Tuesday 31 October 2017

SIAPA BERANI NAFIKAN PERKARA INI? BILA LAGI BEKAS TIMBALAN PRESIDEN PAS NAK MULAKAN SAMAN?


Dalam kenyataan pembelaan yang difailkan berhubung saman Presiden Pas, Hadi Awang terhadapnya, editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Browm antara lain merekodkan perkara-perkara berikut:-
- Najib Razak menyalurkan lebih RM200 juta kepada bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa sejak 2014 dengan tujuan mendanai sekumpulan pihak dalam Pas.

- Dana rahsia itu diberikan secara berterusan sepanjang 2015, termasuk untuk Perhimpunan Agung (Muktamar) yang berlangsung pada Jun 2015. Untuk rekod, pada  2015, Muktamar Pas diadakan di Kuala Selangor antara 4 -6 Jun 2015.

- Dana tersebut termasuk untuk mengadakan Himpunan Fastaqim pertama pada Oktober 2015 dan acara-acara lain, termasuk Persidangan Kesatuan Islam Antarabangsa pada Julai 2017.

- Kenyataan pembelaan Clare juga menamakan beberapa pemimpin Pas yang didakwanya telah membeli kenderaan, hartanah atau menambah isteri baharu. Beliau turut menunjukkan senarai panjang jenis kenderaan yang dibeli mereka.

- Clare juga menamakan peguam S Ambiga yang merupakan bekas Pengerusi Bersih sebagai sumbernya berhubung dakwaan dana RM90 juta yang diterima oleh Pas.

Yang paling menarik dalam kenyataan pembelaan Clare itu ialah beliau secara jelas menamakan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa sebagai telah menerima dana lebih RM200 juta daripada Najib.
Sebelum ini, Rafizi Ramli juga menamakan Nasharuddin telah menerima wang daripada Najib untuk disalurkan kepada pemimpin-pemimpin Pas.

Rafizi bagaimanapun tidak menyebut jumlah wang yang diterima Nasharuddin itu.

Nasharuddin pernah memaklumkan mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap Rafizi, tetapi sehingga sekarang masih tiada apa-apa berita mengenainya.

Tidak diketahui sama ada saman itu diteruskan atau sebaliknya. 

Husam Musa pula dalam pendedahannya berkaitan hal yang sama, meskipun tidak pernah menyebut nama Nasharuddin, tetapi secara terbuka pernah menamakan Affin Bank dan angka RM200 juta itu.

Apakah kenyataan pembelaan Clare saling kait-mengait dengan pendedahan Rafizi dan Husam sebelum ini?

Benarkah angka RM200 juta itu?

Sediakah Najib menafikan bahawa beliau  pernah memberikan wang sebanyak itu kepada Nasharuddin?

Adakah Nasharuddin berani bersumpah tidak pernah menerima wang dengan jumlah yang sama melalui akaun banknya  atau akaun lain yang dikawal olehnya?
Bila lagi mahu menunaikan janji untuk menyaman Rafizi?

Tidak mahukah Nasharuddin menafi atau menyaman Clare berhubung kenyataan pembelaan editor Sarawak Report itu?

Bagaimana dengan pemimpin-pemimpin Pas yang ada, tidak teringinkah untuk berlaku jujur, bercakap benar dan melafaz dengan nama Tuhan bahawa mereka tidak pernah sama-sekali menerima wang daripada Nasharuddin atau dengan jumlah yang agak luar biasa sejak 2014 yang lalu?

Apa pun, sementara menunggu perbicaraan kes saman Hadi terhadap Clare itu berlangsung nanti, kenyataan pembelaan yang difailkan edior Sarawak Report kepada Mahkamah di London baru-baru ini, dengan sendirinya mula memercikkan bahangnya kepada kita untuk menanti dengan penuh debaran akan episod-episod seterusnya. (ShahbudinHusin 31/10/2017

373 comments:

  1. 1 Satu...... Yahoooooooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padan muka, barang kali tiada sesiapa yang mengenang 'pengorbanan' tersebut apatah lagi untuk mengucapkan berterima kasih bukan sahaja kepada Amran malah juga kepada beberapa exco NUJ lain seperti Hata Wahari dan Wan Syamsul Amly yang saya percaya, turut terkena tempiasnya.

      Dengar-dengar cerita, bukan exco-exco kesatuan yang 'bersekongkol' dengan Amran sahaja terkena tempias yang maha hebat dugaannya tetapi beberapa kenalan yang rapat atau pernah rapat juga diuji dengan pelbagai cabaran yang tidak terduga sama sekali.

      Padan muka sekali lagi kerana kalah di Mahkamah Perusahaan setelah tidak mahu menerima tawaran selesaikan kes lebih awal dengan bayaran 12 bulan gaji tetapi terpaksa minta maaf dalam surat yang ditulis oleh pihak majikan.

      Lagi, padan muka sebab terikut-ikut cakap exco-exco yang sebulat suara bersetuju untuk ke SPRM bagi membuat laporan setelah ada exco mendapat invois pembelian 'cantilever steel support' dan 'goal post fencing' yang disangka sebagai tiang gol bernilai ratusan ribu ringgit.

      Padan muka juga sebab mengeluarkan kenyataan sebagai pengerusi NUJ Utusan kepada Malaysiakini dan Harakahdaily yang menyebabkannya terheret dengan dakwaan menfitnah syarikat dan mengeluarkan kenyataan tidak benar sebagai individu.

      Dipecat sebagai wartawan

      Paling padan muka dan agak melucukan juga, Amran keluarkan kenyataan sebagai pengerusi NUJ Utusan tetapi dipecat sebagai wartawan.

      Padan muka lagi sebab percayakan ayat bos yang pernah berkata 'I will be the first to defend you, kalau you kena buang' setelah bertemu empat mata dengannya dan melahirkan rasa bimbang jika dibuang kerja atas pejuangan kesatuan.

      Padan muka juga kerana menyahut 'cabaran' bos paling besar Utusan untuk menunaikan hak dalam melaporkan isu 'cantilever steel support' dan 'goal post fencing' itu ke SPRM.

      Yang peliknya, dalam perjumpaan dengan bos-bos ketika itu, tidak pula mereka menjelaskan bahawa 'cantilever steel support' dan 'goal post fencing' itu tiada sangkut-paut dengan apa jua unsur yang berkaitan tiang gol.

      Lagi padan muka sebab termakan kurniaan 'durian pejuang' yang pernah dikopek sendiri oleh bos semasa suatu majlis keraian.

      Delete
    2. Pemuda PAS menempelak tuntutan balas editor Clare Rewcastle Brown, yang mendakwa presiden mereka, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkomplot dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak atau ejen beliau untuk mengeksploitasi satu kes mahkamah di London.
      Naib Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadli Shaari berkata editor Sarawak Report itu sepatutnya mendapatkan bukti kononnya pemimpin PAS menerima RM90 juta daripada membuat dakwaan baru yang tidak sahih.
      “Lebih baik mereka berusaha dapatkan bukti atas tuduhan mereka terhadap PAS yang dikatakan menerima RM90 juta sebelum daripada ini, daripada membuat dakwaan baru yang sudah tentu memerlukan kepada bukti pula,” katanya.
      Ahmad berkata tuduhan terbaharu itu menunjukkan Sarawak Report semakin hilang kredibiliti sebagai sebuah portal berita.
      “Sekiranya mereka tewas di dalam kes saman ini mereka sama sekali tidak akan dipercayai lagi selepas daripada ini. Ini termasuklah juga juak-juak mereka di Malaysia yang gemar bersandar kepada laman web ini untuk melakukan apa-apa tuduhan,” katanya.

      Dalam laporan FMT hari ini, Clare mendakwa Hadi berkomplot dengan Najib atau ejen beliau untuk mengeksploitasi prosiding mahkamah di London dalam usaha propaganda mereka untuk melepaskan perdana menteri daripada tuduhan.
      Clare dalam tuntutan balas menjawab saman Hadi berkata mereka mahu mencemar nama baik beliau dan portal Sarawak Report yang berkempen untuk menyingkir dan membawa Najib ke mahkamah untuk menjawab dakwaan rasuah dan kelakuan jenayah.
      Dalam kertas mahkamah yang dilihat FMT, Clare berkata Hadi, sama ada secara sendiri atau ejen beliau, terbabit dengan penerbitan beberapa siri artikel, yang mempunyai unsur perkauman, memfitnah dan mengganggu beliau di laman sesawang Third Force dan Malaysia Today.
      Claire juga menyenaraikan sekurang-kurangnya 10 pegawai PAS dari kumpulan ulama yang didakwa menerima wang yang disumberkan daripada 1MDB.
      Hadi memfailkan saman di Mahkamah Tinggi London susulan artikel yang ditulis pada 6 Ogos tahun lepas.
      Sarawak Report menaikkan artikel 8 perenggan yang mendakwa RM90 juta “dikatakan” memasuki akaun pimpinan tinggi PAS bagi memikat mereka menyokong Umno dan BN.
      Clare dalam pembelaannya terhadap saman Hadi itu berkata Hadi tidak dinamakan atau dikenalpasti dalam mana-mana kenyataan dalam artikel berkenaan.
      Clare berkata Hadi memfailkan dakwaan itu bukan untuk mempertahankan imejnya tetapi untuk tujuan salah iaitu melindungi nama baik dan meneruskan tujuan politik PAS dan sekutunya, Najib.

      Delete





    3. Carilah CAHAYA kdlm Diri mu
      CAHAYA-Azali mu, Tak Tau Menipu
      CAHAYA-Azali mu, JUJUR-Lurus Selalu
      KUDUS-Telus-Tembus, Menerangi Kalbu

      Akhirnya CAHAYA kan Terbit Tinggi
      Menyuloh TERANG ke setiap Diri
      Akhirnya CAHAYA-NYA itu, kita Miliki
      CAHAYA-Cinta NYA..Menyuloh Terperinci


      CAHAYA-Cinta NYA, Menyuloh Terperinci
      Menerangi yg Tersembunyi, yg diCURI yg diLari
      "Bajingan-Musang-bJanggut", Suka brGELAP-brsembunyi
      Apb CAHAYA Datang, sesak-NAFAS "Menipu" Diri


      Salam CAHAYA...Sahabat Semua
      CAHAYA-Cinta NYA, Kan Mekar diJiwa
      Smoga CAHAYA-NYA itu, Kita Rai kan Bersama2
      JUJUR-Luhur-Telus-Tembus, CAHAYA-Azali milik kita


      My dearONE, "when u turn dLIGHT, d darkness disappears" ha ha..

      Delete
  2. Kenarkan tembak balik ..Muka PAS di mana...Parti Islam koh ugama uang bukan agama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedudukan Bahasa Melayu di sekolah Cina ibarat melukut di tepi gantang, kata pensyarah Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL), Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Prof Ridhuan Tee Abdullah.

      Ahli akademik kontroversi itu berkata pengajaran Bahasa Melayu (BM) selama 240 minit seminggu tidak cukup dan tidak membolehkan pelajar Cina menguasai bahasa itu.

      “Mereka mahukan persekitaran yang sepenuhnya Cina. BM yang diajar selama 240 minit seminggu adalah sebagai syarat sahaja. Kalau boleh, mereka tidak mahu ajar pun subjek BM ini.

      “Semuanya mesti Cina,” katanya dalam surat terbuka kepada Sultan Perak Sultan Nazrin Shah dalam laman berita Ismaweb milik NGO Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

      Sultan Nazrin pada 23 Oktober lalu bertitah, sekolah vernakular wajib mengambil tanggungjawab memastikan pelajarnya menguasai Bahasa Melayu supaya sama fasih atau lebih baik daripada pelajar sekolah kebangsaan.

      Titah baginda, usaha itu dapat membantu usaha membina negara bangsa yang bersatu padu dan meminimumkan perasaan tidak selesa sebahagian masyarakat terhadap sekolah vernakular.

      Sultan Nazrin juga menyifatkan warganegara Malaysia yang gagal memahami, bertutur, menulis dan membaca dalam bahasa Kebangsaan sebagai janggal dan ironis kerana ia adalah identiti sesebuah negara bangsa.

      Sementara itu, Ridhuan dalam surat panjangnya kira-kira lima halaman berkata, usaha menambah tempoh pelajaran BM di sekolah vernakular juga pernah mendapat tentangan hebat pemimpin masyarakat itu.


      Delete
    2. Xde gunalah.. Elite2 melayu pun xde guna bahasa melayu pun..bahasa melayu bole. Pg jahanamla sama dgn bangsa melayu.. Sya org melayu yg sudah meluat dgn hipokrasi orang melayu sendiri yg jahanamkan bangsa melayu sendiri.. Dah lama x masuk blog en. Shah ni

      Delete
    3. 1138...KO LAH MELAYU BODOH DAN BINGAI....

      Delete
  3. Cash is King....ha ha ha ha ularmak pun gigil tengok uang berjota-jota...maka jual agama untuk laba donia....donia pun mahu...akhirat pun mau....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alasan mereka sangat mudah, jika ditambah masa BM di SJKC, ini akan menjejaskan prestasi penguasaan Bahasa Cina.

      “Penambahan masa BM akan mengambil masa subjek lain yang diajar sepenuhnya dalam bahasa Cina. Situasi ini akan menyebabkan penguasaan bahasa Cina akan tergugat.

      “Pendek kata, mereka tidak mahu pelajar Cina tidak dapat menguasai bahasa Cina sepenuhnya atau tidak menjadi secina-cinanya atau menjadi ‘Cina pisang’,” katanya.

      'Cina pisang' adalah gelaran yang sering digunakan terhadap orang Cina yang tidak dapat berbahasa Cina. Ia merujuk kepada isi yang tidak sama dengan warna kulitnya.

      Sementara itu, Ridhuan juga berkata, cadangan pengajaran subjek sejarah dalam bahasa Melayu juga mendapat tentangan sama yang didakwanya “menunjukkan proses ‘pencairan’ kecinaan tidak akan dibenarkan sama sekali”.


      Delete
    2. Bangang....respon tak ada kena mengena dengan posting yang saya buat...ha ha ha ha ha...not relevant at all....inilah standard kebodohan blogger macai dedak...

      Delete
    3. PAS menasihatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar jangan mengabaikan jutaan pekerja sektor swasta, selepas mengumumkan bonus RM1,500 kepada pekerja sektor awam dalam Bajet 2018.
      Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Azman Ibrahim berkata Barisan Nasional tidak harus mengabaikan kira-kira 3 juta pekerja sektor swasta yang berpotensi menjadi pengundi pada pilihan raya nanti, selepas mengumumkan imbuhan untuk 1 juta pekerja sektor awam dalam belanjawan negara Jumaat lepas.
      “Tiga juta ini sedang memerhatikan dan menilai lantas nanti mereka akan membuat keputusan atas kertas undi…Jangan sampai mereka rasa mereka adalah warga kelas ke-3,” katanya lapor Harakah Daily.
      Azman berkata, ada banyak cara meraikan pekerja sektor swasta melalui Bajet 2018, antaranya mengumumkan tambahan pelepasan cukai khas bagi tahun taksiran 2017 berjumlah RM1,500.

      “RM1,500 bukannya banyak dan tidak cukup pun untuk makan sebulan tetapi ia akan membuatkan kakitangan swasta rasa dihargai,” katanya.
      Dalam pembentangan bajet 2018 27 Oktober lepas, Najib berkata bonus RM1,500 itu akan dibayar 2 kali iaitu pada awal Januari sebanyak RM1,000 dan bakinya RM500 dibayar menjelang sambutan Aidilfitri.
      Pesara pula menerima RM750, RM500 dibayar pada awal Januari dan bakinya juga dibayar menjelang sambutan Aidilfitri.

      Delete
    4. Adakah nasharuddin mole dalam pakatan rakyat masa itu?
      Kuasa pelobi jiban
      Cash is the king
      Membeli lebabai
      Kini mula tersingkap ulah si pedagang agama
      Kesudahan yg hina di raih akhirnya

      Delete
  4. Senjata Makan Tuan! Now we know for sure why they want to contest all over the place for the coming general election - they have the millions of ringgit of 1MDB haram money to spend and spend. pas is a failure - in this world and the hereafter. Sad - but really quite satisfying since those involved are quite deserving of it. Untuk Islam and Muslim konon. Hilarious.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wakil-wakil rakyat DAP dibidas kerana "terlalu sibuk" hingga gagal menghadiri sesi dialog anjuran NGO Penang Forum yang dihadiri kira-kira 200 orang hari ini.

      Forum itu bertujuan mengupas isu banjir besar yang berlaku pada 15 September dan tanah runtuh di Tanjung Bungah pada 21 Oktober lalu yang mengorbankan 11 pekerja.

      Ketua Menteri Lim Guan Eng sebelum ini turut meminta siasatan terperinci dijalankan oleh Suruhanjaya Siasatan Negeri bagi menyiasat insiden berkenaan.

      ADUN pembangkang, Datuk Jahara Hamid (Gambar) berkata ketiadaan mereka mungkin kerana pendirian Lim bahawa insiden tanah runtuh itu disebabkan "kemalangan tapak kerja" dan "kecuaian profesional" oleh pihak pemaju.

      Datuk Bandar Majlis Bandaraya Pulau Pinang, Datuk Maimunah Sharif juga mengumumkan bahawa 980 unit projek rumah mampu milik, yang terjejas oleh tanah runtuh itu telah mematuhi garis panduan keselamatan.

      "Bagaimanapun, apa yang dibentangkan di forum ini adalah isu ini melibatkan kurangnya penguatkuasaan.

      "Kita tidak boleh menerimanya sebagai kemalangan tapak kerja kerana banyak faktor menyumbang, jadi kerajaan negeri harus mengambil perhatian serius," kata Jahara kepada pemberita selepas dialog di Persatuan Teochew Pulau Pinang di Jalan Chulia.


      Delete
  5. Dulu rasuah sinonim dgn bangsa cina
    Tipu pula dgn bangsa india

    Sekarang, bangsa melayu sinonim dengan rasuah, tipu, zalim, bangsat, melacurkan agama.

    Melayu lebih hebat....kan kan kan?

    PM melayu islam - pencuri
    DPM melayu islam - pembohong
    Presiden PAS melayu islam - agama dilacurkan
    MTUs Umno - dah dibangsatkan

    Melayu terror....kan kan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi mempersoalkan mengapa isu pengunaan logo PAS dan gambarnya pada sampul program Skim Peduli Sihat baru kini dipersoalkan.

      Menurutnya, penggunaan logo PAS dan gambarnya pada sampul berkenaan dibuat atas kapasitinya sebagai ADUN Sabak yang bertanggungjawab kepada rakyat di kawasan itu.

      "Apa masalahnya kita sebagai ADUN gunakannya (sampul logo PAS) untuk sampaikan kepada rakyat. Sebelum ini lagi kita pakai.

      "Kenapa sekarang baru nak ambil penting perkara sebegini?" katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

      Malaysiakini semalam melaporkan Ahli Majlis Pimpinan Wanita PKR Pusat, Juwairiya Zulkifli mempersoalkan tindakan Sallehen yang didakwa mengelirukan orang ramai terhadap inisiatif kerajaan Selangor.

      Juwairiya melalui laman Facebooknya sebelum ini memuat naik gambar beberapa keping sampul surat yang tertera logo dan tulisan Skim Peduli Sihat.

      Namun, pada sampul terbabit turut tertera gambar ADUN Sabak itu bersama logo PAS sedangkan skim terbabit merupakan program kerajaan negeri dan bukannya parti politik yang diwakili Sallehen.

      Juwairiya menegaskan tindakan Sallehen itu jelas memperlihatkan sikap tidak profesional beliau dalam melaksanakan tugas sebagai wakil rakyat.

      Sampul tersebut dipercayai mengandungi borang dan kad skim berkenaan.

      Sallehen berkata, sampul yang diagih kepada rakyat itu ditulis secara terang menyatakan program Skim Peduli Sihat adalah inisiatif kerajaan negeri.

      "Sampul itu sudah siap dihantar kepada kita dan saya sebagai wakil rakyat adalah perantara antara kerajaan negeri dan rakyat.

      "Bukan kita tulis program tersebut adalah program PAS. Amalan ini juga dibuat oleh wakil-wakil rakyat yang lain sebelum ini," jelasnya.


      Delete
  6. Mana pemimpin PAS PIS PUS nak letak muka oi.. kalau apa yang di dakwa oleh Claire SR tidak betul ..bersumpah lah wahai Towel Head atas nama Allah atau bethenti gunakan sorga neraka .. tak takut tuhan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bajet 2018 memperlihatkan peruntukan bagi perbelanjaan operasi meningkat kepada RM234.3 bilion daripada RM214.8 bilion pada 2017, iaitu penambahan perbelanjaan sebanyak 9 peratus.

      Ini setara dengan jangkaan peningkatan hasil negara pada 2018 yang dianggarkan meningkat 9 peratus daripada RM219.7 bilion pada 2017 kepada RM239.9 bilion pada 2018.

      Ini menyebabkan negara tidak berupaya menambah peruntukan pembangunan dan ia kekal pada kadar RM46 bilion.

      Sekiranya semua anggaran hasil negara dari 2018 sebanyak RM239.9 bilion digunakan untuk membiayai kos perbelanjaan operasi sebanyak RM234.3 bilion, ini bermakna 88 peratus kos pembangunan (RM40.4 bilion) perlu ditampung melalui pinjaman.

      Dengan peruntukan hanya 16 peratus untuk pembangunan, maka hasrat mencapai status negara maju yang digaris dalam Wawasan 2020 akan hanya menjadi angan-angan yang tidak mungkin menjadi kenyataan.

      Dengan komitmen kos operasi setinggi ini, jika BN menang pada pilihan raya umum (PRU) ke-14, kadar GST dijangka akan terpaksa dinaikkan sekiranya negara memerlukan dana untuk pembangunan.

      Peruntukan BR1M kekal

      Bajet 2017 yang bertemakan "Menjamin Perpaduan dan Pertumbuhan Ekonomi, Menghemah Perbelanjaan Inklusif, Mensejahtera Kehidupan Rakyat Seluruh" nampaknya gagal apabila jumlah BR1M yang diperuntukan kekal pada kadar yang sama.

      Ini bermakna jumlah rakyat yang masih memerlukan bantuan kekal sama, dan cara pengurusan BN tidak berjaya mensejahterakan rakyat.


      Delete


  7. Sebaik-baik pemimpin PAS yang baik dan jujur yang tidak menerima apa-apa duit yang di dakwa di terima oleh Nasharudin dari sang penyamun perompak, yang bersumpah kerana pemimpin yang dikatakan kaya berkereta mewah dan tambah bini tidak akan bersumpah.

    Jika tidak ada satu pun pemimpin PAS yang bersumpah termasuk Tuan Ibrahim maka bermakna semua pemimpin PAS yang ada, jika tidak banyak mungkin sikit (ratus ribu juga tu), telah menerima duit yang di beri oleh Najib iaitu duit yang bersumber dari dana rakyat.

    Pemimpin PAS perlu bersumpah untuk mengelak dosa fitnah samada yang di sengaja kan atau yang tidak disengajakan ..


    Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya negara semakin makmur, sepatutnya jumlah keluarga atau individu yang layak menerima BR1M akan berkurang kerana pendapatan mereka bertambah.

      Pengekalan peruntukan BR1M menandakan kegagalan kerajaan meningkatkan pendapatan golongan berpendapatan rendah.

      Pengurangan cukai berpendapatan individu pemastautin untuk 2.3 juta pembayar cukai terutamanya bagi golongan M40 atau lebih tepat pendapatan isi rumah di bawah RM9 ribu sebulan adalah pengakuan tidak rasmi kerajaan bahawa polisi ekonomi kini bukan sahaja menyempitkan kewangan golongan berpendapatan rendah malah kini ia menyebabkan golongan pertengahan juga bergelut dengan kenaikan kos kehidupan.

      Golongan pertengahan ini terpaksa dibantu agar mereka boleh meningkatkan pendapatan boleh guna melalui pengurangan cukai ini.

      Diskaun bayaran balik PTPTN dilanjutkan

      PAS menyambut baik tawaran ini, bahkan ianya satu pengakuan tidak rasmi kerajaan bahawa ramai graduan yang tidak berkemampuan untuk menjelaskan hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Apakah ia kerana sikap atau pun sebenarnya disebabkan kurangnya peluang pekerjaan untuk graduan, atau kenaikan kos sara hidup yang menyebabkan mereka tidak mempunyai lebihan duit untuk melakukan pembayaran balik semula PTPTN?

      Kerajaan juga perlu meneroka sumber baru bagi menjana pendapatan negara. Bajet kali ini masih terikat dengan sumber tradisi.

      Penerokaan kepada cukai ke atas simpanan syarikat dan koperat (taxation on deposit), cukai perdagangan keuntungan saham di Bursa Malaysia (tax on share trading gain) adalah seperti dikemukakan PAS dalam Dokumen Hijau serta kawalan kos melalui strategi mensifarkan ketirisan, rasuah dan pembaziran. Ini termasuk menyemak kembali agensi yang bertindan tugas dan fungsi.

      Penghapusan tol

      Tindakan menghapuskan tol di empat lokasi adalah tindakan yang wajar, namun beberapa tol yang terlalu lama seperti tol Gombak dan Karak juga perlu dihapuskan.

      Seperti diumumkan, bajet kali ini ialah tawaran kerajaan bagi menghadapi PRU ke-14. PAS khuatir ianya hanyalah umpan yang akan menambah bebanan rakyat sekiranya BN terus kekal memerintah.

      Insya-Allah semua anggota parlimen PAS akan mengambil bahagian secara aktif dalam membahas bajet ini agar ia benar-benar memberi manfaat kepada seluruh rakyat.

      DATUK TUAN IBRAHIM TUAN MAN ialah timbalan presiden PAS.



      Delete
    2. Tol Kayu Hitam , relocate ke Huyan Kampong..bukan tutup pun. Tgk tu? Taktipu tak UmnoBN.
      Pas pun kena

      Delete
    3. Rakyat dinasihatkan tidak terpengaruh dengan janji pembangkang untuk melaksanakan pendidikan percuma di negara ini kerana tawaran itu tidak praktikal dan sukar untuk dilaksanakan.
      Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh berkata, pembangkang yang sudah lama mencanangkan pendidikan percuma tersebut sepatutnya melaksanakannya di Selangor melalui Universiti Selangor (Unisel) yang dimiliki kerajaan negeri itu.
      “Saya cabar mereka buat dulu pendidikan percuma di Unisel,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan baharu Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kelantan Kampus Kota Bharu dan pelancaran Makmal Data Raya seluruh sistem UiTM di sini, hari ini.

      Delete
  8. Saya pernah berborak dengan kawan cina tahun 90an. Ketika itu saya kata .. dulu cina (selalunya) yang suka tipu melayu (dalam jual beli) tapi sekarang (pada ketika itu) melayu yang tipu melayu (UMNO).


    Kawan cina saya pula berkata satu hari melayu yang tipu cina ...


    Memang melayu terror ..beb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentera pimpinan Presiden Syria, Bashar al-Assad bertanggungjawab melancarkan serangan gas sarin di Khan Sheikhoun, Syria pada awal tahun ini, kata Duta Besar Amerika Syarikat (AS) Nikki Haley, lapor agensi berita China Xinhua.

      "Ia berdasarkan laporan Pertubuhan Larangan Senjata Kimia (OPCW) dan Mekanisme Penyiasatan Bersama (JIM) yang dikeluarkan hari ini.

      "Siasatan mendapati rejim Assad menggunakan senjata kimia terhadap lebih 100 orang awam dalam serangan di Khan Sheikhoun, Syria pada 4 April 2017," katanya dalam kenyataan dikeluarkan di Ibu Pejabat Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) pada hari Khamis.

      Haley berkata, siasatan "JIM juga mendapati militan daesh bertanggungjawab menggunakan senjata kimia sulfur mustard dalam serangan pada 16 September 2016 di Um-Housh, Syria."

      "Sekali lagi kita melihat siasatan bebas mendapati senjata kimia digunakan rejim Assad, namun masih terdapat beberapa negara cuba melindungi rejim itu," tambahnya.


      Delete
  9. Malaysian Cybertrooper31 October 2017 at 09:12

    Pada pendapat saya tak perlulah kita minta golongan munafiq ni bersumpah bagai. Kerana jika mereka berani melacurkan agama sendiri apa lah setakat nak bersumpah... sikit pun mereka takan takut.

    Seharusnya audit forensik dilakukan keatas akaun bank mereka bagi menunjukkan kebenaran. Paper trail takan menipu.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Betul juga yang bro katakan.

      Tapi kena ikut Islam mereka yang suka bersumpah ..

      Kalau setakat bersumpah menafikan nya dan sanggup di laknat itu memang dia orang berani ..

      Jika mereka berani, bersumpah lah yang mereka haram menyentuh isteri-isteri mereka.

      Sekiranya mereka menyentuh isteri-isteri mereka bermakna mereka memang berani ..

      Dosanya lebih dahsyat dari minum arak.

      Wallahualam

      Delete
    2. Pas apa susah. Kalau tak sentuh bini pun tak apa. Depan boleh pi ke syurga depa di Golok.

      Dalilnya kelantan serambi mekah tu penuh dgn pembawa Hiv/Aids dan sumbang mahram.

      Penyakit barah payu dara kaum lelaki pun paling ramai di sana

      Delete
    3. Islam dibenci, dimusuhi dan dijadikan sasaran semua tuduhan buruk dan negatif dengan label pengganas, pelampau, jakun, mundur dan sebagainya. Dihalang berpolitik kalau tujuannya melaksanakan syariat.

      Dihalang kalau berjaya dan maju dalam lapangan apa sahaja. Dinar tidak layak menggantikan dollar atau euro.

      Kalau Islam mampu membangunkan teknologi nuklear walaupun tujuannya damai seperti perubatan dan tenaga eletrik, meskipun ditegaskan dalam hukum Islam bahawa haram bersikap melampau dalam peperangan dan berdosa kalau melampau biarpun terhadap musuh bukan Islam, apatah lagi yang tidak menceroboh, namun kalau jenamanya Islam tetap dicop sebagai melampau juga.

      Adapun semua pihak bukan Islam diizinkan semuanya. Parti Yahudi di Israel, Parti Kristian di Jerman, Parti Hindu di India dan pelampau Buddha di Myanmar dibenarkan memerintah negara dan melakukan apa sahaja terhadap penganut Islam di atas nama agamanya.

      Semua negara bukan Islam, khususnya negara haram Israel dibolehkan memiliki apa sahaja senjata pemusnah manusia, binatang dan alam sekitar. Kalau dibantah dipejamkan mata. Apabila melakukan ujiannya, tidak mempedulikan terhadap penduduk tempatan dan alam sekitar di Lautan Pasifik, Hindi dan lain-

      Alasannya kerana kemajuan sains dan teknologi.

      Halal bagi Presiden Bush menyebut Perang Salib kerana Peristiwa 11 September yang dituding jari terhadap Islam secara melulu sebelum disiasat dengan adil dan telus. Terus menyerang Afghanistan dan Iraq, rakyat awam lebih banyak menjadi mangsa tanpa dipedulikan.


      Delete
  10. memalukan islam.

    ularmak parti agama didedahkan dosa2 mereka oleh pihak bukan islam.

    darah kotor telah menyerap ke dlm tubuh2 pemimpin pas hingga amalan mereka tidak ada lagi roh agama selain hanya kulit semata2.

    disebalik jubah mereka adalah bergayutan roh2 serigala jahat yg boleh buat segala kejahatan demi nafsu serakah.

    bagi najib, money is king tp parti agama mungkin menganggap money is God.

    demikian lah hancurnya parti agama yg disegani dek tgn seorang ularmak yg sgt pro syiah yg biasa dgn takiyyah dan merosak dari dalam.. umpama pil kuda yg menyelinap ke dlm urat saratnya.

    mereka tidak patutu digelar ulamak tapi sudah menjadi AGAMAWANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agamawang Tok Guru Hj Eddie Ah Wang

      Delete
    2. Bahkan Israel dimartabatkan laksana polis yang dibiayai oleh mafia, menjaga keselamatan di rantau itu dan boleh bertindak apa-apa sahaja.

      Adapun mereka yang mempertahankan Islam dan tanah sucinya dan gagah berani menentang keganasan negara haram itu, seperti Hamas, Jihad Islami dan Hizbullah pula disenaraikan sebagai pengganas.

      Kalau ada parti yang berdasarkan Islam dan melaksanakan syariat, jangan diberi kemenangan walaupun mereka memilih pendekatan demokrasi. Kalau menang juga dibatalkan seperti Masyumi di Indonesia, FIS di Algeria dan Ikhwanul Muslimin di Mesir.

      Termasuk juga individu bernama Islam, walaupun menang hujahnya, bukannya dengan senjata, seperti Dr. Zakir Naik yang dikira pengganas kerana hujahnya tidak boleh dilawan. Mereka bertindak seperti Raja Babilon bernama Namrud yang kalah berhujah dengan Nabi Ibrahim A.S, lalu Nabi yang mulia ini dikira salah dan dihukum bakar ke dalam api yang besar.

      Demokrasi, kebebasan, hak asasi bukan untuk umat Islam, kerana dianggap spesis makhluk bukan manusia yang layak berhak menerimanya. Maka pencabulan terhadapnya dibiarkan atau ditangguhkan tindakannya kalau didesak atau divetokan segala keputusan yang berpihak kepada Islam.

      Perkara diharamkan Allah

      Hukum merekalah yang paling adil, walaupun membunuh dengan melaksanakan cara yang mengerikan, seperti menjerut tali ke leher atau kejutan eletrik kepada orang yang dihukum, kesalahannya boleh dibuktikan oleh saksi yang mabuk arak dan kaki maksiat yang tidak dijamin benarnya kerana tidak ada maruah.

      Adapun hukum Islam yang bernama Qisas, Hudud dan Takzir, walaupun disabitkan dengan saksi yang adil dan bermaruah tinggi atau pengakuan secara rela hati, cara menjatuhkan hukumannya paling beradab sopan dengan syarat-syarat yang ketat, namun dikira hukum yang zalim dan kejam.

      Mereka mahukan Islam yang membuka pintu kepada perkara yang diharamkan oleh Allah seperti judi, arak dan sebagainya kepada penganut Islam, walaupun tidak disekat penganut agama lain yang melakukannya, kerana mereka mahukan orang Muslim menerima konsep bahawa urusan negara adalah kepunyaan kita, agama sahaja kepunyaan Allah.

      Wanita Islam yang menutup aurat dianggap mengongkong diri dan tidak tahu bersosial. Adapun yang bebas memakai pakaian mendedahkan sebahagian besar badannya tanpa rasa malu, sehingga ada yang bertelanjang dikira hak kebebasan yang dihormati.

      Mereka yang menjalankan kewajipan menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran dikira bahaya mengancam ketenteraman masyarakat. Adapun yang melakukan kemungkaran dan melindunginya dikira hak kebebasan dan penambah hasil negara.

      Islam tanpa hidayah

      Mereka mahukan Islam tanpa hidayah mengikut bahasa Al-Quran yang dianggap jelik. Jenama yang mereka mahu ialah Islam liberal atau Islam sekular yang meninggalkan akidah, syariat dan akhlak, yang dikira sealiran dengan zaman kini, walaupun kembali ke zaman jakun dan sudah nyata parah tanda kemusnahannya.

      Demikianlah hukuman dan anggapannya terhadap Islam. Media massa yang dikuasai digunakan habis-habisan untuk menyebarkan maklumat tersebut dalam dunia tanpa sempadan dan langit terbuka.

      Mereka lupakan pepatah mereka sendiri bahawa semua manusia tidak boleh ditipu dalam semua masa. Apabila Islam dicemuhkan, maka tetap ada kalangan manusia yang ingin tahu hakikat yang sebenar, lalu membaca dan mengkaji Islam. Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh manusia yang berakal. Percayalah! Makin banyak Islam dikelirukan, makin nyata lagi bersuluh kebenarannya.


      Delete


  11. Nasharuddin ikut perangai Anuar Musa.

    200 juta itu mungkin duit MARA atau FELDA atau DANA PENCEN atau CHINA KOMUNIS ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawasan sekitar Tanjung Bungah telah dikenal pasti sebagai satu daripada lokasi berisiko tinggi untuk mengalami kejadian tanah runtuh sejak lima tahun lepas, kata seorang pakar tanah runtuh dan pengurusan bencana.

      Prof Dr Habibah Lateh dari Universiti Sains Malaysia (USM) berkata berdasarkan kepada pemetaan bahaya tanah runtuh yang dibangunkan pihaknya dalam satu kajian ditaja Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA) dan Kementerian Pendidikan Tinggi sebelum ini, didapati batuan induk di Tanjung Bungah sebahagian besarnya terdiri daripada batuan granit yang banyak mengalami proses pengluluhawaan yang tinggi.

      Beliau menerangkan batuan granit yang telah terluluhawa sememangnya cenderung untuk berlakunya tanah runtuh disebabkan ia tidak kohesif (tanah tidak melekat di antara satu dengan yang lain) yang seterusnya boleh membawa kepada ketidakstabilan cerun.

      "Sebahagian kawasan di Tanjung Bungah, batuan granitnya telah mengalami pengluluhawaan dengan gred yang tinggi dan bertukar menjadi tanah pasir berlodak yang sangat mudah untuk runtuh atau menggelongsor," katanya ketika dihubungi Bernama di George Town, hari ini.

      Habibah yang merupakan pensyarah kanan di Pusat Pengajian Jarak Jauh USM, menjelaskan secara amnya bahan cerun di Pulau Pinang agak berbeza dengan tempat lain di Malaysia kerana ia terdiri daripada pasir berlodak yang bercampur dengan batu-batu besar.

      "Suhu yang tinggi dan hujan lebat boleh menyebabkan proses luluhawa fizikal dan juga kimia dapat berlaku dengan kadar yang tinggi dan ia sangat berisiko untuk berlaku runtuhan cerun terutama sekali bagi kawasan yang batuan induknya terdiri daripada batuan jenis granit," katanya.

      Beliau juga tidak menolak kemungkinan projek kuari berhampiran lokasi kejadian tanah runtuh di tapak projek perumahan mampu milik di Lengkok Lembah Permai Sabtu lepas, yang mengorbankan 11 nyawa itu merupakan satu daripada faktor yang boleh menyumbang kepada tragedi berkenaan.


      Delete
    2. Mana ada musang yg tak curi ayam...

      Delete
    3. PAS memuji tindakan kerajaan memansuhkan kutipan tol di beberapa lebuh raya dalam pembentangan Bajet 2018 semalam dan berkata ia adalah wajar.
      Bagaimanapun, Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata kerajaan juga perlu menghapuskan tol di Gombak dan Karak berikutan operasinya yang sudah lama dijalankan.
      “Tindakan menghapuskan tol di 4 lokasi adalah tindakan yang wajar, namun beberapa tol yang terlalu lama seperti Gombak dan Karak juga perlu dihapuskan,” katanya dalam satu kenyataan.
      Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pemansuhan kutipan tol di Batu Tiga dan Sungai Rasau di Selangor; Bukit Kayu Hitam di Kedah dan Eastern Dispersal Link di Johor.
      Tol Gombak dan Karak berada di Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak, sebuah lebuhraya capaian separa sepanjang 60 km menghubungkan Kuala Lumpur dan bandar Karak, Pahang. Lebuh raya ini dibina pada 1974 sebagai alternatif kepada Jalan Gombak-Bentong. Ia dibuka kepada lalu lintas pada tahun 1977.
      Memandangkan Malaysia merupakan negara pertanian pada masa itu, kerajaan memutuskan untuk mengenakan tol bagi mendapat pulangan bagi kos pembinaan.
      Mengulas lanjut Bajet 2018, Tuan Ibrahim berkata pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pada kadar yang sama menunjukkan kegagalan kerajaan.

      Delete
  12. LHDN ,
    Nash byk duit tu, cepat pergi...
    Marhaen dh terok kna potong PCB.
    Pantang lebih sukatan,di trim gaji.
    200 juta dlm serban, tu byk skali?

    Mcm pelik dgn UMNOBNPAS ni.
    Daah londeh pulak..tutup tol kayu hitam,rupanya dh ready to bkt tangga.

    Hello, nk tipu Rakyat pun agak2 la..psst 2017, bukan 1917.
    60 tahun straight tuuu, dah letih tu.
    Eloklah Rakyat pun nk bg cuti pada UMNOBNPAS.
    Apa lg, hepi2 la cuti pnjang tuu !!

    *Yg terbukti songlap diberi bilik rehat berpengawal yg selesa.

    AYOH, BAGI CUTI PADA UMNOBNPAS. KESIAN,
    MEREKA KERJA 60 TAHUN TAK CUTI2 LANGSONG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz mempertahankan ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berhubung gesaan untuk beliau meletakkan jawatan susulan kejadian tanah runtuh Sabtu lalu.

      Ketika diminta ulasan terhadap desakan oleh para pengkritik Lim, termasuklah dari dalam Umno, Nazri memberitahu sidang akhbar di studio animasi Les' Copaque di Shah Alam bahawa perlu ada duluan bagi tindakan sebegitu.

      "Ia perlukan duluan.

      "Terdapat kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Saya tidak lihat Mahathir letak jawatan, saya tidak lihat Anwar letak jawatan sebagai timbalan perdana menteri," kata beliau merujuk tragedi Highland Towers pada 1993 yang berakibat daripada kejadian tanah runtuh yang besar di Taman Hillview, Ulu Kelang.

      Pada masa tragedi yang meragut 48 nyawa itu, pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad masih berkhidmat sebagai perdana menteri, manakala ketua umum PKR yang dipenjara Datuk Seri Anwar Ibrahim ialah timbalannya.

      "Undang-undang perlu dilaksanakan kepada semua orang, bukan berpilih-pilih.

      Delete
  13. Saya kadang2 terfikir sapa lagi para ilmuan agama yg saya harus percayai.
    Ustaz umno like fathul bari, syamsul tak boleh pakai. Ustaz2 PAS lagi tak boleh pakai.

    Nasib dulu saya belajar dengan ustaz2 yang tiada political inclination.

    Sebab itu sebelum menghadiri ceramah agama, saya kena selidik latar belakang penceramah. Sinar Islam fan Forum Perdana langsung tak dapat tarik saya untuk menonton kecuali kalau kazim dan badaruddin.

    Nampak sangat agama islam dicemari oleh orang yg konon ustaz2.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamil khair boleh pakai ker?

      Delete
    2. Bro zack dier banyak tak boleh pakai dari yg boleh dipakai
      Maknanya hamlau

      Delete
    3. 1122...KO LER BAPAK SEGALA HAMLAU...

      Delete
    4. Ada sekor hamlau yg berniaga kat lorong chow kit tu.

      Delete
  14. Saman PAS memang untuk melindungi Najib. Tidak salah Najib memberi sumbangan atas nama parti. Kalau Najib mengaku tidak ada kesalahan mengikut undang-undang ROS.

    Cuma jika Najib mengaku, habis lah parti suci ... Jalan selamat nikah je lah dengan UMNO .. jangan lah tinggalkan parti di tempat buang sampah. Mudah-mudahan parti masih ada lagi dan setelah dua tahun bercerai lah dengan UMNO. Mudah-mudahan ada di kalangan anak-anak dari pemimpin yang amanah dapat menghidupkan perjuangan PAS yang sebenarnya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sehari selepas Pakatan Harapan membentangkan belanjawan alternatif 2018, PAS pula mencadangkan belanjawan tersendiri yang bertunjangkan syariah.
      Walaupun 77 halaman lebih nipis berbanding belanjawan PH, Bajet PAS yang dibentangkan melalui Pemuda mengemukakancadangan luar biasa seperti mengecilkan saiz kementerian, memperkenalkan cukai baharu untuk orang kaya, elaun untuk pasangan kakitangan kerajaan dan kaedah pemilikan bersama Rakyat-Swasta-Kerajaan dalam projek prasarana.
      Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata tema “Pembangunan Demi Kelestarian Generasi Masa Depan” menyentuh 6 masalah utama pentadbiran Barisan Nasional iaitu tadbir urus tidak berkesan, pengangguran dan masalah sosial, beban golongan berpendapatan 40% terendah (B40) dan 40% pertengahan (M40), hutang isi rumah, kos sara hidup, dan perumahan.

      Berbelanja secara munasabah
      PAS memberi perhatian kepada penjimatan operasi kerajaan melalui pengecilan saiz kementerian, penggabungan kementerian, serta pengurangan elaun perdana menteri, timbalan perdana menteri, menteri dan timbalan menteri.
      “Terdapat 30 kementerian yang mana boleh dikecilkan. Kalau kita kecilkan, maka boleh jimatkan bajet kerajaan,” kata Khalil pada pembentangan Bajet 2018 (Alternatif) dari Perspektif DPPM sempena pembentangan Bajet 2018 di Hotel TH, Kuala Terengganu hari ini.
      “Saya tengok gaji menteri ini tidak kurang dari RM15,000 sebulan. Maka kerajaan boleh jimat tidak kurang RM5 juta setahun.”
      Dari segi perbelanjaan pembekalan, PAS mahu penjimatan diutamakan berbanding kelonggaran pekeliling, manakala dari segi perbelanjaan pembangunan pula, PAS mahu pemilikan bersama Rakyat-Swasta-Kerajaan atau People-Private-Goverment (PPG) menjadi kaedah pembiayaan alternatif khususnya bagi projek pembangunan yang mempunyai aliran masuk tunai.
      PAS meletakkan nisbah pembangunan dan pengurusan pada 17:83 dan perbelanjaan emolumen meningkat sehingga mencecah 10% setahun.

      Cukai orang kaya dan hapus GST
      Pelan jangka masa pendek PAS untuk tahun 2018 adalah GST berkadar sifar sehingga dimansuhkan dalam tempoh 3 tahun, memansuhkan cukai beberapa barangan keperluan asas rakyat, dan digantikan dengan cukai yang tidak menindas golongan berpendapatan rendah.
      “Kita perkenalkan Cukai Simpanan Korporat, mereka ini orang kaya, cukai yang diambil dari mereka ini boleh untuk kita tinggikan dan naikkan lagi. Ia diajar oleh Islam. Antara cukai lain ialah Cukai Barangan Mewah,” kata Khalil.
      Menurut dokumen Bajet PAS, barang berklasifikasi mewah akan dikenakan cukai 10%.
      “Orang miskin tidak gunakan barangan mewah, hanya orang kaya. Kadarnya boleh dinaikkan untuk menampung kos barangan keperluan asas yang dimansuhkan cukainya,” katanya Khalil.
      PAS juga mahu memperkenalkan elaun khas kepada pasangan kakitangan kerajaan yang tidak bekerja dan mempunyai anak bawah usia 18 tahun atau yang menuntut di institusi pengajian tinggi, elaun bulanan nelayan kepada 60,000 nelayan yang layak, elaun bulanan kepada pengusaha padi, meningkatkan elaun musim hujan untuk pekebun getah dan insentif tahun pertama kepada penternak dan pekebun baru.
      Turut dicadangkan bonus sebulan setengah untuk kakitangan sokongan kerajaan, sebulan bagi pengurusan dan setengah bulan untuk pengurusan tertinggi.
      Beberapa insentif yang diperkenalkan Barisan Nasional (BN) seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan e-kasih diteruskan namun beberapa aspek akan ditambah baik. “Program kesedaran perlu diberikan untuk peningkatan produktiviti dan mengurangkan kebergantungan kepada dana kerajaan semata-mata.”
      Rebat cukai pendapatan RM400 juga akan dinaikkan bagi pendapatan boleh cukai bawah RM40,000.
      Perkeso sukarela, subsidi diteruskan
      Subsidi elektrik dan gas memasak akan diteruskan, sementara caruman Perkeso pula adalah secara sukarela bagi semua kategori kecuali JUSA ke atas.
      Levi pekerja asing akan ditingkatkan dalam sektor tertentu bagi menyeim

      Delete
  15. Kalau betul DSN bagi duit kpd PAS, kenapa dlm 3 komponen utama pembangkang, PKR, DAP & PAS, DSN tak bagi kpd PKR & DAP?

    Mungkin dermawan Arab itu dah pesan, duit yg dia derma itu utk pembangunan & perjuangan Islam...tak mustahil...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawak pagi pak arab dah bermula..ahlan wasahlan......

      Kalau otak dah bangsat sampai bilapun tak akan dapat diubati

      Delete
    2. beberapa pemimpin PR dulu pernah disogok tp tak berjaya. ada jg yg berjaya disogok lantas lompat parti dgn alasan tidak yakin dgn kepimpinan. contohnya 2pkr dan 1dap semasa tumbangnya kerajaan PR perak dulu.

      bukan semua pemimpin blh disogok. mereka pemimpin sejati yg ada jatidiri dan malu dgn Penciptanya walaupun bukan ulamak.

      setengahnya sanggup dihina cerca oleh presiden sendiri demi prinsip perjuangan rakyat. contohnya 2 adun pas diselangor.

      memanglah klu blh najib nk beli semua pembangkang tetapi bukan semua yg bertuhankan duit mcm lebai2 malang.

      kalau trump yg kaya pun cuba di'beli' apatah lagi pemimpin2 biasa dlm Negara.

      DSAI memilih prinsip dpd kedudukan. jika berdiam diri aman sejahtera dia didunia ini.

      begitulah fitrah dunia yg ditadbir Yang Maha Kuasa. di mana ada syaitan disini Dia akan menghantar umatnya yg membela kebenaran.

      perjuangan islam apa yg mahu diberi duit masuk akaun peribadi oleh org Arab? apakah islam luput dinegara ini kerana tidak ada duit walaupun duit itu penting utk pembangunan islam?

      islam hancur kerana yg pegang duit tidak amanah dan berjaya pula memecah sifat amanah pemimpin parti agama.

      mengapa anon 9:38 masih percaya dermawan arab bg duit utk islam sedangkan najib sendiri nafi ada byk itu dlm akaun peribadinya. malah dia tktau pun duit byk itu masuk akaun dia.

      kunun juga duit utk perangi isis. sedangkan tangkapan tk seberapa terhadap disyaki isis tidak memerlukan modal yg banyak. kecualilah Malaysia berperang dgn isis mcm di Iraq.

      kesimpulannya amat mustahil dermawan arab bg duit utk pembangunan islam. lagi pun tidak ada 4 saksi yg menyaksikan duit itu diguna utk pembangunan islam. tp ada ramai saksi kalau duit itu hasil penyelewengan melalui 1mdb.

      wasalam

      Delete
    3. Media Malaysia perlu lebih bertanggungjawab untuk tidak melaporkan berita-berita mereka yang terkena loteri bernilai berjuta ringgit.
      Berita-berita sedemikian hanya membantu meningkatkan pendapatan syarikat-syarikat menjual nombor ekor kerana lebih ramai yang berangan-angan untuk menjadi kaya sekelip mata akan terjebak di dalam aktiviti judi.
      Hakikatnya, peluang untuk memenangi loteri ini teramatlah tipis.
      Umpamanya judi nombor 4 ekor yang melibatkan pembelian nombor 4 angka. Kaki judi boleh bertaruh pada apa-apa nombor bermula daripada 0000 ke 9999. Hanya 23 nombor sahaja yang akan memberikan pulangan hadiah, dengan hadiah pertama bernilai RM2,500 hingga RM3,500 untuk setiap RM1 pertaruhan.
      Daripada sudut lain, syarikat-syarikat yang menjual nombor ini mengaut keuntungan dengan menawarkan 9,977 nombor untuk dijual tanpa sebarang pulangan kepada kaki judi.
      Jika mengikut peratusan, setiap nombor yang dipertaruhkan oleh kaki judi hanya mempunyai 0.23% untuk terkena hadiah.
      Hari ini, syarikat-syarikat nombor 4 ekor telah mempelbagaikan produk mereka yang menawarkan hadiah berjuta-juta nilainya, dengan menawarkan lebih banyak nombor yang tidak memberikan pulangan untuk dijual kepada para kaki judi yang bermimpi menjadi jutawan.

      Produk paling popular hari ini ialah Jackpot 4D, di mana hadiah minimum loteri bernilai RM2 juta ke atas akan diberikan kepada mereka yang berjaya membeli 2 set nombor 4 ekor yang muncul sebagai hadiah pertama, kedua dan ketiga pada mana-mana cabutan.
      Ini bermakna terdapat 10 juta kombinasi nombor yang dijual kepada para kaki judi yang terkial-kial mengejar hadiah utama yang hanya mempunyai peluang kemenangan sekadar 0.00006% untuk setiap kombinasi dua set nombor 4 ekor yang dibeli.
      Dengan peratusan serendah ini, dan jikalau kaki judi dapat melihat daripada perspektif ini, sudah tentu mereka tidak akan membazirkan duit mereka.
      Di Malaysia, cabutan pada wajib hanya berlaku 3 kali seminggu iaitu pada setiap Rabu, Sabtu dan Ahad.
      Syarikat-syarikat 4 ekor juga boleh mengadakan cabutan ‘extra’ pada hari Selasa tertentu jika mendapat kelulusan kerajaan, dan setakat Oktober ini, cabutan ‘extra’ telah berlaku lebih daripada 15 kali bagi tahun ini.
      Selain menggalakkan media tidak menyiarkan berita-berita mereka yang terkena loteri, pihak kerajaan juga harus mengurangkan kekerapan cabutan ‘extra’ diadakan.
      Ini kerana terlalu banyak pendapatan boleh guna rakyat telah dibazirkan untuk aktiviti judi ini yang hanya menguntungkan syarikat-syarikat 4 ekor ini. Jangan kerana kerajaan menginginkan sumber pendapatan yang lumayan daripada sektor perjudian, maka kerajaan menutup mata masalah sosial yang datang bersama-sama aktiviti judi.
      Meskipun judi “dibolehkan” untuk orang bukan Islam (bukan kerana agama membenarkannya), tapi ini tidak bermaksud judi tidak mendatangkan kerosakan kepada keluarga dan masyarakat bukan Islam, terutamanya apabila ada ahli keluarga yang mempunyai ahli yang terlalu gian berjudi sehingga sanggup meminjam dari Ah Long dan juga mengabaikan keluarga.
      Diharap selepas penerangan ini, media dapat mengambil sikap yang lebih proaktif untuk mendedahkan kerosakan daripada aktiviti judi daripada mewar-warkan bagaimana seorang yang termimpi nombor bertuah lalu terkena loteri berjuta ringgit tanpa menceritakan betapa banyak duitnya yang sudah terbazir sebelum ini di dalam aktiviti judi.

      Delete
    4. Kahkahkah anon0938 ko memang pandai melawak
      Owh dah derma bleh plak letak syarat
      Mmg meraban

      Delete
  16. Fenomena ganguan mental caiplahap Taek belum berlaku atas topik ni.
    Ini sbb shift pagi minjm warong dulu.
    Mereka tunggu arahan boscai yg bersarapan dicoffee house.
    Strategi pagi dijanhka berubaj setelah serangan Askar Gila telah backfire pd UMNOBNPAS atas sbb menghina Raja2 Melayu.

    Entah brapa kali lagi mo fail, sudah2 laa. 1MDB akar segala bala , akui lah. Mungkar itu tetap TAEK walau disaLut gula.

    ReplyDelete
  17. Patut lah begitu mudah PAS menerima penjelasan 1MDB .. tak ada soal halal haram ..

    Jho Hadi jual agama tapi tak lah sehebat Jho Low ... kaya dan duit nya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAKBIR! TAKBIR! TAKBIR!

      Delete
    2. zaman TGNA .... takbir
      zaman jho hadi... takbuuur.. huduuit

      Delete
    3. Pesta arak kat Selangor ke bapok Z.Niagalorong?

      Delete
    4. Hahaha

      Bapok kepala mancis otak kecik dah masuk.
      Berapa bulan dah bunting ni?

      Delete
    5. 1034...TAHU LER AKU MAK KO TU TENGAH BUNTING KEMBAR SIAM DIBALUN DEK JANTAN GOLOK...HARAPKAN KEPALA KOTE BAPAK KAU BESAR MANCIS TU...TERHEGEH-HEGEH...DITERAJANG DEK MAK KAU...DAH LAMA MAK KO BUNTING JANGAN2 BUNTING GAJAH KOT....KIHKIHKIH...UNTUNG LER KAU DAPAT ADIK KEMBAU....

      Delete
  18. PAS (Parti ISLAM SeMalaysia).....Nauzubillah Min Zalik!

    ReplyDelete
  19. Pas sebuah parti yang memperjuang agama
    Tak salah, kalu PM ulor sikit itu wang derma
    Sbb tu le dgn UMNO, Pas ingin nak bersama
    Smgt Melayu dilaung, takbiir sama bergema

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  20. "Clare menamakan peguam S Ambiga yang merupakan bekas Pengerusi Bersih sebagai sumbernya berhubung dakwaan dana RM90 juta yang diterima oleh Pas". S Ambiga kena jadi saksi bagi pihak Clare la lepas ni, mungkin dia boleh bawa Rafizi dan Husam sekali ke Landon untuk lawan Haji Hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawak husam....husam bawak dokumen penyata akaun dari affin bank...mati terkangkang hj hadi..

      Delete
    2. KIHKIHKIH...KAHKAHKAH...
      HUSAM MUSA YANG BERMUKA 'KUSAM' TU KER.....

      Delete
    3. Clare dalam tuntutan balas menjawab saman Hadi berkata, Haji Hadi dan kumpulannya mahu mencemar nama baik beliau dan portal Sarawak Report yang berkempen untuk menyingkir dan membawa Najib ke mahkamah untuk menjawab dakwaan rasuah dan kelakuan jenayah. Ambiga pula dikaitkan dengan sumber berita yang disebarkan secara meluas dikalangan media pro pembangkang di Malaysia.

      Clare berkata Hadi memfailkan dakwaan itu bukan untuk mempertahankan imejnya tetapi untuk tujuan salah iaitu melindungi sekutunya, Najib.

      Lebih baik Clare berusaha dapatkan bukti atas tuduhan bahawa PAS menerima RM90 juta sebelum daripada ini, daripada membuat dakwaan baru yang sudah tentu memerlukan kepada bukti yang baru.

      Delete
    4. Claire dah ade bukti....tunggu dalam perbicaraan nanti..

      Delete
    5. ...DAH NAK MAMPOS DAH CLAIR SUNDALAN NI....

      Delete
    6. Kojola kengkang sundal belakang mati

      Delete
  21. Ini lah saat yang telah sekian lama kita nanti
    Pejuang Melayu & ulamak Islam bersatu hati
    Bagai lagu dan irama, ia nya akan jadi sebati
    Melayu-Islam kekal di negara ini, sbg identiti

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Tuang presideng Pas cari penyakit...abis terburai....ini sebab Kassim baba takut nak saman...

    Ostad nasha takut saman rafizi

    Hj hadi takut saman Husam musa..

    Shatit samad takut saman Rafizi

    Mualaf Shafeei takut saman Rafizi..

    Ramai nye orang penakut...

    Yg tunjuk berani plak tempah penyakit...
    ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1003...LU APA CITER?.....MEROYAN KER...

      Delete
  23. Kenapa tetiba cai2 jadi kalut sgt dengan Pas
    Sudah nampak kot bunga2, PH akan tumpas
    Hilang segala impian, k'jaan mahu dirampas
    Padan dgn muka PH, sana cicir sinii terlepas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

  24. FASTAKIM nenjana keuntungan hampir RM sejota, himpunan PH mejana kerugian berjota2. Tak kisah lah, topdog korang ada berbiliun2 kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kassim baba memang bijak...ketua prompak berjamaah....

      Kassim baba rompak luar negara..

      Lobai hadi saman di luar negara..

      Dua2 ingat orang malaysia tak tahu.....

      Huhuhuhuuuuu

      Delete
  25. Dengan dana yang sebegitu banyak...mungkin selepas ini..Tuan Haji Pay Per-View boleh kerap mengadakan Fastakim di German pula.....ha ha ha ha ha...

    ReplyDelete
  26. Kejora pendedak membela pas
    Pas menipu kejora percaya
    Sapa bodoh undilah pas
    Itu pas Budak tadika pun dah tak percaya



    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola kengkang lima kupang kepala mcm mancis tentulah otaknya kecik.

      Delete
    2. Betul bro Zack...otak nipis banyak makan dedak tahik jho lo....

      Huhuuuu...huh7huuuuuuu

      Delete
    3. Musim hujan mcm ni kepala mancis jadi lembab cucuh pun tak nyala
      Tapi kalau cucuk gerenti masuk punya..

      Delete
    4. 1056...BALAK BAPAK KO KOCIK...MASUK TATAK LASA...TU PASAL MAK KO MAIN NGAN JANTAN GOLOK...ADA RASA UMMMP!!!SEKALI CUCUK TERUS BUNTING KEMBAU SIAM...NAK HARAPKAN BAPAK KO TU...TERHEGEH-HEGEH....

      Delete
  27. yang pergi saman kt UK tu pun projek Jubbo & Co. Funding logistics support kedutaan lagi tuu.
    Hak Percaturan,rancang diberi pada manusia walau sedangkal mana pun.
    Hak siapa menentukanNYA semua pun tahu.
    Ianya TIDAK bergantung pada berapa labuh atau berapa kilo serban seseorang itu.
    Lagi Sah mungkar, lagi complex issue,maka lagi halus mainan jarum Syaitan.
    Media sehala,Musyawarah tertutup, tidak telus diguna sebagai senjata syaitan.
    Awasilah pola kepercayaan masing agar iman berada dijalan yg benar.Pilihan tetap Allah beri.

    Walau aoapun, hakikatnya,
    Kebenaran TETAP padamkan yg bathil.
    Ini bukan rahsia pada yg yakin.

    Hanya tempoh masa yg dirahsiakanNYA.

    ReplyDelete
  28. Hahahaha padan muka kejora kena tipu dek lobai sarban....kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan setakat kena tipu saja si kojola kengkang lima kupang kepala mancis otak kecik tu...tiap2 malam kena rodok dgn roket bangla dan mr balun singh kat lorong chow kit tu

      Delete
    2. 1039...TAHU LER AKU MAK KO TU BUNTING SEBAB KENA RODOK DENGAN ROKET TORPEDO JANTAN GOLOK...DIA MINTAK TIAP2 MALAM KAT BAPAK KO...TAPI BAPAK KO TERKUCIL MANJANG..BORING LER MAK KO..TU PASAL CARI JANTAN LAIN.....

      Delete
  29. woohoo. sejak 2014 pas makan dedak umno! elok pon korang kluar drpd pakatan awal2. tok2 lebai yg kaya raya dgn duit umno yg dtg dr duit pembayar cukai ni sememangnya barua! lebai2 miskin lebih baik jauhkan diri dr pas. pemimpin korang tau nak cari makan jek..

    ReplyDelete
  30. Kalau betul laaa perkara ni berlaku......harapkan pagar...pagar makan padi.....rosak dah pak lebai ni......jahanam......mintak2 laaaa perkara ni dijauhkan....

    ReplyDelete
  31. Umno & Pas nak lupakan sengketa yg siilam
    Mereka mau bela kedua-dua, Melayu& Islam
    Tak sabar lihat DSN & TGHH makan setalam
    Kapal bocor PH, pasti kan lenyap tenggelam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roket mr balun singh selalu landing kat dlm airport leasedhole wak kojola kengkang lima kupang.
      Kadang2 jumpa kangkung kadang2 jumpa taugeh kadang2 jumpa maggi mee tersangkut kat roket dia tu. Biasalah kat lorong chow kit tu kojola akan curi air pili bomba buat cuci cuci...

      Delete
    2. 1043...EKELEH...KO NI MACAM DAH BIASA JER BUAT BENDA TU.....BIASA LER MAK KO PUN DAH BIASA BUAT KEJE TU....NTAH2 KO TU ANAK JANTAN GOLOK...

      Delete
    3. 11.37 terdentap kena balun...huhuhuhuuuu

      Delete
  32. Hahahaha...umenok dan pas bersatu meneruskan maksiat umenok kikiki

    ReplyDelete
  33. Hahahaha tak sabar nak lihat eddy kutuk dgn najib cibaiiii makan dalam penjara sama2 kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha sempat Madey masuk IJN dulu..

      tuhh niat dh jahat, nk tngkap org sesuka hati.. Parti lahanat ko tkkn menang lah demi Allah Taala sebaliknya semuga Allah melaknati org2 dan parti jahay kamu tu org gila kuasa!!

      Delete
    2. Mmg sejak azali lagi asal nama umno dan caiii anjing umno mestinya akan MEMPERGUNAKAN islam untuk menipu melayu yg bodoh dungguuuu..

      Delete
    3. 1047...MELAYU BODOH DAN BINGAI MACAM KO LER.....

      Delete
    4. Melayu bingai sokong prompak..
      Huhuhuuuu

      Delete
    5. MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KEPALA BANA KUTTY...BAPAK KETUA LANUN...MACAM AHLI SUARAM KATA SEMALAM....

      Delete
    6. Kojola kengkang kepala mancis otak kecik bapak segala pondan

      Delete
  34. Dgn PKRosak & DAPigs, Pas jadii sgt seteru
    Bersaorangan Pas susah le nak sasar peluru
    Tapi Pas sudah dpt idea & atrateji yang baru
    Berlawan PRU14, Pas atur saingan 3 penjuru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaasahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjuru belakang kojola punya. Siapa mau?
      Murah saja
      Lima kupang...

      Delete
  35. Gambar najib sedang Berduaan mesra dgn hadi di majlis ruu355, demo rohingya, dan byk majlis lagi termasuk Pas berkecuali dlm perbahasan 1MDB pun boleh menjadi bukti mahkamah bhw Pas memang dapat dedak najib...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkang tiap2 malam berduaan dgn bangla dan mr balun singh kat belakang bangunan di lorong chow kit tuu..kadang2 kat bawah tangga.

      Cuba teka dia buat apa?

      Delete
    2. 1046...MAK KO TIAP2 MALAM BERTIGA-TIGAAN DENGAN JANTAN GOLOK KAT BELAKANG TANGGA JAMBAN.....SAMBIL MENONGGENG...

      CUBA KO TEKA...MAK KO TU MENONGGENG SAMBIL BUAT APA?......

      Delete
    3. Sentap lagi Askat Gila babi upahan kasdim baba....huhuhuuu....yabedabedu...

      Delete
  36. Smlm balun umno
    Hari ini balun pas
    Esok balun umno
    Lusa balun pas..

    Beloq ASKAR GILA...

    Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nama saja ASKAR, ditambahkan GILA, maka sudah tentu KETAATANNYA tak terhingga.
      Bagi ASKAR , ketaatan nya pada siapa?
      Tentu sekali pada Raja Bangsa dan Agama Islam. Bukan pada sebarang Parti2 lain.
      Perkembangan sekiling perlu peka.
      Apa dah jadi apabila UKM dgn bongkak somnong menyanggah TITAH dari 4 Raja terhadap Taliban Zamihan ?

      ASKAR GILA perlu sanjung Univrrsiti....atau Raja2 Melayu?
      Atau Parti2 UMNOBNPAS ?

      Selamilah jiwa, yg bercahaya itu Taek Low, bukan mutiara

      Delete
    2. Beloq ni breeding orang GILA SASAU chronic acute..

      ASKAR GILA taat dedak kutty haram,ape meroyan teruk ko ni merepek sasau?!

      Delete
    3. 1131 , panasmu dikawasan dubur ato telur? Gigil ko sampai guyang fon aku. Ko ni islam kaa,mau sanggup trus sokong mungkar laagi? Brengsek

      Delete
    4. HE..HE..HE...SENTAP KER....

      Delete
  37. Retorik makan setalam,diangkat sebagai mercu kebanggaan bangsa agama.
    Dalam sedar terang 1022 buat pengakuan.
    Baikpun mungkar jelas,asalkan melayu Islam perkara itu baik.
    SAH sekali jarum syaitan telah selubung iman 1022. Tak cukup itu,Syaitan menggunakan 1022 sebagai conduit utk mengangkat Bathil. Ini Janji Syaitan.
    Allah juga berjanji.
    Kriteria pilihan sudah terbentang.

    Awasilah pilhan yg diambil, laluan mana itu hak yg diberi pada masing2. Biarpun ustaz mahupun malaun.

    Pilihlah,atas kehendak Allah , ataupun atas penopuan syaitan.
    Hadapilah ujian dgn baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola kengkang punya mcm tu lah. Dulu conduit skrng dah jadi terowong..

      Delete
    2. Lepas pru 14 ni kojola kengkang punya akan jadi highway...
      Kihkihkih

      Delete
    3. 1049...AKU TAHU LER TEROWONG MAK KO DAH DITEROKA DEK JANTAN GOLOK...SIAP BOLEH BUAT U-TURN LAGI TEROWONG MAK KO TU...KIHKIHKIH....TING...TING...TING...EH MAK KO BUNTING....

      Delete
    4. Bertambah sentap hingga meroyan.
      .huhuhuhuuu...yabedabeduuu

      Delete
    5. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
    6. Kojola bunting makan taik ayam candu

      Delete
  38. Hahahahaha Pas ka,pis ka pus ka...mmg lauk gulai la pru ni.banggla pun kalu layak mgundi tak mau nyer undi pas kahkahakah.

    Melayu dunguuuuuu je undi pas kikiki

    ReplyDelete


  39. Akhirnya CAHAYA kan Terbit Tinggi
    Menyuloh TERANG ke setiap Diri
    Akhirnya CAHAYA-NYA itu, kita Miliki
    CAHAYA-Cinta NYA..Menyuloh Terperinci


    CAHAYA-Cinta NYA, Menyuloh Terperinci
    Menerangi yg Tersembunyi, yg diCURI yg diLari
    "Bajingan-Musang-bJanggut", Suka brGELAP-brsembunyi
    Apb CAHAYA Datang, sesak-NAFAS "Menipu" Diri


    Salam CAHAYA...Sahabat Semua
    CAHAYA-Cinta NYA, Kan Mekar diJiwa
    Smoga CAHAYA-NYA itu, Kita Rai kan Bersama2
    JUJUR-Luhur-Telus-Tembus, CAHAYA-Azali milik kita


    My dearONE, "when u turn dLIGHT, d darkness disappears" ha ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Darkness lane is kojola kengkang favourite lane..
      You turn on the light she will switched off the light.
      Dia takut pencegah maksiat datang maaaa

      Delete
    2. Kalau pencegah maksiat datang terpaksalah terkengkang kengkang dia cabut lari.

      Delete
    3. Kojolq kengkang lima kupang ni tiap2 malam pakai mini skirt dan kasut tumit tinggi...

      Delete
    4. Hmpir lebih 16 jam ke 24 jam macai bertenggek di beloq picisan ni.. Ko xde keje ke?tanah kebun ka!!!!

      Delete
    5. 1104...YANG PAKAI MINI SKIRT/KASUT TINGGI MACAM TONGGET TIAP2 MALAM.. MAK KO LAH TU YER...PATUT LER MAK KO BUNTING TIAP2 TAHUN...UNTUNG LER KO...BERDERET ADEK KO...

      Delete
  40. Hahahaha hanya melayu belajar agama separuh jalan je undi pas...kikikiki

    ReplyDelete
  41. Kerana di bayar jota jota oleh kassim baba lobai hadi buang G18 smasa muktamar di kuala selangor yg di taja oleh kassim baba.......Alasan pas mereka merajuk kalah pemilihan....G18 menentang rancangan lobai hadi nak UG dengan umno di selangor...

    Semasa krisis MB selangor lobai hadi berbelit2...

    Lobai hadi cari alasan dengan tuduh DAP anti islam untuk pecahkan PR ikut telunjuk Kassim baba yg terdesak untuk PRU14...

    Kassim baba harapkan Pas bertanding 3 penjuru untuk pecah undi...

    Lobai hadi bodoh harapkan kassim baba bagi laluan di kawasan Pas...

    Bodooo betul lobai hadi dan lobai2 Pas main politik...

    Kasdim baba harap PAS ikut telunjuk umno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1059...LU APA CITER?......MABUK TODI KER MABUK KETUM....

      Delete
    2. Asyik bodohkan puak sendiri..

      Pas nk ikut telunjuk Umno?? Awat apa salahnya? Hukum ikut

      Parti chap madeerr. Ikut telunjuk kapir harbi DApig atok kutty ckp bole laa??

      Delete
    3. Lu sudah sentap...huhuhuuu....yabedabeduuu....umno dan kassim baba nak mampoosss...

      Delete
    4. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
  42. Selepas dapat duit kassim baba umno tak kapir lagi...huhuhuhuuuu

    ReplyDelete



  43. Carilah CAHAYA kdlm Diri mu
    CAHAYA-Azali mu, Tak Tau Menipu
    CAHAYA-Azali mu, JUJUR-Lurus Selalu
    KUDUS-Telus-Tembus, Menerangi Kalbu

    Akhirnya CAHAYA kan Terbit Tinggi
    Menyuloh TERANG ke setiap Diri
    Akhirnya CAHAYA-NYA itu, kita Miliki
    CAHAYA-Cinta NYA..Menyuloh Terperinci


    CAHAYA-Cinta NYA, Menyuloh Terperinci
    Menerangi yg Tersembunyi, yg diCURI yg diLari
    "Bajingan-Musang-bJanggut", Suka brGELAP-brsembunyi
    Apb CAHAYA Datang, sesak-NAFAS "Menipu" Diri


    Salam CAHAYA...Sahabat Semua
    CAHAYA-Cinta NYA, Kan Mekar diJiwa
    Smoga CAHAYA-NYA itu, Kita Rai kan Bersama2
    JUJUR-Luhur-Telus-Tembus, CAHAYA-Azali milik kita


    My dearONE, "when u turn dLIGHT, d darkness disappears" ha ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. But had you switched off the light madam kojola kengkang will make her present felt..

      Delete
    2. Fear is a resistant that needs to be removed too.
      Semua dah nampak, tp masih ramai malu sipu takut utk mengangkat jari memuding Mungkar.
      ramai lagi tak sangguo keluarkan suara termasuk akademik tersohor,agamawan yg masih tersipu.
      Hanya apabila Fear hilang maka baru akan digembeling kuasa Cahaya dgn terang silau, membunuh kegelapan yg Malaysia hadapi.
      FEAR ALLAH, NOT ANY PARTIES.
      TRUTH (LIGHT) MUST PREVAIL FOR THE EVIL TO BE ELIMINATED.

      REMOVE FEAR,HARNESS LIGHT.

      ALLAH ALMIGHTY HAS PROMISED VICTORY FOR THE BELIEVERS

      Delete
  44. Z.Niagalorong, anak kancil yg rasa diri gajah
    Kosong, null, yilek, komen biol yg tiada hujah
    Serupa kerbau putus tali je, dia masuk terjah
    Meroyan raban jam 1011sikit je hamba tujah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  45. Mlm tadi, caii2 kena terok dgn pukulan cikgu
    "All rounder", maths, politik, sastera dan lagu
    Mas kalut tesiis PhD, hamba tak nak ganggu
    Namun si dia manja, ttp setia hamba tunggu

    _______________________________
    Saloma: Yang Ditunggu Tak Tiba
    (https://youtu.be/ryN-dtAADUE)

    Di mana dia yang ku tunggu
    Pelita hati ku membisu
    Jawabkan lah keluhan hati ku
    Namun hilang rindu di kalbu

    Kini harapan ku impian
    Ikatan cinta di khayalan
    Apa daya ku terus merana
    Kerana yang ditunggu tak tiba

    Chorus:

    Sunyi sepi hai alam ku pandang
    Meresap di jiwa ku
    Mana janji dan sumpah setia
    Kau beri mula dulu

    Apakan daya ku derita
    Rang bulan pun turut bersama
    Angin sepoi bagaikan berkata
    Kerana yang ditunggu tak tiba


    ___________________________
    Si dia manja tetap ku tunggu,
    Salam rindu di angin nan lalu.
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  46. Mat saleh ni pandai main daun terup. Dia tahu bila nak letakkan kad dan bila mau disimpan. Jadi siapa mau turut main silakanlah main dgn mat saleh ni. Jgn nanti frus sudah. Maksud sy main tu ialah main daun terup. Bukan yg lain baa !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datok jpc jampi sutan melaka lagi cekap, dia raja pakau...

      Kih kih kih...

      Delete
  47. BALA yg hadi bawa pada PAS, 1981--aMANAT HADI
    Bertanding parlimen 97 :1986-menang satu

    2018..Bala dedak untuk
    Bertanding parlimen=100


    Agak2 berapa PAS dapat haa????

    ReplyDelete
  48. Sya dengar perangai najib yg suka untung atas angin ni iaitu jual harta negara dengan harga yg berlebihan supaya dia dapat masuk poket dia dan keluarga utk beli pulau di luar negara.. So kalau BN kalah dia bungkus kain baju cabut ke pulau tersebut.. Wallahualam.. Tp x mustahil dgn perangai dia selaku perompak tersohor

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE..HE...HE...
      AHLI SUARAM SEMALAM HABAK...
      SI MAMAK MADEY NI BAPAK KETUA LANUN...
      KAHKAHKAHKAHKAH....

      Delete
    2. Nape tak repot polis...bodooo..
      Penakut.....huhuhuuuu....yabedabeduuu

      Delete
    3. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
    4. Itu jer kepandaian ko cai kasdim baba bodooo

      Delete
    5. Kojola kengkang bapak ayam

      Delete
  49. Mlm tadii, Cgu Kejora betul2 naik minyak
    Terok lunyai cai2 haprak kena taji lanyak
    Walau tidor lewat lena sungguh nyenyak
    Lagi pula paper exam tinggal tak banyak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla kenkang 5 kopang meraban merapoo sakan mlm tadi kerana ketakutan ramai ahli umno dah cabut lari.....

      Huhuuuu yabedabeduuuu

      Delete
    2. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
  50. Bila Tuan Ibrahim nak keluar dari PAS?Teruk dah nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai Hadi kalo kalah saman SR letak jawatan laaa..

      Delete
  51. Wan Azizah ingatkan Najib siapa pengasas AIM

    Oct 30 2017 / Suara Keadilan

    Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini mengingatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan cerita sebenar di sebalik kejayaan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) membantu usahawan wanita yang mempunyai nama sama dengannya.

    Menurut Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, kejayaan penternak ayam bernama Wan Azizah Wan Salleh yang disebut Najib dalam pembentangan Belanjawan 2018 lalu boleh ditelusuri kembali kepada usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa menjadi menteri pelajaran.

    “Terima kasih YAB Pekan atas cerita Kak Wan kelmarin dan bersusah payah menjemput Kak Wan Azizah Wan Salleh ke dewan yang mulia ini.

    “Tahniah saya ucapkan kepada Amanah Ikhtiar Malaysia di atas kejayaan membimbing seorang usahawan wanita hingga berjaya.

    “Saya nak ingatkan dewan yang mulia ini, asal usul usaha ini. Ianya bermula hasil penyelidikan dan kertas cadangan dari team Universiti Sains Malaysia yang telah diangkat pada tahun 1987 oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Menteri Pelajaran pada waktu itu, menjadi program khas dalam usaha membasmi kemiskinan rakyat.

    “Program khas inilah diberi nama Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM),” katanya dalam uvapan beliau di Dewan Rakyat hari ini.

    Najib dalam pembentangannya Jumaat lalu berkata beliau simpati dan kagum dengan kecekalan Wan Azizah Salleh atau dikenali sebagai Kak Wan yang sabar melalui dugaan hidup tanpa suami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap ke kassim baba cina jho lo jadi billionaire segera.....perompak yg dilindongi oleh kassim baba dan umno...

      Huhuhuuuuu....yabebeduuuu

      Delete
    2. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
  52. Jentera PRU14 Umno-Pas dah siap bersedia
    Tak nak negara jatuh, ke tangan Kerala Indiia
    Hamba pulak, tidak sabar utk bersama si dia
    Masih tengiang senda gurau di saat bahagia


    _______________________________
    S. M. AHMAD: DI SAAT BAHAGIA
    (https://www.youtube.com/watch?v=jh2k_QGOYMc)

    Di saat bahagia
    Alam ku pandang indah
    Lupa ku kan segala
    Peristiwa lama

    Kini tiba masanya
    Bersenda bergurauan
    Memadukan asmara
    Mengeratkan ikatan

    Chorus:

    Duhai intan
    Dewi pujaan
    Sungguh ku bahgia
    Di samping mu dara

    Sayang ku yang ku puja
    Sungguh tiada ku duga
    Kita akan bersua
    Lupakan kisah lama

    ___________________________
    Buat si dia yg ku puja selalu,
    Salam rindu di angin nan lalu.
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  53. Kesian sungguh dgn si bapok Z.Pasaborong
    Tengok awal, spt megah juah mau bertarong
    Agaknya, lobang bontot udah terlekat terong
    Mungkin, minta rakan2 tlng cabut kat lorong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla kenkang sentap kena terjah dengan zack...

      Huhuhuuuu....yabedabeduuuu

      Delete
    2. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
    3. Itu jer hang pandai cakap....muka budu ruoenye....patut bodoo mvm lobai hadi..


      Huhuuuu... Yabebabeduuu

      Delete
    4. ...ADA AKU KESAH...

      ...yabedabeduuu...

      Delete
  54. October 30, 2017
    Penerima BR1M naik 2.9 juta bukti rakyat makin miskin, kata Wan Azizah
    Farhan Darwis
    ShareTweetPinMail
    apa-brimKUALA LUMPUR: Pertambahan penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) membuktikan dasar ekonomi kerajaan gagal mengeluarkan rakyat daripada belenggu kemiskinan, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (PKR-Permatang Pauh).

    Dr Wan Azizah berkata, ukuran kejayaan program bantuan wang tunai sekali beri itu apabila penerima BR1M semakin menurun dan bukannya meningkat.

    “Pekan dengan bangganya, mengumumkan seramai 7 juta penerima akan kekal menerima BR1M.

    “Ini bererti, daripada seramai 18.35 juta warganegara Malaysia yang berusia 21 tahun ke atas, 38% daripada mereka masih kekal berada dalam kategori berpendapatan rendah dan kekal dalam kepompong kemiskinan,” katanya, merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak (BN-Pekan).


    Dr Wan Azizah berkata, bermula dengan seramai 4.1 juta penerima BR1M pada 2012, pentadbiran Barisan Nasional (BN) bukan sahaja gagal mengurangkan jumlah itu bahkan sebaliknya bertambah 2.9 juta penerima sejak 5 tahun lalu kepada 7 juta penerima.

    Menurut ketua pembangkang, pertambahan itu menunjukkan peningkatan 70% golongan miskin penerima BR1M sejak program bantuan wang sekali beri itu diperkenalkan 5 tahun lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kassim baba cakap ekonomi mesia bertambah kukuh...

      Jebon cskap bank dunia puji ekonomi mesia...

      Mcm ni brim makin tambah ramai....bangkali orang kayu pon masuk senarai...

      Huhuhuuuu....yabedabeduuuu

      Delete
    2. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
    3. Itu jer hang pandai cakap....muka budu rupenye....patut bodoo mcm lobai hadi.....pemakan tahik jho lo...


      Huhuuuu... Yabebabeduuu

      Delete
    4. ...ADA AKU KESAH...

      ...yabedabeduuu...

      Delete
  55. Odtad nadha akan saman rapiji dan claire bila kucing tumbuh tanduk...

    Huhuuuuu yabedabeduuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
    2. Itu jer hang pandai cakap....muka budu ruoenye....patut bodoo mvm lobai hadi..


      Huhuuuu... Yabebabeduuu

      Delete
    3. ..ADA AKU KESAH....

      Delete
    4. Itu jer hang pandai cakap....muka budu rupenye....patut bodoo mcm lobai hadi..


      Huhuuuu... Yabebabeduuu

      Delete
    5. ...ADA AKU KESAH...

      ...yabedabeduuu...

      Delete
  56. BACA — Kerajaan mansuhkan 4 tol di Selangor, Kedah dan Johor

    Antara 4 tol yang dimansuhkan dalam pengumuman oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ialah Tol EDL (Lebuhraya Penyebaran Timur) di Johor.

    Namun apa yang menimbulkan persoalan ialah — Menurut laman web rujukan terkenal, Wikipedia, Lebuhraya EDL sepanjang 8.1 km yang menghubungkan antara penghujung Lebuhraya Utara Selatan dan Bangunan Baru Kompleks Sultan Iskandar di pusat bandar Johor Bahru, sememangnya bebas tol.

    Sumber — Wikipedia

    Jadi apa maknanya Najib umumkan pemansuhan tol di lebuhraya yang sememangnya bebas atau tiada kutipan tol?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kassim baba lu adaa pining kaar?...itu jln tarak tol laa...pepasal lu mansuhkan tol...

      Bikin bajet wang tarak cukuup....mao kasi syok sendiri kaa?....sikalang sudaah sendiri pinning....

      Huhuhuuuu yabedabeduu...

      Delete
    2. Til Kayu Hutam bukannya tutup,tapi dialih ke Hutan Kampung.
      Apa barang ni Jubbo?

      Delete
    3. ...SENTAP KER...yabedabeduuu

      ......MU MAKAN BUDU....

      Delete
    4. Itu cerita tol bukit kayu hitam...tol dijohor yg tarak tol per citer umum mansuh tol?.....ngok

      Delete
    5. Bukan kassim baba jee yg dah pinning cai upahan kassim baba pon dah mereng...

      Huhuhuuuu....yabedabeduuuuuu

      Delete
    6. ...ADA AKU KESAH...

      ...yabedabeduuu...

      Delete
    7. Aku pedeli ape dgn kebodohan ko....huhuhuuu
      Yabedabeduuu

      Delete
    8. ...SENTAP LER TEW.....

      ...yabedabeduuu

      Delete
  57. Hanya berbaki caipelahaptaek dan mereka yg diselaputkan bangsa agama sj yg masih percaya UMNOBNPAS.
    Benar jd Salah,Baik jadi Jahat. Betul kata fitnah.
    Media celaka ydiajadi jarum alat tusuk kejahilan. Tapi jarum makin diasah makin menumpul.
    Ini yg menjadi sebab jing2 caipelahap taek terpaksa kunjung blog2 pro PH.
    Selama mana lagi penipuan dan mungkar nak terus diangkat?
    kan UMNOBNPAS dh kerja 60 tahun tanpa henti.Cuti tak pernah ambil.
    Kesian tuu.
    Maka elok lah dicutikan., sekurang2nya 5 tahun.
    Seluar dalam jika tidak disalin selama 60 tahun apa jadi?
    Usah bertengkar,semua tahu jawapannya. Sama2 jalankan kewajipan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...ADA AKU KESAH.....

      Delete
    2. Itu jer hang pandai cakap....muka budu ruenye....patut bodoo mcm lobai hadi..


      Huhuuuu... Yabebabeduuu

      Delete
    3. Guna cermin tgk celah kangkang tu. Panas ti boleh membawa luka parah pada dinding lobang Taek ko tu. Nasihat baik elok terima 1243. Kegigilan mu sampai ke fon aku ni. Ko ni tak lama sgt dah tuu. Taubat cepat

      Delete
    4. Dia tu pemakan tsik cina prompsk jho lo...otak sewel..

      Huhuuuu....yabedabeduuu

      Delete
    5. ...ADA AKU KESAH...

      ...yabedabeduuu...

      Delete
    6. Ini baru le dikatakan pendekar perwira
      Masuk tempat musuh berani bersuara
      Inii cai2, kat kampong je bersandiwara
      Cai syok sendiri, terloncat serupa kera

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    7. Lantak ko leer...aku peduli ape ko dah bodooo...
      Huhuuuuu
      Yabedabeduuuu

      Delete
    8. Perwira habib bank...kokok ayam betina...hehehee

      Delete
    9. Perwira kote kontot! Kikikiki sbb tulah angau x der awek! Kikkiikii

      Delete
    10. ANON 1303...SEDAP BETUL PANTUN KO...TERHIBUR AKU...SAMPAI MEROYAN CAI2 FUKATAN HAPRAK...TERUSKAN PANTUN ANDA...

      ........Yabedabeduuuu...........

      Delete
  58. Pemuda PAS menempelak tuntutan balas Clare Rewcastle yang mendakwa Hadi Awang berkomplot dengan YAB Perdana Menteri untuk mengeksploitasi satu kes mahkamah di London.

    Naib Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadli Shaari berkata editor Sarawak Report itu sepatutnya mendapatkan bukti kononnya PAS menerima RM90 juta daripada membuat dakwaan baru yang tidak sahih.

    “Lebih baik mereka berusaha dapatkan bukti atas tuduhan mereka terhadap PAS yang dikatakan menerima RM90 juta sebelum daripada ini, daripada membuat dakwaan baru yang sudah tentu memerlukan kepada bukti pula,” katanya.

    Ahmad berkata tuduhan terbaharu itu menunjukkan bahawa Sarawak Report sudah semakin terdesak dan hilang kredibiliti sebagai sebuah portal berita berdasarkan fitnah yang disebarkan.

    “Sekiranya mereka tewas di dalam kes saman ini mereka sama sekali tidak akan dipercayai lagi selepas daripada ini. Ini termasuklah juga juak-juak mereka di Malaysia yang gemar bersandar kepada laman web ini untuk melakukan apa-apa tuduhan,” katanya.

    Dalam laporan FMT, Clare mendakwa PAS berkomplot dengan Najib untuk mengeksploitasi prosiding mahkamah di London dalam usaha untuk melepaskan Perdana Menteri daripada tuduhan.

    Clare dalam tuntutan balas menjawab saman Hadi berkata mereka mahu mencemar nama baiknya serta laman portal Sarawak Report yang berkempen untuk membawa Najib ke mahkamah.

    Claire juga turut menyenaraikan sekurang-kurangnya 10 orang pegawai PAS dari kumpulan ulama yang didakwa menerima wang berjumlah RM 90 juta yang disumberkan daripada 1MDB.

    Secara tidak lansung, tindakan Rewcastle itu menunjukkan bahawa dia sedang berada dalam keadaan yang semakin terdesak dan khuatir akan tewas dalam prosiding mahkamah yang sedang dibicarakan pada ketika ini!!!

    ReplyDelete
  59. PH parti haprak yang penuh dengan kemelut
    Bila nampak Pas sokong BN cai2 mula kalut
    Mcm2 tohmahan, kluar darii cai punya mulut
    Tapi, perwira BN/Pas dtg sini, sedia bergelut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bapok lima kupang! Nak bniaga kenalah berani masuk lorong! Kikikikikiki

      Delete
  60. Cgu Kejora graduate dlm bidang matematik
    Boleh belaka, berpantun madah atau politik
    Gurindam dibuat, baris tersusun sistematik
    Dapat makwe pula, lecturer yg muda cantik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki! Org semua dah tahu kau tu bapok lima kupang! Kikikiki tak yah nak blagak jantan kat sinila bapokkkk!

      Delete
  61. Apalah nak diharap dengan kak wan mata sepet kipas lipas ni. Jadi presiden dlm PKR pun dah jadi mcm patung bernyawa. Inilah pemimpin yg naiknya bersandarkan nama laki, kalau harapkan nama sendiri, jadinya mcm embuk kat pasar tani aje. Dalam PH pun, kena mainkan dgn semua orang, terutamanya Madey. Dah jadi persis kerbau balau dicucuk hidung gamaknya..org suruh duduk dia duduk, suruh berdiri dia berdiri. Disebut aja nama Nuar kaki sontot, menjejeh air mata..tapi bila Madey kata kalau PH menang, Nuar takkan dibebaskan cepat2, senyap membisu..tak terkata apa2. Teringat 1 wawancara antara kaak wan dgn ALJAZEERA ...menjadi lawak pulak program tu, apa taknya lain ditanya, lain yg dijawab sampaikan ditegur si penemuramah, u ni tak paham soklan ke, balik dulu dan penuhkan ilmu di dada dulu. Dengar khabar, warga permatamg Pauh dah tak sabar2 sangat nak tunggu PRU ni, nak humbankan dia dan PH ..ada MP pun dah mcm takde, habiskan masa dok bertunggu bertangga kat sel lakinya aje. Kebajikan warga PP tak dipedulikan, pandai2 lah sendiri kalau nak hidup. Azmin dan Pizi dah lama mainkan aje kak Wan, segala arahannya tak pernah dipatuhi..tapi si kipas lipas ni masih tak sedar diri lagi...sampai bila nak jadi mcm ni tak taulah, hancur negara kalau orang mcm ni dilantik jadi menteri kalau PH berkuasa nanti beb!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...