Friday 6 July 2018

BERANIKAH NAJIB TUNJUKKAN BUKTI SLIP BANK KEPADA SIAPA WANG DERMA DIPULANGKANNYA?


Walaupun kenyataannya sebelum ini mengenai wang RM2,600 juta telah disanggah oleh bekas Gabenor Bank Negara, Zeti Akhtar Aziz, Najib Razak nampaknya tetap berpegang kepada pendirian asalnya.


Pendirian asal Najib ialah kemasukan wang ke dalam akaun peribadinya itu diketahui oleh Zeti menjelang pilihanraya umum 2013 yang lalu.


Bagaimanapun, Zeti dalam kenyataannya kemudian menafikan beliau mengetahui mengenai kemasukan wang itu, sebaliknya mendakwa Najib telah memanggilnya pada 3 Julai 2015 dan meminta mengeluarkan kenyataan tiada sebarang kesalahan dilakukan berhubung akaun bank itu.


Dalam waktu yang sama, bekas Perdana Menteri yang telah dituduh atas tiga kesalahan pecah amanah dan satu pertuduhan rasuah Rabu lalu serta mungkin berpuluh tuduhan lagi bakal menantinya, juga tetap mengatakan sebahagian besar wang itu dipulangkannya kepada sumber yang sama.


"Saya hormat kerja cemelang Zeti sebagai Gabenor Bank Negara sebelum ini.


"Terpulang kepada beliau jika mahu mengatakan sebagai Gabenor Bank Negara ketika itu, beliau tidak tahu tentang wang dari luar negara yang didepositkan ke dalam akaun saya pada 2013, yang mana sebahagian besar daripadanya saya pulangkan beberapa bulan kemudian kepada sumber yang sama," kata Najib lagi.


Isu mengenai kemasukan wang tersebut barangkali tidak menjadi isu lagi kerana selain bukti-bukti telah banyak  ditunjukkan, Najib sendiri turut mengakui mengenainya, meskipun pada awalnya beliau bermati-matian menafikannya.

Yang menjadi persoalan hanyalah siapa pemberi wang tersebut - adakah benar ia derma daripada keluarga Diraja Arab Saudi atau wang lencongan daripada 1MDB?


Di sebalik Najib mengatakan ia sebagai derma, penyiasat antarabangsa dan DOJ mendapati wang tersebut berasal daripada 1MDB yang dimasukkan ke akaunnya melalui Tanore Finance Corporation, kepunyaan Jho Low.


Tun Mahathir Mohamad pula berkali-kali menolak wang itu sebagai derma dengan mengatakan  “hanya orang Arab gila saja sanggup menderma wang sebanyak itu".


Dalam hal ini, tidak kurang “gilanya” ialah bagaimana dan pernahkah seseorang yang diberikan derma sebanyak itu, tetapi kemudian memulangka sebahagian besar daripadanya kepada penyumbang asalnya?


Terlanjur Najib tetap dengan pendirian bahawa wang RM2,600 itu sebagai derma serta telah memulangkan sebahagian besar daripadanya, isu berkenaan mungkin boleh dirungkaikan jika bekas Perdana Menteri itu berani bersikap jujur dan berkata benar mengenainya.


Kalau Najib mengatakan ia adalah derma dan telah memulangkannya, bolehkah beliau menunjukkan bukti kepada siapa wang tersebut dipulangkannya?


Beranikah beliau menunjukkan bukti slip bank mengenai sumber asal wang itu dipulangkan?


Hanya dengan keberanian mendedahkan bukti kepada siapa wang itu dipulangkan, barulah dapat diketahui sumber asal atau penderma sebenar wang yang dikatakan derma itu.


Siapakah nama kerabat Diraja Arab Saudi yang tercatat dalam slip bank pemulangan wang itu atau ia sebenarnya dipulangkan kepada Tanore Finance Corporation yang dalam dapatan penyiasatan antarabangsa dan DOJ adalah penyumbang asal wang tersebut?


Najib boleh saja mendedahkan bukti slip bank itu melalui laman facebook, twitter atau menerusi peguamnya.


Sebelum ini, bekas Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi juga turut disiasat SPRM berhubung kenyataannya mengenai wakil keluarga Diraja Arab Saudi yang dikatakan pemberi derma kepada Najib yang didakwa pernah ditemuinya.


Adakah nama wakil yang disebut Zahid Hamidi kepada SPRM itu sama dengan sumber asal di mana wang derma itu telah dipulangkan oleh Najib?


Mudah saja untuk Najib menghentikan semua pertikaian mengenai wang tersebut, segala-galanya terserah kepada sama ada beliau berani bersikap jujur dan berkata benar atau sebaliknya?


Atau, jika tidak, lebih baik beliau diam saja dan tunggu pertuduhan seterusnya di mahkamah yang pasti akan merungkai kebenaran akhirnya? (ShahbudinHusin 06/07/2018)

185 comments:

  1. Najib’s daughter hits out at ‘vindictive’ govt after bank account frozen
    FMT Reporters | July 5, 2018
    Nooryana Najwa claims that even her 10-month-old son's bank account was frozen by the authorities.

    Nooryana Najwa claims her personal account was frozen after she posted bail for her father, Najib Razak. (Bernama pic)

    PETALING JAYA: Nooryana Najwa, the daughter of former prime minister Najib Razak, today claimed that her personal bank account had been frozen after she posted bail for her father.

    In a post on Facebook, Nooryana said she was informed by her bank that they had instructions to freeze her personal account which, among others, was used to pay her school fees.

    She also claimed that her 10-month-old son’s bank account had also been frozen.






    “Is the government so vindictive that they want to eliminate our entire family?

    “What does my baby’s savings have to do with 1MDB? Is this the new Malaysia people we were praying for?”

    Yesterday, the High Court set a bail amount of RM1 million on Najib who is facing four charges linked to RM42 million transferred into his private bank account.

    The court allowed Najib to pay the first half of RM500,000 today, with the balance to be settled by 3pm next Monday.

    His children, Norashman and Najwa, posted the bail.

    The former prime minister pleaded not guilty to all the charges, which included criminal breach of trust and abuse of power in relation to the transfer of RM42 million from SRC International Sdn Bhd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala Bakap Dia cakap gitu.

      SPRM dah kata akaun bank anak nya tak di beku.

      Maklom lah anak kepala bapak -

      SPRM nafi beku akaun cucu Najib - M'kini

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Azam Baki menafikan pihaknya membekukan akaun cucu Datuk Seri Najib Razak.

      Penafian itu dilaporkan Sinar Harian yang memetik Azam sebagai berkata: “Akaun cucu Najib tidak pernah dibekukan”.

      Azam dilaporkan menjawab dengan tegas dan pendek soalan pemberita itu. Nasib lah itu Azam yang pegang jawtan itu dan menjawab soalan.

      Kalo aku ...

      Delete
    2. Anak Najib: Ayah sanggup derita jika itu bahagiakan rakyat Malaysia
      Diterbitkan 5 Jul 2018, 11:16 malam | Dikemaskini 5 Jul 2018, 11:57 malam

      A+ A-

      Anak lelaki Datuk Seri Najib Razak, Datuk Nazifuddin Najib menyifatkan ayahnya yang pernah menjadi perdana menteri sanggup menderita jika itu yang membahagiakan rakyat Malaysia.

      "Sekiranya penderitaan seorang bekas pemimpin yang telah dituduh itu dapat membahagiakan rakyat Malaysia yang dikasihi, maka beliau (Najib) sanggup menghadapi penderitaan itu," katanya melalui tulisan yang dimuat naik di Facebook.

      Dalam luahan itu, Nazifuddin juga berterima kasih kepada rakan-rakan dan penyokong ayahnya.

      Selain mengecam serbuan polis di kediaman ayahnya, Nazifuddin juga menyifatkan Malaysia hari ini tidak jauh beza dengan Malaysia 30 tahun lalu ketika di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Jelasnya, "pendakwaan berat sebelah" berlaku hari ini sama dengan "pendakwaan yang dahulu, cuma orangnya sahaja yang berbeza".

      Berikut merupakan kenyataan penuh Nazifuddin:


      Kepada semua rakan-rakan dan para penyokong, netizen dan semua orang yang telah sudi menghadirkan diri untuk memberi sokongan kepada Datuk Seri Najib Razak dari dulu hingga sekarang, saya ingin rakamkan setinggi-tinggi penghargaan saya kepada anda semua; dengan seikhlas hati, terima kasih saya ucapkan.

      Kepercayaan, sokongan dan kasih yang anda semua curahkan kepada kami banyak membantu dalam mengharungi dugaan.

      Meskipun ia agak sukar, saya harus berkongsi perasaan saya dengan anda semua, khususnya yang telah menyuarakan kebimbangan mereka dan telah lama berbuat baik dengan keluarga kami.

      Yang tertuduh di mahkamah hari ini pernah menjadi pemimpin nombor satu Malaysia, dan sepanjang perjalanan pilihan raya umum (PRU) ke-14 beliau telah dilemparkan dengan pelbagai tuduhan fitnah tanpa henti.

      Saya mengatakan perkara ini bukan untuk meraih simpati tetapi untuk menyatakan sesuatu yang benar untuk semua orang lihat dan fahami: Sekiranya penderitaan seorang bekas pemimpin yang telah dituduh itu dapat membahagiakan rakyat Malaysia yang dikasihi, maka beliau sanggup menghadapi penderitaan itu.

      Dia adalah ayah saya, dan saya tahu orang Malaysia mengenali beliau jenis orang yang macam mana. Jika selama 42 tahun beliau berkhidmat dalam kerajaan sebagai seorang penjahat, atau niatnya untuk mencuri wang rakyat semata-mata, saya tidak fikir beliau dapat dilantik sebagai perdana menteri Malaysia pada tahun-tahun yang lalu.

      ‘Malaysia Baru’ hari ini tidak jauh berbeza dengan Malaysia lama hampir 30 tahun yang lalu. Pendakwaan secara berat sebelah yang berlaku hari ini serupa dengan yang dahulu, cuma orangnya sahaja yang berbeza, kebetulan perdana menteri yang masih sama.

      Saya ingin menyuarakan hakikat ini: kita sebagai sebuah negara yang melaungkan demokrasi sememangnya tidak matang dari segi politik, masih mengamalkan politik feudal yang penuh dengan dendam.

      Serbuan polis yang terancang, dilihat bersama lori black maria di mana mereka datang beramai-ramai hanya untuk menyerang rumah bekas perdana menteri, pada waktu sahur di bulan Ramadan lagi.



      Sementara itu, persidangan akhbar yang dibuat, tidak putus-putus semata-mata untuk menimbulkan lagi kemarahan orang ramai. Bukankah ia prosedur am untuk tidak berkongsi butiran semasa siasatan sedang dijalankan? Atau adakah ia dibuat semata-mata untuk mengaibkan lagi ayah saya?

      Semalam saya berada di mahkamah, hanya untuk mengetahui bahawa semua itu tidak penting pun; malah apa didakwa hari ini adalah tuduhan pecah amanah dan menyalahguna jawatan berjumlah RM42 juta.

      Sementara peguam sedang sibuk bincangkan nilai ikat jamin, saya terfikir: Logikkah jika seorang perdana menteri Malaysia boleh dibeli dengan hanya 42 juta ringgit Malaysia? Sekadar itu sahajakah nilai integritinya?

      Delete
    3. SPRM NAFI BEKU AKAUN CUCU NAJIB

      KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan dakwaan akaun bank milik cucu kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak turut dibekukan ekoran siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Penafian itu dibuat Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, sekali gus menolak dakwaan anak perempuan Najib, Nooryana Najwa yang mendakwa akaun peribadi miliknya serta anak lelakinya berusia 10 bulan dibekukan semalam.

      "SPRM tidak pernah membekukan akaun milik cucu Najib," katanya ketika dihubungi, hari ini.

      Nooryana memuat naik luahan mengenai pembekuan akaun miliknya dan anaknya itu hari ini menerusi posting sosial Facebook bernama Malaysians for Civil Liberty (Rakyat Malaysia untuk Kebebasan Sivil).

      "Sebaik selepas saya membayar wang jaminan untuk ayah semalam dengan wang dikumpulkan daripada rakan dan saudara-mara, bank memaklumkan mereka mendapat arahan untuk membekukan akaun peribadi yang saya gunakan untuk membayar yuran sekolah sendiri.

      "Akaun bank anak lelaki saya berusia 10 bulan yang mempunyai simpanan RM100 turut dibekukan dan ia adalah duit raya pertamanya, tahun ini.

      "Apa kaitan duit raya saya dengan 1MDB? Adakah ini Malaysia baharu yang kita doakan itu?" katanya.

      Difahamkan, selain Nooryana, akaun bank peribadi anak bongsu Najib, Norashman juga dibekukan, hari ini.

      Sementara itu, semakan NSTP pada jam 4.30 petang mendapati akaun Facebook Nooryana sudah dinyah aktif.

      Najib ditahan malam Selasa lalu dan dihadapkan ke mahkamah pagi semalam atas tuduhan jenayah pecah amanah dan satu pertuduhan rasuah.

      Bekas Perdana Menteri itu mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan dan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Sofian Abdul Razak menetapkan ikat jamin RM1 juta untuk semua pertuduhan, yang mana RM500,000 dibayar semalam dan bakinya sebelum jam 3 petang Isnin depan, bersama dua penjamin.

      Delete
    4. Tunggulah aje proses mahkamah selesai. Seperti jugak kes liwat 2 DSAI ... DSAI menunggu sampai kes selesai. Tak komen apa2 pun walau pun keluarganya terkena tempiasnya. Sediakanlah peguam yang terbaik...

      Delete
    5. Rakyat Msia harap celikkan mata dengan wayang2 kulit untuk meraih simpati ni.

      Jangan terima bulat2 apa yg dicakap........kaji dulu benar atau bohong menipu.

      10 cakap deme ni......20 tak boleh caya yeoooppp...

      Delete
    6. http://www.astroawani.com/berita-malaysia/sprm-nafi-beku-akaun-cucu-najib-179727

      Delete
    7. Tuan Admin......kalo telus dan jujor........udaaah lama bukti hitam putih ditunjukkan bagi mendiam-bisukan semua spekulasi dan tudohan oleh orang ramai di Msia dan jugak serata dunia.

      Tapi......mana buktinya......cuma cakap2 air lior basi ajerrr.....

      Delete
    8. KUALA LUMPUR, July 5 – High Court Judge Datuk Mohd Sofian Abd Razak has to recuse himself from the trial involving Datuk Seri Najib Razak to prevent the likelihood of bias.

      The Malaysian Bar said it believed that Mohd Soffian should withdraw himself in the interest of justice after media reported that Mohd Sofia was the younger brother of a prominent Umno leader in Pahang, Datuk Seri Mohd Soffi.

      Malaysian Bar president George Varughese in a statement today said, given that former Premier Najib was until recently president of Umno and chairman of Barisan Nasional (BN), the judge ought to have disclosed his relationship to his brother and Mohd Soffi’s position in Umno and the Pahang state government to the prosecution and the defence prior to yesterday’s proceedings.

      “The Bar believes that such a disclosure was necessary to preserve the integrity of the proceedings before him and to avoid any real danger of bias. The Judge’s failure to do so has unfortunately raised serious questions about the propriety of him continuing to preside over the case,” he said.

      Varughese said that the Bar was concerned about news reports on their relationship as the rule of law demanded that justice is done and manifestly seen to be done.

      Earlier Attorney-General (A-G) Tommy Thomas reportedly said that he was hearing the news for the first time.

      On Wednesday, Najib claimed trial to three counts of criminal breach of trust and another charge of abuse of power involving RM42 million linked to SRC International Sdn Bhd, a former subsidiary of 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Sofian set the bail at RM1 million with two sureties.

      He ordered Najib to surrender both his passports to court. The court also agreed for the bail to be paid in two installments. Najib left the court complex after paying RM500,000 on Wednesday.

      The remainder will need to be paid on Monday.

      Delete
    9. Sapa percaya depa tarak duit, kena kongsi adik beradik nak keluorkan wang ikat janji, dapat ha nya RM500,000?

      Nak tunjuk aje tarak duit. Gua rasa ada bertan diakaun2 yang tak dibeku sebb tak diketahui. Atas nama proxi Tan Sri, Puan Sri, Dato Datin, Mak Minah, Pak Ayob, dsb nya.

      Najib tak boleh dapat RM500,000 pada hari Isnin? Mesti dapat punya. Adik dia Nazir Pegerusi CIMB, tentu boleh dapat at the snap of his fingers.

      Memang lah, Nazir ada keluorkan kata2 mengkritik Najib. Tapi dia sendiri mengaku ada terima RM7(?) juta dari Najib untuk diagih2kan kapada beberapa si polan.

      Aku harap akaun bank Nazir pun akan dibeku dan dia disiasat berkaitan 1MDB. Kot duit yang Najib kasi itu datang nya dari 1MDB.

      Kena kikis semua, Beb. Semua unsur2 kecurian dan unsor2 subahat berkiatn wang 1MDB.

      Delete
    10. Zahid Mat lndon tu pun gila!!!

      Elok sgtlah tu mat indon tulen dah jadi presiden umno.

      Ada hati pulak tu mengaku lahir di Malaysia.

      Anak Malaysia tak menipu mcm hang lah zahid!!!

      Delete
    11. 2 kali fitnah kepada Dr Zuhdi sengaja disebar luas di media sosial



      Sinar Harian memohon maaf atas kesilapan menggunakan gambar yang tidak berkaitan dengan Himpunan Solidariti Buat Najib malam tadi.

      Gambar yang digunakan itu ialah ketika Himpunan NGO Mempertahankan YDPA baru-baru ini.


      Sinar Harian tiada sebarang niat untuk memfitnah AJK Pas Pusat, Dr Zuhdi Marzuki, sebaliknya adalah kesilapan teknikal.

      Sinar Harian telah menarik balik artikel tersebut di Sinar Online sebaik menyedari kesilapan tersebut dan membetulkan gambar berkaitan.

      Adakah dengan menarik balik itu fitnah yang tersebar boleh dipadamkan? Berapa orang yang hanya baca fitnah dan tidak membaca pembetulan Sinar Harian?


      Kesan daripada sebaran fitnah kepada PAS

      1. Ada ahli PAS berpusing haluan kerana termakan fitnah (ini satu kebodohan)
      2. Macai Pakatan Harapan, terutama puak Amanah berseronok dengan maklumat ini kononnya PAS dah rosak (ini satu bala untuk mereka)


      : Fitnah adalah sunatullah dalam perjalanan dakwah, siapa yang paling banyak dapat 'panah fitnah' dia sebenarnya menepati perjuangan Islam yang dibawa oleh nabi dan ulama terdahulu. Jadi jangan risau kalau fitnah membuatkan anda kalah dan dibenci....

      Delete
    12. Akaun itu atas nama emak nya, untuk anak dia. Tapi emak nya sebagai account holder. Jadi, betul lah SPRM kata tarak beku akaun anak dia.

      Pahal pun, emak nya yang operate akaun tuh. Budak apa tau.

      Delete
    13. Wisma Tok Guru: Rayuan Husam Ditolak



      Alhamdulillah, Mahkamah Rayuan hari ini MENOLAK rayuan Injuksi Husam Musa terhadap Mohd Yasin (setiausaha kerja PAS Kelantan).

      Husam merayu terhadap keputusan Mahkamah Tingi Kota Bharu pada 16.11.2017 yang menolak permohonan Injuksi tersebut dengan kos sebanyak RM7,000.

      Permohonan Injuksi ini dipohon Husam untuk menghalang Defendan/PAS Kelantan dari memasuki/menggunakan Wisma Tok Guru (Wisma Oren) selepas hartanah tersebut dibeli dan berpindah milik kepada Defendan.

      Rayuan Husam pada hari ini ditolak sebulat suara oleh Mahkamah Rayuan dengan kos sebanyak RM10,000.

      YA Hakim Nalinni Pathmanathan yang mengetuai Panel 3 Hakim memutuskan, antara lainnya, bahawa Mahkamah Tinggi membuat dapatan yang betul bahawa tuntutan Perayu/Plaintif tidak mempunyai isu untuk dibicarakan (no issues to be tried). Panel juga memutuskan bahawa sandaran tuntutan atas doktrin equiti ke atas fizikal bangunan tersebut adalah tidak terpakai dalam kes ini. Dalam apa keadaan sekali pun, doktrin equity hanya terpakai terhadap pemilik dahulu dan tidak boleh dipanjangkan kepada Pemilik baru (Mohd Yassin).

      Husam diwakili sekumpulan lebih 10 Peguam yang diketuai oleh Tan Sri Gopal Sri Ram (bekas Hakim Mahkamah Persekutuan), manakala Mohd Yasin diwakili 11 Peguam yang diketuai oleh Tun Salleh Abbas (bekas Ketua Hakim Negara).

      Bagi pihak LUHAM Pusat, saya mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada Dato’ Takiyudin Hassan SUA, Luham Kelantan yang diketuai Nik Bahrum dan Aznam Mohamed dan keseluruhan pasukan Peguam Luham Kelantan atas keringat dan kerja keras pasukan.

      Sekadar mencatat nota,
      WAN ROHIMI BIN WAN DAUD
      Palace Of Justice, Putrajaya
      6.7.2018
      LUHAM Pusat


      : Kebatilan hendak ditegakkan dengan undang-undang tunggulah keadilan Allah diakhirat nanti....

      Delete
    14. Apahal masuk tajuk lain bila kalah hujah? Bodoh atau memangnya bangang? Paling simple nilai PM Najib hanyalah setakat 'derma' dari kes 1MDB sampailah nak jamin diri pun harapkan 'derma'. Apakah Umno ini memang bahalol dengan menghina bekas PM sampai ketahap ini?

      Delete
    15. Memang ada unsur kesyaitanan mengalir dalam urat setiap manusia. Dalam diri Najibgor ia telah merebak gila disebabkan ia berikhtiar bersekutu dengan kekejaman dan kejian Iblis

      Delete
    16. Gag order yg dilulus menunjukkan Pakatan menjalankan the rule of law dengan baik dan telus.

      Dulu mana ada rule of law.........
      Rakyat yg jatohkan belon kuning didakwa, didenda.

      Rakyat yg berani komen dan kritik dalam FB, Instagram, You Tube didakwa dan denda.......

      Reporters yg berani bukak mulot tanya pasal skandal mega pon dibawak ke balai kemudian diusir balik.

      Rakyat yg lukis kartun pon ditangkap dan ditarik passportnya.

      Ada blog2 yg mengkritik diblock......tak dapat diaccess.....Blog Din turtle, Outsyed the box, SR dan lain2.

      Ada media2 yg tak sehaluan disekat, digantong permitnya.........The Edge kena gantong hingga 3 bulan......M'sian Insider dan lain2.

      Soal dari pembangkang tentang skandal wang dicantas dan tak boleh didebatkan di Parlimen.

      Pernah Tun M sedang berucap pon diarahkan berenti.

      Tun Siti Hasmah pon pernah diambik keterangan oleh polis.

      Pegawai SPRM yg terlibat dengan siasatan ditukar sana sini.......ada yg letak jawatan.

      Peguam negara Ghani Patail pon kena letak jawatan.

      Terrrrkini......Zeti Akhtar kata dia disuroh sign statement konon sipelaku tak der buat apa2 kesalahan.

      Berrbagai penganiayaan yg dilakukan ke atas rakyat dan mereka yg dizalimi takkan lupa apa yg mereka lalui.

      Dari senario2 yg lepas.......kita patut berrrsyukor kerana di bawah Pakatan Harapan the rule of law yg dulu gagal kini sudah berjalan semula sebagaimana yg sepatutnya.

      Delete
    17. This comment has been removed by the author.

      Delete
    18. KUALA LUMPUR: The High Court judge in the criminal proceedings involving former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak should have disclosed the fact that he has a brother with a position in Umno, says the Malaysian Bar president.

      It was reported that High Court judge Justice Mohd Sofian Abd Razak, who is presiding over Najib’s abuse of power and criminal breach of trust cases, is the younger brother of Pahang state executive councillor and Benta Umno state assemblyman Datuk Seri Mohd Soffi Abdul Razak.

      Mohd Soffi has held the Benta state seat since 1999 and has served as a state exco member since 2004.

      He currently chairs the Pahang State Agri­culture and Agro-Based Industry Committee.

      “Given that the former prime minister was until recently the president of Umno and chairman of Barisan Nasional, the judge ought to have disclosed his relationship to his brother and the latter’s position in Umno and the Pahang state government to the prosecution and the defence prior to the hearing on Wednesday,” George Varughese said in a statement yesterday.

      He added that such a disclosure was necessary to preserve the integrity of the proceedings before the judge and to avoid any real danger of bias.

      “The judge’s failure to do so has unfortunately raised serious questions about the propriety of him continuing to preside over the case. The Malaysian Bar is of the view that the interests of justice require the judge to recuse himself from further hearing this case,” Varughese said.

      Senior criminal lawyer Kitson Foong told The Star that the issue of “likely bias” has been raised across Malaysian criminal courts from time to time.

      He said in 2001, High Court judge Justice Wahab Patail, who presided over a sedition trial, found himself in a similar situation where charges against the accused were sanctioned by the then Attorney General, Tan Sri Gani Patail, his brother.

      “In that case, neither the Deputy Public Prosecutor nor the accused raised any preliminary objections to disqualify him (Justice Wahab).

      “Yet he took the liberty to address the elephant in the room, whether the public would go away thinking that the judge would be biased in favour of his brother,” Foong said.

      Malaysian courts do not require an actual act of biasness to be proven, he added.

      “A doubt would suffice as it compromises the public’s confidence in our criminal justice system,” he said.

      Foong added that should the prosecution feel there exists any likelihood of bias, it could firstly “take the gentlemanly route” of highlighting this conflict of interest to the judge, either in chambers or in open court.

      “Should the said judge feel otherwise, the prosecution could then make an official application to recuse the judge from hearing the trial premised upon Section 439 of the Criminal Procedure Code (CPC),” he said.

      Lawyer Mohamed Haniff Khatri Abdulla concurred, saying that parties involved in the proceedings should file a formal application to recuse the judge should they distrust the sanctity of the judge’s position.

      He, however, did not agree that the presiding judge’s blood relation with his brother would be detrimental to the hearing.

      “On the principle of natural justice, judges presiding over any court proceedings, whether civil or criminal, would only be considered having a conflict of interest if the judge has a direct relation with parties involved before him.

      “To me, unless there is a basis that shows otherwise, just because the judge has a blood relation with (someone holding) a position in Pahang and in Umno, that should not be the reason to conclude the judge would have a conflict of interest,” he added.

      Mohamed Haniff said given that Umno has about three million members, there are bound to be people related to Umno members, including the judge in this case.

      Delete
    19. PETALING JAYA: In order to disqualify a judge, it must be shown that there is a real danger of bias, says constitutional lawyer Datuk Malik Imtiaz.

      In responding to a question by The Star, which sought to clarify the procedure involved in disqualifying a judge, Malik said an application had to be made to the court.

      “It is not necessary to show actual bias, apparent bias is also grounds. The rule of law requires not only that justice is done, it must be seen to be done,” he said.

      According to Malik, the question is whether there is a real danger that the decisions of a judge might be seen to have been made for reasons outside the case.

      “If an application is made, it must be dealt with as a priority,” he said.

      Fortify Rights legal director Eric Paulsen said there was “no strict process”, as the judge could recuse himself or herself, or any of the parties – prosecutors or defence lawyers – can raise the issue of a potential conflict of interest.

      According to Paulsen, it can also be a more formal application, filed and supported by an affidavit to explain why there is a conflict of interest or potential bias.

      “A judge must be, and be seen, to be free to decide honestly and impartially on the basis of the law and the evidence, without external pressure or influence and without fear of interference from anyone,” he added.

      Although a judge’s family members had a right to be politically active, he said, judges should recognise that such activities could adversely affect public perception of a judge’s impartiality.

      “In any case, before the court in which there could reasonably be such a perception, it would be more prudent if the judge does not sit,” he said.

      As for lawyer Andrew Khoo, he explained that the procedure was for counsel for one of the parties to ask for the judge to recuse himself or herself from hearing a case.

      “A judge should recuse himself or herself if there is a real risk of bias or conflict of interest, which would raise real questions about his or her impartiality in presiding over a trial.

      “The question to be considered here is whether merely having a sibling who is a member of the same political party as the accused person is enough of a link as to cast doubt on the ability of the judge to remain independent and impartial,” said Khoo.

      Constitutional law expert Prof Datuk Dr Shad Saleem Faruqi said an adjudicator should be fair, impartial, free from bias and not mired in any conflict of interest situation.

      “He is disqualified if he has a close, personal or pecuniary relationship with either party or the party’s lawyers or witnesses, for example, if he has received donations or awards or rewards from one party,” Dr Shad told The Star.

      He is also disqualified if he has a financial interest in the outcome of the dispute, or if he has by word of mouth or with past or present conduct, expressed views favouring one party or the other.

      According to Dr Shad, the alleged relationship or link that causes suspicion of bias must be sufficiently close, be real, and not too remote.

      “However, even if a judge is totally impartial, but appears not to be, recusal is necessary. Justice must satisfy the appearance of justice. Judges must not only be free from bias, they must appear to be so,” he said.

      He said that in a case involving a judge who had a brother who held a prominent position in a political party over which an accused person had much influence, it would create a suspicion or appearance of bias.

      “Therefore the judge must, as a matter of judicial ethics, recuse himself on his own initiative. This will be the proper thing to do,” he said

      However, if the challenged judge did not recuse himself, the prosecutor should apply in writing to ask the judge to withdraw, said Dr Shad.

      “The challenged judge will have the discretion to rule on the motion to recuse. Alternatively, the challenged judge may transfer the motion to a disinterested judge.

      “The judge’s refusal to recuse himself can be challenged by way of appeal and the appeal court will decide,” he added.

      Delete
    20. KUALA LUMPUR: The gag order by the judge in the criminal breach of trust (CBT) trial of former premier Datuk Seri Najib Abdul Razak breaches the Federal Constitution and judges do not have the powers to issue such orders.

      Lawyers for Liberty said Article 10 of the Federal Constitution guarantees the right to freedom of speech and expression, which includes the freedom of the press.

      "This case against Najib is of the greatest public interest, and public discussion of the case must not be prohibited and silenced.

      It will also lead to absurd results, as the order will not bind the media abroad who will continue to discuss and debate the case," the group's adviser N. Surendran said in a statement yesterday.

      "Firstly, the judge trying the criminal matter has no jurisdiction or power to issue such an order against the media at large. He can issue any order that binds the parties in the case or in some cases all those present in court. But he cannot issue an order binding the world at large," he explained.

      The lawyer said there was no need for a gag order because there is no jury in criminal trials in Malaysia.

      "The case is being heard by a single judge, who is trained and experienced in considering only the evidence presented in court, and to exclude all extraneous matters."

      Surendran questioned the need for a gag order as competent judges are not supposed to be affected by any number of media reports on the case.

      He added the order will not bind foreign media who will continue to discuss and debate the case.

      "Najib's case is of global interest. The foreign news reports will be instantaneously available to Malaysians through the internet and social media," he said.

      Meanwhile, Fortify Rights legal director Eric Paulsen said the judge is a professional high court judge, not a layperson nor is it a trial by jury so he should be able to adjudicate the case based on the facts and evidence, and not be concerned of what is being reported outside the court.

      "There is no justification for the judge to impose a gag order. It can be done in instances if it involves genuine security issues or a sex crime involving minors, but certainly not for corruption or CBT cases," he said.

      High Court Judge Datuk Sophian Abd Razak had agreed to Najib's defence application for an interim gag order which is in effect until Aug 8.

      It stops statements from discussing the "merits" of the case.

      Delete
    21. Najib applying to disqualify AG Thomas

      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak will be making a formal application to the High Court to disqualify Attorney General Tommy Thomas from heading the prosecution team in his case.

      Najib’s lead lawyer Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah said the filing will be done in a fortnight.

      “We want to complete our research first and gather all the material we need. We will compile all the statements that he had issued about my client prior to the charging (on Wednesday),” Shafee told The Star yesterday.

      He added that his team would need time to dig up all the necessary material and file the application once they are ready.

      On Wednesday, Najib was charged with three counts of criminal breach of trust and one count of using his position for gratification as part of a probe into money missing from state fund 1Malaysia Development Bhd (1MDB). He pleaded not guilty to all charges.

      The charges are related to the RM42mil that allegedly went from SRC International, a former 1MDB unit, into Najib’s personal bank accounts.

      The former prime minister’s trial was initially thought to begin on Feb 8, 2019, while case management is scheduled for Aug 8.

      However, in a statement issued yesterday, the Attorney General’s Chambers (AGC) clarified that the trial dates had yet to be fixed and would only be fixed after Aug 8, most likely in November.

      It added that the dates reported by the media were the trial judge’s “possible free dates for trial”.

      In response to the issue of disqualification, Thomas had said on Wednesday that he would wait for the disqualification application to be filed by the defence, and did not provide any further comment.

      He had earlier claimed that the prosecution had a strong case against Najib in relation to his involvement in SRC International.

      “We reached the conclusion that we have a strong prima facie case, but accept the burden of proof is on us and that the accused is innocent until proven guilty,” he said after Najib was charged.

      Apart from seeking to disqualify Thomas, Shafee had also requested a gag order relating to the SRC International case to stop any prejudicial statements in the media and on social media.

      The AGC had reiterated in the statement yesterday that it would oppose the application on Aug 8.

      ==================

      Tengok sejauh mana bijaknya puak2 ni........deme lupa sebijak-bijak dia......maha bijak lagi Allah swt.

      Buatlah apa saja.........tapi kuasa yg menentukan tetap Allah Taala......

      Yg batil pasti akan jatoh........itu janji Allah pada hambaNya.

      Delete
    22. Shabuddin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Think tank: Don’t relax housing loan rules to beat property glut
    FMT Reporters | July 5, 2018
    IDEAS says the proposal by the housing ministry to relax loan requirements may worsen the situation given the current property market conditions.

    IDEAS says the property sector in Malaysia is ‘bloating’, with a clear mismatch between demand and supply.

    KUALA LUMPUR: A think tank today advised the government against relaxing housing loan requirements, saying this is not the best way to ensure that low- and middle-income earners are able to own houses.

    The Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS) said such a move might even backfire on the economy.

    In a statement, senior fellow Carmelo Ferlito suggested that the government improve financial literacy and encourage people to save money and rent houses instead of buying.

    He was commenting on Housing and Local Government Minister Zuraida Kamaruddin’s statement that Bank Negara Malaysia (BNM) was formulating a “relaxed” housing loan scheme to help Middle 40 and Bottom 40 households and reduce the number of unsold completed residential units in the country.



    Zuraida had said: “BNM will prepare a preliminary paper that comes with brief guidelines for the industry to have more relaxed borrowing schemes, (to help) ease the difficulties for home buyers to get loans.”

    Ferlito said while it was good that the housing ministry and BNM were working together to tackle housing problems due to a higher number of unsold properties in the property market, “relaxed” housing loans “may not be a move in the right direction”.

    “Tackling this problem from the demand side by promoting credit policy is not viable and may worsen the problem. Every sector in the economy will experience business cycles and the property market in Malaysia right now is at the stage of contraction.

    “While the market is contracting, encouraging households to borrow more will not solve the problem in the property market; rather it will prolong the property bubble.”

    Ferlito said the property sector in Malaysia was “bloating” and there was a clear mismatch between demand and supply.

    “Implementing a favourable credit policy risks delaying a property crisis and making it worse when it does arrive.”

    He said Vernon Smith, a Nobel Laureate economist, had proven that whenever a property crisis occurs, a general economic crisis would likely follow.

    “In such a scenario, a higher degree of financial exposure will put to risk the already fragile household debt situation. It is, therefore, crucial for the government always to be mindful when it comes to a policy decision that involves the property market.”

    ReplyDelete
    Replies


    1. ".. whenever a property crisis occurs, a general economic crisis would likely follow."

      Itu semua bermula di zaman Najib. Pembinaan rumah2 dan bangunan2 itu mengambil masa 1-2 tahun, dilakukan di zaman dia. Bukan boleh merecup serta merta.

      Cilaka, dia membawa malang (macam definasi istilah cilaka di kamus) kapada rakyat sekarang dengan pemajuan dan pembinaan perumahan yang tak dikawal dizaman pemerintahan nya.

      Delete
    2. Jika setiap kes pecah amanah, salah guna kuasa mahupun rasuah boleh dikaitkan dengan seorang mantan perdana menteri, maka beliau dan kesemua mantan perdana menteri sebelum ini haruslah bertanggungjawab terhadap semua kerugian yang telah dialami sepanjang kepimpinan mereka.
      Ayah saya dikenakan denda hari ini oleh seorang peguam negara yang dilantik oleh kerajaan baru meskipun ia mendapat tentangan daripada banyak pihak. Ini jelas menunjukkan keadaan politik semasa yang berpaksikan dendam semata-mata.

      Sudah jelas kepada saya bahawa tunjang manifesto pembangkang sewaktu PRU ke-14 adalah untuk membawa perdana menteri yang dituduhnya korup ke muka pengadilan di mahkamah.

      Inilah yang mereka janjikan, dalam apa jua cara sekalipun, mereka mesti tunaikan janji mereka secepat mungkin. Dalam hidup ini saya mempunyai cuma seorang bapa dan seorang ibu, tanpa mereka, tak wujudlah saya.

      Walau apapun terjadi selepas ini, saya akan tetap setia bersama mereka. Saya akan terus berikan sokongan penuh saya kepada Najib kerana dia tetap ayah saya, dan dia pernah menjadi seorang pemimpin Malaysia tercinta.

      Delete
    3. FAKTA EKONOMI : ANTARA MAHATHIR DAN NAJIB

      1. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK.

      2. HANYA PERCAYA KEPADA FAKTA DAN ANGKA.

      3. KETIKA MAHATHIR-1.0 AMBIL KUASA NEGARA, RINGGIT MALAYSIA ADALAH RM2.50 BERBANDING USD. KETIKA EKONOMI MALAYSIA SETEGUH SINGAPURA. RINGGIT JATUH TERGOLEK SEHINGGA TERPAKSA DIIKAT. KETIKA MAHATHIR TINGGALKAN JAWATAN KETIKA ITU RINGGIT DITAMBAT RM3.80. INI BERMAKNA RINGGIT TELAH JATUH SEBANYAK 52%.

      4. SESIAPA YANG BIASA DENGAN BURSA SAHAM TENTU FAHAM KENAPA NILAI PASARAN JATUH. INI BERMAKNA THE DROP OF INTRINSIC VALUE. KENAPA JADI BEGITU?. INI ADALAH KERANA TERDAPAT KEBOCORAN BESAR ATAUPUN HUGE CORRUPTION...KEADAAN INI SETERUSNYA MENYEBABKAN INFLASI AND AS A RESULT OF INFLATION, THE PURCHASING POWER OF A UNIT CURRENCY FALLS.

      4. KETIKA NAJIB TINGGALKAN KUASA,,, RINGGIT JATUH RM3.90.... INI BERMAKNA RINGGIT JATUH HANYA 2% DIMASA NAJIB.

      5. JANGAN TERPEDAYA RINGGIT PERNAH JATUH SEHINGGA RM4.40 KERANA KETIKA ERA MAHATHIR JUGA RINGGIT PERNAH JATUH SEBANYAK ITU TAPI DITAMBAT RM3.80.

      6. EKONOMI ERA NAJIB ADALAH LEBIH TEGUH BERBANDING MAHATHIR KERANA HANYA JATUH 2% DALAM KEADAAN RINGGIT DIAPUNGKAN. INI BERMAKNA NAJIB LEBIH GENTLEMAN SEMENTARA MAHATHIR PENGECUT.

      7. ANGKA DI ATAS MENGGAMBARKAN SKANDAL KEWANGAN DI MASA MAHATHIR ADALAH JAUH LEBIH BESAR DIBANDINGKAN DI ERA NAJIB.

      8. BAGAIMANA PULA DENGAN HUTANG NEGARA?. PAKAR EKONOMI BERPENDAPAT ADALAH TIDAK BAIK BAGI SESEBUAH NEGARA JIKA TIADA HUTANG LANGSUNG KERANA TIADA APA-APA AKTIVITI EKONOMI DALAM NEGARA TERSEBUT.

      9. BAGAIMANA PULA DENGAN JUMLAH HUTANG NEGARA? JIKA A MEMPUNYAI HUTANG RM6,000 TAPI PENDAPATAN RM3,000, TENTU HUTANG ITU TIDAK SIHAT. TAPI JIKA B MEMPUNYAI HUTANG RM10,000 TAPI MEMPUNYAI PENDAPATAN RM15,000 TENTU HUTANG ITU TIADA MASALAH BAGINYA. JADI JUMLAH HUTANG TIDAK PENTING YANG PENTIING BAGI NEGARA HASIL PENDAPATAN YANG DIKENALI SEBAGAI GDP.

      10. KETIKA NAJIB TINGGALKAN TAMPUK NEGARA HUTANG NEGARA ADALAH 50.8% TAPI DI ERA MAHATHIR 1986 HUTANG NEGARA PERNAH MENCECAH 103%. JADI SAUDARA SEKELIAN BOLEH MENILAI SENDIRI SIAPAKAH LEBIH TERUK MENGURUS EKONOMI NEGARA.

      11. APA ERTINYA MATA WANG JATUH 52%,,,,,,IA BERMAKNA RAKYAT MALAYSIA MENJADI MISKIN KERANA TELAH KEHILANGAN LEBIH SEPARUH HARTA MEREKA AKIBAT DI CURI TANPA DISEDARI.

      12. KAJIAN INI BUKANLAH BERTUJUAN MENYOKONG NAJIB/MAHATHIR KERANA KEDUANYA DALAM DOKONGAN DEMOKRASI/KAPITALIS YANG SAMA DAN TIDAK MEMPUNYAI ILMU/AMAL ISLAMI YANG MANTAP.

      Delete
  3. Paling menyayat soalan itu, Budin.

    Pecah kepala di buat nya kalo betul2 kesahkan nya.

    Tapi nampak nya dia tak kesah.

    Cuma anak nya yang nuntut bapak nya sayangkan rakyat.

    Konon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelantan says child marriage not wrong, homosexuality bigger issue
      FMT Reporters | July 5, 2018
      The Kelantan deputy menteri besar says illicit sex and homosexuality are bigger concerns.

      Kelantan Deputy Menteri Besar Mohd Amar Nik Abdullah. (Bernama pic)

      KOTA BHARU: The Kelantan state government has dismissed public uproar over the marriage of a 41-year-old man in Gua Musang to a child, saying more focus should be given to issues involving lesbians, gays, bisexuals and transgenders (LGBT).

      Kelantan Deputy Menteri Besar Mohd Amar Nik Abdullah also defended child marriages, saying it is allowed in Islam.

      “This issue (child marriage) is not wrong in terms of religion (Islam)… it should not be sensationalised and made a national issue and this case is an isolated case,” he said as quoted by Bernama.

      He said issues such as LGBT, illicit sex and children out of wedlock were now “a phenomenon in the country”.

      “This should be a concern to the government and society,” he said.

      There was outrage from the public as well as government leaders after 11-year-old Masaryu Mat Rashid was married to 41-year-old rubber tapper Che Abdul Karim Che Abdul Hamid.

      The girl’s parents have defended their decision to consent to the arrangement.

      Delete
  4. Betul Tuan Shah
    Dlm sistem perbankan kemasukkan & aliran wang keluar mesti direkodkan secara terperinci terutama jumlah melebihi had yg ditetapkn BNM...senang ja bnk terbabit mesti ada rekod sbb kena lapur ke BNM.. jika tk dipanggil AMLA laaa
    So Najib mana nk pusing lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sistem kewangan ni cukup mudah. Hanya orang² biasa merasakan hal duit² ni cukup cerewet. Serahkan kerja² semakan dan audit ni kpd Bahagian Kewangan Forensics. Haha, mmg terbarai habih semua.

      Sebab tu duit punya serial number diambilkira. RM116 juta yg lambat dikira tu, mungkin kerja² merekodkan serial number utk mengesan dari siapa, kpd siapa duit tu bergerak. Rekod² di bank sangat teliti. Ini serial number cukup enteng utk dianalisa. Bukan mcm MH17 punya black box, hantar ke UK, sampai hari ni x tahu apa cerita dan hujung pangkal.

      Pokok pangkalnya, di Malaysia ni, ada ke tak Forensics Kewangan ni. Itu saja.

      Delete
    2. Mesti ada rekod di bank. SPRM & PDRM ada kuasa mendapatkan rekod itu.

      Rasa nya, bila relevan, bukti itu akan di keluarkan di bicara nanti - TARAK PULANG SESEN PUN.

      Delete
    3. Najib: Saya hormat kerja cemerlang Zeti tapi dia tahu pasal RM2.6b
      Diterbitkan 5 Jul 2018, 8:57 malam | Dikemaskini 5 Jul 2018, 9:21 malam

      A+ A-
      EKSKLUSIF | Datuk Seri Najib Razak tetap mengatakan bahawa bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeri Akhtar Aziz tahu tentang RM2.6 bilion yang dipindahkan ke dalam akaun peribadi bekas perdana menteri itu menjelang pilihan raya umum 2013.

      "Saya hormat dengan kerja cemerlang Zeti sebagai gabenor Bank Negara ketika saya menjadi perdana menteri.

      "Namun saya tetap mengatakan bahawa beliau maklum tentang derma luar yang mahu didepositkan ke dalam akan saya dan dia tahu tentang derma yang didepositkan ketika itu.

      "Terpulang kepada beliau jika mahu mengatakan bahawa sebagai gabenor Bank Negara ketika itu, beliau tidak tahu tentang wang dari luar negara didepositkan ke dalam akaun saya pada 2013, yang mana saya pulangkan hampir kesemuanya kepada sumber sama beberapa bulan kemudian," kata Najib kepada Malaysiakini petang tadi.

      Dalam kenyataan kepada Malaysiakini Selasa lalu, Zeti menafikan mengetahui tentang pemindahan wang itu ke dalam akaun Najib.

      "Saya ingin menyatakan bahawa dakwaan ini adalah salah. Saya tidak mempunyai pengetahuan tentang RM2.6 bilion yang dipindahkan ke akaunnya," katanya.

      Zeti juga mendakwa bahawa pada 3 Julai 2015, beliau dipanggil ke Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya apabila skandal itu meletus.

      "Dia meminta saya untuk mengeluarkan kenyataan bahawa dia tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung akaunnya itu.

      "Saya memaklumkan kepadanya bahawa saya tidak boleh mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana saya tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenai urusan dalam akaunnya," katanya.

      Zeti, yang meletakkan jawatan pada 2016 selepas berkhidmat sebagai gabenor Bank Negara selama 16 tahun, mengulas kenyataan Najin dalam wawancara khas dengan Malaysiakini sebelum ini.

      "Jika Bank Negara tahu tentang dana ini, dan mereka ada bayangan atau pengetahuan bahawa mungkin akan ada keraguan tentang sumbernya, mereka patut beritahu saya.

      "Tetapi ia tidak berlaku. Jadi saya menyangka ia tiada masalah," katanya dalam wawancara itu.

      Ditanya semula sama ada Zeti tidak memberi sebarang halangan, Najib menjawab: "Tiada balasan daripada Bank Negara. Saya anggap semua baik."

      Najib sebelum ini dilaporkan memberitahu pemimpin Umno bahawa beliau mempunyai dokumen daripada Bank Negara tentang pemindahan wang itu.

      Bekas perdana menteri konsisten menyatakan bahawa RM2.6 bilion merupakan derma daripada keluarga diraja Arab Saudi sementara Jabatan Kehakiman AS mendakwa wang itu merupakan sebahagian dana 1MDB

      Delete
    4. KOS SARA HIDUP ISU UTAMA PRU14 : BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA

      1. TUJUAN KAJIAN INI ADALAH UNTUK MENENTUKAN PIHAK MANAKAH YANG PATUT DIPERSALAHKAN BERHUBUNG KENAIKAN KOS SARA HIDUP DI MALAYSIA. SEKALI LAGI DI INGATKAN,,, SAHABAT SEKALIAN TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK. PERCAYALAH KEPADA FAKTA DAN ANGKA... FIGURES NEVER LIE.

      2. ASAS KEHIDUPAN MANUSIA IALAH MAKANAN, PAKAIAN DAN TEMPAT TINGGAL. KAJIAN INI BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA UNTUK MENUNJUKKAN FAKTOR KENAIKAN KOS SARA HIDUP. KAJIAN INI JUGA TERTUMPU KEPADA NEGERI YANG PALING MAJU DI MALAYSIA IAITU NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG.

      3. KAJIAN SEBELUM INI TELAH MENUNJUKKAN BAHAWA ERA MAHATHIR,,,PENURUNAN NILAI MATA WANG RINGGIT IALAH SEBANYAK 52% BERBANDING ERA NAJIB 2%. KAJIAN DITERUSKAN LAGI DENGAN MEMBANDINGKAN INFLASI INDEKS HARGA PENGGUNA (IHP) DENGAN KOS SARA HIDUP BERDASARKAN LAPORAN OLEH BANK NEGARA MALAYSIA DI MANA KADAR INFLASI TERTINGGI IALAH 3,9% PADA TAHUN 2016. BERBANDING IHP PADA 2015 IALAH 3.6%...INI MENUNJUKKAN IMPAK GST TELAH MEMBERI KESAN SEBANYAK 0.3% TERHADAP INFLASI BERDASARKAN TARIKH EFEKTIF GST PADA 1 APRIL 2015.

      4. HARGA HARTANAH TELAH NAIK MENDADAK SEMENJAK TAHUN 2008 AKIBAT KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH YANG DIKUAT KUASAKAN OLEH PH DI NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG. DI SELANGOR KENAIKAN HARGA HARTANAH TELAH NAIK SEBANYAK 400% DAN PULAU PINANG SEBANYAK 1800%. FAKTOR INI MENYEBABKAN KESUKARAN MEMILIKI RUMAH TERUTAMA GENERASI MUDA.

      5. BERDASARKAN ANGKA-ANGKA DI ATAS BOLEH DISIMPULKAN BAHAWA PENYUMBANG TERBESAR KOS SARA HIDUP RAKYAT YANG TINGGI IALAH KERANA KUASA BELI TELAH MENURUN AKIBAT DARI NIILAI RINGGIT YANG TELAH JATUH LEBIH DARI SEPARUH. SEMENTARA KENAIKAN KOS TEMPAT TINGGAL TERUTAMA DI LEMBAH KELANG TELAH DISUMBANGKAN OLEH KADAR PREMIUM TANAH YANG TINGGI.

      Delete
    5. Zeti tolak dakwaan Najib berkaitan RM2.6 bilion

      PETALING JAYA: Bekas gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah menolak dakwaan Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa beliau dan bank pusat mengetahui tentang deposit sebanyak RM2.6 bilion ke dalam akaunnya pada tahun 2013.

      Beliau juga berkata Najib dan "Menteri Kabinet" pada masa itu memintanya mengeluarkan kenyataan untuk membersihkan nama Perdana Menteri ketika itu berhubung dengan RM2.6 bilion yang didepositkan ke dalam akaunnya sebelum pilihan raya umum 2013.

      Zeti berkata beliau enggan mengeluarkan kenyataan itu kerana tidak mengetahui transaksi yang berlaku dalam akaun Najib.

      "Saya tidak tahu mengenai RM2.6bil yang telah dimasukkan ke akaunnya," katanya menjawab soalan The Star.

      Zeti, yang meninggalkan Bank Negara pada 2016 selepas berkhidmat selama 15 tahun, juga mendakwa Najib meminta beliau mengeluarkan kenyataan pada bulan Julai 2015 untuk membersihkannya.

      "Malah pada 3 Julai 2015, saya dipanggil ke pejabat Perdana Menteri. Beliau membuat permintaan untuk saya mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tidak melakukan apa-apa salah dalam akaunnya.

      "Saya memaklumkan kepadanya bahawa saya tidak boleh mengeluarkan kenyataan seperti ini kerana saya tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenai transaksi yang berlaku dalam akaunnya," katanya.

      Minggu lalu, Najib, yang ditangkap awal Selasa berhubung penyiasatan ke SRC International Sdn Bhd, berkata Zeti dan Bank Negara menyedari RM2.6 bilion itu masuk ke dalam akaunnya pada Mac 2013.

      Delete
    6. Kalo tak silap, Ambank yang menerima wang RM2.6 bilion itu masuk akaun Najib tak laporkan sejumlah begitu besor ke Bank Negara.

      Ambank telah didenda jumalh besor dek BNM.

      Delete
    7. Benor tu yeop.....Ambank didenda BNM.

      Tapi sekarang deme spin citer ni nampak macam Zeti Akhtar yg salah.........konon tak buat keroje yg sepatutnya.

      Delete
    8. Seks songsang, pelacuran isu lebih besar



      KOTA BHARU: Timbalan Menteri Besar, Dato’ Mohd Amar Abdullah melahirkan rasa kesal kerana isu perkahwinan di bawah umur menjadi tular di seluruh negara.

      Katanya, isu itu tidak wajar disensasikan kerana tidak dibincangkan secara teliti sehingga menimbulkan prejudis dalam kalangan masyarakat.

      Tambahnya, sewajarnya isu LGBT, pelacuran, gejala sosial lain yang perlu ditangani kerana ia penyakit yang amat bahaya jika melanda masyarakat.

      “Kahwin pada usia muda adalah perkara biasa. Kalau kawan-kawan saya dulu khususnya yang tidak bersekolah umur 15 hingga 16 tahun sudah kahwin.

      “Ianya sudah menjadi perkara normal dalam kehidupan malah agama juga tidak salah,” katanya.

      Pada masa yang sama, Amar berkata perkahwinan itu berlaku di luar Kelantan iaitu di Thailand.

      Untuk itu katanya, Kerajaan Negeri sudah menyerahkan kes berkenaan kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (Jaheaik) bagi menjalankan siasatan lanjut.

      Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat Exco di Kota Darul Naim di sini hari ini.

      Mengulas lanjut, Mohamad Amar berkata, isu lebih besar yang patut disensasikan adalah tentang budaya seks songsang yang semakin menjadi-jadi di negara ini.

      “Isu kahwin bawah umur adalah terpencil sedangkan isu zina, seks songsang seperti gay dan lesbian lebih besar impaknya pada negara.

      “Tidak sepatutnya kita overreact dalam isu ini,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 4/7/2018



      : Kerajaan PH juga nampak terikut-ikut dengan isu minor berbanding isu major kerana kerajaan PH nak cari populis bagi menyekat kebencian rakyat makin melebar terhadap penipuan manifesto kerajaan PH....

      Delete
  5. Najib....kau cakaplah apa apa pun sewaktu mulut boleh berbicara.
    Undang undang tidak terima 100% dari cakap OKT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan OKU ke? Dah tarak kuasa, OKU ler.

      Akta Berita Palsu nya dah tak jalan. Menteri Gobind Singh Deo dah kata akan di buang 1-2 bulan lagi.

      Najib boleh temberang aje ler. Betul tak betul nya, rakyat tau.

      Delete
    2. PAS: Guan Eng, Tommy bukti HARAPAN pinggir bahasa Melayu
      Diterbitkan 5 Jul 2018, 5:17 petang | Dikemaskini 5 Jul 2018, 5:39 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Bendahari Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menyifatkan Lim Guan Eng dan Tommy Thomas merupakan bukti Pakatan Harapan (HARAPAN) meminggirkan bahasa Melayu.

      Anggota parlimen Kuala Nerus itu merujuk penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan media menteri kewangan dan kekecohan yang terjadi pada sidang media peguam negara di mahkamah Kuala Lumpur, semalam.

      "Kerajaan HARAPAN mesti menunjukkan kesungguhan mempertahankan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.

      "Jangan memberi isyarat yang salah kepada rakyat bahawa HARAPAN telah meruntuhkan tonggak asas bernegara yang telah dipersetujui oleh semua kaum," katanya dalam kenyataan yang dibuat melalui Facebook hari ini.

      Khairuddin turut mengingatkan Perkara 152(1)(a) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan keperluan penggunaan Bahasa Melayu dalam urusan rasmi kerajaan.

      "Semalam pula, Tommy Thomas yang mengetuai pasukan pendakwa raya ke atas kes melibatkan Datuk Seri Najib Razak memohon agar prosiding di Mahkamah Tinggi dijalankan menggunakan Bahasa Inggeris. Ia barangkali berikutan penguasaan Bahasa Melayu yang lemah oleh beliau.

      "Sidang media yang mahu diadakan oleh beliau selepas itu juga turut dibatalkan pada peringkat awal selepas didesak oleh orang ramai supaya beliau menggunakan bahasa Melayu.



      "Selaku Peguam Negara, beliau sepatutnya lebih memahami akan tuntutan Seksyen 8 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang mahukan segala prosiding dalam Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi atau mana-mana Mahkamah Rendah dijalankan menggunakan bahasa kebangsaan," katanya.

      Menteri Kewangan sebelum ini dikritik kerana mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina di Facebook bagi mempertahankan tindakannya mengeluarkan kenyataan tiga bahasa, termasuk bahasa Melayu, Inggeris dan Cina ketika membincangkan isu Tun Razak Exchange.

      Lim bagaimanapun kemudian tampil menjelaskan kementeriannya tetap menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan hanya menterjemah kenyataan media tertentu dalam bahasa lain jika perlu.

      Tokoh bahasa kecewa

      Sementara semalam, kekecohan terjadi susulan penyokong bekas perdana menteri mendesak peguam negara menggunakan bahasa Melayu dalam sidang medianya.

      Sidang media itu diadakan selepas pendakwaan Najib di Mahkamah Kuala Lumpur.

      Peguam negara yang baru dilantik itu sebelum ini mengakui kelemahan dan berjanji meningkatkan penguasaan bahasa Melayunya.


      Mengulas perkembangan sama, pakar linguistik Prof Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Karim menyatakan kekecewaan dengan sikap sesetengah pengamal undang-undang yang menjadikan penggunaan bahasa Inggeris dalam mahkamah sebagai amalan biasa.

      Nik Safiah yang dipetik media turut menambah, tokoh bahasa sudah lama mendesak supaya bahasa Melayu digunakan dalam setiap urusan rasmi, namun pengecualian diberikan dalam beberapa keadaan untuk urusan mahkamah dengan tujuan untuk mencapai keadilan.

      “Memang kelonggaran ada diberikan untuk urusan mahkamah, tetapi ramai peguam menggunakan alasan ini untuk tidak menggunakan bahasa Melayu dalam perbicaraan.

      “Sampai bila kita mahu memberikan kelonggaran begini? Sepatutnya jika kita tidak mahir, kita belajar dan berusaha meningkatkan penggunaan bahasa Melayu kita,” katanya seperti dipetik Utusan Malaysia.

      Delete
    3. Piigiii daaaa......isu bahasa lagi besar dari isu rakyat dirompaakkk....???

      Delete
    4. Itu yang di maki Kepala Bapak Dia.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. APA HEBATNYA BANGSA MELAYU

      1. NABI IBRAHIM AS PERNAH MENJEJAKKAN KAKI KE BUMI INI UNTUK MELIHAT TEMPAT TINGGAL CUCU-CICIT ISTERI YANG KETIGA DENGAN MENINGGALKAN SEBILAH SENJATA SEPERTI TANDUK RUSA ATAU KIJANG YANG KITA NAMAKAN KERIS. SEBAB ITULAH CIK SITI WAN KEMBANG TANAH SERENDAH SEKEBUN BUNGA MENJADIKAN BINATANG INI SEBAGAI PERLAMBANGAN NEGERI KELANTAN.

      2. KENAPAKAH PULA CIK SITI WAN KEMBANG MEMBUAT KOTA DI GUA MUSANG DAN BUKANNYA DI KOTA BHARU. INI ADALAH KERANA KEADAAN DI SANA ADA HUTAN DAN GUA SAMA SEPERTI CUCUNDA BELIAU RASULLAH SAW YANG MELAKUKAN PERTAPAAN DI GUA HIRA'...DIA INGIN BERTAHANNUTH DI GUA TERSEBUT DENGAN KIJANG ADALAH PERLAMBANGAN SEBAGAI BINATANG YANG MEMILIKI KANTUNG KASTURI...KAJILAH SEJARAH PASTI ADA PERTALIAN ANTARA SATU SAMA LAIN..

      3. SEKARANG LIHAT KEPADA BANGSA INI YANG CUKUP SINONIM DENGAN BUNGA..KALAU DULU DI KAMPUNG-KAMPUNG SEKURANG-KURANGNYA ADA SEJENIS POKOK BUNGA YANG DITANAM DI HALAMAN RUMAH. KERAJAAN KEMBOJA,,CEMPAKA,,MELATI,,PATTANI...LANGKASUKA ADALAH NAMA SPESIS BUNGA...KERAJAAN MELAYU UTARA TERMASUK SEGENTING KRA..EMPAYAR CHERMIN JEDDAH....DI TENGAH,, KELANTAN,,PAHANG,,JOHOR,,,MELAKA,,,KEDAH TUA DAN SELANGOR....DI SEBELAH TIMUR,, FUNAN ( 65M - 555M ),,,OKINAWA DAN SULU..SEBELAH BARAT SUMATERA,,RIAU,,DAN JAWA..INI AKHIRNYA DIKEMBANG OLEH MAHARAJA SRIVIJAYA DAN MAHARAJA KESULTANAN MELAKA SAMPAILAH KEPADA KITA HARI INI.

      4. MEREKA TELAH MEMBUKA SATU DEMI SATU SEJARAH SERTA NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH YANG LAIN..SEBAB ITULAH BILA DISEBUT MELAYU PERNAH SAMPAI KE HUJUNG MADAGASKAR DAN PALING JAUH DI KEPULUAN HAWAII..TERDAPAT DI UNIVERSITI OF TENNESSE SATU ALAT APUNGAN MILIK HULUBALANG MELAYU DAHULU YANG DITEMUI DI KEPULAUAN HAWAII...SEBAB ITU HULUBALANG MELAKA MENGGUNAKAN LALUAN KEPULAUAN CEBU MEREKA TIDAK SESAT BILA TIBA DI KEPULUAN HAWAII..DI HALL CHAMBER ADA SEBILAH KERIS SEDANGKAN ORANG JEPUN GUNA PEDANG SAMURAI ( TANAKA ) DAN KAIZEN BUSHIDO….PADA KERIS TERSEBUT ADA TULISAN RENCONG..PROFESSOR DARI UNIVERSITI COLLEGE OF LONDON BILA DIA MENELITI KERIS TERSEBUT RUPA-RUPANYA RAMUAN UNTUK MEMBUAT KERIS TERSBUT ADALAH RAMUAN TUJUH PA….BIASANYA PENDERKAR DAN HULUBALANG YANG TAHU APA DIA RAHSIA BESI TUJUH PA…

      5. PARA ARKEOLOGI JEPUN BILA MEREKA TEMUI INI,,,BILA DIKAJI KERIS TADI YANG DIJUMPAI DI OKINAWA BUKAN MILIK BANGSA JEPUN…DI DARATAN PULA DI PULAU YONAGUNI ADA SATU MINORITI PENDUDUK SATU KAMPUNG YANG PENGHUNINYA ADA 63 ORANG SAHAJA…BILA PERGI MEREKA GUNA BAHASA JEPUN…SOAL SIASAT DAN TEMU RAMAH TAPI LANGSUNG TIDAK DIFAHAMI OLEH MEREKA..GUNA BAHASA JEPUN TAK PANDAI TAPI BILA MEREKA BERCAKAP DITULIS OLEH PENEMU RAMAH TADI MEREKA MENYEBUT TIGA PERKATAAN IAITU MATA,,BATU,,DAN AIR…INI BAHASA SIAPA?...INI BAHASA MELAYU

      Delete
    7. Dr Mahathir ulangi kerajaan tak mampu beri elaun nelayan



      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad nampaknya masih tidak senang dengan bantuan bulanan kepada nelayan, walaupun menteri kabinetnya memberi jaminan elaun sara hidup berkenaan tidak akan dimansuhkan.

      Mahathir sekali lagi mengulas mengenai elaun nelayan dalam wawancara dengan laman web perniagaan Investvine yang diterbitkan hari ini.

      "(Kerajaan terdahulu) memberi duit kepada nelayan, sama ada mereka menangkap ikan atau tidak, itu bukan soalnya, mereka mendapat (RM) 300 sebulan seperti gaji.

      "Sekarang kita tidak mampu berbuat demikian kerana wang yang diberikan kepada mereka telah diambil daripada kerajaan atau daripada sumber haram," katanya.

      Dua minggu lalu Mahathir dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub memberikan kenyataan bertentangan mengenai bantuan elaun sara hidup nelayan antara RM200 dan RM300 setiap bulan.

      PM kata batal, menteri kata kekal

      Mahathir dalam temu bual dengan Malay Mail, berkata bantuan itu akan dibatalkan, tetapi Salahuddin dalam satu sidang akhbar berkata ia akan dikekalkan.

      Salahuddin kemudian mengeluarkan satu lagi kenyataan berkata Mahathir bermaksud menghapuskan insentif tunai satu kali oleh kerajaan BN kepada nelayan dan bukannya elaun sara hidup bulanan.

      Terdahulu dalam wawancara Investvine itu, Mahathir menjelaskan pemberian wang tunai secara umumnya dapat menjejaskan daya saing mereka dan mewujudkan pergantungan kepada bantuan kerajaan.

      "Ini melemahkan etika kerja mereka, mereka tidak lagi bekerja untuk mendapatkan nafkah. Mereka merasakan bahawa walaupun kamu tidak bekerja, kerajaan mempunyai amanah untuk membantu mereka dan ini tentunya sangat buruk kerana ini bermakna mereka tidak berdaya saing.

      "Akhirnya bilangan orang yang memiliki daya saing akan berkurangan dan mereka tidak akan dapat membayar cukai yang diperlukan oleh kerajaan untuk menyokong gaya pentadbiran (BN) yang sangat boros ini yang memberikan hadiah percuma kepada rakyatnya.

      "Jadi, kita perlu mengubahnya dan sudah tentu ada kosnya," katanya.


      : Mahathir patutnya semak kena harga ikan lebih mahal daripada ayam, sedangkan ayam, kena ternak ikan pergi tangkap aje. Nelayan makin miskin orang tengah makin kaya itu kerja PM yang perlu selesaikan....

      Delete
  6. Academic: Say no to politicians leading GLCs, statutory bodies
    FMT Reporters | July 5, 2018
    Universiti Malaya’s Edmund Terence Gomez says it is only acceptable for politicians to do so in a ministerial capacity.

    Edmund Terence Gomez speaks to reporters after his meeting with the Council of Eminent Persons.

    KUALA LUMPUR: An academic today voiced opposition to politicians leading statutory bodies and government-linked companies (GLCs) unless they do so in a ministerial or government capacity.


    “If the politician is sitting there in his capacity as a Cabinet minister or a state exco member, we can consider it,” Edmund Terence Gomez of Universiti Malaya told reporters after meeting the Council of Eminent Persons (CEP) at Menara Ilham.

    Gomez said he had discussed reforms to statutory bodies and GLCs with the CEP.

    He has also called for a total revamp of GLCs without the involvement of political parties and politicians.



    Gomez was responding to questions on the recent appointment of Wan Saiful Wan Jan as chairman of the National Higher Education Fund Corporation (PTPTN), which sparked controversy in some circles.

    Wan Saiful, the special adviser to Education Minister Maszlee Malik and former CEO of the Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS), was appointed on June 18 for a two-year term.

    Maszlee had dismissed criticism that it was a political move, saying Wan Saiful stepped in as no one else wanted the job.

    DAP veteran Dr Boo Cheng Hau said last week the appointment should be scrutinised and made transparent to prevent cronyism and corruption.

    “I am against executive interference when expertise should supersede political interests,” he had said.

    He added that political parties or figures should not have any ties to GLCs and statutory bodies.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amacam pulak yang akademik jadi Think Tank yang pro-Najib? Bagus lah Tun Mahathir sudah bubarkan.

      Bukan kah akademi tuh akademik saja? Mengapa Terence Gomez pun keluarkan pendapat berbau politik? Cakap tak serupa bikin ke?

      Delete
    2. Dr M sudah berubah? Najib dedah rekodnya
      Wartawan Malaysiakini | Diterbitkan 5 Jul 2018, 3:36 petang | Dikemaskini 5 Jul 2018, 4:16 petang

      A+ A-
      EKSKLUSIF l Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa program 1Malaysia yang bertujuan menggalakkan keharmonian etnik dan perpaduan negara adalah antara sebab yang menyaksikan hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi renggang.

      Dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini minggu lalu, beliau berkata Mahathir, yang bersekongkol dengan pergerakan pelampau Melayu, PERKASA, ketika itu, merasakan bahawa Najib terlalu ‘tunduk’ kepada masyarakat bukan Melayu.

      Bagaimanapun, beliau berkata Mahathir yang berperanan dalam PERKASA dan kemudian menjadi penaung kumpulan itu mengubah rentaknya selepas menyertai Pakatan Harapan dan menjenamakan dirinya semula sebagai seorang "reformis".

      Ditanya apakah beliau percaya perubahan pemimpin berusia 92 tahun itu adalah benar atau sekadar oportunisme politik, Najib merujuk kepada rekod Mahathir.

      Katanya, Mahathir melabelkan DAP secara konsisten sebagai parti perkauman dan anti-Melayu.

      "Saya tidak serang DAP dengan cara itu, saya tidak kata DAP adalah anti-Melayu secara terang-terangan, tetapi saya prihatin terhadap beberapa dasar mereka," katanya.

      Apabila Malaysiakini menegaskan bahawa antara tema Umno pusat semasa kempen pilihan raya umum ke-14 adalah memomokkan DAP dengan isu bangsa dan agama, beliau menolaknya.



      "Saya tidak secara khusus, tidak secara jelas berkata bahawa mereka adalah perkauman atau anti-Melayu atau anti-Islam tetapi saya menyatakan kebimbangan mengenai DAP berhubung dasar mereka," katanya.

      Apabila diberitahu bahawa terdapat pemimpin Umno menggunakan kata-kata sedemikian semasa kempen ketika Umno di bawah kawalannya, Najib berkata parti itu adalah besar.

      "Sudah tentu akan ada yang berkata sesuatu dengan bahasa mereka sendiri," katanya.

      Najib berkata, Mahathir, sebaliknya, sering memomokkan DAP dalam hampir semua ucapannya pada masa lalu dan DAP pula akan membalasnya.

      Oleh itu, katanya, beliau langsung tidak menjangkakan Mahathir dan DAP akan bergandingan.

      "Jadi apabila mereka bersama, itu adalah sesuatu yang tidak saya jangkakan.

      "(Tetapi) saya jangka apabila kamu menyertai pembangkang (ketika itu), diri kamu akan dibersihkan, kamu dibebaskan dari semua kesalahan," katanya

      Delete
    3. Rakyat Msia pon tak jangka akan disamun.

      Delete
    4. Najib bodoh tu mmg dah pening tapi zahid hamidi aka Mat Indon tu mmg betul2 laki pusing!!!
      Bapak segala penipu. Bapak segala merapu. Tak sedaq diri dok merambu kat Malaysia ni.

      Delete
    5. Malaysia usir Zakir Naik?



      KUALA LUMPUR: Penceramah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik, akan diusir hari ini, lapor media India, tetapi peguamnya di Malaysia nafi terima sebarang notis penghantaran pulang.

      “Tak benar. Kami tak terima sebarang notis ekstradisi,” kata Shaharuddin Ali, yang mewakili Naik, kepada FMT.

      Beliau berkata permintaan rasmi untuk menghantar pulang anak guamnya mestilah daripada Kementerian Dalam Negeri atau Kementerian Luar Negeri.

      Beliau berkata notis itu tidak boleh daripada polis atau Jabatan Peguam Negara.

      “Pada ketika ini, kita diarahkan untuk mencabar sebarang tindakan untuk mengekstradisi anak guam kami ke India. Kami perlu melihatnya ekstradisi itu secara bertulis.

      “Jika ada ekstradisi secara bertulis, kami mahu melihatnya,” kata Shaharuddin.

      Sementara itu, Naik dipetik Republic TV berkata berita ekstradisi itu “sama sekali tak berasas dan palsu”.

      “Saya tiada rancangan untuk ke India sehingga saya rasa dilindungi dari pendakwaan tidak adil. InsyaAllah, saya akan pulang ke tanahair jika saya rasa kerajaan akan berlaku adil dan saksama,” katanya.

      Media India hari ini melaporkan Naik, yang disiasat di India atas dakwaan pengubahan wang dan penyebaran ekstremisme, “akan menaiki penerbangan ke India hari ini”, menurut laporan Times Now.

      Sementara itu NDTV melaporkan Naik akan dikeluarkan dari Malaysia “malam ini”, memetik seorang pegawai polis anti-pengganas di Bukit Aman, Mohammed Raby Abu Bakar.

      Naik dituduh memberikan ucapan provokasi, yang menurut kerajaan Bangladesh menjadi penyebab serangan di Dhaka yang menyaksikan 22 orang maut.

      Agensi Penyiasatan Kebangsaan India juga sedang menyiasat NGO yang diasaskan Naik, Yayasan Kajian Islam, berhubung dakwaan pengubahan wang.

      Dia diberi status pemastautin tetap di Malaysia oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.


      : Jangan kerajaan PH buat kurang ajar ke atas Zakir Naik. Dia suara umat Islam seluruh dunia, dia juga dicintai umat Islam seluruh dunia....

      Delete
    6. Woiiii Justice Lick Lendir.......jangan buat fitnah haram kejadah.

      ========================

      Dr M: Kerajaan tak usir Zakir Naik selagi beliau tak cetus masalah.

      PUTRAJAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan tidak akan mengusir penceramah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik selagi beliau tidak menimbulkan masalah.

      “Selagi dia tidak menimbulkan sebarang masalah, kita tidak akan mengusirnya kerana dia sudah diberikan status penduduk tetap,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) di Yayasan Kepimpinan Perdana, hari ini.

      Kelmarin, Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamed Fuzi Harun dan peguam Zakir, Shaharuddin Ali dilaporkan berkata, mereka belum menerima sebarang notis ekstradisi Zakir yang dikehendaki pihak berkuasa India atas dakwaan pengubahan wang dan menyebarkan ekstremisme.

      ====================

      Tun M bukan macam kepala bapaaakkk ko yg usir 2 reporters dari Australia yg tanya pasal skandal money laundering dulu.

      Samdol..........ko kecik2 tak nak mampos udaaah tua kediri nyusahkan orang....!!!

      Delete
  7. Economist moots needs-based Islamic model to address wealth inequality
    Robin Augustin | July 5, 2018
    Universiti Malaya's Kamal Salih says the Islamic model will allow people to grow their wealth, which they must share with the less fortunate.

    Economist Kamal Salih says institutional failures caused the government to ‘run into the swamp’.

    KUALA LUMPUR: Economist Kamal Salih today mooted an Islamic economic model that is needs-based and “somewhere between a capitalist and a socialist system” to address wealth inequality in the country.

    He said such a model could be adopted as an alternative to the New Economic Model (NEM) proposed by the previous government.

    The Universiti Malaya adjunct professor said given that 70% of the Malay community did not vote for Pakatan Harapan in the recent general election, it would be difficult to run away from dealing with Bumiputera policies although race did not determine wealth inequality.

    “Inequality within the Chinese community is worse than before,” he told reporters after meeting the Council of Eminent Persons (CEP) today.



    He said the NEM, which is more market-based with more liberal approaches, had failed to address unequal wealth distribution.

    He also said inequality was growing between income groups and that this cut across all races.

    The NEM was introduced by former prime minister Najib Razak in 2010 with the goal of doubling per capita income by 2020.

    Kamal said he was looking at how growing inequality could be dealt with, noting that the current system is pro-business, capitalist and more driven by profit margins.

    He also said the failure of the systems Malaysia had tried over the past 40 years wasn’t due to systemic weaknesses but rather the failure of institutions, adding that this had to be dealt with.

    Kamal said the institutional failures in the last 10 years showed that the past government had “run into the swamp”.

    “I’ve been looking at this for 10 years, an Islamic economic model which is somewhere between a capitalist system and the socialist side of a market system.”

    Although Malaysia’s population is 70% Muslim and 30% non-Muslim, he said the value system of an Islamic economic model was universal.

    He said non-Muslims too would not agree to riba (interest) and that everyone was concerned about social welfare and protecting the environment.

    “It’s not an antagonistic model but it requires acceptability by all,” he said, adding that it was geared towards a sharing economy which the Western world was also looking at.

    “There is a counterpart to this, which is the social solidarity economic model based on the Norwegian social democratic system.”

    In this system, he said, the government would play a strong role in the distribution of wealth but this involved high taxes which Malaysians could not afford.

    In the Islamic model, he said, the people could grow as much wealth as they wanted but they must also share with the less fortunate.

    He said there were some practical issues he needed to study further, such as shariah compliance, but overall the Islamic economic model was more holistic.

    “The Islamic model is needs-based, not a Bumiputera policy but one based on Islam, and minorities are protected in Islam.

    “My current thinking is to look at Turkey which is like Malaysia in the 1990s. (Turkish president) Recep Tayyip Erdogan has managed to bring up Turkey and there’s a lot of excitement in the country.”

    On how matters like alcohol and gambling would fit into such a model, Kamal said the implementation of the model would have to be adjusted to suit realities as there was a non-Islamic economic sector.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA EKONOMI ISLAM MESTI DIPERTAHANKAN

      1. DALAM DUNIA INI TERDAPAT TIGA KATEGORI EKONOMI IAITU SOSIALIS, KAPITALIS DAN ISLAM.

      2. SOSIALIS DAN KAPITALIS DI CIPTA OLEH KARL MARK SI YAHUDI LAKNAT.

      2. KAPITALIS IALAH SISTEM KAUM PEMODAL YANG MENGUTAMAKAN UNTUNG SEBESAR MUNGKIN DENGAN MODAL SEKECIL MUNGKIN. CIRI UTAMA KAPITALIS IALAH RIBA DAN MEMBOLOT KEKAYAAAN NEGARA OLEH GOLONGAN TERTENTU... DALAM DUNIA SEKARANG KAPITALIS ADALAH DOMINAN DI MANA HANYA 60 ORANG SAHAJA MENGUASAI KEKAYAAAN DUNIA. DI MALAYSIA MEREKA INI DINAMAKAN SEBAGAI PROKSI YANG MEMBOLOT KEKAYAAN NEGARA.

      3. SISTEM EKONOMI ISLAM BERADA DI TENGAH-TENGAH KEDUA SISTEM DI ATAS YANG MELAMPAU.

      4. JIKA DITINJAU TERDAPAT LEBIH KURANG 20 NEGARA-NEGARA DI DUNIA YANG MENGAMALKAN 0% INTEREST RATE MANAKALA LEBIH KURANG 10 BUAH NEGARA LAIN YANG MENGENAKAN LEBIH ATAU KURANG 0% INTEREST RATE DAN MERUPAKAN NEGARA YANG THE BEST COUNTRIES TO LIVE IN.

      5. SEBABNYA ISLAM MELARANG DIKENAKAN INTEREST KERANA PASARAN HENDAKLAH DIBIARKAN BEBAS MENENTUKAN NILAINYA... DENGAN MEMAINKAN KADAR TERSEBUT AKAN MEMBUATKAN EKONOMI TIDAK STABIL... KITA BOLEH LIHAT APA YANG TERJADI PADA USA.

      6. ISLAM MAHU HARTA NEGARA DIKITARKAN DARI SI KAYA KEPADA SI MISKIN. JIKA HARTA KEKAYAAAN NEGARA DI KITARKAN SESAMA SANG KAYA MAKA AKAN MEWUJUDKAN JURANG EKONOMI ANTARA MASYARAKAT YANG MENYEBABKAN BERLAKU CLASS HATRED DAN AKHIRNYA CLASS WAR... AKHIR SEKALI NEGARA AKAN HANCUR KE LEMBAH PEPERANGAN... OLEH KERANA ITU RIBA DI ANCAM OLEH ALQURAN DENGAN PERANG OLEH ALLAH DAN RASULNYA.

      Delete
    2. Lagi satu ekonomis berbau politik. Dia "adjunct professor", bukan professor biasa. Baca lah jenis dia di

      9 Reasons Why Being An Adjunct Faculty Member Is Terrible | HuffPost
      https://www.huffingtonpost.com/2013/11/11/adjunct-faculty_n_4255139.html

      Tak kisah lah ko adjunct ke hape, aku tak setuju kalo ko nak ketepikan "Bumiputera policies".

      Aku tarak ijazah itu ini tapi bosan dengan "wealth inequality." Dah 60 tahun Merdeka, Melayu yang majoriti penduduk, masih jauh di belakang.

      Kamu nakkan undi ke, cakap “Inequality within the Chinese community is worse than before”? Itu kamu punya pendapat. Aku tak setuju. Ekonomis2 pun selalu tak setuju dalam sesuatu isu. They have not agreed on some of the reasons for the World Economic Depression in the 1930s, now 80 years later.

      Jangan lupa, Bretes kolonial tidak pedulikan ekonomi Melayu langsung di 80 tahun depa merintah.

      Depa bantu kaum Cina, bagi sekolah2 di bandar2 dimana kebanyakan depa diam, sek rendah dan tinggi, jugak sekolah Inggeris, the passport to success at that time. Depa kasi lesen melombong, tanah pajak melombong, lesen judi berbagai jenis, senang untuk memngumpul modal berniaga. Berbagai lesen jual beli bijih timah, getah dll. Depa jadi yang terkaya di negara ini berdekad.

      Melayu dah setujukan hak kerakyatan bukan Melayu di masa Merdeka. Kedudukan Istimewa Melayu telah dikeramatkan diPerkara 153 Perlembagaan, sebagai balasan bag8i nya. "Bumiputera policies" itu boleh dijustifikasikan dari itu semua.

      Jabatan Perangkaan ke hape zaman Tun Mahathir dah kirakan - Melayu dapat ha nya 30% kekayaan korporat di zaman nya. Belom kira kekayaan dalam lain2 bidang ekonomi.

      Tun Dol dan Jibo tak berani pun nak kira berapa % kekayaan Melayu di zaman depa. Dah merosot?

      Aku mahu lihat sekurang2 nya 40% kekayaan Melayu di semua bidang ekonomi negara. Aku mahu Tun Mahathir merintah sekurang kurang nya 5 tahun, bagi mencapai itu.

      Aku sokong segala apa tindakan terhadap itu. Jangan sesiapa kata tak perlu "Bumiputera policies" lagi. Tiada maaf bagi nya.

      Delete
    3. Sekarang siasat kawan kamu, Taib Mahmud, aktivis beritahu Dr M



      PETALING JAYA: Seorang aktivis hak asasi menggesa pihak berkuasa menumpukan pada kekayaan luar biasa Yang di-Pertua Sarawak, Tun Taib Mahmud, bagi menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak memilih dalam kempen anti-rasuah.

      Beliau juga berkata tindakan terhadap Taib Mahmud menunjukkan kerajaan juga akan bertindak terhadap orang-orang yang dilihat rapat dengan perdana menteri.

      “Kerajaan PH menunjukkan jika ada iltizam untuk menyiasat skandal 1MDB hingga ke akar umbi, ada cara untuk membanteras rasuah dan kapitalisme kroni di Malaysia,” kata Kua Kia Soong hari ini.

      Beliau berkata demikian selepas bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak didakwa dengan 4 pertuduhan korupsi dan salahguna kuasa.

      Bekas tahanan politik dan pengkritik Dr Mahathir ini berkata perdana menteri mesti tunjukkan kempen terhadap Najib bukan dendam peribadi dengan tidak mengabaikan “sekutu lamanya di Sarawak”.

      Kua berkata Putrajaya mesti pertahankan imej tadbir urus yang baik dengan memaksa Taib, yang katanya mungkin “orang terkaya di Malaysia”, mengisytiharkan harta.

      Taib adalah ketua menteri Sarawak selama 23 tahun, sebahagian besarnya ketika 22 tahun pentadbiran Dr Mahathir.

      Dia dituduh mengumpul kekayaan dan kontrak kerajaan untuk manfaat ahli keluarga, termasuk dituduh oleh pengkritik di luar negara seperti Bruno Manser Fund (BMF) yang berpangkalan di Switzerland, yang menganggarkan kemewahannya bernilai berbilion dolar.

      Aktivis dan ahli politik membuat beberapa laporan rasuah terhadap Taib di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), selepas Dr Mahathir menepis seruan kepada kerajaan supaya menyiasat Taib kerana tiada aduan rasmi.

      Kua berkata PH mesti memenuhi ikrar membasmi kleptokrasi, kerana janji itu yang memberi kemenangan kepada gabungan itu pada pilihan raya Mei lepas.

      “Janganlah kecewakan rakyat terutama rakyat Sarawak yang menyaksikan kekayaan negeri disedut sehingga kering oleh ketamakan kleptokrat di sana,” katanya.


      : Mahathir sejarahnya akan dakwa kepada yang dia dendam aje.. Taib Mahmud kawan kroni takkan dia nak dakwa? Takkan itupun pengundi PH tak boleh berfikir....

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. SPRM: 15 fail dibuka, tapi Taib Mahmud tak didakwa.

      KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak dapat mengambil sebarang tindakan terhadap Yang di-Pertua Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud walaupun 15 fail siasatan dibuka sejak 2015 atau 2016.

      Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata, Taib tidak mempengerusikan sebarang mesyuarat atau membuat keputusan terhadap projek tertentu.

      “Tidak ada satu kes yang mengaitkannya kerana orang lain yang buat keputusan. Kita dah serahkan kepada Jabatan Peguam Negara, tidak boleh kaitkan melainkan kita ada terima maklumat baru.

      “Dia tidak buat keputusan terhadap tanah atau projek-projek tertentu. Undang-undang tidak benarkan kita ambil tindakan terhadapnya,” katanya dalam sidang media di Gerak Budaya hari ini.

      Taib dikaitkan dengan pelbagai dakwaan rasuah semasa beliau menjadi ketua menteri Sarawak dari 1981 hingga 2014, termasuk salah guna kuasa, rampasan tanah dan menerima sogokan.

      Pada 1 Mac 2014, Taib mengangkat sumpah sebagai gabenor Sarawak ke-7 selepas meletak jawatan sebagai ketua menteri pada 28 Februari 2014 dan khidmatnya disambung 4 tahun lagi pada Februari lalu.

      Sebelum ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata, tindakan terhadap Taib hanya akan diambil jika ada laporan ke atasnya.

      Perdana menteri berkata, sehingga kini belum ada laporan dibuat rakyat Sarawak ke atas Taib yang dikatakan melibatkan SPRM.

      ==========================

      Tak puas hati pegi tanya SPRM sebab ini tugas SPRM......bukan Tun M.

      Delete
  8. Politikus, media paling tak dipercayai ramai
    Diterbitkan 5 Jul 2018, 1:45 petang | Dikemaskini 5 Jul 2018, 2:18 petang

    A+ A-
    Ahli politik dan media dilihat antara institusi paling kurang dipercayai oleh orang ramai, menurut kaji selidik dijalankan oleh Centre For a Better Tomorrow (Cenbet).

    Menurut badan itu ahli politik berada di kedudukan terakhir senarai kumpulan yang boleh dipercayai, dengan mendapat hanya 16 peratus keyakinan responden.

    Berada di kedudukan kedua dari bawah ialah media arus perdana tempatan yang mendapat 23 peratus kepercayaan. Media dalam talian tempatan pula berada sedikit di atas iaitu 31 peratus.

    Alasan utama untuk orang awam tidak meyakini kedua-dua kumpulan media itu dikaitkan dengan dakwaan organisasi tersebut "diganggu pihak luar".

    Institusi ketiga yang paling tidak dipercayai ialah kerajaan persekutuan dengan hanya memperoleh 29 peratus keyakinan awam.

    Kaji selidik Cenbet itu dijalankan antara 8 hingga 22 Feb lalu melibatkan 1,000 responden berusia antara 21 hingga 65 tahun di seluruh negara.

    Untuk rekod kaji selidik itu dilangsungkan sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-14. Pada PRU itu Pakatan Harapan berjaya mengetepikan BN daripada kerajaan pusat.

    Badan kehakiman juga diragui

    Institusi lain yang disenaraikan di tempat lebih tinggi ialah majlis-majlis perbandaran yang mendapat 38 peratus, Polis Diraja Malaysia (44 peratus) dan mahkamah Malaysia (45 peratus).

    Perkhidmatan yang dianggap tidak cekap menyumbang kepada responden menganggap pihak berkuasa tempatan sebagai badan yang kurang diyakini.

    Mengenai PDRM, alasan utama yang menyumbang pandangan sebegitu ialah amalan rasuah, manakala sebahagian responden memberi keyakinan kepada pasukan keselamatan itu ialah atas kecekapan mereka melaksanakan tugas.

    Kaji selidik sama juga menunjukkan separuh daripada responden percaya badan kehakiman negara adalah korup, manakala 12 peratus tidak bersetuju dengannya. Sebanyak 33 peratus pula tidak dapat memberikan keputusan.
    Daripada semua badan yang ditanyakan Cenbet, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) adalah satu-satunya institusi mendapat keyakinan lebih daripada separuh renponden, iaitu 60 peratus.

    Asas untuk keyakinan itu ialah tahap disiplin serta latihan diterima anggota ATM. Bagi kumpulan sebaliknya, mereka meragui sikap tidak memihak kepada mana-mana parti politik diamalkan ATM.

    ReplyDelete
  9. Everyone must be aware of this:👇
    ****************
    Najib's trial commenced yesterday, Wed. 4th July, with 4 charges & with the lead prosecutor Tommy Thomas (TT) appllying for bail to be set at RM1 mil. for each charge, but with his lawyer, Shafie, objecting that it is too high. High Court Judge Justice Sofian Abd Razak finally set bail at RM1 mil for all the 4 charges.

    Shafie also applied for an interim gag order against any statement that can potentially affect Najib's case as per all 4 charges and to which TT raised an objection, arguing that the principle of freedom of speech in the Federal Constitution should must always remain supreme.
    Justice Sofian granted the application for the interim gag order.

    Najib was so impressed with Shafie already, that he is confident of walking away free eventually.

    However, it is to be made known, at this juncture, that Justice Sofian was born in Kuala Lipis, which is also the birthplace of Najib. Justice Sofian has a younger brother in Mohd Sofi Abd Razak who just happens to be ADUN for Benta (N5) in Pahang, representing UMNO / BN, in which Najib was the former supreme head.

    When asked & mentioned to him, TT was not aware that Justice Sofian has a brother in Mohd Sofi, the UMNO State Executive Councillor of Pahang, also being the State from which Najib hails. Little wonder that Shafie got his ways in the trial, and Justice Sofian was exceptionally lenient and sympathetic to Najib.

    To this effect, few retired Judges feel that Justice Sofian should be credible and recuse himself. While Justice Sofian was playing his part, Shafie is known for bribing judges to win his cases right up to Federal Court.

    Chief Justice of Malaya (CJM) is Justice Ahmad Maarof, who, as one of his many responsibilities, basically decides which judge is assigned to hear any particular case. CJM is a Federal Court Judge who shuffles or arranges the sitting of judges and can discipline judges as to whether each one is discharging one's duties satisfactorily.

    Justice Maarof's wife is a teacher who is active in Girl Guide Movement and is very close to Rosmah, Najib's wife.

    So, one can now see the connections of each of the personalities involved in this trial as to establish whether it is fair.

    Please viral in this info so that it really reaches all those concerned. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Adakah ini ada kaitan dengan confidence yg deme tunjuk hingga mintak dipercepatkan prosiding....??

      This is serious matter........Pakatan Harapan should take this matter as priority.

      Manusia ialah manusia.
      Manusia bukan Tuhan.

      Hanya Tuhan yg adil.......tapi manusia belom tentu adil.

      Delete
    3. Majlis Peguam Malaysia dah kata Hakim itu perlu tarik diri (recuse himself) dari menghakim kes itu.

      Majlis itu menyediakan peraturan2 bagi tingkah laku semua peguam di negara ini dan mentadbir nya.

      Hakim juga pada dasar nya ada lah peguam.

      Hakim itu mesti tarik diri pronto. Kalo tak, kita mintak Kerajaan PH cari dan gunakan kuasa menarik dia dari situ.

      Delete
    4. Kerajaan Pakatan Harapan mesti ambik serius hal ni.

      Ini bukan hal kecik.

      Bar Coucil bukan kalangan yg bodoh.........deme semua cendikiawan yg berpengalaman dalam proses dan prosiding perundangan.

      Pakatan Harapan sila celikkan mata.......jangan sampai kena belit.

      Delete
    5. Bro berkenaan datas oleh birdman ianya dah tersebar..waima seciput berkepentingan ianya tetap berkepentingan langsung x langsung maka keluarkan dia dr menghakimi kes ini..pihak berwajib perlu ambil tindakan..tiada dberi lompang untuk dia melepasi dirinya..bkn dendam dan bkn benci ttp segala tingkah lakunya tindak tanduk mendukalarakan rakyat ini dtegakan atas nama keadilan..tiadalh keadilan melainkan kecelakaan..
      Kes bilis mudah dhiris2 .
      Kes jurung mudah pula dsisih2..
      Rakyat binggung kes bilis berbaris2..
      Rakyat benggang mohon kes jerung ini jgn dselisih..

      Kpd keluarga tok najib serta kerabat teman taulan juga macai2 usahlh berdukalara serta gundah gulana..biarlh selesai dgn yg benar ttp benar dan yg bathil ttp bathil..
      Hahasakahantupuakajembalangtanahairangindjanjikanapineraka..kan..kan

      Delete
    6. 1. Inilah tujuan gag order utk menutup org tahu yg tangan kotor Najib di Judiciary maseh bisa.

      Takda gag order semasa bicara DSAI atau RCI Forex sehingga terbuka luas ulasan keatas DSAI dan TDM di buat kroni2 berita Najib. Malah Shafee sendiri membuat roadshow bersama Pemuda Umno utk hebohkan dia menang kes rayuan DSAI.

      2. Mengikut Sarawak Report (SR) link bawah, Shafee melakukan 2 kesalahan besar utk Najib. Duit curi RM9.5 Jura SRC dan client harassment and blackmail Deepak kes saman Selvi (Altantuya).

      http://www.malaysia-chronicle.com/?p=120161

      Rakyat berharap SPRM dapat bertindak secepat mungkin keatas Shafee yg mendapat bayaran RM9.5 juta dari Najib dari duit curi SRC.

      Deepak diberi witness protection dan lawyer dia buat Report. Bar Council ambil tindakan segera keatas Shafee kerana client harrasment and blackmail.

      3. Cabaran besar utk AG memohon recusal Hakim dan Shafee kerana hari ini:

      https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/07/06/najib-applying-to-disqualify-thomas-shafee-well-compile-ags-statements-about-expm/

      4. Rakyat berharap PM, Dep Minister Law Hanifa, SPRM, PDRM kita tidak mensia2kan kerja Task Force 1MDB atau menghampakan janji PH utk bersihkan kerajaan Umno tanpa memantau langkah2 Najib- Shafee ini.

      Jangan dioutmanouver ditangan Najib dah ler.



      Delete
    7. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Zionis lanjutkan penahanan ahli parlimen wanita Palestin
      5 JULAI 2018
      Zionis lanjutkan penahanan ahli parlimen wanita Palestin
      Israel melanjutkan penahanan tanpa bicara ahli parlimen wanita Palestin , Khalida Jarrar.
      BAITULMAQDIS - PALESTIN. Pihak berkuasa Israel melanjutkan penahanan tanpa bicara ahli parlimen wanita Palestin selama empat bulan, menjadikan tempoh beliau dipenjarakan lebih setahun.

      Khalida Jarrar, 55, ditahan pada 2 Julai tahun lalu kerana menjadi ahli kanan Barisan Pembebasan Popular Palestin (PFLP).


      Pergerakan itu dianggap Israel, Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah (EU) sebagai pertubuhan pengganas.

      Keputusan melanjutkan penahanan itu dicapai pada Isnin lalu oleh sebuah mahkamah tentera, namun ia hanya diumumkan, hari ini.

      Maklumat tuduhan terhadap beliau dirahsiakan sejajar dengan arahan penahanan pentadbiran Israel yang membenarkan penahanan selama enam bulan dan boleh dilanjutkan. - AFP

      Delete
    8. Dan jangan biarkan penyamun perompak perintah negara.

      Delete
  10. Buddin..aku rasa ko stop story crita njb ni sbb x de sdh2nye dh muak biar proses sterusnye brjln...kerja kau skrg tulis pekara atau idea2 mcmn nk selesaikn mslh rkyt yg mnjadi fokus utama..ph dh menng dh so story njb dh x perlu sgt kau nk fokus kt sini...ko perlu tulis hal rkyt dn krajaan skrng..najib dh jd sejrah kita nk hr ni dn esok strusnye punye agenda yg patut diwar warkn...rkyat mnghrpkn kehidupn br dgn krjaan baru..nasiht aku ko jgn sampi jd lidah ibliss atau syaitn..najib tgh diadili oleh mhkmh dunia aje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lidah iblis tapi hati baik membela rakyat tak apa. Jsngan jadi lidah iblis, hati iblis membela pencuri harta negara. Hina sangat hidup semacam ini disisi Tuhan.

      Delete


    2. Baik ko Nor aje, wahai Mat Ramli.

      Ko sorang aje pendapat begitu. Lone ranger.

      Tahukan lah bahawa kes Najib, Rosmah dll yang berkaitan mesti dibenam sekemas kemas nya, bahru boleh didiamkan.

      Cara membenam nya ia lah dengan Najib, Rosmah dll itu masuk penjara. Tempoh penjara yang di fikirkan pautut.

      Delete
    3. Supaya mahkamah dunia tak tersilap mengadili najib, apa kata jika saudara nasihatkan idola saudara supaya membuktikan siapakah penderma arab berkenaan dan ke akaun siapakah derma itu dipulangkan.

      Delete
    4. KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      1. JIKA HENDAK TAHU MENGAPA SESUATU SISTEM ITU MEMBAWA KEBAIKAN ATAU TIDAK, KAWAN-KAWAN PERLU MENYELIDIK ADAKAH SISTEM TERSEBUT DI GEMARI ATAU TIDAK OLEH ZIONIS/ILLUMINITI/FREEMASON. JIKA DIKAJI SISTEM BERAJA SEMEMANGNYA DIBENCI OLEH MEREKA. JADI INI BERMAKNA SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG TERBAIK.

      2. BEGITU JUGA JIKA HENDAK DIKETAHUI SESUATU AMALAN ITU BAIK ATAU TIDAK, CUBA KITA KAJI SYIATAN GEMAR ATAU TIDAK?..ADAKAH ARAK JUDI, ZINA DAN MENIPU DISUKAI SYAITAN, JIKA DISUKAI BERMAKNA PERKARA ITU TIDAK BAIK. ADAKAH SYAITAN MENGGEMARI JIKA HUKUM-HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN?. JAWABNYA TIDAK. SELALUNYA DAN DALAM KEBANYAKAN HAL SISTEM ISLAM HANYA DAPAT DILAKSANAKAN OLEH SISTEM BERAJA. TENGOK SAHAJA SEPERTI BERUNAI DARUS SALAM. KENAPA NEGARA TERSEBUT TIDAK BERMASALAH MELAKSANAKAN SISTEM ISLAM. JAWABANNYA ADALAH KERANA SISTEM BERAJA YANG DIAMALKAN.

      3. SISTEM ISLAM INI BUKANLAH BARU. SISTEM INI DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK SEMENJAK NABI MUSA SEPERTI KITAB TAURAT. NABI-NABI YANG MENYUSUL KEMUDIAN MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG TAURAT TERSEBUT. OLEH KERANA ITULAH SAMPAI SEKARANGPUN KALAU KITA MEMBACA INJIL TERDAPAT OLD TESTAMENT(ASALNYA TAURAT) KERANA ISA A.S DIMINTA MELAKSANAKAN HUKUM-HAKAM TAURAT. JIKA KITA MEMBACA AL QURAN, ALLAH MEMERINTAH MUHAMMAD MEMINTA YAHUDI UNTUK MEMILIH SAMADA MEMILIH HUKUM ALQURAN ATAU TAURAT.

      4. SISTEM DEMOKRASI YANG DIAMALKAN ADALAH SISTEM DAJJAL YANG SEMEMANGNYA DIDOKTRINKAN UNTUK TIDAK MEMBENAR PELAKSANAAN HUKUM HAKAM ISLAM. SEBAGAI CONTOH MESIR DAN ALGERIA APABILA PARTI ISLAM BERJAYA MENGAMBIL ALIH NEGARA SERTA MERTA KERAJAAAN TERSEBUT DIGULINGKAN.

      5. SISTEM DEMOKRASI TIDAK MEMPUNYAI NILAI MORAL. SEBAGAI CONTOH NAHENDA MODI PM INDIA MEMPUNYAI REKOD MEMBUNUH 2000 MUSLIM DAN DI SENARAI HITAMKAN UNTUK MEMASUKI BEBERAPA BUAH NEGARA. TAPI SETELAH MENANG MENJADI PRESIDEN LARANGAN TERSEBUT SERTA MERTA DI HAPUSKAN. BEGITU JUGA,, KATAK DAN KADOK POLITIK YANG TIDAK BERMORAL DI BENARKAN DALAM SISTEM DEMOKRASI MALAYSIA.

      6. DI ACEH, HUKUM HAKAM ISLAM HANYA BERJAYA DILAKSANAKAN APABILA SETELAH SETENGAH ABAD PEJUANG-PEJUANG ISLAM BERJIHAD DAN MENDAPAT AUTONOMI SENDIRI BARULAH HUKUM ISLAM DAPAT DITEGAKKAN. ADAPUN DI DAERAH-DAERAH LAIN INDONESIA UMAT ISLAM BERKECAMUK DENGAN SEGALA MACAM FAHAMAN DAN AGAMA SEHINGGA SEBUAH RUMAH MEMPUNYAI KELUARGA YANG MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA. GEREJA DIGILIR-GILIRKAN UNTUK MELAKSANAKAN PELBAGAI RITUAL SEMUA AGAMA SECARA BERGILIR. INILAH AKIBATNYA PELAKSANAAN SISTEM REPUBLIKAN.

      7. NEGARA-NEGARA SEPERTI ENGLAND DAN THAILAND MASIH MENGAMALKAN SISTEM BERAJA TIDAK DIPERSOALKAN SEMATA-MATA KERANA MEREKA BUKAN BERAGAMA ISLAM.

      8. DI INDONESIA DARI SEGI AMALAN BERAGAMA,,, NEGARA ITU MEMAKAI KONSEP PLURALISMA/PANCASILA YANG CUBA MENYAMA RATAKAN SETIAP RAKYATNYA SEMUA AGAMA DIANGGAP SETARA. MASYARAKAT DI INDONESIA LEBIH BEBAS SEHINGGA MUNCUL PELBAGAI ALIRAN FAHAMAN YANG KALAU DI NEGARA ISLAM LAIN SENANG-SENANG DIANGGAP AJARAN SESAT. MALAH TERDAPAT BANYAK ALIRAN KEBATINAN MENGAKU ISLAM TETAPI MENOLAK SOLAT DAN PUASA SECARA TERANG-TERANGAN TANPA PERLU TAKUT DITUDUH MURTAD LALU DIHUKUM PIHAK BERKUASA.

      9. DI SINGAPURA PULA SETELAH SISTEM PRESIDEN DILAKSANAKAN UMAT ISLAM BERBONDONG-BONDONG MENGANUT FAHAMAN SESAT QADIANI.

      10. JADI SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG DOMINAN UNTUK MENDAULATKAN HUKUM HAKAM ISLAM. SESIAPA YANG TIDAK BERSETUJU DENGAN HUKUM HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN ADALAH KAFIR/MUNAFIK/HIPOKRIT/MURTAD/PENGIKUT DAJJAL.

      Delete
    5. tkde pulak tuan budin kt wajib baca posting dia.

      Delete
    6. Malaysia Baru’ tak matang, amal politik dendam, kata anak Najib
      FMT Reporters | July 5, 2018
      Nazifuddin berkata pendakwaan berat sebelah masih berlaku seperti dulu, cuma orang berbeza dan perdana menteri yang sama.

      Nazifuddin berkata jika setiap kes pecah amanah, salah guna kuasa dan rasuah boleh dikaitkan, maka semua bekas perdana menteri harus dipertanggungjawabkan. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Anak bekas perdana menteri, Datuk Nazifuddin Najib berkata “Malaysia Baru” tidak matang dari segi politik dan masih mengamalkan politik “feudal” yang penuh dendam.

      Mengulas layanan terhadap bapanya, Datuk Seri Najib Razak, sejak siasatan hingga ke hari ini, Nazifuddin berkata “Malaysia Baru” nampaknya tidak jauh berbeza dengan “Malaysia Lama” hampir 30 tahun lalu.

      “Pendakwaan secara berat sebelah yang berlaku hari ini serupa dengan yang dahulu, cuma orangnya sahaja yang berbeza, kebetulan perdana menteri yang masih sama,” katanya di Facebook.

      Beliau membidas serbuan terancang, dengan anggota pihak berkuasa datang beramai-ramai dan trak polis menyerbu rumah keluarga ketika waktu sahur di bulan Ramadan lepas.



      Beliau juga menghentam sidang-sidang akhbar yang dibuat “tidak putus-putus” untuk menimbulkan kemarahan orang ramai.

      “Bukankah ia prosedur am untuk tidak berkongsi butiran semasa siasatan sedang dijalankan, atau adakah ia dibuat semata-mata untuk mengaibkan lagi ayah saya?” katanya.

      “Semalam saya berada di mahkamah, hanya untuk mengetahui bahawa semua itu tidak penting pun; malah apa didakwa hari ini adalah tuduhan pecah amanah dan menyalahguna jawatan berjumlah RM42 juta.”

      Semalam Najib didakwa dengan 3 pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT) dan 1 pertuduhan salah guna kuasa.

      Bagi pertuduhan CBT pertama, Najib selaku perdana menteri, menteri kewangan dan penasihat kepada SRC International, dituduh memindahkan RM27 juta dari syarikat itu kepada akau bank peribadi di AmIslamic Bank Bhd di Kuala Lumpur.

      Bagi pertuduhan CBT kedua, Najib dituduh memindahkan RM5 juta dari SRC International ke akaun bank miliknya dalam tempoh yang sama.

      Bagi pertuduhan CBT ketiga, Najib dituduh memindahkan RM10 juta dari SRC International ke akaunnya.

      Bagi pertuduhan salah guna kuasa, Najib dituduh menggunakan kedudukannya untuk menyalurkan RM42 juta, sambil memberi jaminan kerajaan ke atas pinjaman SRC bernilai RM4 bilion dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP).

      Sementara itu, Nazifuddin berkata jika setiap kes pecah amanah, salah guna kuasa dan rasuah boleh dikaitkan dengan seorang perdana menteri, maka Najib dan semua bekas perdana menteri harus bertanggungjawab terhadap semua kerugian yang dialami sepanjang kepimpinan mereka.

      “Inilah yang mereka (Pakatan Harapan) janjikan, dalam apa jua cara sekalipun, mereka mesti tunaikan janji mereka secepat mungkin,” katanya

      Delete
    7. Yg matang ialah samun, makan dan pakai.....hudoop bermewah-mewah like nobody bussiness atas duit rakyat.

      Dan yg paling matang ialah menterrrnak harta karun dalam bank-bank bagasi yg beroperasi di serata rumah2 kosong dan kondo2.

      Itulah kematangan yg terrrbaiikkk......lepas samun buat bodoh innocent macam tak pernah buat salah.

      Delete
  11. Tn Budin,
    Selagi petualang tak dikurung penjara,menerima balasannya,wang curi dipulangkan ....selagi itu perkembangan Najis dan Umno/Pas harus diikut rapat.
    Rakyat mahu pastikan musuh negara lenyap, baru tutup kes.
    Mmg ada usaha oleh macai utk bagi PH leka. Mainan licik budak2 umnopas sj tu.
    Kita Kasi lanyak !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Sokong.

      Hingga semua itu tercapai.

      Delete
    2. KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN


      1. ALQURAN SATU-SATUNYA KITAB SUCI DI DUNIA INI YANG MASIH TINGGAL SEPERTI ASAL KEASLIANNYA.


      2. ALQURAN TERBUKTI PERKATAAN TUHAN YANG TULEN 100% BERDASARKAN KAJIAN SAINTIFIK.

      3. ANTARA LAIN MUKJIZAT ALQURAN ADALAH KITAB INI DIHAFAL SEPENUHNYA OLEH JUTAAN PENGANUTNYA. TIDAK ADA MANA-MANA KITAB LAIN YANG SANGGUP DIHAFAL.

      4. AIR ZAM ZAM ADALAH AIR YANG TIDAK PERNAH KERING DAN PUTUS WALAUPUN MEMBERI KEHIDUPAN KEPADA BERJUTA-JUTA UMAT DALAM KEADAAN TANAH PASIR YANG KERING DAN GERSANG. BEGITU JUGA LAH ALQURAN DAN ALHADIS YANG TIDAK KERING PENGAJARAN DAN IKTIBAR SERTA MENCABAR MANUSIA DARI SUDUT SAINTIFIK.

      5. SAYA SALIN KATA-KATA MORGAN FREEMAN : ‘”ONE OF THE MOST HAUNTING AND BEAUTIFUL SOUND IN THE WORLD IS THE MUSLIM CALL FOR PRAYER”””…. SAUDARA SEKELIAN KAJILAH SENDIRI BERAPA RAMAI MEREKA YANG REVERT TO ISLAM ADALAH MEREKA YANG HANYA PADA MULANYA TERTARIK DENGAN SUARA AZAN….MENGAPA MEREKA TERTARIK..BECAUSE THE VOICE IS CALLING YOU TO ENTER THE PARADISE…

      5. ISLAM ADALAH AGAMA MANUSIA PERTAMA ADAM A.S. MUSLIM BERMAKSUD MANUSIA AMAN YANG MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA ALLAH. DALAM BIBLE ( VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 )…SENDIRI MENYEBUTKAN ISA A.S ADALAH SEORANG YANG MENYERAHKAN DIRINYA KEPADA ALLAH SWT. JADI ISA A.S ADALAH SEORANG MUSLIM. KERANA PERKATAAN KRISTIAN TIDAK WUJUD DALAM BIBLE….. SEBAGAI CONTOH SILA RUJUK CONTOH BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 ….JADI SELURUH PADA NABI SEHINGGA MUHAMMAD SAW ADALAH MUSLIM KESEMUANYA.

      5. PERSAMAAN ALQURAN DENGAN KITAB-KITAB LAIN ADALAH : I) HANYA SATU TUHAN YANG ESA. TIDAK BOLEH DIGAMBARKAN, DIPATUNGKAN DAN DIBUAT APA SAHAJA RUPA BENTUK. II) RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN DAN PENYUDAH SEKELIAN NABI IAITU NABI MUHAMMAD SAW. JIKA SEMUA PENGIKUT AGAMA-AGAMA LAIN TERIMA DUA HAKIKAT TERSEBUT KITA SEMUA AKAN BERSATU DAN MENJADI MUSLIM.

      6. SEBAGAI CONTOH UNTUK PERKARA I) DI ATAS RUJUKAN KITAB HINDU SEPERTI BERIKUT : YAJURVEDA 32:3, BHAGAVAD GITA 7:20. UNTUK PERKARA II) KITAB BUDHA CHAKKAVANI SINHNAD SUTTARTA 116:76, SACRED BOOK OF EAST VOL 35 PAGE 225, VOL 11 PG 36, VOL 11 PG 97, MAHA PARINIBBANA SUTTA VOL 2 VERSE 32, GOSPEL BUDDHA PG 217-218..BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 16 : 12 – 14,,,,17

      7. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA. KAJI SENDIRI SEGALA KITAB-KITAB SUCI. JIKA TERDAPAT KESAMARAN DAN KETIDAKPASTIAN BARULAH BERTANYA KEPADA MEREKA.

      Delete
    3. Yea bro..kita baling batu kasi tepat..tak sorok tangan..

      Delete
    4. Syed Saddiq terima teguran PAS untuk jadi lebih baik
      Mohamad Fadli | July 5, 2018
      Menteri belia dan sukan terima kritikan dengan hati yang terbuka.

      Syed Saddiq Syed Abdul Rahman. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menerima teguran seorang pemimpin PAS berhubung etika berpakaian ketika bersenam bersama kakitangan kementerianya baru-baru ini.

      Syed Saddiq berkata dia menerima teguran untuk menjadi lebih baik.

      “Saya terima kritikan dengan hati yang terbuka, saya akan perbaiki diri, saya akan terus fokus kepada amanah di kementerian dan Parlimen Muar,” katanya.

      Terdahulu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Muhtar Suhaili menasihatkan Syed Saddiq supaya menunjukkan contoh lebih baik dalam etika berpakaian, sambil memuatnaik gambar menteri itu bersenam dengan memakai seluar pendek atas paras lutut.



      Muhtar memuatnaik gambar itu di Facebook Rabu lalu.

      Tidak dapat dipastikan acara yang dipaparkan dalam gambar itu, tetapi Syed Saddiq pada hari pertama bertugas mengajak kakitangan kementerian bersenam sebelum atau selepas waktu bekerja

      Delete


  12. Jugak setuju dan sokong kata2 Rais Yatim. Kalo menjejaskan prospek menang lawan Najib di mahkamh, Thomas perlu di ganti -

    Isu bahasa Melayu boleh jadi senjata untuk BN

    WAWANCARA | Bekas penasihat sosiobudaya Kerajaan, Tan Sri Rais Yatim menegur Peguam Negara (AG) Tommy Thomas supaya belajar dan bertutur dalam bahasa Melayu dalam urusan melibatkan kerajaan dan mahkamah.

    Katanya, perkara itu perlu berdasarkan peruntukan Perkara 152(1)(a) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan keperluan menggunakan bahasa Melayu semasa melaksanakan urusan rasmi kerajaan.

    “Dalam hal yang demikian AG perlulah berbahasa Melayu. Bukan susah, kalau boleh belajar bahasa Inggeris kenapa tak boleh belajar bahasa Melayu?

    "Bukan semua hujah di mahkamah tak dibenarkan berbahasa Inggeris tapi dalam mukadimah, (pembukaan) tirai pentas mestilah dibuat dalam bahasa Melayu. Ini tak dibuat (oleh Thomas) dan saya kesal," katanya kepada Malaysiakini semalam.

    Rais berkata demikian sebagai mengulas kekecohan yang berlaku selepas Datuk Seri Najib Razak selesai didakwa di mahkamah Kuala Lumpur 4 Julai lalu.

    Sidang media itu diadakan selepas bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak didakwa dengan tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu tuduhan rasuah membabitkan wang berjumlah RM42 juta di mahkamah sesyen dan dibacakan terhadapnya sekali lagi di mahkamah tinggi.

    Bagaimanapun keadaan menjadi kecoh apabila Thomas mahu memulakan sidang media tersebut.

    Penyokong Najib mula bersorak mendesak AG berbahasa Melayu semasa bercakap kepada wartawan. Mereka juga menjerit marah kerana sebelum itu Thomas membuat permohonan kepada hakim agar memberi kebenaran kepada pihaknya berhujah dalam bahasa Inggeris.

    Bahasa kebangsaan memadai

    Insiden itu juga mengecewakan wartawan kerana mengganggu mereka menjalankan tugas membuat laporan mengenai kes berkenaan.

    Menurut Rais, Thomas wajar menerima pandangannya tersebut dengan hati terbuka.

    “Saya harap AG tak berkecil hati apabila saya sarankan secara umum, gunakanlah sedikit bahasa kebangsaan dalam fasal-fasal utama dan awalan untuk urusan mahkamah,” katanya.

    Rais yang memiliki ijazah doktor falsafah dalam hal perundangan turut berkata, apabila menghadiri perbicaraan sebelum ini beliau tetap berhujah menggunakan bahasa Melayu walaupun hakim mengizinkan ia dijalankan dalam bahasa Inggeris.



    Sebagai pencinta bahasa Melayu, Rais berkata, pemimpin dan pegawai kanan kerajaan di negara ini harus sedar bahawa bahasa berkenaan boleh menjadi pengukuh kesatuan di kalangan masyarakat dan negara.

    “Takkan kita nak jadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi. Apabila ini berlaku, apabila pemimpin tak kisah nak bercakap bahasa Melayu (atau tidak) maka menjunamlah binaan negara kita. Ini yang harus dilihat.

    “Dan jatuhnya rukun negara kita (adalah) sebab kita tak menghormati rukun negara kita.

    "Jatuhnya bangsa Malaysia sebab kita tak boleh dan mahu bercakap bahasa Melayu, jadi bahasa Melayu tak ada nilai komersialnya,” katanya.

    Bekas menteri kanan itu pada masa sama turut mengulas penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan media Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

    Katanya perkara tersebut juga tidak seharusnya berlaku.

    “Kepada rakan-rakan dalam kerajaan, tak payahlah nak ada terjemahan (siaran media), nak bawa kepada media dalam bahasa lain selain bahasa kebangsaan sebab sudah pun kita wujudkan piagamnya.
    "Bahasa jiwa bangsa, bangsa Malaysia nak naik, bahasalah dulu yang perlu jadi pegangan dan urusan masa depan,” katanya.

    Beliau turut berkata, jika kedua-dua kejadian itu tidak ditangani, ia akan memberi ruang kepada pembangkang menjadikannya isu menyerang kerajaan.

    “BN akan muncul dengan kekuatan baru mereka dan melalui perbicaraan kelmarin kita dapat lihat mereka mengambil langkah-langkah garang di mahkamah.

    "Ini perkara perlu dilihat melalui perubahan sikap, nilai,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Hahaha..wow..bahasa jiwa bangsa..menjadi2 penegak pemuja bahasa jiwa bangsa kebelakangan ini..apa korang buat..korang buat apa..60+ dasar pendidikan terlepas pandangk ke..kami x heran pun TT x fasih dgn bahasa jiwa bangsa..jgn kan cina india serta kaum2 ln..melayu kita pun tergagap2 bahasa jiwabangsa..x tuduh orang lainlh kami pun cakap bahasa jiwa pelbagai bangsa..hahahamalaysiatanahairku..tap..tap..tap...piiiirah

      Delete
    3. Pakar ekonomi cadang model Islam atasi ketidaksamaan kekayaan
      Robin Augustin | July 5, 2018
      Kamal Salih dari Universiti Malaya berkata model ekonomi Islam akan membolehkan rakyat mencari kekayaan, yang mesti dikongsi dengan golongan kurang bernasib baik.

      Ahli ekonomi Kamal Salih berkata kegagalan institusi menyebabkan kerajaan terjatuh ‘ke dalam paya”.

      KUALA LUMPUR: Pakar ekonomi, Tan Sri Dr Kamal Salih hari ini mencadangkan model ekonomi Islam yang diasaskan kepada keperluan dan berada “di antara sistem kapitalis dan sistem sosialis” bagi mengatasi masalah ketidaksamaan kekayaan di negara ini.

      Beliau berkata model itu boleh digunakan sebagai alternatif kepada Model Ekonomi Baru (NEM) dicadangkan kerajaan sebelum ini.

      Profesor adjung di Universiti Malaya itu berkata, oleh sebab 70% orang Melayu tidak mengundi Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya umum lepas, adalah sukar untuk mengetepikan polisi berkaitan Bumiputera, walaupun faktor ras tidak menjadi penentu ketidaksamaan kekayaan.

      “Ketidaksamaan dalam masyarakat Cina lebih buruk sekarang berbanding sebelum ini,” katanya kepada media selepas pertemuan dengan Majlis Penasihat Kerajaan, hari ini.



      Katanya, NEM diperkenalkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 2010 dengan matlamat menggandakan pendapatan perkapita negara menjelang 2020.

      Kamal berkata, beliau kini meneliti cara bagaimana menangani masalah ketidaksamaan, dan menyebut sistem sedia ada bersifat pro-perniagaan, kapitalis dan lebih didorong oleh margin keuntungan.

      Beliau juga berkata, kegagalan sistem yang dicuba oleh kerajaan sepanjang 40 tahun lepas bukan disebabkan kelemahan sistemik, tetapi kerana kelemahan institusi dan menegaskan masalah itu perlu diatasi.

      Kamal berkata kegagalan institusi dalam tempoh 10 tahun lepas menunjukkan kerajaan sebelum ini “terjatuh ke dalam paya”.

      “Sudah 10 tahun saya meneliti perkara ini, model ekonomi Islam yang berada di antara sebuah sistem kapitalis dengan sisi sosialis sebuah sistem pasaran.”

      Walaupun penduduk Malaysia terdiri daripada 70% orang Islam dan 30% bukan Islam, beliau berkata, sistem nilai model ekonomi Islam bersifat universal.

      Beliau berkata, orang bukan-Islam juga tidak akan bersetuju dengan riba (faedah) dan semua golongan mengambil peduli tentang kebajikan masyarakat dan pemuliharaan alam sekitar.

      “Ia bukan model yang berlawanan tetapi perlu diterima oleh semua pihak,” katanya dan menambah, ia menjurus kepada ekonomi perkongsian yang turut diteliti oleh dunia Barat.

      “Wujud contoh bersaling bagi model ini, iaitu model ekonomi solidariti sosial berdasarkan sistem demokrasi sosial Norway.”

      Dalam sistem itu, katanya, kerajaan memainkan peranan besar dalam pengagihan kekayaan tetapi sistem itu melibatkan cukai yang tinggi yang tidak mampu dibayar rakyat Malaysia.

      Dalam model ekonomi Islam katanya, rakyat boleh mencari kekayaan sebanyak mana mereka mahu, tetapi mereka juga perlu berkongsi dengan golongan kurang bernasib baik.

      Katanya terdapat beberapa isu praktikal yang perlu dikaji lebih mendalam, seperti pematuhan Syariah, tetapi secara keseluruhan model ekonomi Islam lebih holistik.

      “Model Islam adalah berasaskan-keperluan, ia bukan polisi Bumiputera, tetapi didasarkan kepada Islam dan golongan minoriti dilindungi dalam Islam.

      Tentang bagaimana perkara seperti alkohol dan judi sesuai dengan model tersebut, Kamal berkata pelaksanaannya perlu disesuaikan dengan realiti kerana kewujudan sektor ekonomi bukan-Islam.

      Delete

  13. Yang ini juga perlu disalin sepenuh nya. Sebab amat penting menyekel kepala budak tak masa nih -

    PH slams Umno man for warning cops, MACC not to talk about 1MDB

    They take former FT Umno Youth chief Razlan Rafii to task for warning the authorities not to talk about 1MDB.

    Former Federal Territories Umno Youth chief Razlan Rafii had said ‘negative comments’ on 1MDB prejudice Najib Razak in the eyes of the people. (Bernama pic)

    GEORGE TOWN: Pakatan Harapan (PH) leaders have hit out at an Umno Youth leader over his warning to Commercial Crime Investigation Department director Amar Singh and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) to stop talking about 1MDB.

    Former Federal Territories Umno Youth chief Razlan Rafii had said such comments created a negative perception of ousted prime minister Najib Razak, who has been charged with criminal breach of trust and abuse of power in connection with SRC International.

    Najib has pleaded not guilty to all four charges against him.


    Fahmi Fadzil.



    PKR communications director Fahmi Fadzil said Razlan’s behaviour was unbecoming, and his warnings uncalled for.

    “It is not Razlan’s place to warn anyone about such matters. In fact, his attitude is typical of the denial syndrome that afflicts much of the Umno leadership, and which contributed to the party’s rejection at the May 9 polls.

    “At a time when the people want clarity and accountability over past transgressions and excesses, Razlan is in fact deflecting from the real issue at hand which is to resolve the 1MDB scandal,” he told FMT.

    Razlan had cited a temporary gag order granted by the Kuala Lumpur High Court on Wednesday following MACC’s move to charge Najib.

    “The Federal Territories police, MACC and Amar: Stop talking about 1MDB. Don’t let the media judge Najib. I am warning you.

    “Don’t be so eager to talk about this and that list, about the millions seized… RM1.1 billion. There is no truth to these negative matters and it prejudices Najib in the eyes of the people.”

    Fahmi, who is also Lembah Pantai MP, said Razlan held no party position and was not an elected representative.

    “Razlan should focus his efforts on reforming his party rather than making these remarks,” he said.


    Tariq Ismail.

    PPBM Supreme Council member Tariq Ismail meanwhile used the analogy of a caveman to describe Razlan’s behaviour and that of Umno in general.

    “We cannot expect evolution to happen overnight. The cavemen had 60 years of abusing laws with their own interpretations.

    “The rest of the nation has evolved, but there still remains an endangered species that has refused to evolve with the times.”

    Tariq said the matter was for the courts to decide, and that the judge would not be swayed by public sentiments.

    “Of course, Najib is innocent until proven guilty, as he and his acolytes constantly proclaim. But prove it in court, and we will abide by the court ruling.

    “There is a thing called rule of law, which many civilised people around the world abide by. Umno still needs to learn this.”


    Syahredzan Johan.

    Lawyer Syahredzan Johan said Razlan had the right to say whatever he wanted, adding however that it was clear from his warning that he had no idea what the interim gag order entailed.

    “While we do not have the terms of the said interim order per se, it is obvious that it would only cover the merits of the charges themselves. They do not and should not cover 1MDB as a whole.

    “So his warning to the authorities betrays his complete lack of understanding of the legal aspects of the order.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa dia UEC yang kerajaan PH Melaka nak iktiraf?



      UEC: Keputusan Melaka tidak bertamadun, kata Ridhuan Tee. Sijil Peperiksaan Bersepadu sekolah Cina ketepi sejarah, bahasa Melayu

      Kenyataan Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari baru-baru ini, bahawa kerajaan negeri akan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sebagai kelayakan memasuki perkhidmatan awam negeri itu, menunjukkan beliau tidak mengetahui apa itu UEC.

      Malah, keputusan yang disambut bangga oleh wakil rakyat ultra kiasu dianggap melangkaui peranan Kerajaan Pusat, Kementerian Pendidikan, Dasar Pendidikan Negara, selain bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

      UEC adalah satu silibus sekolah persendirian Cina yang mana sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan. Ia menjadi salah satu isu hangat dan desakan daripada Persatuan Lembaga Pengelola Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) agar ianya diiktiraf dalam sistem pendidikan negara.

      Mengulas kenyataan terbaharu UEC oleh Ketua Menteri Melaka itu, pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah berkata, langkah itu suatu perbuatan tidak bertamadun.

      “Malang sekali, kerajaan Melaka membuat keputusan itu tanpa merujuk Kerajaan Pusat. Ini satu penghinaan. Pemimpin Melaka tahu tak apa itu UEC? Apa yang menyebabkan selama ini UEC tergantung dan tidak diiktiraf sehingga hari ini?

      “Jika kerajaan Sarawak yang melakukannya tidaklah sangat menghairankan, kerana kita tertakluk kepada Perjanjian Malaysia 1963. Siapakah yang menentukan Dasar Pendidikan Negara? Kementerian Pendidikan atau kerajaan negeri? Apakah kita mahu mewujudkan pembinaan negara dalam negara? Nampaknya kerajaan Melaka sudah mendahului kerajaan negeri Pulau Pinang?

      “Apakah kerajaan negeri Melaka merasakan kedudukannya sama seperti negeri Sabah dan Sarawak? Adakah kerajaan Melaka merasakan ia mempunyai kuasa autonomi dengan kedudukan sebagai negeri Selat,” katanya dalam satu kenyataan kepada Ismaweb.net.

      Ridhuan Tee berkata, UEC bukan sahaja membolehkan pihak tertentu bebas mempunyai kuasa untuk menentukan kurikulum sendiri menggunakan perantaraan bahasa Cina, malah boleh mengadakan peperiksaan sendiri yang dikendalikan guru-guru mereka tanpa merujuk kepada Kementerian Pendidikan dan Lembaga Peperiksaan Malaysia.

      Justeru, Ridhuan Tee berkata, perbahasan mengenai UEC sama ada untuk diiktiraf atau tidak memakan masa yang begitu panjang.

      “Bukan soal ia diiktiraf sama ada di universiti terkemuka di dunia atau tidak? Ini soal pembinaan negara. UEC ternyata bercanggah dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Apa guna ia diiktiraf oleh negara terkemuka dunia sekiranya ia bercanggah dengan pembinaan dalam negara.

      “Ternyata, UEC tidak mematuhi kehendak Kementerian Pendidikan seperti silibus mata pelajaran asas bernegara terutama Sejarah dan Bahasa Melayu,” katanya.

      Delete
  14. sudahlah merompak... pengaruh dn ajak org baik2 sokong n cover dia. nipu lg. berapa byk jht berlapis2 najib ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pensyarah Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) itu berkata, beliau tidak akan begitu lantang menentang jika UEC mematuhi arahan Kementerian Pendidikan dan menjunjung agenda negara.

      Yang menjadi masalah katanya, bila mereka ingkar selepas begitu banyak peluang diberikan.

      “KPM hanya mensyaratkan agar UEC memenuhi keperluan Dasar Pendidikan Kebangsaan, seperti yang ditakrifkan dalam Akta Pendidikan 1996. Selain itu, standard komponen Bahasa Malaysia UEC tidak setaraf dengan SPM, liputan kurikulum Sejarah UEC bagi sejarah negara ini juga terhad. Pendek kata, syaratnya amat mudah. Namun terus ditolak ultra kiasu.

      “Ingat kata pakar Perlembagaan, Shad Saleem Faruqi, Perlembagaan hanya membenarkan hak untuk belajar bahasa ibunda, bukan hak belajar dalam bahasa ibunda. Jika UEC sangat baik, sila ambil SPM bersekali, dapat dua sijil. Bersusahlah sedikit demi pembinaan negara tercinta,” katanya.

      HIMPUNAN BANTAH Ketua Menteri Iktiraf "UEC"

      Tarikh : 6 Julai 2018
      Masa : Selepas solat Jumaat 2.00pm
      Tempat: Masjid Al Azim, Masjid Negeri

      Muslimin Muslimat, dan Semua Rakyat Negeri Melaka diharapkan dapat Hadir bagi menyatakan Bantahan


      : Kemenangan PH adalah titik awal kebinasaan bangsa Melayu Islam di Malaysia...Hari ini kita kata apa pun mereka akan berdalih 10 dan 20 tahun akan datang bila anak-anak mereka merempek di bumi sendiri, masa itu anal-anak mereka akan kencing atas kubur mereka setelah mereka kencing pengundi PH hari ini.

      Delete
  15. Ini berita baik untuk "membuang" Hakim bagi kes Najib itu -

    "the prosecution could make an official application to recuse the judge from hearing the trial premised upon Section 439 of the Criminal Procedure Code (CPC)," kata seorang peguam yang dilaporkan di www.thestar.com.

    Ini dia penerangan selanjut nya:

    The High Court judge in the criminal proceedings involving former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak should have disclosed the fact that he has a brother with a position in Umno, says the Malaysian Bar president.

    “The rule of law demands that justice must not only be done but it must manifestly be seen to be done.

    “Given that the former prime minister was until recently the president of Umno and chairman of Barisan Nasional, the judge ought to have disclosed his relationship to his brother and the latter’s position in Umno and the Pahang state government to the prosecution and the defence prior to the hearing on Wednesday,” George Varughese said in a statement yesterday.

    He added that such a disclosure was necessary to preserve the integrity of the proceedings before the judge and to avoid any real danger of bias.

    “The judge’s failure to do so has unfortunately raised serious questions about the propriety of him continuing to preside over the case. The Malaysian Bar is of the view that the interests of justice require the judge to recuse himself from further hearing this case,” Varughese said.

    Senior criminal lawyer Kitson Foong told The Star that the issue of “likely bias” has been raised across Malaysian criminal courts from time to time.

    Malaysian courts do not require an actual act of biasness to be proven, he added.

    “A doubt would suffice as it compromises the public’s confidence in our criminal justice system,” he said.

    Foong added that should the prosecution feel there exists any likelihood of bias, it could firstly “take the gentlemanly route” of highlighting this conflict of interest to the judge, either in chambers or in open court.

    “Should the said judge feel otherwise, the prosecution could then make an official application to recuse the judge from hearing the trial premised upon Section 439 of the Criminal Procedure Code (CPC),” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu Guan Eng, Tommy Thomas bukti bahasa Melayu makin dipinggir
      Isu Guan Eng, Tommy Thomas bukti bahasa Melayu makin dipinggir



      BANGI, 21 Syawal 1439H, Khamis – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) digesa menunjukkan kesungguhan mempertahankan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara, sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

      PAS mengingatkan kerajaan supaya tidak memberikan isyarat salah kepada rakyat bahawa Pakatan Harapan telah meruntuhkan tonggak asas bernegara yang dipersetujui semua kaum.

      Perkara itu tidak hanya membabitkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang pernah mengeluarkan kenyataan menggunakan bahasa Mandarin sebelum ini, malah turut melibatkan Peguam Negara, Tommy Thomas sehingga mencetuskan kekecohan sewaktu sidang medianya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, semalam.

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyudin Hassan berkata, Tommy yang mengetuai pasukan Pendakwa Raya ke atas kes membabitkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam, memohon supaya prosiding dijalankan menggunakan bahasa Inggeris.

      “Ia barangkali berikutan penguasaan Bahasa Melayu yang lemah oleh beliau.

      “Sidang media yang mahu diadakan oleh beliau selepas itu juga turut dibatalkan pada peringkat awal selepas didesak oleh orang ramai supaya beliau menggunakan Bahasa Melayu,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Ahli Parlimen Kota Bharu itu berkata, sebagai Peguam Negara, Tommy sepatutnya lebih memahami tunturan Seksyen 8 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang mahukan segala prosiding dalam Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi atau Rendah dijalankan menggunakan bahasa Kebangsaan.

      Beliau berkata, keadaan itu secara tidak langsung menunjukkan kerajaan PH tidak prihatin terhadap Seksyen 11(2) Akta Profesyen Undang-Undang 1976, sewaktu mencadangkan pelantikan Tommy sebelum ini.

      “Ia menyatakan tiada seseorang pun berkelayakan boleh diterima masuk sebagai peguam bela dan peguam cara melainkan, sebagai tambahan pada memenuhi kehendak subseksyen (1), dia telah lulus atau dikecualikan daripada Peperiksaan Kelayakan Bahasa Malaysia.

      “Insiden ini jelas merupakan manifestasi bahawa Bahasa Melayu semakin dipinggirkan oleh Pakatan Harapan yang menerajui Kerajaan. Rakyat perlu bangkit menegur kepincangan ini,” katanya.


      : Dulu tulisan Jawi, kini BM akan makin hari makin hilang 'keupayaannya'....

      Delete
  16. Jamal Jamban sudah menggigit lidah nya, digari tangan nya, dua orang Polis memegangg kedua dua lengan nya, tidak mengangkat muka, atau menegok ke kamera cara sombong lagi, melihat ke bawah bila berjalan ke mahkamah dimana dia mengaku tidak bersalah, tidak dibenarkan ikat janji (bail) dan diheret ke penjara hingga hujung bulan ini.

    Lihat gambar nya di https://www.nst.com.my/news/crime-courts/2018/07/387681/plea-bail-denied-jamal-sent-sg-buloh-prison

    Dia dipenjara hampir 4 minggu, kemudian diheret ke mahkamah lagi, dimana tarikh bicara akan ditetapkan. Lepas menetap tarikh itu, dia akan diheret ke penjara lagi, hingga tarkh bicara itu.

    Rasa nya, tiada seorang pun rasa kesian kapada dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir berubah kata Najib



      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa program 1Malaysia yang bertujuan menggalakkan keharmonian etnik dan perpaduan negara adalah antara sebab yang menyaksikan hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi renggang.

      Dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini minggu lalu, beliau berkata Mahathir, yang bersekongkol dengan pergerakan pelampau Melayu, PERKASA, ketika itu, merasakan bahawa Najib terlalu ‘tunduk’ kepada masyarakat bukan Melayu.

      Bagaimanapun, beliau berkata Mahathir yang berperanan dalam PERKASA dan kemudian menjadi penaung kumpulan itu mengubah rentaknya selepas menyertai Pakatan Harapan dan menjenamakan dirinya semula sebagai seorang "reformis".

      Ditanya apakah beliau percaya perubahan pemimpin berusia 92 tahun itu adalah benar atau sekadar oportunisme politik, Najib merujuk kepada rekod Mahathir.

      Katanya, Mahathir melabelkan DAP secara konsisten sebagai parti perkauman dan anti-Melayu.

      "Saya tidak serang DAP dengan cara itu, saya tidak kata DAP adalah anti-Melayu secara terang-terangan, tetapi saya prihatin terhadap beberapa dasar mereka," katanya.

      Apabila Malaysiakini menegaskan bahawa antara tema Umno pusat semasa kempen pilihan raya umum ke-14 adalah memomokkan DAP dengan isu bangsa dan agama, beliau menolaknya.

      "Saya tidak secara khusus, tidak secara jelas berkata bahawa mereka adalah perkauman atau anti-Melayu atau anti-Islam tetapi saya menyatakan kebimbangan mengenai DAP berhubung dasar mereka," katanya.

      Apabila diberitahu bahawa terdapat pemimpin Umno menggunakan kata-kata sedemikian semasa kempen ketika Umno di bawah kawalannya, Najib berkata parti itu adalah besar.

      "Sudah tentu akan ada yang berkata sesuatu dengan bahasa mereka sendiri," katanya.

      Najib berkata, Mahathir, sebaliknya, sering memomokkan DAP dalam hampir semua ucapannya pada masa lalu dan DAP pula akan membalasnya.

      Oleh itu, katanya, beliau langsung tidak menjangkakan Mahathir dan DAP akan bergandingan.

      "Jadi apabila mereka bersama, itu adalah sesuatu yang tidak saya jangkakan.

      "(Tetapi) saya jangka apabila kamu menyertai pembangkang (ketika itu), diri kamu akan dibersihkan, kamu dibebaskan dari semua kesalahan," katanya.

      Jambatan bengkok

      Sementara itu, Najib juga menyebut beberapa faktor lain yang menyumbang kepada keretakan hubungan mereka.

      Delete

  17. Lagi berita yang membayangkan kita boleh komen pasai Najib & kes nya dimahkamah sekarang ini -

    Judges have no business gagging media, public, say lawyers
    FMT Reporters | July 5, 2018

    Among others, they say the judges' jurisdiction is limited to parties involved in a court case, and not others such as the media.

    KUALA LUMPUR: Lawyers have questioned the gag order on any public discussion of the case involving Najib Razak issued by the High Court yesterday, saying judges have no business barring the media from reporting on the case.

    “To issue a gag order preventing discussions about a case is thus tantamount to the judge being of the opinion that he, himself, as a single judge, cannot otherwise give the accused a fair trial,” said vocal lawyer Azhar Harun, better known as Art Harun.

    High Court judge Mohd Sofian Abd Razak said the public should not discuss the four charges against the former prime minister through the media from now until Aug 8, when the matter comes up for case management.

    However, Azhar said a judge was “a creature of law” who occupied the seat of justice and who was “blind to everything and deaf to all sounds except that which are before him in court and accepted by him as relevant evidence”.

    An accused in Malaysia, he said, would therefore always have a fair trial regardless of what was discussed or said by the public because the judge was supposed to be oblivious to external discussions.

    “Besides, a gag order may also be unconstitutional, it being repugnant to freedom of speech,” he added.

    Najib’s lawyer Muhammad Shafee Abdullah had defended the gag order request by saying it was to prevent any pre-judgment of the case, although Attorney-General Tommy Thomas, who is leading prosecution has opposed the move.

    Gag order ‘unconstitutional’

    Lawyers for Liberty (LFL) meanwhile said it was surprised and disappointed that the judge had allowed the request for a gag order.

    LFL adviser N Surendran said the order breached Article 10 of the Federal Constitution which guarantees the right to freedom of speech and expression, including press freedom.

    He added that there was no need for a gag order as there was no jury in criminal trials in Malaysia.

    “The case is being heard by a single judge, who is trained and experienced in considering only the evidence presented in court, and to exclude all extraneous matters.

    “Competent judges are not supposed to be affected by any number of media reports on the case. Hence, what is the need for a gag order?”

    In a statement, he added that the judge in question had no power to issue such an order against the media at large.

    “He can issue any order that binds the parties in the case, or in some cases all those present in court. But he cannot issue an order binding the world at large. Judges do not have such powers.”

    Noting that Najib’s case was now of global interest, he added that the order would not be binding on foreign media.

    “The foreign news reports will thus be instantaneously available to Malaysians through the internet and social media. This will make a mockery of the gag order,” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi, kita kmpen lah supaya Hakim itu dinyahkan. Kita laungkan kata2 Majlis Penguam Malaysia yang menggesa Hakim itu "recuse himself".
      \
      Kalu dia tak recuse, kita mintak Peguam Negara mintak Hakim itu tarik diri. Ada peruntukan nya dlam undang2 negara.

      Kalo tak dapat jugak, kalah lagi di mahkamh, kita kempen lah supaya Peguam Negara Tommy Thomas di ganntikan.

      Delete
    2. Siti Kasim yang bengong pun tak setuju penangguhan prosiding



      PETALING JAYA: Peguam dan aktivis Siti Kasim tidak bersetuju dengan cara pasukan pendakwaan mengendalikan prosiding kes melibatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Siti berkata, walaupun tidak menjadi kesalahan bagi pihak pendakwaan menangguhkan prosiding tanpa membekalkan sebarang dokumen, namun amalan itu wajar dihentikan.

      “Ia amalan yang kita lakukan untuk tuduhan. Kita tetapkan tarikh pengurusan kes dan pendakwaan akan serahkan dokumen. Kadang-kala anda tidak dapat dokumen hingga beberapa bulan.

      “Ia adalah normal, tetapi saya tidak setuju dengan amalan itu. Seharusnya apabila anda menuduh seseorang, anda harus mempunyai dokumen pertuduhan sepenuhnya.

      “Saya cadangkan pada masa hadapan, keadilan tidak perlu dilewatkan. Seseorang itu sudah dituduh, tetapi pihak pendakwaan berterusan minta menangguhkan kes,” katanya.

      Semalam, peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mempersoalkan persediaan pasukan pendakwaan membawa kes berkenaan pemindahan wang RM42 juta ke dalam akaun peribadi Najib dari bekas anak syarikat 1MDB, SRC International Sdn Bhd.

      Muhammad Shafee menyifatkan pasukan pendakwaan diketuai Peguam Negara Tommy Thomas berkemungkinan masih mencari-cari bukti dalam kes berkenaan.

      “Mungkin mereka masih lagi meraba-raba cari bukti, kami tidak tahu,” kata Shafee.

      Siti berkata, tindakan pasukan pendakwaan juga akan memberi kesan negatif kepada Najib walaupun mahkamah membenarkan ikat jamin dalam kes berkenaan.

      “Walaupun anda dibawah ikat jamin, isu ini akan sentiasa dalam ingatan seseorang. Walaupun saya tidak menafikan kes Najib boleh dikatakan sedikit rumit.

      “Saya harap pihak pendakwaan tidak terburu-buru hanya kerana masyarakat awam mendesak. Kita hanya mahu melihat proses pendakwaan berjalan secara adil dan saksama,” katanya.

      Najib ditahan Selasa malam oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan dihadapkan ke mahkamah keesokan harinya..

      Beliau dikenakan 3 tuduhan jenayah pecah amanah dan satu pertuduhan menyalahgunakan kuasa.

      Najib bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap 4 pertuduhan membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

      Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Sofian Abdul Razak menetapkan ikat jamin semua RM1 juta untuk semua pertuduhan, di mana RM500,000 dibayar semalam dan baki sebelum 3 petang Isnin depan, bersama 2 penjamin.

      Dua anak beliau, Norashman dan Nooryana menjadi penjamin dan proses ikat jamin selesai 2.45 petang, Rabu.

      Najib juga perlu menyerahkan 2 pasport diplomatik dan awamnya kepada mahkamah dan 8 Ogos depan ditetapkan sebagai tarikh pengurusan kes.

      Hakim turut mencadangkan 19 hari bagi perbicaraan kes tahun depan, iaitu dari 18 hingga 28 Februari, 4 hingga 8 Mac dan 11 hingga 15 Mac.

      Dalam kalangan 6 bekas perdana menteri Malaysia, Najib mrupakan pemimpin negara pertama menghadapi pendakwaan jenayah.


      : Sebelum PRU seolah-olah semuanya bersedia tapi selepas PRU semuanya tak bersedia... ingat nak turun harga minyak, gst sahaja tapi nak tuduh Najib pun macam tak bersedia....

      Delete
  18. Supporters donate RM86k to Najib legal fund
    2018-07-06 12:56:47

    A total of RM86,282 has been donated to a legal fund for former premier Najib Abdul Razak, as of 9.30am today.

    .. the fund was in response to Najib being unable to pay the full amount of his bail.

    Depa tuh tak sedaq itu semua wayang Najib bikin. Kalo betui tarak duit, nanti depa kutip tak cukup RM500,000, amacam?

    Ingat Najib nak duduk dipenjara macam Jamal Jamban ka? Dia tentu dah sedia wang berjuta Ringgit untuk bail. Tapi tak mau tunjuk ada banyak duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. India sahkan fail ekstradisi Zakir Naik



      PETALING JAYA: Kementerian luar negeri India dilaporkan mengesahkan permintaan rasmi telah dibuat kepada Malaysia bagi mengekstradisi penceramah kontroversi Zakir Naik.

      Saluran berita India, Republic TV memetik jurucakap kementerian luar negeri Raveesh Kumar sebagai berkata New Delhi membuat permintaan rasmi terhadap Zakir di bawah perjanjian ekstradisi dengan Malaysia.

      “Pada peringkat ini, permintaan kami berada di bawah pertimbangan aktif pihak Malaysia. Pesuruhjaya Tinggi kami di Kuala Lumpur berhubung dengan pihak berkuasa Malaysia,” lapor penyiar itu memetik kenyataan Kumar.

      Zakir, penceramah televisyen, dikehendaki pihak berkuasa India atas tuduhan pengubahan wang haram dan menyebarkan ekstremisme.

      Tahun lepas, bekas menteri dalam negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan Malaysia tidak menerima permohonan ekstradisi daripada kerajaan India. Beliau berkata Malaysia akan memenuhi permintaan dan mengusir Zakir jika permohonan berdasarkan Bantuan Undang-undang Bersama dibuat.

      Semalam, media India melaporkan Zakir akan diusir tetapi laporan itu dinafikan oleh Zakir dan peguamnya Shaharuddin Ali, serta Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamed Fuzi Harun.

      Zakir dituduh memberikan ucapan provokasi, yang menurut kerajaan Bangladesh menjadi penyebab serangan di Dhaka yang menyaksikan 22 orang maut.

      Agensi Penyiasatan Kebangsaan India juga sedang menyiasat NGO yang diasaskan Zakir, Yayasan Kajian Islam, berhubung dakwaan pengubahan wang.

      Beliau diberi status pemastautin tetap di Malaysia oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

      Republic TV, saluran satelit percuma yang baru berusia setahun itu dibiayai oleh ahli parlimen dari Parti Bharatiya Janata yang kadang-kala dituduh mempunyai pembelajaran bersemangat kebangsaan.


      : Adakah Mahathir yang kononnya dikagumi dunia Islam boleh selamatkan seorang pemimpin Islam ini?....

      Delete
    2. Dr Zakir Naik tidak akan dihantar pulang ke negara asal

      PUTRAJAYA: Kerajaan tidak akan menghantar pulang Dr Zakir Naik ke India selagi penceramah bebas itu tidak membuat sebarang masalah, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Perdana Menteri berkata, penceramah itu tidak akan dihantar pulang kerana sudah diberikan taraf penduduk tetap negara ini.

      "Selagi beliau (Zakir) tidak membuat sebarang masalah, kita tidak akan menghantar pulang ke negara asalnya kerana beliau sudah mendapat taraf penduduk tetap," katanya ketika menjawab soalan pemberita berhubung desas desus penghantaran pulang Zakir ke negara asalnya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini, hari ini.

      Berhubung isu kemanusiaan pelarian Syria, Dr Mahathir berkata, Malaysia sentiasa menyantuni pelarian negara berkenaan walaupun kehadiran mereka ke negara ini dalam jumlah yang ramai.

      "Malaysia sentiasa menerima mereka (pelarian Syria). Kami berpendapat negara Eropah perlu mempraktikkan kepercayaan mereka iaitu bersimpati dan membenarkan pelarian datang ke negara mereka.

      Delete
  19. Satu soalan kepada Menteri JPM boleh tak kita potong tangan pencuri untuk buktikan ajaran Al-Quran itu benar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib mahu singkir Thomas ketuai pasukan pendakwaan
      MOHD HAFIZ ISMAIL 6 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.1K
      Najib mahu singkir Thomas ketuai pasukan pendakwaan
      Peguam kepada bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah turut kelihatan di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Isnin lalu. - Foto Bernama
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - [ DIKEMASKINI ] Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan membuat permohonan rasmi kepada Mahkamah Tinggi untuk menyingkirkan Peguam Negara Tommy Thomas daripada mengetuai pasukan pendakwaan membabitkan kesnya.

      Memetik laporan The Star, peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata, pihaknya akan mengemukakan permohonan itu dalam tempoh dua minggu lagi.


      “Kami perlu mengkaji kes terlebih dahulu dan mengumpul semua bahan yang diperlukan.

      “Kami akan menyusun semua kenyataan yang dikeluarkannya mengenai klien saya selepas pendakwaan kes,” katanya, semalam.

      Menurutnya, pasukan peguam bela memerlukan masa untuk mencari semua bahan yang diperlukan dan memfailkan permohonan itu sebaik sahaja dokumen lengkap.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Najib didakwa tiga pertuduhan pecah amanah, satu kes rasuah ]

      Rabu lalu, Najib didakwa atas tiga pertuduhan pecah amanah dan satu pertuduhan rasuah membabitkan wang berjumlah keseluruhan RM42 juta.

      Bagaimanapun beliau tidak mengaku bersalah atas semua pertuduhan tersebut.

      Sementara itu, mengulas mengenai isu pembatalan tersebut, Thomas berkata, beliau mahu menunggu permohonan tersebut difailkan pihak lawan dan tidak memberikan komen lanjut.

      Sebelum itu, Thomas mendakwa pihak pendakwaan mempunyai kes kuat terhadap Najib berhubung penglibatannya dalam SRC International.

      “Kami membuat kesimpulan bahawa kami mempunyai kes prima facie yang kuat tetapi memakai prinsip bahawa tertuduh tidak bersalah sehingga terbukti bersalah,” katanya.

      Delete
    2. Sikap melampau akan membawa padah.....
      Sama macam PRU14......tak ada sape yg sangka...

      Sebijak-bijak manusia merancang dan buat itu ini.........maha bijak lagi Allah yg menentukan.

      Buatlah apa saja........tapi pengakhiran Allah yg tentukan.

      Allah swt bersama-sama dengan majoriti rakyat Msia.......ameen.

      Delete
  20. Himpunan anti-pembekuan akaun kanak-kanak dan solat hajat #solidariti4najibrazak

    July 6, 2018


    Dato’ Lokman Adam

    Sebagai bantahan kepada tindakan pihak SPRM membeku akaun Cucu Dato Sri Najib Tun Razak dan tindakan terdesak Peguam Negara, mendakwa Dato Sri Najib dalam keadaan pihak pendakwaan masih belum bersedia, 3 program akan diatur oleh pihak Pemantau Malaysia Baru esok 6hb Julai, 2018.

    1)Solat Hajat dengan kerjasama NGO Barisan 33 bagi mendoakan Dato Sri Najib dan Bekas Kepimpinan Negara serta keluarga mereka yang kini sedang ditindas oleh Pemerintah.
    Masa : 7.00 pm
    Tempat : Surau Al Abbas Alhabshi, Block A Flatt PPR Laksmana Jalan Peel, Kuala Lumpur.



    2). Himpunan Anti Pembekuan Akaun Kanak-Kanak
    Masa : 9.00 pm
    Tempat : Depan SOGO, Jalan Tengku Abd Rahman, Kuala Lumpur.

    3) Laporan Polis Terhadap Ketua Pengarah SPRM dan Perdana Menteri. Laporan ini berhubung tindakan SPRM membekukan akaun Adam, Cucu DSN yang disyaki mempunyai unsur membalas dendam. Keduanya, laporan keatas Perdana Menteri yang memenangi pilihanraya dengan memfitnah Dato Sri Najib mencuri RM2.6 billion dari 1MDB sedangkan ianya tiadapun dalam pertuduhan semalam dan kenyataan Peguam Negara bahawa tiada pertuduhan lain keatas DSN akan dibuat.

    Masa : 9.30 malam
    Tempat : Balai Polis Campbell, Berhampiran SOGO.

    Sehubungan dengan itu, semua rakyat Malaysia dijemput untuk menghadiri ketiga-tiga program tersebut. Tiada apa yang perlu anda takut, kita bebas perhimpun secara aman, marilah kita sama-sama hadir bagi menyatakan bantahan kita terhadap Politik Dendam dan kezaliman pemerintah yang semakin berleluasa sekarang. Kita akan turun pakai baju putih esok.

    Presiden
    Pemantau Malaysia Baru

    Ayuh rakyat Msia yang waras, yang cintakan keadilan...jom kita sama2 memberi sokongan dengan hadir beramai2 ke program tersebut. Kita buktikan kepada dunia bahawa Msia masih mengamalkan rule of law...dan bukannya law of the jungle. Stand up for your rights !!!!!!

    ReplyDelete
  21. Tommy cakap bahasa apa masa jadi peguam PAS, soal peguam

    6 Jul 2018, 3:15 petang (Dikemaskini 6 Jul 2018, 3:34 petang)

    A A
    Penguasaan Bahasa Melayu Peguam Negara Tommy Thomas yang dikatakan lemah terus menjadi topik perbincangan.

    Dalam hantaran Twitter petang ini, Anggota Majlis Tertinggi PKR Latheefa Koya menyindir PAS yang memperlekehkan Thomas.

    "Aku nak tanya PAS ketika melantik Tommy pada tahun 2010 mewakili kerajaan Kelantan bagi memfailkan tuntutan royalti petroleum di mahkamah, Tommy cakap (dalam) bahasa apa ya," katanya yang juga adalah pengasas Lawyers For Liberty.

    Latheefa mengulas kenyataan Ahli Majlis Syura Ulama PAS, Datuk Khairuddin Aman Razali yang mendakwa Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Thomas membuktikan Pakatan Harapan meminggirkan bahasa Melayu.

    Beliau merujuk kepada penggunaan bahasa Cina oleh Lim dalam kenyataan medianya dan Thomas yang memohon kelulusan mahkamah untuk melakukan pendakwaan terhadap bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dalam bahasa Inggeris.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thomas guna bahasa atab kot...tu
      pasal tak ade kpmlen seblm ni...bangkaii geng najis tentu setuju..

      Delete

    2. KBB...Kau tau tak...kini ada satu lagi jasa peninggalan Dato Seri Najib Razak terhadap umat Islam Malaysia dan Dunia ????

      Untuk pengetahuan semua bahawa Nasyrul Quran, PRECINT 14, PUTRAJAYA (Kilang percetakan alquran kedua terbesar di dunia selepas Madinah Munawarah) telah dibuka kepada org ramai. Masuk adalah percuma. Pihak Nasyrul Alquran sangat mengalu-alukan kedatangan org ramai secara berkumpulan. Semoga kunjungan kita menjadi satu ibadah dan tanda sokongan kita kepada pihak yang martabatkan Al-quran.

      Bukan macam 'orang tua' tu...dari dulu lagi kejenya asyik hina Islam dan hudud. Sunnah Nabi pun dijadikkan kecamannya...Nabi Muhammad tak cukur janggut sebab waktu tu takde gillette...kalau nak buat jalan raya, tak cukup batu grewel sebab dah digunakan untuk rejam orang yang berzina...orang tak boleh berkerja untuk tampung keluarga sebab tangan dah dipotong kerana kesalahan mencuri...

      Semoga Allah s.w.t memberi limpah rahmatNya kepada DSNR kerana sumbangannya yang tak ternilai untuk memartabatkan Islam dan Al Quran di bumi tercinta ni...Ameeeenn !!!!!!

      Delete
    3. Woowww.....mudahnya nak dapat kunci sorga ye.....

      Semua amalan dan dosa manusia akan ditimbangkan atas neraca Al-Mizan.

      Kalo dosa pecah amanah atau dosa2 lain lebih berat dari amalan..........maka pikir lerrr sendiri yeop.

      Syorga dibayar dengan harga yg tinggi........tapi bukan dengan cash $$$$ atau wang bagasi......tapi dengan amalan dan taqwa.

      Maka tak perlulah nak membangga-banggakan diri.......riyak itu seperti api yg memakan kayu.
      Amalan boleh hangus kerana riyak dan bongkak.

      Delete
  22. Harap Geng Najis boleh tolong dapatkan slip bank kpd siapa najib pulangkan baki waang 2.6 billion...

    Dan boleh tolong dapatkan pengesahan bank najib terima wang dari bank mana?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB......tentu kau setuju kan...atas nama KEADILAN dan slogan nak memerangi gejala rasuah, maka janganlah dilakukan pendakwaan berpilih2 aje....musuh politik tangkap dan dakwa, tapi kroni2 Madey terlepas begitu saja pulak. Jangan diorang sekadar pandai bercakap tapi suka mengambil tindakan berat sebelah.

      Seorang aktivis hak asasi menggesa pihak berkuasa menumpukan pada kekayaan luar biasa Yang di-Pertua Sarawak, Tun Taib Mahmud, bagi menunjukkan Rejim Pakatan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak memilih dalam kempen Anti-Rasuah.

      Malah katanya, tindakan terhadap Taib Mahmud dan juga kroni-kroni Tun Mahathir itu mampu menunjukkan bahawa Rejim Pakatan juga akan bertindak terhadap orang-orang yang dilihat rapat dengan Perdana Menteri.

      “Kerajaan PH menunjukkan jika ada iltizam untuk menyiasat skandal 1MDB hingga ke akar umbi, ada cara untuk membanteras rasuah dan kapitalisme kroni di Malaysia,” kata Kua Kia Soong hari ini.

      Bekas tahanan politik dan pengkritik Tun Mahathir itu berkata, Perdana Menteri mesti tunjukkan kempen terhadap Najib bukan dendam peribadi dengan tidak mengabaikan sekutu, kroni dan kaum keluarganya sendiri.

      Isunya sekarang ni...berani ke pihak yang berwajib melakukan tangkapan dan dakwaan tersebut...tak kena ke apa2 tindakan dari kerajaan Fuckatan Haprakan jika berani menyiasat kes2 yang melibatkan Taib Mahmud tersebut...apa pendapat kau KBB ????

      Delete
    2. SPRM: 15 fail dibuka, tapi Taib Mahmud tak didakwa

      KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak dapat mengambil sebarang tindakan terhadap Yang di-Pertua Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud walaupun 15 fail siasatan dibuka sejak 2015 atau 2016.

      Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata, Taib tidak mempengerusikan sebarang mesyuarat atau membuat keputusan terhadap projek tertentu.

      “Kita sudah buka 15 fail siasatan sejak 2015 atau 2016 lagi, siasatan itu memang sebahagiannya betul seperti apa yang ditohmah. Masalahnya, dia (Taib) tidak buat keputusan, dia tidak mempengerusikan mesyuarat.
      “Tidak ada satu kes yang mengaitkannya kerana orang lain yang buat keputusan. Kita dah serahkan kepada Jabatan Peguam Negara, tidak boleh kaitkan melainkan kita ada terima maklumat baru.

      “Dia tidak buat keputusan terhadap tanah atau projek-projek tertentu. Undang-undang tidak benarkan kita ambil tindakan terhadapnya,” katanya dalam sidang media di Gerak Budaya hari ini.

      Taib dikaitkan dengan pelbagai dakwaan rasuah semasa beliau menjadi ketua menteri Sarawak dari 1981 hingga 2014, termasuk salah guna kuasa, rampasan tanah dan menerima sogokan.

      Pada 1 Mac 2014, Taib mengangkat sumpah sebagai gabenor Sarawak ke-7 selepas meletak jawatan sebagai ketua menteri pada 28 Februari 2014 dan khidmatnya disambung 4 tahun lagi pada Februari lalu.

      Delete
  23. Aoe plak ko ousing ni geng najis?...soklan takut nak jawab?..

    Berape kaki mao cetita pasal tsib mamut...kalo ko ade bukti sila dedahkan...jangan hesrsay..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repot masa najib...kenaoe najib tak arahkan zulkipli siasat dan dakwa?...baru sekarang nak ungkit?...

      Slip bank najib sde tak?..tak payah kaitkan zeti..hihihihihi..ato najib dah buang?...kslo najib dah buang najib boleh mintak pengesahan bank...bank ade rekod tabsaksi..
      Betul tak geng najis?..

      Delete
    2. PKR youth leader wants Anwar to contest party presidency

      July 6, 2018

      PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim should contest for the presidential position in the party elections next month, said its deputy Youth chief, Dr Afif Bahardin.

      Dr Afif, however, declined to comment if he was eyeing the vice-president post as rumoured.

      GEORGE TOWN: PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim should contest for the presidential position in the party elections next month, said its deputy Youth chief.

      Dr Afif Bahardin said the move would serve as preparation for Anwar to take over the Prime Minister’s post in future, succeeding Tun Dr Mahathir Mohamad. ould

      “As a party under the ruling Government, we need to be prepared for the future.

      “If Anwar Ibrahim is the candidate (for the next Prime Minister), then it is compulsory for him to first contest for the PKR president post.



      The PKR party elections will be held by the end of next month, while nomination of candidates will be held on July 29.

      Dr Afif, however, declined to comment if he was eyeing the vice-president post as rumoured.

      “I have not made up my mind yet on which post I would be contesting,” he said.

      Source: The Star Online

      Fuhhh...dalam PKR pun dah ada gedebe yang berani arah2kan DSAI untuk bertanding jawatan presiden parti. Mahu ke DSAI merampas jawatan presiden dari Kak Wan tu..kesian kat dia, baru aje nak rasa jadik TPM..dah kena turun pulak.

      Yang pasti..jawatan Pizi dah tak secure lagi sebagai naib presiden..dah ada orang yang nak mencabarnya pulak. Kalau dia kalah nanti...dah tentu dia akan menjadi sebahagian dari kumpulan orang yang terpinggir dan terbuang dalam PKR dan politik Msia !!!!!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Tak payah laga-lagakan orang Pakatan lerrrr cibaiii....

      PH tau lerrr macam mana nak kendalikan pentadbiran parti.

      Ko jaga kapal ko yg udaaah nak karam tu ajerr lerrr..........apa ko tak sedar ke setengah badan kapal ko udah terendaaammmm dalam air.

      Tengok ni puak ko sendiri dol....

      https://youtu.be/UAmkdlOPMzM

      https://youtu.be/NDmm78Xedkc

      Tapi apa pon aku respect sama orang dalam video ni sebab dia bercakap benar dan tak menegakkan benang yg reput........yg salah...salah.....dan yg betol...betol.

      That's how it should be.

      Delete
  24. Ini nasihat yang menarik dari Rafizi kepada Jamal:

    'Jangan nakal-nakal lagi Jamal', says Rafizi.

    Gamak nya dia berani cakap begitu sebab gengster Jamal sudah masuk penjara, menunggu bicara nya, yang tentu jugak membawa dia ke penjara - bukti dia lari dari tangkapan amat nyata.

    PKR Vice President Rafizi Ramli cheekily told Datuk Seri Jamal Yunos, “Jangan nakal-nakal lagi (don't be naughty anymore).

    In a tweet yesterday night he posted a message to the remanded Sungai Besar Umno division chief to prepare him
    for the reality that awaits him in lockup.

    “Don’t be surprised there is always no water. Don’t throw bags used for drinks it can be used to store water.

    “It is good to have something to read to prevent boredom,” he posted.

    Jamal was sent to the Sungai Buloh Prison after his bail for the charge of escaping police custody was rejected yesterday.

    After evading arrest for a month Jamal was caught by Indonesian police on July 2 and returned to Malaysia.

    Jamal is to ‘stay’ at the Sungai Buloh prison until the the mention date on July 30.

    The offence falls under Section 224 of the Penal Code which carries a maximum two years’ imprisonment or fine or both, upon conviction.

    Jamal is also being investigated for at least six offences, including creating public nuisance by breaking bottles of alcohol to protest the Better Beer Festival at the Selangor state secretariat building on Oct 5 last year.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamal bukan nakal tapi jahat...

      Delete
    2. Sementara dia ddlm tu..biarlh dia duduk mengentil..hahahahapaapalah

      Delete
    3. Kot dia selalu bertumbok.

      Gengster lah katakan.

      Delete
  25. Dilaporkan di M'kini

    Donations for Najib defence fund surge to RM204k

    Saya fikir Rosmah telah masukkan sejumlah besar ke tabung itu untuk menunjukkan Najib ada ramai menyokong nya.

    Perempuan yang sombong bongkak itu telah berkata diluar mahkamah, "Don't cry for us".

    Tapi gamak nya dia menangis tiap malam. Terutama bila memikirkan giliran nya akan datang tidak lama lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mikirkan tak dapat pakai make up, rambut beehive, beg tangan Birkin, Hermes dll.

      Delete
    2. Aduuhhhh.......terrrharuuuunya....

      Delete
  26. Berita terbahru -

    Najib sues three top officials involved in 1MDB corruption probe

    The trio - MACC chief Shukri Abdull, commercial crime head Amar Singh, and attorney-general Tommy Thomas, have been prejudiced against him from the start, he claims.

    Saya fikir tujuan utama nya ia lah supaya membolehkan nya keluar dari penjara di masa masa perbicaraan itu.

    Kita sudah lihat di masa masa yang lalu bahawa banduan di benarkan hadir ke mahkamah bila ada perbicaraan melibatkan diri nya.

    ReplyDelete
  27. KBB...Baru2 ni KP MACC dah keluarkan kenyataan agar semua pihak yang menerima wang dari 1MDB diminta agar segera memulangkannya kepada SPRM. Jika enggan..akan diambil tindakan yang sewajarnya terhadap mereka.

    Kita pun tau, antara pihak ynag menerima sumbangan dari 1MDB ialah :

    * Jemaah Haji Tajaan 1MDB

    * Nelayan

    * Murid Sekolah harian

    * Sekolah pondok dan tahfiz

    * Badan2 kebajikan serta NGO seperti persatuan ibu tunggal, rumah kebajikan orang2 tua, rumah anak2 yatim

    * Masjid dan surau2 seluruh negara

    Senarai di atas merupakan sebahagian dari institusi2 yang menerima sumbangan dari 1MDB.

    Takkanlah SPRM nak bekukan jugak akaun mereka....apa salah dan dosa mereka..hanya kerana menerima sumbangan ikhlas dari 1 MDB keeer ?????


    Rakyat juga nak tanya....Bagaimana KP MACC mahu lakukan sebagaimana yang dia tegaskan dalam kenyataan di atas tu ????? Apa pulak pandangan rakyat jika diambil tindakan zalim macam tu.....

    #Justice4DSNR
    #TUNMNOTMYPM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akaun cucu amacam? Dapat tak budak tu beli coklat?

      Delete
    2. Doklan aku geng najis tak brani nak jawab...pusing keliling..

      Ade bukti 1 mdb derma nelayan masjid surau dan budak sekolah?...hihiji..

      Delete
    3. Woiii GN......yg maksud dipulangkan tu ialah bagi wang ringgit yg masih tersimpan.....yg belom dibelanjakan.

      Kalo dah dibuat beli itu ini.....dah dibelanjakan tu memang tak boleh nak korek balik......

      Ni kalo yg masih ada tersimpan dalam bagasi di rumah2 kosong dan kondo.....atau dalam akaun2 peribody.
      Ada paahammmmm samdol....???

      Delete
  28. Fuyooo...Berita terlatest ...fresh from the oven bhai !!!!

    Al Jazeera interview was taped, Dr M still in very serious condition

    July 6, 2018


    TTF: The interview Dr Mahathir Mohamad is alleged to have given “Talk to Jazeera” may have been taped and did not take place recently (see news item below).
    During the interview, the Prime Minister was quoted as saying that the Attorney-General was free to make a decision if he “finds sufficient evidence.”
    But the decision has long been made.

    On Wednesday, Dato’ Seri Najib Tun Razak was produced at the Kuala Lumpur Sessions Court to face charges of corruption he was alleged to have committed.
    The Attorney-General took a decision to allow proceedings despite knowing that the MACC case against Najib wasn’t based on legitimate evidence but a report filed by the United States (US) Department of Justice (DoJ) in 2016.

    The DoJ report was pursuant to a law in the US that allows Civil Forfeitures Complaints to be filed based on mere suspicion by a complainant.
    At the time of report, not even the FBI had conducted any investigation into 1MDB or any of its attendant concerns, let alone communicate with the wealth fund.
    Dr Mahathir is currently in critical condition and has medical experts on standby in his bedroom 24/7
    The Prime Minister uses a special drug imported from Zurich to give him a boost each time he needs to make a brief appearance for official reasons.
    The Council of Eminent Persons instructed the MACC to proceed with the arrest of Najib as a measure of damage control.

    The damage control was thought necessary to shift the spotlight away from Mahathir in order that people would not notice his absence.


    KUALA LUMPUR: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said the law should take its course in the prosecution of Datuk Seri Najib Razak.

    “If the Attorney-General finds sufficient evidence of acts that were criminal then the A-G takes the decision,” he said.

    Dr Mahathir was quoted as saying this in an interview with Talk to Al Jazeera.



    He explained that one of Pakatan Harapan’s election promises was that they would honour the separation of powers between the legislative, executive and judiciary.

    “So I cannot interfere with what the Attorney-General wants to do,” he said.

    It was reported that Najib had denied corruption charges over the disappearance of millions of dollars from the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) state investment fund, as part of a graft probe while he was in office.

    The charges against him so far relate to funds that were allegedly transferred from SRC International, a former subsidiary of 1MDB into his personal account.

    In 2015, it emerged that four billion dollars had gone missing from the 1MBD sovereign wealth fund, and nearly USD$700m (RM2.6 billion) was allegedly transferred into Najib’s bank account.

    Najib has denied any wrongdoing and said the money was a donation from the Saudi royal family, which he had since returned a majority of it.

    In the Al Jazeera interview, Dr Mahathir said he was disappointed as the Saudis did not deny involvement in the case.

    However, he also said that so far there was no proof of the country’s role.

    “So, we can’t accuse Saudi Arabia, unless, of course, there is proof that Saudi Arabia has tried to interfere in Malaysian politics,” he said.

    Source: NST Online

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh... Bahasa Inggeris.
      Melayu, Melayu, Melayu, Melayu, Melayu, Melayu....

      Kikikikikikikiokokiokioki

      Delete
    2. Eow Geng najis kutip blog temberang.. TTF sde spy di zurich....

      Kalo DzoJ buat tuduhan hanye syak wasangka dan tak de bukti kenape najib dab riza aziz takut saman wsj dan cabar DoJ?...pooodah..

      Delete
    3. Stink garbage from Geng Naga.
      Kihkihkihkih

      Delete
  29. Zeti digesa bersumpah tak tahu RM2.6b dalam akaun Najib
    6 Jul 2018, 5:12 petang (Dikemaskini 6 Jul 2018, 5:42 petang)

    A A
    Ketua Umno Bahagian Batu Pahat Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menggesa bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz bersumpah berhubung penafiannya mengetahui tentang RM2.6 bilion yang dimasukkan dalam akaun Datuk Seri Najib Razak.

    Melalui kenyataan media hari ini, Puad juga mempersoalkan sama ada wujud konspirasi untuk menganiayai bekas perdana menteri itu.

    "Amat mustahil Zeti tidak tahu bahawa wang berjumlah RM2.6 bilion masuk ke akaun peribadi Najib. Penafian ini menimbulkan persoalan apakah wujud konspirasi di peringkat tertinggi untuk menganiaya Najib.

    "Mana mungkin dia sebagai bos Bank Negara tidak tahu atau tidak dimaklumkan oleh pegawai bawahannya. RM2.6 bilion bukan jumlah yang kecil. Tidak manasabah pegawai akan menyembunyikan maklumat daripadanya

    ReplyDelete
  30. Puagmd masih nak bodek najib?...kenapA tak duruh najib tunjuk bukti?...kenape tak suruh najib sumpah sama?...

    Bak kata Budin tunjuk slip bank ato pengesahan bank akaun siapa yg najib pulangkan wang 1 mdb...dah cukup tak sumpah2... Tak payah belit2...

    BEtul tak Geng Najis?...

    ReplyDelete
  31. Polis: Buang masa layan Razlan

    6 Jul 2018, 2:26 tengahari (Dikemaskini 6 Jul 2018, 2:35 tengahari)

    A A
    Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Datuk Razlan Rafii disiifatkan sebagai tin kosong oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Amar Singh.

    Beliau dipetik demikian semasa mengulas amaran Razlan terhadapnya semalam.

    Malah kata Amar beliau tidak mahu membuang masa dengan memberi perhatian kepada Razlan.

    "Pada masa ini, kes yang dijalankan di mahkamah adalah berkait dengan dana SRC International Sdn Bhd dan bukannya 1MDB.

    "Beliau (Razlan) boleh berkata apa sahaja, selagi tidak melanggar sebarang peruntukan undang-undang negara ini," katanya seperti disiarkan BH Online hari ini.

    Semalam Razlan memberi amaran kepada Amar serta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar berhenti bercakap megenai 1MDB dan mewujudkan persepsi negatif terhadap Datuk Seri Najib Razak.

    Ditemui media selepas bertemu Najib - yang kini berdepan tuduhan jenayah di mahkamah - Razlan berkata mahkamah sudah mengeluarkan perintah tegahan sementara kepada semua pihak mengenai kes yang dibicarakan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemoda umno memang bodoh...larangan mahkamah mengenai kes yg dibicarakan...Amar singh bercakap mengenai rampasan...

      Mahkamah tidak larang hal2 berkaitan 1 mdb yg blm dibicarakan..

      Delete
  32. Melayu umno pas dah jd mcm kena pukau.
    Tabung harapan utk semua rakyat dan anak cucu-dikutok.
    Tapi
    Tabung najib utk sorang individu klepto -dipuja.
    Mmg confirm dah dirasok setan.Ataupun dimandram bomoh mayang pinang kak mah. Sungguh munafiq,syirik,kuno lagi jahiliyah melayu jenis pelahap taek low.
    Moga Allah selamatkan saki baki melayu2 kuno ini.

    ReplyDelete
  33. Can anybody share a light on this matter ???? Pleeeze...

    No evidence to show Mahathir’s bank accounts were ever frozen

    July 6, 2018


    Jae Senn

    Mahathir left UMNO at the end of February 2016, so that would mean that the Najib Administration would have frozen his account at some point in the past 2 years, if his allegations were true.

    In March 2016, right after he left UMNO, Mahathir, together with Khairuddin Abu Hassan and Anina Saadudin made a filing with the High Court against Najib for tort of misfeasance in public office.



    In April 2016, the same group made another submission to the High Court to freeze Najib’s bank accounts, assets and shares.

    These were struck out by the High Court in April 2017, and they took it to the Court of Appeal, which also overturned their suits.

    During this time, none of their bank accounts were frozen.

    In August 2017, the Inland Revenue Board started their investigations into three companies linked to Mahathir’s sons – Kencana Capital Sdn Bhd that is helmed by Mokhzani Mahathir; Opcom Holdings Berhad that is helmed by Mukhriz Mahathir; and Crescent Capital Sdn Bhd that is helmed by Mirzan Mahathir.

    The IRB seized documents from these offices and stated that it was a routine investigation, but Marina Mahathir took to the media and lamented that it was intimidation by the Najib administration.

    During this time, none of their bank accounts and assets were frozen.

    In November 2017, the Royal Commission of Inquiry (RCI) on Bank Negara’s 1990s Foreign Exchange Trading Losses concluded that there was deliberate concealment of the losses, which were intentionally omitted from Bank Negara’s annual reports from 1992-1994.

    The RCI further recommended that police investigations to be opened for Criminal Breach of Trust or cheating by the parties involved, including Mahathir, Anwar and BNM officials.

    Still, Mahathir’s accounts and assets were not frozen by the Najib administration during this time.

    So, Tun. Dr. Mahathir Mohammad, when exactly were your accounts frozen in the past? Specifically, in the past 2.5 years after you’ve cut ties with UMNO?

    Kalau tak membohong..takkanlah dinamakan Madey...betul tak ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najis ko dah fining.
      Lalat ..adekah LhDN siasat kompeni anak2 tun madey kerana wang haram?...

      RCI sendiri lingkop tak boleh buktikan tun madey bertanggongjawab hingga panggil polis plak...kenapa dari awal tidak repot polis supaya siasat?...buang masa berbulan2... Buat kerja bodoh..

      Delete
    2. KBB...Rakyat Msia yang aku temui rata2 tak faham betul dengan tindakan Kerajaan Fuckatan Haprakan ni lah.

      Selepas menang PRU, belasan ribu penjawat awam diberhentikan kerja dan hilang pendapatan di kala orang Islam hendak menyambut hari raya Aidilfitri.

      Pelbagai janji2 yang diberikan semasa kempen pilhanraya juga tidak mampu ditunaikan sehingga kini dan tidak lagi ada kelihatan janji2 tersebut akan dilaksanakan dalam masa yang ditetapkan.

      Kini...berita yang terbaru mengatakan para nelayan pula akan kehilangan punca rezeki berupa elaun sara hidup bulanan sebanyak RM 300 apabila bakal dihentikan oleh kerajaan serta merta. Mereka ni lupa atau buat2 lupa....para nelayan ni lah yang dulu ramai memenangkan calon2 PH dalam PRU14 yang lalu.





      Selama ni kerajaan Barisan Nasional memberikan elaun sara hidup bagi menampung kehidupan mereka sekaligus mengurangkan kos tangkapan ikan yang boleh menaikkan harga ikan dipasaran. Kalau tak caya...pergi lah tanya mana2 nelayan yang terlibat dengan bantuan tu...konpom mereka dapat mengesahkan kenyataan di atas.

      Mahathir menuduh bahawa elaun yang diterima oleh nelayan2 selama ini menggunakan wang kerajaan atau sumber haram.

      Agaknya Mahathir dah tak mampu untuk berfikir bagaimana untuk mencari sumber kewangan bagi membantu para nelayan yang juga merupakan rakyat Malaysia.

      Kehidupan nelayan khususnya nelayan pesisir pantai boleh dikatakan daif dan dengan pemberian bantuan kepada mereka oleh kerajaan Barisan Nasional dulu maka ianya sedikit sebanyak mampu untuk membantu mereka meneruskan kehidupan seharian.

      Tambahan pula apabila tiba musim tengkujuh dan ribut, kehidupan mereka akan lebih terhimpit dan dengan bantuan elaun berkenaan ianya boleh meringankan beban.

      Jika kerajaan hari ini memberhentikan bantuan berkenaan, siapa yang akan membantu mereka apabila tiba musim tiada ikan atau musim angin kencang???? Sanggup ke Mahathir dan menteri2 PH mengeluarkan bantuan dari kantung mereka sendiri ????

      Jelaslah kerajaan hari ini hanya memikirkan diri sendiri berbanding kebajikan untuk rakyat....hanya atas alasan hutang kerajaan kini dah mencecah RM 1 Trillion, jangan lah pulak kebajikan para nelayan dan rakyat marhaein yng lain dikompromikan...adil ke macam ni haah ?????

      Delete
    3. Orang Cina kata......bagi kail supaya orang boleh selamanya guna untuk mancing ikan.

      Bukan dibagi ikan hari ni.......hari ni habis......esok lusa menganga.....

      Kita tak mau nelayan cuma tau tunggu elaun tapi tak beratkan sangat hal mencari rezeki.......tak aktif sebab tak ke laut pon elaun tetap dapat.

      Adakah ini satu method dan formula yg baik dan efektif....??

      Dari duk "spoon feed"......ada lebih baik kalo kerajaan bagi pinjaman khas untuk beli bot, injin dan peti ais.........atau bagi pukat dan kemudahan yg lain........yg mana boleh diguna-pakai untuk masa yg panjang bagi mencari rezeki selama hidop mereka.

      Itu lebih praktikal dan efektif.......dari makan disuap dan disudu ajer.
      Tak gitu samdol....???

      Delete
  34. GENG Najis...ko memang Geng temberang...

    Tun madey tenat?...

    “Saya mendapat tahu ada sesetengah negara menutup sama sekali sempadan mereka kepada pelarian… (tindakan) itu tidak berperikemanusiaan,” katanya kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan Yayasan Kepimpinan Perdana, hari ini.

    Mengenai pengeboman di Syria, Dr Mahathir berkata sebagai sebuah negara yang kecil, Malaysia hanya boleh menyatakan tindakan itu salah.

    ReplyDelete

  35. KBB dan cai2 Fuckatan Haprakan semua....Marilah kita semua mengucapkan tahniah tidak terhingga kepada Menteri Belia Dan Sukan, Syed Saddiq Sigaraga yang telah melantik Numan Hafifi Saadan sebagai Pegawai Khas beliau di kementerian tersebut.Numan Afifi adalah Presiden Pelangi Campaign, kumpulan yang mempromosikan kesetaraan untuk golongan lesbian, gay, biseksual, transeksual (LGBT).

    Numan Hafifi juga adalah penganjur acara buka puasa 'Big Gay Iftar' yang dianjurkan di Bangsar, Kuala Lumpur baru2 ni.

    Menurut Malaysiakini, Numan Afifi menulis di Facebook, Numan menjelaskan ia dianjurkan untuk menyatupadukan masyarakat pelbagai latar untuk berbuka bersama-sama serta berdialog supaya kasih sayang dapat disebarkan.

    Acara itu juga, katanya, untuk memperingati 49 anggota komuniti LGBT yang terkorban dek tragedi keganasan di Orlando, Florida pada 12 Jun 2016. Kata Numan Afifi lagi......
    Hanya melalui acara murni sebeginilah kita dapat buktikan kepada golongan ekstremis dan pengganas bahawa mereka tidak akan dapat memecahkan persaudaraan dan kemanusiaan kita semua. Sesungguhnya, kemanusiaan dan kasih sayang akan pasti menang!

    Tahniahlah Pak Menteri kerajaan Pasir Berdengung ni...belum apa2 lagi dah nampak kemenangan untuk puak2 LGBT kat Msia. Jadi betul lah telahan majoriti rakyat Msiaselama ni yang mengatakan Msia bakal menjadi hab LGBT tersohor di rantau ini bhai !!!!!








    Numan Afifi adalah Presiden Pelangi Campaign, kumpulan yang mempromosikan kesetaraan untuk golongan lesbian, gay, biseksual, transeksual (LGBT).

    Numan Hafifi juga adalah penganjur acara buka puasa 'Big Gay Iftar' yang dianjurkan di Bangsar, Kuala Lumpur baru2 ni.

    Menurut Malaysiakini, Numan Afifi menulis di Facebook, Numan menjelaskan ia dianjurkan untuk menyatupadukan masyarakat pelbagai latar untuk berbuka bersama-sama serta berdialog supaya kasih sayang dapat disebarkan.

    Acara itu juga, katanya, untuk memperingati 49 anggota komuniti LGBT yang terkorban dek tragedi keganasan di Orlando, Florida pada 12 Jun 2016. Kata Numan Afifi lagi......
    Hanya melalui acara murni sebeginilah kita dapat buktikan kepada golongan ekstremis dan pengganas bahawa mereka tidak akan dapat memecahkan persaudaraan dan kemanusiaan kita semua. Sesungguhnya, kemanusiaan dan kasih sayang akan pasti menang!
    Tahniahlah Pak Menteri.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape masa najib berkuasactidak haramkan LGBT?.

      Ade slip akaun bank najib tak?...

      Delete
    2. Menteri: Tindakan terhadap LGBT jika...

      Zulaikha Zulkifli
      6 Jul 2018, 10:31 pagi (Dikemaskini 6 Jul 2018, 1:39 tengahari)

      A A
      WAWANCARA | Menteri agama yang baru, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa mengulas mengenai isu Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT), berkata setiap warganegara mempunyai hak mereka.

      Justeru, beliau yang dikritik bersikap 'lunak' dengan golongan berkenaan berpendapat mana-mana warganegara tidak kira sama ada mereka LGBT atau bukan sekiranya tidak melakukan jenayah, pihaknya tidak akan mengambil tindakan undang-undang.

      Walaupun perbuatan golongan LGBT itu berdosa namun Mujahid menjelaskan, sekiranya ia tidak mencabar undang-undang negara, pihaknya tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil tindakan.

      "Perbuatan LGBT haram. Kalau buat sembunyi-sembunyi pun tetap haram tetapi itu antara dia dan Allah. Allah akan membalas di atas perbuatan mereka. Tetapi kalau mereka secara terang-terangan beritahu dan kata seronok dengan perbuatan itu, kita boleh ambil tindakan.

      "Contohnya, minum arak berdosa, haram. Kalau dia minum secara terbuka dan berkata "suka hati aku nak minum" itu jenayah. Kerana mencabar undang-undang.

      Ruang personal, ruang publik

      Delete
    3. Kah...kah..kah...Apa citer ni bhai ????

      Kemelut dalam pemilihan speaker DUN Negeri Perak akhirnya memperlihatkan seorang wanita yang dulu kemain lantang bersuara dalam sebuah klip video semasa menjadi Senator kecundang di tangan DAP.

      Siti Aishah telah menarik diri apabila didesak dan menerima tekanan daripada beberapa pemimpin negeri Perak dan akhirnya akur untuk bersetuju memilih Ngeh Koo Ham sebagai speaker.



      Kalau dilihat dalam video video Siti Aishah ni bercakap, bukan main keras lagi hujah hujah yang dilemparkan, tapi akhirnya tunduk sepi tak mampu melawan dengan kehendak DAP, jadi segala kekerasan selama ni nampaknya kosong belaka sama macam tin milo.

      Kemana suara lantang Siti Aisyah yang petah berbicara selama ni? Kalau setakat speaker dewan pun DAP boleh sailang, apatah lagi yang lain.

      Selama ni, Siti Aisyah kondem orang Melayu khususnya orang UMNO, tapi sudahnya terlondeh dengan desakan DAP, agak memalukan bila Ketua Srikandi tak mampu berhujah dengan DAP. Tu baru dengan DAP perak..belum lagi kena dengan Ah Beng dan Tokong DAPigs....

      Adakah Siti Aisyah hanya mampu berbicara dengan orang Melayu tapi bila berdepan dengan bukan Melayu maka segala kata kata hilang entah ke mana...ke laut lumut aje lah kot ??????

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kikoikhkikikiok

      Delete
    4. Siti Aishah akan dilantik penasihat khas MB Perak - Ahmad Faizal

      SUNGAI SIPUT - Ketua Penerangan Keadilan Perak, Senator Siti Aishah Shaik Ismail akan dilantik menjadi Penasihat Khas kepada Menteri Besar bertaraf Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco).

      Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu berkata, pelantikan itu akan berkuat kuasa dalam waktu terdekat dan Siti Aishah sendiri telah dimaklumkan mengenainya.


      "Pelantikan Siti Aishah bukan atas gesaan dan daripada mula lagi kita telah berhasrat meletakkan beliau di satu tempat yang berpengaruh. Saya sendiri telah bercakap dengan beliau (Siti Aishah) secara peribadi dan beliau bersetuju menerima lantikan ini.

      "Beliau sebagai penasihat khas akan berperanan untuk membantu mendekati golongan belia dan muda di negeri Perak," katanya kepada pemberita selepas menghadiri jamuan Aidilfitri PPBM Bahagian Sungai Siput di sini hari ini.

      Sebelum ini, Siti Aishah dilaporkan dinamakan sebagai calon Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada PKR yang merupakan komponen Pakatan Harapan (PH) sebelum akhirnya menarik diri.

      ====================

      Geng Naga......gebang lebehhhhh.....!!
      kihkihkihkih

      Delete
  36. Dr Mahathir: Kita nak balas dendam apa?

    6 Jul 2018, 1:24 tengahari (Dikemaskini 6 Jul 2018, 2:14 tengahari)

    A A
    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menafikan dakwaan keluarga Datuk Seri Najib Razak bahawa pembekuan akaun bank mereka adalah tindakan balas dendam.

    Katanya, jika keluarga bekas perdana menteri itu percaya apa yang dilakukan terhadap mereka adalah salah, maka mereka boleh membawa perkara itu ke mahkamah.

    "Ini adalah tuduhan, dia boleh tuduh apa, dia salah. Kalau dia kata (pembekuan akaun) ini salah, mereka boleh bawa ke mahkamah.

    "Kita nak balas dendam apa? Yang dia buat dulu lebih daripada itu kita tak mengadu.

    "Semua kawan-kawan saya dihalau tak beri berkawan dengan saya, pembekuan akaun mereka dilakukan, kita tak mengadu, katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) di Yayasan Kepimpinan Perdana, di Putrajaya, hari ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Tahniah diucapkan kepada DSNR yang berani mempertahankan haknya sebagai rakyat Msia agar tidak sewenang2nya diinjak2 oleh para konspirator untuk mengaibkan dan memenjarakannya tanpa melalui perbicaraan yang sah dan adil...

      Najib failkan saman terhadap Shukri Abdull, Tommy Thomas dan Amar Singh atas dakwaan bersikap prejudis

      July 6, 2018




      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan telah mengemukakan saman terhadap tiga individu tertinggi dalam kerajaan termasuk Peguam Negara, Tommy Thomas, atas dakwaan bersikap prejudis kepada bekas Perdana Menteri itu semasa siasatan berkaitan syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dijalankan.

      Menurut laporan Reuters hari ini, dua lagi individu ialah Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Mohd Shukri Abdull dan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh.



      Tiga saman itu difailkan minggu lalu, namun maklumat mengenai perkara tersebut hanya didedahkan kepada Reuters, kelmarin.

      Menurut Badrul Abdullah yang mengetuai firma guaman mewakili Najib, saman itu dibuat berdasarkan beberapa kenyataan oleh tiga individu tersebut sebelum ini.

      “Kami mahu mendapatkan keputusan mahkamah tentang sama ada terdapat unsur-unsur konflik kepentingan antara individu yang mengendalikan kes ini atau tidak,” katanya kepada Reuters.

      Sumber: Utusan Online

      Panas lah bontot pihak yang berkaitan untuk menjawabnya dalam mahkamah nanti bhai !!!

      Delete
    2. Janganlah terlampau riyak dan bongkak.

      Dulu berrrsepai air lior berbuih cakap BN boleh menang besar........cakap berdegar-degar......meletop berdentam-dentum tapi.........sekarang apa macam...??

      Majoriti rakyat bersama sape...???

      Delete
    3. Jangan melampau sangat nanti terjerut leher sendiri.

      Ambik iktibar dari pengajaran yg lepas.

      Delete
  37. Pendakwaan akan kemuka lebih banyak tuduhan 1MDB - Tommy
    Oleh Sarah Zulkifli
    sarah@nstp.com.my

    KUALA LUMPUR : Pihak pendakwaan akan mengemukakan lebih banyak pertuduhan berkaitan skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB) sekiranya terdapat lagi kertas siasatan baharu diberikan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Peguam Negara Tommy Thomas yang mengetuai pendakwaan berkata, sebarang tuduhan baharu bergantung pada kertas siasatan yang akan diserahkan ke pejabatnya berkaitan dengan skandal 1MDB.

    "Kes hari ini adalah kertas siasatan pertama yang sampai di meja saya apabila saya mula bertugas sebagai Peguam Negara tiga minggu lalu, dan tidak dinafikan berkemungkinan ada kertas siasatan lagi yang akan dikemukakan SPRM," katanya ketika sidang media selepas tamat prosiding terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, hari ini.

    Menurutnya, pihaknya hanya mengemukakan pertuduhan, namun terpulang kepada SPRM untuk menjalankan siasatan.

    "Bagi prosiding hari ini, hanya Najib dituduh empat pertuduhan dan pihak pendakwaan mempunyai prima facie yang akan dibuktikan ketika perbicaraan nanti," katanya.

    Dalam perkembangan sama, beliau tidak pasti dalam soal SRC International Sdn Bdh, namun sangat pasti akan ada lagi pertuduhan dalam soal 1MDB.

    "Ini kerana keseluruhan isu berkenaan berkait dengan skop 1MDB...lebih banyak kertas siasatan dijangkakan daripada SPRM.

    "Kita tahu apa yang berlaku sejak lima tahun lalu yang mana berlaku transaksi kewangan secara tersembunyi tetapi dijelaskan dengan kenyataan ringkas tanpa terperinci dalam soal 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 tahun ni najib turun naik mahkamah laa..berapa lama geng najis dan puak umno akan menyokong najib?...

      Delete
    2. KBB....Hari tu Datuk Seri Najib Razak dibawa ke mahkamah untuk didakwa kononnya atas dakwaan rasuah SRC International SDN BHD dan bukannya tentang kes 1MDB atau kes duit RM 2.6 billion yang masuk ke akaun beliau sebagai sumbangan politik.

      Tapi yang menghairankan penahanan dibuat oleh Pasukan Petugas Khas 1MDB yang diketuai oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah.



      Persoalannya kini, sejauh mana kuasa yang diberikan kepada Pasukan Petugas Khas berkenaan?

      Adakah mereka diberi kuasa untuk melakukan sebarang tangkapan atau pendakwaan? Bukankah mereka hanya berkuasa untuk menyiasat tentang kedudukan atau salah laku yang terdapat pada Syarikat 1MDB?

      Persoalan ini juga bermain di kepala Presiden Majlis Peguam, George Varughese yang mengatakan bahawa majlis berkenaan turut terganggu dengan kenyataan Petugas Khas berkenaan.



      Apabila diberikan kuasa untuk menyiasat kedudukan 1MDB, kenapa pula Datuk Seri Najib nak dituduh tentang SRC International SDN BHD? Adakah itu juga dibawah bidang siasatan Pasukan Petugas Khas berkenaan?

      Datuk Seri Najib telah ditahan dan dibawa ke lokap SPRM untuk dibawa ke mahkamah bagi mendengar pertuduhan terhadapnya ..

      Nampak sangat Malaysia hari ini menggunakan kuasa undang undang rimba yang mana pasukan yang berkenaan yang diberi kuasa tangkapan tidak lagi menjalankan tugas tapi Petugas Khas yang diberikan kuasa menyiasat pula yang boleh bertindak.

      Apa yang pasti, penangkapan dan pendakwaan terhadap DS Najib tersebut hanyalah gimik kerajaan pimpinan Mahathir dalam menutupi kegagalan melaksanakan janji kerajaan Pakatan dan isu dialihkan kepada yang lebih sensasi dan seperti yang kita maklum, penangkapan Datuk Seri Najib akan menjadi berita paling panas dalam seminggu dua ini.

      Ini juga boleh melegakan kepimpinan kerajaan Mahathir dalam mencari helah lain sehingga rakyat akan terlupa dengan janji janji yang ditaburkan sepanjang tempoh kempen pilihanraya yang lalu.

      Yakin lah kengkawan...masih banyak lagi helah yang akan disajikan kepada rakyat Msia dalam masa terdekat oleh kerajaan Fuckatan Haprakan ni agar rakyat tidak lagi sibuk untuk menuntut 10 janji dalam 100 hari tu bhai !!!!

      Delete
    3. Engko ni bodoh lah ulang tayang cerita sama...aku tanye ape bukti pasukan petugas khas yg arah sprm tahan najib ko takut jawab...

      Delete
    4. Bukti tak derrrr......yg ada fuckta gebang dia ajerrr....
      Tu pasal senyap tak buat report......tau menyalak kat sini jerrr....

      Delete
  38. https://www.amenoworld.org/2018/07/menjawab-tuduhan-kenapa-dokumen.html?m=1

    Menjawsb tuduhan kenape kertss pertuduhan belum diserahkan kpd najib..

    ReplyDelete
    Replies

    1. KBB...kalau kau perasanlah kan...Kenaikan harga barang semakin ketara selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu sekali gus menyebabkan rakyat marhaen berasa tertekan di bawah kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH).

      Kejatuhan harga barangan tidak berlaku..... di sebalik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) disifarkan kadarnya sejak 1 Jun lepas meskipun pemimpin PH mendakwa kononnya cukai itu jadi punca utama harga barang mahal selama ini.

      Terbaharu, seorang ahli Persatuan Farmasi Malaysia, Abdul Nassir Mat Dani menulis surat terbuka kepada Menteri Kesihatan, Dr. Dzulkefli Ahmad bagi meluahkan kekesalan mengenai harga ubat yang kian meningkat di pasaran.

      Beliau yang mengirim salinan surat itu kepada Mynewshub mendakwa bahawa harga ubat atau drug dikesan naik antara 20 hingga 35 peratus dalam jangka waktu amat singkat setelah berakhirnya PRU ke-14 pada 9 Mei lalu.





      Abdul Nassir yang merupakan pengamal farmasi komuniti di premis swasta menjelaskan, rakyat terutama pesakit tidak berpuas hati dengan isu kenaikan harga itu khususnya ubat patent diimport dan sebahagian ubat generik.

      “Sedangkan GST sudah dimansuhkan. Tukaran RM vs USD semakin baik. Sepatutnya harga ubat kekal stabil atau mengalami sedikit penurunan. Tetapi rupa2nya... sebaliknya yang berlaku. Harga ubat terus meningkat secara drastik,” katanya.

      Situasi itu ujarnya, boleh menjejaskan keupayaan rakyat untuk dapat ubat mampu beli dan berkualiti bagi merawat penyakit mereka terutama jenis kronik yang memerlukan pergantungan kepada rawatan ubat sepanjang hayat.

      Justeru, Abdul Nassir merasakan ada pihak mengambil kesempatan ekoran peralihan kerajaan kerana sebahagian besar syarikat farmaseutikal dan pengimport produk ubat dikuasai proksi yang monopoli serta boleh sabotaj harga. Dah tentu syarikat2 kroni yang dapat tender membekalkan ubat2an ni.

      “Maka dengan rendah dirinya, saya memohon pihak YB Menteri Kesihatan menggunakan kebijaksanaan untuk bantu rakyat sekurang-kurangnya bendung kenaikan harga yang melampau melalui mekanisme sedia ada,” katanya.

      Luahan Abdul Nassir itu ternyata mendedahkan kegagalan pentadbiran PH untuk bertindak meringankan beban pesakit miskin selepas lebih 40 hari berkuasa bahkan lebih teruk daripada kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu.

      Namun, umum maklum bahawa dasar BN sebelum ini banyak menolong pesakit marhaen menerima rawatan di klinik atau hospital kerajaan untuk tetap menikmati caj rendah termasuk ubat secara percuma.

      Dulu tak reti nak berterima kasih kepada segala kebajikan yang dibuat oleh BN..sekarang..lu rasa lah sendiri penangan kerajaan Fuckatan Haprakan ni bhai !!!!

      Delete
    2. Barang ape yg naik?..aku beli di giant diy dan eco semua tak de gst.. Boleh beli lebih sikit...isi minyak tak naik pon..

      Delete
    3. Barang tempatan yg naik boleh repot kepada kementerian pengguna...barang impot bergantung harga impot..walopon ringgit tak terjejas tapi komponi obat dan barangb diluar negara naikkan harga malaysia tak boleh buat ape...

      Delete
    4. Pigiiii daaaa.......gebang ajerr lebeh.

      Kalo dulu beli RM10 + 6%GST = RM10.60.....
      Sekarang tambahan 60 sen tu dah tak perlu bayar.......bayar RM10 ajer.

      Yg naik tu kontol sontot dia jerrr....

      Delete

  39. KUALA LUMPUR 5 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak komited mahu membuktikan dia tidak bersalah me­lalui proses mahkamah yang adil.

    Sehubungan itu, bekas Perdana Menteri menerusi catatan di akaun Facebook beliau menegaskan dugaan yang sedang dihadapinya ketika ini akan didepani dengan cekal.

    Beliau berkata, mata hatinya ketika melalui dugaan ini sentiasa kepada Allah SWT yang maha mengetahui dan maha adil.

    "Jika penganiayaan ini adalah harga yang perlu saya bayar demi perjuangan saya untuk rakyat, demi kemakmuran negara, demi kebajikan rakyat, saya sesungguhnya reda dengan dugaan dunia ini.

    "Sesungguhnya, dengan izin Allah, sebagaimana saya perjuangkan hak rakyat, saya akan perjuangkan keadilan untuk diri saya bagi membuktikan saya tidak bersalah pada pertuduhan-pertuduhan ini," kata beliau.

    Semalam, Najib mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur atas tiga pertuduhan melakukan pecah amanah berkaitan kes SRC International Sdn. Bhd. dan satu pertuduhan menyalahgunakan jawatannya sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan ketika itu yang membabitkan RM42 juta.

    Bekas Presiden UMNO itu dibebaskan dengan ikat jamin RM1 juta berserta dua penjamin dan pasport biasa serta pasport diplomatik beliau diserahkan kepada mahkamah sebagai syarat jaminan.

    Perbicaraan terhadap Najib atas pertuduhan-pertuduhan tersebut dijadualkan dibicarakan di Mahkamah Tinggi di sini selama 19 hari mulai 18 Februari tahun depan.

    Dalam pada itu, Najib menzahirkan ucapan terima kasih kepada anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pihak keselamatan di atas laya­nan baik, penuh hormat serta sikap profesionalisme mereka ketika beliau ditahan.

    Najib turut tersentuh dengan kenyataan dikeluarkan oleh penyokong serta pihak yang pernah menentang beliau satu ketika dulu, menggesa kerajaan memberi layanan adil kepadanya selain menghormati undang-undang.

    "Apa pun, sepanjang hampir 24 jam ini, saya dapat lihat sokongan dari rakyat Malaysia kepada saya sama ada dengan hadir di luar bangunan SPRM, di mahkamah dan di media sosial.

    "Saya dan keluarga mengucapkan terima kasih kepada anda semua di atas sokongan yang tidak putus-putus kepada saya dan keluarga," ujar beliau.

    Menurut Najib, sokongan dan kata-kata semangat yang diterima sangat bermakna untuk beliau dan keluarga ketika menghadapi dugaan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Betol......ini bukan dugaan tapi ini bala.

      Nama Allah jangan dibuat main2.........aku takot bala akan datang lebih besar lagi.

      Apa tak cukop lagi ke yg Allah dah tunjukkan sebelom ni......???

      Setiap perbuatan ada balasannya........Allah maha mengetahui apa yg disembunyikan dan maha tau akan semua kepura-puraan.

      Dengan manusia boleh menipu dan berpura-pura tapi dengan Allah tuuunggu ajer ler bala balasanNya.

      Kadang2 aku rasa gerun dan takot tengok manusia yg menjaja nama Allah dengan murah.
      Jangan berani2 sangat.

      SubhanAllah.....

      Delete
  40. Sejak Mei selepas Pakatan Harapan (PH) ambil alih kerajaan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia (SPRM) telah memanggil beberapa individu bagi melengkapkan siasatan berkaitan 1MDB termasuk Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

    Bekas Perdana Menteri itu dipanggil memberi keterangan pada 22 dan 24 Mei di ibu pejabat SPRM manakala Rosmah pula pada 5 Julai.

    Dalam pada itu, ramai lagi individu mungkin sudah dan akan memberi keterangan kepada SPRM selepas kenyataan Ketua Pesuruhjaya Datuk Seri Datuk Seri Mohd Shukri Abdull meminta pemilik akaun yang dibekukan berjumpa pihaknya.

    Berdasarkan laporan NSTP, sebanyak 408 akaun bank membabitkan dana RM1.1 bilion dibekukan Pasukan Petugas Khas 1MDB setakat ini.

    Pembekuan akaun bank dilakukan pada 26 dan 29 Jun lalu membabitkan akaun milik individu, parti politik serta badan bukan kerajaan (NGO).



    Shukri di dalam kenyataannya juga meminta pemilik akaun yang dibeku membuat pengisytiharan serta memulangkan balik wang yang dikatakan ada kaitan dengan 1MDB.

    Beliau juga memberi amaran kepada pemilik akaun sama ada individu, parti dan NGO supaya menyerahkan wang 1MDB secara sukarela, tetapi jika gagal tindakan undang-undang akan diambil.

    Menurutnya, pihaknya akan memastikan semua wang 1MDB yang mengalir ke mana-mana akaun akan dikembalikan semula dengan menggunakan semua bukti dan maklumat yang ada.

    Peliknya di dalam proses ini, SPRM sepatutnya menjalankan siasatan berdasarkan bukti yang ada bukannya Ketua Pesuruhjaya membuat kenyataan berbaur ugutan seperti itu.

    Jika sebelum ini integriti SPRM kerap dipersoal termasuk cara membawa Shukri masuk semula menerajui suruhanjaya itu, kaedah diguna pakai sekarang sekali lagi menyebabkan integriti dan kredibiliti SPRM tercalar.

    Adakah ini satu proses urus tadbir undang-undang yang bersih dan telus seperti diuar-uar pemimpin PH jika mereka memerintah negara?

    Sedangkan dalam masa sama, pelbagai pihak mempersoal mengapa kes Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng ditolak ke tepi atau menyimpannya di bawah karpet.

    Ini belum lagi ambil kira kes Najib yang dihadapkan ke mahkamah sedangkan kertas pertuduhan belum siap lagi....hebat kan rule of law yang diamalkan kat Msia sekarang ni kan !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng najis ape yg peliknye?..

      Sprm dah siasat akaun yg terima wang haram 1 mdb dan tak perlu heboh...

      Sprm bagi pluang kod yg kena beku akaun pulangkan wang...kalo rasa bukan wang 1 mdb jangan pulangkan dan lawan di mahkamah nanti...aksun Geng najus kena beku?...

      Delete
  41. Report: Najib’s son seen gallivanting with Taiwan actress after ex-PM freed on bail

    KUALA LUMPUR, July 6 — Datuk Seri Najib Razak's son was spotted dining and drinking wine with an actress in Taiwan a day after his father was charged here over RM42 million from a former 1Malaysia Development Berhad (1MDB) unit, a news portal reported today.

    Taiwan's Apple Daily claimed it witnessed Datuk Mohd Nazifuddin Mohd Najib dining and chatting last night with an actress identified as Celia Zhang, purportedly at a steak restaurant in the Breeze Xinyi mall near Taiwan capital's iconic tower Taipei 101.

    The portal said the two were seen drinking glass after glass of red wine in a relaxed atmosphere during an allegedly mirthful meal that lasted three hours, claiming that two bottles of red wine were opened.

    It also said the duo were subsequently seen taking a taxi to a massage parlour, before having a candlelight dinner and spending two hours at a bar.

    Apple Daily claimed that the two then took another taxi ride to the Grand Hyatt hotel at around 1am.

    According to Apple Daily, Nazifuddin wrote a Facebook post at 9.58pm the same night to back his father who was charged with corruption, noting that this allegedly took place while he was having a candlelight dinner with the actress.

    The Apple Daily report came with a video clip showing brief footage and photos of the duo together, also reporting that Nazifuddin was seen together with the actress after he alighted from the plane yesterday in his trip to Taiwan.

    When Zhang was asked about the duo's Thursday meeting caught on video, Apple Daily reported that the actress replied via her spokesman that: "He is just a good friend that I have known for many years and who came to Taiwan to visit, I acted as his guide and accompanied him."

    Celia Chang, 34, is a former model of Chinese-Vietnamese parentage who is now an actress and has been in the entertainment industry for four years.© Provided by Malay Mail .
    When asked about their sighting at the Grand Hyatt hotel, the actress reportedly clarified that they only had more drinks there.

    "We only drank at the Grand Hyatt's bar, his mood was not good because his family member was ill, after that he went up to rest and I then left,” she was quoted as saying.

    The actress indicated that they did not discuss the news about Najib, reportedly telling the portal that she and Najib’s son generally avoided politics due to the sensitive nature of the topic.

    Apple Daily said Nazifuddin returned this morning to Malaysia, also claiming that the former Umno president's son was first introduced by friends in Taiwan three years ago to the actress.

    The newspaper claimed that the actress previously did not know of Nazifuddin's status and background and had only started close communications with him recently after she became single again.

    In a separate report by Apple Daily, the actress is aged 34 and is a former model of Chinese-Vietnamese parentage who is now an actress and has been in the entertainment industry for four years.

    Najib was charged on Wednesday in Kuala Lumpur with three counts of criminal breach of trust as a public servant and one count of abusing his position for self-gratification over ex-1MDB subsidiary SRC International Sdn Bhd's RM42 million funds.

    He has pleaded not guilty to all charges that are each can be punished by a maximum 20-year jail term and fine, with CBT also punishable by whipping. He was released on bail of RM1 million that was paid in half, with the remaining RM500,000 due next Monday.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak najib belanja mewah sakan dgn amoi..Geng najis derma tabong najib seblan jualan sawit yg jatuh harga...bodohlah yg derma tabong najib..

      Delete
    2. http://tukartiub.blogspot.com/

      Delete
    3. Kata lokman adam pojaan Geng Najis akaun anak2 kena beku... Yg ni ade akaun ditaiwan?...

      Delete
    4. Hebat anak najib...ikut perangai bapak...skirt chaser...boleh pakai tour guide artis taiwan..orang kaye saja boleh kepit dgn artis...zz? Di port dickson?...

      Delete
    5. Mahathir spent a good two hours at IJN yesterday

      July 6, 2018

      TTF: Almost as many people as there were minutes since I published “Al Jazeera interview was taped, Dr M still in very serious condition“ called to ask me if it was true Mahathir was serious.

      He is.

      To understand the hows and whys regarding his appearances for meetings and press conferences today, click on the article aforementioned (in red) and read the last four to five paragraphs.
      There, I made specific mention of a booster drug imported from Zurich that he’s using to give him the ….well….boost.

      What I did not mention, however, was that the Prime Minister spent a good two hours at Institut Jantung Negara (IJN) yesterday, the 5th of July 2018.

      So don’t come and ask me if or not the statement below (see news item) was made today or is part of the damage control being effected by the Council of Eminent Persons.

      Read the statement and be the judge. It could well be true, or perhaps, not.
      And I’m not saying he will not improve.


      KUALA LUMPUR: Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad said on Friday the “unfairness” of contracts for Beijing-backed projects would be a key issue he would raise during a visit to China next month.

      Mahathir, who came to power in May following a stunning election defeat for then prime minister Najib Razak, is reviewing major projects signed by the former government, saying many of them do not make financial sense for Malaysia.

      His government suspended more than $20 billion in China-funded projects earlier this week.



      “There are several issues to be brought up, among which is the unfairness of the terms of the contract and also the loan,” Mahathir said at a news briefing.

      “And the interest also is of concern to us, because the interest is much higher than when governments borrow.”

      Mahathir has been highly critical of the benefits of certain Chinese projects in Malaysia. Since taking office, he has vowed to renegotiate terms even as construction work continued.

      The finance ministry this week called a halt to work on three projects: the $20-billion East Coast Railway Link (ECRL) and two pipeline projects worth $2.3 billion. Chinese state-owned firms are involved in all three projects.

      “I want to go to China as early as possible, but the president of China is not available in July so I’ll go in August,” Mahathir, who turns 93 next week, said at the briefing.

      Reuters reported on Thursday that his trip to Beijing has been provisionally agreed for mid-August.

      The premier’s visit will likely be preceded by a trip to China this month by 80-year-old former finance minister Daim Zainuddin, two sources and local media reports said.

      Daim, an influential figure close to Mahathir, was appointed by the premier to a “Council of Eminent Persons” – a special team advising the government.

      “I think he wants to talk with the Chinese about some contracts,” Mahathir said when asked about Daim, adding that he reserved the right to reject his advice.

      Source: The Edge Markets

      Delete
    6. Aku pikir geng najis boleh tambah derma tabong najis..

      Delete
    7. Woiii Geng Kepala Naga......so whaaatttt......kalo sakit....sakit lerrr.
      What's the big deal....????

      Jangan ingat orang tua ajerrr boleh sakit, mati........orang yg junior macam kepala bapaaak ko pon bila2 masa ajer boleh sakit dan mati.

      ko tau ke bila giliran ko nanti...??
      Ko sendiri pon tak tau bila masa ko.

      Nyawa di tangan Allah......bukan pegang sendiri.

      So.......what's the big deal about your story tu dol....???

      TPM dan menteri2 kabinet masih hidop dan sehat lagi........dia orang boleh pikol tanggongjawab semasa ketiadaan PM atau PM on MC.

      PM yg kurang sehat rakyat tak risau dol........yg rakyat takot kalo dapat PM yg menyamun dan menyeleweng........nauzubillahiminzalikh.

      Harap2 jangan lerrrr ada bank-bank bagasi tumboh lagi.........cukop lerrr yg telah sudah beroperasi di rumah2 kosong dn kondo2.
      Tak gituuu....???

      Delete
    8. KBB....Apa citer pulak ni...Cai2 PH nak buat lawak bodo keer..simpan2lah sikit untuk bekalan anak cucu nanti bhai !!!!

      keh..keh..keh...Harrk..Tuiii..kikoikhkioikik..

      Terbongkar! PH Buat Akaun Palsu ‘Bebas Najib' Pulak..


      BONGKARRRRRR....Sudahlah bertindak zalim sengaja beku akaun bank anggota keluarga Datuk Seri Najib Tun Razak termasuk cucunya, jentera kerajaan Pakatan Harapan (PH) pula bertindak lebih biadab.

      Terbaharu, setelah mereka menyedari sentimen rakyat Malaysia mulai menyokong bekas perdana menteri itu, askar siber PH melancarkan akaun palsu yang konon sebagai tabung bagi membayar ikat jamin Najib pada Isnin depan.


      Namun taktik jahat mereka ‘kantoi’ setelah beberapa penyokong UMNO dan Barisan Nasional (BN) terkejut apabila mendapati nombor akaun dinyatakan itu sebenarnya Tabung Harapan Malaysia yang dikendalikan kerajaan PH.

      Walhal ia sepatutnya tertera nama Tabung #FreeNajib (SolidarityNAJIB) yang diuruskan secara sukarela oleh Kelab Belia Berkhidmat dan ia baru sahaja dilancarkan badan bukan kerajaan tersebut di ibu negara sejak semalam.

      Inisiatif berkenaan dilakukan kerana semua akaun Najib dan ahli keluarganya telah dibekukan kerajaan PH konon ada kaitan dengan skandal 1Malaysia Development Berhad selain akaun UMNO dan ramai individu dalam parti itu.
      Justeru Pengerusi Sekretariat Solidariti DS Najib Razak, Datuk Mohd. Razlan Rafii meminta orang ramai agar lebih berwaspada kerana pihak kelab berkenaan hanya menggunakan CIMB Bank dengan nombor akaun 8601952060.

      Setakat ini, tabung khas untuk bayar ikat jamin tokoh UMNO tersebut sudah lebih RM100,000 dan setelah cukup RM500,000, wang itu akan dibawa terus ke Mahkamah Kuala Lumpur pada Isnin depan. – Mynewshub.TV

      Delete
    9. Woiiii baghal......PH tak lancarkan apa2 tabong untuk kepala bapaaak ko.

      Tahkan korang yg menyamar konon orang PH.......lepas tu drama konon terkantoi.

      Orang dah nak lemas macam2 drama dia boleh buat.
      Kalo betol.......aku cabar ko pegi buat report polis.

      "Terbongkar! PH Buat Akaun Palsu ‘Bebas Najib' Pulak.."
      Tajuk ko di atas tu sudah menudoh Pakatan Harapan.
      Ini serius ni menipu ni dol.....

      Kalo tak menipu tak sah.

      Delete
  42. Siasatan 1MDB selesai 50 peratus, kata SPRM

    6 Jul 2018, 9:57 malam (Dikemaskini 6 Jul 2018, 10:00 malam)

    A A
    Siasatan berhubung kes 1MDB telah 50 peratus selesai, kata ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Mohd Shukri Abdull.

    Ketua Pesuruhjaya SPRM itu yang ditemui selepas istiadat mengangkat sumpah jawatan di Istana Negara hari ini juga berharap proses siasatan kes akan selesai dijalankan secepat mungkin.

    "Saya bersyukur atas pelantikan ini dan ini merupakan satu amanah besar kepada saya untuk menjalankan tugas yang diberikan.

    "Fokus saya ketika ini tetap menjalankan kes sekarang iaitu berkaitan RM2.6 bilion.

    "Doakan supaya kes ini diselesaikan secepat mungkin," katanya merujuk kepada RM2.6 billion yang dikatakan telah disalurkan ke akaun peribadi bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

    Sebelum ini SPRM telah memanggil tiga individu bagi memberi keterangan berhubung kes 1MDB iaitu Najib, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dan anak tiri Najib, Riza Aziz.

    Terdahulu, Mohd Shukri yang dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM pada 18 Mei lepas mengangkat sumpah jawatan di hadapan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.

    ReplyDelete
    Replies

    1. KBB...kau rasa Dr M sudah berubah keer??? Jom kita dengar apa kata DSNR....



      (Malaysiakini) EKSKLUSIF l Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa program 1Malaysia yang bertujuan menggalakkan keharmonian etnik dan perpaduan negara adalah antara sebab yang menyaksikan hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi renggang.

      Dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini minggu lalu, beliau berkata Mahathir, yang bersekongkol dengan pergerakan pelampau Melayu, PERKASA, ketika itu, merasakan bahawa Najib terlalu 'tunduk' kepada masyarakat bukan Melayu.

      Bagaimanapun, beliau berkata Mahathir yang berperanan dalam PERKASA dan kemudian menjadi penaung kumpulan itu mengubah rentaknya selepas menyertai Pakatan Harapan dan menjenamakan dirinya semula sebagai seorang "reformis".

      Ditanya apakah beliau percaya perubahan pemimpin berusia 92 tahun itu adalah benar atau sekadar oportunisme politik, Najib merujuk kepada rekod Mahathir.

      Katanya, Mahathir melabelkan DAP secara konsisten sebagai parti perkauman dan anti-Melayu.

      "Saya tidak serang DAP dengan cara itu, saya tidak kata DAP adalah anti-Melayu secara terang-terangan, tetapi saya prihatin terhadap beberapa dasar mereka," katanya.

      Apabila Malaysiakini menegaskan bahawa antara tema Umno pusat semasa kempen pilihan raya umum ke-14 adalah memomokkan DAP dengan isu bangsa dan agama, beliau menolaknya.

      "Saya tidak secara khusus, tidak secara jelas berkata bahawa mereka adalah perkauman atau anti-Melayu atau anti-Islam tetapi saya menyatakan kebimbangan mengenai DAP berhubung dasar mereka," katanya.

      Apabila diberitahu bahawa terdapat pemimpin Umno menggunakan kata-kata sedemikian semasa kempen ketika Umno di bawah kawalannya, Najib berkata parti itu adalah besar.

      "Sudah tentu akan ada yang berkata sesuatu dengan bahasa mereka sendiri," katanya.

      Najib berkata, Mahathir, sebaliknya, sering memomokkan DAP dalam hampir semua ucapannya pada masa lalu dan DAP pula akan membalasnya.

      Oleh itu, katanya, beliau langsung tidak menjangkakan Mahathir dan DAP akan bergandingan.

      "Jadi apabila mereka bersama, itu adalah sesuatu yang tidak saya jangkakan.

      "(Tetapi) saya jangka apabila kamu menyertai pembangkang (ketika itu), diri kamu akan dibersihkan, kamu dibebaskan dari semua kesalahan," katanya.

      Delete
    2. Jambatan bengkok

      Sementara itu, Najib juga menyebut beberapa faktor lain yang menyumbang kepada keretakan hubungan mereka.

      "Kami (sebelum ini) mempunyai hubungan yang sangat akrab. Kami menghabiskan banyak masa bersama, dia (Mahathir) akan jemput saya ke rumahnya untuk makan malam dan selepas itu kami akan ke bilik di tingkat atas rumahnya dan duduk, berbual.

      "Pada peringkat awal selepas saya menjadi perdana menteri, sekitar tahun 2009 dan walaupun selepas pilihan raya umum ke-13, kami masih mempunyai hubungan baik," katanya.

      Bagaimanapun, Najib berkata hubungan mereka menjadi tegang apabila Mahathir mula memintanya "perkara-perkara tertentu" yang sukar untuk dilakukannya.

      Permintaan pertama Mahathir, katanya, adalah supaya projek jambatan bengkok diteruskan semula - lebuh raya enam lorong untuk menggantikan tambak dari Johor Baharu ke Singapura.

      Najib berkata sukar bagi beliau untuk meluluskan projek itu selepas bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi membatalkannya.

      "Projek itu dibatalkan oleh Pak Lah (Abdullah), jadi sukar untuk saya jelaskan kepada rakyat jika kita memulakan projek itu semula, terutamanya selepas pampasan tinggi dibayar untuk membatalkannya.," katanya.

      Najib menjelaskan bahawa ini mungkin menyaksikan pihak tertentu yang berkaitan dengan jambatan bengkok mendapat ganjaran dua kali.


      Bekas perdana menteri itu berkata walaupun beliau cuba memenuhi permintaan Mahathir sedaya upaya, seperti menyediakan lebih dana untuk membangunkan Langkawi dan membantu anaknya, Datuk Seri Mukhriz menjadi menteri besar Kedah, namun beliau tetap tidak berpuas hati dengannya.

      "Dia tidak senang dengan perkara-perkara tertentu seperti 1Malaysia, dia tidak senang dengan jet itu, jet itu dibeli oleh Pak Lah, tetapi saya perhatikan sehingga kini dia (Mahathir) masih menggunakannya," katanya.

      Najib berkata, perbezaan dasarnya juga membuat Mahathir marah seperti pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri dan pembatalan Ordinan Darurat, layanan terhadap Proton serta gaji minimum yang ditentang oleh Mahathir.

      Bekas perdana menteri itu berkata seiring dengan peredaran masa, kemarahan Mahathir meningkat apabila lebih banyak permintaannya ditolak sehingga mengakibatkan keretakan hubungan mereka menjadi pecah.

      Apa pendapat kau bhai..dia dah betul2 berubah ke haah atau hanya main wayang je ????

      Delete
    3. Mahathir ada mintak coklat tak?

      Delete
    4. Ini Geng Naga nak suroh kita dengar apa kepala bapaaak dia cakap.

      Woiiii.....tak sior oiiii.....tak sior kami menengornya....

      Ini yg buat aku teringat.........dulu ketika merasmikan Program Pegawai Integriti Bertauliah (CeIO) di Putrajaya, pada Februari 2012 berkata sumbangan atau derma kepada parti politik haruslah dimasukkan ke dalam akaun rasmi parti dan bukannya akaun peribadi.

      Katanya, tindakan itu perlu bagi mengelakkan ahli politik menyalah-gunakan nama parti semasa mengutip derma ataupun wang berkenaan disalah-gunakan bagi tujuan peribadi.

      =========================

      Tapi lepas tu U-turn.......tengok2 derrrma mengeram dalam akaun peribody.
      Akaun parti ada.......tapi tak buat pon sebagaimana yg dicakap......

      Itu pon payah nak ngaku.......mula2 kata tak der duit banyak tu........tapi lepas tu......errrrrr.....ada tapi tu duit derrrrma.

      Kenapa tak dari awal on very first day cakap terus ya....memang ada....????
      Why giving excuses...???

      Sekarang dah nak kenakan Zeti Akhtar pulaakkk......tapi Zeti kata dia disuroh sign statement bahawa sipelaku tak salah apa2.

      Apa punya belit lerrr dol....

      Ini macam ko nak suroh kami dengar cakap kepala bapaakkk luuuu.....

      Weiiiii.....tak payoh lerrr.....memang tak sior....
      Phuuuuiiiiii !!!

      Delete
  43. "Berjuangnya aku kerana rakyat
    Kepada Allah selalu ku ingat
    Tak pernah komisyen sepanjang hayat
    Wang negara tak pernah ku sengat!"

    " Rakyat menderma sayangkan aku
    Mereka terima segala perilaku
    Songlap memang aku tak mengaku
    Beribu juta tak masuk saku!"

    " ini saja dendam Mahathir
    Tengah malam polis pun hadir
    Buat isteriku airmata mengalir
    Dicari bukti ke hulu ke hilir!"

    "mana ada billion ku songlap?
    Duit billion dibagi Pak Arab
    Zahid dah jumpa kalau tak silap
    Aku bukan si anjing kurap!"

    "Barang dijumpa orang yg bagi
    Ratusan juta harganya tinggi
    Digeledah rumahku malam ke pagi
    Kerajaan dah rampas,akulah rugi!"

    "Datuk Seri dah habis cakap?
    Meh sini nak kasi lengkap
    Ikan senohong ikan siakap
    Cakap bohong makin tersingkap!"




    ReplyDelete
  44. Ini soalan aku pulak. Beranikah Mahathir tunjukkan akaun dia, anak-anak dan saudara mara sebelah Siti Hasmah pulak? Dan beranikah dia dedahkan akaun tabubg harapan yang sebenar serta kemana disalurkan?? Apa macam?? Ada berani????

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...