Friday, 2 June 2017

TUN M PENYELAMAT KITA...


Berikut adalah jawapan Tun Mahathir Mohamad tentang kemungkinan beliau bakal menjadi Perdana Menteri semula lantaran kebelakangan ini isu tersebut menjadi perbualan ramai dan diperkatakan di mana-mana.


Beliau memberikan jawapan itu ketika menjawab soalan dalam program #HangpaTanyaChedetJawab versi 2 yang disiarkan secara langsung melalui laman Facebooknya, semalam.


"Saya tidak boleh belakangkan kawan-kawan saya dalam Pakatan Harapan. Kalau mereka mempunyai cadangan yang seperti itu dan ini pula dipersetujui, mungkin saya terpaksa pertimbang.


"Tetapi pada waktu ini, saya tidak bersetuju untuk jadi Perdana Menteri. Saya telah menyatakan setelah saya bersara, saya tidak akan menjadi Perdana Menteri semula,” tegasnya.


Ditanya apakah peranan yang bakal dimainkan beliau sekiranya Pakatan Harapan menang dalam PRU14 dan berjaya membentuk kerajaan, Mahathir menyatakan kesediaannya untuk menjadi penasihat.


"Saya cuma berharap parti memerintah bertanyakan kepada saya berkenaan isu-isu tertentu kerana saya menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, saya ada banyak pengalaman berguna.


“Kalau pun ada kerajaan-kerajaan yang didirikan selepas PRU14, kalau saya diberi peluang untuk beri pendapat, kalau ada soalan-soalan memerlukan perbincangan, saya bersedia ambil bahagian dalam perbincangan untuk mencari penyelesaian," katanya lagi.


Apakah makna paling mudah untuk kita fahami daripada jawapan Tun Mahathir itu?


Pertama, beliau tidak berhasrat untuk menjadi Perdana Menteri semula setelah Najib Razak disingkirkan.


Kedua, keputusan melantik Perdana Menteri setelah Pakatan Harapan memenangi PRU 14 mesti dilakukan melalui perbincangan dalam gabungan itu dan akhirnya satu keputusan konsensus hendaklah dicapai.


Ketiga, kemungkinan Tun Mahathir kembali menduduki kerusi Perdana Menteri hanyalah jika terpaksa saja dan ia pula diputuskan oleh Pakatan Harapan sendiri.


Keempat, berdasarkan pengalaman mentadbir dan beberapa kejayaan yang dicapainya sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri sebelum ini, Tun Mahathir hanya berharap untuk memberikan nasihat-nasihat berguna demi memulihkan kembali imej negara yang telah dirosakkan oleh Najib sejak 2009 yang lalu.


Kelima, keinginan mencapai kemenangan dalam PRU 14, menjadi penasihat atau apa saja selepas itu adalah semata-mata untuk menyelamatkan negara daripada terus rosak dan musnah binasa.


Tidak seperti Najib yang telah melakukan banyak kerosakan dan ingin memenangi PRU 14 semata-mata untuk menyelamatkan nasib dirinya, Tun Mahathir sebaliknya tiada apa-apa lagi kepentingan bersifat peribadi yang ingin diperjuangkannya.


Sebagaimana beliau melepaskan jawatannya pada 2003 dahulu dalam keadaan negara aman dan makmur, Tun Mahathir bersedia "mengotorkan tangannya" sekali lagi dalam perjuangan menyingkirkan Najib, UMNO dan BN ini tidak lain adalah bagi memulihkan semula negara dan kemudian meninggalkannya buat kita semua dalam keadaan yang lebih baik dan sejahtera.


Dalam menjangkau usia 92 tahun dan terus diberikan kekuatan, kesihatan dan panjang umur oleh Tuhan, beliau dengan perjuangannya adalah untuk menyelamatkan kita semua.


Apakah kita masih tidak mahu bersama dengan seseorang yang sepatutnya selesa bersara, tetapi masih terus berjuang kerana sayangkan negara dan dengan harapan generasi tinggalannya nanti dapat hidup dengan lebih selesa? (ShahbudinHusin 02/06/2017)

76 comments:

  1. Aku first..pas pis pus..mana en somi odi q7 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. En somi sama MB teganu

      Skodeng bini no3

      Lagi Mau tanya

      Delete
    2. barang baik.kena bagi service yg baik.empat pun boleh.ada beras guarantee keras

      Delete
    3. puak kau bersekedudukan mengaku nikah konon.Bila masa masa daftar bila dah tak suka tak perlu cerai kalau dah nikah songsang aja

      Delete
    4. Pas ada stopa spender..kikiki..now everybody can become lobai..pas pis pussy

      Delete
  2. Ruangan dibawah ini disediakan khas oleh Budin untuk Harakah versi kopipes online, satu akhbar yg tak ada sesiapa pun nak baca hatta ahli-ahli PAS sendiri. 

    Dilarang sesiapa membuat conteng dan komen di sini lagi ya. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. puak bodoh sampai mmpus takkan menang.dapat undi lebih dari pas dah kira menang wlaupun yang mng bn.sbbtu takkn mng.

      Delete
    2. Pas masuk kubur..pas pis pus

      Delete
  3. Itulah yang terbaik! TDM dan DSAI (apabila dibebaskan kelak) patut dilantik sebagai Penasihat Kerajaan (yang barulah harapnya. Sorang pun janngan dilantik PM atas sebab-sebab perkara lampau. Adalah lebih baik seorang PM baru dicari (segerakan pemantauan keatas calon yang berpotensi. InsyaAllah dengan cara ini Negara akan dapat bergerak lancar dan segala kesilapan dapat diperbaiki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan cadangan anda. Bukan kah di dalam Pakatan Harapan, banyak muka muka para pemimpin yang bergabung dengan Pakatan Harapan mempunyai potensi untuk di lantik kejawatan itu.

      Delete
    2. jgn mimpi selagi tun m masih hidup anuar nk dibebaskan dan dilantik menjadi pm.Tun tak pernh cakap tuduhan keatas anuar fitnah.tun m tahu dendam bukn boleh dipdamkan begitu aja

      Delete
    3. Bergabung disiang hari ke.mereka bukan bergabung.mereka berlakon bergabung.dlm ph muka baru jgn harap lg2 muka tun m.anuar.mat sabu.kit siang.Muka yang patut pencen muka baru masuk longkang aja

      Delete
    4. pas dan ameno masuk longkang...boooo

      Delete
  4. Memang takkan undi BN lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS pun samo la.. mengarut ja lobai2 ni. Ingat berjemaahagi baquih, lagi supa haramjadah la pulak dah.

      Entah bila la nak sembuh bisa kena main ngan lobai2 haramjadah ni. Makan dalam siot.

      Delete
    2. ph lg takkan undi.gabungan tangkap muat.organisasi bercelaru.ketua takde.lps mng brgaduh sepnjang masa ph umur pendek aja

      Delete
    3. undi ph org yang mabuk aja.gabungan nak perintah kwasan pasar2 bolehlah.

      Delete
    4. Lu tgk PAS sendiri la bro. PAS lagi bercelaru, sendri mau ingat bro. Sumer pakat blah kluar masuk DAP dan AMANAH lagi baquih. Nama ja Islam, tapi management parti level budak2 pondok yg suka main olok2 ja. Langsung x professional. Sumer pemimpin jenis gila bercakap, pantang dpt microphone, habis ayam kambing biawak pun kena caci. Haha.

      Delete
    5. Pas Parti yang banyak nonsense

      Delete
    6. pas mmg tak layak.phpun sama.puak kau sbnrnya lg tak layak mencaci dh mnjadi kegemaran.

      Delete
  5. Tuan Putin,
    Lalat Ehnain 6% dan Ulat Kiuseben tgh mesyuatat mcm mana mo tangkis bab Sharpy 10m.
    Cabang Undang misti kasi mangun, baru Anwar kasi keluar. Lanun mo kasi angkat sauh,kembang layar,Lobai mo kasi masok tutup TinMilo.

    INIKALILLAH,SUDASUDALLAH...

    ReplyDelete
  6. sungguh dungu tahap pemikiran pentaksub haprak.mereka percaya ph mng anuar akan dibebaskan dan dilantik jadi pm.Tun bodoh sgt ke nak ikut kemahuan pkr.Tun tahu tahu kalau anuar bebas dia terancam.lps mng tangkap perasuah lg jnji yg lucu perasuah pihak lawan boleh tangkap puak sendiri awal2 kata bersalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. 909, betul tu. lucu pincang ,dan coincidence ajaib apabila;
      Pendakwa sharpy dimaggie utk bawa kes.
      dikontrak tergesa,
      rm10m masok berbukti,
      bersama sai fool 1 ketika,
      lokasi sama..
      lucu mucu, siap haprak, siapa taksub?
      Tengok cermin, kau akan tahu..

      Delete
    2. kau yang taksub.Janji politik mana2 pihak sama aja.byk tak pakai.Golongan taksub mcm kau percaya bulat2

      Delete
    3. yg taksub adelah penyokong pas..siap sokong stopa spender..yg kat atas tu semua suci..termasuk ayatollah heidi bawang

      Delete

  7. Sesiapa pun bole jadi PM dg syarat dipersetujui boleh UMNOPAS dulu.

    ReplyDelete
  8. sikap taksub membabi buta dah nmpak bodoh pentaksub hamprak.Janji politik mana2 pihak sama aja.Bila dah menang kau ingat pemimpin puak kau sanjung takkan merembat juga ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo, ko sahkan ler yg puak ko 'sekarang" malanun merembat...hmmm, puasa pun lapar saja ler yer...914. Sukakolaa, buat ler, sementara ALLAH tak tarik lagi,..

      Delete
    2. kau tu bodoh percaya.puak aku yang mana semua aku tak percaya.kau bodoh jnnji pemimpin mcmtu kau percaya

      Delete
    3. 930, teruk tu,ko dh tidur belum ? Tak faham langsung, berterabur ,sukukata apa ko tulis ni?
      Marah terok sampai jadi mcm tu. Woi aku kesian ko ni laa !

      Delete
    4. aku kasihan tengok kebodohan puak kau.org yang boleh berfikir tak mudah nk percaya jnji politik puak kau percaya apa saja jnji pemimpin hamprak

      Delete
    5. Jari menggigil menaip fitnah
      Itulah rutin A9 free sehari
      Idea A9 tiada akibat marah-marah
      Pembela PH tetap bersolidariti...

      Delete
  9. Zaman Tun tak pernah ada KOMUNIS

    skrg sana sini komunis.


    Duduk atas kereta geli geli uber pun milik komunis

    Proton geli geli rakyat beli
    Buat uber sampai mati
    Esok lusa rosak dah rugi
    Sebab komunis tak de guarantee

    Selamatkan Malaysia dari penipuan komunis mca umno pas BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. kauni dah mabuk.komunis dah lama tkde kat malaysia.lps kau selamatkan kau hancurkan balik

      Delete
    2. Zaman Tun tak pernah ada BANTUAN.

      Skrg sana sini ada bantuan



      Delete

    3. BANTUAN banyak...

      SAPU lagi banyak....

      Tak guna punya pm...

      Delete
    4. Kalo ada bantuan macam mana nak sapu?...sapu hanya berlaku bila tiada bantuan

      Delete
  10. saya kalau menang sebenarnya saya nk lg jd pm walaupun saya dh tersangat tua.jd penasihat pun boleh saya akan suruh mana2 pm yang tidak sealiran dgn saya berhenti.Dulu parti yang tinggalkan dan pemimpin yang saya asuh yang rosakkan negara.Saya takkn bersara dalam politik .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau takut ka...

      Geng umno dengan pas ni kalau sebut pasai tun, mulalah depa jadi gelabah beruk...

      Delete

    2. Sebenarnya tuan tuan .....

      Hadi adalah calon paling sesuai dinobatkan sebagai......

      Sebagai.....

      ...sebagai...

      ...penyanyi irama padang pasir....

      ....yamanata yeedey...

      Wo hop...wo hop...

      ...zai zai zai zai...

      Delete
    3. LKY mentor PM sampai mati
      Singapura maju dekat Malaysia
      Mahathir musoh kerajaan kleptokrasi
      Penasihat Najib IQ zero orangnya..

      IQ zero macam mana nak maju
      Idea asyik tiru orang luar
      Perabis harta dan takde hala tuju
      PM Najib Rakyat nak TUKAR!!!

      Delete
  11. penyokong hamprak yang terlalu taksub.percaya bulat2 apa yang dijanjikan pemimpin mereka.jnji politik mana2 parti sama saja byak yang tak betul.tp bg pentaksub ph mereka dh hilang akal

    ReplyDelete
    Replies
    1. 937, ko tak abis2 lagi mengaku kepincangan politik.
      Poli jadi politahik ditangan UMNOBNPAS, apa ko nak royan pihak lain. Siapa yg pegang stereng kapal lanun sekarang? Ko ni tahu ker tidak?

      Delete
    2. semua orang tahu.aku cuma pelik puak kau yang caca merba boleh pula kau percaya.aku rasa puak kau dgn Bn pas.takde beza.tp kau mcm anggap puak kau suci

      Delete
    3. puak hamprak ingat rakyat malaysia bodoh mcm mereka.mereka mmg tahu kepincangan pemimpin skrg tetapi mereka juga menolak puak haprak yang lang tak mmberi harapan kepada rakyat

      Delete
    4. Tun M PM Malaysia ke empat
      22 tahun Malaysia terus membangun
      Dihentam PM ke 6 seekor kleptokrat
      Dengan PH-Tun M gerenti turun!

      Delete
  12. lagi dungu puak bodoh.Bila Tun m masuk pihak mereka,mereka julang dan anggap tun m negarawan sdgkn dulu mereka caci tun m.Bukan mereka tak tahu siapa Tun m yang sepatutnya menghabiskan sisa2 usia dgn melupakan urusan dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tun baling gelas tak pecah..p ko nk royan....eeek, tkoot eeek.
      hahaha benyai melayu umnopas punya logik. Nak tau pasai apa?
      Totok ,jumud , benyai sebab...
      MAKAN ANAK BUTIR TAHIK LOW..

      ngaku ajer belom.

      Delete
    2. alahai puak dungu taknk mngaku dulu caci skrg sanjung.

      Delete
    3. gelas plstik mmg tak.pecah kalau gelas kaca bohong tak pecah

      Delete
    4. Dengan Tun M kleptokrat kecut
      Mentor dah jadi lawan utama
      MO1 PM ke 6 terkenal penakut
      Nothing to Hide sembunyi di mana?

      Delete
  13. Ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti akan keperitan hidup semua rakyat malaysia di bawah kepimpinan kleptokrasi najib razak, ku memanjat kan doa di pagi bulan ramadhan yang mulia ini supaya dipanjangkan usia ayahanda tun dan diberikan kesihatan yang baik supaya tun dapat menerajui negara ini kepada kegemilangan seperti sebelum ini. Amin amin ya Rabb al amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semasa pru14 nanti lihatlah samasa nama tun tersenarai atau tidak sebagai calon parlimen. Jika tun menjadi calon, maka kemungkinan untuk mwnjadi pm ada, tapi jika tidak masuk bertanding maka tun tidak boleh menjadi pm ke7.
      Jika tun jadi calon dan kemudian anwar bertanding di kerusi yang dikosongkan, bila menang jadi tpm, maka sejarah lalu diera kegemilangan umno akan berulang dengan episod baru baru.

      Delete
    2. P/s Jika tun masuk bertanding dan ph menang pru14.

      Delete
  14. Semoga Allah merahmati memberi kekuatan serta melindungi Tun Mahathir sekeluarga dan lain lain yang bersama Tun.Amin.

    ReplyDelete




  15. *********************

    "HARAPAN MASA DEPAN YANG MAMPAN"

    Adakah anda ingin bersama membina MALAYSIA yang lebih cemerlang?

    Bersama HARAPAN demi masa depan yang mampan.


    ********************


    HARAPAN

    Demi generasi masa depan
    Akan ku bina sebuah harapan
    Menjadi kenyataan

    Ribut dan taufan
    Pasti kan ku sirnakan

    Wahai generasi masa depan
    Kan ku pastikan dikau mampu tersenyum
    Riang penuh harapan

    Wahai harapan ku
    Kan ku wariskan buat mu
    Sebuah negara yang cemerlang dan mampan

    Ayuh kawan...
    Kita jadikan ia kenyataan...

    **************************

    UNDILAH "HARAPAN"


    -fauziasmara-

    ReplyDelete
    Replies

    1. Saya amat berharap agar pemimpin PH bukan islam untuk tidak mengunjungi masjid, surau serta majlis berkaitan melayu dan islam.

      Pada pandangan saya orang melayu sekarang samada dari Umno atau Pas akan mengadakan undi protes terhadap parti mereka.

      Saya bimbang dengan kunjungan pemimpin bukan islam ini akan membuatkan orang melayu yang akan melakukan undi protes ini marah dan kembali menyokong parti mereka.

      Kemudian Umno dan Pas akan memainkan isu kafir.

      Biarlah urusan berkaitan orang islam ini dilakukan oleh pemimpin islam.

      Pilihanraya terlalu hampir maka pemimpin cina perlu dekati pengundi cina, begitu juga dengan pemimpin india dan melayu.

      Ingatlah, undi proteslah yang akan memberi kemenangan kepada Pakatan Harapan.

      Maka berhati hatilah....

      -fauziasmara-


      Delete

    2. PH perlu mengadakan kempen secara berhemah.

      Orang melayu dan pengudi atas pagar sedang mencari pemimpin yang mereka boleh hormati.

      PH ada aset tersebut seperti Tun M serta Azizah yang sekiranya diadunkan secara sempurna akan membuatkan hati pengundi atas pagar samada lelaki atau wanita, akan cair....

      Seeloknya pada setiap ceramah digabungkan mereka berdua...

      Hasilnya pasti menakjubkan.....

      Sekarang apa yang kelihatan sekiranya tun berceramah maka si suami sahaja yang hadir.

      Sekiranya azizah ada bersama maka suami dan isteri akan sama sama berminat untuk hadir.

      Mukhriz pula perlu diadunkan dengan nurul izzah. Saya yakin adunan ini dapat menarik pengundi muda.

      Cara ini juga akan dapat memberi gambaran kekuatan pimpinan PH...

      Kita ada aset yang amat bernilai sebenarnya, jangan sia-siakan....

      Mat Sabu dengan sapa pulak yaa...

      Rasanya dia sorang sorang pun mampu menarik khalayak.....


      -fauziasmara-


      Delete
  16. TUN JADI PENYELAMAT KATANYA..
    DOLU SELAMAT ANAK DAN KRONI
    BAILOUT BILLION SANA BILLION SINI
    TAK KE BABI NAMERNYER TU MR KUTTY

    JIDIN AKHIRNYA SUDAH DIKETEPI
    BOBOI KE LONGKANG MAMAK OFFER DIRI
    CALON PM SUDAH PUN DIKETAHUI
    ALJUBOORI PLURALIST DICAMPAK KETEPI

    KIKIKIKIKI.. MENGKOMER PUNYA KOMEN TAK BERPIJAK DI BOMI YANG NYATA.. KOMEN SYOOK SENDIRI KIKIKIKI...


    BERAMBUS BARUA DAP@SPORK

    ReplyDelete
    Replies

    1. Gua ada helan woo...

      Apasal tiba tiba ala busyuk punya bau...

      Haiyaa...gua sulah tau..

      Ini mat singapork punya bau....

      Buntut talak masuh punya olang..

      Wooiii...sulah main atau belak....kasi basuh la wooiii.....

      Kulang kulang pun kasi gabuih guna paper la woiii...

      Kawan...lu apa macam bau.....


      Delete
    2. Singapon GUE tabik!

      LU PUNYA FUCKTON MAKIN POWER..

      Ada lagiii?

      (kalau boleh bykkan sikit b*b* ayat tu) baru sedap lagi


      Kikikikii

      Delete
  17. Puak dungu ingat ph akan menyelamatkan malaysia.tp meraka lupa dalam ph juga juga sarat dengan kejahatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi la 1 kali ph kawan....baru lu nilai result pi neraka ke tak lepas tu. Hahahahahaha

      Delete
    2. kau dh tk blh berfikir terlalu tksub

      Delete
  18. rakyat malaysia jelas tiada pilihan trbaik dlm pru akan datang.ketiga2 parti jelas sangat pincang dan tkde beza antara ketiga2 parti trsebut.Bn kita nmpk jelas,pas bgitu tp ph juga pnuh kejahatan cuma bg yang tksub mereka tak nampak.pilihlah mana2 'parti yang paling kurang kejahatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang oiii...

      Yang kurang kejahatan pun masih ada kejahatan....

      Alaa...kau pilih saja parti najib tu....

      Dia orang baik baik...tak pernah mencuri..

      Delete
    2. Dasyat puak ni.semua pakai ilmu bomoh teropong.ph belum perintah malaysia pun lagi dah tau nt malaysia hancur kalau ph memerintah

      Delete
    3. Yang aku nampak jasa najib brim tu jer....hahahahaha itu pun cekau duit rakyat pastu bagi balik kat rakyat

      Delete
    4. Bomoh 1Malaysia sudah bertobat
      A9 free Najib jadi pengganti
      Ada peminat buloh pasti terubat
      Meramal menipu tak ingat MATI...

      Suka meramal yang bukan-bukan
      Macam Allah dah buka segala hijab
      Eloklah kita sama2 doakan
      Hijab A9 dibuka ramalan dia mujarab..

      Delete
    5. puak taksub yg sebenar mcmnilah.mereka langsung tk nmpak kburukan puak sendiri.puak kau ni hanya nmpak kburukan pihak lain sahaja sdgkan puak kamu punuh keburukan

      Delete
  19. penyelamat??? dah ler syok sendiri tu... parti sendiri pun belum selamat... apa nilai madey dlm pakatan haprak melainkan kuda tunggangan kafir2 DAP...

    ReplyDelete
  20. Sudah berbuih mulut Singapork
    Tun Mahathir dia nak cilok
    Negarawan Ulung dia nak hempuk
    Mahathir tuan,Mat Singapork berok!

    Mat patut dihina begini
    Bulan puasa kita sedari
    Tapi memang Mat busuk hati
    Mahathir berjasa dia nak keji!

    Apa jasa pada negara
    Mat cuma pencacai sahaja
    Menjerit kikiki seperti kera
    Komen layu tak ada baja..

    Mat taksub dengan si Bijan
    Dibagi dedak berkoyan koyan
    Bermandi dedak sehingga lenjan
    Masuk ke Budin dia meroyan!

    Tun Mahathir dunia kagumi
    Rakyat hidup dengan harmoni
    Rakyat tak susah pasal gst
    Harga barang tidaklah tinggi..

    Semua dibuat untuk rakyat
    Pelajaran dijaga dana terdapat
    Peluang kerja banyak manfaat
    Bijan pulak billion dirembat!

    Kalau nak beza senang sahaja
    Tun berbakti demi negara
    Si Bijan pulak kleptocrat dijaja
    Poket bini diambil kira!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fun taik kauni mmg taksub.org yang taksub tak pernah mengakui kelemahan dan kekurangan sndiri.kau hanya nmpak kelemahan pihak lain aja.padahal puak kaupun byk juga kelemahan

      Delete
    2. Adik mat pun sudah menyalak
      Kelemahan Bijan buat tak nampak
      Pemimpin mencuri dibiar pulak
      Pencuri,penyangak tersangat hendak!

      Setiap manusia ada kelemahan
      Tidaklah bahaya drp kerajaan
      Kerajaan klepto mat nak biarkan
      Sebab mat pencacai dedakian!

      Jasa jasa Tun dikata taksub
      Sebab betul,telinga berdesup
      Jasa Bijan, negara dilingkup
      Ajak berdepan, Bijan pun gugup!!






      Adik mat sibuta kayu
      Didesak nama buat tak tahu
      Konon nak jadi pejuang Melayu
      Beraklah kau mati tak mahu!

      Delete
  21. Kalau Tun M jadi PM kali kedua, Malaysia cipta lgi sejarah memiliki PM tertua dan paling berpengaruh di dunia. Apatah lagi kali ni akan menguburkan terus UMNO. Namun kali ini kemenangannya akan.lebih betgaya kalau DAP tidak berada dlm saf kemenangan tersebut.

    ReplyDelete
  22. Ever wanted to get free Google+ Circles?
    Did you know you can get these AUTOMATICALLY AND TOTALLY FOR FREE by registering on Like 4 Like?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...