Wednesday 4 July 2018

TANGKAPAN NAJIB ADALAH PILIHAN YANG DIBUAT RAKYAT MALAYSIA


Pagi ini Najib Razak akan didakwa di mahkamah atas beberapa pertuduhan yang dipercayai berkaitan rasuah, pecah amanah sebagai penjawat awam dan juga berhubung penglibatan dalam aktiviti penggubahan wang haram.


Semua pertuduhan itu adalah susulan siasatan terhadapnya sebelum ini dan rampasan wang tunai, barang kemas, jongkong emas dan beg tangan mewah di beberapa kondo dan kediamannya yang keseluruhannya dianggarkan bernilai antara RM900 juta hingga RM1.1 bilion.


Apa yang berlaku kepada Najib pagi ini adalah pertama kali tercatat dalam sejarah negara di mana seorang bekas Perdana Menteri diheret ke mahkamah atas beberapa kesalahan jenayah yang memungkinkannya merengkok dalam tempoh yang lama di penjara.


Meskipun barangkali ada yang bersimpati dan menyifatkan pendakwaan terhadap Najib lebih bersifat dendam atau bermotif politik, sebenarnya jika diimbas kembali, itulah yang seharusnya dilakukan oleh kerajaan baru Pakatan Harapa terhadap bekas Perdana Menteri itu.


Motif utama Pakatan Harapan menyertai pilihanraya bukan saja untuk menumbangkan UMNO serta BN dan mengambil alih kuasa pentadbiran negara, malah juga untuk menangkap, mengheret ke mahkamah dan seterusnya menghantar Najib ke penjara.


Kesalahan paling besar yang didakwa dilakukan Najib ialah berkaitan skandal 1MDB yang daripadanya dipercayai berlabuh wang RM2,600 juta dalam akaun bank peribadinya.


Sejak sekian lama, kempen dan ceramah Pakatan Harapan, khususnya oleh Tun Mahathir Mohamad dan hampir semua pemimpin  utama gabungan itu ialah untuk menangkap dan memenjarakan Najib.


Tidak cukup dengan perkara itu dilaungkan dalam ceramah-ceramah dan kempen media sosial, malah "Himpunan Tangkap MO1" turut acap kali diadakan di beberapa lokasi.


Atas keyakinan bahawa Najib bersalah dan terlibat dalam skandal 1MDB yang merupakan skandal kewangan terbesar dalam dunia dan bersama keinginan untuk menangkap Najib itulah, hari demi hari sokongan rakyat terhadap Pakatan Harapan semakin membesar dan akhirnya berjaya menumbangkan BN buat pertama kalinya.


Maknanya, rakyat mengundi dan memenangkan Pakatan Harapan memang dengan kesedaran untuk melihat Najib ditangkap dan dipenjara akhirnya.


Jika kempen Pakatan Harapan sekadar untuk memulihkan negara, menghapuskan GST, menstabilkan harga minyak saja misalnya, tanpa disertai laungan mahu menangkap Najib dan semua yang terlibat dengan skandal 1MDB, belum tentu BN dapat ditumbangkan dalam pilihanraya 9 Mei lalu.


Secara umumnya semua orang sedar bahawa salah laku Najib dan keluarganya berkaitan 1MDB, disertai pula gaya hidup mewah, pembaziran dan segala macam onar lainnya adalah paling dahsyat dalam sejarah negara dan tidak pernah berlaku dalam mana-mana era kepimpinan terdahulu.


Oleh itu, tidak perlu bagi rakyat sebagai pembayar cukai yang dibebankan dengan pelbagai kenaikan kos sebelum ini, tiba-tiba mahu bersimpati atau menzahirkan rasa kesian terhadap bekas Perdana Menteri itu.


Apa yang berlaku sekarang adalah kerana rakyat sendiri berkehendakan demikian dengan kesatuan hati mereka menumbangkan Najib, UMNO serta BN dan memenangkan Pakatan Harapan. 


Semua ini adalah permulaan untuk negara terus bergerak ke hadapan dan menuju pemulihan yang sebenar-benarnya.


Kalau pun masih ada juga perasaan itu, fikir dan renung kembali betapa besarnya hutang 1MDB yang akhirnya ditanggung oleh kita semua.


Fikir juga bagaimana daripada ribu-ribu juta hutang itu, kita-kira RM18,000 juta daripada dilencongkan oleh Jho Low sebagai dalangnya yang kemudian digunakan untuk bermewah, berpesta, membeli hartanah di seluruh dunia, memiliki kapal mewah, bermurah hati membeli barang-barang kemas sebagai hadiah dan sebagainya.


Fikirkan bagaimana sejumlah RM2,600 juta ada dalam akaun peribadi Najib selaku Perdana Menteri ketika itu yang kemudian ianya didakwa sebagai derma.


Fikirlah seterusnya bagaimana Najib dan keluarganya memiliki simpanan tunai dalam 26 jenis matawang berjumlah RM116 juta di rumahnya beserta beg tangan, barangan kemas, jam tangan dan sebagainya yang jumlahnya mencecah ribuan juta.


Fikir...fikir...fikir dan adakah nasib serta keadaan kita sebagai rakyat difikirkan oleh Najib dan semua mereka yang terkait dan bermewah dengan skandal 1MDB sebelum ini? (ShahbudinHusin 04/07/2018)

203 comments:

  1. EKONOMI DITINGGALKAN BN


    Bank Dunia: Ekonomi Malaysia adalah ‘kisah kejayaan’ walaupun hutang RM1 trilion
    Bernama | July 2, 2018
    Laporan itu menyebut Malaysia mempunyai ekonomi kukuh dan bergerak ke arah pendapatan tinggi.

    Paling penting kerajaan baru perlu memastikan hutang ditangani dengan telus, waspada serta berhati-hati selain melaksanakan pengurusan berhemat. (Gambar Fail)

    KUALA LUMPUR: Bank Dunia masih melihat Malaysia sebagai “kisah kejayaan” walaupun hutang negara mencecah RM1 trilion, kata Pengarah Negara bagi Brunei, Malaysia, Filipina dan Thailand, Dr Mara Warwick.

    “Kami melihat Malaysia mempunyai ekonomi kukuh dan bergerak ke arah pendapatan tinggi.

    “Apa yang kami tekankan dalam laporan ini (Laporan Ekonomi Malaysia) ialah pentingnya melihat kepada kualiti pertumbuhan, keterangkuman pertumbuhan ke hadapan dan bagaimana setiap rakyat Malaysia boleh memanfaatkan kejayaan ekonomi yang dicapai,” katanya selepas melancarkan laporan itu, hari ini.

    Sementara itu, Ketua Ekonomi Dr Richard Record berkata paling penting ialah kerajaan baru perlu memastikan hutang ditangani dengan telus, waspada serta berhati-hati selain melaksanakan pengurusan berhemat.



    Beliau berkata sebahagian besar hutang itu, iaitu sebanyak 97.7% dalam denominasi ringgit, wajar menyediakan risiko terhad kepada kerajaan dari segi pendedahan kepada tukaran asing.

    Beliau juga berkata hampir 70% hutang itu merupakan hutang jangka sederhana dengan tempoh matang melepasi 3 tahun, dan “menyediakan risiko terhad dari segi terma pulang ganti”.

    Laporan Ekonomi Malaysia Bank Dunia mengunjurkan ekonomi negara berkembang pada kadar 5.4% tahun ini, disokong oleh pertumbuhan lebih kukuh dalam penggunaan isi rumah.

    Prospek jangka pendek lebih kukuh dalam perbelanjaan isi rumah mencerminkan dorongan tambahan daripada langkah dasar baru kerajaan, termasuk penggantungan sementara cukai penggunaan (GST).

    Bagi memastikan kelestarian fiskal jangka panjang dalam suasana fiskal baru, laporan itu menekankan perlunya perubahan struktur lebih mendalam untuk mempelbagaikan sumber pendapatan fiskal, merasionalkan perbelanjaan operasi tidak penting, menyusun semula beberapa projek infrastruktur berskala besar dan meningkatkan kecekapan perbelanjaan.

    Bank Dunia menggalakkan kerajaan mengekalkan sasaran defisit fiskal sebanyak 2.8% tahun ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bank dunia masih yakin dgn pimpinan PH...rakyat tak perlu risau dhn propaganda pencacai umno..

      Delete
    2. Pakatan Harapan masih “pelihara” macai kaki fitnah untuk kekal sokongan



      Dari Abu Hurairah RA dari Nabi SAW, baginda bersabda: “Tahukah kalian siapakah yang disebut dengan orang yang muflis?” Para sahabat menjawab; “Orang yang muflis menurut kami wahai Rasulullah, adalah orang yang tidak punya dirham dan dinar serta harta benda.

      ” Baginda bersabda: “Seorang muflis daripada kalangan umatku ialah seorang yang datang pada hari Kiamat dengan pahala solat, puasa dan zakat, namun (pada masa yang sama) dia juga membawa dosa mencela orang ini, menuduh orang itu, memakan harta orang ini, menumpahkan darah orang itu dan memukul orang ini (dan seumpamanya), lalu diberikan kepada orang ini sebahagian daripada pahala-pahala kebaikannya dan diberikan kepada orang itu pula sebahagian pahalanya, hinggalah akhirnya habis pahalanya namun belum lagi terbayar dosa-dosa yang tertanggung atasnya, lalu diambil dosa-dosa mereka tadi dan ditompukkan ke atasnya hingga akhirnya dia dihumban ke dalam neraka (kerana banyak dosa)” (HR Ahmad No: 8062) Hasan Sahih.

      Bagi macai Pakatan Harapan walaupun mereka Islam mereka tidak mengindah apa yang nabi ajar dan sangat malang macai ini juga terdiri penyokong parti Amanah yang kononnya parti Islam Progresif.

      Sebaran terbaru fitnah kepada Tuan Ibrahim kononnya TITM berkata PAS akan mengembalikan sumbangan UMNO jika ianya bersumberkan wang 1MDB. Agaknya apa mereka yang dikatakan solat setiap hari ini nak jawab di sisi ALLAH?



      Mereka yang jual agama ialah


      Si Osman Ayub
      https://www.facebook.com/osman.ayub.5



      Md Razali Mohd
      https://www.facebook.com/mdrazali.mohd

      Hanzalah AN
      https://www.facebook.com/azis.sarji

      Ismailis Ismailishttps://www.facebook.com/ismailis.saaban


      Si Ayie Propehttps://www.facebook.com/profile.php?id=100010281366099
      Yang ini makan gaji dengan membuat fitnah. Sangat malang hidup dengan duit haram dan keluarga dibina dengan duit haram.


      InderaPutra (Zol Koffeli)
      https://www.facebook.com/inderaputra.indera.3


      Jefri Md Nor
      https://www.facebook.com/jefri.mdnor.3


      Ini diantara yang paling celaka yang setiap masa buat fitnah
      https://www.facebook.com/firhan.tehabdullah






      Ini adalah "mastermind" yang dibayar khusus untuk menyerang pembangkang bagi nak kekal PH. Kalau dah makan gaji dosa pahala tolak ketepi dan hujah menggunakan nafsu bodoh.

      https://www.facebook.com/mukhlis.eddie.1

      Tuan-tuan boleh lawati kaki fitnah dan lihat bodoh mereka ini apa bila dan jadi BADUT POLITIK


      : Lembu makan rumput dan ada manusia yang kononnya berakal tapi makan "tahi"....

      Delete
    3. Najib ni, paling kuat pun, 3-5 tahun ja kene jel. Tuduh ni, boleh tuduh macam². Lps kluaq jel, harta berbillion disorok di Kazakhstan, boleh enjoy de menjoy. Xdak guna amik peduli pasal nasib Najib Rosmah dan UMNO lagi. Mereka sudah kaya raya, backup plan keliling pinggang.

      Skrg rakyat terus menderita. Harga barang masih kekal tinggi. Nak harapkan PH.. Kahkahkah.. Kroni² TunM terus menguatkan cengkaman. Bil letrik kekal malah semakin menaik. Tol² dah x dgr cerita. Nak harap turun GST, harga barang boleh turun, teramat lah hampeh sesangat. Apalah dgn turun 6% boleh ubah Malaysia?

      Janji 100 hari siang² lagi dibakulsampahkan. 😭😭😭

      Delete
    4. Terengganu akan tempatkan pesalah jenayah syariah di pusat rehabilitasi
      Bernama | July 3, 2018
      Ia langkah terbaharu kerajaan PAS dalam usaha mendidik pesalah syariah kembali ke jalan Allah dan Islam tanpa dipenjarakan.
      VIDEO INSIDE

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Negeri, Satiful Bahri Mamat berkata pesalah jenayah syariah akan menjalani khidmat sosial dan mendalami ilmu agama. (Gambar Bernama)

      KUALA TERENGGANU: Pesalah jenayah syariah di Terengganu mungkin akan ditempatkan di pusat rehabilitasi dan tidak dalam penjara bagi memulihkan akidah dan akhlak mereka.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Negeri, Satiful Bahri Mamat berkata ia adalah satu alternatif dan langkah terbaharu kerajaan PAS dalam usaha mendidik pesalah syariah untuk kembali ke jalan Allah dan Islam tanpa dipenjarakan.

      Katanya ia lebih sesuai kerana mereka akan menjalani hukuman lebih ringan seperti khidmat sosial dalam tempoh yang ditetapkan dan mendalami ilmu agama bagi memperbaiki akhlak dan akidah mereka.

      “Mungkin hukuman berbentuk khidmat sosial atau khidmat masyarakat selama 3 bulan akan dikenakan kepada pesalah (jenayah syariah)..sebab kita tak nak, sikit-sikit masuk jel (penjara) sebab ia ada pro dan kontra.



      “Bila dia dikenakan hukuman khidmat sosial dia sedikit sebanyak boleh kembali mendekati Islam (bagi kesalahan ajaran sesat).. Hukuman berkaitan kesalahan syariah tidak sesuai dengan hukuman sivil.. contoh dalam penjara banduan kena pakai seluar pendek… sedangkan dalam Islam sendiri tidak menggalakkan hukuman penjara, jadi kita akan mempertimbangkan untuk mewujudkan pusat rehabilitasi agar mereka boleh pulih dan kembali ke pangkal jalan,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Persidangan DUN Terengganu di Wisma Darul Iman hari ini.

      Terdahulu ketika menjawab soalan lisan Ridzuan Hashim (PAS – Buluh Gading) mengenai usaha dan perancangan kerajaan dalam memperkasakan pelaksanaan syariah di Terengganu, Satiful berkata kerajaan kini sedang meneliti beberapa langkah penambahbaikan bagi memperkasakan institusi mahkamah syariah di negeri ini.

      Adun Paka itu menambah, ketika ini langkah pengasingan telah dibuat membabitkan bahagian pendakwaan dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) sekali gus dinaik taraf sebagai sebuah jabatan agar dapat memperkasakan lagi pelaksanaan undang-undang syariah.

      “Di samping itu, kita juga akan menambah bilangan penguat kuasa syariah (sukarelawan) hingga ke peringkat kampung dan DUN agar masyarakat turut berperanan kerana jumlah yang ada pada masa ini hanya lebih kurang 100 orang di seluruh Terengganu,” katanya.

      Katanya kerajaan juga meningkatkan kempen kesedaran di kalangan masyarakat khususnya dalam soal etika berpakaian dan menutup aurat bagi mendidik masyarakat mengamalkan kehidupan yang menuju ke arah kebaikan dan meninggalkan larangan dalam Islam

      Delete
    5. KENAPA EKONOMI ISLAM MESTI DIPERTAHANKAN

      1. DALAM DUNIA INI TERDAPAT TIGA KATEGORI EKONOMI IAITU SOSIALIS, KAPITALIS DAN ISLAM.

      2. SOSIALIS DAN KAPITALIS DI CIPTA OLEH KARL MARK SI YAHUDI LAKNAT.

      2. KAPITALIS IALAH SISTEM KAUM PEMODAL YANG MENGUTAMAKAN UNTUNG SEBESAR MUNGKIN DENGAN MODAL SEKECIL MUNGKIN. CIRI UTAMA KAPITALIS IALAH RIBA DAN MEMBOLOT KEKAYAAAN NEGARA OLEH GOLONGAN TERTENTU... DALAM DUNIA SEKARANG KAPITALIS ADALAH DOMINAN DI MANA HANYA 60 ORANG SAHAJA MENGUASAI KEKAYAAAN DUNIA. DI MALAYSIA MEREKA INI DINAMAKAN SEBAGAI PROKSI YANG MEMBOLOT KEKAYAAN NEGARA.

      3. SISTEM EKONOMI ISLAM BERADA DI TENGAH-TENGAH KEDUA SISTEM DI ATAS YANG MELAMPAU.

      4. JIKA DITINJAU TERDAPAT LEBIH KURANG 20 NEGARA-NEGARA DI DUNIA YANG MENGAMALKAN 0% INTEREST RATE MANAKALA LEBIH KURANG 10 BUAH NEGARA LAIN YANG MENGENAKAN LEBIH ATAU KURANG 0% INTEREST RATE DAN MERUPAKAN NEGARA YANG THE BEST COUNTRIES TO LIVE IN.

      5. SEBABNYA ISLAM MELARANG DIKENAKAN INTEREST KERANA PASARAN HENDAKLAH DIBIARKAN BEBAS MENENTUKAN NILAINYA... DENGAN MEMAINKAN KADAR TERSEBUT AKAN MEMBUATKAN EKONOMI TIDAK STABIL... KITA BOLEH LIHAT APA YANG TERJADI PADA USA.

      6. ISLAM MAHU HARTA NEGARA DIKITARKAN DARI SI KAYA KEPADA SI MISKIN. JIKA HARTA KEKAYAAAN NEGARA DI KITARKAN SESAMA SANG KAYA MAKA AKAN MEWUJUDKAN JURANG EKONOMI ANTARA MASYARAKAT YANG MENYEBABKAN BERLAKU CLASS HATRED DAN AKHIRNYA CLASS WAR... AKHIR SEKALI NEGARA AKAN HANCUR KE LEMBAH PEPERANGAN... OLEH KERANA ITU RIBA DI ANCAM OLEH ALQURAN DENGAN PERANG OLEH ALLAH DAN RASULNYA.

      Delete
    6. Pas pandai ke pasal ekonomi?...nak bayar gaji pon kena berhutang dgn persekutuan...

      Delete
    7. FAKTA EKONOMI : ANTARA MAHATHIR DAN NAJIB

      1. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK.

      2. HANYA PERCAYA KEPADA FAKTA DAN ANGKA.

      3. KETIKA MAHATHIR-1.0 AMBIL KUASA NEGARA, RINGGIT MALAYSIA ADALAH RM2.50 BERBANDING USD. KETIKA EKONOMI MALAYSIA SETEGUH SINGAPURA. RINGGIT JATUH TERGOLEK SEHINGGA TERPAKSA DIIKAT. KETIKA MAHATHIR TINGGALKAN JAWATAN KETIKA ITU RINGGIT DITAMBAT RM3.80. INI BERMAKNA RINGGIT TELAH JATUH SEBANYAK 52%.

      4. SESIAPA YANG BIASA DENGAN BURSA SAHAM TENTU FAHAM KENAPA NILAI PASARAN JATUH. INI BERMAKNA THE DROP OF INTRINSIC VALUE. KENAPA JADI BEGITU?. INI ADALAH KERANA TERDAPAT KEBOCORAN BESAR ATAUPUN HUGE CORRUPTION...KEADAAN INI SETERUSNYA MENYEBABKAN INFLASI AND AS A RESULT OF INFLATION, THE PURCHASING POWER OF A UNIT CURRENCY FALLS.

      4. KETIKA NAJIB TINGGALKAN KUASA,,, RINGGIT JATUH RM3.90.... INI BERMAKNA RINGGIT JATUH HANYA 2% DIMASA NAJIB.

      5. JANGAN TERPEDAYA RINGGIT PERNAH JATUH SEHINGGA RM4.40 KERANA KETIKA ERA MAHATHIR JUGA RINGGIT PERNAH JATUH SEBANYAK ITU TAPI DITAMBAT RM3.80.

      6. EKONOMI ERA NAJIB ADALAH LEBIH TEGUH BERBANDING MAHATHIR KERANA HANYA JATUH 2% DALAM KEADAAN RINGGIT DIAPUNGKAN. INI BERMAKNA NAJIB LEBIH GENTLEMAN SEMENTARA MAHATHIR PENGECUT.

      7. ANGKA DI ATAS MENGGAMBARKAN SKANDAL KEWANGAN DI MASA MAHATHIR ADALAH JAUH LEBIH BESAR DIBANDINGKAN DI ERA NAJIB.

      8. BAGAIMANA PULA DENGAN HUTANG NEGARA?. PAKAR EKONOMI BERPENDAPAT ADALAH TIDAK BAIK BAGI SESEBUAH NEGARA JIKA TIADA HUTANG LANGSUNG KERANA TIADA APA-APA AKTIVITI EKONOMI DALAM NEGARA TERSEBUT.

      9. BAGAIMANA PULA DENGAN JUMLAH HUTANG NEGARA? JIKA A MEMPUNYAI HUTANG RM6,000 TAPI PENDAPATAN RM3,000, TENTU HUTANG ITU TIDAK SIHAT. TAPI JIKA B MEMPUNYAI HUTANG RM10,000 TAPI MEMPUNYAI PENDAPATAN RM15,000 TENTU HUTANG ITU TIADA MASALAH BAGINYA. JADI JUMLAH HUTANG TIDAK PENTING YANG PENTIING BAGI NEGARA HASIL PENDAPATAN YANG DIKENALI SEBAGAI GDP.

      10. KETIKA NAJIB TINGGALKAN TAMPUK NEGARA HUTANG NEGARA ADALAH 50.8% TAPI DI ERA MAHATHIR 1986 HUTANG NEGARA PERNAH MENCECAH 103%. JADI SAUDARA SEKELIAN BOLEH MENILAI SENDIRI SIAPAKAH LEBIH TERUK MENGURUS EKONOMI NEGARA.

      11. APA ERTINYA MATA WANG JATUH 52%,,,,,,IA BERMAKNA RAKYAT MALAYSIA MENJADI MISKIN KERANA TELAH KEHILANGAN LEBIH SEPARUH HARTA MEREKA AKIBAT DI CURI TANPA DISEDARI.

      12. KAJIAN INI BUKANLAH BERTUJUAN MENYOKONG NAJIB/MAHATHIR KERANA KEDUANYA DALAM DOKONGAN DEMOKRASI/KAPITALIS YANG SAMA DAN TIDAK MEMPUNYAI ILMU/AMAL ISLAMI YANG MANTAP.

      Delete
    8. Justice Lick = Lebai Mandram = Geng Naga
      = manusia yg sama.

      Guna macam2 nama dan font tulisan yg berlainan untuk kaborkan mata kononnnnnn puak2 macai ni ramai.

      Aterrrr DNA yg sama.......takkan boleh hidop kalo tak menipu.
      Tak gitu yeooppppp.....??

      Delete
  2. PAS Perak gesa kerajaan gubal Akta Anti Lompat Parti
    Bernama | June 30, 2018
    Pesuruhjaya PAS negeri, Razman Zakaria mencadangkan akta itu mewajibkan wakil rakyat yang keluar parti perlu mengosongkan kerusi itu untuk rakyat memilih semula wakil mereka.

    Razman Zakaria berkata, budaya lompat parti tidak baik untuk masa depan negara dan boleh menjejaskan pentadbiran kerajaan dipilih rakyat melalui sistem amalan demokrasi. (Gambar Bernama)

    BAGAN SERAI: PAS Perak menggesa kerajaan Pakatan Harapan menggubal Akta Anti Lompat Parti berikutan “fenomena” wakil rakyat melompat parti ketika ini.

    Pesuruhjaya PAS negeri, Razman Zakaria berkata budaya lompat parti tidak baik untuk masa depan negara dan jika dibiarkan berterusan, ia boleh menjejaskan pentadbiran kerajaan dipilih rakyat melalui sistem amalan demokrasi.

    Beliau berkata, sebahagian besar rakyat mengundi atas dasar parti bukan individu dan semua wakil rakyat bertanding atas tiket parti, kecuali calon bebas.

    “Jika mana-mana wakil rakyat hendak lompat parti atau keluar parti menjadi wakil rakyat bebas, kerusi ditandingi pemimpin tersebut mesti dikosongkan bagi membolehkan rakyat memilih semula.


    “Itulah antara perkara yang perlu ada dalam cadangan akta itu kerana mandat memilih wakil rakyat baru bagi kawasan wakil rakyat lompat parti terbabit harus diserahkan kembali kepada rakyat,” katanya pada Program Rumah Terbuka Aidilfitri PAS Bagan Serai di Masjid Tinggi hari ini.

    Razman yang juga adun Gunung Semanggol berkata, senario wakil rakyat keluar parti perlu dibendung sepenuhnya kerana keputusan mereka boleh menentukan sama ada bertukarnya atau tertubuhnya kerajaan baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai baiah dah cukup...

      Delete
    2. Khuatir 200K kerakyatan diberi gugat kedaulatan



      GERAKAN Pembela Ummah (Ummah) memandang serius terhadap kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Dalam Negeri yang memberikan kerakyatan kepada 200,000 pemohon yang memohon kerakyatan tersebut. Ummah menyatakan kebimbangan terhadap pemberian kerakyatan dengan mudah yang akan menyebabkan manipulasi serta salahguna oleh pihak-pihak yang mempunyai kepentingan sehingga boleh meggugat kedaulatan negara. Selain itu, Ummah juga bimbang akan implikasi yang bakal terjadi seandainya permohonan ini tidak diperhalusi dengan baik seperti hak-hak yang bakal mereka terima contohnya hak keistimewaan bumiputra dan hak memilih pemimpin.

      Oleh itu, Ummah menuntut untuk kerajaan mengemukakan syarat-syarat yang telah ditetapkan kepada pemohon-pemohon yang memohon kerakyatan tersebut. Syarat-syarat ini adalah bagi memastikan pemohon yang memohon kerakyatan adalah yang benar-benar layak untuk menjadi warganegara. Justeru itu, Ummah mencadangkan beberapa kriteria-kriteria yang wajib pemohon penuhi sebelum kerajaan meluluskan 200,000 permohonan itu;

      ● Pertama, kerajaan perlulah memastikan pemohon fasih Berbahasa Kebangsaan iaitu Bahasa Melayu bagi memudahkan proses integrasi di dalam komuniti rakyat Malaysia.

      ● Kedua, pemohon yang memohon wajib mempelajari dan mendalami budaya-budaya yang wujud di Malaysia dan wajib mengangkat identiti Negara Malaysia iaitu Islam, Melayu dan Institusi Raja-raja Melayu.

      ● Ketiga, setiap daripada pemohon yang memohon perlu diselidik latar belakang mereka supaya tiada daripada mereka datang dari latar belakang yang boleh merosakkan struktur keharmonian sosial di Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

      ● Keempat, Ummah menuntut kerajaan menguar-uarkan senarai pemohon-pemohon yang akan diluluskan menurut bangsa dan negeri atau negara asal mereka supaya rakyat tahu akan latar belakang mereka.

      Akhirul kalam, Ummah berharap agar kerajaan menimbang kembali keputusan untuk meluluskan 200,000 kerakyatan supaya keputusan tersebut tidak menggugat kedaulatan negara dan keharmonian kaum. Sebaliknya, jika mereka benar-benar layak diberikan kerakyatan, saringan serta kriteria yang ketat haruslah dikenakan supaya Malaysia tidaklah sewenangnya memberi kerakyatan tetapi pemohon tidak langsung peduli akan identiti Negara Malaysia iaitu Islam, Melayu dan Institusi Raja-raja Melayu.

      TUAN HAJI AMINUDDIN YAHYA
      Ketua Sekretariat
      Gerakan Pembela UMMAH


      : Nak beli hati, akhirnya tergadai jiwa dan raga...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      1. ISLAM DIAMBIL DARI PERKATAAN SILMI IAITU KEDAMAIAN DAN KEAMANAN.

      2. MUSLIM DIAMBIL DARI PERKATAAN ASLAMA IAITU MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA
      ALLAH SWT.

      3. JADI MUSLIM BERMAKSUD SEORANG YANG AMAN DAN MENYERAHKAN DIRI KEPADA ALLAH... MENERIMA SEGALA KETENTUAN OLEH ALQURAN... ALQURAN JUGA MEMERINTAH SUPAYA TAAT KEPADA RASUL. JADI MUSLIM WAJIBLAH MENYERAHKAN SEGALA KEHIDUPAN DAN JIWA RAGANYA KEPADA KEHENDAK ALQURAN DAN ALHADIS SAHIH.

      4. DALAM SOLAT SETIAP MUSLIM MEMBACA SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU ADALAH SEMATA-MATA KERANA ALLAH TAALA.

      5. DALAM HADIS DINYATAKAN MUSLIM ADALAH SEORANG YANG SELAMAT MUSLIM YANG LAIN DARI ANCAMAN LIDAH DAN TANGANNYA.

      6. JIKA ANDA TIDAK MENYERAHKAN KEPADA ALLAH BERMAKNA SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK ANDA TELAH MENYERAHKAN DIRI KEPADA IBLIS/LUCIFER BERTANDUK DUA ATAU DAJJAL/ANTI CHRIST BERMATA SATU. IF YOU DONT CHOOSE TO SUCCEED YOU CHOOSE TO FAIL. JIKA ANDA TIDAK MEMILIH SYORGA BERMAKNA ANDA MEMILIH NERAKA TIADA YANG KETIGA.

      Delete
    7. APA HEBATNYA HUDUD

      1. SEMUA ORANG KECUT PERUT BILA DENGAR PERKATAAN HUDUD.. ,,BELUM LAGI DILAKSANAKAN....KALAU SUDAH DILAKSANAKAN TENTULAH IA AKAN MEMBERI KESAN MAKSIMA KEPADA PENURUNAN JENAYAH...

      2. ANDA MENYALAHKAN ORANG LAIN KERANA TIDAK MELAKSANAKAN HUDUD SEDANGKAN APA PERANAN ANDA SEBAGAI SEORANG MUSLIM/BERIMAN.,, JIKA ANDA MENGATAKAN HUDUD TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN KERANA PERLUKAN SOKONGAN MAJORITI. MAKA ANDA BERUSHALAH BIAR DAPAT MAJORITI.,, MAHATHIR JADI PM PUN BUKAN DARI PARTI MAJORITI.. BILA ANDA KATA TIDAK SESUAI KERANA ADA KAUM DAN AGAMA LAIN DI MALAYSIA MAKA UNDANG-UNDANG LORD REID LEBIH TIDAK SESUAI DILAKSANAKAN KERANA TIDAK ADA KENA MENGENA PUN DENGAN MANA-MANA UGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA.

      3. HUKUM HUDUD BUKANLAH BARU DIPERKENALKAN OLEH ALQURAN TETAPI TELAH DIPERKENALKAN LAMA DULU OLEH TAURAT/INJIL LAGI.,,,SILA RUJUK SEBAGAI CONTOH HUKUMAN POTONG TANGAN DISEBUT OLEH BIBLE : MARKUS 5:29-30 & 9:43-48, HUKUMAN REJAM/MATI UNTUK PENZINA : DEUTERONOMY 22:22-24,, LEVITICIUS 20:10.. HUKUMAN REJAM DALAM TANAKH YAHUDI : ULANGAN : 17 : 2-17

      4. DI MALAYSIA SENDIRI PERNAH DILAKSANAKAN UNDANG-UNDANG MELAKA PADA ABAD 15 SEHINGGA AWAL ABAD 16...ANTARA LAIN HUKUMAN TERSEBUT IALAH HUKUM BUNUH KE ATAS MUHSAN YANG BERZINA ( FASAL 2 ),,,QISAS: BUNUH DI BALAS BUNUH ( FASAL 5 ),,,POTONG TANGAN KERANA MENCURI ( FASAL 7 ),,,,EKONOMI HARAM AMBIL RIBA ( FASAL 30 ),,,,HUKUMAN MURTAD JIKA TIDAK TAUBAT DIBUNUH ( FASAL 36 ).

      6. HUDUD DARI SEGI BAHASA BERMAKNA BATASAN/HAD/LIMITATION. ISTILAH HUDUD DIGUNAKAN ALQURAN UNTUK HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN NIKAH KAHWIN,,FARAID DAN PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD JUGA DIGUNAKAN SECARA UMUM KEPADA SEMUA HUKUM-HAKAM LAIN..DAN AHKIRNYA PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD DIKENALI UMUM SEBAGAI HUKUM JENAYAH YANG MELIBATKAN ROGOL, MENCURI DAN SEBAGAINYA.

      7. SEBABNYA HUDUD DINAMAKAN HAD/BATASAN/LIMITATION IALAH KERANA HUKUM ISLAM MEMPUNYAI 3 LAPISAN/LEVEL HUKUM IAITU HUDUD,,,QISAS DAN TA'ZIR...BERBEZA DENGAN UNDANG-UNDANG SIVIL YANG HANYA MEMPUNYAI SATU LAPISAN SAHAJA...

      8. IA BERMAKSUD UNDANG-UNDANG SIVIL TIDAK KEBAL DARI DICEROBOHI OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA...AKAN ADA PEMIMPIN YANG MENGATASI UNDANG-UNDANG YANG MEREKA KUAT-KUASAKAN..PEMIMPIN INI HAKIKATNYA TELAH MENJADI TUHAN SELAIN ALLLAH SWT.

      9. DALAM UNDANG-UNDANG ISLAM,, DUA LAPISAN ATAS IAITU HUDUD DAN QISAS TIDAK ADA CAMPUR TANGAN MANUSIA SAMA SEKALI HATTA SETINGGI MANAPUN KEDUDUKAN PEMIMPIN ITU...HANYA LAPISAN KETIGA IAITU TA'ZIR SAHAJA YANG DIBENARKAN DIPUTUSKAN OLEH DEWAN RAKYAT/NEGARA.

      10, DALAM ALQURAN ADA DISEBUTKAN BAHAWA ORANG-ORANG KAFIR MENGAMBIL PENDETA/PADERI MEREKA SEBAGAI TUHAN SELAIN ALLAH SWT... INI ADALAH KERANA PADERI/RAHIB MEREKA TELAH MENJADI TUHAN DENGAN MENGUBAH UNDANG-UNDANG ASAL YANG DITURUNKAN OLEH ALLAH SWT... BARANG SIAPA YANG SETUJU DENGAN UNDANG-UNDANG CIPTAAN MANUSIA TERSEBUT TELAH TERKELUAR DARI IMAN/ISLAM KERANA MELAKUKAN KESYIRIKAN.

      11. OLEH KERANA KITAB-KITAB SUCI SEBELUM ALQURAN TELAH DINODAI DAN DIUBAH OLEH TANGAN-TANGAN PADERI/RAHIB/SAMI/PEMUKA AGAMA MAKA ALLAH MENURUNKAN ALQURAN DENGAN JAMINAN TIADA LAGI PENGUBAHAN OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA UNTUK DIDAULATKAN DI MUKA BUMI.

      Delete
    8. Kalo ikot hukom hudud yg mencuri kena potong tangan........apalagi kalo bermilion bilion menternaaakkk wang ringgit dalam Bank Bagasi.

      Orang macam ni tak takot hudud bebbbb...........depan Allah pon dia berani berpura2 demi untuk kaborkan mata manusia yg memandang.

      Tuungguuuulah bala balasan hasil menggunakan Allah sebagai bahan kepura-puraan demi menutop pekong kejahatan yg dilakukan dari diketahui oleh manusia.

      Delete
  3. Nk dengar n tengok Najib berpencak Sbg pendekar dimahkamah...hahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadar SST lebih 4% akan bawa inflasi, kata bos Mydin
      Robin Augustin | June 29, 2018
      Ameer Ali Mydin berkata pasarayanya tidak akan menyerap SST selepas kerugian RM100 juta apabila cuba menyerap GST.

      Ameer Ali Mydin berkata kerajaan tidak boleh harapkan peruncit untuk serap SST kerana margin yang kecil dan persaingan hebat dalam pasaran. (Gambar Bernama)

      KUALA LUMPUR: Ahli perniagaan terkenal, Ameer Ali Mydin berkata kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) lebih daripada 4% akan membawa kepada inflasi.

      Beliau berkata demikian selepas Menteri Kewangan Lim Guan Eng semalam dilapor berkata cukai yang akan berkuatkuasa 1 September ini tidak akan membawa kepada inflasi.

      “Seorang seorang ahli perniagaan yang berpengalaman, saya tidak bersetuju,” kata Ameer di tepian wacana “Kos sara hidup di Malaysia: Bertanya soalan polisi yang betul”.

      Pengarah urusan pasaraya Mydin itu berkata perniagaan boleh cuba menyerap cukai itu jika ia antara 3% hingga 4%.



      Kerajaan belum mengumumkan kadar SST. Sebelum ini, kadar SST mencecah 10% tetapi digantikan dengan GST pada kadar 6% yang diperkenalkan pada 2015 oleh kerajaan dulu. Kadar GST dijadikan sifar pada 1 Jun.

      Ameer berkata kadar SST yang lebih rendah adalah masuk akal dari segi pematuhan kerana perniagaan kemungkinan besar mambayar cukai itu di peringkat import atau pembuatan daripada menjadi cara untuk mengelak membayar cukai seperti dulu.

      “Kerajaan tak boleh harapkan peruncit serap semua. Peruncit bukannya menjana untung ratusan juta ringgit setahun kerana margin yang kecil dan persaingan hebat dalam pasaran.

      “Tidak mungkin sesiapa pun akan serap cukai itu.”

      Ameer berkata Mydin tidak akan cuba meyerap SST sepertimana yang dilakukan dengan GST.

      “Apabila GST diperkenalkan, kita cuba menyerapnya buat seketika. Kami mahu tengok sama ada langkah itu berdaya maju atau tidak.

      “Tetapi kami hentikan selepas kerugian lebih RM100 juta. Jadi kami tidak akan serap SST.”

      Pengkritik GST sebelum ini berkata cukai itu punca inflasi dan harga mahal.

      Namun pihak lain mengatakan kos sara hidup yang tinggi tidak boleh dipersalahkan pada GST sahaja kerana terdapat faktor lain dan ini boleh dilihat daripada Indeks Harga Pengguna (CPI).

      Delete
    2. Mydin yg inflasi..kedai 1 malaysia dgn modal 1 bilon lingkup kerana GST...

      Delete
    3. SST banyak barang dan service tak kena cukai mcm mana boleh inflasi?...kad prabayar telefon tak kena sst..

      Delete
    4. Walaupun dengan semangat ingin memajukan bangsa islam dan melayu , jika kandas didalam persaingan yg terlalu ketara , terpaksalah saya beralih kepada peruncit bangsa lain .

      Umpama KRIM suatu ketika dulu...barangan jualan kebanyakkan lebih mahal jika di bandingkan dgn 99 Speedmart yg terletak bersebelahan . Maka tidak heranlah apabila KRIM terpaksa tutup .

      Delete
    5. DAP Tetap Kuasai Portfolio Strategik Kabinet



      DOMINASI… Majlis angkat sumpah Kabinet baharu di Istana Negara, Kuala Lumpur hari ini terus menyaksikan kejutan apabila DAP kekal kuasai pelbagai portfolio strategik Kerajaan Malaysia.

      Meskipun PKR dicanang jentera maya Pakatan Harapan (PH) konon memiliki wakil teramai dalam Kabinet dengan tujuh orang Menteri dan tujuh Timbalan Menteri, hakikatnya askar siber blok itu sedar isunya bukan soal kuantiti.

      Namun isu kualiti yang ditonjolkan PH memperlihatkan gabungan politik aneh itu sebenarnya memang jelas dikuasai DAP dengan enam Menteri dan enam Timbalan Menteri melibatkan kementerian-kementerian penting.

      Terbaharu, Teresa Kok Suh Sim dan Yeo Bee Yin menyertai Lim Guan Eng (Kewangan), Anthony Loke Siew Fook (Pengangkutan), M. Kulasegaran (Sumber Manusia) dan Gobind Singh Deo (Komunikasi dan Multimedia).

      Ahli Parlimen Seputeh di ibu kota itu dilantik sebagai Menteri Industri Utama manakala Ahli Parlimen Bakri di Johor tersebut dilantik sebagai Menteri Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar.

      Sebelum itu, Suh Sim dilapor sebuah portal berita pro-PH konon bakal isi portfolio Wilayah Persekutuan sementara Ahli Parlimen Teluk Intan, Nga Kor Ming yang pernah celupar hina Tun Mahathir Mohamad, tiada dalam senarai.

      Dalam pada itu, enam wakil DAP pula dilantik sebagai Timbalan Menteri iaitu Chong Chieng Jen (Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) dan Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (Air, Tanah dan Sumber Asli).

      Juga tidak ketinggalan Hannah Yeoh (Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat) Steven Sim Chee Keong (Belia dan Sukan), Dr. Ong Kian Ming (Perdagangan Antarabangsa dan Industri) dan Teo Nie Ching (Pendidikan).

      Meskipun raih bilangan kedua paling ramai, DAP jelas tidak berpuas hati apabila Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) mengkritik Mahathir selaku Perdana Menteri kerana enggan mengikut senarai calon menteri dicadangkan parti itu.

      Ketuanya, Wong Kah Woh, berkata tindakan Pengerusi PH itu disifatkan tidak hormati cadangan DAP mahu Chieng Jen selaku Pengerusi DAP Sarawak dan Kor Ming sebagai Pengerusi DAP Perak untuk jadi menteri tetapi ditolak.

      DAP menang 42 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 bulan lalu berbanding komposisi parti lain dalam Kerajaan PH ketika ini iaitu PKR (50), PPBM (13), PAN (11) dan Parti Warisan Sabah pula hanya lapan kerusi.

      Tuntutan DAPSY itu jelas menggambarkan perasaan tidak puas hati sayap pemuda parti berlogo roket tersebut yang kecewa apabila Mahathir enggan tunduk pada cadangan awal dan meletakkan DAP kurang kerusi berbanding PKR.


      Setakat ini PKR memiliki ramai menteri iaitu Saifuddin Nasution Ismail, Datuk Saifuddin Abdullah, Baru Bian dan Xavier Jayakumar selain Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, Datuk Seri Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin.

      Delete
    6. Sape pon menteri fibawaj kawalan PM...kelulusan kabinet yg penting..

      Delete
    7. ntahla ntah, Najib tak pandai berpencak. Dia Bugis, bukan jawa.

      Kalo keturunan Melayu Melaka, boleh silat. Tapi dia ha nya silit.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. KOS SARA HIDUP ISU UTAMA PRU14 : BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA

      1. TUJUAN KAJIAN INI ADALAH UNTUK MENENTUKAN PIHAK MANAKAH YANG PATUT DIPERSALAHKAN BERHUBUNG KENAIKAN KOS SARA HIDUP DI MALAYSIA. SEKALI LAGI DI INGATKAN,,, SAHABAT SEKALIAN TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK. PERCAYALAH KEPADA FAKTA DAN ANGKA. FIGURES NEVER LIE.

      2. ASAS KEHIDUPAN MANUSIA IALAH MAKANAN, PAKAIAN DAN TEMPAT TINGGAL. KAJIAN INI BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA UNTUK MENUNJUKKAN FAKTOR KENAIKAN KOS SARA HIDUP. KAJIAN INI JUGA TERTUMPU KEPADA NEGERI YANG PALING MAJU DI MALAYSIA IAITU NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG.

      3. KAJIAN SEBELUM INI TELAH MENUNJUKKAN BAHAWA ERA MAHATHIR,,,PENURUNAN NILAI MATA WANG RINGGIT IALAH SEBANYAK 52% BERBANDING ERA NAJIB 2%. KAJIAN DITERUSKAN LAGI DENGAN MEMBANDINGKAN INFLASI INDEKS HARGA PENGGUNA (IHP) DENGAN KOS SARA HIDUP BERDASARKAN LAPORAN OLEH BANK NEGARA MALAYSIA DI MANA KADAR INFLASI TERTINGGI IALAH 3,9% PADA TAHUN 2016. BERBANDING IHP PADA 2015 IALAH 3.6%...INI MENUNJUKKAN IMPAK GST TELAH MEMBERI KESAN SEBANYAK 0.3% TERHADAP INFLASI BERDASARKAN TARIKH EFEKTIF GST PADA 1 APRIL 2015.

      4. HARGA HARTANAH TELAH NAIK MENDADAK SEMENJAK TAHUN 2008 AKIBAT KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH YANG DIKUAT KUASAKAN OLEH PH DI NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG. DI SELANGOR KENAIKAN HARGA HARTANAH TELAH NAIK SEBANYAK 400% DAN PULAU PINANG SEBANYAK 1800%. FAKTOR INI MENYEBABKAN KESUKARAN MEMILIKI RUMAH TERUTAMA GENERASI MUDA.

      5. BERDASARKAN ANGKA-ANGKA DI ATAS BOLEH DISIMPULKAN BAHAWA PENYUMBANG TERBESAR KOS SARA HIDUP RAKYAT YANG TINGGI IALAH KERANA KUASA BELI TELAH MENURUN AKIBAT DARI NIILAI RINGGIT YANG TELAH JATUH LEBIH DARI SEPARUH. SEMENTARA KENAIKAN KOS TEMPAT TINGGAL TERUTAMA DI LEMBAH KELANG TELAH DISUMBANGKAN OLEH KADAR PREMIUM TANAH YANG TINGGI.

      Delete
  4. Siasat saya, bukan beku akaun Umno, SUPP, kata Najib
    FMT Reporters | June 30, 2018
    Najib mencabar parti PH seperti PPBM dan DAP supaya mengisytiharkan dana politik yang diterima bebas daripada sumber haram.
    VIDEO INSIDE

    Bekas perdana menteri berkata, Umno dan SUPP tidak bersalah dan pihak berkuasa mempunyai cara lain untuk melakukan siasatan sekiranya dana parti itu mempunyai kaitan dengan 1MDB tanpa membekukannya. (Gambar Reuters)

    PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) membatalkan arahan membeku akaun parti politik pembangkang termasuk Umno dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Bekas perdana menteri itu berkata, Umno dan SUPP tidak bersalah dan pihak berkuasa mempunyai cara lain untuk melakukan siasatan sekiranya dana parti itu mempunyai kaitan dengan 1MDB tanpa membekukannya.

    “Berdasarkan kepada pelbagai kenyataan dan laporan media, tindakan kerajaan baru membekukan akaun Umno dan SUPP dibuat kerana mengesyaki parti politik ini menerima dana dari 1MDB sebelum PRU13 dan wang ini didakwa kononnya dibelanjakan untuk pilihan raya umum.

    “PRU13 diadakan 5 tahun lalu. Untuk itu, membenarkan akaun bank parti politik terbabit beroperasi seperti biasa tanpa dibekukan tidak akan menjejaskan siasatan yang sedang dilakukan.



    “Bukankah rekod transaksi akaun bank terbabit mudah diperolehi jika diperlukan penyiasat,” katanya dalam kenyataan di laman Facebooknya hari ini, sambil berkata terdapat gesaan daripada pimpinan PH supaya akaun parti MCA, MIC dan Gerakkan turut dibekukan.

    Najib pada masa sama menegaskan tidak ada sebarang kesalahan bagi mana-mana parti menerima dana politik termasuklah PH.

    Beliau turut mencabar parti PH seperti PPBM dan DAP supaya mengisytiharkan dana politik yang diterima bebas daripada sumber haram.

    “Sebagaimana parti politik lain, termasuk parti di dalam gabungan PH, adalah satu kelaziman untuk menerima derma politik. Di bawah undang-undang ketika ini, tiada peruntukan perundangan yang menyatakan pembiayaan politik adalah salah.

    “Bagaimana sesebuah parti politik dapat mengesahkan sumber dana yang diperolehi? Bolehkah PPBM atau DAP mengesahkan derma diterima mereka tidak datang daripada penderma yang terlibat dalam aktiviti haram atau kegiatan ekonomi gelap (black economy),” soalnya.

    Najib turut berkata, beliau bertanggungjawab penuh berhubung tuduhan terlibat pelbagai salah laku dan meminta siasatan hanya dibuat ke atas dirinya bukan memangsakan parti politik pembangkang dengan membekukan akaun.

    “Memandangkan PH telah berkempen untuk PRU14 dengan mendakwa saya terlibat dalam pelbagai salah laku, saya mengalukan siasatan terhadap saya, namun jangan jadikan parti politik sebagai mangsa.

    “Tindakan tidak wajar membekukan akaun bank akan menjejaskan aktiviti parti dan pembinaan semula parti pembangkang. Ia juga akan memberi kepayahan kepada kakitangan serta keluarga mereka yang digajikan parti,” katanya sambil menegaskan tindakan pembekuan itu turut menjejaskan aktiviti membantu rakyat.

    Katanya, pembekuan akuan parti Umno juga akan menjejaskan kebangkitan pembangkang yang efektif dan boleh dilihat sebagai serangan dan penafian terhadap asas demoraksi.

    Beberapa hari lalu, SPRM bertindak membeku akuan Umno pusat dan Umno Selangor.

    Terbaru pihak berkuasa itu turut membekukan akaun SUPP, kononnya berkait rapat dengan siasatan ke atas 1MDB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak beku akaun licin laa wang wang haram 1 mdn dlm akaun umno dan 400 akaun lagi...mscam mana nak kerajaan nak dapat balik?..

      Delete
    2. Heran ....adakah Najib sudah tidak faham lagi dgn undang2 . Dia ( dan Rosmah ) dikelilingi olih rangkaian peguam yg berwibawa . Mengapa dia tidak bertanya kpd mereka sama ada tindakkan SPRM itu betul atau sebaliknya ?

      Delete
    3. Saifuddin Nasution pegang portfolio Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Xavier (Air, Tanah dan Sumber Asli), Baru dan Saifuddin masing-masing dilantik sebagai Menteri Kerja Raya dan Menteri Luar Negeri.

      Sementara itu, Timbalan Menteri daripada kalangan PKR ialah Shamsul Iskandar Md. Akin (Industri Utama), Sim Tze Tzin (Pertanian dan Industri Asas Tani) dan Fuziah Salleh (Jabatan Perdana Menteri – Agama).

      Juga tidak ketinggalan ialah R. Sivarasa (Pembangunan Luar Bandar), Dr. Lee Boon Chye (Kesihatan), Bakhtiar Wan Chik (Pelancongan, Seni dan Budaya) dan Datuk Kamarudin Jaffar (Pengangkutan).

      Dalam pada itu, dua lagi komponen PH iaitu Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) masing-masing mempunyai lima Menteri dan empat Timbalan Menteri dalam Kabinet Baharu Malaysia.

      Dari PAN, Khalid Samad (Wilayah) dan Datuk Dr Mujahid Yusof (Jabatan Perdana Menteri – Agama) menyertai Presidennya, Mohamad Sabu (Pertahanan) dan Salahuddin Ayub (Pertanian) dan Dr Dzulkefly Ahmad (Kesihatan).

      Timbalan Menteri daripada PAN ialah, Anuar Tahir (Kerja Raya), Datuk Mahfuz Omar (Sumber Manusia), Dr. Mohd. Hatta Ramli (Pembangunan Usahawan) dan Hanipa Maidin (Jabatan Perdana Menteri – Undang-Undang).

      Bagi PPBM pula, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Mohd. Redzuan Yusof menyertai Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin (Dalam Negeri), Dr. Maszlee Malik (Pendidikan) dan Rina Harun (Pembangunan Luar Bandar).

      Syed Saddiq dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan sekali gus muncul menteri paling muda dalam sejarah Malaysia iaitu berusia 25 tahun, manakala Mohd Redzuan dilantik sebagai Menteri Pembangunan Usahawan.

      Timbalan Menteri pula Datuk Dr. Shahruddin Md Salleh (Wilayah), Dr. Md. Farid Md. Rafik (Jabatan Perdana Menteri – Perpaduan Negara dan Kesejahteraan Sosial), Datuk Amiruddin Hamzah (Kewangan) dan Eddin Syazlee Shith (Komunikasi dan Multimedia).

      Baki tiga Menteri dan dua Timbalan Menteri lagi diisi oleh wakil dari Parti Warisan Sabah.

      Mereka ialah Darell Leiking (Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Datuk Liew Vui Keong (Jabatan Perdana Menteri – Undang-Undang) dan Datuk Mohamaddin Ketapi (Pelancongan, Seni dan Budaya).

      Dua wakil Warisan yang menjadi Timbalan Menteri ialah Datuk Aziz Jamman (Dalam Negeri) dan Isnaraissah Munirah Majlis (Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar). – Mynewshub.tv


      : Bukan itu sahaja suara bukan Islam makin kuat dalam kabinet Pakatan Harapan dan sekali gus akan melamahkan kuasa Melayu Islam....

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. APA HEBATNYA BANGSA MELAYU

      1. NABI IBRAHIM AS PERNAH MENJEJAKKAN KAKI KE BUMI INI UNTUK MELIHAT TEMPAT TINGGAL CUCU-CICIT ISTERI YANG KETIGA DENGAN MENINGGALKAN SEBILAH SENJATA SEPERTI TANDUK RUSA ATAU KIJANG YANG KITA NAMAKAN KERIS. SEBAB ITULAH CIK SITI WAN KEMBANG TANAH SERENDAH SEKEBUN BUNGA MENJADIKAN BINATANG INI SEBAGAI PERLAMBANGAN NEGERI KELANTAN.

      2. KENAPAKAH PULA CIK SITI WAN KEMBANG MEMBUAT KOTA DI GUA MUSANG DAN BUKANNYA DI KOTA BHARU. INI ADALAH KERANA KEADAAN DI SANA ADA HUTAN DAN GUA SAMA SEPERTI CUCUNDA BELIAU RASULLAH SAW YANG MELAKUKAN PERTAPAAN DI GUA HIRA'...DIA INGIN BERTAHANNUTH DI GUA TERSEBUT DENGAN KIJANG ADALAH PERLAMBANGAN SEBAGAI BINATANG YANG MEMILIKI KANTUNG KASTURI...KAJILAH SEJARAH PASTI ADA PERTALIAN ANTARA SATU SAMA LAIN..

      3. SEKARANG LIHAT KEPADA BANGSA INI YANG CUKUP SINONIM DENGAN BUNGA..KALAU DULU DI KAMPUNG-KAMPUNG SEKURANG-KURANGNYA ADA SEJENIS POKOK BUNGA YANG DITANAM DI HALAMAN RUMAH. KERAJAAN KEMBOJA,,CEMPAKA,,MELATI,,PATTANI...LANGKASUKA ADALAH NAMA SPESIS BUNGA...KERAJAAN MELAYU UTARA TERMASUK SEGENTING KRA..EMPAYAR CHERMIN JEDDAH....DI TENGAH,, KELANTAN,,PAHANG,,JOHOR,,,MELAKA,,,KEDAH TUA DAN SELANGOR....DI SEBELAH TIMUR,, FUNAN ( 65M - 555M ),,,OKINAWA DAN SULU..SEBELAH BARAT SUMATERA,,RIAU,,DAN JAWA..INI AKHIRNYA DIKEMBANG OLEH MAHARAJA SRIVIJAYA DAN MAHARAJA KESULTANAN MELAKA SAMPAILAH KEPADA KITA HARI INI.

      4. MEREKA TELAH MEMBUKA SATU DEMI SATU SEJARAH SERTA NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH YANG LAIN..SEBAB ITULAH BILA DISEBUT MELAYU PERNAH SAMPAI KE HUJUNG MADAGASKAR DAN PALING JAUH DI KEPULUAN HAWAII..TERDAPAT DI UNIVERSITI OF TENNESSE SATU ALAT APUNGAN MILIK HULUBALANG MELAYU DAHULU YANG DITEMUI KEPULAUAN HAWAII...SEBAB ITU HULUBALANG MELAKA MENGGUNAKAN LALUAN KEPULAUN CEBU MEREKA TIDAK SESAT BILA TIBA DI KEPULUAN HAWAII..DI HALL CHAMBER ADA SEBILAH KERIS SEDANGKAN ORANG JEPUN GUNA PEDANG SAMURAI ( TANAKA ) DAN BUSHIDO..

      Delete
    6. Yg paling hebat ialah kepala bapaaakk ko........satu negara melingkop......

      Kepala menipu punyalah ligat macam gaaassing.......membelit ngalahkan ular sawa.......kedarah duit sampai kembong macam badaakkk air......

      Delete
  5. Bad idea to hook into Tabung Harapan, Cuepacs told
    Robin Augustin | July 4, 2018
    A G25 member says civil servants can give to Tabung Harapan as individual citizens.

    G25 member Johan Ariffin says no one should feel any pressure to contribute to Tabung Harapan Malaysia.

    PETALING JAYA: Former Sabah Foundation deputy director Johan Ariffin has voiced disagreement with Cuepacs’ call for donations to Tabung Harapan Malaysia (THM) from its members.

    He acknowledged that the call was for voluntary contributions, but he told FMT civil servants might nevertheless feel compelled to part with their money.

    A Bernama report yesterday quoted Cuepacs president Azih Muda as saying the civil service union agreed on the proposal at its congress last week. He said Cuepacs was targeting a collection of RM10 million and the idea was for the 1.6 million civil servants in the country to voluntarily contribute at least RM10 each.

    Johan, a member of the G25 group of former civil servants, said it was a bad idea for Cuepacs to get involved in THM’s work.



    He said the use of the word “voluntary” would not necessarily reduce civil servants’ feeling of being pressured to give to the fund.

    “This shouldn’t be the case,” he said. “No one should feel any pressure to contribute.

    “THM is well publicised. So if civil servants want to donate, they can do so on their own.”

    Economist Ramon Navaratnam, also a former senior civil servant, described the proposal as “laudable”.

    “If civil servants want to contribute, it would speak volumes of their patriotism,” he said.

    “But they need to know that while the government’s debt figure is large, it is only 51% when seen together with the gross domestic product (GDP).”

    Navaratnam said the debt-to-GDP ratio of 51% was a moderate figure by international standards, and he cited the standards of the World Bank and the International Monetary Fund.

    The establishment of THM was announced on May 30. The government said its purpose was to enable Malaysians to contribute towards reducing the country’s RM1 trillion debt. The collection so far is RM132 million.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presiden cuepacs nak tunjuk baik dgn tun selepas kempen gila2 untuk najib..dah nyesal..

      Delete
    2. Apa kata ,kakitangan kerajaan unjurkan agar dia di 'sotong'?

      Delete
    3. DAP mula pertikai ‘Kabinet Mahathir’



      Pemuda DAP mengkritik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana tidak mengikuti senarai calon menteri yang dicadangkan kepimpinan DAP, termasuklah Anggota Parlimen Teluk Intan, Nga Kor Ming dan MP Stampin Chong Chieng Jen.

      Ketua Pemuda DAP, Wong Kah Woh menyoal jika Dr Mahathir pada masa hadapan akan menolak setiausaha agung DAP sebagai menteri, jawatan tertinggi parti yang kini disandang Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

      "Kini cadangan yang dikemukakan oleh DAP telah diketepikan, sekiranya Setiausaha Agung DAP juga ditolak pelantikannya atas mana-mana sebab pada satu hari nanti, adakah DAP tetap akan dipaksa menerima keputusan sebegini?" Soal Wong dalam suatu kenyataan.

      Wong turut mengadu barisan kabinet tidak mencerminkan jumlah kerusi yang dimenangi DAP yang memenangi jumlah kerusi parlimen kedua terbanyak selepas PKR.

      "Tindakan Perdana Menteri adalah tidak berpatutan lantaran pengaturan senarai kabinet tersebut tidak mengikuti bilangan kerusi yang dimenangi oleh sesebuah parti untuk mengilustrasikan hasrat rakyat...

      "...malah keputusan sedemikian juga tidak menghormati cadangan pimpinan parti seperjuangan," katanya.

      Janji lantik Nga, Chong

      Guan Eng sewaktu berkempen dalam PRU14 menjanjikan Nga dan Chong dilantik menjadi menteri jika Pakatan Harapan berjaya menawan Putrajaya.

      Bagaimanapun, Mahathir enggan menerima Nga di dalam kerajaan sementara Chong pula dilantik sebagai timbalan menteri.

      "Apabila keempat-empat parti dalam Pakatan Harapan memberikan kuasa kepada YAB Perdana Menteri untuk memilih dan melantik menteri, sesungguhnya ini juga bermakna bahawa Perdana Menteri akan melantik menteri dalam kalangan senarai calon yang dikemukakan oleh parti-parti...

      "... dan Perdana Menteri harus menghormati pilihan komponen parti dalam Pakatan HARAPAN supaya ia dapat membentuk sebuah kabinet yang sempurna," kata Wong yang berasal dari Perak, manakala Nga Kor Ming ialah pengerusi DAP negeri.

      Wong berkata Nga dan Chong merupakan pemimpin berbakat dengan pengalaman yang banyak.

      Beliau juga berkata Pemuda DAP tidak mempersoalkan pertimbangan perdana menteri dalam memilih jemaah menterinya tetapi DAP tahu kemampuan calon-calonnya dengan lebih baik.

      Wong menjelaskan kritikan Pemuda DAP bukan kerana merebut jawatan menteri tetapi demi menghormati hasrat rakyat.

      "DAPSY ingin menegaskan bahawa pandangan terhadap senarai kabinet yang diumumkan YAB Perdana Menteri bukan berniat untuk merebut mana-mana jawatan menteri tetapi adalah untuk menghormati hasrat rakyat serta mempertahankan maruah parti demi memastikan tidak wujudnya sistem cacat bahawa sesebuah parti terlalu berkuasa dalam Pakatan Harapan," katanya yang menegaskan keputusan patut dibuat secara persetujuan bersama.


      : DAP pun rasa kena 'kencing' juga ke? atau strategi untuk lihat DAP macam diketepikan sedangkan DAP dapat banyak portfolio penting....

      Delete
    4. Dah kalah tu buat cara kalah laaa
      Pi hisap rokok john lah woiii..

      Delete
    5. "Bad idea to hook into Tabung Harapan"
      Lagi bad idea kalo sebat dan kedarah duit rakyat....!!
      Tak gitu...???

      Delete
  6. Terengganu to pay RM3.2 bil for 6 projects
    Bernama | July 3, 2018
    Exco Mamad Puteh says the amount payable for 2018 is RM101.2 million.

    Exco Mamad Puteh says the projects were implemented via the Public-Private Partnership. (Facebook pic)

    TERENGGANU: Six projects costing RM3.2 billion were implemented through the Public-Private Partnership concept under the previous government in Terengganu, said state infrastructure, public utilities, utilities and green technology committee chairman Mamad Puteh.

    He told the Terengganu state assembly today that two payment methods were used – delayed payment and scheduled payment – for the six projects. They are for the period of 2016 to 2032.

    The projects are the Bukit Sah, Kemaman, water treatment plant with a cost of RM686.87 million payable in six years; the Kuala Terengganu Utara Water Supply Scheme (RM1.3 billion – 13 years); the Kuala Nerus District Administration Centre (RM600 million – eight-and-a-half years); the Terengganu River Estuary (RM90.24 million – five years); the State Sports Council Hostel (RM95.49 million – five years) and development of Phase II Bandar Baru Kijal in Kemaman (RM250 million – five years).

    Payments in 2016 and 2017 were RM70 million a year, while the amount payable for 2018 is RM101.2 million, Mamad said.



    He said the state government would have to pay RM290.8 million for 2019, RM348.1 million (2020), RM382.2 million (2021), RM371.4 million(2022), RM339.6 million (2023) and RM248.1 million (2024).

    He said a total of RM761.6 million would have to be paid between 2025 and 2031, adding that the state government’s last payment of RM45.3 million would be in 2032

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo orng terenganu pilih PH tak jadi masalah...pilih Pas cari masalah laa

      Delete
    2. Proses kelunturan agama Islam mula berlaku dalam kerajaan PH



      KUALA LUMPUR: Novelis, Faisal Tehrani mencadangkan kerajaan menubuhkan Majlis Penasihat Agama bagi menasihatkan agensi Islam di negara ini.

      Penulis 7 buku yang diharamkan kerajaan terdahulu atas alasan membawa pengaruh Syiah dan ancaman terhadap “keselamatan negara”, bagaimanapun enggan mendedahkan perkara yang dibincangkan lanjut dalam pertemuan dengan Majlis Penasihat Kerajaan hari ini.

      “Pertemuan tadi sangat positif. Beberapa cadangan dipertimbangkan Majlis Penasihat Kerajaan.

      “Reformasi penambah baik antara keperluan untuk Majlis Penasihat untuk institusi agama terdiri daripada beberapa (pihak), bukan saja agamawan, tapi ahli akademik, aktivis masyarakat, sosiologis dan teologis,” katanya selepas pertemuan lebih sejam dengan Majlis Penasihat Kerajaan di Menara Ilham.

      Faisal Tehrani ialah nama pena bagi Dr Faizal Musa, felo penyelidik di Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia.

      Faisal berkata, beliau turut membincangkan 7 buku yang diharamkan kerajaan terdahulu dengan Majlis Penasihat Kerajaan dan isu penindasan terhadap Syiah.

      “Ya, hal itu dibincangkan. Tapi saya tak boleh berikan perincian mengenainya lagi.”

      Faisal antara aktivis dan agamawan yang dipanggil Majlis Penasihat Kerajaan untuk mendapatkan maklum balas mengenai pembaharuan ke atas institusi agama Islam. Individu lain ialah Mufti Perlis, Pulau Pinang dan Johor.

      Pada 10 Januari lalu, Mahkamah Rayuan mengetepikan perintah pengharaman Kementerian Dalam Negeri ke atas 4 buku tulisan Faisal kerana melanggar hak kebebasan bersuara penulis.

      Buku itu berjudul “Sebongkah Batu di Kuala Berang”, “Karbala”, “Tiga Kali Seminggu” dan “Ingin Jadi Nasrallah”.


      : Ketegasan Rasulullah s.a.w. untuk tidak membenarkan Abdullah Ibnu Salam membaca kitab Taurat pada setiap malam Sabtu menunjukkan sumber Islam mestilah murni... Adakah Rasulullah s.a.w. jumud tidak terbuka sedangkan Taurat juga kita Allah?

      Delete
    3. Woiiii tak berniaga kat lorong chow kit ka malam ni.

      Delete
    4. Keluntoran agama Islam berlaku sejak bermulanya kleptokrasi di zaman toyol dan badaaakkk....

      Orang yg munafik ialah orang yg apabila dia bercakap dia menipu......apabila diberi amanah dia pecah amanah rembat duit orang tapi claim perbuatannya tu halal toiyyibaan bersih lagi suci.

      Kemudian play to be the victim.........konon innocent....zuhud......semua hadiah dan derrrrma semata.

      Sudi-sudikanlah diri terima hakikaaaat.....

      Delete
  7. PAS also urged authorities to ensure that principles of justice prevail in charging Najib.


    Takiyuddin Hassan.

    The party’s secretary-general Takiyuddin Hassan said a person was innocent until proven guilty.

    “It doesn’t matter whether an accused is a former prime minister or someone else, if prosecutors follow the law and feel someone has committed a crime, they can take action according to the law, including making arrests, remanding a person and carrying out investigations,” said the Kota Bharu MP.


    Ahmad Zahid Hamidi.

    Meanwhile, Najib’s former deputy Ahmad Zahid Hamidi also hoped that the due process of the law would be followed, adding that Najib should be allowed to clear his name in the face of public opinion about him.

    “Perhaps there is evidence to clear Najib, this can overcome the perception in the court of public opinion.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tak payah nyibok laa..tumpukan cari hasil untuk trengganu dan kelantan...nak mintak dgn federal tak boleh daa..

      Delete
    2. Penahanan Najib satu sandiwara Pakatan Harapan
      MUHAMMAD ZAKWAN NAZARALY 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.9K
      Penahanan Najib satu sandiwara Pakatan Harapan
      Penyokong Najib menyalakan lilin perkarangan Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Seramai 30 penyokong melibatkan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) berhimpun di hadapan Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai tanda solidariti kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Pemantau Kerajaan Malaysia Baharu, Datuk Lokman Noor Adam berkata, himpunan tersebut sebagai bantahan terhadap tangkapan terhadap Najib petang tadi.


      Beliau turut melabel tangkapan oleh SPRM itu sebagai satu sandiwara oleh kerajaan Pakatan Harapan.


      Lokman Noor Adam berucap dalam himpunan solidariti tanda sokongan kepada Najib di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya.
      "Kenapa perlu tangkap Najib sedangkan beliau telah memberikan kerjasama dengan SPRM sebelum ini?

      "Ada unsur khianat terhadap Najib yang cuba dilakukan sekarang ini. Malah, saya yakin Najib tidak akan didakwa bersalah atas tuduhan Pakatan Harapan sebelum ini yang mengaitkan dengan RM2.6 bilion wang 1MDB sebaliknya dengan kesalahan kecil seperti RM46 juta duit SRC International.Kita nak jelaskan duit itu ada unsur khianat dan kita percaya bukan salah Najib," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN : Najib dijangka hadapi 10 pertuduhan]

      [ARTIKEL BERKAITAN : SPRM tahan Najib, dibawa ke Putrajaya]

      Najib ditahan sepasukan pegawai SPRM di kediaman peribadinya di Jalan Langgak Duta dipercayai untuk siasatan berkaitan 1Malaysia Development Berhad dan SRC International, sebentar tadi.

      Difahamkan, beliau dijangka dihadapkan ke Mahkamah Majistret untuk perintah tahanan reman esok.

      Sementara itu, himpunan yang berlangsung selama dua jam bermula 9 malam itu turut menyalakan lilin selain menyanyikan lagu ALLAH selamatkan Najib.

      Laungan kita lawan turut dilaungkan oleh NGO tersebut

      Delete
    3. Wooiiiii..pi juai pungkoq kat lorong chow kit laaa.

      Tak payah nak merapu tang ni.

      Sini pungkoq tak laku laaaa

      Delete
    4. Bro Zack..........manakan nak laku lagi pasal akaun pelanggan udaaah dibekukan........jadi regular cutomers pon udah pokai nak bayor dengan apa yeopppp....???

      Pungkoq udah bau longkang.

      Delete
  8. I was pressured to withdraw Perak speaker candidacy, says PKR leader
    FMT Reporters | July 3, 2018
    PKR Srikandi chief Siti Aishah Shaik Ismail claims DAP was adamant in wanting Ngeh Koo Ham to be speaker.

    PKR Srikandi chief Siti Aishah Shaik Ismail says she withdrew her candidacy with a heavy heart. (File pic)

    PETALING JAYA: A PKR leader has claimed that she was pressured into withdrawing her candidacy for the Perak state assembly speaker’s post as DAP wanted the post to go to Beruas assemblyman Ngeh Koo Ham.

    In a Facebook post, PKR Srikandi chief Siti Aishah Shaik Ismail said PKR had asked DAP to make way for their candidate since the latter was already holding five of the 11 executive councillor’s posts. However, DAP refused to budge.

    “I was asked to withdraw my candidacy and I did so with a heavy heart. It’s not because I’m afraid or that I’m bowing to DAP but I don’t want to negate the people’s government and we shouldn’t victimise the people because of position and power”, she said.

    She claimed PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail even penned a letter to all Perak Pakatan Harapan chairmen to give way to PKR but “those who were arrogant remained arrogant”.



    Siti Aishah also claimed she was also pressured by Amanah’s state exco and former menteri besar Mohammad Nizar Jamaluddin to withdraw her candidacy and support Ngeh.

    She also said Perak DAP chief Nga Kor Ming allegedly pressured PKR de facto leader Anwar Ibrahim on the matter, adding that the party also took their case to Perak MB Faizal Azumu.

    “DAP wants the position and they claimed I was too young and not so fluent in English. In the end, Amanah backed DAP and received the deputy speaker’s post,” she said.

    Siti Aishah later told FMT that her FB post should be seen as open advice to the leadership to practise a culture of teamwork.

    “The culture of monopolising power should no longer be practised in PH and in its place, there should be respect for other leaders.”

    Earlier today, Ngeh was appointed the Perak state assembly speaker, while Amanah’s Aminuddin Zulkipli was appointed deputy speaker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak sesuai orang muda dan perempuan plak nak kawal kaki putarbelit umno an pas yg ramai dlm DUN Perak.

      Delete
    2. Najib minta Zeti keluarkan kenyataan penafian isu RM2.6b
      MOHD HAFIZ ISMAIL 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore7.1K
      Najib minta Zeti keluarkan kenyataan penafian isu RM2.6b
      Najib meminta Zeti mengeluarkan kenyataan berhubung wang RM 2.6 bilion.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akthar Aziz nafi beliau mengetahui tentang wang RM2.6 bilion dalam akaun peribadi bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum PRU13 tetapi tidak mempersoalkan perkara itu.

      Katanya, beliau dipanggil ke Pejabat Perdana Menteri pada 3 Julai 2015 apabila skandal tersebut mula diperkatakan.


      Zeti turut mendakwa, beliau diminta mengeluarkan kenyataan bahawa Najib tidak melakukan sebarang kesalahan mengenai wang yang masuk ke akaunnya itu.

      "Saya ingin menyatakan dakwaan ini adalah salah. Saya tidak mempunyai pengetahuan tentang RM2.6 bilion yang dipindahkan ke akaunnya.

      "Saya memaklumkan kepadanya bahawa saya tidak boleh mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana saya tidak mempunyai pengetahuan mengenai urusan dalam akaunnya," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Sebelum ini, Najib mendakwa Zeti ketika menjadi Gabenor Bank Negara sedar mengenai kewujudan RM2.6 bilion dalam akaunya sebelum PRU13.

      Jelasnya, Zeti tidak mempersoalkan perkara itu dan beliau beranggapan dana RM2.6 bilion tidak mempunyai sebarang dakwaan keraguan

      [ARTIKEL BERKAITAN: Zeti tahu tentang RM2.6B, tapi ’senyap’]

      Mengulas lanjut, Zeti turut mendedahkan, seorang menteri Kabinet juga meminta beliau untuk menyatakan bahawa Najib tidak melakukan kesalahan berkaitan dana yang diterima.

      Delete
    3. Pi juai pungkoq kat lorong chow kit laaa

      Delete
    4. Teman setuju dengan KBB speaker elok lerrr orang jantan bior ada kederat nak control keadaan.

      Delete
  9. MACC: 15 files opened on Taib but…
    Adam Abu Bakar | July 3, 2018
    MACC chief commissioner Mohd Shukri Abdull says the commission cannot take action against the Sarawak governor.
    VIDEO INSIDE

    Sarawak Yang di-Pertua Negeri Taib Mahmud, who has been linked to allegations of corruption. (Bernama pic)

    KUALA LUMPUR: The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) says it is unable to take any action against Sarawak governor Taib Mahmud despite reports lodged as investigations show that he did not chair any meetings or make decisions regarding certain projects.



    MACC chief commissioner Mohd Shukri Abdull said 15 investigation files had been opened since 2015/2016.

    “The investigations showed that the allegations were partly true. The problem was that he (Taib) did not make decisions, and he did not chair meetings.



    “There were no cases that could be linked to him as the decisions were made by others. We have handed the matter over to the Attorney-General’s Chambers,” he said, adding that nothing more could be done unless new information surfaced.

    Speaking to reporters at Gerak Budaya today, he said Taib had not made any decisions on land matters or projects.

    “The law does not allow us to make a decision against him,” he added.

    Taib, who served as Sarawak chief minister from 1981 to 2014, has been linked to corruption allegations including claims on abuse of power, land seizures and bribery.

    Taib took his oath of office as the seventh Yang di-Pertua Negeri of Sarawak on March 1, 2014 after stepping down as chief minister on Feb 28.

    Prime Minister Dr Mahathir Mohamad earlier said that action could only be taken against Taib if reports were made against him.

    “So far, there has been a lot of talk but no report. If Sarawakians want us to take action, they can complain and we will look at their complaints,” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes masa najib lagi..kenape diam?..sekarang baru nak bising...bodooh..

      Delete
    2. BN ibarat suami jahat, rakyat isteri teraniaya



      Perubahan besar yang berlaku dalam PRU ke 14 mencerminkan hasrat rakyat Malaysia untuk membuang BN yang dilihat sebagai parti yang merosakkan dan memalukan negara kerana budaya salahguna kuasa dan rasuahnya.

      Rakyat memberikan peluang kepada parti-parti yang mempunyai peluang terbesar untuk menumbangkan BN bergantung pada kawasan. Ia adalah menifestasi kemarahan, kebencian dan amukan yang melihatkan Pakatan Harapan muncul sebagai kerajaan persekutuan dan beberapa kerajaan negeri manakala PAS menguasai Terengganu dan Kelantan.

      Kini, rakyat Malaysia mengharapkan kerajaan negeri mahupun persekutuan yang baru dapat berfungsi lebih baik dan berbeza daripada BN.

      Kedua, mereka ingin melihat ke arah mana negara nak di bawa.

      Semua yakin perubahan akan bergerak ke arah lebih baik, walau lambat atau sedikit. Ia lebih baik dari kekal dalam kerajaan BN yang menyusahkan dan membebankan.

      Harta isteri diragut, digadai

      Ia ibarat seorang isteri yang teraniaya kerana mendapat suami jahat, kejam, tidak berhati perut. Habis segala harta isteri diragut, digadai bahkan diperkukuhkan sebagai hamba abdi.

      Bertahun menuntut fasakh, berpuluh kali naik turun mahkamah. Akhirnya berjaya.

      Ke mana akan tinggal, di mana nak cari rezeki dan bagaimana dengan anak-anak akan membesar, itu soal kemudian. Tiada yang akan lebih buruk daripada suami yang jahat itu.

      Suami jahat kini menjadi musuh dan perhatian utama. Jika berlaku apa-apa masalah pada kerajaan hari ini, kelakuan suami jahat ini akan dipamerkan untuk mengingatkan bahawa sekarang masih jauh lebih baik berbanding zaman suami jahat.

      Kini segalanya tercapai, kehendak sudah tercapai, kekecewaan dah terubat, dendam dah terbalas. Ramai yang terasa puas dan lega.

      Diberi harapan, ditabur janji

      Perasuah' telah dinyahkan, keegoan telah terhina diubat dan penderitaan jiwa bertamat dengan sinar baru.

      Saki-baki yang tersisa diburu sehingga lubang cacing. Yang bersalah dan tamak, kini kepanasan. Pastikan tiada lagi baka perosak itu. Musnahkan sehingga ke akar umbinya. Biar ia tidak tersisa. Keturunan ini tidak patut wujud lagi di atas muka bumi.

      Kita isytihar di seantaro dunia bahawa negara baru perlu dibina. Kita isytihar tabung negara perlu digerakkan untuk menyelamatkan negara yang hampir musnah ini. Semua orang diminta membantu. Usah pedulikan dulu keselesaan.

      Rakyat diberi harapan ditabur janji. Semua diseru jangan bimbang semua akan dapat. Semua diminta sabar.

      Mimpi manis ke alam baru

      Jika ada kebisingan dan ketidakpuasan hati, kelakuan buruk suami yang jahat akan dipaparkan agar semua teringat sekarang adalah lebih baik. Betul, segalanya adalah lebih baik secara perbandingan.

      Malam nanti pasti ada mimpi manis kita akan dibawa ke alam baru yang lebih gemilang sebagaimana yang kita harapkan.

      Jika tidak segemilang dan seindah yang dijanji, ungkitlah semula kelakuan suami jahat maka semua akan nampak sempurna.

      Kepada yang menang, buatlah kerja masing-masing menunaikan janji pada rakyat supaya rakyat nampak perubahan yang sebenar lalu menyukai kita dan bukannya sekadar terpaksa menerima kita kerana bencikan suami jahat.

      DATUK TUAN IBRAHIM TUAN MAN
      Timbalan Presiden PAS
      dan Anggota Parlimen Kubang Kerian.


      : PH pula lelaki Pedophile yang tak boleh lihat perempuan....

      Delete
    3. Woiiiiii..pi juai pungkoq hang kat blog lain laaaa.

      Sini tak lakulah woiiiiii.kedai mamak byk oiiiii

      Shooooooo...Shooooooo...Shooooooo

      Delete
    4. Justice league= JL= jho low.. patutlah benci sangat kt PH. Pengikut JL ropenye... sekarang ni bila dah baca cnp dia ni rasa2nya pendedak berjemaah jugaklah. Orang GN jugak. GN sibuk pergi mahkamah.Dia ambil alih jadi penglipurlara 2 selamat berlawak JL

      Delete
    5. Orang yg sama ajerrr tu yeop. Ada lerr sorang dua ajerrr saki baki yg tinggei....

      Delete
  10. Power tariff pass-through can wipe out GST savings, Rafizi warns
    FMT Reporters | July 2, 2018
    The former Pandan MP says the tariff increases for businesses may undermine existing efforts to help the public deal with rising costs.

    PKR’s Rafizi Ramli says Putrajaya should review its approval for TNB to continue with the ICPT scheme until it can accurately gauge business response to the planned tax changes.

    KUALA LUMPUR: PKR’s Rafizi Ramli today urged the government to reconsider giving approval to Tenaga Nasional Bhd (TNB) to maintain the imbalance cost pass-through (ICPT), claiming it will negate consumer savings from the removal of the goods and services tax (GST).

    The former Pandan MP said while the ICPT was technically aimed at non-domestic users, he was concerned that firms may use this to avoid lowering prices following the zero-rating of the GST.

    Rafizi said the next six months were an especially critical period that could determine public perception of the Pakatan Harapan (PH) government and undermine existing efforts to help the public deal with rising costs.

    “If the GST is abolished and weekly price hikes are eliminated, but at the same time net power tariffs rise, businesses and industries will use this excuse (along with the sales and services tax in September) to not lower prices and adopt a wait-and-see attitude,” he said in a statement.

    “This will erode public confidence in PH’s determination and sincerity in finding ways to aid the public, who opted to change the government in the hope of avoiding unwarranted price hikes.”

    Rafizi said he had conducted simulations based on the announced ICPT rates and found they would effectively negate 50% of the cost savings resulting from the removal of GST.

    He urged Putrajaya to review its approval for TNB to continue with the ICPT scheme until it can accurately gauge business response to the planned tax changes already announced.

    Rafizi also suggested that the policy be suspended until PKR is able to communicate its concerns to the Cabinet.

    TNB said in a filing with Bursa Malaysia last week that the Energy Commission had approved its continuation of the ICPT until the end of 2018.

    The surcharge is applied at a rate of 1.35 sen/kWh on top of the base tariff of 39.45 sen/kWh.

    It is applicable to non-domestic users and households that consume above 300kW/h monthly.

    The ICPT permits TNB to shift increased energy generation costs to some consumers at a rate that is fixed for a period of six months and reviewed thereafter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akibat najib jualedra kpd cina kominis...umno dan pas sokong kuat..bodooh.

      Delete
    2. Desakan NGO terhadap Mukhriz
      WARTAWAN SINAR HARIAN 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore557
      Mohd Azmi Abdul Hamid
      Mohd Azmi Abdul Hamid
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SUNGAI PETANI – Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) bersama 10 badan bukan kerajaan (NGO) lain mendesak kerajaan negeri mematuhi memorandum yang mengandungi inti pati 14 harapan, 11 prinsip dan 15 kualiti yang telah digariskan.

      Presiden Mapim, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, cadangan terbabit dikemukakan bertujuan mengelakkan ketirisan, membaiki kelemahan pentadbiran, melaksanakan pengurusan kewangan cekap dan meningkatkan hasil pendapatan negeri.

      Menurutnya, kenyataan Menteri Besar berhubung kedudukan kewangan terkini yang tercorot dari segi hasil pendapatan dan Kedah terpaksa berhutang dengan kerajaan pusat bagi menampung bajet negeri amat dipandang serius.

      “Kami mendesak agar Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz dan Exco kerajaan negeri memperbaiki urus tadbir negeri melalui cadangan yang dikemukakan.

      “14 harapan yang dinyatakan termasuk menjadikan Kedah sebagai negeri yang diberkati, membangun secara mapan, menghormati dan peka terhadap komuniti, menjaga kebajikan, menjadi negeri pengeluar makanan mencukupi, memelihara integriti ekologi dan menegakkan hukum yang adil,” katanya kepada media.

      Dalam masa sama, beliau juga menuntut peningkatan kualiti secara menyeluruh pentadbiran perkhidmatan awam terutama membabitkan integriti, telus, bersih, mesra rakyat, profesional dan tidak membazir sumber awam.

      Delete
    3. Maksud ngo pentadbiran BN amat lemah laa...kenapa dulu bisu?

      Delete
    4. JANGAN HARAP KEPADA ORANG KAFIR


      Australia tamatkan bantuan langsung Palestin
      3 JULAI 2018
      Julie Bishop
      Julie Bishop
      CANBERRA - AUSTRALIA. Kerajaan Australia menamatkan bantuan langsung kepada pihak berkuasa Palestin, berikutan petunjuk Amerika Syarikat kemungkinan bantuan itu digunakan untuk membiayai keganasan.

      Australia telah menghantar bantuan bernilai kira-kira A$10 juta (US$7.3 juta) ke wilayah Palestin.

      Mulai sekarang bantuan akan disalurkan menerusi Tabung Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang membantu 1.9 juta penduduk, kebanyakannya di Semenanjung Gaza, lapor Xinhua.

      Menteri Luar, Julie Bishop pada Isnin berkata, sumbangan langsung dikatakan akan meningkatkan keupayaan badan mentadbir membantu rakyat Palestin yang terbabit dalam keganasan bermotifkan politik.

      Katanya, bantuan tidak disalurkan selepas beliau menulis kepada pihak berkuasa Palestin pada Mei untuk mendapatkan jaminan ia tidak digunakan oleh rakyat Palestin yang terbabit dengan jenayah. - Bernama

      Delete
  11. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


    Israel enacts law to freeze Palestinian funds equal to prisoners’ stipends
    Reuters | July 3, 2018
    Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has repeatedly demanded that the Palestinians, who view prisoners as national heroes, stop paying stipends to them and their families.

    People hold up a giant Israel flag during a pro-Israeli demonstration supporting Israel. (Reuters pic)

    JERUSALEM: Israel enacted a law on Monday to financially penalize the Palestinian Authority for paying stipends to Palestinians jailed by Israel, their families, and the families of those killed by Israeli forces.

    The 120-seat parliament voted 87-15 in favour of the legislation that orders holding back part of the roughly $130 million in tax revenues that Israel collects on behalf of the Palestinians each month under interim peace agreements.

    The Western-backed Palestinian Authority headed by President Mahmoud Abbas has limited self-rule in the occupied West Bank where Israel retains overall security control. Palestinians seek a state in the West Bank and the Gaza Strip with East Jerusalem as its capital. The Islamist Hamas group, bitter rivals of Abbas’s more secular Fatah faction, controls the Gaza Strip

    Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has repeatedly demanded that the Palestinians, who view prisoners as national heroes, stop paying stipends to them and their families.



    Earlier this year, US lawmakers enacted legislation to sharply reduce the annual $300 million in US aid to the Palestinian Authority unless it took steps to stop making what lawmakers described as payments that reward violent crime.

    The measure, known as the Taylor Force Act, was named after a 29-year-old American military veteran fatally stabbed by a Palestinian while visiting Israel in 2016.

    Israeli Defence Minister Avigdor Lieberman wrote on Twitter after the vote: “We promised to halt the stipend free-for-all for terrorists and we have made good on our promise. It’s over. Every shekel that Abu Mazen (Abbas) will pay to terrorists and murderers will be automatically deducted from the Palestinian Authority’s budget.”

    Israel says the payments are a reward and encouragement for the prisoners’ actions against it but the Palestinians say they are welfare payments to support them and their families.

    According to Palestinian officials, the payments to inmates serving longer sentences for more serious offences are larger than to others serving shorter sentences for lighter offences. Israel says this is an incentive to commit more severe attacks.

    Palestinian officials say that some 6,500 Palestinians are currently being held in Israeli jails. Many of them were convicted of attacks or planning attacks against Israelis.

    Youssef Al-Mahmoud, spokesman of the Palestinian Authority government in Ramallah, condemned Israel’s move saying the money belonged to the Palestinians and Israel had no right to hold it back and was violating signed agreements.

    “This money belongs to the Palestinian people and this is legislation to steal the money of the prisoners and the martyrs who are symbols of freedom for us and they must not be harmed,” Mahmoud said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape Pas nak jilat Dap plak?

      Delete
    2. Tidak boleh laksana hudud
      RAHAYU MUSTAFA 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Satiful Bahri Mamat
      Satiful Bahri Mamat
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU – Kerajaan Pas Terengganu tidak boleh melaksanakan hukum hudud sehinggalah Rang Undang-Undang 355 (RUU 355) dibahas dan diluluskan Parlimen ekoran kekangan pemisahan bidang kuasa di bawah kerajaan Pusat dan negeri.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahari Mamat berkata, atas sebab itu beliau berharap kerajaan baharu Pakatan Harapan lebih ‘mesra’ berhubung isu berkenaan agar ia dapat dilaksanakan.

      Menurutnya, walaupun tidak dapat melaksanakan hudud namun kerajaan akan mengaplikasikan hukuman takzir iaitu sebahagian daripada Enakmen Hudud, Qisas dan Takzir yang diluluskan pada tahun 2002 namun penekanannya lebih ke arah mendidik, bukan menghukum.

      “Bila kita wujudkan portfolio pelaksanaan syariah, bermula tahun depan kita akan ada bajet untuk laksanakannya. Ia akan ditingkatkan dari semasa ke semasa tapi keutamaannya adalah mendidik melalui dakwah, kempen untuk kesedaran masyarakat,” katanya ketika ditemui di luar dewan dalam Sidang Dun ke-14, hari ini.

      Terdahulu, ketika menjawab soalan lisan Ridzuan Hashim (Pas-Buluh Gading) berhubung usaha dan perancangan kerajaan dalam memperkasakan pelaksanaan syariah di negeri ini, beliau berkata kerajaan akan menambah baik beberapa perkara.

      Antaranya adalah membuat semakan terhadap konsep hukuman 356 (3 tahun penjara, denda RM5,000 dan 6 sebatan) berdasarkan tuntutan dan keperluan semasa dan menaik taraf bahagian pendakwaan kepada jabatan.

      “Kita juga dalam usaha mewujudkan pusat seperti rehabilitasi melibatkan akhlak kerana sebahagian umat Islam tidak sesuai dipenjara kerana jenayah syariah, mungkin kita akan meneliti kewujudan pusat-pusat seperti ini ke arah membimbing mereka,” katanya.

      Satiful Bahri berkata, Islam tidak menggalakkan hukuman penjara sebaliknya lebih menekankan kepada khidmat masyarakat kerana melakukan kerja-kerja sosial menjadikan pesalah lebih bertanggungjawab.

      Kerajaan juga katanya akan menambah bilangan penguat kuasa kerana 100 penguat kuasa yang ada sekarang tidak seimbang dengan 1.1 juta penduduk Terengganu

      Delete
    3. Ape kaitan hudud dgn Ruu 355?..Ruu 355 tak perlu pinda perlembagaan...Hudud perlu pinda perlembagaan..kenape 4uu 355 yg dihebohkan oleh Pas hilang seblm pru?...kakiputar mao klentong jugak..

      Delete
    4. Cuepacs sepatutnya tidak menjadi alat Dr Mahathir
      MUHAMMAD SHAMSUL ABDL GHANI 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.3K
      Lokman Noor Adam
      Lokman Noor Adam
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) digesa tidak menjadi alat kepada kerajaan sedia ada.

      Pemantau Kerajaan Malaysia Baharu, Datuk Lokman Noor Adam berkata, Cuepacs sepatutnya profesional menjalankan peranan mereka.


      Oleh itu, katanya, kenyataan dikeluarkan Cuepacs agar penjawat awam menyumbang sekurang-kurangnya RM10 kepada Tabung Harapan Malaysia secara sukarela tidak sepatutnya dikeluarkan kerana dilihat mengampu kerajaan.

      "Saya berpendapat Cuepacs tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang tidak bijak kerana mereka sepatutnya sedar bahawa dakwaan ekonomi negara ini berada dalam keadaan tenat dan beban hutang yang kononya melampau itu adalah dakwaan palsu yang merupakan mainan politik Tun Dr Mahathir Mohamad.

      "Cuepacs tidak sepatutnya membenarkan mereka menjadi alat Tun M, untuk meyakinkan rakyat khususnya kakitangan awam dalam mempercayai cerita dogeng yang telah dinafikan oleh Bank Dunia," katanya kepada Sinar Harian hari ini.

      Beliau berkata demikian mengulas saranan Presiden Cuepacs, Datuk Azih Muda supaya penjawat awam menyumbang sekurang-kurangnya RM10 kepada THM.

      Azih berkata, cadangan itu akan dipanjangkan kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa.

      Sehingga kini, Tabung Harapan Malaysia menerima RM132,948,224.25 dari orang perseorangan dan syarikat. Tabung tersebut bagi membiayai pembayaran hutang negara yang didakwa mencecah RM1 trilion.

      Mengulas lanjut, Azih berkata sepatutnya cuepacs memperjuangkan nasib penjawat awam yang telah kehilangan peluang untuk mendapatkan kenaikan satu mata tangga anak gaji, sepertimana janji manifesto kerajaan BN dahulu.

      "Dalam masa yang sama Cuepacs juga perlu berunding dengan kerjaaan agar hentikan politik balas dendam , yang mereka telah lakukan," dakwanya.

      Delete
    5. Hang tu pun kapiaq.

      Tak payah nak berdakwah di sini woiiiii...

      Pi juai pungkoqlah boleh juga beli beras dan makan dgn sayur kangkung woiiii

      Delete
  12. Macai-macai Najib suka sangat tanya bila Najib nak kena tangkap, bila Najib nak kena dakwa, dan suka pula gebang tak berani tangkap dan tak berani dakwa bermakna Najib tak bersalah.

    Macai-macai low class ni asyik mainkan isu konon Tun M dan PH tak ada sebarang bukti Najib bersalah dan sebab tu Najib masih belum ditahan.

    Nah, apa yang macai-macai harapkan sangat berlaku tu, kan dah berlaku.

    Buat macai-macai Najib ketahuilah bahawasanya menjadikan masa atau tempoh untuk mencabar kebenaran adalah sikap kesemua umat-umat terdahulu yang dibinasakan.

    Pelakuan-pelakuan Najib dan macai-macainya menujukkan semakin hari kebinasaan semakin hampir kepada golongan pengkhianat ini.

    Teruskan mencabar dan beralasan dengan tempoh dan masa kerana apabila tempoh permainan itu benar-benar tamat dan anda semua ditimpa kekalahan mutlak, manusia akan berkata "mereka sendiri yang telah mencabar kebenaran dan beralasan dengan tempoh masa, dan mereka tidaklah ditimpa apa-apa kebinasaan melainkan mereka sendiri yang mencabar kebenaran itu."

    Lihat sajalah apa yang sedang menimpa Najib, cabar punya cabar, akhirnya sampai juga detiknya Najib di bawa ke muka pengadilan.

    Teruskan mencabar dengan protes solidariti dan sebagainya. Kalian hanya sedang membawa pertempuran di antara haq dan bathil ini ke kilmaks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Himpunan solidariti buat Najib
      WARTAWAN SINAR HARIAN 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore24K
      Datuk Lokman Noor Adam
      Datuk Lokman Noor Adam
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Satu himpunan solidariti akan diadakan di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Putrajaya malam ini sebagai tanda sokongan kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Pemantau Kerajaan Malaysia Baharu, Datuk Lokman Noor Adam berkata, himpunan juga sebagai tanda bantahan terhadap penganiayaan yang dilakukan ke atas Najib.

      Katanya, rakyat Malaysia diseru untuk menyertai himpunan tersebut semalam dua jam bermula jam 9 malam.

      “Mari kita korbankan masa untuk turun ke ibu pejabat SPRM, Putrajaya, sebagai tanda solidariti kita kepada Najib dan rasa kecewa kita kepada pemerintah yang zalim,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Najib akan didakwa esok pagi]

      Pasukan Petugas Khas (Task Force) 1MDB mengesahkan tangkapan terhadap Najib, pada jam 2.35 petang tadi berkaitan isu SRC International Sdn Bhd. Beliau akan didakwa pagi esok di Mahkamah Kuala Lumpur.

      Dalam pada itu, Lokman turut mempersoalkan keperluan SPRM menahan Najib dan memaksanya tidur di lokap malam ini.

      “Adakah beliau penjenayah yang ingin melarikan diri daripada proses perundangan? Bukankah sebelum ini beliau memberikan kerjasama penuh untuk hadir ke SPRM tanpa sebarang masalah?

      “Tidak bolehkah cara yang sama digunakan oleh SPRM untuk mengundang Najib ke mahkamah bagi proses pendakwaan?,” soalnya

      Delete
    2. Isu tarif elektrik: Beri ruang rakyat 'bernafas'
      RIDAUDDIN DAUD 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore148
      Isu tarif elektrik: Beri ruang rakyat 'bernafas'
      Nadzim (dua kiri) ketika menjawab soalan media dalam majlis itu.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tidak bersetuju kenaikan tarif elektrik dilaksanakan dalam masa terdekat memandangkan harga barangan masih belum turun sepenuhnya.

      Ketua Aktivisnya, Datuk Nadzim Johan berkata, kenaikan boleh diterima sekiranya pelaksanaan GST pada kadar sifar dilihat benar-benar mampu menurunkan harga barangan.

      Menurutnya, kerajaan atau agensi tertentu perlu memikirkan mekanisme terbaik menangani isu ini supaya pengguna tidak tertekan.



      [ARTIKEL BERKAITAN : Kerajaan perlu tangguh pelarasan tarif elektrik]

      "Tak kena lagi laksanakan waktu sekarang. Kalau ada penurunan daripada GST dan tarif elektrik naik, tidak mengapa juga. Ini GST belum turun dan penguatkuasaan pun nampak gayanya tidak dapat dilaksanakan lagi.

      "Kalau dapat laksanakan itu dulu, kemudian baru naik (tarif elektrik), barulah dapat rasa bernafas sikit. Kalau itu (GST) tak turun dan ini (tarif elektrik) naik, takut peniaga pun tambah lagi (naikkan harga barang).

      "Harapnya peniaga di luar sana kalau boleh serap kenaikan itu, seraplah dulu. Kalau harga naik maka semua benda akan ikut sama naik," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Gerai Lemang Sukarelawan PPIM, di sini, hari ini.

      Tambahnya, perlu ada kelonggaran khas dalam isu ini dan alasan kenaikan adalah perlu ekoran peningkatan harga minyak difikirkan kurang sesuai.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Selaras tarif elektrik Julai ke Disember]

      "Kerajaan perlu kaji. Kita di persatuan merasakan musim ini memang tak kena kalau naik harga. Kalau boleh serap, serap dulu, mungkin Tenaga Nasional boleh serap kenaikan ini dulu.

      "Tak kisah apa punca naik, kena buat perkiraan. Ini bukan untuk jangka pendek. Pengeluar tenaga mempunyai kontrak jangka panjang jadi tak boleh ikut sama naik tarif bila harga minyak naik.

      "Mesti ada kelonggaran. Kalau tidak ada, kerajaan atau agensi perlu wujudkan kelonggaran sebegitu," ujarnya

      Delete
    3. Biasalah yeoooppp......puak2 bingaaaiii ni memang gelojohhhhh.

      Orang bukannya bodoh macam deme.......siasatan memang perlukan masa......bukan main sondol ajerrrr macam babi hutan.

      7 negara siasat pasal money laundering related to 1MDB.......dan mahkamah Singapore pon udah bicarakan orangnya yg terlibat dengan skandal haram kejadah ni dan 2 bank diarah tutop.

      Swiss pon dulu pernah mintak kerjasama Msia dalam siasatan deme tapi ditolak.

      DOJ US pon keluorkan statement berkeping-keping mukasurat pasal MO1.

      WSJ yg nak disaman hari Selasa pon keluorkan diagram money trail.

      Mussstahiillll tak ada bukti macaaaaiii wooooiiii.....

      Living in denial.....???
      Sekarang ni KJ pon udaaaahhh sedor.........pasei denial tu lerrrr yg bagi melingkop dalam PRU14 tu.

      Delete
  13. Sya stuju bhwa inilah yg dituntut rakyat spya mreka yg diberi amanah tp khianat, dibicara dan dihukum....kehidupan rakyat yg dibebani adakah trfikir oleh pmimpin ini ktika brkuasa dulu? Biar the rules of law brperanan... Keadilan prlu ditegakkan kpd smua tanpa pilih kasih. Ingat sabda Nabi...”hatta fatimah anak kesayanganku, jk dia mncuri akan ku potong tangannya”.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkap Najib: Badan peguam persoal kesahan pasukan petugas khas
      FMT Reporters | July 3, 2018
      George Varughese berkata pasukan petugas khas 1MDB tidak mempunyai kedudukan hukum untuk memutuskan sama ada Najib akan didakwa.

      George Varughese tertanya apakah pasukan itu diberi kuasa untuk mengarahkan tangkapan dan mendakwa Najib. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Badan Peguam mengkritik pasukan petugas khas 1MDB atas kenyataan mengumumkan penangkapan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan dia akan didakwa di mahkamah esok.

      Presiden George Varughese berkata pasukan itu tidak mempunyai kedudukan hukum dalam perkara seperti itu.

      “Badan Peguam terkejut dan risau membaca kenyataan media yang dikeluarkan oleh pasukan petugas 1MDB hari ini yang mengumumkan Najib Razak ditangkap pada 2.35 petang berhubung siasatan SRC International Sdn Bhd dan bekas perdana menteri itu akan didakwa pada 4 Julai 2018 pada 8.30 pagi di Mahkamah Kuala Lumpur,” katanya dalam kenyataan.

      SRC ialah bekas anak syarikat 1MDB yang kini diletakkan bawah Kementerian Kewangan.



      Varughese berkata tangkapan hanya boleh dikuatkuasakan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau polis.

      Beliau berkata pasukan itu tidak boleh menentukan sama ada Najib akan didakwa atau bila akan didakwa.

      “Oleh itu, perlu ditanya apakah pasukan petugas ini diberi kuasa oleh undang-undang untuk mengarahkan tangkapan dan mendakwa Najib,” katanya.

      Kenyataan pasukan petugas itu ditandatangani oleh 4 anggota. Mereka adalah bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas ketua pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed, Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull dan bekas timbalan pengarah Datuk Abdul Hamid Bador.

      Najib ditahan oleh SPRM di kediamannya di Taman Duta, Kuala Lumpur.

      Sementara itu, peguam SN Nair berkata hanya Peguam Negara Tommy Thomas, yang diapor mengetuai pendakwaan terhadap Najib, berhak mengeluarkan kenyataan seperti itu.

      “Thomas tidak boleh dilihat melepaskan kuasa dan wibawa kerana hanya pendakwaraya awam boleh merangka pertuduhan terhadap seorang tertuduh,” katanya.

      Nair berkata orang lain menjalankan tugas-tugas peguam negara adalah menyalahi undang-undang.

      Fungsi dan peranan pasukan petugas dalam siasatan dan pendakwaan dalam skandal 1MDB

      Delete
    2. Rakyat malaysia juga mnuntut perbicaraan kes2 penyelewengan yg lalu diadili seadilnya, bukn sahaja 1 mdb,jgn kerana ada kes baru kes yg lama dimaafkan bgitu saja, undang2 mst ditegakkab

      Delete
    3. Kenape masa najib berkuasa ko bisu?...sekarang baru mao citer..

      Delete
    4. Percepatkan akta kawalan dana politik
      SITI FATIHAH AWANG 3 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore93
      Percepatkan akta kawalan dana politik
      Tuan Ibrahim (tiga, kanan) menjamu selera pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Kumpulan dan Pengurusan Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) di Kota Bharu, hari ini.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Akta kawalan dana politik dan akta politik wang perlu disegerakan bagi membantu kerajaan membuat kawalan terhadap sumber-sumber wang parti-parti politik di negara ini.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, apabila akta tersebut diwujudkan, maka ketelusan dana itu akan dapat dikenal pasti dan ia dimaklumkan secara terbuka.

      “Kita perlu akta untuk mengawal dana politik, dari sumber mana yang menabung parti dan kerajaan perlu mengawal untuk mengelakkan daripada sumber yang dikhuatiri meragukan.

      “Kedua, berkenaan politik wang, selagi ada budaya ini, akhirnya politik akan hancur,” katanya kepada media di sini.

      Tuan Ibrahim ditemui pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Kumpulan dan Pengurusan Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) yang turut dihadiri Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob serta Ketua Pegawai Eksekutif PKINK, Datuk Dr Wan Zawawi Wan Ismail.

      Delete
    5. Aku tak pernah bisu, ini yang aku dan kbnyakan rakyat tuntut, tubuh dulu pasukan khas yg bebas lepastu baru buat kesimpulan, nmpak sgt kejora bodoh yg tidak mahu mnegakkan keadilan

      Delete
    6. K Uku, kes2 di masa mula merintah selepas Merdeka pun nak di bicarakan?

      Tolong bicarakan Tengku A Rahamn yang mengkhianat bangsa dan negara, beri Spore kpd Lee Kuan Yew FOC di tahun 1965, mencebis kedaulatan negara ini.

      Celaka sesungguh nya dia, sekang akau nak ke Spore pun selalu jam di causeway, nak isi borang itu ini, pakai memacam peraturan parking dsbnya.

      Delete
  14. budin otak kau bila nk cuci..dah berkarat2..dendam kau mcm penyagak madey jgk..jutaan melayu rakyat msia anggap madey manusia mazalim hafiraun berhati yahudi..puak kau sj yg sokong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa majoriti yg sokong tu pasal menang.. Minoriti sokong ketua jemaah prompak..

      Delete
    2. Calon speaker PKR tarik diri, dakwa ditekan DAP
      Adam Abu Bakar | July 3, 2018
      Siti Aishah mendakwa DAP mahu dia beri laluan kepada Datuk Ngeh Koo Ham kerana "terlalu muda" dan "kurang mahir berbahasa Inggeris".


      PETALING JAYA: Senator Siti Aishah Shaik Ismail yang dicalonkan PKR untuk jawatan speaker Dewan Undangan Negeri Perak mengesahkan menarik diri dari pencalonan, mendakwa dia ditekan DAP supaya memberi laluan kepada Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham.

      Siti Aishah berkata pencalonannya dibuat atas “kefahaman” bahawa DAP “harus” memberi ruang kepada calon PKR memandangkan DAP memegang 5 jawatan exco kerajaan negeri.

      Namun DAP mahukan jawatan itu dan terus melobi hingga ke hari terakhir, dengan alasan Siti Aisyah pada usia 33 “terlalu muda” untuk menjadi speaker dan “kurang mahir berbahasa Inggeris”.

      “Perundingan berlaku hingga ke hari akhir semalam yang mana akhirnya saya membuat keputusan berat hati ini,” katanya.



      Siti Aishah di Facebook pula mendakwa, pelbagai hujah dinyatakan kepada DAP namun parti itu berkeras dan memberi pelbagai alasan untuk menolaknya, ketua Srikandi PKR.

      “Rombongan DAP yang diketuai (Adun Aulong) Nga Kor Ming mendesak dan memberi tekanan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim di hospital supaya bersetuju DAP diberi tempat dan memaksa saya menarik diri.

      “Kemuncaknya di kediaman menteri besar semalam di pertemuan Menteri Besar (Ahmad Faizal Azumu) bersama para Adun yang dihadiri oleh Ngeh tanpa diundang,” katanya.

      Siti Aishah mendakwa dia turut ditekan bekas menteri besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (Amanah) supaya menarik diri dan menyokong Ngeh, 57.

      Pelantikan Ngeh sebagai speaker DUN Perak disempurnakan hari ini. Nama Ahli Parlimen itu dicadangkan Adun Tebing Tinggi Abdul Aziz Bari (DAP), dan disokong Adun Pasir Panjang Yahaya Mat Nor (Amanah).

      Ngeh terpilih dengan 31 undi, mengatasi 2 calon lain iaitu bekas timbalan speaker Datuk Nasaruddin Hashim yang dicalonkan Barisan Nasional (25 undi) dan Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri Misbahul Munir Masduki (3 undi).

      Media melaporkan Setiausaha DUN Kamarulariffin Ayub enggan mendedahkan “calon ke-4” daripada kerajaan walaupun diminta oleh Adun Pengkalan Baru Datuk Abdul Manaf Hashim.

      Delete
  15. Betul tu, madey harus segera dibawa ke mahkamah,satu pasukan khas mst ditubuhkan,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang baru mao cakap?...masa ade kuasa kenape ko tak tubuhkan pasukan khas?..dulu asyik dgn dedak hingga lupa nak tangkap madey....hihihi..bodooh.

      Delete
    2. RUU 355 mampu selesai masalah kahwin bawah umur, kata PAS
      Khairil Ashraf | July 3, 2018
      Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat Mohd Nik Zawawi Salleh berkata mahkamah syariah boleh mengawal selia dalam penyelesaian masalah kahwin bawah umur mengikut cara Islam.

      Mohd Nik Zawawi Salleh menyifatkan cadangan menaikkan had umur perkahwinan melibatkan kanak-kanak perempuan daripada 16 tahun kepada 18 tahun oleh TPM sebagai pandangan sempit. (Gambar Youtube)

      PETALING JAYA: PAS hari ini mencadangkan agar Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (RUU 355) diluluskan agar mahkamah syariah di negara ini mempunyai autoriti bagi membincangkan perkara berkaitan agama termasuk perkahwinan bawah umur.

      “Kalau kita bagi kuasa kepada mahkamah syariah, maka mahkamah syariah mampu menyelesaikan masalah kahwin di bawah umur dengan cara-cara Islam yang dikawal selia oleh perundangan mengikut tatacara mahkamah syariah itu.

      “Dan masyarakat dapat melihat bahawa benda ini (kahwin bawah umur) ada kebaikan tapi kalau kahwin bawah umur yang tidak dikawal selia oleh undang-undang tertentu, akan berlaku benda-benda yang bercanggah dengan agama, penganiayaan, pengkhianatan, kahwin kemudian bercerai,” kata Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Mohd Nik Zawawi Salleh ketika dihubungi FMT.

      Beliau juga mencadangkan agar kerajaan membuat satu undang-undang khusus untuk wanita yang berkahwin di bawah umur bagi menjaga kebajikan wanita terbabit.



      “Kalau dia (berkahwin) di bawah umur tentunya dia sedang belajar, suaminya boleh bagi nafkah, boleh sara hidup, boleh bagi keperluan belajar tapi kena ada peraturan, kena ada undang-undang.

      “(Iaitu) dia tak boleh nak bersetubuh, nak bersama (dan) biar benda itu ditentukan oleh undang-undang seperti undang-undang yang wujud di Yaman, Oman dan Bahrain,” katanya.

      Sebelum ini dilaporkan seorang lelaki berusia 41 tahun dari Kelantan berkahwin dengan kanak-kanak perempuan warga Thailand yang berusia 11 tahun sebagai isteri ke-3 dan gambar mereka melangsungkan perkahwinan tersebar di media sosial sejak Jumaat lalu.

      Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail kemudiannya mencadangkan agar kerajaan menaikkan had umur perkahwinan melibatkan kanak-kanak perempuan daripada 16 tahun kepada 18 tahun.

      Had umur minimum perkahwinan di bawah undang-undang sivil ialah 18 tahun, sementara Mahkamah Syariah diberi kuasa membenarkan perkahwinan pasangan Islam berumur 16 tahun atau kurang.

      Mengulas cadangan itu, Zawawi yang juga ahli parlimen Pasir Puteh menyifatkan cadangan itu merupakan pandangan sempit.

      Menurutnya, ini kerana ada perkahwinan yang berlaku di bawah umur dibenarkan di dalam Islam.

      “Tapi syarat dia mesti ada pengawasan dan pengawalan perundangan, bukan dia lepas begitu sahaja.

      “Sebab apa perkahwinan ada hikmahnya, mungkin ada keluarga yang susah, anak dia nak belajar mungkin bila berlaku perkahwinan jaminan belajar dia terjamin, banyak benda-benda positif sebenarnya. Sebab itu Islam membuka ruang,” jelasnya.

      Zawawi turut menyarankan agar Wan Azizah melihat cadangan yang dikemukakannya itu terlebih dahulu dan bertanyakan kepada penasihat agama agar satu penyelesaian terbaik dapat dilakukan.

      “Kenyataan dia itu bukan kenyataan penyelesaian, sebab orang nak kahwin ini mana boleh orang nak sekat.

      “Sebab itu Islam dia dengar tapi mesti kena ada peraturan dia, syarat dia,” katanya

      Delete
    3. Aku dh lama cakap bukn sekarang aja, nmpak sgt kejora bodoh bukan nk mrnegakkan keadilan tp skdr mmbuat pendakwaan terpilih

      Delete
    4. K Uku, ko masuk politik lah, ambik tempat Wak Jahit, tentukan menang di Pru15, baru ko boleh ckp pasal apa yg ko fikir "kesalahan" pemimpin PH.

      Tapi sekang, SPRM akan korek semua lobang cacing yang ada cacing Najib dan mak badak.

      Delete
  16. Kemenangan PH kerana beberapa faktor...antaranye kerana nak tangkap jemaah prompak...masih ade rakyat yg benci kemungkaran walopun masih ade yg sokong kemungkaran kerana disuap dgn dedak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPRM: 15 fail dibuka, tapi Taib Mahmud tak didakwa kerana…
      Adam Abu Bakar | July 3, 2018
      Shukri Abdull berkata, SPRM tidak dapat mengambil tindakan ke atas Taib Mahmud kerana beliau tidak mempengerusikan mesyuarat atau membuat keputusan terhadap projek tertentu.
      VIDEO INSIDE

      Shukri Abdull berkata, tidak ada satu kes pun yang dikaitkan dengan Taib Mahmud, kecuali SPRM menerima maklumat baru. (Gambar Bernama)

      KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak dapat mengambil sebarang tindakan terhadap Yang di-Pertua Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud walaupun 15 fail siasatan dibuka sejak 2015 atau 2016.

      Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata, Taib tidak mempengerusikan sebarang mesyuarat atau membuat keputusan terhadap projek tertentu.



      “Kita sudah buka 15 fail siasatan sejak 2015 atau 2016 lagi, siasatan itu memang sebahagiannya betul seperti apa yang ditohmah. Masalahnya, dia (Taib) tidak buat keputusan, dia tidak mempengerusikan mesyuarat.



      “Tidak ada satu kes yang mengaitkannya kerana orang lain yang buat keputusan. Kita dah serahkan kepada Jabatan Peguam Negara, tidak boleh kaitkan melainkan kita ada terima maklumat baru.

      “Dia tidak buat keputusan terhadap tanah atau projek-projek tertentu. Undang-undang tidak benarkan kita ambil tindakan terhadapnya,” katanya dalam sidang media di Gerak Budaya hari ini.

      Taib dikaitkan dengan pelbagai dakwaan rasuah semasa beliau menjadi ketua menteri Sarawak dari 1981 hingga 2014, termasuk salah guna kuasa, rampasan tanah dan menerima sogokan.

      Pada 1 Mac 2014, Taib mengangkat sumpah sebagai gabenor Sarawak ke-7 selepas meletak jawatan sebagai ketua menteri pada 28 Februari 2014 dan khidmatnya disambung 4 tahun lagi pada Februari lalu.

      Sebelum ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata, tindakan terhadap Taib hanya akan diambil jika ada laporan ke atasnya.

      Perdana menteri berkata, sehingga kini belum ada laporan dibuat rakyat Sarawak ke atas Taib yang dikatakan melibatkan SPRM

      Delete
    2. Kes taib mahmud dah dilapor tahun 2007 lagi...tak ade kes kata sprm...tak ade desakan siasat semula zaman najib....jadi kenape nak siasat lagi...

      Delete
    3. Manifesto 10 janji 100 hari PH masih malap?
      July 2, 2018
      'Cybertrooper' Umno/BN dan pengkritik di luar sana ibarat singa lapar yang tidak akan memberi ruang untuk membaham PH di setiap kesempatan.
      KOMEN
      Oleh Yunus Tasim

      Bukan mudah untuk mencapai kemenangan. Tetapi lebih sukar untuk mengisi kemenangan itu. Janji mudah ditabur, tetapi menepati dan melaksanakannya pasti banyak ranjau dan duri. Lebih-lebih lagi dalam memerintah sesebuah negara. Dan lebih parah lagi apabila mewarisi negara yang hampir bobrok.

      Pakatan Harapan (PH) mengambil alih tampuk pemerintahan sejak 9 Mei lalu setelah pilihan raya umum ke-14 (PRU14) yang penuh bersejarah. Tiada siapa yang sangka Datuk Seri Najib Razak dan Umno/BN boleh tersungkur dan dimalukan. Kehendak rakyat dan ketentuan Tuhan tiada siapa yang boleh menghalang.

      Kini usia kerajaan PH sudah menjangkau 53 hari. Tinggal 47 hari lagi sebelum tiba tanggal keramat 100 hari. Itulah 10 janji atau KPI pertama yang dijanji dan dijaja KPI untuk memenangi hati rakyat menawan Putrajaya. Jom kita sorot kembali satu persatu.

      Memansuhkan GST – Langkah pertama adalah mensifarkan GST dan ini telah dilakukan. Cuma kesan terhadap harga barang seharian belum ketara. Harga tidak turun selain dari harga dikurangkan dengan GST. Dan ini membimbangkan rakyat kerana ada menteri PH mengatakan dengan GST sifar% akan menurunkan harga barangan sehingga 30-50%. Dan rakyat sedang memerhatikan dengan penuh debaran impak bila cukai SST dilaksanakan sekitar September dan Oktober tahun ini.
      Mengembalikan semula subsidi bahan bakar secara bersasar. Ini belum dilaksanakan kecuali menetapkan harga RON95 pada harga RM2.20 dan Diesel RM2.18. Dan hanya RON97 diapungkan. Mujur harga minyak mentah berlegar antara AS$68 dan AS$73 sejak 8 Mei lalu.
      Skim caruman KWSP kepada suri rumah – Ini dimulakan oleh timbalan perdana menteri tetapi baru diperingkat konsep. Belum ada indikasi apakah janji ini boleh dilaksakan sepenuhnya pada hari ke-100.
      Menangguhkan pembayaran semula pinjaman PTPTN – Pelaksanaan kini hanyalah penarikan semula hampir setengah juta peminjam daripada senarai hitam. Peminjam masih dikehendaki membayar balik pinjaman walaupun gaji mereka masih kurang dari RM4,000 sebulan. Alasan yang diberikan kerana hutang negara mencecah RM1 trillion jauh melebihi yang dilaporkan kerajaan Umno/BN.
      Menyamaratakan gaji minimum – Menteri sumber manusia menyatakan kerajaan akan mengumumkan kadar gaji minimum baharu sektor swasta selewat-lewatnya Ogos ini selepas selesai proses semakan dan mendapat kelulusan Kabinet.
      Siasat institusi yang terpalit dalam skandal terutama sekali isu 1MDB – Pendedahan tentang salah guna kuasa dan penyelewengan SRC International dan 1MDB menjadi ikon dan imej kerajaan PH yang boleh dibanggakan. Mata rakyat terbelalak melihat betapa harta yang tidak munasabah ditimbun oleh bekas perdana menteri dan keluarganya. Ada yang kata mengalahkan Marcos dan Qarun. Seterusnya rakyat ingin melihat yang bersalah itu didakwa dan harta milik kerajaan dirampas dan dikembalikan untuk mengurangkan beban kerajaan.

      Delete
    4. Kami tak menentang keadilan malahan amat menyokong, pmimpin skrg mst dibawa ke mahkamah, dgn ini kalau merka tak bersalah nama mereka tntu akan bersih dr pelbagai penyelewengan yg dikaitkan,

      Delete
    5. K uku wei, mesti pusatkan perhatian ke atas penyeleweng dan penerima duit selewengan (yang subahat) dengan penyeleweng Jibo.

      Ada beratus akaun bank yang di beku, Mamat. Demikian rami lah yang terlibat.

      Bila parti lain menang pru nanti, depa boleh buat ler gitu jugak.

      Delete
  17. Ringgit dibuka tinggi sedikit berbanding Dolar AS

    4 Jul 2018, 10:01 pagi (Dikemaskini 4 Jul 2018, 10:03 pagi)

    A A
    Ringgit dibuka tinggi sedikit berbanding dolar US pada sesi awal hari ini berikutan kelemahan mata wang Amerika Syarikat itu menjelang cuti umum negara tersebut.

    Pada jam 9 pagi, ringgit berada di paras 4.0450/0500 berbanding dolar US daripada 4.0470/0500 pada Selasa.

    Seorang peniaga berkata dolar US susut ketika para peniaga mengukuhkan kedudukan masing-masing bagi dagangan sebelum cuti umum hari kemerdekaan negara tersebut.

    "Sentimen pasaran turut meningkat sedikit selepas pihak People’s Bank of China mengambil langkah untuk meredakan pasaran tukaran asing susulan kejatuhan renminbi di bawah paras utama psikologi, apabila menyatakan bahawa yuan akan kembali stabil,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menghapuskan hutang-hutang tidak wajar yang dipaksa ke atas peneroka Felda. Selain daripada bantuan hari raya RM450 untuk 100,000 peneroka melibatkan RM45juta, tiada perkembangan lain berkenaan peneroka Felda. Dan janji ini belum nampak akan perlaksanaannya.
      Mengkaji semula langkah pemberian projek mega kepada negara asing. Inisiatif ini masih lagi samar. Kerjaan bersikap “flip-flop” dalam 2 projek mega melibatkan ECRL dan HSR. Mula-mula batal, kemudian kaji keseluruhan kos dan terakhir tidak boleh dibatalkan kerana bayaran yang dibuat dan pampasan yang terpaksa ditanggung. Alangkah lebih baik kalau kajian mendalam dibuat sebelum sebarang kenyataan dikeluarkan.
      Menubuhkan pasukan bertindak untuk mengkaji memulangkan autonomi yang dijanjikan kepada Sabah dan Sarawak seperti yang tertakluk dalam Perjanjian Malaysia 1963. Tidak banyak perkembangan selain pertemuan antara perdana menteri dan ketua menteri Sarawak.
      Tingkatkan akses, kualiti perkhidmatan kesihatan – Ini juga belum kelihatan kemajuannya dari segi tindakan selain dari beberapa kenyataan yang dibuat menteri berkenaan suasana kerja yang toksid di kalangan pengamal perubatan dan memecahkan monopoli dalam pembelian ubat-ubatan.
      Dari 10 janji 100 hari itu, kad laporan kerajaan untuk penggal PH 50 hari pertama kurang memberangsangkan. Mungkin kita sedia maklum PM belum melantik keseluruhan kementerian. Walaupun demikian, prestasi dengan hanya 10 menteri kanan boleh dikatakan baik.



      PM dan TPM juga beberapa kali menyatakan amat sukar memenuhi 10 janji 100 hari itu lantaran banyak masalah dan bebanan hutang yang ditinggalkan kerajaan Umno/BN.

      Mujur lebih 70% rakyat masih menyokong dan puas hati dengan kerajaan PH sekarang. Tetapi kata hati rakyat dalam kajian tidak boleh dipakai seperti apa yang terjadi kepada Umno/BN sebelum PRU14 dulu.

      Janji tetap janji. Manifesto telah termaktub. Walaupun Tan Sri Rafidah Aziz menyifatkan tempoh 100 hari PH memenuhi sepuluh janjinya itu sebagai tidak masuk akal, tetapi pastinya musuh PH tidak akan memberi peluang kepada PH.

      Kerajaan PH pastinya tidak punya lagi alasan setelah majlis angkat sumpah 13 menteri dan 26 timbalan menteri pada 2 hari ini. Inilah masa bekerja sebenar dan tidak ada ruang untuk retorik semata. “Cybertrooper” Umno/BN dan pengkritik di luar sana ibarat singa lapar yang tidak akan memberi ruang untuk membaham PH di setiap kesempatan.

      Masa terus berjalan, rakyat terus memerhatikan. Selamat maju jaya kepada menteri dan timbalan menteri PH.

      Delete
    2. Akaun umno dah beku...cybertrooper umno makin lemah...semua bekerja kerana wang...

      Janji gst dan stabilkan harga minyak dah okey kpd rakyat kecuali cai yg suka beli barang mahal...

      Janji lain beransur dlm tempoh 5 tahun...banyak kes songlap yg mesti ditumpukan sekaranf...janji paling utama tangkap ketua jemaah prompak telah ditunaikan...wang 1 mdb yg masuk akaun jroni najib telah dibekukan dan bos sprm telah ingatkan elakkan tindakan undang2 dengan kembalikan wang tersebut...bila wang ini dikembalikan kerajaan dapat kurangkan bunga hutang dan janji maniesto dapat dilaksanakan..

      Delete
  18. Dilaporkan 50 penynyi karoke yg dipimpin Tun Fesal dimahkamah pagi ni...mana pegi yg lain?...

    ReplyDelete
  19. "100 budak hitam main curi2,

    satu sudah d tangkap basah/tangan,

    maka tinggal lah 99 lagi".

    najib tlh menjadi tersangka. maka biarlah proses hukum mengadili nya.

    terdpt beratus (mungkin beribu) lagi yg masih bebas. tumpuan kita wajib d beri kpd mereka2 ini sahinggalah semua nya d bawa k muka pengadilan.

    tindakan 'money trail' wajib d mulakan sekarang. pd saya skandal 1MDB hanyalah sebahagian kecil drpd 'grand design' kumpulan perompak2 ini utk mencuri khazanah Negara.

    saya yakin yg tidak sukar utk pihak berkuasa utk mencungkil mereka2 ini drpd 'lubang cacing' yg sudah banyak terdedah n terburai.

    'Selamat berbakti kpd Negara dgn memaklumkan kpd pihak berkuasa lokasi lubang2 cacing ini'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cacing2 kepanasan dato..
      Tanah basah udah kering..kasi sah..tangkap keliling..
      Kekawananan cacing pula xda mata xda kepala..menyokong membuta sipengkhianat melayu..berpekan bicara seperti dirasuk kera..emm udah begitu otak membeku..
      Hahahahaahantu puaka pakai 7loyartu bang Shah..

      Delete
  20. Pelukis Najib muka badut: Akhirnya dia rasa apa aku rasa

    Anne Muhammad
    4 Jul 2018, 1:00 tengahari (Dikemaskini 4 Jul 2018, 1:04 tengahari)

    A A
    Hari pertama Datuk Seri Najib Razak didakwa atas tiga pertuduhan melakukan pecah amanah berkaitan kes SRC International dan satu pertuduhan menyalahgunakan jawatannya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu menyaksikan kehadiran yang ramai.

    Antara mereka adalah pereka grafik, Mohd Fahmi Reza Mohd Zarin yang sebelum ini didakwa di mahkamah kerana melakar bekas perdana menteri itu yang bermuka ‘badut’.

    "Mungkin akhirnya dia dapat rasa sendiri apa yang aku rasa semasa berada di bawah pemerintahan dia," kata Mohd Fahmi Reza.

    Beliau hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bagi melihat perjalanan kes tersebut.

    Katanya beliau sebelum ini pernah diambil tindakan ketika pemerintahan Najib dan hari ini beliau sendiri mahu mendengar sama ada bekas perdana menteri itu mengaku salah diatas pendakwaan.

    Fahmi, 41, sering ditangkap oleh polis berhubung lukisan dan lakarannya. Pada Februari lalu, beliau didenda RM30,000 oleh Mahkamah Sesyen berhubung karikatur badut yang dimuat naik di Facebook bersama logo Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

    Fahmi hari ini memberitahu wartawan kehadirannya bukan sebagai membalas dendam terhadap Najib.

    "Tak (datang sebab balas dendam) sebab aku memang ikut kes ini dan juga aku nak dengar sendiri sebab aku berminat sebagai warga negara kita semua berminat nak tahu sama ada kita boleh dapat keadilan.

    ReplyDelete

  21. Peguam: Najib hanya dapat bayar jaminan RM500k hari ini
    4 Jul 2018, 12:41 tengahari (Dikemaskini 4 Jul 2018, 12:53

    A A
    Hakim Mahkamah Tinggi Sophian Abdul Razak menetapkan jaminan RM1 juta untuk semua empat pertuduhan dengan dua penjamin, terhadap bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

    Hakim juga mengarahkan tertuduh menyerahkan pasportnya.

    Bagaimanapun, peguam Najib, Tan Sri Shafee Abdullah berkata, anak guamnya hanya dapat membayar separuh daripada jumlah itu hari ini.

    "Pada Isnin, saya akan berusaha mendapat RM500,000 lagi," kata Shafee kepada mahkamah.

    Peguam Negara Tommy Thomas sebagai pendakwa raya sebelum itu memohon ikat jamin sebanyak RM1 juta bagi setiap pertuduhan.

    Bagaimanapun, Shafee membantah dengan menyatakan jumlahnya terlalu tinggi.

    "Anak guam saya melalui anak-anak dan isterinya perlu meminta dari saudara-saudara mereka untuk mendapatkan wang.

    "Mereka mempunyai sejumlah wang tetapi setakat ini tidak sampai RM4 juta," kata Shafee.

    Shafee meminta ikat jamin ditetapkan antara RM500,000 hingga RM800,000, dengan dua penjamin bagi semua empat pertuduhan dan untuk tertuduh menyerahkan pasportnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib bagi mualaf shafeei 9 juta...takkan dah abis?..

      Delete
    2. KBB dan cai2 Fuckatan Haprakan yang bersepah2 kat sini...Nak tanya lah, kau orang tak de rasa sebarang kepelikan ke...ialah sebelum ni bukan main lagi Pung Pang Pung Pang Kes 1MDB RM42 Billion....kononnya DSNR nak dikenakan 10 tuduhan berkaitan kes tu, tapi rupa2nya hanya didakwa 3 Pertuduhan berkaitan SRC International tu. Potong stim betul lah AG baru ni kan !!!!!
























      Tiga tuduhan pecah amanah jenayah dibacakan terhadap bekas Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak. Beliau selaku penjawat awam iaitu Menteri Kewangan dan Perdana Menteri yang diamanahkan dengan RM4 bilion milik wang SRC International Sdn Bhd yang mana beliau sebagai penasihat syarikat itu, didakwa melakukan pecah amanah jenayah berjumlah membabitkan RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta.

      Terdahulu, Najib masuk ke kandang tertuduh dan tuduhan dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah. Agak pelik apabila Mahkamah di Malaysia, Peguam Negara Tommy Thomas memohon prosiding dibacakan dalam bahasa Inggeris. Beliau mengemukakan izin mendakwa mengikut Seksyen 58 Akta SPRM. Selain itu, satu lagi tuduhan dibacakan terhadap Najib iaitu mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

      Barisan peguambela DS Najib diketuai TS Shafee Abdullah. Ketika Tommy Thomas sedang bercakap, Datuk M Kumaraendran bangun memperkenalkan diri beliau sebagai peguam pemerhati untuk DS Rosmah Mansor.

      Tuduhan itu ialah menggunakan jawatan untuk suapan bagi dirinya iaitu wang tunai berjumlah RM42 juta ketika mengambil bahagian atau terbabit membuat keputusan bagi kerajaan untuk memberikan jaminan kerajaan bagi pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (diperbadankan) kepada SRC International Sdn Bhd. Hakim Datuk Zainal Abidin Kamarudin kemudian membenarkan kes dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.











      dad...Ni Soalan KBAT untuk kau dan cai2 kat sini.... apakah perbezaan pendakwaraya untuk kes DS Anwar Ibrahim berbanding dengan kes DS Najib Tun Razak??????

      Clue: Jumlah.

      Jawapan bocor:

      Kes DS Anwar :
      Pendakwa : 2 Orang
      Pembela : 14 orang

      Kes DS Najib :
      Pendakwa : 12 orang
      Pembela : 4 orang.

      Delete
    3. Woooiii kaldai......3 pertuduhan pecah amanah......1 pertuduhan rasuah
      Total = 4 pertuduhan

      Apa ada kesaaah dengan berapa pendakwa dan pembela.......berani kedarah duit haram berani lerrr tanggong bebbbb.....

      Kalo tak salah.....buktikan.....kalo salah mahkamah akan jatohkan hukoman yg setimpal.....terima ajerrrlah keputusannya.

      Phuuiiii !!

      Delete
  22. "Semua ini adalah permulaan untuk negara terus bergerak ke hadapan dan menuju pemulihan yang sebenar-benarnya."

    Betulker Tuan Budin ? Atau ini adalah langkah langkah awal kaum cina DAP mengorak langkah menguasai tampuk pimpinan negara ... tidak mustahil jawatan PM akan jatuh ke tangan mereka tidak lama lagi bila orang Melayu dah tiada jati diri ... makan di kedai cina pun dah tak rasa geli geleman seperti zaman mak pak kita ... siapa yang akan dihormati dan digeruni oleh mereka selepas TUN M ? Mereka sedang menuggu masa saja untuk tiba hari itu....kita masih seronok bersorak menyokong ?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebenaran apa yg ko cari, Mamat wei? Coba ko huraikan mcm mana "kaum cina DAP mengorak langkah menguasai tampuk pimpinan negara".

      Bagaimana boleh "jawatan PM akan jatuh ke tangan mereka tidak lama lagi bila orang Melayu dah tiada jati diri .."? Ko main tuduh aje, tarak penerangan, fakta dan hujah. Aku pun boleh tuduh ko bodoh, nokhta. Amacam?

      Makan di kedai Cina yang di iktirafkan Halal tu salah kah? Ko mau orng Melayu asyik makan di kedai PAS ke? Bukak lah bebanyak restoran di merata negara. Pakai "derma" Pokjib RM90 juta itu sebagai modal - kalo SPRM tidak paksa di pulang ke dana Kerajaan.

      Delete
    2. Bagaimana DAP boleh kuasai parlimen?...

      Delete
    3. ko jgn nak salahkan org lain kenapa semua ni berlaku. kalu si najis ti dari awal jujur...kecoh2 ni semua tak berlaku. salahkan diri sendiri kenapa biarkan kepala bapak klepet tu bermaharaja lela.

      kabish!....ooopsss ada faham?? kang aku kena pulak dgn geng umporno tu tak pakai bahasa malaysia.....dah kena hempap durian gajah baru teringat nak pakai bahsa malaysia yee.....ko pegi joint golongan umporno tu dan dengar mereka sama mereka pakai broken bahasa malaysia dan english....hakkk tuiii

      Delete

    4. dad...Aku rasa kau dan cai2 Fuckatan Haprakan tentu dah mengetahui bahawa Tommy Thomas sememangnya tidak fasih berbahasa kebangsaan.

      Perkara ini telah dibangkitkan oleh ramai pihak ketika namanya disebut-sebut untuk dilantik sebagai Peguam Negara. Bagaimana mungkin seorang peguam negara dilantik dari kalangan mereka yang tidak fasih berbahasa rasmi Mahkamah?

      Umpamanya seperti doktor pakar bedah yang diberikan tauliah tetapi takutkan darah, bagaimana hendak melaksanakan pembedahan dengan baik? Atau juruterbang yang takutkan ketinggian, bagaimana hendak mengendalikan pesawat terbang?

      Sebagai Peguam Negara, Tommy Thomas tidak boleh menggunakan alasan ketidak fasihannya berbahasa Malaysia untuk memohon prosiding dijalankan dalam bahasa Inggeris. Ini kerana undang-undang mempunyai tanggapan bahawa barangsiapa yang telah dilantik sebagai peguambela dan peguamcara, apatah lagi Peguam Negara, beliau mesti dan wajib memiliki kefasihan dalam bahasa Malaysia sebagai bahasa Mahkamah.

      Seksyen 11(2) Akta Profesyen Undang-Undang 1976, dengan jelas memperuntukkan, "tiada seseorang pun berkelayakan boleh diterima masuk sebagai peguambela dan peguamcara melainkan, sebagai tambahan pada memenuhi kehendak subseksyen (1), dia telah lulus atau dikecualikan daripada Peperiksaan Kelayakan Bahasa Malaysia."

      Kesimpulannya, sesuai benarlah Peguam Negara dimalukan di khayalak ramai hari ini, sehingga Sidang Media beliau dibatalkan kerana beliau tidak fasih berbahasa Malaysia.

      Ini macam punya olang pun moleh jadi AG ka haah????? Hebat betul kerajaan Fuckatan Haprakan era baru ni kan !!!!!!

      Delete
    5. meroyan geng....he he he....pandai pulak copy paste undang2 semua....tapi klepet tu kan salah jugak kan?

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Geng Naga........kan ke Najib hire loyar2 dari Amerika........deme2 tu besok cakap Melayu atau cakap omputeh dol...???

      Kaldai........John Ashcroft, David Boies dan Matthew Schwartz tu loyar2 dari Amerika........dalam mahkamah besok deme ni cakap bahasa apa.....???

      Samdol.........reti ke deme2 tu cakap Bahasa Melayu.....??
      Sejak bila deme reti cakap Melayu macam ko dol....??

      Dalam Malaysia ni loyar macam anak ayam ramainya.......kenapa loyar yg cakap omputeh jugak yg dipilih...???

      Phuuuiii !!!

      Delete
  23. Betul, rakyat Malaysia telah melaung tak renti2 supaya Najib di tangkap dan di heret ke lopak, di dakwa ke mahkamah.

    Telah di buat, terima kasih gomen PH.

    Sekang nak tengok dia di bicara penuh dan di hukum. Sekurang kurang 5 tahun setiap satu tuduhan, minim 10 tahun dalam penjara. Bukti ada begitu banyak - "almost a perfect case", arah Najib ke penjara.

    Jugak nak tengok mak badak di tangkap, di heret ke mahkamah dan di dakwa. Harap di penjara minima 10 tahun.

    ReplyDelete
  24. Hampir tak larat nak fikirkan betapa bedebah nya Najib mencuri, menyamun, melanun begitu banyak wang. Masuk akaun bank dia, akaun Jho Taek dll yang mesti jugak di buru hingga dapat di tangkap.

    Dalang besor ny Jho Taek, mak badak di katakan yang orhestrate semua itu, tapi gua fikir Jho Taek yang paling banyak taek dlm kes 1MDB ini.

    Gua harap Jho Taek akan di penjara 20 tahun, hingga pipi boyot nya hilng boyot, tak kesah lah gua tak dapat nak pegang dengan dua2 belah tangan dan twistkan.

    ReplyDelete
  25. Alamak, bicara paling awal di tahun depan bulan Februari 2019.

    Najib boleh menggondol dan mendogol ngata tak tau itu ini, ngata Gabeno BNM Zeti dll macam2.

    Loyar dia bantah bail at RM1 juta tiap satu tuduhan. Ada siapa tahu keputusan hakim berapa bail di kenakan tolong kasi tau gua, terim kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, got it - RM1 juta untuk semua charges.

      Banyak murah apasal? Ini tanda Najib di kesiankan pihak berkenaan ke?

      Delete
    2. isa3...Aku dan rakyat Msia yang lain tak paham betul lah dengan lawak dan keletah badut yang bernama Mat Syabu ni. Tak caya...kalau kau ada masa cuba google baru2 ni interview dia dengan TV1.

      Menteri Pertahanan, Haji Mohamad Sabu dalam satu wawancara bersama TV1 memberitahu dunia bahawa acara LIMA yang diwujudkan sejak tahun 1991 diadakan setiap tahun...sedangkan faktanya ialah ia diadakan setiap 2 tahun sekali seperti lazimnya.

      Bagaimana Menteri Pertahanan ingin memberikan info ketenteraan dan ketenteraman awam sekiranya berapa kerap LIMA diadakan pun tidak tahu atau tidak pasti?

      Sebagai seorang Menteri, Haji Mohamad Sabu perlulah membuat penyelidikan terlebih dahulu sebelum membuat wawancara apatah lagi siaran ini diadakan secara langsung ke seluruh tanah air. Kan tak pasal2..dah dapat 'kemaluan' yang amat besar !!!!!

      Mungkin sebab inilah LIMA tahun lepas kerajaan BN tidak benarkan 'uneducated people' berdebat dalam TV. Kalau tidak tentu Rakyat bagi buku LIMA dekat geng-geng LIMA suku masak. Ini bukannya masalah typo tetapi tidak memiliki info.

      Mat Syabu oooi...buat lah sikit homework dulu...ni lah jadiknya kalau dah glamer sangat nak masuk TV bhai !!!!!


      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kurang-kurangnya Mat Sabu silap cakap ajerrr........tapi tak ler terlibat dengan skandal money laundering berbilion2 yg disiasat oleh 7 negara.

      Sampai jadi bahan cerita satu dunia.......hingga dikeluarkan dokumentari2 yg mengaibkan nama Msia.

      Fuuuhhhh.......lagi memalukan dari Mat Sabu yg tersilap cakap.

      Tak derrrlah macam satu kepala bapak..........yg dulu masa kat Program Pegawai Integriti Bertauliah (CeIO) di Putrajaya, pada Februari 2012 berkata sumbangan atau derma kepada parti politik haruslah dimasukkan ke dalam akaun rasmi parti dan bukannya akaun peribody.

      Katanya, tindakan itu perlu bagi mengelakkan ahli politik menyalah-gunakan nama parti semasa mengutip derma ataupun wang berkenaan disalah-gunakan bagi tujuan peribody.

      Tapi akhirnya.......42 milion mengeram dalam akaun peribodynya...

      Huuuuuhhhh educated lerrr saangaatttt......genius lerrr saaangaattt !!

      Phuuuiii.....phuuuiiii !!!

      Delete
  26. "Spotted among the crowd are actress Ellie Suriaty .."

    Dia ada hal dengan Jibo ke?

    ReplyDelete
  27. Tun M Sekali Lagi Cabul Sistem Perundangan Negara?


    Najib diwakili 7 peguam.

    Tun Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Ketujuh Malaysia, mengulangi perangai Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Keempat, dengan mencemari sistem keadilan negara dalam usaha mencapai matlamat politik beliau.

    Sebaik memegang jawatan sebagai Perdana Menteri ketujuh beliau telah melantik satu “unlawful task Force” membabitkan bekas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail, bekas Timbalan Persuruhjaya SPRM, Datuk Shukri Abdul, dan bekas Ketua Pengarah Cawangan Khas PDRM, Dato Hamid Bador, bagi mendakwa bekas Perdana Menteri Mohd Najib Tun Razak.

    Ketiga-tiga mereka bermusuh dengan Mohd Najib Razak kerana dikatakan merancang menjatuhkan kerajaan pimpinan Mohd Najib Razak pada tahun 2015. Mereka semua dibersara awal dari jawatan masing-masing ketika Najib Razak mengesan tindakan tersebut.

    Keanggotaan terdiri dari mereka yang mempunyai dendam dan kepentingan terhadap subjek yang dituduh merupakan satu pencabulan keadilan yang tidak mungkin berlaku di mana-mana negara maju dan demokrasi. Pasukan penyiasat tidak seharusnya ada “mala fide” terhadap orang kena siasat.

    Namun Mahathir bertindak bertentangan dengan keluhuran undang-undang dan keadilan dalam Islam sendiri. Beliau perlu memastikan musuh politiknya merengkok dalam penjara “by hook or by crook”.

    Tindakan Pasukan Petugas Khas mengeluarkan arahan menangkap dan mendakwa bekas Perdana Menteri Mohd Najib Razak ini merupakan satu jenaka terbaharu perundangan negara di bawah Mahathir.

    Bukan sahaja arahan tersebut tidak memenuhi kehendak sistem keadilan negara, malah penubuhan “task force” siasatan ini tidak sah. Ini kerana ia tidak mempunyai kuasa penyiasatan dalam sistem perundangan negara.

    Pada tahun 1988 ketua Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas dipecat oleh tribunal yang dipengerusikan oleh bakal penggantinya, Tun Hamid Omar. Lima Hakim Mahkamah Agung yang menggantung tindakan tribunal telah berhadapan tindakan tatatertib. Tiga daripadanya dipecat. Tun Hamid Omar kemudiannya dilantik menjadi Ketua Hakim Negara.

    Sejak peristiwa itu Mahathir telah menjadikan badan kehakiman negara sebagai pariah dalam negara-negara komenwel.

    Pada 1998, Pendakwaraya Abdul Ghani Patail dipertanggungjawab mendakwa dan memastikan Anwar Ibrahim bersalah. Pada 2002, Mahathir menamatkan khidmat Peguam Negara Datuk Seri Ainum Mohd Saaid walaupun baharu setahun memegang jawatan, bagi memberi laluan kepada sekutu kuat beliau Ghani Patail dilantik sebagai Peguam Negara.

    Pada 2018, sekali lagi beliau melantik sekutu-sekutu kuat beliau untuk menyiasat musuh politiknya.
    Dalam hidup Mahathir tiada keadilan dan keluhuran undang-undang.

    Yang ada hanyalah nafsu untuk memberitahu dunia beliau sahaja betul.
    Mahathir tetap mahathir sama ada ketika menjadi Perdana Menteri keempat atau ketujuh.

    Mahathir jika berkuasa, beliaulah undang-undang dan kitab tertinggi negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu bising tanya bila nak tangkap. Bila dah tangkap, bising tanya bila nak dakwa. Bila dakwa, bising ckp tak adil. Sebenarnya apa yg macai mahu?

      Delete
    2. Rakyat nak kertas siasatan terhadap Taib Mahmud dan TS Zetti dibuka semula oleh SPRM...boleh ?????

      Delete
    3. Macm mana duit dah beku...mcm tu lah kepala otak pun beku..melalut kalut ada yg jd 3 suku bro..
      Pecah amanah songlap x elok..tp ada jugak yg orang suka..bersubahat..ini juga orang jahat..
      Hahahajamin1juta?!!

      Delete
    4. Ramly Burger...Dah tentu yang finin kapla ialah AG si Tommy Thomas.

      Atok mamak Bendahara dah kuarkan arahan DSNR wajib disabitkan kesalahan kepada setiap pertuduhan tu...jadi by hook or by crook..kena cari jugak jalan untuk memenuhi kehendak Mamak Bendahara tu...kalau tak, nyanya punya kes bhai !!!!! Don't play-play with mamak Bendahara k.......

      Delete
    5. Rakyat mana nak kertas siasatan taib mahmud dan zeti dibuka semula?...Geng najis siasat dulu...

      Dah ade bukti yg jelas kes src...ini bukan bukti yg boleh diragukan...

      Delete
    6. Itu yg kami tunggu..mamak bendahara riang..kami pun riang..janji tok najib merengkok kat dlm..dsebab dek sorang ni semua terpalit..malu beb malu..satu dunya tu bhai..x terasa ke maruah x berharga..

      Delete
    7. Ramly Burger....Kau tentu dah tau pasal pelkon, Elly Suryati ditahan pihak Polis hanya semata-mata kerana dia melaungkan slogan "Bebas Najib" sewaktu Perhimpunan yang diadakan hari ini?

      Sejak bila pulak laungan slogan "Bebas Najib" itu menjadi sebahagian daripada jenayah yang boleh dikenakan tindakan oleh pihak Polis?

      Inikah yang dikatakan Kebebasan Hak Bersuara yang dijamin oleh puak Rejim Pakatan Haprak DAPigs sebelum ini? Mana pergi SUHAKAM? Kata Rejim Fuckatan Haprakan ni sedang meraikan pendemokrasian kebebasan bersuara...sejajar dengan era Msia baru tu...

      Mana hilangnya Pejuang Kebebasan Hak Bersuara yang dulu sibuk menuntut agar rakyat diberikan hak mereka? Diorang dah meninggal dunia ke? Atau mulut semuanya telah dizip rapat2 kot...

      Kalau setakat diorang ni berjuang demi kepentingan Politik Peribadi puak Rejim Pakatan Haprak semata-mata, tak payah la diorang nak mendabik dada menyatakan kononnya diorang ni mewakili suara rakyat. Rakyat hanya penting sebelum dapat kuasa...bila dah daapt..BOOOHLAYAN LAH bhai !!!!!

      Sekadar mewakili suara Macai Rejim yang kelat bau hancing pemimpin atasan, baik tak payah...buang masa dan tenaga aje beb!!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kikihkiokikok.

      Delete
    8. Wooiii samdol GN.....Pigi daaaaa......Phuiii !!

      Dulu rakyat yg jatohkan belon kuning pon kena tindakan.
      Yg komen dalam FB, You Tube, Instagram pon dibawak ke balai.
      Yg lukis kartun pon kena dakwa.
      Pemimpin yg bersuara persoalkan wang haram pon dipecat.
      Staff SPRM yg bertugas dalam siasatan pon tak ketinggalan ditukar sana sini.......disuroh resign bagai.
      Zeti Akhtar pon disuroh sign statement konon penyamoon tak pernah buat apa2 kesalahan dan dosa.
      Ghani Patail pon disuroh letak jawatan walaupon tarikh bersaranya dah hampir.

      Woiiii bahalol......berapa banyak cabul yg kepala pencabul tu udaaah buat haaaaa....????

      Buta kerrrr.....??? Luuupaaa kerrrr....??

      Tuuunggu ajerrr kes Altantuya dibicarakan semula........lagi banyak cerita cabul-mencabul dan dicabul yg akan terrrbongkaarrr yeoooppp.....

      Phuuuiiii !!

      Delete
  28. Kengkawan ...kau orang tak merasa pelik ke haah ????

    Canang satu dunia, fitnah dijaja satu dunia.. kes 1mdb, hutang negara, negara bangkrap la diambang muflis la semuanya 1mdb.. sebelum pru lagi macai ph menyalak ikut cakap2 boss pasal 1mdb..

    Yang difitnah...kononnya najib makan duit 2.6billion.. bermati matian mengherdik najib.... memfitnah najib walaupun najib kata duit yg masuk akaun tu derma/sumbangan dari keluarga Raja Arab...dan ini semua dalam makluman dan pengetahuan TS zeti...



    Sibok lah dok panggil siasat panggil siasat akaun akaun akaun habis semua kena beku sana sini... eeehhhhhhh tiba2 dakwa kes lain pulak...

    Kata2 najib, juga kata2 org lain, balasan untuk kita semua bukan hanya di dunia juga diakhirat.. semua dapat balasan, begitu jua pembuat dan penyebar fitnah....takkan terkecuali dari pengadilan di padang Mahsyar nanti ...

    Kepada pembuat dan penyebar fitnah dalam ceramah, wassap, perkumpulan teman keluarga atau sesape sahaja, semua akan diadili.. terlepas di dunia tak terlepas di akhirat..

    Apapun berita ini diharapkan dapat mengurangkan beban hidup macai ph setiap hari yang tak henti2 di kencingggggg sampai basah lencun.... kahkahkah.. Bijak kan Madey kasi happy sikit kat kau orang semua !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...cuba ko buktikan najib difitnah?...

      Pendakwaan 42 juta duit src anak syarikat 1 mdb baru kes pertama...2.6 billion wang 1 mdb kes ke2...

      Kenape mesti zeti yg sahkan 2.6 billion adalah duit derma raja arab?...kenape najib sendiri tidak buktikan?...adekah masa wang masuk ke bank zeti telah dimaklumkan oleh raja arab?...

      GengbNajus makin parah kebodohannye..

      Delete
    2. Bila kes 2.6 dana 1 mdb bermula najib boleh sapina zeti beri keterangan di mahkamah...tak perlu sprm siasat zeti...sprm hanye panggil zeti beri keterangan untuk saksi pendakwaan..

      Delete
    3. geng najis dah meroyan....he he he...kes dah masuk mahkamah la brader.....apa lagi pitnah2....tarak otak ka?

      Delete
  29. Akaun dibeku, bagaimana Umno nak bantu Najib, kata Mahdzir

    Khairil Ashraf | July 4, 2018
    Naib presiden Umno itu berkata, parti akan mengkaji jenis bantuan yang boleh diberikan kepada Najib Razak.

    Mahdzir Khalid berkata, Umno akan mengikut prosedur ditetapkan Jawatankuasa Khas 1MDB untuk membatalkan pembekuan akaun parti itu. (Gambar Bernama)

    KUALA LUMPUR: Naib Presiden Umno yang baru, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata parti itu akan mengkaji bantuan yang boleh diberikan kepada Datuk Seri Najib Razak kerana akaun parti masih dibekukan Pasukan Petugas Khas 1MDB.

    “Saya tak boleh jawab lagi…kena lihat dahulu. Dia bekas presiden, perdana menteri begitu lama berkhidmat.

    “Kita dari segi parti macam mana kita nak bantu, (akaun) kita pun kena beku,” katanya di lobi Kompleks Mahkamah KL di Jalan Duta hari ini.

    Beliau mengulas jika Umno akan menghulurkan bantuan kepada bekas presidennya yang mengaku tidak bersalah terhadap 3 pertuduhan melakukan pecah amanah dan 1 dakwaan menyalahgunakan jawatannya membabitkan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.



    Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Sofian Abdul Razak hari ini menetapkan ikat jamin RM1 juta untuk 4 pertuduhan bersama 2 penjamin dan 2 pasportnya diserahkan kepada mahkamah.

    Hakim turut mencadangkan 19 hari perbicaraan kes itu pada tahun depan, dari 18 hingga 28 Februari, 4 hingga 8 Mac dan 11 hingga 15 Mac.

    Mengenai pembekuan akaun bank Umno, Mahdzir berkata, Umno mengikut prosedur yang ditetapkan Jawatankuasa Khas 1MDB.

    “Kita kena pergi sidang (Jawatankuasa 1MDB) dan tengok apa benda yang sepatutnya dibuat parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecian jugak aku baca keluhan mahaxir...kroni najib kan ramai?..kenape tak suruh kroni jutawan hulur bantuan kpd najib?...dipercayai Geng Najis boleh bukak tin milo kutip derma bersama ketua pemoda umno..

      Delete
  30. Pujangga Bretes William Shakespeare kata

    "When beggars die, there are no comets seen" - tarak di heboh hebahkan.

    Najib belom mati, tapi dah nampak mcm beggar, sikit bebenor penyokong dia di mahkamah -

    He waves at his loyal band of supporters, some 40 people ..

    ReplyDelete
  31. Jangan sekali-kali menangis, pesan Rosmah

    4 Jul 2018, 5:07 petang (Dikemaskini 4 Jul 2018, 5:09 petang)

    A A
    Jangan sekali-kali menangis - itu pesanan Datin Seri Rosmah Mansor, isteri bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak kepada penyokong keluarga itu di mahkamah hari ini.

    "Jangan sekali-kali menangis, saya tidak mahu sesiapa menitiskan air mata," kata Rosmah yang dipetik oleh Channel News Asia ketika berjumpa dengan beberapa penyokong wanita di kompleks mahkamah Kuala Lumpur hari ini

    Antara penyokongnya yang hadir adalah bekas timbalan menteri kerjaraya, Datuk Seri Rosnah Shirlin.

    Wanita-wanita itu kemudian memberitahu Rosmah bahawa "setiap mereka menunaikan solat hajat".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najis Ingat pesanan Rosemah...jangan titiskan air mata mu...tak berguna lagi..

      Delete
  32. Don't cry for us, Rosmah tells Najib's supporters -

    Bukan main keras kepala, jalan merengkah di mahkamah KL, gemok, pendek, lenggang tangan bukan main lebar, sebab gemok gedempol.

    Harap dia pulak dalam witness box tak lama nanti, di tanya kamu mengaku salah ke tidak?

    ReplyDelete
  33. Gambar Sulit "Ritual Pelik" Najib Sebelum Di Tahan SPRM Jadi Tular

    KUALA LUMPUR: Satu gambar "ritual pelik" yang melibatkan mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya Rosmah Mansor telah tular di media sosial sejak semalam.

    Bekas pimpinan PKR, Badrul Hisham Shahrin atau lebih dikenali sebagai Chegubard hari ini turut berkongsi gambar di laman facebook beliau.

    "Katanya gambar beberapa jam sebelum ditahan... Kepada pasanganya Rosmah Najib... Kalau gambar sulit seperti uni boleh tersebar maknanya pasukan keliling kamu pun sudah tidak setia mana dengan Kamu..", kata kenyataannya.

    Gambar ini dipercayai sulit dan dirakamkan oleh orang terapat dengan bekas Perdana Menteri itu di katakan diambil beberapa jam sebelum Najib ditahan oleh SPRM.

    Gambar yang dipercayai disebarkan oleh orang yang rapat dengan Najib itu kini menjadi viral dan membuatkan ramai pihak tertanya-tanya. PDO tidak dapat mengesahkan kesahihan gambar tersebut.

    Namun, melihat aksi dan cara berpakaian Najib dan Rosmah ia mungkin diambil dalam surau atau masjid mungkin di rumahnya.

    Difahamkan, gambar tersebut turut dikongsikan oleh ramai netizen di media sosial.

    Terdahulu, Najib mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan atas tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu tuduhan rasuah membabitkan wang berjumlah RM42 juta dibacakan terhadapnya sekali lagi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi tadi. #PDO

    ReplyDelete
  34. Apa ini Syahredzan Johan cakap begini? Human rights loyar bukak mulut tak tentu tempat.

    "Someone who has been detained should be given the freedom to wear their own clothes when brought to court and not forced to wear lock-up clothes.

    Apasal nak berhemah dengan penjenayah? Depa tak berhemah kpd rakyat bila merompak, melanun. Beribu juta Ringgit wang rakyat.

    Kalo gitu, bila dalam pemjara, benorkan depa bilik aircon, order makanan dari four star hotel, le.

    Macam berlaku di Philippines sejak 30 tahun dulu. Hingga Presiden nya sekarang di tuduh melakukan "extra juducual killings".

    ReplyDelete
    Replies
    1. "extra judicial killings".

      Delete
    2. Kalau dia di tangkap dan di heret ke mahkamah dengan baju lokap, baru dia tahu.

      Delete
    3. Why wasn't Najib wearing the orange MACC lock-up T-shirt?

      KUALA LUMPUR: When Datuk Seri Najib Tun Razak (pic) appeared at the Kuala Lumpur High Court on Wednesday (July 4) morning, many asked why he wasn’t in orange.

      thestar.com

      Delete
    4. Dia allergy dengan warna oren.

      Delete
  35. SPRM beku akaun ahli politik Kelantan

    4 Jul 2018, 11:56 tengahari (Dikemaskini 4 Jul 2018, 12:00 tengahari)

    A A
    Akaun bank milik seorang pemimpin kanan parti politik di Kelantan dibekukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Portal Utusan Malaysia Online yang memetik sumber melaporkan tindakan berkenaan adalah berhubung siasatan salah guna dana 1MDB yang membabitkan pengaliran dana bernilai jutaan ringgit sebelum pilihan raya umum lalu.

    Menurut sumber, akaun itu dipercayai antara 408 akaun bank yang menerima dana daripada akaun 1MDB.

    “Akaun milik ahli politik yang memegang jawatan penting dalam parti baru sahaja dibekukan baru-baru ini dan lebih banyak akaun akan dibekukan,” kata sumber itu yang dipetik oleh portal berkenaan.

    Sebelum ini, Pasukan Petugas Khas (Task Force) 1MDB membekukan sebanyak 408 akaun bank melibatkan dana RM1.1 bilion daripada akaun-akaun milik individu, parti politik serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pada 26 dan 29 Jun 2018 lalu.

    Akaun yang dibekukan turut membabitkan 81 individu serta 55 buah syarikat yang dipercayai pernah menerima dana daripada 1MDB.

    Task Force menyiasat 1MDB ditubuhkan pada 21 Mei lalu dan dianggotai bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas ketua pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed, bekas ketua pengarah operasi SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull dan bekas timbalan pengarah cawangan khas polis Bukit Aman, Datuk Abdul Hamid Bador.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah akaun pemimpin Pas?..

      Delete
    2. Shafee kata tidak constitutional bagi Task Force 1MDB menasihati AG. Apa masalah? Yg put us nak prosecute AG, yg prosecute AG, yg menyiasat SPRM dan yg tangkap SPRM?

      Dulu bila Shafie Dilantik wakil AG prosecute kes rayuan DSAI takda isu? Tambah lagi boleh buat roadshow sama KJ hebohkan success dia.

      SPRM patut siasat tuduhan dengan bukti dari Sarawak Report yg Shafee di bayar RM9.5 juta utk kes DSAI itu. Adakah sumber duit curi dari SRC atau 1MDB? Apa tujuan bayaran? Adakah diguna utk suapan? Jika benar bayaran dan sumbernya dari dari duit haram SRC, apakah tiada conflict of interest dia mewakili Najib?

      Najib kata dia in good hands kerana diwakili lawyer hotshot ini. Kalau SPRM beku akaun dan siasat lawyer ini, dan didapati ada conflict of interest, tak hotshot lagi lah kalau kena recuse.

      AG pun patut arah siasat perkara ni lagi.

      Delete
  36. SN Nair berkata pendakwa raya perlu menampilkan saksi berwibawa yang boleh bertahan semasa disoal para peguam bekas perdana menteri.


    “Mereka juga perlu mengemukakan dokumen dan membuktikan pergerakan wang (berdasarkan dokumen yang sah),” katanya.

    Beliau menambah pasukan pendakwaan nampaknya mempunyai kes yang kuat terhadap Najib.

    Najib hari ini didakwa dengan 3 pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT) dan 1 pertuduhan salah guna kuasa.


    Bagi pertuduhan CBT pertama, Najib selaku perdana menteri, menteri kewangan dan penasihat kepada SRC International, dituduh memindahkan RM27 juta dari syarikat itu kepada akau bank peribadi di AmIslamic Bank Bhd di Kuala Lumpur.


    Bagi pertuduhan CBT kedua, Najib dituduh memindahkan RM5 juta dari SRC International ke akaun bank miliknya dalam tempoh yang sama.

    Bagi pertuduhan CBT ketiga, Najib dituduh memindahkan RM10 juta dari SRC International ke akaunnya.

    Bagi pertuduhan salah guna kuasa, Najib dituduh menggunakan kedudukannya untuk menyalurkan RM42 juta, sambil memberi jaminan kerajaan ke atas pinjaman SRC bernilai RM4 bilion dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP).

    Nair berkata keterangan mesti menunjukkan Najib melakukan kesalahan-kesalahan itu.

    “Sekiranya itu boleh dibuktikan, terdapat kemungkinan besar satu kes prima facie boleh ditetapkan di mana tertuduh akan diminta membela diri.”

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Tak pasti akhbar momggolia turut siarkan ato tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib's arrest makes headlines around the world
      NATION
      Wednesday, 4 Jul 2018

      5:14 PM MYT
      by rashvinjeet s. bedi


      PETALING JAYA: The arrest and subsequent charge of Datuk Seri Najib Tun Razak garnered worldwide press attention, with many major news organisations playing up the developments of his graft probe.

      Media organisations from Australia, Pakistan, South Africa, Thailand, Korea, the Middle East to the United States, featured news of Najib's charges prominently, with many using it as the lead story on website

      The news was featured in many different languages from English, Mandarin, Tamil, Turkish and even Russian.

      Among the outlets that reported on the former prime minister's arrest included the Wall Street Journal (WSJ), The Guardian, Bloomberg, CNN, Al-Jazeera, Der Spigel, Asian Nikkei Review and the BBC.

      Journalists from all over the world were in Kuala Lumpur to cover the trial first hand.

      CNBC ran a commentary on how Najib's arrest would test the country's reform-minded government.

      "The 1MDB case is seen as a way for Dr Mahathir to uphold his campaign pledges of restoring the rule of law and abolishing graft in a country where deeply-rooted patronage and cronyism have stymied economic and political reforms.

      "To boost the country's health, it's imperative for Dr Mahathir's team to show that the premier's office will no longer be exploited, experts have said," CNBC said in an editorial piece

      Delete
    2. Tiap jam di CNN, BBC dll Najib di beritakan di tuduh di mahkamah.

      Mak adak kata jangan tangiskan.

      Dia nak psycho diri sendiri supaya tak menangis bila dia di tangkap dan di heret ke mahkamah juga nanti.

      Delete
    3. KBB dan indra Ghandi...Kau dah tentu tau berita ni...

      DS Najib Razak hari ini dibacakan pertuduhan melakukan pecah amanah jenayah berjumlah membabitkan RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta.

      Ini bukan kes RM 2.6 billion yang sebelum ini didakwa kononnya melibatkan duit 1MDB. Bukan juga kes yang melibatkan harta rampasan Polis sebelum ini. Malah kes ini takde kaitan pun dengan rampasan tersebut.

      Yang lebih melucukan ialah apabila Peguam Negara Tommy Thomas minta prosiding dijalankan dalam bahasa Inggeris sebab dia sendiri mengakui bahawa dia tidak fasih berbahasa Kebangsaan.

      Maka benar lah seperti yang diduga selama ni..sejak Fuckatan Haprakan membentuk kerajaan..... hari ini dalam sejarah pulak, bahasa Melayu telah dibangsatkan oleh Peguam Negara. Tak mustahil selepas ini orang Melayu itu sendiri menjadi bangsat seperti di Singapura.

      Apa yang rakyat Msia, khususnya orang melayu takutkan ialah...Bahasa Melayu ni bakal dipeti sejukkan dalam muzium aje bhai !!!!!

      #Pray4Najib
      #FreeNajib

      Delete
    4. bangsat la lu...najib membangsatkan bahsa malaysia, tulisan rumi...ko bute???

      sampai hari ni bahsa mandarin, tulisan china penuh kat kuantan tu....alsan org keje sana tak tau bahsa china saja.....

      tiu na seng la lu najis!

      Delete
    5. #JailNajib

      Delete
    6. Lebih membangsatkan Bahasa Melayu dan orang melayu bila company, tanah dan projek Msia dibagi kedarah pada Cina Komunis.

      Padahal KTM udah keluarkan kenyataan mereka ada kepakaran dan mampu bina projek ECRL yg dibagi pada Cina Komunis tu.

      Lagi terok bila rakyat Msia dibangsatkan dengan projek2 yg tinggi perbelanjaannya sedang negara berhutang macam gunong........lebih2 lagi projek yg membuat rakyat dan negara terrrbelenggu dengan hutang yg berpunca dari projek yg dikendalikan oleh negara asing.

      Delete
  39. lebih byk bilangan akaun yg dibekukan dpd penyokong najib di mahkamah. tkpe sebb najib derma ikhlas kt mereka. cash is king.. najib was just a PM.

    ReplyDelete
  40. Mahathir is so sick, he should hand over premiership to Wan Azizah without a moment’s hesitation

    July 4, 2018


    THE THIRD FORCE

    There seems to be a sudden slew of videos and pictures hitting WhatsApp and We Chat depicting Prime Minister Dr Mahathir Mohamad attending some official event or other.

    These videos and pictures began surfacing hours after Dato’ Seri Najib Tun Razak was produced by the MACC to the Kuala Lumpur Sessions Court earlier today to face alleged charges of corruption.



    It has since been brought to our attention that the said pictures and videos are part of damage control measures taken by the Council of Eminent Persons to convince Malaysians that Mahathir is as fit as a fiddle.

    But far from it, he’s as quail and fragile as the next guy fighting a serious illness can get.

    Earlier today, The Third Force rubbished a twitter statement supposedly posted by the Prime Minister regarding his recent visit to Indonesia.

    Not only is the statement a fake, it probably was posted by someone close to Mahathir, who, according to a well-placed source, was in bed undergoing treatment at the time the statement was posted.

    Not many are aware that the Prime Minister is currently a very, very sick man, dragged occasionally out of bed on heavy medication to attend important events.

    He is at this very moment unfit to be Prime Minister of Malaysia and should immediately think of handing over the premiership baton to Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail.

    The damage control measures taken by the Council of Eminent Persons (CEP) followed a posting by The Third Force yesterday, the 3rd of July 2018.

    Titled “Dr M is curiously missing in action,” the posting pointed to Mahathir’s mysterious disappearance these past two to three days and questioned if the Prime Minister was “in some sort of trouble.”

    We’ve since discovered that Mahathir was so sick, the CEP got the Special Task Force (STF) into 1MDB to order Najib’s arrest just so that the Government of Malaysia (GoM) could direct public attention away from the Prime Minister’s condition.

    ReplyDelete
  41. wak pornorogol ni pun tak komen...senyum2 aja....dah kenyang...

    "Umno’s top leadership today chose not to comment at all on Datuk Seri Najib Razak’s high-profile charges today.

    At the tail end of a press conference after the party’s supreme council meeting, president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi was asked whether the party will hold a solidarity rally for the former prime minister.

    Zahid simply smiled, refrained from commenting and proceeded to exit the press conference room."

    tapi geng najis meroyan tak tentu arah....ko dapat ciput bandingkan dengan wak tu...

    nasib...nasib...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks to Shukri, the MACC is currently facing a credibility deficit

      July 4, 2018

      TTF: MACC chief Mohd Shukri Abdull should quit lying through his teeth and admit that the Special Task Force (STF) into 1MDB ordered the arrest of Dato’ Seri Najib Tun Razak. Shukri should be made to understand that the MACC currently suffers a serious credibility deficit owing to his refusal to step down as agency chief.
      So rather than defend the STF, Shukri should instead be focused on defending himself and the agency. The longer he stays on as MACC chief, the bigger will be the talk of conspiracy between him and Tan Sri Zeti Akhtar Aziz (READ HERE). The only way he can reverse that talk is if he were to withdraw charges the preferred by the MACC against Najib and let someone else take over the agency to probe him.

      KUALA LUMPUR: The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) today said the statement by the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) task force yesterday missed out on the word ‘MACC’ in confirming the arrest of former Premier Datuk Seri Najib Razak.

      The statement which said ‘the 1MDB task force confirms the arrest of Datuk Seri Najib Tun Razak’ should have read ‘the 1MDB task force confirms that MACC has arrested Datuk Seri Najib Tun Razak’.

      This matter was clarified today by the commission’s chief Datuk Seri Mohd Shukri Abdull.

      “It is a non-issue. The word ‘MACC’ was inadvertently left out, that’s all,” Mohd Shukri told NST today.



      The statement yesterday also informed Najib would be charged today.

      The Malaysian Bar had criticised the statement, saying that the task force had no authority to decide if Najib was to be charged or when he would be charged.

      Source: NST Online

      Delete
    2. masih lg copy paste dari blog penjilat najib...he he he...nasib ko la geng...kalu dah najis tu....busuk satu dunia bau dia...

      blog yg penuh dengan bijak pandai, gamak nya.....tapi merapu tak tentu arah.....takde kerje la tu....

      Delete
    3. dad dan Pak diny....tentu kaunorang perasan...tak sampai 2 bulan memerintah, pelbagai pembohongan dan penipuan telah dilakukan oleh Mahathir Mohamad selaku orang yang bertanggungjawab memenangkan Pakatan Harapan dengan cara menipu rakyat Malaysia khususnya pengundi Pakatan.

      Janji2 yang diberikan kepada rakyat sebelum pilihanraya langsung tidak ada yang tertunai sehingga kini..... sebagai contoh, penurunan harga petrol, pemansuhan bayaran PTPTN, pemansuhan GST (hanya turun kadar), penutupan tol dan banyak lagi.

      Namun apa yang dijanjikan oleh kerajaan Barisan Nasional dulu untuk kepentingan rakyat nampaknya semua cuba dimansuhkan.

      Kerajaan Barisan Nasional telah menjanjikan bahawa sehingga tahun 2020, kadar tarif elektrik adalah kekal dan tiada kenaikan namun semalam telah bermula kenaikan kadar tarif elektrik.



      Yang paling kelakar sekali apabila Perdana Menteri sendiri KONONNYA membantah kenaikan tersebut sedangkan orang paling berkuasa kini adalah Mahathir Mohamad dan ini diakui selama beliau memegang jawatan Perdana Menteri ke4 dulu.

      Dengan menggunakan kuasa VETO beliau sebagai Perdana Menteri jugalah telah membuatkan TNB terpaksa membeli tenaga elektrik dengan kadar tidak munasabah daripada loji janakuasa milik kroni beliau.



      Tapi tidak hairan jika sehari dua ini TNB akan mengatakan pembatalan kenaikan tersebut atas arahan Perdana Menteri yang mahu menjaga kebajikan rakyat dan apa yang paling penting ialah, tahun hadapan kita akan melihat kerugian yang terpaksa ditanggung oleh TNB hanya semata mata mahu memuaskan nafsu serakah Mahathir dan kroni.

      Jadi betul lah perpatah modern yang mengatakan ....Mahathir dan kroni2nya berpisah tiada..dulu, kini dan selama2nya...betul tak ??????

      Delete

  42. AG.....nak tanya lah...Tak malu keer bila pekerja Bangla Pun Boleh Buat Sidang Media dalam Bahasa Melayu sedangkan awak adalah rakyat Malaysia ????



    Memalukan, malah sangat memalukan!!!

    Belum pernah terjadi dalam sejarah Malaysia, seorang yang di lantik sebagai Peguam Negara tak fasih atau senang cerita tak faham bahasa kebangsaan, Bahasa Melayu...

    Dan belum pernah terjadi dalam mana2 negara dalam dunia nie, seorang peguam negara tak fasih dan tak faham bahasa kebangsaan...






    Dah lah dalam mahkamah minta perbicaraan di jalankan dalam Bahasa Inggeris, tu kita tak boleh nak cakap apa lah sebab mungkin ada perkataan2 dalam perbicaraan tu nanti yg Peguam Negara tak faham...

    Lagi pun hakim dah bagi kebenaran, jadi tak nak komen apa2 lah...

    Sidang Media Tertangguh Sebab Peguam Negara Tak Faham Bahasa Melayu



    Tapi bila nak buat sidang media pun nak 'speaking omputeh' dgn alasan tak faham Bahasa Melayu, dah melampau ler...

    Bila rakyat Malaysia marah sbb Thommy Thomas tak faham Bahasa Melayu, janganlah pulak nak salahkan rakyat Malaysia kononnya tak ada adab...

    Baca disini :

    Sidang Media Kecoh Bila Thommy Thomas Tak Reti Bahasa Melayu

    Juga disini :

    Sidang Media Tertangguh Hanya Kerana Peguam Negara Tak Fasih Bahasa Melayu!!!



    Thommy Thomas kena ingat yer, jawatan dia ialah Peguam Negara Malaysia dan bukan Peguam Negara Amerika ker @ Peguam Negara England!!!

    Bahasa kebangsaan Malaysia ialah Bahasa Melayu...

    Rendah sangat ker mutu Bahasa Melayu sampaikan dia tak nak perbaiki Bahasa Melayu dia sejak di lantik jadi Peguam Negara...

    Antara tugas dan tanggungjawab Peguam Negara ialah jadi penasihat pd SPB YDP Agong...

    Apa yg nak di nasihatkan kalau cakap Melayu pun tak reti!!!

    Lagi pun, Thommy Thomas kena ingat, kerakyatan dia apa???

    Kerakyatan Malaysia ker atau kerakyatan Amerika atau pun England!!!

    Nak tanya Thommy Thomas sikitlah, Bahasa Tamil dia faham tak???

    Janganlah marah, sebab nak tanya jer bhai!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Naga........kan ke Najib hire loyar2 dari Amerika........deme2 tu besok cakap Melayu atau cakap omputeh dol...???

      Kaldai........John Ashcroft, David Boies dan Matthew Schwartz tu loyar2 dari Amerika........dalam mahkamah besok deme ni cakap bahasa apa.....???

      Samdol.........reti ke deme2 tu cakap Bahasa Melayu.....??
      Sejak bila deme reti cakap Melayu macam ko dol....??

      Dalam Malaysia ni loyar macam anak ayam ramainya.......kenapa loyar yg cakap omputeh jugak yg dipilih...???

      Phuuuiii !!!

      Delete
    2. Phantom si hantu raya tak bertuan...Rakyat Msia takde isu pasal loyar2 dari US tu berhujah dalam bahasa Inggeris masa dalam mahkamah nanti. Itu hak DSNR untuk hire loyar2 dari US tu..dia mampu..so go ahead lah. Selama ni pun..kan banyak kes2 dalam mahkamah dibicarakan dalam BI...bahasa Inggeris memang bahasa utama dalam perundangan kat mana2 negara di dunia ni pun...

      Isu yang maha besar kat sini ialah kenapalah AG tu taknak daulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bila buat PC...jangan lah beri alasan tak fasih..cakap merangkak2 pun takpeeer, sekurang2nya make lah an effort to speak in BM....janganlah tak tau sepatah haram pun bhai !!!!

      Kita tau kulasegaran pun tak fasih sangat BM..tapi sekurang2nya dia ada cuba jugak..walaupun campur aduk dengan bahasa Tamil. Tommy Thomas ni langsung tak nak cuba...pelikkan..bukankah syarat wajib untuk berkhidmat dalam perkhidmatan Awam WAJIB sekurang2nya lulus BM kat peringkat SPM. TT ni dapat gred berapa dalam M/P SPM dulu eeerk ???? Boleh kau beri pencerahan sikit kat sini bhai ?????

      Delete
    3. Kalo mahkamah boleh terima Tommy Thomas cakap omputeh jangan pertikaikan.

      Kalo Tommy nak cakap english kerana kekurangan dalam berbahasa Melayu biarlah dia guna bahasa yg lebih mudah untuk dia sampaikan maksudnya dengan lebih baik.

      Soal tak nak daulatkan BM tak timbul sebab aku rasa Tommy lebih fokus pada pengertian maksud yg nak disampaikan supaya tak diselewengkan maksud kata-katanya oleh wartawan dan orang ramai.

      Tak guna kalo ya ya daulatkan BM tapi dalam masa yg sama merembat, menyamun dan menyelweng.......betol taakkkk bro....???

      Last2 daulat melayang tah ke mana.......maruah terrrbaang......kemaluan pon hilang terrrrgadaiiii.......ye idaaakkk....????

      Delete
    4. Geng Najis...aku setuju bahasa melayu digunakan dgn meluas dan dlm urusan rasmi...tapi kalo ade pihak yg nak gunakan bahasa inggeris tidak sepatutnye disekat...orang melayu rendah diri kerana tak boleh berbahasa inggeris...bila cina dan india berkomunikasi dlm bahasa inggeris melayu terlopong...jadi kita mesti galakkan anak2,melayu belajar inggeris tapi bukan untuk tunjuk aksyen...isu bahasa AG isu kecik...

      Geng Najis pon kopipes bahasa inggeris... Jangan guna bahasa cina india dan lain2..

      Delete
    5. geng najis.....ko janagn la nak membanggakan satu tetapi lupa yg lain..

      ko nampak tak bangsat2 kat mahkamah tadi....jangan la nampak org lain tak beradab, tapi diri sendiri bute!

      perangai biadab...dlam kawasan larangan boleh pulak karoke. itu kan ofis, ada hormat la sikit. org tengah kerje.

      kedua, semua melayu, islam tetapi perangai pengotor....lepas karoke, bersepah semua placard......tak tau nak buang kat tong sampah....org jepun kat worldcup tu pun tau jaga bersih!...org africa tu pun sama jaga kebersihan....

      klu dah perangai macam ni, ko bising org lain tak nak cakap bahsa ,malaysia!

      kan ke memalukan diri sendiri....pirrraahah!

      apa kepala bapak ni?

      Delete
    6. #JailNajib

      Delete
    7. Penyokong umno memang ade perangai tak senonoh...besar kepala...

      Delete
    8. Piiigiii daaaa Geng Naga.......yg bawak placard bahasa Cina ada.....bahasa omputeh pon ada.....daulat bahasa Melayu apa kebendanya....???

      Ada antara yg bawak placard tu bagi komen kat wartawan pon cakap omputeh........daulatlah saaangaaattt.

      Daulat my foot !!

      Delete
    9. Geng Najib ,

      I see no wrong in the AG to communicate in English .
      You have to be aware , in the court of law , words have to be correct , meaning has to be precised .
      Since the law in Malaysia is basically derived from the English chapter , there is nothing wrong to carry it out through the English medium . That is why , almost all legal documents are signed in English ( whether you are aware of it ).

      Delete
    10. Oh ya ....kamu tidak bolih bandingkan Tommy Thomas dengan Kulasegaran di dalam mengeluarkan kenyataan .

      Statement by Tommy Thomas is in the context of law . Where as , the statement by Kulasegaran is in the context of politic .
      The impact of words from each of them is , can I say totally different .

      That's why , when Zahid Hamidi made numerous speech blunder , it just pass by as a cynical jokes . Try it in the court of law .

      So , Geng Najib , please be smart and wise for a moment .. don't emulate that stupid 'dungu' .... what is his name ?? LogMan , if I'm not mistaken !

      Delete
    11. Pak diny.... Tentu Pak setuju bahawa
      menjadi Gabenor kepada Bank Negara bukanlah suatu perkara mudah dan ianya perlu telus dalam merancang serta memerhatikan kedudukan kewangan negara malah kedudukan kewangan mana mana akaun dalam negara.

      Selama 16 tahun bermula tahun 2000 hingga ke tahun 2016, Gabenor Bank Negara diketuai oleh Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang juga merupakan wanita pertama dilantik ke jawatan berkenaan.



      Tapi jelas sepanjang beliau menjadi Gabenor, Zeti gagal melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang Gabenor yang baik apabila melepaskan kemasukan wang sejumlah RM 2.6 billion ke dalam akaun bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      Sepertimana yang rakyat Malaysia ketahui bahawa Bank Negara boleh membekukan mana mana akaun yang mencurigakan atau menyalahi akta perbankan.

      Dalam situasi ini, persoalan pertama dan paling utama kenapa Zeti tidak membekukan akaun Najib Razak pada ketika kemasukan wang tersebut berlaku? Dan menurut Najib Razak pula, Zeti adalah orang yang bertanggungjawab memberikan cadangan wang tersebut masuk ke dalam akaun Najib Razak. Dalam erti kata lain, wang tersebut memang dalam pengetahuan dan makluman TS Zetti selama ni.

      Dalam situasi sekarang, orang yang paling layak untuk disoal siasat sama oleh SPRM ialah Zeti... sebagai orang yang bersekongkol tentang kemasukan duit berkenaan. Tapi tak mungkin STF 1 MDB yang dibentuk tu berani menyiasat seorang ahli council of elders...nak cari nahas lah kan..teruk kena bambu dengan Madey nanti !!!!

      Adalah amat mustahil jika Zeti pun mengatakan bahawa beliau tidak tahu menahu tentang kemasukan wang berkenaan kerana semua transaksi kemasukan wang dari luar negara atau dalam negara dibawah pemantauan Bank Negara.

      Adakah semasa beliau menjadi Gabenor perkara perkara ini tidak diambil peduli oleh Zeti? Adakah Zeti tidur semasa transaksi ini berlaku? Atau adakah Zeti memang berniat untuk menjatuhkan Najib Razak serta Barisan Nasional dengan isu yang dibenarkan oleh beliau sendiri?

      Hari ini Najib Razak telah dituduh secaar rasmi di mahkamah. Persoalannya... adakah Zetti juga akan turut dipanggil sebagai orang yang berkuasa memberikan kebenaran kemasukan wang tersebut atau Zeti akan dilindungi oleh kerajaan demi untuk menghalalkan cara mereka memerintah?

      Apa yang pasti...peranan TS Zetti tu sangat2 dihargai oleh Madey...kini dia dah bergelar pengerusi PNB yang baru. Dah tentu Pak diny pun setuju bahawa pengorbanannya sangat2 berbaloi..tak gitu Pak diny ooooi !!!!!

      Delete
    12. Samdol......Ini aku copy yg dihantar oleh KBB.

      Najib minta saya kata dia tak lakukan sebarang kesalahan - Zeti
      3 Jul 2018, 7:38 malam (Dikemaskini 3 Jul 2018, 7:41 malam)

      Bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akthar Aziz menolak dakwaan bahawa beliau menyedari tentang RM2.6 bilion dalam akaun Ambank Najib sebelum pilihan raya umum 2013 (PRU13) tetapi tidak mempersoalkan perkara itu.

      "Saya ingin menyatakan bahawa dakwaan ini adalah salah. Saya tidak mempunyai pengetahuan tentang RM2.6 bilion yang dipindahkan ke akaunnya," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan beberapa jam selepas penangkapan Najib.

      Zeti juga mendakwa bahawa pada 3 Julai 2015, beliau dipanggil ke Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya apabila skandal itu meletus.

      "Dia meminta saya untuk mengeluarkan kenyataan bahawa dia tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung akaunnya itu.

      "Saya memaklumkan kepadanya bahawa saya tidak boleh mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana saya tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenai urusan dalam akaunnya," katanya.

      Menurut Zeti, seorang menteri kabinet, yang tidak namakan, juga membuat permintaan yang sama dan beliau memberitahunya keputusan yang sama.

      Bekas gabenor bank pusat itu mengulas dakwaan Najib dalam satu wawancara eksklusif dengan Malaysiakini minggu lalu, yang berkata Zeti menyedari mengenai transaksi itu tetapi tidak mempersoalkannya.

      "Jika Bank Negara tahu tentang dana ini, dan mereka ada bayangan atau pengetahuan bahawa mungkin akan ada keraguan tentang sumbernya, mereka patut beritahu saya.

      Delete
  43. Wan Azizah terima jemputan luar jangka presiden Mongolia
    Bernama
    4 Jul 2018, 8:56 malam (Dikemaskini 4 Jul 2018, 9:01 malam)

    A A
    Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mendapat undangan tidak dijangka untuk mengadakan pertemuan dengan Presiden Mongolia, Khaltmaa Battulga, di istana negara itu di Ulaanbaatar, Mongolia.

    Dr Wan Azizah berkata beliau mendapat undangan itu pada Rabu semasa menghadiri Persidangan Menteri Asia bagi Pengurangan Risiko Bencana (AMCDRR), tujuan beliau melakukan lawatan di Mongolia.

    "Ia tidak dijangka," katanya semasa ditemui wartawan Malaysia selepas beliau selesai mengadakan beberapa mesyuarat dan pertemuan berkaitan dengan AMCDRR pada Rabu.

    Pertemuan dengan Presiden Mongolia tidak tersenarai dalam jadual lawatan asal beliau.

    Dr Wan Azizah tiba di sini pada Selasa untuk menghadiri AMCDRR. Ia adalah lawatan kerja julung kali beliau ke luar negara sebagai timbalan perdana menteri Malaysia.

    Semasa ditanya tentang pertemuan yang bakal diadakan dengan presiden itu, Dr Wan Azizah berkata pada pertemuan itu beliau akan memaklumkan bahawa di Malaysia kini setiap orang perlu mematuhi kedaulatan undang-undang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia beransur kembali dihormati dunia...

      Delete
    2. KBB.....Semenjak PH memerintah banyak perkara2 pelik yang berlaku.

      Contoh satu kes yang disebutkan tu ialah... OKT minta dibicarakan cepat...org yg menuduh iaitu team Peguam Negara atau lebih layak digelar peguam pondok pula minta tangguh sebab belum sedia. Kalau belum sedia maksud nya tak cukup bukti. Sebagai org biasa pun kita dapat memahami bahawa Najib dan barisan peguam beliau sudah sedia utk membuktikan beliau tidak bersalah...sebalik barisan pendakwa diketuai Peguam Pondok Thomas Tempe tak bersedia.

      Kalau dulu.... kita disajikan drama bahawa banyak bukti sudah dikumpul hanya tunggu masa untuk mendakwa...sekarang masih lagi cakap tidak bersedia.

      Rakyat Msia yang waras takkan tak nampak putar pelit dan wayang yang dimainkan oleh para pendakwa yg terdiri dari org2 kutty...memang tak taulah kan...mungkin otak mereka sebesar buah tomato untuk nampak kebenaran...tak abis2 lagi kena kincin dengan depa sampai basah lencun...Fuhhh..hancin pering baunya bhai !!!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiiii..kikihikiokik..

      Delete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. #JailNajib
    #JailNajib
    #JailNajib

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Phantom si hantu raya tak bertuan.... kau perasan tak...Kes DS Najib Razak Hari Ini memang Unik, Peguambela Nak Cepat, Peguam Negara Pula Lewat-Lewatkan tarikh perbicaraannya.




      Petikan daripada Malaysiakini dalam perbicaraan kes Mantan Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak memang unik. Ianya berbunyi :

      12.25pm: Lead defence counsel Muhammad Shafee Abdullah and lead prosecutor Tommy Thomas enter into an argument over the handing over of case documents before trial commences.
      This as Tommy says Shafee's request to obtain all documents before the trial date has been set is unreasonable.

      In response, Shafee says: "If you charge him today, it means you are ready! I can't imagine you will charge someone but the documents are not ready.
      "Just photostat the documents and hand it over to us."

      Dalam sejarah perbicaraan, belum pernah Orang Kena Tuduh (OKT) dan peguambelanya meminta Mahkamah mempercepatkan kes manakala Peguam Negara cuba melengah-lengahkan kes melebihi 6 bulan.






      Bertahun lamanya DS Anwar Ibrahim memohon penangguhan kes beliau di mahkamah. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula bermati-matian cuba menangguhkan dua kes rasuah beliau di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.

      DS Najib Tun Razak sedaya upaya tidak mahu menangguhkan kes perbicaraannya tetapi pihak yang mendakwa beliau menyatakan tidak lagi bersedia. Pelik betul kakitangan Thomas & Friends, ingat main pondok-pondok ka haah ????


      Delete
    3. KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan membuat permohonan berhubung kelayakan Peguam Negara, Tommy Thomas dalam mengendalikan kes pecah amanah dan salah laku kuasa yang dihadapinya.

      Peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata pihaknya sedang memikirkan perkara itu secara serius

      "Saya rasa beliau (Thomas) sudah membuat keputusan awal walaupun sebelum menjadi Peguam Negara," katanya ketika ditemui media selepas proses membayar ikat jamin di sini, hari ini.


      Muhammad Shafee turut mempersoalkan kesediaan pasukan pendakwaan dalam membawa prosiding kes membabitkan anak guamnya kerana pihak berkenaan yang meminta penangguhan.

      Katanya, biasanya pihak pembelaan yang meminta penangguhan kerana kita yang terkejut dengan pendakwaan ini.

      "Tapi dalam kes ini, pendakwaan yang meminta penangguhan sehingga sebulan hanya untuk sebutan kes.

      "Seperti yang pernah saya katakan, saya sangat serius dalam perkara ini, pihak pendakwaan mungkin masih mencari bukti berhubung pemindahan RM42 juta ke dalam akaun peribadi Najib," katanya.

      Delete
    4. Badigol.........terimalah hakikat 42 juta tu memang mengeram dalam akaun peribody kepala bapaaaak ko.....period.

      Takkan duit boleh berjalan sendiri masok akaun orang dol.....

      Takkan malaikat yg bank-in duit 42 juta tu...

      Jadi tuuunggguuuu ajerrrlah prosiding mahkamah nanti.

      Aku sangat2 suka bila tengok puak2 ko riyak, sombong dan bongkak.......contoh macam PRU14 dulu.....sumer mendabik dada kurap kata BN akan menang besar dalam pilihanraya.........sekarang apa sudah jadi...???

      Majoriti rakyat udah buat pilihan bebbbb......tapi kessiaannnn puak2 bingaiiii ko sampai laaaa ni living in denial.......masih nak tegakkan benang yg reput.

      Tiap2 isu puak2 ko akan mendabik dada, angkuh, sombong dan bongkak.........
      Fuuuhhhhh...........aku suka woiiiii korang bersikap macam tu sebab kemudiannya nanti pasti Allah akan balas riyak dan bongkak korang dengan MALU.

      Yesssss.......teruskan yeop.....jangan berenti angkuh sombong dan bongkak tu.......teruskan dulu kini dan selamanya.......

      The truth will prevail.
      We'll see who gets the last laugh.

      Yg batil dan riyak hak Iblis......tapi yg benar hak Allah.

      Allah swt bersama-sama majoriti rakyat Msia......ameen ya Rab.

      Delete
  46. lunyai ponggong najib kalu kena sebat... rosmah no hal, boley cari anak ikan. cari baekk punya..

    ReplyDelete

  47. Supporters of Datuk Seri Najib Razak lit 40 candles in solidarity with the detained former premier outside the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) headquarters last night, 3 July


    Bernama reported that the candles were lit at about 8.30pm yesterday by supporters, who had gathered outside the MACC headquarters to protest the detention of Najib.

    "Tens" of protesters arrived at the MACC headquarters just before 9pm yesterday, according to Malay Mail. They were chanting "Hidup Najib" (long live Najib) and "Daulat Tuanku".

    Leading the protest was a group calling itself Pemantat Malaysia Baru, which is headed by Datuk Lokman Noor Adam, an UMNO supreme council member.


    Lokman claimed that Najib's arrest was aimed at demoralising the former premier's spirit


    "What is the point of his arrest, we ask... It's aimed at breaking his spirit, push him to give up," Lokman was quoted as saying by Malay Mail, before adding that the arrest would not affect Najib as that was not the Najib he knew.

    He stressed that Najib "has no reason not to cooperate" if MACC had asked the former Prime Minister to present himself in court.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...Seperti mana yang Pak dan rakyat Msia tau...semalam Datuk Seri Najib Razak dibawa ke mahkamah untuk didakwa kononnya atas dakwaan rasuah SRC International SDN BHD dan bukannya tentang kes 1MDB atau kes duit RM 2.6 billion yang masuk ke akaun beliau sebagai sumbangan politik.

      Tapi yang menghairankan penahanan dibuat oleh Pasukan Petugas Khas 1MDB yang diketuai oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah.



      Persoalannya kini..... sejauh mana kuasa yang diberikan kepada Pasukan Petugas Khas berkenaan? Adakah mereka diberi kuasa untuk melakukan sebarang tangkapan atau pendakwaan? Bukankah mereka hanya berkuasa untuk menyiasat tentang kedudukan atau salah laku yang terdapat pada Syarikat 1MDB?

      Persoalan ini juga bermain di kepala Presiden Majlis Peguam, George Varughese yang mengatakan bahawa majlis berkenaan turut terganggu dengan kenyataan Petugas Khas berkenaan.





      Apabila diberikan kuasa untuk menyiasat kedudukan 1MDB, kenapa pula semalam, Datuk Seri Najib nak dituduh tentang SRC International SDN BHD? Adakah itu juga dibawah bidang siasatan Pasukan Petugas Khas berkenaan?

      Datuk Seri Najib ditahan 2 hari lepas dan dibawa ke lokap SPRM menunggu untuk dibawa ke mahkamah dan pagi semalam, beliau telah dibawa ke mahkamah untuk mendengar pertuduhan.

      Nampak sangat Malaysia kini mengamalkan undang undang rimba yang mana pasukan yang berkenaan dan diberi kuasa tangkapan tidak lagi menjalankan tugas tapi Petugas Khas yang diberikan kuasa menyiasat pula yang boleh bertindak.

      Apa yang pasti, penangkapan semalam hanyalah gimik kerajaan pimpinan Mahathir dalam menutupi kegagalan melaksanakan janji kerajaan Pakatan dan isu dialihkan kepada yang lebih sensasi dan seperti yang kuta maklum, penangkapan Datuk Seri Najib akan menjadi berita paling panas dalam sehari dua ini.

      Ini juga boleh melegakan kepimpinan kerajaan Mahathir dalam mencari helah lain sehingga rakyat akan terlupa dengan janji janji yang ditaburkan sepanjang tempoh kempen pilihanraya yang lalu.

      Semalam juga minyak ron97 dah naik lagi...apa citer janji Regim Fuckatan Haprakan yang nak turunkan harga minyak kepada RM1.50 seliter sebaik saja menang...ingat tak janji mereka..hari ni PH menang, esok harga minyak turun...dah buat2 lupa kerr haah???

      Oooops ..sori lah Pak diny...harga minyak memang turun tapi bukan kat Msia..kat Arab Saudi dan Kuwait !!!!!

      keh..keh..keh...Harrk..Tuiii..kikhkikokihkikik..

      Delete
    2. Siapa yg boleh buktikan pasukan petugas khas 1 mdb yg menahan najib?...

      Siapa yg boleh buktikan wang 2.6 billion adalah sumbangan politik?

      Ron 95 kekal...sebagian besar rakyat malaysia menggunakan Ron 95... Adakah geng najis guna Ron 97?... Ron 97 tidak dikenakan gst lagi...kalo tak gunakan ron 97 tak usah nyibok cari publisiti...

      Kertas pertuduhan najib baham duit 42 juta dari src telah siap masa ghani patail lagi...inilah sebab najib rehatkan ghani patail serta merta dari pejabat AG ...sekarang tugas AG baru bawak kertas pertuduhan ke mahkamah...ini manipesto PH jugak dan tak de kaitan dgn manipesto yg blm dapat dilaksanakan.....hanye cerita dongeng rekaan puak umno yg kaciwa najib kena dakwa..

      Delete

  48. "What is the point of his arrest, we ask... It's aimed at breaking his spirit, push him to give up," Lokman was quoted as saying by Malay Mail.

    Punya bodoh si Mamat Lokman nih. Give up apekebendenye? Najib sendiri tak komplen, si Mamat ni nak komplen.

    Dia tak tau ke peraturan yang telah di lakukan berpuluh tahun? Peraturan undang undang. Tangkap, heret ke mahkamah. Sekolah lulus ape dia nih? Pemikiran orang kampong yang menoreh getah. Aku yang pernah menoreh getah pun tau peraturan itu.

    Apa pulak makna nya mengata, "the arrest would not affect Najib as that was not the Najib he knew." Tangkap menjejaskan Najib? Apa kah kalo mamat Lokman nih di tangkap, akan menjejaskan dia? Bodoh tak terhingga dia nih.

    He stressed that Najib "has no reason not to cooperate" if MACC had asked the former Prime Minister to present himself in court.

    Bodoh lagi mengata begitu. Tak ada had bodoh dia nih. Ada pernah ke sesiapa di suruh ke mahkamh untuk di tuduh secara resmi? Pemikiran mcm budak2. Tapi dia ahli Majlis Tertinggi Umno sebelom pemilihan parti yang lalu. Padan lah Umno kalah Pru14. Mungkin lingkup tak lama lagi.

    Apa daaaa ...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...