Saturday 3 June 2017

BOLEHKAH SEMPENA RAMADAN INI NAJIB BERSIKAP JUJUR DAN BERKATA BENAR?


Beberapa hari lalu, sempena Ramadan, Najib Razak menyeru umat Islam agar menjaga tutur kata dan mengelak tuduh-menuduh atau menyebarkan fitnah.

Dalam catatan di blognya, beliau berkata umat Islam seharusnya  mengambil peluang untuk menghayati Ramadan yang penuh keberkatan dan keampunan ini.

Beliau seterusnya mengingatkan bahawa tuduhan liar atau menyebarkan fitnah adalah perbuatan yang merugikan serta boleh membawa kepada kemusnahan.

Itu pesan yang dititipkan Najib sebelum Sarawak Report muncul dengan pendedahan beserta beberapa bukti tentang bayaran sebanyak RM9.5 juta melalui akuan peribadinya kepada peguam, Shafee Abdullah yang dilantik kerajaan sebagai ketua pendakwaraya dalam kes liwat 2 membabitkan Anwar Ibrahim.
Dalam kes perlantikan Shafee sebagai ketua pendakwaraya mengendalikan kes itu di Mahkamah Persekutuan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri pernah  memberitahu Parlimen pada 11 Mac 2015 bahawa bayaran yang dikenakan kepada peguam berkenaan cuma RM1,000 sahaja.

Dalam mempertahankan perlantikan Shafee itu, Najib turut memberitahu bahawa kes liwat 2 itu tidak melibatkan UMNO, kerajaan atau dirinya, sebaliknya adalah antara Saiful Bukhari selaku pengadu dengan Anwar semata-mata.

Tetapi, dengan pendedahan Sarawak Report bahawa Najib didapati membayar RM9.5 juta kepada Shafee, apakah tujuan wang sebanyak itu dibayar kepada seorang ketua pendakwaraya melalui akuan peribadi Najib sendiri?

Benarkah kes liwat itu hanya semata-mata kes antara pengadu iaitu Saiful dengan Anwar saja?

Jika ia hanya kes yang melibatkan Saiful dengan Anwar, buat apa Najib sanggup membayar sehingga RM9.5 juta kepada Shafee?

Ataukah bayaran itu melibatkan tugas-tugas perundangan lain yang perlu dilakukan oleh Shafee bagi pihak Najib?

Dari segi moral dan pertanggungjawaban, berbanding Shafee yang menerima bayaran lumayan itu, beban untuk bersikap jujur, berkata benar dan berterus-terang adalah lebih memihak kepada Najib yang membuat pembayaran tersebut.

Ia bukan saja kerana kedudukannya sebagai Perdana Menteri, tetapi juga kerana kadangkala Najib terlihat begitu licik bermain dengan kata-kata seperti menasihati rakyat menjaga kata-kata, tidak membuat tuduhan melulu dan mengelakkan fitnah, semata-mata untuk menjelmakan dirinya terlihat suci dan bersih.

Tambahan lagi, wang dalam akuan peribadi Najib itu juga didakwa bersumberkan daripada dana SRC International yang pernah menjadi anak syarikat 1MDB sebelum ia dipindahkan ke Kementerian Kewangan.
Nah...sekarang Sarawak Report sudah tampil dengan beberapa bukti mengenai apa yang dituduhnya dan pelbagai pihak juga sudah pun membuat laporan polis, apakah Najib berani tampil dengan kata-kata yang jujur, benar serta berterus-terang  jika apa yang dituduh oleh Sarawak Report itu sebagai fitnah dan tuduhan melulu?

Beranikah Najib, sempena Ramadan yang mulia ini, di sebalik menyeru dan menasihati rakyat agar menjaga kata-kata, tidak membuat tuduhan melulu atau menyebarkan fitnah, beliau sendiri menunjukkan teladannya terlebih dahulu dengan tampil bersama wajah kebenaran untuk menangkis dakwaan terhadapnya?

Apakah gunanya  jika Najib sekadar menyeru orang lain berbuat kebaikan, tetapi diri sendiri bersifat sebaliknya atau jika ada dakwaan yang disertakan dengan bukti-bukti tertentu, beliau hanya membisu dan membatukan dirinya saja?

Jika nasihat menjaga tutur kata, tidak menuduh melulu dan tidak menyebarkan fitnah itu merupakan suatu kebaikan, apakah kurangnya kebaikan jika Najib berani tampil dengan jujur, berterus-terang dan berkata yang benar dalam soal bayaran RM9.5 juta yang dibuatnya kepada Shafee itu? (ShahbudinHusin 03/06/2017).

199 comments:

  1. Adakah rakyat wajib percaya apa juga yang disogok Sarawak Report? Mana sumbernya atau hanya hear say?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng samsung A9 mcm hang ni memang bodoh..dah tu 1mdb tu untung berbelion ke? tu pun khabar angin ke yg 1mdb tu dah rugi..ape fungsi 1mdb? ada bg peluang perkejaaan mcm protun..at least bnyk ank malaysia dpt kerja dlm proton...megat penjilatlosemah sila bunuh diri

      Delete
    2. Jikalau laman web Sarawak Report tidak dilarang diMalaysia, rakyat akan dapat membaca dakwaan SR dan bukti yang dipapar kat laman Sarawak Report, Tak payah rakyat teka sumber tu siapa atau dari mana, semua di terbit di laman Sarawak Report . Yang perlu ialah siasatan pihak berkuasa terhadap dakwaan dan mengenalpasti bukti yang telah disiarkan.

      Yang malangnya, seluruh dunia boleh layar laman Sarawak Report di internet kecuali Malaysia. Sebab tu, masih lagi ada rakyat yang masih tak sedar. Seluruh dunia, termasuk pemimpin negara lain tahu jenayah besar-besaran yang sedang dilakukan di Malaysia oleh setengah pemimpin negara. Sebab tu, mereka enggan mendekati pemimpin kita semasa di persidangan antarabangsa.

      Bukti dakwaan bayaran RM9.5 juta telah disiarkan diSarawak Report. Separuh sumber dari lapuran 1MDB yang Apandi bentang didepan media dulu. Yang wajib beri penjelasan ialah Apandi. Yang separuh lagi yang juga disiarkan di Sarawak Report, pihak berkuasa boleh buat siasatan kerana amat jelas dimana sumber tersebut dan siapa yang perlu disoalsiasat.

      Delete
    3. Fuyoo.. Rakyat wajib percaya??

      Rakyat wajib percaya yg bijan rembat duit 1mdb rm 2.6 billion Dan duit SRC rm 42 million je.

      Tp jika mentaliti kata merembat dan mencuri tu tak salah dan berdosa.. Tutup kes.

      Kerana anda tiada moral atau bukan golongan orang beriman.

      Anda beriman dgn bijan dan cucuq badak.

      Fuyoo mmg bahalul tahluf siyasi al unta wal badaki.

      Kikikiki

      Berambussss al munafiqun.

      Delete
    4. Ketelusan itu penting bagi seseorang ketua.beritahu perkara sebenar sebelum di ketahui orang lain dengan itu dapat mengelak fitnah. Integeriti juga penting bagi seorang ketua

      Delete
    5. Mana mrj haaa? Lama senyap.tengah buat laporan penuh untuk hantar kat putrajaya kot situasi terkini itu yang sebok sgt

      Delete
    6. Mr jilat tengah kutip name nk bawak anak buah cawangan ameno gi melancung lps raya..semua ameno cawangan kat selangor mcm tu..sbb tu kalah..kikikiki

      Delete
    7. You are damn rite 904!

      World leaders will never want to be closed to MO1..even for selfie... with Kleptocrats.

      Delete
    8. Boleh lobi mehh....keluar la modal sikit klu nak selfie dgn pemimpin bosar2

      Delete
    9. Kalau tak nak suruh rakyat percaya apa yang didakwa oleh SR. Tunggu selasa depan, minta Pie em saman untuk kali ke dua.
      Dulu kes 1MDB pun hari selasa jugak Pie Em kita samam SR.

      Delete
    10. Ya la kau boleh kata hear say tapi setakat ini semua laporan dari Sarawak report dan WSJ langsung tidak disangkal oleh kerajaan Dan NAJIB di makamah jadi perkara ini boleh di anggap justified oleh rakyat. Faham ni

      Delete
    11. Hearsay amendenye..1mdb tu memang wujud..mcm atok dan nenek ko.pastu atok ko tibai nenek ko baru dapat mak ko.hearsay ke? 1mdb tu rugi berbelion,ada sesape bantah?

      Delete
    12. Sebab tu pemimpin perlu telus dalam apa saja perkara.supaya elak prasangka dan fitnah.dan yakin pada setiap kenyataan yang dibuat. Bukan brmcam2 kenyataan ke laut bagai tu

      Delete
    13. Patut raja saudi bagi derma kat negara islam rantau afrika yang rakyat berebut makan macam itik serati kalau betul nak bantu umat islam.bukannya derma kat malaun yang bedal sorang2 pastu kantoi baru nak bagitau. Pelik seorang jemaah menteri pun tak tau pasal derma ni kalau tak di hebah sarawak report. Lagi pelik lhdn dan bank negara pun tak tau kemasukkan duit derma kat si polan tu...

      Delete
    14. Bukan tak tau...tapi pura2 tak tau.

      Delete
    15. Jika tiada angin masakan pohon bergoyang tuan,,jika SR report membuat fitnah maka saman lah,, dari awal lagi kami tahu cerita Saifol Bukhari ialah cerita cartoon

      Delete
    16. Bila penjawat awam tidak amanah ini la hasilnya.negara akan hancur

      Delete
    17. Al munafikun....

      Delete
    18. megat...
      kalau tak betul, tunjuk bukti..bukan setakat bercakap..

      Delete
    19. Hanya orang yang:
      Kepala bana
      Kepala senget
      Kepala longgar
      Tak makan Ubat
      Wire putus
      Kepala biol
      Yang percaya SR

      Delete
    20. Wahai 2216. Kami bercakap fakta kamu bercakap dedak. Mestilah kepala yang tiada otak seperti kau tidak percaya SR. Buat malu diri saja masuk di blog Tuan Budin.

      Delete
    21. Bagi hujah yg mempunyai fakta dan figures...... Bukannya melebel org.

      Delete
    22. Megat panjialam

      Kau tau tak berapa ramai kaki tangan 1MDB?

      Mengapa 1MDB yg projectnya berbilion ringgit tak tersenarai kat bursa saham?

      Tolong jadi melayu yg berakallah.

      Delete
    23. Megat panjialam

      Kau ke tidak knp pm kau lari masa program nothing to hide.

      Satu dunia tahu. Mcm mana kau boleh tak tahu?

      Aku nak tanya kau. Program nothing to hide tu hear say jugak ker?

      Kalau kau BODOH itu kau punya pasal.Jgn pula kau nak bodoh2kan orang lain pula!!!

      Delete
    24. Sorry para 1 tau bukan kau

      Delete
    25. Kesian peniilat najip dlm ni

      Bukan setakat kena jilat kahak najip

      Malah jenuh hari2 kena mandi masuk dlm cyclone car wash sbb hari2 7-8 baldi kena kahak dek org dlm ni huhuhu

      Delete
  2. Pas pis pus...mana lobai xnk komen ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi second...

      Q7 sedang memburu nak tambah bini no3 ..,cari wanita umno pulak ..yg kaya raya dapat projek ganu kiter..

      Lu apa macan Mau ingat?

      Delete
    2. Lobai cakap kena ada saksi

      Delete
    3. Gua ingat mau cali satu mini pun susah...

      Lia mau cali no 3, memang gatai punya lobai...

      Masa muda manyak alim punya olang, pompuan pun tak mau tengok...

      Jalan jalan ada tunduk...

      Tua tua balu mau gatai...

      Dulu talak besa lasa lubang...

      Bila sulah lasa satu lubang manyak syok....batang sulah gatai la...

      Muda punya time talak tengok blue punya celita....halam...

      Tua tua balu mau tengok...lagi kantoi....

      Munafik punya olang....

      Delete
  3. Najib hanya layak jadi PUNAHSIHAT! Bila spesis lanun dan perompak diberi mandat menjadi pemimpin, inilah kesannya. Jika Najib Razak gagal buktikan dakwaan ini tidak benar (bersandarkan bukti dan fakta yang beliau ada), maka amat jelas Perdana Menteri Malaysia bernama Najib Razak ini sebenarnya adalah Petualang Negara. Moralnya sejak era pelajar, zaman muda belia dan hinggallah sekarang amat amat diragui. Kebodohan melayu sendiri yang mengangkat spesis penyamun begini sebagai pemimpin dan kesannya kaum melayu sendiri majoritinya kian melarat dan terhimpit. Cerdik kah melayu sebenarnya?, membiarkan kehilang berbillion billion wang negara hanya kerana BR1M yang tidak seberapa itu???. Bersedialah Melayu untuk terus layu, keparat dan melarat di tanahair sendiri jika spesis pemimpin seperti Najib Razak dan parti UMNO BN dibiarkan terus berkuasa. Ambang Najib dan UMNO BN ditumbangkan kian hampir sudah andai PAS dan alim ulama dungu dan bebal strategi politik tidak menjadi pengkhianat bangsa bernama Malaysia ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu najib kata shafie d bayar rm0 utk tugas dakwa Anwar..

      Hari Ni pemuda dedahkan rm9.5 juta masuk akaun

      Pejabat oeguam negara kantoi kena kencing ingat shafie buat kerja free

      Rupenyer buat kerja babi utk Najib dgn 9juta Dollar man

      Mamak ni bukan mamak celup sebab prgai mcm Keling.. Mcm ulaq ..

      Delete
    2. Al munafikun....

      Delete
    3. Masa malaya nak merdeka dulu ramai melayu tak percaya.
      Melayu ni tanya kpd melayu yg berjuang untuk merdeka bolehkah kita merdeka sedangkan nak buat sebatang jarum pun tak reti.

      Hari ni segala masalah yg berlaku dlm negara dipelopoiri oleh benih2 melayu yg berkata kita masih tak tahu nak buat jarum lagi tu lah.

      Bila negara merdeka mereka itulah yg melonjak lonjak sakan kerana telah medapat manfaat dan nikmat kemerdekaan.

      Melayu semacam ini tidak akan sedar diri selama lamanya. Sebab minda mudah dipengaruhi oleh rasuah dan kebendaan. Mcm mana datuk nenek mereka dulu mudah dirasuahi oleh penjajah british.

      Dapat kerja sebagai mat despatch dgn british pun dah cukup bangga sgt dah sebab dah boleh beli basikal.

      Delete
  4. Untuk saudara anon 0816, kalau kes yg tuduh2
    Statement atau ucapan boleh kita kata tuduhan melulu, gossip tau fitnah tapi bila bab duit ni ada rekod dan semua melalaui bank, kalau tak betul kita buktikan mana yg betul, apa kah sumber duit dan transaksi jugak tak betul, kalau statement kita boleh kata pihak wartawan salwh tafsir yg macam biasa kita dengar tu tapi bab duit payah sikit Tuan. Sepeti rupa mcm saya, bunyi macam saya, bau macam saya tetapi bukan saya.... Yg perlu kita come clean dan buktikan.

    ReplyDelete
  5. Sejak berkepit ustazah celupar
    Duda tersengeh macam berbini baru
    Janda tua 90juta dibayar
    Niat nak main tiga penjuru...

    Anak2 si janda dan juga duda
    Masing-masing dah caca merba
    Kawin tak nak berkepit sentiasa
    Depan anak2 dok teraba-raba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duda kaya cash is king
      Difitnah ex janda macam2 ada
      Janda tua menari berpusing2
      Bila si duda bank in cashnya..

      Habis si duda gunakan harta
      Harta bukan dia empunya
      Lalu dijual apa yang ada
      Membayar hutang berlipat ganda..

      Habiskan harta isi tembolok
      Duda, bini dan anak tiri
      Dengan janda tua dia naik syok
      Sampai sanggup jadi pencuri...

      Delete
    2. Duda vs Janda menang Janda.

      Delete
    3. Al munafikun and Al Masih Addajjal follower.

      Delete
  6. Bro, Najib is a compulsive liar.
    Dia beruntung menjadi ketua kepada umno yg majoriti ahlinya tidak mementingkan moral tapi lebih kepada kebendaan.
    Saya pwrcaya kalau Najib ni d Eropah sudah lama bungkus.
    Se ekor anjing yg sudah biasa makan najis, kalau x mkn di hidu juga
    Ini realiti kehidupan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes curi harta Kerajaan ni
      Berat hukumannya..
      Di Korea S pecat dan penjara..
      Di Korea U tembak guna artileri..
      Di Arab Saudi potong tangan..
      Di China tembak shotgun blkg kapla..
      Di US gantung kasi mampos..
      Di Indon tangkap buat lauk sampai gonjeng..

      Di Malaysia dihukum jadi PM...

      Delete
    2. Orang umno ni jibby kencing skit pasal 1mdb dah pecaya..jibby tak payah nak tunjuk2 buktikan pun. Padahal pendedahan yang dibuat lengkap dgn data n dokumen penting kes.pakai air liur pun org pecaya woooo itu jiby

      Delete
    3. Bukan soal percaya, tetapi dapat juga habuan.
      Itu cara budaya kumpulan yg mahu menjadi kuat.

      Delete
    4. 9:57

      Sambung.., Di selangor dihukum jadi MB , di PP jadi CM.

      Delete
  7. Cuba tanya Shafee - Dia bagi kat Hakim tak duit tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa hakim yang bicara kes Anwar?

      Itu bekas ceo ROC ka? 3 org bersidang termasuk CJ..

      Ada org kelate nampak CJ pakai porsche ka..

      Delete
    2. Ada dua set hakim yang terlibat. 3 hakim makamah rayuan, 5 hakim makamah persekutuan. Mereka ini harus sucikan diri supaya hakim2 tidak dipandang hina oleh rakyat. Tapi dari jalan bukti yang diutara dalam kes DSAI macam hakim dah kena beli. Bukan tuduh cuma kurang yakin dengan keputusan yang dibuat. Tak apalah jika hakim2 ini betul2 menzalimi DSAI dgn keputusan kurang tepat, bersedia lah menerima hukum allah nanti setelah mati. Kecuali hakim2 tak percaya dengan allah. Amin!!!!

      Delete
  8. Dalam majlis boke pose Najib cerita politik

    'proton akan rugi 1b setahun kalau tak jual' kerajaan kena tangung' rakyat susah.

    Apa Double Standard

    Cerita lah kisah nabi... Ker atau pasal kawin 4 ker.

    Di nogori boleh cerita politik di tempat suci?

    Ooooh kalau di darul ehsan bagi ucapan dalam bilik jenazah pun tak boleh..

    ReplyDelete
  9. Pm dah berkawan dgn ohh start presiden pas, maka ikut parti anak setan, segala cakap itu hanya jatuh untuk yang dengar dan baca sahaja utk mengikut dan mematuhi. Orang yg cakap tak terbabit utk ikut kerana tugas ohh start parti anak setan setakat sampaikan sahaja.

    ReplyDelete
  10. Wooiiii Shabuidin bangang...bukti setakat ayat berjuta juta jer tak guna la bongoookkk...resit bayaran..bank in slip atau seumpamanya manaaaa????...kau nk jadi rafizi sotong ker...main sebut jer...budak tingkatan 3!pun boleh sebut...hadoooiiii....byk madey bg dedak sampai jd bangang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyoo sudah emo..

      Emo kerana sudah tak boleh nk debat.

      Percaya bijan rembat duit 1mdb rm 2.6 billion dan SRC rm 42 juta tak apa.

      Dosa dan moral mana..

      Cifut babi namernya nih

      Kikikiki

      Delete
    2. Anonymous3 June 2017 at 10:18

      Nak tunjuk resit dan bukti ke jadah apa kalau semua benda tentang 1MDB di OSA kan? Laporan JAN tentang audit pun di OSA kan Najib UMNO BN. Dedah saja, tangkap dan sumbat lokap. Orang yang dedah pula disumbat ke dalam, orang yang menyamun senang lenang bebas. Hang ni bongok ka apa???. Kuasa ada ditangan Najib, bukan ditangan pembangkang. So minta Pak Tiri hang tu dedah fakta dan bukti segala transaksi tu sebab dia ada kuasa dan boleh akses semua dokumen tu. Tunjuk transaksi akaun bank dia sepenuhnya. Dah ada kuasa, tunjukkan lah kalau dia dipihak benar. Dok tunggu ke jadah apa lagi dan nafi nafi dengan air liur basi saja. Hang ni sampai mampus dimamah cacing tanah pun akan terus bodoh dan diperbodohkan laa. Kalau semua macam jenis hang, punah ranah bangsa melayu dkerjakan derombolan melayu penyamun.

      Delete
    3. Huhuhuhu..semuanya rahsia

      Delete
    4. Lepas ni kalu adaorang rompak ko pun semua kita OSA kan ok>>

      Delete
    5. Dalam saman Zaid ibrahim dengan meminta Ambank membekalkan penyata keluar masuk wang dalam akuan PM bersabit RM2.6 billion dan RM42 million pun dah mengalabah. Nak failkan bantahan, apa ditakut jika tak ada penipuan. Berani kerana benar, ini dari mula dah buat kelantung. Sebab itu rakyat suruh cuti dan buat sisatan yang menyeluruh. Allah akan tolong orang yang tak buat salah dan laknati yang mungkar. Tak payah bodohkan rakyat yang dah sedia terhimpit kesengsaraan hidup menanggung kos sara hidup yang tinggi.

      Delete
    6. Laporan audit negara pun osa.itu osa ini osa.ape jer yg rkyat boleh tau ni kawan?

      Delete
    7. 1018.Kalau dokumen piji sotong kau ckp tipu mtk la bapak tiri kau amik tindakkan kar dia.senyap mcm orang dungu nafi pakai air liur atok kau pun bleh kot..

      Delete
  11. Anon 10:18...biasalah si Budin ni...lebih kurang 2 x 5 ya dengan siRapuji sotong tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau budin lebih kurang 2 x 5 dengan rapuji, bagus sangat laa...

      Bertambah la seorang bijak lagi dalam ph...

      Jangan la ada ahmad maslan dalam ph ni...

      Delete
    2. Setakat masak nasi goreng letak timun kat tepi boleh la si maslan tu

      Delete
  12. Comfirm menang lah ph...makin banyak ramai sahabat aku berubah.alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe kdg2 mcm tk pecaya la plk bila blik kg tgok kwn2 lama yg tepu pas,tepu umno berkurun lama dh mula pandai puji ph.dh sedar bagus lah.mujur la dh tua2 nak berubah

      Delete
    2. Alhamdulillah..good job

      Delete




    3. *********************

      "HARAPAN MASA DEPAN YANG MAMPAN"

      Adakah anda ingin bersama membina MALAYSIA yang lebih cemerlang?

      Bersama HARAPAN demi masa depan yang mampan.


      ********************


      HARAPAN

      Demi generasi masa depan
      Akan ku bina sebuah harapan
      Menjadi kenyataan

      Ribut dan taufan
      Pasti kan ku sirnakan

      Wahai generasi masa depan
      Kan ku pastikan dikau mampu tersenyum
      Riang penuh harapan

      Wahai harapan ku
      Kan ku wariskan buat mu
      Sebuah negara yang cemerlang dan mampan

      Ayuh kawan...
      Kita jadikan ia kenyataan...

      **************************

      UNDILAH "HARAPAN"


      Delete
  13. Kalo diri tiada integriti
    Janganlah kejujuran cuba dicari
    Dalam bulan ramadhan atau bulan bulan lain tahun ini
    Nak jumpa kejujuran hanyalah mimpi..

    Teringat teman seloka dahulukala
    Siakap senohong gelama ikan duri
    Dinegara ini contohnya sedia ada
    Bercakap bohong, lama lama mencuri..

    Bila dituduh dia tak ngaku
    Lepas tu pula diam membisu
    Disuruh saman dia tak mahu
    Memang rakyat jadi keliru..

    Bila media asing keluar berita
    Oh, itu hanya fitnah sahaja
    Bila ditunjuk dengan buktinya
    Ah, itu semuanya direka reka..

    Memang payah untuk kita percaya
    Kalo berpandukan rekod yang sudah ada
    Cuma hanya pada segelintir sahaja
    Itu pun percaya kerana ada habuannya..







    ReplyDelete
  14. Taka ada maknanye PH nak menang...berangan je lah..parti cap bunga dah nak pupus dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyooo.. Partai chop bunga nk pupus katanya.

      Confidence Sungguh!!!

      Tak pe.. Kita tengok sape yg kena..

      Ingat BN kalah, bijan dan badak tido bamboo river.

      Jadi macai Dan barua sumer kena kerja keras supaya mereka Tak gi ke sana.

      Apa la bodohnya melayu, org makan nangka berbillion, macai dan barua dapat getah GST 6 %.

      Ini lah kes bodoh lg bahalol wahai macai dan barua bijan dan badak sekalian.

      Kikiki.


      Kawan, lu apa macam ingat???

      Delete
    2. Setuju...semua pesalah kasi sumbat bamboo river in

      Delete
    3. Malam result pru keluar terus hantar pi masuk sungai buloh semua hahahaahahahaha

      Delete
    4. Elok mintak peruntukkan untuk besarkan bamboo river in dh sekarang.nanti tak perlu berebut bilik.

      Delete

    5. Gua ingat itu bulan sulah talak terang...

      Kelis pun sudah kalat, talak tajam...


      Bunga telus berkembang...

      Menghalum seluluh alam...

      Baunya menggetar kalabu...

      Melah walenanya mempesona...

      Musuh menjadi cembulu...

      Kawan menjadi tertawan...


      Kawan, lu apa macam ingat...

      Delete
    6. Wa ingat, lu atak mutul cakap lor... Kikiki.. Fuyoo..

      Delete
    7. Elok betul!!!!!
      Dekat bamboo river ada sungai besar, itu badak suka dok berendam dalam sungai.
      Boleh berendam siang malam ....

      Delete
  15. Parti warisan di sabah yang dipimpin dato shafie apdal akan sapu separuh kerusi parlimen di sabah. Sabah antara penyumbang utama kemenangan BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciitttt...masa pru 12 dulu yg tak ada parti bunga pun dh 51% undi pr

      Delete
    2. Kawan itu Pru 13 la mukan Pru 12.

      Kawan, lu apa macam ingat???

      Delete
    3. Musnah la kawan umno kali ni hahaha

      Delete
    4. Ini lah contoh melayu mudah lupa.mudah berbangga sehingga ke lubang kubur

      Delete
  16. Dia mana ingat....berangan kuat oii...51% Pr...Itu masa PAS ada dalam sama pakatannn...ini kali PAS sudah angkat kaki...hancuslah Fukatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua pas dh lari masuk amanah.kt parlimen kwsan aku siap sita markas pas. Premis di sita huhuhuhu

      Delete
    2. Apehal sita tak byr sewa ke?

      Delete
    3. Kasi itu tin milo la kat masjid bulan2 posa ramai org kat masjid..kot ada lgi yg nak bagi la kawan...

      Delete

    4. Derma untuk saman sarawak report macamana????

      Delete
    5. Baru dpat selaruh tin je bro.maybe raya haji ni baru penuh.ahli dah tak ramai klau dulu2 gerenti dh bleh penuh cepat

      Delete
  17. Keturunan orang baik baik konoooon. Woi PENCURI. Janji ditepati kepala bana apa? Munafik! Islam kat IC aje ke? Puuih! Harussani boleh la ko kelentong.. kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok dia tu lah yang berpakat bukak kasino kat genting.siap pakat lagi mohon tanah kat sultan.takkan tak jadi share holder kot...keturunan baik tang mana tu

      Delete
    2. Noah together with Tan Sri Lim Goh Tong formed a private company called Genting Highlands Berhad, which was set up on 27 April 1965. Tan Sri Lim successfully obtained approval for the alienation of 12,000 acres (49 km2) and 2,800 acres (11 km2) of land from the Pahang and Selangor state governments respectively between the years 1965 and 1970. Genting Highlands is currently Malaysia's only casino and highland resort.

      In 1970, Noah was appointed a director of MUI Group. He was appointed Chairman of the Group in 1980.[3]

      Delete
    3. Noah married twice, firstly to Maimun Abdul Manaf and then to Siti Aminah Kusuma. His children from his first marriage are Rahah, the widow of Tun Abdul Razak, who was Prime Minister from 1970 to 1976, Suhaila, the widow of Tun Hussein Onn, who was Prime Minister from 1976 to 1981, and Fakhriah, who married Abdullah Ahmad, a member of the Johor royal court.[4] Noah and Siti Aminah had an elder child, Nabiha, who died at a young age.[2] Noah had only one son, Abu Rais, who died at his early age of 40. His grandsons Najib Abdul Razak is now the Prime Minister, while Hishamuddin Hussein is the current Defence Minister

      Delete
    4. Patut la...hasil makan minum dari sumber judi rupenyer org tuuuuuuuu

      Delete
    5. Choiiiiiiii....makan duit judi

      Delete
    6. Benda ni dh lama ada kat wikipedia.cuma org melayu yg tak nak baca.

      Delete
    7. Patut lah..pakat makan sumber haram

      Delete
    8. Benih hasil sumber haram.....
      Pak kial Al Edy kata....ini baik punya....boleh tumpang sekaki....

      Delete
    9. Sultan pahang n selangor pun bleh pulak bagi tanah rizab kat si goh tong tu.msti pakai nama mohamad noah tu mohon tanah.pakat la sama2 tangung dosa selagi wujudnya kasino besat tu di negara islam kita

      Delete
    10. Elok lah 2 sepupu tu sama2 makan hasil genting kasino

      Delete
    11. Makan hasil judi dan arak.. haramjadah.. patut ler anak cucu cicit.. bawak sial... satu dunia!!!

      Delete
  18. Hi Hi Hi......lari kat Amanah parti Mat sabun tu ke....lingkople gamaknya...sama macam parti cap munga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg lingkup ameno..sbb ada badak..kikiiki

      Delete

    2. Hi Hi Hi....ramai dah lari dari pas masuk amanah...lingkople pas gamaknya....sama macam parti cap keris....

      Delete
    3. Kat area tmpt aku smua markas pas dah bersawang dh.xda dah ahli nak jaga.lagi dok habaq pas kuat adoiiiiii...mmg dunggu mcm bingkai kayu la sapa dok ckap pas kuat.

      Delete
    4. Markas pas dah bersawang sebab depa dah pindah pi PWTC.

      Delete
    5. Aiyooooo.. Pas pun dah pandai masuk pwtc

      Delete
  19. Pendakwa raya Sharpy dilantikan mengejut utk NEGARA bak maggie.
    (tak pelik kah?)

    Kes pun kes PERIBADI sj tuu, Soiful lawan Anwar.
    (tak pelik kah?)

    Transaksi bayaran pun ditayang AGapandi cepat2. Pemberita hnya zoom shot, Bukan asal dari SR pun.
    (tak fitnah tuu, tak nampk kah?)

    Sharpi pulak tergesa2 melantik diri urus jenazah Najadi, dan tidak mahu terima arahan perkebumian dari waris Najadi yg berada diMoscow waktu ditembak.
    (something not right?)

    Soalan2 dlm kutungan ikhlas dituju kpd Lalat Ehnain Ulat Kiuseben, Lobai Lilit Al Waez Rayit, Ayohbetullah Brahmin, Akeristokarat,Melayu yg masih totok pada UMNO,Melayu yg masih jumud pada PAS.

    Ikhlas, saya mohon bantuan sanggahan pada fakta2 dlm kurungan itu. Terutama yg Apandi TERtayang dgn tidak sengaja itu.
    Saya berjanji utk ikut jadi totok dan jumud dan beriman dgn UMNO dan PAS ,sekira keterangan yg diberi adalah BENAR, menyakinkan, dan TIDAK membawa DOSA.
    Jgn mencarut.
    TOLONGLAH SELAMATKAN SAYA,
    Selamatkan MELAYU,SELAMATKAM ISLAM,
    SELAMATKAN MALAYSIA.

    Tun Fan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan proTun punya orang nak biarkan jadi AG..... Tak kan Najib sebodoh itu.... Kalo Mahathir dg hakim2 sekali disingkirnya keluar jika tak ikut kemahuan nya.

      Delete
  20. Bro Perak Man bercakap betul
    Memang penyangak pemimpin biol
    Dalam masjid politik tak betul
    Berpura baik jahat tak tonjol!

    Datang masjid berbuka puasa
    Cakap politik nak terus kuasa
    Masjid dihulur sedikit belanja
    Berbillion ditala dia merasa!

    Muka selamba tak tahu malu
    Badak dibawa kehilir kehulu
    Makcik makcik Badak tak perlu
    Muka masam tegur tak mahu!

    Anon adik mat nama tak kasi
    Tapi disini dia memaki
    Hanya menjual air liur basi
    Harapkan jibbo bagi rezeki!

    Siakap senohong gelama ikan duri
    Bercakap bohong jadi menteri
    Tinggi tinggi si matahari
    Pencacai dedak jilat pencuri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bravo fan tun,yang last tu mesti ada yang berasap telinga.

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Sudah terang lagi bersuluh
      Penyokong klepto memanglah bodoh
      Pada kepala lutut otak dibubuh..
      Kepada penyangak menjadi buruh..

      Walaupun apa yang mereka kata
      Kebenaran pasti terserlah jua
      Segala lakonan baik didepan mata
      Satu hari nanti akan terburai juga segala rahsia..

      Delete
    3. Tepat sekali pantun bro Fan Tun dan Perak Man.

      Keep it up bros.

      Delete
    4. Many moon come.
      Big donation then come.
      Receipt no come.
      How come..how come...???

      Delete
    5. Salam pak othman.

      Welcome back Mr senior. Lama betul menghilangnya...

      Delete
    6. John pun dh lama hilang

      Harap sihat sahaja hendaknya

      Delete
  21. Najib ni kaki pembohong. Penipu. Pencuri.

    Jawab duit 2.6 billion...masuk akaun Ambank sendiri... Najib boleh bagi lebih 30 jawapan...yang berbeza-beza.

    Sampai sekarang LHDN dan SPRM tak buat apa-apa! Sesuailah diberi gelaran...

    BAPA TRANSFORMASI KLEPTOKRASI MALAYSIA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena bayar zakat tu sb dh msuk akaun peribadi...yang duit src pun kena gak tu.

      Delete
    2. Ade ke jibby jawab tak tau sape suruh masukkan duit src kat akaun dia? Logik ke kawan?

      Delete
    3. Kat rakyat marhaen..kemain garang lagi lhdn dan sprm tu.

      Subahat ke? Itu dosa!
      Takut ke? Dosa jugak sebab tak adil dan tak amanah dalam tugas.
      Ke dah termakan dedak haram? Itu laaaagi lah dosa!

      Rasa2nya dpt masuk syurga ke....?

      Delete
    4. Boss kami is king of cash.

      Kami skrg hidup di syurga.

      Apa kami nak, kami dapat.

      Pergi jahanam dgn marhean.

      Boss suruh gigit, kami gigit la..

      Boss perlu duit yg banyak beres..

      Sabun samentah boleh kena kan penalti bagai income tax lepas tu Potong Gaji sama PCB.

      Lu rumah tak ada beras, anak tak ada susu, wa apa peduli.

      Yg penting, wa capai kpi dan boss puji.

      Lu org mampus, wa apa peduli.

      Salam hormat
      Berkhidmat utk negara

      Sabin samitah

      Delete
  22. FUYOOOO...


    ATEE DEME MASIH NGATE PENCURI
    SAMPAI LE NIH LANSUNG TAK BAWOK BUKTI
    MAMAK KUTTY SETAKAT MEMBATU API
    BILO LAGI NOK BAWE BAWAK KE MAHKAMAH NI..?

    ATEE DOJ DAN FBI KATE DAH SAMAN 1MDB
    SAMPAI KE SUDOH TAK ADA BERITE LAGI NI..?
    YEOP DAN MESIABARU BARU TERKINJA GILO BABI
    ATEE MAMAK BILO LAGI NAK SAMAN NIH..?

    YEOPPP OOO YEOPPP... APE KE HEENYER BULA POSE NIH TERKINJA KINJA BUAT FITNOH BANGANG.. BUKTI YEOPPP BUKTI MANO..?

    KIKIKIKIKIKI.. BERAMBUS BARUA DAP@SPORK..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dunggu...belambak bukti dokumen sr dh bagi.wsj dh bagi,sprm dah bagi. Semua dh osa lagi tanya bukti. Dunguuuuuuuuuuu....

      Delete
    2. Aduh. Kene dunggu lah pulak mat singapork petang2 nie

      Delete
    3. DoJ dan FBI bila mau saman laaa.. suda rampaska blommm... sudah sita ka blomm.? Mana ni tidooooo saja duit kidin dan matthias sudah kasi juta juta ooooo..... tidooo sajaa..

      Delete
    4. Mabuk ke ?

      Delete
    5. -tak payah saman tak payah cari bukti!
      -masing-masing buat kerja sendiri dan
      relax.
      -sampai PRU-14...nanti
      //BN & PAS KITA KASI TANAMMMMMMMMM...///.
      \
      DAH LAMA GUA KOLEK LUBANG

      KITA TANAMMMMM...eeeee....GERAMNYE

      Delete
  23. kita semua hamba Allah di dunia ini. keadilan tidak ada di atas dunia. percayalah setiap kebaikan akan diberi ganjaran walau sebesar zarah dan begitu sebaliknya. tengok kepada diri sendiri dan bertanya adakah aku akan selamat disana. ditakuti kita bersama sama orang yang kita cela dalam azab Allah. mari koreksi diri dan dambakan lailatul qadar. maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  24. Sehari selepas pendedahan sensasi SR, wartawan berkampung di Mahkamah Tinggi untuk bertanya lawyer Shafie berkenaan tuduhan SR. Beliau dijangka hadir ke mahkamah bagi perbicaraan kes Anwar saman KJ 100 juta.
    Sekali MC daa..kecewa semua wartawan...perbicaraan kes ditangguh buat kali ke-3...

    ReplyDelete
  25. Bro John Doe how're you
    Sekali muncul rasa terharu
    Komen bro John kami menunggu
    Setiap masa setiap waktu..

    Bro John apalah khabar
    Diharap kekangan sudah pun longgar
    Komen bro pencacai berdebar
    Penuh fakta lutut bergegar!

    Sahabat, Mr J dah kena sekali
    Aminkan doa, bro John dah bagi
    Penakut,mereka berpura tuli
    Lari kini tak muncul lagi!

    Komen bro John penuh berfakta
    Itu sebab pendedak tak suka
    Kena jolok tepat ke mata
    Kena selepuk egonya luka!

    Bro John masuklah kembali
    Kami Pakatans senang dihati
    Kita 'lawan' lagu P.Ramlee
    'Akulah penyamun didalam negeri'..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrj tgh prepare final report utk hantar kat jasa.hasil rungutan dah perbincangan di blog tuan bidin.final report seblom pru

      Delete
    2. Bro Fan Tun,

      Terima kasih di atas ingatan. Alhamdulillah saya sihat dan baik-baik sahaja.

      Alhamdulillah berkat doa rakan-rakan semua, saya telah berjaya mengatasi kekangan awal yang menyebabkan saya perlu tumpukan kpd perkara lain dan tidak dapat muncul bersama rakan-rakan di dalam blog ini.

      Cuma saya masih ada beberapa kali lagi kekangan yang lebih kecil untuk diatasi. Selepas itu in shaa Allah saya akan bebas dari belenggu yang mengekang saya daripada bergerak dan muncul dengan bebas-sebebasnya.

      Apakah yang membelenggu seorang manusia di zaman moden? Boleh rujuk hadith Nabi dan malahan falsafah barat sekalipun dan betul saya masih diikat oleh belenggu tersebut. Bebannya amat berat tapi in shaa Allah ada jalan keluarnya.

      Belenggu yang sama sedang membelenggu Malaysia diakibatkan oleh perbuatan Najib tapi Najib memilih untuk masuk lebih dalam lagi dan rakyat yang menanggung pilihannya ini, alangkah zalimnya.

      Saya tidak mahu mencari jalan keluar mudah dengan memakan dedak disebabkan perbuatan tersebut adalah ibarat mencari keredhaan manusia di sebalik kemurkaan Allah dan kelak saya tidak akan ada jalan keluar yang lain kerana Allah akan meletakkan nasib diri saya benar-benar di tangan manusia lain itu.

      Mr J, sahabat dan Mat Singapork wajar merenung kembali peringatan ini kerana semakin jauh kita terjebak semakin mengecil jalan untuk keluar dan akhirnya jalan keluar itu akan benar-benar tertutup dan kita akan 'redha' sahaja dengan jalan itu.

      Aduh, sanggupkah kalian bersabar jika neraka adalah penghujung kepada jalan yang dipilih, wala'yazubillah.

      Disebabkan itulah akhir-akhir ini kita boleh mendengar dan melihat pemimpin2 UMNO yg sudah jauh terjebak memberikan kenyataan2 yang boleh membuatkan tuan guru yang sebenar (bkn tuan guru palsu yang bersepah di akhir zaman ini) mengurut-urut dadanya seperti kenyataan 'biar mati bersama Najib' dan 'mahu mati di dalam UMNO'.

      Adakah Najib sudah disahkan syurganya dan adakah keahlian UMNO sudah menjadi pra-syarat masuk ke syurga. Apabila desperate UMNO pun sudah jadi seperti PAS yang menjual tiket syurga padahal si penjual itu pun belum tentu syurganya.

      Sebaik mana pandangan manusia ke atas seorang manusia yang lain sekalipun, kalam sedemikian tidak wajar keluar dari lidah orang yang mengaku beriman kepada Rasul dan berserah di dalam Islam. Tetaplah dengan kalam 'biar mati di dalam Islam dan dibangkitkan, dihimpunkan bersama Rasul'.

      Tak perlu diterangkan tentang kekanagan saya itu kerana saya percaya ramai yang dapat memahami apa itu kekangan yang saya maksudkan.

      Doa rakan-rakan seperjuangan amatlah diharapkan agar kesemua kekangan-kekangan kecil lain yang masih membelenggu saya akan dapat diatasi sebelum tiba waktunya, on shaa Allah.

      Salam perjuangan buat bro Fan Tun dan kesemua rakan-rakan seperjuangan yang lain.

      Delete
    3. Apo yg ko merepek ni jon doe@abdul ghuyup bin sputnik....!!!!! Belenggu itu ini la.... Yg ada belenggu irama jer... wingssssszerr....kikiki

      Delete
    4. Terbaik bros Fan tun & John doe..

      Kalau semua orang berfikir seperti bro jon doe
      Tentu negara aman tiada klepto
      Perjalanan negara lebih teratur
      Rakyat semua cukup makan dan nyenyak tido..

      Keperluan hidup manusia itu sama sahaja
      Cuma cara mendapatkannya aje yang berbeza
      Pilihan itulah menentukan kesudahan kita disana
      Inshaa Allah dengan quran dan hadis, bro john akan dapat melaluinya..

      Delete
    5. Terima kasih bro Perak Man. In shaa Allah, Aamiin.

      Abdul Ghuyup bin Spotnik adalah nama tipuan yang diberikan oleh seorang yang mengaku namanya ialah Kejora bin Musytari lama dahulu di blog putra merdeka.

      Tiada keraguan lagi Mat Singapork adalah Kejora bin Musytari, anak Kedah yang kini tinggal di negeri emas.

      Apa pun Mat Singapork kelihatan selesa untuk bergurau dgn saya. Itu tandanya dalam hati Mat Singapork masih ada ruang untuk kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat.

      Pilihan di tangannya.

      Delete
    6. Harap mat singapork berubah lepas ph menang nanti pru..kita sama sama akan didik dia dengan budaya melayu dan bahasa melayu yang betul

      Delete
    7. Salam bro john doe...

      Kejora tak habis2 menyamar menegak benang basah. Di YouTube juga berselerak dia dgn bermacam nama samaran keluar kuntaw menghentam caci Tun Mahathir.

      Saya dah habis jelajah di banyak pelusuk
      memberi penerangan mudah kpd pakcik2 & makcik2 perihal kerusakan & kemungkaran yg dilakukan oleh Najib, Rosmah & gerombolannya.

      Salam perjuangan untuk rakan2 lama, khususnya bro fan tun.

      Rindulah....!!!!

      Delete
    8. En otman kita mmg tk myokong najib.tp lihatlah juga kburukan puak ph yg takkan berubah.layakkah mereka mnjdi pemerintah jika terus bercakaran sesama sendiri

      Delete
  26. SR WSJ DOJ FBI SPORK SWISS KE KUTTY
    SEMUANYA JADI BAHAN MAMAK MEMBATU API
    BILA CABAR MAMAK PULA YANG SAMAN KINI
    SAMPAI LA NI MAMAK TELO GOYANG SEMBUNYI DIRI


    BERAMBUSSSSSS....

    ReplyDelete
    Replies
    1. -1MDB MENJADI SALURAN KECURIAN
      DAN TABURAN WANG BERTARAF
      "MAHARAJALELA"
      -WAHAI BANGSA KU,SESEKALI JANGAN
      KAU UNDI BN MASA PRU-14 NANTI.
      -JIKA KAU UNDI JUGA, MAKA ENGKAULAH
      BANGSA PALING CELAKA,BANGSAT,
      BERHATI HITAM DAN SETARAF HAIWAN
      PELIHARAAN.

      Delete
    2. BILA SEMUA ISU DAN FITNAH TAK JALAN
      MAKA SPINN LA SELAGI BOLEH KÀNN....
      APA NAK BUAT BARUA NAK CARI MAKAN
      NANTI ANAK BINI PULAK YG TAK RAYA SAĶAN



      KIKIKIKIKI...

      Delete
    3. Al munafiqun ialah golongan yg menghalalkan makan harta curi.

      Tau siapa pencuri tp masih nk bela pencuri.

      Moral zero.

      Serban 30 kilo..cari makan

      Ahaksss ptui.. Fuyoo

      Delete
    4. hal-hal berkaitan 1MDB bukan rekaan,
      peguam kena pecat,
      ketua SPRM kena tukar,
      negara lain buat tindakan,
      INI BUKAN SPINLAH AKAK DAJAL!
      duit rakyat(kita) yang dijoli!
      sekarang kita yang kena bayar

      Delete
  27. Ade lagi yg berani bersuara

    ReplyDelete
  28. A9 tanyo apo jadi pado harto disita DOJ bawah KARI? Paling baru keluargo cinapek Jho Low Taek cubo ambik harto tu kek Swiss. Padan muko dah gagal. Pembongak Najib. Pencuri disuroh mintak balik harto curi.Kito tak mintak apo-apo.SATU YO JIB SATU KELUARGO.

    Riza Aziz.ekau balik US mintak semulo harto ekau tuuuu.jumpo DOJ.jumpo FBI.

    Apo ekau melokek bawah kangkang omak kau tu?

    Omak ekau tu nak shopping US. ekau buat taik.mano omak kau nak cari Chanel, Gucci, Valentino, Hermes Birkin original? Kek Chino, semuo pirate Petaling Street!!

    ReplyDelete
  29. Dlm bicara tajuk ini, ungkapan "tanpa akhlak"(amoral) dan "kurang akhlak"(immoral) mungkin perlu di ketengahkan.
    Dua2 perilaku ini pula boleh dimanipulasi sesuai dgn kehendak si pelaku demi mengarap sesuatu hajat atau 'agenda'. Ia juga boleh dilunakkan atau diwajarkan untuk diterima umum atas 'sokongan' media arus perdana dan apparat kerajaan yg dikuasainya. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  30. Setuju..!!!

    Kita tunggu komen akak cifut babi ye..

    Akakkkkkk...copet la

    ReplyDelete
  31. DAH BANYAK KALI RAMADHAN...BOLEHKAH ANWAR BERKATA BENAR WALAU SEKALI UTK SEUMUR HIDUPNYA??? bolehkah Rafizi tak menipu atleast sehari utk seumur hidupnya??? BERSEDIAKAH MAHATHIR NAK BERKATA BENAR WALAUPUN SEKALI SEBELUM DIA TUTUP MATA??? puak2 kafir DAP PKR dah semestinya takkan berkata benar... BoLeHkAh PuAk2 PaKaTaN bErHeNtI BeRkAtA TaK bEnAr KpD MaCaI2 BoDoH DePa TeRmAsUk AdMiN BlOg iNi WaLaUpUn UtK SeHaRi? RaSaNyA sEmUa ItU tAk MuNgKiN TeRjAdI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al munafiqun.

      Penyokong regim kleptokrat.

      Delete

    2. Kami tak pernah berkata tak benar...

      Yang kami kata semua benar...

      Cuma anda tak mau menerima kebenaran...

      Delete

  32. Dua jota pengundi Selangor akan boikot PKR... Kerana mereka tidak menerima apa2 habuan untuk hati raya....Azmin dan pegawai kerajaan akan mendapat berpuluh2 ribu seorang.... No way man

    Jom kita boikot Azmin dan partinya.... Kita hajar dia sikit supaya dia tau siapa kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al munafiqun.

      Bila bercakap dia berbohong

      Sumer penyokong regim kleptokrat.

      Delete
    2. 2.98 juta ahli ummno akan undi HARAPAN


      1 Juta ahli PAS akan undi HARAPAN

      1 MALAYSIA AKAN UNDI HARAPAN

      22.31 jangan terkejut



      Delete
    3. 2231
      Hang pi pakat dengan jamal jamban lah....

      Delete
  33. Proton taik Mahathir yang terpaksa dicuci Najib!
    Assalamualaikum, Sekarang baru saya faham kata kata pensyarah saya pada tahun proton hendak dimulakan, bahawa proton tidak patut dimajukan di Malaysia kerana kos yang tinggi tetapi ketika itu Mahathir berkata proton akan menjadikan harga kereta lebih murah kepada rakyat.Harga awal proton ditetapkan pada RM17k dan RM19k tetapi menurut pensyarah saya keadaan pasaran yang ada di Malaysia menunjukkan harga kos bagi sebuah kereta yang dibuat dalam negara ialah RM30k.



    Itu pada tahun 1984 atau 1985(saya lupa tahun sebanar) dan ketika itu saya sedang menghabiskan tahun akhir saya di UM dan pensyarah saya kata, saya dan rakan rakan yang akan graduate lah pasaran pertama untuk proton sambil menasihati kami semua agar berhati hati ketika membeli kereta nanti.

    Cukup benar kata pensyarah saya itu, sebab pada awal permulaan kareer saya dan ramai rakan rakan yang lain, kami semua menjadi pengguna kareta proton dengan berbagai bagai masalah yang terpaksa ditanggung.Bukan itu saja kemampuan kami untuk menukar kereta kepada kereta Import juga terhad kerana harga kereta import menjadi terlalu mahal untuk kami tanggung dengan gaji yang kami perolehi.Akibatnya jadilah kami penanggung berak Mahathir.

    Kebanyakan dari kami mengambil masa yang lama untuk menjadi mampu beralih kepada kereta import dan ketika itu ramai daripada kami seakan serik merik untuk kembali kepada proton.Pengalaman yang cukup berharga hasil kerjatangan Mahathir yang menjadi satu dari punca kerosakan negara yang terpaksa ditanggung Najib.

    Setelah lebih 30 tahun berada dalam pasaran kereta Malaysia, Proton akhirnya berpaksa menjual sahamnya sebayak 49.9% kepada syarikat China Zhejiang Geely dan penjualanan menyebabkan pistol pistol air ditujukan kepada Najib termasuk psitol air dari Mahathir yang seolah tak perasan, punca sebenarnya penjualan ini ialah dia! Bukan main petah lagi Mahathir mengomel sedangkan sebenarnya Najib sedang mencuci beraknya dan lebih memalukan, ramai pula penentang Mahathir satu masa dulu turut sama menenchokan suaranya.

    Najib kemudian bersuara dengan berkata proton akan rugi RM1 bilion kalau tidak disturkturkan semula, tahun lepas kerajaan sudah menyuntik duit untuk menampung kos kerugian dan tahun ini permohonan dibuat lagi sedangkan kata Najib duit yang disuntikkan kepada Proton ialah duit rakyat.Kenapa Proton tak minta dari Mahathir?

    Saya bukan bertujuan membela Najib tetapi ternyata apa yang dikatakannya benar dan selari dengan hasil kajian pensyarah saya dulu mengenai kemampuan Proton bertahan dalam pasaran negara yang kecil.Kalau tak silap negara kecil seperti Portugal tidak berminat menjadi pengeluar kereta kerana saiz pasaran negaranya yang kecil tetapi Mahathir ketika itu boleh bercakap besar seolah olah dialah pakar ekonomi teragung dan terhebat untuk menafikan hakikat ini.

    Akhirnya negara semakin hancur bukan sahaja kerana angkara lanun 1MBD tetapi angkara lanun yang lebih besar dan sekarang ditentang pula oleh lanun bermata biru.Banyak entiti negara dijual kepada China yang menyebabkan geng baru Mahathir marah tetapi mereka boleh buat buat lupa bahawa sebab kenapa ianya dijual dimulakan oleh Mahathir, kesian......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al munafiqun

      Delete
    2. Benih kangkung cepat subur ditanam oleh Prof Kangkung..UM ke UITM Sintok sebenarnye?

      Delete

    3. Kau ingat pensyarah semua pandai ka....

      Jadi pensyarah sebab minta kerja lain tak dapat...

      Tak dapat sebab tak bijak...

      Masa interview saja dah kena rejeck....

      Masa belajar semua jenis mat bunga...

      Nasib baik kerajaan ambik kerja...

      Delete
    4. 1)PENSYARAH AWAK TERGOLONG DALAM
      KUMPULAN MANUSIA BERSIFAT ABDI
      @ HAMBA TEKNOLOGI DARI KUASA
      TEKNOLOGI LUAR.
      2)SEMUA IDEA TUN DULU BUKAN SETAKAT
      PENUBUHAN PROTON,
      SEPERTI KLIA,
      PLUS,
      PUTRA JAYA DAN SEBAGAINYA,SEMUANYA
      DI TENTANG PEMBANGKANG MASA ITU.
      3)HARGA KERETA PROTON MASA ITU,MEMANG
      DIJUAL MURAH,BUKAN RM30,000 SEPERTI
      YANG DISEBUT,KERANA SASARAN PROTON
      KEUNTUNGAN JUAL DARI JUMLAH YANG
      BANYAK.TUJUANNYA UNTUK RAMAI RAKYAT
      MAMPU MEMBELINYA.SEPERTI KINI KEDAI-
      KEDAI HARGA RM2,TUMBUH MACAM CENDAWAN.
      4)KUALITI KERETA PROTON,CONTOHNYA
      KERETA PROTON SAGA YANG SAYA SENDIRI
      GUNA TIDAKLAH SEBURUK SEPERTI YANG
      ANDA SEBUT,CUMA MASALAHNYA JERAWAT
      KAT BODI JE.LAIN-LAIN KOMPONEN
      SEMUANYA SAYA TABIK.SELAMA 12 TAHUN
      KERAP SAYA GUNA PROTON 1.3 DARI
      JOHOR KE KEDAH,TIADA MASALAH DALAM
      PERJALANAN.
      5)CABARAN PERINGKAT AWAL MEMANG BESAR,
      APATAH LAGI NAK BERSAING DENGAN
      KUASA TEKNOLOGI DUNIA,KENALAH
      MENGHADAPI SITUASI PERSAINGAN
      TERSEBUT.KALAU KITA SETAKAT PENGGUNA,
      SAMPAI BILA NAK MAJU.
      6)SEMUA PEREKA BELAJAR DARI KESILAPAN,
      MALAH ADA YANG MATI HANYA KERANA
      NAK MENCIPTA SESUATU YANG BARU.
      7)TIRU SIFAT BANGSA JEPUN,DARI KUNO,
      PELAJARNYA DIHANTAR KE US,
      BALIK DIREKANYA KAPAL TERBANG DAN
      KAPAL LAUT.CUMA SATU JEE,MEREKA
      MELAWAN GURU MEREKA (US)DAN KENA BOM
      ATOM.
      8.AN0N 22.42,ORANG MELAYU MACAM AWAK-
      LAH SUKAR UNTUK DI MAJUKAN BANGSA
      YANG BERTAMADDUN.
      PENSYARAH AWAK PUN SAMA, SEPATUTNYA
      DIA MEMBERI HARAPAN PADA ANAK BANGSA,
      UNTUK MENCUBA MENDEKATKAN TEKNOLOGI
      SUPAYA KITA TIDAK MENJADI HAMBA
      TEKNOLOGI LUAR SELAMA-LAMANYA.
      INI TIDAK,DI TAKUT-TAKUTKAN PULA.

      AWAK DAN PENSYARAH AWAK BUKAN
      DARI ALIRAN SAINS KOT?

      Delete

    5. Yang bijak ialah najib...

      Yang bodoh ialah tun dengan tauke china yang beli proton tu...

      China tu dua kali bodo sebab beli volvo....

      Nanti hang beli rumah...bila hang tua anak hang juai rumah tu....

      Juai kat cina.....anak hang memang bijak...hang boleh duduk rumah orang tua...

      Anak hang cakap rumah hang tak untung, kalau juai dapat duit....

      Delete
    6. jual rumah meniaga buloh kasap
      ujong pangkai semua lesap
      ada rumah dijual ada bijak digadai
      tinggai najib puaka terduduk pokai!

      Delete
    7. puak ph yang dungu jgn harap akan terima pandangan pihak lain walaupun ianya benar.kerana terlalu tksub mereka ditipu oleh pemimpin mereka yang sebenarnya sama sahaja sifatnya merompak dan menyamun.

      Delete
    8. ANON 23:47 Menganggap tindakan najib jual proton sebagai bijak dan Tun pula bodoh.
      Anak-anak orang pula di anggap akan berperangai macam najib juga nanti.
      ALANGKAH SONGSANGNYA AKAL SI ANON NI!!!!

      Delete
    9. Kalau akai aku songsang sekali pun, tak dak lah aku nak pi jilat jubok najib dengan puki badak tu...

      Delete
    10. KALAU GITU ANON 01:24,
      MAI KITA JOIN BERSATU!!!!!!

      Delete

    11. Woii...aku memamg bersatu pun...

      Tun umno aku umno...tun bersatu...aku ikut...

      Hang sapa...0105 ka...

      Delete
    12. Najib berak A9 free patuk.. bapa MO1 pencuri, anak A9 penipu. Memalukan bangsa, agama dan negara!

      Delete
  34. Tony Pua Pembohong Bersiri
    Beginilah sifatnya pemimpin tinggi DAP yang bodoh tetapi masih ada hati mahu menghina orang lain sebagai bodoh.

    http://www.themalaymailonline.com/…/opposition-mps-tabled-b…

    http://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-05121988.pdf

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib pulak pembohong berantai...

      Delete
  35. wahai golongan ph yg taksub bukalah otak dan fikiran anda.Lihatlah dgn fikiran yg normal.ph masih lg bercelaru tiada kesepakatan,tiada perbincangan cuma bersatu atas sebab untuk jtuhkan najib.pergolakan dan pergaduhan sesama parti dalam ph pasti tiada jalan penyelesaian.kita mmg tak mahukan najib ttp dgn memilih golongan ini jelas akan mndatangkan mudarat yang lebih besar.belom masa kita beri peluang kpd pmbangkang selagi mereka sndiri yg tknak berubah.bukan silap kita tidak memilih mereka sblknya moga jadi pengajaran kpd pembangkang supaya berubah disaat rakyat memerlukan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HARAPAN TIDAK ADA MASALAH, MASALAH KECIL BIASA LA . JUMAAT NANTI LOGO HARAPAN KELUAR.



      Yang masalah animouse 00.21 pasai makan dedak banyak sangat. Perut pun dah boot

      KITA UNDI HARAPAN

      Delete
    2. 00.21 lu Cakiap manyak mutul


      Apa LANCAU LU CAKAP MAA

      Delete
    3. org yang bodoh dan tak berakal sahaja myatakan ph tak bermasalah.setakat logo perkara kecil.wujudkan jawatan kuasa tertinggi ph yang jelas.

      Delete
    4. jgn ingat org bagi pandangan yang betul makan dedak.mereka hanya nk yang terbaik untuk masa depan negara

      Delete
    5. Pas pis pussy..berpuluh tahun perintah kelantan..sekarang kb dah kalahkn singapore..now everybody can become lobai

      Delete
    6. apa kene mengena dgn pas.dungu betul.ph yang nk mgantikan Bn.Ini aja yang kecerdikan yang ada salahkan pihak lain.

      Delete
    7. ANON 00:21-AWAK CUMA ADA 2 UNDI JE,
      BERLAGAK SEMACAM JE......

      Delete
    8. 00.43 Dan 00.47

      Cukuplah makan dedak tu.macam nak marah nampak

      Pi tidok nanti nak sahur.jangan kalut pasai HARAPAN.

      KALI NI MESTI MENANG

      salam ya salam

      Delete
    9. ANON 00:47 BUKAN PEMAKAN DEDAK,
      DIA JENIS AMBIL BAU SI PENGENTUT
      DEDAK......
      Sudahlah anon,nak menegak benang basah,

      Delete
    10. siapa yang makan dedak.org yang makan dedah takkan mngakui kelemahan sendiri.dia hanya memuji phak sendiri itulah pemakan dedak dan taksub

      Delete
  36. Apakah kita perlu mmperjudikan masa depan negara dgn memilih ph.Dgn gabungan yang lemah dan tiada kesepakatan pasti akan mengundang lebih banyak masalah pada negara.Bukankah mereka patut sedar untuk mnjadi harapan pilihan rakyat mereka perlu berubah bukan mgharapkan rakyat semata2 untuk berubah.mereka tidak layak lngsung untuk jd pilihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 00:41
      pilihlah PH demi kesejahteraan kita
      (awak yang perlu nilai perjudikan diri
      bukan ahli ph yang baik-baik nih)

      Delete
    2. Keluargaku dah sepakat tolak BN parti lama dan Pas. Kami tolak Najib. Kami pengundi baru PH!

      Delete
    3. ph mst berubah.tunjukkan kpd rakyat mereka bersatu hati.

      Delete
  37. Aduhai bro Othaman Ahmad
    Lama pergi kami pun ingat
    Selamat kembali sama berkhidmat
    Demi negara tolak pengkhianat!

    Bros Pakatan yg baru muncul
    Bro Othaman komennya unggul
    DiPutra Merdeka kami bergaul
    Komen bernas bijak menonjol!

    Bersama dengan bro John Doe
    Kejora,Flykite habis digempur
    Hebat melangkau pendedak yg mundur
    Bijan terbaca tak boleh tidur!

    Bros John Doe dan Othaman Ahmad
    Dua hero pendedak tak selamat
    Fakta,agama dikomen cermat
    Hendak bersaing, pendedak tak dapat!

    Alangkah baik bersama kembali
    Bro John dan Othaman sentiasa dinanti
    Semangat kami berkobar sekali
    Warrior Pakatan tak kan berhenti!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah fun t.semngat taik kucing bolehlah.Puak dungu tkkan kemana selagi takde ksungguhan nk berubah

      Delete
    2. Kah kah kah ubah BN Dan lajib lu lu Ma

      01.01 lu to long ubah lu punya otak ma

      Delete
    3. Semakin ramai tidak lagi percaya Najib sebagai PM. Harta negara dijual, rakyat ditindas GST, harga barang tinggi. Najib gagal dan mesti letak jawatan.

      Delete
    4. Terbaik bro fan tun..

      Salam perjuangan bro othaman
      Orang lama banyak pengalaman
      Pencacai yang masuk mula ketakutan
      Komen komen bro memang kita semua nantikan..

      Delete
    5. org tua perak tkde siapa yang takut.org yang berani ialah org yang akan bercakap perkara yang benar bukan mmburukkn orang lain sahaja.org tua kau asyik mmburukkn pihak lain aja.kburukan pihak kamu,kamu cuba tutup

      Delete
    6. Ada juga orang yang dungu
      Terperasan diri benar selalu
      Hakikatnya dia sendiri pun tak tahu
      Diri dinasihati iblis didalam kalbu..


      Delete
  38. Harapan tinggal harapan je la...Berangnan kuat...Kena Kong Kit dek Dapig je la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena berangan dulu bang oi baru boleh stim

      DAP APA MASALAH 01.20 dap kongkek sedap bang

      Bang undi harapan. Ada harapan bang kena kongkek dgn dap.

      Sedap bang oi

      Delete
    2. AKAK KIKI tengah tonggeng kongkek
      hehheheheheh

      Delete
    3. Keluargaku bukan lagi pengundi BN.
      Kami tekad undi PH. Pas dan BN dah sama buruk dan sama jahat. Kleptokrasi dan Lebai perosak agama, bangsa dan negara.

      Delete
    4. kaluagaku jauh sekali mngundi ph.selagi ph tak berubah cuma berlakon aja bersatu tkde undi ph

      Delete
    5. Nk ph berubah ape bro?

      Delete
  39. Adik Mat 01.01 sudah terkencing
    Semangat perompak, dia taik kucing
    Masuk kesini nak bikin hancing
    Sokong pencuri partinya dacing..

    'Takde kesungguhan nak berubah'
    Adik Mat berkata sudah
    Terus terusan demam tak kebah
    Sokong perompak tak sudah sudah!

    Adik Mat sah pencacai
    Sanggup sengkokol negara digadai
    Biar negara pecah berkecai
    Racist, agama memandai mandai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Adik mat jangan dihirau
      Ini jenis orang yang penuh 'kalau'
      Semua benda dia tak tau
      Sama je dengan spesis si hamlau..

      Kalo diri tiada keyakinan
      Toksah le rajin bangkitkan persoalan
      Bila pakatuns memberi jawapan
      Tak dapat terima, kamu meroyan!!..

      Delete
    2. fun t..takut kepada kebenaran.cuma sesekali lindehkan juga kburukan pihak sendiri.

      Delete
    3. fun t.kami bukn pnyokong pncuri paspun bukan.kami cuma berkata yang benar dimana kamu takut nk bercakap jujur.pihak kamupun bkn jujur brjuang untuk rakyat

      Delete
  40. 13.31 pasti halimunan
    Tiada parti yang berkenan
    Dia nak cerita tentang kebenaran
    Jibbo perompak kiri dan kanan..

    Puak ini bodoh dan sombong
    Satu dunia sudah teropong
    Orang cerita PEMIMPIN NEGARA pembohong
    Nak cover pemimpin dia kelentong!

    ReplyDelete
  41. munafik dan fasik mana reti ckp jujur, dia main wayang konon2 waeak pada bulan ramadan,hati2 dgn game munafik besar ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...