Tuesday, 7 March 2017

HADI YANG TAK SIHAT BOLEHLAH TERUS BEREHAT, AKTA 355 TIADA PUN DALAM JADUAL PARLIMEN


Di bawah ini adalah kenyataan media oleh Azalina Othman Said, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada Parlimen yang dipetik daripada laman Facebook miliknya.


Khusus kepada penyokong, ahli dan walaun Pas, harap baca dan teliti betul-betul kenyataan media Azalina ini.


Jika was-was, tidak pasti dan rasa kurang yakin, ambillah sedikit masa untuk membacanya dua atau tiga kali. Kemudian faham dan hadam betul-betul.


MENJUNJUNG KASIH TUANKU


KUALA LUMPUR -  Saya selaku Menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Parlimen menjujung kasih diatas perkenan Tuanku merasmikan Persidangan Dewan Rakyat Penggal Kelima Parlimen ke-13.


2. Saya juga berterima kasih atas perkenan Tuanku untuk memastikan pindaan Akta Kebankrapan 1967 diteruskan bagi memberi nafas baru kepada golongan bankrap. Selain itu juga, saya akan berusaha untuk memastikan Akta Jenayah Seksual Kanak-Kanak dapat dibentangkan dalam sidang kali ini. 

3. Setakat 28 Februari 2017, sebanyak empat Rang Undang-Undang (RUU) telah disahkan akan dibuat bacaan Kedua dan Ketiga pada sidang ini. Dijangka terdapat juga Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan akan dibentangkan pada sidang kali ini.  


Antara RUU yang akan melalui bacaan Kedua dan Ketiga adalah RUU Mahkamah (Kaedah-Kaedah Pemulaan Tindakan Sivil) 2016; RUU Kebankrapan (Pindaan) 2016; RUU Memperbaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) (Pindaan) 2016; dan RUU Setem (Pindaan) 2016.

 

4. Dengan pembukaan sidang kali ini yang menggunakan dewan asal yang telah dinaik taraf dan diubah suai, diharap mampu memberi suasana yang kondusif sekaligus memastikan perbahasan dapat berjalan dengan baik. Saya ucapkan selamat bersidang kepada semua Ahli-Ahli Parlimen.


DATO’ SRI AZALINA OTHMAN SAID

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri

6 Mac 2017.


Okay, dah baca dan faham?


Ada terjumpa Azalina sebut dalam kenyataan medianya itu mengenai Rang Undang-Undang Akta 355 yang sepatutnya dibaca untuk bacaan kali kedua oleh Presiden Pas dalam sidang Parlimen kali ini?


Mengapa tidak disebut sama-sekali mengenai Akta 355?


Penat-penat Pas mengajak penyokongnya berhimpun di Padang Merbok pada 18 Februari lalu sehingga negeri Kelantan sanggup mengisytiharkan cuti umum sehari selepasnya iaitu pada 19 Februari, malah sehingga ada juga Ahli Parlimen di bawa mencari teh tarik ke London dan mufti mahu disekeh kepalanya, alih-alih tiada pula Akta 355 yang digembar-gemburkan itu dalam jadual pembentangan di Parlimen.


Kenapa jadi begini?


Berbanding momokan kononnya UMNO akan bersama-sama dengan Pas untuk memartabatkan syiar Islam di negara ini, adakah ini menandakan parti itu sebaliknya lebih sayang kepada MCA, MIC, Gerakan dan komponen di Sabah serta Sarawak yang membantah keras Akta 355 itu?

Adakah bermakna Pas akan kena "kencing" sekali lagi oleh UMNO atau parti Islam itu tidak kisah pun berapa kali dikencing sebagaimana pernah diakui oleh salah seorang pemimpin kanannya?


Bilakah sebenarnya UMNO mahu memberi ruang kepada Akta 355 itu dibentangkan sedangkan ahli dan penyokong Pas sudah "naik stim" menjaja isu tersebut ke merata-rata tempat?


Apakah pendiran Pas selepas ini, masih mahukah mereka  berdakap mesra dan berkasih sayang dengan UMNO?

Oleh kerana Hadi Awang pun tidak berapa sihat ketika ini dan dilaporkan tidak hadir ke Parlimen semalam, maka beliau bolehlah terus berehat saja di rumahnya di Marang sehingga keadaan kesihatannya benar-benar pulih.


Tidak perlulah beliau tergesa-gesa untuk hadir ke Parlimen kerana nampaknya Akta 355 tiada pun dalam jadual untuk diberi ruang pembentangan untuk sessi kali ini. (ShahbudinHusin 07/03/2017).

119 comments:

  1. Replies
    1. Skrip umno utk oecah brlahkan ahli pas sendiri dan pembangkang

      Knp yaHadi bodoh ikut cakap Nik abudoh din ayam tintontvi utk jadi 'punahsihat' umno?

      Fulus ... Duit haram masyuuuuk... Mini coooper vellfire bmw730imodified..

      Akar umbi mcm dungu sokong membabi buta.. Celiklah...

      Delete




    2. Tolong jawab mai SIAPA Perdana Menteri (dalam bayangan) korang

      Baru boleh sembang perkara lain




      Delete
    3. Hey macai bahlol PH dah umumkan anwar PM..sampai kiamatlah ko tanye soklan yg same...hari2 lah ko nunjuk ko tu bahlol..najib pun takut tunjuk bahlol tak berani tanye siklan mcm ko...najib dah serah bahlol kpd ko..

      Delete
    4. Dulu hadi kencing orang melayu dikampung dan felda.
      Terimalah balasan Allah dgn menggerakkan Umno Kencing Muka Hadi.
      Sayang nya walaun pas menganggap hadi mendapat pujian umno.
      Bodoh punya Pengikut Ajaran Sesat.
      Yo lah....kalu cerdik tak ikut guru ajaran sesat.

      Delete
    5. Kalo hadi sihat pun, memanjang tak datang sidang, nikan pulak dah tak sihat...itu tanda dari Allah tu..beringat ler..

      Delete
    6. Dah biasa memonteng. Bagi kuliah dan ceramah adalah lebih baik dari datang Sidang Parlimen. Pahala bergunung ganang mengajar ugama jauh lebih baik dari pahala tanggungjawab datang berbahas di parlimen kpd rakyat.

      Sbb ape? Sbb elaun dari rakyat tetap berjalan. Lu rakyat boleh pegi mampis daa. Ada gua kesah???

      Delete
  2. Nasib baik negara2 kafir tidak amalkan amalan x ada kebebasan beragama seperti negara islam, kalau tidak tiadalah peluang kafir jadi mualaf.islam berkembang biak dan baik di negara amerika, adakah amerika terlalu bodoh untuk tidak tahu agama lain selain agama islam tidak boleh dikembangkan secara bebas.

    ReplyDelete
  3. Some how or rather i'm not surprised.

    ReplyDelete
  4. Saya mengharap trump gubal undang ruu 2.6 untuk memperkasakan undang2 kristianity, mana2 orang kafir islam tidak setuju, halau mereka kenegara isis.

    ReplyDelete
  5. Keputusan yg telah dijangka...ruu355 bukan untuk agama tapi untuk politik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trump tidaklah sebodoh hadi.kalaulah trump sebodoh macam ade awang maka akan ada golongan kafir islam

      Delete
    2. DAP menegaskan prinsip parti itu tidak akan berubah walaupun berjaya memerintah negara ini dengan bantuan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).


      Pemangku Pengerusi DAP, Tan Kok Wai berkata, DAP akan tetap dengan dasar parti itu iaitu sebuah parti demoktarik sosial yang mahukan hak sama rata untuk setiap agama dan kaum di Malaysia.

      “Ia tidak bermakna kita mengorbankan prinsip-prinsip kita apabila bekerjasama dengan pihak lain. DAP masih parti “Malaysian Malaysia”. Kami masih sebuah parti demokratik sosial.

      “Kami bersama-sama dengan pihak lain bagi membentuk kerajaan baharu,” katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan DAP Pusat hari ini.

      Kok Wai dalam pada itu menegaskan DAP akan tetap menentang sebarang usaha untuk melaksanakan hukum Islam hudud di Malaysia selepas berjaya menguasai negara ini.

      Jelas beliau, DAP menentang hukum hudud bukan kerana isu peribadi atau sentimen agama tetapi kerana ia menyalahi Perlembagaan Negara.

      Delete
    3. Konsep “Malaysian Malaysia” bermaksud Malaysia untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa, kali pertama diungkapkan oleh Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew yang juga Setiausaha Agung PAP pada tahun 1964 ketika mengkritik Perkara 153 dalam Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan hak-hak keistimewaan kepada kaum Melayu.

      Kuan Yew telah mempertikaikan kontrak sosial itu yang disifatkannya sebagai mendiskriminasi kaum bukan Melayu.

      Selepas PAP diharamkan di Malaysia ekoran pemisahan Singapura pada tahun 1965, slogan ‘Malaysian Malaysia’ telah diwarisi parti baharu, DAP, yang ditubuhkan pada 1966.

      Roh pejuangan ‘Malaysian Malaysia’ DAP dimaktubkan dalam Deklarasi Setapak yang diikrarkan pimpinan parti itu pada tahun 1967.

      “Perkara pertama yang perlu dilakukan jika kita hendak memperbetulkan prinsip pembangunan negara di sebuah masyarakat berbilang kaum adalah menjauhi apa-apa idea hegemoni kaum oleh satu komuniti. Usaha yang sedemikian mesti ditumpaskan dan disingkirkan sama sekali..”

      Asas DAP melalui ikrar Deklarasi Setapak itu bercanggah dengan Wasiat Raja-Raja Melayu pada 5 Ogos 1957 yang mahu hak istimewa kaum Melayu diperkukuhkan;

      “Kami amanahkan dan pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak)”.

      Jelas sekali, ikrar DAP untuk menumpaskan dan menyingkirkan hegemoni kaum yang disebutkan dalam Deklarasi Setapak itu adalah satu bentuk penderhakaan kepada Yang Di-Pertuan Agong dan menyalahi Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

      Delete
    4. Rasa mual rakyat terhadap Najib-UMNO dan kemelut ekonomi mutakhir ini memberi gambaran bahawa PAS akan kembali ke Wisma Darul Iman selepas PRU14 nanti. Program-program besar PAS seperti H355 dan HARAP : PAS GANTI UMNO disertai oleh segenap lapisan umat Islam yang melihat PAS-lah harapan masa depan.



      PAS dilihat istiqamah dengan perjuangan menegakkan Islamnya walaupun dilanda badai dari luar dan dalam. PAS dilihat mengamalkan politik yang matang dan sejahtera. PAS bersedia sepentas dengan sesiapa sahaja demi kebaikan Islam dan umatnya. PAS dilihat parti yang bersih dan cakna rakyat sepanjang rekod pemerintahannya baik di Kelantan, Terengganu dan Kedah.

      Rakyat tak terhasut oleh persepsi buruk oleh pihak yang memusuhi PAS, sebaliknya mereka lihat apa yang PAS buat. Dalam keadaan kelompok-kelompok lain berebut-rebut mencari kuasa, PAS turun ke medan bersama rakyat, membantu, menyantuni dan mendengar suara mereka.

      Hasilnya, PAS peka rakyat Terengganu memerlukan tanah untuk dibangunkan bagi mencari rezeki. PAS peka dengan keperluan rakyat yang tiada lot tanah untuk didirikan rumah kediaman. PAS peka nasib anak muda dalam tawaran kerja yang terhad sekarang. PAS menawarkan bantuan hatta untuk mereka sampai ke gerbang perkahwinan.

      Itu hanyalah permulaan dalam hasrat PAS merealisasikan kesejahteraan masyarakat , negeri dan negara. PAS ingin membangunkan negeri dengan Islam agar menjadi negeri yang diberkati. Bukan retorik. Bukan macam janji — kata harga minyak dan kereta turun, rupanya terbukti janji capati. PAS kata dan PAS buat. Sejarah telah membuktikan.

      PAS kata hapus tol, rakyat merasa hingga hari ini. PAS kata nak beri lot dan geran tanah, PAS berikan. PAS kata tiada cukai pintu, walaupun royalti ditarik oleh kerajaan BN, PAS tak buruk siku.

      Dan yang terpenting PAS berjaya mengembalikan kedaulatan sumber hukum Islam ke dalam undang-undang tubuh negeri apabila sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu meluluskan Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam (Terengganu) (Pindaan) 2003. Maka, al-Quran, as-Sunnah, ijma ulama dan qiyas menjadi sumber rujukan hukum tertinggi bagi negeri ini.

      Delete
    5. Desakan akar umbi Umno supaya Presiden Umno, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak tidak bertanding pada PRU14 menunjukkan keyakinan sesama mereka semakin tenat.



      Ketua Pemuda PAS Perak, Ustaz Mohd Akmal Kamaruddin berkata, ia bakal mencatat sejarah julung kali apabila Presiden Umno yang juga Perdana Menteri tidak bertanding pilihan raya.

      Menurutnya, tindakan itu bukan semata-mata mengekang dari prestasi atau keputusan buruk, tetapi menyelamatkan kemung kinan BN turun dari takhta pemerintahan negara yang selesa diduduki lebih 50 tahun.

      “Rakyat sewajarnya memahami bahawa percaturan dalaman Umno semakin meruncing.

      Inilah peluang rakyat untuk menolak terus Umno yang semakin menuju akhir hayat.

      “Pilihan terbaik bagi rakyat ialah dengan mengundi PAS yang konsisten sejak awal penubuhannya berjuang untuk kepentingan Islam, negara dan rakyat.

      “PAS berjuang untuk ubah dasar dan polisipolisi negara yang tidak menepati syariat.

      Ertinya PM bertanding atau tidak, PAS tetap terus mara,” ujar beliau.

      Delete
    6. Desakan akar umbi Umno supaya Presiden Umno, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak tidak bertanding pada PRU14 menunjukkan keyakinan sesama mereka semakin tenat.



      Ketua Pemuda PAS Perak, Ustaz Mohd Akmal Kamaruddin berkata, ia bakal mencatat sejarah julung kali apabila Presiden Umno yang juga Perdana Menteri tidak bertanding pilihan raya.

      Menurutnya, tindakan itu bukan semata-mata mengekang dari prestasi atau keputusan buruk, tetapi menyelamatkan kemung kinan BN turun dari takhta pemerintahan negara yang selesa diduduki lebih 50 tahun.

      “Rakyat sewajarnya memahami bahawa percaturan dalaman Umno semakin meruncing.

      Inilah peluang rakyat untuk menolak terus Umno yang semakin menuju akhir hayat.

      “Pilihan terbaik bagi rakyat ialah dengan mengundi PAS yang konsisten sejak awal penubuhannya berjuang untuk kepentingan Islam, negara dan rakyat.

      “PAS berjuang untuk ubah dasar dan polisipolisi negara yang tidak menepati syariat.

      Ertinya PM bertanding atau tidak, PAS tetap terus mara,” ujar beliau.

      Delete
    7. Ombak tsunami Islam akan melanda di lima buah negeri yang majoriti Melayunya melebihi 80 peratus dalam Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) kelak. Pemilihan terbaik akan dibuat bukan sahaja berdasarkan parti, malah perwatakan calon apabila tiba hari mengundi.


      “Provokasi mengatakan akan berlaku tsunami Melayu dalam PRU14 selepas tamatnya penghujung Politik Baru Malaysia. Namun berdasarkan kepada beberapa faktor yang semakin jelas kelihatan adalah tsunami Islam bakal me landa negara.
      Ia berikutan pe ningkatan mendadak generasi muda kelas pertengahan yang mempunyai pendidikan dan kesedaran Islam,” ujar pemerhati politik, Dr Iskandar Hasan Tan Abdullah dalam satu tulisannya baru-baru ini.

      Menurut beliau, sekembalinya PAS keseorangan dalam menghadapi PRU14 ini sebenarnya telah mengisi ‘vakum’ perjuangan politik Islam secara teratur.

      Katanya lagi, situasi ini boleh difahami apabila terdapat segelintir penyokong tegar PAS yang memberikan kemenangan Umno dalam PRU13 kerana tidak bersetuju dengan pendirian kerjasama DAP.

      Delete
    8. Kebelakangan ini, sejak kempen untuk memperkasakan undang-undang dan mahkamah syariah digiatkan, terdapat parti politik Muslim, NGO Islam dan tokoh ilmuwan bersikap sinis, malah menentang usaha yang dijalankan.


      Hujah yang mereka kemukakan hampir sama, antaranya, perkara itu (usul pindaan berkenaan) bukanlah keutamaan pada masa kini. Mereka mengemukakan pelbagai isu khilaf dan teknikal termasuklah awlawiyyat, maqasid dan seumpamanya.
      Terdapat juga yang melaungkan slogan 'Rahmat Kepada Sekelian Alam', 'Negara Rahmah' dan lain-lain untuk membelakangkan kempen ini. Sedikit sebanyak tindakan mereka menjadi perisai bagi golongan penentang.

      Sebenarnya sesuatu yang amat menarik, golongan yang menggunakan argumen dan jargon ini boleh jadi tidak menyedari, pemikiran mereka tentang syariah begitu sempit, malah begitu menebal pengaruh sekularnya.

      Mereka hanya melihat undang-undang syariah ini dari kaca mata individu pesalah, tidak dari skop lebih luas iaitu kepentingan masyarakat dan negara.

      Lebih daripada itu, mereka memisah-misahkan aspek undang-undang syariah ini dengan aspek lain seperti pendidikan, ekonomi dan industri, sedang kesemuanya amat berkait rapat.

      Delete
    9. Mereka kemudian mendabik dada (mendakwa) merekalah yang faham falsafah tasyri, keadilan syariah, rahmat Islam dan lain-lain.

      Artikel ringkas ini cuba membuka kotak pemikiran golongan ini untuk melihat usaha memperkasakan undang-undang dan mahkamah syariah dari kaca mata lebih luas, sekaligus menjawab beberapa hujah dan jargon yang mereka kemukakan.

      Dalam konteks ini, penulis ingin membawa perhatian pembaca kepada isu industri dosa (sin industries), dan bagaimana pindaan Akta 355 ini boleh berperanan besar.

      Dengan melihat satu aspek ini sahaja, kita boleh melihat bahawa pindaan Akta 355 ini sebenarnya menjadi keutamaan sekarang, boleh mencapai maksud pensyariatan, menuju keadilan dan lain-lain lagi. Secara langsung ia adalah rahmat kepada semua.

      Delete
    10. Kemusnahan disebabkan industri dosa

      Dalam dunia perindustrian hari ini, pemain industri akan memanipulasi segala aspek yang berkaitan keperluan dan kehendak manusia demi keuntungan mereka.

      Satu perkara yang sedang dimanipulasi mereka dan banyak mendapat tentangan terutama daripada golongan sosialis ialah aspek kebajikan. Bagaimanapun, ramai yang tidak memyedari ada satu aspek lain yang juga sedang dimanipulasi pemain industri ini, iaitu aspek keseronokan yang di dalam Islam berkait rapat dengan nafsu syahwat.

      Aspek ini telah dijadikan satu komoditi untuk diperdagangkan sehingga pemain-pemain industri untung berlipat ganda, dan ia dikenali sebagai industri dosa.

      Delete
    11. Kemunculan kegiatan perniagaan dosa seperti ini bukan perkara baru, tetapi kewujudannya dalam bentuk perindustrian boleh dikatakan masih baru dan sedang berkembang. Industri dosa ini meliputi sektor tembakau (secara tidak langsung berkaitan dadah), alkohol, perjudian, seks dan lain-lain.

      Di kebanyakan negara sekarang, industri dosa ini dilesenkan sehingga rakyat boleh melanggani produknya dengan melakukan pembayaran. Kerajaan pula menjadikan industri ini sebagai sumber pendapatan bagi menjana kekayaan negara, seperti sektor perindustrian yang lain.

      Bagaimanapun kebelakangan ini sudah banyak kajian dijalankan oleh para ilmuwan tentang kesan industri ini terhadap sesebuah asyarakat, malah yang lebih penting, terhadap ekonomi sesebuah negara.

      Para ahli ekonomi mulai menyedari kesan buruk yang ditimbulkan industri ini - seperti peningkatan kadar jenayah, kemusnahan struktur sosial, penyebaran wabak penyakit, korupsi dan lain-lain - lebih buruk dan membebankan daripada manfaat ekonomi yang diperolehi.

      Disebabkan negara-negara itu terjerumus jauh dengan industri ini, usaha untuk berpusing balik sangat sukar. Apa yang boleh dibuat, hanyalah mengurangkan kesan negatifnya daripada menjadi kian teruk.

      Jaringan industri dosa ini di peringkat global akan menimbulkan lebih kebimbangan bagi mereka yang menelaahnya. Kegiatan yang terlibat dalam industri dosa ini saling berkait rapat dan sokong menyokong antara satu sama lain.

      Delete
    12. Dengan pengertian lain, tembakau, alkohol, seks dan dadah mempunyai perkaitan rapat antara satu sama lain, sehingga apabila jaringan global industri ini terbentuk, ia menjadi ancaman keselamatan yang besar.

      Daripada industri dosa ini mempunyai lesen, ia boleh menyebabkan berlakunya kegiatan buruk lebih besar seperti pemerdagangan manusia dan perdagangan dadah.

      Kedua-duanya kan membawa pula kepada pasaran gelap senjata api yang akan menyebabkan bukan sahaja meningkatkan kadar jenayah, malah di sesetengah negara seperti di Amerika Tengah, ia turut mengancam kedaulatan negara.

      Sejarah perdagangan candu semasa era penjajahan di beberapa wilayah China menjadi petunjuk tentang kesan akhir industri ini yang boleh berulang semula.

      Oleh sebab itu, sebelum industri dosa ini berakar umbi sehingga menjadi lebih parah, langkah untuk mencegahnya perlu diambil, bukan menggalakkannya dan akhirnya akan membina jaringan sehingga ke peringkat global.

      Delete
    13. Industri dosa di Malaysia

      Bagi mereka yang mengikuti perkembangan industri dosa di Malaysia, ia sebenarnya telah sampai ke tahap yang sangat membimbangkan.

      Terdapat kegiatan-kegiatan industri ini yang berlesen dan terdapat pula yang tidak berlesen. Disebabkan majoriti (sekitar 62 peratus) rakyat negara ini adalah Muslim, sudah tentu mereka menjadi antara sasaran utama pemasaran.

      Malah tidak keterlaluan dikatakan, memang masyarakat Muslimlah antara yang ramai terlibat menjadi pelanggan industri ini.

      Beberapa kawasan di bandar-bandar utama menjadi terkenal dengan industri ini, sama ada berlesen atau tidak berlesen. Kawasan-kawasan gelap ini turut terkenal sebagai sarang penjenayah.

      Tidak dapat dinafikan industri dosa di negara ini terutama yang tidak berlesen - seperti kegiatan seks dan perjudian - telah membiakkan kegiatan gangsterisme yang sudah mula menular ke sekolah-sekolah untuk menjadi pelapis.

      Kegiatan gangsterisme ini pula membiakkan perdagangan gelap senjata api di Malaysia. Kumpulan-kumpulan seperti ini diperlukan untuk melindungi kegiatan industri dosa termasuk yang melibatkan pemerdagangan manusia dan perdagangan dadah.

      Seperti biasa, kewujudan kumpulan ini turut dikaitkan dengan penyeludupan, rasuah, duit perlindungan, dana politik haram dan lain-lain. Jika tidak dicegah ia boleh meruntuhkan negara.

      Kemusnahan negara menjadi lebih cepat jika industri dosa ini berjaya mempengaruhi golongan politik, sehingga mereka boleh mewujudkan dasar-dasar tertentu yang melindungi kegiatan industri ini, selain daripada sogokan kepada golongan politik tertentu.

      Delete
    14. Dalam dunia akademik, sudah ada ilmuwan yang memperkenalkan istilah politik dosa (the politics of sin) untuk menunjukkan barah yang lebih kronik apabila pemain-pemain industri ini berjaya mendominasikan golongan politik.

      Situasi ini sudah berlaku di beberapa negara sehingga diwujudkan undang-undang untuk memberi lesen kepada kegiatan ini, termasuklah penggunaan dadah.

      Sekiranya perkembangan industri dosa ini tidak dicegah dan pemain-pemain utama industri ini dibiarkan untuk mempengaruhi golongan politik, tidak mustahil Malaysia turut terjebak dengan kemusnahan disebabkan industri ini.

      Malaysia sudah mula menjadi perhatian dunia apabila masalah pemerdagangan manusia dibangkitkan pihak berkuasa negara lain. Masalah penyalahgunaan dadah di Malaysia masih belum "menemui cahaya di hujung terowong".

      Sekarang, kes-kes pembunuhan senjata api sudah semakin menjadi-jadi. Kesemua ini dibiakkan oleh kegiatan-kegiatan tidak bermoral di dalam industri dosa yang tidak disedari oleh banyak pihak.

      Delete
    15. Peranan Akta 355 untuk membasmi industri dosa

      Perkembangan industri dosa di Malaysia sememangnya sukar dikawal disebabkan pelbagai faktor.

      Antara yang utama ialah demografi penduduk Malaysia yang majmuk. Kemajmukan ini menyebabkan ada kegiatan tertentu dilesenkan - seperti perjudian - dan ada dibiarkan 'bebas' meskipun tidak berlesen atau lesen disalah guna - seperti pelacuran.

      Kegiatan-kegiatan ini telah mengayakan pemain industri. Contohnya syarikat perjudian berlesen mengaut keuntungan bebilion ringgit setiap tahun, sementara kaki-kaki judi terus merempat dan keluarga mereka tidak bercukupan dari segi makanan dan tempat tinggal.

      Sekiranya tindakan tegas diambil untuk membekukan lesen-lesen industri dosa ini, akan timbul bantahan dari pimpinan bukan Islam termasuk ada yang berlatarbelakangkan agama.

      Jika industri ini dibiarkan pula, ia akan merosakkan ekonomi dan sosial masyarakat termasuk yang turut terkesan ialah kelompok masyarakat Islam sebagai golongan majoriti, sedangkan kegiatan-kegiatan ini haram bagi mereka.

      Delete
    16. Masyarakat Islam digesa menghormati hak masyarakat bukan Islam meskipun kesan buruknya lebih banyak terkena kepada mereka.

      Oleh sebab itu, apakah penyelesaian kepada dilema ini? Apakah mahu dibiarkan sahaja kerosakan ini berpanjangan?

      Salah satu penyelesaian yang sesuai ialah menggunakan kuasa pengguna yang ada pada umat Islam, iaitu memboikot atau berhenti daripada menggunakan produk industri dosa ini.

      Bagaimanapun, ini tidak semudah yang disangka kerana ia berkaitan dengan nafsu syahwat yang amat sukar dibendung.

      Industri dosa ini boleh dibendung antaranya dengan menguatkuasakan penyelesaian syariah, kerana hampir keseluruhan kegiatan industri ini berkaitan rapat dengan kesalahan jenayah syariah.

      Hukuman jenayah syariah yang bersifat mendidik dan mengekang, merupakan satu khabar buruk kepada pemain industri dosa dan 'tuan-tuan politik' yang melindungi mereka.

      Pemerkasaan undang-undang dan mahkamah syariah melalui pindaan Akta 355 ini sememangnya membimbangkan pemain-pemain utama industri dosa.

      Mereka akan kehilangan kelompok pelanggan terbesar iaitu daripada kalangan masyarakat Islam. Sekiranya golongan kaki botol, tahi judi, pelaku maksiat, penzina dan seumpamanya dapat dipupuskan dalam kalangan umat Islam, industri dosa ini boleh dibasmi di Malaysia.

      Kesannya, keluarga umat Islam lebih kukuh, masyarakatnya lebih sihat dan ekonomi ummah lebih berkat. Oleh sebab itu, pindaan Akta 355 ini sememangnya satu keperluan mendesak jika dilihat dalam konteks industri dosa yang sedang berkembang biak.

      Delete
    17. Kesimpulan

      Berdasarkan teropong khusus kepada isu industri dosa ini, penulis sebenarnya hairan mengapa parti politik Muslim, NGO Islam dan tokoh ilmuwan memandang sinis dan remeh terhadap usaha besar-besaran umat Islam untuk membasmi industri dosa ini?

      Parti politik Muslim itu perlu sedar, Islam ini adalah rahmat kepada sekelian alam, tetapi bukan rahmat kepada industri dosa.

      NGO Islam juga perlu sedar kita tidak boleh membina Malaysia yang rahmah dengan industri dosa. Manakala ilmuwan Islam yang bercakap tentang maqasid dinasihatkan jangan terjebak untuk memperjuangkan maqasid pemain utama industri dosa ini.

      Ayuh kita bersatu memperkasa dan memartabatkan syariah.

      Delete
    18. Maiiiiiiii. Daaaaaaah


      Skrip JASA dan setpol hadi ahWANG

      Copy paste setiap hari..

      Najb cilaka

      Delete
    19. 846, 847 dan berikut nya yang copy paste entah dari mana, 1 minit 1 komen di keluar dek Mamat kodok itu

      Baca lah ini:

      Article 153 of the Federal Constitution will not be eroded by the incorporation of the Rukunegara as the preamble to the Federal Constitution, says prominent activist and academician Chandra Muzaffar.

      Chandra said Article 153 was entrenched in the Federal Constitution and it cannot be amended without approval from the Conference of Rulers.

      "The main reason why the Rukunegara will not undermine Article 153 is because it is an entrenched article in the constitution, which cannot be amended by Parliament or by any other institution except the Conference of Rulers," he told Malaysiakini.

      Apart from Article 153, other constitutional provisions, such as language, citizenship and the position of rulers, are all safeguarded by the Conference of Rulers, Chandra said.

      Delete
    20. Lulus jer RUU ciptaan manusia yaHadi yg bukan dari ayat alkoran..

      Us doallar rm5.70 .umno tak berani..bagi ekonomi jahanam dgn sengaja.

      P.s zaman nabi takde denda 100 000dinar dirham.. Penjara kerana khalwat pun takde..

      Zaman umno aje ada denda penjara sebab takut nak laksankan rejam potong tangan hudud... Amerika marah. Setakat penjara denda Amerika tak marah sangat.. Tapi marah lah jugak..

      Pas kutip taik umno buat undang manusia bukan undang alkoran!!!

      Delete
    21. 09:29,

      Industri dosa di Malaysia termasuk PAS di laporkan menrima RM90 juta dari Mr Cash Is King.

      Terima atau tak terima, PAS terlibat dalam industri dosa.

      PAS tak menafikan nya dengan memuaskan hati (convince) rakyat jelata.

      Kalu betul tak terima, pergi sumpah di mesjid ke mana mana. Dan hebohkan pengakuan tak terima itu tak kira berapa banyak kali hingga Pru14.

      Tak buat begitu bermakna ada terima duit haram songlap dari 1MDB. "Misappropriation of 1MDB funds and money laundering", kata DoJ USA. Money laundering di buat di luar negara, berpusing duit itu hingga RM2.6 bilion masuk akaun Mr Cash Is king.

      Delete
    22. Pas pis pus kalau boleh atau benar atau berani cubalah suruh ketua isle kamu Hadi Ah Wang pujuk parti sedondon dia UMNGOK tangkap Presiden Cina Jho Low. Boleh? Saya rada tidak berani. Melayu mana di Malaysia berani sentuh kalau DSN masih PM. Berkuasa sungguh cina Jho Low ni tanpa jawatan. Umno cakap hidup Melayu atau hidup Jho Low. Pro BN selalu marah DAP chinese chauvanis tapi DAP suruh tangkap Jho Low. Entahlah. Fikirlah

      Delete
    23. Satu lagi usaha murahan cap jamban terbang utk memujuk org supaya kekal mengundi amno atau setidak2nya mengundi pas

      Pegi mampos melingkopla amno dgn pas

      Delete
    24. Pru14 nanti Rakyat Malaysia mesti humbangkan Umno & Pas ke laut jika mahu lihat Generasi Kita sekarang tercatit dalam sejarah Malaysia.

      Delete
  6. Mana en somi audi Q7? siap nk sekeh kepala mufti, ckp sombong

    ReplyDelete
    Replies
    1. En. Somi tengah sedap entot dalam Audi Q7 bersama bini muda

      Takbeerrrrrr!


      Delete
  7. Eh belum tentu lagi tu Tuan Shah,sebab disitu ada perkataan "diantara"....mungkin RUU 355 tu sengaja tidak disebut....boleh jadi juga akan dijadikan sebagai kejutan diparlimen nanti!!...

    Barangkali juga itu adalah satu muslihat jahat UMNO untuk mengenakankan pembangkang!!..hati2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jaga angin 00.51. Pasal ni parlimen, bukan nak buat party ada surprise 2 pula. Ape pun kita tgk je. Akta atau Auta. Dah tuan punya badan pun tak kisah kena cong lagi. Ape la kite yg kat bawah ni.

      Delete
    2. Nak tekan anon jadi angin plak. Sori ye. Bukan naik angin tau. Nak tidor tak nak pejam la mate. Tu yg melalut tekannya.

      Delete
  8. Sampai tua lah kalian dok diperbodohkan oleh UMNO.......!!! RUU 355 kemana??
    Hadi kemana?? MO1 pun entah kemana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semua puan. Yg luar 49% je, campur yg pas ada la mungkin 25%. Yg kat dalam plak tinggal 6.6% je. Yg selebihnya masih gagal utk di perbodohkan. Heh. Jgn sama kan semua. Yg 49+25% tu pun mungkin semakin kurang. Pasal lari pegi PAN dan PPBM.

      Delete
    2. Tolong jawab mai dulu SIAPA Perdana Menteri (dalam bayangan) PH

      Baru boleh sembang perkara lain

      Delete
    3. Woi bangang 0735. Siapa PM bayangan PH apa kena mengena dengan kau barua. Kau sibuk mau tau pasal apa. Jangan memandai jaga tepi kain orang. Kau cuma budak suruhan dedak tidak lebih dari tu.
      Kalau kamu mau sembang apa pun suka kamilah. Pergilah mampus di MyKemut. Disana semua kaki makan dedak. Di sini manusia. Pengkhianat rakyat. Balik pergi tengok beras di belanga masih adakah barua.

      Delete
  9. Kalaulah apa yang Azlina kata itu adalah keputusan muktamad parliment untuk persidangan kali ini,apa yang dapat saya katakan adalah MEMANG PADAN DENGAN MUKA HADI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya berharap akan seorang ade awe di negara amerika yang akan memperkenalkan dan membentang undang2 memperkasakan undang2 tuhan kristianity.awak mesti jadi mualaf kristian kalau kahwin dengan umat kristian.

      Delete
    2. Bukan padan Muka hadi bang

      Dia dah kembong temboloknya dek dedak

      Yg sebetulnya padan Muka dgn penyokong2 pas totok di kg2 nu

      Dan paling padan Muka pada mereka yg belonggok kat pdg merbok aritu

      Secara terang2an dikencing hadi

      Dan secara sembunyi2 dikencing najip

      Delete
  10. Lambat lagi la Lebai Malang nak pancut. Stim lama2 nanti keras jadi batu pula. Sakit lagi....hahahaha

    ReplyDelete
  11. Tgk je la. Kalau sampai habis sidang pun still tak de ape. Faham2 je la. Terpulang kepada diri sendiri. Tuhan bagi otak. Pakai la. Jgn jadi pak turut je. Tapi bagi saya la. Pas ni tersepit sebenarnya. Nak teruskan, baik umno atau PH akan bergaduh sesama sendiri. Pasal masing2 tgh pikat pas join. Tapi komponan lain tak setuju. Kat situ ada sikit menguntungkan pas. Dan kat situ la pas mengada ngada seperti tulisan tuan bidin sebelum ini. Nak bergerak sendiri, mungkin kerusi tempat lain akan habis, kelantan pun goyang. Dgn isu balak, ni baru2 ni kalah saman. Jadi harapan cuma dkt pengundi totok je. Nak tarik balik, yg totok pun mungkin lari. Jadi ... Tah la. Kecuali jika dia Org masih berpegang pada kalah kat sini Takpe, janji akhirat menang, atau nak memecahkan undi semata. Jadi persidangan kali ini penentuan nasib pas dimata rakyat, dan penentuan nasib umno. Sama ada pas atau bn.

    ReplyDelete
  12. dasar negara yg bebilang bangsa dan pelbagaian agama.
    malaisa sabuah negara islam yg bebagai gemilang dan terbilangnya.dia punya putag dan belit pong pelbagai juge..
    kedai arak ada lesen, kedai judi ada lesen,rumah ayam ada lesen,kandang babi pong ada lesen ,bapak besag dia punya lesen nak buboh tang mana pong boleh atau suke mak bapak dia, untok selama-lamanya sampe mampuih.

    alih-alih nak tegak hukom isle pong nak kena apply lesen juge.nak kena bwat demontrasi nak tunjok power, memang besag dia punya bapak haramjadah..

    sikap toleransi antara kaum d malaisa.
    kapiag nak bwat program minta lesen dgn pemerintah mlayu yg isle kot.
    bila pemerintah mlayu yg isle kot nak bwat program,pong kena minta lesen dgn kapiag. bijak bijak.pong pang pong pang sampe mampuih..

    ReplyDelete
  13. Perbezaan BN-UMNO & PAS vs Pakatan Harapan-PPBM

    1-BN-UMNO dan PAS dilihat lebih Islamik berbanding Pakatan Harapan dalam berpolitik.

    2-BN-PAS konsisten memperjuangkan Islam berbanding Pakatan Harapan.

    3-BN-PAS sentiasa melaungkan slogan dakwah berbanding Pakatan Harapan yg rata2 nya liberal khususnya Siti Kassim.

    4-BN-PAS amat prihatin terhadap nasib rakyat berbanding Pakatan Harapan (lihatlah nasib Melayu di Pulau Pinang dan Selangor)

    5-BN-PAS sentiasa istiqamah memperjuangkan Melayu berbanding Pakatan Harapan yang menegakkan liberalisme ultra kiasu.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kat selangor selama 2 penggal dia org merintah ok je. Patut tanya org selangor dan PP. Bukan tgk kat TV3. Tu pasal dia org menang lagi besar pada PRU13. Pasal rakyat suka.Tang mane islamic tu. Cite sikit. Pernah dgr mcm mane nak buat cukai baru. Dlm kerajaan masih bermewah, buat GST. Setakat slogan bengkel saya pun ada, kami membaiki PM terutama VOLVO dan SCANIA. Tapi bila masaalah wireing saya panggil org lain buat. Slogan tu cuma marketing je bagi saya. Slogan power2 tapi kosong. Tak dilaksanakan. Tak guna jugak.Dan saya pun tak suka kat siti kasim tu. Lagi kawan adik ke adik dia yg lari ke luar negara. Awak tak boleh pukul rata semua. Dan yg last tu. Utamakan melayu, tapi ekonomi cina pegang tak guna jugak. Zaman tun ada gak melayu jadi jutawan. Skang ni habaq mai sapa yg jadi jutawan. Berapa ramai yg dpt cari rezeki kat jutawan tersebut. Maaf cakap la ye. Saye level GIAT MARA TAHUN 1997. Tapi terus terang la. Ape yg awak diusulkan mengarut. Tak kuat, tak menunjukkan awak ni budak U. Bagi hujah yg sampai org tak boleh jawab. Ni tgh mengantuk pun boleh nak jawab hujah awak. Cuba lagi ye.

      Delete
    2. .
      .

      Sebab itu selepas RUU dan mahkamah syariah di kencing oleh PAS, beberapa program keagamaan akan di laksanakan oleh UMNO termasuk belayar dengan kapal ke Rohingya.

      Hidup Hadi !
      Hidup PAS !

      1 UNDI PAS = 1 UNDI UMNO
      1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
      1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

      Delete







    3. PAKATAN HARAPAN KINI DIKETUAI DAP


      SIAPA yang menguasai parti-parti pembangkang?

      Tatkala dunia sedang dikejutkan dengan kemenangan Donald Trump bagi merebut kerusi Presiden Amerika Syarikat, pembangkang di negara ini sebenarnya belum memilih lagi ketua mereka secara rasmi.

      Logo rasmi dan satu perlembagaan khas untuk mengikat semua parti seperti BN masih belum ada.

      Sebab itu politik parti pembangkang semakin hari semakin kucar kacir.

      Pembangkang hanya ada ‘kepala’ yang memegang ‘ekornya’. Itu pun kadang kadang bertukar kepala kerana masing masing gila hendak jadi PM.

      Selepas pemergian PAS dari Pakatan Rakyat pada 2015, blok politik utama pembangkang di negara ini memperkenalkan Pakatan Harapan dengan dianggotai oleh DAP, PKR dan pengganti PAS iaitu Parti Amanah Negara atau PAN. Dan kehadiran parti baru PPBM dan Parti Warisan Sabah.

      Pecahan parti pembangkang terkini adalah seperti berikut :

      1) DAP – 37 kerusi (Ketua)
      2) PKR – 28 kerusi
      3) PAN – 6 kerusi
      4) Parti Warisan Sabah –
      2 kerusi (Shafie & Darrel)
      5) Parti Sosialis Malaysia
      1 kerusi, Sungai Siput
      6) PPBM – 1 kerusi, Pagoh

      Jumlah – 75 kerusi parlimen

      DAP yang sebenarnya memonopoli urusan ‘disebalik tabir’ pergerakan dan hala tuju pembangkang di negara ini.

      Abang besar kepada pembangkang sekarang adalah DAP.

      Diasaskan pada 18 Mac 1966, DAP telah menjadi parti paling berpengaruh dan paling lama dalam perjuangan blok pembangkang.

      Ini antara faktor terpenting yang memungkinkan parti-parti pembangkang lain hanya mampu berfungsi tak ubah seperti ‘lembu dicucuk hidung’..

      Mahathir pun tidak berani bersuara langsung pasal rasuah anak Kit Siang di Penang. Apa boleh buat, PPBM hanya ada satu kerusi sahaja. Kena ikutlah “punggung DAP”.

      Walaupun mereka memperkenan Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen, namun harus diingat Ketua Parlimen DAP iaitu Lim Kit Siang adalah antara Ahli Parlimen paling senior di Dewan Rakyat.

      Lim tidak pernah ada cita-cita untuk bersara sejak dari 1969 sehingga kini kerana ia tidak mahu para ahli-ahli parlimen pembangkang yang lain melakukan sesuatu tindakan yang tidak sehaluan dengan perjuangan DAP itu sendiri.

      Tidak kisahlah ahli parlimen pembangkang itu dari PKR atau PAN, namun apa sahaja tindakan mereka sentiasa diperhatikan secara senyap oleh Lim agar ia tidak lari dari perjuangan DAP yang bukan sahaja mahu menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional, malah anti-Islam dan menjadi ‘agen Israel’ melalui pendedahan penerimaan dana RM1.2 bilion dari negara itu yang masih belum dinafikan mereka.

      Apabila PAS sudah tidak mampu bersekongkol dengan kehendak dan karenah DAP, maka mereka mengambil keputusan drastik untuk berpecah dan menentang BN dari blok ketiga politik Malaysia.

      Ia satu lagi bukti bahawa Pakatan Harapan sememangnya dikuasai oleh kuasa diktator dari DAP secara diam dan ‘dari bawah meja’.

      PKR hanya diletakkan sebagai Ketua Pembangkang sebagai sebuah boneka dan wayang untuk menggaburi mata umum akan kuasa jahat sebenar pembangkang di negara kita.

      Dengan seramai 37 ahli parlimen dari DAP, semestinya ia amat mudah untuk mempengaruhi 28 ahli parlimen dari PKR, enam dari PAN dan seorang dari PPBM iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Kini, jangan kita berselindung lagi untuk mengakui bahawa DAP adalah ketua sebenar Pakatan Harapan di Malaysia.

      Pakatan pembangkang kini diketuai oleh DAP.

      Delete
    4. Mangkuk Dedak ni adalah penulis blog yg tak laku, maka ditampal lah tulisan nya dlm blog orang lain...

      Kesian Mangkuk.

      Delete
    5. Hello, ini pembankang lah, peruntukan dana adalah dipegan oleh BN lah. Kalau diberi peluang utk mentabil, PKR pasti lebih tahu pakai dana, tak seperti BN sekarang yg banyak sewenlengan. Setiap minggu pasti MACC announce tangkapan. Teruk lah.

      Delete
    6. 4.30 hang pi makan ubat dulu. Ubat hang masih free kah.

      Delete
    7. Macsi umno masih tido...PH dah umumkan...Anwar yg jadi ketua...bengong macai umno akibat rersedak dedak haram..

      Delete
    8. Di selangor PH perintah ok jer...tak perlu ade perlembagaan PH...BN pon ade ke perlembagaan?...coba tujukkan..macai bahlol nak jadi abang beca putar2..

      Delete
    9. Ini macai bengong yg dok ulang citer bilangan kerusi PH di parlimen dari tahun lepas lagi...sape ketua pembangkang diparlimen? DAP?...kalo dah keturanan melayu bahlol sampai kiamat tetap bahlol...

      Delete
    10. Sdr pomen.

      Apa yang nak dipercaya tulisan si Kota baru ni, setakat bukti 'buat kerja' ja adalah.

      Yang menulis tu pun tahu dia hanya auta saja.

      Delete
    11. Anon 4:30, 7 Mac.

      Aku tau sape yg bgtau dana 1.2 billion DAP tu dari Israel.

      Tak lain tak bukan dari bekas ahli DAP yg juga pernah terima training dari Israel tapi tak pernah kena ISA atau kena dakwa atas tuduhan menyerang Yang Di Pertuan Agong.

      Korang boleh ke percaya cakap dari orang yg dpt training dari musuh Malaysia, tapi tak pernah kena ISA ke atau di dakwa di court atas tuduhan menyerang ?

      Delete
  14. .
    .

    Ayuh! Selepas subuh nanti kita berhimpun membantah ... Oops, sori terlupa dah dapat 90 juta

    Hihihi ..

    Mufti yang sokong .. teruskan perjuangan anda.

    Sepatutnya jaga lah air muka pemimpin PAS dari malu. Minta 100 bagi lah 50 rotan. Minta 100,000 bagi lah denda 50,000 dan penjara sekurang-kurang nya ditambah 2 atau 3 tahun ..

    1 UNDI PAS = 1 UNDI UMNO
    1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
    1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

    ReplyDelete
    Replies


    1. 1 UNDI PH = 1 UNDI MENHINA MELAYU

      Delete
    2. Kata Anon 7:23

      1 UNDI PH = 1 UNDI MENHINA MELAYU ...

      Melayu yang menghina Melayu kan
      Melayu yang tidak mahu pada integrity
      Melayu yang tidak mahu pada ketelusan
      Melayu yang tidak mahu kepada kejujuran

      Bila PH nak memartabatkan Melayu, dikatanya menghina Melayu.

      Yang jadikan bapa perompak itu memBANGGAkan Melayu kot ...

      Delete
  15. .
    .

    Allah belum izinkan.

    Alasan biasa lah yang walaun bagi.

    Alasan pemimpin pula, bagaimamapun sekurang-kurangnya kita tahu orang Islam mana yang telah menjadi munafik.

    Hadi kena letak jawatan Naib Presiden Ulamak sebab jawatan tersebut telah di perlekehkan oleh UMNO


    1 UNDI PAS = 1 UNDI UMNO
    1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
    1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

    ReplyDelete
    Replies


    1. 1 UNDI PH = 1 UNDI MENHINA MELAYU

      Delete
    2. 1 undi UMNOBN = 1 UNDI bodohkan diri dan keturunan
      1 UNDI PAS = 1 UNDI jual Islam
      ..maka tahu lah 94% nak undi mana?
      724..dream on dedak

      Delete
  16. Rafizi Penghasut: Dulu Nak Harga Di Tetapkan Setiap Minggu, Sekarang Kata Kerajaan Nak Cuci Tangan


    “Tugas kami memang untuk menghasut Rakyat tiap-tiap hari” – YB Rafizi Ramli
    Video: https://youtu.be/VV22OMJYrQQ



    Dulupun dia kata harga petrol naik bebankan rakyat. Tetapi pada masa harga petrol turun, dia kata membebankan pengusaha stesen petrol.

    Dulu kata nak kerajaan tetapkan petrol setiap minggu. Sekarang dia kata kerajaan tetapkan harga petrol setiap minggu kerana kerajaan nak cuci tangan.

    Tugas pembangkang Malaysia adalah bangkang apa saja kerajaan buat sampai sendiri masuk longkang.

    Harga minyak di Malaysia adalah antara 15 termurah daripada 180 negara di dunia.

    Harga purata petrol dunia ialah RM4.45 seliter. Kita RM2.30 je.

    Berapa murah lagi Rafizi mahu harga petrol untuk memuaskan hatinya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala butoh Bapak kau

      Bukannya 180 Negara dlm dunia ni yg keluarkan minyak

      Kalau ada telor buatla perbandingan Malaysia dgn negara2 pengeluar minyak

      Oo sorry lupa org amno memang takde telor

      Delete
  17. Democrazy Pakatan: Kit Siang Dipilih Secara Demokrasi, Bukannya Mahathir


    Sejak bila Mahathir jadi ketua pembangkang? Yang ketuanya sekarang adalah DAP. Kit Siang yang ketuai pakatan pembangkang bukannya Mahathir. Itu harus diingat oleh rakyat.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri kerana mendapat sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat. Beliau juga menang pilihan raya dalam kawasannya di Parlimen Pekan.

    Apabila majoriti rakyat memilih parti pimpinannya Barisan Nasional (BN) ini bermakna sebahagian besar pengundi masih meletakkan kepercayaan dan keyakinan kepada beliau untuk terus memimpin negara dan tidak ada sebab untuk Najib meletakkan jawatan.

    Jadi, kenyataan bekas Menteri Penerangan (kini Komunikasi dan Multimedia), Tan Sri Zainuddin Maidin di blognya menyatakan bahawa Najib wajar meletakkan jawatan seperti bekas Perdana Menteri pertama Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj lakukan pada 1970 adalah tidak relevan dan hanya tinggal dakwaan mengarut sahaja.

    Ini kerana, Zainuddin secara teknikal atau sengaja nampaknya terlupa di pihak pembangkang, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang yang sebenarnya dipilih secara demokrasi mengetuai Pakatan Harapan pembangkang bukannya bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Dalam pakatan pembangkang, DAP memiliki 38 kerusi dalam Dewan Rakyat. Sebab itulah DAP jadi parti dominan dalam pembangkang dan meletakkan Kit Siang sebagai ketua.

    Parti PPBM yang dipengerusikan oleh Dr Mahathir hanya ada satu kerusi sahaja iaitu di Pagoh, di Johor dengan diwakili Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Sejak bila pula parti yang ada satu kerusi menguasai parti yang ada 38 kerusi? Demokrasi apa yang sedang berlaku dalam pembangkang?

    Dalam parti Dr Mahathir sendiri pun, beliau tidak dipilih secara demokrasi kerana dilantik sebagai Pengerusi yang sepatutnya hanya menjadi Penaung kepada parti sahaja.

    Yang berkuasa sepatutnya Muhyiddin kerana beliau adalah Presiden parti menurut perlembagaan parti mereka. Tetapi hari ini yang lebih sudu dari kuah adalah Pengerusi bukannya Presiden.

    Yang berucap lama Pengerusi, yang buat keputusan Pengerusi. Jadi apa gunanya jawatan Presiden? Inilah amalan demokrasi pelik dalam parti bunga.

    Dalam PPBM, sudah beberapa kali diadakan konvensyen atau perhimpunan parti itu tetapi belum ada lagi satu sesi pemilihan atau undian yang memilih Dr Mahathir secara demokrasi di dalam parti itu.

    Tidak ada. Mahathir pun tidak berani buat undian dalam parti yang dia baru tubuh itu. Malah undian sulit pun Mahathir takut hendak buat.

    Apa salahnya jika pakatan pembangkang yang disertai oleh PKR, DAP, PAN dan PPBM sekarang buat satu Majlis Pemilihan untuk memilih siapa Ketua, Timbalan Ketua dan MT pakatan pembangkang.

    Malah dalam majlis itu juga pakatan pembangkang boleh memutusakan secara konsensus siapa bakal PM, TPM dan Menteri bayangan mereka. Kenapa takut untuk buat?

    Pembangkang tidak akan buat seperti itu kerana niat mereka hanya hendak merampas kuasa. Selepas berjaya rampas kuasa, mereka akan berebut pula kuasa sesama mereka. Rakyat kena ketahui perkara itu.

    Zam Maidin tidak akan tulis cadangan ini kerana dia tahu Mahathir tidak akan buat begitu. Mahathir dan Kit Siang ada misi yang sama untuk rampas Putrajaya, tetapi selepas itu agenda mereka adalah berlainan. Mereka akan gaduh lepas itu.

    Najib dipilih sebagai Pengerusi BN melalui konsensus dan sokongan kerana UMNO mendominasi parti majoriti di dalam BN.

    Demokrasi ada dalam BN, tiada dalam pembangkang. Yang ada adalah “democrazy” dalam pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      Ha Ha Ha

      4 pagi kawan tak tidur.
      Hati tak tenteram ke ?

      Redha je lah. Anggap ini sebahagian cabaran.

      Jangan lupa..
      1 UNDI PAS = 1 UNDI UMNO
      1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
      1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

      Delete
    2. Ape plak macai upahan umno duk sibok pasal bersatu plak...baik ko jaga umno yg akan kojol dl pru14 nanti ..

      Delete
  18. Burukkan BN Untuk Alih Isu Tiada Kesepakatan Mahathir dan Kit Siang Tentukan Siapa PM dan TPM Pakatan Pembangkang Yang Di Ketuai Oleh DAP


    Pakatan Ali Baba, nak menentukan siapa Perdana Menteri dan Timbalan pun huru hara.

    Pakatan Harapan (PH) sekarang ada 71 kerusi parlimen.

    Dari jumlah tersebut, DAP dengan parti anak syarikatnya PAN ada 42 kerusi.

    PKR ada 28 dan PRIBUMI satu.

    Setakat ini, DAP menguasai 60% kerusi-kerusi Pakatan Harapan.

    Yang lain, PAS ada 14, PSM 1, WARISAN 2 dan BEBAS 2.

    20170305-pembangkang-ali-baba

    ——
    Mahathir, Pembangkang Dilema Siapa PM, TPM

    Pakatan Harapan diketuai DAP dan Penasihat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad kini berdepan dilema untuk menamakan siapa yang bakal menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri jika pembangkang menang pada pilihan raya umum akan datang.

    Penganalisis politik, Raja Petra Kamaruddin berkata, ini kerana Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan timbalannya, Datuk Seri Mukhriz Tun Dr. Mahathir sendiri tidak diterima oleh ahli-ahli pakatan berkenaan.

    “Mereka berdua (Muhyiddin dan Mukhriz) juga mungkin tidak akan memenangi kerusi pada pilihan raya umum akan datang.

    “Jadi sekarang dapat kita lihat mereka (Pakatan Harapan diketuai DAP) tidak akan lagi bercakap mengenai siapa Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri yang baharu untuk menggantikan Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya dalam portal malaysia-today.net hari ini.

    Menurut Raja Petra, pakatan pembangkang sebaliknya akan menggunakan taktik memburukkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk mengalih tumpuan daripada isu siapa yang bakal dilantik menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    “Jika mereka berterusan menggunakan strategi sebegini, mereka perlu memberitahu para pengundi siapa yang sebenarnya akan dilantik memegang jawatan tertinggi negara ini.

    “Tetapi perkara itu tidak akan terjadi kerana tiada wakil yang sesuai untuk jawatan tersebut dan Dr. Mahathir akan terus menutup mulut jika ditanya mengenainya,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pandai macai bahlol reka citer buat fitnah PH diketuai DAP...PH dah umumkan anwar yg jadi PM...reka plak parti anak syarikat DAP...nak lari dari isu fgv,1mdb,felda,kenaikan kos sara hidup.potongan bajet pendidikan dan rasuah dikalangan umno...hi3...

      Delete
  19. Semalam saya komen, "wanna bet? No ruu355 based on info from ybs from east malaysians.."

    So....i was right. Hadi kena kencing lagi

    ReplyDelete
  20. Bukan Pas yg kena kencing olih Umno tetapi Hadi n Lebai geng sudah kencing walaun2 dn deserts himpunan ruu355.

    Walaun tk brapa faham prosedur Parlimen. Hadi diberi peluang 2 kali utk bacaan Kedua utk Ruu tu dibahas. Taxi tk buat. Dua tk de stim utk bahas ruu tu.Buat himpunan selling dia dilarang utk bentang ruu tu. Gamat: bukan setakat bentang tapi dh nk sampai peringkat perbahasan..Hadi tk de stim utk teruskn. Ruu mainan politik shj utk memperbodoh halo yg anggap diri mereka Lenin Islam dari orang lain. Siap label orang murtad, keluar akidaf, kafir dll yg tk sokong.

    ReplyDelete
  21. Mmg kene kencing lagi lah..dah dijangka sokongan umngok hanya utk kepentingan politik..tapi manusia yg tertutup hatinya dgn dedak sanggup menggunakan agama utk kepentingan diri..sedangkan rakyat yg semakin terhimpit dan tersiksa dgn kos kehidupan tak diambil peduli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 UNDI PH = 1 UNDI MENHINA MELAYU

      1 UNDI PH = 1 UNDI BER TUAN KAN LKS

      Delete







    2. Tolong jawab mai SIAPA Perdana Menteri (dalam bayangan) korang


      Delete
    3. .

      .

      Siapa Perdana Menteri selepas Najib?

      Tak mumgkin Nazri yang dah jadi pondan.

      Delete
    4. PH dah umumkan anwar ibrahim yg jadi PM...telinga macai pekak...najib pun tak berani lagi nak tanye siapa bakal PM...bahlol macai umno...

      Delete
  22. .
    .

    Beristireh lah kau di sana, wahai Hadi.

    Rupanya MCA Gerakan jua pilihan di hati mu ya Najib.

    Tak guna ada PAS sebab UMNO sememang dah parti melayu. Tak ada parti cina pun UMNO susah. Oleh itu bubarkan PAS dan semua ahli PAS memjadi ahli UMNO demi agama dan bangsa. Biar lah AMANAH yang jadi parti Islam dan menganti PAS.

    Beratus ribu yang berhimpun telah tersilap kerana tidak mendesak UMNO memasukkan usul RUU tetapi terus mencela mereka yang meragui usul RUU.
    Ketika itu bagi mereka yang bersusah payah datang ke Padang Rengas .. eh eh apa pulak Padang Rengas .. Padang Merbuk berasa Islam mereka tahap terbaik

    Jadi kan lah pengajaran. Jangan masuk lubang taik lagi. Jadikan lah peringatan untuk anak cucu, apabila melalui Padang Merbuk beritahu mereka ini lah lubang taik UMNO yang bersejarah itu.

    Apakah UMNO mengambil keputusan untuk memgurangkan ketegangan agama dan ada kaitan nya dengan penculik an paderi ?

    PAS jangan ingat lah mereka boleh kena kan UMNO begitu mudah.


    1 UNDI PAS = 1 UNDI UMNO
    1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
    1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH


    ReplyDelete
  23. o4.16 FITNAH.

    ReplyDelete
  24. Allah nak tunjukkan....senang saje

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Allah tunjukkan pada siapa? Adakah Allah tunjukkan pembohongan ulamak PAS ?


      Allah tunjukkan kita kebenaran kata-kata di akhir zaman ramai ulamak upahan yang mengejar dunia.

      Dan yang sanggup buat kerja dosa tersebut ialah ulamak PAS dan beberapa orang mufti.

      Mereka menganggap mereka tidak berbohong tetapi merekalah golongan yang di maksudkan.

      Wallahualam.

      Delete
  25. KingCin, modal agama dibuat jual beli.
    Porche Audi buat bagi bini.
    Kingcash, modal bangsa tanah dilelong pergi,
    1mdb sentiasa rugi,hutang curi menjadi2,
    Boleh kah buat haji guna wang curi?
    Tak tau takpa, kata pak haji...
    Sudah2la, jgnlah lagi dibagi undi.
    Kalau nak bodoh juga kali ni,
    SALAH LAH DIRI SENDIRI...
    Hidangan UMNOBNPAS dh boleh berbau dan basi,
    Baki 6% pun tak dapat berdolak dalih lagi....


    ReplyDelete
  26. Semua tindakan najib hendak tutup mulut rakyat malaysia menemui kegagalan. Bermula dengan sacking of muhyiddin, mukhriz, shafie sehingga nak takutkan mahathir dengan isu BMF dan Forex Loss. Konon nak RCI untuk forex namun hanya special task….apa benda najib ni.

    Saya melihat general2 upahan najib nak “bunuh” mahathir semua tak menjadi. The latest nazri jadi bahan ketawa dan lawak.

    Nah…sekarang inspite of demonstration on ruu355 at padang merbok dan harapan menggunung PAS terhadap kerjasama Umno dalam isu ini…tup tup….tak ada dalam parlimen kali ini.

    Saya masih yakin hanya satu saj BULLET najib gunakan untuk menang pru14……momokan DAP, takutkan melayu dengan LKS konon kuasa sebenar parti pembangkang…yes he is using racial issue. Orang melayu cepat melatah sedangkan kebenarannya ZERO. Zakir Naik pula untuk umpan daari segi agama. Mereka tahu Umno dah tak boleh defend melayu dan agama….kena guna isu LKS jadi PM/DPM dan zakir naik sebagai penarik undi……….

    MOGA Allah swt gagalkan niat jahat najib dan kuncu2nya.

    Lailla hailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang bro itulah saje peluru yg umno bodooh ade untuk takutkan melayu...DAP...jual serba serbi kpd cina kominis...melayu dah lali dengar DAP...Nazri pondan berpeluk dan berpimpin tangan dengan Cina DAP...tektik bodoh umno nak membodohkan melayu supaya senang nak songlap banyak lagi..hi3... Terukan main isu DAP..dengan adenye bersatu dan warisan bilangan kerusi melayu diparlimen bertambah banyak dan akan kuburkan umno seterusnye menghantar najib dan peguam negara ke sungai buluh inn..

      Delete
    2. bro,

      sejujurnya i am comfortable with Cina DAP dari china komunis tanah besar.

      Mudah difahami...mereka rakyat malaysia, wajib patuh pada perlembagaan negara, they do not have the nos, they know they cannot rule without the malay support. We have the right to control their actions.

      Lain dengan China Komunis Tanha Besar. They are foreigners. They can do anything tghey want including invading malaysia. They are now controlling malaysia in terms of money and business....jangan tipu tak tahu. Ingat sri langka...malaysia menjurus kepadanya. I do not trust foreign chinese communist from china. I would prefer to work woth Cina DAP who are malaysian citizens.

      Sebab itu najib guna isu DAP dan LKS takutkan melayu. Sekarang ride on zakir naiks's popularity to keep muslims supporting umno. Saya melayu muslim tak bangga jadi melayu yang PMnya penyamun, perompak hak rakyatnya sendiri.

      Delete
    3. while Dumbno is scratching away...
      while pas is dreaming and kencinging away....
      When no 9ne is looking...
      Deputy Admin Politburo of New Nanyang Rrgion MCA is scheming away,
      and making money.
      and that is all these malaysian chinese care about.

      Delete
  27. Mula2 heboh hudud...alih2 jadi pindaan akta 355...pindaan akta 355 dicadangkan oleh umno supaya dibawa oleh Pas...jadi kononnye pas lah yg membela islam...Hadi dah 2 kali tangguh pembentangan di dewan parlimen dan tergagap2 nak cakap ruu buku 3 lima...sekarang diserahkan balik pembentangan oleh umno...pas tak reti nak bentangkan mengikut kehendak umno...hadi terima cadangan umno kerana dah rembat 90 juta dari najib...tujuan umno nak pisahkan Pas dari PH....dah 2 tahun tak selesai jugak permainan umno...sekarang dah ade desas desus dlm pas nak naikkan tuan ibrahim kerana ade golongan pas yg masih anti umno marah hadi biarkan umno kencing pas...kerana 90 juta hadi dan ulamak sanggup biarkan pas dikencing umno...keluarksh slogan rekaan olamak politik sejahtera pas bertanding bukan nak menang...slogan orang bodoo..

    ReplyDelete
  28. KENE KINCING LG..ASIK-ASIK KENE KINCING...KINCINGKINCINGKINCINGGGGGG

    ReplyDelete
  29. Another melayu islam yang teruk dan kaki kencing adalan tunku aziz.....dia ingat dia pandai...piiiraaah

    tunku ini manusia ke apa saya tak tahu

    ReplyDelete
  30. Apa yang Idris Ahmad dok merapu ni?

    Bila plak PAS kena kencing dgn UMNO? Tak payah nak berlakon mangsa suci plak.

    Yang betulnya ialah UMNO dan PAS sama2 kencing semua umat Muslim di Malaysia.

    RUU355 memang bukan hudud dan bukan kitab Allah maka ia tidak patut diberikan wajah seolah2 ia bertaraf wahyu Allah (walaupun itu yg kelihatannya telah dan sedang dilakukan).

    Ia adalah undang-undang yg digubal oleh sekumpulan manusia yang mendakwa dibuat demi memartabatkan undang-undang Allah. Maka ia menjadi janji si manusia dgn Allah.

    Ia juga telah dibawa ke masjid2 untuk tujuan mengumpul tandatangan sokongan dan bahkan dibuat perhimpunan yg diberikan wajah 'demi agama'. Walaupun perhimpunan adalah anjuran PAS tapi Menteri Agama UMNO hadir di atas arahan Presiden.

    Maka ia juga menjadi janji manusia kepada manusia iaitulah janji drpd pihak UMNO dan PAS bersama-sama kpd semua umat Muslimin Malaysia yang telah turunkan tandatangan sokongan dan juga hadir ke perhimpunan.

    Ia bukan janji skala kecil bahkan janji yang besar.

    Itu belum dikira wang dana umat Islam yang digunakan untuk membuat penerangan mengenainya di Kota London (innalillah, kegilaan apakah ini Tok Men).

    Tidak dapat tidak ia wajib ditunaikan bersama-sama oleh manusia2 yang menjanjikannya.

    Tidak menunaikannya adalah memungkiri janji dan memungkiri janji itu satu dosa besar.

    Menurut seorang penulis upahan UMNO yang tidak dikenali tetapi sering muncul di blog ini, UMNO yang presidennya adalah khalifah dan memiliki 'kuasa pemutus' (kononnya) akan memilih keridhaan Allah berbanding tunduk kepada kaum kafir dgn memilih untuk membentang dan meluluskan pindaan undang-undang ini di parlimen pada bulan Mac 2017. Tak lama dah tu.

    Maka marilah kita tengok episod seterusnya wayang manusia2 yg kelihatan merasa aman dari kemurkaan Allah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sdra john doe,

      How are you? Harap terus bertenaga bersama rakan2 lain sehingga perolehi kejayaan...insyaAllah.

      I am still reading an article by OSTB in particular the leaked IP on najib viz 1MDB and the likes. It shows clearly the wrongdoings. In fact i will be having a breakfast meeting with an ex macc retiree this morning just to compare views.

      I have no qualms in believing that Najib should be prosecuted. Only AG remains the stumbling block. Let us all pray agar Allah swt buka minda dan hati Apandi agar melihat the light and or truth of 1MDB thievery....

      Wallahuaklam.

      Delete
    2. .

      Ada MB kata dia akan letak jawatan sekiranya hudud tidak di luluskan semasa mula-mula di usul.


      Meminjam kata-kata John doe..

      Maka marilah kita tengok episod seterusnya wayang manusia2 yg kelihatan merasa aman dari kemurkaan Allah ini.

      Delete

    3. 2.6 B melalak
      30.0 B bisu

      Delete
  31. Alhamdulillah ...UMNO dan PAS sepakat menentang DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO dan PAS sepakat untuk bodohkan Melayu macam kau.
      Toyol kat Putrajaya tu boleh terus songlap duit negara dan Ulamak sesat tuh boleh terus menerus jual agama ! KahkahKah

      Sampai bila2 pun Malaysia tak akan maju macam S'pura, dgn pemimpin dan penyokong yang bodoh2 !
      Hidup Melayu ! Bodoh Melayu !

      Delete
    2. .
      .

      Dan yang jalan tegak ia lah DAP sebab kedua-dua nya gagal meluluskan RUU 355 yang di tentang kuat oleh DAP.

      1 UNDI PAS = 1 UNDI UMNO
      1 UNDI BN = 1 UNDI RASUAH
      1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

      Delete
    3. Double Alhamdulillah, dlm DAP ada Muslim bersama PKR PAN PPBM,Dll termasok 94% yg sepakat menentang sindiket UMNOBNPAS. Aamin.

      Delete
    4. Bukan ke yang rasuah dlm BN telah tersingkir? ExMB?

      Delete
    5. 6:44 So when they forgot that by which they had been reminded, We opened to them the doors of every [good] thing until, when they rejoiced in that which they were given, We seized them suddenly, and they were [then] in despair.

      6:45 So the people that committed wrong were eliminated. And praise to Allah , Lord of the worlds.

      5:100 Say, "Not equal are the evil and the good, although the abundance of evil might impress you." So fear Allah , O you of understanding, that you may be successful.

      “Allaah would not punish them as long as they sought forgiveness.” [al-Anfal (8):33]

      2:222 ..... Indeed, Allah loves those who are constantly repentant and loves those who purify themselves."

      Cepat2 bertaubat pd yang belum... mudah-mudahan ditutup kesalahan2.

      Delete



    6. 1 undi PH 1 undi hina Islam

      Delete
    7. Orang yang hina islam adalah orang yang tangkap sapa2 tak berpuasa dan diarak dalan van jenazah.

      Orang yang hina islam adalah orang yang tangkap orang berkhalwat dan heboh seluruh negara

      Orang yang hina islam adalah orang yang TAK MAHU TANGKAP PENYAMUN MO1 dan anggap MO1 lembu suci.

      Ofrang yang hina islam adalah orang2 yang kononnya beragama namun bisu, pekak dan buta apabila disuap wand, kuasa dan pangkat

      Delete
  32. berapa ramai Ahli Parlimen PAS yang terus hadir bersidang ?

    ReplyDelete
  33. mereka tk hadir lagi- sdg tunggu showroom Audi buka. :)

    ReplyDelete
  34. Al-Baqarah:13 - Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

    ReplyDelete
    Replies
    1. "mereka" = UMNoPas. Kan?

      Delete
  35. Sengaja tak hadir parlimen, bermakna makan gaji buta !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah la buta, pencen pulak dapat kiraan penuh tu.
      Adoi laa, ditanggung halal ke tidak tuuu..

      Delete
  36. Rahman Dahlan to look into breach of MACC Act in DAP’s report

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/374746#ixzz4abYRBhSU

    Ini seorang lagi pelanun dari sabah, bodoh bangan....sekapal dengan nazri pengecut

    Dia ingat dia Tuhan ke?

    ReplyDelete
  37. Ya Allah! Bagi-Mu segala puji-pujian. Dikaulah pendiri langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mulah segala pujian, Dikau Penguasa langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Dan bagi-Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya.

    Bagi-Mulah segala pujian, Dikaulah yang benar (Al-haq), janji-Mu adalah benar, firman-Mu adalah benar, perjumpaan dengan-Mu adalah benar, syurga itu benar dan neraka adalah benar. Nabi-nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW adalah benar dan adanya hari Kiamat itu benar.

    Ya Allah! Pada-Mulah daku menyerahkan diri, dengan-Mu daku beriman, kepada-Mu daku bertawakal, kepada-Mu daku kembali, dengan-Mu daku menghadapi musuh dan KEPADA-MU DAKU BERHUKUM. Ampunilah dosa kesalahanku yang telah lalu dan yang terkemudian, baik yang daku sembunyikan mahupun yang daku nyatakan, di mana Dikau lebih mengetahuinya. Dikau yang Maha Mendahului dan Maha Mengakhiri. Tiada Tuhan melainkan Dikau! Tiada padaku daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah!

    Ya Allah! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.

    Selawat Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta para sahabat sekeliannya. Segala puji hanyalah untuk Allah; Tuhan Pemelihara seluruh alam.!

    ReplyDelete
  38. Bro john Doe,

    Muftis like harussaini, dr rahman dan shukri ada baca tak IP yang leaked itu? OSTB dan Steadyaku47 dah published this leaked IP

    ReplyDelete
  39. Sila NGANGA mulut besar besar. PASAL BANYAK KALI LAGI NAK KENA KENCING

    ReplyDelete
  40. Wanita (An-Nisā'):110 - Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Wanita (An-Nisā'):111 - Barangsiapa yang mengerjakan dosa, maka sesungguhnya ia mengerjakannya untuk (kemudharatan) dirinya sendiri. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

    Wanita (An-Nisā'):112 - Dan barangsiapa yang mengerjakan kesalahan atau dosa, kemudian dituduhkannya kepada orang yang tidak bersalah, maka sesungguhnya ia telah berbuat suatu kebohongan dan dosa yang nyata.

    Wanita (An-Nisā'):123 - (Pahala dari Allah) itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan tidak (pula) menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah.

    Wanita (An-Nisā'):124 - Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal saleh, baik laki-laki maupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam surga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun.

    Wanita (An-Nisā'):146 - Kecuali orang-orang yang taubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka karena Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar.

    ReplyDelete
  41. Ever wanted to get free Twitter Followers?
    Did you know you can get them ON AUTO-PILOT & ABSOLUTELY FREE by using Like 4 Like?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...