Friday 13 July 2018

JIKA LOGO UMNO DIGUNA DI SUNGAI KANDIS, BAGAIMANA DALAM PILIHANRAYA KECIL LAIN KALAU MCA, MIC ATAU GERAKAN YANG BERTANDING?


Calon UMNO dalam pilihanraya kecil Sungai Kandis, 4 Ogos depan dilaporkan akan menggunakan logo parti itu dan tidak lagi logo BN atau dacing sebagaimana lazimnya.  


Tindakan itu adalah berikutan kekalahan BN dalam PRU14 lalu yang menyaksikan gabungan itu buat pertama kali kehilangan kuasanya di peringkat Persekutuan.


Dengan kekalahan buruk itu, manakala UMNO masih mampu menang 54 kerusi Parlimen (tiga daripadanya kemudian mengisytiharkan keluar UMNO untuk menjadi Ahli Parlimen Bebas), beberapa pemimpinnya menganggap logo BN bukan lagi produk yang menarik dan sesuai untuk dipasarkan kepada rakyat.


Ada pula yang mengatakan, dengan kekalahan BN itu yang turut diikuti 10  komponennya mengumumkan keluar parti dan parti-parti utama seperti MCA, MIC serta Gerakan menunjukkan prestasi paling buruk, riwayat BN sebenarnya sudah pun berakhir.


Lantaran itu, kebanyakan pemimpin UMNO mahu nama BN diabaikan terus mulai sekarang, sebaliknya hanya nama dan logo UMNO saja yang harus dipasarkan.


Apabila berlaku kematian Adun Sungai Kandis, Shuhaimi Shafie dan pilihanraya kecil ditetapkan pada 4 Ogos depan, seruan kepada penggunaan logo UMNO itu semakin kuat kedengaran dan beberapa pemimpinnya menganggap inilah masa yang sesuai untuk UMNO melakukan percubaan itu.


Oleh kerana calon UMNO yang bertanding di Sungai Kandis, maka memang haknya untuk menggunakan logo sendiri dalam pilihanraya kecil kali ini.


MCA, sebuah parti komponen BN turut tiada bantahan terhadap hasrat UMNO itu.


Bermakna, hampir mungkin calon UMNO di Sungai Kandis nanti akan menggunakan logo parti itu sendiri dan tidak lagi logo BN seperti selalunya.


Demikian, pilihanraya kecil yang pertama diadakan setelah PRU14 ini bukan saja suatu ujian kepada kepimpinan Zahid Hamidi yang baru dipilih sebagai Presiden UMNO, tetapi juga ujian kepada penerimaan rakyat terhadap logo UMNO itu sendiri.


Adakah penerimaan rakyat kepada calon UMNO yang menggunakan logo UMNO akan lebih baik berbanding menggunakan logo BN atau sebaliknya?


Jika amalan tidak menggunakan logo BN itu menunjukkan reaksi yang positif, bagaimana jika berlaku pilihanraya kecil di masa akan datang di kawasan yang kouta kerusinya diperuntukkan kepada MCA, MIC atau Gerakan?


Adakah calon-calon parti itu akan menggunakan logo masing-masing juga atau mereka kembali menggunakan logo BN?


Atau mungkinkan MCA, MIC dan Gerakan akan dipaksa menggunakan logo UMNO dalam setiap pilihanraya kecil yang ditandingi oleh parti-parti itu?


Akhirnya, UMNO yang pening atau rakyat akan tambah pening untuk membuat pilihan? (ShahbudinHusin 13/07/2018)

76 comments:

  1. Wartawan Islam, Hindu dihidang daging babi



    PETALING JAYA: Penganjur majlis makan malam Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia di Melaka, malam tadi, memohon maaf atas kesilapan kakitangannya selepas didakwa tidak sensitif terhadap wartawan beragama Islam dan Hindu kerana ditempatkan di meja menghidangkan daging babi.

    Setiausaha Persatuan Perlindungan Dan Pembangunan Pertanian, Chai Siong Siow berkata, kakitangannya keliru dalam membezakan wartawan dan hadirin lain.

    Katanya, mereka menyediakan 5 meja makanan halal, 5 lagi meja makanan vegetarian dan selebihnya 50 meja menghidangkan makanan tidak halal kerana 90% hadirin ialah orang bukan Islam serta pelabur dari luar negara.

    Keadaan dalam dewan Sekolah Pay Fong di Melaka ketika penganjuran majlis makan malam Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia, semalam.

    “Kami mohon maaf. Kami sediakan 5 meja lain (yang menghidangkan makanan halal), termasuk meja tetamu VIP, 4 meja yang lain adalah terbuka untuk tetamu beragama Islam.

    “Ada juga wartawan yang duduk di meja berkenaan, namun masalahnya kru saya tidak kenal siapakah wartawan-wartawan yang hadir, jika tidak mereka akan bawa ke meja halal,” katanya kepada FMT hari ini.

    Utusan Malaysia hari ini melaporkan beberapa wartawan beragama Islam dan Hindu terkilan dihidangkan daging babi ketika membuat liputan majlis malam malam itu di Sekolah Pay Fong, Melaka, malam tadi.

    Mereka dilaporkan kecewa dengan penganjur yang tidak sensitif dan gagal mengendalikan majlis dengan baik serta tidak memaklumkan akan menghidangkan makanan tidak halal.

    Antara wartawan yang hadir ialah daripada Utusan Malaysia, MelakaKini, RTM Melaka, The Star dan Tamil Nesan Daily dan beberapa wartawan akhbar Cina.

    Majlis itu turut dihadiri Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Sim Tze Tzin, Adun serta beberapa tetamu kehormat lain.

    Sim berkata, beliau hadir sebagai tetamu dan penganjur memaklumkan mereka menyediakan meja makanan halal di depan dewan sebagai tanda menghormati penganut agama Islam.

    “Manakala meja yang mengandungi makanan tidak halal pula diletakkan di belakang untuk bukan Muslim sahaja,” katanya dalam mesej WhatsApp kepada FMT hari ini.

    Mengulas lanjut, Chai berkata, pihaknya menjemput agensi media hadir ke majlis itu, tetapi hanya akhbar China Press, Nanyang Siang Pau dan Sin Chew Daily memaklumkan mereka akan hadir.

    “Jadi, kami sediakan satu meja untuk wartawan-wartawan dari agensi berkenaan.”

    Beliau berharap majlis makan malam itu tidak lari daripada matlamat asal untuk menarik pelabur asing ke Melaka.


    : Malaysia negara berbilang kaum takkan ini pun tak faham. Paling berkesan orang bukan Islam makin hari makin tak hormati kepada orang Islam kerana orang Islam bodoh dalam politik....

    ReplyDelete
    Replies



    1. Budin,


      Harapan pakai logo apa???????


      Harapppppp pakai logo Harapanlah, ni masa untuk perkenal logo tersebut.




      Delete
    2. Harapan harapkan logo Bg Non ler...
      Kalu tak, maner blh menang PRU15 hari tu...

      Delete

    3. Anonymous13 July 2018 at 13:00

      Boleh aku betulkan....


      Harapppppp kau tak marah lahhh....

      PRU 14.......

      Delete
    4. Terima Kasih Tuan Guru Presiden PAS



      Terima kasih kerana membawa PAS keluar dari Pakatan,
      Kalau PAS dalam Pakatan, sudah pasti PAS juga di kata Penipu Manifesto dan manipulasi perjanjian.

      Terima kasih kerana perjuangkan RUU355,
      Kerana dengan memperjuangkan RUU355 sedikit demi sedikit kami faham kepentingan Syariat Islam adil untuk semua.

      Terima Kasih kerana tegas menjaga prinsip PAS, mengikut dasar AlQuran,Sunnah, Ijmak, dan Qias,
      Kalau tak mungkin PAS terjebak dengan golongan LGBT sebagai mana mereka hari ini.

      Terima Kasih kerana mengajar kami istiqamah Bersama Kebenaran,
      Kalau tak mungkin kami juga menjadi *pentaksub buta* kepada pemimpin seperti berlaku kepada pakatan Harapan.

      Terima Kasih juga kerana terus perjuangkan Islam sebagai agama persekutuan, Raja berpelembagaan.
      Kalau tak, mungkin kami juga tak tahu adab istiadat di hadapan Agong dan sultan.

      Terima kasih.... Terima kasih....
      Semoga Tuan Guru Dapat Mengembalikan kegemilangan Islam di negara yang kami sayang.

      #sejahterabersamaIslam


      : Umat Islam selalu tak serik, nanti setelah tersempit dan hilang kuasa baru mereka mengerti kenapa ulama membuat pilihan begitu....

      Delete
    5. Bila nak start Hukum Hudud di Kelantan dan Terengganu?.
      Nak tunggu Pru15 dulu nak cerita pada rakyat jika kita menang pru15 kita jalankan hudud?
      Tok Lebai sama taraf dgn Keling Pariah.....

      Delete
    6. Memartabatkan bahasa kebangsaan dalam sektor kewangan
      WARTAWAN SINAR HARIAN 13 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      BNM
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SEKRETARIAT Gerakan Bahasa Kebangsaan Sektor Kewangan Bank Negara Malaysia (BNM) terus melaksanakan daya usaha untuk meningkatkan dan menggalakkan penggunaan Bahasa Kebangsaan dalam industri kewangan.

      Dalam kenyataannya, BNM berkata, usaha ini sejajar dengan inisiatif rangkuman kewangannya dan bertujuan meningkatkan kesedaran tentang perkara-perkara berkaitan pengguna kewangan.


      BNM bersama-sama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) baru-baru ini telah menganjurkan Pertandingan Pidato Antara Institusi Kewangan Piala Gabenor Bank Negara Malaysia (Pertandingan Pidato Piala Gabenor) yang ke-10.

      BNM berkata, pertandingan Pidato Piala Gabenor itu bertujuan meningkatkan pemahaman masyarakat tentang dasar dan inisiatif Bank dalam sektor kewangan, seperti yang tergambar pada tajuk pidato mengenai ekonomi digital; perumahan mampu milik; insurans perlindungan tenang; kewangan Islam; ancaman siber dalam industri kewangan; dan mata wang digital.

      Tambahnya, tajuk paling popular tahun ini ialah Hemat Berbelanja Keluarga Sejahtera; Rumah Mampu Milik: Isu dan Penyelesaian dan Masyarakat Tanpa Tunai: Peranan Institusi Kewangan dan Penerimaan Orang Ramai.

      Pada tahun ini BNM berkata, Muhamad Yusof Sulaiman daripada Sun Life Malaysia Assurance Berhad telah muncul sebagai juara peringkat akhir Pertandingan Pidato Piala Gabenor yang diadakan pada 5 Julai lalu.

      Sementara itu, Ahmad Safiuddin Nordin daripada AmBank (M) Berhad dan Fartihah Nabilla Harun daripada CIMB Bank Berhad masing-masing meraih tempat kedua dan ketiga.

      "Secara keseluruhan, 83 peserta daripada bank tempatan dan asing, institusi kewangan pembangunan dan syarikat insurans dan takaful telah mengambil bahagian dalam pertandingan kali ini.

      "Pemenang tempat pertama menerima hadiah wang tunai RM5,000. Manakala naib johan dan pemenang tempat ketiga masing-masing menerima wang tunai RM3,000 dan RM2,000. Di samping itu, mereka juga membawa pulang piala, sijil penyertaan dan buku-buku yang diterbitkan oleh DBP," katanya.

      Pertandingan Pidato Piala Gabenor terbuka kepada semua kakitangan institusi kewangan.

      BNM mengalu-alukan penyertaan enam institusi kewangan asing tahun ini. Sejak mula diadakan, Bank telah berjaya mencungkil bakat kira-kira 550 peserta daripada lebih 30 institusi kewangan.

      Delete
    7. Bro justice league..final piala dunia ni..ko pilih crotia ke..perancis..

      Delete
    8. Islam suatu piawaian kehidupan
      ZAINUL RIJAL ABU BAKAR 13 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore42
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      ISLAM adalah sebuah tatacara kehidupan yang ditetapkan ALLAH terbaik untuk umat manusia sekalian.

      Ramai yang bercakap tentang Islam tetapi sebenarnya mereka amat tidak memahami tentang agama Islam, khususnya apabila membandingkan agama Islam dengan agama-agama lain. Tidak keterlaluan jika dikatakan Islam bukan sekadar agama tetapi merupakan suatu kultur atau budaya yang mana segala tindak-tanduk umatnya diberikan panduan. Panduan itu dibuat demi kebaikan umat Islam itu sendiri.


      Hal yang demikian dapat dilihat dengan jelas apabila Islam bukan sahaja menitik beratkan perkara-perkara ritual tetapi perkara-perkara fizikal juga diberikan panduan yang sempurna. Malah dalam isu ritual juga apabila dikaji sepenuhnya dengan kajian saintifik terbukti terdapat pelbagai manfaat dari sudut fizikal juga.

      Sebab itulah Islam yang merupakan suatu piawaian kehidupan yang menekankan banyak aspek kesopanan dan akhlak. Ia bukan sahaja akan dilihat baik pada neraca sosial tetapi dari sudut kesihatan juga ia membawa manfaat yang besar.

      Saya pernah berdialog dengan beberapa rakan bukan Islam yang mempersoalkan kenapa terdapat terlalu banyak panduan dalam agama Islam sehingga seolah-olah umat Islam ini tidak langsung mempunyai hak dalam menentukan kehidupannya sendiri. Umat Islam dikatakan dikongkong dengan pelbagai peraturan dan ketetapan sedangkan sebagai makhluk yang cerdik manusia perlu diberikan kebebasan sepenuhnya.

      Memang ketika ini terdapat ramai yang teruja dengan kemampuan logik akal. Golongan ini mendambakan kebebasan penuh kerana percaya mereka adalah golongan yang cerdik dan perlu diberi kepercayaan untuk menentukan hala tuju sendiri untuk diri mereka. Namun golongan ini alpa kemampuan akal manusia adalah terhad dan tidaklah menyeluruh.

      Hal ini terbukti apabila setiap hari ada penemuan baharu berkaitan apa sahaja yang memperbetulkan kesilapan penemuan silam. Jika panduan daripada Yang Maha Berkuasa dan Yang Maha Menge-tahui pun dipinggirkan apakah jaminan logik akal manusia ini adalah betul.

      Umpamanya perkara sekecil memasuki tandas pun Islam telah menetapkan cara-caranya yang terbaik seperti berdoa, memasuki tandas dengan kaki kiri dan menutup kepala. Saya sendiri pernah ditertawakan apabila memberitahu rakan-rakan saya tentang adab memasuki tandas ini. Tetapi ketawa mereka ini terhenti apabila saya menerangkan bahawa sifat kaki kiri itu adalah menarik ke belakang dan sifat kaki kanan pula menolak ke hadapan.

      Jika seseorang itu memasuki tandas dengan kaki kiri, kaki kiri akan menarik ke belakang jika seseorang itu tergelincir menyebabkan orang tersebut dapat mengimbangi badannya dan tidak terus jatuh. Tetapi jika orang tersebut menggunakan kaki kanan memasuki tandas, kaki kanan tersebut akan terus menolak ke hadapan dan menyebabkan orang itu terjatuh.

      Nampaknya ketika ini manusia lebih mahu penjelasan dan justifikasi berbanding dengan dikemukakan dalil-dalil dari nas al-Quran dan Hadis. Namun hakikatnya orang sebegini tidak melihat suruhan ALLAH dan Rasul-Nya itu mempunyai kebaikan yang mungkin tersurat atau tersirat.

      Delete
    9. Jahil league tak memilih. Sebab di lorong Chow Kit semua bansa pun service. Bangla pun boleh

      Delete
  2. Bila MIC dan MCA bertanding dalam prk, mereka juga akan gunakan lambang mereka sendiri kerna lambang dacing pada BN sudah tidak releven lagi,pasal sekarang sudah pakai digital. Kakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin pening dengan kerajaan Pakatan Harapan



      Selain kontroversi isu bangsa dan agama yang rata-rata rakyat sudah maklum, isu kewangan dan isu rakyat juga mendapat perhatian lebih drpd rakyat awam terhadap kerajaan Pakatan:

      1.Isu projek pengangkutan awam yg dibatalkan/ditangguhkan menyebabkan kos meningkat..
      2.Isu cukai 0% gst tidak menurunkan harga barang..
      3.Isu rezab negara yg hilang berbillion dalam masa 2bulan saja
      4. Isu harga minyak yg masih tidak turun walau janji nak turunkan
      5. Isu ptptn yg menyebabkan hutang negara bertambah
      6. Isu statement LGE berkenaan hutang negara yg bercanggah dgn Moody's dan World Bank
      7. Isu saham yg menjunam paling teruk dlm rekod negara menyebabkan kerugian besar
      8 isu mata wang ringgit makin menyusut nilai
      9 isu penukaran nama setiap legasi 1 malaysia yg melibatkan kos besar..
      10. Isu statement PM utk memberi ruang pekerjaan pada warga asing dlm sektor IT
      11. Isu program utk memperbanyakkan peluang pekerjaan baru
      12. Isu pembuangan pekerja awam
      13. Isu kenaikan tarif elektrik perindustrian yg menggalakkan peningkatan harga barang


      : Semua ini bermakna rakyat kena kencing....

      Delete
    2. Eeik..gst dah tak bayar maknanye dah turun laa..dulu bayar 10.60 sekarabg bayar 10.00..mana ade kakitangan awam kena buang...pekerja lantikan umno bukan kakitangan awam..

      Sape janji minyak turun...harga tak naik kekal stabil seperti yg dijanjikan..

      Delete
    3. Kalau dalam PRK itu nanti, UMNO bertanding, MIC pun nak bertanding, MCA pun nak, jadi guna masing2?.....menarik...

      Delete
    4. Muhyiddin cuti sakit, Dr M ambil alih tugas di KDN



      Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil alih tugas menteri dalam negeri berkuat kuasa hari ini, ekoran Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kini bercuti sakit selepas pembedahan.

      Perkara itu dinyatakan setiausaha akhbar menteri dalam negeri Hafiz Abdul Halim dalam kenyataan, hari ini.

      Beliau berkata Muhyiddin selamat menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di pankreas.
      "Pembedahan tersebut telah berjaya dan beliau kini dalam keadaan stabil. Beliau akan mengambil cuti bagi menjalani rawatan bermula hari ini dan dijangka kembali bertugas dalam tempoh sebulan.

      "Sementara ketiadaan beliau, perdana menteri akan menjalankan tugas-tugas menteri dalam negeri," katanya lagi.

      Manakala itu Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula melahirkan rasa syukur susulan Muhyiddin telah selamat menjalani pembedahan bagi membuang ketumbuhan pada pankreasnya.

      Dr Wan Azizah berkata beliau dimaklumkan bahawa Muhyiddin sekarang berada dalam keadaan stabil.

      "Saya dan rakyat Malaysia seluruhnya mendoakan supaya Tan Sri Muhyiddin cepat pulih sepenuhnya dan kembali bertugas," kata beliau dipetik Bernama.


      : Mahathir memang suka jawatan ini, tapi manisfeto PH tidak membenar PM pegang post lain. Tapi kini PH boleh buat apa sahaja termasuk langgar manifesto kerana kerajaan sekaran dah kencing banyak sangat rasa terbiasa dengan 'kencing-kencing' ni...

      Delete
    5. Sebab itulah dalam Islam terdapat pelbagai adab yang dianjurkan. Semuanya adalah untuk kebaikan manusia dan alam sejagat. Cuma kemampuan akal yang terhad menyebabkan sebahagian manusia masih mempersoalkannya. Seba-hagian lagi terlalu ego mahukan kebebasan mutlak sedangkan segala nikmat yang diberikan ALLAH itu langsung tidak diendahkan.

      ALLAH memberi kebebasan kepada manusia dalam ruang lingkup yang dibenarkan. Apa yang tidak dibenarkan mempunyai implikasi negatif yang mana ALLAH mahu hindarkan dari manusia. Itulah sebabnya Islam diturunkan untuk memberi rahmat kepada sekalian alam.

      Islam tidak sekadar ritual sahaja tetapi adalah suatu kultur budaya yang mesti dipertahankan untuk manfaat manusia dan alam itu sendiri. Islam perlu difahami dalam maknanya sendiri bukan diberikan analogi dengan agama-agama lain yang menumpukan aspek ritual dan kerohanian semata-mata. Islam merupakan suatu cara hidup yang penuh dengan panduan berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah yang merupakan manual besar gaya hidup bagi umat Islam.

      Teras asas kepada al-Quran dan al-Sunnah ini perlu dirungkaikan oleh umat Islam bagi mengorek rahsia-rahsia dalam al-Quran dan al-Sunnah agar orang Islam dan bukan Islam dapat memahami setiap perintah dan tegahan yang digariskan itu sebenarnya mempunyai hikmah tersendiri.

      Selagi hikmah ini tidak digali kalangan orang yang masih terlalu teruja dengan kemampuan akal akan terus mempertikaikan falsafah dan perintah agama. Malah pelbagai penistaan dilakukan terhadap agama kerana mereka tidak memberikan sebarang ruang kepada agama untuk mengisi hati mereka.

      Delete
  3. Najib perli lagi pasal sistem cukai diubah sesuka hati



    Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau terkejut dengan kenyataan menteri berkaitan harga barang selepas kadar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) disifarkan awal bulan lalu.

    “Terkejut saya pagi ini apabila membaca kenyataan menteri Pakatan Harapan yang mengakui GST bukan sebab utama harga barang naik biarpun itulah modal dan tohmahan digunakan terhadap kerajaan sebelum pilihan raya.

    “Pada masa itu, Pakatan Harapan tidak menerima jawapan kita malah mempersendakannya. Kini, Pakatan Harapan terpaksa menelan hakikat di sebalik tuduhan mereka sendiri,” katanya.

    Najib berkata demikian ketika berkongsi pautan berita di Malaysiakini semalam yang melaporkan penurunan rendah harga barangan menyebabkan rakyat belum merasai sepenuhnya pelaksanaan GST berkadar sifar.

    Laporan Bernama itu memetik Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Datuk Saifuddin Nasution Ismail sebagai berkata harga barangan dilihat kekal kerana penurunan harga hanya bermula dari 0.04 hingga 13 peratus dan melibatkan 70 peratus daripada 417 barangan basah, kering, keperluan bayi dan lain-lain.

    Saifuddin juga berkata harga makanan dan minuman turun di premis restoran makanan segera, namun tidak di restoran ‘mamak’, yang malah ada yang menaikkan harga.

    Beliau berkata kementerian memberi nasihat dan amaran sebelum tindakan undang-undang diambil.

    Dalam kenyataannya di Facebook hari ini, Najib berkata beliau bimbang apabila cukai jualan dan perkhidmatan (SST) diperkenalkan semula dan diperluas September nanti, harga barang akan naik lebih tinggi.

    Ini, katanya, memandangkan harga barang tidak turun selepas GST disifarkan.

    “Inilah bahaya apabila sistem cukai diubah sesuka hati dan BN pernah memberi amaran sebelum PRU14 mengenai ini,” katanya.

    Beliau berharap harap kerajaan akan buat sesuatu untuk memastikan kebimbangan itu tidak menjadi kenyataan.


    : PH tak bersedia untuk jadi kerajaan kerana sebelum ini sekadar manipulasi sahaja. Jadi tak ada banyak perubahan sekadar menukar sahaja, kini rakyat pula menipu diri sendiri untuk mengiyakan PH sama macam dulu dibuatnya kepada BN....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari sst diubah kpd gst boleh...tukar balik kpd sst tak boleh...nak kincin lagi..

      Delete
    2. Udah udah ler Najib. Nanti tak jadi masuk Sg Buloh, masuk Tg. Rambutan pula...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Penyakit Sosial Masalah Utama Negara



      1. Penyakit sosial yang melanda masyarakat di negara ini terutamanya yang berlaku dalam kalangan remaja mesti diangkat sebagai keutamaan yang pertama untuk ditangani dan diselesaikan.

      2. Tanpa menafikan keutamaan masalah ekonomi, sewajarnya perhatian yang diberikan terutamanya oleh barisan kepimpinan kerajaan terhadap penyakit ini adalah lebih baik daripada itu.

      3. Penyakit ini jika diubati, dengan bersungguh-sungguh dan menyeluruh serta melibatkan semua pihak mengikut suluhan wahyu, pasti juga boleh menyelesaikan masalah-masalah lain dalam aspek politik dan ekonomi secara berkesan, kerana ia adalah pangkal sebelum cabang yang lain.

      4. Jika angka seperti hutang berbanding KDNK, kadar inflasi, indeks harga pengguna dan kadar pengangguran menjadi petunjuk penting dalam masalah ekonomi yang sentiasa dikemaskini dan diulang siar di media cetak dan elektronik bagi menarik perhatian semua orang untuk memantau prestasinya justeru segera mengadakan langkah pengawalan, penyakit sosial dilihat tidak sedemikian.

      5. Statistik berkenaan penyakit sosial seperti seks luar nikah, pelacuran, pembuangan bayi, seks songsang, lari dari rumah dan penyalahgunaan dadah sekalipun mendapat tempat di ruangan media, ia sekadar merupakan perhatian bermusim oleh pihak-pihak yang berkenaan sahaja ditambah lagi statistik yang ada dilihat hampir tidak dikemaskini kini kepada yang terkini dan tidak bersepadu.

      6. Lebih malang lagi ada pihak yang memencilkan penyakit seperti ini sebagai isu peribadi seseorang sahaja dan menganggap ia hanya perihal hubungan seseorang itu dengan Tuhan, tiada kena mengena dengan orang awam.

      7. Semestinya pemimpin kerajaan paling utama menjadikan para Nabi a.s. sebagai contoh dalam perkara ini. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. “إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق” (Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia) memperlihatkan bahawa masalah akhlak atau moral ini merupakan agenda terpenting kenabian dan kerasulan Baginda; bukannya sekadar menjadi masalah sekunder.




      : Undang-undang Islam adalah satu-satunya ubat terbaik untuk penyakit ini....

      Delete
    5. Justik leg..bro..agak2 ko perancis ke.. crotia..kali ni juara 2018..

      Delete
    6. Jangan nafi sumbangan sekolah tahfiz
      ROSLINDA HASHIM 13 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      SYAHRUL HANINAH
      SYAHRUL HANINAH
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kenyataan bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin yang menggesa supaya menutup sekolah tahfiz kerana didakwa tidak memberikan masa depan kepada generasi baru Islam, disifatkan bercanggah dengan aspirasi pendidikan negara.

      Pengerusi Smart IQ Quranic Centre, Syahrul Haninah Mohd Salleh berkata, kenyataan Zainuddin dilihat terlalu ekstrem selain memberi gambaran negatif dalam menilai sumbangan pelajar dan pengurusan sekolah tahfiz.


      Menurutnya, pelajar sekolah lepasan tahfiz mahupun institusi tahfiz di Malaysia bukan seperti dahulu.

      “Ramai pelajar lepasan tahfiz menjadi teknokrat dan profesional dalam pelbagai bidang seperti kedoktoran, kejuruteraan dan bidang profesional lain. Ramai juga menjadi pimpinan utama negeri dan negara malah berjaya memimpin masyarakat dalam sektor kerajaan, jabatan, NGO termasuk dikenali di persada antarabangsa, seperti Dr Muhammad Afifi Akiti, pensyarah di Universiti Oxford,” katanya.

      Syahrul Haninah berkata, sekiranya mahu dilakukan penambahbaikan, semua pusat tahfiz boleh menerima teguran membina, namun bukan untuk meruntuhkan institusi itu.

      “Ibarat jika ada kelemahan pada rumah itu, jangan diruntuhkan. Sebaliknya dilakukan penambahbaikan terhadap rumah itu. Jika diruntuhkan, untuk bangunkan semula belum tentu rumah baru itu sempurna. Begitu juga dalam institusi pendidikan berteraskan tahfiz, jika ada kelemahan, sama-sama kita bangunkan bukan meruntuhkan,” katanya.

      Menurutnya, pusat pendidikan berorientasikan tahfiz kini bukan sahaja dipelopori individu, malah turut dilaksanakan kerajaan seperti sekolah menengah agama, Tahfiz Modul Ulul Albab (TMUA), Sekolah Berasrama Penuh berorientasikan Ulul Albab, MRSM Ulul Albab, serta pusat tahfiz kendalian yayasan serta kerajaan negeri.

      “Ada juga pusat tahfiz dilaksanakan bawah NGO yang menambah baik pengajian tahfiz dengan kurikulum akademik dan pengajian Sains. Perkembangan sekolah tahfiz telah mengalami reformasi dan sambutan sangat memberangsangkan kalangan waris untuk menghantar anak mereka,” katanya.

      Syahrul Haninah berkata, ini dapat dibuktikan dengan jumlah calon temuduga untuk memasuki sekolah tahfiz amat luar biasa sehingga pengurusan sekolah terpaksa membuat tapisan ketat.

      “Kami menolak cadangan tersebut dan menggesa Zainuddin mohon maaf kepada rakyat Malaysia,” katanya.

      Delete
  4. Kabinet bincang nasib Zakir Naik



    Mesyuarat jemaah menteri semalam membincangkan isu berkaitan pendakwah kontroversi India Zakir Naik, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo.

    Gobind berkata kerajaan komited untuk mengikuti kedaulatan undang-undang dan akan "bertindak sewajarnya" jika kerajaan India mengemukakan kes meyakinkan bagi menghantar pulang Zakir.

    "Setakat yang saya ketahui, India mengatakan pihaknya mempunyai kes, sekarang apa yang perlu dilakukan India perlu mengemukakan kesnya.

    "Dan tentulah kerajaan, apabila kes itu telah dikemukakan, kes tersebut perlu dipertimbangkan (dan kami akan) membuat keputusan sama ada untuk menghantar beliau pulang atau tidak.

    "Perkara ini dibangkitkan dalam mesyuarat kabinet semalam. Pada saya kita mesti mengikut peruntukan undang-undang, kami perlu mematuhi kedaulatan undang-undang," kata Gobind menjawab soalan pada sidang akhbar di Shah Alam.

    Sebelum ini dilaporkan kerajaan India telah membuat permohonan perintah ekstradisi untuk Zakir pada Januari tahun ini. Pendakwah itu mempunyai status pemastautin tetap Malaysia.

    Ketika ditanya lanjut, Gobind enggan menafikan atau mengesahkan hal itu dan hanya berkata, "anda patut periksa hal itu."

    Malaysiakini sedang menghubungi kerajaan India bagi mendapatkan ulasan.

    Terdahulu, Gobind melancarkan Pusat Pemprosesan Bersepadu (IPC) Pos Malaysia.


    : Kemenangan PH memberi isyarat yang cukup jelas bagaimana sikap orang-orang kafir terhadap agama Islam dan mereka yangg menganut ajaran Islam. Malang ada orang Islam dalam PH masih buta mata dan buta hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelajar tahfiz johan pertandingan matematik
      WARTAWAN SINAR HARIAN 13 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5K
      Pelajar tahfiz johan pertandingan matematik
      Syamil (dua, kiri) mengharumkan nama sekolahnya.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Seorang pelajar Tahfiz Model UlulAlbab (TMUA) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Agama Kedah mengharumkan nama sekolah apabila menjuarai Kejohanan Olimpiad Matematik peringkat negeri Kedah, baru-baru ini.

      Muhammad Syamil Roslan, 17, berjaya membawa pulang wang tunai RM5,000, sijil emas dan sijil penyertaan selepas memenangi pertandingan disertai 120 pelajar dari 60 sekolah di seluruh Kedah.


      Bapanya, Roslan Ghazali berkata, dia bersyukur ke hadrat Ilahi serta terkejut apabila anak sulung dari dua adik beradik itu memenangi pertandingan, sekaligus bakal mewakili Kedah ke Kejohanan Olimpiad Matematik peringkat Kebangsaan nanti.

      “Saya amat berterima kasih kepada pihak pengurusan sekolah dan guru-guru mendidik anak saya, sekaligus berjaya menghidu kebolehan dimiliki dalam bidang berkenaan sehingga membolehkan anak lelaki memenangi pertandingan berprestij itu.

      “Syamil merupakan seorang anak baik dan bertanggungjawab, malah dia sentiasa menghormati saya dan isteri, Shaflina Shabuddin. Syamil juga sentiasa menjaga disiplin dirinya sama ada di sekolah ataupun di rumah,” katanya.

      Syamil merupakan pengawas dan pelajar generasi awal Program TMUA yang berbakat dan cemerlang dalam mata pelajaran Fizik, Biologi, Kimia, Matematik, Bahasa Arab dan Matematik Tambahan, malah dia sudah

      Delete
  5. Umno, PAS akan bincang letak hanya satu calon PRK



    Umno bersama parti komponen Barisan Nasional (BN) akan berbincang bersama PAS untuk meletakkan hanya seorang calon pembangkang bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, di Selangor nanti.

    Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kerjasama itu merupakan strategi pihak pembangkang dalam usaha memastikan pertembungan satu lawan satu, pada PRK itu sekali gus memberikan saingan sengit.

    “Kami perlu mengadakan perbincangan dengan parti-parti lain yang menjadi pembangkang khususnya PAS untuk menentukan bahawa seorang calon sahaja akan bertanding.

    “Kami akan ambil perkiraan kebolehmenangan kepada parti dan juga kebolehsokongan kepada calon yang akan (diletakkan) bertanding di DUN Sg Kandis, ertinya, daripada pihak pembangkang, termasuk Umno dan parti-parti komponen BN kami bersetuju hanya seorang calon sahaja,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan majlis kesyukuran meraikan 93 bakal haji kawasan Parlimen Bagan Datuk petang semalam.

    Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 4 Ogos sebagai hari pengundian manakala hari penamaan calon pada 21 Julai ini.

    Ahmad Zahid turut menjelaskan perbincangan untuk mengunakan logo Umno pada PRK itu juga turut akan dibincangkan dalam masa terdekat selepas ia dicadangkan Timbalan Presidennya Datuk Seri Mohamad Hasan baru-baru ini.

    “Kami belum meneliti secara rasmi (cadangan) itu biarpun ia merupakan cadangan yang diperbincangkan dalam jawatankuasa pengurusan dan saya akan membawa perkara ini ke dalam mesyuarat jawatankuasa politik untuk kami melihat perincian terhadap keberuntungan jika menggunakan logo di luar BN,” katanya.

    Ditanya mengenai dana untuk berkempen pada PRK nanti susulan pembekuan akaun Umno pusat dan Selangor, Ahmad Zahid berkata beliau yakin masih ramai individu dan anggota parti itu sendiri akan membuat sumbangan untuk membantu gerak kerja parti semasa berkempen.

    “Kami tidak akan berbelanja seperti PRK terdahulu, tapi pegangan kami ialah ‘kos rendah (tapi) impak yang tinggi’ itu pendekatan kami ambil nanti,” katanya.

    Kerusi DUN Sungai Kandis kosong susulan penyandang kerusi berkenaan Mat Shuhaimi Shafiei daripada PKR meninggal dunia akibat kanser limfoma pada 2 Julai lepas.

    Pada pilihan raya umum ke-14, Allahyarham Mat Shuhaimi memperoleh 23,998 undi menewaskan calon BN daripada Umno, Datuk Kamaruzzaman Johari (11,518); calon PAS, Mohd Yusof Abdullah (7,573) dan calon Parti Rakyat Malaysia (PRM) Hanafiah Husin (76).

    - Bernama


    : Itu sebaiknya, jika calon BN lebih pada PRU-14 biar BN bertanding, kalau calon PAS lebih biar PAS bertanding....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas nafi ade kerjasama dgn umno pru 14... Elok 3 penjuru bagi PH menang lagi..

      Delete
    2. Penafian Rasmi Merakam Dan Menyebarkan Audio



      Agak meluas juga fitnah yang tersebar mengatakan rakaman audio suara YB Ustaz Nik Abduh adalah rakaman yang dibuat oleh saya. Bahkan lebih melampau apabila menyatakan bahawa saya yang sebar dan page FB Ana Tahu dibuat oleh saya.

      Untuk menghentikan mereka-mereka yang baik dan ikhlas daripada terus berdosa melakukan pendustaan minimum sebagaimana sabda nabi saw: cukuplah seseorang berdusta dengan menyebarkan (perkara buruk) yang dia dengar (tanpa usul periksa) - (Hadis Riwayat Imam Muslim), juga bagi mengelakkan padangan serong mereka-mereka yang ikhlas yang saya hormati, maka dengan ini saya menafikan sekeras-kerasnya semua dakwaan itu bahkan ia adalah satu fitnah yang besar.

      Saya meminta mereka yang mendapat riwayat cerita ini menyusur semula dengan meminta bukti daripada pembawa berita palsu ini. Jika dia yakin tanpa bukti dan ianya orang yang berpengaruh dan berjawatan, maka minta dia jumpa saya untuk ber'mubahalah' kerana kita orang Islam yang yakin kepada Allah dan balasan akhirat mempunyai cara mubahalah untuk membuktikan sama ada ia fitnah atau silap faham. (rujuk surah Al-Imran ayat 61).

      Bagi yang menambah asam garam dengan menyatakan konon-kononnya saya berbuat demikian kerana inginkan jawatan, maka mereka perlu tahu bahawa saya berhijrah ke Selangor 2003 waktu Terengganu dimenangi oleh PAS dan saya waktu itu menantu Menteri Besar. Saya sebagai pemangku YDP Kawasan telah melantik 3 ahli majlis, pegawai-pegawai kerajaan di Kawasan saya di Subang sewaktu PAS menang di Selangor tahun 2008 sedangkan saya tidak mengambil apa-apa posisi lantikan politik waktu itu sehingga 2018. Saya menolak untuk bertanding 2008 dan 2013 sedangkan peluang menang adalah cerah. Lebih penting, perniagaan saya dan posisi saya sebagai C Level di industri korporat dan professional lebih besar pendapatannya berbanding posisi politik.

      Harap dapat hentikan fitnah ini.

      Sekian.

      Zaharudin Muhammad
      FB
      10 Julai 2018

      Pautan asal: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1999410080089417&id=312456128784829


      : Ramai orang Islam yang solat tak tinggal tapi tak percaya kepada Rasulullah s.a.w. tentang hadis muflis diakhirat nanti.. Memang ramai yang suka buat pahala untuk diberikan kepada orang lain.. termasuk kepada Najib dan Rosmah..

      Delete
    3. Dunia akhir zaman ini ramai manusia jadi munafik.
      Punca nya kerana mengejar dunia. Kepercayaan diri sendiri tidak sama untuk memberitahu orang lain kerana kepentingan perut untuk hidup.
      Kesiannn....Lebai Malang.

      Delete
    4. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Remaja dinoda 19 lelaki di India
      12 JULAI 2018
      Remaja dinoda 19 lelaki di India
      Kumpulan aktivis membantah insiden rogol yang semakin membimbangkan di India.
      NEW DELHI - INDIA. Seorang remaja perempuan berusia 15 tahun mendakwa dia dirogol berulang kali oleh rakan sekelas dan gurunya dalam kejadian terbaharu yang menggemparkan di utara India, menurut polis, hari ini.

      Mangsa dari timur Bihar mendedahkan dia diperkosa beberapa kali oleh 19 individu termasuk tiga guru dalam tempoh enam bulan.


      Sub inspektor Anuj Kumar di balai polis Ekma di timur Bihar berkata, mangsa pada asalnya dirogol tiga atau empat remaja lelaki dalam kejadian pertama.

      "Selepas rakan sekolah lain mengetahui tentang perkara itu, mereka mengugut untuk mendedahkannya dan bertindak memperkosa remaja terbabit. Mangsa kemudiannya bertindak melaporkan kepada polis pada minggu lalu. Kami sedang menyiasat aduan tersebut," jelasnya.

      Setakat ini, polis telah memberkas pengetua, dua guru dan empat pelajar di sekolah itu yang dipercayai ada kaitan dengan kes tersebut.

      "Kami sedang melakukan siasatan lanjut. Kami akan mendapatkan waran daripada mahkamah dan melakukan serbuan untuk memberkas baki suspek lain. Kesemua suspek menafikan mereka terlibat dan melakukan perbuatan tersebut," kata timbalan inspektor di Saran, Vijay Kumar Verma.

      April lalu, kerajaan India memperkenalkan undang-undang sementara yang mengenakan hukuman mati ke atas mereka yang memperkosa kanak-kanak dan perogol yang melakukan perbuatan itu secara beramai-ramai.

      Statistik kerajaan mendapati hampir 100 serangan seksual berlaku di India pada setiap hari. - Daily Mail

      Delete
    5. Bro justik legg..kali ni crotia pulak juara..apamacam..perancis dakhir game ni nampak hebat juga..kan..kan..

      Delete
    6. Barang basah masih mahal, restoran mamak tak cadang turun harga
      Mohamad Fadli | July 13, 2018
      Selain barang basah yang mahal, restotan mamak terpaksa menaikkan harga makanan disebabkan kos sewa kedai dan pengurusan pekerja.

      Tidak semua makanan restoran mamak dinaikkan harga selepas GST berkadar sifar.

      PETALING JAYA: Pengusaha restoran mamak berkata tidak semua rangkaian restoran berkenaan menaikkan harga selepas penguatkuasaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) berkadar sifar 1 Jun lalu.

      Abdul Razak Mohd Habib, 46, pengusaha restoran mamak Al-Menar berkata sukar untuknya menurunkan harga makanan yang dijual disebabkan harga barang basah masih mahal.


      Senarai harga makanan di Restoran Al-Menar masih tidak berubah walaupun GST disifarkan.

      “Kita lihat ayam sebelum GST berharga RM5 ke RM6.50. Selepas GST ada harga RM7.50.



      “Selepas GST berkadar sifar, harga barang basah lain seperti daging dan sayur pun sama, dan ada yang naik harga,” katanya kepada FMT.

      Beliau berkata faktor lain menyebabkan restoran mamak menaikkan harga makanan adalah disebabkan kos sewa kedai dan pengurusan pekerja.

      Katanya, ada restoran mamak yang menyewa kedai mereka RM20,000 hingga RM30,000 sebulan.

      “Jadi, macam kawasan kami ini tidak mahal sangat. Sewa kedai RM4,500 sebulan.

      “Dan kedai kami berdekatan bengkel kereta yang banyak, jadi ada banyak pelanggan tetap di restoran saya. Jadi harga tetap tidak ada kenaikan. Ada GST atau tidak, harga sama,” katanya.

      Semalam, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mendapati 30% restoran mamak di seluruh negara menaikkan harga makanan selepas penguatkuasaan GST berkadar sifar.

      Menterinya, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, peratusan itu diperolehi hasil tinjauan kementeriannya melalui perbandingan harga makanan di premis terbabit sebelum dan selepas pelaksanaan GST sifar itu.

      “Kami dapati harga makanan di 30% kedai mamak telah berlaku kenaikan harga, manakala 70% yang lainnya menyaksikan penurunan,” katanya.

      Seorang lagi pengusaha restoran mamak, Ibrahim Yaakob Hassan, 40, berkata harga di restorannya masih sama dan tidak berlaku kenaikan harga.

      Bagaimanapun, beliau akui ada restoran mamak yang menaikkan harga selepas GST disifarkan.

      “Betul ada kedai mamak yang menaikkan harga misalnya roti canai kosong dijual harga RM1.40. Sedangkan harga standard RM1.20 sekeping,” katanya.

      Ibrahim juga mengakui barang basah seperti daging import juga dijual dengan harga mahal seperti RM19 sekilo menyebabkan mereka sukar menurunkan harga makanan di restoran.

      “Saya belum ada rancangan nak turunkan harga makanan di restoran saya. Kita mahu lihat dulu harga barang basah masih mahal atau tidak,” katanya.

      Manakala Pengurus Restoran Bilal Bistro Nan Corner, Syabir Mohd Shini Kadir, 40, berkata beliau tidak mempunyai perancangan untuk menurunkan harga makanan di restorannya.


      Pengurus Restoran Bilal Bistro Nan Corner, Syabir Mohd Shini Kadir tidak mempunyai perancangan untuk menurunkan harga makanan di restorannya.

      Katanya, harga masih sama dan sewaktu ada GST, harga makanan direstorannya tidak dinaikkan.

      “Kita masih sama, cuma mungkin saya boleh lihat balik harga makanan yang dijual, jika kerajaan mengkaji semula harga barang basah dan kering untuk diturunkan harga,” katanya.

      caption:
      1. Pengurus Restoran Bilal Bistro Nan Corner, Syabir Mohd Shini Kadir tidak mempunyai perancangan untuk menurunkan harga makanan di restorannya.

      2. Senarai harga makanan di Restoran Al-Menar masih tidak berubah walaupun GST disifarkan.

      Delete
    7. barang basah mestilah mahal bro........kalau dah kering, apa yg boleh buat???......geng najis lebih pandai lagi dalam hal ni..

      Delete
  6. jika kajian yg mengatakan lebih drpd 95% bukan melayu mengundi PH dlm pru14, maka bagi prk akan dtg, mungkin mereka akan enggan bertanding kerana 'menghabis kan beras saja' n hilang deposit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga meningkat selepas GST sifar



      GEORGE TOWN – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mendapati harga makanan dan minuman di kedai dan restoran di negara ini bukan sahaja tidak turun, malah ada yang meningkat selepas pelaksanaan kadar sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) 1 Jun lalu.

      Menterinya, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, lebih 50 peratus daripada 4,000 ­adu­an pengguna yang diterima di seluruh negara sepanjang bulan lalu melibatkan kenaikan harga makanan dan minuman di kedai serta restoran.

      “Kita akan menjalankan siasatan berhubung perkara itu,” katanya kepada pemberita selepas melakukan tinjauan barangan di Pasar Bayan Baru di sini semalam.


      : Janji yang dicapati oleh kerajaan Pakatan Harapan....

      Delete
    2. Bro justik leg..brapa score perancis boleh menang..

      Delete
    3. PH cuba ‘rungkai’ 4 sendi utama Perlembagaan, kata Zuhdi
      Khairil Ashraf | July 13, 2018
      Zuhdi berkata pihaknya melihat kemungkinan himpunan kesatuan Melayu-Islam seperti berlaku pada tahun 1946 berulang kembali.

      Zuhdi berkata, 4 sendi utama Perlembagaan persekutuan ialah Islam sebagai agama persekutuan, institusi Raja sebagai punca kestabilan politik, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak istimewa Bumiputera, khususnya masyarakat Melayu di Semenanjung dan Pribumi Sabah dan Sarawak. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: PAS hari ini mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (PH) didominasi DAP yang mendapat sokongan minoriti pengundi Melayu-Islam cuba untuk “merungkai” 4 sendi utama Perlembagaan persekutuan.

      Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat (PPP) Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, 4 sendi utama Perlembagaan persekutuan itu ialah Islam sebagai agama persekutuan, institusi Raja sebagai punca kestabilan politik Malaysia, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak istimewa Bumiputera, khususnya masyarakat Melayu di Semenanjung dan Pribumi Sabah dan Sarawak.

      “Jadi saya melihat situasi hari ini bila sudah ada ancaman untuk menghakis 4 (sendi utama) Perlembagaan ini seolah-oleh ia menyeru kepada orang Melayu-Islam supaya mengulangi semula himpunan yang pernah mereka lakukan tahun 1946 dahulu.

      “Daripada himpunan itulah mereka mengemukakan agenda kehendak masyarakat Islam pada waktu itu yang kemudiannya membawa kepada himpunan besar-besaran menentang Malayan Union,” katanya ketika dihubungi FMT semalam.



      Zuhdi merujuk kepada himpunan orang Melayu-Islam pada tahun 1946 menentang Malayan Union yang dilihat berlawanan dengan kepentingan mereka selain mmperluas campur tangan British dalam urusan pentadbiran negeri Melayu .

      Pentadbiran British pada masa itu memperkenalkan gagasan Malayan Union yang dilihat menghakis kuasa Raja-raja Melayu, kedudukan orang Melayu sebagai penduduk asal Tanah Melayu dan Islam sebagai agama amalan mereka .

      Langkah itu mencetuskan penentangan meluas orang Melayu tanpa mengira fahaman politik sehingga menghasilkan perjanjian persekutuan Tanah Melayu pada 21 Januari 1948 yang menjadi pembuka jalan kepada penubuhan Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari tahun yang sama.

      Zuhdi yang bertanding di kerusi Parlimen Shah Alam pada pilihan raya umum lepas berkata, pihaknya turut melihat kemungkinan himpunan kesatuan orang Melayu-Islam seperti yang berlaku tahun 1946 berulang kembali.

      Beliau berkata, ini disebabkan keghairahan PH, khususnya DAP, yang dilihat cuba menghakis keempat-empat tonggak perlembagaan Malaysia itu.

      “Kemungkinan himpunan kesatuan Melayu-Islam seperti tahun 1946 itu boleh berulang balik dengan semangat menentang Malayan Union dulu bertukar kepada menentang usaha Malaysian Malaysia yang cuba dibawa oleh DAP,” tegasnya.

      Sebelum ini, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mokhtar Senik dilaporkan berkata, telah tiba masanya umat Melayu-Muslim daripada semua parti bangun bersama-sama mempertahankan Islam yang kini dicabar serta cuba dirombak.

      Mokhtar berkata, umat Islam khususnya di negara ini sedang berdepan dengan cabaran besar yang boleh merombak keteguhan akidah mereka.

      Delete
  7. Sekarang pakai logo parti masing2... Barang Naik dah tak ade lagi...dacing dah kena curi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemikiran “lubang biawak”



      "Alah... Ketua Hakim negara je pun. Mereka tak boleh buat keputusan sendiri. Tertakluk kepada perlembagaan dan undang-undang juga."

      Kalau anda boleh terima hujah ini, lepas ini, anda terpaksa juga terima bila Perdana Menteri (PM) daripada orang kafir. Sebab PM pun tertakluk kepada perlembagaan dan undang-undang.

      Anda juga perlu akur bila ditakdirkan Agung pun dipilih daripada orang kafir. Kerana agung juga tertakluk kepada perlembagaan.

      Ini dipanggil normalisasi. Rakyat sedikit demi sedikit akan menerima kafir sebagai pemimpin. Sehingga hilang sensitiviti terhadap bangsa dan kesedaran terhadap batas agama. Pada ketika itu, bila perlembagaan diubah, kita sudah tidak akan rasa apa-apa lagi.

      Rakyat Palestin sudah menerima nasib sebegini awal lagi. Sewaktu British menjajah Syam(Levant), mereka membenarkan Yahudi masuk ke Palestin. Yahudi yang kaya-raya mula membeli tanah penduduk Palestin dengan tawaran harga yang mahal. Pada waktu itu mereka sangat berhajat kepada wang. Dalam masa sama, Uthmaniah berhadapan krisis ekonomi dan politik yang teruk.

      Mufti Palestin mengeluarkan fatwa haram menjual tanah kepada Yahudi. Namun penduduk Palestin ingkar. Ada Ulama su' menuduh mufti sebagai macai kerajaan, jumud tidak faham realiti semasa, dan mereka-reka pengharaman yang tiada dalam nas. Ulama su' cuba normalisasi kemahuan rakyat yang sudah dikaburkan dengan material.

      Akhirnya bila Yahudi sudah menguasai majoriti tanah di Palestin, mereka melobi PBB untuk mengiktiraf Israel. Palestin dihilangkan dari peta dunia, barulah mereka menyesal namun tiada apa gunanya lagi.

      Nabi sudah menggambarkan bagaimana taktik Yahudi supaya orang Islam mengikut telunjuk mereka. Mereka tak akan buat drastik, sebaliknya sedikit demi sedikit, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, perlahan, halus dan konsisten. Ia strategi normalisasi yang ampuh untuk melekakan umat. Sabda Rasulullah SAW:
      لَتَتّبِعُنّ سَنَنَ الّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ. شِبْراً بِشِبْرٍ، وَذِرَاعا بِذِرَاعٍ. حَتّىَ لَوْ دَخَلُوا فِي جُحْرِ ضَبَ لاَتّبَعْتُمُوهُمْ" قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللّهِ آلْيَهُودُ وَالنّصَارَىَ؟ قَالَ "فَمَنْ؟
      Kamu aka mengikut jalan orang yang terdahulu darimu. Sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, hinggalah kalau mereka masuk ke lubang biawak, nescaya kamu akan turut masuk. Sahabat bertanya adakah mereka Yahudi dan Nasrani? Jawab baginda: Siapa lagi kalau bukan mereka?
      [HR Bukhari & Muslim]

      Alang Ibn Shukrimun
      29 Syawal 1439
      13 Julai 2018

      : Orang bukan Islam menjadi makin berkuasa kerana ada orang Islam yang jadi galang ganti...

      Delete
    2. ketua hakim di brunei pon lantik bukan islam tak der masalah pon

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. ANAK TEMPATAN PERTAMA JADI KETUA HAKIM NEGARA Oleh Sim Y. H. (Di petik dari Rabu, 5 Ogos 2009)



      BANDAR SERI BEGAWAN, Selasa - Bidang kehakiman dan perundangan Brunei hari ini mencatat sejarah tersendiri dengan perkenan Baginda Sultan bagi pelantikan ke dua jawatan tertinggi bidang itu.
      Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam hari ini memperkenankan pelantikan penjawat baru bagi jawatan Ketua Hakim Negara dan Peguam Negara.
      Baginda Sultan berkenan berangkat ke majlis mengangkat sumpah bagi pelantikan Ketua Hakim Negara, Mahkamah Besar Brunei yang baru, Dato Seri Paduka Haji Kifrawi Haji Kifli. Majlis berlangsung di Istana Nurul Iman.
      Yang turut berkenan berangkat ke majlis itu ialah Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah dan Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Perdana Wazir Sahibul Himmah Wal-Waqar Pengiran Muda Mohamed Bolkiah.
      Majlis dimulakan dengan pembacaan surat pelantikan oleh Grand Chamberliain Yang Amat Mulia Pengiran Penggawa Laila Bentara Istiadat Diraja Dalam Istana Pengiran Haji Alauddin Pengiran Haji Abu Bakar.
      Dato Seri Paduka Haji Kifrawi yang sebelum ini menjawat jawatan Peguam Negara kemudian mengangkat sumpah ke hadapan majlis Baginda Sultan sebagai Ketua Hakim Negara yang baru.
      Pelantikan Dato Seri Paduka Haji Kofrawi berkuat kuasa mulai 4 Ogos bagi menggantikan Dato Seri Paduka Mohammed Saied yang menyempurnakan tempoh lantikan beliau.
      Sejurus selepas majlis mengangkat sumpah, Baginda Sultan berkenan untuk menerima mengadap Dato Seri Paduka Haji Kifrawi.
      Dato Seri Paduka Haji Kifrawi mencatatkan sejarah tersendiri apabila menjadi anak tempatan pertama dilantik ke jawatan paling tinggi dalam bidang kehakiman negara ini.
      Sementara itu, pada menjunjung titah perintah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, Jabatan Perdana Menteri juga memaklumkan Baginda Sultan mengurniakan titah perintah bagi pelantikan Hakim Mahkamah Tinggi, Datin Paduka Hajah Hayati Haji Mohd Salleh menjadi Peguam Negara yang baru berkuat kuasa bermula 4 Ogos.
      Pelantikan ini juga mencatat sejarah istimewa dalam bidang perundangan apabila Datin Paduka Hajah Hayati menjadi wanita pertama menduduki jawatan Peguam Negara yang sebelum ini dipegang oleh Dato Seri Paduka Haji Kifrawi.

      Delete
    5. Umno tentang sebarang usaha rai, sebar ajaran Syiah
      Bernama | July 12, 2018
      Presiden Umno Zahid Hamidi berkata fahaman itu bakal menyebabkan perpecahan lebih teruk di kalangan umat Islam.
      VIDEO INSIDE

      Zahid Hamidi berkata Ahli Sunnah Wal Jamaah menolak Syiah bukan kerana benci tetapi tidak mahu ajaran itu memesongkan ajaran orang Islam di Malaysia. (Gambar Bernama)

      BAGAN DATUK: Sebarang usaha oleh mana-mana pihak untuk meraikan mazhab Syiah dan membebaskan ia disebarkan di negara ini perlu ditolak sekeras-kerasnya, kata Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

      Tegas Zahid, walaupun menghormati pengikut mazhab itu, namun usaha untuk mengasimilasikan fahaman itu di kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang diamalkan di negara ini bakal menyebabkan perpecahan lebih teruk di kalangan umat Islam.

      “Mana mungkin negara kita yang meletakkan di dalam Perlembagaan 3(1) Agama Islam ada Agama Persekutuan, walaupun dalam perlembagaan tidak sebut namun amalan kita berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah, ia harus dihormati kerana ia kontrak sosial kita.

      “Dalam Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa kita menolak Syiah bukan kerana kita benci tetapi kita tidak mahu ajaran ini memesongkan ajaran orang Islam di Malaysia ini,” katanya ketika berucap pada majlis kesyukuran meraikan 93 bakal haji kawasan Parlimen Bagan Datuk petang ini.



      Bekas menteri dalam negeri itu mengulas mengenai sebuah portal tempatan melaporkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa memaklumkan pengikut Syiah mempunyai hak sebagai warganegara selagi tidak melakukan jenayah.

      Sementara itu dalam sidang media kemudiannya, Zahid yang juga ahli parlimen Bagan Datuk mengulangi pendirian Umno akan memainkan peranan dan mengambil kepedulian memantau pendirian kerajaan berhubung isu tersebut.

      “Kita tahu umat Islam orang Melayu dan Pribumi berpecah kepada 6 berdasarkan meraikan perbezaan pendapat dalam politik. Kita tak mampu melayani perpecahan di kalangan mazhab berbeza ini.

      “Walaupun kita hormati negara berkenaan yang amalkan mazhab tersebut, dari segi diplomatik kita menghormatinya, namun bagi mengizinkan penyebaran ajaran Syiah (ke dalam negara) tidak sama sekali,” katanya.

      Pada masa sama, pihaknya turut menolak tindakan pihak kerajaan yang menandatangani satu perjanjian persefahaman yang dibuat oleh Institusi Terjemahan Malaysia baru-baru ini dengan sebuah negara yang terkenal dengan pembawakan mazhab terbabit.

      “Kami berlapang dada jika buku-buku itu adalah buku berunsurkan ilmu sains dan teknologi, tapi jika ia mengizinkan novel kesusasteraan atau bahan-bahan pengajaran dalam fahaman syiah, tentu kita menolaknya kerana KDN ada bahagian penerbitan buku dan al-Quran. Mereka menolak (unsur berkenaan) berdasarkan garis panduan ditentukan fatwa,” katanya.

      Justeru beliau menyeru para ulama, cendekiawan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkaitan Islam untuk bersama Umno menolak sebarang usaha untuk membenarkan fahaman itu masuk ke negara ini.

      Delete
    6. jl...ko pengor ke? berita 2009 tu kau tampal sini buat apa?

      ni baru punya berita...

      "BANDAR SERI BEGAWAN, 29 Jun – Pada menjunjung titah perintah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, dengan ini dimaklumkan bahawa Baginda Sultan telah mengurniakan titah perkenan bagi pelantikan Hakim Mahkamah Tinggi, Yang Arif Dato Paduka Steven Chong Wan Oon sebagai Ketua Hakim Mahkamah Besar bagi menggantikan Yang Amat Arif Dato Seri Paduka Haji Kifrawi bin Dato Paduka Haji Kifli yang telah menamatkan perkhidmatannya. Tarikh pelantikan Yang Arif Dato Paduka Steven Chong Wan Oon berkuat kuasa mulai 30 Jun 2018 bersamaan 16 Syawal 1439H."

      baca!

      Delete
  8. pakai logo bijan. klu kalah nanti....bijan yg salah........si cockman tu sayang sangat dgn bijan.

    wak jawa tu kenapa senyap je sekarang.......ada strategi tuuu.....si bijan nak kena main belakang niii....

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO jual Tanah kepada Cina takkan engkau nak jual pula bini kepada Cina



      Bila rakyat terutama Melayu mempersoalkan kenapa terlalu ramai Cina (bukan Islam) menguasai kabinet dan jawatan penting kerajaan, ada Melayu-melayu Islam yang mmebelanya dengan memberikan contoh bahawa UMNO jual tanah rezab Melayu. (rujuk di sini)

      Aku hairan apa pemikiran Melayu Islam macam ini (terutama pendokong parti AMANAH) bodoh membuat perbandingan dengan apa yang UMNO buat.

      Habis kalau UMNO jual tanah rezab Melayu maka bolehlah engkau jual bini engkau kepada Cina?

      Tolonglah rasional. Pertikaian mengenai perkara ini adalah berdasarkan demografi pendudukan Malaysia. Jika negara tidak seimbang dan agama Islam tergugat negara tidak akan dapat mencapai keamanan yang kita kecapi sehingga hari ini.

      : Jual bini ok lagi ada yang jual agama sendiri untuk dapat sedikit kuasa....

      Delete
    2. menteri..pwgusm negara..hakim negara.. tk selamanya pegang jawatan.. blh tukar2 oleh pm bila2 masa. klu ada dasar yg membahayakn islam rakyat blh bantah..wakil rakyat bawa ke parlimen blh bahas hingga blh batal.

      tp klu tanah dh jual kt org lain..apa nk buat. tkkn nk perang.

      pikirla sikit.

      Delete
    3. Tommy Thomas berucap sekali dalam BM, video tersebar semua “terbodoh”



      PETALING JAYA: Peguam Negara Tommy Thomas tampil memberikan ucapan dalam bahasa kebangsaan selepas dikritik tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu.

      Ucapan yang tular di media sosial itu dipercayai dibuat ketika majlis Sambutan Hari Raya Aidilfiri di Jabatan Peguam Negara baru-baru ini.

      “Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua. Saya juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan di atas usaha menganjurkan majlis hari raya.

      “Saya berharap hubungan erat di antara pegawai dapat dikuatkan dengan semangat setia kawan akan memberi manfaat kepada semua,” kata Tommy.

      Terdahulu, Tommy berjanji memperbaiki penguasaan bahasa Melayunya, selepas mengakui tidak kerap menggunakan bahasa kebangsaan sewaktu berkhidmat di sektor swasta.

      “Saya perlu menguasainya… Saya benar-benar mesti menguasainya. Saya berjanji untuk menguasainya,” katanya sebelum ini.

      Minggu lalu, Tommy yang mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes Datuk Seri Najib Razak, meminta perbicaraan di Mahkamah Tinggi dilakukan dalam bahasa Inggeris.

      Kefasihan Tommy dalam bahasa Melayu antara isu yang dibangkitkan pengkritiknya ketika beliau dinamakan sebagai pengganti Tan Sri Mohamed Apandi Ali, awal bulan lalu.


      : Macai PH mengedar video ini dimedia sosial.. Sekali berucap dalam BM sudah cukup membodohkan panganut PH. Mereka dah mendewa Tommy pencipta BM. Sama seperti Lim Guan Eng berhenti berucap ketika azan. Apa beza LGE dengan permain bola sepak tak tutup aurat berhenti ketika azan? Pemikiran macai PH makin hari makin tersempit dibawah tempurung....

      Delete
    4. Bro justik leg..crotia juaralah..kalahkan perancis 2-0..k

      Delete
    5. 927 8 6
      PAS: Shariah a distant dream as non-Muslims ‘take over’ judicial posts
      FMT Reporters | July 12, 2018
      PAS information chief Nasrudin Hassan hits out at the appointments of Richard Malanjum, Liew Vui Keong and Tommy Thomas.

      PAS information chief Nasrudin Hassan says the ‘already-shaky’ position of Islam in the country is now worse under PH. (Bernama pic)

      PETALING JAYA: PAS today claimed its aspirations to strengthen shariah laws in the country had been undermined by the appointments of non-Muslims to several important posts related to the judiciary.

      PAS information chief Nasrudin Hassan said Muslims in the country were concerned that their well-being would now be jeopardised, particularly in relation to legal matters.

      He added that the appointments showed the Pakatan Harapan (PH) government was ignoring the feelings and views of Muslims in the matter.

      Nasrudin was referring to the appointments of Richard Malanjum as chief justice last night, as well as Liew Vui Keong as minister in the Prime Minister’s Department for legal affairs and Tommy Thomas as attorney-general.



      “The control of the three positions in the legal system and judiciary by these appointees has caused apprehension among the Muslims,” he said in a statement today.

      He added that the government had made an unprecedented move to appoint the first non-Muslim chief justice since 1963, when the post was known as that of the lord president.

      He also claimed Malanjum’s judicial record showed that he was not sympathetic to Islam in key cases.

      Alleging that Islam was already in a shaky position under the previous Barisan Nasional government, he said the situation had been made worse by the new PH administration.

      “What more will Muslims face after this?” he said.

      He also hit out at the PH government for apparently acting in haste concerning Malanjum’s appointment.

      “Why the rush? The resignation of Md Raus Sharif only comes into effect on July 31. Does this mean that Malaysia will have two chief justices until the end of July?”

      He also questioned if Raus had been forced to immediately submit his letter of resignation.

      Delete
    6. pas ni jamban laa.......yg pertama dia patut sebokan....kenapa la org suka sangat buat tak betul???

      kan tak perlu susah2 ada undang syariah....

      pas patut pikir la kenapa kat kelantan tu ramai sangat yg menyontot di banding tempat lain.....macam2 ada.

      Delete
  9. bagi masa mereka memerintah

    ReplyDelete
    Replies
    1. UEC rendahkan taraf sekolah aliran kebangsaan
      WARTAWAN SINAR HARIAN 13 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Ismail Sabri
      Ismail Sabri - Foto Halim Wahid
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mendakwa pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) merendahkan taraf sekolah aliran kebangsaan di negara ini.

      Katanya, ia sama sekali tidak mengikut Dasar Pendidikan Kebangsaan dan hanya melebarkan jurang pemisah kaum di negara ini.


      Menurutnya, UEC juga hanya pengiktirafan sendiri (self recognition) oleh pengetua dan pengelola Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

      “Ini kerana kertas peperiksaan disediakan oleh pengelola SJKC dan bukan oleh Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan. Hanya ada kertas Bahasa Melayu yang standardnya lebih rendah dari SPM dengan mata pelajaran lain kesemuanya dalam bahasa Mandarin, model dari Taiwan.

      “Saya menentang sekeras-kerasnya kenyataan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik bahawa kerajaan akan mengiktiraf UEC seperti yang terkandung di dalam manifesto Pakatan Harapan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Semalam, Maszlee berkata, kerajaan akan meneruskan rancangan untuk mengiktiraf UEC selaras manifesto Pakatan Harapan pada pilihan raya umum lepas.

      Maszlee juga menegaskan, pihaknya tidak akan membuat ‘pusingan u’ atau dilihat flip-flop dalam perkara itu.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Rancangan iktiraf UEC akan diteruskan ]

      Mengulas lanjut, Ismail Sabri menyatakan keyakinan bahawa orang Melayu pada amnya turut menentang pengiktirafan UEC ini kerana menimbulkan kesukaran kepada lepasan sekolah kebangsaan memasuki pasaran pekerjaan.

      “Andai pengiktirafan ini berlaku, ia sekali gus membolehkan pelajar yang mempunyai kelulusan UEC mendapat pekerjaan di jabatan-jabatan kerajaan.

      “Ini pasti akan memberikan saingan kepada para pemegang SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) yang jelas menepati Dasar Pendidikan Kebangsaan. Keistimewaan kepada UEC ini tidak adil kepada pelajar lepasan SPM,” katanya.

      Beliau turut melahirkan kebimbangan berhubung pengiktirafan UEC akan membuka ruang kepada sijil-sijil lain yang membelakangkan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Risikonya nanti, akhirnya tiada siapa lagi yang akan menghormati Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Kerajaan sepatutnya menumpukan kepada usaha ke arah perpaduan nasional dan bukannya menjerumuskan rakyat berbilang kaum ke dalam segmentasi pendidikan seperti ini,” katanya.

      Tambahnya lagi, sistem yang digunapakai di Taiwan sama sekali tidak berada dalam sistem pendidikan negara dan dianggap sebagai tidak selari dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang antaranya mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.

      “Dalam hal ini, UEC dikendalikan dalam bahasa lain dan tidak mengikuti silibus Kementerian Pendidikan. Semua sekolah mene­ngah atau sekolah tinggi persendirian Cina di negara ini telah diberi peluang menyertai sistem pendidikan kebangsaan sewaktu kita mencapai kemerdekaan.

      “Namun, ada yang menyertainya dan ada yang tidak menyertainya de­ngan menjadi sekolah persendirian Cina yang menawarkan UEC. Penggunaan sepenuhnya Bahasa Mandarin dalam UEC jelas membelakangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

      Delete
  10. sebab mereka telah menang pru , rakyat dah mengundi mereka, bagi masa mereka memerintah, angkat sumpah di dewan rakyat pon belum lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertahan bahasa kebangsaan teras negara
      MOHD AZMI ABDUL HAMID 13 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Mohd Azmi Abdul Hamid
      Mohd Azmi Abdul Hamid
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      Oleh kerana kepelbagaian budaya dan bahasa adalah fitrah manusia maka ia tidak dinafikan sebagai sebahagian acuan rakyat negara ini. Akan tetapi ia tetap perlu akur bahawa bahasa dan budaya kebangsaan harus menjadi kerangka penting dalam pendidikan. Tanpa ini, negara tidak punya sauh yang kuat untuk membawa bahtera rakyat kepada keharmonian dan kesejahteraan.

      Maka menjadi tanggungjawab semua untuk berperanan sebagai penyangga kepada memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara untuk rakyat di negara ini. Para pendidik perlu menjadikan garis besar ini sebagai falsafah kerja mereka. Mengukuhkan jati diri bangsa adalah awlawiyyat (keutamaan) yang tidak boleh dikesampingkan.


      Bagi pejuang kemerdekaan masa lampau, garis besar pertama ialah membina jati diri rakyat dan ini hanya akan terpupuk dengan menempatkan kedudukan bahasa pada tempatnya yang tepat lagi benar. Martabat bahasa Melayu akan mencerminkan jati diri bangsa.

      Dengan itu ada apa Sijil Pepe-riksaan UEC mahu diiktiraf? Tidak boleh dipersalahkan tanggapan negatif dilihat dalam tuntutan ini kerana pelbagai tuntutan di luar kerangka nasional mula kedengaran daripada masing-masing kaum yang lain. Hasrat untuk mewujudkan Sekolah Wawasan agar generasi mendatang punya nilai dan budaya kebangsaan yang satu ditolak. Kini tuntutan mengiktiraf sijil yang bukan dari sistem kebangsaan pula dicetuskan.

      Segala kemudahan telah diberi untuk masing-masing kaum menikmati kemajuan negara ini dalam kerangka membentuk sebuah keluarga besar yang digelar rakyat Malaysia. Malah kewujudan sekolah vernakular (jenis kebangsaan) difasilitasi dengan baik di bumi ini walaupun ia perlu dinilai semula dalam konteks membina perpaduan dan integrasi nasional.

      Tidak ada yang mempersoalkan hak tersebut, akan tetapi jika ia mulai memasuki ruang awam yang melibatkan dasar pendidikan yang disepakati, sudah tentu ini dilihat janggal dan timbul pertanyaan kenapa bahasa teras yang diperundangkan mahu dicabar.

      Namun berlaku suara sumbang untuk merombak kesepakatan ini lalu menimbulkan tuntutan untuk menyimpang dari teras pembentukan negara. Dari isu UEC , sekolah persendirian Cina menuntut pengiktirafan bahasa Cina sebagai pengantar dalam sistem pendidikan. Alasannya adalah bahasa ibunda adalah hak setiap kaum.

      Kita mengidamkan negara ini akan terus berkembang maju, berteraskan budaya dan bahasa yang satu dalam kepelbagaian kaum. Berhasrat agar negara ini akan menempa budaya bertamadun tinggi dengan menumpu kepada membina nilai dan kualiti keinsanan, Malaysia terus melangkah.

      Dari babak sejarah inilah kita menapak selangkah demi selangkah membangunkan negara. Dicelah-celah itu memang kita mengharungi detik-detik khilaf yang pahit antara kaum. Ada yang mendalam lukanya, ada yang dapat diselesaikan dengan semangat mengutamakan keamanan dan perkongsian. Generasi pasca merdeka membesar tanpa membawa legasi kesangsian antara kaum. Lalu kita tetap utuh sehingga hari ini sebagai sebuah negara yang melalui fasa negara yang dewasa.

      Bangsa Melayu merestui dan menyambut mereka dengan tangan terbuka dengan harapan keharmonian dan kemajuan dapat dipacu bagi membentuk Malaysia yang sejahtera.

      Penggubalan sistem pendidikan kebangsaan dilakar dengan teliti dari Laporan Rahman, Laporan Razak sehingga Laporan Jawatankuasa Kabinet. Setiap fasa dirangka mengambil kira pembentukan jiwa nasional dengan memperakui bangsa teras negara ini iaitu Melayu tanpa menafikan kepelbagaian budaya dan bahasa kaum yang dianugerahkan kewarganegaraan di bawah jus soli (kerakyatan berdasar tempat kelahiran).

      Walaupun berlaku peristiwa hitam 13 Mei 1969, akan tetapi keadaan dapat diperbetulkan sehingga jurang polarisasi antara kaum dapat dipulihkan.

      Delete
    2. Ditambah lagi budaya kebangsaan diabsahkan sebagai budaya teras negara ini, oleh itu acuan kebangsaan yang diterima ialah acuan Peribumi. Dengan semangat saling menghormati dan meraikan kepelbagaian, seluruh pemimpin kaum menerima hakikat jika bahasa dan budaya kebangsaan ini tidak diterima, pasti sukar negara ini boleh mengecapi kemerdekaan selama 61 tahun sehingga sekarang.

      Prasyarat kemerdekaan yang ditetapkan oleh penjajah ialah masyarakat majmuk yang ada di bumi Melayu ini perlu bersepakat agar tidak mencetuskan konflik antara kaum. Masing-masing menerima hakikat sejarah dan memperakui bahawa keistimewaan kaum Peribumi tidak boleh dipersoalkan dan sejak itu menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pembentuk jiwa dan minda rakyat adalah kerukunan yang perlu disegarkan.

      SEJAK negara ini disepakati kelahirannya, semua pemimpin kaum bersetuju, teras jati diri negara adalah budaya dan bahasa kebangsaan. Ketika itu belum ada akta yang diperundangkan. Tetapi inilah kesepakatan yang kita terima untuk melangkah keluar dari zaman penjajahan.

      * Penulis ialah Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia dan Presiden Teras Pengupayaan Melayu

      Delete
    3. Bro jastik leg..jgn terkejut beruklh..prk sg ksndis..ph menang..korang nsk ug ug lah..
      Mlm piala dunia kita tonton sambil pekene lemping kelapa..usah nak pecah kepala..hirup kopi..usah peskopi..ko pulih mana perancis ke crotia..

      Delete
    4. Peguam jelaskan mengapa Malaysia tak usir Dr Zakir Naik
      Haniff Khatri | Diterbitkan 13 Jul 2018, 3:27 petang | Dikemaskini 13 Jul 2018, 3:40 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN l Sejak kebelakangan ini, banyak pihak yang tidak henti-henti menyoal pendirian kerajaan Malaysia berkaitan kehadiran berterusan Dr Zakir Naik di negara ini, dan ketiadaan tindakan pihak berkuasa untuk menghantar beliau kembali ke negara asalnya di India, kononnya ini adalah kewajipan ekstradisi menurut undang-undang antarabangsa.

      Kebanyakan pendapat itu adalah kononnya berteraskan dakwaan sesetengah pihak luar, yang diterima bulat-bulat oleh pihak tertentu di Malaysia bahawa Dr Zakir terlibat sama ada dalam kesalahan keganasan terorisme serta jenayah gubahan wang haram, mahupun kekacauan harmoni kemasyarakatan yang melibatkan kutukan terhadap agama selain Islam.

      Persoalan yang wajib ditanya oleh rakyat Malaysia yang prihatin adalah: Adakah dakwaan pihak-pihak terbabit yang dilemparkan itu, satu dakwaan yang berasas ataupun cuma tohmahan?

      Jawapan sebenar undang-undang:

      (a)(i) Pada asasnya, mana-mana negara yang diiktiraf sebagai negara yang sah di sisi antarabangsa, seperti India sememangnya berhak untuk meminta negara lain yang juga diiktiraf secara sah di sisi antarabangsa, seperti Malaysia, untuk menghantar pulang mana-mana individu yang dikehendaki di bawah sistem keadilan jenayah India itu, sekiranya individu itu berada di negara luar itu, seperti Malaysia.

      (a)(ii) Kerjasama bagi tujuan pembanterasan jenayah di tahap antarabangsa ini adalah melibatkan kedua-dua negara iaitu India dan Malaysia melalui perjanjian antarabangsa (International Treaty) dan adalah juga tertakluk di bawah seliaan dan kerjasama organisasi Interpol, di bawah mana, mana-mana negara pemohon, India, akan meminta pengeluaran satu "notis merah" (Red Notice) daripada Interpol untuk membolehkan negara luar itu, Malaysia menghalang pergerakan keluar masuk individu itu dari Malaysia sehinggalah permohonan rasmi ekstradisi untuk memohon penghantaran pulang individu itu ke India dapat diproses oleh pihak berkuasa dan mahkamah di Malaysia, juga menurut prosedur dan undang-undang yang sedia.

      Delete
  11. Justice Leaguey , Geng Najib, Lebai Moden ada lah makhluk yg sama.
    Orang ini barang kali sudah sakit jiwa kerana TERKEJUT BERUK akibat kekalahan BN tempuh hari.
    Kesian.. . Begini sekali jadi nya salepas hilang ELAUN DEDAK HARAM.
    Rumah boleh bayor ka?
    Balik kampung tanam ubi kayu la....
    Atau pi batu 18 jalan gombak minta izin Tok Batin buat pondak. Air pun free tepi sg gombak.....he....he...
    Tak payah lah dok jadi tukang pungut sampah hantar blog ini.....busuk...
    Umno Tidak Akan Menang dengan umur kamu sekarang. Umno boleh ada peluang menang semula bila generasi skrg ini sudah tiada lagi. Dan pengundi baru tidak tahu cerita umno penipu......tunggu 40 tahun lagi ye......

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMIK KAU PARIA


      Lawmaker in Indian PM Modi’s party charged in connection with rape
      Reuters | July 12, 2018
      Kuldeep Singh Sengar was arrested in April in connection with the rape of the teenager in the city of Unnao, in Uttar Pradesh, India's most populous state, a year after the alleged attack.

      Kuldeep Singh Sengar reacts as he leaves a court after he was arrested on Friday in connection with the rape of a teenager, in Lucknow, India, April 14, 2018. (Reuters pic)

      NEW DELHI: A lawmaker from India’s ruling party was charged on Wednesday in connection with the rape of a teenage girl, a case that has embarrassed Prime Minister Narendra Modi’s government amid a spate of sexual violence that has stirred street protests.

      Over 100 rapes are reported in India every day but the lawmaker’s case has strong political overtones with critics accusing Modi’s Bharatiya Janata Party in Uttar Pradesh state of hindering judicial action against the veteran legislator.

      Kuldeep Singh Sengar was arrested in April in connection with the rape of the teenager in the city of Unnao, in Uttar Pradesh, India’s most populous state, a year after the alleged attack.

      With opposition groups joining protests and vigils in cities across India calling for tougher action, Uttar Pradesh authorities handed over the investigation to the federal Central Bureau of Investigation (CBI) police.



      In a statement, the CBI said it had filed charges based on its inquiry into a complaint submitted by the teenager’s mother alleging that her daughter, a minor, was taken to the lawmaker’s residence by a local woman and raped there.

      Sengar’s lawyer, R.K Singh, said in April his client was innocent and the case was a conspiracy to harm his political career.

      The brutal rape in 2012 of a 23-year-old medical student, who died of her injuries, sparked nationwide outrage and forced changes in the law. But six years later, there are few signs that sexual violence against women is abating.

      India registered about 40,000 rape cases in 2016, up from 25,000 in 2012. Rights activists say thousands more go unreported.

      In January, an 8-year-old Muslim girl from a nomadic community that roams the forests in Kashmir, was drugged, held captive in a Hindu temple and sexually assaulted for a week before being strangled and battered to death with a stone. Eight men are accused of being involved in the crime.

      Her case caused a wave of revulsion around the country but also exposed communal divisions after two former ministers of the ruling party joined a rally in support of the eight accused, saying they were innocent.

      Delete
    2. a)(iii) Namun, prinsip kerjasama penguatkuasaan jenayah antarabangsa ini adalah tertakluk kepada keperluan untuk mematuhi undang-undang antarabangsa dan tempatan yang mengikat kedua-dua negara itu, iaitu India dan Malaysia.

      (a)(iv) Dalam isu Dr Zakir Naik ini, walaupun pihak berkuasa India pernah pohon kepada Interpol untuk pengeluaran "notis merah" terhadap Dr Zakir Naik, yang mana telah dikeluarkan dan didaftar oleh Interpol untuk pengetahuan semua negara terbabit, termasuk Malaysia pada 19 Mei tahun lalu, namun pada hakikatnya Suruhanjaya untuk Kawalan Fail Interpol (Commission for the Control of Interpol's files) telah dalam persidangan Sesi 102 yang diadakan pada 24 hingga 27 Oktober tahun lalu, batalkan akan pengeluaran dan pendaftaran "notis merah yang dipohon oleh India terhadap Dr Zakir Naik.

      (a)(v) Justeru, apabila pihak penguatkuasa jenayah antarabangsa seperti Interpol sendiri tidak berpuashati berkaitan prosedur dan sokongan fakta berkaitan permohonan kerjasama pembanterasan jenayah antarabangsa ini, maka sememangnya adalah tidak adil untuk pengkritik secara salah menuding jari terhadap kerajaan berhubung ketiadaan tindakan yang diambil berhubung kehadiran berterusan Dr Zakir Naik di Malaysia.

      (b)(i) Yang keduanya, pada 9 Januari lalu pula,satu tribunal rayuan untuk Akta Pencegahan Gubahan Wang Haram di India sendiri, yang diketuai Hakim Manmohan Singh telah mengeluarkan perintah untuk halang Pejabat Pengarah Pelaksanaan (Enforcement Directorate) di sana dari mengambil alih hak ke atas harta-harta Dr Zakir Naik yang telah awalnya dirampas atas siasata alegasi jenayah gubahan wang haram, atas alasan:

      "When the lawyer spoke about “incitement of violence in youth through Naik’s speeches”, Justice Singh said that the ED did not produce any prima facie evidence or statements from “such misguided youths” as to how these speeches pushed them to commit illegal acts.",

      “Have you recorded anybody’s statement as to how they were influenced by these speeches? Your chargesheet does not even mention how these speeches played any role in a terror attack in Dhaka in 2015,” he said.

      “Have you read the speeches which form part of your chargesheet? I have heard many of these speeches and I can tell you that so far I haven’t come across anything objectionable,” the judge told the ED’s lawyer.

      "The Tribunal also ordered a “status quo” stopping the ED from taking possession of a Chennai school and a commercial property in Mumbai" dan

      "The ED had attached three properties of Naik, however, the judge said the agency cannot now proceed with the physical possession."

      Delete
  12. Pembangunan Kelantan sengaja dilambatkan

    Kerajaan Kelantan mengakui pembangunan negeri itu agak terkebelakang berbanding negeri lain dan ia sesuatu yang disengajakan.

    Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, kerajaan negeri mempunyai pendekatan tersendiri dalam menggerakkan pembangunan berbeza daripada negeri lain.

    "Memang kita akui pembangunan fizikal negeri kita lambat. Kita sengaja melambatkan supaya kita nak pastikan pembangunan ini dapat dinikmati rakyat.

    "Kalau kita cepatkan pembangunan, ambil dasar yang bebas kita boleh setanding dengan negeri seperti Selangor, tapi bahayanya kita risau rakyat akan ketinggalan.

    “Orang kampung tak mampu turut dengan pembangunan," katanya dalam ceramah isu-isu semasa PAS Kawasan Pengkalan Chepa, di Kota Bharu, malam tadi.

    Mohd Amar yang juga anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Panchor berkata, dengan konsep pentadbiran Membangun Bersama Islam yang diamalkan sejak 27 tahun sudah banyak perubahan besar yang dilakukan oleh kerajaan negeri.

    Bagaimanapun katanya, kerajaan negeri mengambil pendekatan melakukan pembangunan yang dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh rakyat setempat.

    "Kita mahu rakyat tempat dapat menikmati pembangunan, berbanding tempat lain yang membangun pesat tetapi rakyatnya terpaksa pindah dan lari," katanya yang mengambil contoh kemajuan di Langkawi, Kedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (b)(ii) Justeru, bagaimanakah kerajaan Malaysia boleh bertindak terhadap Dr Zakir Naik berhubung dakwaan yang dilemparkan terhadapnya, sedangkan pihak berkuasa kehakiman India yang berkenaan sekalipun tidak puas hati dengan tahap bukti yang ditampilkan oleh pihak siasatan India terhadap Dr Zakir Naik itu?

      (c) Yang ketiganya, Dr Zakir Naik yang memegang taraf penduduk tetap sejak enam tahun lalu, iaitu sebelum daripada kewujudan mana-mana alegasi yang dilemparkan terhadapnya oleh pihak berkuasa India, sememangnya berhak kepada haknya di bawah taraf itu, untuk dilindungi oleh kerajaan Malaysia, selagi Dr Zakir Naik, tidak menyalahi mana-mana syarat taraf kedudukannya dan tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah di negara ini, Malaysia.

      (d)(i) Akhir sekali, sekiranya pihak kerajaan India masih meneruskan dengan mana-mana permohonan rasmi untuk tujuan perolehan ekstradisi berhubung Dr Zakir Naik dari kerajaan Malaysia, semestinyalah segala proses dan keperluan akan wajib dipatuhi oleh kerajaan Malaysia menurut tanggungjawab di bawah undang-undang antarabangsa dan juga tempatan, yang akan diputuskan oleh mahkamah Malaysia yang sah, di mana semua pihak, iaitu, kerajaan India sebagai pemohon, kerajaan Malaysia sebagai negara luar terbabit, dan Dr Zakir Naik sebagai individu terbabit, akan kesemuanya berhak menampilkan hujah masing-masing di mahkamah kelak, jika ada.

      (d)(ii) Sehingga itu, adalah tidak adil untuk mana-mana pihak menuding jari kepada kerajaan Malaysia seolah-olah kerajaan wajib hantar pulang Dr Zakir Naik ke India, sedangkan pihak-pihak pengkritik terbabit gagal untuk mengkaji kedudukan sebenar isu ini di sisi undang-undang dan kedudukan kes ini menurut perkembangan antarabangsa.

      HANIFF KHATRI adalah seorang peguam.

      Delete
  13. Mohd Amar mengaku beli Range Rover

    KUALA LUMPUR: Setelah tersebar di media sosial dakwaan memiliki beberapa kenderaan mewah, Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengakui membeli kenderaan pacuan empat roda Range Rover bernilai RM200,000.

    Harakahdaily melaporkan naib presiden PAS itu berkata, Range Rover tersebut dibelinya dengan harga di bawah pasaran kerana ia kereta terpakai (second hand).

    "Ada kawan menawarkan RM200,000 sedangkan harga pasaran bagi kenderaan baharu sekitar RM300,000," katanya seperti dilaporkan portal milik PAS itu.
    Namun Harakahdaily tidak melaporkan sama ada pendapatan Mohd Amar selaku timbalan menteri besar melayakkan beliau memiliki beberapa buah kereta mewah seperti yang tersebar di media sosial.

    Manakala Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob pula didakwa membina lima rumah banglo untuk anaknya yang bernilai RM2 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..balak banyak lg kan..kasi botak lembah gaung..gunung ganang..rakyat kelantan mengaum raung..lebai2 banyak senang lenang..hahahalebaikenyangrakyatmalang..

      Delete
    2. Isu UEC: NGO ancam demo depan Kementerian Pendidikan
      Diterbitkan 13 Jul 2018, 3:14 petang | Dikemaskini 13 Jul 2018, 3:28 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Kumpulan antipengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) di sekolah persendirian Cina hari ini mengancam mengadakan perhimpunan besar-besaran di Kementerian Pendidikan, Putrajaya.

      Langkah itu bagi menyatakan penolakan mereka terhadap rancangan kerajaan mengiktiraf sijil itu, yang membolehkan ia digunakan bagi memasuki universiti dan sektor perkhidmatan awam.

      Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) dan Gabungan 300 NGO Islam Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) bagaimanapun tidak menyatakan rancangan khusus untuk perhimpunan itu.

      “MAPPIM dan UMMAH serta pelbagai gabungan NGO akan terus mendesak bagi membantah dan bersedia untuk menggerakkan himpunan bantahan rakyat secara besar-besaran di Kementerian Pendidikan Putrajaya.

      “Pihak kami juga sedang bersedia bersama-sama pasukan peguam untuk mengambil tindakan bagi mengkaji serta menghalang secara undang-undang sekiranya perlaksanaan UEC diteruskan,” katanya.

      Manifesto Pakatan Harapan berjanji supaya UEC boleh digunakan untuk memasuki institut pendidikan tinggi awam dengan syarat pemohon mempunyai kredit dalam Bahasa Melayu di peringkat SPM.

      Menteri Pendidikan Maszlee Malik semalam berkata kerajaan tidak membuat “pusingan u” apabila merancang mengiktiraf UEC.


      Dalam kenyataan hari ini, Ketua Eksekutif Mappim Mohd Zai Mustafa menyifatkan kenyataan Maslee itu sebagai angkuh dan sombong.

      Ia juga, katanya, menunjukkan beliau terikat dengan dengan telunjuk dan desakan “pihak-pihak tertentu” dalam Pakatan Harapan.

      “Menteri Pendidikan diingatkan supaya semua keputusan yang akan dilaksanakan mestilah secara berhemah dan lebih berhati-hati dengan mengambil kira peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan akta yang berkaitan dengan pendidikan, bahasa kebangsaan serta sensitiviti majoriti rakyat di negara ini.

      “Kami mengulangi pendirian bahawa perlaksanaan UEC akan membawa kemudaratan kepada sistem pendidikan di negara ini serta akan menghancurkan perpaduan kaum yang selama ini telah dihormati,” katanya.

      Delete
    3. NGO anjur demo dengan tangan diikat, mulut ditutup
      Diterbitkan 12 Jul 2018, 1:35 petang | Dikemaskini 12 Jul 2018, 2:43 petang

      A+ A-
      Sebuah NGO yang dikenali sebagai Pemantau Malaysia Baru akan menganjurkan himpunan pada 16 Julai bagi membantah 'pemerintahan DAP' yang didakwanya "memperkudakan" Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad.

      Presidennya, Lokman Noor Adam berkata bantahan itu akan diadakan di kawasan parkir Bukit Aman sempena keberangkatan tiba Yang di-Pertuan Agong ke majlis angkat sumpah anggota parlimen di Dewan Rakyat.

      Pada himpunan itu, mereka akan berarak dengan mulut ditutup dan tangan diikat sebagai simbolik hilangnya hak Yang di-Pertuan Agong, katanya yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno.

      "Semua rakyat Malaysia dijemput hadir dengan membawa pita pelekat dan tali. Kita tidak akan menjerit atau terpekik terlolong kali ini.

      "Sebagai simbolik hilangnya hak YDP Agong untuk bersuara dan menjalankan tanggungjawab baginda mempertahankan Islam dan kepentingan bangsa Melayu, kita akan berarak dengan mulut ditutup dengan pita pelekat dan tangan diikat," katanya.

      Lokman dalam kenyataan mendakwa tindakan DAP mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi sudah semakin menampakkan kejayaan, bermula dengan pelantikan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan dan Gobind Singh Deo sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia.

      Katanya, terbaru Tun Md Raus Shariff didesak meletakkan jawatan bagi dilantik seorang lagi "penganut Kristian", Tan Sri Richard Malanjum ke jawatan penting itu.

      Richard, katanya merupakan hakim yang membenarkan kes murtad Lina Joy pada 2007 dan merupakan salah seorang daripada tiga hakim pada yang telah mengundi untuk membenarkan penggunaan kalimah Allah bagi merujuk kepada Jesus oleh akhbar The Herald.

      "Kalau umat Islam masih buta dan tidak nampak kebinasaan kepada agama Islam, kepentingan Melayu, tanahair dan kedudukan Raja-raja Melayu, tiada apa lagi yang dapat saya perkatakan.

      "Sampai bila kita hanya mahu menentang kebatilan dengan hati?" soalnya.

      Delete
    4. Umat Islam terlepas mulut harimau, dilibas ekor buaya?
      Nasrudin Hassan | Diterbitkan 12 Jul 2018, 11:37 pagi | Dikemaskini 12 Jul 2018, 11:45 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Kini lengkap posisi tiga serangkai pada sektor undang-undang dan kehakiman dikuasai oleh sosok yang sangat meresahkan umat Islam.

      Pertama: Pelantikan menteri di Jabatan Perdana Menteri (bahagian hal ehwal Undang-Undang) – Datuk Liew Vui Keong

      Kedua: Pelantikan peguam negara pada 5 Jun 2018 – Tommy Thomas

      Ketiga: Pelantikan ketua hakim negara pada 11 Julai 2018 – Tan Sri Richard Malanjum

      Kerajaan Pakatan Harapan sekali lagi berjaya pecah rekod pelantikan ketua hakim negara dari kalangan bukan Islam sejak pertama kali ia diperkenalkan selepas pembentukan Malaysia 1963 dengan nama awalnya lord president.

      Hanya lord president yang pertama terdiri dari kalangan bukan Islam iaitu Tun Sir James Beveridge Thomson.

      Melihat tiga posisi penting ini telah diisi oleh sosok yang sangat meresahkan umat Islam, maka apakah masih ada harapan rakyat khasnya umat Islam untuk melihat masa depan Islam terus terbela di bumi Malaysia ini khasnya dalam hal yang melibatkan undang-undang.

      Paling meresahkan apabila melihat kepada rekod penghakiman ketua hakim negara yang baharu ini.

      Agak jelas kelihatan corak penghakiman yang tidak menyebelahi Islamdalam beberapa kes penting.

      Malangnya, kerajaan Pakatan Harapan boleh “memekakkan” telinga dari mendengar keluhan dan teguran umat Islam serta tergamak “membutakan” mata dari melihat bagaimana reaksi bimbang umat Islam terhadap perkembangan ini.

      Reaksi bimbang dan teguran umat Islam telah jelas kedengaran sejak dari pelantikan peguam negara tempoh hari lagi.

      Kini pelantikan ketua hakim negara pula bakal mengundang petaka buat umat Islam.

      Langkah kerajaan Pakatan Harapan juga dilihat tergesa-gesa dan tergopoh-gapah. Entah apa yang dikejar.

      Peletakkan jawatan Tun Md Raus Sharif hanya berkuat kuasa pada 31 Julai.

      Pelantikan Richard Malanjum semalam menjadikan kini Malaysia mempunyai dua orang ketua hakim negara sebelum berakhir 31 Julai ini.

      Mungkinkah juga Tun Md Raus telah dipaksa untuk membuat surat peletakkan jawatan yang baru berkuat kuasa serta-merta?

      Jika masih kekal peletakkan jawatannya efektif pada 31 Julai, maka apakah ini suatu langkah yang berpelembagaan?*

      Apakah ia juga bermakna sudah ada campur tangan kerajaan dalam sistem kehakiman?
      Episod apa lagi yang bakal disaksikan oleh umat Islam selepas ini.

      Sudahlah Islam terumbang ambing di zaman kerajaan BN dahulu, ternyata kini perubahan yang dilaungkan itu rupanya ke arah yang lebih teruk dan buruk.

      Apakah situasi ini meletakkan umat Islam terlepas dari mulut harimau lalu dilibas ekor buaya?

      Delete
    5. kepala ngo...the cockman, penjilat najis!

      Delete
    6. Aju tak nampak pon umat islam resah...lobai Pas yg resah takut disiasat baham duit haram najib..

      Delete
  14. BANDAR SERI BEGAWAN – High Court judge Dato Paduka Steven Chong has been appointed the new chief justice of the Supreme Court, according to a statement broadcast on Radio Televisyen Brunei on Friday.

    The state broadcaster said His Majesty the Sultan gave consent to the appointment, which takes effect from June 30, 2018.

    Dato Chong replaces the long-serving Dato Seri Paduka Hj Kifrawi Dato Paduka Hj Kifli, who completes his term after almost nine years in the country’s top judicial post.

    A prominent figure in Brunei’s legal community, Chong began his career as a magistrate in the Subordinate Court back in 1984, rising the ranks to eventually take a seat on the High Court bench in 2001.

    He received his initial education at St George’s School Brunei, later obtaining a Bachelor of Arts degree at the Dorset Institute of Higher Education. A year later, he qualified as a barrister of Lincoln’s Inn, through the Inns of Court School of Law.



    Share this:
    Click to share on Twitter (Opens in new window)5K+Click to share on Facebook (Opens in new window)5K+Click to share on WhatsApp (Opens in new window)Click to share on Reddit (Opens in new window)Click to email this to a friend (Opens in new window)
    TAGS:JUDICIARY LAW STEVEN CHONG
    TRENDING
    Dato Steven Chong named chief justice of Supreme Court Dato Steven Chong named chief justice of Supreme Court
    From earning 30 cents a day to supplying to one of Brunei's biggest supermarkets From earning 30 cents a day to supplying to one of Brunei's biggest supermarkets
    Local company wants to bring satellite comms to mass market Local company wants to bring satellite comms to mass market
    The great escape: All 12 boys and coach rescued from Thai cave The great escape: All 12 boys and coach rescued from Thai cave
    Advertisement

    VIDEOS
    Royal Brunei Armed Forces celebrates its 57th anniversary
    VIP Hari Raya reception at Istana Nurul Iman
    Brunei's fastest man sprinting for a spot in the Tokyo Olympics
    Follow us on YouTube

    FOLLOW US
    FACEBOOK LIKE
    TWITTER FOLLOW
    YOUTUBE SUBSCRIBE
    INSTAGRAM FOLLOW
    The Scoop
    About us Contact Advertise with us
    COPYRIGHT 2018 SCOOP MEDIA

    ReplyDelete
  15. KUALA LUMPUR: Satu laporan yang disediakan Bersih 2.0 bersama 2 NGO lain berkenaan pilihan raya umum ke-14 (PRU14) menyalahkan Barisan Nasional (BN) berhubung rasuah, membeli undi, pemberian hadiah dan sikap pilih kasih oleh institusi awam.

    Laporan itu disusun bersama oleh kumpulan reformasi pilihan raya Bersih 2.0, kumpulan hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dan Pusat Komuniti Masyarakat (Komas).


    “Laporan Pemantauan PRU14” itu menyenaraikan 46 dakwaan kes rasuah dan membeli undi serta 196 kes pemberian ganjaran dalam tempoh berkempen sehingga 9 Mei.

    Ia mendakwa majoriti kesalahan ini melibatkan BN.

    “Laporan ini menunjukkan bukti menyeluruh bahawa PRU14 tidak bebas dan tidak adil,” menurut laporan 114 halaman itu.


    Kes yang paling biasa adalah pemberian cermin mata percuma kepada pengundi, petrol percuma, cabutan bertuah, pemberian cek kepada peneroka Felda, pembayaran BR1M dan menyerahkan wang kepada institusi agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan...Dr Maszlee kata kerajaan Fuckatan Haprakan takkan membuat U-Turn dalam mengiktiraf sijil UEC yabg dituntut oleh DAPigs selaras dengan janji2 PH dalam manifesTOMATO sebelum PRU14 dulu. Dengan teriktirafnya sijil ni maka pelajar2 dari SMJK(C) di negara ini akan lebih mudah untuk memasuki IPTA dan kolej2 tajaan kerajaan negeri dan persekutuan. Mereka tak perlu lulus syarat khas iaitu sekurang2nua lulus BM dan Sejarah di peringkat SPM.

      Begitu juga, lulusan UEC kini boleh berkhidmat di dalam perkhidmatan Awam dan Negeri di negara ini. Walaubagaimana pun, tindakan kerajaan ini ditentang hebat oleh NGO2 seluruh negara yang merasakan ia adalah satu penghinaan kepada sistem pendidikan negara seperti yang termaktub dalam perlembagaan. Kelulusan BM dan Sejarah dilihat tidak bererti lagi kepada sistem pendidikan kita dan ini telah menjadi bahan lawak dalam kalangan pejuang2 bahasa melayu.

      Aemakin lama PH memerintah, semakin banyak hak2 istimewa kaum melayu dan kedaulatan bahasa melayu di 'rogol' dan dilacurkan sesuka hati..hanya semata2 untuk memuaskan hati para cukong2. Nampak sangat pemimpin2 melayu dalam PH ni takde perasaan cinta dan sayang kepada bangsa dan bahasa sendiri. Dah jadi mayat hidup atau zombie yang bernyawa aje. Sanggup untuk dicucuk hidung seperti kerbau balau yang menunggu saat untuk dikorbankan dan diratah oleh cukong2 ni.

      Lepas ni, kita janganlah terperanjat jika ada lagi tuntutan2 yang tak masuk akal dari cukong2 ni. Dan...pastinya, setiap dari tuntutan2 tersebut akan diluluskan dengan senang hati oleh pemimpin2 melayu dalam PH demi keadilan dan hak kesamarataan walaupun ternyata bakal menggadaikan kedaulatan agama, bangsa dan bahas.

      Rakyat, khususnya orng2 melayu penyokong PH nak ucapakan jutaan tahniah tak terhingga kepada pemimpin2 melayu ni..kerana merekalah yang ternyata menjadi pengkhianat nombor wahid bangsa. Tanpa mereka dah tentu para cukong2 ni takkan dapat mencapai matlamat mereka untuk terus mengkincinkan melayu...dahlah ekonomi ditakluk mereka sejak dulu lagi..kini kuasa politik pula bakal dirampas mereka. Memang hebat betul lah melayu PH ni...dah jadi bisu dan lesu akibat terkena manderam dari tok2 sami cukong2 ni !!!!!



      Delete
    2. Maszlee sebelum ini menyatakan komitmen Kementerian Pendidikan tidak akan menggadaikan bahasa Melayu dan mengkaji secara holistik sebelum membuat keputusan berhubung pengiktirafan sijil tersebut.

      Delete
  16. Aku ni sbnrnya menyampah dgn komen2 dr parti arwah BN ni...komen mcm2 negatif sdgkan punca dr diorg jgk...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...