Sunday, 18 June 2017

ANWAR YANG BERJIWA BESAR....

Pakatan Harapan perlu mengekalkan tradisi musyawwarah dan konsensus seperti mana pengalaman Pakatan Rakyat sebelumnya. Semua ketua parti mempunyai kedudukan yang sama, dengan Pengerusi hanya sebagai penyelaras. Segala persiapan/agenda mesyuarat dikendali oleh Sekretariat Bersama mewakili semua parti.

Adapun usul Bersatu untuk merombak struktur Pakatan Harapan dengan pimpinan utama parti tersebut menguasai jawatan Pengerusi dan Presiden dalam struktur baru Pakatan Harapan, dikhuatiri akan merombak kerangka Pakatan Harapan menjadikannya mirip BN. 

Maka kesediaan semua pihak dalam Pakatan Harapan untuk meneliti semula dan meminda cadangan tersebut dengan mengekalkan muafakat asal Pakatan Harapan adalah dialukan.

Dengan hasrat merangkul semua kekuatan dalam satu pasukan mantap menentang UMNO-BN, adalah dirasakan wajar memastikan penyertaan semua pimpinan secara berkesan. Ini termasuk memanfaatkan kedudukan dan peranan Tun Mahathir. 

Agak kurang bijak untuk membuat sebarang andaian sebelum semua pimpinan parti menyatakan sikap dan usul tersebut dimuktamadkan.

Sepertimana yang disepakati Pakatan Rakyat dan kini Pakatan Harapan, kita menggagaskan pembaharuan dan mengusung idea politk baru. Kita berpaksikan prinsip luhur Perlembagaan termasuk kedudukan Islam, hak keistimewaan Melayu-Bumiputera, bahasa, dan Raja-Raja Melayu. 

Kendati begitu, kita menolak asas politik perkauman; disebaliknya komited untuk menegakkan amalan demokrasi dan prinsip keadilan. Keutamaan dasar menjurus kepada kebajikan rakyat dengan menolak kerakusan kuasa dan rasuah. 

Laungan kita tidak terbatas kepada perubahan pimpinan tetapi sistem lapuk yang diwarisi yang mengizinkan segala pelanggaran hukum dan rasuah oleh pemimpin tanpa kawalan dan tindakan.

Perhatian Pakatan Harapan harus terpancang kepada dasar negara; kebobrokan sistem dan ke arah kemenangan PRU ke-14. Isu pinggiran lainnya, muslihat perebutan kuasa dan kedudukan atau keterlanjuran kata kurang sopan dalam Pakatan Harapan tidak harus diizinkan.

Dan terkait dengan gesaan untuk menumpukan perhatian sepenuhnya kepada PRU, maka saya memilih untuk tidak menawarkan diri selaku calun Perdana Menteri. 

Pergeseran sedemikian melelahkan kerana keputusan adalah di tangan rakyat dalam PRU. Adalah diharapkan agar segala tenaga dan ikhtiar kita tertumpu nada pengukuhan jentera dan menarik dukungan rakyat.

Anwar Ibrahim
17 Jun 2017


Ulasan Blog - Tidak disangkal lagi Anwar Ibrahim memang seorang yang berjiwa besar dan mahu kejayaan Pakatan Harapan dalam pilihanraya umum akan datang lebih diutama berbanding kedudukan dirinya sendiri.

Tentunya semua ini berkisar dan mendasari kepada pelbagai masalah yang terus-menerus berlaku dalam negara di mana hanya perubahan kerajaan satu-satunya ubat mujarab untuk memulihkan ketenatan serta nazaknya keadaan akibat tangan rakus Najib Razak sejak tahun-tahun kebelakangan ini.

Menyedari hakikat bahawa penonjolan dirinya sebagai calon Perdana Menteri boleh merencatkan keyakinan pelbagai lapisan rakyat, memungkinkan terusnya  berlaku perbalahan dalam Pakatan Harapan dan sedikit menggugat kepaduan sokongan terhadap Tun Mahathir Mohamad untuk menjadi panglima di medan tempur PRU 14, Anwar umpama lilin yang sanggup membakar dirinya dengan sanggup menarik diri sebagai calon Perdana Menteri, asalkan perjuangan dapat diperkukuhkan untuk akhirnya Najib, UMNO dan BN dapat ditumbangkan.

Jika sebelum ini Anwar telah menunjukkan jiwa besar dengan sedia berdamai, memaafkan dan berjabat tangan kembali dengan Tun Mahathir, jiwa besarnya terserlah buat kesekian kalinya.

Dalam hal ini, selain mesej Anwar yang jelas mahu kedudukan serta pengaruh Tun Mahathir dimanfaatkan sepenuhnya memandangkan beliau berada di penjara dan tidak mungkin dapat sama-sama berjuang di lapangan, beliau juga mahu identiti Pakatan Harapan yang berpaksikan semangat musyawarah, konsensus dan semua parti punya kedudukan yang sama, terus dikekalkan.

Bermakna, jika Tun Mahathir dipersetujui sebagai "kepala" dan panglima perang dalam Pakatan Harapan, beliau bukan saja perlu disokong dan diberi kerjasama sepenuhnya, malah semua yang lain di lapisan bawah adalah berkedudukan dan punya hak yang sama tanpa ada mana-mana pihak harus meminta keistimewaan berlebihan.

Hanya dengan itu, Pakatan Harapan mampu tampil berbeza dengan BN dan sekaligus mencambahkan keyakinan yang lebih menyerlah ke arah perubahan.

Dengan Najib sudah dianggap beban yang semakin memberat, malah pemimpin UMNO sendiri ramai bersungut mengenai kepimpinan dan skandal yang melingkarinya, peluang Pakatan Harapan menuju gerbang kemenangan sentiasa luas terbentang.

Cuma, rakyat masih ada sedikit keliru tentang kecelaruan, perpaduan dan kesepakatan antara mereka. Anwar, dengan tindakan jiwa besar menarik diri sebagai calon Perdana Menteri lantaran menyedari kemenangan lebih penting digapai lebih dahulu dan kepentingan dirinya boleh diletakkan di belakang buat sementara waktu, berita ini pasti membuatkan Najib pening kepala sekali lagi.

Belum pun hilang pening kepala Najib dengan berita Pakatan Harapan dilaporkan bersetuju meletakkan Tun Mahathir sebagai pengerusi gabungan itu, penarikan diri Anwar ini tentu saja menyebabkannya terus ditimpa sakit kepala berpanjangan kerana perpaduan pembangkang semakin nyata dan tiada lagi isu yang tidak selesai melingkari mereka.

Fokus Pakatan Harapan seterusnya ialah seratus peratus untuk memastikan Najib, UMNO dan BN tersingkir daripada menguasai kerajaan. Sama ada Pakatan Harapan mahu memutuskan siapa calon Perdana Menteri atas semangat musyawarah dan konsensus sebelum pilihanraya atau memenangi pilihanraya terlebih dahulu, kini mereka agak bebas untuk memutuskannya.

Yang penting, fokus untuk menumbang serta menjatuhkan pemimpin serta kerajaan kleptokrasi tidak harus tersasar. (ShahbudinHusin 18/06/2017)

144 comments:

  1. Setuju, Anwar jiwa besar...
    tapi bengkok, mcm batang pelir dia jugak..

    Bakal PM kaki tikam dari belakang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni cakap mcm setan,

      Delete
    2. Maknanya Madey juga setan...
      Sebab Madey tuduh Nuar liwat tahun 1998 dulu...
      Guane demo..?

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Dalam UMNO NAJB PULA KATA


      AKU MAU JADI PM SAMPAI MAMPUS LEBIH LAMA DARI MAHATHIR


      CANTAS MUHYIDIN

      CABTAS ZAHID HAMIDI


      DAN DARAH AKU SENDIRI PUNCANTAS JUGA HUSAPUDIN GAY

      Delete
    5. Jaga mulut tu, tuan. Pamerkan akhlak Islam. Tak perlulah tuan mencarut macam tu. Nanti orang semakin benci kepada tuan dan parti tuan. Walau bagaimanapun, yang paling utama, tolong malu sedikit kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW. Boleh tuan?

      Delete



    6. Sekali lagi saya ingin mencadangkan senarai kepimpinan Pakatan Harapan seperti berikut:

      LEMBAGA PENASIHAT

      Terdiri dari wakil yang dipilih oleh setiap parti (susunan mengikut senioriti):

      PKR : Anwar
      DAP : Lim Kit Siang
      AMANAH : Mat Sabu
      BERSATU : Tun M

      Setiausaha : Rafizi (merangkap Pengerusi Mesyuarat)


      BARISAN KEPIMPINAN

      Dipilih oleh Lembaga Penasihat:

      Presiden (Perdana Menteri) : Mahyuddin
      Timbalan (TPM) : Azmin


      Naib Presiden
      (terdiri dari wakil yang dipilih oleh setiap parti contohnya) :

      PKR : Nurul Izzah
      DAP : Lim Guan Eng
      AMANAH : Ust Ahmad Awang
      BERSATU : Mukhriz


      Proses yang berlaku ialah (apabila kerajaan ditubuhkan) :

      Presiden akan dilantik menjadi Perdana Menteri dan timbalan menjadi TPM.

      PM perlu membawa sebarang usul tentang pentadbiran negara kepada Lembaga Penasihat(LP).

      LP kemudiannya menghalusi dan membuat keputusan, setiausaha LP akan sampaikan kepada PM.

      Barisan Kepimpinan akan melaksanakan hanya setelah dipersetujui oleh LP.

      LP tidak mempunyai ketua supaya setiap ahli bebas memberi pendapat.

      Setiausaha bertindak sebagai pengerusi setiap mensyuarat.


      Kelebihan sistem yang dicadangkan:

      1. Tiada sesiapa yang mempunyai kuasa mutlak. Setiap keputusan adalah secara konsensus iaitu memerlukan keputusan LP sebelum dilaksanakan atau dibawa ke parlimen untuk dibahas.

      2. Salahguna kuasa dan rasuah dapat dibendung.

      3. LP berkuasa memecat mana-mana ahli Barisan Kepimpinan.

      4. Terdapat sistem semak dan imbang.

      5. Tidak akan berlaku ketidak puasan antara parti komponen.

      6. PM hanya untuk dua penggal sahaja. Timbalan hanya untuk satu penggal. Sistem penggiliran dilaksanakan. Pemilihan pengganti akan diperhalusi oleh LP.

      7. Presiden atau Perdana Menteri bukanlah lagi orang yang mempunyai kuasa penuh.

      8. Dasar jangka panjang negara dapat diteruskan walau bertukar kepimpinan kerana adanya LP. Tidak seperti sekarang iaitu dasar bertukar apabila PM bertukar.

      9. Pemilihan wakil untuk LP dan Naib Presiden ditentukan oleh parti yang berkenaan. Mereka bebas memilih. Sekiranya berlaku perebutan, pergolakkan hanya berlaku dalam parti tersebut sahaja.


      Saya berharap ini akan dapat memberi keadaan menang menang pada setiap parti.

      Struktur ini amat berbeza dengan struktur kerajaan sekarang namun kita perlu menawarkan pada rakyat satu perubahan yang dapat memberi jaminan masa depan yang lebih baik dan selamat.

      Kaedah pentadbiran kerajaan sekarang sudah tidak sesuai iaitu menyerahkan sepenuh kuasa pada seseorang untuk mentadbir dan membuat keputusan.

      Kebimbangan yang menghantui rakyat tentang akan berlakunya lagi penyalahgunaan kuasa seperti kerajaan sekarang akan dapat diredakan.

      Struktur ini juga menggambarkan kekuatan dan kehebatan kerajaan akan datang untuk memulihkan kembali Malaysia dan seterusnya menjadi negara yang cemerlang.

      Saya pasti ini akan dapat memberi harapan, keyakinan dan kepercayaan pada pengundi untuk memilih Pakatan Harapan.

      InsyaALLAH....


      -fauziasmara-



      Delete
    7. Nuar Al-Jubori ....berjiwa besar....botol ke tu Budin...Pi Tanya Si Jijah Kipas tu....tapi kalau dia dah taubat elokla tu....

      Delete
    8. 1033

      Party gue UMNO

      dan gue mau ajak lu join sekali hias party umno

      macam Mahligai Seni Yg kununnya penuh dgn hikmah tapi sebaliknya membawa bencana kpd Malaysia

      Hawk jatuh lagi 2mati

      Inilah negara kamu MALAYSIAL

      jomnjoin umno... Bawak bala masuk.. Jadikan negara ini

      MalaysiaL

      Delete
    9. 1033

      Nasihat yang baik, tapi agak tidak sesuai caranya... dan tempat serta masanya....

      Ibarat sahabat nabi dalam peperangan...adakah mereka akan nasihat manasihati pada musuh....

      ....adakah mereka cuma mencucuk jarum pada musuh....

      ...mereka memenggal kepala musuh...membunuh....

      ...begitu juga dengan kita sekarang...dah tak ada cara berhemah dah....

      ...sekiranya saudara malu pada Allah dan Rasul, sepatutnya saudara pergi menasihati pemimpin yang menzalimi rakyat....

      ...sekiranya ini saudara lakukan maka negara tidak akan jadi seteruk ini...

      ...maka kamipun tak perlulah bersikap seperti sekarang...

      ...jadi sekali lagi saya seru saudara untuk menasihati pemimpin dengan cara berhemah serta adab sopan serta bacalah beberapa potong ayat quran padanya....

      ...semoga dengan ini beliau akan berubah...

      ...sekiranya berjaya saya akan tabik spring pada saudara...



      Delete
  2. Sejujurnya DSAI dan TDM tidak wajar dilantik PM jika PH dapat tumbangkan BN PRU14 kelak. PH patut cari calon lain yang berkaliber dan diyakini rakyat. War-warkan DSAI dan TDM akan menjadi Penasihat bagi Kerajaan. Ini saya rasa akan meyakinkah lebih banyak rakyat.

    ReplyDelete
    Replies



    1. Belum menang pru lagi dah Nak bergaduh...menang kalau...main tembak terus le...macam di Mamali tu


      Delete
    2. 6 tahun Mahathir PM ada proton

      6 tahun pak lah PM ada koridor utara selatan Iskandar


      6 tahun Najib PM ada 1mdb hutang 50b jadi badut Donia anak tiri jadi buruan bini jadi kalkatu malam Malaysia jadi barang jenaka

      Delete
    3. PH dah nak melingkop dah....akan berbaling kerusi sebelum PRU....

      Delete
    4. 22 Tahun PM...Madey anak beranak kayo...pi Tanya Si Rapuji Sotong....

      Delete

    5. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....



      Delete
  3. Pakatan haprak kini, betul2 keadaan dah gawat
    Matdey dah mcm pena buruk yg keriing dakwat
    Terkinja-kinja mintak dibebas Nuat kaki peliwat
    Dengar nama Nuat je, rakyat dah cukup meluat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 07:31.....
      Betul lah kata pepatah melayu....BAPAK BOREK ANAK RINTEK.
      Saperti filem P.Ramli....Keluarga 69.
      Dalam sesuatu organisasi, sifat pemimpin dan sifat ahli nya mesti sama. Jika tak sama mereka tidak boleh duduk bergabung didalamnya.
      Jadi kamu MEMILIKI SIFAT TERKEJI SAPERTI KUMPULAN KAMU JUGA.
      SEMOGA ALLAH CEPAT BERI PETUNJUK KEPADA KAMU SENDIRI.

      Delete
    2. Semoga Allah bagi petunjuk juga dekat Nuar si peliwat tuh...Amin.

      Delete
  4. SEMEMANGNYA ANWAR BERJIWA BESAR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Nuar ni semua bosa....

      Delete

    2. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....



      Delete
    3. LEBIH SESUAI KALAU TAJUK:
      "ANWAR YANG BERKOTEY BESAR"

      Delete
  5. Saya cadangkan Azmin jadi bakal PM tapi harap Azmin jangan besar kepala dan suka kat anak buah dia aje...

    ReplyDelete
  6. Othaman dulu kuat tibai Nuat kat blog Parpukari
    Tapi kini sayang pula, ikut jubor Madey Malabari
    Mmg tak ada pendirian ini dajal puak haluan kiri
    Skrg ni kalu Nuat minta jubor pun Othaman beri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantun macam BABI

      balik kg suruh nenek ko ajar jalan macam BABI

      kah kah kaaah

      Delete
  7. Lawak jenaka pakatan haprak buat kita terhiibor
    Dah nyawa2 ikan tapi masih lagii belagak takbor
    Ada ker depa nak lantik PM, kakii penutoh jubor
    Memang tak sempat PRU puak ni akan terkubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies

    1. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....



      Delete
  8. Admin bawa kuar tajuk Nuat, cai jadii mati kutu
    Ostat biol John boDoe dah pasti tak dapat bantu
    Othaman pula takut dgn Nuat mcm takut hantu
    Elok simpan jer dia dlm pagar besi tembok batu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oii wak simen,,,,,,hang baru keluar hospital tanjung rambutan? Atau hospital tampoi?
      dah lah tak puasa mencarut pula pagi pagi ini.

      Nampaknya kena hantar balik hospital bahagia....tak sembuh lagi nih!!

      Delete
    2. Kih kiih anon bapok 9.45 mari nak tunjuk brutal
      Nanti tak pasal-pasal bapok ni kena tibai sental
      Tak usah le cari pasal kalu jiwa ngko tak kental
      Takut ngko pulak nanti landing kat wad mental

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
    3. Wak kah kahlah Ni kali dia puasa hanya dpt lapar dn dahaga je la..kaki fitnah dn kaki maki no satu..sma mcm kucing kikyky.tu

      Delete
    4. 751 MEROYAN MACAM BERUK

      SEPANJANG HARI TELAN CALRBERG

      MASUK BLOG MACAM.ORANG MABUK

      JANGAN DI LAYAN BULAN POSE KITA BUAT DERK

      NANTI MABUK BERTAMBAH BURUK

      ORG KATA 751 what a jerk !

      p.s bila mabuk cantik pulak pantun

      Delete
  9. Dah mmg terok sangat kini puak pembangkang
    Tak sangka juga sama biol, si Matdey tongkang
    Ada ke nak lantik PM, Nuat kaki main belakang
    Tak sempat PRU, habis puak ini lintang pukang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies

    1. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....



      Delete
  10. Admin kasi kuar pasal Nuat, blog terus jadi sepi
    Dah tak terkata apa lagi, cai tali barut kafir DAP
    Bila nak sedar ini bakal2 neraka punya kayu api
    Nuat penutoh jubo jadi PM hanya tinggal mimpi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies

    1. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....



      Delete
  11. Dah tak terkata apa lagii cai2 DAP punya barua
    Mereka dah jadi bodoh, termasuk si Matdey tua
    Kaki tutoh lobang jubor mahu dilantik jadi ketua
    Terlungkup ler puak haprak inii, dlm sehari dua

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies

    1. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....

      .....syohhh...syohhhhh....


      ...kah...kahhhh......kahhhhhhh



      Delete
  12. Kalau Nuat jadi PM, Boboi pastii sekali terlopong
    Matdey & Muidin cap bunga kena balik kampong
    Habis ler nanti, menteri2 kabinet jubor rompong
    Kitorang tunggu nak gelak saja sambil teropong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies

    1. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....

      .....syohhh...syohhhhh....


      ...kah...kahhhh......kahhhhhhh



      Delete
  13. Puak haprak terpaksa ler kena terima kenyataan
    Gabungan Nuat-Matdey akan bawa kekecewaan
    Matdey tuduh Nuat menutoh jubor bukan rekaan
    Ini adalah fakta sejarah yg betul punya keadaan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies

    1. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....

      .....syohhh...syohhhhh....


      ...kah...kahhhh......kahhhhhhh



      Delete
  14. Apa Matdey udah jadi bingai, otak tahap bocah?
    Tak kan Matdey rela menyembah peliiwat lucah
    Semua orang tahu keling ini otak dia giat lincah
    Lakonan berbaik ni tak lama, kejap je berpecah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies

    1. ...ayam dedak meroyannnnn......

      ........dah kena penyakit hawak ayam....

      .....syohhh...syohhhhh....


      ...kah...kahhhh......kahhhhhhh



      Delete
  15. Hahahah..kepanasan bontot nampakmya geng2 A9 maikemut ni...terbaik ulasan drpd YB shahbudin..sbb rmai geng A9 seperti yg didakwa mirip najib turut pening kepala jugak..hahahah..

    ReplyDelete
    Replies


    1. Anwar memang semua besar, anu pun besar....Mahathir yg kecil.


      Delete
    2. Peliknya... kenapa pemakan dedak kleptokrasi panas bontot...ade jawapan takkkkkk..he he

      Delete
    3. Si Budin apa dah jadi ko ni Budin....Si Nuar tu bukan takat meliwat je ...pi Tanya Si Jijah dan Madey tu.... ko nimBudin buat-buat tak rau lak....

      Delete
  16. Salam & good morning everybody
    Who is this person, who talk like crazy
    The mouth so bad and full of shitty
    Like a people without shred of dignity..

    Mend words with a rhythm
    But full of hate and sarcasm
    Mocking people with no reason
    Dont believe this come from a person..

    Better stop of what youre doing
    Because we are now in the month of fasting
    If you cant choose any good word to commenting
    Please shut up, dont bad mouthing..

    Maybe you have a different view in politic
    Its okay if u want to critic
    But do not giving unease to the public
    Its only show that youre mean person with sarcastic and its so pathetic..

    Try to understand what im trying to say
    Dont take it in the wrong way
    Its better to fulfill your day with zikr and pray
    Remember, everything will be count on the judgement day..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perak Man:

      It’s dangerous if Anuar is in the cabinet to stay
      Because Anuar is an ass fucker or rather a gay
      I am scared that he will sodomise you one day
      So, it would be better to have this culprit away

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
    2. Peraak Man no more dare to come step forward
      Maybe Matdey didn’t give him any more reward
      Or perhaps he turned to be a damn fool coward
      Or he got stunned and now in the hospital ward

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
    3. Salam bro Perak Man,

      Well bro, let me introduce you to the infamous lunatic who once introduced himself as Kejora Bin Musytari. Bro Fan Tun knows Kejora so well that a special poem was created by the former just to describe who the later is.

      To Kejora; welcome back to ur usual insane self. Jangan lupa makan ubat nooo..

      Kesiaaaan..

      Delete
    4. Apa otak John boDoe ni dah kena serang kuman
      Udah mula sayang kat Bg Nuat mcm si Othaman
      Bukan nya apa, kita ini rasa sedikit gelii geleman
      Pandangan U, kalu PM peliwat kita boleh aman?

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
    5. Mmg lawak bila John boDoe suruh makan ubat
      Apa ke jadah dia buang tebiat ini ostat musibat
      Awak sendiri tu hai munafiq bila mahu bertobat
      Jgn ingat ngko mati bulan posa tak kena sebat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
    6. Salam bro john doe..

      Ooo..inilah orang nama kejora
      Patutlah cakap maki kurang bahasa
      Adakah dia sedara mat singapork tu ka?
      Cam ada iras iras aja bahasa depa..

      Kejora, dont try to intimidate
      Not all people like you, doing everything for dedak sake
      It not worth to talk with lunatic and a half bake
      People like you are not real but just a fake..


      Delete
    7. Kesiian juge kat Mat Perak ini kalu idok dilayan
      Nengok gaya bebel dia, ghoper nenek kebayan
      Cuma nak tanye, apasal yop ini tetiba meroyan
      Aper kepale yop udah tertimpa buah deghoyan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
    8. Bloidy fool.kejora
      Every minit he swears like a fucka
      His mouth full of whiska
      And talks without any fuckta

      But praise his boss najib
      His ass never blip
      When Najib spank his hip
      Only whem Rosmah cucuk his ass got rip

      Ayoyoooo

      Delete
    9. Ya bro Perak Man.

      Singapork, langsuir dll gelaran yang diberikan adalah dari orang lain.

      Ada pula nama Kejora tuan badan sendiri yg berikan. Nama penuh yang ia pernah akui ialah Kejora Bin Musytari.

      Kebiasaannya saya tidak melayan komen-komen Kejora sebab ia langsung tak ada isi melainkan maki hamun dan mencarut semata-mata.

      Walaupun Kejora ini kaki mencarut tetapi ia ada satu kebaikan berbanding Mr J dan Unknown sahabat iaitulah Kejora tidak menafikan dirinya seorang pendedak dan malahan pernah mengaku ia tidak mahu bertemu pak Othman kerana ditakuti ia terbuat sesuatu yang boleh sebabkan ia hilang pencennya.

      Ini pengakuan jujur seorang 'pendedak berpencen' tidak seperti Unknown sahabat dan Mr J yang kononnya menulis 'demi bangsa dan agama'.

      Delete
    10. 1039 Kalu kau dh umor 60-70 taun nanti agak2 mampu tak nak liwat lelaki sebaya sepol berumur awal 20an tampa org tu melawan?siap tonggeng untuk diduburi ke????.senangyer nak menduburi lelaki muda mcm sepol tu ek?

      Aku rasa kalau Ko nak try nk duburi appandi tua kutuk tu pon dia awal2 dh sepak muka kau sampai bedarah hidung..

      Akal ada fikir la logik bro..

      Delete
    11. Tak pon try dubur atok kau sendiri...tgok atok kau yg tua tu melawan ke tak

      Delete
  17. Kawan kawan semua!!!
    Cyber umno ini memang PASANG PERANGKAP kapada kita.....jangan ikut mencarut lebih kepada peminpin mereka.
    Sengaja kali provokasi terlampau mengutuk leader pembangkang.
    Jika kita balas balik dengan nencarut balik.....mungkin ada TERSALAH CAKAP BOLEH DIJADIKAN BUKTI FITNAH......
    HATI HATI SEMUA!!!!!
    Tambah lagi ini bulan puasa....cooldown sikit!!!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Balas balik kpd cyber trooper ini disegi Agama.
      Buruk nya sifat peribadi mereka.

      Delete
    2. Kalau dari segi Agama pun, lebih buruk lagi sifat peribadi seorang peliwat seperti si Nuar tu...

      Delete
    3. Nuar dah liwat jubok ko..

      Delete
  18. Nyar tak gila nak jadi PM mcm macai umno tuduh...Nuar nak perompak 1mdb di tangkap dan di hukum ....nak tabgkap perompak kena tumbabgkan umno dan najib dlm pru nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar cuma tak boleh buang tabiat gali lubang kunyit..he he...

      Delete
    2. Ketagihan yang sukar di bendung....Nuar...Nuar....macai jangan lah ingat Nuat tu maksum sangat.....

      Delete
    3. Nuar dah gali lubang kunyit ko...hik 3...ketagih jubok ko...

      Delete
    4. 14.09....Kalu kau dh umor 50-60 nanti agak2 mampu tak nak liwat lelaki sebaya sepol berumur awal 20an tampa org tu melawan?siap tonggeng untuk diduburi ke????.senangyer nak menduburi lelaki muda mcm sepol tu ek?

      Aku rasa kalau Ko nak try nk duburi appandi tua kutuk tu pon dia awal2 dh sepak muka kau sampai bedarah hidung..tak pon try ko dubur atok kau tgok atok ko melawan ke tak

      Akal ada fikir la logik bro..

      Delete
    5. 0948....ko try la liwat babak kau sendiri.tgok bapak kau biar je atau dia luku kepala kau.Kalu kau dh umor 50-60 nanti agak2 mampu tak nak liwat lelaki sebaya sepol berumur awal 20an tampa org tu melawan?siap tonggeng untuk diduburi ke????.senangyer nak menduburi lelaki muda mcm sepol tu ek?

      Aku rasa kalau Ko nak try nk duburi appandi tua kutuk tu pon dia awal2 dh sepak muka kau sampai bedarah hidung..tak pon try ko dubur atok kau tgok atok ko melawan ke tak

      Akal ada fikir la logik bro..

      Delete
  19. Matdey kata Nuat tak ada moral sbg pemerintah
    Nuat dipiliih PM, Matdey diiam bodoh tak bantah
    Takkan dah ubah fikiran bodo spt budak mentah
    Demi masa depan Boboi, tahi dia sanggup ratah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey kata...eeh aku lupa lah....

      Delete
  20. Semua orang dah tau Matdey punya sandiiwara
    Nuat ke dalam dulu tu Matdey le punya angkara
    Nuat dituduh meliiwat dan dihumban ke penjara
    Kinii demi Si Boboi, Nuat nak diajak bersaudara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kini nuar ke dlm angkara najib...

      Delete
  21. Matdey tak tahu, dgn puak haprak dia jadii keldai
    Cap bunga hanya kulii, DAP itu yang tokey kedai
    Dia cadang pasal PM, Nuat kata usah memandai
    Tak nanti lama ler, kapal bocor PH akan tersadai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni saper boleh tentukan saper kuli saper tokey...ko kuli najib ketua prompak...

      Kapal lanun bugis yg bocor...hik3...

      Delete
  22. Mana hilaang habis Matdey punya hajeng kurap
    Dalam entry2 sebelum ini, masuk kemaiin kerap
    Kena penangan Nuat meliiwat, semua tertiiarap
    Mesti Madey marah, cakap korang takleh harap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi.....
      Lepas raya ni jika kamu sentoh Tun aku hemtam kamu saperti aku pukul 'ANJING KURAP BURUK KEPALA'.

      Aku tak kata kamu anjing kurap ye? Wahai wak simen!!
      Ini bulan puasa.....kamu memang tak puasa kaki mabuk todi kedai keling....
      Jangan berkawan dengan keling pariah,,,, nanti diri wak juga bersifat pariah.....he....he....

      Delete
    2. Puasa dahaga dn papa ajelah ko wak kah kaah kaahh..penyebar fitnah no.wahid selain mat sgpork aka kucing kikyky..dpt dosa kering lg.ko..bila nk taubat???

      Delete
  23. Kitorang masih nunggu Othaman si pelir lembik
    Sebelum ini kemain iblis ni megah dada didabik
    Terpaksa ler sbb banyak dedak dia udah ambik
    Tapi hari tu kena tibai jadi kambing mengembik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
  24. bukan ke sebab memang dia tak layak untuk jadi PM sebab undang2 x benarkan bekas banduan bertanding selama 5 tahun...jangan banyak kona..makin benci orang nanti..cakap terus terang jer..

    ReplyDelete
  25. Budin baik ko spin cerita baru...kesian aku tengok mcai PH kat sini.....dah menikus.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan menikus dah Monopos.....

      Delete
  26. Kesian betul tengok kejora melalak sorang sorang kat sini. Betul betul punya kurang kasih sayang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti aku nk suruh annuar liwat kejora.nk kejora tau jgk senang sgt ke nak liwat org laki2 ni.atau kejora tu nk bagi sepakan maut kat annuar. Nak kejora tu pikir cmna annuar boleh liwat saiful bahri tu tampa bantuan org lain. Nak kejora fikir guna akal waras

      Delete
  27. Anwar pernah berkata yang dia setaraf Mahatma Gandhi.Oleh itu,Anwar tidak perlu jadi PM selamanya,kerana Gandhi tidak pernah menjadi Perdana Menteri India.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To all anwar's haters....know well that yr stupid comments show yr corrupt low minded selves!!!

      Delete
    2. Macai Dapigs.....

      Delete
    3. 13:14,....you always believe and proud of your upper minded.Terbaru,Anwar sendiri berkata dia tak berhasrat.Ini baru konsisten setaraf Gandhi.Kenapa kamu pula sibuk memanggil orang lain sebagai "anwar's haters" dan "corrupt low minded..."?Only corrupt minded people always think that they are the smartest.

      Delete
    4. 13.17 macai upahan najib ketua prompak..

      Delete
  28. BEBESAR HATI PULAK DAH KATA NYERR
    DAH BESAR BENGKOK LA PULAA
    DEPAN BELAKANG LALU DEME SESAH AJER
    RAHMATAN FI ALAMIN PALA OTAK MENGKOMER

    KIIKIKIKIKIKI..... BERAMBUSS BARUA DAP@SINGAPORK...

    11.00 WELCOME HOME....!!!

    INI KALI HAAAHHH...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belakang ko dah kena sesah...hik3...

      Delete
  29. Apa nak jadi?
    Sejak dari pagi.
    Katanya bulan ini suci..
    Tak kan tak reti..
    Banyaknya sungguh provokasi.
    Semuanya ajak lawan maki.
    Jangan kata maki,
    ajak bertumbuk pun ramai yg sudi.
    Masalahnya cuma,hujah tak ada ISI..
    Tapi sudah terbukti,
    A9Q7 6% buat strategi yg BASI.
    ...
    Taubat lah kalu sempat, tak baloi pun dedak tahik low tu. Tapi apa nak buat, suka kau la labu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar dah taubat...elok la tu.....

      Delete
  30. yang penyokong dedak asyik duk seronok kutukk sajaa..x sedar kah ketua dedak si najib sedang sakit kepala?boleh ka maki tu jadi ubat sakit kepala najib?kepada penyokong dedak..buat lah sesuatu yg menjadi ubat bg ketua pendedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.
      Buat 6% A9Q7,
      Berilah sedikit ubat utk redakan keresahan bahang 251 muka DOJ tu.
      Serakat nak sanggah hampeh tk bermakna pun. DOJ buat file lengkap dan berbukti tu, siap berjejak audio video email dsb.FBI la katakan.
      Semua angka tarikh, sampai ke gram dan warna batu permata.
      Dah la pula tu, Leo dan Supermodel pun cepat2 serah balik barang2 panaz tu.
      Masing takut keluar warrant rampas. Tapi yg best, akan diserah balik pada Malaysia nnt. Eh, ko tak suka? Apahal lu ni?
      TERIMA KASIH USA, and Hidup Golf Buddy Trump !
      Pendedak pulak nak buat mcmmana ni? Adoi, apa input nk bg MO1 dan isteri tu?
      Plea bargain masih open tu, siapa dulu ?
      siapa lambat?
      Budak cina montel atau anak tiri ,siapa nak tikam siapa?
      Carila ubat. Ko tu diupah. Tak akan terpadam kisah Wan Md Bee tu, usah buat kerja sia2. Pergi tolong boz tu.

      Delete
    2. Duk A9 A9, org dah resab dg private jet. Ko duk makan asap dg A9 ko.

      Delete
    3. 1446, yg pariah dpt A9 sj.
      Ko tak tau kah, sekarang nk main private jet pun susah.
      Kapal quinomanoey dh sadai di Phuket tu.
      Jet sadai dichangi.
      Entahbayar parki tak tu.
      Selidik sikit bro, org bg A9 skali dataplan. Jgn asyik tgk porno pulak. MO1 tgh tenat baca DOJ V3 251...tak terkambus jika Allah tidak benarkan.

      Delete
  31. Najib banyak masalah sekarang...blm reda lagi mualaf shafeei terima bayaran 9.5 jota datang plak Doj v3.... Bini plak dilaporkan terima barang kemas 128 jota dari duit haram yg dirompak dari 1 mdb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang je........masa fligt.....suruh dia buka pintu kapal terbang....terjun je....

      Delete
  32. Para macai haprak diharap jangan tersinggong
    Skrip Budin ni dah kasi kitorang bola tanggong
    Nuat mmg terliibat dgn lucah punya panggong
    Dulu Matdey cakap, Nuat kaki tutoh ponggong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu citet lame dah basi...Nuar dah maafkan madey demi nak tangkap ketua prompak 1mdb pojaan hati macai2 bodos...

      Delete
  33. Mana pii habih cai2 puak haprak, hilang sekoq2
    Takkan tengahaghi lagu ni dok lena bedengkoq
    Awat pakat semua habih tersembam tesungkoq
    Tak peghaya pii dgn 'entry' Nuat tutoh pungkoq

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut la melayu malaysia jadi rosak...agama xda nk ikot.lagi ramai melayu macm ni makin la ketinggalan dunia dan akhirat mrlayu malaysia ni

      Delete
  34. Puak haprak tak payah ler nak galak berkokok
    Nuat tak ada kelebihan selain batang bengkok
    Ditambah pula berurat serta tebal dekat takok
    Peliwat ni elok terus jer di penjara merengkok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dah rase batang nuar....hik3... Mcm sefool ler nak rase nuar punye....terus tonggeng tak melawan...hahaha

      Delete
  35. Dgn fitnah DOJ itu, BN tidak ada pun tersentoh
    PRU14 nanti, tak usah mimpi ler BN akan jatoh
    Sebaliknya PH yg risau dgn ketua moral runtoh
    Nuat tak ada apa istimewa selain batang butoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo doj fitnah saman ler...loyar buruk Apandir boleh buat bantahan kpd duta amerikana...awat
      Melalak her...
      Sefool yg tahu batang istimewa nuar...sefool mana lawan masa kena tutoh..

      Delete
  36. Korang nak kasi Nuat PM, tak de ke rasa gusar
    Pak Sheikh ini mmg gah batang bengkok besar
    Mampos le kalau jubor korang Bg Nuat pi sasar
    Mahu muntah kalau terbenam sampai ke dasar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nusr nak jubok ko...ko sane mcm sefool takut melawan...hik3...

      Delete
  37. mcm2 yg baru yg tanbah.. shafie 9.5, nasa 90j, sahul ratus juta bnm tau..
    mcm2,tak dpt listkan
    Hollywood tgh siapkan buku , nnt movie pun keluar.
    DOj baru part 3, siap sita. Mengetar Leo dan Supermodel pun serah blk, tak snggup lgi nk simpan barang klepet panasss.
    251 muka halaman siap video,audio, email,bank transactions record..sgt detail, FBI la katakan.
    Pendedak tahu, tapi masih nak guna kaedah maki.
    Masih A9Q7 naj harap maki akan dpt dicredit fact?
    Masih nak harap Halimunankan maklumat dlm media dot redakan Felda?
    Masuk jampi Lobai dpt sejukkan Mungkar?
    Apakah itu tindajan yg boleh ubat masalah Gomen skrg ? Bolehkah?

    Kamu2 yg bermaki2 disini tahu jawapan nya.

    ReplyDelete
  38. Yang dok mecarut ni manusia ka atau setan ka

    Rasanya setannnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa baru dapat DEDAK BONUS HARI RAYA....hati banyak senang pagi ini....raya hindu rumah depa tahun ini.(bukan aidil fitri).

      Delete
    2. Setaann belaan najib..

      Delete
    3. Sprang kikiky yg sekor LG kah kaah kaah..elok bebenor le mgkoma brdua Ni sehati sejiwa barua pnjilat kaki Tuan politik tgkorak hang brdua yg mnkin licin tp berbulu tp dipenuhi cagu!!

      Delete
  39. Ke mana dah habis sepi puak haprak taik palat
    Dah capik ke atau udah sumbang langkah silat
    Apa cai2 sdg bayang kote Nuat tegang berkilat
    Atau asyiik mengkhayal dapat kulom serta jilat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
  40. Mmg biingai bahalol puak haprak pembangkang
    Tumpang jadi bodoh sama, si Matdey pedukang
    Boleh terima Nuat kakii penjubor main belakang
    Nanti habis, ahli kabinet PH jalan mengengkang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar memang penjobo jubok ko..ko same jer dengan sefool takut melawan..hik4..

      Delete
    2. Puak pembela prompak memang bahlul....ajaran setan bela perompak..

      Delete
  41. Misi utama OH tumbangkan umno tangkap ketua prompak dan pasangan nye...ketua ker pm ker prngerusi ker perkara kedua...kalo kalah pru tak de guna saper pon ketua ato pengerusi....tiap2 parti yg bermuafakat dah ade ketua masing2...
    Sekarang masa perlu fokus untuk perkuatkan stretegi mendapat mandat dari pengundi...dlm keadaan umno dan najib penuh dengan skendel inilah peluangnye....najib ketakutan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn reply apa2 dgn 2 ekor monyet kikiky dn kah kaahkah..2 monyet Ni sdh kumpulkan dosa2 kering free dlm bln puasa yg mulia Ni..nti LPs habis mkn ketupat monyet berdua Ni nti kena lipat dgn kenderaan berat

      Delete
  42. Dgn puak haprak ni kekadang kita rasa kasihan
    Mmg mahu piilih ketua mereka tiada ketokohan
    Anuat penutoh lobang jubor yg menjadii pilihan
    Tidak lama akan lungkup dah jadi takdir Tuhan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini mesti petugas Maikumut dgn Haramkah. Kat nlog tak laku dh tak ada task. Bos hantar masok amok provoke Blog Budin.
      Plot hingus dangkal tul, sbb nmpk sgt kot bibit2 provoke tu, hujahan hampas dan lowest of quality

      Layan pi sikit2 boleh la,syok juga.

      Delete
    2. Penutoh lobang jubor ko ler..

      Delete
  43. Tanya la saiful sendiri...jgn cakap pasal jubur kat sini kalau tiada bukti. Sape2 yang bercakap cuba tunjukkan bukti setakat ini hanya bukti rekaan semata2 ... berani tunjukkan bukti meliwat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai ainon 16.47 kenapa ngko biol sasau sawan
      Bukan jubo Siful je Nuat benam pala cendawan
      Era Matdey dulu, Nuat tutoh Sukma Dermawan
      Itu Pak Sheikh, depan belakang dia mengawan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
  44. Othaman dajal sembunyi dlm gua mcm kelawar
    Tengok entry pasal Nuat, terus tak beranii kuar
    Agaknya si tua bapok ni dah terkucil dlm seluar
    Kena bedilan Kejora luka parah dalam dan luar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dok cakap pasai lubang jubok nuar

      Satu hari nanti lubang jubok hang pula kena tutuh atau tertusuk benda baru padan muka

      Delete
    2. Ini kejora ler yg kuat melalak...jubor ko dah lame tak kena tutuh dengan nuar patut ler kuat sangat melalak...

      Delete
    3. Komen sekadar provoke.mmg umno modus operandi depa mcm ni.provokasi,fitnah,isu agama,kaum mmg mainan depa.harap org tua kat kg sedar kali ni

      Delete
  45. Kesian pd yg mencarut utk anuar ni.

    Cari makan dengan mencarut utk sara diri,istri dan anak2,kesian

    Beginilah jadinya apabila hawa nafsu di ikuti

    Bertaubatlah sebelum terlambat

    ReplyDelete
  46. Macai bodos upahan najib berjuang habisas2 untuk membela najib ketua prompak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti tak sembahyang pnya org pemaki upahan umno tu..

      Delete
    2. Pengikut ajaran setan iblis..

      Delete
  47. Muhyiddin tunggu isteri MO1 pulangkan barang kemas
    Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Muhyiddin Yassin menyeru isteri perdana menteri memulangkan barangan kemas bernilai RM128 juta yang dibeli menggunakan wang 1MDB seperti didedahkan Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat.
    Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat memfailkan saman sivil terbaru berkaitan dana 1MDB yang diseleweng yang turut menyebut tentang isteri Malaysian Official 1 (MO1).
    Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tuan Haji Abdul Rahman Dahlan mengesahkan bahawa MO1 yang dinamakan dalam saman pertama DoJ pada tahun lalu adalah Najib.

    PASAI APA

    PULANGKAN

    INI REZEKI

    ReplyDelete
  48. Pemaafan Dr Mahathir - Anwar mecemaskan Najib

    RASIONAL MASA


    Anwar dulu memayungi Dr Mahathir. TANPA menyebut, perkara paling ditakuti Najib Razak untuk mengumumkan pilihan raya ke-14 ialah kombinasi antara Dr Mahathir Mohamad dengan Anwar Ibrahim. Persepakatan dua orang ini menjadi suatu subjek yang menjadikan Najib termimpi-mimpi melihat nasibnya dalam pilihan raya kelak. Perkembangan kolaborasi dan pemaafan kedua insan inilah kini sedang diamati Najib.

    Kalau suatu masa dahulu Umno bimbang kepada Pas dan DAP yang menjadi musuh tradisinya, tetapi kini tidak lagi. Pas sudah dapat dijinakkan oleh Najib, bahkan menjadi rakan mendokong beliau. Tinggal lagi ialah DAP, yang masih menguasai undi orang Cina yang mustahil untuk Najib memberaikannya.

    Mungkin kehadiran Parti Amanah Negara (Amanah) tidak begitu membimbangkan Najib kerana kekuatan Amanah tidak setara dengan Pas. Begitu juga dengan wujudnya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Namun kemunculan dan kesediaan Dr Mahathir untuk berjabat salam dengan Anwar benar-benar meresah dan mencemaskannya. Situasi inilah menganggui tidurnya kini. Momentum terbentuk oleh dua tokoh ini menjadikan Najib ragu-ragu untuk memanggil pilihan raya, atau tidak.

    Tiba2 teringat lagu by the bamboo river s inn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini yg sangat ditakuti oleh najib dan macai bodos....macai kehilangan sumber dedak....
      Najib akan nenghuni bamboo river s inn..

      Delete
  49. Kepada yang suka memaki
    Takkan runtuh pun gunung seinchi
    Malahan diri kamu akan dibenci
    Bukan sekadar manusia, satu alam dan seluruh isi

    Kesian jika ada ibu bapa
    Kalau hidup pasti merana
    Kalau dah mati pasti terseksa
    Dapat anak bermulut puaka

    Didunia boleh lah maki
    Cakap takabbur membangga diri
    Jika ditarik balik segala pinjaman dan rezeki
    Menyesal tak sudah, tak berguna lagi apa dicari


    -antimaki-

    ReplyDelete
  50. Biduk berlalu kiambang bertaut

    Muafakat mmbawa berkat

    Buang yg keruh ambil yg jernih..baru teguh peribadi

    Allah x pandang di mana permulaan kamu tp Allah lbh memandang pengakgiran jln kamu

    Ingat Tu para walaun/walaunta dn dedakians trmasuk 2ekor beruk mat yeh dlm blog Tuan budin Ni peliharaan Tuan jibannya

    ReplyDelete
  51. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  52. Anwar jiwa besar !. Tapi kenapa pada pru 13 dulu semua tak percaya pasal IMDB yang dibawa oleh Anwar.Adakah selepas Najib tak layan DrMahathir dan kroni barulah nampak buruk Najib.Ini semua pasal Ringgit dan kuasa dan bukan perjuangan semata2.semoga Najib Razak terus menang pada PRU 14.

    ReplyDelete
  53. Itulah kelebihan & ketokohan tak terbandingkan yg ada pada The Grand Old Statesman.
    Bertahun-tahun Tony Phua, Rafizi, Anwar, Claire Brown, AWSJ bertungkus lumus membongkar penyelewangan Najib Rosmah melalui 1mdb..tapi dunia sepi saja.

    Laa nie... bila The Grand Old Statesman mula berdehem..satu dunia geger & gempak gempita hingga mahkamah2 & Jabatan Kehakiman di Spura, Hongkong, Swiss, Abu Dhabi, Amerika & London mengambil tindakan.

    Hanya Malaysia saja buat pekak telinga sebab Peguam Negara, Ketua Polis Negara dah kena sumbat dedak oleh Najib & Rosmah. Rakyat sekarang dah mula tersentak bila mengetahui KP Kalid mengaku si Ketua sindiket gangster Gopi adalah 'family friend'.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...