mahathir masih kekal berpolitik dan kini memilih untuk berjuang dipihak pembangkang.

    Pada usia 92 tahun ini jugalah, satu persatu kerosakan yang telah dicipta Mahathir dahulu semakin tersingkap. Bayangkan, kes penyelewengan Bumiputera Malaysia Finance (BMF) sehingga menyaksikan seorang anak Melayu menjadi korban angkara mahu menutup kes sehinggalah kes Forex, semuanya tersingkap dengan sendirinya.

    Malah, beberapa kerosakan yang dicipta Mahathir seperti kehancuran Perwaja Steel, kerosakan teruk pada Proton Holding, mengaut wang negara hanya untuk mengayakan anak dan kroni serta bagaimana beliau mengkhianati perjuangannya sendiri menentang Lim Kit Siang serta Datuk Seri Anwar Ibrahim, kini sudah terbuka dengan sendirinya.

    Sebelum ini, Mahathir masih mampu menyembunyikan segala kerosakan yang diciptanya hanya kerana perkembangan teknologi maklumat agak lewat tiba ke Malaysia. Mahathir boleh mengangkat dirinya suci tanpa melakukan sebarang kesalahan di mata rakyat.

    Namun siapa sangka, laporan siasatan penuh CIA yang menunjukkan Mahathir terlibat secara langsung dengan pelbagai penyelewengan dan skandal, mendedahkan belang dan wajah sebenar Mahathir, disaat beliau begitu beriya-ia mahu menjatuhkan kedudukan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

    Justeru, tidak salah kiranya andai kita menyatakan bahawa doa yang dilafazkan oleh Allahyarham Datuk Ustaz Fadzil Noor sebelum ini, hari ini sudah dimakbulkan. Segala kecurangan Mahathir satu ketika dahulu juga sudah tersingkap dengan sendirinya. Adakah Mahathir mahu menolak Qada dan Qadar Allah bagi melindungi segala salah lakunya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ostaz fadil terkejut gorilla tengok najib songlap 2.6 bilkio...hadi dan nasha kebas duit najib 90 jota...

      Delete
  39. Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?
    Apakah kini doa Al-Marhum mantan Dato' Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu?Kebanyakan rungutan dan ketidak puashati yang Mahathir luah kini adalah berpangkal dan berpunca serta asal usulnya datang dari Mahathir sendiri.

    Saban hari, satu demi satu isu dan pelbagai pembongkaran dihebahkan di dada media terutamanya media sosial dan blog untuk dihukumkan oleh masyarakat.

    Kini Mahathir seolah-olah sedang dibicarakan oleh rakyat umum. Walaupun Mahathir tetap menjawab namun suara-suara yang dulu pernah dikunci beliau sudah tidak lagi menikus dengannya.

    Tidak mungkin mampu Mahathir membela dirinya untuk segala tuduhan dan isu yang dilodehkan oleh mereka yang pernah berada di sekeliling beliau ketika berkuasa selama lebih 22 tahun.

    Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara. Dari bersifat penikus sudah menjadi singa garang tidak gentar pada gertakkan serta ugutan nakal.

    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?

    Senarai salah laku Mahathir panjang dan kini bertambah setiap hari . Dato' Seri Najib Razak yang sebelum ini hanya sekadar menepis pelbagai tuduhan Mahathir atas sifat hormat dan bersikap budiman kenang jasa yang dianggap sebagai negarawan yang banyak berjasa kepada parti dan negara, kini telah kian lantang membongkar pula pelbagai dakwaan terhadap Mahathir yang pasti membuat kedudukan Mahathir dikaca mata rakyat semakin dipandang serong dan sangsi.

    Walaupun ada yang menyebelahi Mahathir dalam krisis kini untuk menjadi pembela namun ramai dari mereka sendiri turut terbabit dalam pelbagai kes yang bakal dibongkar itu. Dan mereka ini merupakan antara barisan utama dalam perbicaraan rakyat kini.

    Dalam membela dirinya, Mahathir turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit banyak yang kita boleh persoalkan.

    Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya.Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer memabg sydah jadi kenyataan...hadi harapan ostad fadil tak di sangka berbaik dengan musuh ostad fadil...makan 90 jota duit musuh pas

      Delete
  40. DOA FADZIL NOOR DIMAKBULKAN : INGIN RAKYAT TAHU MAHATHIR ZALIM
    13 tahun lalu negara telah kehilangan seorang tokoh politik pembangkang yang amat disegani kawan dan lawan kerana sifatnya dan pegangannya hanya untuk mencari keredhaan Allah SWT.
    Jika masih kita ingat, Allahyarham Dato’ Ustaz Haji Fadzil Noor pernah bermunajat dan bermohon kepada Allah SWT agar Dr. Mahathir Mohamed dipanjangkan umurnya supaya dunia khususnya rakyat Malaysia dapat melihat sendiri bukti-bukti kezaliman Dr Mahathir semasa beliau bergelar Perdana Menteri Malaysia.
    Akhirnya doa Fadzil Noor dimakbulkan Allah SWT dengan memanjangkan umur Dr Mahathir sehingga sekarang. Untuk menjelaskan lagi orang ramai melihat akan kezaliman sebenar Dr Mahathir ini, Allah memberi kekuatan yang hebat kepada YAB Dato Sri Najib Razak supaya terus bercakap benar dan tidak melepaskan jawatan Perdana Menteri yang disandangnya walaupun diasak dengan begitu kuat oleh mentornya sendiri.
    Melalui serangan demi serangan ini rakyat Malaysia sudah mula didedahkan dengan pelbagai bukti kezaliman Dr Mahathir sepanjang beliau bergelar Perdana Menteri dan disambung lagi dengan agenda peribadi dan kroni-kroninya selepas beliau bersara pada tahun 2003 lalu.
    Apa jua alasan demi alasan yang Dr Mahathir cuba berikan untuk menjatuhkan Perdana Menteri, rakyat Malaysia sedikit sebanyak sudah mula mengenali siapa sebenarnya Dr Mahathir Mohamed ini.
    Diharapkan Dato Sri Najib Razak akan terus menjadi ketua kerajaan di Malaysia kerana perjuangannya untuk bangsa Melayu bukan kecil-kecil perjuangan, perjuangannya untuk perpaduan sesama bangsa di Malaysia bukan calang-calang agenda, perjuangannya untuk syiar Islam bukan suatu yang remeh temeh, dan perjuangannya untuk Malaysia bukan setakat terhenti pada tahun 2020.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg perjuangan najib bukan kecil kecil. 2.6b bebbb! Dan perjuangan najib membela bangsa melayu dgn menghadiahkan gst, bajet pendidikan utk anak melayu terpotong dan ramai pesakit melayu kekurangan ubat! Syabas najib!

      Delete
    2. Di
      Oa ostad fadil supaya hadi lawan umno...sebaliknye plak hadi jadi kawan baik umno...makan 90 jota duit umno....fadil silap doa?...

      Delete
  41. Anda Tahu Mahathir Benar-benar Terdesak Bila Dia Jilat Ludahnya Semula
    Akhirnya Mahathir mula memahami makna karma. Hari ini, semua dosa Mahathir sejak 47 tahun yang lalu kini muncul. Kini beliau menghadapi nasib yang lebih buruk daripada kematian. Doa Ustaz Fadzil Noor yang termakbul : bahawa Mahathir akan hidup cukup lama untuk melihat pembalasan semua dosa-dosanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib yg terdesak gementar..

      Delete
    2. Pas pru kta karan kan kote dier kita nk tau kat mana pergi dana kita di pupuskannyer

      Delete
  42. Sekadar perkongsian cerita…
    —————————————————————–

    Seorang bekas pilot bukan beragama Islam beralih kepada Islam setelah beliau mengalami sendiri satu kejadian aneh empat tahun lalu.

    menurut beliau,kejadian itu berlaku semasa beliau ditugaskan untuk membuat 1 penerbangan ihsan bagi menghantar jenazah seorang ulamak terkenal tanahair dari Kuala Lumpur ke sebuah negeri di Utara tanahair.

    dari penceritaan,beliau amat takjub kerana sepanjang perjalanan,pesawat itu dipayungi oleh awan sedangkan pada waktu itu cuaca panas terik dan ini disaksikan juga oleh krew-krew lain dalam pesawat itu.

    “itulah ana paling takjub.Ana anya kawan2 ana,mereka juga kata tak pernah alami kejadian sepertu itu.Masya Allah! awan sentiasa payungi pesawat yang bawa allahyarham daripada terkena terik matahari ” kata beliau.

    “ana tahu,jenazah yang ada dalam pesawat itu seorang ulama.Ulama ini membuat kerja2 dakwah,suruh orang berbuat baik,jauhi mungkar…tiba2 hati ana terdetik,ulama ini seorang Islam.Ana lihat ada kebenaran dalam Islam.” katanya lagi

    “selepas tengok awan pelik dari mula sampai akhir penerbangan,ana beritahu rakan Muslim dalam pesawat,ana nak masuk Islam,ana betul2 kagum dengan kebesaran Allah ujar bekas pilot itu lagi yang sebelumnya tidak pernah terfikir untuk menukar agama nenek moyangnya.

    Menurut wartawan yang menulis artikel ini,sebenarnya beliau juga merupakan seorang sukarelawan dan turut membantu menguruskan jenazah ulama terkenal itu sebelum dibawa menaiki pesawat.

    wartawan tersebut menceritakan kepada bekas pilot itu yang dia turut menyembahyangkan jenazah almarhum yang meninggal akibat serangan jantung di sebuah hospital di Kuala Lumpur.Jenazah dimandi dan di kapankan di hospital sebelum dibawa ke Surau Al Mustaqimah,Bandar Tun Razak untuk disembahyangkan.

    Ketika itu beliau melihat ribuan orang datang dari setiap pelusuk negara dan sama2 memberi penghormatan terakhir kepada almarhum.Beliau juga memberitahu kepada bekas pilot itu yang beliau amat takjub apabila melihat bilangan orang yang hadir sangat ramai sehingga terpaksa bersesak sesak berdiri.

    Wartawan itu juga mengatakan yang beliau amat terasa bangga a[abila melihat jenazah turut di iringi anggota polis ke pangkalan TUDM Subang.

    Mengikut wasiat ,almarhum mahu jasadnya disemadikan di madrasah yang menempatkan sebuah kolej pengajian Islam di negeri kelahirannya..

    (dapatkan berita penuh dalam majalah Mastika keluaran Julai 2008)

    # siapakah Almarhum?

    kalau tak salah tok dari penceritaan tersebut beliau adalah Almarhum Ustaz Haji Fadhil Noor (bekas Presiden PAS dan ABIM) yang disemadikan di sebelah Madrasah Darul Ulum ,Pokok Sena,Kedah

    AL- FATIHAH….

    SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH , ALLAHU AKBAR!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...itu oru poyyākum .. chitt!! podikk!!

      Delete
    2. ayooh .. ini worang banyak jahat!! ... dia kappala dalam .. banyak busar pnya batu dalam ada duduk. dia atti dalam .. banyak busuk pnya taik dalam ada simpan .. dia wotak dalam .. banyak hincin pnya kincin dalam ada tarokk. tarrak guna pnya worang. chitt!!

      Delete
  43. Kasihan ada,terhibur pun ada tgk gelagat cai pass dan umunok,asyik2 sebut madey,apa le yg nak dihiraukan sgt tentang madey tu,kata baling gelas pun tak pecah...
    So apa takut?
    Hidup PH....utk masa depan yg cerah...nilai duit tinggi,tiap th esp akhir ramadan blh sama2 gi umrah satu kapak tobang dgn zahid komedi...

    ReplyDelete
  44. tu dia mak aiii....mabukkk.. dedak penoh semua rongga sampai tangan terketaq2 dok taip, karang cegheta sambe otak berbelit2 coba mereka cerita taikkalat..penipu, kencin macam bos besaq depa juga...dedak2 yang akan menimbuih depa semua..

    ReplyDelete
  45. Bang mana komen tulisan tuan Budin. Merepek pasal orang tua kenapa ? Bang anon 2227...kita ketepikan umno..kita beri laluan pd PH...boleh ?

    ReplyDelete
  46. Spin le apa saje,rakyat sekarang semakin masak dgn temberang beend,hati dah confirm nak pangkah bersatu.....
    Makin byk menteri melalak orang tambah meluat....

    ReplyDelete
  47. Buat apa lah nak dipolimikkan pasal Zakaria dilamtik semula ke jawatan lamanya tu...biar lah. Tentu ada sebab yg kukuh DSNR dan MOF mengambil tindakan tu, 1 sbbnya Zakaria ni memang terbukti aset yg amat penting utk FGV..ikut laporan dalaman, dia adalah ketua Think Tank yg merancang dan melaksanakan segala operasi FGV, sangat2 dihormati kerana kepakarannya dan trouble shooter yg prolifik dalam Felda. Wajib lah pengalaman nya terus diguna pakai dalam Felda dalam usaha utk terus membela dan mensejahterakan warga Felda seluruh negara. Sapa lah kita utk mempertikaikan tindakan bijak DSNR tu...hanya jauhari saja yg mengenal manikam !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tahu tak ape yg dipanggil wayang orang politik?..

      Delete
    2. allo jebon! neṭu natkaḷaka parkka villai! yingge porengge thambii. nakke poduk .. aa. narakattirkuccel jebon. poittu varen.

      Delete
    3. Polemik kakak ko lah geng najib
      Selama jiban handle berpolemiklah dier menjarah harta negara dngan belanja boros itu ckup utk mnunjukkan dier tiada krebiliti utk memimpin

      Delete
  48. Najib sedang pening pikir bila nak bubar parlimen...tun madey makin maju mengasak najib...hehehe

    ReplyDelete
  49. Isa kena reman 5 hari senyum kebar...dia tahu najib main wayang ubtuk sibodoh geng najib kojolla dan mr jebon dan ahli2 umno

    ReplyDelete
  50. Bila zakaria di kenakan tindakan setelah repot sprm kelihatamn satu kisah yg berat sedang melanda fekda...talu akhirnye ribut taufan reda...rupabye najib main wayang untuk peneroka felda...

    Isa beli hotel teerlajak mahal dilondon shahrir tukang jual untuk nak bagi2 kan 5000 derma kpd peneroka supaya lupakan kemelut fgv dan felda..

    ReplyDelete
  51. Berita muktahir..PH, khususnya TDM dan Mat Syabu sibuk mempromosikan perhimpunan menentang kleptokrasi, yg bakal diadakan pada 14 oktober nanti. Kenapa lah dia orang ni tak ambik iktibar apa yg berlaku dalam perhimpunan2 seumpama ini sejak dari siri 1.0 hingga 5.0. Tak kesian ke kepada peniaga2 yg bakal kehilangan mata pencarian andainya berlaku kekecohan...berapa banyak harta benda yg bakal dimusnahkan..boleh kah diberi jaminan oleh penganjur para peserta tidak akan naik angin dan hilang pertimbangan akal setelah mendengar fitnah dan hasutan2 yg bakal disampaikan oleh pemimpin2 PH..tak mustahil akan berlaku rusuhan spt dalam himpunan2 yg lepas. Mungkin kah akan ada anasir2 subversif yg menyelinap masuk spt yg dilakukan oleh agen2 CIA dan zionis , khususnya dalam bentuk dana yg besar utk penganjurannya spt yg terbukti dalam himpunan Bersih yg lepas2. Sewajarnya PDRM mempertimbangkan dengan sedalam2nya kelulusan permit utk himpunan ini, rasanya kalau dibatalkan atas faktor keselamatan awam adalah amat dialu2kan. Jangan kita suburkan budaya berhimpun untuk memenuhi agenda politik individu2 tertentu spt TDM, yg pastinya akan memecah belahkan perpaduan rakyat, yg selama ini cintakan kedamaian. Jangan sekali2 kita merelakan diri utk terus menerus menjadi kuda tunggangan utk mencapai agenda gelapnya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usah nak merapu ngan cia bagai la mangkuk! Najib dah bagi ufti kat bapak yahudi tu dah kira kow tim semua. Seronok la GN ni berkawan ngan yahudi

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  52. Dari maklumat ynag diterima, warga felda takde masaalah untuk menerima semula perlantikan Zakaria ke jawatan lamanya di FGV...malah rata2 mengalu2kan perlantikan tu dengan tangan yg terbuka. Mereka kenal sapa Zakaria ni dan amat yakin kepulangannya akan terus memartabatkan dan melonjakkan prestasi FGV, sebagai entiti yg disegani di negara ini. Jadi, warga Felda takde apa2 isu atas perlantikan semula ni, kenapa pulak orang luar Felda yg tak berkaitan, nak menyibuk sangat...lebih sudu dari kuah gamaknya !

    ReplyDelete
  53. Amboi sedap mulut pekung geng najib menepuk dulang,
    Perasannya konon depa yg cipta keharmoniyan,
    Dey cai tamby, api perkauman sapa yg jadi petualang,
    Terpecik ke muka sendiri tu yg dok meraban meroyan,

    ReplyDelete
    Replies
    1. keling mana dok Meroyan ni....

      Delete
  54. UmnoBNPas kawal semua saluran media.
    Hanya sehala tuada bual bicara.
    Selain sepi, ruang komen pun tiada.
    Apa diKlepet mesti dirahsia.
    Namun Rakyat dah pakat tak percaya.
    Tgk Tv pun boleh nek meloya...
    Lobai sinis tk duduk saha..
    Selangkah Umno, dutepi dia ada.
    Panas hal beer, pulas minda..
    Masakan tak laku penuh dusta.
    Taek dihijab dalam perut mereka.

    MAKIN HARI BYK PETANDA..
    Dajjal datang pulas cerita.
    PH tak dipula diblog neraka.

    Dari itu sudah boleh buka mata..
    Siapakah DAJJAL yg cukup celaka.
    Tapi ALLAH yg Maha berKUASA

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'MAKIN HARI BYK PETANDA'..

      Petanda Mamak Madey Buah Kundur Kutty nak MELINGKOP tu...

      Delete
    2. Tgk? ! 1.31
      Betul kan ?
      Pelahap datang lagiii.
      (Pelahap Taek).
      Datang lagi tau. Sy ditugaskan kira kekerapan pelahap bawa taek sini.

      Delete
  55. Matdey ialah bapak perpecahan Melayu
    Dulu dia bapak pedukang, kini bapak yu
    Dulu raja dia lawan, kini raja pusingan U
    Dulu benci sgt Kit Siang kini dia merayu

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. @#$%^&*&*(!$%%^&*(&**@#$%^&*........????

      Delete
  56. Madey munafiiq tua, dua muka punya talam
    Dia adalah pluralis yg tak suka syariat Islam
    Dulu kebencian nya kpd Nuat sangat dalam
    Sampai ke mahkamah dia arah usong tilam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  57. Selain drp panda yg dipinjam dr negeri china, dilaporkan bahawa beliau juga membeli beberapa ekor species beruk yg hampir pupus yg boleh dilatih utk menaip di papan kekunci komputer atau telefon pintar. Beruk beruk ini diberi skrip terlebih dahulu oleh sebuah jabatan kerajaan yg dikenali sbgai JASA. untuk melihat beruk beruk ini, sila layari blog shahbudin.blogspot dan baca komen komen yg memuji najib dan umno. Beruk beruk ini dipanggil beruk lan cau gila dan mereka suka makan taik!

    ReplyDelete
  58. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  59. Bila anak si Boboi tewas, Madey jadi gelabah
    Dia risau empayar kroninya nantii akan rebah
    Dgn Tokong yg dikata kominis dia pii sembah
    Rela dijilat balik Nuat dari hina punya lembah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
  60. Madey tipu Melayu untuk dia jadi lebih kebal
    Dibukanya parti Bersatu secara bodoh bebal
    Tapi ‘cap bunga’ itu mcm ulam tiada sambal
    Lalu, gi melutut DAP & Nuat dgn muka tebal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. @#$%^&*&*(!$%%^&*(&**@#$%^&*........????

      Delete
  61. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. @#$%^&*&*(!$%%^&(&**@#$%^&*!@#$%^........????

      Delete
  62. Madey kata hukum hudud dalam Islam kolot
    Tidak pedulii haram halal, berbilion dia bolot
    Bila udah tak boleh sakau, dia jadi pembelot
    Mau guling BN, dgn pihak asing berkomplot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra2 seperjuangan...

      Toksah buang masa. Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn pantun longkang, hempuk saja dia dgn.... @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^.....?? Habis perkara!

      Jimat masa & tenaga kita.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  65. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  66. Oh, hampir waktu, ke surau hamba nak pergi
    Rasa nya jemaah hari ini kena jadi imam lagi
    Ingat nak baca surah al-Waqia’ah lah ini pagi
    Ok lah, lepas ni ada tazkirah hamba nak bagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra2 seperjuangan...

      Toksah buang masa. Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn pantun longkang, hempuk saja dia dgn.... @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^.....?? Habis perkara!

      Jimat masa & tenaga kita.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  67. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  68. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...