Thursday 5 July 2018

PERLUKAH KUTIPAN DERMA UNTUK BANTU NAJIB?


Sebelum ini, ketika kerajaan melancarkan Tabung Harapan Malaysia sebagai usaha mengajak rakyat agar  sama-sama memikul tanggungjawab meringankan hutang negara yang mencecah lebih RM1 trilion yang ditinggalkan oleh era kepimpinan boros Najib Razak, ramai pemimpin dan penyokong UMNO mencemuh tindakan itu.


Kata mereka, langkah itu lebih menunjukkan kegagalan kerajaan baru pimpinan Tun Mahathir Mohamad dalam mentadbir dan menyelesaikan hutang negara sehingga perlu meminta sumbangan rakyat untuk menyelesaikannya.


Bagaimanapun, tabung itu nyata mendapat sambutan yang  menggalakkan dengan lebih RM100 juta sudah pun berjaya dikumpul setakat ini.


Tetapi, belum pun lama, cemuhan pemimpin dan penyokong UMNO itu terkena balik ke batang hidung mereka apabila hari ini sekumpulan pemimpin UMNO sendiri terpaksa melancarkan tabung dan kutipan wang daripada orangramai juga.


Bezanya, tabung kali ini dilancarkan untuk membantu Najib untuk membayar wang jaminan atas empat pertuduhan jenayah yang dihadapinya di mahkamah, Rabu lalu.

Menurut laporan, wang kutipan itu akan diserahkan kepada anak Najib pada hari Isnin depan iaitu hari di mana mereka perlu membayar baki wang jaminan sebanyak RM500 ribu.


Daripada jaminan RM1 juta yang dikenakan kepada Najib, RM500 ribu lagi sudah pun dibayar sebelum ini.


Bermakna, UMNO melancarkan tabung lebih untuk menyelesaikan urusan peribadi Najib, manakala tabung Pakatan Harapan adalah demi untuk kepentingan negara.


Cumanya, perlukah sebuah tabung dilancarkan untuk membantu Najib?


Adakah benar beliau dan keluarganya tiada keupayaan untuk melunaskan baki RM500 ribu wang jaminan, kalau pun benar semua akaun bank sudah dibekukan?


Di mana adik beradik Najib yang diketahui semuanya kaya raya dan mempunyai banyak harta?


Kenapa mereka tidak membantu?


Kenapa pemimpin UMNO seperti Zahid Hamidi, Nazri Aziz, Azeez Rahim dan lain-lain juga tidak cuba membantu Najib membayar wang jaminan tersebut?


Kenapa perlu meminta sumbangan orangramai, khususnya ahli-ahli UMNO?


Di sebalik itu, apa yang diharapkan ialah tabung ini jangan sampai gagal dengan jumlah kutipan yang agak mengecewakan akhirnya.


Malu nanti beb....


Logiknya, dengan jumlah keahlian UMNO melebihi 3 juta, jika setiap orang menderma RM1 saja pun, senang-senang lebih RM3 juta dapat dikumpulkan.


Opppsss....kalau RM3 juta dapat dikutip, ia sudah melebihi sasaran kerana yang dikehendaki hanyalah RM500 ribu saja.


Nak dibuat apa dengan wang selebihnya itu? (ShahbudinHusin 05/07/2018)

149 comments:

  1. Najib ade beberapa buah rumah...aprtment mewah kete mewah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak najib jual quinoa yg sangat mahal harganye...geng2 najib dan ktoni ramai dah jutawan..takjan tak hulur untuk najib...derma ni sandiwara aje..

      Delete
    2. KBB...Aikkk..Takkanlah kau jeles dengan rancangan untuk mengutip derma bagi membayar ikat jamin DSNR ni..inilah tandanya betapa pimipnan tertinggi dan ahli2 UMNO tidak sesekali meninggalkan mantan presiden mereka terkontang kanting sorang diri.

      Bukan budaya UMNO untuk membiarkan kaptenn kapal beresorangan...yang rakyat tau, cara ni hanya diamalkan dalam Fuckatan Haprakan aje. Pandai2lah pimipnan mereka nak selamtakan diri masing2.

      Apa nak diherankan..dulu Pizi pun lancarkan kutipan derma bila kalah saman denagn NFC...sampaim sekarang ni pun tak tau ke mana perginya baki dari kutipan tersebut yang mencecah RM 1.5 juta tu, setelah dijelaskan saman RM 350 ribu.

      Kerajaaan Fuckatan Haprakan pun ada melancarkan derma tabung buluh ..kononnya nak ringankan hutang Msia yang dikatakan dah mencecah lebih RM 1 Trillion tu. Sampaikan budak2 bawah umur pun dipaksa mereka untuk memecahkan tabung ayam mereka bagi tujuan menderma. Baru2 ni pulak, CEUPACS cadangkan setiap Penjawat Awam menderma untuk tabung buluh tu...main paksa je keje mereka. Tak tau lagi ke..rakyat sekarang ni dah terlalu terhimpit dengan beban hidup yang semakin parah..janji takde GST, tapi harga barangan tetap naik mencecah 30-50%...harga minyak tak turun2 ke RM 1.50 seliter seperti yang dijanjikan...Tol masih ada lagi, kata nak hapuskan..PTPTN kena bayar jugak.

      Jadi...apa yang Kerajaan PH dah buat untuk rakyat..selain dari buang PA seramai 17 ribu orang..paksa pegawai2 tinggi kerajaan dan CEO2 melayu letak jawatan bagi memberi laluan kepada kroni2 mereka ambil alih jawatan tu ????

      Cai2 sekelian...setakat RM500 ribu yang diperlukan untuk jamin DSNR tu takde hal punya...alangkan pizi..si Rja pitnah dan hasut tu rakyat boleh derma kat dia..ini kan lagi DSNR, mantan PM tercinta kita.

      Yang pasti..derma dan sumbangan untuk DSNR ni adalah dasar ikhlas dan bukannya dipaksa2kan keatas rakyat seperti tabung buluh Fuckatan Haprakan tu bhai !!!!

      Delete
    3. Satu Sen pun jangan derma demi menolong penyamun tarbus ini.....!!
      Derma lah ke Masjid2 dan Surau2 lebih afdhal.........!!

      Delete
    4. Rumah dsb nya tak itnggi nilai. Bberapa juta saja. Wang di akaun baak beratus juta Ringgit. Mesti ada lagi yang tak di ketahui. Atas nama dia dan/atau mak badak.

      Numbered accounts. Yang ha nya 1-2 orang pegawai tinggi bank itu sahaja yang tahu.

      Di Switzerland gejala numbered accounts ini sudah berpuluh tahun di praktik. Sekang di UK, Spore dll pun dah ada.

      Switzerland dan Spore dah berkerjasama dengan Malaysia pasai 1MDB. UK belom terbaca. Tapi di Caribbean, di Cayman Islands pun ada.

      Tak tau le kalo Riza muntahkan keluor semua itu. Walau bagaimana pun masih banyak lagi duit nate'2 tuh.

      Tapi kesian le yang bodoh2 ada seposen dua posen sayang bebenor dengan anak Kepala Bapak Dia nak derma jugak. Sedih mikirkan nya.

      Delete
    5. Nazir Razak yg bergaji RM1 juta sebulan pun x mau tolong. Kahkahkah..

      Delete
    6. Macamane kamu tau Nazir tak tolong abang dia?

      Delete
    7. 2 kali fitnah kepada Dr Zuhdi sengaja disebar luas di media sosial



      Sinar Harian memohon maaf atas kesilapan menggunakan gambar yang tidak berkaitan dengan Himpunan Solidariti Buat Najib malam tadi.

      Gambar yang digunakan itu ialah ketika Himpunan NGO Mempertahankan YDPA baru-baru ini.


      Sinar Harian tiada sebarang niat untuk memfitnah AJK Pas Pusat, Dr Zuhdi Marzuki, sebaliknya adalah kesilapan teknikal.

      Sinar Harian telah menarik balik artikel tersebut di Sinar Online sebaik menyedari kesilapan tersebut dan membetulkan gambar berkaitan.

      Adakah dengan menarik balik itu fitnah yang tersebar boleh dipadamkan? Berapa orang yang hanya baca fitnah dan tidak membaca pembetulan Sinar Harian?


      Kesan daripada sebaran fitnah kepada PAS

      1. Ada ahli PAS berpusing haluan kerana termakan fitnah (ini satu kebodohan)
      2. Macai Pakatan Harapan, terutama puak Amanah berseronok dengan maklumat ini kononnya PAS dah rosak (ini satu bala untuk mereka)


      : Fitnah adalah sunatullah dalam perjalanan dakwah, siapa yang paling banyak dapat 'panah fitnah' dia sebenarnya menepati perjuangan Islam yang dibawa oleh nabi dan ulama terdahulu. Jadi jangan risau kalau fitnah membuatkan anda kalah dan dibenci....

      Delete
    8. Penghinaan oleh Umno kepada bekas PM Najib begitu keterlaluan. Ini bukan sindiran semata-mata tapi penghinaan dan menjatuhkan maruah seorang bekas PM. Adakah selama berpuluh-puluh tahun Najib berada dalam kerajaan tiada seorang pun kawan yang sudi meminjamkan wang jaminan? Wang jaminan akan dipulangkan semula selepas tamat sesuatu perbicaraan mahkamah dan selepas itu wang-wang itu akan disalurkan ke mana pula? Atau sememangnya Umno dan kawan-kawan Najib sudah yakin Najib bersalah sebab itu mereka semua tak mahu meminjamkan wang?

      Delete
    9. Shabuddin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Najib And Rosmah - 'Over RM100 Billion' Stashed In Foreign Bank Accounts

    30 June 2018 104
    The decision of the Malaysian people to vote in Harapan with a reform agenda on May 9th in many ways seemed to close a chapter on past misdeeds. However, as the daily headlines show, it will be some time before the true scale of kleptocratic looting from Malaysia has been revealed.

    Indeed, the one billion ringgit treasure haul, garnered from the Najib residences after the election, appears to represent relative trinkets knocking around the house, compared to the real hoard, safely locked up elsewhere.

    Sarawak Report has it on good authority, for example, that two privately chartered jets arrived from Saudi late on the night of the shock election result, courtesy of the good offices of a relative of an executive of PetroSaudi. Owing to the denial of formal landing rights, they are believed to have departed without the intended primary passengers, Najib and Rosmah.

    However, a stash of precious items, including a certain pink diamond, is believed to have been brought on board and accompanied out of the country by senior personnel.

    A separate source, with business connections to the couple, has further told Sarawak Report that to their “certain knowledge” deals they have information on amounted to considerably over RM100 billion in profits, which were banked abroad. The source says they were personally involved in stashing much of the money into mainstream accounts in Hong Kong.

    ‘We Need To Change”
    The exposure that such devastating sums of hot money, travelled into what the source says included major Swiss and German banks, looks set to rock the global financial system for years to come, keeping the issues of Malaysian kleptocracy in the news for the foreseeable future.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harta Kassim Baba orang kaya penyamoon 7 keturunan kedarah pon tak habeh yeooooppp.....

      Delete
    2. Seks songsang, pelacuran isu lebih besar



      KOTA BHARU: Timbalan Menteri Besar, Dato’ Mohd Amar Abdullah melahirkan rasa kesal kerana isu perkahwinan di bawah umur menjadi tular di seluruh negara.

      Katanya, isu itu tidak wajar disensasikan kerana tidak dibincangkan secara teliti sehingga menimbulkan prejudis dalam kalangan masyarakat.

      Tambahnya, sewajarnya isu LGBT, pelacuran, gejala sosial lain yang perlu ditangani kerana ia penyakit yang amat bahaya jika melanda masyarakat.

      “Kahwin pada usia muda adalah perkara biasa. Kalau kawan-kawan saya dulu khususnya yang tidak bersekolah umur 15 hingga 16 tahun sudah kahwin.

      “Ianya sudah menjadi perkara normal dalam kehidupan malah agama juga tidak salah,” katanya.

      Pada masa yang sama, Amar berkata perkahwinan itu berlaku di luar Kelantan iaitu di Thailand.

      Untuk itu katanya, Kerajaan Negeri sudah menyerahkan kes berkenaan kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (Jaheaik) bagi menjalankan siasatan lanjut.

      Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat Exco di Kota Darul Naim di sini hari ini.

      Mengulas lanjut, Mohamad Amar berkata, isu lebih besar yang patut disensasikan adalah tentang budaya seks songsang yang semakin menjadi-jadi di negara ini.

      “Isu kahwin bawah umur adalah terpencil sedangkan isu zina, seks songsang seperti gay dan lesbian lebih besar impaknya pada negara.

      “Tidak sepatutnya kita overreact dalam isu ini,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 4/7/2018



      : Kerajaan PH juga nampak terikut-ikut dengan isu minor berbanding isu major kerana kerajaan PH nak cari populis bagi menyekat kebencian rakyat makin melebar terhadap penipuan manifesto kerajaan PH....

      Delete
  3. kasihanya kau najib...kah3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia usir Zakir Naik?



      KUALA LUMPUR: Penceramah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik, akan diusir hari ini, lapor media India, tetapi peguamnya di Malaysia nafi terima sebarang notis penghantaran pulang.

      “Tak benar. Kami tak terima sebarang notis ekstradisi,” kata Shaharuddin Ali, yang mewakili Naik, kepada FMT.

      Beliau berkata permintaan rasmi untuk menghantar pulang anak guamnya mestilah daripada Kementerian Dalam Negeri atau Kementerian Luar Negeri.

      Beliau berkata notis itu tidak boleh daripada polis atau Jabatan Peguam Negara.

      “Pada ketika ini, kita diarahkan untuk mencabar sebarang tindakan untuk mengekstradisi anak guam kami ke India. Kami perlu melihatnya ekstradisi itu secara bertulis.

      “Jika ada ekstradisi secara bertulis, kami mahu melihatnya,” kata Shaharuddin.

      Sementara itu, Naik dipetik Republic TV berkata berita ekstradisi itu “sama sekali tak berasas dan palsu”.

      “Saya tiada rancangan untuk ke India sehingga saya rasa dilindungi dari pendakwaan tidak adil. InsyaAllah, saya akan pulang ke tanahair jika saya rasa kerajaan akan berlaku adil dan saksama,” katanya.

      Media India hari ini melaporkan Naik, yang disiasat di India atas dakwaan pengubahan wang dan penyebaran ekstremisme, “akan menaiki penerbangan ke India hari ini”, menurut laporan Times Now.

      Sementara itu NDTV melaporkan Naik akan dikeluarkan dari Malaysia “malam ini”, memetik seorang pegawai polis anti-pengganas di Bukit Aman, Mohammed Raby Abu Bakar.

      Naik dituduh memberikan ucapan provokasi, yang menurut kerajaan Bangladesh menjadi penyebab serangan di Dhaka yang menyaksikan 22 orang maut.

      Agensi Penyiasatan Kebangsaan India juga sedang menyiasat NGO yang diasaskan Naik, Yayasan Kajian Islam, berhubung dakwaan pengubahan wang.

      Dia diberi status pemastautin tetap di Malaysia oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.


      : Jangan kerajaan PH buat kurang ajar ke atas Zakir Naik. Dia suara umat Islam seluruh dunia, dia juga dicintai umat Islam seluruh dunia....

      Delete
    2. Sapa derma dpt dosa...takkan tak tau najik buat apa kan??
      Baik bg derma kat tabung surau dan masjid..konpem spt pahala.

      Delete
  4. Ingatkan puak2 ni tak layan tin milo. Layan jugak rupanya. Kesian dalam ketawa.

    Tp kalau dah dapat byk nanti jgn lupa lantik GengNajib sebagai juruaudit. Kita pun nak tau jugak siapa yang derma kat Najib dan ditakuti jugak duit selebihnya itu disalahguna. Tak gitu GN? Kikikikiokiokioki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulat Kontol...Aku takde masaalah. Sebagai rakyat Msia yang waras dan dapat menelusuri denyut nadi kesulitan yang kini dialami oleh DSNR sekeluarga...dan setelah berbincang dengan ahli keluarga, aku dah ambik keptusan untuk menyumbang pendapatan sebulan dari jualan sayur2an dan sawit untuk tabung DSNR tu. Aku tau ini taklah sebanyak mana pun..tapi hanyalah atas dasar kemanusiaan semata2.

      Aku amat2 yakin..ramai lagi rakyat Msia yang akan berbuat sedemikian. Aku raas kau orang pun akan bersetuju dengan benda ni kan ????

      Delete
    2. Kalo ada duit baik didermakan bantu kanak2 yg sakit.....yg tak berkemampuan dari rakyat bawahan yg selalu duk rayu derma untuk tampong kos pembedahan dan perawatan.

      Atau pon salorkan bantuan kepada asnaf2, fakir miskin, rumah2 anak2 yatim dan orang2 tua.

      Dari bagi bantuan pada orang yg nyopping sakan 6 milion hingga dapat liputan dari media asing.
      Yg mampu beli kayu2 golf mahal2...
      Yg mampu pakai hermes, birkin, bijik dan bijan....
      Yg mampu tukar ganti setiap hari kain baju mahal2.....
      Yg mampu buat majlis kahwin berjuta2.
      Yg mampu beli berrrbelas-belas tiara permata berlian.
      Yg menyimpan segala macam harta karun dalam Bank-bank Bagasi yg beroperasi di serata rumah2 kosong dan kondo2.

      Fuuuuhhhh..........kita pon tak merasa sekali nyopping sampai bermilion-milion ooooiiii....

      Nak kesian.....kesian pada yg memang susah tak berharta........bukan pada millionaire billionare.

      Delete
    3. Hihi.. Idok la eden nak sodokahkan kat HAMNO ato Najib. Lobih baek eden bagi anjing makan KFC, lagi banyok pekdahnyo..

      Sblm BN diklepet pd PRU14, eden rasa senak giler walaupun gaji eden mmg tersangat selesa berbanding rakyat kebanyakan.

      Lu tgk, bil letrik rumah eden RM600 sebulan. Gilo hapo. Kawan eden cakap, ini bil rumah ka.. Bil kilang? Sblm² ni tak sampai RM100 pun. Eden check rumah jiran, ex teacher duduk sorang, bercerai dan anak² dah besar.. kene RM350++ bil letrik setiap bulan. Check jugak dgn jiran² lain.. Purata RM400-500 bil letrik setiap bulan. Gilo ka hapo?? Sumer komplen kat TNB, dan lu tau.. Jawapan org TNB mmg menyakitkan hati. Ada yg diugut konon² mencuri elektrik sblm tariff baru dinaikkan. Eden raso, rame lagik kene cenggini. Mau tak bengkak hati sampe BN tertonggeng!!!

      Itu blom lagi kira rege² barangan dan perangai² pegawai gomen yg bongkak giler bila berurusan dgn org ramai. LHDN pun serupo jilaker.. Lagi kita ikhlas potong gaji, lagi diminta mcm² dan segalanya pd LHDN, serba x cukup. Bila gi minta bantuan atau adukan kpd MP dan Adun UMNO hal berkaitan kawasan kita, kita dilayan mcm anjing kurap pulop. Terlalu ramai kene cenggini. Sampai peon Adun dan MP BN macam jilaker, ini tersangatlah ramai hamba rakyat mmg maklom.

      Kahkahkah.. Suke hati nko la Labu. Ko raser berbaloi tolong Najib, silakan. Eden raikan jo.

      Bagi eden, jika eden jumpo si HAMNO ni mintak makanan atau menggelupor sekalipun, eden akan ketuk kepala mcm eden ketuk kepala ular tu. Biar hancho.. Eden bukan balas dendam atau marah, tapi spesis HAMNO ni lagi hidup lagi berbahaya dan banyak mudhorat.

      Make sense? Kahkahkah..

      Delete
    4. Sekarang siasat kawan kamu, Taib Mahmud, aktivis beritahu Dr M



      PETALING JAYA: Seorang aktivis hak asasi menggesa pihak berkuasa menumpukan pada kekayaan luar biasa Yang di-Pertua Sarawak, Tun Taib Mahmud, bagi menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak memilih dalam kempen anti-rasuah.

      Beliau juga berkata tindakan terhadap Taib Mahmud menunjukkan kerajaan juga akan bertindak terhadap orang-orang yang dilihat rapat dengan perdana menteri.

      “Kerajaan PH menunjukkan jika ada iltizam untuk menyiasat skandal 1MDB hingga ke akar umbi, ada cara untuk membanteras rasuah dan kapitalisme kroni di Malaysia,” kata Kua Kia Soong hari ini.

      Beliau berkata demikian selepas bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak didakwa dengan 4 pertuduhan korupsi dan salahguna kuasa.

      Bekas tahanan politik dan pengkritik Dr Mahathir ini berkata perdana menteri mesti tunjukkan kempen terhadap Najib bukan dendam peribadi dengan tidak mengabaikan “sekutu lamanya di Sarawak”.

      Kua berkata Putrajaya mesti pertahankan imej tadbir urus yang baik dengan memaksa Taib, yang katanya mungkin “orang terkaya di Malaysia”, mengisytiharkan harta.

      Taib adalah ketua menteri Sarawak selama 23 tahun, sebahagian besarnya ketika 22 tahun pentadbiran Dr Mahathir.

      Dia dituduh mengumpul kekayaan dan kontrak kerajaan untuk manfaat ahli keluarga, termasuk dituduh oleh pengkritik di luar negara seperti Bruno Manser Fund (BMF) yang berpangkalan di Switzerland, yang menganggarkan kemewahannya bernilai berbilion dolar.

      Aktivis dan ahli politik membuat beberapa laporan rasuah terhadap Taib di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), selepas Dr Mahathir menepis seruan kepada kerajaan supaya menyiasat Taib kerana tiada aduan rasmi.

      Kua berkata PH mesti memenuhi ikrar membasmi kleptokrasi, kerana janji itu yang memberi kemenangan kepada gabungan itu pada pilihan raya Mei lepas.

      “Janganlah kecewakan rakyat terutama rakyat Sarawak yang menyaksikan kekayaan negeri disedut sehingga kering oleh ketamakan kleptokrat di sana,” katanya.


      : Mahathir sejarahnya akan dakwa kepada yang dia dendam aje.. Taib Mahmud kawan kroni takkan dia nak dakwa? Takkan itupun pengundi PH tak boleh berfikir....

      Delete
  5. The MACC has no jurisdiction over Riza Aziz or Red Granite

    July 5, 2018

    The MACC is hinging its entire discovery exercise into Red Granite Pictures purely on a 20th of July 2016 report issued by the US Department of Justice (DoJ).
    The 2016 report was prepared pursuant to terms contained within a controversial loophole that exists in American jurisprudence.
    Known as Civil Forfeitures, the loophole allows the DoJ to file forfeiture proceedings against any individual or company suspected of crime or illegal activity hinged solely on complaints filed by a third party.
    US law has it that for the complaints to be filed, the complainant must imply that the individual or company he (or she) is filing the complaints against may have committed wrongdoing on American soil.
    Under the circumstances, the MACC has no jurisdiction to question Riza or act on him given that its entire discovery exercise is hinged purely on the DoJ report that relates to crimes committed on American soil.


    THE THIRD FORCE

    Riza Aziz has been travelling to and fro the MACC for three consecutive days beginning the 3rd of July 2018. The stepson of former premier Dato’ Seri Najib Tun Razak, Riza spent close to nine hours each day entertaining questions from the anti-graft agency. According to the Star Online, Riza may have been questioned on the alleged use of 1MDB funds to finance the production of several Hollywood movies.

    And that’s true.



    A well-placed source told The Third Force today that the MACC’s concern with Riza has to do with Red Granite Pictures, a United States (US) private-owned entity he co-founded to produce the said Hollywood movies. The Third Force was made to understand that the anti-graft agency is hinging its entire discovery exercise into the company purely on a 20th of July 2016 report issued by the US Department of Justice (DoJ). That immediately brings to question the reason the MACC decided to train its guns on Riza this very moment.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Was the agency so inconsiderate that it did not want Riza to attend the hearing? Perhaps it has something to do with the fact that the lead prosecutor’s case against Najib is also hinged on the very same DoJ report the MACC is latching it’s discovery into Riza on. Not many are aware, that the 2016 report was prepared pursuant to terms contained within a controversial loophole that exists in American jurisprudence.

      Known as Civil Forfeitures, the loophole allows the DoJ to file forfeiture proceedings against any individual or company suspected of crime or illegal activity hinged solely on complaints filed by a third party. US law has it that for the complaints to be filed, the complainant must imply that the individual or company he (or she) is filing the complaints against mush have committed wrongdoing on American soil. The law clearly states that the filing of any forfeiture proceedings is a civil matter and has nothing to do with a criminal conviction of any sort.



      Long story short, the American law has a loophole that allows any Tom, Dick and Harry to file a complaint against an individual or company he (or she) suspects conducted illegal activity on American soil. In 2015, Dr Mahathir’s lawyer and confidante, Matthias Chang, flew to the US to file a complaint against Najib and 1MDB on suspicion that the former premier defrauded both the wealth fund and the government of Malaysia. Matthias was accompanied by Dato’ Seri Khairuddin Abu Hassan, who went around the globe lodging police reports against Najib in several other countries.



      The complaints filed by the duo led to the DoJ report which has since become the basis to the MACC’s discovery. What this means, is that the anti-graft agency is latching its entire investigation on a report that is based on suspicion and not material evidence. Even the Federal Bureau of Investigations (FBI) admitted that it had yet to commence investigations at the time the DoJ announced the filing of civil forfeiture proceedings against Red Granite.

      So what jurisdiction does the MACC have over Riza?

      Is the agency not aware that the crime Riza is suspected of having committed – which, incidentally, was never once spelt out in concise terms in the DoJ report – falls under US jurisprudence? Did nobody tell Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull that the MACC has no authority to act on Riza until and unless the agency has evidence to show that the stepson of Najib Razak committed crime on Malaysian soil? But how could the agency possess such evidence given that its discovery is hinged purely on a report by the US DoJ?

      See the conspiracy yet?

      Delete
    2. Riza baham duit aabar BvI...1 mdb melalui kerajaan malaysia yg bayar....Doj hanye rampas harta bawah undang2 gubah wsng haram amerika...kesalahan riza rompak wang 1 mdb tanggongjawab kerajaan malaysia..

      Delete
    3. Duit yg bayor pada Aabar BVI ciplak tu ke mana peginya....??

      IPIC sendiri sahkan Aabar BVI buka subsidiary deme.
      Subsidiary IPIC ialah Aabar PJS.

      Apa kehei dah bayor.......bayor lagi...???

      Delete
    4. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Zionis lanjutkan penahanan ahli parlimen wanita Palestin
      5 JULAI 2018
      Zionis lanjutkan penahanan ahli parlimen wanita Palestin
      Israel melanjutkan penahanan tanpa bicara ahli parlimen wanita Palestin , Khalida Jarrar.
      BAITULMAQDIS - PALESTIN. Pihak berkuasa Israel melanjutkan penahanan tanpa bicara ahli parlimen wanita Palestin selama empat bulan, menjadikan tempoh beliau dipenjarakan lebih setahun.

      Khalida Jarrar, 55, ditahan pada 2 Julai tahun lalu kerana menjadi ahli kanan Barisan Pembebasan Popular Palestin (PFLP).


      Pergerakan itu dianggap Israel, Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah (EU) sebagai pertubuhan pengganas.

      Keputusan melanjutkan penahanan itu dicapai pada Isnin lalu oleh sebuah mahkamah tentera, namun ia hanya diumumkan, hari ini.

      Maklumat tuduhan terhadap beliau dirahsiakan sejajar dengan arahan penahanan pentadbiran Israel yang membenarkan penahanan selama enam bulan dan boleh dilanjutkan. - AFP

      Delete
    5. Lebih baik kafir daripada melayu makan melayu atau melayu tipu melayu. Hanya otak selut baghal yang dukung klepet umngok yang percaya umngok pelindung melayu islam. Aduh padan muka. Penyokong makan ubi kayu tapi elite umngok buang buang saja rendang daging lembu. Kesian kerana bodoh macam Geng Najis tolong kutip derma untuk sang klepet beli jam mahal dan mak badak beli hermes birkin. Duit syiling Geng Najis simpan di kocek koyak ikat dengan getah.
      Ini lah magic dedak untuk pengkhianat bangsa,agama dan negara. Kebodohan si G najis tiada batasnya. Lepas tu cakap dia neutral lah oekebun lah. Babi betul si G Najis ni. Dia ingat rakyat ni dungu macam dia.
      Bunyi dis pun macam babi hutan. Kiokiokikiokikiok

      Delete

  6. ".. yang dikehendaki hanyalah RM500 ribu saja."

    Itu untuk tambah duit ikat janji yang dah di bayar anak2 Najib di mahkamah. Lepas itu, anak pompuan dia komplen duit raya anak dia pun di beku dalam akaun bank dia. Entah2 ada berjuta bila di beku. Duit raya kepala bapak dia.

    Kalo semua akaun bank depa di beku, kot nak mintak derma untuk bayar loyar Shafee. Dulu di laporkan di bayar RM9.5 juta. Gamak nya kali ini perlu RM20 juta.

    Kot pakcik makcik ahli Umno di kampong pun di pusingkan tin milo. Kesian pakcik makcik yang menoreh getah berpeluh, di gigit nyamuk separuh hari di kebun. Kena jugak kasi duit jual "sekrap getah" depa singgit dua.

    Pada hal seposen pun depa tak dapat dari duit RM2.6 bilion. Amat tak adil dunia zaman Najib ini. Nescaya bertukar di zaman Chedet berikut nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aterrrr kata ada tabong babi.......ehhhhhh sori.......tabong baby.....

      Kan de dulu kata menabong dari baby.......sekarang kan udah tua bangka.......tentu lerrr udaaahh banyak duitnya yeoooppp.....

      Tak gitu....???

      Delete
    2. Malaysia Baru’ tak matang, amal politik dendam, kata anak Najib
      FMT Reporters | July 5, 2018
      Nazifuddin berkata pendakwaan berat sebelah masih berlaku seperti dulu, cuma orang berbeza dan perdana menteri yang sama.

      Nazifuddin berkata jika setiap kes pecah amanah, salah guna kuasa dan rasuah boleh dikaitkan, maka semua bekas perdana menteri harus dipertanggungjawabkan. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Anak bekas perdana menteri, Datuk Nazifuddin Najib berkata “Malaysia Baru” tidak matang dari segi politik dan masih mengamalkan politik “feudal” yang penuh dendam.

      Mengulas layanan terhadap bapanya, Datuk Seri Najib Razak, sejak siasatan hingga ke hari ini, Nazifuddin berkata “Malaysia Baru” nampaknya tidak jauh berbeza dengan “Malaysia Lama” hampir 30 tahun lalu.

      “Pendakwaan secara berat sebelah yang berlaku hari ini serupa dengan yang dahulu, cuma orangnya sahaja yang berbeza, kebetulan perdana menteri yang masih sama,” katanya di Facebook.

      Beliau membidas serbuan terancang, dengan anggota pihak berkuasa datang beramai-ramai dan trak polis menyerbu rumah keluarga ketika waktu sahur di bulan Ramadan lepas.



      Beliau juga menghentam sidang-sidang akhbar yang dibuat “tidak putus-putus” untuk menimbulkan kemarahan orang ramai.

      “Bukankah ia prosedur am untuk tidak berkongsi butiran semasa siasatan sedang dijalankan, atau adakah ia dibuat semata-mata untuk mengaibkan lagi ayah saya?” katanya.

      “Semalam saya berada di mahkamah, hanya untuk mengetahui bahawa semua itu tidak penting pun; malah apa didakwa hari ini adalah tuduhan pecah amanah dan menyalahguna jawatan berjumlah RM42 juta.”

      Semalam Najib didakwa dengan 3 pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT) dan 1 pertuduhan salah guna kuasa.

      Bagi pertuduhan CBT pertama, Najib selaku perdana menteri, menteri kewangan dan penasihat kepada SRC International, dituduh memindahkan RM27 juta dari syarikat itu kepada akau bank peribadi di AmIslamic Bank Bhd di Kuala Lumpur.

      Bagi pertuduhan CBT kedua, Najib dituduh memindahkan RM5 juta dari SRC International ke akaun bank miliknya dalam tempoh yang sama.

      Bagi pertuduhan CBT ketiga, Najib dituduh memindahkan RM10 juta dari SRC International ke akaunnya.

      Bagi pertuduhan salah guna kuasa, Najib dituduh menggunakan kedudukannya untuk menyalurkan RM42 juta, sambil memberi jaminan kerajaan ke atas pinjaman SRC bernilai RM4 bilion dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP).

      Sementara itu, Nazifuddin berkata jika setiap kes pecah amanah, salah guna kuasa dan rasuah boleh dikaitkan dengan seorang perdana menteri, maka Najib dan semua bekas perdana menteri harus bertanggungjawab terhadap semua kerugian yang dialami sepanjang kepimpinan mereka.

      “Inilah yang mereka (Pakatan Harapan) janjikan, dalam apa jua cara sekalipun, mereka mesti tunaikan janji mereka secepat mungkin,” katanya

      Delete
  7. Minta la derma kat Pak Arab yang sanjung tinggi Najib tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syed Saddiq terima teguran PAS untuk jadi lebih baik
      Mohamad Fadli | July 5, 2018
      Menteri belia dan sukan terima kritikan dengan hati yang terbuka.

      Syed Saddiq Syed Abdul Rahman. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menerima teguran seorang pemimpin PAS berhubung etika berpakaian ketika bersenam bersama kakitangan kementerianya baru-baru ini.

      Syed Saddiq berkata dia menerima teguran untuk menjadi lebih baik.

      “Saya terima kritikan dengan hati yang terbuka, saya akan perbaiki diri, saya akan terus fokus kepada amanah di kementerian dan Parlimen Muar,” katanya.

      Terdahulu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Muhtar Suhaili menasihatkan Syed Saddiq supaya menunjukkan contoh lebih baik dalam etika berpakaian, sambil memuatnaik gambar menteri itu bersenam dengan memakai seluar pendek atas paras lutut.



      Muhtar memuatnaik gambar itu di Facebook Rabu lalu.

      Tidak dapat dipastikan acara yang dipaparkan dalam gambar itu, tetapi Syed Saddiq pada hari pertama bertugas mengajak kakitangan kementerian bersenam sebelum atau selepas waktu bekerja

      Delete
    2. Pemimpin PAS nasihat Syed Saddiq tentang etika pakaian
      FMT Reporters | July 5, 2018
      Muhtar Suhaili dipercayai menegur menteri belia dan sukan kerana memakai seluar pendek atas paras lutut.


      PETALING JAYA: Seorang pemimpin PAS menasihatkan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman supaya menunjukkan contoh lebih baik dalam etika berpakaian, sambil memuatnaik gambar menteri itu bersenam dengan memakai seluar pendek atas paras lutut.

      Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Muhtar Suhaili memuatnaik gambar itu di Facebook kelmarin.

      Tidak dapat dipastikan acara yang dipaparkan dalam gambar itu, tetapi Syed Saddiq pada hari pertama bertugas mengajak kakitangan kementerian bersenam sebelum atau selepas waktu bekerja.

      “Saudara sebagai menteri belia dan sukan boleh tunjuk contoh yang lebih baik. Tiada keperluan membuat satu pembaharuan dan gempak yang tidak perlu.



      “Saya bukan membahaskan batasan aurat, cuma sejuk mata memandang etika berpakaian pegawai-pegawai di sekeliling saudara yang lebih sesuai, sopan dan kondusif dalam suasana Malaysia.

      “Ini nasihat keteladanan, bukan provokasi. Terima kasih,” kata Muhtar di Facebook.

      Ketua Pemuda PPBM itu mengangkat sumpah jawatan di depan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V, 2 Julai lalu. Ahli Parlimen Muar itu menjadi menteri persekutuan termuda dalam sejarah negara, pada usia 26 tahun.

      Delete
  8. Balls to suggest MACC questioning of Riza Aziz is a conspiracy.

    Nobody knows what MACC has been questioning and what Riza has vomited out. Let them bastaks guess and speculate whatever they like.

    We'll see what facts from Riza will be used against Najib. Or his muther when her turn comes to be in the accused box.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isa....najis sepatutnya ambil geng2 third force tu jadi loyar dia haritu. penjilat2 ni nampak macam lebih pandai undang2 dari sapie....he he

      #JailNajib

      Delete
    2. THE THIRD FORCE = THE THIRD FARCE.

      Farce is defined as:

      a comic dramatic work using buffoonery and horseplay and typically including crude characterization and ludicrously improbable situations.

      an event or situation that is absurd or disorganized

      Delete
    3. dad, depa lebih dari loyar buruk.

      Depa ada the gift of the gap .. the gaff .. the goof.

      Jenis dua orang jadi crowd, 3 orang jadi suatu pertubuhan, lebih dari itu jadi Umno, MIC, hehe

      MCA tak masuk - dah nak cabut (ke dah cabut dari BN?)

      Delete
    4. Anak Najib hentam kerajaan ‘pendendam’ selepas akaun bank dibeku
      FMT Reporters | July 5, 2018
      Nooryana Najwa mendakwa akaun bank anak lelakinya yang berusia 10 bulan juga dibekukan.

      Nooryana mendakwa akaun bank peribadinya dibekukan selepas dia membayar ikat jamin bapanya. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Anak bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, Nooryana Najwa mendakwa akaun bank peribadinya dibekukan selepas membayar ikat jamin bapanya.

      Nooryana dalam satu catatan di Facebook berkata dia dimaklumkan oleh pihak bank yang ia menerima arahan untuk membekukan akaun peribadinya, yang antara lain digunakan untuk membayar yuran persekolahan.

      Beliau juga mendakwa akaun bank anak lelakinya yang berusia 10 bulan juga dibekukan.

      “Apakah kerajaan ini terlalu berdendam hingga mereka mahu menghapuskan seluruh keluarga saya?



      “Apa kaitan duit simpanan bayi saya dengan 1MDB? Apakah ini Malaysia baru yang kita doakan itu?”



      Mahkamah Tinggi semalam menetapkan ikat jamin RM1 juta ke atas Najib yang berdepan 4 pertuduhan yang berkaitan dengan RM42 juta yang disalurkan ke akaun bank peribadinya.

      Mahkamah membenarkan Najib membayar RM500,000 hari ini dan bakinya perlu diselesaikan menjelang 3.00 petang pada Isnin.

      Anaknya, Norashman dan Najwa, membayar ikat jamin itu.

      Bekas perdana menteri itu mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan, termasuk pecah amanah jenayah dan salah guna kuasa berhubung RM42 juta yang dikatakan daripada SRC International Sdn Bhd.

      Delete
  9. Bulat kontol, dad, Phantom si hantu raya tak bertuan dan Ramly burger...kau tak malu ke bila dah baca tulisan pemuda cina, yang cintakan bahasa kebangsaan kat Msia ni ....

    Danny Liew

    Izinkan saya mulakan rencana kali ini dengan ungkapan daripada Menteri Kewangan, Encik Lim Guan Eng apabila ditanyakan isu pelantikannya sebagai Menteri Kewangan berketurunan Cina pertama selepas Tun Tan Siew Sin, selepas hampir 4 dekad.

    “Saya bukan Cina. Saya orang Malaysia”.



    Ya, kenyataan yang amat tepat pada tempat dan masa. Sebagai rakyat Malaysia, adalah wajib bagi kita untuk menumpahkan taat setia kita kepada Yang DiPertuan Agong dan sudah tentunya kita perlu fasih dalam Bahasa Melayu.

    Tetapi apa yang kita perhatikan hari ini adalah polemik kepada penggunaan Bahasa Melayu, bahasa yang diwartakan sebagai bahasa kebangsaan.

    Polemik ini bukanlah hanya bermula semalam di Mahkamah Putrajaya. Tetapi sudah wujud semenjak zaman pra-kemerdekaan lagi. Bahkan pernah membawa kepada kertas pengkajian pendidikan oleh Menteri Pelajaran selepas Merdeka, iaitu Penyata Rahman Talib.

    Ada yang mengatakan bahawa Bahasa Melayu itu bahasa yang merudum dan tiada masa depan. Ya, kenyataan itu adalah benar, hanya sekiranya penuturnya tidak lagi menutur bahasa tersebut, tidak lagi menggunakan bahasa tersebut.

    Bahasa Melayu suatu ketika dahulu di zaman Kesultanan Melayu Melaka merupakan lingua franca bagi rantau ini. Apakah salah sekiranya bahasa yang mempunyai akar di rantau ini dijadikan sebagai tunjang kepada negara ini?

    Ya, memang banyak ilmu yang boleh diperoleh daripada bahasa-bahasa lain di dunia, tetapi apakah Bahasa Melayu, bahasa kebangsaan negara kita perlu dikorbankan demi mengejar ilmu-ilmu ini? Atau lebih afdal sekiranya ilmu yang ada pada bahasa-bahasa ini diterjemah kepada bahasa kebangsaan kita ini?

    Maaf, sekiranya ada yang merasakan hantaran ini berbaur politik kerana seolah-olah ditujukan kepada seorang penguasa kerajaan yang tidak mahir berbicara dalam Bahasa Melayu. Tetapi juga kepada para penguasa kerajaan lepas yang lebih gemar menggunakan bahasa Inggeris. Tanggungjawab tuan-tuan dan puan-puan pertama sekali adalah kepada warganegara yang sememangnya sepatutnya fasih berbahasa Melayu.

    Saya ingat lagi perasaan saya apabila bertemu warga Thailand yang berketurunan bukan Siam dan warga Indonesia berketurunan bukan Jawa. Lihatlah lenggok lidah mereka berbicara sesama sendiri dalam bahasa kebangsaan negara mereka. Itu jatidiri mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin ada juga yang akan memperli saya menulis hantaran keras ini dalam Bahasa Melayu, seolah-olah menjual diri saya lebih Melayu daripada Melayu, sedangkan waktu lain saya menulis hantaran dalam Bahasa Inggeris. Hantaran berbahasa Inggeris adakalanya dipilih kerana rakan-rakan saya ada antaranya berasal dari negara luar. Tidak dinafikan juga terdapat ada antara rakan-rakan saya yang lidahnya sudah kelu seperti terkena racun botulism apabila dibawa berbicara dalam Bahasa Melayu. Golongan ini tidak apa, kerana wujud juga golongan yang beringinkan nama depan seperti Mat Salleh atau Minah Salleh walaupun nama pangkal mereka kekal Asia.

      Ya, saya bagi paku keras. Kerana kita di zaman mee segera. Cara lemah lembut kadang kala kurang sesuai, apatah lagi kalau sudah dipayungi daun keladi.

      Ya, memang benar seorang doktor itu tidak memerlukan penguasaan Bahasa Melayu untuk menyelamatkan nyawa sang pesakit, tetapi sang doktor itu juga memerlukan Bahasa Melayu apabila berbicara dengan si pesakitnya yang rata-rata sepatutnya boleh berbicara Bahasa Melayu.

      Tetapi ingat. Sekeras-kerasnya paku yang dipulangkan ini, tidak sesekali saya mengatakan bahawa bahasa lain tidak boleh wujud di negara ini. Bahasa lain perlu dipelajari sebagai pemudahcara bagi kita. Membuka pintu kepada kita di dunia nan luas ini.

      Sekiranya warga China dari China mahupun pekerja Bangladesh boleh menguasai Bahasa Melayu, ataupun pelajar China di Universiti Shanghai boleh menguasai Bahasa Melayu, kenapa kita tidak boleh?

      Jangan lupa, Menteri Kewangan kita sendiri mengingatkan kita bahawa kita adalah warganegara Malaysia.

      Tambahan. Kalau tak faham, guna sahaja Google Translate. Tak susah pun kan...

      Rakyat Msia tak faham betul lah..apasal lah susah sangat Thomas and Friends ni nak berkomunikasi dalam bahasa kebangsaan...jangan lah nanti diktakan..hendak seribu daya..tak nak..sejuta dalihnya pulak !!!!

      Delete
    2. den tak kiro...den nak jugak tomi cakap nismilan dalam mahkamah nanti....den sayang bahaso den...taat setio pado yam tuan....

      Delete
    3. Weiiii samdol......apa salah Guan Eng buat kenyataan yg pernah dibuat dalam bahasa melayu tu dibuat pulak dalam bahasa cina.

      Guna bilingual language lagi bagus. Dua2 bahasa diguna untuk bagi pemahaman yg lebih pada rakyat.

      Kalo ko nak kata Guan Eng ketepikan bahasa melayu........ko peratikan tiap2 kenyataan media Guan Eng guna bahasa melayu dengan fasih dan lancar.

      Guan Eng guna bahasa cina dalam Facebooknya.

      Woiiii badigol......Facebook bukan media rasmi.
      Media rasmi ialah media arus perdana macam akhbar2 Msia, saloran TV-TV Msia dan saloran dari Kementerian Kewangan Msia.

      Ini facebook woiii......facebook.

      Dalam pada puak2 bingaaaiii yg terjerit terrrlolong kat mahkamah baru2 ni.........aku tengok ada yg angkat placard tulis cina dan omputeh.

      Salah sorang yg angkat placard tu bagi komen kat wartawan pon cakap omputeh woiiii......
      Bahasa Melayulah saaangaatttt......

      Geng Naga.......pigiiiii daaaa dengan ko punya gemmpaakkk.......bahasa konon......my foot....!!

      Delete
    4. Phantom si hantu raya tak bertuan...jangan kau menafikan kepentingan facebook dan kesannya yang besar kepada masyarakat. Tentu kau tau betapa banyak kerajaan kat dunia ni dan pemimpin2 mereka yang dah tumbang kerana bahana facebook.

      FB Ah Beng ni dah dikira sebagai media rasmi MOF jugak..kalau tak..kenapa dia gunakan jata kerajaan Msia dan MOF dalam FBnya tu. Tapi bila isu ni dah diviralkan..apa lagi..cepat2lah dia padamkan postingnya tu.

      Kalau dia rasa postingnya tu bersifat peribadi aje...nak buat apa dia ambik tindakan macam tu haah ????? Ni mesti dah kes takut dan rasa bersalah lah tu..betul tak bhai .....

      Delete
    5. Woiiii bingai......posting dalam cina tu tak salah........tapi untuk meredakan chaos gempaaak yg dibuat maka eloklah dipadamkan.

      Tapi.....kurang-kurangnya Guan Eng tak terrrlibat dalam money laundering........tak terrrnaakkk duit dan simpan reta dalam bank2 bagasi.

      Bininya pon tak de tiara permata berrrlian atau nyopping sampai bermilion-milion.

      Apa pon dol........aku rasa lagi besor hal duit yg berrrrbilion dibayor pada Aabar BVI ciplak dulu tu kalo nak dibandingkan dengan hal cakap cina ni.

      Aterrrr mana peginya duit tu......udah bayor tapi dibayor lagi....???

      Tak gituuuuu dol....???

      Delete
    6. Rakyat nak tanya lah...bila perbicaraan kes banglow Ah Beng dan projek terowong bawah laut tu nak dimulakan kat mahkamah..tak sabar rasanya nak tengok dia berdiri dalam kandang OKT tu bhai, untuk digrill kaw2 punya !!!!!

      Delete
    7. Apa kata luuuuu pegi buat report.

      Dari luuu melalak kat sini ada baik luuuu pegi report.......lu kasi naik lerrr sikit kontol sontot luuuuu tuuuu......berani pegi buat laporan.

      Yg pasti kes Altantuya akan dibukak............jangan lupa satu Msia tau C4 dibawak keluar dari simpanan.......dan sirul boleh bolos ke overseas.....kemudian boleh tukor statement dia dalam you tube pulaaakkkk........
      Hhhhmmmmmm alaaaahaaaiiiii dol.....

      Luuuuuu tengok lerrrr sape yg kena griiiillllll...

      Phuuuuuiiiii !!!!

      Delete
    8. 101 5 2
      Pakar ekonomi cadang model Islam atasi ketidaksamaan kekayaan
      Robin Augustin | July 5, 2018
      Kamal Salih dari Universiti Malaya berkata model ekonomi Islam akan membolehkan rakyat mencari kekayaan, yang mesti dikongsi dengan golongan kurang bernasib baik.

      Ahli ekonomi Kamal Salih berkata kegagalan institusi menyebabkan kerajaan terjatuh ‘ke dalam paya”.

      KUALA LUMPUR: Pakar ekonomi, Tan Sri Dr Kamal Salih hari ini mencadangkan model ekonomi Islam yang diasaskan kepada keperluan dan berada “di antara sistem kapitalis dan sistem sosialis” bagi mengatasi masalah ketidaksamaan kekayaan di negara ini.

      Beliau berkata model itu boleh digunakan sebagai alternatif kepada Model Ekonomi Baru (NEM) dicadangkan kerajaan sebelum ini.

      Profesor adjung di Universiti Malaya itu berkata, oleh sebab 70% orang Melayu tidak mengundi Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya umum lepas, adalah sukar untuk mengetepikan polisi berkaitan Bumiputera, walaupun faktor ras tidak menjadi penentu ketidaksamaan kekayaan.

      “Ketidaksamaan dalam masyarakat Cina lebih buruk sekarang berbanding sebelum ini,” katanya kepada media selepas pertemuan dengan Majlis Penasihat Kerajaan, hari ini.



      Katanya, NEM diperkenalkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 2010 dengan matlamat menggandakan pendapatan perkapita negara menjelang 2020.

      Kamal berkata, beliau kini meneliti cara bagaimana menangani masalah ketidaksamaan, dan menyebut sistem sedia ada bersifat pro-perniagaan, kapitalis dan lebih didorong oleh margin keuntungan.

      Beliau juga berkata, kegagalan sistem yang dicuba oleh kerajaan sepanjang 40 tahun lepas bukan disebabkan kelemahan sistemik, tetapi kerana kelemahan institusi dan menegaskan masalah itu perlu diatasi.

      Kamal berkata kegagalan institusi dalam tempoh 10 tahun lepas menunjukkan kerajaan sebelum ini “terjatuh ke dalam paya”.

      “Sudah 10 tahun saya meneliti perkara ini, model ekonomi Islam yang berada di antara sebuah sistem kapitalis dengan sisi sosialis sebuah sistem pasaran.”

      Walaupun penduduk Malaysia terdiri daripada 70% orang Islam dan 30% bukan Islam, beliau berkata, sistem nilai model ekonomi Islam bersifat universal.

      Beliau berkata, orang bukan-Islam juga tidak akan bersetuju dengan riba (faedah) dan semua golongan mengambil peduli tentang kebajikan masyarakat dan pemuliharaan alam sekitar.

      “Ia bukan model yang berlawanan tetapi perlu diterima oleh semua pihak,” katanya dan menambah, ia menjurus kepada ekonomi perkongsian yang turut diteliti oleh dunia Barat.

      “Wujud contoh bersaling bagi model ini, iaitu model ekonomi solidariti sosial berdasarkan sistem demokrasi sosial Norway.”

      Dalam sistem itu, katanya, kerajaan memainkan peranan besar dalam pengagihan kekayaan tetapi sistem itu melibatkan cukai yang tinggi yang tidak mampu dibayar rakyat Malaysia.

      Dalam model ekonomi Islam katanya, rakyat boleh mencari kekayaan sebanyak mana mereka mahu, tetapi mereka juga perlu berkongsi dengan golongan kurang bernasib baik.

      Katanya terdapat beberapa isu praktikal yang perlu dikaji lebih mendalam, seperti pematuhan Syariah, tetapi secara keseluruhan model ekonomi Islam lebih holistik.

      “Model Islam adalah berasaskan-keperluan, ia bukan polisi Bumiputera, tetapi didasarkan kepada Islam dan golongan minoriti dilindungi dalam Islam.

      Tentang bagaimana perkara seperti alkohol dan judi sesuai dengan model tersebut, Kamal berkata pelaksanaannya perlu disesuaikan dengan realiti kerana kewujudan sektor ekonomi bukan-Islam.

      Delete
  10. geng najis boleh la pi bawak tempurung kelapa kutip dedak untuk najis nii.....

    dedak...dedak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...kau patut menyokong amal jariah macam ni...

      Penyokong Datuk Seri Najib Razak kini memulakan tabung untuk memberikan sokongan kewangan kepada bekas perdana menteri itu yang sedang berdepan dengan kes mahkamah.

      Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Datuk Razlan Rafii berkata langkah tersebut diambil kerana mengambil kira keadaan bekas presiden mereka yang tidak mampu menjelaskan ikat jamin ditetapkan mahkamah semalam.

      Ketika dihubungi Razlan berkata tidak wajar untuk anggota Umno melupakan Najib ketika bekas presiden mereka itu ketika ini.

      "Jangan kita tinggalkan kawan kita semasa (dia) susah," katanya kepada Malaysiakini.

      Razlan berkata Tabung Solidariti Datuk Seri Najib itu dilancarkan hari ini dan setakat awal petang sebanyak RM11,000 sudah terkumpul.

      Terdahulu The Star Online melaporkan Razlan sebagai berkata kutipan tabung berkenaan dilakukan kerana setakat ini Najib belum dapat menjelaskan keseluruhan jumlah ikat jamin yang dikenakan kepadanya.

      Delete
    2. Tinjauan: Ahli politik paling kurang dipercayai
      FMT Reporters | July 5, 2018
      Tinjauan dalam talian oleh satu badan pemikir mendapati hanya 16% responden percayakan ahli politik.


      KUALA LUMPUR: Apakah sifat paling penting yang perlu ada pada seorang ahli politik? Kira-kira 72% rakyat yang terlibat dalam satu tinjauan berkata kejujuran.

      Tinjauan 1,000 orang oleh Centre for a Better Tommorrow (Cenbet) mendapati rakyat paling tidak mempercayai ahli politik dalam kalangan 8 institusi dan entiti dalam tinjauan itu.

      Hanya 16% responden mempercayai mereka.

      Tinjauan mendapati media dalam talian lebih dipercayai berbanding media arus perdana kerana ia dilihat lebih bebas melaporkan isu.



      Cenbet dalam kenyataan berkata: “Media dalam talian alternatif lebih dipercayai iaitu pada 31% berbanding penerbitan cetak tradisional (23%).”

      Sebab utama media arus perdana tradisional tidak dipercayai ialah “akhbar tidak bebas membuat laporan tanpa campurtangan”, menurut 64% responden.

      Kritikan utama terhadap media dalam talian ialah ia dilihat “tidak adil dan menerbitkan berita tidak tepat atau palsu” (57%).

      Bagaimanapun, 75% responden yang mempercyai berita dalam talian mengagumi “kebebasan melapor tanpa campurtangan pihak luar”.

      Selain kejujuran, responden berkata “dedikasi untuk berkhidmat kepada masyarakat dan negara” sifat penting yang perlu ada pada seorang ahli politik. Kira-kira 68% yang ditinjau berkata demikian.

      Tinjauan seluruh negara itu dijalankan awal tahun ini mendapati tahap pendidikan (29%) dan kekayaan peribadi (19%) kurang penting dalam seorang ahli politik.

      Presiden bersama Cenbet, Gan Ping Sieu, yang mengeluarkan penemuan itu hari ini berkata: “Sebagai kumpulan yang memperjuangkan ketelusan dan tadbir urus yang baik, kami amat bimbang melihat masyarakat tidak memandang tinggi ahli politik, terutama kebolehpercayaan mereka.”

      Kira-kira 45% responden merasakan sistem kehakiman boleh dipercayai, sebabnya mereka meyakini integriti para hakim (55%).

      Mereka yang tidak mempercayai mahkamah berkata mereka bimbang hakim tiada integriti (56%).

      “Antara komen lain ialah ketiadaan pemisahan kuasa antara badan kehakiman dan kerajaan iaitu campurtangan politik, kawalan dan pengaruh kerajaan,” kata Cenbet.

      Tinjauan itu juga mendapati 62% responden merasakan pihak berkuasa tempatan “tidak boleh dipercayai”. Rungutan utama mereka ialah “perkhidmatan yang tidak cekap” (66%) dan “dilihat korup” (47%).

      Cenbet berkata 60% yang ditinjau juga tidak mempercayai polis.

      “Dilihat korup sebab utama mereka tidak dipercayai (71%) manakala 41% merasakan pasukan itu tiada profesionalisme. Bagi mereka yang mempercayai pasukan itu pula, 51% mengaitkannya dengan kecekapan para kakitangan.”

      Institusi yang paling dipercayai ialah tentera iaitu 60%. Kebanyakan responden yang mempercayai institusi itu mengagumi disiplin kakitangan dan mendapati mereka juga terlatih. Bagi mereka yang tidak mempercayai tentera, 47% merasakan tentera berat sebelah dan tidak adil, kata tinjauan itu.

      “Dalam soal kebolehpercayaan institusi, tema sepunya ialah keadilan, integriti dan kecekapan. Institusi yang dilihat adil dan cekap mendapat markah lebih tinggi dalam kebolehpercayaan,” kata Gan.

      Beliau berkata Cenbet akan membentangkan penemuan terperinci kepada Jawatankuasa Reformasi Institusi sebagai maklum balas kepada kerajaan yang mahu meningkatkan kepercayaan dan penyampaian institusi-institusi utama.

      Cenbet berkata tinjauan dalam talian itu dijalankan mengikut garis panduan dan piawaian Dewan Perniagaan Antarabangsa dan Tata Amalan Esomar. Kedua-dua piawaian itu diterima di seluruh dunia dalam bidang tinjauan pasaran, penyelidikan sosial dan analisis data.

      Delete
  11. altantuya dibunuh kerana menuntut haknya 500ribu USD. syarikat bagindo menerima RM500J dpd komisyen beli scorpene. kini muncul pula angka 500 berkaitan najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Altonya pon cakap melayu masa mintak wang komisen...

      Delete
    2. 11 etnik Uighur mohon Peguam Negara gugur pertuduhan
      Ho Kit Yen and Khairil Ashraf | July 5, 2018
      Raimi memohon Jabatan Peguam Negara pertimbangkan kembali pertuduhan dikenakan terhadap 11 lelaki berkenaan.
      VIDEO INSIDE

      Mahkamah Majistret hari ini menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 25 Julai depan, sementara menunggu keputusan berkenaan wakil mereka. Ini merupakan kali kelima kes disebut di mahkamah. (Gambar fail)

      KUALA LUMPUR: 11 etnik Uighur Muslim yang melarikan diri dari pusat tahanan berhampiran sempadan Thailand-Malaysia November lalu memohon Jabatan Peguam Negara menggugurkan pertuduhan terhadap mereka kerana memasuki negara ini secara haram.

      Peguam Raimi Abd Rahim berkata, pihaknya memohon Jabatan Peguam Negara mempertimbangkan kembali pertuduhan dikenakan terhadap 11 lelaki berkenaan.

      “Kita melihat bahawa kes ini merupakan kes mendapat liputan antarabangsa.

      “Kita berharap Jabatan Peguam Negara melihat pertuduhan yang dikenakan di bawah Seksyen 6 (1) (c) Akta Imigresen dan memberikan kami keputusan sebelum tarikh sebutan semula kes pada bulan ini,” katanya.



      Mahkamah Majistret hari ini menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 25 Julai depan, sementara menunggu keputusan berkenaan wakil mereka. Ini merupakan kali kelima kes disebut di mahkamah.



      11 lelaki itu, Zakaria Arman, Salehudin Ali, Jaefar Amin, Osman Abbas, Alin Osman, Asen Ziyali, Taher Kasim, Ibrahim Rexiti, Nurudin Muhammad, Abdul Kader, dan Yusuf Ahmed memohon dibicarakan pada April lepas kerana memasuki Malaysia tanpa permit yang sah.

      Mereka dipercayai berumur antara 20 hingga 40 tahun dan ditahan sejak kali pertama mereka dibawa ke mahkamah pada awal tahun ini.

      Sekiranya didapati bersalah, mereka boleh dikenakan denda maksimum RM10,000 atau 5 tahun penjara atau kedua-duanya.

      Ketika ditanya sama ada pihaknya mempunyai perancangan untuk membawa mereka keluar dari Malaysia ke negara lain, Raimi hanya berkata “ia sedang berjalan”, tetapi tidak mendedahkan butiran mengenainya.

      Pada Februari lalu, pertubuhan hak asasi manusia global, Human Rights Watch (HRW) menggesa Malaysia tidak mengusir 11 etnik Uighur Islam warga China itu yang dilaporkan ditahan di negara ini selepas melarikan diri dari Thailand tahun lepas.

      HRW berkata, etnik Uighur seharusnya diberi akses segera kepada prosiding penentuan status pelarian oleh agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNHCR).

      11 etnik Uighur itu adalah sebahagian daripada sekumpulan 20 orang yang melarikan diri dari pusat tahanan imigresen berhampiran sempadan Thailand-Malaysia pada November lalu dengan menggali lubang di dinding dan menggunakan selimut sebagai tangga.

      Mereka merupakan sebahagian daripada lebih 200 orang yang ditahan di Thailand pada 2014.

      Delete
  12. Grng najis duk putar isu bahasa k
    Lagi...najib makin susah tak berduit...nak ikat jamin pon anak najib kena mintak tolong anak branak...

    Geng najis tak tolong
    Ker bagi derma kpd tabong najib?...

    Lepas ni anak tiri najib dan zahid plak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Tentu kau tau susur galur keluarga DS Najib yang berketurunan bangsawan.... bapa Najib perdana menteri, Najib sendiri perdana menteri, Menantu Najib hartawan dari Kazakhsztan disamping anak saudara kepada Presiden Kazakhsztan iaitu Nursultan Nazarbayev. Jadi kita tak hairanlah jika dia mewarisi harta yang cukup banyak tu.


      Sepatutnya kau orang tanya apasal Madey yang keturunan biasa2 dari kerala.... bila sampai Malaysia hartadah jadi berbilion. Lagi satu kau boleh tanya kat Madey mana hilangnya 32 bilion duit rakyat tu...confirm dia jawab tak tau dan tak dibagitau...setuju tak bhai ?????

      #NajibMyPm
      #TunKuttyNotMyPm

      Delete
    2. Penghinaan ko ni Allah akan bayar CASH.

      Nazir Razak sendiri kata arwah bapaknya tak de meninggalkan harta banyak tu.

      Rujuk......
      https://www.malaysianreview.com/106437/adik-najib-nafi-spekulasi-harta-peninggalan-ayah-mereka/

      Badigol........yg orang Kazakhstan tu.........ko bacalah link di bawah ni.......kalo tak puas hati pegi soal-jawab dengan Malaysiakini dan The New York Post hokkkkayyy....

      https://www.malaysiakini.com/news/320366

      Samdol......tak jadi kudisss sikit pon kalo ko kata Tun Kutty Not My PM.
      Kalo ko ulang berbilion kali pon tak jadik hal dol......

      Aku tak harap satu yg baik dari ko pon......kan ke ko dulu yg ulang cakap "Mahathir mati jadi babi".......

      So nothing good comes from you bebbbb.....

      Phuuuuuuiiiii Phuuuuiiiiii !!!!

      Delete
    3. Bro KBB........maaf teman mencelah pasal meluat tengok bongkak, angkuh dan sombongnya Geng Naga tuuuu....

      Salam perjuangan yeop.

      Delete
    4. Syiah perlu disiasat elak masalah lebih besar, kata bekas polis
      Adam Abu Bakar | July 5, 2018
      Dalam ucapan pada 2016, Awaluddin berkata fahaman Syiah adalah salah satu musuh kepada negara selain fahaman ekstremis seperti Islamic State (IS).

      Awaluddin berkata, perhatian perlu diberikan terhadap fahaman Syiah kerana Majlis Fatwa Kebangsaan sudah mengeluarkan fatwa berkenaan perkara itu.

      KUALA LUMPUR: Polis perlu lakukan risikan terhadap individu dikaitkan dengan fahaman Syiah bagi membendung masalah lebih besar pada masa hadapan, kata bekas ketua penolong pengarah Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial (E2) Bukit Aman, Datuk Awaluddin Jadid.

      Awaluddin berkata, perhatian perlu diberikan terhadap fahaman Syiah kerana Majlis Fatwa Kebangsaan sudah mengeluarkan fatwa berkenaan perkara itu.

      “Saya perlu berikan perhatian kerana Syiah sudah difatwakan, niatnya adalah kita terpaksa berikan perhatian dalam isu ini. Kita tidak mahu benda kecil akan berbahaya pada masa hadapan,” katanya dalam siasatan awam Suhakam, hari ini.

      Awaluddin berkata demikian bagi menjawab pertanyaan peguam mewakili ahli keluarga Amri Che Mat dan menjelaskan mengenai ucapannya dalam program Belia Menentang Keganasan, pada 6 November 2016.



      Dalam ucapan pada 2016, Awaluddin berkata fahaman Syiah adalah salah satu musuh kepada negara selain fahaman ekstremis seperti Islamic State (IS).

      “Apabila kalau kita terlalu sibuk pasal isu IS, kita lupa tentang siapa musuh kita yang sebenarnya di Malaysia ini. Kita mempunyai banyak musuh…Syiah seperti contoh,” katanya pada 2016.

      Bagaimanapun, Awaluddin menarik semula kenyataannya 3 tahun lalu dan meminta panel siasatan awam diketuai Datuk Mah Weng Kwai tidak menggunakan istilah “musuh” kepada pengikut fahaman Syiah.

      “Ucapan itu saya sengaja sensasikan, saya minta perkataan ‘musuh’ itu ditarik semula. Saya juga tidak setuju bahawa pengikut fahaman Syiah membahayakan keselamatan,” katanya sewaktu menjawab soalan peguam.

      Dalam ucapannya pada 2016 juga, Awaluddin menjelaskan fahaman Syiah turut terpalit kepada anggota polis bagaimanapun dalam siasatan hari ini, beliau mengakui fahaman itu tidak menjejaskan tugas anggota polis.

      Pada masa sama, Awaluddin menyatakan antara tugas unit Cawangan Khas adalah membendung perkara yang tidak diingini berlaku dan mencegah sebelum sesuatu perkara (buruk) terjadi.

      “Kita beri perhatian dalam isu Syiah ini bagi mengelakkan apa yang terjadi di Timur Tengah. Di negara seperti Syria dan Iraq, ada perbalahan berlaku di antara pengikut Sunni dan Syiah,” katanya.

      Syiah merupakan aliran Islam ke-2 terbesar di dunia, dan paling berpengaruh di Iraq, Iran, Kuwait, Bahrain dan beberapa kawasan di Arab Saudi serta Yaman.

      Terdahulu, Awaluddin menafikan beliau mempunyai kaitan dengan kehilangan Amri seperti didakwa isteri Amri, Norhayati Ariffin dalam laporan polisnya pada 12 Mei lalu.

      Norhayati mendakwa bertemu dengan anggota polis dikenali sebagai Sarjan Shamzaini Mohd Daud dan memaklumkan kehilangan Amri mempunyai kaitan dengan Awaluddin.

      Amri, 44, pengasas bersama persatuan kebajikan Perlis Hope, hilang sejak 24 November 2016 lepas.

      Siasatan awam berkaitan kehilangan Amri, Pastor Raymond Koh serta Pastor Joshua Hilmi dan isteri beliau Ruth Sitepu dibuat di bawah Seksyen 12 (1) Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia.

      Panel inkuiri tersebut terdiri daripada pesuruhjaya Suhakam Datuk Mah Weng Khai selaku pengerusi, Datuk Dr Aishah Bidin dan Dr Nik Salida Nik Salleh dan dijangka berakhir hari ini.

      Delete

  13. Bulat kontol....kau tak ada rasa sekelumit pun perasaan simpati pada cucu Mantan Perdana Menteri, DS Najib Razak yang berumur 10 bulan tu. Beliau ada duit raya di dalam akaun bank ibunya, Nooryana Najwa berjumlah RM100.

    Ini duit raya pertama yang beliau terima...kini dibekukan oleh Kerajaan PH. Difahamkan, akaun seorang lagi anak DS Najib Tun Razak, Noorashman, turut dibekukan.

    Nooryana mempersoalkan sama ada Kerajaan PH begitu berdendam dan berusaha untuk menghapuskan seluruh keluarganya. Beliau menulis.....

    "Apa kaitan duit raya saya dengan 1MDB? Adakah ini Malaysia baru yang kita doakan itu?"

    Sebelum ini, kasut cucu DS Najib Razak dikatakan juga turut dirampas untuk semasa serbuan ke atas kediaman Perdana Menteri. Mungkin kasut bayi dan duit berjumlah RM100 ini adalah bukti penting dalam kes 1MDB?

    Ntah lah...tak tau nak cakap macam mana lagi. Kini kuasa dah ada kat tangan kau orang...takde sesapa pun yang dapat menghalang kau orang melepiaskan dendam yang terkumpul selama ni kan !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleeeh...apa yang nak diherankan...biasa la kerajaan atok mamak.. dakwa dulu baru cari bokti... fitnah jijik dulu baru cari fakta... fitnah dan burukkan dulu baru minta maaf..
      fitnah lagi baru cakap bergurau saja.. tuduh bunuh dulu baru cari pembunuh...standard SOP lah tu semua kan !!!!

      Inilah bahananya dari kerajaan yg diasas oleh sentimen persepsi fitnah jijik kerajaan PH...

      Jangan terperanjat pulak...akhir hayat nyawa atok, telo atok pulak kena clamping ngan top dog si Tokong DAP tu bhai !!!!!

      keh..keh..keh...Harrrk ..Tuiii..kikhkioikikikok.

      Delete
    2. kerajaan penyamun bugis...samun dulu....kena tangkap baru cerita

      Delete
    3. Makin menggila pulak nampaknya si Madey ni...dia dah mula pakai kaedah pukul musuh sampai jangan bangun lagi.. kau bangun aku pukul lagi...sampai kau flat abis...

      Madey mempunya hati yang sangat jahat dan kering. Orang yang tak kenali dia akan kagum membabibuta...macam cai2 PH yang melambak2 kat sini ...

      Dia ni sebenarnya bukan lah bijak sangat, tapi kepakarannya ialah bijak membelit dan menggunakan orang lain lain untk kepentingan dirinya sendiri..sejak dari dulu lagi..

      Rakyat Msia yang waras perasan dia ni geram kerana hakim benarkan DSNR diikat jamin...
      hajatnya nak lihat DSN dikurung sampai tahun depan.. diberi makan makanan bercampur 'soda'.. slow n steady akhirnya lemah dan sakit..


      Tapi perancangan Allah Maha Hebat.. berkat doa dan Solat Hajat..

      Hakim boleh bagi bail out.. walaupun agak tinggi tapi syukur dia lepas dan gag order dari Peguam hebat TS Syafiee menyebabkan Madey lagi panas hati...

      Rasanya akan ada hakim yang akan dipecat Madey... Tabik lah pada hakim yang berani menegakkan keadilan dan tak sesuka hati dikontrol oleh Madey tu. Inilah yang dinamakan era baru kerajaan Fuckatan Haprakan yang sebenar2nya bhai !!!!

      Delete
    4. The Malaysian Bar has urged the High Court judge in former prime minister Najib Abdul Razak's criminal cases to recuse himself from further hearing the case.

      In a statement today, Bar president George Varughese said this is in light of reports that the judge, Mohd Sofian Abd Razak (above), is the younger brother of Pahang state executive councillor and Benta Umno state assemblyperson Mohd Soffi Abdul Razak.

      "The rule of law demands that justice must not only be done but it must manifestly be seen to be done.

      "Given that the former prime minister was until recently the president of Umno and chairperson of BN, the judge ought to have disclosed to the prosecution and the defence, prior to the hearing yesterday, this relationship and about the latter's position in Umno and the Pahang state government

      "The Malaysian Bar believes that such a disclosure by the judge is necessary to preserve the integrity of the proceedings before him and to avoid any real danger of bias.

      “The judge's failure to do so has unfortunately raised serious questions about the propriety of him continuing to preside over the case," said Varughese.

      Earlier today, attorney-general Tommy Thomas was reported saying that he was unaware that Sofian was related to a top Umno figure.

      Thomas led the prosecution team when Najib was charged yesterday with criminal breach of trust and abuse of power in regards to the RM42 million, purportedly from SRC International, found in his personal account.

      ===================

      Udaaah terang lagi berrrrsuloh........legasi peninggalan.

      Delete
    5. Gebhg Najis
      Nsjib dah libas tun madey gila2 masa berkuasa...

      Delete
    6. Teman tak boleh lupa Tun M kena libas......IC biru tulis Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

      Yg komen tulis Mahathir mati jadi babi pon ada......

      Teman masih ingat dulu polis pengiring, orang gaji, pembantu rumah, pejabat dan lain2 kemudahan Tun M ditarik.

      Legasi Tun M cuba dipadamkan.......sampai bangunan kembar Petronas pon cuma nampak dalam bayang ayor (air) ajerrrr......yg realitinya udah hilang tak nampak.

      Masa tu deme sumer kata itu adalah satu keadilan dan setimpal........tapi bila kena batang hidong sendiri......pandai pulak deme marah.

      Delete
    7. KBB...Ini berita terbaru yang aku terima...

      Media penjilat tegar Kerajaan PH, Astro Awatni dan Menteri Kewangan, Ah Beng bolehlah berehat panjang dan mencari isu lain untuk diperkatakan.

      Ini berikutan Mahkamah Tinggi semalam, membenarkan perintah larangan sementara bagi menghalang media daripada melaporkan berhubung merit kes pecah amanah dan menyalahgunakan kedudukan yang dihadapi Mantan Perdana Menteri DS Najib Tun Razak.

      Amaran juga turut dikeluarkan daripada peguambela DS Najib Tun Razak, TS Muhammad Safee Abdullah,
      Sesiapa saja yang mengulas atau membuat liputan / laporan berkenaan kes Dato Sri Najib ini secara negatif / serong bagi menggambarkan beliau BERSALAH sama ada di dalam media tradisional, media digital mahupun media sosial atau apa bentuk penerbitan sekalipun boleh didakwa MENGHINA MAHKAMAH.
      Seperti apa yang dilakukan oleh Lim Guan Eng selama ini yang mengatakan DS Najib bersalah, 100% bersalah, 1 dunia kata Najib salah dan sebagainya, jika dilakukan lagi kini akan menjadi penghinaan terhadap mahkamah.

      Takde chan lah nak dengar Ah Beng buat PC nak kaitkan DSNR dengan 1MDB lagi...mesti boringlah Ah Beng..takde benda nak buat lagi. Sekarang takde lah alasannya lagi untuk tidak membentangkan pelan penstrukturan semula polisi kewangan negara...mampu ke dia melakukannya haah ?????

      Delete
    8. ‘New Malaysia’ not much different from the old, says Najib’s son
      FMT Reporters | July 6, 2018
      He says as a country that champions democracy, people are definitely not politically mature and still practise feudal politics filled with vengeance.

      Najib’s son, Nazif, says what was happening now shows the current political scenario is based on vengeance. (Bernama pic)

      GEORGE TOWN: The son of former prime minister Najib Razak today poured his heart out on social media, claiming that the much-touted “New Malaysia” was not that much different from the “old” Malaysia.

      Nazif Najib’s comments come just a day after his father was charged in court.

      Yesterday, the High Court set a bail amount of RM1 million on Najib who is facing four charges linked to RM42 million transferred into his private bank account.

      Nazif took to Facebook to thank all friends, supporters, netizens and all those present to support his father. He said this helped the family through tough times.

      As hard as it was, Nazif said he needed to share his feelings and stated that the person who had been charged in court was once the country’s leader, and that during the entire 14th general election campaign, he had been falsely accused non-stop.

      “I am saying this not to get sympathy, but to speak the truth for everyone to see and understand. If the suffering of an ex-leader accused can make Malaysians happy, we are ready to face that suffering.

      “He is my father, and I know Malaysians know how he was like. If for 42 years he served in the government as a bad person, or if he merely wanted to steal money belonging to the people, I do not think he would have been appointed prime minister all these years,” he said on Facebook.

      Nazif said the New Malaysia today was not that much different from the old Malaysia almost 30 years ago, with lopsided prosecution taking place today, very much similar to the past.

      The only difference, he said, was the person and, coincidentally, it was still the same prime minister, referring to Dr Mahathir Mohamad.

      “I wish to state this fact: as a country which champions democracy, we are definitely not politically mature, and still practising feudal politics filled with vengeance.

      “The planned police raids was seen with the Black Marias, where they came in droves just to attack the former prime minister’s house, even more so during sahur in the fasting month.

      “On top of that, the press conferences were held incessantly, with the aim of making the public more angry.

      “Is it not normal procedure to not share details of investigations? Or was it done to humiliate my father further?”

      Nazif also questioned whether it was logical for a prime minister to be bought with just RM42 million, referring to the amount stated in the charges brought against his father.

      “Is that all his integrity is worth? If all criminal breach of trust cases, abuse of power or corruption can be linked to any PM, then he and all past PMs must be responsible for all the losses suffered during their tenure.

      “My father was today prosecuted by an attorney-general who was appointed by the new government, even when it was objected to by many quarters.

      “This goes to show the current political scenario that is based on vengeance,” he said.

      Nazif said it was clear that Pakatan Harapan’s (PH) manifesto during the 14th general election (GE14) was to haul in the former prime minister, who they accused of being corrupt, to court.

      “In this life, I only have one father and mother. Without them, there will be no me.

      “Regardless of what happens after this, I will continue to be with them.

      “I will continue throwing my full support behind Najib because he is my father, and he was once a beloved leader of this country,” he added.

      Delete
  14. Bar wants judge in Najib case to recuse himself
    M'kini

    Bar Council is the body that draws up rules and regulations for the conduct of lawyers. Judges are basically lawyers.

    Damn stupik if any lawyer in whatever capacity does not follow the wishes of the Bar Council.

    Shame, big shame. If the fellow does not abide by the Bar Council's wishes, the Bar should take action.

    Maybe disbar the fellow, if can?

    ReplyDelete
    Replies
    1. The Judge's sibling is an Umno strongman in Pahang.

      Delete
    2. Rakyat memerhati bro........
      Rakyat Msia bukannya bodoh......walaupon cuba diperbodohkan.

      Banyak kali kita dikencing.......dianiaya.
      Yg jatohkan belon, lukis kartun, bagi komen sumer didakwa dan denda.

      Rakyat menyimpan ajerrr dulu ni yeop.
      Bukan tak ada PRU lagi lepas ni.

      Kalo ada kepincangan dan bias.......rakyat akan bayar cash melalui kertas undi di PRU15 nanti.........malah Tsunami Rakyat akan datang lebih besar dan kuat........silap haribulan terrrkubor teruuusss umno ni.

      Delete
    3. Phantom si hantu raya tak bertuan..Fuhhh...kau konfiden keeer Kerajaan Fuckatan Haprakan ni boleh bertahan samapi PRU15..takkan kau dah lupa kata2 DSZH tu...UMNO akan pastikan PH ni berkubur sebelum PRU15 nanti. Bukak mata dan minda kau...lihat sekeliling..tanda2 awal ke arah tu dah ada bhai !!!!! Tak payahlah aku nak catitkan satu persatu kat sini...LU CARILAH SENDIRI BEB !!!!!

      Delete
    4. Sori dol.....ko nak suroh aku caya kata2 dari orang yg dulu dakwa IC biru Tun M tertulis Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty tuuuu....???
      Tapi sampai laaaa ni dia tak tunjuk pon apa2 bukti.

      Tapi akhirnya...........orang tu yg pegi jumpa anak lelaki Iskandar Kutty.......tapi kemudian dia kata Khairuddin yg suroh dia jumpa Tun M.

      Tapi Khairuddin cakap wak tu yg minta tolong dia buat appointment nak jumpa Tun M.....sampai dalam FB Khairuddin ajak wak buat sumpah laknat dengan Al-Quran untuk buktikan yg sebenar.......tapi wak senyaaapppp....

      Rujuk......
      https://touch.facebook.com/story.php?story_fbid=977729335731357&id=379029638934666&__tn__=%2As%2As-R

      =====================

      Cerita ke2 yg buat aku tak boleh pakai cakap wak tu ialah video dalam You Tube ni yg tak boleh aku hadamkan.......

      https://youtu.be/3LozBiEoPDA

      Maaf dol........tanda2 awal udaaahhh lama kelihatan dol......soriiiiii cakap yg tak boleh nak caya.

      Bukan takat tuuuu ajerrrr ceritanya dol......sebelom ni banyak lagi.......

      LU CARILAAAAAHHHH SENDIRI BEBBBBB !!

      PHUUUUIIIIIII !!!!!

      Delete
    5. ADVERTISE WITH US

      Search
      366 13
      Cops, MACC urged to stop disclosing 1MDB matters
      Nurul Azwa Aris | July 5, 2018
      FT Umno Youth chief Razlan Rafii says this is because the issue is now part of the judicial process.

      The organisers for the solidarity fund for former prime minister Najib Razak is hoping to raise RM500,000 by noon on Monday.

      KUALA LUMPUR: Federal Territory Umno Youth Chief Razlan Rafii has urged the police and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) to stop disclosing matters linked to the 1MDB issue as they are now part of the judicial process.

      He said matters pertaining to 1MDB should not be publicly discussed as there was an ongoing probe and as such everyone should respect the due process of the law.

      He was speaking at the residence of former prime minister Najib Razak where he launched a solidarity fund aimed at raising RM500,000 to help pay for Najib’s bail after the former prime minister was charged at the Kuala Lumpur High Court yesterday.

      The court had set a bail amount of RM1 million on Najib who is facing four charges linked to RM42 million transferred into his private bank account.



      The court allowed Najib to post bail in two instalments with the balance of RM500,000 to be submitted by 3pm next Monday.

      Razlan said Najib was deeply touched by the initiative to launch the solidarity fund.

      “From our meeting just now, Najib said that he is a victim of political revenge.

      “He is touched by the initiative. We just want him to know that he is not alone.

      “We are here for him as he really needs moral and financial support from us,” he said.

      Razlan said the fund would be accepting donations until noon on Monday.

      Delete
  15. Dari dulu teman perhatikan
    Yang sibijan tak pernah dalam kesusahan
    Tengok le muka selamba dia tak berperasaan
    Yang lebih ialah kaki jilatnya dan dia punya adjutan..

    Tak pernah nampak dia merayu mintak tolong
    Kalau dia mintak pun kita boleh nampak mukanya bohong
    Cash is king mana boleh kantung kosong
    Ini semua tabung hanyalah wayang para penyokong..

    Janganlah kita semua tertipu
    Kutip derma untuknya umpama lembu
    Ini orang bukannya tak mampu
    Apa la sangat bagi dia lima ratus ribu..

    Rasanya dia cuma nak tarik perhatian
    Lepas dijatuhkan semua isu dia nak komenkan
    Hal kecil pun dia nak ributkan
    Agar padanya rakyat merasa kasihan..

    Kononnya akaun beku, tak boleh keluar duit
    Bekalan quinoa kat rumah berbukit bukit
    Tak mungkin tak ada langsung duit dicelah mana mana, terselit selit
    Kalau tak ada juga, kak mah kan ada menabung dari kecil, mesti dia boleh cover sedikit..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeop.......dari kita kesiankan orang yg kedarah quinoa.....baik lerrr kesiankan orang yg tak der makanan untuk dimakan.

      Delete
    2. Setuju apa bro phantom kata
      Tak patut derma pada yang kaya
      Tambahan pula nak bantu orang yang didakwa songlap beribu ribu juta
      Mana pergi akal warasnya deme, memang susah kita nak percaya..


      Delete
    3. Berak Man...Apa pendapat kau berkaitan ...RULE OF "kepala bana" Era baru kerajaan Fuckatan Haprakan ni haah ????

      ALLAH MAHA BESAR..macam2 yang terjadi semalam..kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukannya...


      1) Nyanyi karaoke kat istana kehakiman....

      2) PENDAKWARAYA masih "teraba2" BUKTI...tak bersedia lagi , tapi dek kerana arahan dari Madey..terpaksa dakwa jugak, walaupun tak kukuh...

      3) OKT nampak bergaya dan cool aje, tak ternampak pun rasa takut dan bersalah...confidentnya tahap gaban...

      4) PENDKWARAYA lebih ramai dri PEGUAMBELA... nak timbulkan persepsi bahawa mereka dah bersedia tapi hakikatnya..kertas dan dokumen pendakwaan tak lengkap lagi...

      5) Pertuduhan KES tiada kaitan dengan 1MDB...pulak dahhhhh...

      6) NILAI rampasan dan pembekuan aset dana politik lebih banyak dari NILAI KES..

      7) Permintaan oleh AG, Thomas and Friends agar KES dibicarakan dalam BAHASA INGGERIS....alasannya, tak fasih BM...dia ni rakyat Msia ke bukan haah ????

      8) AG dibooooo dan disorak bila nak buat PC dalam BI...rakyat pelik macam mana dia ni jadi penjawat Awam tapi tak lulus BM dalam SPM...

      9) MADEY cabut ke INDON untuk playsafe... sebijik macam dia buat pada Tun Musa dalam kes Memali, di Blaing dulu tu. Madey yang berak tengah jalan..Tun Musa yang kena bersihkan taeknya...

      10) SOLIDARITI kaum MELAYU, khususnya pemimpin2 dan ahli2 akar umbi UMNO seluruh negara...betul lah kata2 keramat perjuangan UMNO....mereka takkan sekali2 meninggalkan mantan presiden mereka keseorangan...



      11) OKT dan pasukan guamannya gentleman minta DIPERCEPATKAN perbicaraan kes...tak perlu tangguh samapi tahun depan. Tengok jantan tak OKT ni ....agak2nya apasal nak dilewat2kan perbicaraan tu....

      LU PIKIRLAH SENDIRI BERAK MAN !!!!!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kikhkiokikihkik..

      Delete
    4. Woooiii Geng Naga.....aku suka bebenor bila korang riyak, sombong, angkuh dan bongkak......

      Tak peronah belajor silap yg dulu ropenye......ye idaaakk...??

      Teruuuuihkan gitu dol.....riyak sombong dan bongkak dulu kini dan selamaaaaanya.

      Gini lerrr dol......kita tuuungguuuu dan lihaaattt......macam PRU lepeh lerrr.....

      Yg batil dan munafik hak iblis......tapi yg benar hak Allah.

      Allah swt bersama-sama majoriti rakyat Msia.....ameen.

      Tuuuungguuuu dan lihat.

      Delete
    5. Phantom si hantu raya tak bertuan..Ini bukan isu riyak, sombong, bongkak maupun takkabur..tapi semata2 ingin mencerahkan minda kau orang yang dah kelabu asap tu..tak boleh membezakan yang mana haq dan yang mana bathil.

      Jangan mare yeer..nanti kena jual 25%... keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kokokikhkioikik.

      Delete
    6. 25%...????
      Kahkahkahkahkahkah

      42% udaaah terrrlepaaaasss dol.......itu 42 duit mengeram kat mana...???

      Tak payah susah2 nak cerahkan minda kita orang dol........majoriti rakyat Msia udaaah cerah mindanya.......itu pasal kami ubah.

      Minda yg berrrkaraaattt tu ko......dan kepala bapaaak ko.......yg masih coba nak perbodohkan kita orang.

      Gini lerrrr dol......tak payah susah payah lerrr.....pasei kami udaaah cerodik.......yg tengin tu kamu and Co. ajerrr.

      Delete
    7. Kepada Geng NajisBesar dan para walaunta yang bolih ditakrifkan bodoh dan bangang ( bukan saya kata , Najib yang kata ).

      Kalian baca elok2 kenyataan berikut :---

      Court proceedings

      Section 8 of National Language Acts 1963/67 states that all court proceedings “shall be in the national language” (that is, the Malay language). Accordingly, all cause papers have to be filed in the Malay language. However, it is common for cause papers to be accompanied with an English translation for the convenience of parties and the court. Proceedings are also commonly conducted in English at the preference of the court and counsel. Witnesses have the right to give evidence in the language of their choice. In the event a witness speaks in a language other than Malay or English, a interpreter will be required.

      Once an action has commenced, parties may pursue various interlocutory application to protect their rights or to further their case. Such interlocutory applications include applications for injunctions, interim preservation of property, discovery of documents, striking-out of pleadings, summary judgment, etc.

      The trial of a writ will involved the oral evidence of witnesses. Parties may call factual witnesses and technical experts to support their cases. The evidence of the plaintiff’s witnesses are presented first by way of prepared witness statements. The witness is then tested and challenged in cross-examination by the defendant’s counsel. The plaintiff’s counsel will then have the opportunity to clarify the witness’ evidence in re-examination. The process is repeated for each of the plaintiff’s witnesses as well as the defendant’s witnesses. At the conclusion of the trial, the court will hear arguments by parties’ counsel before proceeding to make its decision.

      Actions commenced by way of originating summons are decided more quickly than actions commenced by way of writ. No witnesses are called to testify as the court relies solely on documentary evidence. A hearing of the originating summons will only involve submissions by parties’ counsel.

      #### soalannya ...adakah penggunaan bahasa selain Bahasa Melayu tidak bolih digunakan di dalam prosiding mahkamah ??

      Delete
    8. GN, teman tiada pendapat untuk cerita hikayat
      Nampak bebeno niat kamu yang hasad
      Umno barisan tumbang pun pengajaran tak diambil, kamu tak mahu lihat
      Insaflah kamu dan segerakanlah bertaubat..



      Delete
    9. Bro Diny......dictionary GN udaaahhh lama koyak serabai.........aterrrr macam mana dia nak paham baca omputeh tu bro....??

      Delete
    10. ADVERTISE WITH US

      Search
      304 9
      Mahathir’s test in Najib trial: Prove it’s not political stunt
      Bloomberg | July 5, 2018
      It remains to be seen if the prime minister has the political will to pursue further reforms.

      Prime Minister Dr Mahathir Mohamad has said that he is not seeking revenge. (Reuters pic)

      Malaysia sent a strong message to its public stewards when it charged Najib Razak, its first former premier to be indicted, with several counts of criminal breach of trust and corruption.

      The real test now lies in the nation’s pursuit of lesser-known figures as Prime Minister Mahathir Mohamad works to prove that his return to power, after toppling one-time protege Najib in May, is also the return to rule of law. Najib has consistently denied any wrongdoing and on Wednesday entered a not guilty plea on all charges.

      The 92-year-old has said that he isn’t seeking revenge, even as he appoints those who were dismissed under Najib’s administration over the handling of the 1MDB scandal. That includes former attorney-general Abdul Gani Patail, who now leads the task force heading an investigation into the troubled state fund.

      “Pursuing criminal charges against Najib is a low-hanging fruit,” said Hugo Brennan, an Asia analyst at Verisk Maplecroft in Singapore. “It is less clear that Mahathir has the political will to pursue root and branch reform.”



      The revived investigation into the troubled 1MDB state fund has also revealed other cases of potential corruption that Daim Zainuddin, an adviser to Mahathir, called “mini 1MDBs”.

      “Najib’s case in itself is significant for its symbolism,” said Yang Razali Kassim, a senior fellow at the S Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University in Singapore. “It is the beginning of what could be a drawn-out struggle between the new regime in power led by Mahathir Mohamad against the old regime it overthrew on May 9, of which Najib has come to represent.

      Delete
  16. Najip dah somgl@p banyak. Duit kutipan ada lah scam yg akan di baham dam di selewang kan olaj buaya ummno

    ReplyDelete
    Replies
    1. ‘Politically Motivated’

      Najib, 64, has called the renewed probe into the multibillion-dollar 1MDB scandal a “politically motivated” move. His supporters drew parallels between his plight and that of Anwar Ibrahim, de facto leader of the ruling coalition, who fell out with Mahathir in the 1990s and was subsequently fired as his deputy then jailed for sodomy and abuse of power. In response, Anwar called on the public to follow the probe and decide whether the comparison is fair.

      Najib’s lawyers are considering whether to seek to disqualify Attorney-General Tommy Thomas, who was appointed by Mahathir in June, saying that Tommy had made a prejudgment before being named to the post.

      The charges levelled against Najib involve RM42 million that he allegedly siphoned from SRC International, a former unit of 1MDB, and a fraction of the US$4.5 billion of funds that Mahathir seeks to recoup. Najib, who said as recently as April that he was confident there was no movement for a change in government, now faces three counts of criminal breach of trust and one corruption charge, which carry punishments of up to 20 years in prison each and a fine.

      The court will convene on Aug 8 to decide on a trial date, which is expected in February next year at the earliest.

      ‘Fall from grace’

      “This is a major reset of expectations for Malaysia at all levels and the wider region,” said Khor Yu Leng, an independent economist with Segi Enam Advisors Pte Ltd. who has published papers on Malaysia’s political-economy. “Society has been empowered and this could have ripple-effects outside the country to inspire others feeling oppressed by plutocratic status quo. Also notable, it takes an older elite to charge the newer one that stepped out of line.”

      One key step Mahathir’s administration has taken is to place institutions – including the Malaysian Anti-Corruption Commission directly under the Parliament – instead of the Prime Minister’s Department as it was previously. The move allows them to be truly independent by reporting directly to lawmakers, said The Coalition for Clean and Fair Election, a civil rights group, who’ve proposed that laws be amended to reflect the changes.

      Mahathir’s government has sought out a number of other names linked to 1MDB. The MACC has summoned financier Low Taek Jho, former 1MDB officials Tang Keng Chee, Geh Choh Heng, Loo Ai Swan and Nik Faisal Ariff Kamil, and were preparing warrants for the fund’s ex-chief Shahrol Halmi and former Goldman Sachs Group Inc banker Roger Ng. A day before Najib’s arrest, his stepson and “The Wolf of Wall Street” producer Riza Aziz arrived at the MACC for a hearing.

      Police raids have focused on sites linked to Najib, including his family’s residences and his former office. The authorities seized cash and objects worth about RM1.1 billion as part of their investigation into SRC International, and questioned about 30 people.

      Najib calmly addressed reporters after being charged and dubbed the legal proceeding his “best chance” at clearing his name. Hours after he was arrested on Tuesday, he apologised to the nation in a video posted to his Twitter account, and said that not all of the accusations against him are true.

      “This is a very powerful precedent,” said Clive Kessler, a sociology professor at the University of New South Wales who has studied Malaysian politics for almost 60 years. “The case will become a semi-permanent feature of the legal and judicial scene in Malaysia.”

      Delete
  17. Stop talking about 1MDB, Umno leader warns Amar Singh, MACC - M'kini

    This bloke can be arrested for hindering Police doing their work.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeop......bukan ke dari dulu lagi kita tak boleh sebut pasal 1MDB ni...??

      Baik dalam FB, IG, komen dalam You Tube........soal dalam parlimen pon dicantas......reporters yg tanya pon dibawak ke balai untuk disoal.....

      Kan ke dari dulu lagi memang kita tak boleh sebut dan sentuh pasal 1MDB ni yeoooppp....????

      This is not something new.

      Delete
    2. Vague CBT charges against Najib must be corrected, says lawyer
      V Anbalagan | July 5, 2018
      The prosecution should amend the wording in the charges as soon as possible to ensure that the former prime minister is not confused, says Md Yusuf Md Idris.

      Former prime minister Najib Razak is facing four charges.

      PETALING JAYA: A lawyer said the three charges framed against Najib Razak for allegedly misappropriating RM42 million are defective and illegal.

      Md Yusuf Md Idris said the charges against the former prime minister needed to be amended or else it could be a good ground for appeal if it could be shown that Najib had been misled by the error.

      “I humbly believe that the prosecution should take all necessary steps to amend the charges as soon as possible to ensure that Najib is not confused,” he said in his blog posting.

      He was commenting on three of the four charges preferred against Najib at the High Court yesterday. Najib claimed trial to all the charges.



      In the first CBT charge, Najib as prime minister, finance minister and adviser to SRC International, is accused of transferring RM27 million from the company into his private bank account at AmIslamic Bank Bhd in Kuala Lumpur.

      In the second charge, he is accused of transferring RM5 million from SRC International into his bank account during the same period.

      In the third charge, he is accused of transferring another RM10 million from the company into his account.

      The charges were drafted in Bahasa Malaysia.

      Each of the charges under Section 409 of the Penal Code carries a maximum 20-year jail term or fine at the discretion of the court.

      The lawyer said Section 409 states that “whoever, being in any manner entrusted with property, or with any dominion over property, in his capacity of a public servant or an agent, commits criminal breach of trust and shall be punished…”

      Yusuf said it was pertinent to note the word ‘or’ in Section 409 meant that the prosecution should prove either one of the said limbs: that the accused was being in any manner entrusted with property; or the accused was having dominion over the property or both.

      “The wordings used in the said charges are ‘diamanahkan dengan penguasaan ke atas harta’ which means entrusted with dominion over the property,” he said.

      He said the wording in the charge sheet seemed to combine both limbs into one element, when, in fact, the two limbs mentioned were separate and the prosecution should either prove one of them or both.

      “The question is ‘how do you entrust someone with dominion over the property? I believe that there is no such thing as that.

      “It is either the accused is entrusted with the property or having dominion over the property,” he said.

      Idris said “entrusted with dominion over the property” was an offence that is unknown to law and this was the ruling in the 2016 Court of Appeal decision in the case of Aisyah Mohamed Rose v PP.

      He said the court held that the defect was curable under Section 422 of the CPC since there was nothing in the records of appeal to show that the appellants were confused and misled by the wordings of the charge.

      Meanwhile, lawyer S N Nair said the prosecution was entitled to amend the charge anytime before it closed its case.

      “It had been done in the trial of Anwar Ibrahim who was charged with abusing his power,” he said.

      Nair said the defence raised a point of fact that the crime scene, Tivoli Villas in Kuala Lumpur, was not built in 1993 as stated in the charge.

      “The then attorney-general Mohtar Abdullah applied to the court to make amendments and it was allowed,” said Nair who was a counsel for Anwar in that case.

      Najib also faces a fourth charge of having used his position as prime minister and finance minister to obtain funds of RM42 million when he decided or was part of the decision that gave a government guarantee for loans worth RM4 billion from Retirement Fund Inc (KWAP) to SRC International Sdn Bhd between Aug 17, 2011 and Feb 8, 2012.

      Delete
  18. Perbicaraan kes Najib belum ditentukan, kata Pejabat Peguam Negara
    5 Jul 2018, 9:26 malam (Dikemaskini 5 Jul 2018, 9:28 malam)

    A A
    Pejabat Peguam Negara hari ini menjelaskan bahawa tarikh perbicaraan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung dakwaan salah guna kuasa dan pecah amanah belum ditentukan, sekali gus menafikan laporan media semalam.

    Dalam kenyataan media, Pejabat Peguam Negara berkata Mahkamah Tinggi hanya memberi gambaran, berdasarkan jadual hakim dan tarikh yang mempunyai kekosongan untuk perbicaraan.

    "Mahkamah Tinggi sudah menjelaskan bahawa tarikh perbicaraan hanya akan ditentukan selepas kes itu disebutkan di mahkamah pada 8 Ogos.

    "Tarikh perbicaraan bagi kes rumit seperti ini jarang ditetapkan pada hari pendakwaan yang merupakan penampilan pertama pihak yang terlibat di mahkamah dan pasukan pendakwaan tidak dijangka untuk menyediakan dokumen pada hari itu," kata kenyataan itu.

    Kenyataan itu juga menambah bahawa dokumen berkaitan hanya akan dikemukakan sebelum permulaan perbicaraan.

    "Pasukan pendakwa mahu memohon kepada Mahkamah Tinggi pada 8 Ogos nanti agar tarikh perbicaraan ditetapkan November tahun ini," katanya

    ReplyDelete
  19. Yang nak menderma tu hanyalah orang2 kampung dan para nelayan serta rakyat kebanyakan yang termakan bobokan puak2 regim umno. Yang akan menetima derma adalah orang yang kayaraya dan mengakui barang2 yang dirampas oleh pihak polis sebagai barang hadiah dan dan yang dibeli. Orang miskin derma pada yang kayaraya. GN pun turut nak derma duit sayuran dan hasil sawitnya kepada orang kaya? Hairan bin ajaib... orang macam dsnr ni layakkah nak terima sumbangan rakyat miskin.... aduh...pelik bin ajaib. Malaysia gedung cerita2 pelik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah namanya rakyat dari segenap lapisan hidup sanggup bersolidariti bersama2 untuk menegakkan keadilan yang dilihat semakin terhakis sejak akhir2 ni...ibarat kata perpatah melayu lama tu...yang banyak sama dilapah..yang sikit sama dicicah...tak gitu bhai ????

      Delete
    2. Kihkihkihkihkih

      Yang banyak disebat sorang......yg secipot baru dicicah sama.....

      Bijik mata kasi celik dol......bank2 bagasi berlambak beroperasi di rumah2 kosong dan kondo2.......period.

      Phuuuuiiiii !!!!

      Delete
  20. Duku tun madey kutip derma bersatu dan tabong harapan Geng Najus gelak gila2... Sekarang umno plak kutip derma...jangan lesap tabong derma sudaah laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo kena batang hidong dia memang sumernya halal toiyyiban.....bersih lagi suci.......macam tabong babi......oooopppsss sori.....tabong dari baby tuuuu....

      Delete
  21. UmNo dipersilakan untuk mengutip derma untuk membayar ikat jamin si Najib.

    Kengkawan tunggu ja beberapa hari ni, kita akan melihat episod yang bukan saja memalukan Najib malah juga kesemua ahli UmNo daripada si wak Jahid sampailah ke bawah.

    Apa yang akan berlaku? Entahlah saya pun tak tahu, tapi melihatkan betapa Najib dan UmNo sedang menelan sebijik-sebijik penghinaan yang pernah mereka lontarkan dulu ketika berkuasa saya kira pasti episod 'Tabung Najib' ini akan menambahkan malu kepada diorang.

    Cuma saya kekalkan pendapat saya yang mengatakan lupakan PRU15, UmNo takkan mampu melihat fajar 2019 pun.

    Episod 'derma untuk Najib' ini benar-benar akan menjadi salah satu peristiwa di antara peristiwa-peristiwa yang akan memberi justifikasi untuk UmNo dilenyapkan kelak.

    Tak lama mana dah in shaa Allah.

    ReplyDelete
  22. Kes Najib perlu disegerakan - Rais

    KUALA LUMPUR: Tan Sri Dr Rais Yatim mempersoalkan kewajaran penangguhan pendakwaan kes pecah amanah dan salah guna kuasa membabitkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, semalam.

    Ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu berkata, pendengaran kes membabitkan Najib itu sepatutnya disegerakan.

    Beliau turut menyifatkan tempoh penangguhan hampir lapan bulan itu sebagai aneh dan satu penderaan kepada Najib.


    "Patut kes Najib disegerakan pendengarannya. Menunggu hingga bulan Februari 2019 bererti lebih setengah tahun kes ini tergantung.

    "Ini aneh dan amat mendera yang dituduh serta meremehkan sistem keadilan," katanya menerusi Twitter, semalam.

    Sehubungan itu, Rais yang juga bekas Penasihat Sosio Budaya Kerajaan itu meminta pihak pendakwaan diketuai Peguam Negara, Tommy Thomas dan pihak pembelaan memohon mahkamah menyemak semula tempoh penangguhan berkenaan.

    "Harus dua-dua pihak mohon mahkamah untuk semak jadual awalan demi keadilan," katanya.

    Semalam, peguam bela kepada bekas Perdana Menteri itu, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, mempersoalkan kesediaan pasukan pendakwaan membawa prosiding kes membabitkan anak guamnya kerana pihak berkenaan yang meminta penangguhan.

    ReplyDelete
  23. Bila tiba masanya.. .Tau tau duit dah kena kapoh dek orang orang yg sendiri tau anggara siapa.. Asal janji di capatikan... Bodoh punya akar umbi umno...

    ReplyDelete
  24. Nephew of Kazakh president is 'great success' after 'falsely worming his way into Columbia University' and 'stealing' his stepfather's $20million New York apartment

    By Daily Mail Reporter

    Published: 12 June 2012 |

    The former nephew of the president of Kazakhstan had 'great success' after he falsely claimed a placed at Columbia University and allegedly scammed his stepfather, the president's brother, out of a 'very nice' $20 million New York City apartment, according to a lawsuit.

    Daniyar Nazarbayev's American adventure is a tale that puts to shame even the mighty Borat, the fictional Kazakh TV producer who lampooned the former Soviet republic on screen in 2006.

    Mr Nazarbaye, 24, who fled from the US, is now reportedly engaged to marry the daughter of the prime minister of Malaysia, whom he met at the Ivy League university.

    Con man? Daniyar Nazarbayev allegedly used his ill-gotten admission to Columbia University to woo Nooryana Najwa, the daughter of Malaysia's prime minister

    Bolat Nazarbayev, the brother of longtime president Nursultan Nazarbayev, is suing Daniyar Nazarbayev and his mother Maira Kesikbayev in a Manhattan court, claiming they are both international serial swindlers who stole a $20 million condo at the Plaza Hotel from him, the New York Post reports.

    They also used a pair of luxury Wall Street apartment on his dime, Bolat Nazarbayev claims.

    Bolat and Maira were married in 2001, but their union was annulled last after he learned his wife was wanted by both Kazakh police and Interpol for a variety of crimes, including kidnapping and extortion, the Post says.

    Maira goes by several aliases, the lawsuit claims.

    Maira had her son's last name changed from Kesikbayev to Nazarbayev on his birth certificate after the wedding -- an effort to cement Daniyar's status as part of the first family of Kazakhstan, according to the newspaper.

    Daniyar used his new last name and forged documents saying he graduated from a high school in Kazakhstan to get into Columbia, the lawsuit claims.

    Bolat alleges his former stepson actually went to a high school in Switzerland, but never graduated.

    Daniyar earned a degree from Columbia in 2010. School officials were made aware of the allegations against him, but have not taken action, the Post reports.

    While at Columbia, he used his good looks to woo Nooryana Najwa, the daughter of Malaysia's prime minister.

    Bolat claims tasked Daniyar with finding a luxury apartment in New York for him and gave his stepson power of attorney in 2008 so he could sign the title for Bolat.

    Instead of signing Bolat's name, Daniyar signed his mother's. Eight months later, she sold the ritzy condo to her son for $1, the lawsuit says.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaamaakkkk........mana GN nak letak muka ni yeooopppp......???
      Celah kontol sontotnya ke...??

      Delete
    2. Erm, betul lah kata p ramlee penyamun akan berjumpa penyangak
      Dari artikel diatas, nampak sangat perangai diaorang takde beza banyak
      Patutla pasangan diaorang ni serasi aje kita nampak
      Rasanya penyokong dan macai sibijan pun berperangai sama jugak..


      Delete
    3. Oooooo...Ini rupa2nya yang berlaku dalam mahkamah semasa DSNR didakwa hari tu....

      Peguambela kanan, Muhammad Shafee Abdullah dan Pendakwaraya utama, Tommy Thomas nampaknya telah 'bertegang urat' berhubungan penyerahan dokumen-dokumen kes sebelum perbicaraan bermula.

      Ini kerana Tommy berkata permintaan Shafee untuk mendapatkan semua dokumen kes sebelum tarikh perbicaraan yang telah ditetapkan adalah tidak masuk akal.

      Shafee memberikan respon dengan berkata:

      "If you charge him today, it means you are ready! I can't imagine you will charge someone but the documents are not ready.

      "Jika anda boleh mengenakan pertuduhan terhadapnya hari ini, ia bermakna anda sudah bersedia! Saya tidak dapat bayangkan anda akan mengenakan pertuduhan kepada seseorang tapi dokumen pun belum siap lagi.

      "Just photostat the documents and hand it over to us."

      " 'Photostat' dokumen-dokumen itu dan serahkannya kepada kami."

      Mahkahmah telah menetapkan tarikh bagi pendengaran perbicaraan Najib Razak diantara 18 hingga 28 Feb 2019, 4 hingga 8 Mac, dan 11 hingga 15 Mac.

      Delete
    4. I say man .... Peei mua'alaf cakap omputeh ke masa prosiding ???

      Delete
  25. Derma dari pak Cik dan mak Cik 75,000
    Derma dari pengerusi tinggi UMNO 50
    Derma dari UMNO ______ -
    Total 75,050
    Commission Fee for Committee 17,500
    Operational Cost for committee 47,900
    Material Cost for banners, supplies 9,000
    Total Cost 74,400
    ------
    Net derma to Najib 650

    ReplyDelete
  26. geng najis ni macam tong taik yg dah penuh...kalau di cuci macamana sekali pun bau busuk tu tetap tak hilang...

    macam tu la dia ni.....klu umporno dah masuk bawah 6 kaki pun masih lagi dia puja2 umporno nih....

    biarkan la dia dengan najis nya tu....esok kalu najis masuk sungai buloh....kita tengok dia nak ikut tumpang sekaki ke dak....atau bakar lilin je la gamak nya...

    ReplyDelete

  27. Najib And Rosmah Claims Son-In-Law Daniyar Nazarbayev To Be Very Rich

    By Laeranduil

    Posted on July 5, 2018

    The daughter of Dato’ Sri Najib Razak and Rosmah Mansor, Nooryana Najwa got married to Daniyar Nazarbayev in 2015. Najib and Rosmah claimed that their son-in-law is extremely rich.


    But who exactly is Daniyar Nazarbayev?


    Here are 11 points to get to know Daniyar better!

    #1. 27-year-old Daniyar Nazarbayev is the stepson of Bolat Nazarbayez, who is the younger brother of Kazakhstan President Nursultan Nazarbayev.

    #2. Nursultan Nazarbayev became the President of Kazakhstan since 1990 when the former communist state declared its independence from the Soviet Union bloc.

    #3. In the west, Nursultan Nazarbayev is described as a dictator that stamps billions of state funds while his people live in poverty.

    #4. Daniyar’s mother, Maira Kesikbayev married his father Bolat and changed their surname from Kesikbayev to Nazarbayev in 2001.

    #5. However, the marriage was canceled in 2012 when Bolat found out that Maira was wanted by the Kazakhstan authority and Interpol on various crimes including kidnapping and extortion. Other than that, Bolat also discovered that Maira had falsified her name and was married when she met Bolat.


    #6. In 2012, Bolat Nazarbayev sued his stepchild and ex-wife in the Manhattan Supreme Court over the allegation that he was cheated into buying a condominium unit costing USD 20 million (RM80 million) in New York.

    #7. In 2008, Bolat had authorized Daniyar to buy a condominium in New York on his behalf. However, without the knowledge of Bolat, Daniyar transferred the property of the condominium to his mother.

    #8. Bolat also claimed in his suit that Maira spent money without his knowledge, she spent a total of USD75 million (RM299 million) to buy jewelry from Jacob & Co.

    #9. Maira’s personal assistant, Saule Arykbayeva in her testimony in court claims that her former employer has also been in contact with organized crime and kidnapping.

    #10. Daniyar is also facing a lawsuit by the Condominium Management because of failure to complete the maintenance bill and assessment tax amounting to USD129,000 (RM514,000).

    #11. According to a document filed by Manhattan Court, Daniyar has also falsified documents to enable him to study at Columbia University in America.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoiiiiii makin berrrdamor muka GN....

      Udah2 lerrr Bro Diny......kesssiaaan GN kencing tak lawas.

      Delete
    2. Pak diny...Baru tertengok video lawatan mengejut Dr Maszlee ke sebuah sekolah di Perak.

      Aikkk..Dok melawat sekolah aje ke . So far tak de benda besar yg dibuatnya utk perbaiki sistem pendidikan. Pelajar masih dok bawak beg sekolah yang berat. Masalah disiplin masih berleluasa. Pendidikan masih berorientasikan peperiksaan. Tahap bahasa inggeris masih pi mai..pi mai tang tu jugak..

      Kemudahan asaa disekolah2 luar andar masih belum diupgradekan...SAPS masih membebankan guru...kata nak ujudkan pembantu guru untuk ringankan beban pendidik..masih tinggal janji2 kosong aje sampai la ni.

      Ramai rakan2 guru yang kau temui tak setuju dengan pendekatan lawatan mengejut maca nki..menyusahkan pewntadbir2 dan guru2 kat sekolah. Nmapak macam bagus..tak payah protokol, tapi kesannya sangat negatif. pada PdP kat sekolah.

      Satu lagi..wraga Simpang Renggam masih menagih janji dia untuk abolish tol kat Spg Renggam..kan itu adalah manifesto dia masa berkempen dulu..tapi sampai sekarang..haboook pun tarak.

      Takanlah sepanjang tahun nak melawat sekolah2 aje...rakyat nak tengok blueprint polisi pendidikan yang nak dibawanya dalam kerajaan. Jangan hanya melawat sekolah2 di baqndar aje..jejakkan jugak kaki kat batang lupar di pendalaman Serawak tu ataupun di pendalaman Sabah..kat pulau2 di pesisiran semporna tu.

      Sampai la ni, rakyat masih tak nampak apa pembaharuan yang dijanjikannya masa dilantik jadi menteri hari tu...yang ada hanyalah nak ujudkan kelas untuk agama2 lain , selain dari islam dalam silibus.

      Ni dah nak masuk 2 bulan jadi menteri..takkan masih dalam fasa honeymoon lagi. Buat lah kerja betul2..tak malu ke pada Ah Beng dan Kulasegaran yang dah bergerak macam keretapi bullet train tu. mat Syabu pun dah ada penambahbaikan dalam perkhidmatannya...Dr Maszleee bila lagi eeerk ????

      Delete
  28. Geng Takmandiwajib saya nak cakap
    Perak Man,Phantom jangan ko serkap
    Menjilat Bijan konon ko cekap
    Montotnya ko cium..muka melekap!

    Keadilan dikatanya 'makin terhakis'
    Hanya untuk bos 'Pahlawan Bugis'
    Say goodbye, give him a kiss
    Tak lama lagi ko menangis!

    Tabung Pakatan 'Petani' ketawa
    Konon Pakatan takde wibawa
    Sekarang tin milo AmeNo membawa
    Tak cukup tin..tong disewa!

    Heboh Petani akaun dibeku
    Bos songlap Petani tak mengaku
    Dah ada bukti bersalah laku
    Taksub Petani dah tiga suku!

    Cucu kecik mana nak tahu
    Akaun emaknya 100 ringgit dibeku
    Tok dan nenek dah buruk laku
    Beratus juta di celah kuku!

    'Yang banyak sama dilapah'
    Si Petani sudah bersyarah
    Dapat ke jam, duit bersepah
    Emas berlian sama ke mentedarah??




    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...Harap kau pertimbangkan sumbangan untuk DSNR ni...pasti kau takkan menyesal menyumbang setakat yang kau mampu bhai !!!!

      Parlimen Pekan (P85)

      Salam semua,

      Satu tabung untuk membantu kewangan Datuk Seri Najib bagi kemudahan Guaman dan Ikat Jamin telah dilancarkan.

      Saya memohon jasa baik semua untuk memberi sumbangan semampu yang boleh untuk kita sama-sama membantu beliau.

      Akaun Datuk Seri Najib berserta keluarga beliau telah dibekukan.

      Harap kita dapat menunjukkan solidariti kita membantu mantan Presiden Parti UMNO yang juga Bekas Perdana Menteri Malaysia.

      Sumbangan boleh dimasukkan di dalam akaun NGO :

      Kelab Belia Berkhidmat
      CIMB Bank
      Akaun No: 8601952060

      Minta whstapp slip bank-in kepada no +60193888553 untuk penyelarasan bantuan.

      Tabung ini hanya akan dibuka sehingga Hari Isnin 9hb Julai 2018, Jam 12 Tengahari.

      Penyerahan akan dibuat kepada wakil beliau di Mahkamah.

      Sekian Terima Kasih
      Datuk Mohd Razlan Rafii
      Pengerusi Sekretariat Solidariti DS Najib

      * kalau tdk dapat menyumbang, memadai dgn share posting ini.

      Delete
    2. Bro Fan Tun......very well said.....good job.

      Ni ada satu mamat udaaah berdamor mukanye yeoooppp...

      Aterrr pantun berrrdesiinggg paneh berasap......hangat pijor ngelupor mamat tu....

      Kencing tak lawas, kentut tak lepas, berak tak jatoh bro.......hhmmmmm kesssian....

      Fakta tak derrrr.....yg dia ada cuma fuckta ajerrr tu maka alih tiang gol...........tetiba mintak colidariti sumbangan tabong quinoa yeoooppp....

      ====================

      Woiiii samdol.......ko colidariti lerrr sorang2........kami di sini tak kuasa nak layan.

      Sumbang tabong Rohingya/Palestine lagi baik lerrrr...

      Phuuuuuiiii !!!

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Udahlah rakyat di'dahulukan' masa memerintah
      Sekarang dah turun pun masih lagi dia hendak menyusah
      Masa berkuasa pandangan rakyat buat tak endah
      Kini nak minta derma pula, nak bantu dia kes songlap dan rasuah?..

      Hanya penyokong rasuah yang akan derma
      Kerana mereka mempunyai idealogi yang sama
      Bagi orang waras tak mungkin akan dapat terima
      kerana rasuah dan songlap haram disisi agama..



      Delete
  29. tidak menghairankan.

    it is just a gimmick 2 earn sympathy.

    rm 1 juta adalah ciput, mcm tahi gigi rosmah saja.

    kita akan d sajikan dgn banyak lagi 'wayang kulit' saperti ini utk menimba simpati rakyat jelata.

    kes rosmah n anak kesayangan nya (riza) mungkin akan menyusul. tak tahu lah berapa jumlah wang ikat jamin yg d perlukan.

    kes mungkin juga akan memakan masa bertahuh tahun n kos utk menggunakan perkhidmatan peguam2(termasuk drpd luar Negara) bolih mencecah ratusan juta jika kita mengambil kira juga kes utama 1MDB yg belum d sentuh.

    tak mungkin memadai jika gang najib hanya mengguna 'tin milo'.

    but kudos 2 those who hv shown their support 2wards their 'fallen warrior'.

    hi hi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman...........yg paling teman gerun ialah orang yg berani menggunakan agama dan Allah sebagai bahan untuk mengaborkan mata manusia bagi menutop kepincangan dan kejahatannya.

      Ini orang yg paling berani sebab dia tak takot dan tak pikirkan Allah mengetahui segalanya sama ada ikhlas keranaNya atau tidak........

      Sebijak-bijak manusia.......maha bijak lagi Allah
      Taala.

      So........let's grab the popcorn and watch the next episode.

      Delete
  30. Antara dua derma tu..memang jauh bezaannya..derma untuk negara itu patriotik..derma untuk najib tu idiotik..duit lebih tu bang Shah untuk jamin yg lain tunggu nak ddakwa...hahahasakapuuakameterialistikk

    ReplyDelete
  31. rm500,000 bayaran installment dari account noorjadwa! anak najib....1juta boleh bayar istallment.ada gag order lagi pelik bih ajain...masa najib jadi pm hakim tak bagi gag order pada kes sodomi2 dsai & kes forex TUN! Hari2 media perdana & electronic cerita macam2 pada dsai & tun.......haha hakim mahkamah tinggi yg nak bicarakan kes najib ada connection dgn exco pahang?


    klu bicara orng lain kena bayar case penuh bukan installment,jika tak bayar lengkap,kena tahan lokap dulu,sementara tunggu bayaran penuh...

    something fishy is going on?siapa lantik hakim ni?ketua hakim?kroni najib?
    harap2 tun dapat perhatikan ini semua!bukan campur tangan investigate siapa mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMARAN TAN SRI MUHAMMAD SHAFEE ABDULLAH KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA

      “Sesiapa saja yang mengulas atau membuat liputan/laporan berkenaan kes Dato Sri Najib ini secara negatif/serong bagi menggambarkan beliau BERSALAH sama ada di dalam media tradisional, media digital mahupun media sosial atau apa bentuk penerbitan sekalipun boleh didakwa MENGHINA MAHKAMAH.

      Seperti apa yang dilakukan oleh Ah Beng selama ini yang mengatakan DSNR bersalah, 100% bersalah, 1 dunia kata Najib salah dan sebagainya, jika dilakukan lagi kini akan menjadi penghinaan terhadap mahkamah.”

      - Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, Peguambela Dato Sri Najib Tun Razak.

      Delete
    2. Silap hari nanti ada sekor keeling mua'alaf kena simen .

      Di dalam kes Anwar , Shafee mewakili Najib sebagai Pendakwa , ganti AG . Di bayar 9.5 juta hanya untuk hantar Anwar ke Sg. Buloh .

      Delete
    3. Gag order in Najib trial impairs open justice and fair reporting
      Bob Teoh | Published on 5 Jul 2018, 2:41 pm

      COMMENT | The gag order placed on the High Court trial of former prime minister Najib Abdul Razak impairs both open justice and fair reporting. It should be removed at the earliest opportunity.

      In the first place, the order is unclear in its scope of restriction. Thus, there is no compelling reason for the media to comply as in doing so it would constitute an act of self-censorship.

      This would not only be against the conscience of journalists, it would also be an affront to the new democracy that is emerging after May 9, when the people voted convincingly for a return to constitutional democracy.

      The gag order was issued to ensure a fair trial and to prevent a trial by media, as claimed by the defence counsel. But this is both nebulous and untenable and the order is unprecedented.

      This is censorship of the press and, far from preventing a trial of public opinion, the move will only encourage fake news to surface in the ensuing absence of fair and responsible reporting. We must not allow unclear restrictions to shut the door to press freedom and open justice.

      Malaysia is a Commonwealth country and our judiciary can follow the open justice convention as espoused by countries like the United Kingdom and Australia where prior restriction to fair reporting is already available.

      Likewise, in Malaysia, there are also prior restraints to court reporting like evidence in camera in rape cases where the press is excluded. There is no need for gag orders.

      The Najib trial is about alleged corruption and abuse of power in the highest levels of government. Public interest is best served by the widest coverage through fair reporting. The media has its fundamental obligation to report factually, accurately and fairly...

      Delete
    4. Lawyer: Judge has no power to gag 'world at large'
      Published on 5 Jul 2018, 11:19 am

      The judge in former prime minister Najib Abdul Razak's case has no jurisdiction to issue a gag order binding "the world at large", lawyer N Surendran said.

      "The judge trying the criminal matter has no jurisdiction or power to issue such an order against the media at large.

      "He can issue an order that binds the parties in the case or in some cases all those present in court, but he cannot issue an order binding the world at large.

      "Judges do not have such powers," Surendran, who is the Lawyers for Liberty adviser, said in a statement today.

      The gag order also goes against the Federal Constitution, which guarantees freedom of speech and expression, which includes the freedom of the press, he said.

      This gag order is a restriction on press freedom, he said, and hence it is unconstitutional.

      "And to issue an interim gag order of this nature, without having heard the full merits of the application for a gag order, makes the order all the more untenable.

      "No interim order should be issued in a case like this," Surendran, who was formerly the Padang Serai MP, added.

      'Terms of gag order vague'

      Surendran also criticised the terms of the gag order as being vague, ambiguous and uncertain.

      "What does 'merits of the case' encompass? What can or cannot be reported? The court must not issue orders that lack clarity and such orders cannot be enforced," he said.

      Most importantly, Surendran said, there is no need for a gag order as there is no jury in criminal trials in Malaysia.

      The case is being heard by a single judge who is trained and experienced in considering only evidence presented in court and to exclude all extraneous matters.

      "Competent judges are not supposed to be affected by any number of media reports on the case. Hence what is the need for a gag order?

      "This case against Najib is of the greatest public interest, and public discussion of the case must not be prohibited and silenced," he said.

      The gag order will also lead to absurd results as it does not bind the media abroad, which will continue to discuss the case as it is a case of global interest, Surendran added.

      These foreign news reports on the case will be made available to Malaysians through the internet, he pointed out, and this will make a "mockery" of the gag order.

      "It is a basic principle that courts must not issue orders that will lead to absurd consequences or which simply cannot be enforced.

      "The attorney-general is strongly objecting to the gag order, hence it is hoped that this legally dubious gag order is set aside as soon as can be," Surendran said.

      Najib was brought to court yesterday, where he was charged with three counts of criminal breach of trust (CBT) and one count of abuse of power.

      High Court judge Sophian Abdul Razak granted the defence's application for an interim gag order after Najib's lead counsel Muhammad Shafee Abdullah argued that it was crucial to prevent statements that could affect his client's case.

      He also cited alleged incidents of how his client had been subjected to a "trial by media" even before the case was heard in court.

      Attorney-general Tommy Thomas argued against the gag order, arguing that the principles of freedom of speech under the Federal Constitution should remain supreme.

      Delete
    5. Bar wants judge in Najib case to recuse himself
      Published on 5 Jul 2018, 7:29 pm

      The Malaysian Bar has urged the High Court judge in former prime minister Najib Abdul Razak's criminal cases to recuse himself from further hearing the case.

      In a statement today, Bar president George Varughese said this is in light of reports that the judge, Mohd Sofian Abd Razak (above), is the younger brother of Pahang state executive councillor and Benta Umno state assemblyperson Mohd Soffi Abdul Razak.

      "The rule of law demands that justice must not only be done but it must manifestly be seen to be done.

      "Given that the former prime minister was until recently the president of Umno and chairperson of BN, the judge ought to have disclosed to the prosecution and the defence, prior to the hearing yesterday, this relationship and about the latter's position in Umno and the Pahang state government

      "The Malaysian Bar believes that such a disclosure by the judge is necessary to preserve the integrity of the proceedings before him and to avoid any real danger of bias.

      “The judge's failure to do so has unfortunately raised serious questions about the propriety of him continuing to preside over the case," said Varughese.

      Earlier today, attorney-general Tommy Thomas was reported saying that he was unaware that Sofian was related to a top Umno figure.

      Thomas led the prosecution team when Najib was charged yesterday with criminal breach of trust and abuse of power in regards to the RM42 million, purportedly from SRC International, found in his personal account.

      Malaysiakini.

      Delete
    6. "boleh didakwa MENGHINA MAHKAMAH."

      Apa kah itu menjadi soal sekarang bila Majlis Peguam Malaysia mahukan Hakim berkenaan menarik diri dari menghakimkan kes itu?

      Apa kah itu bermakna menarik diri dari Gag Order itu juga?

      Telitikan lah ke tiga tiga laporan yang saya kopipes diatas itu.

      Besar makna nya kata kata Majlis Peguam itu -

      “The judge's ... has unfortunately raised serious questions about the propriety of him continuing to preside over the case."

      Delete
    7. Geng Naga......gag order tu menunjukkan Pakatan menjalankan the rule of law dengan baik dan telus.

      Dulu mana ada rule of law.........
      Rakyat yg jatohkan belon.

      Rakyat yg berani komen dan kritik dalam FB, Instagram, You Tube didakwa dan denda.......

      Reporters yg berani bukak mulot tanya pasal skandal mega pon dibawak ke balai.

      Rakyat yg lukis kartun pon ditangkap dan ditarik passportnya.

      Ada blog2 yg mengkritik diblock......tak dapat diaccess.

      Ada media2 yg tak sehaluan disekat, digantong permit.........The Edge kena gantong hingga 3 bulan.

      Soal dari pembangkang tentang skandal wang dicantas dan tak boleh didebatkan di Parlimen.

      Pernah Tun M sedang berucap pon disuroh berenti.

      Tun Siti Hasmah pon pernah diambik keterangan oleh polis.

      Pegawai SPRM yg terlibat dengan siasatan ditukar sana sini.......ada yg letak jawatan.

      Peguam negara Ghani Patail pon kena letak jawatan.

      Terrrrkini......Zeti Akhtar kata dia disuroh sign statement konon sipelaku tak der buat apa2 kesalahan.

      Geng Naga.........ko patut berrrsyukor kerana di bawah Pakatan Harapan the rule of law yg dulu gagal kini sudah berjalan semula sebagaimana yg sepatutnya.

      Delete
  32. Pak diny...Rakyat Msia yang waras pun peliklah..apasal
    pulak Ah Beng yang sibuk menjawap bagi pihak TS Zetti berkaitan dakwaan DSNR bahawa TS Zetti tau dan maklum berkaitan RM 2.6 billion yang dikatakan berada dalam akaunnya tu. TS Zetti dah jadi bisu keeer hingga tak boleh menjawab sendiri berkaitan isu tu ?????

    Ataupun Ah Beng takut kalau Zeti menjawab....nanti terkantoi dan terbarai semua sekali ka? Ialah...mana tau nanti Zetti menjawab tak ikut skrip yang telah disediakan...nyanya punya kes pulak kan...

    Persoalannya la ni, duit sebanyak RM2.6 bilion, senang-senang ka boleh masuk ke dalam akaun individu dalam negara ini tanpa kebenaran Gabenor Bank Negara?

    Yang Lim Guan Eng sibuk nak coverline tu pasai apa? Ada rundingan belakang meja ka membabitkan RM305 juta duit laporan kebolehlaksanaan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang atau ada isu-isu lain yang berkaitan duit yang jumlahnya sangat banyak berkaitan DAP sepanjang Zeti menjadi Gabenor Bank Negara?

    Jawapan kepada soalan2 ni..hanya Ah Beng dan Zetti aje yang boleh merungkaikannya bhai !!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Malaysia Anti-Money Laundering & Counter Financing of Terrorism Regime

      Categories

      International Standards on AML/CFT Regime

      AML/CFT Regime in Malaysia  Legal & Regulatory Framework

       Preventive Measures for Reporting Institutions

       Financial Intelligence & Law Enforcement Agencies

       Domestic & International Cooperation


      Preventive Measures for Reporting Institutions

      All reporting institutions are required by law to undertake preventive measures to prevent their institutions from being used as a conduit for money laundering and terrorism financing activities.

      The preventive measures include conducting risk assessment, application of customer due diligence, submission of suspicious transaction report (STR) and cash threshold report (CTR), maintenance and retention of records of transactions and implementation of AML/CFT compliance programme that is reflective of the reporting institutions’ money laundering and terrorism financing risk profile.


      Who are the Reporting Institutions under the AMLA?



      Sector

      Reporting Institution


      Banking

      •Commercial and Islamic banks
      •International Islamic banks
      •Investment banks
      •Labuan conventional and Islamic banks
      •Labuan conventional and Islamic investment banks

      #### Geng Najib . Tidak kah kamu dan walaunta terutama WTF TTF bahawa perpindahan wang "derma" dari putera arab ke akaun Najib di lakukan tanpa pengetahuan BNM ??

      Dari penerangan yang saya copy~paste dari portal BNM , jelas menunjukkan , bukan tugas BNM mengawasi secara terperinci pergerakkan wang didalam akaun peribadi .

      Sebaliknya , adalah tugas syarikat kewangan yang terbabit harus melaporkan jika terdapat kesangsian .

      Di dalam kes 2.6 billion yang masuk akaun najib , AMBank telah gagal membuat penelitian ,sama ada sengaja atau tidak sengaja , serta membuat laporan kepada BNM . Di sebabkan kegagalan itu , AMBank telah di denda sebanyak 50 juta olih BNM .

      Delete
    2. Bro Diny......DNA bangang macam Geng Naga tu boleh terima ke sempadan kuasa dan tugas BNM....???

      Delete
  33. PROGRAM ‘NAJIB DIDAKWA’ TERBITAN ASTRO AWANI MELAMPAU.

    Mohd Puad Zarkashi
    Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat

    4.7.2018

    Saya amat kesal di atas perbuatan Astro Awani kerana menerbitkan satu program yang bertajuk “NAJIB DIDAKWA”. Diskusi ini menyentuh fakta fakta serta butir butir kes dan pertuduhan-pertuduhan terhadap Datuk Seri Najib. Perbuatan rangkaian TV ini mengupas, menyentuh, membayangkan dan menyingkap sedikit sebabyak “fakta” kes dengan menceritakan apa yang kononnya telah dilakukan oleh tertuduh, adalah bertentangan dengan undang-undang khususnya 1. Obstruction of Justice 2. Contempt of Court . Ia bertentangan kerana kes sudah dibentang dan berada di hadapan mahkamah. Maka setiap perkara yang disebut dan diperkatakan okeh panel dalam program ini, mempunyai ciri ciri, kecenderungan dan impak mempengaruhi “minda” Hakim.

    Ini juga bertentangan dengan keputusan Hakim yang membenarkan permohonan injunctions team Pembela supaya tidak berlaku “trial by media” terhadap kes ini. Perbuatan Astro Awani menjadikan prinsip “subjudice” tidak dihormati.

    Justeru saya menuntut pihak Mahkamah, Polis dan SPRM menyiasat perbuatan tidak bertanggungjawab penerbit, para panelis dan Astro Awani dan membawanya ke kepengetahuan hakim sebagai “contempt of court” dan mereka berkenaan hendaklah didakwa segera.

    UMNO Bahagian Batu Pahat akan membuat aduan Polis di IPD Batu Pahat esok jam 9 pagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu TV3 boleh kata setiap hari hentam dan kutok Tun M............tapi Tun rilek ajerrrr.......

      Bila Tun M jadi PM tak ada pulaaakkk Tun tarik permit TV3 atau ambik tindakan undang2 ke atas deme.

      Itu lerrr bezanya PH dan BN.

      Delete
  34. Tak abis2 menteri kerajaan Fuckatan Haprakan ni menimbulkan masaalah untuk rakyat dan negara lah...

    Mat Sabu Kerohkan Hubungan Diplomatik Antara Malaysia dengan Arab Saudi

    Hubungan Terburuk Msia-Arab Saudi Tercatit Bila Pakatan Memerintah.

    Hubungan diplomatik Msia dan Arab Saudi dijangka renggang di bawah kerajaan baharu Pakatan Harapan selepas mereka menang Pilihan Raya Umum (PRU) pada 9 Mei lalu.

    Bibit awal ketegangan antara Malaysia dan Arab Saudi sudah dapat dirasai bulan lepas apabila Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu mengumumkan penarikan keluar pasukan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dari negara tsbt.

    Riyadh mula bertindak balas terhadap sikap kebiadaban Putrajaya apabila tanpa sebarang publisiti telah menyekat kuota jemaah haji Malaysia kepada hanya 20 ribu orang.

    Berita buruk itu turut disahkan Tabung Haji (TH) minggu lepas dan jumlah tersebut kurang berbanding 42,200 orang. Ini bermakna Msia akan hanya dapat 20 ribu jemaah setahun.

    Rakyat marhaen khasnya umat Islam termasuk penyokong tegar mereka menjadi mangsa keadaan akibat permainan politik bodoh tanpa fikir kesan buruknya. Musuh depan mata tak nampak. Dapat menteri tapi menteri bodoh....layaknya jadi chef buat kuih samperit atas kapal perang aje bhai !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KUALA LUMPUR, July 6 — The Saudi Arabian embassy here has confirmed that the Haj quota for Malaysia this year will remain at 30,200 pilgrims.

      In a statement here, it described a report carried by a news portal that Saudi Arabia had reduced the Malaysian Haj quota as completely baseless.

      “The Haj quota for Malaysian pilgrims has been fixed at 30,200 pilgrims,” the mission said.

      The statement further said that 8,000 pilgrimage visas had been issued by the embassy in its ongoing work in receiving the passports of Malaysian pilgrims and completing the necessary procedures on the same day in coordination with the Malaysian pilgrim affairs authority.

      The embassy emphasised the keenness of the Government of the Custodian of the Two Holy Mosques to harness all efforts and possibilities and do everything necessary to enable pilgrims to perform their duties. — Bernama

      taik la ko geng najis...dah memang najis...membohong siang malam....

      u can eat shit and choke on it!

      Delete
    2. Kalo tak menipu, membohong, membelit bukan puak geng najis yeooopppp.....

      Delete
  35. The freezing of accounts linked to Najib’s family is badly affecting his cancer-stricken daughter, Puteri Noorlisa

    July 6, 2018

    The freezing of accounts belonging to Dato’ Seri Najib Tun Razak’s immediate and extended family members has brought great anguish to his elder daughter, Puteri Noorlisa binti Najib.
    Due to the freeze, Noorlisa is facing a very difficult time footing her bills to treat the stage-four cancer she’s been diagnosed with.
    For the freeze to have happened, Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull would have had to submit a report to Tommy Thomas stating in no uncertain terms the reason the MACC suspected that she received funds from 1MDB.
    Tommy, in turn, would have had to study the report first before instructing Bank Negara to freeze her account.
    Question is, did Tommy read the US DoJ report – which, incidentally, is what the MACC investigation into 1MDB was hinged solely upon – and see Noorlisa’s name mentioned anywhere in it?


    THE THIRD FORCE

    On the 29th of June 2018, the internet went abuzz with news that the MACC had frozen close to 900 accounts linked to 1MDB. Prior to that, the agency undertook to freeze several UMNO accounts on grounds that the party may have received money from the wealth fund. On the 30th of June 2018, Dr Mahathir Mohamad defended the anti-graft agency by insisting that the Government of Malaysia (GoM) needed to know “where the hundreds of millions (in UMNO’s accounts) came from.”





    Well and fair.

    Hours ago, The Third Force published an article that took the wraps off a conspiracy involving the MACC to persecute Najib’s stepson, Riza Aziz. In the article, I revealed that the MACC hinged its entire ‘discovery’ into a company Riza co-founded purely on a 20th of July 2016 report by the United States (US) Department of Justice (DoJ). The report was prepared pursuant to terms contained in a controversial loophole that exists in American jurisprudence.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Known as Civil Forfeitures, the loophole allows the DoJ to file forfeiture proceedings against any individual or company suspected of crime or illegal activity hinged solely on complaints filed by a third party. US law has it that for the complaints to be filed, the complainant must imply that the individual or company he (or she) is filing the complaints against committed wrongdoing on American soil. The law clearly states that the filing of any forfeiture proceedings is a civil matter and has nothing to do with a criminal conviction of any sort.”

      Here itself, you can see that the DoJ report is based on conjecture and cannot be used as grounds to seek the freezing of bank accounts. But that’s precisely what the MACC did – a well-placed source revealed to The Third Force that the agency’s head, Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull, told Attorney-General (AG) Tommy Thomas that the accounts of over 800 companies and individuals needed to be frozen as those accounts were somehow tied to the wealth fund.

      But how could that be?

      How could it be that the account of Najib’s months-old grandson – which, incidentally, had only about RM100 at the time it was frozen – is linked to 1MDB? The same question applies to the freezing of other accounts belonging Najib’s and Datin Seri Rosmah Mansor’s children and former spouses.

      Due to the freeze, Najib’s eldest daughter, Puteri Noorlisa binti Najib, is facing a very difficult time footing her bills to treat the stage-four cancer she’s been diagnosed with.



      For the freeze to have happened, Shukri would have had to submit a report to the AG stating in no uncertain terms the reason the MACC suspected her. Tommy, in turn, would have had to study the report first before instructing Bank Negara to freeze her account. The fact that he issued the directive goes a long way to show that he was satisfied with the MACC’s grounds.

      Well, what are those grounds?

      Does the content of the 2016 DoJ report construe as legitimate grounds to freeze Noorlisa’s account? Did Tommy actually read the report and see the poor lady’s name mentioned anywhere in it? Did the report state in no uncertain terms that Najib’s months-old grandson helped produce “The Wolf of Wall Street?” Is Tommy not aware, that the Civil Forfeitures Complaints filed by the DoJ was based purely on conjecture and not evidence obtained through legitimate means?

      Can you now see why the MACC investigation into 1MDB is nothing but a multilayered conspiracy to criminalise both Najib and his family?

      Delete
    2. Amat lah tidak bijak menuduh "multilayered conspiracy to criminalise both Najib and his family".

      Sebalik nya, anak anak Najib ada "multilayered conspiracy to criminalise" kerajaan PH. Baca lah laporan laporan berikut:

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Azam Baki menafikan pihaknya membekukan akaun cucu Datuk Seri Najib Razak.

      Penafian itu dilaporkan Sinar Harian yang memetik Azam sebagai berkata: “Akaun cucu Najib tidak pernah dibekukan”.

      Terdahulu, anak perempuan Najib, Nooryana Najwa melalui kenyataan di Facebook mendakwa akaun peribadinya dan akaun anaknya yang berusia 10 bulan dibekukan selepas dia selesai membayar jaminan untuk bapanya, semalam.
      "Sebaik selepas saya membayar wang jaminan untuk ayah saya semalam dengan wang yang dikumpulkan daripada rakan dan saudara mara, bank saya berkata mereka mendapat arahan untuk membekukan akaun peribadi yang saya gunakan untuk membayar yuran sekolah sendiri," kata Nooryana.

      Najib ditangkap pada malam Selasa lalu oleh SPRM dan dihadapkan ke mahkamah pada pagi Rabu dan dikenakan tiga tuduhan jenayah pecah amanah (CBT) dan satu pertuduhanan menyalahgunakan kuasa.

      Bekas perdana menteri itu memohon untuk dibicarakan terhadap semua empat tuduhan yang berkaitan dengan isu SRC International.

      Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur menetapkan ikat jamin sebanyak RM1 juta dan Najib dibenarkan pulang selepas anggota keluarganya berjaya membayar separuh daripada jumlah itu.

      Delete
    3. Ini juga sebahagian dari anak anak Najib "ada "multilayered conspiracy to criminalise" kerajaan PH" -

      Najib's 'lopsided' prosecution driven by vengeance, says son
      Published on 5 Jul 2018, 11:46 pm

      The "lopsided" prosecution of former prime minister Najib Abdul Razak is history repeating itself all over again with only a different “victim" for Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, Najib's son Mohd Nazifuddin Najib (above) said.

      Taking to Facebook, he said the current government, despite its advocacy of democracy, was still not politically matured and still practised “vengeance-driven feudalistic" politics.

      Nazifuddin said if his father had wanted to rob the country clean, he would not have survived 42 years in politics and gotten elected as prime minister for more than one term.

      "The 'New Malaysia' of today is not that different from the Malaysia of about 30 years ago. The lopsided prosecution that happened is reminiscent of what had happened in the past, it's just that the subject is different but the prime minister is the same," he said.

      Although he did not mention names, it is believed that he was referring to the prosecution and subsequent imprisonment of then deputy prime minister Anwar Ibrahim in 1998 after his fallout with his Mahathir.

      Mahathir is currently serving his second stint as premier.

      'Acts drove by vengeance'

      "The planned police raids, the 'black Marias' in the wee hours of the morning and the never-ending press conferences seem to be directed at enraging the people more.

      "Isn't it general procedure not to share details when investigations are ongoing or were they revealed to deliberately shame my father?" asked Nazifuddin.

      According to him, the amount of RM42 million, over which Najib was charged with criminal breach of trust and abuse of power yesterday was “not befitting Najib's integrity”.

      The fact that Najib was prosecuted and let off on bail by an attorney-general whose "appointment was riddled with controversy", also shows that the current political scenario is driven by revenge, he added.

      "This clearly shows that the basis of their GE14 manifesto is to bring the prime minister they had accused of corruption to book, and they will make it happen in any way possible, the soonest possible.


      "In this life, I only have a father and a mother and without them, I will not be here. No matter what happens after this, I will stay loyal to them," he pledged.

      Meanwhile, another of Najib's son, Nizar, also posted on Facebook that his bank account was among those frozen by the authorities.

      "I can't even pay my bills. May Allah ease our suffering," he lamented.

      This follows a post by his sister Nooryana Najwa earlier today that her account, as well as that of her 10-month-old son, had been frozen by the authorities investigating Najib's purported role in the 1MDB scandal.

      Delete
    4. Konspirasi itu nyata bila anal perempuan Najib membohong mengatakan akaun bank anak nya pun dibeku.

      SPRM telah mengatakan bahawa akaun itu tidak dibekukan. Seperti di laporan di atas ini.

      Delete
    5. Act drove by vengeance? Balas dendam? Menurut kamus balas dendam berlaku kerana ada sesuatu perbuatan jahat yg dilakukan sebelum ini. Persoalannya kalau Najib tak ada berbuat jahat kenapa dia nak terasa ada org nak membalas dendam padanya?

      Delete
    6. Rope-ropenya.....anak beranak keroje menipu, membohong ajerrrr.
      Tak ada segan silu membelit.

      Habeh kita ni kuyop dikencing dek anak beranak ni.

      10 cakap deme......20 tak boleh caya.

      Memang tak sior.....

      Delete
    7. Nazifuddin has got it wrong by the stating that his father was elected more than one term .In reality , his father was infact elected for only one full term .

      Najib took over from Pak Lah in 2009 ; that's during Pak Lah rein . Naziffuddin should not consider the election is won by his father . The 2013 election is the first for Najib as a leader of UMNO/BN which nearly toppled the BN government . Even at that time , the 1MDB scandal is just beginning to unfold , Mahathir , Muhyiddin and Shafei Afdal were still in the government .

      2018 election is the second time for Najib taking the lead and the result is history . Meaning to say , Najib won the election only once . The second one , he was booted out .

      So to Naziffuddin and his cahoots , your father was elected only once ...no more , no less !!

      Delete
  36. Anak lelaki Datuk Seri Najib Razak, Datuk Nazifuddin Najib menyifatkan ayahnya yang pernah menjadi perdana menteri sanggup menderita jika itu yang membahagiakan rakyat Malaysia.

    "Sekiranya penderitaan seorang bekas pemimpin yang telah dituduh itu dapat membahagiakan rakyat Malaysia yang dikasihi, maka beliau (Najib) sanggup menghadapi penderitaan itu," katanya melalui tulisan yang dimuat naik di Facebook.

    Komen:

    "sanggup menderita jika itu yang membahagiakan rakyat Malaysia"? Majoriti rakyat pilih PH di Pru14. Itu membayangkan bahawa rakyat bahagia dengan keadaan nya sekarang itu.

    "rakyat Malaysia yang dikasihi"? Saya ragu jika Najib mengasihi rakyat. Dia tidak akan membuat segala apa yang membawa dia ke mahkamah jika dia mengasihi rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teman tak tau lerrr nak gelak ke........nak nangis yeooopp.

      Delete
  37. Apa kah ini suatu usaha memburukkan imej kerajaan PH?

    Peguam Negara di laporkan M'kini berkata, "Mahkamah Tinggi sudah menjelaskan bahawa tarikh perbicaraan hanya akan ditentukan selepas kes itu disebutkan di mahkamah pada 8 Ogos.

    "Tarikh perbicaraan bagi kes rumit seperti ini jarang ditetapkan pada hari pendakwaan yang merupakan penampilan pertama pihak yang terlibat di mahkamah dan pasukan pendakwaan tidak dijangka untuk menyediakan dokumen pada hari itu," kata kenyataan itu.

    Kenyataan itu juga menambah bahawa dokumen berkaitan hanya akan dikemukakan sebelum permulaan perbicaraan.

    Jadi, apasal Peguam Shafee mengata dengan kudut ("surprised") bahawa Pendakwa tidak memberi nya dokumen berkenaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib mahu bersihkn nama nya dari tuduhan2 itu. Sekarang dia kena tunggu 8 Ogos sabelom tarikh perbicaraan di tentukan pun.

      Demikian lama lah dia menunggu nak besihkan nama nya.

      Delete
  38. "Pasukan pendakwa mahu memohon kepada Mahkamah Tinggi pada 8 Ogos nanti agar tarikh perbicaraan ditetapkan November tahun ini," kata Peguam Negara.

    Pejabat Peguam Negara juga menekankan perintah tegah yang dikeluarkan kes itu hanya bersifat sementara dan pasukan pendakwa berhasrat membantahnya.

    "Permohonan bertulis formal daripada pihak pembelaan, menyokong afidavit yang menyatakan perintah tegah itu dan pelanjutannya ditentukan bagi perbicaraan pada 8 Ogos. Pasukan pendakwaan akan membantah permohonan itu," katanya.

    Diharap Peguam Negara akan menang kali ini. Dia sudah kalah diperingkat pertama - perintah tegah telah dikeluarkan. Depa dapat berseronok dengan perintah tegah itu selama sebulan. Harap jangan dipanjangkan.

    Harap juga Hakim itu menarik diri dari kes itu, sebagaimana Majlis Peguam Malaysia telah laungkan.

    ReplyDelete

  39. PERLUKAH KUTIPAN DERMA UNTUK BANTU NAJIB?, tanya Shahbudin kita.

    Tapi penulis di M'kini berikut sudah tentu kata tidak perlu (petikan dari nya di bawah ini) -

    Najib didakwa di mahkamah: Innalillah...
    Subky Latif (wartawan, orang PAS)

    ULASAN | Memanda Najib sudah ditahan dan dimahkamahkan atas dakwaan skandal dan segala macam penyelewengan semasa berkuasa.

    Apa yang dapat dikata atas musibahnya itu? Ia adalah kata-kata ibadah yang Islam ajar kepada umat Islam: Innalillah wa inna ilaihirajiun.

    Bukan sekadar mati, atas apa saja musibah, itulah reaksi oleh setiap umat Islam.

    Apa yang dapat kita komen atas tindakan terhadapnya? Sistem kita hanya berupaya bertindak ke atas rakyatnya yang lemah.

    Sekalipun Najib itu orang bangsawan besar dan anak orang besar, tetapi tindakan itu masih dikira bertindak ke atas orang yang lemah.

    Sekalipun Najib itu pernah jadi sebesar-besar jerung, tetapi hari ini dia sudah jadi jerung yang kecil lagi lemah.

    Apa jua tindakan terhadap Najib, ia adalah sudah menjadi orang yang lemah.

    Padahal segala yang dikatakan skandal bagi Najib itu bukan sekadar sesudah jadi perdana menteri dan adalah angkara 1MDB. Gemanya sudah ada seawal menjadi menteri pertahanan di bawah Dr Mahathir Mohamad dan Abdullah Ahmad Badawi.

    Justeru dia ialah orang gagah dalam sistem pada masa itu. Kerajaan dan sistem tidak terfikir untuk mengenakan apa-apa terhadapnya, bahkan dia boleh naik jadi timbalan perdana menteri dan perdana menteri.

    Apabila menjadi perdana menteri Najib seolah-olah lebih besar daripada kerajaan dan lebih besar daripada sistem.

    Mana kerajaan dan sistem boleh kuat kuasakan undang-undang, pertahankan wibawa integriti dan kebebasan institusinya sekalipun ia dilengkap dengan polis, SPRM, kehakiman dan demokrasinya.

    Seantero alam hal ehwal Najib diperkatakan. Kerajaan dan sistem tidak berupaya mengusiknya. Wibawa dan kebebasan semua institusi itu jadi hiasan indah saja tetapi bukan untuk dikuatkuasakan terhadap semua.

    Orang berkuasa itu tidak lebih tinggi daripada kerajaan dan sistem. Bagi Malaysia, raja-raja ada kekebalan. Perdana menteri tidak kebal. Tetapi demokrasi kita - secara amalinya - ketua kerajaan itu kebal.

    Keadaan demikian menjadikan kuasa rakyat tiada makna, demokrasi tidak begitu berguna dan kerajaan serta institusinya serba lemah. Yang tidak lemah ialah orang-orang yang berkuasa.

    Tidak seperti Korea Selatan, Jepun dan Israel. Presiden dan perdana menteri boleh dimahkamahkan. Lebih ramai presiden Korea dipenjara. Mereka boleh bertindak terhadap orang kuat dan orang lemah.

    Najib tidak kena apa-apa semasa dia kuat. Jika dia perdana menteri lagi semuanya tidak buat apa-apa.

    Setelah PRU14 menjadikannya lemah, barulah tindakan dikenakan ke atasnya.

    ReplyDelete
  40. this is a copy of lies by the most trusted source of geng najis.......mmmmmm.......way to to go geng najis.....into the pit of cess!

    "Mahathir Is In Critical Condition, Twitter Statement Fake

    THE THIRD FORCE

    The so-called statement Dr Mahathir Mohamad made today via Twitter is fake and was probably written by a third party close to him. Just so that you know, Mahathir is currently bed-ridden and is a very, very sick man. His family has taken extreme measures to keep his condition secret and has doctors treating him right within the confines of his bedroom."

    ReplyDelete
  41. 1. Shafee said in NST Interview July 5, 2018 on disqualifying AG from the case because of pre-judgement before he became an AG.

    2. Sarawak Report (SR) gave a good perspective on Shafee- Najib combo

    http://www.malaysia-chronicle.com/?p=120161

    3. If MACC, Bar Council intervenes quickly based on above SR, then Shafee should recuse himself before next court date.

    4. PM, Deputy Min Law, AG must not let the good work of 1MDB Task Force go to waste by being outmanoeuvred.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...