Friday, 24 March 2017

APA DAN DI MANA SALAHNYA SINDIRAN AZMIN TERHADAP NIK ABDUH?


Marah benarnya nampaknya beberapa kumpulan anak muda dalam Pas kepada Menteri Besar Selangor, Azmin Ali berikutan sindiran yang ditulisnya melalui twitter terhadap Nik Abduh Nik Aziz.

Dalam tulisannya itu, Azmin menulis "Ada tok lebai nak tawan Selangor. Kawasan sendiri pun kalah tersungkur" sebagai reaksi kepada kenyataan Nik Abduh bahawa Pas mahu menawan Selangor dalam PRU 14 yang akan datang ini.

Mereka marah dan mengecam Azmin kerana menganggap beliau telah menghina Islam dan golongan agamawan melalui istilah tok lebai yang digunakannya, sementara yang lain mengatakan Menteri Besar Selangor itu seperti mencurahkan minyak kepada hubungan Pas-PKR yang sedikit bermasalah ketika ini.

Adakah Azmin salah dan di mana salahnya beliau dalam tweetnya itu?
Jika diperhalusi dan anak-anak muda Pas dapat bersikap rasional serta matang, tiada yang salahnya dalam tulisan Azmin itu.

Pertama, beliau hanya memberi reaksi kepada kenyataan Nik Abduh mahu merampas Selangor sedangkan Pas sudah berada dan menjadi sebahagian daripada kerajaan negeri ketika ini.

Jika tindakan Azmin dianggap tidak wajar, apakah keceluparan Nik Abduh itu sesuatu yang wajar?

Yang kedua, di mana yang dikatakan Azmin menghina Islam dan golongan agamawan melalui istilah tok lebai yang digunakannya?

Bukankah tok lebai adalah panggilan biasa dalam masyarakat kita dan ia sudah diterima sebagai sebutan harian yang merujuk kepada mereka yang selalu berserban dan berkopiah putih?

Jadi, apa salahnya Azmin menggunakan istilah tok lebai dalam ayatnya "Ada tok lebai nak tawan Selangor"?

Berbanding ayat tok lebai yang ditujukan kepada Nik Abduh yang memang selalu berserban dan berkopiah putih, tidakkah kenyataan Ketua Pemuda Pas itu mahu merampas Selangor, lebih jelas salahnya dari segi etika di ketika Pas dan PKR masih duduk sebumbung dalam kerajaan negeri?

Yang ketiga, apakah sebenarnya yang membuatkan golongan pemuda Pas begitu tersinggung, lalu mengecam Azmin, adakah ia disebabkan istilah tok lebai yang digunakannya atau kerana beliau  menyebut "Kawasan sendiri pun kalah tersungkur"?

Apa pula salahnya Azmin menyebut mengenai kalah tersungkurnya Nik Abduh dalam pemilihan Pas kawasan Pengkalan Chepa baru-baru ini sedangkan ia adalah fakta yang benar dan kejadian yang sahih?

Dalam hal ini, golongan pemuda Pas seharusnya sedar mereka adalah sebuah parti politik yang tidak akan sunyi daripada serangan, kecaman atau sindiran pihak lain. Menyebut istilah tok lebai dan mengungkit kekalahan seseorang bukanlah besar sangat dosanya, kalau pun ia dikira perbuatan yang berdosa.

Tidak usah melatah berlebih-lebihan dan menunjukkan ketidakmatangan dalam berpolitik.

Apalah sangat istilah tok lebai yang disebut Azmin itu berbanding pelbagai gelaran yang lebih menyakitkan seperti kafir, munafik, assabiyah, taghut, barua dan macam-macam lagi yang pernah dilemparkan oleh Pas terhadap pihak lain yang tidak disenanginya?

Apakah hanya Pas yang boleh menuduh dan menggelar orang lain dengan macam-macam gelaran serta mengungkit perihal orang lain seperti kononnya Azmin jadi Menteri Besar pun atas bantuan Pas, sementara pihak lain mesti selalu menilai suci  dan "berbau syurga" kepada mereka?

Hakikatnya inilah satu lagi buruknya bila agama dijadikan sandaran dalam jual beli berpencak di pentas politik di mana panggilan tok lebai pun dianggap menghina Islam dan golongan agamawan sedangkan mereka  tidak sedikit pun rasa bersalah menuduh orang lain sebagai kafir, munafik, assabiyah, taghut, barua dan sebagainya. 

Lebih pelik, golongan yang dulu dituduh macam-macam itulah yang kini didekati dan didampingi dengan lebih akrab oleh Pas. (ShahbudinHusin 24/03/2017).

137 comments:

  1. Aku komen first..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya tahniah First

      Iskandar semak dah susun strategy utk bubarkan cawangan pas di Selangor atas arahan ketua barunya

      Sleoas Johor... Giliran Selangor bubar..

      Yang tinggal pak lobai haji korap...

      Menggelupur pengikut ayoh hadi pin Marang nih..

      Semuanya kerana hadi ahWANG ..

      Profesional pas d Selangor tak perlu dedak abb dah biasa makan gaji besar..

      Pak lobai menantu yv dulu guru tadika tiba tiba jd GM dgn bantuan pak.lobai mertua gaji 87000 sebulan..

      YES KAMI DAH BERJAYA HASUT AZMING.. jom berperang dgn pas di belakang MB!!!

      Delete
    2. Cepat meroyan kerana kurang dedak atau terlebih dedak???

      Delete
    3. depa ada sorga sendri kot, atau ada short cut nak pi sana

      Delete
    4. Ini lah perangai tok lebai kelarah(geleran org kelantan kpd tok lebai palsu).
      Senang saja nak join club tok lebai....ada janggut sikit(lagi panjang lagi bagus, pakai kopiah putih dan selalu pakai jubah arab)
      Tapi jika pakai kopiah saja tanpa janggut dan jubah mereka memandang sinis sebab tak cukup syarat join club.
      Mereka akan beri gelaran ustaz walaupun tiada kelulusan akademik pengajian islam.
      Boleh beli buku agama yg baik dipasaran dan belajar sendiri.
      Bila bercakap gunalah bahasa 'ana' & 'ante' saperti P Ramli ajar dalam filem melayu.
      Jika semua sudah cukup syarat anda bolehlah mengikut kemana saja pak lebai ceramah agama/politik.
      Jika mahunjadi kaya anda bolehlah cetak buku soal jawab lazim dlm masaalah agama yg boleh diubah suai dari buku yg anda baca.
      Bila berceramah anda bolehlah buat lawak bodoh sambil menjawab soalan lazim dari penonton.
      Anda boleh jadi spt bintang filem terkenal.
      Senang bukan?
      MUDAHNYA BANGSAKU KENA TIPU.

      Delete
    5. YANG TAK KENA TIPU SITI KASSIM, KASSIM AHMAD, TUKAR TIUB, ZAID BRAHIM, SISTERS IN ISLAM DAN SEWAKTU DGNNYA.

      Delete
    6. Kikikiki.. Lobai oh lobai.. Duniawi jgk ko kejar. Dapat kerusi Ko berbini 4 ikut sunnah kununnya.. Perangai mcm bxbx..jual agama dan ayat2 Allah moga org terlena. Ahaksss ptui..

      # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangap barua Singapork
      # tangkap barua komunis
      # tangkap barua losemah

      Kikikiki
      Ini kalilah
      Ubah PM najib
      Simen partai barang naik BN

      Ink kalilah!!!

      Delete
  2. Yakin dan percayalah.
    Selepas Pru14 Pas
    satu kerusi pun tarak.
    Baik Dewan Undangan Negeri
    mahupun Parlimen.
    Ditalqinkan bersama Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti lambang mata satu.
      Yg disebut dlm alquran makhluk mata satu tu apa?

      Delete
    2. Betul

      UMNO BUKAN LAGI MUSUH UTAMA PAKATAN !!!

      TETAPI PAS LEBIH BWRBAYA FARI UMNO!! IBGAT IS.IS INGAT PIS!!

      UMNO DAH CONFIRM BUNGKUS

      TAK PECAYA PEGI BUAT JAKI SELIDIK DI KEDAH DAN JOHOR !!!

      CIA cawangan Asia dlm report terbaru kata Najib sudah pasti tumbang dan di gondol eleh ahli kabinet dan partymya sendiri..

      Krisis paklah dlm.umno bakal berulang..

      Ingat MUSUH UTAMA PAKATAN BUKAN UMNO TAPI PAS (,iaitu umno dlm bentuk jubah dan serban belit seribu)

      Mari sokong MB Selangor pecat PAS

      Delete
    3. Mudah2an.Ckp sikit menghina Islam. Yg duduk semeja dgn pemimpin kleptokrasi tu tak menghina Islam kah?
      Apa lah pemuda pas ni.Taksub sgt.

      Delete
    4. Sebilangan besar budak tok lebai ini tiada ilmu agama secara ilmiah. Mereka mengikut saja apa yg pak lebai mereka cakap.
      Sewaktu DAP bergabung dg pas dahulu, mereka menyamakan Lim Guang Eng sebagai Khalifah Umar AbdulAziz.

      Delete
    5. MEREKA DAH TUBOH PARTI PAN TART.

      Delete
    6. Inilah resmi macai PAS, bila hujah dah dipatahkan dan mulut dah terkunci.... tak adalah yang lain selain mencarut, memaki dan sewaktu dengannya....

      Inikah yang dinamakan 'lebai' atau 'ulamak'????

      Delete
  3. Islam ke orang PAS ni? Pada pandangan ambo tak nampak abenda pun keIslaman mereka. Perbuatan serta cakapan sedkitpun tak mace orang Islam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg diaorang ni reti. Apa yg diaorang ni tahu.
      Islam yg diajar oleh nabi bukan mcm ni.
      Pas parti lambang mata satu ni cukup berbahaya.
      Sesat lagi menyesatkan.
      Ada pernah tuhan sebut pas dalam alquran
      Ada pernah nabi suruh sokong pas sebagai parti akhir zaman?
      Hanya ulama2 pas saja yg memandai mandai.
      Lebih sudu dari kuah.
      Agama yg suci pun sanggup dilacurkan untuk modal dan kepentingan politik mereka.
      Terbaru di kelantan nik amar kata undi amanah masuk neraka.
      Memang nerakalah milik pas.

      Delete
    2. Mmg bodooo sombong PH di bawah tajaan DAP...adakah Munasabah SUA PKR jadi punasihat strategik DAP Png...

      Beri jaga Lunas, prk menang , PRU BUNGKUS.... BERI MACHANG, MACHANG BUNGKUS, NOW PUNASIHAT SYRATEGIC PNG.... TAK ADA ORG LAIN KE?

      Delete
    3. PAS nak saman SR pasal fitnah 90 juta, tapi nak ambek masa kumpul BUKTI sebelum saman, paling lama masa kumpul bukti dibenarkan selama 6 tahun.... kah kah kah
      Yang tinggal dalam PAS sume bodoh2 belaka sama macam umno...

      Delete
  4. Kebodohan PAS PIS PUS...dia ingat rakyat Malaysia ni bodoh macam dia ke..PRU 14 nanti..kalau bungkus boleh lah jual buku agama pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya orang yg bodoh saja yg akan sokong parti mata satu ni.
      Sesat lagi menyesatkan.
      Kafirkan sesama lslam
      Sembahyang 2 imam
      Haramkan sembelihan orang2 umno
      Mengharamkan perkahwinan orang
      Malah telah menjadi amanat tok guru hadi. Ulama pas.
      Orang gila mcm ni pun nak diikuti nak dijadikan pemimpin dan rujukan hukum hakam?

      Delete
    2. Yang pandai2 sume dah masuk Amanah, mereka inilah yang buat aku undi PAS masa PR dulu

      Delete
  5. PAS parti pendendam..marah dan dendam kat Amanah dan DAP Hingga sanggup bertanding sendirian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli PAS je masuk syurga... Pooraaah!!!

      Delete
  6. No 1 terima 90 juta
    No 2 ada terima habuan namun deny, nak saman SR/Husam teragak2.... sebenarnya takut
    No 3 memang tak tahu No 1 dan 2 terima dedak dari 90 juta...berani hendak saman tapi No 2 sengaja pusing2 roundabout....

    Mana islamnya????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak terima RM90 juta cepat2 lah bersihkan nama.
      Nak susah apa? Buat sumpah laknat dalam masjid dan junjung al quran.

      Delete
  7. Dari blog Tukar Tiub.
    Jangan lupo siapo sokong azmin duduk kerusi mb selangor? Ptui! Bangang punyo soalan! Si-bangang ni dahlah bangang, pelupo pulak tu. Si-bangang lupo keadilan bukan nak letak azmin jadi mb selangor.
    Rancangan asal keadilan adalah nak letak anwar jadi mb selangor, dan bilo anwar hilang kelayakan, rancangan susulan keadilan adolah meletak azizah jadi mb selangor. Tapi siapo yang bangkang dan gagalkan rancangan keadilan tu?
    Si-bangang lupo la tu. Isunya bukan siapa sokong azmin jadi mb, tapi siapa bantah azizah jadi mb hinggakan keadilan terpaksa bertolak ansur ubah rancangan lalu naikkan azmin instead of azizah! Bangang punyo orang, serupa biawak padang pasir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maso krisis mb pas ambik kesempatan bak ugdengan umno tapi gagal kerana tak cukup kerusi..2 ahli pas Hardy aWANG panggil 2 orang ni barua..marah betul lobai Wang ni...

      Delete
  8. berfikir dengan matang dan tenang. maka segala kata dalam ceramah pas di dalam masjid. surau dan padang kembali kepada pas. kalau boleh didengari kembali apa yang diucapkan terhadap lawan, serupa seperti pas mengatakan kepada diri sendiri.

    ReplyDelete
  9. Parti Pas kemaruk bak jadi kerajaan tapi tak reti perintah. Dapat tawan Terengganu tahun 1999, lepas satu penggal lingkup. Dapat tawan Perak, tak sampai setengah penggal tumbang. Dapat tawan Kedah, lepas satu penggal lingkup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas parti lahanat yg mengejar keduniaan

      Delete
  10. Maka akan haramlah cerita lebai malang yang telah bertapak di alam Melayu sejak zaman berzaman hanya kerana perkataan 'lebai' itu terkait dengan 'orang yang mendapat keahlian syurga'.

    Maka akan haram jugalah menceritakan 'orang yang tersungkur' dalam apa-apa bentuk pemilihan yang mendapat kurang atau sama dengan 37 undi.

    Maka akan haram jugalah menyebut sebarang perkataan yang melibatkan angka '90 juta'

    Diharamkan juga menyebut perkataan 'Tuan Guru Kaki Ponteng' pada bila-bila masa.

    Maka akan cuba diharamkan pula mana-mana parti politik yang bergabung sekiranya enggan menamakan nama 'ketua pemutus' di kalangan mereka.

    Telah juga diharamkan menyamakan nama mana-mana pemimpin negara dengan tajuk filem antarabangsa.


    Adakah perbuatan mengharamkan sebarang perbuatan yang tidak kena dengan 'nafsu serakah' sesetengah pihak ini terjatuh dalam mempersendakan 'menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal'


    Ada pula yang mengatakan 'filem wajib tonton tahun 2017' tanpa ada mana-mana pihak mempertikaikannya.

    Terlalu banyak juga arahan yang memaksa pekerja awam untuk 'wajib hadir' ke mana-mana program yang didatangi orang besar tertentu.


    Adakah perbuatan menghalalkan sebarang perbuatan yang kena dengan 'nafsu serakah' sesetengah pihak ini terjatuh dalam mempersendakan 'menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal'

    Sekadar bertanya agar aku dapat tahu dan tidak menambah dosa yang sudah sedia menggunung..

    Kalau ada masa..... Bro John Doe mohon dijelaskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan lebai tetapi LOBAI.
      Lebai tu orang baik baik yg sifatnya alim.

      Lobai2 pas ni cukup tak guna. Syurga pun dia nak jual.
      Putrajaya pun dia nak lelong. Itu kata hadi awang.

      Delete
    2. Kpd bro anon.

      Terima kasih kerana masih ingatkan saya. Memang betul saya sangat sibuk semenjak dua menjak ni. Terasa faham maksud lapang sebelum sempit. Ini pun curi menaip semasa menunggu di dalam kereta.

      Saya berpendapat kalimah wajib dan haram dlm contoh2 yg sdr berikan hanya membawa konotasi bahasa dan bukan konotasi hukum agama.

      Ini disebabkan kalimah ini sekalipun asalnya dalam BA telah dicedok masuk ke dalam BM dan adakalanya penggunaannya tidak membawa maksud hukum agama. Tiada masalah di situ.

      Saya akan memberikan pendapat yg berbeza sekiranya yg ditanya ialah kalimah munafik. Munafik bukan sahaja mempunyai konotasi bahasa yg membawa maksud hipokrit tapi juga membawa konotasi agama sekaligus akan mengundang hukum2 menggunakannya. Maka elakkanlah guna kalimah munafik ke atas orang lain secara terus sebab ini adalah ditegah.

      Sekadar misalan, unknown aka sahabat masih lagi menjaja kisah baiah, serigala dan kuasa pemutus sekalipun perkara ini telah dijawab dan ia tidak mampu menjawab balas, tetapi saya biarkan sahaja si sasterawan ini syok sendiri seperti penjual ubat disebabkan tulisannya mengenai perkara2 ini tidak lagi membawa konotasi hukum agama melainkan konotasi politik semata-mata.

      Biarkan ia, lagipun ia perlu mencari makan kan?

      Wallahu a'lam.

      Delete
  11. Untuk membuktikan betapa bencinya Lim Kit Siang pada Islam (kafir harbi) boleh dibuktikan melalui lisannya serta pada objektif penubuhan DAP itu sendiri

    Maha Suci Allahswt - "diperelok" kepada mata dan hati golongan yang jahil lagi menyombong diri akan lisan Lim Kit Siang serta matlamat penubuhan DAP sehingga mereka mengikuti sebagaimana ikutnya binatang ternakan pada pengembalanya - tidak perlukan esei mahupun imbuhan wang ringgit untuk "mengenali" Lim Kit Siang dan DAP.

    Lihat bagaimana pantasnya seorang keldai (Zaid Ibrahim) yang terus melindungi tuannya demi mencari "redha" puak kafir yang begitu memusuhi ISLAM.

    Lim Kit Siang menerusi kenyataan terbarunya - "untuk mengalahkan UMNO/BN dan seterusnya menguasai Putrajaya setiap parti tidak boleh membawa perjuangan AGAMA dan menolak cadangan seorang tua yang menongkat langit (Tun Mahathir) agar Pakatan Harapan BAHARU mencontohi UMNO/BN untuk menjadi kerajaan".

    Nauzubillahimzalik - celaka lah sesiapa yang masih bersama bahkan memuliakan musuh ISLAM dan sesungguhnya inilah golongan yang dihinakan Allahswt dunia dan akhirat.

    Pakatan Harapan BAHARU kekal dengan sifat tahalluf siasyi (sekiranya si jahil tetap mahukan frasa berbunyi islamic) yang mengikat pada fitrah alam haiwan.

    Usah terperanjat sekiranya puak serigala ini akan saling mengigit (berkhianat) sesama mereka tatkala menjelangnya PRU ke-14 nanti.

    Nasihatku kepada PAS - putuskan lah hubungan politik murahan laksana binatang buas bersama PKR, sesungguhnya kamu hanya meletakkan jemaahmu ke lembah penghinaan Allahswt dan kembalilah kepada saudara seakidah dan sebangsa denganmu (UMNO) atas nasab AGAMA dan BANGSA.

    Aku ingin menyampaikan "penghormatan" kepada lidah' penyampai (Shahbudin.com) - kamu benar-benar membuatkan golongan yang jahil itu "menari" dengan alunan adu domba dan fitnah, tuntutlah habuannya daripada para politikus berhati serigala yang menjadi tuan mu.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat kredibiliti kau tahap longkang...skrg kau dah faham perjanjian aramco-petronas? Kaaa kau tetap bodoh? Sampai bila kau nak gebang. Ngaku lah bahawa ilmu kau cetek.

      Delete
    2. Sahabat BN

      Ko tertinggal bas ke?????

      Ini bukan posting tentang Lim Kit Siang dan Zaid Ibrahim. Posting ini tentang 'di mana salahnya sindiran Azmin'

      Ko ni dahlah tak faham perjanjian aramco-petronas, tak faham bahasa Inggeris, malah tajuk dalam bahasa Melayu pun tak faham ke?

      Tak payahlah nak 'menari' dengan lentok munafik kamu tu pada tempat yang salah.

      Delete
    3. Shahbudin tak jahil.
      Yg jahil tu adalah unknown aka sahabat syaitan daripada parti lambang mata satu.
      Mata satu tu adalah dajjal.

      Delete
    4. 11:09 - telah aku memberi "jalan" yang terang lagi nyata pada beban yang kamu heret berkait kisah perjanjian diantara Petronas-Aramco

      Sila rujuk pada laman web rasmi Petronas serta pada sidang Parlimen yang sedang berlangsung - rasanya kamu tidak terlalu bodoh untuk memahami MOU diantara Petronas dan Aramco adalah bersifat 50-50 di dalam RAPID.

      RAPID adalah sebahagian dari projek penapisan minyak terbesar di Asia Tenggara.

      MOU antara Aramco-Petronas hanya melibatkan Rapid dan bukan keseluruhan projek di Pengerang - Aramco membayar sebanyak US 7b untuk memiliki 50 peratus dari RAPID.

      Sejujurnya aku melihat betapa besarnya natijah akibat dari kejahilan dan aku juga melihat betapa besarnya kerosakan akibat dari tipu daya politikus berhati serigala - org seperti kamu yg memikul segala tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

      Petronas adalah syarikat bertaraf DUNIA begitu juga ARAMCO - MOU yang dimeterai memberi keuntungan pada kedua-dua syarikat dan peganglah ia sebagai panduan sekiranya kamu hanya sekadar duduk di kaki lima (bukan orang yang terlibat di dalam MOU ini).

      Nasihatku jangan mengajar itik berenang dan jangan mengajar burung untuk mengepakan sayap.

      Erm, cuba kamu tanyakan kepada lidah' penyampai (Shahbudin.com) mengapa tiada lagi fitnah susulan mengenai kisah Aramco-Petronas - nescaya kamu hanya akan terpalit dengan kebodohan diri sendiri.

      Nasihatku tinggalkan kisah ini agar kamu bisa menyeret tipu daya yang baharu untuk kamu jaja di alam maya.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. Sampai bila kau nak tunjuk bodoh kau Sahabat? Sejak bila Petronas dan Aramco sign MOU? Bodoh biar la bertempat. Nak nasihat orang konon, kau sendiri paham ke apa kau baca? Habis apasal aramco tak pernah mention usd7b kat website dia? Ni kan syarikat bertaraf dunia, mesti la transparen kan?

      Delete
    6. MoU ke Sahabat? Kah kah kah kah kah kah pi belajar dulu baru komen tok sah buat lawak la budak.

      Delete
    7. haha, kesian betul kau ni .. apa kata kau tanya sendiri kat ARAMCO kenapa kat website dia tak tulis frasa USD 7b nilai pelaburannya dalam RAPID (jangan tanya aku, sebab aku bukan ARAMCO).

      Cuba cari berita bergambar dimana CEO Petronas dan CEO Aramco menandatangani perjanjian yang disaksikan oleh Perdana Menteri dan Raja Salman.

      Kalau ia bukan MOU - maka bukan aku seorang sahaja yang bodoh sebab seluruh dunia mengatakan ia adalah MOU. ��

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    8. Ye le tu unknown aka sahabat bn..asal budin tulis je fitnah, orang dalam blog ni semua ko kata jahil..ko ajelah yg arif dan tahu segalanya..kami dah lama tinggalkan kisah tapi bukan kisah pengklepetan tuan politik ko dan aramco..kisah serigala ngan kuasa pemutus ko tu..tak yah le nak ulang2 cerita untuk psycho orang kalo sebenarnya ko ni seorang psycho macai bijan dalam blog ni..seriously my advice, u dont have to consult psychiatrist..just admit urself in tampoi and tanjung rambutan...u have the symptoms..

      Delete
    9. Sahabar jasa tu pandai cakap jer..hardy sapu 90 juta dia bisu..tonggang langgang pas di pulas umno...najib rompak 2.6 billion pon dia bisu...dia masih bersubahat dengan yg mungkar

      Delete
    10. 12:17 - aku hanya menyampaikan apa yang terkandung di dalam tuntutan syara' dan aku percaya kamu juga bersyahadah bukan ?

      Bukan aku yang sedang "berjuang" untuk mengejar kelazatan dunia dengan menurut pada redha puak2 kafir harbi seperti DAP dan sekutunya di dalam COMANGO - itu adalah golongan seperti kamu.

      Beranikah kau katakan kepada aku siapa diantara parti2 yang membentuk Pakatan Harapan BAHARU sebagai pemegang bai'ah (kuasa pemutus) ??.

      Selepas kamu membuka "pintu" yang paling utama ini - aku sudi untuk berbicara pada urusan Amar Maaruf Nahi Mungkar yang lain.

      Dan diatas tiadanya bai'ah kuasa pemutus di dalam Pakatan Harapan BAHARU maka telah jatuh ke dalam sifat golongan yang jahil lagi menyombong diri pada mereka yang mengikut padanya.

      Sesungguhnya tiada yang lebih gila (psycho) dari seluruh kegilaan melainkan tatkala kamu melihat berkumpulnya manusia tetapi kamu tidak mengetahui siapa ketuanya.

      Allahurabbi - sekiranya kamu benar-benar mahu menggunakan akal, ilmu dan iman pastilah kamu terselamat dari tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    11. Sahabat yg bodoh...bukan MoU, tapi itu perjanjian SPA la bongok....jauh bezanya. Sah, kau baca, tapi tak paham apa kau baca!!!

      Delete
    12. Apa kena mengena cerita aramco/petronas dgn tajuk di atas? Kau komen pun tak kena tempat, komen kau tu laku kat blog harakah je lah..
      Nik Abduh tu langsung tak masuk kategori bapa borek anak rintik. Aku hormat TGNA, dia tu memang betul2 seorang ulamak.

      Delete
    13. Ha ha ha ha sahabat; satu dunia kata perjanjian SPA ko sorang kata MOU...kih kih kih benda basic pun tak paham ,nak panggil orang lain jahil...ko sebenarnya jahil tahap bodoooo

      Delete
    14. 12:39 - sejujurnya aku tergelak dan ketawa apabila kamu berkeras dengan kebodohan dirimu sendiri.

      MoU - memorandum of understanding adalah "perjanjian" yg mengikut terma dan syarat yg dipersetujui didalam apa juga urusan.

      Pakatan Harapan BAHARU juga hidup diatas MoU diantara 4 ekor serigala yg tidak melibatkan AGAMA dan BANGSA di dalam MoU yang ditandatangani - sesuai dengan kenyataan Lim Kit Siang baru-baru ini.

      Rasanya cukuplah kamu mengadu kepadaku pada kisah Petronas-Aramco ia membuat aku ketawa melihat pada keletahmu.

      Salam Jumaat yang penuh berkah
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    15. Sahabat...aramco dan petronas sign perjanjian SPA, bukan MoU. Sampai bila kau nak kekal bodoh. Kau sedang diketawakan. Sedarlah.

      Delete
    16. Sahabat nak spin apa lagi ni sahabat? Beza mou ngan spa pun tak tau? Aramco hari tu sign spa ngan petronas, bukan sign mou.Memang jauh beza spa ngan mou.

      Delete
    17. Elooioo nak menyampuk sat

      Aramco nak senarai di NYSE tapi tak lulus !!!

      Terdesak nak duit us100b.. (7b nak bagi petromas)

      Round Asia tak laku 100b 5%.

      Skrg myk jatuh teruk usd50 setong.. Tapi pelik knp gaji CEO PETRONAS LAGI BESAR DARI CEO KRLAPA SAWIT

      botol 5kg sawit rm25 tapi bila isi petrol penuh baru rm12

      Knp gaji sawit lagi rendah dari gaji o&g ?

      Patut gaji xeo oetronas turun lagi bawah dari tok peraih bijik kelentit sawit??? Atau memang petrinas nih kaki menipu???

      Korek korek tapi habuk minyak tak jumpa bodoh ke apa? Habis licin capex 50b setahun???

      Delete
    18. Kih kih kih sahabat kata "MoU adalah perjanjian yg mengikut terma dan syarat yg dipersetujui didalam apa juga urusan". Woi bangang, mana kau belajar ni? Sekolah mana ajar ni?

      Delete
    19. Sekolah JASA!!! Kihkihkih

      Delete
    20. Sekolah pondok

      Delete
    21. Universiti Kellycastle Batu Gajah.....he...he....dekat rumah depa lah....hi...hi..

      Delete
  12. Kami di belakang azmin !!!

    Pak lebai haji korup dah mengganas sebab balance 90% 810 juta tak.masuk akaun

    ISKANDQR SEMAK DAK MULA SUAUN ATRATEGY UNTUK MEMBUBARKAN SEMUA CAWANGAN PAS DI SELANGOR DAN BWRTANDING TIKET AMANAH

    UMNO DAH KATA KPD PAS KAMI TAK PERLU PROFESSIONAL DALAM UMNO DAH BANYAK.. KAMI UMNO NAK PAK LEBAI SAHAJ YG KURANG DLM UMNO !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO NI APA KENA TAIP TONGGANG LANGGANG MENCACAI CAM KELING MABUK....PUKIMAK ANJING DAPIG.

      Delete
    2. Macam umno tobggang langgang..

      Sebab nak beli laptop kena gst jadi pakai lah yg free hp second hand buatan nenek ko Malaysia..

      Delete
    3. Sabar, sabar MALAYSIABARU

      Macai PAS tak kan lekang dari memaki orang yang tak sehaluan. Apa taknya.... Tuan guru paling besar pun boleh membaruakan orang.

      Kalau 'lebai' tentulah zikir yang bermain dibibir. Ini 'lobai'... pukimak lah yang jadi sebutannya.

      Macai PAS ni dah bisu pasal GST. Dulu Din Ayam ada juga 'berkokok' mengatakan GST tu haram. tapi bila dah dapat 90 juta, senyap sunyi...

      Delete
    4. Ya ya ya.

      Nasib baik ada geng amanah ppnm pkr yg boleh beri nasihat dan tarbiyah sejati

      Alhamdo lillaah

      Delete
  13. Mau ketawa lihat perangai lobai2 Pas ni. Dia nak bertanding kat kawasan org tak apa. Tapi bila PH nak bertanding kat kawasan dia..lobai2 ni bising.

    Ha5

    Biaq padan muka lovai2 ni. Ikut lg kata2 lobai hadi.

    Lobai Hadi ni taring dah tak ada. Dah termakan dedak umno.

    Aku dh kata lobai hadi ni sama ja mcm Yaser Arafat. Masa muda bukan mai garang mcm singa. Tapi bila dah tua berpeluk dgn Yahudi yg dimusuhinya dulu. Last2 dengar kata mati sbb diracun Yahudi. Hah..lobai Hadi cuma tunggu ja masa dpn politiknya akan hancur sbb menginiaya pengundi2nya sejak dulu. Dulu menghasut pengundi2 supaya jatuhkan umno-BN sampai ada yg bercerai berai, sembahyang 2 imam, kafir mengkafir, tak makan masakan umno lah, jiran tak bertegur sapa.Sekarang ni...nak ngajak berpeluk dgn umno pulak. Menggunakan ayat2 quran dan hadis utk tujuan politknya. Tak ke sial politik mcm ni? Menginiaya pengundi2.

    SORRY Haaaaaaa....lobai.
    NO MORE VOTE FOR PAS

    ReplyDelete
  14. Lepas PRU 14, agaknya ramailah yg menjadi kafir sebab menolak PAS. Akan berulanglah tuduhan tuduhan seperti semasa depa bertanding bersendirian.

    Yg akan beza sikit pada kali ini adalah kalu dulu umno tu dah bagai kafir harbi lani dah disucikan oleh lobai pas. Tak berapa nak kafir dah. Malah bukan sembelihan orang umno halal dimakan tetapi dah boleh berpimpin tangan dan minum teh dikota london. Peluk dakap ni biasa.

    Saya bukan tidak setuju bermaaf maafan ni digalakan dalam Islam, tapi biar jujur bukan kerana ada tujuan atau keuntungan peribadi, Wallahu’alam bisshawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry bro 11:30

      Lepas PRU 14, semua cawangan PAS akan dibubarkan kerana hilang ahli

      Delete
  15. Puak2 jual ugama memang perangai mcm haramjadah.kata kat org blh, bila kena kepala sendiri marah bukan main. Mcmana la nak harapkan puak ni..

    ReplyDelete
  16. Apa nak heran dengan geng dan penyokong tok lebai jenis atau spesis "cepat bebai (bebal)", mereka ni perjuangkan agama tapi akal rasional amayt jarang mahu digunakan dalam tindak tanduk mereka. Agaknya mereka rasa Allah suruh membelakangkan terus akal dalam perjuangan menegakkan agama. Sebab itu puak puak begini dimana saja di seluruh dunia, kalau menguasai politik sesebuah negara itu, pastinya negara berkenaan akan mundur dan taraf kemiskinan ummah Islam amat ketara kerana agihan ekonomi yang tidak adil selain pembangunan material jauh ketinggalan.

    ReplyDelete
  17. Politik emosi, sampai mampuih pun puak yang amalkan cara macam ni tak kan menang. Jerit dan pekiklah perjuangkan Islam macam mana pun tapi kalau emosi menguasai akal waras, hanya layak menelan kekalahan selamanya. Puak macam ni lah yang memburukkkan tanggapan non Islam kepada Islam

    ReplyDelete
  18. Terbaru En Budin..Zuhri penyelidik Pas nk balik semua kerusi Pas yg dia pinjamkan kt PKR. Perang Pas-Pkr dSlangor bermula.
    Masa arwah Fadhil, Islam for All. Masa Hadi..Islam for Hadi &'gang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawan lah pru nanti...zuhdi bukan penyelidik yg berkalibar..

      Delete
    2. Kalau dia seorang penyelidik yg berkalibar dia tak akan sokong parti lambang mata satu.

      Delete
  19. Skang ni pemimpin pas pantang ditegur, biasalah bila dah berduit...angan2 pun besor..kalo boleh satu malaya nak conquer walau pemilihan cawangan pun kalah..kihkihkih
    Agak2 korang kalo q7 jalan atas raya depan dia viva, dia follow atau dia potong...zaman nik aziz, mungkin diaorg follow viva tapi zaman hadi..makan asap le viva tu..

    ReplyDelete
  20. manusia jenis perasan lebih. Tak sedar diri masa PAS bersendirian, satu kerusi pun tak pernah menang dalam GE di Selangor. Hanya setelah bergabung dengan parti lain, baru PAS merasa kemenangan dan ramai yang bergelar YB. Tapi baru rasa kesenangan bergelar YB, dah lupa diri dan merasa dir dah kuat. Memang jenis lupa diri, tak suluh kekuatan sendiri dan tak bijak menyemak fakta kekuatan sebenar yang ada. Akhirnya akan mampus kerana perangai lupa daratan dan perasan lebih bahawa mereka dah kuat. Pigi mampus lah parti PAS kalau begini caranya.

    ReplyDelete
  21. Dgn org macam nik abduh ni mana boleh main sindir sindir.....kondem direct jerrr, baru dia faham

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah bg alasan bertanding utk suka2 ja.
      Mmg nik Beduh ni bodoh.

      Delete
  22. Yang pasti sekiranya PAS putus hubungan dengan PKR, akan hilanglah undinya untuk pilihanraya umum yang ke-14 sebanyak 20 undi dari seluruh keluarga ku, aku akan pasti untuk PRU 14 ini, keluarga ku memboikot pilihanraya ini, tak guna memberikan undi pada pas selama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas cakap jer nak putus hubungan
      .tapi sayang nak lepas jawatan lantikan politik..

      Delete
    2. Gila kuasa. Agama di politikkan utk kuasa. Sbb tu tak mahu lps jawatan.

      Delete
  23. Itulah puak tersebut. Kritik, tegur nasihat individu depa hina agama. Tolak ruu depa tolak agama. Tolak parti depa tolak agama. Yang depa dok kritik maki hamun org lain, tolak undang2 unt kebaikan ummah dan tolak parti lain halal pulak.

    ReplyDelete
  24. Hidup PH! We dont need PAS dalam PH. PAS boleh pegi mampos!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata-kata klise dalam politik; kawan hari ini musuh di hari esok. Musuh hari ini kawan di hari esok. Lim Kit Siang (LKS) kata PAS tak pernah menang besar apabila bersendirian. LKS berkata benar dalam hal ini. Namun esok belum tentu. Walau bagaimanapun, baik juga PAS ikut nasihat LKS untuk PRU14 nanti.

      Penulis pernah mencadangkan agar PAS mengadakan persefahaman dengan UMNO di Pulau Pinang. Percubaan ini boleh dijadikan pilot project. PAS tak perlu masuk BN. Cukup dengan membahagikan kerusi-kerusi untuk ditandingi antara UMNO dengan PAS bagi menghadapi parti Lim Kit Siang dan sekutunya.

      Di mana UMNO/BN bertanding, PAS beri sokongan dan undi. Di mana PAS bertanding, UMNO/BN pula menyokong dan memberi undi. Kemudian selepas keputusan PRU14 diumumkan, tengoklah apa yang perlu dilakukan.

      Penulis mencadangkan demikian kerana penulis melihat peluang terbuka untuk PAS menjadi kingmaker di Pulau Pinang. PAS mesti ada kuasa dan ada suara di Pulau Pinang. Apabila PAS bekerjasama dengan UMNO/BN di Pulau Pinang, rasanya parti Lim Kit Siang hanya tinggal legasi di Pulau Pinang.

      Strategi ini macam memburu 4 dalam 1. Musang ditembak, dengan tupai-tupai sekali jatuh. DAP tersungkur, PAN terlentang, PKR terpelanting, PPBM tertiarap. DAP dan PAN ketar lutut jika benar strategi ini terjadi. Sebab itulah mereka mencanangkan PAS UG dengan UMNO. Tujuannya agar PAS takut untuk berpakat dengan UMNO. Apabila PAS dan UMNO/BN berpakat juga, sedaplah nanti DAP dan PAN berbicara, “kan aku dah kata”.

      Katalah apa yang nak dikata. Janji PAS ada suara, PAS ada kuasa. Biarlah DAP menyalak dari Pengkalan Kota.

      Delete
    2. Annoying 16:09

      Kamu ingat rakyat semuanya bodoh ke?

      Ada lagi ke yang nak menyokong UMNO/BN selepas GST, penghapusan subsidi, penurunan nilai Ringgit, kemelesetan ekonomi sehingga ramai yang hilang pekerjaan, rasuah yang terus berleluasa dll.

      Ada lagi ke yang nak menyokong PAS selepas menipu dalam usul Hudud dengan RUU355 yang tak tahu dari mana, pemegang kuasa yang bongkak dengan kereta besar, gagal mengemukakan hujah di Parlimen dan DUN dsb.

      Buatlah apa strategi pun, rakyat dah faham. InsyaAllah, PAS akan hilang suara dan kuasa.

      Delete
  25. Pas ni kalo ambik exam memang tak Pas punyer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas yg fail bin gagal

      Delete
  26. Nik Abduh, Tantawi Velfire & Khairudin At-Takiri Q7 terima RM 2 JUTA daripada UMNO semasa PRN Sarawak.
    Kenapa rembat dan makan sendiri??? Bukankah kononnya nak ambil untuk bantu parti?
    Apakah ini LEGASI TGNA? Jelas, Iman memang tak dapat diwarisi dari seorang ayah.
    Akhirnya RM2 JUTA simpan dalam kopiah.

    ReplyDelete
  27. Unknown sahabat dah tunjuk muka
    Tulis kosong panjang berjela
    Jika tak buat Fuat pun murka
    Kontrak tak sambung dia pun gila

    Pakatan dilabel sang serigala
    Umno itu si ular sawa
    PAS janda nak himpit pula
    Umno sanggup nak jadi pakwe

    Apa pulak budak nak marah
    Betul tok lebai teruk nya kalah
    Saja tersenyum mukanya merah
    Takpelah, dah ada kereta mewah

    Orang Selangor boleh beritahu
    Dengan Azmin selesa selalu
    Kalau nak rampas wa caya lu
    Jangan esok sendiri yang malu

    Oklah setakat ini dulu
    Sembahyang Jumaat saya nak tuju
    Nak mintak doa bertalu talu
    Pemimpin khianat balasannya laju..





    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..terbaik bro fan tun..

      Seperti biasa pantun tuan mengeletek hati
      Bait tersusun sarat berisi
      Pencacai jibbo baca kena strok nanti
      Dek kerana tersedak dedak yg fuat kasi..

      Delete
    2. Terbaik dari bro fan tun penyeri 94%.

      Delete
    3. Terbaik dari bro fan tun, penyeri kumpulan 94%.

      Delete
  28. PAS research centre director Mohd Zuhdi Marzuki " may take back all the seats they had purportedly “lent” PKR in the last elections".malaysiakini.com.

    Nasihat saya lihat senario politik semasa. Banyak dah berubah dari masa pru 13, yg jelas persepadanan yg nyata akan menjerat lehiaq pas diselangor. Kena juga ambil kira kemunculan parti baru amanah dan ppbm. Jangan hidup dibawah tempurung.

    Kita kena akui bahawa terdapat jugak perpecahan dalam parti pas sendiri diantara pemimpin depa. muktamar yg akan diadakan akan memperlihat sejauh mana terdapat perpecahan dalam pas.

    ReplyDelete
  29. apakah islam itu hanya dgn berkopiah & berserban???
    sedangkan amanah & mandat yg diberikan diabaikan begitu saja??? islam kah tindakan itu???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut kitab ade bawang, parti politi itu adalah agama islam suci.agama islam berada dikedudukan lebih rendah sikit dari parti politik.

      Songkok, kopiah dan serban adalah trade mark golongan ini.Ada peluang bentang, derang monteng dan tangguh bentang ruu355, elok lebai makan shushi kat jepung.umngok x banyak kerja cuma perlu derma 90 jota kat affin bank.

      Delete
  30. Umnu BeEnd dgn 'N',N owhere to hide.
    PiS tammat dgn 'S',S onglap 90J.
    Kesiaan, sama2 tunduk pada mungkar, kan?

    ReplyDelete
  31. Friday, March 24, 2017
    DS NAJIB SEMACAM KESEORANGAN

    Kelihatan seolah-olah DS Najib keseorangan dalam mepertahankan ‘serangan’ yang bertubi-tubi yang dilancarkan oleh pihak lawan. Ternampak semacam ‘tokoh-tokoh’ lain mendiamkan diri dan memerhatikan sahaja ‘drama’ yang sedang berlaku kini. Jikalau pun ada yang cuba mempertahankan DS Najib atas tindaknya adalah seorang dua ‘tokoh-tokoh’ dari Sabah. itu pun seolah-olah semacam terpaksa berbuat demikian.

    Sekiranya media eletronik dan media cetak arus perdana tidak memainkan peranan nya melaporkan tentang kegiatan-kegiatan yang dilakukan oleh pemimpin kerajaan, maka suasana di Malaysia kini seolah-olah ‘dikuasai’ oleh pihak pembangkang. Walaupun media arus perdana sedaya upaya cuba menengelamkan suara pembangkang namun peranan yang dimainkan oleh media sosial cukup berkesan, memberikan penjelasan kepada rakyat bukan sahaja di bandar tetapi juga di kawasan luar bandar dan kawasan FELDA.

    Yang agak malang pula bagi media arus perdana ialah sudah ramai rakyat Malaysia ‘berpisah’ dengan akhbar atau media elektronik berkenaan. Ini dapat dilhat di gerai-gerai makan dimana siaran TV ditayangkan. Seolah-olah ‘TV’ berkenaan bercakap ‘keseorangan’ tanpa dipedulikan oleh pengunjung kedai makan berkenaan.

    Berkenaan dengan media cetak pula, akan kelihatan suratkhabar yang ‘bertimbun-timbun’ di kedai-kedai mamak tanpa dipedulikan seolah-olah sudah terdapat suatu budaya di negara ini dimana masyarkatnya sudah tidak mempedulikan akhbar harian untuk mendapatkan sumber berita. Seolah-olah masyarakat Malaysia tidak lagi membaca akhbar sebagai sumber berita.

    Pihak pembangkang kini seolah-olah tidak lagi gundah dan bimbang sekiranya media elektronik dan media cetak milik kerajaan tidak menyiarkan maklumat yang ingin disampaikan kepada rakyat. Media sosial kini bukan sahaja dapat menyampaikan berita secara ringkas, malah telah dapat mengadakan siaran terus menerus ( live) bagi memancarkan kegiatan-kegiatan pembangkan seperti ceramah-ceramah umum yang dilaksanakan oleh mereka.

    Bersandarkan kepada senario di Malaysia kini, memungkinkan akan berlaku perubahan pemerintahan di negara ini dalam PRU 14, dengan izin Allah. Berbagai penyelewengan yang telah dilakukan telah didedahkan kepada umum. Walaupun pada mulanya amat sukar bagi masyarakat untuk menerima dan mempercayai apa yang didedahkan ( bagi setengah golongan masyarakat), namun setelah terus menerus dipantakkan ke dalam benak mereka, masyarakat meyakini apa yang disampaikan kepada mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la, dah jenuh kitaorg habaq kat pencacai bijan dalam blog ni..tapi diorang tak percaya...mungkin sengaja tak percaya kot pasal cari rezeki...kihkihkih

      Delete
  32. For the last 3 months, saya telah meneliti isi kandungan khutbah2 jumaat.

    1. Takut pada Allah swt
    2. Perpaduan ummah
    3. Meninggalkan kemungkaran
    4. Hindari jadi munafiq
    5. Rasuah dan negara
    6. Hormati pemimpin
    7. Alquran dan hadith
    8. Berpolitik dan islam
    9. Hak rakyat dan pemimpin
    10. Penghayatan agama
    11. Kemusnahan dan kehancuran ummah

    Melihat tajuk2 di atas, saya berpendapat tiada kelemahan pada ajaran islam sebenar. Islam sememangnya agama Allah. Rasul contoh yang tak dapat ditandingi.

    Namun apabila saya rujuk dalam persekitaran dan pergolakan yang rakyat rasai dalam negara malaysia yang tercinta, jelas...we have failed as muslims and malaysians viz our nation.

    1. The last 10 years pemimpin tidak jujur untuk dihormati rakyat
    2. Agamawan gagal berkata yang kaq dan batil
    3. Agamawan betsekongkol dengan pemimpin yang tidak jujur
    4. Rakyat di momokan dengan perkara2 yang jahil dan sering cetus menghancurkan ummah.
    5. Ayat2 alquran dan atau hadith sengaja di "komersilkan" untuk tujuan politik dan kekalkan kuasa
    6. Kezaliman dan kekerasan ke atas rakyat yang berani BEREALITI, BERKEBENARAN DAN BERFAKTA.
    7. Salahguna kuasa untuk kepentingan sendiri dan keluarga
    8. MUSLIMS GAGAL "CALLING A SPADE ASPADE" with exception of a few.
    9. Pitting races and religous beliefs against each other
    10. Tiada beramanah bila diberi tanggungjawab.

    PAS ke lebih2 lagi Umno jauh menyimpang dari asal parti2 ini ditubuhkan. Keislaman parti PAS dipetsoalkan sejak parti ini mengkafirkan sesama islam.
    Umno tiada lagi sinonim dengan membela bangsa agama dan negara. Yang ada membela pemimpin penyamun, melacurkan agama menggadai maruah negara....rasa kebertanggungjawaban kosong.

    Itulah malaysia dengan rakyatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya latar belakang pimpinan PAS kedah & Selangor hampir sama. Krisis Pas Kedah bermula apabila beberapa exco memberikan projek kepada kroni yang tidak disenangi oleh MB (Ustaz Azizan). Natijahnya bunga taik ayam makin membesar hingga meletup spt yang kita sedia maklum.Apabila Pas tumbang & Ustaz Azizan pergi menemui Allah. Kesalahan ditujukan kepada Presiden yang gagal menurunkan MB menyebabkan PAS kalah.

      Akhirnya Pasma terbentuk kemudian bercantum dgn kumpulan kecewa kalah muktamar menjadi PAN atau bahasa Cina Parti Tunggui Kayu ( Balaci DAP ).

      Biar apa asbab & alasan.Punca krisis sebenarnya adalah lemah amal Cinta Dunia dan Suka hidup dalam senang lenang.Realitinya memegang kuasa pemerintahan membuka banyak ruang membolot kekayaan.Meskipun mempunyai basic pejuang islam dengan dugaan dunia ramai yang tumbang..

      Kini di Selangor bunga-bunga kearah itu dah nampak.Namun kegagalan demi kegagalan PAN mendapat sokongan umat islam terutama di kalangan ahli PAS menyebabkan golongan munafiqin ini mereka berfikir 2 kali.Namun sejak usul akar umbi ketika mesyuarat agung yang sedang berjalan agar diputus hubungan dengan PKR saya ramal kemungkinan berlaku adalah tinggi. Namun saya yakin 90% penyokong PAS akan menolak kepimpinan yang membelakangi keputusan syura ulama/jemaah.

      Bersamalah kita berdoalah agar pimpinan PAS Selangor di jauhi Penyakit NIFAK dan tidak ada lagi perpecahan.Namun sekiranya Allah takdirkan belaku ikutilah langkah Saidina Abu Bakar RA & para sahabat rhum dalam menangani golongan nifak.

      Sesungguhnya golongan munafik senantiasa wujud di sepanjang zaman. Mereka bersekongkol dengan golongan kafir membentuk kekuatan "Ahzab" menentang orang-orang yang bertaqwa.

      Delete
    2. 15.57 analisa tahap taik lembu...ko dari kampong mana ni? Weihhh ni orang selangor celik dan cerdik la weihhh, kita akan bungkus PAS nanti.

      Delete
    3. Aku silap pandang... yang pakai posche, Q7, Vellfire, Mercedes kuda hitam, Range Rover, BMW 7 series tu rupanya orang Amanah.....

      Alahai lobai.....

      Delete
    4. 1557dH lupe citer en somi audi Q7 ..bila ditanyecamne dot duit beli..dgn bongkak nye jawap ..lantak die l nk beli kapal terbang pun,,amboi en somi..ingat drama tv3 tu ke nk jawap cam ni

      Delete
    5. Kalo PAN lemah macamana dapat undi yg banyak jugak di prk sungai besar dan kuala kangsar...
      Ko risau sebab ketua ulamak sedunia sahkan hardy Wang tipu kata haram 2 parti islam..

      Delete
  33. Kenapa perlu penganas berleluasa diselatan filipina & thailand? Dinegara tersebut islam adalah minoriti, tetapi kenapa dinegeri majoriti kristian sarawak dan sabah tiada penganas kristian? Sedangkan dalam keadaan majoriti bangsa/agama islam dimalaya pon masih mahu menculik paderi?adakah majoriti atau minoriti menyebabkan manusia penghasut jadi manusia banggang @ bodoh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesimpulannya, manusia bodoh banggang extrimis hanya mampu bertindak sebagai penganas dan manusia pintar adalah manusia yang boleh berasimilasi dengan agama,bangsa dan kebudayaan manusia lain.manusia yang paling bodoh ialah manusia yang boleh menghasut manusia lai menjadi penganas.kalaulah agama jadi pegangan , agama itu tidak akan bergantung kepada tafsiran kepada kepentingan politik manusia.macam bagus @ perfect tetapi kehidupan manusia tersebut masih juga menindas kehidupan manusia lain..jangan buat agama dan bangsa lubuk $$$ @ lubuk menipu.

      Delete
  34. http://www.malaysia-chronicle.com/bombshell-umno-warlords-flee-najibs-side-even-khairy-suddenly-talks-about-regime-change-tn50-to-be-honoured-no-matter-which-side-wins/

    ReplyDelete
  35. .
    .

    Sepatutnya marahkan ahli PAS Pengkalan Chepa sebab tak wala pada Lebai 37. Mereka sepatutnya berikan undi pada Lebai 37 sepertimana Pemuda Selangor menyanjung kedudukan Lebai 37.

    Ketua Lebai 37 kan pernah kata ukur jubah di badan sendiri, tak kan Lebai 37 tak ingat ..

    ReplyDelete
  36. Sebodoh-bodohnya manusia ialah manusia yang sanggup menjadi penganas.orang yang tiada kehidupan sahaja yang sanggup meletupkan dirinya untuk membunuh manusia lain.manusia jenis ini jenis manusia tidak bertanggungjawab.kalau manusia ini ada anak bini, potong butuhlah kalau dia mahu bunuh diri sendiri untuk membunuh manusia lain sedangkan pada masa yang sama ada banyak lagi tanggungjawab dirinya untuk anaknya dan bininya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Jalan short cut untuk orang yang keciwa sehingga kehidupan ini kosong baginya untuk ke syurga sedangkan mereka yang mati dalam peperangan di tolak mati syahid kerana Allah tahu mereka mati supaya nama mereka di sebut-sebut.


      Wallahhuallam.

      Delete
  37. Tidak hairanlah kalau seseorang manusia dari daru sesuatu puak hanya mampu mendapat 37 undi.Kalau dinegeri sabah dan negeri sarawak, parti yang mengaku sebagai parti bertunjangkan agama tapi perangai pemimpinnya hanya pandai memaki orang lain tidak akan mendapat tempat dihati rakyat negeri tersebut.Tersangat bodohlah kepimpinan manusia bersama parti tésebut masih tidak sedar kebodohan puak mereka tidak diterima di negeri sabah dan negeri sarawak.Ingat kopiah, songkok dan serban sudah cukup untuk meyakinka dan menunjukkan kamu sempurna dalam amalan beragama???Bagus puak kamu taubat dan sekali - kali jangan samakan agama sama taraf dengan agama yang sucu.

    ReplyDelete
  38. Malaysia adalah negara majmuk. Maka berpolitik di Malaysia mestilah politik cara baru, politik alaf baru. Demikian mafhum tulisan Mujahid Yusof Rawa yang disiarkan dalam laman Detikdaily.

    Penulis tidak membaca seluruh tulisan beliau secara teliti. Kerana sekali imbas sahaja telah tahu hujung jatuhnya (Istilah makrifat Haji Ahmad Laksamana Omar Libadi). Hujung jatuhnya mudah, berpolitik di Malaysia mestilah secara liberal, secara tolak ansur. Ertinya dasar politik Malaysia ialah tanpa dikaitkan dengan mana-mana hukum agama. Itulah hujung jatuhnya tanpa dapat dinafikan walau diolah dengan istilah muluk politik alaf baru.

    Jelas parti politik di Malaysia selain PAS lebih tunduk kepada politik Machiavelli. Matlamat menghalalkan cara, itulah hujung jatuhnya. Oleh kerana Malaysia dihuni berbilang kaum, agama hendaklah dikesampingkan. Ulama tolak ke tepi. Buktinya berbagai tulisan tohmahan dilontarkan kepada ulama, terutama ulama PAS. Maka lahirlah tulisan mufti mengatakan wala' dalam sesetengah parti politik adalah lahir dari ketaksuban mullah di Iran, dan lahirlah tulisan Mujahid, politik alaf baru Malaysia.

    Jelas lagi ulama dalam PAN tidak ada fungsi, tidak berguna langsung, tak ada guna sesen habuk. Ahmad Awang dan Abd Ghani Samsudin senyap sunyi. Tidak ada statement teguran langsung kepada kemungkaran dalam Pakatan Harapan. Kemungkaran kata-kata Siti Kssim terhadap Islam dibiarkan tanpa disentuh. Mujahid Yusof Rawa sering menulis dan mengolah pasal Islam tetapi kemungkaran dalam Pakatan Harapan tidak disentuh langsung.

    Jelas sejelasnya PAN hanya menambah kerosakan yang dilakukan terhadap Islam. PAN tidak ada menafaat terhadap Islam tetapi semakin merosakkan. PAN hanya menjadi tukang tambah keapda perkembangan liberal yang merosakkan Islam yang syumul. Islam yang syumul menegaskan seluruh hukum Islam dilaksanakan tetapi PAN menyempitkan hanya kepada kepentingan dunia.

    Islam rosak kerana dirosakkan oleh orang-orang yang rosak.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      Politik di Malaysia termasuk PAS bukan sahaja tidak dikaitkan dengan mana-mana hukum agama malah undang-undang yang termaktub. Lagi teruk apabila tidak terikat pada hukum sebagai hamba Allah, hukum yang kita buat untuk patuh pada hukum Allah.

      Kalau yang ghaib pun bersifat maka apa lagi yang ujud. Si pendusta dengan sifat nya. Si munafik dengan sifat nya.

      Apakah sistem cai dan menghalau wakil rakyat keluar dewan kerana tidak di benarkan bertanya ada lah mengikut Islam? Adakah ia nya halal kerana yang di beri amanah aw orang Lebai?

      Bagaimana kata Presiden di katakan sebagai satu keputusan yang mempunyai kelebihan tanpa di dengari oleh Dewan dan Pusat?

      Mengapa kemungkaran rasuah dan kemugkaran salah guna duit rakyat yang lebih dahsyat dari kemungkaran Siti Kassim yang menentang RUU yang kini mengelunsur ke perkara 11 tidak mendapat perhatian ulama PAS ?

      Ahmad Awang dan Abd Ghani Samsudin jarang melibatkan diri atau mecampuri hal-hal parti secara terang-terangan. Hanya pada peringkat awal di mana PAS berbohong mengenai penglibatan PAS bersongkol dengan UMNO. Ada mereka berdua membidas Hj Hadi ? Ini kerana Hj Hadi suka menguna ayat dan Islam dan sudah tentu mereka berdua pun akan menguna ayat dan Islam. Apa sudah nya ?

      Mengapa kesederhanaan yang di bawa oleh pemimpin AMANAH di tafsirkan sebagai Libral ?

      Dalam hukum solat dan puasa yang wajib pun ada kelonggaran yang bersyarat dan ini lah sebab nya ia perlu di teliti dan di ambil menafaat nya.

      Dalam pengulunggan Jamil Menteri yang jaga Agama TIDAK ADA SATU PUN MP PAS yang bertanya pasal RUU? Tapi kata mahu laksana kan hukum.

      Wallahhuallam.

      Delete
    2. Annoying 15:30

      Mengapa posting untuk tranung kite online boleh masuk sini???? Lobai salah terjah ni atau copy paste kerana tak tahu nak keluarkan hujah sendiri???

      Mai sini aku yang jahil ni jawab.

      1. Kalau lobai baca sekali imbas, tentulah tak faham isi.
      2. Bila lobai tak faham isi, tentulah merapu tak tentu arah.
      3. Lobai terus 'berburuk sangka' dengan sesiapa sahaja yang tak sehaluan. Bukankah berburuk sangka itu menimbulkan dosa.
      4. Dari mana lobai tahu tiada teguran terhadap Siti Kasim??? Kalau ada tegur, mestilah kena siar dalam Harakah, biar viral satu dunia... gitu ke???
      5. Lobai cuba jawab, siapa yang merosakkan Islam??? PAS ke AMANAH???? Yang kaki ponteng dari tanggung-jawab tu siapa?? Yang kuat melebal orang lain dengan pelbagai gelaran tu siapa??? Yang menyempitkan pilihan dengan bai'ah demi kepentingan parti (bukan untuk Islam) tu siapa???

      Lobai oi lobai, Islam rosak kerana dirosakkan oleh orang-orang yang mengaku alim tetapi tidak menggunakan ilmunya di jalan yang HAQ tetapi untuk kepentingan diri.

      Delete
    3. Olamak Hardy aWang lagi tak guna...olamak WANG...putarbelit kuat kalahkan keling.

      Delete
  39. Jangan sekali anda percaya dengan pemimpin pas. Jika anda percaya nescaya dia akan menikam belakangmu. Sikap bangga diri dan tamak haloba pergunakan agama demi kependingan diri sendiri.

    ReplyDelete
  40. Bro 15.45,

    Juga jangan percaya dengan dr asyraf anak datuk dasuki....a clear individual, supposedly good in religious knowledge in theory but failed in practicality and reality. He quoted what is right or wrong academically butco tinue his arrogance znd ignorance ehen come to kemungkaran dan kemunafiqan.

    Last nite appeared in sinar islam. Malam tadi saya dan isteri hanya dengar ustaz kazim..a bright agamawan. One who can call a spade a spade. Unfortunately the other speaker prof izhar is a joker with no substance. When asyraf and prof ishar spoke, my wife just switch on mute mode.

    Hypocrisy of highest level but want us to respect them...huh.

    To ustaz kazim, i wish u replace all tbose goons. U speak your mind albeit imperfections and we respect you.

    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olamak tidak menentang perompak olamak cap ape tu?

      Delete
    2. Ular mak cap ayam togel.
      Ayam biasa ada ekor, ayam togel takdak ekor!!!.

      Delete
  41. hehehehehehe..tergolek dog den dongar pas nak rampas selangor,kelantanpun dah nak terlepas...

    sekarang ni..rahsio 90juto dari najib..sudah sampai kepengetahuan umum sikit demi sikit.

    Mulo-mulo mursydul am pas yg baru ustaz jasin kato dio ado proton sago jerr,bilo SR report tunjukkan dia ado boli Porshe,siap gambarr sekali..terkincit-kincit nak jawab..last-last dio jawab keto tu untuk anak dio..

    Ustaz takfiripun terbongkar rahsio dio boli audiq7 untuk bini keduo dio.
    yg terbaru dari SR, 3 PEMIMPIN PAS TERIMO 2 JUTO sorang,Mat beduh,tantawi TV german dan khairuddin takfiri semasa kempen di serawak.Duit ni disapu licin oleh mereka,manakala walaunta-walunta TAKTAHU..

    sEMUONYA GENG-GENG ULAMAK YG SAPU DUIT NAJIB.Kesihan geng-geng profesional dlm PAS dan walaunta yg walaq mengKINZIR buto...BEKERJA KUAT NAK SELAAMATKAN PAS..

    Masih laghiii tunggu saman 20juto...dongar kabarnya,kempen kutipan derma dari ahli-ahlinya sedang dijalankan untuk bayar duit proses saman...hehehhhehehh..kono tipu laghiiiiii walunta-walaunta ni....Mintakla duit kek mat beduhh/tantawi/dan takfiri tuuuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn lupa en somi audi q7.. Bkn main sombong tu dia jawap bila ditanya

      Delete
  42. Pemegang ketiga Kursi Tun Hussein Onn di Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS), Profesor Dr Jomo Kwame Sundaram berkata, perselisihan utama dalam pakatan pembangkang, sememangnya daripada kedua-dua parti ini.

    Walaupun ada di antara individu dalam DAP cuba menjaga hubungan itu, tetapi ada juga pihak lain yang ‘naik tocang’.

    "Sewaktu Pakatan Rakyat, ketiga-tiga parti utama masing-masing menjaga kepentingan parti dan kadangkala tidak menghormati keputusan bersama.

    "Selepas pilihan raya lepas, DAP lah yang keluar dari Pakatan, bukan Pas. Tindakan itu telah menghancurkan kerjasama," katanya dalam satu wawancara.

    Mengulas lanjut, Dr Jomo berkata, keadaan menjadi semakin rumit menjelang Muktamar Pas dua tahun lalu.

    "Pimpinan DAP jelas campurtangan hal dalaman Pas, dengan menyokong Mat Sabu dan menentang Haji Hadi, kononnya atas soal kerjasama pembangkang.

    "Kemudian, apabila Mat Sabu serta golongan yang dipinggirkan dalam Pas keluar menubuhkan Amanah, DAP jelas menyokong mereka.

    "Pemimpin Umno juga berjaya mengambil kesempatan dalam keadaan kucar-kacir ini untuk memastikan pihak pembangkang tidak bekerjasama. Media massa dan badan kerajaan tertentu turut main peranan," katanya lagi.

    Tambah Dr Jomo, media massa BN juga digunakan sepenuhnya oleh pembangkang untuk mengkritik satu sama lain, menambah kekeruhan hubungan di antara mereka.

    "Pemimpin pembangkang juga kemudiannya menggunakan media yang dikuasai BN untuk kritik-mengkritik satu sama lain tanpa usaha mencari penyelesaian," katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana hudud hadi Wang PR beroecah..akhir jadi ruu 355.. Umno dan najib berjaya pecahkan PR tetapi najib jugak penyebab tertubuh PH dan BERSATU...MANA NAJIB MAU LARI...

      Delete
    2. Najib sedar bila Tun madey keluar umno dan tubuhkan bersatu kekuatan pembangkang bertambah yg boleh munumbangkan umno dan menyebabkan najib kena tinghal firumah baru iaitu sungai buluh inn
      .untuk mempastikan keselamatan beliau najib terhegeh2 nak kerjasama pas dengan pertandingan 3 penjuru sebagamana prk sg besar dan kuala kangsar...90 juta jadi umpan kpd olamak Pas..

      Tertubuhnye bersatu undi umno akan berpecah...undi pas pon berpecah kpd amanah..

      Kedudukan umno blm selamat ditambah sabah dah ubah..

      Tun madey berjaya sekat saloran dedak najib bila doj sita akaun bank perompak 1 mdb diluar negara..

      Teori ini tidak ditulis oleh proffesor dr Jomo..

      Delete
  43. Teringat Palestin..teringat kat Malaysia. Teringat Yaser Arafat...teringat Lobai Hadi. Teringat Fatah pimpinan Yaser Arafat berpeluk dgn Pm regin Yahudi setelah bekerjasama...teringat Lobai Hadi berpeluk dgn Najib setelah mengistihar politik matang....Teringat macamana Fatah memboikot Hamas....teringat macamana Pas memboikot Amanah.

    ITULAH PAS DIBAWAH LOBAI HADI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringat najib maka teringat rosemaak..teringat olamak hardy Wang serban besar berputarbelit..

      Delete
    2. Lebai Hadi betul2 mendajaikan pengundi2. Kasihan pengundi2 di era 80an, 90an dan 20an. Sampai ada yg teriniaya. Ada yg bercerai lah. Ada yg bergaduh sesama kawan dan jiran. Ada yg sampai mengkafirkan sesama islam. Ada juga kedengaran sampai berbunuhan. Ada juga sampai tak mahu jamah makanan yg dimasak oleh org yg bukan sealiran dgn mereka. Sehingga sembahyang pun jd sampai 2 imam. Kasihan pada keluarga2 yg terpengaruh sehingga jd kejadian sedemikian akibat dr "U- turn" lebai Hadi ni.Ada pernah dengar Lebai Hadi minta maaf atau tarik balik kenyataan2nya yg lepas????

      Delete
  44. Kelakar baca hujah sahabat bn.ckp punya manis tp fakta amramco salah.kena bantai terus diam..nmpak sgt macai pas hujah syok sendiri je.dlm ceramah sendiri2 blhla bodohkan org kampung..org2 yg dah celik sini xtermakan dek kelentong pasumno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu sahabat bn bodooo tunjuk lagak pandai..

      Delete
    2. Kalu tang gebang memang dia terrer, bila kena balun pasai fakta dia punya spin sampai lidah terbelit

      Delete
  45. Sebagai seorang Ahli Majlis MPAJ yang dilantik oleh Kerajaan Negeri Selangor, adalah menjadi tanggungjawab baginya mempertahankan hubungan kerjasama antara parti-parti yang selama ini bekerja keras membangunkan Selangor. Sebaliknya, Wan Hasrina menyerang dan mengutuk Kerajaan Selangor dan Dato' Menteri Besar dengan kenyataan yang tidak berasas. Kami beranggapan, kritikan beliau tidak menggambarkan semangat persefahaman yang dinikmati oleh PAS bersama Pakatan Harapan.

    Fakta juga menunjukkan PAS hanya mampu menembusi Selangor selepas bekerjasama dengan Pakatan. Jika tidak kerana gabungn tersebut, PAS mungkin tidak menang apa-apa kerusi di Selangor.

    YAB Dato' Seri Azmin Ali telah dilantik sebagai Menteri Besar Selangor oleh DYMM Sultan Selangor atas cadangan dan persetujuan rakan-rakan dalam Pakatan dan bukan kerana PAS. Dua puluh lapan daripada 44 Ahli Dewan Negeri daripada Pakatan Harapan telah menyokong dan tiada satu pun daripada PAS. Namun demikian, beberapa ADUN daripada PAS masih diberi jawatan Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri atas sifat berlapang dada YAB Dato' Seri Azmin Ali.

    ReplyDelete
  46. Pas tak perlu betanding,, pas perlu tumpukan kepada
    perjuangan nya menjadikan Malaysia negara islam dengan menganjurkan road show, dialog, forum, seminar yang bertaraf dunia,, ,,,bukan nya,,mengutamakan duniawi dan politik dengan nak berebut kerusi berebut kuasa untuk bermewah2 dan bemegah2,,,,Tolonglah,,,jangan jadikan Islam untuk batu loncatan demi mengejar kuasa, sedangkan 1000 tahun lagi pun pas tak akan berjaya meneraju pemerntahan malaysia,,,
    Ketokohan pemimpin pas juga agak terkebelakang dan banyak tindak tanduk mereka,,,tak melambangkan insan yang professional dan matang,,,,malah sangat tebal keegoan, kedegilan dan tidak mesra rakyat negara majmok yang pelbagai ugama,,bangsa,,adat resam dan kebudayaan,,pas hanya hebat dikalangan mereka yang taksub dan gemar menyokong membabi buta dan berfikir dalam sangkar puak mereka sahaja ,,,fikir2kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo Pas tak bertanding Pas jadi ngo...bila jadi ngo Pas akan jadi ngook ngeek..

      Delete
  47. .
    .

    Kalau panggil dia Lebai yang jadi masalah, nak panggil dia apa ? Tuan Guru ? Ustad ? Tuan Haji ?

    Kalau panggil YB tak Islamik sangat. Nak cari makan pun jadi susah.

    Ayah dia pernah kena teruk dari dia bukan setakat di sindir tapi tak lah PAS bertindak sampai macam ini.

    Kembali lah ke pangkal jalan.

    ReplyDelete
  48. Sungguh jelas bahawa isu RUU 355 bukanlah isu yang penting di dalam PRU yang akan datang ini kerana kajiselidik INVOKE membuktikan:

    70.1% atau 30,173 orang pengundi Melayu/Bumiputera Islam langsung tidak tahu mengenai RUU355 manakala 19.5% pengundi Melayu/Bumiputera Islam, walaupun tahu mengenai RUU355, merasakan ia bukan isu penentu undi dalam PRU14.

    Yang ketara UMNO berjaya menjadikan isu RUU 355 sebagai isu untuk memerangkap PAS dan memisahkan PAS dari Pakatan Harapan.

    PAS terus tertipu dengan UMNO apabila Rang Undang-undang 355 itu jatuh ke kedudukan ke-11 daripada ke-6 pada sesi Dewan Rakyat yang bersidang sekarang

    PAS menjadi parti yang lansung tidak mempunyai integriti ... disuruh bentang, bentang, disuruh tangguh, tangguh.... kini RUU 355 entah ke mana.... dan PAS yang menganggap perjuangan hudud (kini RUU 355) sebagai nyawanya kini sepi seribu bahasa walaupun telah dengan hiruk pikuk mengadakan perhimpunan RUU355 di Padang Merbok pada bulan lalu.

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum wbt.

    Saya dan rakan-rakan sudah semakin memahami pihak mana yang tulus ikhlas dan pihak yang mana berpura-pura tulus ikhlas. Memanglah kami bukan orang daripada pengajian agama namun kami dapat membezakan kelibat parti politik berkenaan. Saya percaya semakin ramai orang yang ada kesedaran seperti kami di negara ini. Insya-Allah kami pamerkan kuasa undi kami pada PRU 14 nanti. Paparan komentar ini telah saya tapis dan saya fikir tiada sebarang caci maki atau carut-marut. Sungguhpun begitu jika ada item yang kurang sopan, itu tidak saya sengajakan. Mohon maaf atas kata-kata ini. Semoga kita dirahmati Allah SWT. Amin. Wassalam.

    ReplyDelete
  50. Parti fatwa bole buat fatwa baru..1986 dah expired..skrg fatwa tahun 2013..apa nak heran..klau stakat malas membaca dok dlm parlimen jd tukun..buang masa pilih..sila buat fatwa pru14

    ReplyDelete
  51. Tak yah tunggu Muktamar, tok lebai dah bocor maklumat PAS nak tawan Selangor... PAS ngam nak kawan ngan DXN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mashaallah,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Kalau pas tawan selangor,,,,,Negeri Selangor bukan sahaja akan menjadi mundur,,,,namun boleh menjadi negeri bankrap

      Delete
    2. 00:38 tak boleh kongkek semua lancau cap dapig kena potong.

      Delete
  52. Ever wanted to get free Google+ Circles?
    Did you know that you can get them ON AUTO-PILOT AND TOTALLY FREE by registering on Add Me Fast?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...