Monday 30 July 2018

BAGUS BILA PEMIMPIN DAP CEPAT MINTA MAAF, TAPI JANGAN DIULANGI LAGI


Naib Pengerusi DAP, M Kula Segaran akhirnya memohon maaf dan menarik balik kenyataannya sebelum ini yang mendakwa orang Melayu adalah pendatang di negara ini.


"Saya sepenuhnya memohon maaf terhadap pihak yang terluka dan menarik balik ucapan ofensif tersebut," kata M Kula yang juga merupakan Menteri Sumber Manusia.


Sebelum itu, Adun DAP Bercham, Ong Boon Piow juga memohon maaf atas kritikannya terhadap Menteri Pendidikan, Dr. Mazlee Malik yang mendesak Perdana Menteri agar mengkaji semula kedudukan Ahli Parlimen Simpang Renggam itu sebagai anggota kabinet.


Ong sebelumnya mengkritik Dr. Mazlee yang menyebut tiada peruntukan untuk sekolah menengah persendirian Cina kerana ia bukan bertaraf sekolah kerajaan.


Meskipun sudah  meminta maaf, sikap kedua-dua pemimpin DAP itu jelas telah menimbulkan keresahan ramai kerana tergambar ada sentimen perkauman yang nyata di sebalik kenyataan mereka.


Harus diakui bahawa dalam negara ini, hal-hal yang berkaitan Melayu dan Bumiputera adalah perkara yang sudah termaktub dalam Perlembagaan. Ia tidak harus disentuh dan diusik lagi, terutama oleh pemimpin kaum lain.


Apalagi oleh DAP yang merupakan sebuah parti demokratik dan berbilang bangsa yang selama ini selalu menonjolkan sikap anti kepada perkauman dalam penampilannya.


Dalam kes mengenai keturunan orang Melayu, hakikat sejarah sudah jelas mengenai perkara itu dan membangkitkan sesuatu yang berlawanan daripadanya hanya akan mengundang kontroversi dan permusuhan yang mungkin berpanjangan.


Begitu juga dengan bantuan untuk sekolah, kerajaan selama ini memang meletakkan sekolah jenis kebangsaan Cina dan India sebagai sekolah yang menerima bantuan, tetapi bagi sekolah persendirian, bantuannya sudah tentu mengikut keperluan atau jika ada permintaan.


Ia sama seperti sekolah agama persendirian, sekolah Arab dan sebagainya yang juga ada diberikan bantuan oleh kerajaan berdasarkan keperluan atau permintaan.


Tetapi untuk mana-mana pemimpin mendesak agar bantuan kepada sekolah menengah persendirian Cina adalah sesuatu yang wajib memang agak keterlaluan kerana sekolah persendirian itu sendiri sudah mengenakan bayaran yang agak mahal kepada pelajar-pelajarnya.


Dalam kes melibat M Kula dan Ong, memang baik dan boleh dipuji apabila kedua-dua pemimpin DAP berkenaan cepat-cepat meminta maaf sebelum kontroversi yang timbul bertambah parah.


Namun, yang lebih penting ialah agar mereka dan sesiapa juga, baik daripada DAP atau lain-lain parti, agar tidak lagi semudahnya membangkitkan isu-isu yang bercorak perkauman di masa-masa akan datang.


Biar UMNO atau mereka yang sealiran dengannya saja yang kekal dengan sikap perkauman sempit yang kita sendiri sudah saksikan ianya semakin ditolak oleh rakyat. 


Keputusan PRU14 yang lalu adalah bukti jelas bagaimana rakyat sebenarnya telah menolak politik perkauman yang sempit dan tidak beretika yang selama bertahun-tahun dimainkan dijadikan modal untuk terus berkuasa. 


Rakyat kini mahukan Malaysia Baru yang lebih baik dan lebih harmoni untuk semua orang melalui kerajaan baru Pakatan Harapan.


Untuk itu, sementara PKR, Bersatu dan Amanah boleh bertolak ansur dan tidak memainkan sentimen kaum masing-masing secara keterlaluan demi menjaga keharmonian bersama, DAP juga seharusnya mempunyai sikap yang sama.


Malaysia ini adalah sebuah negara yang unik dengan pelbagai kaum ada di dalamnya, tetapi jangan dilupa mengenai kedudukan Melayu dan Bumiputera yang sudah termaktub dalam Perlembagaan dan dilindungi oleh Raja-Raja Melayu.


Semua kaum pada hakikatnya ada hak dan bahagian masing-masing dalam negara ini,mcuma permintaan atau desakan terhadap sesuatu perkara yang melibatkan kaum itu biarlah dilakukan secara beradab dan berhemah serta jangan sesekali menyinggung kedudukan kaum-kaum lain.


Jika Malaysia Baru ini tidak dijaga dengan baik, penantian dan usaha selama 60 tahun untuk melihat tumbangnya UMNO tidak akan bermakna apa-apa lagi buat kita semua. (ShahbudinHusin 30/07/2018)

142 comments:

  1. Rakyat mengharap kan mandat yg mereka beri supaya MP² PH ni bekerja bersungguh-sungguh,tapi rupa ² nya mentaliti sbg pembangkang masih melekat dalam diri mereka.Bukan nya nak buat kerja tapi duk buat kecoh sepanjang masa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg lagi teruk apabila orang kalah bermentaliti masih berkuasa. Bukannya nak buat kerja tp duk meroyan 24jam.

      Delete
    2. Kerajaan PH sensasikan skandal tanpa siasat?





      KUALA LUMPUR: Kerajaan digesa menangani skandal berkaitan penyelewengan atau salah urus tadbir secara realiti dan berfakta, bukan dengan mainan tuduhan mengaibkan, tegur Awang Hashim (PAS – Pendang) di Parlimen, di sini.

      Tegasnya, segala tuduhan berkaitan memerlukan ketelusan yang mesti disiasat, didakwa dan dihadapkan ke muka pengadilan, bukan sekadar berlegar di portal, surat khabar dan dibawa ke luar negara, dibiar menyebar ke pemikiran rakyat menimbulkan persepsi.

      Beliau membangkitkan kemusykilan terhadap isu 1MDB yang terus diputar belit dan dimanipulasikan pihak tertentu ketika membahas Titah DiRaja pada Sidang Dewan Rakyat, kelmarin.

      Menurutnya, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah melanggan bon terbitan 1MDB sebanyak RM200 juta, manakala Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) RM900 juta yang merupakan wang rakyat.

      Pinta Awang, semua pinjaman tersebut perlu diperincikan khususnya oleh pihak Kementerian Kewangan kerana ia melibatkan hutang, perbelanjaan dan pembiayaan projek yang dibangunkan oleh 1MDB.

      “Saya sebut masalah KWSP dan KWAP ini adalah duit simpanan rakyat. Jadi perlu didedahkan, kerana kita nak melihat pinjaman ini untuk apa, projek apa, dan juga penjadualan balik pinjaman-pinjaman ini. Kerana KWSP dan KWAP ini wang rakyat.

      “Sekarang kita kita tak tahu status 1MDB sama ada dibekukan ataupun boleh digerakkan aktiviti perniagaannya? Kalau ada aktiviti perniagaan, maka penjadualan pembayaran balik wang rakyat yang dipinjamkan.

      “Tetapi kalau sekiranya tindakan diambil untuk membekukan siapakah yang akan membayar balik hutang-hutang wang rakyat ini? Sekarang semua maklumat ini ada kepada pihak kerajaan. Mana lagi berbillion-billion yang diuar-uarkan sebelum ini sebelum PRU ke 14?

      “Kalau ada (bukti) silakan. Kita akan sokong kerana ini wang rakyat, salah urus tadbir yang menyebabkan negara kerugian rakyat terpaksa membayar hutang-hutang ini. Kita nak bukti sekarang,” aju beliau.

      Selain isu 1MDB katanya, Kerajaan PH yang melaungkan keadilan dan reformasi juga perlu menyiasat isu BMF, Perwaja, Memali dan skandal lain diangkat demi keadilan sebenar dapat diterjemahkan. - HARAKAHDAILY 28/7/2018


      : mencari populis bukan menyelesaikan masalah....

      Delete
    3. Rais bidas UEC, gesa menteri jangan tunduk kepada tekanan



      PETALING JAYA: Bekas menteri, Tan Sri Rais Yatim yang merupakan ahli PPBM membidas Menteri Pendidikan, Maszlee Malik dalam satu perhimpunan yang kebanyakannya dihadiri ahli Umno dan PAS.

      Rais menyerang rancangan Pakatan Harapan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) yang dikeluarkan sekolah menengah persendirian Cina sebagai kelayakan untuk kemasukan ke universiti awam.

      Rais menyertai Himpunan Kebangkitan Ummah di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, yang dihadiri kira-kira 3,000 peserta, termasuk pemimpin PAS dan calon Barisan Nasional di Pilihan Raya Kecil Sungai Kandis, Datuk Lokman Noor Adam.

      “Dong Jiao Zong (pergerakan pendidikan Cina) mahu kerajaan mengiktiraf UEC, tetapi menteri kita sudah mempertimbangkan untuk mengkaji Seksyen 15, 16 dan 13 (Akta Pendidikan) dan sama ada UEC sejajar dengannya? Beliau perlu menjawab soalan ini!” katanya dipetik Malay Mail Online.

      “Bukan kerajaan yang perlu bersama Dong Jiao Zong, tetapi Dong Jiao Zong yang perlu bersama kerajaan dan kementerian,” kata Rais yang terkenal menyokong penggunaan bahasa kebangsaan.

      Pada 15 Julai lalu, Maszlee berkata, sebarang keputusan berhubung pengiktirafan UEC akan bersifat komprehensif dan holistik, tanpa menggugat kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

      Katanya, Kementerian Pendidikan sedang melakukan kajian holistik sebelum membuat sebarang keputusan berhubung pengiktirafan UEC.

      Rais menggesa Maszlee tidak takut kepada tekanan untuk mengiktiraf UEC.

      “Di Kelab Sultan Sulaiman pagi ini, rakyat sedia menyuarakan apa yang perlu dilakukan.”

      Katanya, Malaysia tidak memerlukan sistem pelbagai peperiksaan atau lebih daripada satu sistem pensijilan.


      : Rais kinindalam persimpangan samada nak jual diri Melayu kepada DAP bersama mahathir atau tidak....

      Delete
    4. Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan hanya dalam Bahasa Cina?



      Menurut rakan-rakan media, Menteri Pendidikan YB Dr. Maszlee hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

      Sebagai seorang Menteri, Dr. Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

      Kenapa perlu berbuat demikian?

      Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di Parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

      Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan Bahasa Kebangsanan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

      Yang peliknya kenapa YB Menteri Pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam Bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?


      : Pakatan Harapan merosak negara apabila terpaksa membayar balik budi kepada masyarakat Cina

      Delete
    5. Wahai binatang yang pkai nama GENG NAJIB, justice league dll,

      Yang merosak negara ia lah NAJIB AL JIBO. Hentam duit berbilion Ringgit di 1MDB dll.

      Biarkan Forest City Johor buat perumahan mahal yang membawa 700,000 unit x 4 (ourata famili) = 2.8 juta Cina Kominis masuk diam dengan taraf penduduk tetap, lepas 10 tahun layak mohon kerakyatan, melemahkan jumlah dan kuasa Melayu di Johor dn di negara ini.

      Bermacam lagi bukti Najib rosakkan negara ini, akan di keluarkan di lain masa kamu keluar.

      Delete
    6. justice league30 July 2018 at 20:19,

      Tahu lah kamu bahawa NAJIB AL JIBO biarkan isu UEC di ketarakan di zaman nya.

      Konon nya mahukan sokongan Cina, biarkan saja, tidak "nip in the bud" isu itu.

      Sekrang sudah mangkin ketara akibat NAJIB AL JIBO buat nohe aje di zaman pemerintahan dia.

      Delete
    7. Kerajaan akan haram perkawinan bawah umur walaupun pun Islam (Allah) benar kata Mujahid



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, meskipun Islam membenarkan perkahwinan bawah umur, namun kerajaan melihat kepada maslahat (keperluan) yang lebih besar.

      Menurut menteri agama, berdasarkan siasah syar'iyyah, kerajaan mahu mengharamkan perkahwinan bawah umur bagi mengelak berlakunya eksploitasi golongan itu.

      "Kalau kita ketatkan (kawalan), ia bersifat sementara sahaja. Isu perkahwinan kanak-kanak ini adalah untuk melindungi kanak-kanak bawah umur.

      "Kita kena ambil satu sikap, biarpun dia (Datuk Mohd Amar Nik Abdullah) kata dalam Islam (Allah) dibenarkan.

      "Perkara itu boleh, tapi kita kena faham maslahat kepentingan awam yang lebih besar terutama pelindungan pada kanak-kanak dan banyak kes perkahwinan bawah umur ini lebih kepada eksploitasi," katanya.

      Beliau berkata demikian pada pemberita di lobi parlimen hari ini.

      Ia sebagai mengulas soalan pemberita berhubung kenyataan Mohd Amar, timbalan menteri besar Kelantan, yang tidak setuju pengharaman perkahwinan kanak-kanak dilaksanakan atas alasan “dari segi agama ia tidak salah”.

      Komentar:

      Mohon saya kongsikan sedikit keindahan agama Islam dengan saudara. Dalam Islam, anak gadis tidak boleh berkahwin kecuali dengan izin wali yang sah (kebiasaan ibu bapa). Tak kira lah anak gadis tersebut dah umur berapa sekali pon.

      Dan apa itu syarat umum menjadi wali dalam perkahwinan? Wali wajib seseorang yang baligh, berakal, merdeka, laki2, islam, adil dan tidak dalam haji/umrah. Sekiranya wali tidak menepati syarat tersebut, perkahwinan dianggap tidak sah. Sekiranya perkahwinan tersebut merugikan anak gadis, adakah wali tersebut boleh dianggap adil?

      Islam telah memberi jawapan isu perkahwinan bawah umur ini 1400 tahun dahulu, sedangkan Malaysia masih mencari penyelesaian pada tahun 2018. Begitulah indahnya ajaran Islam. Tepat dan terpakai sepanjang zaman. - Abdullah Sadzik

      : Pakatan Harapan cuba Mengharamkan yang halal dan peliknya yang haram dihalalkan pula. Rosak pimpinan yang langgar baiah dengan Allah dan lari daripada PAS atas alasan kononnya PAS tak terbuka....

      Delete
    8. Cuti Jumaat: PAS hasrat mengadap Pemangku Raja



      KUANTAN: PAS Pahang bercadang mengadap Pemangku Raja Pahang untuk mempersembahkan cadangan cuti umum di negeri itu ditukar kepada hari Jumaat.

      Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Rosli Abd Jabar berkata, pihaknya sudah dua kali membawa cadangan tersebut pada persidangan Dewan Udangan Negeri (Dun) Pahang.

      Katanya, kali kedua disebut ketika mengambil bahagian membahas ucapan menjunjung kasih titah Diraja pada sidang Dun baru-baru ini.

      “Kita juga akan berbincang dengan Menteri Besar dan akan mengadap Pemangku Raja Pahang untuk mempersembahkan cadangan tersebut,” katanya yang juga Adun Tanjung Lumpur pada sidang media di Wisma Sri Pahang semalam.

      Menurutnya walau pun usul tersebut tidak dipersetujui BN dan PH, namun PAS tetap memperjuangkan demi kepentingan umat Islam.

      Namun katanya beliau merakam ucapan terima kasih kepada Menteri Besar yang menjelaskan kerajaan akan meneliti cadangan itu. - HARAKAHDAILY 26/7/2018


      : BN dan PH tak ada roh untuk menyuburkan syiar Islam..

      Delete
    9. SPRM nafi tarik balik dua kes rasuah Guan Eng



      BANGI, 12 Zulkaedah 1439H, Rabu – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menafikan dakwaan kononnya akan menarik balik dua pertuduhan kes rasuah terhadap Menteri Kewangan, Lim Guan Eng seperti dilaporkan sebuah portal berita, hari ini.

      Dalam satu kenyataan, SPRM menjelaskan bahawa badan itu tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakan tindakan demikian bagi mana-mana kes pendakwaan.

      Sebaliknya, suruhanjaya itu berkata, tindakan penarikan kes hanya tertakluk kepada kuasa Pejabat Peguam Negara.

      “Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan dakwaan kononnya akan menarik balik dua pertuduhan kes rasuah terhadap Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng seperti yang dilaporkan oleh sebuah portal berita, hari ini.

      “Dimaklumkan bahawa SPRM tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakan perkara seumpama itu bagi mana-mana kes pendakwaan sebaliknya ia tertakluk kepada kuasa Pejabat Peguam Negara,” katanya.

      Sebuah portal berita hari ini melaporkan dakwaan bahawa SPRM akan menarik balik dua pertuduhan kes rasuah terhadap Guan Eng.

      Pada 30 Jun 2016, Guan Eng mengaku tidak bersalah terhadap dua tuduhan rasuah.

      Bagi pertuduhan pertama, beliau didakwa menggunakan kedudukannya sebagai penjawat awam, untuk mendapatkan kepentingan kepada diri sendiri dan isterinya dengan meluluskan permohonan oleh Magnificent Emblem Sdn Bhd bagi menukar tanah pertanian menjadi tanah kediaman.

      Dia didakwa mengikut Seksyen 23, Akta SPRM 2009, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda sehingga lima kali jumlah suapan, atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

      Bagi pertuduhan kedua, dia didakwa menggunakan kedudukannya untuk membeli rumah di Jalan Pinhorn daripada Phang dengan harga RM2.8 juta, yang berada di bawah nilai pasaran hartanah berjumlah RM4.27 juta.

      : Kalau tak tarik balik bermakna ada kes dan perlu perbincaraan untuk menentukan salah atau tidak...

      Delete
    10. Harussani dukacita jika UEC diiktiraf



      KUALA LUMPUR – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berpendapat tindakan kerajaan mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) akan merosakkan dasar pendidikan sedia ada.

      Jelas beliau, Dasar Pendidikan Kebangsaan kini sudah terbukti mampu memacu pembangunan negara ke arah kebaikan selaras dengan sistem pendidikan negara yang berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      “Pengiktirafan UEC akan merungkai asas perpaduan kaum yang berpaksikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Adalah amat mendukacitakan sama sekali sekiranya UEC diiktiraf, ini kerana ia membuka ruang yang cukup besar kepada kaum lain dengan menimbulkan semangat perkauman, sekali gus boleh merosakkan suasana harmoni yang sudah sekian lama wujud di negara ini,” katanya dalam satu kenyataannya di sini hari ini.

      Ahad lalu, Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu dilaporkan berkata, kerajaan negeri sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon mendapat kredit dalam Bahasa Melayu.

      Beliau dipetik sebagai berkata, ia selaras dengan janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk Pilihan Raya Umum Ke-14.

      Harussani berkata, Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960 adalah antara dasar terbaik yang sudah digubal dengan mengambil kira semangat perpaduan kaum bagi memastikan sistem pendidikan negara mampu memelihara perpaduan nasional dan manfaatnya sudah dirasai rakyat sekarang.

      Jelasnya, pengorbanan negarawan seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lok dan Tun Tan Siew Sin daripada MCA yang menghalang UEC pada zaman mereka adalah semangat perpaduan kaum yang sangat tinggi.

      “Mutakhir ini bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu yang semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan sedia ada.

      “Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Tambahan pula, Dasar Pendidikan Kebangsaan mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar,” katanya. – MalaysiaGazette

      : Untuk membentuk negara Malaysia dalam berbilangan kaum mesti ada satu pengikatnya. Bahasa Melayu adalah ikatan yang terbina lebih 60 tahu tapi kini dilonggarkan oleh mereka yang berkepentingan politik....

      Delete
    11. Azmin sebenarnya ialah satu lagi sebab kenapa Anwar mahu mengambil alih jawatan presiden daripada isterinya.

      Boleh dikatakan pertembungan kali ini dalam PKR ialah antara Azmin dengan Anwar, yang kedua-duanya mahu menjadi perdana menteri.

      Selama Anwar di penjara, Azmin sudah mengukuhkan kuasanya dalam PKR. Pengaruhnya sangat kuat hingga beliau boleh memilih siapa yang mahu diletakkan sebagai menteri besar Selangor menggantikannya.

      Ini menunjukkan Azmin masih menguasai pentadbiran negeri Selangor, negeri kubu kuat dan lubuk bagi PKR, pada masa yang sama beliau menjadi menteri dalam Kabinet Mahathir.

      Anwar masih berpengaruh tetapi tidak boleh menyamai pengaruh Azmin, lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang di mana PKR sudah menjadi sebahagian kerajaan persekutuan.

      Bagi ramai pemimpin PKR, Azmin ialah masa depan manakala Anwar ialah masa lalu yang semakin kelam.

      Pemimpin-pemimpin kem Azmin juga merupakan pemimpin berpengaruh dalam PKR, yang semuanya sudah diletakkan di jawatan strategik.

      Ini bermakna kuasa politik, wang dan jentera parti berada dalam genggaman Azmin, walaupun Azizah berjawatan presiden dan Anwar sebagai ketua umum.

      Kalau Anwar berjaya menggantikan Azizah sebagai presiden, maka kuasa Anwar akan mengatasi Azmin dalam parti, tetapi Azmin tidak akan berdiam diri.

      Kedua-dua pemimpin ini sedar mereka akhirnya perlu bersaing antara satu sama lain dalam PKR dan dalam kerajaan persekutuan sekiranya Anwar menjadi perdana menteri.

      Dalam parti, sekiranya Anwar dicabar oleh Azmin untuk jawatan presiden, jalannya menuju kerusi presiden mungkin sukar kerana pengaruh Azmin yang kuat dalam parti.

      Azmin boleh dihalang dengan cara “silap mata” seperti yang pernah dilakukan oleh anwar sebelum ini semasa hendak menghalang Azmin mencabar Wan Azizah.

      Tetapi kalau Azmin tidak bertanding jawatan presiden, ada kemungkinan beliau dicabar sebagai timbalan presiden oleh orang Anwar.

      Semua masih berteka-teki dalam menentukan siapa akan bertanding, tetapi ada kemungkinan pertempuran dahsyat berlaku.

      Azmin sudah menyampaikan amaran supaya Anwar tidak menyokong mana-mana pihak mencabarnya bagi jawatan timbalan presiden.

      Apa yang jelas ialah pengaruh Azmin tetap kukuh dalam parti walaupun beliau tidak menduduki kerusi presiden parti.

      Setakat ini, Azmin sudah mendahului di depan kerana sudah berada dalam kabinet dan menguasai sebuah negeri, manakala Anwar masih belum pasti kedudukan sebagai presiden parti dan perdana menteri. – Mynewshub.tv


      : PKR ni dah nak jadi macam UMNO, dulu gaduh lari tak ada kuasa orang tak nampak.. tapi kini gaduh dan lari berebut kuasa semua mata lihat, yang kecil dan besar busuk semua orang dah viral....

      Delete
    12. Indeks Ekonomi Menjunam, Indeks Keharmonian Menuju Bala



      ALLAH TELAH BERI APA YG KALIAN HENDAK:
      SETELAH KALIAN MENOLAK MANIFESTO ULAMA,
      KALIAN PILIH MANIFESTO DUSTA,
      HARI INI KALIAN MENUAI APA YANG DITANAM.

      Tulisan ini merumuskan apa yang terkandung dalam akhbar, media eletronik dan media sosial yang lain. Berita, maklumat dan kenyataan dari para pemimpin, rakyat biasa serta isu-isu yang berlaku mutakhir ini menjurus kepada suatu situasi yang akan mengundang malapetaka dari segi ekonomi dan keharmonian rakyat keseluruhannya.

      Penulis mengingatkan kerajaan PH agar memperbetulkan keadaan sebelum menjadi lebih parah. Apabila pemimpin gagal melaksanakan mandat dengan baik, akan timbul kekalutan dan kegagalan demi kegagalan. Keresahan hidup rakyat dibiarkan. Menteri dan pemimpin politik masih terus menyuapkan fakta yang memperbodohkan rakyat dan diri sendiri. Nasib rakyat tidak berubah dan terbela.

      Gangguan dan ugutan kepada ketua-ketua jabatan dan para lembaga pengarah GLC menyebabkan mereka tidak dapat melaksanakan khidmat dengan kondusif. Timbul perasaan tawar hati,ketidaktentuan perasaan dan peletakan jawatan. Apabila tenaga-tenaga penting ini tidak berfungsi dengan lancar maka terencatlah pelaksanaan dasar kerajaan.

      Perlu diakui bahawa Malaysia kini berhadapan masalah dengan China dalam kerjasama ekonomi. Tindak-tanduk Mahathir dan kerajaan PH yang agresif membeku dan membatalkan projek-projek syarikat China mengundang tindak balas yang memberi kesan kepada ekonomi rakyat dan Negara.

      Pasaran saham merudum dan nilai mata wang kian merosot. Pelabur menjauhkan diri. Begitu juga kos-kos projek yang diunjurkan oleh Menteri Kewangan yang meningkat berbilion-bilion. Bagaimana terjadi perbezaan kos yang besar ketika di zaman BN dengan di era PH? Apa justifikasi dan motif Lim Guan Eng sebenarnya?

      SST yang akan dilaksanakan semula pastinya akan menyebabkan sekali lagi harga barang meningkat. Di atas kertas, Menteri boleh kata tidak berlaku, tetapi di lapangan…..? Jelas, dari sudut ekonomi , indeksnya menjunam.

      Suatu aspek lagi ialah keharmonian. Nampaknya, kuasa yang ada pada DAP/PH hari ini menyebabkan kaum Cina dan India naik tocang. Desakan untuk hak masing-masing disuarakan tanpa mengira sensitiviti pribumi yang majoriti. Unsur-unsur penghinaan terhadap pribumi meliputi tulisan dan ucapan di media sosial terhadap institusi kesultanan, institusi ulama dan agama dan hak-hak keistimewaan orang Melayu berleluasa. Malangnya, pihak keselamatan tidak bergerak pantas sebagaimana sewajarnya.

      Mereka harus sedar budaya Melayu ada keras dalam lembutnya. Ada baran dalam santunnya. Apakah apabila Melayu mula bertindak, Melayu pula dipersalahkan dan dimangsakan? Kenapa pihak keselamatan tak melakukan apa-apa yang diungkapkan ‘prevention is better than cure’? Kenapa penghina Sultan, agama dan ulama dengan kata-kata nista yang cukup menghiris perasaan tidak ditangkap dan diadili segera? Di mana SOSMA? Di mana POCA? Adakah SOSMA dan POCA direkacipta untuk daesh Melayu sahaja?

      Petang ini diadakan satu perhimpunan bantahan terhadap Timbalan Ketua Menteri PulauPinang, Dr Ramasamy yang didakwa terlibat dengan pertubuhan pengganas LTTE. Kalaulah pihak keselamatan bertindak awal tentulah perhimpunan itu tidak perlu. Dan tidaklah menimbulkan kekecohan atau sesuatu yang besar laratnya. Rakyat sangsi pihak keselamatan tiada maklumat tentang Dr. Ramasamy.

      Entahlah. Apalah sangat tulisan penulis kampung begini? Namun penulis akan terus memberi sumbangan untuk Islam dan keharmonian dalam Negara.Sekurang-kurangnya aku adalah pipit yang cuba memadamkan api yang marak ‘membakar’ Ibrahim.

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukPAS

      BayangDiAir,
      27/7/2018


      : Satu pertanyaan bermain dalam fikiran rakyat sekarang mana lebih mudarat Kerajaan BN atau Kerajaan PH?....

      Delete
    13. Kerajaan NAJIB AL JIBO bau busuk amat sangat.

      Bukan saja melanun 1MDB tapi jugak penuh korapsi.

      Delete
    14. Gerai burger usang tempat berteduh dua beranak



      MELAKA: Pihak berkuasa menemui seorang ibu dan anak lelakinya yang berusia tujuh tahun, tidur di sebuah gerai burger usang.

      Difahamkan mereka tidur dan menjadikannya sebagai 'rumah' di dalam ruang kecil itu selama dua bulan.

      'Kediaman' mereka itu terletak di Balai Panjang di sini.

      Kanak-kanak itu disedari pasukan The Star semasa melakukan tugasan di kawasan itu, sebelum memaklumkan perkara tersebut kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kesidang, Allex Seah.

      Dia kemudian dibawa oleh pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ditempatkan di sebuah rumah.

      Budak lelaki itu dari keluarga yang bercerai, tinggal bersama ibunya yang berusia 33 tahun.

      Bapanya disabitkan kesalahan mencuri tiga tahun lalu.

      Kanak-kanak tersebut yang tidak bersekolah, mempunyai empat lagi adik-beradik yang ketika ini ditempatkan di rumah perlindungan di bawah JKM.

      Pegawai penguat kuasa Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Melaka yang turut serta dalam kunjungan Seah, mendapati ibu kanak-kanak itu positif dadah.

      AADK kemudian membawa wanita berkenaan yang mengandung tujuh bulan, untuk pemulihan.

      : Sebelum kalau isu Kelantan, heboh machai PH serang kerajaan PAS Kelantan. Hari ini kerajaan PH perlu perihatin untuk mendapat maklumat kadang kala ada rakyat terbiar yang kita terpandang

      Delete
    15. PTPTN: Kenyataan bercanggah kelirukan rakyat
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 29 JULAI 2018
      Normala Sudirman
      Normala Sudirman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEGAMAT – Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik) menyuarakan kebimbangan terhadap pandangan bercanggah antara Menteri Pendidikan dan timbalannya berkaitan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Presidennya, Normala Sudirman berkata, sebelum ini Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik membuat pengumuman bahawa peminjam PTPTN yang memiliki pendapatan di bawah RM4,000 sebulan diberi kelonggaran pembayaran pinjaman.

      “Namun, ia bercanggah pula dengan kenyataan yang dibuat oleh timbalannya, Teo Nie Ching apabila beliau mengatakan peminjam yang gagal melunaskan pembayaran akan diisytiharkan muflis dan disenaraihitamkan Imigresen Malaysia.

      “Kenyataan terkini antara dua individu yang bercanggah seperti ini bukan sahaja dianggap memungkiri janji, tetapi akan mengelirukan rakyat terutama pengundi muda yang pasti menganggap diri mereka telah tertipu,” katanya.

      Normala berkata, kerajaan dan Kementerian Pendidikan juga digesa agar lebih cermat dalam membuat kenyataan dan melahirkan pandangan agar dilihat tidak bercanggah antara satu sama lain walaupun dalam kementerian atau jabatan yang sama.

      Katanya, ini kerana tindakan tersebut tidak baik untuk masa depan rakyat yang mengharap pembelaan berkaitan isu pinjaman PTPTN ini.

      “Pendidik sentiasa menyokong apa sahaja usaha murni demi kebaikan masa depan pendidikan anak bangsa. Bagaimanapun jika ada kepincangan warga pendidik tidak akan teragak-agak untuk menyuarakan bantahan dan pandangan demi keharmonian negara,” katanya.

      Delete
    16. Aktivis Gay Tidak Dibenar Berucap



      SINGAPURA – Aktivis gay Singapura, dilarang memberikan ucapan TEDx di sekolah berprestij, mencetuskan kritikan baru mengenai tindak tanduk konservatif terhadap homoseksual di republik itu.

      Penyelidik dan pengarah sokongan Rangkaian Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender Antara-Universiti, Rachel Yeo. memberitahu beliau dijemput berucap di majlis TEDx anjuran Institut St Joseph minggu lalu.

      Majlis TEDx dianjur secara bebas dengan lesen daripada TED Talks, yang menonjolkan syarahan daripada tokoh berpengaruh dari seluruh dunia yang disiarkan secara meluas atas talian.

      Penceramah TED termasuk bekas Presiden Bill Clinton dan pakar astrofizik Britain, mendiang Stephen Hawking.

      Namun sehari sebelum majlis di sekolah persendirian Katolik itu, pelajar berusia 23 tahun berkenaan berkata beliau dihubungi penganjur memaklumkan tidak lagi boleh mengambil bahagian disebabkan peraturan Kementerian Pendidikan.

      Kementerian, bagaimanapun menafikan ia terbabit dalam keputusan itu.

      Walaupun Singapura maju dalam banyak keadaan, pengkritik berkata tindak tanduk terhadap gaya hidup homoseksual masih konservatif.

      Sekolah berkenaan berkata, pencerahan dipilih pelajar dan guru bertanggungjawab tidak membuat pemeriksaan sebelum senarai dimuktamadkan. – AFP

      : Yang pelik diluar negara tak terima gay, di Malaysia Gay semacam disanjung...

      Delete
    17. Zack jual pungkoq kat pasar Borong...Aiiiik....Meroyan tak abis2 nampak...baru lepas pekena ketum berperisa ubat nyamuk Shelltox keer????


      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!

      Delete
    18. BENARKAH PARA PENDAKWAH HANYA BERBICARA HALAL DAN HARAM ( DO AND DON’T) SAHAJA


      1. JIKA ANDA MENJADI KETUA KELUARGA,,,ADAKAH ANDA BIARKAN APA SAHAJA DILAKUKAN OLEH ANAK-ANAK ANDA?...TENTU ANDA AKAN BUAT PERATURAN…KALAU ANDA MEMANDU DI JALAN RAYA ADAKAH ANDA IKUT SESUKA HATI GAYA MEMANDU ANDA DENGAN MELANGGAR LAMPU ISYARAT UMPAMANYA?….JIKA ANDA BOSAN HIDUP DI KELILINGI MANUSIA,,,ANDA MENCUBA TEROKA HUTAN BELANTARA,,ADAKAH DI SANA ANDA BOLEH BERBUAT SESUKA HATI?....JIKA ANDA JEMU DI DARATAN DAN MULA BELAYAR DI LAUTAN ADAKAH ANDA JUGA BOLEH BERBUAT SESUKA HATI?...JAWABNYA SEMUA PERKARA MEMERLUKAN PERATURAN…PERATURAN DINAMAKAN UNDANG-UNDANG/RULES/STATUES…ISTILAH AGAMA DINAMAKAN HUKUM-HAKAM…

      2. UNDANG-UNDANG MANUSIA DINAMAKAN DENGAN PELBAGAI NAMA TAPI DI SANA ADA JUGA UNDANG-UNDANG TUHAN….ORANG KAFIR DINAMAKAN DENGAN KAFIR KERANA MEREKA TIDAK MENERIMA UNDANG-UNDANG ALLAH…..LAWS OF ALLAH TIDAKLAH BANYAK JIKA DIBANDINGKAN DENGAN LAWS OF HUMANS…JIKA ANDA MELAWAT KE TOKO-TOKO BUKU ATAU PERPUSTAKAAN ANDA AKAN DAPATI DI SANA RAK-RAK DIPENUHI DENGAN LAWS OF HUMANS….LAWS OF ALLAH HANYALAH SEKADAR SEBUAH BUKU SEDERHANA TIDAK MEMERLUKAN SATUPUN RAK UNTUK MENYIMPANNYA….


      3. SETIAP KALI PILIHANRAYA SEMUA ORANG AKAN JADI SIBUK TERUTAMA ORANG-ORANG POLITIK…KENAPA MEREKA SIBUK?..KERANA MEREKA HENDAK JADI RULES MAKER…. ….PENYOKONG-PENYOKONG PARTI AKAN SIBUK MEMANCING UNDI SUPAYA WAKIL MEREKA DAPAT GUBAL UNDANG-UNDANG…. JADI SIAPA SEBENARNYA YANG SIBUK DENGAN DO AND DON’T?

      4. ALQURAN ADALAH RULES OF ALLAH SWT…TELAH SEMPURNA PENURUNANNYA SEJAK LEBIH 1400 TAHUN YANG LAMPAU…ITEMS NYA TIDAK BANYAK DAN ITULAH SAHAJA TIDAK PERNAH BERUBAH….BAHKAN KALAU DIKAJI BANYAK HUKUM-HAKAM ALQURAN BERASAL DARI TAURAT MUSA AS YANG BERUSIA 3500 TAHUN YANG LAMPAU….JADI UNDANG-UNDANG SIAPA YANG BANYAK DAN SELALU BERUBAH?...OLEH ITU PARA DA1’ MEREKA TIDAK BANYAKPUN BERBICARA DO AND DON’T…YANG BANYAK BERBICARA IALAH POLITICIANS…JADI KENAPA DI SALAHKAN PARA DAI’?...KENAPA DISUCIKAN POLITICIANS?

      Delete
    19. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Saya rasa untuk masa depan PH, kita perlukan sedikit pengorbanan.

    Kita perlu ajar puak2 pariah & anti Melayu dlm kerajaan PH dan juga bagi peringatan kpd pucuk pimpinan PH supaya tidak terlalu longgar dan beri muka kpd puak2 ultra kiasau racist itu.

    Untuk tujuan itu kita kena berkorban sedikit. Caranya ialah dgn memberi kemenangan kpd BN di PRK Sg Kandis.

    Tak perlu risau. Kemenangan BN ini di DUN Sg Kandis tidak sedikit pun menjejas kekuatan kerajaan pusat PH. Malahan kekuatan kerajaan negeri Selangor pun tidak akan bergoyang. Tapi impaknya besar. Puak2 pariah itu akan mula kecut kerana mereka merasakan kebangkitan orang2 Melayu (kerana 70% penduduk Sg Kandis adalah Melayu). Mereka yg kini selesa pasti tak mahu PRU15 nanti PH tumbang. Manakala di pihak pucuk pimpinan PH pula, mereka akan sedar bahawa orang2 Melayu tak boleh diperkotak-katikkan. Ia akan jadi peringatan kpd mereka untuk terus membela orang2 Melayu jika tidak mahu tumbang dlm PRU15 nanti.

    Untuk kejayaan berpanjangan, kita perlukan pengorbanan. Saya rasa tak rugi mengorbankan Sg Kandis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada yang mengejut Anwar ganti isterinya



      SAMA ada Dato’ Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan atau bebas dari penjara – dulu dan sekarang – dialah pemimpun agung PKR sekalipun penubuhan parti itu diisytiharkan oleh isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah.

      Wan Azizah, presiden penubuhannya dan presiden selama-lamanya tetapi hakikatnya dia menjalankan tugas suaminya sebagai pengawal jarak jauh.

      Mungkin Wan Azizah itu ada daya kepimpinannya, tetapi Anwar dengan keupayaan semula jadi, tiada yang menghalang Wan Azizah itu pemimpin sebenar PKR. Selama-lamanya Anwarlah presiden dengan apa jua nama jawatan yang diberi kepadanya.

      Dr. Mahathir yang mengguna pakai nama Pengerusi Bersatu sedang parti itu ada Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Mahathirlah menakhodai Bersatu seperti Anwar mengemudi PKR.

      Apabila Anwar mula dicalonkan untuk menjadi presiden baru menggantikan Wan Azizah, tiada benda yang baru selain dari ketua umum tidak dipakai lagi atau presiden tidak diguna, kerana di tanah seberang ketua umum itulah presiden.

      Jika Wan Azizah sudah tidak jadi presiden, apa pula kedudukannya bagi melayakkan terus jadi Timbalan Perdana Menteri (TPM) selama Anwar belum menjadi Perdana Menteri. Azizah akan turun sebaik saja ditakdirkan ganti Mahathir.

      Sekalipun Wan Azizah TPM tetap Anwar membayanginya. Orang rasa Anwarlah TPM sebenar walaupun bukan anggota kabinet. Lazimnya tidak boleh kertas kabinet ke tangan bukan anggota kabinet. Boleh ke penjara semula jika disabitkan memegang kertas kabinet. Tetapi bagaimana hendak menjamin Anwar tidak menengoknya? Lainlah jika Anwar dijadikan ahli kabinet tanpa portfolio bagi menghalalkannya memiliki kertas kabinet. Payah difikirkan Anwar sedia masuk kabinet selagi Azizah TPM.

      Apa yang memerlukan Anwar menggantikan Wan Azizah sedang pimpinannya tidak terganggu selama ini. Mungkin sekarang dia tidak dibayangi lagi untuk ke penjara yang menghalalnya memegang jawatan awam. Tetapi Anwar pernah bebas. Dia selesa jadi ketua umum saja. Tidak terlintas untuk menggantikan Azizah ketika itu seperti keadaan sekarang.

      Apakah dia terfikir untuk dipenjara lagi, maka biarlah Azizah saja jadi pemimpin rasmi.

      Jika dia hendak menggantikan Azizah, dia boleh bila-bila masa saja.

      Memang ajaib juga sebagai pemimpin besar reformasi bagi membawa perubahan politik dan pemerintahan, Anwar menjadikan isterinya yang tiada pengalaman politik dan organisasi menjadi pengasas dan pemimpin parti yang ditubuhkan. Ramai yang pintar yang menyokong Anwar yang boleh dijadikan pemimpin semasa Anwar tidak dibenarkan memimpin dalam keadaan apa jua.

      Ketika Erdogan dilarang menjawat jawatan awam atas tohmah jenayah yang dikenakan ke atasnya, dia tidak menjadikan isterinya menubuh dan memimpin parti AK yang diasaskannya. Dia jadikan Abdullah Gul dan lain-lain menjalankan kerja Erdogan. Anwar lain, diamanahkannya isterinya, tidak orang lain. Mengapa?

      Mungkin banyak fitnah jika orang lain jadi orang kanan Anwar. Mungkin orang lain semuanya tidak boleh dipercayai seperti setianya seorang isteri. Memang dalam sejarah PKR, tidak ramai pengasas PKR kekal dalam PKR melainkan Azizah dan Azmin Ali. Ramai yang mengkhianati.

      Mungkin itu faktor Wan Azizah jadi orang nombor duanya.

      Jika masa bebas dulu Anwar tidak rasa perlu jadi presiden, mengapa sekarang pula dia setuju? Mungkin ada sesuatu yang dirahsiakan dan mencabar parti itu yang memerlukan Anwar tidak boleh guna selain dirinya sendiri. Tambahan pula usianya lanjut dan selalu ke hospital, maka PKR perlu dipasak di sana sini.

      Azizah perlu digantikan bagi membolehkan Anwar menyediakan pengganti yang benar-benar anwariyin.

      SUBKY LATIF


      : Anwar masih tak berubah, untuk naik ramai rakan-rakan dipijak sedangkan mereka ini berkorban terlalu besar untuk reformasi..

      Delete
    2. Saya ustaz, penyokong PAS akan pilih saya, kata calon PKR



      KOTA RAJA: Calon PKR dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis Mohd Zawawi Ahmad Mughni berkata penyokong PAS di kawasan itu akan memilihnya pada 4 Ogos depan kerana beliau seorang ustaz.

      Katanya latar belakang sebagai seorang ustaz akan menyebabkan penyokong parti Islam itu memilihnya berbanding calon BN.

      “Apabila PAS bertanding pengundi susah untuk berikan undi kepada saya. Tetapi bila BN bertanding, penyokong PAS ada pilihan, mestilah dia pilih ustaz,” katanya dalam satu temubual bersama FMT semalam.

      Semasa PRU-14 pengundi Islam PKR sanggup undi bukan Islam DAP walaupun calon PAS bukan sahaja ustaz ada sesetengah ulama. Masa tu Zawawi lupa tentang agama dan bangsa.
      Bila tersempit baru sedar dirinya Ustaz dan PAS kena sokong.

      Prof Datuk Mohamad Agus Yusoff dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata Pakatan Harapan (PH) akan terkesan jika penyokong Umno dan PAS bekerjasama, dan keputusan pada 4 Ogos ini boleh menjadi petunjuk kepada trend politik orang Melayu pada masa akan datang.

      Zawawi berkata “Orang Melayu dan orang Islam sudah mempunyai kematangan dan tahu siapa yang mereka harus pilih". Habis semasa PRU-14 dulu engkau tak matang sanggup gadai Islam pilih DAP?

      : PKR pernah khianat PAS semasa bersama PAS dalam Pakatan Rakyat. Pengundi PAS tidak semudah itu untuk menyokong penipu. Pengundi PAS kena pilih mana lebih mudarat antara BN dan PH....

      Delete
    3. Yang khianat PAS ia lah NAJIB AL JIBO dan UMNO. Hingga sekarang PAS geramkan kpd depa.
      .
      Pura2 tolong PAS bawa RUU355 ke Prlimen. Dahtu biorkn di situ. Hingga sekarang RU355 terkontang kanting

      Delete
    4. Pengarah Khazanah letak jawatan selepas dikritik Dr M



      PETALING JAYA: Pengarah Urusan Khazaah Nasional, Tan Sri Azman Mokhtar dan 8 ahli lembaga pengarah dana kerajaan itu mengemukakan peletakkan jawatan mereka dalam perkembangan yang dijangka mendorong lebih banyak perubahan pengurusan atasan melibatkan syarikat milik kerajaan dalam masa terdekat, lapor akhbar Straits Times (ST) Singapura hari ini.

      Pegawai kanan kerajaan dan eksekutif kewangan yang rapat dengan perkembangan itu memberitahu ST, Azman dan lembaga pengarah Khazanah mengadakan mesyuarat pada petang Selasa dan memutuskan untuk menandatangani surat peletakan jawatan tanpa tarikh yang kemudiannya diserahkan kepada pentadbiran Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Pegawai memberitahu, mesyuarat yang dipengerusikan pengerusi jawatankuasa eksekutif Khazanah, Tan Sri Mohammed Nor Md Yusof membuat keputusan sebulat suara bahawa kerajaan baru Pakatan Harapan (PH) pimpinan Dr Mahathir yang memenangi pilihan raya umum 9 Mei lepas, harus dibenarkan untuk menentukan struktur kepimpinan baru dana kerajaan itu.

      Keputusan menyerahkan surat tanpa tarikh bertujuan memberi Dr Mahathir kata putus untuk menentukan siapakah yang harus pergi atau kekal di Khazanah, kata pegawai yang rapat dengan perkembangan tersebut.

      Percubaan ST mendapatkan respons daripada pengarah dan eksekutif Khazanah berkenaan perkara itu tidak mendapat balasan.

      Lembaga pengarah semasa Khazanah terdiri daripada tokoh korporat Malaysia paling penting dan proses mencari pengganti mereka, sekiranya berlaku, akan diperhati secara dekat oleh pelabur tempatan dan luar negara.

      Selain daripada Azman dan Mohammed Nor, pengarah lain adalah bekas tokoh perbankan Tan Sri Mohamed Azman Yahya dan Datuk Mohammed Azlan Hashim; bekas pegawai bank pusat, Andrew Sheng Len Tao, yang sebelum ini bertugas sebagai timbalan ketua eksekutif Pihak Berkuasa Kewangan Hong Kong; Tan Sri Raja Arshad Raja Uda, bekas pengerusi dan rakan kongsi kanan firma PriceWaterHouseCooper Malaysia; Datuk Nazir Razak, pengerusi kumpulan CIMB dan adik bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak; Datuk Nirmala Menon, eksekutif sektor insurans yang dihormati dan tokoh perbankan, Yeo Kar Peng.

      Spekulasi berhubung perubahan dalam kepimpinan Khazanah tercetus 2 minggu lepas apabila Dr Mahathir secara terbuka mengkritik dana kerajaan itu, yang diasaskannya pada 1994 sewaktu beliau pertama kali menjadi perdana menteri.

      Dr Mahathir mendakwa Khazanah telah lari dariada tujuan asalnya dan bertukar menjadi alat kerajaan sebelum ini memberi ganjaran kepada ahli politik dan bukan-profesional dengan jawatan dan pakej gaji mewah.

      “Syarikat berkaitan kerajaan ini mengalami kehilangan wang tetapi gaji pegawainya terlalu tinggi dan mereka menikmatinya tanpa menghiraukan sama ada syarikat untung atau tidak,” kata beliau dalam temu bual terbaru dengan portal berita perniagaan berpangkalan di Hong Kong, Investine.

      Portfolio Khazanah merangkumi sebahagian daripada syarikat tersenarai Malaysia yang paling besar dan strategik, seperti syarikat telekomunikasi utama Telekom Malaysia dan operator serantaunya Axiata Group, syarikat kewangan utama CIMB Group Holdings, syarikat tenaga kebangsan Tenaga Nasional, pengendali lapangan terbang Malaysia Airports Holdings dan IHH Healthcare.

      Delete
    5. Khazanah juga merupakan pemilik tunggal syarikat penerbangan negara yang bermasalah, Malaysia Airlines.

      Di Singapura, Khazanah dan Temasek Holdings merupakan rakan kongsi usaha sama dalam M+S Pte Ltd, yang terlibat dalam pembangunan 4 lot tanah di Marina South dan 2 lot di Ophir-Rochor yang merupakan tapak berdirinya Marina One dan Duo sekarang.

      Terdapat spekulasi dalam kalangan kelompok kewangan Malaysia bahawa siapa juga kepimpinan baru yang ditempatkan oleh Dr Mahathir di Khazanah akan membuat perubahan pengurusan terhadap pelaburan syarikat itu yang stabil, yang mempunyai aset boleh jual bernilai sebanyak RM157.2 bilion dan nilai bersih diselaraskan RM115.6 bilion pada akhir 2017.

      Menurut kelompok perbankan, kemungkinan itu boleh mencetuskan ketidaktentuan dalam kalangan pelabur portfolio asing, yang merupakan pemilik utama saham entiti Khazanah yang disenaraikan.


      : Khazanah ada aset 160 billion. Ini kot menjadi punca....

      Delete
    6. Langsong takda punca maklumat. Kelentong si Mamat pakai nama macam2, kopipes tak habis habis, tarak punca maklumat.

      Geng NAIIB AL JIBO pimya kerja.

      Delete
    7. Tarian gelek LGBT kutip derma, apa komen Mujahid?



      KUALA LUMPUR – Penularan tarian gelek yang didakwa melibatkan mak nyah dalam satu majlis kutipan Tabung Harapan tular di media sosial.

      Majlis makan malam bagi mengutip sumbangan Tabung Harapan itu kelmarin telah dicemari insiden yang memalukan.

      Ini kerana majlis yang berlangsung di Pelabuhan Klang itu telah mengundang penari makyah yang berpakaian seksi membuat persembahan.

      Mengulas perkara itu, calon Barisan Nasional bagi Pilihan Raya Kecil Sungai Kandis, Datuk Lokman Noor Adam tertanya-tanya apa pendirian lawannya dari PKR, Mohd. Zawawi Mughni yang lebih dikenali Ustaz Zawawi.

      “Agaknya apa pendirian Ustaz Zawawi terhadap keputusan Pakatan Harapan memanggil tarian gelek LGBT untuk mengutip derma bagi Tabung Harapan ya?

      “Mampukah seorang ADUN Pakatan Harapan menyanggah Perdana Menteri atau timbalannya?

      “Jika tidak, serahkan tugas itu kepada pembangkang dengan mengundi BN,” ujar Lokman dalam status media sosialnya hari ini.- MalaysiaGazette

      Video boleh lihat di telegram
      https://t.me/mindarakyat/2281


      : Ramai pimpinan dalam PAS dulu bertentangan idea dalam menegakkan Islam. Ada yang kata nak selamatkan negara dengan bersama Mahathir.. Kini mereka dalam tong taik....

      Delete
    8. PRK Sungai Kandis: Indikator Kekecewaan Rakyat?



      “Manifesto bukan janji.”
      “Manifesto bukan kitab suci.”
      Ya. Berkatalah apa sahaja kerana rakyat memang bodoh pada pandangan kamu. Dalam hati , kamu pun sedar bahawa hanya orang bodoh sanggup mengundi PH. Dulu kamulah yang kata UMNO dihuni oleh orang-orang bodoh. Orang bijak pandai sudah lari kepada pembangkang. Lebih tepat mereka sudah lari kepada PAS. Orang PAS kamu gagal perbodohkan. Kamu hanya mampu memperli mereka sebagai lebai.

      Kamu tahu bahawa kemenangan PH adalah terletak pada huruf “F”. Kamu hanya berjaya dengan politik FITNAH. Kamu berjaya menggagalkan PAS/GS daripada mengambil alih Putrajaya dengan “F”, fitnah yang menjuarai politik kamu abad ini.

      Namun kamu kena mahu ingat.Kamu menang dengan sokongan pengundi atas pagar Melayu. Mengikut kajian,85% pengundi atas pagar Melayu khususnya di Pantai Barat , mengundi kamu dengan dua sebab utama. Pertama sentimen kebencian mereka terhadap Najib. Kedua, harapan mereka agar nasib mereka, ekonomi mereka, kehidupan harian mereka dan masa depan mereka berubah dengan Malaysia Baharu yang kamu canangkan.

      Berbaki tidak beberapa hari lagi untuk tiba tarikh luput 10 janji 100 hari kamu. Hutang PTPTN mereka tidak ditangguhkan sebaliknya mereka dijanji kebangkrapan. GST tidak dibatalkan sebaliknya kamu tipu mereka dengan GST sifar. Akhir sekali kamu kembali kepada SST dengan kadar 10%. Dasar kamu ini pasti menaikkan lagi harga barang . Kamu hanya memberi ruang kapitan-kapitan DAP mengelak cukai perniagaan. Kamu memang pandai. Tepatnya pandai menipu. Ciri-ciri munafik duduk di situ.

      Dan kini kamu berkeras untuk mengiktiraf UEC. Kononnya atas alasan janji dalam manifesto PH. Demi kepentingan DAP, kamu kata manifesto mesti dilaksanakan. Manifesto yang menjurus kepada kepentingan rakyat terbanyak, kamu abaikan dengan pelbagai alasan. Apakah diksi tersopan untuk rakyat hantukkan ke batu jemala kamu?

      Kini kamu berhadapan dengan PRK Sungai Kandis. Sama-samalah kita tengok adakah 85% pengundi Melayu atas pagar kekal mengundi kamu. Keputusannya nanti adalah indikator. Indikator yang menunjukkan sama ada rakyat kekal bersama kamu meskipun kamu kencing mereka atau rakyat tidak sabar untuk menumbangkan kamu bila-bila masa dari sekarang.

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukPAS

      BayangDiAir,
      26/7/2018


      : Suara rakyat adalah suara keramat, rakyat mesti memberikan signal bahawa rakyat mempunyai kuasa agar kerajaan dilantik tidak merasa selesa dan ego....

      Delete
    9. Dipaksa Makan Steroid Lembu Untuk Cepatkan Tumbesaran



      Seorang remaja perempuan yang menjadi mangsa perdagangan manusia dan pelacuran pada usia 13 tahun tampil ke hadapan dan mendedahkan penderitaan yang terpaksa dialaminya termasuklah, dipaksa mengambil steroid lembu.

      Rupa yang kini berusia 19 tahun berkata, dia sudah bekerja di salah sebuah pusat pelacuran yang ada di Bangladesh sejak lima tahun yang lalu, ketika negara itu kekal dengan keputusan untuk menjadikan pelacuran sebagai satu industri yang sah.

      Gadis malang ini bekerja di Kandipara, salah sebuah rumah pelacuran daripada 20 buah pusat pelacuran sah yang terdapat di Bangladesh. Malah Rupa mendedahkan bahawa terdapat kira-kira 400 pelacur yang tinggal bersama-samanya di Kandipara.

      Undang-undang Bangladesh tidak membenarkan kanak-kanak di bawah usia 18 tahun terlibat dalam industri pelacuran dan mana-mana wanita hanya dibenarkan terlibat dalam industri tersebut setelah berjaya mendapatkan permit daripada kerajaan.



      Namun kajian menunjukkan bahawa 47 peratus wanita yang ketika ini terlibat dalam indsutri tersebut sebenarnya pernah menjadi mangsa perdagangan manusia dan dipaksa bekerja secara haram menjelang usia 18 tahun, tanpa kerelaan mereka.

      Malah Rupa sendiri adalah mangsa perkahwinan bawah umur, iaitu pada usia 11 tahun dengan lelaki yang berusia 3 kali ganda lebih tua daripadanya. Rupa juga memiliki seorang anak daripada perkahwinan tersebut, namun suaminya terbunuh dalam satu kemalangan tempat kerja hingga menyebabkannya hilang tempat bergantung, sekali gus membuka jalan untuk dia menjadi mangsa perdagangan manusia.

      ”Keluarga memberitahu bahawa mereka tidak mampu untuk menjaga saya dan anak saya. Malah, mereka memberitahu bahawa saya sudah tiada dara dan tiada lelaki yang mahu berkahwin dengan saya,” dedah Rupa kepada akhbar.

      Bagi membesarkan anaknya, Rupa berhijrah ke Daka sebelum bertemu dengan pengendali rumah pelcuran, menandakan detik gelap hidupnya bermula.

      Rupa kemudian dijual kepada Kandipara, dan dikurung dalam sebuah bilik berkunci. Rupa pernah beberapa kali cuba melarikan diri, namun tertangkap dan dipukul berulang kali oleh mereka yang menguruskan Kandipara sebagai ugutan supaya tidak melarikan diri lagi.

      Lebih malang, ketika itu dia yang masih remaja, dipaksa untuk mengambil sejenis stroid yang diberikan kepada haiwan ternakan lembu, Oradexon bagi mempercepatkan kematangan tubuh badannya agar kelihatan sebgai seorang dewasa.



      ”Saya merasa amat takut apabila penjaga membawa saya ke balai polis untuk mendapatkan permit. Saya hanya mengulang-ulang kenyataan yang perlu saya berikan kepada polis seperti yang diarahkan oleh penjaga saya.

      ”Kenyataan itu berbunyi, ”Saya sudah berusia 18 tahun dan saya secara sukarela bekerja dalam industri pelacuran kerana tidak mempunyai pekerjaan lain”,’ kata Rupa lagi yang turut mendedahkan pernah dipaksa melayan sehingga 12 orang pelanggan setiap hari.

      Malah katanya, dia dipukul setiap hari oleh pelanggan sehingga mengalami luka-luka, namun pengendali Kandipara memaksanya menyembunyikan kecederaan tersebut bagi membolehkannya terus bekerja, sehingga sekarang.

      ”Saya mengimpikan masa depan yang lebih baik, tetapi saya tahu ia mustahil untuk saya,” katanya.

      Sumber : Dailymail


      : Industri pelacuran adalah industri paling tua di dunia. Malaysia nampak macam nak menghalalkan perkara ini apabila JAKIM dan lain-lain institusi agama ditekan dan dirobek oleh kerajaan Pakatan Harapan...

      Delete
    10. Woiiii Gila.

      Buka blog sendiri laaa

      Delete
    11. Zack jual pungkoq kat pasar Borong...Aiiiik....Meroyan tak abis2 nampak...baru lepas pekena ketum berperisa ubat nyamuk Shelltox keer????


      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!

      Delete
    12. WANG FIAT

      1. PERJANJIAN BRETTON WOOD IALAH PERJANJIAN YANG MELIBATKAN SANDARAN MATA WANG NEGARA DUNIA KEPADA EMAS….NAMUN PERJANJIAN TERSEBUT TELAH DIBATALKAN OLEH PRESIDEN AMERIKA,,,RICHARD NIXON PADA TAHUN 1972….SEJAK ITU MATA WANG DUNIA TIDAK LAGI DISANDARKAN KEPADA EMAS TAPI IA PERNIAGAKAN DENGAN MENJADIKAN MATA WANG SEBAGAI KOMODITI…IA DIPERNIAGAKAN DALAM BENTUK PASANGAN ( PAIR ) DENGAN BERDASARKAN PERMINTAAN DAN TAWARAN…

      2. ALAM MELAYU ADALAH ALAM YANG MEMANG KAYA…DI ANTARANYA YANG PALING UTAMA IALAH EMAS…BANGSA MELAYU YANG BERTAMADUN TELAH MENJADI PELOMBONG EMAS DAN KALAU KITA MEMBACA SEJARAH KITA BOLEH INGAT UMPAMANYA KERAJAAN MELAYU PERNAH MENGHANTAR UPETI EMAS KEPADA KERAJAAN THAI DAN BURMA….SALAH SATU FAKTOR ALAM MELAYU DICEMBURUI KETIKA MENJADI EMPAYAR FUNAN IALAH KEPAKARAN MEREKA DALAM PERLOMBONGAN EMAS….KERAJAAN MELAYU PERNAH MENYELAMATKAN NEGARA CHINA YANG PERNAH JATUH MUFLIS SATU MASA DAHULU…KERAJAAN BRITIAN SEKARANG YANG MATAWANGNYA 5 KALI MATAWANG MALAYSIA IALAH KERANA MEREKA MEMPUNYAI SIMPANAN EMAS YANG DIDAPATI SEMASA MEREKA MENJAJAH TANAH MELAYU….CATATAN KERAJAAN NABI SULAIMAN DULU PERNAH MENYEBUTKAN BAHAWA ISTANA BELIAU DIBUAT DARIPADA EMAS KERANA DIAMBIL OLEH JIN DARIPADA KAWASAN INI…PTOLEMY SEORANG AHLI GEOGRAFI YUNANI MELUKIS PETA SEMENANJUNG TANAH MELAYU,,,BELIAU TELAH MENAMAKAN SEMANANJUNG INI “GOLDEN CHERSONESE” YANG BERMAKSUD SEMENANJUNG EMAS KETIKA MANUSKRIP-MANUSKRIP INDIA PURBA MENAMAKAN TANAH INI SEBAGAI ‘SUVABNARHUMI” IAITU TANAH EMAS…


      3. EKONOMI DUNIA TELAH DIKUASAI OLEH “SECRET SOCIETES” IAITU PELBAGAI KELUARGA ILLUMINITI/FREEMASON YANG MENGAWAL SEGENAP KEGIATAN HIDUP DUNIA HARI INI….DALAM PENGUASAAN TERHADAP EKONOMI DIKUASAI OLEH ROCKEFELLER DI MANA MATA WANG TIDAK LAGI DISANDARKAN KEPADA EMAS…MEREKA MEMPUNYAI AGENDA SULIT DI MANA MEREKA DAPAT MENGAWAL DAN MENJATUHKAN EKONOMI MANA-MANA NEGARA DENGAN HANYA MENJATUHKAN MATA WANG MEREKA BERMODALKAN SPEKULASI….DENGAN CARA ITU JUGA AMERIKA DAPAT MEMBELI PELBAGAI SUMBER ALAM DAN KOMODITI DARI NEGARA LAIN HANYA BERMODALKAN KERTAS,,,,DAKWAT DAN PRESS PRINTER SAHAJA….NEGARA-NEGARA LAIN HANYA MENJADI SEPERTI KELDAI YANG DIBEBANKAN DENGAN BUKU-BUKU DI ATAS BELAKANG SEPERTI YANG DIGAMBARKAN OLEH ALQURAN…

      4. OLEH ITU MALAYSIA PERLU BERWASPADA DENGAN MENCETAK MATA WANG HANYA MENGIKUT SIMPANAN EMAS…WALAUPUN DASAR KEWANGAN ANTARABANGSA TIDAK MENGHALANG MANA-MANA NEGARA MENCETAK SEBANYAK MUNGKIN MATA WANG…..SELALUNYA MANA-MANA NEGARA AKAN MENCETAK MENGIKUT KADAR 3% TOTAL GDP…OLEH ITU PERTIMBANGAN YANG TEPAT IALAH PENAMBAHAN CETAKAN WANG HENDAKLAH DISERTAKAN DENGAN PENAMBAHAN SIMPANAN EMAS…


      5. KITA SEMUA TAHU DI ERA MAHATHIR 1.0,,,,MALAYSIAN CURRENCY JATUH LEBIH 50%,,,SELEPAS ITU DASAR KEWANGAN ISLAM MULA DIPERKENALKAN DAN TERBUKTI RINGGIT LEBIH BERDAYA TAHAN…RESERVE NEGARA DALAM PAIR USD SEPATUTNYA DITUKAR KEPADA NILAI EMAS SUPAYA LEBIH MANPAN…

      Delete
  3. Semenjak PH menjadi kerajaan, rakyat dah nampak MP2 dan ADUN2 bukan melayu khususnya dari DAPigs mula naik tocang dan mula menuntut serta mengeluarkan macam2 kenyataan yang bersifat rasis lagi chauvinistik. Tuntutuan2 tersebut ternyata telah mengguris perasaan kaum Melayu yang dilihat terlalu banyak berlembut dan memberi muka kepada mereka.

    Tengok aje lah bila mana DAPigs telah mengenakan tekanan kepaad YB Siti Aisyah untuk dilantik wakil dari parti tu menjadi Speaker DUN Perak. mereka juga tak ragu2 membantah dan membuat hal jika nampak hak kaum Cina dan india terancam oleh dasar dan keputusan menteri yang tak menyebelahi mereka. Tentu masih segar diminda kita baagimana sebaik saja PH berkuasa, ada tuntutan agar JAKIM dibubarkan kerana tidak memberi faedah kepada perpaduan kaum, malah dilihat peruntukan tersebut adalah membebankan kerajaan. Malah ada yang berhujah , jika JAKIM dan institusi Iskamm seperti IKSIM boleh diberikan dana, kenapa pertubuhan2 agama dan rumah ibadah agama lain tidak dibantu juga oleh kerajaan.

    Baru2 ni pun, tular berita bagaiamana ADUN2 DAPigs membantah kenyataan Menteri pendidikan yg mengatakan tiada dana untuk sekolah2 menengah Cina persendirian, hingga memaksanya terpaksa membuat U-Turn pada hari yang sama juga.

    itu tak masuk lagi tuntutan agar MARA, MRSM dan Uitm dibuka kepada kaum lain. Tak mustahil agensi2 kerajaan yang lain yang dilihat terlaalu membela nasib kaum melayu seperti Felda, Felcra, Nikmat, LPP juga bakal dirombak bagi memberi peluang kepada kaum2 lain untuk turur serta secara en mass.Kini, lembaga2 pengarah PNB telah dipaksa letak jaewatan oleh MOF. Tak lain tak bukan atas desakan dari chukong2 tu dan inilah peluang besar untuk meletakkan kaum2 depa ditempat2 tersebut.

    ynag lebih malang lagi, segala tuntutan2 tersebut seolah2 direstui oleh pemimpin2 melayu dalam kabinet. Atas nama keadilan untuk semua kaum seperti yang diperjuangkan oleh kerajaan era baru. Namapak sangat mereka ni belum lagi mengambil iktibar dari peringatan titah Raja Nazrin yang menyeru agar kaum melayu semua lapisan melakukan reformasi minda supaya melayu tidak pupus seperti Dinasaur dalam maas yang terdekat. Sewajarnya...ASAL, atau Agung Sejak Azali Lagi menjadi pegangan kepada umat Melayu di negara tercinta ini. Jika prinsip ini tidak dihadamkan oleh Melayu...maka banyak lagi isu2 seperti yang dibangkitkan oleh Menteri sumber manusia yang mendakwa melayu adalah pendatang di negara ini. Dah buat kenyataan macam tu, senang2 aje minta maaf..ntah ikhlas ntah tidak.

    Hakikatnya...the damage has been done. Melayu memang terkenal dengan bersopan santun dan bertolak ansur, tapi ada hadnya. Ada benda yang boleh dikompromi dan pastinya ada yang terus kekal sebagai hak mutlak melayu. Bukan apa2..dikhuatiri jika terlalu menjolok sarang tebuan, terima lah padahnya jika disengat kaw2 punya !!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALA BAPAK KAU terkenal dengan bersopan santun dan bertolak ansur.

      Binatang kamu tak hiraukan langsung pembaca di sini tegur jangan kopipes pakai bermacam nama spt justice league.

      Mak bapak kamu tidak ajar kamu, sekarang jadi biadap kurang ajar.

      Delete
    2. KEPALA BAPAK KAU mengata "mula naik tocang" -

      NAJIB AL JIBO yang kasi JHO TAIK "naik tocang" sehingga brbilion Ringgit duit rakyat di seleweng dan di songlap.

      Nanti kedua dua nya itu akan di songlap ke penjara.

      Delete
    3. Sobat2 ku yang dikasihi di blog ni. Tentu kau orang perasan berita sensasi ni kan !!!

      Timbalan Menteri Pendidikan Rejim Pakatan Hancing mengakui yang dia sekarang berada dalam keadaan sesak diburu oleh pihak media.

      Ianya selepas Menteri Rejim Pakatan Hancing itu seolah-olah cuba mengelakkan diri dari menjawab beberapa soalan yang dibangkitkan sebelum ini.

      Diantara persoalan yang masih belum dijelaskan ialah berkaitan bantuan kewangan kepada Sekolah Persendirian Cina yang tidak ada dalam Dasar Pendidikan Negara....dan kenapa beliau membuat kenyataan U-turn dalam hari yang sama. Ini boleh dimasukkan dalam Malaysian Books of Record sebagai keputusan U-Turn yang terpantas yang dibuat oleh seseorang Pak Menteri dalam sejarah Malaysia.

      Selain itu, soalan berkaitan dengan pengiktirafan UEC yang turut dipertikaikan oleh pelbagai pihak secara terbuka juga masih tidak dijawab. mungkin sekaarng ni dia sedang bertapa dalam gua batu belah batu bertangkup untuk mendapatkan ilham bagaimana nak mencari jawapan yang sesuai.

      Ada laporan mengakatakan bahawa Menteri Rejim ni bukan melarikan diri. Tetapi dia tengah mendapatkan rawatan psikiatri akibat trauma kasut putih yang dialami sewaktu zaman sekolah dulu. Mungkin sebab itu batang hidung dia dah tak nampak!!! Mesti dah lari balik ke Spg Renggam dan mengadu nasib malang yang menimpanya pada pengundi2 di situ ...

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!

      Delete
    4. Hantu UG dihidupkan kembali di Sg Kandis?



      PRK Sungai Kandis muncul ketika Kerajaan Pakatan Harapan (PH) sedang sibuk membahagi-bahagikan jawatan politik dalam kerajaan kepada pendukung parti-parti komponen. Ada yang dapat semua yang dihajati. Ada yang dapat sebahagian besar. Ada yang dapat sebahagian kecil. Dan ada yang tak dapat apa-apa bahagian yang mereka hajatkan, kecil atau besar.

      Hajat ini sebelum PRU ke-14 selalu diistilahkan sebagai 'dedak'.

      Pada ketika yang sama, Menteri-menteri yang baru dilantik masih lagi dalam keadaan 'in the making of' atau 'under construction'. Iaitu masing-masing sedang kelihatan seperti terkial-kial dalam proses mencongak apakah peranan yang perlu mereka mainkan sebagai Menteri. Beberapa idea dan ulasan 'bertaraf Menteri' di Parlimen dan sidang media masih lagi kaku, 'flip flop' dan terlalu bersifat 'political acrobatic'.

      Tuntutan melaksanakan Manifesto 100 hari

      Tidak cukup dengan itu, PH sedang lebat dihujani dengan tuntunan-tuntutan agar segera melaksanakan janji-janji dalam manifesto mereka, terutamanya kategori Janji 100 hari sebaik saja mengambil alih pentadbiran negara. Kepimpinan PH sedang jenuh ber'silat', ber'tae kwan do' dan ber'kungfu' bagi menangkis tuntutan-tuntutan tersebut dengan pelbagai alasan seperti era Datuk Ahmad Maslan masih di tampuk kuasa.

      Dalam keadaan segenting ini, PRK Sungai Kandis terpaksa dilangsungkan. Ia berikutan kematian Adun PKR, al-Marhum Mohd Shuhaimi. Seorang tokoh berpengaruh yang dikatakan sebahagian daripada 'inner circle' YB Azmin Ali dalam mengemudikan pengaruh politik PKR di Selangor.

      Kepentingan PRK Sungai Kandis bagi pengkaji politik

      Walaupun keputusan PRK Dun Sungai Kandis nanti tidak mampu memberikan perubahan yang signifikan kepada Kerajaan Negeri Selangor. Namun, ia tetap signifikan sebagai PRK pertama setelah selesainya PRU ke-14.

      PRK Dun Sungai Kandis pada 4 Ogos ini akan menunjukkan beberapa perkara.

      Antaranya, adakah rakyat masih dalam 'mood' gembira yang amat sangat dengan Kerajaan PH? Ataupun rakyat sudah mula 'menilai' kembali sokongan mereka kepada PH?

      Atau adakah rakyat sudah 'tidak peduli' lagi dengan politik PH? PH dan Umno sama saja pada mereka. Bezanya, satu pihak sedang menjadi kerajaan. Satu pihak lagi adalah pembangkang. Semua janji manis, akhirnya dicapati. Rakyat juga yang terpedaya.

      Kenapa PAS tidak bertanding?

      PAS tidak bertanding dalam PRK ini. Walaupun banyak pihak menjangka PH akan berdepan dengan PAS.

      Ramai pimpinan PH melempiaskan kekecewaan mereka dengan langkah PAS tidak bertanding. Mereka sangat ingin menumbangkan PAS. Bila PAS tidak bertanding, tiada PAS untuk ditumbangkan dalam PRK ini, bagi menunjukkan sokongan mutlak rakyat hanya kepada PH.

      Lebih menarik lagi, Umno yang beria benar mahu bertanding sebagai pembangkang di peringkat negeri dan Pusat dalam PRK ini. Umno mula berbincang dengan PAS tentang strategi satu lawan satu. Langkah ini disindir oleh Tun Mahathir dengan mengatakan PAS adalah 'adik-beradik' Umno.

      Hantu UG dihidupkan semula

      Kemudian sindiran tersebut telah disambut oleh cybertrooper PH dengan penuh bersemangat, menyatakan itu adalah pengesahan UG PAS dan Umno, yang sejak sekian lama, dinafikan oleh PAS.

      UG apakah lagi maksud mereka. Entahlah?

      Umno bukan Kerajaan Pusat, PAS pun bukan. Campur PAS dan Umno pun belum boleh membentuk kerajaan kerana PH menang 2/3 Parlimen.

      Walaupun dah menang majoriti 2/3 di Parlimen, PH masih takutkan bayangan hantu UG ciptaan mereka.

      Kenapakah hantu UG dihidupkan kembali?

      Rupanya PH masih bimbang dengan faktor sokongan Melayu kepada mereka. PAS dan Umno didapati masih mendapat kepercayaan besar di kalangan majoriti umat Melayu Islam di Malaysia.

      Delete
    5. 2,000 Umat Islam Banjiri Himpunan Kebangkitan Ummah



      KUALA LUMPUR – Lebih 2,000 umat Islam dari seluruh negara membanjiri Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Bharu di sini, pagi ini bagi menyertai Himpunan Kebangkitan Ummah.
      Kehadiran individu berkenaan mewakili pelbagai badan bukan kerajaan (NGO) termasuk Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA).

      Antara tuntutan mereka ialah membantah pertikaian kedudukan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V dan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC).

      Perhimpunan yang bertema ‘Malaysia Baru Pasca PRU-14: Islam Melayu Terancam’ dimulakan dengan bacaan al-Fatihah dan laungan ‘Allahu Akbar’.

      Tokoh negarawan yang dijadualkan untuk berucap pada acara itu termasuk bekas Penasihat Sosio Budaya Kerajaan, Tan Sri Dr Rais Yatim dan bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan. – BH Online


      : Ini adalah permulaan kepada gabungan NGO Islam untuk bangkit bersama. Dalam media sosial machai PH menyerang kononnya himpunan ini anjuran PAS.....

      Delete
    6. Isunya ialah Umno digambarkan seperti 'kapal yang karam' oleh kepimpinan mereka sendiri. Kapal yang karam di lautan dalam mungkin hanya akan berjaya ditemui dan diangkat semula selepas beratus tahun. Besar kemungkinan, hanya sebagai bahan sejarah yang sangat bernilai. Tidak lebih daripada itu.

      Oleh itu, PH ingin PAS agar terus menjauhi Umno agar tidak terpalit dengan hantu UG. Ini tentulah akan memudahkan PH mendekati saki baki Umno yang sedang terkapai-kapai agar berpaut kepada bot-bot penyelamat Bersatu atau PKR.

      Ini adalah strategi yang licik.

      Namun PAS masih berterusan mendekati Umno secara penuh berhemah melalui strategi Budaya Berpolitik Matang dan Sejahtera. Bahkan dalam PRK ini, PAS bertindak lebih jauh sehingga memberi ruang kepada Umno untuk berhadapan dengan PH secara langsung, tanpa perlu bimbang terpaksa berhadapan juga dengan PAS secara serentak.

      Demokrasi pasca PRU ke-14

      Politik pasca PRU ke-14, tidak sama lagi seperti dahulu. Strategi politik yang masih di takuk lama, akan mengurangkan relevansi sesebuah parti politik daripada arus Malaysia Baru.

      Tapi PH dalam PRK ini masih berkempen dengan modal lama seperti yang dirumuskan oleh Institut Darul Ehsan (IDE) kelmarin,

      “Jelas bahawa faktor Tun Dr Mahathir Mohamad, faktor menolak BN, manifesto untuk menghapuskan GST (Cukai Barang dan Perkhidmatan) dan kemampuan Pakatan Harapan mentadbir kerajaan khususnya Kerajaan Negeri Selangor, telah berjaya menarik sokongan pengundi Dun khususnya undi orang Melayu".

      Apa pun strategi PH, ia masih berupaya membuahkan hasil kerana pertandingan adalah di 'kawasan putih' bagi mereka.

      Isu-isu Melayu dan Islam

      Isu-isu berkaitan Melayu dan Islam, dijangka akan mula mendapat pertimbangan semula pengundi-pengundi di Dun Sungai Kandis.

      Isu-isu ini sebelum ini, ditenggelamkan oleh kemarahan rakyat kepada DS Najib dan BN dalam PRU ke-14 baru-baru ini.

      Penutup

      Kepada pengundi Dun Sungai Kandis, anda adalah tumpuan utama 4 Ogos nanti. Isyarat pengundian anda akan dikaji dengan mendalam oleh para penganalisa politik.

      Sama ada anda memberikan undi yang lebih besar untuk PH. Atau mengecilkan sokongan kepada mereka. Atau mengecilkan jumlah keluar mengundi. Atau tidak mengendahkan hari pengundian. Semuanya adalah signifikan dalam memahami mood terbaru rakyat di kawasan putih PH.

      Ya, jika Umno menang. Ia adalah sangat luar biasa. Tapi ia bukanlah mustahil. Sama seperti luar biasanya PH menumbangkan Umno dalam PRU ke-14.

      PAS pula pada kali ini, mengucapkan selamat bertanding kepada semua calon. Dan selamat mengundi kepada pengundi Dun Sungai Kandis.

      ZAKARIA ISMAIL
      27 Julai 2018


      : Pakatan Harapan tak ada isu di Sg Kandis, nak buat janji janji lama tak ditunai, hanya mampu buiat fitnah PAS-UMNO UG kerana fitnah ini masih lagi ada dikepala sesetengah orang Islam terutama puak IKRAM....

      Delete
    7. Hindu kaum pertama Malaysia, Melayu sebenarnya pendatang - Kula



      TRANSKRIP video dalam Bahasa Melayu:
      Kebanyakan orang telah lupa. Orang Hindu mula mula jejak negara ini 2,500 tahun dulu.

      Apa buktinya? Sekiranya anda pergi ke Lembah Bujang, kesemua bukti terdapat di sana. Terdapat banyak kuil lama yang ditemui di sana.

      Apabila kitalah yang berada di negara ini terlebih dahulu, maka merekalah (Melayu) yang sebenarnya pendatang!

      Kita dan Melayu adalah setaraf.

      Tapi hari ini, semua ini sudah dilupakan.

      Tanyalah kepada anak-anak kita yang bersekolah tentang sejarah asal usul kita; mereka akan berkata Guru di sekolah telah ajar yang orang Hindu menetap di sini 100 tahun yang dahulu.

      Kita mesti mengetuk kepala guru-guru yang ajar sejarah salah yang sebegini!

      Pergi beritahu kepada semua, kenyataan ini keluar dari mulut saya. Hindu, kaum pertama di Malaysia, 2,500 tahun yang lepas.

      Kita seharusnya perlu sebarkan kepada semua supaya hak kita tidak akan tertindas. Ini adalah tanah air kita. 2,500 tahun dahulu kita sudah menetap di sini. Kita mempunyai semua hak untuk berada di tanah ini.

      Ini Tanahair kita
      (KULA bercakap pada satu program di Nilai, Negeri Sembilan minggu lepas.)



      Patutkah seorang menteri mengeluarkan kenyataan seperti ini? Apa komen anda? Jika anda pengundi Pakatan Harapan, adakah anda rasa berbaloi mengundi PH pada PRU-14 lalu setelah anda banyak kali dikhianati?

      : Mana nak letak muka orang Islam yang sanggup undi DAP.. terutama parti Amanah dan IKRAM....

      Delete
    8. justice league29 July 2018 at 16:37
      Himpunan Desak Ramasamy Letak Jawatan



      Sahabat NGO Islam di sekitar Pulau Pinang hadir memberikan sokongan tanpa mengira fahaman politik & agama kepada Himpunan Desak Ramasamy letak jawatan. Dianggar sekitar 7000 berhimpunan sepanjang jalan untuk himpunan ini.




      Ramasamy didukung mereka yang Pro-LTTE di Malaysia dan Ramasamy menyanjung tinggi pengganas seperti pengasas LTTE iaitu Prabakharan.

      Kita tidak mahu mana-mana ekstrimis berleluasa di Malaysia tanpa mengira apa jua agama, bangsa dan parti politiknya.



      Pihak NGO Islam sempat menyampaikan memorudum kepada wakil kerajaan Pualau Pinang.










      : Tahniah NGO Islam dan ada bukan Islam di Pulau Pinang priihatin tentang kedaulatan negara kita....

      Delete
    9. GENG NAJIB AL JIBO masih lagi sakit batuk kering.

      Dan belom kumpa doktor pakar sakit otak.

      Kopipes tak renti renti.

      Delete
    10. KURIKULUM UEC

      Kebanyakkan kurikulum atau sukatan pelajaran yang diaplikasikan dalam aliran UEC diambil daripada sistem-sistem pendidikan dari Hong Kong, Singapore dan China. Tidak dinafikan mereka juga menggunakan sedikit daripada sistem kurikulum di Malaysia tetapi hanya sebahagian tertentu yang dirasakan cukup sekadar untuk meraikan sistem pendidikan kebangsaan. Apa yang penting disini ialah golongan ini tidak menggunakan kurikulum kebangsaan sepenuhnya seperti mana yang dikehendaki oleh kerajaan.

      PENGIKTIRAFAN UEC

      Sekiranya kerajaan baharu mengiktiraf UEC ini, perkara ini dilihat sebagai satu ketidakadilan kepada mereka yang belajar menggunakan sistem pendidikan kebangsaan terutamanya kepada anak-anak Malaysia yang berbangsa cina sendiri. Perkara utama yang dapat dilihat sekiranya UEC diiktiraf ialah UEC ini akan merampas hak anak-anak cina yang setia dengan sistem pendidikan kebangsaan. Sistem kuota akan terjejas dan pengiktirafan UEC akan membuka jalan mudah kepada golongan UEC ini untuk melanjutkan pelajaran di peringkat tinggi.

      Golongan UEC ini yang tidak bersama dengan sistem bersama dengan sistem pendidikan seharusnya kekal dengan cara mereka yang sedia ada. Ramai lagi mereka yang terus setia dan yakin dengan sistem pendidikan kebangsaan dan golongan inilah yang pelu dijaga oleh kerajaan. Pengiktirafan UEC dapat diumpamakan sebagai kera dihutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.

      UEC, MANIFESTO & SOLUSI

      Pengiktirafan UEC seharusnya tidak boleh berada di dalam manifesto kerajaan pakatan langsung. Sekiranya isu ini hanya digunakan hanya untuk meraih kemenangan dalam PRU ke-14, ketahuilah kerajaan hanya menang bersorak, kampung tergadai. Pengiktirafan UEC ini akan meyebabkan kita tersasar daripada akta pendidikan kebangsaan itu sendiri yang mengkehendaki bahasa melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam pendidikan.

      Kerajaan terdahulu pernah menawarkan sistem UEC untuk berada sekali dengan sistem pendidikan negara tetapi tidak ramai yang ikut serta dan masih berdegil untuk terus tetap berada dalam aliran persendirian UEC. Golongan UEC ini tahu natijah dan akibat yang bakal ditempuh sekiranya mereka berada di luar sistem dan perkara inilah yang perlu mereka korbankan semenjak mereka memilih untuk bersendiri.

      Tuntutan pengiktirafan UEC ini merupakan satu tuntutan yang mementingkan diri dan hanya ingin mengaut untung disepanjang jalan pendidikan di Malaysia. Konklusinya, UEC tiada tempat dalam aliran pendidikan di negara ini.

      ABU DZAR AL-GHIFFARI BIN SYAKIRIN
      INSPIRASI VARSITI
      UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA

      Sumber:
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=902124776638970&id=430665967118189
      TEMUBUAL DENGAN Prof Dato’ Dr. Teo Kok Seong.

      : Api yang dimainkan oleh pemain politik yang ada kepentingan diri dan kumpulan mereka tanpa mengira masa depan anak bangsa....

      Delete
    11. Suka atau tidak, saya perlu percaya Anwar



      Sebelum PRU ke-14, dua individu ini melakukan sesuatu yang sukar dibayangkan - berdamai dan membentuk kerjasama.

      Mengikut perancangan, Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kepimpinan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam masa dua tahun menjadi perdana menteri.

      Tempoh masa itu bagaimanapun sering berubah-ubah sejak itu.

      Anwar, 70, berulangkali menyebut beliau tidak tergesa-gesa. Kali terakhir beliau dikatakan tidak sabar untuk menggantikan Mahathir, bekas timbalan perdana menteri itu berakhir di penjara, dengan mata lebam.

      Timbul juga spekulasi bahawa masa depan Anwar sebagai perdana menteri masih tidak menentu dan ada kumpulan dalam lingkaran Mahathir yang tidak mempercayainya.

      Dan Mahathir sendiri nampaknya ada masalah kepercayaan terhadap bekas musuhnya yang kini kembali menjadi bakal penggantinya.

      "Dalam wawancara bersama CNN, pemimpin berusia 93 tahun itu berkata: "Saya perlu percayakannya - sama ada saya suka atau tidak. saya tidak boleh berada di sini pada setiap masa."

      Ditanya berhubung tempoh masa untuk Anwar menggantikannya, beliau menjawab: "Jika syarat untuk kami (beliau dan Anwar) berkerja bersama adalah saya menjadi perdana menteri untuk dua atau tiga tahun, bagi saya itu tidak penting."

      "Saya akan patuh kepada kehendak rakyat," katanya lagi.

      Namun Mahathir juga berkata jika rakyat mahu beliau berkhidmat lebih daripada tempoh yang dipersetujui Pakatan Harapan, beliau akan berbuat demikian.

      Sementara itu, pengerusi HARAPAN itu mendakwa beliau mewarisi kerajaan yang penuh dengan rasuah dan pegawai yang tidak boleh dipercayai.

      "Kita sudah lihat kerosakan dari luar, tetapi tidak pernah menjangka ia begitu teruk. Kebanyakan peringkat tertinggi dalam kerajaan korup," katanya.

      Mahathir juga berkata beliau perlu berkerja dengan mereka yang disyakinya.

      "Ia kerja sukar, jika anda tidak berkerja dengan orang yang anda percaya, anda tidak tahu tahu sama ada apa yang anda mahu mereka lakukan akan terlaksana atau tidak," katanya lagi.


      : Bunga-bunga Anwar mungkin dikecewakan sekali lagi....

      Delete
    12. Rafizi lawan Azmin bagi jawatan timbalan presiden PKR



      Rafizi Ramli mengesahkan beliau akan bertanding untuk jawatan timbalan presiden pada pemilihan PKR Ogos ini.

      Jika penyandangnya Datuk Seri Mohamed Azmin Ali memilih untuk mempertahankan jawatan itu nanti, keputusan Rafizi itu akan menyaksikan persaingan di antara dua pemimpin PKR terbabit, yang sudah berbahang untuk beberapa tahun, akan mencapai kemuncaknya.

      Setakat ini Azmin masih berahsia berhubung perancangannya, walaupun ada spekulasi mendakwa beliau mungkin akan mencabar Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi jawatan presiden.

      "Saya akan bertanding bagi jawatan timbalan presiden... Saya tidak berminat dengan apa-apa jawatan kerajaan tetapi saya masih berhutang dengan anggota PKR untuk tidak berundur (daripada parti) begitu saja," katanya kepada Malaysiakini.

      Beliau yang kini merupakan naib presiden berkata akan membuat pengumuman rasmi Ahad ini.

      Ditanya tentang apakah yang menyebabkannya mahu merebut kerusi nombor dua itu, rafizi menyifatkannya sebagai pertandingan antara ahli politik (career politician) dengan reformis dalam PKR.

      "Dalam PKR ada ramai seperti saya, yang tidak pernah berada dalam politik atau berminat dengan politik, tetapi 'terjaga' selepas apa yang berlaku pada 1998 (gerakan Reformasi).

      "Persaingan idea antara apa yang digelar sebagai kumpulan reformis dengan mereka yang sudah menjadi ahli politik seumur hidup mereka akan sentiasa ada.

      "Jadi saya fikir tidak pelik jika (perbezaan) idea ini ditunjukkan di peringkat timbalan presiden," katanya lagi.


      : Azmin kini tersempit, sebaiknya dia lawan Anwar biar Anwar pula tersempit....

      Delete
    13. Woiii...Gila.

      Hang pi bercuti dulu di Tanjong Rambutan laaa.

      Di sana ada hospital bahagia.

      Hang pun akan lebih bahagia dok di sana.

      Makan minum semuanya free.

      Stock ubat gila untuk hang pun cukup.

      Delete
    14. Zack jual pungkoq kat pasar Borong...Aiiiik....Meroyan tak abis2 nampak...baru lepas pekena ketum berperisa ubat nyamuk Shelltox keer????


      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!

      Delete
    15. KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA

      1. PERKATAAN MELAKA DIAMBIL DARI BAHASA ARAB ( MULAQAT ) IAITU TEMPAT PERTEMUAN ( PEDAGANG-PEDAGANG DARI SELURUH DUNIA )…KERAJAAN ISLAM MELAKA DI KEMUNCAK KEGEMILANGANNYA ADALAH PADA MASA PEMERINTAHAN SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SHAH DI MANA BELIAU ADALAH SEORANG YANG ALIM DAN FAQIH DALAM HUKUM-HAKAM ISLAM…DI ZAMAN BELIAULAH HUKUM HUDUD DILAKSANAKAN…KEPERIBADIAN BAGINDA SEPERTI UMAR AL KHATTAB DI MANA BAGINDA PADA MALAM HARI MERONDA SEORANG DIRI DAN BERJAYA MEMBUNUH 5 ORANG PEROMPAK DENGAN KEHANDALAN BAGINDA BERSILAT…

      2. SEBELUM ITU KERAJAAN MELAYU FUNAN DI CATAT SEBAGAI EMPAYAR PERTAMA DI ASIA TENGGARA BEBERAPA ABAD SEBELUM MASIHI….KERAJAAN INI BERTEMPAT DI CHAMPA ( KAMPUCHEA )…UMAT MELAYU MENJADI BANGSA YANG MAJU DAN BERTAMDDUN DAN BEGITU HEBAT DALAM PERLOMBONGAN EMAS DAN TIMAH…SELAIN ITU BANGSA MELAYU MENJADI RAJA MARITIM DUNIA SEHINGGA LAUT DI SITU DINAMAKAN LAUT CHAMPA….OLEH KERANA SERANGAN YAJUJ MAKJUJ ( CINA/VIET ) BANGSA MELAYU TELAH BERUNDUR KE SELATAN DAN LAUT TERSEBUT TELAH BERTUKAR NAMA KEPADA LAUT CHINA SELATAN….KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU LAIN YANG TURUT SAMA TERTUBUH IALAH LANGKASUKA 2M ( PATANI & THAI ),,,KEDAH TUA 5M ( LEMBAH BUJANG KEDAH ),,,GANGGA NEGARA 5M( PERAK ),,,,TAN TAN 6M ( TRENGGANU ),,,CHIH TU 6M ( KELANTAN ),,,SRIVIJAYA 7M ( SUMATERA ) DAN MAJAPAHIT 13M ( JAWA )


      3. KERAJAAN MELAKA KETIKA ITU MEMPUNYAI KELENGKAPAN PERANG YANG TERCANGGIH DI DUNIA KERANA KERAJAAN INI ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA EMPAYAR OTTHMANIAH TERMASUK KERAJAAN ACHEH DAN KERAJAAN SULU…SEPERTI KELENGKAPAN TENTERA AMERIKA JIKA HENDAK DIBANDINGKAN ZAMAN SEKARANG….MENURUT RELAZIONE DEL PRIMO VIAGGIO INTORNO AL-MONDO ( REPORT ON THE FIRST VOYAGE AROUND THE WORLD ) KARANGAN ANTONIO FIGAFETTA,,,KEKUATAN MELAKA PADA WAKTU ITU ADALAH 20,000 ORANG TENTERA YANG TERDIRI DARIPADA TENTERA TEMPATAN SELAIN TENTERA UPAHAN DARI JAWA,,,PARSI DAN BEBERAPA NEGERI ISLAM YANG LAIN…..KELENGKAPAN KETENTERAAN MELAKA KETIKA ITU IALAH 6,000 ARTILERI ( MERIAM BESAR BERKUASA TINGGI ),,,20 GAJAH PERANG SERTA SENJATA API DI KENALI SEBAGAI ISTINGGAR ( SENAPANG PANJANG ) BAJU BESI SERTA MERIAM-MERIAM KECIL ( ZAMAN SEKARANG SEPERTI RPG YANG MUDAH DIANGKUT ) HASIL KREATIVITI BANGSA MELAYU YANG DICEMBURUI PENJAJAH KETIKA ITU…KOTA MELAKA PULA KETIKA ITU ADALAH DIBINA DARIPADA BATU….

      4. DARI SEGI KELENGKAPAN TENTERA LAUT DAN PERKAPALAN… ANGKATAN LAUT MELAKA YANG SERING MERONDA SEPANJANG SELAT MELAKA,,,LALUAN DAGANG TERSIBUK DI DUNIA SAMPAI SEKARANGPUN DIAKUI KECEKAPANNYA…DI BAWAH KEPIMPINAN TOKOH-TOKOH BERWIBAWA SEPERTI BENDAHARA TUN PERAK DAN LAKSAMANA HANG TUAH,,IA TELAH BERJAYA MEMUKUL MUNDUR ARMADA LAUT THAI…JUGA ANCAMAN MANA-MANA PIHAK…BUKANKAH IA CUKUP BESAR DAN KUAT UNTUK MENJAMIN KESELAMATAN PENDUDUK,,,PENDATANG DAN PEDAGANG SEPANJANG SELAT MELAKA??? …MAMPU MERONDA DARI UTARA SEMANANJUNG SEHINGGA SELATAN KE PULAU JAWA..MEMANTAU DAN MENGHIDU PERGERAKAN MUSUH SEBELUM MEREKA DAPAT MENGHAMPIRI PUSAT PEMERINTAHAN DI KOTA MELAKA…LALU BAGAIMANA KOTA MELAKA YANG DIGELAR BARAT SEBAGAI “VENICE OF THE EAST” BOLEH KALAH DENGAN MUDAH???...PIHAK PORTUGIS SENDIRI MENGAKUI BAHAWA PEJUANG-PEJUANG MELAYU MELAKA ADALAH GAGAH PERKASA DAN TERLATIH DALAM ILMU PEPERANGAN SERTA DILENGKAPI PELBAGAI JENIS SENJATA POTENSI…

      Delete
  4. Bila Melayu ckp pasal hak Melayu, senang je dituduh rasis. Tapi kalau cina India hina melayu dan berlagak mcm babi yg menyondol, tak ada pulak dituduh rasis.

    Lepas kena hentam, minta maaf

    Minggu depan buat lagi.

    Tak apa, ujilah Melayu, mereka masih boleh bersabar lagi. Tapi jangan sampai orang Melayu hilang sabar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habat jasa Salahuddin di Pulau Pinang sehingga dapat ‘Datuk’



      Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub hari ini dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) yang membawa gelaran Datuk oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

      Ketika ditemui selepas istiadat khas di kediaman Yang Dipertua Negeri, Salahuddin yang diiringi isteri Fatimah Taha, melahirkan rasa bangga dan terharu menerima pingat kebesaran itu.

      "Sesuatu yang sangat besar maknanya dalam karier politik saya sebagai orang Johor tetapi tiba-tiba mendapat penghargaan daripada Pulau Pinang," katanya.

      Kita tak tolak sumbangan YB Salahudin semenjak dulu lagi.. namun ada moleknya menerima gelaran tersebut setelah beliau 'perform' sebagai seorangg menteri.. Dulu semasa dalam PAS, pimpinan PAS tidak menerima pingat sewenangnya. Abdul Hadi beberapa kali menolak Dato' Seri sehingga nasihat pimpinan lain ambil untuk jaga hati sultan. Begitu juga Harun Taib dan ramai lagi.

      Tapi tak sampai 100 janji manifesto terlaksana dah dapat Datok, Lagi habat di negeri lain pula. Mungkin kerana hebat mengira ikan dilaut dan lembu diladang yang 7 ekor.

      Gelaran Datuk sekarang ni mcm senang-senang je boleh dapat.. ada bekas penjenayah yngg ada kes pun boleh dapat.. kenape ye? Manakah salah dan silap dia.. martabatkan gelaran tersebut.. ianya merupakan salah satu gelaran kebesaran 'Malaya' semenjak turun temurun.

      Nanti adalah puak-puak taasub akan berkata daripada gelaran "jebon" kini dapat gelaran "datuk". Adakah hujah ini mampu dijawab dihadapan ALlah s.w.t. dalam pengkhinatan perjuangan Islam di Malaysia. Semoga Allah berikan kita pertunjuk, Jangan sampai Allah sesatkan kita dengan 'keduanian' yang kita dan puak kita banggakan.

      : Hebat politik DAP, LGE beberapa penggal di PP tak dapat apa, ni tak sampai 2 bulan terus dapat.. Politik DAP luar jangkaan....

      Delete
    2. Manifesto PH di Sg Kandis, nak turun harga minyak, nak hapus tol atau nak kencing rakyat?



      Pakatan Harapan (PH) perlu menang besar pada pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis 4 Ogos ini demi meneruskan kesinambungan agenda pembangunan negara, khususnya di Selangor, kata Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Syed Saddiq Abdul Rahman.

      Beliau berkata sekiranya PH tidak menang besar, ia memberi isyarat bahawa Umno dan PAS akan bergabung menentang PH pada pilihan raya umum akan datang.

      “Keputusan PRK ini akan menjadi keputusan sangat unik kerana PAS dan Umno sedang ‘test market’ (menguji situasi semasa) di mana mereka tidak mahu adakan pertandingan 3 penjuru.

      “Kalau kita (PH) tidak berjaya menang besar, besar kemungkinan ini dijadikan isyarat bahawa kedua-dua parti itu akan bergabung berentap dengan PH dalam PRU akan datang,” katanya.

      Nak menang besar itu ok lah. Tapi apa manifesto yang boleh mendorong rakyat untuk menyokong Pakatan Harapan? Nak turun harga minyak kepada RM1.50 ke? Atau nak hapus tol?

      Atau PAKATAN HARAPAN nak KENCING lagi rakyat?



      Saya melihat dan meneliti ceramah-ceramah kedua-dua pihak. Ceramah daripada BN dan Lokman Adam nampak begitu agresif dan mereka menawar satu alternatif selepas mereka ditolak oleh rakyat dalam PRU-14 lalu. Ada isu yang di bawa.

      Ceramah-ceramah calon PKR, Zawawi nampak hambar, tak ada isu dan nampak tak ada kesamaan pakatan antara PKR dengan BERSATU, AMANAH dan DAP. Tak isu rakyat sekadar menyerang PAS sedangkan PAS tak bertanding.

      Isu PAS sokong UMNO dan nak UG dengan UMNO/BN masih dimainkan sedangkan mereka telah dimalukan dalam parlimen kerana tak boleh bukti tuduhan PAS terima wang RM90 juta setelah mereka menjadi kerajaan dan berkuasa.

      PAKATAN HARAPAN sangat memalukan dalam kempen PRK kali ini.


      : Mereka tak berani nak janji kerana mereka dah kencing pengundi. Kalau pengundi masih mengundi PKR maka memang sah pengundi suka dikencing....

      Delete
    3. Cubaan Anwar Singkirkan Azmin menggunakan Rafizi?



      Sementara Azmin Ali masih menimbang-nimbang dan belum lagi membuat keputusan jawatan mana yang mahu ditandinginya, Rafizi Ramli sebaliknya lebih dulu mengumumkan pengesahannya akan bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR pada pemilihan September ini.

      Dengan perkembangan ini, jika Azmin mahu mengekalkan jawatan Timbalan Presiden PKR yang sedang disandangnya, bermakna pertandingan akan menyaksikan pertembungannya dengan Rafizi yang sekarang merupakan Naib Presiden PKR.

      Sebaliknya, kalau Azmin memutuskan untuk bertanding jawatan Presiden, beliau akan berhadapan dengan Anwar Ibrahim yang kini sudah sah mengumumkan bertanding jawatan tersebut.

      Apakah pilihan Azmin?



      Walaupun Anwar masih merupakan tokoh yang dhormati dalam PKR, apatah lagi kedudukannya sebagai bakal Perdana Menteri menggantikan Tun Mahathir Mohamad, hasrat beliau untuk menduduki kerusi Presiden PKR yang selama ini dipegang oleh isterinya, Dr. Wan Azizah Wan Ismail ialah tidak lain untuk mengukuhkan lagi cengkamannya dalam parti itu.

      Ikut logik, jika beliau kekal sebagai Ketua Umum PKR sekali pun dan dalam masa yang sama sebagai Ketua Umum Pakatan Harapan, ia sama sekali tidak menggugat kedudukannya sebagai bakal pengganti kepada Tun Mahathir untuk jawatan Perdana Menteri.

      Namun, dengan tiba-tiba Anwar mahu mengisi kerusi Presiden PKR, gambarannya ialah beliau ada sedikit kecurigaan terhadap kesetiaan atau ketakutan kepada kemungkinan Azmin akan menggugatnya di masa-masa depan.

      Lebih-lebih lagi Azmin kini adalah Menteri Hal Ehwal Ekonomi, suatu jawatan kanan dalam kerajaan dan bukan lagi sebagai Menteri Besar Selangor.

      Diberitakan bahawa dalam susunan kabinet baru-baru ini, nama Azmin tidak disenaraikan langsung oleh PKR sebagai salah seorang calon menteri kabinet atas kefahaman beliau sudah pun memegang jawatan sebagai Menteri Besar Selangor.

      Meskipun perlantikannya mengejutkan PKR, tetapi ia dalam waktu yang sama menunjukkan keyakinan Tun Mahathir terhadap kewibawaan Azmin dalam mentadbir Selangor selama ini serta mahu bakatnya diperluaskan lagi di perintkat Pusat.

      Yang turut mengejutkan juga, Azmin difahamkan tidak berunding sama sekali mengenai perlantikan itu dengan Anwar, sebaliknya beliau terus saja menerima tawaran jawatan yang dibuat oleh Tun Mahathir itu.

      Dengan itu, Anwar difahamkan ada berasa sedikit terguris hati dengan Azmin.

      Dengan Anwar sudah sah bertanding jawatan Presiden PKR dan menyusul pula Rafizi mengumumkan akan bertanding jawatan Timbalan Presiden, Azmin kini seolah-olah sedang diasak untuk diketepikan berikutan kecurigaan yang kian bercambah terhadapnya.

      Dalam hal ini, pilihan terbaik bagi Azmin ialah mengekalkan jawatan Timbalan Presiden yang sedang disandangnya kerana berdasarkan reputasi dan kedudukannya dalam kerajaan sekarang, peluangnya memenangi jawatan itu jauh lebih baik berbanding Rafizi.

      Azmin hanya mungkin tergugat untuk mengekalkan jawatannya jika Anwar bersungguh-sungguh dan secara terbuka menyokong Rafizi.

      Tetapi, tindakan itu bukan saja merbahaya kepada Anwar, malah memungkinkan berlakunya perpecahan yang berpanjangan dalam PKR selepas ini.

      Sebaliknya, jika dengan pengumuman lebih awal oleh Rafizi bertanding jawatan Timbalan Presiden itu membuatkan Azmin memutuskan bertanding jawatan Presiden PKR, sebenarnya itulah yang ditunggu-tunggu oleh Anwar dan kumpulannya.

      Ia bukan saja akan menyaksikan serangan habisan-habisan oleh Anwar dan kumpulannya untuk mengenepikan Azmin, malah mungkin akan disusuli dengan pelbagai serangan lain yang lagi.

      Logiknya juga, terlalu sukar buat Azmin untuk mencabar Anwar bagi kerusi Presiden PKR itu.

      Namun, jika itu yang berlaku, yang pasti akhirnya Rafizi akan menang percuma sebagai Timbalan Presiden PKR.

      Sudahnya nanti, Anwar dan kumpulannya akan menguasai sepenuhnya PKR.

      Maka, bertahan di kedudukan nombor dua dalam parti adalah pilihan terbaik buat Azmin demi masa depannya.

      Shahbudin Husin

      : Anwar nak singkir Azmin, silap besar..Silap-silap Anwar akan tersungkur kali kedua...

      Delete
    4. NAJIB AL JIBO dah takda siapa nak singkir.

      Sebab dia dah tersingkir.

      Selepas tersungkur - di Peu14.

      Delete
    5. Perebutan dalam PKR makin Parah, hanya tunggu masa untuk pecah



      Menjelang pemilihan parti bulan depan, Setiausaha Pemuda PKR Selangor Syed Badli Shah Syed Osman mengumumkan peletakan jawatan selepas mendakwa berlaku amalan kronisme dan nepotisme di kalangan pimpinan parti di negeri itu.

      Syed Badli mendakwa sikap mementingkan kroni semakin parah apabila hanya 'pengikut kabilah' tertentu diberikan habuan dari segi jawatan lantikan politik.

      "Saya menyelar sikap segelintir pemimpin PKR Selangor yang menjadikan habuan jawatan lantikan politik sebagai usaha untuk mengekalkan pengaruh dan kuasa.

      "Secara jelas jawatan- jawatan lantikan politik hanya diberikan kepada mereka yang menunjukkan taat setia kepada kabilah tertentu dan tidak lagi menerusi merit," dakwanya dalam satu kenyataan media.

      Syed Badli mendakwa dalam penentuan jawatan ahli majlis misalnya nama-nama mereka yang dicadang daripada peringkat cabang diketepikan walaupun sudah 'berjuang sekian lama' dalam parti itu.

      "Sikap kuku besi terserlah dengan tidak meraikan perbezaan pendapat dan dianggap menderhakai kepimpinan negeri.

      "Budaya tegur-menegur tidak lagi subur dalam Keadilan (PKR) Selangor akibat dari sikap angkuh dan sombong segelintir kepimpinan negeri.

      "Mereka lebih gemar kepada ahli yang hanya tunduk dan patuh tanpa mengeluarkan sebarang pendapat yang bercanggah," dakwanya.

      Justeru itu, Syed Badli berkata beliau meletakkan jawatan berkuat-kuasa serta merta sebagai setiausaha AMK Selangor kerana menganggap demokrasi telah mati dalam PKR Selangor.

      "Saya juga menggesa kepimpinan utama Parti Keadilan Rakyat untuk campur tangan dalam isu pembahagian jawatan lantikan politik di Selangor yang jelas kelihatan berat sebelah," katanya.

      : PKR ni berasal daripada UMNO, dulu keluar UMNO tak dapat kuasa, bila dapat kuasa perangai menjadi UMNOlah....

      Delete
    6. Kay Kim kirim soalan sejarah kepada Timbalan Menteri KPM



      SHAH ALAM - Kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching mengenai mata pelajaran sejarah tidak akan dimasukkan dalam pengiktirafan Sijil Pendidikan Bersepadu (UEC) disifatkan sebagai tidak berasas.

      Pakar sejarah, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim berkata, subjek tersebut perlu ada dalam setiap peperiksaan ataupun sijil bagi memastikan rakyat tidak lupa sejarah penting yang pernah berlaku di negara ini.

      Malah, kenyataan tersebut amat mengecewakan kerana sejarah perlu sentiasa diangkat bukan dipinggirkan.



      “Kalau kita tak tahu sejarah, kita tak tahu bagaimana negara ini berkembang dan kemudian menjadi negara bangsa.

      “Sejarah sangat penting untuk kita faham tentang diri sendiri. Setiap orang pun ada sejarah keluarga dan sejarah mereka sendiri. Setiap kaum di negara ni pun ada sejarah. Jadi, kenapa sejarah tidak penting dalam pengiktirafan sijil tersebut,” katanya.

      Semalam, Nie Cheng menyatakan syarat lulus mata pelajaran Sejarah tidak akan dimasukkan dalam pengiktirafan UEC selaras dengan manifesto PH yang mewajibkan hanya mata pelajaran Bahasa Melayu perlu mendapat kredit (kepujian).

      Sementara itu, Kay kim turut mengirim soalan sejarah untuk dijawab oleh Nie Ching.

      “Awak (wartawan) tanya beliau tentang kesultanan di negara ini. Bagaimana sistem itu bermula? Contohnya sejarah Raja Lumut sekitar tahun 1730 yang menjadi pemerintah di Selangor pada waktu itu selama 20 tahun. Tetapi tidak gunakan gelaran sultan.

      “Kemudian, pada tahun 1766, beliau belayar ke Kota Lumut di Perak dan ditabalkan sebagai Sultan dan Yang Dipertuan Selangor oleh sultan Perak, Sultan Mahmud (atau Raja Kimas) dengan gelaran Sultan Salehuddin dan menamakan jajahan takluk pemerintahannya Selangor. Selepas itu barulah baginda gunakan gelaran sultan itu. Kenapa? biar timbalan menteri pendidikan jawab soalan ini,” katanya.


      : Dulu zaman penjajah mereka seleweng sejarah negara dan pejuang negara, kini ada usaha nak padam sejarah negara dengan harapan orang Melayu Islam boleh dipinggirkan...

      Delete
    7. Kelantan tolak UEC



      KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam, demi mengekalkan kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu.

      Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata malah pihaknya turut menyokong penuh kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju UEC diiktiraf kerana hanya akan merosakkan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Kita mesti berhati-hati kerana ia membabitkan ketuanan Melayu dan bahasa Melayu. Bagus untuk pihak tertentu memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum perkara itu berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu dikekalkan. Pengiktirafan UEC dilihat membolehkan seseorang mudah berada dalam perkhidmatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Masjid Kota Darul Naim, di sini, hari ini.

      Media sebelum ini melaporkan kenyataan Harussani yang tidak bersetuju dengan pandangan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu mahu mengiktiraf UEC.

      Harussani dipetik sebagai berkata, dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan Malaysia ke arah kebaikan selaras sistem pendidikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      "Mutakhir ini, bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum, sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan," kata Harussani.

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan dan tidak selari silibus ditetapkan Kementerian Pendidikan.

      Terdahulu, Ahmad Faizal dilaporkan sebagai berkata, kerajaan Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon memperoleh kredit dalam Bahasa Melayu, selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).


      : UEC adalah titik pemisah perpaduan kaum di Malaysia....

      Delete
    8. Woiii ...GILA

      Kalau hang rasa hang lebih baguih drp Budin pemilik blog ni hang pi buka blog sendiri laaa.

      Hang pun satu Budin.

      Hang dok biaq budak2 umno gila babi ni dok buat blog hang jadi tong sampah tu buat apa?

      Sejak umno kalah depa ni jadi semakin GILA!!!

      Entah bila depa ni nak mampuih aku pun tak tau nak habaq.

      Delete
    9. Zack jual pungkoq kat pasar Borong...Aiiiik....Meroyan tak abis2 nampak...baru lepas pekena ketum berperisa ubat nyamuk Shelltox keer????


      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!

      Delete
    10. Apa2 hal pun..Tahniah lah kepada Budin , si pemilik blog batu api ni kerana begitu open minded untuk kami semua berhujah secara ilmiah dan profesional kat sini. Ini lah baru dikatakan era baru dalam pendemokrasian bersuara dan mengeluarkan pendapat.

      Tn. Budin...WE SALUTE YOU BHAI !!!!

      Delete
    11. Wooooo..salute u nmpak...ting tong tong ting tonggeng..ting tong ting tong.. toing toing toing..

      Delete
    12. SAMBUNGAN : KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA


      5. INI ADALAH GAMBARAN BAHTERA MELAYU MELAKA ABAD KE 15 YANG DIBERI NAMA MENDAM BERAHI….DALAM SEJARAH MELAYU SULATUS SALATIN DAN HIKAYAT HANG TUAH ADA DICERITAKAN TENTANG BAHTERA SULTAN MAHMUD SHAH MELAKA INI…DIBINA SEKITAR 1453 DI BAWAH SELIAAN BENDAHARA DAN LAKSAMANA TUN TUAH…PANJANG 180 KAKI,,, LEBAR 36 KAKI…IA JAUH LEBIH PANJANG DAN BESAR DARIPADA FLOR DE LA MAR PORTUGIS…MEMPUNYAI 2 DEK..DEK DEPAN UNTUK NAKHODA DILENGKAPI 3 MERIAM…DEK BELAKANG ADALAH DEK DI RAJA…MEMPUNYAI 3 LAYAR DAN SERATUS DAYUNG..BOLEH MEMBAWA 400 PERAJURIT….SEMASA DI BAWAH KENDALIAN LAKSAMANA BAHTERA INI MEMBUAT 9 EKPEDISI BESAR…ANTARANYA KE MAJAPAHIT,,,MING ( CHINA ),,,SAILONG ( CEYLON ),,,SIAM UNTUK BELI 4 EKOR GAJAH DAN ISTANBUL UNTUK BELI MERIAM….SAYANGNYA PIHAK BERKUASA MELAKA SEKARANG TIDAK BERMINAT MEMBINA REPLIKA BAHTERA INI….YANG DIBINA REPLIKA FLOR DE LAR MAR…ALANGKAH HINANYA BANGSA YANG TELAH DIJAJAH BERBANGGA DENGAN PENJAJAH!!!!!


      6. ORANG PORTUGIS SEBENARNYA DI MASA ITU MASIH KOLOT,,,MEREKA TERJUMPA SEBUAH BENDA AJAIB DI ISTANA MELAKA…BILA DIPANDANG OBJEK TERSEBUT,,,,MUNCULLAH MUKA MANUSIA DI DALAMNYA…APABILA DITELITI BALIK,,,MUKA MANUSIA ITU ADALAH MUKA ORANG YANG MEMANDANG…RUPA-RUPANYA OBJEK ITU ADALAH CERMIN TETAPI ORANG PORTUGIS BARU PERTAMA KALI MELIHATNYA! JADI SIAPAKAN YANG KUNO DAN SIAPAKAH YANG LEBIH BERTAMADDUN?


      7. PARA PENGKAJI DI TAPAK ARKEOLOGI YANG DIIKTIRAF SEBAGAI TAPAK TAMADUN MANUSIA TERTUA DI ASIA TENGGARA MENEMUI BEBERAPA TINGGALAN KAPAL-KAPAL PURBA DI SUNGAI KUNO YANG PERNAH MENGALIR DI KAWASAN BERSEJARAH “KEDAH TUA “ ITU BERIBU TAHUN DAHULU..PENEMUAN TINGGALAN KAPAL-KAPAL PURBA TERSEBUT DIDEDAHKAN OLEH EXCO AGAMA, HAL EHWAL MASYARAKAT SIAM, PELANCONGAN DAN WARISAN,,,KERJA RAYA NEGERI DATO MOHD RAWI ABDUL HAMID….BUKAN SAHAJA DI TANAH MELAYU TAPI KAPAL-KAPAL MELAYU DITEMUI JUGA DI NEGARA-NEGARA LAIN OLEH PAKAR ARKEOLOGI…


      8. KAPAL-KAPAL GERGASI ALAM MELAYU DINAMAKAN JONG DIMANA PERNAH BERLAKU PERISTIWA JONG INI TIDAK PERASAN TERLANGGAR KAPAL PORTUGIS…DI NEGARA CHINA PULA JONG INI TIDAK DIBENARKAN BERLABOH DI PELABUHAN…INI MENGGAMBARKAN BETAPA MEGA/GERGASINYA JONG-JONG TERSEBUT…PERKATAAN JONG TELAH DIGUNA PAKAI DALAM BAHASA INGGERIS KEPADA JUNK….




      9. KERIS ADALAH SENJATA WARISAN PENINGGALAN NABI IBRAHIM AS KEPADA ANAK CUCU BAGINDA….BANGSA MELAYU ADALAH TERKENAL PEMBUAT KERIS YANG CUKUP SENI DAN HEBAT…TAMADUN MEREKA BERUSIA 4000 TAHUN….BERMAKNA MEREKA ADALAH HEBAT DALAM PEMBUATAN BARANGAN LOGAM…ADA KAJIAN YANG DIJALANKAN MENUNJUKKAN KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU DI NUSANTARA ADALAH PEMBUAT DAN PENGELUAR SENJATA-SENJATA API TERBAIK DI DUNIA MENEWASKAN BELANDA,,,PORTUGIS SERTA SEPANYOL….CATATAN-CATATAN PENGEMBARA DAN PEDAGANG AWAL EROPAH DAN CINA JUGA MENUNJUKKAN KERAJAAN-KERAJAAN NUSANTARA YANG MENGELILINGI KERAJAAN MELAYU MELAKA KETIKA ITU ADALAH PENGELUAR-PENGELUAR UTAMA MERIAM-MERIAM HEBAT DAN BERKUASA DI DUNIA SEPERTI KESULTANAN BRUNEI,,KESULATANAN PATTANI,,,KESULTANAN SULU DAN BEBERAPA KERAJAAN MELAYU LAIN DI ASIA TENGGARA….MALAHAN KERAJAAN TURKI OTHMANIAH JUGA PERNAH MEMBELI MERIAM-MERIAM YANG BERKUALITI DARIPADA KERAJAAN KESULATANAN MELAYU DI NUSANTARA….


      10. ANGKATAN LAUT PORTUGIS PERTAMA YANG MENYERANG MELAKA DIKETUAI OLEH GONZALO PAREIRA…DENGAN KEKUATAN 7 BUAH KAPAL,,,10 BUAH GALI PANJANG DAN 13 BUAH FUSTA,,,ANGKATAN PAREIRA INI TIDAK SEMPAT MENGINJAK KAKI KE BUMI MELAKA KERANA KEHANDALAN TUN HASSAN TEMENGGUNG DAN KEBIJAKSANAAN BENDAHARA MELAKA ,,,PORTUGIS GAGAL…NAMUN PORTUGIS YANG PADA AWALNYA DATANG BERDAGANG PADA 1509,,,MULA MENCARI TITIK KELEMAHAN KERAJAAN MELAYU ISLAM MELAKA…AKHIRNYA KERAJAAN MELAKA TUMBANG PADA TAHUN 1511…

      Delete
  5. Sobat2 ku yang dikasihi lagi diiktiraf ketinggian keintelektualannya. Mohon untuk lari sikit dari tajuk posting si Budin Batu Api ni sebentar yeer!!!

    Tentu sobat2 perasan isu ni kan. Nampak gayanya pertembungan dan sengketa dalam PKR memang sudah tidak dapat disembunyikan lagi dari pengetahuan umum.

    Jika sebelum ini, PKR ditubuhkan demi menetang amalan kronisme dan nepotisme. Tapi sekarang, PKR dah jadi sarang Kronisme berleluasa....mengalahkan sarang anai2 pulak dah..

    Dulu PKR diwujudkan atas dasar nak menentang pemerintajan Tun Mahathir yang digelar Mahazalim dan dilabelkan sebagai Mahafiraun.

    PKR mendakwa sewaktu zaman pemerintahan Mahathir sebelum ini, Kronisme dan Nepotisme berkembang subur. Tapi sekarang lain pulak pendirian mereka. Itu lah pasal PKR ni juga dilabel sebaagi parti anak beranak dan parti yang memupuk budaya kartel berkembang subur tanpa sekatan.

    Kini... PKR dilihat sanggup bersekongkol dengan Tun Mahathir yang secara terbuka masih mengamalkan Nepotisme dan Kronisme dalam pemerintahan Rejim Pakatan. Contoh terbaik...perlantikan Tun Daim yang tak diam dan TS Hassan Mrican serta Ts Kuok dalam council of orang2 tua kokeh tu.

    Persoalan maha besar di sini.. PKR mendiamkan diri? Sebab dalam PKR itu sendiri amalan Nepostisme dan Kronisme sedang berkembang mekar. Maka sebab itu PKR boleh pejam mata dan buat pekak telinga sebab bapak borek, anak rintik..Tun kincin berdiri....Nuar kincin berlari bhai!!!

    keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GENG NAJIB AL JIBO masih lagi sakit batuk kering.

      Dan belom kumpa doktor pakar sakit otak.

      Kopipes tak renti renti.

      Delete
    2. PAS sokong UMNO?



      PAS, selepas mengumumkan menarik diri daripada bertanding di PRK Sungai Kandis telah membuat satu lagi kenyataan yang jelas bahawa undi ahli PAS dan penyokongnya di Sungai Kandis adalah tidak kepada calon PH.

      PAS juga dalam kenyataannya, tidak memberikan kata putus atau memestikan ahlinya mengundi calon BN yang diwakili oleh UMNO. Mengapa? Jawabannya, BN bukanlah rakan gabungan politik PAS dalam Gagasan Sejahtera. Jadi, tiada arahan wajib yang memestikan ahlinya mengundi UMNO BN.

      Sebaliknya, PAS yakin dengan kebijaksanan ahlinya di dalam membuat pilihan dan mengundi yang terbaik. Petunjuknya adalah;

      1) Mengundi adalah satu kewajiban demi kebaikan negara yang memerlukan pemimpin yang baik untuk menerajuinya. Justeru PAS menyeru ahlinya agar keluar mengundi.

      2) Arahan PAS adalah menolak kerajaan PH. Sikap dan pendirian PAS terhadap PH adalah sama, samada sebelum atau selepas PRU14, iaitu menolak PH. Bagi PAS, PH bukanlah pilihan terbaik untuk menggantikan BN. Keadaan ekonomi dan sektor-sektor lain yang tidak stabil selepas PRU14 semakin membuktikan benarnya pendirian PAS.

      3) Kegagalan awal kerajaan PH untuk mengotakan janji-janji awal manifestonya, beberapa kenyataan oleh pemimpin utamanya yang berbelit-belit bagi menjustifikasikan kegagalan mereka mengotakan janji manifesto tersebut, kegagalan mengawal prestasi ekonomi negara yang semakin perlahan, selain tindakan dan kenyataan demi kenyataan oleh para pemimpinnya yang mengelirukan dan boleh menggugat kerukunan perlembagaan dan agama Islam adalah menjadi hujah untuk rakyat menolak kerajaan PH hari ini.

      4) Kehendak PH untuk menawan Kelantan dan Terengganu dalam PRU akan datang adalah jelas melalui ucapan beberapa pemimpin utamanya. Mengundi PH bererti menyuburkan dan membengkakkan lagi nafsu PH untuk mengalahkan PAS. Ertinya, ahli PAS mengundi PH adalah tindakan menikam diri sendiri. Ia tertolak.

      5) UMNO telah hilang nafsunya untuk mengalahkan PAS. Tiada kenyataan yang zahir dan tindakan yang nyata oleh para pemimpin utamanya yang menunjukkan sedemikian. Ertinya, UMNO bukan lagi ancaman yang utama kepada PAS hari ini. Malah, beberapa petunjuk baru menunjukkan UMNO berusaha memperbaiki hubungannya dengan PAS. PAS amat mengalukannya.

      Ada yang berhujah menghentam PAS dengan berkata, PAS berusaha menghidupkan UMNO. PAS hanya bersandiwara, kata mereka.

      Saya berkata, PAS menghidupkan UMNO dengan memberi kesedaran kepada UMNO dengan Islam. UMNO adalah abang PAS yang lama lupa diri akibat terlalu lama di anjung kuasa. Kesedaran UMNO adalah kekuatan kepada PAS untuk memastikan Islam lebih berdaulat di bumi ini. Islam memerlukan umatnya sendiri untuk bangkit mempertahankan agamanya.

      Jika anda bertanya, tidakkah sudah jelas difahami bahawa PAS mendorong ahlinya mengundi UMNO? Saya jawab, Ya, di PRK Sungai Kandis. Itulah yang saya fahami.

      #Istiqamah
      #PRKSungaiKandis

      Nik Mohamad Abduh bin Nik Abdul Aziz
      AJK PAS Pusat


      : PAS akan memastikan politik Malaysia sihat dan pembangkang memainkan peranan yang penting. Memperkuatkan pembangkang adalah tugas PAS....

      Delete
    3. Tarian gelek ‘tak haram kerana niat baik’? - Zawawi pengetua Tahfiz?



      PETALING JAYA: Sebuah video tarian gelek yang memaparkan beberapa penari berpakaian seksi sempena majlis kutipan dana Tabung Harapan tular di media sosial sejak Rabu.

      Acara yang dipercayai dianjurkan di sebuah hotel bertaraf empat bintang di Shah Alam itu dikaitkan dengan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

      Susulan penyebaran video berkenaan, netizen mula mengecam pihak kerajaan yang didakwa mencemari majlis kutipan derma dengan tarian yang mengghairahkan.

      Turut terpalit dengan kontroversi tersebut ialah calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis Mohd Zawawi Ahmad Mughni yang didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa tarian tersebut 'tidak haram kerana niat baik'.



      Posting yang dimuat naik oleh Lokman pada Rabu.

      Bekas Pengarah Komunikasi Strategik Kementerian Kewangan, Datuk Lokman Noor Adam yang menjadi pencabar Mohd Zawawi di Sungai Kandis turut menuntut penjelasan daripada Mohd Zawawi yang juga Pengetua Maahad Tahfiz Al Fateh.

      Lokman melalui posting di Instagram berkata: "Agaknya apa pendirian Pakatan Harapan memanggil tarian gelek LGBT untuk mengutip derma bagi Tabung Harapan ya?

      "Mampukah seorang Adun Pakatan Harapan menyanggah perdana menteri atau timbalannya?

      "Jika tidak, serahkan tugas itu kepada pembangkang dengan mengundi Barisan Nasional," kata Lokman.

      Enggan membiarkan fitnah tersebut berleluasa, Mohd Zawawi menafikan bahawa PH terlibat dalam penganjuran majlis kutipan derma itu, sebaliknya ia dilancarkan oleh pihak ketiga iaitu badan bukan kerajaan (NGO).



      "Ada pihak yang cuba memfitnah saya. Saya tidak pernah setuju aktiviti seperti tarian gelek itu diadakan bagi tujuan mengutip derma.

      "Saya menolak politik fitnah diamalkan di negara ini," katanya ketika dihubungi mStar Online pada Khamis.

      Tambah Mohd Zawawi, beliau berpandangan acara seperti itu tidak wajar dipopularkan kerana ia tidak sihat untuk pembangunan sahsiah dan moral rakyat Malaysia.

      Video tersebut yang dimuat naik oleh pelbagai pengendali laman Facebook itu setakat ini ditonton lebih 70,000 kali dan mendapat lebih 2,800 tanda suka.

      : Makin hari makin rosak pimpinan yang ada imej Islam dalam Pakatan Harapan....

      Delete
    4. Pramugari terpaksa buka tudung demi sara keluarga



      KUALA LUMPUR: Seorang wakil rakyat PAS mendakwa ada pramugari Islam yang terpaksa membuka tudung ketika bekerja demi menyara kehidupan keluarga.

      Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengambil tindakan tegas untuk melindungi hak pekerja wanita, khasnya dalam isu etika pakaian.

      “Ada pekerja wanita mengadu mereka tak boleh berpakaian menutup aurat kerana halangan majikan, sebagai contoh pramugari.

      “Secara peribadi, saya pernah bercakap dengan mereka, mereka kata terpaksa buka tudung apabila bekerja untuk sara mak dan anak,” katanya ketika membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

      Zailah turut menegur pemimpin yang lantang memperjuangkan Islam, tetapi kini mendiamkan diri selepas mendapat jawatan.

      “Apa jadi kepada negara kita, di mana suara-suara menteri yang sebelum ini hebat mempertahankan Islam? Adakah kerana mereka sudah dapat kedudukan (maka mereka) senyap? Kalau betul nak laksana Islam, laksana sebagaimana diperintah agama.

      Beliau berharap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof Rawa akan memandang serius dan bertindak terhadap isu etika pakaian serta masalah lain yang dihadapi pekerja beragama Islam.

      “Saya berharap menteri agama ambil berat perkara ini, kalau betul-betul nak jaga agama, nombor 1 jaga agama Islam sebagai agama rasmi.

      “Kita tidak mahu rakyat kita ada tak dapat keluar solat Jumaat, ada juga suara NGO mencadangkan sembahyang Jumaat dibuat pada Sabtu.”

      : Ramai pimpinan Islam dalam PH kini mulut tersumbat dedak kerana tak mampu bersuara...

      Delete
    5. SIRI AKHIR : KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA

      11. JAWAPAN KEPADA SOALAN DI ATAS IALAH KERANA KERAJAAN ISLAM MELAKA SUDAH MULA MELUPAKAN AJARAN ALQURAN SUPAYA BENAR-BENAR BERIMAN DENGAN TIDAK MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA ORANG KAFIR DAN BERWASPADA KEPADA MUNAFIK/HIPOKRIT..APABILA KESULTANAN MELAKA TELAH MEMBERIKAN KEDUDUKAN DAN JAWATAN KEPADA ORANG ASING DAN AKHIRNYA MEREKA MEMECAHKAN RAHSIA KERAJAAN KEPADA MUSUH….MEREKA JUGA TIDAK BERTAKWA DENGAN BERINTEGRITI DALAM AMALAN HARIAN SEPERTI MENGAMALKAN RASUAH DAN KRONISME SERTA MENGIKUT KELEMAHAN DIRI…SIKAP DAN AMALAN YANG SAMALAH YANG MENYEBABKAN EMPAYAR AGUNG OTTHMANIAH TUMBANG…


      12. PORTUGIS DENGAN SEMATA-MATA KEKUATAN TENTERA MEREKA TENTU SAMA SEKALI TIDAK DAPAT MENGALAHKAN KERAJAAN MELAKA YANG TERLALU TEGUH,,,KUAT DAN HEBAT…TAPI PORTUGIS MENDAPAT SOKONGAN DARI TALIBARUT DAN PENGKHIANAT DARIPADA KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU YANG LAIN DENGAN MENGHANTAR ARMADA MEREKA…ANALISA LEBIH MENDALAM PERLU DIBUAT UNTUK MENGENAL PASTI MANAKAH KERAJAAN-KERAJAAN TERSEBUT YANG TERLIBAT DALAM MENJATUHKAN KERAJAAN MELAKA….KERAJAAN-KERAJAAN YANG DITUDUH MUNGKIN KERAJAAN MELAKA SENDIRI KERANA SABOTAJ DARI DALAM ,,,KERAJAAN PAHANG,,,KERAJAAN RIAU-LINGGA DAN KERAJAAN JOHOR…KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU INI TELAH BERGABUNG DI BAWAH ARAHAN PORTUGIS UNTUK MENAWAN MELAKA…

      Delete
  6. Sobat2 semua..ini ada kaitan dengan DAPigs jugak. Sila baca dan hadamkan betul2 dengan mata dan minda yang terbuka beb !!!

    Shahril A Kadir

    Aku sempat menemubual Chin Peng secara eksklusif dalam satu pertemuan sulit di Hadyai, Thailand tidak lama sebelum dia mati. Pertemuan itu berlangsung di Hotel Lee Garden, tempat yg sama waktu PKM menandatangani perjanjian damai dengan Malaysia pada tahun 1989 dulu.

    Dan ini ayat yang dia kata padaku dan akan aku ingat sampai bila-bila. Aku tanya pada dia, U tak nak minta maaf ke pada anggota-anggota keselamatan kami yang kamu bunuh?



    “Saya tak perlu minta maaf. Dalam perang kalau kita tak membunuh, kita yang akan dibunuh!”

    Pada golongan yang nak sangat negara menyanjung perjuangan komunis pasca ‘Malaysia Baru’ ni, tahukah korang, sepanjang 12 tahun era darurat iaitu dari tahun 1948 hingga 1960, seramai 4,425 orang anggota pasukan keselamatan telah terkorban dan cedera angkara kezaliman PKM.

    Daripada jumlah itu, seramai 1,346 anggota polis terbunuh dan 1,601 cedera. Jumlah anggota polis yang meninggal dunia ini merupakan 72.2% daripada jumlah keseluruhan ahli pasukan keselamatan yang terkorban iaitu seramai 1,865 orang.

    ‘Arkitek’ kepada segala kejadian tersebut tak lain dan tak bukan adalah Chin Peng sendiri.
    Selamat ‘menulis semula’ buku sejarah. Pasti Chin Peng orang paling gembira ketika ini kalau dia masih hidup!

    Sumber: Friends of PDRM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai Mamat yang pakai nama GENG NAJIB AL JIBO, justice league dsb nya,

      Kepala Bapak Kau mengata Sumber: Friends of PDRM

      Kepala Kamu mcm Chin Peng. Mana minda dan mata nak terbuka

      Delete
    2. Ong Boon Piow dan Dr Maszlee “main wayang”



      Dua wakil rakyat DAP membidas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik kerana tidak memberikan peruntukan kewangan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC).

      Ini selepas Maszlee, dalam jawapan bertulis kepada Datuk Seri Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) di parlimen, mengatakan sekolah-sekolah berkenaan tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan dan tidak akan menerima peruntukan kementerian.

      "KPM tidak menyediakan peruntukan bagi sekolah dan murid yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) kerana SMPC tidak digolong di bawah mana-mana kategori institusi pendidikan dalam sistem pendidikan nasional," kata Maszlee.

      Anggota Parlimen Ipoh Timor Wong Kah Woh mengingatkan Maszlee bahawa kerajaan Pakatan Harapan menyokong SMPC dan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

      "Segala jawapan yang diberikan oleh menteri sepatutnya memaparkan kesediaan Kementerian Pendidikan untuk merealisasikan pembaharuan ini dan bukannya bergantung semata-mata kepada jawapan-standard-ala-BN," kata ketua Pemuda Sosialis DAP itu dalam satu kenyataan.

      Wong berkata walaupun SMPC bukan sebahagian daripada sistem pendidikan negara, sekolah itu memainkan peranan dalam mendidik pelajar dan ia harus diiktiraf.

      Turut sependapat dengan Wong ialah Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bercham, Ong Boon Piow yang mengkritik Maszlee kerana lebih mendengar desakan "ibu bapa tertentu" untuk menukar warna kasut sekolah berbanding menjaga kebajikan sekolah Cina.

      Dalam satu kenyataan, Ong berkata ramai ibu bapa daripada kaum Melayu dan India menghantar anak-anak mereka ke SMPC, manakala UEC diiktiraf secara meluas di peringkat antarabangsa.

      "Menteri pendidikan dari HARAPAN tetapi jawapannya merosakkan dan tidak menghormati sekutu HARAPAN. (Langkah ini) mesti dikritik dalam HARAPAN," katanya.

      Beliau menggesa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad agar meneliti semula sama ada Maszlee sesuai untuk terus memegang jawatan sebagai menteri pendidikan.


      : Setiap tindak tanduk PH perlu diteliti kerana banyak sangat main wayang dan kencing kepada rakyat....

      Delete
    3. Slow Slow Tipu



      Secara umumnya, menipu adalah suatu perbuatan yang tidak baik dan amat ditegah dalam amalan seharian kita. Walau bagaimanapun, dalam bidang psikologi, terdapat satu teknik yang menggalakkan anda untuk menipu dan perbuatan 'menipu' dalam konteks ini bukan sahaja tidak mendatangkan kemudaratan, malah mendatangkan manfaat bergantung kepada tujuan anda menggunakan teknik ini.

      Teknik yang diperkatakan ini dinamakan "self-fulfilling prophecy" (SFP) atau dalam bahasa Melayu, ia dinamakan sebagai "ramalan kebenaran kendiri". SFP sebenarnya berfungsi dengan menggunakan hanya satu mekanisme iaitu menipu diri sendiri. Yang menariknya, 'penipuan' ini boleh dilakukan secara sedar ataupun berlaku tanpa kita sedari – maksudnya kadangkala kita sendiri tidak tahu bahawa kita sedang menipu diri sendiri!

      Contoh terbaik dalam menipu diri sendiri ialah mereka yang mengundi PAKATAN HARAPAN bagi mendapat suatu kebaikan dengan menjatuhkan Najib. Sedangkan diri mereka sedar Najib itu anak murib Mahathir. Ini disahkan oleh Mat Sabu.

      Tapi demi SFP
      Semuanya menjadi bodoh menipu diri sendiri.

      : SST anak beranak (bukan adik beradik seperti kata Mahathir) Nak bodohkan diri sendiri bersama Pakatan Harapan....

      Delete
    4. UEC adalah Api dalam sekam kata Prof Dato’ Dr. Teo Kok Seong



      SEJARAH

      Pada tahun 1975, Unified Examinantion Certificate (UEC) telah diwujudkan oleh dua persatuan cina iaitu Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia ( Jiao Zong) dan Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong). Berikutan daripada pelancaran UEC ini, kedua-dua pemimpin daripada Jiao Zong dan Dong Zong telah dipanggil ke parlimen oleh Menteri Pendidikan pada ketika itu iaitu tidak lain dan tidak bukan Perdana Menteri ke-7 kita, Tun Dr Mahathir sendiri.

      Beliau meminta kedua-dua orang pemimpin tersebut untuk membatalkan pelaksanaan UEC. Ironinya, sudah 43 tahun UEC bersarang didalam aliran pendidikan di Malaysia dan menjadi satu isu yang tenggelam timbul. Sekali lagi isu UEC ini dibangkitkan apabila UEC ini menjadi salah satu daripada manifesto dalam PRU ke-14 kerajaan Malaysia yang baharu ini.

      JIAO ZONG & DONG ZONG

      Kedua-dua persatuan ini wujud pada tahun 1952 sebagai tindak balas kepada Ordinan Pendidikan 1952. Ordinan ini mengangkat Laporan Pendidikan Barnes. Barnes, seorang pegawai British diamanahkan untuk mengetuai jawatankuasa pendidikan pada tahun 1950 untuk mengkaji tentang pendidikan aliran melayu.

      Antara saranan Barnes dalam laporan beliau yang diangkat oleh Ordinan Pendidikan 1952 ialah beliau meminta untuk sekolah vernakular melayu, cina dan india dihapuskan dan mewujudkan sekolah kebangsaan berasaskan satu aliran sahaja sama ada menggunakan Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu.

      Berikutan perkara ini, Jiao Zong dan Dong Zong mengambil langkah untuk mempromosikan pendidikan dalam aliran Bahasa Mandarin supaya setaraf dengan Bahasa Melayu. Kedua-dua pertubuhan ini telah bergabung dan menukar nama kepada Dong Jiao Zong.

      UEC vs SISTEM PENDIDKAN KEBANGSAAN

      Mereka yang memilih untuk meneruskan pendidikan di sekolah menengah jenis kebangsaan cina yang menawarkan aliran UEC boleh disifatkan sebagai taksub dengan bahasa cina/mandarin. Kerajaan memberi kelonggaran pada peringkat pendidikan rendah untuk mereka yang ingin bersekolah di sekolah jenis kebangsaan cina. Tetapi, selepas menyelesaikan pendidikan di peringkat rendah, ada segolongan mereka yang tidak mahu untuk ke sekolah menengah aliran kebangsaan dan memilih untuk ke sekolah persendirian cina yang menawarkan UEC walaupun sudah berada dalam aliran vernakular peringkat rendah selama 6 tahun. Apakah sistem pendidikan negara begitu rendah nilainya di mata golongan-golongan ini ?

      Delete
    5. ALQURAN MENDAHULUI SAINS DAN TEKNOLOGI : TIDAK SEPERTI INJIL/GEREJA YANG TIDAK RELEVAN MENYEBABKAN BARAT MEMBERONTAK DAN LAHIRNYA LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME


      1. PLURALISME/LIBERALISME/SEKULARISME LAHIR AKIBAT PEMBERONTAKAN BARAT TERHADAP BIBLE/GEREJA YANG MENOLAK SAINS DAN TEKNOLOGI YANG BERKEMBANG BEGITU PESAT DARI DUNIA ISLAM KETIKA ITU..BERIKUT ADALAH KEMAJUAN-KEMAJUAN SAINS/TEKNOLOGI DICAPAI OLEH SAINTIS ISLAM YANG TELAH MENGUBAH DUNIA SEPERTI YANG KITA NIKMATI HARI INI…

      2. NABI MUHAMMAD SAW MERUPAKAN INSAN PERTAMA MENGGUNAKAN KAYU SUGI DARIPADA POKOK MISWAK SEBAGAI BERUS GIGI UNTUK MENYEGARKAN NAFAS…IA MENJADI ASAS KEPADA PENCIPTAAN BERUS GIGI…EKSTRAK DARIPADA MISWAK DIBUKTIKAN 20 KALI GANDA LEBIH BERKESAN DARIPADA PUDINA BIASA...KITA DIAJAR PENJAJAH MENGGOSOK GIGI 2 KALI SEHARI SEDANGKAN BAGINDA MENGGOSOK BEGITU KERAP…OLEH ITU MUSLIM SEPATUTNYA MENGGOSOK GIGI SEKURANG-KURANGNYA 5 KALI SEHARI SETIAP KALI SEBELUM MENUNAIKAN SOLAT…

      3. AL KHINDI DALAM RISALAHNYA YANG BERTAJUK “ SEBUAH MANUSKRIP DALAM MENTAFSIR MESEJ KRIPTOGRAFHI”MENERANGKAN BAGAIMANA PEMBACAAN TULISAN RAHSIA DILAKUKAN…BELIAU MERUPAKAN ORANG PERTAMA MEMBERIKAN PENERANGAN BERKENAAN KRIPTOGRAFI..DALAM RISALAH ITU BELIAU JUGA MENGHURAIKAN KAEDAH ANALISA KEKERAPAN YANG PERTAMA DI DUNIA…


      4. AL KHAWRIZMI MERUPAKAN AHLI MATEMATIK ISLAM PERTAMA SEKALI MENCIPTA ALGEBRA…BELIAU JUGA TERKENAL DI SELURUH DUNIA MEMBERI IDEA PENGGUNAAN NOMBOR..SELAIN ITU AL KHAYYAM DAN SHARAF AT DIN AT TUSI JUGA MENYUMBANGKAN DALAM BIDANG MATEMATIK DENGAN MEMPERKENALKAN GEOMETRI ALGEBRA DAN MENYELESAIKAN PERSAMAAN KUBIK…SUMBANGAN MEREKA TIDAK TERHENTI SETAKAT ITU SAHAJA DENGAN MEMPERKENALKAN SISTEM PERNOMBORAN BERANGKA OLEH AL KHAWRIZMI DAN AL KHINDI..

      5. PAKAR PERUBATAN DARI GREEK ADALAH ORANG PERTAMA YANG MENGKAJI PEREDARAN DARAH DARI KANAN KE VENTIKEL KIRA JANTUNG MELALUI LALUAN SEPTUM….NAMUN TEORI INI TELAH DIBUKTIKAN OLEH AHLI PERUBATAN SYRIA,,IBNU AN NAFIS DENGAN RAMALANNYA YANG TEPAT MENGATAKAN BAHAWA DARAH BERGERAK DARI KANAN KE VENTRIKEL KIRI MELALUI PARU-PARU…TAMBAH BELIAU LAGI,,,DARAH YANG MELALUI PARU-PARU ITU DICUCI UNTUK DIGUNAKAN KEMBALI OLEH BADAN….TEORI OLEH IBNU AN NAFIS TIDAK DIBERI PERHATIAN SEHINGGALAH ABAD KE 20..

      6. SAINTIS PERTAMA YANG MEMPERKENALKAN PROSES PENAPISAN YANG MEMISAHKAN BEBERAPA JENIS CECAIR MERUPAKAN AHLI KIMIA ISLAM TERKEMUKA DAN DIBERI GELARAN “BAPA KIMIA” IAITU JABBIR BIN HAYYAN…PROSES PENAPISAN ALKEMI YANG SANGAT BERGUNA DAN DIGUNAKAN SECARA MELUAS SEHINGGA KE HARI INI SEPERTI PENYEJATAN,,,PENAPISAN,,,PENULENAN,,,PENGOKSIDAAN,,,DAN PENGHABLURAN OLEH BELIAU…


      7. KETIKA DALAM PEMERINTAHAN EMPAYAR OTTOMAN,,IBRAHIM EFENDI SEORANG ARKITEK ISLAM TELAH MENCIPTA KAPAL SELAM PERTAMA DI DUNIA YANG DIBERI NAMA “TAHTELBAHIR” PADA TAHUN 1720M…SEORANG BERNAMA HUMAYUN IAITU PENULIS OTTOMAN MEMBANDINGKAN KAPAL SELAM INI DENGAN SEEKOR BUAYA DALAM BENTUK MESIN YANG BOLEH TENGGELAM DALAM AIR DAN MEREKA YANG BERADA DI DALAMNYA BERNAFAS MELALUI PAIP…

      8. AL ZAHRAWI MERUPAKAN SEORANG PAKAR BEDAH ISLAM YANG TELAH MEMPERKENALKAN PEMBEDAHAN KEPADA DUNIA…DI GELAR SEBAGAI BAPA PEMBEDAHAN,,,DOKTOR HEBAT INI TELAH MENCIPTA BERATUS-RATUS PERALATAN BEDAH YANG ANTARANYA MASIH KEKAL DIGUNAKAN SEHINGGA KINI DALAM PEMBEDAHAN MODEN SEPERTI GUNTING TEPAT,,,JARUM,,,GERGAJI TULANG DAN BANYAK LAGI…BUKU PERUBATAN YANG SANGAT TERKENAL DAN BERPENGARUH DALAM BIDANG PERUBATAN IAITU KITAB AL TASRIF YANG MERANGKUMI RAWATAN BERATUS-RATUS PENYAKIT DAN PELBAGAI KAEDAH PEMBEDAHAN DITULIS OLEH SAINTIS ISLAM INI….

      Delete
  7. Sobat2 sekelian. Hari ni Tun M dah buat satu lawak yang bakal menggegarkan negara. Nampak gayanya dia pun tak mau kalah dengan menteri2 Passola yang lain seperti Mat Syabu, Maszlee dan Salahuddin Ayub.

    Berita yang hangat di pasaran tu ialah...Perdana Menteri melantik Ahli Lembaga Pengarah baharu Khazanah Nasional Berhad termasuk dirinya sendiri sebagai Pengerusi dan Menteri Ekonomi, DS Azmin Ali antara Pengarah syarikat GLC berkenaan. Ahli lembaga pengarah yang lain ialah TS Ahmad Marican, Dr. Sukhdev Singh dan En. Goh Chin Yin.

    Sekali lagi janji-janji di dalam Mamifesto PH dicapati apabila perlantikann Perdana Menteri dan Menteri Ekonomi dalam Khazanah Nasional Berhad berkaitan dengan politik. Dulu kutuk DSNR macam2 kerana jadi pengerusi 1MDB, tapi sekarang dia jadi pengerusi Khazanah boleh pulak. Ialah..Tun nampak Khazanah ni adalah lubuk wang besar untuk dijarah sesuka hatinya.

    Untuk pengetahuan macai Tomato,dalam Janji Manifestomato PH menegaskan bahawa Kerajaan PH akan memastikan perlantikan pengerusi dan Ahli Lembaga Pengarah ke dalam GLC nasional dan negeri bukan berdasarkan kaitan politik mereka. Mereka mesti lah dari kalangan professional dalam bidang masing2.

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng@Ah Beng tidak dilantik menganggotai Khazanah. Nampaknya, andaian ramai sebelum ini yang menyatakan Lim Guan Eng hanya sekadar penjaga buku kira-kira wang Kerajaan adalah benar dan tepat. Mesti frust berguling2 si Ah Beng tu kan !!!

    Perdana Menteri lebih mengutamakan Azmin Ali bagi menguruskan kekayaan Kerajaan. Kesian Ah Beng. Tinggal LHDN dan Kastam sajalah yang di bawah jagaannya.. Itu pun kalau LHDN tidak diswastakan nanti. Bijak betul Tun M ni..ini lah satu cara untuk mengurangkan kuasa Ah Beng dan sekali gus mengkincinkan DAPigs bhai !!!

    keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada arahan undi siapa, tapi mengundi PH menyuburkan PH untuk tawan Trg & Kelantan



      SHAH ALAM - Pas membuat kenyataan jelas bahawa undi partinya itu di PRK Sungai Kandis adalah tidak kepada calon PH.

      Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, parti itu juga dalam kenyataannya, tidak memberikan kata putus atau memastikan ahlinya mengundi calon BN yang diwakili oleh Umno.

      Kenyataan itu dibuat kerana BN bukanlah rakan gabungan politik Pas dalam Gagasan Sejahtera.

      "Jadi, tiada arahan wajib memastikan ahlinya mengundi Umno/BN," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Sinar Harian melaporkan tindakan Pas tidak meletakkan calon pada PRK Sungai Kandis bertujuan memastikan pertandingan satu lawan satu berlangsung.

      Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan berkata, ini bagi memastikan undi pembangkang tidak pecah dan PH dapat ditewaskan.

      Menurutnya, PH mesti dikalahkan dan ia akan menjadi satu isyarat kepada kerajaan hari ini bahawa rakyat tidak mahu terus dipermain dengan kegagalan mereka menunaikan janji pilihan raya seperti menghapuskan tol, menurunkan harga minyak dan menghapuskan hutang peneroka Felda.

      Mengulas lanjut, Nik Abduh berkata, Pas yakin dengan kebijaksanaan ahlinya di dalam membuat pilihan dan mengundi yang terbaik.

      Dalam perkara ini, katanya Pas 'ada memberi sedikit panduan' ahlinya dalam memilih pada PRK kali ini.

      "Petunjuknya adalah mengundi adalah satu kewajiban demi kebaikan negara yang memerlukan pemimpin yang baik untuk menerajuinya. Justeru Pas menyeru ahlinya agar keluar mengundi," katanya.

      Jelasnya, arahan Pas adalah menolak kerajaan PH.

      "Bagi Pas, PH bukanlah pilihan terbaik untuk menggantikan BN. Kegagalan awal kerajaan PH untuk mengotakan janji-janji awal manifestonya.

      "Selain tindakan dan kenyataan demi kenyataan oleh para pemimpinnya yang mengelirukan dan boleh menggugat kerukunan perlembagaan dan agama Islam adalah menjadi hujah untuk rakyat menolak kerajaan PH hari ini," katanya.

      Katanya, kehendak PH untuk menawan Kelantan dan Terengganu dalam PRU akan datang adalah jelas melalui ucapan beberapa pemimpin utamanya.

      Jadi jelasnya, mengundi PH bererti menyuburkan dan membengkakkan lagi nafsu PH untuk mengalahkan Pas.

      Katanya lagi, Umno telah hilang nafsunya untuk mengalahkan Pas.

      "Ada yang berhujah menghentam Pas dalam isu Umno, saya berkata, Pas menghidupkan Umno dengan memberi kesedaran kepada mereka dengan Islam," katanya.

      Justeru katanya, jika anda bertanya, tidakkah sudah jelas difahami bahawa Pas mendorong ahlinya mengundi Umno? "Saya jawab, Ya, di PRK Sungai Kandis. Itulah yang saya fahami,".


      : Ini dikatakan memilih mudarat yang lebih kecil sebab dua-dua semuanya mudarat

      Delete
    2. Terengganu Belanja RM80 Juta Untuk kebajikan Rakyat



      Kerajaan negeri memperuntukkan hampir RM80 juta bagi memperkasakan kebajikan rakyat melalui Portfolio Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Nasional Negeri.

      Pengerusinya, Hanafiah Mat berkata, perbelanjaaan itu diagihkan kepada beberapa agensi iaitu Jabatan Kebajikan Masyarakat(JKM) sebanyak RM56 juta, Tabung Darul Iman (TDI) (RM10 juta), RM8 juta bagi Yayasan Pembangunan Keluarga(YPK) dan bantuan-bantuan am lain sebanyak RM5 juta.

      Menurutnya, sebanyak RM800,000 setiap bulan dibelanjakan untuk Tabung Darul Iman bagi menyalurkan bantuan kepada rakyat di bawah beberapa kategori meliputi bantuan sara diri tahunan, bantuan peralatan perubatan, bantian implan, bantuan susu dan lampin pakai buang dan bantuan musibah bagi meringankan penderitaan rakyat yang memerlukan perhatian segera terutama mereka yang berdepan musibah dan penyakit kritikal.

      “Pihak kami juga telah memperkasakan kebajikan dengan beberapa pindaan bagi menyenangkan pihak yang berurusan seperti Tabung Darul Iman atau Tabung Kronik tidak lagi memerlukan tandatangan sokongan daripada Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung (JKKK) untuk sebarang urusan permohonan bantuan daripada kerajaan negeri.

      “Sebarang permohonan termasuk borang-borang yang berkaitan dengan permohonan yang dibuat hanya perlu diisi oleh pemohon tanpa tandatangan JKKK dan boleh dihantar terus kepada agensi berkaitan,” katanya ketika ditemui Urusetia Penerangan Darul Iman (UPDI), di pejabat beliau, di Wisma Darul Iman, hari ini.

      Sementara itu, untuk memperkasakan lagi portfolio beliau, Hanafiah berkata pihaknya juga bercadang untuk melantik pegawai dari kalangan bukan Melayu iaitu dari kaum Tionghua dan India bagi melancarkan lagi perjalanan pihak mereka dalam menjaga kebajikan rakyat yang terdiro daripada pelbagai bangsa di negeri ini.

      “Setakat ini, kita suah ada calon nama untuk menjadi wakil kaum India iaitu Dr, Balachandran dan masih menunggu nama dari kaum Tionghua. Ini termasuklah melantik seorang pegawai khas wanita supaya dapat melicinkan lagi peranan jawatankuasa ini,”ujarnya


      : Terengganu tak perlu janji 100 hari. Kini dah lebih 6 manifesto telah dilaksana.....

      Delete
    3. Menurut Abdullah Zaik lagi, orang Melayu di negara ini memiliki persamaan dari segi kesatuan, agama, mazhab, budaya malah makanan, namun mereka dipisahkan kerana persepsi politik.
      “Maknanya (apabila ini terjadi), parti pemerintah boleh gunakan untuk kukuhkan kedudukan mereka," katanya.

      Pada masa sama Abdullah Zaik berkata, kerajaan HARAPAN juga merangka dasar atas persepsi sama iaitu kebimbangan sekiranya orang ramai bertindak berdasarkan kaum.

      Keadaan itu, katanya menyebabkan orang Melayu rugi.

      Lumrah demokrasi

      Sementara itu, pemangku presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) Datuk Sirajuddin Mohd Salleh (gambar) pula melihat Melayu kini sudah pun berpecah.

      Bagi menyelesaikan perkara itu, katanya, semua parti berasaskan Melayu dan Islam harus bersatu di bawah satu bumbung.



      “Apa salahnya semua pemimpin parti politik Melayu ini duduk bersama?

      "Saya harap pemimpin Melayu ini jangan fikir jangka pendek dan kepentingan diri semata-mata, nak fikir kerusi sahaja.

      "Kalau boleh letakkan kepentingan Islam dan Melayu di depan. Justeru mereka mesti berkorban, bersatulah di bawah satu parti supaya kita kuat macam sebelum merdeka.

      "PAS, Umno, BERSATU, AMANAH buat satu parti,” kata Sirajuddin.

      Bagi penganalisis politik Prof Madya Lt Kol Ahmad Ghazali Abu Hassan pula melihat isu berkaitan Melayu perlu bersatu itu sengaja dimainkan pihak tertentu bagi tujuan politik.

      “Sebenarnya pada saya Melayu sengaja dipecahkan dan dipanggil untuk bersatu.

      "Apabila panggilan bersatu itu dibuat, ia untuk tujuan politik saja," katanya.

      Menurut Ahmad Ghazali, dalam mana-mana masyarakat tiada yang bersatu 100 peratus.

      Hal itu dapat dilihat di seluruh dunia seperti di Palestin, AS, Jepun malah di kalangan masyarakat Yahudi.

      "Isu bersatu 100 peratus tak timbul dan inilah realiti dalam masyarakat kita,” katanya.

      Ahmad Ghazali turut berkata pada PRU ke-14 undi bukan Melayu terhadap HARAPAN bukan disebabkan “membantu” sesuatu bangsa sebaliknya kerana rakyat mahu menolak kerajaan tidak digemari.

      “Isu perpecahan lumrah masyarakat demokrasi.

      “Kita kena lihat dari sudut Malaysia bukan lagi dari sudut bangsa dan agama. Jika (lihat bangsa dan agama) maka itu (isu perpecahan) yang nampak berlaku,” katanya.


      : Melayu memang susah nak bersatu kerana terlalu menebal sikap dengaki antara satu sama lain.. nanti bila Melayu merempak di nagara sendiri belum tentu Melayu sedar...

      Delete
    4. Kelantan tuntut Putrajaya bayar 5% royalti minyak dahulu



      PETALING JAYA: Kerajaan Kelantan menuntut kerajaan persekutuan pimpinan Pakatan Harapan membayar 5% royalti minyak yang merupakan hak negeri itu, kata Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.
      Timbalan menteri besar Kelantan itu berkata, perjanjian asal hanya membabitkan pembayaran 5% royalti minyak.

      “Kami hanya tuntut hak (royalti petroleum) 5% sahaja, selesailah hak itu dulu,” katanya dipetik Bernama selepas persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan hari ini.

      Terdahulu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali dilaporkan berkata, pemberian 20% royalti kepada negeri pengeluar minyak tidak boleh dilaksanakan segera kerana perlu menunggu Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipinda.

      Katanya, cadangan PH menambah pemberian royalti minyak daripada 5% kepada 20% dibuat berdasarkan keuntungan bersih Petronas, bukannya jumlah hasil pengeluaran kasar yang ternyata bercanggah dengan Akta Pembangunan Petroleum 1974.

      Beliau berkata, kementeriannya sedang meneliti perkara itu dengan pihak berkaitan untuk memastikan pemberian royalti minyak yang adil dan telus, serta mengambil kira implikasi kewangan kepada negara dan industri.

      Sementara itu, Amar berkata, kerajaan tidak perlu menggubal Akta Kebencian Agama dan Kaum kerana Akta Hasutan 1948 cukup untuk melindungi semua agama dan kaum di negara ini daripada budaya mencaci dan maki.

      Naib presiden PAS itu berkata, Malaysia mempunyai banyak undang-undang, tetapi penguatkuasaan terlalu lemah.

      “Saya rasa lebih baik menteri (di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof Rawa) melihat dahulu akta yang ada dan tengok di mana ruang yang kita boleh laksanakan untuk menjaga keharmonian di dalam negara kita, terutamanya dalam isu melibatkan agama dan kaum.

      “Saya (juga) ada terbaca pandangan daripada seorang peguam (yang mendakwa) Akta Hasutan ini cukup untuk mengawal isu perkauman dan agama.”

      Semalam, Mujahid dilaporkan berkata, kerajaan bercadang menggubal Akta Kebencian Agama dan Kaum untuk melindungi semua agama daripada sebarang penghinaan.


      : Kalau kata tak mampu bayar 20%, habis kenapa tak bayar 5% aje? Ni berbelit untuk tidak mahu bayar....

      Delete
    5. SAMBUNGAN : ALQURAN MENDAHULUI SAINS DAN TEKNOLOGI : TIDAK SEPERTI INJIL/GEREJA YANG TIDAK RELEVAN MENYEBABKAN BARAT MEMBERONTAK DAN LAHIRNYA LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME



      9. TEKNIK INOKULASI ATAU VAKSINASI YANG DIKATAKAN TELAH DICIPTA OLEH EDWARD JENNNER DAN LOUIS PASTEUR ADALAH TIDAK BENAR….IA SEBENARNYA TELAH DICIPTA OLEH SAINTIS ISLAM UNTUK MERAWAT PENYAKIT CACAR DI TURKI YANG DIPERKENALKAN KE EROPAH OLEH ORANG TURKI…CACAR LEMBU DIGUNAKAN UNTUK MEMVAKSIN KANAK-KANAK DI TURKI BAGI MERAWAT PENYAKIT CACAR 50 TAHUN SEBELUM BARAT MENEMUKAN TEKNIK ITU….SAINTIS ISLAM JUGA MEMPERKENALKAN PROSES AWAL MENGGUNAKAN TUMBUHAN SEBAGAI UBATAN UNTUK MENYEMBUHKAN PENYAKIT…IBNU SINA SEORANG SAINTIS TERKEMUKA ISLAM TELAH MEMBERIKAN SUMBANGAN YANG SANGAT BESAR DALAM BIDANG PERUBATAN DENGAN BUKUNYA “AL QANUN FII TIB” YANG MENERANGKAN BEBERAPA KAEDAH FARMAKOLOGI SERTA BERATUS-RATUS JENIS UBAT…SAINTIS ISLAM JUGA MENCIPTA MERKURIK KLORIDA YANG DIGUNAKAN UNTUK MENYEMBUH LUKA….

      10. ANTARA SUMBANGAN LAIN SAINTIS ISLAM DALAM BIDANG MATEMATIK MERUPAKAN PERSAMAAN KUADRATIK YANG DICIPTA OLEH AHLI METAMATIK PARSI IAITU ABDUL WAFA BUZJANI…BELIAU JUGA BANYAK MEMBANGUNKAN PERSAMAAN QUADRATIK LAIN DAN BANYAK DARIPADANYA MASIH DIGUNAKAN SEHINGGA KINI…ILMU MATEMATIKNYA SANGAT HEBAT BELIAU DAPAT MENYELESAIKAN 13 BENTUK PERSAMAAN KUBIK…..


      11. AHLI FIZIK ISLAM IBNU SAHAL MERUPAKAN ORANG YANG BERTANGGUNG JAWAB MENCIPTA HUKUM SNELL YANG DIGUNAKAN UNTUK MENCARI HUBUNGAN ANTARA SUDUT TUJU DAN PEMBIASAN…BELIAU MEMBENTANGKAN PELBAGAI JENIS BENTUK KANTA YANG MENUMPUKAN CAHAYA TANPA PENYIMPANGAN GEOMETRI DALAM NASKAHNYA “ON BURNING MIRRORS AND LENSES”…BELIAU JUGA ADALAH PENCIPTA KANTA ASFERA….

      12. JIKA ANDA MENGAMBIL GAMBAR ATAU BERSELFIE,,,ANDA PATUT BERTERIMA KASIH KEPADA AHLI SAINS ARAB YANG BERNAMA IBNU AL HAYTAM…BELIAU BUKAN SAHAJA MENYUMBANG DALAM BIDANG MATEMATIK,,,,ASTRONOMI DAN FIZIK,,,BELIAU MALAH TELAH MEMBERIKAN PERUBAHAN KEPADA BIDANG OPTIK….KAMERA PINHOLE ( KAMERA DENGAN APERTURE PINHOLE TANPA KANTA ) DICIPTA OLEH BELIAU MENGGUNAKAN TEKNIK YANG BELIAU TEMUI KETIKA MEMBUAT KAJIAN MENGGUNAKAN CAHAYA YANG DIPANCARKAN MELALUI LUBANG PADA TINGKAPNYA DAN MEMBUAT KESIMPULAN BAHAWA SINAR CAHAYA AKAN MENJADI SEMAKIN TAJAM JIKA LUBANG ITU SEMAKIN KECIL….BELIAU JUGA MEMBUKTIKAN BAHAWA SINAR CAHAYA BUKAN MENINGGALKAN MATA SEBALIKNYA MASUK KE DALAM MATA…


      13. ORANG PERTAMA YANG MENCIPTA BEKAS KACA DAN KANTA PEMBESAR ADALAH SAINTIS ISLAM BERNAMA ABBAS IBNU FIRNIS DAN DENGAN KANTA TERSEBUT BELIAU MENCIPTA CERMIN MATA…CERMIN JUGA DICIPTA OLEH ORANG ISLAM YANG KEMUDIANNYA DIPERLAJARI OLEH ORANG ITALI AKAN TEKNIK PEMBUATANNYA PADA ABAD KE 9 DAN KE 10.

      14. DUA ORANG AHLI KIMIA ARAB IAITU JABIR IBNU HAYYAN DAN ALKINDI ADALAH ORANG PERTAMA YANG MEMBANGUNKAN INDUSTRI MINYAK WANGI MANAKALA ALKINDI PULA MENGGABUNGKAN BEBERAPA JENIS TUMBUHAN DAN HERBA UNTUK MENGHASILKAN PELBAGAI JENIS BAU DAN WANGIAN…


      15. KESIMPULANNYA IALAH NEGARA BARAT MENJADI MAJU KERANA MENINGGALKAN BIBLE/GEREJA MANAKALA SEBALIKNYA EMPAYAR ISLAM MENJADI MAJU KERANA MENJUNJUNG TINGGI ALQURAN DAN AL HADIS….

      Delete
  8. Sobat2...bagus jugak si Budin ni keluarkan tajuk di atas tu. Kalau kita semua tak terbukak minda dan terfikirkan mengenai maruah melayu..tak tau lah nak cakap apa lagi !!!

    Selepas dikecam pelbagai pihak, Naib Presiden DAP, M Kula Segaran membuat keputusan untuk menarik balik kenyataan kontroversi dikeluarkannya dalam satu ucapan di Negeri Sembilan, baru-baru ini.

    Daalm kenyataan permohonan maaaf tu, beliau berkata....Saya akan selalu menjunjung perkara yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Perkataan seperti 'sesumpah'. Maksudnya selalu berbeza seperti perkataan 'pendatang' yang saya ucapkan dalam bahasa Tamil baru-baru ini.
    Untuk menghentikan semua kontroversi ini, saya buat keputusan minta maaf dan tarik balik kenyataan itu. Saya dengan ini meminta maaf di atas wujudnya rasa terluka kepada sesiapa sahaja dengan kenyataan tersebut.

    Tidak cukup dengan permohonan maaf, Kula Segaran sepatutnya meletak jawatan atau dipecat dari Kabinet kerana:

    1. Mengeluarkan kenyataan berbau perkauman.

    2. Memutar belit sejarah Malaysia, dengan menuduh Melayu adalah pendatang.

    3. Memutar belit kononnya Utusan Malaysia memfitnah kenyataan beliau.

    Kesimpulannya, Kula Segaran sepatutnya meletak jawatan atau pun dipecat serta merta. Kalau Adun2 DAPigs boleh paksa Dr. maszlee dipecat..kenapa pulak si Kula ni tak boleh ??? Mana suara2 pemimpin2 melayu dalam PH..dah jadi setan bisu keer atau dah kena manderam dengan sami Hindu??? Nak tanyalah secara ikhlas... Melayu Tomato PH setuju atau tidak dengan cadangan ini?

    keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kula Segaran ni dulu tak lulus sejarah masa SPM kot !!! Dia sendiri tak tau bahawa Hindu tu bukannya satu kaum atau bangsa pun. Ianya adalah satu agama yang terdapat di nusantara ini selain Buddha sebelum kedatangan Islam yang di bawa oleh pedagang Arab.

      Hindu bukannnya hak mutlak kaum bangsa India semata-mata tetapi pernah dianuti oleh kaum bangsa lain di nusantara ini. Di negara India sendiri pun banyak yang dah ubah ke agama Kristian dan Islam.

      Belajar sejarah tak mahu. Inilah jadinya bila subjek Sejarah nak diubah ikut tafsiran sendiri. Antara agama dan bangsa pun tak reti nak bezakan.

      Tambah lagi Menteri2 bengap zaman PH ni. Bukan nak kata PH ni tak bagus tapi kadang2 tu Menteri sendiri tunjukkan yang dia tu bengap berganda-ganda. Padan le PM susah sangat nak pilih ahli Kabinet. Tak banyak yang betul2 berkaliber dan educated...yang ramai ialah menteri2 yang berkaki lebar aje bhai !!!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikikiokih!


      Delete
    2. Calon Pakatan Harapan langgar Seksyen 3 & 7 di bawah Akta SPRM



      BERSIH membidas pesta durian anjuran sebuah koperasi berkaitan kerajaan Selangor di kawasan pilihan raya kecil Sungai Kandis, yang bakal menampilkan Menteri Besar, Amirudin Shari dan calon PKR, Zawawi Ahmad Mughni.

      Menurut hantaran oleh Koperasi Hijrah Selangor (Kohijrah) di Facebook “kita belanja durian kampung dari Batu Kurau, Perak” sempena perasmian karnival trak makanan di Seksyen 32, Shah Alam.

      Hantaran itu menyebut Amirudin akan melancarkan program berkenaan, yang juga akan menampilkan Zawawi sebagai "jemputan khas".

      Kohijrah dikaitkan dengan Hijrah Selangor, yang adalah program mikro kredit untuk usahawan oleh kerajaan negeri Selangor.

      BERSIH berkata dalam satu kenyataan hari ini bahawa program itu adalah satu amalan korupsi dan bertentangan dengan undang-undang pilihan raya.

      “BERSIH 2.0 menolak amalan korupsi tersebut, dan sekiranya diadakan, ia bertepatan dengan salah laku pilihan raya di bawah Perkara 8 Akta Kesalahan Pilihan Raya kerana melibatkan penjamuan untuk mempengaruhi undi daripada para pengundi.

      “Dengan menjadikan Kohijrah sebagai penganjur, ia bukan sahaja satu bentuk konflik kepentingan, bahkan ia juga satu bentuk penyalahgunaan jentera kerajaan untuk membantu kempen Zawawi Mughni, calon PKR yang merupakan salah satu parti komponen bagi pakatan pemerintah di Selangor, iaitu Pakatan Harapan,” katanya.

      Sehubungan itu, BERSIH menuntut agar program itu dibatalkan segera, dan untuk Amirudin dan Zawawi tampil memberikan penjelasan kepada umum tentang program itu.

      Katanya, jika program ini tidak dibatalkan dan aktiviti “belanja durian” itu diteruskan semasa kempen pilihan raya, SPRM perlu menyiasat dan mengambil tindakan selaras dengan Seksyen 3 dan 7 di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

      BERSIH menggesa semua pihak untuk mengelakkan diri daripada amalan penipuan pilihan raya,
      termasuk penjamuan makanan.

      “Jikalau agensi kerajaan ingin meganjurkan program yang melibatkan calon pilihanraya, semua calon-calon yang bertanding patut di jemput dan diberikan layanan yang saksama.

      “Semua agensi-agensi kerajaan patut bersikap neutral dan tidak berpihak kepada mana-mana pada setiap masa,” kata BERSIH.

      Kumpulan NGO pemantau pilihan raya itu turut mengingatkan HARAPAN untuk menegakkan manifesto yang dijanjikan untuk membanteras rasuah di Malaysia, dan rakyat mengundi mereka untuk menyingkirkan kerajaan yang korup.

      Pilihan raya kecil 4 Ogos ini menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Zawawi, calon BN, Datuk Lokman Noor Adam dan calon bebas K Murthy.

      Kerusi DUN Sungai Kandis kosong susulan kematian penyandangnya, Mat Shuhaimi Shafiei, 50, pada 2 Julai lalu akibat kanser limfoma.

      Pada PRU-14, DUN Sungai Kandis menyaksikan pertembungan empat penjuru dengan Mat Shuhaimi mempertahankan kerusinya apabila mengalahkan calon BN, Datuk Kamaruzzaman Johari; calon PAS, Mohd Yusof Abdullah; dan calon Parti Rakyat Malaysia (PRM), Hanafiah Husin.

      Mat Shuhaimi meraih 23,998 undi dengan majoriti 12,480 undi, mengalahkan Kamaruzzaman (11,518 undi), Mohd Yusof (7,573 undi) dan Hanafiah (76 undi).


      : Semasa belum berkuasa sangat mudah menegur kesilapan orang, tapi bila berkuasa nampaknya kita sendiri pulak buat salah dan tak tepati janji manifesto ....

      Delete
    3. Polis: Himpunan Ummah di KL contoh baik perhimpunan aman
      Bernama | July 29, 2018
      Timbalan Ketua Polis Negara, Noor Rashid Ibrahim berkata pihaknya dapat menjalankan tugas dengan baik dan mendapat kerjasama peserta perhimpunan yang hadir.

      Himpunan Kebangkitan Ummah yang diadakan di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, semalam bertujuan mempertahankan kepentingan dan hak orang Melayu serta Islam.

      JOHOR BAHRU: Polis berharap Himpunan Kebangkitan Ummah yang diadakan di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur, semalam menjadi contoh baik kepada penganjuran perhimpunan aman oleh badan bukan kerajaan.

      Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata ini kerana pihaknya dapat menjalankan tugas dengan baik dan mendapat kerjasama peserta perhimpunan yang hadir.

      “Himpunan semalam berjalan dengan lancar, orang ramai yang hadir juga memberi kerjasama yang baik kepada polis. Kehadiran kami jangka dalam 3,500 hingga 4,000 orang awam terlibat dan semuanya berjalan mengikut peraturan.

      “Kami berharap perhimpunan seperti ini dapat dijadikan contoh baik bagi memudahkan tugas PDRM. Kami juga berharap peserta perhimpunan patuh pada peraturan dan tidak mengganggu orang ramai,” katanya selepas menghadiri Majlis Penganugerahan Pingat Jasa Pahlawan Negara kepada 400 pesara polis oleh Menteri Besar Johor, Datuk Osman Sapian di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, hari ini.



      Rashid berkata, antara yang hadir ke himpunan itu adalah bekas penasihat sosio budaya kerajaan, Tan Sri Rais Yatim dan bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan.

      Menurutnya, penganjur perhimpunan turut memaklumkan polis program berkenaan dan polis mengambil langkah sesuai bagi memastikan perjalanan trafik sepanjang program berkenaan lancar.

      Sementara itu, Rashid berkata, penganugerahan PJPN merupakan istiadat amat penting dalam PDRM bagi menghargai jasa dan pengorbanan anggota serta pegawai kepada tanah air.

      Beliau berkata, di Johor sahaja, sehingga hari ini terdapat lebih kurang 8,000 pesara polis menetap di negeri ini.

      “Ada dalam kalangan pesara ini telah pencen lebih 30 tahun, yang kita raikan pada hari ini bagi memberi pengiktirafan kepada pengorbanan mereka, terutamanya pada zaman darurat dan kedatangan komunis suatu ketika dahulu.

      “Hari ini, kami meraikan 400 pesara yang 100 daripada mereka ini masih berkhidmat dalam jabatan, manakala selebihnya akan kami sampaikan secara berperingkat.”

      Delete
    4. Dr Mahathir juga termasuk dalam ’60 tahun BN’, kata Khairy
      Nurul Azwa Aris | July 29, 2018
      Pemimpin Umno itu berkata, PH hanya menggunakan frasa itu sebagai alasan untuk menutup kegagalan memenuhi janji pilihan raya mereka.
      VIDEO INSIDE

      Khairy berkata, PH menggunakan BN sebagai alasan untuk menutup kegagalan mereka sendiri.

      KELANG: Pakatan Harapan menggunakan alasan “mereka perlu membetulkan kelemahan BN selama 60 tahun” bagi menutup kegagalan mereka memenuhi janji manifesto pilihan raya yang dibuat, kata bekas menteri Khairy Jamaluddin.

      Beliau berkata, PH kerap menggunakan alasan itu, misalnya apabila ia gagal menyelesaikan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) seperti digariskan dalam manifestonya.

      Telah tiba masanya kerajaan baru berhenti bersembunyi di sebalik frasa “membetulkan kelemahan BN selama 60 tahun”, malah sebaliknya mengambil tanggungjawab mentadbir negara ini. Banyak orang kini mula meminta kerajaan berhenti mencari salah dan memberi tumpuan kepada kerja mereka, katanya.

      “PH berkata sukar baginya mahu membetulkan perbuatan BN, tetapi mereka tidak harus lupa bahawa 22 tahun daripada pemerintahan BN itu adalah di bawah Dr Mahathir sebagai perdana menteri,” katanya ketika berkempen sempena pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Sungai Kandis, 4 Ogos depan.



      Dr Mahathir Mohamad, yang merupakan presiden Umno dari 1981 hingga 2003, meninggalkan parti itu 2 tahun lepas untuk menubuhkan PPBM dan kemudiannya memimpin PH memenangi pilihan raya umum ke-14 dan dilantik sebagai perdana menteri Mei lepas.



      PH mendakwa ia mewarisi sebuah kerajaan yang bankrap, tetapi Malaysia merupakan antara negara yang dipuji oleh agensi antarabangsa seperti Bank Dunia dan Forum Ekonomi Dunia,” kata Khairy, “dan kesemua itu dicapai di bawah pemerintahan BN.”

      Khairy yang merupakan Ahli Parlimen Rembau, adalah menteri beliau dan sukan di bawah kerajaan sebelum ini.

      Beliau berkata, adalah munasabah sekiranya kerajaan PH mahu mengkritik skandal 1MDB yang berlaku dalam 2 ke 3 tahun kebelakangan ini, tetapi “janganlah bercakap seolah-olah BN dan Umno tidak pernah melakukan apa-apa kebaikan sepanjang 60 tahun lalu,” katanya

      Delete
    5. Harga sawit jatuh: 700,000 ahli koperasi terjejas
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 29 JULAI 2018
      Harga sawit jatuh: 700,000 ahli koperasi terjejas
      Abdul Fattah (tujuh kanan) merakamkan bersama sebahagian pemenang dan peserta pada kejohanan Petanque pada Kejohanan Petanque Angkasa Peringkat negeri di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Bentong di sini, semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BENTONG - Trend kejatuhan harga kelapa sawit memberi implikasi menyeluruh yang turut memberikan kesan yang teruk kepada sektor koperasi negara dan ahli-ahlinya.

      Presiden Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa), Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, kejatuhan harga komoditi itu memberikan kesan kepada kira-kira 700,000 ahli koperasi termasuk 650,000 pekebun kecil kelapa sawit.


      Menurutnya, kenaikan harga baja dan racun dipercayai akibat kejatuhan mata wang negara juga memburukkan lagi keadaan pekebun kecil kelapa sawit dalam masa harga komoditi itu terus jatuh.

      "Kejatuhan harga sawit ini menjejaskan 650,000 ahli koperasi yang mempunyai kebun kecil sawit dan kira-kira 50,000 ahli koperasi yang menjadi ahli dalam koperasi berkaitan sawit.

      "Ia menyebabkan pendapatan pekebun kecil berkurang dan memberikan kesan kepada perolehan koperasi berkaitan kelapa sawit yang akhirnya akan mengurangkan dividen diterima ahli," katanya dalam sidang media pada Kejohanan Petanque Angkasa Peringkat Negeri 2018 di Sekolah Menangah Kebangsaan Seri Bentong di sini, semalam.

      Pada majlis itu Angkasa Zon 2 dinobatkan juara keseluruhan selepas wakil mereka dari Koperasi Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkarak Berhad memenangi kategori koperasi dewasa lelaki dan Koperasi SMK Jengka Pusat memenangi kategori sekolah lelaki.

      Trend kejatuhan harga kelapa sawit pada masa ini menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat tanah rancangan Felda dan juga pekebun kecil apabila ada antara mereka dilaporkan hanya memperoleh pendapatan sebanyak RM280 sebulan.

      Justeru itu, Abdul Fattah mencadangkan tindakan segera seperti mewujudkan mekanisma jaminan harga (GMP) bagi memastikan pekebun kecil getah tidak terus terbeban.

      Sementara itu, beliau berharap pasaran sawit di negara ini dapat diperluaskan lagi dan tidak terhad kepada pasaran tertentu seperti negara China sahaja.

      "Melalui mekanisma harga lantai ini mungkin kerajaan boleh menampung dengan memberi subsidi sekiranya harga kelapa sawit mencecah paras minimum yang memberi bebanan teruk kepada pengusaha kelapa sawit,"katanya.

      Tambahnya, pihak Angkasa akan sentiasa membantu termasuklah dalam usaha melebarkan pasaran sawit ke luar negara melalui rangkaian koperasi.

      Delete
    6. Dua kem, seorang menteri dan ‘kronisme’ PKR
      FMT Reporters | July 29, 2018
      Sumber memberitahu, dakwaan mengenai amalan kronisme dalam PKR yang tersebar sekarang berkait rapat dengan seorang menteri pusat yang membelakangkan menteri besar dalam pemilihan ahli majlis tempatan.

      Wujud perbezaan pendapat dalam kalangan akar umbi PKR berhubung pelantikan ahli majlis.

      PETALING JAYA: PKR Selangor kini berkecamuk dan ini terserlah dalam siri peletakan jawatan yang berlaku dan dakwaan kronisme terhadap pemimpin negeri parti itu.

      Menurut sumber, perkembangan ini tidak banyak berkait dengan perpecahan parti yang berlaku akibat persaingan sengit dalam pemilihan PKR yang dijadualkan berlangsung bulan depan.

      Banyak pihak mengaitkan peletakan jawatan setiausaha Pemuda PKR Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan ketua Pemuda PKR Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad dengan “2 kem” dalam parti itu, iaitu kem naib presiden, Rafizi Ramli dan kem timbalan presiden, Datuk Seri Azmin Ali.

      Kedua-dua pemimpin itu, yang tidak mesra antara satu sama lain sejak kebelakangan ini, dijangka bertembung merebut jawatan timbalan presiden dalam pemilihan PKR pertama selepas parti itu menjadi sebahagian daripada kerajaan persekutuan Mei lepas.



      Sumber dalaman parti berkata, Rafizi dan Azmin bukanlah faktor penyumbang kepada rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin akar umbi parti itu.

      Isu utama yang mencetuskan rasa tidak puas hati itu ialah pelantikan ahli majlis tempatan di Selangor, dengan dakwaan hirarki parti diketepikan dan individu yang dilihat rapat dengan pemimpin tertentu dipiih.

      Justeru jika bukan Rafizi atau Azmin, maka persoalannya sekarang ialah siapa?

      “Ia berkait dengan seorang menteri pusat,” kata sumber yang enggan dikenali itu kepada FMT.

      “Menteri itu melantik individu yang dikehendakinya sebagai ahli majlis, dan dengan berbuat demikian beliau membelakangkan menteri besar Selangor,” katanya, merujuk kepada Amirudin Shari, yang dilihat oleh banyak pihak berada dalam “kem Azmin”.

      Sumber itu memberitahu, biasanya Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri yang mewakili parti akan mencalonkan seorang ahli majlis, sementara bakinya dipilih oleh ketua cabang PKR.

      “Tetap ramai yang tidak terpilih kerana menteri yang juga merupakan pemimpin tertinggi parti memilih calon yang dikehendakinya.”

      Sumber yang enggan menamakan menteri terbabit berkata, majoriti ketua cabang PKR di Selangor berpihak kepada Azmin.

      “Individu yang berada dalam kem Azmin pun diketepikan,” katanya.

      “Menteri tersebut membuat keputusan tanpa memberikan apa-apa sebab. Sepatutnya menteri besar membuat keputusan berhubung ahli majlis.

      “Nampaknya sekarang menteri terbabit yang membuat semua keputusan, sekali gus membelakangkan Amir,” katanya, merujuk kepada menteri besar, Amirudin Shari

      Delete
    7. Reputasi S'ngor terjejas dakwaan kronisme, kata MP PKR
      Alyaa Alhadjri | Diterbitkan 29 Jul 2018, 9:32 malam | Dikemaskini 29 Jul 2018, 9:33 malam

      A+ A-
      Pemimpin kanan PKR mendesak kepimpinan di Selangor menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi untuk menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      MP Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata walaupun beliau tiada maklumat mengenai dakwaan yang dibuat pemimpin AMK Selangor yang meletak jawatan daripada parti itu, namun terdapat asas bagi kepimpinan negeri untuk menyiasat perkara berkenaan.

      "Saya tidak ada maklumat tapi mengikut apa yang mereka kata, saya harap kerajaan Selangor siasat sebab tuduhan disebut agak serious.

      "Ia melibatkan bukan sahaja masalah imej tapi mungkin juga salah laku kewangan dan sebagainya," kata Johari kepada pemberita selepas suatu majlis di Ampang yang mengumumkan pasukan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR akan datang ini.


      Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai peletakan jawatan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan Ketua AMK Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kepimpinan negeri.

      Semalam, Mutalib, menyatakan kekesalan kerana mendakwa tiada seorang pun belia dari Sabak Bernam dilantik sebagai ahli majlis tempatan dan mendakwa "taktik kotor dan kronisme telah menjadi kanser di parti" dan oleh itu memutuskan untuk meletak jawatan daripada PKR.

      Terdahulu semasa majlis itu, Johari diumumkan Rafizi sebagai pesaing untuk jawatan naib presiden PKR.

      Delete
    8. Rakyat Msia yang waras rata2 mengatakan Tun M ni tak nampak seperti seorang negarawan yang berpengalaman jadi Pm selama 22 tahun dulu dan kini diangkat dengan bangganya oleh cai2 Tomato sebagai PM ke 7 pula.

      Pemikirannya sama saja seperti YB Mak Lampir bekas penjual buah2an tepi jalan tu dan Kulasegaran, anak penoreh getah kat estet, yang baru 75 hari jadi menteri buruh...sorang tak habis mengelamun pasal nak merompak melalui jual keta sorang lagi bodoh dengan binaan IBS!

      Tun yang pernah jadi PM ke 4 yg kita kenali dulu tidak lah sehebat mana pun seperti yang digembar gemburkan t... dia kelihatan 'bersinar' disebabkan hebatnya kekuatan dan keutuhan parti umno! Dan bersatunya Melayu dibawah UMNO menyebabkan Tun kelihatan 'hebat' ketika itu..kurangnya perpecahan orang Melayu seperti yang bderlaku dalam PRU 14!

      Tun kini tak ubah seperti seorang lelaki tua yang sangat BODOH ..LEMBAP.. SLOW LEARNER.. LOW ESTEEM LOW VALUE ..BANGANG dan KUFUR NIKMAT tanpa sokongan parti majoriti Melayu seperti UMNO ni!!

      Lihatlah sekaarang ni, dia seolah2 hilang punca dan ditambah lagi dengan dikelilingi oleh pak2 menteri passolanya tu. Takde apa2 dasar dan polisi2 baru untuk Malaysia yang lebih baik dari Najib atau BN yang lepas...malangnya banyak pulak yang dicetak rompak, ditiru, pula yang dicedok atau dijenamakan semula.. itu sahaja yang mamapu dibuat lepas begitu gagah menyeru rakyat tumbangkan 'kleptokrasi' BN? umpama merosakkan buah labu yang masih sedap dimakan ketika sebelum PRU14...

      Kini dia sudah hilang kekuatan sepenuhnya, tiada lagi kawalan terhadap aksi dan tingkahlaku bodoh menteri2 kabinet dapur kayu lantikannya..dia hanya mampu tunjuk secubit kuasa/ power pada insan lemah yang tiada kuasa lagi seperti bekas-bekas pemimpin negara seperti DSNR dan UMNO.

      Dia kelihatan 'juara' dalam 2-3 minggu bulan Ramadan hanya dalam bab mengaib menghina dan menganiaya Najib dengan menperkudakan Ah Beng, PDRM dan Singh balaci!! Waktu itu lah dia rasa gah bangga dan hebat.. tapi apa lepas dari itu? Sekarang?


      Selain dari itu majlis penasihat orang2 TUA BODOH juga tidak lebih hanya nak membuli orang2 berjasa yang dilantik zaman UMNO sahaja..tak lebih dari membuat zalim pada Melayu juga..apakah itu dibanggakan sang macai PH?

      Yang confirm safe secure comfort untung dijulang hebat ialah CINA dan HINDU PARIAH!!

      Itulah.. betapa puas hatinya kebodohan melayoo..kunuun mahu humban Najib/UMNO, dengan seribu satu ayat pemanis.. juga kini ayat penyedap hati "takpe nk test je nanti 5 tahun tukar balik.."...

      Kepala bapak mereka.. ingat DAP dan Kafir tu bodoh ke selepas 60 tahun menanti dan berjuang penuh sabar.. takkan dapat balik lagi pemerintahan Melayu seperti dahulu.. konon UMNO rasis Melayu.. ya kalau UMNO tak rasis Melayu pakat kebulur dan bodoh habislah Melayu Melayu urban yang perasan hebat sekarang ni termasuk usahawab tak sedar diri kini jadi balaci DAPigs!

      Rasisnya UMNO hanya mempertahankan hak Bumiputera TANPA menindas bangsa lain. Itupun Melayu urban yang bodoh ini masih tak sedar diri dan terus mengutuk perjuangan pemimpin terdahulu yang menyenangkan mereka seperti sekarang!

      Memang betul lah kata2 Tun dulu..Melayu mudah lupa dan akan terus dikincinkan oleh DAPigs sampai ke hujung nyawa mereka..khususnya cai2 melayu dalam PH ni !!!!

      Delete
    9. Umno hilang nafsu kalahkan PAS, kata Nik Abduh
      FMT Reporters | July 26, 2018
      Nik Abduh berkata tiada kenyataan yang zahir dan tindakan yang nyata oleh pemimpin utama Umno yang menunjukkan ia mahu mengalahkan PAS.

      Nik Abduh berkata terdapat petunjuk baru menunjukkan Umno sedang berusaha memperbaiki hubungannya dengan PAS, dan PAS amat mengalu-alukannya. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz hari ini melihat Umno telah hilang nafsu untuk mengalahkan PAS.

      Beliau berkata, tiada kenyataan yang zahir dan tindakan yang nyata oleh pemimpin utama parti itu yang menunjukkan perkara sedemikian (mengalahkan PAS).

      “Ertinya Umno bukan lagi ancaman yang utama kepada PAS hari ini. Malah, beberapa petunjuk baru menunjukkan Umno sedang berusaha memperbaiki hubungannya dengan PAS. PAS amat mengalukannya,” katanya menerusi kenyataan di Facebook miliknya semalam.

      Sebelum ini, Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan dilaporkan berkata Pakatan Harapan (PH) perlu dikalahkan dalam pilihan raya kecil (PRK) kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis pada 4 Ogos ini kerana ia masih gagal menunaikan janji pilihan rayanya, terutama yang terkandung dalam janji 100 hari.



      Tiga calon bakal bertanding dalam PRK Sungai Kandis pada 4 Ogos ini membabitkan pertembungan antara calon Barisan Nasional (BN), Datuk Lokman Noor Adam dan calon PKR, Mohd Zawawi Ahmad Mughni serta calon Bebas, K Murthy.

      Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Bachok itu turut berkata ada pihak yang berhujah menghentam parti itu dengan menyatakan PAS berusaha menghidupkan Umno dan ia bersandiwara.

      Nik Abduh berkata, parti Islam itu menghidupkan Umno dengan memberi kesedaran kepadanya dengan Islam kerana Umno adalah abang PAS yang telah lama lupa diri akibat terlalu lama di anjung kuasa.

      “Kesedaran Umno adalah kekuatan kepada PAS untuk memastikan Islam lebih berdaulat di bumi ini. Islam memerlukan umatnya sendiri untuk bangkit mempertahankan agamanya.

      “Jika anda bertanya, tidakkah sudah jelas difahami bahawa PAS mendorong ahlinya mengundi Umno? Saya jawab, Ya, di PRK Sungai Kandis. Itulah yang saya fahami,” katanya.

      Beliau berkata, arahan daripada parti Islam itu adalah menolak kerajaan PH dan sikap serta pendirian parti Islam itu terhadap PH adalah serupa, sama ada sebelum atau selepas pilihan raya.

      “Bagi PAS, PH bukanlah pilihan terbaik untuk menggantikan BN. Ancaman terhadap kedaulatan agama Islam, keadaan ekonomi dan sektor lain yang tidak stabil selepas PRU14 semakin membuktikan benarnya pendirian PAS,” tegasnya.

      Menurutnya, kegagalan awal kerajaan PH untuk mengotakan janji awal manifestonya, selain beberapa kenyataan pemimpin utamanya yang berbelit-belia bagi menjustifikasikan kegagalan mereka mengatakan janji manifesto itu.

      “Kegagalan mengawal prestasi ekonomi negara yang semakin perlahan, selain tindakan dan kenyataan demi kenyataan oleh para pemimpinnya yang mengelirukan dan boleh menggugat kerukunan perlembagaan dan agama Islam adalah menjadi hujah untuk rakyat menolak kerajaan PH hari ini,” katanya.

      Delete
    10. Asri puji

      Ramasamy menjadi sasaran beberapa aktivis Islam, termasuk Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin, selepas mempersoalkan keputusan Putrajaya enggan mengusir Zakir yang dikehendaki India atas dakwaan terbabit dalam aktiviti keganasan dan pengubahan wang haram.

      Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin memuji ratusan penunjuk perasaan yang berarak di George Town hari ini untuk menyuarakan bantahan terhadap Ramasamy.

      “Alhamdulillah, semua bergerak membantah Ramasamy. Jangan dibiarkan ancaman LTTE menggugat negara,” tulisnya di Facebook hari ini.

      Asri bersama beberapa aktivis Islam dan pengikutnya menggesa tindakan diambil terhadap Ramasamy yang didakwa mempunyai kaitan dengan LTTE, selepas gambar beliau memberi penghormatan kepada imej sepucuk senapang kalashnikov dan menyertai mesyuarat Jawatankuasa Hal Ehwal Perlembagaan LTTE tersebar di media sosial.

      Ramasamy dilaporkan berkata, jawatankuasa itu ditubuhkan kerajaan Sri Lanka selepas Colombo dan LTTE memeterai perjanjian damai, serta beliau turut dijemput menganggotai jawatankuasa perdamaian di Aceh.

      Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun dilaporkan berkata, pihaknya menerima 53 laporan polis, termasuk daripada Ramasamy sendiri, berhubung isu berkenaan.

      Rabu lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, beliau akan mengadakan pertemuan dengan Ramasamy dan Asri di Putrajaya bagi meminta penjelasan serta meredakan keadaan antara kedua-dua pihak itu.

      Delete
    11. ‘This is Malay land’, Tajuddin beritahu wakil rakyat DAP
      Faiz Zainudin | July 25, 2018
      Ahli Parlimen Pasir Salak berkata demikian selepas Khoo Poay Tiong meminta dia belajar sejarah sebelum bercakap mengenai Malaysian Malaysia.
      DEWAN RAKYAT


      KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat gamat apabila Khoo Poay Tiong (PH-Kota Melaka) meminta Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) belajar sejarah sebelum bercakap mengenai konsep Malaysian Malaysia.

      “Sejarah? Ini tanah Melayu tahu. Kamu cakap soal sejarah, ‘this is Malay land’,” katanya ketika membahaskan titah Agong hari ini.

      Terdahulu, Tajuddin dalam ucapannya menyeru semua wakil rakyat menghormati institusi raja-raja dan hak orang Melayu, namun RSN Rayer (PH-Jelutong) tidak berpuas hati kerana merasakan ia ditujukan kepada Pakatan Harapan.





      Tajuddin berkata gesaannya untuk semua pihak. “Kita mesti tunjukkan kesetiaan kepada raja-raja Melayu. Raja penting kepada kita, sebagai ketua agama Islam. Kalau kamu hina raja, kamu hina orang Melayu.”

      Beliau menjelaskan gesaannya mahu mempertahankan institusi raja-raja, yang bertanggungjawab menjaga hak dan keistimewaan Bumiputera dan Islam.

      “Tapi ada orang mewujudkan persepsi perkauman. Kalau kita orang Melayu-Islam pertahan hak kita bukan bermakna kita rasis,” katanya.

      Tajuddin sempat membidas idea kesamarataan dalam konsep Malaysian Malaysia yang dikaitkan dengan DAP.

      “Itu bukan keadilan. Kita beri pertolongan kepada yang memerlukan. Kita beri pada Orang India, Melayu, Cina dan lain-lain yang perlukan pertolongan. Tidak ada perkauman,” katanya.

      Kata-kata Tajuddin itu mengundang reaksi Khoo, yang bangun mencelah dan berkata Malaysian Malaysia yang dilaungkan DAP itu untuk menjaga hak semua kaum.

      Tajuddin bagaimanapun mempertikaikan jawapan Khoo. “Jangan cakap sahaja. Di mulut lain, di hati lain. Kita tahu agenda kamu.”

      Khoo membalas dakwaan itu dengan meminta Tajuddin mempelajari sejarah, di mana ia dijawab dengan berkata “this is Malay land”.

      Keadaan semakin tegang apabila Willie Mongin (PH-Puncak Borneo) bangun dan mencelah. “Ini tanah Malaysia, bukan tanah Melayu”.

      “Kalau awak nak berdebat dengan saya kita boleh berdebat di luar,” kata Tajuddin pula.

      Keadaan kembali tenang apabila Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon meminta Khoo dan Willie berhenti mengganggu Tajuddin.

      Tanah Melayu atau nama Inggerisnya, Malaya, adalah kumpulan negeri-negeri di Malaysia Barat, dan dirujuk seperti itu dalam dokumen rasmi kerajaan seperti Perintah Perlembagaan Persekutuan dan jawatan seperti Hakim Besar Malaya.

      Tanah Melayu bergabung dengan Sarawak, Borneo Utara (sekarang Sabah) dan Singapura untuk membentuk Malaysia pada 1963.

      Delete
    12. ADAKAH ANDA PERCAYA BERASAL DARI BERUK : JIKA TIDAK ANDA SEBENARNYA TELAH MENOLAK FAHAM LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME/LGBT


      1. FAHAMAN LIBERALISME/SEKULARISME/PLURALISME/LGBT ADALAH BERTUNJANG KEPADA FAHAMAN MANUSIA BERASAL DARI BERUK….ADAKAH BENAR SEPERTI YANG DIDAKWA OLEH MEREKA??...JIKA ANDA SELIDIKI TIADA SATUPUN BUKU YANG BERTAJUK FACT OF EVOLUSION…SEMUA BUKU BERTAJUK THEORY OF EVOLUSION….INI MENUNJUKKAN TEORI MANUSIA BERASAL DARI BERUK BUKANLAH FAKTA SEBENARNYA…ALQURAN DAN HADIS SEBAGAI FAKTA MENYEBUTKAN BAHAWA MANUSIA BERASAL DARI ADAM AS..

      2. DALAM BUKU DARWIN “THE ORIGIN OF SPECIES” DICERITAKAN KETIKA CHARLES DARWIN BELAYAR KE PULAU KALATROPIS DENGAN MENAIKI KAPAL HMS BEAGLE,,,DI SANA DIA MELIHAT BURUNG LUBANG KAYU,,,BERGANTUNG KEPADA LUBANG YANG DIPATUK,,,PARUHNYA MENJADI PANJANG DAN PENDEK…KAJIAN INI DIBUAT PADA SPESIES YANG SAMA BUKAN PADA SPESIES BERLAINAN….CHARLES DARWIN MENULIS SURAT KEPADA TEMANNYA THOMAS THOMTON PADA TAHUN 1861…BELIAU MENGATAKAN AKU TIDAK PERCAYA KEPADA NATURAL SELECTION SEBAB TIADA BUKTI,,,AKU HANYA GUNAKANNYA UNTUK MEMBANTUKU DALAM KLASIFIKASI EMBRIOLOGI,,,MORFOLOGI DAN RUDIMENTARY ORGAN…CHARLES DARWIN SENDIRI MENGATAKAN ADA MATA RANTAI YANG HILANG ( MISSING LINK ) ANTARA TAHAP-TAHAP EVOLUSI DARI LUCY,,,HOMO SAPIEN,,,NEO NAENDRATA DAN CRO MAGNON….CHARLES DARWIN JUGA TIDAK SETUJU DENGAN TEORI TERSEBUT…


      3. ALASAN TEORI INI DIKEMBANGKAN KEPADA SELURUH DUNIA DENGAN MANIPULASI SEBAGAI FAKTA SAINS ADALAH KERANA JIKA ANDA BUAT ANALISA,,,GEREJA TELAH MENENTANG SAINS SEBELUMNYA DAN MENGHUKUM MATI GALILEO KERANA IA MEMBUAT PERNYATAAN MENGENAI ASTRONOMY DAN LAIN-LAIN YANG BERCANGGAH DENGAN BIBLE…MAKA KERANA ITU POPE SEKARANG TELAH MEMINTA MAAF…JADI KETIKA CHARLES DARWIN DATANG DENGAN TEORI YANG MENOLAK BIBLE MEREKA TIDAK MEMERLUKAN BUKTI YANG CUKUP,,,”THE ENEMY OF MY ENEMY IS MY FRIEND”…JADI MEREKA YANG MENDOKONG TEORI INI ADALAH KERANA SEMATA-MATA IA BERCANGGAH DENGAN BIBLE/GEREJA BUKANLAH KERANA IA FAKTA/BENAR…

      4. TERDAPAT RATUSAN SAINTIS DAN PENERIMA HADIAH NOBEL YANG MENENTANG TEORI EVOLUSI…DI KALANGAN MEREKA ADA YANG MENULIS BUKU YANG KHUSUS….ANTARA MEREKA ITU IALAH P.P GRASE,,,1971 KETUA KAJIAN EVOLUSI,,,UNIVERSITI SAJERIO,,,PARIS,,,,,SIR ALBERT GEORGE PENERIMA HADIAH NOBEL ATAS PENEMUAN VITAMIN C,,,,,SIR FRED HOYLE DENGAN KARYANYA,,,,RUPERT ALBERT MENULIS SEBUAH TEORI BARU MENENTANG TEORI EVOLUSI…SIR FRANK SALISBURY,,,SIR WHITEMEAT AHLI BIOLOGI DENGAN KARYANYA,,,,


      5. PENYOKONG-PENYOKONG TEORI EVOLUSI MENGGUNAKAN ALASAN ADA BUKTI PADA TINGKAT LEBIH RENDAH IAITU AMEOBA DAPAT BERUBAH MENJADI PAREMISHIA…ALQURAN TIDAK MENGATAKAN AMEOBA TIDAK BOLEH BERUBAH MENJADI PAREMISHIA NAMUN SEBENARNYA TIADAPUN BUKTI PERKARA TERSEBUT…

      6. JIKA ANDA LAKUKAN PERBANDINGAN PROBABILITY DARI SATU BENTUK DNA,,DARI KERA KE MANUSIA KEBARANGKALIANNYA ADALAH NULL ( ZERO ),,,BERMAKNA TEORI EVOLUSI ADALAH PALSU…


      7. PENYOKONG TEORI DARWIN TELAH MENGEMBANGKAN TEORI TERSEBUT KEPADA HOMOSEKSUALITAS ADALAH GENETIK…SETELAH DISELIDIK TERNYATA MANIPULATORNYA ADALAH SEORANG HOMOSEKSUAL….

      Delete
  9. PKR Sepang dakwa ada nepotisme, kronisme di Selangor
    FMT Reporters | July 27, 2018
    Timbalan Ketua Suziana Musa dan Ketua Wanita Nermala Dewi menuduh setiausaha politik kepada menteri besar Selangor mengamalkan kronisme dan nepotisme dalam pencalonan ahli majlis PBT.


    PETALING JAYA: Dua pemimpin PKR Sepang menuduh setiausaha politik kepada menteri besar Selangor mengamalkan kronisme dan nepotisme, tidak lama selepas seorang pemimpin Pemuda meletakkan jawatan hari ini.

    Timbalan Ketua Suziana Musa dan Ketua Wanita Nermala Dewi Muthusamy berkata setiausaha politik itu, yang juga ketua PKR Sepang, menyisihkan ahli jawatankuasa cawangan dalam pencalonan ahli majlis pihak berkuasa tempatan dan memilih orang-orang yang bukan daripada kalangan mereka.

    “Walaupun ada dalam kalangan calon-calon tersebut pernah ditangkap polis atas kesalahan jenayah dan juga menipu tahap kelulusan pendidikan,” kata mereka dalam kenyataan hari ini.

    “Kami mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan ketua cawangan Sepang merangkap setiausaha politik menteri besar Selangor yang jelas mengamalkan kronisme dan nepotisme.”



    Awal hari ini, Setiausaha Pemuda PKR Selangor, Syed Badli Shah Syed Osman meletakkan jawatan, mendakwa segelintir pemimpin PKR negeri mengamalkan budaya kronisme dan nepotisme dengan menggunakan pelantikan politik sebagai habuan untuk mengekalkan pengaruh dan kuasa.

    “Jelas bahawa pelantikan politik hanya diberikan kepada mereka yang menunjukkan kesetiaan kepada kabilah tertentu, bukan berdasarkan merit,” katanya.

    Naib Presiden PKR Xavier Jayakumar menepis dakwaan tersebut, mengatakan dakwaan seperti itu boleh dijangkakan daripada kumpulan-kumpulan yang bersaing semasa pemilihan parti, yang akan diadakan Ogos ini.

    ReplyDelete
  10. Sobat2 semua ..lu orang jangan sekali2 tertipu dengan kaedah buat dulu maaf kemudian seperti yang dilakukan oleh Kulasegaran dan ramai lagi pemimpin2 DAPigs tu.. salah satu taktik bangsa depa untuk menipu dan mempermainkan kebodohan orang2 Melayu yang mudah cair jika orang memohon maaf, walaupun tak ikhlas.!

    Kita tak perlu agresif secara fizikal... tetapi konsisten mendesak mereka2 ini MELETAK JAWATAN dan tekanan WAJIB diberikan secara BERTERUSAN bukan BERMUSIM!

    Sampai jangan ada lagi saki baki mereka yang boleh pegang jawatan. Siapa yang langgar prinsip kenegaraan dalam perlembagaan dan ketuanan asal Tanah Melayu mesti dihukum dengan desakan2 konsisten tersebut.

    Mendesak orang mintak maaf ialah kaedah bodoh kerana individu yang berkenaan itu memang tidak ikhlas memohon maaf dan bukan dari kehendak nuraninya.. jadi dalam hatinya akan KEKAL untuk melaksanakan agenda mereka

    Yang penting ialah mendesak dan menekan mereka secara KONSISTEN melalui wadah politik dan NGO2 Melayu dan Islam.

    Janganlah terus jadi bodoh lagi mendesak agar mereka mintak maaf lepas tu kita pun happy.. weii Melayu tolonglah jadi bangsa cerdik bermaruah.. ni tanah air kita.. kenapa cepat sangat cair dengan kaedah sedemikian haah??!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGBT: Jangan tunggu ular sawa naik katil
      Subky Latif | Diterbitkan 29 Jul 2018, 12:56 tengah hari | Dikemaskini 29 Jul 2018, 1:02 petang

      A+ A-
      ULASAN | Rakyat dan makhluk-makhluk lain menukar mandat di Putrajaya dengan harapan ia menyambung rahmat yang Allah limpahkan di alam kita. Masing-masing berbulan madu kerana rejim Najib Razak dan partinya digantikan.

      Mandat yang diberi demi menyelamatkan rakyat, pemastautin dan generasi akan datang daripada pemerintahan tidak bertanggungjawab, bukan untuk memberi laluan selesa pemaju lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) menyebarkan benihnya.

      Mahathir Mohamad menamatkan pentadbiran pertamanya dengan dakwaan membersihkan perangai buruk - liwat - daripada kalangan kerajaan.

      Dia tidak mahu kerajaan yang menggantikannya terdiri daripada pemaksiat paling terkutuk dalam sejarah manusia.

      Sama ada sasarannya menjadi mangsanya atau menerima hukuman seadilnya, ia adalah isu yang terus didebatkan. Tetapi dakwa Mahathir dia mencegah gejala kaum Lut.

      Tetapi pentadbiran barunya dalam masa kurang dari 100 hari membenarkan gejala LGBT menuju sasarannya sendiri, dan kerajaannya mempertahankan anasir yang dikutuk Allah serta dibenci sekelian makhluk.

      Orang beri mandat demi hentikan penyelewangan, membasmi rasuah, memulihkan kesejahteraan dan ekonomi negara. Orang tidak yakin pemerintahan boleh menyelamatkan akidah umat, tetapi memberi laluan kepada LGBT menuju sasarannya.

      Pengajaran sampai kiamat

      Menterinya adalah melaksanakan dasarnya. Dasarnya tentulah diluluskan oleh kabinetnya dan disahkan oleh parti gabungannya.

      Orang berbulan madu atas berakhirnya satu rejim yang zalim kini seolah-olah lepas dari mulut harimau masuk ke mulut buaya.

      Nabi Lut tidak terlibat perangai kaumnya. Baginda dan puterinya saja benci atas kejadian itu. Bahkan isterinya bersama kaumnya.

      Kejadian itu melibatkan orang kafir sepenuhnya. Baginda cuba cegah tidak sekadar dalam hati, tapi dengan lidah dan tangan.

      Allah mengirim malaikat utama, tidak sekadar membinasakan kaumnya, bahkan menerbaliknya wilayah menjadi Laut Mati di Jordan.

      Ia supaya menjadi pengajaran kepada manusia sehingga kiamat.

      Umat Islam Malaysia, kerajaannya dan menteri mesti mengambil iktibar daripada pengajaran itu.

      Penyakit kaum Lut itu bukan terjadi dengan tiba-tiba. Ia bermula daripada seorang dua. Tetapi ia berkembang hingga Nabi Lut dan puterinya saja yang Allah pelihara.

      Penyakit jahiliah yang bermula di Norway, Sweden, cepat merebak ke Eropah, Amerika dan lain-lain itu sudah tiba ke Malaysia. Jangan tunggu malaikat datang lagi untuk menghapuskannya.

      Tanggungjawab umat, kerajaan dan menteri ialah mencegahnya sejak ia bertunas. Barat tidak dapat berbuat apa-apa bukan kerana mereka suka, tetapi mereka tidak mampu cegah. Apabila ia tidak dapat dicegah, maka mereka halalkan.

      Wajar diberi kaunseling

      Kita jangan sekadar menyatakan ia haram, tetapi mesti bertindak. Tidak boleh dengan tangan, dengan lidah. Tidak boleh dengan lidah, benci ia dalam hati. Ini adalah selemah-lemah iman. Selemah iman itu adalah di sisi tidak beriman.

      Umno/BN tahu rasuah itu haram. Ia biarkan ketika seorang dua menteri melakukannya. Sesudah ia jadi penyakit baru hendak dicegah. Yang mencegahnya ada kuman itu.

      Tidak lagi dapat dicegah apabila ia jadi watak kerajaan. Seolah-olah malaikat datang pada 9 Mei lalu membinasakan rejim itu.

      Kerana ia diganti oleh sistem yang sama, wabak LGBT yang menunggu lama masuk ke saraf kerajaan baru. Nampaknya benci Mahathir atas gejala itu tidak sama dengan bencinya dengan hujung pentadbiran pertamanya dulu.

      Dia pertahan kerajaannya akan selamatkan Islam dengan kembali kepada al-Quran. Tetapi saranannya seolah-olah selari dengan Islam yang Kassim Ahmad fahami.


      Mereka kata LGBT itu haram. Membiarkannya seperti membenarkan sawa naik katil dan mula membelitnya.

      Kerajaan/menteri berkeras. Sewajarnya mereka dikaunseling.

      SUBKY LATIF ialah wartawan veteran dan bekas anggota Jawatankuasa Pusat PAS. Tulisan ini disiarkan kali pertama di harakahdaily dengan judul LGBT: Kerajaan, Menteri Wajar Dikaunseling.

      Delete
    2. Malaysia’s FDI records RM41 billion inflow in 2017
      Bernama | July 24, 2018
      According to the Department of Statistics, Hong Kong remains a prominent investor, followed by China.

      Reuters pic

      KUALA LUMPUR: Malaysia’s foreign direct investment (FDI) recorded net inflows of RM41 billion in 2017, slightly lower than the RM47 billion secured the previous year, the Department of Statistics revealed today.

      Chief statistician Mohd Uzir Mahidin said the FDI inflow last year was mainly channelled to the services sector (48.2%), especially real estate, financial and insurance/takaful and information and communication-related activities.

      He said mining and quarrying was the second contributor (313.2%), followed by the manufacturing sector (15.7%).

      “As at end-2017, the expansion of the FDI position to RM570.3 billion, compared with RM547.4 billion in 2016, was impelled by the continuous inflows of FDI,” he said in a statement.



      Uzir said the top regions for inflows were Asia, with a share of 63.5%, followed by Europe and Africa.

      Within Asia, he said, Hong Kong remained the prominent investor, while China has overtaken Singapore as the second largest contributor.

      Delete
    3. GENG NAJIB AL JIBO gunakan nama lain memasukkan kopipes. Bedebah.

      Dia kopipes, aku pun boleh kopipes:

      Time for Ali Hamsa to go, says G25
      (Ali Hamsa pilihan NAJIB AK JIBO, PECAHKAN TRADISI PTD GUNAKAN PEGAWAI PTD SEJAK BRITISH KOLONIAL BERAMBUS LEPAS MERDEKA)

      FMT Reporters | July 31, 2018

      The group of former prominent civil servants says the chief secretary to the government must take responsibility over the negative public statements on the civil service.

      Ali Hamsa (right), seen here welcoming Dr Mahathir Mohamad at the Prime Minister’s Department on May 23, has remained in his post as chief secretary to the government.

      PETALING JAYA: The group of former prominent civil servants called G25 has urged Chief Secretary to the Government Ali Hamsa to step down, on the back of a series of criticisms on the civil service including by the prime minister recently.

      “We believe all these severe criticisms of the civil service whether coming from the political leaders or from the public, reflect badly on the leadership of the Chief Secretary to the Government (KSN) in ensuring discipline and professionalism particularly at the top ranks of secretary-generals,” G25, made up of former diplomats and retired top civil servants, said in a statement today.

      “As their careers are under his command, the KSN must take responsibility for all the bad publicity which the civil service has suffered due to their misconduct and his own failure in setting a good example,” it said.

      Prime Minister Dr Mahathir Mohamad recently told CNN in an interview that he had inherited a government where its top officers were corrupt.

      “I have to work with some of those people who are suspect,” he said. “It’s a very difficult job, if you don’t work with people you trust, you don’t know whether what you want them to do will be done or not.”

      G25 said the remarks by Mahathir and other criticisms on the behaviour of top officials had tarnished the image of the civil service.

      “We are sad that whereas previously the civil service was seen as the pillar of strength and stability for the administration, now some senior civil servants are seen as part of the problem facing the country.

      “Although they are few in number and the majority of civil servants are professionally neutral in performing their duties, the bad apples have, nevertheless, done much damage to the whole public service,” it said.

      Ali, 63, was appointed as the KSN in 2012, but was among top civil servants who were retained by the new government who took power after the general election last May.

      G25 said Ali’s offer to resign would “clear the deck” for a new KSN who could “restore the good reputation of the civil service as the institution that can be relied upon”.

      It added that Ali should make such a “personal sacrifice”, something it said all civil servants will appreciate.

      Delete
    4. LIBERALISME FAHAMAN/AGAMA BARU YANG SESAT



      1. LIBERALISME ADALAH FAHAMAN YANG DIIMPORT DARI BARAT/KRISTIAN YANG TIDAK ADA KENA MENGENAPUN DENGAN MANA-MANA AGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA…..TAPI KENAPA PULA KEBELAKANGAN INI RAMAI RAKYAT MALAYSIA BERIA-BERIA BENAR MEMPERTAHANKAN ISME TERSEBUT?

      2. LIBERALISME BERMULA APABILA BARAT MENENTANG AGAMA KRISTIAN YANG KETINGGALAN ZAMAN BERCANGGAH DENGAN FAKTA SAINS…DI SAAT DUNIA ISLAM CEMERLANG DAN GAH DENGAN KEMAJUAN SAINS DAN TEKNOLOGI,,,KETIKA ITU KELUAR TOKOH-TOKOH ISLAM YANG HEBAT SEPERTI ALBIRUNI,,,ALKHAWARIZMI,,,ALFARABI,,DAN BEGITU RAMAI FIGURA YANG HEBAT….SAINS DAN MATEMATIK DI ASASKAN OLEH ISLAM BESERTA CIPTAAN SAINS YANG HEBAT…DI INDIA BARAT KETIKA ITU DI BAWAH PEMERINTAHAN ISLAM DI BANDAR AGRA ,,,,TAJ MAHAL PADA PUNCAKNYA SAINTIS ISLAM MELETAK BERLIAN/INTAN DI MANA PADA MALAM HARI BANDAR AGRA TERANG BENDERANG KERANA PANTULAN CAHAYA..ITULAH BETAPA HEBATNYA SAINTIS ISLAM….( SETELAH BRITISH MENJAJAH INTAN ITU TELAH DIBAWA PULANG KE BRITIAN )….. BARAT KETIKA ITU DI ZAMAN GELAP (DARK AGE)….GEREJA KRISTIAN TELAH MENYIKSA SEBAHAGIAN SAINTIS BARAT DAN ADA YANG DIBUNUH…SAINTIS BARAT YANG MULA MENERIMA ILMU DARI BAGHDAD,, KOTA ILMU KETIKA ITU KERANA TIDAK SEHALUAN DENGAN FAHAMAN GEREJA….


      3. LIBERALISME LAHIR EKORAN FAHAMAN SEKULARISME YANG MENOLAK AGAMA KRISTIAN DARI PEMERINTAHAN/POLITIK…MEMBOLEHKAN SESUATU TINDAKAN ATAU AMALAN BEBAS DARIPADA KETENTUAN AGAMA…FAHAMAN INI TERUS MENJALAR DAN MELARAT KEPADA ISLAM AGAMA SUCI/TAUHID YANG TIADA KENA MENGENA DENGAN AGAMA-AGAMA PENGANUT BERHALA DAN DEWA (PAGANISME)

      4. JUARA/PEMUKA LIBERALISME ADALAH YAHUDI/KAFIR LAKNATULLAH….MEREKA IALAH DARI SCOTLAND DAVID HUME,,,ADAM SMITH,,,,IMMANUEL KANT ( JERMAN ),,,DARI PERANCIS IALAH VOLTAIRE DAN JEAN-JACQUES ROUSSEAU…MEREKA MEMPERSOALKAN KUASA GEREJA SEMASA ZAMAN RENAISSANCE DAN REVOLUSI GEMILANG DI GREAT BRITAIN….LIBERALISME SECARA UMUMNYA MENENTANG PERATURAN-PERATURAN KERAJAAN DI DALAM,,KESUSTERAAN,,,SENI,,,AKADEMIK,,,PERJUDIAN,,,SEKS,,,PELACURAN,,,PENGUGURAN KANDUNGAN,,PENGUNAAN PENGAWALAN PENGANDUNGAN,,,KESAKITAN MUKTAMAD,,,ARAK,,,GANJA DAN BARANG-BARANG KAWALAN YANG LAIN,,,TERMASUK JUGA MENJATUHKAN KUASA RAJA DARI SEGI POLITIK

      5. DENGAN FAHAMAN INILAH, MAKA LAHIRNYA IDEOLOGI PANCASILA DI INDONESIA…DARINYA JUGA,,,PENGANUT FAHAMAN ISLAM LIBERAL MENYERU AGAR DIBENAR PERKAHWINAN CAMPUR ANTARA AGAMA KERANA SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL DAN PERKAHWINAN SEBEGINI SEMEMANGNYA TELAH DIAMALKAN DI INDONESIA MENUNJUKKAN KEJAYAAN BESAR GOLONGAN ISLAM LIBERAL DI SANA….DI MALAYSIA,,,PENULARAN FAHAMAN PLURALISME DAPAT DILIHAT DALAM KES-KES SEPERTI :- A) SAMBUTAN KONGSI RAYA,,,,B) BEBERAPA MENTERI MUSLIM DAN SEBUAH NGO MUSLIM ( SIS ) TELAH MENYOKONG PENUBUHAN INTER FAITH COUNCIL (IFC) SEBAGAIMANA DICADANGKAN OLEH MAJLIS KRISTIAN,,,BUDDHA,,,HINDU DAN SIKH MALAYSIA….C) MENDESAK AGAR DIBERIKAN HAK KEBEBESAN MURTAD UNTUK PENGANUT ISLAM DI MALAYSIA..D) AYAT-AYAT ALQURAN PERLU DITAFSIR SEMULA AGAR SELARI DENGAN PEREDARAN ZAMAN….E) MEMPERTIKAI SYARIAT ALLAH DAN HUKUM-HAKAM FIQH….F) MENOLAK PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG MORAL AGAMA..

      6. JIKALAU BENAR SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL,,,,MASUK SAHAJA KE DALAM AGAMA ISLAM KERANA ITU DI SEBUT DALAM SEMUA KITAB-KITAB SUCI….KENAPA MEREKA ENGGAN??...TIADA LAIN KERANA INI SEMUA AGENDA IBLIS/LUCIFER/ILLUMINITI/FREEMASON….MEREKA TIDAK SEDAR MEREKA SEDANG DIPERALATKAN UNTUK MENJADI HABUAN NERAKA BERSAMA IBLIS LAKNATULLAH…..

      Delete
  11. Sobat2 yang ku kasihi...memang ada kebenarannya kata2 paar sejrawan bahawa....History written by the victor...

    Puak depa tu dah rasa diorang adalah victor atau pun pemenang aapbila PH dah jadi kerajaan selepas PRU 14 tu. Itu yang dok sibuk nak tukar sejarah Tanah Melayu. Dia orang test water sebenarnya.

    Bukan kebetulan DAPigs sekarang ni secara berjemaah menyerang sejarah Tanah Melayu dari pelbagai sudut. Dia orang nak cuba2 twist sikit demi sedikit sejarah Tanah Melayu. Modus operandi mereka sama macam Chin Peng dan Tokong lim kit siang buat masa awal2 kita merdeka dulu. Sikit demi sedikit..gigih dan tekun... sekarang tengok lah apa dah jadi.

    Betul kata Superman Hew, pakar propaganda DAPigs tu... Melayu sendiri screwwww melayu. Dia orang tau.. cara ni akan membuahkan kejayaan, samaada cepat ataupun lambat. Buktinya...kini mereka dah duduk dengan bangganya dalam parlimen sebagai sebahagian dari kerajaan.Jangan mimpilah mereka akan melepaskan kedudukan tu dengan mudah...kalau ada cakap2 yang mengatakan jika kita tak puas hati dengan kerajaan PH yang ada sekarang ni, kita boleh tukar dalam PRU 15 nanti...yakin lah itu hanyalah fantasi aje. Kalau kuasa memerintah dah jatuh kat tangan mereka, akan terus dipertahankan mereka hingga kiamat sekali pun bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALA BAPAK KAU cakap "Sobat2 yang ku kasihi."

      Kamu tahu itu bohong, tapi kamu anarkis, tak peduli apa, mulut celupas, cakap apa saja, mak bapak kamu tak bimbing kamu di masa kecil, sekarang biadap dan kurang ajar.

      Delete
    2. APA HEBATNYA ISLAM


      1. ALLAH MENEGASKAN DALAM ALQURAN BAHAWA HANYA ADDIN/AGAMA/CARA HIDUP SATU-SATUNYA DITERIMA OLEH ALLAH DARI DULU,,,,KINI DAN SELAMA-SELAMANYA IALAH ISLAM…ISLAM YANG DIANUTI OLEH MANUSIA PERTAMA ADAM AS SEHINGGALAH SELURUH PARA NABI DAN RASUL SEPANJANG ZAMAN MENGAJAK MANUSIA KEPADA KEBENARAN SEHINGGALAH PENUTUP SEGALA RASUL IAITU NABI MUHAMMAD SAW.

      2. JIKA ADAM AS DISEBUT ABUL INSAN ( BAPA MANUSIA )…MEMBAWA SYARIAT ADAM… MAKA IBRAHIM AS DISEBUT ABUL ANBIYAA ( BAPA PARA NABI )…MEMBAWA SYARIAT IBRAHIM KERANA DARIPADA BAGINDA TERBIT SEGALA NABI-NABI SELEPAS BAGINDA,,,RAJA-RAJA SERTA SERTA PEMIMPIN UMAT-UMAT KEMUDIAN,,,JUGA PECAHAN BANGSA-BANGSA ARAB ( DARIPADA ISTERI SITI SARAH ),,,BANI ISRAEL YANG TURUT BERSAUDARA DENGAN BANGSA-BANGSA ATAUPUN EROPAH ( DARI SITI SARAH )…DAN BANGSA JAWI ( DARI ISTERI KETIGA ; SITI BATTURAH ) YANG TIDAK SEMUA ORANG TAHU KEWUJUDANNYA….


      3. MAKA ITU,,,JIKA DITELITI KITAB-KITAB MELAYU LAMA,,,,AGAMA YANG ADA DISEBUT WUJUD SEBELUM KEMUNCULAN NABI MUHAMMAD SAW ADALAH SYARIAT NABI IBRAHIM AS IAITU AGAMA ISLAM JUGA…..WUJUD SATU ISTILAH UNTUK MEMANGGIL PENGIKUT AJARAN NABI IBRAHIM AS SEBAGAI SEBAGAI ORANG-ORANG HANIFIAH IAITU MEREKA YANG LURUS…..APAPUN HAKIKATNYA ORANG HANIFIAH ADALAH ORANG ISLAM KERANA MEREKA MENGIKUT JALAN YANG LURUS DALAM PENYERAHAN KEPADA ALLAH SWT….BUKANKAH NABI MUHAMMAD SAW SENDIRI MENGAMALKAN SYARIAT NABI IBRAHIM SEBELUM BAGINDA MENDAPAT WAHYU DAN MENJADI RASUL?..BUKANKAH BAGINDA SERING MELAKUKAN SOLAT DUA RAKAAT SEPERTI DIAMALKAN NENEK MOYANGNYA?...

      4. NABI YANG TIDAK KURANG PENTINGNYA IALAH NABI ZULKIFLI AS LAHIR LEBIH KURANG 600 TAHUN SEBELUM NABI ISA AS ATAU LEBIH LAMA LAGI…DALAM ALQURAN ADA DISEBUT DUA ORANG LAGI TOKOH DENGAN BERMULA PANGKAL NAMA ZU/ZUL IAITU ZULQARNAIN DAN ZUNNUN (NABI YUNUS AS)…NABI ZULKIFLI DINISBAHKAN KEPADA KIFLI DI MANA DALAM BAHASA ARAB BERMAKSUD TANGGUNGAN…TIADA TANGGUNGAN PALING BESAR MELAINKAN SEBAGAI PEMERINTAH/RAJA….BAGINDA ZULKIFLI ADALAH RAJA DI ZAMANNYA….BAGINDALAH SEBENARNYA NAMA AGUNG DISEBUT SEBAGAI SIDARTHA GAUTAMA…DALAM KITAB BUDHA ADA DISEBUTKAN BAGINDA MEMIMPIN PERANG MELAWAN TENTERA BERGAJAH….ALQURAN 95 : 1 – 3 DEMI TIN DAN ZAITUN,,DEMI TUR SINA ( BUKIT SINAI ),,,DEMI NEGERI ( MEKAH ) YANG AMAN INI……NABI ZULKIFLI DILAHIRKAN DI KIFLI ( SELATAN BAGHDAD DI TEPI SUNGAI EUFRAT )…DISEBUT DALAM KITAB BUDHA BAHAWA SIDHARTA ADALAH SINONIM DENGAN POKOK TIN/FIG/BODHI DI MANA JIKA DIKAJI ASAL POKOK TIN ADALAH DARI TIMUR TENGAH….ZAITUN ADALAH ISYARAT KEPADA NABI ISA AS….TUR SINA KEPADA NABI MUSA AS DAN MEKAH IALAH MUHAMMAD SAW..KITAB BUDDHA JUGA MENYEBUT KEDATANGAN MAITREYA IAITU NABI AKHIR/PENUTUP MEMBAWA RAHMAT KEPADA SEKELIAN ALAM BERSIFAT UNIVERSAL/ALAMI…JIKA DITELITI KESEMUA CIRI-CIRI YANG DISEBUTKAN TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN NABI MUHAMMAD SAW….NABI-NABI SEBELUM MUHAMMAD SAW BERSIFAT NATION/LOCAL PADA BANGSA MASING-MASING…SEBAB ITULAH DALAM KESEMUA KITAB-KITAB SUCI DISEBUTKAN DENGAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN YANG BERSIFAT UNIVERSAL SUPAYA SEMUA PENGANUT KITAB-KITAB TERSEBUT MENERIMA MAITREYA/KALKI AVTAR BILA BAGINDA DIUTUSKAN..

      5. ALQURAN MENEGASKAN BAHAWA BARANGSIAPA YANG MENCARI ADDIN/AGAMA/WAY OF LIFE SELAIN ISLAM MAKA IA TIDAK DITERIMA….DI AKHIRAT KELAK TERMASUK DI KALANGAN ORANG YANG RUGI

      Delete
  12. Sobat2 sekelian...makin menjadi2 pulak penyokong2 kerajaan PH ni...membuat tuntutan2 yang tak masuk akal dan mencabar tahap kesabaran kaum melayu.

    Kerajaan Pakatan digesa untuk menilai semula buku teks sejarah dan memasukkan fakta mengenai perjuangan kemerdekaan golongan berhaluan kiri termasuk Parti Komunis Malaya (PKM).

    Menurut aktivis Fadiah Nadwa Fikri, perjuangan puak berhaluan kiri tersebut merupakan fakta yang tidak dimasukkan dalam buku teks sedia.

    -----------------------------------------------

    INILAH MANIFESTO 'SEBENAR' YANG DIPERJUANGKAN MEREKA.....janji2 lain semua dicapatikan !!!

    Fadiah ni pun satu hal juga...kenapa lah jadi balaci kepada puak2 DAPigs tu...takde rasa cinta kepada kaum sendiri dan sejarah Tanah Air tercinta ni ke haaah ???? Sekarang ni puak2 tu bergumbira sesangat sebab mereka tak perlu bersusah payah nak laksanakan rancangan mereka..orang melayu sendiri dah buatkan untuk mereka !!!


    ReplyDelete
    Replies


    1. RUU mansuh GST dibentang di parlimen esok
      Diterbitkan 30 Jul 2018, 11:30 malam | Dikemaskini 30 Jul 2018, 11:32 malam

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      PARLIMEN | Rang Undang-undang (RUU) Cukai Barang dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 akan dibentangkan di Dewan Rakyat bagi bacaan pertama esok bersama empat RUU lain yang berkaitan.

      Hal ini menurut aturan mesyurat parlimen bagi sidang besok hari.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng juga dijangka akan membentangkan RUU lain iaitu RUU Cukai Jualan 2018, RUU Cukai Perkhidmatan 2018, RUU Kastam (pindaan) 2018 dan RUU Zon Bebas (pindaan) 2018.

      Memansuhkan GST dan menggantikannya dengan SST merupakan antara sepuluh janji Pakatan Harapan dalam masa 100 hari pentadbirannya.

      Delete
    2. Kalau Geng Jibo boleh kopipes, aku pun boleh juga.

      Delete
    3. HANG TUAH MEMANG WUJUD


      1. DR. ROHAIDAH BERSAMA PROFESSOR HASHIM MEMBUAT KAJIAN TENTANG PENEMUAN KERIS DI RYUKYU (OKINAWA ) JEPUN…MAKLUMAN DARIPADA KEMENTERIAN JEPUN BAHAWA BUKAN SAHAJA KERIS TAPI MEREKA ADA BUKU YANG DIPANGGIL “REKIDAI HOAN” IAITU CATATAN KERAJAAN JEPUN DAHULU BERNAMA RYUKYU DI BAWAH JAJAHAN CHINA TENTANG PERJALANAN MAHARAJA DI SANA…BUKU ITU DITULIS DALAM TEMPOH 444 TAHUN SEMENJAK TAHUN 1414M.

      2. DALAM CATATAN ITU ADA SEPULUH PUCUK SURAT PERHUBUNGAN DIPLOMATIK ANTARA KERAJAAN RYUKYU DENGAN KERAJAAN MELAKA….DI SEBUT BEGINI “SURAT HANG TUAH LOH SIMANA MARAKA 1480”…SEDANGKAN DALAM HIKAYAT HANG TUAH HANYA DINYATAKAN HANG TUAH KE RYUKYU…ANTARA LAIN CATATAN ITU LAGI “THE LAKSAMANA IS THE FAMOUS MAN THAT WAS WRITTEN IN IN ALFONSO DE ALBUQUERQUE COMMENTARIES”…DITULIS DISITU LAKSAMANA DARI MELAKA…BUKU DE ALFONSO MENYATAKAN PADA 1511M HANG TUAH MASIH HIDUP DAN HENDAK KEMBALI KE MELAKA TAPI ALFONSO MENAHAN BELIAU DI SUNGAI MUAR KERANA MEMPUNYAI “UNCOMMON CAPABILIETIES”.


      3. SUME ORIENTAL IALAH CATATAN PEDAGANG-PEDAGANG PORTUGIS OLEH PENULIS BERNAMA TOME PIRES MENULIS TENTANG KEGAGAHAN LAKSAMANA MELAKA INI…JADI SAHLAH LAKSAMANA YANG BERTUGAS SEMASA SULTAN MANSUR SHAH DAN SULTAN ALAUDDIN HANYA HANG TUAH….HANG TUAH PERGI KE CHINA MEWAKILI SULTAN ALAUDDIN IAITU CUCU HANG TUAH MELALUI PERKAHWINAN SULTAN MANSUR SHAH DENGAN PUTERI LAKSAMANA JUGA TERCATAT DALAM SUME ORIENTAL.

      Delete
  13. Tn. Budin...Tentu Tn setuju bahawa sebarang percubaan dari mana2 kaum pendatang untuk memperbodoh dan mempermain2kan sejarah negara kita, dengan niatuntuk mewajarkan primates pendatang sebaagi penduduk asal negara ini adalah sama sekali tidak boleh ditoleransikan dengan apa sebab sekali pun.

    Apa tah lagi dengan mengaitkan binaan2 agama Hindu di Lembah Bujang untuk menguatkan bukti bahawa mereka lah penduduk asal di sini. Terima aje lah kenyataan bahawa mereka dibawa masuk oleh Kolonial Inggeris untuk menjadi kuli di ladang2 getah dan buruh2 kasar membina jalanraya dan landsasan keretapi waktu tu. Tanya lah mana2 sejarawan samaada lokal maupun luar..pasti jawapan mereka tetap konsisten iaitu kaum India adalah pendatang dari India sejak 100 tahun dulu. Fakta sejarah tak pernah berbohong !!

    Apa tah lagi... mengajar/menggalak/menyuruh anak2 keturunan mereka bersikap ganas dengan mengetuk kepala guru sejarah yang bercakap benar tentang hal tersebut.

    Golongan spesis2 primates invasive seperti ini memang tidak boleh dibiarkan berleluasa...dan bukan setakat mesti dikawal malah kalau dalam bidang botani, mana2 non-native flora dan fauna yang bersifat invasive wajib dikawal ketat atau dihapuskan sama sekali. Itu adalah kaedah terbaik bagi menjaga alamsemulajadi setempat, dari segi botani.

    Ps: Aku hanya seorang pekebun kecil yang giat mengusahakan tanaman sayur2an dan kelapa sawit. Kalau ada lalang kat kebun aku, habis aku kerjakan dengan menyembur racun perosak. Kalau tak pun, aku upah budak2 kat kampung ku untuk mencabutnya hingga ke akar umbi !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALA BAPAK KAU.

      MEMBOHONG, MENIPU, MENGGUNA BANYAK NAMA MEMASUKKAN KOPIPES DI SINI.

      TAK MAHU TERIMA NAJIB AL JIBO DAH TERSUNGKUR.

      Delete
    2. APA HEBATNYA ALHADIS AN NABAWI : PENGIKUT SYIAH DIMINTA KEMBALI KE PANGKAL JALAN



      1. JIKA ADA ORANG YANG MENENTANG HADIS NABI MUHAMMAD SAW BERITAHU MEREKA,,, SEBELUM MEREKA MENGKRITIK HADIS TERSEBUT BUAT GESAAN SUPAYA FAKULTI-FAKULTI SEJARAH DI MANA-MANA UNIVERSITI DI TUTUP TERLEBIH DAHULU….INI ADALAH KERANA SEHEBAT MANAPUN CERITA SEJARAH TIDAK BOLEH MENANDINGI SELEMAH-SELEMAH HADIS.

      2. AL HADIS ADALAH SUMBER KEDUA ISLAM SETELAH ALQURAN BERDASARKAN BANYAK SEKALI AYAT-AYAT ALQURAN SUPAYA MENTAATI ALLAH DAN RASULNYA….SESORANG MUNGKIN TIDAK DAPAT MENUNAIKAN SOLAT,,,ZAKAT,,,DSB NYA DENGAN PRAKTIKAL TANPA ADANYA HADIS NABI SAW…

      3. HADIS-HADIS NABI DINILAI BERDASARKAN RIWAYAH DAN DIRAYAH….RIWAYAH IALAH SANAD TURUN TEMURUN DARI BAGINDA NABI SAW SEHINGGA SAMPAI KEPADA PERAWI YANG AKHIR….DIRAYAH PULA IALAH INTISARI FAKTA KEBENARAN DALAM HADIS TERSEBUT…


      4. JIKA PERAWI THIQAH (DIPERCAYAI) SETIAP PERINGKAT ADALAH RAMAI MAKA HADIS ITU SAMPAI KE PERINGKAT TAWATIR IAITU AUTHENTIC TANPA DIPERTIKAIKAN LAGI DAN MENJADI PEGANGAN AKIDAH…PERAWI-PERAWI DIKRITIK TAHAP KEKUATAN INGATAN DAN INTEGRITI MEREKA DALAM CABANG PENGKHUSUSAN RIJALUL HADIS.

      5. ALQURAN DITULIS DAN DIBUKUKAN SEJAK NABI SAW HIDUP LAGI…NABI MELARANG MENULIS HADIS KETIKA PENULISAN ALQURAN DIBUAT TAKUT NANTI MENGELIRUKAN PEMBUKUAN ALQURAN…AL HADIS DI TULIS SETELAH PEMBUKUAN ALQURAN TELAH LENGKAP….


      6. HADIS-HADIS DIKLASIFIKASIKAN KEPADA SAHIH,,HASAN,,,DHAIF DAN SEBAGAINYA BERDASARKAN TAHAP STANDARD SPESIFIKASI YANG DITETAPKAN OLEH ULAMA ISLAM...ILMU BERKENAAN DENGAN KLASIFIKASI INI DIBAHAS DENGAN PANJANG LEBAR DALAM MUSTALAHUL HADIS….BERDASARKAN PENILAIAN TERSEBUT HADIS-HADIS PALSU DAPAT DIBERSIHKAN DARI PENGKALAN HADIS…HADIS-HADIS YANG DIBUKUKAN IALAH BUKHARI,,,MUSLIM,,,TARMIZI,,,ABU DAUD,,,,AN NASAI,,,IBNU MAJAH DLL…

      7. PENGIKUT SYIAH/ANTI HADIS DIMINTA KEMBALI KEPADA AJARAN SUNNAH YANG SEBENARNYA DENGAN MENINGGALKAN HADIS PALSU KARANGAN ALKULAINI…KAJIAN YANG DIBUAT MENUNJUKKAN BAHAWA PENDUKUNG MEREKA BERLATAR BELAKANGKAN FAKULTI SEJARAH TULEN…MEREKA HENDAKLAH SEDARLAH SEDAR,,,BILA BERHADAPAN INTEGRITI ALHADIS YANG MEGA DAN GAGAH PERKASA MEREKA ADALAH IBARAT KUMAN.

      Delete
  14. Ok lah. Rasanya cukup lah setakat ni . Aku nak pen off now. Pagi ni ada kuliah subuh kat masjid kampung ku. Tak boleh miss. Dunia dan akhirat mesti lah diimbangi. Wassallam semua !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu melampau, masukkan demikian banyak kopipes di sini.

      Setuju dengan kata2 maki hamun terhadap kamu sebab tidak hiraulan langsung teguran pembaca pembaca lain.

      Aku yakin ada yang mengharapkan macam macam berlaku kapada kamu kerana biadap dan kurang ajar kamu itu.

      Delete
    2. Tahi apa yg kau berak ni Indrana?

      Delete
  15. Terbaik Justice League & Geng Najib!

    ReplyDelete
  16. Melampau banyak sangat kopipes GENG NAJIB diatas beberapa nama disini, penat mengscroll nak mengelakkan nya.

    Sdr Rahman jpc,

    Tolong beri link kpd blog Sdr itu, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PERKATAAN WALI DALAM ALQURAN


      1. APABILA DISEBUT SAHAJA PERKATAAN WALI RAMAI YANG MEMAHAMI WALI NIKAH ATAU WALI ALLAH YANG MEMPUNYAI KERAMAT DAN PERKARA LUAR BIASA YANG BERLAKU KE ATASNYA. SEBENARNYA PERKATAAN WALI YANG DIGUNAKAN OLEH ALQURAN ADALAH LEBIH LUAS DARIPADA ITU.

      2. TERLEBIH DAHULU SAUDARA DIPERINGATKAN SUPAYA TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA KERANA MEREKA TIDAK KEBAL DARIPADA API NERAKA APALAGI HENDAK MENYELAMATKAN ANDA DARI AZAB TERSEBUT. PELAJARI DAN KAJI SENDIRI SUPAYA ANDA DAPAT SELAMATKAN DIRI DARIPADA ANCAMAN TERSEBUT.


      3. ALQURAN DITURUNKAN DALAM BAHASA ARAB YANG MEMPUNYAI KEPELBAGAIAN SENI…DI ANTARANYA ISTILAH YANG DIGUNAKAN BERSIFAT MELUAS PENGGUNAANNYA….WALI ADALAH BERMAKSUD AMAT DEKAT KEPADA SI POLAN,,,MENGIKUTINYA,,,MELINDUNGI TANPA BATAS,,,MENOLONGNYA,,,MENGASIHANINYA,,,MENGUASAI NEGERI,,,MENJADI WALI SATU NEGERI,,,PEMERINTAH,,,GABENOR…..WALI JUGA ADALAH NAMA BAGI TUHAN.

      4. SATU LAGI ISTILAH YANG DIGUNAKAN OLEH ALQURAN IALAH WALIJAH IA BERMAKSUD KAWAN ATAU SEKUTU.


      5. ALQURAN 4 : 44 – 45 MENGINGATKAN KITA SUPAYA BERWASPADA DENGAN PARA ILMUAN YANG MEMAHAMI KITAB SUCI TAPI MEMBELI KESESATAN DAN BERMAKSUD MENYESATKAN ORANG RAMAI DARI JALAN YANG BENAR…ALLAH MAHA TAHU MUSUH-MUSUH KAMU…CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WALI DAN CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI PEMBANTU.

      6. AL QURAN 8 : 88 MENEGUR ORANG BERIMAN BAGAIMANA MEREKA BOLEH BERPECAH DUA BILA BERHADAPAN DENGAN GOLONGAN MUNAFIK SEDANGKAN ALLAH TELAH KEMBALIKAN MEREKA KEPADA KEKAFIRAN AKIBAT PERBUATAN MEREKA…ADAKAH KAMU BERMAKSUD MEMBERI PETUNJUK KEPADA MEREKA YANG ALLAH TELAH SESATKAN??...BARANGSIAPA YANG DISESAT OLEH ALLAH KAMU TIDAK LAGI DAPAT MENEMUI JALAN PETUNJUK UNTUKNYA….OLEH ITU JANGANLAH KAMU LANTIK DI KALANGAN MEREKA ITU SEBAGAI WALI,,,,,

      7. ALQURAN 9 : 55 – 57 MENEGASKAN BAHAWA HANYA YANG LAYAK MENJADI WALI IALAH ALLAH,,,RASULNYA DAN ORANG BERIMAN YANG MENDIRIKAN SOLAT,,,MENGELUARKAN ZAKAT DALAM KEADAAN TUNDUK KEPADA ALLAH….ALLAH MEMBERI JAMINAN KEMENANGAN KEPADA MEREKA..


      8. ALQURAN 8 : 72 SESUNGGUHNYA ORANG YANG BERIMAN,,,BERHJRAH,,,BERJIHAD DENGAN HARTA DAN NYAWA MEREKA PADA JALAN ALLAH,,,MEMBERI PERLINDUNGAN DAN MEMBELA…MEREKA INILAH YANG MENJADI WALI SESAMA MEREKA..

      9. ALQURAN 8 : 73 ORANG KAFIR ITU ADALAH WALI SESAMA MEREKA…JIKA KAMU TIDAK MEMBANTU SESAMA ORANG BERIMAN PASTI AKAN TERJADI FITNAH DI MUKA BUMI DAN KEROSAKAN YANG BESAR..


      10. ALQURAN 46 : 32 BARANG SIAPA YANG TIDAK MENYAHUT SERUAN MAKA DIA BUKANLAH DAPAT MELEMAHKAN ALLAH DI MUKA BUMI DAN TIADA SELAIN ALLAH WALI BAGINYA.

      11, ALQURAN 2 : 28 JANGANLAH ORANG BERIMAN MENGAMBIL ORANG KAFIR SEBAGAI WALI DENGAN MEMBELAKANGKAN ORANG BERIMAN….BARANG SIAPA MELAKUKANNYA IA TIDAK MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH.


      12. AL QURAN 9 : 23 WAHAI ORANG BERIMAN JANGANLAH KAMU MENGAMBIL AYAH DAN SAUDARA KAMU SEBAGAI WALI SEKIRANYA MEREKA LEBIH MENYINTAI KUFUR DARIPADA IMAN….BARANG SIAPA DI KALANGAN KAMU MENGAMBIL MEREKA SEBAGAI WALI MAKA MEREKA INI ORANG YANG ZALIM..


      13. AL QURAN 4 : 138-139 BERILAH KHABAR GEMBIRA KEPADA PARA MUNAFIK BAHAWA MEREKA LAYAK MENDAPAT AZAB YANG PEDIH IAITU MEREKA YANG MELANTIK ORANG-ORANG KAFIR SEBAGAI WALI DENGAN MENINGGALKAN ORANG BERIMAN….ADAKAH MEREKA INGINKAN KEMULIAAN DI SISI ORANG KAFIR ITU….SESUNGGUHNYA SEMUA KEMULIAAN ITU MILIK ALLAH..

      Delete
  17. pejuang melayu ko ckp geng najis terbaik..sbb dia buang sampah dn berak taik dalam blog ni la smjk sblm pru14 dulu lah pnca umngok beend kalah dn mnjadi pembangang smpai skrg..kah10x..

    ReplyDelete
  18. pas pendang tk layak persoal 1mdb...

    tu projek najib masa tu kamu puashati.. sekarang sibuk tnya. apa punya putar alam.
    ........

    pas pahang mohon cuti jumaat kunun tk mnguatkn syiar islam...

    quran mnyebut selepas kamu solat jumaat bertebaranlah dimukabumi cari rezeki allah.. mknanya lbh baik jumaat hari bekerja. tkde pun quran suruh cuti.

    bekerja hari jumaat masjid penuh. cuti jumaat masjid kurang penuh. sebb hari cuti utk rehat biasanya bawa kluarga dll. ramai yg terlanjur jika jumaat cuti terutama di bandar2 besar.

    ReplyDelete
  19. Salam Sobat2 sekelian... Ini aku bawakan satu ulasan yang pada aku cukup2 membuka minda kita berkaitan dengan hala tuju Bersatu dalam PH. Parti yang hanya ada 13 MP tu ..tapi mempunyat menteri2 kabinet yang cukup banyak, penting2 pulak tu. Mana lah parti2 seperti PKR dan DAP yang MP2 mereka melebehi berkali ganda dari Bersatu tak marah dan mengamuk??? Ini lah akibatnya bila mereka semua bersetuju melantik Tun M jadi pengerusi PH dan seterusnya PM ke 7. Memang kincin lah jawabnya depa tu semua bhai !!

    Kemunculan Rais Di Perhimpunan Kg Baru Petanda Bersatu Makin Terdesak

    Posted by SnapShot at 7/31/2018


    Masa dapat video klip TS Rais berucap di perhimpunana perpaduan Ummah di padang kelab Sultan Sulaiman hari tu, terlopong mulut aku derr...

    Seyes aku terkejut derr...😲😲😲

    Mcm P. Remlee cakap, "Sumpah... makan satey 40 cucukkk"...

    Tetiba jer, Tan Sri Rais Yatim muncul dlm perhimpunan Kebangkitan Ummah baru2 nie!!!

    Ayat pertama yg keluar dari mulut aku, "Dia nie sesumpah ker!!!"...

    Sebab apa aku cakap cam tu, jom kita edisi siasat sikit...

    Apa Alasan Sebenar Rais Yatim Hadir - Untuk Melayu Atau Memperalatkan Melayu

    Rais Yatim sebelum nie mmg sangat2 kita kenali sebagai seorang penjilat tegar Mahathir...

    Dalam bahasa lembut, macai Mahathir!!!




    Nie apa yg Rais Yatim cakap tahun 2015...



    Ini apa yg berlaku bila Pakatan Harapan berjaya tumbangkan BN dan Mahathir jadi perdana menteri...

    Kenapa Rais Yatim melompat dari Umno ke PPBM...🤔🤔🤔

    Ada ker sebab perjuangan agama, bangsa dan tanahair...

    Nanti dulu...🤚🤚🤚

    Hakikatnya Isu UEC Sengaja Di Hangatkan, Kehadiran Rais Yatim Ke Padang KSS Adalah Arahan

    Semua orang tahu, Mahathir hanyalah sekadar boneka kepada DAP...

    Walau pun sekarang Mahathir berada di puncak kuasa tapi jawatan perdana menteri yg Mahathir pegang sekarang tak memberikan dia apa2 kuasa...

    Apa jadi dgn idea kereta nasional kedua Mahathir???

    Apa jadi dengan idea 'Menara M' Mahathir???

    Buta jer kena renjis dgn DAP...😭😭😭

    Setiap kenyataan, perbuatan dan keputusan mestilah mendapat restu dari DAP...

    Kenapa???

    Sebab PPBM hanyalah ibarat melukut di tepi gantang dalam Pakatan Harapan...

    Sebagai seorang yg dah pernah memimpin Malaysia mcm negara nie mak bapak dia punya apatah lagi sebagai seorang yg keras kepala dan angkuh, keadaan nie sememangnya tak dapat di terima Mahathir...

    PPBM WAJIB ada suara majoriti dalam PH kalau Mahathir nak berkuasa sepenuhnya mcm dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanam Pisang Rapat2, Biar Senang Puyuh Berlari, Ku Pinang2 Tak Dapat, Aku Pujuk Bawa Lari

      Tapi macam mana caranya???

      Mahathir tahu Umno walau pun di blok pembangkang tapi Umno masih lagi parti tunggal yg ada paling banyak kerusi dlm parlimen...

      Lagi cantik kalau Mahathir dapat tarik semua ahli parlimen Umno dgn Amanah ke dalam Bersatu...

      Confirm Mahathir akan dapat balik kuasa mutlak...

      Tapi sebagai seorang yg sombong, Mahathir sama sekali tak mengakui yg Bersatu perlukan Umno...

      Dia cuba pujuk Zahid dalam pertemuan selepas PRU 14 yg lepas tapi gagal...

      Utk cover malu, Mahathir 'spin' kononnya Zahid yg bergolek2 nak jumpa dia...

      Bila Zahid kata dia ada rakam perbualan antara dia dgn Mahathir, terus macai2 Mahathir senyap...😛😛😛

      Tak boleh cara pujuk, Mahathir cuba cara lain...





      Blogger The Third Force berikan gambaran apa yg telah, sedang dan akan di lakukan Mahathir...

      Perlantikan Dr. Mazlee Ialah Langkah Pertama Dalam Perancangan Mahathir



      Mahathir sebenarnya memang dah merancang utk gunakan isu UEC...

      Sebab tu Mahathir sendiri nakkan jawatan Menteri Pendidikan...

      Tapi di bantah, jadinya Mahathir lantik Mazlee utk jalankan perancangan dia...

      Bila Mazlee dah jadi menteri pendidikan, Mahathir arahkan supaya isu UEC di panaskan balik dgn pengumuman kementerian pendidikan akan iktiraf UEC...

      Mahathir tahu orang Melayu akan marah bila isu UEC di bangkitkan...



      Ibarat orang mengantuk di sorongkan bantal...

      Untuk menambahkan kemarahan org Melayu, Mahathir sengaja membiarkan tok sami masuk ke parlimen!!!

      Begitu juga dengan isu membuka MARA, MRSM dan UiTm kepada semua kaum...

      Hampir pada kemuncak kemarahan orang Melayu bila Menteri Sumber Manusia, Kulasegaran mengatakan Melayu bangsa pendatang di Malaysia...

      Perancangan Mahathir Berjalan Lancar



      Hari Sabtu 28hb Julai 2018 bila orang Melayu mula bersuara, Mahathir menghantar Rais Yatim utk menghantar mesej yg kononnya pentadbiran tertinggi PPBM tak bersetuju dgn pengiktirafan UEC tapi tak mampu berbuat apa2 kerana PPBM hanyalah suara minoriti dlm kerajaan PH...

      Tapi kita jangan lupa, Mazlee dari PPBM dan apakah Mazlee akan suka2 keluarkan kenyataan yg sensitif tanpa merujuk pada bosnya Mahathir???

      Secara tersirat, Rais cuba menggambarkan Mahathir sebagai hero org Melayu dgn mengimbas balik apa yg ada dlm Wawasan 2020 walau pun hakikatnya tak ada kena mengena pun dgn isu pengiktirafan UEC...

      Jelas Mahathir, Mazlee dan Rais menjadi perancang segala2nya...

      Delete
    2. Apa Perancangan Seterusnya ???

      Bila org Melayu dah mula menyatakan bantahan, Mahathir akan arahkan Mazlee supaya menyatakan bahawa pihak Kementerian Pendidikan tak dapat mengiktiraf pensijilan UEC sebab tak selaras dgn Bahagian 4 Akta Pendidikan Negara 1996 yang mengkehendaki bahasa pengantarnya ialah bahasa kebangsaan...

      DAP pasti akan marah dgn kenyataan u-turn Mazlee...

      Inilah yg Mahathir nak, kemarahan org Melayu pd Bersatu akan di alihkan pd DAP...

      Kemarahan org Melayu pd kerajaan akan di tumpukan pd DAP...

      Sebab DAP lah yg Rais maksudkan dgn perkataan 'mereka' dlm ucapan dia!!!

      Mahathir Akan Di Lihat Sebagai Pejuang Bangsa Yang Menyatukan Orang Melayu

      Inilah waktunya akan keluar ayat menipu paling 'win' dari Mahathir...

      Mahathir akan minta semua ahli parlimen Melayu dari Umno, Amanah, PKR dan mungkin juga PAS utk menyertai Bersatu 'demi menyelamatkan maruah agama dan bangsa di Malaysia'...

      Sama ada drama airmata ada atau tak, belum dapat di pastikan lagi...😭😭😭

      Rakyat di akar umbi parti pasti akan mendesak pemimpin parti supaya menyertai Bersatu...

      Rakyat pula akan terangguk2 setuju...

      Bersatu Jadi Parti Dominan Dan Mahathir Kembali Berkuasa....

      Itulah yg akan berlaku bila ahli parlimen Umno, Amanah, PKR dan PAS melompat ke Bersatu...

      Sejarah kematian Semangat 46 akan berulang...

      Selepas kematian Semangat 46 maka Mahathir dapat berkuasa dgn cukup selesa...

      Kita cintakan ugama Islam...

      Kita sayangkan budaya dan bangsa Melayu...

      Kita akan berkorban apa saja, harta, tenaga malah nyawa sekali pun utk pertahankannya...

      Tapi janganlah dlm perjuangan mempertahankan maruah ugama, negara dan bangsa, kita menjadi alat pada manusia yg tamak haloba dan berhati busuk...

      PRK Sg. Kandis... Umno dan PAS boleh berkerjasama, mari kita teruskan kerjasama...

      Kita berkerjasama utk agama, tanahair dan bangsa...

      Kita berkerjasama utk tawan balik Putrajaya...

      Rais Yatim bukanlah orangnya yg boleh kita sandarkan harapan utk perjuang dan pertahankan maruah ugama, negara dan bangsa kita kerana dia hanyalah alat atau pun macai Mahathir dari dulu, kini dan selamanya...Bukan Rais aje, tapi semua pimipinan2 melayu dalam PH yang ternyata telah mengkhianati perjuangan bangsa, agama dan negara !!!

      Apa2 pun..kita WAJIB angkat topi pada Mahathir. Tak sia2 dia dapat gelaran...Master of Deception yang tersohor sejak negara merdeka beb!!!

      Delete
    3. APA HEBATNYA HUDUD

      1. SEMUA ORANG KECUT PERUT BILA DENGAR PERKATAAN HUDUD.. ,,BELUM LAGI DILAKSANAKAN....KALAU SUDAH DILAKSANAKAN TENTULAH IA AKAN MEMBERI KESAN MAKSIMA KEPADA PENURUNAN JENAYAH...

      2. ANDA MENYALAHKAN ORANG LAIN KERANA TIDAK MELAKSANAKAN HUDUD SEDANGKAN APA PERANAN ANDA SEBAGAI SEORANG MUSLIM/BERIMAN.,, JIKA ANDA MENGATAKAN HUDUD TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN KERANA PERLUKAN SOKONGAN MAJORITI. MAKA ANDA BERUSHALAH BIAR DAPAT MAJORITI.,, MAHATHIR JADI PM PUN BUKAN DARI PARTI MAJORITI.. BILA ANDA KATA TIDAK SESUAI KERANA ADA KAUM DAN AGAMA LAIN DI MALAYSIA MAKA UNDANG-UNDANG LORD REID LEBIH TIDAK SESUAI DILAKSANAKAN KERANA TIDAK ADA KENA MENGENA PUN DENGAN MANA-MANA UGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA.

      3. HUKUM HUDUD BUKANLAH BARU DIPERKENALKAN OLEH ALQURAN TETAPI TELAH DIPERKENALKAN LAMA DULU OLEH TAURAT/INJIL LAGI.,,,SILA RUJUK SEBAGAI CONTOH HUKUMAN POTONG TANGAN DISEBUT OLEH BIBLE : MARKUS 5:29-30 & 9:43-48, HUKUMAN REJAM/MATI UNTUK PENZINA : DEUTERONOMY 22:22-24,, LEVITICIUS 20:10.. HUKUMAN REJAM DALAM TANAKH YAHUDI : ULANGAN : 17 : 2-17

      4. DI MALAYSIA SENDIRI PERNAH DILAKSANAKAN UNDANG-UNDANG MELAKA PADA ABAD 15 SEHINGGA AWAL ABAD 16...ANTARA LAIN HUKUMAN TERSEBUT IALAH HUKUM BUNUH KE ATAS MUHSAN YANG BERZINA ( FASAL 2 ),,,QISAS: BUNUH DI BALAS BUNUH ( FASAL 5 ),,,POTONG TANGAN KERANA MENCURI ( FASAL 7 ),,,,EKONOMI HARAM AMBIL RIBA ( FASAL 30 ),,,,HUKUMAN MURTAD JIKA TIDAK TAUBAT DIBUNUH ( FASAL 36 ).

      6. HUDUD DARI SEGI BAHASA BERMAKNA BATASAN/HAD/LIMITATION. ISTILAH HUDUD DIGUNAKAN ALQURAN UNTUK HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN NIKAH KAHWIN,,FARAID DAN PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD JUGA DIGUNAKAN SECARA UMUM KEPADA SEMUA HUKUM-HAKAM LAIN..DAN AHKIRNYA PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD DIKENALI UMUM SEBAGAI HUKUM JENAYAH YANG MELIBATKAN ROGOL, MENCURI DAN SEBAGAINYA.

      7. SEBABNYA HUDUD DINAMAKAN HAD/BATASAN/LIMITATION IALAH KERANA HUKUM ISLAM MEMPUNYAI 3 LAPISAN/LEVEL HUKUM IAITU HUDUD,,,QISAS DAN TA'ZIR...BERBEZA DENGAN UNDANG-UNDANG SIVIL YANG HANYA MEMPUNYAI SATU LAPISAN SAHAJA...

      8. IA BERMAKSUD UNDANG-UNDANG SIVIL TIDAK KEBAL DARI DICEROBOHI OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA...AKAN ADA PEMIMPIN YANG MENGATASI UNDANG-UNDANG YANG MEREKA KUAT-KUASAKAN..PEMIMPIN INI HAKIKATNYA TELAH MENJADI TUHAN SELAIN ALLLAH SWT.

      9. DALAM UNDANG-UNDANG ISLAM,, DUA LAPISAN ATAS IAITU HUDUD DAN QISAS TIDAK ADA CAMPUR TANGAN MANUSIA SAMA SEKALI HATTA SETINGGI MANAPUN KEDUDUKAN PEMIMPIN ITU...HANYA LAPISAN KETIGA IAITU TA'ZIR SAHAJA YANG DIBENARKAN DIPUTUSKAN OLEH DEWAN RAKYAT/NEGARA.

      10, DALAM ALQURAN ADA DISEBUTKAN BAHAWA ORANG-ORANG KAFIR MENGAMBIL PENDETA/PADERI MEREKA SEBAGAI TUHAN SELAIN ALLAH SWT... INI ADALAH KERANA PADERI/RAHIB MEREKA TELAH MENJADI TUHAN DENGAN MENGUBAH UNDANG-UNDANG ASAL YANG DITURUNKAN OLEH ALLAH SWT... BARANG SIAPA YANG SETUJU DENGAN UNDANG-UNDANG CIPTAAN MANUSIA TERSEBUT TELAH TERKELUAR DARI IMAN/ISLAM KERANA MELAKUKAN KESYIRIKAN.

      11. OLEH KERANA KITAB-KITAB SUCI SEBELUM ALQURAN TELAH DINODAI DAN DIUBAH OLEH TANGAN-TANGAN PADERI/RAHIB/SAMI/PEMUKA AGAMA MAKA ALLAH MENURUNKAN ALQURAN DENGAN JAMINAN TIADA LAGI PENGUBAHAN OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA UNTUK DIDAULATKAN DI MUKA BUMI….


      Delete
  20. Pemimpin dap lah yg bersifat perkauman,tapi berselindung disebalik Malaysia dan parti berbilang kaum kunun nya.,Tapi 90 peratus prmimpem DAP adalah Cina

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      1. JIKA HENDAK TAHU MENGAPA SESUATU SISTEM ITU MEMBAWA KEBAIKAN ATAU TIDAK, KAWAN-KAWAN PERLU MENYELIDIK ADAKAH SISTEM TERSEBUT DI GEMARI ATAU TIDAK OLEH ZIONIS/ILLUMINITI/FREEMASON. JIKA DIKAJI SISTEM BERAJA SEMEMANGNYA DIBENCI OLEH MEREKA. JADI INI BERMAKNA SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG TERBAIK.

      2. BEGITU JUGA JIKA HENDAK DIKETAHUI SESUATU AMALAN ITU BAIK ATAU TIDAK, CUBA KITA KAJI SYIATAN GEMAR ATAU TIDAK?..ADAKAH ARAK JUDI, ZINA DAN MENIPU DISUKAI SYAITAN, JIKA DISUKAI BERMAKNA PERKARA ITU TIDAK BAIK. ADAKAH SYAITAN MENGGEMARI JIKA HUKUM-HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN?. JAWABNYA TIDAK. SELALUNYA DAN DALAM KEBANYAKAN HAL SISTEM ISLAM HANYA DAPAT DILAKSANAKAN OLEH SISTEM BERAJA. TENGOK SAHAJA SEPERTI BERUNAI DARUS SALAM. KENAPA NEGARA TERSEBUT TIDAK BERMASALAH MELAKSANAKAN SISTEM ISLAM. JAWABANNYA ADALAH KERANA SISTEM BERAJA YANG DIAMALKAN.

      3. SISTEM ISLAM INI BUKANLAH BARU. SISTEM INI DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK SEMENJAK NABI MUSA SEPERTI KITAB TAURAT. NABI-NABI YANG MENYUSUL KEMUDIAN MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG TAURAT TERSEBUT. OLEH KERANA ITULAH SAMPAI SEKARANGPUN KALAU KITA MEMBACA INJIL TERDAPAT OLD TESTAMENT(ASALNYA TAURAT) KERANA ISA A.S DIMINTA MELAKSANAKAN HUKUM-HAKAM TAURAT. JIKA KITA MEMBACA AL QURAN, ALLAH MEMERINTAH MUHAMMAD MEMINTA YAHUDI UNTUK MEMILIH SAMADA MEMILIH HUKUM ALQURAN ATAU TAURAT.

      4. SISTEM DEMOKRASI YANG DIAMALKAN ADALAH SISTEM DAJJAL YANG SEMEMANGNYA DIDOKTRINKAN UNTUK TIDAK MEMBENAR PELAKSANAAN HUKUM HAKAM ISLAM. SEBAGAI CONTOH MESIR DAN ALGERIA APABILA PARTI ISLAM BERJAYA MENGAMBIL ALIH NEGARA SERTA MERTA KERAJAAAN TERSEBUT DIGULINGKAN… SISTEM INI HANYA MEMENANGKAN GOLONGAN MAJORITI TANPA MENGIRA MAJORITI ITU BETUL ATAU TIDAK…SEDANGKAN ISLAM MENYOKONG KEBENARAN ( TRUTH SHALL PREVAIL )…SEBAGAI CONTOH DI USA ARAK PERNAH DIHARAMKAN TAPI BERTUKAR MENJADI HALAL KERANA MAJORITI…ADAKAH SISTEM BEGINI DISOKONG ORANG BERIMAN??

      5. SISTEM DEMOKRASI TIDAK MEMPUNYAI NILAI MORAL. SEBAGAI CONTOH NAHENDA MODI PM INDIA MEMPUNYAI REKOD MEMBUNUH 2000 MUSLIM DAN DI SENARAI HITAMKAN UNTUK MEMASUKI BEBERAPA BUAH NEGARA. TAPI SETELAH MENANG MENJADI PRESIDEN LARANGAN TERSEBUT SERTA MERTA DI HAPUSKAN. BEGITU JUGA,, KATAK DAN KADOK POLITIK YANG TIDAK BERMORAL DI BENARKAN DALAM SISTEM DEMOKRASI MALAYSIA.

      6. DI ACEH, HUKUM HAKAM ISLAM HANYA BERJAYA DILAKSANAKAN APABILA SETELAH SETENGAH ABAD PEJUANG-PEJUANG ISLAM BERJIHAD DAN MENDAPAT AUTONOMI SENDIRI BARULAH HUKUM ISLAM DAPAT DITEGAKKAN. ADAPUN DI DAERAH-DAERAH LAIN INDONESIA UMAT ISLAM BERKECAMUK DENGAN SEGALA MACAM FAHAMAN DAN AGAMA SEHINGGA SEBUAH RUMAH MEMPUNYAI KELUARGA YANG MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA. GEREJA DIGILIR-GILIRKAN UNTUK MELAKSANAKAN PELBAGAI RITUAL SEMUA AGAMA SECARA BERGILIR. INILAH AKIBATNYA PELAKSANAAN SISTEM REPUBLIKAN.

      7. NEGARA-NEGARA SEPERTI BELANDA,,,,BELGIUM,,,,SWEDEN,,,NORWAY,,,DENMARK,,,,SEPANYOL,,,,JEPUN,,,QATAR,,,,ENGLAND DAN THAILAND MASIH MENGAMALKAN SISTEM BERAJA TIDAK DIPERSOALKAN SEMATA-MATA KERANA MEREKA BUKAN BERAGAMA ISLAM.

      8. DI INDONESIA DARI SEGI AMALAN BERAGAMA,,, NEGARA ITU MEMAKAI KONSEP PLURALISMA/PANCASILA YANG CUBA MENYAMA RATAKAN SETIAP RAKYATNYA….. SEMUA AGAMA DIANGGAP SETARA…. MASYARAKAT DI INDONESIA LEBIH BEBAS SEHINGGA MUNCUL PELBAGAI ALIRAN FAHAMAN YANG KALAU DI NEGARA ISLAM LAIN SENANG-SENANG DIANGGAP AJARAN SESAT…. MALAH TERDAPAT BANYAK ALIRAN KEBATINAN MENGAKU ISLAM TETAPI MENOLAK SOLAT DAN PUASA SECARA TERANG-TERANGAN TANPA PERLU TAKUT DITUDUH MURTAD LALU DIHUKUM PIHAK BERKUASA.

      9. DI SINGAPURA PULA SETELAH SISTEM PRESIDEN DILAKSANAKAN UMAT ISLAM BERBONDONG-BONDONG MENGANUT FAHAMAN SESAT QADIANI.

      10. JADI SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG DOMINAN UNTUK MENDAULATKAN HUKUM HAKAM ISLAM. SESIAPA YANG TIDAK BERSETUJU DENGAN HUKUM HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN ADALAH KAFIR/MUNAFIK/HIPOKRIT/MURTAD/PENGIKUT DAJJAL…

      Delete
  21. Baguslh dah mintak maaf bang Shah...lupa kot dorang x rujuk perlembangaan..tersasar tu..k..kita x rasis dan kita x nak mau crisis..kita nak peace bro..
    Sobat2 yg kena sebat..yg masih ting tong ting tonggeng..geng tonggeng..toing toing toing..toiiinng..harap tabah..terus gelabah..sekali bah kini berubah..korang boleh jd ulat sampah..kah kah kah keh kehkehkplamelantun2..toing toing toing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramly jual Burger tak laku..kalau ramai lagi melayu yang berminda macam kau, tak mustahil lah bangsa melayu akan pupus macam Dinasur. Cuba2 lah hadamkan ingatan ikhlas oleh Raja Nazrin baru2 ni...itu pun kalau ada sekelumit rasa cinta pada bangsa melayu.

      Kalau takde...memang patutlah kalau kubur kau kena kincin dengan anak cucu kau nanti...LU PIKIR LAH SENDIRI bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuii..kioikhkioikikioik!!!

      Delete
    2. Apa maksud kamu..kan dah mintak maaf..x boleh kita terima ke..kamu fikir apa..nak ambik tindakan yg ketelaluan ke..peraturan undang2 ada..ko dan rais dan lain pun dah melalak..
      Kami melayu..hak kami perahankan..itu wajib..tp x lah nak berpakuk2 pulak antara kita antara kaum..yg penting kasi setel dan jgn melarut2..

      Delete
    3. KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN


      1. ALQURAN SATU-SATUNYA KITAB SUCI DI DUNIA INI YANG MASIH TINGGAL SEPERTI ASAL KEASLIANNYA.


      2. ALQURAN TERBUKTI PERKATAAN TUHAN YANG TULEN 100% BERDASARKAN KAJIAN SAINTIFIK.

      3. ANTARA LAIN MUKJIZAT ALQURAN ADALAH KITAB INI DIHAFAL SEPENUHNYA OLEH JUTAAN PENGANUTNYA. TIDAK ADA MANA-MANA KITAB LAIN YANG SANGGUP DIHAFAL.

      4. AIR ZAM ZAM ADALAH AIR YANG TIDAK PERNAH KERING DAN PUTUS WALAUPUN MEMBERI KEHIDUPAN KEPADA BERJUTA-JUTA UMAT DALAM KEADAAN TANAH PASIR YANG KERING DAN GERSANG. BEGITU JUGA LAH ALQURAN DAN ALHADIS YANG TIDAK KERING PENGAJARAN DAN IKTIBAR SERTA MENCABAR MANUSIA DARI SUDUT SAINTIFIK.

      5. SAYA SALIN KATA-KATA MORGAN FREEMAN : ‘”ONE OF THE MOST HAUNTING AND BEAUTIFUL SOUND IN THE WORLD IS THE MUSLIM CALL FOR PRAYER”””…. SAUDARA SEKELIAN KAJILAH SENDIRI BERAPA RAMAI MEREKA YANG REVERT TO ISLAM ADALAH MEREKA YANG HANYA PADA MULANYA TERTARIK DENGAN SUARA AZAN….MENGAPA MEREKA TERTARIK..BECAUSE THE VOICE IS CALLING YOU TO ENTER THE PARADISE…

      5. ISLAM ADALAH AGAMA MANUSIA PERTAMA ADAM A.S. MUSLIM BERMAKSUD MANUSIA AMAN YANG MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA ALLAH. DALAM BIBLE ( VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 )…SENDIRI MENYEBUTKAN ISA A.S ADALAH SEORANG YANG MENYERAHKAN DIRINYA KEPADA ALLAH SWT. JADI ISA A.S ADALAH SEORANG MUSLIM. KERANA PERKATAAN KRISTIAN TIDAK WUJUD DALAM BIBLE….. SEBAGAI CONTOH SILA RUJUK BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 ….JADI SELURUH PADA NABI SEHINGGA MUHAMMAD SAW ADALAH MUSLIM KESEMUANYA.

      5. PERSAMAAN ALQURAN DENGAN KITAB-KITAB LAIN ADALAH : I) HANYA SATU TUHAN YANG ESA. TIDAK BOLEH DIGAMBARKAN, DIPATUNGKAN DAN DIBUAT APA SAHAJA RUPA BENTUK. II) RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN DAN PENYUDAH SEKELIAN NABI IAITU NABI MUHAMMAD SAW. JIKA SEMUA PENGIKUT AGAMA-AGAMA LAIN TERIMA DUA HAKIKAT TERSEBUT KITA SEMUA AKAN BERSATU DAN MENJADI MUSLIM.

      6. SEBAGAI CONTOH UNTUK PERKARA I) DI ATAS RUJUKAN KITAB HINDU SEPERTI BERIKUT : YAJURVEDA 32:3, BHAGAVAD GITA 7:20. UNTUK PERKARA II) KITAB BUDHA CHAKKAVANI SINHNAD SUTTARTA 116:76, SACRED BOOK OF EAST VOL 35 PAGE 225, VOL 11 PG 36, VOL 11 PG 97, MAHA PARINIBBANA SUTTA VOL 2 VERSE 32, GOSPEL BUDDHA PG 217-218..BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 16 : 12 – 14,,,,17

      7. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA. KAJI SENDIRI SEGALA KITAB-KITAB SUCI. JIKA TERDAPAT KESAMARAN DAN KETIDAKPASTIAN BARULAH BERTANYA KEPADA MEREKA.

      Delete
  22. Sobat2 sekelian...kita boleh fikirkan saam2 aap jadi kepaad dua2 tokoh dalam PKR ni andai kaat salah sorang jatuh terbongkan dan terkangkang dalam pemilihan jawatan tertinggi parti PKR dalam bulan Ogos nanti !!!

    Tidak dapat dinafikan...Rafizi akan tetap selamanya dikenang atas pendedahan demi pendedahan panasnya. Ialah..mulut longkang takde insuransnya tu nak buang ke mana...

    Lebai2 dari parti pak lebai pun pasti terkenang bagaimana mereka mengusung Rafizi keluar masuk kampung utk berceramah bab lembu Syahrizat.

    Tak sedikit lebai yg jadi YB akibat tempias pendedahan Rafizi.

    Azmin pula akan tetap dikenang selagi kukuh berdirinya Penjara Sg Buluh kerana, Azmin pernah bernawaitu utk merobohkan Penjara Sg Buluh demi presidennya.

    Usahkan Penjara Sg Buluh, pasir Sungai Langat pun dah hampir langsai.

    Kahkahkah!

    Pemilihan PKR tidak berapa lama lagi.

    Samada Rafizi tergolek dog atau Azmin makan tanah.

    Jangan gusarkan Rafizi, kalau tergolek dia akan reti bangun, kesat2 bontot dan masuk kontena Invokenya.

    Azmin kalau makan tanah, dia nak menyorok dalam rumah sapa?

    Pun jangan lah risau, tau lah dia lari masuk bawah kelangkang bapak angkat dia Madey, pengerusi Bersatu tu. Logiknya, takkan lah Madey nak biarkan balaci tegarnya tu terkontang kanting sorang2. Azmin pun bukannya senkek sangat..harta dia dan isterinya tu masih beratus2 juta lagi ada tersorok kat luar negara. Tak caya??? Tanya lah Reggie Jessy yang telah membuat pendedahan maut tu bhai !!!

    Lagi pun kaalu AZmin kalah..Madey tetap akan kekalkan dia dalam kabinet sebagai menteri . Kalau Anwar dan PKR bising...Azmin lompat aje dalam Bersatu..abis citer !!!!

    Kahkahkah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. FAKTA EKONOMI : ANTARA MAHATHIR DAN NAJIB

      1. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK.

      2. HANYA PERCAYA KEPADA FAKTA DAN ANGKA.

      3. KETIKA MAHATHIR-1.0 AMBIL KUASA NEGARA, RINGGIT MALAYSIA ADALAH RM2.50 BERBANDING USD. KETIKA EKONOMI MALAYSIA SETEGUH SINGAPURA. RINGGIT JATUH TERGOLEK SEHINGGA TERPAKSA DIIKAT. KETIKA MAHATHIR TINGGALKAN JAWATAN KETIKA ITU RINGGIT DITAMBAT RM3.80. INI BERMAKNA RINGGIT TELAH JATUH SEBANYAK 52%.

      4. SESIAPA YANG BIASA DENGAN BURSA SAHAM TENTU FAHAM KENAPA NILAI PASARAN JATUH. INI BERMAKNA THE DROP OF INTRINSIC VALUE. KENAPA JADI BEGITU?. INI ADALAH KERANA TERDAPAT KEBOCORAN BESAR ATAUPUN HUGE CORRUPTION...KEADAAN INI SETERUSNYA MENYEBABKAN INFLASI AND AS A RESULT OF INFLATION, THE PURCHASING POWER OF A UNIT CURRENCY FALLS.

      4. KETIKA NAJIB TINGGALKAN KUASA,,, RINGGIT JATUH RM3.90.... INI BERMAKNA RINGGIT JATUH HANYA 2% DIMASA NAJIB.

      5. JANGAN TERPEDAYA RINGGIT PERNAH JATUH SEHINGGA RM4.40 KERANA KETIKA ERA MAHATHIR JUGA RINGGIT PERNAH JATUH SEBANYAK ITU TAPI DITAMBAT RM3.80.

      6. EKONOMI ERA NAJIB ADALAH LEBIH TEGUH BERBANDING MAHATHIR KERANA HANYA JATUH 2% DALAM KEADAAN RINGGIT DIAPUNGKAN. INI BERMAKNA NAJIB LEBIH GENTLEMAN SEMENTARA MAHATHIR PENGECUT.

      7. ANGKA DI ATAS MENGGAMBARKAN SKANDAL KEWANGAN DI MASA MAHATHIR ADALAH JAUH LEBIH BESAR DIBANDINGKAN DI ERA NAJIB.

      8. BAGAIMANA PULA DENGAN HUTANG NEGARA?. PAKAR EKONOMI BERPENDAPAT ADALAH TIDAK BAIK BAGI SESEBUAH NEGARA JIKA TIADA HUTANG LANGSUNG KERANA TIADA APA-APA AKTIVITI EKONOMI DALAM NEGARA TERSEBUT.

      9. BAGAIMANA PULA DENGAN JUMLAH HUTANG NEGARA? JIKA A MEMPUNYAI HUTANG RM6,000 TAPI PENDAPATAN RM3,000, TENTU HUTANG ITU TIDAK SIHAT. TAPI JIKA B MEMPUNYAI HUTANG RM10,000 TAPI MEMPUNYAI PENDAPATAN RM15,000 TENTU HUTANG ITU TIADA MASALAH BAGINYA. JADI JUMLAH HUTANG TIDAK PENTING YANG PENTIING BAGI NEGARA HASIL PENDAPATAN YANG DIKENALI SEBAGAI GDP.

      10. KETIKA NAJIB TINGGALKAN TAMPUK NEGARA HUTANG NEGARA ADALAH 50.8% TAPI DI ERA MAHATHIR 1986 HUTANG NEGARA PERNAH MENCECAH 103%. JADI SAUDARA SEKELIAN BOLEH MENILAI SENDIRI SIAPAKAH LEBIH TERUK MENGURUS EKONOMI NEGARA.

      11. APA ERTINYA MATA WANG JATUH 52%,,,,,,IA BERMAKNA RAKYAT MALAYSIA MENJADI MISKIN KERANA TELAH KEHILANGAN LEBIH SEPARUH HARTA MEREKA AKIBAT DI CURI TANPA DISEDARI.

      12. KAJIAN INI BUKANLAH BERTUJUAN MENYOKONG NAJIB/MAHATHIR KERANA KEDUANYA DALAM DOKONGAN SEKULAR/KAPITALIS YANG SAMA DAN TIDAK MEMPUNYAI ILMU/AMAL ISLAMI YANG MANTAP.

      Delete
  23. Penganalisa politik baik punya..
    Selain prof.kangkung dan kongkang..yg tinggi sekali prof.kingkangkongkang..dr u tingtonggeng..singkatan toing toing toing..
    Hahahahhkehkehkehsyabas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KOS SARA HIDUP ISU UTAMA PRU14 : BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA

      1. TUJUAN KAJIAN INI ADALAH UNTUK MENENTUKAN PIHAK MANAKAH YANG PATUT DIPERSALAHKAN BERHUBUNG KENAIKAN KOS SARA HIDUP DI MALAYSIA. SEKALI LAGI DI INGATKAN,,, SAHABAT SEKALIAN TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK. PERCAYALAH KEPADA FAKTA DAN ANGKA... FIGURES NEVER LIE.

      2. ASAS KEHIDUPAN MANUSIA IALAH MAKANAN, PAKAIAN DAN TEMPAT TINGGAL. KAJIAN INI BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA UNTUK MENUNJUKKAN FAKTOR KENAIKAN KOS SARA HIDUP. KAJIAN INI JUGA TERTUMPU KEPADA NEGERI YANG PALING MAJU DI MALAYSIA IAITU NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG.

      3. KAJIAN SEBELUM INI TELAH MENUNJUKKAN BAHAWA ERA MAHATHIR,,,PENURUNAN NILAI MATA WANG RINGGIT IALAH SEBANYAK 52% BERBANDING ERA NAJIB 2%. KAJIAN DITERUSKAN LAGI DENGAN MEMBANDINGKAN INFLASI INDEKS HARGA PENGGUNA (IHP) DENGAN KOS SARA HIDUP BERDASARKAN LAPORAN OLEH BANK NEGARA MALAYSIA DI MANA KADAR INFLASI TERTINGGI IALAH 3,9% PADA TAHUN 2016. BERBANDING IHP PADA 2015 IALAH 3.6%...INI MENUNJUKKAN IMPAK GST TELAH MEMBERI KESAN SEBANYAK 0.3% TERHADAP INFLASI BERDASARKAN TARIKH EFEKTIF GST PADA 1 APRIL 2015.

      4. HARGA HARTANAH TELAH NAIK MENDADAK SEMENJAK TAHUN 2008 AKIBAT KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH KEPADA PEMAJU YANG DIKUAT KUASAKAN OLEH PAKATAN HARAPAN DI NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG. DI SELANGOR KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH TELAH NAIK SEBANYAK 400% DAN PULAU PINANG SEBANYAK 1800%. FAKTOR INI MENYEBABKAN HARGA HARTANAH NAIK MELAMBUNG DAN KESUKARAN MEMILIKI RUMAH OLEH MAJORITI RAKYAT MALAYSIA….DATA DARIPADA KWSP MENDAPATI 90% RAKYAT MALAYSIA BERPENDAPATAN BULANAN TIDAK LEBIH RM5000….INI BERMAKNA KEDIAMAN YANG MAMPU DIMILIKI MEREKA TIDAK LEBIH DARIPADA RM180,000…HARGA PREMIUM YANG TINGGI INILAH SEBABNYA KENAPA SEJAK 2008 TIADA RUMAH KOS RENDAH,,,,KOS SEDERHANA RENDAH,,,,DAN KOS SEDERHANA…

      5. BERDASARKAN ANGKA-ANGKA DI ATAS BOLEH DISIMPULKAN BAHAWA PENYUMBANG TERBESAR KOS SARA HIDUP RAKYAT YANG TINGGI IALAH KERANA KUASA BELI TELAH MENURUN AKIBAT DARI NIILAI RINGGIT YANG TELAH JATUH LEBIH DARI SEPARUH. SEMENTARA KENAIKAN KOS TEMPAT TINGGAL TERUTAMA DI LEMBAH KELANG TELAH DISUMBANGKAN OLEH KADAR PREMIUM TANAH YANG TINGGI.

      Delete
  24. Sobat2 yang dikasihi sekelian...Mari lah kita sama2 luangkan masa untuk mengucapkan tahniah kepada ATM dan PDRM kerana sambutan Hari Phlawan pada hari ini. Tanpa pengorbanan dari mereka..dah tentu kita takkan dapat mengecap kemerdekaan dan kemakmuran seperti yang ada sekarang ni.

    Jangan sekali2 kita beri ruang dan peluang untuk puak2 yang ingin merobek2 kenteraman tersebut. Apatah lagi cakap2 yang mengatakan Msia kini sedang dibimbing untuk menuju ke arah negara Republik. Jangan kita benarkan perkara seperti ini berlaku..Institusi kesultanan wajib dipertahankansepenuh hati, dengan seluruh jiwa dan raga kita. Cukup lah pengajaran betapa onar yang telah dilakukan oleh PKM di bawah Chin Peng. Jangan ada pula rakyat di negara ini yang melalak bagai nak rak untuk mengangkat petualang negara seperti Chin Peng dan PKM ni sebagai pejuang kemerdekaan pula sehingga dituntut oleh mereka untuk mengubah fakta2 dalam buku teks.

    Tabik dan angkat topi pada seluruh warga ATM dan PDRM seluruh negara atas pengorbanan anda selama ni...GEMPUR WIRA...SATU PELURU SATU MUSUH...AGI IDUP AGI NGALABAN...RAKYAT DAN ATM/PDRM BERPISAH TIADA !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA EKONOMI ISLAM MESTI DIPERTAHANKAN

      1. DALAM DUNIA INI TERDAPAT TIGA KATEGORI EKONOMI IAITU SOSIALIS, KAPITALIS DAN ISLAM.

      2. SOSIALIS DAN KAPITALIS DI CIPTA OLEH KARL MARK SI YAHUDI LAKNAT.

      2. KAPITALIS IALAH SISTEM KAUM PEMODAL YANG MENGUTAMAKAN UNTUNG SEBESAR MUNGKIN DENGAN MODAL SEKECIL MUNGKIN. CIRI UTAMA KAPITALIS IALAH RIBA DAN MEMBOLOT KEKAYAAAN NEGARA OLEH GOLONGAN TERTENTU... DALAM DUNIA SEKARANG KAPITALIS ADALAH DOMINAN DI MANA HANYA 60 ORANG SAHAJA MENGUASAI KEKAYAAAN DUNIA. DI MALAYSIA MEREKA INI DINAMAKAN SEBAGAI PROKSI YANG MEMBOLOT KEKAYAAN NEGARA. MEREKA MENGUASAI EKONOMI MELALUI SISTEM MONOPOLI DAN MENYOROT BARANG BERTUJUAN MENGAWAL HARGA BARANGAN,,,,SEDANG KEDUA PERKARA INI DILARANG OLEH ISLAM KERANA BILA HARGA MURAH RAKYAT KEBANYAKAN DAPAT MENIKMATI KEHIDUPAN MEREKA.

      3. SISTEM EKONOMI ISLAM BERADA DI TENGAH-TENGAH KEDUA SISTEM DI ATAS YANG MELAMPAU ( EKSTREM )..

      4. DALAM SISTEM KAPITALIS,,,BANK-BANK RIBA ADALAH TERAS KEPADA SISTEM INI DI MANA BANK-BANK INI MEMCIPTA WANG DENGAN MENGENAKAN INTEREST KEPADA PEMINJAM…ISLAM MELARANG RIBA DAN MENGHALALKAN PERNIAGAAN/PELABURAN….JADI SISTEM SEBENARNYA YANG PERLU DIJALANKAN IALAH BANK MENJANA KEUNTUGAN DENGAN PELABURAN BUKANNYA MENJADI CETI MODEN…SIAPA SAHAJA YANG MENGAMALKAN AJARAN ISLAM PASTI AKAN BERJAYA DI DUNIA TIDAK KIRA WALAU IA KAFIR….CONTOH SEPERTI WARREN BUFFET IALAH SEORANG FUND MANAGER DI MANA RAMAI PELABOR YAKIN DENGAN KEBOLEHANNYA MELABURKAN WANG MEREKA…BELIAU ADALAH FUNDAMENTAL INVESTOR DI MANA TERAS SESUATU SYARIKAT AKAN DINILAI SEBELUM PELABURAN DIBUAT….SYARAT-SYARAT SEPERI EPS/PE/ROI/ROE AKAN DIBERIKAN SYARAT KETAT SELAIN PERKARA LAIN SEPERTI SESEBUAH SYARIKAT ITU MESTI KUKUH BEROPERASI SEKURANG-KURANGNYA 10 TAHUN…DAN SEBUAH SYARIKAT ITU MESTILAH DIFAHAMI CARA KERJANYA…

      5. JADI ORANG SEPERTI WARREN BUFFET INILAH CONTOH PELABUR YANG BIJAK DAN SEBENARNYA DIA ADALAH BANKER YANG SEBENAR…..OLEH ITU BANK YANG PATUT DIWUJUDKAN IALAH INVESTMENT BANK DAN BUKANNYA INTEREST BANK SEPERTI YANG ADA HARI INI DI NEGERA-NEGARA ORANG ISLAM KHUSUSNYA…..INVESTMENT BANK AKAN MEMBERIKAN PULANGAN YANG TINGGI MENGIKUT KEUNTUNGAN BERBANDING INTEREST BANK YANG HANYA MAMPU MEMBERIKAN HANYA 3% HINGGA 4% SAHAJA… ITUPUN BAGI FD….

      6. DENGAN CARA BEGINI EKONOMI AKAN MENJADI BERTAMBAH MAJU DENGAN MENGGALAKKAN SYARIKAT-SYARIKAT BERLUMBA-LUMBA MENUNJUKKAN PRESTASI TINGGI DAN PELABOR AKAN MENJADI KAYA-RAYA SETERUSNYA ISLAM MEMASTIKAN SEBAHAGIAN KEKAYAAAN TERSEBUT KEMBALI KEPADA MASYARAKAT YANG KURANG BERNASIB BAIK…

      7. EKONOMI BERASASKAN RIBA PADA SATU CYCLE AKAN MENGALAMI KEBUNTUAN DAN KETEPUAN DAN MENYEBABKAN KEMELESETAN EKONOMI…KERANA KEKAYAAN NEGARA TIDAK BERKITAR DAN BERKISAR SEPERTI YANG SEPATUTNYA…KERANA SISTEM INI LEBIH MEMBERI PELUANG KEPADA HANYA ORANG YANG KAYA…

      8. JIKA DITINJAU TERDAPAT LEBIH KURANG 20 NEGARA-NEGARA DI DUNIA YANG MENGAMALKAN 0% INTEREST RATE MANAKALA LEBIH KURANG 10 BUAH NEGARA LAIN YANG MENGENAKAN LEBIH ATAU KURANG 0% INTEREST RATE DAN MERUPAKAN NEGARA YANG THE BEST COUNTRIES TO LIVE IN.

      9. SEBABNYA ISLAM MELARANG DIKENAKAN INTEREST KERANA PASARAN HENDAKLAH DIBIARKAN BEBAS MENENTUKAN NILAINYA... DENGAN MEMAINKAN KADAR TERSEBUT AKAN MEMBUATKAN EKONOMI TIDAK STABIL... KITA BOLEH LIHAT APA YANG TERJADI PADA USA.

      10. ISLAM MAHU HARTA NEGARA DIKITARKAN DARI SI KAYA KEPADA SI MISKIN. JIKA HARTA KEKAYAAAN NEGARA DI KITARKAN SESAMA SANG KAYA MAKA AKAN MEWUJUDKAN JURANG EKONOMI ANTARA MASYARAKAT YANG MENYEBABKAN BERLAKU CLASS HATRED DAN AKHIRNYA CLASS WAR... AKHIR SEKALI NEGARA AKAN HANCUR KE LEMBAH PEPERANGAN... OLEH KERANA ITU RIBA DI ANCAM OLEH ALQURAN DENGAN PERANG OLEH ALLAH DAN RASULNYA.

      Delete
  25. Siaann...Melayu2 tomato kena main sama Kula...
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak kicik tak masuk dlm GENG MELAYU

      Ku kuk kuk

      Delete
    2. APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      1. ISLAM DIAMBIL DARI PERKATAAN SILMI IAITU KEDAMAIAN DAN KEAMANAN.

      2. MUSLIM DIAMBIL DARI PERKATAAN ASLAMA IAITU MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA
      ALLAH SWT.

      3. JADI MUSLIM BERMAKSUD SEORANG YANG AMAN DAN MENYERAHKAN DIRI KEPADA ALLAH... MENERIMA SEGALA KETENTUAN OLEH ALQURAN... ALQURAN JUGA MEMERINTAH SUPAYA TAAT KEPADA RASUL. JADI MUSLIM WAJIBLAH MENYERAHKAN SEGALA KEHIDUPAN DAN JIWA RAGANYA KEPADA KEHENDAK ALQURAN DAN ALHADIS SAHIH.

      4. DALAM SOLAT SETIAP MUSLIM MEMBACA SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU ADALAH SEMATA-MATA KERANA ALLAH TAALA.

      5. DALAM HADIS DINYATAKAN MUSLIM ADALAH SEORANG YANG SELAMAT MUSLIM YANG LAIN DARI ANCAMAN LIDAH DAN TANGANNYA.

      6. JIKA ANDA TIDAK MENYERAHKAN KEPADA ALLAH BERMAKNA SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK ANDA TELAH MENYERAHKAN DIRI KEPADA IBLIS/LUCIFER BERTANDUK DUA ATAU DAJJAL/ANTI CHRIST BERMATA SATU. IF YOU DONT CHOOSE TO SUCCEED YOU CHOOSE TO FAIL. JIKA ANDA TIDAK MEMILIH SYORGA BERMAKNA ANDA MEMILIH NERAKA TIADA YANG KETIGA.

      Delete
  26. Bwat kenyataan menjolok bg perangat lpastu mintak maap.
    Esoklusa depa ulang lagi.
    Tulat tungin depa ulang lagi.
    Minta maap lg.
    Mlayu tunjokrasa tapi apa pong tarakrasa tarak perasan.
    Jalani kengkang ckp.
    Ini bkn Pendatang haram.
    Depa ni anakharam
    Haramjadah.
    Tembak
    Sampe mampuih.

    ReplyDelete
  27. BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

    Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

    Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    ReplyDelete
  28. BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

    Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

    Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    ReplyDelete
  29. BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

    Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

    Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    ReplyDelete
  30. BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

    Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

    Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...