Wednesday 22 March 2017

JADI ATAU TAK JADI?


Setelah debat di Padang Rengas tidak menjadi kenyataan berikutan pihak polis tidak meluluskan permitnya, tarikh baru bagi perdebatan antara Tun Mahathir Mohamad dengan Nazri Aziz kini ditetapkan pada 7 April depan.


Kedua-dua pendebat dilaporkan bersetuju untuk ia diadakan pada tarikh tersebut, jam 9.30 malam di Auditorium Karangkraf, Shah Alam iaitu di lokasi yang menjadi milik penerbit akhbar Sinar Harian.


Kata Nazri, kawasan itu merupakan milik persendirian,  jadi tidak perlu untuk memohon permit dengan pihak polis.


Dalam masa yang sama, berikutan tempat yang agak terhad, Sinar Harian selaku penganjur juga akan membuat siaran secara live debat itu melalui SinarTV.


Lebih menarik, atas permintaan Nazri, beliau mahukan Ahli Parlimen Shah Alam daripada Amanah, Khalid Samad  sebagai moderator bagi mengendalikan debat tersebut.

Hmmm....Nampak macam tiada masalah lagi untuk debat tersebut menjadi kenyataan pada tarikh baru yang dipilih itu.


Cuma, oleh kerana tajuk debat itu banyak yang berkait secara langsung berkenaan Najib Razak,  antaranya tentang 1MDB, duit RM2,600 juta, hutang RM55 bilion untuk landasan keretapi pantai timur  dan lain-lainnya, kebimbangan ia mungkin  dibatalkan di saat-saat akhir tetap ada.


Apakah kita boleh benar-benar yakin Najib begitu rasional, terbuka dan tidak akan berbuat sesuatu dengan merelakan saja dirinya disasar dan ditembak sesuka hati serta semahunya pada acara debat itu oleh musuh utamanya, Tun Mahathir?


Lebih dari itu, debat itu juga akan disiarkan secara live melalui SinarTV yang bermakna jutaan rakyat dan pengundi dapat menontonnya secara bebas.


Sekali lagi, apakah Najib akan membenarkan ia berlaku di saat-saat beliau amat memerlukan kepercayaan rakyat bagi menghadapi PRU 14?


Meskipun seperti kata Nazri, tiada permit polis diperlukan kerana ia diadakan di kawasan milik persendirian, apakah Najib tidak ada cara lain untuk menghalangnya?


Jika debat di Padang Rengas tiba-tiba ditolak kelulusan permit polis sedangkan beberapa hari sebelumnya Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi telah memberi lampu hijau dan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Nur Jazlan Mohamed pula mengatakan ia sudah diberi kebenaran, apakah tidak mungkin silap mata di saat-saat juga boleh berlaku sebelum 7 April nanti?


Walau seakan-akan ada berita gembira kepada rakyat untuk melihat debat Tun Mahathir dengan Nazri itu menjadi realiti pada 7 April nanti, sehingga debat itu tidak benar-benar dilangsungkan, keraguan sama ada jadi atau tak jadi, tetap menghantui sebahagian besar daripada kita.


Sama-sama kita tunggu, harapnya tiada lagi kejutan di saat-saat akhir akan berlaku.(ShahbudinHusin 22/03/2017).

136 comments:

  1. Yg pelik tu polis negeri lg power dari tpm dan men dlm negeri. Ahli parlimen yg garang pun boleh tunduk malu dgn arahan polis tu. Wayang.

    Kebarangkalian nak jadi pd 7 april pun amat tipis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiyaaaa susah itu..
      Debat tak boleh tapi mencuri boleh.

      Delete
    2. Tak usah nak mimpilah nak jadi debat tu.... kita bukan tak kenal sibotak nih.... dia nih same ngan MP Rompin.... PEMIMPIN CARI MAKAN...

      Delete
    3. Polis negeri dapat arahan dari yang lagi atas tuu

      Delete
    4. Dgn susun atur yg baik serta mantap dibawah satu panji2, ini Kali lah kita benamkan partai Barang Naik dari tampuk kuasa..ini Kali lah!!!

      # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua komunis
      # tangkap barua losemah

      Ini kalilah!!!
      Kita ubah PM najib
      Kita simen BN

      Kikikiki..ini kalilah///

      Delete
    5. Teringat kata Najib, debat bukan budaya Melayu, jadi x perlu berdebat.
      Mencuri pula bagaimana ya? Budaya Melayu ka?

      Delete
    6. Mencuri budaya lanun bugis aka PM (Penyamun Malaysia)

      Delete
    7. Semalam keluar minum dengan rakan-rakan UMNO (betul-betul UMNO bukan Bersatu). Bukan bincang nak berUG dengan mereka tetapi sekadar bertukar pandangan dan pendapat tentang politik semasa.

      Kami banyak berbual pasal kehebatan politik Tun Mahathir. Saya akui Tun bukan sebarangan orangnya dalam politik Malaysia. Dia sangat licik orangnya.

      Pada tahun 1987 dahulu, Mahathir telah ditentang hebat oleh Ku Li dengan menyaksikan beliau cuma menang tipis 43 undi sahaja. Itupun undi tipu hasil dari perwakilan haram yang dieksploitasi oleh Sanusi Junid yang ketika itu menjadi Setiausaha Agung UMNO.

      Kemenangan dan kekuatan Mahathir pada tahun 1987 sebenarnya banyak dibantu oleh kelebihan pengaruh Anwar. Walaupun Anwar ketika itu cuma Pemuda Umno sahaja, tetapi beliau berjaya mengimbangi pengaruh Team B Kuli dan juak-juaknya dengan imej Islamiknya.


      Tun Mahathir yang hanya menang 43 undi sahaja. Tengku Razaleigh dapat 718 undi berbanding Tun Mahathir mendapat 761 undi. Daripada mana mana 43 undi itu datang? Menurut sumber sumber orang lama, undi itu datangnya daripada Pemuda UMNO yang dipimpin oleh Dato Seri Najib pada waktu itu.
      Ini bermakna, jika tidak mendapat pertolongan 43 undi tersebut, sudah tentu karier politik Mahathir sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri akan bertahan selama 6 tahun sahaja (1981 – 1987).

      Menyedari yang dirinya yang sudah begitu tersepit dan terhimpit oleh asakan Team B yang sudah menguasai 70 % UMNO, Mahathir sudah tiada pilihan untuk menyelamatkan dirinya. Maka DIHARAMKAN UMNO untuk menyingkir Kuli dan kunco-kunconya.

      UMNO Baru di lahirkan.
      Kuli dan kunconya terpaksa memnunbuhkan Semangat 46 dan mencari sokongan pembangkang, PAS ketika itu.

      Mahathir berjaya dalam misinya.

      Kini Mahathir nak singkirkan Najib. Tapi malangnya Mahathir tidak berada dalam UMNO kerana dia pencen. Mahathir tak berjaya menggunakan Muhyiddin untuk misi kali ini. Akhirnya Mahathir tubuh PPBM.

      PPBM itu sebenarnya UMNO BAHARU
      Malaysian United Indigenous Party or Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)

      Indigenous = Natives
      Malaysian United Natives Party (UMNO)

      Untuk misi jatuhkan Najib diluar, Mahathir kena hijack PAKATAN HARAPAN.

      Kalau kita kaji semua ucapan Mahathir dan corak dan cara gaya dia bercakap semuanya berpusat nak jatuhkan Najib tidak lebih daripada itu.

      Persoalan timbul.
      Adakah Anwar tahu misi Mahathir ini. Adakah Mahathir perlukan Anwar dalam misi kali ini seperti dia perlukan Anwar dalam misi jatuhkan Kuli?

      Delete
    8. Dulu DAP Tak Tentang Hudud, Tapi Bila Berkawan Dengan GHB (PAN) DAP Mula Tentang Hudud
      Posted on Wednesday, March 22 @ 09:23:27 MYT
      Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



      Flash Back

      27 Jun 2012 Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng 'dihujani' pelbagai persoalan berkaitan pendirian dan sikap parti itu terhadap isu hudud yang menjadi perjuangan parti rakannya PAS dalam Pakatan Rakyat pada Majlis Wacana II "Benarkan Dasar DAP Mengacam Islam" anjuran akhbar web berbahasa Melayu DAP Roketkini .

      Dalam program wacana itu, sesi soal-jawab menjadi panas apabila peserta Melayu yang rata-rata muda bangkit bertanyakan isu hudud kepadanya.

      "PAS ada pendirian, DAP ada pendirian. Tetapi ia tidak menghalang kerjasama dalam isu yang lebih besar," katanya.




      "Kita berdasarkan kerjasama atau prinsip musyawarah. Kalau kita bersetuju, mari kita cari kata putus. (Perkara) yang tidak boleh bersetuju, kita terima pandangan yang berbeza," katanya.





      Cina DAP pada itu tidak kisah hudud yang dibawa oleh PAS kerana hudud adalah untuk orang Islam dan untuk menghukum mereka yang jahat sahaja. Lihat keadaan pada masa itu. Gambar tidak berbohong.







      Gambar daripada laman Helen Ang


      Malah pada masa itu ada Cina DAP mahukan Hudud untuk membenteras kemungkaran yang UMNO lakukan. Semasa Bersih 2.0 pun ada kempen untuk hudud oleh Cina DAP.





      Jika kita tinjau pandangan Ahli-Ahli Parlimen DAP pada masa itu mereka tidak menolak dan menetang hudud. Mereka pernah menyokong hudud, Ong Kian Ming (YB Serdang) dan Thomas Su (YB Ipoh Timor), terang-terang menyokong dan boleh dibaca di Twitter mereka.



      Kelab Penyokong PAS terdiri daripada orang Cina juga menyokong hudud. Mereka pernah membuat kenyataan terbuka dalam hal ini.




      Buka itu sahaja anda dikalangan Cina DAP berkempen untuk hudud.




      Malah Hannah Yeoh syor usul hudud dibahaskan dengan bebas di DUN Selangor dalam satu kenyataannya semasa itu. Kenyataan ini masih ada pada Youtube.




      Malah ada juga Cina DAP buat kempen "Hudud In Penang 2020"




      Anthony Loke juga mempertahankan Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Tapi kenapa kini berubah?




      Kenapa kini berubah dan bila perubahan ini berlaku?

      Bila wujud pengeseran pendekatan dalam PAS, ada yang ingin ke Putrajaya dengan cepat menolak pendekatan menjulang syariat Islam. Mereka berkata dapat Putrajaya dulu baru kita laksanakan syariat Islam (hudud). Ramai orang miskin, basmi rasuah itu lebih penting daripada hudud.

      Maka mereka mendekati DAP dan PKR sehingga jurang perbezaan dalam PAS makin besar kerana pengeseran kecil dibesarkan di akhbar pro-pembangkan seperti Malaysiakini dan The Malaysian Insider.

      Cina DAP lebih suka kumpulan ini kerana mereka tidak memperjuangan hudud sebagai dasar perjuangan mereka. Kumpulan ini GHB (sekarang parti PAN) telah membuka ruang untuk orang bukan Islam mendapat manafaat. Sikap DAP makin berubah kerana mereka menyangka kumpulan ini akan menguasai PAS kerana pada masa itu hampir 2/3 ahli majlis tertinggi PAS terdiri daripada kumpulan ini.

      Untuk mendominasi PAS, Cina DAP mengambil sikap menyokong kumpulan ini untuk menjatuhkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

      Itu saham yang dilaburkan oleh parti PAN dan ahli-ahlinya. Merekalah yang menyebabkan sikap Cina DAP makin keras dengan hudud sebab ada orang Islam sendiri merasakan hudud belum sesuai lagi kerana keutamaan 'fiqh alawiyyat' kononnya.

      Delete
    9. .
      .

      PAS pun tak mampu bawak hudud. Dah jadi RUU ..

      Adakah PAS tunduk pada desakan Cina DAP ?

      Delete
    10. Tak pelik dap tentang perlaksanaan hudud..dia dh mmng kapir..kita ni yg sepatutnya muhasabah diri kenapa dap tolak hudud.

      Cantik kah akhlak kita?
      Cukupkah amalan kita?
      Bagaimana si kapir menilai aku sebagai islam?
      Betukah amalanku selama ini?
      Sudah cukup sedaya upaya kah aku berdakwah kepada mereka?
      Mengapa aku fokus pada dap..sedangkan mic mca pn tolak juga?
      Betulkah merwka tolak atau aku yang x fahamkan mereka?
      Kenapa yg tak tolak hudud pun perangai buruknya mengalahkan dap?

      Dan yg paling penting..

      Perlukah menuding jari pada orang lain atas kekhilafan kita sendiri?
      Cantk sangatke sikap menyalahkan orang lain?

      Muhasabahlah diri..baiki pribadi..molek akhlak..sempurna penampilan diri di mata si kapir itu!!

      Delete
    11. DIALOG atau debat agung antara Tun Dr. Mahathir dan Datuk Menteri Nazri Aziz yang sepatutnya berlangsung di Padang Rengas petang 25 Mac tidak jadi diadakan kerana tidak dapat izin polis.

      Tidak usah ditanya gerangan apa polis kedekut mengeluarkan permit, mungkin justeru kesannya menggandakan apa yang PM Najib maksudkan sabotaj ekonomi negara.

      Tindakan polis itu mengingatkan semua kepada Debat Agung PAS-Umno suku pertama tahun 80-an yang ditunggu oleh semua, sehari menjelang debat yang dijadualkan diliput Langsung TV dilarang Yang Dipertuan Agong.

      Debat PAS-Umno dibatalkan atas dikri Agong dan Dialog Mahathir-Nazri terhalang atas tidak diizin polis.

      Debat PAS-Umno dulu gara-gara cabaran Dr. Mahathir Perdana Menteri masa itu. PAS seperti Nazri juga terima cabaran itu dengan syarat disiarkan TV secara langsung. Umno setuju dan Mahathir bagi tajuk PAS kata Umno kafir. PAS setuju tajuk itu. Mahathir namakan moderatornya Tan Sri Lokman Musa. PAS setuju.

      Semua kata tajuk itu berat sebelah dan seru supaya PAS jangan langsungkan debat. Tajuk itu seolah-olah boleh pukul mati PAS. PAS enggan batalkan. Kalau mahu batal biar oleh Umno. PAS tahu tajuk itu tidak adil baginya tapi ia akan untuk kata, Umno kata, PAS kata Umno kafir.

      Jika Umno dan PM Najib tidak restu Nazri sahut cabaran Mahathir atas tema 1MDB dan lain-lain, Debat PAS-Umno itu sebenarnya tidak dikehendaki Umno termasuk Mahathir sendiri. Mahathir dipercayai tidak bersungguh. Cabarannya sekadar main-main. Tetapi PAS ikat dia supaya ia dapat bersemuka dengan Mahathir dan Umno.

      PAS tak akan tarik diri. Kalau Umno batalkan malulah ia.

      Untuk keluar dari kemelut itu, Agong dikri ia dibatalkan. Agong dipercayai bertindak atas nasihat Perdana Menteri. Bagi selamatkan air muka Umno, Mahathirlah di belakang perintah istana itu.

      Sekarang Mahathir hendak sangat dialog itu. Ia sarat dengan isu yang boleh pukul mati PM Najib dan Umno yang Nazri sepatutnya tahu PM Najib selama-lamanya tidak mahu ia dibincang terbuka. Mungkin Nazri sangka dia sang kancil mahu berjenaka dengan Mahthir dan rakyat seluruhnya. Tetapi dialog itu boleh pukul mati Najib seperti PAS boleh pukul mati Mahathir dalam Debat PAS-Umno dulu.

      Macam-macam Umno sindir Nazri, tetapi dia sanggup bersendirian, asal jangan disingkir dari kerajaan kerana memberi tombak pada Mahathir untuk panah Najib.

      Tiada cara bagi mengelakkan dialog itu melainkan mengilhamkan polis tidak mengeluarkan permit.

      Sebagaimana orang payah percaya Agong memandai mengeluarkan dikri 30 tahun lalu, maka tiada yang percaya Najib tiada di belakang polis tentang permit itu.

      Debat dulu berjaya dibatalkan. Tetapi dialog kali ini sekadar ditunda, belum dibatalkan. Kerana sekarang ada Karangkraf yang bebas mengadakan puluhan wacana di premisnya tanpa permit. Setakat ini 7 April disetujui sebagai tarikh baru. Jika polis tidak pernah ganggu Karangkraf jadi gelanggang percambahan fikiran dipremisnya selama ini, payah baginya campur tangan atas dialog ini.

      Apa Najib dan polis dapat buat bagi mempengaruhi Karangkraf menarik diri daripada penganjuran itu?

      Apa yang Najib buat bagi mempengaruhi polis bagi menghalang dialog itu adalah mengulangi apa yang Mahathir buat bagi membatalkan debat dulu.

      Sekarang Mahathir mahu sangat dialog itu, tetapi Najib cuba sekat sebagaimana dia pernah sekat debat dulu.

      Jenaka Nazri adalah nahas buat Najib

      Delete
    12. Syed Saddiq mempunyai pemikiran politik yang berbeza dengan spesis yang lahir daripada 'usus UMNO'. Politiknya matang berbanding mereka yang keluar daripada UMNO kerana benci Najib.


      Februari lalu Syed Saddiq, Ketua Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada), mencadangkan supaya pemimpin tertinggi Pakatan Harapan mengatur pertemuan dengan Datuk Seri Abdul Hadi Awang di kediaman presiden Pas itu menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      Katanya "Bukan sekadar keluar kenyataan contohnya ajak mereka (Pas) datang ke sini (dewan The Clubs, Petaling Jaya). Pergi ke rumah dia sendiri ke rumah (Abdul) Hadi."

      Pandangan Syed Saddiq dilihat tidak selari dengan Tun Mahathir oleh sesetengah mereka yang berada dalam parti BERSATU.

      Pada Februari lalu juga Syed Saddiq menyebut bahawa ada halangan dikalangan parti BERSATU dan juga PAKATAN HARAPAN untuk dia berceramah di Kelantan di atas pentas PAS.

      Mengikut sumber dalaman BERSATU memang ada wujud percaturan politik untuk menukar Syed Saddiq kepada timbalannya Mohd Aizad Roslan untuk menerajui ARMADA.


      Adakah BERSATU bakal mengalami krisis lagi selepas Khairuddin dan Ainina Saadudin?
      Kita lihat ajelah...

      Delete
    13. Kerajaan Malaysia (BN) telah mengusulkan untuk meminda Akta RUU 355 iaitu menaikkan denda dan memberatkan hukuman ke atas pesalah-pesalah syariah. Cadangan pindaan itu pernah dibawa oleh Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri ketika itu iaitu Dato' Dr Mohamad Yusof Mohamad Nor pada 10 Oktober 1984

      Lim Kit Siang dan DAP tidak membantah pun pindaan RUU 355 pada masa itu.
      Kenapa?

      Delete
    14. "Insya-Allah, dengan izin Allah sekiranya parti baru kami diluluskan pendaftaran oleh ROS maka perkara pertama yang Ezam serta saya lakukan adalah untuk memohon menjadi rakan 'coalition' dalam Pakatan Harapan,” Kata Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.


      Khairuddin berkata beliau gembira melihat apa yang berlaku dalam pembangkang hari ini yang selaras dengan kehendak Pengerusi BERSATU, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahukan penyatuan antara seluruh barisan pembangkang.

      Betul ke ada usaha nak satukan pembangkang?

      Kenapa PAKATAN HARAPAN ketepikan parti PSM?
      Sehingga merajuk mereka dengan sikap PAKATAN HARAPAN.

      Sebelum Ahli Jawatankuasa Pusat PSM, S Arutchelvan meramalkan PH yang terdiri daripada PKR, DAP serta PAN akan berunding dengan PSM pada saat-saat akhir “dan kemudian mengemukakan pelbagai permintaan”.“Kemudian ia akan kelihatan seolah-olah PSM adalah parti yang sukar,” kata Arutchelvan.

      “Mereka tidak hantar surat rasmi atau mengadakan perbincangan rasmi dengan kami. Malah, pada pilihan raya sebelum ini, mereka mahu kami bertanding menggunakan logo mereka. Kami tidak fikir mereka memandang kami dengan serius,” kata Arutchelvan.

      Akhirnya PSM merajuk dan bersendirian.



      LIM KIT SIANG tak pula menasihatkan PSM macam nasihat PAS tak boleh bersendirian nanti tak boleh menang.

      Nampak sangat PAKATAN HARAPAN adalah pakatan masing-masing nak tunjuk ego. Masing-masing nak tikam belakang kawan.

      Delete
    15. PAS hanya boleh menang besar dalam pilihan raya jika bekerjasama dengan parti-parti pembangkang utama atau menjadi anggota sesebuah gabungan, kata Lim Kit Siang. Veteran DAP itu berkata, rekod menunjukkan, jika PAS memasuki gelanggang secara bersendirian, parti itu hanya boleh menang paling banyak 13 kerusi parlimen.


      Sebaliknya, kata Lim, PAS menang paling banyak kerusi parlimen apabila bekerjasama dengan parti-parti lain, termasuk DAP.


      “Dalam sejarah pilihan raya Malaysia sejak pilihan raya umum 1959, paling banyak kerusi dimenangi PAS apabila bersendirian ialah 13 kerusi,” katanya dalam kenyataan.

      “PAS menang paling banyak kerusi parlimen pada pilihan raya umum 1999, 2008 dan 2013, apabila menjadi sebahagian daripada Barisan Alternatif pada 1999, mengelakkan tiga penjuru dengan DAP dan PKR pada 2008 dan menjadi anggota Pakatan Rakyat pada 2013.”

      Kepada penyokong-penyokong PAKATAN HARAPAN yang ada akal untuk berfikir. Adakah anda tak rasa pelik kenapa Lim Kit Siang tiba-tiba begitu baik dan prihatin dengan PAS?

      Sebelum ini kata PAS nak bergabung dengan UMNO.
      Halau PAS daripada PAKATAN RAKYAT sehingga musnah PAKATAN RAKYAT.
      Taja dan biayai pimpinan dalam PAS untuk merebut kuasa pada Muktamar PAS.
      Bila kalah, taja dan biayai pula parti PAN untuk ambil alih kedudukan PAS dalam PR.

      Kenapa tiba-tiba, lain pulak nadanya kata PAS kalau bertanding bersendirian PAS tak boleh menang? Seolah-olah prihatin dan cuba menasihati PAS?

      Mana betul PAS nak bergabung dengan UMNO atau PAS nak bertanding sendirian lawan UMNO?

      DAP (Lim Kit Siang) ni pening ke?

      Apakah selama ini PAS nak bergabung UMNO adalah fitnah jahat DAP dan rakan-rakan sekutunya, PAN?

      Kalau DAP rasa DAP menang selama ini bukan bantuan PAS, kenapa nak risau sangat PAS nak lawan UMNO bersendirian. Sepatutnya DAP suka dan gembira serta bertepuk tangan. Dengarlah kata Husam Musa yang ada kuasa 10 serta bantuan jin jika berlaku pertandingan 3 penjuru pasti PAN akan menang PAS dan UMNO akan terlingkup. Takkan Lim Kit Siang tak percaya kepada Husam Musa.

      Dia tu kan hebat!!!

      Delete
    16. Apa ni asyik dok kaleh tiang gol saja...buat blog sendiri la woii... Ceta tah hape hape... Org UMNO ka ni... Patut lah bodo piang saja...

      Delete
    17. Buat Mr nicks,

      Memang sah berok kopipes tu balaci murahan najip

      Kalau setakat level tu je jilatan dia alamat makan penyiku semah lagi le najip

      Delete
  2. .
    .

    Nazri ni tolong siapa ?

    Tolong bos dia atau tolong bekas bos ?

    Dalam UMNO memang Nazri jantan sebab tak ada sesiapa pun termasuk Najib berani cakap terus terang pada Nazri supaya jangan berdebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul lah Nazri memang jantan...jantan dengan betina aje. Kalau tidak ada bodyguard boleh dia lagak jantan jalan sorang sorang?...orang yang betul2 jantan tidak akan berlagak jantan setiap masa dan waktu. Nazri sebenar nya pengecut...tanyalah Tun...
      Tun amat sangat kenal dengan Nazri anak sahabat nya
      Tan Sri Aziz

      Delete
    2. Tapi dia ni mcm ada point lain la nak buat. Bersungguh sungguh sgt tengok nye. Siap pilih khalid samad jadi org tengah.

      Delete
    3. .
      .

      7 55

      Nazri tu jantan dalam UMNO. Ramai lagi jantan dalam UMNO yang jantan nya macam Nazri tetapi tak se gila Nazri. Jangan kan nak berdebat, kalau wartawan nak tanya pasal debat ini pun tak berani nak keluar suara.

      Delete
    4. Syabas Datuk Nazri....pemimpin yang prinsip saperti Tun Mahathir.
      Datuk Nazri patut jadi next presiden umno.
      Orang umno tak payah pilih lah yang jenis pondan takut bini buat malu company jer.....
      Orang umno kena fikir parti,,jangan fikir keturunan lagi. Keturunan pm pun jika anak pondan buat apa? Batu kecik.....ha...ha...

      Delete
  3. Apa guns Ada debat?


    NEGARA DI AM AMBANG KEBANKRAPAN

    MALAYSIA NAKNBANKRAP DAH??? WOII

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara kita sudah lingkup dan terlungkup. Debat ni sekurang2nya rakyat tahu status semasa keadaan negara. Tak dpt 100%, dpt 1% pun jadilah.

      Dpt lihat dari kedua2 perspektif daripada ditipu Najib dan disembunyikan terus oleh pihak berkuasa.

      Gua rasa, politik Machiavelli Nazri ni mmg betul2 menciritbiritkan si penipu Agung Najib al Lebai Kulup ni. Nampak gaya Nazri mungkin akan dedahkan apa segalanya, dan mungkin istiharkan masuk Bersatu dlm masa yg sama. Alang2 berani. Kene gitulah.

      Delete
    2. Debat di antara Tun Mahathir vs kerajaan BN amat berguna terutamanya kpd rakyat Malaysia. Dunia pun ingin mengatahui apa yg selama ini kita dan mereka tidak tahu dan ingin tahu.

      Masih ramai lagi orang2 Melayu terutamanya ahli2 umno masih keliru. Masih dalam keadaan serba salah. Masih sukar untuk membuat keputusan.

      Kepercayaan mereka menjatuhkan kerajaan samalah dgn memusnahkan umno parti keramat parti yg cukup besar jasanya. Parti yg mereka undi dan sokong semenjak datuk menek mereka lagi.

      Debat ini akan memberi pencerahan bagaimana umno telah dijadikan perisai untuk melindungi perasuah2 no 1 dunia.

      Delete
    3. Tapikan

      APA YG NAZI ZAKAP ADA DALAM TV3SUKU?

      APA YG MAHATHIR CAKAP DAH BIASA KLUAR SINAR HARIAN..

      TOLONG JANGAN JADI MACAM TRUMP YG KONONYA TAK RETI DEBAT MCM HILARY DIMANA HILARY MENANG DEBAT TAPI

      SUDAHNYA TRUMP MENANG..

      JIKA SUDAHNYA MAHATHUR ITU TRUMP YG MENANG MAKA ALGAMDULILAH TAPI JIKA SEBALIKNYA HABISLAH..


      Bolehkah debat ini bantu pakatan menang" atau di putar belit oleh utusex meloya dan tv3suku dan mungkin sinar harian sendiri?..

      Adakah makcik Felda nak tonton youtube live?

      Delete
  4. Cer perati polar pemimpin umno berkenaan debat ni...nazri beria ria benar walaupun polis halang, zahid memberi green light, kj mau undi populariti 51%, sedikit sahaja menteri buat statement yang tidak menyokong debat selainnya no comment...yang paling ketara ialah najib yg membisu dari awal..apakah ini tanda permasalahan dalaman umno makin ketara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la.saya cakap. Dia org ni mcm ada bende lain ni nak buat. Nampak mcm dah tak yakin dengan kemampuan parti sendiri. Harap debat ni nanti menjadi dan ada kejutan.

      Delete
    2. Mubarak ibarat nangka busuk yg enggan luruh jatuh ke bumi.
      Yg ada dalam Mubarak hari ini adalah tua2 bangka yg lansung tidak berguna kpd abata. Tua bangka yg gelap hati dan buta akal fikirannya

      Delete
  5. Mark my words..........ANOTHER LAST MINUTE CANCELLATION.

    Nazri wants to save face and continues to look out for another new date and venue...deep down inside him, he is reluctant to defend najib. He is a stupid lawyer if he insists on going head to head with najib. This time either the police or MTU will permanently halt the debate.....

    This is abuzzed in Umno.....but the real hand in stopping this is Rosmah.....prove me wrong tun faisal, puad zakar, lim lian see, lim kok wing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro,

      Sememangnya dalam umno ramai tak setuju. Yang saya dengar adalah hisham, tajuddin, tok pa, rahman MO1 dahlan, salleh chirpy chirpy chip chip, syed cheras, zambri, khaled nordin, perlis, trengganu..

      They all know nazri will never be able to contain mahathir's onslaught becos he knows nuts. Zahid, KJ love to see nazri falls in a big THUD.....

      JASA boys who leaked the secrets...I have done a favour for you guys....:):):):):):)

      Delete
    2. Dah nak kena londeh mustahil mereka nak setuju dgn debat ini.

      Delete
  6. Orang kata, Nazri boleh buat sesuka hati. Dia lebih bebas daripada kebanyakan menteri.

    Banyak orang bagi tahu saya, Perdana Menteri merangkap Presiden Umno dan Pengerusi BN, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak, “takut” kepada Nazri. Nazri pula tak berapa hormat kepada Najib.

    Kalau kita ingat lagi, pernah timbul cakap-cakap yang hangat mengatakan selepas PRU 2013 Najib mungkin gugurkan Nazri daripada Kabinet kononnya “untuk lembutkan hati Dr Mahathir dan ucap terima kasih kerana bantu dalam PRU.”
    Nazri Benci Tun
    Ramai orang tahu Nazri benci dan kurang ajar terhadap Dr Mahathir. Tapi tak berapa ramai tahu sebabnya.

    Ada orang kata, ini adalah kerana siasatan Badan Pencegah Rasuah (sekarang Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia) ke atas Nazri bersangkutan lesen teksi masa dia jadi Menteri Pembangunan Usahawan.

    (Beberapa orang menteri disiasat dan tiga dikatakan ada kes dan fail-failnya “diserahkan” kepada (Tun) Abdullah Ahmad Badawi apabila dia ganti Dr Mahathir pada akhir tahun 2003. Hanya seorang didakwa iaitu (Tan Sri) Kasitah Gadam dan akhirnya dibuang kes).

    Bukan saja tidak dikenakan apa-apa tindakan sebaliknya Abdullah bawa dia ke Jabatan Perdana Menteri dan bagi dia jaga hal ehwal Parlimen dan undang-undang. Dia jadi lebih berpengaruh.

    Dia terus jaga hal ehwal undang-undang sehinggalah Najib tukar dia ke Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan lepas PRU 2013.

    Ada pengulas media kata dia diturunkan pangkat kerana jaga Parlimen dan undang-undang lebih penting daripada jaga pelancongan dan kebudayaan.

    Yang lain pula kata, tak sesuai dia jaga kebudayaan pasal dia “Anglophile” – orang yang agungkan budaya Inggeris. Maklumlah dia anak bekas Pesuruhjaya Tinggi ke United Kingdom dan dia pun belajar di sana.

    Orang yang kenal lama dengan Najib dan Nazri sejak zaman Pemuda Umno kata, Najib “tak akan berani” singkir atau bagi arahan kepada Nazri sebab mereka “tahu rahsia satu sama lain” atau, macam kata seorang bekas menteri kanan era Allahyarham Tun Husssein dan Dr Mahathir mereka adalah “kawan seperdosaan”. Wallahuaklam.

    Boleh jadi sebab itulah agaknya bila timbul khabar-khabar kata Najib akan gugurkan Nazri untuk ambil hati Dr Mahathir, budak-budak Nazri dipetik sebagai berkata “sebelum Najib jatuhkan chief, chief akan jatuhkan Najib.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Please have a decency to credit the author, i.e., Dato AKJ

      Delete
    2. For goodness sake Dato AKJ or Dato A Kadir Jasin has never been a minister as long as I can remember .

      Delete
  7. Macai budok mabok pil kuda melalak telo madey goyang kalo debat dengan nazri
    ..
    Dah diduga Najib yg tak bertulur akan halang debat last minit...

    Macai budok hingusan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tgk ke drama ni. Bola sape yg goyang.

      Delete
    2. Itu macai budak kurang cerdik tapi pandai cakap. Jenis BA pushup.....u kelly castle atau setaraf dgn nya
      ....unknown? Khalid samad?
      Masih nak warwarkan 'oh polis tak lulus'?

      Delete
  8. Dah dijangka Najib akan halang debat last minit...
    Kes 1 mdb kes yg yg menjadikan Pahlawan Boogis pengecut...

    Macamana 3 juta ahli umno termasuk blogger umno dan macai2 sekelian sanggup berketuakan Pengecut malaysia no 1...
    Pemegang rekod dunia merompak jumlah paling tinggi didunia...

    ReplyDelete
  9. MENTERI TU BERLAKUN JE TU...UBAH TARIKH PADA 7 APRIL 2017....LAST-LAST KENA SEMUA KENA TIPU...
    BERIKAN BERMACAM-MACAM ALASAN KENAPA TAK JADI..

    TENGOK JE AKAN LAKONAN SEPERTI BEST ACTOR OF BOLLYWOOD....HA.HA.HA.HAAAAAAA

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju 100%. Takkan berani dia nak berdebat dgn Tun. Samseng taik minyak. Spesis umno yg dah sepatutnya bersara.
      Tak payah nak "tunggu dan lihat". Buang masa kita semua. Nazri akan terus berlakon ikut skrip. Debat ni pasti tak akan jadi kenyataan. Kalau tak buat "kacau terancang", paling tidak dia akan kata nenek dia kawin...

      Delete
  10. najib ibarat ulag dgn dua kepala depakata ulag danu . maksod aku kepala yg atas saja, kalu buboh kepala bawah sama jd tiga kepala..hebat sungoh.
    sapa tunjok jari boleh kudong.silap haribln,kepala pong bisa kudong juge.
    sapa yg berani nak tunjok,depakata biag hilang maruah asai kepala tak hilang.

    syabas nazri botak dlm kabinet amno tunjok hang ank jantan.
    kalu pecah lubang hamg buleh kumpoi geng amno dok dlm lubamg yg pecah tadi.
    bila dok dlm lubang kepala atas salamat kepala yg bawah pong bisa salamat juge.
    biag pecah mulot asai jgn pecah perut. biag puteh mata asai jgn puteh tulang..

    ReplyDelete
  11. Polis 'pahlawan Haznan' tak de kote..ikut arahan pencuri duit 1MDB.

    Bawah Akta Perhimpunan Aman 2012, mana ada peruntukan utk dapat permit polis. Maria chin, Bersih ada mohon permit polis ke utk buat perhimpunan Bersih 2,3 dan 4.

    Dia hantar 'Pemberitahuan'( Notification) kpd OCPD tarikh dan tempat himpunan diadakan. Tu shj. Polis yg professional ada ke ckp Bersih tak bolih buat perhimpunan, sebab polis tak keluar permit. Nak kena hentak dgn lawyer2 Bersih spt Ambiga.

    Nazri..loyar buruk. Jadi Menteri Akta Perhimpunan Awam pun dia tak berapa tahu. Nak berdebat dgn orang tua tu??????

    ReplyDelete
  12. Tuan Budin percaya dengan lakonan puak Umno ni?

    ReplyDelete
  13. Salam,
    Sebagai pi eemmm yg tak tau apa pun, mungkin tak tahu pun debat akan diadakan. Tapi para pemakan dedak, para penjilat bergegar kerana big bos mereka diserang dan bentengnya pulak didapati tak kebal dengan serangan itu. Banyak yang bogel hari tu. So lebih baik bertindak dahulu.

    ReplyDelete
  14. JASA boys who leaked the secrets...I have done a favour for you guys....:):):):):):)

    JASA boys can contest this failing which it will confirm all the allegations......

    ReplyDelete
  15. Tak lama dah.... Wahai pendedak sekelian (Opps... korang tak percaya berita WSJ....dan tak baca berita dalam bahasa Inggeris, sorry....)

    US akan dakwa Jho Low. Equanimity pun bakal kena sita.

    https://www.wsj.com/articles/the-u-s-is-preparing-to-charge-a-leading-figure-in-malaysian-scandal-1490109286

    ReplyDelete
    Replies
    1. akhirnya setelah lebih dari 7 tahun golongan yang jahil lagi menyombong diri seperti kamu berteriak di kaki lima dan di alam maya pada kisah 1MDB - hanya saman sivil mampu dilakukan ?? : Shame on you.

      Ada apa selepas berakhirnya saman sivil DOJ ?

      1) sekiranya saman itu gagal segala harta akan dikembalikan. dan DOJ terlindung dari disaman - tutup kes.

      2) sekiranya saman berjaya dan segala harta dirampas - ke mana harta itu akan dipulangkan ? -

      1MDB menerusi siasatan SPRM mengesahkan tiada dari dananya yg hilang atau dicuri. yang mengadu kehilangan wang adalah IPIC dan menyalahkan 1MDB kerana tidak memenuhi MOU, sedangkan pembayaran tersebut dilencongkan oleh CEOnya sendiri (Khadim al kubaisi) yg merupakan salah seorang dari individu yg turut di saman DOJ bersama Jow Low.

      Kamu tidak perlu menjadi pengamal undang-undang untuk mengetahui wang yang digelapkan, kemungkinan besar adalah milik IPIC atas perancangan bekas CEOnya bersama Jow Low dan individu lain. kerana itulah sehingga kini kamu terus "bermain" di kaki lima dan di alam maya dengan dakwaan Najib merompak 1MDB - Makamah bukan tempat untuk golongan yang jahil.

      "Write in English" - tidak membuatkan kamu kelihatan bijak.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. Unknown aka sahabat syaitan. Komen kamu sampah belaka.

      Delete
    3. Salam ya salam pada unknown aka sahabat yg jahil lg menyombong diri. Dia yg berhati serigala melalak di tepi jalan menurut telunjuk tuan politiknya losemah singapork serta JASA yg akan di jasakan.. Kikikiki.. Bodo piang.. Cakap mcm sasterawan tp bingai.. Cubit tetek tu cikit.. Nape la kecik2 tak nak mati, dh tua bangka menyusahkan orang.. Ini Kali lah Kita benamkan partai barang naik @ BN.. Ini Kali lah.. Kikikiki

      Delete
    4. 10 34

      Perkara yang sama itu lah yang Nazri nak cakap kan tapi di halang.

      Setakat siarkan komen mungkin ya, mungkin tidak ..

      Jadi kita sokong lah Nazri supaya penyokong pembangkang dapat di beri kefahaman oleh Nazri.



      Delete
    5. kisah 1MDB versi WSJ n SR hanya bertaraf kaki lima dan berlegar di alam maya - memualkan sekali apabila ia terus dijunjung bertahun-tahun lamanya - pokoknya sampai ?

      Ironinya salah seorang daripada politikus berhati serigala yang diberi nama Lim Guan Eng begitu "hebat" dengan hujah pembelaan yang menafikan dakwaan rasuah (bungalow no swimming pool) - lucu sekali ia hanya berhujah juga, di kaki lima dan sekali lagi barisan peguambela menuntut penangguhan tatkala tiba hari perbicaraan.

      Tiada apa yang perlu dibimbangkan kerana golongan yang jahil telah lama menjadikan kaki lima sebagai "makamah" - dan LGE telahpun didapati tidak bersalah.

      Demikianlah Allahswt menghinakan mereka dengan menjadikan yang BATHIL itu sebagai sebuah kebenaran dan yang HAQ itu sebagai sebuah pendustaan.

      Sesungguhnya lidah' golongan yang jahil lagi menyombong diri lebih buruk dari bunyi seekor keldai.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat



      Delete
    6. unknown @ sahabat..

      mengikut laporan WSJ tersebut, DOJ merancang mengemukakan tuduhan jenayah terhadap jho low, bukannya saman sivil.

      Delete
    7. Annoying 10:34 aka Unknown aka Sahabat

      Akhirnya setelah lebih dari 3 tahun golongan yang jahil lagi menyombong diri seperti kamu melarikan diri dengan berhelah disebalik undang-undang dan ‘controversial whitewash’ yang kamu cipta pada kisah 1MDB - saman jenayah (criminal charges) akan dibuat di USA. Mengapa ‘ground zero’ senyap sunyi ?? : Shame on you.

      Maklumat lanjut di http://www.theedgemarkets.com/my/article/us-authorities-preparing-charge-financier-jho-low-malaysian-1mdb-scandal-—-wsj

      Ada apa selepas berakhirnya saman jenayah DOJ ?

      1) Saman jenayah itu akan mendedahkan siapa sebenarnya MO1 dan watak-watak lain yang terlibat. Fakta dari perbicaraan di Singapura akan digunakan untuk mendakwa mereka.
      2) Mengambil contoh hukuman yang dilaksana di Singapura, semua ahli perbankan dan audit yang terlibat akan disekat dari terlibat dengan urusan perbankan dan audit dari 10 tahun hingga seumur hidup. (http://www.tnp.sg/news/business/ex-goldman-man-barred-10-years-two-face-life-bans)
      3) Harta yang disita bakal dipulangkan kepada kerajaan baru di bawah pimpinanan PAKATAN HARAPAN.

      Walaupun 1MDB menerusi siasatan SPRM mengesahkan kononnya tiada dari dananya yg hilang atau dicuri tetapi laporan Ketua Audit Negara (kemudiannya di OSAkan) dan Laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada bulan April yang lalu menyatakan bahawa nilai dan aset sejumlah USD7bilion (RM28 bilion) tidak dapat di kesan dan disahkan, termasuk pelaburan ‘unit’ bernilai USD940 juta yang di simpan di Banca della Svizzera Italiana atau BSI Bank, Singapura. (http://sozcyili.blogspot.com/2016/10/audit-sahkan-28b-hilang-dari-1mdb-tony.html)

      IPIC juga menyalahkan 1MDB kerana tidak memenuhi MOU, kerana pembayaran yang kononnya dilencongkan oleh CEOnya sendiri (Khadim al kubaisi yg merupakan salah seorang dari individu yg turut di saman DOJ bersama Jow Low). IPIC menuntut sebanyak USD6.5 bilion melalui Mahkamah Arbitrasi Antarabangsa di London. (https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-14/ipic-seeks-6-5-billion-from-1mdb-malaysia-in-arbitration-bid)

      Kamu tidak perlu menjadi pengamal undang-undang untuk mengetahui wang yang digelapkan, kemungkinan besar adalah milik 1MDB atas perancangan MO1 bersama Jow Low dan individu lain. (http://www.finews.com/news/english-news/25666-1mdb-swiss-banking-ubs-bsi-falcon-najib-razak-jho-low-hanspeter-brunner-jens-sturzenegger)

      Adakah kes-kes di atas semuanya fitnah belaka????

      "Read other news in English" - akan membuatkan kamu mengetahui apa yang terselindung.

      Salam ya salam

      Pesanan dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    8. 13:59 - WSJ secara konsisten melaporkan kisah 1MDB, namun tiada satu pun yang bersifat "pembuktian" - anehnya pihak yang dituduh pula dipaksa untuk "membuktikan" segala dakwaan yg dilempar kepadanya.

      1MDB disiasat oleh SPRM dan PAC secara forensik dan hasil siasatan menunjukkan tiada penyelewengan melainkan salah urus tadbir korporat - mengapa di ISO kan hasil siasatan adalah kerana ia melibatkan rahsia Negara.

      Tidak mengapa jika langkah meng ISO kan hasil siasatan disyaki kerana mahu melindungi seseorang - maka tindakan seterusnya WAJIB berbalik kepada pihak yang mendakwa dengan mengheret 1MDB ke muka pengadilan.

      Lucunya, setelah 7 tahun berlalu tiada seorangpun dari kalangan orang-orang "besar" (Tun Mahathir, LGE, LKS, Wan Azizah, Mat Sabu etc)
      yang berani menggunakan segala "pembuktian" WSJ sebagai senjata untuk mengheret 1MDB/Najib ke muka
      pengadilan di luar negara.

      Erm, pernah dua ekor serigala kecil diterbangkan ke barat untuk mensabitkan Najib di dalam saman sivil - belum sempat dibawa ke makamah untuk prosiding pemula, dua ekor serigala kecil itu menarik kembali saman terbabit dan sehingga kini sepi tanpa khabar.

      Kisah 1MDB hanya menjadi permainan politik demi meraih undi golongan yang jahil lagi menyombong diri.

      Cari lah kamu pada kisah 1MDB, tetapi bukan di kamar mahkamah kerana kamu tidak akan menjumpainya tetapi carilah ia di tepi jalan (kaki lima) atau di alam maya maka kamu akan dapati begitu banyak "bukti" yg dijaja - hanya untuk mereka yang jahil.

      Akhirulkalam - setiap yg bermula pasti akan berakhir, kisah 1MDB sedang berlalu dan tidak lagi "enak" untuk didendangkan sebagai irama kemuncak.

      Para politikus berhati serigala sangat mengetahuinya dan kini sedang mencari khabar terbaru yang lebih hebat - nampak seperti tugas lidah' penyampai tidak akan berakhir (si empunya blog ini) punyai tugas yg sukar dan pasti habuan (dedak) untuknya juga bertambah sarat.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    9. Sahabat...kau tak tau baca WSJ, sbb kau tau pandai english. So tak payah la nak komen pasal benda yg kau tak tau hujung pangkal....kebodohan kau dah lama terbukti dah. Kau gebang lebih.

      Delete
    10. sahabat JR - kamu boleh "beriman" pada khabar dari Barat dan menganggapnya sebagai "bukti".

      Malangnya segala bukti itu hanya bernilai di tepi jalan dan berlegar di alam maya - 7 tahun bukan waktu yang singkat.

      Sekiranya segala "bukti" itu ditolak oleh mahkamah Malaysia - aku tidak percaya makamah barat juga menolak pada segala bukti yang mereka sendiri khabarkan kepada golongan yang jahil seperti kamu.

      Soalnya tiada seorangpun dari tuan2 politikmu yang sanggup menyeret 1MDB ke makamah barat - bahkan kamu bersorak riang bagaikan si dungu yang diberikan coklat tatkala melihat prosiding mahkamah yang hanya sekadar "mengaitkan" 1MDB untuk menyabitkan si polan yang bukan merupakan suspek utama (MO1).

      Sudah tentu aku tidak mengharapkan soldadu kaki lima seperti kamu untuk memulakan prosiding mahkamah di barat.

      Aku tidak tahu adakah orang yang lebih bodoh dari kamu yang mendakwa memiliki bukti tetapi menjaja hanya di kaki lima dengan harapan agar keadilan dapat ditegakkan.

      Aku pernah terbaca lelucon - kisah seorang suami yang begitu gembira apabila si isteri mengirim sepucuk surat yg mengatakan dirinya sedang mengandung - lalu ditanya bila mahu pulang ke kampung halaman, maka jawab si suami "aku akan balik apabila tiba saatnya isteriku melahirkan bayi kami, dan aku sudah 3 tahun tidak pulang". Demikianlah kebodohan golongan yang mempercayai khabar 1MDB versi WSJ.

      Aku hanya mampu tersenyum tatkala kamu mengatakan "segala harta yang bakal dirampas, sekiranya DOJ berjaya didalam prosiding saman sivil akan dikembalikan kepada kerajaan Pakatan Harapan BAHARU".

      Kamu sangat menyedihkan.

      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    11. Annoying 16:07 aka unknown aka sahabat

      Aku ingin sekali menjawab hujah kamu tetapi aku bakal terpalit dengan Akta Hasutan, OSA, dll. sehingga menyebabkan aku perlu berdiam diri.

      Namun, tuan-tuan kamu tidak akan menongkat langit selama-lamanya. Masanya akan tiba.....

      Bergembiralah kamu hari ini tetapi jerat tidak pernah lupakan pelanduk....


      Pesanan dari unknown aka sahabat JR

      Delete
    12. Sahabat tu suka sebab ada nora danish..kikiki..aka selangork x nk join ke..kikikik

      Delete
    13. Nak tergelak bila nengok usaha2 terakhir nakhoda sewel ni nak nyelamatkan bosnya saling tak ubah mcm lawyer kasim Pantaloon nak bagi 25 persen pada sadiq segaraga masa depa tgh kena lelong.

      Nanti bila amno dh lingkop lps pru kita sesama la nengok dia putih Tapak kaki blari kena perambat dek org kg mcm salleh Kamil jugak dlm cite sajen hassan

      Delete
    14. Kepada unknown aka sahabat ,

      Jika bukan dari WSJ atau SR dan mungkin juga Hollywood Report untuk mengetahui berita terkini berkenaan kisah 1MDB , tolonglah beritahu kami adakah mana mana media utama Negara ini akan berani membuat laporan berkenaan ?

      Dahulu bolihlah diharapkan pada Harakah tetapi malangnya Harakah telah 'di basahkan' olih Najib .

      Sekali sekala ingin juga mendengar berita melalui TV3 suku . Malangnya terlalu banyak cerita karut . Contohnya .. saya tukar saluaran ke Bulrtin Utama 22/3 .. tup tup terpampang muka 'A sawan din'; dato yang tak ada nilai langsung ! Terus saya ke Al Jazeera .

      Kepada unknown aka sahabat , DoJ mula giat menyiasat 1MDB bermula sekitar 2014 , bermakna lebih kurang 3 1/2 tahun dan bukan nya 7 tahun saperti anda war warkan .

      Bila isu nya bertambah terok , barulah Najib membawa masuk Arul Kandasamy . Se bagai 'corporate lawyer' , Najib beranggapan Arul bolih menangkis segala tuduhan dan memutar belit fakta terhadap 1MDB ( sampaikan sehelai kertas jamban pun bolih di katakan wang bernilai USD 940 juta ! )
      Akhirnya dengan Arul sekali 'di telanjangkan' dan terus menyepi dan bersembunyi hingga kini .

      Untuk pengetahuan unknown aka sahabat , dari awal lagi ramai yang sedar tindakan saman PEMULA yang di buat olih dua serigala kecil itu tidak akan berhasil . Ia hanya lah satu percubaan samaada DoJ atau pihak FBI sanggup 'furnish the investigation details to them for the purpose of court proceeding'? . Nak harapkan hasil siasatan di Malaysia , hampas , semuanya telah 'di cheepup kan '!

      Ke engganan pihak DoJ dan juga FBI juga bersebab ... kes ini masih dalam penyiasatan lanjut .
      Berita terakru , DoJ dan SG akan memulakan 'criminal charges' ke atas Jho Low dan rakan rakan sepenjenayah dia . Tindakan ini dimulakan kerana mahkamah Singapura telahpun menamakan Jho Low aka Eric Tan , pemilik tunggal Tanore Finance , sebagai perancang utama dalam skandal 1MDB .

      Kat Malaysia bagaimana pula ??
      PAC , LAPURAN AG , KPN , SPRM ..SEMUANYA MASIH TERUS MENERUS 'DI CHEE PUP' KAN .

      Tunggu , selepas PRU 14 , insyaallah BN tumbang , akan kita kangkang kan manusia manusia yang meng 'chee pup'kan laporan laporan ini .

      Delete
  16. JASA boys leaked what secrets?

    ReplyDelete
    Replies
    1. They leaked a big secret that bijan had no balls and only losemah had all the balls.. Kikikiki.. JASA.. What a an organization full of morons.. Kikikiki..

      Delete
    2. Read this,

      Yang saya dengar adalah hisham, tajuddin, tok pa, rahman MO1 dahlan, salleh chirpy chirpy chip chip, syed cheras, zambri, khaled nordin, perlis, trengganu..

      They all know nazri will never be able to contain mahathir's onslaught becos he knows nuts. Zahid, KJ love to see nazri falls in a big THUD.....

      Guilty ones in JASA please put up your denials failing which these information are not true...

      Delete
    3. correction...failing which these information are true....

      Delete
  17. Memanglah kalau diadakan di kompleks karangkraf tidak perlu permit kerana ini tempat persendirian. Ngok Nazri, tak payah cakaplah hal ini, semua orang tahu. Yang kau dulu pandai-pandai pindah tempat dari Dewan Milenium Pdang Rengas ke dewan MRSM (dewan sekolah) tu apa pasal. Apa kau tak tahu ke kawasan sekolah tidak boleh ada acara politik? Lawyer jenis apa ni? Sekarang kamu tak perlu dapat permit polis, tapi kali ni kau mesti dapat Permit Najib dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh heh...trust me, i am a loyar...heh heh heh

      Delete
  18. tak pyhlah kita sibuk2..buang masa ja.
    rasanya keputusan akhir sdh boleh dijangka..
    kerajaan najib tetap tak ada telur..



    ReplyDelete
  19. Mat Bunga Fitnah DS @NajibRazak Tidak 'Graduate' Pulak Dah


    video

    Seorang pemimpin Parti Cap Bunga Raya, Dato Abdul Rahman Mohd Noor, semalam telah mengeluarkan satu video di Youtube seperti di atas, berkempen agar beliau dicalonkan di Parlimen Pekan, Pahang untuk bertanding menentang DS Najib Tun Razak. Tidak ada sebab Rakyat Pekan hendak menukar seorang Wakil Rakyat berjawatan Perdana Menteri dengan calon yang tidak ada tempatpun dalam Parti Cap Bunga Raya, apa lagi nak jadi Perdana Menteri dalam Pakatan.

    Di dalam video berkenaan, beliau berkata bahawa beliau adalah seorang pesara miskin, Untuk rekod, beliau kini merupakan Ahli Lembaga Pengarah untuk PECD Bhd (Peremba) sejak 2008 dan umum mengetahui bahawa beliau merupakan rakan bersekutu atau bahasa mudahnya kroni Tun Dr Mahathir dan Tun Daim Zainuddin. Kita tahu kedua-dua Tun berkenaan bukanlah orang miskin.

    Tak kisahlah beliau hendak bertanding di mana di dalam PRU14. Cumanya di dalam video berkenaan beliau telah membuat fitnah bahawa Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak bukanlah seorang graduan universiti. Beliau mendakwa bahawa beliau berada di United Kingdom pada masa DS Najib Tun Razak tidak menduduki peperiksaan akhir di University of Nottingham.

    Dari blog pencacai kaki putaralam CTS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke citer KO ni??! Tak tipu???!! Ko spin je nie!!! Boleh percaya ke citer ko dari partai barang naik @ BN.. Kikikiki.. Ini Kali lah..

      Delete
    2. Klau dia fitnah Najib, patut dia saman. Yg kau menggelupor mcm cacing kepanasan apa hal?? Umno bangang.Najib dpt us$1bilion duit curi, kau dpt dedak shj.

      Delete
    3. Saya sokong pak rahman jpc lawan Najib.

      Sebenarnya cerita Najib tak habiskan pengajian universiti ini dah timbul lama dulu dan Najib tak pernah nafikan dan tampilkan bukti2 utk menyangkal dakwaan ini.

      Dato Abdul Rahman bin Mohd Noor aka pak rahman jpc pula ada kaitan langsung dgn Almarhum Tun Razak dan Najib sendiri semasa Najib masih menuntut di sana. Sudah tentu beliau ada pengetahuan tentang perkara ini.

      Kebarangkalian pengetahuannya itu silap tetap ada, tapi kalau benar Najib teah tamatkan pengajian ijazahnya maka buktikanlah, jangan asyik dok hantar macai back up macam tin kosong.

      Evidence bro evidence..

      Delete
    4. suatu ketika dulu Rahman jpc berceritera betapa dia tidak akan melobi untuk dicalonkan TETAPI tidak akan menolak jika dicalonkan.

      Maha Suci Allahswt - kini lidah' yang sama meminta untuk dicalonkan (melobi) didalam keadaan sedar dan rela - bukankah pernah aku katakan tidak perlu berpura-pura akhirnya diri sendiri mendapat malu.

      Kepada sahabatku John Doe - sampaikan salam ku kepada "CALON" itu ...

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. Kalo sibijan tamat pelajaran pun tak da guna gak..wat malu univesiti nothingham aje..kalo graduate sana, takkan boleh cakap sign dokumen tak baca..biar pak rahman jpc lawan dia, kalah menang lain cerita, yg penting..lawan tetap lawan..saya sokong!

      Delete
    6. Unknown aka sahabat bn, malu orang ko tahu, malu lidah ko terbelit ko tak perasan ker..muhasabah la..

      Delete
    7. kalau tak salah aku najib ada taja satu wing di boarding school dia dulu sblm 1mdb terbongkar
      byk duit tu

      Delete
    8. 13:36 - sejujurnya tiada apa yg hendak aku malukan, sejak dari awal kedatangan hanya membawa pertanyaan kepada golongan yg memilih untuk bersama Pakatan Harapan BAHARU - "siapa pemegang bai'ah sebagai kuasa pemutus yakni presiden?".

      Tiada seorangpun dari kamu yang mampu menjawabnya kerana kalian tidak pernah mengetahuinya.

      Dan itulah tipu daya yang terang lagi nyata bahawa Pakatan Harapan BAHARU itu bersama atas sifat alam haiwan. apakah kamu yang terus mengikut kepada tipu daya mereka itu juga bersifat haiwan ?? bahkan ini adalah kali yang ke-3.

      Kamu begitu mempercayai kisah Najib Tun Razak merompak berbillion ringgit melalui 1MDB - setelah 7 tahun berlalu kamu masih berteriak di kaki lima dan di alam maya. apakah tiada makamah didalam dunia ini yang mampu untuk kamu bawakan segala "pembuktian" yg sangat kamu beriman dengannya ??

      Lalu aku tidak melihat kamu melainkan aku melihat golongan yang jahil lagi menyombong diri.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    9. Annoying 13:56 aka unknown aka sahabat

      Tak payahlah nak berselindung disebalik ‘controversial whitewash’ yang kamu cuba jayakan. Satu dunia dah tahu dari A hingga Z.

      Untuk search word '1MDB Scandal' dah ada 540,000 result dalam Google. Untuk 'Malaysian Official 1' ada 20,400,000 result.

      Tunggu masa sahaja untuk terburai..


      Pesanan dari unknown aka sahabat JR

      Delete
    10. Piirah Sahabat kredibiliti pun dlm longkang nak bahas dgn golongan berpendidikan....cerita 50% saham Rapid jatuh ke tangan aramco belum kau jawab. Kau tau kenapa ? Sbb ilmu kau cetek.

      Delete
    11. sahabat JR - setelah 7 tahun menunggu dan kamu berteriak - "hanya menunggu masa" ?? apakah kamu menunggu bulan terbelah dua dan langit digulung ?

      Barat itu dikuasai oleh puak kafir
      Barat itu di akui menguasai dunia
      Barat itu sebagai paksi keadilan

      Doktrin yang difahami oleh golongan yang jahil lagi menyombong diri.

      Lalu, kenapa tiada seorangpun dari tuan2 politikmu yang berani membawakan segala bukti ke BARAT ?

      Menurut pada firasat ku PRU ke-14 ini, in Shaa Allah masih lagi UMNO/BN memerintah - apakah selepas itu kamu akan terus bertempik di kaki lima pada kisah 1MDB ??

      Kamu boleh terus menjadi keldai kepada Pakatan Harapan BAHARU jika itu yang kamu mahu.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    12. Annoying 15:12 aka unknown aka sahabat

      Kes 1MDB mula diketahui umum pada akhir tahun 2013. Sudahlah kamu gagal bahasa Inggeris, matematik pun kecundang ke???? Bagaimana kamu kata 7 tahun.

      Quote:
      "Barat itu dikuasai oleh puak kafir
      Barat itu di akui menguasai dunia
      Barat itu sebagai paksi keadilan"

      Mengapa tinggalkan 'Barat itu menerajui ilmu'. Oh ya! kamu berpegang "Kami ambil apa yang sesuai dengan nafsu kami, dan kami tinggalkan apa yang tidak sehaluan dengan nafsu kami." Patutlah kamu boleh terus 'dibutakan' oleh tuan-tuan kamu.

      Quote: Lalu, kenapa tiada seorangpun dari tuan2 politikmu yang berani membawakan segala bukti ke BARAT ?

      Aku tahu kamu juga 'buta' undang-undang. Fahami apa dia 'jurisdiction' dan 'locus standi' (as per MATTHIAS CHANG and HUSAM MUSA, on behalf of themselves and all others similarly situated,VS RIZA SHAHRIZ BIN ABDUL AZIZ; LOW TAEK JHO; GOLDMAN SACHS GROUP, INC.; TIMOTHY LEISSNER; CHRISTOPHER JOEY MCFARLAND; RED GRANITE PICTURES, INC.; DEBRA WHELAN JOHNSON; METROPOLIS IX CAPITAL ADVISORS, LLC)

      Mengapa tidak di Malaysia.. Kes Tun Mahathir dan Tony Pua (http://www.smh.com.au/world/malaysian-mp-tony-pua-files-suit-linking-pm-najib-razak-to-970m-from-wealth-fund-20170118-gttjsb.html)
      masih berjalan. Sudah tentu keputusannya selesai dalam masa terdekat, mungkin akan diketahui 10 tahun lagi..

      Firasat????? Kamu guna tembikai, tikar terbang dan meriam buluh juga ke????

      Quote:
      Kamu boleh terus menjadi keldai kepada Pakatan Harapan BAHARU jika itu yang kamu mahu.

      Sorry.... Kamu silap tembak. Aku bukan ahli mana-mana parti politik. Aku hanya benci pada makhluk yang memutar-belitkan kebenaran seperti kamu.


      Pesanan dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    13. Sahabat rosmah ni memang bodoh..1mdn tu apa fungsi nye ek..ada buat sekolah free ka? jalan free ka? napa hutangb berbelion?..Kami rakyat x bodoh macam ko sahabat.. toksahla nak gunakan agama..orang dah jelik ngan BN

      Delete
    14. Unknown aka sahabat sudah tidak mampu berfikir secara ma'ruuf.

      Melobi untuk menjadi calon dikatakan satu keaiban padahal ia memutar lidahnya untuk membela penyamun dan tidak menganggapnya satu keaiban.

      Ia juga kalut dgn baiah dan menamakan bakal PM padahal ia tidak mengurangkan darjat keimanan seseorang, pada ketika ia tanpa segan silu membela pemimpin yang fajir lagi khianat, sesuatu yang Nabi sendiri tidak mengaku umat.

      Inilah akibatnya otak dikuasai oleh dedak.

      Delete
  20. .
    .

    Ada kah Nazri ialah Menteri Kanan yang di sebut oleh Azmin yang akan meletak jawatan ?

    ReplyDelete
  21. Najib .. kalau tak jadi abu jadi arang gelap hitam. Jika debat tak di batal jadi abu. Kalau batal muka Najib hitam gelap macam arang.

    Jika Najib kecut telur ada kah PM selepas Najib berani ambil tindakan atau menegur Nazri?

    Zahid dan Rahman pun menikus dengan perangai Nazri.

    UMNO akan jadi kuat walaupun gila sikit jika Nazri yang jadi PM sebab yang kena tendang dulu ialah Hadi dan PAS.

    Jika Najib yang pengecut pun orang UMNO takut dan ikut kan sahaja, apalagi jika Nazri yang jadi Big Bos.

    ReplyDelete
  22. Selagi Najib Razak memilih berdiam. tidak bersuara langsung untuk mengulas perkara berkaitan debat/dialog Tun M dan Nazri Aziz ini, itu adalah signal bahawa debat ini tidak akan menjadi realiti KECUALI Najib Razak secara tegas bersuara dan mengarahkan pihak keselamatan serta PDRM atau KDN memberi lampu hijau kepada wacana ini. Indicator jadi atau tidak debat ini ialah pengumuman dan akuan dari mulut Najib Razak sendiri. Tanpa apa apa ulasan dari Najib Razak sendiri, jangan mimpi untuk hal ini menjadi kenyataan melainkan topik debat diubah ke satu tajuk yang tidak mengaitkan PM dan UMNO BN secara langsung. Noktah. Klik link nak tau sebabnya debat ini adalah hampir mustahil akan berlaku...

    ReplyDelete
  23. Najib dh pening kepala akibat tindakan Nazri. Dia akan suruh budak suruhan dia Khalid tweeter utk cari jalan batalkan debate tu. Tk kan Ketua mata2 makan gaji buta shj.

    ReplyDelete
  24. Lebih baik layan pengundi luarbandar dgn ceramah penerangan dari buang masa layan nazeri sorang.

    ReplyDelete
  25. Najib ada jalan lain untuk batalkan Debat pd 7hb April dengan hantar Nazri ke luar negeri buat promosi pelancungan atau Nazri dikeluarkan dari kabinet Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I believe Nazri is going to resign b4 the debate. Being abig time egoist and a loose canon, he would do more harm to najib if he remains on board.

      JASA boys........jangan senyum kambing

      Delete
  26. Debate

    Al-Shafi'i: "I never debate with someone and he accepts my proof but I hold him in high esteem, and I never debate with someone and he refuses my proof but I lose all esteem for him."

    The Rules of Good Manners in Debate:

    1) Using only decent language and avoiding a challenging or overwhelming style.[it is advisable to avoid] first person pronouns, singular or plural, in debates. expressions like "in my opinion", "in our experience" seems pedantic and egotistic to hearers.might also be indicative of self-praise and mixed intention.more tactful to replace such expressions with "examination would reveal", "experts have discovered" [etc]. Abu Ja'far Al-Mansoor: "Avoid Ibn 'Umars strictness, Ibn 'Abbas's facileness, and ibn Mas'ood's oddness, may Allāh be pleased with them all."

    2) Abiding by specified time.

    .not to expatiate upon a topic or monopolize talk beyond the requirements of tactfulness and polite social behaviour. Some experts estimate [the capacity for listening and attention] to be 15 minutes]. A speaker had better conclude his talk while people are enjoying what he says rather than wait until they are looking for a conclusion of his volubility.

    Main causes of long-windedness and interruption of others:

    i- Arrogance
    ii- Love of receiving status and praise
    iii- Supposing one [has exclusive knowledge]
    iv- Carelessness of people's knowledge, time and circumstances.

    3) Attentive listening and avoiding interruption.

    "a conversation between deaf persons" describes the situation when each party is concentrating on his own utterances and never listening to what the other has to say.

    4) Respecting an adversary.

    The right titles and polite address should be maintained.

    5) Confining debates to a specified place.

    Debates and disputes should be private- this is more conducive to intensive thinking.a large audience is conducive to pomposity and aggressiveness.

    6) Ikhlas.

    A debater must train himself to seek nothing during debate but Allāh's pleasure. It would admirable for one to stop the discussion if he perceives that he no longer speaks from love of truth, but has rather selfish motives.is there any personal advantage that may come to him as a result of his participation? Does he aim at achieving reputation or gratifying his desire to talk? Does he seek to see disharmony and discord take place?

    May Allāh guide us and protect us. May blessings and peace be on Muhammad, the last Messenger. Amen!"

     

    ReplyDelete
  27. Sdr John Doe, Evidence? u must be kidding, u just got to take his word for it.

    ReplyDelete
  28. 15.12
    Kami org2 johor byk menyimpan rasa,
    Kami tak bising2,di permukaan nampak tenang....tgk le keputusan pirum ke 14 nanti.....

    ReplyDelete
  29. Debat untuk tarik perhatian rakyat yang tidak memahami... Atau untuk rakyat yangmalas berfikir dan bertindakbalas ikut emosi? Ikhlas.

    ReplyDelete
  30. Harap2nya Tun tak lupa sebut pasal duit SRC 42 juta tu Tuan Budin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab itu diturunkan ayat ini.... kerana ada golongan yang bertindak mengaburi seperti di sini.

      Perbicaraan ada tidak pula diikuti. Sekadar semai persepsi.


      4:83. When there comes to them some matter touching (public) safety or fear, they make it known (among the people), if only they had referred it to the Messenger or to those charged with authority among them, the proper investigators would have understood it from them (directly). Had it not been for the Grace and Mercy of Allah upon you, you would have followed Shaitan(Satan), save a few of you.

      Delete
    2. Bicara apaplak cai semah badak..taskforce pun dah dibubar..Ag kena pecat..bodoh nye ko..

      Delete
    3. Ag kena pecat? Ag jujur atau berpihak?

      6:45 So the people that committed wrong were eliminated. And praise to Allah , Lord of the worlds.

      5:100 Say, "Not equal are the evil and the good, although the abundance of evil might impress you." So fear Allah , O you of understanding, that you may be successful.

      Delete
    4. AG berpihak? abistu nape taskforce 1mdb dibubar? nape tansri zeti dipecat? napa pegawai sprm ditukar? alamak bangangnye ko 1704..ko dah lupa pengerusi PAC ditukar time tu? 1mdb dah di OSA kan? Apa kata ko guna dakwah ko tu kat bijan n semah yang asyik nk menipu tu..buduh

      Delete
    5. Dan sila buktikan apa keununtugan 1mDB? Ada highway free ke? Nape rugi? Mana duit tu pergi anon 1704? Sila jawab.

      Delete
    6. 1704..ko x malu ke guna ayat quran untuk si bijan tu? baik sangat ke bijan tu buat GST ..orang susah pun kena gst..ko tau tak..Ko memang makan lendir ek

      Delete
    7. ANON 1704 memalukan orang Islam

      Delete
  31. Elok fikir kewajaran dan kewarasan ppbm berkerjasama dengan dap... kesan jangka panjang? Terdesak demi rakyat atau peribadi? Tipudaya dap ?

    ReplyDelete
  32. http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/03/22/us-preparing-1mdb-linked-charges-against-jho-low-wsj-says/

    KUALA LUMPUR: U.S. authorities are planning to file criminal charges against Malaysian financier Jho Low in a money laundering investigation surrounding 1Malaysia Development Bhd (1MDB), the Wall Street Journal reported.

    The charges would also include wire fraud against Low and some of his associates, the paper said, citing people it didn’t identify. The report said the prosecution’s plans could change or be dropped as the probe continues and there was no timing provided on when the charges could be filed.

    The Malaysian investment fund is at the heart of multiple investigations across the globe, with U.S. prosecutors previously characterizing Low as the controller of a scheme involving dozens of illicit payments draining billions from 1MDB.

    The U.S. Department of Justice said in July that more than US$3.5bil was misappropriated from 1MDB, as the agency sought to seize about US$1bil of assets it claims was laundered through the U.S. banking system.

    DOJ officials visited Singapore earlier this month and conducted interviews in the city relating to Low and his connections with 1MDB, according to two people familiar with the matter.

    Among the questions asked were about his attendance at certain meetings and his role in structuring deals, said the people, who asked not to be identified because the matter is private.

    Low, known for partying with Lindsay Lohan and Paris Hilton, directed funds from 1MDB to connected individuals and for the “personal gratification” of himself and his associates, U.S. prosecutors had said. Low had described to newspapers his ties to 1MDB as informal consulting work that didn’t break any laws.

    The U.S. Department of Justice didn’t respond to a call for comment on the report. Low’s Hong Kong-based company Jynwel Capital didn’t respond immediately to an email request for comment on the potential charges. 1MDB, which has consistently denied any wrongdoing, didn’t immediately reply to a request for comment.

    Singapore police in November identified Low as a “key person of interest” in its money laundering probe that it described as a complex and sophisticated investigation involving billions of dollars. Singapore is also building a potential criminal case against Low, the WSJ said, citing a person familiar with the probe that it didn’t identify.

    Malaysia’s government has said it will cooperate with lawful investigations of local companies or its citizens in relation to the fund. - Bloomberg
    Read more at http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/03/22/us-preparing-1mdb-linked-charges-against-jho-low-wsj-says/#ReHthVgSOiMAwgjj.99

    ReplyDelete
  33. 6:44 So when they forgot that by which they had been reminded, We opened to them the doors of every [good] thing until, when they rejoiced in that which they were given, We seized them suddenly, and they were [then] in despair.

    6:45 So the people that committed wrong were eliminated. And praise to Allah , Lord of the worlds.

    5:100 Say, "Not equal are the evil and the good, although the abundance of evil might impress you." So fear Allah , O you of understanding, that you may be successful.

    “Allaah would not punish them as long as they sought forgiveness.” [al-Anfal (8):33]

    2:222 ..... Indeed, Allah loves those who are constantly repentant and loves those who purify themselves."


    Henti guna rakyat yang rata2 tidak ikuti perbicaraan untuk semai persepsi buruk. Itu dilarang. Ikuti perbicaraan.

    Jika musibah menimpa mungkin kerana ingkar perintahNya. Sebab itu ke fitnah itu lebih besar dosa dari membunuh?

    Sehingga sanggup bersama musuh Islam?

    ReplyDelete
  34. kepada sahabat JR - "The U.S's prosecutions plan's, which could change or be dropped as it's investigation CONTINUES, involving filing criminal charges of wire fraud and money loundering against Mr.Low and potentially some of his associates, said PEOPLE familiar with the probe. THEY didn't describe the potential TIMING."

    ("Rancangan pendakwaan AS, yang boleh menukar atau digugurkan kerana siasatan masih DITERUSKAN, melibatkan memfailkan tuduhan jenayah 'wire fraud' dan pengubahan wang haram terhadap Mr Low dan berkemungkinan melibatkan beberapa rakan-rakannya, MENURUT ORANG YANG BIASA DENGAN SIASATAN, MEREKA TIDAK MEMBERIKAN MASA YANG SESUAI 'tarikh pendakwaan').

    Inilah isi pada tajuk berita WSJ - The U.S. Is Preparing to Charges Financier Jho Low in Malaysia 1MDB Scandal.

    Sumber WSJ bergantung pada "MEREKA YANG BIASA DENGAN SIASATAN" - demikianlah kamu terus diperbodohkan akibat dari kejahilan diri sendiri.

    Kerana itulah kamu terus berteriak di kaki lima dan di alam maya dan bukannya di kamar mahkamah.

    Nasihat ku jangan baca tajuk tanpa mengambil isinya. - siasatan DOJ masih berjalan dan semakin "sayup".

    Berkaitan firasatku pada kemenangan UMNO/BN pada PRU ke-14 kelak bersandar pada kemenangan didalam PRK serta PRN Sarawak - ia tidak perlu pada urusan mistik.

    Kamu begitu menyedihkan.

    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Annoying 17:42 aka unknown aka sahabat

      Perhatikanlah maklumat yang kamu ambil hanya yang sesuai dengan 'nafsu' kamu dan meninggalkan yang lain yang tidak sesuai dengan 'nafsu' kamu.

      Mengapa tinggalkan "Any charges could increase pressure on Malaysian Prime Minister Najib Razak, who set up 1MDB and was close to Jho Low."

      Kamu terbelit dengan hujah kamu sendiri... Apa makna "as it's investigation CONTINUES" berbanding kenyataan kamu "siasatan DOJ masih berjalan dan semakin "sayup". Hanya persepsi kamu yang mengatakan ia semakin sayup. Itu pun kamu nak spin.

      Teruskanlah usaha kamu menegakkan benang basah itu, insyaAllah, lebih ramai yang akan meninggalkan ketua-ketua kamu.


      dariku unknown aka sahabat JR


      Quote:

      Delete
    2. Elok le ko dikuburkan sekali ngan tuan politik ko unknown aka sahabat bn..apa yang ko nak pertahankan, pasti akan rebah, kebenaran yg ko putarkan pasti akan membelit diri ko..tunggu dan lihat apa yg ko pertahankan jika tidak sempat membelit ko pasti akan membelit anak cucu ko...

      Delete
  35. Anonymous 22 March 2017 at 23:45
    Nabi Yunus (Yūnus):101 - Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman".

    Nabi Yunus (Yūnus):102 - Mereka tidak menunggu-nunggu kecuali (kejadian-kejadian) yang sama dengan kejadian-kejadian (yang menimpa) orang-orang yang telah terdahulu sebelum mereka. Katakanlah: "Maka tunggulah, sesungguhnya akupun termasuk orang-orang yang menunggu bersama kamu".

    Nabi Yunus (Yūnus):103 - Kemudian Kami selamatkan rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman, demikianlah MENJADI KEWAJIBAN atas Kami menyelamatkan orang-orang yang beriman.

    Semoga kita semua termasuk dalam golongan yang diselamatkan.

    Āli `Imrān:28 - Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian MAKA tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali.

    Al-Mumtaĥanah:13 - Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan teman rapat mana-mana kaum yang dimurkai Allah, mereka telah berputus asa daripada mendapat kebaikan akhirat, sebagaimana berputus asanya orang-orang kafir yang ada di dalam kubur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMENo pun sahabat dgn MCA and MIC depa tu islam ek..tin kosong ko ni

      Delete
    2. Kalimah Allah pemimpin mca atau dap?

      Delete
    3. Kepada lebai, walaunta, walaunti, tak payahlah nak berlagak pejuang Islam dengan ketayap dan serban yang hampa pakai! Tak payahlah mengaku ulama kalau keutamaan dalam realiti (kehidupan rakyat) yang ada ini pun hampa tersalah pilih. Hampa bukan berjuang untuk redha Tuhan, tapi hampa (sebenarnya) berjuang untuk cari redha (manusia) pemimpin zalim.

      Delete
    4. Yang mulakan memijak gambar pemimpin melayu mca atau dap?

      Yang dahulu musuh mantan pm mca atau dap?

      Delete
    5. WOW MCA tu islamik ke? depa sokong ke sekolah satu bangsa? MCA sokong ke undang undang syariah..alahai cai semah

      Delete
    6. Nabi Yunus (Yūnus):40 - Di antara mereka ada orang-orang yang beriman kepada Al Quran, dan di antaranya ada (pula) orang-orang yang tidak beriman kepadanya. Tuhanmu lebih mengetahui tentang orang-orang yang berbuat kerusakan.

      Nabi Yunus (Yūnus):41 - Jika mereka mendustakan kamu, maka katakanlah: "Bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. Kamu berlepas diri terhadap apa yang aku kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan".

      Delete
    7. Sebab ko buduh cai ameno.. MCA sokong kerajaan sebab nk jawatan menteri nak tender..Aku kenal dgn ramai orang MCA ni..depan baik , belakng kutuk..buduh

      Delete
    8. Jika hukuman mahkamah syariah dinaikkan sampai 100 tahun penjara (sekali)pun, tapi kalau pemimpin yang ada (hari ini) kekal (bodoh) yang sama, nasib rakyat tak (akan) berubah. Keutamaannya ialah tukar pemimpin korup dan lemah, bukan tingkatkan jumlah sebatan

      Delete
    9. Antara mca dan dap yang mana musuh islam yang jelas lagi nyata?

      Delete
    10. MCA lagi teruk sebab gunting dalam lipatan dan satu lagi cai semah ko dah lupe ke parti gerakan tu salah satu parti yg cetuskan tragedi 13 mei..lain kali baca sejarah..betul la kata tun M yg tinggal sokong ameno ni yg bodoh belaka

      Delete
    11. Siapa calun pemimpin harapan? Boleh kita analisa kekuatan keikhlasan perjuangannya dengan fakta. Kita senarai kekuatan kehebatannya.

      Delete
    12. Sama da ko ni memang bodoh atau pun buat buat bodoh jgn lupa yg MCA ada keluarkan kenytaan menentang AMENO pasal RUU syariah baru baru ni

      Delete
    13. ikhlas ? sapa yg janji nk turunkan kadar tol? sape yg janji GSt akan turunkan harga barang? jgn cakap pasal PH depa bukan pemerintah ..cakap pasal BN la bengong..depa yg perintah..buduh

      Delete
    14. Gunting dlm lipatan. Sbb itu umno pas perlu rapatkan saf bina kekuatan.

      Delete
    15. Dap pemerintah di pulau pinang. Senaraikan kebajikan rakyat terutama melayu yg mereka perjuangkan?

      Delete
    16. Dan cuba ko senaraikan apa kebaikan BN ameno yg dah bawak sejak PRU lepas ? BRIM je..yg lain ? Minyak naik, tol naik, GSt, subsidi kena potong, JPA n MARA dah taja biasiswa..so ? kenapa nk pilih BN lagi..xde sebab weh..hanay orang macam ko je yg bongok (pinjam ayat arwah AR tompel)

      Delete
    17. Ni aku jawab..hang tak jawak pun soalan aku..macam si bijan larik bila ditanya..Ada ke kat Penang umat islam dilarang solat jumaat..ok ..aku kat selangor. kat sini dapat air free , dapat duit masuk Uni, anak lahir dapat duit, ada bus free..Ko cuba senaraikan apa kebaikan jibby pulak..jgn jadi Syaitan bisu

      Delete
    18. satu lagi nk tanya nape 1mDb rugi berbelion ek? Jibby ada buat highway free ke dari JB ke perlis? Ke aku yg tak nmpk.. Atau ko yg buta sebab bnyk mkn dedak

      Delete
    19. As usual, cai jibby akan senyap bila soalan 1 mDB diajukan..sama mcm menteri hang

      Delete
    20. sebab tu kami kat selangor suka PH perintah..dari masa BN dulu..sikit sikit naikkan tarif air..pastu ameno cawangan time pemilihan lantik ayah jadi ketua cawangan , anak pompuan jadi ketua puteri, mak andak jadi ajk..ujung tahun melancong gi medan..time PRU kalah..kiki.. i like

      Delete
    21. dan kat selangor dah ada jambatan klang yg ke3 ..free weiii

      Delete
  36. AMENo pun sahabat dgn MCA and MIC depa tu islam ek..tin kosong ko ni

    ReplyDelete
  37. Rasanya jika lokasi dan tarikh debat antara TunM dan dak Nazri dikehapankan ,,,saya yakin dan percaya ianya tetap tak akan terjadi,,,,
    Najib baru jer baik daripada demam bila dapat tau debat pada 25 Mac ini tak dapat kelulusan dan kebenaran ,,,Tapi dak nazri ni memang degil dan langsung tak ada perasaan belas kesian kat najib,,, dak nazri tetap berkeras nak teruskan debat dgn TunM pada bila2 dan di mana juga,,,,tak senonoh betul perangai dak nazri ni, suka melawan chippp

    ReplyDelete
  38. Sumber mana lah mereka baca? Masih tak sedar kebijaksanaan dan tipudaya musuh bangsa dan agama.

    Lihat kaum mereka. Hidup macam biasa. Harga naik mereka kekal selesa kerana kebanyakan barang mereka yang naikkan harga. Tidak dinafikan mereka rajin berusaha.

    Pengalaman peribadi ...rata2 asal saja jumpa mereka...jiran tetangga, pensyarah,  tukang paip tukang cat, peniaga, peruncit, ejen insuran, di saloon, dipasar dimana2 mereka jaja cerita yg sama ...  "hidup susah barang naik harga". Perhatikan tempat tinggal mereka, perhatikan wajah2 mereka dalam Bersih? Mereka  bukan golongan susah.

    Mereka tiada persaingan...
    Sedar ke?...sejak ada anak bangsa yang dah mula berniaga casing hp, barulah dapat beli harga rendah luar biasa. Rupa2nya mereka kaut untung gila2. Bila ada persaingan terpaksalah mereka turunkan harga. Selama ini mereka monopoli. Itu baru casing hp. Belum sentuh barangan2 lain ...barang runcit, ubat2an, perumahan, bahan binaan, pengangkutan, mesin,  nelayan dll yang mereka telah monopoli?

    Di hospital pakar kelihatan mereka rajin berusaha monopoli sebagai pembekal ubat2an. Tidak dinafikan mereka berusaha. Sanggup tunggu berjam2 utk jumpa doktor pakar promosi produk mereka. Pasti berbaloi. Mereka bijak berniaga. Kita pula selesa dengan usaha kita.

    Orang kita pula rata2 kurang berusaha. Kita anggap pm patut ubah nasib kita.    Adakah 1mdb itu persaingan yg dirasakan jejas kedudukan mereka atau mereka  kurang selesa 1mdb berupaya mengubah nasib bangsa kita? Cuba lihat mereka yang terlibat 1mdb ...eksekutif yang dicari bnm utk siasatan, jhlow, dan pegawai2 bank di singapura juga dari kalangan mereka. Mereka ambil peluang setelah diberi kepercayaan pm kita. Sama seperti skandal pkfz. Mereka juga.

    Sedarlah mereka bijak mengambil segala peluang. Kita? Muhasabah diri.

    Bezakan kita dan mereka. Apa usaha kita tingkat pendapatan keluarga, apa usaha kita ubah nasib keluarga? Cukupkah usaha kita agar anak2 kita berjaya? Nak ubah ...ubah dari dalam diri sendiri. Bukan ubah pm! Adakah kita tidak ada kekuatan untuk berusaha seperti mereka?

    Ar-Ra`d:11 - Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. SESUNGGUHNYA Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka MENGUBAH apa yang ada pada DIRI MEREKA SENDIRI. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.

    Hari dinampakkan kesalahan-kesalahan (At-Taghābun):11 - Tidak ada suatu MUSIBAH PUN YANG MENIMPA SESEORANG kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

    Ubah diri sendiri... diluar sana terbukti  yang berusaha  berjaya. Mereka berusaha dan mereka berjaya. Kita juga! Muhasabah diri. Bukan bergosip dikedai kopi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...