Friday, 16 June 2017

MALAYSIA AKAN TERUS DIMALUKAN DUNIA SELAGI NAJIB MASIH ADA DI SERI PERDANA


Selepas memfailkan saman sivil untuk merampas harta bernilai AS$1 bilion pada Julai 2016 lalu dan minggu lepas pula di London yang melibatkan penthouse dan pejabat bernilai lebih AS$100 juta, Jabatan Kehakiman AS atau DOJ bergerak selangkah lagi dengan pemfailan terbaru melibatkan sejumlah lagi aset bernilai AS$540 juta.
Sama seperti dua tindakan sebelumnya, jumlah AS$540 juta ini juga dipercayai berpunca daripada dana pelaburan 1MDB yang diselewengkan.

Jika dicampur semuanya, ia menjadikan jumlah keseluruhan harta dan aset yang bakal dikejar oleh DOJ ialah berjumlah AS$1.7 bilion atau dalam nilai mata wang Malaysia melebihi RM7,000 juta.

Wowww...wowww...wowww....

Berapa banyak rumah PPRT, biasiswa pelajar ke IPT dan bantuan orang miskin dapat dimanfaatkan dengan wang RM7,000 juta itu?
Jumlah seluruhnya dana 1MDB yang dipercayai diselewengkan, menurut siasatan DOJ ialah berjumlah AS$4.5 bilion atau hampir RM20,000 juta.

Antara yang disingkap oleh DOJ dalam tindakan terbaru ini ialah bagaimana sebahagian daripada sejumlah AS$620 juta derma yang diterima Najib Razak dan kemudian didakwa dipulangkan kepada pemberinya, kerabat Diraja Arab Saudi, telah dibelanjakan untuk membeli rantai dan loket berlian untuk isteri Malaysian Official 1 bernilai lebih AS$27 juta.
Siapa Malaysian Official 1 dan siapa pula isterinya yang bertuah yang dapat menghias diri dengan kerlipan barang kemas berharga jutaan ringgit itu?

Kata Rahman Dahlan sebelum ini, Malaysian Official 1 ialah Najib tetapi katanya Perdana Menteri bukan sebahagian daripada siasatan DOJ.

Pelik juga ya...bagaimana duit derma yang sudah dipulangkan masih boleh dibelanjakan untuk membeli barang kemas untuk isteri Malaysian Official 1?

Boleh sesiapa tolong beri jawapan?

Pembelian lain yang termasuk dalam siasatan DOJ ialah, kondo mewah, kapal terbang, kapal layar, karya seni, lukisan, poster, barang  kemas untuk dihadiahkan kepada model antarabangsa, gambar untuk Leonardo Dicaprio, barang kemas untuk ibu Jho Low, kapal layar dan macam-macam lagi.
Sebagaimana yang pernah dititipkan sebelum ini, apa lagi tindakan seterusnya daripada DOJ?

Berita terbaru ini tentunya sekali lagi menjadikan Malaysia sebagai sebutan di seluruh dunia. Kita sekali lagi terkenal di mata dunia dalam konteks yang salah dan tidak sepatutnya.

Sampai bila ini akan terus berlaku?

Sudah tentunya jawabnya ialah selagi Najib ada di Seri Perdana dan menyingkirkan beliau adalah kewajipan mutlak untuk benar-benar menyelamatkan negara.

Jika tidak, Malaysia akan terus dimalukan sampai bila-bila. (ShahbudinHusin 16/06/2017)

123 comments:

  1. DOJ KIRJA MACAM CIFUT BABI
    NAK PILIHANRAYA BARU NAK TERKINJA
    BIASA LAH ISU DAH TIADA
    RECYCLE APA SAJA YANG ADA...

    IKAN TODAK SUDAH MELANGGAR SPORK SEMULA
    TODAK DTG DARI KELUARGA SUPER NETOPISMA
    SILENT MAJORITY SPORK SUDAH BERGELORA
    KUASA RAKYAT SPORK SUDA MULA BERGEMA

    BERAMBUSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK ...

    RAHMATAN FIL ALAMIN PALO BANA KOMER SEMUA
    IFTAR GAY LGBT & MAKAN SEDULANG SI TOKONG
    HANYA BARUA DAN MACAI YANG TERKINJA KINJA
    RAHMATAN FIL ALAMIN SI BANGANG YG TONGONG

    kikikikiki...BERAMMBUSSSS BARUA PLURALISMA.. SYIAH DAN DAP@SINGAPORK EVANGLISTA


    INI KALI.... OKKKEYYY..!!!

    PUIIII....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow awal Bangun utk mencarut
      Tahniah bro
      Mesti rasa lega kan Mcm rasanya se lepas terpancut
      Atau dlm lubuk Hati ko rasa apa Yg pagi pagi aku merapu
      Dan bertanya kenapa aku perlu habiskan kebodohon aku Tanpa menyimpsn walau sedikit pun ke anak cucù Ku

      Delete
    2. Masyaallah mat ni...dh nak abis bulan puas makin kuat carutnya.semua org umno ade sikap cmni kot.penyokong panglima perang islam katenyer ni

      Delete
    3. Assalamaulaikum...... Ramadan kali ini, umat Islam menerima badai aluan berantai apabila bermulanya ombak liberal SIS dan diikuti oleh ombak ombak kecil LGBT serta gelora pemikiran laput dalam isu kejadian manusia yang didakwa berasal dari monyet.Islam sedang digayat hebat oleh golongan liberal sambil disokong oleh parasit Evangelis.Betapa hebatnya mereka mengasak Islam sehingga banyak hukum dan muamalat Islam mahu diubah.Zina dan hubungan sejenis mahu mereka halalkan,nikah tanpa wali mahu mereka amalkan dan mungkin juga budaya berbuka puasa tanpa perlu berpuasa mahu mereka terapkan dalam masyarakat Islam setempat.Mereka ada platform untuk memperjuangkannya, bermula dengan Bersih dan dinaungi sepenuhnya oleh PH.Itu fakta kalau nak nafikan, nafikanlah....

      Sebelum ini umat Islam sering diserabutkan dengan berita berita berbentuk dakyah politik, fitnah dan berita tidak adil tetapi muktakhir ini, semua bentuk pemberitaan sedemikian sudah mula luntur dan diganti pula oleh serangan mendadak Islam lberal dan LGBT yang dimulakan oleh bersih mula meningkat.

      Ramadan kali ini diambil kesempatan oleh puak liberal ni dengan turut sama berbuka puasa dan menganjurkan program menambah semangat kepada perjuangan LGBT.Apa kah perjuangan LGBT? perjuangan untuk mengubah fitrah kehidupan berpasangan manusia daripada kehidupan berpasangan berlainan jantina kepada pasangan sejenis, itulah perjuangan mereka.Apa ni sebenarnya perjuangan? Apa perlunya kepada keinginan luar tabie ini disokong?Apa untungnya? cuma satu untung kalau ada pun, munculnya berbagai bagai penyakit kelamin yang bakal menambah masalah kepada kehidupan manusia.

      Apakah manusia LBGT ingat mereka boleh mengubah hukum kejadian manusia? Apakah LBGT akan mampu melahirkan anak hasil perhubungan sejenis mereka? Bolehkah mereka mengubah hukum kejadian manusia itu?

      Kelemahan yang ketara boleh dikesan dari segi logiknya sahaja tetapi persoalannya, Ugama Islam telah menetapkan peraturan hidup mengikut apa yang ALLAH turunkan kepada manusia sejak lebih 1400 tahun lalu bilamana Baginda Nabi diutuskan kepada manusia.Allah mengetahui apa yang baik dan apa yang tidak untuk manusia dan untuk keperluan hidup berpasangan diturunkan kepada kita syariat perkahwinan yang jelas nasab keturunannya.

      Kenapa perlu kita ubah semuanya ini? suatu yang terbaik untuk manusia nak diubah! bukankan itu bangang namanya, nak ubah seuatu yang baik dan diganti dengan suatu yang buruk.

      Namun hakikatnya liberal dan LGBT sudah menembusi kehidupan orang Islam menandakan kesesatan semakin menghampiri, kalau kita tidak membendungnya siapa lagi?

      Membendung dalam erti kembali kepada petunjuk Islam sepenuhnya.Oleh itu kalau ada pihak yang mahu mengetuai kita dalam usaha membendung ini, kenapa perlu kita tolak dan kalau ada pihak pihak yang sebelum ini turut sesat sudah mula menyedari kesilapan mereka dan mahu bersama membendung gelaja sesat ini, kenapa perlu kita tolak?

      Kalau ada pula pihak yang menyokong liberal dan LGBT kenapa pula perlu kita sokong? nak hapuskan lanun? atau nak tembak 1MBD? Apa sajalah tetapi yang penting apakah semuanya itu lebih utama dari ugama?

      Delete
    4. Patutlah bajet hospital kena potong





      Rupanyer Najib curi duit Rakyat...




      Najib curi duit src




      Nsjib pencuri dgn anak tiri




      Makcik felda sokong najib pencuri.... Ish ish ish

      Delete
    5. PKR hari ini menafikan laporan sebuah portal yang mendakwa bahawa biro politik parti itu yang bermesyuarat malam semalam bersetuju untuk melantik Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi Pakatan Harapan.

      "Malangnya laporan itu tidak tepat. Sebarang pengumuman rasmi akan dibuat melalui Majlis Presiden Harapan," kata Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil kepada Malaysiakini.

      Ditanya sama ada perkara itu dibincangkan pada mesyuarat semalam, beliau berkata, perbincangan sedang dijalankan, tetapi enggan mengulas lanjut.

      Portal Insight Malaysia yang memetik sumber melaporkan bahawa PKR bersetuju supaya pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dilantik sebagai pengerusi HARAPAN, manakala presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan menjadi presiden gabungan itu.

      Namun, hadirin lain pada mesyuarat itu, juga memberitahu Malaysiakini bahawa tiada sebarang pelantikan yang dimuktamadkan semalam.

      "Belum lagi. Perbincangan sedang berlangsung. Terdapat beberapa idea yang dilontarkan tetapi masih dibincangkan," kata seorang daripada anggota biro politik itu.

      Begitu juga, seorang anggota biro politik lain memberitahu Malaysiakini bahawa perkara itu perlu dibincangkan dengan parti komponen Pakatan Harapan lain sebelum keputusan muktamad boleh dibuat.

      Sumber itu berkata, terdapat perbezaan dari segi kuasa antara pengerusi dan presiden, seperti dalam struktur syarikat, oleh itu PKR mahu penjelasan dibuat sebelum membuat sebarang keputusan.

      Delete
    6. Ini antara contoh islam hadhari.yang wajib buat di permudahkan,yang besar kesalahan diringankan.alih2 semua islam melayu buat sambil lewa urusan agama.

      Delete
    7. Secara saintifik, puasa juga membolehkan badan membersihkan pelbagai sisa toksin dan mengitar semula komponen sel yang rosak. Proses ini dikenali sebagai 'autofagi' atau 'memakan diri sendiri' di mana sel akan menghancurkan komponennya yang tidak berfungsi melalui proses kitar semula.

      Menariknya, proses ini hanya boleh dimulakan dari 'kebuluran' sel itu sendiri, dan puasa adalah salah satu faktor utama yang membantu memulakan proses autofagi. Sel tersebut dikatakan 'membaiki' dirinya sendiri dengan menggunakan semula komponen yang tidak berfungsi sebagai makanan dalam mengekalkan sel baharu yang sihat. Mekanisma biologi ini juga dianggap sebagai proses detoksifikasi semula jadi dan ia menjelaskan bagaimana sel ma ti di dalam badan dilupuskan.

      Istilah autofagi telah dicipta dan digunakan oleh ahli biokimia dari Belgium, Christian de Duve pada 1963. Beliau dan dua lagi penyelidik (Albert Claude dan George E Palade) memenangi Hadiah Nobel dalam bidang Perubatan pada 1974 bagi penemuan mereka berkenaan struktur dan fungsi organisasi sel. Pada awal 1960-an, proses autofagi ini dikesan menjadi aktif apabila sel berada dibawah tekanan terutam sewaktu kekurangan bekalan nutrisi dan ketika organisma berkenaan cuba melawan jangkitan tertentu.

      Bagaimanapun, saintis masih tidak jelas bagaimana proses ini bekerja dan tidak mengetahui sel apakah yang terbabit ketika proses berkenaan. Baru-baru ini, rahsia di sebalik mekanisma autofagi telah dirungkai seorang ahli biologi sel dari Jepun, Yoshinori Ohsumi. Kejayaan ini melayakkan beliau dinobatkan sebagai penerima tunggal bagi Hadiah Nobel dalam bidang Perubatan pada Oktober tahun lalu. Ohsumi dan pasukan penyelidiknya mengenal pasti 15 gen penting yang terbabit dalam proses berkenaan, selain bagaimana gen bekerjasama memastikan pusat kitar semula sel berjalan.

      Seorang Muslim akan mendapat kedua-dua manfaat kesihatan rohani dan fizikal jika ia mengamalkan puasa dengan niat dan tujuan yang betul. Manfaat kesihatan adalah ganjaran diberikan kepada manusia hanya dengan kehendak Allah SWT. Oleh yang demikian, kita perlu menyemai keikhlasan, amanah serta tawakal kepada Allah dalam setiap ibadah.

      Delete
    8. Umat Islam perlu jelas terhadap definisi keganasan (terrorisme) di mana telah dipropagandakan Barat hari ini terhadap kumpulan yang memperjuangkan hak-hak, agama, harta dan tanah air mereka dari rampasan oleh Zionis Israel, demikian seru Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi.

      “Kalau kita lihat keganasan itu hanya (ke atas) kumpulan-kumpulan yang bersandarkan kepada Islam, ini tidak betul. (Sedangkan) Di sana terdapat negara-negara yang menyokong keganasan, termasuklah negara haram Israel.

      “Dalam keadaan negara-negara lain tidak boleh memiliki bom nuklear, tiba-tiba Israel boleh memiliki bom nuklear, mengugut negara Iran dan sekelilingnya,” ujarnya pada sesi Teh Tarik For Malaysia, di sini 10 Jun lalu.

      Malah katanya, negara haram itu juga menyebabkan pembunuhan pejuang Islam di UAE dan Tunisia, tetapi Islam juga tetap dituduh pengganas di mana perkara itu sepatutnya disedari Arab Saudi dan negara-negara yang berkrisis dengan Qatar.

      Menurutnya juga, kekayaan mewah melimpahi negara-negara Arab juga membuatkan mereka lupa kepada umat Islam di negara lain yang tertindas dan kebuluran di mana sikap sayangkan kedudukan serta jawatan menyebabkan mereka masuk ke dalam perangkap musuh Islam.

      “Sepatutnya kita negara-negara Islam ini kena bersatu, soal berselisih pandangan itu tak jadi masalah kerana itu lumrah. Tapi mesti kena bersatu. Pertama sekali kena bersatu untuk menentang musuh yang sama. Di sini mereka sendiri tak boleh bersatu untuk menentang musuh yang sama iaitu negara haram Israel. Ia menjadi darah daging di dalam dunia Islam pada ketika ini.

      “Sampai hari ini kita lihat malangnya negara-negara ini mereka tidak mengisytiharkan negara Israel sebagai musuh. Sedangkan mereka mengenakan tindakan kepada negara Islam bahkan sebangsa. Daripada ayat-ayat suci al-Quran petunjuk sepanjang zaman yang mana Allah S.W.T sebut orang-orang beriman ini mereka ini “azillatin alal mukminin” iaitu merendah diri sesama orang beriman dan “aizatil alal kafirin” iaitu bersikap tegas kepada orang kafir.

      “Tapi hari ini berlaku terbalik, “aizatil alal mukminin wa azilatil alal kafirin”, sesama orang Islam keras nak bertempur nak berlawan tapi dengan orang kafir tunduk. Dengan Israel sanggup nak mengadakan hubungan yang baik tapi dalam masa yang sama mengenakan tindakan keras sesama negara-negara Islam,” ujarnya menyesali keadaan tersebut

      Delete
    9. Kluar berita seluruh dunia







      Pasal 1mdb NAJIB





      http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN1962MJ

      Delete
    10. 32 countries have listed the LTTE as a terrorist organisation.[152][153] As of January 2009, these include:

      India (since 1992)[154]
      United States (designated as Foreign Terrorist Organizations by the Department of State since 8 October 1997. Named as a Specially Designated Global Terrorist (SDGT) since 2 November 2001)[155][156]
      United Kingdom (designated a Proscribed Terrorist Group under the Terrorism Act 2000 by the Home Secretary since 2000)[157]
      European Union (since 2006; 27 countries)[158]
      Canada (since 2006)[159] Canada does not grant residency to LTTE members on the grounds that they have participated in crimes against humanity.[160]
      Sri Lanka (from January 1998 to 4 September 2002,[161] and again from 7 January 2009)[162]
      The first country to ban the LTTE was its brief one-time ally, India. The Indian change of policy came gradually, starting with the IPKF-LTTE conflict, and culminating with the assassination of Rajiv Gandhi. India opposes the new state Tamil Eelam that LTTE wants to establish, saying that it would lead to Tamil Nadu's separation from India, despite the leaders and common populace of Tamil Nadu considering themselves Indian. Sri Lanka itself lifted the ban on the LTTE before signing the ceasefire agreement in 2002. This was a prerequisite set by the LTTE for the signing of the agreement.[163][164] The Indian Government extended the ban on LTTE considering their strong anti-India posture and threat to the security of Indian nationals.[165]

      The European Union banned LTTE as a terrorist organisation on 17 May 2006. In a statement, the European Parliament said that the LTTE did not represent all Tamils and called on it to "allow for political pluralism and alternate democratic voices in the northern and eastern parts of Sri Lanka".[90]

      In October 2014, the European Court of Justice annulled the anti-terrorism sanctions and several other restrictions placed on the LTTE in 2006. The court noted that the basis of proscribing the LTTE had been based on "imputations derived from the press and the Internet" rather than on direct investigation of the group's actions, as required by law.[166][167] Later, in March 2015, the EU reimposed the sanctions and restrictions.[168][169][170]

      The LTTE leader Prabhakaran contested the terrorist designation of his organization, asserting that the international community had been influenced by the "false propaganda" of the Sri Lankan state and said that there was no coherent definition of the concept of terrorism. He also maintained that the LTTE was a national liberation organization fighting against "state terrorism" and "racist oppression".[171] Following 9/11, in an effort to distance his organization from the "real terrorists", the LTTE leader expressed sympathy to the Western powers engaged in a war against international terrorism and urged them to provide "a clear and comprehensive definition of the concept of terrorism that would distinguish between freedom struggles based on the right to self-determination and blind terrorist acts based on fanaticism." He also expressed concern over states with human rights abuses like Sri Lanka joining the alliance in the war against terrorism as "posing a threat to the legitimate political struggles of the oppressed humanity subjected to state terror."[172][173]

      Karen Parker, an attorney specializing in human rights and humanitarian law, argued that the LTTE was not a terrorist organization but "an armed force in a war against the government of Sri Lanka." She characterized the war waged by the LTTE as "a war of national liberation in the exercise of the right of self-determination."[174]

      Delete
    11. Timbalan Ketua Menteri DAP Pulau Pinang P.Ramasamy adalah antara pengkritik tegar pendakwah antarabangsa Dr Zakir Naik. Pernah dalam posting FB nya ( yang telah beliau tarik balik atas tekanan) beliau menulis:

      "Let us get Satan Zakir Naik out of this country"

      Kini India melabel Dr Zakir sebagai "pengganas".

      Ditakdirkan Allah swt baru- baru ini tetamu Ramasamy dari India, seorang aktivis parti Hindu pro LTTE V Gopalasamy atau Vaiko telah ditahan di Imigresen Lapangan Terbang Pulau Pinang dan dihantar balik ke India.

      Menurut pihak Imigresen Vaiko disenarai hitam kerana penglibatannya dengan pengganas LTTE.

      Ramasamy dilaporkan menjemput Vaiko untuk menghadiri majlis perkahwinan anaknya.

      Ekoran tindakan Malaysia itu pihak keselamatan India telah memperingkatkan keselamatan di Pejabat Konsulat Malaysia di Chennai oleh kerana penyokong Vaiko telah melakukan protes di sana.

      Ganas juga rupanya kawan-kawan Ramasamy. Kenapa Zakir Naik yang mahu dihalau?

      Semakin terserlah kejahatan tokoh-tokoh DAP

      Delete











    12. http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN1962MJ





      Najib curi duit di sahkan donia

      Delete











    13. http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN1962MJ







      Najib curi duit di sahkan Donia












      Delete
    14. While he continues to attract millions of fans to videos of his lectures that are posted online, Islamic preacher Zakir Naik has been the target of a malicious campaign for several years now.
      That campaign gained steam after last year’s terror attack in Dhaka, following which the Daily Star of Bangladesh reported that one of the perpetrators was inspired by his speeches. This prompted Bangladesh authorities to proscribe Peace TV, a non-profit satellite television network with which Naik is associated and which claims to have a reach of 100 million people worldwide.
      The Bangladesh ban on Peace TV and the allegations of that country’s information minister that its broadcasts were inconsistent with Islam as well as the Bangladesh constitution unleashed a furious media trial, especially in India, against Naik. Indian media accused him of fanning hatred among diverse communities and inspiring terrorists.
      One issue that is often raised by the Indian media is Naik’s alleged refusal to condemn Osama Bin Laden as a terrorist. This is in reference to a statement he once made on the matter. All he said was that he needed to do research before giving his opinion.
      In many of his videos, he has clarified that he could not speculate on any issue without having access to all the facts relevant to it. To back his position, he would quote Verse 6 of Chapter 49 of the Quran: “O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful.”
      Naik agrees that suicide is prohibited in Islam. As for suicide bombing, he said scholars differed, with some saying that it is permitted as a war tactic if the intention is to cause maximum damage to the enemy. In fact, this is a minority view, and even this minority imposes strict conditions.

      Delete
    15. Ingat Pas





      Ingat PESTA ONANI



      oleh ostad pemfitnah zaman hadari Pas



      Pesta Onani -ydp gombak

      Delete















    16. Ingat Pas





      Ingat PESTA ONANI



      oleh ostad pemfitnah zaman hadari Pas



      Pesta Onani -ydp gombak

      Delete










    17. Ingat Pas





      Ingat PESTA ONANI



      oleh ostad pemfitnah zaman hadari Pas



      Pesta Onani -ydp gombak

      Delete
    18. Kera dan beruk, adalah dua haiwan yg sama spisis. Ia dari keluarga beruk. Mawas, ungka, lotong, kera, orang hutan, cipanzee, termasuk kera dan beruk, adalah dari keluarga beruk.

      Dalam pepatah melayu ada menyebutkan seperti kera kena belacan, seperti beruk dapat bunga. Ia menggambar perangai keluarga beruk. Kera kena belacan sampai terlompat-lompat, beruk dapat bunga habis dilunyainya. Demikianlah perangai beruk.

      Dalam quran ada disebutkan mafhumnya "Maka tatkala mereka bersikap sombong terhadap apa yang dilarang mereka mengerjakannya, Kami katakan kepadanya, “Jadilah kamu kera yang hina” ( Al-A”raf: 166). Demikian Allah menyifatkan manusia sebagai kera, bukan setakat kera tapi kera yg hina. Kerana apa? Kerana engkar larangan Allah.

      Namun syafiqah othman hamzah mengatakan tidak perlu rasa terhina kerana faktanya manusia memang berasal dari beruk. Dan tidak perlu rasa terhina kerana faktanya manusia juga mempunyai pertalian dgn haiwan yg lain.

      Fakta siapa yg syafiqah ambil bahawa manusia berasal dari beruk? Tak lain tak bukan dari charles darwin. Charles darwin sang athies. Dialah idola syafiqah pastinya kerana pendapat manusia berasal dari beruk tok guru besarnya ialah darwin.

      Namun manusia berasaal dari beruk hanya sekadar teori dan andaian. Andaian hasil penemuan rangka dari penggalian arkiologi. Rangka2 itu di padan2kan antara satu sama lain, kemudian dibuat andaian bahawa rangka2 itulah bukti tok moyang manusia, yang berevolusi jutaan tahun, dari berjalan mengempang menggunakan tangan berevolusi menjadi semakin tegak. Ertinya seekor beruk berjalan mengempang, anaknya berjalan agak tegak, cucunya semakin tegak, cicitnya tegak seperti manusia.

      Itulah teori evolusi darwin.

      Teringat saya masa di tingkatan empat tahun 1979. Guru mata pelajaran agama islam menyentuh hal ini dalam perdebatannya dgn seorang pelajar yang menjadi atehies akibat memabca novel athies. Kata ustadz, kenapa beruk2 di hutan masih tetap beruk? Bila beruk di hutan akan berubah menjadi manusia? Tepat hujah ustadz saya itu, bahkan beruk di zoo telah beberapa generasi beranak pinak, tetap beruk juga.

      Syafiqah tidak malu bermoyangkan beruk. Sedang beruk telah disebut sebagai kera yg hina. Selain anjing, beruk adalah haiwan yg dinisbahkan kepada manusia, nisbah kehinaan. Syafiqah tidak malu bermoyangkan makhluk yg dinisbahkan kpd kehinaan.

      Syafiqah berkata tidak ujud spisis terbaik atau paling sempurna. Ertinya manusia dan haiwan adalah sama tarafnya, kalau terbaik sama terbaik, kalau terhina sama terhina. Tidaklah hairan apa yg ditulisnya kerana dia berpandukan teori darwin, tidak berpandukan wahyu Allah.

      Allah telah menyatakan dalam quran mafhumnya "Sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Kemudina kami kembalikan dia serendah2nya" (Al-Alaq: 4). Kerendahan adalah kehinaan. Kera yang hina, kata Allah. Namun syafiqah mengatakan yang hina itulah tpk moyang manusia yg mulia.

      Tetapi pada saya, syafiqah hanyalah seorg yg rosak pemikiran, rosak dalam alam pemikiran, rosak dalam mencerna akal untuk berfikir. Rosak kerana memeprcayai kera yg hina itulah nenek moyangnya, tok moyang manusia."

      Delete
    19. AMALAN Ramadan di manamana negara Islam tidak jauh perbezaannya. Siang hari berpuasa dan malam pula sendat dengan sunat tarawih serta qiamullail.Begitu juga di Makkah atau Madinah, menyaksikan fenomena hampir serupa.

      Namun kelainannya ada di Kelantan. Ribuan penduduk memilih solat sunat tarawih di bawah khemah besar.



      Lokasi khemah solat tarawih itu sebelum ini dikenali sebagai Qaryah Ramadan. Terletak di dataran Stadium Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, tempat lokasi pelbagai ekspo dan pameran.
      Namun pada bulan Ramadan situasi itu bertukar menjadi tempat ibadat. Bukan hanya diimarah pada sebelah malam, malah boleh dikatakan 24 jam pelbagai aktiviti diadakan.

      Sejak dua tahun lepas lokasi solat tarawih itu dikenali sebagai Madinah Ramadan.

      Anggota Exco kerajaan negeri Dato’ Abdul Fattah Mahmood berkata, lokasi berkenaan dikenali sebagai Madinah Ramadan memandangkan sambutan begitu menggalakkan sekali.

      “Sebelum ini dikenali sebagai Qaryah Ramadan selepas dipindahkan ke dataran stadium dari Dataran MPKB,” katanya.

      Dataran MPKB terletak bersebelahan stesen bas SKMK di Jalan Tok Hakim.

      Beberapa khemah didirikan bagi membolehkan orang ramai yang datang ke pusat bandar menunaikan solat tarawih.

      Khemah tempat tarawih itu hanya berlantai playwood. Apabila hujan agak lebat tempat solat solat basah.

      Qaryah Ramadan dicetus Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi membolehkan orang ramai menunaikan solat Tarawih biar pun berada di tengah-tengah pusat bandar.

      Lokasi itu juga bersebelahan dengan pasar malam Parit Dalam dan pusat membeli belah The Store. Ketika ibu dan anak-anak kecil membeli belah keperluan raya, si bapa pula solat tarawih di Qaryah Ramadan.

      Sekarang jemaah di Madinah Ramadan tidak lagi terkena tempias hujan kerana khemah disediakan tertutup dan berhawa dingin.

      Malah Madinah Ramadan turut dilengkap landskap menarik, lengkap dengan kolam dan pokok kurma. Seusai solat tarawih, orang ramai pula berpeluang menghilang dahaga dengan air soya dan pelbagai kuih.

      Ramadan di Kelantan juga mempamerkan kelainan apabila pemimpin kerajaan negeri turun padang bertadarus bersama rakyat di peringkat jajahan dan parlimen.

      Tadarus sejak 25 tahun Program tadarus diadakan sejak 25 tahun lepas. Program turun padang diketuai Menteri Besar Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob.

      Jadual khas disusun pada program tadarus tersebut. Kumpulan pemimpin disenaraikan hadir pada program berkenaan yang bermula solat Asar.

      Di Ketereh pada Jumaat lepas program tadarus dihadiri Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan, Dato’ Abdullah Ya’kub, anggota Exco, Dato’ Dr Mohamed Fadzli Hassan dan Adun Pulai Chondong, Zulkifli Mamat.

      Selain itu Adun Melor, Dr Md Yusnan Yusof, Penyelia Dun Kok Lanas, Ustaz Nik Mahadi Nik Mahmood, Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Md Ashaari Mamat dan Yang Dipertua PAS Ketereh, Ustaz Wan Ismail Wan Jusoh.

      Tadarus mengupas petikan al-Quran surah Ali Imran ayat 146-151. Intipati ayat tersebut mengisahkan Nabi-Nabi berperang bersama pengikut yang bertakwa. Mereka tidak lemah semangat disebabkan musibah yang menimpa.

      Mereka juga tidak lemah bertindak atau menyerah kalah kepada musuh kerana yakin Allah SWT mencintai orang-orang yang sabar.

      Surah itu mengangkat perkara penting yang teladan umat Islam berkisar keimanan, hukumhakam, kisah dan akhlak.

      Ingatan penting kepada umat hari ini terhadap larangan menjadikan orang yang mengingkari kebenaran (kuffar) sebagai pemimpin dan teman rapat.

      Delete
    20. Masyarakat Melayu Kelantan jarang dikesan menghidap kanser perut dipercayai kerana faktor pengambila budu dan pegaga dalam makanan harian.

      Pakar Perunding Kanan Gastroenterologi, Hepatologi dan Perubatan Dalam, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Dr Lee Yeong Yeh berkata, antara faktor utama penyakit tersebut adalah kewujudan kuman Helicobacter pylori (H.pylori) dalam perut namun bakteria jenis itu didapati jarang terdapat dikalangan penduduk negeri ini.



      Beliau berkata, pihaknya percaya unsur biokimia yang terdapat dalam makanan tradisional tempatan itu merencat pertumbuhan H.pylori sekali gus mengurangkan risiko penyakit kanser perut golongan yang menggemari budu dan pegaga.

      “Kita masih lagi dalam peringkat kajian awal namun setakat ini kita percaya pengambilan budu dan pegaga mungkin boleh mencegah H.pylori dan seterusnya kanser perut.

      “Selain daripada itu, penduduk Melayu di sini juga didapati mempunyai jenis-jenis varian gen yang boleh menghasilkan unsur-unsur bahan kimia badan yang boleh melawan kuman H.pylori,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

      Beliau ditemui selepas menyampaikan Syarahan Umum sempena pelantikannya sebagai Profesor bertajuk ‘Perubahan Lanskap Kesihatan Gastrousus di Malaysia daripada H.Pylori kepada Obesiti’ di Dewan Utama Kampus Kesihatan USM, Kubang Kerian.

      Selain beliau, seorang lagi profesor bidang Farmakogenetik, Prof. Gan Siew Hua turut menyampaikan syarahan bertajuk ‘Gen dan Ubat-ubatan Serta Penyelidikan Madu’.

      Yang turut hadir, Pengarah Kampus Kesihatan USM, Prof. Dr. Ahmad Sukari Halim dan Dekan Pusat Pengajian Sains Perubatan (PPSP), Prof Dr Shaiful Bahari Ismail. – utusan online 21 Mei 2017

      Delete
    21. While he continues to attract millions of fans to videos of his lectures that are posted online, Islamic preacher Zakir Naik has been the target of a malicious campaign for several years now.
      That campaign gained steam after last year’s terror attack in Dhaka, following which the Daily Star of Bangladesh reported that one of the perpetrators was inspired by his speeches. This prompted Bangladesh authorities to proscribe Peace TV, a non-profit satellite television network with which Naik is associated and which claims to have a reach of 100 million people worldwide.
      The Bangladesh ban on Peace TV and the allegations of that country’s information minister that its broadcasts were inconsistent with Islam as well as the Bangladesh constitution unleashed a furious media trial, especially in India, against Naik. Indian media accused him of fanning hatred among diverse communities and inspiring terrorists.
      One issue that is often raised by the Indian media is Naik’s alleged refusal to condemn Osama Bin Laden as a terrorist. This is in reference to a statement he once made on the matter. All he said was that he needed to do research before giving his opinion.
      In many of his videos, he has clarified that he could not speculate on any issue without having access to all the facts relevant to it. To back his position, he would quote Verse 6 of Chapter 49 of the Quran: “O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful.”
      Naik agrees that suicide is prohibited in Islam. As for suicide bombing, he said scholars differed, with some saying that it is permitted as a war tactic if the intention is to cause maximum damage to the enemy. In fact, this is a minority view, and even this minority imposes strict conditions.

      Delete
    22. 10:58
      Ada kisah ke dengan Kelantan?
      Ingat buat semua tu kategori insan terpilih? Most Kelantanese yang I jumpa perasan mereka lah yang terbaik. Geli...

      Delete
  2. Malangnya AG Apandi masih kata tak ada bukti.

    Either DoJ is unlearned or Apandi is a fool.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. She not fool
      But she does not had soul
      And Hati sudah Hitam

      Delete
    2. Mat singgapork ni tunggu kubur tolak keluar balik lepas di tanam.hati hitam dh takleh putih.

      Delete
  3. Selagi kes ni tak selesai, selagi itu ekonomi negara tak berkembang sebab pelabur asing tak berani datang melabur kecuali negara-negara yang Najib sendiri secara peribadi pergi menghadap dan menyembah mereka. Ini akan menyebabkan ekonomi menguncup secara perlahan-lahan.
    Tapi rakyat marhaen yang miskin serta makcik pacik di kampung peduli apa ini semua. Janji setiap 3 bulan sekali merekacdapat BRIM.
    Yang kesian ialah anak-anak mereka yang tergolobg dalam golongan pertengahan yang tak layak terima BRIM atau mereka yang berpendapatan rm5000 sebulan tapi anak ada 5 orang yang turut dinafikan BRIM. Nak cuba buat bisnes kecik-kecik pun tak boleh sebab kuasa beli rakyat semakin mengecil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH kena Turun Padang dan rakyat marhaen Yg cinta kan Malaysia patut berkempem kepada mereka yg terdekat
      Do your part beyond your control

      Delete
  4. Tn Shbuddin,
    Sekiranya benar, gue hanya boleh tarik nafas panjang dan menghembor astaghfirullahala'zim subhanallah, wa laa hau la wa laa quwata illa billahi a'liyil a'zim.
    Kita ditimpa berkali kali kehilangan harta dan muruwah, sebelum ini dan dibulan Romadzon yg mulia....! MasyaAllah.
    " بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya tidak benar.....Lu Fikirlah Budin....

      Delete
    2. Kalau Dok dah ambil tindakan tu,maksudnya betul LA...mana ada sekiranya lagi...Samdol betul la ku...
      Bala ni semua tak tahu sembunyi lagi la...semua org didunia dah tau...kecuali Samdol UMNO saja yg masih biol....

      Delete
  5. Apo nak di kato...Mesia ni gaknya telah dimanderamkan dengan 'penyakit' buat acu tak acu. Yang faham keadaan buat lak tak faham...yang udah tak faham langsung bute dan pekak ngan apo berlaku sekeliling mereka. Jadi ape nak malu malu...life goes on kata mereka....Ada aku kisah sambut si Aiman!

    ReplyDelete
  6. SUDAH JATUH WAJIB, WAJIB, WAJIB untuk Rakyat Malaysia guling dan jatuhkan Najib RAzak serta regim UMNO BN. Sudah jatuh WAJIB bagi kita menentang mana mana parti yang terus bersekongkol dan bertindak cara yang salah yang boleh mengekalkan Najib Razak dan UMNO BN terus berkuasa hatta parti pak lebai dan pat jubah pun jua. Selagi mana mana parti terus merasa dan mempertahankan Najib Razak dan UMNO BN samada secara langsung atau tidak langsung, maka parti parti begini WAJIB bagi rakyat Malaysia perangi dan tentangi habis2an. Kegagalan Najib Razak serta UMNO BN mempertahankan tuduhan serta kengganan dan ketidakberanian Najib Razak serta regimnya menunjukkan segala fakta dan dokumen transaksi walau pun mereka mampu melakukannya (kerana kuasa ada ditangan), tidak syak dan bukan lagi fitnah, bahawasanya Najib Razak serta regim UMNO BN adalah PETUALANG DAN PENGKHIANAT RAKYAT SERTA NEGARA. DAN MANA MANA PIHAK YANG BERSEKONGKOL DAN MENDOKONG REGIM INI WALAU DENGAN ALASAN APA JUA, JUGA ADALAH PETUALANG DAN PENGKHIANAT BANGSA DAN NEGARA. Luruskan dan teguhkan tekad dan pastikan Najib Razak dan UMNO BN ditumbangkan walau dengan apa cara jua.

    ReplyDelete
  7. Malaysian Cybertrooper16 June 2017 at 08:44

    Kalau dulu kita mempunyai teori R.A.H.M.A.N. Insyaallah, pada PRU14 nanti dah mula nampak akan ada teori M.A.H.A.T.H.I.R.
    Kesamaannya amat jelas....

    Mengikut teori RAHMAN:
    R itu adalah dari nama Tengku Abdul Rahman.
    Perdana Menteri Malaysia pertama dari parti Perikatan.
    A pula bagi pengganti Tengku iaitu Abdul Razak.

    Teori MAHATHIR pula:
    M itu sudah tentunya Tun Dr. Mahathir yg berkemungkinan menjadi Perdana Menteri Malaysia pertama dari parti Pakatan.
    A pula berkemungkinan bermaksud Anwar Ibrahim selaku pengganti TDM.

    Walahualam! Renung-renungkan lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      H untuk HUSAM .. amin.

      Delete
    2. Siang malam meroyan....

      Delete
  8. Penyokong tegar Najib serupa macam penyokong tegar Donald Trump. Walau pun fakta menunjukkan Trump berbohong banyak kali, Trump tetap betul. Berita sebaliknya dianggap fake news dan mainan pembangkang (Parti Demokrat).

    ReplyDelete
  9. Wow terus percaya segala yang di lemparkan oleh US walaupun hakikat nya belum tentu betul. Dok tuduh QATAR akhir terbongkar nak jual senjata. Bab Malaysia pasti ada yang dihajati tak dapat maka ini caranya.. Beli rantai untuk Rosmah pulak. Masih belum lupa tuduhan pasal cincin Rosmah oleh si Rafizi dan di sambut oleh juak juak yang ingin hanya kuasa tanpa mengira dosa pahala. Tapi akhirnya di Mahkamah kata hanya gurauan. Bangang.. Cukuplah kita percaya dengan US nie..jangan dok sambut saja tanpa fikir panjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan jumpa pnyelesaian selagi AG tak buka semula kes.huhuhu

      Delete
    2. Cepat sgt tutupnya hari tu.baru nak mula panas dh kes ditutup

      Delete
    3. BOSAN hisap pelir Salam bulan ramadan

      Delete
    4. 09:27 Bagus lah bahasa..kepala Bana..kau ingat hanya kau aje boleh maki. Nak tunjuk bagus tak payah kait ramadhan.

      Delete
    5. Bosan, tak fikir panjang tu maksudnye pe? terima bulat2 ke? dalam laporan DOJ dulu tak de bukti2 ke? dalam negara2 yg terlibat menyiasat perkara dan di singapore dah berapa org kena dakwa, spttnye saudara yang kena fikir panjang. Ini bukan kerana US, Singapore dan lain2, tp lebih kepada PM kita yang samun duit. Tak cukup bukti lagi ye? kami dah lama mengidam nak tengok rekod transaksi dari tok arab tu kepada najib. tolong kemukakan. boleh?

      Delete
    6. BOSAN lah sokong Najib jadi mchai Najib


      BOLAN ramadan nih BOSAN nak hisap pelirrr

      Delete
    7. Macai PH ni Bongok dan Bengap...ye tak Budin....

      Delete
    8. Loabai pas sonyap je..dpt share letuwwww..pas pis pus..now everybody can become lobai

      Delete
    9. Woiiiiiii....kalu fitnah pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete
  10. mr bosan....najib menipu, ko tak kisah pulak ya? dia sendiri cakap dia tipu.......duit takde, tiba2 ada........tak salah ke? tak dosa kot, najib yg buat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak cakap Najib Bersih tetapi aku cuma minta kita berhati hati dengan anasir luar terutama US nie. Mereka tidak berbuat sesaja tanpa ada agenda. Lagi pun dalam dunia maya nie banyak benar fitnah . Mungkin dalam 10 isu yang dikatakan belum tentu semua betul. Hanya nak rosakkan persepi. Seperti Rafizi tu..

      Delete
    2. Saper yg berani cabar kewibaeaan siasatan fbi?..loyar buruk apandir dan khalid bapak polis pon tak pernah cakap siasatan fbi tak betol...

      Delete
    3. Oh bosan...

      Jadi semua hukuman di singapore tu fitnah jugak ke?

      Kekayaan mendadak riza cuma mimpi ke?

      Pembohongan najip yg dah kantoi berkali2 tu lakonan ke?

      Ko perasan tak najip dan family dia tak pegi dah us kebelakangan ini? Seingat aku china..australia je

      Delete
    4. kalau DOJ berjaya, nilai duit yang dirampas akan dipulangkan ke Malaysia..tak bagus ke macam tu. dlm masa sekarang aku lebih percaya DOJ dari MO1. DOJ cakap berdasarkan bukti2 tp MO1 bercakap dengan air liur je. Cakap je negara islam tp penyamun terbesar didunia dibiarkan bebas..

      Delete
    5. Iraq jugak di BOM sampai hancur sebab dengan bukti kononnye..dah hancur baru tahu

      Delete
    6. Bosan oh bosan


      Kenapa engkau Bodo



      Macamana aku tak bodo



      Nenek aku hisap pelir Najib


      Nenek aku hisap pelirr najib

      Delete
    7. 10:28 tak perlu aku ikut kebodohan kamu. Hanya word tu yang kamu tahu. Terima kasih.

      Delete
    8. Apa Hebat Malaysia sampai us nak kacau , negara Teluk ok la faham pasal Ada yahudi sana
      Us tak perlu ber susah payah la buat semua ni setakat bijan picit telur pun dah tergadai semua

      Delete
    9. Bagus tu Bosan...biar Macai PH Bosan dan meroyan .....

      Delete
    10. Bosan mmg bosan dan membosankan lagi boddo.

      Delete
    11. pas pis pus dan ameno berpisah tiada..satu lobai malang satu perampok..kikiki..now everybody can become lobai

      Delete
  11. Den dah kato,selagi bekmama ado selagi tu mesia tak aman.Najib ni satu hal yg ekau ikut bek mama buek apo..
    Rakyat mesia,macam sipembenci Liberal dan LBGT tu dan pemakan DODAK tu..masih laghi tak percayooooooo..keduo2 laki-bini..daripada awalnya..semuanya :LIBERAL/LBGT..

    tAK CAYO CHECK BALIK..MASO KEDUA2 MEMPELAI MASO MUDO2..Najib /rosmah adolah leberal..najib kaki tukar betino,takiro mat-salleh/negero,rusmah pun camtu jugak..
    Najib ceraikan bininyo puteri sultan kelantan,rosman tinggalkan lakinya major askar abang nong chik.
    Bayangkan mereka hanya hidup nak suko-suko jerr,mana dia peduli rakyat..........Bila dio terjerat macam ni,baru dio nak pakai serban dan tabur banyak dedak..
    Tak hairanlah geng-geng pas,aliran isma..ini akan melalak siang-malam kek sini,kato orang-lain,liberal/lbgt,padahal mereka2 du nilah..kaki liberal/lbgt...lupa lak mao pebicaraan kes altantuya dulu private investigator ado bagitahu..najib suko belakang altantuya..bukan fitnah ini bicara mahkamah.


    Pada geng2 isma/pas..yg SELALUlah mengutuk orang-lain leberal,lbgt..kamu tahu hukumnya kan orang2 yg TERANG2 ZALIM(MENCURI,MEROMPAK DAN MEMBUNUH) terutama pemerintah seperti najib/rosmah...

    HIDUP RAKYAT/BERSAMO RAKYAT..UNDI PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni salah sorang kaki fitnah ni....

      Delete
    2. Woiiiiiii....kalau fitnah pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete
  12. Loyar buruk negara Apandir nafi dengan air lior....tadok bagi bukti duit 1 mdb dok hilang....laporan PAC dah sahkan 28 billion lesap tidak dapat dikesan....PAC tidak siasat money trail 1 mdb diluar negara...
    Apandir lebih bijak menyiasat dari fbi?....
    Kalo tad ade kes mahkamah singapore tak jatuhkan hukuman kpd konco jho lo dan pihak berkuasa singapore tidak tutup 2 bank asing yg menyimpan duit curi 1 mdb oleh jho lo...
    Loyar buruk Apandir nak bodohkan orang mesia...
    Tumbang umno dlm pru 14 baru boleh tahu ade ke tak kes rompakan 1mdb oleh najib...

    ReplyDelete
  13. Kalau najip pm yg betul2 jujur dan tak terlibat..sudah pasti dia akan berhempas pulas selesaikan isu 1mdb itu sebab semua harta yg diklepet itu akan dikembalikan kepada negara ini. Ikut logik memang sepatutnya begitu kan...tengok pemimpin2 lain spt tun m...muhyiddin dll...semua nak sgt harta2 itu dikembalikan kepada negara ini..

    Tapi tengok sendirilah apa najip dan konco2 dia buat selama ini...takde!
    Woi...harta negara tu..apsal korang tak nak ia dikembalikan? Pemimpin apa korang ni hah!?

    ReplyDelete
  14. Mat singapork abang tiri Amos lee konco perompak 1mdb...

    ReplyDelete





  15. Kluar berita seluruh dunia






    Kecoh 1mdb. Najib





    CURI DUIT


    PM DARI SEBUAH NEGARA ISLAM




    http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN1962MJ

    ReplyDelete
  16. Pemaafan Dr Mahathir - Anwar mecemaskan Najib
    RASIONAL MASA

    Anwar dulu memayungi Dr Mahathir.
    TANPA menyebut, perkara paling ditakuti Najib Razak untuk mengumumkan pilihan raya ke-14 ialah kombinasi antara Dr Mahathir Mohamad dengan Anwar Ibrahim. Persepakatan dua orang ini menjadi suatu subjek yang menjadikan Najib termimpi-mimpi melihat nasibnya dalam pilihan raya kelak. Perkembangan kolaborasi dan pemaafan kedua insan inilah kini sedang diamati Najib.

    Kalau suatu masa dahulu Umno bimbang kepada Pas dan DAP yang menjadi musuh tradisinya, tetapi kini tidak lagi. Pas sudah dapat dijinakkan oleh Najib, bahkan menjadi rakan mendokong beliau. Tinggal lagi ialah DAP, yang masih menguasai undi orang Cina yang mustahil untuk Najib memberaikannya.

    Mungkin kehadiran Parti Amanah Negara (Amanah) tidak begitu membimbangkan Najib kerana kekuatan Amanah tidak setara dengan Pas. Begitu juga dengan wujudnya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Namun kemunculan dan kesediaan Dr Mahathir untuk berjabat salam dengan Anwar benar-benar meresah dan mencemaskannya. Situasi inilah menganggui tidurnya kini. Momentum terbentuk oleh dua tokoh ini menjadikan Najib ragu-ragu untuk memanggil pilihan raya, atau tidak.

    Teringat lagu by the bamboo river s inn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagu by the bamboo river s inn bukan najib jer takut...Apandir Khalid Isa jho lo dan riza azuz pon takut jugak...macai pon tak boleh dengar kagu ni..jadi resah...

      Delete
    2. Si Madey ni dah insaf ko.....

      Delete
  17. Replies
    1. Dah 5 kali pangkah dan undi weei..opposition tetap pilihan ku..

      Delete
    2. Woiiiiiii....pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete
  18. .
    .

    Patutnya tuduhan DoJ disiarkan oleh tv 3 dan RTM supaya Najib boleh nafikan dan mendakwa SR menipu.

    Nak siarkan berita DoJ yang tipu secara terperinci pun tak berani, macamana ?

    Sah lah Najib betul-betul curi duit rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib tak bersalah...itu fitnah semata-mata...AG dah bersihkan nama najib...tiada sebarang kesalahan...DOJ pakar fitnah... riza aziz tak bersalah...itu satu fitnah...jho lo tak bersalah...itu satu fitnah...pembangkang kuat buat fitnah...najib tak makan dedak...najib bagi dedak sahaja...dedak itu derma...derma dedak...dedak derma...

      Delete
    2. Pada masa mula2: pengumaman foj mengenai rompakan 1 mdb...semua stesen tv dunua suarkan ..tv melaysia takut nak siarkan..

      Delete


  19. Dikatakan berbillion di 'curi'... Tetapi org Malaysia bertambah kaya... Jalanraya tetap di penuhi kereta2 baru.., supermarket telah di kerumun pelanggan2.... Tidak ada sorang pun kompain kebuluran.
    ... Pekerja asing masih datang berduyun2 Cuba mencari rezeki kurnian Maha Pemurah

    Kalo nak kata 'curi', kata lah... Asalkan rakyat lebih mewah dp negara yg tak kena 'curi'.... Sesiapa yang bimbang dg negara yg kena 'curi' boleh mencuba nasib pergi kerja di negara yg tak kena curi seperti America, Australia, petik buah apple kat sana OK?


    ReplyDelete
    Replies
    1. .Ayat biasa pencacai ameno ..abistu ko nk tunggu sampai kebulur mcm negra africa baru ko nk kata ekonomi teruk..padan lah rakyat dah menyampah dgn ameno..sebab orang bodoh mcm ko..rakyat shopping sebab depa kerja lebih, buat ot bkn nye rosemah bg duit bebal..kereta penuh kat jalan sebab public transport teruk , xde pilihan..abistu ko nk suruh rakyat pakai kereta lembu? 1047 , sila meninggal

      Delete
    2. Ko tu sape nk halau orang ke luar negara..ingat mesia ni atok ko punye..bak kata tun..yg tinggal dlm ameno ni bodoh belaka

      Delete
    3. 1047 yg bangang abadi..ko tau tak negara mcm indon tu yg sesak dengan traffic..indon tu kaya ke? negara kaya mcm sweeden or denmark ko ingat jln jammed teruk ke? so ko ukur kekayaan negara dgn tgk jln penuh dgn kereta atau tidak? Haiiii..mesti nenek ko nangis kalu tau ko bahlul camni

      Delete
    4. Yg dicuri bukan dari kantung perbendaharaan negara..duit pinjaman 1 mdb yg dicuri..rakyat malasia 30 juta...separuh yg masih berkemampuan iaitu 15 jota yg berada diatas jalan dipasaraya dan dikfc...15 jota bukan sikit yg menyesakkan lalan raya...dari 15 jota plak yg masih mampu berapa ramai plak di akhir bulan kepala senak kerana kos barang yg mahal sekarang...15 jota yg miskin hidup di rumah buruk ko takkan nampak...
      Analisa ko tu analisa orang bodooh...

      Delete
    5. Kesian...nampak sangat "Anonymous 16 June 2017 at 10:47" tak faham rupanya... makan dedak banyak sangat...sampai tak faham dan tak nampak...aduh...kesian....kesian yang teramat sangat...huhu...

      Delete
    6. ko ingat negara nie.. bijan dan barisan penyokong dia punya ke...

      kita bimbang akan kemungkaran tahap melampau yg berlaku, bumi bertuah ini, klu dibiarkan ditangan korang akan bertambah porak peranda...

      kalian rembat duit sana sini, busuk korang dengan kejahatan korang nie di sana nnti...

      Delete
    7. Aduh...si anon penyokong najip 10.47 ni mgkn byk makan sumber haram.

      Kalau itulah cara kau berfikir. Memang benarlah kata najip bahawa penyokong2 dia bangang abadi.

      Kau tak fikir ke orang Malaysia akan jauh lebih kaya dan makmur jika billion2 itu tidak dicuri?
      Subsidi terus ada. Anak2 terus dapat biasiswa. Inflasi rendah.Peruntukan2 penting boleh tambah...Gst takde..segala2nya stabil..

      Kau tengok pulak apa najip dan pengkhianat2 macam kau dah buat...amat bertentangan.

      Kau tanggunglah dosa jadi pengkhianat yang menganiaya rakyat negara ini..

      Delete
    8. mmm...org macam ni la yang ajib suka sangat2..........ada otak tapi kat pungkok.......

      kita di bagi mata untuk melihat, dibagi telinga untuk mendengar, dibagi otak untuk berfikir......jadi, apa yg kita lihat, kita dengar.....difikirkan....

      klu macam ko ni......jadi la burung kakak tua.....apa yg keruak cakap, ko ulang, apa yg ajib cakap ko ulang......mmm

      letchum, letchum letchum ulala...burung kakak tuaaaaaa

      -dad-

      Delete
  20. 1047..baru aku tau rupenye malaysia lagi kaya dari Us and Aussie..sbb tu 1 USD=RM 4..oooo..best ke dpt A9? bila nk bawak kroni gi melancong..lps raya?

    ReplyDelete
  21. Marilah kita berdoa, JIKA dakwaan Pak Shahbudin di atas ini benar, MO1 dan kuncu-kuncunya mendapat balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukannya.

    ReplyDelete
  22. Apandi kata najib tak salah. Yg curi duit 1mdb ialah toyol bernama mo1. Aku suspect toyol tu adalah najib...sebijik mcm cerita incredible hulk...nampak je duit terus body najib bertukar jadi hijau

    ReplyDelete
  23. RAHMATAN FIL ALAMIN 'SIBODOH' MENJAJA
    TOKONG PULA 'SIBODO' JADI HAMBA PARIA
    PAN PKR PLURALIST SYIAH & CAP BUNGA
    BARUA TOKONG YANG WAJIB KITA BINASA


    BERAMBUS BARUA DAP@SINGAPORK

    SINGAPORK DAH TAK SELAMAT LAGI
    KATA DARI ANAK LEE KEAN YEW SENDIRI
    MELAYU SINGAPURA TEKADKAN HATI
    SUPER KIASU NEPOTISMA PERLU DIAJAR PRU NANTI.......


    BERAMBUSSSSSS PLURALIST.. SYIAH.. DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI


    INI KALI......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat singapork abang tiri Amos Lee konco perompak wang 1 mdb..

      Delete

  24. Aku nak bagi satu anologi supaya korang gunakan hotak untuk berfikir...

    Sebuah syarikat A sangat cekap dlm urus niaganya Dan pekerjanya mendapat gaji sebanyak RM 4000... Tetapi CEO nya di katakan tidak jujur.

    sebuah lagi syarikat , cap ayam punya syarikat, beri gaji hanya RM2000 sahaja. Tetapi CEO nya dikatakan sangat jujur Dan berintegriti.

    Aku tetap memilih syarikat A, yang CEO tak jujur itu bukan hal aku, itu hal dia dg Allah.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 12:29

      Yang ni lah dikatakan analogi makan dedak...
      Janji aku dapat duit.. Boss nak rembat duit.. ambik dari mana.. ada aku kisah...

      adoii.. patut la Malaysia jadi macam ni.. Cakap ja negara islam..

      Delete
    2. Mat singgapork ko g jummat dulu.lepas jumaat nt ko sambung balik la peragai terkinja ko tu ok

      Delete
    3. Aduhai...analogi bangang mcm ni kau bagi contoh?

      Jika ceo tak jujur..tunggu je la kejatuhan dan kehancuran sykt tu..bila dah jatuh..kau fikir kau akan dpt gaji 4k? Silap2 kau tak dpt vss pun. Kau nak bagi anak kau makan apa? Dedak jugak?

      Sykt cap ayam yg ceo jujur...confirm pelabur akan tertarik..dan akhirnya sykt cap ayam jadi sykt besar dan powerful. Gaji 2k boleh naik jadi 20k.

      Nampak tak analogi aku? Itulah berkatnya bila pemimpin jujur dan amanah..

      Apasal la penyokong2 najip ni bengap2 belaka?

      Delete
    4. Aku punye anologi plak macam ni..Katakan ko kaya ada emas dlm rumah..pastu datang perompak curi.. aku jiran kat sebelah tp buat x dengar..sebab tu urusan pencuri tu dengan Allah, xde kaitan dgn aku..lgpun aku kena jaga keselamatan aku..dan bila polis datang aku ckp aku xdengar ape ape..Padan muka ko barang kena curi..lgpun kena bersangka baik, mungkin pencuri tu sekadar nk pinjam..

      Delete
    5. Cakap nat singapork tak boleh pakai...mat singapork abang tiri Amos Lee konco perompak wang 1mdb.

      Delete
    6. patutla melayu banyak jadi alibaba.....ada otak macam ni la.......di bodohkan dan di perbodohkan.....

      Delete
    7. Woiiiiiii....pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete
  25. Peguam Negara (AG) Tan Sri Mohamed Apandi Ali membidas Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) atas "sindiran" terhadap perdana menteri dalam saman sivil pelucuthakan terbaru yang difailkannya minggu ini.



    "Kami ingin menyuarakan keprihatinan yang amat sangat terhadap sindiran salah laku jenayah terhadap perdana menteri.

    "Tidak ada langsung dalam saman sivil itu perdana menteri dinamakan sebagai defendan atau telah didakwa melakukan sebarang salah laku jenayah," kata Apandi dalam satu kenyataan hari ini.

    Apandi bertegas bahawa pihak berkuasa Malaysia mendapati tiada salah laku berkaitan dengan 1MDB seperti yang didakwa dalam saman pelucuthakan itu.

    Menurut beliau, pihaknya mengambil perhatian bahawa tidak ada bukti dari sebarang penyiasatan yang dijalankan oleh mana-mana agensi penguatkuasaan undang-undang dalam pelbagai bidang kuasa yang menunjukkan bahawa wang telah disalahgunakan dari 1MDB, dan bahawa tidak ada sebarang tuduhan jenayah terhadap mana-mana individu berhubung dakwaan penyelewengan dana dari 1MDB.

    "1MDB adalah sebuah syarikat Malaysia dan telah menjadi subjek beberapa siasatan dalam Malaysia, termasuk oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).

    "Selepas semakan, kami mendapati bahawa tidak ada jenayah dilakukan.

    "Pada masa ini masih terdapat penyiasatan yang sedang dijalankan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengenai 1MDB," kata Apandi dalam satu kenyataan hari ini.

    Peguam Negara menyatakan "kekecewaan bahawa sekali lagi Jabatan Peguam Negara tidak diberitahu atau dimaklumkan oleh DOJ berhubung tindakan itu."

    DOJ malam tadi mengumumkan pencapaian yang paling signifikan sejak 21 Julai tahun lepas, apabila penyiasat AS pertama kali mendedahkan secara terbuka mengenai dakwaan skandal 1MDB.

    Pada masa itu, penyiasat AS berkata lebih AS$3 bilion didakwa disalahgunakan dari 1MDB dan berusaha untuk merampas kira-kira AS$1 bilion aset yang dikaitkan dengannya.

    Dalam pemfailan terbaru dan ketiga malam tadi, DOJ kini meletakkan angka dakwaan penyalahgunaan itu pada AS$4.5 bilion dan kini berusaha untuk merampas AS$1.7 bilion dalam aset yang didakwa diperolehi dengan menggunakan dana dicuri dari 1MDB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apandir buat2 bodoo...dlm saman memang tak de nama najib kerana najib tidak beli aset dan simpan duit di amerikana...tapi dari siasatan fbi najib terima 2.6 billion dari duit curi 1mdb..
      Selanjutnye siasatan fbi juga dapati bini najib turut terima duit curi mekalui barang kemas...klepek...kalo najib tidak terlibat debgan rompakan ini kenapa najib dan polis biarkan jho lo dan riza aziz yg disaman oleh doj..
      Kenapa Apandir tidak dakwa rafizi kerana jenayah fitnah TH...Loyar buruk Apandir pandai main wayang pacak...Apandir nak membodoskan rakyat mesia...
      ..

      Delete
    2. Pandi ni org no2 masuk penjara sgi buloh..lepas bijan. Yang ketiga mat singapork biar dia selfie dgn bijan puas2 dalam pnjara hahahahahahahaha

      Delete
    3. Woiiiiiii....pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete
    4. Apandi ni dah kena jangkitan penyakit appendicitis .

      Apandi ni nak menjadi Peguam Negara taraf gaban . .... bangang , tolol serta biol . Semuanya kerana telah di sumbat terlau banyak dedak olih Najib .

      So , what is the big deal if DoJ has not informed Jabatan Peguam Negara of any action taken concerning 1MDB scandal ? DoJ has reached at a point of wasting no more time dealing with our authorities . Otherwise all the 'malaun' will tell us ,the DoJ is not taking further action due to lack of proof .

      So , Mr J .... where had you been missing lately ....haaa...haaaa...haaaa.

      Delete
  26. Admin kena highlight isu DOJ dari masa ke semasa untuk bangkitkan tidor puak yg buta hati tapi celik mata dari puak sekutu dari parti agamawan yg dok wala pada ketua yg berehat dari rawatan Jantung

    ReplyDelete
  27. Cerita pasal MO1/1MDB ni, sebenarnya aku lebih sakit hati kepada pengundi2 yang aku percaya 95% adalah Melayu/Islam yang tergamak mengundi Umno/BN. Ada yang mungkin hari2 pergi Masjid dan surau, yang menjaga halal haram siang malam, yang tak menyentuh anjing dan babi, yang tak minum arak dan mendedahkan aurat, yang berkata siang malam rasuah itu haram, berjudi itu haram, makan harta anak yatim itu haram tapi bab pilih pemimpin tak pernah pun nak siasat, tak pernah pun nak ambil tahu siapa yang dia pilih. Islam apa kalau buta mata, hati dan perasaan. Mana pertimbangan agama kalau perkara yang melibatkan urusan manusia lain di abaikan? Sedia lah kamu wahai manusia2 jahil utk menjawab di kemudian hari kerana jika org yang kamu pilih melakukan kezaliman, maka kamu rakyat yang memilih mereka akan menjadi kayu api dan batu batan pembakar mereka nanti di neraka.

    Pemakan dedak, walaun, penyokong taksub. Semoga 10 malam terakhir ramadan..bertaubat dan berubahlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp bro..ko bace lah komen pendedak ni..depa kata negara kita masih kaya sebab kereta penuh kat jln rakyat masih bershopping..alahaiiii..depa ni graduan ekonomi dari mana..atau big boss A9 yg suh bg statement mcm tu

      Delete




    2. 1444
      Yang duk bagi senjata kpd Israil suruh bunuh umat Islam ko seronok ye?




      Delete
    3. Mungkin mereka belajar di negara zimbabwe dari presiden mugabe.

      Bodohlah jika mereka menilai ekonomi berpandukan pada byknya kereta dan bershopping. kumpulan A9 hanya pendedak. habis madu nanti..hilanglah A9 ni.

      Delete
    4. FUUYOOOO.. UP.. UP.. AND AWAY....!!!!

      EMO SUNGGUH MENUDUH ORANG
      BUKTI MANO FAKTA KE MANE PULA
      RAHMATAN FIL ALAMIN KATA SI BANGANG
      EVANGLISTA PLURALIS SYIAH JADI IKUTAN AKHIRNYA

      BERAMBUSSSSSS ... BARUA DAP@SINGAPORK

      ROUND DUA 1MDB DI KITAR SEMULA
      TERKINJA KINJA BALIK BARUA SEMUA
      SPINN FITNAH DI BULAN YANG MULIA
      MINTAK MAMAK SAMAN TAK MAI JUGA


      KIKIKIKIKI... BERAMBUSSSSSS. ..
      UP... UP... AN AWAY.....!!!!

      Delete
    5. berambus kikiki,
      jgnlah byk sangat mkn dari sumber tidak berkat? carilah pendapatan yang halal, tidak mcm ni akibatnya.

      berambus kikiki,
      Najib akan saman hari selasa depan? kamu akan dapat bukti tu nanti. cuma, tanya Najib..hari selesa depan tu..pada tahun bila 2050?


      Delete


    6. Cerdiknya manusia apabila menilai ekonomi bedasarkan jumlah peminta sedekah Dan jumlah kematian sebab kebuluran.

      Delete
    7. Biasa la.menteri2 dan penasihat bijan mmg suka compare ekonomi bdasarkan ilmu bodoh.itu semua kan mmg keperluan. Knpe nak compare dgn kemajuan

      Delete
    8. Ha..ha..ha..ha..ha.. Cubaan Kejora mengalih tiang gol tapi masih kena rembat masuk gol dan hampir kojol.

      Si Tikus/Anonymouse kEJORA Badigol Pengecut Lagi Penakut gagal sama sekali untuk mengalih perhatian kita semua dari kemelut penyelewengan Rosmah & Najib menyonglap berbilyon-bilyon wang hutang riba perangkap Yahudi Zionis yg dibeban rakyat & negara.

      Tahniah sdra Shahbudin yg tak henti terus mengeluarkan tajuk sama walau cuba disabotaj oleh sekor Kejora Puaka aje dgn pelbagai cerita merepek dgn pelbagai samaran.

      Delete
    9. Woiiiiiii....pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Delete
    10. Alahai Othaman bapok masih caya dgn citer fitnah
      Ingatkan si tua kutok ini dah terkubor dalam tanah
      Entah bila tak tau dajal ifrit ini halilintar nak panah
      Biar merengkok kat neraka hirup darah dan nanah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
  28. Najib-oh-Najib!, bila lagi u nak bertaubat?. Kan orang2 alim ramai di sekeliling kamu .... Kami tahu .. bukankah dulu2nya kamu ini dari orang yang baik, berdarjat, bermaruah dan amanah?. Hingga Tun pun cair dan percaya kat kamu, sokong jadikan kamu PM?. Macam mana perkara seperti ini boleh berlaku?. Cepat2lah bertaubat. Kami masih sayangkan kamu. Sayang bini tinggal2kan kata orang dulu2.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Selamatkan dulu diri kamu Dan keluarga kamu dp neraka

      Delete
    2. Asal melayu je salah pun terima..xde masalah

      Delete
    3. Negara lain kalau pemimpin depa buat salah bukan dok kira kulit ka,kaum ka,apa bangsa terus siasat.klu betul salah htr penjara terus.ini pakat dok jaga lah pulak atas alasan fitnah oleh barat /yahudi/kaum cina/kristian.patut masuk court dulu.klau betul tak salah lepas lah sambung keja jadi pm balik tapi klau salah sumbat lokap.kan senang..

      Delete
    4. Betul. Melayu kalau cakap bab agama gegar dinding, hebat,suci, murni, wangi.
      Jijik busuk Tahik Low ada laa,tak tau malu.
      Dinegara yg dihina kapir , mereka sanggah MINGKAR terangan. Tak kira ketua atau hebat mana pun.
      Mcm pulak nak hormat? Negara yg syok sendiri tayang hebat Islam kunun, boleh jilat ketua MUNGKAR?
      TOLONGLAH...takat pakai goreng dlm media terkawal boleh la..debat pun lari. Hina mcm anjing kurap, salak lebih.

      Delete
    5. Rakyat bukan mtk terus jatuh hukuman kat bijan...cuma mintak di siasat dan dakwa secara adil.ikut prosedur.kalau bukti tak kukuh bak kata si pandi boleh buang kes.klau setakat takut busuk nama bijan tu xde hal lah.sb skrg pon mmg dh busuk tahap pekung.

      Delete
  29. Haha, macai macai jibby dh bersuara dh.... Said keruak ckp saman doj ni saman civil je, belum tentu 1 mdb bersalah, AG kecewa sebab Doj x inform die pasal benda ni.....KPN cakap xnak masuk campur sebab ni saman civil je.....JMM buat report polis pasal 4 org yg bagi maklumat palsy kt DOJ......HAHAHAHA, kesian ak tgk macai jibby berhempas pulas nk spin, pasal saman DOJ ni, Najib buat rilek je, mcm xde kesalahan LANGSUNG!!!!!,kenapa x counter balik saman DOJ kalau korang x bersalah??!!!DOJ ade bukti kukuh nk buat saman, bukan guna air liur je...korang guna lah bukti yg ade kt tangan korang, bukalah balik laporan audit 1mdb, keluarkanlah balik surat PUTERA ARAB yg derma rm 2.6 billion kt najib tu,tunjukkan semua bukti korang, kalau boleh tunjukkan kpd rakyat Malaysia semua.....masuk dlm berita tv3,tv1, biar rakyat dpt lihat siapa yg betul, siapa yg menipu......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiiiiii....pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Delete
    2. Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...