Tuesday, 7 February 2017

BILA ANGAU SUDAH MERASUK CINTA....


Apabila seseorang sekadar jatuh cinta, ia mungkin masih rasional dan boleh lagi diajak berkira. Keburukan atau tingkah laku yang salah orang yang diicintainya itu, tetap akan dianggap salah dan tidak betul.

Sekadar cinta, tidak menutup keburukan, kejahatan atau kepalsuan.

Tetapi, apabila angau telah melanda rasa cinta, apa pun tidak berguna lagi. Apa jua keburukan, malah kejahatan orang yang dicintainya itu, bukan saja langsung tidak dipedulikan, malah yang mengkhabarkan keburukan itu biasanya akan dimusuhi dan dibenci.

Orang yang angau bercinta, jarang ada ubatnya. Ia akan menjadi menjadi khayal dan asyik mahsyuk dengan pasangannya itu sepanjang masa. Walaupun ketika berkawan dengan orang lain, yang itu-itu juga disanjung dan dipujanya.
Pasangan yang diangauinya itu tetap dianggap baik dan suci, meskipun di seluruh dunia diperkatakan dan diketahui kejahatannya. Malah, jika masuk penjara pun, perasaannya tidak berubah dan sedia ditunggu juga.

Ubat bagi pasangan yang angau bercinta ialah dikahwinkan saja. Selagi tidak berkahwin, mereka akan terus dengan angau yang menggila.

Selain mungkin kerana ubat guna-guna, orang biasanya jadi angau kerana rupa atau harta. Jika kaya berjuta pun mudah digilai, apatah lagi jika yang ada wang berbilion-bilion banyaknya.

Lantaran itu, orang kaya selalui digilai dan ramai yang angau kerananya. Jika dapat sekali dua keluar bersama dengan bilionaire, apatah lagi jika pemurah dan mudah menghulur sejuta dua, rasa angau biasanya akan terus menggila.

Hubungan Pas dengan UMNO barangkali tidak banyak bezanya dengan orang yang sedang angau bercinta. Pas bukan lagi sekadar ada rasa cinta kepada UMNO, bahkan kebelakangan ini terlihat sudah jadi angau keadaannya.

Meskipun macam-macam sudah didedahkan mengenai Najib Razak dan UMNO, parti itu tetap dianggapnya yang terbaik untuk berkawan dan bekerjasama.

Pas tiba-tiba lupa kepada sejarah dan masa lalu UMNO yang bukan lagi rahsia sebenarnya. Parti itu kini sudah jadi angau kepada UMNO sejak parti itu diketuai oleh Najib.

Dengan itu, sebenarnya tidak guna lagi bagi parti-parti lain menaruh harapan cinta kepada mereka. Biarkan saja Pas dan UMNO terus bercanda sesama mereka dan  mudah-mudahan berkahwin akhirnya.

Orang yang sedang angau memang tidak ada ubatnya dan selagi tidak dikahwinkan, meracau-racaulah mereka. (SH 07/02/2017).

117 comments:

  1. KENAPA, BAGAIMANA, APANAMA....masih diperkira Parti Haramjadah ni! Pucuk pimpinan mereka sudah hilang segala deria membezakan baik dan buruk. Konon atas nama agama dan konon atas nama bangsa, maka yang sudah sahih penjahanam, boleh dibuat rakan. Apa jenis agama kah yang mereka ni sedang tonjolkanpun kita tak tahu. Tolong jangan buang masa dan perah otak cuba nak 'mengurat' lagi jenis ni! Pilah mereka mengelumangkan diri mereka dalam kancah jahanam yang dicari sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleh kerana marhean Dan awam menolak parti pas, maka kifarahnya 4 negeri banjir. Itu baru permulaan.jika mereka berterusan menolak Dan mempersoalkan pimpinan terutama hujattul Islam ayatollah datuk seri Dr haji abuya ayoh chik Abdul hadi maka bala lg besar akan berlaku. Silap forest city boleh kena gempa bumi. Ada pun pemberian 90 juta dr najib tu sebagai harta rampasan perang yg wajib di agih pd pimpinan sahaja. Tidak boleh di bahagikan kpd marhean pas krn hukum makruh... Nnti dh dpt duit lupa nk Pangkah parti Islam ini. Ingat semua para marhean sekalian, ini lah satu2 parti berlabel Islam yg berdaftar dgn ROS... Marhean pas semua wajib percaya tuang presideng Kita akan bawa Kita ke syurga. Utk marhean syurga rendah2... Tp yg dh smpi makam makrifat dan kasyaf serta beri ilmu laduni maka syurga first class.. Marhean semua wajib beriman tu klu tidak jd kapir... Masuk neraka tau... Faham molek2 tu.

      Delete
    2. DAP mempunyai sikap yang keras terhadap Islam, anti-Islam dan sentiasa menolak sebarang usaha untuk menegakkan Islam.


      Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin berkata, PAS pernah dua kali bertahaluf dengan DAP melalui Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat dengan DAP.

      “Terkeluarnya DAP dari Barisan Alternatif pada 2001 kerana keras sikap mereka terhadap negara Islam.

      “Sedangkan pegeseran pada 2015 juga berkait usaha PAS melaksanakan undang-undang syariat di Kelantan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.



      Justeru, Hashim berkata, PAS tidak dapat menerima sama sekali politik anti-Islam yang didukung oleh DAP.

      DAP yang mengetuai Pakatan Harapan kini merupakan sekutu kuat kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang diasaskan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Pakatan Harapan dianggotai Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN), manakala PPBM ditubuhkan bekas pemimpin UMNO yang berdendam dengan parti itu.

      Mahathir berdendam dengan UMNO selepas hasrat beliau menggangkat Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Presiden UMNO dan anaknya, Datuk Seri Mukhriz sebagai Timbalan Presiden ditolak akar umbi parti itu. – MYNEWSHUB.CC

      Delete
    3. Klise - kita boleh berbeza pendapat. Tetapi janganlah kita mengagungkan pendapat sendiri. Apalagi kita sebagai ahli gerakan Islam. Lagi tak wajar kita membuat tohmahan yang bukan-bukan terhadap keputusan pemimpin. Janganlah setiap kali keputusan pemimpin tak sealiran dengan kita, maka setiap kali itulah pula berlaku ahli-ahli yang gugur daripada perjuangan.


      Sikap kita yang sentiasa mempersoalkan keputusan pemimpin menyukarkan pemimpin menguruskan parti dan mengatur strategi. Pemimpin bukanlah senaif kita – lebih-lebih lagi sebahagian besar mereka merupakan tokoh politik yang berpengalaman dan ulama dalam barisan Majlis Syura Ulama. . Andai tindakan mereka itu kerana adanya strategi tertentu, tak akan mereka kena uar-uarkan kepada kita bahawa itu dan ini adalah strategi parti.

      Dalam mana-mana pertubuhan yang mempunyai ahli yang besar jumlahnya, memang tak dapat dinafikan akan ada ahli-ahli yang berbeza dari segi latar belakang, sikap dan fikiran. Dan PAS yang ahlinya sejuta lebih, tidak pelik jika ada segelintir yang sikapnya beragam. Namun, apakah ahli berperangai begini akan sentiasa bermasalah dalam parti dan akhirnya gugur daripada perjuangan?

      Apa yang berlaku sehingga lahirnya PAN adalah sejarah yang berulang sejak tertubuhnya PAS. Ada yang menubuhkan BERJASA dan HAMIM. Dan ada yang menubuhkan ARQAM dan pelbagai haluan masing-masing. Inilah natijah apabila masing-masing gagal menguruskan pandangan peribadi.

      Kini, apabila ada ura-ura PAS mungkin bekerjasama dengan PPBM, tak apa-apa lagi ada yang nak buat bijak ( memimjam kata Mat Dan). Bukan salah berbeza pendapat. Tetapi berwaspadalah kerana silap-silap haribulan giliran kita pula gugur seperti PAN.

      Ketika geng PASMA dan GHB buat hal, kita bercakap tentang wala’ dan thiqah. Alih-alih apabila timbul isu yang tak seangin dengan kita, kita pula yang menyanggah gerak kerja kepimpinan. Mereka pun jadi susah untuk bekerja dan mengatur strategi. Terpaksa mereka ambil masa pula ke hulu ke hilir nak terangkan itu ini.

      Belajarlah daripada wartawan veteran Pak Subky Latif. Penulis dapati beliau seorang yang agak tajam fikirannya dan ada ketikanya kritis. Tetapi beliau tidak pernah buat masalah kepada parti yang disayanginya. Sehebat-hebat ideanya, beliau istiqamah memberi wala dan thiqah kepada kepimpinan ulama yang dipercayai mampu memimpin rakyat dan negara ke jalan yang selamat.

      Konklusinya, isu yang penulis bangkitkan kali ini lebih bersifat prevention is better than cure. Penulis sayang pada perjuangan ini dan menyayangi sahabat seperjuangan. Tentu kalian mengerti.

      Delete
    4. Sesebuah negara atau tamadun manusia ada kisah mula dan akhirnya. Ada sebab ia berkembang maju dan ada sebabnya ia jatuh dan runtuh. Semuanya disimpan di dalam lipatan sejarah sebagai pelajaran dan pengajaran buat manusia yang datang selepasnya.

      Di dalam al Quran Allah menceritakan kehancuran kerajaan-kerajaan besar seperti kaum 'Aad, Thamud, Ashabu Madyan dan kerajaan Firaun di Mesir. Ketika kerajaan-kerajaan tersebut runtuh, mereka hidup penuh kekuatan dan kemewahan. Ertinya, mereka hancur bukan kerana kemiskinan dan kemelaratan hidup. Tetapi kerana sebab lain yang mungkin di luar kajian dan kesepakatan manusia hari ini. Mereka dihancurkan kerana mereka memusuhi Allah dan rasul-Nya.

      Kita sering berbahas panjang tentang kemiskinan dan teruknya kedudukan ekonomi sesebuah negara. Kita sering jadikannya sebagai kayu ukur kebangunan dan kemakmuran sesebuah negara. Apabila negara dihimpit oleh kemurungan ekonomi akibat salah laku pemerintah atau sebab-sebab lain, maka kita secara mudah menganggap negara sedang di ambang kehancuran.

      Apabila ada yang mengingatkan tentang ugama dan murka Allah sebagai sebab utama kehancuran sesebuah negara, ramai yang berpaling dan menolaknya, malah menganggap ia sebagai mengarut dan mengada-ngada. Bagi mereka, redha Allah adalah pada kemakmuran ekonomi manakala murka Allah adalah pada kesempitan ekonomi.

      Negara kita sekarang sememangnya sakit kehidupan rakyatnya. Kenaikan harga barang dan sempitnya pintu rezeki rakyat begitu menghimpit kehidupan. Sudah pasti pihak kerajaan dan parti pemerintah menjadi punca utama keadaan ini. Polisi dan tindakan kerajaan yang lemah dan salah telah meletakkan negara dalam keadaan tidak stabil dan sering terlucut daripada kawalan dan pemanduan yang betul.

      Sekarang kita harus bertanya, adakah kerosakan negara kita yang mungkin akan semakin teruk adalah disebabkan oleh kemelaratan hidup atau oleh kejahatan pemerintah? Sudah pasti jawabannya adalah kerana pemerintah. Kemelaratan hidup adalah kesan yang dirasai oleh rakyat teramai. Tindakan pemerintah yang zalimlah yang telah memudaratkan negara.

      Delete
    5. Wujudkah kemurkaan Allah di sini? Jawabannya ya. Allah memurkai pemerintah yang gagal menunaikan amanah pemerintahan dan kekuasaan yang dikurniakanNya. Unsur rasuah, pembaziran, salah guna kuasa, pilih kasih, penganiayaan, pengabaian terhadap fakir miskin dan sebagainya adalah punca-punca pengabaian terhadap perintah Allah yang menarik kemurkaanNya.

      Kesalahan-kesalahan berulang sejak lama oleh pemerintah ini jika tidak dihalang sudah pasti akan terus menarik kemurkaan Allah. Kemurkaan Allah pasti akan berakhir dengan hukuman yang lebih berat. Ia bukan sekadar kemelaratan ekonomi, bahkan kemelaratan kemanusiaan itu sendiri. Manusia akan meninggalkan ugama dan hidup seperti binatang yang merajakan nafsu dan kehilangan manusiawi dan ugama. Saat itu tiada erti lagi kehidupan yang didamba.

      Kerana itulah para ulamak yang benar dan ikhlas sering mengingatkan pihak pemerintah agar bertaqwa dan berlaku adil kepada rakyat. Suara dan seruan kepada Allah sentiasa diulang-ulang agar peringatan besar ini tidak hilang dan lenyap di tengah-tengah kemarahan dan ketidakpuasan hati rakyat terhadap kerajaan.

      Anda telah menemukan jawaban bahawa kesempitan ekonomi dan kehidupan negara hari ini adalah berpunca daripada pengabaian terhadap perintah Allah agar negara ini ditadbir dengan prinsip taqwa dan keadilan sesama manusia. Justeru anda melihat Islam dan para pejuangnya begitu konsisten memberi peringatan kepada rakyat dan pemerintah agar mengislahkan negara menuju jalan yang lebih mendekati redha Allah.

      Saya ajukan kepada anda satu soalan penting. Bagaimana reaksi anda terhadap penyelesaian isu-isu negara tanpa mengambil kira soal kemurkaan Allah? Di negara kita, ada golongan yang melihat bahawa kemiskinan adalah punca keruntuhan negara yang disebabkan oleh pemerintah yang gagal mentadbir dengan betul. Kekuatan ekonomi menjadi kayu ukur kejayaan sesebuah negara. Bagi mereka, unsur redha dan murka Allah hanyalah sekadar mainan bibir bagi menarik hati rakyat yang beragama untuk menyokong mereka menjatuhkan pihak pemerintah.

      Bagi mereka, sebagai contoh, walaupun riba adalah aktiviti ekonomi dan kewangan yang dimurkai Allah, selama mana ia mendatangkan kerancakan kepada ekonomi negara, maka ia harus diterima dan dikembangkan. Begitu juga, jika aktiviti judi dan pelacuran diurus secara baik dan profesional, lalu membantu ekonomi negara, maka ia haruskan dibenarkan.

      Golongan ini akan segera menolak ajakan-ajakan kepada syariah Islam dan hukum-hukum agama yang disifatkan menyekat kebebasan dan hak-hak manusia untuk bebas membuat keputusan sendiri untuk diri sendiri dan masyarakat tanpa ikatan agama. Bagi mereka, agama mestilah dihalang mencampuri urusan negara. Agama bukanlah panduan yang praktikal dan sesuai untuk memajukan sebuah negara moden hari ini.

      Delete
    6. Apa reaksi anda? Tanpa menanti jawaban, saya ingin tegaskan bahawa inilah kemelut yang melanda negara kita hari ini. Kita sebenarnya bukan hanya berhadapan dengan krisis kemelaratan ekonomi dan kesempitan hidup rakyat sahaja. Bahkan krisis yang turut melanda ialah bagaimana melihat kepada penyelesaian sebenar isu-isu negara. Adakah dengan hanya menukar kerajaan lama, maka ia mencukupi untuk masa depan negara yang lebih baik?

      PAS mengingatkan rakyat bahawa kehancuran negara adalah kerana negara itu menjemput kemurkaan Allah. Apabila kemurkaanNya memuncak dengan kehendakNya, Allah pasti menghancurkan negara tersebut dengan seburuk-buruk kehancuran. Ia bukan lagi dengan menghancurkan ekonominya, bahkan ia membawa kepada fitnah terhadap agama dan iman. Rakyat akan sanggup mencari sesuap nasi dan keselesaan hidup walaupun terpaksa menggadai agama mereka sendiri. Adakah lagi kehancuran manusia yang lebih buruk daripada itu?

      Justeru PAS menyeru rakyat agar menolak sebarang penyelesaian yang menolak pesanan-pesanan agama. PAS menolak mereka yang bermusuh dengan Allah, Rasul dan agamaNya. Ia hanya ajakan meninggalkan kemurkaanNya menuju kemurkaanNya yang baru. Ia kerja sia-sia yang membazirkan masa dan usaha menuju kehidupan yang diredhai Allah.

      Jika anda bertanya, mengapa PAS menolak DAP dan mereka yang bersamanya, maka jawabannya adalah selaras dengan apa yang dijelaskan di atas. DAP menolak penyelesaian agama untuk negara. Bukan hanya untuk negara, DAP berani menolak dan menentang kehendak umat Islam untuk berubat dan mencari penyelesaian dengan agama Islam mereka sendiri. Ia adalah permusuhan yang nyata terhadap Allah dan agamaNya. Justeru PAS mengingatkan rakyat Malaysia agar menolak penyelesaian cara DAP.

      Islam adalah agama yang sempurna. Kecacatan umat adalah kerana jauhnya mereka daripada panduan agamanya yang sempurna. Adalah satu yang amat jelas mengapa umat Islam harus kembali kepada agamanya sendiri. Justeru adalah suatu yang amat nyata bahawa berjuang menegakkan agamaNya adalah satu kemuliaan yang tertinggi.

      Delete
    7. 10.29

      Adakah dengan hanya menukar kerajaan lama, maka ia mencukupi untuk masa depan negara yang lebih baik? INSYAALLAH MENUCKUPI JIKA PEMIMPIN BARU TIDAK MEMBANGSATKAN BANGSA SENDIRI, MARUAH DIGADAI, AGAMA DILACURKAN, TIDAK MENGKAFIRKAN SESAMA MUSLIM, TIDAK HIPOKRIT DAN SBGNYA. BE A GOOD MUSLIM DAN JANGAN ELAKKAN MELAKUKAN KERJA2 KEMUNGKARAN

      Adakah lagi kehancuran manusia yang lebih buruk daripada itu? YA....KEMERDEKAAN HANCUR, BANGSA TAK ADA INTEGRITI, AGAMA DICACI, NEGARA DILELONG

      PAS menolak mereka yang bermusuh dengan Allah, Rasul dan agamaNya. ORANG KAFIR MENGKAFIR ADALAH MUSUH ALLAH, RASUL DAN AGAMANYA. DO NOT TWIST ALLAH'S WORDS

      DAP menolak penyelesaian agama untuk negara. Bukan hanya untuk negara, DAP berani menolak dan menentang kehendak umat Islam untuk berubat dan mencari penyelesaian dengan agama Islam mereka sendiri. INI SATU TANGGAPAN YANG SALAH. YANG MEREKA TOLAK UKAN AGAMA TAPI MUSLIM YANG TIDAK IKUTI AJARAN ISLAM SEBENAR. MUSTAHIL IKUT KEMUNGKARAN. NO ONE WANTS SUPERFICIALITY. ONE NEEDAS REALITI AND TRUE MUSLIMS MUST ACT, SPEAK ACCORDINGLY...NOT REMAIN HYPOCRITES.

      Islam adalah agama yang sempurna. Kecacatan umat adalah kerana jauhnya mereka daripada panduan agamanya yang sempurna. Adalah satu yang amat jelas mengapa umat Islam harus kembali kepada agamanya sendiri. Justeru adalah suatu yang amat nyata bahawa berjuang menegakkan agamaNya adalah satu kemuliaan yang tertinggi. YANG INI SAYA SANGAT SETUJU. NAMUN TINDAKAN SEKARANG TAK MENJURUS PADA SITUASI INI. ALL YOU NEED IS THOSE CALLING THEMSELVES EXPERTS MUST DENOUNCE THEIR OWN LEADERS WHO ARE MUNGKAR.....NO DENIALS, FACE REALITY, SPEAK THE TRUTHS BASED ON FACTS. CALL A SPADE A SPADE

      Delete
    8. .

      .

      Jika tuan di beri satu pilihan siapa yang tuan selamatkan dulu antara Najib dan UMNO atau Mat Sabu Husam Salahuddin dll ?

      Adakah tuan memilih Najib dan UMNO yang tersesat jauh atau pemimpin yang hanya berbeza pendapat dan telah sekelian lama berjuang bersama tuan?

      Di sini lah apabila tuan keputusan letak nya nilai sebenar Islam Tuan. Kedua-dua mereka ada kah saudara yang perlu di selamatkan .

      Mana letaknya kesempurnaan sekira nya kudrat keupayaan tuan terhad ?

      Adakah terhapus dosa rasuah dan semua kesan buruk yang terjadi dan akan terjadi akan terhapus hilang begitu sahaja apabila UMNO baru nak di 'islam' kan ?

      Delete
    9. Orang yg pecah amanah dan mengamalkan rasuah dengan sendirinya adalah musuh Allah yg terang. Orang2 ini dengan secara langsung menyalahi dan melanggar hukum Allah.

      Bersekongkol dengan orang yg pecah amanah dan rasuah ini sama jugak bersubahat dgn iblis......kerana menyokong perbuatan mungkar.

      Bila datangnya satu perkabaran bahawa ada berlaku perbuatan pecah amanah dan rasuah......maka hendaklah ia dibicarakan, diadili dengan teliti dengan bukti2 sahih dan dipanggil saksi2. Bukan buta tuli bagi sokongan hapuskan dosa pecah amanah pada rakyat.....macam tak kesah dengan pecah amanah dan penganiayaan pada wang rakyat yg berlaku.

      Akhirnya ludah basi dijilat balik.
      Takbeer.......

      Delete
  2. parti pas seperti pelacur politik..diberi imbuhan, sedia mengangkang pada umno..nauzubillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk membuktikan tuang presideng tu dh capai tahap boleh bg syafaat, maka beliau akan tinggal kan kerusi marang dan bertanding di kerusi parlimen kepong.. Takbir!!!

      Delete
    2. Pas kahwin sajalah dgn umno. Buat apa nak berzina lagi

      Delete
    3. Pas tak sanggup nk cina buta krn dh kena talak 3 dgn umno.. Nk kena tido semalam antara dap MCA atau gerakan, pas tak sanggup... Pilihannya kawin kontrak cara syiah je lah.

      Delete
    4. Oleh itu semua pakat tolong ingat undi PAS sama jugak dgn undi umno.
      PAS=umno

      Kita tengok sejauh mana ikhlas umno dengan PAS. Tunggu bila RU355 nak diluluskan secara rasmi......RU355 tulah umpan pancing yg diguna umno.

      Antara PAS dan MCA.....mana yg lebih umno beratkan??? Kita tunggu dan lihat.


      Delete
    5. Ustaz Azhar Idrus kata yang haram tu memang sedap, pas takkan kawin dengan umno punya,dia lebih suka bersekedudukan saja..

      Delete
  3. Tak mengapalah Tuan Anonymous,,,,,percayalah,,,akhirnnya nanti Parti Amat Serabut ini akan kembali kepangkal jalan apa bila terantuk sekali lagi,,,sama2 lah kita tunggu episod lakunan mereka yg seterusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Episod seterusnya ialah tuang presideng bertanding di parlimen kepong,utk buktikan beliau dh smpi tahap kasyaf lg makrifatullah... Klu Tak berani, jd mitos ttg Hj hadi sama lah mcm citer abuya dulu... Sembang dan temberang... Serban penuh ringgit... Alasan dap anti Islam yg dia sendiri reka... Kami cabar ayoh chik bertanding di parlimen kepong utk buktikan pas bkn nk kerusi yg bersifat duniawi tp nk kalah utk dakwah islamiah... Buktikan ayoh chik!!!

      Delete
    2. Maka bapak penyamun pon ketawa besar sampai bersepai air lior.....hahaha....umpan dah mengena.

      Bila kubu dan benteng sudah kukuh maka kerja samun menyamun menjadi selamat. Jadi lepas ni bolehlah diteruskan kerja merembat dengan lebih giat dan agresif lagi.

      Kalo dulu samun senyap2 dalam gelap.....sekarang dah ada green light boleh menyamun dalam terang siang buta sebab senang nak dapat keredhaan dan kelulusan halal toiyyiban.

      Delete
    3. Bapak penyamun pergilah bertanding di mana2 kerusi luar drp Pekan. Try Sabah tengok kalau merasakan diri disanjung tinggi.
      Lagi pun highway pan borneo tu kan free. Tidak ada tol.

      Delete
  4. Saya tidak pernah melihat mana mana parti dan ahlinya dalam malaysia ini yang anti islam. Kalau ada kekecohan adalah disebabkan muslim sendiri yang tidak mengikut ajaran islam yang sebenarnya.

    MCA/Gerakan/MIC are no better than DAP. MCA, Gerakan and MIC hate muslims who are not following the true teachings of islam. What makes UMNO and PAS think they are practising true teachings of islam.

    By the way, I am a malay and muslim and i follow the teachings of my ustaz, do not need advice from self proclaimed experts of umno or pas....

    wallahuaklam

    At party level, UMNO CLAIMED that it defended the malays, islam and the country. Does the party defend the malays? NO...because ramai yang dah dibangsatkan dan maruah digadaikan sehingga ramai melayu tak kenal halal dan haram. What about islam? NO. Islam was compromised, agamawan in umno, muftis and majlis fatwa turned dumb, deaf and blind by kemungkaran pemimpin2 islam yang nyata bercanggah dengan tuntutan agama. The country? NO....the country's sovereignity deeply compromised, national assets sold to save a hypocrite leader. You call that pro islam. No....i say that is anti islam in the truest meaning.

    PAS claimed iteslf as islamic party but it is not islamic. An islamic party do not kafirkan sesama islam. Islamic party portray good muslims but they have hypocrites. Promises were never fulfilled....anti islamic. Receive corrupt money in return for self made dumb, deaf and blind. Where is the defamation suit? i say that is anti islam in the truest meaning.

    DAP is deemed a chauvinist chinese party but so is umno and PAS. They are very much against muslim who are departing from true islamic teachings. They are many muslims who are not happy with umno and PAS muslims.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said bro.I cannot agree more with you. Precise and concise.

      Delete
    2. Alamak bro labu,asal eh telinga aku tetiba je pijar cam nak keluar nanah eh...

      Delete
    3. Bravo!!!,thumbs up bro..

      Delete
    4. Mana hangpa sumee tau dia 9.05 bro? Mungkin sis kot?

      Delete
  5. Lobai mahir alun jampi ayat menegak benang.
    Lobai ugut tar3k tiket syurgw jika pengikut fikir atwu twnya.
    Jikw fwn8k
    Lobai dh telan ketulan taek low.
    Najis jual curi gadai tak lagi mungkar, begitu senang.
    Pertiwi dh jadi Nanywng, anak cucu cicit nwk bayar hutang.
    Pasangan Pas dan UmnU totok tetap sembang kencang.
    Begini lah angwu cintw pasangan songsang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg ko mengarut ni labu...
      Tulisan pun macam orang mabuk ketum

      Delete
    2. Bro,kau biar betik seh.labu yang mana maksud kau bagi komen merepek tu?

      Delete
    3. Lobai mahir alun jampi ayat utk menegak benang.
      Lobai ugut tar3k tiket syurgw jika pengikut cuba fikir atau lawan cakap.

      Lobai dh pun makan cengkeram siap telan 90j ketulan taek low sl
      Najis jual ,curi dan gadai bukan satu kerja yg mungkar, begitu senang.
      Pertiwi dh jadi Nanyang, anak cucu cicit nwk bayar hutang.
      Pasangan Pas dan UMNO totok tetap sembang kencang.
      Begini lah angwu cinta pasangan songsang...
      Harap 926 dpt 'baca' dan faham. Kalu tam faham, memang melayu la tu.

      Delete
    4. Maaf labu labi dan en mad nor,
      Maksud saya anon 0915

      Delete

  6. UMNO --- Masuk, dulu, dah keluar
    PKR --- Lompat ke sini, dah keluar juga
    KITA --- Sendirian Berhad ... tak kemana pun
    PAS --- Terlalu Islamik ... takminat lah
    PPBM --- No way man
    AMANAH --- Mat Sabu .. terlajak lawak
    DAP --- Mungkin ini kut.. nak cuba nasib tengok


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.. This is a free country... You decide your own destiny.. Not some self proclaimed ayatollah etc.bravo.

      Delete
  7. Memang betul la tuan budin,pas ni dah gila angau..
    Orang yang dah gila angau ni,mudah lupa apa jua keburukkan kekasihnya dan melangkaui segalanya.
    Dulu kekasihnya dituduh kafir,sembelihan orang umno tidak sah dimakan dan kejadian sembahyang dua imam.
    Sekarang ni semua ok,dah dilupakan dan baik segalanya.
    Pas lupa,dalam parti gabungan bn pun ada yang menentang islam.

    Pelik..apakah nawaitu pas sebenarnya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. PIS dan Umno sudah senasib. Balak sudah tiba dimuka pintu. Pemimpin kedua dua parti seakan tak waras dalam mengeluar kenyataan pada akbar.
      Sebab nya? Anda boleh teka sendiri. Kedua dua parti ini penipu dan munafik.
      Barangkali ' hukum karma' sudah berjalan keatas mereka.

      Delete
  8. Apa punya manusia sekor ni..belajar ugama tinngi melangit
    tapi satu pun tak boleh pakai...Islam PAS boleh pusing mana dia suka..Ulama dedak macam ni ke orang Islam nak ikut. 90j punya hal semua jadi halal..bodoh punya orang..

    ReplyDelete
  9. Orang tuan di utara cakap angau tu tak ubah macam mabujk taik telinga. Dalam kes ini PAS mabuh taik telinga UMNO atau Hadi mabuk taik telinga Najib. Besar kemungkinan PAS dan Hadi dah pernah merasai taik telinga UMNO dan Najib, rasa sedap dan enak, khayal dan horny, jadi dah tak boleh lupa, macam ketagih heroin saja. Terpaksa PAS dan Hadi ikur saja UMNO dan Najib asalkan kenikmatan taik telinga dapat dirasai. Angau atau mabuk taik telinga ni bagaikan fikiran separa sedar sebab dikuasi "puaka" nikmat yang pernah dirasai, dah tak ubah macam terkena nasi kangkang saja. Itulah PAS ketika ini. Sebab itu gerombolan yang jelas mereka akui perasuah, taghut, munafik dan dijatuhkan hukum kafir selama ini, kini jadi kegilaan sebaliknya AMANAH dan pasti oposisi lain yang tidak pernah dibuktikan merasuah dan banyak dosa seperti mana UMNO Najib, tapi puak kurang dosa dan kesalahan ini dilayan bagaikan mereka ini Yahudi Israel. UMNO Najib dah jadi bagai bidadari syurga kepada PAS masa kini walhal UMNO tidak pernah pun berubah dan satu dunia tahu UMNO BN masih mengekalkan perlembagaan sekular yang sama. Siapa berubah sebenarnya?. Jelas PAS kerana mabuk taik telinga Najib ketika ini

    ReplyDelete
  10. Din
    As I said earlier, org yg bodoh and bahalol Saja yg Akan sokong Umno and Pas nie !!!
    Cuba Tanya Hadi Abang, rakyat dok tunggu dia bila nak saman SR on 90 juta case ???

    ReplyDelete
  11. kalau macam tu lah statement Ularmak PAS ..BERSATU nak bincang apa lagi dengan PAS..terang terangan..parti Ghundu..buat lastik cicak je..

    ReplyDelete
  12. Jamal akan lepaskan jawatan politik, pilih niaga judi
    WARTAWAN SINAR HARIAN

    Minta komen,

    adakah jamal (ahli umno) anti islam?
    apa beza jamal dengan ahli dap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika Judi Ada bayar cukai perjudian,ia halal lg sah. Klu Tak bayar cukai Judi maka haram lg jadah namanya. Datuk seri haji Jamal yunus akan berniaga Judi halal bg membantu negara membayar hutang.atas jasa beliau itu nnti mgkn beliau akan dpt hadiah title ahli sukan negara atau seangkatan dgn nya.. Hr he... Jamal oh Jamal.. Ko dh kena game dgn handler ko... Krn ko terlalu bijak Sgt.... Dgr kata dh dpt PHD dari universiti online.. Tahniah!!!

      Delete
    2. Terang terangan mengaku nak bukak pusat judi...wow, inikah ahli parti sahabat baru pas...wow, terbaik le tuan guru hadi dapat sahabat cam ni..klass gitu!!

      Delete
  13. saya nak tanya beri contoh yang konkrit dan sahih yang membuktikan DAP anti islam. Ingat saya bukan penyokong DAP. Saya mahu kebenaran. Pengomen must make it distinct clear that Islam is a religion, Muslim penganut agama islam 2 entiti berbeza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ask yourself what you knew about Islam? Then you will find the answer that you looking for.. Only you can answer it.

      Delete
    2. Labu labi,

      You do not get me. I am not what i know about islam. I am asking PAS or whoever claim that DAP is anti islam. Give detailed proofs so that we can say yes or no!

      On islam, i know islam since i was born a muslim, studied islam from the day i wad born to my early 60s now.

      If PAS were to scare off muslins thst DAP is anti islam, please provide your proof.....

      I hope labu labi faham apa yang saya timbulkan dalam blog ini.:)

      Delete
    3. Saudara, that answer is to be provided by hadi himself on his allegations. I reserved my comment and rest my case.

      Delete
    4. Bro 10:22, ..all the statement that dap is anti islam is merely a politic statement to divide and conquer..i get your point, the problem is not the religion (islam) but its the muslim..am i right?

      Delete
    5. 12.43,

      Exactly.....

      I have lived in a community where there are only 30% muslims. In major towns, DAP are reps. I have yet to hear anti islamic move and actions. But they do criticise muslims for not "doing" it right based on islam. So they are not anti islam but against arrogant muslims.....

      Delete
    6. True enough bro.shame on us.

      Delete
  14. tak mungkin jamal jam melepas jawatan. Umno adalah satu perniagaan. Lubuk buat duit. Jangan si jamaljam tu malah yg di anggap ulamak dah join sekaki. Money is the root of all evil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamal announced je kt media, tp Surat rasmi dia lum buat lg. Dia nk draft Surat pun tak pandai. Dulu dia kan ke peon... Lg pun dia tgh tunggu Kak mah tipon tanya..why? Why? Boleh la nk merengek sikit, minta singit dua... He he.. Akal Si Jamal org dh boleh baca lah.

      Delete
    2. Sembang kencang.....dulu penah jadi cerita ada satu orang siap pegi jumpa Tun M kata konon nak letak jawatan....tetiba tarik balik....sekarang ni keje tolong tepis dan sanggah soal jawab yg boleh menembak bapak penyamun.

      Kat Msia ni ramai pelakon handalan.....lebih dari Hollywood. Hollywood ada James Bond....Msia ada jebon. Hollywood ada Robin Hood.....Msia ada Rompak Hood.

      Delete
    3. Bro phantom,leh bagi klu sape mamat tak tahu malu tu?

      Delete
    4. Bro....takkan kome tak tau cerita orng bersongkok tu dulu.

      Delete
    5. Tak perasan lak bro maklum la da setengah abad kadang2 tu tak ingat.
      Mungkin wak jahit kot.sori kalau silap.

      Delete
  15. tak payah peduli dengan jamal sewel tu....hanya kerana tindakan salah dia tu...umno dan bn pun tak boleh nak back up...jadi dia lepas geram lah...mungkin ini pun taktik dia nak suruh umno dan bn pujuk balik lah tu...yengokbvideo yang dia berucap tu...berkemungkinan saya akan lepaskan jawatan....berkemungkinan.....kalau betul tekad dia nak lepaskan semua jawatan dia...apa nak cakap berkemungkinan...lafaz sajalah talak pada semua jawatan dia...

    dia pergi selongkar premis judi dengan tujuan nak cegah kemungkaran dan maksiat...dengan niat nak tegakkan islam dan membela orang melayu...alih alih...hanya kerana ditangkap dan dituduh dengan beberapa kes...langsung nak letak jawatan...tak apalah kalau nak letak jawatan tetapi yang dia macam nak mengugut islam pulak...seolah olah nak bagi tau orang melayu dan agama islam yang dia nak buka kedai judi selepas ini...adalah kerana apa yang dia buat tu tak dapat pengiktirafan dari melayu dan islam...

    fah kau pilih nak masuk neraka jamal...kau pergilah masuk...tak ada siapa pun nak halang kau...kau nak buka jedai udi ke...kasino ke...rumah urut ke...pusat pelacuran ke...kau bukalah jamal....hak kau ...kubur kau...
    tak rugilah melayu dan agama islam kalau kau tak ada pun sebab ...adanya orang macam kau....bangsa asing hilang hormat pada melayu dan islam...kau nak jadi hero...tapi salah srategi dan salah tempat...

    susah kalau manusia fah gila glamour ni.....gila publisiti....buat malu anak bini dan kaum keluarga...sekarang bila statement tu kau sendiri yang buat...bertambah lah lagi satu gelaran buat kau....dulu jamal jamban...sekarang jamal judi...

    lepas ni jamal jemuan...jamal jembalang....sewel sewel....

    tentang pas join umno....dengan berbuat demikian....berakhir lah sudah perjalanan parti pas....dah tiba kegaris penamat....

    lepas pru14 ni....pas boleh ucap selamat tinggal pada dunia politik....pas akan berkubur...akan dikafankan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro dia ingat dgn pangkat ketua umno bahagian,dia boleh langgar Sana sini. Smpi ketua polis negara dia nk jdkan balaci dia. Kena duduk atas ais sekali... Terus meraung polis tumbuk saya... Kah..Kah..kata kebal siap dgn mitos parang terbang... Sekali org sudi kan... Senyap Tak terkutik pun... Mohon Sgt minta polis rampas pistol dia.. Krn dlm keadaan mental dia skrg...takut dia tertembak kepala dia yg lg satu.. He he.. Jahat nya.

      Delete
    2. Setakat Ketua bahagian toksah bising ler boleh selamat, pengerusi penerangan pun sangkut, lain le presiden parti..kan abg bijan kan??

      Delete
  16. antara tanda golongan yang jahil dapat dilihat melalui lisan dan perilakunya.

    lidah2 yang senantiasa mencerca, mengadu domba dan memfitnah umara', para ulama, para ilmuan serta marhean yang tidak mengikut kepada jalan mereka, Allahswt menurunkan sebahagian azabnya didunia sebahagian lagi di akhirat kelak dan menuai pada kejahatan lidah mereka sewaktu hidup.

    antara azab didunia - ditarik keberkatan sehingga setiap nikmat yang dapat kepadanya tidak mampu melembutkan lidahnya, tidak mampu menenangkan hatinya. lihatlah keadaan mereka yang tidak pernah bersyukur bahkan sentiasa berkeluh kesah.

    Kemudian diberi kepada golongan ini seburuk-buruk pemimpin sehingga tiada bezanya keadaan mereka pada si pengembala yang sedang mengembalai ternakannya.

    Mereka memuliakan bahkan mengangkat seorang pelaku liwat sebagai pemimpin utamanya sedangkan Allahswt melaknat kaum Nabi Luth a.s dengan seburuk-buruk azab-Nya akibat perbuatan liwat dan sejenis dengannya.

    mereka memuliakan kaum kafir yang jelas permusuhannya terhadap islam (melalui lisan dan perbuatan) bahkan mempertahan serta mempertuankan kaum kafir itu sebagai penyelamat untuk mereka. dan sesungguhnya kaum kafir itu tidak sedikitpun menundukkan kepalanya (tiada bai'ah daripada mereka bahkan mereka yang memberikan bai'ahnya untuk kaum kafir itu demi mendapatkan redha dalam bentuk sokongan politik)

    Allahswt datangkan juga mereka pelbagai pertolongan untuk golongan yang jahil itu yang datangnya daripada sejelik-jelik pertolongan lalu mereka tiada daya upaya melainkan dari mengambil setiap satu dari pertolongan yg dihulur.

    Nauzabillahiminzalik - demikianlah diantara azab Allahswt di dunia ini kepada golongan yang jahil lagi menyombong diri.

    Dan untuk John Doe - sesungguhnya telah aku menjawap setiap dari pertanyaanmu dengan satu jawapan sejak awal dahulu.

    Dan aku ulanginya sekali lagi.

    Mari bicara perihal amar maaruf
    Mari bicara perihal nahi mungkar

    Tetapi sebelum kamu pergi kepada dua urusan ini - WAJIB untuk tuan2 politikmu melantik khalifah sebagai pemegang kuasa pemutus dari kalangan mereka terlebih dahulu.

    Inilah yang membezakan diantara Pakatan Harapan plus PPBM pada UMNO/Barisan Nasional.

    Mahu "selamatkan Malaysia" ??

    Selamat pagi untuk siempunya blog serta sekalian penarinya di ruangan komen.
    ikhlas dariku unknown aka sahabat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai unknown yang suka melabel orang lain jahil lagi sombong padahal ianya adalah diri kamu dan kamu hanya mampu memutarkan lidah dari menjawab soalan.

      Disebabkan 3 soalanku yang mudah pun kamu putar belitkan jawapannga dan tidak menjawab soalan, maka kali ini aku hanya ambil 2 soalan sahaja.

      (Demi Allah soalan pertama juga kamu tidak jawab melainkan kamu memutar belitkan lidahmu dan kemudian berkata kamu dah jawab, maka aku bawa kembali soalan kedua dan soalan ketiga untuk kamu jawab juga).

      Mari lihat bagaimana kamu memutar belit lagi.

      Silakan jawab soalan mudah ini.

      1. Sekiranya selepas kebenaran datang, kebathilan akan lenyap dan kebathilan itu tidak akan bermula dan tidak akan kembali lagi,dan kamu gunakan PRN Sarawak sbg kayu ukur di antara haq dan bathil,mengapakah kesemua kumpulan Muslim yang wujud semasa dan selepas PRN Sarawak masih wujud hari ini.

      Soalanku sangat mudah mana satu kumpulan yang telah dilenyapkan selepas PRN Sarawak dan kenapa PPBM dan PAN wujud selepas PRN Sarawak? Sila jawab.

      2. AlQuran menetapkan haq dan bathil sebagai absolute dan tidak bercampur sehinggakan ada ayat yang berbunyi 'janganlah kamu pakaikan yang haq dengan yang bathil', dan 'demikianlah Allah memberikan perumpamaan di antara yang haq dan bathil'. Tapi kamu telah membuat hukum baru apabila menggunakan kalimah 'lebih haq' dan 'lebih bathil'.

      Soalanku sangat mudah, di manakah di dalam AlQuran sifat haq dan bathil diberikan qualification 'lebih haq' dan 'lebih bathil' seperti yang kamu lakukan?

      Sila jawab soalan wahai orang yang gemar memanggil orang lain jahil lagi sombong (sudah tentu kerana ia perasan dirinya berilmu).

      Ayuh, jawab soalan berdasarkan soalan. Jangan memutar belit lidah seperti Yahudi.

      Delete
    2. Unknown atau sahabat yg arifbillah ini, tulisan nya yg benar hanya kalam Allah. Selebihnya di campur antara cerita separuh benar dan rekaan utk mencapai tujuan tertentu.... Pd beliau ese nk kobankan,ko simpan je lah ilmu ko tu.. Ese kenal sgt org mcm ko tu...

      Delete
    3. "antara tanda golongan yang jahil dapat dilihat melalui lisan dan perilakunya."

      Ini tulisan Unknown. Hakikatnya Unknownlah si jahil itu. Malah Unknown adalah si jahil yang sombong. Tak mampu jawab soalan mudah john doe, tapi suka melabel orang lain sebagai jahil dan sombong.

      Bodoh sombong tak sedar diri.

      Delete
    4. Sekali lagi saya melihat seorang jahil sombong mengeluarkan hukum tanpa dalil dan dan tanpa mengikut disiplin ilmu.

      Semakin ia cuma memasukkan unta ke dalam lubang jarum maka semakin jelas kejahilan dan kesombongan dirinya.

      Kali ini a telah mengeluarkan hukum WAJIB pada perkara yang ia tak mampu jawab balas satu ketika dulu. Ini bukan lagi kes jahil sombong sepertimana ia dikeluarkan pada kali pertama, tapi kes menjual agama padahal sendiri pun tak faham.

      Ini tulisannya:-

      "Tetapi sebelum kamu pergi kepada dua urusan ini - WAJIB untuk tuan2 politikmu melantik khalifah sebagai pemegang kuasa pemutus dari kalangan mereka terlebih dahulu."

      Ini adalah tulisan seorang jahil sombong. Saya dah jawab perkara ini dulu tapi si sombong ini masih menjual perkara yg sama.

      Jawapan ringkas:-

      1. Bai'ah adalah satu kontrak. Salah satu syarat kontrak ialah adanya majlis dan lafaz kontrak iaitu ijab qabul mestilah berlaku dalam majlis yang sama (disebut ithadul-majlis). Pihak PH masih belum mempunyai majlis pemerintahan maka bagaimanakah mahu dibaiah seorang khalifah. Bubarkan parlimen dan mari kita tengok siapa yang diberikan majlis itu.

      2. Ketika Bani Abbasiyyah berhasrat untuk menjatuhkan Bani Umayyah, mereka telah menyampaikan kepada Imam Malik hasrat dan Imam Malik tidak menghalang hasrat mereka itu. Imam Malik tidak pula bertanya siapa yang telah dibaiah sebagai khalifah atau siapa yang bakal dilantik sebagai khalifah sebelum memberikan kebenaran melalui taqrir apabila ia mendiamkan diri.

      Ini menunjukkan segala yang dibangkitkan oleh si jahil sombong ini bertentangan dengan pelakuan si Imam Mujtahid Mutlak tersebut.

      Si bodoh sombong ini juga jelas tidak mengetahui tentang hadith nabi yang berbunyi 'ุงุฐุง ุจูˆูŠุน ุฎู„ูŠูุชูŠู† ูุงู‚ุชู„ูˆุง ุงู„ุงุฎุฑ ู…ู†ู‡ู…ุง'، yang bermaksud 'apabila dibaiah dua khalifah, maka bunuhlah satu di antara kedunya'.

      Si jahil sombong ini telah menyuruh kita semua membuat sesuatu yang dilarang keras oleh Nabi untuk dibuat iaitu 'membaiah dua khalifah dalam satu masa'.

      Si jahil sombong ini bukan sahaja menunjukkan dirinya lebih alim dari imam Malik apabila menyuruh kita melakukan sesuatu yang diberikan taqrir oleh Imam Malik malah dengan beraninya memberikan fatwa WAJIB ke atas sesuatu yang ditegah Nabi.

      Jatuhkan khalifah sedia ada dan barulah boleh dibaiah khalifah baru. Si jahil ini mungkin tidak faham apabila Tun M menyebut gelaran PM kpd Najib itu menunjukkan Tun M mengakui Najib adalah khalifah Malaysia hari ini.

      Malah AMERIKA pun mengakuinya apabila menggelar Najib sebagai MO1.

      Apa yang kita cuba lakukan ialah menjatuhkan khalifah pengkhianat ini dan gantikan dengan khalifah lain.

      Sekiranya ia sesuatu yang haram maka sudah tentu Imam Malik akan mengambil pendirian menentang hasrat Bani Abbasiyyah tersebut.

      Sekiranya ia hanya dibolehkan dengan syarat2 yang diulang2 oleh si jahil sombong ini maka sudah tentu syarat ini telah diberikan oleh Imam Malik kepada Nani Abbasiyyah apabila persoalan itu dibawakan kepada sang Imam.

      Si jahil sombong ini bukan sahaja menyangka dirinya lebih hebat ilmu dari Imam Malik malah dengan berani memberi fatwa wajib ke atas perkara yang ditegah Nabi s.a.w.

      Siapa yang jahil lagi sombong sudah jelas sebagaimana jelasnya matahari di hari siang.

      Delete
    5. Bro john doe, kenapa dilayan si bodoh sombong ni. Orang lain semua ignore ja tulisan si bodoh sombong ni. Bro john ja (dan labu labi juga) dok layan dia.

      Delete
    6. Bro. Saya layan krn dia di bayar utk menulis. Kwn Cari makan. Rezeki utk anak Bini dia. Halal atau haram,jgn Kita hukum.. Itu hak Allah.. Dia lah tuhan pd hari pembalasan.

      Delete
    7. Sdr 12:56

      Sejujurnya saya memang malas layan si Unknown ni sebab kebanyakan tulisannya hanyalah ibarat bunga tanpa substans.

      Sila lihat kembali ke belakang berapa banyak komennya yang saya pilih untuk tidak balas.

      Yang membuatkan saya membalas komennya ialah kerana ia mempunyai substans yang salah dan menyimpang daripada dalil2 yang jelas. Ia hanyalah sbg menunaikan tanggungjawab. Terpulanglah apa yang orang lain nak kata sebab akhirnya yang nak adili Unknown, saya dan orang lain tersebut adalah Yang Maha Adil.

      Tiga kali berturut-turut di dalam komennya ia membuat hukum yang bertentangan dengan dalil yang jelas, mutlak, qat'iy lagi jazam.

      Ibarat seorang yang mengatakan 'solat itu tidak fardhu' padahal kefarduan solat itu sudahpun jelas, mutlak, qat'iy lagi jazam. Cuma bezanya ialah kata2 ini tidak perlu dijawab memandangkan tiada sesiapa yang akan dikelirukan.

      Ada pula tulisan Unknown ini berpotensi mengelirukan, maka saya pilih untuk menjawab.

      Saya selalu bertolak ansur ke atas soal khilaf tapi 3 hukum yang Unknown keluarkan bukan lagi perkara khilaf. Ia adalah perkara2 jelas yang dimanipulasi.

      Saya katakan dimanipulasi adalah disebabkan ia cuba bela dan tegakkan perkara yang jelas salah.

      Setiap kali di dalam usahanya untuk mempertahankan perkara yang jelas bathil ia akan keluarkan pula hukum bathil yang baru.

      Sudah 3 hukum bathil yang ia keluarkan berturut-turut:-

      1. Ia meletakkan neraca haq dan bathil ke atas pelakuan tangan manusia khususnya PRN Sarawak padahal Alquran mengkhususkan hak menetapkan yang haq dan bathil sbg hak mutlak Allah.

      2. Ia memberikan sifat qualified kepada sifat 'haq dan bathil' apabila menyebut 'lebih haq' dan 'lebih bathil' padahal AlQuran meletakkan dua sifat ini sebagai berlawanan, tidak bertemu dan tidak ada yang di antaranya.

      3. Ia memandai-mandai memberi fatwa wajib ke atas perkara yang bukan sahaja tidak diberikan fatwa yg sama oleh seorang imam Mujtahid mutlak malah ditegah pula oleh baginda Rasulullah saw.

      Saya tidak berniat nak malukannya tapi saya tak boleh biarkan pembaca lain bingung dengan fatwa2 sesat lagi karut yang ia buat.

      Sekali lagi saya tegaskan saya sentiasa bertolak ansur ke atas perbezaan pendapat tapi bagi perkara yang telah qat'iy saya tak boleh berbuat demikian.

      Dan lafaz jahil sombong yang saya keluarkan kepadanya adalah di atas alasan ia adalah lafaz2 kegemarannya sendiri yang menjadi wiridnya setiap kali memberi komen.

      Mohon maaf kpd sesiapa yang berasa.

      Delete
    8. Nakhoda kapal korek....walau dah terpampang bukti pengalihan wang secara haram yg berkait dgn 1MDB dalam mahkamah Singapura pon masih dia nafikan bukti tu. Tulah orang yg cerdik dan tak jahil konooonn...

      Kemudian dia kata kes tu tak sebut nama tuan besar bapak penyamun......jadi pada dia penyamun tak salah tapi orang yg mengalihkan duit tu yg salah.

      Nakhoda kapal korek aka unknown tak persoalkan kenapa perkara pengalihan wang haram tu tak dibangkitkan langsung di negara kita ni......dan sape yg berani bangkitkan perkara ni akan dikenakan macam2 tindakan.

      Ada laporan pon diOSAkan. Apa nakhoda kapal korek tak soal kenapa laporan audit tu perlu diOSAkan?? Apa rahsia yg disimpan???

      Maaf teman cakap terang2, malas nak hipokrit.....Nakhoda/unknown tak jahil......tapi bangang...!!

      Delete
    9. sahabatku john doe, akhirnya awk punyai keberanian untuk memberikan hujah demi membela keaiban dan tipu daya tuan2 politikmu walaupun setiap dari hujahmu itu kembali membelit batang lehermu.

      1. Sejarahnya Bani Abbasiah bermula apabila mereka merampas kuasa pemerintahan dari kerajaan Bani Umayyah - diatas niat mahu mengembalikan kuasa pemerintahan kepada keturunan Rasulullah saw. (Bani Abbasiah bermula dari Abbas bin Abdul Muttalib).

      Malangnya kamu (john doe) terlupa menyebut usaha merampas kuasa ini diketuai oleh cicitnya yang bernama Muhammad ibni Ali bermula sejak dari zaman khalifah Umar Abdul Aziz. Akhirnya pada zaman khalifah Marwan ke-2 pada tahun 750 usaha yg dimulakan Muhammad ibni Ali berjaya dan khalifah pertama dari kalangan Bani Abbasiah adalah Abu al-Abbas al-Safah. usaha ini diberi pertolongan dari kaum parsi (iran).

      Apakah kamu menyangka Bani Abbasiah itu tidak punyai khalifahnya sendiri didalam usaha mereka selama ratusan tahun untuk mengembalikan kuasa pemerintahan kepada keturunan Rasulullah saw ?.

      Apakah imam Malik r.a tidak mengetahui hakikat adanya khalifah yang mengetuai usaha Bani Abbasiah ? sesungguhnya bukan aku yang mendatangkan fitnah melainkan hanya kamu yang tidak berpegang pada kebenaran.

      Mari lihat keadaan dan sifat tuan2 politikmu yang bercampur-baur dari kalangan mereka simuslim dan si kafir yg membawa hajat yg berlawanan sesama mereka.

      satu2nya persamaan yg mengikat adalah hajat menumbangkan UMNO/BN. dan kemudian mereka akan saling mengigit diantara sesama mereka - sila rujuk pada kerajaan selangor bagaimana jeliknya keadaan tuan2 politikmu itu yg kekal bersama demi kuasa walaupun saling bermusuhan.

      lalu tatkala aku tanyakan siapa yg diberi bai'ah didalam kalangan tuan2 politikmu itu, kamu berdusta dengan mengambil hujah dari usaha Bani Abbasiah seolah-olah sama keadaan dan sifatnya diantara mereka kepada tuan2 politikmu.

      Allahurabbi - Pakatan Harapan plus PPBM itu tiada khalifahnya (bahkan kini mereka punyai 4 kepala kecil yg pasti akan berlaga dan terhantuk sesama sendiri) ia mengambil sifat hukum alam haiwan dan ia bergantung pada kuasa yang bakal diperolehi melalui PRU, kerana itu mereka saling berpakat didalam rahsia dan berkhianat sesama mereka.

      Sahabatku John Doe, cukuplah kamu berhempas pulas sehingga meletakkan hujah ditempat yg salah.

      benar aku merujuk golongan seperti kamu sebagai golongan yang jahil lagi menyombong diri tetapi ia bersifat khusus didalam urusan sokongan politik diantara Pakatan Harapan plus PPBM dan UMNO/BN.

      Kamu sendiri berhujah dengan sabda Nabi Muhammad saw - maka pancunglah 3 kepala kecil dan ikutlah hanya 1 kepala sebagai khalifah didalam Pakatan Harapan plus PPBM.

      Selamat Petang sahabatku John Doe
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat




      Delete
    10. Sdr Unknown

      Pertamanya kamu masih gagal menjawab 3 soalanku itu. Jelas sekali kamu tidak mampu menjawabnya.

      Kamu sememangnya seorang penipu yang suka memutar belit lidah. Mana jawapanmu tntg 3 hukum bathil yang kamu keluarkan itu?

      Keduanya tentang Bani Abbasiyyah menjatuhkan Bani Umayyah, jawapanmu langsung tidak menyangkal kata2ku bahawa Imam Malik tidak pernah memberi syarat yang kamu berikan iaitu dibaiah seorang khalifah.

      Kamu membuat anggapan tanpa dalil sedangkan anggapan kamu itu juga salah.

      Kemudian kamu menipu lagi bila kamu kata aku terlupa ceritakan bahawa usaha jatuhkan Bani Umayyah ini telah bermula lama sejak sebelum ia jatuh iaitu di zaman Khalifah Umar Abd aziz.

      Kamu masih ingat apabila kamu menuduh kami mengadu domba semasa di Putra Merdeka aku dah pun ceritakan bahawa usaha jatuhkan Bani Umayyah ini bermula lama sebelum ia jatuh. Maka sekiranya kamu tuduh cuba menjatuhkan UMNO di adalah satu adu domba maka kamu telah memfitnah Bani Abbasiyyah juga melakukan adu domba.

      Sudah lupakah? Aku tidak menyorokkan apa2 fakta cuma pada isu imam Malik ini aku tidak melihat apa relevannya kisah di zaman Khalifah Umar Abd Aziz.

      Kamu juga penipu dan memfitnah imam Malik apabila mengatakan ia sudah mengetahui di kalangan Bani Abbasiyyah ada khalifah.

      Kalimah khalifah di dalam alqyean mahupun hadith2 Nabi adalah eksklusif kpd pemerintah dan bukan penentang. Penggunaan kalimah khalifah olehmu bagi golongan penentang bukan sahaja salah dari sudut bahasa malah juga salah dari sudut istilah syariah. Dari segi hukum pula ia jatuh haram disebabkan ada larangan jelas di dalam Hadith.

      Bgmn kamu boleh fitnah Imam Malik mengetahui di kalangan Bani Abbasiyyah ada khalifah? Mana kamu kutip hujahan penipu ini? Sila beri satu saja dalil yang menunjukkan kalimah khalifah digunakan ke atas penentang.

      Kamu nak fitnah Imam Malik memberi taqrir menyalahi hadith Nabi melarang dibaiah dua khalifah pula?

      Ya, benar di kalangan setiap Bani yang ada ada seorang ketua puak (chieftain) tapi mereka semua bukan khalifah termausklah As-safaah sendiri sebelum ia dipilih menjadi khalifah pertama Bani Abbasiyyah.

      Dan untuk pengetahuan kamu, bukan hanya Parsi yang menyokong Bani Umayyah dijatuhkan tapi juga sekian golongan Mawali, Syiah rafidhah dan kaum bukan Muslim.

      Ada pula kedudukan sebagai ketua penentang itu juga telah dibahaskan dulu. Baiah sebagai ketua penentnag juga telah ku hujahkan dulu dan kamu tiada hujah balas. Aku tidak berminat kepada siaran ulangan spt kamu.

      Mana jawapanmu tntg 3 hukum bathil yang kamu keluarkan?

      Delete
    11. Saudara semua, perbezaan utama pada manusia adalah pada akalnya.
      Soal bercakap semua org boleh bercakap. Perhatikan pada hujjahnya. Jika hujjah itu tiada asas pada tajuk cerita, dah tentu cerpen itu gagal dan tak payah lagilah dok layan.
      Kewarasan penulis itu boleh dipersoal.

      Delete
    12. Level auta unknown sama macam najib. Lain yang ditanya lain yang dijawab lepas tu berputar-putar dengan hujah yang tiada kena mengena dengan soalan.

      Penipu besar.

      Delete
    13. Biasanya cai umngok ni akn cuba halalkn apa yg bijan lakukan. comtohnya xleh lawan pemimpin dsb.. tp bab gst tu camne..halalke kalo orang miskin kena gst

      Delete
  17. Win..Kemanisan angau didalam percintaan ialah bila ianya ditegah atau ditegur.Lagi ditegur lagi syoknya menjadi-jadi ..hampir jadi gila-gila..Sepatutnya kita biarkan saja ...kahwinkan cepat2 lepas tu biarlah mereka menikmati kehidupan bersama..samasama merasai keburukan dan kebaikan pasangan masing-masing..lagi cepat lagi bagus.

    ReplyDelete
  18. PAS ibarat pompuan gedik yang materialistic.
    Takkan dia nak pilih pemuda yang tak berduit kalau
    ada jantan billiawan masuk meminang.
    Memang bodoh kalau dia tolak cinta bilyawan.
    Doa jelah semoga perkahwinan mereka kekal bahagia
    jangan terputus ditengah jalan bila si bilyawan
    jatuh sengkek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mgkn ese bkn bilionwan, tp ese ado minyak seyonyong Tok batin org asli.. Jaga2 cik minah...he he..

      Delete
    2. Minyak senyonyong & duit tak kekal, encik labu labi. Bila-bila masa boleh hilang kuasanya, yang tinggal cumalah jantan tua yang berusia 60 tahun tu je. Nak tengok gak, PAS sanggupkah bertahan dengnakerenah jantan tua 60 tahun, terutama kalau anak-anak tiri dan anak-anaknya memberotnak dan jantan tu mati pucuk.

      Delete
    3. Bro labu,mintak sikit boleh...
      hehe...

      Delete
    4. Bro labu,mintak sikit boleh...
      hehe...

      Delete
  19. kita tunggu dan lihat...dimana hadi akn ditempatkan...mungkin ganti tempat jamil khir baharom...atau tempat anifah aman..atau dilantik sebagai menteri keewangan...atau duta malaysia ke iran.....

    tungguuuuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dgn ilmu kasyaf lg makrifatullah... Jawatan menteri dalam negeri amat sesuai... Krn beliau akan dpt tahu dulu bila abu sayyaf nk culik Dan bila daesh nk lakukan huru hara dlm negara. Maka tugas polis krg tekanan.. Skrg polis Kita Tak tido mlm nk pastikan negara aman... Tak setuju ke sedara??

      Delete
    2. Bro Cass....errrrr mungkin TPM kot...

      Delete
    3. Hadi sesuai jadi menteri nikah kahwin je..

      Delete
  20. kita tunggu dan lihat...dimana hadi akn ditempatkan...mungkin ganti tempat jamil khir baharom...atau tempat anifah aman..atau dilantik sebagai menteri keewangan...atau duta malaysia ke iran.....

    tungguuuuuu..

    ReplyDelete
  21. Biasalah PAS /UMNok..LebaiKeldai Marang -NajisBadak Pekan..dua2 lanun yg mbusukkan dan menjadi penghancur parti yg sudah lama di penghujung senja perjuangan yg kian nazak..sebelum tamatnya riwayat Umnok berkesempatan juga mereka beslaman/ bermafaan..dpt juga PAS menghalalkan /mengimamkan sembahyang untuk kekasih yg kembali bertaut -Umnok..mereka tak rela berpisah lagi...sanggup berkongsi satu lubang kubur yg sama ..lihat kpd umnok..mereka ini menjadi pesakit yg nyawanya disambung dgn oksigen..klu tk ada Sabah n Sarawak yg kononnya fix deposit mereka ..dah tertanam liang lahad dikuburan mereka..lihat kepada parti PAS..mereka jual agama..mempolitikan agama..tekak mereka tak kering menjaja..PAS itu Islam..Islam itu PAS..nahhh..berapa ramai yg dah terpesong akidah angkara penipuan ulamak yg diutus mereka..????penipuan mereka yg maha hebat dr syaitan inilah membuatkan umat Islam begitu taksub sehingga menyembah PAS ..mungkin dlm hati merka melebihi agama Islam itu sendiri...????mereka brpolitik..kononnya berdakwah..klu nk berdakwah tak payah pakai dedak haram 90J..yg terang2 dilarang agama..mereka kata nak bina Serambi Mekah ala Kelate /Malaysia..dah siap / dah ada kemajuan ke.??.dah berapa thn memerintah Kelate????Klu nk bina serambi tu..tak payah gondolkan hutan/ tak diperlukan balak haram ...Umnok yg dulu semuanya serba kafir/haram di hati dan mata buta PAS..kini menjadi "kekasih terang" ..penjaham/penyangak/ pengkafir..pencuri dll kepada umat Islam dan Malysia..pada pandangan saya..sebagai penganut Islam.. pemimpin yg busuk inilah mencerminkan imej kekeliruan pandangan non Muslim thd pegangan agama dan akidah kita....dgn kata lain saya bukan beragama PAS....pas itu sebuah parti yg dipimpin oleh manusia yg tiada tandingan dgn Allah..๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”

    ReplyDelete
  22. walimatul urus...

    tuan/ puan adalah dijemput hadir ke majlis pernikahan ketua kami bijan enggang dan hadi pipit dialamat puterajaya nasi dagang restauran.

    turut sama mengalu alukan kedatangan tuan/puan

    mah hipo
    nan acheh
    salleh ketiak
    jamil akhir
    naz rengas
    judin salak
    teong apple
    siong sang
    pengecut amin hina
    raden bung bang
    musang berjanggut
    rizat lemb


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kompang2....silat pulut oleh Jamal baju merah..tarian gelek oleh puteri umno... Yahoo!!!!

      Delete
    2. Bro Labu.....kempunan kita nak makan nasi dagang billionaire.....apa nak buat nama tak tersenarai.....hmmmmm dah nasib badaaaann......

      Delete


  23. Sian kat korang semua , meroyan sakan nampaknya, masuk meminang org tak terima, malu ni kira dah tak boleh cakaplah, tu yg org kata mandi tak basah makan tak kenang.
    Jangan jadikan sangsarobadan sudahlah... aku pun sian juga tapi tak boleh nak tolong, sian sian sian


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dh kono cino buto satu malam... Ko nak??

      Delete
    2. Ada org masuk meminang parti syaitan ini ke..ataupun PAS ni menyundal????

      Delete
    3. Syarat tak cukup, org suruh cerai buang yg harbi tu, tak mau...nak simpan juga

      Delete
    4. syarat yg sesat dr Parti Ajaran Sesat tak payah diguna pakai..dah lah sesat nk menyesatkan org lagi ke????

      Delete
    5. Eh dah kena dah tu penyangak jumpa penyamun.....jodoh yg tepat.

      Delete
  24. Paduka seri sultan Perak ingat kan org melayu jgn lupa daratan (Kah smah kena ingat asal usul org kebanyakan Je) Dan jgn berlumba2 merebut kebendaan dan kuasa hingga sanggup aibkan bangsa sendiri (Abg najib jgn kawan rapat Sgt dgn China) Dan jika tidak berubah, negara akan lingkup DLM masa singkat...utusan Malaysia selasa 7.2.2016...merafak sembah takzim ke bawah duli paduka seri sultan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro...isteri teman org perak...orang kuale...dia kate ape yang Sultan Nazrin cakap tu betui belake...

      udah udah le buat aniaye pade bangse sendiri...isteri teman kate...sedo atau tidak kaum khawarij dah mula ada di Malaysia.....
      jadi kite kene berperang habis habisan...



      Delete
    2. Teman setuju bebenor.. Utk survival kita dan generasi akan dtg Kita kena fight habis2an puak2 yg jahanamkan negara. Mydin dh rugi krn duit Kita jatuh, duit kita jatuh krn nk bli dollar america utk byr bunga 1mdb,bila dh rugi kenaikan gaji dan bonus tak ada dan utk terus beroperasi kena kurang kos,nk krg kos buang pekerja...lg le ramai x Ada keje....krn banana 1mdb...tp Kak smah relax je.. Krn utk cuci Dan set rambut dia saja rm 1500 sama dgn sebulan gaji bdk keje mydin... Sapa yg ckp? Kak smah sendiri dgn rasa ujub takabur Dan penuh riak yg cakap!!!!

      Delete
  25. Dua parti sedang bercinta
    Satu pihak merisik dengan 90 juta
    Diterima dengan, pekak, bisu, buta
    Angau dan fantasi bersilih ganti jua

    RCIkan Forex loss kata pemuda
    Demi angau nik abduh ok saja
    kit siang dan mahathir rasa gembira
    Jangan lupa RCIkan 1MDB juga

    Kita lihat apa kata mereka bercinta
    Beranikah sahut cabaran dijaja
    Kalau gagal besar ertinya
    Kalau nak berlagak STFU para auta

    Dr M and Kit Siang want RCI on BMF and 1MDB

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/371650#ixzz4XyGePm9Q


    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang2 seluk pekasam, biar smpi Mandi... Siapa kuat dia lah kudrat, nyawa najib ditangan pengundi!!!

      Delete
  26. Bosanlah borak pasak kawen umno+Pas.
    Biarkanlah, sekurang-kurangnya sekarang Azmin, Mukhriz
    dan Mahyiddin tak lagi buang masa memujuk PAS. Boleh tumpu perhatian memujuk pengundi di kawasan-kawasan
    perdalaman dan Felda. Kita juga tak perlu fras tengok diaorang buang masa memujuk PAS.

    So now, elok bukak cerita lain.

    Saya cadangkan Tuan Shahbuddin bukak benang pasal JAMAL JAMBAN nak letak jawatan dan bukak PUSAT JUDI HARAM sebab usahanya menyerbu pusat judi tak dihargai masyarakat, sebaliknya dia ditangkap polis atas tuduhan merompak berkumpulan dan mencabul Amoi.

    Boleh kita bincang, APA MOTIF JAMAL menyerbu pusat
    pusat judai - adakah kerana agama atau politik....???

    Kalau kerana agama, apasal dia istihar nak bukak pusat Judi Haram?
    Dia tahu tak, BERJUDI ITU HARAM DI SISI ISLAM, tak kira samada pusat tu ada lesen atau takda lesen.

    ReplyDelete
  27. Dah terlanjur ke belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tengok perut hadi,boroi tak?kalau boroi cam dah je....

      Delete
    2. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚itulah asyik menyundal je..belum cukup 9 bulan dah dpt 90J..haha

      Delete
  28. Pas ini memang parti ajaran sesat yang cuma bernilai 90j.

    Kita nak melawan kerajaan PENYAMUN di pilihan raya ke14, Pas nak ajak kita lawan DAP pulak, memang Pas ni ingat kita ni bodoh.

    Dapat 90j tegedik2 pak lobai nak jadi geng UMNO, masuk air betul lobai dan ularmak Pas ni. Tapi DEDAK menjadikan mereka tak SIUMAN dan SEWEL.

    Kepada penyokong Pas yang berhati mulia, pemimpim Pas dah menkhianati perjuangan parti, gila kuasa dan wang. Hinggakan Penyamun Malaysia dianggap sebagai kawan yang lebih baik.

    Pas itu bukan agama, cuma wadah perjuangan yang kini telah jauh tersesat akibat pemimpin yang menjual agama demi mengejar wang dan nikmat donia.

    Islam Pas hanya pada nama, tetapi tindakan kelakuan, dan kata2 pemimpin2nya lansung tidak mencerminkan ciri-ciri islam yang bersih dan suci....

    (Khakkkkk Thuuuuiii....ludahan kahak hijau untuk pemimpin pas yang menjual agama dalam politik)


    AsalkanBukanUMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. tambah sikit 1524.
      Ploop,ploop..(taek jho low)
      Shhhrrr...kincin berjampi Lobai sadonia.
      Haaa, makan, minum!!!

      Delete
  29. Cabaran dah pun bersahut, apamacam ada berani. LKS & TDM dah bagi greenlight supaya setup RCI on BMF & Forex but to be fair to all cencern jangan pulak tak hendak siasat 2.6b derma tok arab dan kehilangan wang hutang rakyat oleh 1mdb. Betoi jugak buat semua sekali & be done with it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 16.40

      I bet they wont. This is where these umno youths are immature and stupid. They fall into an unexpecting trap. They thought they could use lim's statements before against mahathir.

      With both of them now politically alligned, they counter attacked by welcoming RCI for not only forec loss but 1MDB and of course the infamous 2.6 bil donation.

      If najib has something to hide, the umno youths have their balls stuck in their scrotum.

      Delete
    2. Check mate!!! Those goons needs to be taught some lessons that they won't forget for a long time.

      Delete
  30. Depa ingat nak jadi hero rupa-rupanya zero....hihihi..gali lobang kubur sendiri nampak!

    ReplyDelete
  31. apa lah yang kita kalut sangat kalau pas kawen dengan umno...biaq depa kawen...

    baguslah kawen ....pada umno depa kawen dengan pas semata mata nak tarik pengundi melayu...nak buktikan depa pembela melayu dan islam....tapi umno lupa...dalam bn terang terang mca ...mic..dan gerakan menentang pas dalam usul RUU355...kita tengoklah akan berlaku banyak percanggahan...akan berlaku banyak pertelingkahan....umno dah pasti dapat membelit pas dalam lilitan depa...tapi pada masa yang sama....lilitan terhadap mca..mic dan gerakan akan terbuka dengan sendiri....telan satu
    luah tiga...

    aku rasa kalau kita campur pengundi mca..mic dan gerakan...jumlah depa lebeh banyak dari penyokong pas...kita maklum...pas sudah makin kehilangan penyokong...sebab tu pas terpaksa kawen dengan umno...terpaksa korbankan prinsip dan gadaikan perjuangan kerana hanya umno yang ramai melayu...kawen dengan umno saja yang akan pastikan parti pas ujud...sebab kalau pas tetap nak duduk sendiri dengan keadaan penyokong yang makin berkurang....tak mungkin pas akn ujud lagi....jadi kesimpulan yang dapat kita buat...perkahwinan kedua parti ni lebeh membawa musibah kepada kedua pihak...

    baru sekarang umno dan pas sedar betapa melayu adalah aset agung dalam sistem pilihanraya negara...baru sekarang umno dan pas sedar betapa mereka alpa tentang bangsa melayu....yang selama ini...menjadi nafas keujudan negara kita...

    terbukti sudah kali ini bijan lebeh rela kehilangan mca ..mic..dan gerakan kerana...tiga parti ini tidak dapat menjaminkan kemenangan kepada umno dan bn...lagipun umno juga semakin sedar...yang mca..mic..dan gerakan adalah opportunist...memperkaldaikan umno untuk kemudahan kaum mereka..dan lagi...umno juga tidak berkeyakinan yang penyokong tiga parti ini akan terus setia kepada tiga parti ini...banyak dah lari masuk pkr atau dap....

    bn dah makin bergoyang...lagi pula...bila pas dah kawen dengan umno...tentu pas juga akan tetap untuk mempertahan prinsip dan perjuangan mereka....walaupun sekarang yang tinggal cuma sisa...tetap mereka akan cuba membenihkan prinsip perjuangan islam mereka demi untuk meyakinkan kembali penyokong melayu islam terhadap parti senior ini....

    yang akan bertempik dan bersilat selepas perkahwinan pas dan umno ini....adalah umno sendiri....kubu umno makin retak...tekanan dari dalam tiga parti komponen bn ...kemasukan pas yg bakal menimbulkan kontroversi...dan serangan pembangkang dari segenap sudut...akhirnya membuatkan umno terkepung dalam kubu retak mereka...dan sudah pasti...akhirnya umno sendiri jatuh didalam lobang yang mereka sendiri gali.....akhir sebuah impian...bila ular sawa berkahwin dengan ular ular tedung.

    ReplyDelete
  32. Adakah umno hanya nak buat pas sebagai gundik saja. Cepat cepat lah bernikah supaya tak payah lah orang lain dok mengurat. Bila orang masuk meminang main tarik tali pulak sebab diri dah terpaut dengan wang ringgit. Sugar daddy billionair. 90j no hal punya lah. Lagi pun ppbm dah ada 3 bini pas hanya pelekap kouta saja.

    ReplyDelete
  33. kahwin di Siam n Jgn balik lg ke Mesia...Rakyat pun dh menci kt korang yg curang nie....kihkihkih

    ReplyDelete
  34. Setakat gadai prinsip dan perjuangan memang depa dah pernah buat dah. Depa dah pernah jilat balik kahak hijau sebelum ni. Yg tak tahan tu lani bukan kerana kuasa saja tetapi kerana duit seperti 90j. Depa dok melalak depa lah pewaris Nabi, tunjuk saja duit Islam kemana Nabi kemana. Easy money bro. siapa tak nak. Duit curi ka, duit rompak ka, jangan soal banyak buat tak tau saja janji hidup senang.

    ReplyDelete
  35. Agak ehh hj njb dh lamo main konyit mato dokek hj hadi..baru la Ni hj hadi trpikat dgn panahan cinta hj njb yg dh biliyanar tu..kih kih..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...