Saturday, 4 February 2017

PROTON JADI PLOTON??


Trend menjual, menjual dan menjual kepada China nampaknya berterusan lagi. Setelah sekian banyak diserahkah kepada negara tersebut, kini kita dikejutkan lagi dengan berita syarikat kereta nasional, Proton juga mahu dijual kepada mereka.
Kali ini, syarikat pembuat kereta China, Geely dikhabarkan akan membeli 51 peratus pegangan dalam kilang pembuatan Proton di Tanjung Malim yang sebelum ini menjadi kebanggaan negara kerana kemampuan membinanya tanpa berhutang dengan sesiapa.

Dengan kata lain, kilang itu dibina dengan wang tunai milik Proton sendiri

Mahu tidak mahu dan walaupun cuba disembunyikan daripada orang-orang kampung serta makcik Felda, hakikatnya, inilah satu lagi bahana 1MDB yang menimpa kita.

Disebabkan hutang yang terlalu tinggi, tidak mampu membayarnya serta terdesak ingin mengambusnya sebelum tiba tarikh pilihanraya, maka cara mudahnya  ialah dengan pemimpin kita menukar gelaran mereka lebihnkepada "jurujual".

Sebab itulah, berita mengenai Proton ini tidak akan dijumpai dalam Utusan dan TV3. Kalau boleh biar orang kampung dak makcik Felda tidak tahu mengenainya.
Apabila China sudah menguasai 51 peratus pemilikan Proton, apakah nasib vendor-vendor Bumiputera yang selama ini "cari makan" di situ?

Mampukah mereka terus bersaing dengan vendor-vendor daripada China yang tentu lebih murah harganya?

Adakah juga kilang itu nanti, daripada memasang  dan mengeluarkan model kereta sendiri, akan bertukar menjadi tempat untuk hanya pasang pintu, bonet, cermin dan lain-lain model Geely daripada China?

Maka, apa jadi kepada Proton akhirnya?

Proton jadilah  Ploton jawabnya!!! (SH 04/02/2017).

114 comments:

  1. Memang bijan akan pastikan legasi tun m dihapuskan..pasni nak jual apa lagi yer..klcc, putrajaya, litar sepang, menara kl..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau duk main rugi 200-300 jota setahun legesi apakebenda

      Delete
    2. Felda dan fgv rugi jugak....bole jual jgk....
      Tabung haji rugi jgk..
      ....anon yg setuju jual bolehlah menjual....Bukan pikir nk buat untung sbb bila rugi kita pakat jual belaka....hahaha....saya setuju kita jual kesemuanya..

      Delete
    3. Akhirnya nti seMalaysia akn dijual pastu Baru org Melayu tersedar Dr lena yg negaranya dh trgadai..

      Delete
    4. TH n Felda ada deviden, kalau ada deviden tentu ada untong.

      Delete
    5. Anon 1525,anda mmg bijak, klu rugi tak kan boleh bg dividend betul tak.itu tanda felda Dan TH untung kan... Tp barang di ingat bahawa dividen boleh fi bayar dari rezab terkumpul. Dari lapuran tahunan, rezab terkumpul dgn byk di zaman tun memerintah dan menyusut dgn byk akibat rugi di bawah najib. Kesimpulannya,dividen yg boleh di bayar ini adalah yg terakhir sblm Pru 14. Selepas ini TH tidak lg mampu bayar dividen... Tak caya?? Cuba pakat ramai2 kuar duit tabung haji dan pindahkan ke bank2 lain... Silap2 seringgit akan di bayar hanya 60 sen...nukilan ikhlas dari Akauntan bertauliah.

      Delete
    6. Bank pun sama , Cuba semua pendiposit keluarkan wang mereka sekali gus , pasti gulung tikar punya.

      Delete
    7. Masalah dgn rakyat Msia terutamanya orang2 Melayu seperti anon 14:45 ini akal mereka pendek sgt.
      Sebab tu lah habis tanah2 orang Melayu dijual kerana mengenjar untung segera. Akhirnya hidup merempat.

      Kalau harta negara pun nak dijual samalah juga dgn menjual negara sendiri. Mereka tak pernah fikir masa depan pun. Biar papa asal bergaya

      Delete
    8. Pada anon 1551,bank2 ada liquidity ratio yg ditetapkan oleh bank negara. Dan deposit di jamin oleh pidm. Nukilan ikhlas Dari akautan bertauliah.

      Delete

    9. 24 Undang-Undang Malaysia AKTA 535
      Jaminan Kerajaan tentang bayaran
      24. (1) Jika apa-apa perbelanjaan Lembaga berhubungan dengan
      pengeluaran oleh pendeposit tidak dapat ditampung daripada
      Kumpulan Wang atau Kumpulan Wang Rizab perbelanjaan itu
      hendaklah dipertanggungkan pada dan kena dibayar daripada
      Kumpulan Wang Disatukan.
      (2) Apa-apa pembayaran daripada Kumpulan Wang Disatukan
      hendaklah dengan seberapa segera yang praktik dibayar balik
      oleh Lembaga kepada Kumpulan Wang Disatukan dan sehingga
      wang itu dibayar balik wang itu hendaklah menjadi hutang kepada
      Kerajaan dan tanggungan pertama atas aset Kumpulan Wang dan
      Kumpulan Wang Rizab.


      Delete
    10. Sri Perdana dh jual ke belum?

      Delete
    11. Sri perdana dh kuar tender secara meluas utk di jual di dalam akhbar2 di negara China.. Di jual lock stock and barrel.. Pendek kata jual semua lah termasuk penghuni2 nya sekali.

      Delete
    12. Bro 17:25, wat masa skang ni depa jual kilang proton perdana dulu, pru14 baru jual sri perdana pd pembangkang, insyaAllah..tolong le support..

      Delete
    13. haaiiiii.......bukan sekadar penyamun & peklentong, rupa2nya raja lelong juga si Najib nie. Itulah..sapa suruh kawin dgn Borosmah, kalau kahwin dgn kondakter bas tentu Najib puas-bahgia & negara pun makmur tanpa klepet-klepetan, gadai-gadaian.

      Betul tak?

      Delete
    14. Betul, bahkan Najib akan jual PP Dan Selangor sekali , lelong , sebutan harga mula one trillion.

      Delete
    15. KERAJAAN NAJIB JUAL SEGALA ASET NEGARA ADALAH KERANA NAK BAYAR INTEREST DAN HUTANG 1MDB.
      PUSING DANA PI MAI PI MAI MASUK AKAUN DIA JUGAK UTK BELANJA SAKAN.
      1MDB TAKDAK HASIL PUN
      KESANNYA GST DIKENAKAN
      SUBSIDI BRGN DITARIK
      SARA HIDUP RAKYAT MENCANAK NAIK
      SEDARLAH RAKYAT MALAYSIA
      NAJIB TAK PANDAI MENTADBIR NEGARA DITAMBAH DGN SIKAP RAKUSNYA PULAK
      INILAH YG KITA DAPAT

      Delete
    16. Ada sambungan bro 20:02....

      Hujung tahun 2016 sampai awal tahun 2017, Rosmah & isterinya Najib beserta gerombolan guna pakai jet mewah Kerajaan pergi melencong holiday ke Australia sambil nyopping sakan.. entah berapa ratus juta atau mungkin bilyon dileburkan. Balik ke tanah air, tau2 tak pasal2 dia naikkan harga petrol sedangkan harga minyak mentah dunia menurun baru2 ini. Adakah kenaikkan itu untuk cover peleburan mereka di Australia baru2 ini, ataupun untuk cover pembayaran pertama BRIM bagi tahun 2017?

      Sila beri pendapat anda buat bahan saya untuk memberi penerangan kpd rakyat marhaen, terutama pokcik2 & makcik yg computer illiterate.

      Terima kasih & Salam Perjuangan.

      Delete
    17. Itu hak PM, alangkan bekas PM pun duk guna jet peribadi bawa anak cucu ke sana ke mari.

      Delete
    18. Tak payah tunggu cina DAP yg gadai semua. Pongpang pongpang kata nanti kalau pembangkang menang takut semua tergadai......terutamanya kepentingan orang Melayu.

      Haaa....dah ni sekarang belum pon PRU semua kepentingan orang Melayu dah mula nak tergadai satu persatu......amacam..??

      Felda dah ranap, Petronas dah pun kurangkan headcount, MAS pon macam tu, Tabung Haji lagi.......dividend ASB tahun ni pon turun, minyak naik, subsidi sana sini ditarik, tarif kadar cukai dan denda dinaikkan, kos sara hidop naik..........daaaaann jangan lupa 1MDB lagi bapak besar ruginya. Laaaagiiii satu hal tak boleh lupa punya.......duit SRC 42juta, duit KWAP, 2.6b dan banyaaaakk lagi hal duit yg lesap.

      Tak payah heboh takutkan rakyat dengan Cina DAP, belum pilihanraya pon semua dah tergadai.......duit rakyat berbilion2 hilang lesap kena rembat......bila duit dah kena rembat, negara kena tanggung rugi besar.......kemudian negara terpaksa berhutang tinggi macam gunong sebab simpanan negara dah ciput.

      Kalo negara kita senang, duit banyak......semua cukop.......pasal apa nak berhutang macam gunong. Tambah pulak sekarang negara ada kutipan GST sebagai pendapatan tambahan. Dulu2 mana ada GST, tapi dengan adanya GST patut negara kita bertambah mewah berbanding dulu. Tak gituuuu....??

      Cuba pikir logik, guna common sense.

      Delete
    19. Setuju dgn bro phantom,sedare sedare semua mari kita semua salahkan TUN.Ini semua salah TUN kan kan kan....

      Delete
    20. Bro Mohamed........kalo lembu, kambing beranak tak lepas tu pon salah Tun M jugak hokkayy.....

      Delete
    21. bijan tu tengah menyelamatkan maruah melayu...drpd cina dap jual negara baik anak melayu darah bangsawan yg jual...duit gadai negara tu pun pusing2 dalam tangan melayu jugak.....
      ni lah tahap pemikiran melayu umno la ni...tiba-tiba terasa nak mencarut....

      Delete
    22. China tak mau beli ke badak tu

      Delete
    23. Nasib Melayu Malaysia akan seperti nasib Melayu di Singapura,,jika MO1 terus memerintah Negara ini.........!!
      Fikir-fikirkan............!!

      Delete
  2. Kena ingat juga nasib yang akan menimpa jurutera automatif anak bangsa yang bakal dipinggirkan atau mungkin dilepaskan. Apa mungkin negara juga akan diperintah secara proksi melalui kedutaan China?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka akan di latih semula ke dalam industri perladangan.. Membaja, pruning, Potong buah.. Itu semua perlu jurutera. Baru lah jd negara maju.. Hidup tun rosmah PM in waiting!!!

      Delete
    2. Tambahan,jd pemandu uber dan jual nasi lemak... Skrg belajar dpt degree hanya utk menimba ilmu.. Klu ayahnya nelayan, anaknya jd nelayan yg sikit baik dari ayah dan seterusnya... Hidup najib!!! Hidup tun rosmah,our PM in waiting..hip2 hooray.

      Delete
    3. Anak bongsu saya 1st class degree majoring in Quality Management 2 tahun menganggur gara2 kebijaksanaan Najib & UMNO mentadbir negara. Untung kami tinggal di JB dan kini anak saya dapat rezeki di Kota Singa hanya sebagai Supervisor di Mcdonalds dgn gaji S$3,200 sebulan.

      Delete
    4. JB belah mana tu pak man?kalau dah area JB boleh kita rilek rilek minum kopi.

      Delete
    5. Pak Man cakap saja tu. Kalau anak ko dapat cgpa 3.80 ke atas, boleh terus buat PHD tanpa buat master overseas, Dan balik Jadi pensyarah di IPTA, gaji mula 7000+

      Delete
    6. Padan la dgn kerja Proton. Dah tahu banyak kompeni GLC dan jabatan gomen adatlah tempat bersarang segala masalah, ada hati nak kerja sini lagi. Ini mmg cari nahas, bukan cari rezeki. Atau x boleh compete dgn calon lain, mmg sesuai sgt la dok proton pun.

      Ada lagi soktor yg lebih selamat, competitive dan gaji-bonus juga lebih baik dari GLC dan jabatan yg sedia ada.

      Mcm saya, awal 80an lagi cuba elak dari ikut segala mainstream, ikut cara Cina dan India, guna laluan alternatif utk survive. Walaupun susah, rupanya banyak lagi cara nak hidup x bergantung dgn UMNO-BN dan segala slogan ketuanan Melayu ni. Mmg keluarga kami dididik org tua2 dulu utk survive tanpa tongkat sakti Melayu.

      Masih blom terlambat, kita ada banyak cara. Asalkan mahu kluar dari kepompong dan lari dari bawah tempurung, miskin mcm manapun, kita tetap boleh survive. Perit tu biasala.. tapi ruyung tetap kene pecahkan juga.

      Delete
    7. Bro Labu....macam mana nak jadi driver uber?? Nak jadi driver uber kena ada kereta sendiri dulu. Kalo tak der keje nak beli kereta dgn apa??

      Ni teman suggest.....tunggu duit BRIM sudah. Jangan risau......cukop setahun tuuuu bro........hidup terjamiiiiin.

      Delete
  3. Dunia akhirat celaka Lah najib pencuri, umno, bn and semua pemimpin umno yg dok sokong IMDb and pemimpin bangsat najib !!!
    Itu saja yg kami sekeluarga boleh doakan utk pemimpin yg menyusahkan Segenap rakyat !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga Allah tarik nikmat semua puak2 yg bersekongkol menzalimi rakyat..aminn

      Delete
    2. Marhean harus bebaskan diri dari belenggu golongan bangsawan yg tak faham erti susah kehidupan.. Revolusi!!!

      Delete
  4. Industri automotif tempatan yang sekarang di menjadi tempat anak Melayu mencari rezeki, belajar berniaga, belajar mengusahakan kilang akan bertukar tangan kembali... jangan cerita pasal untung rugi sahaja,... cerita peluang dan bimbingan yang proton telah beri kepada bangsa Melayu...
    Apabila saham sudah 51%, dasar pasti bertukar, pengurusan tertinggi dan pekerja mahir pasti bertukar, penggunaan bahasa juga bertukar,...siapa akan menjadi kakitangan pengurusan, jurutera dan lain-lain posisi penting di Proton?.. jangan lupa jasa proton memberi peluang melayu menceburi industri pembuatan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau korang nak selamatkan Proton, mengapa tidak korang pakat donate sorang seribu ke, apabila pengurusan Proton tidak mampu lagi membayar gaji kakitangan, kerana keretanya kurang laris di jual.

      Delete
    2. Orang mesia mana mampu buat kreta.....layak jadi pengkomen yg tak bertauliah jer.....kelulusan spm pun xlulus bole jadi ahli perlimen bila tau bermain politik...bab pengurusan sykt hancus...

      Delete
    3. Jual jual jual jgn tak jual....kalu tak jual mana mau dapat wang.....

      Delete
    4. Salahnya pada najib yg urus tadbir ekonomi sgt2 lemah dan caca marba.. Proton bkn tak mampu bayar gaji,mampu..tp komponen import naik harga krn duit Kita jatuh. Knp duit Kita jatuh? Krn najib pinjam berbillion UTK 1mdb DLM USD. Maka setiap 6 bulan nk kena bayar bunga DLM USD.. Maka jatuhlah ringgit..the root cause of the problem is najib... Nukilan ikhlas Dari akauntan bertauliah.

      Delete
    5. Anon 1532 maaf kami tak mampu lah..kami xda ribu ribu lah..apa kata suruh Ah Jib Gor minta kasihan dgn pak arab yg baik hati..ambil balik yg dia org derma..jgn pulangkan balik dulu..kmi ni miskin..GST kena bayar..cukai kena bayar..subsidi dah bkurangan..nk tebang balak nk jual dah gondol dah hutan kami...klu kau baik hati tolonglah kami..

      Delete
    6. A'ah...ye tak ye jugak, mintak je la derma kat pak arab tu, setel problem, tak perlu le nak jual segala,..alhamdulillah, mujur ada pak arab, terima kasih pak arab.. Qo itam, qo kelam,baru la padan...mmmuah, khak tuih..

      Delete
    7. Mr Labu

      Kalau Produa dapat bersaing, mengapa Proton tidak?. masalah menyalah pehak lain tidak harus menjadi alasan.

      Delete
    8. Betul kata bro 16:09, produa ok je, nape proton tak boleh? Secara luaran sekarang boleh la,tapi ingat tak lama, info yg diperolehi dari orang produa mereka pun dalam keadaan yg tertekan untuk bersaing, jualan pun merosot dari dahulu, pekerja yg behenti tidak diganti, production line pun tak semeriah dulu..tambahan proton nak jadi ploton, lagi la truk produa..depa pakai alat ganti ori japan, ploton ori china..cemana nak bersaing..bala bala..

      Delete
    9. .

      Sebelum Najib buat celaka, orang mampu tukar kereta baru. Saya sendiri kerap tukar kereta 5-6 tahun sekali tetapi sekarang sudah hampir 13 tahun saya masih guna kereta yang sama. Ini kerana saya mengambil kira cara Najib berbelanja sehingga menyusahkan rakyat setiap tahun.


      15 32

      Dah bayar. GST tu apa ?

      Delete
    10. Kejora @ 15:32..

      Cantik sungguh ayat kamu, "Kalau korang nak selamatkan Proton, mengapa tidak korang pakat donate sorang seribu ke, apabila pengurusan Proton tidak mampu lagi membayar gaji kakitangan, kerana keretanya kurang laris di jual".
      ------------------------------------------------

      Pada zaman pentadbiran Tun M, Proton adalah kereta rasmi kerajaan. PM ketika itu guna Proton Limousine dan juga untuk tetamu2 kehormat luar negara. Di atas j/raya ketika itu, berpusu-pusu kereta Proton menenggelamkan kereta2 jenama lain, hatta kereta Jepun sekali. Dua Presiden syarikat gergasi Jepun yg pernah saya berkhidmat meluahkan rasa kagum & hormat mereka terhadap Tun M yg mengutamakan hasil keluaran bangsa sendiri, sama dgn sikap orang Jepun. Semua syarikat Jepun adalah dilarang sama sekali membeli kereta continental sebagai kereta perusahaan.

      Nahh....cuba tengok pada zaman Tun Dol & Najib, betapa pemmpin2 UMNO (termasuk presidennya) bermegah & bangga dgn Merz, BMW, Porsche, Ferrari dan tidak mempedulikan langsung terhadap Proton. Di mana jati diri mereka, haaaaa....????

      Delete
    11. owww.rupa rupanya si kejora -anon 15.32...mai pg sini...klu TIN MILO kau tak muat..ada tong drum pakai kau minta derma....pgi lah kau copy paste UMnok punya propaganda dulu wahai kejora..kau kena belajar graduate Meloya wahai kejora..itu sja pesan ku dulu ..wahai Kejora Meloya..☺☺

      Delete
    12. Siapa nak pakai kereta proton, maintenance setahun sudah menyamai harga baru, sebab itu MB Terangganu dulu tukar semua EXCO pakai Merc.

      Delete
    13. Yer ker Kejora...??

      Nahh sekarang jawab, bila tuu MB Terangganu dulu tukar semua EXCO pakai Merc? Adakah zaman pentadbiran Tun M? Kenapa Tun ZZZ & Najib tak ambil peduli langsung terhadap Proton & menitik beratkan R&D supaya terus berdaya saing (stay competitive)..????

      Saya tuntut kamu beri penjelasan di atas, aduhai Kejora......!!!

      Delete
    14. apalah nak diharapkan kpd pengkomen yg suruh rakyat byr seribu sorang tu...
      takat tu saja jln keluar dia
      sama mcm menteri2 najib

      Delete
    15. Othaman Ahmad4 February 2017 at 20:05

      nah baca nih

      ARKIB : 23/07/2008
      Kos senggara mahal Kerajaan Terengganu bayar RM175,229.97 servis sebuah Perdana V6
      Oleh NOR AZIAH JAAFAR
      KUALA TERENGGANU 22 Julai – Kos menyenggara Proton Perdana V6 Executive yang dibayar oleh kerajaan Terengganu pernah mencecah RM175,229.97 dan RM132,357.76 sebuah untuk tempoh empat tahun.

      Menurut kenyataan yang dikeluarkan pejabat Menteri Besar di sini hari ini, ia merupakan kos tertinggi yang terpaksa dibayar oleh kerajaan negeri untuk servis sebuah kereta model itu sejak tahun 2004 hingga sekarang.

      Harga sebuah kereta Perdana V6 Executive dianggarkan dalam lingkungan RM130,000.

      “Kerajaan Terengganu tidak mampu lagi membiayai kos penyenggaraan Proton Perdana V6 Executive.

      “Sekiranya diperlukan, kerajaan negeri sedia mengemukakan bukti terperinci kos penyenggaraan dan kerosakan sejak mula Proton Perdana V6 Executive digunakan sebagai kereta rasmi,” kata kenyataan tersebut.

      Sementara itu, Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Mazlan Ngah memberitahu Utusan Malaysia, semua kereta Proton Perdana V6 Executive milik kerajaan negeri Terengganu dibeli terus daripada syarikat pengedar kereta Edaran Otomobil Nasional (EON).

      “Penyenggaraan kereta-kereta itu terbuka untuk dilakukan di mana-mana bengkel kerana tidak semua daerah di Terengganu mempunyai pusat servis Proton,” katanya.

      Menurut kenyataan pejabat Menteri Besar, pembelian 14 buah Mercedes E200 Kompressor bagi menggantikan kereta Proton Perdana V6 sedia ada selaras dengan Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 1 Tahun 2008 Para 6 (II).

      Pekeliling itu mensyaratkan penggunaan kenderaan rasmi hanya terdiri kenderaan buatan tempatan atau dipasang dalam negara (CKD). Kenyataan itu menyebut, penggunaan Mercedes E200 Kompressor memenuhi syarat berkenaan kerana model CKD itu dipasang di kilang di Pekan, Pahang.



      Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0723&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm#ixzz4Xih48wqm
      © Utusan Melayu (M) Bhd

      Delete
    16. Bagus Kejora...satu lagi kerja kopipes kamu. Kali ini dari Utusan, Sulat Khabar yg dah tak laku lagi nampaknya, yer...!!

      Kamu nie belajar sampai standard berape, soalan mudahpun kamu tak faham..."bila tuu MB Terangganu dulu tukar semua EXCO pakai Merc? Adakah zaman pentadbiran Tun M? Ketika kejadian, siapa CEO & Board Chairman, dan siapa yg lantik mereka..Tun M ker?

      TolonglaH rentikan kopipes yg tak bersangkutan & berjela-jela supaya tidak buang masa & kotorkan ruangan, fahammmmmm...??????

      Delete
    17. kau ada komisen ke kejora???? rugi ke ploton klu charge itu betul..???? mana pgi duit????..klu macam tu terbatal niat rakyat yg dpt BRIM ...tak jd beli keleta owww....πŸ€”πŸ€”πŸ€”πŸ€”..pakai ploton lain lah..buat apa pakai mahal 2..kami rakyat miskin pun xde pakai mahal2 owww..susah sma susah owww.....itu keleta baru Mercedes mulah lagi ke????..siapa dpt tender repair klu losak...bagus kau buka bengkel kejora..business baik punya oww..

      Delete
    18. Soalan tambahan...

      Kenapa 2 beruk (CEO & Board Chairman berkenaan) tidak menitik beratkan R&D supaya Proton terus berdaya saing (stay competitive)..???? Apakah kerana tiada suntikan bantuan kewangan dari Kementerian Kewangan yg ketika itu dijawat oleh PM juga?

      Delete



    19. Yang terbukti ialah penyelenggaran itu mahal.

      Mshathir sebagai pengerusi proton masa itu, tidak mengawasi tindak tanduk anak buah selayaknya.


      Delete
    20. Othaman Ahmad4 February 2017 at 21:43


      Ko bacalah semua ni sendiri



      About 105,000 results (0.62 seconds)
      Search Results
      Malaysia's Proton gets government bailout package - Channel ...
      www.channelnewsasia.com/news/business/malaysia-s-proton-gets/2679048.html
      Apr 8, 2016 - A taskforce comprising officials from the government and the private sector is expected to be set up to monitor the car manufacturer's ...
      Troubled Proton gets $305 million government bailout - Nikkei Asian ...
      asia.nikkei.com/.../Proton-to-raise-capital-issuing-305-mln-convertible-preference-sha...
      Jun 7, 2016 - Troubled Proton gets $305 million government bailout. CK TAN, Nikkei staff writer. Budget taxis use mainly Protons like this one in Kuala ...
      RM1.5b bail-out package for cash-strapped Proton - Malaysiakini
      www.malaysiakini.com/news/337078
      Apr 8, 2016 - The government has approved a RM1.5 billion bail-out package for Proton Berhad to help it pay its outstanding financial commitments to ...
      Government's aid to Proton not a bailout - The Sun Daily
      www.thesundaily.my/news/1838940
      Jun 15, 2016 - PUTRAJAYA: Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak has said that the financial support granted to Proton Holdings Bhd is not a bailout ...
      Malaysia's Proton gets government bailout package, more than a ...
      www.straitstimes.com/.../malaysias-proton-gets-government-bailout-package-more-th...
      Apr 8, 2016 - Malaysia's government has approved a bailout package of RM1.5 billion (S$515 million) to help national car maker Proton pay its debts.
      Proton's main shareholder heavily in debt, SE Asia News & Top ...
      www.straitstimes.com/asia/se-asia/protons-main-shareholder-heavily-in-debt
      Jun 15, 2016 - Malaysia's bailout of beleaguered carmaker Proton has turned the spotlight on its main shareholder, politically well-connected tycoon Syed ...
      Proton bailout marks end of an era | The Edge Markets
      www.theedgemarkets.com/my/article/proton-bailout-marks-end-era
      Jun 27, 2016 - This article first appeared in Corporate, The Edge Malaysia Weekly, on June 13 - 19, 2016. THE government may be bailing Proton Holdings ...
      Faltering Proton gets government bail-out - Economist Intelligence Unit
      www.eiu.com/industry/article/114126395/faltering-proton-gets...bail-out/2016-04-13
      Faltering Proton gets government bail-out. April 12th 2016 | Malaysia | Passenger vehicles | Multiple companies. Event. On April 8th Proton, Malaysia's ...
      Malaysia says no bailout for carmaker Proton | WardsAuto
      wardsauto.com/malaysia-says-no-bailout-carmaker-proton
      PUTRAJAYA, Malaysia, May 22 (Reuters) - The Malaysian government will not bail out ailing state-controlled carmaker Proton Holdings, and is still seeking.
      Should the government bail out Proton…again? — Tajuddin Rosli ...
      www.themalaymailonline.com/.../should-the-government-bail-out-proton...again-taju...
      Jun 3, 2015 - Proton has been plummeting again and the question of whether the government should continue to bail Proton out has reemerged. Should the ...



      Delete
    21. pasal mahal..senang shja..jgn pakai yg mahal lah..ikut kemampuan..yg mampu pakai..yg tak mampu tak payah pakai lah...nk slahkan TM pasal apa..dia paksa bayar charge macam tu ke..????

      Delete
    22. Othaman Ahmad4 February 2017 at 21:43


      Ko bacalah semua ni sendiri



      Page 2 of about 105,000 results (0.45 seconds)
      Search Results
      Arul: No government bailout for 1MDB unlike MAS, Proton | Malaysia ...
      www.themalaymailonline.com/.../arul-no-government-bailout-for-1mdb-unlike-mas-...
      Jan 9, 2016 - KUALA LUMPUR, Jan 9 — State-owned firm 1Malaysia Development Berhad (1MDB) was not bailed out by the government like in the cases of ...
      Malaysia says no bailout for carmaker Proton | Reuters
      www.reuters.com/article/idUSKLR3762720070522
      May 22, 2007 - The Malaysian government will not bail out ailing state-controlled carmaker Proton Holdings, and is still seeking a strategic partner for it, ...
      Stay Tuned: SHOULD THE GOVERNMENT BAIL OUT PROTON?
      arminbaniaz.com/2016/04/should-government-bail-out-proton.html
      Apr 2, 2016 - The dealers network stood by Proton through thick and thin from those period when Proton car owners can voiced out 10 complains in 1 breath ...
      proton bailout | LEADING MALAYSIAN NEOCON
      https://scottthong.wordpress.com/tag/proton-bailout/
      This, from the man who bailed out his pet projects and failing institutions like MAS, Bank Bumiputra, Konsortium Perkapalan Bhd (KPB), and PROTON!!!
      Apr 11, 2016 - Industry Insiders Reveal What Went Wrong Leading To The Recent RM1.5 Bil Govt Bailout And How Proton Can Regain Lost Confidence.
      Perlukah Kerajaan Bailout Proton Sekali Lagi | PRU14 DOT TV
      www.pru14.tv/2016/.../perlukah-kerajaan-bailout-proton-sekali-lag...
      Translate this pageApr 4, 2016 - Proton ditubuhkan hampir sebaya dengan Perwaja Steel yang kini hanya tinggal sejarah sahaja di Malaysia. Sama seperti Perwaja Steel, ...
      Najib says Proton loan not bailout - EMIS
      https://www.emis.com/blog/najib-says-proton-loan-not-bailout
      Najib says Proton loan not bailout 06/15/2016 | By Carlota Palileo, EMIS Editor. Cited stringent conditions, support to Malaysian workers. Prime minister Datuk ...
      Bailout Proves Govt's Concern Over Proton's Future - YouTube
      Video for bail out proton▶ 0:58
      https://www.youtube.com/watch?v=x63PNUD3D6o
      Apr 9, 2016 - Uploaded by NEWS ENGLISH
      The RM 1.5 billion soft loan, extended to Proton Holdings Berhad, should help the national car maker solve its ...



      cukup kut2? nanti pagi esok aku bagi lagi

      Delete
    23. Kau jgn nangis kejora...cuba kau menuntut ilmu dgn salleh biawak..rahman jembalang..najisbadak..dll..kau nk meloya lagi ke????....cuba kau belajar cakap "tak tahu"

      Delete
    24. Kejora...

      Kamu reti tak bahasa Melayu, "Kenapa 2 beruk (CEO & Board Chairman berkenaan) tidak menitik beratkan R&D supaya Proton terus berdaya saing (stay competitive)..???? Apakah kerana tiada suntikan bantuan kewangan dari Kementerian Kewangan yg ketika itu dijawat oleh PM juga?"

      Yg kamu merepek meraban kisah bail out tuu, apa kejadahnya?

      Jawab soalan itu...!!!!

      Delete
    25. Buat en othaman,

      Apa nak dijawabnya dek kejora tu

      Dah Bengap maka meraban je la jawapannya

      Delete
    26. UTK 1609,sori lmbt jawab krn smlm saya ada board meeting dgn dinner kt menate... Bagus soalan anda tu,perodua dia hedge atau lock harga komponen import masa order di buat, sementara proton pula Cara floating.. Dua2 cara Ada. Baik Dan Tak baiknya.. Dlm hal proton, bila ringgit jatuh merundum... Maka faham2 sendiri lah... Nukilan ikhlas dr akauntan bertauliah.

      Delete
  5. Itu lah AH JIB GOR kebanggaan UMnok/BN...mana pemimpin parti Lebai Keldai..dah dibayar jd punahsihat..azankan dkat telinga pekak badak MOI tu....takkan nk tunggu HUDUD diluluskan baru nk tegur...TM bina Najisbadak jahamkan...KejoraMeloya @TinMilo takpe..tak main ploton ni..semua serba luar negeri..πŸ˜‚πŸ˜‚tak kasihan ke kat kami ..kleta solong pun susah nk bayar ansur ansur..

    ReplyDelete
  6. Kalo jual pasal rugi, maknanya pengurusan proton tak reti niaga la...tapi kalo diperhatikan sejak bijan memegang negara banyak benda yg rugi,tapi semua dia kata untung..u name it, u got it..cer beritahu benda apa yg dia buat kita untung? rugi malaysia dapat pemimpin camni, kalo dibiarkan lama lagi bangkrap kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita Ada tun rosmah.. Our PM in waiting. Najib ada sakit keturunan iaitu leukemia. Jika ikut precedent case sblm ni, jika laki mati, Bini naik ganti laki.. Hidup tun rosmah our great mother of modernization and education. Your permata program is an eye opener.. Inspirational and should receive a number of international accolades.. Bravo!!!

      Delete
    2. Tanya lah kat siapa yg pernah beli kereta, bas, lori brand China. Memang murah harga masa memebeli nya, lepas tu bil woksyop siap je lah duit.. belum lagi kira duk berulang woksyop

      Delete
    3. Bro labu labi, i kind of agree with ur statement..Tun rosmah is our only hope to save this country..Thank god we have tun rosmah, tangan yg menggoncang buaian, boleh menggoncang dunia dan najib..it seems only tun rosmah can shake malaysia into better shape..she have a great cv, not only permata, see how she menabung million from small..think what she can do to serve our country..only she can do that..hidup tun rosmah!!

      Delete
    4. Setuju bro pakai tak sampai setahun asik rosak,kualiti hancur beb.

      Delete
  7. PotonZakar!...PotonZakar!...PotonZakar!...
    Haiya!...Geeli lah!...bukan poton zakar lagi....

    Sikalang sudah geeli lah!....

    Haiya....manyak geeli lah....

    Itu Lotut mau juai sekali ka?...Haiya alang alang ma...juai lelong mulah mulah...selupa MV Agusta...2 Eulo saja...Dalam tido pun Dollah kasi juai...

    TM, Tenaga satu kali juai habit lo...sinang ma...palak tak tak pusing lagi...bole pigi Hawaii ka Vegas ka...

    Itu Sungai Buloh...lumah ada catik...manyak sinang....makan minum tak tak bayar punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. you tilak payah peening peening palak maahh..apa lagi mauk kasi jual..itu KLIA you punya kaa..jual sama saya maaahh..harga boleh lunding..kasih you cantik punya harga..itu ploton tilak cukup punya..itu keleta api apa macam..itu pak alab mana mauk kasih tolong sama you...jual sja maah..haiyaaa..haiyaa.haaiyaa..manyak untung owww..

      Delete
    2. Allo belade tak mauu ni macam cakap lo.. wa talinga ada panat oww..

      Delete
    3. PutraKraken
      Creater727qp
      Mohamed Noor

      SIAPA PALING HEBAT & UNGGUL DALAM DUNIA....????

      1. Putin kata Russia sebab negara mereka berPANORAMA.
      2. Trump kata USA sebab hollywood ada CINERAMA.
      3. China naik angin, malu & terus memaki hamun,
      "PUNIAMA".
      4. Alih2, Najib menyibuk menyampuk, "saya ada SOSMA & ROSMA".

      Hehehehe....betul tak....?????

      Delete
    4. Bro..Md Noor..seepa makar itu melcun dkat waaa punya talinga..bikin panat oww..itu New Year maah..gong xi faa cai..mauk kasih ang pau maaah...Ah Jib Gor..Chap Goh Mei maaahh..hehe

      Delete
    5. Bro Oth. Ahmad..betul juga ow..hehe..SOSMA / ROSMA.....MALAYWOOD version ..hehhee

      Delete
    6. Wa ingat haa, ini Negala jadi suwey, pasal sulah kina sumpah sama itu attatuya..mungkin dia sulah sumpah abg bijan tatak boleh lupa sama china, apa2 hai mesti ingat sama china.itu pasal haa smua balang mau kasi china angkat...ala betut ka wa punya cakap..

      Delete
    7. itu bijan punya bini sama itu menteli menteli lu ta mo bili ka....ala pekej ma...lu beli satu balang baik punya...lu dapat satu pelempuan...lu muleh pilih maa...lu mo apa sait....kicik ala ..gumuk ala...tinggi al ...lendah ala...apa lancau pun ala ma...lu mali tengok la...apa balang lu mi bili...mulah mulah....

      Delete
  8. Felda pun kalu lemah pengurusan pun bole rugi....fgv dh rugi.......TH pun bole rugi kalu ditabbirurus oleh org org yg tak berkelayakan.....negara pun bole rugi.....bila semua rugi adakah kita akan menjual kesemuanya?????????

    ReplyDelete
  9. Saya nak kongsi pengalaman saya berkerja dlm syarikat perhotelan milik Cina Swak sedikit masa dulu..
    Asst. Dir of Sales kita masa tu org Melayu, prestasi memang baik.
    Satu ketika Tauke Cina minta teman minum teh d Coffeehouse,Saya mgr di CH.
    Cerita punya cerita terlpas dari mulut dia, dia x akan naikkan pangkat Asst. DOS tadi sebab dia Melayu.
    Kasihan lah eksekutif Melayu dlm Proton kelak.

    ReplyDelete
  10. "Must be able to speak and write Mandarin".

    So pandai2 lah hantar anak sekolah cina atau belajar kelas mandrin memandangkan semua benda telah dichinakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan org saja berputar, masa pun berputar sama, zaman Hang Tuah, Sultan Melaka dg Hang Li Po mungkin akan lembali, mungkin zaman itu ramai anak2 pembesar dihantar belajar ke benua Cina.
      Sementara di Europe pula dikenali pula sebagai zaman gelap atau dark age, dimana perang saudara sering berlaku.

      Delete
    2. Kejora..

      Mana ada zaman Hang Tuah, Sultan Melaka dg Hang Li Po... ramai anak2 pembesar dihantar belajar ke benua Cina, haaaaaa...???? Cuba linkkan source dari mana tu. Dari Mat Maslan atau Salleh Ketiak ker....????

      Delete
    3. Ada la bugis sesat yg bgtau mcmtu kat dia gamaknya

      Delete
  11. Proton + vendor ada 50 ribu pekerja...sila jangan pangkah BN

    ReplyDelete
  12. Jual murah cheap sale...cash flow udah macet....APA lagi boleh di jual ? Hangkang lagi Dan lagi.

    ReplyDelete
  13. Jaguar Ltd. Sesatu jenama kereta British yg tersohor di Dunia, yg menjadi kebangaan org British telah di jual Dan di beli oleh sebuah syarikat Dari India.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita pun sama ma..beli lotus, banyak famous punya jenama..tapi itu syarikat persendirian ma, tatak campur tangan kilajaan british..ini proton ada goverment kita punya share ma..tatak bolih banding itu mcm..talak kina tau..

      Delete
  14. Tak ada ke mana2 jutawan beliunwan China yg nak masuk bidding utk beli je rosmah tu terus?

    Kalau ada yg bukak harga rasanya najip on je tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Tajul
      Lama menghilang??

      Berani nak bidding the master of universe?? Dah pikir abes ke bro.........hehehe.

      Delete
    2. He he sibuk sikit lately ni

      Master of universe? Nak rupa Yoda cocok botox pun ada dah dia tu

      Delete
  15. Komen ringkas, Najib memang celaka besar. Semua hak negara habis nak dilelongnya.

    Berjerih payah Tun M bina dengan mudah si celaka ini mahu serah kepada orang.

    Apa komen kejora dan Unknown di atas lelongan ini?

    Barangkali sama macam komen tak kisah Najib bila ditanya tentang langkah Trumpn mahu halang kemasukan rakyat dari 7 negara Islam 'Malaysia tak terlibat'.

    Bukan rumah diorang atau rumah ahli keluarga diorang yang dilelong maka mereka takkan ambil kisah.

    Padahal yang dilelong itu adalah hak rakyat seluruhnya..

    Semoga Najib dan konco-konconya terima balasan yang setimpal apabila kebenaran benar-benar datang kelak.

    Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila bn pi melingkup nanti pru14
      kita bina kembali negara kita walaupun perit tp percayalah
      akan kembali jati diri dan kebanggaan maruah kita rakyat malaysia
      bangsa german dan jepun pun bangkit dari kekalahan perang
      kita rakyat malaysia pun boleh
      tumbangkan bn dlm pru14

      Delete
  16. .
    .

    Biarkan China beli semuanya. Semua yang China hendak dan yang boleh dijual, jual pada China. Mana yang rugi dan sekali dengan yang akan rugi, jual pada China.

    Percayalah selagi Najib berkuasa dan selagi Najib yang jadi PM, perniagaan China pun akan rugi. Itu China sudah baca oh..

    Faham ke tak faham ?

    You fikir siapa yang betul-betul jadi PM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Etnik Cina di Indonesia hari2 membantah protes terhadap penjajahan ekonomi negara Komunis di Indonesia. (Sila lihat di Youtube).

      Warga Spura juga paling menyampah & benci dgn tenaga kerja import dari negara Komunis China dari website2 Spura & apa yg saya dengar sendiri keluhan dari Singaporeans.

      Cina Malaysia kita juga tidak senang dgn gelagat eksekutif, buruh2 & GRO/pelacur dari negara Komunis China yg berlambak ke negara kita.

      Soalannya....Apa kejadahnya Najib membuat perjanjian menggagadai, menjual & memberi tender 100% monopoli kepada syarikat China Komunis yg dah disenarai-hitamkan (blacklisted) kerana mempunyai rekod prestasi buruk.....??????

      Delete
  17. Cilaka betul si najib ni. Ya Allah kau hancurkanlah si laknat ini dari merosakkan negara Malaysia.

    ReplyDelete
  18. 19xx..Xinjiang,20xx...Nanyang.
    mungkin takdir. Ini sebab dh sah bhw Org Melayu (yg telah telan adunan ramuan lanun padang pasir dan lanun Laut) mmg tiada kapasiti utk jadi pemerintah sejak dulu. Menghampiri garisan tiada toleh belakang...Tahniah. Nie How Maa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie How maa? Puniama? Panorama? Cinerama? Rosma.Sosma>

      Delete
  19. Peroton dapat tanah yg amat murah di tanjong dari kerajaan Perak, hak rakyat Mesia... tanah yg di buat kilang pwroton...

    Now China Kominis yg beli...

    China kominis dulu guna senjata untuk lawan Mesia, dia kalah...

    Dek kebobrokan PM n Losemah, now China Kominis guna RM@duit.... habis dia dapat....

    China Kominis dapat Kem Askar TUDM@BANDAR MALAYSIA, dapat IPP buat Letrik...dll biz, now dia dapat beratus ekar tanah n Kilang Peroton di Tanjong Malim dan juga dia Peroton tanpa perlu senjata..

    Oooo mesiaku mmg sial bawah DSN n Losemah n Kronies....

    ReplyDelete
  20. Padan dengan muka rakyat yang memilih Najib untuk jadi Perdana Menteri.Sama2lah kita tengok diPRU 14 nanti jika Najib masih dipilih bolehlah kita membuat kesimpulan bahawa rakyat Malaysia ini memang bodoh dan bangang!!....dan sememangnya sudah tidak boleh dibuat apa2 lagi melainkan biarkan mereka terjun dengan labu2nya!!.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn padankan muka kami
      masa pru13 kami belum tahu kekotoran najib ni
      la kami dah tau dan x akan pangkah bn lg
      padan muka tu patut dituju kpd yg masih sokong bn

      Delete
    2. Ar sekarang dah tahu kan bijan punya colour...bila sampai pru nanti pandai pandai le reject sendiri mahu ingat sedara...

      Delete
  21. Gara2 kemungkaran Najib & Rosmah,

    PROTON IS NOW ROTTEN..........!!!!!

    ReplyDelete
  22. Lepas ni KLCC pulak.
    Juga KTM boleh jadi sasaran seiring dengan pembinaan rel keretapi pantai timur. Banyak tanah KTM utk dimajukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra Ariff, tak tahu ler sama ada rakyat kebanyakan & bawahan mampu beli tiket k/api letrik ketika itu? Melihat pd keadaan kemampuan pendapatan per kapita negara, k/api rel tuu nanti bakal dihuni jin2 & hantu2 raya bergentayangan nampak gayanya. Satu lagi projek mega gagal macam jambatan Penang ke 2 oleh PM ZZZ, Tun Dol.

      Delete
  23. Kome yang komen panjang2 kat sini kenalah jaga bebaik kereta2 kome jenis Proton yang ada tu. Kalau rosak bagi pebaik dan jangan pulak dijual nanti ye!. Sebab kalau kilang Proton dah dikuasai Cina dan kereta keluaran Cina pulak dah banyak kat jalan raya, nanti susah pulak kome nak tunjuk pada anak cucu mana kereta Proton asli yang jadi kebanggaan orang2 Melayu zaman Tun M dulu2.... Heeeei !

    Susah bebenor kalau semua ni kome pike siang malam nak jaga negara....Tak caya, kome tanyalah Zahid Hamidi tu.....Teman pike anak cucu makin banyak pun dah penin !

    ReplyDelete
  24. Trump yang baru memenangi pemilihan presiden berlandaskan slogan " kembalikan kegemilangan Amerika " serta " Buy American first " pernah di ajukan soalan berkenaan kereta Chevrolet .

    Ketika ini hamper semua kereta Chevrolet di buat dan di pasang di luar Amerika . Untuk pasaran Amerika , kereta 2 ini di bawa masuk dari Mexico .

    Jawapan Trump adalah , jika General Motor , juga syarikat2 Amerika yang telah memindahkan operasi kenegara lain tetapi memasarkan produk mereka di Amerika , akan di kenakan " Repatriation tax " .

    ReplyDelete
  25. anon 14.45...

    taukey taukey cina kata puki melayu sedap...bersih...itu pasal kita bayar mahal pun tak apa...

    anon 14.45 kau pergi ke chow kit...bukit bintang...petaling street...dan hampir seluruh bandar diseluruh negeri di Malaysia....kebanyakkan jalang ..gro...social escort...betina melayu...
    dari sekelas kelas jalang hinggalah sehina hina jalang...majoriti melayu..

    maknanya...sekarang ni ...bukan setakat perempuan melayu saja yang terdedah kepada perjalangan...negara juga sedang diperjalangkan oleh pemimpin pemimpin melayu yang terkenal dengan perjalangan mereka...

    kalau perempuan melayu yang sedia menjadi jalang tak ada duit nak bayar hutang....bila berutang jual puki....pemimpin pemimpin kita yang berhutang pulak tak ada duit nak bayar hutang....jual tanah..jual asset...jual bangunan...jual kewarganegaraan...jual pendidikkan...jual legasi pemimpin terdahulu....
    tak hairan juga satu hari jual negara...apa susah...negara ni bukan mak bapak depa punya...

    pemimpin neara lebeh suka tengok rakyat...terutamanya melayu jadi papa kedana...merempat...merana...depa tak sedar bila semua dah habis terjual tergadai...bila depa dah mampus dah kena kambus....anak cucu depa pun silap silap jadi jalang juga sebabnya tak ada apa lagi dah yang boleh dijadikan sumber kehidupan....kerana bertuankan orang lain....datuk dah mampus....dulu boleh lah datuk ada kuasa..

    mungkin hari ini bangsa melayu tetap rasa bangga dan bersemangat kerana kata kata hang tuah...takkan melayu hilang didunia....boleh ke diterima pakai lagi kata kata tu....pada aku kita kena tengok balik...sebab hang tuah kata takkan melayu hilang didunia...sedangkan dia sendiri pun hilang entah kemana....tak ada khabar berita....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Marhean di hina krn dia org susah jual puki, bangsawan yg jual negara lg teruk dari jual puki.. Umpama mereka jual puki mak dia, Bini dia Dan adik beradik.. Nauzubillah hi min zalik.

      Delete
  26. yes...bro labu labi...saya sokong...yang menyediakan tempat2 jual puki ni pun negarawan sekaranglah....jual tanah bagi cina buat bisnes...

    yang jaga kawasan dan yang bagi lesen pun negarawan ni jugalah...kalau dah negara nereka sanggup gadai dan jual apa sangatlah mak..isteri ..anak..dan saudara mara mereka....ye tak ?

    ReplyDelete
  27. Tolong la jual kat Peugeot daripada Geely. Nanti lepas ni x de la memanjang nak cari kerja ade policy "Must Know Mandarin". Sorry, saya sokong equal rights. Tapi sakit hati jugak bile fresh grad mcm saya nak cari kerja pun susah. Asyik2 company nak ambik org cine je.

    ReplyDelete
  28. era najib.. malaysia boleh. njjb boleh..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...