Tuesday, 28 March 2017

JANGAN BUANG MASA NAK KALAHKAN NAJIB DI PEKAN...


Sekurang-kurangnya tiga orang sudah menyatakan minat dan kesediaan untuk menentang Najib Razak di kerusi Parlimen Pekan dalam pilihanraya umum akan datang ini.

Mereka ialah Ezam Mohd Nor yang menyatakan kesediaan untuk bertanding melalui Parti Bebas Rasuah yang bakal ditubuhkannya, Anina Saadudin, Ahli MPT Bersatu dan Abdul Rahman Mohd Nor, Ketua Bahagian Bersatu Pekan.

Di antara ketiga-tiga mereka, hanya Abdul Rahman merupakan orang tempatan Pekan. Beliau memang berasal dari Pekan, pernah menjadi pegawai tinggi kerajaan dan kini mengetuai Bersatu di bahagian itu, manakala Ezam dari Selangor dan Anina pula dari Langkawi, Kedah.

Fokus utama Pakatan Harapan dalam PRU 14 ialah untuk menyingkirkan Najib dengan cara mengalahkan UMNO dan BN melalui peti undi. Dengan yang demikian, usaha untuk menumbangkan Najib di Pekan seharusnya menjadi pilihan yang kedua.

Najib bukan tidak boleh dikalahkan di Pekan, tambahan lagi beliau pernah menang cuma dengan 241 undi saja pada pilihanraya 1999 yang lalu. 

Tetapi, sejak kemenangan tipis 1999 itu, beliau telah menambah ramai pengundi baru untuk mengundi di Pekan. Sejak itu, kemenangan Najib sentiasa agak selesa dengan terbaru pada pilihanraya 2013, beliau menang dengan majoriti 35,613 undi mengalahkan calon PKR, Mohd Fariz Musa.

Dengan yang demikian, tambahan lagi dengan amalan "cash is king" yang kian berleluasa dan Najib sendiri semakin mempunyai banyak wang sekarang ini, menumbangkannya di Pekan boleh dianggap hampir mustahil.

Oleh itu, untuk apa Ezam yang berasal dari Selangor dan Anina dari Langkawi, cuba cari nahas dengan menawarkan diri bertanding di Pekan?

Mampukah mereka mengalahkan Najib atau mereka bertanding sekadar ingin glamour serta publisiti semata-mata?

Bagi Ezam dan Anina, jika mereka masih menjiwai perjuangan Pakatan Harapan dan Tun Mahathir Mohamad yang ingin menumbangkan UMNO dan BN serta dengannya akan membuatkan Najib turut tersingkir, adalah lebih baik mereka menumpukan usaha secara nasional dan bergerak ke seluruh negara bersama-sama gabungan pembangkang bagi tujuan itu.

Jika ada rezeki dan keyakinan daripada Pakatan Harapan, Ezam dan Anina sebenarnya lebih sesuai bertanding di tempat lain, seperti di Selangor atau Kedah misalnya. Jika Pakatan Harapan menang, mungkin ada jawatan tertentu menunggu mereka.

Bagi kerusi Pekan, jika Pakatan Harapan memutuskan mahu menyerahkan kerusi itu kepada Bersatu, Abdul Rahman dengan kedudukannya sebagai anak jati Pekan dan pernah menjadi pegawai tinggi kerajaan, adalah calon yang sesuai dan munasabah untuk berlawan dengan Najib.

Setidak-tidaknya Abdul Rahman tentu ada saudara mara dan kawan-kawan serta lebih mengetahui selok-belok kampung, jalan berlubang dan rumah-rumah yang uzur di sekitar Pekan itu berbanding Ezam dan Anina sebagai modal untuk berkempen.

Meskipun secara realistiknya harapan Abdul Rahman tidaklah mudah untuk menewaskan Najib, tetapi beliau dikira masih mampu untuk memberi cabaran yang sewajarnya jika diberi kepercayaan untuk bertanding. Kata orang, kalah dalam tangan, menang belum tentu.

Sepertimana disebut pada awal tadi, PRU 14 ini matlamatnya ialah untuk menyingkirkan Najib dengan cara menumbangkan UMNO dan BN. Lantaran itu, fokus jangan sesekali berubah.

Berbanding mengalahkan Najib di Pekan, menumbangkan UMNO serta BN adalah lebih mudah dan munasabah. Di tambah dengan sekian banyak isu dalam negara serta kenaikan kos sara hidup yang berterusan mencengkam rakyat, mengajak rakyat berubah memilih kerajaan baru  tidaklah sesukar meminta pengundi Pekan agar tidak memilih Najib.

Lagi pun, dengan tumbangnya UMNO dan BN, jika Najib menang sekali pun di Pekan, ia tetap tidak memberi sebarang makna lagi kepadanya. 

Bagi Pakatan Harapan, mereka tidak perlu terlalu memberi fokus di Pekan sehingga hilang tumpuan kepada kawasan-kawasan lain. Juga tidak perlu melayan sangat saranan golongan akademik agar calon yang setaraf Tun Mahathir atau Anwar diletakkan oleh Pakatan Harapan untuk bersaing dengan Najib di Pekan.

Calon Pakatan Harapan yang berwibawa dan boleh menjadi Perdana Menteri dan Menteri, seharusnya diberi kerusi lain yang  boleh menang supaya selepas tumbangnya UMNO dan BN, mereka boleh memegang jawatan dalam kerajaan demi menyelamatkan negara ini.

Memang seronok dapat melihat Najib kalah di Pekan, tetapi jauh lebih seronok jika UMNO dan BN dapat ditumbangkan. Keseronokan Najib kalah di Pekan, bagaimanapun boleh hilang seronoknya jika akhirnya UMNO dan BN terus berkuasa lagi.

Lantaran itu, jangan sampai matlamat utama yang ingin dicapai tidak kesampaian. (ShahbudinHusin 28/03/2017).

145 comments:

  1. Sutuju sangat pandangan Tn Shahbudin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurang setuju..

      Apa kata kita hantar bala tentera berkampung di pekan.. Segala cybertrooper dan semua ngo dan volunteer di pekan..

      Cetak 10 juta risalah edar di pekan. Ketuk pintu Felda masuk kem dan semua surau masjid pusat judi karaoke dan pasar...

      Gempur prkan !!!

      Ini cilaka Najib menteri bebalwangan dah haramjah rakyat dengan INFLASI 8% !!

      TIDAK PENAH ADA MAKHLUK HARAMHADAH YG BAGI IBFLASI CECAH SAMPAI 8%

      TAPI NAJIB DAN SI TOLOL RAMBUT PUTIH BIARKAN INFLASI CECAH 8% BULAN MAC

      SEKARANG KELAM KABUT NAK NAIKKAN OPR KPD 4-7%!!! DARI 3%

      MANA PENASIHAT RKONOMI? MANA PAKAR EKONOMI RHB CIMB KENANGA AMBANK GAYBANK ?? MANA KAMU SSEMUA MENYOROK BEBAL???

      Delete
    2. Yang boleh tanding di pekan buat upset

      1. Kerabat di raja Pahang
      2. Bekas menteri atau exco
      3. Rakyat Pahang yang popular
      4. Tokoh perniagaan atau tentera

      Kalau Kuantan pkr boleh menang kenapa pekan pribumi tak boleh... Padahal 5km jer pekan Pahang..

      Bandar di raja Klang pakatan mampu tawan... Apa sangat bandar di raja pekan???

      Org Felda Pahang siksa tertipu saham fgv dan kelapa sawit rendah dan tanaman semula yg lambat.. Harga kembung di pekan rm20sekilo dan sepitan hidup di Felda amat pedih...

      Rakyat mahu perubahan.. Buat survey di PEKAN dan lihat statistics kebarangkaluan untuk menang.. !!!

      Mungkin NGO NOW rafizi boleh bantu turun buat survey

      Delete
    3. Ct nurhaliza boleh menang tak di pekan?

      Delete
    4. Satu idea yg sangat bagus!!!

      100 000 confirm berkampung d pekan... Dato k org kuat Pahang ... Gabenor Melaka tak nak tolong ker?

      Delete
    5. Setakat skrg, kalo letak TMJ kat Pekan, mmg ada harapan Najib boleh kalah.

      Lain orang, gua x nampak jalan. Buang masa saja berbincang.

      Delete
    6. Kikikiki.. Apa punya giler babi nya Si Sabin samitah LHDN nk capai KPI kutip cukai utk bijan bayar brim, mcm2 hal dia buat utk perah habis2an pembayar cukai dgn penalti bagai. Ko perah le cukup2 pembayar cukai lg cpt bijan ke penjara sungai buloh.. Terima kasih byk2 krn membantu.ini Kali lah.

      Delete
    7. Tak perlu kalah di pekan

      Kalau amno lingkop pun cukupla

      Malam keputusan pilihanraya tu jugak najip dah cabut putih Tapak kaki ke obersi

      Rasanya ke China

      Tak pun Kazakhstan (ke Uzbekistan?)

      Delete
    8. Setuju dengan Bro Tajul.

      Delete
    9. Pada malam kejadian itu jugak, passport diplomatik dia di batal kan. Amacam ada bran??!! JASA moron Kikikiki

      Delete
    10. Abdul Rahman Mat Nor ni dengar cerita pegang jawatan tinggi & berpengalaman luas.

      Tetapi xkn la berucap pengenalan diri pun kena baca skrip kat depan kamera. Adoyai..byk dah aku berurusan ngan dato' melayu tetapi langsung xde kredibiliti nak jadi pemimpin.

      Tiga sebab je boleh pegang jawatan tinggi, 1) kelulusan 2) ada kenal ngan org tinggi 3) tahu speaking london

      Susah nak jumpa dato' melayu yg ada kredibiliti & sifat ketokohan untuk memimpin. Yg ramainya bangang & budget bagus.

      *grab popcorn*


      Delete
  2. Kalo lawan pun, dgn segala pengadil, padang, SPR serta infra sumer sudah awal2 memihak kpd BN dan Najib, kene cari formula baru.

    Even Muhyiddin dan Tun pernah kelola PRU, mesti ada rumusan terbaru dan perkara tersembunyi utk itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabin samitah LHDN dari aparat berwibawa menjadi keparat macai bijan losemah.. Ahaksss ptui!!!

      Delete
  3. Saya sokong pak rahman jpc yg jadi wakil bersatu lawan sibijan..setuju dengan tuan budin, yg lain2 tu pakat pi lawan kat tempat lain la..watpe nak kacau daun, biarlah org tempatan disitu jadi wakil kerana mereka lebih paham situasi semasa ditempat itu..kita tidak mahu calon yg sekadar menempel disitu dan tidak ada connection langsung dengan penduduk setempat...yg pasti banyak kerja yg akan dilakukan dipekan bukan hanya sebelum pru tapi selepas pru juga dan saya fikir pak rahman jpc sebagai orang kampung situ layak kerana itu kampung dia..dia tak pi mana dah..kalah atau menang pak rahman jpc akan sentiasa berada disitu bukan seperti calon yg lain2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Lebih awal di putuskan lebih baik.

      Tapi satu bukan nak kata Rahman JPC kalau saya di pujuk dengan cash pun saya akan goyah jugak. Hihihi..

      Yang baik nya putuskan awal-awal Rahman JPC yang lawan Najib ialah orang Pekan di beri kesempatan mengenali budi dan samgat perjuangan Rahman JPC.

      Delete
    2. It takes more than org pekan .. Someone internasional..

      Due respect to pak Rahman.. We need who knows a figurehead !! Not ezam Anwar or dswa .. Someone god lnows who?

      Delete
    3. Betul tu cakap anda. Jika musuh ada senapang kita lawan juga dg senapang, sekurangnya dengan pistol. Jangan lah lawan dengan keris.
      Ini masaalah negara jangan beri pendapat ikut angin bertiup.

      Delete
    4. Komen 08:25 untuk sokong 20:28. Tq.

      Delete
    5. Bro malaysia baru,
      Saya tak setuju, korang ni pikir nak kalahkah najib sahajakah atau nak tolong nasib rakyat..kalo nak menang boleh letak calon internasional spt korang kata tapi boleh ke calon tu membantu penduduk pekan? Bukan hanya kemenangan sahaja yg kita mahu tapi kebajikan dan sentimen penduduk juga harus diutamakan..

      Delete
  4. I am the fifth to comment. apa pun pas pis pus

    ReplyDelete
  5. Dgn izin tuan blog.

    Salam sejahtera. Ini komen balas saya terhadap pndpt anon pada entry lepas.

    1. Betul saya setuju kalimah Pakatan boleh membawa konotasi negatif disebabkan ia boleh saja diterjemahkan sbg conspirators. Perkara ini malah pernah disebut oleh Tun M semasa nama Pakatan Rakyat dipilih.

    2. Perkataan yang tepat ialah Barisan disebabkan ia hanya boleh diterjemahkan sbg Front dan tidak yg lain. Ia malah digunakan seluruh dunia.

    3. Walaubagaimanapun DAP telah membantah menukar kalimah Pakatan kepada Barisan.

    4. Begitu juga saya bersetuju dgn TSMY agar seorang Melayu menerajui kumpulan penentang. Ini juga telah dibantah DAP.

    5. Tak apalah PPBM memilih untuk beralah. Kalau mengikut fatwa unknown sahabat yg jahil ini adalah perbuatan tunduk kpd kaum kafir. Benarkah begitu?

    6. Di dlm ilmu usul fiqh terdapat satu kaedah tg berbunyi 'ma la yadruku kulkuh la yatruku kulluh' yg bermaksud kalau tak mampu buat semua jangan tinggal semua.

    7. Maka tindakan PPBM yg beralah dgn DAP dalam isu ranting ini bukanlah perbuatan menunuduk. Ia adalah bertoleransi pada perkara yg bukan pokok.

    8. Dalam surah Ar-ra'd : 17 apabila Allah membuat perumpamaan di antara haq dan bathil melalui terma 'kazalika yadhribullahul-haqqu wal-bathil' yg bermaksud 'demikianlah Allah mengumpamakan di antara yg haq dan yg bathil', Allah telah menggunakan kalimah 'biqadiraha' yg bermaksud 'dgn kadarnya'. Dengan kadarnya ini boleh bermaksud mengikut kadar kemampuan seseorang..

    9. Demikian juga di dalam surah al-a'raf : 42 Allah berfirman "dan orang2 yg beriman dan beramal soleh, Kami tiadalah memberati seseorang itu melainkan dengan kemampuannya. Mereka itulah ahli syurga sedang mereka kekal di dalamnya'. Ini bermaksud tidak melaksanakan keseluruhan syariat slam bukan di atas alasan menolaknya atau di atas alasan ia hanya '0.001% drpd hukum Islam' tidak boleh dihukum fasiq, kafir dsbgnya, sekiranya ia di luar kemampuan.

    10. Mengambil kira demografi kaum dan fakta bahawa menentang pemimpin UMNO yang jelas telah khianat adalah lebih penting, maka saya berpendapat tidak mengapa bertoleransi dgn kehendak DAP ini.

    Bersambung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah perlu ada leader dalam pakatan/barisan ?

      Umum tahu leader adalah Anwar seorang melayu.. Dap setuju!!

      Kalau nak bagi Yun M leader maka Anwar pun setuju.. Dap akan setuju..

      Siapa PM hanya keadaan menentukan..

      To date Anwar is paktans PM in waiting...

      If Tun decide to run... If pakatan ever wins ny all means god willing becomes PM.

      Objektif adalah tumbangkan Najib kedua tumbangkan umno ketiga barulah selamatkan Malaysia !!!

      Buat masa ini tidak ada leader atau ABANG LONG!! DALAM PAKATAN

      WE ARE ALL EQUALS

      tsmy tolong paham sikit jgn bawa BN 2.0 dalam pakatan. Ini dunia baru politik baru MALAYSIA BARU !!!

      Delete
    2. Saya x kesah kalo Kit Siang jadi PM. Mmg la dlm hati, prefer Melayu. Cuma saya lebih suka Cina yg kapir jadi ketua, ada sikit umphh.. yg claim melayu Islam ni kalo jadi ketua, hanya menyakitkan hati ja.. kerja cacamarba. Sembang pasal Islam gah giler.. time buat kerja = 99% hampeh.. jual agama ja lebey utk cover kebangangan.. Lagi2 kalo Islam mcm PAS skrg, saya x sanggup. Bukan saja gagal segalanya hingga tersungkur tergolek dog, malah siap kena main tonggeng2 pulak tu.. masih x sedar2 lagi.


      Lebih2 lagi Haji Hadi, cukup dia jaga kampung dia sudah la. Ngajar kat masjid ok la. Mengkala nak deal ngan Donald Trump, hehe.. macam kambing cakap ngan itik je. Nik Abduh terlalu gagal abadi. Camanalah PAS boleh lantik itu ini mamat gagal ni?? Sbb hikmat nama bapak je orang sokong.

      Delete
    3. Secara jujur saya tidak bersetuju dgn pndpt sdr Malaysiabaru, sepertuimana sdr tidak bersetuju dgn saya.

      Tapi tak apa sebab kita masih ada titik persamaan.

      Delete
    4. Jangan bergaduh soal leader sekarang. Lawan BN dulu biar menang. Siapa yg banyak menang kerusi parti itu lah yg jadi leader. Soal siapa PM bincang lah. Cakap Dap itu betul, tak payah lah nak tonjol sekarang ini Melayu jadi leader kerana berapa kerusi menang belum tahu. Nak gelojoh sangat apa? Tsmy bukan sesuai sangat jadi pm. Yang penting MELAYU jadi pm. Dap tak kan jadi pm, kerusi tak cukup. Ppbm, pan dan pkr bukan melayu?

      Delete
    5. Ini satu ekor lagi kawan unknown yg suka cakap merapu.
      Rumah kamu dekat dg Hospital Tanjung Rambutan, jika ubat sudah kurang pi mintalah.....free bukan?

      Delete
    6. Semangat saya menjadi lebih berkubar2 apabila saudaraku John Doe kembali aktif menulis sehari dua ni.....syabas saudara ,tiadanya saudara diblog2 pro Tun seakan satu kesuraman!!......

      Delete
  6. ...sambungan

    11. TSMY juga memberikan cadangan yg betul tetapi telah dibantah oleh DAP.

    12.Bg saya biarlah sebab hakikat de factonya ialah Melayu-Islam adalah tetap teras negara ini walaupun
    menjadikannya satu 'de jure' telah dibantah oleh DAP. Hakikatnya kaum teras ini tetap akan menjadi kuasa utama secara de-facto.

    13. Di dalam hadith, Nabi saw pernah bersabda yang mafhumnya ialah 'kepimpinan itu adalah untuk bangsa Quraish'. Hadith ini turut menjadi perbahasan di dalam subjek 'fiqh daulah' atau fiqh kenegaraan.

    14. Kalau mengikut PAS, meletakkan Melayu sbg teras adalah assabiyah sedangkan Nabi sendiri pernah meletakkan Quraish sbg teras melalui hadith tersebut. Adakah Nabi saw mengamalkan assabiyah? Mohon disimpangkan Allah mengeluarkan pendapat yang secara mantik boleh menjadi pendapat yg mungkar.

    15. Tapi hadith ini tidak memberikan hukum kepimpinan 'wajib' kekal di tangan bangsa Qurasih. Kalau ya, sudah tentu Allah tidak akan membiarkan bangsa Turki Uthmaniyyah mengambil alih kerusi khalifah dari Bani Abbasiyyah yang berketurunan Quraish dan memerintah kaum Muslimin selama bbrp kurun selepas itu.

    16. Maka, sekalipun saya menyokong pndpt Tun M dan TSMY di dlm kedua2 isu ini saya juga turut bersetuju dgn pendekatan beralah demi 'greater good'.

    17. Setahu saya ketika Bani Umaiyah dijatuhkan kesemua firqah yg terlibat menjatuhkannya berada dalam equal footing dan kehendak Allah yang menentukan kerusi itu jatuh ke tangan Bani Abbasiyyah. Ia berlaku disebabkan 'kunci kekhalifahan' jatuh ke tangan mereka. Kalau mengikut si jahil unknown sahabat ini adalah pakatan serigala. Si jahil ini malah tidak tahu bahawa di dalam pakatan serigala pun ada seorang alfa.

    18. Maka apa yang nak dibesarkan sangat dengan pemilihan seorang ketua secara de jure ini ketika majlis pemerintahan belum dipegang oleh PPBM. Bagi saya ia tidak mengurangkan iman mahupun menggugat aqidah.

    Bersambung...

    ReplyDelete
  7. ...sambungan

    (Mohon ahli G7 berkenaan menjaga amanah dan tidak dedahkan identiti sebenar diri saya).

    19. Selain kedua perkara ini saya juga tidak bersetuju dengan kalimah 'parti' yg dipilih oleh PPBM. Ia sepatutnya menggunakan kalimah 'Pertubuhan' sama spt nama UMNO iaitu 'Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu'. Kalau tak mampu tukarkan Pakatan Harapan menjadi Barisan Rakyat maka apa kata tukarkan nama PPBM kepada 'Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia'. Ia lebih afdhal dan lebih aula. Setahu saya tiada sebarang undang-undang yang menghalang sebuah pertubuhan politik drpd tidak menggunakan kalimah 'parti'.

    20. Ini adalah disebabkan 'parti' membawa konotasi berpuak-puak dan berpecah sedangkan 'pertubuhan' membawa maksud 'kesatuan'.

    21. Di situlah letaknya keramat parti UMNO disebabkan yang memilih nama, logo dan benderanya telah melihat kepada perkara2 hikmah yg sehalus ini. Malangnya ia telah dirosakkan oleh Najib dan konco-konconya.

    22. PAS juga disebut parti. Sungguh culas pengasasnya tidak melihat perkara halua sebegini. Malah PAS juga memilih lambang bulat yg berbentuk bulan mengambang, iaitu lambang makhluk jahat dan kerasukan hantu, jin dan syaitan di dalam semua tradisi masyarakat dunia. (Lambang Islam ialah bulan sabit).

    23. Maka saya bersetuju bahawa UMNO-BN adalah formula terbaik bukan sahaja pada nama malah juga pada kerjasama mereka. UMNO lebih baik dari PPBM dalam formulanya.

    24. Tapi formula terbaik tidak lagi berguna apabila ia menjadi benteng melindungi pemimpin yang mengkhianati amanah.

    25. Disebabkan itulah apabila anon (rasanya Kejora) membangkitkan isu jumlah keahlian maka saya bangkitkan terma 'David and Golliath' yg bermaksud 'Nabi Daud dan Raja Jalut'.

    26. Sekiranya diukur drpd saiz, pengalaman, jumlah tentera, kehebatan senjata dan apa sudut sekalipun kecuali satu maka tidak ada kebarangkalian Nabi Daud akan menang ke atas Raja Jalut. Mengapa Baginda yg menang?

    Bersambung...

    ReplyDelete
  8. ...sambungan..

    27. Sebab Jalut gagal melihat faktor penentu utama iaitulah kehendak Allah. Nabi Daud menang bukan kerana sifir hukum alam tetapi disebabkan kehendak Allah.

    28. Di sinilah saya berselisih dgn sebahagian pendokong PPBM yang berkata penentang tidak mungkin boleh menang tanpa PAS bersama di dalam pakatan.

    29. Terlalu percaya kepada perkara ini dikhuatiri seseorang akan menolak faktor 'kehendak Allah'.

    30. Maka bagi saya PPBM teruskanlah menentang PM yang khianat ini dan dilindungi oleh para serigala dan anjing sbg perisainya

    31. Saya sangat2 yakin bahawa peristiwa kemenangan Nabi Daud a.s ke atas Raja Jalut ini akan berulang di Malaysia.

    32. Siapa berani kata ia tak mungkin? Apa berani menyangkal faktor kehendak Allah?

    Wallahu a'lam.

    Ayuh sahabat2... Kita teruskan.. Kemenangan itu sudah semakin hampir.

    In shaa Allah. Aamiin..

    Salam Maghrib buat semua.

    TAMAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro john doe, tiada siapa yang berani menyangkal faktor kehendak Allah..tetapi siapa yang tahu qadak dan qadar Allah...dan bagi orang bukan islam dalam pakatan mereka tak paham semua tu jadi persetujuan dan perancangan rapi mesti dilakukan sebaik mungkin untuk parti2 dalam pakatan, cari jalan tengah...walau bagaimanapun harus diingat bahawa Allah jualah sebaik baik perancang...

      Delete
    2. Ya betul

      Yang utamanya perambat najip dan balaci2nya dulu

      Yg lain2 tu buleh tabletalk kemudian

      Delete
    3. Baca betul2 tulisan Bro John Doe kita. Paham pakai kepala hotak....jangan pakai kepala lutut macam dedakian.

      Ini tulisan yg cukup bernas disampaikan dengan baik.
      Keep up the good work bro.....
      Looking forward to read more n more from u.
      Salam perjuangan.
      Down with the Klepets !!!

      Delete
  9. Gue setuju sangat dgn saranan En Sbdin dan sekiranya benar Ezam dan Anina jadi bertanding diPekan nampak macam gejala tak keruan atau kecelaruan yg mengcengkam UMNO kini telah pula berjangkit kpd mereka berdua. Dua faktor sangat penting yg Gue rasa perlu ada ialah fokus atau "clarity" dlm mencapai sasaran dan keikhlasan dlm perjuangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ezam tu mcm dh makan duit je

      Anina tu entahla

      Delete
  10. Betul tuuu.... potong stim jea laa si ezam & ainina nie. Klu rasa nk btanding sgt gi laa kt kwsn sdri kurang2nya. Bagi laa peluang pada anak tempatan yg lbih arif ttg hal ehwal pekan utk menentang si jibby. Baru2 nie saya berpeluang tngok video pak rahman jpc bckp dlm bahasa inggeris. Handsome juga pak rahman nie yea! Rasa saya klu pak rahman berbahasa melayu lagi molek adanya sbgai intro demi menambat hati org2 kg.... yg mungkin Xbrpe faham bahasa omputih. Sekadar nasihat 2sen dari saya. Moga niat pak rahman jpc dipermudahkan oleh ALLAH SWT....

    ReplyDelete
  11. Salam Saudara semua....

    Saya...sebagai rakyat biasa menyokong sapa sahaja yang dicalonkan untuk Parlimen Pekan...dan kini Dato' Rahman @ Pak Rahman JPC adalah calon yang sesuai..Dikhabarkan melalui komen-komen beliau....perubahan angin "Pekan" ada tanda positifnya...cuma kena kerja keras dipelbagai pihak....dengan kemenangan 35 K majoriti....ianya bukan mudah....bak kata-kata saudara budin....kalah dalam tangan...menang belum tentu...

    Menurut pandangan peribadi saya...dapat mengurangkan undi majoriti dengan sebanyak yang mungkin....dan bonus...kerajaan BN dapat ditumbangkan....insha allah...itu adalah perkara yang mengembirakan rakyat marhean...

    #SelamatkanMalaysia #IniKaliLah

    ReplyDelete
  12. Saudaraku John Doe apakah kamu begitu terdesak dengan menyembunyikan sifat dan matlamat DAP didalam menyertai Pakatan Harapan BAHARU ?.

    Hidupnya Pakatan Harapan BAHARU adalah bersandar pada konsep konsesus bukan pada sifat tahalluf siasyi yang meletakkan AGAMA sebagai panduannya.

    Lim Kit Siang membalas cadangan PPBM dengan menyeru agar perjuangan AGAMA dan BANGSA perlu ditinggalkan sekiranya mahu mendapatkan kuasa di Putrajaya - sebagaimana DAP meninggalkan perjuangan "agamanya" serta bangsanya (Malaysian Malaysia). Inilah acuan yang membentuk Singapura.

    Mari kita lihat berapa banyak kerusi yang akan diberikan kepada PPBM mengikut konsep konsesus bersama. Maka daripada kerusi yang diberikan itulah yang bakal menentukan duduknya PPBM didalam Pakatan Harapan BAHARU.

    Benar aku melihat Pakatan Harapan BAHARU tak lebih dari aku melihat pada kawanan serigala - sudah lupakah kamu pada hadirnya PRN Sarawak, bagaimana para politikus berhati serigala itu saling berkhianat dan membuang segala konsesus yang tidak sampai setahun usianya dengan kelahiran Pakatan Harapan yang menggantikan Pakatan Rakyat.

    Sesungguhnya Allahswt memberikan mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, ilmu sebagai panduan dan iman sebagai pedoman.

    Lalu apa yang kamu pelajari dari kisah tipu daya Pakatan Harapan yang sebelumnya adalah Pakatan Rakyat dan sebelumnya adalah Barisan Alternatif ?

    Allahurabbi - berulang kali aku katakan adalah WAJIB untuk Pakatan Harapan BAHARU mengikut pada sifat tahalluf siasyi yang sebenar dengan memberi bai'ah kepada salah satu dari 4 puak yg sedang bersama dan kemudian barulah kamu mulai berbicara pada urusan Amar Maaruf Nahi Mungkar - kamu sedang berjuang mahu menyelamatkan Malaysia bukan ??

    Jangan meletakkan hujah pada tempat yang BATHIL wahai sahabatku John Doe.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat...kamu ni melayu kampong. Masih takut kat DAP, dgn orang kafir.

      Melayu moden tak takut org kafir macam DAP, atau kafir kadazan kristian, atau kafir iban kristian, atau hindu atau apa jua. Sebabnya, melayu moden ni berpelajaran dan tahu macam mana menangani isu perkauman, agama, bahasa, budaya.

      Kamu takut sbb kamu tak berpendidikan...atau senang cakap, bodoh piang. Singapore pun kamu tak pernah pergi, sbb tu takut sangat dgn spore. Walhal melayu spore tu world class (kamu tentu tak tau).

      Delete
    2. 20:17 - kamu melayu moden ? kamu berpendidikan ? kamu berpelajaran ?

      Alangkah bertuahnya kamu mendapat semua nikmat yang dibanggakan walaupun seumur hidup (sehingga kini) berada dibawah pemerintahan yang sangat kamu bencikan.

      Agak kelakar sebenarnya bila membaca pengakuan kamu dan lega sekali mendengarnya, kerana aku terlalu lelah mendengar rintihan dan keluh kesah orang2 seperti kamu pada kisah kezaliman pemerintah.

      Tak perlu kamu menceritakan kisah Melayu Singapura yang batinnya begitu rindu untuk melafazkan secara terang tanpa berselindung inilah tanah nenek moyangku dan aku menjalani tuntutan AGAMA ku tanpa perlu pada redha puak kafir.

      Tidak aku takut atau malu untuk membela AGAMA dan BANGSA ku di hadapan puak kafir yang tidak tidak redha pada dua urusan ini.

      Sudah kenalkah kamu siapa ketuanya Pakatan Harapan BAHARU ?

      Salam ya salam

      Delete
    3. Memang aku moden, aku berpendidikan lulus B.BA (finance) dari US, skrg nak dafter buat masters kat Harriot Watts U putrajaya. Engkau lulusan apa? Pernah pi tengok macam mana melayu spore hidup? Atau tak pernah keluar dari kampong/felda kau tu? Aku yg gasak kau pasal aramco hari tu, 3 minggu baru kau jawab, itu pun tunggang langgang. Jawab dulu, lulus U mana...jurusan apa, sbb kau ni pasal gebang memang hebat, nak tau jugak salah kau atau salah U yg lahirkan orang kuat gebang. Pernah pi spore?

      Delete
    4. Serigala penyibuk..dah mai kat atas tu

      Delete
    5. erm, aku lulusan SPM dan berkhidmat di jabatan pendidikan Malaysia. dengan kemodenan dan ilmu yang tinggi dibawah pemerintahan yang zalim - aku ucapkan tahniah.

      Pastinya engkau mengerti akan kewajipan hadir dan fungsi ketua didalam apa jua urusan fardhu Kifayah. apakah kau sudi untuk memberitahu kepada aku siapakah ketua di dalam Pakatan Harapan BAHARU ?.

      Apakah kau bersetuju padaku sekiranya aku meletakkan Pakatan Harapan BAHARU ini jauh lebih buruk dan hina dari kawanan binatang akibat tiadanya fungsi ketua dari kalangan mereka ?

      Jangan jadikan ilmu kamu yang tinggi itu tidak punyai nilai sedikit pun wahai melayu moden

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    6. Unknown aka sahabat bn, jangan le tanya soalan sapa yg setuju dengan kamu dalam blog tuan budin ni..hanya kurang dari 6 persen je yg setuju ngan kamu..itupun kalo masih ada lg..kamu ni unknown aka sahabat bn spm aje lah yer..nampak benar kamu ni pendusta sama seperti tuan politik kamu..kalo kamu spm, ngapa kamu kata smua org jahil yer..heran aku..mmm sekarang aku paham..patutla kamu selalu ulang2 soalan..

      Delete
    7. Mmaflah mencelah dan potong stim

      Setiap Point yang sahabat komen adalah berdasarkan dari kacamata Point of view zatu sudut

      Yang lain nampak dari semua sudut wholistic

      Kalau nak cuba satu sudut i.e politik lama BN maka sahabat boleh teruskan

      TAPI KAMI MAHU POLITIK PELBAGAI SUDUT !!! ATAU SISTEM DUA PARTY! BUKAN BN ZAMPAI MATI BKUASA.

      PERLU BAGI PH MRNANG BARU ADA CHECK AND BALANCE MACAM DI UK ADA LABOUR DAN KONSERVATIF . U.S ADA REPLICAN DAN DEMOKRAT

      KITA TAK MAHU SISTEM SAUDI WAHABI GILABABEE ATAU CHINA KOMUNIS YG HANYA ADA PARTY KOMUNIS.

      KAMI MAHU PELBAGAI PARTY BERTUKAR PERINTAH MALAYSIA! SOAL AGAMA BANGSA TERPULANG KPD PENGUNDI...NAK PERCAYA.

      SOAL AKIDAH BUKAN LETAK DI ATAS PARTY ATAU PRESIDENG TAPI DI ATAS SEJADAH !!

      SAHABAT BAGI LAH PELUANG PELBAGAI PARTY WUJUD DAN BERJUANG DI TANAHIR MEREKA..

      KAMU DENGAN BN KAMU
      KAMU DGN AGAMA KAMU

      KAMI DGN PAKATAN KAMI
      KAMI DGN AGAMA KAMI

      KHALASSS...

      Delete
    8. Sahabat syaiton dah bersuara..tolong senaraikan apa kebaikan jibby dah bawa untuk kami..sekurang kurang di Selangor kami dapat air free, jalan free, jambatan free..so apa yg jibby bawa? Losemah nyopping oversea?

      Delete
    9. Lulusan SPM yerr sahabat... Ofis kau kat mana, putrajaya atau PPDaerah...daerah mana? Atau di pejabat pendidikan negeri atau di bandar mana? Kau pernah pi singapore sahabat?

      Delete
    10. Lulus SPM, dan aku anggap kau tak pernah pi singapore. Skrg baru aku faham....kau melihat segalanya dari sudut kau (macam bro Malaysiabaru cakap). Kau ni agaknya asal kampung, kawan2 kau pun asal kampong, tahap akedemik yg sama. Kau tiada kawan bukan melayu, atau pun tak boleh langsung campur dgn bukan melayu dan bukan islam. Kau tak boleh baca akhbar2 asing sbb tak fasih english. Perspektif kau sempit, itu masalah kau.

      Tapi bila kau kata org lain jahil dari perspektif sempit kau tu...itu masalah org macam aku, john doe, malsysiabaru dan lain2 di sini. Nasihat aku simple...kalau tak tahu tentang sesuatu topik, diam tutup mulut, tapi belajar dulu baru komen. Lulus form 5 tak bererti kau tak boleh belajar. Contohnya, pergi lawat spore dulu baru komen pasal spore. Dan akhir sekali...tok sah gebang lagi lah yerrr.

      Delete
    11. Jiran2 aku cina..aku yakin 90% mereka semua tu penyokong dap..tapi ok je dengan aku yang melayu Islam ni..hormat jugak pada agama dan budaya aku..so selagi kamu tidak mix dengan mereka, selagi itulah kamu masih kekal bangang bagai kodok di bawah tempurung..

      Selagi kamu menyokong pemimpin yang disyaki tak amanah...apatah lagi memang dah ada bukti2 yang menunjukkan dia tak amanah...maka selagi itulah kamu tetap bangang dan berdosa sebab bersubahat menganiaya rakyat lain...

      Fikir2kan

      Delete
    12. Ko keje perrr sahabat; drebar? kerani? Pak guard? Lebih baik bawak uber atau jual nasi lemak; blh tambah pendapatan ikut model ekonomi tuan kau tu. Bayangkan nama ni "Nasi Lemak Gebang". Gah tuuuu!!

      Delete
    13. Tulisan berbunga tanpa isi melainkan kosong...

      Tiada apa yang perlu dijawab.

      Delete
    14. Kenapa unknown aka sahabat mengaku ada spm? Napa hang tak cakap ada master?,,,,,semoga menjadi pengajaran berguna untuk kamu hidup.
      Jangan nak berlagak pandai nak ajar orang. Kamu tak kenal siapa semua orang disini.
      Ada faham makcik unknown?
      Gaya bahasa kamu orang perempuan....dulu pun aku sudah suruh kamu jual keropok, tak payahlah nak jadi agen umno....orang umno semua sudah lari....kesian kau ...

      Delete
    15. Unknown a.k.a sahabat pegawai JASA balaci dan macai losemah yg jahil lg menyombong diri serta bangang. Berhati serigala utk menipu dan putar alam bg tuan nya. Siapa pemutus bg tuan kamu? Si bijan Kah? Atau suami nya losemah? Siapa ketua pemutus kamu??? Kikikiki.. Moron zakar shit he he

      Delete
    16. erm, kamu lulusan SPM dan berkhidmat di jabatan pendidikan Malaysia??? Adakah itu jawapan yang ikhlas dari kamu atau hanya satu budaya yang sudah mendaging dalam kehidupan kamu, yakni berbohong. Adakah kerana jawatan itu kamu merelakan diri kamu mengikut jejak langkah ketua-ketua kamu untuk terus menjarah anak BANGSA kamu sendiri?? Adakah kamu ingin terus ‘menjual’ AGAMA kamu demi sesuap nasi??

      Aku amat pasti kamu tidak akan pernah lekang dari pertanyaan ‘siapakah ketua di dalam Pakatan Harapan BAHARU?’ sehingga kamu memainkan nada ‘fardhu Kifayah’. Aku tidak menafikan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud “Apabila tiga orang keluar bermusafir maka lantiklah ke atas mereka seorang untuk menjadi ketua.” (Abu Daud) dan “ Tidak halal bagi tiga orang yang berada di satu tempat melainkan dilantik seorang daripada mereka seseorang sebagai ketua.” (Imam Ahmad). Namun tidakkah kamu sedar akan kaedah mendahulukan Al-Dharuriyyat berbanding Al-Hajjiyyat berbanding Al-Tahsinat (dan kamaliyyat)???

      Adakah kamu terdiri dari golongan yang tidak mengerti fiqh aulawiyat dan lebih mengutamakan amalan ‘memilih ketua’ (yang belum dinisbatkan sebagai ketua negara) daripada mencegah mungkar yang berleluasa dalam masyarakat.

      Apakah kamu bersetuju dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud “Satu hari bagi pemerintah yang adil lebih afdal daripada ibadat enam puluh tahun. (riwayat Tabrani, Baihaki daripada Ibn Abbas)?? Sekiranya kamu engkar tanpa nas yang kukuh, maka kamu jauh lebih buruk dan hina dari kawanan binatang.

      Salam ya salam


      Dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    17. Ini unknown bior dia bercakap sorang jer.....lagi dilayan lagi banyak sampah dibuang dalam blog ni.

      Bro John Doe udah jangan mike layan lagi. Apa pon yg kita cakap takkan sampei ke hotaknya......dia tetap gitu juge.....Cukop2 le....bior dia menyalak sorang.

      Delete
  13. Brother John you're a hero
    Sahabat baca meleleh air liur
    Komen bro laku seantero
    Komen Sahabat sah bagero

    Nabi Daud Dan Raja Jalut
    Yang kecil menang nampaknya karut
    Yang besar bangga 3 juta pengikut
    Kapal dah senget nak benam ke laut

    Siapa nak lawan kehendak Allah
    Yang kecil menang yang besar kalah
    Yang kecil berhajat buang yang salah
    Buat yang betul kita berserah

    Pada Pak Rahman kita doakan
    Syabas jika nak tanding Pekan
    Mungkin lori brake tak makan
    Kereta kancil tamat garisan

    Walau siapa walau dimana
    Lawan Bijan kita terima
    Asal jangan Pdg Rengas sana
    Dibaling gelas berjahit lima..






    ReplyDelete
    Replies
    1. sahabatku yg gemar berpantun - apakah kamu sudah mengenal siapa diantara 4 puak didalam Pakatan Harapan BAHARU itu yang memegang bai'ah sebagai kuasa pemutus ?

      Sekiranya telah hadir si pemegang bai'ah maka coretkan aku serangkap pantun mengenainya

      Suka aku cadangkan agar Siti Kassim atau Marina Mahathir atau sekurang-kurangnya Maria Chin untuk bertanding di Pekan kerana mereka juga sedang berjuang untuk menyelamatkan Malaysia.

      Alangkah malangnya kamu wahai sahabat yang gemar berseloka melalui pantun - apakah kamu tidak mendengar pada seruan Lim Kit Siang agar tinggalkan perjuangan AGAMA dan BANGSA jika mahu mendapatkan kuasa Putrajaya

      Nasihatku seloka dan pantun yg kamu coretkan usah berani menyentuh pada urusan AGAMA dan BANGSA.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. Sahabat...engkau sibuk tentang pakatan apasal? Kau pergi lah sujud kat pemimpin2 umno dan pas yg menjadi idola kau tu.

      Delete
    3. .
      .

      Siapa terfikir PKR di pilih jadi MB Selangor padahal yang sibuk ialah Hassan Ali orang PAS. Begitu juga di Perak masalah melantik MB dapat di selesaikan dalam tempoh yang singkat. PAS yang menggelabah dan menghancurkan usaha PR.

      Biar lah Allah yang menentukan dan tidak ada masalah yang tidak boleh di selesaikan jika kita berpakat untuk kebaikan rakyat.

      Delete
    4. Terbaik bro fan tun...

      Sahabat bn kalau nak tanya bro fantun
      Mestilah ada baris dan iramanya
      Jawapan soalan mu dah banyak dijelas dalam pantun..
      Pegi le baca dulu jangan la wat bodo dok tanya tanya..

      Delete
    5. Setuju dgn bro 21:30.

      Pantun bro fan tun telah pun menjawab soalan2 bodoh sahabat yg jahil ini, tapi sahabat bukan sahaja jahil malah juga safih. Kalau diterangkan pun dia tak mampu faham.

      Biarlah dia gebang. Sapa pun tak percaya kat dia.

      Delete
    6. Unknown sahabat bn ini memang budak tiga suku tak faham bahasa dan 'akai kureng'.
      Dia ini saja saja nak menyibut kat sini. Umno tak bodoh sangat nak ambil orang bodoh jadi cyber trooper.

      Delete
    7. Salam ya salam pd unknown a k.a sahabat pegawai JASA yg tentu Sgt kampongan serta jahil malah menyombong diri berhati serigala dgn semua tipu daya serta helah.siapa tuan pemutus kamu? Bijan atau suami nya losemah?? Beri tahu aku siapa pemutus ketua kamu.. Faud zakar shit Kikikiki.. Moron!!!! He he

      Delete
    8. Apa biol lu unknown....lepas John Doe ko aim Fan Tun pulak. Soalan2 John Doe pon ko banyak belom berjawab.....sekarang ko nak cari pasal dengan Fan Tun pulak.
      Apa ke haramjadah luuuuu !!!

      Delete
  14. Ni pandangan luar kotak saya....apa kata gempur semua tempat, tapi bagi najib menang pekan. Kalu pakatan menang, najib boleh la jadi ketua pembangkang! Baru la ada fun sikit.

    ReplyDelete
  15. .
    .

    Perlu cipta satu perkataan yang membawa maksud 'FRONT'


    Kalau BARISAN memang se akan Barisan Nasional. Kita perlu lari dari bayangan Barisan Nasional.

    Ciri-ciri yang perlu di tekan ialah pembangkang lah yang ke hadapan membela rakyat.

    Barisan Depan Rakyat @ BADERA Malaysia.

    Wassallam.

    ReplyDelete
  16. Jgn lupa parti lebai yg kononnya nak jadi kingmaker pun akan meletakkan calun di Pekan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...jangan risau...parti lebai tu akan hilang deposit...

      Delete
  17. Saya hanya perhatikan sahaja sesama pembangkang sudah mula bertelagah. DAP banyak tidak sehaluan dengan PPBM. Bagaimana nak kalahkan Dato Najib??

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Udah2 ler tu hantu oii...simpan sikit bangang tu. Jangan nak carik salah je..

      Delete
    2. Si bangang yg jahil lg menyombong diri.. Selesai dulu masaalah Inflasi yg naik mencanak dan ringgit yg merundum. 1mdb pasti bijan akan berehat lama kt penjara sg buloh!!!

      Delete
    3. Dah nakhoda spm terlentang terkangkang kena smash kat bijik mata, tetiba pulak graduan mangkok ni nak mencelah?

      Beriya2 geng nam persen ni nak nunjukkan kebodohan diri

      Delete
    4. Merambuih le balik batu gajah kellies castle...

      Delete
    5. Graduate penipu
      Bila disiasat latarbelakang
      Takut terus bisu

      Delete
  18. Sahabat,

    Jika kita sedang memandu
    Didepan luas jurang berbatu
    Di kaki pulak lipan beradu
    Lipan dibiar, jurang tak tuju

    Jangan cerita agama dan bangsa
    Kita semua sayang negara
    DAP mendesak kita waspada
    2.6 billion tanggungan siapa?

    Jika ia DAP mendesak
    Baru acah saja nak lawak
    Umno suka habis bersorak
    Ke China komunis dia berarak

    Cakap macam pandai agama
    Jadi jurucakap tentu nak nama
    Tolong jawab nak dengar bersama
    Money laundering anda terima?

    Sikit sikit DAP yang jahat
    Jual negara Melayu yang buat
    Buta mata tak mahu melihat
    Jadi cerpenis pada pengkhianat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali lagi terbaik bro fan tun..

      Kawanan serigala menjadi contoh
      Gembala dan biri biri menjadi cerita
      Bukan nak kata unknown aka sahabat bn tu bodoh
      Bukankah dah jelas apa yg bro fan tun kata..



      Delete


    2. 2.6 B 1mdb melalak
      30.0 B forex bisu


      Delete


    3. 2.6 B 1mdb melalak
      30.0 B forex bisu


      Delete
    4. Tu je kau mampu tulis?

      2 baris tu je?

      Kot dedak segenggam pun najip tak bagi karang

      Delete
    5. Dah hotaknya takat tu jer..... kesiaaaaannnn......

      Delete
    6. 2.6 B 1mdb melalak
      40.0 B dieg bisu
      2.9 B spplash bisu

      Delete
    7. 50 B 1 mdb rugi
      14 B dlm akaun 5 ekor prompak
      Macai bisu
      40 b dieg _sprm tak siasat pon
      2.9 b splash- sprm tak siasat pon
      Ko plak nyibuk ...lebig bodooh dari yg bodoooh..

      Delete
  19. Assalamuallaikum.
    Dari Anak Melayu Singapura.

    Sahabat saya doakan kamu semoga di berikan oleh Allah Swt kelapangan untuk datang ke Singapura.

    Ziarah lah masjid2 kami, kau akan terpegun dengan keindahan dan kebersihan nya.

    Masjid2 tidak pernah terbiar tanpa jemaah dari subuh hingga ke isyak.

    Walaupun pemerintahan secular, tapi bebas berugama.

    Tiada larangan untuk tabligh2 dari negara asing untuk datang dan bermalam di masjid, perlu mengikut peraturan yang dah di tentukan.

    Jangan salahkan orang lain kerana tidak sehaluan.

    Tuhan Allah tu Maha Baik, jadi berbaik baik sangkalah kita kepada nya.

    Tidak perlu kita keluarkan ayat2 Allah kerana dan semata mata untuk menyokong.

    Pesan orang budiman, orang beriman ini ada 2 macam.

    1 Di berikan iman dan Al Quran dan,

    2.Di berikan iman dan tidak di berikan Al Quran.

    Walau kami di didik secara secular, tapi ISLAM adalah teras hidup kami.

    Wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapore melayu bukan musuh kami.. musuh kami melayu yg jadi barua Singapore@DAP... kamu melayu singapork yg tertindas dalam agihan peluang ekonomi dan pekerjaan... berapa ramai pekerja melayu yg jadi tentera berpangkat tinggi..? ELEKKK POODAH CIT....

      Delete
    2. 23.11 ni kampong habiss tak payah layan; mentsliti felda habissx

      Delete



    3. IndonesianReview.com -- Kematian Bapak Pembangunan Singapura, Lee Kuan Yew, tak ditangisi oleh banyak kaum Melayu di sana. Bagi mereka, Lee hanyalah seorang rasialis yang ingin melihat kaum Melayu selalu kelihatan bodoh dan pantas dianak-tirikan.

      Jangan berharap ada orang Melayu menjadi pilot swasta mapun militer di Singapura, atau menjadi perwira di medan tempur. Dalam latihan perang bersama, para perwira Malaysia pernah mengungkapkan keheranan karena tidak ada perwira Melayu di pihak Singapura.

      Di panggung politik. Dari kabinet yang beranggotakan 31 menteri (termasuk perdana menteri) hanya ada satu orang Melayu, yaitu Menteri Informasi dan Komunikasi, serta urusan Islam. Bandingkan dengan puak India yang menduduki empat kursi menteri, dan China dengan 26 kursi menteri (termasuk perdana menteri).

      Survei oleh Institute of Policy Studies pada 2013 terhadap 4 ribu responden Singapura membuktikan bahwa sebagian besar orang Melayu merasa diperlakukan diskriminatif ketika melamar pekerjaan atau dalam promosi jabatan. Salah satu bukti dari diskriminasi terhadap orang Melayu adalah "Only Chinese need apply" atau "Knowledge of Mandarin required" di banyak iklan lowongan pekerjaan.


      Delete


    4. Rank... Country ...Motor vehicles per1000 people


      47 Belarus 362
      48 Malaysia 361
      49 Trinidad 353
      50 Hungary 345
      51 Saudi Arabia 336
      .
      .
      .
      93 Colombia 148
      94 Singapore 148
      95 Venezuela 147


      Delete
    5. Di malaysia adekah cina ato india diberi peluang memegang jawatan ketua turus tentera dan IGP?..berapa ramai cina dan india dlm ATM dan polis dan jabatan kerajaan..

      Delete
    6. Saudara Ismail Ahmad,

      Saya orang JB. Saya selalu ke Singapura kerana ramai saudara di sana.

      Memang benar, Masjid di Singapura amat terjaga. Saya pernah ke Masjid Mukminin Jurong dan Masjid Baru di Bedok.

      Saya lihat Masjid Baru di Beduk setinggi 3 tingkat. Siap dengan kelas mengaji di tingkat 3 dan lif. Ada restoran di tingkat bawah. Masjid juga sangat bersih dan terjaga.

      Mengenai komen yang mengatakan orang melayu tidak menangis sewaktu Lee Kuan Yew meninggal dunia, sebenarnya saya sendiri pun heran melihat ada juga keluarga orang melayu yang menangis dalam TV pada hari pengebumian Lee Kuan Yew.

      Ada persepsi yang sebenarnya salah daripada Indonesia dan Malaysia.

      Saya setuju dengan saudara, sebaiknya, orang Malaysia pergi tengok sendiri keadaan sebenar di Singapura.

      Delete
  20. Bro Ismail info terbaek
    Melayu Singapura Islam terdidik
    Hanya Sahabat kelakuannya pelik
    DAP dibenci komunis dibodek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu Sngapore bukan musuh &asing
      Melayu barua S'pork@DAP musuh utama
      Melayu Spore sudah tertindas dan terasing
      Barua Singapork@DAP untuk dibinasa

      ini kali lah UBAH & SIMEN

      Delete
    2. Kikikiki.. Apa punya giler babi nya nih makcik simen, meh picit tetek Ciput lesbi ko tu.. Kikikiki.. JASA bangang!!!

      Delete
    3. banyak makan dedak semalam tuh...sel2 otak tak bersambung...kesian si pemakan dedak 23.17...alif mim nun wau....alif tendang wau....SARKIS....

      Delete
  21. Buat masa sekarang kekalkan dulu formula PR untuk mengelakkan ketidaksammaan pendapat...

    Kerjasama yg mustahak elakkan pertandingan dlm kawasan kerusi yg sama...kawasan DAP yg menang bagi DAP..kawasan yg ramai pas bagi Amanah..kawasan Yg dimiliki PKR bagi pkr...kawasan umno menang tipis bagi Bersatu...
    Persetujuan mengikut suara majoriti
    DAp perlu menjaga kehendak akar umbi..
    Kalo ikut cara bn pon ade kelemahan...parti dominan yg jadi ketua mudah menyeleweng mcm umno...akibatnye mca gerakan dan mic hilang penyokong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo bn tumbang oarti2 serawak akan join PH...

      Delete
    2. Sama pandangan macam saya. Apabila UMNO tewas BN dgn sendirinya akan terbubar.

      Kalau pokok dah tumbang kura-kura pun akan panjat di atasnya.

      Delete
  22. Najib ni bebal semua org yg ada fikiran waras tau. Tak tau banyak pun tapi dia pasti tau kekuatan tun dan pakatan harapan. Memang dia ni sengal dan jelas seorang penipu. Aku yakin dia pun tau kekalahan BN bukan mustahil. Tak payah pikir sapa yg lawan dia di pekan. Ada kemungkinan jugak dia tak bertanding dan lari luar negara. Pakatan harapan kenalah letak dalam manifesto yg najib akan masuk sungai buloh kalau BN tumbang. Panglima bugis akan terkencing dalam seluar dan lari bawak anak bini. Tak percaya buatlah manifesto tangkap najib.

    ReplyDelete
  23. Sahabat form 5. Ahmad bashah form 3. Ngam sangat la tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu level dgn sami vellu la depa tu gamaknya huhu

      Delete
  24. saya menyokong 100% siapa saja yg d pilih olih pucuk pimpinan parti.

    namun utk memberi tentangan yang 'credible', bakal calun nya wajiblah d umumkam dgn secepat mungin. ini adalah utk memberi masa secukup nya kpd calun berinteraksi dgn warga.

    bak kata tun m .it is doable. ia sukar tetapi tidak mustahil.

    jika PPBM membuat keputusan utk 'give d seat a pass', maka saya berharap calun bebas akan tampil utk bertanding.

    tujuan nya adalah utk memberi mesej yg jelas bahawa 'kemungkaran' wajib d perangi n warga pekan d beri peluang utk menuntut kembali maruah mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya berpendapat calon dipekan elok sekurang2 nyevanak pahang..kalo ade anak pekan yg layak mcm dato rshman lagi baik..
      Najib bukan dilshirkan dipekan..sedara mara dia pon bukan rapat sangat dengan najib ditambah ego rosmah...
      Kekuatan najib dipekan dengan duit,ketja kuat adun dan kem askar..

      80 % melayu pekan grup B40 yg duduk di kampong2 tradisional..
      Walo ada industri automotif tak membantu meningkatkaan pendapatan anak pekan..majoriti yg bekerja di industri orang luar pekan..
      Ini peluang exploitasi dato rahman...
      Dato sheikh fuzi banyakb tumpubdi kuala pahang bukan untuk tingkatkan taraf hidup orang tempatan tapi lebih untuk naikkan nama dia nak jadikan kawasan tumpuan oelancongan...peluang dia nak kerusi mb pahang

      Kawasan felda cini dan frlcravsri makmor datobrahman boleh main isu felda dan harga komaditi sawit...perumahan bersepadu yg dibina bukan jadi hak milik..transit house...
      Sekian dulu

      Delete
  25. Saya sokong pendapat Tuan Budin.

    Anina orang Kedah tak perlulah sibuk nak lawan Najib di Pekan. Sekalipun Anina seorang srikandi yang berani tapi saya melihatnya tidak ada semangat team work. Bgmn ia boleh mendahului team kepimpinan PPBM untuk ketengahkan dirinya sbg calon.

    Ia mungkin menjawab ia hanya bermain2 tapi saya percaya isu sepenting ini tidak sepatutnya dibuat cuba-cuba atau main-main. Sudah tiba masa Anina meletakkan dirinya sbg seorang team player.

    Kalau mahu cuba-cuba, cubalah di Langkawi dan bukan di Pekan.

    Utk Ezam pula bagi dirinya ialah do or die. Kot mana pun Ezam dah tak ada tempat lagi. Orang spt Ezam tidak perlu dinasihati apa apa lagi. Biar je laah..

    Betul saya setuju dgn pendapat bahawa pak rahman jpc adalah calon terbaik. PAS pun mgkn nak cuba juga tapi tak kisahlah apa pun.

    Sesetengah orang melihat pak rahman jpc sebagai teringin menjadi YB. Saya pula melihat ini satu keberanian untuk berdepan dengan sang singa di dalam kandangnya sendiri.

    Calang-calang orang bukan saja mahu mencabar Najib, mahu kentut depan Najib pun takut.

    Saya berharap PPBM tidak lepaskan kerusi ini terutama apabila telah ada seseorang yg secara terbuka menyatakan kesanggupan berlawan dgn sang singa di lubuk sang singa itu sendiri.

    Masih di atas sejarah David and Golliat tak mustahil Najib boleh ditewaskan.

    Kalau mustahil sudah tentu watak2 spt Anina dan Ezam takkan mahu cuba-cuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat spm tu taknak ke cuba-cuba juga?

      Ayat bebonga2 xjd masalah sbb semah leh sponser blori2 bunga

      Delete
  26. Syabas diucapkan kepada Dato Rahman diatas keberanian mrnawarkan diri untuk menentang Najib.walau pun kelihatannya agak sukar tetapi tidak mustahil!!...marilah saudara2ku semua kita mendoakan akan kejayaan Dato Rahman menegakkan kebenaran.InshaALLAH

    ReplyDelete
  27. Payah juga cari calun sesuai lawan najib.

    Renungkan...


    Pengusiran (Al-Ĥashr):14 - Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. Permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu, sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengerti.

    ReplyDelete


  28. Mat Sabu Pengerusikan Mesyuarat Ganti Wan Azizah, Bukti DAP Berkuasa

    Semalam, Dr Wan Azizah telah dikejarkan ke hospital kerana tidak sihat, sebagai pengganti Presiden PAN Mohamad Sabu telah 'dimuliakan' oleh Pakatan Harapan (PH) sebagai pengerusi mesyuarat pertama bersama-sama Parti Cap Bunga Raya.

    Diantara yang hadir ialah pahlawan tua Dr Mahathir , dan TSMY


    sian.... berapa rendahh ko nak turun Mahathir ??


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ular tedung kalau menyusur di bawah akar pokok pun tak akan hilang bisanya.

      Ada pula ular lidi yang suka menunjuk-nunjuk padahal dirinya hanyalah haprak kalau ia panjat sampai ke pucuk sekalipun takkan ada bisanya..

      Teringat plak 'baling gelas tak pecah'.

      Delete
    2. Senang sangst nak dapat bukti..dengan jadi pengerusi mesyuarat terus ade bukti...
      Itu pendapat cts blogger upahan putar alam...yg kopipes pon kaki kopi pes..

      Delete
  29. http://www.amenoworld.org/2017/03/memalukan-menteri-kantoi-merasmikan.html?m=1

    Nak tonjol diri...sijil palsu pon menteri umno nak rasmikan..

    ReplyDelete
  30. Salam Bro John Doe,

    1. Thank you for responding to my earlier comments in the last entry. Indeed, it is a bit of disappointment but then I also believe "David CAN DEFEAT Goliath..", insyaAllah.

    2. Of course if the compromise is for a common agenda to remove the kleptocratic government, why not if it brings success.

    3. I would certainly support Datuk Rahman jpc to take on najib when compared him to ezam and or ainina. Being a local has its advantages

    4. I have always hinted out in several blogs as to my suggestion for Bersatu to reach out to joe in sarawak.

    Love to hear your comments on this point no. 4

    Regards



    ReplyDelete
    Replies
    1. In modern politics, definately any David can humble a weak Goliath...especially a Goliath who can only depend on the past record of his predecessors but not his own; a Goliath whose respect is not earned but bought; a Goliath who is more often laughed at instead of being looked up upon, a Goliath who surrounds himself with clowns...people do laugh at clowns!

      Delete
  31. KOS ECRL MAHAL, BOLEH BUAT SATU LAGI PROJEK KERETA API SELURUH SEMENANJUNG

    Saya mengambil maklum perkembangan terbaru dalam jawapan bertulis Jabatan Perdana Menteri (JPM) bahawa Kerajaan China telah mengemukakan tawaran pakej kewangan yang menarik dan memberi kelebihan kepada Malaysia dalam pelaksanaan Projek Rangkaian Rel Pantai Timur (ECRL) bernilai RM55 bilion.

    1. Bagi saya kos ECRL yang akan dibina mulai Julai 2017 dan dijangka siap pada 2024 ini terlampau tinggi. Sedangkan pada 26 Julai lalu, laman pendedah maklumat Sarawak Report (SR) telah melaporkan bahawa kos sebenar projek berkenaan hanyalah RM27 bilion. Namun SR mendakwa kosnya sengaja ditingkatkan bertujuan mengumpul dana bagi membayar hutang-hutang 1MDB.

    Pendedahan SR itu dilengkapi 'leaked documents' yang menunjukkan anggaran kos projek serta memaparkan jadual pembayaran hutang 1MDB. Dalam hal ini timbul persoalan, adakah rakyat Malaysia dipaksa berhutang dengan bank China bagi menutup hutang 1MDB?

    2. Projek tersebut yang menghubungkan Lembah Klang dengan Kuantan, Pahang sehingga ke Terengganu serta Tumpat di Kelantan dianggarkan sejauh 600 kilometer. Jika kos ECRL dikaji secara kasar, yang mana RM55 bilion dibahagikan kepada 600 kilometer maka kos per kilometer adalah bersamaan dengan RM92 juta.

    Sedangkan kos pembinaan landasan paling mahal adalah RM36 juta per kilometer (projek kereta api paling sukar dibina, Yi Chang-Wanzhou Railway). Sekiranya anggaran itu digunakan kepada ECRL maka kerajaan boleh membina 1,527 kilometer atau 2.5 kali ganda lebih panjang daripada projek asal.

    Dengan ini, kerajaan tidak perlukan ECRL dan projek keretapi laju ke Singapura (HSR). Dengan baki lebihan bajet itu juga kerajaan mungkin boleh menaiktaraf servis KTMB.

    3. Projek ECRL juga menimbulkan beberapa persoalan yang perlu dijawab oleh kerajaan Malaysia berhubung lantikan kontraktor dan sub kontraktor yang diragui dipilih dalam kalangan syarikat tempatan.

    Juga, apakah jaminan kerajaan bahawa pekerja-pekerja projek ini adalah warga tempatan? Adakah benar pekerja asing dari China akan dibawa masuk semata-mata kerana kos buruh yang lebih murah?

    4. Sehubungan itu, saya bercadang merangka satu polisi mengenai pengangkutan awam sebagai alternatif kepada projek-projek BN yang menggunakan kos melampau.

    Mengikut pandangan Pakatan Harapan, bajet besar yang digunakan BN tersebut membolehkan negara membangunkan industri pengangkutan awam bersepadu yang meliputi Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

    Selain itu, Pakatan Harapan juga komited untuk meningkatkan peratusan perbelanjaan pembangunan (termasuk pengangkutan awam) dalam Bajet Kerajaan Persekutuan sekiranya memerintah selepas pilihan raya umum ke 14 kelak.

    YB Lee Chean Chung
    ADUN Semambu

    ReplyDelete
    Replies



    1. Cuba ko buat satu kertas kerja .... nyatakan butiran2nya serta kosnya sekali...dan jumlahnya...

      Baru kami percaya


      Bagaimana pendapat kamu berkaitan dg kajian terowong dasar laut yg beharga rm300J dengan mengemukan lapuran dalam beberapa helai kertas A4 saa.... mahal atau murah??


      Delete
    2. 8.05,

      Boleh tak butirkan macam mana najib dapat duit 2.6 bil...

      Kalau ada, baru kita boleh percaya. Ini tidak asyik nothing to hide...:)

      Delete
    3. Ko dah pernah buat terowong bawah laut?....ato ade orang lain dah pernah buat untuk bandingkan kos mahal ato murah...kalo tak de baik ko oegi tido..

      Delete
    4. 8.48,

      Ko pernah butirkan derma 2.6 bil dan buat money trail?

      Delete
    5. Anon 805

      Kajian terowong tak terbuang begitu saja..

      Ia masih sebuah kajian yg sah oleh enginner bertauliab.. Bila jambatan pinang dua dua dah jem mana nak lari?

      uk dover dan Perancis calais pun ada terowong bawah tanah dan telah bantu kehidupan rakyat 2negara asing apatah Penang dan Kedah Malaysia!!

      Kos bawah tanah memang mahal.

      DI JEPUN MRT BUKAN SAJA BAWAH TANAH TAPI LIMA LAPIS SAMPAI KERAK BUMI! ADA SOGO HOTEL DAN PADANG GOLF LAGI BAWAH TANAH!

      esok lusa sudah pasti terowobg akan jadi reality samada di bawah bn atau dap.

      Kos ecrl ni juga bukan murah.. Memang mahal . Apakah berbaloi kontrator komunis yg uruskan? Apakah komunis akan naik harga separuh jalan . Apakah syarat terma komunis? 55b utk 500kilometer?

      Siapa yg untung jika ada keretapi ni? Kalau bukan china komunis...

      Di sini sudah nampak jelas siapa beneficiary dan siapa losers... Cukup tak perlu buat kertas kerja perah otak

      Yang untung tetap china komunis 55b

      Delete
    6. Dah ade dengan fbi dan tun madey..ko boleh mintak..ngook..

      Delete
    7. pernah tak pernah....dah ada bukti serata dunia pasal 2.6b tuh...kat sini je takde kes...

      Delete
  32. Apa kata PH jgn letak calon di Pekan, biar kita tengok samada si lobai letak calon pas ke tak lawan umno.. kalau najib menang PADAN MUKA pas... kalau pas menang sama-sama kita tengok muka2 pendedak berserban mana najib nak dedah... biar sama2 masuk jel... pergghh..

    ReplyDelete
  33. Clear sign of distress in umno.....

    1. Umno is now curbing teachers right to show dissent

    2. Umno is all out against public debate

    3. Umno is all out to cut expenses as the treasury is running out funds.

    4. Umno is using KSN to scare off civil servants.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapi Betina (Al-Baqarah):193 - Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. JIKA mereka berhenti (dari memusuhi kamu), MAKA tidak ada permusuhan (lagi), KECUALI terhadap orang-orang yang zalim.

      Wanita (An-Nisā'):76 - Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, karena sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.

      Delete
    2. Telah terbukti fitnah40k bangla, blackout, dakwat kekal, altantuya. Mereka takut najib mereka tak takut Allah.


      Sanggup bekerjasama dengan dap yang tun akui dari awal musuh islam?

      Pengampunan (At-Tawbah):13 - Mengapakah kamu tidak memerangi orang-orang yang merusak sumpah (janjinya), padahal mereka telah keras kemauannya untuk mengusir Rasul dan merekalah yang pertama mulai memerangi kamu? Mengapakah kamu takut kepada mereka padahal Allah-lah yang berhak untuk kamu takuti, jika kamu benar-benar orang yang beriman.

      Delete
    3. Adakah harussaini, shukri dan dr rahman Telugu Allah swt bartending dengan Tunisian mereka?

      Delete
  34. Ya Allah..percepatkan kes2 yang dijalani do USA, Switzerland can Singapura.

    Sesungguhnya melayu muslim masih tidur terlalu kekenyangan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Fear is a disease that consumes the soul of the one who embraces it. Man’s total capacity to fear is fixed: the more he fears one thing the less he fears another. People fear standing up to a tyrant because they are afraid of some harm that he ‘may’ cause them, even though that harm is limited to the life of this world. Such people have little or no fear for any harm that Allah will cause them in the Hereafter. However, if these same people were to fear the Day when they shall return to stand before the Lord of the Worlds, they would not fear any tyrant on the face of the Earth. “Do they fear them? Allah is more worthy for you to fear if you are indeed believers.” (Quran 9:13)
      Babar

      Wanita yang diujie (Al-Mumtaĥanah):5 - "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami (sasaran) fitnah bagi orang-orang kafir. Dan ampunilah kami ya Tuhan kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

      Delete
    2. Berealiti, berfakta dan berkebenaranlah wahai pengguna ayat2 quran can hadiths. Hangman berhipokrit...Allah murka mereka yang lidahnya bercabang

      Delete
  35. JAWAPAN BALAS TERBAIK DARI ANGGOTA POLIS KEPADA MENTERI BN.

    Dok ckp anggota polis berhutang ni mmg best...tapi pernah terfikir tak kenapa berhutang? Sbb menteri yg bijak mcm datuk la.

    Lif kat berek pun tak pernah terniat nak betulkan, berek rosak sampai air melimpah pun kena repair sendiri.

    Nak harap menteri yg ckp pandai ni, cecah kaki kat perumahan polis pun tak pernah. Kalau dtg pun nak undi untuk pilihanraya.

    Uniform kena buat sendiri baru claim, kasut kena beli sendiri baru claim. Lepas tu claim pulak ikut suka nak bayar bila.

    Duduk berek, tapi motor asyik hilang. Pernah menteri cerita hal ni?

    Gaji banyak tu, nak bayar taska jaga anak sahaja dah rm350-400 seorang. Kalau anak 4 dah berapa? Lepas tu bas sekolah anak dah rm120 sebulan, kalau 4 org? Beli beras, bayar api, beli keperluan asas sama je bayar mcm org kaya. GST kena bayar, tapi BRIM tak boleh claim sbb ikut gaji.

    Nak beli rumah PPR or rumah DBKL tak boleh, sbb had gaji rm2500, nak beli rumah projek swasta pun tak lepas sbb gaji tak cukup syarat, nak duduk berek....rosak teruk. Terpaksa la sewa, sewa pulak dekat rm750-1000. Elaun sewa rumah rm480.

    Pak menteri ckp la, siapa yg tak telus dlm hal kewangan ni? Bg naik gaji, tapi kenaikan gaji dari gaji tahunan. Jgn ckp pasal hutang la menteri, jgn sampai semua polis n army sakit hati tak undi BN.

    Polis diam2 buat kerja mcm anjing ada nampak tak? Buat kerja mcm hamba semata-mata nak bg menteri duk dlm aircond, naik kereta ada pemandu, gaji n elaun keraian cecah berbelas ribu.

    Minyak free untuk menteri jalankan tugas. Ada pengawal peribadi dari polis, ada eskot dari polis.

    Pernah fikir kenapa polis berhutang? Minyak petrol harian polis bayar sendiri dgn ikut kenaikan harga semasa.

    Menteri ada fikir yg ni dulu tak sblm cerita pasal hutang polis? Check balik semua masalah ni, baru check pasal hutang polis. Bila raya dpt la kuih dari isteri-isteri menteri konon kebajikan polis, hakikatnya....Allah je yg tahu.

    Bila dekat nak pilihanraya, mcm-mcm program bodek polis dijalankan. Fikir balik la sblm ckp....polis dah meluat dgn hal mcm ni. Polis duk diam2 buat kerja, hargai la yg tu.

    Menteri 5 tahun sekali bertukar, polis 20 tahun pun belum tentu naik pangkat.

    Dari orang lama. Pangkal 9.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahurabi.. Polis dan tentera mereka mengadai nyawa tiap2 hari. Keluar pintu rumah belum tentu balik. Mati itu pasti, hidup insyallah. Bijan buat onar pinjam dari yahudi USD 50 billion utk tujuan tidak produktif, ini lah bahananya inflasi, brg naik,ringgit jatuh. Terkesan pada semua. Elok la Kita buang dia ke laut bersama losemah dan tapak rumah dia sekali. Kerana dia dh menderhaka pd Kita rakyat semua. Rakyat tidak akan menderhaka pada pemerintah, melainkan memerintah itu yg menderhaka dulu kepada rakyat.

      Ini Kali lah
      Kita ubah PM najib
      Kita simen partai BRG naik

      * p/s pada unknown a k.a sahabat, siapa tuan pemutus kamu Si bijan Kah atau suami nya losemah??!! Jawab dgn jujur dan ikhlas dgn lidah yg fasih.

      Delete
  36. Selagi dedak masih ada jangan harap melayu muslim berubah, betul tak harussaini, shukri dan rahman?

    ReplyDelete
  37. Anina sama Ezam ni apa hal ? Dah mabuk ketum ke ? Pii la main jauh jauh. Kamu nak sibuk kat Pekan apa kes ? Jangan jadi bodoh bahlul. Orang Pekan mau orang asal dari sini macam Rahman. Bukan muka luar macam korang. Ada faham ??

    ReplyDelete
  38. Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):37 - Maka Tuhannya menerimanya (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik, dan mendidiknya dengan pendidikan yang baik dan Allah menjadikan Zakariya pemeliharanya. Setiap Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan di sisinya. Zakariya berkata: "Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan) ini?" Maryam menjawab: "Makanan itu dari sisi Allah". Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab.

    Jauhi dedak.

    ReplyDelete
  39. My observation is most PM and BN ministers are having bipolar disorder.

    Be prepared for a zimbabwean type of experience

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa tu??!! Unknown a.k.a sahabat tak faham ckp org putih lg pun dia SPM gred 3,English fail dapat 8.Dia sekolah aliran sastera.

      Delete
  40. (22:11 )   And of the people is he who worships Allah on an edge. If he is touched by good, he is reassured by it; but if he is struck by trial, he turns on his face [to the other direction]. He has lost [this] world and the Hereafter. That is what is the manifest loss.
    ( 22:12 )   He invokes instead of Allah that which neither harms him nor benefits him. That is what is the extreme error.
    ( 22:13 )   He invokes one whose harm is closer than his benefit - how wretched the protector and how wretched the associate.
    ( 22:14 )   Indeed, Allah will admit those who believe and do righteous deeds to gardens beneath which rivers flow. Indeed, Allah does what He intends.
    ( 22:15 )   Whoever should think that Allah will not support [Prophet Muhammad] in this world and the Hereafter - let him extend a rope to the ceiling, then cut off [his breath], and let him see: will his effort remove that which enrages [him]?

    ReplyDelete
  41. “People with small hearts will minimize & belittle all that you do; people with large hearts will encourage & find good in all that you do.

    Yasir Qadhi

    ReplyDelete
  42. Insyallah...amin ya allah..boleh kalah kan tumbang bn umno di pekan...sebarkan skandal altantulya..mh370. Mh17. King jon nam..1mdb. Felda. Keratapi rm100 bilion. Duit rm2.6billion.....kuncu kuncu umno membuli rakyat pekan...segala projek dimakan umno...kos 1juta...400k je dibuat...kos 100k..40 je dibina...kos 25k..1000 je dibina....penipuan..seleweng duit negara...masuk perut anak beranak...

    ReplyDelete
  43. Insya allah yakin...ceramah kepada orang asli..nyatajan penipuan najib dan dun...semak pengundu kemboja.bangsa. kem tentera batu 10.
    Undi pos sape yg tandakan kertas undi..

    Buat petysyen senarai undi pos kem tentera batu 10...senarai didedahkan...hari undi didedahkan...
    Semua mesti ada petsyen telus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dedahkan lah kalau da ada bukti... berita cerita... bukti tak sama.

      Delete
  44. Peneroka mesti dibela...bongkar segala penipuan felda..
    Belia di sedarkan..masa depan dan ekonomi mereka..pekerjaan..perniagaan..nilai matawang..gst ..hapus..miskin dapat bantuan rm500..sebulan..makanan..pakaian..
    Tanah asli tak diceroboh...hutan dan bijih tak diceroboh atau di gali sesuka hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah ...penipuan individu dalam felda... tak pasti sudah didakwa? Mana2 organisasi ada individu yang tamak haloba.

      Delete
  45. tak payah lah sesapa bertanding lwn jiban. bagi bai jer, kasi menang free. biar takda pilihanraya kt pekan. menggelupur pekan tak dapat habuan masa pru. jiban pun tak perlu buat janji kosong pada org pekan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...