Sunday, 26 February 2017

MUSTAHIL ZAHID BOLEH KALAH DI BAGAN DATUK, KECUALI....


Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi nampaknya benar-benar bimbang dengan kedudukannya di Bagan Datuk dalam pilihanraya umum akan datang ini.


Dengan hanya menang sejumlah majoriti 2018 undi pada PRU 13 lalu dan baru-baru ini pula Zahid mendedahkan wujud gerakan mahu mengalahkannya sebagai Ahli Parlimen dalam PRU 14, beliau  kini seperti sudah terasa bahang kekalahan makin dekat menghampirinya.


Kata Zahid, apa yang dikhuatirinya ialah pengaruh pengundi-pengundi yang mendaftar di Parlimen Bagan Datuk tetapi tinggal di luar dan kemudian mempengaruhi ibu bapa mereka untuk tidak mengundi BN.


"Saya yakin, nelayan-nelayan di Parlimen Bagan Datuk yang hadir hari ini (semalam) akan mengundi BN tetapi saya kurang yakin dengan anak-anak kita, saudara-saudara kita, yang duduk di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Singapura dan bandar lain.


"Mereka mendaftar sebagai pengundi Parlimen ini, bila balik ke kampung untuk mengundi, pengaruh ibu bapa mereka sehingga ibu bapa mereka mula goyang-goyang," katanya  lagi.

Setakat ini sudah dua kali Zahid meluahkan kebimbangan mengenai kedudukannya di Bagan Datuk. Kali pertama, beliau mengatakan wujud gerakan yang ingin mengalahkannya sebagai Ahli Parlimen dan kini, Zahid secara terbuka menzahirkan kerisauannya mengenai pengundi luar pula.


Zahid kemudian seperti merayu dengan berkata, "Jangan kata Zahid tipu kerana Zahid akan bantu rakyat Bagan Datuk. Jangan mahu Zahid yang baru, ini Zahid sudah ada di sini.


"Kalau mahu Zahid tolong Bagan Datuk, semua mesti sokong Zahid."


Ikut hukum akal, dengan kedudukan sebagai Timbalan Perdana Menteri, terlalu sukar, bahkan hampir mustahil,  untuk beliau dikalahkan di kawasan Parlimen yang sudah diwakilinya sejak sekian lama.


Melalui jawatan nombor dua dalam kerajaan, peruntukan pembangunan tanpa had dan limpahan jentera pilihanraya tentu saja memberi kelebihan terbaik untuk beliau mengekalkan kemenangan.


Malahan, belum pernah lagi ada mana-mana Timbalan Perdana Menteri yang kalah sebagai Ahli Parlimen sebelum-sebelum ini.


Mengapa Zahid terlihat begitu bimbang akan kedudukannya di Bagan Datuk?


Adakah kekalahan sudah dapat dirasai dan makin menghampirinya?


Benarkah kemungkinan kalah itu kerana pengundi luar atau ada faktor lain?


Mengapa pengundi luar Bagan Datuk yang tinggal di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Singapura dan bandar-bandar lain begitu dibimbangi oleh Zahid dan lebih mungkin tidak menyokong serta mempengaruhi ibu-bapa mereka agar tidak mengundinya?


Adakah Zahid bukan pemimpin yang baik bagi mereka?


Kalau pun pengundi-pengundi luar itu mempengaruhi ibu-bapa mereka, apakah ibu-bapa tersebut begitu mudah untuk terpengaruh dan menolak Zahid?


Apakah  isu yang benar-benar membuatkan mereka boleh tidak memberi sokongan kepada Zahid?


Adakah mereka menolak Zahid kerana isu-isu nasional atau sebab-ssbab yang lain?


Ataukah Zahid kini sedar ada pihak-pihak tertentu sedang mempengaruhi, meracuni dan mengawal pengundi-pengundi luar Bagan Datuk itu untuk melihat beliau benar-benar kalah dalam PRU 14 nanti? 


Sebagaimana disebut di awal tadi, sebagai Timbalan Perdana Menteri, terlalu sukar, bahkan hampir mustahil, Zahid dapat dikalahkan di kawasannya sendiri.


Beliau hanya mungkin dapat dikalahkan kiranya ada pihak lain dalam UMNO sendiri yang benar-benar mahu melihatnya kalah dan tidak lagi menjadi Ahli Parlimen selepas PRU 14 nanti.


Adakah perkara itu mustahil? (SH 26/02/2017).

35 comments:

  1. Kenapa nak takut kalau dah buat baik dan tabur jasa kat Bagan Datuk. Kalau sendiri dah takut ini memang parah. Bukan setakat di kampung beliau tapi munkin utk seluruh Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. ZAHID KOMEDI

      KAMI NAK TANYA

      BRP RAMAI PENDATANG DARI CHINA YG HIDUP ILLEGAL DI MALAYSIA

      KITA SIBUK PATI INDON BANGLA MYANMAR TAPI

      ADA LEBIH 100 000 0 PATI CHINA KITA TANGKAP ?

      KNP? SUDAHLAH DUTA KHAS BAWAK MASYUK 900BILLION DUIT KOMUNIS REMBAT HARTANAH DAN BANDAR MALAYSIA... INI PULAK 100 0000 PATI DARI CHIBA POLIS TAK BUAT OPERASI? KONUNIS OOO

      BANGLA INDON KIRA ISLAM.. INI KOMUNIS OOO.

      KAMI BUKAN CERITA ANAK AYAM DI KEDAI URUT TAPI ..


      PATI CHINA !!!!

      JAWAB TOLOL

      Delete
    2. Lanun sudah lama menyusahkan hidup rakyat. Sudah tiba masa rakyat bangkit menentang lanun lanun ini di negara kita.
      Bersatu kita menentang lanun lanun ini.

      Delete
    3. Kahkahkah..sampai mcm tu sekali merayu? Rasa nk ludah je muka si Jahil Komedi ni. Langsung takde tokoh nak jadi pemimpin. Muka asyik dok tersengih mintak penampar.

      Kepada YB Jahil Komedi...nak mintak rakyat undi ko...buat kerja ko! Bukan jilat bontot bijaN. Rakyat akan nilai prestasi kerja ko bagus atau tak bagus...cakap omputih tak boleh pun takpe.

      Alaaa..kalau aku jadi dia..takyah merayu. Kalau betul rakyat bagan datoh ni cerdik...takde la undi umno...ye dok?

      Delete
  2. Skrip sama diguna pres MIC.
    Nmpk chklist skrip BN yg sama gunapakai saja ni.

    Be careful of your children, if they come back from holidays from their universities and want to convert you to Opposition supporters.

    “Don’t listen to them, stand your ground. You know better,” the senator said.

    - See more at: http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/mic-under-najib-indians-dont-have-to-beg-anymore#sthash.M8uynf8L.dpuf

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya.. adakah ibubapa itu lebih percayakan senator tu dari anak2 mereka sendiri?
      Yes...they know better.
      Sendili mau ingat maa..

      Delete
    2. Hello Asshole Senator. Hope n pray your children will want to convert u and if they do that pls stand your ground and eatvyour shit. Thank you.

      Delete
  3. Kalau risau, ada ubatnya... buat la RCI 1mdb, bawak FDI masuk banyak2 supaya graduan dapat kerja, kurangkan penjawat awam 1.6 juta, hapus gst, akui yg ekonomi kita tenat sebab tu nilai rm rendah; dan settle masalah fgvh, felda, MARA dan entah apa2 lagi agensi yg bermasalah. Dan terus teranglah dgn rakyat perihal "pelaburan" china yg berbillion billion tu. Kita rakyat biasa bukannya kisah perihal nasib wakil rakyat....kita kisah perihal masa depan kita.

    ReplyDelete
  4. hahahah..kan den dah katokan dulu pakar strategy pas dr.zuhdi dah kawtim dgn umno/noh omar,nak dapatkan sikit persempadanan semulo.

    pas nak minta sikit pengundi hantu untuk selangor.bayangkan kek selangor alamat pengundi ditingkat 6/7,tapi flat tu hanya 5 tingkat.nasib baik MP yg bertanding sempat buat culaan sebelom PR13.

    QUATA Pengundi hantu untuk Zahid diberi pado MP2/ADUN2 PAS selangor,inilah satu sobab Zahid raso gelisah tak tontu arah.

    Den harap,semua calon-calon PH/BERSATU,supayo dapekkan list pengundi2 PR13 di tompet masing2,kena buek copek,dan buek culaan dgn kadar segera,kadang2 alamat pengundi di atas pokok,dlm sungai,kada2 satu rumah ada lebih 100 pengundi....KENA BUEK DGN KADAR SEGORA.......

    ReplyDelete
  5. Rakyat bukan bodoh utk menilai intan @kaca. Klu dulu zaman Xde internet boleh laaa ckp berdegar2 temberang pak awang kt utusan msia & tv3 suku. Skrg nie Xlaku dahh wak jahit oiii!!! Dulu nyai minat gak kt wak sbb sama2 jowo tmbh pulak wak jahit punyer pidato jaw dropping sehhh! Yea memang benar rakyat dah Xsabar nk talkinkan wak di bagan datoh n seluruh bn di pru 14 nti. Darah kami dah mendidih wak jahit oiiii....

    ReplyDelete
  6. Zahid telah memulakan gerak kerja lebih awal untuk secure kedudukan dia di bagan datoh..dengan menggula gulakan adun2 dlm parlimen bagan datoh serta menabur pembangunan pada rakyat disana..tapi masalahnya ialah org luar tak peduli semua tu...mereka lebih concern tentang masalah negara spt 1mdb, fgv, mara, src dsb...lagi pun, satu hal lagi ialah ada ura2 gerakan dibuat supaya tempat no. 2 dia dikosongkan untuk org lain...tiada cara lain untuk dilakukan melainkan dlm pru sahaja...tu la kata org2 tua kalo dah berkawan dengan penyamun dan penyangak, takde jaminan kita tak disailangnya..kihkihkih..

    ReplyDelete
  7. pr14 adalah SURVIVAL Politik Najib/Hadi,kalau mereka kalah kalu,salah saorang akan dihukum gantung kes altantuya,saorang lagi kena beristirehat di sg bulu kes 90 juta.

    APA OPTION YG DIAORANG ADA.

    BY HOOK OR BY CROOK,DIAORANG MESTI KENA MENANG.
    Bayangkan kedua-dua orang ni,TUHANpun diaorng TIPU,inikan sistem dibuat oleh manusia..kacang jerr.

    ReplyDelete
  8. Zahid samseng ni mesti dikalahkan.
    Sombong....
    Kami tak suka.

    ReplyDelete
  9. ikhlas saya nyatakan bahawa dlm pru 14 nanti 'all bets r off'.

    d Pekan saja, kerisauan penjilat najib/rosmah pun sudah d rasai serta mereka juga sudah mula goyah.

    itu belum lagi gerakan gempur besar besaran yg akan d usahakan secara bersepadu olih PPBM,Harapan n PKR.

    wang 'curi' yg akan d taburkan tidak akan memberi impak yg besar. semua d kampong2 (terutama d Pekan) tlh sedia maklum bahawa wang 'curi' itu adalah kepunyaan mereka juga.

    keyakinan ini adalah berdasarkan pemerhatian sejak beberapa bulan kebelakangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat PRU nanti kalo bapak lanun bagi duit ke....microwave, kain, beras, barang runcit.......kita ambik, kita terima jer sebab itu semua hasil duit dari GST dan duit cukai2 yg kita bayar........tapi bila pangkah undi kita pangkah Pakatan. Tak kira parti apa......asal Pakatan jer kita pangkah.

      Selamat maju jaya Pak Rahman, PPBM dan Pakatan.


      Delete
    2. Dulu mereka berkata mereka mahu “Selamatkan Malaysia” dengan menumbangkan Mahathir.

      Sekarang mereka berkata mereka mahu “Selamatkan Malaysia” dengan meletakkan Mahathir kembali.

      Gila babi nih.....

      Delete
    3. Saya menyokong penuh komen The Phantom.

      Saya copy paste komen saya yang terdahulu:

      Pengundi Islam perlu disedarkan tentang rasuah pilihanraya. Biar mereka jelas bahawa pemberian bantuan dsb. menjelang hari mengundi itu adalah rasuah pilihanraya walaupun cuba diperlihatkan sebagai "kami prihatin".

      Kalau benar "kami prihatin", mengapa tak beri selepas hari mengundi???

      Mungkin pembangkang akan dituduh menggunakan agama untuk kepentingan politik tapi sedarkah kita dan mereka bahawa hukum memberi dan menerima rasuah itu telah ada sejak Al Quran diturunkan.

      Kalau ini dapat dilakukan dengan berkesan, masalah tukar 'kain pelikat, susu, gula dan wang ringgit' dengan undi akan dapat dikurangkan.

      Dari Orang kampung tanam kangkung

      Delete
    4. Anon 06:47

      Fahamilah sejarah Islam.....

      Dipendekkan cerita... Sebelum memeluk Islam, Umar adalah salah seorang penentang Rasulullah SAW yang paling gigih dan juga seorang penganiaya muslim yang paling keji.

      Pernah Umar keluar meninggalkan rumahnya dengan membawa pedang terhunus untuk melaksanakan rencana jahatnya membunuh Muhammad SAW.

      Namun, setelah memeluk Islam Umar mengokohkan Islam dan akhirnya dilantik menjadi Khalifah kedua selepas Abu Bakar RA

      Persoalannya: Adakah Muhammad SAW berdendam dengan Umar??

      Ambillah iktibar dari sejarah Islam ini untuk dijadikan pedoman bagi menghadapi keadaan masa kini.

      Delete
    5. Saya suka cadangkan bila ceramah dll, jangan hiraukan mereka yang dah nyata Projib.

      Lebihkan masa kpd yang belom membuat pendirian di atas keadaan negara di zaman Najib.

      Delete
  10. Ini adalah pengakuan bahawa propaganda umno gagal. Habis cerita.

    ReplyDelete
  11. Listen to your children. Never ever listen to politician.

    ReplyDelete






  12. RCI ON BANK NEGARA’S US$10 BILLION FOREX LOSS: EVERY MAN FOR HIMSELF


    Prime Minister Najib Tun Razak (or probably his Boffin Boys) are brilliant strategists. As far back as 2013 they already smelled a rat when various moves were made to sabotage 1MDB. And one of the key players in this effort was Bank Negara Malaysia, which at that time was under Dr Zeti Akhtar Aziz.

    Anyway, we have written about that so many times that it is no longer ‘news’. And Sarawak Report has its own version of events. Of course, whether you believe Malaysia Today’s version of events or Sarawak Report’s version of events depends on which side of the political divide you stand. Debating the veracity or otherwise of the two conflicting versions would be like a Christian and a Muslim debating whether the Bible or the Qur’an is the true word of God.

    In short, believe what you want to believe because most times beliefs are not supported by facts or scientific evidence but on bias, faith and blind loyalty. Logic and common sense can never change a person’s belief once that person has made up his or her mind to believe something. And one thing for sure, just because you believe does not make you right because even close-minded people have beliefs.

    Anyway, I started by saying Najib or probably his Boffin Boys are brilliant strategists. And this is because they have managed to force Najib’s critics and detractors into a corner. And they did this by using their enemies’ own weapon against them. That is brilliant and that is what we would call Taichi.

    It all started last month when the one-time Assistant Governor of Bank Negara, Abdul Murad Khalid, revealed that Bank Negara actually lost US$10 billion from 1989 to 1992 playing the Forex market, a figure much higher than what the government initially declared. This opened a Pandora’s Box — and a Pandora’s Box, once opened, can never be closed again.

    You could hear a pin drop due to the deafening silence following this latest revelation a month ago. Everyone maintained their silence to first size up what was going to happen. This was going to be explosive and they all knew it. As much as the opposition tried to brush it aside by saying that this was an old story and no longer relevant, they knew that this was not so.



    FOREX

    Kit Siang now wishes they had not organised this seminar in 2012

    The thing is, as recent as just before the 2013 general election DAP had organised a seminar in Penang regarding Bank Negara’s Forex losses. And at this seminar it was revealed that the amount was huge and that there was a coverup. And also at this pre-2013 general election seminar they demanded that a RCI be set up to get to the truth.

    So, if it is an ‘old story’ from 1992, why did DAP organise a seminar regarding the matter 20 years later, which was only five years ago, around the same time when the move to sabotage 1MDB started?

    In other words, five years ago DAP considered this matter still very relevant and a matter that requires further investigation because over the last 25 years or so the truth has been concealed and we have been lied to all this while.


    Murad started the ball rolling last month and now it has become an avalanche

    So, last month Murad did what DAP wanted: which was to reveal the truth. And now it has got everyone running around in circles not knowing what to do. Since 1993, Kit Siang has been the Chief Crusader of the Bank Negara Forex scandal. He was not going to allow this matter to die and he wanted to keep it alive until the truth is told.

    Last month, Kit Siang’s wish was granted and now he finds that the truth hurts and he cannot handle the truth. He also knows that this is a time-bomb strapped to his chest and if he is not careful it is going to explode and blow him up to smithereens.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (cont)

      Kit Siang is now caught in a Mexican standoff. He thought he had his gun at Najib’s head but now he finds that Najib’s gun is also at his head. So what does Kit Siang do now?

      Kit Siang cannot turn around and say it is an old story and no longer relevant when he himself refused to let it die and insisted that the issue be kept alive for more than 20 years. If he does a U-turn after being the Chief Crusader of the Bank Negara Forex scandal for more than two decades his already shrinking credibility will be totally destroyed. But if he goes along with it and supports the RCI on the Bank Negara Forex scandal, while he may save his credibility, he will have to sell out Tun Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim.



      Is Kit Siang prepared to save himself by selling out Mahathir?

      In short, there is only one parachute. And if Kit Siang uses that parachute to bail out then he has to allow Mahathir and Anwar to die.

      The former Bank Negara Governor, Dr Zeti Akhtar Aziz, sees the time-bomb ticking and has offered to help in the investigation. (READ MORE HERE). Anwar, too, supports the RCI to probe Bank Negara’s Forex losses (READ MORE HERE). That means Zeti and Anwar are taking the ‘safe position’ and, in a way, are distancing themselves from Mahathir.



      In fact, Anwar is playing it very safe when he said an ex-senior Bank Negara official, who later became a minister, was complicit in the affair. Anwar added he had asked for the resignation of the ex-Bank Negara official in question but he wasn’t allowed to do so.

      Anwar has just hanged Mahathir out to dry. In that statement Anwar has shifted the blame entirely to Mahathir. Anwar also said Jaffar Hussein, who was the Bank Negara governor from 1985 to 1994, had taken the rap for the Forex losses. So that means Jaffar is not guilty after all. But in 1994 Anwar said the opposite. So why did Anwar lie in 1994? Was it under instructions from Mahathir? This is starting to get very interesting.

      Meanwhile Kit Siang has gone into damage control mode. He wants to appear still concerned about the US$10 billion Forex scandal but does not want it to appear as if he is selling out Mahathir and Anwar. So Kit Siang has challenged Annuar Musa to a debate. And when Annuar ignored him, three days ago Kit Siang gave Annuar 48 hours to come out with a joint-press conference. And that deadline has already ended.



      Annuar is not a man to mess around with and Kit Siang is soon going to find out

      Basically Kit Siang still wants to be in the game and does not want to lose control of the ball. But to do that he has to sell out Mahathir and Anwar. However, while Kit Siang still wants to be in the game and try to get back control of the ball, he does not want it to appear like he is bailing out while allowing Mahathir and Anwar to die.

      This is called self-preservation and is a very motivating factor in the human instinct of survival. But Najib and his Boffin Boys are too smart to allow that to happen. They are not going to allow Kit Siang to ride the dragon as it eats up Mahathir and Anwar. Yes, that’s right, Kit Siang is also going to join Mahathir and Anwar in their epic fall.

      Najib is going to force Kit Siang to either stand by Mahathir and Anwar or allow them to fall. If Kit Siang stands by Mahathir and Anwar he is going to get dragged down with them. And if Kit Siang abandons Mahathir and Anwar then Pakatan Harapan is going to get wiped out due to this treachery.




      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  13. You can use Forex Loss issue to ward off the heat from mahathir.
    You can hypothesize anwar's and zeti's moves as "trying to didtance" themselves from mahathir.
    You may try your luck to spread your bet that kit siang may want to run awsy from mahathir.

    But you cannot convince voters not to vote for them! You cannot stop the people's desire to rid off najib. You cannot deprive people's democratic right to hope for a new non kleptocratic government after pru14.

    Yhe question now is why is zahidi lamenting on possibilities of voters living in urban areas influencing their relatives in rural area NOT TO VOTE FOR BN CANDIDATES including himself in! Why worry if ypu are transparent? Why lamenting if you are trustworthy? Why worry if you eslk your talk. Why worry if not a hypocrite?.

    The answer is simple. Zahid...you have lied about najib. You have personally lied about meeting the donor/donors. You have lied to your constituents. You have lied to yourself snd family members. Your conscience says you are guilty by association. You have lied to Allah and still remain a hypocrite.

    The question is, is your hypocrisy haunting you day and night, feel restless and bersalah dengan sesama manusia dan Allah swt?

    Zahid is not only minister or MKT umno yang sedang berada dalam kegelisahan. Ramai...nama diketahui namun the rakyat will see this over the period of time til election day. One by one will come out showing their true stand and stance.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
  14. Reading between the lines viz KDN and Foreign Ministries' handling and bungling of murder of north korea's president half brother.....i smell of a deep conspiracy to subtly remove zahid and anifah!

    I may be wrong and need to be proven wrong:)

    ReplyDelete
  15. Tindak tanduk zahid ni sejak th 1998 sungguh berbahaya ,makan kawan,lebih menakutkan apabila dia kata dah jumpa aruah pak arab si penderma 2.6 billion,dia juga gagal sebg menteri dlm negeri-mcm2 bangsa dah ada di msia ni,termasuk dr amerika selatan,keselamata negara bolos,fikirkan nasib cucu cicit kita pd masa hadapan,negara tercinta inilah satu2nya tpt kita berteduh.....marilah kita sama2 selamatkan negara kita ini,masih blm terlambat,singkirkanlah pengkhianat bangsa yg bertopengkan agama,bangsa dan tanah air...

    ReplyDelete
  16. Couldn't you get it thru you block and empty brain that it is not RCI but just STF. Apa 'brilliant strategists' my foot. Mula mula heboh nak tubuh RCI, ada mentri cabar LKS, bila dicounter cabar pusing pulak cakap. Last last tubuh STF. Do you know what I think the outcome from all this. All thunder but no rain.

    'As far back as 2013 they already smelled a rat when various moves were made to sabotage 1MDB'. What sabotage are you talking about, nak curi lebih banyak lagi dari rakyat. Pls talk facts, not fictions.

    Brilliant strategists, I just couldn't stop laughing. The only strategy yg saya nampak nak mengalih issue 3P (perompak,pencuri, Penipu) saja.

    Get thru your thick skull that rakyat tidak peduli apa yg berlaku some 20 yrs ago but they are more consent with the present issues, to many to mention. Good luck to you, idiot. The only way that BN Plus Pas can win the next election is thru cheating and pertolongan dari Allah swt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ingat rakyat bodoh macam ko ke? tak peduli apa
      yg berlaku 20 tahun dulu.

      Patut le korang duk kalah memanjang. kerana ko under estimate the power of rakyat.


      Delete
    2. Saya nak tambah sikit komen Anon 09:06

      Quote: The only way that BN Plus Pas can win the next election is thru cheating and pertolongan dari Allah swt.

      Persolannya: Mungkinkah mereka mendapat pertolongan Allah SWT?

      Jawapannya: Memang boleh berlaku dengan Istidraj.

      Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

      “Bila kamu melihat Allah memberi pada hamba dari (perkara) dunia yang diinginkannya, padahal dia terus berada dalam kemaksiatan kepada-Nya, maka (ketahuilah) bahwa hal itu adalah istidraj (perangkap berupa nikmat yang disegerakan) dari Allah.” (HR. Ahmad 4:145)

      Firman Allah SWT dalam ayat 44 Surah Al An’am yang bermaksud:

      “Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.”

      Beringat-ingatlah kita dengan perangkap Istidraj ini agar kita terlepas dari siksaan Allah SWT.

      JANJI ALLAH DAN RASULNYA ITU PASTI BERLAKU


      Sumber : https://rumaysho.com/10828-istidraj-jebakan-berupa-limpahan-rezeki-karena-bermaksiat.html

      Delete
    3. Semua pendapat yg betul.

      Sedikit tmbhn sahaja:-

      Kekadang Allah berikan kemenangan bukan sbg tanda kejayaan tapi bermatlamatkan sesuatu yg lebih besar dari itu.

      Sesuatu yg nmpk buruk barangkali adalah baik dan begitulah sebaliknya.

      Contoh paling mudah, sekiranya Allah tidak berikan kemenangan kpd PAS di Terengganu maka sudah tentu kita takkan tahu tok guru besarnya mempunyai pndpdt hudud tak perlu dilaksanakan sbb ia hanyalah 0.001% drpd hukum Islam.

      Kalau Allah tak berikan kemenangan kpd PAS di Kedah sudah tentu kita takkan mendengar MBnya drpd PAS yg juga beegelar ustaz berkata 'pelaksanaan hudud mestilah mengambil kira suasana semasa'.

      Dengan 2 kemenangan PAS ini maka terdedahlah apa yang mereka laungkan selama ini dan menjadi modal mereka di Kelantan adalah kepalsuan semata-mata.

      Delete
    4. Semua pendapat yg betul.

      Sedikit tmbhn sahaja:-

      Kekadang Allah berikan kemenangan bukan sbg tanda kejayaan tapi bermatlamatkan sesuatu yg lebih besar dari itu.

      Sesuatu yg nmpk buruk barangkali adalah baik dan begitulah sebaliknya.

      Contoh paling mudah, sekiranya Allah tidak berikan kemenangan kpd PAS di Terengganu maka sudah tentu kita takkan tahu tok guru besarnya mempunyai pndpdt hudud tak perlu dilaksanakan sbb ia hanyalah 0.001% drpd hukum Islam.

      Kalau Allah tak berikan kemenangan kpd PAS di Kedah sudah tentu kita takkan mendengar MBnya drpd PAS yg juga beegelar ustaz berkata 'pelaksanaan hudud mestilah mengambil kira suasana semasa'.

      Dengan 2 kemenangan PAS ini maka terdedahlah apa yang mereka laungkan selama ini dan menjadi modal mereka di Kelantan adalah kepalsuan semata-mata.

      Delete
  17. salam ya salam wahai sahabatku John Doe - aku membaca siri "peneranganmu" yg begitu panjang, terima kasih aku ucapkan. dan aku minta maaf kerana hujahmu benar namun kamu mensabitkannya pada tempat yg salah (demi membela aib dan tipu daya para politikus Pakatan Harapan plus PPBM).

    1) sifat sumpah yg dijadikan permainan.
    bahkan sahabatku John Doe, kamu bersumpah laknat keatas dirimu sendiri bersandar pada "keyakinan" (taasub) khabar Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB - khabar masih tidak dibuktikan melalui hukum perbicaraan di mana-mana mahkamah didalam atau diluar negara sehingga waktu ini - Nauzubillahimzalik.

    Kesimpulannya, setiap pertuduhan/dakwaan perlu kepada pembuktian dan wajib dibawa kemuka pengadilan - lafaz sumpah hanya sebagai penguat kepada pembuktian, dan sifat sumpah laknat(mubahalah) hanya melibatkan sipenuduh dan yg tertuduh, hanya si taasub seperti awak akan bersumpah bersandar pada "keyakinan".

    2) kewajipan memberi bai'ah untuk melantik kuasa pemutus, ia adalah wajib didalam urusan yg melibatkan kemasyahalatan ummah.

    sejarah perebutan kuasa khalifah dalam kalangan Bani Arab, pokok dan tunjangnya kuasa kekhalifahan itu tetap kembali kepada roh Islam hanya jasadnya berubah mengikut Bangsa (Bani).

    kamu menyangka setiap dari sekutunya itu tidak memberi bai'ah kepada Bani Assabiyah ?? (bahkan Bani Assabiyah memaklumkan kepada Imam Malik akan hasratnya untuk mengembalikan kuasa Khalifah kepada bangsanya,lalu imam Malik berlepas diri dari menyokong atau melarangnya), kerana hujah dan asbabnya adalah kukuh dan benar, walaupun melakukan pemberontakan itu salah dan haram, tetapi Bani Assabiyah mengumpul sekutu dari seluruh Jazirah Arab bukan dengan sifat tiada bai'ah untuknya dari sekutu yg memilih untuk bersamanya.

    Sahabatku John Doe, kamu gagal memahami keadaan mereka adalah bersandar pada sistem khalifah (kuasa pemerintahan yg rohnya adalah ISLAM, dan puak non muslim tidak menuntut kuasa Khalifah, atau kuasa sama rata).

    sesungguhnya keadaan dan sifat Pakatan Harapan plus PPBM tidak sama bahkan berlawanan dari syariat kerana didalam sistem demokrasi mereka, rohnya tidak terikat pada AGAMA atau BANGSA (dan non muslim didalamnya menuntut hak sama rata total hatta didalam urusan yg melibatkan AGAMA dan BANGSA). kiblat Pakatan Harapan plus PPBM diukur dengan kuasa yg bakal diperolehi melalui PRU.

    Sahabatku John Doe - sila berhenti dari menyamakan keadaan dan sifat tuan2 politikmu pada keadaan dan sifat Bani Arab di zaman pemerintahan berkhalifah.

    Cukuplah dulu yer
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
  18. Unknown,

    1. Berkenaan sumpah laknat, jwpn ringkasku, no case to answer. Tidak seperti kamu aku tidak berminat kpd siaran ulangan terutama apabila jelas kamu tiada hujahan balas. Berputar-putar dan melompat isi dan isu setiap kali hujahan dipatahkan.

    Unknown:-

    2) kewajipan memberi bai'ah untuk melantik kuasa pemutus, ia adalah wajib didalam urusan yg melibatkan kemasyahalatan ummah. 

    sejarah perebutan kuasa khalifah dalam kalangan Bani Arab, pokok dan tunjangnya kuasa kekhalifahan itu tetap kembali kepada roh Islam hanya jasadnya berubah mengikut Bangsa (Bani). 

    kamu menyangka setiap dari sekutunya itu tidak memberi bai'ah kepada Bani Assabiyah ?? (bahkan Bani Assabiyah memaklumkan kepada Imam Malik akan hasratnya untuk mengembalikan kuasa Khalifah kepada bangsanya,lalu imam Malik berlepas diri dari menyokong atau melarangnya), kerana hujah dan asbabnya adalah kukuh dan benar, walaupun melakukan pemberontakan itu salah dan haram, tetapi Bani Assabiyah mengumpul sekutu dari seluruh Jazirah Arab bukan dengan sifat tiada bai'ah untuknya dari sekutu yg memilih untuk bersamanya.

    Sahabatku John Doe, kamu gagal memahami keadaan mereka adalah bersandar pada sistem khalifah (kuasa pemerintahan yg rohnya adalah ISLAM, dan puak non muslim tidak menuntut kuasa Khalifah, atau kuasa sama rata). 

    Jwpn:-

    Hujahan balas yg tiada isi dan berputar-putar pada perkara yang tidak menjadi illah di dlm mengeluarkan hukum. Melompat-lompat dari satu perkara kpd perkara lain demi mempertahankan kejahilan dan kesombongan yg telah sgt jelas.

    Inilah si jahil yang berfatwa. Biarkan si jahil dengan kejahilan dan kesombongannya terus menerus merasa aman dari kemurkaan Allah memberikan fatwa tanpa ilmu. Ia hanya diberikan tempoh.

    Unknown :-

    Sahabatku John Doe - sila berhenti dari menyamakan keadaan dan sifat tuan2 politikmu pada keadaan dan sifat Bani Arab di zaman pemerintahan berkhalifah.

    Jwpn:-

    Inilah cara orang jahil lagi sombong tidak mahu berhujah. Mereka tiada hujahan balas, takut bersumpah laknat bahawa hujahan mereka betul mengikut disiplin ilmu, tapi tanpa rasa malu mereka meminta pihak lawan berhenti menggunakan hujah yang sah berdasarkan disiplin ilmu yg sah.

    Unknown, with that I rest my case.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...