Monday 2 July 2018

KAPAL SUDAH NAK KARAM, KELUARLAH CEPAT-CEPAT TINGGALKAN UMNO!!


Tanpa wang dan kuasa, UMNO secara relatifnya lebih mungkin mati berbanding mampu terus hidup dan bernyawa seperti sebelumnya.


Lebih sebulan selepas kehilangan kuasanya, satu persatu kejadian tak terduga berlaku yang memperlihatkan UMNO sedang menuju kubur kematiannya.


Sehingga ini tiga Ahli Parlimen UMNO sudah mengumumkan keluar parti dan menjadi wakil Bebas iaitu Bagan Serai, Bukit Gantang di Perak dan Masjid Tanah di Melaka.


Difahamkan, ramai lagi akan berbuat demikian dan hanya menunggu masa yang sesuai untuk mengumumkan destinasi baru masing-masing.


Di sisi yang lain, mereka yang keluar parti dan tidak yakin lagi dengan UMNO hampir berlaku tiap-tiap hari di semua negeri.


Sebaik saja kalah pilihanraya, beberapa penjawat utama UMNO di beberapa negeri mengumumkan keluar parti. Semalam di Sungai Petani, meskipun selepas memenangi jawatan Naib Ketua Bahagian, Ketua Wanita, Ketua Pemuda dan Ketua Wanita, tetapi mereka memilih untuk keluar UMNO bersama 40 pengikut yang lain.


Sebelum itu, dua bekas menteri iaitu Rais Yatim dan Syed Hamid Albar turut keluar UMNO dan terbaru, bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Khir Toyo juga difahamkan akan menyusul dengan tindakan yang sama.


Di beberapa negeri, banyak juga cawangan UMNO dibubarkan dan ketua cawangan beserta barisan ahli jawatankuasa cawangan berkenaan memilih wadah lain sebagai pilihan perjuangan.


Secara kasarnya, semua yang keluar dan meninggalkan UMNO ini lebih selesa memilih Bersatu sebagai wadah baru, namun ada juga yang pergi kepada PKR dan Amanah untuk pilihan yang berkenan di kalbu.


Dengan perjalanan masa, apatah lagi apabila UMNO kini dipimpin oleh Zahid Hamidi yang tugas pertamanya sebagai Presiden UMNO ialah mengadap SPRM berhubung siasatan salah guna kuasa wang sebuah yayasan dan berkaitan 1MDB serta barisan kepimpinan UMNO yang terpilih di pelbagai peringkat baru-baru ini pula secara majoritinya masih lagi dibarisi muka-mula lama yang menggambarkan tiada perubahan, tidak mustahil lebih ramai yang keluar dan meninggalkan parti itu.


Serentak dengan itu, selain menjadi pembangkang dan banyak akaun bank UMNO dibekukan kerana dipercayai menerima wang haram 1MDB, aktiviti parti itu  dengan sendirinya akan turut terencat, kalau pun tidak terhenti sama sekali.


Jika diibaratkan sebuah kapal, UMNO sebenarnya sudah berlubang di sana sini dan hanya menunggu masa saja untuk karam serta tenggelam.


Tidak cukup dengan Najib sebagai bekas nakhoda UMNO bakal didakwa tidak lama lagi, Zahid Hamidi dan kebanyakan bekas pemimpinnya juga kemungkinan akan menghadapi perkara yang sama atas pelbagai kesalahan serta salah laku sewaktu dalam kerajaan dahulu.


Jika para pemimpin UMNO selepas ini hanya sibuk turun naik mahkamah dan berurusan dengan peguam saja, bagaimanakah mereka mahu menjaga parti dan berurusan dengan hal ehwal kebajikan rakyat?


Untuk itu, mereka yang  keluar UMNO sebenarnya adalah mereka yang telah membuat keputusan yang tepat dan terpuji. 


UMNO tiada lagi masa depan dan sedang menghampiri tarikh kematiannya, maka untuk apa berada lagi di dalamnya?


Sebagai pilihan, Bersatu adalah wadah baru yang harus dijadikan pilihan oleh bekas-bekas pejuang UMNO bagi meneruskan perjuangan. Lagi pula, nama UMNO bukan lagi jenama yang baik untuk dipasarkan kepada rakyat.


Orang Melayu mesti tinggalkan UMNO dan beramai-ramai memilih Bersatu jika mahu perjuangan memartabatkan bangsa itu dapat dilakukan secara lebih bermaruah. 


UMNO adalah parti penyamun dan mereka yang memimpinnya juga  saki baki penyamun belaka. Jika semasa berkuasa, mungkin ada sedikit sebanyak hasil samunan atau wang lebihan daripada membeli beg tangan isteri dan kereta mewah Ferrari yang dapat dicampakkan kepada rakyat, tetapi apa lagi yang mampu dilakukan sekarang ini?


Perjuangan para pemimpin UMNO selepas ini hanyalah sibuk untuk menyelamatkan diri dan mengelakkan penjara sebagai destinasi akhir dalam kehidupan masing-masing. (ShahbudinHusin 02/07/2018)

65 comments:

  1. Kenapa Menteri Kewangan Suka Buat Lawak Bodoh?



    Kerajaan akan berusaha menjual kebanyakan barangan mewah yang dirampas dari kediaman yang mempunyai kaitan dengan Mantan Perdana Menteri, DS Najib Razak, kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

    Bercakap kepada Associated Press (AP) dalam temu bual hari ini, Lim Guan Eng berkata barangan yang dianggarkan bernilai sehingga RM1.1 bilion itu, hanyalah sebahagian kecil daripada RM50 bilion yang didakwa disalahgunakan daripada 1MDB yang ditubuhkan DS Najib.



    Kenapalah Menteri Kewangan begitu naif (baca bodoh) untuk mengetahui bahawa barang-barang yang dirampas di dalam serbuan ke atas premis yang dikatakan pihak polis sebagai kediaman yang ada kaitan dengan DS Najib seperti barangan kemas, beg tangan, kasut, duit, kasut bayi (kecuali cokelat) adalah barangan bukti untuk kes?

    Sebelum barangan ini dapat dijual, kes berkenaan hendaklah dibuktikan terlebih dahulu di Mahkamah. Berapa lama masa yang hendak diamnil untuk proses pendakwaan, proses perbicaraan dan proaes penghakiman. Ini belum termasuk proaes rayuan. Itupun sekiranya DS Najib didapati bersalah. Kalau tidak barangan tersebut hendaklah dipulangkan kembali.

    Adakah ini Menteri Kewangan yang paling bodoh yang pernah Malaysia miliki? Jadi tidak hairanlah pelabur-pelabur asing berlumba-lumba keluar dari Malaysia. Namun, logiknya tiada sebab Menteri Kewangan ini juga merupakan Orang Kena Tuduh (OKT) dalam dua tuduhan rasuah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang. Tidak logik beliau tidak tahu prosedur Mahkamah.




    : Sepatutnya PH menumpukan kepada masalah rakyat dan fokus bagaimana manifesto boleh dilaksankan daripada mencari kesalahan Najib dan membuat tindakan yang dikatakan 'bodoh'....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa salahnya Guan Eng cakap macam tu. DoJ juga pernah berkata, mahu monetize atau menjual asset-asset yang disita dari Jho Low & Reza Aziz, dan hasil penjualannya akan dipulangkan kepada Rakyat Malaysia.

      Harap Maklum.

      Delete
    2. Kadar SST lebih 4% akan bawa inflasi, kata bos Mydin



      KUALA LUMPUR: Ahli perniagaan terkenal, Ameer Ali Mydin berkata kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) lebih daripada 4% akan membawa kepada inflasi.

      Beliau berkata demikian selepas Menteri Kewangan Lim Guan Eng semalam dilapor berkata cukai yang akan berkuatkuasa 1 September ini tidak akan membawa kepada inflasi.

      “Seorang seorang ahli perniagaan yang berpengalaman, saya tidak bersetuju,” kata Ameer di tepian wacana “Kos sara hidup di Malaysia: Bertanya soalan polisi yang betul”.

      Pengarah urusan pasaraya Mydin itu berkata perniagaan boleh cuba menyerap cukai itu jika ia antara 3% hingga 4%.

      Kerajaan belum mengumumkan kadar SST. Sebelum ini, kadar SST mencecah 10% tetapi digantikan dengan GST pada kadar 6% yang diperkenalkan pada 2015 oleh kerajaan dulu. Kadar GST dijadikan sifar pada 1 Jun.

      Ameer berkata kadar SST yang lebih rendah adalah masuk akal dari segi pematuhan kerana perniagaan kemungkinan besar mambayar cukai itu di peringkat import atau pembuatan daripada menjadi cara untuk mengelak membayar cukai seperti dulu.

      “Kerajaan tak boleh harapkan peruncit serap semua. Peruncit bukannya menjana untung ratusan juta ringgit setahun kerana margin yang kecil dan persaingan hebat dalam pasaran.

      “Tidak mungkin sesiapa pun akan serap cukai itu.”

      Ameer berkata Mydin tidak akan cuba meyerap SST sepertimana yang dilakukan dengan GST.

      “Apabila GST diperkenalkan, kita cuba menyerapnya buat seketika. Kami mahu tengok sama ada langkah itu berdaya maju atau tidak.

      “Tetapi kami hentikan selepas kerugian lebih RM100 juta. Jadi kami tidak akan serap SST.”

      Pengkritik GST sebelum ini berkata cukai itu punca inflasi dan harga mahal.

      Namun pihak lain mengatakan kos sara hidup yang tinggi tidak boleh dipersalahkan pada GST sahaja kerana terdapat faktor lain dan ini boleh dilihat daripada Indeks Harga Pengguna (CPI).


      : Kadar inflasi Malaysia bagi Mei 2018 meningkat kepada 1.9 peratus berbanding 1.4 peratus pada April, terutama disebabkan kenaikan harga bahan api runcit yang lebih pantas. Jadi tidak hairan apa yang disebut oleh bos Mydin itu akan berlaku.

      Delete
    3. memang benarlah PH harus menumpukan kpd masaalah yg dihadapi olih rakyat......kerana semua masaalah itu berpunca dari najib & 1mdb

      Delete
    4. Apa kata bukan Islam Cina terhadap PAS



      Dalam perjumpaan antara NGO di hotel Adya semalam saya tertarik dengan Jawapan salah seorang peserta berbangsa Cina.Antara ucapan yang mengejutkan kami ialah

      "Negara perlukan pemimpin yang jujur dan ihklas. Hanya dengan kejujuran seorang pemimpin, Wang rakyat selamat dan tidak hilang.Setiap tahun Negara kehilangan Wang berbilion ringgit tanpa dapat dikesan.Cuba bayangkan jika Wang berbilion ringgit itu tidak hilang dan digunakan untuk membantu rakyat, sudah tentu tiada orang miskin di Negara kita dan rakyat mampu hidup dengan lebih selesa berbanding sekarang, jika sepuluh tahun lepas.Sama² kita imbas kembali semasa PAS tadbir Terengganu pada tahun 1999-2004 Tok Guru TH tidak tinggal di rumah yang dikhaskan oleh kerajaan kepada Menteri Besar dan tiada kes rasuah.

      Semasa PAS perintah Kedah dari tahun 2008-2013 almarhum Ustaz Azizan Razak juga tidak tinggal di rumah rasmi kerajaan sebaliknya tinggal di rumah sendiri dan tiada kes rasuah.PAS Kedah berjaya membawa kemajuan yang amat membanggakan.

      Di Kelantan semasa Tuan Guru Nik Aziz menjadi Menteri Besar Kelantan, beliau tidak tinggal di rumah kerajaan sebaliknya hanya tinggal di rumah sendiri yang penuh dengan kesederhanaan.

      Dan sekarang apabila Kelantan ditadbir oleh ustaz Ahmad Yaakob tiada rasuah.Beliau juga memilih untuk tidak tinggal di rumah rasmi kerajaan.

      Dengan cara hidup yang penuh dengan kesederhanaan maka selamatlah duit rakyat dan negara pasti mempunyai rezab Wang yang banyak boleh membangunkan Negara begitu pesat setanding negara² maju.

      Jika ketelusan tanpa rasuah yang kita cari maka PAS/GS adalah parti yg selayaknya untuk diberi mandat kali ini untuk mentadbir Negara. Jika kita sebagai rakyat yg bertanggungjawab yg inginkan kesejahteraan,hendaklah kita abaikan segala janji palsu pihak lawan,kerana semua bijak pandai tahu bahawa Negara selayaknya dipimpin oleh PAS/GS tanpa diragui.

      Hadirin tercengang mendengar ucapan seorang non Muslim yang penuh yakin dengan Islam.

      #Ya Allah kurniakan kemenangan kepada PAS. اللهم آمين

      Ayahnda Paduka Ust. Hakimi Hj. Ab. Halim
      Pengerusi UMMAH Kedah

      : Bila kita ambil pendekatan Islam, memang kita memilih jalan yang sukar kerana bukan semua orang suka, tapi Islam itu kebenaran dan setiap kebenaran pasti ada 'kehebatan'nya....

      Delete
    5. menteri kewangan terbodoh dah ada di iktiraf sedunia....bijan mangkok!

      Delete
  2. Replies
    1. Ini baru betoi-betoi kena kencing



      Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui kerajaan memerlukan masa lebih daripada 100 hari untuk menunaikan janji-janji yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) menjelang pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Menurut perdana menteri hal itu kerana manifesto terbabit dirangka ketika gabungan HARAPAN tidak menjangkakan mampu memperoleh kemenangan selesa mengatasi BN.

      “Memanglah semasa itu kami sangka kami tidak boleh menang (PRU) lalu kami memberikan janji-janji yang kuat, yang kami dapati sukar untuk dilaksankaan pada hari ini.

      "Kami katakan (dalam manifesti) bahawa dalam 100 hari kami akan menunaikan 10 janji berbeza. Tetapi sekarang kami dapati agak sukar untuk memenuhi objektif 100 hari berkenaan," katanya.

      Dr Mahathir berkata demikian semasa berucap selepas mesyuarat agung tahunan Dewan Perdagangan Amerika di Kuala Lumpur hari ini.




      Pengakuan PM, Manifesto Pru14 hanya sekadar penarik pengundi hahahaha 😂
      Ni baru betoi kena kencing pengakuan dari 'top dog' a.k.a PM Malaysia...

      Manifesto dirangka untuk menipu atau "kencing rakyat", janji-janji yang sukar dilaksanakan...
      Jadi betoi la PH bina kemenangan dengan menipu rakyat!!

      Penyokong & pengundi PH hangpa dah memang kena kencing ,tak bau hancing ka??


      : 13 kali kena tipu oleh BN, PRU-14 sekali kena tipu PH...14 kali kena tipu. Cukuplah PRU-15 undi GS pula

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. WAHABI DAN SYIAH

      1. WAHABI ADALAH ALIRAN FAHAMAN YANG DIASASKAN OLEH MUHAMMAD ABDUL WAHAB. YANG JELAS WAHABI INI ADALAH RAJA ARAB SAUDI DAN PARA PEMIMPIN MEREKA. ADAPUN PARA PENGIKUT YANG LAIN ADALAH TIDAK JELAS KERANA TIADA PENGAKUAN YANG DIBUAT. BEGITU JUGA DENGAN MENISBAHKAN MEREKA KEPADA IBNU TAIMIYYAH JUGA TIDAK JELAS KERANA ULAMA TERSEBUT HIDUP 500 TAHUN SEBELUM MUHAMMAD ABDUL WAHAB DAN BERFAHAMAN AHLU SUNNAH WAL JAMAAH.

      2. AHLU SUNNAH WAL JAMAAH BERPEGANG KEPADA AL QURAN DAN HADIS-HADIS SAHIH DARI NABI MUHAMMAD SAW. WAHABI ADALAH BERMAZHAB HAMBALI JUGA TERMASUK DI DALAM AHLU SUNNAH WAL JAMAAH..

      3. TIDAK SEPERTI SYIAH YANG JELAS MENGAKU DAN MEMBUAT PROPAGANDA DOKTIN MEREKA. SYIAH ADALAH SATU-SATUNYA ALIRAN SESAT YANG MEMPERAKUI BAHAWA ALQURAN ADALAH TIDAK LENGKAP DAN MEREKA BERPEGANG KEPADA PENDAHYAH HADIS MEREKA ALKULAINI DI DALAM KITAB AL KAFI.

      4. SYIAH HANYA KELIHATAN SECARA ZAHIR SAHAJA ISLAM TAPI MEMPUNYAI AJARAN YANG PELIK-PELIK DI DALAM AGAMA MEREKA. KINI SYIAH YANG DOMINAN DI SUNIA ADALAH IMAMIAH IMAN 12. FAHAMAN INI DI ASASKAN OLEH ABULLAH BIN SABA' SEORANG YAHUDI YANG MUNAFIK.

      5, JADI JELASLAH WAHABI DAN SYIAH MEMANG CIPTAAN ILLUMINITI/FREEMASON BERTUJUAN MEMPERLAGAKAN UMAT ISLAM DAN SETERUSNYA MEWUJUDKAN PERANG ANTARA ARAB SAUDI DAN IRAN. AKHIRNYA MENCETUSKAN PERANG DUNIA KETIGA DAN SETERUSNYA MEMBUKA JALAN KEPADA KEMUNCULAN RAJA YAHUDI DAJJAL/ANTI CHRIST.

      Delete
  3. Kapal umno dah berlobang seblm pru lagi...bila kalah pru lobang makin besar...ramai lah yg dah melompat takut tenggelam...pelampong dan perahu penyelamat pon bocor...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuduhan Lama pun tiada Bukti, Inikan tuduhan Baru



      Firman Allah swt dalam Surah al Maidah ayat 8,

      يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

      "..Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan."

      Keceluparan peguam PAN Sdr Faiz Fadzil Timbalan Ketua Pemuda PAN sepatutnya berasaskan kepada undang-undang dan apa yang dipelajarinya dan diamalkan sebagai pengamal Undang-Undang.

      Sewenang-wenangnya cubaan buat ke sekian kalinya para pimpinan PAN sejak tahun 2016 utk cuba membina persepsi buruk terhadap PAS samada dengan memfitnah PAS bergabung dengan UMNO atau menerima duit UMNO walaupun telah diperjelaskan oleh pimpinan PAS sebelum ini.

      Itulah modus operandi mereka bertahun lamanya dan tak pernah berasa menyesal dan bersalah walaupun kaedah itu bercanggah dengan prinsip Islam dan prinsip undang-undang itu sendiri yang kononnya mereka adalah pembela dan pejuang prinsip itu.

      Pembuktian terhadap tuduhan PAS sehingga hari ini masih sekadar tuduhan melulu, telahan tiada berasas, berbentuk fitnah dijaja ke sana ke sini, malah PAS telah berjaya di beberapa peringkat prosiding mahkamah samannya di London langsung tidak diendahkan.

      Cadangan membekukan akaun PAS hanya berpandukan tuduhan ciptaan lidah bercabang PAN bahawa PAS mesra UMNO menjadi ratib setiap saat para pimpinan PAN, walaupun kini kelihatan bekas pimpinan UMNO yang kalah pilihanraya berbondong-bondong menyertai PH samada PKR atau PPBM. Ini mesra apa.? Mesra fulus dan pangkat.?

      Saya ingin menegur dan mengecam keceluparan Faiz Fadhil ini, janganlah berlagak sombong menjadi kerajaan ingin menggunakan kuasa yang rakyat beri dengan semudah menghukum pembangkang.

      Saya berharap Kerajaan PH tidak hanya laju dan pantas mencari dan mendedahkan kesilapan dan kepincangan bekas pimpinan kerajaan yang kalah, tapi menutup membuta mata dan memekakkan telinga kepincangan yang pernah dilakukan di kalangan pimpinan kerajaan PH sekarang.

      PAS tidak terkejut dan tidak hairan apa yang sedang dibuat oleh Kerajaan PH sekarang dalam mendedahkan korupsi pimpinan UMNO dan bekas pimpinan kerajaan kerana mereka bukan lagi berkuasa. Apa yang mengkagumkan ialah kejayaan mendedahkan korupsi pimpinan kerajaan yang sedang berkuasa sekiranya ada bukti.

      Saya ingin mengingatkan pimpinan Kerajaan PH bahawa tiada kerajaan yang kekal di dunia ini kalau sikap begini diamalkan untuk menghukum pembangkang, bagaimana nasib mereka nanti sekiranya Kerajaan Persekutuan dipegang oleh UMNO kembali?

      Beristiqamah Sehingga Kemenangan

      Muhammad Najhan Halim
      Setiausaha Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor
      29 Jun 2018 / 15 Syawwal 1439H


      : Manusia bila Allah nak sesatkan mereka, perkara mungkar dan kejahatan tidak lagi menjadi halangan untuk mereka melakukannya kerana hati mereka sudah jauh daripada kebenaran....

      Delete
    2. Ko ni tido lama sangat...hadi takut cabar kesahihan suara odio nik abuduh yg disahkan tulin oleh peguam hadi di london...nik abuduh ngaku kpd menantu hadi din syam pas terima duit umno...untuk ape duit umno dan najib?...sedekah jariah kepala hotak ko...hihihi..
      Nik abuduh pon dah tak berani berkokok lagi..lobai pas terima sedekah najib...sprm tak bekukan akaun pas dan lobai pas ker?...

      Delete
    3. Nak nafi paKai ayat quran...bila dibujtikan memang mungkar terus bisu...alim dulu masuk neraka..

      Delete
    4. APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      1. ISLAM DIAMBIL DARI PERKATAAN SILMI IAITU KEDAMAIAN DAN KEAMANAN.

      2. MUSLIM DIAMBIL DARI PERKATAAN ASLAMA IAITU MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA
      ALLAH SWT.

      3. JADI MUSLIM BERMAKSUD SEORANG YANG AMAN DAN MENYERAHKAN DIRI KEPADA ALLAH... MENERIMA SEGALA KETENTUAN OLEH ALQURAN... ALQURAN JUGA MEMERINTAH SUPAYA TAAT KEPADA RASUL. JADI MUSLIM WAJIBLAH MENYERAHKAN SEGALA KEHIDUPAN DAN JIWA RAGANYA KEPADA KEHENDAK ALQURAN DAN ALHADIS SAHIH.

      4. DALAM SOLAT SETIAP MUSLIM MEMBACA SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU ADALAH SEMATA-MATA KERANA ALLAH TAALA.

      5. DALAM HADIS DINYATAKAN MUSLIM ADALAH SEORANG YANG SELAMAT MUSLIM YANG LAIN DARI ANCAMAN LIDAH DAN TANGANNYA.

      6. JIKA ANDA TIDAK MENYERAHKAN KEPADA ALLAH BERMAKNA SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK ANDA TELAH MENYERAHKAN DIRI KEPADA IBLIS/LUCIFER BERTANDUK DUA ATAU DAJJAL/ANTI CHRIST BERMATA SATU. IF YOU DONT CHOOSE TO SUCCEED YOU CHOOSE TO FAIL. JIKA ANDA TIDAK MEMILIH SYORGA BERMAKNA ANDA MEMILIH NERAKA TIADA YANG KETIGA.

      Delete
  4. Dalam kemalut yang melanda UMNO sekarang, Pak Lah masih tidor (macam dah mati). Tak ada bersuara langsung walaupon dia mantan PM dan presiden UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi dah pakai kopiah merah jumpa tun madey....hadi kata sedia nak kerjasama dgn Dap semula...mungkin Dap dah bersunat..

      Delete
    2. APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      1. IMAN PADA BAHASA BERMAKSUD PERCAYA... PADA ISTILAH KUKUH DI HATI, UCAPKAN PADA LISAN DAN ZAHIRKAN PADA PERBUATAN... JIKA ADA ORANG MENJERIT API,API TAPI ANDA TIDAK BERBUAT APA-APA BERMAKNA ANDA BUKAN SEORANG YANG PERCAYA SEBENARNYA.

      2. JIKA PERCAYA APA YANG LAHIR SAHAJA BUKANLAH MAKSUDNYA BERIMAN KERANA ORANG KAFIR JUGA AKAN PERCAYA. PERCAYA KEPADA ALLAH YANG ESA TIDAK DAPAT DI PANDANG MATA HANYA DIPERCAYAI ORANG BERIMAN. BEGITULAH JUGA PERCAYA KEPADA ALQURAN, PARA RASUL, MALAIKAT, KIAMAT DAN TAKDIR KETENTUAN ALLAH. BEGITU JUGA PERCAYA KEPADA ALQURAN BERMAKSUD PERCAYA KEPADA SETIAP PERKATAAN DAN HURUF ADALAH DARIPADA ALLAH. MENPERTIKAI DAN MERAGUI MANA-MANA HUKUM BERMAKNA ANDA TELAH TERKELUAR DARI IMAN.

      3. UNTUK MENDAPATKAN KEYAKINAN, SEORANG MUSLIM ITU MESTI BERUSHA MENDAPATKAN ILMU SUPAYA IMAN ITU TEGUH DI HATI DAN TIDAK TERGUGAT.... ILMU TENTANG ALQURAN DAN ALHADIS PERLU DIPERTINGKATKAN TERUTAMA UNTUK MENGHADAPI ANCAMAN HEBAT DI AKHIR ZAMAN INI.

      4. ORANG BERIMAN PERLU MENPERJUANGKAN IMAN MEREKA SUPAYA ALQURAN DAN ALHADIS DAPAT DILAKSANAKAN DAN DITEGAKKAN DI MUKA BUMI, ALQURAN MENYEBUTKAN ADAM MANUSIA PERTAMA DAN KITA CUCU CICITNYA SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI. KHALIFAH BERMAKSUD MENEGAKKAN AGAMA DAN MENTADBIR DUNIA DENGANNYA.

      5. SEBAGAIMANA WUDUK DAN IBADAT-IBADAT YANG LAIN ADA PEMBATALNYA MAKA IMAN/SYAHADAH JUGA ADA PEMBATALNYA. JIKA ANDA SAYANGKAN IMAN/AGAMA ANDA PERHATIKAN PERBUATAN ANDA, PERKATAAN ANDA DAN PEGANGAN HATI ANDA. PERBUATAN YANG MENYEBABKAN SESEORANG KELUAR DARI AGAMA DI NAMAKAN MURTAD MANAKALA ORANG YANG TERLIBAT DINAMAKAN MURTAD.

      6. IMAN/SYAHADAH BOLEH TERBATAL DENGAN ADANYA KERAGUAN, MEMPERMAIN DAN MEMPERLEKEH MANA-MANA HUKUM ISLAM, AYAT-AYAT AL QURAN@ ALHADIS SERTA IJMA' ULAMA AHLI SUNNAH WAL JAMAAH. INGATLAH ALLAH SWT TIDAK PERLUKAN ANDA TETAPI ANDALAH YANG PERLUKAN ALLAH.

      Delete
  5. https://m.malaysiakini.com/news/432238

    Senarai menteri kabinet malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      1. JIKA HENDAK TAHU MENGAPA SESUATU SISTEM ITU MEMBAWA KEBAIKAN ATAU TIDAK, KAWAN-KAWAN PERLU MENYELIDIK ADAKAH SISTEM TERSEBUT DI GEMARI ATAU TIDAK OLEH ZIONIS/ILLUMINITI/FREEMASON. JIKA DIKAJI SISTEM BERAJA SEMEMANGNYA DIBENCI OLEH MEREKA. JADI INI BERMAKNA SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG TERBAIK.

      2. BEGITU JUGA JIKA HENDAK DIKETAHUI SESUATU AMALAN ITU BAIK ATAU TIDAK, CUBA KITA KAJI SYIATAN GEMAR ATAU TIDAK?..ADAKAH ARAK JUDI, ZINA DAN MENIPU DISUKAI SYAITAN, JIKA DISUKAI BERMAKNA PERKARA ITU TIDAK BAIK. ADAKAH SYAITAN MENGGEMARI JIKA HUKUM-HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN?. JAWABNYA TIDAK. SELALUNYA DAN DALAM KEBANYAKAN HAL SISTEM ISLAM HANYA DAPAT DILAKSANAKAN OLEH SISTEM BERAJA. TENGOK SAHAJA SEPERTI BERUNAI DARUS SALAM. KENAPA NEGARA TERSEBUT TIDAK BERMASALAH MELAKSANAKAN SISTEM ISLAM. JAWABANNYA ADALAH KERANA SISTEM BERAJA YANG DIAMALKAN.

      3. SISTEM ISLAM INI BUKANLAH BARU. SISTEM INI DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK SEMENJAK NABI MUSA SEPERTI KITAB TAURAT. NABI-NABI YANG MENYUSUL KEMUDIAN MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG TAURAT TERSEBUT. OLEH KERANA ITULAH SAMPAI SEKARANGPUN KALAU KITA MEMBACA INJIL TERDAPAT OLD TESTAMENT(ASALNYA TAURAT) KERANA ISA A.S DIMINTA MELAKSANAKAN HUKUM-HAKAM TAURAT. JIKA KITA MEMBACA AL QURAN, ALLAH MEMERINTAH MUHAMMAD MEMINTA YAHUDI UNTUK MEMILIH SAMADA MEMILIH HUKUM ALQURAN ATAU TAURAT.

      4. SISTEM DEMOKRASI YANG DIAMALKAN ADALAH SISTEM DAJJAL YANG SEMEMANGNYA DIDOKTRINKAN UNTUK TIDAK MEMBENAR PELAKSANAAN HUKUM HAKAM ISLAM. SEBAGAI CONTOH MESIR DAN ALGERIA APABILA PARTI ISLAM BERJAYA MENGAMBIL ALIH NEGARA SERTA MERTA KERAJAAAN TERSEBUT DIGULINGKAN.

      5. SISTEM DEMOKRASI TIDAK MEMPUNYAI NILAI MORAL. SEBAGAI CONTOH NAHENDA MODI PM INDIA MEMPUNYAI REKOD MEMBUNUH 2000 MUSLIM DAN DI SENARAI HITAMKAN UNTUK MEMASUKI BEBERAPA BUAH NEGARA. TAPI SETELAH MENANG MENJADI PRESIDEN LARANGAN TERSEBUT SERTA MERTA DI HAPUSKAN. BEGITU JUGA,, KATAK DAN KADOK POLITIK YANG TIDAK BERMORAL DI BENARKAN DALAM SISTEM DEMOKRASI MALAYSIA.

      6. DI ACEH, HUKUM HAKAM ISLAM HANYA BERJAYA DILAKSANAKAN APABILA SETELAH SETENGAH ABAD PEJUANG-PEJUANG ISLAM BERJIHAD DAN MENDAPAT AUTONOMI SENDIRI BARULAH HUKUM ISLAM DAPAT DITEGAKKAN. ADAPUN DI DAERAH-DAERAH LAIN INDONESIA UMAT ISLAM BERKECAMUK DENGAN SEGALA MACAM FAHAMAN DAN AGAMA SEHINGGA SEBUAH RUMAH MEMPUNYAI KELUARGA YANG MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA. GEREJA DIGILIR-GILIRKAN UNTUK MELAKSANAKAN PELBAGAI RITUAL SEMUA AGAMA SECARA BERGILIR. INILAH AKIBATNYA PELAKSANAAN SISTEM REPUBLIKAN.

      7. NEGARA-NEGARA SEPERTI ENGLAND DAN THAILAND MASIH MENGAMALKAN SISTEM BERAJA TIDAK DIPERSOALKAN SEMATA-MATA KERANA MEREKA BUKAN BERAGAMA ISLAM.

      8. DI INDONESIA DARI SEGI AMALAN BERAGAMA,,, NEGARA ITU MEMAKAI KONSEP PLURALISMA/PANCASILA YANG CUBA MENYAMA RATAKAN SETIAP RAKYATNYA SEMUA AGAMA DIANGGAP SETARA. MASYARAKAT DI INDONESIA LEBIH BEBAS SEHINGGA MUNCUL PELBAGAI ALIRAN FAHAMAN YANG KALAU DI NEGARA ISLAM LAIN SENANG-SENANG DIANGGAP AJARAN SESAT. MALAH TERDAPAT BANYAK ALIRAN KEBATINAN MENGAKU ISLAM TETAPI MENOLAK SOLAT DAN PUASA SECARA TERANG-TERANGAN TANPA PERLU TAKUT DITUDUH MURTAD LALU DIHUKUM PIHAK BERKUASA.

      9. DI SINGAPURA PULA SETELAH SISTEM PRESIDEN DILAKSANAKAN UMAT BERBONDONG-BONDONG MENGANUT FAHAMAN SESAT QADIANI.

      10. JADI SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG DOMINAN UNTUK MENDAULATKAN HUKUM HAKAM ISLAM. SESIAPA YANG TIDAK BERSETUJU DENGAN HUKUM HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN ADALAH KAFIR/MUNAFIK/HIPOKRIT/MURTAD/PENGIKUT DAJJAL.

      Delete
    2. Hukum islam tu bagus tapi negara malaysia diberi kemerdekaan dgn syarat melayu setuju terima bukan melayu sebagai warganegara ....perlembagaan dibentuk dgn raja jadi payung negara dan hak semua kaum termaktub ...kalo nak buat hukum islam kena dapat persetujuan bukan islam dgn meminda perlembagaan...islam hanye 60%...

      Parti yg mengaku islam pon penuh dgn putarbelit kerana kejar kekayaan...RUU 355 dah ghaib seblm pru...

      Delete
    3. KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN


      1. ALQURAN SATU-SATUNYA KITAB SUCI DI DUNIA INI YANG MASIH TINGGAL SEPERTI ASAL KEASLIANNYA.

      2. ALQURAN TERBUKTI PERKATAAN TUHAN YANG TULEN 100% BERDASARKAN KAJIAN SAINTIFIK.

      3. ANTARA LAIN MUKJIZAT ALQURAN ADALAH KITAB INI DIHAFAL SEPENUHNYA OLEH JUTAAN PENGANUTNYA. TIDAK ADA MANA-MANA KITAB LAIN YANG SANGGUP DIHAFAL.

      4. AIR ZAM ZAM ADALAH AIR YANG TIDAK PERNAH KERING DAN PUTUS WALAUPUN MEMBERI KEHIDUPAN KEPADA BERJUTA-JUTA UMAT DALAM KEADAAN TANAH PASIR YANG KERING DAN GERSANG. BEGITU JUGA LAH ALQURAN DAN ALHADIS YANG TIDAK KERING PENGAJARAN DAN IKTIBAR SERTA MENCABAR MANUSIA DARI SUDUT SAINTIFIK.


      5. ISLAM ADALAH AGAMA MANUSIA PERTAMA ADAM A.S. MUSLIM BERMAKSUD MANUSIA AMAN YANG MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA ALLAH. DALAM BIBLE SENDIRI MENYEBUTKAN ISA A.S ADALAH SEORANG YANG MENYERAHKAN DIRINYA KEPADA ALLAH SWT. JADI ISA A.S ADALAH SEORANG MUSLIM. KERANA PERKATAAN KRISTIAN TIDAK WUJUD DALAM BIBLE. JADI SELURUH PADA NABI SEHINGGA MUHAMMAD SAW ADALAH MUSLIM KESEMUANYA.

      5. PERSAMAAN ALQURAN DENGAN KITAB-KITAB LAIN ADALAH : I) HANYA SATU TUHAN YANG ESA. TIDAK BOLEH DIGAMBARKAN, DIPATUNGKAN DAN DIBUAT APA SAHAJA RUPA BENTUK. II) RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN DAN PENYUDAH SEKELIAN NABI IAITU NABI MUHAMMAD SAW. JIKA SEMUA PENGIKUT AGAMA-AGAMA LAIN TERIMA DUA HAKIKAT TERSEBUT KITA SEMUA AKAN BERSATU DAN MENJADI MUSLIM.

      6. SEBAGAI CONTOH UNTUK PERKARA I) DI ATAS RUJUKAN KITAB HINDU SEPERTI BERIKUT : YAJURVEDA 32:3, BHAGAVAD GITA 7:20. UNTUK PERKARA II) KITAB BUDHA CHAKKAVANI SINHNAD SUTTARTA 116:76, SACRED BOOK OF EAST VOL 35 PAGE 225, VOL 11 PG 36, VOL 11 PG 97, MAHA PARINIBBANA SUTTA VOL 2 VERSE 32, GOSPEL BUDDHA PG 217-218

      7. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA. KAJI SENDIRI SEGALA KITAB-KITAB SUCI. JIKA TERDAPAT KESAMARAN DAN KETIDAKPASTIAN BARULAH BERTANYA KEPADA MEREKA.

      Delete
  6. Penipu, pembohong dan penunggang agama sebenar...
    Oleh Azhar Harun:

    Inilah bukti bahawa ramai di antara mereka yang memanggil diri mereka ulamak di dalam Parti ISLAM Se-Malaysia (P.I.S.) sebenarnya ialah penipu, pembohong dan penunggang agama dan Tuhan.

    Dulu, mati-mati si Nik Abduh ni nafikan bahawa rakaman suara yang kata PIS ambil duit UMNO adalah palsu. Suara di dalam rakaman itu bukan suara dia. Kononnya.

    Bukan itu saja, dia panggil penyebar rakaman itu sampah. Dia doakan agar balasan Tuhan disegerakan ke atas mereka.

    Maka hamba sahaya unta-unta PIS pun bising satu dunia bahawa PIS dah kena fitnah, bahawa itu semua satu pembohongan musuh Islam dan sebagainya.

    Ya.
    Sekarang balasan Tuhan dah datang.

    Dalam Mahkamah orang putih kafir harbi Kristian-Yahudi tu, peguam hangpa sendiri dah MENGAKU bahawa rakaman itu ialah rakaman yang tulin. Suara tu ialah suara Nik Abduh.

    Hangpa panggey diri hangpa ulamak.

    Hangpa kata PIS parti yang memperjuangkan Islam. Nak pertahankan Islam kononnya.

    Ni ikut ayat mana. Ikut sunnah mana. Yang membohong ni?

    Tak cukup dengan itu, itu hari unta-unta hangpa bising satu dunia dalam fb, twitter dan WhatsApp. Hangpa kata Hj Hadi dah menang kes fitnah lawan Clare ni.

    Menang apakejadahnya PIS oi?

    Hangpa paham ka permohonan interlokutori tu apa? Kalau tak paham pi tanyalah Queen Counsel yang hangpa bayaq berjuta-juta ringgit tu.

    Kes ini akan dibicarakan selama 11 hari dari 1 April 2019.

    Kalau dah menang buat apa nak bicara PIS oi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan Pembekuan Akaun Pas: Langkah Awal Ke Arah Negara Satu Parti



      Cadangan pemimpin Pakatan Harapan (PH) untuk membekukan akaun bank PAS adalah satu langkah awal ke arah mewujudkan negara satu parti (one party state). Negara-negara komunis telah mengamalkan sistem ini di mana hanya satu parti iaitu parti komunis dibenarkan wujud. Sebelum ini akaun bank UMNO telah dibekukan kerana dikatakan mempunyai hubungan dengan kes 1MDB.

      Pada pilihan raya umum yang lepas, undi yang diperolehi PH adalah kurang dari 50 peratus. Sementara satu kajian menunjukkan tidak sampai 30 peratus pengundi Melayu mengundi PH. Undi majoriti orang Melayu dikongsi bersama oleh PAS dan UMNO.

      Oleh itu kedudukan sokongan kepada PH adalah tidak kukuh. Mereka yang mengundi PH terutamanya ahli-ahli UMNO boleh pada bila-bila masa meninggalkan PH.

      Satu jalan keluar bagi PH adalah untuk memastikan UMNO dan PAS tidak wujud lagi dengan membatalkan pendaftaran parti-parti tersebut. Langkah pertama adalah dengan membekukan akaun bank mereka. Langkah seterusnya mungkin dengan merampas aset dan akhir sekali membatalkan pendaftaran.

      Kerajaan PH perlu melakukannya untuk mengukuhkan kedudukan mereka. Selain dari itu kegagalan mereka menunaikan janji-janji pilihan raya bermakna perhatian rakyat perlu dialihkan. Rampasan wang tunai dan barangan berharga yang cuba dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menjadi berita utama di dalam usaha untuk menutup kegagalan menurunkan harga minyak, kegagalan menghapuskan tol, kegagalan menurunkan kos sara hidup dan kegagalan-kegagalan yang lain.

      Walau bagaimanapun yang patut membimbangkan rakyat adalah sebarang usaha untuk membunuh demokrasi. Sebelum ini seorang Menteri pernah mencabar ahli-ahli akademik yang tidak sehaluan dengan kerajaan PH meletakkan jawatan. Jika rakyat tidak membantah usaha-usaha ini negara, kita akan melihat Malaysia tanpa parti pembangkang atau parti-parti pembangkang yang telah "dimandulkan". Ini tidak baik untuk rakyat kerana tidak akan berlaku "check and balance" atau semak dan imbang.

      Delete
  7. Projek solar: Reman pengarah urusan, peguam dilanjut 5 hari
    Bernama
    2 Jul 2018, 2:27 tengahari (Dikemaskini 2 Jul 2018, 2:32 tengahari)

    A A
    Tempoh reman dua lelaki termasuk seorang pengarah urusan sebuah syarikat yang berpangkalan di Bintulu dilanjutkan lima hari untuk membantu siasatan kes penyelewengan pemberian kontrak projek hibrid solar untuk 369 sekolah pedalaman di Sarawak.

    Majistret Shah Wira Abdul Halim melanjutkan tempoh reman pengarah urusan yang berumur 59 tahun dan peguam berusia 30 tahun itu bermula esok sehingga Sabtu ini untuk membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Sebelum itu, kedua-dua lelaki lelaki yang berbaju lokap SPRM dan digari tiba di perkarangan mahkamah pada 9.30 pagi.

    Kes itu disiasat mengikut Seksyen 18 (a) Akta SPRM 2009 kerana membuat tuntutan palsu.

    Pada awal Jun, sebuah portal melaporkan kemungkinan wujud penyelewengan dalam pemberian kontrak projek hibrid solar bernilai RM2.5 bilion di Sarawak yang didakwa diberikan melalui penganugerahan kontrak secara terus di bawah arahan seorang bekas pemimpin tertinggi negara.

    Pemimpin berkenaan turut didakwa mengarahkan Kementerian Pendidikan pada Januari tahun lepas agar melantik sebuah syarikat perniagaan kereta sewa di Bintulu bagi projek hibrid solar untuk 369 sekolah pedalaman di Sarawak.

    Pada 11 Jun, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata Kementerian Pendidikan telah memulakan proses siasatan dalaman bagi mengenal pasti individu yang terlibat dalam isu penyelewengan pemberian kontrak membekal tenaga solar dan diesel di 369 sekolah di Sarawak.


    Ini projek yg najib serahkan kpd kroni...projek tak jalan tapi bayaran jalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Awam Sudah Tidak Boleh Buat Carian SSM Lagi



      Setelah kecoh isu Vincent Tan terlibat dalam pembelian saham syarikat yang berkait dengan pembinaan ECRL, dan setelah syarikat-syarikat yang dimiliki oleh Tun Mahathir dan anak-anak didedahkan kepada umum, kini Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah menutup perkidmatan carian SSM.

      Pegawai SSM yang dihubungi hanya menyatakan mereka hanya mengikut arahan dari pihak atasan.

      Dulu Pakatan Harapan demand supaya Kerajaan BN telus dalam segala hal, sekarang mereka dah jadi Firaun semula.

      Pada PRU14, rakyat tekad mengundi PH kerana mereka harap PH lebih baik dan telus dari BN, tapi sekarang jadi sebaliknya. Malah lebih teruk lagi.

      Nampaknya adakah rompakan secara besar besaran bakal bermula..?
      Anda sendiri tahu jawapannya...




      : PH sudah mula meniru perangai UMNO @ BN untuk menyekat suara rakyat....

      Delete
    2. Teruk mcm mana?..gst sifar...minyak kekal harga...akhir tahun data plan turun 25%... Bantuan sara hidup dan nelayan diteruskan...ape lagi yg mahu?...kalo bn yg menang harga minyak dan barang gerenti naik melambong...

      Debat presiden umno dibenarkan di siar di tv...mao temberang ape lagi?..

      Delete
    3. Syiah Jadi Mazhab Islam Di Malaysia?



      PERTEMUAN wakil-wakil agama dengan penasihat kerajaan baru-baru ini telah menimbulkan kembali isu Syiah apabila wakil mereka turut dijemput memberikan pandangan.

      Wakil yang menyampaikan pendirian yang menyebelahi Syiah ialah Dr. Mohd Faizal Musa, pensyarah dan pengarang yang lebih dikenali sebagai Faisal Tehrani.

      Faisal Tehrani telah banyak kali terpalit dengan kontroversi dikaitkan dengan Syiah, yang didakwahkan melalui karya-karyanya.

      Beberapa buah buku beliau telah diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri, antaranya Sebongkah Batu Di Kuala Berang terbitan PTS dan Perempuan Nan Bercinta terbitan ITBM.


      Beliau turut menerbitkan buku yang bertajuk Ingin Jadi Nasrallah, menunjukkan kekaguman beliau pada Hassan Nasrallah, pemimpin kumpulan Syiah Hizbullah di Lubnan.

      Faisal Tehrani telah menyampaikan pandangan yang mahukan lebih kebebasan untuk masyarakat Syiah di Malaysia.

      Menurut Faisal Tehrani, masyarakat Syiah didiskriminasi di Malaysia dan dilayan secara tidak adil oleh kerajaan.

      Persoalan yang perlu ditanya ialah kenapa sekarang beliau diberikan peluang untuk menyampaikan pandangan membela Syiah?

      Satu lagi soalan tidak kurang penting ialah kenapa kerajaan baru mahu melayan orang seperti ini?

      Adakah ini menandakan keterbukaan baru yang akhirnya membolehkan Syiah diterima sebagai salah satu mazhab Islam di Malaysia?

      Ini tidak mustahil kerana pandangan diutarakan Faisal Tehrani ini menolak keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang menghukum Syiah sesat.

      Kerajaan baru juga sibuk mempertikaikan kewujudan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), dan mempertikaikan pihak berkuasa agama.

      Sesuai dengan slogan yang mereka canang, “Islam untuk semua” dan “tidak ada paksaan dalam agama,” nampaknya tidak jauh lagi untuk Syiah diberi pengikitrafan.

      Mereka pun sudah lama menyarakan agar Malaysia lebih terbuka dengan kepelbagaian dalam agama termasuk Syiah.

      Rata-rata pemimpin Pakatan Harapan percaya dengan kebebasan beragama dan ini termasuk memberi kebebasan kepada Syiah.

      Banyak pihak sudah mula bimbang dengan kemunculan Syiah dalam kerajaan baru PH yang baru memerintah.


      Mohamad Sabu sebelum ini pernah kecoh dengan dakwaan yang beliau menganut fahaman Syiah.

      Beliau kerap ke Iran dan sering menyebut nama-nama pemimpin Iran dan Hizbullah di Lubnan dan memuji mereka.

      Rakan beliau dalam Parti Amanah Negara (PAN) yang sekarang menjawat jawatan Ketua Menteri Melaka juga didakwa pengikut Syiah.

      Maka jelaslah, kalau benar, ini bermakna Syiah sudah memegang Kementerian Pertahanan Malaysia dan menjadi ketua di sebuah negeri.

      Sudah tentu mereka lebih mudah melebarkan pengaruh dan menyebar fahaman mereka secara perlahan dan berperingkat.

      Maka langkah menemui dan menyampaikan pandangan kepada Majlis Penasihat Negara itu satu peluang yang mereka telah berjaya manfaatkan.

      Halangan-halangan awal telah mereka lepasi, dan semakin mudahlah mereka mahu jadikan Syiah sebagai satu mazhab Islam yang diterima di Malaysia. – Mynewshub.tv


      : Bukan semua mazhab syiah itu sesat, walaupun ada pimpinan Amanah dikatakan bermazhab syiah, saya rasa yang pentingnya pimpinan Amanah jangan 'jual agama' kepada bukan Islam demi nak rais sokongan bukan Islam. Prinsip Islam mesti ditegakkan. Jangan jadi "Pasu Bunga" dalam Pakatan Harapan, aguk aje walaupun merugikan umat Islam....

      Delete
  8. Ahmad Zahid masih beri keterangan kepada SPRM

    Faisal Asyraf
    2 Jul 2018, 10:21 pagi (Dikemaskini 2 Jul 2018, 2:05 tengahari)

    A A
    Selepas lebih tiga jam, Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih memberi keterangan kepada SPRM berhubung dua kes yang disiasat suruhanjaya itu.

    Menurut akhbar Utusan Malaysia, adalah difahamkan, tempoh mengambil keterangan mungkin akan berlanjutan sehingga jam 7 petang ini.

    Dua kes yang disiasat itu membabitkan dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan penyelewengan dana sebuah yayasan diterajui Ahmad Zahid bernilai lebih RM1 juta.

    Terdahulu, Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk tiba di Ibu Pejabat SPRM kira-kira pukul 9.52 pagi bagi memberi keterangan berhubung siasatan dua berkenaan.

    Bekas timbalan perdana menteri itu tiba dengan menaiki kenderaan Vellfire dan diiringi seorang pengawal peribadi.

    Tiada peguam dilihat menemaninya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanye SPRM tak paham jawapan zahid midi....tu pasal perlu masa yg lama...

      Delete
    2. Solat Jumaat pada Sabtu tidak seharusnya wujud - Mufti P. Pinang



      KUALA LUMPUR: Kelab Suara Anak Muda 1Malaysia (SAM1M) hari ini membuat laporan polis berhubung cadangan seorang aktivis untuk mengadakan solat Jumaat pada Sabtu bagi memudahkan umat Islam melaksanakannya.

      Badan bukan kerajaan itu membuat laporan tersebut di Balai Polis Damansara dan menggesa polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia menyiasat cadangan yang kini menjadi viral yang dianggap biadap dan menghina kesucian agama Islam.

      Sementara itu, Mufti Pulau Pinang, Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor berkata isu solat Jumaat pada Sabtu tidak seharusnya wujud kerana ia sudah termaktub dalam hukum agama.

      Katanya, solat Jumaat adalah hukum yang sudah ditetapkan dan tidak boleh diubah sewenang-wenangnya.


      : Saya sendiri tak pernah terfikir perkara ini berlaku, tapi malangnya ada orang Islam yang membuat cadangan ini dan mereka pula golongan ada pengaruh dalam masyarakat.

      Delete
  9. Kapal kalo nak karam..nakhoda buat sos..penyelamat kalo sempat dtg pun rasanya setakat baling pelampung je..itu pun adalh sikit simpati..nak pungut pun kena hati2..kelasi lanun..nanti takut dirampas pulak kapal penyelamat..
    Walhal nakhoda serta krew2 kanannya biarkan bersama tenggelam..apa tidaknya..sekurang2nya selamat lautan samudra dgn kerenah lanun2 ni..
    hahahahaaahantulanun..
    Coming soon..showing pirates of the samudra..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli umno ade yg masih tak sedar kapal nak karam...ade yg dah sedar masih berusaha nak selamatkan kapal...

      Bersatu kena berhati2 nak terima orng umno kerana yg lati tu ade yg harapkan dedak...hidup dah biasa dgn dedak...masa tun dan muhyidin susah payah nak hidupkan bersatu mereka2 ni buat tutup mata aje...

      Contoh Rais Yatim...masuk bersatu terus diberi jawatan...ahli2 yg bertungkus lumus berjuang terlopong...

      Delete
    2. Beg Rosmah Vs Tilam Anwar



      1998...tilam Anwar diusung turun naik mahkamah...20 tahun kemudian Anwar tidak bersalah.Musa Hasan dan Polis yang silap bagi maklumat.

      2018....beg duit Najib Rosmah diusung turun naik balai....adakah 20 tahun nanti....Najib tak bersalah kerana Amar Singh silap bg maklumat?

      Adakah sekadar kebetulan PM yg sama walaupun berlainan no.4 dan kini no 7 pula?

      Rakyat semakin parah dimangsakan oleh kapitalis sosialis kolonial

      Negara bertuah punyai PM yang pandai cipta persepsi.




      : Politik persepsi, rakyat menjadi mangsa ....

      Delete
    3. najib yg jd mangsa.. mangsa rosmah dan riza aziz.

      Delete
    4. 20 tahun lagi najib blm tentu bebas dari dlm cell...
      Tilam anwar kes fitnah...bag najib ade kaitan dgn rompakan yg telah dibuktikan oleh fbi...

      Delete
    5. Subjek agama lain akan diajar kepada pelajar sekolah?



      Maszlee Malik (Menteri Pendidikan dari PH) sejak dahulu lagi telah berhasrat untuk mewujudkan subjek agama lain (selain Pendidikan Islam) kepada para pelajar sekolah.

      Kemungkinan antara alasan popular mereka adalah untuk memupuk sikap toleransi antara agama kepada umat Islam di Malaysia (yang dilihat keras oleh golongan liberal?).

      Kononnya juga untuk mengenali agama lain secara lebih dekat?

      Hakikatnya, para ulama Islam telah mengharamkan pengajian agama lain kepada umat Islam yang tidak memiliki asas yang kukuh tentang ajaran Islam. Subjek berkaitan Islam perlu diperkasa terlebih dahulu.

      Kita tiada masalah jika subjek ini diajar kepada pelajar jurusan agama di universiti, kerana pada peringkat umur tersebut, majoriti mereka telah menguasai asas agama Islam.

      Tetapi yang kita pertikaikan adalah kerana diajar kepada pelajar sekolah. Apakah pada peringkat umur ini, mereka telah menguasai asas (fardhu ain) agama Islam dengan baik?

      Kita boleh tanya guru-guru Pendidikan Islam di sekolah, bagaimanakah keadaan pelajar kita pada hari ini? Masalah akidah? Masalah sosial? Dan pelbagai masalah lagi.

      Ramai yang tidak sedar agenda halus non-Muslim dan golongan liberal. Slogan toleransi agama dan lain-lain alasan hanya sekadar wayang sahaja. Pluralisme agama?

      Jika perkara ini berjaya dilaksanakan oleh Maszlee Malik, kita akan melihat kesan buruknya terhadap generasi umat Islam di Malaysia pada masa akan datang.

      Sumber
      https://m.facebook.com /story.php?story_fbid=453991281680211&id=293947157684625


      : KPM pernah dicadang mewujudkan subjek ‘interfaith understanding’ kononnya bagi membolehkan para pelajar sekolah lebih memahami dan menghormati pelbagai fahaman agama di negara ini...tapi malang pengerusi JKMPKA Datuk Azman Amin Hassan tidak boleh menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh ahli forum antara Agama

      Delete
  10. 1MDB: SPRM dijangka soal siasat Riza Aziz esok
    Alyaa Alhadjri
    2 Jul 2018, 3:57 petang (Dikemaskini 2 Jul 2018, 4:32 petang)

    A A
    Anak tiri bekas perdana menteri, Riza Aziz dijangka hadir ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) esok untuk memberi keterangan berkaitan skandal 1MDB.

    "Itu yang kami dengar daripada pegawai tetapi waktu belum ditentukan," kata sumber SPRM kepada Malaysiakini berhubung laporan portal The Malaysian Insight tentang perkara itu.

    Seorang lagi sumber mengatakan Riza akan hadir ke ibu pejabat SPRM pada pukul dua petang esok.

    Riza merupakan ketua pegawai eksekutif Red Granite Pictures, syarikat penerbitan filem yang didakwa mendanai sejumlah filem, antaranya The Wolf of Wall Street, menggunakan wang yang diselewengkan daripada 1MDB.

    Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) mendakwa sejumlah AS$64 juta yang diselewengkan daripada 1DMB telah dipindah keada Red Granite.

    Syarikat itu pula sebelum ini berkata pihaknya tidak tahu menggunakan wang yang diselewengkan itu untuk filem mereka.

    AS$64 juta itu sebahagian daripada AS$238 juta yang didakwa diselewengkan daripada 1MDB yang dipercayai DOJ telah dipindahkan ke akaun yang dikawal Riza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kenaikan tarif elektrik bermula 1 Julai 2018



      RAKYAT akan dibebankan dengan kenaikan kos sara hidup bermula 1 Julai ini dengan kenaikan tarif elektrik kepada pengguna komersial. Perlu difahami bahawa, walaupun kenaikan ini hanya melibatkan pengguna komersial, tetapi kesan kepada kenaikan kos sara hidup akan tetap dirasai oleh rakyat biasa dari semua peringkat.

      Pendapat ini disokong oleh Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman. Beliau berkata walaupun peningkatan tarif elektrik berkenaan hanya membabitkan sektor komersial, timbul kebimbangan pengilang dan peniaga meletakkan kos berkenaan kepada pengguna. Ini disebabkan segelintir pihak yang sentiasa mengambil peluang dengan menaikkan harga barangan jualan masing-masing apabila berlakunya peningkatan kadar caj bahan api, elektrik dan air.

      Tarif elektrik di Semenanjung Malaysia ditetapkan menerusi sistem kawal selia berasaskan insentif (IBR) yang merangkumi mekanisme Pelepasan Kos Ketidakseimbangan (ICPT) dilaksanakan pada Januari 2014.

      ICPT membolehkan kerajaan menyemak semula kadar tarif setiap 6 bulan berdasarkan perubahan harga bahan api dan penjanaan. Bagi kenaikan kali ini, ia adalah disebabkan oleh kenaikan harga arang batu yang digunakan untuk penjanaan elektrik. Menurut maklumat daripada Suruhanjaya Tenaga (ST), badan yang mengawal selia tarif elektrik, bagi Januari hingga Jun 2018, harga arang batu meningkat kepada USD 91.66 / setan metrik berbanding harga diunjurkan dalam tarif asas, iaitu USD 75 / setan metrik. Ini merupakan faktor utama menyebabkan kos penjanaan sebenar meningkat sebanyak RM 698.19 juta bersamaan 1.35 sen / kWj. Kos ini seterusnya akan ditanggung oleh pengguna, yakni rakyat Malaysia.

      Tidak ada bezanya antara apa yang dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) sekarang dengan apa yang Kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini lakukan dari segi menjaga kebajikan rakyat. Kedua-dua kerajaan ini hanya mementingkan sektor korporat dan mengenepikan soal kesusahan hidup rakyat. Kenaikan kos elektrik ini adalah antara kenaikan kos sara hidup yang terpaksa ditanggung rakyat selepas kerajaan baru ini berkuasa. Sama sahaja seperti apabila Kerajaan BN menang pada PRU ke-13, rakyat terus dibebani dengan pelbagai kenaikan kos barangan asas dan diperkenalkan GST.

      Walaupun GST kini dihapuskan, menjelang September nanti, cukai SST akan diperkenalkan semula. Dengan tarif SST sebanyak 10 peratus, ini sudah tentu akan semakin membebankan rakyat.

      Sebab itulah cadangan daripada PAS dan Gagasan Sejahtera dalam PRU yang lepas adalah berkenaan perubahan dasar dan polisi. Dasar pemerintahan berkebajikan untuk memberi kesejahteraan untuk rakyat.

      Semoga tempoh masa menjelang PRU ke-15 nanti, rakyat akan memberikan peluang kepada PAS untuk menerangkan konsep dan dasar ini secara lebih meluas dan dibincangkan secara profesional. Pada masa yang sama, PAS membuka seluas-luasnya ruang untuk perbincangan dengan kerajaan sekarang bagi meneliti cadangan PAS dalam Wawasan Induk Negera Sejahtera 2051 (WINS2051) dan perincian pelaksanaan di dalam Dokumen Hijau.

      Apa yang penting, rakyat akan mendapat hasil daripada cadangan dan dasar yang diutarakan oleh PAS ini apabila ia dilaksanakan oleh kerajaan. Sekarang adalah masa untuk berkhidmat untuk rakyat dan PAS bersedia untuk bersama-sama membantu memajukan negara.




      : Walaupun kenaikan ini untuk pengguna komersial, tetapi sedikit sebanyak mempengaruhi kenaikan harga keperluan awam...

      Delete
    3. Tarif slektrik naik untuk komersial kerana najib jual edra kpd cina kominis...rafizi dah ingatkan akibat umno jual edra kerana nak bayar hutang 1 mdb...

      Delete
    4. Kadar SST 6% dan 10%... Gst cukai banyak barang...SST banyak barang dikecualikan cukai..

      Gst jena bayar sewa kedai..perniagaan 500 ribu setahun kena bayar Gst...nasi lemak roti canai tea o kopi o nasi kandar kena gst jka makan direstoran...ambik wang di atm berlainan bank kena gst...bayar insuran kereta dan servis kete kena gdt..air dlm kotak dlm botol roti coklat kena bayar gst...beli barang di kedai eco pon kena bayar gst...dahsyat najib kutip gst kerana nak bayar bunga hutang...

      Delete
    5. Era Mahathirisme 2.0: Perdana Menteri Anwar Ibrahim Di Bawah De Facto Perdana Menteri, Mahathir Mohamad




      "You have to lead. You should be sensitive to what your followers think. But if you do exactly what they want, you're not a leader". Demikian ungkapan Tun Dr Mahathir Mohamad seperti yang tercatat di dalam buku Malaysian Politics Under Mahathir.

      Tatkala penyokong penyokong Anwar Ibrahim saban hari mewiridkan Mahathir akan menyerahkan jawatan Perdana Menteri setelah memegangnya buat sementara waktu sehingga Anwar Ibrahim dibebaskan, dan kemudiannya Mahathir akan duduk di kerusi belakang dalam tampuk pemerintahan Anwar atau sekadar duduk memerhati tanpa sebarang campur tangan, Jabatan Perdana Menteri hari ini menyatakan akan berlaku sedikit kelewatan berhubung pembebasan Anwar. Pembebasan Anwar yang dikhabarkan sepatutnya berlangsung hari ini (Selasa) terpaksa ditangguhkan dan Lembaga Pengampunan hanya akan bersidang pada esok hari (Rabu). Khabar ini tidaklah sepatutnya menjadi satu kejutan buat yang telah lama memerhati pergerakan bidak bidak catur politik Mahathir sekurang kurangnya seawal lima tahun lepas, akan tetapi ia juga bukanlah suatu yang signifikan untuk diresahkan. Apa yang dilakukan Mahathir buat masa ini hanyalah membeli masa demi mengukuhkan kedudukannya, sedang masanya kian suntuk.

      Mahathir telahpun menggerakkan bidak pertamanya di atas papan catur perebutan takhta istana kubah hijau Putrajaya seawal penghujung tahun 2015, dengan menyuarakan hasratnya untuk menubuhkan suatu Majlis Penasihat atau 'Council of Elders' yang berperanan untuk menasihati Perdana Menteri Najib Razak dalam urusan pentadbiran kerajaan. Langkah Mahathir itu mendapat tentangan banyak pihak ketika itu, antaranya Dr Abdul Aziz Bari yang kini merupakan ADUN Tebing Tinggi dari parti DAP. Antara kritikan Dr Aziz Bari adalah tindakan itu bertentangan dengan Perlembagaan Negara, kerana anggota Council of Elders itu bukanlah dilantik dari kalangan ahli parlimen yang dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya. Ia ibarat "tikus membaiki labu" katanya, disamping mengingatkan bahawa Mahathir "had a habit of tampering the system".

      Antaranya pada tahun 1982, Mahathir telah melantik Speaker Dewan Rakyat bukan dari kalangan ahli parlimen yang dipilih rakyat, iaitu Tun Zahir Ismail, yang merupakan salah seorang anggota tribunal ditubuhkan Mahathir untuk memecat Tun Salleh Abbas, Ketua Hakim Negara pada tahun 1988. Selain itu Mahathir juga telah menghentikan amalan sidang Parlimen haruslah dihadiri oleh Peguam Negara untuk menjawab pertanyaan pertanyaan ahli parlimen. Tindakan tindakan Mahathir ini telah melemahkan amalan semak dan imbang (check and balance) yang telah wujud sejak sekian lama.

      Maka adalah tidak menghairankan apabila setelah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke 7, Mahathir mengisytiharkan penubuhan Council of Elders yang terdiri daripada penyokongnya atau mereka yang pernah dilantik olehnya untuk mengisi jawatan penting sepanjang pemerintahannya. Apakah peranan Council of Elders ini yang dianggotai oleh individu individu yang tidak dipilih melalui pilihanraya oleh rakyat akan tetapi ditabalkan sendiri oleh Mahathir? Mengapa tidak kedengaran lagi suara Aziz Bari dan pemimpin pemimpin lain menentang penubuhannya? Tindakan Mahathir ini, disamping melewatkan perlantikan penuh jemaah kabinetnya tiada lain melainkan strategi Mahathir untuk memastikan gerak bidak bidak caturnya yang seterusnya akan mampu mengatasi gerak percaturan Anwar yang akan dibebaskan tidak lama lagi.

      Delete
    6. Tiada peruntukan dlm perlembagaan yg melarang penubuhan satu majlis penasihat...cuma amalan biasa pemerintahan mengikut peruntukan perlembagaan...jika tidak ikut yg ditetapkan oleh perlembagaan ditafsirkan melanggar perlembagaan ato undang2 tubuh malaysia..

      Delete
  11. Ringgit hari ini dibuka tinggi berbanding dolar AS
    Bernama
    ShareTweetPinMail

    Unit tempatan diniagakan bercampur-campur berbanding sekumpulan mata wang lain.

    KUALA LUMPUR: Ringgit dibuka tinggi berbanding dolar AS hari ini, sejajar dengan kebanyakan mata wang Asia berikutan ramai pelabur beralih minat kepada aset serantau, kata peniaga.

    Pada 9.45 pagi, ringgit berada pada paras 4.0350/0400 berbanding dolar AS daripada 4.0380/0410 pada Jumaat.


    Peniaga berkata terdapat aktiviti pengambilan untung dalam mata wang Amerika Syarikat itu dari minggu lepas, yang memberi sokongan kepada ringgit.

    Unit tempatan diniagakan bercampur-campur berbanding sekumpulan mata wang.

    Ia meningkat berbanding dolar Singapura kepada 2.9578/9632 daripada 2.9624/9650 dan mengukuh berbanding yen kepada 3.6397/6446 daripada 3.6487/6524 pada Jumaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir sedar sekiranya dia tidak menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim setelah Anwar dibebaskan, penyokong penyokong Anwar akan bertindak menentangnya dan ini sangat tidak diingini olehnya. Maka itu Mahathir telah menggerakkan bidak caturnya yang kedua pada awal Februari lalu dengan mengisytiharkan yang dia akan memegang jawatan Perdana Menteri selama 2 tahun sebelum meletakkan jawatan untuk kali yang kedua. Mahathir memberi alasan bahawa dia memerlukan 2 tahun itu untuk memperbetulkan segala onar yang telah dibuat oleh Najib Razak. Akan tetapi hakikatnya, Mahathir akan menggunakan sepenuhnya 2 tahun itu untuk mengukuhkan kedudukannya dan melemahkan penentangnya, suatu permainan yang sangat mahir dimainkan oleh Mahathir Bin Mohamad.

      2 tahun adalah tempoh yang cukup buat Mahathir untuk mengatur segala langkahnya. Jika sebelum ini Mahathir hanya memerlukan tempoh kurang 1 tahun untuk menjatuhkan Anwar, maka tempoh 2 tahun ini adalah lebih dari mencukupi. Tabiat Mahathir yang gemar memberikan jawatan kepada orang orang yang tidak berintegriti agar mudah dikawal olehnya akan dimanfaatkan sepanjang masa beliau menjadi Perdana Menteri ini. Antaranya adalah jawatan menteri yang akan dipertanggungjawabkan atas pembelian aset aset sensitif negara, yang mana butir butir lengkapnya tidak boleh dihebahkan kepada umum kerana boleh menjejaskan rahsia kekuatan dan kedaulatan negara. Selain itu Mahathir melantik individu yang menghadapi pertuduhan di mahkamah, yang memerlukan campur tangannya untuk melepaskan dirinya dari pertuduhan tersebut adalah juga untuk tujuan yang sama. Kelak ramai lagi yang akan menjadi bidak bagi percaturan Mahathir setelah dikurniakan dengan jawatan dan kedudukan, biarpun mereka bukan dari parti pimpinan Mahathir sendiri.

      Mahathir akan tetap menyerahkan jawatan Perdana Menteri itu kepada Anwar kelak sama ada sebelum atau selepas tempoh 2 tahun, bila mana Mahathir saat itu tidak lagi perlu kepada jawatan tersebut. Saat itu Mahathir akan mengetuai Council of Elders yang dibuat olehnya itu, yang akan menjadi lebih berkuasa dari Anwar selaku Perdana Menteri. Tika itu Mahathir merupakan De Facto Perdana Menteri. Bidak bidak catur Mahathir akan bersedia untuk langkah penghabisan, memerangkap Anwar dalam percaturan kuasa antara mereka berdua untuk kesekian kalinya. Itulah yang diinginkan selama ini oleh Mahathir setelah melihat kedua dua Perdana Menteri yang menggantikannya telah tidak menurut segala kehendaknya.

      Jawatan Mahathir selaku ketua Council of Elders itu adalah lebih kukuh berbanding jawatan Perdana Menteri yang bakal disandang oleh Anwar. Ini kerana pada bila bila masa sahaja Mahathir boleh melucutkan Anwar dari jawatan Perdana Menteri dengan mengusulkan undi tidak percaya oleh ahli ahli Parlimen. Itulah langkah terakhir percaturan Mahathir. Ia bukanlah satu perkara yang sukar buat Mahathir. Dengan BN memiliki 79 kerusi, PPBM sendiri 12 kerusi, Mahathir yang telah lama meletakkan orang orangnya di dalam parti parti lain yang memegang sebilangan kerusi hanya memerlukan beberapa kerusi sahaja lagi untuk menjayakan undi tidak percaya terhadap Anwar selaku Perdana Menteri. Tambahan pula Mahathir telah mempunyai pengalaman mengalahkan lawannya dalam perebutan kuasa walaupun lawannya itu memiliki sokongan yang lebih banyak berbanding dirinya, sepertimana yang dilakukan terhadap Tengku Razaleigh pada tahun 1987. Inilah yang akan menjadi 'bargaining chip' oleh Mahathir untuk memastikan Anwar selaku Perdana Menteri akan menurut kehendak kehendaknya. Setelah itu sudah tentulah Mahathir akan memastikan jawatan Timbalan Perdana Menteri setelah Anwar menjadi Perdana Menteri akan diserahkan kepada seseorang yang dipilih olehnya. Wan Azizah, jika tidak melepaskan kerusi Parlimennya untuk Anwar, tidak akan diberikan jawatan tersebut dengan alasan adalah janggal apabila Timbalan Perdana Menteri Malaysia adalah isteri kepada Perdana Menteri sendiri. Jawatan itu juga tidak mungkin akan diberikan kepada PKR.

      Delete
    2. Tak perlu buat spekulasi untuk pecahbelahkan PH sebagaimana yg diharapkan oleh wak Jahid komidi..masih terlalu awal...

      Ape2 pon anwar dan tun madey yg selesaikan.

      Rasanye elok selepas 2 tahun anwar dilantik TPM dulu hingga habis penggal untuk membantu pentadbiran tun hingga pru untuk melawan kerenah puak2 kapal karam yg merapu gila kuasa ..

      Delete
  12. Khaled nordin bekas mb johor dihebohkan dikaitkan rasuah dlm kertas siasatan sprm kes exco perumahan johor...adun Dap yg bangkitkan isu ini tidak dibenarkan masuk dewan...
    Ape citer selanjutnye selepas BN dah tumbang?...takkan senyap aje..

    ReplyDelete
  13. Lebaimodern dan justice league ni rupa2nya satu gang aje..cap bulan punya orang. Patutlah ada adu domba dan acum mengacum.. inila Islam yang ditunjukkan oleh kedua2 lebai temberang ni.... buat apa nak masuka cnp kat sini. Nak jadi penglipur lara jugak ke...suka buat cerita lucun dan komedi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yg sama tukar baju...baju geng najis direhatkan kerana teruk kena hentam...hihihi

      Delete
    2. KBB dan cai2 Fuckatan Haprakan....Lu orang semua WAJIB menghayati apa pesanan ikhlas DSNR di bawah ni bhai !!!!!! Itu pun kalau ada sekelumit rasa kasih dan sayang pada bani melayu...kaalau takde..tak dapek lah den nak nolongnya haaaah !!!!

      Selepas Umno kecundang PRU14, Najib ulangi Melayu kini jadi terbangsat
      Bekas Presiden Umno, Najib mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (PH) setakat ini mengizinkan pencabulan terhadap bahasa Melayu, agenda Islam dan Bumiputera juga tidak akan mendapat tempat utama dalam pentadbiran mereka.

      Delete
  14. Kes1MDB: K'jaan beku 408 akaun, libatkan RM1.1 bilion

    2 Jul 2018, 5:36 petang (Dikemaskini 2 Jul 2018, 5:41 petang)

    A A
    Kerajaan telah membekukan 408 akaun bank melibatkan dana RM1.1 bilion membabitkan 81 individu serta 55 buah syarikat daripada akaun milik individu, parti politik dan NGO, maklum pasukan petugas khas 1MDB.

    "Pasukan Petugas Khas (Task Force) 1MDB telah membekukan sebanyak 408 akaun bank melibatkan dana RM1.1 bilion daripada akaun-akaun milik individu, parti politik serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pada 26 dan 29 Jun 2018 lalu.

    "Akaun yang dibekukan turut membabitkan 81 individu serta 55 buah syarikat yang dipercayai pernah menerima dana daripada 1MDB," kata kenyataan ringkas yang dikeluarkan pasukan petugas itu hari ini di Putrajaya.

    Kerajaan mengumumkan penubuhan pasukan petugas khas menyiasat 1MDB pada 21 Mei lalu. Ia dianggotai bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas ketua pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed, bekas ketua pengarah operasi SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull dan bekas timbalan pengarah cawangan khas polis Bukit Aman, Datuk Abdul Hamid Bador.

    Selanjutnya, pasukan petugas khas berkata akaun yang dibekukan kerajaan itu dipercayai ada kaitan dengan penyelewengan dan salah guna dana 1MDB.

    Libatkan 900 transaksi

    "Akaun-akaun tersebut dipercayai ada kaitan dengan penyelewengan dan salah guna dana 1MDB. Ia melibatkan hampir 900 transaksi yang dibuat antara Mac 2011 dan September 2015.

    "Sehubungan itu, Pasukan Petugas Khas 1MDB berharap semua pihak yang terlibat akan memberi kerjasama dengan pihaknya," kata kenyataan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB....Rakyat Msia yang waras macam aku ni nak tanya lah...Mana suara MahfuzOmar Bila Dulu Kata Saiz Kabinet Dapur DS Najib Razak Perlu Dikecilkan demi mengurangkan kos kewangan negara.....




      Kau tentu ingatkan apa kata Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dulu... kerajaan dinasihatkan supaya tidak memangsakan Rakyat bagi menampung kekurangan pendapatan negara ekoran keborosan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional (BN) selama ini. Beliau berkata, saiz 'kabinet dapur' Mantan Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak perlu dikecilkan daripada 35 kepada 15-19 orang dalam pembentangan pengubahsuaian Bajet 2016 nanti.

      Ini cerita lama. Cerita sebelum beliau menjadi Timbalan Menteri. Sekarang tiada lagi rungutan 'kabinet dapur' Tun Dr Mahathir yang sama besar dengan kabinet jemaah Menteri yang lama. Tiada lagi cerita tentang sengsara Rakyat dan keborosan pemerintahan dahulu? Melihat kepada jemaah Menteri dan Timbalan Menteri dalam 'kabinet dapur' Tun Dr Mahathir, Kerajaan PH turut boros, menghabiskan wang Rakyat memangsakan Rakyat.

      Hari ini sahaja seramai 13 menteri dan 23 Timbalan Menteri mengangkat sumpah jawatan di Istana Negara hari ini. Baca di sini. Pelantikan itu menyaksikan Kabinet baharu kerajaan kini berjumlah 26 menteri dan 23 Timbalan Menteri. Sebelum ini 13 menteri Kabinet telah mengangkat sumpah pada 21/05/2018.

      Tidak cukup dengan ini, tiga lagi Menteri akan dilantik dalam Kabinet baharu Kerajaan menjadikan jumlah keseluruhan 29 menteri berbanding 26 yang sudah diisi ketika ini. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata ketiga-tiga calon Menteri itu bagaimanapun perlu dilantik menjadi Senator terlebih dulu sebelum menjadi Menteri.

      Aikkk...kata Madey dulu nak minimakan menteri2 kabinet...tapi sekarang dah terbalik pulak. Ini dah tentu kes ugutan dari parti2 komponen dalam Fuckatan Haprakan yang berebut2 nakkan wakil2 MP mereka jadi menteri dan timbalan menteri tu kan. Kalau Madey tak layan....dah tentu kena sabotaj dengan mereka nanti. Apa2 hal...wakil2 dari PKR mesti lah yang paling ramai dalam kabinet..kalau tak Bradeer Nuar ngamuk pulak nanti...betul tak bhai ?????

      Kesimpulannya.....Madey kini dah jadi rimau tua yang takde gigi...tak boleh menggiggit macam dulu. Ialah...apa yang nak direspekkan pada PM yangg partinya pun hanya ada 13 orang MP, berbanding dengan PKR dan DAP. Kalau cakap lebih2...nanti kena undi tak caya pulak dari mereka..takke harunya nama tu !!!!!

      Delete
    2. KBB...Rakyat Msia yang waras pun pelik lah...apasal pengumuman kabinet dapur Madey tak mengujakan bursa saham KLCI dan tukaran ringgit.??????? Saham makin turun..dah lebih dari 250 mata dan Tukaran RM berbanding 1 USD dah cecah 4.05 RM.

      Mengikut BNM...takde tanda2 positif yang menunujukkan RM akan memperkukuh dalam masa yang terdekat...malah bilangan pelabur2 asing yang menarik keluar pelaburan mereka dah bertambah berkali2 ganda sejak PH memembentuk kerajaan.

      Apa tandanya tu? Lu pikir lah sendiri bhai..kan lu orang semua terrer2 belaka !!!!

      keh..keh..keh...Harrk..Tuii...kikiokikikhkikik

      Delete
    3. Kalau ada 51 kerusi tp tak dapat jadi PM dan presiden pun pucat lesi kena siasat, nak buat apa bhai? Nak ckp lebih2, nanti kena hadap kes lain, tak ke haru namanya tu!!!

      Delete
    4. Kabinet perkara kecil saja...kes besar 1 mdb dan salahguna wang yayasan yg ditubuhkan sendiri kutip derma dari kroni baysr kad kedit sendiri..

      Delete
    5. Turun naik bursa saham perkara biasa....bila dah lama naik market jadi tepu..bila ade isu perang dagangan amerika dan cina market2 besar pon jatuh...bila jatuh akan naik balik...pelabor nak simpan kat mana dana mereka?..

      Hari ni ringgit dah naik balik...walo jatuh tak seteruk zaman najib...

      Delete
    6. Apa nak hairan bhai? Sedangkan yg jadi kerajaan berpuluh tahun pun boleh turun, inikan pulak saham. Itu normal. Tak usahlah panik melampau sgt mcm Najib kehilangan coklat.

      Delete
  15. Gengb najis takut komen ker kapal umno nak karam?....hihihi...ramai mana lagi ahli?...dengar khabar ade lagi mp nak kluar...hihihihi..

    ReplyDelete
  16. Akaun kena beku....nak belanja kena kutip derma lah plak...duit derma tak boleh belanja newah2... Berapa lama blog umno boleh bertahan?...kalo zahid kena dakwa hasrat geng kapal karam nak pecahbelahkan PH dan rampas kerajaan seblm pru tinggal angan2 laa..cian lah ko..

    ReplyDelete
  17. Pulangkan segera wang Japerun Durian Tunggal'

    Bernama
    2 Jul 2018, 6:18 petang (Dikemaskini 2 Jul 2018, 6:20 petang)

    A A
    Anggota Dewan Undangan Negeri Durian Tunggal, Mohd Sofi Abdul Wahab mendesak mana-mana pihak yang melakukan pengeluaran terhadap dua akaun di bawah kelolaan Jawatankuasa Pembangunan dan Penyelarasan Dewan Undangan Negeri (Japerun) kawasan itu supaya memulangkan kembali wang itu.

    Mohd Sofi, yang juga Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Kemudahan Awam Melaka, berkata tindakan itu perlu segera dilakukan berikutan wang yang disimpan di dalam akaun berkenaan adalah milik rakyat negeri ini.

    “Akaun di bawah nama Tabung Kebajikan Khas Japerun Durian Tunggal itu pada asalnya masing-masing mempunyai baki sebanyak RM10,104.15 bagi akaun pertama dan RM318.16 bagi akaun kedua.

    “Namun kita dapati ada pengeluaran wang berlaku selepas pertukaran kerajaan baharu berdasarkan penyata akaun semasa yang diterima bertarikh 31 Mei lepas sehingga menyebabkan baki kedua-dua akaun terbabit kini hanya RM10.60,” katanya pada sidang akhbar di Seri Negeri, Ayer Keroh di Melaka hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerja geng kapal.karam...bedal dulu wang dlm akaun...mcm ni la moral geng kapal karam pojaan hati geng najis...

      Delete
  18. Azis Jamman dianggap hebat ketika tumpaskan Rahman Dahlan
    2 Jul 2018, 6:09 petang (Dikemaskini 2 Jul 2018, 6:11 petang)

    A A
    Datuk Mohd Azis Jamman, yang dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri dianggap sangat hebat apabila berjaya menumbangkan tokoh Umno, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan untuk kerusi Parlimen Sepanggar pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), Mei lalu.

    Beliau yang dilahirkan pada 3 Nov 1974, menang dengan kelebihan majoriti 12,984 undi mengatasi bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu.

    Mohd Azis, 44, berketurunan Bajau, mendirikan rumah tangga dengan Datin Norlizah Awang Ahmad.

    Beliau memperoleh Sarjana Muda dalam bidang Sains Komputer minor Matematik daripada Hawai'i Pacific University (HPU) pada 2000.

    Kaki temberang kuat bodek di tumpaskan oleh novis....

    ReplyDelete
  19. budin klu mulut sampah sial busuk boleh go to hell..ini blog penyamun.

    ReplyDelete
  20. GENG NAJIB AH TUKAT NAMA..JUSTICE LEAGUE...KEPALA BAPAK ENGAKU LA...KAU DAH MCM ANJING..MENYALAK MCM SIAL TP BOSS DAH X ADA DUIT BAGI MAKAN..TU YG GILA SEMACAM..HEHEHHE

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...