Thursday 29 June 2017

BURUAN MEDIA YANG MEMALUKAN MALAYSIA


Tidak dinafikan negara kita semakin popular dan glamour di mata dunia sekarang ini. Ia tidak pernah dialami sebelum ini, baik ketika era Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj, Tun Razak Hussein, Tun Mahathir Mohamad,  Tun Abdullah Badawi atau lain-lain Perdana Menterinya.

Tetapi, popular dan glamournya Malaysia di mata dunia bukanlah kerana kejayaan pembangunan atau terhasilnya sesuatu ciptaan yang membanggakan, sebaliknya hanya satu sebab - skandal 1MDB.

Skandal itu bukan saja menyebabkan negara kita menjadi sebutan dan medan siasatan beberapa negara, bahkan nama Perdana Menteri, Najib Razak turut diintai gerak-laku dan gaya hidupnya.

Setelah sebelum ini, percutian mewah, bermain golf dan pesta membeli-belah melibatkan keluarga Najib menjadi bahan intipan media, terbaru ini percutian beliau di Bali juga menjadi santapan menyelerakan bagi media-media di Indonesia.

Mereka bukan saja menjejaki berapa ahli rombongan, ahli keluarga yang turut serta, jumlah kereta yang digunakan, bahkan sehingga  jenis bilik penginapan di Hotel St. Regis, Bali juga dilaporkan sama.

Diberitakan, percutian Najib di Bali sehingga Jumaat ini sebelum kemudian menyambung cutinya ke Perth, Australia, beliau menempah 41 bilik, termasuk yang pernah disewa oleh Raja Salman dan selebihnya bertaraf presidential suites, meski ahli rombongan dikatakan cuma 23 orang saja.

Maka, berdasarkan laporan media Indonesia itu, siapa yang tinggal di bilik selebihnya itu atau bilik-bilik lebihan itu untuk mengisi apa?

Jika media Indonesia begitu mengejar percutian Najib dan keluarganya di Bali, tidak mustahil sesampainya di Perth nanti, beliau juga akan turut menerima nasib yang sama. 

Bahkan, seperti yang sedia diketahui umum, media Australia lebih terbuka dan detail lagi laporannya.

Jadi, kita tunggu saja apa episod seterusnya berita-berita yang akan muncul dari Perth nanti.

Pernahkah di era Perdana Menteri sebelum ini, baik Tun Mahathir yang berkuasa selama 22 tahun atau ketika Tun Abdullah yang terkenal dengan kawalan budak-budak tingkat 4, mereka dikejar media antarabangsa sebegitu rupa sehingga berkaitan hal-hal peribadi, barang kemas yang dibeli atau mengenai percutiannya?

Tidak pernah bukan? Mengapa media antarabangsa tidak mengejar mereka sebegitu rupa?

Jawabnya kerana tidak pernah ada mana-mana Perdana Menteri sebelum ini dikaitkan dengan skandal kewangan sebagaimana Najib terkait dengan 1MDB. Tidak perlu dihuraikan lebih lanjut mengenai skandal tersebut, siapa yang terlibat, siapa mendapat manfaat, siapa menerima hadiah, siapa menerima derma, siapa menerima barangan kemas serta siapa yang cuba menutup kes dan seolah-olah melindungi daripada sebarang tindakan.

Kelebihan Najib berbanding Perdana Menteri sebelumnya hanyalah kerana skandal kewangan terbesar yang dikaitkan dengannya. Ia juga menjadikan beliau berbeza dengan sesiapa pendahulunya, termasuk ayahnya sendiri, Tun Razak.

Perhatian media antarabangsa kepada Malaysia ini, jika diimbas kembali, tidak banyak bezanya dengan apa yang dialami oleh Filipina ketika era Ferdinand Marcos dahulu. Ketika itu, barangan  kemas, pakaian dan berapa jumlah kasutnya pun menjadi perhatian dunia.

Situasi yang sama juga pernah berlaku kepada beberapa negara Arab seperti Libya, Mesir, Iraq dan Tunisia di mana pelbagai cerita muncul dek kelakuan pemimpinnya yang suka bermewah, mengumpul kekayaan dan terkait dengan banyak skandal.

Kepada rakyat Malaysia, sampai bila kita mahu membiarkan negara ini menjadi tumpuan dunia, popular dan glamour dengan cara yang salah begini? (ShahbudinHusin 29/06/2017)

213 comments:

  1. Dosa Besar-Mengadu Domba
    Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan menabur fitnah.

    Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba”.

    Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah. An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan berita dengan tujuan menghasut.

    Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik.

    Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.

    Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal dirimu”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini, hal yg memababitkan KEPENTINGAN AWAM lah...!

      Mohon perbanyakkan berguru, dalami ilmu lagi...

      Delete
    2. Hebat sungguh berhujah bg mempertahankan pemimpin yg berbuat jenayah! Asyik mengambil pandangan bahawa rakyat jelata ni salah saja!!! Memfitnah lah, mengadu domba lah!!! Ini semua simptom saja! Pemimpin yg berbuat jenayah tak boleh dipertikai! Kita aje yg salah & berdosa! Cetek lah Islam begitu!

      Delete
    3. Anon 10.13 ni bodoh mcm kaldai. Tak payah tulis panjang2 la. Najib pecah amanah, songlap duit rakyat dan penjenayah antarabangsa pengubahan wang haram. Khalas.

      Delete
    4. Heh heh heh nak berceramah tapi cetek ilmu ekonomi dan perundangan....pi masok balik sekolah

      Delete
    5. Persoalannya, apakah benar PH alternatif terbaiknya? Maklumlah, ada orang yang berfikiran sekular berpandangan tokoh-tokoh ekonomi yang lincah dalam PH mampu mengubah nasib mereka. Mereka mudah terpesona dengan manusia yang mampu beretorik dengan teori-teori ekonomi. Kalau nak ikut pandai bercakap, BN sendiri dipenuhi oleh pakar-pakar ekonomi. Tetapi apa yang berlaku ialah rasuah, penyelewengan, kronisme, nepotisme dan tembolok sendiri. Justeru, janganlah mudah terperangkap dengan manusia petah bercakap seolah-olah menjuarai isu rakyat.
      Alternatif sebenarnya ialah PAS. Hujahnya ialah rekod pentadbiran kerajaan PAS baik di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Lebai-lebai PAS-lah menyelamatkan ekonomi tanpa termonologi dan teori ekonomi yang tinggi-tinggi. Siang berjubah malam berkain pelekat. Namun, ekonomi negeri diurus dengan cemerlang.
      Buktinya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz memimpin Kelantan tanpa rasuah dan penyeleweng dalam tempoh yang yang cukup panjang. Tuan Guru Haji Hadi masih mampu mengekalkan penghapusan cukai pintu, tol dan sebagainya meskipun pendapatan dominan, royalti minyak dikhianati. Ustaz Azizan Abdul Razak dapat menguruskan ekonomi Kedah dengan baik walaupun kewangan kerajaan negeri sebelum beliau, dikatakan nazak; hanya dapat bertahan dengan bantuan kerajaan Pusat. Ketiga-tiga kerajaan ini bersih. Semua ini adalah bukti; bukan persepsi.
      Jelas kecemerlang ekonomi bukan kerana tali leher dan teori dari buku kapitalis. Hanya manusia yang berfikiran sekular tertipu dengan kepalsuan diri. Nasib rakyat mampu digalas oleh pemimpin-pemimpin yang tahu kepimpinan adalah suatu amanah dari Allah. Mereka ini bukan semata-mata bertanggungjawab terhadap manusia yang mengundinya, tetapi yang lebih besar dari itu ialah mereka ada keinsafan tanggungjawab terhadap amanah Allah.
      Justeru, himpitan hidup rakyat dan kejatuhan ekonomi negara hanya dapat diselamatkan oleh PAS, insya Allah. Ini bukan isu isi bakul angkat sendiri. Ini adalah satu pandangan yang ikhlas berdasarkan track recocd dan senario parti-parti politik dalam negara masa kini. Rakyat perlu berfikir secara jujur untuk menemukan jawapannya.

      Delete
    6. 11.25 ni lagi sekor bodo mcm kaldai. Tulis panjang2. Pas bukan nak bela rakyat, pas cuma nak cari redha Allah. Baik jadi badan dakwah jer.

      Delete
    7. tuan budin yang terbaik

      Delete
    8. Siapa mengadu domba? Mengadu domba ada lah sorang manusia menabur fitna. Jika kamu tahu itu berita berita itu benar tapi kamu reka cerita lain seolah berita lama itu palsu......itu bukan kah kamu mengadu domba wahai ahli munafikun?

      Delete
    9. Laporan Kajian Kebolehlaksanaan Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang menghubungkan tanah besar ke bahagian pulau menelan lebih hampir 61 kali ganda lebih mahal daripada projek hampir sama di Kanada.

      Memetik pengakuan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemudahan Awam dan Pengangkutan Pulau Pinang, Lim Hock Seng, kajian kebolehlaksanaan, reka bentuk terperinci dan kajian impak alam sekitar bagi projek terowong negeri berharga RM305 juta.

      Bagi kos kajian kebolehlaksanaan, RM31.269 diperuntukkan bagi kajian pembinaan tiga jalan raya utama untuk ke terowong berkenaan dan RM20 juta lagi bagi kajian untuk membina terowong berkenaan.

      "Menjadikan jumlah kajian kebolehlaksanaan RM51.269 juta iaitu 0.93 peratus daripada kos pembinaan," kata Hock Seng.

      Walaubagaimanapun, jumlah berkenaan adalah 61 kali ganda lebih tinggi berbanding projek sama yang lebih panjang di Kanada.
      Kos kajian projek terowong dasar laut menghubungkan Quebec City-Lévis di Kanda sepanjang 7.8 kilometer hanya menelan kos RM325,000 berbanding RM20 juta untuk melakukan kajian kebolehlaksanaan untuk laluan dari Persiaran Gurney ke bahagian pulau sepanjang 7.2 kilometer.

      Memetik laporan CBC News, projek di Kanada yang menelan belanja RM13 bilion itu dijangka siap menjelang 2030 dan kos penyelenggaraan bagi 100 tahun kemudian dianggarkan bernilai RM7.5 bilion.

      Kos berkenaan diumumkan oleh jurutera awam dilantik oleh Kemeterian Pengangkutan Quebec, Profesor Bruno Massicotte, setelah menyiapkan laporan berkenaan dalam tempoh kurang setahun.

      Sementara konsortium Zenith-BUCG Sdn Bhd yang dilantik kerajaan Pulau Pinang untuk menyiapkan laporan berekenaan masih belum menghantar kajian lengkap kepada Kementerian Kerja Raya sungguhpun sudah masuk tahun kedua kajiannya.

      Dilaporkan juga, kerajaan negeri teraju Ketua Menteri Lim Guan Eng juga sudah meluluskan RM135 juta bayaran pendahuluan kepada konsortium berkenaan dengan menyerahkan beberapa bidang tanah kerajaan negeri kepada syarikat berkenaan.

      Delete
    10. aNON 11 :43 ADA EKOR

      Delete
    11. Baru baru ini Mohamad Sabu, presiden Amanah (PAN) dikatakan akan menyerahkan jawatan presiden yang disandang kepada Datuk Husam Musa.
      Mengapa? Kerana Datuk Husam Musa lebih hebat berbanding dirinya sewaktu dalam PAS dahulu.

      Atas sebab itulah Mat Sabu hendak menyerahkan jawatan presiden Amanah kepada Datuk Husam Musa yang fikirannya semakin tak keruan.



      sama ada Dewan Harian PAN setuju atau tidak belum tahu lagi, kerana itu hanya dikatakan Mat Sabu akan serahkan jawatan presiden.
      Nampak gaya, Mat Sabu berat hati untuk serahkan jawatan presiden Amanah kepaada Husam Musa.Sayang.

      Macam mana jawatan yang disayanginya dan diimpi impikan selama ini boleh hendak beri kepada orang lain.

      Kenapa? Kerana nama Mat Sabu sudah disenarai pendek oleh Datuk Zaid Ibrahim sebagai menteri pertahanan.Bukan mudah untuk perolehi jawatan tersebut.

      Memang sebelum ini, semasa dalam pas pun Mat Sabu pernah jaja sana sini kalau BN tumbang dia akan jadi menteri pertahanan dan menteri keselamatan dalam negeri.

      Mat Sabu sangat berminat dengan kedua dua kementerian tersebut.kenapa? kerana dia pernah ditahan pihak kerajaan atas kes ISA .

      Apabila di lantik sebagai menteri keselamatan dalam negeri (KDN) tahulah dia apa yang akan dilakukan terhadap musuh politiknya.

      Sekarang ini namanya disenarai pendek oleh Zaid Ibrahim sebagai menteri pertahanan macam Hishamuddin Husein yang dapat peluang jadi menteri tugas tugas khas.

      Rasa penulis, Mat Sabu memang cukup gembira apabila namanya sudah disenarai pendekkan sebagai menteri pertahanan dalam kabinet bayangan pakatan harapan yang masih berkrisis itu.

      Sudah barang tentu Mat Sabu rasa berat hati hendak melepaskan jawatan presiden Amanah kepada Husam Musa.

      Kalau dia serah jawatan kepada orang lain sudah tentu sukar untuk dilantik sebagai menteri apabila pakatan harapan memerintah nanti.

      Kalau dia lepas jawatan presiden sudah tentu peluang untuk dilantik jadi menteri begitu tipis.

      Mengapa? Kerana nama Datuk Seri Mukhriz Mahathir tidak tersenarai memegang sebarang jawatan dalam kabinet bayangan Zaid Ibrahim.

      Seperkara lagi, untuk jawat menteri penuh dalam kerajaan kena menang dan jadi ahli parlimen dahulu.

      Jika dilantik sebagai senator, mereka hanya layak jadi menteri dan timbalan menteri di jabatan perdana sahaja.

      Barangkali,Mat Sabu apabila namanya disenarai pendekkan sebagai menteri pertahanan, lantas berfikir banyak kali juga untuk melepaskan jawatan Presiden Amanah kepada Husam Musa.

      Kalau dia lepas jawatan itu, sudah tentu Husam Musa yang akan dilantik sebagai menteri pertahanan. Maka terlepaslah peluang keemasan yang di impi impikan selama ini.

      Delete
    12. Disebabkan Pakatan Harapan dilanda krisis dalaman yang serius, Parti Generasi Baru membatalkan hasrat untuk menyertai gabungan pembangkang itu.

      “Parti ingin memaklumkan bahawa kami telah menarikbalik permohonan kami menyertai Pakatan Harapan sehingga isu kepimpinan Pakatan Harapan diselesaikan, “kenyataan Majlis Tertinggi Parti Generasi Baru yang dikeluarkan hari ini dipetik.

      Bagaimanapun Parti Generasi Baru tidak menamakan individu-individu yang mengeluarkan kenyataan itu memandangkan terdapat dua kumpulan yang mendakwa masing-masing adalah pemimpin parti iaitu Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor dan Datuk G Kumar Aamaan.

      Pada 4 April lalu, Parti Generasi Baru dari kem Ezam yang diwakili oleh timbalannya, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan telah menghantar permohonan untuk menyertai Pakatan Harapan kerana percaya gabungan itu merupakan satu-satu gabungan pembangkang yang kukuh.

      Namun, sangkaan itu meleset apabila pimpinan Pakatan Harapan juga dilanda krisis apabila PKR dan PPBM masing-masing berebut untuk menjadi ketua pakatan pembangkang.

      Menjelaskan lanjut, Majlis Tertinggi Parti Generasi Baru berkata jawatan Pengerusi Pakatan Harapan sepatutnya disandang oleh Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan bukannya diambil alih oleh Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Kami juga percaya bahawa hanya Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang harus mengetuai Pakatan Harapan dan calon Perdana Menteri haruslah datang dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), dan bukannya dari Pertubuhan Pribumi Melayu Bersatu (PPBM).”

      Majlis Tertinggi Parti Generasi Baru turut menolak pencalonan semula Mahathir sebagai Perdana Menteri, sebaliknya mencalonkan Datuk Seri Mohamad Azmin Ali mengisi jawatan tersebut.

      “Kami juga ingin mengesyorkan supaya Pakatan Harapan segera menamakan Datuk Seri Azmin Ali sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan di atas kecemerlangan beliau menerajui negeri Selangor sebagai Menteri Besar dan juga kerana beliau dilihat calon paling senior dan paling sesuai mengikut senario politik tanahair masa kini.”

      PPBM menurut kaca mata Majlis Tertinggi Parti Generasi Baru merupakan sebuah parti pengkhianat yang sedang mengadakan rundingan sulit dengan UMNO.

      “Kami mendapat berita dari sumber yang sahih bahawa beberapa pemimpin UMNO termasuk Menteri Besar beberapa buah negeri dan beberapa Menteri Kabinet Kanan telah berpakat bersama sebilangan pemimpin tertinggi PPBM supaya pemimpin-pemimpin UMNO ini terus kekal berkuasa dan tidak akan diambil apa jua tindakan oleh pihak berkuasa dengan menyertai PPBM jikalau Pakatan Harapan menang pada Pilihanraya Umum ke 14.

      “Manakala jikalau BN menang maka pemimpin-pemimpin PPBM ini akan kembali ke pangkuan UMNO BN.

      “Bagi kami ini adalah pengkhianatan terbesar terhadap kepercayaan yang diletakkan oleh rakyat pada Pakatan Harapan secara umumnya.

      “Maka, untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap Pakatan Harapan, PKR harus mengetuai Pakatan Harapan dengan calon Perdana Menteri juga datang dari PKR dan bukan PPBM.”

      Delete
    13. Ini nak kerja umno nak pecahbelahkan PH...hik4...

      Delete
    14. Menarik sekali bila di saat menyambut hari raya ini berkesempatan membaca wawancara empat pemimpin tinggi Pakatan Harapan (PH) di dalam laporan akhbar mingguan The Edge Malaysia keluaran 19-25 Jun bertajuk “Run-Up to GE 14” (“Menjelang PRU 14).



      Pemimpin tinggi PH ini ialah Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, Naib Presiden merangkap Pengarah Pilihan Raya PKR, Nurul Izzah Anwar, dan Pengarah Strategi AMANAH, Dr Dzulkefly Ahmad, dan Pengarah Pendidikan Politik Kebangsaan merangkap Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong.

      Paling menarik adalah membaca pengakuan terbuka Chin Tong, yang diperkenalkan sebagai “Strategis DAP”, mengenai kelemahan PH. “Kita tidak kuat” (“we are not strong”), kata beliau, “sebahagiannya kerana persoalan kepimpinan kita sendiri” (partly because of our own leadership question”, termasuk “siapa akan jadi PM?” [“who will be PM?”].

      Chin Tong juga mengaku bahawa PH hanya sekadar tahu menyerang tetapi mempunyai masalah di dalam menawarkan dasar-dasar mereka sendiri. Kata beliau, “offer(ing) policies is where we are lacking”.

      Turut diakui adalah bahawa tahap sokongan pengundi bukan Melayu, khususnya pengundi Cina, terhadap PH sekarang menurun pada tahap 65% berbanding 85% di dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13) kerana faktor “kepenatan” (“fatigue”).

      Sebab itulah, bagi Chin Tong, PRU 14 “sangat sukar untuk PH menangi” (“will be very difficult [for us to win]”) kerana ia hanya akan berlaku bila para pengundi Melayu yang biasanya mengundi untuk UMNO mengundi untuk lain-lain parti (“when Malay voters who usually vote for UMNO vote for other parties”) dan ini perlu berlaku secara menyeluruh (“it has to be a groundswell”).

      Kata Chin Tong lagi, PH terpaksa berdepan dengan dua isu kepercayaan utama: sama ada Anwar dan Mahathir serta orang-orang mereka boleh mempercayai sepenuhnya satu sama lain dan membina satu kerjasama yang asli (“We have to deal with two major trust issues: whether eventually Anwar and Mahathir and their people can fully trust each other and build a genuine collaboration”).

      Berbeza dengan nada optimis sesetengah pemimpin PH yang lain, Chin Tong kelihatan agak pesimis dengan mengutarakan perasaan ragu-ragu beliau pada akhir wawancara ini. Ujar beliau, “sama ada kita boleh mencipta satu keajaiban, saya tidak pasti” (“whether we can create a miracle, I’m not sure”).

      Saya melihat luahan Chin Tong di dalam wawancara ini sebagai luahan realistik seorang strategis DAP di dalam persekitaran keintelektualan yang tentu saja sangat jauh berbeza dari laungan retorik dan bombastik pemimpin PH lain, malah beliau sendiri juga pada ketika berbeza, selaku ahli-ahli politik di dalam persekitaran partisan.

      Malah, jika dilihat kepada kenyataan-kenyataan Dr Mahathir, Nurul Izzah dan Dr Dzulkefly di dalam wawancara sama pun jelas terpancar kebenaran apa yang Chin Tong katakan ini.

      Pengakuan Chin Tong bahawa PH mempunyai masalah di dalam menawarkan dasar-dasar mereka sendiri, selain terbukti di dalam kegagalan PH mengemukakan dokumen dasar-dasar bersama mereka, turut terlihat di dalam kenyataan-kenyataan Dr Mahathir, Nurul Izzah dan Dr Dzulkefly di dalam wawancara ini.

      Bila dimaklumkan bahawa para pengundi sedang menanyakan apa yang PH boleh tawarkan jika mereka menjadi kerajaan, Dr Mahathir sekadar memberi jawapan pendek “urus-tadbir baik” (“good governance”) tanpa mampu memberikan sebarang perincian terhadap apa yang beliau maksudkan dengan “urus-tadbir baik” tersebut.

      Bila ditanyakan mengenai dasar-dasar ekonomi yang akan PH laksanakan jika mereka memerintah, Nurul Izzah sekadar mampu memberikan jawapan-jawapan kabur seperti “jika anda boleh menangani kebocoran” (“if you can arrest leakages”), “kesukaran meruntuhkan satu sistem yang telah dilaksanakan” (“how do you dismantle a system that has been implemented?”), “satu pelan keluar” (“an exit plan”) atau menyatakan “Malaysia di bawah pemerintahan PH tentunya akan menjadi satu pemanjangan kepada Selangor dan Pulau Pinang” “Malaysia [under PH rule] will definitely be an extension of Selangor and Penang”).

      Delete
    15. Bila dimaklumkan bahawa ramai pengundi tidak berani mengambil risiko dengan PH, Dr Dzulkefly sekadar menyatakan “adalah penting dan kritikal bahawa PH mesti boleh menyatakan dan mempertahankan dasar-dasarnya dengan lantang dan jelas” dan “kita akan menerangkan dengan jelas dasar-dasar dan manifesto kitaserta apa kita akan buat jika kita menawan Putrajaya” tanpa mampu memberikan sebarang perincian terhadap dasar-dasar ini.

      Begitu juga dengan persoalan “siapa akan jadi PM?” yang didakwa oleh Chin Tong sebagai sebahagian punca kenapa PH “tidak kuat” yang sehingga ke hari ini masih belum berkesudahan, malah menjadi semakin hangat, walaupun setelah Anwar mengumumkan penolakan beliau dari menawarkan diri sebagai bakal PM PH.

      Persoalan ini berkait-rapat pula dengan isu kepercayaan antara Anwar dan Dr Mahathir serta orang-orang mereka selain kemampuan mereka membina satu kerjasama yang asli yang turut ditimbulkan oleh Chin Tong kerana sehingga ke hari ini unsur-unsur keraguan masih kelihatan sangat membara, khususnya di kalangan pendokong PKR terhadap Dr Mahathir.

      Di dalam wawancara ini sekalipun, Nurul Izzah, walaupun mengakui tidak pernah membenci Dr Mahathir dan hanya membenci tindakan-tindakan beliau (“I never hated the man, I hated the actions”), masih mengulang hakikat beliau memerintah secara kuku besi (“Mahathir ruled with an iron fist”) walaupun PKR telah bergabung dengan PPBM.

      Nyata sekali Dr Mahathir, seperti dakwaan tokoh veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah, di dalam wawancara sama bahawa menguasai seluruh perjalanan PPBM (“runs everything (in PPBM)”), dan para pendokong beliau sedang berusaha untuk melonjakkan beliau sebagai pemimpin de facto dan bakal PM PH.

      Tentangan kuat kelompok tertentu di dalam PKR terhadap usaha untuk melonjakkan Dr Mahathir sekali gus menjadi petanda bahawa isu kepercayaan antara Anwar dan Dr Mahathir serta orang-orang mereka ini tidak akan reda, walaupun jika beliau berjaya dilonjakkan.

      Ini ditambah pula oleh pengakuan tersirat Dr Dzulkefly mengenai ketidakmampuan AMANAH menawan hati golongan Melayu luar bandar dan mengenai kebergantungannya kepada kerusi-kerusi campuran yang menjadikan tugas PH untuk menawan undi Melayu menjadi lebih sukar.

      Sebab itulah telahan Chin Tong bahawa adalah satu keajaiban jika PH mampu menawan Putrajaya, dan bahawa beliau sendiri tidak pasti jika keajaiban ini berjaya dicipta, perlu diakui oleh para pemimpin PH lain yang tidak seharusnya lena dibuai mimpi musim raya.

      Delete
    16. Sah2 kojolla dah kemuflisan idea hanya mampu kopi-pes berjela-jela mengotori laman popular Sahbudin..dipungut dari bahan2 karut tong sampah

      Delete
    17. Setiap agama di dunia ini mengajar penganutnya supaya taat dan patuh kepada ajaran agama dan Tuhan. Bahkan, Tuhan melarang hambanya sama sekali menjadi riak apatah lagi mencabar kekuasaannya.
      Memiliki kuasa, nama, kemewahan atau pangkat bukanlah lesen buat seseorang itu berasa gah melebihi Pencipta. Berikut merupakan lima orang berpengaruh dunia yang mati kerana menghina Tuhan.
      1. Presiden Brazil, Tancredo Neves

      Sewaktu kempen pilihanraya di Brazil diadakan, Tancredo Neves dengan riak berucap di hadapan rakyatnya bahawa sekiranya beliau memenangi jawatan Presiden Brazil melebihi 500,000 undian, tidak ada siapapun mampu menggoyangkan karier politiknya termasuk Tuhan.
      Ternyata, nasib menyebelahi Neves kerana beliau benar-benar telah mendapat sokongan melebihi 500,000 undian.
      Namun, sehari sebelum Neves dilantik secara rasmi sebagai pemimpin nombor satu Brazil, beliau akhirnya mati akibat komplikasi pembedahan yang dijalani beberapa hari sebelum tarikh perlantikan itu.
      2. John Lennon (The Beatles)

      Siapa yang tidak mengenali kumpulan The Beatles. Pada era 60-an, kumpulan ini menjadi fenomena seluruh dunia. Malah, salah seorang ahli The Beatles iaitu John Lennon antara yang menjadi kegilaan ramai wanita ketika itu.
      Sewaktu ditemuramah oleh media antarabangsa beberapa tahun sebelum itu, Lennon berkata:
      “Saya dan The Beatles lebih terkenal berbanding Tuhan. Kita tengok siapa dulu yang tenggelam, sama ada Tuhan dengan ajarannya ataupun The Beatles dengan aliran Rock n Rollnya.”
      Kenyataan itu telah mengundang kemarahan peminatnya dan mengadakan satu demonstrasi memijak serta membakar piring hitam serta poster The Beatles. Akhirnya pada tahun 1970, The Beatles telah berpecah dan tenggelam.
      Namun pada 8 Disember 1980, John Lennon telah ditembak oleh salah seorang peminat fanatiknya di hadapan rumah beliau sendiri dan mati serta merta.
      3. Marilyn Monroe

      Hidup wanita cantik ini begitu sempurna kerana mempunyai kekayaan luar biasa dan terkenal diseluruh dunia. Namun, siapa tahu disebalik semua itu, Monroe menyimpan seribu duka dalam kehidupan peribadinya.
      Sewaktu Monroe sedang melakukan pengambaran, beliau didatangi seorang lelaki bernama Billy Graham yang mengatakan satu petanda tidak baik daripada Tuhan.
      Monroe yang ketika itu dikhabarkan sedang bercinta dengan Presiden Amerika Syarikat, John F Kennedy tidak menerima nasihat daripada Graham dan, dengan angkuh pelakon itu menegaskan bahawa beliau tidak memerlukan Tuhan.
      Seminggu kemudian, beliau ditemui mati di dalam bilik tidurnya. Muncul pelbagai teori mengenai kematian beliau. Ada yang mengatakan dia dibunuh kerana konspirasi politik dan akhirnya, teori yang diakui sehingga kini adalah kerana mati akibat bunuh diri.
      Ia jelas menunjukkan dia sedang mengalami tekanan yang teruk. Bahkan sebenarnya, di saat menghadapi kesulitan seperti itulah sebenarnya dia lebih memerlukan Tuhan untuk meminta bantuan, bukan mengambil jalan mudah dengan membunuh diri.

      Delete
    18. 4. Thomas Andrews (Pencipta Kapal Titanic)

      Ilham mencipta sebuah kapal yang dianggap lagenda sepanjang zaman iaitu ‘Titanic’ merupakan kepunyaan Thomas Andrews. Malah, Titanic merupakan salah sebuah kapal terbesar dan tercanggih di dunia.
      Saat diwawancara mengenai kecanggihan dan tempoh Titanic mampu berlayar di Lautan Antlantik, Thomas mengatakan Tuhan tidak mampu menenggelamkannya.
      Pada 10 April 1912, Titanic telah memulakan pelayarannya yang pertama dari Amerika Syarikat ke Eropah. Satu tragedi tidak disangka berlaku selepas empat hari kapal itu berlayar di Lautan Antlantik. Titanic telah melanggar bongkah ais besar lalu tenggelam perlahan-lahan ke dasar Lautan Atlantik Utara yang mengorbankan 1517 orang dan hanya 706 orang sahaja terselamat.
      5. Bon Scott (bekas vokalis AC/DC)

      Beliau merupakan penyanyi rock Australia yang dilahirkan pada 9 Julai 1946. Scott melalui zaman kegemilangannya bersama kumpulan AC/DC sejak tahun 1974 menggantikan Dave Evans sebagai vokalis kumpulan itu.
      Pada tahun 1979, AC/DC telah muncul dengan sebuah album baru dan salah lagu yang disampaikan oleh Scott berbunyi :
      “Jangan hentikan saya. Saya sedang asyik berjalan ke neraka.”
      Setahun kemudian, Scott ditemui mati pada 19 Februari 1980 kerana tersedak oleh muntahnya sendiri akibat keracunan alkohol. Lima bulan selepas kematiannya, AC/DC telah menerbitkan album bertajuk ‘Back In Black’ sebagai menghormati pemergian vokalis mereka.
      Begitulah episod kematian nama-nama terkemuka di dunia. Manusia hanya boleh membuat teori sahaja tetapi hanya Tuhan sahaja yang mengetahui sebab sebenar kematian mereka semua.
      Mungkin ianya juga suatu kebetulan mereka menemui ajal selepas membuat kenyataan yang seolah-olah menghina Tuhan.

      Delete
    19. BACA REPOT TERBARU DOJ

      BAGAIMANA CINABABI PENDEK.JHO DAN PETROSAUDI BERPAKAT DGN ANAK MELAYU CELAKA SHAROL BABI TEMBAT US700JUTA KPD GOOD STAR LTD MELALUI BANK EROPAH

      ANAK BABI JHO DAN MELAYU BABI SHAROL BELI HADIAH KPD KAK MAH DAN MEMERANGKA MO1 SEBAGAI TEBUSAN IBARAT PISAU DI LEHER MO1 DAN ISTERI

      BABI CINA DAN MELAYU INI BERJAYA BLACKMAIL MO1 !! PEMIMPIN KERAJAAN KITA SEHINGGA TERCIRIT BERAK...

      BAGAIMANA GRADUAN UNIV NOTINGHAM BOLEH KENA BLACKMAIL ? DAN MEMBIAR WANG NEGARA DI SERAH KPD LANUN SECARA MUDAH?

      BACA DOJ KAWAN KAWAN

      Delete
    20. Kepong MP Dr Tan Seng Giaw remains evasive over allegations by DAP secretary-general Lim Guan Eng that he has been “incommunicado” since early this year. “You can still reach me (on the phone),” he told FMT when contacted. Despite being pressed several times for a response to Lim’s statement earlier today that the party could not contact him, Tan remained tight-lipped on the issue. He only repeated the calls he had made via Facebook on Monday on the need to preserve the green lungs in Penang, especially in Balik Pulau. “There is a group of us, the alumni from Chung Ling High School, and we wanted to see the island after being away for many years.
      We realised that Penang now is not what Penang used to be as there are lesser green areas today,” he said. Hours earlier, at a press conference in George Town, Lim , who is also Penang chief minister, said Tan had not been in contact with the party leadership since early this year. “We will deal with this internally and we do not want to comment further,” Lim said, when asked to comment on Tan’s Facebook status regarding the fewer green areas in Balik Pulau. Tan said his Facebook statement was not against anyone in particular, including the state government. “I will continue to speak about environmental issues wherever I go,” he said, adding that everyone had a role to play in preserving the environment.

      Delete
    21. Masyarakat tempatan Balik Pulau memerlukan satu rancangan pembaharuan tanah, dan bukannya kenyataan yang dibuat oleh ahli politik untuk kepentingan mereka sendiri, kata bekas ahli parlimen PKR, Yusmadi Yusoff.

      "Apa yang berlaku hari ini adalah bahawa penduduk di Balik Pulau dituduh menjadi penduduk setinggan di tanah sendiri.

      "Ini adalah orang yang sama ke sekolah atau masjid bersama saya, tetapi sekarang mereka menjadi penduduk setinggan," kata peguam itu yang pernah menjadi wakil rakyat Balik Pulau, selama sepenggal iaitu antara tahun 2008 dan 2013.

      Sehubungan itu, Yusmadi telah membentuk penubuhan sebuah pasukan petugas untuk membantu penduduk kampung yang terjejas dengan pengusiran itu.

      Yusmadi, berkata beliau bersetuju dengan kenyataan oleh ahli parlimen semasa Balik Pulau Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya dan Ahli Parlimen Kepong, Dr Tan Seng Giaw bahawa kawasan hijau di bandar itu kini semakin terancam disebabkan pelbagai projek pembangunan tidak terancang.

      Katanya sebelum ini kawasan itu merupakan kawasan hijau yang bersih dengan kampung-kampung tradisional terpelihara dengan baik selain kebun buah-buahan dan sawah padi.

      Tan pula pada 18 Jun lalu, menulis di halaman Facebooknya, dalam empat bahasa termasuk bahasa Jawi mengenai keadaan alam sekitar di Pulau Pinang.
      "Kita mengelilingi Pulau Pinang hari ini. Kita melihat pantai berubah dan kehijauan Balik Pulau kurang. Kependudukan 850,000 memerlukan rumah dan kerja.

      "Keutamaannya memelihara hutan dan kehijauan," kata Tan dalam catatan itu.

      Delete
    22. Parti Amanah Negara (AMANAH) ditubuhkan pada September 2015. Sejarah bagaimana ia tertubuh, semua yang mengikuti perkembangan politik sudah tahu. Tak perlu saya catatkan lagi.

      Kita dapat lihat bagaimana sukarnya sesebuah parti mahu dibentuk. Bukan setakat masalah teknikal sebaliknya yang lebih sukar ialah untuk mengumpul pengaruh dan kekuatan.

      Apatah lagi, AMANAH bukan diketuai oleh tokoh seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Bukan soal Abang Mat Sabu tak popular, tetapi keterampilannya berbanding bekas PM dan TPM tidak ada padanya. Namun, dalam politik, itu bukan syarat mandatori untuk sesebuah parti itu berjaya.

      Namun, sedikit sebanyak ia penting bagi mewujudkan faktor yang boleh menarik perhatian dan sokongan orang ramai untuk menyertai AMANAH.

      Justeru, pada aspek ini AMANAH tidak perlu bersaing atau dibandingkan dengan parti seperti PKR (dengan ketokohan Anwar) atau Parti Pribumi Bersatu Malaysia dengan ketokohan Dr Mahathir atau Muhyiddin.
      Maka, aspek apa yang sesuai bagi AMANAH untuk menapak kukuh dalam persaingan politik hari ini?

      Apa perlunya hal ini dipersoalkan? Bukankah ini hal AMANAH? Kenapa saya sebagai ahli DAP menyibuk?

      Hari ini AMANAH sudah tidak boleh memaparkan diri mereka sebagai mangsa politik hubungan mesra antara PAS dan Umno. Jika setahun atau enam bulan lalu, mungkin retorik ini masih laku dijual. Tetapi sekarang dan pada masa hadapan, tidak boleh lagi.

      Delete
    23. Bergantung wala' dan retorik

      Contoh terbaik, Anwar. Lebih 10 tahun imej Anwar sebagai mangsa kekejaman BN laku dijual atau berjaya mengolah sokongan rakyat. Tetapi hari ini, generasi yang lahir pada era 1990-an yang kini sudah layak mengundi, tidak dapat membeli imej tersebut.

      Dr Mahathir bersama pembangkang pada hari ini, bukan kerana imej Anwar Ibrahim sebagai mangsa politiknya, tetapi sebab masalah korupsi kerajaan Umno Najib Razak. Ini relevennya.

      Maka, aspek ini juga tidak boleh lagi digunakan oleh parti AMANAH. Lupakan. Hentikan retorik anda sebagai mangsa PAS demi memujuk sokongan rakyat.

      Justeru apa lagi yang boleh diprojekkan untuk menarik sokongan buat AMANAH?
      Saya belum mendengar konsep politik AMANAH yang dikatakan Islamnya lebih progresif berbanding PAS. Saya tidak mengambil hujah-hujah di ceramahnya kerana ceramah lebih bersifat retorik. Sesiapa pun boleh beretorik jika hari-hari berlatih depan cermin.

      AMANAH yang dikatakan membawa Islam progresif dengan barisan kepimpinan yang alim dalam bidang atau kepakaran tertentu, wajar sekali menerangkan dasar atau polisi kenegaraannya yang punya identiti Islam yang inklusif.

      Bukan ayat dengan perkataan ‘inklusif’ tetapi polisi bersifat (konsep) Islam inklusif.

      Mengapa AMANAH penting

      Polisi yang boleh menyatukan rakyat pelbagai bangsa, polisi yang boleh memurnikan ekonomi dan sosial. Polisi yang praktikal dan releven.

      Saya belum dengar butiran ini dinyatakan secara jelas dan konsisten. Bagi saya ini penting dalam proses membina atau membentuk imaginasi penyokong dalam memposisikan parti mereka jauh daripada politik intrik PAS.

      Polisi ini tidak harus menjadi kitab yang sukar dibaca atau diterjemahkan kepada rakyat. Jangan harap rakyat mahu membaca apa yang anda tulis atau menyelidik buku-buku ilmiah anda.

      Sebaliknya polisi ini harus menjadi zikir di setiap bibir pemimpin AMANAH dalam menghadapi kritikan mahupun membuat kritikan terhadap masalah negara, setiap masa.

      Jika polisi-polisi ini sudah ada, ia perlu diterangkan secara lebih berkesan.

      Delete
    24. Saya tidak tahu atau tidak mampu menjawab pertanyaan rakan-rakan, mengapa kita perlu berkawan dengan AMANAH dan mengapa ia penting.

      Selain daripada jawapan dan hujah saya bahawa AMANAH menolak Umno, GST dan regim kleptokrasi Najib, saya tidak mampu memberikan jawapan yang lebih jelas dan apakah selling point untuk meyakinkan pengundi atas pagar di kalangan orang Cina dan Melayu agar menyokong AMANAH kuat-kuat.

      Balik kepada soalan tadi - ini adalah hal parti AMANAH dan kenapa saya sebagai ahli DAP nak menyibuk?

      Naratif ini telah menjawab, mengapa saya "menyibuk" tentang hal parti AMANAH.

      Dalam konteks Pakatan Harapan (HARAPAN) secara holistiknya, DAP, PKR atau BERSATU memerlukan wakil AMANAH yang kuat dan cukup untuk membentuk kerajaan baru. Tanpa kekuatan yang cukup, perimbangan politik dalam HARAPAN akan terganggu.

      Maka, dasar-dasar parti AMANAH yang jelas dengan identiti politik yang jitu, sangat-sangat diperlukan ketika ini. Bukan untuk HARAPAN sahaja, sebaliknya untuk AMANAH sendiri, malah semestinya untuk para pengundi.

      Tidak semua pengundi akan memangkah HARAPAN kerana kebencian mereka kepada Najib dan Umno, sebaliknya saya yakin, lebih ramai daripada mereka mengundi kerana suka dan yakin dengan dasar dan identiti serta matlamat parti politik itu.
      Pandangan saya tidak penting, yang penting identiti politik AMANAH harus lebih jelas.

      Delete
    25. 11:25,
      Antara "kerosakan yg digembar-gemburkan" dgn "kerosakan yg sedang dialami & pasti", yg mana anda pilih...?????

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahurabi

      Dulu seluroh donia kenal malaysia sebab Mahathir dan Anwar

      Kini kenal Malaysia sebab 1mdb

      Sebab pecat peguam negara

      VENEZUELA JUGA TERKENAL SEBAB SMLM PECAT PEGUAM NEGARA JUGA MCM MALAYSIA

      Delete
    2. Tempoh dah tamat bukan pecat

      Delete
    3. media standard shahbudin.com.never my jo tokinja kinja jaja ceghita otak udang diyo jo.

      Delete
    4. Pada PRU 13 Najib Lajak dah terlajak duduk berkuasa di Putrajaya melebihi tempoh 5 tahun (5 tahun 2 bulan).

      Kini dgn over terlajaknmya salah guna kuasa & mengkelepet harta rakmyat & negara, adakah dia akan terlajak lagi melebihi tempoh 5 tahun esperti yg ditetapkan oleh perlembagaan.

      Ini tidak pernah terjadi pada era Tun Mahathir selama 22 tahun pemerintahannya. Semua PRU ketika itu diadakan kurang 5 tahun, ada yg 4 tahun saja.

      Itu bukti Najib Lajak takut masuk gelanggang untuk bertanding. Pahlawan Bugis apa itu....???

      Delete
    5. BERITA GEMPAR


      GANENOR BANK SINGAPORE SAHKAN BANK PALING BESAR SINGAPORK DI DENDA SDG28JUTA KERANA MEMGURUSKAN WANG 1MDB BERNILAI BERBILLION SECARA HARAM.

      PATUTLAH MAT SINGAPOK MARAH SINGAPORE.. SEBAB KANTOI URUSNIAGA HARAM.KANTOI OLEH PIHAK BERKUASA SINGAPOK



      BACA REPOT TERBARU DOJ

      BAGAIMANA CINABABI PENDEK.JHO DAN PETROSAUDI BERPAKAT DGN ANAK MELAYU CELAKA SHAROL BABI TEMBAT US700JUTA KPD GOOD STAR LTD MELALUI BANK EROPAH

      ANAK BABI JHO DAN MELAYU BABI SHAROL BELI HADIAH KPD KAK MAH DAN MEMERANGKA MO1 SEBAGAI TEBUSAN IBARAT PISAU DI LEHER MO1 DAN ISTERI

      BABI CINA DAN MELAYU INI BERJAYA BLACKMAIL MO1 !! PEMIMPIN KERAJAAN KITA SEHINGGA TERCIRIT BERAK...

      BAGAIMANA GRADUAN UNIV NOTINGHAM BOLEH KENA BLACKMAIL ? DAN MEMBIAR WANG NEGARA DI SERAH KPD LANUN SECARA MUDAH?

      BACA DOJ KAWAN KAWAN

      Delete
    6. Selepas baca DOJ yang disaran oleh Malaysiabaru, sila baca juga artikel terbaru Sarawak Report (SR) dengan tajuk:
      "London Times Leads On The Miranda Kerr Pay-Back of Jho Low's 1MDB-Funded Diamonds".

      Salah satu paragraph dalam artikel SR berkenaan menyebut:

      "So far it has been Najib and his supporters who have been remarkably unable to produce any evidence to back their far-fetched excuses, compared to the overwhelming and devastating documentation by US and other foreign investigators."

      Huh sumpah malu, lepas ni kalau aku pergi overseas aku terpaksa tipu kata aku dari Singapore atau Brunei.

      Delete
  3. Zaman klepet Marcos dulu, aku pernah terfikir - apalah bodoh bebalnya rakyat Filipina. Satu dunia kutuk pemimpinnya, rakyat boleh redha pasrah jer dgn kezaliman penindasan pemimpinnya...

    Skarang dah 2017. Kmgknn besar, satu dunia pun mula berfikir yg serupa (apalah bodoh bebalnya si rakyat) terhadap rakyat² Malaysia sekarang ini...

    ReplyDelete
  4. Negara Malaysia tak popular salah. Popular pun salah. Apa yg Dato Najib buat semua salah. Tapi cuba kalau Aljuburi buat, adakah sentiasa betul? Lim Kit Malam buat. Adakah betul? Ingatkah kalian? Dulu masa Tun M buat semua salah. Cubalah kalian betfikiran rasional sikit. Kita mahukan rakyat berfikiran kelas pertama. Rakyat sudah muak dengan mentaliti jamban PKR DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salahlaku bukan associate dgn individu lah, tolol...!

      Benda yg haram tetap haram...

      Delete
    2. Cara berfikir mcm haiwan la, dedak dedak..

      Delete
    3. Mao tak salah kalo merompak...pembangunan untuk rakyat tak de pon...

      Delete
    4. kesian model dapat juta2 tapi macai dapat dedak yang da tinggal serdak.kah3

      Delete
    5. Nak ajak orang fikir kelas pertama, tapi fikiran sendiri tahap jamban....piiiirah

      Delete
    6. Anon 10:14....rakyat malaysia tak perlu keturunan fikiran kelas pertama macam keturunan kau.
      Kelas pertama bodoh yg dungu macam kaldai!...baghal....kelabu asap..

      Delete
    7. Anon 10:14...
      Fikiran kelas pertama kamu spt P Ramli kata.....baghal....unta....kelabu asap!!!

      Delete
  5. Hukum Mengadu Domba

    Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).

    Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri orang yang dikatakan.

    Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain) hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini, hal yg membabitkan KEPENTINGAN AWAM lah...!

      Mohon perbanyakkan berguru, dalami ilmu lagi...

      Delete
    2. Kalau tak faham apa erti mengadu domba tak payahlah nak tolong huraikan kpd orang lain.

      Kalau anak kau kena rogol kau nak buat diam saja ker.

      Kalau pencuri masuk ke rumah kau pun kau tak mengadu kpd polis atau paling tidak kpd ketua kampong supaya tindakan boleh dibuat untuk menangkap pencuri tu.

      Curi duit rakyat pun rakyat kena berdiam diri ker?

      Kalau mcm tu elok kau pi mampus sajalah.

      Dayus!!!

      Delete
    3. Ape hukum merompak wang negara?...rakyat dikenakan mcm2 cukai...
      Ape hukum membela prompak?...bodos...

      Delete
    4. TAK SERIK SERTK LOBAI KULUP NI BERHUJAH...DAH TAHU ORANG DI BLOG TAK SUKA DIA TULIS JUAGA PANJANG PANJANG ...LARI TAJUK PULA TU..BANGANG BERTINGKAT TINGKAT..BUAT LAH BLOG SENDIRI BOLEH TULIS PANJANG PANJANG BAGI WALUN BACA..

      Delete
  6. Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba

    1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:

    Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”
    (Surah al-Hujurat: 6)

    2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:

    Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”
    (Surah al-Luqman:17)

    3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.

    4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:

    Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”
    (Surah al-Hujuraat: 12)

    5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:

    Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”
    (Surah al Hujuraat: 12)

    6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu sendiri melarang (orang lain melakukannya).

    Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini, hal yg membabitkan KEPENTINGAN AWAM lah...!

      Mohon perbanyakkan berguru, dalami ilmu lagi...

      Delete
    2. Cara menolak prompa....pru jangan pangkah parti prompak...prompak boleh dihukum...

      Delete
    3. Orang fasik adalah orang yg memperkata ayat Allah untuk kepentingan diri dan kumpulan mereka.
      Mereka tidak memperkata Allah untuk mengembang syiar islam. Mereka memperkata dengan ada tujuan didalam hati...
      Hanya Allah saja yg tahu mereka menipu manusia.

      Delete
  7. Bilik kosong tu buat isi beg gamaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janganlah memfitnah. Cubalah sangka baik..

      Delete
    2. Tiada Husnuzon utk perkara2 yg melibatkan KEPENTINGAN AWAM

      Delete
    3. Dari Abu Said Al-Khudri r.a. berkata:
      Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

      من رأى منكرًا فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان

      “Barangsiapa yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu, maka dengan lisannya, dan sekiranya dia tidak mampu (juga), maka dengan hatinya. Yang demikian itu adalah selemah-lemah keimanan.”

      (Riwayat Imam Muslim dalam Sahihnya dari hadis Abu Said r.a.)

      Delete
    4. Nacai bodos menggalakkan najib merompak dengan tanganye...

      Delete
    5. Apa pasal ko tak mau jadi saksi???

      Delete
    6. Ustad Kojolla tak bernama, tak berbin, tak tahu di mana asal usulnya, kuliahnya di mana... menjual 'fucktua', menjaja ayat2 suci Al Quran & hadith secara sembrono hanya untuk mempertahankan pemerintahan PENIPU, PEROMPAK, PENINDAS RAKYAT DGN GST, PENJILAT USA & ZIONIS YAHUDI.

      Delete
  8. Bapa pelesit dan toyol bercuti sakan merai geromboalan pelesit dan toyol yang terus kekal setia. Bilik bilik kosng lebihan tempahan adalah reserve untuk pelesit2 beza jantina untuk ulit tidur agar lebih enak dan nikmat

    ReplyDelete
  9. Hal jenayah jangan di campur aduk dengan peri hal agama

    ReplyDelete
  10. Allah memperingatkan kaum Muslimin tentang larangan menjual ayat dengan harga murah: “… Wala tasytarû biâyâti tsamanan qalîlâ” (dan jangan menjual/menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang murah).
    Tidak mau mengingatkan dan menyampaikan kebenaran adalah termasuk kelaku menjual ayat-ayat Allah dengan harga yang murah

    ReplyDelete
  11. Lebih ramai org yg menyokong Najib dp Mahathir

    Seperti yang di kajiselidik oleh Rafizi, 40% warga Malaysia menyokong UMNO, 20% menyokong PAS, bakinya 40% menyokong PH, Org cina dlm DAP , mereka sebenarnya tak kisah PH kan memerintah atau BN ke memerintah.
    Yang bakinya tinggal kurang dp 10% saja menyokong Mahathir berbanding dg lebih dp 40% menyokong ,Najib

    So sokongan kpd Najib ada 400% lebih dp Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..perasan je lebih..kesian

      Delete
    2. Kajian bukan menyeluruh...kali gitu masih ramai suke prompak...hik4...

      Delete
    3. Sebab mereka tau siapa sebenarnya ketua segala perompak

      Delete
    4. Matematik fail


      Kalau 400% knp slgr Penang kedah johor tewas..

      Kami rasa 40000% laa sokong Najib

      Delete
    5. Dulu org cina sangka PR akan menang...dan Anwar akan menjadi PM... Tapi masih juga kalah di Parlimen.

      Kalo dg sokongan PAS pun kalah, tanpa PAS tentulah kalah lagi teruk... Kengganan Haji Hadi menyertai PH mungkin sebab memikirkan 'dah beri sokongan 100% pun kalah juga... Apa guna sokong' lebih balik sokong BN.

      Delete
    6. Apa.....Pas Pis Pus....???

      Pas yg dah hamPAS.
      Pis yg dah kemPIS.
      Pus yg dah nak mamPUS, KER.....???

      Tolong sikit..selisih....!!!

      Delete
    7. 11:13,
      Dah yg sokong Bijan lebih ramaikan...
      Bubarkanlah Parlimen hari nih....!
      Cpt skit kitorg kluar ngundi nak tahu tinggi rendahnya langit.
      Abis citer...

      Delete
  12. Najib dan rosmah dah glamer duseluruh dunia...najib jadi bahan lawak antarabangsa...Semah plak jadi bahan berita akhbar dan tv antarabangsa...

    ReplyDelete
  13. skandal akan kekal sebagai skandal jika tiada pihak yang mampu membuktikan dan seterusnya membawanya ke mahkamah.

    Kes TOKONG dahulunya merupakan skandal, kini telahpun menjadi urusan Makamah.
    kes seekor keldai lepasan SPM dahulunya hanya sekadar skandal kini merupakan kes makamah (Adam Rosly).

    kes 305 juta untuk laporan terowong bawah laut masih lagi bersifat skandal'
    kes 10 juta untuk mengecat gerbang Selangor di Federal Highway juga kekal sebagai skandal.

    demikian bezanya antara golongan yang berakal berbanding dengan manusia yang bersifat seekor keldai'.

    bukankah sepatutnya keldai' politik PH menyalak lebih kuat pada kes TOKONG? sekurang-kurangnya menuntut TOKONG supaya bercuti dari kuasa Ketua Menteri sehingga kes selesai.

    alangkah malangnya nasib seekor keldai' politik Pakatan Harapan.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20 billion dah lesap...lu mao pusing citer kaa?...sape kena tanggong hutang ini skendel?...lu mao tanggong kar?...bodos...

      Delete
    2. Apa pasal bising2 20 B lesab
      90 B lesab,bisu seribu bahasa

      Penyasat khas sedang korek habis...sampai lubang cacing.

      Delete
    3. Kita berdoa semoga LGE diberi petunjuk kpd LGE sepertimana yg terjadi pada Ustaz Hussein Yee..dari seorang penganut Budha/Kristian & akhirnya menjadi pendakwah Islam terkenal peringkat dunia, tidak seperti ulamak2 Malaysia hanya duduk di bawah temprung, khusunya ulamak UMNO & PAS PIS PUS.

      Delete
  14. Tuan,

    Bali dan Perth is not my taste..
    Tapi apakan daya, dunia untuk ku makin sempit dan terhad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padan muka dia...

      Delete
    2. .. shopping kain batik di Bali dan kangaroo di Perth ok jugak..

      Delete
    3. Aku nak jumpa Clare Rewcastle kat London nak tanya khabar.... Mungkin berkehendak bantunan guaman-- nak lawan saman PAS nih.... Hai banyak betul le belanja Doj dah 50 Jota...tak nampak hasil apa pun.... Peguam untuk SR lagi, berapa puluh juta pula....
      Teruk...terukkkk

      Delete
  15. DoJ: isunya bukan siasatan atau undang undang Amerika tapi keghairahan PH
    Assalamualaikum,,

    Surat terbuka TGHH menyentak hampir semua orang yang selama ini leka dengan keghairahan mahu mensabitkan Najib dengan salah urus 1MDB.Keputusan PAC terutamanya mengenai tidak adanya Najib dalam senarai tertuduh kerana ketiadaan bukti tidak diterima oleh kebanyakan penuduh tegar yang diketuai oleh Mahathir.Sekalipun kenyataan itu dikeluarkan sendiri oleh naib pengerusi PAC, Dr.Tang Sing Giow, MP DAP tetapi oleh kerana ianya tidak mengikut selera PH, maka ia tidak diterima.

    Tiba tiba bila DoJ menjalankan siasatan mengenai salah urus 1MBD, ramai pula yang melompat kegembiraan.Walaupun DoJ tidak mengaitkan Najib tetapi Mo1 yang digunakan oleh DoJ mendapat reaksi positif dari PH, mereka tetap mahu mensabitkan Najib dengan 1MDB.

    Inilah makna sebenar kepada kata kata TGHH bahawa kita patut menerima keputusan siasatan dalam negeri walaupun buruk mana sekali pun daripada t meminta pihak luar meneruskan siasatan untuk mensabitkan sesuatu yang tidak boleh kita buktikan kepada penyiasat dalam negeri.

    PAC ialah badan penyiasatan dalam negeri yang tidak diterima keputusannya tetapi DoJ ialah badan asing yang menyiasat sesuatu yang tidak ada kena mengena dengan negara kita, tetapi merasakan mereka saja betul, PH dengan pantas menerima keputusan DoJ sebagai betul, lapuran DoJ menyebut Mo1 maka cepat cepat PH menekan Najib dengan soalan siapa Mo1?

    Itulah keghairahan PH untuk mensabitkan Najib dengan 1MDB sekaligus mahu menggunakannya sebagai modal meraih undi di PRU 14.Dalam keghairahan itu kita juga mendengar bagaimana beberapa wakil PH telah terbang ke Amerika menemui DoJ dan dalam pertemuan mereka ini tersebar cerita bagaimana nama Najib dibawa bersama untuk dimasukkan ke dalam keputusan DoJ, cuma sehingga kini masih belum ada nama Najib, tapi mereka masih belum berhenti berusaha.Tetapi siapa tahu Mo1 itu mainan PH dan DoJ?

    Saya percaya sesuatu mengenai ini sudah sampai ke pengetahuan TGHH sebab itu beliau menulis surat terbuka khusus untuk parti parti PH yang sedang berada dalam mood terlalu ghairah sekarang ini.Perlu juga diingatkan TGHH bagi yang mengenali beliau bukan jenis manusia yang suka cakap sia sia.Setiap sepatah perkataan yang disebutnya satupun tiada yang sia sia.Kalau dulu dia bercakap mengenai calon PKR yang jual pil kuda, memamg betul dan kalau sekarang ini beliau mengingatkan agar jangan jual kehormatan negara dengan mengundang campur tangan asing, maka perlu diberikan perhatian, jangan sampai menyesal nanti.

    Pendaknya, surat terbuka TGHH sebenarnya satu ingatan agar jangan jual kehormatan negara, sebelum memuji DoJ sebagai badan yang tak boleh dijual beli, terima PAC terlebih dahulu, apatah lagi PAC diketuai oleh ahli pembangkang juga.Tak perlu memuji DoJ lebih lebih konon, kerana disebalik semuanya itu mereka sangat berminat untuk campur tangan kalau diundang dan ada yang boleh menguntungkan mereka.

    Itu ingatan TGHH kepada semua, urusan negara kita biar kita urus sendiri,1MDB cuma satu dari 1001 macam kepincangan BN buat masa sekarang, jadi kenapa fokus kepada 1MDB semata dan lupakan yang lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu mao pusing cerita ker?...haji hadi dan geng dah buncit dengan 90 jota...buat2 bodoo...

      Delete
  16. Mahazalim & kleptokrasi
    Kita setuju Tun Mahathir menentang Najib dan menjatuhkan UMNO/BN. Tetapi meletakkan Mahathir sebagai pimpinan utama dalam gerakan untuk jatuhkan BN suatu yang silap. Dia tidak pernah meminta maaf atas kesalahan lalu. Memang dia bukan kleptokrasi tetapi dia juga penyangat yang telah merompak wang rakyat sebelum ini. Adakah kerana dia nak jatuhkan Najib kita boleh maafkan dia sedangkan dia tak pernah BERTAUBAT. Islam ajar kita maaf orang yang bertaubat. Bukan saya kata tapi report daripada parti BERSATU sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa kali lu mao ulangtayang lu punyer citer?...najib dah bertaubat?...mao hentam gst 60 jenis barang lagi...

      Delete
  17. Rilek..rilek..diaorang tu tengah tension kat bali takda barang branded..

    ReplyDelete
  18. TGHH terkenal dengan cara politik Muwajahah Silmiyyah
    Pendekatan muwajahah silmiyyah. Satu pendekatan politik Islam yang sangat ditakuti oleh barat. PAS adalah satu2nya yang memperkenalkan konsep ini. CIA kerap kali cuba untuk memahami politik di negara kita, namun tidak berjaya kerana seni politik islam ini unik sehinggakan mereka pun terkeliru.
    Barat dan musuh Islam sangat gembira jika Islam dan politik berjaya dipisahkan. Barat dan musuh Islam sangat suka jika Islam tidak mentadbir dan balik bertapa di masjid. Barat dan musuh Islam sangat suka Islam tanpa syariat (Islam Amerika) atau tasawuf tanpa syariat. Musuh Islam menerima Islam kecuali tiga perkara;

    a) Islam dan Politik
    b) Islam dan Pemerintahan
    c) Islam dan Syariat (perundangan Islam terutamanya hukum hudud)

    Musuh Islam terpengaruh dengan penyebaran maklumat yang salah tentang Islam. Penentangan mereka kepada Islam dengan kejahilan dan tidak faham tentang Islam. Kita melihat tiga elemen di atas oleh dianggap KPI dan keaslian sesebuah gerakan Islam yang benar-benar memperjuangkan Islam yang syumul

    ReplyDelete
    Replies
    1. lari tajuk mamat nih.. mcm syok sendiri.

      Delete
    2. Pas yg perkenalkan makan rasuah 90 jota dan bela prompak....hik4..

      Delete
  19. Ghairahnya PH dah tak tahan nampaknya.
    "Assalamualaikum,,,

    Apa lagi nak tulis? Apa lagi nak kata.Dahpun tulis pasal keazaman PH nak jatuhkan Najib dan kesediaan GS( Gagasan Sejahtera) menggantikan BN, tetapi ada lagi penggila PH yang ghairah kata PAS pertahankan Najib sungguh sungguh.Apa kejadahnya pertahankan Najib kalau BN mahu diganti? Lawaklah pula! Diingatkan agar jangan bawa masuk campurtangan asing tapi bermati matian pengila PH pertahankan kenyataan Mo1 DoJ bagi menunjukkan itu Najib tetapi kesimpulan ahli parti sendiri. Dr.Tan diputar belit ke sana sini untuk terus menjadikan saman dan penemuan DoJ yang masih belum pastipun sebagai bahan kempen untuk PRU 14.PH nak apa, nak menang?

    ita sudahpun mengatakan keinginan kita dalam GS untuk mengambil alih semuanya dari BN, bukan setakat menjatuhkan Najib semata tetapi ada pulak si gila entah dari mana mana kata PAS bersungguh sungguuh pertahankan Najib? Tak kebulur lagi kita ahli PAS nak kekalkan Najib sebagai PM.
    Cuma apa yang sengaja TIDAK MAHU DIFAHAMI OLEH pengila pengila PH ialah penolakan Najib sebagai PM itu total, bukan setakat Najib sahaja tetapi semua perkara yang berkaitan dengan pemerintahan negara.Dan pengambil alihan tu kita harap dan berdoa dapat dilakukan pada PRU 14.Sebelum itu apa jua perkara yang boleh kita sokong kita akan sokong demi kebaikan semua.Jadi pada yang waras, mereka akan dapat memahami kenapa ini berlaku tetapi kepada yang GILA atau gila gila, itu sajalah yang dapat mereka katakan, PAS pertahankan Najib,hu,hu,hu....

    Perkembangan terbaru memperlihatkan bagaimana siri rampasan dan saman DoJ menarik perhatian PH, semua parti dalam PH sibuk dengan DoJ dan Mo1 tanpa banyak soal kenapa DoJ menggunakan istilah Mo1 itu.Tanpa sedar istilah itu mungkin merupakan campur tangan asing yang didorong oleh keghirahan PH.

    PH mahu DoJ terus menyaman 1MDB bukan kerana penyelewengan yang mereka lakukan sangat tetapi kerana mahu Najib diheret ke dalamnya sesudah Dr Tan Sing Giow kata tak ada bukti Najib terlibat.Oleh kerana Dr. Tan yang berpeluang mengaitkain Najib enggan melakukan maka PH kini beralih sepenuhnya kepada DoJ untuk melakukan mereka "a favour".

    Lain perkara boleh belit, no hal, itu kata pengila PH yang sedang ghairah gila........

    ReplyDelete
    Replies
    1. logo

      Phic Arman in HiburanInspirasi
      Peserta Muslim ‘Asia’s Next Top Model 5’ Tak Peduli Komen Negatif

      Asia Next Top Model” (AsNTM) ke-5 akhirnya telah mengumumkan empat belas model muda dari seluruh Asia yang akan bersaing antara satu sama lain untuk gelaran menjadi dambaan mereka.


      14 peserta dari seluruh Asia bakal berentap merebut gelaran juara Asia’s Next Top Model 5.
      Lebih menarik kali ini, dua orang perserta yang terpilih berbangsa Melayu dari Malaysia akan berentap untuk menyaingi peserta lain dalam rancangan ini.

      Tahun lalu, model dari Malaysia, Tuti pernah menerima kritikan teruk dari netizen kerana menyertai pertandingan itu walaupun seorang Muslim. Kali ini, sekali lagi dua peserta dari Malaysia berbangsa Melayu mendapat kritikan dan komen buruk dari netizen.

      Alicia Amin, 22 Tahun dan Shikin Gomez, 24 tahun tetap bersedia menghadapi ujian ini dan sentiasa bersikap positif walaupun ada pihak memandang negatif terhadap penyertaan mereka dalam program itu.

      Delete
    2. Ini lah contoh islam malaysia...good job menteri agama

      Delete
    3. Menteri agama and lobai2 tak negur ke?

      Delete
    4. PH bak jatuhkan prompak...

      Delete
    5. Malaydia tak de ape pon kepentingan untuk amerikana untuk camportangan...kalo prompak tak gubah wang rompakan 1mdb di amerikana doj tak saman jho lo...
      Kenapa loyar buruk Ah Pandir tak tangkap dan dakwa cina perompak jho lo?..
      Doj guna istilah MO1 kerana najib tak disaman...yg gubah wang haram di amerikana sahaja diletakkan nama..

      Delete
  20. PM ingatkan orang kata 'dia' maha zalim, maha firaun
    Najib membidas pemimpin yang dilihat beralih pendirian dan bertukar perjuangan.
    "Bukan ke setengah orang dahulu cakap lain...dahulu suruh sokong parti, dahulu nasihat jangan kalau dah bersara jangan lupa (parti). Waktu kita jadi pemimpin, orang lain sokong kita, bila kita berhenti (jadi pemimpin) kita wajib sokong parti.

    "Di mana duduknya orang itu sekarang...dia tidak duduk sebaris UMNO lagi, dia tidak duduk dengan pejuang yang setia dengan perjuangan.

    "Dia duduk dengan orang yang dahulu dia cakap rasis, cauvanis, komunis, anti-Islam dan anti-Melayu. Apa kita nak kata dia sekarang. Kita pertahankan dia selama 22 tahun. Orang kata dia maha zalim, maha firaun...bukan saya kata, mereka kata. Saya menyambung apa yang mereka kata.

    "Sekarang, dia duduk sebaris (dengan mereka)...di mana letak maruah diri. Kalau kita tidak ada apa-apa, sekurang-kurangnya kita ada maruah," kata perdana menteri sambil menegaskan bahawa rakyat tidak lagi terpengaruh dengan usaha menjatuhkan kerajaan tanpa melalui pilihan raya umum.

    Najib berkata rakyat tidak akan membiarkan orang luar menentukan kepimpinan negara sebaliknya, menyokong usaha kerajaan dalam merencanakan pembangunan negara.

    "(Oleh itu) jangan layan karenah puak-puak ini kerana kita ada banyak lagi kerja dan agenda untuk rakyat dan negara. Kita mesti istiqamah, fokus sebagai pemimpin kerajaan, kita mesti pastikan negara terus berjaya di bawah kepimpinan Barisan Nasional dan UMNO," katanya.

    Beliau mengingatkan tentang tanggungjawab pemimpin untuk mewariskan sebuah negara yang lebih kukuh kepada rakyat.

    "Kalau ada kesilapan, kita betulkan sesama kita, jangan hancurkan negara kita, jangan hancurkan parti yang kita sayangkan. Kalau parti hancur, tiada lagi perjuangan. Sebab itulah, kita perlu kasihkan parti, kasihkan negara," katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertukar perjuangan kerana nak tangkap prompak

      Delete
  21. Dulu Dr Mahathir Digelar Mahafiraun, Kini Orang Yang Membelanya Digelar Nazi
    KUALA LUMPUR – Tun Dr. Mahathir Mohamad barangkali terlupa suatu masa dahulu beliau pernah dibela habis-habisan oleh media massa termasuk kepe­mimpinan tertinggi kerajaan seperti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri apabila digelar Mahafiraun oleh musuh politiknya.



    Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, Dr. Mahathir semasa memegang tampuk pemerintahan negara juga tidak mempunyai hubungan baik de­ngan pihak lawan kerana didakwa memiliki sifat kejam serta zalim dan pernah disamakan dengan pemimpin Nazi, Adolf Hitler.



    Tegas beliau, media massa pada ketika itu hanya memperbetulkan kenyataan salah yang dilemparkan kepada Dr. Mahathir dan sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk melindungi pemimpin negara daripada terus diburukkan dengan pelbagai perkara-perkara yang tidak benar.



    Menurutnya, beliau mahu Dr. Mahathir menjawab persoalan adakah mereka yang pernah membelanya suatu ketika dahulu boleh disamakan dengan Menteri Propaganda Nazi, Joseph Goebbels.



    “Apabila Najib diserang secara peribadi dan dilemparkan dengan­ pelbagai perkara tidak benar, bukan sahaja blogger, kami sendiri sebagai pemimpin wajib membantu membetulkan perkara yang tidak betul,” katanya di sini semalam.



    Beliau berkata demikian sebagai mengulas artikel yang dimuat naik di laman webnya kelmarin yang dipetik sebagai berkata, di bawah peme­rintahan Nazi di Jerman, menteri yang terkenal sekali ialah Joseph Goebbels, Menteri Propaganda dan tugasnya ialah mentransformasikan segala yang buruk yang dilakukan oleh rejim Nazi supaya ternampak bukan sahaja baik tetapi mulia.



    Tulis Dr. Mahathir, malangnya selain daripada orang Nazi, tiada siapa pun yang mempercayai gambaran yang cuba dipamerkan Goebbels dan kementeriannya.



    Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Tajuddin Abdul Rahman pula beranggapan ken­yataan dengan menggunakan elemen Nazi itu tidak lebih daripada gimik politik untuk menjatuhkan UMNO dan Barisan Nasional (BN).



    Katanya, beliau merumuskan tindakan tersebut tidak akan memberi kesan kepada Najib dan ia dilakukan hanya untuk meneruskan misi politik Dr. Mahathir.



    Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shibi pula berkata, mana mungkin apabila seorang ketua diserang, anak buah akan mendiamkan diri dan gambaran itulah yang diterjemahkan oleh penggiat media sosial dalam soal mempertahankan Najib apabila diserang musuh-musuh politiknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak buah prompak mesti pertahankan prompak..

      Delete
    2. Anak buah kroni Misti mempertahankan bapak kroni

      Delete
    3. mk dapat juta2 cai dapat dedak yang da tinggal serdak kah3

      Delete
  22. 1. Kenapa Mahathir@Mahafiraun berani kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia sendiri adalah ketua segala pembohong dan penipuan di Malaysia.

    2. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedang dia sendiri mencipta dan dalang fitnah ke atas Anwar Ibrahim…dan takut ke mahkamah untuk menjadi saksi.

    3. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia telah menipu dan membohongi rakyat…ANWAR IBRAHIM pukul diri sendiri sampai lebam mata.

    4. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia menipu rakyat…Mahligai Air Mata Putra Jaya bernilai RM 17 juta sahaja.

    5. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia menipu rakyat….ekonomi telah pulih seperti biasa.

    6. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia membohongi rakyat….anak-anak dia berniaga tanpa bantuan dia sebagai Perdana Menteri.

    7. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia menipu rakyat ….” kita tak perlu sembahyang jika kita sakit atau uzur “ , “ tanpa hukuman hudud , negara kita masih di iktiraf sebagai negara Islam dan ahli IOC “ ( mazhab Mahathir@Mahafiraun )

    8. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia menipu rakyat….Al-Ma'unah serang kuil hindu di Batu Caves.

    9. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia menipu rakyat….wang royalti Petronas kepada Terengganu kini telah jadi wang Ehsan kepada UMNO@BN.

    10. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia penipu….Anwar Ibrahim adalah ejen asing.

    11. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – sedangkan dia penipu….SUQUI dan Al-Ma'unah komunis…sedangkan dia mempunyai hubungan rapat dengan FIDEL CASTRO.

    12. Kenapa Mahathir@Mahafiraun kata pemimpin PAS pembohong – dia sendiri penipu…13hb.Mei.1969 siapakah dalang dan perancang….siapakah perancang kejatuhan Almarhum Tengku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri…???

    “ Bangkitlah Rakyat dan Bangsa Malaysia…robohkan dan tinggalkan perjuangan sia-sia bersama Mahathir@Mahafiraun “

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman dah berubah...prompak bilion mesti ditangkap...

      Delete
    2. Lobai pas sekarang makin teruk...berani makan rasuah 90 jota tu pasal takut saman husam...

      Delete
    3. Najib duserang kerana merompak 1mdb...adekah siasatan fbi tak benar?...kalo tak benar kenape tak de sesiapa pon berani cabar fbi...

      Delete
    4. Sobab dia kuat ada nuke...ada erti

      Delete
  23. terjumpa kisah pada zaman dahulu kala
    MAHATHIR@MAHAFIRAUN MENANGIS LAGI…????

    MENANGIS DAN TERUS MENANGIS LAGI…!!!

    Hari ini seperti yang dijangka dan seperti selalu….. Mahathir@Mahafiraun masih terpaksa melakonkan watak sedih sekali lagi…. Inilah senario Mahathir@Mahfiraun sejak peristiwa 2hb.Sept.1998…..dimana jua diberada….dia sering melakonkan watak sedih yang amat toya buat rakyat Malaysia…..!!!!

    Hari di majlis perasmian Pindaan Perlembagaan Parti Patung Berhala UMNO@BN ….. Mahathir@Mahafiraun dengan lakonan sedih mengajak ahli Patung Berhala UMNO@BN memerangi rasuah / politik wang…… inilah dikatakan KETAM MENGAJAR ANAK BERJALAN LURUS….. siapakah BAPA RASUAH MALAYSIA…. Siapakah PELINDUNG RASUAH MALAYSIA….!!!! Biar menangis air mata darah sekalipun….. semua orang kampung dah tahu…. Ia hanya sandiwara purba yang layak di campak kedalam tong taikk…..!!!!

    Apakah kita semua hari masih mahu menerima Mahathir@Mahafiraun sebagai tokoh pilihan rakyat dan bangsa Malaysia…. Atau BADUT SARKAS PATUNG BERHALA UMNO@BN …..tapi inilah yang selayaknya darjah kehormat buat Mahathir@Mahafiraun kini…… maka dengan itu rasmilah dia sebagai BADUT SARKAS PATUNG BERHALA UMNO@BN …….?????? Kesian semua ahli UMNO@BN (BARUA) yang masih terhageh-hageh menjilat Presiden Seumur Hidup Parti mereka… kelihatan MT merekapun turut menjadi pelakon tambahan dengan muka cembeng dan toya bagaikan lempeng untuk menunjukkan mereka adalah pendokong gerakan BADUT TUA MAHATHIR@MAHAFIRAUN …..!!!!

    Siapakah Mahathir@Mahafiraun menyeru orang menolak rasuah dan politik wang….. apakah dia ibarat seorang jaguh penentang rasuah dan politik wang yang unggul….!!! Tapi siapakah yang mengatakan BADUT TUA MAHATHIR@MAHAFIRAUN sebagai HERO ….. pulak…!!!! Yang nyata lagi sahih serta benar…..BADUT TUA inilah seorang PELINDUNG DAN PENGAMAL RASUAH SERTA POLITIK WANG YANG PALING BESAR … YANG BERGELAR MAHARAJA serta tiada satupun undang-undang mahkamah di Malaysia mampu mengatasi kuasa BADUT TUA INI.

    Apapun lakonan dan sandiwara oleh Mahathir@Mahafiraun ….tiada siapapun yang akan mempercayainya….. sememangnya ahli UMNO@BN sehaja masih bangang dan tolol masih mahu melihat sandiwara purba BADUT TUA ini. Apalah yang nak diharap dengan PINDAAN PERLEMBAGAAN….. kini dah tak ada lagi orang MELAYU nak jadi ahli UMNO@BN ….. bagi orang MELAYU kini….sesiapa yang menjadi ahli UMNO@BN adalah orang paling bangang dan bodoh diatas muka bumi ini….. dan sesiapa yang nak menjadi ahli UMNO@BN adalah ibarat orang masuk kedalam kandang harimau ataupun buaya…bagaikan menyerahkan nyawa buat pemangsa ini….!!!!

    Apalah yang diharap dengan PINDAAN ini orang MELAYU akan kembali menyokong UMNO@BN …. Piraahhh!!!! UMNO@BN kini adalah parti PURBA yang mengajak manusia kearah kehancuran…. Dan hari ini PAKU TERAKHIR KERANDA UMNO@BN TELAH DIPACAKAN OLEH BADUT TUA MAHATHIR@MAHAFIRAUN ……..????? dan kini mereka sebok mencari tempat yang sesuai untuk di kebumikan UMNO@BN …..itulah hakikatnya kini.

    Apalah yang diharap tangisan palsu BADUT TUA….apakah dengan melelehkan airmata dan air hidung akan cair hati rakyat telah terluka parah oleh perbuatan si Mahazalim@Mahafiraun dan juak-juaknya ….!!! Apakah mereka fikir rakyat marhain akan memaafkan mereka….dan mereka fikir inilah kuasa yang ada untuk menzalimi dan menipu rakyat marhain…..????

    Itulahlah yang berlaku hari ini di PWTC….. BADUT TUA dan UMNO@BN kini terjun bersama labu-labunya kedalam sungai klang……maka yang menunggu didalam sungai….hanya batu-batu tajam untuk menusuk tubuh yang lembut lagi gebu akibat rasuah dan politik wang yang dah menjadi darah-daging UMNO@BN sejak dari dahulu, kini dan selamanya.



    " Rakyat Yang Di Jajah Oleh UMNO@BN "
    18HB.NOV.2000

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade bukti mahafiraun Rasuah tangkap ler..

      Delete
    2. 488 buah syarikat keluarganya akan di siasat satu persatu.... Sabar kejab

      Delete
    3. Hehehe bijan tetap menggunakan pencacai dungguuuuuu nya untuk selamatkan diri..dah la dunggu lagi makin dungu la gamaknya sampai mampos

      Delete
    4. pencacai dungu dia mesti dapat juta2 macam MK

      Delete
  24. Salam.janganlah kita menghalalkan yang haram dengan hujah Al quran..Parti politik bukan jaminan seseorang itu beriman dengan ayat Al-Quran. Ingatlah anak Adam.

    ReplyDelete
  25. Mahafiraun, Perompak: PKR Balik Pulau Tolak Kerjasama Dengan Parti Mahathir
    Ketua PKR cabang Balik Pulau, Datuk Abdul Halim Hussain hari ini mengadakan pendirian menolak mengadakan kerjasama dengan Parti Pribumi mahupun Mahathir Mohamad.

    Beliau yang juga bekas speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang berkata, PKR seharusnya berpegang pada prinsip asas reformasi.

    “Pertama, parti ini (Pribumi) sangat jelas perkauman dari Umno itu sendiri. Parti ini membuka keahlian kepada semua kaum tetapi hanya Melayu sahaja boleh memegang jawatan atau mengundi.

    “Adakah bukan Melayu hanya layak menjadi tukang sorak. Jika parti ini diterima dalam Pakatan Harapan atau diterima sebagai rakan PKR, maka ia memberi isyarat PKR mengiktiraf diskriminasi kaum.

    “Ia bakal menjadi beban kepada kita khususnya bila berdepan pilihanraya, selama ini PKR diterima sangat baik di kawasan campuran tetapi dengan mengiktiraf parti perkauman ini pasti memberi kesan pada tapak sokongan PKR itu sendiri,” jelasnya dalam kenyataan.
    Mengulas lanjut, Abdul Halim berkata, beliau tidak mahu bekerjasama dengan parti itu kerana Mahathir bukan sahaja tidak mengaku kesilapannya menzalimi Anwar malah terus menfitnah beliau.

    “Ini persoalan penting dan jika salah ditangani, pepecahan sokongan bakal berlaku. Mahathir yang kita yakinkan rakyat bahawa Mahafiraun, perompak negara tiba – tiba bila dia ketuai sebuah parti lain, kita terima dan angkat dia sebagai pemimpin.

    “Mahathir kena akui dan minta maaf atas semua kesilapanya malah tidak keterlaluan untuk pulangkan rompakan yang dilakukan seperti skandal Perwaja, Bank Bumiputera, Maminco Makuwasa dan gunakan wang negara untuk selamatkan anaknya,” jelas beliau lagi.

    Walaupun beliau boleh menerima kenyataan bahawa manusia boleh berubah, namun ia perlu dengan disertai dengan pengakuan, meminta maaf dan memulangkan apa hak yang diambilnya, kata Abdul Halim.

    “Pimpinan PKR khususnya yang selama ini begitu rapat dengan Mahathir harus menyatakan pendirian dalam perkara ini. Sepatutnya didesak Mahathir meminta maaf dari Anwar dan seluruh rakyat Malaysia.

    “Mood rakyat menolak Umno, BN cukup tinggi namun kita tidak mahu penampilan Mahathir yang mahu berkuasa kembali bagi memastikan legasinya mengganggu mood rakyat ini,” tambahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pendirian indivudu...bukan pendirian parti...sesiapa pon terbukti merompak mesti ditangkap...bukan dibiarkan dan dibela

      Delete
  26. Mengapa Allah Lanjutkan Usia Mahathir.
    Suatu ketika dahulu Almarhum Ustaz Fadhil Noor ada menyatakan bahawa beliau berdoa agar Tun Mahathir Mohamad dipanjangkan usianya agar Mahathir dapat melihat akan kemusnahan yang dia cipta sendiri. Apakah kini doa Al-Marhum mantan Dato’ Presiden PAS itu dimakbulkan.

    Pada usia sudah mencecah 90an, tentu ada sesuatu yang Allah hendak berikan kepada mahlukNya tersendiri, sama ada akan berakhir dengan kebaikkan atau disebaliknya, melalui jalan ‘nar’ atau ‘nur’, dan kesemua ini adalah tertakluk kepada apa yang telah dilakukan oleh mahluk berkenaan dan ini adalah karmanya.

    Ada dua kemungkinan, pertamanya Allah mahukan hamba terpilihNya duduk beramal soleh dan memperbaiki apa yang kurang dan tertinggal semasa muda dan dewasa, dan seterusnya mungkin Allah mahu memperlihatkan apa-apa kesilapan yang telah hambaNya itu lakukan, mungkin kini Allah sedang memperlihatkan siapa Mahathir yang suatu kita pernah dijulang sahingga kelangit.

    Atas nama mahu selamatkan Malaysia maka Mahathir ketepikan penghinaan dan cercaan yang pernah dia terima dari puak pembangkang, diatas tuntutan nafsunya maka dia rela dipergunakan oleh kumpulan yang sentiasa mencari peluang untuk menjahanamkan negara ini dengan apa cara sekalipun dan Mahathir membantu mereka dengan menghalalkan cara asal tercapai matlamatnya.

    Mungkin doa Almarhum Ustaz Fadhil Noor termakbul hari ini, apabila Mahathir telah duduk semeja dengan kumpulan yang terang-terang telah melafaskan akan menjahanamkan pemimpin kerajaan hari ini UMNO / Barisan Nasional, kerajaan sama yang pernah dipimpin oleh Mahathir selama lebih 23 tahun.

    Pada Mahathir ini adalah jalan untuk menyelamatkan Malaysia dan bagi mereka yang mempertahankan UMNO / Barisan Nasional serta kepimpinan negara akan dicemuh sebagai cetek ilmu politik, sempit pemikiran dan tidak faham antara agenda nasional dengan agenda politik kepartian, ada yang berkata bahawa mereka yang mempertikaikan perkara ini adalah lapok dan jumud.

    Kita tidak tahu mereka mahu selamatkan Malaysia dari musibah apa, tetapi yang nyata kita perlu selamatkan Malaysia dari puak-puak munafik ini dari terus mengambil tanah bumi permata ini, ambillah contoh negara jiran kita, memang benar “Politik is only about party and the party is UMNO” kerana yang terlibat kesemuanya adalah mereka yang berparti.

    Jika mereka itu penarik beca, pemandu teksi, nelayan atau pekebun sudah pasti mereka bukan mewakili parti politik, tetapi jika kehadiran mereka itu berlatar belakangkan parti politik tidakkah ini boleh dikaitkan dengan politik kepartian dan oleh kerana mereka mahu selamatkan Malaysia daripada kepimpinan UMNO maka suka atau tidak ia pasti akan berkait dengan politik kepartian tidak kiralah jika disebut sebagai agenda nasional sekalipun tetapi ianya pasti politik kepartian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Urusan Allah hangan manusia pandai2 masuk campor...
      Najib jadi pemusnah ikut doa ostaz fadil..

      Delete
  27. Adakah dengan menyatakan ‘bersekongkol dengan pembangkang’, dikatakan sebagai cetek ilmu politik dan tidak boleh melihat agenda nasional, bagaimana jika seorang anggota polis dilihat duduk bersama sekumpulan perompak,penyamun atau kumpulan gangstar adakah intergriti anggota polis berkenaan boleh dipercayai.

    Jadi jika Mahathir, Mukhriz, Muhyidin dan beberapa bekas pemimpin UMNO dilihat duduk semeja bersama pemimpin parti pembangkang yang mana pernah mempunyai niat untuk mengambil alih kerajaan dengan apa cara sekali pun, ianya dikira sebagai agenda diluar politik dan kepartian, siapa Mahathir, Mukhriz, Muhyidin itu adakah mereka nelayan, pekebun sayur atau pesawah padi?.

    Mereka itu pernah ada kepentingan dan pernah menduduki kerusi tertinggi kerajaan dan sudah pasti mereka memiliki pengetahuan berhubung dengan soal urus tadbir kerajaan, adakah mereka tidak akan bercakap setitik noktah pun berhubung pentadbiran kerajaan termasuk rahsia yang mereka ketahui.

    Bukankah dengan bekerja-sama dengan mereka dari parti pembangkang akan menguntungkan pembangkang terutama DAP, ingat mereka ini tidak pernah memadam catatan didalam diary mereka untuk menawan Malaysia, Kita sepatutnya selamatkan Malaysia dari ditawan oleh DAP dan bukannya dari Dato Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

    Ini lah doa Ustaz Fadhil Noor bahawa Mahathir akan melihat kehancuran yang dia sendiri buat, apa sahaja kezaliman yang dilakukan oleh Mahathir suatu ketika dahulu ditunjukkan sekarang sebagai bukti kepada pengikut Tun Mahathir semasa berkuasa dahulu, inilah yang Mahathir lakukan diatas kuasa yang pernah beliau sandang dahulu.

    Menzalimi mereka yang tidak sehaluan dengan kehendaknya, Allah hilangkan ingatan dan membuka hijab yang menutup kezaliman Mahathir sahingga tanpa disedari telah mengulangi apa yang dilakukannya dahulu dan diulangnya hari ini, itulah yang telah dilakukan terhadap mereka-mereka yang menentang kemahuannya, mungkin suatu hari nanti Mahathir akan berkata “dengan saitan juga dia akan bekerjasama jika itu boleh menjatuhkan Najib”.

    Kini giliran Dato Seri Najib yang terpaksa berhadapan dengan kezaliman Mahathir kerana tidak mahu tunduk dengan kehendak Mahathir, oleh kerana dahulu Mahathir adalah Ulil Amri yang dipilih, Allah memelihara aibnya pada ketika itu, kini Dato’ Seri Najib pula dipilih juga di atas kehendakNya, InsyaAllah Najib akan dilindungi oleh Allah S.W.T.

    Mungkin kerana itu Allah melanjutkan usia Mahathir agar rakyat dapat melihat wajah seorang yang pernah menzalimi mereka-mereka yang tidak mahu tunduk mengikut kemahuannya, jika aruah Tun Gaffar Baba hidup kembali sudah pasti beliau akan mengucapkan ‘Astafirullah al azimm’ serta berlari kembali semula ke kuburnya kerana terlalu malu dan Almarhum Ustaz Fadhil akan tersenyum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua polis dan peguam negara Ah pandir melindungi perompak...

      Delete
    2. Allah melindungi prompak?...biar betuul...

      Delete
  28. anon 12:12 elaun baru masyukk ka..atau pulus abih joli raya..sakan no..

    ReplyDelete
  29. Kawan kawan


    JUALAN MURAH EXTEND LAGI 1 HARI . LAST DAY


    MGU LEPAS 1USD 4.25 MYR
    SEMALAM 4.29 MYR
    HARI NI 4.30 MYR

    LAST CALL LAST OFFER

    TARGET 4.70 - 5.40 (3BULAN)

    SETIAP HARI NAIK SEJAK SEMINGGU.. KAMI TAK BERBOHONG..

    Jom SABOTAJ ! sambil buat duit

    Isu 1mdb akan meletop lebih teruk bulan depan. Sept wan ajijah akan bikin turun jalan raya.. Tak cukup TEKANAN ? Nak huru hara ker?

    Tak perlu huru hara

    1keluarga 1usdollar sampai 4.70 TNB akan bankrap . 5000 syarikat milik epf pnb khazanah akan pusing... Tanpa huru hara

    1keluarga 1usdollar

    SENANG CERITA


    SABOTAJ SAMBIL BUAT DUIT

    OFFER HARI NI LAST 4.30 MYR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angkara najib dan macai2 bodos

      Delete
  30. terkenang cerita pada zaman dahulu
    MAHATHIR@MAHAFIRAUN ADALAH PEMUSNAH BANGSA MALAYSIA

    Rakyat jadi hamba, Pak Menteri raya sakan.

    Rakyat marhaen hari ini terpaksa menjadi hamba abdi kepada pemerintah yang zalim
    yang dikenali sebagai Mahathir@Mahafiraun raja segala pemusnah bangsa Malaysia.

    Orang Melayu beragama Islam hari ini menjadi "melukut ditepi gantang" dek
    perbuatan zalim Mahathir@Mahafiraun …. Dan para ulama kini menjadi musuh utama
    Pak Menteri….apa sudah jadi tanah airku yang dimerdekakan oleh nenek-moyangku
    yang sanggup menitiskan darah dibumi yang tercinta ini. Tapi hari ini….spesis
    sikitul dan patih karma wijaya mula bermaharajalela ditanah airku….apakah dosa
    dan salah rakyat marhaen di Malaysia ini .. sehinggakan bala Allah ini menimpa
    diriku dan keturunanku….??? Apakah rakyat marhaen telah buta hati .. sehingga
    tidak lagi mengenal yang mana satu intan dan kaca ….????

    Apakah kaum Cina dan India hanya tahu cari wang..wang..wang dan kuasa ekonomi
    aje .. sehinggakan mereka lupa tanggungjawap mereka sebagai rakyat dan bangsa
    Malaysia …..??? apakah kaum ini hanya mementingkan wang dan kuasa aje….???? Atau
    mereka telah dipaksa menjadi hamba sehaya yang berbayar oleh Mahathir@Mahafiraun
    …..apakah hari ini tiada lagi maruah diri dan agama dalam jiwa mereka….?????

    Hari ini Pak Menteri dan juak-juaknya raya sakan membaham harta dan hak rakyat
    marhaen…sudah tidak ada belas dan ihsan lagi dalam jiwa binatang Pak Menteri
    ini….. kalau kucingpun tahu sayangkan anak-anaknya….tapi Pak Menteri yang
    berperangai seperti binatang ini sanggup makan anak sendiri macam haruan makan
    anak … asalkan kuasa dan hartanya dapat dipertahankan.

    Dalam jiwa Pak Menteri ini…sudah tiada belas ihsan lagi kepada rakyat marhaen ….
    Tapi bila tiba musim Pilihanraya … rakyat marhaen ini akan ditatang bak raja ..
    kerana satu undi … rakyat marhaen sanggup pula menjadi pelacur kepada Pak
    Menteri ini…..kerana termakan budi palsu ciptaan si kitul dan patih karma wijaya
    zaman moden. Apakah rakyat marhaen memang sebegitu sifatnya sejak dahulu lagi
    ….. boleh dilacurkan mengikut telunjuk Pak Menteri ….???? Apa sudah jadi kepada
    anak bangsaku….!!!! Dimanakah pengangan dan anutan agamamu…???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat hari jadi hamba gst kerana najib...barang2 serba serbi mahal...

      Delete
  31. Apakah kamu tidak sedar dan tidak membuka mata hati bila mereka-mereka ini
    dihina dan dizalimi oleh ragim zalim Mahathir@Mahafiraun :-

    1. Almarhum Tunku Abdul Rahman di fitnah dan di jatuhkan oleh Mahathir@Mahafiraun
    2. Allahyarham Tun Hussein Onn di paksa letak jawatan oleh Mahathir@Mahafiraun
    3. Tan Sri Musa Hitam … terpaksa letak jawatan angkara kerenah Mahathir@Mahafiraun
    4. Tun Ghafar Baba … merajuk sakan angkara Mahathir@Mahafiraun
    5. Tragedi Memali angkara Mahathir@Mahafiraun
    6. UMNO(1946) diharamkan angkara Mahathir@Mahafiraun
    7. Ku Li menjadi Presiden S46 angkara Mahathir@Mahafiraun
    8. DSAI dihina dan dan dipecat serta terpenjara angkara Mahathir@Mahafiraun
    9. Datuk Ishak Baharom ( Ratu Cantik ) dihina dan dipecat angkara Mahathir@Mahafiraun
    10. JAIS ( The Ship )dihina dan diperlekeh angkara Mahathir@Mahafiraun
    11. PAS dipecat dari Perikatan angkara Mahathir@Mahafiraun
    12. Peristiwa 13hb.Mei.1969 angkara kebencian Mahathir@Mahafiraun terhadapAlmarhum Tunku Abd Rahman
    13. Tun Salleh Abas dipecat angkara Mahathir@Mahafiraun
    14. Hak dan kuasa Raja-Raja Melayu dirampas angkara Mahathir@Mahafiraun
    15. OPS Lalang angkara Mahathir@Mahafiraun
    16. MAS dijual kepada Tajuddin Ramli angkara Mahathir@Mahafiraun
    17. PERWAJA rugi dan hampir muflis angkara Mahathir@Mahafiraun
    18. PutraJaya tergadai oleh Selangor angkara Mahathir@Mahafiraun
    19. BON PUNB (19 billion) angkara Mahathir@Mahafiraun
    20. Harga ubat dan dan rawatan hospital meningkat angkara Mahathir@Mahafiraun
    21. YB Mahfuz menentang Israel terpenjara angkara Mahathir@Mahafiraun
    22. Sdr Ezam dilokap dan dihina angkara Mahathir@Mahafiraun
    23. Badan Kehakiman diperlekeh dan dihina angkara Mahathir@Mahafiraun
    24. Jabatan Polis dibenci dan dihina angkara Mahathir@Mahafiraun
    25. BPR hilang kuasa dan tanggungjawapnya angkara Mahathir@Mahafiraun
    26. Pasaran saham BSKL merudum angkara Mahathir@Mahafiraun
    27. Royalti Minyak Terengganu jadi wang ihsan angkara Mahathir@Mahafiraun
    28. Kaum Cina dituduh "Komunis" dan "Extrimis" angkara Mahathir@Mahafiraun
    29. KLIA, PUTRAJAYA, F1 Sepang, MSC, KLCC, KERPAN, BAKUN, LIMA, BUKIT JALIL, KL
    CENTRAL, E-VILLAGE, KL Tower, menjadi satu pembaziran angkara Mahathir@Mahafiraun
    30. Agama Islam terpinggir dan dihina angkara Mahathir@Mahafiraun
    31. Ustaz Dr.Badrul Amin ditahan angkara Mahathir@Mahafiraun
    32. Ustaz Shamsuri ditahan angkara Mahathir@Mahafiraun
    33. Tragedi Al-Maunah angkara Mahathir@Mahafiraun
    34. Tragedi Kg.Medan angkara Mahathir@Mahafiraun
    35. Tragedi Sipadan angkara Mahathir@Mahafiraun
    36. Video Game dan Mesin Slot angkara Mahathir@Mahafiraun
    37. Rasulullah tak cukur janggut kerana tiada " Gillete" angkara Mahathir@Mahafiraun
    38. Segala kesusahan dan keburukan di Malaysia kini telah berlaku akibat angkara rakus dan zalim Mahathir@Mahafiraun dan juak-juak yang sama waktu denganya.
    39. Minyak dan gas Kelantan dicuri melalui Thailand angkara Mahathir@Mahafiraun
    40. Allahyarham Tan Sri Yahya Ahmad kemalangan angkara Mahathir@Mahafiraun

    Kalau nak disebut semuanya satu rim kertas tak cukup dibuatnya……!!!! Betapa
    hinanya rakyat bangsa Malaysia kini … kerana masih mempunyai Perdana Menteri
    yang sedemikian rupa…..!!!!! berat mata memandang berat lagi bahu memikul….!!!!!
    Itulah senario semasa yang berlaku di Malaysia … rakyat dijajah oleh penguasa
    zalim lagi dibenci oleh rakyat marhaen…..????

    Lagi lama mereka-mereka dari jenis " biawak hidup lidah bercabang tiga " ini
    berkuasa di Malaysia, akan hancur serta punah ranahlah jawapnya…..???? rakyat
    akan menjadi hamba abdi yang merempat ditanah air sendiri.

    Keranamu Mahathir@Mahafiraun kini menjadi pemusnah dan perosak rakyat dan bangsa
    Malaysia….akan tercatit di Muzium Negara …..siapakah dia RAJA / PRESIDEN /
    PERDANA MENTERI / HAKIM / PENGARAH SANDIWARA / PENYIASAT DI MALAYSIA.

    " Rakyat Yang Di Jajah Oleh UMNO@BN "
    - 21hb.Mac.2001

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita lane tak oerlu di ulang...cerita baru yg nesti dihadapi...harga barang melambung jerana gst dan subsidi di tarik...
      60,jenis barang makanan lagi akan dikenakan gst yg dah diluluskan oleh parlimen...cukai hotel 1 ogos...

      Delete
    2. Banyak angkara madey lah negara ni dikenali harimau asia....sekarang dikenali pussy cat yg diketuai oleh prompak...hik3...
      Masa ekonomi gawat tiada subsidi di tarik balik...tiada bajet untuk rakyat dipotong...sukan komawel tetap berlangsung dengan jayanye...

      Delete
    3. Sambung

      41. Borang kerajaan dijual 1 hinggit satu
      42. Menghina ayahanda Agong sekarang...melebelkan penyeludup...melarikan cukai

      Delete
  32. Patut Pun Orang Gelar Mahathir Mahafiraun..
    Sampai matilah Mahathir akan berbohong. Lagi banyak cakap, lagi banyak pembohongqn akan didedahkan. Jangan ingat orang lain bodoh (kecuali UMNO). Orang masih ingat perbuatan kejimu semasa jadi PM.
    Mahathirlah yang hampir membankrapkan negara disebalik katanya pemulihan. Mahathir jugalah menyebabkan Bank Bumiputra lingkup dan menjadi sejarah. Mahathir juga perompak harta negara untuk keluarganya. Pengswastaan hanya satu helah untuk merompak harta negara.
    Mahathir juga bertanggungjawab membunuh ulama'dan menghalang perkembangan Islam. Mahathir juga penghalang hak asasi manusia dengan dasar sosialisnya. Mahathir juga mewujudkan ruang ekonomi sosial antara kaum,menambah miskin yang miskin dan menambah kaya yang kaya. Sekarang najib bapok meniru sistem ini. Mahathir juga sebagai pemula legasi pemimpin merompak harta negara. Hoi terlalu banyak kalau nak tulis fasal malaun laknat ni yang menghina Rasulullah
    dan Islam. Pastinya anjing ini akan diingat sebagai setan yang menghancurkan negara.
    Malaon ni selalu cakap tipu.Putrajaya dia bina sewaktu negara mengalami kemerosotan ekonomi.Ramai yang gaji dipotong dan ramai yang tak terima kenaikan gaji konon nak berbakti dan membantu negara.Dia terus bina Putrajaya menggunakan wang Petronas.DiParlimen orang tanya mengapa rumah PM besar sangat,dia jawab itu kehendak Timbalannya Anuar Ibrahim yang punya ramai anak.Akhirnya DSAI dipenjarakan.Kalau tak percaya sila buka balik hansart Parlimen waktu dia jadi PM. Dia ingat orang lupa,wal hal dia yang selalu lupa sebab sudah nyanyok.Mahathir Kutty memang kaki kelentong dari Kereala.
    Org parpu cm dia ni mmg xleh bg muka...dah jd PM nak pegang lg tampok....dah belah lah.semua bya bermula dari matedek nie...penipu,rasuah,murtad, mcm2 lg lah....kuku besi
    spatutnya dalam usia selanjutni bertaubatlah.masih merapu dan menipu.orang ini jugalah yg dulu mempersendakan hudud.melaon betullah
    angan lupa akan kuasa Allah swt. Kalaulah Allah swt ingin mengaibkan seseorang manusia di dunia, sudah tentu manusia pernah dan sering melakukan kemungkaran.
    Che Det ni kan kerrrrrrrrrrling. Spesis sama dengan 'Raja' Samy Velu. Bila bercakap, penuh dengan huruf 'rrrrrrrrrrrrr'. Boleh pusing 360 darjah. Dia saja yang betoi, orang lain semua salah.
    Sindrom penfian makin hari makin jelas. Rupa-rupanya Che Det ni waktu jadi PM dulu hanyalah patung aja. Keputusannya semua dibuat orang lain. Tangkap rakyat, keputusan Ketua Polis Negara. Dakwa orang lain, keputusan Peguam Negara. La ni yang dok mengagong-agongkan dia (oleh puak UmNOPro)buat apa, kan dia bukan hebat sebenarnya. Dia setaraf dengan 'Pembantu Operasi' aja. Dulu Ofis Boy.
    Mesti orang Melayu susah hati pasai sedar bahawa Che Det ni bukanlah hebat sangat tapi kuat kelentong pulak tu. Idola yang menjahanamkan MELAYU di tanah HANG TUAH dan HANG JEBAT. Kalau tak caya, mai Padang hang kat Kedah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Auta lebih...ape bukti?..
      Mahafiraun telah meletakkan .malaysua dihormati dunia...bukan jadi bahan jenaka antarabangsa dan bahan sindiran antrabangsa...

      Delete
    2. Negara & warga Islam lebih mengenali Mahathir dari Malaysia kerana ketokoham & keberaniannya sebagai seorang pemikir & pejuang hak asasi manusia & Islam.

      Najib Terlajak & Borosmah apa keharumnan yg ada...bau bangkai Jumbo Hippo adalah, kemaluan tak terperi yg bakal disebit2 sepanjang zaman.

      Delete
    3. Keharuman badak buntal tak boleh disangkal.

      Delete
  33. MAHATHIR ANAK BERANAK BERAYA DI LUAR NEGERI, TINGGALLAH AHLI PPBM TERUS DITIPU BERKALI KALI
    Sekeping gambar cukup menceritakan segalanya. Boleh menjawab persoalan yang ditanya oleh Muhammad Hafiz Bin Azhar pada 11 Jun 2017 berkaitan kekayaan anak anak Mahathir. Muhammad Hafiz tidak mahu ditipu lagi oleh Mahathir, anak anak dan kroninya.

    Mahathir bersenang lenang di atas, ahli ahli PPBM di bawah dikerah untuk pecah belahkan orang Melayu. Disuruh membenci Dato Seri Najib dan Datin Seri Rosmah. Semasa hari raya dikerah jaja cerita berlian RM116 juta dan kutuk Majlis Hari Raya yang diadakan di Seri Perdana.

    Tindakan panglima perang Mahathir, Zam Maidin mengajak rakyat kecam Majlis Hari Raya di Seri Perdana adalah kurang ajar sekali. Zam Maidin patut tanya “awat Mahathir lari pi raya di London, buatlah rumah terbuka di Malaysia”. Dari sibuk pertikai kehadiran majlis raya PM, baik “pikiaq” cara hendak bagi orang datang kedai Zam Maidin di Putrajaya. Kedai sendiri pun hendak melingkup, ada hati hendak pertikai majlis orang.

    Ahli ahli PPBM mengapa tidak tanya kenapa Mahathir “lari pi raya di obersea”? Kata hendak jadi “PM Sementara”, buatlah “open house” di Malaysia. Bolehlah ahli ahli PPBM dapat sama sampul raya.

    Kalau ahli ahli parti bunga tanya pun, Mahathir mana “mau jawab”. Mahathir mana pernah menjawab soalan yang ditanyakan kepadanya. Dia seronok suruh orang jawab apa yang dia tanya, tetapi bila orang tanya dia balik, mana pernah dia menjawab. Muhammad Hafiz bertanya begitu untuk mendapat jawapan dan kepastian.

    Dalam Instagram cucu Mahathir, kelihatan semua anak beranak Mahathir beraya di London bersama anak anaknya yang bergelar jutawan semuanya. Mokhzani adalah orang Melayu kedua terkaya di Malaysia.

    Menurut Forbes 2017, kekayaan Mokhzani adalah USD$420 juta atau RM1.8 billion. Mirzan juga kaya, ini yang pernah disebut Rafizi mengenai Mirzan ;

    “Mirzan cukup kaya, kapal dia punya, lori dia punya, rumah agam besar di Kanada semua Mirzan punya. Sekarang ini Mokhzani tauke yang cukup kaya, semua kapal semua kontrak minyak semua dia punya dan yang terbaharu kayanya anak-beranak Mahathir ini sampai dia boleh beli kilang arak di Filipina. Dengan duit kilang arak itu juga, dia beli stesen-stesen minyak berjenama Esso yang ditukar kepada jenama Petron,” kata Rafizi dalam satu ceramah politiknya pada PRU13.

    Haris Che Mat, bekas pegawai khas Mukhriz pernah mengajak Mukhriz berdebat isu ini pada 1 April 2017. Namun ditolak oleh Mukhriz. 20 Jun 2017, Mohamad Taufik Abas, bekas Exco Armada PPM membuat laporan SPRM melibatkan tender pengilangan, pembekalan dan penghantaran kabel fiber optik antara syarikat Opcom Sdn Bhd yang dimiliki oleh Mukhriz Mahathir dan Telekom Malaysia Berhad (Telekom) pada 2003 ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Projek itu bernilai RM214.2 juta diperoleh secara terus oleh Opcom daripada Telekom.

    Ketiga tiganya kaya raya. Mokhzani, Mirzan dan Mukhriz. Itu belum lagi kekayaan kroni kroni Mahathir yang kebanyakkan berada dalam senarai 50 teratas Forbes Malaysia. Sebab itulah cucu dia tayang gambar mereka beraya di London.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade bukti rasuah tangkap leer..

      Delete
  34. Zaman madey tak de aset negara dijual...sekarang?

    ReplyDelete
  35. Yang terus menerus kena jadi macai adalah ahli PPBM dan pentaksub Mahathir di bawah sahaja. Jika anak anak Mahathir dan kroni Mahathir sudah kaya sebegitu, bolehlah beri sampul raya kepada ahli ahli PPBM. Menurut sebuah blog pembangkang, ahli PPBM terkini berjumlah 80,000 orang.

    Jika seorang dapat seorang RM100, baru belanja RM800,000 sahaja. Tidak sampai sejuta pun. Tidak luak lagi kekayaan anak anak sendiri dan kroni Mahathir. Namun apakan daya, ada ahli yang sanggup terus menerus ditipu dan taksub pada individu bernama Mahathir.

    Apa sahaja Mahathir cakap dan buat, semua betul. 19 April 1997, Mahathir kata “Kenyataan Nik Aziz itu mencermin pandangan yang sempit dan ketaksuban yang melampau. Bila kita terlampau taksub dengan kumpulan kita, kita langsung tidak boleh berfikir lagi,”.

    Hari ini siapa yang terlalu taksub pada Mahathir sampai tidak boleh berfikir lagi perkara yang benar? Ahli ahli PPBM lah orang orang yang taksub dan kena tipu itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli umno taksub najib...jho lo kena saman macai bodos gila2 marahkan Doj...

      Delete
  36. Masih dok kalut DAP. Semua umnoBN dah jual pd negara china

    *CHINA MALAYSIA COMPANIES*

    01. Malacca Gateway: *CHINA*

    02. Johor Iskandar Development: *CHINA*

    03. Forest City: *CHINA*

    04. Carey Island Klang: *CHINA*

    05. East Coast Rail Link: *CHINA*

    06. Bandar Malaysia: *CHINA*

    07. High Speed Rail HSR: *CHINA*

    08. Impression Malacca: *CHINA*

    09. EDRA Energy: *CHINA*

    10. Sutera Harbor KK: *CHINA*

    11. Birds Nest: *CHINA*

    12. Durians: *CHINA*

    13. Tourism: *CHINA*

    14. Aquaculture: *CHINA*

    15. Palm Oil: *CHINA*

    16. Naval Patrol Boat: *CHINA*

    17. FELDA Global Venture: *CHINA*

    18. ALIBABA DFTZ regional hub: *CHINA*

    19. PROTON: *CHINA*

    20. SHELL: *CHINA*

    21. KEDAH integrated fisheries terminal: *CHINA*

    22. Kuantan Malaysia-China Industrial Park: *CHINA*

    23. Kedah Rubber City: *CHINA*

    24. NAVY NAVAL 50 Vessels Upgrade: *CHINA*

    25. Royal Mulu Sarawak: *CHINA*

    26. Lumut Maritime Terminal Perak: *CHINA*

    27. Alor Gajah Power Plant: *CHINA*

    Ketuanan Melayu - the Malay Youth will be very soon begging for job from China.

    Ketuanan Melayu ditukar ke KETUANAN MO1....... very sad is an understatement!

    These are the results when you need to make them friends

    ReplyDelete
  37. Kini Malaysia akan menjadi terkenal di serata dunia tidak lama lagi apabila kes skandal kewangan terbesar dalam sejarah dunia ditahun sekitar 80an .



    Turut terbabit dalam skandal menyembunyi kan kerugian dan menipu jumlah ada lah 2 watak Tun , atau pun kita boleh beri gelar Tun1 dan Tun2.



    Bersama nya juga akan di seret ada lah individu yang menulis buku berkenaan skandal forex itu ia itu Lim Kit Siang.



    Selain itu Anwar Ibrahim juga turut akan menjawap pada RCI itu.



    Bermakna dengan satu swoop sahaja 4 individu terpaksa menghadapi kes lama yang di sapu ke bawah karpet.



    Apa yang menjadi ironi nya ke empat empat sworn enemy di waktu kejadian kehilangan wang itu telah kini menjadi sahabat pula.



    Mereka kini berkongsi satu musuh pula ia itu Datuk Seri Najib.



    Maka tentu sekali perbicaraan akan menjadi menarik kerana siapa kah yang mereka akan cuba selamat kan.



    Sama ada kawan politik atau diri sendiri.



    Apa yang menarik dalam skandal RM100 billion + ini ada lah Lim Kit Siang akan terikat dengan tulisan pada buku nya dan Anwar Ibrahim pula terikat pada kenyataan nya pada Parlimen yang di ikat dengan recording “Hansard” parlimen.



    Maka tersepit lah watak watak ini.



    Mereka boleh cuba berbohong dan mereka akan senang di dakwa atau mereka akan berkata benar dan individu yang cuba di bela terpaksa di dakwa.



    Pilihan di tangan mereka sendiri.



    Begitu lah unik nya kes skandal keewangan terbesar dunia oleh pemegang kuasa ketika itu.

    Bangkai gajah tentu tidak boleh di sorok bawah nyiru. Akhir nya bebau juga pekong nya.



    Agak nya itu lah sebab Tun1 dan Tun2 cuba rampas kuasa berulang kali , mungkin kerana rasa tidak selamat kerana orang orang yang di mangsa kan ketika menjadi pemerintah akan sentiasa mahu pembalasan mengguna kan pemerintah yang baru.



    Ia sama dengan Tun Salleh Abbas meminta justice dari Pak Lah dan Datuk Murad meminta justice dari Najib.



    Apa pun dunia akan memerhatikan bagaimana Tun1 dan Tun2 akan cuba menjawap dan melepaskan diiri.



    Sambil itu dunia juga akan memerhatikan 2 watak ia itu Lim kit Siang dan Anwar, mereka akan pilih kebenaran atau pilih politik , erti kata lain selamat kan diri atau selamat kan kawan politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes basi dikitar semula...hanye terkenal dikalangan umno saje...

      Delete
    2. Berapa bilion dlm akaun tun madey?...
      RCI IG DI SABAH TAK JEMANA PON

      MALAYSIA DAH SETAHUN TERKENAL DI SELURUH DUNIA ANGKARA NAJIB ROMPAK 1MDB...

      Delete
  38. MAHATHIR, KIT SIANG TIDAK LAGI UTAMAKAN NEGARA DAN RAKYAT?
    Tindakan tanduk Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) kini dilihat tidak lagi berjuang untuk kepentingan rakyat Malaysia, sebaliknya lebih mengutamakan keluarga dan kroni masing-masing.

    Kedua-dua pemimpin yang pernah bermusuhan itu dan saling tuduh-menuduh pada satu ketika dahulu sedang berusaha menutup kesilapan lampau masing-masing.

    Namun rakyat kini telah mula membuka mata dan sudah bersedia untuk menghukum parti yang mereka wakili pada pilihan raya umum ke-14.

    Serangan bertali arus tanpa asa kukuh terhadap kerajaan dan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak, hanya bertujuan untuk mempertahankan kedudukan dan empayar keluarga.

    Kedua-kedua pemimpin pembangkang itu sedang mengalih isu besar yang mereka hadapi semata-mata untuk menghilangkan kepercayaan rakyat kepada kerajaan yang sedang berusaha keras memulihkan ekonomi negara.

    Kit Siang pernah mendesak kerajaan untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat skandal kerugian besar Bank Negara Malaysia (BNM) sebanyak AS$10 bilion (RM44 bilion) semasa Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, namun apabila RCI ditubuhkan, pemimpin itu ttiba-tiba bertindak ‘menyembunyikan kukunya’.

    Kit Siang kini dilihat seolah-olah mahu membela atau mempertahankan ‘kesilapan’ yang didakwanya dilakukan oleh Dr. Mahathir, yang dianggapnya diktator.
    .

    Sementara Dr. Mahathir pula tidak segan silu menjaja, Najib ‘pencuri wang ‘1MDB walaupun ia telah dijelaskan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) serta Jabatan Peguam Negara.

    Malah saman sivil oleh Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat terhadap kerajaan bermotifkan politik semata kerana ia dibuat berdasar maklumat dan laporan berbentuk persepsi yang disalurkan oleh individu tertentu dari dalam negeri yang mahu menjatuhkan kerajaan.

    Sekali lagi, pihak pembangkang mengundang campur tangan asing untuk bersama mereka (pembangkang) bagi menjatuhkan kerajaan, apatah lagi PRU ke 14 dikatakan semakin hampir.

    Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Datuk Seri Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad dan bekas Naib Presiden DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim turut mendedahkan tembelang sebenar Kit Siang dan Dr. Mahathir.

    Tengku Sarifuddin dalam satu kenyataan media pada 27 Jun berkata, sepatutnya Kit Siang perlu mendedahkan ke­­semua salah laku Dr. Mahathir berhubung skandal kerugian dagangan mata wang (RM44 bilion) tersebut selepas sekian lama beliau mendesak ditubuhkan RCI untuk menyiasat skandal tersebut.

    Anihnya, Kit Siang kini mengambil sikap berdiam pula dengan segala tindakan Dr. Mahathir itu, kataTengku Sarifuddin.

    Menurut beliau, rakyat hanya akan memandang serius segala tuntutan Kit Siang jika beliau menggesa anaknya (Lim Guan Eng) meletakkan jawatan sebagai Penang Official 1 berikutan tuduhan kes rasuah Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

    Dakwa beliau, Kit Siang juga harus berhenti menggunakan isu-isu lain untuk mengalihkan skandal kerugian besar Bank Negara Malaysia sepanjang beliau memegang tampuk kuasa selama 22 tahun.

    “Sepatutnya Kit Siang perlu mendedahkan ke­­semua salah laku Dr. Mahathir berhubung skandal tersebut, ” ujarnya lagi.

    “Segala tindak-tanduknya itu jelas mendedahkan sifat pemimpin DAP itu yang hanya melakukan segalanya demi kepentingan po­litik semata-mata. Kit Siang langsung tidak memiliki prinsip dan integriti sebaliknya mahu memperkuat cengkaman kuasa politik DAP di negara ini ,” katanya.

    Tegas Tengku Sarifuddin, rakyat hari ini telah mula menolak dan tidak menghormati perjuangan pemimpin yang bersikap diktator se­perti Dr. Mahathir mahupun Kit Siang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kit Siang dan Madey same2 berjyang mahu tangkap najib prompak...

      Delete
    2. Dah naik meluat saya tengok telatah macai macai Najib ni .

      Bila sebut tentang kehilangan forex , jumlah yang di sebut asyik berubah ubah . Yang tak di ubah ialah jumlahnya adalah US10 billion . Tetapi didalam ringgit di sebut 42 B , 43 B dan malaun 13:20 ni sebut 44 Billion pulak .

      Bangau oh bangau , US 10 billion doesn't make it 44 billion ringgit in 1993 .

      Delete
  39. Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim pula menasihatkan Kit Siang supaya lebih matang dan tidak membuat andaian berdasarkan motif politik semata-mata, termasuk me­ngenai penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyia­sat skandal mata wang asin­g yang berlaku pada awal 1990-an.

    Tunku Abdul Aziz berkata, beliau pelik mengapa Kit Siang sentiasa mempertikai tindakan kerajaan meskipun apa yang dilaksanakan itu adalah untuk melindungi kepentingan rakyat.

    Malah katanya, penubuhan RCI adalah memenuhi hasrat Penasihat DAP itu sendiri yang sejak 26 tahun lalu mendesak kerajaan menubuhkan suru­han­­jaya siasatan bagi mencari dalang sebenar yang menyebabkan negara mengalami kerugian lebih RM30 bilion.

    “Beliau perlu berhenti membuat kenyataan-kenyataan sebegitu. Jika mahu bercakap soal menegakkan keadilan, adakah beliau sendiri benar-benar bersikap adil sama ada di dalam partinya sendiri atau sekiranya Pakatan Harapan yang diketuai DAP berjaya memenangi Pilihan Raya Umum akandatang

    “Saya mahu nasihatkan beliau, kadangkala kita perlu juga menyokong perkara yang baik. Jangan berdolak-dalik lagi untuk mengganggu proses siasatan,” katanya seperti mana yang dipetik daripada Utusan Malaysia pada Isnin lalu

    Tunku Abdul Aziz memberi reaksi terhadap kenyataan Kit Siang yang meragui proses siasatan awal dilakukan Pasukan Petugas Khas (PPK), diketuai bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan lebih-lebih lagi berhubung sebab mengapa PPK mengesyorkan penubuhan RCI.

    Beliau sedar bahawa Kit Siang kini sedang berhubungan baik dengan ‘musuh’ lamanya, Dr. Mahathir, tetapi jangan sampai bersikap tidak rasional dengan mengutamakan kepentingan politik semata-mata.

    Penubuhan RCI adalah untuk melindungi kepentingan rakyat dan seterusnya menutup terus skandal ini. Kit Siang boleh menjaya­kan siasatan ini dengan memberi sokongan tanpa berbelah-bahagi kepada RCI,” katanya.

    Rakyat kini sebenarnya sedang disajikan dengan sandiwara Dr. Mahathir dan Kit Siang. Keduanya boleh menjelma pelbagai watak yang berbeza mengikut zaman dan masa. Mereka boleh berada di dalam ‘sebuah kapal’, namun rakyat yakin haluan mereka sebenarnya berbeza jika pembangkang menang atau gagal dalam pilihan raya akan datang ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunku Aziz 3 tahun baru kluor DAP...kata 3 bulan dah nampak agenda Dap...dapat jawatan dari najib baru kluar...hik3...

      Delete
    2. Alahai .... Tunku ni tak lebih tak kurang ibarat tunku di dapor .

      Setelah DAP tidak melanjutkan "senator ship" , dia pun cabut lari mencari tempat cari makan lain .

      Biasalah Najib pun lantik dia kejawatan Pengerusi MACC Advisory Board .

      Semenjak menjadi pengerusi , MACC hilang terus taring . Berita tangkapan di gembar gemburkan , tetapi berapa je yang telah di jatuhkan hukuman ?? Kebanyakan tangkapan tak lebih macam wayang kulit je .

      Delete
  40. PEMBANGKANG TAK AKAN BERHENTI HASUT RAKYAT DENGAN FITNAH 1MDB
    Pakatan pembangkang akan mewujudkan sebuah Jawatan Kuasa Tindakan 1MDB bagi merangka strategi terbaik untuk memastikan rakyat terpengaruh dengan dakwaan terbaru Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Pakatan pembangkang dalam satu kenyataan media berkata, parti-parti pembangkang di Malaysia kecuali PAS akan turut mengenepikan segala perbezaan antara mereka dan berkerjasama serta bersatu tenaga untuk menjayakan strategi tersebut.

    Parti pembangkang DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (PAN), Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) akan turut menggunakan dakwaan DoJ Amerika Syarikat bagi membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Bank Negara Malaysia.

    Tindakan drastik pembangkang yang seterusnya adalah mengadakan jelajah ke seluruh negara bagi menyebarkan tentang dakwaan DoJ Amerika Syarikat kepada rakyat Malaysia. Jelajah itu akan bermula pada 6 Julai ini di Kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang.

    “Jelajah ini akan dijalankan ke seluruh negara dan berakhir dengan sebuah perhimpunan rakyat pada bulan September,” kata pakatan pembangkang dalam kenyataan itu.

    Kenyataan itu dikeluarkan secara bersama oleh Ahli Parlimen PKR Permatang Pauh, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Ahli Parlimen DAP Seputeh, Teresa Kok; Ahli Parlimen PAN Shah Alam, Khalid Samad; Ahli Parlimen PSM Sungai Siput, Dr. Michael Jeyakumar; Ahli Parlimen Penampang, Darell Leiking dan wakil dari PPBM, Datuk Dr. Rais Hussin.

    Pembangkang dipercayai bertindak demikian gara-gara dakwaan terbaru DoJ Amerika Syarikat mengenai 1MDB menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri yang sepatutnya membangkitkan kemarahan rakyat bagi mencerahkan peluang kepada pembentukan kerajaan sekular, sosialis dan liberal oleh pembangkang di Malaysia kurang dipercayai orang ramai.

    Ia berikutan rakyat Malaysia khususnya beragama Islam mula sangsi dengan agenda sebenar DoJ Amerika Syarikat membuat pengumuman terbuka mengenai dakwaan itu walhal ia belum dibuktikan di mahkamah. Satu tindakan yang menyanggah teras keadilan iaitu tiada pihak dianggap bersalah selagi belum dibuktikan bersalah.

    Lebih mencurigakan dakwaan terbaru DoJ Amerika Syarikat mengenai 1MDB hanya akan dibuat menjelang Hari Raya Aidilfitri iaitu waktu yang hampir sama setiap kali agensi kerajaan Amerika Syarikat itu melemparkan tuduhan keatas 1MDB sebelum ini.

    Rakyat Malaysia turut didedahkan dengan maklumat yang bocor bahawa DoJ Amerika Syarikat membuat dakwaan itu hanya berdasarkan aduan yang dibuat oleh wakil pihak berkepentingan pembangkang di Malaysia di negara berkenaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fitnah 1_mdb...sibidos je kata 1mdbfitnah...PAC dah laporkan 28 billion lesap tak dapat dikesan...hutang 50 billion..
      Fbi dah umumkan 2.6 billion masuk ajaun najib dari raha arab sheikh Al Jho lo...Doj saman jho lo riza aziz dan 2 ekir arab abu dhabi...
      Kali fitnah byat ler bantahan kod Doj...bodos bongok

      Delete
    2. Msti tak baca laporan pac dulu tu mamat 1324

      Delete
  41. Pak jorkowi tak sambut ke bijan dan rombongan ke bali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jokowi x, mungkin sondok. Pak Jokowi x mahu dilihat beriringan ngan Mega Rombongan Kleptokrat, nanti rakyatnya tanya ada ape-ape ke. Alahai, org yg x terlibat pun tahu makna malu.

      Aku tengok dlm satu gambar pertemuan resmi antara dua pemimpin itu, body language mat klepet kita tu kekok mcm serba x kena. Dia nak setentangkan matanya ngan Jokowi pun dia x berani, dan kepalanya tunduk apabila bercakap. Apa la punya pasal dia malu pada masa itu agaknya.

      Delete
    2. Pak jokowi tu serba merendah diri orangnya.mana mau bermewah2 ni maklum lah asal susah jgk orgnya..tak la mcm bijan tu.

      Delete
  42. saya yakin semuanya ada hikmah dan kebenaran akan terbukti..rakyat perlu berhati-hati dalam menerima setiap berita yang keluar dari luar negara kerana belum tentu mereka ikhlas memperjuangkan hak rakyat Malaysia melainkan atas kepentingan tertentu..tindakan kita pada hari ini akan menentukan hala tuju negara di masa hadapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kes langgar undang2 negara orang....tidak timbul soal ikhlas ato tidak...kalo orang amerikana langgar undang2 negara malaysia pon akan dihukum jugak...

      Delete
    2. Bijan dan isteri serta orang kuatnya pun akan didakwa nanti..appandi tu sekali kita dakwa

      Delete
    3. Pencacai pencacai A9 tak payah la dakwa..depa pun terpaksa sebab nak cari makan. Pastu pencacai amatur yg komen2 tak merangsang tu pun tak payah la dakwa..


      Kah kah kaahh kah kah kah..kuii kuii

      Delete
  43. Kesalahan/jenayah Rosmah Najib boleh diperumpamakan ibarat pasangan ditangkap basah berkhalwat, perut dah kembung bunting tapi belum disabit kesalahan.... kerana mengikut pertimbangan Kojolla ia belum dibuktikan di mahkamah. Satu tindakan yang menyanggah teras keadilan iaitu tiada pihak dianggap bersalah selagi belum dibuktikan bersalah.

    Apeker bodohnya kojolla....???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai najib memang bodos...bawak dulu mahkamah baru tau salah tak salah...bukti dah ade

      Delete
    2. Bukti dah ade...AG pulak bagi clear

      Delete
    3. Yang kena osa terus pun ada...huhuhuhu

      Delete
    4. Ex pgurusi SRC/1MDB Yang dah lari kemana pegi pun tak tau dah...tak jgk cari pun..

      Delete
    5. Klau dapt jumpa geng2 ni baru la boleh tau sapa masuk duit kat bijan..alaaa duit SRC yg bijan ckp tak suruh pun masuk duit kat akaun dia tuuuuuu..

      Baru la tau sapa yang dah salah bayar berbillion kat kompany klon ipic tuuuuuuu...

      NAK HARAP IGP DOK MAIN TWEETER JER PANDAI .....

      Delete
  44. Nampaknya macai2 najib dah dpt duit raya utk terus membela si perompak negara. Bila najib telah kalah di PRU14 nanti, semua macai2 najib ini pun harus ditangkap dan dikenakan hukuman kerana bersubahat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuduhan tanpa bukti... Biasalah puak2 ni

      Delete
    2. Anonymous29 June 2017 at 15:52
      Macai najib memang bodos...bawak dulu mahkamah baru tau salah tak salah...bukti dah ade


      Anonymous29 June 2017 at 19:03
      Bukti dah ade...AG pulak bagi clear


      Anonymous29 June 2017 at 19:04
      Yang kena osa terus pun ada...huhuhuhu


      Anonymous29 June 2017 at 19:09
      Ex pgurusi SRC/1MDB Yang dah lari kemana pegi pun tak tau dah...tak jgk cari pun..


      Anonymous29 June 2017 at 19:13
      Klau dapt jumpa geng2 ni baru la boleh tau sapa masuk duit kat bijan..alaaa duit SRC yg bijan ckp tak suruh pun masuk duit kat akaun dia tuuuuuu..

      Baru la tau sapa yang dah salah bayar berbillion kat kompany klon ipic tuuuuuuu...

      NAK HARAP IGP DOK MAIN TWEETER JER PANDAI .....

      Delete
  45. Macai2 sudah takut ke?

    ReplyDelete
  46. Ciptaan paling terkenal seantero dunia.......itulah dia 1MDB

    ReplyDelete
  47. Malaysia dah 1 tahun terkenal angkara najib...bila najib ditangkap dan diheret ke mahkamah malaysia tambah terkenal...

    ReplyDelete
  48. Datuk Husam Musa sendiri telah mencabar Pas supaya menyamannya berkaitan tuduhannya bahawa Pas terima RM90 juta dari Najib.

    “Saya mempertahankan apa yang saya ucapkan pada ceramah di Pasir Puteh, Kelantan pada 6 Februari lalu,” kata Husam.

    Husam mendakwa parti lamanya itu menerima wang RM90 juta daripada Umno. Beliau juga mendakwa wang itu disalurkan melalui Affin Bank.

    Tindakan mahkamah mungkin satu cara untuk membuktikan kebenaran dakwaan tersebut kata bekas naib presiden PAS itu. ~ Baca di sini

    Cabaran Husam tersebut adalah reaksi beliau apabila Tuan Ibrahim Tuan Man mengancam mahu mengheret Husam ke mahkamah atas dakwaannya itu.


    Tapi ternyata Pas tidak berani mengheret Husam ke mahkamah apabila Husam memberi amaran bahawa kebenaran dakwaannya itu akan terbukti benar jika tindakan mahkamah diambil keatasnya.

    Tersentak dengan ugutan Husam tersebut dan khuatir hal kelaku lebai-lebai Pas makan dedak akan terburai di Mahkamah, Pas tidak jadi meneruskan ancamannya untuk saman Husam.

    Dengan tidak meneruskan ancamannya untuk mengheret Husam ke mahkamah, Pas dilihat seolah-olah telah membenarkan dakwaan Husam bahawa Pas telah menerima wang RM90 juta daripada Umno.

    Adalah amat jijik dan memalukan bahawa sebuah organisasi parti politik seperti Pas yang kononnya memperjuangkan Islam tapi terlibat sama dengan pengagihan wang dari Umno sebagaimana rakan-rakan parti dalam Barisan Nasional.

    Bendahari MIC, Vell Paari tanpa segan silu telah mengaku menerima dedak dari Najib.

    Beliau dengan bangganya berkata tidak salah MIC menerima wang daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang juga pengerusi BN.

    “Semua parti komponen menerima wang daripada BN, itulah politik,” katanya ketika mengulas dakwaan Sarawak Report bahawa MIC menerima kira-kira RM19 juta antara 2012 dan 2014.

    Ternyata Najib menggunakan 'Cash is King' untuk meluaskan pengaruh dan kedudukannya dalam politik.

    Adalah amat malang sekali jika politik matang sejahtera pas juga terlibat dalam skim 'SEMUA TERIMA WANG DARI BN, ITULAH POLITIK’

    Dimanakah maruah lebai-lebai Pas yang hanya mampu menafikan dakwaan Husam itu hanya dengan kata-kata saja?

    ReplyDelete
  49. Untuk saman di sini.... Kita nak saman SK di London..,. Biar satu dunia tahu siapa dalangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sr tunjuk akaun bank lari lintang pukang lobai pas...

      Delete
  50. Napok gaye Najik keno royak smula ko boss A9 lo ni. Defend bocor..attack dok agah. Ore copy paste nih skip jah A9. Baco hok tulih guno otak jah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti mau kena bangang lagi geng A9 ni dengan bijan...

      Delete
    2. Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak mengecam sikap sebilangan blogger pro UMNO yang bertindak menyerang pemimpin parti atas dasar 'friendly fire'.

      Perdana Menteri itu berkata, blogger yang menyatakan prinsip menyokong parti UMNO sewajarnya lebih fokus menyerang pemimpin pembangkang jika benar mahu parti teras Barisan Nasional (BN) itu terus kekal sebagai pemerintah kerajaan.

      “Saya setuju kata Datuk Zahid yang kata bloggers kita ni kadang-kadang tembak kita.

      "Dalam istilah perang, friendly fire. Friendly fire is not friendly," katanya dalam ucapan penggulungan pada Perhimpunan Agung UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

      Beliau menegaskan, blogger pro UMNO seharusnya menjadi benteng dalam peperangan dengan parti lawan dan bukan bertindak menyerang sesama sendiri.

      “Bloggers kita ni cari makan dengan siapa? Pergilah tembak pembangkang.

      Itu cara kita nak menang dalam peperangan. Jangan perang sesama sendiri. Tak masuk akal. Bangang,” tegasnya ~RakyatNews

      Read more: https://sozcyili.blogspot.my/2014/11/blogger-pro-umno-bangang-tembak-kita.html#ixzz4lODYn348

      Delete
    3. Ini mrj dan kengkawan dia la ni..dah makan lagi nak gigit tuanya hahahahahahaha

      Delete
  51. Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak mengecam sikap sebilangan blogger pro UMNO yang bertindak menyerang pemimpin parti atas dasar 'friendly fire'.

    Perdana Menteri itu berkata, blogger yang menyatakan prinsip menyokong parti UMNO sewajarnya lebih fokus menyerang pemimpin pembangkang jika benar mahu parti teras Barisan Nasional (BN) itu terus kekal sebagai pemerintah kerajaan.

    “Saya setuju kata Datuk Zahid yang kata bloggers kita ni kadang-kadang tembak kita.

    "Dalam istilah perang, friendly fire. Friendly fire is not friendly," katanya dalam ucapan penggulungan pada Perhimpunan Agung UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

    Beliau menegaskan, blogger pro UMNO seharusnya menjadi benteng dalam peperangan dengan parti lawan dan bukan bertindak menyerang sesama sendiri.

    “Bloggers kita ni cari makan dengan siapa? Pergilah tembak pembangkang.

    Itu cara kita nak menang dalam peperangan. Jangan perang sesama sendiri. Tak masuk akal. Bangang,” tegasnya ~RakyatNews

    Read more: https://sozcyili.blogspot.my/2014/11/blogger-pro-umno-bangang-tembak-kita.html#ixzz4lODYn348

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah buat benda salah takkan nak mintak orang puji kottttttt bijan oiii..


      Delete
  52. Mat Panjang datang semula
    Kutuk Mahathir punya agenda
    Macam macam jahat dikata
    Saman Mahathir,takut kenapa?

    Klcc,klia semua membazir
    Tempat itulah dia musafir
    Sengaja mahu kenakan Mahathir
    Dengan Mahathir dah silap sifir!

    Tun saja yg berani tegur
    Maruah negara Bijan dah gugur
    Orang umno tunduk dan akur
    Kerana dedak penuh sebakul!

    Ingat Tun sengaja menuduh
    Sudah jumpa dinasihat sungguh
    Bijan mendengar acuh tak acuh
    Cash is king boleh perbodoh!

    Tiga puluh tahun punya cerita
    Kini mahu dijadi berita
    Konon Tun rugikan kita
    Hal forex tuduhan dicipta!

    Tun berani pergi mahkamah
    Bijan pulak pelbagai helah
    Satu dunia bukti diserah
    Hanya umno ianya fitnah!

    Kalau betul si anak jantan
    Saman Tun, jangan tak saman
    Doj ,SR sila kerjakan
    Berdiam diri, takut ke kawan?

    Kalaulah Tun buat tak tahu
    Pejam mata songlap direstu
    Bongkar forex Bijan tak mahu
    Tun tidak dibaling batu!

    Kerana negara Tun berkorban
    Ringgit,selesa dia lepaskan
    Bukti ada Tun tak hairan
    Sampai masa,sangkutlah Bijan!!


    ReplyDelete
  53. Puak Haprak mcm kera, tempat tak gatal digaru
    Main tembak jer senapang angin tak ada peluru
    Malaysia maju makmor banyak negara cemburu
    Sebab itu, ke mana PM pergi, media asing buru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kena tembak mao sorok plak...mula meroyan..

      Delete
  54. Ramai orang udah muak dgn Pudin punya aota
    Pasal PM dapat liputan media pun dibuat cerita
    Mmg kerja wartawan, orang besar bahan berita
    Kemain lagii bersorak riang puak cai2 biol unta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko sekor jer otak tak betul yg muak

      .hik4...

      Delete
  55. 1MDB-DoJ: Dan ini ‘maklumat’ terkini dari White House…

    PETALING JAYA: Pelbagai kenyataan dikeluarkan menteri dan pemimpin Barisan Nasional (BN) mempersoalkan laporan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) mengenai kecurian dana 1MDB, dan mereka rata-rata menganggap dakwaan itu tidak berserta bukti kukuh malah mempunyai agenda tertentu.

    Di tengah-tengah kritikan dan sokongan terhadap DoJ ini, muncul Ramesh Rao Krishnan Naidu, seorang penyokong tegar perdana menteri yang merupakan orang di sebalik sebuah NGO bernama “Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin”.

    Ramesh mempunyai “maklumat” dalaman daripada “sumber White House”.

    “Sumber White House” itu memberitahu Ramesh, pegawai DoJ yang terlibat menyediakan laporan mengenai 1MDB itu kini berdepan tindakan dipecat daripada kerajaan AS kerana bersubahat “membuat dakwaan palsu” terhadap Malaysia.

    Ramesh sempat mengaitkan laporan DoJ itu dengan politik kepartian AS dan pentadbiran Presiden Donald Trump.
    “Pegawai dalam DOJ adalah pro-parti Demokrat manakala presiden AS sekarang ini Donald Trump adalah dari parti Republikan,” katanya dalam kenyataan emel kepada beberapa media dan portal tempatan.

    Menurut Ramesh, laporan DoJ itu tidak disenangi Trump kerana “menjejaskan hubungan baik antara Kuala Lumpur dan Washington”.

    “Pembangkang ini patutnya meminta penjelasan dari DoJ kerana mereka campur tangan dalam urusan hal ehwal dalaman negara dengan saman sivil itu, bukannya ambil kesempatan dan hentam kerajaan dan PM seperti ini,” kata Ramesh.

    http://www.msn.com/en-my/news/other/1mdb-doj-dan-ini-%e2%80%98maklumat%e2%80%99-terkini-dari-white-house%e2%80%a6/ar-BBDr2aV?li=BBr8Mk9&ocid=UE07DHP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dakwaan palsu?


      Elooooo babi anon pkmak nenek ko...

      Leonardo titanic dah pulangkan semua barang

      Rampasan hotel 2b milik jho low dan emi record dah du sita

      Palsu ko cakap

      Ceo goldman sachs dah kena pecat

      Palsu ko cakap

      Dah 4org masuk penjara d singapore

      Palsu ko cakap

      Babi betul nenek ko

      Delete
    2. Ramesh Rao serba tahu kaki klentong...hik4...

      Delete
  56. Kojola penakut otak tersangkut
    Konon Bijan negarawan kot
    Diluar negara reporter ikut
    Bila nampak Bijan pun pecut!

    Orang besar bahan berita
    Besar songlap membuat harta
    Emas berlian tidak terkata
    Itu sebab dikejar reporter!

    'Kemana Bijan pergi media asing buru'
    Seluruh dunia caci orang kepala garu
    Macamana billion hilang dunia mahu tahu
    Hanya umno kojola buat tak tahu!

    Kojola kojol bila nak kojol
    Nampak bodohnya amat menonjol
    Tulisan merapu terlalu biol
    Sokong pencuri si bapak toyol!

    Hati hitam mata dah buta
    Sokong perompak jadi karier
    Tun Mahathir wajib dinista
    Sebab menegur Bijan berdusta!






    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbareek

      Selamat hati raya
      Selesai raya turun jalan raya
      Siap sedia pilihanraya
      Sudahnya wujud Malaysia raya

      P.s jgn lupa Sept ni 5juta org

      Delete

  57. Apabila kita tanya kpd Mahathir mengapa beliau mahu singkirkan Najib... Jawabnya mudah - curi Wang negara.

    Tetapi apabila ditanya mengapa beliau mahu Pak Lah di singkirkan.... Sampai sekarang belum ada sepatah pun jawapan...

    So Mahathir tolong bagi jawapan bertulis dlm masa seminggu dlm blog ko tu... Kalo tidak kami TIDAK UNDI Ppbm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senangn jer jawabnye...ko jer yg tak tahu...Pak lah kena cucuk hidung dengan budak tingkat 4... Bukan main eksyen lagi budak tingkat 4...

      Delete
    2. Pak Lah mendapat mandat dp rakyat.... Siapa mahathir ... Lebih besar dp rakyat? Sultan ke....

      Delete
    3. 2133..pak lah Asyik tido je kat parlimen buat hape jad pm...baik atok kau jadi pm kot lagi bagus

      Delete
  58. Merepek-repek dah Penyokong Najib ni...
    Spin ke laut...hahaha!!

    Mesti Najib dan Rosmah dah hangin satu badan bentak2 hanjing babi kat korang kan?

    SR dan DOJ pandai pilih masa keluar berita panas. Habis satu dunia front page kes Najib MO1 Pencuri Harta Kerajaan Malaysia!

    Masa korang nak beraya sakan..kena kerja over time. Dey! Ini baru third round kena knock off dengan DOJ... takkan dah mamai makan ketupat kut? Dengarnya DOJ masih ada banyak lagi dokumen nak release dowh... Dah sedia tak untuk round seterusnya?

    Kahkahkah!!!

    ReplyDelete
  59. Ade brani saman Doj?....menyalak dari jauh jer ler Ah Pandir menteri2 baghal dan macai2 bodos...upah raja temberang tulis Doj kena suap dengan tun madey...

    ReplyDelete
  60. Buruan media tidak memalukan najib muka slamber...najib menteri2 bodek dan macai2 mana ade kemaluan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo Najib nak hidupkan semua ISA.... Apa yg korang boleh buat?.... Doj nak tolong korang ke??? .,. Sorry le Doj nak tolong.

      Delete
    2. Ape punye bodos...doj menguruskan sistem perundangan amerikana bukan tolong sesiapa pon...kalo najib nak hidupkan ISA lantak dia ler...najib takut nak kenakan gst 60 jenis barang makanan seblm pru walopun dah diluluskan parlimen...

      Delete
    3. 2137 tu nanti bapak ko yg kena ISA tau la ko menangis..baru merasa

      Kah kah kah kahh..

      Delete
  61. JENE JENG

    JENG JENG


    Peralatan canggih radar tentera hilang di pelabuhan Johor.

    America nak menjajah keeeeeeee!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah sampai belanda pon...

      Delete
  62. Yang nyatanya Najib rosakkan ekonomi dan masa depan negara. Tun M rosakkan kekuatan kuasa melayu. DAP dan MCA mendpt bhgian mrk semakin hari.

    ReplyDelete
  63. Geely akan pasang suv cina kominis di kilang proton dengan sedikit ubahsuai...geely target tembusi pasaran asean dengan cukai yg lebih rendah...habis proton...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...