Tuesday, 14 February 2017

KENAPA PAS PERLU TUNGGU MUKTAMAR UNTUK PUTUS HUBUNGAN DENGAN PKR?


1. PAS telah membuat kepututusan dasarnya untuk tidak menjalinkan apa-apa kerjasama politik dengan parti AMANAH dan DAP serta parti yang mempunyai hubungan kerjasama dengan AMANAH dan DAP.

Ini bermakna PAS secara tegas dan jelas menolak hasrat parti PPBM untuk menjalinkan kerjasama dengan PAS dan akan memutuskan hubungan kerjasama dengan parti PKR.

2. Sayu dan sedih dengan keputusan PAS tatkala mengenang nasib rakyat yang tertindas dan terbeban akibat salah guna kuasa UmnoBn 'merompak wang rakyat'. Rakyat sangat mengharapkan masa depan Malaysia tanpa UmnoBn berkuasa selepas PRU ke-14 nanti.

3. Rakyat mengharapkan satu pakatan (grand coalition) gabungan kekuatan parti pembangkang untuk meranapkan dan menamatkan kuasa politik UmnoBn.

Berbondong-bondong rakyat dari Melayu Umno meninggalkan parti Umno yang kononnya keramat menerajui pemerintahan negara sejak lebih 60 tahun, semata-mata mahu melihat kepimpinan Melayu Islam yang baru dan bukan atas nama Umno untuk menerajui negara.

KERJASAMA PAS-PKR TERBATAL

4. Alasan yang diberikan ialah PAS tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang menjalinkan hubungan kerjasama dengan  parti DAP dan AMANAH, manakala hubungan dengan PKR akan diputuskan semasa muktamar parti.

Alasan ini sudah tentu mengecewakan rakyat dan menjarakkan PAS dari rakyat terbanyak. Tempoh sebulan yang diberikan PPBM kepada PAS sudah tidak diperlukan lagi kerana PAS sudah pun ada keputusan dasar kerjasamanya dan polisi yang diputuskan.

Berdasarkan kenyataan sebegitu, adalah wajar untuk PAS tidak perlu menunggu hingga muktamar PAS pada April nanti untuk menentukan kedudukan PAS dalam hubungan kerjasama dengan PKR.

Sudah terang lagi bersuluh, PKR sepertimana PPBM sudah mempunyai hubungan kerjasama politik dengan DAP dan AMANAH, malah telah menandatangani 'perjanjian kerjasama politik' untuk meranapkan kuasa politik UmnoBn pada PRU ke-14 nanti. 

5. Oleh itu secara perinsipnya hubungan kerjasama PAS dan PKR yang sedia terjalin sudah terbatal dengan keputusan dasar yang diumumkan oleh Tuan Guru Datuk Seri Presiden PAS.

Adakah ini bermakna PAS perlu menarik diri dari kedudukannya dalam kerajaan negeri Selangor dan melepaskan semua jawatan Exco, Ahli Majlis Kerajaan Tempatan, JKKK, ketua kampung, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan apa-apa jawatan lantikan politik dengan segera secara berprinsip.

Adalah lebih baik untuk PAS  mengelakkan dari apa-apa persepsi atau tanggapan serong yang menampakkan PAS masih sayang pada kebendaan dan ketamakan kuasa yang diperolehi hasil dari kedudukkan dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

Sudah sampai masanya Yb Datuk Iskandar Abdul Samad yang juga Naib Presiden PAS dan rakan-rakan Exco kerajaan negeri dari PAS melepaskan jawatan Exco dan apa-apa jawatan lantikan politik yang berkaitan.

6. Berdasarkan keputusan yang dinyatakan PAS, semua parti pembangkang sudah boleh merumuskan  PRU ke-14 akan menyaksikan pertandingan 3 penjuru  termasuk PAS juga sudah boleh  merancang 'strategi 3 penjuru' untuk memastikan UmnoBn dikalahkan pada PRU ke-14.

Usah lagi menghabiskan masa dengan agenda pujuk rayu untuk PAS menyertai gabungan pakatan pembangkang, sebaliknya semua parti termasuk PAS perlu tumpu kepada usaha 'pujuk rayu rakyat' untuk menolak UmnoBn pada PRU 14 nanti.

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
14 Feb 2017/17 Jamadilawal 1438H.

139 comments:

  1. PAS bersandiwara minta dipecat kononnya nnti mereka ditindas oleh kerajaan negeri selangor..malah sebenarnya sayangkan jawatan bukannya akidah malah utk rakyat pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tandanya PAS menghormati pendapat akar umbi. Bukannya membuat keputusan secara kukubesi macam ppbm.

      Delete
    2. Pendapat akar umbi ke pendapat pemakan dedak?

      Delete
    3. Pendapat akar umbi!!! Yg kenyang excommunicated excited tu?...Pendapat akar umbi juga jgn saman husam?

      Delete
    4. Mamat 20:57 tak tahu ke kukubesi Umno. Hingga buang ahli Umno, blogs pun kena block.

      Kot dia baru kena kuku tembaga aje. Kena sapu bontot aje, belom kena sepok.

      Delete
    5. PPBM dan Pakatan lebih relevan sebab jelas menentang pecah amanah, penyelewengan dan perjuangkan keluh-kesah nasib rakyat.......berbanding PAS yg membisukan diri dari membangkitkan hal penyelewengan, pecah amanah berbilion wang rakyat dan penipuan ke atas rakyat.

      PAS nampaknya lebih berat pada agenda berparti untuk kepentingan parti......dari agenda rakyat yg mahukan kebenaran dan keadilan ke atas penyelewengan/penipuan yg berlaku.

      PAS pantas bersuara tentang kes 30 tahun dulu tapi menutup bisukan mulot tentang 1MDB yg disiasat oleh 7 negara.......jadi taulah kita apa agenda dan nawaitu PAS yg sebenar.

      PAS kata konooonnn nak kalahkan BN tapi takkanlah PAS tak nampak akibat dan natijahnya kalo bertanding 3 penjuru?? Kenapa masih bodoh tak belajar dari kesilapan dulu??

      Sekarang kita tak payah buang masa dengan PAS. Kita tunggu dan lihat jer....nature will take its course.

      Langkah kita seterusnya ialah perkukuhkan barisan PPBM dan Pakatan. Jangan buang masa.......gerak gempur ke kampong2 dan Felda2 mesti dipergiatkan lagi. Message dan info yg sebenar mesti disampaikan kpd rakyat pedalaman.

      Delete
    6. Pas tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang menjalinkan hubungan kerjasama dengan Dap dan Amanah. Ini nada Syaitan bukan nada Islam. Ertinya, Pas parti Syaitan bertopengkan Islam. Pergi mampus Pas, pergi mampus Hadi.

      Delete
    7. Kalau naik diikutkan, Azmin sebenarnya tak layak duduk kerusi MB. Yang paling banyak menang kerusi DUN Selangor pada PRU lepas adalah DAP dan PAS yang terikat kerusi sama banyak.
      Oleh kerana syarat nak jadi MB Selangor kena Melayu dan Islam, MB Selangor sepatutnya datang dari kalangan ADUN PAS. Itulah demokrasi yang dalam erti kata sebenar. Oleh kerana telah ada persefahaman dan perjanjian sebelum ini dalam Pakatan Rakyat yang menyerahkan kepimpinan Selangor kepada PKR walaupun PKR tidak lagi parti yang dominan di Selangor, maka parti-parti lain sanggup melepaskan hak majoriti demi menghormati perjanjian tersebut.
      Dari satu sudur, AZmin ada sedikit kekurangan dari segi 'legitimacy' sebagai MB. Oleh yang demikian, PKR tidak boleh action sangat dengan PAS pasal PKR banyak terhutang budi dengan PAS.

      Delete
    8. Untuk elakkan kebuntuan politik, azmin sebagai mb Selangor patut bubar kan DUN dan buat pilihanraya negeri. Ini boleh jd kayu ukur berapa popular nya pas dimata rakyat Selangor. Pas skrg amat popular di hati rakyat Selangor sejak dipimpin oleh TG Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang. Pas patut bertanding dikesemua kerusi di Selangor dan sapu bersih tanpa sisa pun utk parti2 lain. Saya juga menyaran kan bahawa bg membuktikan pd rakyat yg TG Datuk seri Abdul hadi awang sebagai bakal PM yg baru, beliau harus tinggal kan kerusi marang dan bertanding di kerusi parlimen kepong.. Ada berani???!!!

      Delete
    9. Kesian ahli ahli PAS ditipu oleh pemimpin yang tengah mabuk dedak+nasikangkang UMNO.

      Delete
    10. Sudah terang lagi bersuluh PAS/PIS adalah parti yg memecah belah masyarakat.
      Dulu kini dan akan datang pas bukan pembawa obor islam untuk rakyat malaysia.
      Rakyat nalaysia yg celek hati patut menilai dg ilmu yg ada 'siapa kah pemimpin penimpin pas ini'.
      Jangan lah berangan lagi untuk tubuhkan sebuah kerajaan muslim dimalaysia melalui pas.

      Delete
    11. hehehe....labu labi....kalau tuang presideng bertanding di kepong....mau hilang wang pertaruhan....DAP menang majoriti besar disitu...

      Delete
    12. Ulamak taraf dunia lg kasyaf, maqam tinggi letak le di mana pun wajib menang.. Ulang balik wajib menang..maka berduyun2 lah cina kepong masuk isle bg pendapat syafaat utk ke syurga..sanksrit sorga.. Saya tak guna jannah ye..krn itu hak Allah SWT semata2.. Faham molek2 tu awe..guano mu Tak fahang2 ni.

      Delete
    13. Dua lagi pemimpin kanan DAP dijangka bertindak keluar parti dalam masa terdekat, tidak sampai 48 jam selepas empat pemimpin DAP Melaka berbuat demikian, kata bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.


      "Seorang dari Selangor dan seorang lagi dari Johor. Kedua-duanya pemimpin kanan. Bila? Dalam masa terdekat. Cakap-cakap mahu keluar parti ini sudah lama kedengaran. Ini permulaan kejatuhan DAP.

      "Saya percaya bilangan akan bertambah. Orang sudah mula membuka mata. Mereka sangat marah dengan perubahan hala tuju yang mendadak selepas bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad yang dulunya musuh ketat.




      "Bayangkan, semasa pentadbiran Mahathir, ramai anggota DAP ditahan di Pusat Tahanan Kamunting di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri dan tiba-tiba anda bentuk kerjasama dengannya. Mereka tidak boleh terima perkara ini," katanya kepada Bernama hari ini.

      Empat pemimpin DAP Melaka termasuk tiga anggota dewan undangan negeri iaitu Lim Jak Wong (Bachang), Chin Choon Seong (Kesidang) dan Goh Leong San (Duyong), serta Ahli Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him bersama-sama mengumumkan keluar parti pada Ahad.

      Mereka mendakwa telah hilang keyakinan terhadap parti selain kecewa dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkenaan hubungan rapat parti dengan Dr Mahathir.

      Delete
    14. Ohhhh 4 pemimpin DAP sudah menyertai BN rupanya...itu yg orang2 umno seronok sgt tu.

      Delete
    15. Membaca pelbagai komentar yang diberikan ke atas ucapan Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr MAZA) di dalam Forum Angkatan Amanah Merdeka Malaysia bertajuk “Sejauh Mana Anda Memahami Hudud” yang dilangsungkan di Dewan Rumah Kelab Persatuan Alumni Universiti Malaya, Kuala Lumpur, pada 12 Februari 2017, saya teringat pula ucapan sama Dr MAZA di dalam Wacana Sinar Harian bertajuk “Hudud:

      Bersediakah Kita” yang dilangsungkan di Shah Alam, Selangor, pada 7 Mei 2014 yang menekankan tentang permasalahan-permasalahan yang menyeliputi perlaksanaan hudud, khususnya tentang dakwaan kegagalan perlaksanaan hudud di beberapa buah negara Islam sehingga menyebabkan permasalahan-permasalahan yang ditimbulkan oleh beliau itu digunakan oleh seorang lagi panelis, Datuk Dr Wee Ka Siong, sebagai alasan untuk menolak hudud.

      Ucapan Dr MAZA di dalam Wacana Sinar Harian ini, telah mendapat hentaman keras daripada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dua hari kemudiannya apabila Mursyidul Am PAS itu di dalam kuliah Jumaat beliau pada 9 Mei 2014 telah menyebut:

      “Sebagaimana sehari dua ini timbul masalah hudud, ada setengah pensyarah bertaraf universiti, dia kata hudud ni gagal, kerana negeri-negeri hak sudah buat hudud tu gagal semua. Ni pensyarah macam ni, para hadirin semua, pensyarah yang orang panggil nak perhidup Islam dok, nak ‘mapuh Islam. Dia ‘mikir cara orang, tidak ‘mikir cara Allah dok. Para hadirin semua, kalau hudud ni gagal, sembahyang ni kerana apa kita sembahyang? Sembahyang ni boleh menyekat manusia dari buat benda keji. Lani orang sembahyang, benda keji berjalan jugak. Sembahyang sembahyang, berjudi berjudi. Ertinya sembahyang ni gagal. Bila sembahyang ni gagal kerana benda keji, judi, dadah, rasuah berlaku jugak, tak usah duk sembahyang banglah. Tebeng sembahyang pun ada jugak benda munkar. Bodoh pensyarah macam ni, bodoh.”

      “Tempat kita ni ramai dah rakyat Malaysia mati digantung, mati hukuman gantung, kes dadahlah, kes senjata apilah, tapi dadah duk ada jugak, buat lari senjata api pun ada jugak. Gantung buat begapo dia, gagallah maknanya. Tak usah duk gantung gantunglah, tebeng gantung pun dadah ada lagi jugak, senjata api pun ada lagi jugak. Pensyarah macam ni ni tak patut ambik.”

      Delete
    16. Tadi sembang dgn Gang PanDAP kt Masjid selepas kuliah..

      Depa ulas bab sokongan PAS hanya 21% berbanding PH + Bersatu yg 24%..

      Maka ini jawapan saya kepada PH dan Bersatu, mari kita lihat pecahan sokongan seperti yg di war²kan YB Rafizi.



      PAS. - 21%
      DAP. - 10%
      PKR. - 8%
      Bersatu - 4%
      PAN. - 2%

      PAS akan bertanding ditempat Majority Melayu bukan cina maka tiada sokongan DAP tak menjadi masalah buat PAS.

      Di tempat Majority Melayu Islam
      PAS mendapat sokongan 21% dan PKR, Bersatu dan PAN hanya 14%.

      Dari Info semasa ramai ahli UMNO dan atas pagar yg marah kt PakJib lebih sanggup mengundi PAS dari Parti yg bersekongkol dgn DAP kerana mereka tk mahu TPM dari DAP.

      Ramai umat Islam marah pada PKR, PAN dan Bersatu kerana mendiamkan diri mengenai campur tangan Sang Kafir terhadap Fatwa di Pulau Pinang.

      Dengan isu terkini yg melanda PH + Bersatu dan Kenaikan Harga Petrol dan barang ini membuat rakyat benci dgn PkJib ini PAS menjadi Pilihan Rakyat.

      Kepada Bakal² mantan YB UMNO, PKR, PAN dan Bersatu, jangan lah meroyan nanti yer..

      Delete
    17. Ada seorang kawan menghantar masej agar saya mengulas artikel Malaysiakini berkenaan kenyataan Mahfuz pada artikel "Mahfuz: PAS perlu tarik diri dari k’jaan S'gor".

      Mahfuz kata PAS perlu tarik diri daripada kerajaan Selangor dan tak perlu menunggu muktamar PAS April ini.

      “Oleh itu secara prinsipnya hubungan kerjasama PAS dan PKR yang sedia terjalin sudah terbatal dengan keputusan dasar yang diumumkan oleh Presiden PAS,” kata Mahfuz.

      Bila pula Presiden PAS ada kuasa untuk batalkan Tahaluf?

      Dulu semasa berkempen di pada pemilihan muktamar sebelum kalah, Mahfuz juga yang berkacap bahawa Tahaluf dengan DAP dan PKR hanya boleh diputuskan oleh Muktamar. Dia pula semasa itu pengerusi jawatankuasa penapis usul.

      Kalau ikut logik Mahfuz, dah tak setuju dengan PKR keluar aje dari Selangor. Maka tak setuju dengan PAS keluar sahaja daripada PAS. Itu logik mudah. Tapi Mahfuz mungkin dia sendiri tak faham pasal dia bukan cerdik sangat. Maaf aku bukan nak perlekehkan kelulusan akademiknya. Ada pemimpin PAS lain sama macam dia setakat SPM tapi tak bodoh macam Mahfuz ini.

      Kalau kita berbeza pandangan dan tak setuju dengan PAS keluar sahaja masuk parti lain. Lihat Saifudin Nasution daripada ahli PAS sepanjang hayat keluar PAS senyap-senyap bersama PKR. Selagi dia tak serang PAS, ada PAS serang dia. Melainkan dia kini jadi bodoh juga macam Mahfuz membuat fitnah kononnya PAS nak lantik Kuli jadi PM sedangkan DAP yang minta PAS berhubung dengan Kuli. Kena sebiji dengan Cikgu Pa, Rafizi dan Saifuddin terduduk. Akhirnya orang tahu cerita sebenar disebalik pertemuan 10 mata antara 5 pemimpin PAS dan 5 pemimpin PKR.

      Ok rasa saya pun malas nak layan Mahfuz, biar dia 'sasau' sendiri. Dulu ada juga BERSATU nak lantik dia jadi AJK, tapi dengar cerita ada orang kuat BERSATU tak setuju, takut hubungan dengan PAS jadi panas.

      Delete

    18. Sarawak Report (SR), melalui ketua editornya Clare Rewcastle Brown membuat tuduhan kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menawarkan sebanyak RM90 juta kepada PAS untuk menjauhi pembangkang adalah berdasarkan "kecurigaan yang meluas" (widespread suspicion)

      Editor portal berkenaan, Clare Rewcastle Brown menjelaskan dakwaan itu dibuat berdasarkan “kecurigaan yang meluas” jika dihalusi dan difahami membawa erti kata lain cerita tersebut ditulis berdasarkan khabar angin atau andaian semata-mata tanpa sebarang bukti yang dikemukakan.

      Isu fitnah ini pada anggapa kita akan terhenti di situ. Tapi malangnya fitnah yang syaitan suka dan Allah tegas dengan amaran azab pedih ini menjadi 'keghairahan' kepada mereka yang mengaku Islam atas dasar dendam dan benci. Mereka tidak rasa bersalah untuk memburukkan orang Islam lain walaupun tanpa bukti kerana itu mencapai hasrat dan cita-cita untuk berjaya dalam politik.

      Saya juga menulis berkenaan politik kotor dalam penulisan lalu. Antara politik kotor ialah "MEMBUNUH KREATOR" pemimpin agar semua orang rasa pemimpin iitu bersalah dan buruk akhlaknya dengan membuat pelbagai persepsi yang meragukan.

      Malaysiakini satu daripada akhbar yang mendapat biayaan untuk tujuan ini. Antara musuh utama Malaysiakini adalah pimimpin Islam. Islam akan digambar buruk dengan pelbagai persepsi negetif. Pemimpin Islam akan digembar gembur dnegan pelbagai tohmahan.

      Beberapa artikel muktahir ini Malaysiakini menggunakan kaedah Sarawak Report menyerang Mursyidul Am, Tuan Guru Haji Hashim Jasin.

      Khabar-khabar angin di media sosial yang disebarkan oleh puak-puak cybertropper PAN telah dijadikan berita utama. Ya sama dengan Sarawak Report. Mereka tahu PAS dengan kewangan terbatas tidak mampu untuk menjalankan urusan saman yang mungkin melibat kos yang tinggi sedangkan PAS yang pasti akan menghadapi PRU nanti bersendirian memerlukan kewangan yang besar.

      Atas 'widespread suspicion' TG Haji Hashim Jasin dituduh memiliki kereta Porsche. Maka beramai-ramailah cybertropper PAN menggunakan pelbagai nama membuat komen menambah buruk lagi imej Mursyidur Am PAS pada artikel berkenaan. Mereka menggunakan pelbagai nama untuk menunjukkan ramainya tak setuju sedangkan seorang mungkin mempunyai lebih daripada satu akaun.

      Dunia akhir zaman yang kena tuduh terpaksa habis masa dan wang untuk membela diri. Islam yang Allah atur cukup indah. Yang membuat tuduhan kena tunjukkan bukti, pasal itu bila Islam memerintah fitnah dapat dibenteras. Malangnya puak parti PAN serta penyokongnya lebih suka sistem jahiliyyah daripada Islam.

      Islam terkahis dalam diri mereka kerana Putrajaya sudah menjadi 'kiblat' tanpa mereka sedar.


      Delete
    19. Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan 2 yang lain membayar ganti rugi berjumlah RM70,000 kepada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dan anak syarikatnya berhubung penerbitan artikel berunsur fitnah pada 2010.


      Timbalan Pendaftar Norfauzani Mohd Nordin membuat keputusan itu dalam kamarnya ketika taksiran ganti rugi dengan dihadiri peguam Nor Emelia Mohd Iszeham mewakili plaintif manakala peguam Francis Pereira mewakili Dr Wan Azizah, Senator Dr Syed Husin Ali dan penulis artikel tersebut Rusnizam Mahat selaku defendan.

      Pada 17 Oktober 2014, Mahkamah Tinggi membenarkan saman Felda dan anak syarikatnya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd selaku plaintif terhadap ketiga-tiga defendan berhubung penerbitan 2 artikel fitnah dalam akhbar PKR Suara Keadilan.

      Nor Emelia ketika ditemui pemberita berkata mahkamah memerintahkan semua defendan membayar ganti rugi sebanyak RM70,000 sebagai ganti rugi am, teruk dan teladan.




      Mahkamah turut memerintahkan kesemua defendan membayar faedah 8% dari tarikh penghakiman pada 17 Oktober 2014 hingga penyelesaian kes itu hari ini.

      Pada 16 Ogos 2010, Felda dan anak syarikatnya memfailkan saman RM200 juta terhadap ketiga-tiga defendan atas dakwaan menyiarkan 2 artikel yang memfitnah Felda dalam Suara Keadilan.

      Felda mendakwa artikel itu, masing-masing disiarkan pada 22 dan 29 Jun 2010 bertajuk “Felda Bankrap” dan artikel berserta gambar bertajuk “Kontroversi” dan “Bina Bangunan RM662 Juta Hanya Libatkan Tiga Individu” menjejaskan imej mereka.

      Pada 30 September 2014, bekas editor Suara Keadilan, Dzulkarnain Taib yang merupakan seorang daripada defendan, memohon maaf kepada Felda dan anak syarikatnya berhubung penerbitan 2 artikel itu.
      Beliau menyatakan artikel itu palsu dan diterbitkan Suara Keadilan dengan tujuan memperkecilkan pihak plaintif dan menjejaskan reputasi mereka.


      Delete
    20. DAP mungkin memiliki lebih banyak barah tersembunyi dari dalam parti itu, kata ahli parlimen Kota Melaka Sim Tong Him yang baru-baru ini mengumumkan keluar parti.


      Sim merujuk komen Pemangku Pengerusi DAP Tan Kok Wai yang mengalu-alukan perletakan jawatan empat wakil rakyat daripada parti itu kerana telah berubah dan menganggapnya "sebagai barah dalam parti".

      Sim bersama ADUN Duyong, Goh Leong San, ADUN Bachang Lim Jak Wong dan ADUN Kesidang, Chin Choong Seong mengumumkan keluar parti itu Ahad lalu.

      Sim berkata keputusan itu dibuat beberapa bulan lalu tetapi mereka memutuskan untuk mengumumkannya seminggu selepas penggantungan selama setahun berakhir supaya tidak mengganggu sambutan Tahun Baru Cina.

      Katanya, beliau meletak jawatan kerana pendirian oportunis DAP mengenai isu-isu utama baru-baru ini dan bukannya kalah dalam pemilihan parti seperti didakwa beberapa pemimpin.

      Menjawab tuduhan Tan, Sim berkata barah tumbuh dari dalam parti itu.

      "Jangan panggil kami barah. Kami tidak digunakan oleh orang luar, tetapi tumbuh daripada badan. Kami tidak keluar parti, tetapi berhenti sendiri.

      "Jika ini berlaku, adakah tidak perlu DAP lakukan pemeriksaan tubuh untuk lihat berapa banyak barah tersembunyi dalam badan?

      "Setelah barah meletus, ia boleh membawa maut," katanya kepada Malaysiakini dalam satu temu bual di pejabatnya di Melaka, sehari selepas beliau meletakkan jawatan.

      Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengakui kesilapannya dalam mempercayai kesetiaan Sim dan tiga yang lain kepada DAP serta kempen untuk Selamatkan Malaysia.

      Dalam wawancara selama sejam itu, Sim menyifatkan orang-orang seperti Lim sebagai "munafik" dan menggelar kenyataannya sebagai "tidak bertanggungjawab".

      Delete
    21. Naik semak menengok usaha menggila tanpa kesipuan untuk mengopipes di sini

      Tanda amno dan pas dah terdesak

      Tersedak tu lama dah..

      Delete


  2. Tandanya PAS menghormati pendapat akar umbi. Bukannya membuat keputusan secara kukubesi macam ppbm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS parti takde maruah. Pelacur agama.

      Delete
    2. HJ HADI DGN TITM tak ngam ke bro anon 20:48? saja tanya.. sebab bYK KALI hj hadi tak sependapat dgn beliau..

      Delete
    3. Saja jawab:

      Boss is always right

      Delete
    4. Eh bukan azmin kata presideng hadi yang kuku besi ke..nape plak melalut ke ppbm

      Delete
    5. PAS kata kalo nak join dengan dia orang semua kena ikut cara dan rentak mereka........ini kita nak panggil apa?? Muafakat dan tolak ansor ke??? Sape yg kuku besi...??

      Delete
    6. Ini Kita panggil tolak beransur..faham molek2 tu. Lg satu,bab dunia akhirat hanya ulamak yg diiktiraf dunia sahaja yg boleh buat keputusan. Tak boleh oleh org lain.. Lg2 Klu tak ada ulamak yg diiktiraf dunia.. Mu faham molek2 tu..ke mu bingong ni..payah nk ajar org tak fahang..!!!

      Delete
    7. Baiklahh......kita fahang doh....tapi baru fahang. Selama ni tak pernah dengar al-kitab, al-hadis yg macam ni. Ni baru tau....dah fahang molek2 doh ni....!! Aaiii nampak gaya kena ngaji lagi le......

      Delete
    8. Mu mari Ngaji ke marang mu cpt fahang..nnti makang ikang dlm pinggang.. Pening nk ngajuk ckp ganu kite.. Tp saya syg org ganu kite.

      Delete
  3. Tunggu nak beli porsche cayenne dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Porsche Cayenne tu daftar je nama anak dia, tp sbnrnya utk parti tu. Jgn salah faham,nnti income tax Mari siasat.. Guano Mari pitih byk ni..

      Delete
  4. Den dah Khobankan dulu lobai politik ni tak leh harap,bilo bab FULUS/DUIT semuonya kelabu mato.beberapo hari lopas bilo husam kato pemimpin2 pas terimo 90juto.hirok-pikok pemudo-pemudo pas dibueknya,si TITM dongan secopat kilat terus nak saman,bila tuan Hadi herdik sampai sekarang membisu.Hari ni pemudo pas buek laporan polis,masaalahnyyo "NAPO TAK SAMAN????' sekang sikit demi sikit husam lopaskan bom,semalam Mursydul am kato dio hanyo ado sebijik proton dan umah rm60k ajo.hari ini pocah tembolang anak dio ado Porche..haa..terpakso bersilat pemudo pas wilayah,itu baru sikit husam keluarkan bom mainan jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita sosah cukup2 Dan tutuh cukup2..goram ese dongar onar tu.

      Delete
    2. Aku cuba husnuzon...mungkin bapak dia menabung sejak kecik @ harta pusaka moyang dia yg diwariskan utk cucu dia hehe.

      Perghhhh...lapang rasa da. Da mcm muqasid bagi pandangan lak aku ni kahkahkah.

      Delete
  5. Tuan budin,

    Rujukkan utama PAS,Antara "DUIT" dan quran/hadith(Kononnya).
    Di selangor rujukkan pas adalah "DUIT".

    Tokguru loves $$$$$,pas $$$$$ RULES.

    ReplyDelete
  6. La Mr bean ka yg berkata-kata di atas

    ReplyDelete
  7. pemimpin hindu psm dpt ap dia jual. duit dia dia buat jambatan utk rakyat.

    pemimpin Islam pas, dpt ap dia guna beli Porsche. begitulah Islamnya pas.

    baru2 ni YB Husam dedah, tim mb Kelantan beli kereta baru sedgkan rakyat Kelantan ada yg tak berumah akibat banjir dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, takkan beli keta pun salah, aritu najib waktu kelantan banjir, elok je main golf ngan obama...

      Delete
    2. Dh keta proton saga dia tenggelam banjir.. Salah ke dia bli Mercedes baru.. Ni utk parti bkn peribadi.daftar je atas nama dia, tp milik parti, meme le dia yg pakai.. Kan dia Tim.mb..faham molek2 tu.

      Delete
    3. Anon 21:51,

      Nak wat perbandingan dgn si bijaN memang tak tercapai dek akal la "pencapaian" dia..."cemerlang" sgt seantereo dunia.

      Bab lebai tu beli kereta tak salah. Takkan la bro x pernah dgr ceramah2 lebai2 Pas. Ada yg guna perbandingan dgn kepimpinan amirul mukminin saidina umar. Saidina umar ni ketika agih2kan kurma utk fakir miskin, anak kecilnya makan sebiji kurma lalu dia rampas kurma dlm mulut anaknya sbb dikhuatiri ada fakir yg x cukup. SEBIJI KURMA YE...BUKAN SETANDAN KURMA!!!

      Okay...lebai2 ceramah pom pam pom pam, tapi nape tak ikut sepertimana ilmu yg diceramahkan??? Kata nak ikut cara pemerintahan amirul mukminin. Adakah sebagai pemerintah islam ketika rakyat ditimpa kesusahan...masih tergamak nak beli kereta baru walaupun mampu???

      Rasanya aku da jawab soalan ko tu.

      Delete
    4. Betul anon 17:42, setuju 100%, aku rasa elok ko aje ganti murshidul tu pasal aku tengok ko lebih paham agama dari dia..
      Ps: ni bukan sindir ye,ni komen betul dari pengamatan aku..

      Delete
  8. Pemimpin
    Angkatan
    Sewel

    Dah sampai kemuncak kesewelan parti pas...ingatkan makin bagus....makin huru hara sejak join umno ni....

    kesian ahli ahli pas org kampung terpalit dengan kesewelan pemimpin pas...

    cepatlah korang keluar dari parti pas wahai org kampung..jgn korang jadi mangsa pemimpin tamak dan lupa diri....

    ReplyDelete
  9. Naik muak drama PAS..berlagak alim..konon nya dia lah parti yg sebenar benar berlandaskan islam parti lain tidak..tgk ahlinya pun semacam je..taksub yg bukan bukan..agaknya tuan guru ikut masok parit ahli pun tanpa syak dan ragu terus ikut terjun..

    Baaguuuuzz!!!

    Hanya mengharapkan islam dimata manusia saja tetapi tidak dijiwa..
    Islam apa diorang nih??
    Ceramah yg sarat dgn caci maki,menyumpah seranah,berucap dgn penuh angkuh..mana peginya pendidikan akhlak islamiah nya pun tak tahu..tak malu ke??

    ReplyDelete
  10. selamualaikim haji shim,kami orng kola,kat perlis,nak habaq mai,baru2 ni orang2 pak hj ada mai lawat kawasan kami,depa huloq 50hinggit sorang.Depa kata 18hb feb ada demo kat kl apa nama, buku555.nanti tunggu kat stesyen bas kola.lepas subuh.saya kawan 5 orang rasa2 nak pi,tapi bersyarat boleh dak kami pinjam keta parsche anak pak hashim.laju sikit sampai.Boleh kut no,la ni parti kita ramai kaya-raya,takkan kami yg pacak bendera makan kuah aja kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uihh 50 puluh sorang..banyaknya duit PAS la ni..Derma Tok Arab ka? Aku ingat UMNO jer yg dpt derma Tok Arab..

      Delete
    2. Dak aib..jgn buat bidaah.. Mana ada tok Arab..tu wahabi..ni sedara Kita Si farisi yg bg.

      Delete
  11. Dato mahfuz, toksahlah cakap banyak lagi, keluar je la dari pas tu...pas dah jadi mcm umno dah..takleh baiki dari dalam lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong ... Jangan tunggu lama2

      Delete
    2. Dengan ikhlas disarankan Dato Mahfuz tinggalkan PAS......biarlah PAS hanyut bersama UMNO......Dato Mahfuz masuklah mana2 parti Pakatan demi berjuang untuk rakyat dan tanahair yg telah rosak ni. Dari kuasa, undang2, kewangan....semuanya rosak jahanam.

      Apa jugak diperjuangkan.....yg batil, penyelewengan, kemungkaran dan kerosakan pasti akan jatuh jugak.

      Allah dah bagi kita contoh.....kerajaan Namrud, Firaun, Rom dll semuanya hancur.

      Dah sampai masa untuk Dato Mahfuz bertindak dan ambik langkah yg rasional. Letakkan rakyat dan negara sebagai agenda utama.

      Delete
    3. Amanah mahupun bersatu ok je utk dato mahfuz join

      Pas nak ranap dah

      Dihempap amno yg dh makin sendeng dek disondol badak

      Delete
  12. Ahli siap depa minta derma demi perjuangan agama konon. Yg depa hidup mewah dengan pakat dok lumba beli kereta mewah, rumah banglo. Piiirah. Sudah lah berhentilah dari dok menipu orang dari dulu hingga sekarang. Hukum Allah tak pernah berubah, yg berubah hanya hampa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa tak salah menipu, hanya hangpa ja yg tak cerdik.Klu hangpa cerdik, hangpa tak kena tipu.. Mcm tu la.

      Delete
    2. Jangan marah org tipu kita tapi marahlah diri sendiri kerana kena tipu...ambillah pengajaran darinya bak kata pepatah pisang takkan berbuah dua kali..jgn undi pas lagi..

      Delete
    3. Anon 0746 well said bro.. Cannot agree more with you.. Ckp omputeh cikit..

      Delete
  13. Lain kali sebut perkataan islam tu sebut betul2..ejaan nya begini I.S.L.A.M..
    Bukan isle atau islang..omputih pun reti menyebut dgn betol ni orang kita pulak yg pandai2 bertelo berloghat..
    dah bertelo berloghat tu xpe lg lah..klau ajaran sebenar pun dah jauh menyimpang dah menjadi apa nih..
    tu pasal ahli2 yg taksub ni bkn mengikut ajaran islam yg sebenar tp ikut ajaran parti islam pantai timur yg dipimpin oleh presiden yg sangat islangmik..fatwa syurga neraka,muslim kafir semua kat tgn dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mboh dgn puak2 ni.. Mu fahe ke dok ni?!! Urusan dunia akhirat bkn benda mainan.. Klu taraf setakat Malaysia tak boleh.. Ke taraf dunia.. Mu fahe ke dok ni?!!

      Delete
  14. Saya sangat-sangat berharap Tuan Budin dan pak rahman jpc dapat sampaikan kepada 3M agar PAS ditinggalkan terus di dalam usaha untuk tumbangkan geng penyamun yang rakus merompak khazanah negara dan amanah rakyat.

    Selagi pintu dibuka untuk PAS membuat pertimbangan selagi itulah mereka akan terus memperolok-olokkan PPBM.

    Mereka mempunyai ciri-ciri golongan bodoh yang disebut dalam ayat 14 surah al-baqarah. Bukan setakat hari ini malah sejak puluhan tahun dulu.

    Seperti yang saya sudah banyak kali cakap di dalam blog ini, kemenangan bukan di tangan manusia tapi di tangan Allah.

    Siapa kata 2 perbatasan akan menyebabkan kekalahan? Itu hanyalah perkiraan matematik dan bukan sifat qudrah iradah Allah.

    Mohon dapat disampaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bubar DUN Selangor lps tu Kita rentap. Nk tengok pas yg perkasa lg di sukai ramai di bawah ulamak taraf dunia, sapu bersih semua kerusi diselangor..

      Delete
    2. Yupp....setuju...sapu bagi bersih semua.....dengan kerosi2 dapor sekali.....boleh?? Ada berani??

      Delete
    3. Bro labu, bro phantom.. Tuang presideng kate ape ape keputusang tunggu lepas muktamar..pahang dok? Hehehe..

      Delete
    4. Alamakkk....teman lupe kata tuang presideng tu.......guana ni dah nayanyok pulok doh....tapi rasanya keputusang tu doh boleh agok doh.....tapi tak taulah kalo2 UTurn laaagiiii.....

      Delete
    5. Ganu kite.. Org2 ye budi bahasa tinggi terutama kaum hawanya.. Dia org open minded Bab jd no.2 smpi penuh quota.. Jgn di sebut dpn mak andeh teman.. Tak cukup tanah teman lari..

      Delete
  15. Cam ner nak sebut Porsche cayenne yer?...poh cher qa yan neh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok lidah. Org pas sebut poce caye.

      Delete
    2. Tak Islamic tu.

      Kena sebut ikut huruf Arab dan letak al di depan barulah Islamic. Macam gelaran-gelaran yang diorang suka pakai gitu.

      Al-furshi Al-Kayini.

      Delete
    3. Poce al caye

      Delete
  16. Tahniah PAS! Saya sungguh tidak menyangka sama sekali kerana mu bertegas untuk tidak bergabung dengan PakaTOON.Secara tidak langsung ini dapat memberikan kemenangan secara automatik kepada Parti UMNO-BN dalam PRU14. UMNO-BN adalah parti anugerah kepada negara dan masyarakat. Dato Najib menyumbang lebih bnyk kemajuan dan kehebatan kpd negara berbanding Tun M. selama masa 6 tahun shj. Tun M hebat? 22 tahun baru nampak hasil. Sedangkan Dato Najib, 6 tahun shj. Tahu tak 6 tahun? Betapa hebatnya Dato Najib...Harap2 pembaca bukalah mata dan hati.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa hang dok merepek ni mangkok,depa dok balon juta2 hang dapat apa.
      Nak buka mata tok hang,depa dok mengtedarah duit rakyat,hi pi bela depa buat apa?kecualilah hang ni keluarga "PENYAMUN "Juga..

      piiiiiiiiiiiiiii rahhhh.
      hang ingat ada degree tu,kita nak hairan ka??la ni nak habaq hang degree mesia tak laku,melambak-lambak ada yg juai nasi lemak..najib dok ambil mat bangla,mat indon,mat nepal....la ni dia pi jual tanah melayu kat johor..hang nak kata apa.dia jual tanah kat china sepet negeri besaq china tu.

      igotouniversitybuatdunnojerr

      Delete
    2. Ada lagi graduan sesat ni berkokok kat sini..

      Tgh buat kira2 nak beli posye jugak la tuh

      Skg pakai saga je gamaknya

      Delete
    3. Kellie's Castle.....6 tahun pencapaian jadi negara ke2 tertinggi rasuah, nama Msia burok disebut serata dunia sebagai negara korup dan disyaki terlibat dgn skandal wang haram terbesar didunia.......sampai media Australia buat dokumentari pasal skandal korupsi di Msia.....mesti ko bangga.

      6 tahun pencapaian menyaksikan wang rakyat, duit SRC 42 juta hilang lesap......sampai laa ni tak tau pegi mana dan tak pulak dicari sape dalangnya. Hutang negara pon naik tinggi macam gunong.

      Ada dokumen tapi disain buta.....satu apa pon tak baca. Duit masuk dalam akaun pon tak tahu menahu. 2.6b mula2 kata tak der.....tapi lepas tu ngaku pulak ada.

      Saham Felda jatuh menjunam, nilai RM pon jatuh sampai Indon pon dah tak heran dgn RM kita dah......ekonomi jatuh, pengangguran bertambah, banyak subsidi ditarik, harga barang naik, kos sara hidop tinggi.

      Tu belom lagi masuk bab kuasa dan akta disalahgunakan.

      Woiiii Kellie's Castle........lagi baik ko balik Batu Gajah pegi siapkan dinding U ko yg melopong tak siap2 tu.....dari masuk sini bagi hujah bangang tahap gaban macam kartun walt disney...!!


      Delete
    4. 00.37 tak der mana dia graduate Newcastle....Kellie's Castle, Batu Gajah, Perak tu adalah......cakap merapu...UPSR pon tak lepas.

      Delete
    5. rileklah brader...apa yg ditulis oleh Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University memang betul dan benar...

      Bukaklah minda

      Delete
    6. Ko jerlah yg bukak minda ko yg dah reput tu. Fakta tak der.....cakap kosong jer.

      Dulu ko sama universiti dengan dia...U Kellie's Castle, Batu Gajah jugak ke?? Kalo sama tak perlah.....aku paham.....boleh diterima.

      Delete
    7. Bro phantom.

      Syabas kerana menjawab dengan fakta yang betul dan hujahan yang bernas.

      Nasib baik mike ade untuk jawab sebab teman malaih benor nak menjawab kepada tulisan bertaraf sampah gini.

      Al-unknown as-sahabat plak lain cita sebab dia suka bagi huku, sebab tu teman jawab.

      Keep it up bro.

      Salam perjuangan.

      Delete
    8. Bro John Doe....kadang2 kita rase tercabor juge dengan budak2 ni....kadang hangin juge kita....

      Sama jer deme ni....cacat akei....sama le dgn Al-unknown as-sahabat wal-nakhoda ak-kafali al-koreki tu.

      Aaiii......sejak teman nuntut dgn Ostad Haji Labu wal-intan Al-peraki......teman udah makin2 pandei menepih bro.....

      Salam perjuangan.

      Delete
    9. Ehem2 udah teman pulak di kenen nya..teman pun belajor dgn mike Dan kwn2 seperjuangan jgk.. Ambo molek2 dah,ulamak taraf dunia ambo ikut, la ni Klu setakat Malaysia tak mboh. Jamal oh Jamal.. Lain Kali ko nak buat hal kt SUK bg tau la awal2.. Senang nk kumpul peminat ko.. Ni ko pukul curi.. Adey tambi...poodah chit.. Kotor punya sorang.

      Delete
    10. setaraf dengan jamal jamban kellie's castle...

      Delete
    11. Bro phantom,

      Kelakar la plak bila mike bagi gelaran yang begitu panjang kepada si unknown tu.

      Nasib baik dia orang UMNO, kalau dia orang PAS mesti teman anggap dia Ulamak besar berserban tebal dan berjanggut labuh.

      Lama dia tak muncul. Sejak2 teman tanya dia kenapa hanya kaum Luth yang dihancurkan Allah disebabkan liwat (ini katanya) sedangkan kaum lain yang meliwat tidak pula dihancurkan. Di manakah keadilan Allah?

      Hmmm, mgkn nanti teman nak kena bg pencerahan sikit supaya kekeliruan Unknown Sahabat dapat dicerahkan.

      Delete
    12. Teman pikio udoh beribu kali fakta di keluarkan utk menepis komen si kotabaru ni...tapi idokle masuk barang satu pun kedalam otak dan hati die...ate benak bebeno sidia ni..kata ngaji tinggi, dapat degree beli online ker..tu le org tue tue pesan jgn banyak makan dedak, nnt hati jadi benak..

      Delete
    13. Bro John Doe......As-sahabah Al-unknown Wal-koreki tu sekarang bertapa kat gunong jerai tengah mengasah pikiran bior tajam nak menepih hujah mike bro.....

      Dia nak ngaji dengan Al Ostad Hj Labu wal-intan Al-peraki tapi ditolak sebab didapati tak cukop umor bro....

      Anon 08.03......ate orang makan dedak katekaaann.....mane same dgn yg makan nasi. Dulu mak kita suap kita nasi.....bukan dedak. Tulah lain bro....kita dengan deme tu besor bezanye....tengok pada cara dia melabun pon udah tau......

      Delete
    14. Budak Kellie castle tu bukan graduan drp hospital bahagia Tg. Rambutan ker?

      Delete
  17. Tengok sekor2 muka puak2 PAS ni aku naik nak muntah!!...berselindong disebalik serban yang besar bakul!!....yang baunya busuk dan hanyir!!....sama seperti puak2 ni yang punya hati yang jahat dan busok seperti busoknya serban2 yang mereka pakai.

    ReplyDelete
  18. hadi peliaq..brahim kote..abduh juboq....ni semua pemimpin pas pelesit...

    harap taksub dengan serban dan ketayap....
    hadi masih rasa dia hebat sebab pernah jadi mb ganu...
    brahim pulak sebab dia bekas pendakwah bebas....keluar tv sana sini dulu...
    abduh rasa dia hebat sebab anak nik aziz....sedangkan ilmu yang dia ada....nak ambil hujung kuku nik aziz pun tak ada...

    berangan nak jadi pemimpin....serban yang dipakai tu pun kalau dicampak dalam sungai bukan bapak ikan..mak ikan...anak ikan yang timbul...buaya pun boleh timbul....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nik Abduh hari tu bukan main lagi duk sound Tun M taring tercabutlah, apalah. La ni nak sound Husam pun tak berapa nak berani. Yang kuar statement banyak Ketua Pemuda Negeri. Mana suara Ketua Pemuda PAS pusat? Taring tercabut ke janggut yang sejemput tu dah tercabut..

      Delete
    2. Nik abduh tu mmg tak sedar diri. Pungkoq dia sendiri pun dah masuk angin...

      Delete
    3. peribahasa melayu ada menyebut..
      orang berbudi kita berbahasa..
      umno memberi pas merasa..
      pabila dedak bercampur gula..
      kencing manis belakang kira..

      Delete
    4. Mahathir Muka tak malu...dah kata tak kisah kalau PAS tak ada...

      Tapi masih nak merayu rayu.....malulah sikit.

      Tak ada harga diri langsung...

      Itulah akibat nafsu dan dendam politik, maka Mahathir telah dimalukan oleh Allah..

      Delete
    5. Mahathir telah dimalukan oleh Allah?

      Sebab dia beli porshe dari duit tanpa sumber atau sebab dia ada 2
      6b duit curi dalam akaun?

      Atau dikenali sbg pemakan dedak bertaraf hampas?

      Delete
    6. Bro john doe.. Allah berserta mereka krn ulamak dunia berserta mereka, kita mana smpi maqam tu jd Allah tak berserta kita. Tak kira le title buat sendiri atau buat sendiri.. Yg penting syok sendiri..Klu tak kalu, pengikut lari...

      Delete
    7. Bro John Doe.......sebab Mahathir tak der 2.6b dalam akaun.......dan bila tak der gambar rajah money trail macam duit SRC dan 2.6b....tu tandanya Mahathir tu bodoh bro.....

      Tambah dungu lagi bila Mahathir gagal bawak nama Malaysia ke tangga ke2 tertinggi rasuah.....

      Dahlah bodoh dungu....Mahathir bangang sebab tak jual tanah kat China.....padahal kalo dari dulu Mahathir jual tanah kita semua dah kaya raya.....dah boleh jadi negara berpendapatan tinggi bro......

      Yg paling sewel Mahathir tak kutip GST......kalo tak....negara akan bertambah kaya dan mewah sebab ada pendapatan dan hasil tambahan bro....apalaaaah orang tua nyanyok tu tak pikir nak buat GST.

      Mahathir kalo sain dokumen.....dia sain buta jer.....bukan dia reti baca pon....buta hurop. Nak2 pulak kalo dokumen cakap omputih....satu haram dia tak paham .....ropenye lulus takat form 3 jer.....

      Memang hampas kering Mahathir ni bro......kalo Mahathir cerdik dan cekap dah tentu dia buat semua benda2 bijak di atas tu.....

      Sebab Mahathirlah negara kita ni mundor kalah vietnam.....infra struktur, highway, pendidikan, hospital perubatan, airport, pusat tadbir kerajaan kita semua ketinggalan usang.....kesiaaaann kita bro.....

      22 tahun Mahathir makan gaji buta....makan tidor, makan tidor jer.....bukan ada satu apa pon hasil jasa kat Malaysia ni.

      Kalo pegi overseas bro....kome jangan sekali2 sebut Mahathir.....kalo sebut.....orang tanya kita balik.....errrr...sape tu, pelawak badut sarkis ke????

      Delete
    8. Bro phantom..

      Nasib baik mike hanya menulis, kalau mike cakap berdepan teman ingat mau bernanah telinga si Alumni Kellie's Castle tu.

      Hehehe..

      Delete
    9. Wa mau nyanyi satu lagu untuk nik abduh ni..dari kumpulan raihan...iman tak dapat diwarisi, dari seorang ayah yg bertaqwa..
      Timakaseyyy..rome nandri..

      Delete
    10. Rumber nandri.. Amak..rumber..

      Delete
    11. Oh suda tukar ka..sori aney, baru sikit2 juga belaja cakap ini bahasa..pasal cakap melayu punya bahasa itu pendedak tara paham..kardawalei.. Amma, yenna sola ..rumber nandri, vanakam..
      Hehehe....
      08:11

      Delete
  19. Kepada pembahas2 dan saudara2 seperjuangan semua.....saya penuh yakin dan percaya 3M khususnya Tun amat sedar akan segala tindak tanduk PAS yang bangang ini ,tetapi mereka sengaja masih memberi peluang...namun saya penu yakin mereka sudah ada keputusan muktamad.Sama2lah kita tunggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dgn pndpat ini.

      Apabila PPBM memberi tempoh kpd PAS bukanlah disebabkan PPBM takut menghadapi pilihanraya tanpa PAS sbg sekutu tetapi lebih kepada memberi peluang untuk PAS perbetulkan begitu banyak kesilapan yang telah mereka lakukan (terlalu besar dan banyak, tak perlu disenaraikan di sini).

      Malangnya PAS akan menganggap itu tanda mereka direbut oleh PPBM. Konon PPBM perlukan PAS untuk menang.

      Itulah perbezaan di antara parti perjuangan dengan parti oppurtunist.

      Tun M dah kata 'kami tetap akan memberi tempoh kpd mereka sebulan. Kami adalah orang yang bermurah hati'.

      Ini kata2 dari hari nurani yang murni, tapi percayalah di dalam tempoh sebulan itu PAS akan perolok-olokkan PPBM habis-habisan.

      Bila difikirkan kembali, Bagus juga diberi peluang itu. Ia akan membuktikan melampaui keraguan munasabah bahawa PAS memang parti perlok-olok.

      Maka selepas keputusan dibuat untuk tinggalkan PAS, PAS takkan lagi dapat berbunyi bahawa mereka tidak diberi peluang untuk turut sama di dalam usaha selamatkan negara ini.

      Demikian saya menarik balik pendapat saya tntg PPBM perlu tinggalkan PAS serta-merta pada jam 22:38 di atas.

      Tapi saya percaya dan yakin akhirnya PAS akan tetap ditinggalkan.

      Delete
    2. Mahathir Muka tak malu...dah kata tak kisah kalau PAS tak ada...

      Tapi masih nak merayu rayu.....malulah sikit.

      Tak ada harga diri langsung...

      Itulah akibat nafsu dan dendam politik, maka Mahathir telah dimalukan oleh Allah..

      Delete
    3. Mahathir telah dimalukan oleh Allah?

      Sebab dia beli porshe dari duit tanpa sumber atau sebab dia ada 2
      6b duit curi dalam akaun?

      Atau dikenali sbg pemakan dedak bertaraf hampas?

      Ke baru dapat 'wahyu' Allah sendiri bgtau kamu dia malukan Mahathir?

      Delete
    4. Bro John Doe.......ni teman ulang sekali lagi......Mahathir dimalukan Allah sebab tak der 2.6b dalam akaun peribody dia.......dan bila tak der gambar rajah money trail macam duit SRC dan 2.6b....tu tandanya Mahathir tu bodoh bro.....

      Tambah dungu lagi bila Mahathir gagal bawak nama Malaysia ke tangga ke2 tertinggi rasuah.....

      Dahlah bodoh dungu....Mahathir bangang sebab tak jual tanah kat China.....padahal kalo dari dulu Mahathir jual tanah kita semua dah kaya raya.....dah boleh jadi negara berpendapatan tinggi bro......

      Yg paling sewel Mahathir tak kutip GST......kalo tak....negara akan bertambah kaya dan mewah sebab ada pendapatan dan hasil tambahan bro....apalaaaah orang tua nyanyok tu tak pikir nak buat GST.

      Mahathir kalo sain dokumen.....dia sain buta jer.....bukan dia reti baca pon....buta hurop. Nak2 pulak kalo dokumen cakap omputih....satu haram dia tak paham .....ropenye lulus takat form 3 jer.....

      Memang hampas kering Mahathir ni bro......kalo Mahathir cerdik dan cekap dah tentu dia buat semua benda2 bijak di atas tu.....

      Sebab Mahathirlah negara kita ni mundor kalah vietnam.....infra struktur, highway, pendidikan, hospital perubatan, airport, pusat tadbir kerajaan kita semua ketinggalan usang.....kesiaaaann kita bro.....

      22 tahun Mahathir makan gaji buta....makan tidor, makan tidor jer.....bukan ada satu apa pon hasil jasa kat Malaysia ni.

      Kalo pegi overseas bro....kome jangan sekali2 sebut Mahathir.....kalo sebut.....orang tanya kita balik.....errrr...sape tu, pelawak badut sarkis ke????

      Delete
    5. Bro phantom..

      Nasib baik mike hanya menulis, kalau mike cakap berdepan teman ingat mau bernanah telinga si Kejora tu.

      Hehehe..

      Delete
  20. Jebonsmahketotlobaialmerengi....
    Cannntiiikkkk

    ReplyDelete
  21. Susah payah dan pahit getir TGNA dalam memarbatkan dan menjadikan PAS amat di sanjungi kawan dan lawan kerana ketajaman minda TGNA memimpin pas ,,,namun telah menjadi sia2 apabila pas sekarang di terajui oleh pemimpin yg tumpul pemikiran dan semakin terkebalang menuju fasa pelupusan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong tuan Anon,,,,Semoga Pakatan Harapan tak buang masa yang sangat bernilai seperti emas,,, dengan seberapa melupuskan PAS dari pakatan pembangkan sebelum PAS menjadi semakin tidak releven di persada politik dan sedang beransur2 lupus dengan sendirinya

      Delete
    2. Mahathir Muka tak malu...dah kata tak kisah kalau PAS tak ada...

      Tapi masih nak merayu rayu.....malulah sikit.

      Tak ada harga diri langsung...

      Itulah akibat nafsu dan dendam politik, maka Mahathir telah dimalukan oleh Allah..

      Delete
    3. Mahathir telah dimalukan oleh Allah?

      Sebab dia beli porshe dari duit tanpa sumber atau sebab dia ada 2
      6b duit curi dalam akaun?

      Atau dikenali sbg pemakan dedak bertaraf hampas?

      Ke baru dapat 'wahyu' Allah sendiri bgtau kamu dia malukan Mahathir?

      Delete
    4. Bro John Doe.......aaiiii, ni teman ulang lagi tapi kali ni last hokkayy......Mahathir dimalukan Allah sebab tak der 2.6b dalam akaun peribody dia.......dan bila tak der gambar rajah money trail macam duit SRC dan 2.6b....tu tandanya Mahathir tu bodoh bro.....

      Tambah dungu lagi bila Mahathir gagal bawak nama Malaysia ke tangga ke2 tertinggi rasuah.....

      Dahlah bodoh dungu....Mahathir bangang sebab tak jual tanah kat China.....padahal kalo dari dulu Mahathir jual tanah kita semua dah kaya raya.....dah boleh jadi negara berpendapatan tinggi bro......

      Yg paling sewel Mahathir tak kutip GST......kalo tak....negara akan bertambah kaya dan mewah sebab ada pendapatan dan hasil tambahan bro....apalaaaah orang tua nyanyok tu tak pikir nak buat GST.

      Mahathir kalo sain dokumen.....dia sain buta jer.....bukan dia reti baca pon....buta hurop. Nak2 pulak kalo dokumen cakap omputih....satu haram dia tak paham .....ropenye lulus takat form 3 jer.....

      Memang hampas kering Mahathir ni bro......kalo Mahathir cerdik dan cekap dah tentu dia buat semua benda2 bijak di atas tu.....

      Sebab Mahathirlah negara kita ni mundor kalah vietnam.....infra struktur, highway, pendidikan, hospital perubatan, airport, pusat tadbir kerajaan kita semua ketinggalan usang.....kesiaaaann kita bro.....

      22 tahun Mahathir makan gaji buta....makan tidor, makan tidor jer.....bukan ada satu apa pon hasil jasa kat Malaysia ni.

      Kalo pegi overseas bro....kome jangan sekali2 sebut Mahathir.....kalo sebut.....orang tanya kita balik.....errrr...sape tu, pelawak badut sarkis ke????

      Delete
    5. Bro phantom..

      Nasib baik mike hanya menulis, kalau mike cakap berdepan teman ingat mau bernanah telinga si Kejora, Unknown dan Kota Baru tu.

      Hehehe..

      Delete
  22. Salam

    Minta mencelah sikit

    Minta en budin ulas sikit pasal ex KSU perbendaharaan cadangkan buang kakitangan kerajaan sebelum Malaysia jadi Greece

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau rasa dah tak setuju,
      Decide sekarang jgn ditunggu,
      Konon nk nanti muktamar berlalu,
      Nak simpan jawatan muka tak malu..

      Lepaskan segera segala jawatan
      Di Selangor, DAP ada peranan
      Jika dah benci tak mahu berkawan
      Dengan umno nak makan sepinggan..

      DAP Amanah tak mahu berkawan,
      Dulu boleh pulak sejalan
      Tengok Umno baek lambaian
      90juta bila nak saman?

      Anak Tok Guru kereta sport
      Bawak laju janggut sejemput
      Tun dikata sudah mereput
      Kenegara China iman diexport..

      Kalaulah Tok Guru masih ada
      Takkan setuju menjadi partner,
      Berdastar berkeris bagai panglima
      Rupanya Bijan nak hantar tanda..

      Mana pergi amanat yg dulu
      Umno dikafir syurga tak bau
      Konon sekarang penyatuan Melayu
      Cerita belakang Husam yg tahu..


      Delete
    2. Bro Fan Tun......walimatulurus 18hb tu memang sah jadi bro.....tanda udah dihantor.

      Delete
    3. Ramai ramai kita perhimpunan 18th Feb ni

      Sebagai org islam, semua perlu menyokong tak kira fahaman politik..

      Jgn cuba politikkan isu ini..

      RUU355 ni bukan undang undang baru....ianya adalah undang2 yg yelah sedia ada. Hanya nak ditambah baik ajer...Kenapa nak tolak pulak.

      Jumlah hukuman yg tak setaraf dgn kesalahan...itu yg nak ditambahbaik..

      Tapi puak puak kafir dan munafik telah memutar belitkan isu ni...Lepas, tu ada pulak penyokong parti politik yg lemah minda tu menyokong parti kafir dan munafik ni...

      Tujukkanlah kesatuan kita dlm Islam..

      Mari ramai ramai pergi ye....!!!Semoga anda diberkati...

      Delete
    4. ""Minta en budin ulas sikit pasal ex KSU perbendaharaan cadangkan buang kakitangan kerajaan sebelum Malaysia jadi Greece""

      --> Tak perlu minta komen si Budin ni...dah tentu dia hentam nanti.
      Gunalah otak....kalau komen boleh macam macam bergantung kepada parti mana yg anda sokong...

      Tapi ini komen saya:

      Saya tabik pada Malaysia. Walaupun negara kita jumlah kakitangan awam yg antara teramai di asia pasifik, tapi kita masih boleh mmebayar gaji, elaun dan pencen mereka.
      Kalau negara lain, dah tentu bangkrap..
      Malaysia not bad. Just because harga minyak jatuh, harga komoditi jatuh, harga ringgot yg jatuh disebabkan harga minyak dan persepsi buruk yg dibuat oleh pengkhianat negara dan anasir media asing serta ekonimi china yg kurang memeberangsangkan serta kadar faedah yg tinggi di AS...

      Kalau semua ni berlalu, harga minyak naik semula, harga ringgit meningkat, ekonomi china naik semula, mereka yg buat persepsi buruk telah tiada di duia ini, mungkin ekonomi Mlaaysia boleh terus maju. Sekarang ni pun not bad. Cuma biasalah, bila ekonomi down, mestilah ada penjimatan sana sini dan mesti ada ketidak puasan dikalangan rakyat dan penjawat awam...Itu biasa....

      Nanti awam gelap yang berlalu, maka langit cerah akan mendatang...Insya allah

      Delete
    5. Kalau betul nak tunjuk ikhlas dalam soal RUU 355 bukan berhimpun macam tu pendedak ooooi...

      PAS kena lebih dulu ambik tindakan ke atas 'pelakon realiti berspender besar'.

      Kalau benda semudah itu pun tak leh buat jelaslah ia perhimpunan jual agama.

      Sama ja macam perhimpunan Hari Hudud Seduina yang PAS anjurkan dulu tapi lepas saja menang di Terengganu tok guru keluar fatwa 'hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam plak'.

      Ini bolak balik yang nyata dan bolak balik tandanya mereka hanya berauta.

      Delete
    6. Petikan anon di atas:-

      Tapi puak puak kafir dan munafik telah memutar belitkan isu ni...Lepas, tu ada pulak penyokong parti politik yg lemah minda tu menyokong parti kafir dan munafik ni...

      Jwpn:-

      Barulah saya perasan sejak bercinta cintaan ni PAS jadi penyamun serupa UMNO dan UMNO dah jadi pentakfir serupa PAS.

      Apa lagi yang tinggal untuk mereka dibiarkan wujud di alam ni?

      Aduuuuuh..

      Delete
    7. Masya-Allah.....'ana malu lagilah.....afa nak buat itu orang 'ana punya berassss.....

      Delete
  23. Mana berani letak jawatan. Poket kosong la nnt. Sapa mau bg mkn anak bini nnt. Haji Hadi....Nasaruddin...ka yg nak huluq duit bln???
    Keh5.....pulus jugak yg difikir.

    PA$...PI$...PU$

    ReplyDelete
  24. kawan kawan saya lahir batch 80'an mana yg pro PAS kini beralih arah ke Amanah. Maka dengan ini kita lupakan PAS fokus pada pakatan amanad pkr dap bersatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita....kawan kawan saya, yang dulu pro Pakatan Rakyat, dah tawar hati terutamanya yg pro PKR sbb si mahathir yg musuh mereka dulu, tak pernah minta maaf..tapi sekarang dah jadi seolah oleh ketua pembangkang...

      Mereka pun merasakan, Mahathir skrg nak perguna Anwar...

      Kawan kawan saya kebanyakannya dah beralih kepada PAS

      Dia org kata mahathir ni syok sendiri!!!

      Delete
    2. Tak perlu cerita tentang kawan kamu yang belum tentu ceritanya benar sebab saudara ni cerita selalu bertukar-tukar. Sebab tu masih jadi anon.

      Tengok saja dalam blog ni orang2 yang akui PRU lepas menyokong BN tetapi kali ini dah bertekad no more UMNO-BN.

      Selain saya sendiri ialah pak othman, pak rahman, phantom, fan tun, pak rahman 2 dan ramai lagi termasuk pendirian tuan blog juga. Dulu UMNO la asal bukan UMNO.

      Labi-labi tak masuk senarai sebab dia akui splitkan undi di antara parlimen dan DUN.

      Kamu boleh kata Tun M syok sendiri ke apa ka tapi Tun M dikenali dan dihormati serata dunia sedangkan kamu muncul dalam ni pun pakai tikus tanpa nama.

      Ibarat ular lidi memanggil ananconda 'si pendek', begitulah halnya kamu memanggil Tun M syok sendiri.

      Mudah difahami bagi mereka yang mahu berfikir.

      Delete
    3. Maaf bro labu labi, typo plak di atas tu.

      Delete
    4. Sendiri tulis, sendiri counter, sendiri jugak tarak ngaku...sendiri tawar hati, sendiri kata org syok sendiri..ini anon 06:02, u mmg ada masalah punya....sendiri punya masalah..hahaha

      Delete
    5. 6.02......wa peduli apa lu tawar hati beralih ke pindah ke. Apa lu nak buat itu lu punya pasal. Kita sini tara kesahlah. Janji kami semua tak besubahat bagi jalan pada penyamun.

      Nyakk enson matakaji semar yiseng....!!

      Delete
  25. Mahfuz ni musuh dlm selimut...
    Dah termakan dedak DAP dan Amanah....sebab tu dah tak boleh berfikir sbg ahli PAS....hehe

    PAS bercakap tentang nak buat hubungan baru...(dgn parti cap bunga tu)...so dia ada syarat yg perlu dipatuhi. Disebabkan parti cap bunga bersekongkol dgn parti yg tolak Islam sebagai agama persekutuan, maka PAS tak mahu lah....

    Dengan PKR, hubungan telah ada sejak dulu. Sekarang nak tengok atau review semula sbb hubungan PKR dgn DAP dlm "pakaTun tak ada Harapan"...Yg ini kena bawak dlm muktamar la...

    Benda mcm ni pun si Mahfuz tak boleh nak fikir!!!
    Tak cerdik lamngsung!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musuh dalam selimut pun tak ada hal.

      Yang penting tak bersekongkol dengan pengkihanat agama bangsa dan negara macam bijan dengan hadi.

      Delete
    2. 05.58.....errrrrr...muktamar ke terkemamar....???

      Delete
  26. "Play safe" Hadi mesti lah TUNGGU MUKTAMAR UNTUK PUTUS HUBUNGAN DENGAN PKR atau sesiapa. Tak mau kena balun atau di guling dari jawatan Presiden parti bila bahana nya menjelma.

    Banyak bahana tuh. Termasuk kemungkinan gomen Azmin jatuh dan pengundi hentam PAS, singkirkan PAS di PRU atau PRN berikut nya.

    Tak gitu, takkan Hadi dapat jadi Presiden begitu lama. "Wily old man", kata omputih. "Oang tua main diam aje," kata ommelayu.

    Bukan pemimpin, tapi di terek hidung dek perwakilan2 di Muktamar. Itu sebab, dah berapa dekad parti di tubuh, tapi masih subuh aje lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau putus awal2,rugilah gaji menantu di peransang selangor rm30k sebulan. sekurang2 ada rm60k lagi.hampehh puunya pemimpin,terbeliak tenguk duit.padanlah bila orang tanya dia,najib songlap/ada 2.6b dlm bank dia bila najib.

      Delete
    2. RM90 juta amacam?

      Siapa yg dapat?

      Di agihkan ke tak?

      Delete
  27. amar maaruf nahi munkar,
    rakyat terbela dgn kebajikan,
    berpeluk2 dgn penyamun memang kelakar,
    itulah namanya politik cari makan...

    ReplyDelete
  28. dunia akhirat celakalah parti pas nie !!!
    muka tak malu and otak lembu hadi awang nie !!!
    keluarlah dari kerajaan selangor, apa lagi nak tunggu muktamar ? ceehhh...ooi rakyat tak bodoh lah !!!
    bila nak saman sr ???
    org yg bodoh and bahalol and bengong saja yg akan sokong pas
    tapi rakyat dah tau sapa sebenarnya pemimpin pas nie
    tak yah dok ngajar ugama lah hadi oooi....dng pencuri pun hang kawan and hang cakap pun tak serupa bikin....malulah pas ada pemimpin cam nie....zaman nik aziz is the best pas, semua kearah islam zaman hadi semua kearah umnobn and dapar dedak 90 juta.
    naib presedent and tuan ibrahim...tak malukah hampa semua dan boss hampa kawan dng pencuri duit rakyat ???

    ReplyDelete
  29. Jordan Belfort Says He Knew 'Wolf of Wall Street' Producers Were Criminals

    In an ironic plot twist worthy of a Hollywood screenwriter, last year reports surfaced that The Wolf of Wall Street, Martin Scorsese's stranger-than-fiction account of the financial wrongdoings of penny stock swindler Jordan Belfort was itself mired in a criminal financial scandal. But at least one person was not surprised at that turn of events, and it was Belfort himself, who spoke on the subject in a recent interview with FINews:

    "They flew me to Cannes four or five months after they bought the movie and they wanted to announce it in Cannes. It hadn't even gone into production yet, and they threw a launch party. They must have spent $3 million on a launch party. They flew in Kayne West, and I said to Anne [his fiancee], this is a f*cking scam, anybody who does this has stolen money.' You wouldn't spend money you worked for like that."

    If anyone would know how to identify the way people steal stolen money, it would be Belfort, who as the movie about him shows used his plundered gains to fund a lavish rockstar lifestyle until he was finally caught and sentenced to a stint in prison for his crimes. And sure enough, it was only a matter of time before the US Department of Justice filed a complaint against Malaysian businessman Jho Low and Riza Aziz, co-founder of production company Red Granite, which financed the film and was responsible for that infamous Cannes party. According to the complaint, the production company was enriched from hundreds of millions of dollars in funds illegally siphoned off of a 1Malaysia Development Berhad state-run sovereign wealth fund, a violation of federal law. Belfort had a less complicated way of describing the situation, though:

    "If you look at the movie, for instance: the movie's a huge success, and then it turns out the guys who financed it were criminals. And this guy Jho Low. Leo [DiCaprio] got sucked in. Leo's an honest guy. But I met these guys, and said to Anne, these guys are criminals."

    For Red Granite's part, they have a different view, claiming back in July that "none of the funding it received four years ago was in any way illegitimate" in a statement and expressing confidence that they would be absolved of all wrongdoing. And now you have to ask yourself whether you believe the production company under investigation by the government for financial wrongdoing, or Jordan Belfort, the Wolf of Wall Street. Not an easy decision.

    ReplyDelete
  30. Golongan orang yang menggadai Agama untuk kepentingan dunia

    Rasulullah saw. bersabda maksudnya:

    “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula.

    Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, “Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?.

    Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)”.

    (Daripada Abu Hurairah r.a – Riwayat Tarmizi).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sungguh benar sekali.

      Rupanya di sebalik jubah dan serban terselindung kisah jutaan ringgit yang berpindah tangan.

      Di sebalik proton saga terselindung porsche (ntah nama apa ntah saya tak pandai nak sebut).

      Patutlah dulu hudud dan kini dahRUU355, Allah pun difitnah mencarut, maki hamun dan sumpah seranah dan berbagai-bagai lagilah.

      Wala'ayazubillah.

      Delete
  31. Jom tumbangkan BN Dan Abaikan Tuan Guru hadi.....PRU 14 nanti.
    Masanya sudah sampai tdk semestinya UMNO shj penyelamat bangsa Melayu dan tdk juga semestinya PAS penyelamat Agama ALLAH.Masa dan ketikanya sudah tiba untuk kita kuburkan UMNO Najib.

    ReplyDelete
  32. hello, jika anda mahu menjual buah pinggang anda untuk $ 600,000, kita berada dalam
    memerlukan segera
    penderma sekarang.
    jika anda sudah bersedia untuk menjadi sperma, telur, buah pinggang atau hati penderma,
    hubungi
    doktor hospital dengan segera pada:
    <Drdonaldsurgicalhospital@gmail.com ini adalah tempat yang tepat untuk menjual dan menderma buah pinggang

    ReplyDelete
  33. Ini adalah untuk memaklumkan kepada lelaki awam atau perempuan yang sihat dan 100% serius dalam menjual buah pinggangnya perlu segera menghubungi Dr. rahmat lara Hospital e-mel: mercylarahospital@gmail.com |, kerana kami mempunyai banyak pesakit yang sedang yang memerlukan pemindahan buah pinggang, yang anda cari peluang untuk menjual buah pinggang untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan kami akan memberikan $ 80,000USD untuk buah pinggang beliau. dan juga kita mempunyai penawar hiv / bantuan jika anda memerlukan penawar juga hanya e-mel kami sekarang,
      EMAIL: mercylarahospital@gmail.com ..
      nombor whats app +2348077368914
      terima kasih.

    ReplyDelete
  34. memohon peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan kami akan menawarkan anda $ 190,000.00 USD untuk buah pinggang anda. Nama saya
    adalah Doctor Abraham Verghese, i am a Nefrologi di Hospital Pembedahan India. hospital kami adalah khusus dalam buah pinggang Surgery / pemindahan dan rawatan organ lain, kita juga berurusan dengan membeli dan pemindahan buah pinggang dengan hidup dan penderma yang sihat. Kami terletak di India. Jika anda berminat untuk menjual buah pinggang anda, sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami melalui: Email komen manipal.hospital.ng@gmail.com; kita membayar separuh pembayaran kepada semua penderma sebelum ketibaan mereka dan membayar separuh lagi selepas pembedahan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...