Wednesday, 29 March 2017

TAK SAYANG JAWATAN KONON, TAPI....


Di sebalik beberapa Pas kawasan semakin banyak meluluskan usul agar parti itu memutuskan hubungan dengan PKR, Pas Selangor nampaknya agak keberatan untuk mengambil tindakan yang sama dengan cuba memberi gambaran daripada sudut yang berbeza.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Abdul Samad berkata, sekiranya usul putus hubungan itu diluluskan, ia hanya akan menguntungkan seteru politik mereka iaitu Amanah.

Katanya, keberadaan Pas dalam kerajaan negeri ialah untuk memastikan Amanah terus berada di luar lingkungan kuasa di Selangor.
Kita tak takut hilang jawatan....tapi kita takut Amanah masuk dalam pentadbiran kerajaan Selangor, ujar beliau.

Hehehe....tak takut hilang jawatan konon, tapi takut pula Amanah jadi ganti dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Dalam pengertian yang mudah, kalau Pas putuskan hubungan dengan PKR, automatik Amanah akan masuk sebagai pengganti dan hilanglah semua jawatan yang dipegang selama ini.

Selagi tak putus hubungan dengan PKR, selagi itulah Pas kekal dengan nikmat jawatan dalam kerajaan Selangor.

Dalam masa yang sama, selagi itulah Amanah dapat dihalang daripada memegang jawatan.

Bukankah ia bermakna yang dipertahankan sebenarnya hanyalah jawatan?

Itu pun masih lagi nak berdalih mengatakan tidak sayang jawatan kononnya. Lawaklah dol.... (ShahbudinHusin 29/03/2017).

176 comments:

  1. Kihkihkih..semua kaki temberang pemimpin pas ni macam bosnya hadi b.awang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang orang pas sejak dulu kaki temberang.
      Janggut saja panjang konon ikut sunah nabi,;cakap lain buat lain.
      Golongan apa ini?......
      Hanya satu saja orang pas ikut sunah nabi...bini ramai....yang lain penipu besar.

      Delete
    2. Selain dinegeri selangor bolehlah pas temberang.kahkahkahakhtuiih

      Delete
    3. banyak sangat la dalih... karang klu lepas jawatan, dah tak masyukk... takut kena kerja kat pasar malam ke... aparaaaaa...

      sebelah lain prinsip ko umpama besi keluli, sebelah lain pinsip lembut mcm span, sebelah lain prinsip ko dah membusuk... cer ko angkat kaki aje.. takde la org nak pelekeh perjuangan ko... apa sangat la amanah "buleh buat"... keh3... takkan takot kot...

      Delete
    4. terlalu byk sangat parti !!!

      Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

      Delete
    5. Kahkahkah...dulu cakap org Umno gila jawatan. Sekarang ni bila kena batang hidung sendiri, tau pulak macai PAS ni syg jawatan gak haha.

      Walaun2 & macai2, jangan lah kita terpedaya dengan nikmat donia, sesungguhnya akhirat jua lah kekal abadi.

      Maka jangan segan silu, lepaskan jawatan donia di selangor itu kahkahkah



      Delete
    6. Chiak boh liaw lah kalau dah tak ada jawatan lagi.
      Dolak dalik pas memang perkara biasa. Mereka buat apa pun tak BERDOSA.
      Tetapi kalau orang lain mereka ni lah yg terlebih dulu menyalak sakan
      Kalah anjing lagi.

      Delete
    7. anon 12:54 ko nie takde idea dah ke... nak menyemak mmg kami semua tak buley nak halanglah.. maka tampal segala kobodohan ko tu...

      tp bagi ak, masa hadapan biar Allah tentukan, tp yang batil, yg zalim, yg bangang hari ini, perlu kita ubah pada hari ini juga... agar masa hadapan kita tak tercemar dgn terukny... Allahuakbar...


      Delete
  2. Itulah namanya isle PAS, full of hypocrisy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanah dan PBBM dan PKR dan DAP sama ajer 2X5

      Delete
    2. Umno dan pas akan berkubur bersama dosa dosa mereka kpd rakyat Malaysia.
      Insha Allah.

      Delete
  3. lawak tahap lebai tersungkur ni.

    ReplyDelete
  4. MUA HAHA ! Kepala hotak kau la Is-kandar ! Kenapo tak Tanya ketua kesayangan kamu cam mana nak putus hubungan dengan PH dan main katil sama Umno ? Piii daa dei !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Next PRU nanti UMNO dan PAS akan memimpin Selangor..PKR akan kalah teruk. Percayalah

      Delete
    2. engkau sapa....jin alajibdi ke...hu..hu...?

      Delete
    3. Anon 12:56,

      Aku bukan x nak percaya kata2 ko ni, iaitu next PRU nanti UMNgOk & hamPAS akan memimpin selangor...TETAPI

      Kalau aku percaya kata2 ko di atas, seumpama aku percaya yg nenek sebelah mak ko masih dara ^_^


      Delete
    4. Anon 15:45
      Agreeeed with u...kikikikikiki.

      Delete
    5. hehe....anon 15;45.....nenek kau mash dara ye!!...hehe

      Delete
  5. Mmmang akan menguntungkan Amanah kerana jawatan yg dipegang oleh pas akan diambil oleh Amanah sebagaimana di penang..

    Pas selangor takut kena makan ikan kering setelah 8 tahun makan ayam dan kembong..
    Wang mesti diutamakan dulu dari prinsip...
    Lobai pon bedal rasuah 90 jota takkan anak buah kekeringan...
    Kalo pas betul2 pegang prinsip tak boleh kerjasama dengan parti yg ada hubungan dengan DAP dah lama pas lepaskan jawatan di Selangor..wang dulu bro..serban tetap pakai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah nak berangan...

      Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

      Delete
    2. Yang penting fulussss massssuk!!!

      Tak ada fulus tak ada lah panggilan manja cayang abang somiii Q7 tu.....ha ha ha ha
      ki kik kikkkkk

      Delete
    3. Anon 12:58,

      Aku bukan x nak percaya kata2 ko ni, iaitu next PRU nanti UMNgOk & hamPAS akan memimpin selangor...TETAPI

      Kalau aku percaya kata2 ko di atas, seumpama aku percaya yg nenek sebelah mak ko masih dara ^_^

      Delete
    4. Bkn abng somi..en somi ok...betul la ckp tun m yg pas ni gunakan agama untuk politik

      Delete
    5. Hidup BN

      Bn akan menang besar PRU 14 nanti

      Delete
  6. Sekarang ini sudah muktamad 4 parti bergabung dalam Pakatan Harapan iaitu PKR, DAP, Amanah dan PPBM.

    Pakatan akan diadakan satu logo untuk mewakili ke empat-empat parti.

    Jadi itu PAS nak cerita apa lagi?

    Akhirnya, kalau kita buka muka surat terakhir, Parti Lebai akan masuk Pakatan Harapan.

    Kalau tidak mana lagi PAS hendak pergi?

    BN tak akan terima PAS kerana Parti Komponen lain tak boleh terima dan Geng Sarawak pun tak boleh terima.

    Sekarang ini sudah bermula orang PAS sudah bernada lembut, PAS Terengganu sekarang kata, apa-apa pun boleh jadi, PAS Selangor keberatan hendak putuskan hubungan.

    Pada pandangan saya Hadi adalah orang yang berjiwa dan berakal lemah, tidak seperti Nik Aziz dan Fadzil Noor. Dia tak akan pegang jawatan Tuan Presideng selama-lamanya. Presideng yang baru akan bawa PAS balik semula ke Pakatan.

    Dulu PAS bolehlah nak jual mahal, kunonnya anak gadis perawan, ramai yang nak masuk meminang.

    Sekarang sapa yang nak masuk meminang.?

    Ibaratnya, PAS sekarang terpaksa pakai make-up, mandi bunga dan berlembut-lembut pula.

    Hari untuk jadi "King Maker" sudah berakhir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Iskandar ni dah nampak berlembut. Pemimpin PAS lain tak akan guna perkataan AMANAH. Mereka guna PAN.

      Apa kata, bubarkan je PAS Selangor, masuk AMANAH

      Delete
    2. Belum jadi lagi pun satu parti dan satu logo.
      Baru dlm perancangan.
      Nanti kena lantik siapa jadi Presiden, timbalan, setiausaha, bendahari, ketua pemuda, ketua wanita etc...

      Masa nk lantik jawatan nilah akhirnya, rancangan ni semua akan gagal.

      Dulu Zaid Ibrahim dah try. Tapi tak menjadi sebab semua parti nak jadi ketua...

      Delete
    3. Bukan bubar PAS...Bubar AMANAH masuk PAS

      Delete
    4. Anon 1256,1258,1302 Saman dulu Dato Husam pasal 90juta. Kalaulah seseorang itu berkata nak saman tapi kemudian tidak, pasti si penuduh tu betul. Samalah seperti PM cakap mana ada duit masuk di akaun peribadi dia tapi kemudian cakap ada tapi bukan untuk peribadi setelah tahu akan terbongkar dan seekor lagi Anuar Musang. Mula mula cakap Mara tidak sponsor Kelantan FA tapi bila TMJ tunjuk bukti barulah terhegeh hegeh mengaku tapi bagi alasan lain pula.
      Alasan kemudian di panggil 'Afterthought' tak boleh pakai daaa. Bila seseorang itu tidak mengaku pada permulaan tetapi a mengaku kemudian dan cuba memberi alasan, orang itu memang ternyata menipu dan bersalah kerana soalan primary nya adalah ada atau tiada. Semudah itu. Alasannya adalah secondary.
      Kesimpulannya kalau Parti dasar pembohong tiada sipa pun percaya walaupun dihidangkan dengan apa jenis alasan. Jelas dalam kes ini Tuan Budin memang betul. Pas lebih pentingkan jawatan daripada takut Amanah yang jadi penganti mereka.

      Delete
  7. shabudin anak haram...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I wish you coukd say the same to najib, the great thief....namun disumbat 90 juta....orang lain pula diseranah.

      Shahbuddin, keep up good work to expose full hypocrisy of PAS...Parti Ajaran Sesat

      Delete
    2. Apabila mereka mula mencarut (atau sebenarnya kembali mencarut) itu tandanya mereka memamng dah tak mampu keluarkan hujah dan orang yang dicaruti itu benar2 tinggalkan kesan.

      Tuan Budin keep up the good work. You have all my support.

      Delete
    3. Dah tak ada hadis dan ayat Quran yang boleh diputar-belit, mencarut le........

      Delete
    4. Kikikiki lobai sudah panas, fulus dh nk terbang. Modal jual agama dh tak laku. Duniawi la lobai..

      Delete
    5. tahap pemikiran pemakan dedak parti agama....sama seperti pemimpin2 mereka....naik pentas maki hamun orang...parti islam konon....akhlak mengalahkan yahudi mabuk...tukar je nama parti islam kepada parti kapir...

      Delete
    6. Nampak sangat artikel tuan budin adalah betul, kalo tidak tak kan meroyan mamat 926 tuh..kihkihkih

      Teruskan usaha tuan budin..

      Delete
    7. terlalu byk sangat parti !!!

      Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

      Delete
    8. Anon 1304 kikikiki yo lah angan2 ko. Dgn hadee bawang jd tuang presideng, pas boleh la ke laut dalam utk muhasabah dan muhasarawak nape satu kerusi pun tak menang. Krn org kampung dh tau pas sokong bijan dan dh dapat habuan 90 jota.. Partai agama sesat.. Jgn jgn ko kait kan politik Kotor dan bodoh ko dgn Islam.. Dgn isle mu boleh.. Faham ke dak ni? Klu mu tak fahe mu mmg kafir harbi.. Mu jgn marah ambo, tu hadee bawang yg amanat 1981..mu fahe dok..he he

      Delete
    9. Anon 13:04

      Aku bukan x nak percaya kata2 ko ni, iaitu next PRU nanti UMNgOk & hamPAS akan memimpin selangor...TETAPI

      Kalau aku percaya kata2 ko di atas, seumpama aku percaya yg nenek sebelah mak ko masih dara ^_^


      Delete
    10. Hidup BN

      Bn akan menang besar dlm PRU 14 nanti.

      Tunggu ye!! Hehehe

      Delete
  8. mother fucker laaaa shabudin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuck oof you son of the bicth..

      Delete
    2. Apabila mereka mula mencarut (atau sebenarnya kembali mencarut) itu tandanya mereka memang dah tak mampu keluarkan hujah dan orang yang dicaruti itu benar2 tinggalkan kesan.

      Tuan Budin keep up the good work. You have all my support.

      Delete
    3. Lobai sudah panas, fulus oh fulus.. Ko ikut le hadee bengong tu. Dia dh sedap dpt habuan dari 90 jota, ko pulak nk hilang fulus.. Org cerdik dh lama bye2 hadee....

      Masuk amanah

      Delete
    4. Ini ke perangai lobai berketayap..baik pi mkn kuih ketayap

      Delete
    5. Kikikiki minta cikit kuih ketayap 90 jota tu.. Kawe nk jugok merasa..

      Delete
    6. tok lebai pas sudah panas
      hahaha

      Delete
  9. Hshabudin tak makan rasuah...yg makan rasuah lobai pas dan umno ...ini anak haram kalonko nak tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau yg makan rasuah....

      Delete
  10. shabudin anak haram, ko xtnya pulak knp banduan bole lwt isteri kt spitakl pd hal banduan lain xbole dpt keistimewaan mcm apa yg dia dapat. lubang pantat mak ko laaa shabudin busuk....ayah ko lahanat

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9.33,

      Memang perangai melayu isle PAS juara sumpah seranah orang ke?

      Astaghfirullahal 'aziim

      Delete
    2. Tuan Budin,

      Saya sokong padamkan sahaja komen yang penuh carutan ini.

      Ini bukan tntg kebebasan bersuara tetapi mengawal penyakit yang boleh merekak.

      Pembawa kuman telah dikenalpasti. Padam ja carutan ni.

      Delete
    3. Saya setuju dengan John Doe,

      Harap tuan moderator, padamkan saja komen mencarut.

      Ini mesti geng-geng tak pass sekolah.

      Nak berhujah tak tahu kerana akalnya kurang mendapat zat dan vitamin sewaktu membesar. Oleh kerana itu tak pass sekolah.

      Orang macam ini memang tak boleh berhujah melainkan mencarut saja.

      Delete
    4. Aku mohon berbeza pendapat...

      Tahanlah sikit Tuan Budin. Carutan mereka bukan memberi kesan pun pada diri Tuan. Betul tak??

      Tapi... Carutan mereka memberi kesan kepada pengunjung 'atas pagar' yang melawat blog ni. Biar mereka sedar betapa teruknya perangai sebenar macai-macai PAS ni. Buruk dari bawah sampai ke atas sekali. Tak ada yang terkecuali.

      Carutan tu keluar ketika masih berserban dan berjubah. Kalau dah buang 'pakaian sunnah' tu entah apa yang bakal keluar dari mulut mereka.

      Kipidap macai PAS

      Delete
    5. betul anon 10.03...biarkan je macai parti 90j tuh...sama macam pemimpin2 mereka...naik pentas maki hamun orang...terutamanya geng2 lobai di kelantan....naik pentas segala perkataan buruk keluar...menatang...babi dan anjing...exco agama padahal...tak layak jadi exco agama...

      dari situ pengundi atas pagar akan lihat betapa buruknya akhlak parti islam...mengalahkan orang kafir...

      Delete
    6. terlalu byk sangat parti !!!

      Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

      Delete
    7. Anon 13:07

      Aku bukan x nak percaya kata2 ko ni, iaitu next PRU nanti UMNgOk & hamPAS akan memimpin selangor...TETAPI

      Kalau aku percaya kata2 ko di atas, seumpama aku percaya yg nenek sebelah mak ko masih dara ^_^

      Delete
    8. Hidup BN

      Bn akan menang besar dlm PRU 14 nanti.

      Tunggu ye!! Hehehe

      Delete
  11. Iskandar,

    Dah saman SR dan Husam?

    Bijak pandai PAS bodoh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlalu byk sangat parti !!!

      Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

      Delete
    2. Nujum belalang ini diiktiraf pihak mana?...boleh suruh orang percayaa plak cakap yg kuat klentong...
      Sblm ni kata pkr tak bertahan lama mcm semangat 46... Lobai hadi bagi 1 tahun Amanah akan mati...sekarang ade nujum baru plak..

      Delete
    3. Anon 13:07

      Aku bukan x nak percaya kata2 ko ni, iaitu next PRU nanti UMNgOk & hamPAS akan memimpin selangor...TETAPI

      Kalau aku percaya kata2 ko di atas, seumpama aku percaya yg nenek sebelah mak ko masih dara ^_^

      Delete
    4. Hidup BN

      BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti.

      Tunggu ye!! Hehehe

      Delete
  12. Dua ekor serigala yang berpakat untuk menggigit seekor lagi serigala yang tidak mahu melepaskan kepingan daging yang sedang dilahap -

    PKR DAP berpakat untuk menolak PAS dari terus memegang kuasa kerajaan negeri Selangor.

    Benarlah kata pujangga - kamu tidak akan berjumpa manusia dari kalangan haiwan, tetapi kamu akan sentiasa menjumpai haiwan dari kalangan manusia

    Bagi mereka yang berakal, berilmu serta beriman - telah diberikan peringatan dan khabar melalui Al-Quran betapa akan muncul seburuk-buruk pemimpin yang bersifat laksana kawanan serigala dan mereka akan saling mengigit (khianat) sesama sendiri.

    Lalu golongan yang jahil lagi menyombong diri berteriak di tepian jalan sambil berkata - inilah para pemimpin yang mulia sifatnya, sambil menunjuk kepada politikus berhati serigala. sejujurnya aku bingung melihat pada lisan' golongan ini yang jauh lebih buruk dari bunyian seekor keldai.

    Jika PAS tidak mahu melepaskan kuasa di Selangor kerana tamakkan kuasa, begitu juga asbabnya PKR dan DAP tidak mahu melepaskan kuasa mereka di Selangor.

    Dan disetiap caci maki, adu domba dan fitnah yang dilempar pada PAS, sesungguhnya ia kembali membelit PKR dan DAP - kerana merekalah haiwan dari kalangan manusia (rujuk pada sifat tertubuhnya Pakatan Rakyat).

    Maha Suci Allahswt - demikianlah dipisahkan sebahagian daripada para hamba-Nya (yang dimuliakan dan yang dihinakan).

    Lihatlah bagaimana kawanan serigala yang bekerjasama untuk menumbangkan mangsanya (jauh lebih besar dan kuat) setelah itu mereka akan saling mengigit demi mendapatkan habuan paling banyak untuk dirinya - demikianlah keadaan Pakatan Harapan BAHARU.

    Ada dari kalangan kamu yang begitu bangga dengan tingginya ilmu - namun kekal menjadi golongan yang jahil dan terus terpedaya dengan tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

    Allahurabbi.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Annoying 09:57 aka unknown aka sahabat

      Aku nak komen balas sikit sahaja kerana tiada satu pun fakta yang kamu bawa dalam hujah kamu.

      Ada dari kalangan kamu yang begitu bangga dengan rendahnya ilmu dan akhlak - namun begitu selesa untuk kekal menjadi golongan yang jahil dan terus terpedaya dengan tipu daya Perasuah, Perompak, Penipu, Penginaya anak yatim, Pemerkosa agama dll. yang amat jelas tidak diredhoi Allah SWT yang Maha Suci dari sebarang sifat jelek.

      Bertaubatlah sebelum kamu dipanggil menemuiNya.



      dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    2. Annoying 09:57 aka unknown aka sahabat

      Sudahkah kamu memahami fiqh aulawiyat dan kaedah mendahulukan Al-Dharuriyyat berbanding Al-Hajjiyyat berbanding Al-Tahsinat (dan kamaliyyat) dalam 'memilih ketua' yang bukan 'ketua negara'????

      Hanya mengingatkan....


      dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    3. Teori serigala bodohn jahil tak tahu kapal lanun bugis dah bocor besar tak boleh di baiki lagi...hampir nak karam...srigala masih ngigau ..beli perahu pas pon bocor jugak..mampos lah serigala dengan tuan politiknye..


      Delete
    4. Najib rompak lobai makan rasuah serigala ni masih sokong....oooo srigala jahil tak tahu ape hukum Allah bersubahat..

      Delete
    5. Lobai 37 sokong lobai hadi tak pe sebab lobai2 ni same2 makan rasuah...same2 langgar hukum Allah..same2 takut nak saman sr dan husam..

      Delete
    6. 10:56 - fiqh aulawiyat atas dasar apa yang membuatkan kamu merasa Pakatan Harapan BAHARU itu lebih Afdhal untuk diikuti berbanding UMNO/BN ?.

      Kamu mahu bicara amar Maaruf Nahi Mungkar (untuk menyelamatkan Malaysia) lalu mengambil pertolongan dari puak kafir yang jelas memusuhi ISLAM dan BANGSA

      bahkan ada dari kalangan kamu yang kini merasa tiada salahnya jika memberikan kuasa pemerintahan sama rata dengan membuang batas AGAMA dan BANGSA - Nauzubillahiminzalik.

      Sesungguhnya kamu tidak berada di dalam keadaan dharurat baik dalam urusan fardhu Kifayah mahupun didalam urusan AGAMA mu di bawah pemerintahan UMNO/BN.

      Namun begitu kamu tidak terhalang untuk mengikut kepada kepimpinan yang sedang cuba merebut kuasa pemerintahan melalui amalan sistem demokrasi.

      Kerana itu aku katakan kepada kamu pada KEWAJIPAN melantik pemegang bai'ah di dalam Pakatan Harapan BAHARU sesuai dengan tuntutan syara'.

      Jatuhnya DAP sebagai puak kafir yang memusuhi ISLAM dan BANGSA Melayu terbukti jelas dan nyata pada objektif penubuhannya (sila layari website DAP).

      1) bermatlamat menghapuskan "diskriminasi" agama dan kaum dengan konsep Malaysian Malaysia.

      2) bermatlamat menjadikan Malaysia sebuah negara sekular sepenuhnya tanpa terikat pada AGAMA dan BANGSA

      3) rujuk kembali pada ucapan dan kenyataan para pemimpin DAP yang jelas menunjukkan betapa bencinya mereka pada urusan AGAMA dan BANGSA

      4) DAP tidak memberikan bai'ahnya di dalam Pakatan Harapan BAHARU bahkan sebenarnya mereka lah yang diberikan bai'ah atas ukuran dominasi kerusi yg paling banyak.

      5) begitu banyak gerakkan NGO2 yang mempromosi gaya hidup LBGT, Pluralisme agama, feminisme acuan kafir, kebebasan mutlak hatta didalam urusan AGAMA yg bersatu sebagai COMANGO - dan inilah tulang belakang yang menyokong Pakatan Harapan BAHARU.

      6) munculnya lidah' biawak seperti seperti Siti Kassim, Marina Mahathir, Maria Chin yang membawa suara manusia yang sesat akidahnya dan golongan seperti ini merupakan sekutu kepada Pakatan Harapan.

      Allahurabbi - sekiranya UMNO itu menepati pada hampir keseluruhan daripada segala khabar (zalim,merompak,jahil,menganiaya) lalu mendatangkan dharurat kepada rakyat .. mengapa golongan kamu yang begitu dicintai dan diberikan pertolongan dari musuh' ISLAM ?

      Sedarlah diri sebelum terlambat.
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    7. macam mana dengan geng2 lobai di kelantan yang naik je pentas...maki hamun orang...menatang...babi...anjing dan sebagainya...mengalahkan akhlak orang kafir....tukar je kepada parti kafir...

      MCA dan Gerakan tak pulak sebut ye....yang tu lagi jelas memusuhi islam....siap nak letak jawatan dalam kerajaan lagi...kenapa tak bising??? sebab tak mendatangkan keuntungan kepada geng kamu???

      dariku unknown aka sahabat yang tak makan dedak dan tak sokong perembat duit rakyat

      Delete
    8. Uknown aka sahabat bn,kamu memang pandang dari satu arah sahaja...adakah kerana kamu penyokong tuan politik kamu yg tidak dapat menerima kebenaran seluruhnya atau pun kamu ini adalah species makhluk bermata satu?..

      Delete
    9. terlalu byk sangat parti !!!

      Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

      Delete
    10. Sahabat ko dh bg tau ke sape pemutus ketua ko tu? Bijan atau laki dia losemah. Ko jawap le dgn ikhlas dan dgn lidah yg fasih.. Aku tau la ko score 4 utk sastera tp dpt 9 English gred 3.lps tu ko buat sijil perguruan tu pun pokcik ko recommend. Aku kenal la ko tu..

      Delete
    11. Annoying 11:54 aka Unknown aka Sahabat

      Kerana kesuntukan masa atas tugas rasmi, terpaksa aku menjawab dalam point-form.


      10:56 - fiqh aulawiyat atas dasar apa yang membuatkan kamu merasa Pakatan Harapan BAHARU itu lebih Afdhal untuk diikuti berbanding UMNO/BN ?.

      Jawapan:
      1. Rasuah – Baru ikan bilis yang kena dakwa. Belum lagi jerung.
      2. Mempersenda agama – RUU355 hanya terpakai untuk Semenanjung sahaja
      3. Menjual hartanah kepada China – USD2.1b in real estate (bukan manufacturing)

      Kamu mahu bicara amar Maaruf Nahi Mungkar (untuk menyelamatkan Malaysia) lalu mengambil pertolongan dari puak kafir yang jelas memusuhi ISLAM dan BANGSA

      Jawapan:
      1. MCA itu Islam ke? Gerakan tu Islam ke? MIC tu Islam ke?
      2. China komunis tu bukan musuh Islam ke?

      bahkan ada dari kalangan kamu yang kini merasa tiada salahnya jika memberikan kuasa pemerintahan sama rata dengan membuang batas AGAMA dan BANGSA - Nauzubillahiminzalik.

      Jawapan:
      1. Fitnah, siapa membuang batas AGAMA DAN BANGSA. Bukankan itu contoh dari BN
      2. Pulau Pinang diperintah DAP. Bukankah sebelum ini Gerakan yang kuasai. UMNO di mana??

      Sesungguhnya kamu tidak berada di dalam keadaan dharurat baik dalam urusan fardhu Kifayah mahupun didalam urusan AGAMA mu di bawah pemerintahan UMNO/BN.

      Jawapan:
      1. Sudah masuk peringkat dharurat bila ada rakyat yang bunuh diri akibat tekanan hidup.
      2. Sudah ada yang mencuri untuk memberi susu untuk anak.

      Namun begitu kamu tidak terhalang untuk mengikut kepada kepimpinan yang sedang cuba merebut kuasa pemerintahan melalui amalan sistem demokrasi.

      Jawapan:
      1. Tidak terhalang??? Guru disekat mendekati pembangkang tapi boleh pula memegang kuasa di semua peringkat dalam BN
      2. Sumpah laknat wajib mengundi BN hanya kerana RM50 tambang balik mengundi.

      Kerana itu aku katakan kepada kamu pada KEWAJIPAN melantik pemegang bai'ah di dalam Pakatan Harapan BAHARU sesuai dengan tuntutan syara'.

      Jawapan:
      1. Dah jawap berulang kali. Mengapa pandir sangat.

      Jatuhnya DAP sebagai puak kafir yang memusuhi ISLAM dan BANGSA Melayu terbukti jelas dan nyata pada objektif penubuhannya (sila layari website DAP).

      1) bermatlamat menghapuskan "diskriminasi" agama dan kaum dengan konsep Malaysian Malaysia.

      Jawapan:
      1. Tak faham ke apa makna diskriminasi. PAS mendiskriminasi orang Asli tu tak apa pulak.

      2) bermatlamat menjadikan Malaysia sebuah negara sekular sepenuhnya tanpa terikat pada AGAMA dan BANGSA

      Jawapan:
      Dah laksana ke belum? Aku pun bermatlamat nak hidup di bulan. Boleh buat ke?? Kalau belum buat dan tak boleh buat apa masaalahnya. Perlembagaan Negara tu ingat boleh tukar dengan mudah ke??

      3) rujuk kembali pada ucapan dan kenyataan para pemimpin DAP yang jelas menunjukkan betapa bencinya mereka pada urusan AGAMA dan BANGSA

      Jawapan:
      Tak ada pun dalam objektif penubuhan DAP. Setakat cakap, MCA, Gerakan, MIC pun sama, Mengapa diam???

      4) DAP tidak memberikan bai'ahnya di dalam Pakatan Harapan BAHARU bahkan sebenarnya mereka lah yang diberikan bai'ah atas ukuran dominasi kerusi yg paling banyak.

      Jawapan:
      Siapa ketua pembangkang? Siapa Menteri Besar Selangor selepas PRU13. Jangan buta fakta.


      Bersambung

      Delete
    12. SAMBUNGAN

      5) begitu banyak gerakkan NGO2 yang mempromosi gaya hidup LBGT, Pluralisme agama, feminisme acuan kafir, kebebasan mutlak hatta didalam urusan AGAMA yg bersatu sebagai COMANGO - dan inilah tulang belakang yang menyokong Pakatan Harapan BAHARU.

      Jawapan:
      Menteri macam jantan tu siapa? Bukankah dia berada dalam UMNO? Mengapa kamu lantik. LGBT lah bukan LBGT.....

      6) munculnya lidah' biawak seperti seperti Siti Kassim, Marina Mahathir, Maria Chin yang membawa suara manusia yang sesat akidahnya dan golongan seperti ini merupakan sekutu kepada Pakatan Harapan.

      Jawapan:
      Kamu tak sesat ke? Ada yang mengatakan hudud 0.001% dari hukum Islam tu tak sesat ke?

      Allahurabbi - sekiranya UMNO itu menepati pada hampir keseluruhan daripada segala khabar (zalim,merompak,jahil,menganiaya) lalu mendatangkan dharurat kepada rakyat .. mengapa golongan kamu yang begitu dicintai dan diberikan pertolongan dari musuh' ISLAM ?

      Jawapan:
      Sebab mereka bukan musuh Islam dan sentiasa berbicara tentang konsep ‘ADIL’. Kamulah yang takut dengan meritokrasi sebab hanya lulusan 'PhD' (perangai hasad dengki) kamu.


      Aku pulangkan perkataan kamu….. Sedarlah diri sebelum terlambat.



      dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    13. Banyak komen hentam mat serigala jahil berlagak pandai...bahasa alahkan sastrawan negara...gaya tulisan stail cer Pennis..

      Delete
    14. lalu si jahil itu bertanya apa bezanya DAP dan MCA atau 14 rakan kompenen Barisan Nasional ? setelah si jahil itu tidak lagi sanggup untuk membela tipu daya DAP yang bersifat kafir harbi.

      1) MCA, MIC atau 14 rakan kompenen termasuk UMNO yang membentuk Barisan Nasional (sebelumnya dikenali sebagai PERIKATAN). bai'ah kuasa pemutus diberikan kepada UMNO lalu sempurnalah urusan yang paling utama mengikut pada hukum syara'.

      Demi Allahswt - jika tidak kerana hadirnya kuasa pemutus di dalam Barisan Nasional nescaya ia telah lama hancur akibat dari sifat khianat sesama sendiri - seperti hancurnya Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

      MCA telah hilang kuasanya akibat ditinggalkan bangsa sendiri sejak dari tahun 2008 (PRU ke-12) kerana mereka melihat DAP berjaya membentuk pakatan yang bai'ahnya tidak lagi berada berlandaskan AGAMA dan BANGSA (ISLAM/MELAYU).

      Kamu berteriak di tepi jalan
      1) kami MELAYU moden
      2) kami berpelajaran tinggi
      3) kami tidak RASIST
      4) Kami bukan pelampau Agama

      Lalu kamu membuang nikmat' dan amanah terhadap AGAMA dan BANGSA demi untuk mendapatkan redha si kafir - sedangkan si kafir itu tidak sesekali membuang BANGSA nya.

      1) pernah mereka memanggang lima ekor babi sempena CNY sebagai simbolik kemenangan Pakatan Rakyat mendapat 5 buah negeri selepas usai PRU ke-12.

      2) krisis rampasan ARAK yang akhirnya DAP mengarahkan agar dipulangkan kembali (walaupun rampasan itu dibawah kuasa exco kerajaan negeri).

      3) penganugerahan tanah selama 999 tahun serta menghidupkan kembali lesen perlombongan bijih timah (yg tanah bekas lombong itu akan diberikan kepada pengusaha selama 999 tahun).

      4) pembatalan undang2 rumah ibadat bukan Islam yang menghadkan ruang dan jumlah pembinaannya - bahkan memberikan peruntukan secara wajib.

      5) penghapusan DEB (dasar ekonomi baru) dan segala keistimewaan AGAMA dan BANGSA yang terkandung didalam perlembagaan secara perlahan-lahan.

      Mari lihat siapa yang memberi bai'ahnya menerusi peristiwa ini

      1) dua bekas ADUN PKR dan seorang ADUN DAP yang "belot" sehingga runtuhnya kerajaan serigala di Perak - gambarnya di letakkan sebagai hamparan pintu masuk ibu pejabat DAP lalu mereka memijaknya dengan perasaan yang marah.

      2) DAP memecat seluruh JKKK lantikan ahli PAS di Pulau Pinang setelah ditendang keluar PAS dari Pakatan Rakyat hasil konsesus bersama PKR.

      3) DAP memecat sebilangan adun PKR di dalam kerajaan negeri Pulau Pinang (GLC negeri) kerana tidak menyokong usul DUN yg dibentang DAP

      4) DAP bukan sahaja menolak cadangan PPBM bahkan membalasnya dengan seruan yang mengingatkan agar tidak membawa perjuangan AGAMA dan BANGSA didalam Pakatan Harapan BAHARU.

      Inilah sebahagian dari PERBEZAAN diantara DAP dan MCA.

      Mengikut usul fiqh diantara DAP/PH berbanding UMNO/BN siapa yang lebih membawa dharurat pada AGAMA dan BANGSA ??

      Pesan ku - jangan kamu terlalu mengejar kelazatan dunia dengan berpegang pada segala janji dan tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat


      Delete
    15. Annoying 15:27 aka unknown aka sahabat

      Nak muntah aku membaca berberapa ayat pertama komen kamu sebab semuanya cerita yang dah basi.

      Panggang babi selepas PRU 12 - tahun 2008
      Krisis pulangkan arak - tahun 2009
      Anugerah tanah 999 tahun - tahun 2012

      Bla... Bla.... Bla...

      Mengapa tak bawak cerita tahun 1900????, Zaman Hang Tuah ke?????

      Sekarang ni tahun 2017 lah Sahabat BN. Dalam politik, seminggu pun dah cukup lama untuk berlakunya bermacam-macam perubahan.

      Kau nak sangat tahu siapa 'ketua' dalam Pakatan. tunggu je minggu depan akan diumumkan. Ini cerita berberapa jam lepas.

      Buang masa aku je nak jawab cerita 'zaman puyuh berekor' ni...



      Dari unknown aka sahabat JR

      Delete
    16. Sahabat cendiakawan SPM....kih kih kih gebang gebanf

      Delete
    17. Unknown aka sahabat,
      Tolong jawap Jho Low tu siapa kepada kamu. Sama sama Melayu? Sama Islam ?,atau Sama sama Bumiputra atau Apa ? Kenapa cina gemuk tu klepet harta rakyat malaysia tapi tiada suara langsung dari UMNO BinEnd dan Pas Pis Pus al putar alam bin putar belit. Kau barua taek low pun diam saja. Itulah Dubok pemakan bangkai aka unknown aka sahabat aka penkhianat rakyat.
      JANGAN LUPA,JAWAP JANGAN TIDAK JAWAP.

      Delete
    18. Hidup BN

      BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti.

      Tunggu ye!! Hehehe

      Delete
  13. .
    .

    Budin kau menang. Kau buat orang sampai mencarut walaupun bukan niat kau. Kau biarkan supaya orang dapat nilaikan Islam apa kah yang di ambil oleh penyokong PAS.

    hihihi.. bravo.

    Dari isu PAS Selangor bernafsu kan jawatan walaun pergi isu ke hospital.

    Walaun bodoh! Bukan Anwar lah yang dapat keistimewaan tetapi Wan Azizah sebagai ahli Parlimen.

    Semua orang dalam PAS memang bodoh. Ada yang kata sesat. Di Trengganu Adun PAS yang bawak isu Enakmen Hudud dan Qisas Terengganu yang tertangguh selama 15 tahun.

    Ini semua tanda-tanda bakal ahli neraka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanda tanda bakal ahli neraka?? Sedapnya mulut..

      Yg ahli DAP, PKR dan AMANAH tu bukan ahli nerala jugak ke??

      Masuk syurga atau neraka bukan disebablan dia jadi ahli parti politik mana...

      Yg menentukan ialah ketakwaan mereka..

      Delete
    2. .
      .

      Ciri-ciri orang bertakwa tidak berbohong, kaki putar belit dan menjaga maruah. Ini yang kita cakap yang kat sini.

      Bila kena tuduh 90 juta dalam Affin Bank langsung tak pertahan kebenaran dan maruah.

      Orang Islam percaya akan di soal baik buruk amalan nya. Kalau memcuri tangan yang kata ya tangan ini lah yang memcuri dan kalau bersedekah tangan juga yang kata ya tangan ini lah yang memberi sedekah.

      Tiba bila di tuduh 90 juta tak kan senyap ..

      Memang bukan ahli politik mana tetapi pendirian (penDIRIan) dia yang mana, kebenaran atau pada yang batil.

      PKR, AMANAH dan DAP tak masuk neraka sebab politik yang tak berpendirian dan putar belit. Makna nya mereka masuk nereka sebab lain.

      Dosa orang PAS sebab menjual dan suka guna kan agama untuk kepentingan politik..


      Delete
    3. Kalo ikut setan masuk neraka laa...subahat dengan perompak bukan ikut setan?subahat dengan pemakan rasuah bukan ikut setan?

      Sendiri pikir laa kalo otak tarak di kepla lutut..

      Delete
    4. Rasanya apa yang menimpa parti PAS sekarang adalah kerana sembayang hajat satu stadium dulu. Nak K.O. UMNO.Akhirnya sendiri yang K.O.

      Delete
    5. Rasanya apa yang menimpa parti PAS sekarang adalah kerana sembayang hajat satu stadium dulu. Nak K.O. UMNO.Akhirnya sendiri yang K.O.

      Delete
    6. Hidup BN

      BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti.

      Tunggu ye!! Hehehe

      Delete
  14. Sekiranya PH benar-benar mempunyai kekuatan di Selangor, saya cadangkan YAB Azmin gugurkan semua exco dan pegawai-pegawai lantikan politik dari Parti PAS dalam kerajaan negeri Selangor sebelum muktamar pas pada akhir april nanti. Ini kerana exco dan pegawai-pegawai pas tetap tidak akan meletak jawatan dalam kerajaan Selangor walaupun keputusan muktamar sebulat suara bersetuju untuk putus hubungan dengan PKR. Mengikut Perlembagaan PAS, keputusan muktamar hanya boleh dilaksana setelah mendapat mendapat kelulusan Majlis Sura Ulamak(MSU) dan saya yakin MSU hanya akan bersidang untuk membincangkan keputusan muktamar tersebut selepas parlimen dibubarkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Mula-mula saya pun berfikiran begitu. Tetapi itu lah yang PAS harapkan. Sekarang PAS muka semakin tebal.

      Dah nak letak jawatan tak boleh. Nak Azmin pecat sampai sekarang tak di pecat.

      Kita tenguk rebana di palu. Lagu apa yang di dendangkan.

      Delete
    2. Azmin baik hati nak buktikan pkr masih tolernsi sesama islam...tp kalo betul pas tak boleh kerjasama dengan pihak yg ade hubungan dgn dap pas sendiri kena undur...pegang prinsip..olang cina kata cakap selupe bikin..pkr tak kata nak putuskan hubungan pas..pas yg kata gitu...jadi ape tunggu lagi... Chow leer..jangan banyak cakap putar2 mcm putar seban plak..

      Delete
    3. Pemimpin-pemimpin pas tidak boleh letak jawatan sesuka hati melainkan mendapat kebenaran atau arahan dari pimpinan tertinggi atau MSU. Sekiranya buat tindakan tanpa kebenaran pemimpin dikira tidak wala' kepada pemimpin dan boleh dipecat dari parti seperti Dato' husam Musa.

      Delete
    4. tu namenye sayang ke jawatan, bro... tu namenye tak berprinsip, bro... tu namenye tak tahu malu, bro... tu namenye parti dah nak membusuk... mayat klu dah start busuk, orang tanam je... tp klu mcm nie, org benamkan aje parti nie kat lombong...


      Delete
    5. Azmin takut singkirkan PAS sebab dia pun mengharapkan PAS...AMANAH sebenarya tak boleh diharap dan terlalu lemah...

      Itu sebab Azmin masih simpan PAS

      Delete
    6. .
      .

      Kalau Azmin mengharapkan PAS sila letak jawatan, tenguk tindak balas Azmin.

      Azmin terima atau tolak? Kalau tolak makna nya Azmin mengharap kan PAS dan PAS boleh demand ..

      Apa yang terjadi .. tak sudah-sudah dengan usul ..
      Jangan buat macam hudud. Usul hudud tapi bentang RUU..


      Nanti kena gelar Lebai Usul.. marah pulak.



      Delete
  15. Pengusiran (Al-Ĥashr):14 - Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. Permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu, sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengerti.

    Benarlah firmanNya. Pakatan Rakyat? Apa pula nasib Barisan Harapan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Jika kamu tidak rasa mengigil dan rasa gemuruh, tak payah lah nak guna ayat Al Quran.

      Delete
    2. Annoying 10:25

      Dah berkali-kali kamu main ceduk je ayat Quran mengikut nafsu kamu. Jangan baca terjemahan sahaja, baca kajian tafsirnya sekali. Jangan terjerumus ke lembah hina hanya kerana kamu tak tahu hujung pangkal kenapa ayat itu diturunkan.

      Delete
    3. Nabi Yunus (Yūnus):41 - Jika mereka mendustakan kamu, maka katakanlah: "Bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. Kamu berlepas diri terhadap apa yang aku kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan".

      Delete
    4. Odtad tayar celop...dia sendiri tak paham ape dia tampal..

      Delete
    5. Dan apabila engkau MEMBACA Al-Quran (wahai Muhammad), Kami jadikan perasaan ingkar dan hasad dengki orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat itu sebagai dinding yang tidak dapat dilihat, yang menyekat mereka daripada memahami bacaanmu.
      (Al-Israa' 17:45)

      Dan Kami jadikan (perasaan itu sebagai) tutupan yang berlapis-lapis atas hati mereka, juga sebagai penyumbat pada telinga mereka, yang menghalang mereka dari memahami dan mendengar kebenaran Al- Quran; dan sebab itulah apabila engkau menyebut nama Tuhanmu sahaja di dalam Al-Quran, mereka berpaling undur melarikan diri.
      (Al-Israa' 17:46)

      Binatang Ternak (Al-'An`ām):26 - Dan mereka melarang (orang lain) mendengarkan Al-Quran dan mereka sendiri menjauhkan diri daripadanya, dan mereka hanyalah membinasakan diri mereka sendiri, sedang mereka tidak menyadari.

      Delete
    6. Ustaz pas pis pus

      Delete
    7. macam sorang exco agama di kelantan daaaa....tak tahu apa yg disampaikan...kesiannn.....kih kih kih...

      Delete
    8. Jgn lupa en somi audi q7 tu..bkn main angkuh dia jawap..name je ularma

      Delete
  16. PAS janggut panjang, Kambing pun janggut panjang.
    Satu boleh pakai, yang satu lagi penipu , dan tak boleh pakai.
    Bukan susah nak pilih pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP/PKR/PBBM dan AMANAH yg tak boleh pakai...

      Penipu rakyat!!!

      Delete
    2. Ko jer yg boleh pakai walo kaki klentong

      Delete
  17. agak agak berapa dato iskandar hilang bila dah tak berada dlm selangor state

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ribu ribu puluh2 ribu bro...tu pasal kena putar2

      Delete
    2. Motto pas selangor..biar hilang maruah diri jangan hilang jawatan!!!

      Delete
    3. terlalu byk sangat parti !!!

      Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

      Delete
    4. Ahlul nujum negara umno berkata2.. Auta ahlul nujum tak bertauliah..

      Delete
    5. Kalau dah hilang jawatan maknanya tak dapat cari makanlah.
      Terpaksa buat kerja asal pi ceramah tadah sejadah tadah serban minta derma untuk beli beras.

      Delete
    6. Hidup BN

      BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti.

      Tunggu ye!! Hehehe

      Delete
  18. Kalau pun hilang jawatan, tubuh saja parti baru. Moga2 berjaya.

    ReplyDelete
  19. Saya memang tidak percaya kepada parti pas walaupun saya mengundi pas itupun untuk menyingkirkan umnok.Macam mana nak sokong ruu355 , tuang ahWANG pun tangguh monteng, apa hukumnya dia tangguh-monteng bentang ruu355?adakah kita satu hati panggil aWANG sebagai politik biawak? Setuju...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokongan kepada undang2 persendirian lobai kena ikut cara tuang amanat 1981 yang monteng dan tangguh bentang.Kalau tuang amanat 1981 kapirkan muslim, kita reramai kapirkan dia.Dalam politik suara ramai adalah lebih penting dari suara seorang yang suka mencarut kata2 kesat.

      Delete
  20. Shah,

    Minta maaf...diversion.

    WHY IS UMNO BLOGGER SO KEEN TO EXPOSE JOHOR'S CORRUPTION? Is it to knock down khaled nordin?????? See Article below.

    BOMBSHELL – KHALED’S MEN SLEEPLESS IN JOHOR: DID SULTAN TELL MACC TO STOP INVESTIGATIONS OR STOP CORRUPTION – UMNO BLOG

    http://lifeofaannie.blogspot.my/



    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello .
      Sedih ke pabila blog blog UMNO tak ada pengunjong sampai nak iklankan kat sini ??

      Delete
  21. Another Diversion....

    Gangsters Were Paid RM30 Million To Murder My Dad - Pascal Najadi Claims New Information..

    Read....

    There will be a retrial on the murder of Hussein Najidi

    interesting

    ReplyDelete
  22. ADAKAH CAMPUR TANGAN RAHMAN DAHLAN MENYEBABKAN PETRONAS MEMBAYAR HARGA MINYAK MENTAH DARI SAUDI YANG LEBIH MAHAL?

    Saya masih menunggu jawapan dari Dato’ Seri Abdul Rahman Dahlan mengenai peranan sebenar yang dimainkan serta bahagian khusus di dalam perjanjian usahasama di antara PETRONAS dan Saudi Aramco di dalam projek RAPID yang telah beliau campuri.

    Dua hari lalu, media melaporkan bagaimana Dato’ Seri Abdul Rahman Dahlan mendabik dada kononnya beliaulah penyelamat projek RAPID kerana telah berjaya meyakinkan Saudi Aramco untuk menyertai projek setelah rundingan tergendala selama 2 tahun. Media propaganda Umno/BN memasang cerita mengenai kejayaan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak membawa masuk “pelaburan berjumlah USD7 bilion (RM30.98 bilion)” sebagai bukti ekonomi negara masih kukuh walaupun Perdana Menteri dikaitkan dengan pelbagai skandal besar seperti 1MDB.

    Saya menyusuri perkembangan rundingan projek RAPID yang dijalankan oleh PETRONAS seperti yang dilaporkan oleh media. Ada dua kenyataan penting PETRONAS yang tidak begitu mendapat perhatian tetapi memberi isyarat besar bahawa isu campur tangan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak di dalam pengurusan PETRONAS perlu diberi perhatian yang lebih serius.

    Dalam satu temuramah ekslusif dengan editor media yang dilaporkan oleh The Star (rujuk http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/02/22/petronas-clears-the-air-on-partnerships/#M5rs4Gy0OD6tJ4th.99 ), Presiden/CEO PETRONAS, Datuk Wan Zulkiflee Wan Ariffin menegaskan beberapa perkara berikut:

    1. PETRONAS tidak pernah bergantung kepada suntikan dana dari syarikat lain atau rakan kongsi untuk menyiapkan sesuatu projek. Oleh itu, keputusan mengenai sesuatu projek tidak bergantung kepada keputusan rakan kongsi untuk menyertai sesuatu projek atau tidak

    2. Apabila PETRONAS memutuskan untuk memulakan sesuatu projek, keperluan kewangan bagi keseluruhan projek telah diambil kira dan tidak timbul soal memerlukan suntikan dana untuk menyelamatkan sesuatu projek


    Penjelasan Datuk Wan Zulkiflee (yang dikenali ramai di dalam industi minyak dan gas dunia sebagai salah seorang profesional yang terbaik dalam industri itu di dunia) memberi gambaran yang berbeza berbanding dengan propaganda pentadbiran Dato’ Seri Najib; bahawa seolah-olah orang-orang politik seperti beliau dan Dato’ Seri Rahman Dahlan telah “menyelamatkan” projek PETRONAS itu dengan membawa masuk “suntikan dana” dari Saudi Aramco.

    Sebab itu, saya mengingatkan Dato’ Seri Abdul Rahman Dahlan supaya berhenti berkokok propaganda politik dan memainkan peranan sebenarnya sebagai menteri yang merancang ekonomi untuk menangani masalah meruncing pengangguran anak muda dan harga barang yang naik mendadak.

    Satu lagi perkara yang merunsingkan saya ialah laporan sebelum “campur tangan” Dato’ Seri Najib di dalam rundingan di antara PETRONAS dan Saudi Aramco memberi gambaran ada beberapa perkara yang belum mendapat persetujuan (maka rundingan berlanjutan sehingga 2 tahun). Rujuk laporan media oleh Reuters (http://www.reuters.com/article/us-saudi-aramco-petronas-analysis-idUSKBN15B0YW) bertarikh 27 Januari 2017 iaitu beberapa hari selepas berita keputusan Saudi Aramco untuk menggantung penyertaan di dalam projek RAPID dilaporkan di seluruh dunia.

    Laporan Reuters itu dengan jelas menyebut bahawa sumber Reuters dari Saudi Aramco menyatakan keputusan menggantung penyertaan Saudi Aramco dibuat setelah mereka mendapati pulangan pelaburan yang tidak mencukupi.

    Ini bermakna salah satu punca utama kenapa tidak ada persetujuan di antara PETRONAS dan Saudi Aramco sebelum campur tangan Dato’ Seri Najib dan Dato’ Seri Abdul Rahman Dahlan adalah berkisar mengenai kadar keuntungan pelaburan yang ditetapkan oleh Saudi Aramco yang mungkin tidak dipersetujui oleh PETRONAS.

    Rakyat perlu memahami bahawa perjanjian yang ditandatangani oleh PETRONAS dan Saudi Aramco melibatkan persetujuan Saudi Aramco untuk membekalkan minyak mentah yang menjadi bahan asas untuk ditapis dan diproses di kompleks penapisan minyak dan petrokimia RAPID yang diusahakan PETRONAS.

    ReplyDelete
  23. Benarlah kata pujangga - kamu tidak akan berjumpa manusia dari kalangan haiwan, tetapi kamu akan sentiasa menjumpai haiwan dari kalangan manusia (unknown aka sahabat)

    Haiwan yg dimaksudkan oleh pujangga mungkin manusia yg memilih dedak sebagai makanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat tu serigala jahil umno..

      Delete
  24. terlalu byk sangat parti !!!

    Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu..bn kalah besar..please rephrase your sentence

      Delete
    2. BN akan menang besar ...percayalah!!

      Pertandingan 3 penjuru akan meyebabkan pembangkang kalah teruk nanti

      Contoh semasa PRN sarawak , PRK sungai besar dan PRK Kuala kangsar...

      Delete
    3. Nujum ni jahil politik..prk sungai besar bersatu blm wujud...pas pon berterabor....isu pon tak sama...
      Budak mabuk pil kude per tauu..

      Delete
  25. PAS parti busuk hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan AMANAH DAN PBBM ke yg parti busuk hati??

      Delete
    2. Ko dan najib yg busuk hati najib rompak ko sokong..

      Delete
  26. Sudah terang lagi bersuluh. Adakah AMANAH yakin boleh memerintah Selangor? Begitu juga PPBM. Tidak seperti BN. Rakyat walaubagaimanapun lebih yakin dengan UMNO kerana sudah 50 tahun memerintah. Ini bukannya cubaan semata-mata. Lihatlah di Penang. Agak sukar mengembalikan BN memerintah di sana setelah diranap oleh Parti Komunis Alaf Baru. Pergolakan sudah jelas berlaku dalam PPBM. Bagaimana pula hendak menawan kerajaan??

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko namoak sangat jahil tp ade gati nak komen...pkr yg akan bertanding kerusi yg kebih banyak..
      Pergolakan ape dlm bersatu? Tak ade pon..reka2 plak ko ni...kalo ade tak sependapat umno pon ade..

      Delete
    2. New castle university aka hospital bahagia tanjung rambutan

      Delete
  27. Watak Mahathir Dalam Drama "Menantu Hantuk Kepala Mentua"
    Episod kontradiksi baru bermula. PPBM cuba menunjangi Pakatan Harapan (PH). Mereka mencadangkan nama dan logo baru. Malah mereka menyatakan keperluan PH menjadi gabungan parti berteraskan Melayu. Tidak menunggu lama untuk PPBM mendedahkan nafsu besar mereka. Sebab itu mereka mencadangkan PH meniru konsep BN. Nah, apa respon DAP, PAN dan PKR?



    DAP awal-awal lagi tidak menyangka PPBM membuat cadangan sedrastik begitu. Hinggakan Lim Guan Eng menyangka cadangan itu hanya mainan media pro UMNO. PAN pula lebih sudu dari kuah dalam mempertahan hegemoni DAP. PKR pula jelas tidak bersetuju kerana mereka juga parti rencam kaum.

    Saat darah masih manis, tidak sukar untuk mereka duduk semeja mencari keselarasan hasrat dan kata. Umpama orang baru dapat menantu. Kentut menantu pun berbau wangi. Tengoklah sebulan dua nanti. Menantu hendak ubah itu ini di rumah mentua. Bukan sekadar susunan kerusi meja mahu diubah. Malah geran tanah pun menantu minta pinda.

    Lim Kit Siang bermenantukan Mahathir. Konon menantu ini mampu menjadi aset untuk mengambil alih Putrajaya. Rupa-rupanya Lim Kit Siang tak menduga menantu yang sudah lanjut usia ini masih kuat degil dan keras kepalanya. Kalau Lim Kit Siang itu ruas, maka Mahathir sudah menjadi bukunya.

    Demikian episod sebuah drama “Menantu Hantuk Kepala Mentua”. Episod seterusnya penonton akan dihiburkan dengan teknik plot konflik. Adakah PPBM berjaya mengubah nama dan logo baru? Dan apakah sikap DAP dalam melayani menantu selepas habis manisnya nanti?

    Drama lebih menarik dengan gabungan dua tiga konflik yang kompleks. Cubaan Mahathir menguasai PH tidak akan habis di sini. Rakusnya akan lebih menyinga ketika pembahagian kerusi untuk ditandingi nanti. Ketika itu Wan Azizah dan Mat Sabu akan panas punggung. Telinga berasap menahan haba dalaman. Rasanya klimaks drama akan berlaku menjelang PRU14. Teknik plot peleraiannya pula akan menjadi pengakhiran sebuah drama pasca PRU14.

    Maka tepatlah firasat Tuan Guru Haji Hadi (TGHH). BN dan PH – kedua-duanya adalah biawak hidup. Menyertai mereka adalah seperti mendukung beban dan cakarannya. Dalam kata lain, tiada beban, batu digalas. BN koliasi korup menjahanamkan ekonomi dan kemakmuran negara. PH pula dua daripada empat komponennya adalah parti setahun jagung yang ditubuhkan atas dasar dendam dan kecewa. Agenda PAN untuk menumbangkan PAS. Agenda PPBM untuk menjatuhkan Najib. Maka secara jujurnya di manakah agenda membela rakyat dan keikhlasan perjuangannya?

    Penutupnya, sekiranya Najib ditewaskan atau berundur, ada atau tidak kemungkinan Mahathir, Muhyidin Yassin dan gerombolannya kembali ke pangkuan UMNO/BN? Mahathir telah buktikan; dia keluar UMNO dan dia buat pusingan. Justeru, apakah jaminan rakyat tidak diperbodohkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow tukang kopi pes tulisa cer pennis bingai..dah start..

      Delete
    2. apa lagi yang dia boleh buat.. tiru perangan china la... abis semua dia tirukan aje.. nak iphone pun buley klon... nak toyota sebijik pun buleh klon...

      Delete
  28. PKR tak pernah putuskan hubungan dengan sahabat, tapi selalu cela sahabat
    PKR tidak pernah putuskan hubungan dengan sahabat, parti sahabat, itulah mafhum kata-kata azmin ali. Ertinya PKR selalu menjaga hubungan dengan parti sahabat.

    PKR ini memang pandai bermuka-muka. Pandai memutar lidah.



    Azmin ali ini naik jadi MBpun dengan usaha PAS. DAP mati-mati nak wan azizah menjadi MB setelah khalid ibrahim difitnah dengan fitnah busuk lantung musuh politiknya dalam PKR. Anwar disumbat mereput dalam penjara, maka wan azizahlah pilihan DAP untuk menjadi boneka jika menjadi MB selangor. Namun PAS mencadangkan azmin kerana tahu kalau kak jah menjadi MB, kak jah bakal menjadi puppet kepada DAP.

    Sekarang azmin macam kacang lupakan kulit, kaduk naik junjung.

    Pemimpin pas disindir, lebailah, itulah, inilah. Lagilah makcik zuraidah, lebihlah lancang mulutnya mengalahkan murai.

    Mereka ini lupa bahawa PASlah yang bermatian menggerakkan jenteranya membantu memenangkan mereka dalam PRU13. Jentera PAS siang malam berkempen. Nak harapkan jentera PKR, tak adalah. Balik-balik kempennya free anwar, menangis mengugu meminta simpati.

    Bila pemimpin PAS disindir, tetaplah ahli bangkit mempertahankan. Akar umbi bingkas mencadangkan PAS memutuskan hubungan dengan simulut lancang, mulut yang tak bertapis bak kata orang tua-tua. Laaa pandai pulat azmin ali ni bersilat lidah, PKR tidak pernah memutuskan hubungan dengan parti sahabat. Amboi pandainya nak memusing kata, nak cover kalau PAS memutuskan hubungan dengan PKR, PASlah yang salah bukan dia.

    Inilah sikap hi;pokrit, munafik. Diundang kemarahan ahli PAS kemudian kata pulak dia tak bersalah kalau PAS memutuskan hubungan dengan dia.

    Kepala otak sekular memang tidak boleh dipercayai. Sebab sekular adalah ciptaan kafir, metlamat menghalalkan cara. Baling batu sembunyi tangan. pepat diluar rencong di dalam.

    Rasanya azmin ali ni nak cari nahas. Memang nak cari nahas. Sebab orang melayu terutama pendukung parti agama (kata sayuti omar libadi, adik haji ahmad laksamana, hujung jatuh) hampir pasti akan menarik sokongan kepada PKR. Apabila PAS beranding disemua kawasan PKR yang 50:50, jangan harap PKR akan menang, harus terlingkup.

    Tu sebab azmin ali ni macam serba salah. Nak ikut 100% abang tirinya DAP, takut terlingkup dalam PRU14. Nak bersama terus dengan PAS, takut dilempang lim kit siang. Maka ambil jalan hipokrit, sindir-sindir PAS supaya PAS sendiri memutuskan hubungan dengan PKR, maka adalah alasan nak memperbodohkan rakyat bahawa azmin dan PKR suci bersih, PAS yang kotor. Macam PANlah, lidah bercabang.

    Maaflah kerana penulis agak kasar. Sebab kepala batu kena ketuk dengan tukul besi. Tak mampan diketuk dengan tukul kayu. Itupun entah pecah entah tidak. Agaknya kena letupkan dengan granait baru pecah.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aoe punyer putar alam...pas usaha hantar nama adun pas untuk jadi mb...temberang lebih

      Delete
  29. KEKAYAAN ANAK MAHATHIR: APA SEBAB NAK PANAS?
    PANAS hati Rafizi nampaknya bila video dia mendedahkan punca kekayaan anak-anak Mahathir beberapa tahun lepas menjadi viral bukan sahaja di media sosial tapi juga di media alam nyata seperti TV3. Melenting dia bila ditanya wartawan semalam.

    Tak pasal-pasal Media Prima yang diserangnya kerana mendedahkan video itu yang sebenarnya boleh dicapai oleh siapa saja yang ada akses ke Internet.

    Nampak kat situ walaupun latar belakangnya macam dahsyat tapi bab spin bila dah kantoi, selevel saja dengan orang tak sekolah. Yang dipersoalkan kandungan video tersebut dimana dia mendedahkan punca kekayaan anak-anak Mahathir – sebaliknya yang dipertikaikan siapa yang siar pulak.

    Selain tak menjawab soalan, kaitannya pun takde.

    Anyway, nak cakap ni, soal siapa siar tu apa masalah? Kalau tak TV3 siar pun, video tu dah lama duduk dalam Youtube untuk dilihat orang, apa masalahnya? Lagipun, hal-hal kantoi macam ini, media pro kerajaan kena tanyalah. Takkan nak harap Suara Keadilan tanya pulak kan? Sesekali tu cuba tunjuk cerdik sikit boleh?

    Sekarang ni jawablah persoalan – apa pendirian sekarang tentang kekayaan anak-anak Mahathir ni? Masih macam dulu atau sebab politik, semua itu (kekayaan anak Mahathir) tak penting lagi dah?

    Bukan apa tanya ni, kesian pada penyokong PKR dan Pakatan yang kena bodoh bertahun-tahun dululah pasal isu ni.

    ReplyDelete
  30. DAP BERJAYA ‘JINAK’ PARTI ‘KANYAQ’, TAHNIAH…
    Petang semalam difahamkan berlangsung mesyuarat ‘dewa-dewa’ Pakatan Harapan di bangunan Parlimen dan antara yang hadir adalah kepimpinan utama ‘cap bunga’ sebagai ‘teman sekatil’ baru gabungan pembangkang versi PRU ke-14.

    Khabarnya beberapa perkara telah diputuskan, termasuk nama, logo dan manifesto. Logo dan manifesto difahamkan bakal dibuat baru, namun namanya dikekalkan sebagai Pakatan Harapan. Dengan keputusan itu, maka rasminya nama ‘Barisan Rakyat’ ditolak.

    Bagi sesetengah pihak, nama hanyalah merupakan perkara kecil dan remeh. Namun bagi sebahagian pihak pula, nama mungkin merupakan antara elemen paling penting yang mewakili sesebuah pertubuhan.

    Nama selalunya akan jadi sebutan. Sebagai contoh, Angkatan Perpaduan Ummah dan Pakatan Rakyat yang sebelum ini telah ditalkinkan. Walaupun ‘Barisan Rakyat’ dilihat lebih sedap dan mudah disebut, namun ia telah ‘dicantas’.

    Jika tidak silap penulis, ‘cap bunga’ mahu gabungan pembangkang baru itu dinamakan sebagai ‘Barisan Rakyat’. Penulis tidak pasti siapa punya idea, namun nampaknya cadangan tersebut ditolak mentah-mentah oleh DAP, PKR dan PAN.

    Apakah ‘Barisan Rakyat’ itu idea pengerusi ‘cap bunga’? Jika benar, tidak hairanlah dia seolah-olah kelihatan agak ‘kelat’ ketika ditemui media ketika itu. Mungkin cuba mengukir senyuman semanis mungkin, namun garis ‘kelat’ itu masih penulis dapat kesan. Cakap soal Melayu pun enggan?

    Pada pandangan penulis, ‘kelat’ pengerusi ‘cap bunga’ mungkin wajar. Dia seorang ‘negarawan ulung’, perdana menteri paling lama berkuasa, ‘diktator’ dan ‘paling betul dalam dunia’, tergamak mereka menolak cadangan dari partinya?

    Jika isu kecil seperti nama pun ditolak, apatah lagi tentang dasar-dasar gabungan, manifesto dan pembahagian kerusi nanti, bukan? Jangkaan penulis, jika umur panjang, mungkin kita akan berpeluang lagi melihat memek muka ‘kelat’ berkali-kali lagi selepas ini…
    ebih sinis, pengumuman nama tersebut hanya diberitahu oleh Mat Sabu, presiden paling junior dalam Pakatan Harapan. Jika ia diumum oleh Kit Siang, mungkin dia setaraf pengerusi ‘cap bunga’. Tapi Mat Sabu diberi penghormatan menidakkan ‘manusia paling betul dalam dunia’ itu?

    Nampaknya, apa yang dikatakan oleh ‘superman DAP’ sebelum ini telah mula dilaksanakan. Warga emas itu telah mula ‘diperkuda’, ‘dikeldaikan’ oleh ‘de facto sebenar’ dalam gabungan pembangkang tersebut. Siapa paling dominan agaknya di antara DAP, PKR dan PAN agaknya?

    Justeru itu, penulis ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada DAP kerana secara tidak langsung telah berjaya ‘mengawal’ dan mengekalkan ‘status quo’ meskipun cuba dicabar oleh ‘cap bunga’ sebelum ini.

    Belum apa-apa lagi, nampaknya ‘cap bunga’ sudah ‘kowtow’ dan mungkin selepas ini agak mudah ‘dicucuk hidungnya bagi dimasukkan tali’. Mungkin agak ‘tua’ dan ‘liat’, namun jika PAS sebelum ini berjaya dijinakkan, inikan pula parti ‘kanyaq’ yang baru ditubukan, bukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .
      parti ko yang bengap tak reti nak uruskan keadaan yg majmuk.. pastu nak salahkan orang... pastu nak tampal kegagalan korang dekat orang lain... woiii... jalan la...


      Delete
  31. terlalu byk sangat parti !!!

    Lepas PRU 14 nanti, bila BN menang besar, parti pembangknag yg akan terus hidup ialah DAP, PKR dan PAS ajer...parti pembnagknag lain e.g AMANAH dan PBBM akan dibubarkan atau mati secara natural....Percayalah!!! Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eik penulis cer pennis plak turut susah hati..

      Delete
  32. DEBAT KEKAYAAN ANAK MAHATHIR – BIAR RAKYAT LIHAT CARA PEROLEHI KEKAYAAN DENGAN PANTAS
    Sebaik sahaja bekas Pegawai politik atau pun bekas “orang kuat” Mukhriz ia itu Haris Che Mat mahu debat di ada kan atas topik bagaimana Mukhriz atau pun anak Mahathir yang lain boleh perolehi kekayaan dengan cepat , Datuk Mukhriz pula dengan segera memberi respon bahawa beliau bersedia dan bersetuju.

    Mungkin Haris Che Mat ada simpan marah atau pun rasa tidak puas hati terhadap Mukhriz Mahathir maka dia mencari jalan menyusah kan Mukhriz sama seperti Tun Mahathir menyusahkan Najib.

    Namun itu satu perkara lain, debat juga amat baik untuk rakyat mengetahui latar belakang perniagaan Mukhirz.

    Jika di amati pada topik debat, ia bukan khusus kepada bagaimana anak anak Mahathir boleh kaya, tetapi kepada persoalan bagaimana kekayaan itu mampu di perolehi dengan “cepat” .

    Ini memandangkan kekayaan luar biasa sering kali di perolehi oleh ahli perniagaan “full time” dalam masa yang agak lama, tetapi bagi Mukhirz yang hanya berniaga sambilan dalam sebuk berpolitik sepenuh masa sebagai satu yang “mengkagumkan”.

    Pendek kata sambil berpolitik sepenuh masa pun Mukhirz mampu perolehi kekayaan yang luarbiasa yang sukar di miliki oleh ahli perniagaan “normal”

    Pada debat itu di percayai Haris sudah pun memiliki beberapa dokumen atau pun maklumat berkenaan bisness yang di jalan kan oleh Mukhriz sambil berpolitik.

    Kebanyakan perniagaan Mukhirz ada lah di percayaai atas “patronage” ayah nya dan ada kaitan dengan mendapat tender dan kerja tanpa pesaing kerana pengaruh ayah nya.

    Tapi , ada juga desas desus menyatakan perniagaan anak anak Mahathir yang amat jarang di lihat kerugian ada lah atas sebab ada dana di tumpang di perniagaan mereka. Maka atas sebab itu lah perkataan “kaya dengan cepat” ada lah “fokal point” dalam debat ini.

    Namun , berkenaan dana tumpang ini hanya lah khabar angin yang belum di pastikan.

    Jika Mukhriz boleh menceritakan bagaimana dia boleh ‘juggle” dengan politik sambil perniagaan nya maju dan berjaya, ini juga boleh di jadikan teladan oleh rakyat di negara ini.

    Terutama bab bab bagaimana “jobs” di dapati dengan menewaskan pesaing lain atau mungkinkah di serah atas “dulang” kepada Mukhirz .

    Mukhriz yang dilhat sebagai “failed politician” di mana di peringkat parti dia sentiasa tewas , malah dengan orang yang di katakan sentiasa “lena” dan “tidur” ia itu Ahmad Bashah pun dia boleh tewas dalam permainan politik tentu sekali boleh di jadi kan model kepada orang lain untuk memajukan diri dalam hal perniagaan kerana di lihat bertambah kaya dan begitu cepat kaya dalam usia begitu.

    Dalam debat yang sama , amat sesuai jika Rafizi Ramli di jemput untuk menjadi ahli panel memandangkan setiap malam video Rafizi memperlekeh kan Mukhriz dan adik beradik nya seolah olah menghina kekayaan yang di perolehi oleh anak Mahathir.

    Rakyat tidak perlu lah berpihak terutama nya yang Pro Mahathir kerana mereka jenis yang tidak suka penyelewengan , maka tentu mereka pun mahu dengar cara kekayaan yang di perolehi dalam masa cepat.

    Mana mungkin mereka dengar kisah dari WSJ dan Sarawak report pun mereka sudah melenting , maka tentu mereka berminat ingin tahu kekayaan yang di perolehi oleh Mukhriz dan adik beradik nya.

    Dalam satu laporan dari luar negara , ada seorang penulis menyatakan Mahathir ada lah individu yang berjaya menjadi kan ramai jutawan menjadi billionaire , maka tentu sekali Mahathir boleh laku kan perkara sama untuk anak nya.

    Kata nya lagi jika hal negara pun Mahathir fikir jauh, apatah lagi hal anak nya.

    Maka kita harus doa kan moga debat ini menjadi , supaya mereka mereka yang ingin cebur perniagaan dan dapat kekayaan tidak lagi perlu membanjiri dewan seperti mahu mendengar Dr Azizan bercerita berkenaan perniagaan , kerana Mukhirz boleh ceritakan bagaimana mudah untuk mendapat Projek atau Tender seperti Opcom dan lain lain.

    ReplyDelete
  33. ANWAR IBRAHIM TAK RESTUI 1 NAMA, 1 LOGO PEMBANGKANG?
    RAMAI yang memberi komen bahawa mereka terkejut seketika secara tiba-tiba Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilaporkan masuk ke wad di sebuah hospital. Ini kerana kelibat Wan Azizah beberapa jam sebelum itu dilihat amat ceria, kuat bertenaga dan tiada sebarang simptom yang menunjukkan bahawa dia sakit.

    Namun tiba-tiba keluar sebuah kenyataan media dari Setiausaha Politiknya mengatakan Ketua Pembangkang itu telah berada di wad dan tidak akan hadir ke mesyuarat Pakatan Harapan pertama disertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau PPBM pada hari yang sama.

    Sejurus selepas beberapa ketika, Jabatan Penjara Malaysia pula membawa suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim keluar dari kepungan tirai besi untuk bertemu dengan Wan Azizah kira-kira 45 minit di hospital.

    Walaupun netizen tidak mahu bersangka buruk, namun tindak tanduk yang berlaku ini membuatkan mereka berasa sangsi dengan ‘Raja Drama’ yang pernah dilabelkan kepada Anwar Ibrahim suatu ketika dahulu.

    Ramai cakap-cakap politik menafsir bahawa, Anwar Ibrahim tidak bersetuju dengan cadangan PPBM untuk mewujudkan satu nama dan satu logo bagi mewakili Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) akan datang.

    Apatah lagi cadangan itu tampil dari bekas musuh ketatnya iaitu Dr Mahathir Mohamad dan disusuli pula oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Sebab itulah sehingga ke hari ini, Anwar masih belum mengeluarkan apa-apa kenyataan sepertimana yang dia pernah lakukan dalam kes terdahulu dengan mengirim warkah dari penjara.

    Ada yang mengulas, Wan Azizah tidak mahu hadir ke mesyuarat Pakatan Harapan itu kerana masih tidak bersetuju untuk cadangan Mahathir itu.

    Juga sebab itulah Anwar dengan ‘sepantas kilat’ hadir bertemu dengan Wan Azizah di wad mungkin turut membincangkan mengenai nasib dan masa depan mereka dalam politik dikala Mahathir sudah mula ‘masuk jarum’ dalam pembangkang.

    Apapun pihak kami masih mencari kepastian terhadap kata-kata politik ini

    ReplyDelete
  34. Lim Kit Siang telah merungut tentang satu “jawatankuasa peringkat tinggi” rahsia dari BN yang memburuk-burukkan tentang DAP dan beliau.

    Beliau telah mengadu tentang perkara ini dalam berpuluh-puluh kenyataan sepanjang 2 atau 3 bulan yang lepas melalui banyak kenyataan hariannya.

    Hari ini, beliau melakukannya sekali lagi dan menulis:

    ” Semuanya mengikut rancangan – ada kempen yang sangat berkuasa dan yang dirancang dengan baik untuk memecahbelahkan Pakatan Harapan dengan memburukkan DAP dan saya, dengan harapan sekurang-kurangnya untuk mematahkan semangat saya dan memaksa saya bersara dari politik.”

    “Kempen yang dirancang dengan baik dan yang sangat berkuasa oleh pemimpin-pemimpin UMNO/BN untuk memburuk-burukkan dan memusnahkan saya dengan mematahkan semangat saya akan membuatkan keazaman saya lebih kukuh untuk tidak tunduk kepada “politik kotor” kebencian, ketakutan dan ugutan seperti itu.”

    Hello, Uncle Lim,

    Pertama sekali, ini adalah politik!

    Anda dan orang DAP anda telah memburukkan UMNO, MCA, MIC dan parti komponen lain selama beberapa dekad dengan harapan untuk memecahbelahkan BN.

    Sekarang orang melakukan perkara yang sama kepada anda dan parti anda dan anda mengadu tanpa berhenti untuk berbulan-bulan lamanya?

    Apa masalah anda? Adakah anda melihat Najib mengeluarkan berpuluh-puluh kenyataan merungut bagaimana anda dan DAP sentiasa memburuk-burukkan dan menyerang Najib dan isterinya?

    Apa yang anda mahu BN lakukan? Memuji dan mencium anda?

    Keduanya, ANDA yang berkata anda berfikir tentang persaraan di Gelang Patah dua hari lepas. Dan sekarang anda mengatakan bahawa orang lain yang mahu memaksa anda untuk bersara?

    Haiyo. Semuanya anda yang katakan. Macam ini, anda memang sudah menanglah.

    ReplyDelete
  35. WAN AZIZAH MASUK HOSPITAL, MAT SABU KUASAI MESYUARAT
    Walaupun Pakatan Harapan (PH) dikuasai oleh DAP, namun di meja mesyuarat mereka mendahulukan Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengerusi, tetapi semalam segalanya berubah.

    Pada 27 Mac 2017, Wan Azizah telah dikejarkan ke hospital kerana tidak sihat, sebagai pengganti Presiden PAN Mohamad Sabu telah ‘dimuliakan’ oleh PH sebagai pengerusi mesyuarat pertama bersama-sama PPBM.

    Bukannya Muhyiddin, Guan Eng atau pun Mahathir. Maknanya DAP sebagai “king maker” menyuruh Mat Sabu mempengerusikan mesyuarat.

    DAP adalah majikan Mat Sabu. Gaji Mat Sabu dibayar oleh DAP. Mat Sabu bukan ahli parlimen atau ADUN pun. Mat Sabu adalah pekerja kepada DAP.

    Mat Sabu hanya terkenal sebagai seorang ahli politik yang mampu membuat lawak di atas pentas ceramah. Mat Sabu tiada agenda terpimpin melainkan cerita Normah semata mata.

    Semalam, Mat Sabu diangkat ganti tempat Wan Azizah. Bukannya Muhyiddin atau Mahathir. Menanglah Mat Sabu semalam.

    Tidak mustahil Mat Sabu akan dilantik selepas ini menentukan hala tuju gerak kerja pembangkang dikala ketiadaan Wan Azizah di meja mesyuarat atas faktornya yang mudah menuruti arahan DAP.

    Bayangkanlah bagaimana DAP tidak menghiraukan bekas Perdana Menteri dan bekas Timbalan Perdana Menteri yang turut hadir dalam mesyuarat itu dengan meminta Mat Sabu menentukan segalanya.

    Bagi DAP, siapa anda sebelum ini tidak penting, asalkan yang boleh menuruti kehendak DAP akan diutamakan terlebih dahulu. Mat Sabu nampak sudah ada dalam liga bakal calon calon PM pakatan pembangkang.

    Menangislah Anwar dalam penjara. Wan Azizah sudah masuk hospital. Azmin yang diharap sudah mula bersama bapak angkatnya Mahathir. Mat Sabu tersengih jadi boneka DAP pengerusikan mesyuarat.

    ReplyDelete
  36. PAKATAN HARAPAN TIDAK AKAN BERTUKAR LOGO DAN MANIFESTO
    Pakatan Harapan akan mendaftar sebagai sebuah badan politik dan semua parti komponennya akan menggunakan simbol yang sama pada pilihan raya umum ke-14, kata Presiden PAN Mohamad Sabu.

    Beliau berkata keputusan itu yang dicapai pada mesyuarat melibatkan pemimpin tertinggi PKR, DAP, Amanah dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) di Parlimen sebentar tadi.

    “Kami akan mendaftarkan Pakatan; 18 pemimpin kanan akan dimasukkan dalam pendaftaran itu sebelum diadakan pilihan raya umum,” katanya pada sidang akhbar.

    Antara yang hadir pada mesyuarat berkenaan adalah pemimpin PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin; Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, selain Mohamad Sabu.

    Presiden Amanah itu berkata, parti-parti pembangkang berkenaan bersetuju menggubal manifesto bersama selain menggunakan logo yang sama untuk semua parti komponen pada PRU-14.

    Bagaimanapun beliau tidak menyatakan sama ada Pakatan Harapan akan menggubah namanya kepada Barisan Rakyat sebagaimana yang diusulkan oleh PPBM.

    “Rundingan mengenai kerusi masih di peringkat awal dan belum ada persetujuan yang pasti lagi,” tambah beliau.

    ReplyDelete
  37. Ketidakhadiran Wan Azizah Dalam Mesyuarat Pakatan Harapan Semalam
    Wan Azizah sentiasa tidak hadir pada mesyuarat Pakatan Harapan, walaupun yang diadakan di pejabatnya di Parlimen semalam. Jika dia menghadiri mesyuarat-mesyuarat tersebut maka dia kena akur kepada keputusan yang telah mereka buat. Semalam dia tidak menghadiri mesyuarat itu seperti biasa dan ‘doktor kaki spin’ telah membuat seolah ianya masalah besar tentang kesihatan dan kemasukan beliau ke hospital. Dan kerana itu ketiadaan beliau menarik perhatian lebih daripada kebiasaannya.
    PEREBUTAN TAKHTA PAKATAN

    Semalam, Pakatan Harapan mengadakan mesyuarat pertamanya dengan PPBM yang turut dikenali sebagai Pribumi sebagai ahli rasmi di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen. Masalah utamanya adalah Ketua Pembangkang sendiri, Dr Wan Azizah Wan Ismail, tidak hadir. Sebaliknya dia telah dimasukkan ke hospital kerana ‘demam panas sekejap-sekejap, loya dan muntah-muntah yang berulang-ulang’.

    Itu, oleh mana-mana kebiasaan, ianya menjadi tidak normal. Manusia sememangnya jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital. Apa yang menjadi tidak normal bagi doktor adalah untuk mengeluarkan surat ‘Kepada Sesiapa Yang Berkenaan’ dan surat tersebut disebarkan kepada semua orang. Ia kelihatan seperti seseorang begitu bersungguh untuk meyakinkan kita bahawa Wan Azizah adalah benar-benar tidak sihat dan perlu dimasukkan ke hospital dan dengan sebab itulah mengapa dia tidak dapat menghadiri mesyuarat Pakatan Harapan di pejabatnya di Parlimen semalam.

    Mereka ini cuba untuk ‘menjelaskan’ ketiadaan Wan Azizah di mesyuarat Pakatan Harapan dan cuba untuk meyakinkan kita bahawa ketiadaan beliau adalah ‘normal’ dan bukan kerana dia telah memboikot mesyuarat tersebut. Namun Wan Azizah sendiri tidak berkata apa-apa. Malah Tun Dr Mahathir Mohamad terpaksa dimasukkan ke hospital beberapa kali dalam masa enam bulan lepas sahaja tetapi doktor-doktor di IJN tidak mengeluarkan surat ‘Kepada Sesiapa Yang Berkenaan’ dan kemudian sebarkan di internet.
    Doktor kaki spin’ keluar untuk ‘menjelaskan’ ketiadaan Wan Azizah di mesyuarat semalam dan menarik perhatian yang tidak munasabah kepada perkara yang bukannya satu kebiasaan pada yang bukan sepatutnya

    Cara mereka melakukannya dalam kes Wan Azizah semalam seolah-olah seperti mereka terpaksa berusaha keras untuk memastikan bahawa seluruh dunia tahu beliau dimasukkan ke hospital pada hari mesyuarat Pakatan Harapan telah diadakan di pejabat beliau – dan dengan cadangan bahawa ini adalah sebab mengapa dia tidak hadir dalam mesyuarat tersebut.

    Jika mereka tidak menampakkan ini sebagai satu masalah besar tentang Wan Azizah dimasukkan ke hospital, dan jika mereka tidak pergi untuk mendapatkan doktor supaya mengeluarkan surat, dan jika mereka tidak menyebarkan surat tersebut, tiada siapa yang akan ‘berkerut dahi’. Malah jika sesetengah orang perasan maka mereka akan berkata ‘So What?’ Menjadi kebiasaan manusia jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital dan dengan terlepas mesyuarat. Apa masalahnya? Sekarang, bagaimanapun, orang-orang di belakang isu ini ‘kaki spin’ yang sangat amatur tanpa sengaja menukarkannya menjadi masalah yang besar.

    Kini rakyat mahu tahu mengapa mereka berusaha untuk memastikan kita semua tahu bahawa Wan Azizah terlepas mesyuarat itu kerana dia tidak sihat dan dimasukkan ke hospital. Mengapa begitu penting untuk kita tahu? Adakah kerana dia sengaja terlepas mesyuarat itu dan menggunakan ‘tidak sihat dan masuk hospital’ sebagai alasan? Jika tidak mengapa menarik perhatian kita kepada apa yang boleh dianggap sebagai tidak penting?

    ReplyDelete
  38. Hari ini Wan Azizah seolah-olah telah pulih sepenuhnya dan dalam semangat yang tinggi

    Semalam bukannya mesyuarat yang tersangat penting. Ia hanya untuk membincangkan permohonan Pakatan Harapan untuk mendaftarkan gabungan itu dengan PPBM yang turut dikenali sebagai Pribumi sebagai ahli gabungan keempat. Jadi, mengapa Wan Azizah tidak menghadiri mesyuarat itu? Dan mengapa begitu bersungguh cuba untuk menjelaskan ketiadaan beliau?

    Pertama sekali, Muhyiddin Yassin mahu sebuah parti Melayu untuk memimpin Pakatan Harapan. Dan PKR bukan parti Melayu. Pribumi parti Melayu. PKR adalah sebuah parti berbilang kaum seperti DAP – walaupun mendiang MGG Pillai pernah berkata PKR adalah sebuah parti pelbagai kaum yang dikuasai Melayu manakala DAP adalah sebuah parti berbilang kaum yang dikuasai oleh Cina.

    Bagaimanapun, secara ringkas atau sebaliknya, jika Pakatan Harapan diketuai oleh parti Melayu maka Pribumilah yang akan menjadi ketua. Dan itu juga bermakna dalam permohonan Pakatan Harapan untuk mendaftar gabungan itu, wakil penama Pribumi yang perlu disenaraikan sebagai Pengerusi. Dan ini kemungkinan besar Mahathir kerana beliau juga adalah Pengerusi Pribumi.
    Kit Siang mengarahkan Mat Sabu untuk mempengerusikan mesyuarat semalam supaya DAP boleh berada di belakang dan tidak dilihat sebagai berkuasa

    Tetapi Pribumi mempunyai hanya satu kerusi di parlimen (yang bagaimana pun akan kalah dalam pilihan raya umum akan datang) manakala DAP 38. Jadi ini bukan kes siapa yang lebih berkuasa? Walaupun PKR mempunyai 27 kerusi, jauh lebih daripada Pribumi. DAP telah wujud sejak 1965 dan telah ditubuhkan dua bulan selepas Singapura berpecah dari Malaysia – dan sepatutnya menggantikan PAP di Malaysia – malah dakwat belum kering lagi pada sijil pendaftaran Pribumi ini.

    Pendek kata, Pakatan Harapan hanya perkiraan Ali Baba dengan DAP membuat keputusan dan Pribumi memberikan penampilan mereka yang berkuasa.

    Lebih penting lagi, PKR wujud pada 4 April 1999 (4499) secara khusus sebagai parti anti-Mahathir. Tujuan penubuhan PKR adalah untuk bukan sahaja menendang keluar Mahathir tetapi untuk memastikan bahawa dia ‘membayar’ untuk semua jenayahnya dan menghabiskan sisa umur di dalam penjara. Dan kini Mahathir mahu Wan Azizah menghadiri mesyuarat untuk menyokong Mahathir sebagai pemimpin ‘Ali Baba’ pembangkang dan partinya sebagai pemimpin Pakatan Harapan?

    Sekarang gambaran jelas mula muncul mengapa Wan Azizah lebih suka pergi ke hospital daripada menghadiri mesyuarat semalam.

    Dan Wan Azizah tahu bahawa Mahathir tidak akan menyokong pembebasan Anwar Ibrahim dari penjara dan tambahan pula, Mahathir masih belum menarik balik kata-katanya tentang Anwar: yang Anwar adalah seorang yang tidak bermoral tidak sesuai untuk memimpin pembangkang atau menjadi Perdana Menteri. Dan ini adalah tepat apa yang Karpal Singh juga berkata pada tahun 2008 apabila beliau berkata bahawa Anwar telah melakukan begitu banyak kerosakan kepada Malaysia dan harus bertaubat dan bahawa dia tidak layak untuk memimpin pembangkang dan Pakatan perlu mencari pemimpin baru dan sebagainya.

    ReplyDelete
  39. Ketiadaan Wan Azizah dalam kebanyakan mesyuarat Pakatan Harapan sangat ketara

    Malah lebih penting adalah hakikat bahawa Mahathir mahu Menteri Besar Selangor Azmin Ali menggulingkan Wan Azizah dan mengambil alih sebagai Presiden PKR. Bagaimana Wan Azizah boleh duduk semeja dengan seorang lelaki yang mahu “membunuh” beliau dan suaminya? Jika diberi pilihan Wan Azizah lebih suka bekerja dengan PAS berbanding dengan DAP. Azmin juga tidak bersedia untuk menceraikan PAS kerana dia tahu dia tidak akan menjadi Menteri Besar Selangor jika bukan kerana PAS..

    Jika Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, bersetuju untuk menyokong DAP dan PKR dalam mencabar kuasa DYMM Sultan Selangor dan jika PAS telah disediakan untuk mencetuskan krisis perlembagaan di Selangor dengan menegaskan bahawa Khalid Ibrahim digantikan dengan Wan Azizah, maka mungkin akan menjadi 50:50 peluang hari ini bahawa Wan Azizah dan bukan Azmin akan menjadi Menteri Besar Selangor.

    Dan itulah sebabnya Azmin tidak berani menceraikan PAS dan juga mengapa Wan Azizah tidak sama sekali menutup pintu pada PAS lagi. Dua orang bercakap banyak mengenai PAS adalah Mahathir dan Lim Kit Siang. Wan Azizah, sebenarnya, berkata perkara yang baik mengenai PAS walaupun dia bercakap tentang era Ustaz Fadzil Muhammad Noor. Pendek kata, Wan Azizah membayangkan dia tidak mempunyai masalah dengan parti itu sendiri.
    Wan Azizah berpegang teguh pada Islam dan tidak bersetuju dengan pendirian anti-Syariah DAP seperti PAN dan Pribumi lakukan.

    Satu perkara tentang Wan Azizah ialah dia adalah seorang Muslim yang solehah. Dia memakai sarung tangan putih pada tangan kanannya kerana sebagai seorang Islam dia tidak mahu bersalaman dengan orang lain dengan tangan tidak berlapik. Antara PAS dan parti anti-Syariah seperti DAP, tanpa ragu-ragu dia akan pilih PAS. Dan dengan Mahathir cuba untuk bertindak dan memutuskan apa yang Pakatan Harapan lakukan, Wan Azizah lebih suka tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan pakatan pembangkang.

    Tetapi beliau tidak boleh mengatakan demikian. Jika dia berkata dia lebih suka PAS berbanding DAP atau Pribumi maka dia seakan membunuh diri. Mahathir dan Kit Siang akan menyokong Azmin dan dalam pemilihan parti PKR yang akan datang, dia akan bertanding jawatan presiden dan mungkin akan menang. Itu akan menjadi pengakhiran untuk dia, suami dan anak perempuannya. Jadi dia terperangkap di tengah-tengah, sehingga dia boleh memikirkan bagaimana cara untuk melarikan diri dari cengkaman Mahathir, Kit Siang dan Azmin. Dalam pada itu dia hanya tidak menghadirkan diri dalam semua mesyuarat supaya dia tidak perlu melakukan apa yang dia tidak bersetuju.

    ReplyDelete
  40. Inilah Payahnya Bila Tidak Sedar Diri
    Bagi sesebuah kumpulan, salah sat perkara yang wajib ada adalah seorang ketua. Melalui ketua inilah baru kita dapat saksikan hala tuju sesebuah kumpulan kerana dalam banyak perkara, kebanyakan keputusan diputuskan oleh ketua masing-masing. Perkara yang sama tidak terkecuali dengan mana-mana gabungan parti politik di Malaysia.

    Lihat sahaja Barisan Nasional yang diketuai oleh UMNO selagi parti tunjang utama. Namun begitu, perkara sebaliknya berlaku di dalam Pakatan Harapan. Dengan dianggotai oleh DAP, PKR, PAN dan PPBM, secara amnya, pakatan pembangkang ini tidak mempunyai ketua yang akan mencorakkan perjuangan pakatan ini pada satu-satu Pilihan Raya.
    Melihat kepada kekosongan yang ada di dalam Pakatan Harapan ini, untuk kali kedua, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dipengerusikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, menawarkan diri untuk mengetuai pakatan ini. Seperti dijangkakan, DAP, PKR dan PAN menunjukkan respon sebaliknya apabila menilak sebarang usaha PPBM untuk mengetuai Pakatan Harapan.

    Sebenarnya, agak melucukan apabila melihat betapa kemaruknya PPBM untuk mengetuai sebuah pakatan yang secara de factonya diketuai oleh DAP.Sejak awal penubuhan sebuah pakatan pembangkang, sudah menjadi kelaziman buat pakatan pembangkang ini untuk tidak meletakkan sebarang parti untuk mengetuai mereka. Mereka lebih senang bergerak dengan idealogi masing-masing tanpa terikat dengan satu idealogi.

    Justeru, tidak mengejutkan apabila melihat reaksi DAP, PKR dan PAN yang menolak mentah-mentah tawaran PPBM ini. Manakan tidak, diantara kesemua parti yang bergabung membentuk Pakatan Harapan ini, PPBM adalah sebuah parti yang baru sahaja ditubuhkan. Malah keanggotaan parti ini juga belum mampu menjangkau angka 100 ribu orang.

    Memang agak melucukan apabila sebuah parti yang baru lahir secara tiba-tiba mahu menuntut kuasa. Jika ianya dilakukan melalui perbincangan, mungkin ianya masuk akal. Tetapi apabila keputusan diambil sebelah pihak tanpa perbincangan, bukankah ini boleh disifatkan sebagai satu tindakan gila kuasa tidak bertempat?
    Mungkin juga buat Tan Sri Muhyiddin dan Tun Dr Mahathir, mereka masih terbawa-bawa cara muafakatan Barisan Nasional yang secara konsesusnya bersetuju meletakkan UMNO sebagai ketua. Manakan tidak, lebih separuh dari usia mereka berjuang melalui UMNO justeru, walaupun kini berada dipihak pembangkang, mereka mungkin masih merasakan mereka cukup berkuasa di Malaysia.

    Tidak hairanlah apabila PPBM sanggup menawarkan diri untuk menjadi ketua Pakatan Harapan walaupun hakikatnya, DAP berada jauh di hadapan PPBM jika dinilai dari segi usia, keahlian mahupun kerusi Parlimen yang mereka sandang. Mungkin juga PPBM merasakan, apabila berketuakan Mahathir, mereka berhak melakukan apa sahaja walaupun tindakan mereka ini ditolak mentah-mentah oleh DAP, PKR dan PAN.

    ReplyDelete
  41. Pakatan Harapan : Sebuah Bahtera Tidak Boleh Ada 18 Nakhoda
    Mana ada sebuah bahtera yang mengharungi lautan diterajui oleh 18 orang nakhoda pada satu masa. Ia hanya akan membuatkan perbalahan demi perbalahan berlaku dan kapal berkenaan tidak akan bergerak menuju ke mana-mana.

    Itulah kesimpulan awal yang boleh dibuat apabila Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) dalam mesyuaratnya membuat keputusan akan mendaftarkan PH sebagai satu gabungan rasmi tetapi tidak ada parti yang mendominasi gabungan itu.

    Presiden PAN, Mohamad Sabu yang mempengerusikan mesyuarat berkenaan berkata nama Pakatan Harapan kekal dan tidak akan ditukar kepada nama lain buat masa ini.

    Perkara tersebut diputuskan pada mesyuarat di bangunan Parlimen, petang semalam.

    “Keputusan daripada mesyuarat hari ini ialah kami akan mendaftarkan Pakatan Harapan di mana 18 orang pimpinan tertinggi namanya akan dimasukkan.

    “Itu keputusan yang kita buat hari ini,” kata Mohamad dalam sidang media di pejabat Ketua Pembangkang.

    Beliau berkata mesyuarat hari ini juga bersetuju supaya satu logo dan manifesto bersama digunakan pada pilihan raya akan datang.

    Gabungan ini sudah pasti akan mewujudkan konflik tambahan pula seorang bekas Perdana Menteri dan bekas Timbalan Perdana Menteri juga terdiri daripada 18 orang nama pemimpin berkenaan.

    Pengerusi PPBM, Tun Mahathir Mohamad dan Presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin sudah pasti akan dimasukkan juga sebagai antara nama yang akan didaftarkan.

    Orang ramai sudah tahu bahawa dalam PH, yang nampaknya menjadi nakhoda ialah DAP melalui Ketua Parlimennya Lim Kit Siang kerana part-parti di dalam PH nampaknya menuruti apa kata DAP dan tidak berani melawan dalam apa keadaan sekalipun.

    Perkara yang akan menjadikan konflik di dalam PH nanti menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 ialah soal pembahagian kerusi yang akan ditentukan oleh 18 orang pemimpin tertinggi dalam PH.

    Kapal yang dikemudi oleh 18 orang nakhoda kelak nanti akan terganggu haluan dan ia akan karam satu hari nanti

    ReplyDelete
  42. PARTI BUNGA DAN PAN KALUT AGIHKAN KERUSI MILIK PAS
    Sudah macam menyamun harta rampasan. Itulah yang sedang berlaku antara PPBM dan PAN sekarang. Mereka sedang kalut agihkan kerusi kerusi milik PAS untuk kedua dua parti itu bertanding pada PRU14.

    Macam dialog cerita Nujum Pak Belalang ini, PAN boleh dianggap sebagai Nyawa manakala PPBM pula sebagai Badan.

    “Aku ambik yang ini, kau tengok yang ini. Kau tengok yang ini, aku ambik yang ini.” (Masing masing tengok kerusi parlimen yang boleh menang).

    Si perompak, Nyawa (S. Shamsudin) teruja melihat harta berupa barang kemas Sultan yang tergantung di dalam bilik simpanan hartanya.

    “Satu untuk kau, satu untuk aku, dua untuk kau, dua untuk aku, tiga untuk kau, tiga untuk aku. Lepas tu apa?”

    “Hentam sajalah.” “Hentam sajalah untuk kau, hentam sajalah untuk aku. Lepas tu?”

    Badan (Aziz Sattar) dan Nyawa membahagikan harta yang dirompak, tapi Nyawa tidak tahu apa nombor selepas 3. Bila disergah nanti oleh Kit Siang sebagai “King Maker” merangkap “penunggu gua” barulah PAN dan PPBM faham kuasa yang ada pada DAP.

    PAN sudah dapat 6 kerusi secara rampasan dari PAS. PPBM hanya ada satu kerusi. PAN dan PAS kalau boleh mahu elak tanding di tempat kubu kuat PAS seperti di parlimen Marang, parlimen Pasir Mas, parlimen Bukit Gantang dan parlimen Temerloh.

    Hanya di empat parlimen ini sahaja PAS dilihat kuat. Di 10 tempat lain, PAS akan berhadapan sama ada dengan calon PAN atau PPBM. Pertembungan sengit akan berlaku di Kuala Nerus, Dungun, Kota Bharu, Pengkalan Chepa, Hulu Langat dan Bachok.

    Kawasan kawasan yang itu kini dikuasai PAS dan bakal digugat oleh PAN atau PPBM. Kerusi kerusi “heavyweight” PAS vs PPBM dan PAN pada PRU14.

    Masing masing mahu membuktikan kepada DAP, siapa boleh kalahkan pemimpin pemimpin utama PAS seperti Hadi Awang, Nik Abduh, Idris Ahmad dan Nasruddin Hassan Tantawi.

    Menurut surat yang ditular di media sosial bertarikh 24 Mac 2017 yang ditandatangan oleh Wan Azizah, Guan Eng dan Mat Sabu agihan kerusi untuk Pakatan Pembangkang pada PRU14 adalah sepeti berikut :

    PKR 98 kerusi, DAP 51 kerusi, PAN 37 kerusi dan PPBM 36 kerusi.

    Semasa dalam pakatan pembangkang, PAS bertanding 73 kerusi. PAN ambil 37 kerusi dan PPBM ambil 36 kerusi, jumlahnya sama dengan 73 kerusi yang PAS tanding masa PRU13. PKR tanding kurang satu kerusi, DAP kekal bertanding 51 kerusi.

    Kemungkinan besar jika terjadi pergaduhan dan tidak ada penyelesaian antara PPBM dan PAN, DAP akan meletaklan calon Melayu untuk bertanding di kerusi tersebut melawan PAS. Kerusi yang dilihat berpotensi untuk DAP letak calon Melayu adalah di Kota Bharu, Hulu Langat, Alor Setar, Kuantan dan Teluk Kemang.

    Bermakna DAP boleh tanding sampai 56 kerusi pada PRU14 nanti. DAP juga mampu ambil lagi kerusi kerusi milik PKR yang calonnya pro Wan Azizah. Dengan adanya Mahathir dan Azmin dalam mesyuarat, maka inilah peluang terbaik Azmin singkir dan bunuh terus karier politik kem Wan Azizah dalam PKR.

    Azmin akan cadang DAP tanding kerusi tersebut kerana komposisi kaum Cina yang lebih tinggi atau calon DAP lebih peluang menang berbanding calon PKR pro Wan Azizah.

    Mungkin ini sebabnya Wan Azizah pura pura sakit sebagai satu alasan sahaja untuk beliau berjumpa dengan Anwar dan berbincang strategi.

    PPBM dan PAN berebut sesama mereka. PKR pro Azmin pula berebut dengan PKR pro Wan Azizah. DAP gelak ketawa sebagai penunggu gua dan pembuat keputusan. Menunggu masa sahaja untuk mengenakan balik PPBM, PAN dan PKR bila sampai masanya.

    Pengundi pada PRU14 jangan mudah tertipu dengan calon yang mereka tidak dikenali. Tiba tiba datang hendak menjadi jaguh rakyat, kemudian hilang entah ke mana. Sedar sedar penggal hadapan sudah lari bertanding di kawasan lain pula. Jangan mabuk di enggang lalu.

    Jangan ditentang roket yang condong takut terturut jalan tak berintis. Orang tamak berebut hendak jadi calon, berebut mahukan kuasa seperti dalam PPBM dan PAN, kelaknya selalu rugi. Yang untungnya adalah penunggu gua, seronok melihat bangsa yang berebut rebut itu berpecah belah.

    ReplyDelete
  43. PAS Pusat masih belum membuat apa-apa keputusan mengenai tahaluf siyasi mereka dengan PKR, jadi apa masalahnya jika PAS Selangor terus kekal dalam kerajaan Selangor walau atas alasan apa sekalipun. Tanggungjawab yang diberikan rakyat kepada PAS dalam PRU13 kekal dilaksana, walau cuba dikelirukan oleh seteru belot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo dah umum tak boleh kerjasama dengan parti yg berhubungan dap tak perlu tunggu sidang muktamar...

      Nanti keputusan muktamar putus tahlol dengan pkr KECUALi pkr selangor...lubuk duit..
      Pas semua boleh buat dengan putar velit lobsi rasuah..

      Delete
    2. Jangan jadi bahlul. Kerajaan negeri Selangor adalah gabungan 3 parti, PKR, DAP dengan PAS. DAP ada 15 kerusi, PKR ada 14 aja. PAS dah putuskan dengan DAP maknanya PAS sekarang ni melukut tepi gantang aja. Sepatutnya dah keluar dari Kerajaan negeri. Tak sayang jawatan konon. Parti Islam lah konon.

      Delete
  44. Shah,

    please change topic. PAS is not a party for intelligent human beings.

    ReplyDelete
  45. Tn shah,
    Trend rakyat terbanyak sekarang semua dah membenci umno bn dan juga pas!
    Dah banyak bukti dan dalil tentang kebusukan yg timbul dari kedua2 parti ini.
    Di harap tuan padamkan artikel kopi pes sebagai strategi utk membantu menghumbankan kedua2 parti melayu bangsat ini menjelang PRU 14 ini.

    ReplyDelete
  46. Bagilah kopi pes yg ade klass sikit...aku tak baca habis tulisan cer pennis dengan teori yg mengarut dan tak relevan...buang masa

    ReplyDelete
  47. Tuan Blog sendiri tak tulis panjang2. Takut org boring. Tapi puak lahanat berbayar ahlul kopipes PisUmno mmg muka tak malu. Blog mereka sudah berkulat tiada pengunjung. Dlm kopipes pun cuma hujah sampah yg tiada org nak baca. Ayat Quran pun sanggup dipulas pusing , mmg lahanat la tu.
    kesiang sungguh pung ada , alahai dedak dedak Q7

    ReplyDelete
    Replies
    1. Copy paste ini amalan syaitan

      Delete
    2. Kopi pes thoeri berasaskan andaian berputar2 panjang2,,,kalo relevan berfuckta nak juga baca...

      Delete
    3. Penyair (Ash-Shu`arā'):221 - Apakah akan Aku beritakan kepadamu, kepada siapa syaitan-syaitan itu turun?

      Penyair (Ash-Shu`arā'):222 - Mereka turun kepada tiap-tiap pendusta lagi yang banyak dosa,

      Penyair (Ash-Shu`arā'):223 - mereka menghadapkan pendengaran (kepada syaitan) itu, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang pendusta.

      Delete
    4. (43:36) He who is negligent to remember the Merciful One, to him We assign a satan as his boon companion,

      (43:37) and these satans hinder them from the Right Path, while he still reckons himself to be rightly-guided.

      47:25 Verily, those who have turned back as disbelievers after the guidance has been manifested to them – Satan has beautified for them [their vicious acts] and has deceived them with long awaited [vain] desires.

      “With every delayed or missed prayer, a hidden battle is being waged: The battle of shaytan. By abandoning the salah, the human being has put down the armor given to them by Allah, and has entered the battle field with no protection. Now shaytan can have full reign. Of this truth Allah says: “And whoever is blinded from remembrance of the Most Merciful – We appoint for him a devil, and he is to him a companion.” (Qur’an, 43:36)
      Yasmin Mogahed

      Delete
    5. 1844,1848,
      Kalu ko ada apa2 sakit tu kongsilah disini. Insyaallah ada saudara yg boleh bantu.
      Kongsilah jgn malu, jgn main sgt ayat suci, nnt bakar diri tu. Dah bgtau ni.

      Delete
    6. “Mereka (orang munafik) hendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan) mereka. Dan Allah telah menyempurkan cahayaNya, meskipun orang kafir membenci.” [Qs Asy-Shaf;8]

      Delete
    7. Mereka yg penipu (dan ditipu), hendak padamkan kebenaran. Allah bodohkan mereka selagi tak mahu sambungkan sel akal.
      Dan Allah telah menyempurkan cahayaNya, meskipun orang kafir membenci.” [Qs Asy-Shaf;8]
      ....

      Delete
  48. NAJIB KEEPS HIS ‘DIRT’ TOP SECRET: MOF REFUSES TO UPDATE PARLIAMENT ON US$6.5BIL 1MDB-IPIC ARBITRATION DESPITE SERIOUSNESS OF CASE
    Politics | March 29, 2017 by | 0 Comments

    The Finance Ministry cannot reveal details of the arbitration process between 1MDB and Abu Dhabi’s International Petroleum Investment Company (IPIC) because it is bound by confidentiality guidelines.

    The ministry said this in a written reply to Parliament on a question from Pokok Sena MP Mahfuz Omar of PAS, who had asked for an update on the arbitration process.




    “The arbitration case between IPIC and 1MDB is still ongoing at the London Court of International Arbitration (LCIA).

    “Both sides must respect the confidentiality and publicity guidelines set out by LCIA and therefore the latest status of the case cannot be revealed,” the Finance Ministry said.

    IPIC is seeking US$6.5 billion in payment and compensation from 1MDB, including funds 1MDB paid to a bogus subsidiary of IPIC.

    On Monday, Finance Minister II Johari Abdul Ghani said 1MDB had submitted all the necessary documents for the arbitration process.

    He added that the next step was to await the outcome of the arbitration.

    1MDB and IPIC had previously attempted to resolve the issue through direction negotiations, but the talks fell apart.

    MKINI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn baca Mkini..

      Semua berita dia penipu

      Delete
    2. IMDB boleh menang dlm kes timbangtara ni...

      Semua document complete...

      Dont worry ....unless ada orang cuba sabotaj...

      Kalau kes ni 1MDB menang, maka berkuburlah isu 1MDB yg dimainkan oleh pembangkang..

      Mereka sedang cari isu lain seperti forest city, pelaburan china dan byk lagi..

      Pembangkang memang pengkhianat dan nak merosakkan ekonomi Malaysia..

      Bila ekonomi rosak, rakyat susah, harga barang naik, ringgit jatuh .....ini yg pembangknag nak sebenarnya!!!

      Delete
  49. Hidup BN

    BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti.

    Tunggu ye!! Hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...