Monday, 6 March 2017

HARGA SILING MINGGUAN, CUBAAN "CUCI TANGAN" KENAIKAN HARGA MINYAK


Saya merujuk kepada kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) beberapa hari lalu mengenai tata cara pengumuman harga minya yang baru bermula 1 April 2017 ini. Setakat ini, pengumuman tersebut tidak memberi banyak maklumat kecuali perkara-perkara berikut:
 
1. Harga minyak siling akan ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan setiap minggu
 
2. Stesen minyak di seluruh negara diberi kebebasan menetapkan harga minyak tertakluk kepada harga siling itu
 
3. Persatuan Pengendali Stesen Minyak (PDAM) membuat permohonan untuk menyemak kembali nilai jaminan kos dan keuntungan bagi setiap liter yang ditetapkan Kerajaan Persekutuan
 
Sebelum ini, saya telah menyuarakan kebimbangan bahawa harga petrol dan diesel akan terus meningkat naik dan boleh mencecah RM2.70 seliter menjelang Jun 2017 sekiranya tindakan segera diambil untuk menetapkan harga siling dan mengembalikan subsidi minyak. Dalam tahun 2014, saya juga pernah menyatakan bahawa harga minyak yang ditetapkan setiap minggu adalah lebih baik tertakluk kepada subsidi minyak dikembalikan.
 
Dari pengumuman setakat ini, jelas pentadbiran Dato’ Seri Najib hanya berhasrat untuk memperkenalkan harga siling yang disemak setiap minggu tetapi tidak mengembalikan subsidi. Tidak ada satu kenyataan pun merujuk kepada pengembalian subsidi walaupun dalam suasana harga minyak mentah dunia dijangka akan kekal di antara paras USD55 ke USD60 tahun ini (jika tidak lebih tinggi).
 
Saya telah huraikan minggu lalu bagaimana pada harga minyak mentah dunia USD55 se-tong, Kerajaan Persekutuan mendapat hasil langsung sebanyak RM18 juta sehari dan dijangka mengumpul tambahan hasil RM9 bilion setahun berbanding anggaran pendapatan Kerajaan Persekutuan yang diluluskan di dalam Bajet 2017. Rujuk http://rafiziramli.com/2017/02/harga-ron95-sepatutnya-kekal-rm2-30-seliter-kerajaan-persekutuan-untung-rm18-juta-sehari-dari-kenaikan-harga-minyak-mentah-dalam-januari-dan-februari-2017/
 
Jika benar pentadbiran Dato’ Seri Najib bercadang memperkenalkan harga siling yang disemak setiap minggu tanpa mengembalikan subsidi, ini adalah satu percubaan nakal untuk mencuci tangan apabila harga petrol dan diesel kekal tinggi dalam beberapa bulan akan datang. Saya berpendapat Dato’ Seri Najib bercadang memberi alasan-alasan berikut apabila harga petrol dan diesel diumumkan naik dalam bulan-bulan akan datang:
 
1. Harga petrol dan diesel tidak ditetapkan oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib tetapi ditetapkan oleh syarikat minyak seperti PETRONAS, Shell, Petron, BHP, Caltex dan pengendali stesen minyak sendiri
 
2. Kenaikan harga petrol dan diesel setiap minggu (jika berlaku) adalah seperti yang dituntut oleh pembangkang sendiri kerana saya pernah menyuarakan perkara ini
 
Mekanisme harga siling dan semakan harga setiap minggu hanya akan berjaya menjaga kebajikan rakyat sekiranya ia dilaksanakan dengan pengembalian subsidi minyak untuk menentukan harga minyak tidak melepasi sesuatu harga yang difikirkan membebankan rakyat. Ia berfungsi begini:
 
i. Dalam suasana harga minyak mentah dunia naik (seperti sekarang), harga yang dikira mengikut formula hanya boleh mencapai harga siling, misalnya RM2 seliter bagi RON95. Sekiranya harga mengikut formula melepasi harga siling, Kerajaan Persekutuan yang mengutip hasil minyak mentah akan memberikan subsidi untuk mengekalkannya di paras harga siling
 
ii. Dalam suasana harga minyak mentah dunia turun (seperti 2014), harga yang disemak setiap minggu memastikan Kerajaan Persekutuan tidak boleh mencukai rakyat secara sembunyi (iaitu apabila harga yang dibayar oleh rakyat lebih tinggi dari harga yang ditetapkan formula kerana formula lambat disemak).

Saya telah secara konsisten mendesak supaya subsidi minyak dikembalikan yang membolehkan mekanisme harga siling dan semakan mingguan boleh dibuat dengan memastikan rakyat tetap mendapat yang terbaik dalam suasana harga minyak dunia naik atau turun. Saya juga telah buktikan bagaimana ini mampu dilaksanakan kerana hasil luar jangka Kerajaan Persekutuan dari harga minyak mentah yang lebih mahal dari yang dianggarkan meningkatkan pendapatan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM9 bilion setahun.
 
Cadangan pentadbiran Dato’ Seri Najib untuk memperkenalkan harga siling dan semakan mingguan memberi kesan besar yang meningkatkan beban rakyat seperti berikut:
 
1. Harga minyak akan tetap tinggi kerana harga siling itu tidak berfungsi untuk mengekang kenaikan harga minyak tanpa mekanisme subsidi. Sebaliknya syarikat-syarikat minyak dan pengendali stesen minyak akan menetapkan harga pada harga siling seperti sekarang kerana mereka berkemungkinan menanggung kerugian jika menetapkannya lebih rendah kerana harga siling dikira mengikut formula yang ditetapkan Kerajaan Persekutuan
 
2. Pendapatan pengendali stesen minyak di luar bandar akan berkurangan kerana mereka tidak mampu untuk menurunkan harga yang lebih rendah dari harga siling kerana mereka dibayar mengikut jumlah liter petrol dan diesel yang dijual setiap bulan. Di kawasan luar bandar yang jumlah isipadu jualannya lebih rendah kerana jumlah penduduk yang kurang padat, pengendali stesen minyak mungkin dituduh mengambil untung berlebihan apabila mereka tidak menurunkan harga minyak di bawah harga siling (yang memburukkan lagi pendapatan mereka).

Saya khuatir kesan (2) akan menyebabkan syarikat minyak dan pengendali stesen minyak melihat operasi stesen minyak di luar bandar tidak menguntungkan. Ini menimbulkan risiko syarikat minyak dan pengendali stesen minyak mengelak dari membuka lebih banyak stesen minyak di luar bandar; atau mungkin akan menjalankan rasionalisasi untuk menutup stesen-stesen minyak di luar bandar yang tidak menguntungkan.
 
Oleh yang demikian, cadangan memperkenalkan harga siling dan semakan mingguan tanpa mengembalikan subsidi adalah berbahaya dan akan memburukkan lagi keadaan. Ia tidak boleh dilaksanakan dengan hanya satu kenyataan tanpa perkara yang paling penting; iaitu kesediaan pentadbiran Dato’ Seri Najib untuk mengembalikan subsidi minyak.
 
Saya akan menunggu reaksi dari Dato’ Seri Hamzah Zainuddin, Menteri KPDNKK untuk menjawab perkara-perkara yang saya timbulkan ini. Pada masa yang sama, saya akan memastikan maklumat yang tepat sampai kepada rakyat supaya Dato’ Seri Najib tidak boleh melepaskan tanggungjawabnya memastikan harga minyak yang tidak membebankan rakyat.
 
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

96 comments:

  1. Harga siling minyak ni nampaknya mcm takde manfaat pada rakyat je..apakah agaknya harga siling untuk tumbangkan kerajaan barang naik nih..rakyat dahulu ditekankan, kerajaan dan kroni diutamakan...mampuih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak petrinas di tubuhkan tak pernah alami kerugian. Di zaman Tun m petrinias buat duit.

      Tapi di zaman nahib pertama kali dln sejarah petrimnas rugi us 5billion!!

      Bahlol apa petrinas nih atau Najib yg bawal sial

      Jual aje petronas jpd pertamina Indonesia..

      Harga minyak sawit dah jatuh patutnya gaji ceo petronas sama gaji dgn ceo kelapa sawit...

      Gaji enginner sama dgn tok peraih buah penyet sawit... Kalau tak turun gaji nanti bankrap petromas..


      Gaji pekerja shale oil u.s pun sama gaji pekerja soya..

      Wake up petronas jgn terus menipu rakyat dan dunia!!!

      Delete
    2. Menang betul le zaman Mahathir petronas buat duit,...

      Tu yg dia ada 488 syarikat....

      Delete
    3. .
      .

      Tapi sayang yang pecah amanah.. yang tibai duit .. anak syarikat Felda dan anak Syarikat TH..


      Satu lagi..... Majlis Amanah Rakyat atau MARA !

      1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
      1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

      Delete

    4. 1 undi PH 1 undi Melayu Jadi pecaci


      Delete
    5. 1 undi BN otak penuh taek low n air semah badak

      Delete
    6. 1 Undi BN = 1 DEDAK

      Delete
    7. Cakap ade 488 syarikat tapi bila suruh buktikan senyap bisu...kerja macai komunikasi umno ...

      Delete
    8. 1 undi bn = 1 kumpulan bodoh yg jahat

      Delete
    9. Kurang kurang mamak ada 500 syarikat

      Ini Najib ada 1 satu syarikat pun bikin onar satu dunia..

      1mdb RM 50billuon hutang !

      Peyronas pun rugi 5billuin

      Fgv pun rugi...

      Minyak mentah rugi minyak sawit rugi
      ..

      Pkmaaak betul alumni notingham nih

      Delete
  2. Nak tunggu jawapan dari Hamzah Zainuddin, Menteri KPDNKK...tak payah la...buang masa sje...entah2...dia pun tak faham apa yang rafizi tulis kan tu...

    ReplyDelete
  3. 22 tahun mamak perintah tak pernah hatga minyak turun... asyik naik smpi 22 tahun.... sekarang harga minyak ada masa turun dan naik.... tun mamak dan aljuboori suma naikkkk.....puiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 20:37, kamulah manusia berok tak ada akal. Awak ingat penyamun tu jujur kah. Kamu hidup melarat pun tak erti2. Perangai macam setan ashik buat dosa. Taubatlah sebelum terlambat. P mampus lagi baik.

      Delete
    2. .
      .

      Betul masa Mahathir minyak tak turin, tahu kenapa ?

      Sebab masih ada subsidi.

      1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
      1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

      Delete
    3. Masa tun mamat perintah malaysia ada harga sampai RM2.30 sen?...mengong punya olang....kecik......besar buat susah olang...

      Delete
    4. Tahun tdm perintah minyak 60 sen seliter...sila belajar sejarah dik

      Delete
    5. Masa tdm dulu gaji minima berapa 1000?...
      Tak ada gaji minima pun...
      Jaga hanya dapat 150 ke 200 sebulan....

      Delete
    6. Jaga ke tido..lps tu srh majikan bayar gaji minimum..bukan gomen bayar pon

      Delete
    7. barang time tun murah takde gst jgn jadi bodoh..anon 2120 ko blja sejarah ape..sejarah hikayat hang kesipuan jibbon alsemah badaki ke? bodoh melantun lantun

      Delete
    8. Naik jugak tp tak membebankan dan seimbang dengan harga barangan lain serta pendapatan...dan kenaikan tak sekerap zaman najib ni...bongok betul bshlol umno ni...

      Delete
  4. Biar lah harga petrol Naik hingga 2.70 rakyat tetap bising tapi kejap je lepas tu senyap macam biasa, hangat2 tahi ayam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi umno-bn diberi mandat, rakyat tetap menderita, nak salahkan siapa. Tiap pru sentiasa menang kerana rakyat bodoh bukan macam amerika. Fikir2kan lah, jangan ashik merungut saja tanpa tindakan.

      Delete
    2. Siapa yg charge bag plastic 20 sen kalo bukan PH????

      Delete
    3. Kerajaan melaka dah 2 tahun lepas kenakan charge 20 sen,tak pulak heboh..bila PH buat keluar tv,lorat je

      Delete
    4. Sebabnye anon 2134 tau yg semah nyopping pkai duit tabung dari baby..hihi..pkai jet kerajaan macam bapak dia punye..tu yg dia pertahankan

      Delete
    5. Umno dulu charge setiap sabtu...sekarang banyak plastik jadi sampah...orang umno suka buat sampah lepas tu tuduh kerajaan pkr tak kutip sampah..memang patut charge harga plastik..

      Delete
    6. UMNo memang sial ..lps kalah kat selangor terus arahkan kontraktor kutip sampah stop..sbb tu yg bnyak sampah..sekarang dah ok sangat ..seminggu dekat 3-4 kali orang datang kutip sampah..katakan tidak kepada BN..tamatlah riwayat kesan degil

      Delete
    7. Macammana bn nak menang...pkr bagi bas percuma...kad peduli sihat untuk semua jenis penyakit..boleh pegi klinik swasta...bn bagi klinik 1 malaysia obat untuk penyakit ringan jer...BN kutip gst kutip incometax tapi nak cekik lagi dengan harga minyak masak minyak tak masak dan pelbagai lagi...itupun bajet kesihatan dan pendidikan dipotong...songlap sana songlap sini...laporan BH hari ni 6000 pensyarah univesiti awam dan kakitangan dah diberhentikan...terok kerajaan BN...

      Delete
  5. .
    .

    Hari ini Pakatan menang !
    Besuk harga minyak turun !

    1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
    1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat masih bodoh dan senang dibodohkan oleh penyamun. Nak kata apa!!!!!!!

      Delete
    2. Rakyat bodoh senang diperbodohkan oleh penyamun. Ikut resam rakyat amerika, kuasa ditangan kita, bertindaklah jangan ashik nak cakap saja.

      Delete
    3. 1 undi PH 1 undi pemimpin melayu dihina

      Delete
    4. 1 undi BN, selangkah negara kena jual

      Delete
    5. Barua 2136. Memang pemimpin melayu dihina. BN berkuasa sekarang tapi tidak ada siapa berani sentuh pemimpin cina jho low. Malu melayu kesian melayu. Dasyat cina jho low. Kalau dia suruh barua 2136 jilat taik dia pun kau terpaksa kalau tidak Tuan kamu marah nanti. Kau cuma binatang suruhan saja. Bangkai. Melutut kau di depan King Jho Low. Pada kami kau sama sama babi mcm Jho Low tapi dia tetap Tuan kau juga. Berani kau marah cina ini, mati kau kena sula oleh Tuan kau. Pengkhianat rakyat.

      Delete
  6. Hairan semua subsidi sudah ta'dak, bajet dipotong, gst diperkenalkan. Kerajaan masih tidak mempunyai duit. Depa ni tau memerentah dak. Kalu macam ni jangan kata 5 tahun 5 hari pun depa ni tak boleh bagi dah. Toksah dok mai kat aku merayu rayu undi kalu tak mau kena penyapu. Penyamum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa pun tak kisah dg undi hang tuh...

      Delete
    2. Tak kisah undi? haha..mentang hang dapat dedak bijan semah badak..cer dkt pilihanraya nanti..hihi..semah n jibbon siap mkan tepijlan nak rayu undi..ckp mcm taek lo

      Delete
    3. Tanda nye kerajaan umno dah miskin...sentiasa tak cukup duit...asik songlap kalo banyak hasil pun tak cukup jugak..

      Delete
  7. http://www.masterdedah.com/2017/03/lantik-pengurus-besar-muflis-skandal.html?m=1

    Link atas
    penuamun di Selangor bermaharajalela setiap masa..pada rakyat selangor masa untuk jatuhkan pemimpin yg dah rosak dan moral yg rendah... akidah pluralist.. lgbt.. gay yg sonsang... rakyat sselangor yg bermaruah tinggi dan jati diri tingga masa untuk jatuhkan MB yg korup.... muflis pun jadi pengerusi..

    Selamatkan Selangor

    ini kali lah

    UBAH & SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Annoying 21:25 aka Akak Anon Srlangor

      Kau ni tak serik-serik....

      Belajarlah dulu macam mana nak letak link dan tak payahlah letak link yang tak wujud.

      Kalau ye pun nak menyemak kat sini, berilah komen yang mantap sikit. Budak Indon yang cop kelapa sawit pun boleh buat lagi baik daripada kau.

      Aku tersangat jelak, menyampah dan rasa nak muntah dengan komen-komen kau (tak kurang 100 kali) yang penuh dengan kesalahan ejaan, asyik mengulang isi yang sama aka pluralist, LGBT, gay yang sonsang.... (songsang bukan sonsang)

      Carilah cara lain supaya komen kau lebih matang.... atau STFU

      Delete
    2. Bodoh cakap lgbt gaylah...sspe punye kuasa...krnape tak bentang ruu...ruu buku tiga lima boleh bentangkan..makin hari makin bodooh macai umno...

      Delete
    3. Tu yg encik azalina tu depa lupa ke..siap bergambo dlm kasino

      Delete
    4. Mimpi la BN nak amik selangor blk..jgn harapp

      Delete
    5. Babi negara

      Delete
  8. .
    .

    Orang nak buat macam itu supaya harga minyak turun. Bukan sekadar untuk menetapkan harga siling dan sekadar semakan mingguan sedang kan harga minyak tetap mahal.

    Ini cubaan untuk menipu rakyat.

    Supaya rakyat terima bulat-bulat dengan kenaikan harga minyak di mana sebelum ini Kerajaan naik kan harga tengah malam.

    Dari merompak malam hari mereka merompak di siang hari. Perompak tetap perompak. Pencuri tetap pencuri.

    1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
    1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

    1 UNDI BN = 1 UNDI MINYAK NAIK.
    1 UNDI PH = 1 UNDI MINYAK TURUN.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Satu undi PH satu undi Islam di hina


      Delete



    2. Satu undi PH Satu undi Melayu Jadi kaldai


      Delete


    3. Rompak 2.6 B melalak

      Rompak 30.0 B bisu


      Delete
    4. Semah nyopping penyokong jibbon senyap..janji masyuk..ujung taun boleh melancung dgn umno cawangan

      Delete
    5. Kalo ko ade bukti rompak 30 B kenapa tak repot sprm...melayu mcm ko jadi kaldai cina jho lo...melayu mcm ko hina islam perompak di lindungi...

      Delete
  9. 21.39 tu kata hang bukan kata peraih undi di kawasan aku lain pulak betapa berharganya undi aku. Penyamum.

    ReplyDelete
    Replies



    1. Harga minyak belum naik lagi dah melalak

      Bag plastic 20 Sent bisu


      Delete


    2. Sumun 2.6 B melalak
      Samun 30.0 B bisu


      Delete
    3. 22.02 macai bengong. Taknak byr 20sen beg plastik bawalah shopping bag yg boleh dpt free merata2, petrol tu kalau boleh ganti dgn minyak kelapa sawit, rakyat takdelah merungut. Apalah nak banding pun x kena, macai memang ngok!

      Delete
    4. Takpa lah org melayu kena tipu dr zaman portugis lg..siapa yg perkenalkan 20sen bayar beg plastik..cuba pikir sebelum jawab,kena rajin baca

      Delete
    5. Bodoh...20 sen bag plastik tu optional...minyak ada option lain? Kalu lulus takat darjah 6 usah la nak bahas kat sini

      Delete
    6. Bodoh.memang semua bisu pasal samun 30.0b sebab benda tu tak ujud Nak komen apa? Bodoh piang

      Delete
    7. 22.02 rasanya komen anda lebih diperlukan di blog spt mykmu.net. Sudah pasti anda akan dapat banyak sokongan dari hujah2 anda disana. Sebab depa2 tu berfikiran sempit spt anda. Disini hujah anda x boleh pakai.

      Delete
    8. minyak x naik kepala hotak hang..diesel naik la babi negara (BN)..bnyak makan taek jo lho..ngan DAP takut..yg bos hang jual negara dgn china comunist tu ape siter? bodoh sejak azali

      Delete
    9. Memang macai umno bahlol...harga minyak dah naik dari tahun lepas 60 sen...asal harga 1.70 sekarang 2.30 ...matematik lemah patut jadi bahlol...pasukan komunikasi umno ambik orang bahlol...

      Delete
    10. Mcm tun ckp yg tinggal dlm umno sekarang yg bodoh je..mcm ahmad maslan..masak kuali letak ridsect kat tepi

      Delete
  10. 22.02 haven't you ever heared 'prevention is better than cure'. Idiot.

    ReplyDelete


  11. Barang org mau murah, barang sendiri jual mahal, dasar Shylock, idiot.


    ReplyDelete
  12. Nak letak harga siling????? Mekanismanya tidak pulak diterangkan langsung. Boleh percaya ke????? Sama masa GST dulu... Barang akan turun hargalah, untuk kemakmuran negaralah, bla bla bla.... Apa jadi????

    Katalah, diletaknya harga siling RM3.00 seliter.....

    Pengusaha stesyen minyak suka le.... Siapa yang mampus????? Kite semua le......

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ko tak faham ke?
      Harga siling setiap minggu berubah mengikut harga minyak bertapis.
      INI kerana pengusaha stesen minyak hendakan margin keuntungan lebih, kerana mereka terpaksa mempunyai modal lebih apabila membeli minyak dp syarikat2 minyak.

      Kalo dulu modal 5 jota cukup, sekarang kena 6 juta baru cukup, Jadi kena buat loan lagi 1 jota, interest tambah lagi ... Faham!!

      Delete
    2. wow anon 2323..ckp bkn main mcm ko je yg bijak ..padahal bodoh piang..dulun kata gst boleh turunkan harga..cer bgtau barang mana yg turun..BANGANG..2323

      Delete
    3. Macam tu gak bila ditanya menteri BN nape harga mahal..depa jawap ..oh kita bukan negara communist..xleh kawal harga pasaran..ni nak buat harga siling plak..haha..macam ahmad maslan masak letak ridsect kat tepi ..bodoh macam anon 2323

      Delete
    4. Annoying 23:23

      Ikut harga minyak bertapis.... Telus sangat ke kerajaan sekarang????

      Masa ini pun tak berani keluarkan formula.... Aku langsung tak percaya

      Delete
    5. ANON 2323 bodoh mcm ahmad maslan n musang berjanggut ex MAra tu..ckp siang xleh pkai mlm..

      Delete
    6. Masa mula2 ikut harga pasaran dunia minyak tak bertapis laa...sekarang baru ditapis...ape punye putar sampai pengusaha kena kluor modal lebih plak...macai ni kalo bisnes lingkup...yg tinggal dlm umno yg bodoo2 jer...patutlah arab beli saham rapid 50% tapi bayar 7 billion atau 25% jer dari harga modal 27 billon...petronas tanggung arab plak...mudah melayu kena tipu dengan arab...

      Delete
    7. The only barang yg turun era gst ni ialah seluar kunan yg turun telondeh

      Delete




  13. 1 undi PH 1 undi LKS Jadi boss...

    1 undi PH 1 undi melayu Jadi pecacai


    ReplyDelete
    Replies
    1. dah takde modal nak hujah le tu

      Delete
    2. .
      .


      Kesian. Kesian.

      Ketagihan ..

      Delete
    3. Lks akan jadi boss ko...berapa kerusi dap ade nak jadi boss?...sendiri bodoh nak bodohkan orang plak...

      Delete
  14. .
    .


    Najib suruh makan kang kong ..
    Apa jadi ?
    Kang Kong pun dah tak dapat seringgit.

    Gula siap harga kawalan .. pun naik.

    Pakat dengan Persatuan Taukeh Minyak dan bersetuju harga syiling minyak RM 3.00 tetapi Taukeh Stesyen minyak jual RM 2.70 .. Penguna ingat dia untung pada hal harga minyak sepatutnya 2.30 ..

    Berapa harga tetap beras ? Dan berapa harga runcit yang di beli ?



    Oleh itu,

    1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
    1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

    1 UNDI BN = 1 UNDI MINYAK NAIK.
    1 UNDI PH = 1 UNDI MINYAK TURUN.

    ReplyDelete
    Replies


    1. 1 undi PH 1 undi untuk tambah lagi 1 syarikat.. Dari 488 Jadi 489


      Delete
    2. 1 undi BN, bertambah berat badak semah sekilo sehari

      Delete
    3. Bagilah nama2 syarikat tu yg disahkan oleh SSM..jangan hari2 melalak 488 syarikat jer..kokok jer lebih...tak usah tunjuk lagak bodoh macai umno...

      Delete
  15. Penyokong al jibbon ibnu semah al badaki dah kepanasan..dah tinggal berepa kerat je.. rakyat pun dah benci..mcm iklan dulu..tamatlah kesan degil.by by BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melalak jangan tak melalak

      Delete
    2. Melalak nk pertahankan semah al badaki adalah kerja pengomen upahan albadaki..

      Delete
    3. Dah tahui next PRU konfem BN kalh..tu yg nk sedut tu..janji masyuk..ujung tahun boleh melancung ngan umno cawangan..tak gitu?

      Delete
    4. Kena melalak le, kalau tak nanti bekalan dedak putus. Kenyang dedak otak pun tepu.

      Delete
    5. 2330..hang nk melalak sila melalak depan rumah al kesipuan jibby mak mah

      Delete
  16. A,kum. Saya tak berapa faham la pasal harga minyak ni. Tapi la kan. Ape akan jadi jika harga minyak naik ke harga maksimum. Agak2 berapa kita kena bayar. Boleh tolong jawab kan. Sekarang ni $60 setong. (Betul ke). Depa jual $2 lebih. Kalau cecah $150 ke setong. Berapa agak2. Boleh kawan2 tolong jawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro jcai jibby ni akan bg alasan yg tak munasah..contohgnye..naikkan harga gula sbb nk elakk diabetes, motor kapcai xleh masuk sbb pencemaran..GST untuk kurangkan harga barang ganti SST..otak dah penuh taek low ..tu yg bengong

      Delete
    2. Harga Petrol naik jangan naik kereta, simpan je kat belakang rumah.. itulah jawapan najib dan menteri2 kapcainya.

      Delete
    3. Kalo minyak dunia naik minyak malaysia pun turut naik laa...sepatutnye pengiraan harga minyak bukan ikut formula singspork kerana singapork impot minyak.....harga barang ikut kos pengeluaran,kos operasi dan campur keuntungan..minyak di pam di malaysia...sebab itu minyak dibrunei lebih murah lebih kurang 90 sen seliter...

      Delete
    4. .

      Jika harga minyak naik, jangan lupa harga barang pun naik. Ini akan menekan rakyat terus terhimpit.

      Sepatutnya jika harga minyak RM 150 setong, kerajaan untung sebab petronas jual minyak.

      Tetapi sebalik nya kerajaan tak buat macam itu sebab Memteri kata kalau harga setong 60 kerajaan rugi. Kalau harga setong 150 menteri kata harga minyak dunia mahal.

      Cila ka punya kerajaan !

      1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
      1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

      1 UNDI BN = 1 UNDI MINYAK NAIK.
      1 UNDI PH = 1 UNDI MINYAK TURUN.

      Delete
    5. BN memang sial..kalu harga minyak dunia naik dia jawap minyak naik sebab harga global..bila minyak dunia turun dia ckp xleh turun sebab kos operasi, kos pengeluaran, cukai dan sebagainye..sial kan BN

      Delete
    6. Bro pomen pengiraannya senang je, turunkan bn, takyah pening2 kira minyak lagi, abis cite..kihkihkih

      Delete
  17. petroleum ni 2x5 balak, ianya akan habis dan hanya menunggu masa saja.Sepatutnya yang layak dapat subsidi bahan api ialah negeri pengeluar petroleum bukannya subsidi dikenduri seluruh negara.Perbaiki pengangkutan awam supaya pengunaan bahan api, tapi bila kos pembinaan pengangkutan awam pada tahap gilababi mahal, cakap apa pun tak guna.

    ReplyDelete
  18. Penggunaan minyak petrol dunia semakin berkurangan ditambah kaedah pengeluaran di amerika cara shale yg boleh mengeluarkan minyak lebih banyak dlm sehari...penggunaan kereta elektrik ev dan hybrid makin bertambah diseluruh dunia....permintaan minyak petrol dunia makin berkurangan tiap tahun...harga minyak dijangka akan menurun dlm beberapa tahun akan datang...ini akan memberi kesan kpd hasil malaysia...oleh itu kerajaan mungkin perlu menaikkan harga gas masak untuk menampong hasil..
    .

    ReplyDelete
  19. Najib babi. Tu je yg ak nk ckp. xabis2 nk sakitkan ati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian Babi

      Salah tu saudara

      Babi tak pernah songlap duit dan menyusahkan org

      Najip lagi hina dari Babi sebetulnya

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...