Monday 5 June 2017

KUCING LEBIH PENTING DARIPADA RAKYAT?


Pendedahan laman web Sarawak Report pada 31 Mei yang mendakwa wang berjumlah RM 9.5 juta dari syarikat SRC International telah disalur Perdana Menteri Dato' Sri Najib Razak ke dalam akaun peribadi peguam UMNO Tan Sri Shafee Abdullah amatlah berat dan menimbulkan pelbagai persoalan.

Namun saya kesal kerana sehingga ke hari ini Dato' Sri Najib dan Tan Sri Shafee masih belum menjawab dakwaan tersebut.

Setakat ini, rakyat Malaysia hanya mendengar alasan remeh yang diberi menteri Dato' Seri Nazri Aziz. Ini amat tidak memadai, kerana persoalan pokok tidak terjawab, iaitu mengapa dana dari SRC International ini berada di dalam akaun peribadi Dato' Sri Najib dan mengapa RM 9.5 juta dipindahkan ke dalam akaun peribadi Tan Sri Shafee.

Tanpa jawapan jelas dan tepat dari Najib, dakwaan ini menimbulkan tandatanya apakah dana ini berkait kes Fitnah 2 terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan apakah ada mana-mana individu berkait dengan kes Fitnah 2 yang menerima wang dari Najib serupa yang diterima Shafee.

Pada masa yang sama, dakwaan ini menimbulkan persoalan sama ada Najib telah melanggar Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA 2014).

Oleh itu, saya dan pimpinan Pakatan Harapan akan membincangkan isu ini pada Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 9hb Jun, termasuk langkah-langkah perundangan yang boleh diambil untuk memastikan kebenaran akan muncul juga akhirnya.

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
Ketua Pembangkang
Presiden KEADILAN


Ulasan Blog - Sudah masuk hari kelima sejak Sarawak Report mendedahkan tentang pembayaran sejumlah RM9.5 juta kepada peguam Shafee Abdullah yang dilantik mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes rayuan liwat 2 Anwar Ibrahim yang menyebabkan timbulnya tuntutan agar Najib Razak tampil memberi jawapan serta disusuli beberapa laporan polis mengenainya, namun sehingga ini Perdana Menteri kekal dengan sikap membisunya.

Di mana sikap ketelusan dan rasa tanggungjawab beliau kepada 31 juta rakyat Malaysia yang masih tertanya-tanya motif pembayaran tersebut?

Di mana juga benarnya ampuan seorang ahli MT UMNO dari Pahang yang berkata mereka berbangga dengan Najib yang begitu telus dalam memimpin parti dan negara jika sehingga hari ini beliau masih membatukan dirinya?

Malah, di ketika rakyat menanti-nanti jawapannya itu, dalam salah satu tweetnya semalam, Najib nampaknya lebih ghairah berkongsi cerita tentang kucingnya yang menjeling tidak mahu diganggu tidur pada petang hari minggu.

Adakah berkongsi cerita tentang kucingnya yang bernama Kiky lebih penting daripada menjawab isu semustahak melibatkan wang RM9.5 juta?

Apakah wajar bagi seorang Perdana Menteri, di ketika tuntutan untuk beliau membuka mulut tentang isu yang lebih mendesak, sebaliknya lebih seronok mengutamakan tentang kucingnya yang menjeling?

Cuba perhatian jelingan mata kucing itu, apakah yang boleh ditafsirkan mengenainya?

Adakah kucing itu pun seperti menuntut supaya Najib menjawab isu berkenaan daripada sibuk mengambil gambarnya dan kemudian berkongsi mengenainya di media sosial? (ShahbudinHusin 05/06/2017).

81 comments:

  1. Minah aingapok setan

    Bersahur sama #paspork
    Berbuka sama #umnopork

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa betul dan siapa bersalah? Biarkan rakyat mendengar dan memutuskan. Masing-masing berhak berhujah. Rakyat yang budiman dan enggan ditipu dengan fitnah sudah pasti akan memilih yang terbaik untuk mereka dan negara mereka.

      DAP memusuhi Islam? Bukan hanya DAP. Siapa pun yang menghalang umat Islam untuk bebas beramal dengan agama mereka sepenuhnya di negara mereka, maka mereka adalah musuh Islam. Siapa pun..

      DAP diperangi? Musuh mulut diperangi dengan mulut. Musuh media diperangi dengan media. Musuh senjata diperangi dengan senjata. Tiada melampau dalam beragama.
      Kewarganegaraan adalah perjanjian keamanan di antara sesama rakyat untuk hidup bersatu menjunjung perlembagaan dan undang-undang negara. Dalam politik dalaman negara, permusuhan bukan bererti peperangan. Ia adalah pertentangan bagi memilih yang terbaik untuk negara.

      Di mana dakwah?

      PAS adalah pendakwah dan pejuang untuk agamanya. Rasulullah SAW adalah pendakwah memujuk dan menerangkan kepada Abu Jahal dan Abu Lahab di perbandaran Mekah.

      Di medan perang Badar, baginda adalah pejuang yang menghunus pedang ke atas Abu Jahal dan Abu Lahab.

      Dalam musuh menerima dan memberi keamanan, kita adalah pendakwah. Dalam musuh menghalang dan memfitnah, kita adalah pejuang yang mempertahankan agama. Usah menggelar diri sebagai pendakwah kalau kecut dan mandul untuk menjadi pejuang.

      Dr Zakir Naik adalah bintang kejora di dunia hari ini. Dia menjadi lampu buat semua manusia - muslim dan non-muslim - yang mencari-cari kebenaran hakiki. Dia pendakwah. Tetapi dia memerlukan para pejuang yang mesti mempertahankankan haknya untuk terus berdakwah dengan penuh aman.

      Siapakah yang mampu mempertahankannya daripada ancaman dan konspirasi besar musuh Allah kalau bukan sebuah negara Islam atau sebuah kekuatan yang besar daripada pejuang Islam?

      Akhir, biarkan PAS dan DAP bersama parti-parti lain berjuang dengan matlamat masing-masing di atas lunas-lunas perlembagaan tanpa halangan yang menyalahi demokrasi yang adil.

      Delete
    2. Apa jenis Perdana Menteri ni...

      Delete
    3. Pertimbangan saudara Hamzah ialah pada kekerapan insiden gangguan penumpang mabuk berlaku selama ini. Selama ini bukanlah selalu insiden itu berlaku dan tidaklah memaksa hidangan arak dihentikan. Menurut laporan FMT di antara hujah Hamzah:

      "Unless someone gets drunk and makes a ruckus every time on MAS flights… then we can look at this issue (what PAS has proposed). How many times has this sort of thing happened? It (the call for a ban) is ridiculous.”

      Saya tertanya, berapakah bilangan insiden yang diperlukan untuk MAS boleh membuat pertimbangan untuk menghentikan hidangan arak? Atau kita mahu menunggu sehingga sebuah kapal terbang jatuh menjunam di hadapan mata akibat penumpang mabuk barulah mahu sedar keperluan menghentikan hidangan arak?

      Semalam, hampir serentak dengan kenyataan Presiden Matta ini, dilaporkan pula berita bagaimana sebuah mahkamah di London diberitahu mengenai kejadian seorang penumpang mabuk dalam pesawat Malaysia Airlines pada Januari lalu, yang berang selepas anak kapal membuat keputusan menghentikan minuman keras untuknya. Penumpang tersebut, Maxine Williams telah mabuk selama 10 jam dalam penerbangan ke London itu telah melemparkan kata-kata bersifat perkauman, dan bertindak cuba menyerang pramugari Malaysia Airlines, Teoh Ming Lee, sambil menggunakan kata-kata makian dan mencarut.

      Menurut akhbar harian Britain, The Sun, Williams menjerit: “I hate your f***ing country” (Saya benci negara kamu) dan “You Malaysian pig!” (Babi kau orang Malaysia), sebelum kapten mengumumkan tindakan keselamatan. Williams kemudian diikat dengan pelekat tebal. Wanita itu didapati bersalah, dan bakal menanti hukuman di mahkamah lain. Laporan tersebut boleh diakses di pautan: https://www.thesun.co.uk/news/3702847/drunk-passenger-bound-with-gaffer-tape-after-racist-attack-on-stewardess-on-malaysia-airlines-flight-to-heathrow/

      Wujudkah kajian terhadap hubung kait di antara permintaan pelanggan untuk minuman alkohol dan jumlah keuntungan MAS yang berjaya dijana setiap tahun? Atau sebenarnya ramai penumpang yang menyampah dengan bau alkohol tetapi terpaksa menahan hidung dan bersabar untuk sampai ke destinasi?

      Sudah sampai masanya untuk kakitangan MAS bangun serentak mendesak pengurusan tertinggi termasuklah pihak kerajaan membuat keputusan drastik berhubung hidangan minuman alkohol ini. Pemikiran 'menanti insiden terlebih dahulu' ini ialah satu pemikiran yang bahaya, apatah lagi larangan arak ini ialah satu perintah yang jelas di dalam al-Quran.

      Delete
    4. Saya merasa pelik dengan tingkah laku para pemimpin DAP dan AMANAH yang begitu bersungguh-sungguh mempertikaikan kedudukan saya yang sekadar memberikan pendapat akademik objektif saya mengenai politik Malaysia selaku seorang ahli akademik tanpa saya sendiri mempunyai apa-apa jawatan di dalam mana-mana parti politik.

      Di manakah logiknya hingga tindakan memberikan pendapat akademik objektif tersebut boleh menyebabkan saya terus digelarkan sebagai “hanya ‘askar upahan’ propagandis UMNO-BN”, “bertujuan memenangkan Barisan Nasional dan mengalahkan Pakatan Harapan”, “menjadi frontier UMNO dan PAS dalam menunggang politik jijik”, diminta untuk diambil tindakan oleh universiti saya, malah dicabar untuk menyertai bidang politik

      Bagi tujuan perbandingan, saya ingin membuat sedikit ulasan di sini ke atas buku tulisan pensyarah UM, Dr Azmi Sharom, bertajuk “Brave New World”, yang merupakan kumpulan tulisan beliau yang pernah tersiar di dalam akhbar milik MCA, The Star, khususnya tetapi termasuk juga beberapa tulisan lain beliau yang pernah tersiar di dalam akhbar Sin Chew Jit Poh, portal berita Rakyat Times dan portal berita Selangor Times.

      Tulisan-tulisan Dr Azmi Sharom jelas mengkritik kerajaan.

      Pada muka surat 8 beliau mengkritik mahkamah-mahkamah yang didakwa mentafsirkan Perlembagaan secara tidak betul: “For example, I have said before that ultimately the Constitution is a document which has equality, liberty and liberal democracy as its aspiration and ideals. Yet the way it has been interpreted by the courts appears to fly in the face of such aspirations.”

      Pada muka surat 184, beliau mengkritik kerajaan yang didakwa tidak memahami Perlembagaan: “The government does not appear to understand the Constitution”.

      Pada muka surat 222, beliau menyatakan tidak kisah walau sedikit pun bila gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dipijak: “Frankly, it does not bother me in the slightest that photographs (of Datuk Seri Najib Razak) are being stepped on.”

      Tulisan-tulisan Dr Azmi Sharom juga jelas mengkritik pemimpin-pemimpin kerajaan.

      Pada muka surat 17-18, beliau mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang didakwa menyatakan penyokong hak asasi manusia adalah sesat: “Then we have a national leader who holds himself up as a shining light of moderation and democracy. And then he speaks at an event and reportedly says things that sound very suspiciously as if he is opposed to human rights (a key element for moderation and democracy). In fact the reported words are actually very dismissive of the whole concept. To support human rights is ‘deviationist’, he supposedly said... What wondrous ideas come dribbling forth from the mouths of the powerful. How incredible it is that a man who can proclaim his progressiveness to the world can say such a thing which is the antithesis of the word. Which brings me back to my question: just what sort of leaders do we have in this country?”

      Delete











    5. Mai dah....


      Delete
    6. Pada muka surat 14, beliau mengkritik Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi, yang didakwa berkelakuan tidak seperti seorang Menteri dan yang didakwa telah menunjukkan kecenderungan-kecenderungan untuk membuli sebelum ini, selain mengkritik ahli UMNO yang didakwa tidak memahami kedaulatan undang-undang: “The recent behaviour of Zahid Hamidi the Home Minister has been the subject of a lot of discussion, much of it negative. This is understandable, of course. His refusal to face hard questioning on the police losing weapons; his crude bullying of a journalist; his supposed support of a group officially declared a gangster organisation; and his supposed threatening to shut down any newspapers that report what he said – this is really behaviour unbecoming for a minister. My initial thought was that this behaviour is not at all surprising, coming as it does from a person who in the past has shown the same bullying tendencies. With the UMNO general assembly looming, it is to be expected that he will up the ante with his macho man act. It is after all what the UMNO faithful like. The rule of law is not something that they have shown any understanding of...”

      Pada muka surat 14, beliau mengkritik Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Wan Jaafar, yang didakwa memberikan jawapan yang menyakitkan hati kepada soalan Ahli Parlimen DAP Kuching, Chong Chien Jin: “In Parliament on Monday, Deputy Home Minister, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Wan Jaafar, had reportedly brushed aside Kuching MP, Chong Chien Jin,’s queries about secessionist activities in Sabah and Sarawak. The Minister was supposed to have said that the number of such people consists of frustrated ex-politicians and is small and insignificant. He backed this up by saying his ‘intelligence’ (meaning sources) told him so. Ah, the famous ‘I know better than you because I have all the information’ argument. It is such an irritating argument because they never actually tell us anything about their ‘superior’ knowledge and intelligence so there is no way of verifying its validity.”

      Tulisan-tulisan Dr Azmi Sharom juga jelas membela DAP dan PKR serta menghentam PAS.

      Pada muka surat 175, beliau membela DAP, dan Pakatan Rakyat, sehubungan dengan Perkara-Perkara 153, 152 dan 32 Perlembagaan: “None of the Pakatan Rakyat component parties, including the DAP, have said anything about removing Articles 153, 152 or 32. They remain safe and secure with no sign whatsoever of any sort of threat.”

      Pada muka surat 24, beliau memuji Ketua Publisiti Kebangsaan DAP merangkap Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, dan Naib Presiden PKR merangkap Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, di atas pendedahan mereka mengenai 1MDB di dalam satu forum yang beliau hadiri: “I will be the first to admit that the entire 1MDB scandal has whizzed by me. I understand very vaguely what has happened, but can’t fathom the details. Therefore, when I found out about this forum where Tony Pua and Rafizi Ramli were going to speak, I simply had to make the time and I am glad I did.”

      Delete
    7. Pada muka surat 19-20, beliau mengkritik PAS yang didakwa mengalami penyakit kecelaruan identiti, selain menyatakan kegembiraan beliau sebelum ini bahawa kemungkinan satu Kerajaan Persekutuan baru dari kalangan parti-parti pembangkang boleh terbentuk adalah nyata: “It is not such a big deal that PAS seem to be suffering from an institutional dissociative identity disorder; it could be seen as merely a stage in their development. Unfortunately their condition is affecting not just them, but also their partnership with DAP and PKR and ultimately the ordinary voter... Over the last eight years or so, there was a belief that PAS had changed. It was modernist and inclusive, and had moved away from its insular and traditionalist past. This view was encouraged by certain individual PAS leaders whose eloquence and forward-thinking attitudes made one believe that there were more similarities between PAS and their partners than differences. Hence a viable coalition opposition (and perhaps a viable new Federal Government) was a real possibility. How exciting it all seemed.”

      Persoalan yang timbul dari tulisan-tulisan Dr Azmi Sharom ini adalah: Mengapa beliau tidak dituduh menyimpang dari bidang sebagai ahli akademik, mengapa UM tidak digesa mengambil tindakan terhadap beliau dan mengapa beliau tidak dicabar menyertai bidang politik sedangkan tulisan-tulisan beliau juga dipenuhi dengan kritikan? Apakah kerana tulisan-tulisan Dr Azmi Sharom hanya mengkritik kerajaan dan pemimpin-pemimpin kerajaan maka tulisan-tulisan beliau tidak pernah dipersoalkan oleh DAP dan AMANAH?

      Lebih peliknya lagi, kebanyakan daripada tulisan Dr Azmi Sharom yang mengkritik kerajaan dan pemimpin-pemimpin kerajaan, khususnya pemimpin-pemimpin UMNO, ini disiarkan oleh akhbar milik MCA, parti komponen Barisan Nasional yang menerajui Kerajaan Persekutuan, iaitu The Star. Mengapa akhbar milik MCA boleh menyiarkan tulisan-tulisan Dr Azmi Sharom yang mengkritik kerajaan dan pemimpin-pemimpin kerajaan, khususnya pemimpin-pemimpin UMNO, ini juga adalah satu perkara yang menimbulkan tanda tanya.

      Satu perkara lagi ialah, jika sekadar memberikan pendapat akademik objektif mengenai politik Malaysia selaku seorang ahli akademik yang tidak mempunyai apa-apa jawatan di dalam mana-mana parti politik sudah dianggap sebagai satu kesalahan yang boleh diambil tindakan oleh universiti saya, bagaimana pula dengan kedudukan ahli-ahli akademik yang mempunyai jawatan tinggi di dalam parti politik seperti Timbalan Naib Canselor UNISEL, Prof Dr Shaharudin Badarudin, yang merupakan Naib Presiden PKR, atau pensyarah UTP, Dr Muhaimin Sulam, yang merupakan Naib Pengerusi AMANAH Perak?

      Delete
    8. LANGKAH kerajaan Pulau Pinang menjual pelbagai aset rakyat sebagai menampung lonjakan perbelanjaan operasi pentadbiran negeri itu sebenarnya bukan tadbir urus sihat.

      Berikut kenyataan media Pasukan Komunikasi Strategik Barisan Nasional sebagai mengulas tindakan kerajaan negeri itu sehingga menyebabkan pelbagai pihak berasa bimbang:

      Kami menghargai reaksi YAB Lim Guan Eng terhadap kenyataan kami sebelum ini yang mengesahkan Kerajaan Pulau Pinang secara berterusan menaikkan kos operasi kerajaan negeri sejak DAP mengambil alih pentadbiran pada 2008.

      Kos operasi bagi tahun 2017 ialah 500 peratus daripada apa yang dibelanjakan pada 2008.

      YAB Guan Eng turut mengakui perbelanjaan pentadbiran serta kos operasi yang tinggi adalah satu keperluan bagi memastikan projek dapat dilaksanakan.

      Kita turut maklum, bagi tempoh yang sama, perbelanjaan Kerajaan Persekutuan hanya meningkat 35 peratus berbanding 500 peratus di Pulau Pinang.

      Bagaimanapun, YAB Guan Eng tidak menjawab bagaimana Kerajaan Pulau Pinang mampu menjana pendapatan bagi menampung kenaikan 500 peratus bagi perbelanjaan tahunan namun masih mencatatkan lebihan.

      Adakah ia dana dari Kerajaan Persekutuan, atau dari cukai yang dikenakan terhadap penduduk Pulau Pinang sebanyak lima kali ganda melalui kenaikan cukai penilaian harta, denda dan menaikkan kadar bekalan air empat kali ganda? Atau, adakah ia hasil dari peningkatan jualan tanah serta aset kerajaan negeri?

      Jika pendapatan tambahan itu adalah dari penjualan tanah serta aset kerajaan negeri, mengapa Kerajaan Pulau Pinang tidak boleh menjual sebidang tanah lagi yang bernilai RM1 bilion bagi mengelak meminjam dari Bank EXIM di China yang akan turut melibatkan kos faedah?

      Adakah dengan menjual aset kerajaan negeri yang semakin berkurangan bagi menampung kenaikan perbelanjaan operasi tahunan yang besar boleh dianggap sebagai satu tadbir urus yang baik bagi jangka masa panjang?

      Adakah kerana sekarang ini tiada lagi tanah kerajaan negeri yang bernilai untuk dijual sebagaimana dinyatakan oleh Exco Pulau Pinang, YB Chow Kon Yeow baru-baru ini?

      Kami juga inginkan pengesahan dari YAB Guan Eng sama ada apa yang dinyatakan YB Chow kepada The Edge pada 22 Julai 2016 adalah tepat dengan menyatakan kos projek Pelan Induk Pengangkutan Awam (PMTP) Pulau Pinang telah meningkat dari RM27 bilion kepada RM46 bilion, yang menyaksikan peningkatan sebanyak RM19 bilion.

      Jika ia benar, bagaimana Kerajaan Pulau Pinang akan menampung kenaikan RM19 bilion itu? Adakah ia dari pinjaman daripada Bank EXIM atau dari bank lain?

      Delete
    9. Assalamualaikum,,, Membaca apa yang ditulis oleh Irshad Manji, saya agak tersentak memikirkan betapa advancenya kumpulan songsang ini boleh pergi.Sudah pasti sesuatu perlu dilakukan sekarang sebelum timbul pula keadaan yang lebih parah.Sebelum ini kita terkejut dengan kemunculan Siti Kassim dan sebelum itu Aminah Wadud, serta Marina Mahathir juga Zaid Ibrahim.Mungkin selelpas ini ramai lagi personaliti dari kumpulan LGBT akan bersuara mahu mengubah Ugama mengikut tafsiran mereka sendiri.



      Sebenarnya banyak kepincangan dan kerosakan yang sudah berlaku dalam masyarakat Islam setempat akibat sistem pendidikan sekular barat yang menekankan kepada kebendaan semata mata.Sijil SPM dengan straight A bukanlah sijil yang boleh menjamin ke syurga tetapi sijil yang cenderung membawa pemiliknya ke neraka.

      Hasil dari sistem pendidikan inilah yang melahirkan Siti Kasim, Zaid Ibrahim dan personaliti sewaktu dengannya.Lantaran itu kita terlalu terdesak untuk membawa sistem pendidikan Islam kedalam Negara tetapi sebelum itu, undang undang Islam perlu dahulu ditegakkan.Untuk itu Sesuatu tentang RUU 355 perlu diberi perhatian oleh semua umat Islam.

      RUU 355 adalah pindaan kepada bidang kuasa mahkamah syariah di mana pindaan yang dicadangkan itu merupakan permulaan kepada pindaan pindaan yang akan datang atau pindaan permulaan pada ketika bidang kuasa mahkamah syariah berada di tahap paling hina ehingga tidak mampu menghukum hukuman mengikut kehendak syarak.

      Kenapa pindaan ini penting? sebab ianya merupakan langkah paling utama bagi membolehkan undang undang syariah Islam yang sebenarnya dilulus dan dilaksanakan di bawah bidang kuasa negeri.Setiap kesalahan syariah dibicarakan di Mahkamah Syariah maka Mahkamah syariah perlu mempunyai bidang kuasa untuk menghukum mengikut kehendak syarak.

      Rasanya sudah banyak kali perkara ini dijelaskan, jadi cukuplah sekadar itu kerana saya ingin masuk ke bahagian yang lebih penting iaitu kemampuan RUU 355 mengubah carhidup orang Islam di negara ini.Hari ini kalau kita pergi ke mana mana tempat awam, kita akan berjumpa dengan muslimah yang perpakaian tetapi telanjang pada kadar yang cukup membimbangkan.Pemikiran wanita wanita moden ini pula dipengaruhi oleh minda wanita UMNO Shahrizat yang pernah menganggap cara berpakainan muslimah PAS ialah cara jahiliah.

      Nampak remeh tetapi ianya memberi masalah besar kepada carhidup Islam, malah Irshad Manji adalah antara wanita yang bertelanjan, begitu juga Siti Kassim.Kerana telanjanglah mereka akhir menjadikan akal mereka juga telanjang tanpa sebarang ilmu ugama memasukinyi.

      Tiada cara untuk membendung perkara ini selain perlaksanaan undang undang syariah dengan bidang kuasa yang cukuo oleh Mahkamah Syariah.Achech sudah buktikan keberkesanan undang undang Syariah ini.Begitu juga kita lihat kerosakan lain seperti budaya couple, budaya lepak dengan aktiviti yang menyalahi perintah ugama, rempit dan seumpamanya hanya mampu dibendung dengan undang undang Syariah.

      Mungkin ada yang mengatainikan apa kaitan kesemua kepincangan carahidup Islam ini dengan kehadiran Irshad Manji atau Siti Kassim.Perkaitannya jelas, sebab carahidup sebeginilah orang orang seperti Irshad Manji dan Siti Kassim akhirnya terjebak dengan akal singkat mereka dan mula menjadi berani bercakap kerosakan yang mereka lakukan itu tidak menyalahi ugama,Memebendung individi seperti Irshad Manji, Siti Kassim dan golongan sewaktu dengannya memerlukan usaha membenteras segala gejala keruntuhan akhlak secara keseluruhan, tidak boleh ditangani secara terpencil.

      Untuk itu apa yang sangat diperlukan sekarang ialah lulusnya RUU 355 bagi memulakan semua usaha itu.

      Delete
    10. Program Dialog Antara Agama dan Budaya untuk Belia (IIDY) anjuran Komuniti Muslim Universal (KMU), telah mengangkat slogan “Kemanusiaan, Kehormatan dan Toleransi Anutan Kami”.

      Majoriti peserta adalah anak-anak muda Melayu beragama Islam. Program dijalankan selama dua hari di samping kunjungan ke beberapa tempat untuk berkongsi pengalaman beragama dalam komuniti agama minoriti.
      Ia disasarkan bagi tujuan dialog dan bertukar-tukar pandangan. Program bertempat di Kuala Lumpur Enterpreneurs Experience (KLEX), Subang Jaya, dan dimulakan dengan seminar yang disampaikan oleh Prof. Dr. Syed Farid al-Attas.

      Program hari pertama berakhir dengan sesi pembentangan oleh para peserta dan dibuat penilaian oleh Pn. Victoria mewakili Projek Dialog dan En. Shuhaib ar-Rumy daripada Islamic Renaissance Front (IRF).

      Program hari kedua, melibatkan kunjungan ke Bangsar Lutheran Church di mana para peserta dilayan dengan baik oleh tuan rumah, Pastor Sivin Kit. Abdul Adieka Amirul, salah seorang peserta yang nyata kagum dengan layanan tuan rumah, turut berkongsi pengalaman beliau.

      “Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada En. Sivin Kit yang mewakili Bangsar Lutheran Church kerana menerima kami sebagai tetamu. Semoga Tuhan Yesus memberkati tuan dan seluruh umat Kristian di seluruh dunia.” “In the name of Father, Son and Holy Spirit”, Abdul Adieka menggunakan frasa ini bagi mengkuduskan izin beliau kepada gereja Pastor Sivin Kit menggunakan gambar-gambar peserta program.
      Kunjungan pada sebelah petang dibuat ke Jemaah Ahmadiyyah Muslim Malaysia yang berpengkalan di Selayang. Ahmadiyyah yang turut dikenali sebagai kumpulan Qadiany telah difatwakan sebagai BUKAN daripada ajaran Islam menerusi Warta Kerajaan bertarikh 1 Januari 2004 (Wilayah Persekutuan) dan pengikut Qadiany difatwakan sebagai bukan orang Islam.

      Namun, tidak gentar melawan fatwa atas semangat anutan ‘Kemanusiaan’, para peserta program beragama Islam turut bersolat jemaah dengan diimamkan oleh salah seorang Imam Qadiany.

      Walaupun telah difatwakan sebagai bukan Islam, peserta program KMU menggunakan nilai anutan mereka iaitu ‘Kemanusiaan’ untuk bersolat jemaah bersama Imam Qadiany tersebut.

      “Saya tidak langsung melihat akan perbezaan antara mereka dengan Ahli Sunnah, malah ketika itu, saya berkesempatan untuk menunaikan solat Zohor saya pada hari itu dengan berimamkan seorang Ahmadiyyah.Tiada sebarang perbezaan pun antara solat mereka dan solat seorang Sunni. Jika saya mengajukan masalah ini kepada ulama Sunni, tentu mereka akan mengatakan yang solat saya tidak sah pada ketika itu, kerana berimamkan seorang kafir,” dedah Abdul Adieka.

      “Namun, itu realitinya. Saya telah ditakdirkan hidup pada zaman di mana manusia mengambil alih kerja Tuhan iaitu menghakimi manusia, sedang yang akan menentukan seseorang itu sama ada ke syurga atau neraka adalah urusan sang Khaliq, bukan urusan para makhlukNya,” katanya lagi.

      Beliau juga berikrar, “Saya berjanji, bahawa saya akan berusaha untuk mengubah pandangan masyarakat terhadap golongan Ahmadiyyah.”

      Progam anjuran KMU ini berakhir pada 2 April 2017. Komuniti Muslim Universal (KMU) merupakan cabang Malaysia kepada Muslims For Progressive Values di bawah Zuriani Khalid (Ani Zonneveld) di Amerika Syarikat –

      Delete
    11. Membaca teks ucapan Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad, sewaktu beliau masih merupakan Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, adalah jelas bahawa perkara yang terpenting di dalam perjuangan beliau pada waktu itu ialah “perjuangan aqidah”.

      Beberapa petikan ucapan Khalid Samad ini menjadi buktinya:

      (1) “Perjuangan untuk menegakkan Islam adalah pada dasarnya satu perjuangan aqidah. Ianya bukanlah merupakan satu perjuangan untuk merampas kekuasaan pemerintahan semata-mata. Akan tetapi adalah merupakan perjuangan untuk membebaskan manusia dan masyarakat daripada genggaman aqidah palsu ke arah menghayati aqidah Islam yang sebenar.”

      (2) “Jatuhnya barisan pemerintahan yang tertentu, akan digantikan dengan yang lain yang pada dasarnya sama dengan yang digantikan selagi mana aqidah masyarakat tidak berubah. Dalam erti kata yang lain, institusi yang merupakan penjelmaan aqidah itu, sekiranya dirobohkan, akan digantikan dengan institusi yang tetap merupakan penjelmaan aqidah yang sama kerana ianya, iaitu aqidah itu, tidak diubah dan diganti dengan yang lain.”

      (3) “Kita mesti menentukan kemusnahan cara hidup jahiliyyah itu, bukan dengan sekadar merobohkan institusi-institusi jahiliyyah, tetapi lebih dari itu, menghapuskan aqidah jahiliyyah yang bermaharajalela di dalam hati manusia. Ditanamkan serentak dengan itu, aqidah Islam yang murni sehingga manusia berubah dari cara jahiliyyah ke arah cara Islam.”

      (4) “Matlamat perjuangan kita adalah pembentukan umat muttaqin yang sebegini. Bukan soal kuasa pemerintahan semata-mata. Bukan soal ekonomi Islam semata-mata. Itu semua adalah pancaran, hasil daripada wujudnya umat yang sedemikian rupa dan bukan sebaliknya. Kerana, apabila aqidah Islam telah ditanam, maka ia akan membesar menjadi satu cara hidup yang sempurna dan serba lengkap.”

      (5) “Kenyataan inilah yang seringkali dilupai oleh mereka yang inginkan perubahan secara pantas. Seringkali mereka beranggapan bahawa kekuasaan pemerintahan adalah sebagai langkah yang pertama. Bahawa dengannya Islam akan tertegak. Mereka lupa akan aqidah jahiliyyah yang terbenam di dalam pemikiran masyarakat.”

      (6) “Perjuangan yang menanam aqidah adalah satu-satu jalan yang kita perlu ikuti. Pendedahan mengenai aqidah Islam perlu kita lakukan sambil kita dedahkan kepalsuan aqidah cara hidup dewasa ini. Pertembungan aqidah yang sebegini perlu, demi menanam aqidah yang benar dan menghapus aqidah kebatilan. Persoalan perbezaan aqidah perlu ditonjolkan dalam semua isu-isu yang dikupas dan dibahas, sama ada isu politik, sosial ataupun ekonomi. “

      (7) “Persoalan aqidah ini perlu diheret ke tengah-tengah masyarakat dan dijadikan bagaikan buah mulut setiap peribadi di dalam masyarakat. Satu pentas umum yang dilihat oleh semua, seperti yang berlaku dengan pengisytiharan Nabi Muhammad SAW di Bukit Safa dan pertarungan Nabi Musa AS dengan Fir’aun, perlu digunakan supaya risalah Tauhid akan dapat disampaikan dengan berkesan.”

      (8) “Perlulah kita memahami bahawa kita tidak bergerak di dalam satu vacuum tetapi di dalam masyarakat yang mempunyai undang-undang dan institusi-institusi tersendiri. Sudah pasti undang-undang dan institusi-institusi ini tidak bersesuaian dengan Islam kerana ianya bukan negara Islam. Itulah sebabnya Parti Islam itu perlu diwujudkan untuk menegakkan negara Islam!”

      Delete
    12. Beberapa persoalan yang perlu dijawab oleh Khalid Samad:

      (1) Apakah “perjuangan aqidah” ini sudah tidak lagi menjadi perkara terpenting di dalam perjuangan anda dan parti anda, AMANAH?

      (2) Apakah “aqidah jahiliyyah yang bermaharajalela di dalam hati manusia” sudah berjaya anda dan parti anda, AMANAH, hapuskan?

      (3) Apakah anda dan parti anda, AMANAH, mengheret persoalan aqidah ke tengah-tengah masyarakat dan menjadikannya buah mulut setiap peribadi?

      (4) Apakah anda dan parti anda, AMANAH, telah berjaya menanam aqidah Islam yang sebenar ke dalam masyarakat?

      (5) Apakah anda dan parti anda, AMANAH, menonjolkan persoalan perbezaan aqidah dalam semua isu-isu yang dikupas dan dibahas?

      (6) Apakah anda dan parti anda, AMANAH, bukan merupakan satu perjuangan untuk merampas kekuasaan pemerintahan secara pantas?

      (7) Apakah jika anda dan parti anda, AMANAH, berjaya memerintah Malaysia anda dan parti anda akan merobohkan institusi-institusi jahiliyyah?

      (8) Apakah jika anda dan parti anda, AMANAH, berjaya memerintah Malaysia anda dan parti anda akan menegakkan negara Islam ?

      Delete
    13. Singapura berkata rakyat negara itu tidak ada pilihan tetapi bersikap toleran tanpa banyak soal, sambil memberi amaran ajaran agama yang bersifat “ekslusif” dan “memecah belahkan masyarakat” akan hanya menggalakkan ideologi militan seperti di negara lain.
      “Pemimpin masyarakat, pemimpin agama mempunyai tanggungjawab memastikan rakyat bersikap toleran, bersalaman sesama sendiri, menyambut perayaan satu sama lain, takda ‘kalau’ dan takda ‘tapi’, dan faham yang kita hidup dalam sebuah masyarakat pelbagai kaum dan agama,” kata Menteri Perundangan dan Dalam Negeri, K. Shanmugam dipetik akhbar The Straits Times.
      Bagaimanapun, Shanmugam berkata republik itu perlu memastikan sentimen anti-Islam tidak semakin menebal di sebalik serangan keganasan atas nama agama itu.
      Beliau merujuk insiden papan tanda dengan gambar seorang wanita bertudung diconteng dengan perkataan “teroris” di bandar raya itu baru-baru ini.

      Delete
    14. “Kita tidak boleh membiarkan ini berlaku. Dan rakyat bukan Islam mempunyai tanggungjawab untuk tidak menyisihkan saudara saudari Islam dan kerajaan akan berusaha ke arah itu”.
      Beliau menggesa orang ramai tampil melaporkan mana-mana ahli keluarga atau kenalan mereka yang mungkin sedang dipengaruhi ideologi pelampau.
      Ia sehari selepas serangan keganasan terbaru di London Sabtu lepas.
      Shanmugam berkata ahli keluarga dan kawan selalunya boleh meramal sama ada seseorang yang mereka kenal bakal melakukan sesuatu yang drastik.
      “Anda membantu orang itu, anda membantu masyarakat, anda membantu negara,” katanya.
      “Sekiranya anda mendiamkan diri dan serangan berlaku, anda melakukan suatu kezaliman terhadap sistem.”
      Katanya, tidak cukup sekadar mengutuk serangan pengganas, dan kenyataan sedemikian bukan sahaja perlu datang daripada pemimpin agama tetapi “semua orang, Islam dan bukan Islam”.

      Delete
    15. Pensyarah kontroversi, Kamarul Zaman Yusoff pernah mempertimbangkan untuk menyaman mereka yang cuba mencemarkan nama baiknya, selepas beliau membuat laporan polis terhadap wakil rakyat DAP, Hannah Yeoh.
      Tetapi, disebabkan beliau menghormati kebebasan bersuara dari segi Perlembagaan, pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) itu memutuskan untuk menangguhkan cadangan itu dan berdepan pengkritiknya.
      “Lim Kit Siang kata saya seorang propagandis Umno. Yang lain kata saya seorang yang rasis, ekstrimis. Jika saya mahu menyaman mereka, saya boleh. Rakan peguam saya menasihatkan saya berbuat demikian,” katanya kepada FMT.
      Beliau merujuk kenyataan Lim pada Rabu lalu, di mana penasihat DAP itu menggelarnya “propagandis Umno bawahan” yang tidak tahu apa dilakukannya dan sekadar “umpan peluru”.
      “Tetapi, disebabkan saya dilatih di Barat, saya banyak dipengaruhi ahli falsafah Barat yang menyokong pertukaran pendapat.
      “Sebab itu saya belum mengambil tindakan undang-undang kerana semua orang mempunyai kebebasan bersuara. Dan selagi saya boleh mempertahankan diri, saya akan berbuat demikian.”
      Bagaimanapun, katanya, ia tidak bermakna beliau tidak akan mengambil tindakan undang-undang.
      “Jika mereka melampaui batas, saya akan saman mereka, khasnya jika ia menjejaskan pendapat orang ramai terhadap saya.”
      Kamarul menjadi perhatian ramai sejak 17 Mei lalu, apabila beliau membuat laporan polis terhadap Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Yeoh.
      Dalam laporan polis itu, beliau mendakwa Yeoh cuba menyebarkan agama Kristian menerusi buku biografinya bertajuk “Becoming Hannah: A Personal Journey”.

      Delete
    16. Kamarul mendakwa buku itu mampu mengubah dirinya sehingga terdorong kepada ajaran Kristian kerana “terlalu banyak kisah dan petikan dari Bible”. Oleh itu, katanya, buku itu hanya boleh dijual di kedai buku yang menjual bahan agama Kristian.
      Ada yang melabelkan Kamarul sebagai ekstrimis, manakala yang lain, khasnya daripada DAP dan parti komponen Pakatan Harapan mempersoalkan kredibiliti serta kebolehannya mengajar di sebuah universiti awam.
      “Saya bukan seorang yang rasis. Saya belajar di Amerika Syarikat, di mana saya tiada sebarang masalah bergaul dengan orang bukan Islam. Saya juga mempunyai hubungan rapat dengan orang bukan Melayu,” kata Kamarul yang mempertahankan dirinya.
      Beliau turut mendakwa pernah bekerja dengan Datuk Zaid Ibrahim pada 2008, ketika beliau menjadi menteri undang-undang. Zaid menyertai DAP pada Februari lalu.
      “Kenapa Zaid, seorang yang liberal, melantik saya sebagai pegawai khasnya selama 8 bulan jika saya seorang ekstrimis?” kata Kamarul yang pernah memberitahu FMT bukan beliau yang memulakan perang mulut dengan Yeoh mahupun DAP.
      Kamarul berkata, beliau tiada pilihan kecuali mempertahankan dirinya dengan turut membuat laporan polis terhadap Yeoh, selepas adun Subang Jaya itu membuat laporan polis terhadapnya disebabkan analisisnya ke atas buku itu, yang dimuat naik ke Facebook peribadi pensyarah itu.
      “Dan dalam artikel pertama itu, saya tidak menekankan sebarang perkara mengenai agenda Kristian. Saya hanya menekankan DAP tidak konsisten mengenai pendirian parti itu terhadap sekularisme.”
      Dalam laporan yang difailkan pada 15 Mei lalu, Yeoh mendakwa 16 pihak lain, termasuk Harakah Daily dan Utusan Malaysia, serta beberapa blog turut menyiarkan analisis Kamarul.
      Yeoh menuduh Kamarul memfitnahnya dengan mendakwa beliau mencampur adukkan ajaran Kristian dengan politik melalui buku itu.

      Delete
    17. Huhuhu dalam byak2 masalah..masalah kucing kacau tido dia nak di kongsi. Huhuhuhu i luv my pm

      Delete
    18. Walaupun PKR mengarahkan kesemua lantikan politikya di dalam kerajaan negeri Kelantan melepaskan jawatan serta-merta susulan keputusan PAS memutuskan kerjasama politik tetapi sehingga tiada yang berbuat demikian.
      Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, sehingga kini lantikan politik yang diberikan kepada PKR berjalan seperti biasa.
      “Mereka tidak letak apa-apa jawatan dan setakat ini berlaku (keadaan) seperti biasa. Satu persefahaman yang di luar daripada apa yang kita fikirkan,” kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.
      Bulan lalu, PKR mengarahkan semua lantikan politiknya dalam kerajaan negeri Kelantan melepaskan jawatan serta-merta.
      Tindakan itu diambil susulan keputusan PAS mengakhiri tahaluf sitasi dengan PKR sebagaimana diumumkan parti Islam itu selepas Majlis Syura PAS membuat ketetapan.

      Delete
    19. “Seorang yang bukan Islam tersebut yang jelas ketika di luar masjid, dialah yang kuat menentang Islam, menghalang usaha memartabatkan Islam, menghina Islam, memperkecilkan Islam dan undang-undangnya, mengajak dan bersekongkol dengan penentang Islam agar masyarakat Islam keliru dengan hakikat Islam yang sebenar, dialah juga kononnya hadir mengajak dan menyeru orang Islam melakukan kebaikan,” tulisnya dalam artikel diterbitkan laman berita PAS, Harakahdaily, di bawah tajuk “Antara ahli parlimen dan imarah masjid”.
      “Apakah ini sandiwara? Sepatutnya mereka yang bukan Islam tidak seharusnya menentang Islam, umatnya serta urusannya kemudian datang pula ke masjid dengan menonjolkan diri bahawa mereka juga ingin bersama Islam,” katanya.
      Lawatan Sivarasa baru-baru ini ke Masjid An-Nur di Kampung Melayu Subang dipertikaikan beberapa NGO yang mahu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) bertindak.
      Mereka termasuk Kesatuan Melayu Nasional (KMN), Permuafakatan Ayahanda-Ayahanda Semalaysia (Permas), Wakil Penduduk Kota Damansara dan Pertubuhan Aduan Masyarakat dan Pengguna Selangor (PAMPS).

      Delete





    20. *********************

      "HARAPAN MASA DEPAN YANG MAMPAN"

      Adakah anda ingin bersama membina MALAYSIA yang lebih cemerlang?

      Bersama HARAPAN demi masa depan yang mampan.


      ********************


      HARAPAN

      Demi generasi masa depan
      Akan ku bina sebuah harapan
      Menjadi kenyataan

      Ribut dan taufan
      Pasti kan ku sirnakan

      Wahai generasi masa depan
      Kan ku pastikan dikau mampu tersenyum
      Riang penuh harapan

      Wahai harapan ku
      Kan ku wariskan buat mu
      Sebuah negara yang cemerlang dan mampan

      Ayuh kawan...
      Kita jadikan ia kenyataan...

      **************************

      UNDILAH "HARAPAN"



      Delete
    21. Hurmmm....persatuan ayahanda semalaysia? Sorang pun aku tak nampak g jemaah kat masjid 5waktu

      Delete
  2. Najib percaya kpd tahyol Kuching bawak rezeki..

    Walau rakyat tak makan sbb gstee


    Najib tetap tak.ambik peduli


    Ini.macam kami hentam dan maki


    Najib dan keluarga tak punya hati


    Kiky kiky kiky kiky untung lah kau bertuankan kleptokrasiii

    Apamacam minah singapok kikikii

    ReplyDelete
  3. Rakyat Malaysia seharusnya bersyukur dan bertuah kerana PM seorang penyayang. Inilah buktinya kasih beliau terhadap kucing. Tidak seperti Dato Anwar. Tidak seperti Lim Kit Malam. Ada tak mereka menunjukkan kasih mereka terhadap kucing?? Bahkan mereka jumpa kucing, depa sepak sahaja kucing. Penyayangkah mereka? Beginikah pemimpin akhir zaman?

    Persoalan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persoalan ikhlas drp YB kota baru live drp hospital bahagia tanjung rambutan

      Delete
    2. Alumni basikal,bangsat,binatang,Dubok bangkai,spin untuk dedak,sanggup jadi oengkhianat rakyat,tiada beragama,pura pura beragama islam,penyembah tuhan jho low kerana bijan suruh. Neraka menunggu kepada orang yang sewaktu dengan 0534.

      Delete
    3. Huhuhu dalam byak2 masalah..masalah kucing kacau tido dia nak di kongsi. Huhuhuhu i luv my pm

      Delete
  4. Kiky, ki ki ki,
    Ini sengaja ayat perli,
    Apa pulak aku nak peduli?
    AKU penguasa Negeri !!
    Ikut suka aku punya hati !!
    Peduli apa biar Rakyat menanti,
    Media AKU akan kambus cerita ini.

    Apa jawapam Konspirasi,
    Shafie ditanya tapi dia lari.
    Kita tunggu PRU14 nanti,
    Kesemua dimasuk dalam sangkar besi.

    INIKALILLAH KiKY KI KI KI

    Tun Fan

    ReplyDelete
  5. Kesian kucing tu, tak pasal pasal makan duit haram.. puuih.

    ReplyDelete
  6. Yang aku nmpk..kucing tu mcm x heppi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiky nesti resah dan tak tahan bau Tahik Low dan kencing Lobai. Kesian.

      Delete
    2. Huhuhu dalam byak2 masalah..masalah kucing kacau tido dia nak di kongsi. Huhuhuhu i luv my pm

      Delete
    3. Kiky Nampak nya terseksa zahir dan batin

      Cuba tengok renungan kemarahannya

      Kiky ni tahu 1001 rahsia apa kan daya

      Delete
  7. Korang yg byk komen kat atas tu pulak berapa byk mentekedarah duit dr Soros!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komdrad 547,
      lepas pakai, tiang tu nanti ko letak tempat asal. K9 jgb buat perangai komunis CCP.

      C.Peng,
      Putayaya,
      Nanyang

      Delete
  8. DAH TAK ADA.LANGSUNG ISU NAK FITNAH
    KUCING PUN BOLE SPIN UTK JADI BAHAN
    APA NAK BUAT DAH LUMRAH SI HARAMJADAH
    BAWAK LA ISTIFAR KAT SANA NNTI X JDI BEBAN

    BERAMBUSSS....

    ReplyDelete
    Replies

    1. DAH TAK ADA.LANGSUNG BAHAN NAK PROMOTE DIRI
      KUCING PUN BOLE SPIN UTK JADI BAHAN
      APA NAK BUAT DAH LUMRAH SI HARAMJADAH
      BAWAK LA ISTIFAR KAT SANA NNTI X JDI BEBAN

      BERAMBUSSS....BIJAN....BN.....

      Delete
    2. Bro puak munafik pakaton tak usah cerita pasal akhirat sbb mereka golongan liberal. Tuhan, Nabi, Yaumul Mahsyar semua tu tak penting..lagi penting boboi mesti ganti daddy jadi pii emm..
      boleh teruskan legasi SAMUN Berlesen mcm BMF dan FOREX scandals

      so sampai fitrah biasa menyukai kucing pun mereka sakit ati buat isu fitnah.. ye lah boboi anak beranak selpie dengan lamboghini, yatch kapal layar.. kuda mahal..

      mana class main kucing...

      Delete
    3. Kucing adalah binatang peliharaan maha firaun...

      Delete
  9. http://theunspinners.blogspot.my/2017/06/jika-benar-apa-isunya-bayar-legal-fes.html?m=1

    link atas bekas Peguam Aljub Yuktes Vijay 9.5 mill tu hanya jumlah yg dibayar oleh aljubs untuk saksi pakar forensik dari Australia masa kes Liwat 2 dulu..

    LINK ATAS SUDAH ADA JAWAPAN
    APA NAK DIHERAN PUAK PEMBANGKANG
    KEKERINGAN ISU APA SAJA BOLEH JADI BAHAN
    BERAPA BAYARAN UNTUK BERPULUH PEGUAM
    KES SAIFUL VS CIFUT BABI BERAPA BAYARAN..?


    BERAMBUSSSS BARUA DAP@SPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA..


    INI KALI LAH

    ReplyDelete
    Replies

    1. Gua ada helan wooo...

      "Bloggers kita ni cali makan lengan siapa? Pelegilah tembak sama pimbangkang. Itu cala kita nak menang dalam pepelangan.

      Jangan la woii pelang sesama sendili woi...

      Talak masuk akai punya olang woi...ptuih...

      Mangang....,”

      katanya semasa belucap di Perhimpunan Agung Yamano di Pusat Langangan Lunia Putla (PWTC) di Kuwala Lumpo hali tu...

      Siapa si mangang tu....

      ....mangang...jangan talak mangang.....

      Kawan, lu apa macam fikir...

      Delete
    2. Tuan punta badan yang di tuduh tak cakap apa pun..kamu pula yang memandai..

      Delete
  10. Kesian kat badak....dah ada kiky....hati hatilah kiky.....aku takut kau terkorban.....

    ReplyDelete
  11. Sikap najib menyiarkan gambar kucingnya jelas menunjukkan beliau adalah seorang PM yang berminda pentingkan diri dan berjiwa menindas.Sikap Najib adalah contoh seorang yang munafik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh ko tu munafik
      Rasulullah S.A.W sendiri meraikan seorang sahabat Baginda yang sangat sukakan kucing.

      Mamak Kerala tak suka kucing tapi suka menyamun.. tayang harta anak beranak kaya raya.. itu bapak munafik besar!

      Delete
    2. Aduhai Sang Tikus/AnonyMOUSE 10:13....

      Sendiri kena ingat... adakah badak & kucing tersenarai haiwan yang bakal menghuni syurga.

      Delete
    3. Najib hanya cuba berlakon sebagai dewa suci kononnya dia juga berjiwa seperti Rasulullah menyayangi kucing.Najib hanya mampu menipu orang bangang seperti kau Anon.10:13.

      Delete
  12. Perompak bank dan penjenayah pun ada sifat sayang kepada binatang.

    ReplyDelete
  13. Kita kena akur akan kehebatan Ilmu Selamba Badak Peringkat Tertinggi yg dimiliki Mappudulong...

    ReplyDelete
  14. Kiky tu gemok Gedempol.patut la Najib suka.

    Spisis kiky ni,harap-harap tak makan dan curi duit haram.

    ReplyDelete
  15. SIVARASA PERLU MINTA MAAF KEPADA SULTAN SELANGOR
    Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa dinasihatkan meminta maaf kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di atas tindakannya yang menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini secara keseluruhannya.

    Penganalisis Politik, Dr Jeniri Amir berkata, kemurkaan baginda itu menunjukkan tindakan Sivarasa sememangnya melampau dan tidak menghormati titah baginda yang pernah disuarakan beberapa kali sebelum ini agar tidak menjadikan masjid atau surau sebagai medan berpolitik.

    “Baginda merupakan ketua agama Islam dan sudah menjadi tanggungjawab baginda menjaga kesucian Islam daripada pihak yang tidak tahu menghormati kesucian agama tersebut.

    “Pada masa sama, saya melihat titah sultan itu memang wajar dan tepat pada masanya iaitu ketika umat Islam sedang menjalani ibadah puasa,” katanya.

    Beliau berkata demikian mengulas titah baginda kepada Sivarasa dan juga pengurusan masjid terlibat.

    Jeniri yang juga Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) berkata, pengurusan masjid yang dilihat bersekongkol dengan Sivarasa juga harus memberikan penjelasan yang tepat kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) berkenaan apa yang terjadi.

    “Jika Sivarasa tidak memberikan ceramah politik dan hanya menyerahkan sumbangan, barangkali kesalahan mereka itu tidak sebesar seperti yang didakwa.

    “Bagaimanapun, jika Jais memutuskan tidak boleh mengadakan sebarang program dalam masjid oleh bukan Islam, maka mereka kena patuh kepada arahan tersebut,” katanya.

    Dalam pada itu, katanya, pihaknya berharap amaran keras yang dititahkan baginda itu dapat memberi kesedaran kepada seluruh ahli politik, mahupun individu agar tidak mengulangi perbuatan sama yang boleh memberikan implikasi tidak baik kepada keharmonian kaum di negara ini.

    “Perkara ini penting bagi mengelak perpecahan dalam kalangan umat Islam dan menimbulkan konflik di antara satu sama lain,” katanya.

    Kelmarin, Sultan Selangor dukacita terhadap tindakan Sivarasa yang berucap dalam Masjid An Nur di Kampung Melayu Subang, pada 24 Mei lalu.

    Baginda menyifatkan perbuatan Sivarasa itu melampaui batas kerana masih berucap di dalam masjid meskipun sudah berkali-kali diingatkan agar masjid tidak dijadikan tempat berpolitik, sama ada bagi yang beragama Islam mahupun bukan Islam

    ReplyDelete
  16. Seorang pemimpin pembangkang menempelak hasrat Mahathir itu dengan menyifatkannya sebagai lucu dan menggambarkan kerakusan pemimpin itu untuk kembali berkuasa.
    "Mahathir belum tentu menang bertanding sudah berangan menjadi Perdana Menteri semula... dengan rekod rasuah dan jenayah pentadbiran yang tidak terjawab, Mahathir akan kalah walaupun bertanding semula di Kubang Pasu," katanya
    Apakah benar Kubang Pasu adalah tempat pilihan Mahathir atau beliau sudah ada kawasan lain jika beliau benar-benar mahu bertanding semula? Ianya kerana beliau perlu menjadi ahli Parlimen dan mendapat sokongan majoriti ahli parlimen dahulu sebelum dapat memegang jawatan PM, itu pun jika Pembangkang mampu menang PRU?

    Sebenarnya, penulis telah menulis beberapa kali tentang isu ini. Di antaranya pada 4 Oktober 2016 pula, Penulis telah menulis satu artikel bertajuk Kejutan Besar Menjelang PRU-14 Di antaranya,
    Cuma satu, Dr Mahathir Mohamad berkemungkinan besar akan bertanding pada PRU14 nanti - seterusnya
    Sebelum ini, apabila dicabar oleh DS Nazri Aziz untuk bertanding di parlimen Padang Rengas, Dr Mahathir enggan dan beliau mencabar Nazri Aziz pula supaya bertanding di Langkawi pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.
    "Saya ajak dia bertanding dengan saya di Langkawi dalam pilihan raya akan datang.” kata Mahathir.
    Kita sedia maklum bahawa Mahathir adalah ketua bahagian PPBM di Langkawi, Kedah. Maka, tidak mengejutkan apabila beliau memilih Langkawi sebagai lokasinya.

    Seperkara lagi, Mahathir juga tidak mungkin akan bersetuju dengan pilihan PKR, DAP dan PAN iaitu Anwar Ibrahim. Bukan sahaja disebabkan perangai songsang Anwar tetapi Mahathir mempunyai calon PM nya sendiri.

    Dan jika pembangkang menang PRU14, keberangkaliannya ialah :
    1. Mahathir dan PPBM akan meninggalkan Pakatan Harapan (yang mencalonkan Anwar sebagai calon PM).
    2. Mahathir akan membuat coalition baharu dengan parti-parti yang bukan lagi kerajaan persekutuan, ahli-ahli parlimen yang lompat parti dan parti yang mempunyai kerusi parlimen yang signifikan tetapi dengan syarat beliau yang akan menentukan calon PM baharu.
    Kerana itu Mahathir tidak mungkin berani akan menyebut secara rasmi calon PM beliau kerana tahu tindakan beliau itu akan menyebabkan Pakatan Harapan memutuskan kerjasama dengan PPBM sebelum PRU14.

    Takkan Kit Siang, Guan Eng DAP, Wan Azizah dan Anwar Ibrahim begitu bodoh dan naif tidak dapat membaca kemungkinan ini?

    Dalam masa yang sama, penulis difahamkan bahawa Pakatan Harapan akan menekan Mahathir untuk bersetuju dengan calon PM mereka apabila tiba masa pembahagian kerusi parlimen kelak.

    Tatkala itu, PPBM tidak mempunyai bargaining power memandangkan PPBM hanyalah new kids on the block yang mempunyai hanya 1 kerusi parlimen sahaja.

    Tetapi rakyat pun tahu bahawa bagi pembangkang, janji itu boleh dicapati dan tidak semestinya ditepati. Inilah rosaknya parti pembangkang.

    Kita tunggu dan lihat. Penulis juga menjangkakan bahawa pertelingkahan tentang calon PM dan perebutan kerusi sesama pembangkang akan berlarutan hingga ke hari penamaan calon PRU-14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhai pembaca blog budiman....

      Berwaspadalah dgn lidah bercabang AnonyMOUSE 5 Jun, 9:13 pg. Luahan dari bajingan tengek ini berbaur hasutan cuba mengadu domba sesama kita... lebih busuk dari tong sampah yg dah sebulan tak diangkut.

      Beginilah kalau spesi kurang berpelajaran, salah asuhan, tidak percaya pada qadak & qadar. Pentaksub Najib ini buta hati bahawa Nabi Muhammad SAW sendiri tidak menamakan pengganti beliau...kenapa pulak sekor tikus/anonyMOUSE ini menyibuk tak tentu pasalsiang malam... siapa next pm...???

      Ingat....Ketentuan siapa pengganti menjadi pemimpin adalah hak Allah SWT dgn kehendak Nya.

      Delete
    2. Sila pilih ketua pembangkang bn segera..

      Delete
  17. Jawatan: Lalat2 Tahik Ehnain Kiuseben..contoh 909,
    Tugas hakiki : Hurong tahik low
    Upah : Dedak basi 2 gram, Air Kencing berjampi Ayahbetullah.
    Tugas tambahan,batu api putar panas isu agama,melampaui guna nama Sultan dan padam fungsi jawatan kuasa masjid.
    SOP jana isu taksub agama dan bangsa, tanpa hirau bangsa jadi totok bangsat, agama jadi jumud hina.
    Tanoa hirau dosa,bangsa Melayu harus terus totok dimomok,jumud otak berlumut.
    Hidup C.Peng Putayaya, Nanyang !!

    ReplyDelete
  18. makin lama makin jelik dan janggal plot cerita mamak mader untuk jatuhkan Jibo.

    Ade ke carta alir mahabodoh yang dulu tu dipaksa kite percaya lepas tu DoJ sendiri pun tak mau layan lagi dah aHEARSAY mamak kerala

    now datang pulak plot drama baru. duit SRC masuk akaun Jibo lepas tu akaun Peguam PM-UMNO ni sejak 1988 (sejak zaman Maderr lagi tuu)

    Kot ye pon nak kencing dalam bulan POSE ni.. kasi lah kertas biru (BLUE PRINT) kasi nampak ade asas.. ini HEARSAY dari lidah Yahudi..

    hadoi laa parah.. petanda parti BOBOI akan lingkup. Ahli keluar beribu2 dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitu juga kami rakyat bertambah-tambah meluat melihat gaya hidup mewah & boros melampau keluarga Najib/Rosmah di atas keperitan, penderitaan, penganiayaan rakyat menanggung kos sara hidup melambung terus, cukai gst serta beban hutang & bunga riba berbilyon yg diperolehi dari Yahudi Zionis Goldman Sachs.

      Delete
    2. Dh kompom ph menang nie..

      Delete
  19. PAS hari ini mempersoalkan sebuah perhimpunan gereja yang bakal diadakan di Melaka bulan ini, dengan menyifatkan program itu agenda “Kristian Zionis” dan “budaya Yahudi” yang perlu disekat secara tegas oleh kerajaan.
    “Mutakhir ini musuh Islam mula main kasar dan makin berani. Sekarang mereka sasarkan Malaysia. Mereka mahu buat sarang di sini. Ayuh bangkit ummah sebelum terlambat,” tulis Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan di Facebook, sambil memuat naik poster acara itu.
    Perhimpunan itu, “Nations of the Golden Gate allignining with Jerusalem’s Jubilee”, diadakan selama 4 hari dari 15 ke 18 Jun, di Gereja Calvary Life Assembly (Chinese) di Melaka.
    Kristian Zionis merujuk kepada kelompok di kalangan penganut Kristian yang menganggap umat Yahudi ditakdirkan untuk “kembali” ke tanah suci di Baitul Maqdis sebelum dunia menyambut kedatangan semula Nabi Isa bagi menyelamatkan manusia.
    Kepercayaan ini merupakan antara yang terkandung dalam kitab Perjanjian Lama (Old Testament) yang dijadikan rujukan ajaran Yahudi.
    Menurut penganjur, perhimpunan itu memilih rantau Asean kerana gabungan itu menyambut ulang tahun ke-50 atau Jubli Emas tahun ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai Sang Tikus/AnonyMOUSE 10:16...

      Jika iman & ilmu kuat di dada, kita tidak perlu gusar walau apa pun gerakan Kristian Zionis lakukan. So long they never threaten our lives, let it be. Sebaliknya, berapa ramai orang non Muslims sudah didakwahkan oleh PAS untuk menarik mereka menjadi Muslim...???

      Dakwah mereka kita harus respond dengan dakwah berilmyah...bukan cara kamu mewujudkan ketakutan.

      Nah...saya bagi contoh cara saya berdakwah di Youtube membuka mata & hati mereka menyebar seluruh dunia.

      Nah...untuk pengetahuan kamu, satu contoh saya sampaikan dakwah ....

      Please give a deep thought that the Abrahamic faith stemmed from the same root since since our forefather, prophet Adam (Peace Be Upon Him). The word/term or religion of 'Judaism' and 'Christianity' are not found anywhere in Torah, Psalm or even in the Bible in the original text of the Hebrew and Aramaic languages.These are plain evidence that the word 'Judaism' and 'Christianity' are concoctions made by man/men in the Greek & English Translation, and not God Almighty. God Almighty sent His Message through all His prophets commanding us to Worship and SUBMIT Peacefully to Him Only.

      One word for this is.......

      SHALOM in Hebrew;
      SHELAM in Aramaic (The Messiah's native language); and
      ISLAM in Arabic.
      REMEMBER....Luke 6:40...In HEBREW language…(Be MUSHLAM)...
      Ein talmeed na’aleh ‘al rabbo; sheken kal adam shem’Mushlam yihyeh k’Rabbo...
      (Here the Messiah says to reach perfection one MUST be MUSHLAM…in the sister language Arabic…MUSLIM).
      And bear in mind too....... these are Original Semitic and not western/Greek or Hellenized terminology....!!!!

      God Almighty explicitly revealed in His Holy Book (Al Quran) that the name of His religion is Islam (Shalom or Shelam). Therefore, one should know and clearly understand what the word "Islam" or Shalom or Shelam mean. The Arabic word "Islam" means the submission or surrender of one's will to the only true god worthy of worship and anyone who does so is termed a "Muslim", These words also imply "peace" which is the NATURAL consequence of total submission to the will of God Almighty. Hence, it was not a new religion brought by Prophet Muhammad in Arabia in the seventh century, but only the true religion of God Almighty re-expressed in its final form. The religion of Islam is not named after a person as in the case of Christianity which was named after Jesus Christ, Buddhism after Gautama Buddha, Confucianism after Confucius, and Marxism after Karl Marx. Nor was it named after a tribe like Judaism after the tribe of Judah and Hinduism after the Hindus. Islam has been the true religion of God Almighty since the beginning of time and as such, its name represents the central principle of God almighty's religion; the total submission to the will of God Almighty.

      ps:
      I was a student in an Anglican Missionary School in Singapore (which belonged to the Church of England) for 12 years.

      Delete
    2. Lobai takut ka atau iman tarak kuat,ni Semua propaganda Lobai nak main isu kaum dan agama.


      Jaga anak bini Lobai Sudah,takut lari ikutkan yahudi

      Delete
    3. Tantawi tolong cerita velfire..

      Tintontvi blue al Jermany

      Dedak 90 juta nasha mat usa

      Kalah AJK pas pusat

      Projek daulah islamiyah bersama din ayam Nik abudoh dan al baghdadi???

      Ptuiiih

      P.s kami anjur sumbangan Ramadan d gereja sebab raja kamu tak.bagi buat d masjid.. Tq our cathilics brothers.. God bkess you................

      Delete
    4. Tahniah pak othman

      Shalim kata biasa bila kami jumpa rakan Yahudi d new york

      Shalom- selamat

      Mcm asalamualaikom.. Bila kami masuk kedai daging d new York membeli daging halal d kedai Yahudi.. 50 tahun lepas sebab moslem kurang d new York.

      Tanpa Yahudi kami nak makan apa yg halal..

      Tq jewa.. Terbadek
      Tontonvi ... Taeeek

      Delete
  20. On reflection,

    COULD THE ROAD SHOW BY SHAFIEE TO EXPLAIN ANWAR'S SODOMY CASE IS WHY HE WAS PAID 9.5 MIL BY NAJIB?

    NEVER, IN THE MALAYSIAN HISTORY, AN UMNO LAWYER APPOINTED BY NAJIB AS LEAD PROSECUTOR AND ALLEGEDLY PAID RM1000 AS DISCLOSED IN PARLIAMENT AND LATER WAS ALLEGED BEING A RECIPOENT OF STOLEN MONEY!!!!

    SMELL OF ROTTEN FISH

    ReplyDelete
  21. Othaman Ahmad5 June 2017 at 00:57
    Bro john doe...

    Sedangkan junjungan kita nabi Muhammad SAW tidak menamakan pengganti beliau...kenapa pulak Kejora sekor nie menyibuk tak habis-habis pasal siapa next pm...???

    Ketentuan siapa pengganti menjadi pemimpin adalah hak Allah SWT dgn kehendak Nya.

    Boleh sdra ku ulas sedikit?

    Salam perjuangan & selamat berpuasa.

    Jawapan saya:-

    Dengan izin tuan blog,

    Saya tidak pernah berminat untuk melayan isu ini yang dibangkitkan oleh Kejora disebabkan ia adalah isu politik yang remeh.

    Walaubagaimanapun saya pernah 'melayan' isu yg sama yang dibangkitkan oleh Unknown Sahabat sebab dia benar-benar telah 'berfatwa' di dalam isu ini.

    Sebagai orang awam yang jauh terpisah daripada Nabi saw kita tidak boleh sewenangnya mentafsirkan perilaku Nabi sebagai bukti kebenaran sesuatu fatwa. Dikhuatiri kita melakukan kesilapan dan akibatnya amat dahsyat sekali.

    Salah satu kaedah mentafsirkan hukum drpd pelakuan Baginda saw adalah melalui tafsiran para sahabat yang hidup bersama Baginda yang mana mereka ini memahami usul fiqh sehingga ke tulang dan jantung mereka.

    Maka mari kita lihat apa kata dua orang sahabat Nabi iaitu Umar al-khatab dan anaknya Abdullah bin Umar r.a anhuma tntg perkara ini.

    Maksud hadith 1790 Sahih Muslim (yg sebenarnya adalah athar sahabat).

    "Dari ibnu Umar katanya; aku hadir ketika bapaku (Umar al-khattab) kena musibah ditikam orang. Para sahabatnya yang hadir ketika itu memujinya. Mereka berkata; "semoga Allah membalasimu dengan balasan yg baik". Umar menjawab : "Aku juga berharap begitu tetapi kau tetap khuatir". Kemudian mereka berkata ; "Tunjukkanlah kepada kami pengganti kamu". Jawab Umar; "apakah aku harus memikul urusan pemerintahan waktu hidup dan matiku? Aku inginkan tugasku selesai, tidak kurang dan tidak lebih. Jika aku menunjukkan penggantiku, memanglah orang yg lebih baik bagiku, iaitulah Abu Bakar as-siddiq pernah menunjukkan penggantinya. Tetapi jika aku membiarkan kamu memilih sendiri siapa yang akan menjadi khalifah, maka orang yang lebih baik dariku iaitulah Baginda Rasulullah saw pernah membiarkan kamu memilih sendiri penggantinya menjadi pemerintah selepasnya. Kata Abdullah bin Umar: "Dengan ucapannya itu tahulah aku bahawa Baginda (Umar al-khattab) tidak akan menunjukkan siapakah penggantinya untuk menjadi khalifah".

    Saya sangat berharap athar sahabat di atas yang direkodkan di dalam kitab sahih Muslim telah menjawab pertanyaan di atas.

    Kalau Baginda Umar al-khattab sendiri berpendirian menamakan penggantinya bukan satu kewajipan dan bukan isu, maka siapakah kita yang memandai-mandai mahu berhukum tentang perkara ini.

    Salam Ramadhan dan salam perjuangan untuk tuan senior saya pak Othman @ Othaman Ahmad, tuan blog dan kesemua rakan seperjuangan yg lainnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan:-

      "Aku juga berharap begitu tetapi kau tetap khuatir"

      Tukar kepada:-

      "Aku juga berharap begitu tetapi aku tetap khuatir"

      Delete
  22. PPBM dah nak melingkop dah....Kasian Madey kena kencin dek Jijah Kipas...Program Boboi pun tak dapat sambutan...Tak kemana nya PH ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Program boboi tak dapat sambutan....?????

      Mana kau tahu....

      Kau ikuti program dia ka....

      Waa...minat betul yaa kau ni kat dia....

      Atau....kau risau....dan pi skodeng program dia....

      Kau nii.....

      Delete
  23. Najib naik lemak kurang hajar main pussy saja mcm ni sebab anda rakyat Malaysia terutama melayu masih bodoh sokong umno dan pas. 100 200 tahun lagi nasib anda masih sama lagi kena rogol oleh umno.

    ReplyDelete
  24. Kiky cakap Najib lebih pilih pussy cos malaysians just know how to talk and never vote on voting day. How many of u commentators actually cast your votes on PRU day? So jangan complain si kaki capik ni menang & menang lagi walaupun Tuhan pun melaknat dia tapi dia menang lagi atas kebodohan rakyat seperti anda.

    ReplyDelete
  25. Jangan bimbang rakyat tahu;
    siapa yg betul siapa yg salah
    Siapa yg baik siapa yg jahat
    Siapa yg mesra Islam siapa yg anti Islam
    Siapa yg benar siapa yg bohong

    Dan rakyat akan menhukum yang salah yang jahat yang anti Islam yang berbohong dlm pru14 ini.

    ReplyDelete
  26. Mari Semua rakyat

    Tidak kira bangsa dan agama

    UNDI PH KALI INI,PELUANG UNTUK MENGUBAH NEGARA KEPADA LEBIH AMAN DAN MALU

    SEGALA KEBURUKAN DAN KEJAHATAN AKAN TERURAI

    ReplyDelete
  27. Gunakan kuasa undi anda kali ini utk ubah. Undi Pakatan Harapan. Tolak Umno dan Pas. Kita berhak dapat pemerintah yg lebih baik. Demi anak cucu kita.

    ReplyDelete
  28. Haahahah..TERGOLAKKKKKKKKKKKKK DEN,Bilo Tontowi ajak demo kek orang kristian di melake...
    Hee heheh..Maso dio ado kek negaro kristian dulu..dio tenguk payperview tapi taknak bayar..dio suruh orang bayar...

    ReplyDelete
  29. pimpinan pas ni,guna agama nak dapat dunia.fulus punya hal,agama islam dipijak2nya.Sebab itulah najib tak takut dgn lobai-lobai ni,di jeling oleh kicky jerr iman pemimpinnya dah luntur

    ReplyDelete
  30. DAH MEMANG JENIS PEMIMPIN TAIK KUCING PUN YANG MENJADI PM MALAYSIA SEKARANG NI! APA NAK HERAN

    ReplyDelete
  31. 9.5 juta tu duit utk apa?? rasuah ka?? tak habis2 rasuah.. islam jenis apa diorg nih.. beri rasuah makan rasuah.

    ReplyDelete
  32. Kemeriahan kembali setelah kedua2 saudara kita saudara Othman Ahmad dan John Doe kembali menulis.Ketiadaan saudara2 ku berdua kebelakangan ini terasa begitu sunyi dan tidak semeriah dulu......

    ReplyDelete
  33. Aku rasa kucing tu harganya 9.51 juta. Lagi mahal. Lagi penting lerr ! Alahai bugis sama mamak sudah sama2 kena londeh. Jadi ke kena main ? Siapa main siapa ??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...