Tuesday 31 July 2018

AZMIN AKAN MENANG, KECUALI.....


Sehingga ini, meskipun masih berteka-teki, tidak ternampak tanda-tanda atau asas yang kukuh untuk Azmin Ali mahu mencabar Anwar Ibrahim bagi jawatan Presiden PKR.


Sebaliknya, dalam pengesahan yang akan dibuatnya selepas pilihanraya kecil Sungai Kandis 4 Ogos nanti, Azmin dipercayai akan hanya mempertahankan jawatan Timbalan Presiden PKR yang sedang disandangnya sekarang.


Di mata kasar, siapa pun dapat merasakan peluangnya adalah lebih cerah untuk mengekalkan jawatan tersebut berbanding pencabarnya, Rafizi Ramli.


Dengan kedudukannya sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi, suatu jawatan kanan dalam kabinet, ditambah dengan semalam dilantik pula sebagai Pengarah Khazanah, entiti pelaburan utama kerajaan, Azmin dilihat sedang dipupuk dan dilatih untuk ditonjolkan sebagai pemimpin negara pada masa depan.


Dengan yang demikian, orang-orang yang waras akan merasakan Azmin adalah aset yang baik untuk dikekalkan demi masa depan parti dan boleh menjadi Perdana Menteri suatu hari nanti.


Dalam hal ini, ia tidaklah bermakna Azmin mahu mendahului atau mencantas Anwar bagi jawatan tersebut.


Azmin tentunya lebih sedar bahawa  harapan rakyat, khususnya ahli serta pendokong PKR serta Pakatan Harapan amnya ialah untuk melihat Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri terlebih dahulu berbanding dirinya.


Sementelah dengan usianya yang jauh lebih muda berbanding Anwar, Azmin rasanya tiada masalah untuk sedikit bersabar dalam mengejar jangkauan karier politiknya itu.


Oleh itu, berbanding Rafizi yang agak terkebelakang dari segi kedudukan dalam kerajaan, Azmin nampaknya tidak ada masalah untuk memenangi pertandingan itu nanti.


Sementara Rafizi, walaupun turut diakui ada bakat kepimpinan yang tidak kurang baiknya, beliau dirasakan tidaklah lebih menyerlah kepimpinannya berbanding Azmin, meskipun gerakan kempen dan publisiti mengenainya lebih menonjol di peringkat awal ini.


Malah, ramai merasakan adalah lebih baik bagi Rafizi untuk berada di lapisan lain daripada cuba menandingi atau mahu menjatuhkan Azmin agar PKR sentiasa dilihat kukuh dengan barisan kepimpinan yang sentiasa ada kesinambungannya selepas Anwar.


Namun, tindakan Rafizi mencabar Azmin boleh juga menzahirkan pelbagai tafsiran lain, khususnya berkaitan pilihan atau kecenderungan Anwar berhubung kedua-dua pemimpin itu.


Adakah Anwar masih mempercayai Azmin?


Atau Anwar kini lebih mempercayai Rafizi berbanding Azmin?


Jika Anwar masih mempercayai kedua-dua bakat muda itu demi masa depan PKR, beliau semestinya tidak memihak atau mencampuri proses pemilihan kali ini, sebaliknya membiarkan sepenuhnya proses demokrasi berjalan dengan baik.


Dengan yang demikian, ahli-ahli PKR akan dapat membuat pertimbangan atau kewarasan sepenuhnya dalam membuat pilihan.


Tetapi, jika Anwar campurtangan dengan memihak kepada Rafizi atau merasakan Azmin kini adalah proksi Tun Mahathir untuk mengenepikannya daripada kerusi Perdana Menteri, kemungkinan untuk Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu dapat dijatuhkan adalah cerah sekali.


Meskipun Azmin turut mempunyai ramai pengikut dan penyokongnya dalam PKR, tetapi harus diakui bahawa Anwar adalah ibarat institusi dalam parti itu.


Hitam kata Anwar, maka hitamlah pilihan majoriti ahli dalam PKR.


Lantaran itu, kiranya Anwar benar-benar memihak dan tidak lagi mempercayai Azmin, Rafizi akan berjaya memenangi perebutan jawatan Itu nanti.


Namun, dengan Rafizi berjaya menumbangkan Azmin, PKR lebih berisiko akan terpecah dua dan tidak mustahil akan turut menipiskan sama peluang Anwar menjadi Perdana Menteri ke-8 menggantikan Tun Mahathir. (ShahbudinHusin 31/07/2018)

147 comments:

  1. Ki kik kik...
    Parti Kencing Rakyat
    Retak menanti belah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badut Negara yg dah terbelah. Kikikikikikikikikikikikikikiki

      Delete
    2. jangan lah sampai terbelah.. dah menang dah kan... lek2 la..

      Delete
    3. LGBT: Jangan tunggu ular sawa naik katil
      Subky Latif | Diterbitkan 29 Jul 2018, 12:56 tengah hari | Dikemaskini 29 Jul 2018, 1:02 petang

      A+ A-
      ULASAN | Rakyat dan makhluk-makhluk lain menukar mandat di Putrajaya dengan harapan ia menyambung rahmat yang Allah limpahkan di alam kita. Masing-masing berbulan madu kerana rejim Najib Razak dan partinya digantikan.

      Mandat yang diberi demi menyelamatkan rakyat, pemastautin dan generasi akan datang daripada pemerintahan tidak bertanggungjawab, bukan untuk memberi laluan selesa pemaju lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) menyebarkan benihnya.

      Mahathir Mohamad menamatkan pentadbiran pertamanya dengan dakwaan membersihkan perangai buruk - liwat - daripada kalangan kerajaan.

      Dia tidak mahu kerajaan yang menggantikannya terdiri daripada pemaksiat paling terkutuk dalam sejarah manusia.

      Sama ada sasarannya menjadi mangsanya atau menerima hukuman seadilnya, ia adalah isu yang terus didebatkan. Tetapi dakwa Mahathir dia mencegah gejala kaum Lut.

      Tetapi pentadbiran barunya dalam masa kurang dari 100 hari membenarkan gejala LGBT menuju sasarannya sendiri, dan kerajaannya mempertahankan anasir yang dikutuk Allah serta dibenci sekelian makhluk.

      Orang beri mandat demi hentikan penyelewangan, membasmi rasuah, memulihkan kesejahteraan dan ekonomi negara. Orang tidak yakin pemerintahan boleh menyelamatkan akidah umat, tetapi memberi laluan kepada LGBT menuju sasarannya.

      Pengajaran sampai kiamat

      Menterinya adalah melaksanakan dasarnya. Dasarnya tentulah diluluskan oleh kabinetnya dan disahkan oleh parti gabungannya.

      Orang berbulan madu atas berakhirnya satu rejim yang zalim kini seolah-olah lepas dari mulut harimau masuk ke mulut buaya.

      Nabi Lut tidak terlibat perangai kaumnya. Baginda dan puterinya saja benci atas kejadian itu. Bahkan isterinya bersama kaumnya.

      Kejadian itu melibatkan orang kafir sepenuhnya. Baginda cuba cegah tidak sekadar dalam hati, tapi dengan lidah dan tangan.

      Allah mengirim malaikat utama, tidak sekadar membinasakan kaumnya, bahkan menerbaliknya wilayah menjadi Laut Mati di Jordan.

      Ia supaya menjadi pengajaran kepada manusia sehingga kiamat.

      Umat Islam Malaysia, kerajaannya dan menteri mesti mengambil iktibar daripada pengajaran itu.

      Penyakit kaum Lut itu bukan terjadi dengan tiba-tiba. Ia bermula daripada seorang dua. Tetapi ia berkembang hingga Nabi Lut dan puterinya saja yang Allah pelihara.

      Penyakit jahiliah yang bermula di Norway, Sweden, cepat merebak ke Eropah, Amerika dan lain-lain itu sudah tiba ke Malaysia. Jangan tunggu malaikat datang lagi untuk menghapuskannya.

      Tanggungjawab umat, kerajaan dan menteri ialah mencegahnya sejak ia bertunas. Barat tidak dapat berbuat apa-apa bukan kerana mereka suka, tetapi mereka tidak mampu cegah. Apabila ia tidak dapat dicegah, maka mereka halalkan.

      Wajar diberi kaunseling

      Kita jangan sekadar menyatakan ia haram, tetapi mesti bertindak. Tidak boleh dengan tangan, dengan lidah. Tidak boleh dengan lidah, benci ia dalam hati. Ini adalah selemah-lemah iman. Selemah iman itu adalah di sisi tidak beriman.

      Umno/BN tahu rasuah itu haram. Ia biarkan ketika seorang dua menteri melakukannya. Sesudah ia jadi penyakit baru hendak dicegah. Yang mencegahnya ada kuman itu.

      Tidak lagi dapat dicegah apabila ia jadi watak kerajaan. Seolah-olah malaikat datang pada 9 Mei lalu membinasakan rejim itu.

      Kerana ia diganti oleh sistem yang sama, wabak LGBT yang menunggu lama masuk ke saraf kerajaan baru. Nampaknya benci Mahathir atas gejala itu tidak sama dengan bencinya dengan hujung pentadbiran pertamanya dulu.

      Dia pertahan kerajaannya akan selamatkan Islam dengan kembali kepada al-Quran. Tetapi saranannya seolah-olah selari dengan Islam yang Kassim Ahmad fahami.


      Mereka kata LGBT itu haram. Membiarkannya seperti membenarkan sawa naik katil dan mula membelitnya.

      Kerajaan/menteri berkeras. Sewajarnya mereka dikaunseling.

      SUBKY LATIF ialah wartawan veteran dan bekas anggota Jawatankuasa Pusat PAS. Tulisan ini disiarkan kali pertama di harakahdaily dengan judul LGBT: Kerajaan, Menteri Wajar Dikaunseling.

      Delete
    4. CEP: Kerajaan dalam kerajaan?
      July 27, 2018
      Mengikut ceritanya, CEP adalah untuk membantu kerajaan PH dalam kerja-kerja dan polisi awal sebelum Tun M membentuk Kabinetnya, terutama dalam isu melibatkan skandal SRC International dan 1MDB.
      KOMEN

      CEP tidak bertanggungjawab kepada Parlimen dan tidak juga kepada Kabinet. CEP tidak perlu melaporkan perkembangan kerja dan hasil kerjanya kepada sesiapa kecuali Tun M.

      Oleh Yunus Tasim

      Komen akhbar Straits Times Singapura tentang Majlis Penasihat Kerajaan atau Council of Eminent Persons (CEP) banyak kebenarannya. Kita tidak tahu apakah tujuan sebenar akhbar itu, tetapi persoalan yang dibangkitkannya itu bukan hanya timbul dalam kalangan pemimpin PH, malah menjadi kebimbangan majoriti rakyat Malaysia. Apa tidaknya, jika dilihat tindak tanduk CEP mutakhir ini.

      CEP ditubuhkan oleh Tun M setelah Suruhanjaya Pilihan Raya mengisytiharkan kemenangan Pakatan Harapan (PH) ke atas Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-14 yang baru lalu.

      Mengikut ceritanya, CEP adalah untuk membantu kerajaan PH dalam kerja-kerja dan polisi awal sebelum Tun M membentuk Kabinetnya, terutama dalam isu melibatkan skandal SRC International dan 1MDB.



      CEP dianggotai oleh Tun Daim Zainuddin, Tan Sri Zeti Aziz, mantan gabenor Bank Negara Malaysia; Tan Sri Hassan Merican, mantan presiden Petronas; Tan Sri Robert Kuok, ahli perniagaan terkenal dan Prof Dr Jomo, pakar ekonomi bertaraf antarabangsa.

      Tiada siapa boleh menafikan kebolehan dan kepakaran anggota CEP itu. Tetapi apa yang menjadi persoalan ialah bidang kerja dan kuasa yang diberikan kepada badan penasihat itu. Mereka bukan dari kalangan Ahli Parlimen yang dipilih oleh rakyat. Mereka juga bukan dari kalangan senator yang dilantik.

      Walaupun tempoh lantikan CEP katanya setakat 100 hari, yang akan berakhir pada 19 Ogos depan, tetapi ramai percaya tempoh itu akan dilanjutkan atas alasan kerja yang tidak selesai.

      CEP tidak bertanggungjawab kepada Parlimen dan tidak juga kepada Kabinet. CEP tidak perlu melaporkan perkembangan kerja dan hasil kerjanya kepada sesiapa kecuali Tun M.

      Selain itu, CEP dibenarkan untuk memanggil atau “mengarahkan” sesiapa sahaja jika difikirkan perlu. Begitulah luasnya kuasa mereka. Apa yang pasti Ahli Parlimen dan anggota Kabinet tidak mempunyai maklumat tentang apakah yang berlaku dalam CEP.

      Perkara inilah yang menjadi kegusaran pemimpin PH dan sebahagian besar rakyat. CEP seolah-olah merupakan kerajaan dalam kerajaan.

      Pada asalnya CEP bertujuan untuk membuat saranan dan rekomendasi, bukannya membuat keputuan untuk kerajaan. Tetapi kini sudah terlihat tanda-tanda di sebaliknya. YB Khairy Jamaluddin telah suarakan keprihatinannya tentang perkara ini di Parlimen baru-baru ini. Mungkinkah ini disebabkan tiada Ahli pParlimen PH yang bertanya atau takut untuk “menjolok sarang tebuan”?

      Pernah diceritakan pengalaman beberapa pegawai tinggi kerajaan dan ketua GLC yang diminta menghadap Tun Daim – mereka mendakwa seperti “tidak dihormati”, walaupun mereka sedar mereka tidak lagi “layak” berada dalam kerajaan yang diketuai PH.

      Mereka tahu nasib mereka dan akhirnya meletak jawatan secara rela-terpaksa atau menunggu kontrak masing-masing tamat. Semalam sahaja diberitakan giliran Lembaga Pengarah Khazanah meletak jawatan secara beramai-ramai.

      Begitu juga dengan lawatan Tun Daim ke China. Walaupun umum tahu tujuan pertemuan beliau dengan pemimpin China adalah berkenaan projek besar dengan syarikat negara itu, tetapi ketiadaan pegawai Kementerian Kewangan dan Kementerian Luar bersamanya menimbulkan banyak tanda tanya.

      Dan pastilah tidak akan ada maklumat mengenainya yang akan dilaporkan kepada Kabinet dan Parlimen kerana CEP tidak bertanggungjawab kepada kedua-duanya.

      Rakyat hanya berharap segala yang baik akan terhasil dan hasrat Malaysia Baru tercapai seperti termaktub dalam manifesto PH. Kita tidak mahu Malaysia dan rakyat menjadi mangsa lagi, seperti kata perpatah “keluar dari mulut buaya masuk ke dalam mulut harimau”.

      Delete
    5. Relak dserambi pekena tapai..
      Masuk mengomen terserempak keldai..
      Kawan hemtam x lut konon hebat bagai..
      Sia2 pandai puak saka puaka bingai..
      Hahahakahkahkeh keh keh mcmbhai..


      Delete
    6. Najib: Himpunan Ummah bukti rakyat tak senang pada HARAPAN
      Diterbitkan 28 Jul 2018, 9:21 malam | Dikemaskini 28 Jul 2018, 9:27 malam

      A+ A-
      Himpunan Kebangkitan Ummah yang menarik penyertaan 1,000 peserta hari ini menunjukkan orang ramai tidak senang dengan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), kata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Jelasnya, tindakan-tindakan yang diambil kerajaan sejak menang pilihan raya umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei lalu mengancam institusi Melayu dan Islam di dalam negara.

      "Mereka telah dengan sendirinya bangkit tunjuk kemarahan mereka ke atas perkara ini yang amat tidak disenangi mereka.

      "Sokongan rakyat makin menurun terhadap kerajaan berdasarkan apa mereka telah lakukan sejak 9 Mei," katanya kepada pemberita di Sungai Kandis hari ini.

      Himpunan Kebangkitan Ummah yang diadakan di Kelab Sultan Sulaiman, di Kuala Lumpur petang tadi dikatakan mendapat sokongan 300 NGO Melayu-Muslim.

      Turut hadir adalah pemimpin Umno dan PAS, selain bekas menteri Tan Sri Rais Yatim yang kini merupakan anggota Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).
      Mengulas kehadiran Rais, Najib berkata bekas menteri itu "memang merupakan pejuang bahasa".

      "Rais memang pejuang bahasa, kredibilitinya akan dipersoalkan jika dia tidak hadir (himpunan ini) atau bercakap secara terbuka," katanya.

      Rais merupakan antara yang menimbulkan kebimbangan terhadap isu Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), 'ancaman' golongan LGBT, dan menggesa agar status bahasa Malaysia diperkasakan.

      Delete
    7. Pengarah Khazanah letak jawatan selepas dikritik Dr M
      FMT Reporters | July 26, 2018
      Azman dan lembaga pengarah Khazanah mengadakan mesyuarat pada petang Selasa dan memutuskan untuk menandatangani surat peletakan jawatan tanpa tarikh yang kemudiannya diserahkan kepada pentadbiran perdana menteri.

      Keputusan menyerahkan surat tanpa tarikh bertujuan memberi Dr Mahathir kata putus untuk menentukan siapakah yang harus pergi atau kekal di Khazanah, kata pegawai yang rapat dengan perkembangan tersebut.

      PETALING JAYA: Pengarah Urusan Khazaah Nasional, Tan Sri Azman Mokhtar dan 8 ahli lembaga pengarah dana kerajaan itu mengemukakan peletakkan jawatan mereka dalam perkembangan yang dijangka mendorong lebih banyak perubahan pengurusan atasan melibatkan syarikat milik kerajaan dalam masa terdekat, lapor akhbar Straits Times (ST) Singapura hari ini.

      Pegawai kanan kerajaan dan eksekutif kewangan yang rapat dengan perkembangan itu memberitahu ST, Azman dan lembaga pengarah Khazanah mengadakan mesyuarat pada petang Selasa dan memutuskan untuk menandatangani surat peletakan jawatan tanpa tarikh yang kemudiannya diserahkan kepada pentadbiran Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Pegawai memberitahu, mesyuarat yang dipengerusikan pengerusi jawatankuasa eksekutif Khazanah, Tan Sri Mohammed Nor Md Yusof membuat keputusan sebulat suara bahawa kerajaan baru Pakatan Harapan (PH) pimpinan Dr Mahathir yang memenangi pilihan raya umum 9 Mei lepas, harus dibenarkan untuk menentukan struktur kepimpinan baru dana kerajaan itu.

      Keputusan menyerahkan surat tanpa tarikh bertujuan memberi Dr Mahathir kata putus untuk menentukan siapakah yang harus pergi atau kekal di Khazanah, kata pegawai yang rapat dengan perkembangan tersebut.



      Percubaan ST mendapatkan respons daripada pengarah dan eksekutif Khazanah berkenaan perkara itu tidak mendapat balasan.

      Lembaga pengarah semasa Khazanah terdiri daripada tokoh korporat Malaysia paling penting dan proses mencari pengganti mereka, sekiranya berlaku, akan diperhati secara dekat oleh pelabur tempatan dan luar negara.

      Selain daripada Azman dan Mohammed Nor, pengarah lain adalah bekas tokoh perbankan Tan Sri Mohamed Azman Yahya dan Datuk Mohammed Azlan Hashim; bekas pegawai bank pusat, Andrew Sheng Len Tao, yang sebelum ini bertugas sebagai timbalan ketua eksekutif Pihak Berkuasa Kewangan Hong Kong; Tan Sri Raja Arshad Raja Uda, bekas pengerusi dan rakan kongsi kanan firma PriceWaterHouseCooper Malaysia; Datuk Nazir Razak, pengerusi kumpulan CIMB dan adik bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak; Datuk Nirmala Menon, eksekutif sektor insurans yang dihormati dan tokoh perbankan, Yeo Kar Peng.

      Spekulasi berhubung perubahan dalam kepimpinan Khazanah tercetus 2 minggu lepas apabila Dr Mahathir secara terbuka mengkritik dana kerajaan itu, yang diasaskannya pada 1994 sewaktu beliau pertama kali menjadi perdana menteri.

      Dr Mahathir mendakwa Khazanah telah lari dariada tujuan asalnya dan bertukar menjadi alat kerajaan sebelum ini memberi ganjaran kepada ahli politik dan bukan-profesional dengan jawatan dan pakej gaji mewah.

      “Syarikat berkaitan kerajaan ini mengalami kehilangan wang tetapi gaji pegawainya terlalu tinggi dan mereka menikmatinya tanpa menghiraukan sama ada syarikat untung atau tidak,” kata beliau dalam temu bual terbaru dengan portal berita perniagaan berpangkalan di Hong Kong, Investine.

      Portfolio Khazanah merangkumi sebahagian daripada syarikat tersenarai Malaysia yang paling besar dan strategik, seperti syarikat telekomunikasi utama Telekom Malaysia dan operator serantaunya Axiata Group, syarikat kewangan utama CIMB Group Holdings, syarikat tenaga kebangsan Tenaga Nasional, pengendali lapangan terbang Malaysia Airports Holdings dan IHH Healthcare.

      Khazanah juga merupakan pemilik tunggal syarikat penerbangan negara yang bermasalah, Malaysia Airlines.

      Delete
    8. Satu lagi peletakan jawatan kerana 'nepostisme, kronisme' dalam PKR
      Diterbitkan 28 Jul 2018, 5:00 petang | Dikemaskini 28 Jul 2018, 5:11 petang

      A+ A-
      Pergolakan dalaman PKR Selangor berhubung lantikan ahli majlis hari ini menyaksikan seorang lagi pemimpin sayap Pemuda parti itu meletakkan jawatan.

      Melalui kenyataan medianya, pemangku ketua Pemuda PKR cabang Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad berkata dia meletakkan jawatan kerana partinya "menidakkan" sumbangan sayap Pemuda cabang yang dipimpinnya.

      Ini kerana, jelasnya, tiada sayap Pemuda Sabak Bernam yang dilantik dalam kerajaan tempatan.

      "Apakah benar anak muda tidak menyumbang? PKR cabang Sabak Bernam harus muhasabah dan rasional mengenai pelantikan (ahli majlis) ini. Anak mudalah antara penggerak parti ini (PKR) sedari awal penubuhannya pada 1998.

      "Dan menguatkan lagi kenyataan ini apabila hanya anak muda yang terlibat mewakili parti keramat tersebut dalam jawatankuasa pilihan raya peringkat DUN dan parlimen Sabak Bernam.

      "Di mana yang lain? Di mana anda semua yang dilantik saat anak muda memasang bendera, menguruskan pentadbiran pilihan raya, berjalan kaki melaksana kempen dan berbagai lagi," katanya.

      Peletakan jawatan Abdul Mutalib itu menyusul sehari selepas peletakan jawatan Setiausaha Pemuda PKR Selangor Syed Badli Shah Syed Osman.

      Selain Syed Badli, dua pemimpin peringkat cabang PKR bagi kawasan Sepang semalam turut tampil mengecam amalan "kronisme dan nepostisme" yang didakwa terjadi di dalam PKR Selangor dalam lantikan ahli majlis.

      Mengulas lanjut, Abdul Mutalib mengulangi dakwaan serupa dan menyifatkan parti itu hanya mendahulukan "kaki ampu".

      "Yang jelas parti ini hanya mengamalkan kronisme dan nepotisme dalam setiap keputusan politik yang dibuat.

      "Hanya yang berkepentingan dan kaki ampu saja didahulukan. Tidak lagi mengenengahkan konsep bakat dan pembangunan anak muda. Ampu dan keluarga sendiri lebih mustahak daripada matlamat perjuangan," katanya.

      Abdul Mutalib menambah, tindakannya meletakkan jawatan adalah sebagai bersolidariti dengan rakan-rakannya yang lain bagi "menyedarkan" pucuk pimpinan tentang "kekotoran" yang terjadi di dalam parti.

      Selain jawatan dalam PKR, Abdul Mutalib turut meletakkan jawatan sebagai pengerusi sekretariat Pemuda Pakatan Harapan bahagian Sabak Bernam yang dijawatnya sejak 2016.


      Abdul Mutalib bagaimanapun menegaskan bahawa amalan itu hanya melibatkan segelintir pemimpin PKR dan tidak menggambarkan keseluruhan pucuk pimpinan.

      Menteri Besar Selangor Amirudin Shari semalam menafikan dakwaan Syed Badli dan menyifatkan pembahagian jawatan lantikan politik di negeri itu dibuat melalui sistem yang "adil dan demokratik" oleh jawatankuasa yang mengambil kira pandangan dan cadangan daripada semua pihak.

      Amirudin menjadi menteri besar menggantikan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang juga merupakan pengerusi PKR Selangor.

      Malaysiakini sedang cuba mendapatkan respons pemimpin PKR Selangor berhubung perkara ini.

      Delete
    9. Kerajaan HARAPAN jangan abai tuntutan NGO Islam'
      Anne Muhammad & Alyaa Alhadjri | Diterbitkan 28 Jul 2018, 4:52 petang | Dikemaskini 28 Jul 2018, 5:10 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-

      Ketua Sekretariat Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) - pengajur Himpunan Kebangkitan Ummah hari ini - Aminuddin Yahaya mendesak kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) agar lebih terbuka dalam mendengar tuntutan NGO Islam di negara ini.

      "Jika lebih teruk layanan terhadap kami, ini bukan (Malaysia) baru, tetapi haru-biru. Kita harap kerajaan ini betul-betul baru - lebih baik dan konstruktif," katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas Himpunan Kebangkitan Ummah yang disertai lebih 1,000 hadirin di padang Kelab Sultan Sulaiman di Kampung Baru, Kuala Lumpur hari ini.

      Beliau mendakwa telah menghantar enam tuntutan kepada Jawatankuasa Pembaharuan Institusi (IRC) tetapi tidak dilayan.

      "Kita kecewa kerana tahu Datuk S Ambiga ada dalam IRC, mungkin itu (sebabnya) mereka tidak melayan tuntutan kita," katanya yang juga timbalan presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

      Antara isu yang dibangkitkan dalam himpunan itu adalah isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender), pemerkasaan bahasa kebangsaan dan tanah rizab Melayu.



      Aminuddin berkata himpunan itu adalah luahan kegusaran kalangan umat Islam dan rasa tidak puas hati mereka kepada kerajaan.

      "UMMAH menuntut kerajaan segera membaiki kepincangan yang sedang dan bakal berlaku.


      "Kami tidak menolak akan ada siri himpunan yang lebih besar di negeri-negeri jika tiada tindakan daripada mereka," katanya lagi.

      UMMAH menyatakan enam resolusi kepada kerajaan, antaranya tindakan kerajaan haruslah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan tanpa menjejaskan perpaduan dan keharmonian antara agama.

      Selain itu, gabungan NGO itu menuntut hak istimewa Melayu dan kedudukan Islam tidak digugat dan penolakan terhadap pengiktirafan UEC.

      Selain pemimpin NGO, himpunan yang bertemakan 'Malaysia Baru Pasca PRU-14: Islam Melayu Terancam' turut dihadiri beberapa pemimpin Umno dan PAS, antaranya Datuk Takiyuddin Hassan, Nasrudin Hassan, Datuk Asyrat Wajdi Dusuki dan Datuk Lokman Noor Adam.

      Delete
    10. Umno kutuk NGO samakan LTTE dengan perjuangan Palestin
      Diterbitkan 27 Jul 2018, 2:06 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 2:18 petang

      A+ A-
      ULASAN | Umno terkejut dengan kenyataan pertubuhan bukan-kerajaan (NGO) Malaysian Tamillan Today yang menyamakan perjuangan pertubuhan pengganas Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE), dengan perjuangan Palestin.

      Kami mengutuk keras kenyataan presidennya N Shanmugam dan mendesak rakyat Malaysia serta umat Islam menolak pendirian NGO ini.

      Perlu diingat bahawa asas perjuangan LTTE yang diasaskan oleh Vellupillai Prabhakaran pada tahun 1976 ialah bagi menuntut kerajaan Sri Lanka memberi autonomi di wilayah timur laut negara itu, atau sebuah negara merdeka bagi orang Tamil.

      Meskipun mereka mendakwa sudah menduduki wilayah Jaffna dan Batticaloa sejak 20,000 tahun lalu dan adalah rakyat keturunan Tamil Sri Lanka, sebuah negara berdaulat dan merdeka.

      LTTE melancarkan serangan gerila dan membunuh ramai orang awam yang tidak berdosa serta merosakkan harta benda awam dalam memperjuangkan tuntutannya.

      Dalam erti kata lain, mereka mahukan sebuah negara untuk orang Tamil di dalam sebuah negara merdeka, serta menentang kerajaan Sinhala di Colombo.

      Berlainan dengan penduduk Palestin, mereka menerima pendatang Yahudi di bawah Perisytiharan Balfour tahun 1926, dan membenarkan satu penempatan dikhususkan untuk mereka ketika itu.

      Tetapi Yahudi Israel sedikit demi sedikit menjajah tanah nenek-moyang mereka dan melancarkan Perang Enam Hari pada 1967 untuk meluaskan cengkaman mereka ke atas bumi Palestin.

      Dengan rang undang-undang Bumi Yahudi minggu lepas, semua tanah Israel dan wilayah Arab yang didudukinya menjadi hak Yahudi, sekali gus menyekat sebarang tuntutan Palestin dan umat Islam ke atas Baitulmuqaddis atau Jerusalem.

      Rakyat Palestin ditindas di negara sendiri, berlainan dengan LTTE yang ingin membina wilayah sendiri di dalam sebuah negara berdaulat, meskipun mereka sendiri adalah rakyat Sri Lanka. Namun, mereka enggan menjadi warganegara Sri Lanka dan mahukan negara sendiri.

      Hal ini samalah dengan tuntutan keturunan Sikh pimpinan Harchand Singh Longowal, rakyat India yang mahu menuntut penubuhan sebuah negara Khalistan di bumi India, suatu masa dahulu.

      Kaji semula NGO berkenaan

      Janganlah jadikan Palestin sebagai asas untuk menyokong pertubuhan pengganas LTTE. Buatlah kajian sejarah terlebih dahulu.

      Sebagai rakyat Malaysia, ternyata NGO ini boleh menjadi ancaman kepada negara ini. Umno dengan itu mendesak kerajaan mengkaji semula kewujudannya dan menyiasatnya.


      Seperti Gerakan Acheh Merdeka (GAM), Umno tidak pernah menyokong perjuangan mereka untuk menubuhkan negara asing di wilayah Indonesia.

      Jadi, berhati-hatilah apabila mengeluarkan kenyataan. Kita bimbang pendirian sebegini akan mewujudkan suasana tidak baik kepada rakyat dalam negara ini.

      DATUK DR SHAMSUL ANUAR NASARAH ialah Ketua Penerangan Umno.

      Delete
    11. Baru nak komen dorang dah masuk..
      Melaun dah sampai nak buat kitorang terkapai..
      Mcmana..ambik paku payung kasi tusuk..
      Dah pasti melalak terus menggilai..

      Hahahakehkehgilaihihihihihi..

      Delete
    12. Melayu kaum pendatang di Tanah Melayu?
      Mohd Hazmi Mohd Rusli | Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:36 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:42 petang

      A+ A-
      ULASAN | Malaysia lahir dari negeri-negeri Tanah Melayu yang merdeka pada tahun 1957. Ia kemudiannya menjadi Malaysia setelah penyatuan bersama Sabah dan Sarawak pada tahun 1963 (Singapura menyertai Persekutuan tetapi dikeluarkan pada tahun 1965).

      Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan memberi jaminan bahawa hak-hak istimewa bagi orang-orang Melayu di Malaysia, yang merupakan kaum bumiputera di negara ini, akan dilindungi sewajarnya.

      Terdapat segolongan kecil rakyat Malaysia yang memperkatakan bahawa orang-orang Melayu bukanlah orang asal di negara ini tetapi adalah pendatang dari Indonesia.

      Ini dinyatakan secara jelas dalam artikel terbitan Free Malaysia Today (FMT) berjudul “The Sungai Kandis question: Do Malays want to be Malaysian”.

      Malah, seorang tokoh politik DAP, Chong Eng, juga pernah mengatakan pada tahun 2011 bahawa masyarakat Melayu di Malaysia adalah pendatang dari Indonesia.

      Apakah benar orang-orang Melayu pendatang di Tanah Melayu?

      Kepulauan Melayu/ Nusantara

      Bangsa Melayu pernah menjadi pelaut yang hebat. Bangsa ini telah melebarkan pengaruh mereka ke wilayah kepulauan di Asia Tenggara, yang lebih dikenali sebagai Nusantara, menerusi beberapa empayar maritim.

      Kerajaan Melayu terawal yang pernah wujud di Nusantara adalah Langkasuka, yang muncul kira-kira pada kurun ketiga Masihi, suatu manifestasi bahawa Nusantara bukanlah terra nullius – tanah tidak berpenghuni.

      Nusantara adalah rantau yang luas meliputi wilayah negara-negara Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapura, selatan Thailand, selatan Filipina dan Timor Leste.

      Menjelang kurun ketujuh Masihi, Langkasuka dijadikan jajahan takluk Srivijaya, sebuah kerajaan Melayu-Buddha berpangkalan di Pulau Sumatera, yang menguasai Nusantara lebih daripada 400 tahun.

      Srivijaya bukanlah kerajaan India tapi kerajaan Melayu yang dipengaruhi adat budaya India. Sebagai contoh, walaupun kerajaan Brunei dipengaruhi nama Arab, iaitu ‘Darussalam’, ia tetap kerajaan Melayu dan bukannya Arab.

      Kekayaan Srivijaya dijana menerusi hubungan diplomatik dan perdagangan yang dijalin dengan China, India dan kerajaan-kerajaan di Timur Tengah.

      Pusat kekuasaan ekonomi dan politik di Nusantara berpindah dari Sumatera ke Jawa pada hujung abad kedua belas, apabila Majapahit mengambil alih tampuk kepemimpinan kepulauan Melayu daripada Srivijaya.

      Jajahan takluk empayar ini sangat luas, mencakupi wilayah yang berdirinya Malaysia pada hari ini.

      Apabila Majapahit melemah pada kurun keempat belas, kesultanan Melaka pula melebarkan pengaruhnya ke seluruh Nusantara, menjadi sebuah kerajaan Melayu yang dihormati dan disegani.

      Kepulauan Melayu juga pernah menyaksikan jatuh bangunnya kerajaan-kerajaan rumpun Melayu lain yang tidak kurang hebatnya seperti Johor-Riau di Tanah Melayu, Palembang di Sumatera, Brunei di Borneo, Yogyakarta di Jawa dan Gowa di Makassar.

      Fakta-fakta sejarah ini jelas membuktikan bahawa orang-orang Melayu sangat berpengaruh di Nusantara, sehinggakan seorang sarjana British pada kurun kesembilan belas, Alfred Wallace, menamakan Nusantara sebagai ‘Kepulauan Melayu’.

      Delete
    13. Kesultanan-kesultanan di Tanah Melayu

      Penjajahan Barat bermula di Kepulauan Melayu apabila Melaka jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511.

      Bagaimanapun, kebanyakan kawasan-kawasan di Kepulauan Melayu pada ketika itu masih lagi merdeka dan bangsa rumpun Melayu masih lagi bergerak secara bebas meneroka kawasan-kawasan dalam wilayah Nusantara tanpa sebarang halangan.

      Orang-orang Melayu adalah kaum terbesar di Tanah Melayu dan boleh dibahagikan kepada dua kategori utama.

      Kategori pertama ialah anak jati - orang-orang Melayu yang memang berasal dari Tanah Melayu dan telah mengasaskan kerajaan-kerajaan di sini.

      Kesultanan-kesultanan Kedah, Kelantan, Terengganu, Perak, Johor dan Pahang adalah contoh kerajaan-kerajaan yang telah ditubuhkan oleh golongan Melayu anak jati ini.

      Kategori kedua ialah anak dagang – orang-orang dari bangsa rumpun Melayu yang datang dari kawasan Kepulauan Melayu, di luar Tanah Melayu, dengan hasrat untuk berhijrah ke Tanah Melayu.

      Kebanyakan mereka berketurunan Aceh, Batak, Bugis, Minang, Riau, Rawa dan Jawa. Mereka berhijrah secara sukarela dan tidak dibawa masuk ke Tanah Melayu.

      Bersama-sama Melayu anak jati, Melayu anak dagang telah memberi sumbangan yang besar dalam mencorakkan struktur politik prapenjajahan Tanah Melayu.

      Sebagai contoh, pengasas kesultanan Melaka pada tahun 1400, Parameswara adalah seorang Melayu dari Sumatera.

      Selain itu, kesultanan Selangor yang wujud di Malaysia pada hari ini telah ditubuhkan oleh orang-orang Bugis dari Makassar pada tahun 1756 dan orang-orang Minang dari Sumatera Barat menerajui kerajaan Negeri Sembilan pada tahun 1773.

      Sewaktu kesultanan Aceh mencapai puncak kegemilangannya pada kurun keenam belas, jajahan takluknya amat luas melebar dari Sumatera ke Tanah Melayu mencakupi negeri-negeri Kedah, Pahang dan Johor.

      Fakta ini jelas menunjukkan bahawa sebelum negara-negara moden seperti Malaysia dan Indonesia diwujudkan di Nusantara, orang-orang Melayu bebas untuk mengembara dan meneroka bukan sekadar daerah di dalam Tanah Melayu, malah kawasan di luar Tanah Melayu.

      Ini kerana keseluruhan Kepulauan Melayu dianggap sebagai wilayah bagi orang-orang rumpun bangsa Melayu

      Delete
    14. Era penjajahan

      Garis pembahagian Kepulauan Melayu yang pertama telah dilukis oleh pihak British dan Belanda menerusi Perjanjian British-Belanda 1824, yang dimaterai di London, secara langsung mengasingkan Tanah Melayu dengan Pulau Sumatera dan Pulau Jawa.

      Perjanjian ini meletakkan Tanah Melayu dan Singapura bawah pengaruh British. Walaupun begitu, British tidak menjadikan kesultanan-kesultanan yang wujud di Tanah Melayu sebagai jajahan takluknya tetapi diberikan taraf negeri naungan, tanpa melucutkan sepenuhnya kedaulatan sultan-sultan yang bertakhta di negeri-negeri ini.

      Memang benar terdapat sedikit golongan dari komuniti Cina, iaitu golongan Baba Nyonya, yang telah menganggap Tanah Melayu sebagai tanah airnya.

      Namun begitu, perpindahan besar-besaran kaum Cina ke Tanah Melayu berlaku pada kurun kesembilan belas apabila mereka dibawa masuk oleh British dari provinsi selatan China, rantau yang sememangnya terletak di luar Kepulauan Melayu, untuk bekerja sebagai kuli dan buruh kasar di lombong-lombong bijih timah yang kebanyakannya terletak di Selangor, Perak dan Negeri Sembilan.

      Pendatang-pendatang ini masuk ke Tanah Melayu dengan satu tujuan – peluang pekerjaan – tanpa niat untuk menetap selama-lamanya di Tanah Melayu.

      Orang-orang India juga dibawa masuk ke Tanah Melayu dari jajahan takluk British di India dan Ceylon sebagai buruh dan kuli.

      Kebanyakan imigran ini adalah lelaki dewasa bujang yang memang tidak berniat untuk menetap di Tanah Melayu kerana mereka mempunyai keluarga yang menunggu di India dan Sri Lanka.

      Imigrasi secara besar-besaran ini, tidak seperti penghijrahan orang-orang Melayu anak dagang, tidak dilakukan secara sukarela kerana mereka dibawa masuk oleh pemerintah British untuk mengusahakan lombong-lombong bijih timah dan perkebunan getah di Tanah Melayu.

      Imigran-imigran ini sudah tentunya mempunyai bahasa, adat, agama dan budaya yang berbeza dengan orang-orang Melayu di Tanah Melayu pada ketika itu.

      Kedudukan orang-orang Cina dan India di zaman tersebut tidak ubah seperti pekerja-pekerja migran yang dibawa masuk dari Indonesia dan Bangladesh di Malaysia pada hari ini kerana mereka tidak dianggap rakyat Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan mahupun rakyat negeri-negeri Tanah Melayu.

      Apakah orang-orang Melayu juga pendatang?

      Malaysia adalah negara pewaris bagi British Tanah Melayu dan Indonesia pula mewarisi wilayah-wilayah yang pernah menjadi sebahagian daripada Hindia Timur Belanda.

      Keadaan kini tidak sama lagi seperti di waktu zaman penjajahan.

      Kewujudan sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Indonesia beerti orang-orang Melayu atau bangsa rumpun Melayu tidak lagi boleh berhijrah dari satu kawasan ke kawasan lain di dalam Kepulauan Melayu tanpa halangan.

      Sebelum kemerdekaan Hindia Timur Belanda pada tahun 1945 dan British Tanah Melayu pada tahun 1957, sempadan antarabangsa yang memisahkan kedua-dua wilayah ini masih belum wujud.

      Pada ketika itu, seluruh Kepulauan Melayu dianggap sebagai wilayah bagi bangsa rumpun Melayu.

      Oleh itu, bagaimanakah orang Melayu boleh disebut sebagai imigran di dalam wilayahnya sendiri?

      Terdapat orang-orang Melayu Malaysia yang berketurunan Indonesia. Namun begitu, adalah tidak tepat untuk melabel mereka sebagai ‘pendatang Indonesia’ kerana leluhur mereka pada waktu itu cuma berhijrah dari satu kawasan ke kawasan yang lain dalam Kepulauan Melayu.

      Indonesia masih lagi belum wujud. Mereka sememangya orang-orang Kepulauan Melayu.

      Lagi pula, tidak terdapat kawalan imigresen ataupun kastam secara rasmi yang dikuatkuasakan oleh pihak British, Belanda mahupun kerajaan-kerajaan Melayu pada waktu itu.

      Delete
    15. Kesimpulan

      Orang-orang Melayu Malaysia tidak wajar dilabelkan sebagai pendatang walaupun terdapat sebahagian daripada mereka yang berasal dari Indonesia.

      Berbeza dengan imigran Cina dan India yang dibawa masuk ke Tanah Melayu, orang-orang Melayu berhijrah secara sukarela dengan niat untuk bermastautin di Tanah Melayu sebelum sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Indonesia terwujud.

      Tanah Melayu juga sememangnya terletak secara geografi, di Semenanjung Melayu dalam rantau Kepulauan Melayu. Mana mungkin sesuatu kaum itu wajar digelar pendatang di wilayahnya sendiri.

      Menjelang kemerdekaan, orang-orang Melayu menerima kaum-kaum Cina dan India sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka, dengan syarat hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu sebagai bumiputera dihormati dan diiktiraf sepenuhnya oleh komuniti bukan bumiputera.

      Ini adalah pendekatan yang diambil oleh pemimpin-pemimpin pada ketika itu yang sehingga kini menjamin kestabilan politik, ekonomi dan sosial negara Malaysia.

      Walaupun orang-orang Cina dan India di Malaysia pernah menjadi imigran pada zaman penjajahan, orang-orang Melayu kini perlu menerima yang kaum bukan bumiputera juga adalah teman senegara.

      Tidak wajar bagi orang-orang Melayu untuk menganggap mereka pendatang secara berterusan kerana mereka adalah rakyat Malaysia.

      Sementara itu, kaum bukan bumiputera perlu menghormati hak istimewa orang-orang Melayu dan bumiputera yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan hak ini tidak boleh dipersoalkan sewenang-wenangnya.

      Mereka juga harus menghormati Rukun Negara dengan mempelajari dan menghormati Bahasa Melayu, bahasa yang diikitiraf sebagai bahasa kebangsaan dalam Perlembagaan Persekutuan.

      Adalah amat menyedihkan sehingga kini ada rakyat Malaysia yang tidak fasih berbahasa Melayu.

      Malah, ada wakil rakyat sendiri yang kurang fasih berbahasa Melayu seolah-olah mereka tidak lahir dan dibesarkan di Malaysia.

      Rakyat Malaysia perlu senantiasa menghormati antara satu sama lain agar kegemilangan Srivijaya, Majapahit ataupun Melaka dapat dikembalikan di zaman moden ini menerusi negara kita yang tercinta, Malaysia.

      Bak kata-kata Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim:

      “Generasi muda di negara ini perlu sedar yang mereka milik sebuah negara bangsa dan dengan itu perlu menghormati sejarahnya. “

      MOHD HAZMI MOHD RUSLI (PH. D) ialah pensyarah kanan di Universiti Sains Islam Malaysia dan profesor pelawat di Sekolah Undang-undang, Far Eastern Federal University, Vladivostok, Rusia.

      Delete
    16. Kikikiki hidup lagi macai2 umnu ni kikikiki

      Delete
    17. APA HEBATNYA BANGSA MELAYU

      1. NABI IBRAHIM AS PERNAH MENJEJAKKAN KAKI KE BUMI INI UNTUK MELIHAT TEMPAT TINGGAL CUCU-CICIT ISTERI YANG KETIGA DENGAN MENINGGALKAN SEBILAH SENJATA SEPERTI TANDUK RUSA ATAU KIJANG YANG KITA NAMAKAN KERIS. SEBAB ITULAH CIK SITI WAN KEMBANG TANAH SERENDAH SEKEBUN BUNGA MENJADIKAN BINATANG INI SEBAGAI PERLAMBANGAN NEGERI KELANTAN.

      2. KENAPAKAH PULA CIK SITI WAN KEMBANG MEMBUAT KOTA DI GUA MUSANG DAN BUKANNYA DI KOTA BHARU. INI ADALAH KERANA KEADAAN DI SANA ADA HUTAN DAN GUA SAMA SEPERTI CUCUNDA BELIAU RASULLAH SAW YANG MELAKUKAN PERTAPAAN DI GUA HIRA'...DIA INGIN BERTAHANNUTH DI GUA TERSEBUT DENGAN KIJANG ADALAH PERLAMBANGAN SEBAGAI BINATANG YANG MEMILIKI KANTUNG KASTURI...KAJILAH SEJARAH PASTI ADA PERTALIAN ANTARA SATU SAMA LAIN..

      3. SEKARANG LIHAT KEPADA BANGSA INI YANG CUKUP SINONIM DENGAN BUNGA..KALAU DULU DI KAMPUNG-KAMPUNG SEKURANG-KURANGNYA ADA SEJENIS POKOK BUNGA YANG DITANAM DI HALAMAN RUMAH. KERAJAAN KEMBOJA,,CEMPAKA,,MELATI,,PATTANI...LANGKASUKA ADALAH NAMA SPESIS BUNGA...KERAJAAN MELAYU UTARA TERMASUK SEGENTING KRA..EMPAYAR CHERMIN JEDDAH....DI TENGAH,, KELANTAN,,PAHANG,,JOHOR,,,MELAKA,,,KEDAH TUA DAN SELANGOR....DI SEBELAH TIMUR,, FUNAN ( 65M - 555M ),,,OKINAWA DAN SULU..SEBELAH BARAT SUMATERA,,RIAU,,DAN JAWA..INI AKHIRNYA DIKEMBANG OLEH MAHARAJA SRIVIJAYA DAN MAHARAJA KESULTANAN MELAKA SAMPAILAH KEPADA KITA HARI INI.

      4. MEREKA TELAH MEMBUKA SATU DEMI SATU SEJARAH SERTA NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH YANG LAIN..SEBAB ITULAH BILA DISEBUT MELAYU PERNAH SAMPAI KE HUJUNG MADAGASKAR DAN PALING JAUH DI KEPULUAN HAWAII..TERDAPAT DI UNIVERSITI OF TENNESSE SATU ALAT APUNGAN MILIK HULUBALANG MELAYU DAHULU YANG DITEMUI DI KEPULAUAN HAWAII...SEBAB ITU HULUBALANG MELAKA MENGGUNAKAN LALUAN KEPULAUAN CEBU MEREKA TIDAK SESAT BILA TIBA DI KEPULUAN HAWAII..DI HALL CHAMBER ADA SEBILAH KERIS SEDANGKAN ORANG JEPUN GUNA PEDANG SAMURAI ( TANAKA ) DAN KAIZEN BUSHIDO….PADA KERIS TERSEBUT ADA TULISAN RENCONG..PROFESSOR DARI UNIVERSITI COLLEGE OF LONDON BILA DIA MENELITI KERIS TERSEBUT RUPA-RUPANYA RAMUAN UNTUK MEMBUAT KERIS TERSBUT ADALAH RAMUAN TUJUH PA….BIASANYA PENDERKAR DAN HULUBALANG YANG TAHU APA DIA RAHSIA BESI TUJUH PA…

      5. PARA ARKEOLOGI JEPUN BILA MEREKA TEMUI INI,,,BILA DIKAJI KERIS TADI YANG DIJUMPAI DI OKINAWA BUKAN MILIK BANGSA JEPUN…DI DARATAN PULA DI PULAU YONAGUNI ADA SATU MINORITI PENDUDUK SATU KAMPUNG YANG PENGHUNINYA ADA 63 ORANG SAHAJA…BILA PERGI MEREKA GUNA BAHASA JEPUN…SOAL SIASAT DAN TEMU RAMAH TAPI LANGSUNG TIDAK DIFAHAMI OLEH MEREKA..GUNA BAHASA JEPUN TAK PANDAI TAPI BILA MEREKA BERCAKAP DITULIS OLEH PENEMU RAMAH TADI MEREKA MENYEBUT TIGA PERKATAAN IAITU MATA,,BATU,,DAN AIR…INI BAHASA SIAPA?...INI BAHASA MELAYU..

      Delete
    18. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Rafizi masih junior...elok rafizi tumpukan kpd terengganu supaya dapat jadi mb terengganu dan majukan terengganu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS memang mahu Umno menang kali ini
      Lum Chee Hong | Diterbitkan 29 Jul 2018, 9:11 pagi | Dikemaskini 29 Jul 2018, 10:09 pagi

      A+ A-
      PRK SG KANDIS | Tidak lagi berselindung atau berkias madah, PAS secara terbuka menggesa anggota parti itu mengundi calon Umno pada pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis pada 4 Ogos ini.

      Malam tadi dua pemimpin pusat parti itu mengarahkan anggota PAS supaya memenangkan Datuk Lokman Noor Adam yang bertanding dalam usaha pembangkang merampas kerusi Sungai Kandis daripada Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan berkata anggota dan penyokong parti itu perlu mengundi Lokman jika mahu melihat HARAPAN dikalahkan.

      Katanya, PAS berpendirian tidak boleh menerima cara pemerintahan kerajaan sekarang.

      Justeru kata bekas calon parlimen Indera Mahkota tersebut, penyokong PAS perlu memberi "didikan politik" kepada HARAPAN dengan mengalahkan Mohd Zawawi Ahmad Mughni.

      “Setuju tak saya kata HARAPAN kena kalah? Kalau tidak setuju dan HARAPAN menang, anda tidak fikir masalah LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender) dan Islam? Jawapannya, kena kalah.

      “Untuk mengalahkannya, kena undi siapa? Itu dia ada situ,” katanya kepada penyokong Pas sambil menunjuk ke arah Lokman yang turut hadir di majlis ceramah berkenaan.

      Bertakbir bersama-sama

      Lokman adalah salah seorang tokoh memeriahkan ceramah perdana Bangkit PAS Selangor di Markas PAS Kota Raja di Bukit Naga, Seksyen 32, Shah Alam, malam tadi.

      Nasruddin juga mengingatkan HARAPAN akan menang pada PRK berkenaan jika PAS memboikot atau tidak keluar mengundi pada 4 Ogos nanti.

      Puncanya kata Nasrudin ada ramai anggota dan penyokong PAS di kawasan berkenaan.



      Katanya pada PRU lalu PAS mendapat lebih 7,000 undi dan mendakwa kini jumlah sokongan kepada parti itu mencapai hampir 15,000 undi.

      "Jika kita boikot maknanya HARAPAN akan mempunyai kelebihan 15,000 atau 7,000 undi sebab undi kita tidak masuk (bertanding).

      Sementara itu seorang lagi pemimpin kanan PAS yang berucap ialah anggota Jawatankuasa Pusat PAS Datuk Dr Khairuddin Aman Razali.



      Kata anggota parlimen Kuala Nerus itu PAS menunjukkan kebersamaan untuk menolak HARAPAN dan bagi mencapai matlamat itu mereka mesti memenangkan calon Umno.

      “Untuk PRK Sungai Kandis, kita perlu mengambil satu sikap yang menguntungkan Islam dan ia mengajar kita menolak kerosakan lebih baik daripada mendapat nasihat.

      “Kerosakan telah ditunjukkan oleh HARAPAN walaupun dua bulan memerintah sama ada dari segi agama, ekonomi, sejarah yang diputar belit, raja-raja dihina, bahasa Melayu dipinggirkan dan ia adalah kerosakan kepada negara," katanya.

      Khairuddin yang juga bendahari Dewan Ulama PAS Pusat berkata tiada pilihan buat parti itu melainkan mengajak semua pengundi Sungai Kandis untuk menolak HARAPAN sebagai isyarat mereka tidak bersetuju dengan agenda yang dibawa kerajaan.

      "Kerana itulah pilihan kita pada PRK kali ini, tunjukkan kebersamaan kita menolak HARAPAN dengan sama-sama kita menangkan calon Umno, iaitu Datuk Lokman Adam.
      "Untuk itu saya mengajak tuan-tuan bertakbir semoga Allah memberikan kemenangan kepada apa yang kita mahu," katanya sambil mengetuai laungan takbir.

      Dalam pada itu, Lokman berkata beliau terharu dengan sokongan diberikan PAS kerana beliau memang benar-benar memerlukannya, di samping berharap mendapat sokongan masyarakat India dan penyokong PKR.

      “Pada PRU lalu, saya lihat BN berjaya memperoleh 25 peratus undi daripada (kira-kira 15,000) masyarakat India dan saya berharap kira-kira 40 hingga 50 peratus pengundi India akan menyokong kami kali ini,” katanya.

      Delete
    2. Tarian gelek ketika kutipan Tabung Harapan, apa kata Zawawi, soal Lokman
      FMT Reporters | July 26, 2018
      Calon BN itu berkata jika calon PH terbabit tidak mampu menyanggah keputusan dibuat pimpinan tertinggi, lebih baik pengundi DUN Sungai Kandis sokong BN.

      Lokman Noor Adam mempertikai keputusan PH memanggil tarian gelek LGBT untuk mengutip derma bagi THM.

      PETALING JAYA: Calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil (PRK) DUN Sungai Kandis, Datuk Lokman Noor Adam persoal apakah pendirian Mohd Zawawi Ahmad Mughni berhubung isu tarian gelek sewaktu kutipan derma Tabung Harapan Malaysia (THM).

      Lokman berkata, jika calon Pakatan Harapan (PH) itu tidak mampu menyanggah keputusan dibuat pimpinan tertinggi, adalah lebih baik jika pengundi DUN Sungai Kandis memberikan undi kepada BN.

      “Agaknya apa pendirian ustaz terhadap keputusan PH memanggil tarian gelek LGBT untuk mengutip derma bagi Tabung Harapan ya?

      “Mampukah seorang Adun PH menyanggah perdana menteri atau timbalannya? Jika tidak, serahkan tugas itu kepada pembangkang dengan mengundi BN pada 4 Ogos depan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.



      Dalam rakaman video berdurasi 15 saat itu, memaparkan beberapa wanita menari dengan mendedahkan aurat sewaktu majlis kutipan derma THM pada 25 Julai lalu.

      Sejak ditubuhkan, THM sehingga ke hari ini sudah mengumpul sumbangan sebanyak RM162 juta setakat jam 3 petang tadi.

      Terdahulu, Lokman berjanji akan mempertahankan Maahad Tahfiz Al Fateh, yang mana Zawawi merupakan pengetua di sekolah agama berkenaan.

      “Jika mahu selamatkan pusat tahfiz, undilah saya. Saya akan pertahankan hingga darah terakhir saya. Ini janji saya,” katanya.

      Mengulas lanjut, Lokman meminta pengundi yang tidak berpuas hati dengan PH selepas 70 hari memerintah negara agar menyuarakan bantahan mereka melaluinya.

      “Pada 4 Ogos ini, bukan hendak pilih saya atau Zawawi tapi pungutan suara. Kalau anda berpuas hati undilah PKR. Tapi sekiranya anda merasakan PH perlu penuhi janji, undilah saya,” katanya.

      Delete
    3. NGO gesa mufti bersuara dalam isu berkaitan Islam
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 27 Jul 2018, 6:24 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 6:29 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Sebuah pertubuhan yang menggelarkan diri mereka sebagai Majlis Tindakan dan Badan Penyelaras NGO Islam Malaysia menggesa para mufti untuk bersuara dalam isu berkaitan orang Islam di negara ini.

      Mereka menyatakan desakan itu dalam satu perhimpunan di Masjid Negara hari ini yang disertai kira-kira 50 hadirin.

      Koordinatornya Yahya Long Ali berkata, kerajaan dan pembangkang tidak senada dalam isu berkaitan sensitiviti orang Islam yang menurut mereka tidak diselesaikan sehingga kini.

      Beliau berkata, antara isu itu adalah budaya LGBT (lesbian, gay, biseksual, transgender), Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355, sekolah tahfiz dan hak institusi Islam dan Raja-raja Melayu.

      Mufti adalah satu badan yang tinggi..mereka boleh keluarkan fatwa..kita nak dia berani bersuara dan bertegas dalam soal melibatkan Islam.

      "(Mufti) Tak boleh ikut arahan ketua masing-masing," katanya di perkarangan Masjid Negara di Kuala Lumpur selepas sembahyang Jumaat tengah hari tadi.

      Beliau mendakwa wakil sejumlah 30 NGO hadir ke perhimpunan itu, termasuk daripada Wanita Intifada Negara dan Gerakan Pembela Ummah Kedah.

      Yahya berkata isu RUU355 dibahaskan sejak pentadbiran BN lagi namun sehingga kini tidak selesai, kerana pemimpin beragama Islam dalam kerajaan dan pembangkang tidak bersatu.

      Delete
    4. DBP mahu diajak berbincang isu UEC
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 27 Jul 2018, 2:03 petang | Dikemaskini 28 Jul 2018, 11:02 pagi

      A+ A-

      Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menyokong kenyataan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik agar Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dikaji secara menyeluruh.

      Pengerusi Lembaga Pengelola DBP Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom bagaimanapun berkata, agensi itu juga berpendirian sebarang keputusan berkaitan UEC perlu mengambil kira Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan, Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 serta Akta Pendidikan 1996 (Akta 550).

      Malah, beliau juga bersetuju supaya mata pelajaran sejarah menjadi mata pelajaran wajib lulus selain Bahasa Malaysia untuk pemegang UEC.

      "Mata pelajaran sejarah mesti masuk sebagai kajian holistik yang menyeluruh (oleh kementerian pendidikan).

      "Kita perlu ambil kira kepentingan Malaysia. Ia berkait rapat dengan perpaduan negara kerana isu pertama ialah kedaulatan bahasa Melayu," katanya pada sidang media di ibu pejabat DBP di Kuala Lumpur hari ini.

      Selain itu, DBP turut berharap agar peranan agensi berkenaan diambil kira oleh kementerian pendidikan dalam menentukan hala tuju UEC.


      Meskipun ketika ini masih belum dipanggil untuk berbincang mengenai perkara berkenaan, Mohamed Hatta berkata, DBP sentiasa bersedia dan terbuka untuk bertemu dengan pihak kementerian.

      "Setahu saya (DBP) belum dipanggil tapi kita ada perbincangan yang tidak formal dengan pejabat menteri dan menteri sendiri.

      "Kalau kita tidak dipanggil, kami mahu dipanggil kerana kita prihatin dan kita perjuangkan kedaulatan bahasa Melayu dan keutuhan serta perkembangan sastera.

      "Ini berkaitan perpaduan negara," ujarnya lagi.

      Delete
    5. Dah kami katakan dah..
      Melalak mengilailh dblog ni..
      Berhenti xkan selagi ada habis dpersembah..
      Kata apa punlh..x kan sudi kepala batu..batu api..
      Hihihihihihihihmengilailh lg

      Delete
    6. PAS: Bahaya suara sumbang ancam Islam
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 5:14 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 5:20 petang

      A+ A-
      KATA MP | Kerajaan dan semua ahli parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

      Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

      Sebagai ahli badan legistatif, ahli-ahli parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

      Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

      Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

      Ilmu ketatanegaraan Islam

      Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

      Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulamak Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam.

      Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

      Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

      'Gesaan hapus kedaulatan Islam'

      Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh kerajaan.

      Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

      Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.


      Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.



      DATUK DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus dan juga pemimpin kanan PAS yang memegang jawatan Ahli Majlis Syura Ulamak PAS, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Bendahari Dewan Ulamak PAS.

      Delete
    7. Dominasi DAP dalam HARAPAN kian ketara, kata PAS
      Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:24 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:26 petang

      A+ A-
      PAS melihat Pakatan Harapan kini semakin ketara mengikut kehendak DAP yang menjadi salah satu parti komponan dalam gabungan berkenaan.

      Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan berkata bukti terbaru yang ditunjukkan kerajaan HARAPAN ialah sikap Kementerian Pendidikan.

      Kata bekas anggota parlimen Temerloh cara menterinya mengendalikan isu bantuan kepada sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) begitu ketara menunjukkan HARAPAN didominasi DAP.

      "Baru kelmarin menteri buat kenyataan.

      "Apabila DAP sound (tegur) maka hari ini menteri buat U-turn di selekoh tajam," katanya menyindir.

      Mengiringi hantaran di Facebook Nasrudin ialah dua tangkap layar berita Malaysiakini mengenai isu bantuan SMPC.

      Semalam dua wakil rakyat DAP membidas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik apabila tidak menyediakan peruntukan kewangan kepada SMPC.

      Kecaman itu keluarkan Anggota Parlimen Ipoh Timor Wong Kah Woh dan Anggota Dewan Undangan Negeri Bercham, Ong Boon Piow.

      Maszlee sebelum itu menjawab soalan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) mengenai peruntukan kepada SMPC di negara ini.


      Kata Maszlee sekolah-sekolah berkenaan - sama seperti sekolah agama persendirian - tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan.

      Justeru kkatanya mereka tidak akan menerima peruntukan daripada kementerian.

      "Kementerian Pendidikan tidak menyediakan peruntukan bagi sekolah dan murid yang belajar di SMPC kerana ia tidak digolong di bawah mana-mana kategori institusi pendidikan dalam sistem pendidikan nasional," katanya.

      Bagaimanapun Maszlee kemudian dilaporkan media berbahasa Cina sebagai berkata kerajaan akan menyediakan peruntukan kepada SMPC melalui peruntukan kerajaan persekutuan, lapor beberapa akhbar harian Cina semalam.

      Delete
    8. MCA: Kenapa kenyataan Maszlee dalam bahasa Cina sahaja?
      Wee Ka Siong | Diterbitkan 27 Jul 2018, 11:30 pagi | Dikemaskini 27 Jul 2018, 11:56 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik hanya dalam Bahasa Cina? Bukankah bahasa kebangsaan perlu dimartabatkan?

      Menurut rakan-rakan media, menteri pendidikan hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

      BACA : Kini Maszlee kata SMPC boleh dapat peruntukan

      Sebagai seorang menteri, Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

      Kenapa perlu berbuat demikian? Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

      Bahasa Malaysia bahasa rasmi

      Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan bahasa kebangsaan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

      Yang peliknya kenapa menteri pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?

      Maszlee harus faham bahawa Sekolah Persendirian Cina tidak terhad kepada pelajar kaum Cina sahaja. Ini menunjukkan beliau berfikiran sempit perkauman.

      Selain itu, sebagai menteri pendidikan, beliau sepatutnya mengamalkan sikap terbuka kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan tidak mengamalkan favouritism dalam menangani isu-isu pendidikan.

      Sehubungan itu, tindakan Maszlee yang hanya mengeluarkan kenyataan media dalam bahasa Cina berhubung isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” juga amat mencurigakan, memandangkan kandungan kenyataan media tersebut adalah jawapan tambahan kepada pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat.

      Pencerahan rakyat berbilang kaum

      Maka, sewajarnya beliau mengeluarkan kenyataan tersebut dalam bahasa Malaysia supaya ia turut dapat memberi pencerahan kepada semua rakyat berbilang kaum.

      Pendek kata, Maszlee tidak patut mengeluarkan kenyataan yang sedap didengar masyarakat Cina tetapi bercakap lain di masyarakat kaum bukan Cina.


      Sekiranya beliau ikhlas dalam mempertingkatkan mutu sistem pendidikan pelbagai aliran di negara ini, termasuklah pendidikan aliran Cina, beliau perlu bersikap terbuka dan telus dalam menggalas tanggungjawab sebagai seorang menteri pendidikan yang mewakili semua rakyat Malaysia.

      Delete
    9. Remaja: 15% buli, 13% merokok, 7% seksual, 6% cuba bunuh diri - Kajian
      Diterbitkan 26 Jul 2018, 5:39 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 5:43 petang

      A+ A-
      Kajian Kementerian Kesihatan mendapati 16 peratus remaja negara ini terlibat dalam buli, 13 peratus merokok, tujuh peratus tingkah laku seksual dan enam peratus cubaan bunuh diri.

      Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad berkata dapatan itu adalah hasil kajian Adolescent Health Survey 2017 oleh kementeriannya melibatkan remaja berumur antara 13 dan 17 tahun.

      Secara tepatnya, kajian itu mendapati 16.2 peratus remaja pernah terlibat dalam masalah buli, 13.8 peratus remaja dalam kalangan umur sama didapati merokok, tingkah laku seksual (7.3 peratus) dan cubaan bunuh diri (6.8 peratus).

      Dalam pada itu, kajian itu mendapati 10.8 peratus dalam kalangan remaja 12 hingga 13 tahun mengambil minuman beralkohol, katanya ketika menutup konvensyen Health Promotion in Learning Institutions (HePiLi) peringkat kebangsaan 2018 dan pelancaran program Tunas Doktor Muda di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, di ibunegara.

      “Ini sepatutnya menjadi peringatan untuk kita berdepan dengan cabaran seperti ini dengan pendekatan serius,” katanya, sambil menambah penganjuran aktiviti kesihatan seperti Tunas Doktor Muda dapat membantu kerajaan melahirkan masyarakat yang bertingkah laku sihat.

      Bagaimanapun, beliau tidak memberikan butiran sampel kajian tersebut.

      Bercakap mengenai perkara lain, Dzulkefly berkata ibu bapa perlu bertindak memastikan anak-anak yang dijangkiti Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD) tidak ke sekolah, sekaligus dikuarantin.

      Beliau berkata ia bagi mengelakkan penularan penyakit itu yang mudah merebak melalui sentuhan dan air liur.

      “Jumlah kes HFMD yang merebak amat menakutkan tetapi kalau kita tangani perkara ini seperti melakukan 'gate keeping at the point of entry' (menghalang anak-anak yang dijangkiti) ke sekolah, itu dapat menangani perkara ini dengan lebih berkesan,” katanya.


      Wabak HFMD yang sebelum ini menular dalam kalangan pelajar sekolah di Pulau Pinang, Kedah dan Pahang dilaporkan mula merebak ke ibu kota apabila sebuah kelas di Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail 2 di sini diarah tutup dan kesemua 36 muridnya diberi cuti 10 hari selepas empat daripada mereka dijangkiti HFMD.

      Mengikut rekod Kementerian Kesihatan, 35,886 kes kumulatif wabak itu direkodkan di seluruh negara dari 1 Jan hingga 23 Julai tahun ini.

      Konvensyen HePiLi merupakan platform yang menggabungkan program promosi kesihatan melibatkan peringkat pendidikan awal kanak-kanak pra sekolah atau tabika melalui Program Tunas Doktor Muda, program Kelab Doktor Muda bagi sekolah rendah dan menengah serta Program Siswa Sihat (PROSIS) untuk institusi pengajian tinggi.

      - Bernama

      Delete
    10. APA HEBATNYA HUDUD

      1. SEMUA ORANG KECUT PERUT BILA DENGAR PERKATAAN HUDUD.. ,,BELUM LAGI DILAKSANAKAN....KALAU SUDAH DILAKSANAKAN TENTULAH IA AKAN MEMBERI KESAN MAKSIMA KEPADA PENURUNAN JENAYAH...

      2. ANDA MENYALAHKAN ORANG LAIN KERANA TIDAK MELAKSANAKAN HUDUD SEDANGKAN APA PERANAN ANDA SEBAGAI SEORANG MUSLIM/BERIMAN.,, JIKA ANDA MENGATAKAN HUDUD TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN KERANA PERLUKAN SOKONGAN MAJORITI. MAKA ANDA BERUSHALAH BIAR DAPAT MAJORITI.,, MAHATHIR JADI PM PUN BUKAN DARI PARTI MAJORITI.. BILA ANDA KATA TIDAK SESUAI KERANA ADA KAUM DAN AGAMA LAIN DI MALAYSIA MAKA UNDANG-UNDANG LORD REID LEBIH TIDAK SESUAI DILAKSANAKAN KERANA TIDAK ADA KENA MENGENA PUN DENGAN MANA-MANA UGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA.

      3. HUKUM HUDUD BUKANLAH BARU DIPERKENALKAN OLEH ALQURAN TETAPI TELAH DIPERKENALKAN LAMA DULU OLEH TAURAT/INJIL LAGI.,,,SILA RUJUK SEBAGAI CONTOH HUKUMAN POTONG TANGAN DISEBUT OLEH BIBLE : MARKUS 5:29-30 & 9:43-48, HUKUMAN REJAM/MATI UNTUK PENZINA : DEUTERONOMY 22:22-24,, LEVITICIUS 20:10.. HUKUMAN REJAM DALAM TANAKH YAHUDI : ULANGAN : 17 : 2-17

      4. DI MALAYSIA SENDIRI PERNAH DILAKSANAKAN UNDANG-UNDANG MELAKA PADA ABAD 15 SEHINGGA AWAL ABAD 16...ANTARA LAIN HUKUMAN TERSEBUT IALAH HUKUM BUNUH KE ATAS MUHSAN YANG BERZINA ( FASAL 2 ),,,QISAS: BUNUH DI BALAS BUNUH ( FASAL 5 ),,,POTONG TANGAN KERANA MENCURI ( FASAL 7 ),,,,EKONOMI HARAM AMBIL RIBA ( FASAL 30 ),,,,HUKUMAN MURTAD JIKA TIDAK TAUBAT DIBUNUH ( FASAL 36 ).

      6. HUDUD DARI SEGI BAHASA BERMAKNA BATASAN/HAD/LIMITATION. ISTILAH HUDUD DIGUNAKAN ALQURAN UNTUK HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN NIKAH KAHWIN,,FARAID DAN PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD JUGA DIGUNAKAN SECARA UMUM KEPADA SEMUA HUKUM-HAKAM LAIN..DAN AHKIRNYA PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD DIKENALI UMUM SEBAGAI HUKUM JENAYAH YANG MELIBATKAN ROGOL, MENCURI DAN SEBAGAINYA.

      7. SEBABNYA HUDUD DINAMAKAN HAD/BATASAN/LIMITATION IALAH KERANA HUKUM ISLAM MEMPUNYAI 3 LAPISAN/LEVEL HUKUM IAITU HUDUD,,,QISAS DAN TA'ZIR...BERBEZA DENGAN UNDANG-UNDANG SIVIL YANG HANYA MEMPUNYAI SATU LAPISAN SAHAJA...

      8. IA BERMAKSUD UNDANG-UNDANG SIVIL TIDAK KEBAL DARI DICEROBOHI OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA...AKAN ADA PEMIMPIN YANG MENGATASI UNDANG-UNDANG YANG MEREKA KUAT-KUASAKAN..PEMIMPIN INI HAKIKATNYA TELAH MENJADI TUHAN SELAIN ALLLAH SWT.

      9. DALAM UNDANG-UNDANG ISLAM,, DUA LAPISAN ATAS IAITU HUDUD DAN QISAS TIDAK ADA CAMPUR TANGAN MANUSIA SAMA SEKALI HATTA SETINGGI MANAPUN KEDUDUKAN PEMIMPIN ITU...HANYA LAPISAN KETIGA IAITU TA'ZIR SAHAJA YANG DIBENARKAN DIPUTUSKAN OLEH DEWAN RAKYAT/NEGARA.

      10, DALAM ALQURAN ADA DISEBUTKAN BAHAWA ORANG-ORANG KAFIR MENGAMBIL PENDETA/PADERI MEREKA SEBAGAI TUHAN SELAIN ALLAH SWT... INI ADALAH KERANA PADERI/RAHIB MEREKA TELAH MENJADI TUHAN DENGAN MENGUBAH UNDANG-UNDANG ASAL YANG DITURUNKAN OLEH ALLAH SWT... BARANG SIAPA YANG SETUJU DENGAN UNDANG-UNDANG CIPTAAN MANUSIA TERSEBUT TELAH TERKELUAR DARI IMAN/ISLAM KERANA MELAKUKAN KESYIRIKAN.

      11. OLEH KERANA KITAB-KITAB SUCI SEBELUM ALQURAN TELAH DINODAI DAN DIUBAH OLEH TANGAN-TANGAN PADERI/RAHIB/SAMI/PEMUKA AGAMA MAKA ALLAH MENURUNKAN ALQURAN DENGAN JAMINAN TIADA LAGI PENGUBAHAN OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA UNTUK DIDAULATKAN DI MUKA BUMI….

      Delete
  3. Menteri melayu dlm PH- Mat Sabu
    Akademik tak hebat sgt, tapi cermat dalam berkata-kata sejak jd kerajaan.

    Menteri India, cina dlm PH - akademik hebat, tapi mcm beruk sarkas. Pandai beraksi tapi tak ada otak. Dah jd KERAjaan pun perangai mcm militan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes 'Bin Abdullah' diarah dibicarakan semula
      Hafiz Yatim | Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:13 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:16 petang

      A+ A-
      Kes "bin Abdullah",y ang rayuan Majlis Agama Islam Negeri Johor telah didengar pada Februari lalu, akan didengar kembali (de nova) oleh hakim Mahkamah Persetuan di hadapan tujuh panel hakim.

      Pada 7 Februari lalu, pendengaran dibuat di hadapan lima panel hakim diketuai ketua hakim negara ketika itu Tun Md Raus Sharif.

      Sekarang jawatan itu disandang oleh Tan Sri Richard Malanjum.

      Perkara ini didedahkan oleh peguam keluarga terlibat Nizam Bashir ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
      “Perkara ini akan didengar de novo pada 18 Oktober.

      “Walaupun mahkamah tidak menyatakan dengan jelas tetapi kita tahu Raus telah pergi,” katanya.

      Malanjum ketika dilantik sebagai ketua hakim negara berkata kes-kes melibatkan kepentingan awam akan dijalankan di hadapan tujuh panel hakim.

      Kes berkaitan isu perlembagaan akan melibatkan isu sembilan hakim.

      Delete
    2. Mokhtar Senik: Hayat HARAPAN tak lama, banyak penyakit
      Diterbitkan 26 Jul 2018, 5:34 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 6:23 petang

      A+ A-
      Pemimpin kanan PAS Mokhtar Senik merasakan jangka hayat pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) akan lebih singkat daripada pemerintahan BN.

      "Duk berasa jangka hayat kerajaan Pakatan Harapan ni lebih singkat dari jangka hayat BN. Kalau anda berpandangan sebaliknya terpulang lah," kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat pada suatu hantaran Facebook hari ini.

      Beliau juga berkata hal ini kerana HARAPAN menghidap penyakit "kerap kencing."

      "Saya kata begitu kerana HARAPAN ni banyak sangat penyakit.

      "Melebihi penyakit yang pernah dihidap oleh Umno/BN. Penyakit nombor satu HARAPAN ialah kerap kencing," kata Ketua Dewan Ulama PAS Pahang itu.

      Kenyataan pedas pada Dr M, Guan Eng

      Mokhtar sering mengeluarkan kenyataan pedas sebelum ini dan dipercayai kenyataan beliau hari ini ada kaitan dengan kempen pilihan raya kecil Sungai Kandis.


      Ulama PAS itu pernah mengulas tindakan pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad menziarahi pusara allahyarham Datuk Fadzil Noor dan cuba mengunjungi pusara allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika kempen PRU14.

      "Ziarahlah Tun, sambil-sambil tu buatlah muka sedih. Pasti makin ramai yang akan panggil Tun dengan gelaran ayahanda dan bonda.

      "Ziarah laa.. Tun akan dilihat benar-benar bertaubat dan insaf. Dan lebih insaf lagi kalau Tun ziarah kubur sendiri yang sedang menanti," katanya melalui kenyataan terbuka di Facebook.

      Mokhtar pernah berkata setiap kali Lim Guan Eng mengecam Kelantan maka 'bala' hadir di Pulau Pinang, ketika banjir besar melanda negeri itu pada November tahun lalu.

      Delete
    3. Kelantan tolak UEC
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 26 Jul 2018, 3:42 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 4:16 petang

      A+ A-
      Kerajaan negeri Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam di Malaysia agar kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu kekal terpelihara.

      Menteri besarnya, Datuk Ahmad Yakob berkata, semua pihak perlu berhati-hati dalam isu berkenaan.

      "Kelantan tolak UEC.

      "Pihak tertentu bagus memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum ia berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa Melayu dan bangsa Melayu dikekalkan memandangkan UEC dilihat sesuatu yang mudah untuk orang bukan Melayu berada dalam penjawatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Kota Bharu, hari ini.

      Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) diiktiraf supaya Dasar Pendidikan Kebangsaan tidak dirosakkan.

      Harussani dilaporkan tidak bersetuju dengan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu yang mahu iktiraf UEC memandangkan dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan negara ke arah kebaikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      Perak sedia iktiraf UEC

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya didakwa sesetengah pihak tidak selari dengan yang dikeluarkan oleh kementerian pendidikan.


      Ahad lalu, media melaporkan Ahmad Faizal berkata, kerajaan negeri Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon mendapat taraf kepujian dalam Bahasa Melayu.

      Menurutnya, perkara itu selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu.

      Pada 2 Julai lalu, Ketua Menteri Melaka Adly Zahari berkata pengambilan lulusan UEC akan dilaksanakan sebagai antara syarat perjawatan peringkat negeri Melaka.

      Dalam manifesto pilihan raya umum ke-14 (PRU14), BN turut mengiktiraf sijil UEC untuk memasuki universiti tempatan dengan syarat mereka mendapat kepujian bagi subjek Bahasa Malaysia dan lulus Sejarah dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

      Delete
    4. Mati pucuk petanda sakit jantung
      Salbiah Said. Bernama | Diterbitkan 26 Jul 2018, 2:31 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 2:42 petang

      A+ A-


      Disfungsi erektil (ED) atau mati pucuk merupakan masalah kesihatan yang menjejaskan kehidupan seksual berjuta-juta lelaki di seluruh dunia. Keadaan ini boleh menjadi petanda atau amaran awal berkaitan penyakit jantung, kata pakar perubatan.

      Pakar Urologi Pusat Pakar UM (UMSC) Profesor Madya Dr Ong Teng Aik berkata: “Jika seseorang lelaki itu mengalami ED, dia tidak boleh mengabaikan tentangnya. Ia boleh menjadi petanda kepada masalah kesihatan lebih serius, yang bukan sahaja melibatkan zakar tetapi juga jantung atau otak.

      "ED menyukarkan pengaliran darah ke zakar. Untuk membolehkan lelaki mengalami ketegangan ereksi secukupnya, darah yang mencukupi perlulah disalurkan ke zakar," katanya kepada Bernama semasa ditemu bual di UMSC.

      Sekiranya darah kurang disalurkan ke organ tertentu, maka organ berkenaan akan menghadapi masalah.

      "Jika darah kurang disalurkan ke zakar, seseorang lelaki itu akan mengalami ED dan jika darah kurang disalurkan ke jantung, dia mungkin mengalami serangan jantung. Sekiranya kurang bekalan darah ke otak, dia boleh diserang angin ahmar, " jelasnya.

      Insiden ED

      ED berlaku akibat peningkatan usia dan lazimnya dialami mereka yang sudah berusia, kata Dr Ong, yang memetik kajian saintifik bandar-luar bandar yang dilakukan beliau dan pasukannya di Malaysia pada 2008 dengan melibatkan 350 orang dewasa.

      Tujuh puluh peratus daripada responden itu, yang berumur di antara 50 hingga 60 tahun, mengalami ED.

      Daripada mereka yang mengalami ED itu, sebanyak 30 peratus diklasifikasikan sebagai ringan, 20 peratus sederhana dan 15 hingga 20 peratus dalam kategori teruk.

      Pakar Kardiologi Intervensi UMSC Dr Ramesh Singh Veriah berkata ED menjadi semakin teruk dengan peningkatan usia selain ia berkait rapat dengan penyakit jantung.

      "Janganlah keliru antara ED atau mati pucuk dengan libido (nafsu berahi) atau keinginan mendesak. Ramai yang mempunyai libido atau keinginan mendesak untuk melakukan hubungan seksual, tetapi mereka tidak dapat mengekalkan ketegangan ereksi dengan secukupnya," katanya kepada Bernama semasa temu bual itu.

      Beliau berkata kebanyakan pesakitnya yang dimasukkan ke hospital selepas mengalami serangan jantung pasti bertanya tentang apa yang akan berlaku kepada gaya hidup mereka nanti, hubungan dengan pasangan atau sama ada mereka boleh bersukan.

      Pesakit berisiko tinggi

      Ini mendorong Dr Ramesh dan pasukannya untuk menjalankan kajian pada 2005 di pusat itu, yang kemudiannya dibentangkan di Washington pada 2008.

      Daripada kajian terhadap 510 pesakit lelaki berisiko tinggi yang berumur di antara 36 hingga 92 tahun dan mempunyai penyakit jantung, sebanyak 90 peratus didapati mengalami ED.

      "Dua pertiga daripada mereka sebenarnya menyatakan bahawa ED penting untuk menjalani kehidupan (seksual) yang memuaskan. Berdasarkan sejarah kesihatan mereka, masalah ED bermula sebelum mereka menghidapi penyakit jantung," kata Dr Ramesh.

      Beliau berkata gangguan seksual tidak memberi kesan langsung kepada jantung kerana ia mungkin berlaku akibat sebab lain termasuk trauma pada tulang belakang, ubat-ubatan tertentu yang boleh menjejaskan kumpulan umur lebih muda serta mereka yang mengalami masalah psikologi.

      Serangan jantung mempunyai kaitan dengan saluran darah ke jantung manakala serangan angin ahmar pula berkaitan dengan saluran darah ke otak. Semua saluran darah bersaiz kecil.

      "Faktor risiko seperti diabetis, tekanan darah tinggi, kadar kolesterol tinggi, merokok dan obesiti menyumbang kepada pembentukan lemak atau plak di dalam saluran darah," kata Dr Ramesh.

      Delete

    5. Anonymous31 July 2018 at 13:25,

      Kau bukan berok sarkas.

      Kau beruk hutan.

      Lagi teruk.

      Delete
  4. Saya baru selesai membaca 'Selangor Report" yg melaporkan secara detail mengenai duit 'haram'( jumlah nya amat fantastis) yg d simpan olih azmin n keluarga d beberapa buah bank d luar negara.

    harap ia nya satu berita'hoax'. pihak berkuasa wajib membuat penyelidikan dgn rapi. jika d dpti laporan itu benar, maka his polical career is as good as gone.

    jadi tak payah lah hendak terus menawarkan diri dlm pemilihan dlm PKR. jawatan selaku menteri persekutuan pun mungkin akan terlepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana janji nak hapus hutang peneroka Felda, soal Najib
      Geraldine Tong | Diterbitkan 26 Jul 2018, 2:21 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 5:41 petang

      A+ A-
      PARLIMEN | Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mempersoalkan janji Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menghapuskan hutang peneroka Felda dalam masa 100 hari membentuk kerajaan persekutuan.

      "Saya ingin tanya di sini, manifesto PH (HARAPAN) berjanji membatalkan kesemua hutang peneroka dalam tempoh 100 hari.

      "Apa akan jadi kepada janji ini?" soalnya dalam ucapan sulungnya sebagai ahli parlimen pembangkang di Dewan Rakyat.

      Anggota Parlimen Pekan membangkitkan perkara berkenaan ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong.

      Daripada 10 janji 100 hari HARAPAN, isu hutang peneroka Felda adalah satu-satunya yang dilihat tiada perkembangan.

      Najib berkata ketika pentadbiran BN, peneroka menerima banyak manfaat seperti bonus dan duit raya.


      "Namun sebaik saja kerajaan baru mentadbir, mereka tidak diendahkan.

      "Malah Hari Peneroka tidak disambut, bayaran lewat dan janji tidak ditunaikan," katanya lagi.

      Najib kemudian mempersoalkan sama ada bayaran kepada peneroka akan terus dikurangkan pada masa akan datang.

      Ketika pentadbiran BN, Felda dan Felda Global Ventures menjadi perhatian kerana didakwa dengan isu salah urus, kerugian dan pelaburan yang meragukan.

      Delete
    2. '20% royalti berdasarkan keuntungan langgar janji manifesto'
      Diterbitkan 26 Jul 2018, 11:48 pagi | Dikemaskini 26 Jul 2018, 12:05 tengah hari

      A+ A-
      Anggota Parlimen Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi berkata jawapan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengenai pemberian royalti minyak bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Beliau merujuk jawapan Azmin pada sesi soal jawab lisan di parlimen semalam yang menyatakan 20 peratus royalti akan diberikan berasaskan keuntungan dan bukan berdasarkan pengeluaran hasil seperti difahami sebelum ini.

      "Kenyataan ini sesungguhnya amat mendukacitakan rakyat di negeri-negeri pengeluar petroleum kerana ia bertentangan dengan janji manifesto HARAPAN pada pilihan raya yang lalu," kata Che Abdullah dalam kenyataan hari ini.

      Menurutnya, manifesto pilihan HARAPAN pada PRU lalu menyatakan: "Kerajaan Pakatan Harapan akan menambah jumlah royalti petroleum kepada Sabah dan Sarawak, serta negeri-negeri pengeluar petroleum yang lain, kepada 20 peratus atau nilai yang bersamaan, sebagai salah satu langkah pembahagian hasil petroleum yang lebih adil"

      "Jelas dalam kenyataan manifesto di atas merujuk kepada hasil petroleum, bukannya keuntungan," jelas Che Abdullah.

      Katanya, perkara itu juga dinyatakan dalam fasal 1 Perjanjian Kerajaan Negeri Kelantan dengan Petroliam Nasional Berhad pada 9 Mei 1975.

      "Malah, jawapan perdana menteri merujuk kepada penyata rasmi parlimen bertarikh 12 November 1975 juga menjelaskan bahawa royalti dibayar berdasarkan "nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi di negeri-negeri masing-masing"," tambah beliau.

      Katanya, berdasarkan justifikasi yang dinyatakan, royalti adalah pembayaran wang tunai berdasarkan kepada pengeluaran (gross production).

      "Ini juga konsisten dengan maksud asal royalti itu sendiri, berbeza dengan nama dividen dan sebagainya.


      "Namun, pendirian kerajaan selepas memenangi pilihan raya adalah berbeza dari manifestonya. Sekali lagi rakyat tertipu," kata Che Abdullah.

      Semalam, Azmin mengakui kerajaan pusat tidak dapat menyegerakan penyaluran 20 peratus royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar bahan api itu dan perlu menunggu Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipinda.

      Menurut Azmin, pemberian royalti minyak 20 peratus itu juga akan dibuat berdasarkan keuntungan diperolehi Petronas dan bukan pengeluaran.

      “Cadangan tambah royalti petroleum kepada 20 peratus ini adalah berdasarkan keuntungan Petronas selepas cukai dan bukan jumlah hasil pengeluaran kasar," katanya.

      Delete
    3. Mohd Amar tak setuju haramkan kahwin bawah umur
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 25 Jul 2018, 5:09 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 5:21 petang

      A+ A-
      Pemimpin PAS berpendapat usaha kerajaan untuk mengharamkan terus perkahwinan melibatkan kanak-kanak bawah had umur sebagai "bertentangan dengan Islam".

      Naib presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, beliau secara peribadi tidak bersetuju cadangan tersebut.

      "Kalau mengharamkan terus (perkahwinan melibatkan kanak-kanak) saya sebenarnya tidak bersetuju, sebab dari segi agama ia tidak salah, tetapi kita boleh mengawal.

      "Kita sudah ada undang-undang, mana-mana perkahwinan bawah umur perlu mendapat kebenaran pihak berkuasa negeri. Kita kuat kuasa undang-undang itu sajalah," katanya kepada media ketika ditemui selepas Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kota Bharu, hari ini.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berhubung usaha bagi merangka standard operasi piawai (SOP) mahkamah syariah untuk memperketatkan peruntukan berkaitan perkahwinan kanak-kanak.

      Menyifatkan SOP itu sebagai “langkah jangka pendek”, Mujahid menjelaskan bahawa kerajaan juga cenderung untuk mengharamkan terus perkahwinan kanak-kanak.

      "Kita akan keluarkan SOP untuk memperketatkan (prosedur) kerana selagi ada peruntukan (perkahwinan kanak-kanak), kamu harus hormatinya.

      "Ini hanya langkah sementara, langkah jangka panjang lebih penting. Kita patut sampai kepada pengharaman perkahwinan kanak-kanak,” kata Mujahid.

      Semenatara itu, Mohd Amar yang juga anggota dewan undangan negeri (ADUN) Panchor dan timbalan menteri besar Kelantan, menegaskan, dalam agama Islam perkara itu tidak boleh diharamkan.


      "Perkara yang dibolehkan agama mengapa kita nak haramkan. Tetapi kalau mengawal itu bagus, takut orang ambil kesempatan," jelasnya.

      Terdahulu isu perkahwinan kanak-kanak tercetus apabila seorang lelaki 41 tahun dari Gua Musang, Kelantan bertemu jodoh dengan seorang kanak-kanak 11 tahun.

      Pada masa ini, kanak-kanak perempuan bawah 16 tahun dan lelaki bawah 18 tahun dibenarkan berkahwin jika mendapat kebenaran mahkamah syariah.

      Bagi bukan Islam, golongan itu perlu mendapatkan kebenaran khas ketua menteri atau menteri besar negeri berkaitan.

      Delete
    4. PRK Sg Kandis: PAS sokong Umno?
      Nik Abduh Nik Abdul Aziz | Diterbitkan 25 Jul 2018, 8:34 malam | Dikemaskini 25 Jul 2018, 8:53 malam

      A+ A-
      ULASAN | Selepas mengumumkan menarik diri daripada bertanding di PRK Sungai Kandis, PAS telah membuat satu lagi kenyataan yang jelas bahawa undi ahli parti dan penyokongnya di Sungai Kandis adalah tidak kepada calon Pakatan Harapan (HARAPAN).

      PAS juga dalam kenyataannya tidak memberikan kata putus atau memastikan ahlinya mengundi calon BN yang diwakili oleh Umno.

      Mengapa? Jawapannya BN bukanlah rakan gabungan politik PAS dalam Gagasan Sejahtera. Jadi, tiada arahan wajib yang memestikan ahlinya mengundi Umno BN.

      Sebaliknya, PAS yakin dengan kebijaksanan ahlinya di dalam membuat pilihan dan mengundi yang terbaik. Petunjuknya adalah:

      Mengundi adalah satu kewajipan demi kebaikan negara yang memerlukan pemimpin yang baik untuk menerajuinya. Justeru PAS menyeru ahlinya agar keluar mengundi.

      Arahan PAS adalah menolak kerajaan HARAPAN. Sikap dan pendirian PAS terhadap HARAPAN adalah sama, sama ada sebelum atau selepas PRU ke-14, iaitu menolak mereka.



      Bagi PAS, HARAPAN bukanlah pilihan terbaik untuk menggantikan BN. Ancaman terhadap kedaulatan agama Islam, keadaan ekonomi dan sektor-sektor lain yang tidak stabil selepas PRU ke-14 semakin membuktikan benarnya pendirian PAS.

      Kegagalan awal kerajaan HARAPAN untuk mengotakan janji-janji awal manifesto, beberapa kenyataan oleh pemimpin utamanya yang berbelit-belit bagi menjustifikasikan kegagalan mereka mengotakan janji itu, kegagalan mengawal prestasi ekonomi negara yang semakin perlahan.

      Selain itu, tindakan dan kenyataan demi kenyataan oleh pemimpinnya yang mengelirukan dan boleh menggugat kerukunan perlembagaan dan Islam adalah menjadi hujah untuk rakyat menolak kerajaan HARAPAN hari ini.

      Umno abang PAS yang lupa diri

      Kehendak HARAPAN untuk menawan Kelantan dan Terengganu dalam PRU akan datang adalah jelas melalui ucapan beberapa pemimpin utamanya.

      Mengundi HARAPAN bererti menyuburkan dan membengkakkan lagi nafsu mereka untuk mengalahkan PAS. Ertinya, tindakan ahli PAS mengundi HARAPAN adalah seperti menikam diri sendiri.

      Umno telah hilang nafsunya untuk mengalahkan PAS. Tiada kenyataan yang zahir dan tindakan yang nyata oleh pemimpin utamanya yang menunjukkan sedemikian.

      Ertinya, Umno bukan lagi ancaman yang utama kepada PAS hari ini. Malah, beberapa petunjuk baru menunjukkan parti itu sedang berusaha memperbaiki hubungannya dengan PAS. PAS amat mengalu-alukannya.

      Ada yang berhujah menghentam PAS dengan berkata PAS berusaha menghidupkan Umno. PAS hanya bersandiwara, kata mereka.

      Saya berkata, PAS menghidupkan Umno dengan memberi kesedaran kepada Umno dengan Islam. Umno adalah abang PAS yang lama lupa diri akibat terlalu lama di anjung kuasa.

      Kesedaran Umno adalah kekuatan kepada PAS untuk memastikan Islam lebih berdaulat di bumi ini. Islam memerlukan umatnya sendiri untuk bangkit mempertahankan agamanya.


      Jika anda bertanya, tidakkah sudah jelas difahami bahawa PAS mendorong ahlinya mengundi Umno? Saya jawab - Ya, di PRK Sungai Kandis. Itulah yang saya fahami.

      Selamat mengundi demi agama dan negara.

      NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ ialah anggota Jawatankuasa Pusat PAS dan anggota parlimen Bachok.

      Delete
    5. Pak Rahman JPC @ 13.25

      Saya pun jumpa mesej pasal duit Azmin tu:

      Ada org hantar aku msg file pdf..
      Isi kandungannya aku tak pasti, tapi saja kongsi sikit sini ..

      !¿¿¿¿
      INTL TRANSFER WITHDRAWAL 575, 184.00 DUETSCHE BANK – ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 004 1 3118 9 2 10 4 Ending Balance 2, 011, 572.60 December 2016 NO RECORDED TRANSACTION January 2017 Beginning Balance 2, 011, 572.60 10/01/2017 INTL TRANSFER 876, 201.00 BARCLAYS BANK – SINGAPORE MN BR KUMPULAN EUROPLUS 9 110 4 77100 13 8 26/01/2017 INTL TRANSFER WITHDRAWAL 1, 670, 000.00 HABIB BANK AG –ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 047 2 9100 3 7 11 9 Ending Balance 1, 217, 773.60 February 2017 NO RECORDED TRANSACTION March 2017 NO RECORDED TRANSACTION April 2017 Beginning Balance 1, 217. 773.60 07/04/2017 INTL TRANSFER 329, 500.00 EMIRATES NBD – DUBAI BR TATA GROUP 010510 10379 2 8 Ending Balance 1, 547. 273.60 May 2017 NO RECORDED TRANSACTIONS June 2017 Beginning Balance 1, 547, 373.00 16/06/2017 INTL TRANSFER 277, 400.00

      €€€€€€€€€€€

      Hah haa...mampos ko Min...

      Delete
    6. Kalolh bona dato..x dapet nak nolong doh..satu dapek yg lain ddapek kan juo.. payah payah..terasuk juo dek hantui puoko harto dunio..ba a jadi nyo azmin

      Delete
    7. Itulah Min, ko cuba nak main api dgn Bg Non. Ko tak tahu, ada ramai orang Bg Non kat dlm kjaan Selangor tu...

      Delete
    8. Come on SPRM...siasat, jgn tak siasat...
      Come on Sarban Singh...tangkap, jgn tak tangkap...
      Ki kik kik...

      Come on Piji & Bg Non...
      Haahh tepukk..jgn tak tepukk...

      Kah kah kah...

      Delete
    9. AZMIN AKAN MENANG, KECUALI.....
      (Tajuk posting admin tulis tak habis)

      Ini saya cuba nak tolong lengkapkan:

      AZMIN AKAN MENANG, KECUALI KES RASUAH YANG DIDEDAH TU DIA BOLEH TERLEPAS.

      kah kah kah...

      Delete
    10. Berkepuk duit ko jemin..sprm jgn. tunggu lama2 nanti jemin semakin naik lemak..

      Delete
    11. Mintri2 sarkas!

      Gone End dilantik menteri kewangan kerana jujur dlm mentadbir kjaan P.Pinang (DAP).
      Jimin dilantik menteri hal ehwal ekonomi kerana jujur mentadbir kjaan Selangor (PKR).

      Jujur... hah haa... jujur...

      Teringat cerita P.Ramlee, Ahmad Albab.

      Safar:
      "Lihat ni dinda..."

      Suhara:
      "Ehh...banyaknya emas dan wang... Mana kanda curi...?"

      Safar:
      "Tak ada lah... Kanda bukan curi, kanda untung berniaga..."

      Suhara:
      "Tak kan kanda berniaga, untung begini banyak...?"

      Safar:
      "Ya lah.. Kanda orang jujur...sebab itu berniaga untung banyak..."

      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    12. 'HARAPAN berjanji tanpa kajian, akhirnya rakyat tertipu'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 25 Jul 2018, 4:23 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 4:33 petang

      A+ A-
      DUN KELANTAN | Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menyelar Pakatan Harapan (HARAPAN) yang didakwanya tidak mempunyai maklumat mencukupi ketika mengemukakan janji kepada rakyat pada pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Beliau berkata, rentetan daripada kesilapan itu pelbagai masalah timbul dan banyak alasan digunakan dan akhirnya rakyat yang menjadi mangsa serta tertipu.

      Merujuk kepada isu royalti minyak, menurut Mohd Amar, kerajaan Kelantan hanya menuntut lima peratus daripada pengeluaran berbanding 20 peratus yang dijanjikan HARAPAN dalam manifestonya.

      "Saya tekan dari awal lagi, hak kita adalah lima peratus daripada pengeluaran seperti yang ada dalam perjanjian, manakala 20 peratus itu janji Pakatan Harapan.

      "Itu berbeza dan kami hanya tuntut hak kami.

      "Bayar yang itu dulu, lepas itu kalau nak bagi yang 20 peratus itu, bagilah. Tak ada masalah apa," katanya.

      Mohd Amar yang juga wakil rakyat Panchor ditemui media selepas sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan berlangsung di Kota Bharu hari ini.

      Mengapa janji lain

      Timbalan menteri besar Kelantan itu berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali berhubung penangguhan bayaran royalti minyak.

      Pagi tadi Malaysiakini melaporkan Azmin mengakui Putrajaya tidak dapat membuat bayaran 20 peratus royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar bahan api itu.

      Azmin berkata penangguhan itu dibuat kerana pihak kerajaan perlu menunggu Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipinda.

      Sementara itu, Mohd Amar berkata, bayaran 20 peratus daripada hasil keuntungan seperti dicadangkan kerajaan itu sememangnya bercanggah dengan perjanjian.

      "Sebab perjanjian (asal) sebut lima peratus.

      "Tapi isunya kalau kita nak bahas, mengapa dulu dijanjikan lima peratus? Mereka tak buat kajian ke, mereka tak baca ke?


      "Itulah masalahnya, buat janji dengan tidak ada kajian akhirnya rakyat yang tertipu.

      "Inilah masalah HARAPAN, terlalu banyak janji yang tidak dibuat kajian," ujarnya.

      Mohd Amar turut menyelar kenyataan Timbalan Pengarah Biro Strategik dan Dasar Parti Bersatu Wan Saiful Wan Jan yang mendedahkan pihaknya tidak mendapat maklumat mencukupi ketika merangka manifesto HARAPAN pada PRU14 lalu.

      "Hingga Wan Saiful sendiri mengaku waktu dia rangka (manifesto) dia tak ada maklumat yang cukup, jadi selama ini rupanya rakyat Malaysia tertipu dengan janji-janji HARAPAN," tegas Mohd Amar.

      Delete
    13. NGO tegur k'jaan agresif pada 1MDB, tapi 'lepaskan' Taib
      Diterbitkan 25 Jul 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 2:23 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kerajaan tidak boleh agresif dalam kes 1MDB sahaja tetapi tidak mempedulikan dakwaan-dakwaan terhadap Yang Dipertua Sarawak Tun Taib Mahmud, kata Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

      “Rakyat Malaysia yang mengundi dengan semangat antikleptokrasi dan antirasuah di Malaysia tidak boleh bertolak ansur terhadap ketidakpedulian ini.

      “C4 menggesa kerajaan Pakatan Harapan mengambil tindakan tegas dan segera,” kata pengarah eksekutif kumpulan itu Cynthia Gabriel.

      Dalam kenyataan hari ini, Cynthia menggesa Peguam Negara Tommy Thomas “menjadi berani, adil dan tidak memilih pendakwaan” dalam dakwaan kes-kes kleptokrasi Taib.

      “Kita tidak boleh agresif terhadap 1MDB dan biarkan perkara ini terlepas. Rasuah seperti ini, jika benar, tiada tempat dalam Malaysia baru,” kata Cynthia.

      NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund menuduh keluarga Taib bertanggungjawab terhadap pembalakan berleluasa di Sarawak dan mengganggarkan kekayaannya sekitar RM46 bilion.

      Menteri undang-undang Liew Vui Keong bagaimanapun berkata Tiab telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013.


      Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Mohd Shukri Abdul berkata pihaknya telah membuka 15 kertas siasatan terhadap Taib tetapi tidak dapat mengaitkannya tanpa maklumat baru.

      Cynthia bagaimanapun berkata BMF bersedia berkongsi maklumat mereka.

      Taib telah menafikan sebarang salah alu sepanjang menjadi ketua menteri Sarawak dari tahun 1981 hingga 2014.

      Delete
    14. Laluan RUU355 makin sukar, kata Pemuda Umno Kelantan
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 8:06 malam | Dikemaskini 24 Jul 2018, 8:26 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Pemuda Umno Kelantan menyifatkan usaha PAS untuk mengangkat Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU355) semakin sukar di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Ketuanya, Nor Hariri Mohamed berkata, berbanding ketika kerajaan di bawah pentadbiran BN, situasi sekarang dilihat "hampir mustahil" untuk PAS menjayakan agenda tersebut.

      Menurutnya, dengan pelantikan bukan Islam sebagai peguam negara, ketua hakim negara dan menteri di Jabatan Perdana Menteri yang berurusan dengan hal undang-undang memperlihatkan peluang untuk RUU355 dibahaskan di Parlimen semakin tipis.

      "Kalau dilihat daripada aspek itu jalannya amat tipis, bagaimanapun lebih baik kita cuba. Sekurang-kurangnya ada perkara yang kita boleh bangkitkan.

      "Ketika BN memerintah, RUU355 tak berdepan halangan, bahkan kita menyokong dan diberi laluan untuk dibentangkan," katanya pada sidang media di Kota Bharu selepas mempengerusikan mesyuarat exco Pemuda Umno Kelantan, hari ini.


      Sebelum ini, pentadbiran Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melantik Tommy Thomas sebagai peguam negara, Tan Sri Richard Malanjum (ketua hakim negara), Datuk Liew Vui Keong (menteri undang-undang) yang didakwa menimbulkan kegusaran di kalangan umat Islam di negara ini.

      Terdahulu, isu RUU355 tercetus di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini apabila Ketua Pembangkang, Datuk Md Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) menggesa PAS supaya menguji pendirian dan sikap Dr Mahathir berhubung pelaksanaan RUU355.

      Sementara itu, Nor Hariri berkata, pembangkang sekarang tidak boleh berputus asa untuk meneruskan usaha tersebut dan rakyat boleh melihat sendiri pendirian pihak kerajaan pusat hari ini.

      "Kalau dulu orang kata Umno yang mempolitikkan hal ini, kita tak boleh putus asa. Kita tengok apa tindakan pihak kerajaan sekarang, (dulu) mereka yang menentang perkara ini," katanya.

      Delete
    15. anon 14:05, jgn terlalu gopoh menuding jari kpd azmin saja.

      pd satu ketika dahulu terdpt juga laporan mengenai rekod simpanan wang d bank2 luar negara berjumlah berjuta juta ringgit olih anuar serta keluarga.(saya berharap agar ini juga adalah berita palsu - hoax)

      semua mereka ini wajib d siasat sekali. arwah ts megat junid pernah memberi tahu saya bahawa semasa anuar sedang merancang utk menentang tun m selaku presiden UMNO, 'war chest' beliau tlh mencecah rm6 billion.

      sdr rafizi, pd pendpt saya masih agak bersih. beliau harus menyisihkan diri drpd kumpulan anwar agar tidak d sabitkan dgn perbuatan2 mungkar.

      wallahu'allam.

      Delete
    16. KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      1. JIKA HENDAK TAHU MENGAPA SESUATU SISTEM ITU MEMBAWA KEBAIKAN ATAU TIDAK, KAWAN-KAWAN PERLU MENYELIDIK ADAKAH SISTEM TERSEBUT DI GEMARI ATAU TIDAK OLEH ZIONIS/ILLUMINITI/FREEMASON. JIKA DIKAJI SISTEM BERAJA SEMEMANGNYA DIBENCI OLEH MEREKA. JADI INI BERMAKNA SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG TERBAIK.

      2. BEGITU JUGA JIKA HENDAK DIKETAHUI SESUATU AMALAN ITU BAIK ATAU TIDAK, CUBA KITA KAJI SYIATAN GEMAR ATAU TIDAK?..ADAKAH ARAK JUDI, ZINA DAN MENIPU DISUKAI SYAITAN, JIKA DISUKAI BERMAKNA PERKARA ITU TIDAK BAIK. ADAKAH SYAITAN MENGGEMARI JIKA HUKUM-HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN?. JAWABNYA TIDAK. SELALUNYA DAN DALAM KEBANYAKAN HAL SISTEM ISLAM HANYA DAPAT DILAKSANAKAN OLEH SISTEM BERAJA. TENGOK SAHAJA SEPERTI BERUNAI DARUS SALAM. KENAPA NEGARA TERSEBUT TIDAK BERMASALAH MELAKSANAKAN SISTEM ISLAM. JAWABANNYA ADALAH KERANA SISTEM BERAJA YANG DIAMALKAN.

      3. SISTEM ISLAM INI BUKANLAH BARU. SISTEM INI DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK SEMENJAK NABI MUSA SEPERTI KITAB TAURAT. NABI-NABI YANG MENYUSUL KEMUDIAN MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG TAURAT TERSEBUT. OLEH KERANA ITULAH SAMPAI SEKARANGPUN KALAU KITA MEMBACA INJIL TERDAPAT OLD TESTAMENT(ASALNYA TAURAT) KERANA ISA A.S DIMINTA MELAKSANAKAN HUKUM-HAKAM TAURAT. JIKA KITA MEMBACA AL QURAN, ALLAH MEMERINTAH MUHAMMAD MEMINTA YAHUDI UNTUK MEMILIH SAMADA MEMILIH HUKUM ALQURAN ATAU TAURAT.

      4. SISTEM DEMOKRASI YANG DIAMALKAN ADALAH SISTEM DAJJAL YANG SEMEMANGNYA DIDOKTRINKAN UNTUK TIDAK MEMBENAR PELAKSANAAN HUKUM HAKAM ISLAM. SEBAGAI CONTOH MESIR DAN ALGERIA APABILA PARTI ISLAM BERJAYA MENGAMBIL ALIH NEGARA SERTA MERTA KERAJAAAN TERSEBUT DIGULINGKAN… SISTEM INI HANYA MEMENANGKAN GOLONGAN MAJORITI TANPA MENGIRA MAJORITI ITU BETUL ATAU TIDAK…SEDANGKAN ISLAM MENYOKONG KEBENARAN ( TRUTH SHALL PREVAIL )…SEBAGAI CONTOH DI USA ARAK PERNAH DIHARAMKAN TAPI BERTUKAR MENJADI HALAL KERANA MAJORITI…ADAKAH SISTEM BEGINI DISOKONG ORANG BERIMAN??

      5. SISTEM DEMOKRASI TIDAK MEMPUNYAI NILAI MORAL. SEBAGAI CONTOH NAHENDA MODI PM INDIA MEMPUNYAI REKOD MEMBUNUH 2000 MUSLIM DAN DI SENARAI HITAMKAN UNTUK MEMASUKI BEBERAPA BUAH NEGARA. TAPI SETELAH MENANG MENJADI PRESIDEN LARANGAN TERSEBUT SERTA MERTA DI HAPUSKAN. BEGITU JUGA,, KATAK DAN KADOK POLITIK YANG TIDAK BERMORAL DI BENARKAN DALAM SISTEM DEMOKRASI MALAYSIA.

      6. DI ACEH, HUKUM HAKAM ISLAM HANYA BERJAYA DILAKSANAKAN APABILA SETELAH SETENGAH ABAD PEJUANG-PEJUANG ISLAM BERJIHAD DAN MENDAPAT AUTONOMI SENDIRI BARULAH HUKUM ISLAM DAPAT DITEGAKKAN. ADAPUN DI DAERAH-DAERAH LAIN INDONESIA UMAT ISLAM BERKECAMUK DENGAN SEGALA MACAM FAHAMAN DAN AGAMA SEHINGGA SEBUAH RUMAH MEMPUNYAI KELUARGA YANG MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA. GEREJA DIGILIR-GILIRKAN UNTUK MELAKSANAKAN PELBAGAI RITUAL SEMUA AGAMA SECARA BERGILIR. INILAH AKIBATNYA PELAKSANAAN SISTEM REPUBLIKAN.

      7. NEGARA-NEGARA SEPERTI BELANDA,,,,BELGIUM,,,,SWEDEN,,,NORWAY,,,DENMARK,,,,SEPANYOL,,,,JEPUN,,,QATAR,,,,ENGLAND DAN THAILAND MASIH MENGAMALKAN SISTEM BERAJA TIDAK DIPERSOALKAN SEMATA-MATA KERANA MEREKA BUKAN BERAGAMA ISLAM.

      8. DI INDONESIA DARI SEGI AMALAN BERAGAMA,,, NEGARA ITU MEMAKAI KONSEP PLURALISMA/PANCASILA YANG CUBA MENYAMA RATAKAN SETIAP RAKYATNYA….. SEMUA AGAMA DIANGGAP SETARA…. MASYARAKAT DI INDONESIA LEBIH BEBAS SEHINGGA MUNCUL PELBAGAI ALIRAN FAHAMAN YANG KALAU DI NEGARA ISLAM LAIN SENANG-SENANG DIANGGAP AJARAN SESAT…. MALAH TERDAPAT BANYAK ALIRAN KEBATINAN MENGAKU ISLAM TETAPI MENOLAK SOLAT DAN PUASA SECARA TERANG-TERANGAN TANPA PERLU TAKUT DITUDUH MURTAD LALU DIHUKUM PIHAK BERKUASA.

      9. DI SINGAPURA PULA SETELAH SISTEM PRESIDEN DILAKSANAKAN UMAT ISLAM BERBONDONG-BONDONG MENGANUT FAHAMAN SESAT QADIANI.

      10. JADI SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG DOMINAN UNTUK MENDAULATKAN HUKUM HAKAM ISLAM. SESIAPA YANG TIDAK BERSETUJU DENGAN HUKUM HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN ADALAH KAFIR/MUNAFIK/HIPOKRIT/MURTAD/PENGIKUT DAJJAL…

      Delete
  5. Menteri yg mcm beruk sarkas tu dah mampoos ke belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lim: Tanya BN kenapa judi sukan pernah lulus
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 24 Jul 2018, 1:54 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 1:56 petang

      A+ A-
      Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini berdepan lagi soalan pemberita susulan keputusan kerajaan yang tiada perancangan untuk kembali meluluskan lesen judi sukan kepada syarikat taikun Tan Sri Vincent Tan, Ascot Sports Sdn Bhd.

      Lim bagaimanapun meminta pemberita bertanya terlebih dahulu kepada kerajaan BN dahulu yang pernah meluluskannya, bukan kepada kerajaan baru yang tidak menyokongnya.

      “Kerajaan dahulu yang luluskan.

      “Sepatutnya soalan ini ditanya kepada kerajaan lama kerana mereka luluskan lesen itu,” katanya ketika ditanya alasan permohonan itu tidak dilayan.

      Ditanya sekali lagi berkaitan pembatalan lesen itu, Lim sekali lagi mengulangi gesaan sama kepada pemberita.

      "Lulus tetapi tidak diteruskan. Jadi perkara itu (luluskan lesen) tidak timbul.

      "Jadi anda (pemberita) sepatutnya tanya kepada kerajaan terdahulu kenapa mereka meluluskan (lesen perjudian sebelum ini)," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, dalam jawapan bertulis menjawab soalan Datuk Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau), Lim berkata kerajaan tidak berniat atau merancang untuk meluluskan sebarang lesen aktiviti perjudian sukan kepada Ascot Sports atau mana-mana operator.

      Lim berkata, Kementerian Kewangan ketika pentadbiran BN pernah mengeluarkan lesen kepada Ascot pada 13 Januari 2010 tetapi menarik balik pada 5 Oktober tahun sama selepas mendapat kecaman.

      Tan dilihat ramai sebagai orang yang rapat dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Delete
    2. Pemilihan PKR: Adakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi?



      “Jom lawan Azmin!” Itulah mood yang sedang dibina secara tidak langsung oleh Rafizi Ramli yang melancarkan kempennya untuk berebut jawatan timbalan presiden PKR yang disandang Datuk Seri Azmin Ali.

      Dengan penyertaan Nurul Izzah Anwar, anak kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail ini dan juga calon tunggal presiden PKR akan datang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam kem Rafizi, pemilik badan pemikir Invoke telah melahirkan persepsi inilah barisan yang dikehendaki keluarga presiden PKR.

      Sama ada persepsi itu betul mahupun tidak, asalkan persepsinya begitu, maka ia akan dianggap betul di dalam PKR kerana itulah makanan harian mereka.

      Apapun, niat Rafizi bertanding adalah untuk menyingkirkan Azmin dan kini ia diketahui umum. Apa pergeseran yang berlaku di antara mereka, hanyalah mereka yang tahu.

      Rafizi berkata, antara sebab beliau berebut jawatan timbalan presiden PKR ialah untuk membebaskan PKR daripada budaya “salam cium tangan” dan feudal serta budaya orang bawah tidak boleh menegur orang atas.

      Tiada hadiah untuk sesiapa yang dapat meneka kem mana yang dimaksudkan Rafizi sebagai pembawa budaya itu.

      Berbalik kepada Azmin, sebenarnya Rafizi adalah penyumbang terbesar secara tidak langsung kepada perkembangan pesat politik Azmin yang tidak diketahui umum.

      Sebelum Langkah Kajang yang dicipta Rafizi, Azmin cumalah seorang Adun biasa dan ahli Parlimen di Selangor. Ketika itu, yang memegang jawatan menteri besar Selangor ialah Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak sebulu dengan Azmin.

      Azmin mendapat durian runtuh apabila Langkah Kajang Rafizi gagal menaikkan Wan Azizah mahupun Anwar sebagai menteri besar Selangor dan jawatan itu jatuh ke tangan Azmin. Bermula dari situlah kerjaya Azmin berkembang pesat sehinggalah kini beliau menjadi menteri hal ehwal ekonomi.

      Meskipun Azmin ditekan dan diserang pelbagai arah di dalam PKR, kepetahan politik Azmin menyebabkan beliau sentiasa berada di depan Rafizi mahupun Anwar, dan kedudukan Azmin tidak pernah goyah, walaupun suatu ketika Rafizi pernah memegang jawatan setiausaha agung PKR.

      Contoh terbaru yang menonjolkan lagi kehebatan berpolitik Azmin di dalam PKR ialah siapa yang menggantikannya sebagai menteri besar Selangor.

      Ia bukan satu kebetulan Adun Dusun Tua, Amirudin Shari dipilih menggantikan Azmin sebagai menteri besar Selangor dan bukannya Dr Idris Ahmad seperti yang diwar-warkan media sebagai pilihan utama.

      Seperti Langkah Kajang, Azmin masih mendiamkan diri terhadap pendiriannya di dalam pemilihan PKR. Beliau membiarkan Rafizi melancarkan segala “kerjanya” dahulu.

      Baru-baru ini, ada 4 peletakan jawatan di dalam PKR Selangor yang didakwa tidak berpuas hati dengan amalan “kronisme dan nepotisme” di dalam lantikan ahli majlis.

      Dan kebetulan, isu ini mendapat perhatian Datuk Johari Abdul yang diumumkan Rafizi sebagai salah satu anggota pasukannya semalam yang menggesa “kepimpinan Selangor” menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      Siapa pengerusi PKR Selangor? Sudah tentunya Azmin! Jadi, tidak perlulah kita teka siapa yang sedang disasarkan Johari daripada pasukan Rafizi di dalam gesaannya di atas.

      Tiada apa yang akan berlaku kepada Rafizi, sekiranya beliau tewas di dalam perebutan kuasa kali ini. Namun, jika Azmin dan pasukannya tewas, Azmin mungkin terpaksa kembali ke zaman sebelum Langkah Kajang.

      Apakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi kali ini?

      Ataupun Rafizi akan tersilap taktik lagi sehingga membawa kerugian kepada Anwar dan memberikan durian runtuh sekali lagi kepada Azmin sehinggakan akhirnya Azmin bakal menguasai PKR secara total dan bebas daripada kongkongan keluarga Anwar?

      Yang paling penting, apakah kesudahan yang diinginkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad?

      TIMMY SAY


      : Jika silap langkap bukan sahaja Rafizi tumbang, tapi Anwar juga tumbang kerana dibelakang Azmin adalah Mahthir....

      Delete
    3. KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN


      1. ALQURAN SATU-SATUNYA KITAB SUCI DI DUNIA INI YANG MASIH TINGGAL SEPERTI ASAL KEASLIANNYA.


      2. ALQURAN TERBUKTI PERKATAAN TUHAN YANG TULEN 100% BERDASARKAN KAJIAN SAINTIFIK.

      3. ANTARA LAIN MUKJIZAT ALQURAN ADALAH KITAB INI DIHAFAL SEPENUHNYA OLEH JUTAAN PENGANUTNYA. TIDAK ADA MANA-MANA KITAB LAIN YANG SANGGUP DIHAFAL.

      4. AIR ZAM ZAM ADALAH AIR YANG TIDAK PERNAH KERING DAN PUTUS WALAUPUN MEMBERI KEHIDUPAN KEPADA BERJUTA-JUTA UMAT DALAM KEADAAN TANAH PASIR YANG KERING DAN GERSANG. BEGITU JUGA LAH ALQURAN DAN ALHADIS YANG TIDAK KERING PENGAJARAN DAN IKTIBAR SERTA MENCABAR MANUSIA DARI SUDUT SAINTIFIK.

      5. SAYA SALIN KATA-KATA MORGAN FREEMAN : ‘”ONE OF THE MOST HAUNTING AND BEAUTIFUL SOUND IN THE WORLD IS THE MUSLIM CALL FOR PRAYER”””…. SAUDARA SEKELIAN KAJILAH SENDIRI BERAPA RAMAI MEREKA YANG REVERT TO ISLAM ADALAH MEREKA YANG HANYA PADA MULANYA TERTARIK DENGAN SUARA AZAN….MENGAPA MEREKA TERTARIK..BECAUSE THE VOICE IS CALLING YOU TO ENTER THE PARADISE…

      5. ISLAM ADALAH AGAMA MANUSIA PERTAMA ADAM A.S. MUSLIM BERMAKSUD MANUSIA AMAN YANG MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA ALLAH. DALAM BIBLE ( VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 )…SENDIRI MENYEBUTKAN ISA A.S ADALAH SEORANG YANG MENYERAHKAN DIRINYA KEPADA ALLAH SWT. JADI ISA A.S ADALAH SEORANG MUSLIM. KERANA PERKATAAN KRISTIAN TIDAK WUJUD DALAM BIBLE….. SEBAGAI CONTOH SILA RUJUK BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 ….JADI SELURUH PADA NABI SEHINGGA MUHAMMAD SAW ADALAH MUSLIM KESEMUANYA.

      5. PERSAMAAN ALQURAN DENGAN KITAB-KITAB LAIN ADALAH : I) HANYA SATU TUHAN YANG ESA. TIDAK BOLEH DIGAMBARKAN, DIPATUNGKAN DAN DIBUAT APA SAHAJA RUPA BENTUK. II) RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN DAN PENYUDAH SEKELIAN NABI IAITU NABI MUHAMMAD SAW. JIKA SEMUA PENGIKUT AGAMA-AGAMA LAIN TERIMA DUA HAKIKAT TERSEBUT KITA SEMUA AKAN BERSATU DAN MENJADI MUSLIM.

      6. SEBAGAI CONTOH UNTUK PERKARA I) DI ATAS RUJUKAN KITAB HINDU SEPERTI BERIKUT : YAJURVEDA 32:3, BHAGAVAD GITA 7:20. UNTUK PERKARA II) KITAB BUDHA CHAKKAVANI SINHNAD SUTTARTA 116:76, SACRED BOOK OF EAST VOL 35 PAGE 225, VOL 11 PG 36, VOL 11 PG 97, MAHA PARINIBBANA SUTTA VOL 2 VERSE 32, GOSPEL BUDDHA PG 217-218..BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 16 : 12 – 14,,,,17

      7. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA. KAJI SENDIRI SEGALA KITAB-KITAB SUCI. JIKA TERDAPAT KESAMARAN DAN KETIDAKPASTIAN BARULAH BERTANYA KEPADA MEREKA.

      Delete
  6. Apa nak jadi dengan ekonomi negara kita ni?

    Itu mintri hal ehwal ekonomi pun dah dibongkar kes rasuah sakan...

    Mampuihhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reputasi Selangor terjejas dakwaan kronisme, kata MP PKR



      Pemimpin kanan PKR mendesak kepimpinan di Selangor menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi untuk menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      MP Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata walaupun beliau tiada maklumat mengenai dakwaan yang dibuat pemimpin AMK Selangor yang meletak jawatan daripada parti itu, namun terdapat asas bagi kepimpinan negeri untuk menyiasat perkara berkenaan.

      "Saya tidak ada maklumat tapi mengikut apa yang mereka kata, saya harap kerajaan Selangor siasat sebab tuduhan disebut agak serious.

      "Ia melibatkan bukan sahaja masalah imej tapi mungkin juga salah laku kewangan dan sebagainya," kata Johari kepada pemberita selepas suatu majlis di Ampang yang mengumumkan pasukan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR akan datang ini.

      Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai peletakan jawatan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan Ketua AMK Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kepimpinan negeri.

      Semalam, Mutalib, menyatakan kekesalan kerana mendakwa tiada seorang pun belia dari Sabak Bernam dilantik sebagai ahli majlis tempatan dan mendakwa "taktik kotor dan kronisme telah menjadi kanser di parti" dan oleh itu memutuskan untuk meletak jawatan daripada PKR.

      Terdahulu semasa majlis itu, Johari diumumkan Rafizi sebagai pesaing untuk jawatan naib presiden PKR.


      : UMNO dan PKR ni spesis sama lahir daripada ibu yang sama....

      Delete
    2. Dedak dah abis? ..ko kebuloq ker?..ekonomi malaysia steady aje...

      Delete
    3. PAS bantu mangsa kebakaran di Likas



      SEPANGGAR: PAS Kawasan Sepanggar dengan kerjasama Khidmat Malaysia telah melaksanakan operasi bantuan kepada mangsa kebakaran di Kampung Cenderamata 2, Likas di sini kelmarin.

      Sumbangan bantuan yang diserahkan kepada mangsa berupa keperluan asas seperti telekung, lampin pakai buang, pakaiam, makanan serta barangan lain.

      Misi bersepadu dipimpin Pengerusi Khidmat Malaysia Sabah, Zulzaim Hilmee Abidin itu turut dijayakan sama dengan penglibatan Jabatan Amal Malaysia Sepanggar.

      Pengalaman kolaborasi entiti tersebut telah melaksanakan pelbagai usaha yang bertujuan meringankan beban lebih 800 mangsa pada kejadian kebakaran melibatkan 152 rumah minggu lalu itu.



      Zulzaim menggesa perhatian pihak berkuasa terhadap masalah kejadian kebakaran yang kerap berlaku kepada perumahan atau perkampungan penduduk di negeri itu dan percaya ia mampu ditangani. -HARAKAHDAILY 29/7/2018


      : Kebajikan mesti menjadi agenda utama PAS walaupun PAS tak menang di situ....

      Delete
    4. Singapore Yang Hebat ...



      Pada hari selasa 11 Julai 2017, baru ini seorang rakan telah ke Singapura untuk trip satu hari. Setibanya beliau di Changi Airport beliau lihat agak ramai pekerja2 airport Melayu yang agak lanjut usia masih bekerja sebagai tukang cuci.

      Apabila beliau berjumpa sahabatnya Dr Hisham beliau pun bertanyakan tentang Melayu di Singapore kerana apa yang dia lihat di airport suasana kurang selesa baginya.

      Dr Hisham memulakan ceritanya dengan berkata, orang Melayu di Malaysia sepatutnya bersyukur kerana nasib rakan sebangsa mereka di Singapore cukup ditekan.

      Katanya, pertama peluang untuk melanjut pelajaran amat tipis. Dari 100 orang, hanya 4 orang anak Melayu diterima berdasarkan quota dimana Melayu di Singapore hanya 4% sahaja.

      Katanya lagi, 4 pelajar ini akan diberikan kursus yg akan ditentukan oleh universiti. Pastinya kursus tersebut adalah yg paling sukar! Sekiranya pelajar tersebut ingin menukar kursus pihak universiti tidak membenarkannya sebaliknya menasihatkan pelajar tersebut berhenti saja.

      Sekiranya pelajar tersebut gagal walau satu kertas ujian, dia akan dikeluarkan dari universiti.
      Tetapi sekiranya berjaya, pihak universiti akan menekan pelajar tersebut agar menjelaskan yuram yg tinggi. Sekiranya gagal maka pelajar tersebut terpaksa berhenti dari U tersebut.

      Perlu diketahui TIADA BIASISWA UTK PELAJAR MELAYU DI SINGAPURA!

      Begitu juga halnya dalam perniagaan. Seperti sahabat saya , beliau mempunyai klinik sendiri tetapi sekiranya pihak kerajaan melihat potensi yang begitu baik maka beliau dipaksa untuk menerima seorang Cina Singapore untuk duduk sebagai Pengarah!.

      Sekiranya beliau tidak bersetuju, beliau akan berhadapan lesen perniagaannya tidak lagi disambung dan diarahkan tutup!.

      Orang Melayu yang ingin berniaga di Singapore harus menerima lokasi yg telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Lokasi2 strategik kebanyakkannya dikuasai oleh Cina manakala Melayu luar dari kawasan tersebut ditambah pula dengan kadar sewaan yang tinggi.

      Sikap pemimpin Cina yang begitu skeptikal dengan Melayu dan sering kali dikaitkan sebagai kumpulan bermasalah di Singapore menyebabkan ramai Melayu yang diperosok ke dalam pusat tahanan melalui penguatkuasaan ISA!

      Sekirannya 4 Melayu sudah selesai menjalani hukuman dibawah ISA, kerajaan Singapore akan memastikan 4 Melayu lain akan mengisi tempat tersebut.
      Bentuk kesalahan adalah berbagai.

      Banyak lagi tekanan yang diceritakan dan bagaimana Melayu didiskriminasi sebagitu hebat. Tetapi Melayu kita di Malaysia masih tidak sedar akan nikmat berkerajaan sendiri.

      Tidak mustahil nasib kita juga akan sama dgn Melayu Singapore kalau kita masih seronok bertelagah kerana politik dan menjadikan DAP mentor setiap kali melayu berpecah sepertimana PKR, PAN dan parti cap Bunga raya yg menyembah DAP bagi meneruskan survivel politik yg ada.. .. .

      MELAYU INI TIDAK LUPA


      : Tidak mustahil Melayu Malaysia akan merempak di tanah airnya sendiri kalau mereka masih bodoh memahmi politik Islam....

      Delete
    5. Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      NURULFATIHA MUAH 30 JULAI 2018
      Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      Najib dan Dr Mahathir ada cerita antara mereka.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, tuduhan menyatakan beliau tidak menyokong Proton adalah tidak benar.

      Sebaliknya, Najib berkata, kerajaan di bawah pimpinannya telah menyediakan geran pembangunan dan penyelidikan (R&D) sebanyak RM1.1 bilion dan pinjaman mudah RM1.5 bilion kepada Proton sebelum ini, selepas syarikat itu membuktikan mempunyai pelan mampan yang mampu dilaksanakan.


      Selain itu, beliau juga mendedahkan, sebelum hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad renggang, kerajaan pimpinannya juga telah memberi sokongan kepada perdana menteri ketujuh itu untuk projek kenderaan elektriknya.

      "Melalui permintaan dibuat Dr Mahathir, satu geran RM270 juta diberikan kepada Proton pada 2010 bagi menjalin satu kerjasama perniagaan dengan sebuah syarikat United Kingdom dimiliki rakannya Kamal Siddiqi, yang berpengkalan di Britain bagi memajukan kereta dan lori elektrik.

      "Bagaimanapun, pelaburan ini gagal dan kerajaan membuat keputusan untuk tidak menyalurkan lagi dana. Ini turut menyebabkan kemarahan Dr Mahathir," katanya menerusi entri terbaharu di Facebook miliknya hari ini.

      Najib berkata, beliau berpendirian bahawa rakyat tidak seharusnya menanggung masalah Proton dan syarikat itu perlu bersaing pada keupayaan sendiri sebagaimana dilakukan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua).

      "Jika Perodua mampu menjadi jenama kereta paling teratas di negara ini, tiada alasan untuk Proton untuk tidak mencapai kedudukan yang sama," katanya.

      Dalam pada itu, Najib turut akui bahawa janji PRU13 BN untuk mengurangkan 30 peratus harga kereta adalah tidak menyeluruh ke atas semua jenis kereta.

      "Di sebalik ada di dalam kerajaan saya pada masa itu yang menyuarakan kebimbangan bahawa harga kereta menurun dengan terlalu pantas akan memberi tekanan terhadap bank, penjual kereta terpakai dan nilai aset isi rumah, ada harga beberapa model kereta menurun 30 peratus.

      "Secara keseluruhan, harga kereta menurun pada pelbagai peringkat," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan Pakatan Harapan pula 'menghadiahkan' rakyat dengan harga kereta lebih tinggi, dalam keadaan rakyat masih tertunggu-tunggu janji harga petrol lebih rendah dan tol dihapuskan ditunaikan.

      "Ketika saya dilantik sebagai PM, harga kereta yang tinggi dan perlindungan terhadap Proton adalah antara aduan utama dan beban kepada rakyat.

      "Seorang wartawan kewangan turut membuat anggaran, rakyat terpaksa menanggung RM360 bilion demi Proton dan Eon yang pada masa itu menjana pendapatan di atas beban rakyat sehingga Eon turut memiliki bank sendiri," katanya.

      Menurutnya, beliau sedia maklum harga kereta yang tinggi adalah satu bebanan untuk rakyat, terutama bagi kumpulan berpendapatan rendah dan menengah.

      "Sebuah kereta yang dijual dengan harga RM20,000 lebih mahal ekoran pelbagai cukai dan dasar akan menyebabkan pembeli yang mengambil pinjaman sembilan tahun pada kadar faedah 4 peratus, membayar RM28,000 pada akhir pinjaman mereka.

      "Harga kereta lebih tinggi juga turut menyebabkan kos selenggara dan perlindungan insurans setiap tahun yang akan menambah beban pembeli," katanya.

      Bagi memperbetulkan masalah legasi ini, katanya, kerajaan pimpinannya telah menghapuskan cukai import 10 peratus bagi kereta dari Jepun dan memperkenalkan insentif Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

      Delete
    6. "Kita juga menghentikan amalan ketika pentadbiran Tun Dr Mahathir yang memberi lesen import (AP) francais kepada orang tengah, dan memberikannya kepada pembuat kereta dan pengedar secara terus dan memperketatkan harga jualan bagi memastikan mereka tidak membuat untung melampau.

      "Cukai barang dan perkhidmatan (GST) juga memainkan peranan dalam mengurangkan harga kereta ketika ia diperkenalkan di mana harga GST enam peratus yang dikenakan adalah lebih rendah dari cukai jualan dan perkhidmatan (SST) 10 peratus," katanya.

      Dalam pada itu, Najib menggesa kerajaan baharu untuk membuat pertimbangan sewajarnya berhubung Malaysia yang mungkin akan berpatah balik kepada polisi 1980 dan 1990-an.

      "Malaysia adalah penandatangan kepada pelbagai perjanjian perdagangan bebas. Meningkatkan perlindungan akan turut mencetuskan tindak balas daripada negara lain.

      "Ini akan menyebabkan harga barang lebih tinggi yang perlu dibayar rakyat Malaysia dan eksport yang kurang kompetitif daripada pelbagai industri negara ini," katanya.

      Delete
    7. FAKTA EKONOMI : ANTARA MAHATHIR DAN NAJIB

      1. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK.

      2. HANYA PERCAYA KEPADA FAKTA DAN ANGKA.

      3. KETIKA MAHATHIR-1.0 AMBIL KUASA NEGARA, RINGGIT MALAYSIA ADALAH RM2.50 BERBANDING USD. KETIKA EKONOMI MALAYSIA SETEGUH SINGAPURA. RINGGIT JATUH TERGOLEK SEHINGGA TERPAKSA DIIKAT. KETIKA MAHATHIR TINGGALKAN JAWATAN KETIKA ITU RINGGIT DITAMBAT RM3.80. INI BERMAKNA RINGGIT TELAH JATUH SEBANYAK 52%.

      4. SESIAPA YANG BIASA DENGAN BURSA SAHAM TENTU FAHAM KENAPA NILAI PASARAN JATUH. INI BERMAKNA THE DROP OF INTRINSIC VALUE. KENAPA JADI BEGITU?. INI ADALAH KERANA TERDAPAT KEBOCORAN BESAR ATAUPUN HUGE CORRUPTION...KEADAAN INI SETERUSNYA MENYEBABKAN INFLASI AND AS A RESULT OF INFLATION, THE PURCHASING POWER OF A UNIT CURRENCY FALLS.

      4. KETIKA NAJIB TINGGALKAN KUASA,,, RINGGIT JATUH RM3.90.... INI BERMAKNA RINGGIT JATUH HANYA 2% DIMASA NAJIB.

      5. JANGAN TERPEDAYA RINGGIT PERNAH JATUH SEHINGGA RM4.40 KERANA KETIKA ERA MAHATHIR JUGA RINGGIT PERNAH JATUH SEBANYAK ITU TAPI DITAMBAT RM3.80.

      6. EKONOMI ERA NAJIB ADALAH LEBIH TEGUH BERBANDING MAHATHIR KERANA HANYA JATUH 2% DALAM KEADAAN RINGGIT DIAPUNGKAN. INI BERMAKNA NAJIB LEBIH GENTLEMAN SEMENTARA MAHATHIR PENGECUT.

      7. ANGKA DI ATAS MENGGAMBARKAN SKANDAL KEWANGAN DI MASA MAHATHIR ADALAH JAUH LEBIH BESAR DIBANDINGKAN DI ERA NAJIB.

      8. BAGAIMANA PULA DENGAN HUTANG NEGARA?. PAKAR EKONOMI BERPENDAPAT ADALAH TIDAK BAIK BAGI SESEBUAH NEGARA JIKA TIADA HUTANG LANGSUNG KERANA TIADA APA-APA AKTIVITI EKONOMI DALAM NEGARA TERSEBUT.

      9. BAGAIMANA PULA DENGAN JUMLAH HUTANG NEGARA? JIKA A MEMPUNYAI HUTANG RM6,000 TAPI PENDAPATAN RM3,000, TENTU HUTANG ITU TIDAK SIHAT. TAPI JIKA B MEMPUNYAI HUTANG RM10,000 TAPI MEMPUNYAI PENDAPATAN RM15,000 TENTU HUTANG ITU TIADA MASALAH BAGINYA. JADI JUMLAH HUTANG TIDAK PENTING YANG PENTIING BAGI NEGARA HASIL PENDAPATAN YANG DIKENALI SEBAGAI GDP.

      10. KETIKA NAJIB TINGGALKAN TAMPUK NEGARA HUTANG NEGARA ADALAH 50.8% TAPI DI ERA MAHATHIR 1986 HUTANG NEGARA PERNAH MENCECAH 103%. JADI SAUDARA SEKELIAN BOLEH MENILAI SENDIRI SIAPAKAH LEBIH TERUK MENGURUS EKONOMI NEGARA.

      11. APA ERTINYA MATA WANG JATUH 52%,,,,,,IA BERMAKNA RAKYAT MALAYSIA MENJADI MISKIN KERANA TELAH KEHILANGAN LEBIH SEPARUH HARTA MEREKA AKIBAT DI CURI TANPA DISEDARI.

      12. KAJIAN INI BUKANLAH BERTUJUAN MENYOKONG NAJIB/MAHATHIR KERANA KEDUANYA DALAM DOKONGAN SEKULAR/KAPITALIS YANG SAMA DAN TIDAK MEMPUNYAI ILMU/AMAL ISLAMI YANG MANTAP.

      Delete
  7. LAPIJI KONPOM TIMB NAIB PRES PKR.
    SORRY LAH MAK LAMPIR NO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zawawi ni sekejap 7000, sekejap 3000, mana satu nak pakai?



      Calon Pilihan Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis Mohd Zawawi Ahmad Mughni yakin 3,000 penyokong PAS akan mengundinya pada 4 Ogos ini.

      Zawawi berkata, sokongan itu dilihat berdasarkan pertemuan dengan penyokong parti Islam itu ketika berkempen di Sungai Kandis.


      Malaysiakini menyiarkan berikan ini semalam. Pada 23 Julai lalu Malaysiakini juga menyiarkan berita bahawa Calon PKR bagi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis, Mohd Zawawi Ahmad Mughni yakin anggota PAS akan mengundinya pada 4 Ogos ini.

      Mohd Zawawi berkata keyakinan itu lahir ekoran kehendak anggota parti Islam itu sendiri yang mahukan pemimpin yang mempunyai latar belakang pendidikan Islam.

      “Saya yakin pengundi PAS yang 7,000 itu akan mengundi saya.



      Adakah dalam masa 6 hari sahaja 4000 pengundi PAS telah berpaling menyokong BN? Atau memang Zawawi pengetua Tahfiz pun kaki auta juga?

      : Ramai pimpinan Islam yang berada dalam PH menjadi 'munafik' atau hipokrit cakap-cakap mereka semuanya boleh dibuang ke laut. Belum dapat jawapan cakapnya benar tapi bila dah ada jawatan sebiji macam Mahathir dan UMNO....

      Delete
    2. Perletakan jawatan pegawai tertinggi syarikat berkaitan kerajaan



      1.​Siri perletakan jawatan dan penamatan kontrak pelbagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah Syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) semenjak peralihan kuasa dari Kerajaan Barisan Nasional amat menggusarkan.

      2.​Ia kelihatan seolah-olah Pakatan Harapan mengambil pendekatan yang mirip diamalkan oleh Bekas Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush - ‘if you are not with us, you are against us’.

      3.​Dalam konteks lain yang lebih ringkas, Kerajaan Pakatan Harapan boleh dianggap mengamalkan pendekatan ‘a zero sum game’ - sebelah pihak menang semua dan sebelah lagi tewas sepenuhnya.

      4.​Pendekatan seperti ini gagal mengharmonikan kelebihan dan kekuatan sedia ada yang sepatutnya digunakan sepenuhnya demi mendapat hasil dan manfaat untuk rakyat dan negara. Perkara ini sangat merugikan semua pihak.

      5.​Ia bercanggah dan mengkhianati aspirasi membangunkan tanah air ini bersama-sama, dengan memaksimumkan penggunaan bakat terbaik tanpa mengira kecenderungan politik.

      6.​Saya berpendapat tindakan menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi GLC, sama ada secara langsung atau tidak langsung, adalah sangat bertentangan dengan semangat dan amalan politik baru yang seharusnya mengembleng semua potensi terbaik Malaysia untuk membangunkan Malaysia Baharu.

      7.​Lebih-lebih lagi semua jawatan tertinggi di GLC diisi oleh individu dan tokoh yang mempunyai pengalaman, kepakaran dan percapaian yang terbukti serta kepimpinan yang teruji.

      8.​Malah, dan lebih merugikan, tindakan Kerajaan PH untuk menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi ini sangat bersalahan dengan aspirasi membangunkan keupayaan ekonomi bangsa Melayu dengan lebih strategik.

      9.​Saya berpendirian bahawa, salah satu strategi untuk membangunkan kebolehsaingan ekonomi orang Melayu dan menjayakan ekonomi Malaysia yang inklusif ialah dengan mengangkat dan mengiktiraf pemimpin korporat serta pengurus ekonomi dan kewangan yang kompeten dan berwibawa.

      10.​Tindakan menyingkir atau menyebabkan tersingkirnya, mana-mana bakat terbaik Melayu dari memimpin GLC atas alasan kecenderungan politik tanpa disandarkan kepada faktor kegagalan mengurus dan prestasi yang buruk, adalah satu penganiayaan dan amalan yang wajar dihentikan serta merta.

      11.​Saya menyeru dan amat berharap agar Kerajaan PH menghentikan segera tindakan pembersihan tokoh korporat atau ‘corporate figure cleansing’ ini.

      Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin


      : Pegawai syarikat letak jawatan kerana cara PH yang menyebabkan pelaburan negara makin merosot dan ini tidak membantu mereka untuk kekal ..

      Delete
    3. KOS SARA HIDUP ISU UTAMA PRU14 : BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA

      1. TUJUAN KAJIAN INI ADALAH UNTUK MENENTUKAN PIHAK MANAKAH YANG PATUT DIPERSALAHKAN BERHUBUNG KENAIKAN KOS SARA HIDUP DI MALAYSIA. SEKALI LAGI DI INGATKAN,,, SAHABAT SEKALIAN TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK. PERCAYALAH KEPADA FAKTA DAN ANGKA... FIGURES NEVER LIE.

      2. ASAS KEHIDUPAN MANUSIA IALAH MAKANAN, PAKAIAN DAN TEMPAT TINGGAL. KAJIAN INI BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA UNTUK MENUNJUKKAN FAKTOR KENAIKAN KOS SARA HIDUP. KAJIAN INI JUGA TERTUMPU KEPADA NEGERI YANG PALING MAJU DI MALAYSIA IAITU NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG.

      3. KAJIAN SEBELUM INI TELAH MENUNJUKKAN BAHAWA ERA MAHATHIR,,,PENURUNAN NILAI MATA WANG RINGGIT IALAH SEBANYAK 52% BERBANDING ERA NAJIB 2%. KAJIAN DITERUSKAN LAGI DENGAN MEMBANDINGKAN INFLASI INDEKS HARGA PENGGUNA (IHP) DENGAN KOS SARA HIDUP BERDASARKAN LAPORAN OLEH BANK NEGARA MALAYSIA DI MANA KADAR INFLASI TERTINGGI IALAH 3,9% PADA TAHUN 2016. BERBANDING IHP PADA 2015 IALAH 3.6%...INI MENUNJUKKAN IMPAK GST TELAH MEMBERI KESAN SEBANYAK 0.3% TERHADAP INFLASI BERDASARKAN TARIKH EFEKTIF GST PADA 1 APRIL 2015.

      4. HARGA HARTANAH TELAH NAIK MENDADAK SEMENJAK TAHUN 2008 AKIBAT KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH KEPADA PEMAJU YANG DIKUAT KUASAKAN OLEH PAKATAN HARAPAN DI NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG. DI SELANGOR KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH TELAH NAIK SEBANYAK 400% DAN PULAU PINANG SEBANYAK 1800%. FAKTOR INI MENYEBABKAN HARGA HARTANAH NAIK MELAMBUNG DAN KESUKARAN MEMILIKI RUMAH OLEH MAJORITI RAKYAT MALAYSIA….DATA DARIPADA KWSP MENDAPATI 90% RAKYAT MALAYSIA BERPENDAPATAN BULANAN TIDAK LEBIH RM5000….INI BERMAKNA KEDIAMAN YANG MAMPU DIMILIKI MEREKA TIDAK LEBIH DARIPADA RM180,000…HARGA PREMIUM YANG TINGGI INILAH SEBABNYA KENAPA SEJAK 2008 TIADA RUMAH KOS RENDAH,,,,KOS SEDERHANA RENDAH,,,,DAN KOS SEDERHANA…

      5. BERDASARKAN ANGKA-ANGKA DI ATAS BOLEH DISIMPULKAN BAHAWA PENYUMBANG TERBESAR KOS SARA HIDUP RAKYAT YANG TINGGI IALAH KERANA KUASA BELI TELAH MENURUN AKIBAT DARI NIILAI RINGGIT YANG TELAH JATUH LEBIH DARI SEPARUH. SEMENTARA KENAIKAN KOS TEMPAT TINGGAL TERUTAMA DI LEMBAH KELANG TELAH DISUMBANGKAN OLEH KADAR PREMIUM TANAH YANG TINGGI.

      Delete
  8. Dah dekat nak 100 hari ni jd KERAjaan
    10 janji nak laksanakan dlm 100 hari dah buat buat lupa pulak?

    Hutang Felda bila nak hapuskan?
    Makcik Felda yg pilih PH dulu tu makin kerap tanya ni.
    Jawablah KERAjaan woooi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukann janji dgn ko pon..ko mintaklah dgn umno..

      Delete
    2. Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ambilalih tol?



      Kos nak mansuhkan Tol . Atleast RM30billion diperlukan untuk tujuan pengambilalihan . Itu kos paling sedikit kerajaan perlu bayar untuk ambil alih 5 konsesi . 5 konsesi tersebut adalah PLUS , Lebuhraya kulim butterworth , Link Kedua , Penang Bridge dan Expressway lingkaran tengah . Konsesi lain xmasuk lagi .

      Semasa nak ambil alih PLUS expressway Berhad ( PEB ) , sukuk terbesar dalam dunia telah diterbitkan . Sukuk tersebut bernilai RM30billion , IMTN , Coupon rate 5% , temph matang 27 tahun . Tahun diterbitkan 2012 . Sekarang ni tahun 2018. Bond tersebut ada balance 21 tahun lagi. Kalau kerajaan nak tebus balik bond tersebut , kerajaan perlu membayar future interest sekali . So kita boleh cakap minimum yang perlu dibayar untuk tebus bond tersebut kerajaan perlu membayar RM45billion .
      Itu baru untuk 5 konsesi , ada berpuluh lagi konsesi yang perlu diselesaikan . Total kos untuk mansuhkan semua tol menelan belanja ratusan billion . Kos lain yang perlu diambil kira , kos maintainance . Kos maintainance untuk PLUS highway sahaja memerlukan RM1billion untuk kos penyelenggaraan dan total untuk selenggara kesemua lebuh raya dalam Malaysia akan menelan belanja RM8-9billion .

      Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ini semua ? Tidak . Data ni semua ada dekat public domain . Kos maintenance PLUS boleh rujuk jawapan dalam dewan rakyat , bond yang diterbitkan boleh tengok dekat laman web SC , kos penyelenggaran highway lain boleh tengok dekat laman web bursa malaysia . Pemegang konsesi kebanyakkan public listed company . Litrak , ecovest , SILK ni semua boleh tengok dekat laman web bursamalaysia .

      Itu namanya menanam tebu dipinggir bibir . Pandai berjanji tapi liat nak tepati janji .

      P/S - Tiada reference diletakkan tapi saya ada bgtau macam mana nak buat rujukan . So boleh cuba la buat rujukan sendiri .


      : Politik manipulasi bukan berniat untuk membantu tetapi untuk berkuasa....

      Delete
    3. Orang Tak Betul Pun Bersatu Layan



      KOTA BHARU: Seorang wakil rakyat Umno disebut-sebut bakal meninggalkan parti itu tidak hadir ke program khas pengumuman mengenainya di Machang, Kelantan, hari ini.

      Dalam program yang dinamakan Hijrah 2.0 anjuran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kelantan itu, spekulasi mengenai kedudukan anggota dewan undangan negeri (ADUN) Gual Ipoh, Mohd Bakri Mustapha, akhirnya ditamatkan.

      Namun tanpa Bakri, program Hijrah 2.0 itu tetap diteruskan seperti dijadualkan. Lebih 500 pimpinan Umno di peringkat akar umbi parti terbabit mengisytiharkan keluar dari parti tersebut.

      Mengetuai mereka ialah bekas ADUN Bukit Tuku, Datuk Mohd Zain Ismail.

      Timbalan Pengerusi BERSATU Kelantan Datuk Sazmi Miah berkata, beliau sememangnya mengadakan perbincangan dengan beberapa wakil rakyat Umno Kelantan yang berhasrat untuk keluar daripada parti itu.

      Bagaimanapun katanya setakat ini belum ada antara ADUN terbabit yang memutuskan untuk bersama BERSATU.

      "Ini kerja tuhan belaka, mungkin bukan hari ini. Tapi akan berlaku juga nanti, mereka (Umno) tak boleh nak tahan.

      "Hari ini 500 bekas pemimpin akar umbi Umno berhijrah," katanya ketika berucap di program tersebut.

      Terdahulu Malaysiakini melaporkan spekulasi seorang ADUN Umno Kelantan akan menyertai BERSATU.

      Bagaimanapun, Mohd Bakri yang dijangka ADUN yang terbabit semalam muncul membuat penafian.

      Sementara itu, program Hijrah 2.0 turut dihiburkan dengan kemunculan Mat Tere yang tidak ketinggalan mengisytiharkan dirinya keluar dari Umno.

      Mat Tere - atau nama sebenarnya, Muhammad Zul Apis Baharum - merupakan orang kurang upaya (OKU) yang pernah menggemparkan negara apabila dikatakan menghina Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim melalui satu rakaman video, tahun lalu.

      "Saya Mohd Zul Apis Baharum isytihar keluar Umno, dan akan berjuang bersama BERSATU, " katanya ketika diminta berucap sebentar.

      Hadir sama Timbalan Presiden BERSATU, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Pengerusi BERSATU Kelantan, Datuk Kamaruddin Md Noor.


      : Normal bagi anak buah perompak akan lari kepada peyamum untuk berlindung setelah ketua p[erompak diguling....

      Delete

    4. Anonymous31 July 2018 at 14:52,

      KEPALA BAPAK KAU.

      HUTANG FELDA TUH DI BUAT MASA AL JIBO LAH.

      Kau bodo ke?

      Kau sekola mana dulu?

      Delete
    5. KENAPA EKONOMI ISLAM MESTI DIPERTAHANKAN

      1. DALAM DUNIA INI TERDAPAT TIGA KATEGORI EKONOMI IAITU SOSIALIS, KAPITALIS DAN ISLAM.

      2. SOSIALIS DAN KAPITALIS DI CIPTA OLEH KARL MARK SI YAHUDI LAKNAT.

      2. KAPITALIS IALAH SISTEM KAUM PEMODAL YANG MENGUTAMAKAN UNTUNG SEBESAR MUNGKIN DENGAN MODAL SEKECIL MUNGKIN. CIRI UTAMA KAPITALIS IALAH RIBA DAN MEMBOLOT KEKAYAAAN NEGARA OLEH GOLONGAN TERTENTU... DALAM DUNIA SEKARANG KAPITALIS ADALAH DOMINAN DI MANA HANYA 60 ORANG SAHAJA MENGUASAI KEKAYAAAN DUNIA. DI MALAYSIA MEREKA INI DINAMAKAN SEBAGAI PROKSI YANG MEMBOLOT KEKAYAAN NEGARA. MEREKA MENGUASAI EKONOMI MELALUI SISTEM MONOPOLI DAN MENYOROT BARANG BERTUJUAN MENGAWAL HARGA BARANGAN,,,,SEDANG KEDUA PERKARA INI DILARANG OLEH ISLAM KERANA BILA HARGA MURAH RAKYAT KEBANYAKAN DAPAT MENIKMATI KEHIDUPAN MEREKA.

      3. SISTEM EKONOMI ISLAM BERADA DI TENGAH-TENGAH KEDUA SISTEM DI ATAS YANG MELAMPAU ( EKSTREM )..

      4. DALAM SISTEM KAPITALIS,,,BANK-BANK RIBA ADALAH TERAS KEPADA SISTEM INI DI MANA BANK-BANK INI MEMCIPTA WANG DENGAN MENGENAKAN INTEREST KEPADA PEMINJAM…ISLAM MELARANG RIBA DAN MENGHALALKAN PERNIAGAAN/PELABURAN….JADI SISTEM SEBENARNYA YANG PERLU DIJALANKAN IALAH BANK MENJANA KEUNTUGAN DENGAN PELABURAN BUKANNYA MENJADI CETI MODEN…SIAPA SAHAJA YANG MENGAMALKAN AJARAN ISLAM PASTI AKAN BERJAYA DI DUNIA TIDAK KIRA WALAU IA KAFIR….CONTOH SEPERTI WARREN BUFFET IALAH SEORANG FUND MANAGER DI MANA RAMAI PELABOR YAKIN DENGAN KEBOLEHANNYA MELABURKAN WANG MEREKA…BELIAU ADALAH FUNDAMENTAL INVESTOR DI MANA TERAS SESUATU SYARIKAT AKAN DINILAI SEBELUM PELABURAN DIBUAT….SYARAT-SYARAT SEPERI EPS/PE/ROI/ROE AKAN DIBERIKAN SYARAT KETAT SELAIN PERKARA LAIN SEPERTI SESEBUAH SYARIKAT ITU MESTI KUKUH BEROPERASI SEKURANG-KURANGNYA 10 TAHUN…DAN SEBUAH SYARIKAT ITU MESTILAH DIFAHAMI CARA KERJANYA…

      5. JADI ORANG SEPERTI WARREN BUFFET INILAH CONTOH PELABUR YANG BIJAK DAN SEBENARNYA DIA ADALAH BANKER YANG SEBENAR…..OLEH ITU BANK YANG PATUT DIWUJUDKAN IALAH INVESTMENT BANK DAN BUKANNYA INTEREST BANK SEPERTI YANG ADA HARI INI DI NEGERA-NEGARA ORANG ISLAM KHUSUSNYA…..INVESTMENT BANK AKAN MEMBERIKAN PULANGAN YANG TINGGI MENGIKUT KEUNTUNGAN BERBANDING INTEREST BANK YANG HANYA MAMPU MEMBERIKAN HANYA 3% HINGGA 4% SAHAJA… ITUPUN BAGI FD….

      6. DENGAN CARA BEGINI EKONOMI AKAN MENJADI BERTAMBAH MAJU DENGAN MENGGALAKKAN SYARIKAT-SYARIKAT BERLUMBA-LUMBA MENUNJUKKAN PRESTASI TINGGI DAN PELABOR AKAN MENJADI KAYA-RAYA SETERUSNYA ISLAM MEMASTIKAN SEBAHAGIAN KEKAYAAAN TERSEBUT KEMBALI KEPADA MASYARAKAT YANG KURANG BERNASIB BAIK…

      7. EKONOMI BERASASKAN RIBA PADA SATU CYCLE AKAN MENGALAMI KEBUNTUAN DAN KETEPUAN DAN MENYEBABKAN KEMELESETAN EKONOMI…KERANA KEKAYAAN NEGARA TIDAK BERKITAR DAN BERKISAR SEPERTI YANG SEPATUTNYA…KERANA SISTEM INI LEBIH MEMBERI PELUANG KEPADA HANYA ORANG YANG KAYA…

      8. JIKA DITINJAU TERDAPAT LEBIH KURANG 20 NEGARA-NEGARA DI DUNIA YANG MENGAMALKAN 0% INTEREST RATE MANAKALA LEBIH KURANG 10 BUAH NEGARA LAIN YANG MENGENAKAN LEBIH ATAU KURANG 0% INTEREST RATE DAN MERUPAKAN NEGARA YANG THE BEST COUNTRIES TO LIVE IN.

      9. SEBABNYA ISLAM MELARANG DIKENAKAN INTEREST KERANA PASARAN HENDAKLAH DIBIARKAN BEBAS MENENTUKAN NILAINYA... DENGAN MEMAINKAN KADAR TERSEBUT AKAN MEMBUATKAN EKONOMI TIDAK STABIL... KITA BOLEH LIHAT APA YANG TERJADI PADA USA.

      10. ISLAM MAHU HARTA NEGARA DIKITARKAN DARI SI KAYA KEPADA SI MISKIN. JIKA HARTA KEKAYAAAN NEGARA DI KITARKAN SESAMA SANG KAYA MAKA AKAN MEWUJUDKAN JURANG EKONOMI ANTARA MASYARAKAT YANG MENYEBABKAN BERLAKU CLASS HATRED DAN AKHIRNYA CLASS WAR... AKHIR SEKALI NEGARA AKAN HANCUR KE LEMBAH PEPERANGAN... OLEH KERANA ITU RIBA DI ANCAM OLEH ALQURAN DENGAN PERANG OLEH ALLAH DAN RASULNYA.

      Delete
  9. Adik ko tak ada kerja, ko bagi tanah percuma korek pasir...kini jadi jotawan...
    Tak kan ko nak biar adik je jadi jotawan, kan Jimin...?

    Rupanya harta ko pun dah cecah bilionwan, mana ko dapat tu Jimin???

    Piji & Bg Non tunggu apa lagi??? Haa tepukkk...

    Kah kah kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa masa ade kuasa ko takut siasat?...sekarang baru nak melalak..

      Delete
    2. JIHAD TERHADAP KAFIR/MUNAFIK


      Kapal misi Gaza bawa wakil Malaysia dipercayai dirampas Israel



      KUALA LUMPUR: Sebuah kapal yang dalam misi kemanusiaan ke Palestin bersama 22 aktivis dipercayai dirampas Israel, ketika ia menghampiri Gaza.

      Ketua Pegawai Eksekutif Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Kamarul Zaman Shaharul Anwar berkata Kapal Al-Awda terputus hubungan komunikasi dengan pihak media Freedom Flotilla Coalition (FFC) dan dalam laporan terakhir radio kapal, ketua kapal menyatakan mereka melihat 4 kapal perang Israel sedang menghampiri kapal itu.

      Beliau berkata, pihaknya tidak dapat menghubungi wakil Malaysia dalam kapal itu menggunakan telefon satelit seperti biasa dan Pusat Pemantauan Just Future for Palestine (JFP) MyCARE turut terputus hubungan dengan anggota misi JFP.

      “Kami terputus hubungan dengan kapal itu pada 7.15 malam ini (waktu Malaysia) (1.15 petang waktu tempatan) dan (pada kedudukan) kurang 49 batu nautika dari Gaza,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.


      : Isreal makin biadab....

      Delete
    3. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
    4. Selalu cium kincing orang Pakatan Harapan ye?

      Korang minum tak? Minum sikit, gamak nya.

      Rasa mcm mana, cerita lah.

      Delete
    5. APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      1. ISLAM DIAMBIL DARI PERKATAAN SILMI IAITU KEDAMAIAN DAN KEAMANAN.

      2. MUSLIM DIAMBIL DARI PERKATAAN ASLAMA IAITU MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA
      ALLAH SWT.

      3. JADI MUSLIM BERMAKSUD SEORANG YANG AMAN DAN MENYERAHKAN DIRI KEPADA ALLAH... MENERIMA SEGALA KETENTUAN OLEH ALQURAN... ALQURAN JUGA MEMERINTAH SUPAYA TAAT KEPADA RASUL. JADI MUSLIM WAJIBLAH MENYERAHKAN SEGALA KEHIDUPAN DAN JIWA RAGANYA KEPADA KEHENDAK ALQURAN DAN ALHADIS SAHIH.

      4. DALAM SOLAT SETIAP MUSLIM MEMBACA SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU ADALAH SEMATA-MATA KERANA ALLAH TAALA.

      5. DALAM HADIS DINYATAKAN MUSLIM ADALAH SEORANG YANG SELAMAT MUSLIM YANG LAIN DARI ANCAMAN LIDAH DAN TANGANNYA.

      6. JIKA ANDA TIDAK MENYERAHKAN KEPADA ALLAH BERMAKNA SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK ANDA TELAH MENYERAHKAN DIRI KEPADA IBLIS/LUCIFER BERTANDUK DUA ATAU DAJJAL/ANTI CHRIST BERMATA SATU. IF YOU DONT CHOOSE TO SUCCEED YOU CHOOSE TO FAIL. JIKA ANDA TIDAK MEMILIH SYORGA BERMAKNA ANDA MEMILIH NERAKA TIADA YANG KETIGA.



      Delete
  10. Dlm barisan menteri kabinet yg kanan, menteri pertahanan yg paling low class dari sudut akademik.

    Dalam barisan menteri kabinet yg kanan, hanya menteri pertahanan yg cermat dlm membuat ulasan dan komen.

    Yg lain-lain menteri kabinet yg kanan, semuanya level tong taik bila beri ulasan walaupun akademik tinggi. Jd ketua kampung orang asli je yg layak. Bercakap tak guna otak.
    Menteri kasut hitam apakhabar? Dah nak cukup 100 hari jd menteri, itu je perubahan yg mampu buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mintri sumber manusia paling hebat dlm sejarah hindu.
      Dia kata orang2 Melayu pendatang di sini.
      Tapi yg heran, sebelum ditukar ke nama Malaya dan Malaysia, nama dulu ialah Persekutuan Tanah Melayu...bukan Tanah Hindu Pariah!!!

      Delete
    2. Anak luar nikah boleh bin nama bapa, mana Mujahid?



      PUTRAJAYA 27 Julai - Mahkamah Rayuan berpendirian, anak pasangan beragama Islam yang dilahirkan secara luar nikah kini layak di sisi undang-undang untuk berbinkan nama bapanya.

      Keputusan penting itu dicapai oleh panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Tengku Maimun Tuan Mat ketika membenarkan rayuan seorang kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun dan kedua ibu bapanya.

      Beliau yang bersidang bersama Datuk Abdul Rahman Sebli dan Puan Sri Zaleha Yusof sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak semakan kehakiman yang difailkan oleh ketiga-tiganya.

      Mahkamah berpendirian, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) selaku responden kedua telah bertindak di luar bidang kuasa ketika mendaftarkan ‘Abdullah’ sebagai nama bapa kepada kanak-kanak itu dalam sijil kelahirannya.

      Ibu dan bapa kanak-kanak itu (perayu kedua dan perayu ketiga), kedua-duanya beragama Islam bernikah pada 24 Oktober 2009. Kanak-kanak lelaki itu lahir pada 17 April 2010 iaitu lima bulan dan 24 hari (atau lima bulan dan 27 hari menurut kalendar Qamariah Islam).

      Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia memutuskan anak tidak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada lelaki yang menyebabkan kelahirannya atau kepada sesiapa yang mengaku menjadi bapa kepada anak tersebut.

      Muzakarah itu mendefinisikan anak tak sah taraf ialah sebagai:

      1. Anak yang dilahirkan di luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan daripada persetubuhan syubhah atau bukan daripada anak perhambaan.

      2. Anak dilahirkan kurang dari enam bulan dua lahzah (saat) mengikut Takwim Qamariah daripada tarikh tamkin (setubuh). - UTUSAN ONLINE


      : Dalam kedudukan ini mana Menteri Agama? Adakah Mujahid nak jawab, sebelum ini hebat mengkritik UMNO/BN. Sekarang bila ada kuasa apa yang awak buat?....

      Delete
    3. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
    4. Ada dlm buku sejarah Tamil eelam

      Delete
    5. Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      Roslan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Tindakan PH mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) walaupun bertentangan dengan Perlembagaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan menimbulkan kemusykilan.

      Exco Pemuda Pas, Roslan Md Esa berkata pihaknya tidak bersetuju dan membantah keras usaha tersebut kerana tidak bertepatan dengan masyarakat Malaysia hidup saling melengkapi antara satu sama lain tanpa mengira latar belakang kaum, agama dan bahasa.


      Menurutnya, walaupun masih di fasa awal cadangan namun, tuntutan UEC ini perlu dilihat daripada kaca mata perpaduan kaum serta kesan jangka masa panjang terhadap sistem pendidikan di Malaysia.

      "Bagi kami, kerajaan perlu memiliki keberanian untuk memperkasakan semua sekolah kebangsaan selain mengkaji semula kedudukan sistem pendidikan vernakular di negara ini.

      "Daripada meluluskan UEC lebih baik perkara itu diberi kepada sekolah tahfiz yang terlalu memerlukan pembelaan dan bantuan sokongan daripada kerajaan," katanya, semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kewajipan penggunaan kasut hitam, Roslan berkata kerajaan perlu menggagap isu itu bukanlah sesuatu yang mendesak.

      "Seharusnya tangani terlebih dahulu isu-isu yang lebih mendesak. Contohnya beg sekolah berat terpaksa ‘dipikul’ murid, bebanan tugas guru yang tidak pernah selesai dan akses internet bertaraf ‘siput’ sedangkan guru-guru diminta memberikan pelbagai laporan secara dalam talian.

      "Itu belum lagi kurikulum yang sentiasa berubah-ubah yang amat menekan guru-guru dan anak-anak.

      "Yang jadi mangsa guru-guru sehinggakan ramai me­ngalami tekanan perasaan tetapi demi melaksanakan tugas dan amanah mendidik anak bangsa, mereka hadapi dan tempuhi juga," katanya.

      Delete
    6. i-Guru kesal dengan Maszlee
      SYAMILAH ZULKIFLI 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Mohd Azizee Hasan
      Mohd Azizee Hasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru) kesal dengan tindakan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik hari ini yang dilihat lebih mengutamakan sekolah persendirian berbanding sekolah aliran perdana.

      Presidennya, Mohd Azizee Hasan berkata, pihak kerajaan sepatutnya lebih memberi tumpuan kepada sekolah yang melaksanakan dasar pendidikan negara sebagaimana termaktub dalam Akta Pendidikan 1996.


      “Kenapa sekolah persendirian pula yang perlu diberi perhatian, bagaimana pula nasib sekolah aliran perdana.

      “Pihak menteri tidak perlu tunduk dengan desakan kaum lain kerana banyak lagi isu lebih besar dan fundamental yang perlu diberi perhatian,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, berkenaan dengan permintaan supaya peruntukan kewangan turut diberi kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), ia sepatutnya tidak perlu dilayan.

      Beliau berkata, adalah lebih baik jika lebih banyak bantuan diberi kepada institusi sekolah agama seperti sekolah agama rakyat, sekolah tahfiz dan sekolah swasta yang melaksanakan kurikulum kebangsaan serta mengambil peperiksaan kebangsaan.

      “Kita bimbang jika kerajaan beri bantuan kepada sekolah persendirian ini, ia seolah-olah menganaktirikan sekolah aliran perdana yang mengguna pakai sistem kurikulum pendidikan kebangsaan,” katanya.

      Dalam perkembangan lain, beliau meminta Kementerian Pendidikan supaya segera menangani isu kemurungan guru seperti yang disebut oleh Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia(NUTP), Kamarozaman Abd Razak baru-baru ini.

      Katanya, i-Guru berpendapat isu berkenaan serius dan perlu diberi perhatian kerana ia boleh menganggu proses pengajaran dan pembelajaran sekali gus menjadikan pendidikan kurang efektif.

      “Antara faktor yang boleh mengundang masalah kemurungan ini apabila beban guru dan saiz bilangan pelajar yang ramai dalam satu-satu kelas selain faktor segelintir guru yang terpaksa berjauhan dengan keluarga.

      “Kementerian Pendidikan juga perlu menambah baik infrastruktur sekolah berdasarkan kepada keperluan,”katanya.

      Delete

    7. Anonymous31 July 2018 at 15:10,

      KEPALA BAPAK KAU.

      Kau akedemik apa? Lulus apa? Tukang cuci jamban ye?

      Kau selalu di sini, padan le mahkamah komplen hancing tak di basuh.

      Delete
    8. APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      1. IMAN PADA BAHASA BERMAKSUD PERCAYA... PADA ISTILAH KUKUH DI HATI, UCAPKAN PADA LISAN DAN ZAHIRKAN PADA PERBUATAN... JIKA ADA ORANG MENJERIT API,API TAPI ANDA TIDAK BERBUAT APA-APA BERMAKNA ANDA BUKAN SEORANG YANG PERCAYA SEBENARNYA.

      2. JIKA PERCAYA APA YANG LAHIR SAHAJA BUKANLAH MAKSUDNYA BERIMAN KERANA ORANG KAFIR JUGA AKAN PERCAYA. PERCAYA KEPADA ALLAH YANG ESA TIDAK DAPAT DI PANDANG MATA HANYA DIPERCAYAI ORANG BERIMAN. BEGITULAH JUGA PERCAYA KEPADA ALQURAN, PARA RASUL, MALAIKAT, KIAMAT DAN TAKDIR KETENTUAN ALLAH. BEGITU JUGA PERCAYA KEPADA ALQURAN BERMAKSUD PERCAYA KEPADA SETIAP PERKATAAN DAN HURUF ADALAH DARIPADA ALLAH. MENPERTIKAI DAN MERAGUI MANA-MANA HUKUM BERMAKNA ANDA TELAH TERKELUAR DARI IMAN.

      3. UNTUK MENDAPATKAN KEYAKINAN, SEORANG MUSLIM ITU MESTI BERUSHA MENDAPATKAN ILMU SUPAYA IMAN ITU TEGUH DI HATI DAN TIDAK TERGUGAT.... ILMU TENTANG ALQURAN DAN ALHADIS PERLU DIPERTINGKATKAN TERUTAMA UNTUK MENGHADAPI ANCAMAN HEBAT DI AKHIR ZAMAN INI.

      4. ORANG BERIMAN PERLU MENPERJUANGKAN IMAN MEREKA SUPAYA ALQURAN DAN ALHADIS DAPAT DILAKSANAKAN DAN DITEGAKKAN DI MUKA BUMI, ALQURAN MENYEBUTKAN ADAM MANUSIA PERTAMA DAN KITA CUCU CICITNYA SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI. KHALIFAH BERMAKSUD MENEGAKKAN AGAMA DAN MENTADBIR DUNIA DENGANNYA.

      5. SEBAGAIMANA WUDUK DAN IBADAT-IBADAT YANG LAIN ADA PEMBATALNYA MAKA IMAN/SYAHADAH JUGA ADA PEMBATALNYA. JIKA ANDA SAYANGKAN IMAN/AGAMA ANDA PERHATIKAN PERBUATAN ANDA, PERKATAAN ANDA DAN PEGANGAN HATI ANDA. PERBUATAN YANG MENYEBABKAN SESEORANG KELUAR DARI AGAMA DI NAMAKAN MURTAD MANAKALA ORANG YANG TERLIBAT DINAMAKAN MURTAD.

      6. IMAN/SYAHADAH BOLEH TERBATAL DENGAN ADANYA KERAGUAN, MEMPERMAIN DAN MEMPERLEKEH MANA-MANA HUKUM ISLAM, AYAT-AYAT AL QURAN@ ALHADIS SERTA IJMA' ULAMA AHLI SUNNAH WAL JAMAAH. INGATLAH ALLAH SWT TIDAK PERLUKAN ANDA TETAPI ANDALAH YANG PERLUKAN ALLAH.

      Delete
  11. Dah banyak blog pro kerajaan mula screening komen yg di hantar. Mcm org kena penyakit kronik mula memilih makanan.
    Hahaha...dah tahap kronik ke kerajaan kita ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal-Usul Nama MALAYSIA dan Apa Maknanya?



      Kita semua tahu bahawa MALAYSIA ialah nama negara kita setelah berlaku percantuman antara 11 negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Sebelum penubuhan Malaysia, kita di Semenanjung Tanah Melayu memanggil negara kita Persekutuan Tanah Melayu. Semasa negara kita merdeka dari British pada tahun 1957, nama negara kita pada masa itu ialah PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.

      Persekutuan Tanah Melayu telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh penjajah British, dengan persetujuan Raja-Raja Melayu dan UMNO (United Malays National Organisation). Sebelum itu, negeri-negeri yang tergabung di dalam Persekutuan Tanah Melayu di panggil negeri-negeri TANAH MELAYU sahaja. Di dalam bahasa Inggeris, negeri-negeri Tanah Melayu dipanggil ‘Malay States’, sementara Persekutuan Tanah Melayu di panggil ‘Federation of Malaya’, atau ‘Malaya’ sahaja.




      Persoalannya, bagaimana timbul nama MALAYSIA, iaitu gabungan nama-nama MALAYS dan ‘IA’. Dan kenapa pemimpin-pemimpin kita terdahulu menamakan nama negara kita MALASIA. Apakah dengan pertukaran nama dari Persekutuan Tanah Melayu kepada MALAYSIA, terhapuslah kata asal MELAYU sebagaimana dalam nama Persekutuan Tanah Melayu?


      Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’. Semuanya membawa maksud yang hampir sama, bermaksud ‘tanah’. ‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.





      Antara nama-nama berakhir dengan ‘land’ ialah England (Tanah bangsa Angels), Iceland (tanah air batu atau ‘ice’), Scotland (tanah bangsa Scots), Swaziland (tanah bangsa Swazis), Finland (tanah bangsa Finns) dan sebagainya. Tidak lupa juga nama Thailand (tanah bangsa Thai).



      Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan.



      Hampir separuh nama-nama negara dunia berakhir dengan perkataan ‘ia’. Antaranya termasuk Russia (tanah bangsa Ross), Somalia (tanah bangsa Somali), Algeria (tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India (tanah sungai Indus), Columbia (tanah Columbus), Mongolia (tanah bangsa Mongols), Ethiopia (tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

      Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU. Jadi MALAYS-IA bermakna LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.


      : Pakatan Harapan cuba untuk mengelapkan sejarah bagi kepentingan politik MALAYSIAN-MALAYSIAN...

      Delete
    2. Ya betul bro!
      Blog Kluangbapok LGBT dah start hari ini, tapis komen dulu.
      Tak tahan pedih telinga dia kena sekeh pelakong.
      Ki kik kik...

      Delete
    3. Ideologi LTTE tetap wujud, berbahaya: Musa
      31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore941
      Tan Sri Musa Hassan
      Musa Hassan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kumpulan pengganas Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) yang bertanggungjawab dalam pertumpahan darah selama lebih tiga dekad di Sri Lanka diketahui telah beberapa tahun ditewaskan pasukan keselamatan negara itu.

      Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, namun ideologi kumpulan itu dan penyokongnya tetap wujud di seluruh dunia serta mampu memberi ancaman kepada mana-mana negara, termasuk Malaysia.


      LTTE yang diketuai V. Prabhakaran mencetuskan pemberontakan pemisah untuk mewujudkan wilayah autonomi Tamil Eelam di utara negara pulau itu apabila golongan majoriti Sinhala menindas masyarakat Tamil, iaitu kumpulan minoriti.

      Kempen keganasan LTTE menerima sokongan moral dan pembiayaan daripada ramai pihak termasuk diaspora Tamil yang bersimpati dengan nasib masyarakat Tamil di negara itu.

      Musa berkata, ancaman LTTE tidak boleh dipandang ringan kerana Amerika Syarikat dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu telah menyenaraikan mereka sebagai kumpulan pengganas dan selaras itu, ia diharamkan di Malaysia dan 32 negara lain.

      Baru-baru ini Timbalan II Ketua Menteri Pulau Pinang, Dr P.Ramasamy menerima kritikan kerana dikatakan terlibat dengan perjuangan LTTE sehingga parti beliau, DAP, meminta penjelasan akan pembabitannya dengan kumpulan itu.

      Musa berkata sebelum ini, Polis Diraja Malaysia pernah menangkap enam rakyat Malaysia (pada 2004 dan 2005) yang berlatarbelakangkan profesional seperti peguam dan akauntan kerana terlibat dengan LTTE.

      “Ketika itu saya dapat maklumat daripada polis Sri Lanka bahawa mereka mengutip dana dibantu rakyat kita dan kita ambil tindakan,” katanya.

      “Berkemungkinan masih wujud, ideologi LTTE tidak mati, sama juga macam Komunisme, ideologi tidak boleh hilang. Setiap kumpulan ekstrimis adalah ancaman kepada negara kita.

      “Kini, walaupun ketua mereka Prabhakaran sudah mati, saya percaya rangkaian mereka masih wujud,” katanya.

      LTTE terus mendapat sokongan pihak yang bersimpati dengannya, terutama daripada pelarian Tamil yang menetap di Barat semasa memuncaknya konflik bersenjata di Sri Lanka. - Bernama

      Delete

    4. Anonymous31 July 2018 at 15:16,

      Siapa kata ini "kerajaan kita"?

      Kau tak masuk buku. Nak mengendeng pun, mesti kena tendang terajang.

      Tak berani keluor atas nam GENG NAJIB sekarang ye? Sebab aku Jibokan kau tiap kali kau keluar.

      Delete
    5. ANTARA WAHABI ,SYIAH DAN QADIYANI

      1. WAHABI ADALAH ALIRAN FAHAMAN YANG DIASASKAN OLEH MUHAMMAD ABDUL WAHAB.,, YANG JELAS WAHABI INI ADALAH RAJA ARAB SAUDI DAN PARA PEMIMPIN MEREKA... ADAPUN PARA PENGIKUT YANG LAIN ADALAH TIDAK JELAS KERANA TIADA PENGAKUAN YANG DIBUAT.,, BEGITU JUGA DENGAN MENISBAHKAN MEREKA KEPADA IBNU TAIMIYYAH JUGA TIDAK JELAS KERANA ULAMA TERSEBUT HIDUP 500 TAHUN SEBELUM MUHAMMAD ABDUL WAHAB DAN BERFAHAMAN AHLU SUNNAH WAL JAMAAH.

      2. AHLU SUNNAH WAL JAMAAH BERPEGANG KEPADA AL QURAN DAN HADIS-HADIS SAHIH DARI NABI MUHAMMAD SAW. WAHABI ADALAH BERMAZHAB HAMBALI JUGA TERMASUK DI DALAM AHLU SUNNAH WAL JAMAAH.. WAHABI TIDAK LEBIH DARI BLOK POLITIK ( POLITICAL MOVEMENT ) YANG DICIPTA OLEH ZIONIS DI MANA MEREKA TELAH MEMPERALATKAN LAWRENCE OF ARABIA UNTUK MENGHASUT PEMUKA ARAB/WAHABI UNTUK MEMBERONTAK TERHADAP EMPAYAR ISLAM OTHMANIAH,,,,KERAJAAN TERBESAR/PALING LAMA DI DUNIA….SEBAGAIMANA MEREKA MENGULANGINYA DENGAN MENCIPTA ALQAEDA` DAN ISIS..

      3. TIDAK SEPERTI SYIAH YANG JELAS MENGAKU DAN MEMBUAT PROPAGANDA DOKTIN MEREKA.... SYIAH ADALAH SATU-SATUNYA ALIRAN SESAT YANG MEMPERAKUI BAHAWA ALQURAN ADALAH TIDAK LENGKAP DAN MEREKA BERPEGANG KEPADA PENDAHYAH HADIS MEREKA ALKULAINI DI DALAM KITAB AL KAFI.

      4. SYIAH HANYA KELIHATAN SECARA ZAHIR SAHAJA ISLAM TAPI MEMPUNYAI AJARAN YANG PELIK-PELIK DI DALAM AGAMA MEREKA... KINI SYIAH YANG DOMINAN DI DUNIA ADALAH IMAMIAH IMAM 12.... FAHAMAN INI DI ASASKAN OLEH ABDULLAH BIN SABA' SEORANG YAHUDI YANG MUNAFIK.

      5. ANTARA KESESATAN SYIAH IALAH MENGANGGAP SAHABAT NABI SAW KAFIR,, KARBALA TANAH SUCI,,, NIKAH KONTRAK,,IMAM 12 MEREKA ADALAH MAKSUM DAN MEMPUNYAI SIFAT-SIFAT KETUHANAN,,BADA'(RESURECCTION PAGANISM)

      6, JADI JELASLAH WAHABI DAN SYIAH MEMANG CIPTAAN ILLUMINITI/FREEMASON BERTUJUAN MEMPERLAGAKAN UMAT ISLAM DAN SETERUSNYA MEWUJUDKAN PERANG ANTARA SUNNI DAN SYIAH. AKHIRNYA MENCETUSKAN PERANG DUNIA KETIGA DAN SETERUSNYA MEMBUKA JALAN KEPADA KEMUNCULAN RAJA YAHUDI DAJJAL/ANTI CHRIST.

      7. SYIAH ADALAH KAFIR/MURTAD,,,SAMA SEPERTI PENGIKUT QADIANI..TIADA LAGI SELEPAS KEBENARAN KECUALI KESESATAN….TINGGAL LAGI KENAPAKAH MAJLIS AGAMA MENGANGGAP MEREKA AJARAN SESAT??..INI ADALAH KERANA MEREKA MASIH BOLEH DIKAWAL DAN DIPANTAU DENGAN CARA BEGITU DAN ORANG RAMAI TIDAK MUDAH TERPENGARUH. BERLAINAN JIKA MEMBENARKAN MEREKA BEBAS AKAN MENYEBABKAN BILANGAN MELAYU AKAN SESAT LEBIH RAMAI SAMA SEPERTI APA YANG BERLAKU DI INDONESIA/SINGAPURA….ORANG RAMAI TIDAK BOLEH MENILAI HUJAH SEBENAR…SEPERTI KANAK-KANAK YANG DIBIARKAN BERMAIN DITEPI SUNGAI JIKA TIDAK DITEGAH APA AKAN JADI????

      8. KERANA MEREKA MAHU BIARKAN RAKYAT MELAYU MENJADI SESAT ITULAH YANG MENYEBABKAN GOLONGAN LIBERAL BERIA-IA BENAR HENDAK BEBASKAN AJARAN-AJARAN SESAT SUPAYA ISLAM MENJADI CELARU DAN SUKAR DITEGAKKAN DI MUKA BUMI ALLAH INI…..MEREKA INI TIADA LAIN ADALAH KUNCU-KUNCU FREEMASON/ILLUMINITI/DAJJAL/LUCIFER/IBLIS SAMADA MEREKA SEDAR ATAU TIDAK..

      Delete
  12. Jimin Jimin... Ku sangka jujur, rupanya perasuah besar ko yer...
    Alahai PKR...Parti Kuat Rasuah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas persoal tindakan gugur semakan semula Pulau Batu Puteh
      MUHAMMAD ZAKWAN NAZARALY 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore156
      Pulau Batu Putih
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pas mempersoalkan tindakan kerajaan menggugurkan semakan semula kes Pulau Batu Puteh tanpa alasan yang konkrit.

      Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzah Hashim berkata, banyak persoalan lain yang perlu diberikan penjelasan oleh kerajaan selain tindakan pengguguran tersebut dibuat secara tergesa-gesa.


      Menurutnya, penjelasan kepada persoalan itu penting kerana tidak mahu peristiwa kehilangan Pulau Batu Puteh akibat kecuaian kerajaan berulang.

      “Kehilangan Pulau Batu Puteh yang menjadi lubuk emas untuk para Nelayan Malaysia menangkap ikan suatu ketika dahulu amat dikesali.

      “Walaupun kita menghormati keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), kerajaan tidak boleh memandang remeh terhadap wilayah milik Malaysia kerana pihak luar sentiasa bersedia untuk mengambil kesempatan atas kealpaan ini,” katanya dalam sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

      Sebelum ini, Malaysia menarik diri daripada semakan keputusan ICJ melibatkan Pulau Batu Puteh atas alasan bekas Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang bertanggungjawab untuk semakan tersebut telah diarahkan bercuti dan pada masa sama tindakan segera perlu dibuat bagi menentukan hala tuju kes.

      Selain itu, keputusan pengguguran itu juga dikatakan mengambil kira pandangan dan nasihat yang diberikan oleh peguam antarabangsa dan tempatan termasuk melibatkan kepentingan lain termasuk kes prosiding.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan pertimbang tarik diri kes Pulau Batu Puteh]

      Sehubungan itu, Ahmad Amzah mengajukan lima soalan kepada kerajaan menuntut perjelasan segera.

      “Pertama, apakah pendirian rasmi kerajaan terhadap penemuan fakta baharu pada ogos 2016. Kedua, mengapa tindakan menarik balik semakan tersebut dilakukan secara tergesa-gesa tanpa melalui konsultasi bersama bekas peguam negara.

      “Kerajaan juga perlu menjawab apakah kandungan pandangan bertulis kolektif yang telah diberikan oleh peguam antarabangsa yang telah dilantik sehingga menyebabkan kerajaan mengambil jeputusan tersebut.

      “Keempat, apakah rundingan yang telah dibuat oleh Jawatankuasa Teknikal Bersama Malaysia-Singapura (MSJTC) pada 2009,” katanya.

      Ahmad Amzah berkata, beliau juga menuntu penjelasan adakah kerajaan akan merangka suatu persempadanan maritim yang jelas terhadap pertindihan wilayah perairan Batu Tengah dan Tubir Selatan yang jadi milik Malaysia dengan Batu Puteh yang menjadi milik Singapura.

      “Demi terus menjaga kedaulatan negara pada masa hadapan, kerajaan dituntut menjelaskan kepada rakyat maklumat tepat berhubung penarikan semakan semula kes Batu Puteh ini,” katanya.

      Delete
  13. KBB - anjing pengawal dah masuk bertugas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kera Bapuk Bodo tomato
      Jin bertanduk mata tojeng!
      Ki kik kik...

      Delete
    2. BN bimbang pengguguran kes mahkamah pemimpin PH
      FMT Reporters | July 31, 2018
      Ketua Whip BN Azalina Othman Said berkata badan kehakiman perlu kekal bebas daripada campur tangan badan eksekutif atau legislatif.

      Azalina Othman Said berkata semua pihak seharusnya berpegang dengan prinsip ‘rule of law’. (Gambar Twitter)

      PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) melahirkan kebimbangan terhadap trend pengguguran kes mahkamah melibatkan pemimpin Pakatan Harapan (PH) terutama melibatkan kes jenayah seperti hasutan, pecah amanah dan pembocoran maklumat.

      Dalam satu kenyataan, Ketua Whip BN Datuk Seri Azalina Othman Said berkata badan kehakiman perlu kekal bebas daripada campur tangan badan eksekutif atau legislatif.

      “Kerajaan PH perlu lebih berhati-hati dalam setiap tindakan yang diambil agar tidak mewujudkan persepsi yang salah terhadap badan kehakiman dan perundangan negara.

      “Semua pihak seharusnya berpegang dengan prinsip ‘rule of law’ supaya prestij badan kehakiman negara terus dihormati,” katanya.



      Bagaimanapun beliau menghormati kedudukan dan kuasa Peguam Negara untuk berperanan secara adil seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Negara.

      “Perkara 145(3) menegaskan kuasa budi bicara Peguam Negara adalah mutlak dan tidak boleh dicabar di mana-mana mahkamah.”

      Semalam, Peguam Lim Guan Eng berkata keputusan menggugurkan tuduhan rasuah terhadap menteri kewangan itu 2 tahun lepas bergantung kepada budi bicara Peguam Negara, dan menambah Mahkamah Tinggi memberi tempoh sehingga 3 September depan kepada pihak pendakwaan untuk memutuskan tentang penarikan balik kes.

      Ramkarpal Singh berkata buat masa sekarang tidak ada pengesahan sama ada kes Lim akan digugurkan kerana pihak pendakwaan belum memeriksa representasi yang dikemukakan oleh pembelaan.

      Lim dituduh pada 2016 menggunakan jawatan awamnya untuk meluluskan permohonan sebuah syarikat untuk menukar status tanah pertanian kepada perumahan.

      Beliau juga dituduh menggunakan kedudukannya untuk membeli sebuah banglo daripada Phang Li Koon pada harga RM2.8 juta di bawah harga pasaran sebenar sebanyak RM4.27. Phang dituduh bersubahat.

      Lim mengangkat sumpah jawatan sebagai menteri kewangan pada 21 Mei lepas berikutan kemenangan Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Delete
    3. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Myanmar appoints panel to probe Rohingya abuses
      Reuters | July 31, 2018
      More than 700,000 Rohingya fled Myanmar's western Rakhine state after a military crackdown that started in August last year.

      Rohingya refugees are reflected in rainwater along an embankment next to paddy fields after fleeing from Myanmar into Palang Khali, near Cox’s Bazar, Bangladesh November 2, 2017. (Reuters pic)

      YANGON: Myanmar has established a commission of inquiry to probe allegations of human rights abuses in conflict-torn Rakhine state, authorities said on Monday, as the country faces growing calls for accountability over accusations of ethnic cleansing against Rohingya Muslims.

      The four-person commission will be comprised of two local and two international members – Filipino diplomat Rosario Manalo and Kenzo Oshima, Japan’s former ambassador to the UN – the Myanmar President’s Office said in a statement. Manalo, 82, a former undersecretary of foreign affairs, will chair the commission.

      The two local members are lawyer Mya Thein and Aung Tun Thet, an economist and former UN official. Aung Tun Thet was last year appointed by de facto leader Aung San Suu Kyi to a key role in Myanmar’s response to the Rakhine crisis, and in April told a Bangladesh newspaper that Myanmar had “no intention of ethnic cleansing”.

      “The Independent Commission will investigate the allegations of human rights violations and related issues, following the terrorist attacks by ARSA,” the office of President Win Myint said, referring to the Arakan Rohingya Salvation Army, a Rohingya armed group.



      More than 700,000 Rohingya fled Myanmar’s western Rakhine state after a military crackdown that started in August last year in response to attacks by ARSA on security posts. Myanmar has rejected accusations of ethnic cleansing and dismissed most accounts of atrocities, blaming Rohingya “terrorists”.

      The statement on Monday called the panel “part of its national initiative to address reconciliation, peace, stability, and development in Rakhine.”

      The commission is one of several formed in recent months to address the situation in Rakhine state, which the UN has termed a “textbook example of ethnic cleansing”.

      Delete
    4. SAMBUNGAN : ALQURAN MENDAHULUI SAINS DAN TEKNOLOGI : TIDAK SEPERTI INJIL/GEREJA YANG TIDAK RELEVAN MENYEBABKAN BARAT MEMBERONTAK DAN LAHIRNYA LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME



      9. TEKNIK INOKULASI ATAU VAKSINASI YANG DIKATAKAN TELAH DICIPTA OLEH EDWARD JENNNER DAN LOUIS PASTEUR ADALAH TIDAK BENAR….IA SEBENARNYA TELAH DICIPTA OLEH SAINTIS ISLAM UNTUK MERAWAT PENYAKIT CACAR DI TURKI YANG DIPERKENALKAN KE EROPAH OLEH ORANG TURKI…CACAR LEMBU DIGUNAKAN UNTUK MEMVAKSIN KANAK-KANAK DI TURKI BAGI MERAWAT PENYAKIT CACAR 50 TAHUN SEBELUM BARAT MENEMUKAN TEKNIK ITU….SAINTIS ISLAM JUGA MEMPERKENALKAN PROSES AWAL MENGGUNAKAN TUMBUHAN SEBAGAI UBATAN UNTUK MENYEMBUHKAN PENYAKIT…IBNU SINA SEORANG SAINTIS TERKEMUKA ISLAM TELAH MEMBERIKAN SUMBANGAN YANG SANGAT BESAR DALAM BIDANG PERUBATAN DENGAN BUKUNYA “AL QANUN FII TIB” YANG MENERANGKAN BEBERAPA KAEDAH FARMAKOLOGI SERTA BERATUS-RATUS JENIS UBAT…SAINTIS ISLAM JUGA MENCIPTA MERKURIK KLORIDA YANG DIGUNAKAN UNTUK MENYEMBUH LUKA….

      10. ANTARA SUMBANGAN LAIN SAINTIS ISLAM DALAM BIDANG MATEMATIK MERUPAKAN PERSAMAAN KUADRATIK YANG DICIPTA OLEH AHLI METAMATIK PARSI IAITU ABDUL WAFA BUZJANI…BELIAU JUGA BANYAK MEMBANGUNKAN PERSAMAAN QUADRATIK LAIN DAN BANYAK DARIPADANYA MASIH DIGUNAKAN SEHINGGA KINI…ILMU MATEMATIKNYA SANGAT HEBAT BELIAU DAPAT MENYELESAIKAN 13 BENTUK PERSAMAAN KUBIK…..


      11. AHLI FIZIK ISLAM IBNU SAHAL MERUPAKAN ORANG YANG BERTANGGUNG JAWAB MENCIPTA HUKUM SNELL YANG DIGUNAKAN UNTUK MENCARI HUBUNGAN ANTARA SUDUT TUJU DAN PEMBIASAN…BELIAU MEMBENTANGKAN PELBAGAI JENIS BENTUK KANTA YANG MENUMPUKAN CAHAYA TANPA PENYIMPANGAN GEOMETRI DALAM NASKAHNYA “ON BURNING MIRRORS AND LENSES”…BELIAU JUGA ADALAH PENCIPTA KANTA ASFERA….

      12. JIKA ANDA MENGAMBIL GAMBAR ATAU BERSELFIE,,,ANDA PATUT BERTERIMA KASIH KEPADA AHLI SAINS ARAB YANG BERNAMA IBNU AL HAYTAM…BELIAU BUKAN SAHAJA MENYUMBANG DALAM BIDANG MATEMATIK,,,,ASTRONOMI DAN FIZIK,,,BELIAU MALAH TELAH MEMBERIKAN PERUBAHAN KEPADA BIDANG OPTIK….KAMERA PINHOLE ( KAMERA DENGAN APERTURE PINHOLE TANPA KANTA ) DICIPTA OLEH BELIAU MENGGUNAKAN TEKNIK YANG BELIAU TEMUI KETIKA MEMBUAT KAJIAN MENGGUNAKAN CAHAYA YANG DIPANCARKAN MELALUI LUBANG PADA TINGKAPNYA DAN MEMBUAT KESIMPULAN BAHAWA SINAR CAHAYA AKAN MENJADI SEMAKIN TAJAM JIKA LUBANG ITU SEMAKIN KECIL….BELIAU JUGA MEMBUKTIKAN BAHAWA SINAR CAHAYA BUKAN MENINGGALKAN MATA SEBALIKNYA MASUK KE DALAM MATA…


      13. ORANG PERTAMA YANG MENCIPTA BEKAS KACA DAN KANTA PEMBESAR ADALAH SAINTIS ISLAM BERNAMA ABBAS IBNU FIRNIS DAN DENGAN KANTA TERSEBUT BELIAU MENCIPTA CERMIN MATA…CERMIN JUGA DICIPTA OLEH ORANG ISLAM YANG KEMUDIANNYA DIPERLAJARI OLEH ORANG ITALI AKAN TEKNIK PEMBUATANNYA PADA ABAD KE 9 DAN KE 10.

      14. DUA ORANG AHLI KIMIA ARAB IAITU JABIR IBNU HAYYAN DAN ALKINDI ADALAH ORANG PERTAMA YANG MEMBANGUNKAN INDUSTRI MINYAK WANGI MANAKALA ALKINDI PULA MENGGABUNGKAN BEBERAPA JENIS TUMBUHAN DAN HERBA UNTUK MENGHASILKAN PELBAGAI JENIS BAU DAN WANGIAN…


      15. KESIMPULANNYA IALAH NEGARA BARAT MENJADI MAJU KERANA MENINGGALKAN BIBLE/GEREJA MANAKALA SEBALIKNYA EMPAYAR ISLAM MENJADI MAJU KERANA MENJUNJUNG TINGGI ALQURAN DAN AL HADIS….

      Delete
  14. Begitu banyak ko simpan wang haram kat luar negara rupanya Mat Jemin. Sampai tak cukup tempat nak simpan kat sini.

    Jemin Jemin...patut ko dah berani nak lawan Bg Nuat, rupanya reta ko dah nak menyamai Tok Det...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adun Seri Setia dilapor sakit tenat
      FMT Reporters | July 30, 2018
      Shaharuddin Badaruddin dari PKR dikatakan mengalami kanser kolon.

      Shaharuddin Badaruddin baru sepenggal menjadi wakil rakyat. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Adun Seri Setia Shaharuddin Badaruddin dari PKR dilaporkan sakit tenat.

      Akhbar Sin Chew Daily melaporkan exco Selangor itu mengalami kanser kolon.

      Beberapa pemimpin PKR tidak dapat mengesahkan keadaannya.

      Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin memberitahu Malaysiakini bahawa wakil rakyat itu kesakitan.



      “Ya, beliau kurang sihat, tapi saya tidak pasti status beliau berdasarkan laporan (Sin Chew Daily),” katanya lapor portal itu.

      Pada pilihan raya 9 Meilepas, Shaharuddin memenangi kerusi Seri Setia dengan 29,250 undi.

      Beliau menewaskan calon BN yang memperoleh 9,878 undi, calon PAS yang memperoleh 4,563 undi, dan calon bebas, S Vigneswaran, 217 undi.

      Delete
    2. PAS: Jangan ghairah bantu sekolah swasta Cina, tapi anak tirikan sekolah agama
      Faiz Zainudin | July 30, 2018
      Khairuddin Aman Razali berkata, kerajaan perlu berlaku adil kepada semua institusi pendidikan, tetapi ia tidak bermakna peruntukan perlu diberikan sama rata, sebaliknya ia bergantung kepada keperluan sesebuah sekolah.

      Khairuddin Aman Razali tidak mempersoalkan langkah kerajaan membantu sekolah menengah persendirian Cina, tetapi keutamaan perlu diberikan kepada sekolah yang memerlukan.

      PETALING JAYA: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Khairuddin Aman Razali mendesak kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) tidak menganaktirikan sekolah agama rakyat dalam keghairahan membantu sekolah menengah persendirian Cina.

      Ahli Parlimen Kuala Nerus itu berkata, beliau tidak mempersoalkan langkah kerajaan memberi bantuan kepada sekolah menengah persendirian Cina, tetapi keutamaan perlu diberikan kepada sekolah yang memerlukan.

      Khairuddin yang juga bendahari Dewan Ulama PAS Pusat berkata, kerajaan perlu berlaku adil kepada semua institusi pendidikan, tetapi ia tidak bermakna peruntukan perlu diberikan secara sama rata, sebaliknya ia bergantung kepada keperluan sesebuah sekolah itu.

      “Keadilan tidak semestinya sama. Keadilan ialah memberikan hak kepada yang berhak, beri bantuan kepada yang perlu dibantu.



      “Bantuan perlu diberikan kepada pusat pendidikan yang memerlukan bantuan kewangan seperti sekolah agama rakyat yang selalunya tidak mempunyai pembiayaan dari kerajaan dan korporat.

      “Adapun sekolah yang telah dibiayai korporat dengan dana besar, ia tidak perlukan bantuan kewangan kerajaan persekutuan. Itulah erti keadilan,” katanya kepada FMT mengulas pendirian Menteri Pendidikan, Maszlee Malik menyediakan peruntukan kepada sekolah menengah persendirian Cina.

      Minggu lalu, Maszlee dalam jawapan bertulis kepada Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong di Parlimen berkata, kerajaan tidak dapat memberikan peruntukan kepada sekolah menengah persendirian Cina kerana ia sama seperti sekolah agama persendirian dan agensi pendidikan swasta lain yang bukan merupakan sekolah kerajaan.

      Ahli Parlimen Ipoh Timur, Wong Kah Woh kemudiannya mengingatkan Maszlee berhubung pendirian kerajaan PH menyokong sekolah menengah persendirian Cina dan janji mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

      Selepas dikritik, Maszlee berjanji menyediakan peruntukan kepada sekolah menengah persendirian Cina yang akan dimasukkan ke pelan kewangan holistik dalam bentuk perbelanjaan pembangunan.

      “Berdasarkan prestasi ekonomi keseluruhan, kami akan berbincang dengan Kementerian Kewangan untuk memutuskan keperluan dan bentuk peruntukan.”

      Delete
    3. ADAKAH ANDA PERCAYA BERASAL DARI BERUK : JIKA TIDAK ANDA SEBENARNYA TELAH MENOLAK FAHAM LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME/LGBT


      1. FAHAMAN LIBERALISME/SEKULARISME/PLURALISME/LGBT ADALAH BERTUNJANG KEPADA FAHAMAN MANUSIA BERASAL DARI BERUK….ADAKAH BENAR SEPERTI YANG DIDAKWA OLEH MEREKA??...JIKA ANDA SELIDIKI TIADA SATUPUN BUKU YANG BERTAJUK FACT OF EVOLUSION…SEMUA BUKU BERTAJUK THEORY OF EVOLUSION….INI MENUNJUKKAN TEORI MANUSIA BERASAL DARI BERUK BUKANLAH FAKTA SEBENARNYA…ALQURAN DAN HADIS SEBAGAI FAKTA MENYEBUTKAN BAHAWA MANUSIA BERASAL DARI ADAM AS..

      2. DALAM BUKU DARWIN “THE ORIGIN OF SPECIES” DICERITAKAN KETIKA CHARLES DARWIN BELAYAR KE PULAU KALATROPIS DENGAN MENAIKI KAPAL HMS BEAGLE,,,DI SANA DIA MELIHAT BURUNG LUBANG KAYU,,,BERGANTUNG KEPADA LUBANG YANG DIPATUK,,,PARUHNYA MENJADI PANJANG DAN PENDEK…KAJIAN INI DIBUAT PADA SPESIES YANG SAMA BUKAN PADA SPESIES BERLAINAN….CHARLES DARWIN MENULIS SURAT KEPADA TEMANNYA THOMAS THOMTON PADA TAHUN 1861…BELIAU MENGATAKAN AKU TIDAK PERCAYA KEPADA NATURAL SELECTION SEBAB TIADA BUKTI,,,AKU HANYA GUNAKANNYA UNTUK MEMBANTUKU DALAM KLASIFIKASI EMBRIOLOGI,,,MORFOLOGI DAN RUDIMENTARY ORGAN…CHARLES DARWIN SENDIRI MENGATAKAN ADA MATA RANTAI YANG HILANG ( MISSING LINK ) ANTARA TAHAP-TAHAP EVOLUSI DARI LUCY,,,HOMO SAPIEN,,,NEO NAENDRATA DAN CRO MAGNON….CHARLES DARWIN JUGA TIDAK SETUJU DENGAN TEORI TERSEBUT…


      3. ALASAN TEORI INI DIKEMBANGKAN KEPADA SELURUH DUNIA DENGAN MANIPULASI SEBAGAI FAKTA SAINS ADALAH KERANA JIKA ANDA BUAT ANALISA,,,GEREJA TELAH MENENTANG SAINS SEBELUMNYA DAN MENGHUKUM MATI GALILEO KERANA IA MEMBUAT PERNYATAAN MENGENAI ASTRONOMY DAN LAIN-LAIN YANG BERCANGGAH DENGAN BIBLE…MAKA KERANA ITU POPE SEKARANG TELAH MEMINTA MAAF…JADI KETIKA CHARLES DARWIN DATANG DENGAN TEORI YANG MENOLAK BIBLE MEREKA TIDAK MEMERLUKAN BUKTI YANG CUKUP,,,”THE ENEMY OF MY ENEMY IS MY FRIEND”…JADI MEREKA YANG MENDOKONG TEORI INI ADALAH KERANA SEMATA-MATA IA BERCANGGAH DENGAN BIBLE/GEREJA BUKANLAH KERANA IA FAKTA/BENAR…

      4. TERDAPAT RATUSAN SAINTIS DAN PENERIMA HADIAH NOBEL YANG MENENTANG TEORI EVOLUSI…DI KALANGAN MEREKA ADA YANG MENULIS BUKU YANG KHUSUS….ANTARA MEREKA ITU IALAH P.P GRASE,,,1971 KETUA KAJIAN EVOLUSI,,,UNIVERSITI SAJERIO,,,PARIS,,,,,SIR ALBERT GEORGE PENERIMA HADIAH NOBEL ATAS PENEMUAN VITAMIN C,,,,,SIR FRED HOYLE DENGAN KARYANYA,,,,RUPERT ALBERT MENULIS SEBUAH TEORI BARU MENENTANG TEORI EVOLUSI…SIR FRANK SALISBURY,,,SIR WHITEMEAT AHLI BIOLOGI DENGAN KARYANYA,,,,


      5. PENYOKONG-PENYOKONG TEORI EVOLUSI MENGGUNAKAN ALASAN ADA BUKTI PADA TINGKAT LEBIH RENDAH IAITU AMEOBA DAPAT BERUBAH MENJADI PAREMISHIA…ALQURAN TIDAK MENGATAKAN AMEOBA TIDAK BOLEH BERUBAH MENJADI PAREMISHIA NAMUN SEBENARNYA TIADAPUN BUKTI PERKARA TERSEBUT…

      6. JIKA ANDA LAKUKAN PERBANDINGAN PROBABILITY DARI SATU BENTUK DNA,,DARI KERA KE MANUSIA KEBARANGKALIANNYA ADALAH NULL ( ZERO ),,,BERMAKNA TEORI EVOLUSI ADALAH PALSU…


      7. PENYOKONG TEORI DARWIN TELAH MENGEMBANGKAN TEORI TERSEBUT KEPADA HOMOSEKSUALITAS ADALAH GENETIK…SETELAH DISELIDIK TERNYATA MANIPULATORNYA ADALAH SEORANG HOMOSEKSUAL….

      Delete
  15. rahman jpc 31 July 2018 at 13:25

    Saya baru selesai membaca 'Selangor Report" yg melaporkan secara detail mengenai duit 'haram'( jumlah nya amat fantastis) yg d simpan olih azmin n keluarga d beberapa buah bank d luar negara.

    harap ia nya satu berita'hoax'. pihak berkuasa wajib membuat penyelidikan dgn rapi. jika d dpti laporan itu benar, maka his polical career is as good as gone.

    jadi tak payah lah hendak terus menawarkan diri dlm pemilihan dlm PKR. jawatan selaku menteri persekutuan pun mungkin akan terlepas.


    Anonymous 31 July 2018 at 14:01

    Pak Rahman JPC @ 13.25

    Saya pun jumpa mesej pasal duit Azmin tu:

    Ada org hantar aku msg file pdf..
    Isi kandungannya aku tak pasti, tapi saja kongsi sikit sini ..

    !¿¿¿¿
    INTL TRANSFER WITHDRAWAL 575, 184.00 DUETSCHE BANK – ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 004 1 3118 9 2 10 4 Ending Balance 2, 011, 572.60 December 2016 NO RECORDED TRANSACTION January 2017 Beginning Balance 2, 011, 572.60 10/01/2017 INTL TRANSFER 876, 201.00 BARCLAYS BANK – SINGAPORE MN BR KUMPULAN EUROPLUS 9 110 4 77100 13 8 26/01/2017 INTL TRANSFER WITHDRAWAL 1, 670, 000.00 HABIB BANK AG –ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 047 2 9100 3 7 11 9 Ending Balance 1, 217, 773.60 February 2017 NO RECORDED TRANSACTION March 2017 NO RECORDED TRANSACTION April 2017 Beginning Balance 1, 217. 773.60 07/04/2017 INTL TRANSFER 329, 500.00 EMIRATES NBD – DUBAI BR TATA GROUP 010510 10379 2 8 Ending Balance 1, 547. 273.60 May 2017 NO RECORDED TRANSACTIONS June 2017 Beginning Balance 1, 547, 373.00 16/06/2017 INTL TRANSFER 277, 400.00

    €€€€€€€€€€€

    Hah haa...mampos ko Min...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita ini kalu tersebar di Sg Kandis, parah le PH..

      Delete
    2. Dedah kriteria lantikan politik, orang kuat gesa PKR Selangor
      Nur Syamila Kamarul Arefin | July 30, 2018
      Syed Badli berkata pimpinan PKR Selangor perlu mendedahkan kriteria dan latar belakang orang-orang yang dilantik ke GLC.

      Syed Badli berkata setiap lantikan politik perlu diteliti. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Pemimpin Pemuda PKR yang meletakkan jawatan di Selangor baru-baru ini menggesa pemimpin negeri mendedahkan kriteria orang-orang yang dilantik ke syarikat milik kerajaan.

      Syed Badli Shah Syed Osman membuat gesaan itu selepas timbulnya tuduhan mengatakan dia tidak terpilih menjadi ahli majlis kerajaan tempatan kerana tak menepati kriteria seperti latar belakang pendidikan, taraf jawatan, pengalaman serta kepakaran.

      “Tentunya sebagai sebuah kerajaan, setiap jawatan lantikan politik perlu diteliti dan melalui penilaian beserta merit kriteria tertentu.

      “Sehingga ke hari ini, mereka yang menjawat jawatan penting dalam GLC di Selangor tidak pernah didedahkan atas kriteria apa mereka dilantik, siapa mereka, apa latar belakang mereka dan apa kaitan mereka dengan pimpinan tertentu,” katanya dalam kenyataan hari ini.



      Syed Badli seterusnya mendakwa terdapat pelantikan tidak dibincangkan dengan ketua-ketua bahagian atau biro politik PKR nasional atau melalui proses penilaian merit.

      “Contoh beberapa individu yang dilantik menjawat jawatan penting dalam Majlis Sukan Negeri Selangor. Individu-individu tersebut dikaitkan sebagai orang kuat seorang pemimpin kanan negeri.

      “Justeru atas penilaian apakah individu-individu terbabit boleh dilantik menduduki agensi kerajaan,” katanya.

      Beliau juga mendakwa perkara sama berlaku dalam pelantikan ahli majlis kerajaan yang sedang berlangsung, di mana individu yang dikaitkan dengan beberapa pemimpin negeri diangkat ke jawatan tersebut.

      “Mereka menyebut bahawa taraf pendidikan sangat mustahak. Namun dikesali ada diantara ahli majlis yang dipilih kali ini hanya berkelulusan SPM sahaja.

      “Malah ada yang hanya sekadar tamat tingkatan 3,” katanya.

      “Jika benar dakwaan ini, bermaksud nepotisme berkepentingan sedang diamalkan,” tambahnya.

      Beliau berkata kegagalan segelintir pemimpin di Selangor mengamalkan prinsip reformasi mendorongnya meletakkan jawatan.

      Syed Badli bagaimanapun masih menyandang jawatan timbalan setiausaha Pemuda PKR nasional.

      Delete
    3. Sakan duit hang Jemin no.

      Zurich, Singspore,Dubai...merata dunia.
      Semua bank juta2 pulak tu.
      Itu yg dapat dikesan, yg belum dikesan tak tahu banyak mana lagi...

      Alahai..letih lah nanti Sarban Singh...

      Delete
    4. Jenayah berat mungkin meningkat jika Sosma dihapuskan, kata ahli akademik
      Faiz Zainudin | July 30, 2018
      Kerajaan tidak perlu menghapuskan Sosma, sebaliknya hanya meminda untuk menjadikannya lebih baik dan lebih praktikal dari masa ke masa.

      Undang-undang seperti Sosma ini perlu dikekalkan di negara ini, terutamanya dalam usaha mengekang jenayah berat dan kegiatan berkaitan terrorisme. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Langkah kerajaan mahu menghapuskan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) mendedahkan keselamatan negara kepada risiko kegiatan jenayah dan keganasan, kata seorang pakar terorisme tempatan.

      Mohd Mizan Mohammad Aslam dari Universiti Malaysia Perlis berkata, Sosma hanya perlu ditambah baik dari masa ke masa, bukannya dihapuskan.

      Beliau turut melahirkan rasa bimbang jika Sosma dihapuskan kerana ia boleh menyebabkan peningkatan kegiatan jenayah berat.

      Selepas diasak dengan pelbagai tuduhan berkaitan ketidakadilan dan pelanggaran hak asasi manusia, akhirnya kerajaan akur memansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan digantikan dengan Sosma mulai 2012.



      “Tempoh transisi dari ISA ke Sosma dahulu menyaksikan peningkatan kes jenayah di Malaysia, terutamanya dengan bebasnya ramai penjenayah berat sehingga menyebabkan kegusaran kepada rakyat dan pemerintah pada masa itu. Sebaliknya dengan adanya Sosma masalah itu dapat diatasi.

      “Undang-undang seperti Sosma ini perlu dikekalkan di negara ini, terutamanya dalam usaha mengekang jenayah dan aktiviti berkaitan terrorisme. Kerajaan boleh meminda Sosma untuk menjadikannya lebih baik dan lebih praktikal dari masa ke masa,” katanya kepada FMT.

      Pada 22 Julai lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan kerajaan akan memansuhkan Sosma, undang-undang kontroversi yang diluluskan pada 2012 dan dilihat sebagai pengganti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

      Perdana menteri berkata, rakyat perlu dilindungi undang-undang adil, tetapi bukan Sosma yang membolehkan pihak berkuasa menangkap sesiapa sahaja tanpa prosiding mahkamah.

      Sosma yang diluluskan Dewan Rakyat pada 4 April 2017, bertujuan membendung aktiviti yang dianggap memudaratkan ketenteraman awam dan keselamatan negara.

      Sosma memberi kuasa kepada anggota keselamatan menangkap seseorang tanpa waran, menahannya selama 24 jam bagi tujuan siasatan dan melanjutkan tempoh tahanan tidak melebihi 28 hari.

      Mizan berkata, pendirian kerajaan mahu menghapuskan Sosma juga menjadikan proses pemulihan tahanan tergantung dan tidak boleh disempurnakan.

      “Pada ketika ini aktiviti pemulihan dan program deradikalisasi tahanan Sosma juga tergantung kerana masih menunggu dasar yang jelas daripada pihak kerajaan. Ini akan menjadikan langkah pemulihan tidak dapat dilengkapkan sebagaimana sepatutnya,” katanya.

      Delete
    5. Mungkin Pizi punya keroje. Dia kata dia tak pegang apa2 jawatan, ada banyak masa.

      Mungkin duit yang Bang Non suruh Azmin simpan masa dia Mmenteri Kewangan dan Azmin Setiausaha Sulit nya.

      Aku rasa kalu siasat, tentu sampai ke Anwar. Aku don't mind. Lagi tarak peluang Bang Non jadi PM.

      Delete
    6. KENAPAKAH ALQURAN MELARANG ORANG BERIMAN DARI MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA ORANG KAFIR/MUNAFIK


      1. MUSLIMS ARE THE MOST HYGIENIC PERSONS IN THE WORLD….MEREKA BUKAN SAHAJA BERSIH DARI SEGI BADAN DAN PAKAIAN BAHKAN SEMUA KEHIDUPAN HIDUP MEREKA…KEBERSIHAN PALING UTAMA IALAH KEBERSIHAN AKIDAH ATAUPUN PEGANGAN HATI/PEGANGAN HIDUP….IAITU TAUHID DENGAN MENGESAKAN ALLAH TUHAN YANG SATU…ALLAHLAH SATUNYA-SATUNYA TEMPAT TUMPUAN SELURUH MAKHLUK…TIDAK BERANAK DAN TIDAK PULA DIPERANAKKAN…DAN TIADA SUATUPUN YANG BOLEH DIBANDINGKAN DENGANNYA….

      2. BAIK MACAM MANAPUN SEKALIPUN SESEORANG ITU JIKA DIA MENSYIRIKKAN ALLAH MAKA SUDAH TENTU ADA TIDAK KENA DENGAN PERJALANAN HIDUPNYA….KATALAH DIA BERBUAT BAIK DENGAN MASYARAKAT TAPI DIA TIDAK SETIA PADA BIG BOSS TENTULAH ADA MASALAH BESAR….KATALAH SI A,,,BERKHIDMAT DENGAN SYARIKAT ZZZ TAPI IA TIDAK MENJALANKAN AMANAH DENGAN SEBAIKNYA DENGAN TIDAK PATUH KEPADA ATURAN PEJABAT SEPERTI TIDAK HADIR KERJA SEBAGAIMANA DI TUNTUT TAPI DALAM MASA SAMA DIA BEKERJA DENGAN SYARIKAT YYY…DIA MENDAPAT GAJI DARI KEDUA-DUA SYARIKAT TERSEBUT…DIA MALAH BERKELAKUAN BAIK DENGAN KAWAN DAN MASYARAKAT DENGAN MEMBERI DERMA DAN BERBELANJA….BEGITULAH KEADAAN SEORANG ITU BILA DIA MENDUAKAN ALLAH…DALAM KEADAAN PERCAYA PERCAYA KEPADA ALLAH TAPI DIA JUGA MENYEMBAH PATUNG DAN DEWA….ASSOCIATE PARTNER WITH ALLAH INILAH YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH DI AKHIRAT BESOK WALAUPUN DIA SEORANG YANG BAIK TINGKAHLAKUNYA SEMASA DI DUNIA…..


      3. SYIRIK ADALAH NAJIS/CEMAR/KOTOR DALAM AKIDAH/TAUHID….JIKA DENGAN ALLAH DIA SUDAH BERLAKU CURANG APALAGI DENGAN MANUSIA TENTU TIADA LAGI MASALAH BAGINYA….HANYA ORANG MEMBUTA-TULI SAHAJA BOLEH MENERIMA PAGANISME SEPERTI ITU….KAFIR MUSYRIKIN MENDAKWA MEREKA JUGA MENERIMA KONSEP SATU TUHAN TAPI PADA PRAKTIKALNYA TIDAK BEGITU….

      4. JIKA SUDAH KOTOR DALAM AKIDAH/PEGANGAN HATI TENTU JUGA AKAN KOTOR DALAM CARA HIDUPNYA….MINUM ARAK,,,BERJUDI,,,,ADALAH MAINAN BIASA KEHIDUPAN MEREKA…MEREKA TIDAK SEDAR ARAK/DADAH ADALAH AMALAN YANG MENGOTORKAN AKAL/FIKIRAN MEREKA YANG WARAS….BERJUDI JUGA MENGOTORKAN PENDAPATAN/HARTA MEREKA…BABI JUGA DIHARAMKAN KERANA KOTOR KERANA BABI ADALAH OMNIVOUR YANG MAKAN SERBA-SERBI TERMASUK KEKOTORAN SELAIN MERUPAKAN VEKTOR KEPADA VIRUS/PARASITE…


      5. ORANG YANG BERFIKIRAN KOTOR DAN MENGAMALKAN CARA HIDUP KOTOR….KALAU SUDAH TANPA SEGAN SILU MENSYIRIKKAN ALLAH,,,MERASAKAN DIA TIDAK DIPERHATIKAN OLEH ALLAH DALAM KEHIDUPAN SEHARIANNYA,,,,TENTU IA JUGA TIDAK AKAN TAKUT MELAKUKAN KESALAHAN DAN JENAYAH JIKA DAPAT MELEPASKAN DIRI DARI MATA/UNDANG-UNDANG MANUSIA….

      6. HIDUP MUSYRIKIN BERGELUMANG DENGAN NAJIS SYIRIK DENGAN MENYEMBAH BATU,,,KAYU,,,LOGAM DAN BINATANG….MEREKA JUGA MENYEMBAH DEWA ( MANUSIA SEPARA TUHAN )…KETURUNAN MEREKA JUGA NAJIS BERZURIATKAN ZINA DAN SEKS BEBAS…DIERA DNA SEKARANG MASYARAKAT MEREKA MAKIN BERKECAMUK SETELAH UJIAN MENGESAHKAN ANAK MEREKA BUKAN DARI BENIH MEREKA KERANA KECURANGAN PASANGAN MEREKA…MEMAKAN NAJIS BANGKAI….TIDAK TAHU CEMAR ATAU CUCI YANG SEBENARNYA…FIKIRAN DAN CARA MEREKA BERFIKIR JUGA NAJIS KERANA MINUM AIR KENCING SYAITAN ( ARAK )..


      7. KERANA ITULAH ALQURAN MELARANG KAFIR DARIPADA MEMASUKI TANAH HARAM MAKKAH..KERANA MEREKA HAKIKATNYA NAJIS/KOTOR BATIN DAN ZAHIR…

      8. ALQURAN JUGA MEMBERI AMARAN ORANG KAFIR LEBIH MEMPERCAYAI SESAMA MEREKA ..JADI MENGAPA PULA ORANG ISLAM BERIA-IA BENAR MEMPERAYAI ORANG KAFIR….TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN MELAINKAN KERANA MEREKA MEMPUNYAI PENYAKIT NIFAQ ( MUNAFIK ) DALAM HATI….


      9. JIKA KITA ANALISA,,,ANTARA PUNCA KEJATUHAN EMPAYAR ISLAM APABILA MEREKA MULA MENARUH KEPERCAYAAN KEPADA KAFIR…LORD ALLENBY( KAFIR )/LAWRENCE OF ARABIA( MUNAFIK ) ADALAH NAMA YANG TIDAK ASING LAGI MENYUMBANG KEPADA KEJATUHAN EMPAYAR UTHMANIAH DENGAN BERSUBAHAT DENGAN PEMUKA ARAB/WAHABI…BEGITU JUGA KOTA MELAKA ROBOH KERANA PEMUKA MELAYU BERSUBAHAT DENGAN KAFIR PORTUGIS DAN MENYERANG DARI BELAKANG…

      Delete
  16. Ada mintri China, asyik nak perjuang pendidikan negeri China...
    Ada mintri Hindu, tuduh Melayu pendatang...
    Ada mintri Melayu pula, kaki sakau...
    Alahai lah Mat Jemin...asat chek buat lagu tu...???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuduh Melayu ‘pendatang’, Pemuda Umno gesa Kula letak jawatan
      Nur Syamila Kamarul Arefin | July 30, 2018
      Menteri Sumber Manusia M Kula Segaran didakwa berkata Melayu adalah golongan pendatang di negara ini dan penduduk asal merupakan penganut agama Hindu.
      VIDEO INSIDE

      Pemuda Umno Selangor berkumpul di depan IPD Shah Alam selepas membuat laporan polis.

      SHAH ALAM: Pemuda Umno menggesa Menteri Sumber Manusia, M Kula Segaran meletak jawatan sebagai menteri kerana mencetuskan provokasi perkauman dan kemarahan orang Melayu.

      Ketua Pemuda Umno Selangor, Rizam Ismail berkata pihaknya hari ini membuat laporan polis di Ibu Pejabat Daerah Shah Alam terhadap Kula supaya beliau disiasat dan diambil tindakan yang tegas oleh pihak berkuasa.

      “Pada hari ini semua Pemuda Umno di semua negeri membuat laporan polis dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga terlibat untuk membuat laporan.

      “Saya kira Kula seorang yang beretika kerana beliau perlu berasa malu dan perlu meletakkan jawatan serta bertanggungjawab atas apa yang beliau lakukan.



      “Saya lihat beliau tidak mengkaji sejarah dan tidak layak untuk menjadi menteri, “ katanya ketika ditemui hari ini.

      Jumaat lalu, Utusan Malaysia melaporkan Kula mendakwa Melayu merupakan golongan pendatang di negara ini sementara penduduk asal merupakan penganut agama Hindu.

      Beliau juga mendakwa masyarakat Hindu mula menjejakkan kaki di negara ini sejak 2,500 tahun lalu.

      Bagaimanapun, Kula menafikan laporan itu dan mendakwa pandangannya diputar belit pihak tertentu yang mahu menimbulkan ketegangan kaum.

      Delete
    2. Mahkamah tetap 3 September keputusan kes banglo Lim Guan Eng
      Predeep Nambiar | July 30, 2018
      Hakim membenarkan lebih masa kepada pendakwa untuk memeriksa representasi pihak pembelaan.

      Peguam Ramkarpal Singh berkata tiada pengesahan sama ada kes rasuah Lim Guan Eng akan digugurkan. (Gambar fail)

      GEORGE TOWN: Peguam Lim Guan Eng berkata keputusan menggugurkan tuduhan rasuah terhadap menteri kewangan itu 2 tahun lepas bergantung kepada budi bicara peguam negara, dan menambah bahawa Mahkamah Tinggi memberi tempoh sehingga 3 September depan kepada pihak pendakwaan untuk memutuskan tentang penarikan balik kes.

      Peguam Ramkarpal Singh berkata buat masa sekarang tidak ada pengesahan sama ada kes Lim akan digugurkan kerana pihak pendakwaan belum memeriksa representasi yang dikemukakan oleh pembelaan.

      Katanya representasi itu diserahkan kepada pihak pendakwaan pada 6 Julai lepas dan pendakwa berkata mereka memerlukan masa sebulan untuk mengkajinya.

      “Hakim memberikan mereka tempoh sebulan untuk memeriksa reprsentasi kami bagi pihak kedua-dua yang dituduh,” katanya, merujuk kepada Lim dan ahli perniagaan, Phang Li Koon.

      “Representasi kami agak menyeluruh. Mungkin mereka memerlukan masa untuk memeriksanya,” katanya di luar mahkamah hari ini.

      Lim tidak hadir walaupun Phang hadir bersama peguam beliau, V Sithambaram.

      Timbalan pendakwaraya Abdul Rashid Daud menggantikan Datuk Masri Mohd Daud yang kini berada di luar negara.

      Lim yang merupakan ketua menteri Pulau Pinang pada waktu itu dituduh pada 2016 menggunakan jawatan awamnya untuk meluluskan permohonan sebuah syarikat untuk menukar status tanah pertanian kepada perumahan.

      Beliau juga dituduh menggunakan kedudukannya untuk membeli sebuah banglo daripada Phang pada harga RM2.8 juta di bawah harga pasaran sebenar sebanyak RM4.27. Phang dituduh bersubahat.

      Lim mengangkat sumpah jawatan sebagai menteri kewangan pada 21 Mei lepas berikutan kemenangan Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Delete
    3. Anona,

      Ada PM Melayu, curi duit berbilion. Korapsi amat sanagt.

      Dah lintang pukang tunggang langgang nak baikki keadaan.

      Delete
    4. LIBERALISME FAHAMAN/AGAMA BARU YANG SESAT



      1. LIBERALISME ADALAH FAHAMAN YANG DIIMPORT DARI BARAT/KRISTIAN YANG TIDAK ADA KENA MENGENAPUN DENGAN MANA-MANA AGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA…..TAPI KENAPA PULA KEBELAKANGAN INI RAMAI RAKYAT MALAYSIA BERIA-BERIA BENAR MEMPERTAHANKAN ISME TERSEBUT?

      2. LIBERALISME BERMULA APABILA BARAT MENENTANG AGAMA KRISTIAN YANG KETINGGALAN ZAMAN BERCANGGAH DENGAN FAKTA SAINS…DI SAAT DUNIA ISLAM CEMERLANG DAN GAH DENGAN KEMAJUAN SAINS DAN TEKNOLOGI,,,KETIKA ITU KELUAR TOKOH-TOKOH ISLAM YANG HEBAT SEPERTI ALBIRUNI,,,ALKHAWARIZMI,,,ALFARABI,,DAN BEGITU RAMAI FIGURA YANG HEBAT….SAINS DAN MATEMATIK DI ASASKAN OLEH ISLAM BESERTA CIPTAAN SAINS YANG HEBAT…DI INDIA BARAT KETIKA ITU DI BAWAH PEMERINTAHAN ISLAM DI BANDAR AGRA ,,,,TAJ MAHAL PADA PUNCAKNYA SAINTIS ISLAM MELETAK BERLIAN/INTAN DI MANA PADA MALAM HARI BANDAR AGRA TERANG BENDERANG KERANA PANTULAN CAHAYA..ITULAH BETAPA HEBATNYA SAINTIS ISLAM….( SETELAH BRITISH MENJAJAH INTAN ITU TELAH DIBAWA PULANG KE BRITIAN )….. BARAT KETIKA ITU DI ZAMAN GELAP (DARK AGE)….GEREJA KRISTIAN TELAH MENYIKSA SEBAHAGIAN SAINTIS BARAT DAN ADA YANG DIBUNUH…SAINTIS BARAT YANG MULA MENERIMA ILMU DARI BAGHDAD,, KOTA ILMU KETIKA ITU KERANA TIDAK SEHALUAN DENGAN FAHAMAN GEREJA….


      3. LIBERALISME LAHIR EKORAN FAHAMAN SEKULARISME YANG MENOLAK AGAMA KRISTIAN DARI PEMERINTAHAN/POLITIK…MEMBOLEHKAN SESUATU TINDAKAN ATAU AMALAN BEBAS DARIPADA KETENTUAN AGAMA…FAHAMAN INI TERUS MENJALAR DAN MELARAT KEPADA ISLAM AGAMA SUCI/TAUHID YANG TIADA KENA MENGENA DENGAN AGAMA-AGAMA PENGANUT BERHALA DAN DEWA (PAGANISME)

      4. JUARA/PEMUKA LIBERALISME ADALAH YAHUDI/KAFIR LAKNATULLAH….MEREKA IALAH DARI SCOTLAND DAVID HUME,,,ADAM SMITH,,,,IMMANUEL KANT ( JERMAN ),,,DARI PERANCIS IALAH VOLTAIRE DAN JEAN-JACQUES ROUSSEAU…MEREKA MEMPERSOALKAN KUASA GEREJA SEMASA ZAMAN RENAISSANCE DAN REVOLUSI GEMILANG DI GREAT BRITAIN….LIBERALISME SECARA UMUMNYA MENENTANG PERATURAN-PERATURAN KERAJAAN DI DALAM,,KESUSTERAAN,,,SENI,,,AKADEMIK,,,PERJUDIAN,,,SEKS,,,PELACURAN,,,PENGUGURAN KANDUNGAN,,PENGUNAAN PENGAWALAN PENGANDUNGAN,,,KESAKITAN MUKTAMAD,,,ARAK,,,GANJA DAN BARANG-BARANG KAWALAN YANG LAIN,,,TERMASUK JUGA MENJATUHKAN KUASA RAJA DARI SEGI POLITIK

      5. DENGAN FAHAMAN INILAH, MAKA LAHIRNYA IDEOLOGI PANCASILA DI INDONESIA…DARINYA JUGA,,,PENGANUT FAHAMAN ISLAM LIBERAL MENYERU AGAR DIBENAR PERKAHWINAN CAMPUR ANTARA AGAMA KERANA SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL DAN PERKAHWINAN SEBEGINI SEMEMANGNYA TELAH DIAMALKAN DI INDONESIA MENUNJUKKAN KEJAYAAN BESAR GOLONGAN ISLAM LIBERAL DI SANA….DI MALAYSIA,,,PENULARAN FAHAMAN PLURALISME DAPAT DILIHAT DALAM KES-KES SEPERTI :- A) SAMBUTAN KONGSI RAYA,,,,B) BEBERAPA MENTERI MUSLIM DAN SEBUAH NGO MUSLIM ( SIS ) TELAH MENYOKONG PENUBUHAN INTER FAITH COUNCIL (IFC) SEBAGAIMANA DICADANGKAN OLEH MAJLIS KRISTIAN,,,BUDDHA,,,HINDU DAN SIKH MALAYSIA….C) MENDESAK AGAR DIBERIKAN HAK KEBEBESAN MURTAD UNTUK PENGANUT ISLAM DI MALAYSIA..D) AYAT-AYAT ALQURAN PERLU DITAFSIR SEMULA AGAR SELARI DENGAN PEREDARAN ZAMAN….E) MEMPERTIKAI SYARIAT ALLAH DAN HUKUM-HAKAM FIQH….F) MENOLAK PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG MORAL AGAMA..

      6. JIKALAU BENAR SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL,,,,MASUK SAHAJA KE DALAM AGAMA ISLAM KERANA ITU DI SEBUT DALAM SEMUA KITAB-KITAB SUCI….KENAPA MEREKA ENGGAN??...TIADA LAIN KERANA INI SEMUA AGENDA IBLIS/LUCIFER/ILLUMINITI/FREEMASON….MEREKA TIDAK SEDAR MEREKA SEDANG DIPERALATKAN UNTUK MENJADI HABUAN NERAKA BERSAMA IBLIS LAKNATULLAH…..

      Delete
  17. KBB chief anjing pemburu PH menyatakan deria yg ada padanya sebagai seekor anjing tidak mengesan apa-apa bangkai lagi.
    Yg chief anjing ni dah kesan setakat ni hanya sekadar bau kentut tuannya shj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat blog Kluang, KBB tomato jin mata tojeng ni dah tak begitu berani masuk lagi. Dia tu buta Quran, asyik kena pelakong dgn ustad Melayu Kampung pulak.
      Ki kik kik...

      Delete
    2. Tuan Ibrahim nafi PAS ada kerjasama khusus dengan Umno
      Anne Muhammad | Diterbitkan 30 Jul 2018, 5:30 petang | Dikemaskini 30 Jul 2018, 5:36 petang

      A+ A-
      PARLIMEN | Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menafikan PAS menjalinkan kerjasama secara khusus dengan Umno termasuk secara jangka masa pendek.

      Katanya PAS dilihat bersama Umno dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi memenangkan Datuk Lokman Adam setelah melihat perkembangan semasa khususnya bilangan jumlah kecil Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Sidang Dewan Negeri (DUN).

      Selain itu katanya, faktor kemarahan dan bantahan rakyat dalam janji manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) menyebabkan mereka terpanggil membantu Umno.

      “Tak ada kerjasama, jentera PAS pun tak tolong bantu (Umno di Sungai kandis). Kita tak terikat dengan Umno dan Umno pun tak terikat dengan kita, tapi lihat juga case by case, bergantung pada isu semasa di tempat itu, keperluan dalam konteks negeri, negara, rakyat Malaysia dan agama Islam.

      “Tapi parti fikir ada keperluan suara pembangkang dalam Sidang DUN. Sekarang ada lima orang (ADUN), daripada lima orang tu (kalau Pakatan Harapan menang) tak terjejas, majoriti tak rosak pun,” katanya kepada pemberita di lobi parlimen, hari ini.

      Nasrudin seru undi Lokman

      Terdahulu beliau diminta mengulas mengenai kenyataan terbuka PAS yang menyatakan sokongan terhadap Lokman dalam usaha mengalahkan HARAPAN di Sungai Kandis.

      Sabtu lalu, dua pemimpin pusat parti itu mengarahkan anggota PAS supaya memenangkan Lokman yang bertanding dalam usaha pembangkang merampas kerusi berkenaan.

      Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan berkata anggota dan penyokong parti itu perlu mengundi Lokman jika mahu melihat HARAPAN dikalahkan selain itu parti Islam itu juga berpendirian tidak boleh menerima cara pemerintahan kerajaan sekarang.

      Anggota parlimen Kubang Kerian itu turut ditanya mengenai keyakinan calon HARAPAN, Mohd Zawawi Ahmad Mughni bahawa 3,000 penyokong PAS akan mengundinya pada 4 Ogos ini.

      Mengulas perkara itu Tuan Ibrahim berkata semua pihak yang bertanding mempunyai keyakinan yang sama.

      Mungkin PAS tak tanding DUN Balakong

      “Semua orang yakin begitu, saya lihat calon BN pun yakin begitu,” katanya.

      Sementara itu Tuan Ibrahim berkata PAS berkemungkinan besar tidak bertanding dalam PRK DUN Balakong disebabkan majoriti undi yang besar dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

      “Majoriti diperoleh terlalu besar. Kita tak (nak) habiskan masa rakyat lah untuk buat benda-benda (kempen)

      “Kecuali kalau kita rasa ada kepentingan sesuatu baru kita buat keputusan baru,” katanya.

      Dalam PRU14 lalu, Ng Tien Chee (HARAPAN) memenangi kerusi Balakong dengan memperoleh 41,768 undi berbanding Mohamad Ibrahim Ghazali (PAS) 6230 undi dan Lim Chin Wah (BN) 5874 undi.

      Terdahulu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan pada 8 September sebagai hari pengundian bagi PRK Balakong.

      Tarikh penamaan calon pula ditetapkan pada 18 Ogos, manakala tempoh berkempen bagi PRK ini selama 21 hari.

      Mengulas mengenai pandangan orang ramai terhadap parti itu apabila dua PRK tidak bertanding, Tuan Ibrahim berkata itu merupakan hak PAS untuk bertanding dimana-mana PRK.

      “Kita pun bukan turun bertanding semberono sahaja. Tempat-tempat yang kita rasa boleh turun kita turun dan tempat yang kita rasa tak turun kita tak turun.

      “Jadi saya fikir kita tak terikat dengan apa-apa. Cuma kita ambil kira faktor lalu dan juga situasi semasa,” katanya.

      Delete
    3. APA HEBATNYA ISLAM


      1. ALLAH MENEGASKAN DALAM ALQURAN BAHAWA HANYA ADDIN/AGAMA/CARA HIDUP SATU-SATUNYA DITERIMA OLEH ALLAH DARI DULU,,,,KINI DAN SELAMA-SELAMANYA IALAH ISLAM…ISLAM YANG DIANUTI OLEH MANUSIA PERTAMA ADAM AS SEHINGGALAH SELURUH PARA NABI DAN RASUL SEPANJANG ZAMAN MENGAJAK MANUSIA KEPADA KEBENARAN SEHINGGALAH PENUTUP SEGALA RASUL IAITU NABI MUHAMMAD SAW.

      2. JIKA ADAM AS DISEBUT ABUL INSAN ( BAPA MANUSIA )…MEMBAWA SYARIAT ADAM… MAKA IBRAHIM AS DISEBUT ABUL ANBIYAA ( BAPA PARA NABI )…MEMBAWA SYARIAT IBRAHIM KERANA DARIPADA BAGINDA TERBIT SEGALA NABI-NABI SELEPAS BAGINDA,,,RAJA-RAJA SERTA SERTA PEMIMPIN UMAT-UMAT KEMUDIAN,,,JUGA PECAHAN BANGSA-BANGSA ARAB ( DARIPADA ISTERI SITI SARAH ),,,BANI ISRAEL YANG TURUT BERSAUDARA DENGAN BANGSA-BANGSA ATAUPUN EROPAH ( DARI SITI SARAH )…DAN BANGSA JAWI ( DARI ISTERI KETIGA ; SITI BATTURAH ) YANG TIDAK SEMUA ORANG TAHU KEWUJUDANNYA….


      3. MAKA ITU,,,JIKA DITELITI KITAB-KITAB MELAYU LAMA,,,,AGAMA YANG ADA DISEBUT WUJUD SEBELUM KEMUNCULAN NABI MUHAMMAD SAW ADALAH SYARIAT NABI IBRAHIM AS IAITU AGAMA ISLAM JUGA…..WUJUD SATU ISTILAH UNTUK MEMANGGIL PENGIKUT AJARAN NABI IBRAHIM AS SEBAGAI SEBAGAI ORANG-ORANG HANIFIAH IAITU MEREKA YANG LURUS…..APAPUN HAKIKATNYA ORANG HANIFIAH ADALAH ORANG ISLAM KERANA MEREKA MENGIKUT JALAN YANG LURUS DALAM PENYERAHAN KEPADA ALLAH SWT….BUKANKAH NABI MUHAMMAD SAW SENDIRI MENGAMALKAN SYARIAT NABI IBRAHIM SEBELUM BAGINDA MENDAPAT WAHYU DAN MENJADI RASUL?..BUKANKAH BAGINDA SERING MELAKUKAN SOLAT DUA RAKAAT SEPERTI DIAMALKAN NENEK MOYANGNYA?...

      4. NABI YANG TIDAK KURANG PENTINGNYA IALAH NABI ZULKIFLI AS LAHIR LEBIH KURANG 600 TAHUN SEBELUM NABI ISA AS ATAU LEBIH LAMA LAGI…DALAM ALQURAN ADA DISEBUT DUA ORANG LAGI TOKOH DENGAN BERMULA PANGKAL NAMA ZU/ZUL IAITU ZULQARNAIN DAN ZUNNUN (NABI YUNUS AS)…NABI ZULKIFLI DINISBAHKAN KEPADA KIFLI DI MANA DALAM BAHASA ARAB BERMAKSUD TANGGUNGAN…TIADA TANGGUNGAN PALING BESAR MELAINKAN SEBAGAI PEMERINTAH/RAJA….BAGINDA ZULKIFLI ADALAH RAJA DI ZAMANNYA….BAGINDALAH SEBENARNYA NAMA AGUNG DISEBUT SEBAGAI SIDARTHA GAUTAMA…DALAM KITAB BUDHA ADA DISEBUTKAN BAGINDA MEMIMPIN PERANG MELAWAN TENTERA BERGAJAH….ALQURAN 95 : 1 – 3 DEMI TIN DAN ZAITUN,,DEMI TUR SINA ( BUKIT SINAI ),,,DEMI NEGERI ( MEKAH ) YANG AMAN INI……NABI ZULKIFLI DILAHIRKAN DI KIFLI ( SELATAN BAGHDAD DI TEPI SUNGAI EUFRAT )…DISEBUT DALAM KITAB BUDHA BAHAWA SIDHARTA ADALAH SINONIM DENGAN POKOK TIN/FIG/BODHI DI MANA JIKA DIKAJI ASAL POKOK TIN ADALAH DARI TIMUR TENGAH….ZAITUN ADALAH ISYARAT KEPADA NABI ISA AS….TUR SINA KEPADA NABI MUSA AS DAN MEKAH IALAH MUHAMMAD SAW..KITAB BUDDHA JUGA MENYEBUT KEDATANGAN MAITREYA IAITU NABI AKHIR/PENUTUP MEMBAWA RAHMAT KEPADA SEKELIAN ALAM BERSIFAT UNIVERSAL/ALAMI…JIKA DITELITI KESEMUA CIRI-CIRI YANG DISEBUTKAN TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN NABI MUHAMMAD SAW….NABI-NABI SEBELUM MUHAMMAD SAW BERSIFAT NATION/LOCAL PADA BANGSA MASING-MASING…SEBAB ITULAH DALAM KESEMUA KITAB-KITAB SUCI DISEBUTKAN DENGAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN YANG BERSIFAT UNIVERSAL SUPAYA SEMUA PENGANUT KITAB-KITAB TERSEBUT MENERIMA MAITREYA/KALKI AVTAR BILA BAGINDA DIUTUSKAN..

      5. ALQURAN MENEGASKAN BAHAWA BARANGSIAPA YANG MENCARI ADDIN/AGAMA/WAY OF LIFE SELAIN ISLAM MAKA IA TIDAK DITERIMA….DI AKHIRAT KELAK TERMASUK DI KALANGAN ORANG YANG RUGI

      Delete
  18. Keluar mulut rimau masuk mulut buaya..alahai punah harapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Razlan: Pilih Azmin, Anwar jika ahli PKR mahu projek
      Diterbitkan 30 Jul 2018, 9:37 pagi | Dikemaskini 30 Jul 2018, 5:09 petang

      A+ A-

      Bekas ketua pemuda Umno Wilayah Persekutuan berkata, sekiranya ahli PKR mahukan kesenangan dan projek, mereka perlu memilih gandingan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pemilihan PKR yang akan datang.

      Sebaliknya, kata Razlan, jika ahli PKR memilih Rafizi Ramli bagi jawatan timbalan presiden yang kini disandang Azmin, mereka akan "menggigit jari".

      "Rafizi akan menemui jalan sukar (dalam pemilihan PKR) kerana beliau dikenali dengan perwatakan yang tidak membantu orang bawahnya.

      "Rafizi bukan melayan orang bawah dengan wang ringgit atau projek, sama wataknya dengan (bekas menteri besar Selangor) Tan Sri Khalid Ibrahim, yang akhirnya digulingkan kerana gagal memberi projek kepada anggota PKR.

      "Begitulah politik, sekiranya mereka mahukan projek dan kesenangan dalam hidup, perwakilan akan memilih Azmin sebagai timbalan presiden dan Anwar sebagai presiden.

      "Sekiranya mahukan Rafizi, mereka akan gigit jari melihatkan kekayaan dimiliki oleh kroni PKR yang lain," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Razlan berkata demikian sebagai mengulas kemungkinan pertembungan antara Rafizi dan Azmin dalam pemilihan PKR September ini.

      Untuk rekod, ketika ini hanya Rafizi yang sudah mengesahkan akan bertanding jawatan timbalan presiden.

      Manakala Azmin, yang belum lagi mengesahkan mempertahankan jawatan timbalan presiden yang disandangnya, turut dispekulasikan akan mencabar Anwar bagi jawatan presiden PKR.

      Dalam kenyataan itu juga, Razlan turut mengulas konflik dalaman PKR yang turut menyaksikan peletakan jawatan pemimpin Pemuda parti itu dengan dakwaan 'kronisme dan nepotisme' terjadi dalam pelantikan ahli majlis di Selangor.

      Jelas Razlan pemimpin PKR sudah lama lari dari perjuangan Reformasi kerana "berebut harta" dan budaya politik wang kini "sudah menjadi budaya PKR".

      Malah, tambahnya, politik wang di dalam Umno terjadi ketika Anwar dan Azmin bersama Umno.


      "Pada waktu itu, Azmin merupakan setiausaha sulit kanan beliau (Anwar), kroni melalui beliau (Azmin) untuk mengaturkan pelbagai permintaan dan urusan.

      "Nak cakap isu politik wang di dalam Umno, orang yang mengamalkan politik wang sudah lama keluar dari Umno dan budaya itu sudah menjadi budaya di dalam PKR pula.

      "Jadi Rafizi jangan nak kaitkan Umno dengan kealpaan dan kerakusan pemimpin PKR," katanya.

      Pemilihan PKR akan bermula pada penghujung Ogos dan nama calon perlu diserahkan pada 27 Julai hingga 29 Julai.

      Delete
    2. HANG TUAH MEMANG WUJUD


      1. DR. ROHAIDAH BERSAMA PROFESSOR HASHIM MEMBUAT KAJIAN TENTANG PENEMUAN KERIS DI RYUKYU (OKINAWA ) JEPUN…MAKLUMAN DARIPADA KEMENTERIAN JEPUN BAHAWA BUKAN SAHAJA KERIS TAPI MEREKA ADA BUKU YANG DIPANGGIL “REKIDAI HOAN” IAITU CATATAN KERAJAAN JEPUN DAHULU BERNAMA RYUKYU DI BAWAH JAJAHAN CHINA TENTANG PERJALANAN MAHARAJA DI SANA…BUKU ITU DITULIS DALAM TEMPOH 444 TAHUN SEMENJAK TAHUN 1414M.

      2. DALAM CATATAN ITU ADA SEPULUH PUCUK SURAT PERHUBUNGAN DIPLOMATIK ANTARA KERAJAAN RYUKYU DENGAN KERAJAAN MELAKA….DI SEBUT BEGINI “SURAT HANG TUAH LOH SIMANA MARAKA 1480”…SEDANGKAN DALAM HIKAYAT HANG TUAH HANYA DINYATAKAN HANG TUAH KE RYUKYU…ANTARA LAIN CATATAN ITU LAGI “THE LAKSAMANA IS THE FAMOUS MAN THAT WAS WRITTEN IN IN ALFONSO DE ALBUQUERQUE COMMENTARIES”…DITULIS DISITU LAKSAMANA DARI MELAKA…BUKU DE ALFONSO MENYATAKAN PADA 1511M HANG TUAH MASIH HIDUP DAN HENDAK KEMBALI KE MELAKA TAPI ALFONSO MENAHAN BELIAU DI SUNGAI MUAR KERANA MEMPUNYAI “UNCOMMON CAPABILIETIES”.


      3. SUME ORIENTAL IALAH CATATAN PEDAGANG-PEDAGANG PORTUGIS OLEH PENULIS BERNAMA TOME PIRES MENULIS TENTANG KEGAGAHAN LAKSAMANA MELAKA INI…JADI SAHLAH LAKSAMANA YANG BERTUGAS SEMASA SULTAN MANSUR SHAH DAN SULTAN ALAUDDIN HANYA HANG TUAH….HANG TUAH PERGI KE CHINA MEWAKILI SULTAN ALAUDDIN IAITU CUCU HANG TUAH MELALUI PERKAHWINAN SULTAN MANSUR SHAH DENGAN PUTERI LAKSAMANA JUGA TERCATAT DALAM SUME ORIENTAL.

      Delete
  19. KBB tomato belah terus.
    Bulat Ken(tut) tak berani masuk lagi.
    Cash Kingkong 1 pun dah lemah lutut.
    Ramly pula sampai hangit rentung burger dia.
    Cai2 haprak ni tersentak dgn berita Mat Jemin Jamban...

    Kah kah kah kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owhh...lupa lak...isa 3 terberak-berak cirit, asyik berulang ke jamban...
      Ki kik kik...

      Delete
    2. Najib ulangi dakwaan Kit Siang samakan Islam dengan kleptokrasi
      Diterbitkan 29 Jul 2018, 10:42 malam | Dikemaskini 29 Jul 2018, 10:45 malam

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mengulang dakwaannya bahawa Anggota Parlimen Iskandar Puteri menyamakan Islam dengan kleptokrasi.

      Beliau merujuk kenyataan Lim dalam bahasa Inggeris bertajuk: "Sungai Kandis by-election a crucial test whether Najib has succeeded in equating Islam with kleptocracy in Malaysia".

      Lim telah menafikan dakwaan Najib dan menyifatkan tuduhan tersebut sebagai 'liar dan tidak berasas', serta berkata semua agama mengajar manusia berbuat baik dan berlaku adil, selain membenci rasuah serta 'kleptokrasi'.

      Namun hari ini, Najib mempersoalkan mengapa Lim perlu membuat kaitan antara Islam dan kleptokrasi.

      "Tajuknya jelas menunjukkan Kit SIang cuba mengaitkan Islam dengan kleptokrasi. Apa yang beliau cuba sampaikan adalah jika BN menang pilihan raya kecil (Sungai Kandis) maka ia bermaksud Islam sama dengan kleptokrasi.

      "Pada masa yang sama, Kit Siang cuba menggambarkan Islam tidak akan sama dengan kleptokrasi hanya jika Pakatan Harapan menang pilihan raya kecil itu.

      "Jika ini bukan maksud beliau jadi apa maksud beliau untuk membuat kaitan itu?" Soal Najib yang turut mendesak Kit Siang memohon maaf.

      "Kit Siang patut memohon maaf dan tidak lagi cuba untuk mengaitkan Islam atau apa jua agama yang bukan anutannya," kata MP Pekan.

      'BN jalankan kempen yang bersih'

      Sebaliknya, Najib berkata BN menjalankan kempen yang bersih dalam PRK Sungai Kandis.

      "Saya tidak mahu memanjangkan lagi isu ini kerana BN telah memberi tumpuan untuk menjalankan kempen yang bersih, sihat dan aman di mana, tidak seperti yang lain, kita tidak perlu menggunakan rasuah dengan durian percuma atau secara tidak sah menggunakan kemudahan sekolah untuk berkempen.

      "Bagaimanapun, percubaan Kit Siang yang mengaitkan Islam dengan kleptokrasi itu cukup amat dikesali," katanya.

      Lim dalam kenyataan yang dirujuk Najib telah mengkritik bekas presiden Umno itu kerana memainkan isu kaum, agama dan ketakutan pada PRK Sungai Kandis.

      "Umno kehilangan kedudukannya yang tidak dicabar sebagai parti politik dengan sokongan majoriti pengundi Melayu dalam PRU14 kerana terdapat pengundi Melayu yang mencukupi yang bijak dan cukup rumit untuk melihat melalui penipuan propaganda itu, dan menolak politik toksik dan ganas daripada Najib.

      "Mereka tidak mahu, khususnya, untuk menyamakan Melayu dan Islam dengan kleptokrasi," kata Lim.

      Pilihan raya kecil pada 4 Ogos ini bakal menyaksikan pertandingan tiga penjuru di antara calon Umno Lokman Adam, PKR Zawawi Ahmad Mughni dan calon bebas K Murthy.

      PAS tidak bertanding dalam pilihan raya kecil ini.


      Dalam pilihan raya umum 9 Mei, PKR menang Sungai Kandis dengan majoriti 12,480 undi dan calonnya Mat Shuhaimi Shafiei memperoleh 23,998 undi.

      Calon Umno, Kamaruzzaman Johari memperoleh 11,518 undi manakala calon PAS Mohd Yusof Abdullah meraih 7,573 undi dan calon PRM Hanafiah Husin pula hanya menerima sebanyak 76 undi sahaja.

      Mat Shuhaimi meninggal dunia akibat kanser pada 2 Julai lalu

      Delete
    3. Kahkahkah... Ko menyalak le sorang2 GN. Baik aku tengok kuli aku buat kerja.

      Delete
    4. Anonymous31 July 2018 at 16:28.

      Isa tentu tak senang kau asyik ikut dia ke jamban.

      Kau dah makan tahi dia sekali, bakpa nak selalu? Tahi dia dah macam ganja kpd kau ye?

      Delete
    5. APA HEBATNYA ALHADIS AN NABAWI : PENGIKUT SYIAH DIMINTA KEMBALI KE PANGKAL JALAN



      1. JIKA ADA ORANG YANG MENENTANG HADIS NABI MUHAMMAD SAW BERITAHU MEREKA,,, SEBELUM MEREKA MENGKRITIK HADIS TERSEBUT BUAT GESAAN SUPAYA FAKULTI-FAKULTI SEJARAH DI MANA-MANA UNIVERSITI DI TUTUP TERLEBIH DAHULU….INI ADALAH KERANA SEHEBAT MANAPUN CERITA SEJARAH TIDAK BOLEH MENANDINGI SELEMAH-SELEMAH HADIS.

      2. AL HADIS ADALAH SUMBER KEDUA ISLAM SETELAH ALQURAN BERDASARKAN BANYAK SEKALI AYAT-AYAT ALQURAN SUPAYA MENTAATI ALLAH DAN RASULNYA….SESORANG MUNGKIN TIDAK DAPAT MENUNAIKAN SOLAT,,,ZAKAT,,,DSB NYA DENGAN PRAKTIKAL TANPA ADANYA HADIS NABI SAW…

      3. HADIS-HADIS NABI DINILAI BERDASARKAN RIWAYAH DAN DIRAYAH….RIWAYAH IALAH SANAD TURUN TEMURUN DARI BAGINDA NABI SAW SEHINGGA SAMPAI KEPADA PERAWI YANG AKHIR….DIRAYAH PULA IALAH INTISARI FAKTA KEBENARAN DALAM HADIS TERSEBUT…


      4. JIKA PERAWI THIQAH (DIPERCAYAI) SETIAP PERINGKAT ADALAH RAMAI MAKA HADIS ITU SAMPAI KE PERINGKAT TAWATIR IAITU AUTHENTIC TANPA DIPERTIKAIKAN LAGI DAN MENJADI PEGANGAN AKIDAH…PERAWI-PERAWI DIKRITIK TAHAP KEKUATAN INGATAN DAN INTEGRITI MEREKA DALAM CABANG PENGKHUSUSAN RIJALUL HADIS.

      5. ALQURAN DITULIS DAN DIBUKUKAN SEJAK NABI SAW HIDUP LAGI…NABI MELARANG MENULIS HADIS KETIKA PENULISAN ALQURAN DIBUAT TAKUT NANTI MENGELIRUKAN PEMBUKUAN ALQURAN…AL HADIS DI TULIS SETELAH PEMBUKUAN ALQURAN TELAH LENGKAP….


      6. HADIS-HADIS DIKLASIFIKASIKAN KEPADA SAHIH,,HASAN,,,DHAIF DAN SEBAGAINYA BERDASARKAN TAHAP STANDARD SPESIFIKASI YANG DITETAPKAN OLEH ULAMA ISLAM...ILMU BERKENAAN DENGAN KLASIFIKASI INI DIBAHAS DENGAN PANJANG LEBAR DALAM MUSTALAHUL HADIS….BERDASARKAN PENILAIAN TERSEBUT HADIS-HADIS PALSU DAPAT DIBERSIHKAN DARI PENGKALAN HADIS…HADIS-HADIS YANG DIBUKUKAN IALAH BUKHARI,,,MUSLIM,,,TARMIZI,,,ABU DAUD,,,,AN NASAI,,,IBNU MAJAH DLL…

      7. PENGIKUT SYIAH/ANTI HADIS DIMINTA KEMBALI KEPADA AJARAN SUNNAH YANG SEBENARNYA DENGAN MENINGGALKAN HADIS PALSU KARANGAN ALKULAINI…KAJIAN YANG DIBUAT MENUNJUKKAN BAHAWA PENDUKUNG MEREKA BERLATAR BELAKANGKAN FAKULTI SEJARAH TULEN…MEREKA HENDAKLAH SEDARLAH SEDAR,,,BILA BERHADAPAN INTEGRITI ALHADIS YANG MEGA DAN GAGAH PERKASA MEREKA ADALAH IBARAT KUMAN.

      Delete
  20. Lapang banyak ler Mat Jemin Jamban. Duit berjota-jota merata bank dlm donia.

    Kini Tok Det nak bagi jaga lubok reta karun pulak.
    Jadi pengarah Khazanah Nasional...

    Lagi sakan ler Jemin sakau nanti.
    Punah ranah harta negara jadinya.
    Dgn Khazanah kering, dgn tabung tin milo sekali boleh lesap...

    Kah kah kah kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit NAJIB AL JIBO curi tak boleh banding. Dalam dan luar bunia.

      Yang mengorek lubok ha nya NAJIB AL JIBO,

      Dan kroni2 nya. Wak Jahit enggeh aje.

      Delete
    2. rahman jpc 31 July 2018 at 13:25

      Saya baru selesai membaca 'Selangor Report" yg melaporkan secara detail mengenai duit 'haram'( jumlah nya amat fantastis) yg d simpan olih azmin n keluarga d beberapa buah bank d luar negara.

      harap ia nya satu berita'hoax'. pihak berkuasa wajib membuat penyelidikan dgn rapi. jika d dpti laporan itu benar, maka his polical career is as good as gone.

      jadi tak payah lah hendak terus menawarkan diri dlm pemilihan dlm PKR. jawatan selaku menteri persekutuan pun mungkin akan terlepas.


      Anonymous 31 July 2018 at 14:01

      Pak Rahman JPC @ 13.25

      Saya pun jumpa mesej pasal duit Azmin tu:

      Ada org hantar aku msg file pdf..
      Isi kandungannya aku tak pasti, tapi saja kongsi sikit sini ..

      !¿¿¿¿
      INTL TRANSFER WITHDRAWAL 575, 184.00 DUETSCHE BANK – ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 004 1 3118 9 2 10 4 Ending Balance 2, 011, 572.60 December 2016 NO RECORDED TRANSACTION January 2017 Beginning Balance 2, 011, 572.60 10/01/2017 INTL TRANSFER 876, 201.00 BARCLAYS BANK – SINGAPORE MN BR KUMPULAN EUROPLUS 9 110 4 77100 13 8 26/01/2017 INTL TRANSFER WITHDRAWAL 1, 670, 000.00 HABIB BANK AG –ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 047 2 9100 3 7 11 9 Ending Balance 1, 217, 773.60 February 2017 NO RECORDED TRANSACTION March 2017 NO RECORDED TRANSACTION April 2017 Beginning Balance 1, 217. 773.60 07/04/2017 INTL TRANSFER 329, 500.00 EMIRATES NBD – DUBAI BR TATA GROUP 010510 10379 2 8 Ending Balance 1, 547. 273.60 May 2017 NO RECORDED TRANSACTIONS June 2017 Beginning Balance 1, 547, 373.00 16/06/2017 INTL TRANSFER 277, 400.00

      €€€€€€€€€€€

      Hah haa...mampos ko Min...

      Delete
    3. Piji punya keroj tu semua.

      Piji yang karangkan nya. Reka kan cerita mcm tuh. Nak busukkan nama nemesis dia.

      Piji tak dapat jawatan, nak marah Azmin pulak.

      Gila punya keroje.

      Delete
    4. APA HEBATNYA ALQURAN


      1. JIKA ANDA KUMPULKAN SELURUH KITAB-KITAB SUCI YANG ADA DI MUKA BUMI INI DAN BUAT UJIAN FAKTA-FAKTA SAINS DALAMNYA SEMUA KITAB-KITAB SUCI TADI GAGAL KECUALI ALQURAN SAHAJA YANG MELEPASI TAPISAN TERSEBUT.


      2. ALBERT EINSTEIN ADA MENYEBUTKAN “SCIENCE WITHOUT RELIGION IS LAME….RELIGION WITHOUT SCIENCE IS BLIND…..

      3. ALQURAN ADALAH BOOK OF SIGNS NOT BOOK OF SCIENCE…PUN BEGITU BANYAK TERDAPAT FAKTA-FAKTA SCIENCE DALAM ALQURAN.


      4. ALQURAN 21 :30 MENYEBUTKAN PASAL BIG BANG…ALQURAN 79 : 30 BERKENAAN BUMI BULAT….ALQURAN 21 : 61 BERKENAAN CAHAYA BULAN BERASAL DARI MATAHARI….ALQURAN 21 :33 PASAL MATAHARI BERPUSING PADA PAKSI.

      5. ALQURAN BERCAKAP BERKENAAN BOTANI,,,BIOLOGI,,,ZOOLOGI,,,EMBRIOLOGI,,,,GENETIKA DAN LAIN-LAIN LAGI…..THE ONLY RELIGIOUS SCRIPTURE THAT PASSES THE TEST IS GLORIOUS ALQURAN..


      6. CUBA KITA RENUNGKAN,,,,BAGAIMANA MUNGKIN MUHAMMMAD SAW YANG HIDUP 1400 TAHUN YANG LAMPAU BOLEH BERCERITA BERKENAAN SEMUA ITU SEDANG BELIAU TINGGAL DI PADANG PASIR DAN TIDAK TAHU MENULIS DAN MEMBACA,,,SEDANG FAKTA SEJARAH TERSEBUT BAHARU SAHAJA DAPAT DIBUKTI DALAM 2 HINGGA 3 ABAD BARU-BARU INI….TIDAK LAIN TIDAK BUKAN KERANA BAGINDA MENDAPAT WAHYU DARI ALLAH SWT….INI MEMBUKTIKAN ALQURAN ADALAH SATU-SATUNYA KITAB SUCI YANG MASIH MENGEKALKAN KEASLIANNYA SEBAGAIMANA IA MULA DITURUNKAN….

      7. PENGIKUT SYIAH DIMINTA BERTAUBAT DARI AJARAN MEREKA YANG MENGATAKAN ALQURAN TIDAK LENGKAP..

      Delete
  21. BG NON DGN PIJI DAH KIRA BOLEH BUAT KENDURI DAH NI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenduri Piji tarak jawatan. Banyak masa nak buat itu ini.

      Baik yang itu.

      Jangan yang ini.

      Delete
    2. ISLAM DAN INDIA BARAT



      1. INDIA TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU INDIA BARAT DAN INDIA TIMUR….INDIA BARAT ADALAH INDIA YANG KITA FAHAMI SEPERTI HARI INI…INDIA TIMUR IALAH ALAM/DUNIA MELAYU YANG KITA KURANG PENGETAHUAN TENTANGNYA…SEJARAH MELAYU BERMULA SEMASA HIDUP NABI IBRAHIM AS DI MANA BAGINDA TELAH MEMERINTAHKAN ANAK-ANAK BAGINDA SUPAYA BERHIJRAH KE KAWASAN EMPAYAR MELAYU PADA ZAMAN DAHULU….SEJARAH EMPAYAR MELAYU DIRAKAMKAN SEAWAL KELAHIRAN NABI ISA AS BERMULA DI FUNAN DAN CHAMPA IAITU APA YANG KITA KENALI HARI INI SEBAGAI INDOCHINA.


      2. TAMADUN INDIA BARAT DI KATAKAN BERMULA DENGAN BANGSA CAMPURAN ARYA DAN DRAVIDA…INDIA DIBERI NAMA SECARA RASMI OLEH PENJAJAH INGGERIS..KENAPA INGGERIS DATANG MENJAJAH?? SEBABNYA IALAH MEREKA DATANG DENGAN SEMANGAT PERANG SALIB…INDIA BARAT TERMASUK SALAH SATU JAJAHAN DI BAWAH EMPAYAR ISLAM…SEJARAH INDIA BARAT DAN INDIA TIMUR LEBIH KURANG SAMA DARI SEGI MULA MENJAJAH DAN KEMERDERKAAN…


      3. AGAMA HINDU TIDAK SEPERTI AGAMA-AGAMA LAIN KERANA TIDAK DAPAT DIKETAHUI SECARA PASTI SIAPA PEMBAWA PERTAMA AJARAN-AJARANNYA….INI MERUPAKAN SALAH SATU KESULITAN DALAM MEMPELAJARI DALAM MEMPELAJARI AGAMA HINDU…NAMA HINDU YANG SEKARANG LAZIM DIKENAL DAN TELAH DIPERGUNAKAN SECARA UMUM SELURUH DUNIA,,,MERUPAKAN NAMA ASING KERANA NAMA ITU DIBERIKAN OLEH ORANG BUKAN HINDU…NAMA INDIA DIJELASKAN DARI NAMA SUNGAI SINDHU,,,,YANG MENGAIRI DAERAH BARAT INDIA..BANGSA PERSIA MENYEBUT SUNGAI ITU SUNGAI HINDU…KEMUDIAN NAMA INI DIAMBIL ALIH OLEH ORANG YUNANI,,,SEHINGGA NAMA ITULAH YANG TERKENAL DI DUNIA BARAT.


      4. LEBIH KURANG SERATUS TAHUN SELEPAS KEWAFATAN BAGINDA NABI MUHAMMAD SAW,,,,,PEDAGANG-PEDAGANG ISLAM DARI ASIA BARAT DATANG KE INDIA…INDIA BERLINDUNG DENGAN PEMERINTAH ISLAM KERANA MEREKA PADA MASA ITU MENGHADAPI SERANGAN BERTALU-TALU DARI BANGSA PARSI DAN MONGOL,,PENGARUH AGAMA DAN KEBUDAYAAN ISLAM MELUAS KE SELURUH INDIA DAN PADA ABAD KE 12 BERDIRILAH KESULTANAN DELHI YANG MELAHIRKAN SUATU DINASTI ISLAM DI INDIA SELAMA BEBERAPA ABAD LAMANYA…DI SINI BERMULALAH SEJARAH GEMILANG DAN KEMUNCAKNYA TAMADUN INDIA…HINGGA SEKARANG MASIH TAMPAK DENGAN JELAS PENINGGALAN-PENINGGALAN ISLAM DI INDIA DENGAN TERDAPATNYA MASJID-MASJID DAN MAKAM-MAKAM ISLAM DI SELURUH INDIA SEPERTI TAJ MAHAL DAN LAIN SEBAGAINYA..DI SAAT-SAAT KEMUNDURAN INDIA LAHIRLAH AGAMA-AGAMA BARU SEPERTI SIKH DAN SELEPAS ITU QADIANI…SEHINGGA DIRAMPAS PENJAJAH KAFIR.


      5. PANGGILAN KEPADA PENGANUT HINDU TIDAK TERSEBUT DI DALAM VEDA DAN UPANISHAD. JIKA MERUJUK KEPADA VEDA PENGANUTNYA DIPANGGIL VEDANTIS…JADI HINDU SEBENARNYA BUKAN MERUJUK KEPADA AGAMA TAPI SEBENARNYA BANGSA HINDU YANG MENETAP DI KAWASAN TERSEBUT TANPA MENGIRA AGAMA..JIKA KITA MENGKAJI KITAB-KITAB TERSEBUT KITA AKAN JELAS BAHAWA TERDAPAT AJARAN MENGESAKAN TUHAN DAN TERDAPAT AJARAN-AJARAN YANG MENYAMAI AJARAN ALQURAN. BEGITU JUGA DALAM KITAB TERSEBUT TERDAPAT RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR/PENUTUP…SEBAGAI CONTOH NAMA AYAHNDA NABI SAW ADALAH VISHNU YASH ( HAMBA ALLAH ) JIKA DITERJEMAH KEPADA BAHASA ARAB MENJADI ABDULLAH….IBUNDA NABI SAW BERNAMA SUMATHI ( PEACE AND SERENITY ) JIKA DITERJEMAH MENJADI AMINAH..DAN LAIN-LAIN CIRI PENGECAMAN BAGINDA SEPERI 4 SAHABAT YANG HEBAT IAITU ABU BAKAR, OMAR, OTHMAN DAN ALI RA.

      6. BERDASARKAN KETERANGAN DI ATAS TIDAK SYAK LAGI BAHAWA KITAB HINDU YANG ADA PADA HARI INI ASALNYA ADALAH DI BAWA OLEH BANGSA ARYA…..KITAB ITU SEBELUM BERLAKU PERUBAHAN/PINDAAN/PAGANISME ADALAH LEMBARAN/SUHUF YANG TERAWAL NABI IBRAHIM DAN MUSA AS SEBAGAIMANA TERAKAM OLEH ALQURAN 87 : 18 - 19

      Delete
  22. Tak sabar nak tunggu berita SPRM arah beku akaun Jemin. Beku, jgn tak beku!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apasal pulak? Azmin is not the problem. NAJIB AL JIBO is. And his cronies. And fat Mama

      Delete
    2. rahman jpc 31 July 2018 at 13:25

      Saya baru selesai membaca 'Selangor Report" yg melaporkan secara detail mengenai duit 'haram'( jumlah nya amat fantastis) yg d simpan olih azmin n keluarga d beberapa buah bank d luar negara.

      harap ia nya satu berita'hoax'. pihak berkuasa wajib membuat penyelidikan dgn rapi. jika d dpti laporan itu benar, maka his polical career is as good as gone.

      jadi tak payah lah hendak terus menawarkan diri dlm pemilihan dlm PKR. jawatan selaku menteri persekutuan pun mungkin akan terlepas.


      Anonymous 31 July 2018 at 14:01

      Pak Rahman JPC @ 13.25

      Saya pun jumpa mesej pasal duit Azmin tu:

      Ada org hantar aku msg file pdf..
      Isi kandungannya aku tak pasti, tapi saja kongsi sikit sini ..

      !¿¿¿¿
      INTL TRANSFER WITHDRAWAL 575, 184.00 DUETSCHE BANK – ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 004 1 3118 9 2 10 4 Ending Balance 2, 011, 572.60 December 2016 NO RECORDED TRANSACTION January 2017 Beginning Balance 2, 011, 572.60 10/01/2017 INTL TRANSFER 876, 201.00 BARCLAYS BANK – SINGAPORE MN BR KUMPULAN EUROPLUS 9 110 4 77100 13 8 26/01/2017 INTL TRANSFER WITHDRAWAL 1, 670, 000.00 HABIB BANK AG –ZURICH BR MOHAMED AZMIN BIN ALI 047 2 9100 3 7 11 9 Ending Balance 1, 217, 773.60 February 2017 NO RECORDED TRANSACTION March 2017 NO RECORDED TRANSACTION April 2017 Beginning Balance 1, 217. 773.60 07/04/2017 INTL TRANSFER 329, 500.00 EMIRATES NBD – DUBAI BR TATA GROUP 010510 10379 2 8 Ending Balance 1, 547. 273.60 May 2017 NO RECORDED TRANSACTIONS June 2017 Beginning Balance 1, 547, 373.00 16/06/2017 INTL TRANSFER 277, 400.00

      €€€€€€€€€€€

      Hah haa...mampos ko Min...

      Delete
    3. Piji punya keroj tu semua.

      Piji yang karangkan nya. Reka kan cerita mcm tuh. Nak busukkan nama nemesis dia.

      Piji tak dapat jawatan, nak marah Azmin pulak.

      Gila punya keroje.

      Delete
    4. PERKATAAN WALI DALAM ALQURAN


      1. APABILA DISEBUT SAHAJA PERKATAAN WALI RAMAI YANG MEMAHAMI WALI NIKAH ATAU WALI ALLAH YANG MEMPUNYAI KERAMAT DAN PERKARA LUAR BIASA YANG BERLAKU KE ATASNYA. SEBENARNYA PERKATAAN WALI YANG DIGUNAKAN OLEH ALQURAN ADALAH LEBIH LUAS DARIPADA ITU.

      2. TERLEBIH DAHULU SAUDARA DIPERINGATKAN SUPAYA TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA KERANA MEREKA TIDAK KEBAL DARIPADA API NERAKA APALAGI HENDAK MENYELAMATKAN ANDA DARI AZAB TERSEBUT. PELAJARI DAN KAJI SENDIRI SUPAYA ANDA DAPAT SELAMATKAN DIRI DARIPADA ANCAMAN TERSEBUT.


      3. ALQURAN DITURUNKAN DALAM BAHASA ARAB YANG MEMPUNYAI KEPELBAGAIAN SENI…DI ANTARANYA ISTILAH YANG DIGUNAKAN BERSIFAT MELUAS PENGGUNAANNYA….WALI ADALAH BERMAKSUD AMAT DEKAT KEPADA SI POLAN,,,MENGIKUTINYA,,,MELINDUNGI TANPA BATAS,,,MENOLONGNYA,,,MENGASIHANINYA,,,MENGUASAI NEGERI,,,MENJADI WALI SATU NEGERI,,,PEMERINTAH,,,GABENOR…..WALI JUGA ADALAH NAMA BAGI TUHAN.

      4. SATU LAGI ISTILAH YANG DIGUNAKAN OLEH ALQURAN IALAH WALIJAH IA BERMAKSUD KAWAN ATAU SEKUTU.


      5. ALQURAN 4 : 44 – 45 MENGINGATKAN KITA SUPAYA BERWASPADA DENGAN PARA ILMUAN YANG MEMAHAMI KITAB SUCI TAPI MEMBELI KESESATAN DAN BERMAKSUD MENYESATKAN ORANG RAMAI DARI JALAN YANG BENAR…ALLAH MAHA TAHU MUSUH-MUSUH KAMU…CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WALI DAN CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI PEMBANTU.

      6. AL QURAN 8 : 88 MENEGUR ORANG BERIMAN BAGAIMANA MEREKA BOLEH BERPECAH DUA BILA BERHADAPAN DENGAN GOLONGAN MUNAFIK SEDANGKAN ALLAH TELAH KEMBALIKAN MEREKA KEPADA KEKAFIRAN AKIBAT PERBUATAN MEREKA…ADAKAH KAMU BERMAKSUD MEMBERI PETUNJUK KEPADA MEREKA YANG ALLAH TELAH SESATKAN??...BARANGSIAPA YANG DISESAT OLEH ALLAH KAMU TIDAK LAGI DAPAT MENEMUI JALAN PETUNJUK UNTUKNYA….OLEH ITU JANGANLAH KAMU LANTIK DI KALANGAN MEREKA ITU SEBAGAI WALI,,,,,

      7. ALQURAN 9 : 55 – 57 MENEGASKAN BAHAWA HANYA YANG LAYAK MENJADI WALI IALAH ALLAH,,,RASULNYA DAN ORANG BERIMAN YANG MENDIRIKAN SOLAT,,,MENGELUARKAN ZAKAT DALAM KEADAAN TUNDUK KEPADA ALLAH….ALLAH MEMBERI JAMINAN KEMENANGAN KEPADA MEREKA..


      8. ALQURAN 8 : 72 SESUNGGUHNYA ORANG YANG BERIMAN,,,BERHJRAH,,,BERJIHAD DENGAN HARTA DAN NYAWA MEREKA PADA JALAN ALLAH,,,MEMBERI PERLINDUNGAN DAN MEMBELA…MEREKA INILAH YANG MENJADI WALI SESAMA MEREKA..

      9. ALQURAN 8 : 73 ORANG KAFIR ITU ADALAH WALI SESAMA MEREKA…JIKA KAMU TIDAK MEMBANTU SESAMA ORANG BERIMAN PASTI AKAN TERJADI FITNAH DI MUKA BUMI DAN KEROSAKAN YANG BESAR..


      10. ALQURAN 46 : 32 BARANG SIAPA YANG TIDAK MENYAHUT SERUAN MAKA DIA BUKANLAH DAPAT MELEMAHKAN ALLAH DI MUKA BUMI DAN TIADA SELAIN ALLAH WALI BAGINYA.

      11, ALQURAN 2 : 28 JANGANLAH ORANG BERIMAN MENGAMBIL ORANG KAFIR SEBAGAI WALI DENGAN MEMBELAKANGKAN ORANG BERIMAN….BARANG SIAPA MELAKUKANNYA IA TIDAK MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH.


      12. AL QURAN 9 : 23 WAHAI ORANG BERIMAN JANGANLAH KAMU MENGAMBIL AYAH DAN SAUDARA KAMU SEBAGAI WALI SEKIRANYA MEREKA LEBIH MENYINTAI KUFUR DARIPADA IMAN….BARANG SIAPA DI KALANGAN KAMU MENGAMBIL MEREKA SEBAGAI WALI MAKA MEREKA INI ORANG YANG ZALIM..


      13. AL QURAN 4 : 138-139 BERILAH KHABAR GEMBIRA KEPADA PARA MUNAFIK BAHAWA MEREKA LAYAK MENDAPAT AZAB YANG PEDIH IAITU MEREKA YANG MELANTIK ORANG-ORANG KAFIR SEBAGAI WALI DENGAN MENINGGALKAN ORANG BERIMAN….ADAKAH MEREKA INGINKAN KEMULIAAN DI SISI ORANG KAFIR ITU….SESUNGGUHNYA SEMUA KEMULIAAN ITU MILIK ALLAH..

      Delete
  23. Sejak aku selalu keluar, GENG NAJIB AL JIBO tak keluar.

    Apasal?

    Sebab aku selalu keluar ke?

    Sebab tiap kali aku keluar, aku JIBO kan dia ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAMBUNGAN PERKATAAN WALI DALAM ALQURAN


      14. BERDASARKAN AYAT-AYAT DI ATAS KITA BOLEH FAHAMI BAHAWA MELANTIK ORANG KAFIR MENJADI WALI MEMBUATKAN SESEORANG ITU BERSIFAT MUNAFIK,,,TIDAK PERLU MENJADIKAN ILMUAN YANG MENJUAL AGAMA MENJADI WALI,,,,,JANGAN MELANTIK MEREKA YANG MENYEBABKAN PERPECAHAN DI KALANGAN UMAT ISLAM MENJADI WALI KERANA MENGHADAPI GOLONGAN MUNAFIK,,,,,ORANG BERIMAN WAJIB MELANTIK SESAMA ORANG BERIMAN YANG MENUNAIKAN SOLAT DAN ZAKAT SERTA BERHIJARAH,,BERJIHAD DENGAN HARTA DAN NYAWA,,,,MEMBERI PERLINDUNGAN DAN MEMBELA SESAMA ORANG BERIMAN…..ORANG KAFIR ADALAH WALI SESAMA MEREKA JADI KENAPA ORANG BERIMAN BERSUSAH PAYAH HENDAK MELANTIK MEREKA….MEREKA YANG MELANTIK ORANG KAFIR TIDAK MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH….HATTA SAUDARA TERDEKAT PUN TIDAK BOLEH DILANTIK JIKA MEREKA LEBIH SAYANG KEPADA KEKUFURAN APALAGI YANG TIADA PERKAITAN KELUARGA….

      15. APA PULA PERKAITAN PERKATAAN WALI DENGAN NAMA ALLAH,,,,INI ADALAH KERANA JIKA SILAP MEMILIH KAFIR SEHINGGA MEMBELAKANG HUKUM ALLAH IA AKAN SAMPAI MENUHANKAN MEREKA…SYIRIK BUKAN SAHAJA DENGAN MENYEMBAH TOKONG TAPI BERSEKUTU DALAM MEMBUAT PERUNDANGAN DENGAN MENOLAK HUKUM ALLAH.


      16. CUBA PERHATIKAN NEGARA SEPERTI SYRIA DIPERINTAH OLEH SYIAH KAFIR PARTI BA`ATH,,,WALAUPUN PUN PADA MULA PEMERINTAHAN HAFIZ ALASAD TELAH MENURUNKAN HARGA BARANGAN KEPADA 15% DAN SEMUA RAKYAT BERGEMBIRA TAPI LIHATLAH APA KESUDAHANNYA….DENDAM KESUMAT YANG TIDAK KUNJUNG HABIS…LIHAT PULA APA TERJADI PADA MYAMMAR HABIS DILANYAKNYA UMAT ISLAM…DIBUNUH,,,DIPERKOSA,,,,DIRAMPAS HARTA MEREKA….LIHAT PULA APA JADI DULU PADA SEPANYOL DIPAKSA UMAT ISLAM TUKAR AGAMA….MANA-MANA YANG TIDAK SEMPAT LARI HABIS SEMUA MATI DIBUNUH…PERKARA YANG SAMA BERLAKU DI FILIPINA…….INILAH AKIBATNYA JIKA DIBIARKAN KAFIR MEMERINTAH,,,ALLAH TELAH MEMBERI PERINGATAN BAHAWA MANUSIA YANG PALING BERMUSUH KEPADA KAMU IALAH YAHUDI DAN MUSYRIKIN ( PENYEMBAH BERHALA DAN DEWA )…

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...