Monday, 12 June 2017

APA BEZANYA NAZRI AZIZ DENGAN AHMAD MASLAN?


Dalam barisan kabinet, Nazri Aziz bukanlah dikenali sebagai menteri yang baik, boleh diteladani atau memiliki ciri-ciri kepimpinan terpuji, tetapi lebih dicop sebagai menteri yang samseng, celupar, kasar dan selalu memandang rendah kepada orang lain.

Selalu kedengaran beliau membangga diri  -  "saya menteri, saya lebih besar daripada dia", "saya sudah 17 tahun menjadi menteri", "saya lebih lama jadi menteri berbanding dia, " saya menteri, dia cuma timbalan menteri",  "dia tu budak mentah" dan macam-macam lagi ungkapan yang senada dengannya.

Dalam isu cukai pelancongan yang dipertikaikan oleh seorang menteri Sarawak, Abdul Karim Rahman Hamzah, Nazri sekali lagi dengan kasar membidas menteri berkenaan sebagai "menteri setahun jagung" sambil meneruskan kekasarannya, "jangan banyak cakaplah".
"Saya jadi menteri bukan setahun dua, banyak tahun dah. Dia menteri baru, menteri BN, janganlah tunjuk lagak sangat.

"Jumpa saya, awak tu menteri baru lagi, menteri setahun jagung. Jangan cakap banyaklah," demikian antara lontaran kata-kata yang keluar daripada mulut Nazri.

Nasib baik Nazri belum berbalah dengan Zahid Hamidi yang sekarang menjadi Timbalan Perdana Menteri, jika tidak barangkali akan terpacul juga bidasannya, "jangan banyak cakaplah, saya lebih lama jadi menteri daripada awak."

Dengan sikap Nazri yang selalu berbangga dengan jawatan menteri atau senioritinya itu, beliau sebenarnya tidak jauh berbeza pun dengan Ahmad Maslan yang pernah menunjukkan pencapaian akademiknya sebelum ini berikutan beberapa kali didapati "tidak cerdik" dalam mengeluarkan kenyataan.

Apakah bezanya Ahmad Maslan yang gagal menjawab hujah dengan menunjukkan kelulusan akademiknya berbanding Nazri yang juga tidak mampu menjawab persoalan daripada seorang menteri negeri Sarawak,  tetapi berbangga, "saya jadi menteri bukan setahun dua, awak tu baru setahun jagung."
Susulan kenyataan Nazri yang dianggap kasar, tidak wajar serta mencerminkan semangat BN oleh beberapa pemimpin Sarawak, kerajaan negeri dalam tindakan pantasnya kemudian bertindak menarik diri daripada Lembaga Pelancongan Malaysia, berkuatkuasa serta-merta.

Meskipun alasan yang diberikan ialah kerana penyertaan dalam lembaga itu menyebabkan pertindihan tigas dan peranan dengan Lembaga Penggalakan Pelancongan Sarawak, hakikatnya kerajaan negeri pimpinan Abang Johari Abang Haji Openg jelas terguris hati dan terluka keculaparan Nazri.

Apa lagi tindak-balas Sarawak selepas ini?

Sedarkah Nazri jika tanpa sokongan daripada Sarawak, beliau mungkin bukan berjawatan menteri ketika ini? (ShahbudinHusin 12/06/2017).

164 comments:

  1. Gengster , mana pandai kenang jasa....
    Tayang kuasa ...haaa...bagi kat dia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ak mmg suka Dato' Seri Nazri ni... Elok bebenor dia ckp2 lepas skang nie... Teruskn usaha utk 'menaikkan' nama ameno di Malaysia nie...

      Delete
    2. Alahai...ketua celupar dan tak beradab disokongnya.nt anak pompuan ko pun jadi tak beradab sb ikot prgai nazri baru kau tau

      Delete
    3. Si Nazri genster ni apa peduli, duit collection dia dah ratus2 juta. Kalau Umno mampos PRU 14 nanti dia cabut je dok luar negara . Relex hisap cerut.. tepi pantai. Mafia style.

      Siapa yang kasi dia kuasa selama ni? Melayu jugaaaa hahaha.

      Delete
    4. Org ulu kenas & kuala kangsar raseny tahu ke cerita2 nie.. paham ke deme...

      Delete
    5. Dengar sini kawan2 seperjuangan...

      Sang Kejora 16:37 dgn Samseng Taik Kucing Nazri Najis sama Pengecut & Penakut. Baru2 ini bila bersemuka dgn Tun Mahathir dalam satu majlis, Nazri hanya mampu tunduk, kelu & tersengeh-sengeh macam kerang busuk. Last2 dia tarik diri untuk berdebat dgn Tun M konon beralasan si KP Khalid tak benarkan.

      Sama juga dgn Kejora, dah berapa kali saya ajak dia ngeteh sambil tibai roti..hapah tak sekali pun dia berani...konon sibuk bertugas lah. Cakap aja berekah-dekah..habuk pun tarak...!!

      Delete
    6. Secara peribadi saya sayangkan umno. Tetapi sejak kebelakangan ini, saya lihat umno sudah menghampiri hayatnya. Umno dilemahkan oleh barisan pemimpin2 umno sekarang. Pimpinan yang dipenuhi oleh puak2 bodoh, sombong dan bongkak, tak kurang juga pemakan dedak.
      Umno sepatutnya mengambil tindakan untuk melupuskan khidmat barang2 lama seperti nazri, mat maslan malah mungkin seluruh MT. Mereka ni umpama aset lusuh yg dah tak boleh pakai lagi. Spare part mahal, kos maintenance tinggi, pulangan tak seberapa.

      Delete
    7. Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin hari ini mengemukakan permohonan maaf kepada Istana Selangor berhubung kenyataannya yang mendakwa sebuah surau di negeri ini telah digunakan bagi acara politik.

      Bagaimanapun Badrul Hisham atau lebih dikenali sebagai Chegubard hanya menarik sebahagian daripada tulisannya yang 'tersalah fakta', dan mempertahankan tulisan selebihnya dalam artikel bertajuk 'Pertanyaan Terbuka Buat Istana Selangor' di blognya itu.
      "Setelah mendapat respon dan diperiksa dengan penduduk setempat disahkan bahawa gambar tersebut merupakan ruang solat sebuah surau yang tidak digunakan lagi sebagai surau sejak Mac 2017 setelah Masjid Al Falah Jalan Kebun yang terletak berdekatan mula beroperasi.

      "Sehubungan dengan itu saya menarik sebahagian dari tulisan tersebut yang salah fakta dan memohon maaf kepada pihak berkenaan.

      "Saya memohon maaf juga kepada Istana Selangor berkenaan kesilapan fakta dalam persoalan yang dibangkitkan. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang memberikan respon berkenaan persoalan tersebut," katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan dalam blognya.

      Tinjauan Antarapos dalam artikel asal bertajuk 'Pertanyaan Terbuka Buat Istana Selangor' bertarikh 6 Jun di blognya itu, didapati Chegubard menggariskan ayat yang 'tersalah fakta' sebagai tanda ia ditarik balik, dan kemudian memaparkan kenyataan terbaru selepas 'pembetulan' dilakukan.

      Ayat yang ditarik semula itu adalah:

      "Kini jelas gambar program jentera pilihanraya PAS tersebar kelihatan seolah di ruang solat juga dalam masjid / surau / madrasah di negeri Selangor , adakah Istana Selangor akan turut diam kerana PAS sudah mesra Umno ? Ini bukan tuduhan tapi pertanyaan yang harus mendapat respon pihak penganjur dan Istana juga"

      Terdahulu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) memberi tempoh 24 jam kepada Chegubard untuk menarik balik kenyataannya yang berbaur fitnah terhadap Istana Selangor atau berdepan tindakan undang-undang.

      Pengerusinya Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa berkata, jika aktivis politik itu gagal berbuat demikian, MAIS akan mengambil tindakan mengikut Akta Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia atau didakwa mengikut Akta Fitnah 1957.

      Kata Adzib juga, MAIS sudah mengarahkan satu siasatan dijalankan terhadap dakwaan itu, dan mendapati surau itu sudah ditutup selepas Masjid Al Falah Jalan Kebun mula beroperasi sejak 30 Mac lalu.

      Menerusi artikel yang disiarkan di blognya 6 Jun lalu itu, Chegubard mendakwa PAS kawasan Kota Raja telah menyalahgunakan kemudahan di Surau Al-Falah di Jalan Kebun dengan mengadakan progam pemukiman untuk pilihan raya umum akan datang.

      Bagaimanapun, PAS kawasan itu menafikan dakwaan berkenaan dan menyifatkannya sebagai fitnah.

      Delete
    8. Parti Harapan Malaysia (PHM) hari ini menghantar surat kepada ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) Datuk Mohammad Razin Abdullah memohon supaya kelulusan pendaftaran parti berkenaan dipercepatkan.

      Timbalan presiden jawatankuasa penaja PHM, Johari Musa berkata, permohonan untuk mendaftarkan PHM dihantar pada 10 Disember 2015 dan pada 6 Mac tahun lepas pihaknya membayar wang pendaftaran atas nama Parti Harapan Malaysia.

      “Sejak 6 Mac, kami tidak menerima apa-apa berita dari pihak JPPM dan semakan terakhir beberapa bulan lalu mendapati status parti ini adalah menunggu kelulusan,”katanya kepada pemberita selepas menghantar surat berkenaan kepada JPPM di sini.

      Beliau berkata PHM ingin menyertai pilihan raya umum yang akan datang dengan bergerak secara sah di sisi undang-undang pertubuhan.

      Menurutnya, lebih 40,000 individu dari seluruh negara berhasrat menyertai parti itu.

      Johari turut mengingatkan pakatan pembangkang yang menggunakan nama Pakatan Harapan bahawa PHM sudah menghantar permohonan untuk mendaftarkan nama “Parti Harapan Malaysia” sejak 2015 ketika pakatan pembangkang dikenali sebagai Pakatan Rakyat.

      Delete
    9. Politik Malaysia hari ini sangat menghairankan. Tahap pragmatisme yang mendasari pemikiran politikus berada pada tahap yang sangat mengelirukan. Yang dulu musuh kini menjadi kawan. Yang dulu kroni kini menjadi pesaing. Dulu sokong sekarang bantah. Dulu menentang sekarang mendokongnya pula. Walaupun tindakan tersebut jelas membuktikan mereka sedang jilat ludah sendiri, mereka tetap lakukan. U-Turn dibuat dalam bermacam versi.



      Antara tokoh yang paling jelas melakukan u-turn hari ini adalah Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau kini disanjung oleh anggota PH sebagai wira yang suci murni. Sikap beliau yang menentang pentadbiran Dato Sri Najib sehingga mengambil tindakan keluar Umno dan menubuhkan parti baharu, PPBM, dianggap oleh PH sebagai satu keikhlasan dan telah kembali ke pangkal jalan.

      Benarkah sebegitu?
      Sebelum menjawab hal ini, imbas dahulu beberapa pendirian u-turn beliau yang sangat terkenal. Pertama adalah sikapnya terhadap himpunan demonstrasi. Pada tahun 2012 (sebelum PRU13) ketika masih dalam Umno, beliau menganggap bersih sebagai himpunan yang mencetuskan huru hara kepada negara. Pada tahun 2016, beliau menyokong pula himpunan tersebut dan menganggap ia cara terbaik untuk menjatuhkan Dato Sri Najib.


      Padahal jika kita masih belum lupa, Dr Mahathir sebelum ini adalah penyokong kuat Najib Tun Razak. Ketika Dr Mahathir didesak hebat untuk meletak jawatan setelah menyebabkan Umno menghadapi kekalahan terburuk sepanjang sejarah pada PRU 1999, beliau mensyaratkan kepada bakal PM selepasnya iaitu Tun Abdullah Badawi, supaya menamakan Najib sebagai Timbalan Perdana Menteri, sekaligus melobi Najib untuk jawatan Timbalan Presiden Umno.

      http://malaysianreview.com/119584/tun-mahathir-dedah-surat-kepada-pak-lah-lantik-najib-tpm/

      Selepas Tun Abdullah membawa Umno lebih gagal pada PRU 2008 sehingga menafikan majoriti 2/3 BN di parlimen, Dr Mahathir mengkritik Abdullah dan bertindak keluar Umno. Ia sebagai satu tekanan agar Abdullah turun dan segera diganti oleh timbalannya Najib. Umum mengetahui Najib adalah orang kepercayaan Mahathir sejak zaman pemerintah beliau lagi.

      http://www.malaysia-today.net/why-then-did-pak-lah-and-mahathir-make-najib-pm/

      Kini Najib gagal memulihkan Umno sebaliknya membawa kekalahan yang lebih teruk. Dr Mahathir mengulang skrip yang sama. Selepas mengkritik kepimpinan Najib, beliau mengambil tindakan populis meletakkan jawatan. Malangnya Najib tidak selemah Tun Abdullah. Najib bertindak balas dengan menyingkirkan hampir semua kroni-kroni Mahathir dan sebarang pihak yang mengancamnya. Maka kita saksikanlah episod-episod seperti pemecatan Muhyidin Yasin, Shapie Apdal, dan terbaru menamakan Hisyamudin sebagai Menteri Tugas-tugas Khas bagi mengambil alih peranan Timbalan Perdana Menteri.

      Mahathir meneruskan agenda menyingkir Najib. Bagi Mahathir, selagi Najib di situ selagi itulah Umno tidak akan pulih. Beliau mahu selamatkan Umno dari terus jatuh:

      http://malaysianreview.com/118116/tun-mahathir-gesa-singkir-najib-untuk-selamatkan-umno/

      Nyata beliau tidak pernah berubah. Pendiriannya semasa menekan kepimpinan Abdullah Badawi masih tetap sama seperti dulu. Selepas berjaya menjatuhkan Najib, tidak mustahil beliau akan kembali bersama Umno semula.

      Soalan seterusnya yang perlu dijawab, kenapakah Mahathir terlalu sayangkan Umno? Atau benarkah tindakan itu kerana sayangnya terhadap masa depan Umno? Kita jawab pada siri akan datang.

      Delete
    10. Boleh baca dan menulis jawi? Kalau boleh anda termasuk di dalam golongan-golongan manusia special yang masih hidup di bumi Malaysia.

      Kenapa saya kata begitu?

      Berani saya kata, pengetahuan bahasa jawi terutama di kalangan masyarakat Melayu di Malaysia kini sebenarnya semakin tenat. Buktinya, pada tahun 2012 seorang pakar dalam bidang tulisan jawi berbangsa Korea pernah menzahirkan kebimbangannya terhadap tulisan jawi yang dikatakan semakin dilupakan terutama golongan muda di Malaysia.

      Cuba tengok, orang luar pun risau terhadap tulisan jawi di Malaysia. Tidak mustahil suatu hari nanti hendak cari orang yang mahir membaca dan menulis jawi di Malaysia susah. Sedangkan, dahulu inilah tulisan yang menjadi sebahagian daripada sumber ilmu.
      Seperti yang kita tahu, tulisan jawi dahulunya merupakan salah satu medium komunikasi penting yang digunakan zaman sebelum dan selepas merdeka.

      Buktinya sangat banyak, contoh seperti penemuan semula batu bersurat, surat beranak datuk anda, surat-surat jual beli dan sebagainya. Selain itu, dulu terdapat juga surat khabar yang ditulis sepenuhnya dalam tulisan jawi. Generasi 90an pasti masih ingat lagi.

      Dahulu, tulisan jawi merupakan satu pelajaran wajib di sekolah. Namun, sejak kebelakangan ini minat dan penguasaan masyarakat terhadap tulisan jawi dilihat semakin berkurangan.

      Mungkin kerana setelah semua mata pelajaran di sekolah secara rasminya sudah di alih ke bahasa rumi termasuk Pendidikan Islam. Apa yang boleh saya kata, tulisan jawi kini seperti dianak tirikan.
      Perkara ini pernah saya bincang bersama kawan dahulu. Antara faktor penyumbang kepada masalah ini mungkin kerana:

      1. Kurangnya pendedahan tulisan jawi kepada generasi sekarang. Ibu bapa yang pandai mungkin tidak lagi mahu mengajar atau melatih anaknya kemahiran bahasa jawi.

      2. Seperti yang dinyatakan di atas, selepas bahasa rumi secara rasminya mengganti tulisan jawi.

      3. Kurang sumber bacaan dalam bahasa jawi. Ialah, sekarang Vocket sendiri pun ditulis dalam bahasa rumi. Tetapi jangan lupa, buat anda yang mahu teruskan membaca jawi masih boleh layari portal Utasan Melayu. Laman web berbahasa jawi sepenuhnya yang masih wujud.

      Oleh itu, demi mengelak bahasa jawi terus terkubur saya kira masih belum terlambat untuk kita sama-sama menyemarakkan semula bahasa warisan Melayu ini.

      Buat anda yang berminat, pada peringkat awal boleh cuba layari laman web Ejawi. Di situ anda boleh mengalih tulisan rumi kepada jawi sebagai pengenalan dan pembelajaran.

      Tidak dinafikan, terdapat banyak perkataan jawi yang telah berubah ejaan. Semuanya dikemaskini mengikut peredaran zaman supaya bersesuaian dengan masyarakat dan lebih mudah untuk dieja dan dibaca.

      Saya tahu, mungkin sekarang masih ramai lagi masyarakat Malaysia yang boleh dan pandai dalam tulisan jawi. Tapi, bagaimana dengan nasib tulisan jawi dikalangan generasi akan datang? Maksud saya 30 tahun ke hadapan mungkin.

      Jawapannya ada pada kita hari ini.

      Sekurangnya, nanti taklah malu nak mengaku ‘pejuang melayu’ tapi tak reti jawi.

      Delete
    11. Sudah tular di media sosial berkenaan struktur baharu organisasi Pakatan Harapan (PH) yang dicadangkan oleh PPBM di mana Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad bakal dilantik Pengerusi PH, manakala Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin bakal menjadi Presiden PH.

      Manakala Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah hanya dilantik Timbalan Pengerusi PH dan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali dilantik Timbalan Presiden PH.

      Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden PAN, Mohamad Sabu masing-masing dicadangkan memegang jawatan Naib Presiden PH.

      Sementara itu, Wan Azizah dilaporkan berkata barisan struktur organisasi baharu PH akan diumumkan pada minggu hadapan.

      “Pakatan Harapan akan mengumumkan selewat-lewatnya minggu depan barisan kepimpinan utama untuk dihantar kepada pendaftar pertubuhan bagi tujuan pendaftaran,” katanya dalam sidang media di ibu pejabat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) hari ini.

      Perkara itu sekaligus mengesahkan PH sudah mempunyai barisan kepimpinan utama yang telah dipersetujui oleh keempat-empat parti komponen gabungan tersebut.

      Sementara itu Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz Mahathir pada sidang media yang sama menafikan struktur organisasi sebagaimana yang tersebar sebelum ini.

      Jelas Mukhriz lagi, format yang dicapai pada mesyuarat hari ini adalah jauh berbeza dengan struktur yang tersebar itu.

      “Yang pertamanya senarai itu tidak dimunculkan atau didedahkan oleh mana-mana wakil daripada PPBM, yang keduanya ini soal perundingan atau perbincangan dalaman dalam PH tak sepatutnya didedahkan oleh mana-mana pihak.

      “Saya yakin yang kita ada struktur berbeza daripada yang asal seperti yang telah kami dibincangkan.

      “Dan insyaAllah dalam masa seminggu lagi kita akan dapat kata sepakat,” katanya lagi.

      Delete
    12. Pas menafikan mengeluarkan arahan kepada ahlinya untuk bertukar tempat mengundi ke Parlimen Shah Alam bagi memastikan kemenangan kawasan itu pada PRU14.

      Ini berikutan tersebarnya surat yang meminta ahli Pas di kawasan Shah Alam yang berdaftar sebagai pengundi luar kawasan itu menukar tempat mengundi dari kawasan sekarang ke dalam Parlimen Shah Alam.

      Antara lain kandungan surat itu menyatakan proses ini penting sebagai usaha melebarkan kemenangan Pas bagi Parlimen Shah Alam dan memastikan sasaran Pas memenangi minima 40 kerusi Parlimen pada PRU14 dapat dicapai.

      Menurut Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, arahan sedemikian tidak pernah dikeluarkan pihaknya.

      “Dari segi parti tidak ada arahan. Kita juga tidak mengisytiharkan lagi kerusi yang Pas tandingi,” katanya mengulas mengenai kesahihan surat tersebut.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita sempena program Munaqasyah Rakyat Peringkat Kebangsaan anjuran Lajnah Penerangan Pas Pusat di Majlis Bandaraya Shah Alam, di sini.

      Bagaimanapun katanya, adalah tanggungjawab ahli Pas untuk memenangkan semua kerusi Parlimen yang ditandingi parti pada PRU ini.

      “Di Selangor ini, banyak kerusi yang akan ditandingi Pas, maka tanggungjawab ahli memastikan kemenangan Pas,” katanya.

      Delete
    13. Gerakan Evangelis di Malaysia ini dipercayai sememangnya didalangi dan turut ditaja dari luar negara kata, Presiden Hindu Sangam Malaysia, Datuk RS Mohan Shan dalam satu sesi temubual bersama Menara.my, semalam.

      Menurutnya, pihak Malaysia Hindu Sangam tidak boleh berbuat apa-apa untuk menyekat gerakan tersebut kerana semua itu di luar bidang kuasa mereka.

      Beliau berkata, perkara ini hanya kerajaan sahaja boleh mengambil tindakan dalam memainkan peranan membanteras kegiatan yang sedang rancak dijalankan oleh pihak evangelis ini.

      Datuk RS Mohan berkata, pihak evangelis ini bijak mengatur strategi seperti mendaftar gerakan mereka ini di atas nama syarikat tertentu atau pertubuhan NGO dan menjadikan gereja yang dibuka di rumah-rumah kedai ini sebagai salah satu pusat untuk mereka menjalankan operasi dakyah mereka.

      “Perkara ini sebenarnya berpunca daripada kerajaan sendiri yang tidak meneliti dan menyiasat secara terperinci terlebih dahulu ketika meluluskan permohonan NGO mereka yang berselindung di sebalik sebuah pertubuhan tertentu,” katanya.

      Menurut Datuk RS Mohan, walaupun pihaknya telah berkali-kali membuat laporan polis, namun tidak ada tindakan tegas diambil sehingga kini bagi membenteras kegiatan tersebut.

      “Maka terpaksalah kami melindungi sendiri orang-orang Hindu dari terus dimonopoli oleh mereka,” katanya.

      Beliau berkata, halangan dan keadaan ‘double standard’ ini jelas ketika penganut agama Hindu berhasrat membina kuil dan disebabkan itu jugalah kuil-kuil kebanyakannya dibina secara haram.

      Persoalan mengenai adakah penganut Hindu terkesan dengan kewujudan gereja yang semakin banyak beliau berkata, gereja yang banyak di rumah-rumah kedai ini sedikit sebanyak memberi kesan terhadap penganut agama Hindu di Malaysia dan beliau mengakui memang pihaknya mempunyai masalah dengan kewujudan gereja-gereja yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan akhir-akhir ini.

      Menyentuh soal program Jerusalem’s Jubilee oleh puak Evangelis Pro Zionis di Malaysia yang dilihat tidak menghormati sensitiviti umat Islam negara ini beliau berkata, perkara yang sama juga dilakukan terhadap kaum Hindu di Malaysia ini.

      Beliau berkata, ramai penganut agama Hindu memeluk agama Kristian disebabkan termakan pujukan dari pihak-pihak gereja yang bertindak menjalankan dakwah dari rumah ke rumah selain turut mengedarkan risalah-risalah dengan pelbagai tawaran yang sangat menarik dalam usaha memujuk penganut Hindu ini meninggalkan agama nenek moyang sebelum mereka secara rela memeluk agama Kristian.

      “Pihak berkenaan jarang membina gereja-gereja baru dan lebih memilih beroperasi di rumah-rumah kedai yang disewa sehingga sukar dikesan,” katanya.

      Ditanya adakah terdapat gereja yang dibina di kawasan penduduk majoriti Hindu beliau berkata, memang terdapat gereja yang dibina di kawasan penduduk majoriti Hindu.

      Menurutnya, walaupun tidak berapa banyak namun ianya sedikit sebanyak memberi kesan negatif terhadap penganut agama Hindu sendiri.

      “Pihak berkenaan mengambil kesempatan untuk memaksa penganut Hindu memeluk agama Kristian.”

      “Ada juga dengan secara terus menggunakan kata-kata pujukan yang mampu memukau, termasuk janji-janji manis bagi memikat penganut Hindu memeluk agama mereka,” katanya.

      Datuk RS Mohan berkata, setakat ini pihak berkenaan menjalankan kerja-kerja dakyah mereka dengan mensasarkan golongan Hindu yang mudah dipengaruhi.

      Beliau menyarankan kepada puak evangelis ini supaya jangan lagi memaksa kaum Hindu untuk memeluk agama Kristian.

      “Jangan lagi ganggu agama kami, mereka tidak sepatutnya galak untuk mengkristiankan semua orang, bukan sahaja penganut Hindu tetapi penganut Buddha dan Islam sekalipun,” katanya.

      Menurutnya, masing-masing dengan agama sendiri sudahlah dan buat sahaja dakwah untuk kumpulan sendiri cukuplah, tidak perlu mengganggu gugat agama lain.

      “Apa yang pasti gerakan evangelis ini sememangnya ditaja oleh pihak yang berkuasa dari luar negera yang mempunyai agenda dan muslihat tersembunyi,” katanya

      Delete
    14. PAS hari ini menyatakan sokongannya terhadap cadangan penggubalan Akta Sumbangan dan Perbelanjaan Politik (PDEA) kerana ia dilihat mampu mengekang kegiatan politik wang dalam kalangan parti-parti politik di negara ini.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata cadangan itu, yang dikemukakan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP) pada tahun lepas, amat diperlukan kerana Malaysia tidak mempunyai undang-undang khusus yang memantau dana parti-parti politik.
      Bagi menyokong penggubalan akta itu, beliau berkata PAS bersama-sama sekutu dalam blok pakatan yang dinamakan Gagasan Sejahtera telah menghantar dokumen yang merangkumi pandangan parti Islam itu terhadap PDEA termasuk cadangan pelan tindakan kepada JKNMPP pada April lepas.

      "PAS mahu akta ini diwujudkan dan kita harapkan JKNMPP yang dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low Seng Kuan akan membawa cadangan penggubalan akta itu ke Parlimen.

      "Akta itu kelak dapat membendung pihak-pihak tertentu daripada terus mengamalkan politik wang yang akhirnya akan merosakkan parti-parti politik di negara ini," katanya kepada pemberita selepas menutup program Munaqasyah Rakyat peringkat kebangsaan di sini, hari ini.

      Program itu, yang dianjurkan buat julung kalinya oleh PAS, dihadiri kira-kira 200 peserta terdiri daripada anggota gabungan Gagasan Sejahtera, badan bukan kerajaan, tokoh akademik dan aktivis masyarakat bagi mendapatkan maklum balas dan pandangan terhadap ucapan dasar presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang semasa Muktamar PAS ke-63 di Kedah pada Mei lepas.

      Empat panelis iaitu Pengarah Penyelidikan PAS Pusat Dr Zuhdi Marzuki, Timbalan Presiden Ikatan Dr Samarudin Rejab, bekas Presiden Ilmuan Prof Dr Badlisham Mohd Nasir dan pengerusi Kongres Rakyat Mohd Azmi Abdul Hamid mengemudi sesi selama empat jam di Dewan Bankuet Majlis Bandaraya Shah Alam itu.

      Pada Oktober 2016, JKNMPP membentangkan usul kepada Kabinet untuk menuntut ketelusan lebih tinggi daripada parti politik berhubung keperluan pelaporan dan pendedahan derma politik yang ketat, termasuk mencadangkan pengenalan PDEA.

      Cadangan PDEA berfungsi sebagai platform untuk mewujudkan sistem berkesan bagi pembiayaan politik meliputi bidang pentadbiran derma politik, pembelanjaan dan pendedahan pembiayaan politik, pembiayaan negeri bagi aktiviti politik dan hubungan antara politik dengan peniagaan.

      Akta berkenaan juga akan meningkatkan dan menambah baik undang-undang sedia ada termasuk Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) 2009, Akta Suruhanjaya Pilihan Raya 1957, Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, Akta Pertubuhan, Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001.

      Low sebelum ini dilapor sebagai berkata cadangan akta itu diharap dapat dibawa ke Parlimen untuk dibahas dan diluluskan sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

      Delete
    15. MAHATHIR pernah berkata dalam politik hari ini kawan, esok musuh dan lusa mungkin menjadi teman akrab semula.Politik ialah seni memburu kuasa yang memungkinkan segala yang mustahil. Siapa sangka teman karib dan anak didik politiknya kini menjadi musuh yang seru. Siapa sangka hak negara boleh bertukar menjadi hak kroni di zaman Mahathir sehingga hari ini diteruskan oleh anak didik Najib Razak, hanya berbeza cara "merompak".


      Betullah kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang apabila menjawab isu dedak. Hadi membidas Mahathir dengan mengatakan siapa yang mengajar memberi dedak?

      Najib 'dedak'kan rakyat, Mahathir pula 'dedak'kan pembangkang dengan janji RM500 juta untuk menjatuhkan Najib. Apa bezanya?

      Politik telah menjadi darah dagingnya. Seorang pensyarah universiti pernah berkata: “Mahathir is too smarts for the Malays” – Mahathir terlalu cerdik dalam arti kata terlalu pintar untuk bangsa Melayu sehingga mereka tidak mengenali AGENDA dan maksudnya yang tersirat !

      Mengapakah dihari-hari terakhir hayatnya dia masih aktif berpolitik? Jawapan terbukti sebagaimana Allahyarham Ustaz Fadzil Noor pernah berdoa semoga Allah s.w.t. memberi Mahathir usia yang panjang supaya dia dapat melihat sendiri kerosakan-kerosakan besar yang dia lakukan ke atas bangsa dan negaranya.

      Jika rakyat renungi semula penyelewengan di zaman Mahathir sebenar tidak ada beza dengan Najib kerana mereka daripada spesis yang sama, spesis mengkhianat rakyat, korupsi dan kronisma. Permusuhan diantara mereka tidak lain kerana berebut 'harta' dan kepentingan kroni.


      Mahathir cuba mangambil hati Wan Azizah dan PKR


      Mahathir adalah seorang sangat licik dari segi permainan politiknya. Cara paling mudah dia mesti "menawan" Wan Azizah. Wan Azizah ini sejarahnya mempunyai hubungan sangat rapat dengan Siti Hasmah dan dia ada menghantar surat kepada Tun Mahathir selepas Anwar disingkirkan. Surat itu menjadi rahsia dalam simpanan Mahathir. Adakah surat ini KUNCI untuk merapatkan diri dengan Wan Azizah? Hanya Mahathir sahaja boleh menjawab.


      Malah bukan Wan Azizah semua anak-anak Anwar Ibrahim di'tawan' melainkan yang lelaki yang kini memencil diri kerana......




      Anwar semua orang sudah maklum. Jadi tak payah lebai ceritakan. Hanya sekali hadir di mahkamah terus Anwar berjabat tangan erat. Hilang suara reformasi 20 tahun lalu. Hilang mata lebam. Liwat yang mengaibkan dalam sejarah negara boleh dilupakan begitu sahaja. Otai-otai reformasi yang dibelantai polis zaman Mahathir semuanya membisu dek kerana Anwar sudah memaafkanya walaupun Mahathir tidak sedikit pun menunjukkan rasa bersalah.


      Azmin Ali? Ini bukan masalah bagi Mahathir, kerana Azmin adalah anak angkat dia. perhujahan ditutup.


      Lebai telah menulis artikel bagaimana pejabat PKR dijadikan pejabat BERSATU terutama di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Ini juga antara langkah Mahathir ingin menguasai PAKATAN HARAPAN. Semacam ada orang dalam PKR membiarkan ini berlaku.

      Delete
    16. Tangani DAP

      DAP sebelum ini adalah musuh sepanjang zaman Mahathir. Ramai pimpinan DAP ditangkap dalam operasi lalang. Kalau kita fikir logik sukar untuk DAP dijinakkan. Tapi untuk Mahathir dia tidak adalah istilah mengalah.


      DAP telah mengeluarkan kenyataan tidak akan menjemput Bersatu pada AGMnya. Tapi Mahathir menggunakan hubungannya dengan PKR terus hadir dalam majlis AGM DAP secara mengejut. Tindakan politik ini sangat bijak dan licik sehingga DAP mengalami dilema dan ada beberapa perwakilan DAP meletak jawatan kerana tak setuju dengan penglibatan DAP dengan Mahathir.

      Parti AMANAH


      Semua orang tahu AMANAH (PAN) adalah parti macai DAP. Jadi tak ada masalah untuk tanggani AMANAH (PAN) kalau DAP telah setuju. Tun Mahathir tidak mengalami masalah besar dengan parti PAN kerana parti PAN ini adalah parti pak turut DAP. Jika Mahathir boleh menguasai DAP, sangat mudah menjinakkan parti PAN.

      Lagi satu AMANAH (PAN) perlukan duit. Jadi Mahathir dengan wang RM500 juta sekadar sumbat aje dalam mulut pimpinan AMANAH (PAN) sudah pasti mereka yang pernah merana dalam ISA atau penjara seperti Mat Sabu, Salahudin Ayub, Saari Sungip dan lain-lain akan senyap kerana mulut mereka penuh dengan DEDAK!

      Tangani PAS


      Mahathir tahu orang PAS macam elergik dengannya. Mahathir menghantar Muhyiddin untuk menguasai PAS, kemudian di hantarnya anaknya, si Mukhriz membantu tetapi malangnya Mahathir gagal dengan PAS. Dulu ada ura-ura Naib Presiden Bersatu nak ditawarkan kepada Mahfuz Omar (Itu sebab sampai sekarang si Mahfuz ini mengekori Bersatu) tetapi demi menjaga hubungan dengan PAS akhirnya jawatan itu diisi dengan individu lain.

      Setelah gagal dengan PAS, Mahathir mengistiharkan Bersatu bersama PAKATAN HARAPAN. Dia mula projek untuk 'hijack' PAKATAN HARAPAN.

      Delete
    17. Adakah Anwar Terbabit Dalam Misi Mahathir?

      Pada tahun 1987 dahulu, Mahathir telah ditentang hebat oleh Ku Li dengan menyaksikan beliau cuma menang tipis 43 undi sahaja. Itupun undi tipu hasil dari perwakilan haram yang dieksploitasi oleh Sanusi Junid yang ketika itu menjadi Setiausaha Agung UMNO.

      Kemenangan dan kekuatan Mahathir pada tahun 1987 sebenarnya banyak dibantu oleh kelebihan pengaruh Anwar. Walaupun Anwar ketika itu cuma Pemuda Umno sahaja, tetapi beliau berjaya mengimbangi pengaruh Team B Kuli dan juak-juaknya dengan imej Islamiknya.


      Tun Mahathir yang hanya menang 43 undi sahaja. Tengku Razaleigh dapat 718 undi berbanding Tun Mahathir mendapat 761 undi. 43 undi yang membantu Mahathir datang daripada mana? Menurut sumber sumber orang lama, undi itu datangnya daripada Pemuda UMNO yang dipimpin oleh Dato Seri Najib pada waktu itu.
      Ini bermakna, jika tidak mendapat pertolongan 43 undi tersebut, sudah tentu karier politik Mahathir sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri akan bertahan selama 6 tahun sahaja (1981 – 1987).

      Menyedari yang dirinya yang sudah begitu tersepit dan terhimpit oleh asakan Team B yang sudah menguasai 70 % UMNO, Mahathir sudah tiada pilihan untuk menyelamatkan dirinya. Maka DIHARAMKAN UMNO untuk menyingkir Kuli dan kunco-kunconya.

      UMNO Baru di lahirkan. Kuli dan kunconya terpaksa menubuhkan Semangat 46 dan mencari sokongan pembangkang, PAS ketika itu.

      Mahathir berjaya dalam misinya.

      Kini Mahathir nak singkirkan Najib. Tapi malangnya Mahathir tidak berada dalam UMNO kerana dia pencen. Mahathir tak berjaya menggunakan Muhyiddin untuk misi kali ini. Akhirnya Mahathir tubuh PPBM.

      PPBM itu sebenarnya UMNO BAHARU
      Malaysian United Indigenous Party or Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)

      Indigenous = Natives
      Malaysian United Natives Party (UMNO)

      Untuk misi jatuhkan Najib diluar, Mahathir kena hijack PAKATAN HARAPAN. Itu satu-satunya jalan terbaik.

      Kalau kita kaji semua ucapan Mahathir dan corak serta cara gaya dia bercakap semuanya berpusat nak jatuhkan Najib tidak lebih daripada itu.

      Persoalan timbul.
      Adakah Anwar tahu misi Mahathir ini. Adakah Mahathir perlukan Anwar dalam misi kali ini. Itu menjadi persoalan yang hebat dikalangan penganalisis p[olitik tanahair.

      Kalau Anwar terlibat dalam HIJACK HARAPAN, siapanya orang Anwar yang diberikan kepada Mahathir untuk misi ini?

      Delete
    18. Sisters In Islam (SIS) yang difatwakan sesat di Selangor, boleh duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan ulama-ulama yang ada di Malaysia khasnya dalam isu yang berkaitan dengan proses perundangan Islam.

      Hal ini ditegaskan oleh Pengarah Strategik Parti Amanah Negara, Dr. Dzulkefly Ahmad, apabila ditanya salah seorang peserta program sama ada beliau setuju dengan pandangan Prof. James Piscatori yang berpendapat bahawa SIS dan ulama harus diterima sebaris.

      "SIS or IRF (Islamic Renaissance Front), whoever has arguments, they must present it", katanya yang mengklasifikasikan kumpulan ngo tersebut sebagai ‘ahli zikr', yang ada ketikanya pandangan mereka sebagai ‘pakar' lebih layak daripada pandangan golongan ulama sendiri.
      SIS atau ulama sama-sama mempunyai hak dan legitimasi dalam hal ehwal Islam khasnya dalam hal yang berkaitan dengan undang-undang, maka ianya adalah keputusan yang dibuat manusia dan maka ianya terbuka kepada interpretasi dan salah pandangan.

      "Terbuka kepada semua, asalkan mereka benar-benar ada sesuatu untuk disuarakan" tegasnya lagi.

      Delete
    19. Hari ini lebai dapati Malaysiakini menyiarkan surat muhajir (berpindah) yang kononnya didakwa dibuat bagi memastikan kemenangan PAS di parlimen Shah Alam pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

      Surat bertarikh 25 Mei itu ditandatangani oleh Yang Dipertua PAS kawasan Shah Alam kononnya dikeluarkan kepada ahli-ahli PAS.

      Hebat kerja mereka untuk membina persepsi buruk kepada PAS. Kenapa lebai kata begitu? Apa hujah lebai?


      1. Surat ini Malaysiakini lebih awal mengeluarkannya sedang tidak terdapat viral di "whatsapp panas" dan facebook. Soalan daripada mana Malaysiakini dapatkannya? Kita sudah maklum sebelum ini Malaysiakini anti-Islam dan memang anti PAS. Mereka pernah berpesta arak bila kerajaan PAS Terengganu tumbang oleh BN seperti yang didedahkan oleh Fathil Aris Omar editor Bahasa Malaysiakini.

      2. PAS tak pernah setahu lebai mengeluarkan surat umum kepada ahli-ahlinya. Surat ahli biasanya melalui cawangan atas nama Ketua atau Setiuasaha Cawangan. Prosedur surat berkenaan telah bercanggah dnegan amalan surat biasa diamalkan oleh PAS. Lagi pun takkan surat strategi politik boleh dibuat secara umum. Orang bodoh tak buat begitu.

      3. Warna cap logo PAS yang dipaparkan melalui surat berkenaan sama dengan kecerahan warna letterhead PAS hijau yang tak mungkin berlaku. Pada mana-mana surat yang dikeluarkan oleh PAS walaupun dalam format PDF atau pun "printed JPG". Jika anda mahir Adobe Photoshop yang membuat pencerahan kepada pixel warna anda akan dapati HEX warna pada surat berkenaan sama dengan HEX warna pada 'letterhead' dengan jelas ini adalah bikinan bodoh puak-puak PAKATAN HARAPAN untuk buat kerja jahat kepada PAS. Apa lagi blogger, facebooker pun serang PAS dengan pelbagai tuduhan.

      Nama-nama yang makan gaji buat kerja jahat untuk PAS pun seronaklah menghentam PAS dengan pelbagai tuduhan. Ini antara mereka yang dikenalpasti.

      1. Mukhlis Eddie
      2. Ada Ada Aje
      3. Roslan Bin Ahmad
      4. Hussin
      5. Adili Isme
      6. شربان سربيني‎
      7. Faizul Izani
      8. Awang
      9 . Ray Hunter (ini DAP bayar)
      10. Awang Al Kenit
      11.Halim Md Noh
      12.Wan Mohd Aman
      13. Muhammad Radzi Ismail
      14. Ija Deeja
      15. Osman Ahmad
      16. Zailan Ismail
      17.Dima Ahmy
      18. Hadi Anakwang
      19. Othman Don
      20. Ustaz Sepatu Al Gombaki
      21. Amin Cilik
      22. Wan Mohd Yusof
      23. Nur Aulia Abdullah



      4. Kenapa keadah mujahir yang dilampirkan tidak disebarkan? Kalau ikut surat berkenaan dilampirkan sekali? PAS setakat ini belum pernah menggunakan istilah MUJAHIR. Setahu lebai mujahir adalah istilah yang digunakan oleh AMANAH (PAN) yang diperkenalkan oleh Dr. Hatta Mohd Ramli dalam taklimatnya di Kelantan 19 Februari 2017. Dalam ucapan tersebuit Dr Hatta Ramli berucap selama 54 minit.

      PAS menggunakan perkataan pengundi hantu dengan 3 kod huruf yang yang mewakili 3 kategori untuk sistem culaannya yang lebai rasa lebai takkan perincikan dalam artikel ini.

      Henntilah buat kerja bodoh

      Lebai harapan Pakatan Harapan dan penyokongnya hentilah buat kerja bodoh menyerang pas dengan teknik persepsi buruk dan "character assassination". Jika mereka menyerang PAS, sudah pasti ahli-ahli PAS akan bertindak balas dengan mendedahkan keburukan Pakatan Harapan. Malah akan ada pimpinan Pakatan Harapan dibogelkan kesalahan mereka. Perkara ini tidak akan menguntungkan Pakatan Harapan. Yang untung sudah pasti UMNO/BN. Mereka bertepuk tangan kerana kebodoh Pakatan Harapan.

      Oleh itu fokuslah kepada UMNO/BN. Hala tuju senjata anda kepada UMNO/BN. Berhentilah buat kerja bodoh.

      Delete
    20. KETIKA ummat Islam sedang berhadapan dengan pelbagai ancaman untuk melemahkan ummah, jauhilah kita dari perkara dalaman yang merenggangkan ukhuwwah serta merosakkan kesatuan sesama saudara seaqidah.

      Di Malaysia, ancaman kristianisasi tengah melata mencari mangsa dan di pentas dunia, zionis bersama kuasa barat sedang mencatur dengan penuh bernafsu untuk meratah ummat Islam seumpama mengadap hidangan yang lazat.

      Usah dijadikan soal khilafiah sebagai alasan untuk label melabel dan saling menuduh. Berbalah dalam soal khilafiah tak akan selesai sampai kiamat. Kenapa akhlak ulama-ulama silam yang saling meraikan perbezaan pendapat dan pandangan dalam perkara furu' sudah semakin pupus.

      Dari sikap berlapang dada ulama terdahulu, sekarang muncul pula ulama segera yang suka mendabik dada bahawa pendapat akulah yang terbaik. Berbeza pendapat dengan aku, kamu mesti dilabel!

      Saya respect dengan semangat untuk berhujah dan menegakkan pendapat masing-masing. Sayangnya semangat ini disalurkan pada tempat yang salah. Dalam masa yang sama, kemungkaran serta penyelewengan yang jelas di depan mata serta tidak ada khilaf padanya, boleh pula didiamkan malah bersekongkol mempertahankan tuan besar mereka yang korup.

      Atas alasan kononnya nak jaga kemurnian aqidah, kamu terjebak pula dalam dosa memecahbelahkan serta mewujudkan perbalahan dalam masyarakat seaqidah. Beginikah yang kita mahu?

      Di Iraq saya pernah tengok saf sembahyang yang putus di tengah kerana perbalahan wahabi dan sufi. Ketika nak sembah Allah, masih sempat lagi berbalah! Bila saya pergi memenuhi ruang saf yang kosong, kita pula yang dimarahi.

      Sentimen perbezaan mazhab dalam perkara khilaf telah dimanipulasikan oleh musuh untuk memecahkan kesatuan lalu merenggangkan antara hati-hati kita. Kenapa kita terlalu naif untuk masuk perangkap musuh?

      Delete
    21. PAS Pulau Pinang mendakwa kegiatan perjudian yang semakin berleluasa di Pulau Pinang adalah berpunca daripada dasar dan pendekatan pentadbiran kerajaan negeri yang diterajui oleh DAP.

      Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS, Ahmad Safuan Ujar berkata, pendekatan kapitalisme yang menjadi antara tunjang pemerintahan kerajaan DAP hanya mengutamakan keuntungan dan perolehan kewangan tanpa melihat kesan ke atas aspek sosial masyarakat.

      “Kegiatan perjudian yang semakin berleluasa di negeri ini dilihat berpunca daripada dasar dan pendekatan pentadbiran Kerajaan DAP Pulau Pinang.

      “Bahkan, tidak ada bezanya DAP dengan pemerintahan BN yang juga berpaksi sedemikian.

      “Dalam konteks ini, kerajaan persekutuan yang diterajui BN meluluskan lesen judi, kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP pula adalah pihak pemberi ‘kemudahan’ lesen premis,” katanya
      Mengulas lanjut, Ahmad Safuan mendakwa, kemudahan lesen premis pusat hiburan berunsurkan perjudian menyebabkan kegiatan perjudian di negeri ini umpama ‘cendawan tumbuh selepas hujan’.

      Malah, katanya, situasi itu tidak termasuk perjudian secara tersembunyi yang berselindung di sebalik aktiviti perniagaan yang mana kegiatan dan taktik tersebut semakin berleluasa serta bukan lagi satu rahsia.

      “Peniaga berani ‘mengambil kesempatan’ itu kerana kerajaan yang memerintah pun seperti itu. Jika berlaku tangkapan atau tindakan undang-undang, akhirnya hanya membawa kepada saman.
      “Mereka terlebih mampu untuk bayar dan setelah itu, sama ada kegiatan diteruskan, atau mereka akan memohon lesen sah,” katanya.

      Ahmad Safuan berkata, keadaan itu juga menjelaskan mengapa serbuan dan tangkapan polis terhadap operasi premis berkenaan di negeri ini meningkat tahun ini sehingga polis dilihat berdepan kebuntuan maksimum.

      Ini kerana, katanya, pihak berkuasa itu terpaksa berdepan punca kuasa yang membenarkan kegiatan berkenaan berjalan dan pada masa sama menghadapi kemelut masalah sosial kesan daripada kegiatan perjudian.

      Delete
  2. Jika macam ini perangai pemimpin UMNO satu hari nanti Sarawak dan Sabah akhirnya masing-masing menjadi sebuah negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah contoh kesan pegekalan kuasa yang terlalau lama menteri..dia akan jadi riak dan bongkak dgn jawatan dan kuasa yang ada.sb dah tau akan terus berkuasa apa pun jdi

      Delete
  3. Encik Din , NAZRI AZIZ DENGAN AHMAD MASLAN tak ada beza nya.
    Kertas Ujian dari Najib , kedua-dua nya dapat "STRAIGHT Bs"


    1) BODOH
    2) BANGANG
    3) BEBAL
    4) BONGOK
    5) BARUA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tambah lagi
      6) BASTARD
      7) BABI
      8) BITCH

      Delete
    2. Kuah tambah:
      9) Bahalol
      10) Bo Chi... Cina cakap ohr..

      Delete
    3. Ni masa sahur mesti minum air ketum ni......

      Delete
    4. 11. Biol
      12. Bingai
      13. Beruk

      Delete
  4. Padan muka asyik nak membuli Sarawak & Sabah, semua hasil mahsul pegi ke Persekutuan, Sarawak Sabah macam tu juga terkebelakang. Orang Swak Sabah ni terlalu bersopan & baik akur sahaja selama ini dibuli oleh kerajaan Umno BN. Sekarang barulah kau tahu kuasa rakyat. Bukannya terletak kat kuku Umno.

    ReplyDelete
  5. Negara Malaysia terbentuk kerana persetujuan/pengabungan antara Persekutuan Tanah Melayu (Malaya),Sarawak,Sabah dan Singapura (keluar Malaysia).....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan salah faham 1502... 1963 Sabah, Sarawak, Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura bentuk (Persekutuan Malaysia) bukan negara sebab ada 4 buah negara di dalamnya... Contoh Scotland, Ireland dan Britain bentuk UK..Singapura 1965 dah tunjuk jalan. Ajar Perikatan yang angkuh tendang mereka. 52 tahun Singapura dah jauh tinggalkan kita...

      Malaysia bawah PM Najib.. sepatutnya jadi maju lagi 3 tahun ikut Wawasan 2020... Apa dah jadi?

      Delete
    2. Ada saperkara yang membuat mereka menyesal tak sudah. Sebenar nya Malaysia di tubuh kan kerana mengharapkan Brunei, akhir nya Brunei ridak memberikan persetujuan. Kalau tidak sudah pasti Negara itu akan menerima nasib yang sama saperti Sarawak dan Sabah. Singapura akhir nya menjadi Negara maju selepas keluar dari gagasan. Dek kerana takut malu maka pembentukan Malaysia di terus kan walau pun tanpa Brunei. Lihat lah apa jadi dengan Sabah dan Sarawak, terus mundur walau pun memiliki sumber alam yang banyak. Sudah sampai masa dan ketika nya rakyat Sabah dan Sarawak melakukan perubahan.

      Delete
  6. Rakyat Sabah dan Sarawak sudah lama berbulu dengan kerajaan BN yg dikuasai oleh Umno. Hanya pendatang filipina abu sayap saja yg masih sokong kerajaan Umno BN ini kerana mereka ini dibelai dijaga diberikan IC diberikan bisnes di Sabah ini untuk jadi pengundi masa pilhanraya. Jangan tertipu oleh auta dlm tv3, 1 & 2. Kami penduduk asal Sabah tau lah. Sebab itu Sarawak sampai hari ini tidak menerima Umno masuk kerana apabila Umno ceroboh masuk politik negeri mereka akan jadi kucar kacir macam Sabah yg sdh jadi sarang pendatang asing selatan filipina yg merupakan fixed deposit BN di Sabah. Org asal negeri ini sudah lama berubah selera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang sabah memang bodoh.....memang patut jadi kuda bn!!!!!!
      Dah kurang cerdik....nak buat cam ne?....

      Delete
    2. Yg bodoh macai2 politikus Umno BN Sabah. Yg lain sudah celik. Lihat saja sambutan bila PM & TPM datang Sabah. Hanya pilak aka pendatang asing tanpa izin saja yg datang meraikan utk dapat duit angpow & sedikit beg makanan. Bumiputera Sabah & Cina Sabah hanya ada jari tangah saja utk BN! Tak percaya kau tunggu dan lihat PRU nanti!

      Delete
    3. Berbulu. Tak terima UMNO.
      Tapi, bila PRU - BN juga yg dimenangkannya...
      Hmmphh...

      Delete
    4. Apabila kami di negeri bawah bayu ni dah tarik sokongan kami drpd BN jawabnya matailah kamu putuslah rezeki kamu di Putrajaya Persekutuan yg selama ini menghisap darah dari Sabah Sarawak. Kamu ingat kami ini bodoh sgt??

      Delete
    5. Meroyan je lah korang kat sini siang malam.....

      Delete
    6. Ya..rakyat Sabah ngan Sarawak majoritinya mmg masih ditahap bodoh. Kene dedak sikik ja, trus ngelupur sokong BN punya. Buktinya, lihat Pilihanraya yg lps2, sumer BN sapu bersih punya.

      Kalau berani, kluar dari Malaysia. Lihat Singapore dan Brunei. Mereka kecik ja, dah kluar lama dah.

      Orang Sarawak Sabah cakap berdegar2. Pemimpin polok dedak berpuluh tahun dah. Buatlah referandun nak kluar Malaysia atau tidak.

      Bukan kami x perlukan Sabah Sarawak, cuma Sabah Sarawaklah punca Semenanjung x boleh bertukar kerajaan. Nak majukan Sarawak yg sama besar dgn Semenanjung adalah org Sarawak sendiri. Sama juga Sabah.

      Kluar dari Malaysia, bukan bermakna kita bermusuhan. Tapi banyak kebaikan utk Sabah Sarawak juga Semenanjung juga. Pertama, kasi UMNO trus lingkup.

      Delete
  7. Lebih ramai akan sabotaj Najib Razak sebelum PRU14. TAK PERCAYA KER? Cash Is KING. Sabotaj Najib Razak dapat duit dan jawatan. Politik budak nak upah.

    ReplyDelete
  8. Nazri kalau datang kat Sarawak nak bagi dia makan umai obor2 banyak2 & bagi minum tuak biar dia jangan kurang ajar sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi sembang ja kencang, Nazri pegi, ko la yg mula2 pegi kulum konek dia. Mentaliti Malaysian, gebang power la.

      Akhirnya wal asal balik hasil.

      Delete
    2. Hahaha sembang kencang team sarawak

      Delete
  9. Salute Sarawak kerana punya pendirian tegas. Jangan jadi macam Sabah pemimpin BN Musa Aman & bodohgang jadi macai buttlicker Najib. Hidup Pakatan Harapan untuk Sabah!

    ReplyDelete
  10. Nazri has arrogantly ignored fadhillah and state bn. FINE....that being the case, we also do not care about najib and bn at federal level.

    Remember, without swak bn, umno is nothing.......

    I love this spat

    1. Swak seek autonomy
    2. Swak is setting up oil n gas co
    3. Swak withdraw from tourism board.

    I hv been a bn voter all these years but today....your guess is good as mine.....

    Jangan sombong nazri...kelak totot kamu letak kat dahi baru tahu...wait.
    Time will tell....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gebang geger tetek Sumo Jepun boleh la. PRU nanti dpt dedak sikit2, tong air biru, trus menggelupor undi BN.

      Ini fakta satu dunia dah tahu.

      Delete
    2. 16.40

      Rahsia bustari dah pecah

      Tong air biru dah tak laku

      Dedak di tabur.....ambil, undi lain

      Jangan menangis if there is a regime change

      Delete
    3. Hahaha baru nya tau mun tototnya pulang ke dahi nya. Lagi senang nya bekerja makei dahi nya jak. Lawa gilak. Macam ya molah nya.

      Delete
    4. Sila lah datang ke Sarawak Nazri. Rasa dolok kueh mueh kamek sitok. Gerenti hilang lawa kitak.

      Delete
  11. Maslan : Saya taklah bodoh sangat. Saya 3.89.

    Nazri: Saya dah lama jadi menteri. Awak tu setahun jagung.

    Kellies Castle @
    Cabang UMNO : Saya taklah bebal sangat. Saya lulusan Newcastle University.


    Tahap kebebalan dan kebodoh sombongan UMNGOK tak boleh diajar...dua kali lima.

    ReplyDelete
  12. Hanya orang yang lemah dalam points sahaja yang akan highlight perkara-perkara tak relevan macam 'menteri setahun jagung' dan seumpamanya.

    Samalah juga, apabila keadaan terbalik, orang berminda lemah otak udang ni (pinjam istilah popular Dato KAH) akan panggil orang yang jauh lebih berpengalaman daripadanya sebagai sudah expired lagi 'baling gelas pun tak pecah'.

    Kot mana pun dialah yang superman.

    Di bawah Najib, beginilah standard Menteri yang kita ada.

    Bukan saja Sarawak, Sabah pun dah berkonflik secara terbuka dengan Kementerian Pelancongan di bawah Nazri pasal isu Majlis Pelancongan ni.

    Apa kata Sarawak tunjuk sikit power kat menteri bangang ni dengan cara isytihar dia persona non grata.

    Lagipun dia bukan tau hargai hakikat dia masih menteri pun sebab BN masih belum jatuh dan BN masih belum jatuh pun disebabkan Sabah dan Sarawak masih menyokong.

    P/s- saya tidak sesekali menyokong sebarang gerakan untuk memisahkan kedua-dua negeri ini drpd Persekutuan Malaysia. Cuma saya sokong mereka 'ajar' sikit hampas Padang Rengas ni.

    Ini kalilah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra John Doe,

      I am a sarawakian. I pray this will escalate to a point where najib has to make crucial choice.

      We know joe may not be as CRUDE as late tok nan but the ground level is swelling mad....joe has to do something.

      Delete
    2. Berangan je lah....

      Delete
    3. 16:30...

      Nak tahu berangan atau kenyataan, suruhlah Najib adakan PRU 14 dgn segera. Siap-siap Najib sendiri bungkus...jgn kata PM, nak jadi ketua pembangkang pun tak menjamah.

      Selama ini pun Najib menang takut bertanding dalam dalam jawatan Presiden UMNO. Dia bukan dipilihpun, hanya dilantik jer....!!! Satu ketika dulu pun menang tipis dalam kerusi Parlimen dek ada peti undi misteri entah datang dari mana.

      Sila jawab.

      Delete
    4. Mimpi le ko...Parrti cap Munge dah layu...PH dah melingkop dah....

      Delete
  13. Saya bertahun dibumi Kenyalang
    Sebut Umno orang tak pandang
    jika marah berputih tulang
    umno parah Sarawak meradang!

    umno boleh mengatur kepala
    berbillion ringgit sudah ditala
    Allah menyusun hebatnya pula
    bencikan umno sudah bermula!

    menteri Umno rasa selamat
    60 tahun konon 'berkhidmat'
    cakap takbur tak reti hormat
    PRU nanti kasilah lumat!

    sombong, bongkak bengap dan takbur
    perkara baik dinampak kabur
    projek direbut kerap berhibur
    amanah lupa pastinya lebur!

    orang Sarawak pastinya sedar
    memikul biawak badan dah gatal
    pemimpin mewah bininya bundar
    sokonglah Pakatan kampung dan bandar!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tun.....you are absolutely correct.

      I am a sarawakian

      Delete
    2. Ni mesti dah banyak makan dedak Dapigs....

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Bahasa menunjukkan bangsa
      Bila dah tak ada, itulah gengster
      Sebagai menteri dalam negara
      Kelakuan dan mulut mestilah dijaga..

      Bila sudah berkelakuan sumbang
      Kamu memang mengundang malang
      Rakyat sarawak menjadi bengang
      Siap lah BN nanti kau tumbang..

      Sudahlah tidak banyak kemajuan
      Bergaduh pula dengan rakan sejawatan
      Katanya menteri yang banyak pengalaman
      Takkan diberi portfolio menteri pelancongan?..

      Inilah umno punya pimpinan
      Rasa kuat dan popular mereka terperasan
      Hakikatnya semakin hari semakin kurang mendapat sokongan
      Tunggu PRU 14 aje nanti untuk dikafankan..


      Delete
  14. Saya tak pernah suka org Malaya. Ramai yg biadap dan kurang ajar. Ibu bapa saya BN boleh kelentong dan tipu tapi saya dab generasi selpas saya x taksub pada umno.
    Satu contoh mudah, Sabah n Swak FORMED dan bukan Joint Msia.
    Kami tidak buta sejarah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini salah satu sepsis Dugong ni....

      Delete
    2. Datang PRU, menangis meraung sokong BN, bukan siapa2 jugak. Muka mcm kau la jugak Mali Muyung.

      BN mesti sapu bersih kerusi parlimen Sarawak lagi. Negeri je besar, otaknya kecil. Buktikan otaknya besar dulu.

      Delete
    3. Maki muyung auta taksub umno...di serawak mana ade umno...

      Delete
    4. Amboi bongkaknya Mali Muyung. Tepuk sebelah tangan takkan berbunyi.Suruhanjaya Cobold, Senarai 18, Senarai 20, Pendidikan, Keselamatan dan lain-lain patut diambil kira.

      Kalau org Malaya ramai biadab, seru rakyat Sabah & Sarawak belajar rajin2 di UMS & Unimas, jadi cikgu, polis, tentera & YB yg jaga rakyat/terlibat dgn aktif dlm Parlimen.

      Jadi tak perlu lagi bergantung kpd org Malaya yg biadab.

      Delete
    5. Sama la Kita Mali muyung..
      Saya pun tak pernah suka org Sabah Dan Sarawak..
      Kat shah Alam berlambak org Sabah Dan Sarawak,kaki tongeng arak..
      Lps tu buat mcm kawasan diorg,kacau Anak,Bini org..
      Paling tak suka korang ni punca bn Tak dapat dijatuhkan..korang buta n pekak..asyik Harap berita dari tv3,bc utusan..
      Better mereput org Sabah,Sarawak..dh boleh keluar dari tanah melayu..tp sblm keluar,hantar anak2 korang ke tanah melayu dulu..
      Pempuan Sabah, Sarawak I like..senang diusung Dan senang dientot..

      Delete
    6. Nampaknya sarawak tetap jadi kubu bn lgi tahun ni huhuhuhuhuhu

      Delete
  15. Klu dilihat dri sudut positif....Nazri ni mcm nak sabotaj Najib.......mgkin sbb dia sbg menteri kanan tapi diletakkan dkt kementerian yg tak berapa penting......banyak tindakannya skrg seolah2 nak sabotaj BN atau Najib sendri....Cth sbelum ni nak debat ngan Tun M psl 1mdb......memg diketahui bakal memalukan Najib sendri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama ja menteri senior. Tapi sorg pm pun xpcaya dia nak lantik menteri kanan.sekadar nak buat mcm anjing jaga pagar bukeh la dia ni..pastu bila org segah senyap hahahahahaahaha.

      Delete
  16. MCA ajak cina tolak DAP kerana beri 97% peruntukan kepada Melayu dan Islam

    BIASA kita dengar propaganda Umno memomok dan menakut-nakutkan orang Melayu dengan Parti Tindakan Demokratik (DAP) yang bergabung dalam Pakatan Harapan, bersama KEADILAN, AMANAH dan PPBM.

    Tidak perlulah aku ulang semula propaganda yang sering digunakan oleh Umno untuk memperbodohkan orang Melayu supaya takut dengan DAP sekaligus menolak untuk menyokong parti itu dan parti-parti lain dalam Pakatan Harapan.

    Di depan orang Melayu Umno memainkan sentimen rasis dan agama, kononnya DAP anti Melayu dan anti Islam. Namun di depan orang-orang Cina, Parti komponen Barisan Nasional, Parti Pertubuhan Orang Cina Malaysia, (MCA) memainkan sentimen rasis yang serupa namun mesej yang bertentangan.

    Sebagai contoh, Halaman Facebook MCA Bahagian Kulai dikesan menghantar mesej berbayar dan bersasar dalam bahasa Cina kepada orang-orang Cina. Maklumat ini aku terima daripada salah seorang rakan berbangsa Cina yang menghubungi aku melalui WhatsApp.

    Di bawah ini mesej yang dimaksudkan.

    Terjemahan:

    Inilah budaya DAP, Orang Cina semua jangan undi DAP!

    Tulisan berhuruf tebal — Dalam melaksanakan "Malaysian Malaysia", DAP melakukan perkara-perkara berikut:

    1. Bantah Orang Cina pegang jawatan Perdana Menteri (PM)
    2. Bantah Orang Cina pegang jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM)
    3. Bantah Orang Cina pegang jawatan YDP majlis.
    4. Lagu parti (DAP) dalam bahasa Melayu.
    5. Guna bahasa Melayu dalam mesyuarat (DAP).
    6. 97% projek kerajaan (DAP) untuk Orang Melayu
    7. 97% peruntukan untuk (DAP) Agama Islam

    Poster ini disebarkan oleh Parti Cina MCA kepada orang-orang Cina melalui mesej berbayar Facebook yang hanya mensasarkan pengguna Facebook yang pandai membaca tulisan cina.

    Anda boleh baca sendiri poster ini di Facebook MCA Bahagian Kulai, sila klik link ini — MCA Bahagian Kulai (cepat sebelum kena padam)

    Senangnya tipu rakyat supaya undi BN, depan Orang Melayu Umno kata DAP anti Melayu anti Islam, depan Orang Cina MCA kata DAP sokong Melayu sokong Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai taktik yahudi la ni

      Delete
    2. Najib jan ade penasihat yahudi...

      Delete
  17. Mali Mulung kau pakai tembak aje semua orang Malaya tak baik. Kalau dalam Pakatan tentu kau tak ada tempat. diSabah yang jahatnya ketua pemimpin orang kamu yg cilok sana sini sampai di luar negara ada harta berjuta. Apa yang kau orang Sabah buat? sokong lagi?
    Benci orang Malaya ni dah berzaman sejak zaman Tun Mustapha lagi. sekarang anak2 Sabah pun belajar kat Malaya, kerja kat Malaya, cari rezeki cari jodoh pun kat Malaya. Kau Mali Mulung terlalu kedaerahan. Aku pun benci kalau orang kata orang Sabah mundur dan biadap, kau marah kan?
    lain kali fikir isu sensitif sebelum komen. kau tak suka umno BN tak apa tapi kami orang Malaya dalam Pakatan, kau kena faham tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, saya pernah jadi pengurus dlm kumpulan Felda .
      U percaya kah kalo saya kata kerani pun dia impot dari Malaya.
      Sabah jadi dumping ground pegawai kjaan dari Malaya.
      Saya fikir kalau ada referendum mcm d UK, ramai org Sabah prefer keluar dari Msia.

      Delete
    2. Orang sabah tak brani kluor dari mesia....takut filipina tuntut sabah wilayah filipina...disabah pon ramai orang filipina...

      Delete
    3. Mali muyung
      Nak keluar,dgn segala hormat dipersilakan..
      Bukan Ada satu kebaikan pun korang Ada Kat tanah melayu..
      Selain dari Jadi fixed deposit utk bn..
      Tolong lah,usahakan sesautu Supaya korang boleh cpt2 berambus Dan mereput

      Delete
    4. Hurmmm...mali kau org yg bodoh biar si taib dan anak2 dia jadi billionair hasil dari bumi sarawak

      Delete
    5. Kalu kat smnanjung dah lama orang tendang taib tu

      Delete
    6. Mali muyung
      Kat tempat aku Ada sekor kaum korang..
      Gred 41,kerja gomen..
      Fulamak..dalam meeting dia Punya sembang..klcc boleh runtuh..
      Tp realitinya..
      Dia lah kaki bodek,kerja Tak jalan,asyik duk Harap org siapkan kerja dia..bak kata org sini..berak reti,basuh Malas..
      Ha..ni geng kaum korang la Ni..dtg semenjung buat semak jer..

      Delete
    7. Saudara Mali Muyung tu orang Sabah.
      Apa ada kena mengena dia dgn Taib Mahmud dan Sarawak?

      Yg nak bantai sesama sendiri ni apa untungnya?

      Kalau betul nak bantai maka bantailah umno/bn saja.

      Yang nak petik nama negeri Sabah dan Sarawak tu buat apa?

      Apa faedahnya?

      Delete
    8. Buat Zack,

      Yg bantai sabah Sarawak tu semua biawak berbulu angsa sahaja

      Tu semua geng samsong punya kerja

      Delete
    9. Lengan Kuat,
      Kami nak batuapikan orang Malaysia Timor saja supaya mereka humbankan UMNO yang berikonkan Nazri tuh,

      Delete
    10. Skrng ni mana ada dah istilah Malaysia Timur atau Malaysia Barat.

      Yg ada hanya Semenanjong, Sabah dan Sarawak.

      Kita bersatu di ruang ini untuk sama2 bermuafakat untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan najib razak. Ia itu umno/bn.

      Bukan kesemuanya orang sabah dan sarawak menyokong umno/bn.Parti Warisan pimpinan Shafie Apdal bermati matian buat road show di suluruh negeri sabah semata mata untuk memenuhi impian ini untuk menjadi kenyataan.

      Tidak ada sebab kenapa tuan2 menggunakan ruang ini untuk menibai orang2 sabah dan sarawak tak tentu pasal. Sedangkan mereka berjuang bersama sama kita juga.

      Jadi kenapa ruangan ini digunakan untuk mencercakan mereka? Apa salah mereka?

      Buat apa nak gunakan ayat2 yg sensitif. Mereka pun mcm kita juga. Sama2 ada perasaan.

      Nak membina perpaduan ni cukup susah. Tapi kalau nak menghancurkannya sekejab saja.

      Delete
  18. Sabah , BN bagi decoder MYTV.
    Sarawak BN bagi tong air biru.
    SETTLE.
    Tak byk modal pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu jaman tahun brape?...

      Delete
    2. 1732, ko tatao? ko baru masok maleesia ya? ko ikut jln darat ato laut? IC murah boleh dapat, ko nak?

      Delete
    3. Ko yakinlaah bn menang lagi di sabah...shafeei dan tarik orang sabah...orang serawak hanye dengar cakap pemimpin dia saje...kalo pemimpin dia lari dia orang pon turut lari...umno tak brani ke serawak...sekarang pemimpin serawak berani lawan kl...tarik ahli kluar dari lembaga pelancongan...serawak nak tubuh lembaga minyak dan gas sendiri...hik2... Ko masuk dari udara?..

      Delete
    4. Ade cawangan umno disabah hanye ringgal ajk sahaja...

      Delete
    5. Bangunan umno kat KK sdh jadi mcm rumah hantu lopong kosong tak terurus. Yg korang tengok dlm tv3 1 tu hanya show saja. Kami yg dok sini tau lah.

      Delete
  19. menteri riak..sampai masa jatuh juga
    org sarawak bukalah mata..ini kalilah

    ReplyDelete
  20. Nazri ade beza dengan Mat maslan...
    Nazri lebih seduku...mat maslan tak cukup suku
    Nazri samsing...mat maslan bodoh sombong..
    Naxri tak de cgpa...mat maslan 3.85
    Nazri menteri kanan
    Mat maslan menter i separuh...
    Nazri taj tahu gst turunkan hatga barang....mat maslan gst naikkan barang dia... Hak5...

    ReplyDelete
  21. Bergaduhlah sesama sendiri. Yang untungnya BN jugak. Bangsa Sabah dan Sarawak sudah tiba masanya kamu bangkit. Jangan ungkit. Move on.

    ReplyDelete
  22. Cis, orang Sarawak memang kurang hajar, lansung tak tahu nak hormat dengan kekuasaan Menteri kanan dari semenanjung Tanah Melayu. Dulu sebelum merdeka mungkin Sarawak sebuah negara tapi sekarang tidak lagi. Sarawak adalah dibawah kekuasaan kerajaan persekutuan yang mana Nazri adalah menteri kanan yang berkuasa. Sebagai pak turut kepada kerajaan persekutuan maka Sarawak jangan cakap banyak! Semoga Nazri terus membedal menteri bodoh bangang melantun seluas alam semesta ni. Hidup Nazri Botak! Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok bn serawak kluar dari bersekutu dengan perompak...tengok pru tanpa serawak dan sabah boleh ke menang...kasi ajar orang bongkak...kalo serawak dan sabah gertak nak kluar dari bn gerenti najib batalkan cukai pelancong...najib takut masuk bamboo river inn...

      Delete
    2. Elok la sarawak team up lagi kali ni.kasi bijan menang lagi.

      Delete
  23. Isu ni kecik kiut miut jerr...isu lebih besar ialah cukai cukai cukai. Duit tak ada lagi ka?

    ReplyDelete
  24. http://pahangdaily.blogspot.my/2017/06/nazri-aziz-akui-cukai-pelancongan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)&m=0

    Dah jatuh muskin...kata kdnk tinggi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib nak tibai cukai lagi...

      Delete
  25. Pulau Pinang – Najib baru-baru ini telah memberi 4.2 juta TV decoder secara percuma kepada keluarga-keluarga yang menerima bantuan BR1M. Selepas itu, dalam program yang lain, beliau menyifatkan bahawa kerja sebagai Perdana Menteri adalah sejenis pekerjaan yang paling menekan di dunia. Tambahan beliau bahawa sudah lama beliau tiada berpeluang untuk tidur selama 7 jam sehari. Kenyataan beliau telah menimbulkan perbincangan orang ramai tentang kehidupan sebenar seorang pekerja.

    Sebenarnya, kenyataan Najib berkenaan dengan TV decoder dan masa tidur kurang daripada 7 jam telah mencerminkan bahawa pemimpin kerajaan yang telah hilang sentuhan dengan rakyat. Mereka langsung tidak faham tentang kesusahan dan kepahitan pekerja.

    Kini, ramai pekerja perlu bekerja sampingan untuk mencari rezeki membiayai kos sara hidup untuk keluarga. Justeru, mereka bekerja dalam masa yang panjang sehingga tiada masa untuk menonton program kehiburan TV, malahan tidak berani berharap untuk tidur sepanjang 7 jam sehari.

    ADUN Machang Bubuk, Lee Khai Loon mempersoalkan Najibi ,”Tahukah kerajaan bahawa beban rakyat telah bertambah berat selepas kerajaan melaksanakan cukai GST 6%, penurunan nilai ringgit Malaysia dan kadar inflasi yang tinggi?”

    “Mengapakah kerajaan tidak berusaha untuk meningkatkan kualiti hidup pekerja dengan menghapuskan GST dan menghadkan masa kerja? Sebaliknya, kerajaan memberi TV decoder kepada keluarga penerima BR1M yang kebanyakkannya keluarga berpendapatan rendah, bukankah ini merupakan anestesia kepada rakyat yang hidup susah menderita sekarang?”

    Konsep keseimbangan kerja dan kehidupan senang dicakap tapi susah dicapai tanpa dasar tenaga kerja yang melindungi para pekerja. Kini, keadaan pekerja yang semakin buruk dan gaji rendah. Ramai pekerja tiada pilihan tapi hanya bekerja dengan masa lebih panjang supaya dapat menyara keluarganya.

    Cerita kepahitan pekerja sering berulang kerana waktu kerja semakin panjang dan semakin ramai pekerja bekerja dalam persekitaran kerja yang berisiko tinggi. Fenomena ini semakin serius sehingga terdapat kes kematian pekerja Malaysia yang mati di kastam dalam penjalanannya ke tempat bekerja di Singapura. Segala-gala ini sudah mencukupi untuk menarik perhatian kita semua terhadap masalah kerja terlalu lama dan letih.

    ReplyDelete
  26. sampai bila da nazri ni boley jd menteri... tu pun jd menteri pelancongan jek, jawatan utk org pompuan. ckp besar, tunjuk hebat dpn najib kunun..

    ReplyDelete
  27. aku puji nazri.dia berani.sepatutnya dia ni jadi tpm.dia tak sorok sorok cakap.kelulusan dia lawyer memang patut dia ckp terus terang.pm pun dia berani sergah.teruskan nazri.anda hero

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana berani tak bertempat nanti bn serawak lari jadi menteri pelencongan plak laa nazri...

      Delete
  28. ya hero sekerat jalan.awal semua dia pecah tong..last dia buat bodo.

    ReplyDelete
  29. Cerita pemandu teksi Pulau Pinang
    11 Jun 2017 | ZULQARNAIN LUKMAN

    Sewaktu dari lapangan terbang ke sini tadi sempat sembang dengan Abang Zamri. Dia sudah jadi pemandu teksi airport selama 23 tahun. Dia kata dah tak ramai orang Melayu ada di pulau sebab rumah harga ratusan ribu di luar kemampuan untuk dibeli. Beliau sendiri duduk area airport atas tanah tol semenjak zaman ayahnya lagi.

    Tetapi agak mengejutkan dia boleh puji Guan Eng baik. Dia kata LGE jaga kebajikan rakyat tak kira bangsa. Ada peruntukan khas untuk warga emas, ibu emas dan anak emas. Saya hanya faham warga emas. Dia kata ibu emas ini isteri yang umur emas dan tak bekerja. Anak emas ini pula anak yang baharu lahir akan dapat RM200.

    Drebar teksi pula dapat RM600 setahun. Imam pun dapat elaun (ini bukan imam pasar malam no). Orang gali kubur pun dapat elaun juga. Anak nak masuk universiti dapat RM1,000. Dia kata banyak betul orang Penang dapat faedah kebajikan walaupun DAP yang memerintah.

    Katanya masjid yang nak roboh pun dia bagi duit suruh tegak balik. Saya tanya betul ke orang kata DAP ini ada agenda Kristian. Dia kata cuba hang tunjuk mana orang Melayu jadi Kristian sebab DAP. Terkedu sekejap. Saya pun hairan macam mana ada seorang pensyarah UUM boleh kata gitu. Mudah aja drebar teksi patahkan hujahnya.

    Dia kata susah untuk BN tawan balik sebab LGE jaga rakyat. Dia kata dulu dia pernah pergi perjumpaan dengan Najib. PM janji nak bagi permit teksi persendirian. PM kata dia kesian kat pemandu teksi yang jadi hamba company. Tapi sampai la ni janji tu tak tahu ke mana.

    Baru ni dia kata ada 30 ribu pelancong India datang ke Penang tajaan satu company direct selling. Habis hotel di Penang ditempah. Saya dok bayang 30 ribu orang ni kalau belanja RM1,000 seorang akan dapat faedah kepada peniaga di Penang RM30 juta. Lepas tu ada pulak pelancong Cina yang datang seramai itu juga. Kiranya makmur jugalah Penang ni. Macam mana kerajaan yang orang kata kafir harbi ni boleh lagi maju daripada kerajaan Islam. Aneh juga ilmu Tuhan ini.

    Sebelum turun teksi saya tanya dia ada berapa teksi airport. Dia kata dalam 300 buah. Dia kata biasa dia dapat 3 trip sehari. Dia kena bayar sewa teksi RM50 sehari dan bayar komisen 10% daripada tambang kepada company. Tadi saya bayar tambang RM142.90. Maknanya orang Penang ni ada kecukupan untuk belanja harian. Cuma sempat saya kabor kat dia untuk tambah pendapatan dengan jual benda berkaitan kerjaya dia seperti jual prepaid card kepada pelancong yang naik teksi dia.

    Semoga murah rezeki Abang Zamri.

    ReplyDelete
  30. This blog is fuck tempat org malaya bergaduh dgn sabah sarawak. Paling bagus Sabah Sarawak join Singapore. Semenanjung memang tempat totok tetek melayu. Sabah Sarawak better off with Singapore. Let Putrajaya become haven for totok asshole lickers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tu bila lu org nak blah?..
      Sbb lu org bn berkuasa..org tanah melayu dlm lama tolak BN..
      Lu org jer yg pekak,buta.jilat bn..
      So packed up your beg and leave,ikut suka korang nk pg duduk sama Singapore atau nak masuk balik dalam hutan..

      Delete
    2. Stupid fuck asal org sabah sarawak kau org ingat hidup dlm hutan tggal atas pokok ye. Pathetic mentality. Fyi sabahan sarawakian lebih ramai yg intelligent dari mu. You are so damned teruk in ur english and We master better. And we could live harmoniously without u fucking guys who come here just to kacau bilau. Hiduplah mu dgn pok lebai dan totok umno. Dua2 pun penyembah berhala tapi anggap diri mu saja terhebat. Best is u move to live in the sahara maybe u will find ur al manat inside the pyramid.

      Delete
    3. Hahaha..
      Marah Betul geng2 batak ni..dah Betul korang asal dari hutan..pikul sumpit..
      Kitaorg pun tak hinggin satu negara dgn korang..
      Mali oii,Jadi penyumbang terkuat majority kemenangan bn..
      Geng korang ni susah nk ajar,yg reti najib dtg jer angkat sepanduk we love pm..Jadi lebih elok korang masuk hutan balik..pakai cawat korang..sebab yg tu jer korang pandai buat..
      Dah jgn duk menyalak..
      Korang Tak mahu,kami pun tak hinggin..soh,soh..sila blah Dan mereput

      Delete
    4. Geng batak? Batak tu lebih dekat dgn kau kat tanah semenanjung tu. Geografi sejarah kau masa sekolah rendah? Hehehe nak mengenakan orang diri sendiri asal usul belum tentu lagi sempurna. Pffttt.

      Delete
    5. Lantak ko lah..
      Janji ko keluar dari Malaysia..senang nk jatuhkan najib..
      Adanya puak2 korang ni pun bukan menyenangkan..lg menambah beban adalah..
      Hasil negara kena bagi Kat korang..apa yg korang sumbangkan Kat negara?..Tak Ada satu benda pun yg elok..
      Jadi sila mereput balik dalam hutan,dlm Gua..
      Puak korang Ni jenis yg susah nak diajar,org suruh pakai seluar..cawat jugak korang pilih..
      Tu lah pasai najib Dan bn susah nak tumbang..korang terlampau bodoh utk diajar.. hahaha

      Delete
    6. Biasalah Si Budin ni Batu Api....tak semena-mena dapat dosa kering....

      Delete
    7. 3 kali pru sarawak n sabah bagi bn menang. Kali ni nak bagi lagi ke?

      Delete
    8. Konpem bagi lagi..puak2 ni 50 langkah ke belakang..
      Bodoh bukannya boleh diajar..Lg2 najib bagi pree decoder..lg la beraya geng Sakai ni..cars yg mudah sila berambus Dan mereput dlm hutan,dln Gua..

      Delete
    9. Saya tidak dapat melindungi rasa kesal dengan penggunaan blog ini utk menjadi medan menghentam di antara Sabah Sarawak dengan Malaya.

      Hakikatnya kita senegara. Sekalipun drpd sejarah dan geografi Singapura dan selatan Thailand dan malahan Sumatera juga lebih dekat dengan negeri-negeri yang membentuk entiti Malaya tetapi selepas setengah abad rasanya Malaya lebih dekat dgn Sabah dan Sarawak berbanding 3 entiti tadi.

      Masih ingat sahabat kita sdr labu labi yang berkahwin dengan anak Sabah?

      Saya secara peribadi juga punya rakan baik dari Sabah. Kristian lagi.

      Saya harap sdr Mali Muyung tidak lagi memberikan komen seperti di atas sebab dari pandangan saya kawan-kawan lain hanya memberikan reaksi @ komen balas kepada komen awal sdr Mali Muyung yang menghentam orang Malaya secara pukal.

      Delete
    10. Bagus kamu semua hentam brunei, sabah dan sarawak x da raja yang boleh disembah selain allah taala.Brunei pon takot join persekutuan negara malaysia.sebabnya ada mulot busuk samsing melaya lupa daratan.

      Delete
    11. Bertenang saudara Mali Muyung. Bawa bersabar kerana saya amat menghargai sumbangan saudara di ruang ini. Jangan ambil hati kerana lantai politik mmg begini.

      Saya juga pernah berkhidmat di sabah selama puluhan tahun sejak zaman Usno, Berjaya dan Pbs. Sebelum ke Sarawak dan kembali ke semenanjong.

      Delete
  31. Bangangnya macai2 pembangkang yg melambak kat sini. Kalau kau org dengar balik baik2 penerangan DS Nazri tu memang logik dan masuk akal. Serawak sebagai sebhg dari semenanjung kena lah ikut arahan demi kepentingan rakyat di sana, kan sebhg dari cukai tu akan diagihkan semula secara adil utk pembangunan infrastruktur, pendidikan, sosial dll..lagi pun yg banyak menyumbang dari semenanjung khususnya penang, melaka, KL..cuba kira berapa kerat hotel 5 bintang di serawak tu, kalau ikut DS NAZRI tak sampai 5 buah pun..penang dan melaka pun tak bising...berapa kerat sangat pelancong asing yg melawat serawak setahun, tak sampai 1000 org pun kot. Sepatutnya hayati lah semangat kebersatuan dlm BN, dan bukan berhujah secara kenegerian, Tak paham lah aku org serawak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow...nama geng najib..hahaha..
      Eh,lantak la nazri nak ckp apa pun..
      Lgpun dia gaduh dgn geng korang jugak..
      Kitaorg cuna Tepuk tangan jer..
      Siapa yg berhujah secara kenegetian ni geng korang jugak

      Delete
    2. Nazri yg nak gaduh dengan orang serawak dan sabah...

      Delete
    3. Ko ingat orang serawak sabah percaya ker duit cukai nak bagi balik kpd serawak dan sabah...duit minyak dan gas bagi balik ciput jer...bodos
      Orang serawak dan sabah bimbang kedatangan pelancong akan merosot...ko bodos tak tau ape isu sebenar yg sebabkan orang serawak marah sangat...

      Delete
    4. Najib kutip cukai penginapan pelancong kerana kerajaan najib nak jatuh miskin...jadi berapa banyak yg akan dipulangkan kpd negeri?....auta belaka..

      Delete
    5. Yeaaaaa mtk sarawak tolak bn

      Delete
  32. FUYOOOOOO.....

    GENG MAMAK DAH TAK ADE ISU SEBENONYER
    DARI SRC KE 1MDB TRUS KE SAPIEE TAK MENJADI
    APE NAK BUAT YEOOPP..DEME YG SUKA LAGA LAGA
    KITE KAT SINI TUNGGU PRU BIO BINASE BARUA SEMUA

    KIKIKIKIKIKI.... BERAMBUS BARUA PLURALIST SYIAH KAFIR DAP@SINGAPORK AVENGLISTA PERSABOTAJ EKONOMI NEGARA..


    BERAMBUSSSSSS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brambuss..mamak shareiii ketakutan masih bisu oooi....peguam lain dah bersuara...hik3...pru bn lingkup...peneroka dah benci tapi najib buat2 tak tau...

      Delete
    2. Ekonomi najib dan macai kena sabotaj...hik3... Ekonomi negara najib tak reti nak uruskan...reti rompak jer..

      Delete
    3. Tak menjadi tapi kecut je dgn tun hehehe

      Delete
    4. Tun Taik Madey Perompak besar...pi Tanya sama Si Rapuji sotong... goreng topung pun sodap.....

      Delete
    5. Yg terang2 lagi bsuluh buat tak nampak.yg tak disuluh boleh plak nampak.apa kau dh dh dapat brim lebih dari org lain kah?

      Delete
    6. Fuyoo... Akak tak posa

      Delete
  33. Nazri Aziz akhirnya bersetuju
    menentang Tun M di Parlimen Langkawi
    pada PRU-14.

    Mari kita lihat keputusannya.

    Tun Mahathir : 36 018 undi
    Nazri Aziz : 18 undi

    Tun Mahathir menang dengan
    majoriti 36 000

    Nazri Aziz hilang wang pertaruhan
    dan beliau didapati menangis
    mengenangkan nasibnya.

    tehehe......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazri patut bertanding di srawak ato sabah...

      Delete
    2. Hehehe kate kuat sgt ari tu..siap cabar tun tanding kt padang rengas

      Delete
    3. Madey dah Monopos dah...tak yah tanding le....Si Jijah Kipas kata buat semak je....

      Delete
    4. Masyaallah...melayu apa ni macam kafir qurais bahasanya kikiki

      Delete
    5. Melayu umno kah itu?

      Delete
    6. Melayu sanskrit kot...

      Delete
  34. Orang serawak dah marah.....serta merta kluar dsri lembaga pelancongan nazri akibat nazri botak berani tunjuk samsing...nazri ingat orang serawak tak berani tunjuk samsing....padan muke...kalo orang serawak gertak nak kluar dari Bn Najib yg akan menangis ketakutan...kerusi majoriti bn di parlimen kerana sabah dan serawak...

    ReplyDelete
  35. APA BEZA NEW HOPE VERSI KRISTIAN DENGAN PAKATAN HARAPAN
    Kegagalan Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yasin mengubah nama Pakatan ‘Harapan’ kepada nama lain disebabkan nama itu merupakan roh perjuangan Kristian yang berselindung di sebalik DAP.
    Pada 14 Mac lalu, Dr Mahathir membuat pengumuman rasmi bersedia menyertai Pakatan Harapan dengan syarat penukaran nama pakatan itu kepada nama lain.
    Bagaimanapun cadangan Dr Mahathir itu segera dibantah oleh penasihat DAP, Lim Kit Siangyang melabelkan idea itu sebagai warisan Barisan Nasional.
    Dr Mahathir terpaksa mengalah dengan penolakan DAP itu.
    Kemudian muncul pula Muhyiddin menterjemahkan cadangan Dr Mahathir itu dengan mencadangkan Pakatan Harapan ditukar nama kepada Barisan Rakyat.
    Sekali lagi cadangan Muhyiddin itu telah ditolak mentah-mentah.
    Sekutu rapat DAP, PAN berkata Majlis Presiden Pakatan Harapan hanya bersetuju untuk mendaftar nama Pakatan Harapan dan bukannya nama lain.
    Kegagalan Dr Mahathir dan Muhyiddin mewakili PPBM mencerminkan kuatnya pengaruh DAP mendominasi Pakatan Harapan sebagaimana kedudukan ahli parlimen di Dewan Rakyat iaitu DAP (37), PKR (29), PAN (6) dan PPBM (1).

    ReplyDelete
  36. http://mymassa.blogspot.my/2017/06/apa-beza-new-hope-versi-kristian-dengan.html?m=1

    LINK ATAS EVANGLISTA PAKATAN HARAPAN DAN NEW HOPE
    PANTUN KENA ULANG BAGI PERINGAT SKET..

    SIFIR MUDAH PRU 14 NANTI
    PILIH CALON BUKAN PARTI
    MCA GERAKAN PKR PAN & MIC
    TOLAK ABIS CALON BARUA INI
    AGAR SUARA ISLAM DI DEWAN MAJORITY
    CAP BUNGA BLOM UNDI DAH BUBAR PARTY

    BERAMBUS BARUA PLURALIST MURTAD.. SYIAH KAFIR.. EVANGLISTA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI DAN ISLAM...

    BERAMBUSSSS....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyoo.. Ye ke ni akak

      Tak tipu ye

      Delete
  37. Sabah dikuasi pendatang pilipin dan indon manakala sarawak yang kebanyakkan penduduknya kafir dinafikan oleh mageran.dulu pabila orang iban menjadi ketua menteri diturunkan dengam cara tidak demokratik.dipilih oleh rakyat dan akhirnya dinafikan oleh pengistiharan darurat.harrkktuiih..jilat ludah kamu dineraka nanti

    ReplyDelete
  38. Brunei ada raja manusia yang boleh disembah selain dari allah taala pun takut bergabung dengan malaya untuk membentuk negara malaysia.Singapura bijak sikit sebab tidak mahu turun pangkat kepada ketua menteri sebab perjanjian asal pembentukkan malaysia ialah 4 negara membentuk negara persekutuan malaysia.kalau x jujur tuhan bayar cash.memerintah x pandai(peluang sangat luas untuk kembangkan kepimpinan), tapi bila kena perintah cuma tahu jadi penganas pula.Indahnya islam didukung oleh kamu ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni mesti Sakai Sabah Tak pun Sarawak duk Meroyan..
      Dgn tulisan bm Tak Betul,dgn ayat yg berterabur..
      Baru keluar hutan,Gua ke sedara?
      Dah pergi tambah ilmu sbb nak sampuk benda yg ko Tak tahu..
      Pakai seluar pun tak reti nak campur pasal Islam,nak kaitkan dgn penganas..

      Delete
    2. Anon 01:17 lagi teruk, pakai otak pun tak tahu.bertaerabur.apa dalam alquran ada tertulis pasal nak jadi samsengkah?kalau x da pasai apa samseng setahun jagung keluaq dari mulut? Bangang x bangang

      Delete
  39. Anak Kuching Jantan13 June 2017 at 00:45

    Jangan lah buang masa gaduh sesama sendiri. Baik orang Sabah, Sarawak atau orang Semenanjung, kita ada peranan masing-masing. Jangan salahkan Sarawak atau Sabah punca bertahan nya Bn. Di Semenanjung kenapa tak jatuhkan Najib di PEKAN? Bukan Sabah Sarawak yg kekalkan Najib di PEKAN.

    Tolong sikit, fokuslah kepada isu asal.... Kita ajar sedikit Nazri yang lupa asal usulnya. Masa dia jadi Pengerusi MARA awal 1990an, bodohnya bukan main lagi. Sdra Shahbudin harus tahu sebab Shahbudin bertugas di MARA ketika itu. Apa yang Nazri sumbang kepada Bumiputera sepanjang jadi Pengerusi MARA? Abok pun takda. Masa dia jadi Menteri Pembangunan Usahawan, apa dia buat untuk Bumiputera?

    Satu lagi tentang Nazri, rumah tangga sendiri pun tak terurus. Apa jadi pada anak dia? Mana suri rumah dia? Ehhh Nazri, keep your mouth shut, we know who you really are. To the East Malaysian, please lah dont let Bn form the Federal Government again. Enough is enough.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu fakta,dh terang lg bersuluh bn menang sbb Sakai Sabah Dan Sarawak..
      Jatuh najib di pekan pun apa gunanya..pengganti najib Pun sanak sedara najib jugak..
      Hisamuddin tu dah meleleh air liur tunggu turn nak rompak rakyat..
      Cara untuk tgk perubahan..jatuhkan bn..tp camner nk jatuhkan bn?bila puak2 ni terpekik,terlolong mcm beruk kena belacan tiap2 Kali dpt gula2..
      Bkn sakai2 ni pikir pun pasal negara,Anak cucu bangsa..
      Cara paling mudah,dh diorg keras hujung nk keluar..bagi jer diorg keluar..

      Delete
  40. Mat Berambus kampungnya Kukkoos
    Datang kemari pakaian sebungkus
    bila bercakap dedak terhembus
    terlebih makan nanti tertimbus!

    'New Hope' apa ke benda
    Harapan baru itulah dia
    umno tersingkir dah ada tanda
    di Sungai Buloh tempat dah sedia!

    kita yang Islam dikata murtad
    Mat berserban kononnya ustat
    memakai jubah berseluar ketat
    tidur di saf solat dah start!

    Parti Bunga tak akan layu
    Parti untuk orang Melayu
    bunga dipandang nampaknya ayu
    dacing dah karat orang tak mahu!

    pluralist murtad Mat dah syarah
    shiah kafir Mat pun marah
    tergelak kita berdekah-dekah
    gila isim dah hilang arah!

    parti Bunga tak kan bubar
    Tun Mahathir bijak mengajar
    baru mula umno dah ketar
    Mat Singapork bontotnya pijar!!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro Fan Tun.

      Ini namanya infotainment. Di dalam berinformasi tetap terhibu

      Keep it up bro.

      Tunggu bro Perak Man masuk rembat plak.

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Tak habis habis Mat Singapork
      Darah biru umno totok
      Bangsa dan agama menjadi tajuk
      Pecah belah dia seronok..

      Bermacam slogan dia keluarkan
      Selain dari maki hamunan
      Macam orang sakit jiwa dia meroyan
      Adakah kerana cfut babi mat tertelan?..

      Menghalau orang memang selalu
      Macam dia yang buka tanah melayu
      Memang mat jenis muka tak malu
      Dia pendatang bukan kita tak tahu..

      Saudara saudara jangan gaduh sesama sendiri
      Orang macam mat tengok diaorang happy
      Didalam hidup ni ada yang diambil dan ada yang diberi
      Berlapang dadalah dalam setiap isu yang terbaik sekali..

      Delete
  41. BUKTINYA BANYAK PLURALIST AJARAN SETAN
    TOK GURU DUDUK RESORT SG BULOH SEKARANG
    SLOGAN ISLAM & CAKAP NYA PUN GEBANG SAKAN
    ISLAM MADANI DI MULUT TAPI DIHATI BERCABANG

    BERAMBUS BARUA PLURALIST SYIAH EVANGLISTA DAP@SINGAPORK...

    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
  42. Brunei ada raja boleh disembah selain allah taala pon takot bergabung untuk membentuk negara malaysia.derang berpandangan jauh dan x nak digelar setahun jagong dikemhdian hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg ko melalut ni..
      Dh pergi minum tuak dari menyemak..

      Delete
    2. Melalut la menteri malaya, sendiri lupa dan setahun jagung asal usul pembentukkan persekutuan malaysia.bagus engkau sekolahkan dia

      Delete
  43. Bila ada peluang memerintah jadi penyanggak, x da kuasa macam selatan thai/philipina jadi penganas pula.manusia apa punya bangang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian2..
      Mcm ni Punya org pun Ada..
      Patut lah bb menang besar Kat Sabah/Sarawak..
      Sedih dgn zero knowledge..memang patut lah korang mereput Kat hutan dlm Gua..

      Delete
    2. Macam manusia macam kamu pun ada banyak menafikan kebenaran

      Delete
    3. Memang zero knowledge, ada kuasa picit teloq orang, x da kuasa picit suis bom berani mati penganas

      Delete
  44. Nazri dan mat maslan x da beza..kedua2nya.baru setahun jagung bangang dan selamanya penipu tegar.mungkin kali ini cukai pelancong boleh menurunkan harga runcit bangang

    ReplyDelete
  45. Cukai pelancongan ni untuk keluarga Najib pegi melancong kat luarnegara. Sekarang negara dah takdak duit tapi melancong tetap dalam agenda Rosmah hubby dan famili. Mana boleh cut.

    ReplyDelete
  46. Selamat bersahur semua. Jangan gaduh-gaduh. Ambik berkat bulan yang baik untuk berkata yang baik-baik. Semoga doa dimakbulkan untuk Malaysia yang damai dan ke hadapan, bukan mundur ke belakang kerana permusuhan sesama sendiri. Sepakat membawa berkat.

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  49. harap-harap lepas ini sarawak bertindak keluar dari malaysia pulak. tidak ada faedah kepada sarawak berada dalam malaysia melainkan terpalit dengan kesialan najib. negeri-negeri yang awal keluar atau tidak mahu menyertai malaysia dulu sekarang ini lebih maju daripada malangsial.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...