Sunday, 19 February 2017

BOLEHKAH PAS MEMBANTU UMNO?


Di mana-mana sejak semalam, ramai yang bercakap mengenai kehadiran peserta dalam perhimpunan akta 355 anjuran Pas yang diadakan di Padang Merbok.

Lebih-lebih lagi, pelbagai media menyebut jumlah yang berbeza mengenainya.

Lewat petang semalam, portal Harakahdaily menyebut kehadiran peserta melebihi 100 ribu.
Portal Malaysiakini menganggarkan kehadiran dalam perhimpunan itu kira-kira 50 ribu.

Sebelum malam, Utusan melaporkan penyokong Pas yang hadir ialah seramai 15 ribu.

Laporan TV3 malam tadi serta Sinar Harian melaporkan kehadiran dalam jangkaan 20 ribu.

Bagaimanapun, pengacara majlis di perhimpunan Akta 355 malam tadi dengan bangga menyebut kehadiran seramai 300 ribu.

Wowww...agak-agaklah dik!!
Sasaran Pas  pula ialah 200 ribu akan menghadiri perhimpunan tersebut sebagai tanda sokongan kepada Akta 355 yang diusulkan oleh Hadi Awang dan diberi laluan oleh UMNO dan BN itu.

Tetapi, anggaran pihak polis mengatakan kehadiran ialah sekitar 20 ribu.
Berapakah kehadiran sebenar orangramai dan penyokong Pas dalam perhimpunan tersebut?

300 ribu? 200 ribu? 50 ribu? 20 ribu? Atau 15 ribu?

Bagi sesiapa yang biasa dengan Padang Merbok, keluasan padang itu tidaklah begitu besar iaitu dianggarkan kira-kira 1.5 kali lebih luas daripada padang bola sahaja. 

Jika setiap orang berdiri dengan selesa memenuhi setiap ruang 1.5 kali padang bola, keluasan terebut dikatakan hanya boleh menampung tidak lebih 30 ribu orang.

Seorang rakan yang pernah bekerja dengan DBKL juga menganggarkan kehadiran semalam tidak lebih 25 ribu.

Dengan andaian bahawa tidak mungkin setiap inci Padang Merbok semalam dipenuhi oleh manusia dengan padat dan berasak-asak, jumlah kehadiran yang ideal dalam himpunan Akta 355 semalam ialah antara 20 ribu hingga 22 ribu.
Dengan kata lain, penyokong Pas yang hadir menyokong perhimpunan Akta 355 semalam hanyalah lebih sedikit daripada 10 peratus berbanding jumlah 200 ribu yang menjadi sasaran sebenar Pas.

Walaupun jumlah 200 ribu yang disasarkan, tetapi yang hadir hanya sekitar 20 ribu.

Di mana lagi baki 180 ribu daripada jumlah yang disasarkan itu?

Bolehkah, berdasarkan hanya kekuatan sedemikian yang berjaya ditampilkan oleh Pas, parti Islam itu memainkan peranan yang benar-benar berkesan membantu Najib dan UMNO memenangi PRU 14 akan datang? (SH 19/02/2017).

113 comments:

  1. Memang ada 500 Ribu Burung Merbok sedang makan DEDAK yang hadir di Padang Merbok!!

    Kahkahkahkah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Yg anta nampak dzohirnya mmg 15 ribu yg tak dzohir tu 1.5 juta.. Hanya mereka2 yg beriman dgn PAS sahaja yg nampak... Faham molek2.. Klu dak mu jatuh kapir.. Klu dh kapir neraka la jawab nya... Faham molek2 tu..kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss.. Nukilan ikhlas Anson bay, silver state.

      Delete
    3. Kan dulu pas dah kabokan, jangan heran pasal berape yg datang bakinya akan ditambah dengan malaikat..

      Delete
    4. Fuh!!!! Mamat tu boleh nampak malaikat????

      Delete
    5. Kenapa Najib dan Zahid gagal hadir sekadar kirim salam? Kurang-kurang boleh tambah peserta dalam 500,000 seorang..dengan upah dan makan. Dah kena warning sekutu kafir daripada MCA, MIC dan Sabah Sarawak ke? Makin malap nampaknya bintang Hadi kerana Najib juga takut nyamuk dan agas..

      Delete
    6. Jangan hina nyamuk wei!!!!

      Allah turunkan nyamuk je nak bunuh Namrud dan 700,000 bala tenteranya.

      Delete
    7. Bila saya kenangkan apa yg berlaku di dalam politik negara ini sejak 1980, saya banyak ingat kan Allah subhana wataala. Dalam usia muda lagi saya menjadi ahli pas seumur hidup pada tahun 1983 dengan membayar rm100, walau pon masa itu rm100 tu di anggap besar saya sanggup juga. Saya amat tertarik dengan ceramah Hadi awang dan pernah juga pergi ke masjid Russila pada hari jumaat pagi. Saya amat benci dengan orang2 umno dan tak sangup jadi maamum di belakang imam umno. Saya juga amat benci dengan Mahathir apa bila dia kenakan DSAI.
      Dahulu Mahathir pon amat benci pada LKS, dan sebalik juga. Sekarang Mahathir dan LKS boleh pulak berbaik. Saya pulak lebih benci hadi awang dari Najib sekarang, selepas mendengar comment dia tentang wang RM2.6 billion dan skandal 1MDB, boleh pulak dia kata tiada bukti yg najib masuk kan duit dalam acc dia walau pon najib dah mengaku. Sekarang dengan tudohan Husam bahawa lebai hadi dapat rm90 juta dari najis, saya anggap lebai hadi tu sebagai munafik. Begini lah Allah subhana wataala nak tunjuk pada kita sesuatu kebenaran.

      Delete
    8. Apa guna kalo berhimpun 30 juta orang pon tapi RUU 355 tak dapat bentang di Parlimen dan tak dapat diluluskan dan dilaksanakan???

      Kita tunggu dan lihat sejauh mana ikhlasnya sokongan Umno dalam hal RUU355 ni. Jangan hanya retorik jer. Action jer lebih tapi buatnya tidak. Sampai PRU14 pon RU355 tu tak jugak lulus dan terlaksana. Last2 Pas yg rugi.....tapi rakan sedondon tu yg untung......bukan setakat tumpang 1 kaki tapi 2 kaki.

      Kita tuungguuuu......


      Delete
    9. Saudara 15:42,
      Subhanallah...MAHASUCI ALLAH memberi petunjuk kpd sesiapa yg dihendakiNya.
      Syukurlah anda dapat menilai kebenaran dari ditipu hidup hidup dari manusia munafik yg menyesatkan.
      Manusia ini menjual ayat ayat Allah untuk membeli dunia.
      Dosa hadi tidak tertanggung.
      Syukurlah...

      Delete
    10. Menang sorak,kampung tergadai.. Berbondong2 jd bahan utk hadi jual pd umno.. Oleh kerana budget ciput (mgkn dh kena klepek) jdnya PM dan TPM pun munguzurkan diri mereka.. Apa pun tahniah pd 500 ratus ribu yg hadir.. Suara rakyat,suara keramat.. Hidup muhammadiyyah !!! Hidup nahdhatul ulamak..!!!

      Delete
    11. Tuan Shah.....tolong delete posting judi di atas.

      Delete
    12. Ini jumlah rasmi kehadiran RUU di Padang Merbok semalam. Semuanya berjumlah 18,474,324 orang. Ini mmg soheh lagi benar.

      Delete
  2. Byk yg sokong ahok kut? Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang sokong penyamun pun byk..

      Delete
  3. Yang tak hadir tu penyokong Ahok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang hadir tu ramai pentaksub menyokong membuta tuli..

      Delete
    2. Najib dan Zahid saja-saja tak hadir.

      Perkara lain yang lebih penting.

      Main kirim salam dengan hadir menyokong tak sama .

      Delete
    3. Yang hadir tu. . .fanatik agama. . .tak peduli anak-anak keturunannya nanti. . .hidup dibenci. . .kalau susah minta tolong orang bukan islam. . .bila senang hina orang bukan islam. . .kacang lupakan kulit. . .lihatlah negata Arab dengan Amerika. . . .halang nak melawat dah nak rak dunia. . .orang mengaku islam konon. . .

      .hidup di dunia perlu seimbang dengan keperluan kebajikan dan amalan agama. .melalui kasih sayang sesama insan. . .

      tunjuk cara hidup dan amalan terpuji... .barulah orang bukan islam akan tertarik menyertai orang islam yang jujur menuju syurga. . .

      Delete
    4. yang hadir tu walaunta presideng makan dedak...presideng suruh makan tahi....kami walaaa....kami ikut makan tahi...

      Delete
  4. Akta 355 ini telah dua kali di pinda diParlimen pada tahun 1984 dan 1989 sejak 1965.Mengapa diluluskan tanpa dibantah, diheboh2kan dan demonstrasi? Kali ini telah hebat ditentang, dibincangkan,tuduk menuduh,dan berdemonstrasi.Ini semua berlaku apabila Agama dijadikan MODAL POLITIK oleh Najib menggekal kuasa dan PAS yang dipimpin Hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMAT SETUJU !!!!! INILAH APABILA AGAMA DIPOLITIKAN UNTUK MENCARI BEKALAN DEDAK !!!!! EHLI PAS PUN RAMAI YANG TIDAK SOKONG KERANA IANYA DIPOLTIKAN !!!!! KALAU JUJUR KENAPA TIDAK BENTANG DI PARLIMEN DAN LIHAT SIAPA YANG SOKONG SIAPA YANG TENTANG, DAN KITA LIHAT PERANAN NAJIB SELAKU PRESIDEN UMNO !!!!!

      Delete
    2. Betul tu... harap orang islam tulin lebih berhati2. Bukan semborono saja.

      Delete
    3. Sebenarnya kalo dah Umno setuju, Pas pon setuju.....sila bentang RU355 di Parlimen tanpa ditangguh2.

      Kalo betol dah seia sekata tak perlu lagi bagi alasan untuk pembentangan dan kelulusan. Tak gitu???

      Kalo betol dah sepakat.....tak payah nak beretorik berhimpun bagai.....buat jer terus pembentangan di Parlimen. Nak tunggu apa lagi.....yg penting buat atau tidak.

      Kalo 10 kali berhimpun tapi akhirnya RU355 ni tergantung tak ke mana.....pon tak guna jugak.

      Andai kata RU355 ni tak dapat dilaksanakan......perhimpunan tu tak bawak apa2 makna....akhirnya jadi sia2 jer.

      Teringat Jokowi Presiden Indonesia hantar bantuan pada Rohingya dengan tak payah bersusah payah berhimpun, bersyarah berdentam dentum pon.....walaupon kat sini PM Msia kata nak ajak Jokowi berdemo dgn rakyat Indon untuk bagi sokongan pada Rohingya......tapi nampaknya Jokowi lebih bijak dan cerdik.....dia terus hantar jer bantuan pada Rohingya dengan tak payah meleto2 berhimpun bagai. Jokowi tau yg penting ialah tindakan dan pelaksanaan.

      Jadi kalo 2 belah pihak Pas dan Umno dah setuju dengan RU355....tunggu apa lagi....laksanakan terus tanpa bagi alasan. Yg rakyat nak tengok ialah tindakan kelulusan dan pelaksanaannya.....bukan setakat berhimpun jer.


      Delete
  5. Akta 355 ini telah dua kali di pinda diParlimen pada tahun 1984 dan 1989 sejak 1965.Mengapa diluluskan tanpa dibantah, diheboh2kan dan demonstrasi? Kali ini telah hebat ditentang, dibincangkan,tuduk menuduh,dan berdemonstrasi.Ini semua berlaku apabila Agama dijadikan MODAL POLITIK oleh Najib menggekal kuasa dan PAS yang dipimpin Hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya najib dan hadi akan mengenal Allah dengan lebih dekat bila kalah teruk di PRU nanti.
      Mereka hanya boleh merancang dg sedikit kuasa yg diberi Tuhan, ketentuan ditangan Nya.
      Doa dari tangan tangan yg terasa diri mereka dikhianati dan ditipu sudah lama dipohon pertolongan.
      Sama sama lah kita tunggu dan lihat ending sandiwara dipestas dunia ini.
      Wallahuaklam.

      Delete
  6. Apa anda semua yang hadir tu dah cukup suci??
    Cuba tanya dalam diri,anda semua ini islam hanya dimata atau islam dihati..?
    Perhimpunan dianjurkan berunsur politik..
    Najib dgn zahid mana pergi??
    Minum teh dgn ahok..?
    Sembang kencang semuanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan zahid sedang minum kopi dan ketawa berdekak-dekak melihat dedak yang banyak dalam simpanan.

      Delete
    2. .

      Dan Saiful yang sekarang dengan PAS sekali percaya dia di liwat.

      PAS mengalakkan politik liwat !

      Delete
    3. Pas telah diliwat oleh hadi..kihkihkih..

      Delete
  7. Ramai ahli PAS dah menyampah dgn statement PEMIMPIN PAS. Mcm org lain bodoh, x de belajar Agama. Kena btg hidung cati dalil. Akhir zaman telah dinyatakan , agama di perdagangkan untuk dunia.
    Alasan kereta besar dan mahal, mudah untuk ke jemputan dan program Agama.
    Kita sama sama fikirkan Hadis Nabi Muhammad SAW :-
    Berhentilah kamu makan sebelum kenyang.
    Apakah makdud yg tersirat dan tersurat????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, maaf ye..diaorg kata tu makan nasi bro, berenti seblum kenyang tapi kalo makan dedak mana pernah kenyang kenyang..

      Delete
    2. Rezki haram... mana pernah kenyang.

      Delete
  8. Dari 25 ribu yg datang, majoriti diangkut dari luar. Kalau PAS selangor keluar ramai2, boleh cecah 100000. Tapi mereka tak keluar, jelas orang PAS selangor dah hilang minat dengan PAS. Jadi saya tak terkejut jika masa muktamar nanti, PAS selangor akan dibenarkan kekal dalam kjaan selangor. Wayang lagi la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Pas Selangor kerjasama dengan DAP dan Amanah. Hanya Lebai dan Walaunta saja masih dalam perigi buta. Ini semua sebab fulus dan jawatan. Tiada kerana Allah dan Rasul. Adios amigos.

      Delete
  9. Sedikit atau ramai yg hadir bujan ukuran sebenar. Yg lebih penting adakah Akta itu mndapat sokongan majoriti bila d bentangkan d Parlimen kelak.
    Yg kita dgr ahli gabungan BN d Sabah dan Swak menentang usul PAS ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku yakin hujung cerita RUU 355 ini tak kemana..hadi dan najib dah plan isu ini diheret sampai PRU 14 sebab mereka anggap melayu ini byk yang bahalol dan tolol bila main isu agama..itu saja tengok saja nanti.

      Delete
    2. dah dibentangkan di Parlimen sessi Parlimen lepas tapi orang yang bentang minta tangguh pulak. Sendiri mau ingat lah

      Delete
    3. hehehe....bulan 3 ni tangguh lagi....lepas tuh tangguh lagi...kemudian...pru14...pas hanya menang satu kerusi di marang....majoriti 1 undi...umno tolak usul nih sebab tak ramai ahli parlimen pas...

      geng2 walaunta baru sedar kena kencing dgn umno...takpe kata mereka...dah biasadi kencing...itu laaa nasib parti lebai malang semalaysia....kih kih kih...

      Delete
  10. Hadi cakap penentang ruu355 macam nyamuk dan agas, mungkin dia tak ingat /perasan bhw pas dah bertukar menjadi parti nyamuk skrg an selepas PRU nanti, hilang tropi dikelate pulak

    ReplyDelete
  11. Kami pi myanmarlah....180k tahu x pi myanmar...kalu x mmg penuh kl tu baq hang...hangpa tunggu himpunan ke 2 nnt...najib n zahid pun mai skali..
    kami sokong pas..kami sayang umno...
    dap salah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap mmg jahat krn x curi duit 2.6 billion 1 mdb Dan 42 juta duit SRC.. Mmg jahat2 Sgt.. Hidup umno!!! Hidup pas !!!!

      Delete
    2. Bro labu labi
      kalau budak kejora itu muncul kat sini minta tolong highlight kat saya.

      Delete
    3. Money trail menunjukkan 42 juta duit SRC dan 2.6b masuk akaun Kit Siang dan duit tu dikongsi dengan anaknya Lim Guan Eng untuk buat filem cina.......kalo diterjemahkan dalam bahasa omputih jadi "The Bloody Fool Wolf."

      Yesssss......tangkap MO1 Kit Siang...!!!
      Hidop Umno !!
      Hidop Pas !!


      Delete
  12. Undang2 nie termasuk hukum org islam yang curi duit rm2.6 billion tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak masuk bro......kat Msia hukum ni tengok2 orang......flexible bro.....

      Delete
  13. Jumlah kehadiran lagi kecil dari peserta Bersih melayu. PAS ada 15 ADUN di selangor. Kalau 1 ADUN boleh bawak 1000 penyokong, dan setiap penyokong bawa 6 atau 7 orang ahli keluarga atau rakan2, senang2 dapat 100 ribu lebih orang. Itu pun ADUN PAS tak buleh buat. Jelas, PAS dah hilang sokongan di selangor. Kehadiran jamil khir juga gagal tarik ahli umno. Tamparan hebat untuk PAS dan umno. Bersatu, apa lagi...3 corner fight la.

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah hukum hudud telah dibahaskan dan diluluskan di Padang Merbok semalam.
    Malaysia telah dgn resminya menjadi Negara Islam..

    Tahniah Amirulmukminin Najib Al Emdibi dan Ummulmukminin Semah AlMansuri.

    ReplyDelete
  15. kebanyakkan yang hadir hanya mwmriahkan saja..rakyat malaysia kalau ada pesta berduyun duyun lah datang,Ada pula artis lagi ramai bukan nya nak perjuangkan RUU355 pun.kalau tak ada artis munking sekadar 15k saja . itu pun ahli totok PAS .

    ReplyDelete
  16. Semua orang tahu..... Perhimpunan H355 yang baru berlalu itu tidak diganggu oleh PDRM, tidak diganggu oleh samseng UMNO Baru malah dibelai pula oleh DBKL dengan menyediakan tempat yang selesa.

    Mereka hanya berjaya mengumpulkan peserta sekitar 20,000 orang saja.

    Berapa ramai peserta yang hadir agaknya kalau polis dan samseng UMNO Baru bersatu melakukan pelbagai aktiviti menghalang perhimpunan itu seperti yang dilakukan keatas perhimpunan Bersih4 ?

    Ramai peserta rasa bangga dan percaya perhimpunan itu berjaya kepada sasaran. Tapi mereka tidak menghayati Perhimpunan H355 begitu jelas mempamerkan keadaan sebenar ia bukan berkepentingan agama islam secara keseluruhan tapi lebih menampilkan kewibawaan politik PAS dan UMNO Baru yang kononnya memperjuangkan undang-undang islam.

    Kerana dalam perhimpunan itu ada adegan bakar bendera parti DAP dan mereka juga mencerca pemimpin DAP dan PAN sebagai pengkhianat agama.

    Mempertahankan dan memperjuangkan agama islam akan memperlihatkan kasih sayang bukan menzahirkan rendah moral dengan menunjukkan sikap menghina, maki hamun.

    Ini bermakna perhimpunan itu bukan untuk kepentingan undang-undang islam tapi lebih kepada kepentingan politik kerana Hadi dalam ucapannya memperingati orang yang hadir jangan memberi undi kepada orang yang menentang RUU355.

    Jelas sudah orang ramai diperbodohkan ... PAS peralatkan agama untuk dapatkan kuasa politik. Khaaak tuii..


    ReplyDelete
  17. hanya org yg bodoh dan bahalol saja akan sokong pas nie
    pas sokong pencuri duit rakyat...najib bangsat and ahli umno yg bangang.
    bila agaknya hadi awang nak saman SR ?
    kalau tidak jng harap lah pas nie boleh hidup...patutlah pas kawan and sokong najib pencuri laa nie...rupanya part islam nie kononnya bersubahat dng pencuri rupanya....
    rakyat malaysia bukan semua taksub and sokong buta tuli aja kat umnobn dan parti u turn pas nie...

    ReplyDelete
  18. PAS

    Parti Auta SeMalaysia
    Parti Angan-Angan SeMalaysia
    Parti Anti Kebenaran SeMalaysia

    Parti ini tidak akan dapat membantu Umno kerana tak cukup "numbers".
    Parti ini hanya mampu pecah undi melayu muslim dengan pertandingan 3 penjuru....atas nama agama yang telah dilzcurkan dengan bayaran permulaan RM90 juta.

    Ini fakta kerana SR dah sahkan PAS takut saman mereka dan Husam belum disaman juga.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tambahan...

      Parti Amat Selekeh

      Delete
  19. Shah,

    Tolong buat komen pasal Riza Aziz guna Apandi Ali's declaration of innocence of najib viz RM2.6 bil donation or stolen 1MDB money.

    Apandi has no hard facts on donation other than

    1. Letter allegedly by the donor/s
    2. Zahid's alleged meeting with the arab donor/s.

    These have to be contested against money trail of money stolen from 1MDB through rollercoasting into onshore/offshore accounts before a specific amount identified ended in najib's personal account in Ambank.

    Di not forget, part has been confirmed in the recent convictions of 3 ex bankers in singapore.

    DoJ is not as STUPID as Apandi and Khalid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What you had written sir are true facts and figures, but sadly all prosecution was frustrated by pandiappa. He will pay the price soon.. If he passed away later, someone will pissed on his grave.believed me. People are just fed up.

      Delete
    2. 12.46.......you have to see the Audit Report which is put under OSA to dig the truth.....and whatever was judged by the Singapore court is not applicable here.......therefore, the 2.6b and 1MDB case are concluded as closed cases.
      Full stop.

      Delete
  20. RUU355 tu undang2 mahkamah syariah ciptaan manusia
    BUKAN hukum hudud
    nak buat undang2 di parlimen bukan di padang merbok
    klu ramai yg datang demo pon bkn boleh jadi undang2 pon
    yg datang tu bkn ahli perlimen yg akan meluluskan usul
    benda simple mcm ni pon aku nak ajar ke?
    sendiri bentang sendiri tangguh

    ReplyDelete
  21. Tuan Shahbudin,

    Pemimpin pemimpin PAS ini realitinya hanya over perasan dan syok sendiri saja. Sebulan berkempen konon angka kehadiran RRU boleh cecah 300,000, tapi yang datang jauh berganda kecil jumlah dari yangh disasarkan. Mana dia pejuang jihad PAS?. Mana dia keahlian jutaan yang PAS megahkan itu?. Semua ini berlaku demikian kerana sebahagian ahli PAS yang ada sekarang hilang kepercayaan kepad PAS pimpinan Hadi Awang. Siapa pun yang normal dan akal yang waras dan banyak membaca sejarah lalu akan percaya, Hadi Awang sering mengubah ngubah hukum dan memanipulasi istilah istilah Arab untuk kepentingan parti dan diri. Kita tahu majoriti ahli ahli PAS adalah masyarakat pendalaman di kampong kampong dan Felda yang masih tebal dengan adat dan kuat pegangan agama. Maka istilah istilah Arab ini perlu di pergunakan semaunya oleh pimpinan PAS untuk menghalalkan tindakan klik kluk klik kluk diri mereka dan parti PAS justru orang kampung yang rata rata taraf pendidikan lebih rendah berbanding masyarakat dibandar mudah percaya dan terpedaya, apa lagi istilah itu dalam bahasa Arab iaitu bahasa al quran.

    Nampak tak macam mana Hadi dan para ustaz PAS memainkan hukum dan agama ini yang sekejap didakwa haram, taghut, kafir, munafik dan musuh Islam, sekejap nanti pula dah menjadi halal, perjuangan murni, Islamik, lebih jujur dan saudara Islam. Semuanya ini hanya mainan lulusan agama yang dangkal ilmu ilmu dunia yang lain dan hanya ini yang mampu ditonjolkan mereka kepada masyarakat melayu yang hampir semuanya beragama Islam. Kalau mahu menilai keupayaan pimpinan mereka ini sebenarnya dalam isu isu lebih dekat dengan masyarakat, boleh tinjau dan selidik prestasi MP PAS ini dalam parlimen, terbukti hampir semua mereka ini hanya jadi bisu dan tukang perhati saja bila perdebatan isu isu penting dibangkitkan. Keupayaan mereka tidak ada lalu memilih berdiam saja kerana ilmu yang terbatas. Dan inilah sebabnya UMNO BN amat menyukai MP MP PAS berbanding MP dari oposisi lain seperti PKR, DAP mahu pun AMANAH sekarang ini yang lebih terkehadapan dan tegas dalam berhujah. Tengok saja isu MP BN Pasir Salak yang beberapa kali berhujah lucah, siapa yang berani menegur dan membangkang?. Pimpinan PAS sekarang ke?

    Dan lagi, pemimpin PAS ini hanya bijak bersyarah dan bercakap secara umum, di mulut sentiasa menyebut kita perlu takutkan Allah dan tidak takut sesama makhluk. Itu dimulut pimpinan PAS. Tetapi bila isu isu penting dan sensitif yang melibatkan pimpinan tertinggi negara mahu pun golongan bangsawan, siapa yang ke depan membahas dan memperkatakannya?. Bukan ulama PAS, bukan ustaz2 PAS tapi mereka yang dari parti parti oposisi lain iaitu PKR, DAP dan AMANAH. Kes pindaan perlembagaan yang mengurangkan kuasa Raja Raja dulu misalnya, siapa yang ke depan dan siapa yang hanya mampu jadi pak turut?. Isu Forest City dan kes penjualan tanah status freehold ke rakyat negara Cina, siapa yang berani bangkitkan isu sensitif dan besar ini?. Yang jelas bukan ulama atau ustas PAS walhal dimulut mereka lah yang selalu melaungkan konon hanya takutkan Allah. 2B continue below...

    ReplyDelete
  22. Kita bimbang pindaan Akta Mahkamah Syariah hasil dari RRU yang diusulkan PAS ini. Berani kah PAS bangun berdiri dan menegakkan undang undang ini jika yang didapati bersalah dan terlibat kelak adalah VVIP dan kelompok bangsawan???. Sedangkan undang undang dan akta sedia ada gagal dikuatkuasakan secara adil, bagaimana nanti Akta Mahkamah Syariah yang baru???> Tidak kah nanti hukuman ini akan menjadi double standard dimana rakyat kebanyakan teraniaya kerana perlaksanaan yang tidak adil dan tunggang langgang. Ini sebenarnya yang dirisaukan dan bukannya disebabkan sekelompok ummah Islam lain sengaja menolak RRU cadangan PAS itu kecuali manusia manusia itu memang tidak mahu menerima Islam dan ini kita boleh lihat dari cara hidupnya yang lebih kebaratan berbanding cara hidup Islam atau melayu itu sendiri. Jadi jangan pukul rata yang menolak RRU itu memusuhi Islam kerana jelas ramai ulama dan ustaz PAS lebih takutkan VVIP dan bangsawan tertentu berbanding ucapan lunak irama Arab dibibir mereka.

    Jadi jangan lah pula sampai Melayu PAS menjadi lebih Arab daripada Arab itu sendiri. Sedar sedar lah diri sikit.

    ReplyDelete
  23. Keadaan PAS hari ini,tak ubah macam Burma/Myamar abad ke 18,cakap berdegar2,utk menyembunyikan kelemahan mereka menentang British.....sejarah tak pernah berbohong,tapi sayangnya manusia sebaliknya....
    Kasihan pun ada dgn PAS hari ini...

    ReplyDelete
  24. Minta sgt le hj Hadi,mengikut akhlak mufti Wilayah Persekutuan KL,lain cara berckp sebg ahli politik,dgn seorang ulamak tulen....yg keluar dp mulut Dr Zulkifli penuh ilmu,dr mulut hj Hadi-hampas belaka...

    ReplyDelete
  25. Umno/Pas nak beradu ka pegi melantak depa la... yg pinting skggg itu suma barua barua mamak bang non kutty penjajah kasi lingkup ini kalii....
    Silingor ini kali kita lingkup sama Assmin... itu Jamal suda ripot sama SPRM duit khairat kematiam RM200 juta juga sudah kena curi 9 adun PH.... ini woorang sudah rusak punya akhlak... ini moral sudah jatuh banyak... askim pun dalam jamban pooodahhhh chitttt......!!!!! Tarak guna punya MBie Silingor.....
    Ini PRU 14 kita kasi UBAH simua....simua pluralist murtad.. syiah yg BERSATU dng DAP kasi simen semuaaaa....!!!

    Di Silingor kita kasi pecah srmua...jomm kita picah dan UBAH.... Silingor kita kasi simen....

    Jom UBAH dan SIMEN.....!!!!!!

    Puiiiiiii.....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam diri manusia ada hati (wadah), akal (pengendali) dan hawa nafsu (keinginan). Jika hati kotor maka yang keluar dari lisan pun kotor. Jika baik maka yang keluar dari ucapan juga baik (QS [91]:8-10). Alquran menyindir manusia yang perkataannya menarik, tetapi palsu belaka (QS [2]:204, [22]:30).

      Delete
  26. Saya melihat betapa ramainya saudara kita berkumpul di Padang Merbok semalam. Bahkan saya turut bersama mereka bagi mewakili UMNO Bahagian Kuala Petai, Perak dan Dato Seri Najib. Amat terharu saya apabila dapat bersama-sama mereka menegakkan keadilan. Di dalam sebalik perhimpunan itu, hati saya jadi panas apabila melihat Siti Kassim and the gang menghadiri perhimpunan anti ruu355. Yang lebih mengejutkan saya Zaid Ibrahim turut serta bersama kaum kuffar melaungkan anti Islam. Tapi apa nak hairankan ea. Mereka2 ini ditaja oleh DAP Zionis yang sememangnya bencikan Dato Najib. Bagi mereka menentang Dato Najib samalah erti dengan menentang Islam. Kepada para pembangkang (DAP, AMANAH, PKR dan PPBM), bertaubatlah agar anda tidak tergolong dalam golongan anti Islam.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la saja modal. Semua org anti Islam. Kau aja yang islam, dapat masuk syurga. Golongan pengikut HAHA ( Haji Abdul Hadi Awang )

      Delete
    2. ni geng baru daftar ahli pas....no berapa ye ahli...boleh terus register baris depan pintu syurga...sebut aje no ahli pas....terus malaikat bagi laluan...takde soalan...modal taraf jamban kellie's castle...sama taraf dengan tok guru besar dia...jamal jamban....

      Delete
    3. Tobat dah.. Saya nk msk syurga pas.. Guru hadi...guru hadi.. Guru hadi.. Guru hadi.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
    4. Karut zaid ibrahim pegi padang merbok.

      Padan muka ko.....pm ko ucap kirim salam jer.

      Kellie's castle lagi baik ko tidor dari bagi points mengarut.

      Delete
    5. Kepada labu labi

      Hahaha memang mengimbau nostalgia kisah guru Yahya tu

      Budak2 skg kompom xtau cerita tu

      Berkat..Selamat..

      Anak murid semua beratib kat luar

      Tok guru terlambak kain nak melanyak anak dara dalam bilik

      Hadi tu sikit hari nanti nak buat macamtulah agaknya

      Delete
  27. Kalau kita larang solat, puasa, bayar zakat...itu anti Islam.

    Kalau kita tolak ruu355...itu anti muslim yang lacurkan hukum agama buatan ahli politik.

    Zahid bukan anti Islam

    ReplyDelete
  28. http://www.ismaweb.net/2017/02/ruu-355-wakil-penganut-hindu-gesa-hormati-undang-undang-hak-umat-islam/

    link atas penganut hindu pun minta hormati umat islam di malaysia... weeeiiii mano nak taruk muko weeii... suman amat.. ted..jack armstrong@abd ghuyup..Joe Harry@abdul kulup..labu dan labi.. klu x malu kat diri sendiri malu la kat mak bapak dan saudara mara hang... cukup2 la jadi barua mamak bangnon pluralist syiah tuhhhhh....

    bawak la taubat... INI KALI LA UBAH....!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam diri manusia ada hati (wadah), akal (pengendali) dan hawa nafsu (keinginan). Jika hati kotor maka yang keluar dari lisan pun kotor. Jika baik maka yang keluar dari ucapan juga baik (QS [91]:8-10). Alquran menyindir manusia yang perkataannya menarik, tetapi palsu belaka (QS [2]:204, [22]:30).

      Delete
    2. kamupun kena hormat undang-undang,undang-undang digubal di Parlimen bukan di padang.Orang2 macam kamu dan tokguru kamulah mencemarkan agama islam yg suci ini.Ko pergi chek buku kedatangan tokguru kamu di parlimen berapa kali dia ponteng???

      kamu dan tokguru kamulah yg kena bertaubat.

      Delete
    3. Anon 14:12 tu mana percaya ayat Al Quran. Dia lebih percaya ayat penganut hindu

      Delete
    4. brook Anon 14:12, lu ubah le diri lu jadi manusia dulu brook, baru le ada org nak ikut...kihkihkih..

      Delete
    5. Tobat dah.. Hihihi kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
    6. Anon 1412 tu dah minum air basuh kaki ayah pin kat batu caves agaknya

      Delete
  29. Cir-ciri orang muna***

    1. Bila berbicara selalu bohong.
    2. Bila berjanji, tidak ditepati
    3. Bila diberi kepercayaan selalu berkhianat.

    Siapa ada perangai ini ye???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si bijaN & si Jahil Komedi

      Delete
  30. 14.21 dan 14.24

    Anon tu Red Bean Army..... JOM UBAH... INI KALILAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Red Bean Army?????? Aku orang Melayulah brook (pinjam ayat Anon 14:49). Tak ada kena-mengena dengan mana-mana parti.

      Delete
  31. Najib dan Zahid dah tahu akan berapa ramainya yg datang,itu sebab THINK-THHANK najib pilih Padang Merbuk.Senang buat pengiraan.Tak ada water cannon/tear gas,pemimpin tak kena tahan,tak ada blockcage police dan tak ada kekacauan jamal jamban,ada lagi azhar idrus,ada lagi jamil khir/syed hamid...umpama dibagi "PERMAIDANI MERAH"ada artis lagitu...PUN tak mencecah apa yg diharapkan.

    PM/TPM mesti dapat info dari SB dia,mereka tentu tahu "PEAK" kedatangan orang ramai adalah pukul 10am dan 3ptg.

    kalau pkl 10am tak sampai 20k sudah kira gagallah.memanglah nampak ramai jika 1000orang berjalan kaki berbaris menuju ka padang.jika 5000orng berbaris nampak panjang.jika 10,000orang berbaris nampak lagi panjang..Padang manimun 20k-30kmaximum,pdgng itu didesign untuk readah/senaman,tiada stand duduk yg banyak,ada bukit2.nak penuh 30k manusia,kena duduk berkepi-kepit macam sardin,bolehkah dlm islam duduk berkepit.Nampak sampai 3ptg padang masih lapang,lelaki-perempuan duduk bersebelahan.Maknaknya time "PEAK" orang2 belom duduk macam sardin lagi.Orang2 yg sama berkeliaran mundar-mandir naik-turun bukit cari makan,nak kencing,nak berak ka,jalan2,orang2 yg sama."MEMANG BENARLAH KIRAAN SINAR HARIAN ,SEKITAR 20K SHJ."SINAR HARIAN BERITANYA CUKUP CREDIBLE"....DIMANA DATANGNYA 180K..Mungking perkiraan berulang2 kali,dgn tiada benchmarking.

    MALU WEII,Nampak muka hadi berkerut,dia tahu kaki-kaki ampu dia cerita ramainya orang,klau masa dia ceramah sendiripun takramaipun sampai 20k,duduk bersila bukan duduk macam ikan sardin.

    inilah sebab utama,NAJIN/ZAID tak mahu ambil risiko datang,dia takmahu kehilangan MCA/GERAKKAN,PPP/MIC,Yang datang CIPUT,BERBANDING APA YG PAS KATA AHLINYA MASIH ADA 800K Lagi....mana perginya 700k lagi..PI SOKONG AHOK KA..
    Masaalahnya PAS Ni jenis BO SOMBONG,Sokong menyalahkan SEMUA ORANG DISEKELILINGNYA..akan kebbodohannya.Bukan pemilihan tempat ini jerat NAJIB/ZAHID...NAK TUTUP MULUT HADI.."you shut up,BANYAK NI AJER BOLEH BAWA ORANG????"MAKNAYAN BARGAINING POWER HADI,ELEK PURCEK,QALAS..."sEBAB MENGAPA JADI BEGINI,THINK-THANK PAS MACAM NIK ABDUH TAK NAMPAK CERDIK, Kalau kau taget nak 300k kena buat "HOME-WORK",KENAPA TAK MINTA "STADIUM BUKIT JALIL"Parking senang,lrt senang,tempat luas,BOLEH BAWA 800K SEMUA SEKALI AHL2 PAS..........aTAUPUN PAS..CUMA YG TINGGAL BANYAK NI SAHAJA LAGI KOT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fitnah!!! Lebih 3 juta hadir.. Semut, lalat, tungau,burung cicak pun hadir.. Jgn fi hina krn bkn dzohir ramai yg hadir.. Puak2 jin... Nukilan pawang peramu indragiri.

      Delete
    2. Itu le bahana kawan ngan umno,pas skang pun dah tak reti kira..bukan setakat halal haram je..nombor pun tak reti..buktinya bersih dulu, puak2 umno kira salah, sekarang ruu 355, pas pulak kira salah...udah berjangkit bodohnya..hik hik hiks..

      Delete
    3. Labu labi..u r downright hilarous!!!!

      Delete
  32. 355 bukan hudud pun. Lobai Kingvin Sadonia yg main tangguh2. Dh pun masok Parlimen. Mr Azlina yg dah punya.
    Habeh apa kecoh2 , Melayu Malaya zombie otak sudah kasi outsource. Wajib hadir,nyamok,ahok..apa barang neh. Malu la cikit, lelong Islam. Yang hadir semua Islam Isle. Jiby dgn Wak Jahid selamat..depa tak hadir. Kecian melayu totok.

    ReplyDelete
  33. Slm pembahas semua....
    Sebg org berakal,kita gunakan bahasa yg elok sebg org Islam dan berbudaya timur...jgn sesekali dilayan gol spt 13.30 dan 13.49.
    Mereka muflis fakta.....terdesak,gunakan perkataan yg begitu menjijikkan.

    ReplyDelete
  34. Kalo korang betul2 genius tentu korang mampu mempengaruhi pengundi2 untuk memilih idola korang dlm pru ini.
    Betul dak?




    ReplyDelete
  35. UMNO yg menjahanamkan negara,cina DAP yg jd mangsa,kelakar pun ada,mengapa begitu sekali memperbodohkan Melayu.....bagaimana dgn cina MCA?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana dengan cina dari Negara China yang jelas berfahaman komunis????????

      Delete
    2. Umno sekarang has no historians..so failed to see tje impending destruction by the republic of china snd her communist regime.

      Umno buta, pekak dan bisu

      Delete
  36. Saudara penulis tak paham.

    Memanglah Padang Merbok tak boleh tampong 200,000 orang, cuma 20,000 orang aje.

    Tapi, 20,000 duduk satu jam, lepas itu balik rumah, datang lagi 20,000.

    20,000 darab 10 jadi 200,000. Barulah betul.

    Ini macam nyamuk, hinggap satu jam, kemudian balik sarang. Datang nyamuk lain hinggap satu jam lagi.

    Ini nak kena jaga, sapa yang nafikan Tuan Presideng, nanti berdosa pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu le bahana kawan ngan umno,pas skang pun dah tak reti kira..bukan setakat halal haram je..nombor pun tak reti..buktinya bersih dulu, puak2 umno kira salah, sekarang ruu 355, pas pulak kira salah...udah berjangkit bodohnya..hik hik hiks..

      Delete
    2. .

      Ada juga logik nya.

      Tapi bas dari pagi ke malam terletak kat tempat parking. Kalau sejam bertukar orang sekali 20,000 jalan masuk parking tentu jem. Tapi tidak.

      Lagi pun kalau bertukar orang (partner) kena lah sentuh tangan macam WWF, baru sah di kira. Main masuk tak boleh di kira lah.
      Itu kira memang dengan menipu.

      Yang balik selepas ceramah pun sebab terpaksa. Bas tak jalan selagi belum pukul 12 malam. Yang datang guna kenderaan sendiri dah balik awal.

      Delete
  37. Tujuan utama Najib/Zahid gunakkan Hadi semata-mata nak dapatkan pengaruh orang ramai atas pagar(sebab image najib dah tercemar) untuk pilihanraya PR14 ni,Tapi malangnya kedatangan orang2 atas pagar boleh dikira dgn jari,tetapi lebih malang kehadiran ahli2 PAS,cukup mencemaskan.Ini menandakan PAS,akan balik kazaman Asalnya zaman 80'an dulu parti tok-tok lebai di sekitar 400,000 ribu sahaja.Parti yg mempunyai ketua di mana orang2 sekelilingnya takut untuk memberi pendapat.Umpamanya TITM setiap kali TITM buka mulut,keesokkannya TITM terpaksa menutut mulutnya.MAKNAYA TIADA PENINGKATAN PERJUANGAN PAS,NAK kakiripun susah,kekananpun susah,atas/bawah susah,last-last makan keliling.

    ReplyDelete
  38. Ketidak cerdikan THANK-THANK pas,mengadakan Himpunan ini memakan diri sendiri."BARGAINING POWER PAS TAK BERBISA"Sekarang orang2 di luar TERTAWAKANkan PAS,SEMBANG(KENCANG) bagai nak rak,nak tanding semua orang,nak tanding kiripun nak tanding kananpun.Last-last Lerr banyak ni ajer kerr.BIOR BEBENOR YOB!!!!

    ReplyDelete
  39. Pakatan tak perlu lagi ambil pusing nak layan pas...buangkan masa jer dan tak menambahkan ilmu,,
    Kerana nasib Ameno sudah di hujung tanduk ,,mahu tak mahu terpaksa di depan pura2 melayan kerenah pas,,,,,tapi di belakang,,,,,Wallahuaklam.......pas patut ada skuad pengintip,.

    ReplyDelete
  40. Pas bantu Umno kasi lg cepat melingkup.

    ReplyDelete
  41. BERAPA MAX CAPACITY BG PDG MERBOK??

    Puak tu tak percaya jugak yg Pdg Merbok tak mgkin bleh muat ratusan ribu org?? Mari kita buat simple calculation.

    Saiz pdg bola maksima - FIFA Standard ialah 120m x 90m = 10,800 sqm. Pdg Merbok dianggarkan hanya sebesar 1 1/2 luas pdg bolasepak. Takpe..markah kesian 1) kita anggap 2 kali luas pdg bolasepak.

    Standard Anthropometric - Ruang utk seorg duduk ialah 1.2-1.5 sqm. Takpe..markah kesian 2) kita anggap berdiri berhimpit tak bleh duduk kejang sehingga ke mlm..so.. 0.9m x 0.9m = 0.81sqm (saiz 3 kaki x 3 kaki).

    Possible Occupied space bg 1 pdg bolasepak :
    10,800 sqm ÷ 0.81 sqm = 13,333 org.

    Ok. Anggap 2 pdg bola 13,333 x 2 = 26,666 org.

    Itu lah kepadatan Pdg Merbok. Sekitar 27k org SAHAJA. Tambah org2 kat tepi jalan berapa?? Takkan kat tepi jalan pun 27k??
    *Nota : Itu belum ambil kira ruang pentas.
    So mana mai jangkaan awal angka ratus ribu di Pdg Merbok?? Lebai sembang balak pun boleh tumbang. Memg tak masuk akal.

    - Zus Din
    19/02/2016

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro zus din, bro kira yg atas padang 3 kaki x 3 kaki aje, yg bawah padang 3 kaki x 6 kaki, ada lg bro, banyak...kihkihkih

      Delete
    2. Itu belum dikira yg duduk atas pokok dan bawah tanah..sebab tu lebai kata sampai ratus ribu..kahkahkah

      Delete
    3. Mungkin 300000 yg hadir termasuk ahli2 pas yg ikut perkembangan perhimpunan kat tv. Tuan presideng kata mesti kira semua kat padang, tepi longkang, tepi jalan, dlm jamban, dlm bas, tengah makan kat kedai, atas pokok dan kat tv sekali. hehhehheh...hahhahhah

      Delete
  42. tidak mustahil kemungkinan UMNO menerima PAS dan PAS menerima UMNO untuk bekerjasama kerana kedua-dua parti mempunyai asas perjuangan sama, menjunjung cita-cita sama dan lahir daripada 'DNA' sama dan mempunyai banyak titik persamaan iaitu perjuangan terhadap agama, selain ingin melihat keamanan, kesejahteraan dan kedudukan Islam pada kedudukan terunggul.

    ReplyDelete
  43. Perjuangan terhdp Islam,tapi menjahanamkan Tabung Haji dan Yapeim.......dan apa saje milik Melayu Islam....fuh.....

    ReplyDelete
  44. Weiii mangkuk2 fuckatan
    Siapa lg yg nak harapkan tlg Umno kalau bukan melayu.
    Takkan nak harapkan cina2 Dap
    Cina2 Dap ni musuh islam
    Memberi kuasa pada cina Dap bererti seolah memberi kuasa pada mereka menternak babi di sebelah masjid.
    Sekonyong2 umno mereka tetap melayu.
    Serasuah2 umno mereka tetap ada jiwa melayu islam.
    Bukan macam cina Dap. Lagi kuat cina Dap rasuah lagi teruk melayu dibeli.

    Mahu ka kau org bertuankan cina dap??
    Hah...li pikiaq la sendiri.

    ReplyDelete
  45. Kamu bertuankan MCA,ok ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP ada jugak org melayu. MCA dan MIC ada org melayu ke? Mangkuk2 Umno dan Pas ok ke?

      Delete
  46. 2047, dari teriakkan anda, sudah jelas, ko tersepit sbb ko pun tahu Pak Ji Bo tuan ko dan totok2 UMNUPIS nya, dh kena sepit dgn People Rep Of Communist China. Dah nak abeh dijual, dah siapkan hutang utk anak cucu ko pada skrg da lagi pada 2039. Aku doa Cicit aku kencing atas kubor ko.
    Semntara itu, ko teruslah makan ketulan Taek Low dan hirupan Kingvin Lobai Sadonia berjampi tu. tak dapek nolong jenis Malayu Malaya bingai mcm ko ni. Kesiaan tuu

    ReplyDelete
  47. Kesimpulannya perhimpunan ni GAGAL kerana

    Yg datang jauh sikit yang amat dari yang dijangka

    Yang BERJAYA hanyalah kejayaan pas menayangkan ke seluruh cakerawala bahawa pas dah berada pada stage sakaratul maut

    ReplyDelete
  48. Anon 20:47,

    UMNO yg memerintah selama 60 thn gagal mengangkat ekonomi dan martabat kita orang melayu MALAH telah mempergunakan orang melayu untuk terus berkuasa demi kesenangan keluarga dan kroni mereka. Kita rakyat biasa tetap susah dan papa kedana selamanya.

    Kenapa anon 20:47 terlalu taksub kepada umno yg prestasi dan imej pemimpinnya begitu buruk di seluruh dunia melalui skandal 1mdb. Lainlah

    Kita jangan kira kaum melayu ke cina ke india ke iban ke apa ke asalkan mencuri, membunuh, rasuah, jual harta negara itu salah.

    Kita turunkan pemimpin2 melayu yang tak guna ni, kita tukar dengan pemimpin baru yang juga org MELAYU.Ini masalah pemimpin melayu dan masalah kita orang melayu.

    Orang melayu macam awak akan terus mundur kalau umno terus diberi kuasa untuk memerintah.





    Kalau kita tukar kerajaan yang baru, gejala rasuah, curi duit kerajaan/rakyat pasti dapat dikurangkan.

    Jangan kita buat andaian kerajaan yang baru juga akan sama macam kerajaan yang lama dan tiada apa2 akan berubah.


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...