Wednesday, 8 March 2017

KENAPA 11 RAKYAT MALAYSIA DI KOREA UTARA TIDAK DIKELUARKAN LEBIH AWAL?


Ketika krisis diplomatik antara Malaysia dengan Korea Utara kian memuncak sekarang ini, keprihatinan semua pihak ialah tentang nasib 11 rakyat kita yang bagai dijadikan tebusan di negara komunis tersebut.

Ia berikutan Korea Utara mengeluarkan sekatan kepada rakyat Malaysia daripada meninggalkan negara tersebut sebagai jaminan kepada keselamatan petugas kedutaan mereka di negara ini susulan pengusiran dutanya, Kang Chol oleh Wisma Putra.

Pyongyang juga kemudian bertindak mengusir Duta Malaysia di Korea Utara, Mohamad Nizan Mohamad, tetapi beliau sudah pun dipanggil pulang oleh Wisma Putra sejak 22 Februari lalu.

Dilaporkan terdapat 11 rakyat Malaysia, termasuk ahli keluarga kakitangan kedutaan berada di Pyongyang ketika ini.

Sebagai balasan kepada tindakan Korea Utara itu, Najib Razak juga mengeluarkan arahan yang sama iaitu tiada rakyat Korea Utara dibenarkan meninggalkan Malaysia. Sebelum itu, Zahid Hamidi mengeluarkan arahan kakitangan kedutaan Korea Utara tidak dibenarkan meninggalkan negara ini.

Walaupun sehingga ini 11 rakyat Malaysia itu dilaporkan berada dalam keadaan selamat dan tidak sebagai tebusan dalam ertikata yang sebenarnya, malah masih bebas untuk bertugas dan keluar ke mana-mana, tetapi tentunya semua orang juga sedar bahawa pelbagai kemungkinan boleh berlaku di Korea Utama kerana sikap pemerintahnya yang diketahui sangat keras dan tidak berperikemanusiaan.

Secara kebetulan pula angka 11 yang merujuk kepada jumlah rakyat Malaysia di Korea Utara itu adalah angka kegemaran Najib sendiri dan ia sekaligus menimbulkan pelbagai tafsiran yang lain berkaitan masa depan Perdana Menteri.

Apa nasib 11 rakyat Malaysia itu terus menjadi tanda-tanya dan kerisauan kepada sesiapa pun jua sehinggalah krisis diplomatik ini dapat segera diselesaikan.

Melihat kepada apa yang terjadi ini, ia segera mengingatkan saya akan pertemuan bersama beberapa rakan bloggger dan ahli politik dengan bekas Duta Malaysia ke Kanada, Datuk Dennis Ignatius pada 1 Mac lalu di Petaling Jaya.

Meskipun tajuk perbincangan dalam pertemuan itu ialah mengenai pelaburan China di Malaysia dan kesan-kesannya kepada masa depan negara, tetapi beliau turut juga menyentuh mengenai apa yang sedang berlaku dalam hubungan dengan Korea Utara selepas terjadinya pembunuhan Kim Jong-Nam di KLIA 2, 13 Februari lalu.

Antara kata-kata Datuk Dennis yang masih saya ingat ialah beliau mengatakan, sebelum apa-apa langkah diplomatik mahu diambil oleh kerajaan, Malaysia seharusnya membawa keluar terlebih dahulu semua rakyat kita yang berada di Korea Utara.

Kata beliau, adalah merbahaya membiarkan rakyat Malaysia terus berada di Korea Utara dalam keadaan hubungan diplomatik menjadi tidak menentu dan sukar dijangka.

Maka sekarang ini saya turut tertanya-tanya, mengapa hanya Duta Besar saja dipanggil pulang oleh Wisma Putra, tetapi kakitangan kedutaan, ahli keluarga dan rakyat Malaysia yang lain terus dibiarkan berada di Korea Utara?

Apakah apabila Malaysia mahu bertindak mengusir duta, melarang kakitangan kedutaan dan warga Korea Utara meninggalkan negara ini, mereka tidak memikirkan nasib 11 rakyat Malaysia di Pyongyang itu?

Meskipun pelbagai cadangan dan idea disarankan oleh pelbagai pihak untuk menyelesaikan krisis diplomatik itu, termasuk antaranya dengan meminta agar kerajaan menyerahkan saja mayat Kim Jong-Nam kepada kedutaan Korea Utara sebagaimana yang diminta, membenarkan bedah siasat kedua dengan kehadiran pihak berkuasa Korea Utara atau melantik orang tengah seperti China dan Russia, hakikatnya penyelesaian adalah lebih  mudah jika semua rakyat Malaysia telah selamat dibawa pulang sejak awal lagi.

Bagaimanapun, yang berlaku telah pun berlaku dan kita tetap mengharapkan krisis ini dapat diselesaikan dengan baik dan paling penting 11 warganegara Malaysia itu dapat diselamatkan dengan segera.

Tidak berbaloi sama-sekali jika akhirnya terjadi sesuatu yang tidak diingini kepada 11 nyawa yang tidak berdosa itu.  (ShahbudinHusin 08/03/2017).

143 comments:

  1. 2 wanita yg terlibat secara langsung meracun abang presiden NK berjaya ditangkap... Dari 2 wanita ni telah diperolehi maklumat perancang pembunuhan...jadi kenapa tak keluarkan larangan kpd yg terlibat sahaja...takkan semua pegawai NK terlibat...ini menimbulkan kemarahan NK kalo semua dilarang keluar dari malaysia...ato kalo perancang telah keluar lebih awal keluarkan perintah tangkap melalui kedutaan NK dan meminta korea utara extradisi...interpol mungkin tiada hubungan dengan NK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki.. Allahurabi apabila Si jahil bijan di beri kuasa dan dikuasai oleh tuan politik nya singapork dan losemah.. Apa yg boleh Kita harapkan..keselamatan negara huru hara kapalterbang kena tembak,terbenam dlm laut, individu berprofil tinggi di bunuh di bumi Kita sebagai pertunjuk Intel Kita amat2 lemah.. Apa punya giler babi nyer nih..Kita dh jd negara pariah.. Nukilan alumni juga Newcastle university, unknown aka sahabat.. Kihkihkih..

      Delete
    2. Kebodohan pemimpin yang boleh dikongsi&share sesama rakyat marhaen walaupun dibebani membayar cukai yang tinggi untuk membayar hutang bilion-bilion ketirisan&keborosan negara ditadbir penyanggak.Kalau rakyat cakap2 kedai kopi dituduh buat fitnah, bila bercakap dengan orang ramai tahu tentang isu semasa dituduh menghasut pula.undi dan kempen adalah hak drmokrasi dijamin perlembagaan negara, kalau ini dipertikaikan golongan dedak bagus lagi ikut jejak negara komunis korea utara dijamin tiada pilihanraya.Hasil kekayaan negara korea utara boleh nampak digunakaan dalam ketenteraan, hasil kekayaan kita pula boleh dinampak pada gaya hidup/kemewahan kehidupan pemimpin kleptokrasi.

      Delete
  2. It clearly shows immaturity of najib as a national leader. Nonetheless he is excellent at planning a grand heist.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agree. Najib is NOT fit to be a PM whatelse fo b a leader. Never in the young history of Msia, the PM has so many scandals as him.
      Sharing what an ex senior civil servant told me as v were waiting for Maghrib pray.

      Delete
    2. Yes, obviously it's not a smart move.

      Delete
  3. Admin....tidak terfikir tindakbalas korea utara...seblm ni blm pernah berlaku dimana2 negara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakkan Korea utara memang tidak dapat diramal disebabkan mereka berfikir diluar kotak.

      Delete
    2. Nsjib langsung tak ade kotak...hi3

      Delete
    3. Betul 18.01....TETAPI, media2 antarabangsa telah melaporkan bahawa sejak terlantiknya pemimpin baru korea utara ni, rejimnya tidak stabil. Malah pemimpin mudanya sanggup membunuh pak ciknya sendiri, seorang yg berjawatan dan berpengaruh. Dia tidak hirau pandangan negara luar. Dia dah purge ramai yg dilihat sebagai mengancam kedudukannya. Dia ni unpredictable. Pemimpin kita patut bertindak lebih awal mengosongkan kedutaan kita. Dan perkara ini PERNAH berlaku semasa revolusi iran, kedutaan amerika dikepung dan kakitangannya diambil sebagai tebusan.

      Delete
  4. Ahli Parlimen tak dibenar tanya tentang Cybertrooper #RespectMyPM

    AHLI Parlimen Bukit Katil Melaka, YB Shamsul Iskandar Md Akin TIDAK DIBENARKAN untuk bertanya soalan di parlimen tentang cybertrooper #RespectMyPM yang mempertahankan Perdana Menteri di halaman facebook rasmi miliknya.

    Shamsul sebelum ini cuba bertanya kepada perdana menteri, berapakah jumlah perbelanjaan kerajaan yang telah dikeluarkan untuk mendanai atau membayar kumpulan cybertrooper #RespectMyPM bagi mempertahankan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di media sosial.

    Bagaimanapun soalan itu telah ditolak oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat, melalui satu surat pemberitahuan secara rasmi yang disampaikan kepada Shamsul, bertarikh 3 Mac 2017 ditandatangani oleh Setiausaha Dewan Rakyat, Datuk Roosme Binti Hamzah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan pakai duit kerajaan nak bela najib plak...kalo nak lawan korea utara boleh lah pakai...kalo nak pertahan najib dah kira salahguna dana kerajaan..

      Delete
    2. 1813, malom saja le, bajet PMO amat besau, ngalahkan bajet suatu Kementerian.

      Apa saja nak di buat nya, di buat nya. Gitu jugak so-called FLOM.

      Delete
  5. Tu pasal najib tak fikir dulu sebelum bertindak...dia ingat korea utara tu nak guna diplomasi, jangan harap la..diplomasi apa kalo ko dah suruh diplomat dia balik..takda la diplomasi..tunggu dan lihat je la apa nak jadi..rakyat disana skang dikabarkan oleh media masih ok..tapi persoalannya kalo diaorg ko apa najib dan kerajaan malaysia boleh buat???...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 kita lihat sejauh mana kebijaksanaan Mr PM Malaysia bertindak membawa pulang 11 orang rakyat kita yang terkandas kerana ditahan oleh pihak Korea Utara.

      Ini ialah ujian kecekapan dan kebijaksanaan seorang PM.

      Delete
  6. Tak payah lah tanya kenapa dan kenapa,,,,,kalu dia tu cerdik tak lah negara jadi macam ini.
    Umpama cakap kedai kopi, jika kamu nak ambil buah rambutan, jangan lah sampai kamu potong dahan nya, matilah pokok itu.
    Ini bodoh bangan, ambil buah sampai pokok lun hampir mati.

    ReplyDelete
  7. Negara jadi macam mana tu? Syria? Mymnmar? Bangladesh? Indones├Ča? Mesir?

    ReplyDelete
  8. mungkin kita ada SOP carca marba.

    kesian najib, bila fikiran d hantui n d beban dgn masaalah 'personal', maka tindakan kenegaraan menjadi tidak focus.

    tidak saperti Negara kita, nyawa rakyat korea utara tidak bernilai.

    bak kata mat salleh 'a dime a dozen'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari zaman Tunku hingga Pak lah. Masaalah tu ada, tapi org cakap Biase la, tu la guna org lantik jadi ketua. Selesaikan masalah negara. Tapi sekarang ni macam bertimpa timpa. Yg lama tak habis lagi. Tak selesai habis.Yg hilang tak tau ape cerita. Ni jadi lagi. Kes besar2 je pulak tu. Ni maaf cakap ye. Kalau org melayu cakap, pembawa malang, kalau cina pulak suwey,kalau jawa majal katanya (Betul ke),india pulak tak tau. Kalau bahasa bengkel, sengal la ko Keje tak habis, tak tau tanya.

      Delete
    2. Salam,
      Pak rahman jpc, betul ker nyawa rakyat kita lebih berharga dari rakyat NK tuh...kalo begitu,apa yg dah jadi dengan rakyat kita mangsa mh370, dapat ke depa pembelaan sewajarnya, pastu yg mati kren jatuh kat mekah tu, sampai la ni dengaq cite duit raja arab bagi tu tak dapat2 lagi...

      Delete
    3. Gantirugi mati ditimpa kren tu kira jadi sejarah...arab saudi pun dalm keperitan ekonomi kerana harga minyak jatuh...arab bergantung kpd minyak untuk sumber ekonomi...

      Kalo ekonomi dia kuat dia tak tipu najib..beli saham rapid separuh tapi bayar 25% saje dari harga modal rapid...najib pun sanggup hulur kepala kerana terdesak perlukan modal...

      Macsi jer bising riuh salman datang nak melabor yg akan untungkan malaysia..walhal petronas plak kena tanggong arab wahabi penjaga 2 kota islam...

      Delete
    4. Bukankah Pak Arab tu penyamun tarbus? ingat depa tu islamik sangat ke? Suka minum, suka perempuan, suka mungkir janji, suka menipu, cakap berdegar2 habuk pun tarak. Sebiji perangai macam najib.

      Delete
    5. Salah pilih menantu, ingat bergaya sakan dg elok paras saperti PEGAWAI TINGGI, APONOK DIKATO, RUPANYA PENCURI!!!.
      MANA CERDIK NAK SELESAI RUMAH TANGGA? CURI DUIT PANDAILAH.
      DEN TAK SANGKO....INGATCEMPEDAK,RUPANYA NANGKO!!!!
      Samojo dgn korea utara..

      Delete
  9. Korea utara perlu penjelasan dan bukti sebelum melepaskan rakyat malaysia, dan rakyat malaysia dijadikan tebusan untuk mendapatkan bukti yang diperlukan.Dipihak malaysia pula memang nak halau diplomat/ rakyat korea utara, bila kesemua rakyat korea utara tiada dalam negara bolehlah simpan kaki ataih meja sambil goyang2 kaki.

    ReplyDelete
  10. Apalah nak kecoh2 hal korea utara ni. Memanglah najib takkan boleh selesai problem ni. Dia pun bukan cerdik pun. Pahlawan bugis handal kat sini je. Jerit2 sampai berbuih mulut. Lebih dari tu dia duduk belakang bini. Yg boleh selesai hal korea ni hanya bini dia je. Tak percaya kita tengoklah nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, sudah dijangkakan.

      Delete
  11. Kenapa tak di keluarkan lebih awal? Mesti sebab salah assess the the mengamok mood of the diktator.

    Very unpredictable bloke, like Donald Trump though the tramp is not so severe.

    Selalu nya dalam keadaan begitu, ha nya 2-3 orang saja yang tinggal, yang lain di hantar pulang.

    Tapi US pun salah assess keadaan spt di Libya, hingga Ambassador nya mati di tembak perusuh.

    Harap tak sampai tahap begitu bagi rakyat kita di Pyongyang. Walau pun si diktator itu senang saja boleh kerah beberapa orang dia behave like perusuh merusuh kedutaan Malaysia jika dia naik gila lagi.

    Berdoa lah kita supaya tak jadi begitu.

    Najib pun dah tak cukup tidur sekarang, takut rakyat balon dia atas tindakan berkenaan Korea Utara ini.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Rasa nya Malaysia jarang ada pengalaman spt ini. Kot di masa Konfrontasi tahun 1960an - bergaduh dengan Indonesia dan masa Philippine Claim to Sabah yang menyebabkan putus hubungan diplomatik.

      Harap Kemlu ada SOP yang Kedutaan2 sekarang boleh ikut bila muncul aje perkara begini.

      Tapi kali pertama melibatkan diktator kominis yang hampir gila.

      Pssst, gua berani cakap begini sebab dia tak faham BM, hehe. Kena jenaka jugak, beb, jangan serius semata bila membincang apa yang boleh di buat dlm keadaan begini.

      Delete
    2. Najib tak lulus subjek Crisis Management, sebab tu tak pandai urus negara, hanya pandai urus rosmah je.

      Delete
    3. Apa guna maruah negara kalau nyawa 11 orang rakyat kita gagal dipertahankan.

      Jangan sampai ada perkara buruk berlaku kepada 11 orang tu.

      Delete
  12. Bro...tengok gaya Jong Un, lama lg nak settle benda ni sebab dia mesti nak menang dan dia memang kepala batu.

    Sekarang ni jibo kena tolak maruah dan ego ketepi kalau benar nak selamatkan rakyat msia. Mengalah ajelah.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mengalah aje nampak ketidakjantan nya. Di ketawakan dek negara2 luar.

      Apa yang dia perlu buat sekarang is consult dengan negara2 besar yang boleh membantu nya jika keadaan memerlukan. Termasuk tindakan tentera. Malahan letupan bom nuklear.

      Bila dah padat plan bagi menandingi bahana serupa itu, berdiri tegap dan berpendirian tegas lah. Kasi kata dua.

      Contoh nya: hantar DNA saudara mara kamu, Malaysia akan konfem identiti si mati, lepas itu kamu ambil lah mayat dia.

      Penjenayah atau suspek dari negara kamu mesti di siasat dan, kalau ada bukti, akan di ambil tindakan mengikut undang2 negara ini.

      Mesti tunjuk ada bola. Mesti tunjuk ada maruah, jati diri, dan - amat mustahak - pertahankan kedaulatan negara.

      Delete

    2. Mesti elakkan keadaan ini -

      Lawyer: Pyongyang may use Malaysians to compromise Jong Nam probe
      Free Malaysia Today

      Barring Malaysians from leaving North Korea may be tactic to ensure safe passage home for murder suspects holed up in embassy, says N Sivananthan.

      Delete
    3. 18.50 idea tu utk org normal bolehlah tp dgn jong un pasti tak berlaku.
      Ex army amerika dah beri analisa yg anti misil yg dihantar baru trial. Lom tentu dapat mematahkan misil korea utara yg byk tu.

      Delete

    4. Consult dan runding dengan negara2 besar yang ada keoentingan dalam hal ini tak bermakna Najib perlu terbang ke sana sini.

      Panggil saja Duta Duta mereka ke Putrajaya. Dapatkan komitment dari Kerajaan2 mereka tentang bantuan jika Malaysia di attack atau di buli berterusan.

      Sepatut nya depa dah mula buat sekarang. Kalau belom, Menteri Luar Negeri dan Ketua Setiausaha Kementerian nya patut letak jawatan, kasi mereka yang lebih cekap jawatan2 itu bagi membuat nya.

      Delete

    5. 19:34,

      Mengapa idea tu utk jong un "pasti tak berlaku"?

      Minat nak tahu.

      Delete
    6. 19.42 itu kena byk membaca esp peribadi jong un dari kecil.
      Nak huraikan satu mlm pun tak habis.

      Delete

    7. 1954, coba lah huraikan, mamat. Kan kita berbincang di sini. Moga moga ada idea yang pihak berkenaan boleh pakai.

      Tak ada yang depa boleh pakai, kurang kurang meluaskan pengtahuan kita di sini. Bukan semua antara kita di sini yang "byk membaca esp peribadi jong un dari kecil" macam hang.

      Ha kata "Nak huraikan satu mlm pun tak habis", kan tak bijak tu.


      Delete
    8. Anon

      Tak habis habis maruah Malaysia

      Malaysia takde maruab sejak 1mdb kleptokrasi

      Lawyer konaNanthan mana pulak ni.. Putar belit mcm di mahkamah pulak.. Nak jual legal firm publisiti nanti kena gam dgn bar council

      Sini byk lawyer tau

      Delete
    9. Haa..aku ade satu idea yang bernas..tapi masalahnye bernas tu bukan aku yang punye..syed mokhtar yang empunye..ko tanye jer kat dia..bai..

      Delete
  13. Yang tak henti merungut2 patut dikesian. Tak sempat berlapang dada. Segalanya di politikkan.

    When things do not go exactly the way we wanted, when we do not achieve what we have tried so hard to or when we feel so let down by others then always know that for as long as we have faith & trust in the Almighty, He definitely has something better in store for us, has saved us from a calamity or disaster that would have been in our path or has elevated our status through surrendering to His Decree. We are not considered believers until we are pleased with the Decisions of the Almighty. This will save us from much anxiety & depression. Try your best & leave the rest to Him.” - Mufti Menk (September 22, 2011

    “Rather than itching to expose the private sins and weaknesses of others, a true believer helps them through prayer and guidance.
    Mufti Ismail Menk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes true believers like us are praying the the kafirs in spore, switzerland, US, and hong kong will help us to prosecute those who have stolen our money.

      Delete
    2. "Rather than itching to expose the private sins and weaknesses of others"

      This verse of quote are more suitable for people who want to humiliate others...to condemn them but in najib case, klepeting is not a private sin, everybody knows about it...i mean most of the country in the world knew about it...ask bloomberg, cnn, al jazeera..they can confirm about it..only some people in this country cant accept about that..so sad..

      Delete
    3. We shall expose the private sins of others, especially those whose are on public payroll; who have klepeted us,who have stolen our money, lied to us, sold the maruah and assets of bangsa and negara to others...nothing wrong with that. Of course issues like what my neighbour did with his indon maid is not my problem laaa, common sense la weihhh

      Delete
  14. Hantar Aziz Raheem...dia pakar bawa balik rakyat msia. Dulu bawa balik budak2 kita yg dilarikan indon, masok paper dan tv...ini peluang terbaru utk aziz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani ke dia mengadap komunis tu. DAP yg dikata komunis tu berani la. Ni dah la brutal, kuku besi pulak tu. Setakat indon mungkin boleh guna duit, tutup buku. Ni kena guna bahasa diplomatik. Bukan cikai2 org yg kena turun tu.

      Delete
  15. ( 22:68 )   And if they dispute with you, then say, "Allah is most knowing of what you do.
    ( 22:69 )   Allah will judge between you on the Day of Resurrection concerning that over which you used to differ."
    ( 22:70 )   Do you not know that Allah knows what is in the heaven and earth? Indeed, that is in a Record. Indeed that, for Allah, is easy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah tahu semua.
      Kes 1mdb nak tutup rapat2.
      Kes Jong nam nak telus sangat.
      Padahnya makan diri sendiri.

      Delete
    2. God is irrelevant to all these, if he does then he is guilty in most of it.
      So stop that bullshit of god this and god that when u dont now WTF u should do. U know what u should do, go f..k yourself is the right thing to do.

      Delete
  16. Jangan lupa jamal,pak tongkol..n tajuddin pasir salak baju merah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia local je. International fail, pasal kalau local ramai org cover, bodyguard pun ramai. Lagi pun ilmu kebal dia cuma berkesan dpn budak2 dia je. Depan polis, depan bersih cuma ilmu Beb@l je berkesan. Ari tu berkicap hidung. Kalau kat korea tak tau la ape yg berkicap pulak.

      Delete
    2. Yg pasir salak saya tak berani komen. Nanti dia hantar anak dan geng anak dia pukul plak. Kalau mati sape nak bagi anak saya makan.

      Delete
    3. 1) Nazri Mafia
      2) Tajuddin Todi
      3) Jamal Jamban

      Tolang hantar 3 pakar diplomatik di atas ke N.K

      Delete
  17. Salam. Geng Jamal Ikan kan ramai yang kebal termasuk lah dijamak tu..Anta je ke Korea utara.. Balun semua nya. Setakat kebal kat kg je..Apa barang BEB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah komen kat atas, jadi jawapan saya sama kat atas. Heh!...

      Delete
  18. ..
    ..

    Langkah awal ialah dengan menghantar semula Duta ke NK dan buka semula pejabat kedutaan NK di Malaysia.

    Dalam banyak hal terutama berkaitan skandal pemimpin BN, tahu pulak Kerajaan Najib melarangkan pegawai nya bercakap terus kepada wartawan. Kenyataan keras Malaysia telah di buat melalui media dan bukan melalui kedutaan yang telah ada.

    Ini telah menyinggung NK yang menekankan si mati memegang passport diplomatik.

    Malaysia begitu cepat menuduh NK tidak menghormati kedaulatan negara ini. Bagaimana jika ia nya melibatkan US atau China ?

    Jika US dengan FBI sudah tentu China juga dengan 'FBI' nya juga ? Adakah FBI-FBI ini tidak di benarkan mengikuti siasatan dan pembedahan mayat ? NK juga ada 'FBI' dalam hal-hal seperti ini.

    Lagi parah apabila akhbar asing menuduh pemimpin NK sendiri yang terlibat dalam pembunuhan tersebut.

    Sedangkan tindakan NK sekarang sebalik nya kerana sekiranya mereka yang terlibat sudah tentu mereka mahu kes tersebut di selesaikan dengan mudah. Mumgkin itu yang cuba di lakukan oleh PDRM iaitu memudahkan kes.

    Apa pun kedua-dua negara hendak lah buka semula pejabat kedutaan masing-masing.

    Wallahuallam.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Membuka semula kedutaan di lakukan ha nya bila keadaan dah pulih, beb. Tak pulih. macam mana nak buat begitu?

      Cari, lantik mediator. Dengar apa dia rekommend.

      Mesti ada reciprocality. Mediator cadang, dua pihak buat.

      Atau satu pihak buat dulu, pihak yang satu lagi buat pula benda yang sama. Diplomacy dah beratus tahun berdasarkan reciprocity.

      Itu pun, macam Syria, tak habis habis berperang.

      Jangan lupa, Korea Utara gomen kominis dan diktator. Main ikut suka dia aje.

      Cari mediator negara yang ada hal2 boleh pegang bola depa. Itu pun susah, sebab China dah squeeze bola dia dengan banning import of coal pun tak di peduli dia,

      Nak senang , hantar Jamal Ikan Bakar aje, hehe.

      Delete
    2. Betul juga. Kadang kita kena la berlembut kerana melibatkan nyawa rakyat. Kekerasan bukan penyelesaian masalah. Bila semua berkeras, nasib 11 org tu mcm mane plak. Berlembut jgn la sampai org pijak kepala. Masa persidangan kat parlimen pun patut politik tolak tepi dulu. Tanya pendapat semua. Ada 222 kepala tu. Takkan 1 pun tak boleh pakai. Dan isu jamal pun saya dah jawab kat atas. He he.

      Delete
  19. Sejak menjak si Najibul ni ambil alih kerajaan, banyak betul bala mendatang. Rakyat tambah susah. Negara banyak tanggung hutang. Banyak harta dan tanah negara tergadai. Dan kini bergaduh pulak dgn jiran.
    Aku dh kata mmg siul si Najibul ni. Pembawa siul pada rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh..itu sebab dia ada bela saka...Madam Hippo

      Delete
  20. Satu cara yg aku tengok kalo najib nak sangat jaga maruah negara, mintakla pihak pdrm buat siasatan segera kes pembunuhan ni dan ag terus buat pendakwaan pada pembunuh tu..solve and close the case immediately..kalo dah solve case tentu mayat tu tak berguna lagi kan...hantar je la body tu ke korea utara balik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia marah info ttg racun vx. Dia dah kata abg dia mati sakit jantung. Bab ni memalukan dia sangat. Skrng ni barulah jibo nak meneliti semula kehendak dia. Adus.

      Delete
    2. .
      .

      Dah buka kes. Semakin teruk sebab kedua-dua tertuduh tidak mengaku bersalah.

      Sekarang bukan pasal NK hendak kan mayat tetapi apabila kedua-dua nya mengaku tidak bersalah mengapa di kaitkan rakyat NK dalam kes pembunuhan itu ?

      Delete
    3. Letakkan diri kita dlm situasi korea utara, apa rasa?

      1. Dituduh bunuh abang sendiri.
      2. Dituduh ada agen saraf vx.
      3. Duta kena halau.
      4. Rakyat kena siasat dan tahan.
      5. Letak pistol kat anak kecil.
      6. Infom media ada rakyat korea utara 140 orang luput tarikh visa.
      7. Tak kasi buat postmortem bersama.

      Wei banyak tu. Korea utara hanya usir duta kita dan tak kasi rakyat keluar.

      Delete
    4. Kalo cam ni keadaanya,najib le kena pi NK, clear all this mess..bawak le sekali pang5 pang5 dia tu..diakan pahlawan bugis...kihkihkih

      Delete
  21. Kita sebagai rakyat Malaysia hendaklah mengajar negara komunis Korea Utara. Saya menyokong penuh sikap UMNO BN mengajar Korea Utara. Saya tahu pembangkang sentiasa tidak menyokong kerajaan kerana sudah maklum pembangkang menyokong komunis Korea Utara yang rata2 nya berideologi DAP komunis.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, kamu nak nunjukkan kamu university graduate, konon.

      Cakap macam kamu tuh, taraf university graduate ke?

      Mengata. "kerana sudah maklum pembangkang menyokong komunis Korea Utara yang rata2 nya berideologi DAP komunis" kan macam bebudak, kamu.

      Universiti bawah pokok ke?

      Delete
    2. Ahahah mengajar nk? Apa Yg umno mengajar? Bagaimana Nak mencari penderma?

      Delete
    3. Kalo begitu kotabaru, elok ko je lah eskot najib pegi ngajar kominis korea utara tu memandangkan bos ko tu banyak ilmu kominis china..masalahnya ko dan bos ko tu ada tulur ka mau pigi? Kikiki..

      Delete
    4. Alumni newcastle dari kelab umno...ape saje umno buat mesti baik punyer...

      Menahan semua orang NK tak boleh keluar malaysia tak tepat...takkan semua terlibat dengan pembunuhan..maklumat dari 2 wanita vietnam dan indon dah tahu siapa upah...cume polis sekarang nak tahu lebih lanjut arahan siapa...kalo polis korek pun orang korea akan mengaku terima arahan dari pegawai atasan dikorea...bertambah rumit..eloknye polis cari penyimpan racun dan dakwa...

      Dalam kes pembunahan Altonya 2 pegawai utk didakwa tapi pemberi arahan kpd 2 pegawai utk tidak disiasat dan didakwa...

      Menghalau duta NK pun tidak bijak bukan cara diplomasi..polis tentu ade cara nak tangkap pemilik racun yg dipercayai masih berada dikedutaan..polis sedang mengawasi kedutaan NK...NK tahan orang malaysia sebagai tebusan untuk menjamin semua pegawai korea dapat balik ke korea utara...

      dlm kawasan kedutaan polis tidak boleh tangkap sesiapa pun...kalo dibuat secsra senyap penjenayah tetap kluar juga dari kawasan kedutaan..polis hanya perlu tunggu secsra senyap...

      Delete
    5. Encik budak U. Awak boleh baca komen saya yg kat atas. Tolak politik tepi. Ada 222 kepala yg boleh cari idea utk selesaikan masalah tanpa kekerasan. Jadi awak jgn Nak pikir org PH ni Semua politik je hingga tak peduli org lain. U mane la mengajar Awak ni. Hujah Semua mengarut. Semua ambik kat TV3. Kalau nak berdebat bawa isu baru, kuat. Ni tak. Balik2 DAP , komunis, DAP, komunis. Jgn jadi lembu pakai cermin mata hijau. Kata sanusi junid ke sape. Tak ingat. Tapi cerita dia memang lawak. Sesuai utk budak U Mcm awak.

      Delete
    6. Budak U obersee bukan mesti bijak..dari mengajar kominis baik gi ajor rimau kat zoo..ade 2 bijik kapal selam buruk nak mengsjar NK ...sekarang ni NK sedang mengajar malaysia cara nak pastikan rakyat dia selamat pulang...

      Delete
    7. Ini macai 488 bahlol menyamar alumni newcastle...hi3...sekolah tak tinggi nak menyamar plak..lain kali ko pilih skolah 4 tingkat...bsru boleh panggil budak sekolah tinggi...ha4...geng ko barua cina kominis tak nampak ari ni...sedang bersedih kot sedara dia kena tebusan di NK kot

      Delete
    8. Barua newcatle aka unknown aka sahabat ni macam perli Tuan dia saja. Macam Anon 2103 cakap kan Tuan dia ada ilmu komunis China. Woi barua dedak boleh terangkan apa bezanya komunis China dan komunis DAP ? Hey! budak suruhan,kenapa tidak berani tangkap komunis Jho Low ? Takut Tuan marah? Atau terlampau sayang budak cina gemuk ni. Comel kan muka dia dan taek dia wangi dan sedap kan. Hidup melayu atau hidup Tuan kamu dan Tuan Jho Low biar merana kamu budak berhingus tepi jalan Newscatle. Bangkai,binatang serigala jahil, PENGKHIANAT RAKYAT, NERAKA MENUNGGU.

      Delete
    9. Kellies castle memang bangang. Boleh masuk maharani lawak mega minggu ni. Sakit jantung kawe baca...

      Delete
    10. Itu budak bukan kellies castle alumni tapi hospital bahagia tanjung rambutan alumni.

      Betul betul gilak punya orang.

      Delete
    11. Korang ni semua orang lain komen salah... Padahal, komen yg kamu bagi pun komen bodoh jugak...

      So far apa tindakan yg diambil oleh kerajaan adalah betul dan mengikut norm yg biasa...

      Duta kalau kurang ajar dan telah dipanggil untuk beri penjelasan, tapi ingkar, perlu diusir...

      Korang ni pun satu...bila kena usir, korang kata tak cerdik tindakan tu lah, tak perlu usir la...bla bla bla..

      Tapi kalau tak usir, kamu akan kata Malaysia tak tegas la, tak ada maruah la...bla..bla..

      Buat pun salah , tak buat pun salah....

      Itu yg saya cakap, pembangknag ni bodoh !!!

      Delete
    12. Anon 5.53

      Ko yang bodoh

      Skrg 11 rakyat Malaysia jadi buruh paksa...


      Salah sapa ? Pee Emm kamu yg bodoh

      Buat kerja macam taek! Tak reti kerja bagi org lain!

      Delete
    13. Dia sama bodoh dengan tuan dedak dia..tindakan tuan dedak dia memang betul sampai 11 orang jadi tebusan..

      Delete
  22. .
    .

    Najib bukan sahaja kena sanggup minta maaf tetapi kena bersedia kena maki.

    Itu pun belum tentu dapat membawa pulang kesemua rakyat Malaysia.

    Apa kata Najib minta di buat pertukaran kesemua rakyat Malaysia dengan mereka yang seperti di bawah.

    1. Paling teratas. Ketua UMNO Kepong yang berani mati kerana Najib.

    2. Jamal Jamban.

    3. Ketua Samseng Pasir Salak.

    4. Anak pada Samseng Pasir Salak.

    5. KJ ( ada pangkat dalam RELA)

    6. Prof Kangkong (perunding)

    7. Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera.

    8. Salleh Keruak

    9. Nur Jazlan

    10. Rahman Dahlan

    11. Salah se orang Mufti samada Mufti Perak, Pahang atau Kelantan. Mempertahankan pemerintah dan negara mati syahid. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha idea bijak..yg cakap berani mati kerana bim ade kes..sekarang kalo suruh pegi ganti orang mesia mesti banyak alasan...alasanye korea bukan nak bunuh najib...

      Delete
    2. Ada satu lagi
      No 12.Pondan botak padang rengas. Kerjanya hanya pandai meragas mcm dalam sarkas dan pencuri permit teksi

      Delete
    3. Tambah lagi:

      Suhaili, nakhoda sewel, graduan mabok, kejola..

      Delete
    4. Rasanya korang silap...

      Kita tukar dengan yg ini ajerlah...Dia orang ada atau tak ada pun tak ada beza. Perosak negara.

      1. Penasihat PPBM dan DAP...( 2 manusia yg paling bermusuh tapi sekarang yg paling intim )...

      Delete
    5. 6.00 ko bodooh jahil politik..sekolah tak tinggi...

      Delete
    6. NK memang tahu umno ade ramai samseng tapi samseng Tahi Koo Cing..hi4

      Delete
  23. terhegeh hegeh pi minta apa kat china kominis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pi minta derma laaaa apa lagi

      Delete
  24. http://tukartiub.blogspot.my/2017/03/kita-tenyeh-korea-utara.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+TukarTiub+(Tukar+Tiub)&m=1

    ReplyDelete
  25. Dah sah siapa yg incompetant mimcompoops! Rakyat bayar gaji punya la ramai, tapi quality kerja hampeh fail.
    maka tanpa ragu2 , telah sampai masa setakat "N" sudah..No excuse, No choice,
    Memang KENA tukar !

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul Selangor kena TUKAR

      Delete
  26. Malaysia boleh cuba mohon negara2 yg terlibat dlm pbb dan negara yg kita ada hubungan diplomasi.. Mohon hantaq duta masing2.. Bincang Mohon duta negara diplomasi supaya berpakat2 utk gerakan segala senjata udara dihala pada korea utara sebagai tanda tamparan pada korea utara.. Korea utara slalu brasa sgt kuat dan ego.. Dunia harus 'gertak'.. Itu pun kalu pbb lulus..

    ReplyDelete
  27. berjaya besar CIA menutup satu pintu keluar sebuah negara komunis yang sudah ada peluru berpandu nuklier sendiri....

    ReplyDelete
  28. Kita sini patriotik.
    Dan dalam suka2, ramai2 bincang kupas, tp belum lagi nampak satu perspektif ni yg sgt menarik dan munasabah.
    Tunggu lagi dulu.
    Apakah perspektif ini akan disentuh?
    Nak tgk pro and contra, dari pngkomen2 hebat.

    ReplyDelete
  29. Kesalahan terbesar malaysia adalah tak benarkan siasatan autopsi bersama dgn korea utara.. Tak telus..

    Sbb pembunuhan luar biasa ni libatkan org yg sgt penting pada negara diplomasi malaysia..
    Sepatutnya atas semangat diplomasi adalah menjadi hak korea utara turut serta..

    Jalan penyelesaianya adalah..

    Terbangkan mayat jong nam ke negara berkecuali yg dihormati kedua2 negara (mungkin china) dan buat autopsi semula secara bersama dan saksi.. China, malaysia dan korea utara utk tentukan akibat kematian..

    Jika benar jong nam mati akibat racun jalankan siasatan secara bersama dikedua2 negara..
    Perlu ada tolak ansur dan telus..

    Langkah kedua jgn libatkan rakyat yg tidak terlibat dlm pertikaian ini.. Segera bebaskan rakyat masing2..

    Jgn ada tuduh menuduh antara negara sehingga siasatan selesai..

    Rundingan hanya dibuat melalui duta masing2 di negara berkecuali..

    Suspek hendaklah dibicara (jika bersalah) dimalaysia dan mengikut undang2 malaysia kerana pembunuhan berlaku di malaysia..

    Benarkan duta dikedua2 negara beroperasi semula..

    Jadikan misi mencari kebenaran ini satu MOU kedua2 negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. jenggot...lu bodoh la..

      Kenapa nak libat korea utara dalam autopsi??

      Bodoh sangat....kalau tak faham elok tak payah komen!!


      Kenapa nak libatkan negara lain??

      Kalau kerajaan buat macam tu, nanti kau kata kerajaan tak berwibawa, tak ada maruah, polis Mlasyisa tak cekap, bla bla bla...

      Buat pun salah, tak buat pun salah...Inilah mnetaliti orang kat sini termasuk si Budin yg berniat jahat!!!

      Delete
    2. jenggot..

      siapa yg buat tuduhan??

      Siapa yg salah sebenarnya??

      Siapa yg kurang ajar sebnarnya??

      Kamu tak faham apa yg berlaku. Buat kerja rumah sikit!!!

      Delete
    3. Macam hg sprang ja tau anon 0608/0606..

      Ni bukan kes kurang hajaq?.. Kita bukan bincang sapa buat tuduhan?

      KITA BINCANG CARA NAK SELESAI.. BUKAN TUNJUK PANDAI..
      SBB PERLUKAN NEGARA LAIN SBG ORG TGH ADALAH KEADAAN HUBUNGAN SKRNG NI TEGANG.. DUTA MASING2 DAH TAK BERFUNGSI.. MASING2 DIHALAU.. RAKYAT TAK BERSALAH JADI MANGSA..

      CUBA HANG BAGI CADANGAN 'YG HANG RASA HANG BETOI DAN ORG LAIN BODO' TGK AKU NAK TGK TAKAT MANA AKAI HANG YG SLALU BUAT KERJA RUMAH?

      KITA BUKAN NAK MAKI SAMA KITA... KITA SEMUA CUMA KOMEN BAGI CADANGAN. HG SIBUK ANGKAT DIRI DAN PERLEKEH ORG..

      BLAJAQ JAGA ADAP DAN BERSOSIAL DGN ORG RAMAI.. BUKAN HANYA PIKIAQ HG SORG JA BETOI... HIDUP DI DUNIA NI HIDUP RAMAI2 BUKAN SORG2.. KALU TAK BOLEH TERIMA PENDAPAT ORG BAIK DOK DIAM.... ADA PAHAM..

      Delete
  30. .
    .

    Ini bukan konflik perebutan sempadan atau perang saudara atau ideologi.

    Ini cuma satu kes pembunuhan yang melibatkan satu orang yang mati.

    Kedua-dua negara tahu apa masalahnya, tahu punca sebab dan tahu apa yang di kehendaki oleh pihak satu lagi.

    Mengapa perlu libatkan negara lain sebagai orang tengah untuk menyelamatkan 11 rakyat yang di tahan ?

    Panggil lah Norway ke, China ke atau Iran ke.. macam itu juga penyelesaian nya.

    So hantar balik Duta dan buka pejabat kedutaan masing-masing. Melainkan ada sesuatu yang ingin di sorokkan oleh Malaysia, wallahualam.

    Mula kan siasatan bersama dan jika terbukti penglibatan rakyat NK dalam pembunuhan tersebut dimana suspek menyorok dalam ibu pejabat Kedutaan NK, kemudian NK tidak memberi kerjasama baru lah kepong kedutaan NK. Boleh patah balik ..

    Masalah nya siasatan di Malaysia tangkap dulu bukti kemudian. Malaysia pakar menyusun atur semula kes menjadi satu skrip mengikut kehendak orang atasan.

    Pendakwaan dua wanita yang terlibat mengaku tidak bersalah. Bila dan di mana mereka mendapat latihan membunuh orang ? Apa kah kes ini sama dengan kes pembunuhan Atlantuya di mana motif tidak penting ?




    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini satu lagi mangkuk si anon 02:08...

      Semua nak dipolitikkan....Kalau tak faham dan tak tahu elok diam....
      Nampak sangat kamu tak cerdik dan tak faham dengan apa yg kamu komen dan cadang...

      Buang masa kalau yg banyak komen tapi komen bodoh...hehe...sorrylah...

      Delete
    2. Anon 5:46
      Bila org bagi komen membina, kamu politik kan, pastu spin kata org komen bodoh..yang aku nampak ko ler yg bodoh..sorry for your stupidity..

      Delete
  31. Tak faham la kenapa si Budin ni nak mempertikai apa yg telah berlaku...

    Sedangkan apa yg berlalu pun kita tak sangka boleh sampai macam ni sekali.


    Nasihat saya, tak perlulah nak jadi batu api atau menangguk diair keruh...

    Nampak sangat niat jahat tu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Mamat 542 pemikiran cetek. Tak dapat memikirkan bahawa siapa pun boleh pertikaikan apa pun. Asalkan tak melanggar undang2 negara.

      Sangka tak sangka pun tak bermakna sesiapa pun tak boleh bercakap. Yang di pertikaikan ia lah pihak berkuasa - terutama pucuk pimpinan - cekap ke tidak menandingi dan mengatasi cabaran peristiwa berkenaan.

      Ingat, pemimpin perlu ada "mettle", ada bola, ada "wherewithal" untuk mendepankan diri "and grab the bull by the horn".

      Memang tak boleh nak pegang tanduk lembu yang bersenjata nuklear. Tapi yang di maksudkan ia lah hadapi peristiwa yang berlaku dengan bijak.

      Niat jahat ke tidak kamu mesti ketepikan. Sekarang kita semua nak coba selamatkan 11 orang rakyat Malaysia di Pyongyang itu. Kepala nenek moyang si diktator Kim tak betul. Paranoia takut abang tiri nya rampas kuasa di suatu masa akan datang, bunuh dia di Malaysia.

      Dia menyusahkan kita di Malaysia dengan sewenang2 nya. Tak boleh biarkan saja. Tak boleh ikutkan saja kehendak dia. Kita mesti bertindak ikut undang2. Undang2 negara kita dan undang2 antarabangsa.

      Najib mesti runding (consult) dengan negara2 yang ada kepentingan bagi "mengajar" si budak gila di Pyongyang itu. Panggil Duta2 mereka ke pejabat nya, satu demi satu. Jugak Wakil UN di sini. Dapatkan komitment mereka supaya membantu kita bila perlu. Termasuk bantuan pertahanan. Termasuk penggunaan senjata nuklear mereka.

      Bila sudah nyata komitment itu, Najib mesti berdiri tegak dan tegas menghadapi musuh. Kasi kata dua. Jangan melembik hingga dunia nampak kita takda perinsip, cepat terkencing dan mengalah bila kena bully.

      Delete
  32. Korang ni semua orang lain komen salah... Padahal, komen yg kamu bagi pun komen bodoh jugak...

    So far apa tindakan yg diambil oleh kerajaan adalah betul dan mengikut norm yg biasa...

    Duta kalau kurang ajar dan telah dipanggil untuk beri penjelasan, tapi ingkar, perlu diusir...

    Korang ni pun satu...bila kena usir, korang kata tak cerdik tindakan tu lah, tak perlu usir la...bla bla bla..

    Tapi kalau tak usir, kamu akan kata Malaysia tak tegas la, tak ada maruah la...bla..bla..

    Buat pun salah , tak buat pun salah....

    Itu yg saya cakap, pembangknag ni bodoh !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Wahai Mamat 553,

      Pembangkang tak bodoh. Tapi kamu bodoh. Sebab tak tahu pun ini negara demokratik, bukan komunis diktator macam Korea Utara. Demokrasi benarkan semua pihak bersuara.

      Kalau kamu tak setuju dengan pendapat Pembangkang, counter-argue. Mengata Pembangkang bodoh itu membikin kamy nyata bodoh.

      Sebut saja pendapat kamu membantah pendapat Pembangkang itu. Walau pun dah berkali2 di perkatakan. Ingat, ramai Pembangkang menulis di sana sini. Terutama di sini, blog yang bencikan Mr Cash Is King @ "MO1" yang DoJ USA kata terlibat dengan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

      Delete
    2. Isunya najib ity WAJIB dipercayai sebab maksum. Jadi orang tak sokong najib jadi bodoh.

      Kita tunggu nabiyun najib bertakhta sampai bila

      Delete
    3. hehe....Marah nampak...

      Jgnlah marah...kata negara demokratik

      Tak salah nak bagi komen. tai biarlah komen yg membina dan bukan menghancurkan...

      MO1 - sebenarnya pun sampai sekarang tak ada orang yg boleh confirm siapa orang tu. DOJ dah berkali kali kata Najib tak terlibat.

      Tapi media asing yg jadi rujukan kamu, telah menamakan MO1 sebagi Najib. jahatnya mereka.
      Tunjukkan lah bukti yg DOJ kat MO1 ialah najib..

      satu lagi yg meragukan kenapa digunakan MO1??? kalau ada dakwaan kenalah bagi nama orang yg teribat. Macam mana DOJ buat siasatan??? Padahal 1MDB pun tak pernah dihubungi, disiasat dan diminta utk beri penjelasan...

      DOJ menyiasat guna bukti apa???

      Padahal kata ada misappropriation of 1MDB funds and money laundering"....

      Sungguh meragukan!!!

      Delete

    4. "DOJ dah berkali kali kata Najib tak terlibat"? Tolong berikan link kpd berita itu. Nak tahu apa yang di kata DoJ sebenar dan sepenuh nya.

      Baca lah komen di atas itu dengan teliti. Yang di kata ia lah mungkin bicara rampas harta si anak tiri akan menyatakan identiti penuh "MOI".

      Di kata bodoh, kau marah. Kan dah boleh nampak bahawa DoJ menggunakan acronim "Mo1" itu menunjukkan mereka tak mahu sebut identiti nya setakat ini.

      Tapi di bicara itu mereka mungkin nyatakan, di atas beberapa sebab, termasuk menguatkan hujah2 mereka.

      Delete

    5. 620,

      Baca lah komen2 yang mencadangkan apa Najib perlu buat itu. Memanggil Duta2 negara yang berkepentingan, mendapatkan komitment negara2 itu membantu, selepas itu mengambil tindakan tegas.

      Bukankah itu semua komen "membina"?

      Coba tunjukkan mmana komen kamu yang membina. Dan apa, di mana membina nya.

      Delete
    6. 6.20 tertinggal bas kot...Rahman Dahlan dah sahkan MO1 tu najib...takkan tak percaya menteri sendiri..

      Rahman Dahlan cakap orang tak berotak saje tak tahu sape dia MO1..

      Kalo Rahman tak sahkan tak perlu putar2...Doj dah bagi clue ...MO1 ade kaita bersedara dengan anak tiri Najib...sape yg bersedara dengan Semah?...6.20 plak bersedara dengan anak semah?

      Pakai otak sikit jer..bende yg kecik pun nak putar jugak..mat salleh gelak lah tengok melayu bodooh tak tahu sape MO1 walau dah bagi clue...

      Benda yg besar lagi ko lsh ko buta tak boleh pikir mcm kes NK nih...hi3

      Delete
    7. 6.39 biarkan dia marah...dia memang melayu bodooh nak membodohkan orang plak..nak putar ...memang patut kita maki melayu yg nak membodohkan melayu...melayu yg membela perompak...

      Delete
    8. 6.20 ape yg meragukan...ko ni bodooh sebab tu jadi ragu...yg disaman sekarang oleh DOJ mereka2 yg gubah wang haram di AS...beli aset dan ade akaun bank di AMerika...Najib ade akaun bank dan aset di AS?

      Gubah wang haram dari 1mdb adalah melanggar undang2:AS begitu juga di negara2 lain

      Najib aka MO1 disebut oleh DOJ terima 2.6 billion dari duit curi 1mdb...duit ni dlm akaun najib di kl bukan di AS

      Fbi cekap boleh siasat dimana2 pun dlm dunia ni...polis malaysia siasat dah bertahun masih blm selesai...hi3sekarang ko nak putar lagi?

      Delete
  33. Bangsa dah dibangsatkan
    Agama dah dilacurkan
    Negara dah dijual

    MARUAH APA LAGI KITA ADA?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu cakap apa?? baru keluar hutan ke??

      Bnagsa mana yg dah dibangsatkan
      Agama mana yg dah dilacur
      negara mana yg dah dijual

      Bodoh dan membodohkan orang

      Mental sakit!! pergi dapatkan rawatan la..

      Aku takut kau jadi gila ajer

      Delete
    2. Setuju dengan 623

      Delete
    3. 6:23,
      Bangsa melayu -UMNO
      Agama Islam-PAS
      Malaysia-FOREST CITY

      Kalo kamu paham, paham le..kalo tak paham nasib otak kamu ler...

      Delete
    4. 6.23 tu tunjuk bodoo...

      Delete
    5. 6.23 tunjuk kununnye kuat semangat melayu...berapa peratus melayu yg dah kaye dan berape peratus melayu yg masih bangsat di malaysia nih dibawah umno?...berlagak jer lebih

      Delete
    6. Yg dah dijual bukan saje forest city...malah tanah bandar 1 malaysia dan edra...6.23 memang bongok...tanah tambakan laut di melaka impression city blm pasti dijual kpd siapa..

      Delete
  34. .
    .

    Satu nya bagus Duta NK ini ia lah apabila di usir dia pergi. Maruah terjaga.

    Yang cilaka nya bila di usir di halau tapi masih tak pergi ialah pendedak Najib macai-macai yang terus bagi komen kat sini. Tak ada maruah. Komen yang berulang. Copy paste. Mempertahankan penyamun dan menyokong rasuah.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 7:23, pendedak mana ada maruah..kalo ada maruah dah tentu tak makan dedak, makan nasi...perangai pendedak semua ni mcm anjing lapar jer..betapa kita halau ker, lempar batu ker..diaorg dok mengekor aje..salak je lebih, gigit tak berani..

      Sapa makan cili, dia rasa pedas
      Sapa makan dedak, dia rasa panas

      Delete
    2. Tuan dedak tak berkemaluan dan kuat klentong...macai upahan dedak pun terpaksalah ikut tak berkemsluan dan klentong..kencing sana kencing sini...

      Delete
  35. Haha.... apa muslihat bijan. Mungkin dia nak jadi hero selamatkan tebusan.
    Haha... atau lain lain muslihat nak selamstkan diri selama mungkin. Fikir luar kotak.... kata pak lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye lah pak lah fikir bukan luar kotak jer, kenkadang smp luar alam, meleleh leleh air liurnya zzzzzz..kikiki

      Delete
  36. ada pemimpin yang termakan sumpah mubahalah nya. Akibatnya semua rakyat terpalit termasuk agamawan yang kononnya penuh ilmu didada.....bangsa dah tak bermaruah, agama dah tak diambil indah, negara porak peranda....NAMUN ADA KATA KITA ADA BRIM....hahaha mabuk dedak

    Ingatlah...dedak habis mereka boleh lari di mana negara yang punya akhiran....TAN TAN TAN. Kita rakyat nak lari mana????? fikir2 lah wahai bangsa melayu, beragama islam dan negara tumpah kita malaysia. Silap2 tinggal malaya sahaja bila sabah dan sarawak keluar.

    ReplyDelete
  37. Duta NK berhak mempertahankan hak negara dia...itu tugas duta sebagai wakil negara...begitu juga duta malaysia di negara lain...

    Tindakan mungusir duta NK tindakan kurang bijak kerana yg mati bukan rakyat malaysia...

    Apekah salah dan jatuh maruah melaysia melayan permintaann NK untuk otopsi bersama?..mcm mana maruah tu jatuh...masaalah nye orang bodooh sangka bijak yg merumitkan keadaan...

    Tindakan korea utara sekarang memastikan rakyat dia tidak ditangkap dan didakwa di malaysia dengan menahan tebusan...

    Negara lain keberatan untuk campor tangan bila berkait dengan NK...

    Sekatan ekonomi UN pun tidak melemahkan tentera NK..yg menderita rakyat dia jer..Kerajaan NK tak peduli nasib rakyat dia..yg nak lari ditembak mcm anjing jer.. .

    ReplyDelete
  38. When 2 rogue states bertelagah.......the rest is yours to conclude.

    ReplyDelete
  39. Saya lihat ada beberapa karektor yang sungguh menyedihkan dalam negara kita viz pertelagahan KU dan Malaysia

    Najib dengan wang samunnya...always living in fear
    Zahid and his lies and kemungkinan kena overake by hishamuddin
    Hishamuddin dengan kelembikannya .....guilty of MH370 incident
    Apandi Ali dengan his shuffling the cards to ensure najib will never ever sit in the dock or witness box in the court
    Khalid with his ever ready to execute whatever najib says even if it is against his conscience demi wang, pangkat dan kuasa
    Ketua Army Dzuilkifli...quiet of late after MH370 incident that clearly shows his inability to defend the country.
    KSN yang hanya seorang Messenger Boy.....civil service berterabur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budaya bodek dan ampu melemahkan sistem pentadbiran negara...undang2 digunakan untuk mempertahankan seseorang..

      Delete
  40. Shah,

    Artikel anda lontarkan satu persoalan,"KENAPA 11 RAKYAT MALAYSIA DI KOREA UTARA TIDAK DIKELUARKAN LEBIH AWAL?"

    Jelas dan nyata there is no cohesion between PM, KDN, FM, MINDEF, AG. Their inexperience caused this uproar. There are all caught in a situation to defend at all cost NAJIB's POSITION and thus this case is really tearing apart themselves from realities of dealing with a rogue state like NK. PDRM and ATM have proven themselves weak in the eyes of the world.

    My prayers for those malaysians in NK. Do not lose hope..may ALLAH protects us all from kezaliman manusia dari dalam negara sendiri dan luar negara...aamiinn

    ReplyDelete
  41. Cyber Security Alert :
    Due to political tension with North Korea, be prepare for cyber attacks against Malaysian websites & infrastructure. Watch out suspicious email, link & website to avoid any threats, make sure preventive measures are put in place to remain secure.

    #cyberattackawareness #cyberwar

    ReplyDelete
  42. Jangan risau...nanti kak mah tolong. cam kes kat mesir dulu...kak mah tgh call Ri Sol-ju, utk pujuk lakinya lepaskan rakyat Msia. kikiki

    ReplyDelete
  43. A High profile assasination in plain public (and cctv eyes) is very almost certainly just another False Flag.
    Many global parties has NK cake to bake, When party is ober, UMNOBN is perfect choice to wash the plates.

    Too many kankongs can only think inside and outside the box. Never underneath the box.

    UMNOBN 's Jho Low's Taek- eaters, only pea sized brain. So no hope there.
    RM90M Audi-driven PAS will now bkess anything UMNOBN does. Again, no hope here.
    So when is PRU14? Will SPR cone clean this tine? Are we witnessing self implosion in to oblivion only after 60 years?

    Only hope now is with PH....

    ReplyDelete
  44. i am not an umno member, just a voter from east malaysia. I still believe there will be an implosion within umno first and then later in BN.

    the undercurrent is swelling albeit slowly but surely, enough to cause a big tsunami even before declaration of coming pru14.

    why are some bn barking dogs slowly losing its loudness? only a handful still making noises but of no significance!

    I am an optimist.....I could not be bothered who the next pm is but would assume a responsible pm who will open the case on 1MDb and SRC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barking slowly now...hi4..

      1..tuan dedak tengah finning..
      2..dedak dah kurang kerana akaun duit curi 1mdb kena beku...
      3..sprm sedang menambah kes rasuah orang umno..
      4..melalak tapi tak boleh bagi bukti..
      5..conflict dengan negara luar menteri umno gagal tangani secara bijak..menteri2 kurang bijak..
      6...umno gagal memulihkan ekonomi dan ringgit malaysia..

      7..negara luar kurang menghormati malaysia lagi..contoh raja arab tipu najib beli rapid...

      Delete
    2. Lelong2....
      UMNO Nasi Lemak seller sells separuh,for quater price!!!
      Never mind cheap,PAS endorse halal,esoecially for holy Arab kingcin.
      BN compenent and Gelakan Uber can bring u over.

      CCome one , come all,Take all to yuor liking!!
      MCA PRC deputy salesman can keep the cash machine clinking.
      In the end ALl Malaysians kena kencing!!
      Pening! hancing!
      But most Malaysians still dreaming.
      Call a cankul a cangkul, else it will be the ending....

      Delete
  45. Malaysia warns of long murder inquiry, China says no action yet
    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/03/09/malaysia-warns-of-long-murder-inquiry-china-says-no-action-yet/

    ReplyDelete
  46. Pulaak.......makin punah nama UMNO!
    Ketua Pemuda, rakan wanita direman 3 hari
    AZIZAN INCHE HARUN - 8 MAC 2017

    Ketua Pemuda, rakan wanita direman 3 hari Kedua-dua suspek dibawa keluar dari Mahkamah Majistret selepas dibenarkan tahanan reman selama tiga hari.

    JOHOR BAHRU - Mahkamah Majistret, di sini, hari ini membenarkan tahanan reman selama tiga hari terhadap seorang Ketua Pemuda Umno Bahagian di negeri ini bersama rakan wanitanya untuk membantu siasatan bersabit kes penipuan tawaran memiliki Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ).

    Majistret Mohd Azlan Shah Mohd Allias membenarkan kedua-dua suspek yang berumur 41 hingga 43 tahun ditahan reman bermula hari ini sehingga Jumaat ini.

    Ini bagi membolehkan siasatan dijalankan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

    Lelaki bersama peniaga wanita berkenaan tiba di pekarangan Mahkamah Majistret kira-kira jam 3 petang dengan berpakaian lokap berwarna unggu dan diiringi beberapa anggota polis.

    Terdahulu, kedua-dua suspek ditahan selepas dipanggil ke Ibu Pejabat Polis Daerah Iskandar Puteri kira-kira jam 5 petang semalam untuk diambil keterangan.

    Kedua-dua suspek dipercayai terbabit dalam penipuan tawaran memiliki RMMJ melibatkan empat mangsa dengan jumlah kerugian RM120,000 sejak tahun lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib penyamun
      Zahid pembohong
      Nazri samseng kampong
      azwan bro pemfitnah dapat senatorship
      shahrir dapat 1 mil
      3.85 dapat 2 mil
      ermiety dapat 50K
      isa samad rasuah
      tajuddin samsen cap ayam
      salleh bangang
      rahman budak messenger bangang
      Now the latest azizan inche harun

      lepas ni ramai lagi....

      Tengku Palsu Nan the bulldog.....rasuh bukan budaya umno....tapi menipu, berbohong, terima dedak?????

      Delete
  47. Tuan Budin,

    Mohon pertimbang satu topik utk explore
    False Flag (executed by some global players)
    Bukan apa, angke ni mcm off media radar.
    Byk sgt clear pointers, elok dikupas. Walaupun kita tak boleh beri kesan pun (?)
    Enjoy your blog, keep it up sir.

    ReplyDelete
  48. aku membaca komentar golongan jahil yang penuh "warna" - aku terhibur setelah meletakkan diriku di dalam kejahilan golongan ini.

    1) pengusiran duta adalah tekanan diplomatik paling tinggi dan memanggil kakitangan kedutaan dibuat setelah hubungan diplomatik diputuskan - seterusnya pejabat kedutaan akan ditutup.

    2) Malaysia pernah mengusir tiga kakitangan kedutaan Soviet Union sebagai "Persona Non Grata" pada tahun 1981 kerana disyaki mengintip rahsia kerajaan.

    3) World Law - setiap kakitangan kedutaan sesebuah negara atau dibawah panji PBB punyai imuniti dan sekiranya berlaku ketegangan atau terputusnya hubungan diplomatik ataupun peperangan mereka hanya akan dihalau keluar.

    4) belum pernah mana-mana negara yang mengalami krisis diplomatik akan memanggil kakitangan kedutaannya pulang terlebih dahulu sebelum mengusir duta keluar dari negaranya. sebaliknya mereka akan berbuat sama seperti apa yg dilakukan Malaysia.

    Hmm, aku tidak tahu sama ada si admin benar-benar bodoh atau sengaja "mengukur" tahap kejahilan para pengikut Pakatan Harapan plus PPBM dlm isu ini. ada satu lelucon yg mengatakan sekiranya kamu tidak "BANGANG" maka kamu tidak layak untuk bersama Pakatan Harapan plus PPBM kerana mereka bukan pembangkang tetapi adalah "PEMBANGANG" - lalu aku hanya mampu tersenyum sendirian.

    North Korea ada ICBM (Ballistic Missile) namun payload (peluru) mungkin tiada kerana hanya untuk satu payload ICBM harga yang perlu dibayar (kos) adalah USD 212.5 juta - teknologi payload tiada di North Korea.

    North Korea hanya mampu menjalankan ujian ICBM tanpa payload (ibarat bermain mercun). bahkan seringkali ICBM yang diuji itu tidak menemui sasaran atau gagal dilancarkan.

    bahkan North Korea menerima program makanan PBB untuk negara miskin akibat kebuluran (2 rakyat Malaysia yang ditahan adalah dibawah program makanan PBB) -

    seorang gelandangan tidak akan membayar harga bulanan sebuah Ferrari bukan ? - demikianlah North Korea yg tidak akan mampu membeli teknologi payload dari negara pengeluar seperti Russia atau CHINA atau membangunkan projek payload nya sendiri untuk ICBM (Ballistic Missile) miliknya dan pada masa yg sama menerima program bantuan makanan PBB untuk negara-negara miskin.

    Akhirulkalam - jangan lah kamu terus membawa tipu daya kepada golongan yang jahil lagi menyombong diri agar mereka terus mengikut kepada kamu.

    Ikhlas dariku unknown aka sahabat






    ReplyDelete
  49. Sudah pasti gah kuat kukoknya, deras kencingnya.
    Tapi setiap hari Rakyat perhati dan menilai hasil, sebab Rakyat yg bayar upah pekerjanya.

    ReplyDelete
  50. Punca segala masalah ini adalah apabila pemimpin negara asing telah hilang rasa hormat kepada pemimpin Malaysia, Najib. Masalah sebegini sangat tipis untuk berlaku sekiranya pemimpin kita adalah seorang individu yang amat dihormati dan bermaruah tinggi. Syabas Tun Dr Mahathir.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...