Saturday 24 June 2017

ADUHHH....JANGAN MALUKAN DIRI SENDIRI, TOK GURU!!!


Umpama hadiah hari raya kepada Najib Razak,  Presiden Pas, Hadi Awang dalam tulisan terbarunya berkata, isu 1MDB perlu diselesaikan secara dalaman tanpa menjemput pihak asing untuk menyelesaikannya.


“Apa pun keputusan isu dalaman kita, biar mahkamah kita sendiri menyelesaikan atau mahkamah rakyat kita menyelesaikannya.


“Sebodoh-bodoh dan sezalim-zalim pihak dalaman kita, biar kita yang tanggung sendiri dan akhirnya berkat kesabaran, pasti sedar dan insaf,” katanya.


Tambah Hadi lagi, pihak asing selama-lamanya hanya mencari peluang untuk menjaga kepentingan mereka, walaupun mengorbankan rakyat Malaysia.


Aduhhh...adakah Tok Guru Hadi Awang sebenarnya benar-benar tentang isu 1MDB ini sehingga menulis sedemikian rupa?

Kenapa memalukan diri sampai begitu sekali?


Kenapa Tok Guru yang berpengetahuan agama dan tahu halal haram sesuatu perkara boleh mengeluarkan kenyataan yang bagaikan "lebih UMNO daripada luahan hati perut pemimpin UMNO sendiri"?


Mengaitkan penyiasatan terhadap 1MDB dengan campurtangan asing hanya merendahkan pemikiran Tok Guru sehingga sama taraf dengan Annuar Musa dan Salleh Said Keruak yang semua orang tahu pangkat dan jawatan yang diperolehi mereka semata-mata kerana kuat mengampu  saja?


Adakah Tok Guru juga sedang mengampu Najib?


Tok Guru, penyiasatan oleh beberapa negara terhadap skandal 1MDB tidak sama-sekali bermakna jemputan kepada kuasa asing untuk campurtangan, tetapi kerana jenayah berkenaan dilakukan di negara berkenaan?


Di Singapura, beberapa hukuman telah dijatuhkan dan bank ditutup,  di Switzerland dan Luxembourg pula ada bank telah didenda dan Amerika melalui DOJ, proses penyitaan harta sedang dalam prosesnya, ia berlaku bukanlah kerana kita menjemput mereka, sebaliknya kerana kesalahan berkaitan penipuan serta penggubahan wang haram telah berlaku di negara-negara tersebut?


Tanpa dijemput pun, jika jenayah berlaku di negara mereka, tindakan tetap akan diambil oleh berdasarkan undang-undang yang mereka ada tanpa mengira di Malaysia dekat dengan tarikh pilihanraya atau tidak?


Selain itu, sudahkah Tok Guru membaca kenyataan Kedutaan Amerika dua hari lalu yang amat jelas dan mudah untuk difahami.


Jurucakapnya memberitahu, tindakan DOJ berkaitan 1MDB tidak sama-sekali bermaksud campurtangan asing, tetapi suatu inisiatif melindungi pasaran dan sistem kewangan Amerika daripada penipu wang.


"Matlamatnya adalah untuk mendapatkan semula aset dan mengembalikannya  demi faedah negara yang terjejas, jelas jurucakap itu lagi.


Adakah Tok Guru faham mengenainya?


Tak malukah Tok Guru kepada pihak berkuasa negara lain yang ingin mengembalikan harta-harta hasil wang yang dicuri kepada kita, tetapi kita sesedap mulut pula mengatakan ia seolah-olah campurtangan asing?

Tok Guru juga harus faham dengan pemecatan secara mengejut Gani Patail sebagai Peguam Negara dan digantikan dengan Apandi Ali, harapan untuk melihat sebarang salah laku 1MDB dibawa ke mahkamah sudah tertutup sama-sekali.


Lihat saja banyak tindakan beliau sejak memegang jawatan itu, peranannya lebih untuk menyucikan 1MDB daripada menegakkan keadilan demi kepentingan rakyat dan negara.


Apa lagi harapan kita?


Satu-satunya ialah melalui mahkamah rakyat seperti yang turut disebut oleh Tok Guru sendiri.


Tetapi, di mana pula pendirian Tok Guru dalam perkara itu?


Kenapa Tok Guru sendiri lebih condong kepada Najib yang seluruh dunia tahu 1MDB itu adalah "anak kesayangannya" dan Jho Low yang berperanan mencatur segala-galanya pula adalah rakan karib keluarganya? (ShahbudinHusin 24/06/2017)

136 comments:

  1. Surat terbuka kepada parti politik Malaysia
    ABDUL HADI AWANG 24 JUNE 2017
    'Jangan mengundang campur tangan asing'
    Al-QURAN yang menjadi petunjuk mempamerkan ayat-ayat yang banyak melarang umat Islam memberi kepercayaan kepada pihak lain dalam menyelesaikan masalah dalaman mereka.

    Sebarang permasalahan dalaman umat atau negara diselesaikan sendiri, sama ada betul atau salah atau adanya kelemahan dalaman walaupun zalim, maka dipikul sendiri dengan penuh kesabaran. Akhirnya selesai dengan selamat, kerana bencana menerima campur tangan asing lebih besar akibat dan buruknya pula berpanjangan. Sebijak-sebijak akal tanpa petunjuk wahyu akhirnya tersesat juga.

    Dalam lipatan sejarah Tamadun Islam, kejatuhan Kerajaan Islam di Sepanyol tertangguh beberapa abad apabila salah seorang pemimpinnya, Ibnu Abbad yang menentang cadangan menjemput campur tangan asing, dengan tegas beliau menyatakan:

    “Bahawa saya lebih rela menjadi gembala unta kepada yang zalim kalangan kita daripada menjadi gembala babi kepada pihak bukan kita.”

    Namun, Islam yang bertapak di Sepanyol selama lapan abad akhirnya kecundang apabila ada kalangan rajanya menjemput pihak asing supaya membantu memenangkannya dalam krisis dalaman. Akhirnya cahaya Islam dipadamkan di Sepanyol sehingga kini.

    Dalam sejarah Alam Melayu pula, ada kalangan sejarawan kita melaporkan bahawa kejayaan penjajah menjatuhkan Kerajaan Melayu Islam Melaka apabila adanya sekelompok tertentu yang menjemput penjajah supaya menjatuhkan kerajaan atas sebab kemungkinan adanya kesalahan atau kezaliman, tetapi akibatnya selepas itu seluruh Rantau Nusantara dijajah dan dibahagikan buminya oleh penjajah selepas hilangnya kedaulatan Islam.

    Begitulah juga, jangan kita mengulangi sejarah dengan menjemput pihak asing untuk menyelesaikan masalah dalaman kita seperti BMF, Perwaja, Tabung Haji, KWSP, dan terkini isu 1MDB yang bersorak gembira supaya diberi ruang penyelesaiannya oleh mahkamah di negara asing.

    Apapun keputusan isu dalaman kita, biar mahkamah kita sendiri menyelesaikan atau mahkamah rakyat kita menyelesaikannya. Sebodoh-bodoh dan sezalim-zalim dalaman kita, biar kita yang tanggung sendiri dan akhirnya berkat kesabaran, pasti sedar dan insaf.

    Adapun pihak lain atau kuasa asing selama-lamanya mencari peluang dan menjaga kepentingan mereka walaupun mengorbankan kita. Cukuplah kita dijajah sehingga beberapa abad dengan kesannya masih belum sembuh. Tiba-tiba mahu menjemput sekali lagi bekas penjajah itu atau membuka pintu supaya datang menyelesaikan masalah kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Otoman

      Tolong define PAS Pis pus?

      Lagi sekali

      Delete
    2. Hadi hanya tau pasal agama, hal ehwal dunia satu apa pun tak faham, aku bukan nak kutuk 'tok'guru' ni tapi kalau setakat ini lah standard pemahaman dia tentang isu 1MDB, hmm ada lagi baik dia duduk kat rumah je jaga cucu, tak payah la nak jadi ahli politik yang konon nya menegak kan Islam.

      Orang Melayu tak perlukan tokoh yang ilmu dunia sangat cetek sehingga memalukan macam ini.

      Delete
    3. Tok lebai kelarah .....dalam perut sudah masuk dedak haram....bercakap saperti peneroka felda yang tak sekolah.

      Delete
    4. Kita tak jemput org asing

      Org asing tolong pulangkan duit curi yg kita bawak lari ke negara mereka


      Ostad tolol

      Delete

    5. Sokong pendapat TGHH

      Bukankah ada beberapa ayat Quran yang memberi amaran supaya kita umat Islam sentiada berwaspada dg org kufar..... Dah lambung buang Al Quran ke??

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. bila sibodoh berbicara. kemudian si bebal akan keluarkn kenyataan pertahankan sibodoh. sibangang akan kata ni ulamak bicaranya ada hikmah dia kasyaf kena taat.. lepas ni kita ucpkn selamat dtg kpd perompak di ngra masing2 dan belilah aset bnyk2 hasil rompak ngra masing2 kami tk akn buat apa2 tk nk cmpur tgn urusn ngra org fatwa situa bodoh dn celaka

      Delete
    8. Dia tu bingai.. dia tak tahu ke.. yg jho lo kawan baik najib buat Hal Kat amerika... Dia org konon dobi duit kat America... Bile kantoi, ko dinasihat utk nak pakai undang2 Malaysia.. bengap ape org tua nie... Wehhh murshidul taknak gi amerika ke bedah jantung... Pikir po sotong, asal tecapai dek mulut je la.. cubala pikir sikit oiii....

      Delete
    9. Untuk menyelesaikan satu masalah DALAMAN yakni orang Quraish Mekah menolak seruan Islam yang dijalankan oleh Nabi Muhamad SAW, selama lebih 20 tahun, maka terjadilah HIJRAN ke Madinah.

      Ini terang-terang usaha mendapatkan bantuan daripada pihak LUAR!!

      Hasil dari HIJRAH yang dilakukan oleh Nabi dan pemeluk awal Islam, nikmatnya kita di Malaysia pun dapat rasa. Kita menjadi umat Islam. ALhamdillillah.

      Tak kan seorang Tok Guru tak dapat faham bukan semua penglibatan LUAR itu HARAM.

      INi tok guru apa ni?? Tok Gurauwan kot??

      Orang Islan Bosnia hampir pupus dikerjakan oleh pihak chauvinis dan rasis Serbia. Berkat dari campur tangan LUAR oleh NATO, dan USA, brader dan sister kita di Bosnia esok akan nikmati perayaan Aidil Fitri, kira kira 6 jan sepepas kita di Malaysia.

      Maknanya mereka telah diselamatkan oleh campur tangan LUAR. Malaysia juga ada membuat bantuan kepada orang Islan Bosnia.

      Kalau kita guna logik Tog Guru hadi .. ini campuran LUAR, maka HARAM??

      Dekat rumah saya ada tadika Islam. Saya syorkan Hadi register untuk masuk kelas semula la

      Banyak lagi hujjah... tapi cukuplah. Nak pi beli barang untuk buka puasa. Nasib baik ringgit kita masih bleh guna beli makanan buka puasa.

      Bila dah jatuh merudum macam nilai saham FGV ... nak beli apa?? Lapar lah kita di Malaysia nanti

      Delete
    10. Sdra 13:39..

      Pa sin di atas PAS
      Pa sin di bawah PiS
      Pas sin di depan PUS
      PAS..PIS..PUS

      PAS means Passed Out or Passed Away (Meninggal)
      PIS means Pissed off (Kencing meleleh)
      PUS means Pussy (Tempek)

      Delete
    11. Kenapa nk salah kan Tok Guru pula.. Betul dh tok guru cakap tu.. Orang yg x puas hati nk pusing fakta.. Contoh,
      1. Kita nk tengok Kerajaan digulingkan macam Sadam Hussin & Gadafi dengan campur tangan negara luar. Ini maruah negara. Kita boleh selesaikankan sendiri.
      2. Pihak luar hanya uruskan kes2 yg diluar negeri jer. Jangan masuk campur dalam tanah air.
      3. Adakah kita nk tengok negara kita jadi macam Syria, Dengan campur tangan Amerika & Russia. Akhirnya rakyat Syria sendiri yg merana mati.
      4. Kita perlu belajar dari sejarah macam, sejarah kes IMF zaman Mahathir. Kita boleh selesaikan sendiri tanpa campur tangan asing.
      4.Hadi cakap di dalam negara kita jgn masuk campur.. Kena faham ayat.. Yg luar DOJ duk siasat adalah luar negara, yg luar negara tu x termasuk yg dia cakap.. Dia cakap dalam negara.

      Delete
  2. Firman Allah SWT:

    أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ يَزۡعُمُونَ أَنَّهُمۡ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيۡكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبۡلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُوٓاْ إِلَى ٱلطَّٰغُوتِ وَقَدۡ أُمِرُوٓاْ أَن يَكۡفُرُواْ بِهِۦۖ وَيُرِيدُ ٱلشَّيۡطَٰنُ أَن يُضِلَّهُمۡ ضَلَٰلَۢا بَعِيدٗا ٦٠ وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَإِلَى ٱلرَّسُولِ رَأَيۡتَ ٱلۡمُنَٰفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودٗا ٦١ فَكَيۡفَ إِذَآ أَصَٰبَتۡهُم مُّصِيبَةُۢ بِمَا قَدَّمَتۡ أَيۡدِيهِمۡ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحۡلِفُونَ بِٱللَّهِ إِنۡ أَرَدۡنَآ إِلَّآ إِحۡسَٰنٗا وَتَوۡفِيقًا ٦٢ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ يَعۡلَمُ ٱللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمۡ فَأَعۡرِضۡ عَنۡهُمۡ وَعِظۡهُمۡ وَقُل لَّهُمۡ فِيٓ أَنفُسِهِمۡ قَوۡلَۢا بَلِيغٗا ٦٣ النساء .

    “Tidakkah Engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad S.A.W.) orang-orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut (diluar daripada Madinah), padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauh. (60) Dan apabila dikatakan kepada mereka: Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah, nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu. (61) Maka bagaimana halnya apabila mereka ditimpa sesuatu kemalangan disebabkan (kesalahan) yang telah dibuat oleh tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah: Demi Allah, kami tidak sekali-kali menghendaki melainkan kebaikan dan perdamaian (bagi kedua pihak yang berbalah). (62) Mereka itulah orang-orang yang diketahui oleh Allah akan apa yang ada dalam hati mereka, oleh itu berpalinglah engkau daripada mereka dan nasihatilah mereka, serta katakanlah kepada mereka kata-kata yang boleh memberi kesan pada hati mereka). (63) (Surah An-Nisa’: 60-63)

    Sebab turunnya ayat ini kerana seorang yang mengaku Islam di kalangan Ansar bertelingkah dengan seorang Yahudi (bukan Islam) dan tidak berpuas hati dengan keputusan yang tidak memberi kemenangan kepadanya, lalu dia mengajak si Yahudi itu membawa perkara tersebut kepada pihak luar daripada Madinah.

    Kesilapan kita kerana tidak menyelesaikan masalah dengan cara petunjuk Allah iaitu Islam. Bukan caranya menjemput pihak asing yang pasti tidak beriman dan budiman.

    Saya yakin bahawa mereka yang mengundang pihak asing supaya mencampuri urusan negara semata-mata untuk menang pilihan raya, di mana moral mereka paling tidak beriman dan budiman, apabila kemenangannya nanti juga tanpa iman dan budiman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila bgtau kat lobai hardy supaya letak jawatan ahli parlimen..gila kuasa pas ni

      Delete
    2. Dia jual lagi ayat Quran... Ayat jual aset negara kepada negara asing ade..

      Delete
    3. Si Lobai bini 3 nie jauh lebih muda dari Tun Mahathir. Tapi aneh yer..kenapa si bini 3 nie nampak lebih tua, hilang upaya & uzur dari Tun M....???

      Pikir-pikir ler, siapa yg benar & siapa yg mungkar...???

      Delete
    4. Lancau, org2 asing tu bukan campur tangan la. Dia buat keje dia. Masalahnya kerajaan klepek ni tak ambik pusing langsung.

      Delete
    5. Utk sekalian kali ya ulamak brpolitik mggunakan ayat al Quran utk mghalalkan politik natang utk duduk sepentas,brbaju sedondon,brkereta sama2 dgn puak yg dikafirkannya dulu yg msh LG mggunakan prlembagaan penjajah dn msh amalkan politik suku agama suku..mapuh!!

      Delete
  3. Firman Allah:

    إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ثُمَّ كَفَرُواْ ثُمَّ ءَامَنُواْ ثُمَّ كَفَرُواْ ثُمَّ ٱزۡدَادُواْ كُفۡرٗا لَّمۡ يَكُنِ ٱللَّهُ لِيَغۡفِرَ لَهُمۡ وَلَا لِيَهۡدِيَهُمۡ سَبِيلَۢا ١٣٧ بَشِّرِ ٱلۡمُنَٰفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمۡ عَذَابًا أَلِيمًا ١٣٨ ٱلَّذِينَ يَتَّخِذُونَ ٱلۡكَٰفِرِينَ أَوۡلِيَآءَ مِن دُونِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَۚ أَيَبۡتَغُونَ عِندَهُمُ ٱلۡعِزَّةَ فَإِنَّ ٱلۡعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعٗا ١٣٩ النساء

    “Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian mereka kufur, kemudian mereka beriman semula, kemudian mereka kufur sekali lagi, kemudian mereka bertambah-tambah lagi dengan kekufuran, Allah tidak sekali-kali akan memberi ampun kepada mereka, dan tidak akan memberi petunjuk hidayah kepada mereka ke jalan yang benar. (137) Sampaikanlah khabar berita kepada orang-orang munafik: Bahawa sesungguhnya disediakan untuk mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya; (138) (Iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah, (diberikannya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya). (139) (Surah An-Nisa’: 137-139)

    Kita adalah pendakwah mengajak manusia kepada Islam dan menyelamatkan seseorang Islam yang ada di dalam dirinya sifat munafiq dalam kawasan dan sempadan kita.

    Rasulullah S.A.W. pernah bersabda kepada seorang sahabatnya yang kuat beriman, tiba-tiba melakukan kesalahan yang besar kerana menghina rakannya:

    يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ
    سنن أبي داود للسجستاني (4 / 504)

    “Wahai Abu Zar! Kamu ini seorang yang masih ada pada dirimu sifat jahiliyah”. Namun Abu Zar R.A. tetap dikira kalangan para sahabat yang terbilang.

    Allah pernah menurunkan firman-Nya kepada seorang sahabat, Hatib bin Abi Baltaah R.A. yang bertaraf ahli Badar yang mulia kerana memberi maklumat kepada musuh dengan firman-Nya:

    يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمۡ أَوۡلِيَآءَ تُلۡقُونَ إِلَيۡهِم بِٱلۡمَوَدَّةِ وَقَدۡ كَفَرُواْ بِمَا جَآءَكُم مِّنَ ٱلۡحَقِّ يُخۡرِجُونَ ٱلرَّسُولَ وَإِيَّاكُمۡ أَن تُؤۡمِنُواْ بِٱللَّهِ رَبِّكُمۡ إِن كُنتُمۡ خَرَجۡتُمۡ جِهَٰدٗا فِي سَبِيلِي وَٱبۡتِغَآءَ مَرۡضَاتِيۚ تُسِرُّونَ إِلَيۡهِم بِٱلۡمَوَدَّةِ وَأَنَا۠ أَعۡلَمُ بِمَآ أَخۡفَيۡتُمۡ وَمَآ أَعۡلَنتُمۡۚ وَمَن يَفۡعَلۡهُ مِنكُمۡ فَقَدۡ ضَلَّ سَوَآءَ ٱلسَّبِيلِ ١ الممتحنة

    “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (S.A.W.) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Mekah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalan-Ku dan untuk mencari keredaan-Ku. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah dia dari jalan yang betul” (Surah Al-Mumtahanah: 1)

    Umat Islam juga perlu memahami situasi hubungan antarabangsa terkini supaya dapat menilai sikap mereka terhadap mana-mana negara yang paling suka campur tangan dalam urusan negara lain dan negara yang paling dominan melebarkan Islamofobia. Selain itu juga, wajib memahami batas-batas sempadan hubungan dengan semua pihak dalam masyarakat majmuk disemua peringkat tanpa menghakiskan maruah umat dan menjatuhkan kedaulatan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus ..now everybody can become lobai..berampus paspork n amnopork

      Delete
    2. Si Kojolla dah sama taraf pengemis2 jalanan menjual ayat2 suci..menjatuhkan kredibilti Islam....!!!

      Delete
  4. Sabda Rasulullah S.A.W. supaya mencegah kemungkaran secara bijaksana:

    مَثَلُ القَائِمِ في حُدُودِ اللهِ وَالوَاقعِ فِيهَا ، كَمَثَلِ قَومٍ اسْتَهَمُوا عَلَى سَفِينَةٍ فَصَارَ بَعْضُهُمْ أعْلاها وَبَعْضُهُمْ أَسْفَلَهَا ، وَكَانَ الَّذِينَ في أَسْفَلِهَا إِذَا اسْتَقَوا مِنَ المَاءِ مَرُّوا عَلَى مَنْ فَوْقهُمْ ، فَقَالُوا : لَوْ أنَّا خَرَقْنَا في نَصِيبِنَا خَرْقاً وَلَمْ نُؤذِ مَنْ فَوقَنَا ، فَإِنْ تَرَكُوهُمْ وَمَا أرَادُوا هَلَكُوا جَميعاً ، وَإنْ أخَذُوا عَلَى أيدِيهِمْ نَجَوا وَنَجَوْا جَميعاً . رواه البخاري.

    “Bandingan orang yang menjaga sempadan Allah (mencegah kemungkaran) dan mereka yang jatuh ke dalamnya (melakukan kemungkaran) laksana satu kaum yang berada di atas bahtera. Maka sebahagian daripada mereka berada ditingkat atas dan sebahagian lagi berada dipetak bawah. Mereka yang berada dipetak bawah apabila mahukan air terpaksa melalui mereka yang berada di atasnya. Lalu mereka berkata: “Kalau kita tebukkan kapal ini untuk mendapatkan air tanpa mengacau mereka yang berada di atas”. Maka kalau dibiarkan kapal itu ditebuk mengikut kemahuannya nescaya semuanya mati tenggelam, kalau dihalang tindakan itu nescaya semuanya selamat”.

    Kalaulah yang berlaku itu kerana satu kemungkaran yang nyata, beginilah akibatnya. Kalau yang berlaku itu adalah fitnah, maka celakanya lebih parah.

    PAS terus bersabar walaupun sudah berlalu zaman setengah abad dan seterusnya, menukar pemimpin yang telah meninggal dunia dengan beristiqamah dan mereka yang tidak beristiqamah meninggalkan PAS juga tidak sampai ke matlamat dunia pun. Kerana wawasan kita mencapai keredaan Allah sehingga ke liang lahad dan hari kebangkitan semula bertemakan firman Allah:

    وَقُلِ ٱعۡمَلُواْ فَسَيَرَى ٱللَّهُ عَمَلَكُمۡ وَرَسُولُهُۥ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَٰلِمِ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَٰدَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ ١٠٥ التوبة.

    “Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan” (Surah At-Taubah: 105)

    Kita tidak ditanya mengapa belum menang, tetapi kita ditanya adakah sudah beramal dan berjuang atau tidak untuk meraih janji-janji kemenangan bersyarat yang mampu mengisi erti kemenangan sebenar bukannya kemenangan kosong, atau kita berjuang untuk menggantikan kemungkaran dengan menegakkan kemungkaran juga?

    Tugas kita adalah mengajak manusia sebanyak-banyaknya kepada Islam, bukan sekadar menjatuhkan pemimpin dan berebut jawatan. Bahkan mengajak kepada islah pemimpin dengan melahirkan pemimpin yang tegak bersama hidayah, bukannya bergantung kepada jibayah.

    Sabda Rasulullah S.A.W. kepada menantunya Ali bin Abi Talib K.W.H:

    فَوَاللهِ لأَنْ يَهْدِيَ اللهُ بِكَ رَجُلاً وَاحِداً خَيْرٌ لَكَ مِنْ أنْ يَكُونَ لَكَ حُمْرُ النَّعَمِ. متفقٌ عَلَيْهِ

    “Demi sesengguhnya kejayaanmu menjadikan seseorang itu mendapat hidayah Allah lebih baik daripada mendapat kenderaan paling mahal harganya”.

    “Sejahtera Bersama Islam”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS
    Bertarikh: 29 Ramadan 1438H / 24 Jun 2017M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peristiwa mamali tu hidayah Allah juga ker?

      Kafirkan orang lain pun hidayah Allah ker

      Dasar to guru sesat neraka punya manusia

      Delete
    2. Jangan percaya kepada cakap iblis yang menyamar menjadi manusia.
      Bahasa kpd akidah kita sendiri.

      Delete
    3. Bapak syaitan.

      Delete
    4. Aiyyy say meng Zack..

      Kojolla dah taksub dgn 'fucktua' lobai Hadik Bini 3 daaa......!!!

      Delete
    5. Bukan senang nak sara 3 org bini daa...dedak mari rembat saja. Fatwa dia, org bagi amik.. musuh jgn dicari walaupun yg bagi tu penyamuun..hadipek betulla..

      Delete
    6. Bukan senang nak sara 3 org bini daa...dedak mari rembat saja. Fatwa dia, org bagi amik.. musuh jgn dicari walaupun yg bagi tu penyamuun..hadipek betulla..

      Delete
  5. Al-Quran mengajar erti memartabatkan kebenaran dalam kehidupan
    2x2=4 bukan fakta yang dicipta oleh guru matematik tetapi ia adalah suatu pernyataan matematik yang diambil dari fakta yang bersifat saintifik. Kalau ada orang kata 2x2=6, kita tidak dapat terima fakta ini kerana ia bercanggah dengan fakta sains yang kita yakini kebenarannya.

    Kalau ada penjual yang menggunakan formula 2x2=6 dalam mengira barang jualan, kita tidak menerima cara pengiraan itu, terutamanya apabila dia mengira barang kita. Kesesatan cara mengira itu membawa mudarat bukan sekadar pada dia, tetapi juga pada kita dan orang lain.

    Ringkasnya, kebenaran itu bukanlah dicipta oleh guru, tetapi ia adalah fakta yang diterima umum hasil dari sumber ilmu yang betul. Kita juga bertanggungjawab membetulkan kesalahan itu agar tidak menyesatkan masyarakat dan diri sendiri.

    Namun, kenapa orang boleh terima fakta dan hakikat kebenaran sains, tetapi tidak boleh terima kebenaran yang dinyatakan oleh al-Quran?


    Al-Quran merupakan kitab mukjizat yang berteraskan wahyu dan mendapat kedudukan yang lebih tinggi dari kebenaran fakta sains. Ia bukan sekadar menjelaskan aspek yang dicerap oleh pancaindera dan difikirkan oleh akal tetapi ia juga menjelaskan aspek yang tidak dapat diketahui oleh akal dan pancaindera. Itulah ilmu wahyu yang melebihi ilmu manusia.

    Menerima al-Quran sebagai rukun iman yang ketiga dan menyambut Ramadan sebagai bulan al-Quran, bererti kita harus menerima bahawa kebenaran itu datang dari wahyu tuhan. Kita perlu untuk memartabatkannya.

    Manusia hidup di dunia ini dengan misi tauhid dan misi membawa kebenaran seperti mana yang dinyatakan dalam al-Quran. Pembangunan bukan misi utama manusia kerana kalaulah pembangunan meruapakan misi utama manusia, nescaya:

    1- Nabi Muhamad bercerita berkaitan pembangunan ketika di Mekah.
    2- Nabi Musa tidak perlu datang menentang Firaun yg mempunyai kerajaan yang kuat dan membawa pembangunan kepada rakyatnya.

    Tetapi, dengan penyelewengan fakta dan nafsu yang tidak terkawal membawa keada kezaliman dan penindasan kepada rakyatnya. Maka, di sinilah peranan amar makruf nahi mungkar, dakwah dan jihad.

    Al-Quran merupakan buku panduan yang mengajak manusia beriman kepada Allah dan membetulkan fakta yang salah, amalan yang songsang dan kepercayaan yang sesat. Kita bukan sekadar membaca al-Quran tetapi berusaha untuk memartabatkan fakta dan kebenaran yang terdapat dalam al-Quran yang datang dari Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila bgtau kat najib n lobai hardy

      Delete
    2. Pi komen pjg2 letak surah dan hadis 100 muka kat blog harakah dan mykmu.net. Komen Kat sini org x baca ler...

      Delete
    3. Kamu baca quran....kamu faham quran...kenapa kamu jadi PENIPU?
      kamu guna ayat dan hadith sebagai bahan sandaran untuk FITNAH MUSUH POLITIK KAMU.

      Delete
  6. Perutusan Khas Aidilfitri Mursyidul Am: Selamat Menyambut Aidilfitri Kepada Seluruh Rakyat Malaysia
    TUAN GURU HASHIM JASIN 24 JUNE 2017
    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

    Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar

    “Segala puji bagi Allah yang telah membenarkan janjiNya, memenangkan hambaNya dan mengalahkan pakatan Al-Ahzab dengan sendiriNya.”

    Alhamdulillah, syukur kepada Allah S.W.T yang telah memberikan nikmat kepada kita semua bertemu hari kemenangan, iaitu Hari Raya Eidilfitri 1438H setelah sebulan madrasah Ramadan dilalui. Semoga Allah S.W.T menerima segala amal ibadah yang dilakukan sepanjang sebulan berpuasa.

    Hari raya merupakan hari kegembiraan kepada seluruh umat Islam. Sirah para nabi menukilkan hari raya disambut dengan perasaan gembira dan penuh syukur kepada Allah S.W.T.

    Dalam kemeriahan sambutan aidilfitri, usah dilupa saudara seagama yang ditindas tanpa belas kasihan. Hari ini, umat Islam diduga dengan pelbagai ujian yang sangat menyedihkan hati. Identiti umat Islam mula dipalit sebagai pengganas dan dilaga-lagakan atas nama mazhab. Hal demikian sengaja diwujudkan supaya umat Islam terus berpecah belah kerana musuh Islam sangat gerun dengan usaha umat Islam untuk bersatu di atas nama Islam dan seruan Al-Quran.

    Sempena Aidilfitri ini, marilah sama-sama kita hayati kisah perang Hunayn yang berlaku pada awal Syawal tahun ke-8 Hijriyah. Melalui perang tersebut, tentera kaum Muslimin dengan kekuatan dua belas ribu orang berhadapan bala tentera musyrikin yang jumlahnya seramai dua puluh ribu orang tentera.

    Dalam peperangan tersebut, puak Muslimin yakin bahawa mereka mampu mengalahkan pihak lawan dengan kekuatan yang ada. Namun Allah S.W.T mempunyai perancangannya yang tersendiri di mana pada akhirnya Muslimin tidak menang kepada musuh.

    Perang ini memberi pelajaran yang penting tentang aqidah Islam. Walaupun jumlah tentera kaum Muslimin ramai, namun ianya tidak dapat memberikan manfaat apabila mereka tidak bersabar dan bertaqwa. Hal ini kerana keimanan dan nilai-nilai keislaman belum menghujam ke dalam hati sebahagian besar di antara mereka.

    Walaupun kebanyakan masa mereka bersama dengan Rasulullah S.A.W secara fizikalnya, namun hati dan jiwa mereka masih leka dengan kehidupan dunia.

    Justeru, marilah kita bersatu dalam satu saff, terus istiqamah menyebarkan kebenaran Islam kepada masyarakat.

    Akhir kata, raikanlah kedatangan Syawal dengan penuh rasa kehambaan. Sesungguhnya Syawal merupakan anugerah buat hambaNya yang beriman dan taat.

    Taqabbalahu minna wa minkum

    'SEJAHTERA BERSAMA ISLAM'

    HAJI HASHIM JASIN
    Mursyidul Am
    Parti Islam Se-Malaysia (PAS)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan percaya kpd golongan munafik yg pandai berpura pura.

      Delete
    2. PAS is soo..... not relevant

      Delete
    3. heheheh..lobai PORSHE...

      Delete
    4. flip flop punyer lobai, sekejap UMNO kafir..sekejap UMNO sahabat, sekejap negara berkebajikan, alih2 dia kata takde pulak dalam Quran. Makk aiii..dalam dah tercungap-cungap pakai kerusi roda, ada ati pasang 3 bini pulak tuu.

      Tak silap dah 2 kali jadi Menteri perut Besar, tapi apa kejadah kemakmuran yg diberikan kpd Trengganu kite..?? Sumbangan happa pun takdak..kalo sumbang mata memandang ada ler. Macam mana nak tadbir negara, haaaa....?????

      Aiyyy seh meng Hadik..tambah bini sampai 3, 2 biji macam tv3 suku...!!

      Apa, Lobai porche...???? Lobai Hamidaa, Lobai Gasidaa, Lebai Jalan daa....!!!

      Delete
    5. Kalau mengundi PAS gerenti masuk syurga ke? Mu ingat Mu Tuhe

      Delete
  7. Selamat hari raya lebai ha ha ......semoga dimaafkan segala kebodohan dan kedunguan lebai dlm menjalani ibadah politik matang selama ini...ribuan kemaafan diberikan tetapi tiada undi akan diberikan kali ini untuk parti tuan lebai....Selamat Hari Raya

    ReplyDelete
  8. Payah kalau sudah terlampau bodoh. Macamana diterangkan pun masih tak faham. Kalau dia jadi TPM lepas PRU14...negara ni pasti jadi negara kaldai dan kera.

    ReplyDelete
  9. Tak payak dipanggil tok guru hado ni, tok guru sepatutnya bijak tp sayang sejuta kali sayang tok guru ni bukan saja bodoh berpolitik tp bangang sebangang-bangangnya. Cakapnya pun dah mcm umno ulasan yg dangkal tak buat kajian....

    ReplyDelete
  10. Ustadz Hadi ni overdose ubat buis kot.
    Apa tidaknya sedar saja dari sakit, terus keluar kenyataan separuh masak. Baik diam terus.
    Sekadar renungan, pernah terbaca satu artikel perihal kunjungan hurmat TS Hashim Ali ke pejabat Lim Kuan Yew.
    LKY kata pada TS HA, kalau Spore nak serang Msia, its over in 30minutes.
    Msia ni x ada modal lain. Negara lain nak tu juk dia good governance, dia pula ckp campurtangan.
    Sendiri cari penyakit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok guru haji hadi tu mengamput dia pandailah.

      Delete
    2. Aiseyy meng Zack...

      Bukan mengamput ler, tapi mengumpat & mengampu daa.. jgn marah, Selamat Hari Raya, ampun maaf zahir bathin. Salam perjuangan.

      Delete
  11. Shah kadang2 kita tak boleh harap org yg cakap berdegah2 pasal ugama ada kalanya org cina itu lebih Islam dari org Islam janganlah terpengaruh dgn tok lebai yg brjubah dan berserban ini 2x5 saja yg penting masuk

    ReplyDelete
  12. Hoi orang PAS....masih lagi taksub dengan TGHH kamu? Heran bin jaib...dalam bulan posa ni juga dia boleh kluar kenyataan al munafikun.

    Rosak...rosak...rosak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika anda orang beriman, jangan percaya cakap golongan munafik.

      Delete
  13. Hidup tok guru.
    Tok guru tak sebodoh dan sehina mcm kau blogger taik.
    Kerja kau mengaib dan menghina saudara seagama kau sj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli² Amanah pun seagama kau jugak 13:25...

      Elok jer kau aib dan hinakan...
      Terus justify beralasankan mereka bersekongkol DAP.

      Siapa kau..., senang² boleh menilai darjah taqwa seseorang individu umat manusia...???

      Kalau keupayaan kau sebegitu, tak perlu pengadilan padang mahsyar, kau je dah boleh putuskan siapa ke syurga, siapa yang nak kau humbankan ke dalam neraka...
      Boleh ke...???

      Delete
    2. Apa yg tok guru hj hadi tau?
      Kaki tuang kerja.
      Parlimen pun jarang pi.
      Elaun ambil
      Gaji ambil
      Kalau nak tengok wajah ahli neraka jahanam
      Tengok hj hadi

      Delete
    3. Bapak Munafik

      Delete
    4. Itulah ulamak 'wal Duniya' PAS & UMNO...tidak seperti Ulama' besar Imam Ghazali. Begitu juga Raulullah SAW & 4 sahabat Khaifah Rasyiddin menolak imbuhan dunia, riba & kerja2 rasuah.

      Delete
  14. DAP AMALKAN STRATEGI PECAH DAN PERINTAH UNTUK MENDOMINASIKAN MALAYSIA?
    Dr Mohd Zuhdi Bin Marzuki
    Pengarah Pusat Penyelidikan PAS

    Pusat Penyelidikan PAS (PPP) kesal dengan kenyataan terbaru Pengarah Nasional Pendidikan Politik DAP, Liew Chin Tong, yang secara berterus terang mengunjurkan strategi memanipulasikan undi berdasarkan kaum untuk memenangkan DAP dan PH dalam PRU 14 akan datang. Beliau membuat kenyataan sedemikian di dalam The Edge yang diterbitkan pada 19 Jun 2017 yang lalu. Tindakan memanipulasikan undi berdasarkan kaum ini memaparkan sikap perkauman yang masih menebal pada DAP.

    Di dalam laporan The Edge tersebut, Liew Chin Tong menyebut untuk mengalahkan parti Melayu seperti UMNO dan PAS di kawasan majoriti Melayu antara 60% hingga 70%, strategi menyatukan pengundi bukan Melayu dan memecahkan pengundi Melayu perlu dilakukan. Sekiranya PH berjaya melakukan strategi tersebut, mereka boleh merampas sehingga 43 kawasan parlimen yang bermajoriti Melayu-Muslim daripada UMNO atau PAS. Dengan 43 kerusi tersebut, PH diyakini boleh menguasai Malaysia selepas PRU 14.

    PPP bertegas kenyataan seperti itu tidak sepatutnya keluar dari seorang pimpinan DAP yang dipertanggungjawabkan sebagai Pengarah Nasional Pendidikan Politik. Seharusnya, beliau sebagai individu yang bertanggungjawab ke atas pendidikan politik, mendidik rakyat untuk tidak mengundi berasaskan kecenderungan kaum. Tindakan untuk mewujudkan polarisasi undi berdasarkan kaum bukan sahaja menggugat integrasi nasional, tetapi juga boleh mengancam kestabilan politik negara.
    Lebih dikesalkan lagi, strategi politik yang diunjurkan oleh beliau untuk PH, mempunyai niat memecahkan pengundi-pengundi Melayu supaya undi mereka tidak menjadi penentu di kawasan-kawasan yang bermajoriti Melayu. Secara tradisinya, kawasan-kawasan yang bermajoriti Melayu termasuk antara 60% hingga 70% ini, diwakili oleh parti-parti Melayu-Muslim seperti UMNO atau PAS. Sudah pasti strategi yang diunjurkan oleh DAP dan PH ini akan menimbulkan persoalan, adakah DAP dan PH mahu melaksanakan ‘pecah dan perintah’?

    Sebelum ini PPP sememangnya menjangkakan strategi seperti ini akan diambil oleh DAP dan PH untuk mereka menguasai Malaysia walaupun tanpa mendapat mandat majoriti pengundi Melayu-Muslim. Dengan kenyataan Liew Chin Tong tersebut, mengesahkan apa yang PPP jangkakan. PPP ingin mengingatkan PH, tanpa mandat majoriti Melayu-Muslim, mana-mana gabungan yang memerintah akan menjadi kerajaan yang tidak stabil. Dengan erti kata lain, strategi itu adalah jalan pintu belakang menguasai Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas amalkan strategi pill kuda dan stopas.

      Delete
    2. Jangan berbaik sangka dengan golo gan munafik.
      Mereka pandai berkatakata dan 'MADAH BERHELAH'.
      alquran menjadi makanan untuk mengenyang perut bukan untuk menegak hukum Allah.
      Kumpulan ini menjual agama.

      Delete
    3. Dr Zuhdi Marzuki pengarah pusat penyelidikan PAS pusat nilah dalam Muktamar Yadim bulan Mac 2016 depan semua orang memutar termasuk aku sendiri memutar-belitkan hadis.

      Penipu macam ni kau nak ikut???

      Kalau walaun mesti jadi bodoh ke???

      Delete
  15. Luka Lama Anwar-Mahathir Berdarah Kembali
    Kalau berhadapan dgn Anwar ,Mahathir tak pernah tewas.Mahathir hanya gagal bila berhadapan dgn PM Najib.Mahathir dan Anwar memang kaki belit,sekadarkan belit Mahahtir lebih terancang dan dia sendiri yg merencananya,manakala belit Anwar pula di buat secara terdesak dan terlalu bergantung kepada kaki belit di sekelilingnya.SRR,NS dan LK.Sekarang Anwar sudah tak dapat lagi membalas belitan Mahahtir,kerana sokongan DAP terhadap Mahahtir sudah kuat,hasil lobi ZI .Sementara itu dalam PKR pun Mahahtir sudah ada ‘kaki’.Tak kena dgn gaya nya PKR pun akan menolak Anwar.Senang je nak jatuhkan Anwar dari PKR ,’kaki’ Mahahtir berterus terang saja ,siapakah Anwar sebenarnya,kerana dialah yg paling tahu mengenai Anwar.Akan bertempiaranlah pentaksub Anwar melarikan diri dari Anwar jadi tinggalah PKR di kuasai oleh dia dan gengnya yg. pro Mahathir.Anwar jangan pandang enteng,kerana Mahahtir memang boleh pujuk ‘kaki ‘ nya berbuat demikian.Satu lagi mungkin saja PKR akan berkubur ,dgn cara ‘kaki’ Mahahtir dan gengnya melompat masuk PPBM.janji dgn jumlah yg cukup utk terus memerentah Selangor.Canang kan juga bahawa Anwar sudah tidak mempunyai harapan dan masa depan,dalam masa terdekat Mahahthir lebih berpontensi,seperti persepsi DAP sekarang.Lagipun sekarang ahli PKR mejoritinya sudah melupakan Anwar ,lihatlah pada kehadhiran perhimpuna membela Anwar yg yg sangat hambar.Habis lah Anwar dan keluarganya.

    Jalan keluar bagi Anwar ,hanya satu iaitu bertaubat,menginsafi kesalahan diri,dan cuba lah juga menadapat simpati PM Najib,macam masa Pak Lah dulu.Harapan nak jadi PM pun sudah hancur,jadi sebagai seorang Muslim,eloklah kalau hanya berhasrat utk dapat hidup tenang bersama keluarga menghabis sisa usia dan memohon ampun dari Yang Maha Kuasa. Ini pun sudah memadai.Kembalilah kepangkal jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berambus amnopork @ paspork

      Delete
    2. Yang kalah dengan Najib bukan Mahathir jelah bangang!!!

      Aku dan korang semua tak kalah ke???

      Harga ikan kembung pun naik berapa banyak???

      600 klinik seluruh negara tutup!!!

      Penganggur berapa ramai???

      Duit yang dicuri buat filem lucah the wolf of the wall street!!!

      Macam tu punya bongok si Najib tu kau masih nak berpolitik lagi???

      Kalau semua rakyat termasuk anak cucu kau teraniaya sebab Najib kau masih nak main politik, kau memang jahil muraqqab!!!

      Delete
    3. Tahun ni daging segar untuk hari raya RM33 sehingga RM44 sekilo.

      Msia bertuah. Ekonomi makin berkembang pesat.

      Delete
    4. Kakitangan kerajaan negeri Selangor & P Pinang laughing all the way to the bank, getting 3 months'
      bonus. Di negeri2 jajahan UMNO/BN, hanya dapat taik gigi sekeciput sambil gigit jari.

      Delete
  16. Memahami Agenda Tersirat Bila Strategis DAP Angkat Bendera Putih -Dr Kamarul
    Paling terjerat dalam Pakatan Harapan sekarang ialah Anwar dan PKR.Anwar menyangka Mahathir merendah diri apabila beliau’menghadap’nya di mahkamah sambil menghulurkan tangan berjabat salam.Rupanya Mahathir menjerat belia,Mahathir sudah pun berpakat dgn Azmin dan kemudiannya menghatar ZI kedalaM DAP bagi melonjakan nama Mahathir dalam DAP utk mengenepikan Anwar.Kerana Mahathir juga Anwar sekarang terjerat bersama dalam skandal forex trading BNM,yg bakal di siasat oleh RCI.Kalau lah Mahathir tidak menunjukan ‘kesamsingan ‘nya RCI ini mungkin tidak di adakan.Sedikit sebanyak rasanya faktor Mahahtir juga menambah menjarakan PAS dari PKR yg akhirnya membawa kepada terbatalnya tahaluf.Pas mungkin boleh menerima saja bekas lawannya utk berkawan ,tapi tidak Mahahtir kerana Peristiwa Memali dan siu janggut Nabi sangat menghiris perasaan Pas.Kalau di tiliti memang banyak setback yg terpaksa di hadapi oleh PKR dan Anwar gara-gara Mahahtir.Yang pasti ini semua bakal memberi kelebihan kepada Umno dan PM Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peristiwa mati katak yg hadi kata mati syahid.

      Delete
  17. Bila ada ilmu tapi takda akal inilah jadinya.Makhluk yang menyebut ayat2 quran tapi tak mengamalnya.Bukan saja cuba menipu orang lain tetapi lebih malang cuba menipu diri sendiri.Parti yang mengguna agama ini patut diharamkan.

    ReplyDelete
  18. Hadi betul bila menolak campurtangan asing dalam siasatan 1mdb dimalaysia.
    Tetapi langsung tiada gesaan dari hadi supaya kes 1mdb ini disiasat oleh agensi dimalaysia.
    Kenyataan hadi ini seolah-olah tidak mahu ada pihak penyiasat menemui bukti 90juta telah diberi pada PAS.
    Hadi tahu, pihak berkuasa malaysia tidak akan siasat, dan jika siasat pun tidak akan menunjukan hasil siasatan. Lain lah jika pihak lain yang siasat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes...bila siasat semua kes 1mdb...akan temui transaksi 90j.

      Tunggulah....langit tidak selalu cerah untuk satu satu kumpulan. Ada hari hujan nya....
      Mana mau lari ha....?

      Delete
  19. Apalah gunanya ilmu agama jika kamu bersikap munafik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guna untuk cari makanlah.
      Buka sek agama buka madrasah..sedia tin milo minta derma. Kerja senang dan orang panggil ustaz.
      Tapi hati? Kebanyakkannya 'hitam' kepada bukan pengikutnya.....riak....sombong merasa diri orang alim. Speaker volume diperbesar supaya penduduk sekitar dapat dengar....inilah ustaz yg menjadi tunjang parti pis sekarang ini....riak!!!....

      Delete
  20. Now everybody can become lobai.,pas pis pus

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Salam (Assalamualaikum wbt).

    Kini PAS membuktikan bahawa mereka benar-benar menjayakan slogan "PAS Ganti UMNO" (PGU). Mereka lebih UMNO daripada UMNO. Apa macam ahli-ahli bawahan PAS? Adakah tuan-tuan masih mahu mentaati (wala' kepada) pemimpin tertinggi dan barisan kepimpinannya? Keputusan di tangan tuan-tuan, namun ingatlah, jika tuan-tuan mengundi UMNO (BN) dan dengan undi itu negara ini bangkrap, maka menjawablah tuan-tuan kepada Allah SWT. Saya kata sedemikian kerana kemusnahan yang dibawa oleh UMNO kini sangat besar dan sebarang undi yang mengekalkan kuasa UMNO (BN) akan memalitkan nama tuan-tuan. Tergamakkah tuan-tuan menjadi penyumbang kemusnahan tersebut?

    Gunakan akal dan iman.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah nya orang pis ini bodoh sombong......
      Mereka tak percaya ustaz mereka sapu duit haram....

      Delete
    2. Ya, inilah masalahnya. Semoga penyokong PAS lebih bersedia buka mata dalam hal ehwal negara kita.

      Delete
  23. baca dan fahami apa yang cuba disampaikan oleh tuan guru haji hadi... jgn rasa diri terlalu pandai tetapi sebenarnya menunjukkan kebodohan blogger sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. confirm,dahpun faham apa yg tokguru hadi tulis,CONFIRM HADI MEMANG BODOH.
      Kalau najib nak siasat dia yg MEROMPAK,MENCURI DAN MEMBUNUH,SAMPAI KIAMATPUN TAK JUMPA..
      Benda yg simple macam ni pun nak suruh orang fikirkan.

      Delete
    2. Bila masa hadi awang cerdik?
      Masa orang teganu beri peluang dulu tak pandai jaga negeri....

      Delete
    3. Haji Hadi tu paham ke apa yg ditulisnya tu?

      Delete
  24. Kepada walaun PAS yang copy-paste di atas,

    Patutlah Allah panggil korang PIGS, rupa-rupanya bodoh macam babi!!! Hadi sial tu yang kau ikut!!!

    Pertama, tak ada campurtangan asing lah mangkuk!!! Kalau kau buat aktiviti mengubah wang haram menyalahi undang2 negara mereka di negara mereka sendiri apahal???

    Kedua, kau kata Islam larang jemput campurtangan asing. Kau cakap pasal agama kau dah rujuk ke sirah Rasulullah S.A.W. tentang peristiwa hilful fudhul???

    Rasulullah sangat sukakan perjanjian tersebut membela orang yang teraniaya walaupun bukan Islam!!! Yang kau cerita di Andalusia tu ada kaitan ke dengan kes kita di sini??? Yang Rasulullah suka kau tak nak tulis pula???

    Ketika, kalau PAS bersabar selama berpuluh-puluh tahun itu masalah PAS. Memang patut Allah tak bagi menang sebab kalau korang bodoh macam tu nak memerintah apa???

    Korang ni punya bodoh sampai sanggup bersabar dan bersekongkol dengan pembiaya filem lucah the wolf of the wall street!!!

    Entah2 dah join sekali buat maksiat!!

    Sebab tu ulama pun tunjuk kote dalam FB!!!

    HADI TU GILA, KAKI MAKSIAT, KAU PUTARKAN AYAT AL-QURAN IKUT SELERA KAU PUN TAK GUNALAH KALAU KAU SOKONG MAKSIAT!!!

    SEBAB TU ALLAH LAKNAT, PAS IS PIGS!!!

    ReplyDelete
  25. Aduyai
    Org luar jgn ambik pot ttg negara kita
    Yessss betul dan errrrr tak kot
    Tp yg negara kita sendiri tak dpt tangkap
    Jo lo org malaysia
    Kakitangan 1mdb org malaysia
    Perembat duit 1mdb pun org malaysia
    Soooo what???
    Negara sendiri mampu ke jalankan keadilan di muka bumi malaysia sendiri?????
    Boleh percaya lg ke siatem keadilan dgn pemerintah sedia ada skrg????

    ReplyDelete
  26. Rasanya lobai hadi terhutang bodi pd najib melebihi apa yg kita fikir. Sayangnya pada nyawa melebihi apa yg disampaikan kepada jemaah. Lobai hadi tak ikut apa yg dicakap tapi lebih kepada apa yg org nak dengar. Mungkin ini balasan bodi kepada najib agaknya.
    Cuma ahli pas kena faham la apa mendanya 1mdb. Tapi dok sembang dgn ahli pas ni, mereka semua dok salah ke dap dan amanah. Dap pasal lantang sangat menentang islam. Kita kata dulu lagi lantang masa karpal ada. Mereka kata sekarang lagi kuat. Kira tak la kat dap tu. Kita kata pulak, abis tu, najib la menang bila pru 14 nanti bila undi pembangkang pecah dua. Ahli pas kata nak buat macam mana, terpulang pada pkr dan bersatu. Memang patut dimaklumkan, undi pas bermakna undi najib, walaupun mereka kata mereka menolak bn, tapi itu bermakna sebaliknya kerana usaha mereka untuk menangkan najib sperti mana lobai hadi yg tak faham isu 1mdb dan penyokong gst

    ReplyDelete
  27. Apasal le lemau sangat.
    Turun ler ramai2
    We want justice
    We want justice
    We want justice
    Tangkap jo low, staf 1mdb, perembat 1mdb
    Mahkamahkan mereka
    We wan justice

    ReplyDelete
  28. Tak perlu cakap byk lg
    Guna spanduk ni sj utk kempen
    Tangkap dan bicara jo low, staf 1mdb, perembat dana 1mdb
    We want justice
    Only malaysian justice for malaysian citizen

    ReplyDelete
  29. Tuan Guru Hj Hadi tak mau kita terpengaruh dgn fitnah anasir luar yg sengaja nak gugat keamanan negara.

    Syabbas Tuan Guru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayatullah Hadi terpengaruh dengan syiah, itu bukan pengaruh luar ke???

      Syiah sibuk merogol dan membantai umat Islam dia sibuk berpeluk dengan Syiah!!!

      Syabas Hadi kerana kau ni kaki makan duit haram terang2 pun ada walaun yang sokong kau!!!

      Delete
    2. Heidi bawang ni mcm golongan brahmin dlm pas tu..xleh disebut...yg penting kena walaunta walaunti..mcm taik unta

      Delete
  30. Sejak kecik pakai jubah,
    Besar sikit ikat serban,
    Time remaja suka ceramah,
    Last2, bila tua jadi setan...

    "Politik natang, natang berpolitik"

    ReplyDelete
  31. REASON KENAPA LOBAI HADI,TERHUTANG BUDI DGN najib???
    CASH IS KING,In law hadi(din ayam) ada financial problem,sudah di settlelkan oleh najib..ssesiapa yg ada kenalan dgn insolvency silakan check.

    90juta duit 1mdb yg dihulurkan najib pada ularmak2 dan sauadara pimpinan pas.......
    inilah 2 SEBAB,HADI BAGAI NAK RAK SUPPORT NAJIB..Bayangkan jika najib kalah,HADI dibawa kamahkamah kerajaan PH............MALU WEIIIIIIIIIII.

    ReplyDelete
  32. Memang benar apa yg dikatakan oleh seorang pengomen sebelum ini bahawa president umno berada dalam keadaan yang amat lemah.

    Dlm keadaan itu PAS bermuslihat bahawa kelemahan itu harus diambil kesempatan sepenuh-penuhnya.

    Kenyataan Presiden PAS ini nyata-nyata adalah utk memberi gambaran kpd Pres umno bahawa dlm keadaannya yg tertekanya itu pas mempertontonkan perananya sebagai seorang pembela.

    Tapi alangkah naifnya pas jika berfikiran bahawa umno leka dan x boleh menghidu sandiwaranya.

    Pas perlu berfikiran waras dan tanya pada diri sendiri apakah akan terjadi kpd pas dari segi perjuangan aslinya apabila bersekongkol dgn orang-orang yang was-was akhlak mereka.

    Sejak sekolah rendah lagi saya (malah tiap-tiap warga islam yang mendapat didikan sekolah rendah kebangsaan) telah diingati oleh ustaz-ustaz supaya "jangan" apabila berasa was-was. Bak kata pepatah apabila kain bersih dilonggokan bersama kain yang busuk, yang bersih itu lambat laun akan jadi busuk jua.

    Pas harus ingat jua bukan hanya parti yang jadi busuk, malah islam sebagai tulang parti itu turut sama jadi busuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana PAS nak ambil kesempatan!!! Dalam PAS tinggal yang bodoh2 sahaja!!!

      Ulama tunjuk kote dalam FB, EXCO Agama Kelantan belajar universiti pun tak lulus!!!

      Umno sekarang yang bermuslihat dengan PAS!!!

      Delete
  33. Apa nak bimbang, kami ada ALLAH....
    "Assalamualaikum,,,,
    Saya masih terbaca sedikit sebanyak dakyah dakyah jahat yang terus dilemparkan kepada PAS seolah olah PAS bukan siapa siapa, PAS tidak bertamaddun dan suka kepada kekecohanan dan tak boleh dipercayai,PAS kluk klik dan berbagai bagai lagi dakyah yang kemudiannya diselitkan bersama kisah makan dedak Umno, ratib pasal kerjasama setelah menolak kerjasam asal dengan PH.Provokasi memburuk burukkan Presiden juga diteruskan dengan hujah sehingga kepada hujah iktikad kerana sudah menukar iktikad kepada iktikad nasionlisma,,, Inilah cabaran dan ujian yang sedang dan mungkin akan terus dilalui PAS sepanjang zaman.

    Kita semua tahu, kalau dulu yang gemar membuat provokasi dan menyebarkan cerita tidak benar tentang PAS ialah musuh utamanya sejak zaman berzaman,Umno terutama ketika Mahathir menjadi Presidennya.Ketika itulah berbagai bagai slogan, tuduhan dan imej buruk PAS dicipta dan cuba disebarkan.

    Isu sembahyang dua imam, Isu bergaduhan adik beradik, pulau memulau menjadi jadi ketika itu dengan gambaran yang ditonjolkan PAS lah yang bersalah.PAS yang menganjurkan solat dua Imam dan imam PAS yang salah, imam Umno itu betul, adik tidak pergi ke kenduri rumah abang kerana perbezaan fahaman politik juga salah PAS kerana PAS mendakwa menyokong Umno itu kafir sedangkan tiada siapa boleh menghukum,hak menghukum itu hak ALLAH, jadi orang PAS tak boleh kata apa apa. apa yang dikatakan Umno itu betul.

    Kalau bercakap pasal provokasi lampau yang dibuat oleh Umno terlalu banyak boleh diperkatakan seperti dakwaan dalam bentuk slogan,bena dan poster yang berbunyi PAS bukan ugama, PAS parti politik, PAS mencemar kesucian Islam, PAS mencampuradukkan ugama dengan politik dan PAS menyelewengkan ayat quran untuk mendapat kuasa.

    Namun apa yang mengejutkan sekarang, provokasi dari Umno sudah hilang tetapi sebagai gantinya muncul pula provokasi dari parti parti pembangkang yang berusaha mendapatkan kuasa dari BN menerusi penubuhan PH.Komponen parti PH inilah yang sekarang mengambil alih provokasi Umno yang sudah berkubur,Ironiknya pula corak provokasi sebiji serupa dengan provokasi Umno yang lampau.Kita dihidangkan dengan cara yang sama, ayat yang sama dari kelompok macai yang perangainya hampir sama dengan bekas macai Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus

      Delete
    2. Itu kenyataan seorang pengikut ajaran sesat. Kamu dari negeri mana? Berapa umur kamu sekarang?

      Delete
    3. Aku tanya kau satu soalan, sebutkan aku ada tak dalam ajaran Islam suruh menyokong perompak yang menzalimi rakyat???

      Tak ada kan!!!

      Kau cakap dakyah Umno, PAS pun dah sama jahat dengan Umno kau nak cakap banyak apa???

      Kenapa Allah buka hati peminpin PAS pilih nama PIGS kalau perangai mereka tak macam babi???

      Apa maksud babi??? HARAM!!!

      DAH BANYAK BENDA YANG HALAL KENAPA KAU BODOH SANGAT PILIH YANG HARAM???

      Delete
  34. Perkara ini membuktikan PH menerusi komponennyan yang ditugaskan untuk melemahkan PAS sudah tiada keativiti dalam mencacai jadi cara mudah ialah meneruskan apa yang dibuat oleh macai Umno.Lantaran itulah kita masih boleh mendengar macai macai PH mendendangkan slogan PAS bukan ugama PAS parti politik, amanat Hadi dan seumpamanya.

    Tujuan provokasi pula sama, mahu mempengaruhi rakyat agar tidak memberi undi kepada PAS cuma bezanya kalau Umno melakukan provokasi pada ketika mereka juga menjalankan penipuan pilihanraya menerusi kemasukan undi undi hantu ke dalam daftar pemilih serta dengan segala kemudahan untuk menipu undi di mana akhirnya kelihatan seperti provokasi yang mereka buat itu benar, tetapi bagaimana pula PH? Apakah provokasi mereka disertai dengan penipuan pilihanraya? Nilailah sendiri dengan akal yang ALLAH kurniakan bukan bias kepada mana mana pihak.

    Hakikatnya, PAS ialah jemaah Islam yang mendidik ahlinya untuk jadi hamba ALLAH yang patut.Perjuangan jemaah Islam pula tidak terhad kepada kemenangan PRU semata tetapi perjuangan membawa kebenaran dan kepatutan kepada perintah ALLAH di mana satu masa timbul pula kenyataan yang mengatakan PAS bertanding dalam PRU bukan untuk menang dan kenyataan ini menyebabkan banyak serangan saikologi dibuat kepada PAS.Malangnya yang menyerang itulah sebenarnya ketiadaan jati diri yang kemas kerana beranggapan mereka kuat dan gagah sembil mengenapikan kenyataanTIDKA BERGERAK SESUATU ZARAH MELAINKAN DENGAN IZIN ALLAH.

    Begitu juga ketika PAS menyatakan redha dengan keputusan PRU 13, bukan main lagi PAS diserang walaupun ketika itu PAS masih bersama PR, satu gambaran bahawa PR juga dianggotai oleh orang Islam yang tidak menyedari dan mengakui ketentuan ALLAH.

    Lagi menariknya kalau diselidiki, kumpulan besar macai macai PH hari ini dianggotai oleh mereka dari PAN termasuk beberapa pemimpin mereka juga.Dan orang orang ini merupakan bekas ahli jemaah Islam yang mufarakah dari jemaah untuk membentuk parti politik bernama PAN.Menarik kerana bekas ahli dan penyokong yang pernah mendapat tarbiyah di mana mana usrah, seminar dan kursus yang dianjur malah setengahnya dikendalikan oleh bekas pemimpin seperti Dr. Zul yang hari ini menjadi macai yang menyerupai macai Umno.

    Mereka sudah lupa pelajaran yang menyebut segala sesuatu itu ditentukan ALLAH, kita manusia hanya berusaha tetapi menjadi sombong untuk mengatakan mahu menang pilihanraya dan lupakan dulu perintah ALLAH.

    Lalu untuk penulisan saya kali ini, saya juga mahu memberitahu mereka yang gemar berbelit belit ini, nak juga beritahu, kami ada ALLAH dan kami tak takut kalah pilihanraya kerana kami lebih takut kalau kalah selepas mati.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus

      Delete
    2. Pa sin di atas PAS
      Pa sin di bawah PiS
      Pas sin di depan PUS
      PAS..PIS..PUS

      PAS means Passed Out or Passed Away (Meninggal)
      PIS means Pissed off (Kencing meleleh)
      PUS means Pussy (Tempek)

      Delete
    3. Kau tak payah fitnah PH melemahkan PAS. Dah kalau walaun semua bodoh nak melemahkan apa kalau memang dah lemah dan bodoh!!!

      Kau tulis panjang2 tu aku nak tanya 1 je soalan, PAS tu jemaah Islam ke jemaah babi???

      Kalau PAS jemaah Islam kenapa perangai macam babi???

      Allah sendiri label PAS sebagai PIGS jangan kau nak mengaku jemaah Islam!!!

      Jemaah haram macam babi adalah!!!

      Delete
  35. Hj Hadi Awang,

    Allah SWT sudah beri kepada kamu mentadbir sepenggal di Terengganu.
    Kini,berehatlah dan tumpukan shj pada kuliah.

    Selamat Hari Raya Aidilfitri..

    Taqobbalallahu minna wa minkum.

    ReplyDelete
  36. RCI FOREX: MASA BERCAKAP AKAN KECURIAN WANG RAKYAT YANG SEBENAR SUDAH TIBA
    1MDB tidak pernah kehilangan wang. Wang Syarikat itu juga tidak pernah dicuri, tiada ada bukti langsung untuk menyokong pembohongan yang dipopularkan Mahathir itu. Hari ini Mahathir cuba mengatakan bahawa wang yang masuk dalam akaun Perdana Menteri pada tahun 2013 adalah wang 1MDB yang dicuri, hakikatnya itu adalah derma dari Arab Saudi dan SPRM, Bank Negara dan sebagainya ada bukti mengenai perkara tersebut.

    Dua dakwaan DoJ yang karut ini juga patut ditolak siang-siang sebab ia merujuk kepada wang 1MDB yang dicuri sedangkan kecurian itu tidak pernah berlaku. Jho Low adalah ahli perniagaan dan dia kaya dengan perniagaannya itu, bukan guna duit 1MDB seperti yang Mahathir cuba katakan. Tak hairan, dakwaan pertama 20 Julai tahun lepas tak tahu hujung pangkal, dakwaan baru pulak masuk.

    Semalam, kabinet memutuskan untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi menyiasat skandal perjudian Forex yang menyebabkan rakyat kehilangan wang begitu besar jumlahnya (lebih RM 30 billion) sehingga menjadi punca kepada kejatuhan ekonomi 1997 – dimana lebih banyak wang rakyat hilang, literal dan fizikal.

    Ini kecurian wang rakyat yang sebenar, bukan 1MDB.

    Berbanding dengan 1MDB, skandal Forex ini menyebabkan rakyat betul-betul sengsara bila ekonomi runtuh tahun 1997, bukan acah-acah sengsara macam yang banyak berlaku sekarang. Dekat media sosial cerita rakyat sengsara, depan mata, rakyat berbelanja macam duit tidak akan pernah habis, pukul 11 malam pun masih ramai beratur nak membayar di kaunter. Seawal pukul 4, majoriti restoran sudah tutup tempahan untuk berbuka puasa, apa najis sengsara macam itu?

    Masa krisis ekonomi 1997 yang berlangsung sehingga 2001, yang kaya jatuh miskin, yang miskin bertambah miskin bila hilang kerja, saham jatuh, wang jatuh (lebih teruk dari sekarang sehingga terpaksa di’pegging’), perniagaan lingkup, kereta ditarik, kehilangan rumah akibat faedah pinjaman meningkat – semua ini berlaku dalam skala yang besar.

    Penulis adalah antara bukti hidup yang bukan saja melihat semua ini berlaku malah menerima kesan darinya, boleh mengesahkan bahawa tak satu pun dari semua di atas berlaku hari, ini dek kerana kononnya wang 1MDB dicuri.

    Justeru, keputusan menubuhkan RCI untuk menyiasat skandal Forex ini adalah keputusan yang tepat kerana bencana yang menyebabkan kesusahan kepada sebahagian besar rakyat itu perlu diketahui siapa yang bertanggungjawabnya. Mahathir sudah tentulah bertanggungjawab sebab dia Perdana Menteri, mana boleh lari. Sekalipun Menteri Kewangan orang lain, tapi dia yang lantik dan Perdana Menteri bodoh macam mana Mahathir ni sehingga tak sedar berpuluh billion wang rakyat hilang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuam cerita caner semah al badaki dapat nyopping mahal mahal..apa jawatan dia? Hail losemah..our pm

      Delete
    2. Laporan PAC sebut 28 billion wang 1 mdb lesap tak dapat dikesan....mana pegi duit tu...
      1 mdb tahu ker duit 28 billion dah hilang?...o1 mdb tak pernah menyatakan duit nye hilang...odit mana yg sahkan penyata kewangan 1 mdb?....hik2..

      Wang derma raja arab yg masuk akaun najib...tak de siapa pon berani cabar fbi yg siasat wang 2.6 billion dlm akaun najib ahalah dari derma raja arab almalik sheikhul jho lo...ha3...peguam negara ato khalid tak berani berhadapan dengan doj tunjukkan bukti derma dari raja arab original untuk bersihkan najib...hahahahaha...nafi pakai air lior.....hahahahaha.....
      temberang auta...Jho lo kayer rayer...jho lo beli lukisan dengan duit perniagaan bagi hadiah kpd de caprio...kalo bukan duit rompak 1 mdb de caprio tak perlu pulangkan lukisan ...de caprio jugaj pulangka iscar...hikihikhikik
      Kenapa najib OSAKan laporan odit 1mdb?...ade rahsia?...hehehe...

      Aoe jadi RCi vk linggam dan RCi kad pengenalan di sabah?....ade saper2 kena hukum?...

      Delete
    3. Ewahh..ewahh.. masih dgn cerita forex yer....???

      Baikkah cuba jelaskan kenapa Najib & menteri2 'penyapu buruk' UMNO ketika itu tak berkutik pun tentang kes Forex....???
      Ketika itu, , ada orang lain yg bertanggungjawab yg kini menjadi orang kepercayaan Najib pun.

      Now allow me punky to make known who that chap is....

      TS Nor Mohamed Yakcop is the Minister in the Prime Minister's Department, in charge of Economic Planning Unit. He was the prior Minister of Finance II, a post he has held since 2004 until 9 April 2009. He is a member of the Executive Committee of the National Economic Advisory Council.

      Previously, he served with Bank Negara, the Malaysian central bank, from 1968 to 2000. During his time in Bank Negara, he was responsible for the implementation of a number of major projects, including :-

      - the implementation of Islamic banking in Malaysia
      - the setting-up of the bilateral payments mechanism between Bank Negara Malaysia and Central Banks of South-South countries
      - the setting-up of the Rating Agency Malaysia Berhad.

      He was also involved in a currency speculation scandal in the early 1990s, where Bank Negara lost up to RM30 billion. No actions had been taken on him as he moved on to hold important government positions. (PLS TAKE NOTE ON THIS),

      He was the Special Economic Adviser to former PM, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      In 2002, he was appointed the director of Khazanah Nasional. He played a major role in government-linked companies (GLCs) like United Engineers Malaysia Berhad and Malaysia Airlines. The transformation of the GLCs is another feather in his cap. Following the Asian financial crisis, many of the GLCs were mired in debt and rudderless. In retrospect, his solution to their problems was simple.

      First, he restored their balance sheets using the Government's sovereign guarantee when necessary as this guarantee cut down their cost of funds. Then he got young, bright professionals to manage these GLCs, giving them wide latitude to run these huge corporations but with the proviso that they did not line their own pockets. To ensure that they delivered, he introduced key performance indicators and service contracts. The GLC transformation is now into its third phase – and delivering results.

      He was a member of the Dewan Negara, the upper house of the Parliament of Malaysia, for two terms before stepping down to run for the Tasek Gelugor parliamentary constituency in Penang in the Malaysian elections on 8 March 2008.

      Got it, Kojolla,,,,,,????

      Delete
    4. Anon 16:18
      Syabas di ucapkan kerana anda cukup bijak mereka cerita cerita dongeng , karut serta memesong terus dari fakta sebenar .

      Apa kena mengenanya krisis ekonomi 97~98 dengan kerugian Forex 94 ??. Krisis ekonomi 97~98 adalah krisis ekonomi serantau . Bukan di Malaysia sahaja tetapi hamper di semua Negara di rantau ini .

      Negara saperti Indonesia , Thailand serta Korea Selatan terpaksa meminjam dari IMF . Malaysia menolak pinjaman itu kerana Mahathir tidak mahu tunduk kepada tata cara IMF .

      Anda juga bersekongkol dengan malaun malaun Najib dengan mempercayai duit 2.6 billion itu adalah derma dari Arab Saudi . Pernah ke anda melawat Negara itu 5 tahun kebelakangan ini ?? Banyak projek pembangunan terbengkalai ; beribu ribu pekerja tidak dibayar gaji . Kerana apa ?? Kerana Arab Saudi sendiri mengalami kekangan pengaliran wang tunai . Apa ke jadahnya mereka masih menderma ribuan juta kepada Najib ???

      Anda menganggap diri anda sebagai "living proof " dari akibat secara langsung dari krisis ekonomi 97~98 . Ingin juga saya bertanya " at what level was your exposure " akibat dari krisis tersebut ?? Adakah setakat hilang kerja ??

      Hampir seluroh kehidupan berkerjaya saya adalah menjalankan perniagaan . Akibat dari krisis 97~98 , saya serta rakan kongsi kehilangan sekitar 350 juta ringgit ( yes , 350 million rgt ). Adakah kami menyalahkan Mahathir ??? Tidak . Lebih lebih lagi kerajaan ketika itu telah mengambil inisiatif drastic untuk mengembalikan keyakinan rakyat . Tindakan yang terang dan nyata .

      Jangan anda tersalah anggap saya ini krooni pula . Saya bukan ahli politik . Tidak aktif berpolitik serta tidak pernah menjadi ahli mana mana parti politik pun . I still think politic is a dirty word , nonetheless , politic shapes the country .

      Berkat semangat dan kesabaran , terus terang saya katakan kehidupan saya agak selesa buat masa kini . Thanks to The Allmighty .

      Anda tentu bertanya , buat apa ke jadahnya saya menyibuk di laman laman blog ?? Saya lakukan ini secara pro-bono selepas melihat berbagai bagai ke durjana an yang di lakukan olih pemerintah masa kini . Kekhuatiran terhadap nasib masa depan anak bangsa dan Negara ini kerana kemungkaran yang di lakukan olih para pemimpin kini mendorong saya menyertai para sahabat saperti John Doe , Othaman , Fan Tun , Perak Man , Rahman JPC ,Phantom , Zack Amstrong dll . Tidak lupa kepada admin kita , Sdra Shahbudin .

      Selamat menyambut Aidil Fithri , ma'af zahir dan bathin .

      Delete
  37. MAHATHIR MANUSIA BERWATAK DAJAL, KATA JAMAL
    Pembangkang terus terdesak dan ketandusan modal politik sehingga sanggup bersekongkol dengan anasir luar demi menghalalkan cara dalam misi merampas tampuk pemerintahan Kerajaan Persekutuan daripada Barisan Nasional (BN).

    Pengerusi Gabungan NGO Gerakan Merah Malaysia, Datuk Seri Jamal Md Yunos mengecam perilaku Tun Dr Mahathir Mohamad yang terus menghasut rakyat membenci pucuk pimpinan negara.

    Malah menurut Jamal, tindakan Pengerusi PPBM itu disifatkan sudah melampau apabila didakwa bersubahat dengan Department of Justice (DoJ) Amerika Syarikat dalam usaha menjatuhkan kerajaan yang dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “Peranan Tun Mahathir dengan konco-konconya yang juga sebagai biawak hidup, membawa jutaan ringgit untuk mamberi rasuah kepada DoJ. Tujuannya untuk menjatuhkan kerajaan Najib dengan fitnah.

    “Kami yakin dan percaya perkara ini satu agenda jahat daripada mantan Perdana Menteri selama 22 tahun ini. Beliau ini diberikan penangguhan usianya seperti iblis. Inilah manusia berwatak dajal sebelum dajal sebenar muncul ke dunia ini,” katanya di Ampang, Rabu.

    Terdahulu, Jamal memulakan sidang media dengan tazkirah berkenaan asal-usul kejadian Nabi Adam A.S selama lebih kurang tiga minit.

    Pada akhir tazkirah tersebut, Jamal mengaitkan cerita penanggguhan laknat Allah terhadap iblis dengan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

    “Allah tangguh laknat terhadap iblis sehingga hari kiamat, begitu juga seorang lagi manusia diberi penangguhan iaitu Mahathir Mohamad.

    “Sebab itulah umur beliau panjang sehingga 91 tahun dan masih lagi berupaya melakukan kerja-kerja seperti iblis ini,” katanya yang baru mengerjakan umrah di tanah suci Mekah pada awal Ramadan lalu.

    Sebelum ini, Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq Abdul Rahman menafikan sekeras-kerasnya dakwaan yang dicetuskan oleh penulis blog, Raja Petra Kamaruddin berkenaan penglibatan Tun mahathir, Tun Daim dalam ‘konspirasi barang kemas’ yang dijalankan leh DoJ.

    Bagaimanapun, sehingga kini, Tun Mahathir sendiri masih belum membuat sebarang penafian berkenaan isu tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamal ikan tongkol pojaan amnopas

      Delete
    2. Jamal jamban berwatak samsing...buat hotel tanoa kelulusan pelan dari PBT...pegi periksa rumah urut raba bontot tukang urut...

      Delete
    3. Kata Jamal yang kau ikut???

      Kau ni bodoh ke ikut cakap orang tak berpelajaran???

      Berniaga pun lingkup!!!

      Aku ingat kot la nak ikut cakap Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah, Hujatul Islam Imam Al-Ghazali, Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani ataupun Dr Nasrudin al-Bany, Jamal jamban yang kau nak ikut???

      Otak kau penuh taik ke???

      Delete
  38. Budin ko pun tahap IQ rendah juga, bila ko tak paham apa Hj Hadi maksudkan. Kalau kes diluar negara itu hak luar negara la. Tapi kalau sehingga pihak rakyat negara ini gatal nak bawa FBI datang masuk buat sesuka hati itu yg Hj Hadi maksudkan jangan. Kamu ingat Amerika yg dah bunuh rakyat Iraq dan Afghan tu nak tolong org Islam disini ke? Jgn jadi naif. Belum pernah dlm sejarah bangsa Kristian dtg dgn niat nak tolong org Islam. Tak belajo belajo ke? Benaknya hati korang. Kita pakat ramei ramei boikot je UMNO jgn cepat putuih asa. Kerja nak tuko kerajaan bukannya kerja main masak2, atau nak tuko langsir. Allah suruh kita usaha tapi ada batas batas usahanya. Jgn minta tolong dgn orang kapir. Terutama yg sombong dan yg rasa dia gagah lebih dari kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ingat arab saudi tu tak minta tolong america? Iran tu x minta tolong russia? Atok ko si jib tu minta tolong negeri komunis china..even hp yo ko pkai skunk ni pun rekaan yahudi..jgn jadi tolol..kalo ko x nk bantuan atau rekaan kapir sila pakai burung mepati hantar surat..bodohnye 1631.. Sesuai jd cai ameno dan pas

      Delete
    2. Anon 1631, udah penyonglap duit berbelanja sakan kat negara luar..bila orang luar siasat, memang le sampai kesini...kalo nak tunggu TGH sebut pasal 1mdb ada le dua tiga kali yang kita dengar..kalo bab campur tangan asing bergegar tapi kalo bab 90 juta sengap, saman pun tidak.. Belum penuh lagi ke tin milo tu..

      Ps: ko kata iq budin rendah tapi dia tak sokong pencuri, hadi yang kononnya iq tinggi tapi masih sokong pencuri, apa gunanya?

      Delete
    3. Haji hadi dan ko paham ker kes saman doj keatas jho lo ni?..doj saman bukan nak selesaikan kes rompakan.. Doj saman nak selesaikan kes gubah wang haram dari rompakan 1 mdb di negara amerikana...1 mdb bukan syarikat milik anerikana...ko dan hj hadi sama rendah IQ ...hehehe... Kes rompakan 1 mdb diselesaikan oleh peguam negara dan mahkamah malaysia kerana 1 mdb milikk kerajaan malaysia...tapi loyar buruk negara buat pekak dan hj hadi buat bisu...

      Delete
    4. Kau yang tak faham maksud sebenar Hadi!!!

      Orang kata membaca di antara dua baris maksudnya membaca yang tersirat!!!

      Yang tersiratnya Hadi dah makan duit haram terpaksa cover yang haram!!!

      Kau yang IQ rendah jangan ingat semua orang bodoh macam kau!!!

      Aku cabar kau dengan Hadi sekali. Sebutkan dalam ayat al-Quran yang membolehkan kita menyokong perompak duit rakyat untuk biaya filem lucah???

      Kalau kau tak boleh sebut memang kau confirm bodoh!!!

      Delete
  39. Alahai, tidak sangka otak melayu mampu dikencing selencun itu.
    Alasan lepas alasan..
    lepas derma bermacam lagi..
    Abis diam ,jadi derma,
    Bila sah ada curi...
    kini dh sampai tahap
    TIADA KECURIAN,TIADA HILANG..
    Yg tuduh petualang.
    Adoila...selencun2nya Melayu diHari Raya

    ReplyDelete
  40. Semua jaadi bodoh kena nasik kangkang

    ReplyDelete
  41. Kononnya ahli agama serban tak lekang dari kepala..

    Tetapi kafir dan anak tiri kaki maksiat lagi pengkhianat tu jugak yang ko nak bela..

    Rasa2nya layak ke masuk syurga? Ke dah pegang kunci syurga tu? Hehe

    ReplyDelete
  42. Sedih...

    Benarlah PAS benar-benar telah, sedang dan terus-terusan terkeliru & mengelirukan. Semasa riwayat TGNA, ianya terkawal. Tapi...

    Dulu UMNO dikafirkan. Atas alasan, menggunakan sistem pemerintahan rekaan manusia...
    Tapi sekarang, dah sedondon rakan-akrab pulak. Atas alasan, seagama seakidah, berpolitik matang...

    Dulu, putuskan tahalul-siasi dgn PKR. Atas alasan, PKR tak mendokong perjuangan Islam PAS...
    Tapi sekarang, dah sanggup hulurkan tangan membentuk alliance kerjasama pulak. Dengan alasan, janji bukan AMANAH, bukan DAP...

    Utk mana-mana justifikasi yg dibuat, maka ditepekkanlah sirah, hadith; malah dalil Al-Qurannya...

    Apakah keterangan-keterangan Allah itu, boleh kita saring-tapis, pilih-pilih dan hanya ambil mana-mana keterangan yg menyenang, memudah, menyelesakan, memenangkan kita dan hanya kita sahaja...?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah namanya pun MUNAFIK. Tengok tindak tanduk pun boleh tahu.

      Delete
  43. Sedang belajar2 nak jadi PUNAIsihat kerajaan kenalah tubjuk kematangan. ULAMAK2 ROUNDABOUT AKHIR ZAMAN. Kebenaran seperti hadis NABI ttg ualmak yg mmperguna dan merosakan agama demi hahuna duniawi. PUTAR JGN TAK PUTAQ MCM BELIT SERBAN DIKEPALA. SEKRG NI AMANAT THHH dah tak bole guna. Lepas ni ramailahbwalaun2 yg memuji dan memuja kehebatan presideng mereka yg berani menentang kuasa asing. Walaaakkk

    ReplyDelete
  44. Sikap Ayahbetullah itu bukan lagi kes bodoh semulajadi atau tak tahu.
    Straight to the point.

    Wahai puak2 Mwlayu gelr diri Islam.
    Masih mahu pusing,tuduh,tepis Mungkar 1mdb?
    Masih menghemtam pihak yg membongkar 1mdb?
    Puasa kah Ramadhanmu?
    Solatkah 5 waktu itu?
    Pengertian,Niat dan Perbuatan, perlu seiring.
    Tiada istilah tipu diri sendiri.
    Iman tetap tahu jawapannya....

    ReplyDelete
  45. Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini mengarahkan kerajaan untuk menjawap permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengketepikan sabitan kes Liwat II berikutan dakwaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membayar RM9.5 juta kepada peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai khidmatnya menjadi pendakwa utama dalam kes liwat itu.
    Hakim Datuk Kamaludin Md Said membuat arahan itu ketika pengurusan kes hari ini.
    Beliau mengarahkan kerajaan untuk mengemukakan afidavit sebagai menjawap permohonan yang dibuat oleh Anwar sebelum 12 Julai ini.
    Peguam Anwar, Latheefa Koya ketika dihubungi Malaysiakini bekata, hakim itu turut memerintahkan Shafee, yang dinamakan dalam permohonan penzahiran itu untuk mengemukakan hujahnya menjelang pada 19 Julai.
    Hakim Kamaludin kemudiannya menetapkan 3 Ogos depan, sebagai tarikh pengurusan kes berikutnya.
    Kerajaaan hari ini diwakili oleh peguam persekutuan kanan, Nadia Hanim Tajuddin manakala Sarah Abishegam pula mewakili Shafee. Najib pula tidak diwakili oleh sebarang peguam.
    Shafee dilantik oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuan terhadap pembebasan Anwar oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
    Beliau kemudiannya tampil sebagai pendakwa raya utama dalam kes itu di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
    Sarawak Report sebelum ini mendakwa Najib membayar RM9.5 juta kepada Shafee melaui dua pembayaran yang menyaksikan Anwar didapati bersalah oleh mahkamah rayuan pada 7 Mac, 2014.
    Pejabat Perdana Menteri tidak memberi sebarang jawapan berhubung soalan media mengenai dakwaan itu manakala Shafee awal bulan ini berkata, bahawa beliau akan mengeluarkan kenyataan media mengenai perkara itu. Setakat ini belum ada sebarang kenyataan yang dikeluarkann

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jawab kena ada fakta' , kalau pakai auta memang rakyat yg akan hakimi pada pru akan datang...

      Delete
  46. Sahabat semua.

    Senang ja jawapan mengapa Lobai Hadi nak elakkan 1MDB disiasat habis-habisan.

    Sebab nanti kes 100j tolak komisen 10j tinggal 90j dan asal sumber porshe dan audi pun terlepas jugak la..

    ReplyDelete


  47. Amareka memang betul apabila mengatakan Iraq mempunya banyak senjata pemusnah (weapons of mass destruction) !!! .... Kemudian barulah menyerang fan memusnahkan negara Iraq sehancur2nya

    Mana bersorak gembira org yg anti Islam atas kehancuran Iraq tersebut.



    ReplyDelete
  48. Statement hadi awang ni buat aku dosa kering aje. Kalau betullah statement tu hadi awang yg cakap, memang cilake lah dia. Rakyat dah susah nak hidup kat mlsia ni tapi dia punye bodek kat najib. Adoiii. Malang sungguh ahli2 Pas dpt ketua mcm ni.
    Aku dah keluar Parti Pas.

    ReplyDelete
  49. Lebai2 pas sayang penyamun dari negara.. haramjadah punya lebai..

    ReplyDelete
  50. kesian......dah terlebih kena mendram dedak nasi kangkang umno/bn

    ReplyDelete
  51. Memang tok guru tak tahu malu, elok sgt dia berperangai begitu sehingga pru depan mudah lah pengundi mengenal mana parti yg berjuang untuk menentang ketirisan dan tidak amanah pada negara dan rakyat....Pas akan melePas dlm teraju kelete nanti

    ReplyDelete
  52. Shah percayalah parti DAP itu adalah lebih baik dari parti orang malayu dan agama Islam mereka lebih adil dan bertanggungjawab

    ReplyDelete
  53. Kenyataan lebai Hadi disediakan olih pengarah penyelidik Ayam PAS, Zuhdi. Dan dikeluarkan atas nama Hadi, yang masih pening.

    ReplyDelete
  54. Apa nak diharapan dari golongan ini melainkan negara yang jahanam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kedudukan allahyarham Ibrahim Libya Lani..mati syahid atau takk??

      Delete
  55. Salam Eidul fitri kpd pengunjung blok ini....
    Mengikuti tulisan2 dr sahabat kadang kala kita terasa tiada lagi harapan untuk negara ini.

    Yang diharapkan rakyat untuk membela dan mara bersama rakyat semacam layu dan penuh muslihat dunia. Yang ber gelaran ustaz atau ulama makin jauh dari denyut resah rakyat dewasa ini.

    Kalau dulu kala semua ulama seperti abd rahman limbong, tok kenali dan yang seangkatan dengannya akan berdiri gagah mengetuai rakyat marhain menentang pemerintah / penjajah....tapi kini ulama kita tidak begitu lagi.

    Ayat2 dan kallam Allah sering d buat hujah untuk menjadi alat penyedap cakap, seolah-olah golongan lain bukan islamik. Lucunya ulamak sekarang..siapa yang bagi gelaran ulama pun kita tak pasti...hah pengikutnya?..klu pengikutnya kosong ilmu..maka ulama yg d ampu tu ulama kosong.

    Syarat untuk menjadi pemimpin bukanlah seorang ulamak yang fakih ilmu ugama sahaja. Seorang pemimpin mestilah berilmu dalam perihal ugama dan pemerintahan.cekap dengan perbagai ilmu dunia dan pemerintahan.

    Seorang ulama tidak akan menyokong pemerintah atau d lihat menyokong pemerintah yang menyusahkan rakyat atau zalimi rakyat.

    Kepada penyokong2 yang walaq, insaflah bahawa ulama sebagaimana dulu2 yang kita agungkan sudah hilang. Yang ada ulama sekarang adalah ulama Al duniawi...cintakan dunia
    Insyaallah tiada lagi undi untuk parti ini d PRU 14 nanti.tak perlu kita berkata apa lagi kerana sudah terserlah hala tuju partai ini...,

    Walahhualam

    ReplyDelete
  56. Group Lebai Malang ni bukannya ada teloq lagi, jadi nak malu apa.... Hahahaha... : Naza

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...