Wednesday, 1 March 2017

SEPARUH DARIPADA AS$27 BILION, NILAINYA BERAPA?


Semalam gegak-gempita golongan penyokong dan pengampu Najib Razak dengan berita syarikat minyak Arab Saudi, Aramco membeli 50 peratus pegangan saham dalam projek Rapid Petronas di Pengerang, Johor.

Kata mereka, ia merupakan satu lagi tanda hubungan baik dan saling percaya-mempercayai antara Raja Salman dengan Najib.

Pada awal tahun sebelum ini, tersebar berita bahawa Aramco berhasrat untuk menangguhkan rancangannya untuk menjalin kerjasama dengan Petronas dalam Projek Penapisan dan Pembangunan Petrokimia Bersepadu (Rapid) di Pengerang itu.
Alasanya ialah pelaburan dalam projek tersebut dianggap tidak akan menjana pulangan yang mencukupi untuk Aramco.

Menteri Kewangan Kedua, Johari Abdul Ghani pada 31 Januari 2017 mengesahkan penarikan diri Aramco dalam projek bernilai AS$27 bilion itu, tetapi mengatakan ia tidak memberi kesan apa-apa kerana Petronas memang membiayainya sendiri sejak awal lagi.

Aliran tunai untuk dana projek itu sehingga siap sentiasa berdasarkan hanya kepada kemampuan Petronas sendiri, tambah beliau lagi.

Alih-alih sempena lawatan Raja Salman ini, Aramco tiba-tiba bukan saja menandatangani perjanjian pembelian saham sebanyak 50 peratus projek Rapid bernilai AS$7 bilion atau kira-kira RM31 bilion, bahkan  mengatakan tidak pernah ada rancangan untuk menarik diri.

Apa yang pelik dalam hal ini?

Johari mengatakan projek Rapid bernilai AS$27 bilion, tetapi Aramco membeli 50 peratus daripadanya dengan hanya AS$7 bilion.

50 peratus  atau separuh daripada nilai AS$27 bilion, berapa angkanya?

Sekiranya ada Profesor Matematik, tolonglah jelaskannya?
Jika dalam kes pembelian 37 peratus saham Eagle High Plantation di Indonesia oleh Felda yang bernilai AS$505.4 juta, nilai yang sanggup dibeli oleh agensi peneroka itu dilaporkan sehingga 173 peratus lebih lebih tinggi berbanding harga pasaran, kenapa pula dalam menjual saham Rapid di Pengerang, ia seolah-olah dengan harga lelong?

Adakah ini cara kerajaan Malaysia berniaga, beli mesti mahal dan jual mesti murah?

Adakah kerana harga murah itu yang menjadi sebab utama Aramco tidak jadi menarik diri dan seterusnya setuju mengusai 50 peratus saham Rapid? (Shahbudin 01/03/2017).

85 comments:

  1. Kena scammed lagiii.
    Apabila musang menjaga reban...,
    Apabila Lobai O-Bodo kata rasuah tidak musnahkan negara...
    Apabila Molayu terus membingai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAUDI AKAN BANKRAP JOKA HARGA MINYAK TAK.NAIK

      DEFICIT SAUDI 2017 ADALAH 330% MAK OIIII GILOOO

      DEFICIT SYIAH IRAN HANYA 4.3% IRAQ PUN SAMA

      WAHABI SAUDI GILABABI YG BUNUH ANAK ANAM YEMEN DHN BANTUAN OFFICER MALAYSIA..

      TERPAKSA JUAL 5% SAHAM ARAMCO.

      POTONG GAJI MENTERI DAN GABENOR

      POTONG BANTUAN KRPADA ISIS SEHINGGA ISIA KALAH TERUK

      Wahabi kalah teruk di seluruh dunia manakala Iran syiah menang semua..
      ITU SEBAB YAHADI PEGI IRAN

      Saudi merengek mintak sedekah pelabur Malaysia Singapore Brunei indon china komunis. TRUMP DAH TAUBAT TAK NAK SEBAB GADUH DGN ORG PALING KAYA SAUDI/DUNIA AL TALAL WAL TOLOL CITI GROUP.

      hahahahaa saudee saudeee bunuh kanak di yemen dgn bantuan inteligence Malaysia - un report

      Hahaaaaa. Saudi wahabee dan sunni Wal yahadi nampak mcm terdesak nak bungkus!

      LATEST NEWS . US SHALe INDUSTRY output to overtake Saudi oil output as u.s becomes world oil producer overtakr Saudi after Rusia!!

      WAHABI BANGNAG KENAPA TAK CIPTA TEKNOLOGY BARU BERSAMA PETRONAS LAWAN SHALE? TOLOL WAHABI ..

      PROJEK RAPID AKAN JADI OUTDATED.. ORG TAK PAKAI DAH MINYAK TAPIS LAGI 10 TAHUN !!!



      RAPID AKAN JADI 1MDB????

      Delete
    2. mamat ni syiah ni..syiah adalah sesat..

      Delete
    3. Kalo takat logik juak2 UMNO ni, berita apa pun sumernyer gempak. Itu kaya, ini untung, sumer laba, Allah Taala setuju, Islam maju, Melayu hidup terjamin, ekonomi kukuh.

      Hakikatnya kita tak mampu berbuat apa2 walau berkoyan2 lagi berita tipu akan datang setiap hari.

      UMNO BN ni bukan spesis propaganda lawan propaganda lagi. Pilihanraya lawan pilihanraya lagi. Jika kita masih penakut dan bingai serta xder kekuatan, telan sajalah.

      Delete
  2. PETRONAS, tolong bagi pencerahan.
    Juga mengenai project kamu dgn China juga di Johor,
    dan di Canada,
    dan di Argentina,
    dan di Sudan Selatan,
    dan di Prince Court...
    Dan tuntutan Abang Johari untuk menaikkan royalti minyak ke Serawak,
    Dan tuntutan sama oleh Sabah,.....
    Dan tuntutan royalti Kelantan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi tolong GOOGLE

      ' PETRNONAS BANKRAP '

      AKAN KELUAR KEMYATAAN TAN SRI MERICA PADA 2008 YG KATA PETRONAS AKAN BANKRAP LAGI 10 YEARS!!

      eloo nak tau petroboboi tarak duit tengok BON yg di terbit setiap bulan oleh pstroboboi...nas

      Projek canada hancur sbb environmentalis

      Sudan sebab perang

      Vietnam tak Mau kawan baik china..

      Myanmar dah tutup sebab bela rohingya

      Mana lagi petrinas nak.lari???

      Gaji petronas patut sama dgn gaji Manager Felda fgv kelapa sawit!!!

      Komoditi minyak mentah harga sama mcm kelapa sawit soya..

      Pekerja shale oil di Amerika gaji sama pekerja kacang soya !!!

      Ceo petronas gaji 1.2juta sebulan???

      Manager gaji rm128 000.
      Pkmaaaak betui da tau nak bankrap ambik gaji sama pekerja kelapa sawit !!!!

      Delete
  3. Dah agak....mesti ada yg tak kena. Tun M pandai, dia perhati dan diam dulu. Satu kali dia hayun habis semua penyamun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan kawan semua

      ADA HIKMAH TUN SELALU MENANG 30TAHUN DAH

      KALAU PAS MENANG HABIS MALAYSIA.LINGKUP

      ANWAR PUN KALAH TAK MENANG MENANG SEBAB BERGABUNG DGN PAS DALAM PAKATAN RAKYAT A.P.U DAB BARISAN ALTETNATIF

      ALLAH MAHU SELAMATKAN MALAYSIA SEBAB TU TUN MENANG TAHUN 809020AN

      JIKA BERSAMA PAS TIADA SAPA AKAN MENANG INI JANJI ALLAH. - 'ORG MUNAFIK ITU TEMPATNYA NERAKA JAHANAM'

      NAJIB AKALN KALAH BERDAMA PAS.

      ALLAH ' SESUNGUHNYA ALLAH MAHA PENGAMPUN LAGI.PENYAYANG'

      ALLAH SAYANG TUN. ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA DARI PAS MELALUI TUN. JIKA PKR PPBM NAK JUGAK PAS MAKA MASUK JAHANAM LA KORANG. INI JANJI ALAH -,ALLH BERSAMA ORG YG BENAR-

      HIDUP TUN !!!!!!

      Delete
    2. Cakap anda betul. Bijak ....(jangan senyum ye?....he...he.. )

      Delete
  4. Orang bodoh makanan orang cerdik.

    ReplyDelete





  5. Pelaburan Aramco dalam RAPID Pengerang Bakal Meletakkan Malaysia Sebagai Peneraju Industri Petro-kimia Asia – Pakatan Berusaha Gagalkan


    Aramco tidak membeli Petronas seperti yang di sebut-sebut oleh beberapa pihak kerana Petronas yang ditubuhkan di bawah Akta Pembangunan Petroleum (1974), bukan syarikat awam.
    http://www.agc.gov.my/agcportal/uploads/files/Publications/LOM/MY/Akta%20144.pdf

    Pembelian oleh Aramco adalah pada RM31 bilion adalah 50% dalam projek-projek penapisan dan ‘cracker’ RAPID sahaja – hanya melibatkan sebahagian daripada Kompleks Bersepadu Pengerang.

    Projek-projek yang mana Aramco melabur belum siap lagi dan sepatutnya akan siap pada 2019.

    Di bawah kerjasama itu, Saudi Aramco akan membekalkan sehingga 70% daripada keperluan bahan mentah untuk loji penapisan RAPID, manakala gas asli, tenaga dan utiliti lain akan dibekalkan oleh Petronas.

    Pelaburan tersebut tidak asing bagi Aramco kerana mereka telah melakukan pelaburan yang sama di loji penapisan di seluruh dunia supaya mereka boleh membekalkan minyak mentah mereka ke loji penapis.

    Petronas juga mendapat manfaat daripada ini kerana mendapat jaminan bekalan minyak mentah memandangkan Malaysia bukan pengeluar minyak mentah besar.

    Projek Pengerang mempunyai banyak kelebihan berbanding negara jiran terdekat di selatan kita – terutama dari segi tanah dan kapasiti.

    Walaupun Singapura telah bermula dengan kemudahan minyak yang ditinggalkan oleh pelaburan besar-besaran dalam pangkalan Tentera Laut British sebelum mereka meninggalkannya, sepatutnya bukan alasan kita membenarkan Singapura untuk menjadi hab perdagangan dan pemprosesan minyak Asia untuk beberapa dekad sampai hari ini – walaupun pada hakikatnya kita adalah mengeluarkan minyak dan gas sementara mereka tidak ada.

    Singapura mendapat jolokan “hab minyak yang tiada tandingan di Asia “, dengan industri minyak negara tersebut menjana 5% daripada KDNK atau menghasilkan kira-kira RM60 bilion setahun.

    Ini juga membolehkan Singapura untuk menarik industri petro-kimia dan industri berkaitan serta pembuatan untuk bertapak disana.

    Daripada membina projek-projek mega seperti jambatan bengkok atau Litar Sepang dan sebagainya, mengambil alih takhta industri minyak Singapura sepatutnya menjadi keutamaan nombor satu Malaysia disebabkan oleh sejumlah besar pendapatan, keuntungan, pekerjaan dan industri berkaitan yang terhasil daripadanya.

    Dengan RAPID, ianya akan berubah tidak lama lagi.

    Dalam masa beberapa dekad Malaysia tidak lama lagi akan menjadi pengeksport bersih produk minyak bertapis dan bukannya pengimport bersih dengan membenarkan orang lain untuk mendapat keuntungan daripada perbelanjaan kita.

    Penapisan minyak sebenarnya lebih menguntungkan apabila harga minyak adalah rendah. Sementara ada perniagaan yang lebih besar untuk penyimpanan minyak semasa harga minyak yang rendah dan bekalan berlebihan.

    Ini membolehkan negara dan Petronas untuk menjadi lebih seimbang dan lebih berdaya tahan terhadap turun naik harga minyak.

    Satu lagi kesilapan masa lalu dapat diselesaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko jgn membodohkan orang. Buat apa arab nak beli benda yg belum ada....melainkan beli aset murah. Minyak arab yg ada pun susah nak jual. Petronas pulak dah jual byk aset diluar negara.
      Kalau ikut cara jibo, semua merugikan.

      Delete
    2. 1. Tak ada sapa kata Aramco beli Petronas. Yg kau merapu ke situ apahal?

      2. Kalau ikut cakap johari, nilai projek asal RAPID ialah US27B. Kalau ARAMCO membeli 50% saham, mereka patut bayar Petronas USD 13.5B. Tapi ARAMCO cuma bayar USD 7B. Apahal ni? Main masak masak ker apa ni? Ni bukan harga nasi lemak atau tambang teksi, boleh main hentam.

      3. Hari tu 31 jan 2017 johari kata Petronas mampu biayai RAPID tanpa ARAMCO. Kenapa selepas hanya sebulan, jual 50% saham RAPID? Sebulan jerrr, strategi syarikat boleh berubah...nilai billion billion pulak tu.

      4. Kau kata "dalam masa beberapa dekad Malaysia tidak lama lagi akan menjadi pengeksport bersih produk minyak bertapis...". Satu dekad ada 10 tahun. "Beberapa dekad lagi" tu berapa puluh tahun lagi? 10, 20, 30 tahun? Apa projection ROI nya utk petronas dan ARAMCO?

      Nak berbahas kena ada fakta la bro. Sini tak ada budak felda.

      Delete
    3. .

      Ini tidak memberi jawapan mengapa sebelum ini aramco tarik diri seperti kata Menteri Kewangan Kedua ?

      Bila aramco tarik diri kata tiada kesan ? Macamana tu?

      Ini nak pangkah singapura atau nak tibai berbillion lagi .. ?

      Delete
    4. Anon 10.06,
      Kamu ini faham matamatik ka atau buta kira kira , lagi satu kamu buta huruf ka? cuma baca baik baik apa yang dituils oleh admin blog.. macam ini punya business pun kamu kata bagus..yang nampak awal awal lagi rakyat malaysia dah rugi kerana jual asset dengan harga lelong ..yang kenyang Rosmah Najib sah komisen masyukkkkkk!!!!!

      Delete
    5. Mengikut laporan The Sun hari pg. 15, pengerusi aramco khalid al falih mengatakan bahawa aramco tidak pernah terfikir untuk menarik diri dari projek rapid. Apa hal pulak ni? Habis cerita johari hari tu kata aramco tarik diri tu amende nyerrr? Jadi patut atau tak kita rasa sangsi ngan umno sekarang?

      Delete
    6. anon 10:06, minyak dgn air mana dulu jumpa kat malaysia ni. Spore dah kenyang untung duit air yg msia @ johor supply sejak dulu kini dan selamanya. yg ni bila nak selesai plok....

      Delete
    7. Bro semua, karangan yg panjang di atas adalah contoh karangan jasa..jgnler dok ambik pot sgt akan isinya...kihkihkih

      Delete
    8. kahkahkah...disini tdk ada ahli umno yg otak udang lah..kahkahkah

      Delete
  6. Assalamualaikum, sekadar nak bertanya... ada sesiapa tak yang bawa surat* derma dari Arab dan tunjuk pada Raja Salman untuk sahkan sama ada surat itu betul atau tidak?

    *surat--> http://www.pru14.tv/wp-content/uploads/2016/03/12524361_10209081101770469_1490326943600249527_n.jpg

    ReplyDelete
  7. erm, tatkala si jahil mulai menari mengikut gendang yang dipalu oleh lidah' penyampai daripada tuan2 politiknya - aku terhibur.

    teringat aku kisah kg Kerinchi yg telah pun menemui titik noktahnya dengan perasmian hak milik untuk memiliki sebuah rumah yang moden untuk lebih dari 400 keluarga.

    apa khabar pula 34 keluarga yang memilih bukan sahaja untuk menolak tuah bahkan mengheretnya ke mahkamah hasil tunjuk ajar MP Lembah Pantai - dan kini hanya mampu melihat dan mendengar lafaz syukur marhean hasil dari "kezaliman" pemerintah yang merampas rumah uzur mereka lalu memulangkannya sebagai Residensi Kerinchi - Allahuakbar.

    dengar khabar 34 keluarga itu turut menerima tempias kezaliman pemerintah, mereka menerima sejumlah wang atas perintah makamah serta tawaran menduduki PPRT Bukit Jalil dari pemerintah yang zalim itu.

    sejujurnya belum pernah aku melihat atau mendengar celaan, adu domba dan fitnah terhadap pemerintah jauh lebih hebat dari apa yang aku lihat dan dengar daripada para pengikut Pakatan Harapan plus PPBM.

    Dan sesungguhnya belum pernah aku melihat atau mendengar begitu besar nikmat dan rahmat yang mampu dikecapi dibawah pemerintahan begitu "zalim".

    bahkan matinya mereka (golongan yang jahil lagi menyombong diri) didalam keadaan yang penuh temboloknya walau semasa hidupnya tak pernah putus ia merintih pada kesulitan hidup hasil dari kezaliman pemerintah.

    di rebut wasiatnya - walau semasa hayatnya ia terus mencela pemerintahan kerana merompak "haknya".

    Diambil,yakni (terpelihara aib dan maruah) anak serta isterinya - walau semasa ia melata di muka bumi lidahnya sentiasa basah dengan caci maki diatas kemungkaran pemerintah kerana "bimbang" pada nasib anak dan isterinya.

    dihias batu nisannya - walau di waktu hayat dikandung badan ia mengadu domba pemerintah dengan segala macam fitnah.

    Allahurabbi - nikmat yang mana hendak kamu dustakan ?

    Salam ikhlas dariku
    Unknown aka sahabat





    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah mai dah mat bunga ni. Semak lah dengan hang punya bahasa dan auta.

      Delete
    2. .
      .
      Jika takut berkorban jangan cakap pasal perjuangan. Mereka yang 400 termasuk 34 orang sepatutnya dapat lebih ! Berapa keuntungan pemaju dan mustahil pemimpin UMNO tak dapat tempias.

      Jumlah ganti rugi sepatutnya sama dengan jumlah yang 400 orang dapat, iaitu mana yang terendah. Tidak kah ini kerajaan zalim ?

      Rata-rata tanah orang melayu di ambil dengan cara begini. Kerana sekian lama susah dapat lebih sikit walaupun kena kencing tak apa. Asal jangan rugi! Jadi lah orang melayu yang selalu di kudakan oleh pemerintah.

      Jika PH perintah percaya lah tidak ada satu keluarga pun yang di layan seperti pariah !

      Begitu lah nasib yang menanti melayu kampung Baru. Asal Kampung Baru, hanya ayah dan anak sahaja yang merasa kaya. Sedang korperat dan pemimpin, 7 keturunan kaya-raya hasil dari jualan tanah Kampung Baru.

      Tak percaya, PRU nanti tersidai bendera UMNO di tingkap apartment. Tapi mengundi di tempat lain.

      Delete
    3. Nakhoda kes pembalakan haram di hutan amazon brazil tu apa kesudahannya nakhoda? Saja aku keluar tajuk, sebab kau memanjang keluar tajuk. Lepas ni sila komen kes bingai silap announce best movie kat oscar semalam, buleh?

      Delete
    4. syukurlah jika begitu 12:25 - apa kata berikan apa yang "sepatutnya" mereka dapat kepada 34 buah keluarga yang telahpun "berjuang" dan kini terkorban. mana hilangnya MP Lembah Pantai ?

      Aku selitkan apa yg dapat kepada 400 buah keluarga -.

      1) sebuah rumah bernilai 300 ribu hingga 450 ribu.
      2) pengecualian bayaran maintenance selama 3 tahun.
      3) bayaran kelewatan serah rumah sebanyak rm 1250.00 sebulan selama hampir setahun.
      4) saguhati sebanyak 5 ribu dan 8 ribu.
      5) kos pemindahan ditanggung pemaju.

      Inilah dedak yg dapat kepada 400 buah keluarga di Residensi Kerinchi.

      Bagaimana pula dedak yg diberikan kepada 34 buah keluarga yang mengikut tunjuk ajar dari MP Lembah Pantai ??

      Tuan2 politikmu boleh menjanjikan bulan dan bintang dan kamu akan dapati hanya mereka yang jahil lagi menyombong diri akan terus terpedaya.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat






      Delete
    5. Inilah Mat 3/4 berkata-kata........!!

      Delete
    6. .
      .

      12 41


      Selangor banyak rumah, banyak tanah.

      Setakat bagi 300,000 ringgit tak ada hal lah.

      Lagi satu bro pasal 34 orang ini lah yang 400 orang itu dapat nikmat. Jika tidak mereka di beri rumah dikawasan lain.

      Kira-kira dia orang dapat dalam RM 600,000 sahaja. Kalau ambil formula pembelian tanah TRex harga sebenar yang sepatutnya mereka dapat dalam RM 1juta. Harga tanah murah tapi di beli mahal. Harga tanah kerinchi mahal tapi di bayar murah.

      Jika pemaju swasta ambil tanah, tuan tanah bukan sahaja dapat duit tetapi 1 buah rumah percuma. Itu sebab orang melayu jual tanah tanpa paksaan pada taukeh cina.

      Sekiranya 34 orang tidak bersetuju bukan kah itu 'merampas' harta orang ? Rumah tak sama dengan tanah. Rumah ada sentimental value.

      Bagaimana mereka yang tidak bersetuju terkecuali dari perjanjian dengan penduduk ? Tawaran masih terbuka melainkan mereka menolak dan membawa nya ke mahkamah.

      Keadilan sepatutnya di beri pada mereka bukan mengenepikan mereka kerana di sebabkan mereka tidak bersetuju.

      Saudara selitkan apa yang 400 orang dapat tanpa memikirkan berbaloi atau tidak ? Berapa pemaju untung dengan menjual apartment tersebut ? Berpuluh kali ganda kan ?

      Kalau kami tak dapat bagi bulan kami pasti bagi bintang tapi yang Najib bagi ialah taik bintang..

      Wallahualam.



      Delete
    7. 15:31 - kamu bercakap bagi pihak Pakatan Harapan plus PPBM laksana si arnab mencemuh si kura-kura.

      Bukan kerana 34 keluarga "malang" itu, 400 keluarga itu mendapat "tuahnya". - kamu hanya perlu merujuk kisah sebenar dari penghuni Residensi Kerinchi bukan dari lidah politikus Pakatan Harapan.

      teringat aku apabila golongan yang jahil lagi menyombong diri mengatakan (pada pelancaran BR1M yang pertama) "kalau tak kerana Anwar Ibrahim, kerajaan tidak akan berikan BR1M" - lalu aku hanya mampu tersenyum melihat betapa taasubnya golongan ini.

      Sejujurnya, bagaimana nasib 34 keluarga yang dibimbing MP Lembah Pantai pada waktu ini ?? - berikan mereka dedak yang "sepatutnya" mereka dapat, bukankah menurutmu Selangor punyai tanah yang luas, (gunakan formula kira-kira kamu).

      Ikhlas dariku
      Unknown aka sahabat






      Delete
    8. .
      .

      Tuah ?

      Siapa punya perancangan terbina nya flat di Kerinchi ?

      Saya bercakap bagi pihak saya sendiri yang memang penyokong PH terutama Anwar Ibrahim yang menjadi kan Kerinchi seperti sekarang ini yang asalnya sebuah Kampung.

      Ya. 400 orang itu sedang bergembira tetapi satu hari nanti cucu mereka akan mempersoalkan mengapa harta yang tinggi nilainya di tebus dengan harga yang sangat murah ?

      34 orang itu adalah mangsa yang di tindas yang kehilangan harta kerana di rampas secara paksa. Hak mereka tetap ada melainkan mereka menolak untuk menduduki rumah tersebut.

      Dari kata-kata saudara jelas hak mereka untuk tuntut harga mengikut kiraan mereka telah di nafikan. Adakah saudara mengatakan Kerajaan telah merampas harta mereka tanpa membayar apa-apa ?

      34 orang sepatutnya dapat 300,000 - 450,000 dengan duit itu mereka boleh guna beli tanah atau rumah di Selqngor sebab nama mereka telah di potong untuk mendapat rumah di Kerinchi.

      Delete
  8. Naik loya tekak aku tengok si munafik nakhoda unknown ni beri ulasan. Macam bagus aje, tapi penoh dengan hampas dedak

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:07 - apakah aku mendatangkan cerita dongeng kepadamu ??

      bawalah kamu ke tanah perkuburan dan kamu akan mendapati mereka (marhean) yang telah menghuni, mati dengan temboloknya pernah "terisi" pelbagai nikmat dan batu nisannya dihias cantik (nama, tarikh lahir n tarikh matinya).

      bawalah dirimu ke mahkamah syari'ah dan kamu akan dapati wasiat-wasiat dari marhean yang telahpun mati pasti akan direbut haknya oleh para waris.

      bawalah kamu untuk melihat keadaan waris (anak dan isteri) mereka yang telah mati, maka akan kamu dapati mereka hidup dengan aib dan maruah yang terpelihara (diambil tanggungjawabnya oleh org lain atau badan-badan kebajikan).

      Maha Suci Allah - apakah kamu tidak diperlihatkan bagaimana keadaan mereka yang matinya dengan tembolok tiada "berisi", akibat dari (peperangan,kebuluran,penyakit)

      Tidakkah kamu diperdengarkan di luar sana begitu banyak orang yang mati tanpa meninggalkan wasiat untuk direbut para waris? bahkan kuburnya tiada sedikit pun "perhiasan" seperti kubur2 kamu.

      Apakah kamu tidak pernah disampaikan khabar keadaan anak dan isteri mereka2 yang telah mati itu aib dan maruahnya menjadi jual beli ??

      Sesungguhnya kamu tidak diuji Allahswt sebagaimana mereka2 diluar sana, dan sekiranya kamu diuji sebagaimana mereka, nescaya gugurlah iman kamu - bahkan tanpa malu kepada Allahswt tuhan Sekalian Alam kamu mencela dan memaki terhadap segala nikmat yg kamu kini terlepas dari terus menikmatinya

      Kadang-kadang aku terfikir masih ada lagikah cercaan dan maki hamun serta adu domba n fitnah yg jauh lebih hebat untuk dikalungkan kepada pemerintah sekiranya kamu di uji Allahswt dengan apa yang diturunkan-Nya kepada hamba-Nya di luar sana ??

      Nauzubillahimzalik - aku tidak dapat bayangkan.

      Salam tengahari untuk semua
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. Nakhoda...aku tak baca cerita kamu...tapi aku tau ada cerita serigala dan biri biri.

      Delete
    3. .
      .

      Rasuah apa cerita ?

      Tahu tak beberapa keluarga cuma makan sehari sekali. Pelajar makan maggie sahaja.

      Ini semua tak berlaku pada zaman Mahathir !

      Yang pergi lalut perang dan kebuluran buat apa ?

      Delete
    4. Kadang2 cerita syubhah macam ko ni uknown aka sahabat bn boleh diklasifikasikan sebagai cerita dongeng sahaja...sebab cerita dongeng takde fakta cuma banyak auta....tapi cerita dongeng lebih baik dari cerita ko pasal cerita dongeng menghiburkan tapi cerita ko menyemakkan..no point to argue, almost everybody will agree with me...right guys?..

      Delete
    5. 12.41...agreed bro....absolutely. This unknown guy can auta 24/7...nobody cares, nobody should care.

      Delete
    6. Setuju.

      Unknown aka sahabat hanya menulis sampah.

      Disebabkan kehabisan modal ia menulis tentang kuman di seberang lautan pada ketika ada dinasour di dalam rumah.

      Ia juga menulis tntg kala jengking di atas loteng ketika adanya ular tedung selar di bilik tidur.

      Ia juga menulis tentang momokan hantu di luar rumah pada ketika harimau dan singa sudah berada di dalam rumah.

      Ini kisah hipokrit dan asabiyah.

      Selagi ia tidak mengeluarkan fatwa tanpa ilmu, segala sampah yang ia tulis saya hanya biarkan sahaja. Baca sekali imbas saja bila nampak tiada fatwa drpd si jahil maka saya biarkan saja.

      Lagi pun ia perlukan dedak untuk hidup.

      Delete
    7. Nak buat mcmana john..

      Nasi ada dalam periuk

      Tapi dedak dalam reban juga yg dia ketagih..

      ..maka merapu meraban je la kerjanya..

      Delete
  9. Assalamualaikum, sekadar nak bertanya... ada sesiapa tak yang bawa surat* derma dari Arab dan tunjuk pada Raja Salman untuk sahkan sama ada surat itu betul atau tidak?

    *surat--> http://www.pru14.tv/wp-content/uploads/2016/03/12524361_10209081101770469_1490326943600249527_n.jpg

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Se belum di izinkan mengutip derma atau apa-apa sumbangan atas nama agama, wajib mendapat kelulusan pejabat Mufti atau Pejabat Agama.

      Sila dapatkan surat salinan dari Mufti atau Pejabat Agama berkenaan.

      Wasalam.

      Delete
    2. Maksud saya surat derma yang Najib tunjukkan pada rakyat Malaysia derma dari Arab....

      Delete
    3. .
      .

      Kalau tak ada cop resmi Mufti atau Pejabat Agama, itu surat palsu.

      Surat Najib itu surat palsu.

      Kalau surat tersebut bertulis tangan Raja Salman pun dan bertanda-tangan dengan darah sekalipun Najib tidak sepatutnya menerima sumbangan tersebut kerana Najib tidak mendapat kebenaran dari Mufti atau Pejabat Agama.

      Sekian.

      Delete
    4. Mungkin ada Surat sokongan dari Pejabat Parlimen Marang untuk membenarkan derma tu diterima

      Delete
  10. Mana prof kangkung hanafiah...dah kira dah sebelum komen?

    Ahlan wasahlan mufti harussaini?

    Ya tuan mufti hj rahman, apa hukum nya tak mengaku ansk luar nikah namun bayar wang ribuan untuk cover up. Islam kah ini?

    Mufti shukri kelantan...apa khabar parti yang terima 90 juta...ada ok kah?

    ReplyDelete
  11. TANAH JUAL,PELOTONG JUAL,PETONAS PUN KENE JUAL...TUP TUP DAP YG SALAH..PADAHAL YG JUAL SIAPA YANG DISALAHKAN SIAPE?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan bimbang, ko Dan keluarga ko pun akan dijual 100 dirham untuk menjadi hamba sahaya di Korea utara.

      Delete



  12. Betul le puak2 proTun cakap,
    Petrol dah naik RM5.00 se liter.

    ReplyDelete
  13. Maaf tuan admin lari tajuk.
    Saya berharap Tuan dapat membongkar kes Setiausaha Agong Vetren Umno Datuk Mustapha Ya'akub yang telah terlibat dengan perniagaan bersama rakyat Korea Utara.

    Dimana sebagai orang kuat dalam Umno dan berjawatan pula sebagai Setiausaha Vetron Umno mustahil beliau tidak tahu yang Korea Utara telah dikenakan sekatan oleh PBB,sedangkan sebelum ini beliau telah pun diberi amaran oleh Bukit Aman.

    Apakah selama ini Mustapha Ya'akub ni tidak tahu yang Korea Utara ni negara kominis.Patutla sibotak ni menyokong Najib membabi buta dan sanggup mendurhaka dan menghina Tun ,rupa2nya ada faedah haram yang besar!!......

    Dan saya juga berharap ada pihak yang membuat report polis,dan kes ini disiasat dengan adil dan telus.

    ReplyDelete
  14. .
    .

    Kita tunggu Lapuran Ketua Audit Negara ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua odit Negara skg xada kat opis

      Dia skg kat car wash

      Tgh cuci kiu tujuh dia

      Delete
  15. Sepanjang Mahathir jadi Perdana Menteri, Petronas dah macam personal wallet dia. Nak cover kerugian BMF, guna duit Petronas, nak cover kerugian syarikat kapal anak, guna duit Petronas, buat SICC guna duit Petronas dan sebagainya.Tak tahu dah berapa banyak duit Petronas dibelanja untuk tujuan lain dari minyak sepanjang Mahathir jadi Perdana Menteri. Najib Razak bagaimana membawa sinar baru kepada Petronas dimana rasionalisasi subsidi, pengenalan GST dan terbaru, kemasukan pelaburan dari Arab Saudi sebanyak RM 31 billion telah sedikit sebanyak mengurangkan beban Petronas tersebut. Negara telah mempelbagaikan pendapatan dan tidak lagi bergantung majoritinya kepada hasil minyak..namun sebagai hamba biasa, bukan mudah untuk menutup mulut manusia yang jauh lebih busuk dari bau longkang..Najib di hina seperti binatang tapi beliau masih sedar fokus beliau terhadap memperjuangkan nasib rakyat Malaysia..si pembinasa bangsa pula dianggap sebagai pahlawan terbilang.

    ReplyDelete
  16. hanya mampu pertikai fakta nombor aje din? separuh daripada 27 bilion takkanlah 7 bilion. hahahaha. din, sebelum sign aggremant mestilah terma, fakta dan nilai telah diteliti dan disemak oleh akauntan pihak terlibat. hanya kerana tersalah cakap atau kau terslah dengar maka fakta merepek inijuga jadi bahan kau mengutuk. dah pupus modal ke din? aku sebenarnya suka kalau kau tekan kerajaan pasal gst yang mencekik rakyat, barang makin mahal dan nilai kenaikan gaji seolah tidak memberi makna, bukan merepek pasal nombor2 yang tidak memberi makna dalam kehidupan masyarakat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg ko melalut ni...johari yg kata, tuan budin panjangkan aja..yg ko meroyan dengan tuan budin pehal? Kalo nak bincangkan hal yg ko suka, bukaklah blog sendiri bro...
      Jika tidak mampu, fahamilah isi artikel perbincangan ni bro...

      Delete
    2. 6%...lain orang bincang, lain pulak dia pusing

      Delete
    3. Ayat karangan dia pun dah menunjukkan kebodohan dia

      Tu je la level makhluk2 nam persen tu

      Budak sekolah lagi pandai kira dari dia

      Delete
  17. Maksud saya surat derma yang Najib tunjukkan pada rakyat Malaysia derma dari Arab....

    ReplyDelete
  18. Ini semuanya salah Cina DAP......

    Najib betul...tak menyonglap tapi terima derma....halal

    Ku nan betul...rasuah dalam umno tapi banyak derma yang diterima.....halal

    Prof kangkong betul...derma sah dari raja arab....Allahuakbar....halal

    Harussaini, dr rahman dan shukri WAJIB betul.....najib sebenarnya bersih bagai bayi baru lahir.

    Ini semua salah cina dap....



    ReplyDelete



  19. The deal signing was witnessed by Malaysian Prime Minister Najib Razak and Saudi King Salman, currently on a state visit to Malaysia - the first in over a decade.

    "Malaysia offers tremendous growth opportunities and today's agreement further strengthens Saudi Aramco's position as the leading supplier of petroleum feedstock to Malaysia and Southeast Asia," Aramco Chief Executive Officer Amin Nasser said.

    "With RAPID's strategic location in a prolific hub, it would also serve to enhance energy security in the Asia-Pacific region."

    Petronas' Chief Executive Officer Wan Zulkiflee Wan Ariffin told reporters Aramco will take a :



    50 percent stake in RAPID's refinery and cracker project.
    ---------------------------------------------------------



    Aramco will supply up to 70 percent of the crude feedstock requirement of the refinery, with natural gas, power and other utilities to be supplied by Petronas.

    "To my knowledge, it is the largest single downstream investment made by Saudi Aramco outside the kingdom," said Sadad al-Husseini, a former Aramco executive.

    RAPID, part of the Pengerang Integrated Complex (PIC) in the southern Malaysian state of Johor, will contain a 300,000 barrel-per-day oil refinery and a petrochemical complex with a production capacity of 7.7 million metric tonnes. The total development cost has been estimated at $27 billion.

    Like neighbouring Singapore, Malaysia's Pengerang peninsula sits between the Malacca Strait and the South China Sea, through which almost all the Middle East oil and gas bound for northern Asia's industrial powerhouses of China, Japan and South Korea is shipped.

    Petronas on Tuesday said almost 60 percent of the PIC development is complete, and that it is on track for refinery start-up in 2019.

    NEARLY THREE YEARS IN THE MAKING

    Petronas CEO Wan Zulkiflee said the idea for a partnership on RAPID was first mooted in 2014 when he met the then Aramco Chief Executive Khalid al-Falih, now the Saudi energy minister, in Geneva.

    Sources had told Reuters in January that Aramco had pulled back from a planned partnership with Petronas on RAPID over concerns about returns from the project.


    But the deal was back on within a month in time for King Salman's visit to Malaysia.

    "We started negotiations three years ago. There was not any plans to break out of the agreement... From the beginning we came with the intention to stay," Aramco CEO Nasser said on Tuesday.

    The Aramco investment comes as a relief for Petronas which has cut expenditures in the past year as oil prices have slumped from over $100 a barrel in 2014. In early 2016, Petronas said it would cut spending by up to 50 billion ringgit ($11.27 billion) over the next four years. Dividends to the government coffers have also been slashed.

    Saudi Energy Minister Falih echoed Nasser's comments, saying Saudi Arabia would use the Malaysian investment as a platform to other investments in southeast Asia.

    "We will encourage the private sector of Saudi Arabia to come and look at Malaysia as an investment for its own market and also to address the needs for the broader region," he said.

    ReplyDelete
  20. Wan zul was very much our junior when we were serving petronas in the days of late tan sri azizan and ex president tan sri hassan merican. We know what is brewing in petronas and we wish him good luck under najib...

    Allahuakbar

    ReplyDelete
  21. http://novandri.blogspot.com/2017/03/lawatan-raja-salman-pembohongan-media.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=feed:+blogspot/jcvmw+(dr+mim)&m=1

    WSJ buat fitnah macai mamak terkinja kinja .... kikikikiki....DoJ tak saman saman smoi la ni...FBI tido... budin terkinja kinja kaut malaysiakini yg boohong macam WSJ... kikikikikiki...

    Bila mau bankruptcy la Malaysia... cakap jer lebih.. gebang saja lebih...puiiiiiiii

    ReplyDelete
  22. Ahmad Dahalan dapat jawab selain nya Salleh. Keduax pintar
    selepas makan dedak.

    ReplyDelete
  23. AWATLSH BODOH SANGAT BUDIN..AKU BUKAN PROFEsSOR..tp aku nk bagi ko faham..
    Nilai 50% saham tu 31Billion..Klau ko nl jadi partner projek Rapid dgn 50% equity maka perlu byr RM 31 billion..Contoh: nk take over company MAS..Proton dll..setiap unit/persen mesti ade nilainya..BANGANG..Jangan komen ape2 lg lah lps ini sbb tahap IQ ko rendah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoi 16.13...nak mencelah tapi tak tau hujung pangkal citer, lepas tu buleh plak kata orang bangang...ni laa tahap 6%, umno tak ada lagi ka yg lebih bijak ygbboleh pertahankan BN? Dari mana datangnya rm31b? 50% dari usd27b bersamaan dgn rm31b? Pi belajar matematik dulu bangang.

      Delete
    2. Anon 16:13..awak pakai tahun bila punya exchange rate?

      Delete
    3. Sah anon 1613 tu tgh mabok todi

      Delete
  24. Memang matematik depa tak belajar
    Dulu 26 tolak 9 dikata 15 juta
    Kini 27 bahagi 2 dikata 7 milyar
    Nak kata tipu, dah viral dalam media

    Mula pak arab kata janji dah batal
    Tak viable bila kira untung-rugi
    Pak menteri kata Petronas tak ada hal
    Aliran tunai bertimbun lagi

    Kalau benar duit tunai masih bertimbun?
    Mengapa dijual pada harga diskaun?
    Nampak macam ada idea nak menyamun
    Tak cukup lagi ke duit dalam akaun?

    Kalau benar nak kalahkan Singapura
    Janganlah tunggu berdekad lamanya
    Korang ingat depa diam tak mara
    Reciprocal Road Charge siapa yang naya?

    Jadi viral tambang teksi JB Singapore telah bertukar
    Satu teksi kena bayar 48 Sing. Dollar
    Katanya SPAD telah pun benar
    bertambahlah rakyat tanggung siksa dan onar

    Tembolok berisi batu nesan cantik jadi cerita
    Bandingkan dengan tembolok kosong akibat penyakit
    Apa kena-mengena dengan marhean kita
    Sebenarnya lapar dek GST dan subsidi tinggal sedikit

    Cerita juga duit petronas kena kebas
    konon Mahathir jadikan personal wallet
    Siapa sebenar kena halau oleh CEO Petronas
    Tentu Hassan Merican jawab tak berbelit-belit

    Masih fokus Pok Jib pada nasib bangsa?
    Namun rakyat bertanya.. Ye ka?
    Punah negara kalau 27 bahagi 2 tak reti kira
    Pelabur luar jeling-jeling dan terus ketawa

    Malunye!!!!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Cayalahhhh
      Fan tun ke ni?

      Delete
  25. Puak2 pencacai TDM makin panas bontot. Elok laa. Go go go DSN, salute to PM. Ex PM 22yrs makin meracau. Hukum karma

    ReplyDelete
  26. Malaysia ni klu ikut hukum pembangang, ehh pembgkang xde pelaburan salah. Negara dkatakn akn bankrap. Bila dh dpt pelaburan pn salah. Dikatakn jual kedaulatan negara, dikatakn menipu rakyat bla bla bla.

    Klu hati dh busuk bau bangkai tu, buat la apa pun. Yg penting tembolok kroni harus kembung balik. Cap bunga low class

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi mampos la kau dengan najip kau tu

      Delete
  27. Punahsihat Petronas Tun Dollah tolong bagi pencerahan sat..takkan x leh kot...Ka masih lena kekenyangan...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tun dolah..."ya..ya..Apa hal in? sebut2 nama saya?" ( sambil mengenyeh2 mata terkejut dari tidor)

      Delete
    2. Hahaha

      Tahniah bro

      Punch line ni memang tepat dan mengena

      Pecah perotku tgelak sorang2 pepagi buta ni

      Delete
  28. Aku rasa johari dah pening kepala.

    ReplyDelete
  29. Orang puteh cakap show me the money ...diharap Saudi akan membeli saham tersebut dengan tunai...kita tak nak dengar bayaran akan dibuat dalam bentuk instrument kewangan yang karut marut yang berisiko...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia bayar pakai units je nanti

      Arul nasik kandar akan sahkan

      Delete
  30. Kena cek betul betul ada berapa Aramco. Aabar abu dhabi pun ada sampai 4 entiti. Nanti kena tanggung liabiliti billion2 pulak macam 1mdb. Ada tak Aramco BVI? Aramco cayman island ka, aramco crocodile island kaaa...saja tanya...

    ReplyDelete
  31. Wa rasa saudi akan pinjam bank kita juga nak bayar
    7 billion tu... hampeh duit kita gak keluar.

    #HidupBersatu
    #HidupTun
    #TerbaekTuanBudin

    ReplyDelete
  32. Jaga2..Aramco depa kata byr dlm bentuk UNIT...nanti depa cash balik dlm bentuk bijik..

    ReplyDelete
  33. http://theflyingkick.blogspot.my/2017/03/dap-sakit-hati-apabila-arab-saudi.html?m=1

    link atas.. ancsmam barua pluralist murtad so dah maleh nak tulis pepanjang... ini masa untuk hapuskan barua2 Melayu dlm PKR..Cap Bunga..PAN yg dijadikan anjing oleh Spork dan proksi mereka DAP.....

    AYUH MASA UNTUK KITA HANCURKAN BARUA2 ANJING SINGAPORE INI...!!!!!DAN INI MASA UNTUK KITA HANCURKAN EKONOMI SINGAPORE... DAH LAMA TAHU 'GAME' SEMUA BARUA2 INI....


    MASA UNTUK UBAH DAN SIMEN
    INI KALI LAH

    UBAH & SIMEN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sembang gegar...punggung penuh tark low..hahahha

      Delete
  34. BETUL KE? INI MOU SAHAJA.PROJEK INI DILAKSANA SEMASA HARGA MINYAK $100×. HARGA MINYAK JATUH.ARAMCO BELAH.KERANA KATANYA RAPID DI JANGKA TIDAK MENGUNTONGKAN.SEKARANG BOLEH UNTUNG PULA? APA YG BERUBAH? H

    ReplyDelete
  35. Ayat dijangka la... katanya la.... kata sapa tuhh.. ksrs barua msmak ke...betul ke... ayat barua utk.menyedapkan tuan mereka di Spork dan proksi nyer DAP..... cukup2 la jadi anjing...


    jom INI KALI LAH

    UBAH DAN SIMEN

    ReplyDelete
  36. Kalo x silap arab yang paling kiri sekali dalam gambor upucara sain di atas tu ialah jho low menyamar sebijik macam orang arab.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...