Sunday, 1 July 2018

APAKAH ZAHID HAMIDI AKAN JADI PRESIDEN PALING SINGKAT DALAM SEJARAH UMNO?


Selepas kalah pilihanraya yang berpunca daripada Najib Razak dan skandal 1MDB yang terkait secara langsung dengannya, tanda-tanda malapetaka kedua bakal menimpa UMNO ternampak semakin terang lagi nyata sebaik saja Zahid Hamidi diumumkan sebagai Presiden UMNO yang baru.


Hanya beberapa jam setelah memenangi jawatan tersebut, beliau dilaporkan akan dipanggil oleh SPRM untuk dirakam keterangannya pada esok (Isnin) berhubung dakwaan salah guna wang sebuah yayasan yang dipengerusikannya.


Difahamkan Zahid Hamidi disiasat berhubung dakwaan menyalahgunakan wang tersebut untuk kegunaan peribadi dan membayar kad kredit beliau serta isterinya yang berjumlah kira-kira RM800 ribu.


Kenapa wang yayasan yang tujuan asasnya untuk membantu orang miskin, anak yatim, pusat tahfiz, pembinaan masjid dan sebagainya digunakan untuk membayar kad kredit sendiri dan isterinya?


Apakah Zahid Hamidi tidak cukup wang sendiri untuk membayar perbelanjaan peribadi?


Daripada manakah pula datangnya sumber wang yayasan tersebut?

Apakah benar ia sumbangan rakan-rakannya yang mahu beramal jariah atau hasil komisyen projek-projek kerajaan yang diberikannya kepada kawan-kawannya?


Jika sebahagian wang dalam yayasan itu merupan duit komisyen, tidak rasa bersalahkan ia digunakan untuk membantu orang miskin, anak yatim, pusat tahfiz, pembinaan masjid dan sebagainya?


Selain berkaitan salah guna wang yayasan itu, Zahid Hamidi juga dilaporkan dipanggil oleh SPRM untuk direkodkan keterangannya berhubung dakwaannya sebelum ini pernah berjumpa wakil keluarga penderma yang memasukkan RM2,600 juta ke akaun peribadi Najib.


Berdasarkan kedua-dua kes beliau dipanggil mengadap SPRM esok, secara umumnya ramai yang merasakan bahawa Zahid Hamidi mungkin terheret ke fasa tahanan reman dan seterusnya pendakwaan di mahkamah.


Ini kerana kes berkaitan yayasan itu itu dilihat jelas suatu perbuatan pecah amanah, manakala pertemuan dengan wakil keluarga Diraja Arab Saudi itu pula terang-terang suatu pembohongan atau bersubahat melindungi salah laku Najib.


Siapakah wakil keluarga diraja Arab Saudi yang dikatakan ditemui Zahid Hamidi itu sedangkan wang yang dikatakan derma yang diterima Najib, mengikut penyiasat antarabangsa dan didedahkan DOJ sebelum ini, ia adalah bersumberkan 1MDB yang dilencongkan dan dimasukkan oleh Jho Low?


Dalam hal ini, apa jadi jika selepas memberi keterangan esok, Zahid Hamdi akan ditahan reman dan tidak lama kemudian akan didakwa di mahkamah?


Apa pun, dengan kehadirannya ke pejabat SPRM esok, Zahid Hamidi sudah mencatat sejarah sebagai Presiden UMNO  pertama yang disiasat dan diambil keterangan oleh agensi pencegah rasuah negara.


Najib yang diselubungi pelbagai skandal pun tiada rekod sedemikian kerana kehadirannya ke pejabat SPRM baru-baru ini adalah setelah meletakkan jawatan sebagai Presiden UMNO.


Apakah seterusnya akan berlaku buat pertama kali juga dalam sejarah negara seorang Presiden UMNO ditahan reman dan didakwa di mahkamah?


Atau untuk menjaga nama baik parti, Zahid Hamidi akhirnya akan meletakkan jawatannya sebagai Presiden UMNO dengan segera?


Jika itu yang bakal terjadi, tidakkah beliau akan menjadi Presiden UMNO yang paling singkat perkhidmatannya dalam sejarah parti itu?


Dengan malapetaka bertimpa-timpa melanda UMNO, relevankah lagikah parti itu sebagai payung untuk melindungi orang-orang Melayu?


Hmmmm....malang sungguh nasibmu UMNO - daripada Najib beralih ke Zahid Hamidi, malapetaka yang datang bagaikan diberikan kad undangan!! (ShahbudinHusin 01/07/2018)

75 comments:

  1. Tidak ada apa² masalah. Dgn duit SPRM boleh dibeli. Najib Rosmah dipanggil 2x, senyap gitu ja lps tu. Balik rumah mcm biasa. Itu terang² 1 billion kene serkop.

    Ini takat 800k, boleh balik ja.

    SPRM ni, kalo kes RM500, RM100, RM2000, kesnya terlalu serius. Sampai saksi pun boleh mati disoal. Kahkahkah.

    Jgn ingat Melayu² suka perubahan. Kroni² Tun masih bersepah sbb resign drpd UMNO sejak 2016. Manifesto 100 hari PH x jalan sbb kroni² Tun masih ramai dlm TM, TNB, PLUS, PROTON, PETRONAS dsbgnya.. Berpuluh ribu lagi kroni² Tun berkeliaran adalah sbb utama manifesto melingkup. Seronoknya rakyat kena tipu.. Janji PH tak kemana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan rosmah dipanggil untuk beri keterangan bagi lengkapkan siasatan....kes 1 mdb sangat kronik perlu siadatan yg teliti...agihan wang 1 mdb dibuat di luar negara...dlm malaysia hanye fokumen sahaja sumber siasatan dan bukti...

      Delete
    2. Sila betulkan RM2.6 billion para 8

      Delete
    3. KBB...Orang tua lama yg aku jumpa ada cakap macam ni kat aku ...

      "Rasa macam lebih bahagia hati nurani ni bila hidup di zaman penjaja british dulu,
      Hidup aman damai, raja2 tak dicaci, duit nilai tinggi, harga brg murah, undang2 berasaskan syarak yg betul (berbeza dengan enakmen syarak selepas merdeka).

      Berulang alik di seluruh nusantara pun senang tak ada birokrasi kenegaraan.
      Hidup tidak mewah tapi bahagia.

      Yang menjadi ketidaksenangan hati ialah bila ekonomi dikontrol secara rakus oleh pekerja pendatang asing, samaada didatangkan atau ygang sendiri datang .... yang rakus memonopoli ekonomi dan perniagaan.
      Itu sebab utama pencetus perjuangan untuk menuntut kemerdekaan dari British.

      Oh ya.. dia juga cakap, pada waktu tu 'Warganegara tanahair ini hanyalah orang Melayu dan kaum peribumi yg lain" tapi kini melayu dah nak merempat di tanah air sendiri.

      PS: Aku teringin untuk melihat tanahair ku ini sepertimana ayat dalam perenggan terakhir di atas tu!!!!!!

      Delete
    4. Enculez vous. tok hang punya komen. vos comprenez?

      Delete

    5. Sumber maklumat menyatakan terdapat kemungkinan melebihi angka RM100 bilion di dalam akaun di seluruh dunia dimana ia sekaligus menunjukkan ketamakan dan kegagalan sistem perbankan global.

      Keputusan rakyat Malaysia untuk mengundi Pakatan Harapan dengan agenda reformasi pada 9 Mei antara lain adalah untuk menghentikan salah laku kepimpinan yang lalu.

      Sesungguhnya, nilai RM 1 bilion yang diperolehi dari kediaman Najib selepas pilihan raya, jelas membuktikan barangan mewah yang ditemui bukan hanya khazanah biasa sebaliknya ia selama ini begitu selamat tersimpan dan dirahsiakan.

      Sarawak Report menyatakan antara penilaian terbaik berkaitan isu rampasan ini, sebagai contoh, dua jet peribadi yang disewa tiba dari Saudi pada lewat malam hari keputusan pilihan raya diumumkan. Ia sememangnya sesuatu yang mengejutkan, walaupun dikatakan jet itu adalah ehsan dari seorang eksekutif PetroSaudi. Disebabkan penafian hak pendaratan formal, mereka dipercayai telah berlepas tanpa penumpang utama, Najib dan Rosmah.

      Walau bagaimanapun, barang-barang berharga tertentu termasuk berlian merah jambu, dipercayai telah dibawa masuk dan diiringi oleh kakitangan kanan negara.

      Suatu sumber yang berasingan yang mempunyai hubungan perniagaan dengan pasangan itu, telah memberitahu Sarawak Report bahawa untuk "pengetahuan tertentu" mereka mempunyai maklumat mengenai jumlah yang melebihi keuntungan lebih dari RM100 bilion, yang didatangkan ke luar negara. Sumber itu mengatakan bahawa mereka secara peribadi terlibat dalam mencuri banyak wang ke dalam akaun utama di Hong Kong.

      'Kita Perlu Tukar'

      Pendedahan jelas berkaitan aliran wang berkenaan adalah mengikut sumber yang dikatakan dimana ia termasuklah bank besar Switzerland dan Jerman. Turut dinyatakan bank-bank berkenaan kelihatan bersedia untuk melancarkan sistem kewangan global untuk tahun-tahun akan datang, menjaga isu-isu kleptokrasi Malaysia dalam berita untuk masa depan.

      Namun, untuk pertama kalinya pada hujung minggu ini, kita telah melihat pengakuan yang jelas sekurang-kurangnya beberapa rasa bersalah di pihak Najib sendiri. Dalam ucapan yang luar biasa, bekas perdana menteri, selepas berminggu-minggu penafian, mengakui sistem 'politik wang', dia telah mempengerusikan dan mencadangkan UMNO membersihkan perbuatannya.

      Sebagai contoh, Najib mengakui bahawa wang tunai rahsia telah dihantar kepada ketua bahagian sebelum pemilihan untuk membeli undi, tetapi mengadu beberapa telah purloined wang tunai sebagai gantinya:

      "Mungkin Tuhan mahu mengajar kita pengajaran untuk kelemahan kita. Kita mesti bertaubat dan membetulkan cara kita, "....

      "Pada pilihan raya umum yang lalu, kami kehilangan sebuah parti yang tidak menghabiskan banyak wang; kita tidak tahu di mana pejabat divisyen mereka, kanopi mereka adalah yang paling awal untuk ditutup, tetapi walaupun kita berduyun-duyun ke kanopi kita, kita masih hilang.

      Delete
    6. Kita jawab begini :
      1. Apa yang dimaksudkan dengan AGENDA ISLAM itu ialah menentukan status kedudukan agama Islam dan aqidah serta darjatnya dalam organisasi atau manifesto PH secara tekstual yang jelas seperti yang dinyatakan dalam perkara 3 (1) Perlambagaan Persekutuan yang menyebut : “Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan”.

      2. Oleh sebab itu, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kajian Islam Negara (IKSIM), Datuk Prof Mahamad Naser Disa berkata peruntukan tersebut memberi hak secara undang-undang untuk kita tafsirkan ISLAM ITU ADALAH AQIDAH NEGARA. Inilah yang tidak disukai oleh DAP. Oleh sebab itu kita perlukan pernyataan yang jelas dan bukan sekadar konotasi atau analogi yang boleh diubah-ubah.

      3. Nampaknya Nik Omar yang tak faham soalan seorang Dr. Falsafah. Memang pun seorang ahli akademik dia akan bertanya dan mahukan jawaban yang objektif dan bukan subjektif seperti dalam jawaban Nik Omar di atas.

      4. Kata-kata Nik Omar sendiri : “Saya tanya dia balik sila buktikan di mana dlm manifesto PH yg tidak Islamic atau menentang Islam?” jelas menunjukan beliau tidak bezakan antara makna perkataan ISLAMIK dengan ISLAM, sedangkan kedua-duanya mempunyai perbezaan makna yang jelas.

      5. ISLAMIK ialah apa-apa yang berunsur atau mengguna pakai ciri Islam, tetapi ia tidak bermaksud mesti mengajak manusia kepada Tauhid seperti yang disebut oleh Baginda SAW dalam hadis Jibril ketika ditanya apa itu Islam. Sebab itu kita ada HONG LEONG ISLAMIK BANKING dan sebagainya kerana ia hanya mengamalkan sistem Islam tetapi tidak Islam dari sudut aqidah institusinya.

      6. Bapa saudara Nabi SAW adalah seorang yang amat Islamik kerana telah membantu dan membela Baginda Rasulullah SAW ketika menyampaikan dakwah Islam kepada penduduk Mekah, namun beliau tidak mati sebagai seorang muslim kerana tidak melafazkan syahadah. Sebaliknya, Isteri Baginda, Khadijah, juga seorang yang telah banyak berkorban kepada Baginda SAW. Beliau telah mati sebagai seorang muslim kerana menerima dan melafazkan Tauhid. Barangkali, inilah hikmahnya Allah adakan dua tokoh ini untuk kita bezakan antara yang Islamik (Abu Talib) dan yang Islam (Khadijah). Rupanya kekeliruan seperti ini timbul semua pada zaman kita.

      7. Sejak 40 tahun sebelum perutusan Baginda SAW sebagai Rasul, ciri-ciri Islamik seperti itu telah lama diamalkan oleh Bangsa Quraish Mekah apabila memajukan Baitullah (Kaabah) dengan menyediakan pelbagai kemudahan makan minum dan tempat tinggal kepada para pengunjung pada musim Haji. Pada zahirnya ia sudah cukup baik dan tidak bercanggah dengan Islam pun. Hasilnya, mereka jadikan perbuatan tersebut sebagai alasan untuk menolak seruan Tauhid yang dibawa oleh Baginda SAW.

      Delete
  2. Replies
    1. Proses kelunturan agama Islam mula berlaku dalam kerajaan PH



      KUALA LUMPUR: Novelis, Faisal Tehrani mencadangkan kerajaan menubuhkan Majlis Penasihat Agama bagi menasihatkan agensi Islam di negara ini.

      Penulis 7 buku yang diharamkan kerajaan terdahulu atas alasan membawa pengaruh Syiah dan ancaman terhadap “keselamatan negara”, bagaimanapun enggan mendedahkan perkara yang dibincangkan lanjut dalam pertemuan dengan Majlis Penasihat Kerajaan hari ini.

      “Pertemuan tadi sangat positif. Beberapa cadangan dipertimbangkan Majlis Penasihat Kerajaan.

      “Reformasi penambah baik antara keperluan untuk Majlis Penasihat untuk institusi agama terdiri daripada beberapa (pihak), bukan saja agamawan, tapi ahli akademik, aktivis masyarakat, sosiologis dan teologis,” katanya selepas pertemuan lebih sejam dengan Majlis Penasihat Kerajaan di Menara Ilham.

      Faisal Tehrani ialah nama pena bagi Dr Faizal Musa, felo penyelidik di Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia.

      Faisal berkata, beliau turut membincangkan 7 buku yang diharamkan kerajaan terdahulu dengan Majlis Penasihat Kerajaan dan isu penindasan terhadap Syiah.

      “Ya, hal itu dibincangkan. Tapi saya tak boleh berikan perincian mengenainya lagi.”

      Faisal antara aktivis dan agamawan yang dipanggil Majlis Penasihat Kerajaan untuk mendapatkan maklum balas mengenai pembaharuan ke atas institusi agama Islam. Individu lain ialah Mufti Perlis, Pulau Pinang dan Johor.

      Pada 10 Januari lalu, Mahkamah Rayuan mengetepikan perintah pengharaman Kementerian Dalam Negeri ke atas 4 buku tulisan Faisal kerana melanggar hak kebebasan bersuara penulis.

      Buku itu berjudul “Sebongkah Batu di Kuala Berang”, “Karbala”, “Tiga Kali Seminggu” dan “Ingin Jadi Nasrallah”.


      : Ketegasan Rasulullah s.a.w. untuk tidak membenarkan Abdullah Ibnu Salam membaca kitab Taurat pada setiap malam Sabtu menunjukkan sumber Islam mestilah murni... Adakah Rasulullah s.a.w. jumud tidak terbuka sedangkan Taurat juga kita Allah?

      Delete
  3. Ratusan jutawang pon masih bedal wang yayasan?...yatasan ditibuhkan tanggong zahid?...1 mdb ditubuhkan untuk tanggong najib...

    Geng Najis tak mao komen ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yayasan ini biasa ditubuh utk kebas duit ja. Sumer MP dan menteri² buat yayasan sendiri utk mudahkan dana diterima konon sbg bantuan dan bla³ sumer ado.

      Lain² duit persen projek, x masuk akaun. Kene bagi cash dan simpan kat biluk kebal. Ini menteri² mmg ramai maklom.

      Cara simpan duit ni, mcm Najib buat tu la. Beli barang² kemas, beg² mahal tu, rege makin lama makin tinggi sbb ada batu permata keliling beg tangan tu, kasut² pun lelong rege tinggi gak.

      Kroni² gomen dibela dan mereka bergerak mcm tonto utk jaga projek², lencong² duit cash persen projek kpd cukong² kepercayaan masing². Inilah budaya UMNO dan warlordism. Berpuluh tahun dah running gini supaya nampak bersih.

      Bekas² MB UMNO pun masih hidup senang dgn duit² yg tersimpan dari cukong² yg menguruskan projek² money laundering semasa berkuasa. Ini kira wang dan projek waktu² pencen la. Kendian jodohkan anak dgn anak cukong pun boleh. Janji ada ikatan utk bisnes keluarga.

      Delete
    2. KBB...Tentu kau setuju kalau kita katakan KJ ni dah makin meroyan sejak kalah pemilihan semalam tu. Dia ni boleh lah diibartakan seperti dalam cerita AESOP'S Fable tu...Serigala yang mengatakan anggur masam bila tak dapat memakannya. Perwakilan UMNO dah nampak sapa ayng sebenarnya di belakang KJ ni..dia hanya lah jadi proksi kepada orang tua tu. Nasib baik lah KJ kalah..kalau tak dah tentu agendanya untuk menguasai UMNO melalui KJ akan menjadi kenyataan. Eeeee...Seramnya bhai....Naauzubillah Himin zalik !!!!!

      The reason why Khairy’s “warlord” theory doesn’t work
      July 1, 2018

      TTF: Khairy Jamaluddin posted on Twitter today that delegates were “directed, threatened and forced to follow the warlords’ choice.” The Rembau guy attributed this as the reason he lost his bid for UMNO presidency. What he forgot to mention, however, was the money that flowed like water from the taps of certain UMNO leaders who told the youth to vote for him. Despite this, he lost his presidential bid and is now blaming the defeat on the so-called “Warlords.”
      Earlier today, I wrote (in orange):
      Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi’s historical win at the recently concluded UMNO election proves that the party delegates rejected Mahathirism at all cost. Zahid, who trashed youth-favourite Khairy Jamaluddin by a comfortable 42-vote margin, proved that UMNO has returned to its core struggles and rejected all manners of insolence. Khairy was the embodiment of that insolence and went against everything the Malays stood for.
      He is Mahathir’s man.
      The Rembau Member of Parliament waged vicious attacks against Dato’ Seri Najib Tun Razak despite previously conceding that the former premier was innocent. But Khairy is now saying no. He refused to defend Najib against political persecution by Mahathr despite there being lack of evidence to prove that the former premier committed a crime.
      And that made party veterans angry.
      So angry, they decided to teach this Rembau fellow a lesson he would never forget by whacking him stupid at the ballot box. The biggest shocker came when a fraction of the youth vote ended with Zahid. The result was a referendum on Najib’s innocence and proved that the party still valued his leadership and wanted him back.
      So what say you Khairy?
      Could it be that UMNO delegates treated the presidential election as a referendum on Najib’s innocence? UMNO is currently a a weak party. When a party is weak, it would be difficult for “warlords” to threaten delegates as delegates know that these “warlords” are weak. Under the circumstances, should you have lost to Zahid by a slim majority, I would have considered your “Warlord” theory and given you the benefit of a doubt.
      But you didn’t lose by a slim majority, did you?
      Zahid practically turned you into roadkill before flattening you with steamrollers and what have you. The 42-vote margin he trashed you with is proof that when a young Malay lad displays insolence, the elders will put him in his place. And what the elders did yesterday was to tell you that you’re not fit to lead a party whose core objective is to champion the rights of the Malays.

      Delete
    3. RE: The biggest shocker came when a fraction of the youth vote ended with Zahid. The result was a referendum on Najib’s innocence and proved that the party still valued his leadership and wanted him back.
      So what say you Khairy?

      Hahahahahahaha...they'll be pointing fingers at one another in hell won't they?

      Delete
    4. Cadangan Pembekuan Akaun Pas: Langkah Awal Ke Arah Negara Satu Parti



      Cadangan pemimpin Pakatan Harapan (PH) untuk membekukan akaun bank PAS adalah satu langkah awal ke arah mewujudkan negara satu parti (one party state). Negara-negara komunis telah mengamalkan sistem ini di mana hanya satu parti iaitu parti komunis dibenarkan wujud. Sebelum ini akaun bank UMNO telah dibekukan kerana dikatakan mempunyai hubungan dengan kes 1MDB.

      Pada pilihan raya umum yang lepas, undi yang diperolehi PH adalah kurang dari 50 peratus. Sementara satu kajian menunjukkan tidak sampai 30 peratus pengundi Melayu mengundi PH. Undi majoriti orang Melayu dikongsi bersama oleh PAS dan UMNO.

      Oleh itu kedudukan sokongan kepada PH adalah tidak kukuh. Mereka yang mengundi PH terutamanya ahli-ahli UMNO boleh pada bila-bila masa meninggalkan PH.

      Satu jalan keluar bagi PH adalah untuk memastikan UMNO dan PAS tidak wujud lagi dengan membatalkan pendaftaran parti-parti tersebut. Langkah pertama adalah dengan membekukan akaun bank mereka. Langkah seterusnya mungkin dengan merampas aset dan akhir sekali membatalkan pendaftaran.

      Kerajaan PH perlu melakukannya untuk mengukuhkan kedudukan mereka. Selain dari itu kegagalan mereka menunaikan janji-janji pilihan raya bermakna perhatian rakyat perlu dialihkan. Rampasan wang tunai dan barangan berharga yang cuba dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menjadi berita utama di dalam usaha untuk menutup kegagalan menurunkan harga minyak, kegagalan menghapuskan tol, kegagalan menurunkan kos sara hidup dan kegagalan-kegagalan yang lain.

      Walau bagaimanapun yang patut membimbangkan rakyat adalah sebarang usaha untuk membunuh demokrasi. Sebelum ini seorang Menteri pernah mencabar ahli-ahli akademik yang tidak sehaluan dengan kerajaan PH meletakkan jawatan. Jika rakyat tidak membantah usaha-usaha ini negara, kita akan melihat Malaysia tanpa parti pembangkang atau parti-parti pembangkang yang telah "dimandulkan". Ini tidak baik untuk rakyat kerana tidak akan berlaku "check and balance" atau semak dan imbang.

      Delete
  4. Tarif letrik naik salahkan PH..
    Akibat Edra dijual kpd cina komninis oleh najib TNB terpaksa beli letrik ikut harga yg ditetapkan oleh cina kominis..

    Macai2 telah dibodohkan oleh najib dan zahid dan umno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo najib menang cina kominis kuasai ekonomi malaysia....mampos melayu...sekarang dah rasa akibat najib jual kpd cina kominis...

      Delete
    2. Menurut sumber bacaan...rafizi telah mencadangkan supaya penjualan edra dibincangkan di dewan rakyat terapi speaker telah menolaknya...tak perlu bincang...akibatnya tarif elektrik telah ditentukan oleh china kominis... pada muka aku..kau dan senua....termasuk GN...mana penglipur lara ni....

      Delete
    3. ICU dan cai2 Fuckatan Haprakan yang melambak2 kat sini...nah, aku lampirkan satu bahan bacaan yang pasti akan membuka minda kau orang yang hampir terkatup tu bhai !!!!!

      It is you who desperately needs UMNO, Dr M
      July 1, 2018

      TTF: Dr M, I’m confused.
      Right after Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi won the UMNO presidency, you declared that you have no plans to work with the party. But did you not already tell us that right after the 14th general election (GE14)? So why repeat yourself now?
      Could it be that you’re sending a coded signal to UMNO MPs that as long as Zahid remains president, the party will suffer?
      Every Tom, Dick and Harry knows that you’re politically persecuting Zahid to get Mat Hasan to replace him. That explains the police reports lodged against Zahid and the MACC’s sudden interest in him. You will do anything to merge UMNO with PPBM, as currently, your goal is to consolidate your position of power both in Pakatan Harapan and in government. You and I both know that until that happens, you will remain a sitting duck to the DAP and PKR given your party’s minority representation in Parliament.
      No?


      LANGKAWI: Umno may have a new president but Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said he has no plans to work with the party.

      Dr Mahathir congratulated Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi for being elected as the new Umno president, but said he will not forget “how they treated us in the past.”

      “Congratulations, this means he is loved by Umno, and I congratulate him, but we will not work with them.

      “They did many thing to us in the past…we could not do anything…we couldn’t even collect donations.



      “All my friends could not even get close to me…they were tortured until they all ran away, leaving me alone.”

      He said this when asked to comment on Zahid’s victory as Umno president in the party polls on Saturday.

      Dr Mahathir, who is Langkawi Member of Parliament, was here visiting his new service centre.

      It was reported that Dr Mahathir quit Umno at the height of the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal and set up his own party, naming it Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      However, he faced numerous problems in registering the party with the Registrar of Societies (ROS), which is under the Home Ministry.

      Zahid was then the Home Minister.

      In the run up to the 14th General Election, the ROS suspended PPBM, forcing the party to contest under PKR’s logo.

      Source: NST Online

      Delete
    4. Orang Awam Sudah Tidak Boleh Buat Carian SSM Lagi



      Setelah kecoh isu Vincent Tan terlibat dalam pembelian saham syarikat yang berkait dengan pembinaan ECRL, dan setelah syarikat-syarikat yang dimiliki oleh Tun Mahathir dan anak-anak didedahkan kepada umum, kini Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah menutup perkidmatan carian SSM.

      Pegawai SSM yang dihubungi hanya menyatakan mereka hanya mengikut arahan dari pihak atasan.

      Dulu Pakatan Harapan demand supaya Kerajaan BN telus dalam segala hal, sekarang mereka dah jadi Firaun semula.

      Pada PRU14, rakyat tekad mengundi PH kerana mereka harap PH lebih baik dan telus dari BN, tapi sekarang jadi sebaliknya. Malah lebih teruk lagi.

      Nampaknya adakah rompakan secara besar besaran bakal bermula..?
      Anda sendiri tahu jawapannya...




      : PH sudah mula meniru perangai UMNO @ BN untuk menyekat suara rakyat....

      Delete
    5. dah jual mesti ler takrif naik

      Delete
    6. Solat Jumaat pada Sabtu tidak seharusnya wujud - Mufti P. Pinang



      KUALA LUMPUR: Kelab Suara Anak Muda 1Malaysia (SAM1M) hari ini membuat laporan polis berhubung cadangan seorang aktivis untuk mengadakan solat Jumaat pada Sabtu bagi memudahkan umat Islam melaksanakannya.

      Badan bukan kerajaan itu membuat laporan tersebut di Balai Polis Damansara dan menggesa polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia menyiasat cadangan yang kini menjadi viral yang dianggap biadap dan menghina kesucian agama Islam.

      Sementara itu, Mufti Pulau Pinang, Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor berkata isu solat Jumaat pada Sabtu tidak seharusnya wujud kerana ia sudah termaktub dalam hukum agama.

      Katanya, solat Jumaat adalah hukum yang sudah ditetapkan dan tidak boleh diubah sewenang-wenangnya.


      : Saya sendiri tak pernah terfikir perkara ini berlaku, tapi malangnya ada orang Islam yang membuat cadangan ini dan mereka pula golongan ada pengaruh dalam masyarakat.

      Delete
  5. Replies
    1. Ringgit dijangka terus lemah, turun ke 4.05 berbanding dolar AS



      KUALA LUMPUR: Ringgit dijangka terus lemah dan turun kepada paras 4.05 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) dalam jangka pendek, berikutan kebimbangan berterusan terhadap potensi perang perdagangan antara AS dan China.

      Ketua Strategi dan Penyelidikan Pasaran Mata Wang FXTM Global, Jameel Ahmad berkata pergerakan ringgit pada jangka pendek akan terus dipengaruhi faktor luaran, termasuk pengukuhan berterusan mata wang AS serta ketegangan geopolitik antara AS dan China.

      “Gabungan kedua-dua faktor ini menjejaskan pasaran pesat membangun di seluruh dunia, sehingga kini hanya 2 mata wang negara pesat membangun yang sebenarnya meningkat berbanding dolar AS bagi 2018, iaitu ringgit dan peso Columbia.

      “Hanya penurunan permintaan dolar AS disebabkan pengambilan untung bagi mata wang negara maju itu dapat meningkatkan semula nilai mata wang pasaran pesat membangun. Ini bermakna dolar AS perlu mengalami pengambilan untung untuk ringgit mendapatkan semula asas pergerakan,” katanya semalam.

      Berasaskan Jumaat ke Jumaat, nota tempatan ditutup rendah berbanding dolar AS pada 4.0380/0410 daripada 4.0010/0040 minggu lepas.

      Ringgit diniagakan kebanyakannya rendah berbanding kumpulan mata wang utama, kecuali pound Britain apabila mata wang tempatan meningkat kepada 5.3092/3147 daripada 5.3189/3245 yang dicatatkan minggu lepas.

      Nota tempatan susut berbanding dolar Singapura kepada 2.9624/9650 daripada 2.9484/9511 minggu lepas serta rendah berbanding yen Jepun kepada 3.6487/6524 daripada 3.6323/6360.

      Ringgit turut lemah berbanding euro kepada 4.7043/7082 daripada 4.6644/6683 minggu lepas.


      : Ekonomi makin teruk kerana PH tak tahu mengawal dan ditambah pula dengan Menteri yang 'keras kepala'....

      Delete
  6. Mas Ermieyati keluar Umno, isytihar MP bebas

    1 Jul 2018, 11:15 tengahari (Dikemaskini 1 Jul 2018, 12:09 tengahari)

    A A
    Bekas ketua Pergerakan Puteri Umno Datuk Mas Ermieyati Samsudin mengumumkan keluar parti itu dan mengisytiharkan dirinya sebagai anggota parlimen bebas.

    Mas Ermiyati dalam satu kenyataan melahirkan kekecewaan terhadap perubahan dalam parti yang disifatkannya "tidak kesampaian".

    "Oleh yang demikian, bermula 1 Julai 2018 dengan seikhlas hati tanpa ada mana-mana paksaan atau ancaman, saya mengumumkan keluar daripada parti Umno bersama-sama dengan pengikut setia saya dan saya akan menjadi ahli parlimen bebas.

    "...bagi maksud yang telah dinyatakan iaitu untuk menjadi ahli parlimen yang berperanan menegur dan menasihati pihak Kerajaan sebagai “check and balance” atas dasar-dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan HARAPAN tanpa terikat dengan etika ahli parlimen yang mewakili sesebuah parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beg Rosmah Vs Tilam Anwar



      1998...tilam Anwar diusung turun naik mahkamah...20 tahun kemudian Anwar tidak bersalah.Musa Hasan dan Polis yang silap bagi maklumat.

      2018....beg duit Najib Rosmah diusung turun naik balai....adakah 20 tahun nanti....Najib tak bersalah kerana Amar Singh silap bg maklumat?

      Adakah sekadar kebetulan PM yg sama walaupun berlainan no.4 dan kini no 7 pula?

      Rakyat semakin parah dimangsakan oleh kapitalis sosialis kolonial

      Negara bertuah punyai PM yang pandai cipta persepsi.




      : Politik persepsi, rakyat menjadi mangsa ....

      Delete
  7. Najib And Rosmah - 'Over RM100 Billion' Stashed In Foreign Bank Accounts

    30 June 2018 47

    The decision of the Malaysian people to vote in Harapan with a reform agenda on May 9th in many ways seemed to close a chapter on past misdeeds. However, as the daily headlines show, it will be some time before the true scale of kleptocratic looting from Malaysia has been revealed.

    Indeed, the one billion ringgit treasure haul, garnered from the Najib residences after the election, appears to represent relative trinkets knocking around the house, compared to the real hoard, safely locked up elsewhere.

    Sarawak Report has it on good authority, for example, that two privately chartered jets arrived from Saudi late on the night of the shock election result, courtesy of the good offices of a relative of an executive of PetroSaudi. Owing to the denial of formal landing rights, they are believed to have departed without the intended primary passengers, Najib and Rosmah.

    However, a stash of precious items, including a certain pink diamond, is believed to have been brought on board and accompanied out of the country by senior personnel.

    A separate source, with business connections to the couple, has further told Sarawak Report that to their “certain knowledge” deals they have information on amounted to considerably over RM100 billion in profits, which were banked abroad. The source says they were personally involved in stashing much of the money into mainstream accounts in Hong Kong.

    ‘We Need To Change”
    The exposure that such devastating sums of hot money, travelled into what the source says included major Swiss and German banks, looks set to rock the global financial system for years to come, keeping the issues of Malaysian kleptocracy in the news for the foreseeable future.

    Yet, only for the first time this weekend, have we seen an apparent acknowledgement of at least some guilt on the part of Najib himself. In an extraordinary speech the ex-prime minister, after weeks of denials, admitted to the system of ‘money politics’, that he had presided over and suggested UMNO clean up its act.

    Najib admitted, for example, that secret sums of cash had been sent out to division heads in advance of the election to buy votes, but complained some had purloined the cash instead:

    “Maybe God wanted to teach us a lesson for our weaknesses. We must repent and correct our ways,” ….

    “In the last general election, we lost to a party that did not spend much money; we did not know where their divisional offices were, their canopies were the earliest to close, but even when we flocked to our canopies, we still lost.

    “There were those who sulked when they didn’t get allocations. There were those who did get money but said they didn’t. Then, there were candidates who received allocations but did not spend it.

    “How are we supposed to win when our attitude is like that?’ he added. [Malaysiakni and others]

    The fact that the UMNO machine failed to operate ‘as normal’ at GE14 was one of the key identifiable factors in the loss of the election. It is also why UMNO leaders in a recent poll blamed Najib above all as the main factor in the defeat.

    Confronted with his example, as a leader who together with his wife has blatantly stolen billions, and fearful of the outcome of the elections, it appears that party officials simply opted to keep the cash handouts, instead of spending it on ceramahs and bribes to voters at the polling booths.

    Najib has reaped what he sowed in that respect, yet he still had the brass neck to condemn the freezing of UMNO accounts as an ‘assault on democracy‘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersediakah DAP dan PKR Sarawak "Berkorban" Kerusi Untuk PPBM?



      CALON Melayu DAP Sarawak seperti Aziz Tanggang boleh mengucapkan selamat tinggal kepada peluang untuk bertanding pada PRN12 Sarawak dengan kedatangan PPBM ke Sarawak.

      Aziz akan kekal menjadi "maskot" DAP Sarawak dengan tugas khasnya untuk meng"skru" bangsa Melayu Sarawak namun untuk menjadi calon lagi.. peluangnya kini amat tipis dengan kehadiran PPBM..

      Biarpun PPBM hanya memenangi 13 kerusi sahaja pada PRU14, mereka mampu memegang jawatan Perdana Menteri namun jawatan-jawatan penting dalam kabinet serta Menteri Besar di beberapa buah negeri.

      Bukan sahaja DAP Melayu Sarawak, DAP Bumiputera Sarawak kedudukan calon atau Ahli Parlimen DAP Bumiputera juga terancam dengan kedatangan PPBM ke Sarawak.

      DAP Sarawak, khususnya barisan pemimpin Cina seperti Chong Chieng Jen dan Violet Yong yang mengalu-alukan kedatangan PPBM juga seolah menutup peluang calon DAP Melayu dan Bumiputera Sarawak untuk bertanding dalam PRN atau PRU nanti.

      Mordi Bimol, Ahli Parlimen Mas Gading jangan ingat kedudukan bekiau selamat kerana Tun M bila-bila masa boleh mengantikannya dengan calon PPBM untuk bertanding di sana pada PRU15 nanti.. ingat, never say NO to your Prime Minister..

      Mana ada Chong peduli dengan kedudukan ahli Melayu dan Bumiputera Sarawak.. asalkan kedudukannya sendiri selamat sudah memadai..

      Seperkara je mungkin PPBM susah nak ambil alih iaitu kerusi DAP Cinna Sarawak namun harus berhati-hati kerana manipulasi Tun M ini tidak dapat dijangka dan sebagai contoh, Lim Kit Siang yang bermusuh dengannya selama berdekad-dekad pun kini tidur sebantal dengannya setelah dijinakkan oleh Tun M..

      Pastinya Tun M dan PPBM mahu membuktikan rakyat Sarawak "menerima" PPBM, maka sekurang-kurangnya satu kerusi selamat dari DAP dan PKR Sarawak perlu "dikorbankan" kepada PPBM pada PRN12 nanti.. tunggulah siapa yang menjadi mangsa nanti.

      Mengenai pembahagian kerusi untuk ditandingi pada PRN atau PRU nanti, DAP dan PKR Sarawak juga harus bersedia "berbahagi" dengan PPBM.. dapatkah ahli-ahli kedua parti tersebut menerima situasi ini?

      Melihat cara pemerintahan Tun M sekarang, apa sahaja yang dihajatinya pasti akan menjadi kenyataan.. bersediakah rakyat Sarawak menerima "penjajahan" terbaru ini? Bersediakan rakyat Sarawak untuk menerima PPBM?



      : Bersatu bukan "king maker" tetapi "I'm a king"....

      Delete
  8. SPRM panggil Zahid bantu siasatan 2 kes berasingan
    FMT Reporters

    Zahid Hamidi dikehendaki membantu siasatan SPRM dalam 2 kes berasingan di bawah Akta SPRM 2009.

    PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata, Presiden Umno yang baru, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dipanggil untuk membantu siasatan agensi anti-rasuah itu membabitkan 2 kes berasingan.

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, SPRM menghubungi bekas timbalan perdana menteri itu pada 27 Jun lalu untuk hadir ke Ibu Pejabat SPRM esok.

    “SPRM meminta beliau hadir ke Ibu Pejabat SPRM pada jam 10 pagi esok untuk dirakam percakapannya mengikut Akta SPRM 2009,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Menurut laporan media, pegawai SPRM dijangka mengambil keterangan Zahid berhubung dakwaan perjumpaannya dengan seorang kerabat diraja Arab Saudi yang dikatakan menderma wang kepada bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Terdahulu, Zahid mengesahkan SPRM memanggilnya untuk memberi keterangan esok berhubung penyelewengan dana sebuah yayasan milik ahli keluarganya.

    Katanya, dana yayasan itu adalah sumbangan beliau sendiri dan beberapa rakan untuk tujuan kebajikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subjek agama lain akan diajar kepada pelajar sekolah?



      Maszlee Malik (Menteri Pendidikan dari PH) sejak dahulu lagi telah berhasrat untuk mewujudkan subjek agama lain (selain Pendidikan Islam) kepada para pelajar sekolah.

      Kemungkinan antara alasan popular mereka adalah untuk memupuk sikap toleransi antara agama kepada umat Islam di Malaysia (yang dilihat keras oleh golongan liberal?).

      Kononnya juga untuk mengenali agama lain secara lebih dekat?

      Hakikatnya, para ulama Islam telah mengharamkan pengajian agama lain kepada umat Islam yang tidak memiliki asas yang kukuh tentang ajaran Islam. Subjek berkaitan Islam perlu diperkasa terlebih dahulu.

      Kita tiada masalah jika subjek ini diajar kepada pelajar jurusan agama di universiti, kerana pada peringkat umur tersebut, majoriti mereka telah menguasai asas agama Islam.

      Tetapi yang kita pertikaikan adalah kerana diajar kepada pelajar sekolah. Apakah pada peringkat umur ini, mereka telah menguasai asas (fardhu ain) agama Islam dengan baik?

      Kita boleh tanya guru-guru Pendidikan Islam di sekolah, bagaimanakah keadaan pelajar kita pada hari ini? Masalah akidah? Masalah sosial? Dan pelbagai masalah lagi.

      Ramai yang tidak sedar agenda halus non-Muslim dan golongan liberal. Slogan toleransi agama dan lain-lain alasan hanya sekadar wayang sahaja. Pluralisme agama?

      Jika perkara ini berjaya dilaksanakan oleh Maszlee Malik, kita akan melihat kesan buruknya terhadap generasi umat Islam di Malaysia pada masa akan datang.

      Sumber
      https://m.facebook.com /story.php?story_fbid=453991281680211&id=293947157684625


      : KPM pernah dicadang mewujudkan subjek ‘interfaith understanding’ kononnya bagi membolehkan para pelajar sekolah lebih memahami dan menghormati pelbagai fahaman agama di negara ini...tapi malang pengerusi JKMPKA Datuk Azman Amin Hassan tidak boleh menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh ahli forum antara Agama

      Delete
    2. saper temankan zahid bagi statement ari nie

      Delete
    3. Kenaikan tarif elektrik bermula 1 Julai 2018



      RAKYAT akan dibebankan dengan kenaikan kos sara hidup bermula 1 Julai ini dengan kenaikan tarif elektrik kepada pengguna komersial. Perlu difahami bahawa, walaupun kenaikan ini hanya melibatkan pengguna komersial, tetapi kesan kepada kenaikan kos sara hidup akan tetap dirasai oleh rakyat biasa dari semua peringkat.

      Pendapat ini disokong oleh Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman. Beliau berkata walaupun peningkatan tarif elektrik berkenaan hanya membabitkan sektor komersial, timbul kebimbangan pengilang dan peniaga meletakkan kos berkenaan kepada pengguna. Ini disebabkan segelintir pihak yang sentiasa mengambil peluang dengan menaikkan harga barangan jualan masing-masing apabila berlakunya peningkatan kadar caj bahan api, elektrik dan air.

      Tarif elektrik di Semenanjung Malaysia ditetapkan menerusi sistem kawal selia berasaskan insentif (IBR) yang merangkumi mekanisme Pelepasan Kos Ketidakseimbangan (ICPT) dilaksanakan pada Januari 2014.

      ICPT membolehkan kerajaan menyemak semula kadar tarif setiap 6 bulan berdasarkan perubahan harga bahan api dan penjanaan. Bagi kenaikan kali ini, ia adalah disebabkan oleh kenaikan harga arang batu yang digunakan untuk penjanaan elektrik. Menurut maklumat daripada Suruhanjaya Tenaga (ST), badan yang mengawal selia tarif elektrik, bagi Januari hingga Jun 2018, harga arang batu meningkat kepada USD 91.66 / setan metrik berbanding harga diunjurkan dalam tarif asas, iaitu USD 75 / setan metrik. Ini merupakan faktor utama menyebabkan kos penjanaan sebenar meningkat sebanyak RM 698.19 juta bersamaan 1.35 sen / kWj. Kos ini seterusnya akan ditanggung oleh pengguna, yakni rakyat Malaysia.

      Tidak ada bezanya antara apa yang dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) sekarang dengan apa yang Kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini lakukan dari segi menjaga kebajikan rakyat. Kedua-dua kerajaan ini hanya mementingkan sektor korporat dan mengenepikan soal kesusahan hidup rakyat. Kenaikan kos elektrik ini adalah antara kenaikan kos sara hidup yang terpaksa ditanggung rakyat selepas kerajaan baru ini berkuasa. Sama sahaja seperti apabila Kerajaan BN menang pada PRU ke-13, rakyat terus dibebani dengan pelbagai kenaikan kos barangan asas dan diperkenalkan GST.

      Walaupun GST kini dihapuskan, menjelang September nanti, cukai SST akan diperkenalkan semula. Dengan tarif SST sebanyak 10 peratus, ini sudah tentu akan semakin membebankan rakyat.

      Sebab itulah cadangan daripada PAS dan Gagasan Sejahtera dalam PRU yang lepas adalah berkenaan perubahan dasar dan polisi. Dasar pemerintahan berkebajikan untuk memberi kesejahteraan untuk rakyat.

      Semoga tempoh masa menjelang PRU ke-15 nanti, rakyat akan memberikan peluang kepada PAS untuk menerangkan konsep dan dasar ini secara lebih meluas dan dibincangkan secara profesional. Pada masa yang sama, PAS membuka seluas-luasnya ruang untuk perbincangan dengan kerajaan sekarang bagi meneliti cadangan PAS dalam Wawasan Induk Negera Sejahtera 2051 (WINS2051) dan perincian pelaksanaan di dalam Dokumen Hijau.

      Apa yang penting, rakyat akan mendapat hasil daripada cadangan dan dasar yang diutarakan oleh PAS ini apabila ia dilaksanakan oleh kerajaan. Sekarang adalah masa untuk berkhidmat untuk rakyat dan PAS bersedia untuk bersama-sama membantu memajukan negara.




      : Walaupun kenaikan ini untuk pengguna komersial, tetapi sedikit sebanyak mempengaruhi kenaikan harga keperluan awam...

      Delete
  9. Perwakilan diarah, ugut, paksa ikut pilihan ‘warlord’, kata Khairy
    Bernama

    Bekas menteri belia dan sukan itu menerima keputusan semalam dengan hati terbuka dan mahu anggota parti supaya membuang mentaliti feudal selain mengulangi pendirian untuk melihat perubahan dalam Umno. (Gambar Bernama)

    KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin mendakwa ramai perwakilan parti itu diarah, diugut, dan dipaksa untuk mengikut pilihan ‘warlord’ dalam pemilihan UMNO peringkat bahagian dan majlis tertinggi semalam.

    Khairy yang tewas kepada Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam perebutan jawatan presiden Umno berkata sistem undi Bahagian berpihak kepada “warlords” yang mempunyai cengkaman kuat ke atas bahagian mereka walaupun statistik undi popular

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Sepatutnya KJ ni berhenti lah melalak. Dah kalah, buat cara kalah lah..lagi nak banyak songel pulak. Kata matang berpolitik...belajar2lah menerima kekalahan kepada DSZH tu dengan berlapang dada.

      DSZH ni tersanagt2 gentleman orangnya..walaupun KJ kalah, DSZH tetap menawarkan jawatan S/U Agung BN kepadanya..tapi dengan penuh egonya...dia menolak. Bukan salah DSZH lah kan...dia langsung tak nak meminggirkan sesapa pun, termasuk lah KJ dan Ku Li. Ini lah contoh pemimpin yang berjiwa besar.... sikit pun takde langsung rasa nak balas dendam atau witch hunt terhadap nemisis politiknya ..tak macam ketua kerajaan Fuckatan Haprakan sekarang ni...pikirnya takde lain..asyik nak mengenakan orang aje. Dia ni jenis spesis yang terlalu fobia...takde sorang pun yang dipercayainya bhai, kecuali isteri, anak beranak dan kroni2nya aje.

      Padan muka 'orang tu' yang menaja KJ untuk bertanding lawan DSZH...mesti frust berguling2 bila KJ kalah...dia tak boleh menyibuk lagi dalam urusan UMNO selepas ni beb. Legasinya dalam UMNO dah terkorban , seiring dengan kekalahan KJ tu !!!!!

      keh..keh..keh...Harrk..Tuiii...kikhkiokikikik..

      Delete
    2. Syiah Jadi Mazhab Islam Di Malaysia?



      PERTEMUAN wakil-wakil agama dengan penasihat kerajaan baru-baru ini telah menimbulkan kembali isu Syiah apabila wakil mereka turut dijemput memberikan pandangan.

      Wakil yang menyampaikan pendirian yang menyebelahi Syiah ialah Dr. Mohd Faizal Musa, pensyarah dan pengarang yang lebih dikenali sebagai Faisal Tehrani.

      Faisal Tehrani telah banyak kali terpalit dengan kontroversi dikaitkan dengan Syiah, yang didakwahkan melalui karya-karyanya.

      Beberapa buah buku beliau telah diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri, antaranya Sebongkah Batu Di Kuala Berang terbitan PTS dan Perempuan Nan Bercinta terbitan ITBM.


      Beliau turut menerbitkan buku yang bertajuk Ingin Jadi Nasrallah, menunjukkan kekaguman beliau pada Hassan Nasrallah, pemimpin kumpulan Syiah Hizbullah di Lubnan.

      Faisal Tehrani telah menyampaikan pandangan yang mahukan lebih kebebasan untuk masyarakat Syiah di Malaysia.

      Menurut Faisal Tehrani, masyarakat Syiah didiskriminasi di Malaysia dan dilayan secara tidak adil oleh kerajaan.

      Persoalan yang perlu ditanya ialah kenapa sekarang beliau diberikan peluang untuk menyampaikan pandangan membela Syiah?

      Satu lagi soalan tidak kurang penting ialah kenapa kerajaan baru mahu melayan orang seperti ini?

      Adakah ini menandakan keterbukaan baru yang akhirnya membolehkan Syiah diterima sebagai salah satu mazhab Islam di Malaysia?

      Ini tidak mustahil kerana pandangan diutarakan Faisal Tehrani ini menolak keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang menghukum Syiah sesat.

      Kerajaan baru juga sibuk mempertikaikan kewujudan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), dan mempertikaikan pihak berkuasa agama.

      Sesuai dengan slogan yang mereka canang, “Islam untuk semua” dan “tidak ada paksaan dalam agama,” nampaknya tidak jauh lagi untuk Syiah diberi pengikitrafan.

      Mereka pun sudah lama menyarakan agar Malaysia lebih terbuka dengan kepelbagaian dalam agama termasuk Syiah.

      Rata-rata pemimpin Pakatan Harapan percaya dengan kebebasan beragama dan ini termasuk memberi kebebasan kepada Syiah.

      Banyak pihak sudah mula bimbang dengan kemunculan Syiah dalam kerajaan baru PH yang baru memerintah.


      Mohamad Sabu sebelum ini pernah kecoh dengan dakwaan yang beliau menganut fahaman Syiah.

      Beliau kerap ke Iran dan sering menyebut nama-nama pemimpin Iran dan Hizbullah di Lubnan dan memuji mereka.

      Rakan beliau dalam Parti Amanah Negara (PAN) yang sekarang menjawat jawatan Ketua Menteri Melaka juga didakwa pengikut Syiah.

      Maka jelaslah, kalau benar, ini bermakna Syiah sudah memegang Kementerian Pertahanan Malaysia dan menjadi ketua di sebuah negeri.

      Sudah tentu mereka lebih mudah melebarkan pengaruh dan menyebar fahaman mereka secara perlahan dan berperingkat.

      Maka langkah menemui dan menyampaikan pandangan kepada Majlis Penasihat Negara itu satu peluang yang mereka telah berjaya manfaatkan.

      Halangan-halangan awal telah mereka lepasi, dan semakin mudahlah mereka mahu jadikan Syiah sebagai satu mazhab Islam yang diterima di Malaysia. – Mynewshub.tv


      : Bukan semua mazhab syiah itu sesat, walaupun ada pimpinan Amanah dikatakan bermazhab syiah, saya rasa yang pentingnya pimpinan Amanah jangan 'jual agama' kepada bukan Islam demi nak rais sokongan bukan Islam. Prinsip Islam mesti ditegakkan. Jangan jadi "Pasu Bunga" dalam Pakatan Harapan, aguk aje walaupun merugikan umat Islam....

      Delete
  10. Ada pemimpin Umno mohon masuk AMANAH'

    1 Jul 2018, 5:45 petang (Dikemaskini 1 Jul 2018, 5:47 petang)

    A A
    Selepas PRU14, Parti Amanah Negara (AMANAH) menerima banyak permohonan menyertai keanggotaan parti itu, termasuk daripada ahli dan pimpinan parti Umno, maklum Presidennya Mohamad Sabu.

    Mohamad dilaporkan agensi berita nasional berkata pemohonan untuk menyertai AMANAH itu juga termasuk dbeberapa pemimpin parti Umno dan beliau perlu masa untuk membuat perbincangan sebelum meluluskan permohonan mereka.

    "Setakat ini, kami boleh menerima terus kalau terdapat ahli biasa Umno yang menyertai AMANAH tetapi kalau peringkat kepimpinan yang ingin menyertai, kami perlu membuat perbincangan terlebih dahulu sebelum meluluskan permohonan mereka," beliau dipetik Bernama sebagai berkata demikian di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri AMANAH Pulau Pinang, di Sungai Dua.

    Mohamad menjelaskan beliau hanya akan mendedahkan identiti pemimpin terbabit selepas pemohonan mereka sudah diterima untuk menyertai AMANAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Era Mahathirisme 2.0: Perdana Menteri Anwar Ibrahim Di Bawah De Facto Perdana Menteri, Mahathir Mohamad




      "You have to lead. You should be sensitive to what your followers think. But if you do exactly what they want, you're not a leader". Demikian ungkapan Tun Dr Mahathir Mohamad seperti yang tercatat di dalam buku Malaysian Politics Under Mahathir.

      Tatkala penyokong penyokong Anwar Ibrahim saban hari mewiridkan Mahathir akan menyerahkan jawatan Perdana Menteri setelah memegangnya buat sementara waktu sehingga Anwar Ibrahim dibebaskan, dan kemudiannya Mahathir akan duduk di kerusi belakang dalam tampuk pemerintahan Anwar atau sekadar duduk memerhati tanpa sebarang campur tangan, Jabatan Perdana Menteri hari ini menyatakan akan berlaku sedikit kelewatan berhubung pembebasan Anwar. Pembebasan Anwar yang dikhabarkan sepatutnya berlangsung hari ini (Selasa) terpaksa ditangguhkan dan Lembaga Pengampunan hanya akan bersidang pada esok hari (Rabu). Khabar ini tidaklah sepatutnya menjadi satu kejutan buat yang telah lama memerhati pergerakan bidak bidak catur politik Mahathir sekurang kurangnya seawal lima tahun lepas, akan tetapi ia juga bukanlah suatu yang signifikan untuk diresahkan. Apa yang dilakukan Mahathir buat masa ini hanyalah membeli masa demi mengukuhkan kedudukannya, sedang masanya kian suntuk.

      Mahathir telahpun menggerakkan bidak pertamanya di atas papan catur perebutan takhta istana kubah hijau Putrajaya seawal penghujung tahun 2015, dengan menyuarakan hasratnya untuk menubuhkan suatu Majlis Penasihat atau 'Council of Elders' yang berperanan untuk menasihati Perdana Menteri Najib Razak dalam urusan pentadbiran kerajaan. Langkah Mahathir itu mendapat tentangan banyak pihak ketika itu, antaranya Dr Abdul Aziz Bari yang kini merupakan ADUN Tebing Tinggi dari parti DAP. Antara kritikan Dr Aziz Bari adalah tindakan itu bertentangan dengan Perlembagaan Negara, kerana anggota Council of Elders itu bukanlah dilantik dari kalangan ahli parlimen yang dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya. Ia ibarat "tikus membaiki labu" katanya, disamping mengingatkan bahawa Mahathir "had a habit of tampering the system".

      Antaranya pada tahun 1982, Mahathir telah melantik Speaker Dewan Rakyat bukan dari kalangan ahli parlimen yang dipilih rakyat, iaitu Tun Zahir Ismail, yang merupakan salah seorang anggota tribunal ditubuhkan Mahathir untuk memecat Tun Salleh Abbas, Ketua Hakim Negara pada tahun 1988. Selain itu Mahathir juga telah menghentikan amalan sidang Parlimen haruslah dihadiri oleh Peguam Negara untuk menjawab pertanyaan pertanyaan ahli parlimen. Tindakan tindakan Mahathir ini telah melemahkan amalan semak dan imbang (check and balance) yang telah wujud sejak sekian lama.

      Maka adalah tidak menghairankan apabila setelah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke 7, Mahathir mengisytiharkan penubuhan Council of Elders yang terdiri daripada penyokongnya atau mereka yang pernah dilantik olehnya untuk mengisi jawatan penting sepanjang pemerintahannya. Apakah peranan Council of Elders ini yang dianggotai oleh individu individu yang tidak dipilih melalui pilihanraya oleh rakyat akan tetapi ditabalkan sendiri oleh Mahathir? Mengapa tidak kedengaran lagi suara Aziz Bari dan pemimpin pemimpin lain menentang penubuhannya? Tindakan Mahathir ini, disamping melewatkan perlantikan penuh jemaah kabinetnya tiada lain melainkan strategi Mahathir untuk memastikan gerak bidak bidak caturnya yang seterusnya akan mampu mengatasi gerak percaturan Anwar yang akan dibebaskan tidak lama lagi.

      Delete
  11. KJ tinggalkan UmNo. Mas Emriyati juga tinggalkan UmNo. Hanya sekadar dua nama. Ramai lagi sebenarnya.

    Bas UmNo dah semakin menghampiri gaung dan tak lama saja lagi sebelum bas ni binasa akibat jatuh gaung. Amat malang sekali mereka yang masih berada di dalam bas ini ketika ia benar-benar jatuh ke dalam gaung.

    Untuk KJ dan Mas, Alhamdulillah, better late than never.

    Walaupun sudah keluar UmNo, sekiranya ada sebarang salah laku dan jenayah yang kalian pernah lakukan semasa masih bersama UmNo, maka kalian mesti menghadapi akibatnya.

    Percayalah, itu adalah jauh lebih baik akibatnya daripada apa yang akan menimpa orang-orang yang masih kekal di dalam UmNo ketika UmNo benar-benar jatuh gaung.

    Wak Jahid sudah menang Presiden dan berulangkali mengatakan ia yakin UmNo akan kembali berkuasa sebelum PRU15. Wak Jahid tidak bercakap kosong melainkan ia benar-benar sedang merancang.

    Keyakinan dan perancangan wak Jahid ini sangat selari dengan kepercayaan saya bahawa UmNo akan cuba menggunakan pintu belakang untuk kembali berkuasa.

    UmNo dipersilakan melakukan apa saja yang ia mahu sebab segala petunjuk menunjukkan UmNo benar-benar akan dilenyapkan.

    Kebathilan sedang membawa pertempuran di antara haq dan bathil ini ke klimaks dan dengan izin dan kehendak Allah, pasukan yang benar akan mendapat kemenangan mutlak mereka apabila pertembungan klimaks itu berlaku.

    Lupakan PRU15, saya mengatakan UmNo dan sekutu-sekutunya takkan mampu melihat fajar 2019 pun.

    Tunggu dan lihatlah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro jd..tiadalh kami sanggah telahan itu hanyalh menyambutnya dgn ameen..ameen..ameen..

      Delete
    2. Biar lah mereka yang tidak istiqamah dengan perjuangan suci UMNO untuk agama, bnagsa dan bani melayu ni keluar beramai2...UMNO tak perlukan merka dalam parti. Takde faedahnya mereka terus kekal dalam parti..jadi duri dalam daging...api dalam sekam yang bakal menghanguskan UMNO kelak.

      Dalam UMNO 3.0, ia kini menuju era baru ...UMNO yang bakal ditransformkan menjadi satu entiti yang kukuh dan berjuang untuk mendaulatkan bangsa melayu. Sudah sampai masanya kita semua sama2 berganding bahu , rapatkan saf dan bergerak sederap untuk mencapai matlamat tu. Jangan nbiarkan kaum2 lain terus memperkudakan kita..seperti yang berlaku dalam kerajaan Fuckatan Haprakan sekarang ni. Jangan beri peluang kepada mereka untuk jadi kaduk naik junjung...apa lah gunanya kita menang sabung..tapi kampung yang tergadai beb !!!!!

      Delete
    3. Saya ada terbaca mengenai KJ keluar UmNo dlm FB. Tak pasti ia berita betul atau fake news. Mungkin juga ia fake news sbb bila saya cari semula dalam web2 berita seperti FMT dan MK tak jumpa pula.

      Delete
    4. Mahathir sedar sekiranya dia tidak menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim setelah Anwar dibebaskan, penyokong penyokong Anwar akan bertindak menentangnya dan ini sangat tidak diingini olehnya. Maka itu Mahathir telah menggerakkan bidak caturnya yang kedua pada awal Februari lalu dengan mengisytiharkan yang dia akan memegang jawatan Perdana Menteri selama 2 tahun sebelum meletakkan jawatan untuk kali yang kedua. Mahathir memberi alasan bahawa dia memerlukan 2 tahun itu untuk memperbetulkan segala onar yang telah dibuat oleh Najib Razak. Akan tetapi hakikatnya, Mahathir akan menggunakan sepenuhnya 2 tahun itu untuk mengukuhkan kedudukannya dan melemahkan penentangnya, suatu permainan yang sangat mahir dimainkan oleh Mahathir Bin Mohamad.

      2 tahun adalah tempoh yang cukup buat Mahathir untuk mengatur segala langkahnya. Jika sebelum ini Mahathir hanya memerlukan tempoh kurang 1 tahun untuk menjatuhkan Anwar, maka tempoh 2 tahun ini adalah lebih dari mencukupi. Tabiat Mahathir yang gemar memberikan jawatan kepada orang orang yang tidak berintegriti agar mudah dikawal olehnya akan dimanfaatkan sepanjang masa beliau menjadi Perdana Menteri ini. Antaranya adalah jawatan menteri yang akan dipertanggungjawabkan atas pembelian aset aset sensitif negara, yang mana butir butir lengkapnya tidak boleh dihebahkan kepada umum kerana boleh menjejaskan rahsia kekuatan dan kedaulatan negara. Selain itu Mahathir melantik individu yang menghadapi pertuduhan di mahkamah, yang memerlukan campur tangannya untuk melepaskan dirinya dari pertuduhan tersebut adalah juga untuk tujuan yang sama. Kelak ramai lagi yang akan menjadi bidak bagi percaturan Mahathir setelah dikurniakan dengan jawatan dan kedudukan, biarpun mereka bukan dari parti pimpinan Mahathir sendiri.

      Mahathir akan tetap menyerahkan jawatan Perdana Menteri itu kepada Anwar kelak sama ada sebelum atau selepas tempoh 2 tahun, bila mana Mahathir saat itu tidak lagi perlu kepada jawatan tersebut. Saat itu Mahathir akan mengetuai Council of Elders yang dibuat olehnya itu, yang akan menjadi lebih berkuasa dari Anwar selaku Perdana Menteri. Tika itu Mahathir merupakan De Facto Perdana Menteri. Bidak bidak catur Mahathir akan bersedia untuk langkah penghabisan, memerangkap Anwar dalam percaturan kuasa antara mereka berdua untuk kesekian kalinya. Itulah yang diinginkan selama ini oleh Mahathir setelah melihat kedua dua Perdana Menteri yang menggantikannya telah tidak menurut segala kehendaknya.

      Jawatan Mahathir selaku ketua Council of Elders itu adalah lebih kukuh berbanding jawatan Perdana Menteri yang bakal disandang oleh Anwar. Ini kerana pada bila bila masa sahaja Mahathir boleh melucutkan Anwar dari jawatan Perdana Menteri dengan mengusulkan undi tidak percaya oleh ahli ahli Parlimen. Itulah langkah terakhir percaturan Mahathir. Ia bukanlah satu perkara yang sukar buat Mahathir. Dengan BN memiliki 79 kerusi, PPBM sendiri 12 kerusi, Mahathir yang telah lama meletakkan orang orangnya di dalam parti parti lain yang memegang sebilangan kerusi hanya memerlukan beberapa kerusi sahaja lagi untuk menjayakan undi tidak percaya terhadap Anwar selaku Perdana Menteri. Tambahan pula Mahathir telah mempunyai pengalaman mengalahkan lawannya dalam perebutan kuasa walaupun lawannya itu memiliki sokongan yang lebih banyak berbanding dirinya, sepertimana yang dilakukan terhadap Tengku Razaleigh pada tahun 1987. Inilah yang akan menjadi 'bargaining chip' oleh Mahathir untuk memastikan Anwar selaku Perdana Menteri akan menurut kehendak kehendaknya. Setelah itu sudah tentulah Mahathir akan memastikan jawatan Timbalan Perdana Menteri setelah Anwar menjadi Perdana Menteri akan diserahkan kepada seseorang yang dipilih olehnya. Wan Azizah, jika tidak melepaskan kerusi Parlimennya untuk Anwar, tidak akan diberikan jawatan tersebut dengan alasan adalah janggal apabila Timbalan Perdana Menteri Malaysia adalah isteri kepada Perdana Menteri sendiri. Jawatan itu juga tidak mungkin akan diberikan kepada PKR.

      Delete
  12. Peliklah kan...yayasan yang diujudkkan oleh DSZH untuk tujuan kebaiakn seperti membantu aank2 yatim, budak2 tahfiz, pembinaan masjid dan surau disiasat...kan dalam wawancara dengan tv3, DSZH dah tegaskan ia adalah sumbangan dari kawan2nya yang nak buat amal ibadah dan amal jariah untuk bekalan hari tua..tu pun salah keer ??? Nak buat baik pun salah...kalau jahat apa tah lagi !!!!

    Kita tengok aje lah..dari raut muka DSZH tu..aad tak rasa dia takut nak beri keterangan esok..sikit pun takde, malah mengalu2kannya. Ini menunjukkan dia tak bersalah langsung..takde aap yang nak disembunyikan beb. Berani kerana benar..takut kerana salah. Dah tentu dia ada jawapan yang memuaskan untuk setiap soalan yang bakal dilontarkan padanya. Ini orang lama dan otai..takkan gentar dengan semua yang dituduhkan padanya. Tak tau lah pimpinan2 PH, terutama yang baru2 tu tu...kalau kena macam dia ni, dah tentu terkincit dalam seluar bhai.

    Rakyat cuma nak tanya satu aje...ada bezanya yayasan yang ditubuhkan oleh DSZH denagn yayasan perdana Madey...apasal tak disiasat juga yayasan tu..korek lah dari mana sumber dan dana untuk yayasan tu..kalau nak bandingkan kawan2 DSZH dengan kroni2 Madey..berpuluh2 kali ganda ramainya kroni2 dia...betul tak ???? Apa biznes yang Madey ada..kedai rotinya pun dah bangkrap.

    Rakyat aamt2 yakin..ini hanyalah satu konspirasi terancang untuk mengenakan DSZH..untuk menamatkan karier politiknya yang kini dipandang sebagai pencabar utama kepaad kerajaan pH dan Madey. Dah tentu Madey kini kecewa yang amat2 sangat bila proksinya, KJ tewas dalam perebutan jawatan presiden UMNO semalam. Jadi untuk melempiaskan kekecewaan tu, DSZH dijadikan kambing hitam.

    Rakyat Msia yang waras tertanya2..bila kah agaknya madey ni nak berubah haah ??? Masih kat takuk lama lagi dengan dendam kesumat dan hasad dengkinya yang tak berkesudahan. kaat dah jadi ketua kerajaan era baru...takde maknanya kalau perangai lama masih tak dapat dibuang lagi..tak malu ke..UMNO kini dah bertukar kepada UMNO 3.0 tapi.... Madey tetap Madey 1.0 yang macam 22 tahun dulu tu !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid jugak akan ditanye oleh sprm anak raja arab yg mana satu zahid jumpa....ape agaknye temberang zahid nak klentong sprm...

      Dulu zahid ade kuasa..sprm tak berani nak tanye...sekarang sprm berani jerkah zahid..hihihi

      Delete
    2. Kawan yg mana derma kpd yayasan zahid?...my eg dan tokey pekerja asing kot....

      Delete
    3. KBB...Ni haah..ada satu berita lawak yang dibuat oleh Mat Syabu baru2 ni.
      Kesian kan... Menteri Pertahanan Pakar Kulinari tak tau nak bezakan antara MKN Dan PLKN sampai menimbulkan kecoh besar dalam kalangan warga kementerian Pertahanan.




      Tengok aje lah..lawak apakah yang telah dibuat oleh Mat Syabu, menteri pertahanan kita... yang mahir dalam masak memasak dan kini menjaga hal ehwal ketenteraan...memang tak heran lah kalau benda2 macam ni terjadi.

      Ada ke patut... Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) boleh disalah tafsirkan sebagai Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) sehinggakan Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pertahanan terpaksa membuat Siaran Media untuk menjelaskannya.

      Siaran Media bertarikh hari ini berbunyi,
      Pihak kami ingin merujuk kepada kekeliruan yang berlaku dalam laporan media berhubung kenyataan Menteri Pertahanan dalam sesi wawancara bersama media pada 28 Jun 2018 (Khamis) bahawa Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan dikaji semula sama ada untuk dikekalkan atau dimansuhkan.
      Pihak kami ingin menjelaskan bahawa, kajian semula yang dinyatakan oleh Menteri Pertahanan adalah merujuk kepada Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan bukannya Akta MKN seperti yang dilaporkan.
      Program PLKN sedang dikaji semula dan akan diputuskan oleh kabinet dalam tempoh terdekat.

      Kita kena angkat topi pada Madey yang telah melantik Mat Syabu ke jawatan tu, tak tau lah apa agendanya ...kini KEMENTAH dah jadi bahan lawak kat negara ni bhai !!!!!

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Melihat perkembangan saat ini, jangkaan ini bukanlah suatu yang mustahil. Percaturan Mahathir setakat ini berhasil apabila pimpinan PKR sendiri kelihatan cuba menjauhkan diri dari kenyataan yang dibuat oleh Rafizi Ramli, mempertikaikan perlantikan tiga orang menteri oleh Mahathir tanpa berbincang dengan PKR. Azmin Ali dengan pantas menyatakan bahawa itu hanyalah pendapat peribadi Rafizi, malah Anwar Ibrahim sendiri hari ini mengulangi sokongannya terhadap kepimpinan Mahathir selaku Perdana Menteri, yang menurut Zainuddin Maidin dibuat kerana khuatir Mahathir meragui kesetiannya dan sikap tidak sabarnya untuk menjadi Perdana Menteri.

      Maka sekiranya segala percaturan ini berjaya, kita akan dapat menyaksikan bagaimana Mahathir akhirnya dapat mengawal Perdana Menteri yang bakal menggantikannya. Setelah itu tiada apa yang akan dapat menyekat amalan korupsi, kronisme, nepotisme, dan kuku besi yang selama ini mencorakkan warna pemerintahan Mahathir. Hanya yang dapat diharapkan untuk menyeimbangi pergelutan antara Mahathir dan Anwar itu kelak ialah PAS yang memiliki 18 kerusi Parlimen. Di sinilah PAS mampu bertindak selaku 'game changer' dalam perlawanan antara Mahathir dan Anwar. PAS harus sentiasa istiqamah dan meletakkan kepentingan rakyat sebagai matlamat utama dalam memintas gerak percaturan Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim. PAS harus peka terhadap gerak percaturan Mahathir kali ini. Sesungguhnya Mahathir sangat cekap mengatur langkahnya tatkala musuh musuhnya lalai dan leka. Janganlah kemenangan yang dikecapi membuatkan PAS terpica dari membaca gerak langkah Mahathir.

      Maka itu berwaspadalah kita sentiasa, jangan mudah terpedaya dengan pertunjukan silap mata ahli ahli politik. Ingatlah pesan orang tua tua;

      Helang pungguk helang berikan,
      Tidur siang berjaga malam,
      Sungguh unjuk tidak berikan,
      Pepat di luar rencong di dalam.




      : Mahathir takkan serah kepada Anwar selagi parti BERSATU tidak kukuh dalam PH....

      Delete
  13. KBB...Kau tentu perasan yang DSZH ni ni merupakan orang yang telah teraniaya dan jadi mangsa nafsu amarah Madey yang tak bertepian tu.

    Kes dia bakal disiasat oleh SPRM ni bukan cerita pasal Politik Longkang mainan Rejim Pakatan Haprak dah ni tapi lebih kepada dendam peribadi sampai orang yang tidak ada kaitan pun turut diheret sama.

    Bayangkan. Sebuah Yayasan yang secara terbuka menjaga soal kebajikan rakyat pun turut mengalami tempias Politik Longkang Rejim Pakatan Haprak ni.

    Malah lebih menjijikkan ialah apabila agensi penguatkuasaan dijadikan sebagai Balaci Rejim Pakatan Haprak tu melaksanakan dendam Politik Longkang pihak pemerintah yang keji.

    Ironiknya, SPRM takde pulak nak ambik tindakan terhadap parti Rejim Pemerintah yang terang-terangan enggan mendedahkan sumber kewangan mereka secara terbuka. Masih berdiam diri...tak berani langsung nak sambut hasrat Rakyat Msia yang nak lihat ketelusan mereka.

    Dimana ketelusan agensi tersebut dalam soal ini...jangan lah tunggu samapi laporan rasmi dibuat berkaitan hal tersebut...perlu bersikap proaktif!!!!!

    Bersih sangat ke parti-parti Rejim Pemerintah tu bagi pihak SPRM? Suci dan Maksum sangat ke individu dalam parti Rejim tu kepada SPRM sehingga tidak berani diambil tindakan?

    Sebagai rekod, kes rasuah dan penyelewengan kuasa yang dikaitkan dengan Menteri Kewangan DAPigs Rejim Pakatan Haprak tu sehingga ke hari ini masih sunyi sepi. Ada yang dah terpicit buah kerandut ke haah ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tak de repot bayar kad kredit 800000 tun madey tak boleh arah sorm diadat zahid sewenang2...

      Orang yg repot mrstilah orng yg tahu kes ni berlaku...biasanye orang yg dekat sahaja tahu...seblm panggil beri keterangan sprm siasat dulu transaksi kad kredit....mungkin zahid beli barang yayasan pakai kad kredit dia dan bini dia kot...

      Harap2 jangan yayasan yg dia tubuh mintak derma dgn kawan2 yg dapat projek untuk kelabukan mata orang ramai plak....kaki temberang ada banyak kaedah...hihihi..

      Delete
    2. Isu budak 11 tahun kahwin jadi fitnah macai Pakatan Harapan



      Kerajaan Pakatan Harapan hari ini dibina di atas fitnah. Banyak perkara adalah persepsi sahaja dan paling teruk ada dikalangan mereka dibayar gaji untuk membuat kerja fitnah. Dengan bayaran RM4000 sebulan sebuah notebook dan satu handphone ramai dikalangan facebooker ini sanggup menjual agama sendiri.

      Semua isu akan dijadikan isu bagi tujuan melemahkan pengaruh. Jika mereka dibayar gaji untuk melemahkan PAS, maka semua isu akan dikaitkan dengan PAS seperti yang dilakukan oleh
      Wan Mohd Aman ini.

      Wan Mohd Yusof adalah facebooker yang menghadapi masalah rumahtangga, isteri sendiri pun tak menutup aurat jadi tak hairanlah bagi dirinya dosa dan pahala pun tiada dalam kepala.

      Malang bagi PAKATAN HARAPAN sanggup bayar duit untuk perosak agama seperti Wan Mohd Aman

      SUARA HATI


      : Sepatutnya PH memilih cybertropper yang beriman dan ada agama....

      Delete

  14. Cai2 Fuckatan Haprakan....Ah Beng kata, Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang akan dilaksanakan September ini tidak akan meningkatkan inflasi, itu jaminan Menteri Kewangan , Ah Beng ketika bertemu dengan ahli2 Dewan Perdagangan Malaysia China (MCCC).

    Siapa Ah Beng ni untuk memberi jaminan? Pertama kita lihat inflasi itu apa? Inflasi dalam bahasa mudah untuk difahami adalah bila harga barang naik dan kuasa membeli turun. Apabila Kerajaan perkenalkan cukai baru, peniaga akan memindahkan kos tersebut kepada pembeli. Itu lumrah dalam perniagaan.

    Peniaga tidak akan menjadi baik hati untuk serap kos tersebut. Jadi apbila kos peniaga tersebut berpindah kepada pengguna sudah pastilah harga barang akan naik dan kuasa membeli akan turun. Itu bukan inflasi ke wahai Menteri Kewangan?

    Kedua, apabila kita bercakap pasal inflasi ini, kenaikkan tarif eletrik hampir pasti akan menyebabkan inflasi meningkat. Komersial akan memindahkan kos kepada pengguna dan mengakibatkan barang naik harga. Ini tidak termasuk keadaan ringgit yang lemah. Kebanyakkan barang makan diimport dari negara luar dan bila ringgit lemah.... akan mengakibatkan kos import barangan tersebut menjadi tinggi.Takkkan lah peniaga yang nak menyerap pertambahan kos tu...dah tentu pengguna lah yang menjadi mangsanya !!!!!

    Kesimpulannya, bagaimana Menteri Kewangan hendak mengatasi masalah ini, apatah lagi hendak memberi jaminan bahawa inflasi tidak akan naik? Sepatutnya Ah Beng dah aad plan dan polisi untuk menangani isu ni...bukan hanya buang masa sibuk mendedahkan hal2 kerajaan yang terdahulu !!!!!

    ReplyDelete
    Replies


    1. KBB dan cai2 Fuckaatn Haprakan yang dihormati sekelian....kau orang tengok aje lah nanti... bila SST dikenakan, Pihak pengeluar barangan seperti minuman, makanan, barangan kegunaan harian, barangan elektrik, kereta, industri servis, internet, telekomunikasi dan sebagainya akan dikenakan cukai 10%.

      Jadi kos pengeluar akan naik 10%....logik kan !!!!

      Pengeluar akan menaikkan harga barangan 10% supaya mereka tak rugi. Maksudnya harga barangan AKAN NAIIIIIIIIIIIIIIIK mencanak beb!!!!!

      Tapi, bila kau orang beli barang tu, kau tak perasan pasal kos SST kau tak nampak. Kau nampak setin susu berharga RM2.50, kau ada rasa apa-apa? Takde! pasal kau orang mana ada pantau harga setiap barangan yang kau beli. Padahal sebelum tu harga setin susu cuma RM2.30 saje.

      Ada pengeluar yang lagi cerdik di mana harga barangan akan kekal sama selepas SST. TAPI, kalaulah kau tahu, kalaulah kau pandai, selidiklah isi berat atau kuantiti barangan tersebut - DAH KURANG 10%LAH!

      Jadi bila harga barangan naik, maka inflasi akan naik!

      Tak berkemungkinan kau akan diberitahu Menteri King of Lawak bahawa inflasi tak naik selepas SST dikenakan oleh KERAjaan, pasal inflasi tu boleh dimanipulasikan....seperti tuduhan kau orang terhadap kerajaan BN dulu tu !!!!!

      Delete
    2. Ko tak tahu nak bezakan sst dan gst nak temberang plak...sst 6% dan 10%....banyak barang dan service yg tidak kenakan sst seperti gst...sewa kedai pon kena bayar gst...bil letrik dan sir peniaga pon kena gst..

      Delete
    3. Pencapaian 50 Hari PAS Terengganu Tunai Janji



      Telah ditunaikan

      1) Janji 1 : Mengembalikan Tanah Dirampas Kerajaan BN
      2 ) Janji 2 : Lot Tapak Rumah/1 Unit Kediaman (Pasangan Berkahwin)
      3 ) Janji 5 : Karnival Kahwin Percuma
      4 ) Janji 8 : Air percuma 20 Meterpadu untuk golongan miskin
      5 ) Janji 17 : Menghapuskan cukai pintu kediaman

      Ke Arah Melaksana
      6 ) Janji 4 : Pemberian RM300 untuk lesen motosikal yang layak
      7 ) Janji 7 : Wujud semula IPT Islam negeri megantikan KUSZA
      8 ) Janji12 : Kad sejahtera RM500 setahun

      Dalam proses

      12 lagi yang memerlukan beberapa perkara teknikal

      8 daripada 20 janji PAS Terengganu semasa PRU14 lepas telah dilakukan walaupun PAS tak janji nak tunai sebelum 100 hari.

      #SejahteraBersamaIslam


      : PAS Terengganu jika kekal momemtum yang baik, Insya-Allah rakyat akan ambil perhatian. Saya masih belum dapat gambaran jelas mengenai PAS Kelantan... jika ada info boleh tolong kongsikan kepada kami... rakyat sangat memerlukan PAS sekarang sebagai alternatif setelah melihat PH hampir sama dengan BN....

      Delete
  15. Wahai rakyat Msia yang bermahzab Ahlil Sunnah Wal Jamaah...kau orang tau tak...

    Pertemuan wakil-wakil agama dengan penasihat kerajaan baru-baru ini telah menimbulkan kembali isu Syiah apabila wakil mereka turut dijemput memberikan pandangan.

    Wakil yang menyampaikan pendirian yang menyebelahi Syiah ialah Dr. Mohd Faizal Musa, pensyarah dan pengarang yang lebih dikenali sebagai Faisal Tehrani.

    Faisal Tehrani telah banyak kali terpalit dengan kontroversi dikaitkan dengan Syiah, yang didakwahkan melalui karya-karyanya.




    Beberapa buah buku beliau telah diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri, antaranya Sebongkah Batu Di Kuala Berang terbitan PTS dan Perempuan Nan Bercinta terbitan ITBM.

    Beliau turut menerbitkan buku yang bertajuk Ingin Jadi Nasrallah, menunjukkan kekaguman beliau pada Hassan Nasrallah, pemimpin kumpulan Syiah Hizbullah di Lubnan.

    Faisal Tehrani telah menyampaikan pandangan yang mahukan lebih kebebasan untuk masyarakat Syiah di Malaysia.


    Menurut Faisal Tehrani, masyarakat Syiah didiskriminasi di Malaysia dan dilayan secara tidak adil oleh kerajaan.

    Persoalan yang perlu ditanya ialah kenapa sekarang beliau diberikan peluang untuk menyampaikan pandangan membela Syiah?

    Satu lagi soalan tidak kurang penting ialah kenapa kerajaan baru mahu melayan orang seperti ini?

    Adakah ini menandakan keterbukaan baru yang akhirnya membolehkan Syiah diterima sebagai salah satu mazhab Islam di Malaysia?





    Ini tidak mustahil kerana pandangan diutarakan Faisal Tehrani ini menolak keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang menghukum Syiah sesat.

    Kerajaan baru juga sibuk mempertikaikan kewujudan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), dan mempertikaikan pihak berkuasa agama.

    Sesuai dengan slogan yang mereka canang, “Islam untuk semua” dan “tidak ada paksaan dalam agama,” nampaknya tidak jauh lagi untuk Syiah diberi pengikitrafan.

    Mereka pun sudah lama menyarakan agar Malaysia lebih terbuka dengan kepelbagaian dalam agama termasuk Syiah.

    Rata-rata pemimpin Pakatan Harapan percaya dengan kebebasan beragama dan ini termasuk memberi kebebasan kepada Syiah.

    Banyak pihak sudah mula bimbang dengan kemunculan Syiah dalam kerajaan baru PH yang baru memerintah.

    Mohamad Sabu sebelum ini pernah kecoh dengan dakwaan yang beliau menganut fahaman Syiah.

    Beliau kerap ke Iran dan sering menyebut nama-nama pemimpin Iran dan Hizbullah di Lubnan dan memuji mereka.

    Rakan beliau dalam Parti Amanah Negara (PAN) yang sekarang menjawat jawatan Ketua Menteri Melaka juga didakwa pengikut Syiah.

    Maka jelaslah, kalau benar, ini bermakna Syiah sudah memegang Kementerian Pertahanan Malaysia dan menjadi ketua di sebuah negeri.

    Sudah tentu mereka lebih mudah melebarkan pengaruh dan menyebar fahaman mereka secara perlahan dan berperingkat.

    Maka langkah menemui dan menyampaikan pandangan kepada Majlis Penasihat Negara itu satu peluang yang mereka telah berjaya manfaatkan.

    Halangan-halangan awal telah mereka lepasi, dan semakin mudahlah mereka mahu jadikan Syiah sebagai satu mazhab Islam yang diterima di Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu kutuk keturunan Najib Zahid



      Dulu hebat Mahathir kutuk Najib Razak berketurunan Bugis, Bukan Najib aje Zahid Hamidi pun kena juga sindir pasal berketurunan Jawa.

      Sekarang ni dah buat u-turn mengaku bahawa keturunan mertuanya dari Indonesia.

      Mahathir kalau nak sesuatu dia boleh buat apa sahaja. Entah apa dia nak daripada kerajaan Indonesia kita pun belum jelas. Ini kira bodek Pak Jokowi untuk projek kereta Malaysia-Indonasia kot!


      : Jika Mahathir buat lawatan ke India, dia akan kata bapanya pun asal daripada Malabar....

      Delete
  16. Baru2 ni DSZH telah memberi nasihat yang amat2 berguna kepada ahli2 UMNO dan pimpinannya...jangan sekali2 keluar parti kerana kepentingan peribadi. Takde faedahnya berbuat demikian....

    Selain dari tu, DSZH juga telah mengingatkan ahli2 UMNO aakn pentingnya menghayati pesanan2 di bawah ini ...

    1. Jiwa kena kental menghadapi tekanan dan jangan mudah goyang kerana wang.


    2. Sentiaas istiqamah dan yakin dengan kepimpinan serta jangan skali2 menjadikan soal pemilihan menjadi alasan mahu lompat meninggalkan parti.

    3. Ketika senang dan susah kita kena bersama UMNO...

    4. Katak lompat tidak bermaruah... susah mahu dipercayai oleh rakyat lagi.

    5. Elok letak jawatan sebagai Ahli Parlimen dengan segera.

    6. Jangan jadi orang yang muka tebal.... tidak malu menduduki kerusi UMNO atas alasan bodoh.

    Semoga ingatan yang bernas tu jadi pegangan untuk ahli2 UMNO terus berganding bahu dengan pimpinan tertinggi untuk sama2 mentransformasikan parti keramat ini !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid muka tak tebal...hohihi...tapi muka tembok..

      Delete
  17. i like
    nak makan popcorn depan screen besar di dataran merdeka
    najib dan zahid masuk sg buloh heaven... bee end

    ReplyDelete
  18. Selepas menang, 4 pemimpin Umno Sungai Petani letak jawatan

    Bernama
    ShareTweetPinMail

    Empat pemimpin Umno Bahagian Sungai Petani itu bersama 2/3 ahli jawatankuasa sayap melepaskan jawatan disandang, menjadikan jumlah yang meletak jawatan melebihi 40 orang. (Gambar Facebook)

    SUNGAI PETANI: Umno Bahagian Sungai Petani bergolak apabila naib ketua bersama ketua Wanita, Pemuda dan Puteri melepaskan jawatan yang dimenangi mereka menerusi pemilihan semalam dan minggu lalu, berkuat kuasa serta-merta.

    Pengumuman itu dibuat Naib Ketua Umno Bahagian Sungai Petani, Muhamad Effendi Mashum dalam sidang media tergempar di sebuah hotel, di sini, petang tadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno perlukan seorang presiden yg dapat kuatkan parti dan zero pergolakan...umno tak perlukan seorang presiden yg kaya kerana gunakan kuasa...tak berkat...

      Delete
  19. Adakah zahid nak tiru cara najib yg rompak wang 1 mdb dgn cara laborkan wang 1 mdb diluar negara supaya orang malaysia tak tahu?...

    Cara zahid plak kelabukan mata orang ramai dgn cara kutip derma dari kroni yg diberi projek kpd yayasan kebajikan amal jariah yg dia tubuhkan dan dia pengerusi?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najis penyokong baru kuat Zahid midi tentu boleh bagi pencerahan dan temberang isu yg kelabu asap ni..

      Delete
  20. Beli barang ape untuk yayasan sampai 800 ribu dgn kad kredit?...zahid tolong pakai kad kedit mungkin yayasan tak cukup duit masa tu...kroni blm bank in kot...zahid kan orang baik2 lepasan sekplah arab tapi kaki pukul orang bergaya dgn motosikal mewah besar......

    ReplyDelete
  21. 'SPRM perlu buka semula kes Felda, Isa Samad'

    Jasmine Foong
    30 Jun 2018, 8:00 pagi (Dikemaskini 30 Jun 2018, 10:58 pagi)

    Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) membuat laporan kepada SPRM semalam terhadap bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad atas dakwaan percanggahan mengenai bayaran yang diterima pemegang saham Felda Holdings pada tahun 2013.

    "Pada tahun 2013, apabila FGV (Felda Global Ventures Holdings Bhd) menerbitkan IPO (sahamnya), KPF (Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad) membeli 51 peratus saham di Felda Holdings tetapi mereka hanya dibayar sebanyak RM2.2 bilion.

    "Pada masa yang sama, pihak berkuasa Felda hanya mempunyai 49 peratus saham di Felda Holdings, tetapi FGV membayar mereka RM5.7 bilion.

    "Jadi, persoalannya kenapa KPF hanya mendapat RM2.2 bilion daripada FGV kerana bahagian (sahamnya) sebanyak 51 peratus (yang lebih tinggi) di Felda Holdings?" Soal Timbalan Presiden ANAK, Mohd Nasaie Ismail kepada Malaysiakini.

    Nasaie menjelaskan pihaknya sekali lagi membuat laporan mengenai kes ini kerana Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baru Datuk Seri Shukri Abdull telah mengumumkan SPRM akan membuka kembali kes-kes dibekukan penyiasatannya sebelum ini.

    Beli saham Ladang Eagle High

    "Sebelum ini, kami telah melaporkannya kepada SPRM. Kami membuat laporan polis dan kesemuanya pada tahun 2013, tetapi tiada tindakan diambil," katanya.

    Beberapa kes yang terpendam yang didesak ANAK untuk disiasat semula termasuklah pembelian hotel di London, Kuching dan Kota Kinabalu oleh Felda Investment Corp (FIC) dan pembelian pegangan saham dalam Ladang Eagle High di Indonesia oleh FIC Properties.

    Mengenai pembelian hotel oleh FIC, Nasaie berkata tiada perkembangan atau pendakwaan lanjut selepas penyiasatan terhadap Isa dan beberapa orang lain.

    Beliau juga berkata pihak yang bertanggungjawab perlu menyiasat dakwaan penyelewengan dana yang didakwa berlaku dalam Felda di bawah pentadbiran Isa untuk mendapatkan semula dana berkenaan bagi membina semula Felda.

    SPRM menahan Isa pada tahun lalu. Beliau direman selama lima hari dari 15 Ogos 2017.

    ReplyDelete
  22. Tun M Dakwa Zahid Pernah Ada RM230 Juta Dalam Akaun
    By Admin-S On Aug 2, 2017

    (Malaysia Gazette) – “Berkenaan dengan Melayu mudah lupa, walaupun Zahid bukan keturunan Melayu, sudahkah Zahid lupa deklarasi harta yang dibuat olehnya kepada saya sebagai Perdana Menteri apabila ia dilantik Ketua Pemuda UMNO...

    ---------------;;----------------
    Dah puluh tahun wang 230 juta mungkin dan membiak jadi billion...bisnis ape zahid midi buat?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng najis boleh bagi punca mana zahid dapat 230 juta..

      Delete
  23. Mungkin zahid midi bayar barang2 untuk program umno kot..tapi ini ini dikira seleweng kan wang yayasan kebajikan amal jariah jugak kerana derma untuk tujuan kebajikan amal jariah...untuk akhirat...bayar untuk umno untuk tujuan dunia bukan kebajikan amal jariah. ..

    Tak tahulah zahid midi ade definasi tersendiri bayar program umnon pon amal jariah jugak sebab dia pengerusi yayasan ni....masa tu dia TPM dia bebas...sekarang dia tak bebas lagi..

    ReplyDelete
  24. Kalo guwa boleh belanja 8 ribu pon sudah rasa mcm anak orang kayer beb..

    ReplyDelete
  25. Zahid kena buktikan kpd SPRM dia dah jumpa keluarga diraja arab yg sahkan bagi derma kpd najib...payah zahid nak temberang sprm kali ni kerana malaysia sudah terima bukti siasatan fbi dari DOJ amerika yg duit 2.6 billion dlm akaun najib datang dari akaun jho lo arab mata sepet..

    Zahid kena temberang dgn anak raja arab ato zahid midi kaki temberang?...

    Geng Najis boleh tolong zahid midi cari bukti?..

    ReplyDelete
  26. Zahid bakal melakar sejarah satu-satunya Presiden UMNO yang tidak akan menjadi PM malaysia...

    ReplyDelete
  27. Penganalisis: Orang Melayu tidak jadi bangsat, hanya Umno hadapi jalan sukar

    Minderjeet Kaur | July 2, 2018

    Penganalisis berkata tiada bukti yang menyokong dakwaan Najib orang Melayu akan diketepikan oleh kerajaan PH berikutan kebanyakan menteri Kabinet orang Melayu.

    Kamarul Zaman Yusoff berkata, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dihormati sebagai pemimpin utama kerajaan. (Gambar Bernama)

    PETALING JAYA: Penganalisis politik bebas Dr Kamarul Zaman Yusoff menolak dakwaan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa kerajaan Pakatan harapan (PH) akan mengetepikan Islam dan bahasa kebangsaan.

    Kata beliau, sebaliknya Umno, parti yang pernah dipimpin Najib, yang berhadapan masalah berikutan kekalahannya dalam pilihan raya umum Mei lepas.

    Beliau berkata, Umno kini mahu menonjolkan diri sebagai pembela Islam dan hak Melayu bagi mendapatkan sokongan.

    Katanya, dakwaan Najib orang Melayu akan menjadi “bangsat” di bawah pemerintahan PH jauh tersasar kerana majoriti menteri Kabinet merupakan orang Melayu.

    ReplyDelete
  28. Khir Toyo dispekulasi mahu keluar Umno kerana kecewa Jamal menang

    1 Jul 2018, 11:51 malam (Dikemaskini 1 Jul 2018, 11:59 malam)

    A A
    Bekas menteri besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo dispekulasikan bercadang keluar Umno kerana kecewa Datuk Seri Jamal Mohamad Yunus terpilih jadi semula menjadi ketua Bahagian Sungai Besar.

    Mohamad Khir dikatakan memberi gambaran itu melalui Whatsapp memohon maaf kepada rakan-rakannya kerana terpaksa meninggalkan Umno, seperti dilapor Sinar Harian.

    “Saya mohon maaf kepada sahabat-sahabat kerana saya akan meninggalkan perjuangan dalam Umno kerana tak boleh fikir bagaimana orang seperti (Datuk Seri) Jamal Yunos masih dipilih menjadi pemimpin bahagian.

    -------------------------------

    Umno pilih presiden samsing dan ketua bahagian pon samsing...cuma seorang samsing melarikan diri menyorok.

    ReplyDelete
  29. Masa buat itu semua, Wak Jahit gamak nya berkata kpd isteri nya, "Kalo malapelanun boleh dapat SRC International topped up credit card depa sebanyak RM3 juta lebih, kenapa aku tak boleh buat?"

    Maka semua nya menjadi malapelanun lah, hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...