Monday, 27 March 2017

GURU2 BOLEH SOKONG PEMBANGKANG DAN KRITIK KERAJAAN, TAPI....


Saya meneliti kenyataan Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid yang menasihat guru-guru yang cenderung menyokong parti pembangkang supaya berhenti daripada perkhidmatan tersebut.

Itu secara tersurat tetapi secara tersirat pula, saya melihat kenyataan beliau sebagai satu bentuk ancaman dan ugutan awal supaya para guru tidak terlibat dengan program parti pembangkang atau bersedia menerima padah.

Dengan perkembangan teknologi maklumat dan minat politik rakyat semakin bercambah baik, agak aneh apabila pemimpin negara seperti Datuk Seri Mahdzir memilih untuk bersikap kolot dan jumud dengan menafikan hak para guru untuk menyokong parti politik bukan kerajaan.

Barangkali, kerana sikap kuno pemimpin seperti inilah yang menyebabkan negara masih gagal mencapai taraf negara maju pada 2020 sehingga terpaksa menganjak sehingga 2050.

Saya menyarankan agar Datuk Seri Mahdzir Khalid berhenti mencampuri urusan para guru di luar waktu sekolah, sebaliknya beliau patut memberikan keutamaan dengan menumpukan perhatian kepada usaha membaiki mutu pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah.

Hal ini kerana, bukan satu rahsia lagi apabila para guru turut dibebankan dengan tugasan berbentuk pentadbiran dan perkeranian sehingga mengganggu fokus mereka untuk mengajar. 

Waktu kerja mereka bukan lagi setakat waktu persekolahan, ada kalanya terpaksa dibawa pulang untuk diselesaikan sehingga larut malam.

Selain itu, ada juga dilaporkan yang para guru turut diwajibkan menghadiri kursus yang tiada kaitan dengan profesion perguruan.

Dengan pelbagai bebanan tugasan yang tidak berkaitan ini, sudah tentu para guru ini berhak untuk membuat pilihan dengan menyertai parti lain yang diharapkan boleh menjamin kualiti pendidikan negara pada tahap terbaik.

Dalam pada itu, saya juga menggesa Datuk Seri Mahdzir Khalid supaya menyiasat sekolah-sekolah terutamanya di luar bandar, Sabah dan Sarawak yang sehingga sekarang tidak menikmati infrastruktur pendidikan yang lebih sempurna. Inilah antara keutamaan yang perlu beliau laksanakan sebagai Menteri Pendidikan.

Walau bagaimanapun, menyedari suasana Kerajaan yang semakin bersifat autokratik dan tidak terbuka untuk menerima kritikan dari penjawat awam, saya turut menasihatkan para guru dan penjawat awam lain supaya mengambil langkah berwaspada.

Pastikan anda menggunakan kuasa undi anda untuk mengubah Kerajaan sekarang kepada sebuah Kerajaan baharu yang lebih peduli dengan nasib semua golongan masyarakat.

DR SITI MARIAH MAHMUD
Ahli Parlimen AMANAH Kota Raja
Ketua Angkatan Wanita AMANAH Negara (AWAN) Nasional
27 Mac 2017.


Ulasan - Mengapa UMNO dan BN tiba-tiba begitu bimbang dengan guru-guru yang menyokong parti pembangkang dan mengkritik kerajaan?

Adakah tarikh pilihanraya sudah hampir nak tiba?

Adakah dengan mengugut untuk mengambil tindakan akan menakutkan guru-guru dan menyebabkan undi lebih bertambah kepada BN atau mengakibatkan kebencian terus meningkat dan sokongan makin terhakis?

Jika guru-guru terlibat dalam politik di luar waktu sekolah dan tidak menjejaskan tugas-tugas mengajar mereka, apa masalahnya kepada kerajaan?

Guru-guru berkhidmat kepada kerajaan atau kepada UMNO dan BN?

Bagaimana pula dengan guru-guru atau pegawai pendidikan daerah dan negeri yang taksub gila menyokong UMNO dan BN?

Apa hukuman untuk mereka? Di mana keadilannya?

Selain itu, bukankah Mahadzir Khalid sendiri adalah guru sebelum ini dan kerana penglibatannya dalam politiklah beliau dapat jadi Menteri Besar Kedah dan sekarang Menteri Pendidikan?

Ohhh....sebenarnya guru-guru memang dibolehkan menyokong pembangkang dan mengkritik kerajaan, tetapi pastikan ia hanya di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan saja.

Oleh itu...PRU 14 nanti, ubah jangan tak ubah. (ShahbudinHusin 27/03/2017).

90 comments:

  1. aku first..pas pis pus..en somi audi q7 x nk komen ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu mmg mudah ditakut2kan dan digertak hantu jembalang. Ditambah pula dgn sikap pembesar2 dan orang2 kenamaan melayu yg cukup takut periuk nasi kering kontang bila melayu bawahan memberontak.

      Jadi kene ada tindakan pembodohan peringkat awal supaya dapat dicantas drpd ada unsur2 melawan.

      Dlm agama pun sama. Sumer berpakat2 nak tekan dan tindas supaya kekal bodoh abadi.

      Delete
    2. Guru kita dah bosan mengajar

      Result spm pun teruk.. Matematik turun..

      Sebab ada formula baru 2.6b masuk poket tapi bila kura ada 2.3b

      Kapla butoh Najib notingham firesr buat formula sampai budak semua fail matematik

      Inilah formula robin hood al najabi

      Delete
    3. Sistem pelajaran Msia ni patut dioverhaulkan. Ranking kita masih di bawah. Kurang2 pon naik le tiga empat takuk lagi.

      Tapi kalo nak overhaul.....ini akan makan banyak belanja......kasor belanjawannya.......sedangkan peruntukan bajet pendidikan udah dipotong.......jadi kalo ada hajat nak naikkan kualiti pendidikan sekolah/kolej/universiti......lupakan jer le dulu yeop.......sekarang bukan masanya lagi.

      Delete
    4. Overhaul macam mana?

      Bajet MOE dah kena potong

      Jpa dah stop hantar phd overseas sebab us Dollar 4.40

      Potong bajet sebab nak buat MRT 100billiob? Yg dapat kontrak kawan golf bijan

      Parutlah guru bodo piang! Kurang exposure kepada sistem pembelajaran moden !!!

      Di Singapore budak tadika belajar pakai iPad. Kita pakai PC pentium.

      lED lcd pun kecik 32" negara mahu belajar dari 9-3 satu sesi

      Kita belajar 7-1 &2-7 kongsi sekolah sebab tak cukup bangunan sekolah. 2sesi

      Bingai betul Malaysia nih lahirkan pelajar penyamun pelajar kleptokrasi!!!

      Sekolah Malaysia tempat ternak lanun!!!

      Delete
    5. 21.14 jgn la kata guru bodo piang,cermin diri anda dulu....tanpa guru siapalah kita

      Delete
  2. Cara orang umno nak bela sesaorang atau menakutkan orang melayu dan muslim seakan ada pattern2 tertentu.

    Contoh
    ------

    1. bela Najib and his 2.6 bil found in his PERSONAL account.

    Kalau tak silap lebih dari 40 jawapan pelbagai, satu pun tak masuk akal. Apabila money trail dibuat, kesemua jawapan menjadi bahan lawak

    2. Umno dan melayu

    Tanpa umno melayu will die. DAP dimomokkan untuk takutkan melayu dan muslim. Namun melayu dan uslim dah tak termakan fitnah orang2 umno ini.

    3. Sokong kerajaan IKUT GENRAL ORDER dan sebagainya.

    The latest umno nak adalah guru2 dan kakitangan kerajaan WAJIB SOKONG kerajaan...its bullshit when come to democaracy....people are free to choose whether they are government or the opposition.

    The question is why signs of desperation???????

    Umno realises that they are losing ground. They have to do something to remain in pwoer. Thats why the GIFT to Hadi, the 90 mil in the hope this would prevent 1 on 1 fight. With 3 or more corner fights, BN will be at the advantage.

    Now these signs of desperation are so obvious. Umno knows they are no longer the champion of the malays and the religion and protecting the country from going to the dogs.......sigh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas ketua MCa di lantik duta khas

      Bawak mSuk 900b duit komunis..

      Habis negara kena jual oleh MCA...

      Kenapa pas diam? 60 tahun umno bn mca pusat judi xan urut dan karaoke tumbuh tak boleh padam..

      Pak lebai haji korup kata MCA bagus tak macam DAP

      Delete
  3. Johari MoF kelenting rakyat pasai ibfkasi 4.5%

    Dia kata punca petrol oDahal punca adalah impirt dari siam naik mendadak

    Duit siam mahal maka ikan buah pun mahal ! Bodoh datuk kfc ayam nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Johari salahkan petrol mahal..

      Padahal semua tahu petrol naik bila opec potong bekalan pada bulan december

      BNM tak nampak ker harga petrol akan naik?

      Tak nampak ker duit Siam mahal. Malaysia import beras buah buahan ikan sayur fertilizer getah dan segala bentuk makanan..sudah pasti harga mahal

      Contoh buah mata Kuching rm18sekilo dulu rm12..

      BNM tak nampak? Tolol?,rambut putih ? Tak pakai herba dari siam"

      Kami bagi AMARAN kpd bank negara supaya naikkan kadar faedah segera kepada 4% !!!

      Macam mana lagi nak kawal inflasi kalau interest rate pada tahap 3%?

      Zaman zeti kita tak pernah teruk mcm nih!!!

      KENAPA CABINET TAK LANTIK WASHIT OMAR BEKAS CEO GAYBANK JADI GABENOR???

      Delete
  4. Bila tengok berita tv 15-20 minit pertama adalah berita berkaitan politik,segenap lapisan masyarakat didepan tv disajikan dengan berita politik.Dunia politik ialah dunia membuat pilihan siapa yang dia nak sokong.Kalau didedahkan dengan politik setiap hari tapi tidak boleh membuat pilihan secara demokrasi wajar berita berkaitan politik diharamkan dalam tv/radio.

    ReplyDelete
  5. Majority guru tak tahan kena kerja mcm gila

    Pada masa sama .. Najib giyang kaki dapat derma..

    Pak lebai haji korup dapat 90juta dgn cara maki dap dan pkr..tanding tiga penjuru

    Guru pulak kena jaga anak pak lebai haji korup dapat A

    Adil ka

    ReplyDelete
  6. Semua guru2 yg dihormati tak perlu rasa bersalah kalo sokong Pakatan sebab gaji tuan/puan semua kami rakyat ni yg bayar........walaupun duit tu nampak dari kerajaan tapi sumber pendapatan kerajaan pon puncanya dari rakyat jugak.

    Tak der kerajaan yg ditubuhkan dalam satu2 negara yg tetiba ada berkepok duit jatuh berdebuk debuk dari langit.......dan tak der kerajaan yg menabung dari kecik.........melainkan semuanya hasil dari rakyat yg menggembeling tenaga dan usaha membangunkan negara.

    Contoh eksport minyak sawit kita.......bukan ke itu satu usaha dari tenaga rakyat?? Rakyatlah yg menjalankan penanaman dan penghasilannya. Pihak pengurusan yg dilantik kerajaan hanya melakukan kerja2 pengurusan eksport, penghasilan dan pelaburan dari hasil duit sawit tu saja.

    Jadi kesimpulannya ialah............kalo tak der rakyat siapa yg nak tanam sawit tu???? Kalo sawit tak ditanam macam mana datang hasil duit yg bermilion2 tu??........Apa pokok sawit boleh tumbuh sendiri ke derrr??

    Tapi yg menjadi masalah sekarang ni ialah pihak pengurusan yg bertanggungjawab dah pecah amanah dan menyeleweng. Itu pon bukan salah rakyat........rakyat dah bagi hasil tapi malangnya duit yg rakyat amanahkan tu diselewengkan. Jadi sape salah???

    Berbalik pada tajuk para guru mesti sokong kerajaan dan tak boleh kritik kerajaan memang dah menyalahi hak rakyat. Ini dah macam kuku besi derrrr..... Bukan ke kita ni negara demokrasi bebas bersuara???? Pehal dah macam Korea Utara pulak?? Kenapa nak bisukan rakyat tak boleh tegur atau kritik kerajaan??? Nak suruh rakyat jadi tukang angguk........main pandang jer sekalipon nampak ada penipuan, penyelewengan dan penindasan??

    Satu dunia kutuk Korea Utara........kenapa pulak kita nak ikut jadi macam dia orang??? Tengok waris Jong Nam nak datang uruskan jenazah pon takut. Tu rakyat kita yg stranded kat Korea Utara tu pon belom dilepaskan lagi.

    So kesimpulannya.........gaji guru2 dan semua kakitangan jabatan2 yg lain tu kami rakyat ni yg bayar.........termasuklah gaji2 pak2 menteri semuanya dibayar rakyat..........tu sebabnya undi rakyat ditagih dan diperlukan oleh satu2 parti politik........semua rakyat yg tanggung dan bayar termasuklah hutang negara yg tinggi macam gunong tu bukan dibayar dari poket atau tabungan PM dan menteri2nya........Semua hutang negara dibayar dari segala hasil pendapatan yg diperolehi dari usaha tenaga rakyat termasuklah GST.

    Duit KWSP, KWAP, Tabung Haji, Felda, Perkeso, ASB, ASN, kutipan income tax, cukai2, GST, semua pelabuaran2 negara dan banyak lagi itu semuanya duit rakyat.......bukan duit tabungan parti sejak baby hokayyyy....

    Yaaayyy deiiiii.......ni tahun 2017lah.....bukan zaman lepas merdeka......rakyat Msia dah matang.....ramai yg educated, semua dah berpengetahuan, informasi di hujung jari jer derrrr. Tolong jangan buat lawak badut sarkis, tak kelakar pon.

    Jadi sekarang ni kita perlu ada barisan kepimpinan yg bijak, cerdik, cekap dan amanah......bukan yg duk pikir nak pegang kuasa, title dan pangkat jer.

    Kepimpinan yg bijak tu penting......kalo tak maluuuuu weiiiii.....bukan setakat jadi bahan gelak ketawa rakyat jer malahan satu dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadoiiii........panjangnya komen teman. Udah submit baru perasan ropenya panjang sedepa. Maaf le yeop semua.........teman lama tak timbui tu yg kemarok jadinya.....
      Hehehe.....

      Delete
    2. its ok bro,teman tetap baca sampai abis,glad u r back.Teruskan perjuangan untuk bangsa agama dan negara.

      Delete
    3. Walaupun panjang, tapi ada isi dan masuk akal utk dibaca. Mungkin dtg dari pemikiran penulis sendiri. Jadi bila dtg dari pandangan penulis sendiri, syok nak baca. Tak lah mcm ada sorang tu. Dah la ayat berbunga bunga, main copy, (tak tau dia faham tak apa yg di copy). Panjang berjela, point tak tau ape benda. Paling fabret(tak tau nak eje). Segala hadis dan alquran yg belum tentu diikut oleh pengopy sendiri. Minat nak baca tu kureng. Nak buat camme. Nak buat blog sendiri takde org masuk, jadi menempel la kat blog org. Org nak baca ke tak ke no 2.Yg penting nampak mcm pandai. Walau hakikatnya ..... ape pun bravo saudara the Phantom. Ulasan yang menarik.

      Delete
    4. Bro Mat Noor dan Bro Pomen........terima kasih semua atas support tuan2.

      Salam perjuangan ikhlas dari teman.

      Terkenang juge dgn Pak Rahman, Bro John Doe n Bro Labu.....

      Delete
    5. Ade tu. Cuma memerhati dari jauh. Sampai masanya keluar la dia org tu.

      Delete
    6. Amat betul sekali. Walaupun panjang amat berisi dan tidak merapu.

      Bro phantom adalah salah seorang pengomen dalam ni yang saya sentiasa baca komennya dari awal sampai habis. Puas baca.

      Keep it up bro.

      Delete
    7. Terima kasih Bro John Doe. Moga mike dan family semua sentiasa dirahmati Allah swt.

      Salam perjuangan bro.

      Delete
    8. Walaupun kita sibuk dgn urusan mencari rezeki (sbb kita tak dpt derma berbeliun2 dlm bank) tp kita tetap nak bangkit menumbangkan najip dan barisan langaunya

      Delete
  7. HANYA DAP SAHAJA YANG BOLEH BAGI RESTU DALAM HUKUM HAKAM PAKATAN PEMBANGKANG
    Ahli Parlimen Sik, Dr. Mansor Abdul Rahman menegaskan semua parti yang menyertai pakatan pembangkang sepatutnya sedar bahawa parti Dap adalah parti yang dominan dan pembuat keputusan di dalam gabungan tersebut.

    Justeru tegasnya parti-parti lain dalam gabungan itu tidak boleh memandai-mandai membuat keputusan mahu pun mengeluarkan kenyataan tanpa mendapat restu dari kepimpinan Dap.

    Oleh kerana itu tambah beliau tindakan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan gabungan pembangkang dinamakan “Barisan Rakyat” dan mahu pakatan pembangkang berteraskan Melayu di mana parti itu akan menjadi parti utama mendukung perjuangan tersebut mengundang perasaan kurang senang Dap.

    “Kita sudah nampak dari awal lagi bahawa pakatan pembangkang ini sememangnya dikuasai oleh Dap. Bila kita tengok isu-isu yang timbul sebelum ini pun, jelas kita dapat lihat Dap sememangnya kelihatan menonjol berbanding parti-parti pembangkang lain yang memperlihatkan parti tersebut merupakan parti yang dominan di dalam pembangkang.

    “Bahkan, kalau kita lihat daripada jumlah kerusi yang dimenangi oleh Dap sendiri pun jika dibandingkan dengan parti-parti pembangkang yang lain, Dap jelas dominan dalam hal tersebut”, katanya kepada UMNO-Online di sini.

    Ini bermakna jelas beliau, sekiranya pembangkang menang dalam PRU akan datang, maka Dap akan menjadi parti yang berkuasa dan dominan di dalam pakatan pembangkang yang akan jadi penentu kepada sebarang keputusan yang dibuat.

    “Saya berpandangan bahawa Pas sememangnya sudah sedar akan perkara ini, tetapi Pas tetap cuba untuk bertahan demi kepentingan politik mereka.

    “Namun akhirnya Pas membuat keputusan untuk keluar daripada pakatan pembangkang kerana mereka sudah sedar bahawa parti yang dominan dan pembuat keputusan di dalam pakatan pembangkang hari ini adalah Dap,” ujarnya.

    Tambah beliau lagi, contohnya dalam isu pembentangan RUU355, di mana ada parti yang pemimpinnya Melayu akur dan tunduk dengan keputusan Dap yang menolak pindaan rang undang -undang ini.

    “Bagi saya, RUU 355 ini bukanlah sekadar melibatkan pindaan undang-undang sahaja, tetapi ini juga berkaitan dengan soal akidah dan hukum Islam. Menjadi satu kewajipan bagi semua umat Islam dari pelbagai peringkat lapisan untuk menyokong perkara ini. Ianya adalah untuk memperkasakan mahkmah syariah dan bukannya perlaksanaan hukum hudud.

    “Justeru itu dalam isu RUU 355 ini, jika ada kepimpinan pembangkang yang membiarkan Dap membuat keputusan mengenai sokongan terhadap perkara tersebut, malah mereka mengarahkan pula ahli-ahli mereka untuk mengikuti keputusan Dap yang tidak bersetuju dengan pindaan rang-rang undang tersebut, maka perkara seperti ini bagi saya tidak betul lah.

    “Pemimpin, ahli dan penyokong parti pembangkang yang beragama Islam sewajarnya menyokong pindaan ini sama ada secara terbuka atau tidak, dan tidak hanya angguk dan patuh saja terhadap apa juga keputusan Dap dalam hal ini yang secara jelas cuba mempolitikkan pindaan rang undang-undang ini demi keuntungan politik mereka,” ujarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. RUU 335 NI JIKA LULUS CONFIRM US DOLLAR NAIK 5.70!

      REUTERS NELAPIRKAN ANTARA SEBAB RUBGGIT JATUH adalah kerana kerajaan membenarkan RUU 335 di bawa ke parlimen..

      Lepas nih everyone go to prison khalwat sebab naik UBer tengok wayang dan kongsi naik motor ojek.

      WEI KEEAJAAN ISLAN UMBO TGANU DAH LULUS PANGUNG WAYANG OLEH SEBUAH SYARIKAT INDIA YG JUGA MAMAK RESTORAN FAMOUS. GOOGLE SKRG!!!

      sibuk nak DAP sokong RUU sedangkan umno belum tentu..

      Delete
    2. Ade ternampak kabinet bayangan pakatan pembangkang hari ni. Takde pulak nampak muka DAP mengisi kotak gambar yg paling atas. Muka mukhriz pun takde. Jadi korang biar betul ni. Ari tu korang api2 kan dap nak jadi timbalan. Jadi ape cite ni. La ni plak dap control pembangkang pulak. Mane yg betul ni. DAP nak jadi timbalan ke nak control pembangkang. Jgn jadi 1 soalan 40jawapan.. Dan jgn jadi ulamak yg gelar biawak padahal diri sendiri pun mcm lidah 10 cabang.

      Delete
    3. Depa skrg dok pikir sampai nak pecah kepala lutuk nak dapat idea suoaya org melayu takut nak undi DAP.
      Ahli fikir depa:
      (1) unknown aka sahabat(bn)
      (2) prof kangkong khalid samad
      (3) pak lebai munafik makan duit haram.

      Delete
  8. DAP ANGGAP CADANGAN MUHYIDDIN MAHU WUJUDKAN BN 2.0, DITOLAK MENTAH
    Tidak timbul soal siapa yang mengepalai Pakatan Harapan seperti mana yang dilaporkan sebelum ini mengenai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) akan menerajui pakatan pembangkang itu.

    Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke berkata, ini kerana Pakatan Harapan (HARAPAN) adalah gabungan politik yang mempunyai kekuatan yang sama dan tidak ada satu parti yang dominan.

    “Dalam Pakatan Harapan, tidak ada soal abang sulung atau pun adik bongsu, tak ada siapa yang lebih besar dalam HARAPAN.

    “Dalam HARAPAN, kita memainkan peranan yang sama rata dan dalam HARAPAN kita adalah gabungan politik yang mempunyai parti-parti yang mempunyai kekuatan yang sama, kita tidak ada satu parti yang dominan dalam HARAPAN dan itu perbezaan ketara antara HARAPAN dengan BN,” kata Anthony dalam sidang medianya di Dewan Rakyat hari ini.

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini yang memberi bayangan bahawa partinya ingin menerajui perjuangan HARAPAN.

    Muhyiddin dalam ceramahnya di Kota Kiri, Padang Rengas pada Sabtu yang lalu berkata, langkah itu penting bagi memastikan HARAPAN dipelopori oleh parti yang berteraskan Melayu bagi mewujudkan keyakinan rakyat.

    Kata Muhyiddin, gerakan yang akan dipelopori oleh pembangkang mestilah organisasi yang diketuai Melayu, majoritinya Melayu tetapi parti-parti lain yang bergabung dalam Pakatan Harapan akan menjadi sebahagian daripadanya.

    Bagaimanapun, Muhyiddin berkata, perkara itu akan dibincangkan bersama-sama kepimpinan parti-parti komponen di dalam HARAPAN dalam masa terdekat.

    Mengulas lanjut, Anthony yang juga anggota Parlimen Seremban berkata, HARAPAN tidak akan mengambil pendekatan yang diguna pakai oleh BN dengan monopoli oleh Umno.

    Tegas Anthony, ini kerana rakyat Malaysia tak mahu melihat satu lagi BN 2.0.

    “Dalam BN, semua orang tahu parti yang paling dominan adalah Umno dan dalam HARAPAN kita tak berniat atau bukannya kita nak meniru pendekatan dari BN.

    “Yang membuat HARAPAN kuat dalam PRU 13 adalah kerana kita mempunyai parti yang mempunyai kekuatan yang sama dan kita memainkan peranan yang sama rata dan itulah satu perbezaan yang ketara kita dengan BN dan kalau kita nak menggunakan pendekatan BN dan membuatkan mana-mana parti dominan saya rasa itu tidak akan mendapat sokongan daripada rakyat Malaysia.

    “Kerana itu yang mereka tak mahu, rakyat Malaysia tak mahu melihat lagi satu BN 2.0 tubuh,” tegas Anthony.

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA SALAHNYA PPBM KE DEPAN !!! LAGIPUN TSMY BEKAS TIMB PM. TUN DULU PM.

      BIAR RAKYAT NAMPAK PRIBUMI PARTY MELAYU AKAN KE DEPAN BILA MENANG TAPI HAKIKATBYA PEMILIHAN PM ADALAH PARTY YG PALING BYK KERUSI

      TIDAK MUSTAHIL JIKA JIKA JIKA UMBO MENANG 54 KERUSI MAKA UMNO NAZI AZIZ AKAN AJAK DAP (40( PKR (48) JOIN BENTUK KERAJAAN???

      TAK MUSTAHIL !!! UMNO DAP PKR PPBM AMANAH... Cuma bukan Bijan PM.. Parlimen pilih PM!!!

      Delete
    2. .
      Ada dua cara nak perintah negara.

      Satu cara BN, Najib atau PM Melayu di angkat sebagai pemimpin nombor satu. Konon semua keputusan muktamad Najib yang buat sorang sorang. Bila silap cari orang lain jadi kambing hitam. Selalunya mangsa nya ialah penjawat awam. Dan dalam pada itu teruk macamana pun PM tak boleh di pecat.

      Berbeza dengan Pakatan. Jika PM buat keputusan mesti buat betul-betul. Bukan nak reka cipta masalah seperti BN kemudian bagi BR1M. Buat rumah rakyat semasa pru ..

      PM yang hidup mewah dan jika bini nya boros, boleh di pecat.

      Ada faham ?

      Delete
  9. JADI PM GAJI TAK BANYAK BUKAN BOLEH KAYA – KATA MAHATHIR, TAPI MAMPU UMPAN DEDAK 3 BILLION
    Dalam ucapan nya pada 15 hb Mac lalu , Tun Mahathir telah berkata bahawa gaji Perdana Menteri Tak banyak bukan boleh buat jadi kaya, sekadar hendak hidup boleh lah.

    Kemudian di tambah kata ” saya pernah jadi Perdana Menteri saya tahu lah”.

    Indah sungguh kata kata Tun Mahathir, penuh kesayuan dan rendah diri sesiapa yang mendengar nya.

    Itu lah Tun Mahathir.

    Sesiapa yang menilai kata kata Tun Mahathir pada “face value” atau pun pada dasar nya pasti akan terpikat dan termakan bulat bulat.

    Kata kata Tun berkenaan gaji Perdana Menteri lebih kecil dari CEO swasta ada lah untuk memperli DS Najib yang di andaikan nya kaya raya dan hidup mewah dan kemudian mempersoalkan dari mana datang kekayaan itu.

    Ia lebih kepada hendak membawa pendengar supaya menanam sifat curiga terhadap DS Najib, ia umpama menanam prasangka kepada rakyat terhadap Najib.

    Ia mungkin ada kebenaran pada kata kata Tun Mahathir, tetapi “partially right” sahaja.

    Sebenar nya Tun Mahathir dalam keadaan tergesa mahu rakyat secara ramai dan cepat membenci DS Najib kerana memandang kan PRU semakin hampir dan umur nya semakin maju.

    Sehingga kini sudah hampir 2 tahun lebih, Tun Mahathir masih gagal menjatuhkan DS Najib mengikut jadual nya ia itu 6 bulan selepas serangan.

    Ketika Tun Mahathir mula menyerang bukan main riuh rendah di seluruh alam maya dengan kata kata Najib akan jatuh pada bulan Jun tahun 2016 , kemudian August, kemudian sambutan Krismas terakhir untuk DS Najib sebagai PM.

    Tapi tahun 2017 hari ini Najib masih lagi Perdana Menteri Malaysia yang sah mengikut undang undang dan perlembagaan.

    Pendek kata Tun Mahathir telah kecundang dalam cubaan nya dan gagal dalam memenuhi agenda yang telah di rencana seawal 1991 lagi. Perjuangan Belum selesai, yang akan di istihar selesai apaila zuriat nya berjaya di tahta kan.

    Berbalik kepada permainan persepsi Tun Mahathir untuk membuat rakyat membenci Najib dengan persepsi Najib kaya bukan dengan hasil gaji tetapi hasil wang curi, cara ini sudah memualkan kerana telah masuk tahun ke3.

    Paling menjijik kan apabila Tun berlakon zuhud dan bersih walaupun dakwaan dia tidak kaya tetapi sebenar nya dia memperkayakan anak dan kroni nya untuk menyimpan dana bagi pihak diri nya.

    Dakwaan terbaru oleh penulis politik terkenal Raja Petra Kamaruddin dalam portal nya membuat entri berani dan “direct” bahawa Mahathir telah mengumpan dedak sebanyak RM3 billion kepada parti komponen dalam Pakatan Harapan nya.

    Lebih dasyat lagi RPK mendakwa itu lah wang yang di curi melalui dagangan FOREX.

    Ramai mendakwa ia bukan kerugian tetapi di “skim” untuk terlihat rugi namun sebenar nya di alihkan.

    Kita berasa pelik dalam pentaksub Tun Mahathir mengejek dan memperlekeh kan kenapa Najib tidak saman WSJ atau SR, mereka lupa bahawa idola mereka juga mengelak menyaman RPK dan Barry Wain.

    Sedang kan Najib tidak saman kerana SR dan WSJ berlindung dibawah ‘SPEECH ACT” dan pasti menang kerana kehakiman ada lah PRO Media yang konon nya freedom of reporting.

    Saman menyaman media hanya memperkayakan guaman sahaja.

    Berkenaan dakwaan Tun M mengumpan dana 3 Billion kepada Pakatan Harapan supaya sujud kepada nya dengan bersyarat mesti seragam logo dan mendaftar PH , ia jelas menunjuk kan Mahathir ada lah pemberi dedak terbesar dalam negara.

    Maka terjawap lah kenapa Lim kit Siang mencium punggung Tun Mahathir ke hulu dan kehilir.

    Atas dakwaan terbaru RPK ini , kami yakin Tun M akan membuat bodoh seperti biasa dan enggan melayan walau pun ia mencemar kan nama nya dan meyakin kan ramai rakyat bahawa apa yang mereka sudah lama teka ada lah memang benar.

    Hanya jika Tun Mahathir membuat saman sahaja maka keyakinan rakyat akan kembali.

    Tapi jika sudah bertaraf pentaksub, apa pun tidak berguna kerana tiada apa pun boleh merubah kan minda yang sudah di tawan.

    Mahathir kini secara rasmi pemberi dedak nombor tersohor dalam negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah anak dia meniaga. Kalau berjaya kaya la. Ni baru buat 1 filem dah jadi jutawan. Box office gile2 ke. Ooo, biase la, cerita lucah 1 dunia minAt.

      Delete
    2. Anon 21:27....
      Lain kali jika nak buat fitnah kpd Tun suruh satu orang yg tidak terkenal dedah dg bukti sekali. Jangan suruh 'Raja Beruk' itu lagi.
      Semua orang sudah tahu 'Raja Beruk' itu hidup dari hasil sebagai penulis upahan. Siapa mahu percaya?
      Benda mudah macam ini pun bos kamu tak boleh pikiak?
      he...he....ular dah banyak dalam perut....hati dah hitam....harap Tok Lebai Munafik tolong doa pada Tuhan dg upah 90sen....mulut Tok Lebai dah tak masin lagi...mulut dah manis bila bercakap...tapi j.b.r masam!!!

      Delete
  10. Parti DAP biasanya tidak akan membuang banyak masa membuat hubungan dengan parti yang banyak membawa masalah kepada mereka dalam gerak kerja politik.

    Jika mereka tidak suka dengan cara sesebuah parti sekutu dalam Pakatan Harapan (PH), mereka sudah pasti akan menghasut parti lain untuk memburuk-burukkan parti berkenaan seterusnya menyingkirkan mereka dari gabungan pembangkang itu.

    Itulah yang terjadi kepada PAS ketika bersama-sama dalam Pakatan Rakyat sebelum ini tapi banyak membuat keputusan tidak sebulu dengan DAP sehingga menyebabkan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng dan Ketua Parlimennya, Lim Kit Siang naik berang.

    Selepas itu, PAS sudah mula diburuk-burukkan oleh DAP malahan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut dikritik serta diperlekehkan dengan teruk sampai dituduh enggan beri kerjasama di dalam pakatan sebelum itu.

    Tidak lama selepas perbalahan politik berlaku, PAS disingkirkan dari Pakatan Rakyat dan mereka menubuhkan Pakatan Harapan tanpa PAS di dalamnya tapi ada parti baru serpihan PAS.

    Ia dianggotai oleh DAP, PKR dan PAN yang diwujudkan DAP hasil perpecahan PAS.

    Selepas ini, PPBM bakal menerima nasib sama kerana sudah mula membuat cadangan yang tidak sebulu dengan pendirian DAP dalam PH selepas mereka diterima masuk ke dalam pakatan itu.

    Sebelum ini, Pengerusi PPBM, Tun Mahathir Mohamad membuat cadangan supaya PH didaftarkan secara rasmi dan mempunyai satu logo, satu simbol dan satu manifesto untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

    Cadangan itu ditolak oleh DAP kerana semua parti dalam pakatan itu tidak perlu terburu-buru bersatu secara rasmi sebaliknya pada asasnya semua parti dalam PH sudah bersetuju untuk membuat apa sahaja keputusan secara bersama.

    Kemudian, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin membawa masuk idea yang lebih mustahil iaitu PH mesti diketuai oleh sebuah parti dominasi Melayu kerana ia akan menarik minat kaum majoriti di negara ini iaitu orang Melayu untuk menyertai PH.

    Wakil pertama PH yang tidak berminat dengan idea itu ialah PKR melalui Timbalan Presidennya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang menganggap PH tidak boleh bergerak sama seperti apa yang BN lakukan kerana kononnya pembangkang berbeza.

    Jika keadaan begini berterusan dengan PPBM membuat cadangan dan idea yang merepek dalam PH, sudah pasti DAP tidak akan menunggu lama dan menendang PPBM keluar.

    Dengan hanya satu kerusi sahaja di dalam PPBM iaitu Muhyiddin di Parlimen Pagoh, DAP sudah pasti tidak akan menunggu lama untuk mengambil keputusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas ketua MCA di lantik duta khas

      Dan telah bawa masuk 900b duit komunis...

      Hampir 300b dah langsai

      Bandar Malaysia
      Trx
      Firex city
      Ecrl
      Prnang port
      Melaka port
      P indah port

      Rupanyer MCA barua komunis!!!

      Delete
    2. Anon 21:31,,,,
      Kamu sekarang bercakap mewakili PPBM kah? Bukankah umno yg bayar gaji kamu?
      Mereka bergabung ke tidak keputusan itu salepas pru14.
      DAP tanding kawasan majoriti cina, ppbm di kawasan majority melayu. Apa yg clash nya?
      Tun tak bodoh macam kamu tak payah lah nak jadi penasihat ppbm.
      Dapat gaji dari umno nak jadi penasihat ppbm. Patutpun najib kata cyber trooper umno bangang!!

      Delete
  11. Kit Siang Semakin Terdesak Untuk Selamatkan Diri, Keluarga Dan Mahathir
    Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang jelas kelihatan terdesak untuk selamatkan diri, keluarganya dan bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

    Oleh kerana itu, beliau menuduh PAS dan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak sayangkan Malaysia sebaliknya beliau hanya mahu menyelamatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Kit Siang berkata, siap berdiam diri Abdul Hadi berkenaan tuduhan tidak berasas ke atas Najib menunjukkan beliau tidak berminat dengan nasib Malaysia.

    Sebenarnya, beliau yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah cuba memutarbelitkan persepsi rakyat dengan menunjukkan bahawa sikap Abdul Hadi sebenarnya hanya ingin menyelamatkan Perdana Menteri dan bukan negara Malaysia, lebih kepada mahu menyelamatkan individu.

    Hakikatnya, Abdul Hadi tahu permainan jahat DAP dan hasil daripada kerja jahat itu umat Islam dan bangsa Melayu sudah teruk berpecah-belah kepada beberapa parti dan kuasa politik orang Islam dan Melayu hampir jatuh ke tangan pembangkang diketuai DAP dengan cara yang jahat.

    PAS melakukan tindakan betul tidak menyebelahi Pakatan Rakyat (PR) ketika ada desas-desus mereka mahu mengemukakan usul undi tidak percaya ke atas Najib sekaligus cubaan jahat itu gagal.

    Abdul Hadi dalam tuduhan berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebelum ini sudah menyatakan bahawa tuduhan perlu disertakan dengan bukti berasas serta saksi.

    Kata beliau, Najib bukannya malaikat tapi manusia biasa dan tuduhan yang dilemparkan mestilah dikemukakan saksi yang mengesahkan dakwaan itu.

    “Pendirian kita pendirian Islam. Kalau tuduhan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim kena ada empat saksi, sama juga dengan tuduhan ke atas Najib, kena ada saksi juga…saksi yang adil.

    “Kita ikut asas Islam, sikap yang baik kita sokong, yang tidak baik kita tentang,” kata Abdul Hadi sebelum ini.

    Kit Siang membuat kenyataan jahat ke atas Abdul Hadi kerana kecewa PAS sudah enggan membantu DAP dalam pilihan raya sepertimana yang mereka lakukan untuk bantu Kit Siang menang di kerusi Parlimen Gelang Patah pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 lepas.

    Beliau terdesak mahu raih undi dari orang Melayu untuk PRU ke-14 melalui PAS kerana dalam hatinya, Kit Siang tidak yakin dengan parti Mahathir, iaitu PPBM kerana ahli parti baru itu tidak sampai 10,000 pun lagi di seluruh Malaysia.

    Selepas PAS enggan lagi ada apa-apa kerjasama dengan PAS, oleh sebab itu Abdul Hadi terus dikritik serta diperlekeh oleh Kit Siang.

    Difahamkan, kini Kit Siang sedang mencari tempat baru dan penyokong parti mana boleh membantunya menang kerana di seluruh negara orang sudah mula tawar hati dan mula menolak dirinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zambung

      IPP tnb (9b)
      Proton

      Atas ikhsan MCA yg ajak komunis rembat barang malaysia

      Delete
  12. Bersatu Hilang Kuasa Rundingan Dengan Pakatan
    Tun Dr Mahathir Mohamad mengharapkan pembangkang dapat bergerak seperti Barisan Nasional (BN) yang bertanding menggunakan satu logo, dan di mana-mana kawasan hanya mempunyai satu calon mewakili gabungan politik itu.

    Idea ini pada dasarnya bagus. Cuma ia hanya akan dipakai oleh mereka yang yakin akan menang.

    Satu logo

    Sebagai contoh, idea menggunakan satu logo ini sangat dialu-alukan oleh parti yang kecil dan baru seperti Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Amanah tetapi tidak pada parti yang besar dan lama seperti DAP dan PKR sekiranya kedua-dua parti itu tidak yakin akan menang.

    Ini bukan kali pertama cadangan menggunakan satu logo untuk pembangkang dibangkitkan. Ia pernah timbul sebelum pilihan raya umum ke-13, tapi cadangan ini ditolak walaupun ketika itu Pakatan Rakyat yakin menang.

    Logo adalah satu faktor yang penting ketika mengundi. Ingatkah bagaimana DAP menghabiskan tenaganya untuk mempromosikan logo Amanah ketika pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar tahun lalu, dengan menyamakan logo Amanah dengan kuih bacang kegemaran orang Cina?

    Menggunakan satu logo yang tidak dikenali dalam masa yang sebegitu singkat sebelum pilihan raya umum ke-14 membawa risiko tinggi kepada DAP dan PKR. Risiko ini tidak akan menjadi masalah sekiranya DAP dan PKR yakin peluang kemenangan di PRU14 itu besar di dalam pertarungan 3 penjuru.

    Sekiranya DAP dan PKR memasuki PRU14 hanya dengan niat mempertahankan apa yang ada (walaupun di luaran mereka menciptakan persepsi bahawa Putrajaya yang ingin ditawan), menggunakan logo pembangkang yang baru ini bakal menjadi masalah kepada mereka.

    Jadi, tidak perlu hairanlah jika tuntutan ini ditolak pada akhirnya walaupun pada awalnya ia nampak sebagai satu idea yang boleh diterima.

    Menggantikan nama Pakatan Harapan

    Dr Mahathir menegaskan nama Pakatan Harapan perlu digantikan selepas kemasukan PPBM. Jika apa yang disebut Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam betul, nama baru yang diimpikan Dr Mahathir ialah Barisan Rakyat yang mirip nama Barisan Nasional.

    Mungkin Dr Mahathir memikirkan rakyat akan lebih terbuka untuk menukar kerajaan Barisan yang ada sekarang ini kepada satu kerajaan Barisan yang baru berbanding sebuah kerajaan bernama “Pakatan”.

    Lagipun nama Pakatan terlalu sinonim dengan nama Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dipercayai tidak akan menjadi faktor penting di PRU14. Mungkin Dr Mahathir mahukan orang lain yang menjadi faktor.

    Ketika DAP berkata bahawa pembangkang sudah bersedia menerima seorang perdana menteri wanita, Dr Mahathir tidak bersetuju. Umum mengetahui calon PM Pakatan Harapan ialah Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

    Jadi lelaki manakah yang akan menjadi calon PM Barisan Rakyat sekiranya Pakatan Harapan akur dengan tuntutan Dr Mahathir untuk dibubarkan namanya?

    Apakah tuntutan Dr Mahathir untuk mengBNkan pembangkang akan diterima?

    Hakikatnya, kemasukan PPBM ke Pakatan Harapan menjunamkan kuasa rundingan mereka dengan parti komponen Pakatan Harapan.

    Parti Pakatan Harapan, terutamanya DAP dan PKR akan mengambil sebanyak masa yang boleh untuk berlengah-lengah untuk menimbang tuntutan tersebut tanpa sebarang kerisauan mereka akan kehilangan PPBM.

    Ini kerana PPBM tiada lagi tempat bergantung selain bersama Pakatan Harapan apabila pintu rundingannya bersama PAS kini malap.

    DAP, melalui Setiausaha Organisasi Kebangsaan Anthony Loke, sudah pun dilaporkan secara terang-terangan memberi bayangan cadangan Dr Mahathir untuk meniru politik gaya BN telah ditolak.

    Satu lagi yang menjadi kerisauan parti komponen Pakatan Harapan ialah nilai sebenar PPBM tanpa Dr Mahathir.

    Apapun selepas ini, sebagai parti yang kecil seperti Amanah, PPBM akan terpaksa telan keputusan Pakatan Harapan walaupun tidak bersetuju. Dan sekiranya mereka membantah atau menimbulkan masalah, bersedialah untuk diserang habis-habisan dari segala sudut persepsi yang ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AHLI UMNO YANG MELUAT THDP NAJIB TAK MAMPU BUAT APA APA ... TAKUT KENA PECAT

      AHLI UMNO SECARA SENYAP SOKONG PPBM

      Mac 10. Utusex meloya - Najib minta ahli umno amalkan konsep wala zunnah nabi..

      Takut dah Najib. Main wala dah skrg

      Delete
  13. Mungkinkah Tun Mahathir satu Trojan Horse?
    TROJAN Horse dibina dari serpihan kapal Sparta, musuh Troy. Ia begitu hebat dan pemimpin Troy merasa kagum, lalu dibawa masuk ke dalam kota Troy dengan penuh keraian.

    Rupa-rupanya ia strategi penyusupan Sparta bagi memusnahkan Troy dari dalam.

    Kepada yang memerhati, Tun M sedang jadi batu api melagakan penyokong pembangkang dengan PAS, meneruskan usaha memperlekehkan PAS yang telah dibuatnya sejak dalam Umno lagi. Misinya gagalkan PAS. Kerana hanya PAS ancaman sebenar Umno. Rebah Umno, rebahlah BN.

    Beliau sudah meneutralkan gelombang "reformasi Anwar" dengan meletakkan dirinya sendiri sebagai idola baru pakatan pembangkang.

    Beliau telah secara terbuka minta PH jadikan BN sebagai contoh ikutan.

    Orang kepercayaan beliau Zaid Ibrahim menulis artikel bertajuk PAS bakal musnahkan BN tanpa sedar tulisannya adalah bayangan keresahannya dan seruan kepada pencinta BN supaya selamatkan BN.

    Beliau minta guna satu logo dalam pilihan raya untuk PH. Sedangkan untuk membolehkan rakyat kenal dan biasa dengan satu satu logo memakan masa bertahun-tahun. Ia akan mengelirukan rakyat lebih jauh lagi sedangkan PRU14 boleh berlaku bila-bila masa dan tidak lewat setahun dari sekarang.

    Beliau minta tukar nama Pakatan Harapan kepada Barisan Rakyat. Sekali lagi pertukaran nama adalah beban baru penerimaan rakyat dan strategi halus. Seperti Pakatan Rakyat atau Pakatan Harapan disebut secara mudah sebagai "Pakatan". Kecenderungan orang menyebut secara mudah "Barisan" hanya menguntungkan BN.

    Terbaru beliau menuntut partinya menjadi ketua Pakatan Harapan pula.

    Adalah munasabah untuk berjaga-jaga jika mereka sedang meraikan Trojan Horse yang punya agenda menghancurkan Troy.

    Jangan lupa Achilles pahlawan terbilang Sparta yang bersama dalam Trojan Horse itu juga bukan kepalang benci dan permusuhannya kepada Raja Sparta ketika itu. Tetapi tetap tindakannya memenangkan Sparta.

    PAS lebih kenal Mahathir dengan segala dramanya sejak dulu. Drama 'pergaduhannya' dengan Nazri Aziz, ini bukan benda baru. Mereka mesra sejak dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam2 le ko buat cerita tentang tun m...apa citer sibijan? Dia kan kuda tunggangan losemah..

      Delete
    2. Drama melaga2 pas umno? Agak2lah. Nasib Mukhriz?

      Delete
    3. Mahathir bukan trojan horse!!!

      Duit ringgit 4.40 1 us Dollar

      Sing Dollar 3.16

      Thai 13.00

      IPP tnb china rembat 9b
      Firex city
      ECRL
      Trx

      Mahathir prihatin keadaan Malaysia.. Tak seteruk zaman mahathir

      1mdobi hutang 50b!

      Mahathir risau anak cucu Kedah akan hilang bumi tanah tumpah darah

      Anak Johor juga hilang buni pulau

      Mahathir prihatin.. Siapa PRIHATIN JOM JOIN TUN DR MAHATHIR MOHAMAD !!!

      JOOOOOOM !!!!

      Delete
  14. MAHATHIR SILA CERMIN DIRI SENDIRI DAHULU – PAS
    Pemimpin-pemimpin kanan Pas hari ini tampil mengecam kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mendakwa parti itu sebagai keliru di bawah pentadbiran Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Bagi mereka, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu sepatutnya mencermin diri terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan tersebut yang disifatkan cukup biadab.

    Naib Presiden Pas, Datuk Mohamad Amar Nik Abdullah berkata, Dr. Mahathir sebenarnya yang keliru, tidak ada pendirian serta hilang arah tuju selepas keluar dari UMNO dan menubuhkan parti baharu.

    “Sebenarnya tindakan Dr. Mahathir itu lebih kepada individu yang kecewa kerana ada sesuatu yang dia mahu tetapi tidak tercapai. Untuk menutup kekecewaan itu, dia menuduh Pas hilang pendirian.

    “Pas sejak dahulu sehingga kini tidak pernah berubah meskipun pimpinan utama bertukar ganti. Kita sentiasa konsisten dan istiqamah dalam perjuangan menegakkan Islam.

    “Tidak wujud isu Pas tiada pendirian atau hilang arah sebagaimana yang didakwa Dr. Mahathir kerana beliau sebenarnya yang tiada pendirian dalam perjuangan,” katanya kepada pemberita selepas me­rasmikan Mesyuarat Agung Pas Kawasan Pasir Mas di sini hari ini.

    Beliau berkata demikian selepas diminta mengulas ke­nyataan Dr. Mahathir yang memperlekeh Abdul Hadi apabila menyifatkan Pre­siden Pas itu kurang karisma berbanding kepemimpinan terdahulu parti tersebut.

    Bekas Presiden UMNO itu dilaporkan berkata, Pas kini sebuah parti yang keliru di bawah pentadbiran Abdul Hadi berbanding ketika era Allahyarham Datuk Fadzil Mohd. Noor dan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    IDRIS AHMAD
    Sementara itu, seorang lagi Naib Pre­siden Pas, Idris Ahmad berkata, rakyat boleh menilai sendiri ke­nyataan Dr. Mahathir memandangkan bekas Perdana Menteri itu telah banyak melakukan kezaliman di zaman pemerintahannya.

    “Terpulanglah pada dia (Dr. Mahathir) hendak kata apa. Apa yang penting kami tidak pernah melakukan kezaliman, penjarakan orang dan pelbagai lagi kezaliman,” katanya diketika ditemui pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Pas Kawasan Tumpat hari ini.

    Dalam pada itu, Ketua Dewan Pemuda Pas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz pula berkata, Dr. Mahathir sebenarnya yang keliru apabila sering kali keluar masuk parti lain.

    Katanya, beliau juga hairan bagaimana Dr. Mahathir boleh mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan semua rakyat tahu bahawa Pas adalah satu-satunya parti yang terus istiqamah dalam perjuangan sehingga hari ini.

    “Lagipun, Dr. Mahathir tidak boleh membandingkan cara pentadbiran Abdul Hadi dengan Allahyarham Nik Abdul Aziz atau Fadzil Noor kerana mereka ma­sing-masing mempunyai cara pentadbiran tersendiri.

    “Apa yang penting, kesemua mereka mempunyai perjuangan yang sama, berpendirian teguh dan istiqamah dalam perjuangan Islam,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum suruh TDM cermin diri, suruh semua Tok Lebai Pas cermin diri dulu sekarang ini. Tok Lebai Jenis apa ini bila makan duit haram?
      Boleh lagikah orang macam ini dijadikan pemimpin kita? Takda lagikah Tok Lebai mukmin untuk dipilih?
      ,,,,,fikir fikirlah kawan kawan dari Pas....

      Delete
  15. Cikgu yg bangkang elok berhenti.. melambak lagi nak jadi cikgu..... klu bole diberhentikann serta merta... di Spork suma kaki tangan awam yg bangkang dikenakan tindakan serta merta... turkey 30 ribu kakitangan awam diberhenti serta merta setelah cubaan rampasan kuasa baru ini.. di China kakitangan awam hukum tembak terus... klu bole di Malaysia kakitangan awam tembak terus lagi bagus.... akta yg di gunakan semasa mamak jadi PM lagi.... so what's is the problem..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Problem nya ialah yang ganti jadi cik gu dan penjawat awam yang kena tembak semuanya anti Najib.

      Majority di Turki dan China ialah mereka menyokong Ketua mereka sebab jika Ketua ambil duit berbillion dah lama ketua yang kena tembak.

      Ada faham?

      Delete
  16. MACAM PIKUL BIAWAK HIDUP’ – HAJI HADI
    Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang berpendirian partinya tidak akan menyertai Pakatan Harapan (PH) disebabkan ramai pimpinan mereka dilabel sebagai anti-Islam.

    Menurut beliau, idelogi PH bercanggah dengan idelogi parti Islam itu.

    “Pas tidak bersama PH kerana bercanggah dengan dasar dan konsepnya.

    “Di dalamnya ada parti dan pemimpin yang terus menerus menentang Islam secara terbuka atau bersembunyi atau oportunis.,” katanya dalam satu kenyataan, Sabtu.

    Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berkata partinya juga tidak akan menyertai Barisan Nasional (BN) yang didakwa dibebani masalah serta dasar yang berlainan.

    “Menyertai BN laksana memikul biawak hidup. Walaupun sebahagian kalangan mereka yang mencipta masalah dalam BN sudah keluar dan menyertai PH.

    “Bahkan menyertai PH biawaknya lebih besar dan penyakitnya lebih parah,” katanya bekas Menteri Besar Terengganu itu.

    PAS kini bersama gabungan blok pembangkang ketiga iaitu Gagasan Sejahtera yang terdiri daripada Ikatan dan Berjasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS)

      Delete
    2. .
      .

      Masa RUU dia lah yang sibuk minta sokongan.

      Bila RUU kena tipu meracau kata orang biawak.

      Jujur lah pada diri sendiri sebelum menuduh orang menentang Islam.

      Jangan hari ini kata nak pakat tawan 5 negeri sahaja tapi kemudiam nafikan. Orang lain pulak yang kena repair ..

      Taubat lah sebelum baju dan serban mu di lelong .

      Delete
    3. Elok Pas lupakan saja niat untuk betanding PRU14,, pas perlu tumpukan kepada perjuangan nya menjadikan Malaysia negara islam dengan menganjurkan road show, dialog, forum, seminar yang bertaraf dunia,, ,,,bukan nya,,mengutamakan duniawi dan politik dengan nak berebut kerusi berebut kuasa untuk bermewah2 dan bemegah2,,,,Tolonglah,,,jangan jadikan Islam untuk batu loncatan demi mengejar kuasa, sedangkan 1000 tahun lagi pun pas tak akan berjaya meneraju pemerntahan malaysia,,,
      Ketokohan pemimpin pas juga agak terkebelakang dan banyak tindak tanduk mereka,,,tak melambangkan insan yang professional dan matang,,,,malah sangat tebal keegoan, kedegilan dan tidak mesra rakyat negara majmok yang pelbagai ugama,,bangsa,,adat resam dan kebudayaan,,pas hanya hebat dikalangan mereka yang taksub dan gemar menyokong membabi buta dan berfikir dalam sangkar puak mereka sahaja, Pas sepatutnya tinggalkan saja dunia politik dan kembali kepangkal jalan perjuangannya untuk menegakan syiar islam,,,Amat berbaya berada ditengah2 dua persimpangan(politik dan islam)kerana di bimbangi kedua2 tak kesampaian, namun yang dapat cemuhan dan kegagalan yang boleh menjatuhkan imej islam ,,,ini puak2 pas kena ambil perhatian yang serius

      Delete
    4. Malaun Hadi bergabung dgn Parti Mamak Kadir yg ahlinya tak sampai 10 orang? Parti Berjasa hidup semula salepas mati?
      Ini adi wira mabuk 'pil kuda' agaknya.
      Otak dah pening ....

      Delete
  17. Memang pemimpin umno jumud dan kuno..

    ReplyDelete
  18. ‘NAZRI AZIZ DUDUK SEBELAH, MAHATHIR TAK HABIS MAKAN MEE KUAH’
    TIDAK ada siapa menyangka bahawa Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz akan menunggu dan mencari kelibat bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad di daerah itu hari ini.



    Ramai yang telah sedia maklum bahawa, acara debat antara mereka berdua yang pada asalnya di langsungkan hari ini terpaksa ditunda kerana tidak mendapat keizinan pihak berkuasa.



    Lalu tarikh baru telah disepakati pada awal April depan di Shah Alam, Selangor dengan Sinar Harian menjadi penganjurnya.



    Maka keadaan mula kembali reda dengan isu tersebut. Ini membuatkan PPBM meneruskan program harian mereka iaitu membawa Dr Mahathir ke seluruh negara untuk berkempen.



    Secara kebetulan, hari ini acara berkenaan adalah giliran Parlimen Padang Rengas. Namun, ia sedikit terganggu apabila wakil rakyat kawasan itu pada tengah hari sudah membuat suatu gimik menunggu Dr Mahathir di MRSM Kuala Kangsar.



    Lebih mengejutkan, apabila beberapa jam menunggu tapi Dr Mahathir tidak kunjung tiba, maka Nazri lantas bergegas ke tempat acara PPBM berkenaan bersama rombongannya.



    Apabila kelibat Nazri kelihatan hadir ke acara parti lawan, maka rata-rata penyokong Dr Mahathir mula berasa tidak tentu arah.



    Apatah lagi bila Nazri dengan penuh ‘cool’ duduk di sisi kanan Dr Mahathir sambil menikmati hidangan juadah yang disediakan oleh PPBM.



    Berperwatakan bersahaja dan sempoi, Nazri benar-benar membuatkan Dr Mahathir kesipuan di acara partinya sendiri. Malahan, ‘body language’ Dr Mahathir jelas kelihatan tanpa perlu diselidik lagi seakan-akan tidak senang dan rimas.



    Akhirnya didapati, Dr Mahathir tidak berdaya lagi untuk menghabiskan juadah makanan istimewa yang mereka hidangkan khas untuk beliau.



    Itu baru permulaan, Dr Mahathir pasti akan bertambah rimas selepas pulang dari Padang Rengas. Ternyata beliau sudah tersalah cakap mahu berdebat dan kini beliau sudah betemu ruas. –Tv14





    Ikuti beberapa keping gambar dari media sosial mengenai apa yang berlaku pada petang Sabtu 25 Mac 2017 di Padang Rengas ;

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Tak seperti sebelum ini jika pemimpin pembangkang masuk ke kawasan UMNO maka berpuluh mat rempit akan ganggu rombongan pemimpin pembangkang sehingga ada yang mengherdik dan menghalau pemimpin tersebut.

      Faham ?

      Delete
    2. Mr Tong Taek ni melayu totok blur. Dia mmg tAK faham ,
      Kesian, kan?

      Delete
  19. PAKATAN PEMBANGKANG ADALAH PRO-DAP, TEGAS AZWANBRO
    Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun atau Azwan Bro menyifatkan Pakatan Harapan yang dibentuk dengan penyertaan terbaharu, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sebagai pakatan pro-DAP.

    Tegasnya, keadaan itu menyebabkan kebanyakan anggota parti pembangkang yang menyertai pakatan berkenaan keliru dan bercelaru.

    “Pakatan pro-DAP ini diketuai oleh Lim Kit Siang. Ini jelas. Semua parti yang menyertai Pakatan Harapan tahu bahawa Pakatan Harapan ini adalah pakatan pro-DAP sebab itu ahli-ahli mereka mula bercelaru dan mereka juga menjadi semakin gusar kerana pemimpin parti masing-masing tidak boleh membuat keputusan, sebaliknya (bergantung) kepada Lim Kit Siang semata-mata,” katanya kepada Astro AWANI selepas Sesi Dialog Santai Bersama Azwan Bro di Publika, hari ini.

    Justeru katanya, beliau tidak hairan jika setiap keputusan hanya akan dilakukan DAP dan bukan secara muafakat dalam parti.

    “Jadi siapa yang buat keputusan atas segala-galanya? Lim Kit Siang iaitu diktator DAP yang akan membuat keputusan ke atas Pakatan Harapan kerana ia adalah pakatan Pro-DAP,” ujarnya lagi.

    Isnin lalu, Majlis Presiden Pakatan Harapan sebulat suara menerima PPBM ke dalam gabungan itu.

    Ia menjadikan Pakatan Harapan kini dianggotai PPBM, DAP dan Amanah dan bergerak sebagai sebuah gabungan parti tanpa keanggotaan Pas.

    Sebelum ini, Ketua Dewan Pemuda Pas, Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz menegaskan, hubungan Pas dan PPBM terputus secara rasmi selepas parti itu menyertai Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Yang buat report menuduh 3 pegawai tertinggi melayu berpakat untuk menfitnah Najib bukan DAP tapi dia yang konon mempertahan kan bangsa melayu.

      Delete
    2. Hadi yg blur pun dh jamin puak Dumbno yg konon bela melayu ni , sebenarnya satu species Biawak Besar.

      Delete
  20. FAKTA TERBARU BULAN LEPAS REMAJA SINGAPORK AMOS LEE SEORANG PELAJAR BERUMUR 18 TAHUN MENDAPAT SUAKA DARI KERAJAAN USA SEMATA MATA MENGHINA LEE KUAN YEW SEMASA KEMATIAN LEE KWAN YU DULU.... DIA DI PRNJARA 3 BULAN DAN DI DENDA 50 RIBU SEMATA MATA MENGKRITIK LEE KWAN YEW

    PADA BARUA DAN ANJING SINGAPORK PROKSI DAP DI MALAYSIA MAS KAMU JADI BARUA SINGAPORK SUDAH TAMAT DI PRU 14 NANTI...... MASA UNTUK RAKYAT MALAYSIA MENGHAPUSKAN BARUA DAN ANJING SINGAPORK INI..... LEPAS TU MASA UNTUK BERI PENGAJARAN PADA SINGAPORK PULA.....


    JOM UBAH DAN SIMEN


    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Se orang anak cina namawe hina Islam dan lagu kebangsaan di asuh oleh pemuda umno menjadi kan cina namawe besar kepala.

      KJ suka sama dia.

      Delete
  21. Cer cari punca sebab kenapa jadi begitu. Kalau pandangan penjawat awam yang tidak produktif atau mengalami masalah kesihatan akan dipertimbangkan utk diberhentikan itu releven.
    Jumlah bil guru skrang terlalu ramai kerana keperluan kualiti dan mengikut nisbah bilangan murid. Bab politik dan dunia politik skrang yang memencilkan guru.
    Kurangnya penglibatan guru dalam arena politik kerajaan seperti minat menmyertai pemilihan utk merebut jawatan dlm parti cthnya.... Dahulu wakil cawangan memangle akan beri undi pilih ckgu, tapi skrg. cikguke, engineer ke, loyar ke.. mereka tak pandang. Yang orang UMNO tengok brapa boleh tamporrrr. Nak undi tamporr duit. Bukan begitu cikgu!!!!!!

    ReplyDelete
  22. 23.12

    Kikikiki.. nak undi tampor duit... lam PKR nak undi duk lam hotel undi.... nak kempen sampai koyak rabak berdarah kepala... masa undi kerusi jadi kapal terbang melayang ke hulu hilior..... kikikikiki..
    Wakil cawamgan bole undi bagi pihak lain.... agak sekali tampor berapa duit depa kasi... lu fikir la sendiri....tak ke gitu cikgu..?

    kikiki.. cikgu cikgu sekelian meh la ini kali lah kita ubah dan simen yer... tak gitu cikgu... kikiki

    ReplyDelete
  23. .
    .

    Jika rakyat mahu sesuatu, buat lah seperti cik gu cik gu. Selepas memberi amaran BN UMNO akan tatang guru-guru.

    Cepat. Cepat. Dedak dah tinggal sikit !

    ReplyDelete
  24. as salam tuan budin,
    maaf lari dari tajuk..nak tanya bila tuan budin nak terbitkan buku baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada rancangan nak terbitkan buku baru sebelum PRU 14, Insya Allah...

      Delete
  25. "Pemimpin" jumud kemungkinan besar sebab rakyat jumud. Lantaran itu tanggungjawab guru sangat besar dan perlu melipatganda usaha tebarkan ilmu yg bermanfa'at dan cara berfikir yg lebih waras kepada para pelajar supaya mereka insya'Allah tidak jumud dan seterusnya tidak lagi melantik pemimpin yg jumud.

    ReplyDelete
  26. Udah2 la cerita DAP ni. Tv3 hari hari ada. Org tak baca punya. Ni hari2 cerita DAP. Bila org balas komen tak baca. Patut la otak sempit. Copy komen banyak2. Lambak dlm blog org, lepas tu blah. Senang nya lah korang carik makan ye. Patut lah tinggal 6.6%. Tapi sejak kembung jadi'$28 sekilo ni jadi lagi kurang kot. Pasal otak dah tak boleh berhubung, banyak sgt makan sardin tin. Tu la, dah nasihat. Cari kerja, ape pun takpe. Janji halal. Tgk nak beli ikan termenung pun dah kantoi. Biase la kalau rezeki tak berkat. Berape dpt pun tak cukup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyudahnya jadi gila besi je depa tu nanti bila najip dah tombang

      Delete
  27. Pemimpin jumud dan bangang adalah penimpin yf mudah lupa kata katanya.... lu fikir la sendiri... pemimpin barua Singapork proksi DAP mme perlu diterajang masuk lubang jamban layaknya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua kumpulan pencuri dan penyokong penyamun patut ditangkap bila pakatan memerentah.
      Hukum potong tangan dan kaki.

      Delete
  28. .
    .

    Apa jadi perjumpaan Najib dengan pesara tentera yang di bantah oleh bekas panglima tentera ?

    Ya betul .. Najib akan berjumpa dengan para guru di ikuti ikrat taat setia.

    Jika bekas dan pesara tentera di bela oleh bekas panglima begitu juga lah di harap ada bekas guru yang memberi kekuatan pada cik gu cik gu


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dearest Leader Kim Mah Jib ...Nanyang Prefecture

      Delete
  29. Tak kan nak layan para guru bagai budak2 tadika?

    ReplyDelete
  30. Portal islam lapor skim rumah mampu milik jadi alat politik? Da lama perhatikan ... portal yang selalu cuba perkecilkan usaha kerajaan. Tak nampak islamik malah censerong bangkit kemarahan. Cuba lebih positif!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perhatikan tajuk2 berita portal ini... spinkan?

      Delete
  31. Memang ada guru2 yang fitnah kerajaan. Guru2 ini jaja 40k bangla mengundi. Dulu terlepas tiada tindakan.

    ReplyDelete
  32. Ada pula ambil kesempatan...sempat pula blog ni takutkan guru2 tindakan kerajaan. Walhal sedikit sahaja yang diberi amaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala butoh kau. Lagi nak spin ke?

      Delete
  33. Bro Phantom terbaek tulisan
    walaupun panjang ia berkesan
    bukan macam seorang insan
    copypaste panjang kosong fikiran

    alahai cikgu apa dah jadi
    apalah menteri buat begini
    terlalu control datanglah badi
    dalam diam menyumpah berguni

    dipotong pulak peruntukan sekolah
    cikgu stress patutlah marah
    program tak jalan bukan nak helah
    nak beli kertas duit pun payah

    lepas sekolah dirumah membaca
    cikgu semua bijak laksana
    kebanyakan blog umno dicerca
    cikgu dah nampak siapa durjana

    cikgu mengadu program tak jalan
    peruntukan sekolah ada ditahan
    semua yang pahit cikgu nak telan
    keluarga pemimpin berjuta gran

    kalau benar ini demokrasi
    apa barang nak control lagi
    cikgu dah besar dia berdikari
    suka hati dialah, siapa nak undi...




    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo Bro Fan Tun tak berdendang.......memang sunyi blog Tuan Shah ni. Pantun2 sinis nilah yang jadi penyeri blog ni.

      Keep up the good work bro !!
      Perjuangan masih belom selesai.
      Salam perjuangan.

      Delete
    2. Setuju dgn bro phntom.

      Bro Fan Tun memang terbaik dn tiada tandingan bab pantun memantun ni.

      Seorang lagi pengomen yang saya sentiasa baca sampai habis.

      Keep it up and on bro.

      Salam perjuangan buat kedua2 bro phantom dan bro fan tun.

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Guru ibarat lilin membakar diri
      Mengajar ilmu pada anak bangsa
      Apa kejadah amaran simenteri
      Ingat diaorg budak2 ke nak paksa paksa..

      Delete
  34. Ya allah buka jalan pribumi. Dap.pkr. warisan. Harapan. Amanah perintah dan tadbir malaysia..amin

    ReplyDelete





  35. Ku Li Yakin Najib Mampu Urus Kewangan Negara Dengan Baik


    GUA MUSANG: Bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah yakin kerajaan pusat di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mampu untuk mengurus kewangan negara dengan baik.

    Beliau berkata negara mempunyai banyak aset bagi menampung sebarang hutang negara sedia ada dan dakwaan pemimpin pembangkang bahawa Malaysia berdepan muflis adalah tidak benar.

    “Kalau nak ikutkan, hutang menjadi perkara biasa bagi sesebuah negara dan Amerika Syarikat juga lebih banyak hutang daripada negara kita.

    “Masalah tekanan ekonomi itu berlaku di semua negara maju, tetapi (masing-masing) ada pelan pemulihannya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Transformasi Pendidikan Sekolah Kebangsaan Jerek di sini, Sabtu.

    Tengku Razaleigh yang juga Anggota Parlimen Gua Musang berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan pembangkang bahawa kerajaan kini berdepan muflis akibat tekanan ekonomi global.

    Menurutnya sesebuah negara seperti Malaysia tidak mudah untuk berdepan dengan krisis seperti yang didakwa oleh pembangkang kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) bertanggungjawab memastikan ia tidak akan berlaku.

    Tengku Razaleigh berkata walaupun tekanan ekonomi global turut dirasai di Malaysia ketika ini namun negara berada di landasan tepat untuk memulihkannya.

    “Kita yakin ekonomi akan pulih semula dalam masa terdekat ini dan begitu juga dengan nilai ringgit akan bertambah baik serta stabil,” katanya.

    ReplyDelete







  36. Dulu DAP Bersetuju Dengan Agenda PAS, Sekarang Menentang RUU355 – Matlamat Menipu Pengundi


    Apa yang telah dipersetujui apabila Setiausaha Agong DAP menandatangani pengakuan ini?

    “PAS mempunyai hak untuk meneruskan agenda Negara Islam mereka.”

    Mengapa sekarang DAP marah dengan PAS dan RUU355?

    “Oleh kerana PAS sedang meneruskan agenda Negara Islam mereka.”

    Semuanya hanya kerana nak menipu pengundi bagi mendapatkan undi mereka.

    ReplyDelete







  37. LIMA: Beli Jet Pejuang Terpakai, Itulah Jasa Mahathir Kepada Askar Kita




    Banyak yang diperkatakan orang tentang sumbangan Mahathir dalam penganjuran LIMA2017. Sumbangan apa? Kepada penganjuran itu mungkinlah tapi kepada industri pertahanan dan angkatan tentera kita secara keseluruhannya apa dia?

    Hampir tidak ada.

    Banyak perolehan yang dibuat sepanjang penganjuran LIMA sejak 1991, adalah kerana Datuk Sri Najib menjadi Menteri Pertahanan. Mahathir hanya endorse saja sebab dia Perdana Menteri tapi yang buat semua kerja ialah Najib.

    Mahathir ada rekod yang cukup buruk dalam hal pertahanan ini. Ia adalah ketika Mahathir menjadi Menteri Pertahanan antara 1981 – 1985 dimana jet pejuang A4 Skyhawk terpakai dari Amerika Syarikat diperolehi.

    Itu sepatutnya jadi sejarah yang menarik kepada negara sebab buat pertama kalinya kita memperolehi aset seperti itu dalam jumlah yang besar – 88 buah. Tapi ia bertukar menjadi tragedi kerana dari 88 buah, kurang separuh yang dbawa balik dan digunakan, sementara bakinya tersadai di Padang pasir Arizona.

    Yang separuh dibawa balik itupun, banyak yang terlibat dengan kemalangan sehingga mengorbankan nyawa juruterbang tentera kita.

    Itu yang nak bangga sangat dengan Mahathir tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prof Kan Konk Tong Taek

      Delete






  38. Hutang Luar Negara Singapura tinggi sehingga US $ 1.76 trilion?


    Menurut statistik rasmi Kerajaan Singapura, hutang luar negara Singapura pada akhir Feb 2017 adalah SGD1.744 trillion – iaitu kira-kira RM5.5 trilion – atau RM5,500 bilion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekilo jambu berulat tak sama harga dhn 100gram apple.
      Faham ni 7.01?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...