Friday, 31 March 2017

NAJIB, HADI SUDAH WAJAR DIBERSARAKAN


Kemelut Akta 355 boleh dikata sudah pun berakhir sekarang  ini. Hampir tiada harapan lagi untuk melihatnya dapat dibentangkan, apatah lagi untuk diluluskan. Kalau ada pun harapannya, ia hanyalah tinggal senipis kulit bawang saja lagi.

Apa pun janji yang dilafazkan, antaranya dengan mengatakan Speaker Parlimen tentu ada kebijaksanaan untuk memberi ruang kepada Hadi Awang untuk membentangkannya, ia tidak lebih sekadar janji palsu semata-mata.

Najib Razak, UMNO dan BN sebenarnya sedang menjadikan Speaker Parlimen sebagai perisai untuk menyelamatkan diri mereka.

Begitu juga dengan kata-kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Asyraf Wajdi Dusuki yang mengatakan, keengganan kerajaan membentangkan usul Akta 355 tidak bermakna kerajaan  tidak mahu menyokongnya, turut merupakan janji palsu belaka.

Malah, ini merupakan janji palsu paling dahsyat daripada seorang yang berkuasa berkaitan kepentingan agama. Ia ibarat seorang teruna yang sudah termengandungkan seorang wanita secara luar nikah, kemudin berjanji untuk kahwin, tetapi dengan syarat jika seluruh keluarganya memberi keizinan terlebih dahulu.

Menurut kata Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena, apa yang berlaku dalam isu Akta 355 ini ialah kerana kedua-dua pihak, UMNO dan Pas, bersifat gelojoh serta tidak mengikut road map atau hala tuju yang sepatutnya berkaitan usul tersebut.

Kedua-dua pihak, kata beliau, sepatutnya mengikut road map jawatankuasa teknikal yang telah ditubuhkan oleh kerajaan Pusat dan kerajaan Kelantan suatu ketika dahulu.

"Road map itu adalah bagi membolehkan enakmen jenayah di negeri Kelantan dapat dilaksanakan iaitu dengan meminda Akta 355 dan jawatankuasa juga bersetuju pindaan itu mesti dibawa oleh kerajaan kerana ia di bawah bidang kuasa mereka.

"Jadi, akibat daripada tindakan tidak mengikut road map yang telah ditetapkan iaitu menjadikannya sebagai usul persendirian, maka ia telah menyebabkan keadaan menjadi celaru," kata Mahfuz.

Terbukti di sini bahawa kecelaruan dan kekeliruan berkaitan Akta 355 adalah kerana keinginan Najib dan Hadi menjadikannya sebagai isu politik untuk kepentingan UMNO, Pas serta untuk mengaburi rakyat melalui hubungan mesra mereka.

Di pihak Hadi dan Pas, mereka bukan saja berceramah, berkempen, mengajak rakyat bermunajat, bersolat hajat dan berhimpun di Padang Merbok serta meminta seluruh umat Islam bersama mereka, sedangkan sejak awal mereka tahu bahawa road map yang sepatutnya langsung tidak diikuti.

Akhirnya, semua orang jadi keliru dan celaru.

Begitu dengan Najib dan UMNO. Beliau juga tahu dan pasti sedar bahawa road map yang sepatutnya tidak dilalui dan sebelum sesuatu mahu dilaksanakan, persetujuan parti-parti komponen BN wajar dirundingi terlebih dahulu. Lebih-lebih lagi jika daripada awal ada parti-parti komponen yang menyuarakan bantahan.

Tetapi, mengapa Najib dengan berdegar-degar dalam Perhimpunan Agung UMNO berani mengatakan kerajaan akan mengambil alih usul Akta 355 itu?

Mengapa Najib memberi sokongan penuh kepada Perhimpunan Ungu di Padang Merbok, bukan saja dengan menghantar Jamil Khir Baharom menghadirinya, malah turut berkirim salam kepada para peserta?

Mengapa juga Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri turut memberi jaminan yang sama iaitu kerajaan akan mengambil alih usul berkenaan dengan hujah kononnya sebagai langkah komited kerajaan meletakkan perundangan Islam di tempat yang sewajarnya?

Mengapa begitu berani untuk menjerit, bertempik dan bersorak terlebih dulu sedangkan mesyuarat BN belum pun diadakan?

Akhirnya, apabila konsensus gagal dicapai dan kerajaan tidak jadi mengambil alih usul tersebut yang dilihat semata-mata kerana tunduk dengan ugutan MCA, MIC dan Gerakan, rakyat juga jadi keliru dan celaru?

Natijahnya, Najib dan Hadi, sama-sama memikul tanggungjawab telah mengelirukan umat Islam negara ini.

Hadi, bermula dengan Amanat Haji Hadi yang menyebabkan umat Islam berpecah, wujudnya dua iman, pasangan bercerai, suka melabel orang lain sebagai kafir, taghut, assabiyah, barua dan munafik sehinggalah kepada isu Akta 355, sudah terlalu banyak menimbulkan kekeliruan dan kecelaruan dalam masyarakat.

Najib, dengan pelbagai skandal dan imej buruknya di dalam negara dan di mata dunia, turut sama menimbulkan kekeliruan dan kecelaruan atas banyak tindakannya dan yang terbaru ialah u-turnnya berkaitan Akta 355.

Kedua-dua mereka ini adalah lambang kekeliruan dan kecelaruan kepada Malaysia dan sudah sewajarnya diletakkan di kerusi persaraan. Selagi mereka ini ada, negara tidak akan bertambah baik, jauh sekali bertukar menjadi aman dan tenteram. (ShahbudinHusin 31/03/2017).

125 comments:

  1. APA PULAK DI BESARAKAN


    DI Penjarakan KEPALA LANUN NIB!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melanun 2.6 b melalak
      Melanun 30.0 b forex bisu

      Delete
    2. Silap bukan 2.6b

      Duit Src 47juta masuk akaun

      Bandar Malaysia 3m
      Trx 1.5b
      IPP tnb 9b jual chna komunis
      Ecrl 55b 65tahun konsesi china komunis

      Tnb rugi 30b SEBAB TUKARAN US DOLLAR FOREX RENDAH 4.50 SEBAB BNM DAN NAJIB TAK RETI URUS FOREX RINGGUT!!!

      Delete
    3. Astro bhd rugi teruk sebab beli FILEM IMPOR HARGA MAHAL US DOLLAR 4.50

      SEBAB NAJIB TAK RETI URUS FOREX TAK RETI BERJUDI FOREX

      100 SYARIKAT MALAYSIA RUGI TERUK 2015 2016 2017 BAYAR HUTANG US DOLLAR PADA KADAR 4.50!!! DAH 3 TAHUN . RINGGIT TAK NAIK NAIK

      BNM KATA SEBAB HUTANG IMDB 50B RINGGIT KEKAL JATUH !!!

      PKMAK ANON AKU BELI IPHONE RM4700 SEBAB US DOLLAR MAHAL

      AKU NAK BAGI NENEK KO PAKAI TENGOK INTERNET BACA MALAYSIAKINI DAN TUAN SHAH BLOG!!

      Delete
    4. Setuju bro. D penjarakan. Bukan kita suruh dia buat jahat. Sendiri buat sendiri tanggung.
      Yg seorg lagi jual ugama untuk dpt kesenangan dunia.Ada hati nak jadi PM.
      .

      Delete
    5. Apa email ko no Tel boss ko Dato' apa nama boss ko?

      Tak pun aku trace ip adreess ko dgn bantuan tuan Shah!!

      Aku nak bagi iphone nih serius aku ikhlas..

      Delete
    6. 10.07, aku pun ada Huawei Mate 8 tak guna lagi (dlm kotak), dulu beli kat bini dan anak, depa tak mo pakai sbb suka samsung lagi. Kalo ko boh no tipon kat sini, aku bagi sebijik Mate 8 utk nenek ko browse internet. Bil bayaq sendiri la.

      Delete
    7. Mohon semua melantik diri sendiri menjadi peraih undi utk kasi toookar parti pemerentah dan penasihat...

      Cokop2 la kita tengok lawak bodo dalam pemerintahan... Kedua2ny ijau-pink gagal mentadbir... Sebelum total loss Malaysia kita nie..









      Delete
    8. Rata2 rakyat mengeluh harga Barang semua dh naik. Ikat perut dan potong budget keluarga. Bahana Rosmah nk jd billionaire dan anak kawin terhebat abad ini. Kami hamba rakyat yg tanggung banana. Ahaksss ptui..

      # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASa
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua Rosmah
      # tangkap barua komunis

      Ini Kali lah
      Tangkap barua PM najib
      Ini Kali lah

      P/s pada unknown a.ka.a sahabat siapa Kah tuan pemutus politik dan tembolok kamu? Si najib atau Rosmah??!! Sila jawab dgn ikhlas dgn lidah yg fasih

      Jika dia kamu adalah kafir harbi ikut amanat 1981.

      Dan ikut mufti Pahang kamu wajib diperangi, darah kamu halal. Membunuh dan terbunuh dapat pahala dan jannah!!!

      Delete
    9. Rakyat Malaysia MESTI kuburkan umno dan pas jika sayang kepada negara.

      Delete
    10. Anon 10:07 .

      Melanun Forex 30 billion ... bila masanya bisu ,' kertas putih 'telah pun di keluarkan .

      Apabila Pencuri Mega bilang nak tubohkan Pasukan Khas untuk menyiasat , ada kami kata tak bolih ? Ada Tun M kata tak bolih ?
      Malahan kami termasuk Tun M syorkan tubohkan RCI lagi . Siasat sekali skandal 1MDB .

      Ada tuan mu berani ? Najib mana ada teloq ? Tuboh Pasukan Petugas Khas untuk siasat buat apa ? 'adik beradik' dengan PAC je , cari makan lah namanya .

      Delete
    11. Anon 10.07 tu pengkhianat negara. Sama aje dgn unknown aka sahabat aka Dubok bangkai

      Delete
  2. Tok men perut boroi tu kata apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila batang sudah keras sebab stim dengan RUU355, road map, tatacara RUU sudah tidak dipedulikan lagi. Terus di sondol sehingga rakyat jadi keliru dan harubiru...
      Itu lah perangai ahli politik yang buat kerja ikut emosi tanpa kebijaksanaan.

      Delete
  3. NAHIB GAGALKAN 1MDB

    SATU SEN DIVIDEN RAKYAT TAK DAPAT

    HADI LACURKAN AGAMA SATU HABUK UNDANG ISLAM TAK LULUS TAHUN NIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir gagalkan bmf , suiew punya orang

      Delete
    2. Mahathir jd PM 1981

      BMF START 1978.. PAKCIK KO KU LI MENTERI BEBALWANGAN ZAMAN HUSEIN ONN...

      dah kira baik mahathir tak sumbat pakcik ko dalam river rotan

      Delete
    3. 1010, bangun, dh tgh hari nii

      Delete
    4. bodoh betul anon 1010...tak belajar sejarah...orang nak posting dia nak posting...dia posting utk dedak...phuiiii...

      Delete
    5. 10:10 adalah tipikal penganut agama isle PAS.Ramai keturunan raja kapor yang kuat berjoli dan menghabiskan duit rakyat sangat bencikan Mahathir,kerana dialah yang kambus lubang-lubang yang mereka korek dan mengarahkan siasatan ke akar umbi kes BMF.Di hati penyangak ini,mereka tetap dendam kepada Mahathir,kerana itulah sifat orang Melayu yang munafik.

      Delete
    6. Rakyat dapat. Dapat bayar hutang 1mdb, tiap-tiap sen hutang. Belum cakap lagi pasal kena bayar balik pembeli-pembeli bon 1mdb pasca 2020. Ganti rugi ipic pulak. X tahu lah songlapan-songlapan yg bakal datang nanti selagi pencuri seantero bertahta. Sebab apa aramco x mau urusniaga wang tunai? Sebab kita ada banyak penyangak yang terkenal di seluruh dunia.

      Delete
    7. Anon 10:10 yang terbonggok,,apa lah semak fikiran kau ni,,dah najib bersalah curi duit Negara dan rakyat jadi dia tersepit dan terpaksa berbohong pada rakyat konon Tun M makan duit forex,, tak betul itu semua,,najib nak alihkan pandangan masyarakat dari scandal 1MDB kepada forex

      Delete
    8. Tak usah layanlah anon 10:10 tu .

      Saya pasti dia tak faham satu butir pun kisah BMF tu . Sebab itu di katakana Mahathir gagalkan BMF .
      Samalah ceritanya bila Najib kata Muhyiddin gagalkan 1MDB .
      Itu lah orang bilang ada otak tu jaga baik baik di kepala . Jangan letak otak tu kat lutut . Si anon 10:10 ni silap hari otak dia letak kat kepala yang lagi satu lagi tu kot ?

      Delete
    9. Bro bro semua saya sudah katakan jangan layan unkwon,sahabat,kellie castle atau anon 1010. Semua ni sama seorang saja yg mau menyakiti hati kita. Jadi maki hamun saja. Ada bro komen kita mesti beradab. Yalah bro kau beradap lah sendiri. Munkin kau melompat lompat seorang diri. Komen mereka tiada fakta, atau spin buat bodoh, cakap merapu,cuba kelirukan rakyat. Kamu semua sudah balas dengan fakta tapi cuba tengok adakah dia insah dan tukar? Baca komen dia sampai sekarang pun sama.
      Kamu semua pandai belaka tapi kadang kadang saya pun ketawa sendiri melihat kamu semua ber lemvut dan cuba berbalas komen.
      Bro kalau kita berbahas dengan yang otang yang neutral kita patut beradap kerana kita harap fakta kuta ajan bolwh menbuka mata dia. Tetapi bila kita dia atau mereka ni spin kiri spin kana cuba kelirukan rakyat kerana dedak maka inilah pengkhianat rakyat. Sorry i dont time for them. Satu saja pendirian saya maki,caci kerana itulah balasan yang tepat kepada penggkhianat rakyat. Kalau di negara Korea Utara lama sudah mereka ini di sula. Wahai bro bro janganlaj biarkan dia atau mereka keyawakan kamu semua. Ini cuba pandangan saya. Have a nice day bro.

      Delete
    10. Sorry banyak typo kerana tengah buat sesuatu.

      Delete
    11. Saya minta bro dan sis semua baca dan kaji komen komen pengkhianat rakyat dan buat lah pertimbangan sendiri.

      Delete
  4. Memang patut Hadi Awang patut berhenti aja, gantikan Tuan Presideng yang lain, yang lebih baik.

    Parti PAS ini sekarang samakin lebih. Banyak Pak lebai. Yang pandai-pandai di bawah pimpinan Nik Aziz dan Fadzil Noor hampir semua dah lari.

    Parti PAS sekarang ini terpaksa bergantung samada dengan BN atau Pakatan.

    Pimpinan tertinggi hendak berbaik dengan BN tapi akar umbi hendak berbaik dengan Pakatan.

    Langkah terbaik adalah akar umbi PAS masuk Amanah dan geng-geng Hadi masuk BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perawan dah sawan. Meroyan cari pelanggan.
      Dalam dok kandung biawak, masih ada hati nak berlagak pandai dan segak.
      Lobai oh lobai, PASIjoPink dah jadi haprak.

      Delete
  5. Wak simen. Smart wak, dah 2 hari aku tanye. Buat bodoh je ye simen. Atau memang bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak pegi JASA kutip rencana baru..

      Semua rencana phD silap fakta salah prof zakar shit batu pahat suruh modufied

      Delete
    2. Simen yg terpaksa cover kemaluan bos dia. Simen simen. Dah hancing pun tetap teguh bersama tiang yg condong.

      Delete
  6. Inflasi cecah 5.6% bulan Mac !!


    Apa pegawai bank negara buat

    Apa MOF buat?

    Apa negara sial ni buat???

    Inflasi macam brasil mampuih la ko

    Inflasi macam venezuala mcm dlm neraka


    Inflasi macam zimbabwe macam kena sebat dgnn hudud yaHADI ahWANG

    umno nak bunoh rakyat secara senyap inflasi 5.6%???

    ReplyDelete
  7. Mahathir tu dah masuk 92, berjalan pun terbeheh2, patut bersara dan banyak2 bertaubat serta berikhtikaf di mSjid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn sebok kubur org simen.

      Delete
    2. Patut kamu bersyukur Allah panjangkan umur mahathir

      Kami doakan unur bapak ko sampai hujung kelentit nenk ko..

      You wish your grandmother never oepn up her legs to you pappy!!

      Delete
    3. 1004, Melayu jenis JumudTotok tiada ubat. Tahap kebinyaian sel otak dia sama dgn kumbahan taek low.
      Tapi species ni dh tak ramai, bawah 6% ...

      Delete
    4. Spesis 10:04 ini ternyata sudah hampir pupus diMalaysia.
      Jenis spesis ini dapat gaji setiap 4.5 tahun ia itu setiap kali PRU.
      Geng depa lah ambil upah pasang bendera dan koyak bendera parti lawan.
      Ada pun yg mati jatuh pokok sebab panjat pokok pasang bendera umno/pas.
      Anon 10;04, tak insaf lagikah panjat pokok?
      Berkhidmat Untuk Negara atau Mati Syahid Untuk Pas?
      Sekarang sudah tahun 2017, APA YANG ANDA DAPAT DARI PARTI?
      PARTI TANGGUNG GAJI ANDA?
      Sebagai saudara seagama saya minta anda berfikir sejenak. Jangan dikencing oleh wakil rakyat anda sepanjang hayat.

      Delete
  8. Takpe, jom kita berhimpun utk menunjukkan kesedihan kita. Puak yg terkencing tak nak join, lantak.

    ReplyDelete
  9. saya berharap Tuan Ibrahim berani mencabar Hj Hadi pada muktamar april nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 begitu la..tapi rasanya tidak..

      Delete
  10. yang dah besara tp gila meroyan tu kau xnk sebut ke?/ooo lupa..macai2 temasuk tahit lalat rasa sedap menjilat kahak karala...pehhh pjilat hingga akhir usia kikikiki hidup pjilat buntut madir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak alih tiang jgn lupa simen. Tanah Ijo yg ko pijak tu dh tukar ungu pink2 gitu..dh tak.kukoh lagi. Kurangkan ramuam Jumud dan Totok tu, nnt rosak tiang kamu

      Delete
  11. bodo punya admin..ruu355 usul persendirian pas..apa kena mengena dgn BN..klu bentang pun umno/bn akan sokong..kecuali puak2 rejim munafik pakatan..cakap macam maksum sgt tapi pura2 macam yahudi..kau blh bodohkan puak2 kau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Kalau ada pun harapannya, ia hanyalah tinggal senipis kulit bawang saja lagi"

      Ayat tuan budin yang paling saya suka.Nak tambah sket:

      Senipis kulit bawang & bawang pun tangguh-tunggul kat dewan.

      Delete
    2. 1028, tak penat ker ko asyik kona. Steering Audi pun akan patah dgn sikap.rakusmu ini.

      Delete
    3. Rasanye 1028 yg bodoh nk mampus. . Kan hari tu zahid komedi ckp kerajaan nk bentangkn ruu tu..bila kerajaan xnk bentangkn kiranye ameno sahabat ko tu x sokong ler..cuba gunakan otak untuk pikir..

      Delete
    4. 10.28 ..kau carilah blog bangang yg sesuai dengan tahap kau. Tak paham baik diam. Malulah sikit kat anak bini kau.

      Delete
    5. Saya syorkan 10:28 pergi lah jengok jengok the flyingkick , parpukari , the unspinners , snapshots dll. Kesihan dia orang tak ada siapa yang response .
      Yang response pun ada sekor tok landak !

      Delete
  12. Lobai mana faham "road map" politikal.yang lobak hanya tahu vellfire & sewaktu dengannya drive atas road.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebai tak guna roadmap laaa

      skrg dah ada gps, waze...

      Delete
    2. 1139, lebai dgn lobai pun tak faham. Cibai faham?

      Delete
  13. kekal berkuasa dgn penuh tipu helah tida akan berkekalan.

    selama 40 tahun najib Berjaya menipu diri sendiri, maka mempermainkan hadi adalah 'kacang' bagi nya.

    tuan admin perlu juga senaraikan cara2 yg democratic utk menewas kan mereka.

    takut nanti pembaca membuat kesimpulan yg artikel ini penuh dgn 'rhethorical statements' tapi kurang dr segi isi.

    'mai bagi tau kat cek mcmnan nak jatuh kan mereka secara democratic yg kami tak tau'

    ReplyDelete
  14. Saja nak tanya Pak Lebai PAS.

    Mengikut PAS hukum berzina perlu sebat 100 kali depan orang ramai.

    Kalau 1000 tahun dahulu, orang berzina dalam khemah, senang untuk ditangkap. Ada 4 orang saksi.

    Zaman sekarang, hotel berkunci 2 lapis dengan mangga. Macamana nak tangkap orang berzina?

    Bila masa pencegah maksiat datang, sudah game over, pakai baju semula.

    DAlam kes mahkamah syariah, banyak kes "percobaan untuk zina" dan juga khalwat.

    Dalam soal minum araka sebat 100 kali di khalayak orang ramai.

    Zaman dulu tak ada Tan Sri, Dato' Dato' Sri.

    Kalau pembesar-pembesar minum arak , adakah kena hendak sebat 100 kali di khalayak ramai atau kong kali kong.

    Saja nak tanya pak lebai.

    Bukan ke lebih baik jika kita mendidik daripada menghukum ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Didik macam mana? Mulut lobai kalau bercakap mesti mencarut anjing serigala barua jebon pil kuda broker banyak lagi dan yang terakhir dicarut "biawak"

      Delete
    2. Selain biawak, nyamuk-nyamuk.

      Pak Lebai PAS sekarang nak sekeh orang.

      Ada yang nak siku, nak lutut, nak cakar.

      Dalam Mazhab Shafie, tidak ajar ini semua.

      Delete
    3. Kebanyakkan Lobai Pas skang dah tak ikut mazhab shafie diaorg ikut mazhab hadi...rosak rosak..

      Delete
    4. Mahsab Sziuni...akarkata Sziun/Ziun/Zion
      * dulu Sunni akar kata ka Sunnah.
      Mcm ya la, puak Ziom kan kata semua dia yg betul, orang lain salah, tak pernah mahu bincang tolak ansur.
      Yer ler abaahh, Puak PAS IjoPink dan melayu Totik DumbNo dah tukar SUNNI jadi versi Ziuni Jumud totok. Adoi.kesiaan nii

      Delete
  15. Kita tunggu ulasan politik tahap SPM dari Sahabat.

    ReplyDelete
  16. Yg umur dh 90++ tu yg patut dibersarakan. Apa takut nk srh org tua tu bersara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak alih tiang gol...kahkahkahkah

      Yang kena kenceng hardy bawang dan walaunta pis

      Lepas ni nak salahkan siapa lagi.PKR,Amanah dan DAP sedia dipersalahkan.


      Kah kah kah kah

      Delete
  17. Pas pis pus..en somi audi Q 7 mana nih..dapat kereta terus senyap ke..

    ReplyDelete
  18. Najib memang patut dibersarakan....Lim Kiat siang dan Mahathir pula boleh berpolitik sampai tinggal rangka....hahahahhaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. At least tun not Losser. (Tul tak).

      Delete
    2. Salah tu bro pomen .tun is the best..jibby patut dibicarakan atas salah guna kuasa..semah nyopping memanjang

      Delete
  19. Nasib pas bergtg pada isu ruu355, sekiranya gagal atau ditangguh lagi oleh hadi diparlimen maka benarlah kata Tun mahathir bhw hadi tak ada karisma untuk melaksanakan harapan orang pas untuk menjaya ruu355 , seeloknya hadi semakin terhina dan malu, muktamar depan mungkin hadi akan dijatuh oleh ahli sendiri....kesian

    ReplyDelete
  20. Patut dihudud najib dan Hadi.. Dipancung dikalayak ramai..Siapa setuju? Nampak mcm ramai org Umno dgn pas setuju tu.. Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai dlm DumbNo dab PAS yg setuju dihududkan hadi dan jibbi. Tapi lidah meraka dh dipotong diberi oada ketua politik gerombola serigala rakus. Itu sebab ketua kabilah jumud punyai lidah yg bercabang mcm taugeh...asyik kata org lain salah. Dh sama perangai Zionist

      Delete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh?! perawan kandung biawak dh nek sawan..kesian ko 1144

      Delete
    2. Kesian mak ayah ko dapat anak macam ko..1144

      Delete
    3. bila pemakan dedak dah mati hujah....terpaksa spin atau mencarut aje leee....tahap sel2 otak tak bersambung...grad kat mana??? kellie's castle???

      Delete
    4. Ni pok cik simen kiki tu..ameno cawangan xdpt peruntukan melancung last week..tu yg meroyan

      Delete
    5. Sorry to say..bnyk anak ketua ameno cawangan ni yg jntan jadi penagih yg betina jd bosiak..c caya tgk kat ameno selangor..tu yg kLah pru

      Delete
    6. Saya menulis dengan hujah, kalau nak jawab tulisan saya sila gunakan hujah juga, bukan carut dan maki hamun. Anon 11.44, akhlak kamu terlalu rendah, hati kamu penuh najis dan sebab tak boleh berfikir dengan baik. Ayah dan mak kamu pasti menyesal melahirkan kamu.

      Delete
    7. Kan dah kena stepek 1144, masuk blog orang, maki tuan blog..takde adab punya malaun..

      Delete
    8. Cantik !!!

      Insaflah wahai penyokong umno pas.. Kita semua melayu...

      Bukannyer kita tidak berakal.. Nak type shahbudindotcom.com pun perlukan akal..hanya perlu bersihkan hati..maka cantiklah dunia ini dan juga dunia blogging

      Anggaplah ini nasihat abang abang yg dah otai dunia politik dan dunia beradaban persuratan melayu..

      Delete
    9. Yang suka mencarut itu ialah kejora. Seseorang telah mencipta sajak untuk describe kejora. Ini saya salin drpd blog putra merdeka.

      Tanpa Nama26 Oktober 2016 12:52 PTG

      Kejora nama jing yang satu
      Bahasanya buruk lagaknya hantu
      Dalam mulutnya masukkan sepatu
      Buang tebiat tak lama dah waktu

      Hari hari dia mencarut
      Otak sikit letak kat lutut
      Tak ada mata tak ada perut
      Terlampau mencarut mulutnya herot

      Kejora kata dialah satu2nya pahlawan
      Pahlawan ini dedak makanan harian
      Tak sedar dirinya layak ke Tg Rambutan
      Bagi kejora yang kurang siuman

      Kejora tahukah erti bercakap sopan
      Kalau mengerti mengapa lempar cacian
      Hanya orang tak siuman berlaku sedemikian
      Trade mark mereka penghuni Tg Rambutan

      Jing Jibo alias Kejora
      Makanlah dedak selagi ada
      Kami sokong blog Putra Merdeka
      Sampailah Najib masuk penjara

      Tik tok tik tok Kejora terdengar
      Tandanya dentuman dah dekat nak tiba
      Kejora masih tidur tak sedar
      Najib tumbang Kejora entah ke mana.

      Delete
  22. Ni pok cik simen kikiki.ameno cawangan x dpt peruntukn gi melancung last week..tu yg meroyan

    ReplyDelete
  23. Saya mencadangkan dalam manifesto pru nanti pakatan harapan masukkan sekali tangkap najib utk disiasat dalam kes 1mdb. Nak tengok samada rakyat percaya ke atau tidak pembohongan najib selama ni. Menteri yg sokong najib pun biar terkedu pasal menyokong boss dia yg menyamun habis duit rakyat. Kalau boleh jadikan perkara no 1 dalam manifesto. Aku dah naik loya kena tipu kat menteri2 najib ni. Rahman dalang yg paling kurang ajar. Salleh tu takyah pikir pasal skill bodek dia takde manusia yg boleh buat. Hadi awang takyah pikir pasal lepas PRU nanti pas dah takde dah.

    Arcadia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hilang 2.6 B melalak
      Hilang 30.0 B bisu

      Delete
    2. setuju. Manifesto nunbo wahid.
      TANGKAP!! RAMPAS HARTA dlm dan luar negeri. Sita Q7 dan lelong Birkin.
      Kasi bersih Malaysia dari Taek Low, dan Kingcin Libai lahanat.

      Delete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

  25. Satu berita sedih untuk pakaTun sumua, Korea Utara telah membebaskan semua tahanan rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita itu yg membuktikan kebinyaian tadbiran UmnuBeEnd.Noktah

      Delete
    2. Memang sedihnye..najib lembab..takat tukar bodi untuk pembebasan tahanan malaysia...kalo mat maslan jadi pm 1 minggu dah boleh bebas...najib lembab...bahlol macai ni..

      Delete
    3. Bodoh nye jibby..aritu x nk kasi mayat..skunk ni mayat n pesalah north korea dah dihantar pulang..tu pun cai ameno nk bangga..bodohnye korang

      Delete
  26. Kerja najib dan hadi klentong..klentong sana klentong sini...tak klentong tak boleh cari makan

    ReplyDelete
  27. budin, pada aku bila kita menilai orang kita mesti menggunakan borang dan skala yang sama. kalau membandingkan mahathir, najib dan haji hadi soalan pertama mestilah sama....sehinggalah soalan terakhir. jika mana2 soalan bertanya apakah sumbangan mereka kepada negara, sepatutnya soalan itu ditanya kepada setiap seorang daripada mereka. jika soalan berapa banyak kerugian material negara yang mereka buat semasa menjadi pm, atau presiden parti, soalannya juga mesti kepada setiap orang daripada mereka. barulah rumusannya telus dan persepsi kita itu nanti tidak bias atau memihak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya mangkuk PAS yang sampai khiamat menganggap Mahathir membawa kerugian kepada bangsa dan negara,bukannya diri sendiri.Najib adalah yang paling membawa untung.PAS sangat untung di bawah Najib.

      Delete
    2. Lobai PAS jual kingcin jampi penipu segala amal. Tapi Lobai2 ini lencun disiram air pelir Umnu.

      Delete
    3. Mahathir dah taubat.. Sanggup ke mahkamah jumpa Anwar..

      Najib pun penjarakan Anwar di zamannya.. Najib dah taubat belum?

      Tak payah buat KPI umno style..

      Najib dah taubat belum? Dah jumpa Anwar mintak ampun blum?

      Delete
  28. Lim Kit Siang dan Mahathir yg wajib dibersarakan...semua oarng tau yg kedua2 inilah KEPALA LANUN SEBENAR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua orang 6%..yg tergolong dlm species totokjumud bingai. Angka baki.menurun mcm saham Felda.

      Delete
    2. Kokok kepala lanun ..nak repot sprm takut...tu jer takat kepandaian mcai bongok..

      Delete
  29. Jom break pi solat.
    Puak Lobai takpa la , dia dah ada tiket soorga, kaaan?

    ReplyDelete
  30. Jangan! Tunggu PR14 dulu! Lepas BN kalah, barulah dua orang tu dibersarakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib kpn dan loyar buruk negara dibicarakan di mahkamah..

      Delete
  31. 12.47
    Cuba baca blog yg mudah difahami,straight forward,supaya kebodohan super kamu tu dpt dibaik pulih.
    Cth blog sakmongkol ak47,hujah dan fakta amat bernas dan logik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai umno tak reti apebenda makna logik..

      Delete
  32. rahman jpc31 March 2017 at 10:39

    kekal berkuasa dgn penuh tipu helah tida akan berkekalan....

    Reply:

    Ada kebenaran.

    Penghuni-penghuni gua (Al-Kahf):54 - Dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam Al Quran ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):72 - Dan (ingatlah), ketika kamu membunuh seorang manusia lalu kamu saling tuduh menuduh tentang itu. Dan ALLAH HENDAK MENYINGKAPKAN apa yang selama ini kamu sembunyikan.

    *Sibuk fitnah 1mdb, akhirnya tersingkap forex yang selama ini mereka sembunyikan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penipu takkan selamat....akhir zaman umat islam jual ugama untuk menipu..

      Delete
    2. Anon 1429

      Mana aku punya dividen..traganu investment autority mikim org ganung?

      Dah jadi 1mdobi.. Gadai telaga minyak tganu..

      Sbg rakyat tganu mana dividen 1mdb aku??

      Knp dah dormant tinggal 17pekerja?

      Mana tanah trx mana tanah sg besi apot.. Mana anon haramjadah kepala bingak ko mana?

      Aku tak merasa satu sen nikmat dari 1mdb .. Ko subahat dgn Najib penyamun!!

      Delete
    3. Bila nya Forex di sembunyikan ?

      Kemungkinan ketika itu awak samaada belum wujud atau pun masih hisab nenen ??

      Delete
  33. | March 31, 2017
    Bekas pemimpin kanan PAS Nakhaie Ahmad berkata kalau bukan kerana Amanah, senario itu boleh berlaku kerana ramai ahli PAS yang tidak senang dengan presiden PAS ketika ini.

    PETALING JAYA: Presiden PAS mungkin tidak akan melalui jalan mudah pada muktamar yang diadakan bulan depan, menurut seorang veteran gerakan Islam tempatan yang pernah aktif dalam kepimpinan tertinggi parti itu pada era 1980-an.
    Datuk Mohd Nakhaie Ahmad, bekas naib presiden PAS yang melakukan kejutan dengan menyertai Umno pada 1989, berkata apa yang berlaku pada muktamar 1982 boleh kembali menghantui Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana ada ahli PAS yang tidak berpuas hati dengan tindak tanduk kepimpinan tertinggi yang semakin mesra Umno.
    “Saya percaya ada yang akan bangkitkan soal kecelaruan dalam PAS. Itu yang akan muncul. Ada ahli PAS yang tidak senang dengan keadaan apabila PAS ditipu, diumpan dan dipukul Umno,” kata Nakhaie, yang meninggalkan Umno pada 2014 kerana kecewa dengan arah perjuangan parti Melayu itu.
    Pada 1982, presiden PAS ketika itu, Dr Mohd Asri Muda, meletak jawatan selepas Pemuda PAS memberontak secara terbuka ketika menyampaikan ucapan dasar pada muktamar yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
    Ia selepas Asri mula berselisih dengan pimpinan PAS Kelantan ketika itu, termasuk Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, susulan kejatuhan kerajaan PAS pada pilihan raya umum 1978.
    Pemberontakan terbuka pada muktamar 1982 menyaksikan laungan “Murakbar Asri”. Asri yang pernah membawa PAS ke dalam Barisan Nasional pada 1973 akhirnya berundur pada hari kedua muktamar, bersama-sama isterinya yang juga mengetuai sayap wanita PAS, Dewan Muslimat.
    Nakhaie berkata, perwakilan PAS harus mengambil contoh apa yang berlaku terhadap Asri.
    Tetapi ia bergantung kepada sama ada masih wujud ahli PAS yang berani mempersoalkan Hadi yang membawa PAS semakin hampir dengan Umno sejak penyingkiran beberapa pemimpin “progresif” pada muktamar 2015.
    “Kepimpinan dan kebijaksanaan Hadi benar-benar dipersoal. Jika ada perwakilan berani, akan ada yang bangkit dan mempersoalkan dan kepimpinan Hadi,” kata Nakhaie dalam wawancara bersama FMT.

    ReplyDelete
  34. 'Āli `Imrān:105 - Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.

    ReplyDelete
  35. 12.24, pembetulan 2.6b bukan hilang ianya dah dikesan entah macamana masuk kedalam acc. penyamun 1M'sia. Curi lah tu. Saya kata curi sebab pada mulanya kata fitnah, lepas tu baru mengaku duit sedekah dari tok arab pulak suruh lawan ISIS dan seribu satu cerita. Untuk pengetahuan hang yg malas berfikir, ISIS belum tubuh pun lagi. Bagaimana misteri duit tu masuk begitu misteri juga duit tu keluar. Kalu betul buat apa nak pindahkan duit tu. Hanya orang yg kurang cerdik saja akan tulis macam hang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersangka baik.

      Kemungkinan kerana begitu jujur, pm berani masuk akaun sendiri. Berani kerana benar.

      Yang tidak jujur biasanya masuk akaun proksi?

      Delete
    2. besar lagi kemungkinan seorang itu penyagak lanun, apabila sanggup pusing 40 alasan. Nipis akal kalu tak dpt nampak ini. Ataupun terlahap Taek, jadi bodoh.
      Kesiam melayu..totok 500 tahun tak habis2

      Delete
    3. Sabar jelah. Sabar cabang iman. Tak perlulah maki hamun.

      Delete
    4. 30.0 billion juga bukanmya hilang. Ia telah di kesan oleh LKS masuk syarikat anak2 kamcing dia.

      Delete
  36. Umno tidak boleh dipercayai, kata PAS
    Oleh Zulkifli Sulong

    Isu RUU355 dibawa Hj Hadi seumpama nyawa PAS dan
    segala-galanya dibuat untuk menjayakannya termasuk
    berbaik dengan Umno yg selama ini menjadi musuh ketat.
    – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Mac, 2017.
    PAS menyifatkan Umno parti tidak boleh dipercayai ekoran tindakan Perdana Menteri Najib Razak tidak membentangkan Rang Undang-Undang (RUU) bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355 walaupun timbalannya sebelum ini berjanji berbuat demikian.

    "Sah Umno tidak boleh diharap untuk membela Islam. Nak bentang RUU355 pun tak berani," kata Naib Presiden PAS, Iskandar Abdul Samad dengan nada marah dan kecewa ketika memberikan ulasan awal tindakan Najib itu.

    Bagi Iskandar, kepimpinan Umno dalam Barisan Nasional (BN) paling lemah sejak ia ditubuhkan kerana sentiasa dicabar.

    "Apa tunggu lagi wahai ahli-ahli Umno," kata Iskandar melalui Facebooknya dengan cuba menarik ahli Umno yang mahu RUU355 itu dibentang bersama PAS.

    Kenyataan Iskandar itu disokong Pengarah Penerangan Pemuda PAS Selangor, Ahmad Hakimi Othman dengan menyifatkan Umno bakal berpecah.

    Bagi beliau, menolak secara total RUU355, pasti merugikan Umno.

    "Keputusan membelakangi cadangan timbalan perdana menteri Malaysia," tulis Hakimi yang disiarkan Harakahdaily, lidah rasmi PAS.

    "Mungkin juga ini peluang pemimpin lain mengganti Najib sekiranya ugutan pemimpin MCA, MIC, Gerakan tidak diendah.

    "Apakah, akan ada pembersihan Umno lagi selepas ini?" tulis beliau yang dipercayai dirujuk kepada Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi yang sebelum ini mengumumkan kerajaan akan membentangkan sendiri RUU355.

    Cadangan Zahid ini disokong parti Islam itu melalui Setiausaha Agung PAS, Takiyudin Hassan yang berkata sepatutnya ia dibentangkan oleh kerajaan sejak awal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penipu baru tau kena tipu dengan penyangak..padan muka..

      Delete
  37. Hangat muktamar pas nanti..lobai pas nak kena jelaskan kpd ahli pas...

    Najib ingat lobai pas kuat tapi kapir bn jerkah najib lagi kuat....
    90 jota kira lelap laa...

    ReplyDelete
  38. Iskandar perlu tenang dan sabar. Berlapang dada. Bukankah ruu355 usul pas?... bukankah bila umno berhasrat bentangkan, tersebar fitnah umno telah merampas ruu355? Atau ruu355 itu sebenarnya pas sedar bukanlah keutamaan dan ada banyak lagi usul nasib rakyat perlu diutamakan?

    Jangan cepat melatah.  Bakal jadi modal politik mereka yang bersekongkol dgn dap memecah belahkan umat islam.

    ReplyDelete
  39. Madey kutty n lim kit siang ko x nak suruh ke. Nampak sgt pencacai tukang basuh berak kit siang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jibby yg klepet duit rakyat bkn tun m or lks..kikiki..simen btul la ko ni

      Delete
    2. Mohzaini ada kereta Bugatti veyrone harga £2 J , atau Rm10J. Ko ada apa kapcai??

      Delete
    3. Mokzani ada Bugatti ke , ada lori ke , apa nak heran ? Dia dah menceburi business sejak 25 tahun dulu .

      Riza , anak tiri Najib baru 5 tahun pun bolih beli harta lebih 1 billion ringgit . Itu taek Low , anak angkat Najib pun ada kapal terbang dan kapal layar bernilai hamper 1 billion ringgit .

      Delete
  40. BUDIN NAK ALIH TIANG GOL YANG PAKATAN HARAM JADAH SECARA TOTAL TOLAK RUU 355.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan tidak di beri peluang untuk tolak atau sokong

      NAJIB HATAMJAD KAPIAQ DAH MESYUARAT BN PUTUSKAN TAK NAK BAWA MASUK RUJ335 NI KE PARLUMEN OLEH KERAJAAN BARISAN NASIONAL.

      NAJIB AWAL AWAL DAH TOLAK!! BINGAI KO NIH..

      BAHIB TAKUT SAMA MCA DAN RINGGIT CECAH 5.70BILA RHU LULUS

      Delete
    2. Tiang dah simen , wak?
      Rasa nyilu sengal dilobang najis "smart" ko belum pulih yer ?

      Delete
    3. Anon 1559 ko fitnah budin lagi sekali kami budu ka. Ko!

      Buat belacan untuk hidangan kekawanan alharami walBabi santapan petang.. Puak MCA

      Delete
  41. Najib di bersarakan di Pru14. Orang2 FELDA tentu mengamok, kalau court case nak dapat harga sawit lebih, dahtu kena bayar RM472,000 in costs.

    Bukan sikit duit tu, woi.

    372 settlers lose suit against Felda over palm oil extraction rates
    The Star Online

    PUTRAJAYA: A total of 372 settlers in two Felda schemes who filed a suit against the authority and its subsidiary over palm oil extraction rates will have to pay RM472,000 in costs after losing their case in two courts.

    ReplyDelete
  42. RUU355 gagal dibawa oleh UMNO selaku kerajaan akibat tekanan puak kafir dalam Barisan Nasional, walaupun memegang bai'ah kuasa pemutus di dalam Barisan Nasional - jadikan ia pedoman dan pengajaran untuk seluruh umat Islam

    Namun RUU355 tetap akan dibentang oleh PAS bergantung pada budi bicara Speaker dan in shaa Allah - tetap akan tiba.

    Sedang di pihak serigala, bukan sahaja tidak dibenarkan untuk menyokong bahkan diberi amaran oleh serigala yang paling dominan agar menentang dan menghalang waima untuk di usul ke Parlimen.

    Satu pertanyaan untuk golongan yang jahil lagi menyombong diri - sepatutnya kamu bersyukur RUU355 gagal digazetkan atau sepatutnya kamu merasa terhina ?.

    RUU355 adalah langkah kecil demi memperkasakan syariat Islam di dalam urusan makamah syariah - yg telah berbelas tahun dilupakan oleh seorang lelaki tua renta (Tun Mahathir) sewaktu ia memegang kuasa kerajaan - jeleknya, di waktu hayat semakin menemui titik noktah (kini sudah berumur 94 tahun) ia bukan sahaja memilih untuk tidak menyokong bahkan ia menentang pada urusan AGAMA nya - Astaghfirullah.

    RUU355 bukan berpaksi pada UMNO atau PAS, juga bukan pada beratnya hukuman atau pada kebimbangan adanya urusan AGAMA yang jauh lebih besar untuk diutamakan -

    RUU355 adalah ujian Allahswt kepada umat Islam dan Bangsa Melayu - aku melihat betapa jahilnya mereka2 yang memilih untuk menentang RUU355 dengan pelbagai hujah dan alasan untuk memenangi redha puak kafir.

    bahkan kamu akan dijauhkan Allahswt dari agama-Nya dan menjadikan redha puak kafir sebagai ganti - mulut kamu akan dikunci dari menyebut urusan AGAMA dan BANGSA mu sendiri di hadapan puak kafir di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

    Allahurabbi - UMNO, sedarlah diri sebelum terlambat. PAS sedarlah diri sebelum terlewat. Jadikan kisah hitam RUU355 sebagai pedoman dan hikmah, bukan sebagai asbab untuk kamu terus bermusuh.

    Sesungguhnya Allahswt tidak menzalimi hamba-Nya. biarkan golongan yang jahil lagi menyombong diri itu terus menjadi keldai kepada redha puak kafir.

    RUU355 masih ada sinar walaupun berliku
    ia akan menguji seluruh MP yg beragama Islam dan berbangsa Melayu secara individu apabila tiba saatnya dibawa ke Parlimen.

    Allahurabbi - betapa lemahnya iman umat-Mu ini hatta untuk memulakan langkah sekecil RUU355 menjadi seolah-olah ujian sebesar alam untuk kami.

    Ya Allah lindungi kami dari berpaut pada redha puak kafir, berikan lah petunjuk kepada Umara', Ulama didalam UMNO dan PAS agar bersatunya mereka demi AGAMA dan BANGSA - aamiin Allahuma aamiin.

    Salam jumaat penuh berkah.
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat Lori Taek nak lalu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...