Friday, 10 March 2017

TUN M MEMANG HEBAT (SIRI 3)....


Debat antara Tun Mahathir Mohamad dengan Nazri Aziz yang  telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak, secara realitinya semakin hampir menjadi kenyataan.


Setelah Nazri menyatakan persetujuannya dari Berlin, Tun Mahathir kini pantas bergerak selangkah lagi dengan mencadangkan agar debat itu diadakan di Padang Rengas, kawasan Parlimen yang merupakan kubu kepada Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu.


Seorang pembantu  khas Tun Mahathir berkata, aturan kini sedang dibuat agar debat itu diadakan di Padang Rengas, Perak ketika bekas Perdana Menteri itu dijadualkan berkunjung ke sana.


Butiran debat akan dihantar ke pejabat Nazri dalam waktu yang terdekat ini, kata pembantu khas itu lagi.

Dengan kesediaan Tun Mahathir memilih Padang Rengas sendiri sebagai tempat untuk berdebat dengan Nazri, bekas Perdana Menteri berusia 92 yang sering dituduh nyanyuk dan dikata baling gelas pun tak pecah, sekali lagi menunjukkan keberaniannya yang luar biasa yang tidak mampu ditandingi oleh sesiapa setakat ini.


Jika sebelum ini beliau setuju mengadakan debat itu tanpa syarat dan atas apa juga tajuk yang dikehendaki Nazri, baik 1MDB, wang RM2.6 bilion yang masuk ke akaun Najib Razak, hutang RM55 bilion keretapi Pantai Timur, BMF atau apa saja, sekarang Tun Mahathir sedia datang ke kubu kuat Nazri pula.


Hebat kan!!


Maka, Nazri kini tiada alasan lagi untuk tidak bersetuju atau melakukan pusingan u kepada persetujuan yang sudah diberikannya sebelum ini.


Waima jika sekiranya Najib tidak membenarkan pun beliau berdebat dengan Tun Mahathir, Nazri harus berusaha sedaya upaya untuk meyakinkan juga Perdana Menteri untuk membenarkannya berdebat.


Jika tidak, malu besarlah Nazri dengan keberanian dan kegagahan Tun Mahathir.


Meskipun, paling mungkin Tun Mahathir mahukan debat itu diadakan pada 25 Mac ini sempena kunjungannya ke Padang Rengas, tetapi jika Nazri tidak berkelapangan pada tarikh tersebut, beliau bolehlah mencadangkan tarikh lain sebagai pilihan.


Yang penting, sebagaimana dinyatakan oleh Tun Mahathir, tempat debat mesti di Padang Rengas dan bukan di tempat lain.


Apa pun, buat kesekian kalinya lagi, Tun Mahathir memang terbukti hebat dan tiada tandingannya. (ShahbudinHusin 10/03/2017).

148 comments:

  1. Mykmu dah gelabah dok kutuk tun....Dah mula bg mcm2 alasan dan tekaan.. Najib Mungkin terkencing dlm seluar nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Lahanatullah tak mungkin berani berdebat dengan Tun M,,nanti last minit macam-macam alasan akan diberikan untuk menggagalkan debat itu nanti,,mari sama-sama kita tunggu dan lihat......!!

      Delete
    2. Kikiki.. Apa punya gila babi nya nih, Si nazri yg jahil lg menyombong diri ni mana ada tulur.. Tulur dia dijaga oleh tuan politik nya Si losemah singapork dan bijan .allurabi. Pasangan yg jahil lg menyombong di ubah dan BN disimenkan..ahaksss ptui pada JASA yg jahil lg menyombong lg bodoh menari ikut gendang tari Si losemah singapork binti Chinese Communist.. Ahaksss.. Ptui ptui.. Ikhlas dariku unknown aka sahabat.. Ahaksss ptui alumni Newcastle university.. Kikiki.

      Delete
    3. Kali ini berlengaslah
      Nazri Botak di Padang Rengas.
      Itulah lain kali cakap lagi
      Baling gelas pun tak pecah.

      Delete

    4. Pahlawan tua memang hebat berdebat, kalau tidak macam mana nak jadi pakar putar alam.

      Delete
    5. Pahlawan bugis plak tak reti berdebat tapi jaguh kaki rembat tidak cemana nak jadi bilionawei!!

      Delete
    6. Najip yg mengaku pahlawan tu pulak dah la tak hebat berdebat..penipu dan penakut pulak tu.

      Dia hebat apa ye? Oh...hebat 'merembat'...kah kah kah

      Delete
    7. 06.06 n 07.06
      Tepat sekali,mesti yang kat atas tu membara bila membaca.

      Delete
    8. Hebat klentong...

      Delete
    9. Berdebat umpama pergaduhan serigala dgn kucing. Ha100x.
      Pensyarah berdebat dgn anak murid darjah 1. Ha100x.

      Sedangkn yabudi lgi terkencing , ini kn pula budak ingusan.ha100x.

      Tun M akan kencingkn Nazri Aziz. Ha100x

      Delete
  2. Tunggu dah lihat saya apa alasan nazri kaki kipas ni beri alasan kerana takut nak berdebat dgn tun M.

    Tapi 99.9% dah tahu jawapan si nazri yang pengecut ni.

    Tun M akan gigit jar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia celupar langsung tak beradap tu mewakili umno. Seluruh rakyat Msia menanti tarikh keramat debat ayahanda Tun dgn pengkhianat bangsa

      Delete
    2. Aku berani jamin debat Mahathir vs Nazri akan jadi seperti debat Anwar Ibrahim vs Shabery Chik.

      Anwar debat bagi macam2 isi tetapi Shabery pula debat asyik dok kutuk anwar je, cakap serupa tin kosong sampai berbuih air liur basi kat kiri & kanan mulut!

      Geli aku tengok!!!


      Delete
  3. Nnt ada puak berguling last minute. Pa yg UMNO dok yunjuk takut ni? DAP tunjuk minat kat keresahan melayu bab Felda pun tak boleh, apa ni? Patutnya warga Felda kena suka, sebab nasib mereka dibela kiri kanan. Apa yg bodoh guna SOP, NGO anak felda apa tah...Bangkang buat apa? Dialog, berdepan, lambang keris kena berani. Lambang bulan kena suci.

    ReplyDelete
  4. Jika botak ini tak berani lawan debat dg Tun, nazeri patut potong k..t..l nya dan beri saja harimau zoo makan.
    Tak guna lagi jadi jantan jika berani cabar orang dan lari.
    Pengundi Padang Rengas patut buka mata luas luas jgn nampak brim saja.

    ReplyDelete
  5. Setelah melihat siapa yang lebih layak berdebat dengan Tun M, saya semalam menyertai mesyuarat Cabang UMNO di Kuala Lumpur sebulat suara berasa Dato Ahmad Maslan atau Dato Said Keruak untuk berdebat dengan Tun M. Mereka memiliki kelulusan akademik yg tinggi.

    Cadangan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak oii bro, ni mencadang ke menghina. Patut2 la. Bagi la level yg tinggi sikit. Profesor ke, tak kisah la kangkong ke ape ke.

      Delete
    2. Ape pun tak baik lu hina saleh said dgn ahmad maslan. Dia org pun cari makan jugak.

      Delete
    3. Kellies castle ni bole msuk Maharaja Lawak Mega...geli hati ak bc...

      Delete
    4. Kellie's Castle.......apa payah nak cadangkan orang lain......apa kata ko sendiri jer yg masuk berdebat dgn Tun M???

      Delete
    5. Aah the phantom. Patut kellies castle yg masuk debate...dia dulu menang debate kt tg rambutan.

      Delete
    6. Nak berbohong bior lah pandai, umno tak pakai cabang, depa pakai cawangan.
      Macam manalah Graduan Kelle Castle Batu Gajah nak minta kerja?....he....he...

      Delete
    7. Bro.....nampaknya mike lebih tau dari teman. Ropenya Kellie's Castle menang debate Tg Rambutan.....boleh le dia debate dengan orang tua nyanyok baling gelas tak pecah. Buat di Batu Gajah pon boleh juge. Ada berani??

      Delete
    8. Kellies castle ni watak yg dicipta utk memperbodohkan pengikut UMNO. Dari dulu teman perasan..

      Delete
    9. Kotabaru tu bukan memperbodoh pengikut umno tapi pengikut umno yg bodoh atau umno bodoh punya pengikut atau pengikut bodoh umno punya atau bodoh punya pengikut umno atau seumpama dengannya...

      Delete
    10. ahmad maslan? salleh keruak? hantar je MO1. kenapa nak simpan MO1 pulak..kalau MO1 setuju, kita cadangkan buat kat pekan dan ada siran langsung

      Delete
    11. Rating tv3 suku akan meningkat 50 bilion penonton di seluruh dunia.

      Delete
    12. Kalo mat maslan berdebat lagi bagus...orang padang rengas boleh kenal mat tiga suku lebih dekat...ha3

      Delete
    13. Pondan padang rengas pun tiga suku

      Delete
  6. Demi keselamatan penduduk diPadang Rengas, Ketua Polis Negara terpaksa campurtangan untuk membatalkan debate ini . Sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro....ini skrip lama ni bro......

      Delete
    2. Bongok anon 22:35 , kan ketua pondan kau dah cakap Tun M baling gelas pun tak pecah..lagi nak repot polis..

      Delete
    3. Bawa nora danish nak tarik penyokong tengok debat dia dgn tun

      Delete
  7. Tun M adalah the true living 'brassball' yg layak diberi penghormatan. Kita dah tengok, dia dah kena warning, diperlekehkan, dgn selamba aje dia bertandang ke Johor sambil jalan2 di Forest City. Takat muka Pondan Rengas, chehhhhh... jauh sangat level dia ke bawah kalau nak dibandingkan dgn Tun M. Dgn org tua banyak pengalaman dia nak main2, kalau menang dia dpt malu, kalau kalah lagilah aib. Kecuali muka Pondan Rengas memang jenis takde malu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun sudah tiada kuasa dlm tangan. Tapi Tun tahu masih ramai yg akan mendokong perjuangan dia. Tak termasuk yg menyokong dlm diam. Khidmat tun masih diperlukan oleh rakyat yg makin tertekan. Terima kasih kepada korbankan masa pencen demi rakyat. Cuma ALLAH saja membalas nya.

      Delete
    2. Tun M dah tak der kuasa tapi masih menyengat bisa.

      Delete
    3. Betol Bro Pomen.....ameen ya Allah. Moga Allah permudahkan jalan jatuhkan yg batil.

      Salam perjuangan.

      Delete
    4. Bro phantom, cakap mike buat teman teringat quote tunku abdul rahman.. If u have power but not powerful, u are a bloodyful..ni ayat sesuai untuk sibijan tuh...

      Delete
    5. Kami sekeluarga antara penyokong senyap tun m. Non partisan.

      Delete
  8. silap haribulan ada kemungkinan nazri ini akan kehilangan jawatan dlm kerajaan kalau debat ini (yg amat d nanti nanti kan) masih mahu dia terus kan.

    mustahil utk dia mempertahankan ketua nya yg jelas adalah seorang perompak, pencuri n penyamun.

    olih demikian percaya lah dia akan merayu kpd pencacai nya utk memberi alasan2 agar debat ini d batalkan.

    ini lah mat salleh kata nazri sudah kena 'foot n mouth desease' yg sering menyerang lembu. eh sorry ya!!! nazri ni bukan lembu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe dato. Kat situ rakyat terutamanya pengundi padang rengas akan menilai YB mereka. Kita tengok sapa yang KESIPUAN nanti.

      Delete
    2. Salam Pak Rahman...........sama2 kita tengok debat ni nanti terutama tajuk 1MDB dan 2.6b. Ini tajuk favourite yg ditunggu2 oleh seluruh rakyat Malaysia.

      Pasti ada banyak persoalan 1MDB yg perlu diberi jawapan.......terutama kehilangan berbilion2 duit rakyat.......tentang perbicaraan BSI Bank di Singapura.......penutupan BSI dan Falcon Bank Singapore......Laporan Audit yg diOSAkan.....dan terrrrrsangat banyak lagi persoalan yg masih tergantung tak berjawab boleh didebatkan di hadapan rakyat nanti.

      Debat ini hendaklah dikendalikan secara adil dan saksama dari segi jangkamasa berhujah dan hak untuk menyoal. Jangan besok ada pulak soalan yg disanggah tak boleh ditanya, tak boleh disoal. Jangan ada pilih2 soalan pulak........mana soalan sensitif disanggah oleh MC konon akta rahsia atau alasan lain. Harap jangan jadi begitu.....sebab Tun dah kata berdebat tanpa syarat.

      Debat ini hendaklah ke udara secara Lintas Langsung (Live), telus dan terbuka kepada tontonan melalui TV seluruh rakyat Malaysia.

      Isssh.....tak sabor teman....libang libu dibuatnya.......saat yg ditunggu2 untuk dapatkan satu kebenaran.

      Kita tuungguuuu........

      Delete
    3. sdr pomen, saya juga akan menunggu debat dgn penuh minat.

      jika nazri terpaksa meneruskan hajat berdebat utk kekal 'credible', maka saya suka syorkan yg dia memakai pampers utk orang dewasa kerana takut nanti air kencing berciciran atas pentas.

      hi hi hi !

      Delete
    4. Niat enson matakaji semar ngiseng...!!
      Kata kunci penyamun untuk bukak pintu gua harta karun.

      Rampo ngiseng semar tilem..!!
      Kata kunci untuk penyamun tutup pintu gua harta rompak supaya tak nampak dek orang.

      Salam perjuangan kepada semua yg sehaluan.

      Delete
    5. Teman tekenang dgn kawan musketeers dulu....John Doe...Labu Labi...Fan Tun...Mat Noor...Tajul.....Sekarang ni deme udah jarang timbui.....sibuk gamaknya.

      All for one....one for all.

      Delete
    6. Salam bro phantom.

      Betul teman Agak sibuk sikit bbrp hari ni. Tapi muncul jugak sikit2.

      Bro labu labi memang lama tak muncul. Semoga dia ok semua hendaknya.

      Delete
    7. Yeah, the truth shall prevail, who gonna stand and who gonna fall, debate time will tell...kihkihkih

      Long live tun m!!!

      Delete
    8. Salam semua untuk rakan seperjuangan,bro phantom teman sentiasa ada disamping kalian untuk menegakkan kebenaran.
      1 4 all..all 4 1.

      Delete
    9. Nazri ni nak debat haper lagi bro. Dedak dah penuh mulut. Cakap dlm tv pun dah x ada credibility, ni nak dengaq dia meracau meraban berlengas jubo2..

      Tobat lahum la UMNO dan Najib akan benarkan. Dgn sumer dah diOSAkan, bermakna sumer nak disorokkan secara rasmi melalui undang2. Ini cuma acah2 ja untuk keuntungan politik UMNO sendiri.

      Delete
    10. Malu la MCKK ada ex student tersohor mcm ni. Nak berdebat pun terkemot-kemot.

      Delete
    11. Kalau debat pasal memantat aku gerenti si botak padang rengas ni menang besar.
      Sampai botak kepala kepala sebab kuat memantat. Rambut pun malu nak tumbuh.

      Delete
  9. Melayu UMNOpAS ala Transformer versi fauna. Dia boleh jelma ijut keadaan.
    - Yg betina bertelor, tapi yg Ayam yg jantan tak pasal2 kukok riuh sekampong.
    - Bila cemas dia guling jadi batu, mcm tenggiling
    - Bila nampak bos, dia masok kepala dlm cekerang mcm kura, tak nmpk tam dengar tak tahu
    - Bila nak cover line bos, dia keluarkan lidah cabang mcm biawak
    - Bila dunia bising pasai 1mdb, dia masok bawah tempurong mcm katak.
    Apaa niii?! Terima teguran betul itu SUNNAH.
    Subahat atau Amal Mungkar itu TIDAK betul, akui perkara ini pun Sunnah.
    Sudah2 la, jgn hina melayu, jangan jual Islam.

    ReplyDelete
  10. Berani ke nazri ni yang ramai orang cakap kaki samseng ni.
    Dia ni umpama anjing yang hanya berani menyalak dalam kandang je.

    ReplyDelete
  11. Tun lambang jantan sejati bukan pondan mcm ramai puak di sinun, lari ikut pintu blkg. Lebih power kejantanan Tun bila sendiri tawar diri berdebat di laman lawan. Ko hader MO1? Apa2 pun boleh tabik spring kt nazri sbb berani sahut cabaran. Moga terlucut gelaran jaguh kampung selepas ni. Kita tengok jea laa sape yg kenaaa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nothing to hide jadi everything to hide.........

      Delete
    2. Bro phantom, haid haid ni kak losemah punya hal ler..itupun kalo belom menopos lg..kihkihkih

      Delete
  12. Semalam tan sri muhyiddin ada menyatakan yg pas setuju untuk berbincang tentang pembahagian kerusi dgn PPBM. Satu berita yg agak positif utk didengar. Tapi hari ini dgn egonya parti pas menafikan berita tersebut. Dan di TV3. Berita jam 8 tadi. Ada la keluar berita tentang sekumpulan org muda yg mengaku kerana usaha mereka la ( dan yg lain2 la)lim kit siang menang di gelang patah. Dan kini menyesal kerana usaha itu sia2. Tapi menyedihkan tak sampai 20 org pun. Sampai bila mereka nak jual dap utuk meraih undi. Dan apa nasib mereka jika pembangkang akan menang PRU14 nanti. Ada umno atau pas nak tolong. Yg kes kalah kat mahkamah yg membantah PRU13 lalu dah sattel ke. Hari tu guna mengkarung jadian kantoi. Hari ni guna budak 2 pulak. Kat banner takde pulak muka org umno. Semua muka pembangkang, PAS bukan pembangkang ke sekarang. SORI LARI TAJUK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanda rejim nak lupus tarikh. Tapi TV3 suku masih dok bagi CPR. Bomo bangang Pas tak habis2 dgn kincin lobai berjampi. Puak Melayu Jumudtotok 6% tak mau sadar2 juga. Eh, kesiaaan ler!!!

      Delete
    2. Biasa le tu bro pomen, 20 tu pun belum tentu semua org situ kot...tah2 pinjam org jamal vj,(van jenazah) sungai besar..bukan boleh caya tuh!!

      Delete
    3. Pas dah jadi penasihat umno...mencipta Auta 355...

      Delete
  13. Harap dlm debat ni nt.. Moderator seorang yg adil.. Disiar di tv.. Harap 2 jam.. Hehe... Jgn pasang samseng utk buat kacau... Yg pelik.. Menteri2 dari umno dan pm diam seribu bahasa bekenaan debat ni.. Yg pasti.. Byk jawapan dan soalan dpt di 'explore'.. Yg busuk.. Yg wangi.. Yg betoi dan yg salah dpt diamati oleh rakyat.. Semua bergantung pada fakta.. Yg lebih menarik 1mdb akan lebih mudah dihadam oleh org ramai.. Saya yakin en nazri akan guna strategi shaberi chik menyerang peribadi utk pertahan hujah.. Dan tok det lebih kepada menyindir tapi berfakta.. Dan akan lebih terbuka kritik najib sebagai penyamun.. Perlu diingat.. Hanya tok det yg berkali2 ckp najib adalah penyamun lebih dari org lain.. Dlm debat nt setiap jawapan tun akan ada sinis, menyindir, fakta, kritik najib secara berdepan dan penyelesaian masalah.. Dan nazri lebih kepada kenyataan berbelit, menyerang peribadi,fakta ikut skrip, mempertahan najib dan tiada penyelesaian kepada jawapan..
    Ini hanyalah sangkaan dari pendapat saya.. Semua org boleh kongsi pendapat dan pndangan.. Boleh jadi betoi dan boleh jadi salah. Kalu betoi boleh jadi ikutan.. Kalu salah boleh jadi pedoman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun org dah nampak apa yg dibuat selama dia berkuasa. Pembangunan yg menghampiri negara maju. Ada yg kekurangan tu nama manusia. (Sape tak buat silap). Jadi apa yg Tun kata insyaallah berfakta. Tapi Nazri ni tak berapa org kenal. Sumbangan pada negara pun tak tau apa. Saya kenal nazri pun pasal terbaca kes anak dia pukul plak guard. Dan kes yg Rafizi dedah dgn tokey balak ke tak silap. Ape pun dia memang berani sahut cabaran Tun. Sama ada berani kerana rasa betul atau kerana terlajak perahu. Org ego ni Biase pantang dicabar. Bila tun cabar,asik bagi alasan je. Last2 tersahut pulak. Nak tarik malu.

      Delete
  14. Semuga Tun dirahmati ALLAH untuk selama2nya.Tun tetap dihati kami rakyat Malaysia yang mengenang budi!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin, Amin, Amin. Dia tiga kali insyaallah tuhan makbulkan.

      Delete
  15. Jangan harap lah debat ni jadi..Takkan Nazri nsk bunuh diri...apa fakta pun dia tak tahu nak debat macam mana..Tak kan jadi punya...harap selero yo

    ReplyDelete
  16. Si botak loyar buruk tu memantat pandailah

    ReplyDelete
  17. Debat jadi ke tak jadi, ada aku kisah.
    Yang aku kisah Mahathir mesti lawan
    Nazri di Padang Rengas di Pru14 nanti.
    Bagi memastikan baling gelas tetap pecah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape ko nak paksa tun lawan di padang rengas?debat dulu baru kira lawan...kalo nak tengok baling pecah ke tak pecah lawan di kawasan berkecualilah...di johor pun boleh...

      Delete
  18. Botak mana berani..dah kulup dah.

    ReplyDelete
  19. Jgn terkejut la nazri akan muncul dgn imej pak lebai berserban di hari perdebatan dgn puak2 PAS sebagai pompom girl dia...semua hujah2 Tun M akan dipatahkan dgn mudah jika tidak disertakan 4 saksi atas segala kemungkaran najib sebab dah ada fatwa hadi bawang sebagai wakil ulama dunia malaysia semua bukti2 kamera adalah besi semata2...tidak patuh syariah.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum bro Phantom
    terima kasih ingat Fan Tun
    debat meletop kalah bom atom
    kita dan Jamal jadi penonton

    Dato Rahman you're The Man
    In Pekan you wish to stand
    It's an uphill task we comprehend
    we'll come in flocks to give helping hands

    your intention is very clear
    you wish to defeat the hardcore liar
    what you're doing we admire
    InsyAllah you'll be in winner's attire

    If we're needed, we'll be at your door
    you've warrior friends that includes John Doe
    The Phantom,Othaman, Labu, Pomen, Tajul, Zack and the rest are willing to go
    We beg you to put an end to The Thief's ego

    Pekan is a stronghold and will never be easy
    Your experience and determination will make it breezy
    your success in Pekan will be our victory
    Put him to rest and his party to mortuary..!







    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tun.. You da Man!!!!

      ~ Fan4Eva

      Delete
    2. Wonderful poem.....again.

      Like it ;)

      Delete
    3. Pantun omputih...kelas gitu bro fantun!!
      I dont know what to say,
      Your english pantun is so trendy
      Hope bijan will pass away
      Pekan leadership to pak rahman jpc


      Tak kering gusi ngan lan pet pet
      Pak rahman jpc, tumbangkan pasangan klepet!!!

      Go Pak rahman jpc Go
      May Allah bless u..

      Delete
    4. Me too, fan of fan tun 4eva..

      Delete
    5. Viva fan tun and well comeback bro john doe

      Delete
    6. Maaf Bro Fan Tun.......teman baru baca page ni. Kalo tak der pantun dari bro........page Tuan Budin kurang seri. Begitulah touchingnya pantun2 nukilan Bro Fan Tun ni.

      Well done and keep up the good job bro.
      Salam perjuangan kepada semua.

      Delete
  21. Asalam sdr fan tun.

    tqvm 4 d inspiring words of support told beautifully thru well structured prose.

    yes, insya'allah I wil follow up n follow thru wth my promise.

    not withstanding whether I wil b chosen 2 stand in Pekan or not, GEMPUR TETAP GEMPUR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman........we trust u will, u can and u win.
      Ameen.

      We are all behind u.

      Delete
  22. NAJIB’S WEEK OF VICTORIES

    Those in the know knew that Tun Dr Mahathir Mohamad ‘had plans’ for Prime Minister Najib Tun Razak when soon after the May 2013 general election the former started criticising the latter. At first it was a ‘mild criticism’ and basically ‘recycled’ issues that had earlier been used against Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi from 2006 to 2009.

    It was clear that Mahathir was just testing the waters to see how far he could go with attacking Najib. When it was apparent that the criticism was not gaining any momentum, Mahathir had to step back a bit and reconsider his strategy. He cannot attack Najib the way he had attacked Abdullah and hope that the Prime Minister would step down.

    Najib was not going to step down like Abdullah did. Najib would need to be ousted or pushed out. And it has to be with great force against the backdrop of very serious charges. And that was when Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin brought the issue of 1MDB to Mahathir’s attention in 2014 and suggested that this issue would be strong enough to oust Najib.

    In fact, the groundwork to sabotage 1MDB so that it would fail, and hence can be used against Najib, already started the year before that in 2013. The fact that the IPO and bank loans for 1MDB were blocked was not coincidental but designed to ‘starve’ 1MDB of its much-needed cash injection. Without funding and with its over-gearing 1MDB was sure to fail. And when it does this will be the golden bullet to assassinate Najib with.

    Even more crucial to this plan would be to link the RM2.6 billion donation that Najib received from Arab sources to 1MDB. They have to spin the story that the RM2.6 billion was stolen from 1MDB and not a donation from Arab sources. And the ANC (Anti-Najib Campaign) propaganda team went into overdrive and employed foreign bloggers and journalists to achieve that.

    The ‘official launch’ of the ANC took place in December 2014 with Khairuddin Abu Hassan’s police report and in January and February 2015 Mahathir started putting his army together. They had just five-six months to work because by July 2015 Najib was supposed to be history. The six months blitz was so severe that many did not believe Najib would survive beyond July 2015. The fact that Najib remained silent and did not respond convinced many that the Prime Minister’s ‘loss for words’ was an indication that he was conceding defeat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (cont)
      But Najib’s silence was a ‘diam berisi’, as the Malays would say. It was not that Najib was at a loss for words. It is that he was observing, planning and strategising his counter-attack. And when the counter-attack came it was swift, decisive, devastating and complete. In one swoop at the end of July and early August 2015 the rebellion was put down, the betrayal punished, and the adversaries beheaded.

      July 2015 was the most exciting period in Najib’s political career, if not the most exciting event in Malaysian political history, at par with how Mahathir got rid of Anwar Ibrahim in September 1998. July 2015 will not only be remembered but will be studied by students of politics for years to come. July 2015 was what many regard as Najib snatching victory from the jaws of defeat. That was also when many decided they wanted to be in Najib’s team in the fight against the ANC because if Najib could pull that off then he is definitely a political genius.

      Najib has learned to not melatah like what Mahathir, Lim Kit Siang and all those others do. All you need to do is to read Mahathir’s and Kit Siang’s blog postings of late to see how they melatah. In the beginning Mahathir and Kit Siang were on attack mode. The last few blog postings since early this year have shown that Mahathir and Kit Siang are now on defence mode. They complain and grumble about how they have been unfairly attacked whereas over the last few years they have been attacking Najib. It seems that Mahathir and Kit Siang cannot take their own medicine after all.

      Najib’s latest coup is the visit of Saudi Arabia’s King Salman Abdulaziz Al Saud to Malaysia. Kit Siang says that just because the King visited Malaysia that does not mean His Highness is admitting that the RM2.6 billion came from Arab sources and was not stolen from 1MDB.

      Kit Siang is so myopic and narrow-minded. He is still playing the old song from two years ago that the RM2.6 billion was stolen from 1MDB. Kit Siang is behind time. The King’s visit is not about the RM2.6 billion to fund the previous general election of four years ago. It is about funding the next general election that is around the corner. Kit Siang is what the Malays would call ketinggalan zaman.

      Najib knows that Mahathir’s trustees, nominees, proxies and cronies are not going to fund Umno and Barisan Nasional in the next general election. In fact, they have already set aside RM3 billion to help fund Pakatan Harapan thinking that at the eleventh hour PKR will be able to convince PAS to return to the opposition coalition and they can then face Umno-Barisan Nasional on a one-to-one or straight fight basis.

      As Rafizi said, with PAS as part of the opposition coalition, and if they face Umno-Barisan Nasional on a one-to-one or straight fight, the opposition can win at least 125 of the 222 seats in Parliament. All they need is 112, so with 125 seats they are assured of forming the next federal government. And they are putting aside RM3 billion to make sure that Pakatan Harapan can march into Putrajaya.

      Delete
    2. (cont)
      Najib knows he is not going to get any funding from these people in spite of the fact that most of that money belongs to Umno but held by Mahathir’s trustees, nominees, proxies and cronies. This happened in 2013, which was why Najib had to seek external funding such as the RM2.6 billion from Arab sources. And for sure this time around it is going to be the same — Mahathir’s trustees, nominees, proxies and cronies who are holding Umno’s money are not going to hand over one sen.

      Anyway, even if they promise to hand over RM2 billion or RM3 billion to Umno-BN after Parliament has been dissolved, they can always do a U-turn at the last minute and not hand over any money. And that would mean the Umno-BN election machinery will collapse just days before Polling Day. So it would be safer to not depend on Mahathir’s trustees, nominees, proxies and cronies and instead work with external sources, like in the 2013 general election.

      The fly-on-the-wall told me that the Saudi King is aware of Najib’s predicament. And unless Najib can sort out his financial requirements to fund the next general election there is a danger that Malaysia would fall into the hands of an anti-Islam, DAP-led Ali Baba coalition. And this is not in the interest of the Muslim world, which is Saudi Arabia’s priority. There are enough Muslim countries under kafir control. They do not need Malaysia added to that list.

      In fact, it was the Saudi King’s decision or idea to visit Malaysia. Kit Siang condemned Najib and said that it was what the Saudi King did not say that is more important than what His Highness said. This is where Kit Siang is ignorant about Palace Protocol.

      Do you remember one military coup they had in Thailand years ago which the Queen helped end? The tanks had surrounded the parliament building in Bangkok and it was a Mexican standoff with neither side backing down. The military was ‘trapped’ outside while the parliamentarians were trapped inside and it was now down to a case of who blinks first. The Thai King said nothing but the Queen paid parliament a visit, while also saying nothing. The military then laid down their arms and went home and the coup ended.

      So you see, the Thai King did not utter a word. All that happened was his Queen visited parliament. And that sent the message to the military, who then laid down their arms and left without a shot being fired, hence ending the coup that was threatening to become very bloody.

      Delete
    3. (cont)
      So, the Saudi King need not say anything, as what Kit Siang grumbled about. Kings and Queens do not make loud statements. They make silent or unspoken statements. All the Saudi King needs to do is to pay Najib a visit. And that ‘picture’ is worth 1,000 words, as the saying goes. And only a person like Kit Siang who is totally ignorant of the way Royals do things would interpret the Saudi King’s silence regarding the RM2.6 billion as negative instead of the fact that the King paying Najib a visit is worth all the tea in China.

      Kit Siang is actually trying to downplay the Saudi King’s visit because he knows this will seriously impact the Malay votes for Pakatan Harapan. Even PAN’s Khalid Samad knows they are not gaining support from the Malay voters, which is why he is taking Berita Harian to court (READ: Amanah leader sues daily for misreporting views on Hadi’s bill).

      Kit Siang was hoping that PAN and Pribumi would be able to take away the Malay votes from PAS and Umno but it looks like this is not going to happen after all. That was why Selangor Menteri Besar Azmin Ali said he has not closed the door on PAS and will still try to persuade that Islamic party to rejoin the opposition coalition.

      Kit Siang thought he could get many ex-Umno leaders to join the opposition and then use them against Umno. But all those ex-Umno leaders who have joined the opposition are regarded as political pariahs. So that move has actually backfired. The Malays who support DAP’s Chinese agenda are seen as traitors. And the Saudi King’s endorsement of Najib has made it an uphill battle for DAP to win the hearts and minds of the Malays.

      A Chinaman like Kit Siang will not understand the impact of the Saudi Arabian King’s visit. To the Malays this is a big thing. Najib already said back in December 2016 that the next general election is going to be a contest between a Malay- or Umno-led Barisan Nasional and a Chinese- or DAP-led Pakatan Harapan. Basically Pakatan Harapan is an Ali Baba coalition with the Chinese as the real power behind the throne.

      Najib’s credentials amongst the Muslims has gone up a few notches. Even many in PAS are impressed with it. The next general election is going to be an entirely different ballgame from the previous two general elections. Kit Siang knows this and that is why he is running scared. And with enough funding to match Mahathir’s RM3 billion, the next general election is more or less assured for Umno-Barisan Nasional and probably an even more impressive win than the 2008 and 2013 general elections.

      Delete
    4. Orang gila tulis panjang. Bet these are not his words. Copy n paste writer. Zero value, no facts other than training their guns at a senile man who has shaken all the balls in umno

      Delete
    5. Anon 6.13

      Bila dah banyak makan DEDAK campur BIJAN , copy and paste panjang2 macam Mabuk KETUM. Dia pun tak faham apa dia copy and paste

      Delete
    6. Buat penat jea ko copy paste org X kuasa nk baca. Rakyat bukan bangang mcm ko. Kami dikurniakan mata hati utk menilai antara kebenaran & kebatilan. Selama nie mengundi umno/bn yg jelas menjahanamkan. Enough is enough. Adios amigos all dedakians.....

      Delete
    7. Daripada wa layan tulisan merapu kopipes ni, lebih baik wa layan pantun bro fantun...ada gak faedah...layannnn.

      Delete
    8. Tun tahu ahli umno dah tersangkut dengan dedak..jadi tun mengatur strategi baru... Langkah pertama yg nampak berkesan tun sekat duit 1 mdb dlm akaun prompak diluar negara dengan tindakan membeku aset dan akaun oleh doj dan negara2 lain...sekarang najib tersepit kerana dedak dah kurang dan imej tercalar teruk...

      Tun bijak tembak 2 burung dengan 1 peluru...

      Delete
  23. Loyar tu sedara2 sekalian..

    Takkan tak kenal dengan sifat kebanyakan loyar2 ni.Tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu loyar labu kalo berani pusing, nnt doktor labi inject kasi mampus karier dia..kihkihkih, tunggu..

      Delete
  24. Tahu tak kenapa Tun M berani seumpama itu? Sebab beliau berada di pihak yg benar.

    Jika letak syed sadiq pun ganti Tun M, tetap akan ditakuti.

    Hujah2 yang benar tidak akan mampu dipatahkan oleh hujah2 palsu..apatah lagi hujah2 tipu.

    ReplyDelete
  25. Nazri ni IQ dia very low. Dia belajar undang2 sbb bapak loaded bleh hantar UK.Sebagai lawyer, dia hanya tahu sign Agreement yg disediakan olih legal clerk. Tentang bab ekonomi dn kewangan negara siNazri ni tk tahu apa 2.

    PArliament jawab soalan yg dsediakan olih penjawat awam profesional. Kalau ads soalan tambahan yg tk de dlm script, dia hanya bleh maki hamun MP yg tanya.
    Mahathir tahu caliber dia. Tu bab confident adakn dPadang Rengas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Loyar buruk saja tu.
      Kaya pun sebab umno.
      Kalau dia jadi lawyer sepenuh masa tak ada client nak engage dia pun.

      Delete
  26. Semoga Tun yang dikasihi dirahmati Allah.Terima kasih Tun di atas segala kerja keras serta jasa Tun kepada negara.Tun always The Best Leader.

    Menteri Nazri yang kurang ajar serta berlagak ni memang patut dibuang lama dah,No class!!

    ReplyDelete
  27. Ramai yg kata Najib takut kalau Tun debat. Sebab antara tajuk nya ia lah 1MDB, RM2.6 bilion.

    Tun pulak selalu cakap dengan bahasa yang senang. Semua pendengar boleh faham.

    Berharap benar lah kita supaya debat tu jadi. Tentu 2000 majoriti yang foot-in-the-mouth Nazri di Padang Rengas itu akan melengas, ramai yang berpaling tadah. Bila di kempen sabelom PRU14, lebih ramai lagi yang akan bosan dengan Umno/Bn dan karam si Nazri di situ.

    Wira
    (Sori, nak ringkas, tak tulis nama OpenID, URL dsb nya)

    ReplyDelete
    Replies

    1. Yang lawan Nazri dulu Pkr, yg undi Pkr dulu pun org PAS. Habis le Pkr P Rengas, Kali ini org PAS dah tak undi Pkr.

      Delete
    2. Jangan lupa orang Umno - ahli2 dan penyokong2 - yang cabut lari dari Umno sejak meletup skandal 1MDB dan RM2.6 bilion, beb.

      Dan orang ramai yang berpendapatan rendah, berkejar ke sana ke sini nak cari makan, dapat ha nya cukup makan, tapi di kenakan GST. Dapat BR1M tapi bayar GST setahun jauh lebih dari yang dapat dari BR1M.

      Lingkup Nazri di Padang Rengas dan UMNO/BN tak dapat merintah. Kot ada Tsunami Melayu di Pru14.

      Wira

      Delete
    3. Org miskin di kampung mana ada GST, GST untuk yg kaya2 saja, selain dp brim org kampung juga dapat batuan subsidi, pesawah, penoreh Dan macam2 subsidi lagi. Sebab ITU org kampung dah tak GI ke Bandar csri makan macam zaman Mahathir dulu, di kampung rezeki melimpah ruah, org kampung tahu bersyukur sebab ITU rezeki jadi berkat

      Delete
    4. Orang pas pun dah ramai bengang dengan tuan prrsideng yg rembat 90 juta dari najib...depan ahli umno musuh belakang ahli dia kawan baik najib...

      Delete
    5. Annoying 11:10

      Ko duduk bumi ke Pluto????? Orang miskin di kampung mana ada GST????? Cuba guna otak sikit, jangan letak kat lutut.

      1. Orang kampung tak payah pakai baju, seluar, kasut sebab semua ada GST. Telanjang bulat semuanya. Yang perempuan tak payah pakai baju dalam, tuala wanita, guna je daun pisang kering.....

      2. Orang kampung tak payah ada sabun mandi, berus gigi, ubat gigi, sikat sebab semua ada GST.... Biar berserabai dan busuk macam orang gila....

      3. Rumah orang kampung biar bergelap, jangan pakai bulb lampu, fluorescent tube, pelita, lilin sebab semua kena GST. Buat je unggun api tenggah rumah..... kan terang juga...

      4. Rumah orang kampung jangan harap ada pinggan mangkuk, sudu garpu, meja kerusi sebab semua ada GST. Letak je atas lantai, nasi dan lauk letak atas daun pisang.... boleh je.... Lantai tanah cukup le... sebab simen pun ada GST.

      5. Anak orang kampung tak payah ada pensil dan pen untuk pergi ke sekolah sebab semua ada GST. Ambil je pokok paku resam buat kalam....

      6. Kalau nak makan, semua produk ini ada GST.

      Tak payah buat kek..... Tepung kek, esen, baking powder, ragi, yeast, gula merah semua ada GST.

      Tak payah jugak masak pedas ikan..... cili boh, sos cili, kicap semua ada GST. Cukup dengan masak kari. Kalau tak ada kelapa, taruk je air... Santan kotak ada GST.

      Tak payah makan biskut, donut, cereal, nasi lemak (bukan salah letak... memang nasi lemak ada dalam senarai 6% GST), nugget, fish ball sebab semua ada GST. Makan je ulat rumbia.... free je.

      Minumlah air paip aje.... Susu pekat, susu cair, milo, horlick, kordial, air botol semua ada GST.

      Kalau kelaparan sangat, makan je pucuk kayu sebab mee segera, mee siput ada GST.


      Cuba ko bayang keadaan orang miskin di kampung kalau tak nak bayar GST. Masuk akal ke????

      Makhluk biol macam ini tak sepatutnya ada lagi di bumi Malaysia .... Hampeh sungguh

      Delete
    6. Pembetulan.

      Cili boh dikeluarkan dari senarai 6% GST pada 1 Dec 2015.

      Namun peliknya daun kelapa, daun pisang, batang pisang dan daun pandan ada 6% GST

      Delete
  28. .
    .

    Nazri boleh mengharapkan adik atau abang kepada ketua pemimpin negara tersebut di bunuh dan Kedutaan nya di halau.

    ReplyDelete
  29. padang rengas ni gua tgk langsung tarak perubahan.apa yg nazri bikin selama beberapa penggal sbg wakil parlimen di sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gentel itu, gentel ini, ajak bertumbuk, itu saja.

      Delete
  30. Najib Terpaksa Tanggung ‘Kesakitan Lama’ Mewarisi Kerosakan Peninggalan Mahathir – Nik Abduh

    Masalah pembaziran wang negara, ke­giatan rasuah dan politik wang me­rupakan ‘kesakitan lama’ yang terpaksa ditanggung oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang diwarisi dari zaman pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad.

    Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz (Pas-Pasir Mas) mendakwa, masalah berkenaan mula berlaku sewaktu zaman pentadbiran Dr. Mahathir ketika negara menikmati zaman kemewahan.

    Menurutnya, ada era 90-an, negara dikurniakan kemewahan, namun kenikmatan itu tidak disyukuri, sebaliknya segala ke­giatan tidak bermoral itu tumbuh begitu cepat.

    Beliau berkata, masalah-masalah tersebut terus ‘membengkak’ selepas peralihan pentadbiran kepada Tun Abdullah Ahmad Bada­wi dan ‘kesakitan lama’ itu kini perlu ditanggung oleh Najib.

    “Pada zaman kita mewah dahulu kita lari daripada tuntutan supaya bersyukur nikmat Allah tersebut. Apa yang berlaku, pembaziran serta rasuah mula tumbuh begitu cepat, politik wang begitu berleluasa dan akhirnya merosakkan negara.

    “Kita mewah di zaman Dr. Mahathir dan kita bermasalah di zaman Pak Lah (Abdullah) dan hari ini kita terus bermasalah di zaman Yang Berhormat Pekan (Najib). Kita terpaksa menanggung kesakitan lama, maka janganlah semasa kita berdepan tempoh yang susah ini, kita ambil jalan penyelesaian yang Allah tidak mahukan,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong XV, Sultan Muhammad V dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

    Katanya, perkara itu telah dirangka sejak 30 tahun lalu dan Najib baru memegang jawatan Perdana Menteri selama lapan tahun dan disebabkan itu Perdana Menteri perlu mewarisi kerosakan yang ditinggalkan Dr. Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nik abduh ni cakap bunga-bungaan jer lebih der....kut kita tengok kelantan dari dulu masalah air bersih pun PAS tak leh settle...asyik dok nak komen individu dan parti lain aja pandai...tindakan parti sendiri pun SAMPAH!!!!!

      Delete
    2. Sokong bebenor kata Nik Abduh, "“Kita mewah di zaman Dr. Mahathir dan kita bermasalah di zaman Pak Lah (Abdullah) dan hari ini kita terus bermasalah di zaman Yang Berhormat Pekan (Najib)."

      Macam gitu, nampak nya PAS tak akan berkerjasama dengan Umno/Bn dan ada harapan depa lingkup di Pru14.

      Wira

      Delete
    3. Nik abodoo tau cakap pasal kerosakan tapi kalo tanye kerosakan ape dia tak tau pun...

      Dia pon cakap dia tak rugi ape2 kalo umno kincin pas..hi3

      Delete
    4. Nik Abduh ini hidup dg bayang bapak dia macam Najib dan Hishamudin.
      Budak ini Loyar Buruk kuat.

      Delete
  31. Henti lah dari menjadi burung tiong wahai 0545 dan 1010. Hanya pandai mengulangi percakapan tuan dia tetapi tidak mahu berfikir samada benar atau tidak.

    Orang macam nik abdoh ni lah yg membuat orang pandang hina dekat ulama. Bagaimana keadaan semasa tun melepaskan jawatan. Buat lah sikit kajian sebelum buka mulut.

    Kita sudah berada dizaman dimana information dihujung jari. Nampak sangat cuba menipu. Orang yg nak memperkasakan Islam konon.

    Saya tak salahkan burung tiong memang setakat itu saja keupayaan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan 1027.

      Penulisan itummenagata, "Najib’s silence was a ‘diam berisi’, as the Malays would say. It was not that Najib was at a loss for words. It is that he was observing, planning and strategising his counter-attack."

      His counter-attack is still silence. Plain denial despite the rakyat and voters are still not willing to let the issue go.

      Despite DoJ USA saying "MO1" involved in "misappropriation of 1MDB funds and money laundering". Mentioned 16 times in the DoJ 134 page document submitted to the court in the lagal action to confiscate his stepson's and his crony's assets in the US.

      Wira

      Delete
  32. 10.27
    Orang yg memperkosa islam di malaysia banyak dari UTARA Semensnjung...... nak fakta tak.....?

    slogan islam madani..... hadhari... islamic state fundamental ciptaan pemimpin UTARA yg sekarang BERSATU dng DAO evangelista ....Pluralisma Murtad.. lgbt dan gay...... nak faakta tak saoa yg cipta slogan yg nnpk hebat tapi akhir melacur dan memperkosa iskam itu sendiri.....

    nak fakta lagi tak......

    jom meh la kita... ini kali la...

    UBAH & SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala bapak ko. Wasatiyah tu apa? GST ker
      Habis duit rakyat dia rembat. Negara pun dia jual.
      Kalau nak fakta lagi kau simen mak bapak kau sekali. Itu baru ubah namanya.
      Kau ubah klcc tu letak di depan rumah kau.

      Delete
    2. 1033, taubat cepat. Kau dah sesat jauh tu. Hujahan kau dh terlanjur tu. Kembalilah ke jalan Allah

      Delete
    3. Yang memecah belahkan orang Islam bukan kita kita orang orang biasa. Yang memecah belah kan orang Islam kalau kita renungkan ada lah ulamak, mufti, ustat, ustatzah dan konco2 yang sebidang dng nya. Kalau kita celek mata dan akal kita akan melihat dan faham senario ini. Bukan sahaja terjadi di Msia bahkan di semua negara Islam. Yang nyata mereka semua berjalan mundur kebelakang. Komen ini bukan untuk yang buta mata dan minda.

      Delete
    4. Tuksng Simen ini sebenar nye tuksng karut dikir umuno...

      Islam hadhari dibawak prediden umno yg masih umno ysitu pak lah...

      Lgbt dan gay aku dah tanye kenapa akta anti lgbt dan gay umno tak bentangkan...pindaan Auta 355 boleh direka...tukang karut ni nak jadikan modal supaya boleh kokok disini...hi3

      Delete
  33. “What don’t we have? A roof above our heads, a plate of food, something to clothe ourselves with, a shoe to protect our feet, water to drink, body parts & general health, a school to go to, transport when needed even if it means public transport etc and the list is endless. In fact we have all this & much more but sadly most of us tend to look at the few things we don’t have & become so depressed &… despondent. Is that fair? We must face challenges in life & tests yet many are not prepared to be put through a single test without making it the biggest issue about it. Most complaints are actually connected to luxuries & not necessities. May the Almighty assist those who are going through trying times. Aameen” (Mufti Menk - 6 October 2011)

    ReplyDelete
  34. The tongue utters what's in the heart. So rid your heart of envy, hatred, malice and doubts. You'll have gracious speech from a pure heart.- Mufti Men

     (Ash-Shūraá):27 - Dan jikalau Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hamba-Nya tentulah mereka akan melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendaki-Nya dengan ukuran. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui (keadaan) hamba-hamba-Nya lagi Maha Melihat.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):26 - dan Dia memperkenankan (doa) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal yang saleh dan menambah (pahala) kepada mereka dari karunia-Nya. Dan orang-orang yang kafir bagi mereka azab yang sangat keras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1103,1110. mcm mana perniagaan? Agama pun ko lelong ek? Bagus ler tu..demi dedak taek, dan kingcin jampi. Hidup UMNUPASU

      Delete
    2. Pengampunan (At-Tawbah):24 - Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya". Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.

      Delete
    3. Perompak wang negara mungkar...penyokong dan pelindung juga subshat mungkar...ostad yg membela mungkar lebih dulu masuk neraka dari orang jahil agama...

      Delete
  35. Admin...orang umno mana ade kemaluan..presiden buat muka selamba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kemaluan, kecik besor. Ha nya takda rasa malu, takda maruah, integriti.

      Kalo dah seleweng dan songlap, mana ada itu semua.

      Delete
  36. Aku ingat Padang Rengas mcm Kl. Rupanya mcm kampung aku jugak. Ramai anak2 Pdg Rengas yg keluar cari kerja kat tmpt lain. Tak da kerja kat Pdg Rengas.

    Tong kosong ka si Botak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak muda pdg rengas keluar cari kerja. org tua2 kt pdg rengas sedut simen sj ler..

      Delete
  37. Al Quran ini adalah penerangan

    (3:138 )   (Al Quran) ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.

    Nabi Yunus (Yūnus):41 - Jika mereka mendustakan kamu, maka katakanlah: "Bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. Kamu berlepas diri terhadap apa yang aku kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan".

    Nabi Yunus (Yūnus):42 - Dan di antara mereka ada orang yang mendengarkanmu. Apakah kamu dapat menjadikan orang-orang tuli itu mendengar walaupun mereka tidak mengerti.

    Nabi Yunus (Yūnus):43 - Dan di antara mereka ada orang yang melihat kepadamu, apakah dapat kamu memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta, walaupun mereka tidak dapat memperhatikan.

    Nabi Yunus (Yūnus):44 - Sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri.

    Maryam:70 - Kemudian, sesungguhnya Kami lebih mengetahui akan orang-orang yang lebih patut diseksa dan dibakar dangan api neraka itu.

    Al-Baqarah:8 - Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok ostad terjemahan baca kat najib dan shli2 umno supaya tak subahat dengan presiden perompak...azabnye pedih...hi3..

      Delete
  38. Orang yg Beriman (Ghāfir):55 - Maka bersabarlah kamu, karena sesungguhnya janji Allah itu benar, dan mohonlah ampunan untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji Tuhanmu pada waktu petang dan pagi.

    Orang yg Beriman (Ghāfir):56 - Sesungguhhnya orang-orang yang memperdebatkan tentang ayat-ayat Allah tanpa alasan yang sampai kepada mereka tidak ada dalam dada mereka melainkan hanyalah (keinginan akan) kebesaran yang mereka sekali-kali tiada akan mencapainya, maka mintalah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila post....

      Delete
    2. Ostad ni silap tempat nak berdakwah

      Delete
  39. ( 8:2 )   Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila post di mykmu

      Delete
  40. Bangang betul yang asyik copy paste hal2 agama di sini.

    Nak nulis, malas. Mak guna otak, malas nak mikir. Jelek betul punya tabiat.

    ReplyDelete
  41. Dan apabila engkau membaca Al-Quran (wahai Muhammad), Kami jadikan perasaan ingkar dan hasad dengki orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat itu sebagai dinding yang tidak dapat dilihat, yang menyekat mereka daripada memahami bacaanmu.
    (Al-Israa' 17:45)

    Dan Kami jadikan (perasaan itu sebagai) tutupan yang berlapis-lapis atas hati mereka, juga sebagai penyumbat pada telinga mereka, yang menghalang mereka dari memahami dan mendengar kebenaran Al- Quran; dan sebab itulah apabila engkau menyebut nama Tuhanmu sahaja di dalam Al-Quran, mereka berpaling undur melarikan diri.
    (Al-Israa' 17:46)

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):26 - Dan mereka melarang (orang lain) mendengarkan Al-Quran dan mereka sendiri menjauhkan diri daripadanya, dan mereka hanyalah membinasakan diri mereka sendiri, sedang mereka tidak menyadari.

    ReplyDelete
  42. Admin delete je lah post ni...tak pasti terjemahan ni dari sumber yg sah ato tidak...tak mungkin ostad ni pakar terjemahan sebab dia tak bagi kelayakan dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Debat, hujah dgn al quran

      Delete
  43. At-Tawbah:64 - Orang-orang munafik itu takut kalau diturunkan satu surah Al-Quran yang menerangkan kepada mereka (dan kepada ramai) akan apa yang ada dalam hati mereka (dari kekufuran). Katakanlah (wahai Muhammad): "Ejek-ejeklah (seberapa yang kamu suka), sesungguhnya Allah akan mendedahkan apa yang kamu takut (terdedah untuk pengetahuan ramai)"

    Ash-Shu`arā':200 - Demikianlah Kami masukkan perasaan (kufur ingkar) itu ke dalam hati orang-orang yang melakukan dosa - tidak percayakan Al-Quran.

    ReplyDelete
  44. Persoalan sekarang,kat mana nak buat debate tu.Dari respon yang dilihat mungkin puluhan ribu akan hadzir..takut takut nanti polis akan menggagalkan dgn alasan ada bom,parang,cecair racun dan macam2 lagi soal keselamatan.

    ReplyDelete
  45. Untuk pilihanraya kali ke14 saya merayu PM untuk tidak meletakkan sipondan Nazri ni utk menjadi calun, pilihlah org lain... pondan botak ni memalukan org Padang Rengas sahaja...

    ReplyDelete
  46. Tiada apa yg sipondan tua ni deliver untuk orang Padang Rengas selain dihidangkan dengan habuk kilang simen YTL Gunung Pondok untuk sekian lama... Padang Rengas yg dahulu sangat besih persekitaranya kini menjadi salah satu tempat yg sangat tercemar environmentnya. Tokey YTL dan sipondan tua ni yg hidup kaya raya... dan menghirup udara bersih luar dari Padang Rengas, macam haram jadah!!!!

    ReplyDelete
  47. Minta Najib masuk campur untuk menyelesaikan masalah habuk kilang simen YTL Gunung Pondok di Padang Rengas ni. Perkara ni telah berlanjutan untuk sekian lama dan sangat merosakkan alam sekitar. Nak harapkan pondan tua ni akan mati keringla penduduk Padang Rengas... tolonglah Najib selesaikan masalah kami ini...

    ReplyDelete
  48. Ada orang luar mengatakan Padang Rengas ni macam New Zealand persekitarannya... sejuk, berbukit bukau pemandangannya. Kini kemusnahan alam sekitar secara besar besaran sedang berlaku... lihat google maps kemusnahan sebuah gunung disana... Kalau di Europe merekan yg terlibat dengan projek sebergitu telah lama didakwa... Harapkan sipondan tua ni kita pun tak tau apa yg dia buat...Kalau tak salah saya nenek Rafidah Aziz adalah salah seorang main actor dlm projek ini...beliau juga harus bertanggungjawap dengan penderitaan penduduk Padang Rengas...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...