Thursday, 2 March 2017

ANTARA NAZRI AZIZ DAN PROTON YANG DIILHAM TUN M, SIAPA GAJAH PUTIH?

Dalam tulisan di blognya pada April 2016 iaitu sejurus selepas mengundurkan diri sebagai Pengerusi Proton, Tun Mahathir Mohamad ada menyenaraikan pemberian kerajaan kepada syarikat kereta nasional itu serta perbandingan dengan sumbangan Proton kepada kerajaan.


Pemberian kerajaan kepada Proton  ialah:-


- RM1,320 juta dalam bentuk insentif cukai yang juga layak diterima oleh kereta lain.


- RM773.8 juta dalam bentuk geran penyelidikan dan pembangunan, geran khas, pakej rangsangan yang turut dinikmati oleh pengeluar automitif lain.


- RM12,532.6 juta insentif khusus yang turut dinikmati oleh pemain industri automotif


- secara keseluruhannya bermula 1985 sehingga kini, sumbangan kerajaan kepada Proton ialah sebanyak RM14,631.4 juta.


Sumbangan Proton kepada kerajaan pula ialah:-


- duti eksais sejak 1985 hingga sekarang berjumlah RM11,785 juta.


- cukai jualan sejak 1985 hingga sekarang sebanyak RM9,470 juta.


- cukai korporat sejak 1985 hingga sekarang sebanyak RM1,410 juta.


- duti import sejak 1985 hingga 2008 ialah RM1,403 juta.


- cukai GST sejak 1 April 2015 sebanyak RM28 juta.


- secara keseluruhannya sumbangan Proton kepada kerajaan sejak 1985 hingga sekarang ialah sejumlah RM24,095 juta.


Bermakna, sumbangan Proton kepada kerajaan ialah RM24,095 juta berbanding pemberian kerajaan kepada Proton sebanyak RM14,631.4 juta.


Sebagai tambahan, kata Tun Mahathir lagi dalam tulisan di blognya itu, Proton juga telah menyediakan 12,000 peluang pekerjaan secara langsung dan 250,000 lagi secara tidak langsung kepada rakyat Malaysia.


Berbanding Nazri Aziz, sejak beliau berada dalam kerajaan bermula ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri sehinggalah sekarang, berapa banyakkah pemberian kerajaan dari segi gaji, elaun dan kemudahan-kemudahan lain kepadanya?


Apa pula sumbangan Nazri kepada kerajaan yang boleh rakyat ingati sehingga sekarang?


Agak-agak antara pemberian kerajaan kepada Nazri dengan sumbangannya kepada kerajaan sebagai menteri, mana satu yang lebih besar?


Antara Nazri dengan Proton yang diilhamkan oleh Tun Mahathir, siapa sebenarnya gajah putih? (Shahbudin 02/03/2017).

108 comments:

  1. Buang jer kroni mamak tuk penakan dia tu...tan sri rahmat ipar kakak sulong dr hasmah tu dari Proton.. vendor yg tak pernah rugi walaupun Proton mengalami kerugian... kumpulan jasmine pemilik yg sama.... biarkan mereka bergerak sendiri tanoa bailout lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiii celaka...

      Cristmas wa sambut di Singapore masa tu rm3.09 satu Dollar

      Semalam wa Mau naik flight dan tukar Dollar sing 3.18

      Woi cilaka... Ringgit paling rendah dalam sejarah !!

      Ini yang Tun marah.... Singapore dah atasi Malaysia 3kali ganda.. Cilaka

      Cilaka Najib

      Cilaka ksu kem. Bebalwangan

      Zaman Tun rm1.50! Bhai... Proton pun ecport ke Singapore.

      Ksu yg juga ceo 1mdobi.. Mana janji kata ringgit nak cecah rm3.00 satu Dollar?

      Ini satu manak betul betul cakap mcm Keling..

      Delete
    2. Think you want to continue to slide down the drain?
      Wake up Malaysia, it's the same government that has been managing our economy and ringgit downward.
      The Falling Rinnggit (Rate on Feb 27)
      2017: S$1 = RM3.16
      2016: S$1 = RM2.99
      2015: S$1 = RM2.65
      2013: S$1 = RM2.50
      2009: S$1 = RM2.38
      2005: S$1 = RM2.32
      2001: S$1 = RM2.18
      1996: S$1 = RM1.85
      1992: S$1 = RM1.59
      1987: S$1 = RM1.18
      1983: S$1 = RM1.10
      1978: S$1 = RM1.04
      1973: S$1 = RM1.03
      1965: S$1 = RM1 (Before 1965 same currency)

      US-Singapore
      1985: US$1 = S$2.31
      2017: US$1 = S$1.40

      US-Malaysia
      1978: US$1 = RM2.10
      2017: US$1 = RM4.40

      And Malaysian are blind to the fact that the 'financial' management of the country is rotten!

      Delete
    3. Sekarang ini RM3.16, kira ok lagi.

      Memang dulu RM1 , Singapora S1. Dulu lain sekarang lain.

      Nampaknya makin semakin jatuh lagi, tak mustahil Singapore 1 dollar, Malaysia RM5.

      Kalau dah cecah RM5 pun masih ok lagi. Tak ada masalah, kurangkan makan minum, jangan selalu ke oversea, cuti-cuti Malaysia.

      Delete
    4. Anon 8.59

      Bila nilai Ringgit jatuh , orang yang paling suka adalah Nazri . Menteri yang LOW CLASS berpendapat begitu.

      Hendak jadi Menteri Najib mesti nak dapat " 6 straight B". Straight As Najib reject.

      Kenapa "6 straight Bs"
      1) Bodoh
      2) Bangang
      3) Bebal
      4) Bongok
      5) Bodek
      6) Baruah

      Ada 6 Bs yang diatas barulah boleh jadi Menteri Najib.

      Delete
    5. Anon 09:01

      Jangan pandang hal tukaran wang ini hanya melibatkan orang awam sahaja.

      Aku bagi contoh.... Kilang aku ada 5,000 pekerja kebanyakannya Melayu. Order barang dari Singapore hampir 300,000 pcs sebulan sebab tak ada supplier lain melainkan di Singapore dan Europe.

      Tahun 2013, aku bayar purata SGD2.55. Sekarang aku bayar purata SGD3.18 setakat ini. Kalau dikira akau kena tambah modal lebih RM2.26 juta untuk barangan yang sama pada tahun 2013. Harga barang yang aku jual memanglah naik tapi taklah banyak mana. Yang penting, itu baru kos tambahan untuk beli satu barang dari berpuluh-puluh komponen untuk jadikan barang siap. Barang lain yang dalam USD pun naik jugak.

      Belum cerita pasal kos bahanapi, kos pengangkutan, gaji minima pekerja dll.

      Yang lebih penting, rakyat terlalu berkira dan kurang membeli sekarang. Ada barang tak ada pembeli tak guna. Nak down-scale, kena kurangkan pekerja dan tak ekonomik.

      Kalau aku tutup kilang, 5,000 pekerja kebanyakannya Melayu akan hilang pekerjaan.

      Kalau 100 kilang macam aku ni tutup, berapa ramai anak melayu yang hilang pekerjaan???

      Fikir-fikirkanlah...

      Delete
    6. Anon 9.01 tu buat ayat sindiran

      Delete
    7. Gajah putih? Malaysia Sekarang adalah projek Gajah Putih BN. With all the Dedak Minister, We are going to the dog. Period.

      Delete
    8. Nazri ni, mmg liat sungguh nak mampos. Macam2 bala sekor ni bawak kpd 1 malaysia.

      Delete




    9. Cuba korang cerita mai mengapa warga Singapore tak ramai yg mampu pakai kereta seperti org Malaysia.


      Delete
    10. 12.53.. sebenarnya warga sana sama saja kene pow mcm di Mesia. OMV, ARF, Duti + GST, COE dan dealer margin serta double GST keatas OMV dan ARF tetap dikenakan.

      Cuma satu saja warga Singapore ngan Mesia sama, iaitu bodoh matematik. Tak ramai warga yg celik matematik. Mana2 kerajaan tidak akan membenarkan rakyatnya celik matematik. Sbb tu la bersepah2 rakyat juga menteri kita boleh sembang bahasa beruk dan biawak sesuka hati. Xder sapa pun amik pedulik.

      Delete
    11. Sumbangan nazri bangang kuala kangsar kepada rakyat malaysia ialah berjaya menjadikan nora danish sebagai menantu kahkahkah.

      Pemimpin malaysia & berzina berpisah tiada..ibarat aur dengan tebing kahkahkah

      Delete
    12. Kami anti Alumni Kellis Castle..

      Delete
    13. Sumbangan terbaik Nazri setakat ini ialah berjaya membodohkan rakyat ke tahap pemikiran seekor b#bi.

      Saya mmg berbangga sesangat.

      Delete
    14. 8.19......apa haram kejadah yg ko cakap ni??? Kurang2nya Proton bagi peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia........dan Proton keluarkan kereta mampu milik kepada rakyat yg tak berkemampuan beli kereta Jepun dan Eropah yg jauh lebih mahal.....

      Aku nak tanya.......apa pulak jasa 1MDB??? Berapa banyak jasa baik 1MDB kepada rakyat dan negara?? Semua orang tau 1MDB ni bukan bagi peluang pekerjaan tapi bagi peluang hutang tinggi gunong...!!! Dahlah tu.......duit pon lesap sampai laa ni pon tak tau ke mana duit tu??? Tapi yg kita tau........tetiba ada orang jadi billionaire.

      Kalo tak der Proton memang susah sebab kebanyakan rakyat bawahan dan pertengahan kurang mampu nak beli kereta import. Sekurang2nya dengan kereta lokal mereka boleh bergerak ke sana ke mari, pergi kerja, hantar anak sekolah bagai.

      Apa ko nak suruh semua orang beli kereta import jer ke?? Kalo macam tu mereka yg tak mampu tu ko nak suruh jalan kaki, bawak motor dan turun-naik bas jer ye?? Busuk hati tak der timbang rasa dengan orang.

      Dalam ramai2 keluarga, sedara mara ko takkan tak der yg pakai proton........apa korang kaya sangat ke.......keturunan raja bersiong emas berlian berkepok-kepok......atau ko pon dapat derma pak arab 2.6b jugak????

      Delete
    15. Anon 9:28
      Jom kita tambah lebih B, lebih meriah
      7) benak
      8) bengap
      9) baghal
      10) bahlul
      11) bengong
      12) bongak
      .... dan lain B yg sewaktu dgn nya.

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan budin, minta delete posting dukun judi ni..

      Delete
  3. Suka cari gaduh je si nazri ni dengan tun m, ari tu ajak bertumbuklah, lempar gelas x pecah lah dan mcm2 lagi..benci betul dia kat tun ye..perangai yg tak lupa benci tu le perangai gajah sebenarnya...walau pun kepala gajah tu besar tapi otaknya kecil je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. woi nazri nak tanye soalan math nie... 3 - 2 brape.. klu ko pandai...

      Delete
    2. Takpe. Mane tau PH menang PRU14 nanti. Tgk ape pulak dia ni cakap. Bapak berani masa berkuasa, anak berani pasal ada bodyguard.

      Delete
    3. Sebelum nak jawab soalan math nazri, aku nak tanya dulu...sudah lupakah nazri ketika dengan tergopoh gapah berlari ke pejabat pm tun semasa kes anwar dahulu membuat akujanji taat setia pada tun..sekarang apa sudah jadi? Takkan tak ingat kot...rasanya tun ingat lg..kihkihkih

      Delete
    4. dulu2 dia juga lah yg selalu cium teloq tun m...

      Delete
  4. Dia ni bukan gajah tapi babi putih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringat kata siKj dlm parlimen satu ketika dulu..Apa?Babi Negara(BN)..siapa yg cakap babi negara..kihkihkih

      Delete
  5. Hahahaa... tak reti nak komen
    Apa kaitan nazri dgn gajah..? Yg FAKTA ialah Gajah suka hidup berkawan sedang Nazri suka hidup bermusuh.. Anak nazri hidup mewah, anak gajah hidup ala kadar ajer...

    ReplyDelete
  6. 1IMDB GAJAH PUTIH NAJIB PALING TERUK 50B

    KAMI MERASA JUGAK PAKAI PROTON CIPUT... DARI SAGA SAMPAI PONDANA

    APA KAMU PENAH MERASA NIKMAT 1MDB?

    OH YA ADALAAAH... DUIT HARAM PEGI UNRAH DAN HAJI...

    YA DUIT HUTANG NEGARA GUNA HANTAR MAT PET TOK.LEBAI HAJI KORUP.PEGI HAJI. PATUTLAH AHLI PAS GEMBIRA... GUNA DUIT SETAN NUAT AMAL.IBADAH

    INILAH DUNIA ... ISLAM MODEN VERSI PAS DAN NAJIB. HATAM KADI HALAL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro Malaysiabaru.

      Saya sendiri pernah pakai saga, wira dan waja. Salah satu masih diguna sehingga kini.

      Sbg rakyat Malaysia saya malu kalau tak ada proton sbg salah satu kenderaan utama saya.

      Bila naik proton terasalah bangganya sbg rakyat Malaysia. Biar orang kutuk tapi saya yak pernah putus pakai proton.

      Singapura, Bangladesh dan Turki pun ramai meminati kereta ini. Di Turki siap ada kelab lagi.

      Tapi bro silap pasal 1MDB tu.

      Di antara proton dan 1MDB, faedah roton hanya dirasai oleh sebahagian besar rakyat daripada pengilang, vendor sampailah pengguna.

      Tapi 1MDB dirasai oleh semua rakyat, malah juga warga asing yang singgah atau tinggal di sini. Sebab semua orang bayar GST dan dah menjadi rahsia terbuka GST diperkenalkan utk tanggung 1MDB.

      Delete
    2. Dan sudah menjadi rahsia terlarang, siapa pelahap hasil policy rahsia 1mdb.
      Juga tidak menjadi rahsia lagi khazanah utama Malaysia dh menjadi hak Nanyang...
      Ramai tahu, Nazri tahu, melayu tetap kaku...

      Delete
    3. Orang dah jadi jutawan ternama dan dah kaya raya sejak masuk umno dan jadi menteri boleh lah cakap besar.
      Mana nak ingat lagi asal usul.

      Jauh sekali untuk bersyukur dan nak ucapkan terima kasih kpd Tun Mahathir yg pernah tolong dan bagi peluang kat dia dulu.

      Tak payah nak menyombong dan menabik dadalah nazri.

      Sebesar mana pun raja samseng akan tiba juga masanya apabila tuhan cabut nyamanya.

      Delete
    4. Teringat nazri kata dia adalah "individu paling gembira" bila nilai RM jatuh sebab ini akan menggalakkan perlancongan......menggalakkan orang luar datang berbelanja duit kat Msia ni.

      Jadi kita semua jangan takut kalo Ringgit jatuh. Biarkan RM jatuh menjunam sampai RM1=USD7 pon tak per.......sebab ini akan bagi Msia peluang bertukar jadi negara pelancongan yg utama........

      Jadi esok kita tak perlu susah payah tanam sawit atau buat kerja lain lagi.........dan kita boleh bukak balik semua pejabat Tourism Malaysia yg dah ditutup baru2 ni.

      Delete
  7. Apalah nilai Nazri ni di sisi rakyat.

    Kita persilakan dia nak cakap apa pun sbb rakyat sedang menilai. Bukan nazri sorang saja malah semua kabinet yg ada hari ini termasuklah Tok Pa dan Asyraf.

    Kalau dah pilih untuk belayar di dalam kapal lanun satu hari nanti apabila kapal itu karam baik dikaramkan oleh pejuang penentang lanun ataupun dikaramkan oleh kuasa Allah masa tu anak kapal pun akan dikaramkan bersama.

    Masing-masing telah pun membuat pilihan, cuma kesudahan pilihan mereka masih belum berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nilai Nazri ????
      Kaki BODEK dan jadi BARUAH.

      Delete
    2. Bro john doe,'

      Nazri is a man full of anger. He is mad about everything from mahathir’s underwear to his smile. It is a sure sign of deeper issues. He is a person who has an excessive amount of hot buttons, meaning he is too full of rage to send positive emotions to malaysians.

      He is self-centred, always saying “me, me, me,”. I’m sure you know the type; every conversation, scenario or activity must revolve him or he gets angry and feel wounded.

      He uses abusive behavior. It is not physical abuse here but verbal and emotional abuses. . It’s a mistake to think you can love this behavior away.

      Nazri is lazy and look at how he runs his ministeries all these years. Do you really expect him to put effort into caring for you?

      He is greedy. He will never have enough of anything to fill them up. Money, clothes, shoes, food, wives, women. He usually seeks multiple things in abundance and move rapidly between acquisitions. For him, it’s all about the process of getting more “stuff” especially dedaks. If he is unhappy, cannot you see that will probably include but not limited to mahathir and all malaysians?

      Nazri has no empathy He cannot relate to someone else’s pain and he has no qualms about causing it.

      His favourites is to control and manipulate other people and scenarios. He is more prone to become abusive when he cannot.

      Nazri is full of hatred. He is closed off to anything different and intelligent. It’s not hard to tell why nobody loves him other his slave women and renggas voters/dedakians.

      Ignore him, malaysians and move on.

      Delete
    3. He's been like that since i knew him from mckk

      Delete
    4. Pak rahman 2,

      Very true indeed.

      But the way I see it u have wasted ur time and effort trying to describe this moron in a very academic way when u could have done it the easier way, ie by merely calling a spade a spade without the necessity to describe how does a spade look like.

      Contohnya:-

      Samseng haprak bermulut longkang penuh skandal tak sedar diri berasa hebat dan merasa aman dari kemurkaan Allah.

      And just to add some spice:-

      Tak lama daaaah..

      Keep it up and on Mr Senior.

      Salam perjuangan.

      Same goes to 9:30 and 12:01.

      Delete
  8. Saudara John Doe, masih ada kabinet ka lani. Nampak kerajaan macam bawah remote control saja atau auto pilot.

    Selagi lembu lembu mau makan dedak no problem punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro,

      U have a good point there, and I just couldn't deny the truth of it.

      Luckliy there are two ways of looking at things namely legally and factually. Otherwise I would have no choice than to concede defeat to you, Mr Genius.

      Keep it up bro.

      Delete
  9. Antara botak dan jibo, keduanya spoil dari kecil. Celik mata semua dah tersedia. Hidup zaman remaja enjoy di overseas hingga sekarang.
    Tun anak cikgu kampung. Belajar sambil kerja di Singapore. Lps jadi doktor dia buka klinik caj alakadar tolong org kampung. Dia tahu susah senang.
    Kesimpulan....pilih orang biasa jadi pm. Indonesia dah lalui sbb tu pilih org biasa jadi presiden.

    ReplyDelete
  10. kah kah nak buat mcm mana
    menjadi menteri adalah kerjaya bukkan tanggungjawab
    nanti kalau bijan jatuh si nazro pun akan cakap bijan punya projek gajah putih
    sama daaaaa

    ReplyDelete
  11. Iklan sekejap

    Aramco - Arabian American Company.

    Arab sangat! Cheh!

    ReplyDelete
  12. Kepada si nazri, bukan proton gagal tetapi kerajaan kita yg gagal. Bukti segala gala agencies sedang menghadapi masalah. Bukan proton gajah putih tapi kerajaan lani sudah menjadi gajah putih. Ini lah jenis menteri yg ada dalam kerajaan najib. Big mouth little brain.

    ReplyDelete
  13. Unknown, project apa that can be credited to sibijan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Projek 'rembat sampai licin'.

      Delete
    2. Ada akaun baru untuk duit rembat namanya derma

      Delete




  14. Semua cukai2 yg kerajaan ambil dp Proton juga kerajaan akan ambil dp kereta import.

    Bermakna 24B itu cukai yg kerajaan akan pungut dp kereta import. 14B telah lesab untuk bail out.

    Campur lagi 30B FOREX lost bermakna 44B telah lesab

    lagi sekali Mahathir Cuba manipu rakyat kononnya kereta import tidak di kena kan cukai. Bahkan kereta importlah yg paling tinggi cukainya.



    ReplyDelete
    Replies
    1. ni confirm melayu 3rd class degree holder. kalau tak reti,,,,,STFU

      Delete
    2. Cuba lg anon 10.02... Tak cukup bangang lg ko nie

      Delete
  15. Nazri nie berbunyi utk tunjuk gedebe jea konon tapi tin kosong semata. Terpaksa berkokok mcm ayam tkut klu X tuan besau Xbagi dedak.... boleh mampus wo!!! Syarat nk terus dpt dedak mesti ampu bodek boss bagi munyi psl Tun. Ape ada hal sbb dia sdri memang anti Tun dari dulu lagi. Dendam kesumat mrk Xkan berhenti selagi Proton & legasi Tun M belum dpt dihapuskan d bumi Msia keseluruhannya.

    ReplyDelete
  16. Pada semua macai dan barua PKR... PAN dan Cap Munga yang bertuankan Singapore melalui proksi DAP.... Akhbar Utama NST Singapore menyatakan kebimbangan berkenaan pelaburan Armco Arab Saudi dan Petronas di Pengerang Johor bernilai 31 billion. ... Akhbar utama menyatakan Singapork bakal kehilangan 60 billion setiap tahun dengan perjanjian di Pengerang Johor... saiz kawasan yg 2 kali ganda di Singapork memberi impak ekonomi yg tinggi dengan kehilangan 60 billion setiap tahun....
    Projek Fores City juga melalui barua Singapore iaitu barua Tun Mamak Cap Munga bakal menjana 3 billion bila siap sepenuhnya... menyumbahang tenaga kerja seramai 500 ribu dan menjana ekonomi sebanyak 3 billion setiap tahun...

    Pada barua dan anjing belaan Singapork dan proksi DAP.... masa kamu sabotaj ekonomi Melaysia sudah tammat... PRU 14 masa terbaik menjatuhkan semua barua dan anjing belaan Singapore spt PKR..Cap Bunga dan PAN di Malaysia. ..

    Masa bertindakbalas dengan Singapore yg selalu mensabotaj ekonomi dan sosial rakyat Malaysia terutama melayu dan islam...

    PRU 14... INI KALI LAH

    JOM UBAH DAN SIMEN....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Annoying 10:35 aka Akak Anon Srlangor

      Quote: "Projek Fores City juga melalui barua Singapore"

      Biar betul... Kan Forest City tu projek Sultan Johor....

      Berani kau panggil barua Singapore???? Nak kena SIMEN dalam tong dram ke????

      Delete
    2. Tuan bidin, lain kali nak pasak tiang, simen kuat2. Sewa pailing sekali. Baru org tak bawak lari. Tgk, dah la salam tak bagi, masuk2 nak maki org. Kalau jadi b####h (sori, tak sanggup nak sebut). Utk org yg jaga rakyat, tak bebankan rakyat, tak menyusahkan rakyat. Takpe kot. Tun tak buat GST. Tak hapuskan subsidi, tak... ah malas nak cakap, bukan masuk pun. Kalau jadi budak saye, saye suruh pegi belajar dulu. Pasal nak suruh kerja penat je dpt. Tapi pengalaman 0.

      Delete
  17. Lari tajuk sikit

    Apa nak jadi dengan kerajaan sekarang?

    Tak naikkan harga petrol tapi naikkan harga gula pulak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gula naik 11 sen. Maknanya apa2 yg berkaitan dgn gula akan naik harga. Diesel pun naik 5 sen seterusnya kos pengangkutan pun naik. Korang bayangkan sapa nak tanggung kos lebih lori bawa gula??? Rakyat juga.

      Semua pun naiklah. Yang turun hanya ringgit.

      Delete
    2. Sonang soja

      Ko tanam tevu sendiri, dan didihkan dlm rice cooker mak ko untuk jadikan gula.

      Jangan malas mencoba!!!

      Delete
    3. Mengapa tak cakap

      Bila beras naik... Makanlah ubi kayu...
      bila petrol naik.... Gunalah basikal...
      Bila gas naik... kumpullah kentut sendiri....
      Bila daging naik.... Makanlah kulit kayu....
      Bila harga buku naik.... Tak payahlah sekolah...
      Bila tambang naik.... Jalan kaki je lah....
      Bila susu tin naik.... Perahlah susu bini....


      Komen vanggang nak mampos

      Delete
    4. Tangan ada kaki ada cari le rezeki sendiri... Takkan nak sumbat mulut ko makanan... Bayi tiga bukan boleh le... Sumbat mulut DG putting.

      Delete
    5. Anon 11:54

      Harga barangan naik tak ada kena-mengena dengan rajin atau malas cari rezeki.

      Terutamanya kerabat-kerabat kami dan juga kerabat-kerabat kamu yang berada dalam golongan B40 yang ada anak ramai, buatlah kerja macam mana pun, pendapatan tetap tak cukup.

      Bila harga naik lagi, merekalah yang terjejas teruk.

      Orang kaya seperti kamu bolehlah cakap macam-macam. Tapi hati-hati. Dipindahkan Allah kedudukan kamu menjadi seperti mereka, baru kamu merasa sendiri peritnya.

      Delete
    6. Tambah lagi, kalau diesel naik, suruh la driver pukul brg, tak payah guna lori, jimat minyak, jimat tol, jimat kos maintenance. Cakap lain kali pakai akal. Dia org serba serbi rakyat tanggung boleh la cakap. Duit gaji beku je dlm bank.

      Delete
    7. Bukan kerja Najib nak bagi korang makan.....

      Delete
    8. Annonying 12:59

      Memang bukan kerja Najib nak bagi rakyat makan tetapi kerajaan pimpinannya perlu menyediakan kemudahan ekonomi agar rakyat boleh bekerja dan mencari pendapatan.

      Kalau setakat suruh rakyat jadi pemandu uber atau jual nasi lemak anak dara, tak payah le... kerani kedai beli getah sekerap pun boleh buat lebih dari itu.

      Delete
    9. Betul.

      Kerja Najib ialah rembat sampai licin asal pendedak dapat makan.

      Delete
    10. Pm and his kabinet dapurs selalu tak paham pasal chain reaction ni..banyak dah contoh, malas nak sebut..chain reaction yg paling besar diorg tak paham ialah bila makan duit rembat akan menyebabkan depa masuk neraka...nauzubillah

      Delete
    11. 12.59. Tu je hujah yg mampu diberi. Tolonglah, tak heran tinggal 6% je. Bagi la hujah kuat sikit. Menangis org yg awak bela baca hujah mcm ni, mungkin dia kata buat habis duit aku je.

      Delete
    12. Jibby n the gang ketawa pecah perot sambil berkata....."apa aku kesah....Haahaahaaa".... padan muka kita...

      Delete
    13. Jibby kata tak kesah
      PRU 14, yang lain kita pangkah

      Delete
  18. Nazri aziz lah gajah putih !!membazir je kerajaan bela dia ni hampas kelapa pun lagi baik.

    ReplyDelete
  19. SEMUA BARANG YANG BOLEH DINAIKKAN HARGA...AKAN NAIK SELAGI BOLEH NAIK......

    MENTERI NIE ADLAH MENTERI CAP AYAM DALAM APA-APA TINDAKAN ATAU STATEMENT YANG DIKELUARKAN......

    ReplyDelete
  20. Nazi ni Taktau makna erti gajah putih... Yg dia tau kulit putih gebu je...

    ReplyDelete
  21. golongan yang jahil lagi menyombong diri itu membara jiwanya di dalam "perjuangan" menentang pemerintah yang zalim dan merompak harta benda negara.

    kemudian tatkala ditanya kepada golongan ini apakah tuan2 kamu tidak berlaku zalim dan merompak harta benda negara, lalu dibawakan segala aib dan tipu daya tuan2nya - mereka gumam tiada mampu berkata-kata selain daripada melempar cercaan kepada yang bertanya.

    Pokoknya, wahai golongan yang jahil lagi menyombong diri - tanyakan dirimu sendiri bagaimana keadaan dan sifat tuan2 politikmu terlebih dahulu.

    PRU ke-14 semakin hampir dan ia akan membuatkan tuan2 politikmu akan dibelit pada segala tipu daya mereka.

    selama puluhan tahun hidup dibawah pemerintahan yg zalim dan merompak harta negara - nafsu dan cinta kalian pada segala kelazatan dunia tidak pernah luntur, benarlah kata orang diakhir zaman akan muncul golongan yang mendakwa ia dizalimi tetapi nafsu dan cintanya pada dunia menjadi azimat.

    apa yang perlu kamu risaukan pada waktu ini adalah bagaimana tuan2 politikmu akan membahagikan kuasa (kerusi) untuk ditandingi pada PRU ke-14 nanti ?

    Apakah MOU yg baharu ditandatangani hanya merupakan sehelai lagi kertas tanpa nilai ?? sungguh, aku juga berminat untuk melihat taring dan cakar tuan2 kamu, milik siapakah yang lebih berbisa dan lebih mencengkam.

    Oleh kerana batas agama dan bangsa bukan lagi menjadi pegangan tuan2 politikmu - maka pembahagian kuasa (kerusi) wajib diberikan secara sama rata dan sepatutnya tiada masalah.

    Satu pesanku kepada golongan yang jahil lagi menyombong diri, kamu juga harus belajar untuk melupakan batas dan hikmahnya agama dan bangsa.

    semoga cita-cita tuan2 politikmu untuk tidak saling berkhianat demi menjayakan projek "satu lawan satu" pada PRU ke-14 ini bakal menjadi kenyataan.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
  22. Nazri menteri bangang dan pengampu...hidup mewah atas dasar bodek dan suka sapu habis kontrak dan pasang bini 2,3...Tembolok sendiri diutamakan...rakyat dilupakan

    ReplyDelete








  23. MENGAPA NILAI DOLAR SINGAPURA AKAN TERUS MENINGKAT?


    Artikel ini selain bagi menjelaskan mengenai perbandingan nilai matawang bagi menjawab propaganda ProTun, mungkin juga berguna untuk mereka yang belajar dibidang ekonomi bagi memahami mengenai asas ekonomi sesebuah negara.
    —–

    – Ekonomi Singapura adalah sebuah ekonomi yang sangat unik dan tidak boleh dibandingkan dengan negara-negara lain termasuk Malaysia.

    – Mata wang Singapura tidak diapungkan secara bebas atau ditetapkan. Ia adalah rejim apungan terurus dikawal oleh Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS).

    – Singapura menggunakan dasar Kadar Pertukaran untuk mengawal inflasi manakala kebanyakan negara-negara lain menggunakan dasar kadar faedah (dasar kewangan).

    – Kadar faedah yang rendah bermakna dasar pengembangan dan kadar faedah yang tinggi bermakna dasar konsesi

    – Apabila kadar faedah rendah, pengguna dan perniagaan lebih banyak meminjam untuk membeli rumah, kereta, melabur dalam perniagaan baru atau mengembangkan perniagaan – tetapi ini menyebabkan inflasi juga akan bergerak ke atas

    – Apabila kadar faedah tinggi, perkara sebaliknya akan berlaku dan inflasi menurun.

    – Walau bagaimanapun dasar kadar faedah Kewangan tidak ‘BERKESAN’ untuk mengawal inflasi di Singapura (diterangkan di bawah)

    – Oleh itu, Dollar Singapura yang tinggi adalah sangat diperlukan untuk mengawal inflasi kerana Singapura mengimport segala-galanya – petroleum, gula, garam, sayur-sayuran, keluli, beras dan juga air.

    – Jadi Dollar Singapura yang tinggi membolehkan mereka untuk membeli segala-galanya yang dengan harga lebih murah dan mengawal inflasi.

    – Jika Dollar Singapura melemah kepada 5% -10%, inflasi mereka secara keseluruhan akan berada di luar kawalan.

    – Oleh itu Singapura tidak boleh mempunyai kadar pertukaran yang lemah – terutamanya terhadap Malaysia di mana mereka mengimport kebanyakan barangan dari negara kita. Tidak akan berlaku nilai matawang Malaysia menyamai atau melebihi nilai matawang Singapura.

    —-

    Mengapa dasar kadar faedah di Singapura tidak berkesan untuk mengawal inflasi:

    Sebab 1: Tidak ramai rakyat Singapura membeli kereta atau rumah tidak kira berapa tinggi atau rendah kadar faedah.

    – Ini kerana kereta dan rumah-rumah persendirian adalah terlampau mahal bagi kebanyakan rakyat Singapura dan majoriti daripada mereka tidak membeli kereta dan menggunakan pengangkutan awam.

    – Kerajaan Singapura juga menyediakan rumah pangsa Lembaga Pembangunan Perumahan (HDB) pada pajakan 99 tahun kepada penduduknya. Pada masa ini 83% daripada rakyat Singapura tinggal di flat-flat HDB Jadi sebilangan kecil sahaja rakyat Singapura benar-benar mempunyai keperluan atau mampu untuk membeli rumah-rumah persendirian.

    Sebab 2: Singapura adalah sebuah pusat kewangan antarabangsa dan dengan itu tidak bersedia untuk membayar kadar faedah yang tinggi

    – Ramai warga asing dan syarikat-syarikat menyimpan wang mereka di Singapura kerana peraturan privasi bank yang ketat dan juga kurang sekatan dalam pergerakan dana. Jika kadar faedah adalah rendah, bank-bank di Singapura tidak perlu membayar faedah yang banyak kepada pendeposit.

    – Sementara negara-negara lain kurang menitik berat kerahsiaan bank, Singapura telah mengamalkan dan telah melepasi Switzerland sebagai syurga yang selamat dan sulit untuk wang dari seluruh dunia.

    Aliran masuk ini daripada individu dan syarikat korporat yang ingin menyembunyikan dan merahsiakan wang mereka tidak keberatan membayar kadar faedah yang rendah selagi kerahsiaan dan privasi terjamin dan telah menguatkan lagi permintaan untuk Dolar Singapura dan seterusnya meningkatkan nilai Dolar Singapura.

    – Kerana kecairan wang murah adalah tinggi, jika perniagaan tempatan Singapura perlu meminjam wang, mereka boleh meminjam pada kadar faedah yang murah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (cont)
      Kadar faedah petunjuk semasa bagi Singapura adalah 0.05% berbanding 3.25% di Malaysia

      Juga, kadar pertukaran wang asing yang tinggi memberi manfaat yang kuat kepada Singapura dan tidak menghalang daya saing Singapura
      (sekurang-kurangnya buat masa ini):

      1. Singapura tidak mempunyai asas sumber utama untuk dilindungi.
      – Tidak seperti Malaysia yang mempunyai petroleum dan kelapa sawit serta kayu, industri pertanian dan agroculture yang sensitif kepada kadar pertukaran yang tinggi, Singapura tiada semua ini.

      2. Eksport pengeluaran barangan perkilangan Singapura mempunyai input bahan asas yang diimport dan sangat sedikit kandungan bahan tempatan
      – Apa sahaja barangan yang dihasilkan di Singapura dan di eksport, bahan mentahnya adalah diimport walaupun dolar Singapura yang tinggi menjadikan eksport mereka mahal tetapi bahan mentah yang diimport menjadi murah dan oleh itu Singapura mampu mengurangkan harga eksport atau menetapkan harga mereka dalam mata wang negara ketiga seperti US$.

      – Ini juga membuat kos buruh Singapura mahal tetapi Dolar Singapura yang tinggi juga menarik lebih ramai buruh diimport dan lebih murah (seperti dari Malaysia) untuk bekerja di Singapura. Buruh asing yang baru menurunkan kos buruh dan upah. (Ini adalah salah satu daripada sebab mengapa rakyat Singapura adalah hanya 60% daripada jumlah penduduk negara tersebut – sebab mengapa mereka marah pada kerajaan)

      Bagaimana jika kadar pertukaran Singapura menjadi lemah – terutamanya terhadap RM? Ramai rakyat Malaysia akan menjadi kurang berminat untuk bekerja di Singapura.

      3. Dasar kenaikan mata wang menarik dana asing
      – Oleh kerana Singapura merupakan hab kewangan antarabangsa, walaupun bank-bank Singapura membayar faedah deposit sangat rendah (lihat grafik) warga asing tahu bahawa nilai mereka wang dalam Singapura akan berkembang sejajar dengan peningkatan dolar Singapura.

      20170105-kadar-faedah-bank-singapura

      Peningkatan mata wang bertindak seperti kadar ‘pseudo-interest’ bagi deposit orang asing. MAS Singapura membuat pendirian mereka dengan jelas kepada penyimpan asing dengan mengumumkan secara terbuka bahawa mereka akan terus melaksanakan dasar mata wang tinggi.

      Berikut adalah satu contoh MAS memberitahu dunia bahawa mereka akan terus meningkatkan nilai mata wang:

      Monetary Policy Statement
      “In April 2015, MAS maintained the modest and gradual appreciation path of the Singapore dollar nominal effective exchange rate (S$NEER) policy band, with no change to its slope, width and the level at which it was centred. ”
      http://www.mas.gov.sg/News-and-Publications/Speeches-and-Monetary-Policy-Statements/Monetary-Policy-Statements/2015/Monetary-Policy-Statement-14Oct15.aspx

      Mana ada negara lain akan memberitahu dunia, “tengok lah, kita akan meningkatkan mata wang kita dalam 6 bulan akan datang”?

      Bayangkan jika Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) berkata dollar Singapura mereka akan susut, apa yang anda fikir akan berlaku kepada semua deposit ini dipegang oleh warga asing di Singapura?

      Mereka akan menarik balik dan membawa keluar wang mereka daripada Singapura kerana nilai wang mereka akan menyusut. Ini akan menjadi bencana bagi Singapura sebagai sumber pembiayaan yang murah dan sumber kekuatan mata wang akan runtuh.

      —-

      Jadi, jangan bandingkan negara kecil seperti Singapura dengan Malaysia yang besar kerana kedua-dua negara memiliki teras ekonomi yang berbeza.

      Harus diingat bahawa Malaysia yang menamatkan perjanjian tambatan dengan Singapura kerana Malaysia menyedari perbezaan ini.

      Bagi lain-lain negara-negara di dunia, objektif dasar ekonomi utama mereka adalah untuk mempunyai guna tenaga kerja penuh, inflasi di bawah kawalan di bawah 4% setahun dan pertumbuhan ekonomi. Mata wang yang kuat tidak pernah menjadi matlamat utama melainkan kepada Singapura.



      Delete
    2. Apa ko ingat singapore baru wujud ke??? Zaman tun m takde problem pun....phuii.

      Delete
    3. Ingat masa arwah bapa kerja diKTM johor bahru. Bila pencen balik klang. Rumah kami penuh dgn brg yg dari singapura. Asal org tanye , ooo beli kat singapura tu. Tahun 1988 masa tu. Bayangkan dgn gaji masa tu $700 boleh shopping kat sana. Tukaran matawang masa tu tak jauh. $1.00 ke.$1.10 atau $1.00 ke $1.40.tak.silap la kata arwah.

      Delete
    4. .
      .

      Kalau Pegawai Kerajaan Singapore kaki rasuah macam pemimpin UMNO, semua mengapa-mengapa tu tak terpakai.

      Dari awal semua sistem di Singapura di berjalan lancar.

      Beberapa tahun selepas menjadi Mahathir menjadi PM, Lim Kuan Yew melahir kan kegusarannya pada Kerajaan Mahathir kerana Ringgit hampir sama dengan Dollar. Sehingga Lee Kuan Yew mengalakkan orang Singapura belajar bahasa melayu.

      Rakyat Singapura mengguna duit simpanan pekerja untuk membeli rumah. Kita kena guna duit gaji untuk bayar ansuran rumah sedangkan dalam masa yang sama duit kita di laburkan dalam syarikat yang rugi.

      Wallahualam.

      Delete

    5. APA pasal org Singapore tak ramai yg mampu beli kereta?

      Tolong jawab sat.

      Delete
    6. .
      .

      Pergi Orchard Road. Kalau Menteri kata ekonomi ok (rakyat mampu) sebab ramai orang di Shopping Complex dan tempat pusat membeli belah, bermakna rakyat Singapura pun kaya-kaya.

      Jika perkhidmatan awam di Malaysia sebaik Singapura, saya pun tak beli kereta. Di Malaysia menorwl telah hampir 4 kali berlaku kejadian keluar landasan dan tersangkut berjam-jam. Komuter pernah tersadai disebabkan kelemahan sistem. Berapa kali perkara yang sama berlaku pada pengaggkutan awam di Singapura?

      Dengan ekonomi yang teruk yang saya tak mampu memiliki kereta tapi apa pilihan saya ada ? Sepatut nya dengan ekonomi yang teruk ini perkhidmatan awam di pertingkatkan tapi yang naik ialah disel.

      Orang Singapura tak payah guna kereta untuk pergi ke tempat makan kerana jarak antara satu foodcourt dengan fooadcourt yang lain hanya beberapa blok sahaja.


      Mengapa orang Singapura membeli belah di Johor Bharu ?

      Delete

    7. Mereka cuma cukup2 saja untuk keperluan harian bayar rumah, kalo ada baru lah boleh beli kereta.

      Ooi siapa tak mau kereta...
      Di Malaysia boroh am pun ada kereta....
      Peneroka pun ada kereta..
      Senang bawa anak Bini berjalan...
      Takkan nak usong semua tu dlm MRT...
      Setakat pi kerja OK la... Naik MRT..
      Nak balik rumah mentua tak kan nak jalan kaki nak usung 4, 5 anak, panas ujan mana singgah berteduh.


      Delete
    8. Artikel di atas adalah ditujukan pada graduan form 3 yg melepak kat felda. Yg bersetuju dgn artikel ni adalah org yg tak pernah ke singapore, tak tau apa apa pasal spore, tak faham ekonomi. Ekonomi spore antara terbaik di dunia kerana asasnya ialah...tiada kompromi tentang rasuah! Tiap kali musim cuti sekolah, rakyat spore akan melancong ke bali, hong kong, london, hawaii. Di spore, soal beli kereta tu soal remeh. Di sini musim cuti sekolah pakat ramai ramai balik kampung. Nampak bezanya? MAS dgn SIA, jauh bezanya. Jangan pula ada yg nak hujah bukan semua rakyat spore tu ada duit...saya cuma buat perbandingan di kalangan golongan majority middle class.

      Delete
    9. 12.24.

      Tolong jangan memandai-mandai. Awak belajar dekat mana.

      Kalau awak buka peta planet bumi, bukan Malaysia dan Singapura saja.

      Duit Malaysia jatuh relatif kepada boleh dikatakan kesemua negara, termasuk Amerika, EU, Pound, Singapura, Thailand dan Indonesia.

      Perbandingan antara Singapura adalah sebagai contoh shj kerana nilau matawang Singapura berbanding dunia masih kukuh. Oleh sebab itu nilai matawang Singapura tinggi.

      Kalau kita hendak bandingkan duit kita dengan US dollar, duit kita jatuh teruk.

      Apabila duit kita jatuh, maka orang nak harga minyak kita kena bayar lebih, harga tepung kita kena bayar lebih, harga barang elektronik pun kena bayar lebih.

      Sebab duit kita jatuh kerana nilai keyakinan negara lain kita merosot antara sebabnya adalah kerana banyak skandal.

      Kalau setakat belajar ekonomi pakai baca blog, jangan pandai-pandai nak komen. Belajar lebih lagi.

      Delete
  24. Ubat orang pencen plak kena stop. Tanpa notis putus supply ubat. Orang pencen kan ramai sakit kronik.

    Aku dah tak reti nak cakap apa keadaan negara skrng. Balik tahun 60an.

    ReplyDelete
  25. Nilai Ringgit Malaysia jatuh medadak pada zaman pemerintahan Mahathir. Jangan buat buat lupa. Pada masa tu mahathir salah kan Soros (mesti salahkan orang lain punya) Tapi sekarang dia boleh cemolot dengan Soros. Let me make this very clear. Ringgit Malaysia never (let me repeat this, NEVER) recovered since its value fell during MAHATHIR'S fuck up. Proton lebih pentingkan pekerja mereka dan supplier mereka. They don't give a fuck about Malaysians that have to pay through their nose for a sub standard car. Anak Tun Mamak sendiri yang kaya raya (dia orang menabung dari kecil) tak sanggup nak tanggung Proton. Rakyat dah tanggung Proton selama 32 tahun. Enough is enough.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes rakyat pun dah tanggung umno for ages. Enough is enough.

      Delete
    2. Madey didnt fuck us with gst. Only 6 years ago the exchange rate was rm3.20 = usd1. Now it is rm4.48 = usd1. Only 3 years ago baht 100 = rm10. Now baht 100 = rm 12.8. The ringgit was asia's worst performing currency in 2016. There was almost full employment during madey's tenure, especially during the mid 90s. Now graduates are told to sell nasi lemak and drive uber. Tell me, what the fuck do you know about the economy? You are never a businessman, you dont know nothing about the economy, that's why you are talking rubbish.

      Delete
    3. We need GST because Mahathir fucked up the ringgit. The ringgit was RM2.5 = 1 US dollar before the major screw up by Mahathir. Soros himself said it was Mahathir's fault. You can read it at : https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Ringgit+falls+Mahathir+blames+soros&*
      Full employment during the kid 90s?

      Delete
    4. Khalid, you were never a businessman, you are not a businessman, and you will never be a businessman. A real businessman goes through ups and downs of a business cycle. A real businessman doesnr talk nonsense. I know what i am talking about because i am in business since the 90s, during madey's time. You , on the other hand, simply pick up some articles and try to make a business statement. A fucked up business statement!. Well, you are talking rubbish my friend, rubbish. If you are still a college kid, research more before writing. And brush up your english...there is a difference between "almost full employment" (my statement) and "full employment" (your question).

      Delete
  26. Sedih tengok bahasa anak pak Samad....2.6 billion tak "puck up"....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Songlap 2.6B melalak
      Songlap 30B bisu

      Delete
    2. .
      .

      Masa kejatuhan ringgit zaman Mahathir, rakyat tak risau macam sekarang. Sekarang (ulang sekarang) sesiapa balik dari umrah akan cakap 'teruk duit Malaysia' ..

      Jika PM selepas Mahathir tidak dapat kembalikan nilai mata wang ringgit bermakna PM tersebut gagal. Apa perlu di buat ? Tukar Kerajaan baru. Bagi PH PPBM yang
      memerintah dan betulkan semua sistem yang telah di rosakkan oleh UMNO.

      Sekarang pelabur takut dan untuk menarik pelabur Najib bergadai dan memberi tawaran murah pada pelabur. Kalau semata-mata kerana Mahathir memang sampai mampos ringgit Malaysia tidak boleh naik.

      Wassalam.

      Delete
  27. Tumpu saje pada keselamatan negara yg berhadapan dengan krisis hutang dan kejatuhan nilai ringgit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia ni nak bankrupt ke???

      Kalo bankrupt, bila??

      Delete
    2. .
      .

      Dah muflis.

      Orang kata biar papa asal bergaya.

      Tapi Najib biar papa asal Rosmah beraya. Hari-hari raya.

      Delete


    3. Kalo papa/muflis,,, siapa nak bagi utang??

      Kalo Ko minta utang ... dia kejar ko balik.

      Delete
  28. Nazri gajah gila.. Penjilat najib tegar yg sial..

    ReplyDelete
  29. .
    .


    Genggam tangan untuk di tunjukkan pada Nazri.

    Ibu jari celah jari hantu dan jari telunjuk !

    Ambik kau Nazri !

    ReplyDelete
  30. Kalau hang kata dia tu gajah putih maka dia tu seolah-olah projek kleptokrasi bn macam 1MDB jugak lah - gagal, hasil dari songlapan.

    Dia ni sama taraf ngan menteri dari Sabah tu la. Tumpuan mereka berdua ialah Tun. Kenapa ek begitu ghairah sekali hentam Tun tak putus-putus. X nampak letih pun.

    Aah mesti ada sebab kan? Bukan main sikit punya sebab. Dek kempunan nak jadi vp lah tu setelah dua tempat kosong, kan gitu?

    Selain daripada kenyataan sewelnya nilai rm jatuh bagus utk pelancong, kita juga disentak ngan pelawaannya utk menumbuk seorang tua yang dah pencen. X tahu lah apa lah sebabnya dia nak tumbuk. Sebab Tun baling gelas kat dia yang x pecah walau pun kepalanya terlalu keras kot. Las las dia kata penumbuknya hanya penumbuk hurufiah aje. Sapa tau apa makna penumbuk hurufiah ek?

    Ye ke x mahu jadi wakil rakyat lepas ini? Bikin malu orang padang rengas aje.

    ReplyDelete
  31. Hey hey hey padang rengas sekarang ni dah jadi metropolis atas sikit dari chow kit hey hey hey...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Metropolis? Yang nampak polis jer ngirup kat kedai mamak.

      Delete
  32. Nazri gajah putih.....silap tu bro..BABI putih ada la aku nampak...

    ReplyDelete
  33. org pdg rengas mmg dah dibodohkan selama nih.. bukak la mata korang dgn perangai keluarga yb korang tu!

    ReplyDelete
  34. Kau tu babi la nazri

    ReplyDelete
  35. Sy pi thailand..org thailand ketawa bila sy nak bayar guna Rm..he he he
    Abg ambil free sajalah hati sy tak sakit..nanti pi tukar dapat kurang.tapi pda zaman Tun Berebut-rebut nak Rm.
    Betul..celik-2lah ilmu matematik dek kerana BRIM wahai org melayu..kita terima Rm10. Dia kaut semula Rm30. Anak-2 kita cucu-2 kita dan cicit-2 kitapun kena GST .dia tipu kita ibarat tarik rambut dalam tepung...tepung tidak berselerak tapi rambut dah di keluarkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan

      Dia bukan beri 10 kaut balik 30

      Dia beri 7 je tapi kaut balik dekat 50

      Delete
  36. Jauh beza bagaikan langit dan bumi si Nazri jika dibandingkan dengan Yb Tun.Cakap bukan main sombong serta biadap kerja bukan baguspun.

    Dulu konon nampak hebat sebab menumpang kecemerlangan BN di bawah Tun.Sekarang ni hanya tin kosong.Next Election,jangan undi si Nazri ni lagi n sekali dengan boss dia ya

    ReplyDelete
  37. Apa jadi dengan pejabat pelancongan dan pekerjanya. Tutup saja kementerian sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazri lebih layak buka & jaga kementerian ni:

      KEMENTERIAN PELACURAN MALAYSIA

      Delete
  38. Vendor kroni membekalkan kualiti bahan asas proton memang mengecewakan.saudara cubalah beli proton persona.cuma pertanyaan saya adakah bos2 vendor ni menggunakan proton dalam kehidupan seharian?.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...