Sunday, 26 February 2017

PAS "MENIPU" ORANG KAMPUNG ATAU "MENIPU" DIRI SENDIRI?


Kebelakangan ini Pas seolah-olah ada dua wajah dan  juga dua jalur perjuangan.


Pertama, di kampung-kampung dan kawasan pedalaman, Pas tetap mengatakan musuh sebenar mereka adalah UMNO dan Pas mampu menjadi pengganti UMNO.


Sebab itu, di kalangan pengikut bawahan, terutama mereka yang sudah disebatikan dengan keyakinan agar jangan membaca Utusan atau menonton TV3, sentimen anti UMNO dan BN masih masih lagi kelihatan menebal dan sama seperti dahulu.


Dalam masa yang sama, selain bertegas untuk terus mempertahankan Kelantan dengan cuba mengadu-domba kononnya ada pakatan sulit antara Amanah dengan UMNO, Pas juga mengimpikan untuk menawan kembali Terengganu dan Kedah.

Kedua, dalam masa yang sama terlihat seakan ada keghairahan yang tak mampu ditahan-tahan lagi untuk Pas terus meletakkan Najib Razak dan UMNO kekal berkuasa di negara ini.


Ia bukan saja tergambar melalui hubungan baik dan mesra pemimpin Pas dengan pemimpin UMNO, bahkan juga melalui kenyataan-kenyataan  seperti Pas tidak mahu berebut kuasa, Pas hanya ingin jadi penasihat saja dan bukan matlamat Pas untuk menjatuhkan UMNO, sebaliknya untuk memperkukuh ummah semata-mata.


Jika dicari dalam youtube pula, dulu Hadi Awang pernah berkata, kalau UMNO jatuh sekalipun tidak mungkin DAP yang berkuasa kerana jumlah kerusi minima yang parti itu miliki, tetapi kini ditakut-takutkan bahawa jika UMNO jatuh, kuasa Melayu akan turut jatuh dan DAP yang akan mengambil-alihnya.


Nada Pas mengenai DAP sekarang sudah saling tak tumpah macam yang selalu digembar-gemburkan oleh pemimpin UMNO kepada orang-orang Melayu.


Di antara dua wajah dan dua jalur itu, yang mana satu sebenarnya menjadi  perjuangan sebenar Pas?


Kenapa Pas sekarang perlu ada dua wajah serta dua jalur dan tidak dengan  satu wajah serta satu jalur perjuangan saja sepertimana sebelum-sebelum ini?


Mengapa sementara mahu menjatuhkan UMNO dan menjadi pengganti UMNO, kenyataan-kenyataan lunak seperti tidak mahu berebut kuasa, ingin menjadi penasihat saja dan bukan matlamat Pas mengalah UMNO, masih kedengaran?


Apakah terlalu sukar untuk Pas berterus-terang mengenai satu hasrat perjuangan dan satu matlamatnya dalam PRU 14 akan datang ini - mengalahkan UMNO atau mahu membantu UMNO?


Adakah Pas sedang menipu pengikut-pengikutnya atau mereka menipu diri sendiri atas nama perjuangan Islam yang dilaung-laungkan? (SH 26/02/2017).

151 comments:

  1. bismilah...dapat juga tazkirah kat admin sibudin ni..
    Hukum Menabur Fitnah Dan Menyebarkan Keburukan Orang lain
    Rasulullah SAW menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?"
    Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!".
    Kemudian beliau ditanya lagi, "Bagaimana jika apa yang disebutkan itu benar?"
    Jawab beliau, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika hal itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (kebohongan besar)." ~ Hadits Riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi.
    **
    Ghibah maksudnya menyebutkan keburukan orang lain meskipun benar.
    Buhtan maksudnya memfitnah dan menciptakan keburukan orang.
    Orang yang mendengar ucapan ghibah juga turut memikul dosa ghibah kecuali dia mengingkari dengan lidah atau menerima dengan hatinya (yakni tidak menyampaikan cerita itu).
    Bila ada kesempatan, maka lebih utama baginya mengalihkan ghibah tersebut dengan pembicaraan yang lebih manfaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan 12.25. Eloklah tu.. tungganglah agama utk terus membodohkan melayu sampai kiamat.

      Ada tak lagi hadis ngan ayat wuran, kampoi lagi mai sini. Bagi bodoh dan biol lagi para2 melayu selamanya.

      Delete
    2. 1225, Apakah kalu istilah itu bunyi Arab maka bawa gerun sgt lah bagi kau.kau suka lu la,tapi hakikat tetap spt dibawah:

      Ghibah: maka mulia lah seorang itu kenal mungkar, dan tegur mungkar. Jgn diam mcm tongkol kayu. Ghibah tu baguslah, Betul?

      Buhtan: Ini sifat kau sebenarnya, benda yg sah mungkar kau cakap fitnah. Alih2 kau lah yg fitnah.

      Sudah2 la, lobai2 kincin kuat, kita tahu bhw, kau cukup takut kalau ummah dah mula guna akal, dan tidak bergantung pd penipu yg sah suka jual agama mcm kau.

      Bawah tempurong tu ada dedak dan ketulan Taek Low.Makan lagi lah, lobai ooi.

      Delete
    3. Udah udahla guna agama guna hadis untuk bodohkan orang melayu..TAKBIR!!!

      Delete
    4. PAS bersama UMNO tiada lain menikam sesama sendiri secara senyap.

      Tidak sukar difaham
      Pas bersama umno adalah kerana sebab tertentu.
      Pas bersendirian tidak terikat dgn mana2 perjanjian.
      Bersama umno lebih bnyk keuntungan berbanding PH.
      Sumbangan dana dan wilayah pengaruh.

      Umno dan pas mempunyai target wilayah yg sama. Logik akal mengatakan mustahil bekerjasama.

      Umno sedang lemah dan inilah peluang pas meragut wilayah umno.
      Tatkala Pas ditendang keluar dari umno suatu ketika dulu mempunyai modus operandi yg sama.

      Pemimpin tinggi mengatakan sahabat tetapi dibawah kita masih musuh spt biasa. Kawasan felda yg menjadi kubu umno diserang kemasukan pas.

      Ini sifir mudah dan terus berjalan hingga ke hari ini. Umno hanya melihat selangor dan kedah sedangkan pas mahu seluruhnya.

      Mari kita lihat siapa yg pandai menikam

      Delete
    5. hehe....takut jugak mereka kepada Pas dan UMNO...


      heheh...kalau UMNo dan PAs dah ditolak oleh rakyat, kenapa sibuk nak buat fitnah ni...

      Delete
    6. Anon 12:25

      Perjumpaan yang PAS buat di Kota Bharu bertajuk "Husam lari dari debat Bai'ah" tu kau panggil apa????

      Kalau nak mengajar orang jahil seperti kami ni tentang ghibah ke, buhtan ke, tunjuklah dulu contoh yang baik.

      Kami cuma meniru apa yang kau contohkan.

      Delete
    7. Ostat2 nie ajar agama utk org lain... Bukan utk diri sendiri... Sbb diri sendiri dah suci...

      Delete
  2. Ghibah bukan hanya pada ucapan lidah, tetapi setiap gerakan, isyarat, ungkapan, celaan, tulisan atau gelar yang berbaur hinaan.
    Mendengarkan ghibah dengan sikap kagum dan menyetujui apa yang dikatakannya, hukumnya sama dengan ghibah. Pahala amal kebaikan orang yang melakukan ghibah akan diberikan kepada orang yang menjadi sasaran ghibahnya.
    **
    Islam mengharamkan dan melarang ghibah karena bisa mengakibatkan putus ukhwah, rusak kasih sayang, timbul permusuhan, tersebar aib dan lahir kehinaan.
    Rasulullah SAW bersabda: "Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilempar ke neraka jahanam sejauh antara timur dan barat." ~ Riwayat Muslim
    **
    Kata "fitnah" berasal dari bahasa Arab yang berarti kekacauan, bencana, cobaan dan penyesatan. Fitnah sering dimaksudkan dengan berita bohong atau tuduhan yang diada-adakan untuk membinasakan seseorang. Al-Quran dalam surat Al-Hujarat ayat 12 jelas menguraikan persoalan fitnah.
    "Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, (sehingga kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) karena sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah sebagian kamu menggunjing setengahnya yang lain. Apakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? ( Jika demikian kondisi mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Jadi patuhilah larangan2 tersebut) dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Penyayang ".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda boleh nampak. Tak payah jauh. Dlm tv pun ada. Boleh tgk Boleh nilai Boleh fikir. Tuhan Bagi otak utk berfikir. Bukan utk pusing cerita. Roger bro.

      Delete
    2. Ghibah dlm bahasa Minang maknanya gelabah..macam PAS sekarang gelabah hal 90j .Lagi ungkit lagi banyak pemimpin PAS menipu maka lagi banyaklah dosa.

      Delete
    3. Sedara, mohon mu gi kabar pada si pengganas isis kaum wahhabi itu suruhan Rasulullah ni .... Apa? diorang pakai hadis lain daripada lain ke?

      Delete
    4. Dia xnak pkir..dia suruh lobai hadi pikirkan untuk dia..TAKBIR!!! This gonna be my last posting..im totally sick to my stomach reading all d shits coming from those using agama using hadis etc just for d fun of it!!! Pru14 here I come!!!

      Delete
    5. hehe....takut jugak mereka kepada Pas dan UMNO...


      hehehe...kalau UMNO dan PAS dah ditolak oleh rakyat, kenapa sibuk nak buat fitnah ni...

      Delete
  3. Semekom. Kalau arwah masih ada takkan timbul benda ni. Masing 2 seolah menunjuk belang. Satu kapal terlalu banyak nakhoda. Yg pening pengikut la. Tak tau mane yg nak diikut. Tu yg jadi layar dikibar Tapi sengalnya sauh pulak dilabuhkan. Tu pinjam kate org besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau punya pasal la...

      Tak nak sokong Pas ataau UMNo pun tak apa..

      Sebab nanti BN/UMNO jugak yg menang!!! hehehe

      Delete
    2. Dah habis tazkirah awak. Sekarang masa memaki plak. Memang pas sejati. Lagipun kat sini ramai yg sokong PH. Tinggal 6% yg tak sokong. Takpe la, teruskan la gelak sedap hati awak tu.

      Delete
    3. Tu bukan fitnah ye. Org ni 2 yg cakap. Dah nasihat. Cari kerja.

      Delete
    4. Tgk kat port klang. Bengkel dipenuhi bangla,nepal,indon,myanmar yg sebok bunuh org islam pun ramai. Sape yg bawak.

      Delete
  4. Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia mengucapkan kata yang baik dan kalau tidak, harus diam." ~ Riwayat Bukhari dan Muslim.
    Rasulullah SAW ditanya tentang perilaku apakah yang paling banyak memasukkan seseorang ke dalam surga. Jawab Baginda "Taqwa kepada Allah dan keindahan akhlak, dan ketika beliau ditanya:" Apakah yang paling banyak memasukkan orang ke dalam neraka. "Beliau menjawab:" Kejahatan mulut dan kemaluan ".
    Allah telah memperingatkan kaum yang suka berbohong dan berdusta di dalam firmanNya berarti: "Maka nyatalah bahwa tidak ada yang lebih zhalim dari orang yang mereka-reka perkara2 yang dusta terhadap Allah, dan mendustakan sebaik2 saja kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahwa) dalam neraka jahanam tersedia tempat tinggal bagi orang2 kafir? " ~ Surah az-Zumar ayat 32.
    Allah berfirman: "Maukah Aku beritakan kepadamu, kepada siapakah syaitan2 itu selalu turun? Mereka turun ke tiap2 pendusta yang berdosa, yang mendengar sungguh2 (apa yang disampaikan oleh syaitan2 itu) sedangkan kebanyakan beritanya adalah dusta." ~ Surah asy-Syuras 'ayat 221-223.
    Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Barangsiapa mengendalikan lidahnya (dari membicarakan kehormatan orang) maka Allah akan menutup kecelaannya (hal2 yang memalukan). Siapapun yang menahan amarahnya, Allah akan melindungi dari siksa Nya. Dan siapa yang meminta kelonggarannya kepada Allah, maka Allah akan menerima permintaan kelonggarannya. " ~ Hadits Riwayat Ibnu Abib-Duanya.
    Hadis Rasulullah SAW diriwayatkan dari Hudzaifah ra berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan masuk surga orang yang suka menebar fitnah."
    Allah SWT menempatkan dosa membuat fitnah lebih buruk dampaknya daripada membunuh. Firman Allah: "... fitnah itu besar (dahsyat) dari melakukan pembunuhan ..." ~ Surah al-Baqarah, ayat 217.
    **
    Jadi, hidup ini janganlah asyik mencari keburukan orang lain, apalagi asyik suka memfitnah demi mencari kepuasan diri agar diri berkuasa dan ingin dipercaya.
    *****
    Al-Quran Dan Tafsir
    Membekali akal dengan ilmu pengetahuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu ada Satu lagu tok ki tak silap. Ada otak pakai.Ada akal pakai, ada bijak gadai. Betul. Tapi Sekarang ni banyak yg jual ugama utk cari makan.

      Delete
    2. Adakah pemimpin Pas yg berserban itu semua ulamak? atau perasan ulamak? Politik semua sama, tak kiralah berserban ke tak semua nak kuasa. Cuma ada segelintir sahaja orang2 politik ni yang betul2 jaga kepentingan rakyat, kebanyakkan semua jaga kepentingan sendiri, keluarga dan kroni.

      Delete
    3. Kalo berpakai dua wajah dan berusaha atas dua perjuangan yang terluput dari prinsip etika keadilan dan kesopan-santunan maka diorang disebut sebagai munafik yang berdalil kedustaan...

      Delete
    4. 12:28,,,maksud nya,,ko hnya diam apabila kesalahan/kekejaman berlaku DPN mata ko tanpa apa usaha utk memperbetulkan kemungkaran tersebut..sedangkan Islam itu menjunjung&menutut utk brlaku adil...puak2 mcm ko ni le yg memperlihatkan Islam itu keji dimata penganut ugama lain kerana cuma pandai menegur rakyat marhaen tp bisu terhadap pemeritah..

      Delete
    5. Kalau kita org islam sejati...setipa tazkirah diambil dan dijadikan iktibar...

      Bukan nak dikomen dan dikondem orang yg tulis tu...

      Tak ada akhlak langsung.....24 jam nak berpolitik bodoh!!!

      Delete
    6. Manusia yg tak tahu adab dengan pemerintah

      Nak tegur boleh, tapi ada cara.

      Kalau nak percaya fitnah pun, agak agak lah...

      Kes masih dalam siaastan, tapi hukuman dah jatuhkan....

      bank kat singapura kena tutup sebab salah laku, 1MDB jugak nak dikaitkan.
      Habis tu agaknya, semua bank yg bagi pinjam duit, lepas tu duit tu digunakan untuk judi, beli dadah....bank jugak lah yg kena. Padahal, org yg pegang duit tu dan macam mana dia gunakan tulah yg sepatutmya bersalah...

      Delete
    7. 14:38, oh tak tau plak aku kes bsi tu fitnah...ingatkan ada sangkut dengan missappropriation of 1mdb fund..eh ari tu najib ngaku ada 2.6b masuk akaun tu kira fitnah jugak lah ye...derma arab tu pun fitnah lah ye..kikihkih ..kalo nak cover pemerintah pun patut2 la bro..patut la anak bangsaku mundur walaupun dah 50 tahun lebih merdeka..

      Delete
    8. Hari tu org tuduh Najib curi 2.6 billion dari 1MDB...sbb tu Najib kata tak.
      Lepas tu dia kata ye...tapi yg ye ini adalah derma.

      kena faham apa Najib cakap. Tapi, akhbar yahudi dan pembangknag putar belit kenyataan Najib...

      Kenapa pulak kata dah lebih 50 tahun merdeka, bangsa ku mundur???

      Tak ada mata ke??? Tak apalah. Memmng susah nak bercakap dengan org yg tak tahu bersyukur hidup ni Malaysia.. Kamu tak pernah ke luar negara yg dah merdeka lebih lama dari kita...tapi negara mereka mundur.

      Delete
    9. Oi 15:18 awak merepek macam macai ahjibgor lah. Kamu orang jholow ke?

      Delete
    10. Gua ingat, makin banyak hafal ayat2 Quran dan hadis, makin banyak solat wajib dan sunat siang malam, makin cerdik otaknya.

      Yg dok jumpa, makin bodoh piang la pulak yg dok ikut Islam ala PAS ni. Patut la kismis jampi ngan ayam celup air jampi terus laris di pasaran. Haduyai.. spesis melayu air jampi ni ramai sungguh.

      Berbanggalah jadi bodoh piang dan bebal abadi. Tolong jangan guna akal lagi tau, hapal saja lalu rebus quran dan kitab2 agama pulak lps ni. Jimat x payah bayat GST.

      Delete
  5. Jauhi Golongan Yang Akan Menjadi Muflis di Hari Akhirat
    Kehidupan masa kini dizaman ICT dan teknologi tanpa sempadan, seseorang itu boleh mencari kebaikan dan pahala dengan mudah atau menghimpun dosa-dosa besar tanpa disedarinya.

    Apabila seorang penguna internet menyebarkan informasi dan ilmu yang bermanfaat untuk dikongsikan bersama dengan penguna internet yang lain, disitu terbuka ruang kebaikan dan pahala disisi Allah SWT. Satu butang di klik sahaja boleh dikongsikan bersama ratusan ribu pengguna diseluruh dunia. Inilah kelebihan dunia alam siber yang dicipta oleh manusia. Di zaman tahun 80 an atau 70 an keadaan seperti ini tidak pernah dirasai oleh generasi masa itu, kerana penggunaan talipon bimbit, komputer, internet dan sistem satilet jarang digunakan. Perhubungan masa itu banyak menggunakan surat menyurat atau perjumpaan secara fizikal. Penyampaian maklumat hanya bergantung kepada surat akhbar, radio dan television. Manakala ilmu pula di perolehi melalui kuliah di masjid atau membaca buku-buku sahaja.

    Begitu juga sebaliknya dengan kecangihan teknologi masa kini seseorang boleh menghimpun dosa besar yang banyak apabila suka melayari gambar-gambar lucah, menyebarkan fitnah, mendedahkan aib seseorang dan mengajak kepada perbuatan mungkar dan maksiat.

    Seorang pengguna internet samaada melalui blog atau facebook hanya menulis dua atau tiga baris perkataan yang berbentuk fitnah atau berita palsu kemudian disebarkannya hanya dengan di klik satu butang sahaja maka dalam masa beberapa saat sahaja berita tersebut boleh diterima oleh ratusan ribu manusia di seluruh dunia maka pada saat itu juga dosa-dosanya datang mencurah-curah dan dicatat oleh malaikat pencatat amal (Raqib dan Atid), sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud ; "(Ingatlah) ketika dua malaikat mencatat (perbuatannya) yang satu duduk disebelah kanan dan yang satu duduk disebelah kiri." (Surah Qaf ayat 17).

    Semua pahala dan kebaikannya dicatat oleh malaikat sebelah kanannya (Raqib) manakala dosa dan keburukannya akan di catat oleh malaikat yang duduk sebelah kirinya (Atid).

    Kenapakan manusia tidak merasa takut dengan dosa dan seksaan Allah SWT yang dahsyat dihari akhirat nanti apabila dia berseronok-seronok untuk menjatuhkan maruah seseorang dengan berita fitnah atau mengaibkan orang lain? Bukan itu sahaja malahan melalui internet juga seseorang amat mudah untuk "bercinta" dengan isteri orang atau suami orang dan meruntuhkan rumah tangga orang lain, ini juga satu dosa yang besar disisi Allah SWT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boring nya baca cerita mu.

      Delete
    2. Orang yang hatinya hitam memang macam ni....
      Tak boleh terima kebenaran

      Siapa makan cili, dia terasa pedasnyer..
      Terasa pedas ke??? hehehe

      Delete
    3. 15:08....bagi kau, cerita fitnah dari sarawak report, WSJ, akhbar pembangknag mungkin seronok dibaca kot walauoun berjela jela...

      nampak sangat hati dah hitam

      Delete
    4. Anon 12:36

      Alahai kesian.... Kena tinggal bini ke??? Tak pe... Duduklah di Kelantan, boleh pasang dua

      Delete
    5. Bikin video youtube sendiri la. Ini asyik menyibuk conteng web orang yg x mahu ikut alamak2 syok sendiri, pehal bro?

      Tu la, abah hantar ke sekolah, malas belajar. Jadilah boleh jadi ustaz dlm komen blog pun, kira best dah.

      Delete
  6. Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud :

    “Tahukah kamu siapakah dia Orang Muflis?”

    Sahabat-sahabat baginda menjawab :

    “Orang Muflis di antara kami, ya Rasulullah ialah orang yang tidak ada wang ringgit dan tidak ada harta benda.”


    Nabi SAW. bersabda yang bermaksud : “Sebenarnya Orang Muflis dari kalangan umatku ialah orang yang datang pada hari kiamat membawa sembahyang, puasa dan zakat , sedang datangnya itu dengan kesalahan memaki hamun orang ini, dan menuduh orang itu , memakan harta orang orang ini ,menumpah darah orang itu dan juga memukul orang . Maka akan di ambil dari amal kebajikannya serta di beri kepada orang ini dan orang itu , kemudian kiranya habis amal kebajikannya sebelum habis di bayar kesalahan-kesalahan yang di tanggungnya , akan di ambil pula dari kesalahan-kesalahan orang yang di aniayakannya serta di timpakan keatasnya , kemudian ia di humbankan kedalam neraka.”
    (Hadis Riwayat Muslim dan Turmizi)

    Dalam hadis di atas Nabi SAW menyatakan secara khusus mereka yang akan menjadi muflis di hari akhirat adalah mereka yang suka :

    1. Kesalahan memaki hamun orang ini.

    2. Menuduh orang itu.

    3. Memakan harta orang orang ini.

    4. Menumpah darah orang itu dan

    5. Memukul orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.Kesalahan memaki hamun orang ini.
      Contohnya spt org yg mengata org lain makan pil kuda dan mcm lg semasa berkempen.

      2. Menuduh orang itu.
      Contohnya seperti menuduh siapa undi umno jadi kafir..

      3. Memakan harta orang orang ini.
      Contoh..90j dan duit rakyat

      4. Menumpah darah orang itu dan

      5. Memukul orang.

      Dua contoh 4 dan 5, insiden wak jahid..

      Delete
    2. heheh....hoi anon 14:30...

      Nampak sangat kau ni hati hitam..
      Tulah siapa makan cili dia terasa pedas....
      hehehe....rasa pedas ye!!!

      Tak boleh nak menerima nasihat dan tazkirah...

      Kesalahan memaki orang - tak kiralah kau sokong parti mana??....Kalau maki org memang salah. Tak payah nak bagi contoh sebelah pihak...

      Low mental la budak ni!!!

      Delete
    3. Bro 14:43, yg kata semua org hati hitam tu kira bukan maki lah yer...kihkihkih..tingginya pemahaman agama bro..lol

      Delete
    4. kenapa lak?? Hati kau hitam ke??

      Kalau tak hitam, sorry lah ye..

      Tulah, bila dah kena batang hidung sendiri, tahu pulak kamu marah...

      Sebab tu kena beringat bila menulis!!!

      Jgn tulis ikut sedap mulut dan ceduk maklumat dari sumber yg tak betul dan tak sahih...

      Delete
    5. Sori bro, wa tahu,makumat lu sahih yg lu cakap tu mesti daripada pencacai jibo..itu wa confirm..skang lu dah pandai cakap agama sejak dah nak berbaik2 dengan pas kan...kihkih..
      Idup ameno,idup pas, mati fasiq, mati zindiq...aamiin!!

      Delete
  7. Huraiannya :

    1. Kesalahan memaki hamun orang ini.

    Golongan yang suka memaki hamun orang lain adalah pemimpin dan ahli-ahli politik (dalam ceramah dan kempennya terutama menjelang pilihan raya), wartawan politik dan penulis blok (penyokong pemimpin tertentu) . Apabila terkeluar daripada lidah mereka perkataan maki-hamun langsung tidak pernah teringat akan seksaan Allah SWT di akhirat.

    Nabi SAW bersabda yang bermaksud : “Orang mukmin bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang keji dan bukan seorang yang berkata kotor (maki hamun).” (Hadis Riwayat Ibnu Mas'ud)

    Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Bukankah manusia terjerumus ke dalam neraka kerana tidak dapat mengendalikan lidahnya?”. (Hadis Riwayat Tirmidzi)

    Nabi SAW berwasiat kepada Saidina Ali k.w maksudnya : "Wahai Ali ! Janganlah engkau mencaci-maki orang Islam atau mencaci-maki binatang kerana cacian itu akan kembali dirimu sendiri. Wahai Ali ! Kuasailah lisanmu dan biasakanlah dia mengucapkan yang baik, kerana tidak ada yang lebih berbahaya bagi manusia pada hari kiamat yang melebihi ketajaman lisannya. Wahai Ali ! Jauhilah tukang caci-maki kerana ia suka membuka aib orang dan ia tidak akan masuk syurga."

    2. Menuduh orang itu.

    Golongan yang suka menuduh orang lain atau membuat fitnah adalah :

    2.1. Pemimpin dan ahli politik (tuduhan ini dibuat supaya menjatuhkan maruah musuh politiknya supaya rakyat mengalihkan sokongan kepada kumpulannya)

    2.2. Wartawan akhbar (ketua pengarang dan wartawan). Menyerang habis-habisan parti lain yang bukan parti yang mereka sokong. Manipulasi ucapan seseorang dengan andaian-andaian negatif.

    2.3. Wartawan hiburan yang suka memfitnah para aris untuk melariskan jualan majalah hiburan mereka.

    2.4. Penulis blog yang "mencari makan" dan mendapat upah daripada golongan tertentu terutama daripada parti politik. Penulis ini tidak beretika semasa menulis kerana fitnah yang ditulis tidak mempunyai bahan bukti yang sahih dan hanya berbentuk sangkaan dan andaian sahaja.

    2.5. Ahli perniagaan dan individu tertentu.

    Golongan ini sanggup membuat sumpah palsu menggunakan al-Quran . Sumpah palsu ini pula dilakukan dimasjid untuk megelirukan orang ramai. Golongan ini juga sanggup membuat vedio seks palsu, mengadakan sidang akhbar menuduh seseorang melakukan zina dan liwath tanpa membawa empat orang saksi yang adil.

    2.6. Pengguna internet yang tidak berakhlak.

    Golongan ini adalah golongan yang suka mengaibkan rakannya yang lain melalui status dan wall rakannya dan membuat tuduhan dan fitnah kerana sifat marah dan benci kepada seseorang. Kadangkala dia sanggup meyebarkan cerita palsu kepada rakan-rakan orang yang di bencinya supaya maruh dirinya tercalar dan dia merasa puas hati. Inilah sifat yang paling buruk dan bukan daripada akhlak Islam. Sifat suka mengaibkan orang lain akan menyebabkan aibnya akan didedahkan oleh Allah SWT di dunia dan akhirat.

    2.7. Bekas pemimpin politik dan pensyarah universiti (bahagian penyiaran atau undang-undang)

    Golongan ini kadangkala berat sebelah apabila membuat komen dan ulasan terhadap seseorang individu dan mudah membenarkan tuduhan yang diterimanya melalui media masa. Apabila mereka membenarkan berita fitnah, mereka juga termasuk di dalam golongan yang buruk akhlaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni mesti orang yang sama, blog dia orang tak lawat, mengendeng kat blog budin.

      Delete
    2. Bagi kuliah, tazkirah mmg mudah. Mcm mamat dok copy paste kat atas. Tp nafsu bukan mudah nak kawal. Tambah2 dok kawan dgn big shot umno. Nak jg hidup mewah mcm depa. Bukan senang nak bikin serupa cakap

      Delete
    3. Tuan budin.kasi block ini orang..bikin semak saja

      Delete
    4. Terimalah nasihat dan tazkirah dengan hati terbuka....Kamu ornag Islam kan!!

      Nampak sangat kau ni hati hitam..
      Tulah siapa makan cili dia terasa pedas....
      hehehe....rasa pedas ye!!!

      Delete
    5. Kalau tujuan beri kononnya nasihat dan tazkirah untuk mengenakan orang yang tak sehaluan dengan kamu dan bukan atas niat kerana Allah, RENTIKANLAH.

      Inilah diantara sebab orang lari dari mendengar syarahan agama. Kononnya tazkirah tapi digunakan untuk mengenakan orang atau menduga-duga orang sesuai dengan agenda mereka.

      Delete
  8. Tuhan Dan nabi tinggal kan alquran dan hadis utk dijadikan panduan. Bukan utk dijual. Jual alquran takpe. Jgn jual isi kandungannya. Pernah nampak org agama lain (saya tak suka sebut kafir,boleh Tapi mcm kurang enak bunyinya )jual agama dia utk cari makan. Yg cina jual gambar dewa dia pernah nampak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada siapa yg jual hadis dan al quran pun!!

      Yang kau hati dah hitam ajer, yg tak boleh terima kebenaran...

      Semua yg tak memenuhi nafsu dan citarasa akan ditentang.....

      Low class la budak ni!!!

      Delete
    2. Org hati hitam, ape ilmu tak boleh masuk. Tapi saya tau sembahyang, puasa, dan repair lori. Cuma kesian kat driver yg mengeluh gaji dah kurang. Harga makan makin mahal. Tapi boleh kena beli dgn brim. Saya tak low class, saya buka bengkel lori. Cari berapa ramai melayu ada bengkel lori. Kereta motor ramai. Tu pun kalau lori yg 3ton masuk pun dia hantar kat saya.

      Delete
    3. Emm. Org pandai agama tak boleh hukum org, org tu hati hitam, org ni hati hitam. Emm, ulamak akhir zaman, tu bukan fitnah. Nabi yg cakap.

      Delete
    4. Tak cukup nafsu ape, bukan saya , tun, dap yg luluskan GST. Tu nafsu tu, saya pernah dengar, jual habis harta negara, sampai takde apa, baru aku keluarkan fatwa utk cukai baru. Ni baru jual sikit, dah nak cukai baru. Mufti kita buat apa, pas buat apa, awak yg pandai ugama buat apa. Nabi

      Delete
    5. Nabi kita kena.baling dgn baru najis pun ok lagi. Awak baru org patah sikit dah tuduh org hati hitam. Emm, kat rumah ada cermin.

      Delete
    6. العظمة إزاري، والكبرياء ردائي، فمن نازعني واحداً منهما عذبته

      Firman Allah Azza wa Jalla dalam hadits Qudsi:
      "Keagungan adalah pakaianKu, kesombongan adalah selendangKu, barangsiapa yang mencabutnya dariKu salah satu dari keduanya, maka Aku akan mengazabnya."
      [Hadits Qudsi riwayat Abu Daud, Ibnu Majjah]

      AhJibgor & AhWang perhatikanlah!

      Delete
  9. Saya ni tak pandai bab agama ni. Bodoh tapi tak jahil. Bab debat agama memang fail. Kalau nak debat pasal lori mungkin boleh kot. Takpe bro. Awak cari bro john doe. Dia pandai. Awak tulis panjang2 tapi org tak minat nak baca pun tak guna. Biar ada 2pihak. Baru betul. Jgn ikut stail pas. Jemput org utuk aibkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati hitam memang tak suka baca kebenaran...

      Tu kena ingat tu!!!

      Aibkan orang???? Semua politician aibkan orang!!

      Delete
    2. Sape kate. Kalau saya tak dpt selesaikan masalah bila repair lori. Saya buka manual. Pasal lori skang banyak pakai computer box. Benda elok baca la. Kalau tazkirah kat tv ada, ceramah kat masjid ada. Kat u tue melambak.

      Delete
    3. Kepada bro hati hitam sudah2 lah tu..kita org boleh tgk ulangan siri hati hitam di saluran 106 oasis...tak payah lah nak memekak kat sini..kihkihkih

      Delete
    4. Umah saya takde astro. Taknak membazir.

      Delete
    5. Eh, astro kan kroni tun punya. Awak tak suka tun kan. Apasal bayar kat kroni tun bulan2, ooo, yg seronok dan melalaikan boleh kan. Tu la manusiawi. Tak suka JGN baca komen saya, ada name, nampak POMEN LANGKAU terus. Over. Kui kui kui.

      Delete
    6. Bro pomen, komen 16:47 tu untuk mamat yg suka kata org lain hati hitam tu..psst kalo bro pomen nak tau dia yg suka tuduh org tu kojola yg tengah belajar agama dengan pas..

      Delete
    7. Bro pomen Smart

      Saya tabik kpd bro kerana mempunyai kepakaran dlm perniagaan membaiki lori. Ulama juga namanya. Ulama tidak semestinya pakar dlm bidang agama semata mata.

      Manusia mcm kejora dan yg sewaktu dgn kejahilan mereka tidak usah saudara layan. Yg jahil tetap jahil kerana mereka sendiri yg memilih untuk hidup dlm kejahilan yg mereka cipta sendiri. Bagi mereka tok2 guru pas adalah segala galanya walhal di luar sana lebih ramai cerdik pandai agama yg mursyid untuk dijadikan pakar rujuk tentang hukum hakam yg tidak berpehak kpd mana mana parti.

      Nak ambil spm pun pi jumpa tok2 guru minta air penerang hati. Bila ditanya untuk apa. Mereka akan menjawab untuk pass

      Delete
    8. Terima kasih bro20.08. Maaf salah faham. Dan terima kasih bro zack.

      Delete
  10. Hujah ungkapan mcm mana pun , kalu adjust narrative semata nak diamkan perkara salah, itu sah tak SPIN.
    Kalu guna ayat dan disandakan hadith maka itu jual agama namanya.
    Manusia dibekalkan akal , perlu guna. Kalau akal tak mau guna, maka Melayu akan pakat jadi mcm pengikut Ayah Pin. Bingai dan sengal sepanjang hayat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro. Cuba tanya dia apa hukum menjemput orang untuk diaibkan. Pandai sangat agama konon.

      Delete
    2. Masa PAS dalam pakatan rakyat, semua PAS buat betul...kentut pun wangi...

      Bila tak bersama lagi dengan pakatan rakyat, sebab celupar DAP, semua yg PAS buat salah...padahal semua tu dari dulu lagi PAS dan buat...

      Inilah tahap hipokrasi pembangknag yg terbesar....

      Bagi mereka apa yg kawan mereka buat semua betul...tapi bila kawan tu dah tak geng lagi, semua yg dibuat salah. Padahal benda yg dibuat pun benda yg sama dulu..

      Sila buka mata!!! Allah nak tunjukkan yg pembangkang memang tak boleh nak memerintah Malaysia...Tak ada prinsip dan hipokrit!!!

      Delete
    3. Kau silap 1454.
      PAS Masih bersama DAP dan PKR diSelangor. kan busuk kentut tu. Kenyut tentu la busok, bodoh.

      Delete
    4. Anon 14:54

      Berhentilah dari posting yang sama sampai 3 kali (14:54, 15:02, 15:03). Berilah orang lain komen kalau kamu tak ada idea lain. Kami semua bukan bebal nak baca celoteh kamu berkali-kali

      Delete
  11. Dulu lain sekarang lain tak ada masalah pun .. sama mcm mamak gakkk... dulu nnpk mcm pejuang sekarang barua penjajah yahudi pluralist ..Barya DAP evanglists... so what's is the problem...

    Yg penting di Selangor rakyat yg tinggi harga diri.. jati diri dan bermaruah tinggi masa nak simen pemimpin yg dah rosak akhlak moral dan akidahnya...


    Jom Rakyat Selangor Darul Ehsan

    INI KALILAH...

    JOM UBAH & SIMEN.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat selangor memang dah berubah. Dah simen siap pailing lagi. Tak nak kerajaan lain. Cukup yg skang ni. Cukup 50tahun rasenya. Yg skang 10 tahun mcm2 ada. Bil air pun dah 10 tahun tak bayar. Masa abah meninggal,buat kenduri, buat kepuk kubur. Tak pening cari duit. Ada smue. Anak 18 tahun nanti. Dah ada 1800. Kalau nak belajar. Kalau yg nak masuk uni pun ada dibantu walau tak banyak. Kalau tak tukar dulu tak merasa. SIMEN, JGN UBAH.

      Delete
    2. Selangor akan jatuh ke tangan BN semula Insya Allah...

      Bila ada pertandingan 3 penjuru, BN akan menang....

      Hehehe....Azmin dah tak lama dah...

      Sebab tu dia ,low profile sekarang.

      Tak nak gempak gempak....sebab takit kalah malu nanti!!! Dia menang pun sebab penyokong PAS...

      Delete
    3. 1458, PAS yg sedang kerjasama dgn PKR dan Dap sekarang ada plan nak belot dan menangkan MCAMIC(UMNO) la skrg ? Wow licik Lobai yer

      Delete
    4. Benda tu dari pru 12 dah dengar,pru12 0 pembangkang, pru13, nak rampas selangor, makin banyak menang. Yg pas ni pulak, masa saya beli harakah dulu,zaman arwah. setiap kali ada PRK, ceramah je org ramai, mesti rampas kerusi, tup2 kalah jugak.

      Delete
    5. Org selangor ni nak berubah. Tah la. Cakap pun tak guna. Awak kate bn gak menang. Awak ni nujum ke. Meh 4D. Dah malas la nak main minyak. Nak lepak rumah, cari akhirat dgn duit judi. Takpe, tu kira derma dari TOTO. halal toiyiban.

      Delete
    6. Selangor nak jatuh ke tangan bn semula? Biar betul.
      Kalau nak jatuh ke tangan bn buat apa jamal jamban tak habis habis dok serang pejabat SUK.Dgn duit yg ada alangkah bagusnya dia bagi makan fakir miskin dan golongan geladangan yg amat memerlukan bantuan.
      Buat apa dia nak tubuh dan taja jamal red army? Bukan ada apa2 faedah pun!!!

      Delete
    7. Tah la. Org mcm jamal pun ada org support gila2 punya. Siap tolak surat letak jawatan lagi. Mahal sgt ke nilai jamal tu.

      Delete
    8. Orang mcm kejora tu mmg kuda kepang. Manalah dia tahu naik kuda pun

      Delete
  12. SIKAP SEORANG MUSLIM DALAM MENGHADAPI FITNAH AKHIR ZAMAN
    Makna fitnah
    Fitnah secara bahasa artinya adalah ujian
    Sikap seorang muslim dalam menghadapai fitnah
    Pertama: menimba ilmu
    Fitnah akhir zaman begitu dahsyatnya, maka seorang mukmin tidak akan mampu menghadapinya kecuali dengan kekuatan ilmu dan persiapan matang menghadapinya.
    Kedua: memperbanyak doa
    Doa adalah senjata yang manjur dalam menghadapi fitnah maupun ketika fitnah
    Ketiga:membentengi diri dengan iman dan tauhid
    Keempat: melaksanakan misi dakwah para Nabi
    Kelima: menjalankan amar ma’ruf nahi mungkar
    Keenam: istiqomah di atas sunnah
    Ketujuh: beramal sholeh
    Diantara sikap yang dapat menyelamtkan seorang muslim dari fitnah adalah memperbanyak amal sholeh
    Kelapan: uzlah menjauhi diri dari fitnah
    Dalam kondisi fitnah akhir zaman yang memakan korban dan menumpahkan darah , maka hendaklah seseorang menjauhi fitnah,
    Kesembilan: menjauh dari da’i su’u
    Da’i su’u adalah para penjaja kesesatan, yang menggiring manusia kepada neraka dengan kendaraan hawa nafsu dan syahawat. Bagaikan para penjaja barang dagangan, mereka tidak pernah jemu menawarkan bid’ah dan khurafat yang dikemas dengan berbagai bungkusan-bungkusan menarik yang menipu
    Kesepuluh: kembali pada ulama
    Kesebelas: tenang dan tidak tergesa-gesa dalam menghadapi fitnah
    Keduabelas: yakin dengan pertolongan Allah
    Segala ujian datangya daripada Allah-ta ‘ala-untuk menguji iman dan ketangguhan hati kita. Dengan ujian derajat keimanan akan naik,ketundukan pada Allah semangkin kuat, dan harap akan pertolonganNya semangkin menentramkan hati. Seorang mukmin sejati yakin Allah pasti akan menolongnya, dan Allah tidak akan pernah mengingkari janji
    Ketigabelas: berfikir jauh ke depan
    Keempat belas: bermodal sabar
    Sabar adalah modal yang wajib ada dimiliki setiap muslim ketika berhadapan dengan segala fitnah
    Kelima belas: tabayyun dalam menerima berita
    Dalam zaman fitnah, akan berkembang segala bentuk isu maupun provokasi,maka wajib bagi setiap muslim untuk teliti menerima berita,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak berceramah ugama buka blog sendiri lah. Kat sini komen lah yg patut2 kena dgn tajuk artikel. Beri peluang orang lain komen jugak, sape nak baca komen hang yang panjang2 tu yang tak relevan.

      Delete
    2. Betul betul bungai punya orang. Apa dia ingat dia sorang pandau agama..buka kah blog lain nanti kita boleh komen. Buat apa nak takzirah kat sini..bengong bertingkek tingkek

      Delete
    3. Ulamak dan yg mengaku ulama akhir zaman. Biase la bro.

      Delete
    4. Terimalah nasihat dan tazkirah dengan hati terbuka....Kamu ornag Islam kan!!

      Nampak sangat kau ni hati hitam..
      Tulah siapa makan cili dia terasa pedas....
      hehehe....rasa pedas ye!!!

      Delete
    5. Hati hitam lagi. Takpe. Sila baca jawapan saya diatas.

      Delete
    6. Hati yg hitam tu lebih baik goreng buat masak kicap sajalah. Otak yg hitam pun elok dibuat masak lemak cili api.
      Yg nak cerca cerca orang tu buat apa? Kalau tak ada modal baca sajalah komen orang lain.
      Mudah2an dapat manfaat daripadanya.
      Kalau berhajat kpd pas sgt pergilah baca blog pas.
      Lepas tu pergilah basuh serban dan jubah tok2 guru kamu. Kalau nak tolong basuh punggong tok2 guru kamu tu basuhlah. Tidak ada siapa yg nak larang.

      Delete
    7. Haa, kan dah dpt sebijik. Sini utk orang PH dan utk org umno dan pas yg nak berubah. Yg lain baca boleh, tak payah tambah dosa kering. Kami tak ikut cara jemput org utk aibkan. Nak berbahas, silakan. Nak memaki, tempat lain.

      Delete
    8. Berapa ramai diaorang tu yg graduate.
      Sekolah pondok pun tak pernah masuk.
      SRP dan SPM mmg cukup ramai.ltu yg jadi ustaz yg tak bertauliah.

      Delete
  13. 1259, flm kerajaan Selangor ada PAS, jom simen PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus ssgt simen PAS di Selangor.... berani ke assmin tendang PAS di Selangor... kikiki... Tendang OAS makna kata Simen Assmin Ali..... kikikikiki... bodooo bodooo.. kira2 congak pun tak pandai.... kikikiki..

      Assmin singkir PAS di Selangor NOW...!!!!!

      Ada bran.....?

      UBAH dan Simen. ...

      Delete
    2. Tak silap azmin kata pas kuku besi ari tu. Antara kejayaan umno sekarang, pecahkan PR. Tahniahlah ye.

      Delete
    3. 1457, woi bingai, pAS yg tak sudi campur dgn DAP dan PKR, sbb apa Azmkn nak bubar. PAs yg tak suka, gentleman belah la, mcm ni pun tak reti. malu la tiada prinsip Islam langsung..Hati Hitam betul campur sengal betul la 1457 ni.

      Delete
    4. Bila dah kena cerai talak tiga dgn dap dan amanah buat apa nak marah marah. Tak cukup lagi kah bila dah kawin lain dgn ikatan. Apa yg kurang dgn ikatan pula ni?

      Delete
    5. Ulamak sombong. Suka menghukum org sesuka hati. Mcm dia org yg pegang kunci syurga.

      Delete
  14. Kata oghang, lagi besor seghoban lagi banyak setan yang bertenggek ateh kepala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lama lagi jangan terkejut pemimpin PAS pakai serban bersalut emas. AUDI Q7 macam beli basikal je oleh pemimpin PAS.Serban pun nanti 2 tingkat.

      Delete
    2. Atau serban pas akan jadi bertingkat tingkat mcm klcc tu.

      Delete
  15. Bayangkanlah sekira tuan guru nik aziz masih hidup dan mendengar kata kata nik abduh ni.. Apa gamaknya yg dia akan kata ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal arwah dah takde la dia berani.

      Delete
    2. Nik abduh ni wat aku teringat watak sazali dalam filem anakku sazali..

      Delete
    3. Masa PAS dalam pakatan rakyat, semua PAS buat betul...kentut pun wangi...

      Bila tak bersama lagi dengan pakatan rakyat, sebab celupar DAP, semua yg PAS buat salah...padahal semua tu dari dulu lagi PAS dan buat...

      Inilah tahap hipokrasi pembangknag yg terbesar....

      Bagi mereka apa yg kawan mereka buat semua betul...tapi bila kawan tu dah tak geng lagi, semua yg dibuat salah. Padahal benda yg dibuat pun benda yg sama dulu..

      Sila buka mata!!! Allah nak tunjukkan yg pembangkang memang tak boleh nak memerintah Malaysia...Tak ada prinsip dan hipokrit!!!

      Delete
    4. Anon 15:02

      Berhentilah dari posting yang sama sampai 3 kali (14:54, 15:02, 15:03). Berilah orang lain komen kalau kamu tak ada idea lain. Kami semua bukan bebal nak baca celoteh kamu berkali-kali

      Delete
    5. Bukalah mata luas2 sikit. Berapa lama tok guru eddie ah wang memerintah Terengganu? Tuang presiden pas tu. Bukannya calang2 orang

      Delete
    6. Nik abdu ini akan jadi pakar putar alam suatu hari nanti. Org org pas patut ambil perhatian. Org pas macam inilah yg umno perlu.

      Delete
  16. Hairan sesetgh bijak pandai umno dgn angkuh dan biadapnya mengatakan apa yg terjadi dlm pemerintahan najib ni adalah qadha dan qadar..
    Selama beratus tahun islam sejak di zaman nabi lagi berjuang menegakkan yang haq dan menghapuskan kebathilan..baik dikalangan umatnya dan dikalangan orang kafir..datang pulak sekor dua menkarong ni kata kepincangan yg berlaku hari ini bkn salah najib,semeuanya adalah ketentuan..diorang ni faham atau tidak maksud qadha dan qadar..
    Macai,kau sembang apa ni..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka mengaku pandai agama, tapi mungkin tak pernah dengar, YG BAIK DARI ALLAH, YG BURUK DARI DIRI SENDIRI.

      Delete
    2. Yang baik dari Allah swt ....yang jelek dari PAS

      Delete
    3. Saudara pomen,yg baik dan buruk datang nya dari DIA..terpulang kepada anda (hamba) utk memilih jalan yang mana..DIA MAHA PENGASIH MAHA PENYAYANG..
      tetapi jika pemimpin berkehendakkan kejahatan yang terang2 mengakibatkan keburukan kepada seluruh warganya,apakah salah utk kita bersuara menentangnya..DIA dah membuka jalan,terpulang kepada diri kita utk memilih..

      Delete
    4. Masa PAS dalam pakatan rakyat, semua PAS buat betul...kentut pun wangi...

      Bila tak bersama lagi dengan pakatan rakyat, sebab celupar DAP, semua yg PAS buat salah...padahal semua tu dari dulu lagi PAS dah buat...

      Inilah tahap hipokrasi pembangknag yg terbesar....

      Bagi mereka apa yg kawan mereka buat semua betul...tapi bila kawan tu dah tak geng lagi, semua yg dibuat salah. Padahal benda yg dibuat pun benda yg sama dulu..

      Sila buka mata!!! Allah nak tunjukkan yg pembangkang memang tak boleh nak memerintah Malaysia...Tak ada prinsip dan hipokrit!!!

      Delete
    5. Barisan nasional bwh pemerintahan najib bkn berprinsip sgt pon..kleptokrasi adalah..

      Delete
    6. Anon 15:03 kalau kentut pas dah wangi kau tadah sajalah. Boleh buat tangkal

      Delete
    7. Dlm dunia takde yg kekal, ape lagi sahabat politik.

      Delete
  17. The way I see it is never about pas helping or defeating umno. These are just what those pas leaders like to say to different audience - as if people are still lembu like years ago.

    So, what is the truth about pas these days? Simply that these vindictive people who are not happy with those in Pakatan who do not want their beloved leader from Marang to be the prime minister (what a joke!) want to see to it that DAP, Keadilan and Amanah to lose in the coming general election - and lose big!

    But guess what? They are not going to get that - instead it is these sick and sad pas leaders and their taksub followers who shall lose big. Indeed, Kelantan with the next general election is no more in their hands.

    It serves them right.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu..... those pas isle sheikhs can sell tickets to syurga bro. .... datang pru pangkah pas saje!!!

      You wanna go where they are going bro.?

      Delete
  18. hehe....takut jugak mereka kepada PAS dan UMNO...

    heheh...kalau UMNO dan PAS dah ditolak oleh rakyat, kenapa sibuk nak buat fitnah ni...

    Kita tunggau ajer PRU 14...

    BN akan menang bila ada 3 penjuru fight...

    Rasanya, BN akan menang besar...
    Pembangkang akan kalah teruk..
    Percayalah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan takut. Memang rakyat total dah tolak. Tapi tengah menyedarkan yg pengundi totok..contoh mak mertua. Kalau balik kg, membebel harga brg melambung. Harga getah tak naik, dulu la, skang tak tau. Tapi bila mengundi org pasang bendera lain dia marah. Sanggup cabut buang. Bapa saya pula, masa dia nyanyuk hari tu. Sampai saya segan dgn Halimah ali, ni parti dacing ye, tak pakcik, ni Bulan, senyum je puan tu kat saya. Dan pengundi yg boleh kena beli dgn brim. Yg ni nak dihasut.

      Delete
    2. Cuma tak tahu Halimah skang, ape.pendirian dia. Dia bagus, harap sgt dia tak terpengaruh dgn hadi. Rakyat perlu org mcm dia. Tapi andai kata dia pas juga, dan pas masih nak 3.penjuru. terpaksa la anggap dia cuma buat kerja sebagai wakil. Saya kena undi lain. Maaf puan.

      Delete
  19. Sebab tu parti bunga beriya iya nak berkawan dgn PAS...

    Hidng tak mancung pipi tersorong sorong!!!

    Pemabangknag akan kalah di selangor dan Kelantan..

    Lepas PRU 14, Pulau Pinang ajer yg akan kekal dibawah DAP...itupun kalau ada Tsunami china yg tak puas hati dgn pemimpin DAP yg berkawan dengan mahathir...maka mungkin DAP akan kalah jugak!!!

    ReplyDelete
  20. Salam sejahtera pembaca blog.

    Betul mengumpat itu satu dosa besar. Tapi Islam itu tidak stagnant. Kekadang di dalam hukum umum ada pengecualian.

    Begitu jugalah mengumpat ini, ia haram dalam hukum umum tapi tetap ada pengecualian.

    Baru bbrp hari lepas sahabat kita di sebelah sana bertegang urat pertahankan pindaan RUU355 yang mahu ketatkan hukuman sehinggakan yang tak setuju dgn pindaan ini dipersoalkan keIslamannya.

    Soalnya kalau mengumpat tak dibenarkan secara mutlak bgmn hukuman dlm RUU355 mahu dilaksanakan? Yang mahu buat laporan pun telah diugut ia satu dosa besar maka bgmn laporan mahu dibuat? Semua yg terlibat dalam sistem keadilan drpd pengadu, polis, pegawai agama, penguatkuasa, pendakwa sehinggalah kepada hakim akan terlibat melakukan dosa besar ini. Biar betul.

    Di satu pihak mereka bertegas mahukan hukuman diketatkan, di satu pihak lagi mereka mengatakan bahawa menceritakan keburukan orang lain itu satu dosa besar tanpa melihat kpd pengecualian.

    Imam Nawawi rahimahullah di dalam riyadhussolihin telah berfatwa:-

    وذكر الإمام النووي في رياض الصالحين الحالات التي تجوز فيها الغيبة وهذا نصه :" الغيبة تباح لغرضٍ صحيحٍ شرعي لا يمكن الوصول إليه إلا بها، وهو ستة أسبابٍ:

    "Mengumpat dibenarkan untuk tujuan yang sah dalam syarak, iaitu di mana matlamat syarie tidak boleh sampai melainkan dengan perbuatan mengumpat ini, dan ia wujud di dalam 6 keadaan"

    Saya hanya akan terjemahkan syarah pendek tntg keadaan nmbr 2 dan nmbr 4 yg disenaraikan oleh sang Imam:-

    الثاني: الاستعانة على تغيير المنكر، ورد العاصي إلى الصواب..

    "Kedua: untuk membantu menghentikan kemungkaran dan mudah2an si pendosa itu akan meninggalkan dosanya... "

    الرابع: تحذير المسلمين من الشر ونصيحتهم، وذلك من وجوهٍ: منها جرح المجروحين من الرواة والشهود، وذلك جائزٌ بإجماع المسلمين، بل واجبٌ للحاجه.

    Keempat: untuk memberi amaran kpd kaum Muslimin drpd kejahatan dan menasihati mereka. Ia bukan sahaja dibenarkan malah menjadi wajib bila ada keperluan.

    Persoalan. Adakah tindakan seseorang menceritakan keburukan satu2 puak dengan niat berikut tidak termasuk di dalam kategori pengecualian ini:-

    (1) supaya puak yg melakukan kejahatan itu insaf dan tidak melakukannya lagi;

    (2) Supaya kaum Muslimin yang lain diberikan peringatan dan amaran akan kelakuan jahat itu agar mereka sedar tentangnya dan tidak terpedaya oleh puak ini.

    Kemudian berbalik kepada sikap memliki dua wajah berlainan di hadapan dua kumpulan manusia yang berlainan mari lihat apa sabda Nabi tntg perkara ini:-

    5711 حدثنا عمر بن حفص حدثنا أبي حدثنا الأعمشحدثنا أبو صالح عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال النبي صلى الله عليه وسلم تجد من شر الناس يوم القيامة عند الله ذا الوجهين الذي يأتي هؤلاء بوجه وهؤلاء بوجه

    "Drpd Abu Hurairah beliau di berkata; Nabi saw telah bersabda "kamu akan mendapati sejahat-jahat manusia di sisi Allah pada hari kiamat orang yang memiliki dua wajah, yang datang kepada satu golongan dgn satu wajah dan datang pula kpd satu golongan lain dgn wajah lain".

    Hadith di atas bukan saja diriwayatkan di dalam kitab sahih Bukhari tetapi juga telah disyarahkan di dalam kitab Fathul Bari yg dikarang oleh Imam Ibnu Hajar al-asqalani (syarah no. 5711).

    Nah sekarang mari jawab dua soalan mudah ini:-

    1. Siapakah yang kita percaya di antara ahli2 agama akhir zaman ini atau Imam2 muktabar zaman silam seperti Imam An-nawawi, Imam Al-bukhari dan Imam Al-asqalani rahimahumullah?

    2. Adakah kita ini termasuk di kalangan orang yg melakukan dosa besar 'memiliki dua wajah'?

    Tepuk dada tanya Iman.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salute! Harap sihati hitam diatas tu boleh di kuputehkan, setelah baca penerangan ini. Perasan pandai sgt dia tu..low class ularmak wannabe seekoq tu. Aku yakin tak berdiasa kutok Lobai Kingcin itu.

      Delete
    2. Saya perasan something tau. Setiap kali bro john doe masuk. Mesti ada org tu hilang. Kalau muncul pun dgn wajah lain. Memaki sesuka hati.

      Delete
  21. Memang dari dulu perjuangan PAS penuh dgn penipuan

    ReplyDelete
  22. Assalamuallaikum
    Dari Anak Melayu Singapura.

    Maaf bro2 semua.
    Setiap hari aku baca ayat2 al quran dan hadis berterbangangan dalam blog ini. Seakan akan ada permusuhan.

    Yang tidak pernah aku terbaca adalah seperti berikut.

    Musuh kamu bukan Mahathir atau Najib atau lim kit siang atau Anwar atau Anon atau Hadi Awang atau Rosmah atau John Doe atau pomen smart. Bukan mereka TETAPI

    SYHAITAN ADALAH MUSUH KAMU YANG NYATA. AL QURAN

    OK lah bro aku sedih lah bro, melayu bangsa aku, Islam ugama ku.

    Wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata kamu, tetapi syaiton juga boleh merupai dalam perbabai bentuk untuk memperdayakan kamu agar menjadi rakannya di Neraka.

      Delete
    2. Bro ismail, kalo manusia tu dah bertopengkan setan atau berperangai mcm setan, bukan musuh ke bro?..

      Delete
    3. Ko Ruqyahkan dia orang bro.

      Delete
    4. Bro Singapura tolonglah jangan cakap merepek.

      Delete
    5. Cik Mail orang pas ni cakap saja berpegang kpd al quran dan sunnah. Bukan mereka reti apa pun.lkutan dan pegangan mereka tetap tok guru eddie ah wang si talam dua muka tu.

      Delete
    6. Jawap semua dah ada kat atas. Sila baca sendiri yg berkenaan.. Kalau bro singapura kata mcm tu. Zionis tu ape plak, yg membunuh dibosnia dulu camne. Dan yg terbaru penghapusan etnik di myanmar pulak. Tu bukan musuh.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Salam pak Ismail.

      Mohon beri pendapat.

      Memanglah AlQuran sebut syaitan adalah musuh kamu yg nyata tapi dlm ilmu balaghah (sastera) AlQuran tidak menyebut 'hanya syaitan sahaja musuh kamu'. Ada signifikan penting pada balaghah ini.

      Cuba bezakan dgn balaghah surah Al-Fatihah yang menyebut 'iyyaka na'budu' yg bermaksud 'hanya Engkau yang kami sembah' dan tidak dalam apa2 bentuk yg berbunyi 'kami menyembah Engkau'.

      Jelas sekali AlQuran tidak menafikan selain makhluk bernama syaitan, musuh orang beriman ada juga di kalangan manusia. Itu belum dilihat surah an-nas yg jelas menyebut syaitan juga wujud dari kalangan jin dan manusia.

      Bagaimana tidak terjadi permusuhan apabila di kalangan manusia yg mengaku beriman ini wujud golongan pengkhianat.

      Seperti pak Ismail saya juga mempunyai impian utk melihat bangsa Melayu bersatu dalam erti kata sebenarnya.

      Tapi akuilah bahawa ia hanya boleh berlaku dgn cara berlakunya campur tangan secara langsung oleh Yg Maha Adil melenyapkan puak-puak yang bathil.

      Selagi ia tidak berlaku jgn haraplah kesatuan sebenar umat Melayu boleh berlaku. Sungguh tidak ada jalan kedua.

      Skrg ni di Malaya sudah ada 5 ketua besar umat Melayu Islam:-

      1. Najib
      2. Tun Mahathir
      3. Hadi Awang
      4. Muhammad Sabu.
      6. Anwar Ibrahim

      Setiap golongan mengatakan merekalah yg benar. Kalau benar kesemua pihak di jalan yg benar mengapa ada sehingga 5 puak dan di antara puak2 ini ada yang berseteru.

      Maka satu2nya cara utk mengetahui kebenaran yg sebenar ialah dgn membiarkan kebenaran itu turun drpd yang Haq.

      Saya secara peribadi tiada halangan sekiranya ia berlaku, disebabkan concious saya percaya saya tidak memilih pihak yg salah.

      Kalau salah sekalipun biarlah Allah yang menunjukkan pilihanNya agar semua pihak yg bingung akhirnya mampu melihat dgn jelas.

      Pandangan yang ekstrim? Barangkali ya, tapi kalau memandang kpd kesatuan umat yg sebenar, maka seperti yg saya sebut di atas sungguh tidak ada jalan kedua.

      Pak Ismail pula bgmn? Kalau benar2 berharap berlakunya kesatuan sebenar bangsa ini takkan tidak sanggup melihat 'kebenaran yg sebenar'?

      Kengkawan lain pula bagaimana? Sekadar berkongsi rasa dan pandangan.

      #kepadaAllahberserah.

      Delete
  23. Den sikit pun tak cayo pada mamat serban yg bergulung2 ikek kat kepalo.Datang sini dgn nas hadith nak tunjuk dio bonar.

    Purchek..aii deii mat serban,den kalau jumpo ular,mat serban,sami velu..den tembak mat serban ni dulu..sobab dialah ramai orang melayu soset..
    dah la ikut parti ajaran soset...


    MMano dio nak saman SR TUU..
    mANO DIO NAK SAMAN hUSAM TU..

    Bonda yg penting camnipun takleh selosai..Ado hati nak memerintah negaro..peghi dah parti MAKAN KELILING.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 90 juta dlm tangan bro. Nak saman buat apa?

      Delete
    2. Iyo la bro N9. Baru ni kat tempat den ado orang sekolah kan den. Pasal dio tau den org Keadilan. Den cakap 1Jo. Awak punya mursyidul am saman husam, menang kat mahkamah den pangkah pas. Tak payah SR.jauh. Yg dekat je. Senyap dia. Tempat den kuat PAS, TOTOK GILE.

      Delete
  24. Den walaupun nampak cam liberal,blues yg selalu pak lobai dok kutuk tu!!tapi den selalu baco dan cubo fahamkan ayat2 al-quran..secaro istiqamah cam orang pas kato.Den cari Tafsir ar-rahman kerajaan malaysia,cari tafsir 2 jalalain,cari tafsir ibn. abbas,cari tafsir ib kitsir dan ulamak syiria.

    Tapi kek sini,den dapek Tafsir al-quran dari ibnu-Hadi
    dan ibn-Najib.

    Yang kato,makan DUIT RASUAH NO HAL.......

    ReplyDelete
  25. Bagus lah bg tazkirah hari2... Kalau bg tiap2 jam jg bagus... Tak pun teruskan usaha bg tiap2 minit... Apa yg saudara pembodek ahjib tak nmpk ialah bukan tazkirah yg menjadi punca masalah rakyat dan negara ni... Tapi pengurusan negara yang tidak AMANAH... Melanggar perintah agama lah ni... So bg la tazkirah hari2 pin tak jadi apa...
    Skrg adalah masa bertindak.. Masa planning dah tamat.. Habis dah.. So tuan pemberi tazkirah boleh la buang masa lg dgn beri tazkirah byk2.

    Samo la jugak dgn berduyun2 ustaz, alim ulamak.. Tp masalah utama tetap tak selesai...

    Camtu jugakk.... Skrg kita hanya menunggu masa utk bertindak... Tunggu lah PRU nnt... Mmg BNenamg pum sbb dgn cara menipu... Tukang kira undi nnt pun boleh beli kan... Tak pun nnt masa pengiraan semula undi.. Tukang kira undi buat lah bg jd undi rosak... Mcm lah korang tak tau...

    You can fool all people at some of the time, you can fool some people at all time BUT you CAN'T fool all people at all the time

    ReplyDelete
  26. begini la Pas parti kononnya perjuangkan agama..Umno parti kononnya perjuangkan orang melayu..bila orang melayu perpecah hilang sokongan Umno ingin menyatukan semula atas dasar melayu..nak kembalikan sokongan orang melayu dalam PKR amat sukar..walaupun diberi rasuah BRIM..jadi timbul la idea berbincang dgn pemimpin Pas demi bangsa melayu dan agama islam.. nampaknya Umno berjaya juga pujuk pemimpin Pas ni demi bangsa dan agama islam..maka Pas mula berpaling tadah dgn Pakatan menuduh Dap musuh islam.. sebenarnya Pas dah termakan kata2 manis najib penipu..tujuan gunakan agama untuk menipu orang melayu..lihat la semua pemimpin Umno bila berucap dalam mana2 majlis kononnya perjuangan agama maka Pas mula tertarik dgn lakonan Umno ni. Untuk Umno dan Saiful memang penipu..harap Pas kaji semula hasrat bersama Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di israel, bila label yahudi kahwin dgn bangsa yg extreme,maka lahir lah zionist lahanat totok.
      Di malaya, bila label islam kahwin dgn bangsa yg extreme,maka beranak lah _____ yg _____ totok.

      Eehhh, Tok! Macam sama lerr.

      Delete
  27. Terdesak sungguh .. cemas. .. grlabah abiss.. puak cap bunga dan mamak alkutty nih... saki baki barya penjajah yahudi pluralist yg perlu di simen secukipnya PRU14 nnti..... barua barua yg dah mcm cacing kepanasan......

    ReplyDelete
    Replies
    1. saki 6% mcm kamu. zahid yg kata...kukukuku

      Delete
  28. Salam adik posmen smart,org gila jgn dilayan,biarkan dia terus meroyan2 sampai subuh...
    Lebih baik turun pdg kempen kpkaum keluarga dan kwn2 supaya undi PH pd PRU 14...
    Fokus kita jgn lari dp isu 2.6 billion tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biase la. Kadang 2 tengah makan kat kedai kat telok gong menang ada 1org yg mental. Saya suka layan. Kalau nak makan dia suka tapaw. Tak nak makan kat kedai. Dia takut org geli kot. Best layan org mcm tu. Kite gelak je. Makan pun tak milih. Bagi nasi ngan ikan goreng pun dia ambik, cuma air dia suka milo ais. $6 tak lari. Takpe la, sedekah. Tapi kat sini pun enjoy gak tgk member kena pukul keliling. Berpeluh nak dibidas. Ape pun memang tgh hasut driver, dispatch spare part tak susah, banyak org muda. Senang menerima, yg susah driver, pasal dah otai, walau tak semua. Tokey spare part lagi. Sejak ada GST lagi tak payah hasut. Dia org ok ape. Tempat sembahyang pun dia org buat utk dispatch. Cina tu. Semua DAP. Jadi ape nak takut dgn cina.

      Delete
  29. Assalamuallaikum.
    Dari Anak Melayu Singapura.

    Kalau di hadapkan di depan aku Raja Salman dari Arab dengan Tun Mahathir dan di berikan kesempatan untuk bersalam.

    Aku akan bersalam dengan Tun Mahathir.

    Kerana aku telah melihat bekas2 positif yang di usahakan oleh beliau.

    Kalau sesiapa pernah menjejak kaki ke Pulau Layang Layang di sana ada Station Mike dan Lima.
    Demi kedaulatan Malaysia, Tun syorkan terumbu itu dijadikan station TLDM, daripada di jajah oleh Vietnam

    Aku pernah ada di sana, banyak lagi kesan2 positif yang aku pernah lihat.

    Aku anak Melayu Singapura bangga dengan pencapaian Malaysia ketika itu.

    Bangsa asing di Singapura tertawa bila Malaysia bina NS Highway, mereka kata tentu buat buat tak siap, tapi Alhamdullilah ia dapat di sempurnakan.

    Aku bukan pencacai dan bukan pemakan dedak.

    Wasalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana highway yg pas janjikan dulu tu. Kayu balak dah habis tebang. Bagi alasan nak clear tanah dan hutan untuk buat highway

      Delete
  30. Nak perkukuhkan ummah. PAS pun berpecah belah dah. Ahli PAS ada juga yg ekstrim...... pasal amanat hadi, pasal peristiwa mnemali, undang-undang penjajah,hukum hudud dsb.

    Kini moment seperti itu seperti sudah lenyap tetiba.Cuma frekuensi senario politik semasa adalah gelombang tapi cuma PAS yg menolak.

    Persoalan cara bagaimana kepimpinan tertinggi PAS berhadapan dengan persoalan dr ahli sewaktu dipersidangan muktamar PAS nti. yang pasti berdepan kesukaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muktamar tu untuk orang2 perut buncit sahaja

      Delete
  31. Budin, janganlah sempitkan cara berpolitik. Politik mestilah untungkan kuasa umat Islam. Kau nampak politik ni samada jalan BN atau jalan PH. Itu je. Itulah masalahnya kau tak mungkin akan faham cara PAS berpolitik hari ni sampailah pd satu masa dgn izin Allah.

    PAS ada caranya sendiri. Hormatilah mrk. Jalan PAS ialah elak perpecahan melayu, kurangkan berpolitik yg boleh menyebabkan kekuatan musuh Islam dan geng anti Islam yg licik terus meningkat.

    PAS Buka pintu perundingan dan kerjasama dgn UMNO, BERSATU, PKR, dan NGO2 MELAYU semata mata mahu umat Islam bijak bila berpolitik.

    Kalau usaha politik itu boleh menguntungkan musuh Islam yg nyata iaitu DAP, MCA, MIC, GERAKAN, maka usaha itu mesti dikaji dan dihentikan jika perlu. Isu PAN pula bgaimana? Pada pandangan saya PAS enggan bekerjasama dgn PAN kerana PAN secara terang2 mahu robohkan institusi PAS hari ni. PAN juga secara terang2 bekerjasama dgn DAP. Maka itu amat merbahaya jika PAS menjalin hubungan dgn PAN.

    Walaupun usaha PAS ini akan buahkan hasil yg lambat utk berkuasaa tapi itu lbh baik drpd cepat tapi meruntuhkan atau merugikan Islam dan kuasa umat Islam.

    Shahada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam tidak pernah amalkan doktrin 'matlamat halalkan cara'. , 'wanh rompak boleh p haji'. Ehhh takkan lobai dh edit Islam. Ataupum Islam telah dijual oleh Lobai? Alamak nek??/

      Delete
  32. PAS ni parti pungkok

    ReplyDelete
  33. Ever wanted to get free Twitter Followers?
    Did you know that you can get these ON AUTOPILOT & TOTALLY FOR FREE by registering on You Like Hits?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...