Tuesday, 28 February 2017

SIAPA KATA LAWATAN RAJA SALMAN SUDAH MELENYAPKAN ISU WANG RM2,600 JUTA?


Sebagaimana yang dijangka, lawatan Raja Salman bin Abdul Aziz al-Saud, pemerintah Arab Saudi ke negara ini akan cuba dimanfaatkan sebaiknya, antara lain untuk mengambus isu wang RM2,600 juta yang diterima Najib Razak melalui akaun peribadinya.


Tidak saja penyokong dan pengampu Najib serta askar siber 6.6 peratus yang ghairah berbuat demikian, bahkan seorang profesor universiti juga bersikap sama.


Hujah mereka tidak lain ialah jika wang yang diterima Najib itu bukan benar-benar derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, tidak mungkin Raja Salman sanggup mencemar duli mengadakan lawatannya ke Malaysia ini.


Makna kata, hujah mereka ialah dengan datangnya Raja Salman itu ia dengan sendirinya mengesahkan wang yang diterima Najib itu adalah derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi.


Malah Profesor universiti yang tak pernah dikenali itu berkata lagi, kehadiran Raja Salman bukan saja mengesahkan wang itu datang daripada keluarga Diraja Arab Saudi, malah juga diberikan berdasarkan pencapaian dan usaha Najib memartabatkan Islam di negara ini dan juga di peringkat global.


Amboii...agak-agak lerr dan pandanglah kiri kanan dulu kalau ia pun nak mengampu Najib sampai begitu tinggi!!

Kalau Anwar Ibrahim tidak berada di penjara ketika ini, pastilah digelarnya profesor sedemikian itu sebagai "profesor kangkung" yang bukan saja mencemarkan nama universiti, tetapi juga ketamadunan ilmu dalam menilai sesuatu perkara.


Jika diimbas kembali, walaupun tidak dinamakan siapa kerabat Diraja Arab Saudi yang didakwa memberi wang kepada Najib itu, paling mungkin ia adalah Putera Turki Abdullah al-Saud, pemilik PetroSaudi yang diketahui ada urusniaga dengan 1MDB.


Kerabat-kerabat yang lain tidak mungkin boleh dikaitkan dengan derma kepada Najib kerana mereka tidak ada apa-apa urusniaga atau kepentingan untuk berbuat demikian.


Bak kata Tun Mahathir Mohamad, orang gila pun tak mungkin sedia menderma sebanyak itu tanpa apa-apa sebab, lebih-lebih lagi jika difahami perangai orang Arab itu sendiri.


Ayah Putera Turki, Raja Abdullah al-Saud adalah Raja Arab Saudi sebelum Raja Salman dan sudah meninggal dunia pada penghujung 2015 yang lalu.


Sebaik Raja Salman menaiki takhta, antara tindakan yang diambilnya ialah memecat Putera Turki sebagai Gabenor Riyadh untuk mengukuhkan lagi cengkaman kuasanya.  


Dalam konteks ini, jika pun ada yang masih mempercayai wang RM2,600 juta itu sebagai derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, Raja Salman jelas telah lama menjarakkan dirinya dengan perkara tersebut.


Dalam erti kata lain, lawatan beliau ke Malaysia tidak boleh lagi dikaitkan dengan mana-mana kerabat yang mungkin boleh dikaitkan dengan Najib.


Selain itu, harus juga difahami bahawa lawatan Raja Salman bukan saja ke Malaysia, tetapi juga ke Indonesia, Jepun dan juga China. Di Malaysia, singgahnya beliau hanya empat hari berbanding di Indonesia selama 10 hari, termasuk berehat di Bali selama enam hari.


Tetapi di Indonesia, mereka tidak kecoh-kecoh dengan lawatan Raja Salman kerana Jokowi tiada apa-apa yang mahu dibersihkan dengan kunjungan Penjaga Dua Kota Suci itu.

Media-media antarabangsa pula melaporkan lawatan Raja Salman ke beberapa negara Asia kali ini adalah dalam misi untuk menjual IPO Aramco, syarikat minyak milik Arab Saudi.


Jika kita berpegang kepada bukti nyata dan penemuan di Amerika Syarikat, Switzerland dan Singapura, wang RM2,600 juta itu bukanlah derma sesiapa, sebaliknya lencongan daripada dana 1MDB yang dicuri.


Dalam kertas pendakwaan Jabatan Kehakiman Amerika, jelas disebut sejumlah AS$731 juta atau lebih RM3,000 juta keseluruhan wang 1MDB yang dilencongkan telah dimasukkan ke dalam akaun peribadi "Malaysian Official 1".


Di Switzerland, Jabatan Peguam Negaranya juga mendapati penemuan yang sama dan memohon kerjasama MLA daripada Malaysia bagi siasatan dan pengesahan lanjut. Malangnya, dua kali pernohonan MLA itu ditolak oleh Peguam Negara kita.


Jika tiada apa-apa yang ingin dilindungi, mengapakah kita takut untuk memberi kerjasama MLA kepada pihak berkuasa Switzerland?


Di Singapura, selain lima orang sudah dihukum penjara dan dua buah bank ditutup angkara 1MDB, menjadi fakta mahkamah juga bahawa Tanore Finance, syarikat yang dibuktikan menyalurkan wang ke dalam akaun peribadi Najib di Ambank itu adalah kepunyaan Eric Tan Kim Loong.


Lebih mengejutkan turut disahkan di mahkamah Singapura bahawa Eric Tan dan Jho Low adalah orang yang sama yang mempunyai dua passport berbeza. Wang tersebut disalurkan melalui BSI Bank, cawangan bank Switzerland yang diarahkan tutup oleh pihak berkuasa kewangan Singapura.


Berdasarkan bukti yang nyata dan penemuan sahih di beberapa negara, wang RM2,600 juta dalam akaun peribadi Najib itu tidak ada kaitan sama-sekali dengan derma atau kerabat Diraja Arab Saudi.


Jadi, mengaitkan wang yang diterima Najib kononnya tidak lagi menjadi isu dan sudah lenyap dengan kedatangan Raja Salman agak kelakar bunyinya dan tidak masuk akal, kecuali memang kita tidak mahu melihat fakta-fakta kebenaran yang ada di depan mata.


Raja Salman melawat Asia, termasuk Malaysia adalah atas agenda yang lebih besar untuk kepentingan Arab Saudi. Beliau tidak mungkin bercakap mengenai wang dalam akaun peribadi Najib kerana ia tidak berkait dengan kepentingan Arab Saudi, lagi pun mustahil mereka tidak membaca portal berita antarabangsa seperti WSJ, NY Times, Guardian dan sebagainya.


Hanya golongan pengampu dan perasan saja yang merasakan lawatan Raja Salman telah melenyapkan isu RM2,600 juta. Isu tersebut bukan saja terus ada, malah dengan datangnya Raja Salman ia membuatkan lebih ramai yang percaya dana itu bukan derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, kecuali Raja Salman sendiri dapat mengesahkannya atau Najib berani meminta Penjaga Dua Kota Suci itu untuk membersihkan namanya.


Lagi pula, kedatangan Raja Salman tidak sama sekali membuatkan kes di seluruh dunia berkaitan dana 1MDB tergugur begitu saja. Kita tunggu saja hasil perbicaraannya nanti. (SH 28/02/2017).

196 comments:

  1. To all najib paid writers, continue writing rubbish.

    To assoc prof hanafiah, i am ashamed of my alma mater, uitm. Thank God, during RIDA's time, we never had such a stupid malay prof.

    A prof who cannot distinguish between clear cut theft and bullshitting donation must be a goon, who bought his certificates to be a dumb. Once the dusts have setled, i will pee on his pic wherever i can find. If he ever comes to our location, i make sure that i smack his face with rotten eggs...jangan bodohkan anak2 dan cucu cicit kami prof kangkung

    ReplyDelete
    Replies


    1. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu


      Delete
    2. Songlap 2.6 B ( masuk akaun sendiri by MO1
      Songlap 30 B ?????...commonlah

      Delete
    3. Hidup kleptokrat 30 B

      Delete
    4. Tuang Punasihat n MO1, bila nak saman SARAWAK REPORT???

      Hari ni dah hari Rabu!!!

      Delete
    5. 30B bkn songlap,bkn rembat.. tapi rugi meniaga..

      Delete
    6. Patut pun ramai org beranggapan terlalu ramai Profesor Kangkung di Malaysia.
      Sudah timbul rupanya seorang profesor kangkung memperkenal diri. Buat malu universiti.
      Unknown dimana kamu? Tak mahu jadi profesor ke? Pandai mengarang cerpin berjelala, tak tahu mana tajuk cerita mana isi. Nak bodek bos tanpa fakta. Barangkali buat tesis BA cara nak tanam 'POKOK TAUGEH'. Pensyarah pun kesian ditolong 'push up' subject tersebut. Dapat lah BA.(sastera melayu)....he...he..
      Ada faham unknown?
      Kamu lah yg beria mengatakan kedatangan Raja Saudi membuktikan duit rm2.6b derma dari Tok Seh arab.
      Dan profesor nak cari nama itu pun tumpang sekaki.
      Sekarang apa hal?

      Delete
    7. Professor2 lain tak nak turut serta bukak mulut ka? Kalau ada yg berhajat nak buat gitu, saya nak bagi nasihat percuma, free tanpa syarat dan terma...just remember that.... stupidity is best concealed with a shut mouth. Thank you.

      Delete
    8. Professor ting-tong ini pun sudah masuk $$$

      Delete
    9. Professor daripada universiti mana tu?

      Delete
    10. The problem with Najib bro,he assumes Malaysians r as stupid as him.
      Simple logic: the issue involved a Saudi Prince, u think the Monarch will just keep quiet? I am certain the King has been properly n duly briefed.

      Delete
    11. PROFESSOR? This professor must me "the mad professor" in Back to the future movie.. Malanglah sapa-sapa jadi anak murid prof ni.... TQ-Ancient Mariner

      Delete
    12. Apa kena mengena Raja Salman datang malaysia dengan pembuktian dapat derma dari raja arab? Macam takde sangkut paut pun?

      Raja salman lawant indonesia..maknanya jokowi pun dapat derma 2.6B ya?

      Mohon pencerahan dari ahli umno untuk tunjukkan perkara ini saling bersangkut paut.

      Delete
  2. Ulasan yang amat tepat dan berbisa.....syabas Tuan Shah anda seorang yang berani dan ikhlas dalam perjuangan. Semuga usaha murni Tuan diberkati ALLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih tuan shah kerana tak jemu2 menerangkan dgn jelas berfakta berkenaan klepto najib.
      aku yg biasa2 ni pun rajin membaca mencari info berkenaan 1mdb di pelbagai blog
      tapi malangnya prof kangkung tu bagaikan lgsung tak menyelidik dan terus membuat kenyataan bangang begitu
      sapa kenal dia?
      kalau anda bekas pelajar dia sila double check apa yg anda pelajari

      Delete
    2. DEFISIT SAUDI 300% BANDING IRAN YG HANYA 4.3%

      SAUDI WAHABI GILABABEE DAN MALAYSIAL.KLEPTOJRAT TAK RETI URUS EKONOMI

      Saudi merangkak ke malaysiaL minta sedekah pula dari Najib.!!!?

      Elok la tu korang main pusing rembat duit sam sama penyamyun

      Delete
  3. Busuknya hati. Bau bangkai. Wlu dh diterang & dijelaskn, sumber yahudi tu jugak laa yg di ulang2. Sedangkn zaman bos dia mmerintah selama 22 taun aritu, sumber yahudi tu la dikutuk2 & dikeji2. Tp arini, tu la sumber talian hayat diaorg yg diangkat & diulang2. Org kampung bukan buta & bukan bodo utk menilai. Jgn jd munafik beb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20.27,

      Dengan nama Allah, aku cabar kamu APA YANG DAH DITERANG DAN APA DAH DIJELAS dengan sumber bukti.

      Aku masih pegang pada maklumat dan informasi dari mahamah sibgapura, saman DoJ dan maklumat dari negara seiss.

      Kalau kamu gagal, dengan nama Allah aku berani kata kan kamu pembohong, pengkhianat amanah dan pemungkir janji dengan Allah

      Delete
    2. S : SIAPA KATA LAWATAN RAJA SALMAN SUDAH MELENYAPKAN ISU WANG RM2,600 JUTA?

      J: Pendedaklah.

      S : sebab apa diorang cakap gitu?

      J : sebab diorang bingai tahap gaban.

      S : sebab apa diorang bingai?

      J : Sebab makan dedak lah jadi otak bertaraf lembu dan ayam. Daripada profesor bertaraf kangkung sampailah cybertrooper bertaraf terompah semua bingai.

      S : Tapi Raja Salman betul datang Malaysia kan?

      J : Dia datang Malaysia tak ada kena mengena dgn 2.6b tu.

      S : Tapi Arab Saudi kan banyak menderma dkt negara2 Islam, takkan ada masalah nak derma kat Najib kot?

      J : Sebab rekod diorang semua derma kat negara dan bukan masuk akaun peribadi pemimpin. Pastu siap derma dipulangkan lagi. Ini pun takdak rekod dengan Saudi.

      S : Tak cukup ka kedatangan Rajanya membuktikan memang Arab Saudi derma wang. Habis tu nak bukti mcm mana lagi?

      J : Best evidence rule lah, money trail dan bukan buat anggapan tak bersalah dari kunjungan seorang Raja. Malah Raja tu sebelum berkunjung pun dah pecat Putera yang naik kapal mewah bersama Najib. Lagipun semasa wang itu diterima Raja Arab Saudi bukan Raja Salman. Tak ada kena mengena pun.

      S : Money trail tu benda apa? Best evidence rule tu apa?.

      J : Google je laa.. Bukan susah nak faham pun. Kalau makan dedak memang la tak leh faham. Baik prof atu ustaz akan jadi bingai akibat dedak ni..

      S : Ok sdr, terima kasih krn pencerahan. Skrg saya dah faham.

      J : Kamu leh faham sbb kamu tak makan dedak, kalau kamu makan dedak memang kamu takkan boleh faham. Syabas kerana tidak memilih dedak sbg makanan untuk hidup.

      Delete
    3. depa dah mkn dedak bercampur bijan semah badak ..tu yg otak penuh najis.satu je soalan aku..ape ek faedah 1mdb..ada ke buat highway dari perlis sampai jb?

      Delete
    4. Bro john doe

      Kojola tu bukannya reti melayu pun..
      Setakat nak jadi pencacai tukang angkat tahi najib mmg dia sanggup

      Delete
    5. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu

      Delete
    6. Ngaku pun yg 2.6b tu songlap. Siap masuk akaun peribadi lagi.

      Yg 30B tu bukan songlap, itu kerugian perniagaan forex.

      Makan dedak tu yg tak leh faham tu.

      Kesiaaaan..

      Delete
    7. dia dengar cakap nenek dia kot... nenek dia mana tahu pasal forex nie...

      woi... nenek ko pandai buat karipap tak... klu pandai ak nak order... baik ko meniaga karipap la, daripada ko makan duit dedak...

      Delete
  4. Well said bro 20:20,this stupid professor has not only shamed the uni but is foolishly trying to beg something from that SUPER MORON MO 1..whenever that chance come to you smack him with whatever you can!

    ReplyDelete
  5. When it concerns the Malay politicians in power, they have brought nothing but shame to the community these days. And now we are seeing with our naked eyes one more Malay academician bringing shame to the community for his inability or refusal to see the truth!

    In the first place, why resorting to the making of inferences out of the trip made by King Salman to Malaysia when easily he or his people can be asked straight away by our side whether or not the billions deposited in the thief's account were actually from his side?

    Shame, shame, shame. Malaysia in an ocean of limitless shame.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Songlap 30B TAK malu

      Songlap 2.6B malu


      Delete
    2. Siapa songlap rm30b? Pi la repot kat sprm kalu ada bukti, tak payah melalak kat sini.

      Delete
    3. Kpd anon 2043,

      Buktikan dulu 30B tu Tun yg kapor

      Setakat menyalak macam anjing kena rogol kat sini baik tak payah

      Dah la main nama anon je - telor dah Potong kasi anjing makan ke?

      Delete
    4. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu

      Delete
    5. Wow pukul 5 pagi dah buat keja

      Patutlah.. Nak patuk dedak dulu sblm bekokok..

      Delete
  6. Anon 20:27,kau ni sedara prof tu ke..pi jahanamlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20.34, sakit ke atau bangang

      Delete
    2. profesor kangkong mentaliti cap ayam.. pemakan dedak murahan tu

      Delete
  7. Lebih malang lagi ialah, kebingaian puak2 yg tenggelam punca dan langsung tidak mengetahui, Arab Saudi dan rajanya telah menderma beratus-ratus bilion dolar Amerika untuk beberapa buah negara di dunia ini, sama ada bagi tujuan kemanusiaan, politik mahupun atas nama agama Islam.

    Bahkan Mukhriz Mahathir sebagai si Boboi yang sentiasa mengharapkan bantuan bapanya, seperti seolah-olah tidak tahu, bantuan daripada Arab Saudi pernah mencurah ke Malaysia terutama menerusi pembinaan infrastruktur termasuklah Lebuhraya Timur-Barat dan pelbagai infrastruktur lain sehinggalah dikhianati oleh bapanya menerusi Isu Tapak Berjaya Times Square!

    Maka tidak hairanlah mengapa dia terus meroyan dan meroyan walaupun dia sebenarnya telah dilanda sindrom kebingaian melampau!!!

    "Bak kata Tun Mahathir Mohamad, orang gila pun tak mungkin sedia menderma sebanyak itu tanpa apa-apa sebab, lebih-lebih lagi jika difahami perangai orang Arab itu sendiri."-----heh, pelupa atau sngaja buat lupa (hukum karma)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gila babi bodo taik punya hujah. Dengan hujah ni lagi aku benci najib. Macam taik. Nak bodohkan org melayu konon. Haram jadah punya UMNO. Makan duit haram tak habih2.

      Delete
    2. Kalau ada bukti dah tentu 3 hari 3 malam masuk tv3

      Delete
    3. Derma ratus2 beliun?

      Tambah sikit je lg jumlah tu nk cecah total bajet tahunan amerika

      Nak kencing org bodoh bolehla

      Delete
  8. We have to write to the new pro chancelor uitm tan sri safri awang zaidel to call up this prof kangkong to teach him the difference between robbing and donation. If still vannit understand and ptefer to remain stupid......SACK HIM

    ReplyDelete
  9. Bravo Tn shah..smoga terus sampaikan maklumat dengan berani&tepat..raja arab ni datang nak jual IPO aramco bukan pasal 2.6 billion tu..Pengampu/Penjilat najib jangan perasan laa..

    ReplyDelete
    Replies


    1. Songlap 2.6B melalak

      Songlap 30B bisu


      Delete
    2. 2.6 B ada di AMBANK. 30B ada dimana? Cerita sat kat aku wahai simangkuk hayun.

      Delete



    3. Ado di 488 syarikat.


      Delete
    4. 21.21...kalau ada bukti, dah bagi kat sprm?

      Delete
    5. Kepada beruk 2047 & 2121,

      Buktikan dulu 30B tu Tun yg kapor

      Setakat menyalak macam anjing kena rogol kat sini baik tak payah

      Dah la main nama anon je - telor dah Potong kasi anjing makan ke?

      Delete
  10. saya turut keliru. tak tahu sama ada mahu ketawa atau menangis.

    nampak nya tahap mengampu sekarang tiada had tiada hari lagi.

    sekarang professor. esok jgn heran jika 'ulama2 politik' akan megeluarkan tafsiran sendiri utk menghalalkan samunan, rompakan n curian scala 'massive'.

    malu! malu! malu!, lucu! lucu! lucu!.

    hidup melayu kleptokrat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup kleptokrat 30B !!!

      Delete
    2. Betul tu tuan rahman. Raja salman bukan sahaja tidak mengesahkan derma 2.6b datang dari saudi, malah tidak langsung disentuh isu derma. Dia datang untuk cari pelaburan buat kepentingan negaranya. Di sini, yg tak paham ekonomi cuba berlagak pandai buat andaian bahawa derma terbukti wujud dengan kehadiran raja salman. Dia orang ingat kita semua ni macam budak felda kot

      Delete
    3. Budak felda pun dh celik pandai

      Dia tu level jamal keranda je

      Delete
    4. Kejota lulusan Uni Malaya.

      Bingai bukan semulajadi tapi pilihan sendiri apabila memilih dedak berbanding nasi.

      Kesiaaan..

      Delete
  11. Sejumlah AS$7 bilion (RM31 bilion) bakal dijana menerusi kerjasama antara Saudi Aram­co dengan Petronas sebagai rakan pelaburan dalam projek Kompleks Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) di Pengerang, Johor.
    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, rundi­ngan berhubung perkara itu telah dimuktamadkan pada pagi ini sekali gus disifatkan antara keputusan terbesar dicapai dalam lawatan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud ke Malaysia.
    Katanya, syarikat Arab Saudi itu bakal menjadi pelabur tunggal terbesar dalam projek tersebut.
    Jelas terbukti betapa besarnya kepercayaan Raja Salman terhadap kepimpinan Najib, bukan setakat 2.6 Bilion yang mereka boleh salurkan...., malah jumlahnya kini dah mencecah 31 Bilion !!

    ***hai laa, demam lg laa pencacai TDM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 20.46,
      Tak ada siapa dikalangan TDM yang nak demam , ini pelaburan biasa dan lebih menguntungkan Si pak arab tu dia kontrol projek tapis minyak ..malaysia untung juga dengan komisen sah masuk Akaun Rosmah ha ha ha ha ha macai najib mulut nganga ha ha ha.

      Delete
    2. 20.46...Ekonomi arab saudi tenat. Mereka kena cari sumber pendapatan luar negara. Sebab tu raja salman kena ke luar negara cara peluang pelaburan. Kalau kau tak pernah baca berita ekonomi, tak payah nak tunjuk pandai.

      Delete
    3. Lagi satu hujah taik. Kesian aku tgk. Najib ni pun satu. Dah takdak org lain ka nk upah.

      Delete
    4. Buat 2305,

      Xada org pandai yg nk keja utk org bodoh

      Maka yg bodoh jualah yg diupah najip

      Askar upahan bodoh dedak najip

      Najip bodoh dek nasi kang****...

      Delete
  12. Pensyarah goblok saja yang boleh buat andaian begitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pensyarah yg malas nak buat thesis, journal & article lg la tu

      Nak try naik ikut line politik pulak

      Ikut najip senang - jadi bodoh je

      Kalau jd super bodoh maka yg itula najip buat menteri

      Delete
    2. gi tgk dia punya kapakauan..x de kena mengena langsung dengan ekonomi, politi etc..hanya tahu bising cam kambing aje..professor serba tau ..kah..kah..kah..kah..? tgk aje lah cv dia pun bleh tahu bila dia bukan pakau pun dalam bidang tu..? so yg boleh dia ckp hanyalah andaian yang tidak ada dapatan empirikal untuk sahkan? andaian...kambing aku blh boleh cam tu???

      Delete
  13. Perlu tanya penasehat Toh Hadi, mukin Toh Hadi lebeh pintar
    dng 4 saksi yg puas makan dedak.

    ReplyDelete
  14. Lerrr... bukan ke raja arab saudi tu singgah sebab nak terima anugerah aje kee.. ada la beberapa anugerah... dia pun malas nak layan kalau jibauk-jibauk najib sendiri yang tanya pasal 2.6b tu... bukan ada kena mengena dengan raja arab saudi tu punnn.... jibauk-jibauk bijan ni je yang perasan....

    ReplyDelete
  15. Inilahbkelompok manusia yang tidak malu meraikan fitnah dan teris sanggup bekerjasama dengan penabur dan pembuat fitnah. Kalau kamu sudah seronok bermain fitnah jangan cuba hendak menyamakan orang lain untuk sama2 berkiblatkan fitnah. Kisah 1MdB dan derma RM2.6b sudah menjadi lauk harian sebagai cerita2 yang Tun sensiri kata orang sebut. Kita fikir logik....jika RM2.6 bilkion sebagai derma adalah sesuatu pembohongan... maka secara tidak langsunv ianya adalah satu fitnah besar oleh Najib keatas batang tubuh Raja Salman mahupun kerabat Baginda. Dan sebagai kenamaan besar tanah ARAB ditambah sebagai penjaga dua tanah haram... adakah baginda tidak tersentuh hati dan tawar hati untuk melayan Najib yang berbohong dan memfitnah Baginda? Alangkan manusia yg memasang niat dan sudah mencuba membakar kaabah pun fi pancung... takkan tidak boleh baginda menolak sebarang urusan dengan najib sebagai hukuman dunia???? Common lah sedara semua.... baginda ..najib..dan pemimpin kita ada sebab dan alasan kenapa tidak mahu terus mencerita.. mentinta..dan memberi alasan kenapa sedekah...derma..sumbangan...atau apapun pengertian maksudnya meskipun didesak. Janganlah kita cuba hendak mendedahkan segala2 rahsia umat islam. Musuh Islam tahu bahawa segalanya adalah rahsia umat Islam dan tidak akan diperkatakan... lalu mereka mereka terus memanipulasi isu untuk menjatuhkan Najib. Raja Salman boleh sahaja mengatakan ana tidak mahu najib... suruh dia pergi lain tempat... minta menteri2 berkenaan sahaja berurusan untuk hal yang beta mahu persetujui.... semudah itu bukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duduk la kau bersenang hati dalam kebodohan dan bangang seumur hidup. Dahla bodoh mata pula buta.

      Delete
    2. Kau tak tanya pada Raja Salman kenapa Putera Turki kena buang jawatan?
      Rugi yooo....

      Delete
    3. Alahai apalah bangang ko ni..yg jubby pecat peguam negara , berhentikan tansri zeti tu ape citer? ko ingat kitorang ni bangang cam ko..sudah sudah letu..otak penuh ngan najis semah badak

      Delete
    4. Kamu yang bodoh...duduk bertenang dan fahami logik.... tanya pada siri sendiri... kenapa Raja Salman tidak menolak Najib kalau betul najip berbohong dan guna nama baginda. Akai ada ka?

      Delete
    5. Si suhaili yg dh xlaku kat blog lain skg mengendeng2 kat blog ni

      Sendiri tarak akai purak2 tanya akai org

      Najip bukannya curik duit Arab tu

      Najip curik duit rakyat Malaysia

      Peduli setan raja Arab tu bab najip guna nama dia

      Oh.. Kau ni bangla gamaknya

      Patutla tak heran duit rakyat kena kebas ekonomi Malaysia makin jahanam

      Awak sini mari mau kirija saja

      Delete
    6. Lojik apa benda bangang suharli dedakian..kalu jibby takut apasal dia bubarkan task force 1mdb tu. Napa buang ghani patail..napa pecat zeti? nape pecat tan sry muhyidin..lojik kepala hotak ko..dasar bodoh tujuh keturunan

      Delete
    7. Lagi satu suharli yg bangang nak mampos..nape jibby senyap bila DOJ america bekukan aset? sape MO1? bodohlah ko ni

      Delete
    8. Last sekali suharli yg makan dedak semah badak.. nape sprm dirombak? bkn sebab jibby takut?

      Delete
    9. Suharli aka barbi.. alasan ko jibby x bersalah just sebab raja salman datang melawat? So kalo ada orang langgar ko sampai mati pastu datang lawat mayat ko tu..kiranye orang tu x bersalah la?bodoh gila ko ni

      Delete
    10. Suharli masrop. Klu ko berakai sgt. Mn dokumen duit 2.6bil tu dtg? Xkanla 2.6bil tu ltak dlm beg kot bg cash..akai mn akai? King salman tu dtg nk bisnes..ekonomi depa dh truk. rege minyak mrudum. Ak bg contoh snang ja. Ak ni slah sorg jiran hang tp hang curi duit cik timah sblah rumah. Lpas tu hang kata duit hang dpt tu ak bg. Skali mak hang nk mnikah lg..jmput ak kenduri.. ak dtg umah hang. Adkah dhn kdtgn ak ke kenduri rumah hang tu brmakna ak sahkn duit tu duit ak kasi? Akai ada akai??

      Delete
    11. Lojik ape suharli aka pendedak tegar? ci citer yg aku tau GSt yg naikkan harga barang. Ringgit makin turun. minyak mahal..tu yg lojik.. Yg tak lojik nape jibby masih x malu xnk resign

      Delete
    12. Nak buat mcm mana dah pak masrop tak hantar anak dia pi sekolah dulu ni

      Delete
    13. Bahalol gampang, mana ada najib terang2 sebut 2.6b tu dari Raja Salman?

      Bila yang najib sebut nama Raja Salman? Najib kata derma dari kerabat arab (arab royalty) saja.

      Apa bangang tahap gaban kau anak masrop!! Tak sekali Najib sebut nama Raja Salman.

      Nak klentong pun biarla cerdik siket woi. Bahalol bangang gampang!!

      Delete
    14. Sambungan.

      Banyak sangat makan dedak cap badak tu yang jadi gampang tu.

      Delete
    15. Vangang pun umat.... kan aku ada sebut batang tubuh baginda atau kerbatnya pun.... satu lagi bila plak harta najib yg kena beku... wat ler najib nak nyibuk... satu lagi... lupalah ni duit 2myb tu bank negara sensiei aware tentang urusan transaksinya.... dokumen masuk dan keluar swmula..... kemana hala tujunya dan faktanya.
      Dahlah tak payah ambil gahu apa yg aku cakap.... Tajojol pun dah kata aku tak laku kat blog lain.... yg aku heran dahlah tak laku tapi tajojol masih ambil peduli tjlisan aku.... nilah strategi red bean army... hantan kasi lembik... tanpa menyedari yg mereka sebenarnya aemakin gentar.... itu pasal ganyang sampai lunyai kalau boleh... empag isu jer yg akan diulang2.... isu 2.6b... 1mdb... brim ...gst.... puiiiiiiiiii.....

      Delete
    16. Knp anak pak masrop tertelan tahi hidung ker

      Delete
    17. Suhaili yg bengong..isu ulang kepala otak ko..selagi isu 1mdb tu x selesai sampsi bila pun relevan...let say ko kena langgar sampai mati..benda tu masih jd kes jenayah..kurangkn ler mkn dedak tu suharli

      Delete
    18. Woi anak masrop!
      Gentar dengan kau??
      Kirim salam banyak2 dengan badak.
      Gampang!!
      Khaakktuiiiii!!!

      Delete
    19. Suhaili ni taip komen pun besepah typo

      Taip komen sambil bantai carlsberg ke?

      Tu je la level balaci najip

      Patutle najip Susah nak tido malam

      Delete
  16. bodoh betul compare 30b 10tahun dulu dengan 2.6b yg belaku sekarang. Tun M pun dah bagi greenlight untuk siasat. so apa lagi siasat laaaaa!!

    And must be fair, siasat jugak 2.6B!! KES TAK SELESAI, tuduhan DOJ tak jawab, asset anak tiri tak jawab? asset cina gemok tak jawab? let's be fair. Semua happy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu

      Delete
  17. Ooooohhh...barulah aku tahu...

    Kalau nak halalkan kerja2 busuk pemimpin...jemput je pemimpin negara lain datang melawat negara ini..itu kira settle lah tu kononnya..

    Sehinggakan seorang bertaraf assoc prof pun boleh cakap macam tu? May someone check the profs' qualification?

    Dia lupa ke pasal evidence based facts?

    Even diagnosis perubatan terhadap pesakit pun dilakukan secara evidence based...boleh ke beri diagnosis dan rawatan semata2 apabila pengarah kesihatan buat lawatan ke hosp? Sedangkan all investigations dan examinations yang dilakukan oleh doktor2 lain, siap ada rekod bertulis lagi, diabaikan begitu saja?

    Fikir2kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada makhluk siap beri alasan, si pengarah kesihatan boleh je tolak jemputan melawat ke hosp tersebut sebab tak ngam dengan pengarah hosp berkenaan...ada kes kononnya..

      Makhluk tersebut lupa ke tugas pengarah kesihatan meliputi semuanya..dia pun kena melawat hosp lain juga. Tambahan pula, pengarah kesihatan tak terlibat pun dengan pengarah hosp yg tak betul tu..so?

      Bila pengarah kesihatan datang melawat, maka pengarah hosp yang tak betul disahkan betul la ye?

      Begitu rupanya kualiti pemikiran makhluk2 tu ye...

      Baru aku faham....

      Delete
    2. Ini bukan isu fitnah... tp iau tak ngam. Kalau pengarah hospital fitnah pengarah keaihatan kau fasa pengarah hoapotal tu ada kat situ lagi tak?.... pendapat aku pengarah hospital tu sah jadi pengarah klinik satu malaysia plak kalaupun bukan hospital gila.

      Delete
    3. Suhaili ni jantan ke betina? Atau dua makhluk dua alam?

      Delete
    4. Dah la 2 Alam, kaki mabok lak tu

      Delete
  18. geng dedak x sedar ka yg kes bijan x penah penah settel di court malaysia?
    bijan kena bersihkan nama di court bkn belen aska 6.6 mkn dedak.

    ReplyDelete
  19. Media Asing Sudah Mula Perakui Dana RM 2.6b Datangnya Dari Arab Saudi
    Selama hampir 18 bulan sejak Sarawak Report, The Wall Street Journal, Washington Post, The Edge, portal Malaysian Insider dan Malaysia kini melaporkan, terdapat unsur yang mencurigakan terhadap dana RM 2.6 bilion yang telah dimasukkan terus kedalam akaun peribadi Datuk Seri Mohd Najib. Sepanjang tempoh itu jugalah Datuk Seri Mohd Najib bersabar dengan pelbagai tuduhan dan fitnah yang dilemparkan keatasnya.

    Bayangkan, pelbagai andaian kosong, palsu dan fitnah dicipta oleh para musuh politiknya termasuklah bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hanya mengambil cerita palsu dari akhbar dan portal berita yang mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Tidak kurang juga, berlaku pengkhianatan besar dari dalam UMNO hanya kerana termakan dengan berita palsu berkenaan.
    Nyata sekali, kesabaran yang ditunjukkan oleh Datuk Seri Mohd Najib, nyata tiada tandingannya dan hanya semalam, kebenaran yang terselindung disebalik fitnah akhirnya tersingkap dengan sendirinya. Jika ada pihak yang masih celik mata hatinya, terdapat dua situasi berbeza yang menerangkan kebenaran tanpa perlu dipaksa-paksa mahupun direka cerita.

    Situasi pertama adalah bagaimana Raja Salman Abdulaziz Al Saud sudi untuk melaburkan USD $7 bilion dalam projek Rapid Penggerang dan secara simboliknya memperakui, sumbangan dana RM 2.6 bilion sememangnya datang dari keluarga DiRaja Arab Saudi. Ini kerana, jika Datuk Seri Mohd Najib mencuri wang dari dalam 1MDB menerusi perjanjian PetroSaudi, sudah pasti, Raja Salman enggan hadir ke Malaysia.

    Paling utama, Raja Salman juga pastinya enggan melaburkan wang negaranya ke Malaysia menerusi projek Rapid Penggerang jika Datuk Seri Mohd Najib menipu atau melakukan sebarang kesalahan keatas Baginda.

    Situasi kedua pula adalah bagaimana beberapa laporan media dari Australia telah mengesahkan wang RM 2.6 bilion itu adalah pemberian dari Arab Saudi. Pelbagai sumber berita Australia telah mengesahkan bahawa Perdana Menteri berada di pihak yang benar, berhubung pemindahan dana asing berbentuk wang tunai yang dihadiahkan oleh keluarga DiRaja Arab Saudi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. taik palat hang

      Delete
    2. Media asing pok hang akui dema arab?? Habis buat apa US bekukan aset anak tiri MO1? Siap hire lawyer tolong minta lepaskan harta yang disita. Kepala taik pok hang!! Syok sendiri sama macam lanun tua tu.

      Delete
    3. Media asing mana yg kata mcmtu tu lahanat?

      Kalau tivi tige suku tu pecaya la aku

      Delete
    4. Aku ingat bukan media asing tapi media makhluk asing...sabar ke bodoh sibijan tu?..kalo org wat cite palsu mencemar nama dan integriti kamu sbg pm..saman je la...kenapa dibiarkan..ini melibatkan maruah diri..atau memang kamu takde maruah?kihkihkih

      Delete
  20. Mengambil contoh laporan dari The Four Corners yang mengesahkan bahawa apa yang dipertahankan Perdana Menteri berkenaan isu pemindahan dana wang tunai asing ke dalam akaun peribadinya pada 2013 dan apa sahaja hasil siasatan lengkap telah mengesahkan dana berkenaan adalah sumbangan dari keluarga DiRaja Arab Saudi.

    Salah sebuah agensi berita Australia yang sebelum ini pernah menimbulkan kontroversi di Malaysia, Australian Broadcasting Corporation (ABC) telah menyiarkan hasil pemeriksaan forensik ke atas setiap pemindahan dan transaksi melibatkan wang berkenaan. Menurut ABC, mereka mengakui terdapat sedikit kekeliruan dalam laporan mereka sebelum ini dan kini, mereka yakin wang berkenaan memang dari keluarga DiRaja Arab Saudi.

    Keyakinan ABC ini berdasarkan kepada lawatan pihak berkuasa Malaysia ke Arab Saudi bagi tujuan pengesahan dokumen serta temubual bersama ahli keluarga diraja Arab yang terlibat dengan urusan tersebut. Menurut laporan itu lagi, sumbangan tersebut merupakan hadiah kepada Perdana Menteri kerana mempromosikan Islam moderat dan kepimpinan beliau dalam memerangi keganasan serta ekstremisme.

    Sebelum ini, terdapat sehelai surat dari pihak keluarga DiRaja Arab Saudi telah didedahkan kepada media antarabangsa bagi menyokong jawapan yang diberikan oleh Datuk Seri Mohd Najib. Dalam isi kandungan surat berkenaan ada menyebut dengan jelas bahawa pemberian itu adalah untuk digunakan kepada perkara yang dirasakan wajar oleh Perdana Menteri.
    Malah, wang berkenaan boleh dipindahkan secara terus atau melalui syarikat penderma dan tanpa sebarang manfaat atau keuntungan yang perlu diberikan sebagai balasan.

    Melihat kepada pengakuan dua buah media utama Australia ini, dapatlah disimpulkan bahawa fitnah yang direka pada 2015 yang lalu jelas menunjukkan ianya satu komplot fitnah yang bertujuan untuk menjatuhkan Perdana Menteri dan kerajaan. Jika andaian ini benar, mungkin sahaja terdapat penglibatan orang dalam negara ini untuk mengaut keuntungan dari berita yang tidak benar seumpama ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Media mana confirm derma? Boleh bagi link? Tak payah buat lawak laaa....

      Delete
    2. Media asing pok hang akui dema arab?? Habis buat apa US bekukan aset anak tiri MO1? Siap hire lawyer tolong minta lepaskan harta yang disita. Kepala taik pok hang!!
      Nak menipu tak kena tempat, sama la macam lanun tua tu.

      Delete
    3. Bukan media asing tapi makhluk asing (Toyol)...kihkihkih

      Delete
    4. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu

      Delete
    5. Kepada mak enon 0523,

      Mcm nk gila kau kopipes ayat yg sama bebanyak kali

      Tapi kat situlah bodohnya kau

      Sbb bila kau berulangkali sebut "Songlap 2.6 B.."

      Maknanya kau selaku balaci najip dah MENGESAHKAN bahawa bos takut Bini kau tu mmg ada songlap itu Wang

      Makin Susah hati le najip dek kau

      Pendedak yg dia ternak dok bahan dia balik

      Delete
  21. Panas ke ? bila PM Akrab Dengan Raja Salman?
    Apabila ada fakta dan kebenaran berkaitan hubungan kita dengan Arab Saudi yang kukuh, para pemimpin pembangkang nafikan dengan sedaya-upaya mereka serta menuduh pemimpin kita mereka cerita dan menipu di sini sana.

    Tatkala kebenaran sudah di depan mata, maka bukan mahu sedar diri tapi menyindir pula.

    Bukan hendak bersyukur apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak diterima baik oleh Kerajaan Diraja Arab Saudi tetapi mengeji pula hubungan akrab Malaysia dengan negara yang menjadi lokasi Tanah Suci Makkah itu.

    Ahli Parlimen PAN-Kuala Terengganu Raja Kamarul Bahrin Raja Ahmad melalui portal Malaysiakini menyatakan rasa tidak selesanya dan cara Najib menyambut Raja Arab Saudi Raja Salman Abdul Aziz Al Saud membuatkan pembangkang “berbulu”.
    “Datuk Najib kelihatan gembira seperti budak sekolah berbangga membawa kawan dari keluarga orang kaya pulang ke kampung,” kata Raja Bahrin.

    Tak selesa atau kepanasan apabila pemimpin dari Barisan Nasional (BN) yang akrab dengan Raja negara Arab Saudi?

    Adakah mereka sebenarnya mahu Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga sekutu mereka yang sepatutnya berbaik-baik dengan Raja Arab Saudi.

    Mungkin mustahil kerana Dr Mahathir sudah menyatakan bahawa Arab yang menderma kepada Najib untuk kerja-kerja memartabatkan Islam di Malaysia sebagai Arab gila, takkan mereka hendak berbaik-baik mesra dengan Dr Mahathir.

    Dr Mahathir pula menuduh pada zaman beliau menjadi Perdana Menteri, beliau minta derma tidak dapat malahan hanya diberi kitab.

    Usah tipu, sejarah menunjukkan bahawa Arab Saudi ada menderma kepada Malaysia dan ketika itu ialah di bawah pentadbiran Dr Mahathir.

    Satu perkara lagi, jika sindiran datang dari wakil dari PAN, ia tidak perlu dilayan kerana kenyataan melampau sebegitu hanya hadir atas arahan DAP, parti mentor kepada parti serpihan PAS berkenaan.

    Sepatutnya sebagai umat selama Islam di dalam Malaysia, pemimpin parti lain sepatutnya bersama-sama dengan Najib dalam membantu mengukuhkan lagi hubungan antara Malaysia dan Arab Saudi bukan mengkritik.

    Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Khas Pejabat Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor kemudian membidas kenyataan Raja Kamarul Bahrin mengenai gambar Najib bersama pemimpin tertinggi Arab Saudi itu.

    Dalam tulisan di Facebooknya, Rizal mempertikaikan gambar Raja Kamarul Bahrin bersama isterinya yang ketika itu berada di London.

    “Bila (Perdana Menteri) PM tunjuk gambar dengan Raja Salman dikatanya PM berlagak dengan kawan kaya dan tak jaga perasaan rakyat.

    “Bila kita ditunjukan gambar dia dengan isteri muda, tak pula pula kita kata dia berlagak dengan isteri muda. Bukan main lagi bergambar sakan di London. Tak fikir ke perasaan rakyat di Kuala Terengganu?” tulis Rizal sambil memuat naik gambar yang diambil daripada Instagram isteri Raja Kamarul Bahrin yang juga seorang penyanyi, Noryn Aziz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan taraf jamban

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
    2. Dah kecutlah tu....kecut sebab bulan ni sure elaun kena slash.... kebenaran dah depan mata.... itu pasal kami menulis dihujung ... kasi hangpa lemak dulu. Sekarang patahkanlah fakta2 kami

      P/s kami tu bukan bermaksud kami dari satu pasukan ya.... kami adalah penulis2 bebas yang gak kenal mahupun bertemu muka yang melakukan kerja amal tanpa sebarang bayaran.... Lillahitaala. Kami hanya mahu menyampaikan kebenaran.

      Delete
    3. Kebenaran? Lillahitaala? Hmmm..bunyi hebat tapi aku tak percaya..setakat ckp semua org boleh ckp ye tak?kebenaran yg mcmana? Kebenaran yg benar atau kebenaran daripada pandangan kamu..kalo kebenaran itu dari kamu siapakah yg membenarkannya..adakah kamu pasti kamu dijalan yg benar? Sekiranya pun kamu yakin kamu benar belum pasti kamu benar..
      Salam..

      Delete
    4. Kebenaran dek suhaili tu pada Siapa yg bagi dedak

      Macam anjing kurap kebulor

      Suap taik pun dia boleh bersumpah setia

      Delete
  22. Apabila Mukhriz Tidak Faham Erti Kunjungan Persahabatan
    Sememangnya agak sedikit melucukan apabila melihat cara Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang amat berharap, kunjungan Raja Salman Abdulaziz Al Saud ke Malaysia, dapat merungkaikan isu derma RM 2.6 bilion yang diterima oleh Datuk Seri Mohd Najib sehingga pernah mengoyangkan kestabilan politik negara pada tahun 2015.

    Beliau berkata, lawatan itu diharap dapat merungkai persoalan melibatkan wang derma RM 2.6 bilion melibatkan 1MDB, namun pada masa yang sama, beliau bimbang lawatan itu akan disalahguna oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak untuk mengaburi dakwaan yang menjadi krisis politik terbesar dalam negara.
    Ironinya, Mukhriz mungkin hanya memandang sehala sahaja kunjungan persahabatan ini. Mungkin terpengaruh dengan dakyah bapanya, Tun Dr Mahathir yang mendakwa, tiada istilah kunjungan persahabatan, beliau pantas cuba mengambil kesempatan, menyebut semula isu derma RM 2.5 bilion yang kini bukan lagi menjadi isu pokok yang perlu dirungkaikan satu persatu.

    Agak menghairankan, adakah Mukhriz tidak faham erti kunjungan persahabatan? Adakah Mukhriz menuntut Raja Arab Saudi ini muncul dikhalayak ramai atau mengadakan sesi penerangan khas melalui stesyen-stesyen televisyen utama negara untuk menerangkan duduk sebenar isu derma RM 2.6 bilion barulah pihaknya berpuas hati?

    Sepatutnya, dalam hal ini, Mukhriz sudah boleh berfikir secara logik. Andai benar Datuk Seri Mohd Najib menipu dan hanya mempergunakan nama keluarga DiRaja Arab Saudi, sudah pasti, Raja Salman yang dikenali sebagai Penjaga kepada Dua Masjid Suci umat Islam ini tidak akan hadir ke Malaysia.

    Pastinya, pihak Kementerian Luar Arab Saudi sudah mengeluarkan kenyataan yang mengecam Datuk Seri Mohd Najib dan Malaysia andai beliau menipu. Lebih hebat lagi, andai benar Datuk Seri Mohd Najib menipu, tidak akan mungkin kerajaan Arab Saudi sudi melabur RM 31 bilion lagi ke projek Rapid Penggerang seperti yang diumumkan semalam.
    Adakah semua perkara ini masih memerlukan Raja Salman memberi penjelasan terperinci seperti yang dimahukan Mukhriz? Sebelum ini, Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir telah mengesahkan bahawa wang berkenaan sememangnya dari keluarga DiRaja Arab Saudi. Malah, surat mengenainya juga telah tersebar kepada seluruh media antarabangsa bagi menjawab secara tidak langsung tuduhan berkenaan.

    Adakah Mukhriz terlepas pandang penjelasan Adel Al-Jubeir ini? Adakah Mukhriz tidak membaca langsung surat berkenaan kerana terlalu sibuk memberi ceramah menghasut rakyat untuk membenci kerajaan? Apa yang diminta oleh Mukhriz ini sebenarnya sudah lama dilakukan oleh kerajaan Arab Saudi namun agak menghairankan, bagaimana Mukhriz tidak tahu mengenainya?

    Rasanya, adalah lebih elok untuk Mukhriz mencari sendiri dua kenyataan Adel Al-Jubeir mengenai isu ini. Jika Mukhriz menolak kenyataan Adel, Mukhriz harus menjawab persoalan ini. Adakah Adel Al-Jubeir bukan Menteri Kabinet Arab Saudi yang dilantik oleh Raja Salman sehingga mahu menolak kenyataan beliau? Paling utama, siapa Mukhriz untuk mendesak Raja Arab Saudi untuk mengikut kemahuannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri luar arab saudi tidak pernah mengesahkan bahawa raja arab bagi derma rm2.6b. Dia cakap english, kalau tak paham english, tak payah tunjuk pandai

      Delete
    2. Raja Salman datang untuk lawatan rasmi. Bukan datang untuk sahkan derma 2.6b. Tu sebab tak ada apa2 pengesahan rasmi.

      Sama macam Obama. Main golf, selfie, makan sama tapi bila time lapuran siasatan DOJ keluar, Obama tak bantah langsung. Padan muka!

      Delete
    3. Dak aihhhh...raja arab tu kali datang untuk hantar minyak dhob kat najib

      Delete
    4. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu

      Delete
    5. Apalah susah sangat nak teeima petunnuk ni.... galap sangat hati.... bersyukurlah pemimpin kita tidak menipu duit ramyat.... ni makin cuba nak kita percaya cakap2 korang yang dah tettelah halkum.

      Delete
    6. Halkum anak pak masrop ada tetel ker

      Delete
    7. Petunnuk?

      Sah tgk mabok

      Tenuk pulak yg kau nk jaga suhaili oi

      Tu panda Rosmah sapa nk jaga

      Delete
  23. mamat copy paste dah masuk.....

    pilah copy paste kat mykmu ka...tak pun kat najib punya blog...biar kembang lagi lubang taik dia....

    what ever u want to write...i don't give a shit.....

    aku percaya najib......dia cakap benar........mula2 dia cakap takde duit dalam akaun......lepas tu cakap ada duit tapi org derma......

    kan dia jujur cakap dia membohong..........tapi mamat copy paste ni tak nak pulak tanya kenapa najib bohong......hang pikiaq la sikit.....cuba tanya bugis tu kenapa bohong....ni asik tulis sampah aja......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Copy paste nak cari jalan untuk halalkan 2.6b yang telah gagal dapat pengesahan dari Raja Salman.

      Delete
    2. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu

      Delete
    3. Kepada mak enon 0525,

      Mcm nk gila kau kopipes ayat yg sama bebanyak kali

      Tapi kat situlah bodohnya kau

      Sbb bila kau berulangkali sebut "Songlap 2.6 B.."

      Maknanya kau selaku balaci najip dah MENGESAHKAN bahawa bos takut Bini kau tu mmg ada songlap itu Wang

      Makin Susah hati le najip dek kau

      Pendedak yg dia ternak dok bahan dia balik

      Delete
  24. USD 7 Bilion : Mimpi Ngeri Buat Mahathir
    Selama beberapa tahun kebelakangan ini, antara fitnah yang hebat dijaja oleh Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad adalah tuduhan penyelewengan dana RM 2.6 bilion yang kononnya dilakukan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

    Walaupun pelbagai jawapan dan keterangan telah dilakukan oleh ramai pihak termasuk Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir, namun semua itu langsung tidak dipedulikan oleh Mahathir.
    Bagi beliau, beliau tetap kekal dengan tuduhan tidak berasasnya dan lebih melucukan, pentaksubnya juga begitu mudah termakan dengan hasutan gila ini.

    Namun semalam, disaat ramai yang mendesak Mahathir untuk bertanyakan sendiri dengan Raja Salman Abdulaziz Al Saud berhubung isu dana RM 2.6 Bilion, Mahathir sekali lagi menerima tamparan hebat apabila Baginda Raja Salman mengumumkan pelaburan terus kerajaan Arab Saudi terhadap projek Rapid Penggerang.

    Siapa menyangka, Raja Salman sanggup melaburkan USD $7 bilion terhadap projek ini dan ianya boleh dianggap sebagai antara pelaburan terbesar dalam sejarah yang dibuat oleh Arab Saudi di Malaysia.

    Tidak cukup dengan itu, Baginda turut mengumumkan koata haji yang diperuntukkan terhadap Malaysia juga turut meningkat daripada 22,700 kepada 30,000 orang jemaah bermula tahun hadapan.

    Semua berita baik yang diumumkan ini nyata memberi tamparan hebat kepada Mahathir dan pembangkang secara amnya. Manakan tidak, selama ini mereka sedaya upaya mengaitkan isu dana RM 2.6 bilion dengan Datuk Seri Mohd Najib, kini, secara terbuka Raja Salman mengumumkan pelaburan besar dan ianya boleh dianggap sebagai mimpi ngeri buat Mahathir dan pengikutnya.
    Bayangkan, jika benar Datuk Seri Mohd Najib menyelewengkan wang dana RM 2.6 Bilion sebelum ini, mana mungkin Raja Salman sudi menyalurkan perutukan besar dalam pelaburan di Projek Penggerang?

    Ini membuktikan bahawa apa yang dituduh Mahathir dan pembangkang sebelum ini nyata tidak berasas. Keyakinan yang ditunjukkan oleh kerajaan Arab Saudi hari ini pasti memberi tamparan dan mimpi ngeri buat Mahathir sepanjang beliau bertuhankan dendam dan berajakan nafsu kuasa politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan taraf jamban

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
  25. Arab Saudi Sedia Beri Bantuan Tambahan Kepada Malaysia Selepas Derma RM 2.6b
    Sehingga hari ini, boleh disimpulkan bahawa, kunjungan Penjaga Dua Buah Masjid Suci umat Islam, Raja Salman Abdulaziz Al Saud ke Malaysia dianggap sebagai kemenangan bagi kedua-dua belah pihak. Bagi Malaysia, kunjungan ini telah memberi rahmatnya yang tersendiri apabila hubungan dua hala antara Malaysia dan Arab Saudi kini berada pada tahap tertinggi.

    Tidak sekadar meletakkan hubungan diplomatik pada tahap tertinggi, Arab Saudi juga akan memainkan peranan yang besar dalam pembangunan projek Rapid Penggerang di mana sebanyak USD $7 bilion dilaburkan ke dalam projek ini. Malah, Malaysia juga menikmati penambahan kira-kira 7,300 orang jemaah haji bermula tahun hadapan. Ini menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 30,000 orang jemaah haji pada tahun hadapan.
    Kerajaan Arab Saudi juga dikatakan akan mempertingkatkan jumlah penerima biasiswa penuh kepada pelajar Malaysia yang belajar di negara itu bermula tahun hadapan. Kesemua ini dapat dinikmati hasil dari hubungan rapat Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dengan Raja Salman Abdulaziz Al Saud yang dijalinkan sejak 2015.

    Jika kita merasakan ini sudah cukup banyak, sebenarnya ianya belum lagi. Menerusi kenyataan Raja Salman semalam, Baginda memberikan komitmen, kerajaan beliau akan membantu Malaysia dalam apa jua perkara bagi manfaat Islam dan membantu umat Islam sejagat. Kerajaan Arab Saudi juga bersedia menghulurkan bantuan dan segala kekuatan yang mereka ada bagi membantu Malaysia.

    Lihat sahaja komitmen dan ikrar Baginda Raja Salman terhadap Malaysia. Justeru, tidak hairanlah apabila sebelum ini, kerajaan Arab Saudi sudi menghulurkan derma RM 2.6 bilion kepada Datuk Seri Mohd Najib dan kerajaan Malaysia yang telah dipolitikkan oleh pembangkang dan Tun Dr Mahathir.

    Bagi kerajaan Arab Saudi, derma sedemikian adalah perkara kecil yang mereka lakukan kepada mana-mana negara atau individu. Ianya dilakukan atas komitmen sesebuah negara dan individu dalam menyumbang kepada kemasyalatan umat Islam di samping membantu sesebuah kerajaan atau individu menentang sebarang kegiatan dan fahaman ekstrimisme yang akan merosakkan imej Islam di mata dunia.
    Tambahan pula, mudah untuk kita lihat, kerajaan Malaysia yang diketuai oleh Datuk Seri Mohd Najib yang ada pada hari ini, merupakan sebuah kerajaan yang cukup disenangi dan dipercayai oleh kerajaan Arab Saudi. Tidak hairanlah, segala bentuk bantuan dan sumbangan derma begitu mudah diberi oleh kerajaan Arab Saudi tanpa perlu kerajaan membentuk sepasukan wakil untuk memohon bantuan dari kerajaan Arab Saudi seperti mana yang dilakukan oleh Mahathir sewaktu menjadi Perdana Menteri dahulu.

    Namun begitu, seperti biasa, hal-hal baik yang menyumbang kepada kemajuan Malaysia pasti akan cuba disabotaj oleh pembangkang terutamanya Mahathir. Pastinya puak-puak “jahiliyah” ini akan cuba mengekploitasikan situasi ini demi kepentingan politik sempit berasaskan dendam mereka. Sukar buat mereka menerima kenyataan bahawa Malaysia dan Arab Saudi mempunyai hubungan yang sangat akrab.

    Andai benar Datuk Seri Mohd Najib mencuri wang berkenaan samada dari 1MDB ataupun sumbangan kerajaan DiRaja Arab Saudi, mana mungkin Raja Salman mahu singgah ke Malaysia dan melabur dalam skala yang cukup besar dalam satu-satu projek di Malaysia. Logik inilah yang gagal difahami oleh pihak-pihak pembangkang dan selamanyalah mereka seakan-akan bodoh dan buta untuk memahami fakta ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan taraf jamban

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
  26. Aku tak baca habis sebab panjang sangat dan fakta merapu tulisan 21:50. Bagus lah kalu begitu. Dah bolih start saman semua pihak yg kata dia mengelapkan wang. Kalu tak berani nak saman yg di US ambil saja tindakan keatas yg didalam negeri. Jangan tulis merapu panjang panjang settle saja dalam mahkamah. Tak payah buang masa dengan kes forex yg ni lagi cepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah boleh saman WSJ dan SR. Walau Raja Salman tak sahkan derma 2.6b tapi dalam mahkamah boleh kata cara Raja Salman tu secara tak langsung menunjukkan dia mengesahkan 2.6 tu ialah derna darinya. Tula fakta bangang yang akan diguna-pakai.

      Delete
  27. MAHATHIR SOKONG DANA YAHUDI DAP TETAPI BENCI DANA ORANG ISLAM
    Ada ramai juga orang mula sangsi dengan Mahathir ini.

    Apabila di lihat sejarah kebencian dia kepada umat Islam seperti pembunuhan orang Memali dan juga cara dia memilih kroni yang majoritinya bukan Islam , kesangsian ini semakin menyerlah.

    Hal ini di tambah lagi dengan sokongan Mahathir kepada DAP yang sudah jadi “sworn enemy” kepada orang Melayu dan Islam.

    Tambah lagi Mahathir dari dulu pun tidak sokong Hudud dan terbaru menentang RUU355.

    Maka benar juga lah telahan ramai bahawa secara sulit Mahathir sangat Pro Amerika yang Pro Yahudi.

    Ketika rakyat negara ini belum pernah mendengar nama George Soros, Mahathir sudah pun menyebut namanya.

    Lalu apabila Malaysia melalui kegawatan ekonomi dan negara hampir muflis, Mahathir memetik nama George Soros, lalu semua tertumpu kepada Soros dan Mahathir lepaskan diri dari di persalahkan.

    Lama kemudian baru di ketahui Soros sebenarnya adalah sahabatnya dan menginzinkan sahabat menggunakan namanya untuk menyelamatkan diri.

    Pada RCI yang bakal di adakan, terdapat juga laporan bahawa pada FOREX Loss itu ada kaitan dengan Soros dan ada individu tertentu membuat “deal” dengan Soros, namun kita semua harus tunggu perbicaraannya terlebih dahulu.

    Mahathir amat benci kepada dana dari negara Arab bukan kerana ia salah, malah dikhabarkan Mahathir sendiri tahu akan kebenarannya, tetapi akibat mahu menjayakan rencana peribadi mahu anaknya cepat naik, maka Mahathir ambil kesempatan memfitnah dan mencipta isu berkenaannya hanya sebab mahu jatuhkan Najib.

    Selain itu, Mahathir amat marah kerana Najib tidak datang merangkak kepadanya untuk memohon dana PRU, kerana Najib sudah ada sumber sendiri dari negara Arab.

    Itu yang menyebabkan Mahathir sakit hati, kerana jika Najib datang meminta dana, Mahathir akan memberinya tetapi dengan beberapa syarat.

    Najib tahu akan hal itu, dan tidak mahu terikat, atas sebab itu Mahathir berdendam.

    Syarat syarat yang banyak dan mencengkam tengkok Presiden UMNO telah berjaya di ketepikan oleh Najib, maka dendam Mahathir makin membara.

    Pada keseluruhan kisah ini, kita harus bertanya, bagaimana pula dengan dana Yahudi kepada DAP?

    Orang seperti Mahathir tidak tahukah?

    Orang bodoh politik sahaja akan sangka Mahathir tidak tahu.

    Persoalan, kenapa Mahathir tidak ganggu dana yang di beri kepada DAP oleh Israel, yang kini disimpan di Singapura?

    Ketika di dedahkan oleh Zuhdi dan Razali, DAP melalui Kit Siang mendakwa akan membuat saman terhadap kedua mereka ini, namun sehingga hari ini masih belum saman lagi.

    DAP masih tidak saman Dr Zuhdi lagi kerana khuathir lebih ramai tahu dan DAP terdedah.

    Malah Mohd Razali iaitu bekas pegawai khas KM Pulau Pinang juga tidak di saman oleh DAP walau pun sudah mengugutnya.

    Itu mereka, bagaimana pula dengan Tun Mahathir?

    Jika dana untuk umat Islam melalui Najib, Tun Mahathir berani kacau dan usik, kenapa dana 1.2 billion untuk perjuangan kafir Mahathir takut hendak usik?

    Inilah kepalsuan perjuangan Mahathir. Penuh kepalsuan dan perjuangannya untuk diri sendiri sahaja.

    Pentaksub Mahathir akan sokong apa sahaja yang Mahathir lakukan walaupun mereka sekadar dapat makan habuk sahaja jika Mahathir berjaya kerana status quo cara Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri akan berlaku, semua kekayaan kembali kepada kroninya dan rakyat akan kenyang dengan teori sama macam dulu.

    Mahathir juga tidak membenci rasuah Lim Guan Eng, kerana kompromi politik dan Mahathir mahu menjual jiwanya kepada DAP maka DAP tidak harus di ganggu.

    Itulah Mahathir yang tidak mengenali sahaja akan semberono menyokong, kerana kebijaksanaan Mahathir membuat rakyat tertumpu kepada Najib dan bukan dirinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan taraf jamban

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
  28. Setuju...
    Kalau tak terkait kenapa dgn tiba2 aja dimansuhkan badan penyiasat kes 1
    MDB tu?
    Kenapa lapuran audit dijadikan Rahsia.
    Kenapa parlimen takut nak bahas isu IMDB?
    Kenapa dipecat TPM
    Last sekali..kenapa cakap mcm ular utk menagkis kes kemasukkan duit RM2.6B tu dulu???

    ReplyDelete
  29. RAJA SALMAN BERI ‘DERMA’ LAGI, ADAKAH INI TANDA NAJIB PENIPU?
    PIHAK pembangkang, khususnya bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menganggap bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak ‘melesapkan’ wang rakyat berjumlah RM2.6 bilion dengan dibawa masuk ke akaun peribadi beliau sendiri.



    Walaupun di akhirnya, tuduhan fitnah keatas Najib itu telah dijawab serta dibuktikan oleh beberapa pihak yang tiada berkepentingan, namun isu dana RM2.6 bilion yang diterima dari kerabat Raja Arab Saudi masih diperkotak katikkan oleh pihak pembangkang hingga ke hari ini.



    Namun Mahathir tidak mahu menerima penjelasan dari pihak ketiga, waima dari Menteri Luar Arab Saudi sendiri. Lantas, dia menggelar ‘hanya Pak Arab gila sahaja yang akan beri derma sebanyak itu’. Mahathir terus mahu membentuk persepsi bahawa Najib bersalah dan sedang menipu rakyat.



    Peliknya, jika benar Najib sedang menipu kita dengan isu derma RM2.6 bilion pemberian dari Istana Raja Arab Saudi tersebut, mengapa pula Raja Salman Abdulaziz Al Saud hadir ke Malaysia dengan bangga dan ‘body language’ yang selesa apabila berdampingan dengan Najib?



    Adakah kita sebagai orang yang ditipu akan berasa selesa apabila berada di sebelah mereka yang menipu? Melainkan Mahathir yang sudah lama menipu rakyat, sejak dari 22 tahun memerintah dan disambung pula sehingga ke hari ini.



    Bukan setakat Baginda selesa berada bersama Najib sehingga berkenan untuk berswafoto di dalam kenderaan, malah Penjaga Dua Masjid Suci itu juga turut berkenan untuk menambah ‘derma’ kepada Najib selagi mana Perdana Menteri kita terus mahu membantu ummah dan agama Islam.
    Ini merupakan suatu perkara yang amat jarang berlaku apatah lagi dalam sejarah negara kita sendiri. Lihat sahaja sebagai contoh, semasa Mahathir memerintah Malaysia lebih dari dua dekat lamanya, adakah pernah mana-mana pemimpin Islam yang kaya dan berkuasa memberi sebegini rupa?



    Semestinya tidak pernah Mahathir terima sepertimana yang Najib terima. Jika ada pun, dalam jumlah yang amat kecil atau disebabkan faktor pelaburan langsung antara kedua buah negara. Namun tidak pula buat Najib, sudahlah pelaburan antara Riyadh dan Kuala Lumpur terus dimeterai, malah ‘derma’ juga turut diterima Najib dengan syarat untuk membantu umat Islam dan agama.



    Pastinya, ini sudah mampu menjadi bukti bahawa Perdana Menteri kita tidak pernah bercakap bohong seperti didakwa Mahathir dan lain-lain pembangkang sebelum ini. Jika tidak, masakan Najib di ‘offer’ sejumlah ‘derma’ yang lebih besar lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan taraf jamban

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
    2. Sudah gentar.... elaun bulan ni susut.... abislaaaaa... tak dapat bayar duit kereta

      Delete
    3. Woi anak masrop!

      Orang tak makan dedak bijan macam kau!!
      Gentar dengan kau??
      Kirim salam banyak2 dengan badak.
      Gampang!!
      Khaakktuiiiii!!!

      Delete
    4. Gentar la sangat suhaili oi..

      Hamik kau kena kahak sedas

      Rasanya kaler ijau tu

      Delete
  30. JIKA MAHATHIR ‘LARIKAN’ RM30 BILION, NAJIB PULA BAWA MASUK RM30 BILION
    KEGILAAN Mahathir menukar semua bentuk pelaburan di negara ini kepada hutang, mula memakan dirinya sendiri bila hari ini (semalam) syarikat minyak Aramco milik Arab Saudi melabur sebanyak USD 7 Billion atau RM 31 billion dalam projek Rapid Petronas di Pengerang Johor.

    Masa dengan China, semua pelaburan pun jadi hutang, mentang-mentang China adalah negara Komunis – senang sajalah sentimen itu menangkap. Sekarang dengan Arab, takkan hutang jugak, Arab bukan negara komunis pun tapi negara kuasa besar dalam dunia Islam.

    Tak tidur malam Mahathir hari ini, memikir apa nak dicakap kepada orang yang bertanya nanti.

    Pulak tu, besar jumlahnya, USD 7 Billion atau RM 30 billion. Pandai pulak Najib pilih angka yang sesuai, maklum sajalah, zaman Mahathir lesap RM 30 billion, zaman beliau masuk RM 30 billion pulak. Situ saja rakyat akan nampak siapa yang melesapkan wang rakyat dan siapa yang membawa untung untuk rakyat.

    Apapun, USD 7 Billion yang masuk hari ini, tidak ada bezanya dengan RM 144 billion pelaburan yang dibawa masuk dari China oleh Najib tahun lepas – semua ini pelaburan. Malah, ia sama dengan pelaburan yang Mahathir bawa masuk dari Jepun dan pelbagai negara lain semasa dia jadi Perdana Menteri dulu, itu juga bendanya.

    Tapi kesumat Mahathir punya pasal, pelaburan dah tukar jadi hutang, pelaburan dah tukar jadi menjual kedaulatan.

    Dalam masa yang sama, untunglah kepada kelompok yang sentiasa memberi sokongan kuat kepada BN. Merekalah yang akan mendapat habuan paling besar dari pelaburan ini. Bagi yang tak menyokong tu, boleh terus bergantung kepada harapan sajalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak usah layanlah kopipes lawak bodoh kat atas ni..buang masa. Kononnya begitu..kononnya begini..dia reka cerita pun bukan hangpa bole pi check. Pathetic person.

      Delete
  31. Suharli masrop
    Kau ni memang bahlol mcm unta. APA kata kau cium je bontot pak Arab bodohtu. Asal Arab je suma baik, suma halal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suhaili tu dh Pening dah tu

      Beriya2 jilat bontot najip

      Tapi najip tak ambik2 lagi dia buat menteri

      Delete
    2. Eh kata aku dah tak di peduli....apa yang gentar sangat ni?... terima ajeelah kebenaran.... Allah dah atur begitu dah......

      Delete
    3. Woi anak masrop!

      Kerja makan dedak cap badak!!
      Gentar dengan kau??
      Kirim salam banyak2 dengan badak.
      Gampang!!
      Khaakktuiiiii!!!

      Delete
  32. LAGI SEKALI ‘KEDAULATAN NEGARA KITA TERGADAI’ KEPADA RAJA SALMAN?
    Kerajaan Arab Saudi semalam menyatakan persetujuan untuk menjadi pelabur tunggal dalam projek Kompleks Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) di Pengerang, Johor dengan suntikan dana sebanyak RM30 bilion.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pelaburan berkenaan akan menghubungkan kerjasama syarikat minyak dan gas tempatan Petronas bersama syarikat dari negara Timur Tengah berkenaan, Saudi Aramco.

    “Saya mengesahkan kedua-dua pihak telah bersetuju untuk bekerjasama dan segala butiran lanjut akan diumumkan dalam majlis menandatangani memorandum peesefahaman yang dimeterai esok (hari ini).

    “Ini merupakan satu bukti keyakinan Arab Saudi terhadap potensi Malaysia,” kata Najib dalam sidang media selepas mesyuarat dua hala antara Malaysia dan Arab Saudi, di Seri Perdana, semalam.
    Perdana Menteri kemudiannya menimbulkan persoalan kepada pihak yang sering mendakwa pelaburan asing sebagai tindakan menjual negara akan mengulangi dakwaan sama berkenaan pelaburan dari Arab Saudi ini.

    “Jika kita pergi ke China, kita akan dituduh menjual kedaulatan kita, Saya tertanya-tanya sama ada mereka akan mengatakan kita menjual kedaulatan kita kepada Arab Saudi apabila mereka melabur di sini?

    “… ia bukan soal tentang kedaulatan, tetapi tentang pelaburan yang akan memberi manfaat bagi kita. Ia akan membawa masuk modal asing, mengukuhkan ringgit dalam jangka sederhana. Ia juga bermakna lebih banyak peluang pekerjaan dan keyakinan kukuh terhadap ekonomi kita,” tegas Najib.

    Sebelum ini, pembangkang terutama bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sering membuat kenyataan bahawa Malaysia telah menjual kedaulatan negara selepas delegasi Malaysia berjaya membawa masuk pelaburan RM144 bilion sewaktu lawatan Perdana Menteri ke negara Republik berkenaan tahun lalu.

    Selain itu, Dr Mahathir turut mempolitikkan pelaburan China dalam pembangunnan Forest City di Johor sambil mendakwa projek berkenaan akan menempatkan 700,000 warga China yang bakal mendapat kerakyatan Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan taraf jamban

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
    2. Woi anak masrop!

      Kerja makan dedak cap badak!!
      Gentar dengan kau??
      Kirim salam banyak2 dengan badak.
      Dasar gampang!!
      Khaakktuiiiii!!!

      Delete
    3. Kena lagi kahak sedas suhaili oi..

      Delete
  33. RAJA SALMAN : PROTUN ALIH ISU UNTUK ELAK MALU
    Kedatangan Raja Arab Saudi bersama delegasinya ke Malaysia semalam boleh di kira sebagai satu petanda bahawa negara ini sememangnya baik untuk dijadikan hub pelaburan.



    Walaupun baru semalam Raja Arab Saudi, Raja Salman mendarat di KLIA, sebenarnya perancangan sudah lama di buat.



    Maka atas sebab itulah hampir 100 MoU akan di tanda tangan oleh kedua pihak.



    Jika diikutkan pada ucapan Mohd Ali Rabea iaitu Secretary General of the Council for Arab Economic Unity, The Arab League kepada BERNAMA seawal tahun 2012 lagi, ia memberitahu negara Arab akan “redirect” dana mereka ke negara Asia Tenggara terutamanya Malaysia.



    Ini memandangkan kajian mereka bahawa rantau Asia Tenggara seperti Malaysia adalah lebih selamat.



    Maka tidak hairanlah mereka membawa delegasi yang besar mengikuti Raja Salman.



    Antara yang di bincangkan adalah sektor ternakan seperti ayam, di mana mereka mahu ayam halal dari Malaysia di bawa dengan sejumlah yang besar.



    Selain itu perjanjian ketenteraan, REL dan bidang pelajaran juga turut di tandatangani



    Dalam hal minyak pula Malaysia dijangka menandatangani perjanjian kerjasama dengan syarikat minyak ARAMCO. Perjanjian 2 hala untuk menjamin keuntungan kedua belah pihak.



    Inilah antara cubaan menipu oleh pihak ProTun yang kononnya Arab Saudi bukan mahu membantu tetapi mahu ambil kesempatan.



    Tun Mahathir cuba perlekehkan lawatan Raja Salman kerana beban menampung malu apabila kisah RM2.6 billion yang dikatakan di curi oleh Najib Razak dari wang 1MDB dan bukan wang dari Arab, telah terjawab apabila si pemberi datang berjumpa dengan si penerima.



    Jika Najib menggunakan nama mereka tentu sekali mereka akan menafikan dan menyaman Najib Razak.



    Tetapi semua pun tahu Najib tidak perlu berusaha keras menangkis hal ini kerana ia sudah terjawab.



    Sebaliknya Tun Mahathir masih terkiyal kiyal mencari bukti wang itu wang 1MDB dan sehingga kini telah mengunakan segala resources nya untuk mencari maklumat dari bank penerima dan bank pengeluar namun tarikh pun tidak wujud.



    Sebaliknya cubaan mengenakan Najib Razak menggunakan salah seorang Tan Sri menemui jalan buntu kerana demi mahu mencipta dakwaan satu tarikh kejadian dan kecurian perlu ada dan ini gagal di cipta lalu semua rancangan terpaksa dibatalkan.



    Aib Tun Mahathir amat besar, kerana tuduhannya secara tidak langsung di kira sebagai fitnah.



    Malah jika Raja Salman tidak datang ke negara ini pun Tun Mahathir boleh membuat temu janji pergi ke negara Arab Saudi kerana Tun Mahathir dikira amat popular di negara Arab dan sudah tentu tiada masalah untuk di terima mengadap.



    Begitu juga, seperti yang di katakan oleh Arul Kanda, dia bersedia untuk menemui Tun Mahathir untuk menjelaskankan isu 1MDB tetapi Tun Mahathir tidak berminat kerana matlamat dia bukanlah kebenaran tetapi mahu menjatuhkan Najib Razak. Dan isu 1MDB adalah “alat” untuk menjatuhkan Najib.



    Kini nyata sekali kedudukan puak anarki Tun Mahathir dalam keadaan “lowest” sekali.



    Satu persatu setback di terima olehnya.



    Selain di ejek di keji pada majlis Reformis, dia juga bakal menghadapi RCI berkenaan wang negara yang hilang.



    Tiada berita baik langsung menyebelahi Tun Mahathir.



    Sebaliknya orang yang disasarkan kejian iaitu Najib Razak menerima berita baik satu demi satu, kemenangan pilihanraya kecil berganda, kejayaan ekonomi dagangan dengan negara China dan Arab Saudi.



    Maka usah tekejut jika terkeluar kenyataan berbau busuk dari Tun Mahathir dan perwira tuanya, kerana perjuangan mahu naikkan anaknya masih belum berjaya dan waktu semakin kritikal dan atas sebab itu kemarahan dan dendam akan bertambah kuat.
    Mustahil Tun Mahathir akan memuji kerja baik Najib Razak, mana mungkin kerja baik boleh tumbangkan Najib, hanya kisah yang tidak baik sahaja yang sesuai untuk tujuan itu dan Tun Mahathir serta kuncunya sedang berusaha sedaya upaya memberi gambaran buruk bukan kerana ia benar buruk tetapi kerana keburukan yang di gambarkan adalah nyawa politik songsang Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan taraf jamban

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
  34. APA KOMEN OTAI REFORMIS SELEPAS DR M NAIK ATAS PENTAS MEREKA?
    Aktivis Otai Reformis kecewa apabila ada antara pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menjadikan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pemimpin gerakan pakatan pembangkang, sekali gus meminggirkan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Justeru, jurucakap Otai Reformis Saiful Arifin mendesak supaya pimpinan PKR berwaspada dalam menjalin kerjasama dengan Dr Mahathir.

    “Pendirian Otai Reformis pada dasarnya menyokong pendirian Pakatan Harapan dalam usaha Deklarasi Rakyat, tetapi perlu berwaspada sebab ini salah satu cara dan kaedah Dr Mahathir.

    “Dr Mahathir ini kita bagi ‘tentera laut’ sajalah, kita berperang ini (di antara) tentera darat dan tentera udara. Janganlah (jadikan Mahathir) serupa ‘jeneral’.

    “Yang (Pakatan Harapan) iktiraf dia sebagai ‘jeneral lima bintang’ apa kena?” kata Saiful dalam sidang media, semalam.

    Katanya, tidak salah untuk Pakatan Harapan bekerjasama dengan Dr Mahathir, namun jangan jadikan bekas perdana menteri yang pernah menjatuhkan Anwar sebelum ini sebagai pemimpin utama menjatuhkan perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Tambahnya lagi, ‘Warkah Dari Penjara’ nukilan Anwar bukanlah eksklusif saranan kepada pimpinan PKR, malah juga kepada pendokong reformasi dan aktivis.

    “Keghairahan angka dan kempen untuk mengangkat deklarasi yang menafikan kepentingan moral untuk reformasi terhadap demokrasi yang beramanah dan berintegriti.

    “Jelas kita melembutkan agenda pilihan raya Bersih, menggugat teras permuafakatan Pakatan Harapan dan hasrat rakyat sebenar yang telah menolak UMNO secara keseluruhan,” ujarnya.

    Otai Reformis pada masa sama melihat Deklarasi Rakyat tidak inklusif serta gagal dalam mengutamakan agama, bangsa, rakyat dan negara.

    Tegas Saiful, Deklarasi Rakyat tidak boleh mengetepikan usaha Gagasan Reformasi sekali gus merangkumi beberapa perkara termasuk membebaskan Anwar.

    Hadir sama pada sidang media tersebut ialah kumpulan aktivis Jingga 13 dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oiii berahim wayang pacak...mabuk ker?

      Delete
    2. Ulasan taraf jamban je tu en zack

      Tak ada fakta semua auta

      Scroll je ke bawah xyh baca

      Delete
    3. "Yang (Pakatan Harapan) iktiraf dia sebagai ‘jeneral lima bintang’ apa kena?” kata Saiful dalam sidang media, semalam.

      Ulasan;

      Mengaku pun siapa yang diiktiraf sbg jeneral sebenar.

      Delete
  35. Aku orang BN. PRU14 aku sekeluarga akan pangkah pakatan. Kecuali Najib telah letak jawatan. Sorry BN

    ReplyDelete
  36. PERTEMUAN BERSAMA RAJA SALMAN
    February 27, 2017
    https://www.najibrazak.com/bm/blog/pertemuan-bersama-raja-salman/
    Alhamdulillah, Malaysia bertuah menjadi negara Asia Tenggara pertama untuk menerima Raja Arab Saudi, Raja Salman, Penjaga Dua Masjid Suci dalam lawatan ke rantau ini.
    Dalam mesyuarat empat mata saya bersama Raja Salman, saya dapat rumuskan bahawa perbincangan amat produktif dan mesra, meliputi pelbagai perkara berkaitan hubungan dua hala mahu pun isu-isu antarabangsa.
    Raja Salman menerima pendirian Malaysia berkaitan isu-isu antarabangsa khususnya yang melibatkan tindakan kita menjelaskan Islam yang sebenar atau Authentic Islam, selain memerangi keganasan.
    Kedua-dua negara setuju bahawa kerjasama untuk menentang keganasan perlulah dipertingkatkan.Disamping itu kerjasama dalam bidang ketenteraan juga ditekankan oleh Raja Salman. Kita akan memperkukuhkan lagi kerjasama keselamatan dan pertahanan antara kedua-dua negara.
    Dari segi peranan Raja Salman sebagai Penjaga Dua Masjid Suci, pengurusan jemaah Haji adalah satu perkara yang amat penting dan sentiasa diberi perhatian yang berat oleh Kerajaan Arab Saudi.
    Malaysia berterima kasih atas penambahan kuota sehingga lebih kurang 30 ribu yang diberikan kepada jemaah Malaysia tahun ini. Mengenai permintaan kita untuk menambah kuota, Raja Salman telah memberikan respon positif, dan akan diberi pertimbangan secara lebih mendalam oleh Kerajaan Arab Saudi.
    Begitu juga permohonan Malaysia untuk mewujudkan 2 pusat jemaah haji, satu berdekatan Masjidi Haram di Mekah dan satu lagi di Masjid Nabawi di Madinah. Kedua-dua permohonan itu akan dipertimbangkan selanjutnya oleh Kerajaan Arab Saudi.
    Dalam konteks undang-undang mereka, orang asing tidak boleh memiliki tanah. Oleh itu, mungkin kita boleh menyewa jangka panjang atau mencari alternatif lain, ini akan diteliti oleh pihak Arab Saudi.
    Seperkara yang amat besar, yang boleh dikatakan paling menarik perhatian dalam lawatan ini ialah keputusan yang telah dicapai antara ARAMCO dan PETRONAS. Pada pagi tadi, perbincangan dan rundingan telah selesai dan telah dapat dimuktamadkan.
    Hari esok akan diadakan majlis menandatangani usahasama antara PETRONAS dan ARAMCO untuk memaju dan seterusnya mengendalikan sebuah kilang penapis minyak yang besar di Pengerang Johor di bawah Projek Rapid. Nilai pelaburan ARAMCO adalah sebanyak USD 7 bilion.
    Ini adalah satu jumlah pelaburan yang sangat besar dan signifikan, dan oleh kerana majlis ini akan diadakan pada hari esok, maka maklumat selanjutnya akan diumum kemudian. Saya cuma ingin mengesahkan bahawa perjanjian telah dicapai, dan Raja Salman begitu berpuas hati dan rasa gembira bahawa perjanjian ini akan dimeterai esok.
    Selain itu, kami juga ada berbincang tentang perkembangan di Timur Tengah dan juga hubungan negara Islam dengan kuasa-kuasa besar. Insya-Allah, persahabatan ini hanya akan bertambah akrab dari masa ke masa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami xminat nak baca blog najip

      Maap la ye

      Kau pegi le baca sensorang

      Delete
  37. Lawatan Raja Salman ; pengiktirafan terhadap Malaysia - Syed Ali
    LAWATAN Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud ke Malaysia merupakan satu pengiktirafan terhadap pentadbiran kerajaan yang diketuai Perdana Menteri, kata Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee.

    Katanya, lawatan rombongan diraja Arab Saudi itu membuktikan kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak bukan sahaja diperakui oleh dunia luar malah mendapat pengiktirafan negara Islam khususnya Arab Saudi.

    Menurut beliau, kedatangan Raja Salman atas undangan Yang Dipertuan Agong ke-15, Sultan Mohammad ke-V sekaligus akan mengeratkan lagi hubungan dua hala antara kedua negara.

    Katanya, pelbagai perkara membabitkan kepentingan serantau dan dunia Islam pasti menjadi agenda utama dalam pertemuan tersebut.

    "saya yakin, Perdana Menteri akan membangkitkan beberapa perkara yang membabitkan kepentingan rakyat dan umat Islam khususnya termasuk soal kuota haji," katanya.

    "Secara peribadi, saya melihat lawatan Raja Salman membuktikan baginda mengiktiraf pentadbiran kerajaan yang diketuai oleh Najib," tegasnya.

    Sekaligus jelas beliau, turut menutup mulut pengkritik Najib yang sebelum ini membuat dakwaan kononnya Arab Saudi tidak menyenangi Malaysia atas beberapa isu yang telah dipolitikkan.

    Justeru Syed Ali mahu semua pihak terutama pihak pembangkang melihat kunjungan pemerintah tertinggi Arab Saudi itu sebagai amat penting untuk pembangunan negara.
    "Raja Salman datang ke Malaysia kerana baginda menghormati sistem pemerintahan negara ini yang memberi perhatian utama terhadap pembangunan umat Islam walaupun penduduknya pelbagai kaum dan agama," tegasnya.

    Bagi pihak UMNO Bahagian Cheras katanya, kedatangan Raja Salman yang juga Penjaga Dua Masjid Suci iaitu Masjidilharam di Mekah dan Nabawi (Madinah) merupakan sejarah baru kepada negara ini.

    "Ianya satu penghormatan tertinggi kepada pemimpin dan negara kita, sudah semestinya rakyat Malaysia amat berbangga dengan lawatan Raja Salman," tegasnya.

    Ini adalah lawatan sulung Raja Salman ke beberapa negara rantau Asia dan Malaysia menjadi distinasi pertama baginda.

    Raja Salman melakukan lawatan ke Malaysia atas jemputan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V bermula semalam sehingga 1 Mac ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape syed ali ni..majistret? dr? lawyer? takpernah la pulak umno cheras menang kat situ..takat amik duit jibby pastu gi bawak anak beranak melancung bolehle..

      Delete
    2. Dia lebih kurang syed segaraga la

      Punahsihatnya si kasim Pantaloon misai kontot

      Sikit hari lg nk kena jual kat downtown danau kota

      Delete
    3. Walaupun keluargaku penyokong tegar umno..next pru aku akan tukar.kuasa pengundi luar.ABU

      Delete
    4. Betul tu encik tajul. Dah kena lelong pun mamat tu. Lima kupang saja pun...

      Delete
    5. Awat bodoh sangat Syed Ali ni. Raja Salman bukanlah Raja Arab Saudi yang pertama melawat Malaysia. Kalau nak cakap pasal pengiktirafan, dah lama Arab Saudi iktiraf peranan/sumbangan Malaysia.
      Blurrr...

      Delete
    6. Kot Syed Ali dapat lebih dari TM1 juta yang Shahrr, Kteua Bahagian Johor Bahru umumkan dia terima tuh.

      Ahmad Maselan, Ketua Bahagian UMNO Pontian di laporkan terima RM2 juta dari Mr Cash Is King - dari RM2.6 bilion tuh.

      Delete
  38. Walhal kena faham asas ilusi 2.6bni yg dimomokkan sebagai derma dr Raja terdahulu yg telah mangkat.... adalah tiada kena mengena dengan Raja Salman.
    Benda kritikan 2.6bni adalah kritikan dunia jadi mengadaptasi berita angin umpama padi angin yg tidak mangandung beras.... nampak macam menjadi tapi hampeehhh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah xmenjadi.. Bak kata usop

      KITA BAKOR JE

      Delete
    2. Kalau dah jadi padi angin tak dapat dedaklah ya..

      Delete
  39. Kopipes panjang tugasan dia
    Jika tidak ditarik telinga
    Dapat dedak tentu setia
    Jibbo menyuap dia menganga

    Masih percaya itu derma
    Satu dunia senyum ketawa
    Daripada 'derma' dipulang semula
    Baik ke Palestin bantu saudara

    Sedangkan masjid kita menderma
    Wang tunai diberi seringgit dua
    Diberi resit tanda terima
    2.6 billion mana dokumennya?

    Kita sekampung atau setaman
    Di' fitnah' orang rasa nak saman
    Dituduh mencuri jadi siaran
    Kata nak saman kenapa tangguhkan?

    Pepatah berani kerana benar
    Nama dia cerita dah cemar
    Ramai menteri kenapa dibiar
    Sama membohong membuat onar

    Pak Arab datang pendedak ria
    Ini peluang nak cover bos dia
    Tapi Pak Arab membisu bahasa
    Balik Pak Arab pendedak histeria

    Seluruh dunia Pak Arab dah baca
    Dlm kapalterbang, diatas unta
    Tahunya mereka the real cerita
    Saja nak jaga si air muka

    Tapi pendedal tak ada modal
    Kes 30 tahun mahu dibedal
    Takut si nyanyuk semakin handal
    Pemimpin merompak katanya no hal.

    Pak Arab melawat negara Asia
    Hadir sekejap singgah Malaysia
    Arus perdana berita disiar
    Konon 2.6 sahlah derma




    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro fan tun....angan2 nak dapat pengesahan 2.6b dari pak arab dah berkecai......

      Delete
    2. Terbaik dari Bro fan tun..


      Walaupun diulang siar 10 kali,
      Konon 2.6b bukan duit curi 1mdb,
      Tapi rakyat waras tak percaya lagi,
      Pada silahanat penipu ini..

      Delete
    3. Songlap 2.6 B melalak

      Songlap 30 B bisu

      Delete
    4. Bro fan tun and bro phantom.

      Mmg Jibby tahu Raja Salman takkan sahkan benda tu derma.

      Sbb tu duduk rapat2 dgn raja takut ada org tanya pasal 'derma'

      Masa nak buat PC siap pilih wartawan tertentu ja dibenarkan ada.

      Yelah takut tetiba keluar soalan pasal derma nanti Raja jawab 'saya tak tahu apa2 pun pasal derma tu', tak leh lah nak spin mcm yg pendedak dok buat ni.

      Spin taraf hampas je pun..

      Delete






  40. PKR Tetap Mahu Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri


    Tun Dr Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang sebelum ini dikatakan telah membahagikan jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri walaupun hakikatnya mereka belum menakluk Putrajaya.

    Tanpa disedari sesiapapun, perjanjian sulit yang dibuat oleh dua ‘dinasour’ politik itu telah didedahkan oleh bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim dengan dakwaan Datuk Seri Mukhriz Mahathir akan dinaikkan sebagai Perdana Menteri.

    Pendedahan itu menyaksikan seolah-olah Kit Siang `terpukau’ dengan aura Mahathir sehingga sanggup mengenepikan sekutu lamanya iaitu PKR untuk dibawa berbincang mengenai siapa yang paling layak bergelar Perdana Menteri dan timbalan jika mereka berkuasa di Malaysia.

    Apabila perjanjian sulit ini mula bocor, maka ‘kelam kabut’ mereka berdua menepis dan menafikannya.

    Namun hakikatnya, bagi PKR, tiada individu yang sesuai menjadi Perdana Menteri kecuali Anwar Ibrahim meskipun beliau kini berada di penjara atas tuduhan meliwat.

    Ia ditegaskan oleh bendahari PKR, Dr. Tan Yee Kew yang mengingatkan sekutunya termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bahawa tiada siapa yang layak kecuali Anwar.

    “Siapa yang akan mengetuai PRU14? Memang terdapat perbezaan pandangan dalam pakatan pembangkang mengenai siapa yang akan mengetuai pada PRU14 dan calon Perdana Menteri.

    “Namun parti komponen Pakatan Harapan telah sebulat suara membuat keputusan memberi sokongan kuat kepada Anwar sebagai calon Perdana Menteri pada Konvensyen Pakatan Harapan 2016,” dakwanya dalam satu kenyataan media baru-baru ini.

    Nah, sekarang mana satu calon yang dipilih secara ‘rasmi’ bagi mewakili pembangkang? Sudah pasti suara Dr Tan itu mewakili suara Dr Wan Azizah Wan Ismail dan sekali gus Anwar secara rasmi adalah pilihan PKR.

    Jadi di manakah kedudukan Dr. Mahathir sebenarnya? Beliau sebaliknya hanya sekadar ‘melukut di tepi gantang’ sahaja.

    Dalam situasi ini, pembangkang harus sedar bahawa Dr. Mahathir sedikit demi sedikit telah mula ‘hijack’ hingga ke tahap beliau mahu menentukan siapa bakal Perdana Menteri. Mungkin tidak lama lagi Dr. Mahathir pula akan diangkat sebagai ketua pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beruk belaan UMNO ni tak habis-habis komen out of topic. Lain tajuk entri, lain dikomennya. Dasar pemakan dedak. Bodohnya tak boleh diubat.

      Delete
    2. Ini pendapat korang aje - opinions, not facts.

      Spekulasi, nak cucuk jarum

      Jaga jaga, nanti tercucuk bontot korang, baru tau.

      Delete
  41. I feel the same as the first commenter at 20:20.

    Associate Professor itu rasa nya nak harapkan cepat jadi full Professor.

    Kalau lah dapat Melayu macam Professor Emeritus Tan Seri Khoo Kay Kim alang kah bagus nya.

    Dia sanggup mengharung arus - sejak celaka British kolonial lagi telah di katakan Kuala Lumpur was founded by tin miner Yap Ah Loy, tapi dia kata ada bukti bahawa KL was founded by Sutan Mendeling dari Sumatra yang datang berkebun di tepi sungai Gombak di tahun 1830an.

    Ada berita berkenaan rumah Melayu lama yang di bina cucu cicit Sutan Mendiling itu di tahun 1926 di Chow Kit yang mungkin akan di robohkan sebab tuan punya tanah itu sekarang - saperti biasa Cina yang beli tanah Melayu - mahu majukan tanah itu dengan bangunan moden.

    Dua akitek Cina yang history- and old architecture-conscious nak coba save, tak dapat. Bangsawan2 yang dulu janji nak derma memindahkan bangunan itu ke tempat lain tak dapat penuhi janji sebab kewangan mereka bertukar dalam ekonomi merosot di zaman Najib sekarang.

    Najib takkan peduli ini semua - dia "Bugis .. jugak pendatang," kata dia masa pergi ke Sulawesi dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada satu Professor Melayu, jugak Tan Seri tapi bukan Emeritus, dulu di naikkan jadi Vice Chancellor sebuah universiti, sebab dia Melayu - di zaman belom ramai Melayu berkelulusan PhD.

      Dia isteri Cina tapi semangat tak tau le Melayu ke tidak. Bila di minta dek Pegawai Kerajaan yang mewakili kepentingan Melayu - secara senyap2 - supaya usahakan program membantu Melayu yang lebih mundur di zaman itu dari keadaan sekarang, dia menanya, "What's in it for me?". Kepala hotak dia.

      Dia dah mati, memang tak perlu menjawab sebab nama dia pun tak di sebut di tulisan ini.

      Tujuan menulis ini ia lah mencoba dapatkan Melayu yang membaca nya hebahkan pesanan: jangan lah ada Melayu bertabiat macam Associate Professor dalam pos di atas dan di tulisan saya ini.

      Atau macam si Bugis Lanun yang kata dia "Bugis .. jugak pendatang".

      Delete

    2. Songlap 2.6 B LANAN

      Songlap 30 B APA ??

      Delete
    3. Songlap 2.6 B lanun

      Songlap 30 B BAPAK lanun

      Delete
    4. Songlap 2.6 B Mesia- BSI Bank Sgpore di kena tutup
      Songlap 2.6 B Mesia- FALCON Bank Spore lingkop.
      Songlap 2.6 B Mesia- 4 pegawai bank Spore ke penjara - MEMALUKAN NEGARA MALAYSIA - NEGARA KLEPTOKRASI . PENDEDAK

      Delete
  42. 741,.mempamirkan jenis sakit yg sangat dalam dan tiada ubat.
    Pertimbangan dia dh hilang. Hujah tiada , cuma usaha deflect.
    Ini hasil tindak balas terlalu kerap makan Taek Low dgn hirupan kingcin Lobai berjampi.
    Sel otak langsung tak bersambung. Kesian betul pd sopecies 741 tu. Tapi soecies ulat najis ini dh hampir pupus

    ReplyDelete
  43. Maaf, lawatan raja saudi tu sikit pun tak melenyapkan isu pencurian RM 2,600,000,000.00 @ RM 2.6 BILION oleh MO1. Tiada kaitan langsung. Raja tu dtg urusan bisnes. Beli saham PETRONAS 50% @ mintak pinjam lagi dgn raja arab tu sbb dari CHINA masih tak cukop.... he...he..he...

    ReplyDelete
  44. En Shah...

    Tolong check sikit rm7 billion pelaburan pak arab...

    1. Benar2 wujud atau baru perbincangan atau dah sign agreement?

    2. Adakan ini pelaburan atau penjualan aset petronas? (bukan apa, petronas akhir2 ni jual beberapa aset dan buang pekerja).

    3. Mengapa pak arab nak melabur bila negara mereka sendiri mencari pelabur2 baru minyak akibat kejatuhan teruk harga minyak pasaran.

    4. Adakah pelaburan rm7 billion ini dongeng terbaru? (Bukan apa, msia kan banyak tolong arab termasuk hantar tentera).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lain, tak bukan - ha nya nak eunjukkan terima kasih pasal Najib sokong dasar Arab Saudi di Timur Tengah.

      Tapi aku setuju dgn pendapat yang mengatakan kalau RM2.6 bilion tuh derma Raja atau anak Raja Arab, kenapa Pak Sheikh tu tak sebut pun - terutama bila dia datang nak terima kasih sokongan Najib?

      Delete
  45. Ketika Raja Salman berada di Malaysia, Iran melancarkan latihan Tentera besar-besar di selat Hormuz. Mahu kecut perut raja Salman.

    Tanpa provokasi, Arab Saudi dengan bantuan Amerika telah mengebom Yemen, negara paling miskin dikalangan Negara2 Arab yang tidak mampu miliki Tentera Udara sendiri. Nasib baik, Yemen dibantu secara tidak langsung oleh Iran dan mungkin Russia.

    Oleh itu...secara technical nya, Arab Saudi sedang berperang proksi dengan Iran. Kerajaan Raja Arab Saudi juga rasa terancam oleh puak Syiah yang berjiran. (Iraq, Libya, Syria, Yemen) Majority Rakyat Arab Saudi bersempadan Yemen juga berfahaman Syiah.
    Sebab itu Arab Saudi menubuhkan 'Pakatan Negara2 Islam Menentang 'Penganas'. Indonesia tolak dari awal lagi, Malangnya, Malaysia setuju sertai. Tentera dan asset ketenteraan kita, telah dihantar secara senyap-senyap, tanpa kelulusan atau dibahas di Parlimen, dan pergi buat
    latihan bersama Arab Saudi dalam apa yang di kenali sebagai... Northern Thunder Military Execise.
    Harus diingat...Kepada Arab Saudi ... Syiah adalah 'penganas'. Mana tidaknya, Arab Saudi lah yang membantu pejuang Daesh di Syria untuk menjatuhkan Bashar Assad. Jadinya, IS atau Daesh bukan pengganas kepada Raja Salman dan Arab Saudi.

    Apa yang saya risau, Raja Salman akan minta Najib hantar lebih ramai asset & anggota tentera untuk membantu memerangi Syiah. Kalau Najib setuju, sudah tentu Iran akan marah. Buat dibatalnya kontrak Petronas di Iran.... sakit
    Najib & Malaysia.

    Kalau Najib enggan tolong Raja Salman pula... buat dia nafi kata Arab Saudi pernah beri derma... lagi masak Najib.

    Oleh yang demkian, saya berpendapat, Najib akan bertambah 'tersepit' akibat lawatan Raja Salman.

    Harap Maklum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi Raja Arab tak sebut pasal RM2.6 bilion, rakyat dan pengundi akan anggap duit itu songlap dari 1MDB.

      Lantak lah jika Najib tersepit. Memang dah lama patut di kelepet. Nama pun dah kleptokrat. Tak tau ada berapa kerat.

      Kalau Najib hantar asset tentera dll membantu Arab Saudi, teruk lah kita di hentam dek puak Shiah.

      Memang depa ha nya 15% saja dari jumlah Muslim di dunia, tapi Iran tuh bahayah, beb.

      Kalau depa fokus ke hapuskan Israel, lain hal. Tapi dulu, Iraq pun di perang nya, hampir 1 juta Muslimin mati, both sides, during the Iran-Iraq War.

      Delete
  46. Lari tajuk sikit.

    Betul ke ada arahan pemberhentian pembekalan ubatan dan alatan perubatan kepada pesara dan tanggungannya mulai 28hb Feb 2017????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori, komen berikut keluar di salah tempat. Tapi kerana amat penting nya, perlu di keluarkan lagi - di sini:

      Kalau betul, amat zalim lah gomen Najib nih. Pada hal

      Unit Kesihatan Warga Emas,
      Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga,
      Kementerian Kesihatan Malaysia

      telah membuat pengumuman mereka, Posted by DG OF HEALTH on MARCH 11, 2015 -
      https://kpkesihatan.com/2015/03/11/warga-dunia-semakin-tua/

      ".. masyarakat diseru untuk menggembeling tenaga dalam usaha meningkatkan lagi kualiti kehidupan warga emas dengan bersama-sama kita menggalakkan golongan ini mendapatkan pemeriksaan kesihatan di klinik-klinik kesihatan.

      "Kerjasama serta penggembelingan tenaga ini adalah amat perlu kerana ianya mendukung hasrat murni Dasar Warga Emas Negara dan Dasar Kesihatan Warga Emas serta Laporan WHO seperti yang dinyatakan tadi.

      "KKM juga telah memohon kerjasama Bahagian Pasca Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam untuk mewar-warkan kepada pesara agar pesara kerajaan melakukan pemeriksaan kesihatan di mana-mana klinik kesihatan KKM.
      "KKM begitu komited dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada warga emas.

      "Selain daripada perkhidmatan statik, iaitu perkhidmatan di klinik-klinik kesihatan serta hospital, KKM juga menyediakan perkhidmatan di luar daripada premis ini, iaitu outreach program termasuk di institusi-institusi jagaan warga emas serta Perkhidmatan Perawatan Domisiliari (Domicilliary Healthcare Service)."

      Delete
    2. Kalau betul, boleh di buat tunjuk perasaan untuk orang2 tua di negara ini.

      Alasan2 nya jugak ia lah fakta2 yang telah di keluarkan dek Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia itu sendiri, di link yang telah di beri.

      Antara nya:

      Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Kawasan Pasific Barat dalam laporannya “The Health of Older People in Selected Countries of the Western Pacific Region, 2014” antaranya menyatakan bahawa:

      - 87% warga emas di Malaysia mempunyai masalah-masalah kesihatan dalam kategori penyakit tidak berjangkit (non-communicable diseases).

      - Untuk mendapatkan taraf kesihatan yang optima di kalangan warga emas, ianya memerlukan tindakan daripada pelbagai agensi, serta pelbagai strategi antaranya perkhidmatan kesihatan, persekitaran yang mesra warga emas, perumahan dan pengangkutan, perlindungan sosial (social protection) serta lain-lain polisi serta infrastruktur yang “menyokong” (supportive).

      Delete
    3. Sambungan alasan2 -

      Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah melaksanakan Perkhidmatan Kesihatan Warga Emas kira-kira 18 tahun lalu iaitu pada tahun 1996 dalam Rancangan Malaysia Ke Tujuh.

      Analisis awal Kementerian mendapati sehingga Disember 2014, sebanyak 71.7% (hampir 1.8 juta) warga emas telah didaftarkan di klinik-klinik kesihatan kerajaan.

      Anggaran jumlah penduduk warga emas pada tahun berkenaan adalah seramai kira-kira 2.54 juta orang. Banyak undi ada pada orang2 tua ni beb.

      Delete
    4. Alasan yang paling kuat ia lah Ketua Pengarah kesihatan Malaysia dah kata

      "KKM begitu komited dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada warga emas. Selain daripada perkhidmatan statik, iaitu perkhidmatan di klinik-klinik kesihatan serta hospital, KKM juga menyediakan perkhidmatan di luar daripada premis ini, iaitu outreach program termasuk di institusi-institusi jagaan warga emas serta Perkhidmatan Perawatan Domisiliari (Domicilliary Healthcare Service)."

      Takkan lah komitmen itu lenyap begitu saja? Kalau keadaan ekonomi tak bauk pun, ini kesihatan warga mas yang Kementerian Kesihatan dah komitkan dan umumkan kapada rakyat.

      Delete
    5. Amat malau lah Kerajaan kalau hentikan perkhidmatan itu. Sebab dah umumkan

      "Dasar Warga Emas Negara dan Dasar Kesihatan Warga Emas serta Laporan WHO seperti yang dinyatakan tadi."

      Delete
    6. Komited mcmana sekalipun KKM tapi kalau najip dah block/slash peruntukan, setakat mampu bagi panadol je la sudah nya..

      Delete
  47. Kalau betul, amat zalim lah gomen Najib nih. Pada hal

    Unit Kesihatan Warga Emas,
    Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga,
    Kementerian Kesihatan Malaysia

    telah membuat pengumuman mereka, Posted by DG OF HEALTH on MARCH 11, 2015 -
    https://kpkesihatan.com/2015/03/11/warga-dunia-semakin-tua/

    ".. masyarakat diseru untuk menggembeling tenaga dalam usaha meningkatkan lagi kualiti kehidupan warga emas dengan bersama-sama kita menggalakkan golongan ini mendapatkan pemeriksaan kesihatan di klinik-klinik kesihatan.

    "Kerjasama serta penggembelingan tenaga ini adalah amat perlu kerana ianya mendukung hasrat murni Dasar Warga Emas Negara dan Dasar Kesihatan Warga Emas serta Laporan WHO seperti yang dinyatakan tadi.

    "KKM juga telah memohon kerjasama Bahagian Pasca Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam untuk mewar-warkan kepada pesara agar pesara kerajaan melakukan pemeriksaan kesihatan di mana-mana klinik kesihatan KKM.
    "KKM begitu komited dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada warga emas.

    "Selain daripada perkhidmatan statik, iaitu perkhidmatan di klinik-klinik kesihatan serta hospital, KKM juga menyediakan perkhidmatan di luar daripada premis ini, iaitu outreach program termasuk di institusi-institusi jagaan warga emas serta Perkhidmatan Perawatan Domisiliari (Domicilliary Healthcare Service)."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba masuk link ini

      https://1.bp.blogspot.com/-ScNKHlOZ_Bg/WLV9DbvDJ4I/AAAAAAAAbCQ/6M6GeQCuoEk0uQcK2zQHpeFlZ-ukr9oZQCLcB/s640/ubat.jpg

      Delete
    2. Skrip nya kecik sangat, tak jelas nak baca, bro.

      Yang nampak ia lah "Pemberhentian Pembekalan Perubatan Melalui Sistem Mass" lebihkurang gitu le yang aku baca.

      Tak tahu pulak apa dia "sistem MASS" itu.

      Takda sebut pemberhentian perkhidmatan perubatan kpd wargamas.

      2.4 juta wargamas di tahun 2014, banyak bertambah hingga sekarang, aku rasa banyak hilang undi dari gamen kalau di berhentikan.

      Delete
  48. Songlap 2.6 kita melalak
    Banyak bukti mana nak letak
    Sebab dia negara koyak
    Hidup rakyat makin terhentak

    Songlap 30 b adakah bukti
    Atau kesalahan Tun dicari
    Takdak modal kes digali
    Tutup mata wanemdibi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Songlap 2.6b dikata derma
      Tapi King Salman tak cakap apa-apa
      Sepatah haram tak keluar kata-kata
      ProJib cuma menyangka-nyangka

      Songlap 30 b cuba dikaji
      Konon bahaya dan rosak negeri
      Namun rakyat tak ambil peduli
      Sebab BN banyak tinggal cap jari

      Bukan semua rakyat bodoh
      Nak termakan dakyah yang hodoh
      Ambillah tindakan Tun M dah suruh
      Bukalah RCI janganlah tangguh

      Untuk adil kepada semua pihak
      RCI wanemdibi, SRC, FELDA jangan nak elak
      Nanti rakyat makin menyampah dan jelak
      Turunkan UMNO BN PAS itulah kemuncak

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...