Monday, 20 February 2017

SAMA DAN SERUPA


Akta 355 - Tempat yang sebenar ia harus dibentang, dibahas dan kemudian disokong atau sebaliknya ialah di Parlimen. Lulus atau tidak usul tersebut terletak di tangan 222 Ahli Parlimen yang mempunyai kuasa mengundi berkaitan dengannya.

Kalau lebih separuh daripada 222 Ahli Parlimen menyokong, maka luluslah pindaan yang dicadangkan itu. Sebaliknya, jika tidak mendapat sokongan majoriti, tidak menjadi kenyataanlah ia. Mudah saja.

Lulus atau atau tidak pindaan Akta 355 tidak terkait sama sekali dengan berapa ramai orang berhimpun, berapa ribu helai baju ungu terjual atau berapa ramai yang sedia menjerit hingga sakit tekak dibuatnya.

Dalam hal ini, yang perlu diyakinkan untuk menyokong Akta 355 ialah sekurang-kurangnya 112 atau lebih Ahli Parlimen yang berada di Dewan Rakyat.

Namun, entah jadi, entah tidak  usul Akta 355 itu dibentang, dibahas dan diundi dalam sidang Parlimen Mac ini, ia sebaliknya lebih ghairah untuk dibentangkan di padang awam dan mereka yang tidak boleh mengundi pula dijadikan sasaran untuk dighairahkan memberi sokongan.
Yang bercakap berdegar-degar meminta agar usul tersebut diluluskan antaranya ialah Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap agama Islam.

Siapa yang didesaknya, bukankah beliau anggota kabinet kerajaan yang sedang berkuasa? 

Sudahkah Jamil Khir meyakinkan Ahli-Ahli Parlimen BN sendiri untuk menyokong usul itu?

Makin hari, makin banyak lawaknya Akta 355 ini.

Pasukan petugas khas forex - susulan persetujuan kabinet untuk menubuhkan pasukan petugas khas bagi menyasat kerugian urusniaga mata wang asing atau forex pada tahun 1990-an,  UMNO dan BN dilaporkan akan menggerakkan jentera penerangan ke seluruh negara bermula Mac ini.

Menurut Ketua Penerangan UMNO, Annuar Musa yang jawatannya sebagai Pengerusi Mara sedang digantung, program penerangan itu bertujuan untuk menjelaskan secara terperinci keputusan kabinet tersebut, terutama perbandingannya dengan isu 1MDB.

Sama seperti Akta 355, motif politik di sebalik penubuhan pasukan petugas khas itu terlihat semakin jelas dan nyata.

Belum pun pasukan petugas khas diwujudkan dan tidak diketahui lagi siapa anggotanya, ia sudah pun mahu dijaja ke seluruh negara melalui jentera politiik UMNO dan BN.

Adakah menjajanya ke seluruh negara akan membantu membuktikan sesiapa didapati bersalah sebelum pasukan petugas khas ditubuhkan?

Terpulihkah kredibiliti Annuar Annuar yang sedang disiasat oleh SPRM dan Audit Dalaman Mara melalui program penerangan ke seluruh negara atau adakah sesiapa yang masih meyakini kata-kata Ketua Penerangan UMNO yang sudah tercalar kredibilitinya itu? (SH 20/02/2017).

148 comments:

  1. Musang nak penjelaskan kpd ayam2 yg dia tak makan ayam? Mengintai ayam pun tak pernah? Selepas ditangkap oleh tuan ayam!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saja la nak tengok pakaTun melalak dan meroyan nih.

      Delete
    2. 1055 siapa Yg melalak n meroyan? Tun relak n membuat cabaran lg tu...Nak menjelajah satu Malaysia konon... Nak perbodohkan rakyat lg tu...jgn lupa bawa kes 2.6... 42.,,1mdb...Mara...felda... Juga 90

      Delete
    3. Kenapa lah ramai sgt blogger wala'un barua, jebon, pilkuda PAU (PAS AND UMNO) yg blog nya tak laku menempek tulisan merapu berjela jela panjang dlm blog Tuan Shahbudin ni....

      Haprak haram jadah betul!!!

      Delete
    4. Toyol Berkuasa Kat Putrajaya + Menteri2 Bodoh + Politik Agama + Politik Perkauman = ?? Jahanam Malaysia.!

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Izinkan saya salinkan komen saya di pos yang lalu di tulis sabentar tadi. Nak tahu jika ada yang tak setuju dengan pendapat saya itu dan hujah2 bagi nya -

    Apa tak politik nya Akta 355 tuh. Di percayai membawa kpd Hudud PAS. Sekurang2 nya 40% penduduk Malaysia = 12 juta orang yang bukan Islam - tak setuju dengan Hudud.

    Walau antara orang2 Islam pun, bukan semua setuju dengan Hudud. Lebih2 lagi PAS punya Hudud.

    Perlu di ketahui bahawa, walau pun Hudud ada di sebut di dalam Quran, tak nyata. Ha nya sedikit sahaja yang di sebut. Baling batu, potong tangan ada di sebut. Tapi 4 saksi, penjara 100 tahun dll tak di sebut. Sesiapa yang kata ada di sebut di dalam Quran, sila beritahu Surah dan perenggan nya atau link nya di sini.

    Jadi, Hudud yang di cadangkan PAS ia lah PAS punya Hudud. Kerana Melayu tak sampai 60% di negara ini, dan ada Melayu yang tak setuju dengan Hudud PAS, mungkin majoriti penduduk di negara ini tak setuju dengan Hudud PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sddr yg memberi pendapat.

      Dengan rendah diri saya jelaskan terdapat bbrp kesilapan yang nyata dlm kenyataan di atas.

      Penjelasan secara ringkas sahaja:-

      1.Hudud jenayah memang disebut dan sabit melalui AlQuran ataupun hadith. Tetapi di antara yang sabit itu pun ada perbahasan khilaf di kalangan fuqaha' bagi kesalahan tetentu dan prinsip2 tertentu.

      2. Tidak ada 'Baling batu' dlm hudud. Yg ada adalah rejam sampai mati untuk penzina yang muhson (telah berkahwin). Tapi hukum rejam ini hanya sabit melalui hadith tidak melalui AlQuran. Hukum rejam ini banyak dibahaskan. Terdapat pendapat yang mengatakan ia adalah di antara ayat2 AlQuran yang telah dimansuhkan melalui kaedah naasikh mansuukh sedang hukumnya kekal. Yang tidak dikhilaf adalah hukum sebatan 100 rotan.

      3. Penjara 100 tahun tak wujud. Yg wujud hanyalah sebatan 100 kali utk penzina. Ini memang disebut dalam AlQuran.

      الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ

      Penzina perempuan dan penzina lelaki maka sebatlah setiap seorang dari mereka dengan 100 sebatan. (An-Nur :2).

      4. Sabit 4 saksi adalah melalui hukum qazaf. Ini juga disebut dengan jelas salam AlQuran.

      وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ

      Dan orang-orang yang menuduh perempuan2 muhsonaat dan tidak mendatangkan 4 orang saksi (an-nur:4)

      Hudud jenayah ini memang benar wujud. Ia tidak sepatutnya dipersoal lagi sebab ia sabit melalui kalam Allah.

      Ada pula tidak melaksankannya selagi ia dibuat berdasarkan prinsip2 syarie tidaklah menjadi satu kesalahan.

      Ini berdasarkan fatwa Khalifah Umar al Khattab sendiri yg pernah menggantung pelaksanaan hudud jenayah di atas alasan 'suasana tidak sesuai'.

      Selain itu terdapat juga prinsip dalam hudud iaitu ia akan gugur apabila terdapat syubahat. Prinsip ini berdasarkan hadith berikut:-

      (ادرؤوا الحدود بالشبهات)

      "Gugurnya hudud dengan syubahat".

      Maka tidak melaksanakannya di atas alasan pelaksanaannya gugur melalui syuabahat adalah tidak mengapa. Ia masih prinsip syarie.

      Ada pula menjawab bahawa ia tidak dilaksanakan kerana ia hanya 0.001% hukum Islam adalah salah disebabkan ini jawapan 'beriman kpd sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya".

      Berkenaan RUU355 ketahuilah bahawa ia bukan hudud. Ia hanyalah takzir yang berfungsi antara lain menutup kekosongan hukuman apabila hudud perlu digugurkan akibat wujud syubahat.

      Menulis satu undang-undang dan kemudian mendakwa ia adalah daripada Allah ditakuti jatuh ke dalam kategori dosa besar 'menulis kitab dgn tangan dan mendakwa ia drpd Allah'. Rujuk albaqarah :79.

      Dgn penjelasan ringkas di atas saya berharap agar sdr tidak lagi keluarkan kenyataan 'hudud tidak ada dalam alquran' sbb ia kesalahan yg besar.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. .
      .

      Ada sepotong ayat yang mengata kan hendaklah kamu guna kan tangan (kuasa) jika tidak gunakan mulut dan yang paling lemah ialah dengan mengunakan hati melawan pemerintah yang zalim.

      Khutbah Jumaat. se belum ini baca 'Berpegang lah kamu pada tali-tali Allah ..'

      Mengapa pada gunakan tangan dalam ayat melawan kezaliman di maksudkan dengan 'kuasa' dan mengapa tali-tali Allah di baca dengan 'Agama Allah' dan mengapa mencuri yang potong tangan tidak di maksudkan 'kemampuan' untuk melakukan perbuatan mencuri.

      Mengapa baling batu dan merotan kepada si pelaku tidak di anggap satu perbuatan yang sama kesan buruknya dengan pemerintah yang zalim, yang memberi dan menerima rasuah tanpa segan-silu serta yang menguna agama untuk tujuan politik. Zina merosakkan masyarakat kerana ditakuti ramai nya anak haram sedangkan bayi yang lahir tidak berdosa.

      Rasuah dan pemimpin yang zalim termasuk yang mengguna agama, apakah tidak merosakkan masyarakat ?

      Untuk menangkap dan membukti zina tidak lah semudah menangkap dan membuktikan pemimpin yang zalim dan korup.

      Mohon penyerahan.

      Delete
    3. John Doe

      Ada pula menjawab bahawa ia tidak dilaksanakan kerana ia hanya 0.001% hukum Islam adalah salah disebabkan ini jawapan 'beriman kpd sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya".

      Soalan cepumas:

      Bolehkah orang yang menjawab sebegini dipercayai atau diwakilkan untuk menegak syariat Islam??????

      Delete
    4. Penjelasan yg terbaik bro john doe

      Delete
    5. Kita tunggu pula penjelasan drp kejora bintang tiga

      Delete
    6. Betul RUU335 ini penuh karut

      Betul RUJ ini bukan hudud

      Betul 100 rotan bukan untuk peminum arak tapi itl penzina. Dlm ruu ciptaan hadi 100rotan untuk minum arak.


      KERANA RUU CELAKA IBI SELURUH AGAMA ISLAM NAMPAK.MACAM AGAMA SETAN.

      NON MOSLEM PUN TAHU ... BACA KORAN. TAPI YG ULARRRMAK PUTAR BELIT AGAMA JADI AYATULSETAN.

      KESIAN AGAMA YG HADI MILIKI TERPALIT DGN AYAT AYAT SETAN

      Delete
    7. Terima kasih kpd semua yang memberi pendapat. Ada yang siap rujukan ayat Quran nya.

      Ini lah bagus nya blog Sdr Shahbudin ini. Pada umum nya, di sertai mereka yang berpengtahuan. Maka yang kurang pengtahuan macam saya dapat manafaat.

      Saya nak baca lagi pendapat2 itu semua. Mungkin nak tambah pendapat atau keluarkan kemuskhilan dalam masa berikutan.

      Delete
    8. Sdr,

      Ada sepotong ayat yang mengata kan hendaklah kamu guna kan tangan (kuasa) jika tidak gunakan mulut dan yang paling lemah ialah dengan mengunakan hati melawan pemerintah yang zalim.

      Jwpn:-

      Ini bukan ayat tapi hadith dan hadith ini tntg melihat kemungkaran dan tidak khusus kepada menentang pemerintah yg zalim. Benar hadith ni guna terma 'falyughoiyiruhu biyadih' yg bermaksud hendaklah ubahnya dengan tangan'. Tangan ini bermaksud kemampuan termasuklah kuasa.

      Khutbah Jumaat. se belum ini baca 'Berpegang lah kamu pada tali-tali Allah ..'

      Mengapa pada gunakan tangan dalam ayat melawan kezaliman di maksudkan dengan 'kuasa' dan mengapa tali-tali Allah di baca dengan 'Agama Allah' dan mengapa mencuri yang potong tangan tidak di maksudkan 'kemampuan' untuk melakukan perbuatan mencuri.

      Jwpn:

      Tali digunakan di dalam ayat berpegang erat kpd tali Allah adalah disebabkan ia ayat quran dan quran gunakan kalimah hablillah yg bermaksud tali Allah. Maksud tali lebih tepat ialah ajaran Islam ataupun AlQuran dan bukan kuasa. Rujuk ali-imran 103.

      Mengapa baling batu dan merotan kepada si pelaku tidak di anggap satu perbuatan yang sama kesan buruknya dengan pemerintah yang zalim, yang memberi dan menerima rasuah tanpa segan-silu serta yang menguna agama untuk tujuan politik. Zina merosakkan masyarakat kerana ditakuti ramai nya anak haram sedangkan bayi yang lahir tidak berdosa.

      Jwpn:-

      Di dalam ayat potong tangan bg pencuri memang kalimah tangan telah digunakan. Mmg ada yg cuba takwilkan tangan sbg kuasa tapi takwil ini lemah disebabkan antara lain:-

      1. Hadith Nabi sebut 'kalau Fatimah Bt Muhammad mencuri nescaya kupotong tangannya'.

      2. Ini adalah ayat hukuman jenayah. Di dalam ayat2 hukuman pemahaman adalah melalui literal. Pada ayat hukuman muharib misalnya disebut 'dipotong tangan dan kakiknya secara bersilang'.

      Kalau tangan dibaca secara takwil bermaksud kuasa maka bagaimana mahu baca takwil ayat muharib yang sebut tangan dan kaki secara berturut2.?

      Ini menunjukkan tangan itu bermaksud tangan yang nyata.

      Betul ada pendapat bhw maksud 'tangan' di dalam ayat hudud potong tangan ada yang cuba letakkan maksudnya sbg kuasa, tapi ini pendapat yg lemah, dan setahu saya ia pndpt org awam dan bukan mana2 Ulamak muktabar.

      Rasuah dan pemimpin yang zalim termasuk yang mengguna agama, apakah tidak merosakkan masyarakat ?

      Untuk menangkap dan membukti zina tidak lah semudah menangkap dan membuktikan pemimpin yang zalim dan korup.


      Jwpn:-

      Hukum jenayah bukan setakat hudud dan qisas saja tapi juga ada takzir.

      Takzir lebih luas dan lebih bebas daripada hudud dan qisas sendiri. Malah sampai boleh jatuh hukum mati sekalipun.

      Misalnya hukuman berkaitan arak hanyalah sebatan kalau ikut pndpt yg mengatakan ia sebahagian hudud tapi negara kita kenakan hukuman mati bg pengedaran dadah. Ini lebih keras drpd arak.

      Kalau rasa salah guna kuasa itu bahayanya sgt besar maka boleh saja letakkan hukuman mati sperti dilakukan negara China.


      Wallahu a'lam.

      Delete
    9. Anonymous20 February 2017 at 11:38
      John Doe

      Ada pula menjawab bahawa ia tidak dilaksanakan kerana ia hanya 0.001% hukum Islam adalah salah disebabkan ini jawapan 'beriman kpd sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya".

      Soalan cepumas:

      Bolehkah orang yang menjawab sebegini dipercayai atau diwakilkan untuk menegak syariat Islam??????

      Jwpn:-

      Sudah gaharu cendana pula.

      Dulu orang inilah yang kekuarkan amanat takfir sehingga yang beriman dengannya ada yang mati di tgn polis.

      Kini org yg sama menjaja RUU355 pula.

      Faham2 je lah..

      Delete
    10. Malaysiabaru20 February 2017 at 14:08
      Betul RUU335 ini penuh karut

      Betul RUJ ini bukan hudud

      Betul 100 rotan bukan untuk peminum arak tapi itl penzina. Dlm ruu ciptaan hadi 100rotan untuk minum arak.

      Dgn izin:-

      RUU 355 secara dasar tiada apa yang karut disebabkan isinya ialah untuk memberi bidangkuasa yg lebih tinggi kpd mahkamah syariah.

      Yang menjadikan ia kelihatan karut ialah sebab ia kelihatan lebih kpd mahukan sokongan politik. Bolehkah RUU ini diluluskan di padang Merbok? Mengapa sendiri yg minta tangguh? Dan banyak lagi...

      100 rotan untuk penzina betul.

      Tapi untuk minum arak hukumannya juga rotan cuma jumlahnya berlainan (80 dan 40). Hukuman ini tak sabit melalui AlQuran tetapi melalui hadith dan di atas kepentingan awam jumlahnya ditambah pada zaman Khalifah Umar al-khattab dan ia tetap hudud. Ini adalah pandangan paling masyhur di kalangan bbrp pandangan tntg hukuman minum arak ini.


      Dan RUU355 tidak pula menetapkan 100 rotan untuk peminum arak. Ini tak betul. RUU ini tidak berfunsgi untuk menentukan penambahan hukuman secara speseifik ke atas sesuatu kesalahan spesifik. Ia hanya berfungsi menggandakan bidangkuasa mahkamah syariah drpd bidangkuasa sedia ada.

      Secara dasarnya saya tidak melihat apa2 kesalahan kpd isi RUU ini melainkan kepada betapa ia digunakan untuk politik berbanding pennambahan kuasa dan taring mahkamah syariah.

      Perosalan paling mudah, mengapa si pelakon video berspendar besar masih tiada apa-apa tindakan oleh parti ke atasnya kalau benar parti ini ikhlas dgn RUU ini. Itu baru satu, banyak lagi soalan lain juga tunjukkan RUU ini bertujuan politik semata.

      Saya cadangkan baca komen Tun M berkenaan RUU 355 ini berkaitan 'niat mesti betul'.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    11. ..

      John doe 17 56

      Terima kasih atas pencerahan yang saudara berikan. Semoga saudara mendapat berkat dan menjadi satu jariah kepada saudara nanti.

      ..

      11 31.

      Delete
    12. Sama2 bro.

      Dan kebaikan untuk sdr juga.

      Delete
  3. Umno bn kalo bab spin news mmg baguih..terbaek!!!! Kihkihkih

    ReplyDelete
  4. Mana ada menteri 1mdb ni yg cerdik. Semua bodoh belaka. Yg hadir rally tu kena kencing dgn Hadi dn pencuri.1mdb.

    ReplyDelete
  5. Saya fikir Najib ha nya beri "lip service" kpd Hadi & PAS. Nampak saja sokong dengan membenarkan RUU355 di bentang dan di bincang di Parlimen.

    Saya fikir Najib tak akan nasihatkan AP Umno bangkang atau jangan undi RUU itu. Tapi kot dia diam saja bila AP Umno tanya. Atau pandang ke lain. Buat tak dengor soalan AP kena sokong atau tidak.

    AP parti2 komponen Bn sudah tentu tak sokong. Kot melenyapkan diri masa mengundi RUU itu. Depa dah bertegang, perang media, tak mahukan apa saja yang akan membawa kpd Hudud. Di percayai RUU355 akan membawa kpd Hudud di suatu masa kemudian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lip service bibir merah ke? Macam Zaina Zain ke?

      Delete
    2. Penulis tidak mahu ulasan sebab sebab ada orang Pas yan g marah marah serang Tun Mahahtir Mohammad, kerana itu adalah ragam manusia.
      Bunyinya memang tidak molek, kerana Tun Mahahtir Mohammad sudah keluar umno dan tubuh parti baru untuk jatuhkan perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak.

      Dahulu Tun Mahahtir Mohammad keluar umno untuk jatuhkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan naikkan Datuk Seri Mohd Najib Razak musang yang dipercayai.


      Sekarang ini Tun Mahathir Mohammad tidak senang hati dan berusaha untuk jatuhkan perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak yang dibela dan didewa dewakan.
      Sehubungan dengan ini penulis teringat dengan peribahasa Melayu yang berbunyi, jika bela ayam, musang jangan dijinakkan.

      Peribahasa ini adalah peribahasa nasihat kepada peternak ayam agar ayam yang dibelanya tidak jadi mangsa musang yang dijinakkan.

      Datuk Seri Dr Mahahtir Mohammad ketika jadi perdana menteri dahulu bukan sahaja menjinak beberapa ekor musang, malah beliau bela musang demi musang.

      Ada yang berpendapt Datuk Seri Anwar Ibrahim juga adalah musang yang dijinakkan oleh Tun Dr Mahathir Mohammad yang kini telah dimasuk semula kedalam penjara zaman Datuk Mohd Najib Razak jadi perdana menteri.

      Akan tetapi Musang yang dibela oleh Tun Dr Mahahtir Mohammad tidak lain dan tidak bukan ialah Tun Daim Zainuddin yang tidak layak jadi menteri tetapi dilantik sebagai menteri kewangan punca wang Negara hilang dan bebas tidak didakwa.

      Pada hemat penulis, Datuk Seri Mohd Najib Razak juga adalah musang yang dibelanya ganti Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi punca wang Negara hilang dan terus hilang hingga kini.Musang ini bukan sahaja baham ayam habis habisan, malah sudah baham tuannya.

      Musang ini mungkin lebih bijaksanaan berbanding kebijaksanaan tuannya.

      Kini Tun Mahahtir Mohamad mahu bunuh musang yang dibela dengan menubuh parti bersatu dan meminta pas beri bantuan untuk hadapi PRU 14 nanti supaya umno/BN kalah dan Datuk Seri Mohd Najib Razak diganti dengan perdana menteri baru.

      Pas sudah buat keputusan muktamad tidak akan beri bantuan dan membuat Tun Dr Mahahtir Mohammad jadi pening kepala lantas bertindak mendesak dan berkata bukan bukan sama sepertimana tindakan dahulu.

      Delete
    3. Tun Dr Mahathir Mohammad semasa jadi perdana Menteri Malaysia bukan sahaja berniat hendak haram pas, akan tetapi telah bertindak dengan aktifnya agar menjadi realiti.

      Bukti kukuh, sanggup serang ustaz Ibrahim Libya di Memali pada tahun 1985 sebagai langkah awal untuk mengharamkan parti Pas.

      Banyak lagi fakta dan bukti sejarah bahawa Tun Dr Mahathir Mohammad bertindak dengan usaha gigih dan licik kearah mengharamkan parti Islam se Malaysia itu.

      Kini Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tun Dr Mahathir Mohamad bermain wayang termasuk mendesak pas untuk masuk dalam pakatan harapan.

      Juga bersikap 'sebelah tangan mahu bersalam, sebelah tangan lagi mahu menumbuk' dalam membincangkan kerjasama antara partibersatu dengan Pas.

      Ini telah di jelaskan Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah bahawa cara bekas Perdana Menteri itu 'memujuk' Pas untuk kembali menyertai pembangkang dalam Pakatan Harapan tidak sewajarnya.

      Cara dan kenyataan Tun Dr Mahathir ini seolah olah ada udang disebalik batu. Ia bukan tak membantu. Malah boleh merosakan pas, kerana pas sudah ada pakatan pembangkang blok ke3.

      Tidak wajar pas masuk pakatan harapan, kerana pas sudah ada pakatan pembangkan blok ke 3 untuk menghadapi PRU 14 nanti.

      Yang sepatutnya, bersatulah yang masuk blok ke3 untuk hadapi Pru 14 nanti, kerana pakatan harapan sudah berada dalam kemelut yang amat sukar untuk menyelesaikannya.

      Buktinya, sudah empat wakil rakyat DAP yang keluar pati di Negari Melaka tapak DAP dan dikatakan akan ada lagi yang bertindak keluar parti atas alasan tidak bersetuju DAP bersekongkol dengan parti bersatu yang dipengerusikan Tun Dr Mahathir.

      Usaha agar pas masuk pakatan harapan itu, tidak lain dan tidak bukan hanya suatu perancangan untuk melemahkan pas dan sekaligus boleh membuat pas hancur selepas PRU 14 nanti.

      Itulah niat Tun Dr Mahathir Mohammad. Sebab ia berusaha berhempas pulas dengan bermain wayang memujuk para pemimpin pas agar masuk pakatan harapan yang sedang nazak dalam percaturan politik kini.

      Delete
    4. Nampaknya DAP diramal bakal kalah teruk PRU14 ini. Mereka bukan sahaja alan kehilangan sokongan melayu, malah cina sendiri.Di Malaysia, kerusi majoriti cina tidak sampai 50 kerusi. PRU13, mereka menang 38 sahaja. Target mereka PRU14 untuk tambah kerusi, maksima yang logik hanya 45.


      Tetapi selepas terang-terangan bersikap anti Islam, undi melayu terus menurun. Ini menjadi masalah kerana mereka menang juga atas bantuan undi melayu.
      Lalu mereka sanggup bersekedudukan dengan Mahathir. Harapannya kepercayaan melayu dapat dipulihkan.

      Tetapi Mahathir dibenci oleh orang-orang Cina. Akibatnya orang cina pula menjauhi DAP. DAP jadi tersepit.

      4 orang wakil rakyat adalah manifestasi kebencian sebahagian cina terhadap DAP. 4 orang tu bukan sedikit. Tentu mereka juga punya pengaruh yang besar. Sejak desas-desus Kit Siang mahu jemput Mahathir ke perhimpunan agung mereka lagi, ahli DAP pelbagai peringkat dah melenting.

      Nampak gaya bukan nak tambah kerusi, nak kekalkan kerusi sedia ada pun dah mustahil. Rasanya tak sampai 30 kerusi yang DAP dapat PRU14 ini.

      Delete
    5. Itu satu sisi. Pada sisi lain pula tentang lompat parti ini, tiba-tiba rindu watak Karpal Singh dalam politik Malaysia.

      Kalau dia ada, mesti dia orang pertama akan bising isu 4 wakil rakyat DAP yang keluar parti di Melaka tempohari.

      Tahun 2009 dulu dia pernah sound Anwar sebagai punca huru hara negara. Kerana Anwar yang bawa budaya lompat parti, semasa cuba menarik MP-MP BN bukan Islam lompat parti dalam projek 16 September. Akibatnya, wakil rakyat DAP dan PKR pula yang lompat. Karpal mengamuk bukan main. Siap suruh Anwar bertaubat.

      Jangan kata saya suka Karpal pula. Politik kena luas pemikiran. Saya umpamakan Karpal macam Trump sekarang. Memang dia pernah sebut langkah mayat saya dulu kalau nak jalan hudud, tapi dalam masa yang sama dia tak mudah dipergunakan. Dia berani lawan tauke. Prinsip dia tu yang membantu mendedahkan keburukan konco-konconya sendiri.

      Trump pernah hambur kata-kata anti-Islam. Tapi dalam waktu yang sama, dia dah banyak langgar plan tauke-tauke Yahudi. Saya yakin Trump akan terus buat hal di Amerika, yang kesudahannya akan menerima nasib samada seperti nasib Kennedy, atau Nixon. Dan Amerika akan terus huru hara. Pertolongan Allah dalam bentuk yang tidak dirancang manusia.

      Apapun, Jumaat lepas Mahathir ke Sungai Buloh berjumpa Anwar. Wan Azizah berkata curiga, kalau sekadar nak satukan pembangkang, tak perlulah sampai jumpa Anwar. Mesti ada benda lain lebih dari itu.

      Nampaknya Anwar masih belum serik untuk berperanan, kali ini kembali sekapal bersama Mahathir.

      Sekali lagi rindu Karpal. Ayat keramatnya yang menggoncang bahtera PKR:
      "Saya dah banyak bersabar. Anwar telah menimbulkan banyak masalah kepada nagara. Kita perlu pemimpin yang baik. Yang tidak sekali-kali merelakan tindakan tidak bermoral seperti lompat parti.

      Anwar Ibrahim harus bertaubat!"

      Delete
    6. Assalamualaikum,
      Terus terang aku cakap, aku bukan ahli PAS. Sebab aku dari dulu masa zaman muda generasi belia akhir 1990an memang jiwa muda panas menggelegak jenis memberontak, lebih mesra pada KeAdilan pimpinan Bung Nuar dari 1998-1999 sampaikan diharung semua demo dari Masjid Kg Baru ke Chow Kit melimpah ke Sogo hingga Masjid India terus ke Central Market dan Kotaraya kami tentang kezaliman seorang diktator ketika itu

      Tapi bila aku sedar KeAdilan motifnya hanya berlegar Bung Nuar, alternatif kiblat politik aku beralih arah PAS. Bertugas sebagai sukarelawan pacak gantung sepanduk dan poster PAS masa PRU ke 10 (1999) dan kekerapan menghadiri kempen2 ceramah PAS menjadikan aku sebagai penyokong PAS sehingga kini.

      Tapi jiwa aku masih kuat taknak mengikut arus politik semasa iaitu kalau nak sokong parti mau jadi ahli parti. Aku taknak diikat pada satu organisasi politik yang hanya membuktikan bila asal ada ahli / pimpinan parti kecewa dengan halatuju parti atau polisi parti atau ada krisis dalaman parti, maka yang kecewa ni akan lompat parti, keluar parti, khianat parti, join parti pemerintah atau tubuh parti serpihan. Dari UMNO sampai kepada PAS hatta MIC pun, inilah senario yang sama selalu berulang sejak dari zaman merdeka lagi.

      Aku sokong PAS bukan kerana pimpinannya tetapi perjuangannya nak menubuhkan Negara Islam di tanahair ni. PAS dari ahli sampai ke pimpinan bukan makhsum ... banyak juga buat silap tapi satu yang aku respek, perjuangan Negara Islam itu kekal perkara WAHID, Numero Uno, Nombor 1 sejak dari penubuhan PAS pada 1951 oleh golongan agamawan. Aku juga penah jadi keyboard warrior membela perjuangan PAS menangkis anasir UMNO yang benak dalam forum2 Internet seperti forum CARI dll sepanjang 2001 - 2013 dan kini sekali sekala di media sosial. Dalam tempoh aku jadi penyokong PAS, aku tak nafikan, aku juga penah meluat dengan kerenah ahli2 PAS yang lain yang kejenya suka guna politik maki hamun memburukkan peribadi musuh politik bila hilang modal berhujah, atau yang jahil murakab bab sejarah parti sendiri pun kita nak kena tolong ajarkan. Tapi boleh dikatakan aku masih istiqamah dengan PAS. Aku taknak jadi taksub pada pemimpin, aku mahu ada hak kebebasan mutlak untuk "agree to disagree" iaitu "setuju untuk tak bersetuju" dengan pandangan pimpinan atau polisi parti yang aku rasa tak sesuai dengan pemikiran aku.

      Aku hanya anggap PAS sebagai alat, yang perlu dipergunakan sehabis baik untuk mencapai hasrat membina sebuah Negara Islam di Malaysia. Sebab, nak harapkan UMNO hatta PKR jauh sekali. Parti serpihan PAS seperti Hamim, Berjasa dan kini pula Amanah hanyalah parti orang2 kecewa yang dimanipulasi orang lain yang berkepentingan di luar parti. PAS bagi aku hanya asbab untuk berjuang sekadar kemampuan aku iaitu di peti undi untuk menegakkan Syariat Allah.

      Delete
    7. Bagi aku PAS ni pasti akan terkubur jugak. Lagipun PAS sebagai parti politik yang masih terpaksa mengikut sistem demokrasi ciptaan tamadun Yunani purba berbudaya hedonis penyembah berhala (kebetulan juga sejarah mencatatkan kaum Yunani purba ni kaki liwat geng kunyit). Tapi jika PAS ditakdirkan ada tempoh tarikh luputnya, pasti akan ada satu lagi jemaah Islam yang memperjuangkan Islam di negara ni. Lagipun ini akhir zaman, seramai mana se-gah mana pun kita umat Islam lebih 1.6 bilion bertebaran di segala pelusuk, kita hanyalah sekadar buih2 di lautan.

      Tapi percayalah, istiqamah lah, dari pimpinan PAS, ahli PAS, penyokong PAS hatta semua orang Islam di Malaysia ni tak kira apa kiblat parti kamu, hatta apolitikal (tidak peduli arus politik semasa), berikan sokongan padu pada apa2 perjuangan yang menguntungkan Islam, seperti RUU355. Ya, walaupun pemerkasaan Syariah sedia ada yang suku masak untuk jadi separuh masak, mengapa tidak?

      RUU 355, itu bukan hanya isu milik PAS, tapi perjuangan bagi seluruh umat Islam di Malaysia. Kepada ahli PAS, cukup2 lah dok cerca bangsa seagama yang mungkin tak sehaluan dengan perjuangan PAS. Kalau tak boleh dakwah dan tarbiah, biarkan mereka di sana. Slogan PAS untuk semua perlu ditunjukkan dengan cara kamu juga.

      Tunjukkan kekuatan umat Islam tak kira dari mana pun kiblat politik mereka.
      Wassalam

      Delete
    8. Himpunan menyokong RUU355 pada Sabtu 18 Februari ialah satu manifestasi penyatuan umat Islam dalam memperjuangkan usaha melaksanakan syariat dengan lebih sempurna.
      Langkah pindaan rang undangundang ini hanyalah satu usaha agak kecil, tetapi mewakili satu agenda yang lebih besar dan permulaan yang bermakna ini amat wajar kita sebagai orang Islam berikan sepenuh sokongan.


      Dakwaan dan cakap-cakap tentang permainan politik dan sebagainya tidak perlu dilayan kerana semua isu tersebut tidak jelas bentuknya, dan sekiranya ingin didebatkan akan memakan masa yang panjang dan tidak berkesudahan.
      Apa yang penting ialah RUU355 bakal memperkasakan Mahkamah Syariah, satu pelaksana kepada syariat Islam yang telah dibataskan oleh kuasa penjajah dahulu.

      Kalau pun ada kelemahan dalam usaha ini, usaha pindaan ini membuka jalan kepada satu pelaksanaan syariah yang menjadi kewajipan kepada umat Islam.

      Tidak logik sekiranya kelemahan tersebut dijadikan alasan untuk tidak menyokong atau tidak melaksanakannya.

      Dalam sejarah politik umat Islam, perkembangan ini amat menarik untuk diperhatikan, yakni penyatuan umat Islam tanpa mengira fahaman politik demi satu agenda penting umat Islam.

      Parti-parti politik dan pertubuhan- pertubuhan bukan kerajaan bersatu tenaga dalam menyokong RUU355, dan bersama dalam perhimpunan 18 Februari untuk menunjukkan kesatuan umat Islam dalam hal ini.

      Nikmat penyatuan umat yang dianugerahkan oleh Allah ini wajar dimanfaatkan demi kepentingan agama, walaupun berdepan ejekan dan kecaman pihak-pihak yang memusuhi Islam dan diperalatkan oleh mereka.

      Perkembangan semasa sejak lebih sedekad lalu di dalam negara dan seluruh dunia Islam menunjukkan cabaran yang semakin getir, daripada golongan kuffar, sekular, liberal, dan sekutu-sekutu mereka.

      Cabaran-cabaran terhadap syariat, cara hidup dan norma masyarakat Islam kini cuba diubah dan dipengaruhi agar berubah ke arah yang lebih merugikan.

      Mereka bersama-sama berusaha tanpa henti untuk menyekat Islam daripada termanifestasi dalam kehidupan umat Islam melalui pelbagai cara dan ruang yang dapat mereka pergunakan.

      Amat wajarlah umat Islam bersatu dan bersungguh-sungguh menampakkan penyatuan dan keberanian agar perjuangan agenda bersama ini memperolehi kekuatan lagi.-Editorial Harakah

      Delete
    9. Penganalisis politik dari Universiti Malaya, Dr Awang Azman Pawi percaya Himpunan RUU 355 mencerminkan aspirasi rakyat dan bukti kekuatan PAS.

      “Kehadiran itu menunjukkan sokongan akar umbi terhadap pindaan yang dicadangkan itu, terutamanya penyokong PAS yang terdiri daripada orang Melayu Islam yang ramai jumlahnya,” katanya.

      Beliau berkata, ia juga jelas yang NGO Islam menunjukkan diri mereka sebenar pada himpunan itu.

      “Terdapat sokongan daripada NGO Islam yang, selama ini, memilih mendiamkan diri tetapi kini mengambil keputusan menunjukkan sokongan terbuka terhadap pindaan itu.”

      Awang Azman turut mengulas kehadiran Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat (DHPP) dan beberapa kumpulan bukan Islam di perhimpunan itu.

      “Ini adalah penting kerana ia menunjukkan di sebalik idea yang mengatakan orang bukan Islam tidak menyokong pindaan dicadangkan itu, ada juga orang bukan Islam yang menyokong pindaan itu dan yakin ia tidak akan mengancam penganut agama lain.”

      Beliau mendakwa kehadiran ramai penyokong yang PAS berjaya kumpulkan untuk himpunannya mempunyai beberapa implikasi.

      “Pertama, PAS boleh menggunakan dengan baik pindaan dicadangkan itu sebagai agenda politik utamanya untuk menarik penyokong akar umbi.




      “Kedua, parti seperti DAP dan Gerakan perlu memikirkan semula bantahan mereka terhadap RUU itu kerana ia boleh menyebabkan umat Islam konservatif berfikir mereka terlalu degil untuk menerima pindaan itu dan tidak akan menerima pakai hudud.

      “PAS juga tidak patut dianggap sebagai parti lemah kerana melalui perhimpunan ini, ia membuktikan sebaliknya.”

      Profesor Madya Dr Faisal S Hazis dari Universiti Kebangsaan Malaysia mengaitkan kehadiran besar untuk himpunan di Padang Merbok menunjukkan kemampuan PAS.

      “Ia tidak semestinya menggambarkan sokongan untuk pindaan dicadangkan itu. Saya rasa ia (jumlah kehadiran besar) sebahagian besar disebabkan PAS adalah penganjur perhimpunan itu.

      “PAS mempunyai jentera dan sokongan ahlinya, manakala Bebas hanya sebuah NGO, jadi saya yakin PAS mempunyai kapasiti lebih baik untuk menganjurkan perhimpunan besar berbanding Bebas,” katanya kepada FMT.

      Beliau mengulas kehadiran ratusan peserta dalam himpunan balas anjuran NGO dikenali sebagai Bebas yang turut dihadiri ahli baru DAP, Datuk Zaid Ibrahim.

      “Saya fikir ia langkah strategik kerana pengundi – khasnya orang Melayu luar bandar – masih mempunyai persepsi negatif terhadap DAP dan jika mereka menunjukkan kebencian terhadap RUU 355 secara terbuka, ia akan terus mengekalkan tanggapan itu.

      “Mereka membuat pendirian jelas dan menentang cadangan pindaan itu supaya mereka tidak perlu hadir di perhimpunan tersebut. Begitu juga dengan Barisan Nasional (BN) Sarawak dan MCA yang menyatakan akan mengundi menentang RUU Hadi.

      “Akhirnya, mereka juga mahu mengelak daripada dilabelkan sebagai anti-Islam atau anti-Melayu.”

      Hanya Zaid dan Timbalan Ketua Pemuda Gerakan, Andy Yong berucap pada himpunan balas di Petaling Jaya itu, semalam.

      Ribuan peserta menghadiri Himpunan RUU 355 di Padang Merbok bagi menunjukkan sokongan terhadap RUU Hadi itu, manakala kurang 200 orang menyertai “Himpunan Rakyat Tolak Usul Hadi” di Taman Jaya, semalam.

      Kedua-dua perhimpunan diadakan pada masa sama, tetapi himpunan di Petaling Jaya tamat pada jam 6 petang.-FMT

      Delete
    10. Kuala Lumpur terpanar! Laungan takbir menggema dan membelah langit kota metropolitan, sahut menyahut dengan penuh semangat menggebu. Himpunan yang melakar sejarah negara ini semenjak negara mencapai kemerdekaan dan paling menarik himpunan ini tanpa mengira latarbelakang bahtera politik.


      Semenjak dua bulan lepas riuh geger tanah air dengan berita umat Islam akan berhimpun di Kuala Lumpur, ianya juga adalah manifestasi kemarahan umat Islam terhadap sikap biadap politisi bukan Islam terhadap perundangan Syariah.

      Di seluruh negara, sejak dua bulan lepas bas-bas dan kenderaan mulai disewa oleh penyokong RUU 355. Terengganu, negeri yang paling akhir memenggal undang-undang Syariah daripada watannya telah kehabisan bas-bas sewa. Rakyat jembel Baling dan Sik mula mencatu perbelanjaan harian untuk turut hadir ke jantung kota pada 18 Februari yang memahat sejarah.

      Kisah-kisah himpunan selamatkan akidah umat Islam di Tanah Melayu mula menyentuh kuping telinga anak-anak muda, antaranya kisah bantahan awam di Kota Singapura pada tahun 1950. Kisah umat Islam bangkit mendepang dada di hadapan pihak keselamatan sehingga 18 orang terkorban dan beratus yang lain telah mengalami kecederaan. Kesabaran mereka luntur apabila Natrah ingin dimurtadkan melalui proses perundangan mahkamah penjajah. Ada yang berjalan kaki dan berbasikal menempuh perjalanan jauh untuk menunjukkan sikap peduli mereka. Kota Singapura menjadi saksi perjuangan ummat Islam membela akidah, manakala usai bantahan ini figura seperti Dr Burhanuddin al Helmy, Taha Kalu, Karim Ghani telah mendekam dalam penjara penjajah.

      Kini setelah 67 tahun peristiwa Natrah, semangat itu seakan muncul kembali apabila melihat perlecehan dan penistaan kepada perundangan Islam. Sejak 16 haribulan Februari, umat Islam mula bergerak perlahan-lahan ke jantung kota. Kerajaan Kelantan mengumumkan cuti peristiwa, untuk menggalakkan rakyat Serambi Mekah turun berhimpun di Padang Merbok.

      Tak mudah menjayakan himpunan ini, tapak program bertukar daripada Dataran Merdeka ke Padang Merbok, mesyuarat demi mesyuarat digalang oleh panitia program bagi menjayakan program. 48 jam terakhir pula tiba-tiba pentas utama tidak dibenarkan untuk didirikan di Padang Merbok sehinggalah perbincangan diadakan semula. Mobilisasi penyokong perjuangan Islam untuk menyokong pindaan RUU 355 juga melebar ke luar negara, sama ada di Eropah, Asia Barat, Asia Selatan.

      Delete
    11. Lonjakan sokongan juga menjadi semakin meriah dengan penglibatan ramai teman-teman artis dan selebriti, dengan teknologi android yang memudahkan mesej bergentayangan maka suara-suara mereka memecahkan ruang tembok kaca masyarakat awam dengan pendakwah Islam sebelum ini. Daripada artis rock metal sehingga artis nasyid berkopiah, daripada penyanyi papan carta utama sehinggalah pengarah filem semuanya berani menyokong himpunan ini. Belum pernah kesepakatan sebegini berlaku di negara ini semenjak negara ini merdeka.

      Luar biasa semangat peserta-peserta yang menghadirkan diri dengan masjid surau di kota ini menjadi meriah dengan anak-anak muda adalah majoriti yang hadir. Semenjak pagi kelibat ungu berdesakan dalam pengangkutan awam seperti LRT, monorel, gerabak-gerabak keretapi. Ruang siber meriah dengan cerita-cerita himpunan solidariti ummah termasuk kisah lelaki tua yang mengayuh basikal daripada Baling untuk hadir pada pagi 18 Februari yang ceria.
      Semua slot yang dirancang berjalan lancar, bahkan hujan lebat sebaik sahaja solat maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan namun peserta-peserta tidak berganjak. Ketertiban peserta terkawal, bahkan dengan komitmen tinggi lebih dua ribu petugas. Tazkirah dan pidato pimpinan-pimpinan organisasi Islam menyemangati peserta-peserta, disempurnakan oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang dengan mengingatkan bahawa perjuangan untuk menegakkan Syariah memerlukan komitmen yang berterusan. -

      Delete
    12. Hilangkah keindahan Islam jika hudud dilaksanakan? Huduhkah Islam jika hudud dikuatkuasakan? Jika Malaysia mengamalkan hudud, akan hilangkah seri Malaysia?


      Hudud adalah hukum mandatori Islam yang sangat hina pada pandangan ulama zaman ini. Hina kerana apa? Kerana hudud telah menjadi begitu asing dari masyarakat lantaran perbuatan kafir penjajah. Kafir penjajahlah yang menyebabkan hudud menjadi seolah-olah hantu jembalang yang ditakuti oleh orang Islam sendiri. Namun hudud tidak ditakuti malah dicintai oleh umat terdahulu.

      Hudud akan menyebabkan Islam hilang serinya, demikian kata seorang mufti dalam negara. Ertinya jika hudud dilaksanakan, ia akan memperlihatkan Islam agama yang kejam Islam agama penghukum.

      Suka penulis menyatakan, sebab apa Kristen meninggalkan ajaran Nabi Musa, ialah kerana mengatakan ajaran Nabi Musa ada;lah ajaran penghukum, bukan ajaran kasih sayang. Kalay dalam Perjanjian Lama, bunuh balas bunuh, gigi balas gigi. Namun ia tidak dipakai lagi walau Nabi Isa diutus untuk melaksanakan ajaran Nabi Musa. Maka apabila ajaran kasih diterapkan Paulus, kelihatanlah ajaran Nabi Musa ajaran yang kejam.

      Di sini nampak ada persamaan ajaran Kristen dengan pendapat mufti tersebut. Jika hudud dianggap akan memeprlihatkan Islam hilang seri, Islam akan dilihat kejam, Samalah nadanya dengan Kristen masakini.

      Sebenarnya Islam telah lama hilang serinya. Islam telah lama terhina kerana hukumnya ditinggalkan. Islam telah lam kelihatan buruk kerana orang Islamlah yang ramai rosak akhlak, menjadi perompak, penjudi, pembunuh, perasuah, pecah amanah dan lain-lain. Kenapa? Kerana tidak ada undang-undang yang tegas untuk menanganinya. Pencuri yang mencuri beratus juta ringgit, jika ditangkap hanya didenda beberapa ribu ringgit dan diberi makan tanggung dalam penjara. Jika pembunuh, juga makan tanggung dalam penjara dengan hanya beberapa sebatan.

      Kerana itulah ALLah menegaskan, pencuri yang thabit hendaklah dikerat tangannya, pembunuh hendaklah dibalas bunuh, peminum arak hendaklah disebat.

      Penulis tidaklah mahu menjatuhkan hukum pak mufti tersebut mufti cari makan. Sekejap pandangannya ke kanan sekejap kekiri. Namun kelihatan sangat keliberannya. DAn inilah yang sangat disukai oleh puak-puak liberal malah kafir.

      Namun kerana dia mufti, dia bebas untuk menulis, bebas untuk berwacana, bebas untuk berfatwa.

      Malaysia sudah lama parah. Parah apabila hukum Islam ditinggalkan. Parah apabila kebobrokan terus berleluasa...

      ...dan semakin parah apabila agamawan sendiri memperlihatkan sikap putar sana putar sini.

      Wassalam.

      Delete
    13. Kerajaan Johor hari ini menyuarakan sokongan terhadap rang undang-undang persendirian meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355 kerana melihat perkara tersebut perlu dalam memastikan jenayah berkaitan masyarakat Islam dapat dibendung.

      Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim berkata, pindaan itu tidak akan mempengaruhi masyarakat bukan Islam dan mereka tidak perlu takut berhubung pelaksanaan akta terbabit.

      “Perkara ini tidak menyentuh hak orang bukan Islam, jadi kenapa hendak takut? Kita hendak jaga maslahat umat Islam, kita hendak jaga agama Allah kerana kalau kita jaga Allah, Allah akan jaga kita dan RUU 355 itu langsung tidak ada kaitan dengan hukum hudud.

      “Ia lebih kepada peraturan yang ditetapkan kerajaan negeri bersandarkan peruntukan undang-undang sedia ada. Jadi, yang sedia ada ini yang kami hendak tambah baik,” katanya selepas merasmikan Karnival
      Teknologi Pengurusan Patuh Syariah di Politeknik Metro Johor Bahru, hari ini.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas Himpunan RUU 355 yang diadakan di ibu negara, semalam, dengan tujuan memberi penerangan kepada umat Islam mengenai cadangan pindaan terhadap akta berkenaan.

      Delete
    14. Anon 10:39

      Tak payah tulis panjang-panjang

      “Pertama, PAS boleh menggunakan dengan baik pindaan dicadangkan itu sebagai agenda politik utamanya untuk menarik penyokong akar umbi."

      Kalau setakat nak tarik penyokong akar umbi dan bukan mencari keredhaan Allah, RENTIKANLAH!!!!! Silap haribulan, dapat laknat dari Allah.

      Delete
    15. Anon 10:41

      Hanya 200,000 (angka yang sengaja dibesarkan) dari 800,000 ahli PAS yang datang Padang Merbok tidaklah membawa erti yang besar.

      Ahli PAS Selangor ada berapa ramai???? Semua datang ke????

      Kalau PAS Selangor pun tak mampu nak tarik sokongan.... Ape cerite????

      Delete
    16. walaunta tuang presideng al makan dedaki sudah muncul selepas kekenyangan memakan dedak....dasar copy paste...kih kih kih....utk dapatkan elaun mencacai @ al dedaki...

      Delete
    17. Anon 10:51

      Hang baik mengucap semula

      Hang komen dan aku quote "Kita hendak jaga maslahat umat Islam, kita hendak jaga agama Allah kerana kalau kita jaga Allah, Allah akan jaga kita dan RUU 355 itu langsung tidak ada kaitan dengan hukum hudud."

      Kau kata.... kita akan jaga Allah.....

      Kau ni mabuk ketum ke????? Kau ingat Allah tu siapa??? Ada kelemahan sampai kau kena jaga???? Allah tu Maha Berkuasa dan tak memerlukan kau sebagai penjaga.

      Kau kata.... RUU 355 itu langsung tidak ada kaitan dengan hukum hudud.

      Hukum yang tidak ada kaitan dengan Hukum Hudud adalah sah bukan hukum Allah... Itu yang kau nak perjuangkan??????

      Delete
    18. 1051, brapa sen akidah ko jual tu. Sembangnya ribut, rupanya kentut

      Delete
    19. Anon 12:13

      Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim tu yang kena mengucap.

      Kerana nak mainkan isu, tak sedar dah menyalahi sifat-sifat Allah yang sempurna.

      Nama je Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, tak langsung tak ade akai

      Delete
    20. Cukup2 la bercakap pasal negara Islam. Berapa ramai puak2 PAS ni yg baca doa qunut tiap2 hari tapi tak paham sepatah pun yg dibaca. Islam bukan ritual. Tapi dijadikan ritual oleh puak2 cari makan dalam agama untuk dapat upah melaksanakan ritual. Baca Quran dan paham betul2. Kaji macam mana puak2 Arab Badwi masuk Islam dengan dakwah yg begitu mudah. Islam adalah mudah sesuai dengan kehidupan puak Badwi yg serba kekurangan. Zaman Nabi takdak keperluan hapal doa Arab berkajang2 untuk jadi ustaz. La ni sapa tak hapal doa arab tak boleh cakap pasal agama. Sapa yg ajar semua ni??? Quran???

      Delete
  6. Budin,
    Saya rasa isu RUU 355 ini tak yah komen panjang la sebab isu ini PAS dan UMNO bawa ke padang merbok sebab mereka anggap orang melayu masih ramai yang tolol dan bahalol. Lagi pun RUU 355 ini tak kan kemana akhirnya mereka tangguh tangguh sampai PRU 14 lepas tu hilang kemudian PAS balik ke lagu lama HUDUD ini la sandiwara.

    Isu Forex dan 1MDB memang ada perbezaan ketara betul tu kata lanun kelas menengah iaitu anuar musa . Sebab Forex dalam kontek kerajaan dia tak dapat elak untuk mempertahankan nilai matawang negara dari jatuh teruk mereka terpaksa mempertahan dengan menguna dana reserve sekiranya berlaku perkara tidak menentu dipasaran matawang supaya nilai matawang tidak jatuh teruk disini la kerja Gabenor BNM dan penasihat kewangan menjadi cukup kritikal sekiranya mereka lemah dan silap perkiraan mungkin berlaku kerugian dan wang tersebut akan diambil oleh spakulator matawang antaranbangsa yang dapat untung. Bukan masuk poket individu kerajaan atau sesiapa pun.Contoh paling klasik kejatuhan nilai ringgit sekarang dari RM 3.50 berbanding 1 USD kepada RM 4.45 berbanding dollar ini berlaku sekarang waktu ini pada tahun 2013 dara reserve bank negara pada tahap hampir RM 200 billion sekarang sudah susut RM 90 billion sebab pertama kejatuhan nilai ringgit yang teruk kerana BNM terpaksa menguna dana reserve untuk dilabur atau beli ringgit semata mata menahan supaya tidak jatuh teruk jadi pihak penerangan UMNO tolong la jangan nak menipu orang melayu kalau nak banding forex waktu sekarang lagi teruk berbanding kerugian forex tahun 1990.

    Berbanding dengan 1MDB jelas syarikat ini ditubuh sebagai GLC kerajaan dengan berhutang menguna jaminan kerajaan (Rakyat) kemudian dana yang telah hutand tadi bernilai hampir RM 50 billion sebahagian dibeli harta dengan harga tinggi dan sebahagian wang lesap tak tahu kemana dan harta yang dibeli hampir semua sudah tergadai dan terjual pada negara asing. Sekarang 1MDB sudah jadi skandal dinegara asing dimana sudah jadi kes jenayah ada dibicara dimakamah dan dalam siasiatan diMalaysia skandal 1MDB jadi mesteri serupa macam kes Altatunya yang motif bunuh masih misteri apa yang pasti sebahagian wang 1MDB ada masuk dalam akauan Najib ini diakui najib tapi kona sikit kata derma dan tak tahu macam mana masuk akaun.Serupa la kes altatunya di bunuh oleh kedua bodyguard beliau( Najib) yang tak kenal pun pompuan monggolia ini tapi mereka yang bunuh sebab bunuh sampai sekarang tak terjawab walau pun dimakamah.

    Wallah hua'llam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul RUU355 tak ke mana...setakat kat padang merbok je...tak bentang pun di parlimen....kalau baca usul pun mintak tangguh....sampai laaa PRU14...lepas tu takde wakil pas dalam parlimen....itu pengakhiran isu ini...

      Delete
  7. 'Selama lebih 50 thn kita (pas) berjuang nak tenggelamkan umno, apabila umno hampir lemas kenapa kita nak pergi tolong' (TGNA)

    Jawapan nya mudah saja, 90j dah masuk saku entah siapa. Tunggu dibicara dimahkamah, itu pun jika ianya dibawa kemahkamah. Ada pindaan akta ni pada masa ini ada hubungkait dengan berpindahnya 90j dari tangan pemberi kepada tangan penerima?

    ReplyDelete
  8. salam sdr budin. saya kurang pasti sama ada rayuan saya ini tidak akan menyalahi udang2 Negara.

    selaku ketua penaja PPBM bhg Pekan, saya bercadang utk mendptkan sumbangan pelawat2 blog ini.

    pembukaan account bank PPBM bhg Pekan masih dlm process.

    bila semua sudah selesai nanti, saya akan hebohkan nya juga melalui blog ini.

    saya amat berharap semua yg bersimpati akan menderma seikhlas mungkin. jumlah nya tak penting.

    idea ini saya ceduk/tiru drpd Obama n Ahok (BJP).

    tk n salam perjuangan drpd Dato Hj Abdul Rahman b Hj Mohd Noor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan yang baik Dato.
      Tak salah pada saya... jika diizin Tuanpunya blog.
      Maklumlah... tujuan dikutip 'derma' ini adalah untuk 'membuang' geng penyamun dari tapuk pemerintah Negara.
      Asalkan kutip dibuat, guna akaun party yang transparent dan sentiasa diaudit. Jangan masuk akaun peribadi macam Najib, sudah.

      Delete
    2. Kalau diizinkan oleh tuan punya blog insyaallah saya akan turut menyumbang.

      Delete
    3. Tak sedorkan Najib nyaris lingkup dan menang ha nya dengan 200 undi majoriti di 1999.

      Tun Dr Mahathir kata, “Najib will cheat. In 1999, when he almost lost in Pekan, he resorted to bringing in Orang Asli people and soldiers, and they were forced to support him. As a result, he won with just 200 votes.” - http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/02/20/dr-m-says-najib-cheated-prompting-sallehs-ridicule/

      Walau pun dia menang di PRU berikut nya, peluang PPBM menang melawan dia nampak nya ada. Anak Tun Razak pun nyaris kapor di 1999, tak mustahil dia kapor di PRU14. Terutama nya bila banyak tahi nya dah bersepah sejak 1999.

      Soal nya, mungkin kah dia tangguh tarikh PRU14 undefinitely di atas berbagai helah?

      Delete
    4. Najib dah berhentikan perkhidmatan Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang. Dia di lantik ke jawatan itu pada 23 February 2006.

      Gitu lama berkhidmat, laporan berkaitan dengan nya tak sebut jika berkhidmat secara kontrek ke. Tak juga di sebut jika dia bersara.

      Pahal pun, tak disambung perkhidmatan nya walau pun dia tak menguak atau menguek bila laporan nya keatas akaun 1MDB di rahsiakan di bawah OSA.

      Tapi aneh nya, pengganti nya, Tan Sri Dr Madinah Mohamad, di lantik untuk ha nya 2 tahun. Di atas kontrak, gamak nya.

      Kot nak tengok jika dia korek atau menguak mengeuek yang busuk dalam 1MDB. Kalau gitu, tak di sambong le khidmat nya. Atau di tamatkan dengan serta merta. Macam Najib buat kpd Peguam Negara Gani Pattail.

      Teruk keadaan di negara ini. Amat teruk.

      Delete
    5. Nampak nya ada sebab Ambrin di gantikan. Nampak nya Najib Inc dah buat keputusan menanding (contest) langakh DoJ USA nak sita aset anak tiri dan kroni nya - Riza Aziz dah "fail" dokumen hala ke situ aritu.

      Di jangka banyak hal akan timbul di perbicaraan kes itu. Termasuk nama penuh MO1.

      Tapi bicara berkaitan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" - yang terbesar dalam pengalaman DoJ, kata mereka - di jangka akan mengeluarkan banyak fakta tentang siapa yang melakukan "misappropriation and money laundering", siapa, berapa jumlah dan bagaimana wang itu di "misappropriated and laundered".

      Dan bagaimana menyentuh rekod di akaun 1MDB yang dah "di audit". Hal hal yang mungkin ada di laporan TS Ambrin yang di rahsiakan tu, gamak nya.

      Jadi, gamak nya tugas Ketua Audit bahru ia lah menentukan apa fakta yang mungkin keluar di bicara di mahkamh US itu tidak menjejas angka angka di akaun 1MDB "yang telah di audit" itu.

      Waaah, satu hal. Besar hal nya. Maalom lah, berbilion Ringgit, beb.

      Delete
    6. Saudara Rahman JPC....
      Saya berpendapat tak elok sudara mengikut budaya Pas disini. Baru diistihar saja ketua penaja PPBM terus nak minta derma? Berapa juta yg anda perlu untuk lawan najib di Pekan?
      Jika anda tak mampu bergerak sendiri undurlah beri pada orang lain.
      Jika anda sudah meyakinkan TDM anda mampu jadi ketua PPBM, taj sepatutnya anda bercerita disini.
      Saya sayang TDM dan PPBM, jangan buat kalut saperti parti Pas minta derma.

      Delete
    7. Jangan pedulikan si Mamat 1816.

      Dia pendedak Najib, kot Anjing Najib @ Kejora, masuk komen di sini ha nya sebagai agent provocateur, nak memporak perandakan keadaan.

      Delete
    8. Harus kerandakan aje si 1816 tuh.

      Panggil Jamal Ikan Bakar.

      Delete
    9. Najib terima 2.6 bilion duit derma terus masuk dalam akaun peribody.

      Pak Rahman mintak derma seikhlas hati tak kira berapa jumlah......suka hati nak bagi RM2.60 posen pon boleh........dan duit derma tu masuk akaun bank yg didaftarkan atas nama PPBM Pekan.....bukan masuk akaun peribody Pak Rahman.

      Apa salah kalo nak mintak derma dan nak derma asalkan dipersetujui oleh kedua2 belah pihak.......sama macam najib dan penderma zuhud 2.6b tu.

      Pada yg nak derma boleh derma.....yg tak nak tak der sape paksa. Derma tak masuk akaun peribody Pak Rahman.......tapi masuk akaun PPBM Pekan. Di atas tu Pak Rahman bagitau pembukaan akaun PPBM Pekan masih dalam proses. So bagi yg nak derma.....tunggu Pak Rahman umumkan kemudian.

      Dengan bantuan serba sikit tu dapat kita bantu perjalanan kerja2 PPBM Pekan (kawasan panasssss).

      Delete
    10. Setuju dgn pencerahan bro phantom. Nothing to add.

      Delete
    11. Anon 18:16 .

      Cerita banyak tak hendak dengan awak .. bazir masa .

      Jadi pendekkan cerita .

      Pada Hari Raya Haji yg lepas , Najib membuat korban 200 ( dua ratus ) ekor lembu di kawasan parlimen Pekan . Awak ingat lembu lembu tu Najib punya atau Najib beli ke ??

      Delete
    12. Tok arab yg derma lembu lembu tu

      Delete
    13. Sapa cakap tok arab yg derma?

      Yang RM2.6 bilion tu pun bukan tok arab yang derma.

      Tok 1MDB yang "menderma" nya.

      DoJ kata "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" bila mengsita aset anak tiri dan kroni Najib.

      Duit itu di hantar ke sana sini secara "circuitous payments" ke luar negara, akhir nya masuk akaun Najib.

      Baca lah blog Outsyedthe box atau Jebat Must Die kalau nak tahu butiran lanjut nya.

      Delete
    14. The Phantom 20 February 2017 at 20:19,

      RM2.6 bilion itu bukan duit derma. Yang telah umumkan mengatakan ada jumpa penderma ha nya
      Ahmad Zahid. Takda bukti di keluarkan menunjukkan yang di jumpai nya itu ia lah sabenar nya penderma.

      Baca lah blog Outsyedthebox atau Jebat Must Die untuk mengatahui "the circuitous payments" yang di buat yang mengakhiri RM2.6 bilion masuk akaun Najib, berbilion di gunakan membeli harta atas nama anak tiri Najib dan kroni dia Jho Taek di US, dll.

      Delete
    15. 6.55 (21 Feb).........bro kamu kena baca posting2 teman yg terdahulu dan tengok cara teman bagi komen. Teman tau 2.6b tu bukan dari pak arab........teman dah tengok money trail duit tu.

      Dalam komen di atas.....teman saja tulis cara menyindir. Bagi yg makan cili dia akan terasa pedas bro.....

      BTW teman memang baca blog outsyed blog, jebat must die, dulu din turtle (arwah) dll. Malah teman baca SR, WSJ, bloomberg, the straits times Singapore etc. Walau ada blog tu dah kena block teman tau cara nak masuk.

      Salam perjuangan bro.


      Delete
  9. Sisat dulu skandal 1MDB bahlul! Hidup kita bukan nak dikembalikan ke zaman silam. Kos sara hidup kini membebankan rakyat. Janganlah buat lawak, mempertahankan dan melindungi penyamun adalah dosa besar. Mana ulama umno yang dikata membela kebenaran dan menegakkan keluhoran agama. Sudah2 lah perbodohkan rakyat, mana yang penting menyelamatkan malayasia atau najib???? Berhentilah dari pembohongan, seperti kebiasaannya yang najib suka bersumpah, maka suruhlah dia membuat sumpah menjunjung quran yang mengata dia tak tipu songlap dana 1MDB. Seperti yang selalu mereka kata DSAI tak mahu bersumpah mengata dia bersalah. Sekarang najib perlu buktikan dia berani bersumpan, jika tak ini menandakan dia bersalah dan betul2 selewing duit rakyat melalui 1MDB. Sahut cabaran ini, jika tak mahu maka wajib juga ditubuh RCI terhadap 1MDB. Baru dikata adil dan kerajaan perlu jujur cari kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat harus bangun mendesak kerajaan mendahulukan kes 1MDB. Kita bukan nak berbalik kezaman silam. Kerajaan wajib cari jalan macam mana nak atasi ekonomi sekarang. Jika tak mahu berbuat demikian, sila letak jawatan dan serahkan pada yang mampu. Otak udang tak mahu perintah kerajaan, binasa negara olehnya. Bukan tidak ada dalam umno yang bijak pandai dan jujur serta amanah. Umno tidak dibenci tetapi yang memimpin itulah manusia keparat. Tidak fikirkan dosa, songlap sana sini penuhkan kocek dan simpan bank. Ini yang dikata manusia sial tidak amanah. Harus diturunkan dari memerintah negara. Insya allah.

      Delete
    2. Yang dulu di dabulukan, yg kemudian di kemudiankan. Itu prinsip manusia bertamadun.

      Delete
    3. Yg dulu siap selesai, itu tanda tamadun baik.
      Yg dulu tiba2 dikorek, itu tanda tamadun alih tiang, padahal waktu dulu tu gol keeper DSN pun tgh jaga gol.
      Apa punya badigol la UMNu BN ni, Jampi Kingcin Pas pun tam lepas covrr nii. Adoi..

      Delete
    4. sebelum PPBM d tubuh kan, saya pernah pergi berjumpa t s muyid. beliau sendiri mengakui bukan bahawa senang mahu menjatuhkan najib d pekan kerana selama 40tahun,warga nya tlh d manjakan dgn segala bentuk habuan.

      setlh saya menjelajah kawasan Pekan, berani saya nyatakan bahawa pandangan ts muyid kurang tepat. hampir semua yg d temui amat meyampah dgn pasangan klepet ini.

      saya tlh berbelanja wang ringgit sendiri selama ini utk menggerak kan ajk. selaku pesara, dana saya amat terhad. hq tidak banyak dpt membantu.

      saya akan k Pekan dlm masa terdekat utk membuka akaun bank PPBM bhg Pekan.
      jika ia nya tidak menyalahi hukum n d bolihkan olih peguam kami, maka saya akan pamirkan no akaun dlm blog ini utk rakan2 menderma.

      "d only thing necessary 4 triumph of evil is 4 good men 2 do nothing" - Edmund Burke.

      Delete
    5. Sokong Pak Rahman.

      Delete
  10. Buku 35,JK Khas (BUKAN RCI) Forex, diatur susun selari bertujuan.
    Dimasa yg sama lawyer Anak Tiri baru file alasan "tidak tahu" bhw Ehsan dimasukkan oleh syarikat yg tipu 1MDB. Tgn kiri gerak pada DOJ,tangan kanan gerak atur otak Malayu Malaya. Pengurusan lama 1Mdb dh siap basuh sebelum disembelih.
    Alasan2, dan anyaman minda selari dan bersebab utk dirungkai dlm roadshow. Cuma mereka yg dibasahi kencing akan terus lembab. Diharap tak ramai yg basah.

    ReplyDelete
  11. FOREX DAN 1MDB SUATAU YG BERBEZA 1MDB DIBENTANG DLM PAC... AUDIT ..FOREX MASUK BAWAK KARPET.. 1MDB SYARIKAT..FOREX BANK.NEGARA WANG KERAJAAN LESAP... DAIM.. ALJUBOORI...MAMAK.ORANG YG BERKUASA SELAIN MD NOR ..MURAD DLL...

    ELOM DIBENTANG SUPAYA SUMA BAWAH KARPET DI SELONGKAR BALIK.... MUDAH KEJA MAMAK MBF RUGI 2 BILLION PETRONAS BAILOUT MERAGUT 1 NYAWA SYUHADA ABD JALIL.. FOREK CAMPAK BAWAK KARPET AJER ABIS CERITA.... DILAKUKAN OLEH PENYANGAK YG SAMA.

    TAK KE BABI NAMERNYER TUU....!!!!!

    ....KESIMPULAN NYA PRU14 NNTI MASA UNTUK UBAH ... UBAH PEMIMPIN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL...

    INI KALI LAH....

    JOM UBAH...!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boss.... 1MDB bentang dlm PAC tapi sorok bawah karpet jugak..... (pinjam perkataan hang).... TAK KE BABI NAMERNYER TUU....!!!!!

      Forex dulu nak selongkar... selongkarlah.... Forex sekarang dari US$139.7 billion dah tinggal US$95 billion masuk bawah karpet..... (pinjam perkataan hang).... TAK KE BABI NAMERNYER TUU....!!!!!

      Delete
    2. Pinjam perkataan ko.....

      ....KESIMPULAN NYA PRU14 NNTI MASA UNTUK UBAH ... UBAH PEMIMPIN BN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL...

      INI KALI LAH....

      JOM UBAH, BN kita lingkupkan...!!!!!!

      Delete
    3. Tan Seng Giaw salah sorang ahli PAC dari DAP dah umum najib tak terlibat....

      tak ke babi namernyer tuuu.....

      Jom UBAH Selangor
      INI KALI LAH....

      Delete
    4. 113. JANGAN ko cuba pandai nak ulas hal2 1mdb, nnt auku poca pota osa cola auta Kau. ingat tu !!

      Delete
    5. "It found that former 1MDB chief executive officer Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi should be held responsible for the "weaknesses and constraints" faced by the state investment arm." (thestar.com.my 2016/04/07)

      senyap sunyi.... Tak didakwa pun.

      (pinjam perkataan hang).... TAK KE BABI NAMERNYER TUU....!!!!!

      Delete
    6. Psst.. Boss,skrg baru tau 30 tahun dulu pasal forex la inflasi naik 200% smpi ikan kembong 20 henget sekilo, gaji tak di bayar Dan mcm2 susah lg smpi ubat kt spital pun bercatu..tima kasih krn bg pencerahan hal forex tu boss.. Hal 1 mdb tu semua palsu, rakyat skrg hidup lg senang dr dulu kan boss.. Hidup umno!!! Hidup najib.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
    7. Memanglah FOREX dan 1MDB tak sama ..

      FOREX stand for Foreign Exchange .

      1MDB stands for Satu Malaysia Dia Bohong .

      It is as simple as that !!!!

      Delete
    8. Setuju dgn 10:21 yang mengata "UBAH PEMIMPIN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL..."

      Mengsonglap 1MDB dab menyeleweng RM2,6 bilion masuk akaun peribadi nya memang PEMIMPIN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL...

      Kita lingkupkan Najib da UMNO/BN di PRU14.

      Delete
  12. 1027 Masa tu DSN dudok sekali dlm kabinet kan?
    *Ingatkan Paklah sj dituduh tidur? Hmm

    ReplyDelete
  13. Rakyat patut ramai-ramai turun ke jelajah yang UMNO Si Najib Penyamun nak buat nanti,untuk ramai-ramai terajang melayu bangsat penyokong Bugis ketua perompak.

    ReplyDelete
  14. 1035, betul. Tapi perancangan roadshow adalah garfu 4 mata tu. Kalau kencing lawas Jibbo ok, tapi kalau kna terajang maka keluar lah poTa, Coca apa tu. Mmg pentadbiran malaysia dh jd mcm sekolah asrama penuh,shut up and listen.
    Buku 355 lagi la utk pasang rotan kasi Malayu lagi layu.Tapi sayang Malayu sudah gadai otak dan masih dlm sistem bangsawan, akal dioutsource pada elit pembelit , maka marhaen akan terus dipicit, sampai cirit birit. Tak nampak lagi, hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tanya sama hud-hud... Opps...

      Kita tanya sama Anuar Musa... Mana pergi duit PPRT???
      Kita tanya sama Anuar Musa... Mana pergi duit MARA???

      Delete
    2. Hud2,
      kita tanya jibbi mcm mana sykt hutang berguni,billion rugi , boleh sponsor haji.
      kita tanya anak tiri, sebab apa file kes pd doj kata "tak pasti, yg masok dpt itu wang curi,tapi pandai pukak siap guna joli.
      Apa dh jadi, cucu cicit bayar hutang kna kencing berdiri. Tok wan nenek dizaman ini, tgk saja garu kepala korek gigi. Otak digadai, akal letak tepi. Inikah yg dikata Malayu yg Jati, sembangnya keras,semangat mcm dadeh dan jelly....

      Delete
    3. Kita tanya , mana mari duit modal 488 syarikat nih......

      Delete
    4. semua yg tanya dah kena aniaya. 1mdb dh mcm buku355, sapa balah,mereka salah. Masok Lobai siap dia kasi ugut jampi, kingcin berdiri dikata suci, apa yg ketuaklepto buat dianggap murni,siapa bangkang dikata akidah lari, apa dh jadi pada amanah dan ulamak kini, masihkah malayu nak hidup begini,hmmm

      Delete
    5. Anon 1149..boss Ari tu kan boss kata nk report pd SPRM pasal 488 kompeni tu.. Apa jd boss... Ke boss tak jumpa pjbt SPRM.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
  15. DOJ bila lagi laaa nak saman nihhhh.... bodo bangang punyer DoJ.... harap mamak saman pulakkk...... hurmmmmmmmm..... mme haramjadah la jawab nyerrr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1159, sekiranya api DOJ dh dimati kencing, sebab apa anak tiri baru sangat upah lawyer yahudi mahal fight DOJ, kununnya ,
      "anak guaman tak tahu wang 1mdb tu wang curi , yg dimasukan oleh sykt yg palsu".
      Alahai,aku lupa ko bingai dedak tara baca munya olang. Sorry 1159, teruskan lah hidupmu dalaaam...Misteri TV3 suku

      Delete
    2. DoJ?,... Trump dak tutup buang.... Bangang punya department

      Delete
    3. 1208, ...in his effort to dismiss the 1MDB case last week, Attorney Mathew Schwartz of Boies, Schiller & Flexner claimed that, despite the 136 page seizure notice, the DOJ have brought no actual evidence to prove that Riza knew he was receiving stolen money from 1MDB.
      Cari n baca la sendiri. Ooops , ko faham ingeris kan? kalu tak aku boleh terjemah. Bgtau la k?

      Delete
    4. Oooiiiii.... tak payah la nak gebang la pasal DoJ itu la.. ini la.... yg aku nk tai bila... bila lagi nak saman... bila bila lagi nak masuk court... bila lagi nak bicara nihhhh..... dah beria ia ssgt dulu nak sit la.. nak saman la... nak rampas la.. bila nak masuk court bicara la.... tak ke babi namernyer tuhhhh.......!!!!

      Delete
    5. oooiii hang hakim DOJ kah, sampai perlu tau tarikh tu. Soalnya, tetap sama, iaitu api DOJ tu masih memmanaskan sekitar dubur Jibbo , Tiri & Co. Tapi pemakan ketulan taek low tak rasa panasnya, sebab disejukkan dgn tegukkan kinvin Lobai

      Delete
    6. Ooooiiiii.... dah 1 tahun oooo.... bila lagi mau tunggu 22 taun lag ka....? Bodo punua DoJ...

      Delete
    7. Anon 12:41

      Sejarah berulang kembali....

      Bijan cakap tak tahu ada orang masuk duit dalam akaun dia. Kemudian cakap jutawan arab bagi.

      Anak tiri cakap tak tahu ada orang masukkan duit curi. Kemudian cakap derma dari CEO Abu Dhabi....

      Pergh!!!!! Untung betul.... ada saja orang nak derma sampai berguni-guni

      Delete
    8. oooi, bodoh lagi Pandi Dhobi...terus buang charge haha

      Delete
    9. Anon 11:59 & 12:25 .

      Saya pernah memberi penjelasan berkenaan kes DoJ ini .

      DoJ TIDAK pernah mengeluarkan saman samaada keatas Riza @anak tiri Najib , Low Taek Jho atau sesiapa saja yang berkait dengan 1MDB . Buat apa DoJ nak saman atau " summon " dalam bahasa inggeris kerana 1MDB bukannya satu entity berpusat di Amerika .

      DoJ hanya mengfailkan "law suit " untuk merampas asset asset yang di perolihi dengan menggunakan hasil wang haram berlandaskan Anti Money Laundering Acts atau AMLA .

      Di Malaysia juga terdapat akta ini . Sebab itu polis bolih merampas asset asset pengedar dadah .
      Tetapi dalam kes 1MDB , PDRM , BNM , SPRM semua kena kencing olih MO1 dengan pertolongan AG Apundi .

      Delete
    10. law suit = tindakan undang2. Tak terang maksud nya.

      Polis menangkap orang pun ia lah tindakan undang2.

      Pada hal yang di maksudkan ia lah tindakan mahkamah atau couurt action yang di maksudkan.

      Istilah saman itu nyata mebayangkan tindakan mahkamah.

      Delete
    11. 11:59 itu Anjing Najib @ Kejora. Jangan pedulikan dia.

      Coba mengetawakan DoJ, suatu Jabatan Kerajaan USA. Anjing Kejora mengarut, macam Apandi jugak pendirian nya, tak betul.

      DoJ teruskan tindakan mahkamah mengsita aset anak tiri dan kroni Najib itu. Aku fikir Najib tak berani dan akan arahkan depa elakkan bicara di mahkamah dengan tak melawan (contest) tindakan DoJ itu.

      Rupa2 nya anak tiri Najib "fail" dokumen2 menandingi tindakan DoJ itu. Oleh itu mesti akan sampai ke peringkat bicara di mahkamah US.

      Gamak nya Najib dah desperate tak mahukan aset itu di rampas. Atau dia fikir Donald Trump akan gunakan kuasa dia mengarah DoJ supaya hentikan tindakan mahkamah itu.

      Tapi kita perlu ingat - arahan imigrasi "Executive Orders" dia pun di bangkang dek Hakim.

      Aku harap bicara itu akan mengeluarkan nama penuh MO1 dan mengakibat MO1 di tuduh "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" juga.

      Delete
  16. Lanun Bugis akan menjadi Perdana Menteri Dunia yang tak bertangan.

    Sebab kena hukuman potong tangan kerana mencuri Wang Rakyat (1MDB) bebillion2 Dolar.

    Harap Hudud diluluskan dan dipraktikkan secepat mungkin!!

    ReplyDelete
  17. That pas' thing and the annuar musa's thing you, dear Shah, mentioned are not mere political diversion for those whose wish is to blind people up from the sick and sad 1MDB and related stories but also to divert the people's attention from the dire economic condition that many in the country are now facing with people losing jobs, prices of stuff raising to unbelievable level and the likes. And it seems the economy is only going to get worse from now on…

    And these two things plus a few other tactics of the corrupts are also intended to divert Pakatan Harapan from giving focus to what they need to do to win in the next general election: the rakyat who need all the attention and assistance.

    Are we, dear Shah, going to allow the corrupts and their supporters to get their way this time around too? Have we not got wiser over the years?

    Surely we can understand it so very easily that Allah swt will only give us what we deserve?

    ReplyDelete
  18. Tapi memang itu lah perangai parti cap bulan sejak dulu,yg gila glamour Dan gemar berhimpun untuk test market dokongan rakyat terhadap PAS yg semakin mengecewakan ahli PAS sendiri

    ReplyDelete
  19. Dont blame everything on Allah. Every MUST flush shit, when it gets in the bowl,
    At times, not everyone can recognise shit, and that is why, they dont flush.
    UMNOBN , and PAS is it.

    ReplyDelete
  20. Yg untung taukey jual baju ungu,yg beli baju ahli pas yg sakit tekak ahli pas,yg kena tipu pun ahli pas.Akhir nya RUU tak kemana pun .

    ReplyDelete
  21. tunggu dan lihat saja...apa akn jadi pada pas...umno...dan bn...skg sibuk ruu355...
    bila dah betul2 pas bersatu dengan umno ...satu msalah baru akan timbul..dari mca dan gerakan dan b

    ReplyDelete
    Replies
    1. H Hadi kata dia nak Jadi king maker kalo BN Dan pakaTun tak dapat majoriti mudah. Dia adan joint BN dan bentuk kerajaan gabungan BN-PAS dlm situasi menang2.
      MCA, MIC, Gerakan tentu tiada halangan.... Mereka pun dapat keuntungan bersama.

      Delete
    2. Dalam isu besar RUU 355, hanya boleh tarik kurang 50,000 walaun.... King Maker pe kebenda...

      King Destroyer maybe le....

      Delete
    3. King maker setelah keputusan pru14 diketahui.....

      Cuba tengok.... Pandangan H Hadi ada jauh kehadapan.

      Delete
    4. King Problem Maker = Hadi

      Delete
  22. dan beberapa parti komponen bn yg lain....sure mca dan gerakan akn mula mencari helah dan alasan untuk keluar dari bn...atau menekan umno supaya jgn mengikut telunjuk pas...akn berlaku ugutan dari dua atau tiga parti komponen bn ni terhadap umno...

    umno mula diancam resah ...kerana berbaik pas tidak banyak memberi untung...kerana pas parti miskin...tak ada duit sedangkan mca dan gerakan parti milik kaum cina yang punya asas keewangan dan sokongan dari kaum yg memegang tampok ekonomi negara...

    kita cuma takut kalau pas dah join umno tentu umno kena cari duit tambahan lebeh banyak lagi untuk didedakkkan kepada pas pula sebagai pendatang baru ahli kelab...ragi sakitlah rakyat diinjak...lagi keringlah darah rakyat...kali ini bukan cekik darah lagi malah bijan akn masuk kan straw dileher rakyat dan sedut sehingga kering kontang...

    WALLAHHUTAA'LA AkLAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus la MCA MIC berambus...Gerakan skali... tara guna bela biawak idup... lagi cepat brambus lagi baguihh

      Delete
  23. Masa PRU13 pun disebut-sebut hudud. DAP anti hudud.

    Lepas PRU13, hilang cerita hudud. Tak ada pun orang kena potong tangan dan kena rejam sampai mati.

    Sekarng ini PRU14 timbul pulak RUU355, hudud mana pergi?

    Dalam RUU355, orang berzina nak sebat 100 kali di khalayak ramai.

    Betul ke nak buat atau nak sokong aje? Bila nak buat? tak cakap?

    Nanti PRU15, timbul lagi cerita hudud, tapi bila nak buat?

    PAS dah cerita pasal hudud lebih 20 thaun , tak buat-buat.

    Kalau PAS tak cerita hudud, nak cerita apa? pasal Sains dan Teknology Ustad-Ustad PAS tak paham sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik, ustaz ingat segama tu agama.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
  24. Bagaimana admin budin ,PAN, Husam dan MAZA dan seumpamanya Bertindak Apabila di-'Checkmate'?
    Kita boleh belajar cara berhujah dan berdebat dengan puak-puak ‘profesional’ dan ‘ pemegang Phd’ . Di samping menuntut ilmu tinggi-tinggi di Amerika dan Eropah, mereka juga dapat ilmu berdebat. Tahniahlah kepada mereka yang mencapai kemuncak cendekia. Malangnya segelintir mereka, kaki putar alam rupanya. Mari kita mengamati dan berkongsi kelicikan mereka berhujah.


    1. Apabila rasa hujah lawan sukar dipatahkan maka mintalah nas,bukti, data dan statistik. Biar berpeluh lawan mencari sandarannya. Kebiasaannya lawan sukar mengemukakannya terutama dalam masa yang singkat.

    2. Apabila hujah sendiri sukar dipertahankankan maka bukalah persoalan-persoalan baru. Biar mengigau lawan nak fokus yang mana satu. Jika bejaya buat begini, isu awal yang dibincangkan akan terkesampingkan. Kita tak akan kalah kerana isu awal telah dibawa ke lain isu.

    3. Apabila kedua-dua itu tak menjadi, maka ambil saja kata-kata daripada tokoh yang sealiran dengan lawan kita, iaitu petikan ucapan atau tulisan yang boleh di’spin’ agar kelihatan menyebelahi hujah kita.

    4. Kalau kita jenis tak ada ilmu, cuma jenis bodoh sombong, lagi senang. Jawablah dalam bentuk perli, carut dan maki. Pasti lawan cabut lari.

    Itulah sebahagian strategi taktikal yang digunakan oleh Dr Maza, Husam Musa dan puak-puak PAN dan yang seblok dengan mereka. Dr MAZA, akhirnya guna video klip Dr Yusof Qardhawi berkaitan hudud apabila rebah ke dinding dalam isu RUU355. Husam Musa pula ‘lari’ kepada fitnah RM90 juta apabila tak berdaya menjawab isu cabaran debat ‘bai’ah’ nya dengan Ustaz Nasarudin Daud.

    Puak PAN pula apabila tak berdaya mempertahankan pemberi dedak mereka, akan kata ‘patutlah PAS perintah Terengganu hanya sepenggal’. Dan pihak seblok dengan mereka apabila disepak ketika hendak melutut akan kata ‘PAS tak akan menang satu kerusi Parlimen pun pada PRU14 nanti.

    Akhir kata, kalau kita ambil dan amal ilmu mereka ini, jadilah kita seblok dengan mereka – seblok dalam menolak kebenaran dan menularkan kepalsuan. Firman Allah SWT :

    “Dan bacakanlah (Muhammad) kepada mereka, berita orang yang telah Kami berikan ayat-ayat Kami kepadanya, kemudian dia melepaskan diri dari ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh setan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk golongan orang-orang sesat. Dan sekiranya Kami menghendaki niscaya Kami tinggikan (derjat)nya dengan (ayat-ayat) itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan mengikuti keinginannya (yang rendah), maka perumpamaannya seperti anjing, jika kamu menghalaunya dia akan menjulurkan lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia tetap menjulurkan lidahnya. Demikianlah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu agar mereka berfikir. Sangat buruk perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan mereka itu telah berbuat zhalim kepada dirinya sendiri.” (Q.S. Al-A’raaf: 175-177)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 13:31

      Biar aku, orang kampung yang tanam kangkung ni komen hujah kau.

      1. Apabila rasa hujah lawan sukar dipatahkan maka mintalah nas,bukti, data dan statistik. Yang selalu minta nas itu orang PAS. Nas akal tak boleh pakai kata mereka. Mesti berpandu pada Quran, Hadis, Ijma Ulama dsb.

      2. Apabila hujah sendiri sukar dipertahankankan maka bukalah persoalan-persoalan baru. Itu pun kerja walaun PASUNG terutamanya Anon 10:21. Bila tak mampu jawab komen pulak sebagai Anon 11:13

      3. Apabila kedua-dua itu tak menjadi, maka ambil saja kata-kata daripada tokoh yang sealiran dengan lawan kita, iaitu petikan ucapan atau tulisan yang boleh di’spin’. Itu pun kerja walaun PASUNG. Contoh jelas dalam komen Anon 10:51 yang menggunakan ulasan Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim yang mempersendakan kehebatan Allah.

      4. Kalau kita jenis tak ada ilmu, cuma jenis bodoh sombong, lagi senang. Jawablah dalam bentuk perli, carut dan maki. Kau pun sama, mengapa guna PAN dan bukan Amanah???? Yang banyak menggunakan perkataan 'babi' dalam blog Bro Shah ni sape?????

      Firman Allah SWT :

      “Dan bacakanlah (Muhammad) kepada mereka, berita orang yang telah Kami berikan ayat-ayat Kami kepadanya, kemudian dia melepaskan diri dari ayat-ayat itu.... Bukankah Hadi, presiden kamu yang begitu.... Apabila ditanya bila nak laksanakan hukum hudud... Dijawab Hukum hudud itu hanyalah 0.001% dari Hukum Islam. Bukankah itu beriman kpd sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya.


      Aku ambil ayat quran yang kau tulis.... Sangat buruk perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan mereka itu telah berbuat zhalim kepada dirinya sendiri.” (Q.S. Al-A’raaf: 175-177)

      Fikir-fikirkanlah

      Dari orang kampung tanam kangkung

      Delete
    2. Nampaknya orang kampung tanam kangkung ni pun memahami yang tersurat dan tersirat drpd yg mula beri komen.

      Siapa lari bab hudud ni? Dan berpindah pula ke RUU355.

      Siapa pula yang lari bab 90j ni? Dan salahkan orang yang tidak menghambat pula.

      Syabas orang kampung.

      Delete
  25. Berhimpun beri isyarat kepada 222 ahli parlimen
    HIMPUNAN 355 di Padang Merbok kelmarin bertujuan memberi isyarat kepada 222 ahli parlimen untuk bersetuju meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang turut dikenali Akta 355.

    Presiden Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berkata, semua ahli parlimen perlu ‘merestui’ pelaksanaan akta itu kerana rakyat kini semakin menerimanya.

    “Undang-undang jenayah syariah hanya terpakai kepada orang Islam,” katanya.

    Menurutnya, bidang kuasa jenayah mahkamah syariah tidak langsung memberi kesan kepada bukan Islam.

    “Kenapa orang yang tidak pernah menjejakkan kaki di mahkamah syariah membantahnya? Mereka hanya mencari alasan membantah undang-undang ini,” bidasnya.

    ReplyDelete
  26. Himpunan RUU355 Serlahkan Kehebatan Parti PAS Dan NGO Sokong Islam
    Himpunan Rang Undang-Undang (RUU) 355 Sabtu lepas di Padang Merbok terbukti berjalan lancar dan penganjurannya lebih bertamadun dari himpunan demonstrasi lain terutamanya Himpunan Bersih sebelum ini.

    Biarpun berlangsung sejak pukul 2.30 petang sehingga pukul 11 malam, tidak ada sebarang provokasi dilakukan oleh para peserta malahan mereka setia duduk di atas padang mengikuti aturcara program yang dijalankan pihak penganjur iaitu PAS.

    Pada Himpunan RUU355, tidak ada pihak polis yang terpaksa menaham peserta, kerana pergerakan masuk dan keluar dari Padang Merbok begitu lancar dengan orang ramai yang hadir dan beredar dari lokasi himpuna begitu lancar dan teratur.

    Biarpun cuaca panas dan lokasi parkir kereta agak jauh dan terpaksa berjalan kaki, tidak ada pun kedengar rungutan atau provokasi dari pihak tertentu yang tidak berpuas hati dengan penganjuran berkenaan.

    Berbanding himpunan Bersih, lokasi perhimpunan ada yang dijadikan medan remaja berbuat maksiat juga dilihat ada perlakukan hubungan sesama jenis yang dilarang dalam Islam sesama peserta perhimpunan.

    Ketika Himpunan RUU355, para peniaga di sekitar ibu negara juga tidak sampai menutup perniagaan mereka sepanjang perhimpunan kerana tidak bimbang premis mereka dirosakkan seperti dalam perhimpunan Bersih yang dialangi pembangkang.

    Paling menarik ialah, pihak yang bersolat jemaah di Padang Merbok, bersolat dengan arah kiblat yang betul dan mereka berjemaah beramai-ramai di atas Padang Merbok.

    Ketika himpunan Bersih, mereka bersolat mahu menunjuk-nunjuk sehingga arah kiblat berbeza di lokasi himpunan berkenaan.

    Tiada pergaduhan atau perkelahian yang berlaku malahan tidak ada pun kereta peronda Polis yang rosak angkara provokasi dalam kalangan peserta perhimpunan RUU355.

    Bagi seorang Penganalisis Politik dari Universiti Malaya, Dr Awang Azman Pawi, beliau percaya Himpunan RUU355 mencerminkan aspirasi rakyat dan bukti kekuatan PAS.

    Penganalisis politik dari Universiti Malaya, Dr Awang Azman Pawi percaya Himpunan RUU 355 mencerminkan aspirasi rakyat dan bukti kekuatan PAS.

    “Kehadiran itu menunjukkan sokongan akar umbi terhadap pindaan yang dicadangkan itu, terutamanya penyokong PAS yang terdiri daripada orang Melayu Islam yang ramai jumlahnya,” katanya.

    Beliau berkata, ia juga jelas yang NGO Islam menunjukkan diri mereka sebenar pada himpunan itu.

    “Terdapat sokongan daripada NGO Islam yang, selama ini, memilih mendiamkan diri tetapi kini mengambil keputusan menunjukkan sokongan terbuka terhadap pindaan itu,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kau ulang balik posting 10:39 ni ape hal... Dasar copy-paste

      Jangan menyemaklah

      Delete
  27. Alahai Shabudin, memangla...oleh kerana yg akan luluskan atau tidaknya RUU355 ni bergantung kpd berapa ramai Ahli Parlimen yg akan menyokong, maka kitaorang keluar menunjukkan kita sokong. Sbb Ahli Parlimen kita ni kena ditunjukkan dulu jumlah sokongan yg mahukannya. Kalau fak delamemang Aku harap Budin lbh cerdik ut kmenulis isu2nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko betul, yg lain tu sipi2

      Delete
    2. Senang ja sebenarnya.

      Jumlah ahli parlimen UMNO campur PAS dah cukup pun.

      Tapi kenapa UMNO masih berkira2.

      Bukankah ikut sdr Unknown aka sahabat khalifah UMNO memiliki kuasa pemutus di dalam segala hal.

      Apa lagi yang dikira2nya?

      Delete
    3. Aku pun harap ko lebih cerdik dalam mengomen!

      Delete
  28. Jika Bukan Jawatan Utama Kerajaan, Untuk Apa Kit Siang Kekal Aktif Berpolitik?
    Jika diselusuri cara berpolitik di Asia Tenggara hari ini, Malaysia adalah sebuah negara yang begitu unik dan mempunyai warna-warni politiknya sendiri. Manakan tidak, hanya di Malaysia, bekas Perdana Menteri begitu sibuk mengganggu urusan penggantinya. Malah, hanya di Malaysia seorang yang berdiri atas paksi pembangkang mampu kekal lebih 50 tahun tanpa sekalipun berundur.

    Apabila menyebut nama tun Dr Mahathir Mohamad dan Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang, kita pantas teringat bagaimana kedua-dua individu ini pernah berseteru sehingga mewujudkan dua blok utama dan hari ini, kedua-duanya saling bergantung antara satu sama lain untuk meneruskan kesinambungan politik masing-masing walaupun hakikatnya, kedua-duanya mempunyai impian yang berbeza.
    Sejak tertubuhnya secara rasmi DAP, parti ini tidak pernah dikuasai oleh orang lain selain Lim Kit Siang. Berpandukan kepada idealogi yang ditanam oleh parti induk DAP, People’s Action Party yang dipimpin oleh Lee Kuan Yew, DAP meneruskan matlamat yang ditinggalkan oleh Kuan Yew untuk membentuk Malaysia for Malaysians yang bertunggakkan hak sama rata setiap rakyat Malaysia.

    Selama berdekad-dekad Kit Siang memperjuangkan idealogi ini, hari ini, hasil daripada bantuan musuh politiknya sendiri, akhirnya idealogi Kit Siang sedikit demi sedikit berjaya menghasut jiwa pelapis anak muda Melayu. Dahulu, usahkan mahu menyertai DAP, memegang bendera pun tidak sudi namun hari ini, jika boleh, bendera DAP mahu dijadikan baju Hari Raya Aidilfitri.

    Persoalannya apa yang dimahukan Kit Siang dalam politik negara? Pada usia 75 tahun, apa lagi yang dikejarnya? Jawapannya mudah. Lim Kit Siang tidak akan berhenti dari politik selagi kemahuannya untuk menjawat antara dua jawatan tertinggi negara tidak tercapai. Jika tidak beliau yang berjaya, mungkin putera kesayangannya, Lim Guan Eng merealisasikan impian berkenaan.

    “Masterplan” gerakan untuk menjadikan Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri, bukan baru kali pertama di perkatakan. Sebelum ini, sewaktu Mahathir masih menjadi Perdana Menteri, beliau pernah berkata, pembangkang akan meletakkan Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri kerana sedar, jika Kit Siang menjadi Perdana Menteri, orang-orang Melayu akan bangkit menentangnya.
    Mungkin ada yang beranggapan, jawatan Timbalan Perdana Menteri ini hanyalah formaliti namun bagi Kit Siang dan DAP, jawatan ini sudah cukup untuk membolehkan mereka mentadbir negara mengikut acuan mereka sahaja. Ini kerana, jawatan Perdana Menteri pasti diserahkan kepada individu yang boleh dikawal oleh DAP selaku parti induk bagi Pakatan Harapan.

    Jika Mahathir yang kini berusia 92 tahun kerap melaungkan slogan Selamatkan Malaysia, Kit Siang pula pada usia 75 tahun tidak pernah walau sekalipun menidakkan hasratnya untuk menjadi pentadbir negara. Inilah tujuan utama kenapa Kit Siang masih kekal aktif dalam politik walaupun usianya sudah mencecah 75 tahun dan menjadi ketua di dalam DAP selama 52 tahun

    ReplyDelete
  29. Hanya selepas DAP terkubur baru PAS-PKR boleh akrab
    20 FEB: PAS dan PKR di Selangor hanya boleh akrab jika DAP terkubur, menurut Naib Pengerusi Perhubungan UMNO negeri Selangor Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan.

    Katanya kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Iskandar Abdul Samad tentang PAS dan PKR di Selangor masih akrab hanyalah sekadar ingin menutup kelemahan kerajaan negeri.

    Malah perkara itu secara jelas tidak dapat diselindungkan lagi daripada UMNO-BN.
    “Keakraban PAS dan PKR tidak berpijak pada bumi yang nyata sebab DAP masih wujud dalam gabungan pentadbir di Selangor.

    “Melainkan DAP terkubur, barulah PAS mungkin akrab dengan PKR kerana ia meerupakan keperluan dalam gandingan pentadbir di sesebuah negeri. Kalau tidak, pada saya ia hanyalah pemanis mulut supaya rakyat lihat ia tidaklah seteruk mana yang digambarkan terhadap identiti mereka sekarang,” katanya kepada BNBBC.my portal pada Isnin.

    Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Iskandar yang menyatakan parti itu kini tetap mempunyai hubungan kukuh dengan PKR.

    Malah, katanya ketika mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS semalam, isu hubungan dan kerjasama dengan PKR langsung tidak dibincangkan.

    “Semasa mesyuarat PAS Pusat, tak ada (sesiapa) kata yang kita akan putus (hubungan) dengan PKR.

    “(Jika ada sebut nak) bincang (hubungan dengan PKR), itu biasalah, apa-apa perkara pun kita bincang.

    “Tapi sekarang ni hubungan PAS rapat dengan PKR. Kita (PAS) masih ada hubungan yang akrab dengan negeri,” katanya Iskandar.

    Namun Nadzari menjelaskan Iskandar seharusnya perlu akur dan menerima kenyataan Presidennya sendiri dimana PAS dan PKR mungkin tidak akan dapat menjalinkan hubungan kerjasama pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

    ReplyDelete
  30. pada pandangan saya yang tak pandai sangat hal-hal politik ni, sejak dari dulu lagi apa saja yang ingin orang islam lakukan untuk memartabatkan islam pasti akan di tentang oleh DAP (satu kesimpulan yang jelas dulu kini dan selamanya., DAP tak akan berubah dan kosisten dalam soal ni) maka pada pendapat saya tentu DAP berpendapat apa saja yang usaha untuk memartabatkan islam perlu di hapuskan. So by now it's very clear that DAP itself is major enemy of islam no matter what they say or what they did

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Ikut Perlembangaan.

      Kalau dalam Perlembangaan ada termaktub senang lah tutup mulut DAP.

      Mula di tubuhkan itu lah jugak Perlembagaan nya.


      Mana letak nya Islam ketika itu dalam Perlembangaan ?

      Delete
  31. masa dah suntuk untuk pru14, pas asyik dgn ruu355, UMNO asyik dgn forex, kelebihan ada pada pakatan untuk kempen nanti, rakyat dah byk sedar dan cerdik untuk menentu masa depan negara, parti sapa yg akan minta nyawa nanti??????

    ReplyDelete
  32. jangan jadi macam Blogger Tukar Tiub yang dah macam orang hilang akal sedekah fatehah kat anjing yang mati .., saya silap faham lepas membaca entry dia ke ? tolong ada sesiapa yang boleh perjelaskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Semua roh datang nya dari mana ?

      Dan jika sekelian alam itu datang nya dari Dia, maka kembali pun pada Dia yang Maha Menghidupkan.

      Kematian mengingatkan kita siapa kah kita ? Bila mati anjing dia, terus dia ingat pada Tuhan. Jangan bila manusia yang mati baru nak ingat pada kematian.

      Wallahualam.

      Delete
  33. Lawak RUU355 ni P.Ramlee pun kalah...Ahmad nesfu pun terguling-guling mendengarnya.....

    ReplyDelete
  34. Al-`Aşr:1 - Demi Masa!
    Al-`Aşr:2 - Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
    Al-`Aşr:3 - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan KEBENARAN (bkn kesesatan, kepalsuan) serta berpesan-pesan dengan SABAR.

    Kenapa fobia dengan 0.001%?

    Jikalaulah mengerti yang 99.999%,   niscaya selesa dengan yang 0.001%..

    Titikberatkan berpesan2 yang 99.999%. Semoga tidak fobia 0.001%.

    Al-`Aşr:1 - Demi Masa!
    Al-`Aşr:2 - Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
    Al-`Aşr:3 - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan KEBENARAN (bkn kesesatan, kepalsuan) serta berpesan-pesan dengan SABAR.

    Besi (Al-Ĥadīd):9 - Dialah yang menurunkan kepada hamba-Nya ayat-ayat yang terang (Al-Quran) supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Penyantun lagi Maha Penyayang terhadapmu

    Al-Balad:17 - Selain dari (tidak mengerjakan amal-amal) itu, ia (tidak pula) menjadi dari orang-orang yang beriman dan berpesan-pesan dengan sabar serta berpesan-pesan dengan kasih sayang.

    Āli `Imrān:159 - Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap LEMAH-LEMBUT kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan KALAULAH ENGKAU BERSIKAP KASAR LAGI KERAS HATI, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Masalah nya dia mengerti yang 99.99 % tetapi dia mengenepikan yang 00.01% .

      Jangan ingat 00.01% tu kecik. Kalau kena siksaan berpuluh tahun jugak.

      Sekarang kenapa 00.01% itu yang di hebahkan se hingga tenggelam 99.99% ?

      Jangan nak tuju ayat itu pada sesiapa melainkan pada diri kita sendiri. Ini bukan permintaan lagu raya.

      Wassalam.

      Delete
  35. annuar musa sila cermin diri dulu. besar cita2 nak lwn tmj.. mmg dasar giler kuasa, hati2 FAM, jgn jd mangsa spt mara.

    ReplyDelete
  36. Asyik2 salahkan DAP dan LKS,bukan ke yg mengerjakan Melayu selama ini parti yg berslogan kini,dulu dan selamanya bersama2 geng2nya...DAP belum pernah berkuasa...
    Jgn anggap org Melayu ni bodoh selamanya,percayalah sekarang ,majoriti memendam rasa,tunggu PRU ke 14,sape yg terduduk.....

    ReplyDelete
  37. Malu tak malu, kite kena akui ramai nameny Islam yg sokong tp ditangan masih pegang botol Arak... Ramai nameny islam yg sokong tp masih berzina... Laksanakan sahaja wahai pemerentah amno... Buat mende dgn pembangkang pas yg buat... pelik sungguh langkah kali ini, pas tak ubah mcm mat jenin, takut nnti menang sorak kg tergadai... Tp lantak la, yg penting RUU kali ini bukan hudud yg direka bentuk sejak dari awal perjuangny oleh pas, ianya adalah draf undang2 yg berhabuk dlm almari amno yg pernah ditolak oleh nik ajiz dulu sbb dia tahu itu bukan hudud... Tp bg mengurangkn jenayah org melayu Islam ianya patut dilaksanakan... Tp sekali lagi kurangkn berpolitik pasal isu ini pas oii..

    ReplyDelete
  38. Tun M masih ada masa lagi...DSAI.kita tunggu kenyataan Tun M...jawapan untuk anonymous 20 Feb at 10.18

    ReplyDelete
  39. RUU-355 adalah usaha untuk menambah baik dan memperkasa mahkamah syariah agar tidak lagi diganggu gugat oleh kuasa mahkamah sivil - dan selangkah lagi kepada hudud.

    Allahurabbi - begitu banyak fitnah dan adu domba dari kalangan politikus serta dari kalangan orang awam yang tidak mengetahui melainkan sedikit (akibat dari sifat jahil dan taasub kepada tuan2 politiknya).

    aku hampir tertawa apabila lidah2 penyampai dari kalangan politikus berhati serigala itu tiba-tiba waras akalnya, kembali ilmu dan imannya dengan hujah yg dibawa.

    Benar RUU-355 akhirnya akan diputuskan melalui proses parlimen dengan undian dari seluruh MP - namun objektif utama perhimpunan adalah untuk memberi mesej kepada puak-puak yang menentang agar menghormati hak keistimewaan agama Islam.

    Lalu dimana hilangnya akalmu, ilmu dan iman kamu tatkala dikumpul oleh puak-puak kafir yang mahu "selamatkan malaysia" ?? walaupun sebenarnya disebalik tuntutan yang zahir itu, tersembunyi niat yang begitu jelik (mahu dineutralkan hak agama Islam dan bangsa Melayu).

    Kamu diarak ke jalanan berulang-ulang dengan pelbagai "tajuk" dan melakukan banyak kerosakan - bagai kawanan biri-biri yang digembala ke padang ragut setiap pagi.

    1. BERSIH 1 sehingga 5 - tiada satupun yg diberikan permit kebenaran.
    2. Tangkap MO1.
    3. Selamatkan Malaysia.
    4. Solidariti for Anwar Ibrahim (setiap kali sipolan itu melalui proses mahkamah atas pertuduhan liwat).
    5. Selamatkan kerajaan DAP Perak.
    6. Candle vigil for Teo Beng Hock n Anwar Ibrahim.
    7. Gulingkan Najib (UMNO/BN).

    Bezanya dengan himpunan RUU-355 adalah ia punyai kebenaran dari pihak berkuasa dan dijalankan pada tempat yang dibenarkan.

    sangat lucu apabila siempunya blog menggunakan hujah yang waras - tetapi menjadi terlalu bingung tidak menggunakan hujah yang sama tatkala tuan2 politiknya mengadakan perhimpunan haram berulang kali.

    Salam ya Salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat.





    ReplyDelete
    Replies
    1. RUU 355 tu apa dia.

      Kalau nak tingkatkan Mahkamah Syariah senang aja. tahun lapan puluhan Yusuf Noor dari BN dah buat dah. Tak ada masalah sikit pun.

      Cubalah sekarang ini BN buat, tak ada masalah.

      BN pass kepada PAS kerana politik.

      Kalau PAS tidak berjuang untuk menghukum orang seperti 355 dan hudud. PAS nak berjuang untuk apa.

      Ustad PAS tidak tahu berkenaan dengan Sains dan teknologi untuk jana pekerjaan, perindustrian dan lain-lain.

      Dalam PRU ke 13 pun dah sibuk promot hudud, tak jalan pun.

      PRU ke 14 pun sama juga, nak menghukum orang sebat 100 kali di khalayak ramai.

      Tapi, kita nak tanya , betul ke PAS boleh berjaya jalankan hukum sebat 100 kali di khalayak ramai. Berapa lama kita nak tunggu.

      Nanti PRU 15, cerita sama juga, nak sokong hudud, sokong saja, buat tidak.

      Hukum Hudud PAS dah peram dekat kelantan hampir 20 tahun.

      Selain dari nak menghukum orang, PAS tidak ada usaha lainkan seperti menambahkan pekerjaan, menaikkan ekonomi, mengurangkan kos sarahidup yang ada sekarang.

      Kalaulah ada orang yang bangang buat kerja Zina di Kelantan walaupun Siam dekat saja, adakah dengan menyebat 100 kali penzina maka negara kita ekonominya naik dan rakyat senang.

      Kelantan tak payak nak jadi model negeri lakukan sebat 100 kali di khalayak ramai. Di Aceh, indonesia sudah buat pun.

      Delete
    2. kamu tidak mengerti pada apa yang kamu tuliskan ... selamat malam sahabat.. ��

      Delete
    3. Salam ya salam wahai sahabat a.k.a unknown yg arifbillah ,rendah diri lg zuhud. Tidak bertuankan manusia melainkan yg haq semata2..

      Delete
    4. Perhimpunan Bersih tidak di berikan permit kerana pada pandangan Najib dan pencacai pencacai dia , Bersih bolih memberi kemudaratan kepada Najib .

      Jika UMNO/BN jatuh , bukan saja Najib rebah bahkan pencacai pencacai dia pun turut tersembam kebumi . Ini kerana semuanya hanya dapat berdiri dengan bergayut kepada Najib .

      RUU 355 pula berlaku di sebaliknya . Perhimpunan ini mendapat lampu hijau dari Najib . Ramai sudah mengetahuinya , KPN aka Ketua Penjilat Najib hanya menurut perintah sahaja .

      Najib kenalah memberi keizinzn terhadap perhimpunan ini . Jika tidak di mana hendak di letakkan muka sebagai pemimpin islam kedua paling berkuasa di dunia ! Itu pandangan pencacai pencacai Najib ... bagi majority rakyat dan juga di banyak Negara luar , Najib tetap Pencuri Mega tersohor .

      Delete
    5. Diny Yusof - asbab dari pengharaman BERSIH (dan perhimpunan bersifat politik) adalah ia kerana tangan2 disebaliknya adalah bersifat mencetus huru-hara dan seterusnya mahu mengambil alih kuasa menerusi gerakkan subversif. kamu hanyalah bersifat biri-biri yang tidak mengetahui melainkan sedikit.

      sila gunakan hujah yang dibawa lidah penyampai (si empunya blog) sebagaimana kamu "beriman" pada setiap khabar yg dibawanya selama ini.

      "berhimpun tidak akan menggulingkan kerajaan" - melainkan jika adanya pertumpahan darah dan kacau bilau yang tidak dapat dikekang. dan itulah niat disebaliknya tatkala golongan yang jahil dan menyombong diri seperti kamu diarak berulang-ulang kali ke jalanan.

      tetapi kamu lupa pada setiap perancangan tuan2 politiknya, ia tidak pernah diizinkan Allahswt. bahkan keadaan tuan2 politikmu yang dibukakan aibnya pada mereka-mereka yang mahu berfikir.

      erm, selama lebih dari tujuh tahun kamu menghadam setiap dari pertuduhan ke atas Najib adalah benar dan sahih.

      pernahkah kamu berfikir, mengapa sehingga kini tiada dibawa ke mahkamah terhadap segala pertuduhan itu.

      sila lupakan untuk membawanya ke dalam mahkamah negara ini, maksudku bawakan segala bukti untuk mengheret Najib ke muka pengadilan di luar negara.

      sila lupakan juga pada prosiding mahkamah di Singapura atau saman sivil oleh DOJ - ia sama sekali tidak seperti apa yang digambarkan oleh lidah2 penyampai tuan2 politikmu (siempunya blog salah satu daripadanya).

      tanyakan pada Husam Musa dan Matthias Chang sebab sebenar mengapa mereka menarik balik saman sivil yg difailkan dengan meletakkan Najib sebagai subjeknya - dan setelah itu barulah kamu ketahui mengapa sekutu kepada tuan2 politikmu sendiri tidak sanggup untuk mengheret Najib ke dalam mahkamah mereka.

      majoriti rakyat menunjukkan mereka kekal bersama kerajaan - dengan kemenangan melalui PRN Sarawak dan PRK kecil yg lain.

      Majoriti rakyat menunjukkan mereka masih bersama kerajaan - dengan gagalnya setiap usaha tuan2 politikmu dijalankan. dan in Shaa Allah, PRU akan datang UMNO/BN akan kekal sebagai sebuah kerajaan.

      Aamiin Ya Rabbal A'alamiin.

      Salam dinihari.
      ikhlas dariku unknown aka sahabat.



      Delete
    6. Unknown aka sahabat

      Kamu tidak mengerti pada apa yg kamu tuliskan..semoga hati kamu tak dibutakan Allah.

      Delete
    7. Nakhoda sewel tu memang kaki putar Alam

      Tu lah saki baki 6% yang sikit hari lagi bakal tinggal 0.0001% je

      Dedak punya pasal, putar jangan tak putar..

      Delete
  40. cuba suruh ahli pas check kote hadi tengok....jgn jgn tak sunat...hihihi

    ReplyDelete
  41. Dah cek....dia bersunat umur 30 hari..... Ko bersunat umar 30 taun kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut la kuat kencing Lobai nii

      Delete
  42. Kerajaan kalau betul2 nak luluskan rang undang2, cepat saja diusulkan di Parlimen dan terus dibuat undian.

    Contoh Akta MKN yang agak kontroversi.

    Bila akta yang diusul bermotif politik, mulalah berbolak balik seperti dalam RUU355 ni. Kenapa tidak BN yang usulkan saja kerana majoriti ahli Parlimen terdiri dari BN, seperti mana undang2 yang pernah diluluskan sebelum ini?

    BN sebenarnya bermain wayang tidak mahu mengusulkan, kerana gusar protes Sabah Sarawak dan ahli komponen BN yang bukan Muslim. Sebab itu dibiarkan PAS untuk menjadi bonekanya, kerana sekiranya tidak berjaya, BN tidak menerima apa2 kesan negatif. Jika berjaya, PAS pula akan terhutang budi kepada BN yang memberikan PAS nafas dan modal dalam politik.

    ReplyDelete
  43. eToro is the most recommended forex trading platform for rookie and full-time traders.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...