Thursday 5 July 2018

APA KATA PINDAH SAJA KE REMBAU?


Aduhhh...sedihnya!!

Takkan begitu nazak dan papa kedana UMNO sekarang ini?

Baru tidak sampai 100 hari hilang kuasa, sudah ada cadangan mahu memindahkan ibu pejabat UMNO dari PWTC ke lokasi lain yang lebih murah atas alasan untuk menjimat kos.

Mana segala macam harta, aset dan saham-saham kepunyaan UMNO selama ini?

Apakah sebaik hilang kuasa, semua harta, aset dan saham-saham itu turut lesap entah ke mana?

Tiadakah juga sedikit pun Najib Razak tinggalkan wang untuk UMNO?

Lebih daripada itu, bukankah Presiden dan Timbalan Presiden UMNO yang baru dipilih sekarang ini turut tidak kurang kaya dan berhartanya?

Apakah mereka tidak sedia mengorbankan sebahagian daripada kekayaan yang dimiliki untuk perjuangan UMNO?

Lagi pun, daripada lokasi gah di bangunan PWTC, ke mana UMNO mahu memindahkan pejabatnya?

Adakah UMNO mahu berpindah ke bangunan kedai biasa yang terletak di pinggir-pinggir bandar?

Atau, susah-susah sangat, pindah saja ke Rembau? (ShahbudinHusin 05/07/2018)

129 comments:

  1. Daripada pindah ke rembau, baik tutup aje. Tak pening nak bayar sewa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana tak papa, semua akaun bank kena beku, Beb.

      Betuk, ada pemimpin2 punyai banyak duit. Tapi, mana boleh ongkosi perbelanjaan hrian dan bulanan parti?

      Korek dari 1MDB dan mana2 lain boleh. Keluor dari poket sendiri, mana boleh.

      Ok, ke Rembau le mika me'. Sewa tanah nenek moyang Kerry Okspod KJ, buat rumah kampong di situ, jadi HQ.

      Delete
    2. Setuju bro Isa... hak umno aku punya. Hak aku aku punya...mana penglipura lara kita dan JL ni...tak bangun lagi ke...malam tadi tido kt mahkamah kot...

      Delete
    3. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA

      Jangan robohkan!
      4 JULAI 2018
      Jangan robohkan!
      Penunjuk perasaan cuba menghalang tindakan pihak berkuasa Israel yang mahu merobohkan perkampungan Bedouin.
      TEBING BARAT - PALESTIN. Satu pergelutan tercetus antara pihak berkuasa Israel dan penunjuk perasaan, hari ini ketika mereka melakukan persediaan untuk merobohkan perkampungan Bedouin di kawasan strategik di Tebing Barat.

      Penunjuk perasaan turut mengibarkan bendera Palestin ketika cuba untuk menghalang jentolak hingga mencetuskan insiden pertempuran dengan polis di Khan al-Ahmar di pinggir Baitulmaqdis.


      Beberapa peserta protes juga bertindak memanjat jentolak sebagai membantah langkah tersebut.

      Seramai 35 dilaporkan cedera dan empat daripada dihantar ke hospital.

      Kejadian itu berlaku selepas tentera Israel mengeluarkan waran kepada 173 penduduk yang memberi kuasa kepada mereka untuk merampas akses ke perkampungan terbabit. - Agens

      Delete
    4. Apa susah sgt, meeting ja bawah pokok. Nak jumpa PAU, pakat² bawa khemah. Mandi berak, Sungai Gombak ada.

      Berfikir luar kotak. Kahkahkah..

      Delete
    5. Jangan hantar pulang 11 etnik Uighur, rayu Santiago
      FMT Reporters | July 5, 2018
      Beliau berkata, 11 warga China itu berhadapan risiko penganiayaan, penjara seumur hidup dan penyiksaan.


      PETALING JAYA: Ahli Parlimen Klang Charles Santiago menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) melindungi 11 etnik Uighur beragama Islam, yang dijadualkan dihadapkan ke mahkamah hari ini, dengan tidak menghantar mereka pulang ke China.

      Bercakap kepada FMT, beliau berkata, 11 warga China itu berhadapan risiko penganiayaan, penjara seumur hidup dan penyiksaan.

      11 etnik Uighur tersebut didakwa memasuki Malaysia secara haram selepas melarikan diri dari depot imigresen di Thailand.

      Pada Februari lepas, kerajaan Barisan Nasional sebelum ini, berkata China membuat permohonan rasmi meminta mereka diekstradisi.



      Perbicaraan hari ini akan menentukan sama ada penghantaran pulang mereka akan dibenarkan.

      Pertubuhan hak asasi manusia, Tenaganita menyuarakan kebimbangannya 11 orang itu akan dihantar pulang.

      Santiago berkata peraturan umum hak asasi manusia menetapkan mana-mana orang yang berhadapan ancaman terhadap nyawa mereka di negara asal hendaklah dilindungi oleh negara di mana mereka berada.

      Kerajaan persekutuan hendaklah membenarkan kumpulan 11 orang itu tinggal di Malaysia sehingga wujud jaminan mereka tidak akan dianiayai atau disiksa di China.

      “Mereka tidak berhadapan pertuduhan jenayah, sebaliknya terdapat unsur politik. Hakikat mereka melarikan diri dari China menunjukkan mereka tidak yakin negara tersebut akan menegakkan hak asasi manusia. Oleh sebab itu kita tidak harus menghantar mereka balik. Ia bersamaan menghantar mereka ke tali gantung.”

      Etnik Uighur yang kebanyakannya berugama Islam tinggal terutamanya di wilayah Xinjiang dan Hunan, dan merupakan satu daripada 57 kumpulan minoriti etnik di negara China.

      Masyarakat Uighur telah lama dilaporkan mengalami penindasan dan diskriminasi.

      Pengarah eksekutif Tenaganita, Glorence Das berkata, Malaysia merupakan salah satu negara yang bertindak menghantar pulang etnik Uighur yang bercanggah dengan amalan undang-undang antarabangsa.

      Tahun lepas, hampir 12,000 tahanan politik etnik Uighur dipenjarakan di kem pendidikan semula yang sesak dan berkeadaan buruk di wilayah Xinjiang, kata beliau.

      Beliau meminta kerajaan pimpinan PH memenuhi janji kempen pilihan raya mereka mahu membina reputasi baru kerajaan Malaysia dengan pelaksanaan dasar yang menghormati hak asasi manusia dan menyediakan perlindungan kepada pemohon suaka.

      Delete
    6. Duit UMNO ni sebenar banyak lagi cuma mereka takut nak draw, mana tau kena rampas nanti

      Delete
    7. APA HEBATNYA BANGSA MELAYU

      1. NABI IBRAHIM AS PERNAH MENJEJAKKAN KAKI KE BUMI INI UNTUK MELIHAT TEMPAT TINGGAL CUCU-CICIT ISTERI YANG KETIGA DENGAN MENINGGALKAN SEBILAH SENJATA SEPERTI TANDUK RUSA ATAU KIJANG YANG KITA NAMAKAN KERIS. SEBAB ITULAH CIK SITI WAN KEMBANG TANAH SERENDAH SEKEBUN BUNGA MENJADIKAN BINATANG INI SEBAGAI PERLAMBANGAN NEGERI KELANTAN.

      2. KENAPAKAH PULA CIK SITI WAN KEMBANG MEMBUAT KOTA DI GUA MUSANG DAN BUKANNYA DI KOTA BHARU. INI ADALAH KERANA KEADAAN DI SANA ADA HUTAN DAN GUA SAMA SEPERTI CUCUNDA BELIAU RASULLAH SAW YANG MELAKUKAN PERTAPAAN DI GUA HIRA'...DIA INGIN BERTAHANNUTH DI GUA TERSEBUT DENGAN KIJANG ADALAH PERLAMBANGAN SEBAGAI BINATANG YANG MEMILIKI KANTUNG KASTURI...KAJILAH SEJARAH PASTI ADA PERTALIAN ANTARA SATU SAMA LAIN..

      3. SEKARANG LIHAT KEPADA BANGSA INI YANG CUKUP SINONIM DENGAN BUNGA..KALAU DULU DI KAMPUNG-KAMPUNG SEKURANG-KURANGNYA ADA SEJENIS POKOK BUNGA YANG DITANAM DI HALAMAN RUMAH. KERAJAAN KEMBOJA,,CEMPAKA,,MELATI,,PATTANI...LANGKASUKA ADALAH NAMA SPESIS BUNGA...KERAJAAN MELAYU UTARA TERMASUK SEGENTING KRA..EMPAYAR CHERMIN JEDDAH....DI TENGAH,, KELANTAN,,PAHANG,,JOHOR,,,MELAKA,,,KEDAH TUA DAN SELANGOR....DI SEBELAH TIMUR,, FUNAN ( 65M - 555M ),,,OKINAWA DAN SULU..SEBELAH BARAT SUMATERA,,RIAU,,DAN JAWA..INI AKHIRNYA DIKEMBANG OLEH MAHARAJA SRIVIJAYA DAN MAHARAJA KESULTANAN MELAKA SAMPAILAH KEPADA KITA HARI INI.

      4. MEREKA TELAH MEMBUKA SATU DEMI SATU SEJARAH SERTA NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH YANG LAIN..SEBAB ITULAH BILA DISEBUT MELAYU PERNAH SAMPAI KE HUJUNG MADAGASKAR DAN PALING JAUH DI KEPULUAN HAWAII..TERDAPAT DI UNIVERSITI OF TENNESSE SATU ALAT APUNGAN MILIK HULUBALANG MELAYU DAHULU YANG DITEMUI DI KEPULAUAN HAWAII...SEBAB ITU HULUBALANG MELAKA MENGGUNAKAN LALUAN KEPULAUN CEBU MEREKA TIDAK SESAT BILA TIBA DI KEPULUAN HAWAII..DI HALL CHAMBER ADA SEBILAH KERIS SEDANGKAN ORANG JEPUN GUNA PEDANG SAMURAI ( TANAKA ) DAN KAIZEN BUSHIDO..

      Delete
    8. Kalo tak pindah ke Rembau.......pindahkan ke Rantau lerrr yeop.

      Delete
    9. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. pindahkan kat nilai memorial tu....senang nak meeting......tepi highway.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut lepas meeting alih alih gol di situ, Dad.

      Pengaruh depa yang dalam tanah tuh, hehe.

      Delete
    2. Saya bukan Lawyer......tapi saya jangka jika betul umno guna duit negara, wang rakyat mesti dipulangkan. Jika akaun sudah kosong, harta umno mesti dilelong untuk dapatkan ganti rugi.
      Agak nya pemimpin umno sudah TERHIDU BAU MASAM PADA UMNO....he.....he.....

      Delete
    3. Sekarang siasat kawan kamu, Taib Mahmud, aktivis beritahu Dr M



      PETALING JAYA: Seorang aktivis hak asasi menggesa pihak berkuasa menumpukan pada kekayaan luar biasa Yang di-Pertua Sarawak, Tun Taib Mahmud, bagi menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak memilih dalam kempen anti-rasuah.

      Beliau juga berkata tindakan terhadap Taib Mahmud menunjukkan kerajaan juga akan bertindak terhadap orang-orang yang dilihat rapat dengan perdana menteri.

      “Kerajaan PH menunjukkan jika ada iltizam untuk menyiasat skandal 1MDB hingga ke akar umbi, ada cara untuk membanteras rasuah dan kapitalisme kroni di Malaysia,” kata Kua Kia Soong hari ini.

      Beliau berkata demikian selepas bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak didakwa dengan 4 pertuduhan korupsi dan salahguna kuasa.

      Bekas tahanan politik dan pengkritik Dr Mahathir ini berkata perdana menteri mesti tunjukkan kempen terhadap Najib bukan dendam peribadi dengan tidak mengabaikan “sekutu lamanya di Sarawak”.

      Kua berkata Putrajaya mesti pertahankan imej tadbir urus yang baik dengan memaksa Taib, yang katanya mungkin “orang terkaya di Malaysia”, mengisytiharkan harta.

      Taib adalah ketua menteri Sarawak selama 23 tahun, sebahagian besarnya ketika 22 tahun pentadbiran Dr Mahathir.

      Dia dituduh mengumpul kekayaan dan kontrak kerajaan untuk manfaat ahli keluarga, termasuk dituduh oleh pengkritik di luar negara seperti Bruno Manser Fund (BMF) yang berpangkalan di Switzerland, yang menganggarkan kemewahannya bernilai berbilion dolar.

      Aktivis dan ahli politik membuat beberapa laporan rasuah terhadap Taib di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), selepas Dr Mahathir menepis seruan kepada kerajaan supaya menyiasat Taib kerana tiada aduan rasmi.

      Kua berkata PH mesti memenuhi ikrar membasmi kleptokrasi, kerana janji itu yang memberi kemenangan kepada gabungan itu pada pilihan raya Mei lepas.

      “Janganlah kecewakan rakyat terutama rakyat Sarawak yang menyaksikan kekayaan negeri disedut sehingga kering oleh ketamakan kleptokrat di sana,” katanya.


      : Mahathir sejarahnya akan dakwa kepada yang dia dendam aje.. Taib Mahmud kawan kroni takkan dia nak dakwa? Takkan itupun pengundi PH tak boleh berfikir....

      Delete
    4. Dah bangun JL ni...syif pagi guna nama JL... ingatkan tulisan dia sendiri.. rupa2nya cnp dari blog al germany.. masa bn berkuasa ngapa tak siasat...nk suruh ph buat pulak.. nantilah pas yg buat. Tunggu pas dapat putrajaya nanti. siasatlah semua benda2 yang korang tau sangat tu....

      Delete
    5. Ramai je orang berdoa..tanam je..tanam je..hahahahahihihi.

      Delete
    6. Tukar institusi sahaja tidak cukup
      SYAHIDATUL AKMAL DUNYA 4 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore162
      Bersih 2.0
      Bersih 2.0
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bersih 2.0 menyifatkan tindakan meletakkan lima agensi Jabatan Perdana Menteri (JPM) di bawah Parlimen adalah langkah penting ke arah reformasi institusi.

      Jawatankuasa Pemandunya dalam satu kenyataan berkata, tindakan itu dapat memastikan lima agensi tersebut benar-benar bebas dan terus kepada Parlimen.

      Bagaimanapun katanya, sekadar menukar tempat institusi-institusi ini adalah tidak mencukupi.

      “Bagi memastikan reformasi besar-besaran berakar umbi dan diinstitusikan, undang-undang yang membolehkan institusi-institusi ini berfungsi perlu dipinda untuk menggambarkan perubahan tersebut sekurang-kurangnya dengan cara berikut.

      “Undang-undang yang membenarkan institusi-institusi ini perlu mempunyai peruntukan yang jelas bahawa mereka akan melaporkan secara terus kepada Parlimen tanpa perlu melalui JPM untuk permohonan atau pengesahan.

      “Sehingga kini, tidak ada sebarang peruntukan dalam Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 atau Akta Suruhanjaya Pilihan Raya 1954 yang menyatakan kayu ukur akauntabiliti bagi dua institusi ini,” katanya dalam kenyataan.

      Sebelum ini Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa meluluskan pemansuhan 10 jabatan dan agensi di bawah JPM.

      Ini termasuklah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Jabatan Pendakwa Raya dan Jabatan Audit Negara.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Rombak JPM: Johor sambut baik langkah kerajaan]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Ideas sokong penstrukturan semula JPM]

      Menurutnya, laporan institusi-institusi ini perlu dibahas dan disahkan, dan bukan sekadar dibentangkan kepada Parlimen, seperti mana kes Suhakam.

      Bersih 2.0 berkata lagi, pindaan undang-undang juga perlu memastikan bajet bagi institusi-institusi ini berada di bawah bajet Parlimen dan bukan di bawah JPM.

      “Kebebasan fiskal institusi-institusi ini daripada cabang eksekutif adalah penting untuk memastikan permasalahan berkaitan dorongan politik seperti bajet Suhakam dipotong separuh oleh cabang eksekutif di bawah BN dapat dicegah pada masa akan datang.

      “Proses pelantikan ahli-ahli institusi perlu dirombak untuk menggalakkan proses yang telus, bertanggungjawab dan penyertaan awam serta bukan sekadar cabang eksekutif, sekali gus akan memastikan calon terbaik dipilih untuk posisi tersebut,” katanya.

      Menurutnya lagi, institusi-institusi bebas ini perlu diberi kuasa untuk merekrut, menggantung atau memecat kakitangan.

      “Sekiranya perubahan-perubahan ini tidak diinstitusikan mengikut undang-undang, penempatan institusi-institusi tersebut di bawah Parlimen berdasarkan arahan pentadbiran boleh dibatalkan pada bila-bila masa,” katanya.

      Delete
    7. Apelah bidak justice leage ...ulang tayang kisah taib mahmud lagi...

      Delete
    8. Penyokong Najib desak Tommy buat sidang media bahasa Melayu
      Khairil Ashraf | July 4, 2018
      Peguam Negara menukar lokasi sidang media dari lobi mahkamah ke tingkat 5 Kompleks Mahkamah KL.
      VIDEO INSIDE

      Kekecohan tercetus di lobi mahkamah apabila penyokong Najib Razak mendesa Tommy Thomas mengadakan sidang media dalam bahasa Melayu.

      KUALA LUMPUR: Keadaan di luar Mahkamah Tinggi kecoh dengan kumpulan penyokong Datuk Seri Najib Razak mendesak Peguam Negara, Tommy Thomas untuk mengadakan sidang media dalam bahasa Melayu.

      Kumpulan penyokong bekas perdana menteri itu kemudiannya melaungkan “Melayu, Melayu” dan “Hidup, hidup, hidup Najib”.

      Pelakon, Ellie Suriaty yang berada dalam kalangan penyokong itu diberi amaran oleh polis selepas mendesak Thomas mengadakan sidang media dalam bahasa Melayu.

      Beliau kemudiannya dibawa keluar dari lobi Kompleks Mahkamah KL oleh polis.



      Tommy yang pada mulanya hendak mengadakan sidang media di lobi mahkamah, bertindak menukar lokasi ke tingkat 5 Kompleks Mahkamah KL.

      Terdahulu, Thomas yang mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes Najib meminta perbicaraan di Mahkamah Tinggi dilakukan dalam bahasa Inggeris.

      “Saya mohon prosiding dalam mahkamah dibuat dalam Inggeris,” katanya dalam bahasa Melayu kepada Hakim Mahkamah Sesyen, Datuk Zainal Abidin Kamarudin selepas 4 pertuduhan dibacakan dalam bahasa kebangsaan.

      Kefasihan Thomas dalam bahasa Melayu antara isu yang dibangkitkan pengkritiknya ketika beliau dinamakan sebagai pengganti Tan Sri Mohamed Apandi Ali, awal bulan lalu.

      Delete
    9. JL ini adalah sepupu GN dan Lebai Moden. Hidup dari dedak subsidi.

      Geng Penyamun harta negara.

      Delete
    10. aper citer mahkamah dah bagi kebenaran aper masalah dalam bahasa inggeris, nak tanyer salah ker , atau betul ker, atas pagar ker

      Delete
    11. den nak yo tomi tu cakap nismilan kek mahkamah....

      Delete
    12. Wak kojola kengkang memang bodoh. Dah bertahun bunting tapi tak beranak ranak juga.

      Asyik tukar ID saja yg dia tahu mcm bertukar pelanggan kat belakang mati di lorong chow kit tu

      Delete
    13. Polis nafi Zakir Naik akan dihantar pulang hari ini
      Mohamad Fadli | July 4, 2018
      KPN berkata polis belum menerima apa-apa maklumat berhubung penghantaran pulang penceramah kontroversi itu.


      PETALING JAYA: Polis menafikan laporan media India yang mengatakan penceramah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik akan diusir hari ini.

      Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamed Fuzi Harun berkata polis belum menerima apa-apa maklumat berhubung ekstradisi Naik, yang dikehendaki pihak berkuasa India atas dakwaan berkaitan penggubahan wang dan terorisme.

      “Kita tidak dapat maklumat itu, jadi saya nafikan laporan Naik dihantar pulang hari ini,” katanya.

      Terdahulu, peguam Naik berkata pihaknya juga tidak menerima sebarang notis penghantaran pulang.



      “Tak benar. Kami tak terima sebarang notis ekstradisi,” kata Shaharuddin Ali.

      Sementara itu, sumber di Kementerian Dalam Negeri menafikan laporan media India dan berkata buat masa ini belum ada kata putus daripada kerajaan berhubung penghantaran pulang penceramah itu.

      Media India hari ini melaporkan Naik, yang disiasat di India atas dakwaan pengubahan wang dan penyebaran ekstremisme, “akan menaiki penerbangan ke India hari ini”, menurut laporan Times Now.

      Sementara itu NDTV melaporkan Naik akan dikeluarkan dari Malaysia “malam ini”, memetik seorang pegawai polis anti-pengganas di Bukit Aman, Mohammed Raby Abu Bakar.

      Naik dituduh memberikan ucapan provokasi, yang menurut kerajaan Bangladesh menjadi penyebab serangan di Dhaka yang menyaksikan 22 orang maut.

      Agensi Penyiasatan Kebangsaan India juga sedang menyiasat NGO yang diasaskan Naik, Yayasan Kajian Islam, berhubung dakwaan pengubahan wang.

      Dia diberi status pemastautin tetap di Malaysia oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

      Delete
  3. takkan satu pwtc umno guna? tak ada ke ruang2 pejabat yg disewakan pd org lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiap sorang ahli Majlis Tertinggi ada satu bilik besau sebagai pejabat, kot.

      Maklom lah, Majlis Tertinggi. Semua nya tinggi, melainkan Mak Badak. hehe

      Delete
    2. Jangan gopoh ratifikasi Konvensyen HAM antarabangsa



      SAYA merujuk kenyataan media pertama Menteri Luar Negeri YB Datuk Saifuddin Abdullah yang bertajuk, “Saifuddin pledges to push for ratification of six international human rights conventions” yang disiarkan oleh The Star bertarikh 2 Julai 2018.

      Salah satu dari konvensyen yang masih belum diratifikasi oleh Malaysia adalah International Convention Against All Forms of Racial Discrimination, Convenant on Civil and Political Rights.

      Difahamkan delegasi Pertubuhan-pertubuhan Islam dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (MuslimUPro) telah berusaha menjadi pemerhati semasa sesi UPR Malaysia yang telah berlangsung pada 24 Oktober 2013 di Geneva, Switzerland.

      Mereka telah melobi pihak Kerajaan untuk tidak meratifikasi syor-syor ICCPR khususnya kerana terdapat percanggahan peruntukan istimewa Islam dalam Perlembagaan Malaysia.

      Malah, lebih kritikal lagi apabila tuntutan-tuntutan yang dikemukakan dalam syor ICCPR tersebut adalah selari dengan tuntutan kontroversi pihak Comango yang jelas boleh menghakis kedudukan Islam, di samping mengiktiraf kewujudan LGBT termasuk menzahirkan kewujudan Syiah di Malaysia. Hal ini akan membangkitkan sensitiviti umat Islam di Malaysia.

      PAS amat kecewa dengan kenyataan pertama Menteri Luar Negeri dan ia juga adalah salah satu daripada Manifesto Pakatan Harapan. Amat malang rakyat hari ini, apabila isu-isu ekonomi tidak diselesaikan oleh Kerajaan sebaliknya sibuk membangkitkan pelbagai isu yang mencabar status quo Islam dan Melayu di Malaysia.

      "Sejahtera Bersama Islam"

      NASRUDIN HASSAN
      Ketua Penerangan PAS Pusat
      20 Syawal 1439 | 4 Julai 2018


      : Kerajaan sepatutnya terlebih dahulu membuat pengesahan atas komitmen syor-syor ICCPR bagi menjamin kedudukan Islam di negara ini ditegakkan berdasarkan lunas perlembagaan Malaysia sendiri...

      Delete
    3. Woiiii ahli parlimen chow kit. Pi hisap rokok john laaaaaa

      Delete
    4. Khaled: Bank Dunia dedah dolak dalih HARAPAN
      Diterbitkan 5 Jul 2018, 1:13 petang | Dikemaskini 5 Jul 2018, 1:21 petang

      A+ A-
      Pengamatan pakar ekonomi Bank Dunia mendapati bahawa dakwaan Pakatan Harapan (HARAPAN) kononnya hutang negara di luar kawalan adalah meleset, kata Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

      Memetik ulasan Ketua Ekonomi Bank Dunia (Malaysia), Dr Richard Record, baru-baru ini, Mohamed Khaled berkata, pakar itu menerangkan bahawa Malaysia masih berisiko rendah kerana sebanyak 97.7 peratus daripada jumlah hutang negara adalah dalam denominasi ringgit.

      Menurut beliau, ini turut bermakna yang risiko dari segi pendedahan kepada tukaran asing adalah terhad.

      Record juga berkata, hampir 70 peratus daripada hutang negara adalah hutang jangka sederhana dengan tempoh matang melepasi tiga tahun.

      “Malah, Bank Dunia mengiktiraf Malaysia sebagai ‘kisah kejayaan’ kerana mempunyai ekonomi yang kukuh dan bergerak ke arah pendapatan tinggi, walaupun hutang negara secara menyeluruh dan kasarnya dikatakan mencecah RM1 trilion,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

      Walau bagaimanapun, di sebalik keseluruhan fakta dan faktor itu, menurut pempin Umno berkenaan, kerajaan (HARAPAN) tidak memberikan gambaran yang tepat dan adil tentang kedudukan hutang negara dan risikonya.

      Beliau berkata, naratif hutang negara yang kerap dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak menggambarkan keadaan ekonomi negara yang menyeluruh.

      “Gambaran tentang hutang negara tanpa memasukkan unsur risiko rendah atau terhad ini adalah tidak lengkap dan boleh disifatkan tidak bertanggungjawab.

      “Ia seolah-olah dengan sengaja ingin memburuk-burukkan imej kerajaan BN yang sebelum ini telah memartabatkan prestasi ekonomi sehingga diiktiraf oleh Forum Ekonomi Dunia (WEF), Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

      “Sepatutnya, kerajaan, khususnya kementerian kewangan, membentangkan dengan lebih menyeluruh dan mendalam akan kedudukan hutang negara serta seteruk manakah perkara tersebut dengan mengulas tentang risiko-risiko kebankrapan secara objektif dan realistik,” katanya.



      Bekas Menteri Besar Johor itu juga menuduh pentadbiran HARAPAN membesar-besarkan jumlah hutang negara untuk mengelakkan atau menangguhkan pelaksanaan janji pilihan raya mereka.

      Khaled berkata penubuhan Tabung Harapan Malaysia adalah satu lagi taktik untuk memperkukuhkan persepsi yang salah terhadap hutang negara.

      “Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, tidak sepatutnya kerajaan membenar dan menyokong inisiatif yang boleh menakut-nakutkan sesetengah rakyat dengan gambaran ekonomi dan hutang yang tidak tepat.
      “Kewujudan Tabung Harapan ini, sekalipun dibuat tanpa paksaan dan merupakan inisiatif rakyat sendiri, seolah-olah mencerminkan situasi hutang negara amat meruncing dan terlalu kritikal.

      “Adalah tidak keterlaluan jika inisiatif ini boleh dilihat sebagai satu jalan pintas dan mudah pihak kerajaan persekutuan untuk mendapatkan hasil,” katanya.

      Record membicarakan keadaan hutang Malaysia semasa membentangkan laporan pemantau Ekonomi Malaysia (MEM): Menavigasi Perubahan, Bank Dunia 2018, dua hari lalu.

      Delete
    5. Kalo gitu sorokkan yg betol........supaya pandangan nampak cantekkk.....

      Macam dulu pada Mac 2015 Najib kata konon Jho Lo tak ada kena mengena dengan 1MDB (rujuk petikan berita di bawah)...........

      KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata Low Taek Jho atau Jho Low tidak mempunyai sebarang kaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Sebaliknya, Najib berkata semua keputusan dan urus niaga 1MDB dibuat oleh pengurusan dan lembaga pengarah 1MDB.

      "Encik Low Thaek Jho tidak pernah bekerja di 1MDB dan semua keputusan dan urus niaga 1MDB dibuat oleh pengurusan dan lembaga pengarah 1MDB," kata Najib di dalam satu jawapan bertulis menjawab soalan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Datuk Dr Tan Kee Kwong.

      ==========================

      Tapi kemudian pada Jun 2018 baru2 ni Najib U-Turn dan bagi sebab kenapa Jho Lo diberi peranan penting dalam 1MDB (rujuk petikan berita di bawah)....

      KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendedahkan alasannya memberikan peranan penting kepada Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low dalam 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Kata Najib, Jho Low mempunyai hubungan strategik dengan kepimpinan Raja Arab Saudi, Allahyarham Raja Abdullah Abdulaziz dan kerabatnya serta juga istana beberapa negara terutamanya di UAE yang mungkin memberi faedah kepada Malaysia.

      ========================

      Weiiiii........mana satu punya citerrr yg betol ni dol....???

      Ingat orang Msia ni tak sekolah ke...???

      Delete
  4. Hahaha hohoho hihihi ... pindah ke Rembau.

    Dahtu bayar sewa tanah Kerry Okspod beribu Ringgit sebulan.

    Mesyuarat open air di padang depan rumah bapak datuk dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerja ‘bodoh’ Cuepacs



      KUALA LUMPUR 2 Julai - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mencadangkan pemotongan RM10 gaji kakitangan awam pada bulan Ogos untuk disumbangkan kepada Tabung Harapan Malaysia.

      Presiden Cuepacs, Datuk Azih Muda berkata, cadangan itu akan dpanjangkan kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa.

      "Setelah mesyuarat buat kali pertama pada tahun ini Cuepacs telah memutuskan supaya penjawat-penjawat awam menyumbang secara sukarela kepada Tabung Harapan Malaysia.

      "Secara majoritinya Kongress telah bersetuju untuk memanjangkan cadangan ini kepada Ketua Setiausaha Negara bagi mendapatkan kebenaran dari kerajaan serta agensi kerajaan," kata Azih dalam sidang akhbar hari ini.

      Sehingga kini Tabung Harapan Malaysia telah menerima sejumlah RM132,075,418.12 dari orang perseorangan dan syarikat. Tabung tersebut bagi membiayai pembayaran hutang negara yang didakwa mencecah RM1 trilion.

      Azih berkata, pihak Cuepacs berharap penjawat awam dapat menyumbang secara ikhlas.

      "Kami tidak mengenakan apa-apa paksaan kepada mereka dan kami berharap mereka menganggap ini adalah sebagai kerja kebajikan untuk negara.

      "Harapan dan sasaran kami adalah sebanyak RM10 juta dan hasil kutipan tersebut akan kami umumkan," kata Azih.

      : Cuepacs sepatutnya membela penjawat awam; mendapatkan bonus atau apa-apa yang boleh membantu. Dah banyak tahun tak ada apa yang mereka buat. Nak 'bodek' bos baru cadang sumbangan TH. Sumbangan ni perkara baik, Islam galak tapi itu yang mampu mereka fikir. Selepas ini boleh cadang setiap penjawat awam bawa duit RM1 atau RM2 untuk didermakan di Masjid setiap hari dan Cuepacs bolehlah masuk dalam laporan tahunan mereka...

      Delete
    2. JL suka sangat memperkecilkan usaha baik orang lain. Sebab itu jiwa PAS ni kecil2 belaka. Nak jadi penasihat aje... kalau orang sukahati nk potong gaji..biarlah. Bukan ada paksaan pun. Sekecil2 sumbangan itu adalah berkorban untuk negara. Sebesar2 cakap tapi kosong tak ada gunanya langsung... otak berfikiran negatif... Pada masa api besar membakar Nabi Ibrahim..ada burung yang bawak air dengan paruhnya..berapa titik sangat air itu tetapi yang penting usahanya untuk membantu walau pun tak memberikan impak besar. Allah memberikan penghormatan besar kepada burung2 tersebut... sedangkan nasib keldai yang membawa kayu2 pembakaran..? Janganlah menjadi keldai itu..m

      Delete
    3. ADVERTISE WITH US

      Search
      495 7
      Timbalan MB Kelantan: Kahwin bawah umur terpencil, fokus LGBT
      Bernama | July 4, 2018
      Timbalan Menteri Besar Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah berkata isu LGBT, persetubuhan haram dan anak luar nikah menjadi fenomena dalam negara.

      Mohd Amar Nik Abdullah berkata kerajaan negeri menyerahkan kes perkahwinan bawah umur itu kepada Jaheaik untuk menguruskannya.

      KOTA BHARU: Kerajaan Persekutuan dan masyarakat diseru untuk memberi perhatian dalam isu membabitkan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) serta persetubuhan haram daripada lebih membicarakan mengenai perkahwinan kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun dengan pasangannya berumur 41 tahun di Gua Musang, baru-baru ini.

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata isu LGBT dan persetubuhan haram adalah lebih besar berbanding kes perkahwinan itu yang disifatkannya sebagai terpencil.

      “Isu ini (perkahwinan kanak-kanak) tidak salah dari segi agama (Islam)…tidak sepatutnya isu ini disensasi dan dijadikan sebagai satu isu negara dan perkara ini pula kes terpencil.

      “Bukan semua orang kahwin dengan budak umur 11 tahun tapi isu LGBT, persetubuhan haram dan anak luar nikah berlaku di merata-rata, dah jadi satu fenomena dalam negara. Ini sepatutnya menjadi kebimbangan kepada kerajaan dan masyarakat,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Exco di Kompleks Kota Darul Naim, hari ini.



      Mohd Amar berkata walaupun kerajaan negeri mengambil berat terhadap kes berkenaan, mereka tidak memberi reaksi berlebih-lebih terhadap perkara tersebut.

      “Pertama, perkahwinan itu berlaku di luar Kelantan, itu isu yang kita kena faham dahulu…ia tidak berlaku di Kelantan. Cuma kerajaan negeri menyerahkan perkara ini kepada Jaheaik (Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kelantan) untuk menguruskan kes ini kerana itu di bawah bidang kuasa mereka.

      “Jadi kita tengoklah apa tindakan yang sepatutnya (dikenakan terhadap pasangan tersebut jika melakukan kesalahan). Kalau ada apa-apa cadangan, Jaheaik akan kemukakan kepada kerajaan negeri,” katanya.

      Sebelum ini, beberapa keping gambar menunjukkan seorang lelaki melangsungkan perkahwinan dengan seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun sebagai isteri ke-3nya, tular di media sosial sejak Jumaat lepas setelah perkara itu dikongsikan isteri ke-2 lelaki terbabit.

      Berikutan itu, pengguna laman sosial pelbagai lapisan masyarakat mengecam tindakan lelaki terbabit dan berpendapat ia tidak sepatutnya berlaku

      Delete
    4. Kari okspod bungkus satu..satu kali bungkus.. hahahaha katmano rombau tu nak pindah..yg kuet kan kat rantau..hahahaha

      Delete
    5. Nehha..donga kes dio monang tanpo bertanding ket rantau tu nak dsunkit balik..bungkus jelh..apa susahsusahan..
      Nak dluah tersokat..nak dtolan tercokik..umno..umno..memang kali ni ko kono..hahahahantupuaka..

      Delete
    6. duit den botingket2...duit den botingket2...

      klu tak kek kolo pilah jo....mak badak buleh siap2 makan bosa....daging salai banyak tuh..

      Delete
    7. Keh keh keh...Bro Ramly,dad..lawaklah korang ni. .seronok den baco eh....😂😂😂

      Delete
    8. Pemuda HARAPAN: K'jaan jangan terburu-buru buang pegawai kanan GLC
      Shakira Buang | Diterbitkan 5 Jul 2018, 7:00 pagi | Dikemaskini 5 Jul 2018, 7:01 pagi

      A+ A-
      Kerajaan yang ditadbir Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini dinasihatkan supaya tidak mengamalkan politik dendam, khususnya dalam mengambil sebarang tindakan ke atas anggota syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

      Dalam wawancara bersama Malaysiakini, Ketua Pemuda HARAPAN, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, ini kerana mereka yang terlibat dalam GLC adalah golongan profesional.

      “Kita tak boleh terus politik dendam yang mana siapa sahaja yang dilantik oleh kerajaan dahulu, kita nak tukar.

      “Misalnya anggota GLC dan penjawat awam, sebab ramai di antara mereka adalah golongan profesional yang berkhidmat untuk kerajaan pemerintah.

      “Namun, jika mereka jelas bersekongkol dengan isu 1MDB (ambil tindakan), tetapi yang lain itu kita tak boleh nak buang dan pecat,” katanya ketika ditemui di Pusat Khidmat PKR Setiawangsa, Kuala Lumpur 3 Julai lalu.

      Kata anggota parlimen Setiawangsa itu lagi, kerajaan juga perlu sedia maklum bahawa tidak ramai yang mampu memegang tugas-tugas di GLC.

      “Tidak ramai yang mampu memegang tugas-tugas ini, bagi saya kita harus bertindak profesional kerana ramai di antara mereka yang berada dalam perkhidmatan kerajaan dan dunia korporat mereka bersikap profesional yang pada ketika itu kerajaan yang memerintah adalah pentadbiran Umno-BN, pentadbiran Najib.

      "Jadi, mereka hanya memberi khidmat kepada kerajaan, jadi bagi saya kita kena bezakan perkara itu dengan mereka yang secara terang-terang berkempen untuk BN,” katanya.

      Jangan hantar mesej salah

      Ketua Pemuda PKR itu menambah, jika kerajaan tetap mahu menukar anggota GLC tertentu ia haruslah dibuat dengan berhati-hati.


      "Kalau hendak ditukar sekalipun ia hendaklah dibuat secara molek kerana kita tidak mahu menghantar mesej yang salah kepada pasaran, kepada dunia perniagaan kerana perkara yang tidak disukai oleh dunia pasaran adalah ketidakpastian, mereka mahu tahu di mana garis ia berakhir.

      “Ia juga perlu dilakukan secara berhati-hati agar tidak menghantar mesej yang salah dan kerana bagi mereka yang kekal tapi kalau mereka tidak mendapat gambaran yang jelas sama ada kekal atau tidak ia akan menjejaskan bagaimana mereka dapat laksanakan agenda kerajaan HARAPAN,” katanya.

      Kejayaan HARAPAN membentuk kerajaan selepas mengalahkan BN pada pilihan raya umum 9 Mei lalu diikuti dengan pelbagai rombakan dilakukan di dalam agensi dan jabatan kerajaan.

      Sementara beberapa peneraju GLC mengumumkan meletakkan jawatan. Yang terbaru, Tan Sri Abdul Wahid Omar meletakkan jawatan sebagai pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan digantikan dengan bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.

      Delete
  5. Mula-mula pindahkan pejabat UMNO dari PWTC....kemudian apabila keadaan sudah reda sikit, diam-diam jualkan PWTC kepada pembeli yang sudah diatur dengan harga yang setaraf rumah setinggan. Macam-macam justifikasi boleh diberi....bangunan sudah lama....bau Bangla kuat, Pusat Convention sudah outdated, pusat pameran tidak canggih tak macam KL Convention Centre, Perubahan cuaca mungkin menyebabkan paras Sungai Gombak meningkat dan meneggelamkan kawasan persekitaran termasuk bangunan PWTC. ....macam-macamlah boleh goreng...elleh...macam la tak biasa buat....

    Jangan ingat UMNO dah menyembah bumi peluang menipu sudah tertutup sepenuhnya....Tidak, nahe , NO NO, nai', La' Bo la...Nyet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alasan Pengundi mengundi PH



      KAWAN saya, seorang pakar terkenal dalam bidangnya, memilih untuk mengundi PH baru-baru ini. Saya berkongsi pandangan dengannya lebih sejam.

      Alasan utamanya adalah alasan utama pengundi PH iaitu demi jatuhkan DS Najib. Beliau menambah, bagaimana PH nak memerintah, kita kira kemudian. Yang utama, negara dah teruk akibat Najib. Semuanya adalah demi rakyat bawahan yang sedang hidup merana. Saya khusyukkan diri mendengar kawan yang dihormati berhujah penuh yakin. Saya hanya berseloroh, "Ingatkan dah jadi DAP.." Dia ketawa menafikan. Dia tahu saya tahu dia kuat semangat Melayunya.

      Beliau mengkritik beberapa perkara mengenai PAS. Saya bersetuju dan berkongsi beberapa kritikannya adalah benar. Itu juga konsen saya dalam membina PAS.

      Dia 'push' supaya PAS lebih menonjolkan tokoh-tokoh profesional dan jangan terlalu ustaz sangat. Baru dapat bersaing memenangi hati rakyat.

      Hehe 'boring' bab ni. Saya buat serius tanya dia dua soalan supaya dia lebih serius masa menjawab. Soalan satu, siapa Menteri Besar paling wara' dalam Malaysia? Dia merenung 6 saat, kemudian menjawab, "Dato Mad Yakob kita." Saya mengiyakan. Saya tanya soalan kedua, siapa Menteri Besar paling profesional kepakarannya dalam Malaysia? Dia merenung 7 saat, lalu menjawab, "Menteri Besar Terengganu."

      Saya berkata, "Nah, itu baru dua negeri PAS memerintah." Hampir saya berkata kepadanya bahawa jika PAS berjaya memenangi negeri Kedah baru-baru ini, maka calon MBnya adalah Pesuruhjaya PAS Kedah, seorang pemilik ijazah PhD.

      Silalah buat perbandingan jika mahu. Tujuan saya, agar dia tersentak sedar bahawa golongan profesional dalam PAS adalah unggul. Jika Terengganu yang rakyatnya berlatar agama yang kuat boleh menerima seorang pakar kejuruteraan aeroangkasa sebagai MB, bukankah lebih nyata bahawa PAS pasti mengemukakan calon yang sedemikian juga levelnya sebagai MB di semua negeri?

      Apalah dogma bahawa PAS meminggirkan semua golongan demi penguasaan golongan ustaz? Ironinya, saya bersimpati pula dengan keluhan beberapa ustaz 'belah sana' yang mula rasa terpinggir tidak didengari akibat jamahnya terlalu dikuasai golongan profesional. Kata mereka, pertimbangan agama sudah semakin menipis.

      Begitulah perjuangan. Susah senang berpahala tiada ruginya..

      Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz
      AJK PAS Pusat


      : Ramai yang mengangap bacaan politik ini macam dalam buku bacaan, apatah lagi politik Islam yang ada dosa dan pahala. Ramai cerdik pandai membaca politik dari persepsi....

      Delete
    2. Pas dgn modal hudud..aje...2 hari menang dah tanye royalti...

      Delete
    3. PH-UMNO UNITY GOVERNMENT


      Kami dapat restu Umno sokong speaker PH, kata adun BN Kedah
      Bernama | July 4, 2018
      Adun Sungai Tiang, Suraya Yaacob berkata sokongan kepada speaker itu tidak bermakna BN menyokong kerajaan PH, tetapi untuk memastikan pentadbiran kerajaan negeri berjalan lancar tanpa sebarang masalah.

      Adun Guar Chempedak, Ku Abdul Rahman Ku Ismail berkata keputusan itu dibuat selepas mendapat restu Umno negeri dan pusat yang mengambil kira pelbagai aspek. (Gambar Bernama)

      ALOR SETAR: Keputusan 3 adun Barisan Nasional (BN) menyokong pelantikan speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah yang dicalonkan Pakatan Harapan (PH) dibuat hasil perbincangan bersama Umno negeri dan pusat.

      Adun Guar Chempedak, Datuk Dr Ku Abdul Rahman Ku Ismail, berkata keputusan itu dibuat selepas mendapat restu daripada kepimpinan Umno negeri dan pusat, setelah mengambil kira pelbagai aspek.

      “Saya tahu ada yang marah apabila kita beri sokongan ini, tetapi kita bukan masuk parti lain, kita masih bersama Umno. Keputusan dibuat demi kepentingan rakyat di negeri ini dan kita mahu elak kerja tidak produktif seperti perlu mengadakan pilihan raya negeri (PRN).

      “Jadi, sebelum menghentam keputusan yang dibuat ini, semua pihak perlu berfikir secara rasional dan bukannya menggunakan emosi. Selain itu, perlu guna kebijaksanaan dalam membuat keputusan,” katanya selepas Majlis Pelantikan Speaker DUN Kedah di Wisma Darul Aman hari ini.



      Kemelut pelantikan speaker DUN Kedah berakhir hari ini apabila Datuk Ahmad Kassim dilantik memegang jawatan itu pada mesyuarat pertama, penggal pertama DUN Kedah hari ini.

      Beliau dipilih selepas mendapat 21 undian mengalahkan seorang lagi calon, iaitu Pesuruhjaya PAS negeri, Dr Ahmad Fakhruddin Sheikh Fakhrurazi yang memperoleh 15 undi.

      Ahmad, 55, merupakan bekas ahli Parlimen Kuala Kedah selama 1 penggal apabila menang pada 2008 selepas menewaskan calon BN ketika itu, Hashim Jahaya.

      Pelantikan speaker DUN Kedah sebelum ini berdepan masalah apabila kedudukan kerusi di kedua-dua pihak, iaitu kerajaan dan pembangkang terikat 18 kerusi.

      Dalam pada itu, Datuk Suraya Yaacob yang merupakan adun Sungai Tiang berkata, keputusan menyokong pelantikan speaker itu tidak menggambarkan BN menyokong kerajaan, sebaliknya ia bagi memastikan pentadbiran kerajaan berjalan lancar tanpa sebarang masalah.

      “Keputusan ini diambil selepas berbincang dan mendapat kebenaran daripada parti, jadi saya harap semua penyokong Umno dapat bersabar dan memahami keadaan sebenar. Jangan bimbang, kami tetap akan menjalankan tugas sebagai wakil rakyat di kawasan masing-masing.”

      Adun Bandar Baharu, Datuk Norsabrina Mohd Noor, berkata persetujuan menyokong pelantikan speaker itu bertujuan memastikan kestabilan parti yang baru mengadakan pemilihan pada 30 Jun lepas.

      “Kita setuju sebab hendak elak masalah yang boleh mengganggu gugat kestabilan parti (Umno) dan kerajaan, jadi tidak timbul isu sokongan kerana bimbang hilang kerusi apabila PRN dibuat.”

      Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor, berkata PAS menghormati keputusan semua adun dalam pemilihan speaker dan menerimanya dengan hati terbuka.

      “Kita terima keputusan tersebut, tetapi di sini terjawabnya tuduhan sebelum ini yang mengatakan PAS berpakat dengan BN dan Umno…jadi saya minta jangan lagi buat tuduhan tidak berasas kepada PAS.

      “Kita akan jadi pembangkang yang sentiasa beri teguran dan pandangan bagi memastikan perjalanan kerajaan negeri lancar. Selain itu, 15 Adun PAS juga telah dibahagikan untuk memantau portfolio yang dipegang exco.”

      Delete
    4. Hadi Awang tu memang muka tembok.
      Sabelum Pru14, macam macam kutuk Tun.......tiba tiba pi mengadap sembah Tun. Siapa yg lebih mulia disisi mata rakyat?.
      Nak buat baik takut masuk jail kot......tunggu selesai kes London,
      Giliran PIS pula mengadap SPRM.
      Tunggu kita lihat Pak Lebai Penipu masuk jail..

      Delete
    5. Ahli Parllimen tinggalkan Umno perlu letak jawatan - Zahid
      Diterbitkan 5 Jul 2018, 6:12 pagi | Dikemaskini 5 Jul 2018, 6:19 pagi

      A+ A-
      Anggota Parlimen yang meninggalkan Umno hendaklah meletak jawatan dan sanggup menghadapi pilihan raya kecil jika masih mempunyai maruah, kata presidennya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

      Beliau berkata anggota Parlimen yang bertanding atas tiket Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), 9 Mei lalu, tidak memperoleh kemenangan atas kapasiti sendiri tetapi kerana kekuatan parti.

      "Kita mempunyai pendirian dan bersetuju dengan pandangan oleh ketua-ketua di bahagian Parlimen yang terlibat di mana anggota Parlimen berkenaan tidak harus melayani permasalahan peribadi dan 'membalingkan' masalah itu kepada Umno seolah-olah sudah tidak yakin dengan parti," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Terrtinggi (MT) Umno pertama di Menara Dato’ Onn, PWTC semalam.
      Beliau mengulas tindakan bekas Ketua Puteri Umno, Datuk Mas Ermieyati Samsudin mengumumkan keluar parti dan menjadi anggota Parlimen Bebas, Ahad lepas, kerana kecewa dengan anggota Umno yang gagal memilih sekurang-kurangnya 70 peratus muka baharu berwibawa dalam pemilihan Umno peringkat bahagian dan MT pada 30 Jun lepas.

      Pada PRU14, BN kalah teruk dan Umno yang menjadi tulang belakang BN dengan memenangi 54 kerusi kini tinggal 51 selepas Anggota Parlimen Bagan Serai (Datuk Dr Noor Azmi Ghazali), Bukit Gantang (Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal) dan Masjid Tanah (Mas Ermieyati) keluar parti.

      Mengenai jawatan Ketua Pembangkang di Parlimen, Ahmad Zahid berkata ia akan diputuskan setelah perbincangan Umno dengan parti-parti pembangkang lain termasuk anggota bebas yang berminat.

      - Bernama

      Delete
  6. Umno (*singkatan perkataan Arab suci) selalu gah ckp Roh melayu la, Keramat apalagi lah. Skrg ni dah mampos, nk mesyuarat buat apa lg.
    Carilah job2 ganggu mamusia sudah laa...
    Berlakon jd gila, jd makcik bawang terpekik- terlolong kt mahkamah dll.
    Rakyat melayu pun dh tk sudi ambek pot pd umno (dan Pas). Buat loya tekak saja.
    Tak percaya?
    Nah,
    81 % keluar Undi.
    83 % undi PH.
    Berapa ramai melayu situ?
    Wakeup! Ataupun masih bodoh tak pandai matematik?
    Jgn la nk main silap mata , guna bilangan kerusi kosong pantai timur tuu sj.
    Berapa ramai melayu sudah hijrah tak ambek pot lg sikap jumud totok gelojoh tamak, yg sekian lama dipaksapalit kpd bangsa melayu itu?.

    Babi itu tetap haram,
    Rasuah itu juga tetap tidak akan makruh ... walaupun ianya diamal oleh Pundekar atau Wulamak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Henti ‘bersorak’ atas penahanan Najib, Siti beritahu penyokong PH
      FMT Reporters | July 4, 2018
      Peguam aktivis yang ditahan polis baru-baru ini menyelar mereka yang bergembira atas penahanan Najib Razak kerana ia bertentengan dengan nilai manusia.

      Siti Kasim terkejut dengan kegembiraan dan sikap berlebihan di media sosial. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Peguam dan aktivis Siti Kasim menyelar penyokong tegar kerajaan Pakatan Harapan (PH) kerana bergembira dengan berita penangkapan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak semalam, mengatakan ia bertentangan dengan nilai kemanusiaan.

      Memetik ayat Bible, Siti berkata kegembiraan itu seperti Schadenfreude yang bermaksud keseronokan yang diperolehi daripada musibah yang berlaku ke atas orang lain.

      “Pembalasan adalah milik Tuhan. Kita tidak boleh mengembalikan yang salah kepada yang salah, dan kita juga tidak gembira jika Tuhan membiarkan kita melihat orang lain melakukan kesalahan kepada kita, mereka akan dapat apa yang selayaknya,” tulisnya di Facebook, beberapa jam selepas Najib ditahan Malaysia Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM).

      “Musibah seseorang tidak membawa kegembiraan kepada kita. Kita tidak boleh mencari kegembiraan dalam kesedihan orang lain,” tulis Siti.



      Kiriman Facebooknya itu bagaimanapun mendapat kritikan penyokong PH dengan kebanyakannya berkata kegembiraan atas penangkapan Najib adalah wajar.

      “Ia tidak ada kaitan dengan pembalasan. Ia berkaitan kedaulatan undang-undang,” kata Bahma Sivasubramaniam, yang mana Siti membalas:” Kamu semua memperlihatkan apa sebenarnya dendam. Dan kamu menunjukkan betapa jahatnya masyarakat kita.”

      Najib hari ini didakwa dengan 4 pertuduhan pecah amanah dan salah guna kuasa berjumlah RM42 juta ke dalam akaun bank peribadinya.

      Beliau mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut. Mahkamah Tinggi merampas pasportnya dan mengenakan ikat jamin sebanyak RM1 juta.

      Siti menafikan rayuannya kepada orang ramai mengelakkan daripada bergembira dengan nasib Najib untuk membiarkan dakwaan kesalahannya.

      “Sekiranya anda tidak memahami apa yang saya maksudkan, maka kemanusiaan kita akan dipersoalkan,” katanya.

      Terdapat pelbagai reaksi berhubung berita penangkapan Najib semalam.

      Tony Pua dari DAP bertindak balas dengan laporan itu dengan menghantar emoji “parti”, menggambarkan beliau meraikan penangkapan itu.

      Manakala yang lain lebih berhati-hati, dan mengingatkan pihak berkuasa agar Najib diperlakukan dengan maruah dan diberikan haknya.

      Siti berkata beliau terkejut melihat “kegembiraan dan sikap berlebihan di media sosial.

      “Ia adalah nasib malangnya walaupun musibah itu adalah sesuatu yang mungkin dia sendiri lakukan. Dia mungkin mewujudkan musibah ini, seperti, untuk berdepan undang-undang dan mungkin menghabiskan masa yang lama di penjara, tetapi itu tidak bermakna kita boleh bersorak dan menjerit kepuasan ketika dia mengalami saat-saat sukar itu.

      “Dia mungkin orang yang paling jijik di muka bumi tetapi saya tidak akan menunjukkan kepuasan dengan menjadi seperti dia,” kata Siti.

      “Jika anda tidak bersetuju dengan saya, itu adalah hak prerogatif anda. Tidak perlu membuat tuduhan. (Maki) jika anda tidak suka pendirian saya.”

      Delete
    2. JL....jika kamu terima duit dedak dari umno/pis hadiah 1mdb diminta pulang balik duit rakyat.
      Duit tak halal yg disumpah seranah oleh rakyat. Nanti perut kamu buncit penuh dg ULAR...(HA kata ulor berlekor lekor).

      Delete
    3. Loyar2 yang ngang dok coba rentikan rakyat sorak Najib kena tangkap.

      Depa human rights loyers patut tumpukan perhatian ke atas kes2 penjenayah mati dalam tangan pihak berkuasa dsb nya.

      Kalo Najib di soal siasat mcm penjenayah, lain le. Taktik CIA jangan kasi makan cukup, sekat masa tidur nya, lampu terang ke mata dia masa diso'al dsb nya, hingga ada water boarding di buat CIA. Selagi pihak berkuasa Malaysia tak buat gitu, jangan nak sibuk ler.

      Boleh ikut cara biasa - pakai baju oren, bawak ke mahkamah dan tohmah.

      Apa kah dia bukan "a common criminal"? Jawatan Perdana Menteri yang dia pegang DAHULU itu mengkebalkan dia dari jadi "common criminal" ke? Sapa cakap?

      Delete
    4. Kes Najib: PAS harap proses keadilan libatkan semua pihak
      Diterbitkan 4 Jul 2018, 11:09 malam | Dikemaskini 4 Jul 2018, 11:30 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Proses keadilan perbicaraan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak perlu melibatkan semua institusi dan entiti perundangan, khususnya pihak mahkamah, masyarakat awam serta media, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan.

      "PAS berpegang kepada prinsip “amar makruf nahi mungkar” dalam semua aspek kehidupan sama ada atas kapasiti individu, kumpulan, masyarakat dan juga sebuah kerajaan.

      "PAS amat percaya usaha di atas hanya boleh dijayakan dengan berpandukan kepada proses keadilan yang dilaksanakan berteraskan kepada kedaulatan undang-undang (rule of law) serta ketinggian sistem nilai.

      "Proses keadilan ini seharusnya melibatkan semua institusi serta entiti perundangan khasusnya pihak Mahkamah, Pendakwaan, Pembelaan serta institusi masyarakat awam termasuk media," katanya dalam suatu kenyataan.

      'Tidak boleh dikompromi'

      PAS menegaskan pendakwaan terhadap Najib perlu dibuat berasaskan prinsip seseorang itu tidak bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah oleh mahkamah.

      "Dalam konteks pendakwaan terhadap mantan perdana menteri, YB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, PAS juga berharap proses undang-undang ini akan hanya bertujuan untuk mencapai matlamat tadi (amar makruf, nahi munkar) yang dan tidak boleh dikompromi oleh tujuan atau kepentingan lain.


      "PAS berharap proses keadilan terhadap mantan perdana menteri ini akan berjalan mengikut lunas undang-undang serta dihormati, dipatuhi dan dipertahankan oleh semua pihak dan golongan bagi memastikan ia memberi keadilan kepada semua, terutama pihak yang dituduh, pihak yang berkepentingan langsung dan masyarakat serta negara amnya," kata kenyataan itu lagi.

      Najib hari ini dituduh pecah amanah dan salah guna kuasa berkaitan dana anak syarikat 1MDB, SRC International di Mahkamah Tinggi di Jalan Duta, Kuala Lumpur.

      Dalam pertuduhan yang mendapat perhatian media dalam dan luar negeri itu, beliau mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan atas kesemua pertuduhan.

      Najib dibenarkan diikat jamin RM1 juta dengan dua penjamin dan pasportnya diperintah diserahkan kepada mahkamah.

      Delete
  7. Yoursay: M’sians did not vote for Bersatu to be Umno 2.0
    Yoursay

    5 Jul 2018, 8:06 am (Updated 5 Jul 2018, 8:09 am)

    YOURSAY | ‘There should be a moratorium of two years before these ex-BN members are let in.’

    Exodus continues - Syed Hamid quits Umno, to join Bersatu

    New Horizon: Pakatan Harapan, especially Bersatu, should not accept ex-Umno leaders like Syed Hamid Albar into the party.

    If Syed Hamid and other ex-Umno leaders are sincere in wanting to help Harapan succeed, they can do so from outside by forming an ex-Umno government leaders grouping to offer constructive advice without expecting positions and financial gains in return.

    However, Harapan and Bersatu should not bar any Umno or even PAS members who are not in major leadership positions but are now fully convinced that being in these two opposition parties will not be in line with a more progressive and inclusive Malaysia.

    On the Other Hand: We don't want people whom we voted out. These leaders are just using the back door to come into power again.

    There should be a moratorium of two years before these ex-BN members are let into Harapan.

    The Fog of Life: Syed Hamid, wasn't this all too obvious a long, long time before GE14?

    Where was your conscience when then PM Najib Razak and Umno were destroying the rule of law, perverting the course of justice, allegedly embezzling from 1MDB and other institutions, promoting racial disharmony, protecting cronyism, the corrupt and those who stole from the rakyat, applying selective prosecution on those that stood for law and order, and lying time and again to the nation?

    What were you thinking then, Syed Hamid? Where were your honour and dignity then, Syed Hamid? Where was your sense of justice and integrity then, Syed Hamid?

    Anonymous 9916: Bersatu and any other Pakatan Harapan party, heed the people's warning about accepting former Umno members. These individuals will spread their toxic culture once they are allowed in.

    If Harapan fails to realise this, do bear in mind that Malaysians voted Harapan to get away from Umno's toxic culture of racism, radicalism, extremism and discrimination.

    If you continue to take on former Umno members, you risk Harapan collapsing before GE14

    We must keep on reminding PM Dr Mahathir Mohamad that those who voted for Harapan in GE14 did so with ‘change’ in mind. We don't want an Umno 2.0.

    It'll be a betrayal to the voters, as well as the other partners of Harapan, should they be accepted.

    If indeed Bersatu deems it fit to accept such tainted personalities, then it's time for PKR, Amanah and DAP to part ways with the former. Harapan de facto leader Anwar Ibrahim and company must make a stand on this issue.

    Malaysians have suffered long enough under Umno and May 9 was the beginning of a new Malaysia. Let's keep it that way and keep out the contamination that is Umno

    Anonymous_1529020255: With these strange Umno beings, who suddenly one day decided they are awakened and suddenly able to distinguish what is morally wrong and right and decide to cleanse themselves by joining Harapan, it is indeed worrisome.

    They should remain in their sunken, if not sinking ship, to help its burial as the proud sons and daughters of Umno.

    Just a Malaysian: Another useless rat jumping off a sinking ship with the hope of getting into Harapan. I have never heard Syed Hamid talking like that for the 40 years when he was in Umno.

    Gaji Buta: Choosing Bersatu over other parties - PKR, DAP, etc - shows he still prescribes to the Umno racial ideology, minus (so he seems to claim now) the corruption.

    There is nothing to praise him for, unless you subscribe to race politics as well.

    Fateh: Is Bersatu just a turncoat Umno? Are we getting rid of Umno but having Bersatu taking over its place instead?

    Khalid Gibran: Bersatu will take any rubbish from Umno, for that is the quality of the party.

    The sly old fox’s son will be the next PM. So, Harapan, beware.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr M enggan ulas dakwaan Najib dianiaya
      Bernama | July 4, 2018
      Najib Razak mendakwa beliau 'belum berpeluang untuk mempertahankan diri' dan 'terdedah kepada tohmahan yang dahsyat'.

      Dr Mahathir Mohamad berkata rakyat perlu bersyukur pertukaran kerajaan selepas PRU14 berjalan dengan aman dan selamat tanpa banyak masalah. (Gambar Bernama)

      PUTRAJAYA: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad enggan mengulas dakwaan Datuk Seri Najib Razak kononnya beliau dianiaya.

      “Lebih baik bertanya kepada beliau (Najib). Saya tidak tahu…,” katanya ringkas ketika ditemui media selepas menghadiri majlis sambutan Aidilfitri Jabatan Perdana Menteri hari ini.

      Semalam, Najib ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kediamannya di Langgak Duta, Kuala Lumpur pada pukul 2.35 petang.

      Dalam sebuah video berdurasi 2 minit 22 saat di laman Facebooknya, antaranya bekas perdana menteri itu menyatakan beliau “belum berpeluang untuk mempertahankan diri” dan “terdedah kepada tohmahan yang dahsyat”.


      Hari ini, Najib mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap 3 pertuduhan melakukan pecah amanah dan 1 pertuduhan menyalahgunakan jawatannya berhubung dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta.

      Sementara itu, pada majlis tersebut, Dr Mahathir menyeru semua penjawat awam agar bersikap telus dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab untuk memulihkan dan membangunkan negara ini.

      Beliau yakin semua 1.6 juta penjawat awam di negara ini sayang kepada negara dan akan terus memberikan perkhidmatan terbaik supaya Malaysia sentiasa aman dan memberi nikmat kepada rakyat.

      “Saya yakin kita semua sedar dan selalu bersyukur serta menghargai keadaan dalam negara kita dan yakin menjalankan tugas dan perkhidmatan untuk mentadbir negara kita akan berjaya

      “Semua ini memerlukan sikap telus daripada kita dan bekerja dengan baik supaya khidmat kita akan mewujudkan negara lebih maju,” katanya.

      Dr Mahathir turut mengajak rakyat Malaysia supaya bersyukur kerana dapat menyambut Hari Raya Aidilfitri dalam keadaan aman ketika banyak negara Islam lain menghadapi rusuhan dan peperangan yang mengakibatkan ramai meninggal dunia, cedera dan kebuluran.

      “Satu juta manusia tidak dapat makan kerana peperangan dan 4 juta terpaksa lari meninggalkan negara mereka akibat peperangan,” katanya.

      Selain itu, perdana menteri berkata rakyat Malaysia juga perlu bersyukur pertukaran kerajaan selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lepas berjalan dengan aman dan selamat tanpa banyak masalah.

      Beliau berkata di negara lain, lazimnya pertukaran kerajaan kerap disusuli dengan rusuhan sehingga ada yang terbunuh dan negara menghadapi masalah kerana pihak yang kalah tidak akan mudah menerima kekalahan.

      “Tetapi di Malaysia kita dapati mereka yang kalah mengaku sudah kalah dan memberi ruang kepada yang baru mengambil alih. Dengan itu peralihan kerajaan berlaku dengan selamat dan aman,” katanya.

      Beliau yang hadir selepas mempengerusikan mesyuarat kabinet, turut berseloroh hampir terlupa mengenai majlis tersebut berikutan menteri-menteri yang baharu dilantik membangkitkan banyak perkara dalam mesyuarat tersebut.

      Delete
    2. Kalo najib tak.merompak sape boleh ansya najib?..

      Delete
    3. Tulis panjang2 lg, ambo supoh jd abu. Ambo tak tah huu.

      Delete
    4. Bapok kau ingat najib aja ke mermpak, kepala perompak bila nk dibacarakan, dulu ckp nk bawa kemahkamah bila berkuasa,mnipu rakyat aja

      Delete
    5. Ellie nafi cetus provokasi di Mahkamah Tinggi
      Anne Muhammad | Diterbitkan 4 Jul 2018, 5:45 petang | Dikemaskini 4 Jul 2018, 6:05 petang

      A+ A-
      Pelakon dan pengarah filem terkenal, Ellie Suriati Omar yang hadir di Mahkamah Kuala Lumpur sebagai penyokong bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menafikan beliau mencetuskan provokasi sehingga menyebabkan keadaan di mahkamah berkenaan bertukar kecoh.

      Ellie antara puluhan penyokong Najib yang melaungkan perkataan hidup Melayu dan bahasa Melayu berulang kali sebelum sidang media Peguam Negara, Tommy Thomas.

      Sorakan kuat yang bergema di lobi mahkamah menyebabkan sidang akhbar Tommy terganggu dan terpaksa dipindahkan ke luar Mahkamah Tinggi Jenayah 3.

      “AG nak cakap bahasa Inggeris (tapi) saya nak dengar dia cakap bahasa Melayu. Dia kan AG jadi kenalah berbahasa Malaysia. Tapi dia (nak) cakap Inggeris sebab tu lah semua jerit bahasa Melayu, bahasa Melayu.

      “Jadi mungkin saya cakap kuat tapi mungkin polis tu lihat saya semangat ke, pada saya simple. AG kena berupaya berbahasa kebangsaan.

      Tak buat provokasi, kekecohan

      “Saya tak buat provokasi tapi AG berdiri jauh dari tempat saya berdiri, mungkinlah saya cakap kuat, macam mana nak dengar, tadi saya cakap bahasa kebangsaan, bahasa Malaysia. Bila kita desak dia, dia belah (pergi),” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

      Dalam kejadian kira-kira jam 1 petang hari ini, anggota polis akhirnya berjaya memujuk kira-kira 50 penyokong Umno itu supaya meninggalkan kawasan berkenaan.

      Polis dikatakan memberi amaran berhubung kejadian itu. Ellie dikatakan merupakan salah seorang yang diberikan amaran berkenaan.

      Sementara itu, Ellie tidak gentar sekiranya tindakan diambil ke atasnya kerana bukan beliau yang memulakan kekecohan.

      “Kenapa pula nak ambil tindakan pada saya, kan kita ramai. Bukan saya mulakan,” katanya

      Delete
  8. Sedih jugak dengar syor pindah pejabat umno...pwtc milik umno..dah tak de hutang...banyak premis termasuk hotel mewah sewa dgn umno..

    Kena beku akaun MT dah buntu...bukak tin milo....ramai jutawan yg di bentuk oleh umno dikalangan ahli umno..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akaun dibeku, bagaimana Umno nak bantu Najib, kata Mahdzir
      Khairil Ashraf | July 4, 2018
      Naib presiden Umno itu berkata, parti akan mengkaji jenis bantuan yang boleh diberikan kepada Najib Razak.

      Mahdzir Khalid berkata, Umno akan mengikut prosedur ditetapkan Jawatankuasa Khas 1MDB untuk membatalkan pembekuan akaun parti itu. (Gambar Bernama)

      KUALA LUMPUR: Naib Presiden Umno yang baru, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata parti itu akan mengkaji bantuan yang boleh diberikan kepada Datuk Seri Najib Razak kerana akaun parti masih dibekukan Pasukan Petugas Khas 1MDB.

      “Saya tak boleh jawab lagi…kena lihat dahulu. Dia bekas presiden, perdana menteri begitu lama berkhidmat.

      “Kita dari segi parti macam mana kita nak bantu, (akaun) kita pun kena beku,” katanya di lobi Kompleks Mahkamah KL di Jalan Duta hari ini.

      Beliau mengulas jika Umno akan menghulurkan bantuan kepada bekas presidennya yang mengaku tidak bersalah terhadap 3 pertuduhan melakukan pecah amanah dan 1 dakwaan menyalahgunakan jawatannya membabitkan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.



      Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Sofian Abdul Razak hari ini menetapkan ikat jamin RM1 juta untuk 4 pertuduhan bersama 2 penjamin dan 2 pasportnya diserahkan kepada mahkamah.

      Hakim turut mencadangkan 19 hari perbicaraan kes itu pada tahun depan, dari 18 hingga 28 Februari, 4 hingga 8 Mac dan 11 hingga 15 Mac.

      Mengenai pembekuan akaun bank Umno, Mahdzir berkata, Umno mengikut prosedur yang ditetapkan Jawatankuasa Khas 1MDB.

      “Kita kena pergi sidang (Jawatankuasa 1MDB) dan tengok apa benda yang sepatutnya dibuat parti.

      “Kita nak tahu apa yang ada dalam itu dan penyelesaiannya.”

      Beliau turut menggesa rakyat tidak menghukum Najib dan menyerahkan kepada mahkamah untuk menentukan Najib bersalah atau sebaliknya.

      “Kita serah kepada mahkamah, yang penting sekali ‘rule of law’ dapat ditegakkan dalam sebuah sistem perundangan negara kita.”

      Delete
    2. Sorry teman nak ngabor sikit........dulu kini dan selamanya umno takkan berobah.

      Kalo udah kleptokrat didokong, disokong dan dibela maka tak ada lagi apa2 harapan yg boleh disandorkan pada umno ni.

      Memang betoi ler yeop deme ni rotten to the core.

      Tak peronah belajor dari silap yg dulu........rakyat tolak deme sebab membela pemimpin yg tak amanah dan menyeleweng.

      Rakyat ditolak tepi demi nak dulukan dan menangkan kleptokrat.

      Dulu rakyat dianiaya dan didiam-bisukan.........dibawak ke balai, didakwa dan didenda hanya kerana bersuara mengkritik ahli kleptokrat.

      Daaaannnn........sehingga kini kita tak nampak apa2 perubahan pon dalam umno.

      Yg ada cuma cakap2 air lior basi ajerrrr ngata rakyat boleh kritik deme........rakyat berhak bersuara mengadili pemimpin deme.........
      Boleh blaaaahhhh.....!!
      Itu cuma cakap cakap ajerrr yeoooppp.......tapi buatnya lain.

      Baru nak baca pertudohan pon deme udah terrrrpekik......terrrlolong macam kena rasok polong mintak kleptokrat dibebaskan.

      Kalo betoi deme nak berobah udah tentu deme akur dan ikot prosedur mahkamah........tunggu perbicaraan dijalankan dulu.......bukan terjerit terrrlolong.

      Woiiii......perbicaraan belom pon mula deme udah terpekik mintak orang yg didakwa dibebaskan....???
      Gila ke apa deme ni yeoooppp...????

      Ini ke puak yg kita nak bagi undi di PRU15 nanti...??
      Pikior habeh2 yeooooppp.....pikior.

      Delete
  9. Ada cadangan nak bina bangunan baru umno bersebelahan pwtc...tapak stesen bas putra...bangunan lebih tinggi dari pwtc ...kalo gitu tak jadi lah angan2 ni..nak bina dgn duit rompak 1 mdb..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana insentif raya kami, soal peneroka Felcra
      Bernama | Diterbitkan 4 Jul 2018, 3:58 petang | Dikemaskini 4 Jul 2018, 4:01 petang

      A+ A-
      Sekumpulan peneroka Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra) hari ini mempersoalkan kenapa insentif Hari Raya Aidilfitri yang diumumkan kerajaan pada 6 Jun lepas masih belum dibayar kepada mereka.

      Ketua Peserta Felcra Gelung Pepuyu Dusun Bota Berhad, Usaili Alias, yang mewakili kumpulan peneroka tersebut berkata, sehingga kini kebanyakan peneroka belum menerima insentif mereka dan tiada apa-apa kenyataan atau penjelasan dikeluarkan oleh pihak Felcra berhubung perkara itu setakat ini.

      Justeru, beliau menggesa pihak pengurusan Felcra segera membayar insentif tersebut kepada peserta Felcra di seluruh negara seperti yang dijanjikan oleh kerajaan persekutuan sebelum ini.

      “Saya yakin ini berpunca daripada kepimpinan dan pengurusan Felcra yang gagal menguruskan insentif berkenaan selepas diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Malah ada pihak pengurusan Felcra yang mengatakan insentif yang diumumkan Tun tidak melibatkan peserta Felcra, sedangkan itu tidak betul,” katanya ketika ditemui di Kilang Sawit Felcra Berhad Nasaruddin di Parit hari ini.

      Susulan itu, Usaili telah membuat satu laporan polis di Balai Polis Seri Iskandar semalam.

      Usaili berkata para peneroka mahu pihak berkuasa termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melakukan siasatan mengenai kemungkinan berlaku penyelewengan oleh kepimpinan dan barisan pengurusan tertinggi Felcra, sama ada yang masih memegang atau yang telah meletak jawatan.

      “Insentif berkenaan bukan seperti interim. Ia adalah janji kerajaan dan sudah tentu ia telah dikaji dan diperuntukkan kepada Felcra, cuma ia tidak diurus dan disampaikan kepada kami,” katanya.

      Pada 6 Jun lepas, Tun Mahathir mengumumkan pemberian insentif raya kepada seluruh warga Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dan Felcra sebanyak RM450 bagi setiap peneroka.

      Insentif raya yang bertujuan untuk meringankan beban peneroka itu melibatkan peruntukan berjumlah RM94 juta iaitu RM50 juta untuk Felda dan RM44 juta untuk Felcra

      Delete
  10. PRU14 titik noktah.
    Org melayu dah tak mau dah. Faham baik2 benda nii.
    Zaman semuanya diinstitusikan tu, cuma telah diperalatkan oleh perakus pelahap melayu utk mengkunci dan pagar minda melayu.
    Rakyat terus disuap dadah emosi dan nostalgia kehebatan zaman kuno sj.
    Seperti silap mata, ketua2 gah berterkolok atau berserban sedap menjarah bumi.
    Woi pegi daah, ugut cina apalah semata2 silap mata sj.
    Suci murni bersih walhal, amalan membuat agama lagi dihina.
    UmnoPas sudah terlondeh nmpk kurap terok tuu.

    Masih nak "Ana tahu", Ana supoh jd abu" lagi?
    Masih nak mandi mayang pinang lagi?
    Masih nak tangkis nuckear kim dgn buluh lemang lagi?

    Menghebatkan, atau lagi mengbangsatkan Bangsa dan agama bila perangai mcm tu?

    Majority has spoken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah sekian lama minda melayu di bodoohkan oleh umno...

      Delete
    2. SPRM beku akaun ahli politik Kelantan
      Diterbitkan 4 Jul 2018, 11:56 pagi | Dikemaskini 4 Jul 2018, 12:00 tengah hari

      A+ A-
      Akaun bank milik seorang pemimpin kanan parti politik di Kelantan dibekukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Portal Utusan Malaysia Online yang memetik sumber melaporkan tindakan berkenaan adalah berhubung siasatan salah guna dana 1MDB yang membabitkan pengaliran dana bernilai jutaan ringgit sebelum pilihan raya umum lalu.

      Menurut sumber, akaun itu dipercayai antara 408 akaun bank yang menerima dana daripada akaun 1MDB.

      “Akaun milik ahli politik yang memegang jawatan penting dalam parti baru sahaja dibekukan baru-baru ini dan lebih banyak akaun akan dibekukan,” kata sumber itu yang dipetik oleh portal berkenaan.

      Sebelum ini, Pasukan Petugas Khas (Task Force) 1MDB membekukan sebanyak 408 akaun bank melibatkan dana RM1.1 bilion daripada akaun-akaun milik individu, parti politik serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pada 26 dan 29 Jun 2018 lalu.

      Akaun yang dibekukan turut membabitkan 81 individu serta 55 buah syarikat yang dipercayai pernah menerima dana daripada 1MDB.

      Task Force menyiasat 1MDB ditubuhkan pada 21 Mei lalu dan dianggotai bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas ketua pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed, bekas ketua pengarah operasi SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull dan bekas timbalan pengarah cawangan khas polis Bukit Aman, Datuk Abdul Hamid Bador.

      Semalam, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, setakat ini akaun parti itu tidak mengalami sebarang gangguan atau dibekukan.

      Musuh politik PAS sebelum ini turut mendesak siasatan terhadap parti itu kerana didakwa menerima RM90 juta daripada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang sebahagiannya dikatakan merupakan wang 1MDB.

      Ia susulan artikel dalam portal Sarawak Report pada Ogos 2016 yang mendakwa Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menerima dana berkenaan sebagai usaha menarik sokongan parti itu menyokong BN dan Umno.

      Delete
  11. Bikin "Virtual Office" - (Ofis Maya) dah cukup. Tak de overhead. Semua settled by Syarikat Pengurusan Pejabat Maya seperti "Regus" , "Nomad" dan sebagainya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'PAS belum boleh buat hudud, T'ganu laksana hukum takzir'
      Diterbitkan 3 Jul 2018, 11:09 malam | Dikemaskini 3 Jul 2018, 11:15 malam

      A+ A-
      Kerajaan Terengganu tidak dapat melaksanakan undang-undang hudud namun kerajaan akan mengaplikasikan hukuman takzir yang menjadi sebahagian daripada Enakmen Hudud, Qisas dan Takzir lulus pada 2002, kata exco negeri Satiful Bahari Mamat, lapor media tempatan.

      Menurut Satiful Bahari, PAS tidak dapat melaksanakan hukum hudud kerana ia memerlukan Rang Undang-Undang 355 (RUU 355) diluluskan di parlimen.

      "Kerajaan Pas Terengganu tidak boleh melaksanakan hukum hudud sehinggalah Rang Undang-Undang 355 (RUU 355) dibahas dan diluluskan Parlimen ekoran kekangan pemisahan bidang kuasa di bawah kerajaan Pusat dan negeri," lapor Sinar Harian.

      Bagaimanapun, Satiful Bahari Mamat yang memegang portfolio Pengerusi Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri berkata penekanan hukum takzir itu lebih ke arah mendidik, bukan menghukum.

      Islam tak galak hukum penjara

      “Bila kita wujudkan portfolio pelaksanaan syariah, bermula tahun depan kita akan ada bajet untuk laksanakannya.


      "Ia akan ditingkatkan dari semasa ke semasa tapi keutamaannya adalah mendidik melalui dakwah, kempen untuk kesedaran masyarakat,” katanya, dipetik Sinar Harian.

      Laporan itu juga memetik beliau berkata kerajaan Terengganu akan menambah baik beberapa perkara bagi memperkasakan pelaksanaan syariah di negeri itu.

      “Kita juga dalam usaha mewujudkan pusat seperti rehabilitasi melibatkan akhlak kerana sebahagian umat Islam tidak sesuai dipenjara kerana jenayah syariah, mungkin kita akan meneliti kewujudan pusat-pusat seperti ini ke arah membimbing mereka,” katanya.

      Satiful Bahri dipetik sebagai berkata, Islam tidak menggalakkan hukuman penjara sebaliknya lebih menekankan kepada khidmat masyarakat kerana melakukan kerja-kerja sosial menjadikan pesalah lebih bertanggungjawab.

      Delete
  12. Umno kena berubah,m ahli umno kena berubah jika tak mau berubah 10 tahun lagi umno akan masuk muzium

    ReplyDelete
  13. kesian aku kat jl ni....kalau tak dia, gn yg suka kopi pes dari blog 3 stooges tu.....dick in the wall, rokiblue, u-spin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rockyblue masih hidup lagi ke?

      Masih pakai BMWX6 ke? Poor investment by Ameno. Failed to get Umno/Bn win Pru14.

      Sekang Najib/Umno kalah, tarak dedak lagi, boleh bili petrol ke?

      Delete
    2. tu yg umno bising2 ni nak minyak rm1.50/liter.......x6 nak pakai ron95......tapi dedak tak masuk. dulu waktu najib...ron nak naik berapa pun mereka tak peduli pun.....dedak banyak...

      Delete
  14. Kontraktor utama ECRL ‘susah hati’, harap tangguh kerja dibatal
    FMT Reporters

    Kontraktor ‘susah hati dan bimbang’ memikirkan mata pencarian 2,250 kakitangan tempatan, serta ratusan kontraktor kecil, pembekal dan syarikat perunding.

    KUALA LUMPUR: China Communications Construction (ECRL) Sdn Bhd hari ini mengesahkan pihaknya menerima notis tangguh semua kerja membina Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) daripada pemilik projek Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL).

    Syarikat itu dalam kenyataan berkat ia berasa “susah hati” dan kesal “penangguhan dikenakan sekarang selepas banyak kerja sudah dijalankan dengan baik”. Ia berharap kedua-dua pihak boleh mencapai situasi menang-menang.


    Perkembangan ini menyusuli pengumuman Menteri Kewangan Lim Guan Eng semalam yang mengatakan kos terakhir projek ECRL yang kontroversi itu akan mencecah RM81 bilion dan kos ini perlu dikurangkan dengan banyak supaya projek menjadi berdaya maju dari segi kewangan.

    MRL sebelum ini mengarahkan kontraktor utama, China Communications Construction Ltd (CCCC), menangguhkan semua kerja-kerja kontrak kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) serta merta atas sebab “kepentingan nasional”.

    China Communications Construction (ECRL) Sdn Bhd, yang merupakan sebahagian daripada CCCC, hari ini berkata kontrak ditandatangani oleh CCCC dan MRL secara sah.


    “Kami berharap MRL akan menghormati kontrak yang ditandatangani itu.


    “Kami menghormati dan mematuhi undang-undang Malaysia.

    “Dalam keadaan ini, kami tiada pilihan kecuali mematuhi arahan penangguhan itu.

    “Walaupun tempoh pengangguhan belum ditentukan, kami bimbang penangguhan ini akan menyebabkan kos tambahan, kerugian dan kerosakan.”

    Syarikat itu berkata ia “susah hati dan bimbang” memikirkan mata pencarian 2,250 kakitangan tempatan, serta ratusan kontraktor kecil, pembekal dan syarikat perunding.

    “Kami berharap kedua-dua pihak dapat mencapai penyelesaian menang-menang melalui rundingan yang ikhlas dan muhibah. Kami berharap penangguhan akan dibatalkan secepat mungkin demi manfaat semua pihak.”

    Laman Edgemarkets hari ini melaporkan Ketua Pegawai Eksekutif MRL, Darwis Abd Razak dalam surat bertarikh 3 Julai berkata dalam tempoh penangguhan itu, syarikat perlulah “melindungi, menyimpan dan menjaga kerja-kerja yang sudah dijalankan daripada sebarang kemerosotan, kehilangan atau kerosakan”.


    Eddie Tse
    Saya pun susah hati. Jutaan rakyat Malaysia kena menanggung hutang ECRL tu sampai ke cucu-cicit. Najib kata RM55 billion saja. Rupa-rupanya, RM81 billion. Mahal tahap dewa tu. Ini belum masuk kos penyenggaraan tahunan ECRL. Pokok pelaburan belum tentu dapat balik. Keuntunganan lagi tak payah fikir.
    Like · Reply · Mark as spam · 9h

    Zack Mohd
    Manyak susah hati sebab komisyen sudah bayar.....
    Like · Reply · Mark as spam · 2 · 12h

    Mohammad Syahmi
    haha tahu xpe wei komisyen diutamakan bukannya rakyat HIDUP MELAYU HAHAH


    ReplyDelete
    Replies
    1. KUALA LUMPUR: Kesatuan Pekerja-Pekerja Kereta Api Malaysia (RUM) menegaskan projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) perlu dibangun dan dikendalikan oleh Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB).

      Ia berdasarkan kepada kapasiti serta kemampuan syarikat yang berusia lebih 130 tahun itu.

      Presidennya, Abdul Razak Md Hassan berkata, KTMB mempunyai kemampuan serta pengalaman yang luas untuk melaksanakan projek infrastruktur rakyat itu yang turut memberi peluang kepada syarikat berkenaan meraih pendapatan.

      Beliau berkata, jika kerajaan mahu memajukan industri rel negara, tumpuan yang sepenuhnya perlu diberikan terhadap KTMB dan bukan melumpuhkan fungsi serta peranan syarikat terbabit seperti kerajaan terdahulu.

      "KTMB mampu menjana keuntungan kembali sekiranya projek ini diserahkan untuk dikendalikan oleh syarikat rel dengan kepakaran tempatan.

      "Seperti yang kita lihat pada kerajaan sebelum ini, mereka hanya sekadar melepaskan batuk di tangga," katanya ketika ditemui selepas pertemuan bersama Majlis Penasihat Kerajaan (MPK) di sini hari ini.

      ECRL diluluskan Kabinet pada 21 Oktober 2016 dengan perjanjian kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan ditandatangani dengan China Communication Construction Company (CCCC) pada 1 November 2016.

      Projek berkenaan yang dicadangkan pentadbiran bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencetuskan kontroversi berikutan kosnya didakwa yang mencecah lebih RM81 bilion.

      Laluan sepanjang 688 kilometer (km) itu dijangka menghubungkan Pelabuhan Klang ke Pantai Timur melalui Kuantan, Pahang dan Pengkalan Kubor di Kelantan.

      ===================

      KTMB mampu handle projek ECRL ni.....kenapa nak bagi pada China Komunis...??

      Delete
  15. Ambik balik semua komisen, termasuk yang dimasuk akaun bank mak badak di London, dahtu runding semula harga, guna jurutera2, juruukurbahan (Quantity Surveyors) dll yang tak korap.

    Bila harga dah berpatutan, loan di bayar ke akaun bank di Malaysia, boleh diteruskan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam Najib dah serah sovereignty atau kedaulatan negara ini pulak - Cina kominis kasi loan nak buat ECRL berpuluh bilion, tapi keluarkan loan ke akaun di China, bayar work progress kapada CCCM syarikat Cina kominis di akaun bank depa di China jugak, tapi kerja binaan di buat di Malaysia. Mengarut.

      Dahtu, syarat kontrek bayar ikut masa, tak ikut peratus siap keroje ke? Kalo gitu, lagi mengarut.

      Banyak betul karutan Najib tuh, kot sebab banyak komisen dapat. Kasi dia 20 tahun penjara lah on 1MDB. Or 15 tahun on 1MDB tapi 5 thun on ECRL kalo ada bukti banyak komise dia dan kuncu kuncu nya dapat.

      Delete
  16. WAHAI KEKAWAN SEKELIAN,

    AMACAM KITA NIH? PEGUAM NEGARA TAK FASIH BAHASA MALAYSIA. BOLEH MENYEBABKAN KALAH KES2 NAJIB, ROSMAH DLL KE?

    MINAT NAK TAHU PEDAPAT KALAIN.

    YANG NATE' PAKAI NAMA BANYAK N KOPIPES TAK HABIS2 TUH TAK PAYAH RESPON LER. BUKAN KAWAN KITA PUN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lawyer Baljit Singh said the judge has the "ultimate discretion" to decide which language is used in his or her court...

      Aku mahu BM di gunakan tapi tak mahu pendakwa kalah disebabkan tak mahir BM.

      Aku takda masalah kalo PN ditukar.

      Delete
    2. High Court judge Najib's lawyer's application for an interim gag order.

      Attorney-general Tommy Thomas argued against the gag order, arguing that the principles of freedom of speech under the Federal Constitution should remain supreme.

      Tapi Hakim keluorkan gag order. Belom apa2 lagi PN baru dah kalah.

      Delete
    3. Former premier Najib Abdul Razak's supporters heckled attorney-general Tommy Thomas when he addressed the media in English. M'kini

      Dia batalkan usaha nya itu.

      Delete
    4. Judge hearing Najib's case is sibling of Umno strongman - M'kini.

      Ketua Hakim Negara yang baru apa khabor? Dah lantik ke belom?

      Boleh mintak dia recuse himself ke? Kalo tak, boleh excludekan dia di promotion exercise.

      Rasa nya, naik pangkat Hakim ke Mahkamah Rayuan dsb nya dari pilihan Ketua Hakim, kemudian persetujuan Perdana Menteri.

      Delete
    5. Gag order in Najib trial impairs open justice and fair reporting - M'kini

      The gag order was issued to ensure a fair trial and to prevent a trial by media, as claimed by the defence counsel. But this is both nebulous and untenable and the order is unprecedented.

      Dengor tuh - unprecedented. Gggapo Peguam Negaro tak ghoyyak gotuh di mahkamah?

      Delete
    6. Does Wan Azizah still plan to take Mahathir to task for his crimes?

      July 5, 2018


      TTF: Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail is right (see news item below).
      The courts should be left to decide the fate of former prime minister Dato’ Seri Najib Razak.
      But whatever happened to her pre-electoral pledge to leave “Dr Mahathir Mohamad’s fate” in the hands of law?

      ULAANBAATAR (Mongolia): Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail said the courts should be left to decide the fate of former prime minister Datuk Seri Najib Razak.

      She said the law would take its course based on all the available evidence against Najib.

      On the gag order which had been imposed on the case, Dr Wan Azizah said it was Najib’s right to seek such restriction.

      “It wouldn’t be fair if he is tried in the media,” she said, after attending the Asian Ministrial Conference on Disaster Risk Reduction.



      On another matter, Dr Wan Azizah said she had also been invited to meet with the Mongolian president, Khaltmaagiin Battulga late yesterday evening.

      Asked if the investigation on murderd Mongolian model, Altantuya Shaariibuu had been raised, she said it was important everyone knew that Malaysia had was acting according to the rule of law.

      In another development, Dr Wan Azizah said she was thankful her husband had been released from hospital after seeking treatment for his back ache.

      Source: NST Online

      Jom kita semua tengok episod seterusnya sambil makan pop corn !!!!!!

      Delete
  17. Mesyuarat kabinet PH hanya dijamu nasi lemak bungkus dan minuman 3-1. Flask air disediakan.

    Bagus lah mcm ni, pandai dia org jaga amanah utk kurangkan hutang cucu cicit yg tak berdosa.
    Mcm ni la Rakyat mau, mcm tu juga yg 83% Rakyat telah pilih pun.
    Bukan mcm pelakon jockey penunggang agama dan bangsa tu.... nak meeting 5 minit pun kna pergi minum teh diLondon.
    Ptuiii.

    ReplyDelete
  18. Aku lngsung tak percaya krjaan skrg nk mmbenteras penyelewengan,sejak ph berkuasa undang dipermainkan bgitu saja, bila kepala perompak menangkap perompak yg tertegak kezaliman. Lps bersalah dan mng pru boleh minta pengapunan.sng betul undang2 dipermainkan, suatu masa nnt bila bapak negara dh mulakan ianya akan berulang semula, sbbtulah org yg pernah terpalit dgn penyelewengan patut tiada tempt lg dlm politik, tp kerana ramai macai dan penjilat tegar selamanya negara kita tdk akan bertambah baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau tak nak percaya itu kau punya pasal. Tak ada siapa nak halang. Kalau masih tak puashati, kau pendamkan aje perasaan kau tu dulu. Lima tahun nanti kau luahkan kat peti undi. Tp dari feedback yg diterima sejak satu demi satu kes Najib terbongkar, mmg tipis harapan BN nak kembali memerintah. Apa2 hal pun, teruskan mencuba. Mana tahu di tahun 2080 nanti BN menang semula.

      Delete
    2. Sikap bodoh mcmni negara takkan berubab, sptutnya sbg rakyat dan prngundi kita sama2 mngubah negara

      Delete
  19. Hq UMNO pindah ke Rembau?

    Rasa saya kurang sesuai.

    Semua sejarahwan bersepakat yg UMNO d lahir dlm istana Johor.

    Apa kata kalu kita merayu agar Bangsa Johor menerima semula anak kandung nya.(yg sekarang sudah menjadi uzur dek telan zaman).

    inilah yg d kata kan 'asal balik ke usul'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tanya Puad Zarkushi ato mat maslan dulu....rasanye khaled nordin dan shahrir samad tentu setuju..

      Delete
    2. Apa2 pun x apa..asal setuju dpindahkan kat pulau batu putih tu ok..masih dijohor kan bro..mesyuaratlh saban hari..lama2 ke laut..hahahahalaut selat teberau..habis dorang terkapai2..tergagau2..hihihi

      Delete
    3. KBB dan Ramly Burger...cuba kau baca berita di bawah ni . Aku amat2 yakin ia bakal mencairkan otak kau orang yang beku macam glazier kat kutub utara tu bhai !!!!

      Datuk Seri Najib Razak berkata beliau bimbang kempen dan tuduhan berterusan yang dilemparkan terhadapnya tidak memberi pilihan kepada kerajaan baru selain untuk menangkap dan mendakwanya.

      Bekas Perdana Menteri berkata demikian dalam wawancara eksklusif terakhirnya dengan Malaysiakini minggu lalu sebelum penangkapannya petang tadi.

      “Jalan cerita politik kerajaan Pakatan Harapan (PH) kini mudah: ‘Najib curi berbilion’. Oleh itu, negara hampir muflis dan mereka tidak dapat menunaikan janji manifesto selain mungkin perlu menjual atau menswastakan aset negara seperti Petronas.






      “Sudah ada akhbar Jepun melaporkan konglomerat San Miguel Filipina menunjukkan minat pada aset minyak dan gas negara kita,” katanya.

      Najib berkata, ini ditambah dengan apa yang dikatakannya sebagai ‘dakwaan mengelirukan’ bahawa hutang negara berada pada RM1 trilion membuatkan pentadbiran Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memiliki sedikit peluang untuk mengubah keadaan menjadi lebih baik.

      “Situasi ini dan apa yang mereka katakan sebelumnya bermakna kerajaan baru tidak mempunyai pilihan selain menangkap atau mendakwa saya akhirnya walaupun kes itu lemah. Saya tetap mengatakan saya tidak bersalah kerana saya bukan pencuri,” tegasnya.

      Bagaimanapun, bekas Perdana Menteri berharap dapat diberikan perbicaraan yang adil sekiranya beliau didakwa dan memaklumkan salah satu janji PH adalah perbicaraan yang bebas daripada campur tangan politik.

      “Apa yang ingin dilihat oleh rakyat Malaysia adalah kedaulatan undang-undang, bukan hanya dikatakan tetapi diamalkan supaya mereka mempunyai keyakinan bahawa kita mempunyai sistem yang telus.

      “Ini bukan satu ujian kepada saya, tetapi satu ujian untuk sistem, jika sistem itu boleh mencerminkan kepercayaan terhadap sistem yang mesti dipunyai rakyatnya.

      “Saya percaya saya tidak bersalah, oleh kerana itu, satu-satunya cara saya dapat membersihkan nama saya ialah melalui sistem yang adil dan sistem yang dipraktikkan berdasarkan kedaulatan undang-undang,” katanya.

      Ditanya jika beliau yakin pesaing politiknya akan membenarkan perbicaraan yang adil, Najib berkata beliau tidak pasti mengenainya.

      “Ini suatu ujian, ujian buat Malaysia,” tegasnya lagi.

      “Bolehkah rakyat Malaysia bergantung kepada institusi ini, (seperti) sistem keadilan dan lebih banyak lagi? Setiap orang (seharusnya) mempunyai peluang untuk membuktikan diri mereka di bawah sistem ini,” katanya.

      Tidak lama selepas menawan kuasa pada peringkat Persekutuan, kerajaan PH membuka semula penyiasatan terhadap 1MDB dan SRC International, yang menuduh Najib menghalang (siasatan) ketika beliau berkuasa.

      Delete
    4. Sementara itu, bekas Perdana Menteri menjelaskan sekali lagi beliau tidak mempunyai keinginan untuk melarikan diri dari Malaysia selepas BN kalah dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      “Saya tidak mempunyai kecenderungan, tiada hasrat untuk meninggalkan negara ini. Sebaik saja anda meninggalkan negara ini, andaiannya adalah (anda) bersalah dan anda menjadi buruan untuk sepanjang hayat anda.

      “Saya tidak bersedia untuk itu, ini negara saya, saya tidak akan meninggalkan negara ini,” katanya.

      Najib turut ditanya bagaimana beliau menangani tanggapan orang ramai yang kelihatan memandang serong kepadanya.

      “Saya masih disambut dan disukai di sektor tertentu dan sektor tertentu mungkin mempunyai perasaan yang bertentangan terhadap saya,” katanya.

      Bagaimanapun, bekas Perdana Menteri itu berkata beliau menyambut baik peluang untuk membersihkan namanya dan meminta orang ramai supaya tidak menilainya sebelum (proses) itu.

      “Saya berharap orang ramai tidak akan menghukum saya kerana ada banyak fitnah dan banyak perkara yang sudah dikatakan, walaupun saya tidak lagi memegang jawatan.

      “Mudah-mudahan orang ramai akan berlaku adil dan menilai saya juga (berdasarkan) semua perkara baik yang sudah saya lakukan di negara ini,” katanya.

      Sebagai contoh, Najib berkata beliau sudah mentadbir pengurusan ekonomi yang menghalang dua kemelesetan berlaku; satu pada 2009 dan satu lagi beberapa tahun yang lalu apabila harga minyak dunia jatuh.

      Beliau juga mempertahankan cukai barang dan perkhidmatan (GST), yang dilaksanakan pada April 2015 di bawah pentadbirannya.

      Beliau berkata hasil daripada GST bertindak sebagai penampan sekiranya terdapat faktor luaran yang melemahkan ekonomi. Mengenai pemberian wang tunai Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Najib berkata ia cadangan Bank Negara Malaysia.

      “Saya diserang, dikatakan wang tunai adalah raja dan semua itu, tetapi sebenarnya idea itu dicetuskan oleh Bank Negara dalam satu taklimatnya,” katanya.

      Beliau berkata bank pusat mencadangkan menghapuskan subsidi tertentu dan menyalurkan wang yang disimpan kepada BR1M untuk menyediakan bantuan tunai langsung terhadap mereka yang memerlukan.

      “Oleh yang demikian, kita menjadi masyarakat yang lebih adil. Garis kemiskinan dan kadar ketidaksetaraan kita adalah yang paling rendah dalam sejarah.

      “Saya juga pastikan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan dana lain membayar dividen yang bagus supaya kekayaan serta pendapatan rakyat ditingkatkan,” katanya menjelaskan antara kejayaannya.

      Najib memaklumkan, dana KWSP meningkat lebih separuh daripada RM300 bilion kepada RM850 bilion manakala dana Tabung Haji meningkat daripada RM30 bilion kepada RM70 bilion semasa sembilan tahun pentadbirannya.

      Amacam...aad apa2 perubahan tak pada otak kau berdua tu ????

      Delete
  20. Peguam: Najib tidak mesti diberikan dokumen selepas didakwa
    V Anbalagan
    ShareTweetPinMail

    Bekas perdana menteri Najib Razak ketika tiba di mahkamah semalam. Peguam beliau mempersoalkan kenapa pihak pendakwa tidak membekalkan kepada mereka dokumen selepas Najib didakwa. (Gambar Reuters)

    PETALING JAYA: Dua orang peguam hari ini menyanggah aduan peguam Datuk Seri Najib Razak kerana tidak diberikan apa-apa dokumen selepas tuduhan terhadap bekas perdana menteri dibacakan semalam, dengan berkata tidak terdapat undang-undang khusus yang menetapkan dokumen berkaitan diberikan serta-merta.


    Muhammad Rafique Rashid Ali.


    Muhammad Rafique Rashid Ali berkata, dakwaan peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bahawa pihak pembelaan mesti dibekalkan dokumen tersebut adalah berlawanan dengan amalan perbicaraan jenayah di negara ini.

    “Tidak ada undang-undang khusus yang menetapkan orang yang dituduh mesti diberikan dokumen selepas didakwa,” katanya, dan menambah Shafee tidak perlu mencuba mendapatkan perhatian awam.

    Beliau memberitahu FMT, pihak pembelaan dalam kes jenayah biasanya diberikan dokumen selepas tertuduh didakwa, seperti dikehendaki di bawah Seksyen 51A Kanun Acara Jenayah (CPC).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak kehilangan kuasa, Najib mula merengek mcm anak kecil di pasaraya. Hilang coklat pun mengadu kat org ramai. Tak dpt dokumen pun nak menangis, padahal boleh diminta dari pendakwaan. Mana perginya darah pahlawan?

      Delete
    2. Bulat kontol...Tentu kau bersetuju dengan pendapat ramai rakyat Msia yang waras bahawa...ini lah kali pertama dalam sejarah perundangan Malaysia, Peguam Negara sendiri mengetuai pasukan pendakwaan. Jika sebelum ini, hanya Pendakwaraya sahaja yang memainkan peranan. Paling tidak, Timbalan Pendakwaraya yang mengetuai pasukan pendakwa.

      Tambah memalukan ialah apabila Peguam Negara GAGAL menyerahkan kertas pertuduhan kepada pihak pembelaan dengan alasan ianya belum siap.

      Selain itu, Peguam Negara juga meminta kes terhadap Datuk Seri Najib mula dibicaralan pada bulan Februari sedangkan pihak pembelaan meminta agar kes tersebut dipercepatkan.

      Itu membuktikan bahawa puak Rejim Pakatan Haprak bukan sahaja menyimpan dendam kesumat terhadap Datuk Seri Najib. Malah mereka juga terlalu kemaruk nak tutup ke-GAGAL-an sendiri.

      Nampak sangat oleh kerana terlalu nak memenuhi kehendak madey yang ingin cepat2 DSNR disabitkan dengan segala pertuduhan2 tu..sampaikan mereka tak sempat membuat persediaan yang secukup2nya untuk perbicaraan tersebut....dah nampak bakal nak kalah lah AG Thomas and friends tu bhai !!!!

      Delete
  21. KUALA LUMPUR: Lawyers have questioned the gag order on any public discussion of the case involving Najib Razak issued by the High Court yesterday, saying judges have no business barring the media from reporting on the case.

    “To issue a gag order preventing discussions about a case is thus tantamount to the judge being of the opinion that he, himself, as a single judge, cannot otherwise give the accused a fair trial,” said vocal lawyer Azhar Harun, better known as Art Harun.

    Yesterday, Najib claimed trial to three counts of criminal breach of trust and one count of abuse of power, related to RM42 million allegedly siphoned from SRC International, a company linked to 1MDB.



    High Court judge Mohd Sofian Abd Razak said the public should not discuss the four charges against the former prime minister through the media from now until Aug 8, when the matter comes up for case management.

    However, Azhar said a judge was “a creature of law” who occupied the seat of justice and who was “blind to everything and deaf to all sounds except that which are before him in court and accepted by him as relevant evidence”.

    An accused in Malaysia, he said, would therefore always have a fair trial regardless of what was discussed or said by the public because the judge was supposed to be oblivious to external discussions.

    “Besides, a gag order may also be unconstitutional, it being repugnant to freedom of speech,” he added.

    Najib’s lawyer Muhammad Shafee Abdullah had defended the gag order request by saying it was to prevent any pre-judgment of the case, although Attorney-General Tommy Thomas, who is leading prosecution has opposed the move.

    Gag order ‘unconstitutional’


    N Surendran.

    Lawyers for Liberty (LFL) meanwhile said it was surprised and disappointed that the judge had allowed the request for a gag order.

    LFL adviser N Surendran said the order breached Article 10 of the Federal Constitution which guarantees the right to freedom of speech and expression, including press freedom.

    He added that there was no need for a gag order as there was no jury in criminal trials in Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tommy Thomas may have subverted Najib’s trial

      July 5, 2018

      TTF: Tommy Thomas is currently performing a dual role – one, as the Attorney-General of Malaysia, and two, as lead prosecutor in a case brought against Dato’ Seri Najib Tun Razak by the MACC.
      Under the circumstances, Tommy’s role as lead prosecutor takes precedence over his role as AG insofar as maintaining the integrity and sanctity of the trial is concerned.
      It follows, that it would be sub judicial for him to issue an out-of-court remark that could have the effect of corrupting the trial.
      But that’s precisely what happened.
      Tommy made an out-of-court statement where he adjudged the prosecution to be “fair and generous” (see news item below).
      To my knowledge, there is no such thing as a prosecution announcing to members of the public that it is “fair and generous” when commenting on a trial that is ongoing.
      Tommy’s statement could easily be misconstrued to mean that the defence is “less fair and generous” than the prosecution is.
      Such statements could have the effect of influencing the presiding judge and throw the case off balance at some level or other.
      Given the above, it is imperative that the defence files an application seeking Tommy’s disqualification on grounds that an element of subversion may exist.

      Delete
    2. KUALA LUMPUR: The prosecution is fair and even generous to Datuk Seri Najib Razak, and also accepts that the former prime minister is innocent until proven guilty, the attorney general (AG) said today in dismissing suggestions of political persecution.

      AG Tommy Thomas, who is leading the prosecution against Najib, said that he and his team of 11 deputy public prosecutors and a few others had concluded over three weeks that there was a “strong prima facie case” or case that will require Najib to answer.



      “We have a strong prima facie case which we intend to prove at the trial. We accept that the burden [of proof] is on us.

      “We accept that he is innocent until proven guilty,” he told reporters at the Kuala Lumpur court complex here earlier today, having also said that Najib is entitled like any accused person to claim innocence and that the prosecution will have to establish their case in a trial.

      Thomas also said the prosecution was fair in dealing with Najib’s two cases today, where the latter managed to ask the High Court to set bail at a lower amount of RM1 million to be paid out over two instalments instead of the RM4 million initially sought by the prosecution.

      “You saw we were very, very generous on bail. We did not object to bail as a matter of principle.

      “There was disagreement on the quantum of bail, but once the court fixed RM1 million, we did not object to it being paid over two days. We are very fair,” he said.

      “As far as we are concerned, we are fair. Why should they suspect they are not being given a fair trial?” he later replied when asked about concerns of a fair trial.

      He refuted any suggestions of political persecution and said the Attorney General’s Chambers’ (AGC) prosecution is regardless of who is being charged in a criminal case.

      “As far as we are concerned, it is the same.

      “I am backed by a very strong deputy public prosecutor’s office, the AGC is the largest law office in the country, with a distinguished history of prosecuting.

      “I’ve got 11 members of the team working with me. As far as we are concerned, we just look at it from a criminal law perspective, doesn’t matter who the personality is, it’s just criminal law,” he said.

      Thomas appeared unfazed at the chances of a successful prosecution with senior lawyer Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah representing Najib and noted the latter was free to select a lawyer, saying: “There are 18,000 members of the Bar and it’s for the accused to choose, we’ve got no problem. It’s the choice of the accused.”

      When asked about Shafee’s purported plans to have him disqualified as the prosecutor in the cases, Thomas said: “Let’s wait for the application.”

      In Shafee’s press conference which took place later, the lawyer said Najib’s legal team was “thinking very seriously” about applying for Thomas’ disqualification to prosecute Najib.

      Shafee claimed that Thomas “had made a prejudgment even before becoming AG”.

      Source: The Malay Mail Online

      Delete
  22. Umno president Ahmad Zahid Hamidi has appeared at former premier Najib Abdul Razak's residence in Jalan Langgak Duta, hours after the latter was charged with criminal breach of trust (CBT) and graft, at the Jalan Duta court in Kuala Lumpur.

    Apekedarahnye ke rumah orang tua tuh? Nak mintak "duit Umno" untuk bayar gaji HQ staff dll kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe, konon nya Najib tarak duit, nanti nak bayor loyar Shafee RM20 juta plak -

      Najib's supporters kick off donation drive to help him - M'kini

      Kot tiap sorang donate RM10,000. Kaya semua depa tuh.

      Delete
    2. Tindakan peguam Najib memohon larangan sementara terhadap media tepat sekali

      July 5, 2018

      TTF: Tindakan Muhammad Shafee mengemukakan permohonan agar mahkhamah mengeluarkan perintah larangan sementara bagi menghalang media daripada melaporkan berhubung merit kes melibatkan bekas Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak adalah tepat sekali.


      KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini, hari ini, membenarkan perintah larangan sementara bagi menghalang media daripada melaporkan berhubung merit kes pecah amanah dan menyalahgunakan kedudukan yang dihadapi bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Hakim Datuk Mohd Sofian Abdul Razak membuat keputusan itu selepas selesai mendengar hujah peguam, Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Najib dan Peguam Negara, Tommy Thomas.

      Mahkamah memerintahkan perintah itu berjalan sehingga 8 Oktober sebelum Muhammad Shafee membuat permohonan rasmi berhubung isu itu pada tarikh sama.



      Terdahulu, Muhammad Shafee mengemukakan permohonan itu atas alasan anak gumanya menghadapi ‘perbicaraan’ oleh media sejak beliau bukan lagi Perdana Menteri.

      “Orang awam membuat kenyataan seolah-olah Najib sudah didapati bersalah. Saya memohon mahkamah mengeluarkan perintah supaya tiada perbincangan di media berhubung merit kes itu.

      “Perintah menghalang ini perlu bagi memastikan anak guam saya mendapat perbicaraan adil. Ia juga bagi mengawal penyebaran dokumen mahkamah dan merit kes sehingga boleh menyebabkan ketidakseimbangan dalam perbicaraan,” katanya.

      Sementara itu, Thomas membantah kerana permohonan seumpama itu belum pernah dikemukakan sebelum ini dan ia menafikan kebebasan bersuara rakyat Malaysia.

      Sumber: Berita Harian Online

      Delete
    3. geng najis...ko pi ingatkan najis tu tutup mulut....dia sendiri pun kena gag jugak!

      Delete
  23. Mengarut lagi si Mamat ini -

    Najib Abdul Razak claimed that the 1Malaysia programme to promote ethnic harmony and national unity was among the reasons which soured his relationship with Dr Mahathir Mohamad...

    Kepala Hotak Dia. Buat2 tak tau dia curi berbilion Ringgit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anaqk dia mengarut jugak -

      Is my baby's duit raya linked to 1MDB? Najib's daughter on frozen accounts

      Nooryana Najwa says her personal account has been frozen after posting bail for her father.

      Duit Raya si anak RM500,000, mana tak kena beku akaun bank, Minah, wei.

      Delete
  24. harta sudah dikebas abdul wahuuub.. tu yg dia kt kt rumah tu duit umno.

    anyway dpd org umno sibuk pertikai pemerintahan ph yg belum sampai 100 hari.. lbh baik tgk apa dh jadi kt umno yg tumbang belum pun sampai 100 hari.

    apa akn jadi agaknya pd umno selepas 100 hari.

    syukur lah

    ReplyDelete
  25. Najib dah hilang saksi Wak Jahid - dah tak kata ada jumpa "Raja / anak Arab penderma":

    http://www.financetwitter.com/2018/07/facing-up-to-twenty-years-in-jail-najib-loses-a-vital-witness-as-traitor-zahid-hamidi-changes-his-arab-donor-story.html

    20 tahun le Najib merana. Dalam singgahsana. Di Sg Buluh sana.

    ReplyDelete
  26. Phantom si hantu raya tak bertuan...tentu kau perasan kan...di sebalik berita mengenai pendakwaan terhadap DS Najib Razak semalam, Rejim Pakatan berjaya membuatkan rakyat terlupa mengenai pengkhianatan DAPigs ini.

    Nampak gayanya DAPigs masih mahu menunjukkan bahawa mereka merupakan "Abang Besar" dalam Pakatan dengan memberi tekanan kepada ADUN PKR berhubung isu perlantikan Speaker DUN Perak.

    Kalau kau ada masa...kau cari dan baca lah luahan yang dibuat oleh wakil PKR itu, YB Siti Aishah... berhubung tekanan yang diterima daripada DAPigs, yang telah aku postkan tempoh hari kat blog pembatu api ni. Malah wakil PKR itu juga turut menerima desakan dari Nizar Jamaluddin yang masih kekal sebagai Barua DAPigs.

    Baru sekarang PKR sedar bahawa parti Ultra Chauvanist DAPigs itu hanya 'Kawan' untuk meraih kemenangan semata-mata. Hakikatnya DAPigs hanya mementingkan jawatan demi menjaga agenda Politik Peribadi mereka sendiri.

    Sekarang, PKR baru sedar yang badan diorang pun dah kelat bau hancing kena kencing dengan DAPigs!!!

    Kan betul telahan ramai rakyat Msia yang mengatakan negara tercinta ni sedang diheret oleh mereka untuk menuju ke arah pemerintahan republik macam kat Spore tu .....Tak caya...kau tengok aje lah nanti bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia kata "dah kelat bau hancing kena kencing dengan DAPigs!!!"

      Dia dah rasa kencing itu, dia tahu rasa kelat.

      Delete
    2. indra ghandi...tentu kau perasankan...sejak akhi2 ni,Tun Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Ketujuh Malaysia, mengulangi perangai Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Keempat, dengan mencemari sistem keadilan negara dalam usaha mencapai matlamat politik beliau.

      Sebaik memegang jawatan sebagai Perdana Menteri ketujuh beliau telah melantik satu “unlawful task Force” membabitkan bekas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail, bekas Timbalan Persuruhjaya SPRM, Datuk Shukri Abdul, dan bekas Ketua Pengarah Cawangan Khas PDRM, Dato Hamid Bador, bagi mendakwa bekas Perdana Menteri Mohd Najib Tun Razak.

      Ketiga-tiga mereka bermusuh dengan Mohd Najib Razak kerana dikatakan merancang menjatuhkan kerajaan pimpinan Mohd Najib Razak pada tahun 2015. Mereka semua dibersara awal dari jawatan masing-masing ketika Najib Razak mengesan tindakan tersebut.






      Keanggotaan terdiri dari mereka yang mempunyai dendam dan kepentingan terhadap subjek yang dituduh merupakan satu pencabulan keadilan yang tidak mungkin berlaku di mana-mana negara maju dan demokrasi. Pasukan penyiasat tidak seharusnya ada “mala fide” terhadap orang kena siasat.

      Namun Mahathir bertindak bertentangan dengan keluhuran undang-undang dan keadilan dalam Islam sendiri. Beliau perlu memastikan musuh politiknya merengkok dalam penjara “by hook or by crook”.

      Tindakan Pasukan Petugas Khas mengeluarkan arahan menangkap dan mendakwa bekas Perdana Menteri Mohd Najib Razak ini merupakan satu jenaka terbaharu perundangan negara di bawah Mahathir.

      Bukan sahaja arahan tersebut tidak memenuhi kehendak sistem keadilan negara, malah penubuhan “task force” siasatan ini tidak sah. Ini kerana ia tidak mempunyai kuasa penyiasatan dalam sistem perundangan negara.

      Pada tahun 1988 ketua Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas dipecat oleh tribunal yang dipengerusikan oleh bakal penggantinya, Tun Hamid Omar. Lima Hakim Mahkamah Agung yang menggantung tindakan tribunal telah berhadapan tindakan tatatertib. Tiga daripadanya dipecat. Tun Hamid Omar kemudiannya dilantik menjadi Ketua Hakim Negara.

      Sejak peristiwa itu Mahathir telah menjadikan badan kehakiman negara sebagai pariah dalam negara-negara komenwel.

      Pada 1998, Pendakwaraya Abdul Ghani Patail dipertanggungjawab mendakwa dan memastikan Anwar Ibrahim bersalah. Pada 2002, Mahathir menamatkan khidmat Peguam Negara Datuk Seri Ainum Mohd Saaid walaupun baharu setahun memegang jawatan, bagi memberi laluan kepada sekutu kuat beliau Ghani Patail dilantik sebagai Peguam Negara.

      Pada 2018, sekali lagi beliau melantik sekutu-sekutu kuat beliau untuk menyiasat musuh politiknya.

      Dalam hidup Mahathir tiada keadilan dan keluhuran undang-undang. Yang ada hanyalah nafsu untuk memberitahu dunia beliau sahaja betul.

      Mahathir tetap mahathir sama ada ketika menjadi Perdana Menteri keempat atau ketujuh. Mahathir jika berkuasa, beliaulah undang-undang dan kitab tertinggi negara....apa lah nak diherankan...dah jadi darah dagingnya..kalau tak, takkan lah digelar si MahaKutty !!!!!!

      Delete
    3. Aku dah tanye sape boleh buktika pasukan petugas khas yg mengeluarkan arahan menangkapbdan mendakwa najib... Sekor pon tak jawab...semua tembrrang..

      Delete
  27. Unbecoming of government media to discriminate Najib supporters

    July 5, 2018

    TTF: NST pointed out yesterday (see news item below) that supporters of former premier Dato’ Seri Najib Tun Razak were out in full force at the Kuala Lumpur court complex.
    True.

    However, the paper either exaggerated or lied when it insinuated that most supporters came with “placards in both English and Mandarin.”
    Only a handful did.

    The paper went on to compare the recent outburst over Lim Guan Eng’s use of the Chinese language for official ministerial purposes with the placards Najib’s supporters were seen carrying.
    By doing so, NST inadvertently relegated the Minister of Finance to the “level of the ordinary commoner,” meaning, Guan Eng was not accorded due respect by an official government mouthpiece.
    Let us not forget that Lim is responsible to a ministry defined by the Federal Constitution of Malaysia.
    That constitution clearly defines Bahasa Melayu to be the national language pursuant to Article 152 of the said law.
    Article 152(a) states that “Everyone is free to teach, learn or use any other languages, except for official purposes (in which the use of Bahasa Melayu is necessary).”
    It is therefore incumbent on the part of any Minister seeking to issue an official statement to do so in the Malay Language.
    His (or her) failure to do so would translate into the failure of the Federal Government to uphold the sanctity and supremacy of the Federal Constitution of Malaysia.
    But the failure of the commoner to do so would mean something entirely different altogether.
    Article 152(a) clearly stipulates that he or she is free to use any language for any purpose as long as that purpose isn’t official.
    Surely the NST knows that the gathering of people outside the courthouse to throw support for Najib cannot be considered an “official” thing.
    As such, it was not unbecoming of the commoner to use Chinese letterings in the placard he (or she) held during the event.
    It is, however, unbecoming of the NST to equate Guan Eng’s actions with that of the man on the street.


    KUALA LUMPUR: Supporters of former prime minister Datuk Seri Najib Razak were out in full force at the Kuala Lumpur court complex, with placards in both English and Mandarin, to show their support.

    Arriving early this morning, the band of supporters carried placards featuring messages such as #freenajib and “Respect Civil Rights” in both languages.

    It would seem that some placards in Mandarin were more visible than those in English.



    Ironic, considering the fact that recently, Finance Minister Lim Guan Eng was lambasted for releasing a press statement in Mandarin, even though it also came in English and Bahasa Malaysia.

    The group appeared to be part a larger group of supporters from Umno.

    Source: NST Online

    ReplyDelete
    Replies
    1. blog penjilat kepala bapak.....kesian deh ko geng najis......ttf, dick in the wall, rokiblue, underspender....

      Delete
  28. Allahhuakbar...Kengkawan, cuba kau orang baca rintihan
    Nooryana Najwa ni...kalau kau orang ada sekelumit rasa kemanusiaan dan simpati sesama insan, takkan lah kau orang tak terkesan kot ????

    Anak bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, Nooryana Najwa mendakwa bahawa akaun bank peribadinya telah dibekukan selepas beliau membayar wang ikat jamin bapanya, semalam.

    “Sebaik selepas saya membayar wang jaminan untuk ayah saya semalam dengan wang yang dikumpulkan daripada rakan dan saudara mara, bank saya berkata mereka mendapat arahan untuk membekukan akaun peribadi yang saya gunakan untuk membayar yuran sekolah sendiri,” katanya dalam hantaran di Facebook dalam bahasa Inggeris, hari ini.

    Nooryana mendakwa bahawa akaun bank anak lelakinya yang berusia 10 bulan dengan jumlah simpanan RM100 juga dibekukan.

    “(RM100 itu adalah) duit ‘raya’ pertamanya tahun ini,” katanya.

    Malaysiakini juga difahamkan bahawa akaun bank peribadi seorang lagi anak Najib, Norashman juga dibekukan hari ini.

    Sementara itu, Nooryana mempersoalkan sama ada kerajaan Pakatan Harapan begitu berdendam dan berusaha untuk “menghapuskan” seluruh keluarganya.

    “Apa kaitan duit raya saya dengan 1MDB? Adakah ini Malaysia baru yang kita doakan itu?” tambahnya.

    Takkan lah bayi yang baru berumur 10 bulan pun sanggup diheret sama dalam kemelut dendam membara yang tak berkesudahan Madey ni...macam dah tak berperasaan langsung tindakannya sejak akhir2 ni...Tahniahlah cai2 PH yang menobatkan orang macam ni sebagai PM Msia..kau orang memang hebat lah !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau pi la derma geng najis oooiii....dedak dah banyak dapat kemarin...

      Delete
    2. Dulu anak anwar saper peduli?..

      Delete
  29. Saya nak ikut kata Kepala Bapak Kau kapada orang mcam ini:

    Former Federal Territories Umno Youth chief Razlan Rafii today warned Bukit Aman Commercial Crimes Investigation Department chief Amar Singh and the MACC to stop talking about 1MDB.

    He cited a temporary gag order granted by the Kuala Lumpur High Court following MACC's move to charge Najib for abuse of power and criminal breach of trust yesterday.

    Dia tak faham pun bahawa gag order itu ha nya untuk pihak2 berkaitan dengan kes mahkamah itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. balaci umporno ni kena cakap dengan kepala bapak tu suruh diam. peguam sahpie dia dah cakap, najib pun tak boleh cakap dia innocene la, org lain salah la.....tutop mulut dok diam2.

      Delete
    2. Indra Ghandi...Rasanya ada baiknya jugak kau hadamkan aap yang diperkkkatakan oleh YB Nik Nazmi di bawah ni. Tengok...PKR pun tak restu tindakan gila babi yang diambil oleh Madey and the gang sejak akhir2 ni bhai !!!!

      Jangan Amal Politik Dendam

      Kerajaan yang ditadbir Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini dinasihatkan supaya tidak mengamalkan politik dendam, khususnya dalam mengambil sebarang tindakan ke atas anggota syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

      Dalam wawancara bersama Malaysiakini, Ketua Pemuda HARAPAN, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, ini kerana mereka yang terlibat dalam GLC adalah golongan profesional.

      “Kita tak boleh terus politik dendam yang mana siapa sahaja yang dilantik oleh kerajaan dahulu, kita nak tukar.

      “Misalnya anggota GLC dan penjawat awam, sebab ramai di antara mereka adalah golongan profesional yang berkhidmat untuk kerajaan pemerintah.

      “Namun, jika mereka jelas bersekongkol dengan isu 1MDB (ambil tindakan), tetapi yang lain itu kita tak boleh nak buang dan pecat,” katanya ketika ditemui di Pusat Khidmat PKR Setiawangsa, Kuala Lumpur 3 Julai lalu.

      Kata anggota parlimen Setiawangsa itu lagi, kerajaan juga perlu sedia maklum bahawa tidak ramai yang mampu memegang tugas-tugas di GLC.

      “Tidak ramai yang mampu memegang tugas-tugas ini, bagi saya kita harus bertindak profesional kerana ramai di antara mereka yang berada dalam perkhidmatan kerajaan dan dunia korporat mereka bersikap profesional yang pada ketika itu kerajaan yang memerintah adalah pentadbiran Umno-BN, pentadbiran Najib.

      "Jadi, mereka hanya memberi khidmat kepada kerajaan, jadi bagi saya kita kena bezakan perkara itu dengan mereka yang secara terang-terang berkempen untuk BN,” katanya.

      Jangan hantar mesej salah

      Ketua Pemuda PKR itu menambah, jika kerajaan tetap mahu menukar anggota GLC tertentu ia haruslah dibuat dengan berhati-hati.

      "Kalau hendak ditukar sekalipun ia hendaklah dibuat secara molek kerana kita tidak mahu menghantar mesej yang salah kepada pasaran, kepada dunia perniagaan kerana perkara yang tidak disukai oleh dunia pasaran adalah ketidakpastian, mereka mahu tahu di mana garis ia berakhir.

      “Ia juga perlu dilakukan secara berhati-hati agar tidak menghantar mesej yang salah dan kerana bagi mereka yang kekal tapi kalau mereka tidak mendapat gambaran yang jelas sama ada kekal atau tidak ia akan menjejaskan bagaimana mereka dapat laksanakan agenda kerajaan HARAPAN,” katanya.

      Kejayaan HARAPAN membentuk kerajaan selepas mengalahkan BN pada pilihan raya umum 9 Mei lalu diikuti dengan pelbagai rombakan dilakukan di dalam agensi dan jabatan kerajaan.

      Sementara beberapa peneraju GLC mengumumkan meletakkan jawatan. Yang terbaru, Tan Sri Abdul Wahid Omar meletakkan jawatan sebagai pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan digantikan dengan bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz. - malaysiakini

      Delete
    3. Dulu najib amalkan politik sekat anwar...sumbat anwar ke jel dgn fitnah jubo sefool...

      Delete
    4. Bos glc yg gaji terlaku mahsal tapi pulangan kecik patut di buaang....ahli2 lantikan umno flm board patut berhenti..

      Delete
  30. Penyokong Najib lancar kutipan derma
    5 Jul 2018, 4:28 petang (Dikemaskini 5 Jul 2018, 4:31 petang)


    A A
    Penyokong Datuk Seri Najib Razak kini memulakan tabung untuk memberikan sokongan kewangan kepada bekas perdana menteri itu yang sedang berdepan dengan kes mahkamah.

    Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Datuk Razlan Rafii berkata langkah tersebut diambil kerana mengambil kira keadaan bekas presiden mereka yang tidak mampu menjelaskan ikat jamin ditetapkan mahkamah semalam.

    Ketika dihubungi Razlan berkata tidak wajar untuk anggota Umno melupakan Najib ketika bekas presiden mereka itu ketika ini.

    "Jangan kita tinggalkan kawan kita semasa (dia) susah," katanya kepada Malaysiakini.

    Razlan berkata Tabung Solidariti Datuk Seri Najib itu dilancarkan hari ini dan setakat awal petang sebanyak RM11,000 sudah terkumpul.

    Terdahulu The Star Online melaporkan Razlan sebagai berkata kutipan tabung berkenaan dilakukan kerana setakat ini Najib belum baru dapat menjelaskan keseluruhan jumlah ikat jamin yang dikenakan kepadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa sdik2 najib yg kaye tak tolong najib...

      Delete
    2. Najib ade berape bijik rumah di kl?...ade apartmen mewah di pavillion...

      Delete
    3. PI bala dihantar ke nepal bertahun2 semua ditanggong...takkan tak boleh tolong najib...

      Delete
  31. geng najis.....jamal tongkol pujaan hati kau dah kena masuk jail.......kesian kan.....

    keluar nanti jadi jamal sabun pulak dah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok hakim pon bimang Jamal bust onar cabut lari lagi..

      Delete
    2. The court did not grant bail to Jamal on the grounds that he might skip bail again. The court set the next mention date for July 30.

      Makna nya, dia kena lokap selama 25 hari. Sebelom "next mention date". Lepas itu akan masuk lokap lagi sehingga tarikh bicara.

      Jenis yang keras kepala, tak pedulikan siapa sahaja, mungkin bergaduh dalam lokap berebut pakai jamban. Kalau ada gengster lain dalam lokap itu, kena belasah dia, padan muka.

      Delete
  32. IGP: Elak polis di Hong Kong, Jho Low lari ke Macau
    Zikri Kamarulzaman
    5 Jul 2018, 4:15 petang (Dikemaskini 5 Jul 2018, 4:21 petang)

    A A
    Ahli perniagaan yang kini diburu berhubung kes 1MDB Low Taek Jho, atau Jho Low, kini berada di Macau, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

    Fuzi berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) ke Hong Kong untuk mencarinya tetapi Jho Low telah pergi ke Macau sebaik ketibaan mereka.

    "Maklumat terbaru yang kami tahu dia berada di Macau. Malah ketika pasukan kami tiba di Hong Kong, dia telah pergi ke sana," katanya ketika ditemui pemberita di majlis Aidilfitri Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya hari ini.

    Macau, sebuah kawasan pentadbiran khas China, tidak mempunyai perjanjian ekstradisi dengan mana-mana negara.

    Jho Low merupakan individu utama dalam skandal 1MDB.

    Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) dalam saman sivilnya mendakwa ahli perniagaan itu terlibat dalam penyelewengan dana syarikat milik kementerian kewangan itu.


    Dia didakwa menggunakan wang 1MDB untuk membeli barangan mewah seperti kapal pesiar Equanimity; barang kemas untuk model Miranda Kerr; serta berlian merah jambu bernilai AS$27.3 juta untuk isteri kepada 'Malaysian Official 1 (MO1)'.

    DOJ mendakwa berlian tersebut dibeli dengan wang daripada AS$620 juta yang didakwa MO1 telah dipulangkan kepada penderma Arab Saudi, tetapi sebenarnya disalurkan kepada akan yang dikawal Jho Low.

    MO1 telah dikenalpasti sebagai bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak pernah dengar Geng Najib dan Geng umno desak tangkap cina tembam Jho lo...

      Delete

  33. Selepas disoal lebih 20 jam, disiasat SPRM 3 hari berturut-turut, siasatan Riza Aziz bersambung esok - FMT-Reza-Aziz-Reuters

    Habis lah Najib. Semua rahsia 1MDB di korek, keluor bertaboran.

    Ingat, penyoal-siasat SPRM dah di latih di UK & US. Semua cara memerah rahsia depa tahu.

    Emak Riza, Rosmah, pun mesti kena. Kot nak selamatkan diri, emak pun dijual. Gamak nya gitu, sebab bangsa dan negara pun dah dijual. Kapada Bendaklah Jho Taek.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...